Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Met welke warmtepomp en ingestelde koeltemperatuur en met hoeveel Jaga Briza Net Zero M fancoils koel jij het huis? Heb je hiernaast ook vloerverwarming waar je het huis mee koelt?prein2 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:12:
[...]
De fancoil is er echt omheen ontworpen. Dat geeft in potentie:
- stillere motor
- meer afgifte oppervlak
- geoptimaliseerde airflow.
In de praktijk zie ik echter weinig verschil in afgegeven vermogen bij bepaalde afmetingen. Dus zo veel scheelt het nu ook weer niet. Ook die stillere motor is erg model afhankelijk.
- mijn Yoga badkamerradiator heeft echt veel vermogen voor zn afmetingen. Maar maakt best herrie. dus geoptimaliseerd naar airflow en afgifteoppervlak.
- Mijn Jaga Briza Net Zero M fancoils zijn echt heel stil bij lage toerentallen. Vermogen is echter gelijk aan een strada hybrid. Briza wint weer bij max toeren, maar dat maakt te veel herrie. blijkbaar dus geoptimaliseerd naar geluid.
Mijn conclusie:
Als je niet condenserend wil koelen kun je ook naar een strada hybrid kijken. Dan heb je wat meer opties.
Ik heb nog geen warmtepomp helaas. Iets met een vergunning 😖.. Hopelijk volgend jaar wel.frank2908 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Met welke warmtepomp en ingestelde koeltemperatuur en met hoeveel Jaga Briza Net Zero M fancoils koel jij het huis? Heb je hiernaast ook vloerverwarming waar je het huis mee koelt?
Ik heb 9kW vermogen (3 stuks) op de BG en ongeveer hetzelfde op de verdieping (4 stuks) Wel met fans op max.
Vloerverwarming laat ik niet meedoen. Schakel ik actief uit straks. Ik heb maar in 25% van de BG vloerverwarming liggen, dus niet zo grote impact. En bovendien verwacht ik dat condenserend koelen comfortabeler is, vanwege de luchtvochtigheid..
Edit: en vloerverwarming ligt in fermacel. En daar hoor ik ook over dat dat toch wat risico's met zich meebrengt als er per ongeluk toch condensatie optreed..
[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 21-06-2026 16:03 ]
Duur.Nelisj schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
Ik lees dat veel Fancoil een controller aan boort hebben die ook naar de aanvoer temperatuur kijkt, en dan aan het stoeien zijn om
Ik ben eigenlijk opzoek naar een Fancoil waarbij ik de ventilator met 0-10V kan sturen. Verder hoeft er van helemaal niks op te zitten. Geen bediening of ander intelligentie. Ik ben alleen een type van Sabiana tegen gekomen al is ook daar de documentatie niet echt heel duidelijk over.
Heeft er iemand een suggestie(s) of nog beter ervaring met een fancoil met alleen 0-10V voor de ventilator?
Jaga Briza
Jaga Brise sorry gaat eruit.
Veel verschillende uitvoeringen.
https://www.jaga.nl/media/zp5lrnc3/briza_nl.pdf
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dank voor de tip ik ga hier eens goed naar kijken. Zie zo gouw niet hoe je de 0-10V sturing kiest maar ik ga op onder zoek. Ben overigens voornamelijk opzoek naar wand modellen en wellicht in de toekomst nog een inbouw versie dus dat zou met deze modellen prima moeten gaan.P5ycho schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:49:
Welk formaat zoek je?
voor hoog op de muur: P-FMM10DC-V0E
'ducted' fancoil voor inbouw: Pana comfort
Vloermodellen heb ik minder kijk op.
Deze had ik ook gevonden alleen zie ik dat je met de optie BMS toch nog temperatuur sensoren hebt en dus een minimale en maximale water temperatuur moet hebben voor hij gaat werken.prein2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Alle jagas werken met 0-10V. Als je type bms koopt dan is dat ook het enige dat je kan besturen. Alle andere besturingen zijn een add-on welke 0-10V produceren om de jaga aan te sturen.
Zo heb ik op mijn backlog nog om de jaga tpt regeling te vervangen voor een eigen 0-10v aansturing, gewoon omdat het kan.
Ik heb gezien dat er meerder opties zijn idd. Maar mij is onduidelijk of nou al die opties er op zitten of niet, althans ik wordt er niet wijzer van met de handleiding. En als ik het zo lees moet je ook daar weer een min en max temperatuur op geven.
Als ik deze documentatie zo lees moet je ze bestellen zonder stuur code, dus ook geen BMS dat klinkt veel belovend!Seafarer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:36:
[...]
Duur.
Jaga Briza
Jaga Brise sorry gaat eruit.
Veel verschillende uitvoeringen.
https://www.jaga.nl/media/zp5lrnc3/briza_nl.pdf
-V0E is de 0-10V variant. Is een Innova Filomuro met Panasonic logo.
Voor de comfort de EC motor kiezen, die is standaard met 0-10V sturing. Geen idee wie hier de OEM is, niet kunnen vinden.
Voor beiden ook in de manual te vinden hoe aan te sturen.
Ik heb er een aantal besteld, zal wat info posten als ze binnen zijn.
Regelen gaat met Zennio MINiBOX 0-10V X3's gebeuren.
[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 23-06-2026 20:37 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik wil graag een fancoil plaatsen vlakbij de warmtepomp. De leiding tussen de fancoil en warmtepomp zal zo'n 2,5 meter lang zijn. Deze fancoil puur om mee te koelen. De retour gaat dan rechtstreeks naar de retour van de warmtepomp, dus als er te weinig afgifte is dan raakt de warmtepomp van slag.
Maar ik wil ook 4 stuks fancoil in de slaapkamers. Ik zet alles tegelijk aan, dan zal ik genoeg afgifte hebben. Is het dan nog steeds erg dat er 1 fancoil vlakbij de warmtepomp staat?
Nu zit de intake bij dit model onder en de outtake boven. Zonder extra kanalen toe te voegen ga ik hier recirculatie krijgen.
Ben eigenlijk op zoek naar inspiratie hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht eerst dat het andersom werkte en de intake boven zat en dat ik voor de outtake die ik onder had bedacht een koof kon maken zodat de koude lucht een flink stuk omlaag geleid zou worden. Maar nu ik de handleiding nog eens goed heb gelezen zit dat dus andersom.
In dit topic kwam ik wel de Innova Airleaf SLI tegen die in een plafond gemonteerd kan worden maar die heeft een stuk minder capaciteit als je niet condenserend wilt koelen.
Iemand tips voor een trappenhuis fancoil met flinke capaciteit van ±2000W
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Plaats voldoende buffer in de retour voor de warmtepomp. 2 x minimum actieve volume in totaal. Let ook op minimum diameter leidingen.Voggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:26:
Klopt deze gedachte?
Ik wil graag een fancoil plaatsen vlakbij de warmtepomp. De leiding tussen de fancoil en warmtepomp zal zo'n 2,5 meter lang zijn. Deze fancoil puur om mee te koelen. De retour gaat dan rechtstreeks naar de retour van de warmtepomp, dus als er te weinig afgifte is dan raakt de warmtepomp van slag.
Maar ik wil ook 4 stuks fancoil in de slaapkamers. Ik zet alles tegelijk aan, dan zal ik genoeg afgifte hebben. Is het dan nog steeds erg dat er 1 fancoil vlakbij de warmtepomp staat?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Er zijn legio ducted fancoils te vinden. Zowel horizontaal als verticaal.jvanderkroon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:40:
Ik zou graag mijn vloerkoeling (beneden) met wat capaciteit uitbreiden op zolder. Na wat gesprekken met Claude kom ik bij een Innova Ducto SLC 1200 uit welke ik verticaal tegen een betonnen zolder muur boven het trapgat zou willen monteren.
Nu zit de intake bij dit model onder en de outtake boven. Zonder extra kanalen toe te voegen ga ik hier recirculatie krijgen.
Ben eigenlijk op zoek naar inspiratie hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht eerst dat het andersom werkte en de intake boven zat en dat ik voor de outtake die ik onder had bedacht een koof kon maken zodat de koude lucht een flink stuk omlaag geleid zou worden. Maar nu ik de handleiding nog eens goed heb gelezen zit dat dus andersom.
In dit topic kwam ik wel de Innova Airleaf SLI tegen die in een plafond gemonteerd kan worden maar die heeft een stuk minder capaciteit als je niet condenserend wilt koelen.
Iemand tips voor een trappenhuis fancoil met flinke capaciteit van ±2000W
Als je een stukje terugleest heb ik 2 panasonic fancoils gelinkt die geschikt zouden kunnen zijn.
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
en kom je hier als consument ook aan of alleen via zakelijke kanalen te koop? Die ducto is ook overal uitverkocht.
[ Voor 20% gewijzigd door jvanderkroon op 24-06-2026 21:08 ]
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
De P-FCxx kun je bestellen bij oa warmtepomponline en shopclima.
[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 24-06-2026 22:36 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Actieve volume is dat de inhoud van de fancoils?Carboy54 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:42:
[...]
Plaats voldoende buffer in de retour voor de warmtepomp. 2 x minimum actieve volume in totaal. Let ook op minimum diameter leidingen.
(bericht ging over deze buisisolatie: https://www.heima24.de/installation/22-m-endlos-kautschuk-isolierung-fuer-rohr-20-22-mm-daemmschichtdicke-10-mm-spenderbox-50-geg.html)Jazsie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:36:
[...]
En je doet hiermee ook koelen? Geen last van condens?
Inmiddels heb ik ervaring met koelen. Het is nog niet af allemaal, maar ik heb er wel de hele dag mee gekoeld. Ik hanteer momenteel een watertemperatuur van 10 graden, maar wil bij erg warm weer zoals morgen (voorspelling: 40 graden) ook 7 graden kunnen gebruiken.
Zo is het geinstalleerd:
![]() | ![]() |
P.S. 1: ik realiseer me dat de fancoil te dicht onder de vensterbank zit. Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
P.S. 2: het is een Innova Osmo. Ik herken me niet in berichten hierboven over de matige bouwkwaliteit. Ik vind het tot nu toe een prima ding. Maar misschien is het verbeterd ten opzichte van de oudere Airleafs.
Bedankt voor je feedback !marcop23 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:33:
[...]
(bericht ging over deze buisisolatie: https://www.heima24.de/installation/22-m-endlos-kautschuk-isolierung-fuer-rohr-20-22-mm-daemmschichtdicke-10-mm-spenderbox-50-geg.html)
Inmiddels heb ik ervaring met koelen. Het is nog niet af allemaal, maar ik heb er wel de hele dag mee gekoeld. Ik hanteer momenteel een watertemperatuur van 10 graden, maar wil bij erg warm weer zoals morgen (voorspelling: 40 graden) ook 7 graden kunnen gebruiken.
Zo is het geinstalleerd:Misschien had ik nog een tikkeltje netter kunnen werken als ik geen haast had om het af te maken, maar oké
[Afbeelding] [Afbeelding] Ik heb in ieder geval 0 last van condens. De buitenkant van de isolatie is met 20 graden ca. 3 graden kouder dan de omgeving (23 graden) volgens mijn IR-thermometer. Dat is (mede vanwege de fancoils die de lucht ontvochtigen) ruim boven het dauwpunt.
P.S. 1: ik realiseer me dat de fancoil te dicht onder de vensterbank zit. Daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
P.S. 2: het is een Innova Osmo. Ik herken me niet in berichten hierboven over de matige bouwkwaliteit. Ik vind het tot nu toe een prima ding. Maar misschien is het verbeterd ten opzichte van de oudere Airleafs.
Zal ook te maken hebben dat de omgevings temperatuur niet al te hoog is en inderdaad lagere luchtvochtigheid. Maar het kan dus infeite gewoon zonder problemen.
Gezien de prijs ga ik het ook met het zelfde materiaal doen.
Bij mij zal bij het opstarten de omgevingstemperatuur ~30gr zijn met hogere luchtvochtigheid.
Combineer dat met 7-10gr water temperatuur hoop ik ook geen last van condens te krijgen
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Nee het gehele afgiftesysteem welke continu beschikbaar is.Voggy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:10:
[...]
Actieve volume is dat de inhoud van de fancoils?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Met dit weer mogende ventilatoren best wel voluit draaien om nog wat koelvermogen over te houden bij niet condenserend koelen.
Is iemand bekend met dit probleem en vooral wat zou een oplossing kunnen zijn?
De Innova manuals hebben mij niet kunnen helpen. Innova verwijst naar de manuals of een installateur, wat bij zelf installatie niet echt helpt.
:strip_exif()/f/image/6PT33d6xUENEontkbfKh7tWo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Jyv6TkFMIaf8eqUReyKNIoEr.jpg?f=fotoalbum_tile)