Ik weet dat ik al meerdere keren deze vraag heb gesteld, maar nu komt puntje bij paaltje, dus nog 1x voordat ik alles bestel
Ik heb als advies van jullie gekregen om 32mm meerlaagsbuis te gebruiken als hoofdleiding naar boven, daar zijn 4 slaapkamers en een zolder en badkamer. Badkamer is intern en krijgt gewoon wat buizen door de vloer heen. Dan 5 fancoils voor de kamers + zolder. Verwacht ongeveer 3kW aan warmte nodig te hebben boven.
Er is 1 probleem, ik heb geen beschikking over een perstang, en heb eigenlijk ook alleen (goede) ervaring met knel. Is dat met 32mm echt niet te doen of lastig en is het dan beter om over te gaan op 26mm?
Ik moet deze week de hoofdleiding leggen door het plafond heen zodat dat dicht kan, maar de rest van de buizen boven + de fancoils staan nog niet op de planning voor de komende 2 a 3 weken. Ik zag dat er een webshop was waar je een perstang kan huren voor 1 week voor 170 euro, maar daar heb ik nu dus niet veel aan.
Eigenlijk is mijn vraag dus: Is knel met 32mm echt een no-go? Ik heb de afgelopen 20 jaar in 5 huizen met knel gewerkt zonder problemen, maar dat was nooit met 32mm.
[
Voor 9% gewijzigd door
Kodess op 12-01-2026 07:34
]