Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:13
marcop23 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Mijn suggestie: simpelweg er een paar nachtjes over slapen. Soms zit alles even tegen en weet je het even niet meer. Een paar dagen loslaten kan helpen om het overzicht weer te krijgen, en goeie oplossingen te bedenken.
Ja dit kan ook helpen maar ik begrijp vooral niet hoe anderen een situatie zoals deze oplossen. Misschien daarom beter deze vragen:

zijn er mensen die eenzelfde soort radiatorkraan succesvol hebben gemonteerd? Of heb je een andere manier gebruikt om te zorgen dat de fancoil geen water krijgt als het niet nodig is (bijv dit) en iets anders voor waterzijdig inregeln?

Hoe monteer je nou handig 2 starre objecten aan elkaar als je in/achter het ene starre object niet meer kunt komen door hoe het is gemaakt? ik zie soms can @Carboy54 bijv. flex-slangen voorbijkomen, is dat een geschikte manier dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 11-08-2026 14:53 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij heeft die nemo helemaal geen 3/4 euroconus maar 3/4 vlakke afdichting, dus past dit niet. In de manual zie ik dat vlakke rongen gebruikt worden voor afsluiting. Ik denk dat je van koppeling moet wisselen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Fr33z
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Volgens mij heeft die nemo helemaal geen 3/4 euroconus maar 3/4 vlakke afdichting, dus past dit niet. In de manual zie ik dat vlakke rongen gebruikt worden voor afsluiting. Ik denk dat je van koppeling moet wisselen.
8)7 holy shit. Uren aan lopen denken, 4x gemaakt, en al eerder wel succesvol dicht gehad met euroconus koppeling en nu dit :o

Frisse blik helpt toch ja, het klopt. Het is geen euroconus maar gewoon 3/4 buitendraad _/-\o_ op dit plaatje uit de manual is achteraf eigenlijk prima te zien dat er inderdaad een pakking tussen moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnsM5Sc1nI9KaGkuMIhTQwJ4Bzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDjkRfOEqgx04duywxrtT2Wn.png?f=fotoalbum_large

blijf ik nog wel met de andere vraag zitten: hoe maak je starre dingen in krappe ruimtes nou handig aan elkaar zodat het ook te monteren is?

en gebruikt echt niemand anders zo'n radiatorkraan? Ik weet dat @P5ycho volgens mij AB-QM kleppen (Danfoss 003Z8221 gebruikt maar die zijn wel een serieus maatje groter.
edit:
beetje zoeken en ik kom tegen dat @Lochnes blijkbaar heimeier eclipse 300 kranen heeft gebruikt, dat is ook wat ik wil maar worstel dus met de aansluitwijze ivm beperkte inbouwruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 11-08-2026 15:19 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb een yoga aangesloten met MLB 16mm die op de aangegeven plek uit de muur komen.

Inclusief thermostaatkraan, elektrische klep en alles. Was een behoorlijke yoga om voor elkaar te krijgen. De ruimte is echt nul komma nul maar de tweede keer was lekdicht en dat is sindsdien zo gebleven.

Zie ook fotoverslag eerder in dit draadje. Zal ongeveer kerst geweest zijn

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:39
Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

8)7 holy shit. Uren aan lopen denken, 4x gemaakt, en al eerder wel succesvol dicht gehad met euroconus koppeling en nu dit :o

Frisse blik helpt toch ja, het klopt. Het is geen euroconus maar gewoon 3/4 buitendraad _/-\o_ op dit plaatje uit de manual is achteraf eigenlijk prima te zien dat er inderdaad een pakking tussen moet.

[Afbeelding]

blijf ik nog wel met de andere vraag zitten: hoe maak je starre dingen in krappe ruimtes nou handig aan elkaar zodat het ook te monteren is?

en gebruikt echt niemand anders zo'n radiatorkraan? Ik weet dat @P5ycho volgens mij AB-QM kleppen (Danfoss 003Z8221 gebruikt maar die zijn wel een serieus maatje groter.
edit:
beetje zoeken en ik kom tegen dat @Lochnes blijkbaar heimeier eclipse 300 kranen heeft gebruikt, dat is ook wat ik wil maar worstel dus met de aansluitwijze ivm beperkte inbouwruimte.
Dat klopt, kan ff de fotos niet meer vinden maar was idd best gekloot met inbouwen wat ik mij kan herinneren. Volgens mij alles vanaf de ingaande buis aan elkaar zetten en dan kon je hem naar de unit toe schuiven en daar dan aandraaien dat ging het beste

• Fr33z
Lochnes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, kan ff de fotos niet meer vinden maar was idd best gekloot met inbouwen wat ik mij kan herinneren. Volgens mij alles vanaf de ingaande buis aan elkaar zetten en dan kon je hem naar de unit toe schuiven en daar dan aandraaien dat ging het beste
weet je nog of je de radiatorkraan horizontaal of verticaal hebt geplaatst? en zit die in de aanvoer of de retour?

• Fr33z
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:24:
Ik heb een yoga aangesloten met MLB 16mm die op de aangegeven plek uit de muur komen.

Inclusief thermostaatkraan, elektrische klep en alles. Was een behoorlijke yoga om voor elkaar te krijgen. De ruimte is echt nul komma nul maar de tweede keer was lekdicht en dat is sindsdien zo gebleven.

Zie ook fotoverslag eerder in dit draadje. Zal ongeveer kerst geweest zijn
top, ik zag deze foto: https://tweakers.net/i/t5dGuBc5ZUqZoPZd1J1ptP7F8Cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VSMVxXbW4dVNR7FeIjg4N8L9.jpg?f=user_large

Ziet er inderdaad uit als een heel gewiebel. Maar ik zie dus 1 groot verschil met een Nemo: bij de yoga kan de voorplaat er af en kun je echt met een sleutel bij de aansluiting op het apparaat zelf komen zo te zien. Dit is helaas bij de Nemo niet zo.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:15

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:40:
[...]

top, ik zag deze foto: https://tweakers.net/i/t5dGuBc5ZUqZoPZd1J1ptP7F8Cs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VSMVxXbW4dVNR7FeIjg4N8L9.jpg?f=user_large

Ziet er inderdaad uit als een heel gewiebel. Maar ik zie dus 1 groot verschil met een Nemo: bij de yoga kan de voorplaat er af en kun je echt met een sleutel bij de aansluiting op het apparaat zelf komen zo te zien. Dit is helaas bij de Nemo niet zo.
Yoga is jongleren maar de Nemo is vrij simpel. De zijkant kan er af en je monteert alles zoveel mogelijk vooraf en dan pas op de muur de aanvoer retour er op. Ik zie niet het probleem. Daarna schuif je de zijkant er weer op. Gebruik bij een tweewegklep de originele knietjes eerder genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2026 15:46 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Fr33z
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:44:
[...]

Yoga is jongleren maar de Nemo is vrij simpel. De zijkant kan er af en je monteert alles zoveel mogelijk vooraf en dan pas op de muur de aanvoer retour er op. Ik zie niet het probleem. Daarna schuif je de zijkant er weer op. Gebruik bij een tweewegklep de originele knietjes eerder genoemd.
ik vind het blijkbaar moeilijk het probleem over te brengen digitaal. Nemo zie ik juist als heel moeilijk. Want alles wat ik monteer zolang de Nemo gewoon voor me op de werkbank ligt is star. Daar zit weinig/geen beweging in. Zodra ik dan met de Nemo naar de muur loop en hem ophang is het erg lastig om de aansluiting op de muur te maken omdat die ook star is/niet beweegt. Daarom vraag ik me af waar je een wartel zou gebruiken of iets anders

maar jij gebruikt wel een tweewegklep maar geen manier om hem waterzijdig in te regelen dus?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

ik vind het blijkbaar moeilijk het probleem over te brengen digitaal. Nemo zie ik juist als heel moeilijk. Want alles wat ik monteer zolang de Nemo gewoon voor me op de werkbank ligt is star. Daar zit weinig/geen beweging in. Zodra ik dan met de Nemo naar de muur loop en hem ophang is het erg lastig om de aansluiting op de muur te maken omdat die ook star is/niet beweegt. Daarom vraag ik me af waar je een wartel zou gebruiken of iets anders

maar jij gebruikt wel een tweewegklep maar geen manier om hem waterzijdig in te regelen dus?
Met een 2 weg klep is waterzijdig inregelen niet noodzakelijk de afgifte kan per minuut wijzigen door de modulerende fan. Met de zijkant er af kan je overal bij en is er voldoende ruimte ook voor de orginele of universele klep. En als dat niet lukt gebruik je een flexibele slang van voldoende diameter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYmJ6jbPXk7P5Ph3XfvVsBgx-jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El37qsTzoUwJXeBg4N1cG8GB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWJg9RxyS9hIy1jqpk628hjI-S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIgnsaEdbSN4mNbRZZ3L8uTI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2026 16:10 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• P5ycho
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Met een 2 weg klep is waterzijdig inregelen niet noodzakelijk de afgifte kan per minuut wijzigen door de modulerende fan. Met de zijkant er af kan je overal bij en is er voldoende ruimte ook voor de orginele of universele klep. En als dat niet lukt gebruik je een flexibele slang van voldoende diameter

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Natuurlijl wil je wel inregelen, de fancoil kan het kortste pad in het afgiftesysteem zijn en veel teveel flow krijgen. Dat is nadelig voor de afgifte op andere punten, en de wp kan gaan pendelen.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:54
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is alleen condenserend koelen problematisch toch? of isoleer je dat stukje flex buis dan gewoon los?

• Fr33z
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Natuurlijl wil je wel inregelen, de fancoil kan het kortste pad in het afgiftesysteem zijn en veel teveel flow krijgen. Dat is nadelig voor de afgifte op andere punten, en de wp kan gaan pendelen.
nou dat dus. ik ga dus zeker waterzijding inregelen want ik heb 5 fancoils hangen waarvan 1 veel dichterbij de WP en 2 helemaal aan het eind. Ik wil niet dat 50% van de flow door fancoil 1 gaat en nog maar 5% overblijft voor de achterste.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:49

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

nou dat dus. ik ga dus zeker waterzijding inregelen want ik heb 5 fancoils hangen waarvan 1 veel dichterbij de WP en 2 helemaal aan het eind. Ik wil niet dat 50% van de flow door fancoil 1 gaat en nog maar 5% overblijft voor de achterste.
Gelukkig gaat het goedkomen. :) Door engelen geduld van mede tweakers.
Controleer even of die 300ltr van die eclipse echt genoeg is. Stel dat je een grootte fancoil hebt!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-08 19:36
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Interessant dat waterzijdig inregelen ik wilde echter bezuinigen en geen cv verdeler toepassen maar de fancoil doorlussen. Dit scheelt behoorlijk wat dure dampdichte buis isolatie

Echter als ik hier het forum lees is er in de behuizingen van die fancoils niet echt ruimte voor een betaalbare inregelventiel dus misschien toch maar cv verdeler enventueel retour leidingen wel doorlussen scheelt dure aansluit set en gekloot in de fancoil unit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2FjIgIV3rGJoxH8MCHojPivLT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/juaD9ZoVs2TKEf7u8SsRwL0B.webp?f=user_large

• Fr33z
tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Interessant dat waterzijdig inregelen ik wilde echter bezuinigen en geen cv verdeler toepassen maar de fancoil doorlussen. Dit scheelt behoorlijk wat dure dampdichte buis isolatie

Echter als ik hier het forum lees is er in de behuizingen van die fancoils niet echt ruimte voor een betaalbare inregelventiel dus misschien toch maar cv verdeler enventueel retour leidingen wel doorlussen scheelt dure aansluit set en gekloot in de fancoil unit

[Afbeelding]
in hoeverre gaat dit minder meters leiding en gedoe opleveren dan? ik snap je uitwerking niet. Welke fancoils ga je plaatsen?

• P5ycho
Een simpel voetventiel is al genoeg voor waterzijdige inregeling he, niet te moeilijk maken zoals ik gedaan heb.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

[Afbeelding]
Neem je een verdeler met flow regeling ben je in 1 keer klaar

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Met de in verhouding kleine doorlaat van een fancoil ben ik voor dat laatste niet bang. Een vaste flow regelen betekent door het dynamische karakter van een fancoil vaak teveel of te weinig. Met een parallele aansluiting werkt zonder ook prima icm een 2 weg klep. Fancoil uit betekent klep dicht. Let wel op de minimale flow of avdo toepassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 11-08-2026 18:59 ]

• tjib
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:37:
Een simpel voetventiel is al genoeg voor waterzijdige inregeling he, niet te moeilijk maken zoals ik gedaan heb.
Wat is een simpel voet ventiel?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Het kan helpen om deelbare koppelingen te gebruiken zoals deze: https://www.heima24.de/ro...ichtend-fuer-mv-rohr.html

Of, in jouw geval, als je het kan afdichting met een vlakke ring: https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-16-x-20-mm.html

Door tweedelige koppelingen te gebruiken kan je de 2 delen dan los van elkaar "richten", en dan tegen elkaar aan zetten en vast draaien. Dit soort koppeling hoeven niet in elkaar geschoven te worden, je kunt ze naast elkaar houden en dan vastdraaien als het ware. Maar goed, ik weet niet of je hier ruimte voor hebt.

Anders is de andere stomme oplossing: als er geen ruimte is, dan ruimte maken. Installateurs willen hier nog wel eens makkelijker over denken dan "wij" particulieren. Een installateur weet uit ervaring soms dat iets niet kan / moeilijk is, tenzij je de boel wat sloopt.

• P5ycho

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik ben ook bezig met het ontwerp met fancoils.

Ook ik was van plan iets van een verdeler op te hangen. Maar hoeveel l/m zou er door een fancoil moeten? Sommige schrijven 10a11 l/m voor. met 5 stuk heb je dan een flinke flow nodig...

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-08 20:57
Carboy54 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Neem je een verdeler met flow regeling ben je in 1 keer klaar
heb je een voorbeeld waarbij je flow kan instellen van 6l/min?

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• Fr33z
Nelisj schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:59:
Ik ben ook bezig met het ontwerp met fancoils.

Ook ik was van plan iets van een verdeler op te hangen. Maar hoeveel l/m zou er door een fancoil moeten? Sommige schrijven 10a11 l/m voor. met 5 stuk heb je dan een flinke flow nodig...
staat wel de handleidng van.je fancoil. hier ga ik voor 3-4 L/min bij de kleinere en 5-6 L/min voor 1 grotere. bij deltaT van 5 kom.ik dan op 1045-1400W afgifte voor de kleine en 1750-2100 voor de grote. sommetje is P=70 x dT x flow in L/min

• tjib
Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Welke fancoils ga je plaatsen?
Op uiterlijk heb ik de volgende gekozen: (nog niet gekeken naar efficiëntie)

Verdieping: Filomuro Slimfit SW 600 DX (met 0-10v printplaatje)
[img=400,240]blob:https://gathering.tweakers.net/ad2af5ec-0ecb-409a-bd3e-6b3e672d4ca0[/img]

Tuinkamer: >OSMO< SL 600 (met 0-10v printplaatje). Misschien dat ik het vloermodel >OSMO< neem en dan condenserend koelen laat vervallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSo1PbjpvJH95nkYyWph5KFORDk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bWhDoX4X927gJcNZCZdDAPhe.jpg?f=user_large

De rest van de begane grond heeft vloerverwarming, hier komen geen fancoils.
Fr33z schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

in hoeverre gaat dit minder meters leiding en gedoe opleveren dan? ik snap je uitwerking niet.
ik wil een 2x inbouwkast maken op de scheidingsmuur tussen twee slaapkamers. Via deze kast kan ik twee kamers bereiken en per kamer een fancoil ophangen. Dus naar beide inbouwkasten wil ik 1 set leidingen aanleggen.
In de inbouwkast kan ik dan de drukgecompenseerde (bijvoorbeeld Eclipse) kranen met actuator plaatsen. Ik hoef in de fancoils dan niet te klungelen met krappe ruimte en bochten/kleppen/waterzijdig inregelen

Vanuit 1 inbouwkast lus ik dan weer door naar de tuinkamer en via de andere inbouwkast leg ik een loze leiding kantoor.

• tjib
Bij luchtverdeel systemen voor balansventilatie werken ze met software die vooraf bepaald hoeveel je elke ruimte moet "knijpen" dit doen ze dan niet met een drukgestuurd ventiel, maar gewoon met uitbreken van plastic ringen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyvJ9krwLAeRY0-myM0ayZUL6Ww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sAjEDT8x8zBDhnF8sJby1HfP.jpg?f=user_large

Heeft iemand op z'n manier met Eclipse ook zijn leidingwerk doorgerekend (eventueel met AI)? En vooraf stand bepaald aan de hand van de markeringen?

• TomVH2
tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:37:
In de inbouwkast kan ik dan de drukgecompenseerde (bijvoorbeeld Eclipse) kranen met actuator plaatsen. Ik hoef in de fancoils dan niet te klungelen met krappe ruimte en bochten/kleppen/
Het voordeel van het "klungelen in de krappe ruimte" is wel dat je niets moet isoleren. Alles wat daar condenseert wordt afgevoerd, via het opvangbakje. En je kan altijd eenvoudig aan de kleppen/regeling.

Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds

• P5ycho
tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:42:
Bij luchtverdeel systemen voor balansventilatie werken ze met software die vooraf bepaald hoeveel je elke ruimte moet "knijpen" dit doen ze dan niet met een drukgestuurd ventiel, maar gewoon met uitbreken van plastic ringen. [Afbeelding]

Heeft iemand op z'n manier met Eclipse ook zijn leidingwerk doorgerekend (eventueel met AI)? En vooraf stand bepaald aan de hand van de markeringen?
Er valt toch weinig te berekenen als de eclipse kranen compenseren voor drukverschillen dus een vast debiet? Als je graag wilt rekenen aan de waterzijdige balans dan moet je deze kranen juist niet nemen ;).

• tjib
@TomVH2 Dus onder de 2-wegklep loopt ook de condensbak?

Ik wilde alles bovenin de inbouwkast inplakken in zwarte Armacell tape. Bij onderhoud moet ik die tape er dan weer af trekken. Maar dat is inderdaad ook niet ideaal.

De fabrikant biedt een Eclipse ventiel niet aan. Wel een haakse bocht, dus dan moet ik hopen dat de Eclipse onder de bocht kan met ruimte voor een actuator en daarna nog een HENCO perskoppeling.....

zie hieronder mogelijke accesoires vanuit fabrikant:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS8kKmzLf8eUTY2X2hv7aLDZAdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rioj7CZhhz5GY1Sz33Ka2N8l.jpg?f=fotoalbum_large

• tjib
P5ycho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:09:
[...]

Er valt toch weinig te berekenen als de eclipse kranen compenseren voor drukverschillen dus een vast debiet? Als je graag wilt rekenen aan de waterzijdige balans dan moet je deze kranen juist niet nemen ;).
Ik dacht dat je de Eclipse dmv trial and error instelt totdat systeem in evenwicht is. Hoe meer bochten en hoe verder van de warmtepomp hoe hoger de stand van de Eclipse.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhLJfcMuzL6PZnQQP6_LZVgjx8U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/xRPcpGDlacXLdH5wXO6KdhKm.webp?f=user_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:42:
Bij luchtverdeel systemen voor balansventilatie werken ze met software die vooraf bepaald hoeveel je elke ruimte moet "knijpen" dit doen ze dan niet met een drukgestuurd ventiel, maar gewoon met uitbreken van plastic ringen. [Afbeelding]

Handleiding eclipse gelezen?

De bedoeling van AFC "automatic flow control" is dat je niet aan je leidingen gaat rekenen. Het vermogen en delta T bepalen de stand van het ventiel. Dan gaat de klep automatisch de ingestelde flow regelen.
Het leiding werk en pomp moet natuurlijk wel deze flow kunnen leveren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tjib
Seafarer schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Handleiding eclipse gelezen?

De bedoeling van AFC "automatic flow control" is dat je niet aan je leidingen gaat rekenen. Het vermogen en delta T bepalen de stand van het ventiel. Dan gaat de klep automatisch de ingestelde flow regelen.
Het leiding werk en pomp moet natuurlijk wel deze flow kunnen leveren.
ga ik gelijk doen sorry....

• tjib
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4gADqkPgBrLL0NReCchMGqQ2Fw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/07D1KSB7joVjku2TXTIYbbX4.jpg?f=user_large

Ik kwam wel dit tegen voor in mijn inbouwkasten. Ik heb in de inbouwkasten toch al een condensafvoer. Dan kan ik z'n condensopvang bak er ook wel op aansluiten. Ik ben namelijk bang dat die Eclipse niet in de fancoil behuizing past van >OMSO<. Z'n ding is best slank.

[ Voor 12% gewijzigd door tjib op 11-08-2026 22:33 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:30:
[...]

ga ik gelijk doen sorry....
Of even Youtube erbij pakken. Dan is het met al die mooie visualisaties met 5min. duidelijk. :)

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:48
TomVH2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Het voordeel van het "klungelen in de krappe ruimte" is wel dat je niets moet isoleren. Alles wat daar condenseert wordt afgevoerd, via het opvangbakje. En je kan altijd eenvoudig aan de kleppen/regeling.
Ik heb inderdaad ook gepuzzeld om een en ander zo te maken dat het meeste spul zo dicht als mogelijk naast de aansluitingen kwam te zitten. Dus daar hoeft het dan inderdaad verder niet geïsoleerd en dat is handig. Ter verduidelijking een paar foto's.
Ik heb de Innova SLI1000 ingebouwd in het plafond, direct onder het platte dak op de overloop om daarmee het hele huis te koelen.

Omdat de waterflow door de fancoil lager is dan wat ik voor verwarmen wil gebruiken heb ik een drukregelaar geïnstalleerd zodat een hogere flow in het systeem mogelijk blijft. Die keuze heeft overigens te maken met de manier waarop ik het waterzijdig gerealiseerd heb: de leidingen naar de fancoil gaan namelijk direct door het dak naar buiten en moeten dus in de winter meedoen in het verwarmingssysteem om bevriezing te voorkomen. Ook daar even de plaatjes van de manier waarop ik dat gedaan heb. De driewegklep zit direct achterop de monoblock warmtepomp.  

Wellicht heeft iemand er iets aan als idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUj-EjejQKjQlKFrcDj6uMyDrBM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cnu9MtT7TgwyfqpJcsAxBVKq.jpg?f=user_large constructie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWM_Pi2H7pggILF30dupsHi-L7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mHWMt70UVAHoAATrrON4uP9Y.jpg?f=user_largegeïsoleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhApn5bUnbxeAWWGhaSsM7mg320=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ28GEXQgvShFfCeoGH4fDaq.jpg?f=user_largecondensopvang gemonteerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3A7Vpgf1u5uVJ2S881TcAOcZyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaM5Lb4lkINgVP7Mwe9YZPQI.png?f=fotoalbum_large koelbedrijf: uitsluitend flow door fancoil/bypass regelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEfqc-vpxFEJJC08UfB8FR3hij4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RodlZnXSqyna6Dr44qVoj3P.png?f=fotoalbum_large verwarmingsbedrijf: retourflow van het verwarmingssysteem gaat nog door de fancoil/bypass

[ Voor 5% gewijzigd door PMeij op 13-08-2026 11:34 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Wat is de reden dat je een bypass klep op je FCU hebt zitten @PMeij ?

Ondertussen heb ik de SLI 1000 hier ook hangen (leiding etc moeten nog) alleen dan gewoon een 2 klep voor open/dicht en een voetventiel voor het inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 13-08-2026 14:40 ]

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcTiZu_W_9UFwKnClx82XXUKD7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4PMgWJxYTzUT0tzBRwQdg0I.png?f=fotoalbum_large

Via deze link vind je een zeer handige vermogens calculator voor alle Ideal Clima producten:

http://integra.idealclima...natore/NemoRiscaldamento/

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2026 15:07 ]

• TomVH2
tjib schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:10:
@TomVH2 Dus onder de 2-wegklep loopt ook de condensbak?

Ik wilde alles bovenin de inbouwkast inplakken in zwarte Armacell tape. Bij onderhoud moet ik die tape er dan weer af trekken. Maar dat is inderdaad ook niet ideaal.

De fabrikant biedt een Eclipse ventiel niet aan. Wel een haakse bocht, dus dan moet ik hopen dat de Eclipse onder de bocht kan met ruimte voor een actuator en daarna nog een HENCO perskoppeling.....

zie hieronder mogelijke accesoires vanuit fabrikant:[Afbeelding]
Hier de info over de koppelingen

Ik zou het als volgt doen indien leidingen uit de muur: Set V20139 is elektrisch afsluitventiel en regelventiel

Het elektrisch ventiel rechtstreeks aansluiten op de warmtewisselaar en dan op het elektrisch afsluitventiel nog een knietje AI0203II om leiding uit de muur te kunnen op aansluiten.

Het regelventiel uit setV20139 gebruik je dan om alles waterzijdig in te regelen. Als je werkt met een verdeler waaruit je fancoils vertrekken dan moet dit regelventiel de drukval van het verschil in leidinglengte opvangen.

Dus stel 2 fancoils met debiet van 6l/min. De ene heeft een leidinglengte van 10m en de andere een leidinglengte van 20m dan moet bij de kortste 10m leidinglengte compenseren. Uit de datasheet weet je dan hoeveel "toeren" je moet indraaien. Persoonlijk zou ik ineens 1-wire sensoren voorzien op de retour onder de isolatie zodat je eventueel de inregeling eens kan controleren (retourtemperatuur op elke fancoil moet gelijk zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPbP5AQfp519YlNkZ8kYOYqSPVQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pfOIEbLFMzGLc54JEb0RtgAg.jpg?f=user_large

Voor de leidingen zou ik dan gewoon standaard geïsoleerd (6 of 10mm) MLB 20mm gebruiken en alles euroconus. Voor de verdeler zou ik proberen deze te bekomen. Dan is alles standaard, simpel en goedkoop. Ik heb juist geen idee of mijn voorgestelde geïsoleerde verdelers eenvoudig te verkrijgen zijn.

En voor de sturing: wachtleidingvoorzien van WP naar locatie ruimtethermostaat en van thermostaat naar fancoil. Dan heb je nog alle mogelijkheden voor sturing.

• PMeij
Jazsie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:39:
Wat is de reden dat je een bypass klep op je FCU hebt zitten @PMeij ?

Ondertussen heb ik de SLI 1000 hier ook hangen (leiding etc moeten nog) alleen dan gewoon een 2 klep voor open/dicht en een voetventiel voor het inregelen.
@Jazsie : Ik hoopte dat de beschrijving met de plaatjes voldoende duidelijk was. Ik heb de fancoil als laatste nog toegevoegd in mijn warmtepompproject om mee te kunnen koelen.
Dat is met een apart circuit want het gewone CV circuit kan ik niet gebruiken om mee te koelen (grotendeels stalen leidingen op plaatsen waar ik niet bij kan om dampdicht te isoleren).
De fancoil zit bij mij altijd in de retour naar de warmtepomp en is daarmee de bepalende factor in de flow geworden. Volgens de Innova data heb je met 10liter/min al 0.2bar drukverlies en ik wil in verwarmingsbedrijf met ongeveer 20liter/min werken (en tijdens een defrost probeert de warmtepomp er nog meer doorheen te duwen). Vandaar de bypass, die zorgt ervoor dat dat allemaal nog redelijk kan.

• tjib
TomVH2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:25:
[...]

Hier de info over de koppelingen

Ik zou het als volgt doen indien leidingen uit de muur: Set V20139 is elektrisch afsluitventiel en regelventiel
@TomVH2 Bedankt! Die V20139II (in mijn offerte zit is die met II erachter) is net als die Eclipse twee-in-één? Ik vond het al duur ding.... Dat maakt het wel een stuk makkelijker. Hoe werkt dit regelventiel dan?
dan op het elektrisch afsluitventiel nog een knietje AI0203II om leiding uit de muur te kunnen op aansluiten.
Ipv die AI0203II kun je ook aluplex pers kniekoppeling toepassen en deze op de Henco buis uit de muur. https://www.henco.be/nl-NL/33P of past dit niet in de fancoil behuizing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQDgik_cV47BBuKNTWsrNOieO9U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PljFzZvLXARYcPv4u4IyvUZx.jpg?f=user_large

• TomVH2
ik wist niet dat de prijs zo hoog was. Ik wil gewoon aangeven: let op als je afwijkt van de standaard omdat je dan soms meer problemen creëert dan je oplost. Bij mijn biza's heb ik willen besparen op voetventielen en etc maar uiteindelijk loopt je dan tegen andere problemen aan (inregelen op verdeler waardoor isoleren van verdeler moeilijker is). Inregelen en een elektrische afsluiter aan de fancoil zelf maakt het eenvoudiger in de technische ruimte.

Na wat chatGPT:

het lijkt deze aansluitset te zijn.

giacomini heeft deze

Het goedkoopste wat ik kan vinden is toch de originele

Jouw voorgesteld knietje kan ook natuurlijk

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:53
Hoi allen,

Bij mij is de eerste fancoil binnen: een Innova Filomuro inbouw SWI 400. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Smart Touch bediening, Ik had er meer vertrouwen in dat ik deze werkend ging krijgen doordat de modbus registers daarvan beter gedocumenteerd waren.

Mijn fancoil werd geleverd met de nieuwere ES690II printplaat (in plaats van de ESE645II of INN-FR-B32). Deze heeft 6 dipswitches (i.p.v. 4) en geen ASCII-jumper. Documentatie hierover is erg schaars.

Belangrijke tip wat betreft de ESE690II of andere "nieuwe" smart touch printplaten
Na lang zoeken en testen bleek dat je de ES690II op Modbus RTU zet door dipswitch 6 AAN te zetten voordat je de spanning erop zet (Dit heb ik terug kunnen vinden in de M7-handleiding). Hopelijk helpt dit iemand die tegen communicatieproblemen aanloopt!

Mijn unit is helaas geleverd zonder de fysieke kamertemperatuursensor (als het goed is een 10k NTC). Nu ben ik gaan twijfelen of ik toch niet de M7 printplaat wil gebruiken.

In minder officiële documentatiee van de M7-serie zag ik dat er een "remote mode" bestaat, waarbij je zowel het setpoint als de actuele ruimtetemperatuur extern via Modbus naar de fancoil kunt sturen. Gezien ik een KNX netwerk in mijn huis heb. Leek het mij beter om die sensoren te gebruiken. Ik hoop dat dit een netere afwerking geeft en een beter resultaat omdat de sensor verder van de fancoil af zit

Aangezien het Smart Touch wandpaneel op dezelfde Modbus-ingang werkt en ook de temperatuur aan de fancoil doorgeeft, vermoed ik dat een vergelijkbare "remote mode" of temperatuur-register op de Smart Touch printplaat moet bestaan. Ik heb zelf al geprobeerd alle Modbus-registers uit te lezen en te beschrijven, maar dat bracht de fancoil tijdelijk in een foutmodus. De enige manier om dit te herstellen bleek alle eerder gescande waarden terug zetten. Een factory reset zonder wandpaneel heb ik helaas nog niet gevonden :(

Mijn vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand ervaring met de "remote mode" van de M7 en hoe dit exact werkt via Modbus?
  2. Is er iemand die het Modbus-verkeer tussen een Smart Touch wandpaneel en de fancoil al eens succesvol heeft afgeluisterd/gesnift om te zien naar welk register de kamertemperatuur wordt geschreven?
Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door mjkl op 18-08-2026 14:49 ]

• Jazsie
Deze registers al eens geprobeerd?:
https://github.com/stenvanhouwelingen/innova-climate

Ik heb een 0-10V controller met RS485 aansluiting maar helaas tot nu toe enkel time-outs.
Deze is ook voorzien van 6 dipswitches, ik ga je tip proberen !

Ik neig sterk om de controller helemaal te skippen en gewoon de BLDC motor direct aan te sturen.
Dan kan ik gelijk meerdere sensors aansluiten en aansturen vanuit domotica.

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:53
Als ik ze propbeer te lezen, is register 100 niet beschikbaar. Wel zijn er ongedocumenteerde registers 101-102-103 (104 is weer gedocumenteerd als status woord). Ik heb nog niet geprobeerd of deze woorden hetzelfde zijn, maar dan 1 adres opgeschoven. Als ik ze uitlees staan ze allemaal op 0x0
Jazsie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:41:

Ik heb een 0-10V controller met RS485 aansluiting maar helaas tot nu toe enkel time-outs.
Deze is ook voorzien van 6 dipswitches, ik ga je tip proberen !
Ik ben erg benieuwd! hopelijk dat het werkt. Ik heb wel het idee dat Innova veel overeenkomsten op de printplaat heeft, die simpelweg niet altijd gebruikt worden. Misschien zelfs in software uit staan.
Jazsie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:41:

Ik neig sterk om de controller helemaal te skippen en gewoon de BLDC motor direct aan te sturen.
Dan kan ik gelijk meerdere sensors aansluiten en aansturen vanuit domotica.
Ik heb dit zelf nog niet geverifieerd, maar in dit topic staan nog wel wat ervaringen van mensen die de motor direct aansturen. Het zou een standaard airco motor moeten zijn met eigen printplaat. Deze wordt gevoegd met 310V DC (oftewel gelijkgerichte netspanning), 15V DC en een stuur signaal 0–6.5 V. Geen BLDC driver nodig.

link naar de specifieke post

Ik moet zeggen dat nu ik de fan coil op me bureau heb liggen ik hier eigenlijk ook naar neig, echter gaat er wel altijd weer een hoop tijd in zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door mjkl op 19-08-2026 11:30 ]

• stevenP
  • Laatst online: 28-08 22:04
Ik heb een sli400 al een tijdje draaien met succes in HA, doormiddel van de 0-10v printplaat en een esp32 eraan (waar esphome op draait). Heel basic, maar werkt als een tiet.

Mijn sli800 daarentegen heeft ontluchtingskranen die zó vast zitten dat ik de messing kopjes sloop ipv losdraai. Iemand hier nog tips voor?😩

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik ben de opties aan het onderzoeken om fancoils te plaatsen op de 1e verdieping.
En loop tegen wat praktische vragen aan.

Situatie:
Jaren 30 woning
WP Arotherm plus
verwarming: bg vvw (70m2) / verdieping niks / zolder nog te renoveren waarschijnlijk vvw icm 1 fancoil.

De beganegrond verdieping is reeds gerenoveerd.
De 1e verdieping bestaande uit 4 slaapkamers en een badamer gaan we renoveren en alle plafonds van de de 1e verdieping worden vervangen.
Zolder komt een slaapkamer met badkamer / sportruimte / werkplek.
De verwarming en koeling staat nog open hoe dit aan te pakken. Er komt ook een WTW balansventilatie.

Omdat ik tijdens de verbouwing zowel bij het plafond kan en bij de zolder vloer ben ik aan het kijken in hoeverre we plafond Fancoils kunnen toepassen. De reden is dat het estetisch er mooi uitziet, plus geen leidingen te leggen naar beneden.
Na een zoektoch kom ik op de Jaga Briza 12 / 038 welke voor deze doeleinden is gemaakt.

Maar met de voorschriften volgens manual kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb 52cm tussen de balken. Zoals ik het lees uit de manual, is de Briza 38cm + hoekstuk 15cm + ruimte inlaat 11cm. Dan kom je al snel aan de 64cm. En dat gaat bij mij niet passen maar bij heel veel constructies niet die 60cm hoh balkenmaat hebben.

Concrete vraag:
- Zijn er mensen met Fancoils in het plafond tussen de balken gemonteerd?
- Er zijn wandunits die de inlaat als optie ook aan de onderkant kan hebben. Plafondunits dan weer niet?

Maximale hoogte is 2300mm tot aan vloer. Daar vraag ik me ook een beetje af; welke woningen hebben nou een plafondhoogte van 2300mm?

Een andere optie is zoals een mede tweakers heeft gedaan een soort verlaagde koof boven de deur maken. Maar ik wil eerst alle opties van de plafondversies checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcx3WX7fzr52mScy7FJJ1zsLbcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNozNUEIpNqpTP0lODVrX4ny.jpg?f=fotoalbum_large

• tjib
Plint schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:20:
Ik ben de opties aan het onderzoeken om fancoils te plaatsen op de 1e verdieping.

Situatie:
Jaren 30 woning
WP Arotherm plus
verwarming: bg vvw (70m2) / verdieping niks / zolder nog te renoveren waarschijnlijk vvw icm 1 fancoil.

De 1e verdieping bestaande uit 4 slaapkamers en een badamer gaan we renoveren en alle plafonds van de de 1e verdieping worden vervangen.
De verwarming en koeling staat nog open hoe dit aan te pakken. Er komt ook een WTW balansventilatie.

Omdat ik tijdens de verbouwing zowel bij het plafond kan en bij de zolder vloer ben ik aan het kijken in hoeverre we plafond Fancoils kunnen toepassen. De reden is dat het estetisch er mooi uitziet, plus geen leidingen te leggen naar beneden.
Na een zoektoch kom ik op de Jaga Briza 12 / 038 welke voor deze doeleinden is gemaakt.

Ik heb 52cm tussen de balken. Zoals ik het lees uit de manual, is de Briza 38cm + hoekstuk 15cm + ruimte inlaat 11cm. Dan kom je al snel aan de 64cm. En dat gaat bij mij niet passen maar bij heel veel constructies niet die 60cm hoh balkenmaat hebben.

Concrete vraag:
- Er zijn wandunits die de inlaat als optie ook aan de onderkant kan hebben. Plafondunits dan weer niet?

Maximale hoogte is 2300mm tot aan vloer. Daar vraag ik me ook een beetje af; welke woningen hebben nou een plafondhoogte van 2300mm?

Een andere optie is zoals een mede tweakers heeft gedaan een soort verlaagde koof boven de deur maken. Maar ik wil eerst alle opties van de plafondversies checken.

[Afbeelding]
Op de vliering vloer achter knieschot en dan luchtkanaal verlenger?

• tjib
Of als je je huis goed luchtdicht laat maken en zeer goed isoleert kun je ook via je balansventilatie koelen. Zehnder heeft hiervoor kanalen met isolatie voor condens

• hvwees
  • Laatst online: 00:14
Ik hoop isolatie tegen condens 🙃

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tjib schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Op de vliering vloer achter knieschot en dan luchtkanaal verlenger?

[ Voor 51% gewijzigd door Carboy54 op 19-08-2026 23:17 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Plint schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:20:

Situatie:
Jaren 30 woning
WP Arotherm plus

Concrete vraag:

[Afbeelding]
Wellicht een Ikaro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX5SXubM1jP1NFLjXe2x6m7wvK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrRHVokNRx9XkTOc1cbakuXu.jpg?f=fotoalbum_large

• Jazsie
mjkl schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Als ik ze propbeer te lezen, is register 100 niet beschikbaar. Wel zijn er ongedocumenteerde registers 101-102-103 (104 is weer gedocumenteerd als status woord). Ik heb nog niet geprobeerd of deze woorden hetzelfde zijn, maar dan 1 adres opgeschoven. Als ik ze uitlees staan ze allemaal op 0x0

[...]

Ik ben erg benieuwd! hopelijk dat het werkt. Ik heb wel het idee dat Innova veel overeenkomsten op de printplaat heeft, die simpelweg niet altijd gebruikt worden. Misschien zelfs in software uit staan.

[...]

Ik heb dit zelf nog niet geverifieerd, maar in dit topic staan nog wel wat ervaringen van mensen die de motor direct aansturen. Het zou een standaard airco motor moeten zijn met eigen printplaat. Deze wordt gevoegd met 310V DC (oftewel gelijkgerichte netspanning), 15V DC en een stuur signaal 0–6.5 V. Geen BLDC driver nodig.

link naar de specifieke post

Ik moet zeggen dat nu ik de fan coil op me bureau heb liggen ik hier eigenlijk ook naar neig, echter gaat er wel altijd weer een hoop tijd in zitten.
Helaas geen resultaat met de dipswitch op 6 aan voordat de spanning erop komt.

Kan de 0-10V controller wel gebruiken als voeding (om mee te testen) en apart aansturen, nu aan het kijken naar een kant en klaar module die Analoog DAC output heeft, temp sensor ingangen, snelle digitale ingang (rpm motor uitlezen), relais.

ESP32 is een optie maar zoek kant en klaar waarbij enkel eventueel nog moet programeren maar niet solderen.

Iets zoals de KinCony KC868-A6.

Bij elkaar zou je <100,-- uitkomen in kosten. Mogelijk wat duurder dan de 0-10V controller maar je kan er dan wel meer mee.

• tjib
hvwees schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:11:
Ik hoop isolatie tegen condens 🙃
Ja tegen😂

Maar wel handig als je toch balansventilatie gaat aanleggen. En heb je geen lelijke fancoil units aan de muur.

Geen idee of het een beetje individueel per kamer regelbaar is…..

https://www.zehnder.nl/nl/ventilatie/luchtverdeelsysteem/geisoleerde-kanalen/thermalshield

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21:51
Die kende ik nog niet, dat is ook wel interessant.
Alleen de grote uitvoering heeft maar een koelvermogen van 2.5kw.
Zou dat voldoende zijn voor een grotere woning? 1 gemiddelde fancoils heeft dit vermogen ook al.
Als ik op alle slaapkamers een fancoil op zou hangen kan ik in theorie rond de 10 a 12kw koelen, dat is al een hele andere orde grote dan 2.5kw voor de complete woning.
(omdat je ze natuurlijk over dimensioneert zodat ze lekker rustig kunnen draaien en de WP moet natuurlijk het koelvermogen ook kunnen leveren)

Misschien is een combinatie van de zehnder en vloerkoeling wel een optie om genoeg koel vermogen te bereiken, maar dat weet ik niet. Dat zou uitgerekend moeten worden.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• hvwees
10 a 12 kW is wel heel veel voor een slaapkamer.

2,5 kW is wel heel weinig voor een hele woning.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

hvwees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:09:
10 a 12 kW is wel heel veel voor een slaapkamer.
Hij schrijft dat het 12 kW is voor alle slaapkamers samen.

• hvwees
de Peer schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Hij schrijft dat het 12 kW is voor alle slaapkamers samen.
Fair enough, daar had ik overheen gelezen.

Dan is het misschien nog helemaal niet zo'n veel vermogen, afhankelijk hoeveel en hoe groot de slaapkamers zijn natuurlijk.

• P5ycho
tjib schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:11:
[...]

Ja tegen😂

Maar wel handig als je toch balansventilatie gaat aanleggen. En heb je geen lelijke fancoil units aan de muur.

Geen idee of het een beetje individueel per kamer regelbaar is…..

https://www.zehnder.nl/nl/ventilatie/luchtverdeelsysteem/geisoleerde-kanalen/thermalshield
Je vergeet even dat het debiet van een airco veel hoger is. Het debiet van een wtw is zo'n 200-300m3/h voor een heel huis, dat is veel te weinig om voldoende te koelen. Best case met 5grC aanvoer en 300m3/h is nog maar 1710W aan koelcapaciteit, en dan heb ik nog geen rekening gehouden met verliezen door latente koeling. Dat is genoeg voor een kamer, maar niet voor een huis.
Plus, het rendement van de wtw airco is ook belabberd tov een reguliere airco.
Misschien leuk voor een passiefhuis...

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
Dit soort bakken vind ik persoonlijk heel lelijk :)
Dan zou ik eerder kijken naar een strakke aan het plafond, zodat je niet ook het leidingwerk ziet.

@tjib Mijn idee is om de ventilatiekanalen langs de gevel via zolder naar de slaapkamers te trekken. Hopelijk ook allemaal tussen de balken. Aan de binnen(overloop)zijde wil ik kijken of ik er fancoils kan plaatsen.

De fancoils zijn bedoelt voor verwarmen en condoserend koelen van de slaapkamers.
De WTW is voor verse lucht.
Woning is in totaal 210m2 waar we momenteel alleen op de BG vvw hebben. Wat dus niet voldoende is voor het hele huis :P.

Ik zal later wat dieper in gaan op de situatie. Nu ben ik vooral benieuwd wie er plafond fancoils hebben en hoe ze zijn toegepast. Alternatief kan ook nog zijn om ze boven een inbouwkast weg te werken.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Plint schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Dan zou ik eerder kijken naar een strakke aan het plafond, zodat je niet ook het leidingwerk ziet.
Bestaan die? Dit soort units (en airco binnenunits) kunnen niet strak tegen het plafond omdat ze bovenin de lucht aanzuigen.

• hvwees
Voggy schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Bestaan die? Dit soort units (en airco binnenunits) kunnen niet strak tegen het plafond omdat ze bovenin de lucht aanzuigen.
Ja plafond airco's bestaan.

Zulke:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Id9TOIMnJnioi35Yh5ck6WKfjw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/So6bPDMO3G42ai3G3w2BRwYQ.jpg?f=user_large

Of als cassette model

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEb6QcqwA2d2gBjQsSQdV2q18-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFvBkN1N5fLCTe6r5VUxYW0x.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij ik persoonlijk het cassette model ook mooier vind, maar ik heb geen verlaagd (systeem) plafond in mijn huis.

Ik ben het ook eens dat airco's (wandmodel) lelijk zijn, kies daarom het model dat je het minst lelijk vind. 😊

• fjux
Dan zou ik kijken naar de "kanaal units" of bij fancoils vaak "zone". (https://www.idealclima.eu/en/climazone)

ik zit daar ook nog aan te denken, maar is wel lastiger qua airflow, want het moet uiteindelijk wel rondstromen die lucht...

Ik zit hier zelf ook nog naar te kijken. Qua inbouwen en luchstroom lastiger. Ventilatie buizen naar alle kamers. Maar condensafvoer weer gemakkelijker.

[ Voor 21% gewijzigd door fjux op 20-08-2026 14:10 ]

• Jazsie
Hier hangt de Innova SLI 1000 strak tegen het plafond :).

Grootste punt is de condens afvoer waar ik nog mee bezig ben. Hier zal een pomp moeten komen echter wil ik absoluut geen herrie pomp en wil ook een extra beveiliging mocht pomp niet meer doen wat het moet doen.

Afwerking zal ook anders zijn, vind de de standaard rooster niet lelijk maar mag mooier :).

Ducted fancoil ook naar gekeken maar valt af voor de slaapkamers ivm de grote gaten die nodig zijn voor de kanalen.

Heb wel de Innova Ducted 600 hangen in de hobbykamer (nog niet af overigens).
De kanalen van 160mm zijn fors naar mijn mening >:).

[ Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 20-08-2026 15:15 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Plint schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

@tjib Mijn idee is om de ventilatiekanalen langs de gevel via zolder naar de slaapkamers te trekken. Hopelijk ook allemaal tussen de balken. Aan de binnen(overloop)zijde wil ik kijken of ik er fancoils kan plaatsen.

De fancoils zijn bedoelt voor verwarmen en condoserend koelen van de slaapkamers.
De WTW is voor verse lucht.
Woning is in totaal 210m2 waar we momenteel alleen op de BG vvw hebben. Wat dus niet voldoende is voor het hele huis :P.

Ik zal later wat dieper in gaan op de situatie. Nu ben ik vooral benieuwd wie er plafond fancoils hebben en hoe ze zijn toegepast. Alternatief kan ook nog zijn om ze boven een inbouwkast weg te werken.
Een Nemo fancoil kan ook aan het plafond worden gehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyHyG255uSX9g7SSEkb7z1EQdfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm88mqW6cA3GznjeE7zYR0UZ.jpg?f=fotoalbum_large

• ffdoordoen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-08 18:09
Even een update: ben bezig de leiding en in de muren te frezen. Gaat lekker maar beter om te doen als je nog niet in het huis woont.

Qua uitvoering ga ik een aanpassing doen: Ik had geen rekening gehouden met de nadraaitijd van de circulatiepomp. Die draait nog best een tijd na, na het stoppen van de koelvraag. Als alle kleppen dicht lopen, dan kan dat water dus nergens heen.

Plan nu is om de verst gelegen FC te voorzien van de bypass 3wegklep. Als alles dicht loopt dan, kan in ieder geval de pomp zonder problemen door pompen.

Kv in bypass is ook niet schrikbarend hoog, dus er zal hopelijk niet al te veel warmte /koude ongebruikt retour gaan.

• ffdoordoen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-08 18:09
P5ycho schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Je vergeet even dat het debiet van een airco veel hoger is. Het debiet van een wtw is zo'n 200-300m3/h voor een heel huis, dat is veel te weinig om voldoende te koelen. Best case met 5grC aanvoer en 300m3/h is nog maar 1710W aan koelcapaciteit, en dan heb ik nog geen rekening gehouden met verliezen door latente koeling. Dat is genoeg voor een kamer, maar niet voor een huis.
Plus, het rendement van de wtw airco is ook belabberd tov een reguliere airco.
Misschien leuk voor een passiefhuis...
De Italiaanse vrienden hebben ook kanalenkoelers met redelijk wat vermogen, ook in varianten met zonering. Er zijn er ook met aparte WTW luchtaanvoer aansluiting. Maar zoals je aangaf is dat maar een klein deel van het debiet.

Heb daar ook naar gekeken, maar als je hetzelfde gemak wilt als een wandunit, dan is het een dure geschiedenis: Zonering kost best veel extra. En geisoleerde spiro, ventielen, kleppen, dempers en de hele rattaplan is ook niet gratis en redelijk lomp in formaat.

Voordeel is wel dat je alles mooi weg kan werken als je het in een verbouwing meeneemt. Bij mij dus maar gewone wandunits.

• P5ycho
Ducted units voor mij. Ik heb de gaten inmiddels in de muur zitten, nu het leidingwerk.

De aanvoer van zo'n gezoneerde unit moet onder de deur door, dat is een aardig debiet met aardige drukken. Ik heb daar weinig vertrouwen in, zeker als dat parallel aan een wtw staat die ook onder die deur door retour moet.

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-08 13:30
Ben zelf bezig een Innova SLI 600 & 800 fancoil in plafonds te monteren. Hiervoor gekozen ivm de info die te vinden was op dit forum. De controller plaats ik op de verdiepingsvloer erboven voor het geval ik er ooit nog bij moet.

Bij mij waren de balken. (170 x 70) 60 cm h.o.h. gemonteeerd. Ik heb er dus een raveel balk in moeten plaatsen om ruimte van 80 cm te krijgen om de fancoil met de 90 graden bocht gemonteerd te krijgen.

De fancoil hangt aan M6 stokschroeven waardoor ik hem qua hoogte en afschot voor het condens mooi afgesteld krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzh3EDgSNRQEsSzsKN2vsFTc7Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bunfQWmTAX85rXy8iqE9aHFB.png?f=fotoalbum_large

Nr 1 zit in ieder geval.

[ Voor 7% gewijzigd door asjenietergvin op 23-08-2026 16:20 ]

• PMeij
Dat is ook een hele klus geweest! Bouw je het zo dat je de condensopvangbak nog kunt verwijderen (ivm schoonmaken) of maak je het plafond verder dicht?
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma namelijk...

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:51
asjenietergvin schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:18:
Ben zelf bezig een Innova SLI 600 & 800 fancoil in plafonds te monteren. Hiervoor gekozen ivm de info die te vinden was op dit forum. De controller plaats ik op de verdiepingsvloer erboven voor het geval ik er ooit nog bij moet.

Bij mij waren de balken. (170 x 70) 60 cm h.o.h. gemonteeerd. Ik heb er dus een raveel balk in moeten plaatsen om ruimte van 80 cm te krijgen om de fancoil met de 90 graden bocht gemonteerd te krijgen.

De fancoil hangt aan M6 stokschroeven waardoor ik hem qua hoogte en afschot voor het condens mooi afgesteld krijg.

[Afbeelding]

Nr 1 zit in ieder geval.
Dank voor inspiratie, goed werk!

Ga je beide fancoils samen of ieder afzonderlijk aansturen? Ik twijfel daar nog over. Scheelt wat geld en simpeler systeem om ze samen aan te sturen lijkt mij, mits dat kan.

[ Voor 9% gewijzigd door rupie99 op 23-08-2026 21:52 ]

• Jazsie
PMeij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:01:
Dat is ook een hele klus geweest! Bouw je het zo dat je de condensopvangbak nog kunt verwijderen (ivm schoonmaken) of maak je het plafond verder dicht?
De originele afdek plaat is groter waarmee je overal bij kan komen.

Dus niet hoe @asjenietergvin gemaakt heeft.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQslJsaRdAyq_rT6OOh0BWb4zi77a2mY1WkubkPPIBzhw&s=10

• PMeij
Klopt, maar die plaat gaat er bij mij ook niet op passen (ook niet mee besteld), dus ik moet zelf iets verzinnen. Vandaar ook mijn opmerking/vraag.

• P5ycho
Hier hangt de eerste ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ9kw_1eZE-AKbINckrjmFN20QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXhJiMoDrp9o3mPfEWVYqhsI.jpg?f=fotoalbum_large
Hij lijkt zo klein zo :o.

• Jazsie
PMeij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:30:
Klopt, maar die plaat gaat er bij mij ook niet op passen (ook niet mee besteld), dus ik moet zelf iets verzinnen. Vandaar ook mijn opmerking/vraag.
Ohh, ik heb het wel erbij en de plaat is iets groter dan de airco zelf, op de foto van @asjenietergvin zou ik zeggen dat het daar wel past.
P5ycho schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:35:
Hier hangt de eerste ook:
~~~[Afbeelding]
Hij lijkt zo klein zo :o.
Welk merk/model is dat ? Lijkt me inderdaad een kleine :9.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 23-08-2026 23:42 ]

• P5ycho
Het is een Panasonic PAW-FC2E-D020, 2kW.
De OEM is systemair trouwens.

• asjenietergvin
PMeij schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:01:
Ik maak het plafond helemaal dicht met alleen de roosters zichtbaar. Een complete afdekplaat past niet vanwege de breedte (de bak had hier ook niet gepast, tenzij ik voor een maatje kleiner ging, maar ik wil een overgedimensioneerd systeem) en ik vond het ook niet mooi. Dichtmaken is dus een compromis. Als de afvoer ooit verstopt raakt of de aandrijving storing geeft moet het plafond open :F . Dat zien we dan wel weer. Vind de esthetische waarde belangrijker.

Ik ga de 3 fancoils bedraad aansturen met 1 thermostaat Control panel EFA649II . Later nog een keer los via Modbus, ESP & HA.

Ik heb de fancoils primair voor verwarmen van de slaapkamers en denk ze een aantal keer per jaar te gebruiken voor koeling in de hete weken met een overschot aan PV electra.

De fancoils hebben ook condensafvoer. Leidingwerk is geisoleerd. De vloerverwarming beneden sluit ik af (of knijp ik af) via een handbediende afsluiter als ik onder het dauwpunt wil koelen

[ Voor 5% gewijzigd door asjenietergvin op 24-08-2026 10:11 ]

• P5ycho
Je zou nog kunnen overwegen om een uitneembare plaat met scharnieren en/of magneten op te hangen zodat je er makkelijk bij kunt.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 24-08-2026 10:18 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:17:
Je zou nog kunnen overwegen om een uitneembare plaat met scharnieren en/of magneten op te hangen zodat je er makkelijk bij kunt.
Inderdaad want die dingen hebben toch een luchtfilter? @asjenietergvin

Ik heb ook maar 1 ding geleerd in de praktijk: als er lucht door gaat dan vervuild het.
Ook met filter!

• asjenietergvin
Ik ga nadenken over een afneembare plaat. Thanx voor de tip (nog meer werk _/-\o_ )
Wat betreft de vervuiling denk ik dat ik via de 90 gradenbocht nog bij de condensbak en de coil kan komen om stof weg te poetsen/uit te zuigen.
In mij hal beneden heb ik een Jaga Strada geboost met pc-fans, ik merk dat deze zonder filter na 3 jaar nog steeds niet echt vervuild is.

• P5ycho
Ligt er ook erg aan je huishouden. Kinderen < viervoeters < vogels.

• Seafarer

Seafarer

XXX

asjenietergvin schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:41:
Ik ga nadenken over een afneembare plaat. Thanx voor de tip (nog meer werk _/-\o_ )
Wat betreft de vervuiling denk ik dat ik via de 90 gradenbocht nog bij de condensbak en de coil kan komen om stof weg te poetsen/uit te zuigen.
In mij hal beneden heb ik een Jaga Strada geboost met pc-fans, ik merk dat deze zonder filter na 3 jaar nog steeds niet echt vervuild is.
De lamellen staan bij die Jaga ook veel verder uit elkaar.

• Jazsie
P5ycho schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 06:58:
Het is een Panasonic PAW-FC2E-D020, 2kW.
De OEM is systemair trouwens.
Lekker compact ding, helaas is het vermogen op 30/25 iets van 400/500 watt op volle snelheid.
asjenietergvin schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Ik maak het plafond helemaal dicht met alleen de roosters zichtbaar. Een complete afdekplaat past niet vanwege de breedte (de bak had hier ook niet gepast, tenzij ik voor een maatje kleiner ging, maar ik wil een overgedimensioneerd systeem) en ik vond het ook niet mooi. Dichtmaken is dus een compromis. Als de afvoer ooit verstopt raakt of de aandrijving storing geeft moet het plafond open :F . Dat zien we dan wel weer. Vind de esthetische waarde belangrijker.

Ik ga de 3 fancoils bedraad aansturen met 1 thermostaat Control panel EFA649II . Later nog een keer los via Modbus, ESP & HA.

Ik heb de fancoils primair voor verwarmen van de slaapkamers en denk ze een aantal keer per jaar te gebruiken voor koeling in de hete weken met een overschot aan PV electra.

De fancoils hebben ook condensafvoer. Leidingwerk is geisoleerd. De vloerverwarming beneden sluit ik af (of knijp ik af) via een handbediende afsluiter als ik onder het dauwpunt wil koelen
Zoals andere al aangeven zou ik ook voor een afneembare plaat gaan, dit kan je prima mooi afwerken al zal het inderdaad wel wat extra werk zijn.

Extra werk ben je gauw vergeten zodra je een keer erbij moet zijn :+.

• marcop23
  • Laatst online: 22:31
Zijn er mensen die me wat kunnen vertellen over condenspompjes? Ik heb d'r helaas twee nodig:
  • Eentje waar twee fancoils op moeten komen. Het mag een relatief groot pompje zijn. Ik heb de Sauermann Si-83 gezien. Ik vraag me echter af hoe je hier 10mm condensslangen op aansluit. Volgens de handleiding zitten er aansluitingen van 30 mm op. Wat heb je dan nodig om er 10mm condensslangen op aan te sluiten? En hebben de Nederlandse webwinkels dat?
    Daarnaast maak ik me zorgen dat het condensafvoerbakje van de fancoil op ca. 15 cm boven de grond zit. Het condenspompje komt op dezelfde grond te staan. Gaat dat goed, of zit het hoogste punt van de slang dan te hoog? En heb ik nog een los terugslagklepje nodig? Want die worden wel apart verkocht...
  • Ik heb ook een mini condenspompje nodig voor een andere fancoil op een andere plek, zoals de Sauermann SI-20. Al die mini condenspompjes hebben echter 6mm slangaansluitingen, terwijl mijn fancoils (Innova Osmo) een 10mm aansluiting hebben. Dan maar 2x een verloopje gebruiken?
Waarschijnlijk is zoiets 10x makkelijker als je de producten in je handen hebt gehad, maar ja.

• Jazsie
Bij mij moet ik helaas ook condenspompjes plaatsen.

Mijn huidige airco (door vorige bewoner geinstalleerd) heeft eentje die in de hoek van de kabelgoot zit, werkt prima maar maakt een pokke herrie.

Blijkbaar zit er een vibratiepomp in, kan je vertellen dat de nieuwe dit absoluut niet gaat worden. Mogelijk dat nieuwe modellen stiller zijn maar die van mij in ieder geval niet.

Heb nu een doseerpomp op het oog, deze zijn stil en je kan "dom" kopen zonder poespas. Icm een losse water sensor wil het gaan integreren in domotica.

Enige nadeel is het "slangetje", die zal je om het jaar even moeten vervangen.

• P5ycho
Ik heb geen zin om 100 euro per pomp per fancoil uit te geven elke 5 jaar. Dus, ik zet de sleuvenfrees wel in de muur en trek de condensleidingen door tot in de kruipruime en verzamel ze daar rechtstreeks op het riool.

• Seafarer

Seafarer

XXX

P5ycho schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:19:
Ik heb geen zin om 100 euro per pomp per fancoil uit te geven elke 5 jaar. Dus, ik zet de sleuvenfrees wel in de muur en trek de condensleidingen door tot in de kruipruime en verzamel ze daar rechtstreeks op het riool.
Met sifon hoop ik?

• P5ycho
Jazeker, met sifon :).

• Jazsie
P5ycho schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:19:
Dure pompjes dan >:). Dat kan wel goedkoper.

Zonder is altijd beter echter heb je niet altijd die keus helaas, ik moet direct omhoog.

• P5ycho
Kan goedkoper? Veel succes ermee dan :). We spreken elkaar over 2 jaar, kijken hoeveel er dan nog werken.

• Jazsie
De huidige condenspomp van de airco zit er inmiddels bijna 8jr in zonder problemen.

We gaan het zien, helaas heb ik de mogelijkheid niet om zonder pomp te doen.
Het is wat het is :).

• P5ycho
Het is niet verkeerd, maar een andere filosofie. Vooral doen wat goed werkt voor jou, ik zeg alleen dat ik voor iets anders kies voor mijn situatie :).

• nylezz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 13:17
pimNH schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:30:
Ik heb in de garage (aan huis) nu een elektrische radiator hangen en zit er aan te denken om hem te vervangen voor een Fancoil. Deze winter heb ik met een smartplug gemeten hoeveel energie de elektrische radiator heeft verbruikt (283k Wh over december en januari). Dit komt neer op ongeveer 5kWh per dag.

Nou vind ik t prima als t tussen de 10 en 14 graden is en stook ik in de winter ongeveer met een ta van ongeveer 26 graden. Ook zal de warmtepomp niet de hele dag draaien maar enkel op de goedkope momenten dus zat ik zelf te denken aan deze fancoil:

https://www.elettronew.com/en/clivet-fan-coils/clivet-aura-floor-ceiling-fancoil-cffac6-r3sx-4-20kw-39692238-40213.html

Heeft iemand ervaring met dit merk en welke accessoires nodig zijn? Het mooiste is als er een voetklep open gaat onder een bepaalde ruimtetemp en de fan aangaat boven een bepaalde delta t over retour en aanvoer.

Alvast bedankt!
Ik heb deze Fan Coil recent opgehangen. Hoewel ik geen ervaring heb met andere merken en types ben ik tevreden over de werking. ik koel met een Ta van 14grC en Tr van 17grC. Volgens mijn berekening is dat zo'n 0.5 kW waarmee ik een slecht geisoleerd gasthuisje op 24 gr kan houden.

Wat er in de handleiding niet duidelijk was is dat de unit ook aan een schuin dak kan worden opgehangen. Er staat namelijk dat deze horizontaal en verticaal kan worden opgehangen. maar alles tussen deze posities is mogelijk. die van mij hangt op ongeveer 45 gr.

Let wel op de aansluitingen. Naar eigen zegge weet ik vrij veel van koppelingen en schroefdraad maar deze G3/4 schroefdraad is geen geintje op aan te sluiten. Dat komt omdat deze zeer diep is. Daardoor komt de koppeling niet tegen een pakking aan. En dan ook nog eens haaks uit de unit. Houd daar rekening mee.

Voor de besturing heb ik zelf een esp8266 aan een 4-channel relais-bordje gekoppeld. 3x een dallas DS18B20 erbij voor de aanvoer-, retour- en uitgaande luchttemperatuur. dit alles natuurlijk volledig geautomatiseerd in Home Assistant.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:48

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit een beetje te kijken of er fancoils ( wand montage ala radiatorlook) ook beschikbaar zijn als ze onder een vensterbank met een hoogte van 62cm moeten kunnen passen.( vloer-onderzijde vensterbank) als alternatief voor de LT radiatoren met boosterfanunits. ( Die zijn er van 400mm hoog.) heb ik enige kans van slagen die te vinden?

De Ideal Clima Nemo zijn 58cm en ik denk dat dat zo krap is dat het onmogelijk is. Ze hebben ook een plafond airco lijkend ding maar ik probeer (stille) versie te vinden die zeg 40-45cm hoog is.

Die ideal clima zien er op de foto wel strak uit. maar als ze niet onder t raam passen zullen ze op een andere muur moeten. Wat t niet perse praktischer maakt.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• P5ycho
Jaga's passen sowieso. Alle fancoils met een scroll fan zijn wat hoger.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

copykat schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:27:
Ik zit een beetje te kijken of er fancoils ( wand montage ala radiatorlook) ook beschikbaar zijn als ze onder een vensterbank met een hoogte van 62cm moeten kunnen passen.( vloer-onderzijde vensterbank) als alternatief voor de LT radiatoren met boosterfanunits. ( Die zijn er van 400mm hoog.) heb ik enige kans van slagen die te vinden?

De Ideal Clima Nemo zijn 58cm en ik denk dat dat zo krap is dat het onmogelijk is. Ze hebben ook een plafond airco lijkend ding maar ik probeer (stille) versie te vinden die zeg 40-45cm hoog is.

Die ideal clima zien er op de foto wel strak uit. maar als ze niet onder t raam passen zullen ze op een andere muur moeten. Wat t niet perse praktischer maakt.
Kijk dan naar de lage versie van de Panasonic/Innova modellen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Carboy54 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Kijk dan naar de lage versie van de Panasonic/Innova modellen.
✓ Geschikt voor onder vensterbank | ✓ Lage fancoil | ✓ Energiezuinig verwarmen - fancoilonline.com deze bedoel je?

Zijn wel meteen stuk duurder zeg. :X

Airleaf Innova SLS800

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 26-08-2026 09:38 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• P5ycho
copykat schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

✓ Geschikt voor onder vensterbank | ✓ Lage fancoil | ✓ Energiezuinig verwarmen - fancoilonline.com deze bedoel je?

Zijn wel meteen stuk duurder zeg. :X

Airleaf Innova SLS800
https://www.shopclima.it/...hi-sx-2-tubi-sls-800.html

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zag dat ze nu airleaf innova sls 400C 600C enz. genoemd worden. goed opletten dat er nog lcd touch en modulerend control schermpje bij komt. en je moet een extra bedrag betalen voor rechter inlaat/uitlaat. ( Ik neem aan dat je de modulerende module moet nemen om efficient gebruik te maken vd fancoil unit.

De Nemo 800 is in ieder geval all inclusive én goedkoper tov sls 800. past prima op mn zolder kamer.

Voor mn garage verwarming is de Clima Ikaro 250 + wifi stick een mooie oplossing.

• fjux
Ik heb mijn huidige plan uitgeschreven in een topic!
Heb al veel feedback over het WP gedeelte maar nog niet zo veel over de fancoils, dus ik dacht ik post hier ook het linkje!
Warmtepomp concept jaren 30 woning + fancoils
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste