Ik ben niet pprold, maar ons huis was uitgerust met luchtverwarming (zogenaamd slokker spaarhuis) en het enige vervangende systeem wat beschikbaar is is de brink elan, Echter zijn de buizen in ons huis te klein om voldoende luchtstroom te hebben om met lage temperatuur (full-electric warmtepomp) te verwarmen.
Bij 1 van de weinige installatiebedrijven in Nederland die nog luchtverwarmingen doen, liep ik tegen "Full-electric is onzin, dat moet je maar uit je hoofd zetten" muur op. Koeling was al helemaal uit den boze.
Ik heb daarna nog het energieloket zo gek gekregen ons huis als modelwoning aan te merken en de luchtberekening voor ons te doen. Er staan namelijk een hoop huizen van dit type in de wijk. Conclusie daarvan was, dat er zoveel extra buizen, met extra kosten nodig zijn dat het niet rendabel (qua kosten en werkzaamheden) is om verder te gaan op luchtverwarming.
Wij hebben nu op de begane grond en 2e verdieping vloerverwarming genomen. Echter was ik wel van plan fancoils op de 1e verdieping toe te passen, met name vanwege het condenserend koelen.
Zelf heb ik dus helaas ook de ervaring niet opgedaan met luchtsystemen doorrekenen. Ook ik liep daar tegen een muur aan. Grote probleem is vooral dat vanaf bepaalde luchtsnelheden de herrie behoorlijk toeneemt.
Helaas heb ik alleen de conclusie (wat er berekend is) van het energieloket gekregen, niet de onderbouwende berekening. Dus ik kan daar slecht mee helpen.
Gebrek aan praktijkervaring is er vooral, omdat niemand er aan begint ben ik bang.