Ik ben aan het uitzoeken of ik in mijn situatie goed condenserend kan koelen of dat ik het beter niet doe.
De installatie (1990) bevat alleen radiatoren en de leidingen liggen in de betonnen vloer.
Bij elke radiator komen de leidingen uit de vloer omhoog, ik heb boven en op de BG verdelers zitten en de overige leidingen liggen in zicht.
De leidingen bij de radiatoren liggen hier en daar in het zicht, isoleren zou met een witte afwerking nog toonbaar zijn.
Echter vraag ik me af of de leidingen in de vloer een probleem kunnen zijn, volgens mij is dit kunststof als ik naar de aansluitingen kijk.
De leidingen tussen de verdiepingen en naar de wp zijn geïsoleerd, al zou dat bij koppelingen beter kunnen.
Daarnaast zal een fancoil op de plek van een radiator de systeem inhoud verminderen waardoor de wp mogelijk gaat pendelen.
Omdat het beneden niet nodig is zou ik daar de toevoer kunnen afsluiten met als gunstig gevolg dat ik niet overal de leidingen hoef te isoleren.
Boven heb ik vrij weinig inhoud met 4 radiatoren (T10 en T11) en dat wordt nog minder met een of meer fancoils.
De wp heeft geen buffervat en maakt lange runs met genoeg radiatoren open, echter zijn er zeker 4 nodig om geen flow error te krijgen dus ik denk aan boven een klein buffervat er tussen schakelen voor het koelen.
Dan de aanleiding:
Er zijn 2 oudere airco's, beneden functioneert die goed maar boven wat minder omdat ie steeds afslaat vanwege een druk melding en dan weer even draait.
Vreemd genoeg verwarmt hij boven prima zonder foutmeldingen dus ik kan te weinig vulling wel uitsluiten.
De kosten spelen een rol, ik verwacht dat een andere (zeer stille) airco laten plaatsen net zo veel kost als zelf een 1 of 2 fancoils plaatsen met alles er bij.
Wat de airco boven betreft zou op die plaats (of elders) een fancoil hoog aan de muur een optie kunnen zijn, de airco heeft namelijk een condens afvoer naar buiten al komen er dan wel leidingen extra naar die plek.
Dan is er het geluid van fancoils, ik ben overgevoelig voor geluid en kan al wakker worden van het radiator geruis als de wp start (de wp zelf hoor ik dan weer niet)
Samengevat:
- leidingen in de betonnen vloer
- alleen boven koelen (met extra buffervat)
- geluid (in slaapkamer)
- fancoil vervangt een halbakken airco
- betaalbaar