Excuses voor de wat lange post, maar ik probeer mijn situatie zo compleet mogelijk te beschrijven.
Ik wil een fan coil op het gesloten broncircuit van mijn bodem/water-warmtepomp aansluiten. Het circuit bevat alleen water (zonder glycol). De bron(aanvoer)temperatuur ligt meestal rond 11/12 °C en loopt bij maximale vloerkoeling op tot ongeveer 15/16 °C.
De zolder wordt in de zomer 26–27 °C. Daarom wil ik daar een fan coil plaatsen met condensbak en condensafvoer.
Hydraulisch ontwerp
Ik wil een parallelle fan-coiltak maken met:
- een regelbare circulatiepomp;
- een flowsensor;
- een normaal gesloten 2-wegklep;
- servicekranen;
- een terugslagklep in beide takken;
- dampdichte isolatie;
- condens- en lekbeveiliging.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| bron-aanvoer
│
┌───────────┴───────────┐
│ │
▼ ▼
[terugslagklep WP] [servicekraan]
│ │
▼ ▼
[warmtepomp] [2-wegklep NC]
bronzijde │
│ ▼
│ [regelbare pomp]
│ │
│ ▼
│ [flowsensor]
│ │
│ ▼
│ [fan coil]
│ │
│ ▼
│ [terugslagklep]
│ │
│ ▼
│ [servicekraan]
│ │
└───────────┬───────────┘
│
bron-retour |
De terugslagkleppen voorkomen dat de ene pomp door de andere tak pompt.
De 2-wegklep is niet strikt noodzakelijk naast de terugslagklep, maar sluit de fan-coiltak bij geen koelvraag volledig af. Daarmee voorkom ik lekflow, natuurlijke circulatie en afhankelijkheid van een terugslagklep die mogelijk niet volledig afsluit.
Regeling
De fan-coilpomp regelt primair op de eigen flowsensor.
De warmtepomp heeft zelf ook een flowsensor, maar die is pas met ongeveer één minuut vertraging uit te lezen. Die waarde wil ik daarom alleen gebruiken voor langzame begrenzing en controle.
Als bij een gelijkblijvende pompinstelling de flow door de fan coil daalt, zijn de hydraulische omstandigheden veranderd. Waarschijnlijk verpompt de warmtepomp dan meer water.
code:
1
2
3
4
| gelijke pompinstelling
+ dalende fan-coilflow
= niet verder opregelen
= eventueel terugregelen |
De vertraagde flowmeting van de warmtepomp kan dit vervolgens bevestigen.
Uitgangspunt:
code:
1
2
3
4
5
| meer flow warmtepomp
= minder maximaal toegestane fan-coilflow
minder flow warmtepomp
= meer maximaal toegestane fan-coilflow |
De warmtepomp krijgt altijd voorrang. De fan-coilpomp moet langzaam op- en afregelen, met hysterese, zodat beide regelingen niet gaan pendelen.
Inschakelen
code:
1
2
3
4
5
6
| koelvraag
+ bronwater koud genoeg
+ geen condens- of lekalarm
= 2-wegklep openen
= pomp op laag debiet starten
= fan coil inschakelen |
Daarna mag de flow langzaam worden verhoogd zolang de fan-coilflow normaal reageert en de warmtepomp voldoende flow houdt.
Vragen
- Is dit hydraulisch een verstandige parallelle aansluiting?
- Zijn twee terugslagkleppen plus een 2-wegklep logisch, of is de 2-wegklep overbodig?
- Is dalende fan-coilflow bij gelijkblijvende pompinstelling een bruikbaar signaal om terug te regelen?
- Is de combinatie van een snelle flowsensor in de fan-coiltak en de vertraagde flowsensor van de warmtepomp voldoende?
- Welke hysterese en regelsnelheid zouden jullie toepassen?
- Klopt de volgorde van klep, pomp, flowsensor, fan coil en terugslagklep?
- Zie ik nog belangrijke hydraulische of condensgerelateerde risico’s over het hoofd?