Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als iemand deze opzet al werkend heeft (circulatie met aanvoer via gang/orverloop, dus circuleren onder een deur door), ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt met een dichte deur.
Bij centrale balansventilatie houdt men grofweg een cm ruimte per 25m3/h aan onder de deur. Met 300m3/h is dat al gauw een factor 5 voor de 2cm spleet die meestal aangehouden wordt )(edit: 2Pa drukverschil). Dat drukverschil moet gevolgen hebben voor het kunnen sluiten van de deur, de resulterende flow met de deur dicht (zeker als andere deuren wel open staan), en misschien ook bijgeluiden door de hoge luchtsnelheid.

Ik durf het zelf niet, maar misschien werkt het wel gewoon.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-11 09:54
300m3 onder de deur door? Om geluidsoverlast en deuren die hard dicht slaan te voorkomen moet je het drukverschil tussen de ruimtes beperken tot 5pa, dan heb je opening van zo'n 5 à 6 cm nodig.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:45
P5ycho schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:55:
Als iemand deze opzet al werkend heeft (circulatie met aanvoer via gang/orverloop, dus circuleren onder een deur door), ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt met een dichte deur.
Bij centrale balansventilatie houdt men grofweg een cm ruimte per 25m3/h aan onder de deur. Met 300m3/h is dat al gauw een factor 5 voor de 2cm spleet die meestal aangehouden wordt )(edit: 2Pa drukverschil). Dat drukverschil moet gevolgen hebben voor het kunnen sluiten van de deur, de resulterende flow met de deur dicht (zeker als andere deuren wel open staan), en misschien ook bijgeluiden door de hoge luchtsnelheid.

Ik durf het zelf niet, maar misschien werkt het wel gewoon.
Ik ga zelf demper en 2 ventielen gebruiken. Gaat dan wel geen 300m3 door, maar maximaal 105m3.

De deuren gaan voorzien worden van valdorpels i.v.m. geluidisolatie. Dit is voor 'gewone' ventilatie trouwens; niet voor FCU.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-11 19:25
Lollercopter schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:42:
[...]

Helaas kom ik er nu achter dat er blijkbaar een I-versie en een S-versie is van de multi ducto.
De S-versie heeft een 0-10V aansturing.
De I-versie kan je via modbus of de Innova thermostaat aansturen.
Mijn plan was de unit met Zigbee 0-10V zenders aan te sturen (via homeassistant), maar ik blijk dus helaas de I-versie te hebben. Die Innova thermostaten voor de I versie zijn 150 euro per stuk 8)7 , thanks but no thanks.
Ik ga denk ik even bij Innova informeren of ik niet wat kan uitwisselen om de S versie te krijgen ... En anders ga ik denk ik maar weer iets zelf in elkaar hobbyen om de unit met modbus aan te sturen....

Qua afwerking wil ik gewoon ronde ventielen gebruiken die inblazen in de ruimte, i.v.m. het gemak en het gebrek aan ruimte. De unit haalt de lucht gewoon uit de overloop, je krijgt dus een luchtstroom onder de deur terug naar de unit. Er zit genoeg ruimte onder de deur.
Andere printplaat? soms zijn die printplaten allemaal het zelfde..ontbreekt alleen de terminal

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:14
Zou het persoonlijk gewoon op modbus houden, ga ik ook zo doen.

Via modbus heb je heel wat meer parameters dan enkel 0-10V uitsturen...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:59
Jazsie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:20:
Zou het persoonlijk gewoon op modbus houden, ga ik ook zo doen.

Via modbus heb je heel wat meer parameters dan enkel 0-10V uitsturen...
Ga ik ook doen. Ik zit te denken om ESPhome + modbus controller te gebruiken om zo de fancoils aan te sturen

[ Voor 7% gewijzigd door thve op 09-09-2025 10:35 ]

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:15
Hoe willen jullie de warmtevraag communiceren naar de warmtepomp/ketel a.d.h.v. de fancoil?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
Ik heb antwoord direct van Innova ontvangen: ombouwen naar 0-10V is onmogelijk.
Dus dan inderdaad maar ESPhome + modbus controller in elkaar prutsen. Ik ga geen 3 x 150 euro uitgeven voor die gouden innova thermostaat, maar ik denk wel dat ik er toch nu 1 ga kopen om nu alvast die unit deels in bedrijf te stellen. Voor zover ik kan zijn zit er geen manuele aansturing op om die unit gewoon handmatig via de printplaat te bedienen of iets dergelijks ... Dan kan ik daarna op mijn gemak prullen met ESP home...[quote]

• thve
mijgmae schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:55:
Hoe willen jullie de warmtevraag communiceren naar de warmtepomp/ketel a.d.h.v. de fancoil?
Warmte pomp wordt gestuurd op delta T buffer

• mijgmae
@thve dat heb ik nu ook, maar op "lauwe" dagen is dat toch een beetje energieverspilling denk ik

• thve
mijgmae schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:36:
@thve dat heb ik nu ook, maar op "lauwe" dagen is dat toch een beetje energieverspilling denk ik
Heb mijn fancoils nog niet hangen, maar ben benieuwd.

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-11 23:20
Lochnes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Nemo: hangt er pas dus duurzaamheid weet ik nog niet. Voordeel: ietsje minder hoog, wel net slag dikker. bediening geïntegreerd, wifi dongle 4 tientjes, en zou ook iets van stralingswarmte geven volgens de website.
Nog niet uitgezocht of wr verder domotica integratie ie met de wifi app.
2 of 3 weg klep gaat rechtstreeks op print. In mijn geval los gekocht want kon ik niet bij de webshop vinden, radiatorknop met thermische motor van danfoss. Kabellengte wel een dingetje, de klep moet links en de aansluiting elektra zit rechts.
Geluid: stand nul hoor je niks, standje max is vergelijkbaar met een blaasventilator of elektrisch kacheltje.
Mag ik nog vragen wat je met die kabel van de servo hebt gedaan? Heb je die "gewoon" onderlangs laten lopen, dus links onder eruit, dan aan de onderkant bij de ventilator naar rechts, en daar weer naar binnen?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:08
madde2901 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:43:
[...]

Mag ik nog vragen wat je met die kabel van de servo hebt gedaan? Heb je die "gewoon" onderlangs laten lopen, dus links onder eruit, dan aan de onderkant bij de ventilator naar rechts, en daar weer naar binnen?
Er zit speciaal daarvoor in de unit een doorvoer van links naar rechts waar die kabel doorheen kan (driehoekig gaatje). Dus die blijft binnen de unit

• madde2901
Lochnes schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:33:
[...]

Er zit speciaal daarvoor in de unit een doorvoer van links naar rechts waar die kabel doorheen kan (driehoekig gaatje). Dus die blijft binnen de unit
Ahh ja inderdaad. Ik had het ronde gaatje daarboven al gebruikt. Lijkt boven de motor te zijn die op die plek afgeschermd is. Lijkt me ook prima toch?

• Lochnes
Ik denk het wel. Ik zat ook al naar dat gaatje te kijken, die driehoekige gaat hij niet heel makkelijk doorheen…

• madde2901
Wat zijn jullie ervaringen qua delta t bij zeer lage temperatuur fan coils? Ik heb wat testjes gedaan en met de hoogste ventilatorstand kwam ik maximaal op een delta t van 2 a 2,5 graden (bij een Ta van 27 a 28 graden). Wellicht ook omdat de ruimtetemperatuur nog wat te warm is eigenlijk, maar ben toch benieuwd.

• P5ycho
  • Nu online
Wat wil je hier uit afleiden? Je delta T kun je varieren als je je flow varieert, dus dan moet je daar ook iets over weten/meten.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
@madde2901 Mijn fancoils zijn overbemeten omdat ik graag op de lage stand de boel warm wou kunnen krijgen (ivm geluid). Bijkomend voordeel is dat ik de fancoils ook kan gebruiken op standje 'storm' en een kamer in een mum van tijd warm kan krijgen ondanks lage temperatuur en warmtepomp.

Ik heb de boel bij de fancoils wel moeten knijpen om kortsluiting richting de warmtepomp te voorkomen. Meestal draaien de fancoils hier op de laagste stand (simpele 3 standen met aan/uit thermostaat aansturing hier, dus geen modulatie). Delta t op de laagste stand is nu circa 3 graden (beetje afhankelijk van de kamertemperatuur) en de warmtepomp is happy.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:
@madde2901 Mijn fancoils zijn overbemeten omdat ik graag op de lage stand de boel warm wou kunnen krijgen (ivm geluid). Bijkomend voordeel is dat ik de fancoils ook kan gebruiken op standje 'storm' en een kamer in een mum van tijd warm kan krijgen ondanks lage temperatuur en warmtepomp.

Ik heb de boel bij de fancoils wel moeten knijpen om kortsluiting richting de warmtepomp te voorkomen. Meestal draaien de fancoils hier op de laagste stand (simpele 3 standen met aan/uit thermostaat aansturing hier, dus geen modulatie). Delta t op de laagste stand is nu circa 3 graden (beetje afhankelijk van de kamertemperatuur) en de warmtepomp is happy.
Dat knijpen had ik eigenlijk ook moeten doen. Maar heb er nu geen voet ventiel op dus pech.
Heb nu de aanvoer op minimaal 31 staan zodat ook als de fancoil op lowspeed staat de warmtepomp niet gaat pendelen. Kost echt wel wat rendement want ik heb hem eerder ook weleens een tijdje op 26c gehad. Aan de andere kant heb ik nu kortere runs en warmt het ook in een paar uurtjes al redelijk mooi op.

Nukezone FTW

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:55:

Welke simpele overbemeten fan coils heb jij hangen? ;)

Edit: gefindt, innova airleafs.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• madde2901
P5ycho schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:46:
Wat wil je hier uit afleiden? Je delta T kun je varieren als je je flow varieert, dus dan moet je daar ook iets over weten/meten.
De flow is lastig aan te passen bij de fancoil. Ik heb het oude H-blok laten zitten. Daarmee kan ik een beetje spelen met open of dicht draaien. Beter was een voetventiel geweest, maar weer uitdagender met aansluiten. Anyhow: Mijn warmtepomp regelt op een (door mij ingestelde) delta t van 4 graden. Die wordt natuurlijk verstoord door de fancoil als de delta t daar veel lager is (2 bijvoorbeeld). Het enige wat voor de rest open staat is de vloerverwarming. Vandaar mijn vraag. Ik heb de fancoil inmiddels een beetje geknepen door de flow te verlagen waaroor de delta t iets is toegenomen. Uittredend water fancoil wil je idealiter nagenoeg gelijk hebben aan retourtemperatuur vloerverarming. En dan hopen dat hij de ruimte nog net op temperatuur krijgt..

• madde2901
Powrskin schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:21:
[...]

Dat knijpen had ik eigenlijk ook moeten doen. Maar heb er nu geen voet ventiel op dus pech.
Heb nu de aanvoer op minimaal 31 staan zodat ook als de fancoil op lowspeed staat de warmtepomp niet gaat pendelen. Kost echt wel wat rendement want ik heb hem eerder ook weleens een tijdje op 26c gehad. Aan de andere kant heb ik nu kortere runs en warmt het ook in een paar uurtjes al redelijk mooi op.
Korte runs zijn juist voor warmtepomp niet zo ideaal. 31 graden is inderdaad tamelijk hoog als je ook uit de voeten zou kunnen met een aanvoer van 26 a 27 graden. Is een voetventiel oid niet te overwegen?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
madde2901 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:05:
[...]

Korte runs zijn juist voor warmtepomp niet zo ideaal. 31 graden is inderdaad tamelijk hoog als je ook uit de voeten zou kunnen met een aanvoer van 26 a 27 graden. Is een voetventiel oid niet te overwegen?
klopt, maar tzt gaan we wel verhuizen dus weet niet of ik nog zin heb om hiermee bezig te gaan.
kortere runs is relatief. op 26/24c was de warmtepomp tegen het vriespunt 24/7 bezig. de laatste paar jaar hanteer ik toch nachtverlaging omdat ik het prettig vind dat het in de nacht wat afkoelt en in de ochtend de vloer lekker warm wordt. Is ook een beetje om alvast rekening ermee te houden dat het salderen stopt.

Nukezone FTW

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:18
Vandaag is voor het eerst hier een Airleaf aangezet om te gaan verwarmen. De WP maakt een Ta van ongeveer 25 graden. Aangezien de fancoil pas aangaat bij een Ta van >30gr heb ik er een 46K weerstand parallel op de temperatuursensor gezet, zoals andere ook gedaan hebben in dit topic. Hier zit ook een schakellaar tussen om deze in de zomer uit te zetten zodat ik ook kan koelen.

Echter zorgt de 46K (Geel, blauw, oranje, goud) weerstand ongeveer een 5,5 hogere temperatuur. Dus bij een aanvoer van 25 meet hij ongeveer 30,5. Alleen omdat deze temperatuur dichtbij de ondergrens zit blaast de fan bijna niet.
Deze staat ingesteld op standje max en heb de thermostaat op max (40gr) gezet. Echter doet hij nu bijna niks.
Ik denk dan ook dat ik een andere waarde weerstand nodig heb die een nog hogere temperatuur zal laten zien. Maar moet ik dan een hogere of een lagere weerstand hebben?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-11 20:57
jeroendh schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:46:
Vandaag is voor het eerst hier een Airleaf aangezet om te gaan verwarmen. De WP maakt een Ta van ongeveer 25 graden. Aangezien de fancoil pas aangaat bij een Ta van >30gr heb ik er een 46K weerstand parallel op de temperatuursensor gezet, zoals andere ook gedaan hebben in dit topic. Hier zit ook een schakellaar tussen om deze in de zomer uit te zetten zodat ik ook kan koelen.

Echter zorgt de 46K (Geel, blauw, oranje, goud) weerstand ongeveer een 5,5 hogere temperatuur. Dus bij een aanvoer van 25 meet hij ongeveer 30,5. Alleen omdat deze temperatuur dichtbij de ondergrens zit blaast de fan bijna niet.
Deze staat ingesteld op standje max en heb de thermostaat op max (40gr) gezet. Echter doet hij nu bijna niks.
Ik denk dan ook dat ik een andere waarde weerstand nodig heb die een nog hogere temperatuur zal laten zien. Maar moet ik dan een hogere of een lagere weerstand hebben?
Lagere weerstand, dacht ik, maar niet te laag anders blijft ie blazen ook als warmtepomp niks doet.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:04

Kun je niet een potmetertje gebruiken ipv die vaste weerstand? https://www.tinytronics.n...potmeter-board-with-cable zoiets? dan kun je gewoon aan het knopje draaien tot het zo werkt als jij wilt

• mijgmae
Leuk Esp(Home) project? Digitale potentiometer + temperatuursensor op de aanvoerleiding. Als de watertemperatuur < 18 (o.i.d) de "normale" watertemperatuur rapporteren, bij verwarmen (water temp > 22) weerstand aanpassen

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-11 19:25

Met een potmeter om het geheel flexibel in te kunnen stellen doe ik hier met de warmtepomp op stand koelen ook... :9 maar wél met een serie weerstand zodat ik de weerstand niet op nul ohm kan zetten

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:17
Is er hier iemand die zelf een Innova Airleaf SL heeft omgebouwd van links naar rechts?

Is hier documentatie van beschikbaar of is het echt een kwestie van zoveel mogelijk schroefjes losdraaien, kijken wat er allemaal loskomt en dan de warmtewisselaar eruit tillen en omdraaien?

Had wel verwacht dat er documentatie bij de motorkabel zou zitten of dat er iets in de algemene handleiding zou staan, maar ben nog niks tegengekomen.

Toch wat huiverig om op goed geluk aan een SL1000 te gaan sleutelen.

• P5ycho
  • Nu online
Uiteindelijk is het gewoon goedkoop plaatwerk en redelijke electronica met een vleugje Italiaanse engineering en een matige handleiding. Gewoon schroeven losdraaien dus...

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 29-09-2025 19:30 ]

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:18
Fr33z schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:05:
[...]

Kun je niet een potmetertje gebruiken ipv die vaste weerstand? https://www.tinytronics.n...potmeter-board-with-cable zoiets? dan kun je gewoon aan het knopje draaien tot het zo werkt als jij wilt
Heb deze besteld, binnenkort eens kijken hoe het hier mee gaat. :)

• JuutieZ
mijgmae schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:28:
Leuk Esp(Home) project? Digitale potentiometer + temperatuursensor op de aanvoerleiding. Als de watertemperatuur < 18 (o.i.d) de "normale" watertemperatuur rapporteren, bij verwarmen (water temp > 22) weerstand aanpassen
Dan kun je beter de minimale waarde voor verwarmen en maximale waarde voor koelen overschrijven via modbus.
Ik wil nog gaan experimenteren met de watersensor correctie, zodat de fancoil niet zo langzaam draait.

• mijgmae
JuutieZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:02:
[...]

Dan kun je beter de minimale waarde voor verwarmen en maximale waarde voor koelen overschrijven via modbus.
Ik wil nog gaan experimenteren met de watersensor correctie, zodat de fancoil niet zo langzaam draait.
Hebben de wifi borden dan een modbus aansluiting? Dat krijg je niet duidelijk uit de handleiding

• JuutieZ
Als je thermostaat EWF644 (met board INN-FR-B32) bedoelt: dit board kan via modbus (RS485) aangestuurd worden. Hiervoor gebruik je de groene connector (+AB-) onder de grid- en cp-schroefklemmen. De + heb je niet nodig, de draden naar A en B moeten soms omgedraaid worden om een werkende verbinding te krijgen. Meer info over de modbus op de fancoils is te lezen in de handleiding: https://www.innova.it/sit..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

Of de wifi blijft werken weet ik niet, ik heb de wifi-modules eruit gehaald toen ik geen verbinding kreeg met modbus, maar heb ze nooit teruggeplaatst (maar waarschijnlijk doen ze het wel). Sowieso kun je een keer de min- en maxtemperaturen instellen en daarna kun je de modbus weer losmaken of je kan modbus gebruiken om de fancoils aan te sturen

• Hondjeee
Hondjeee schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:21:
Is er hier iemand die zelf een Innova Airleaf SL heeft omgebouwd van links naar rechts?

Is hier documentatie van beschikbaar of is het echt een kwestie van zoveel mogelijk schroefjes losdraaien, kijken wat er allemaal loskomt en dan de warmtewisselaar eruit tillen en omdraaien?

Had wel verwacht dat er documentatie bij de motorkabel zou zitten of dat er iets in de algemene handleiding zou staan, maar ben nog niks tegengekomen.

Toch wat huiverig om op goed geluk aan een SL1000 te gaan sleutelen.
Voor de mensen die voor dezelfde opgave staan, het is vrij simpel:
  1. Je begint met het verwijderen van de zijkanten, het achtervilt, het bovenrooster, de bovenrail aan de achterkant en kunt voor het gemak ook de voorkant aan de bovenkant losschroeven (zodat je deze iets kunt kantelen, de twee plastic strips komen hierbij uit hun gaten, maar die duw je later weer vrij makkelijk terug).
  2. Daarna schroef je de warmtewisselaar en het condensbakje los (2 schroeven voor het bakje en 3 of 4 schroeven aan iedere kant voor de warmtewisselaar (de twee schroeven met het metalen lipje kun je laten zitten).
  3. Vervolgens kun je de warmtewisselaar er voorzichtig uittillen (probeer hierbij geen koelvinnen te verbuigen en let op dat je de isolatie aan de bovenkant zoveel mogelijk heel houdt).
  4. De ophangbeugel van de warmtewisselaar verplaats je nu van boven naar onder (4 schroeven).
  5. Draai nu de langwerpige zwarte condens lekbak om (incl tuitje/plugje) en maak de gaten voor de aansluitingen vrij (de isolatie is voorgestanst en kun je over de gaten aan de oude aansluitkant plakken).
  6. Nu komt het lastigste stukje, want nu moet je de warmtewisselaar er schuin in tillen, terwijl je de aansluitingen en ontluchtingsslangetjes door de juiste gaten moet prikken en zo min mogelijk koelribben wilt verbuigen. Let bij deze stap ook goed op dat de warmtewisselaar als het ware op de lekbak staat (dan blijft de lekbak goed op zijn plaats).
  7. Daarna kun je alles weer vastschroeven en in elkaar zetten.
  8. Verleng de motorkabel en leidt deze door het gat achter de ventielatiemotor richting de andere kant.

• mijgmae
Er was al een HACS integratie beschikbaar voor Innova Airleafs, zodat je ze vanuit Home Assistant kan bedienen. Deze werkt door lokaal verbinding te maken met de Airleaf.

De Osmo is anders, dat is een IoT apparaat dat gebruik maakt van de Innova cloud. Ik wil deze ook kunnen bedienen vanuit HA, alleen was hier nog niets voor (en er is ook geen publieke API).

Ik heb de Innova app ontleed & een custom HACS integratie gemaakt waarmee de Osmo (en in theorie ook apparaten zoals de waterloop) bestuurd kunnen worden: https://github.com/mijgame/innova_cloud
Dit werkt alleen als je inlogt met email/wachtwoord (dus niet via Google/Apple).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3NgfeH3v619FW5MMS4cj6c9HZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l10UqfPcHzrT3OfXPhBJChPF.png?f=user_large

Ik ben benieuwd of anderen dit ook werkend krijgen :)

• Hondjeee
JuutieZ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:36:
Sowieso kun je een keer de min- en maxtemperaturen instellen en daarna kun je de modbus weer losmaken of je kan modbus gebruiken om de fancoils aan te sturen
Vandaag gebruikgemaakt van deze tip en register 218 overschreven van 30 graden naar 26 graden, zodat je zonder potmeter de fancoil aan kan laten slaan bij een lagere aanvoertemperatuur.

Voor wie worstelt met het krijgen van een modbus RTU verbinding via een usb-convertor: de verbinding werkte bij mij niet toen ik de - op de printplaat niet aangesloten had. Ik heb hier de shield van de modbus kabel op aangesloten en toen werkte de verbinding. Daarnaast de A en de B omgedraaid zoals al eerder in het topic was aangegeven en de wifi-module verwijderd.

Uiteindelijk heb ik hiervoor de volgende dingen gebruikt:

- RS485 Modbus converter USB - voor verbinding tussen printplaat en Macbook
- RS485 Modbus Kabel 1 paar met shield
- Phoenix 1803594 4 polige MC 1,5/4-ST-3,81 - om de kabel mee aan te sluiten op de printplaat
- Modbus RTU Master - als modbus client (voor macOS is de keuze niet reuze)

[ Voor 17% gewijzigd door Hondjeee op 19-10-2025 11:46 ]

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-11 15:21
Lieve mensen!

Zijn er hier tweakers met een of meerdere (liefst overgedimensioneerde) Panasonic fancoils (kanaalmodel) in gebruik voor verwarming? Ik ben op zoek naar mensen met praktijkervaring om kort mee te sparren.

---
Context:

Na wat verdiepen en contact met een aantal tweakers hier – dank 🙏 @Zoldier en @mdeiman – neigen we er hier naar om onze Brink Allure B25 (direct gestookte luchtverwarmer/fancoil/ventilatorconvector) te vervangen door 2 fancoils. 1 voor de bovenverdieping en 1 voor de benedenverdieping.

De (centrale) kanalen zijn berekend op heteluchtverwarming. De fancoil voor de bovenverdieping moet het bijvoorbeeld doen met 1 kanaal met diameter 25cm.

Om ervoor te zorgen dat de fancoils zoveel mogelijk warmte/koelte afgeven aan de lucht bij zo laag mogelijke watertemperatuur en luchtdebiet/ventilatorstand, overwegen we om grotere fancoils (met grotere warmtewisselaars) te nemen dan noodzakelijk.

In plaats van 1 Brink Elan luchtverwarmer/fancoil met 3,4L waterinhoud, krijgen we dan bijvoorbeeld 2 Panasonic PAW-FC**-E180 fancoils met ieder 5.4L waterinhoud. Het gaat om de modellen voor hoge statische druk omdat de toevoer- en retourkanalen erg lang zijn (bijvoorbeeld van de garage naar de nok van het huis en dan naar roosters in de plafonds van de eerste verdieping).

Wat me er nu van weerhoudt om die dingen te bestellen en aan de slag te gaan, is dat ik ze nergens kan bekijken en niemand kan vinden met praktijkervaring. Bijvoorbeeld m.b.t. instellen bereik ventilatorsnelheid.

Na doorspitten van dit forum heb ik 2 tweakers gevonden die al zo'n overgedimensioneerde fancoil hebben hangen: @somfing en @Joris273 . Maar ik krijg ze niet te pakken via DMs.

• Seafarer

Seafarer

XXX

pprold schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:54:
Lieve mensen!

Zijn er hier tweakers met een of meerdere (liefst overgedimensioneerde) Panasonic fancoils (kanaalmodel) in gebruik voor verwarming? Ik ben op zoek naar mensen met praktijkervaring om kort mee te sparren.

---
Context:

Na wat verdiepen en contact met een aantal tweakers hier – dank 🙏 @Zoldier en @mdeiman – neigen we er hier naar om onze Brink Allure B25 (direct gestookte luchtverwarmer/fancoil/ventilatorconvector) te vervangen door 2 fancoils. 1 voor de bovenverdieping en 1 voor de benedenverdieping.

De (centrale) kanalen zijn berekend op heteluchtverwarming. De fancoil voor de bovenverdieping moet het bijvoorbeeld doen met 1 kanaal met diameter 25cm.

Om ervoor te zorgen dat de fancoils zoveel mogelijk warmte/koelte afgeven aan de lucht bij zo laag mogelijke watertemperatuur en luchtdebiet/ventilatorstand, overwegen we om grotere fancoils (met grotere warmtewisselaars) te nemen dan noodzakelijk.

In plaats van 1 Brink Elan luchtverwarmer/fancoil met 3,4L waterinhoud, krijgen we dan bijvoorbeeld 2 Panasonic PAW-FC**-E180 fancoils met ieder 5.4L waterinhoud. Het gaat om de modellen voor hoge statische druk omdat de toevoer- en retourkanalen erg lang zijn (bijvoorbeeld van de garage naar de nok van het huis en dan naar roosters in de plafonds van de eerste verdieping).

Wat me er nu van weerhoudt om die dingen te bestellen en aan de slag te gaan, is dat ik ze nergens kan bekijken en niemand kan vinden met praktijkervaring. Bijvoorbeeld m.b.t. instellen bereik ventilatorsnelheid.

Na doorspitten van dit forum heb ik 2 tweakers gevonden die al zo'n overgedimensioneerde fancoil hebben hangen: @somfing en @Joris273 . Maar ik krijg ze niet te pakken via DMs.
Ooit eraan gedacht om nog een elan warmte wisselaar te kopen en deze boven op de bestaande te leggen?
En dan inplaats van cv water warmtepomp water erdoor heen?

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:09
Seafarer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Ooit eraan gedacht om nog een elan warmte wisselaar te kopen en deze boven op de bestaande te leggen?
Ik ben niet pprold, maar ons huis was uitgerust met luchtverwarming (zogenaamd slokker spaarhuis) en het enige vervangende systeem wat beschikbaar is is de brink elan, Echter zijn de buizen in ons huis te klein om voldoende luchtstroom te hebben om met lage temperatuur (full-electric warmtepomp) te verwarmen.

Bij 1 van de weinige installatiebedrijven in Nederland die nog luchtverwarmingen doen, liep ik tegen "Full-electric is onzin, dat moet je maar uit je hoofd zetten" muur op. Koeling was al helemaal uit den boze.

Ik heb daarna nog het energieloket zo gek gekregen ons huis als modelwoning aan te merken en de luchtberekening voor ons te doen. Er staan namelijk een hoop huizen van dit type in de wijk. Conclusie daarvan was, dat er zoveel extra buizen, met extra kosten nodig zijn dat het niet rendabel (qua kosten en werkzaamheden) is om verder te gaan op luchtverwarming.

Wij hebben nu op de begane grond en 2e verdieping vloerverwarming genomen. Echter was ik wel van plan fancoils op de 1e verdieping toe te passen, met name vanwege het condenserend koelen.

Zelf heb ik dus helaas ook de ervaring niet opgedaan met luchtsystemen doorrekenen. Ook ik liep daar tegen een muur aan. Grote probleem is vooral dat vanaf bepaalde luchtsnelheden de herrie behoorlijk toeneemt.

Helaas heb ik alleen de conclusie (wat er berekend is) van het energieloket gekregen, niet de onderbouwende berekening. Dus ik kan daar slecht mee helpen.

Gebrek aan praktijkervaring is er vooral, omdat niemand er aan begint ben ik bang.

• pprold
Seafarer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Interessant idee! Dan heb je eigenlijk een Brink Elan met 6.8L waterinhoud. Ik heb 2 twijfels:
  1. Kosten: een Brink Elan 25 + een extra Brink warmtewisselaar kosten samen €5.500. Alleen de apparaten. Kost ongeveer hetzelfde als 2 Panasonic fancoils met veel grotere warmtewisselaars.
  2. Bediening: ik wil de benedenverdieping en de bovenverdieping het liefst apart kunnen bedienen. Vooral in de zomer de bovenverdieping harder koelen.[/i]

• pprold
mjkl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Ik ben niet pprold, maar ons huis was uitgerust met luchtverwarming (zogenaamd slokker spaarhuis) en het enige vervangende systeem wat beschikbaar is is de brink elan, Echter zijn de buizen in ons huis te klein om voldoende luchtstroom te hebben om met lage temperatuur (full-electric warmtepomp) te verwarmen.

Bij 1 van de weinige installatiebedrijven in Nederland die nog luchtverwarmingen doen, liep ik tegen "Full-electric is onzin, dat moet je maar uit je hoofd zetten" muur op. Koeling was al helemaal uit den boze.

Ik heb daarna nog het energieloket zo gek gekregen ons huis als modelwoning aan te merken en de luchtberekening voor ons te doen. Er staan namelijk een hoop huizen van dit type in de wijk. Conclusie daarvan was, dat er zoveel extra buizen, met extra kosten nodig zijn dat het niet rendabel (qua kosten en werkzaamheden) is om verder te gaan op luchtverwarming.

Wij hebben nu op de begane grond en 2e verdieping vloerverwarming genomen. Echter was ik wel van plan fancoils op de 1e verdieping toe te passen, met name vanwege het condenserend koelen.

Zelf heb ik dus helaas ook de ervaring niet opgedaan met luchtsystemen doorrekenen. Ook ik liep daar tegen een muur aan. Grote probleem is vooral dat vanaf bepaalde luchtsnelheden de herrie behoorlijk toeneemt.

Helaas heb ik alleen de conclusie (wat er berekend is) van het energieloket gekregen, niet de onderbouwende berekening. Dus ik kan daar slecht mee helpen.

Gebrek aan praktijkervaring is er vooral, omdat niemand er aan begint ben ik bang.
Hee dank voor je reactie @mjkl . Ik heb in eerste instantie diezelfde analyse gekregen van verschillende luchtverwarming installateurs. Maar inmiddels heb ik voldoende geëlectrificeerde installaties gezien bij lotgenoten – met behulp van een Brink Elan of andere fancoil, of met behulp van een kanaalairco – dat ik geloof dat het prima kan werken. Dat is ook goed te testen overigens, door je luchtverwarming op max. 40 graden uitblaastemperatuur in te stellen in een strenge winter. Maar goed, jij bent al over naar vloerverwarming. Ook prima :).

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:00

Jerra

Beunhaas in wording

pprold schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

Interessant idee! Dan heb je eigenlijk een Brink Elan met 6.8L waterinhoud. Ik heb 2 twijfels:
  1. Kosten: een Brink Elan 25 + een extra Brink warmtewisselaar kosten samen €5.500. Alleen de apparaten. Kost ongeveer hetzelfde als 2 Panasonic fancoils met veel grotere warmtewisselaars.
  2. Bediening: ik wil de benedenverdieping en de bovenverdieping het liefst apart kunnen bedienen. Vooral in de zomer de bovenverdieping harder koelen.[/i]
Toen ik mijn extra koelblok op marktplaats verkocht bracht die maar 500 euro op, hopelijk voor jou ook ergens zo'n delatje te scoren ter experiment. Verder heb je dan dus de Elan 25 niet nodig, immers ku je die koel/verwarm blokken ook voeden met je WP water

• marcop23
  • Registratie: December 2009
[...]

[...]

Helpt het misschien om wat Noord-Amerikaanse uitleg/filmpjes te kijken? Daar is dit wel heel erg ingeburgerde techniek, hoewel verwarmen meestal alsnog met gas gaat.

De luchtkanalen zijn daar ook vele malen goedkoper dan de bedragen waar ik ze hier voor zie.

Je kan natuurlijk altijd experimenteren. Je kan de bovenverdieping loskoppelen van de huidige installatie, daar een fancoil/kanaalunit aansluiten, en nagaan of het voldoet aan de verwachtingen.

[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 21-10-2025 16:27 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Sorry. Ik heb verkeerd geqoute.
Maar je hebt wel een duidelijke post neergezet omtrend deze materie.

• pprold
Jerra schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Toen ik mijn extra koelblok op marktplaats verkocht bracht die maar 500 euro op, hopelijk voor jou ook ergens zo'n delatje te scoren ter experiment. Verder heb je dan dus de Elan 25 niet nodig, immers ku je die koel/verwarm blokken ook voeden met je WP water
Goed idee om een tweedehandsje te zoeken! Als ik het toch zelf in elkaar ga zetten is dat een goede optie. Ik ga eens op zoek naar een tweedehandse Brink Elan 25 en een losse grotere of extra warmtewisselaar. Want de ventilator in die Elan heb ik nog steeds nodig :).

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016

Jerra

Beunhaas in wording

Mocht je nog een filter houder willen plaatsen van Brink dan mag je die hebben van me :) Ik doe er toch niets mee, stuur maar een PB bij interesse

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-11 21:30
Ik twijfel voor de fancoils erg tussen de Innova Airleaf, de Innova Osmo, de Ideal Clima Nemo en eventueel de Jaga Briza Net Zero.

Kan iemand me helpen een keus te maken? Heb je een van bovenstaande en blij me je keuze? Of juist niet? Ik weet dat de Airleafs hier vrij populair zijn.
Ik wil ze liefst gewoon 'dom' bedienen en niet afhankelijk zijn van app-support van de fabrikanten zelf.

Alvast bedankt!

• Seafarer

Seafarer

XXX

martois schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:55:
Ik twijfel voor de fancoils erg tussen de Innova Airleaf, de Innova Osmo, de Ideal Clima Nemo en eventueel de Jaga Briza Net Zero.

Kan iemand me helpen een keus te maken? Heb je een van bovenstaande en blij me je keuze? Of juist niet? Ik weet dat de Airleafs hier vrij populair zijn.
Ik wil ze liefst gewoon 'dom' bedienen en niet afhankelijk zijn van app-support van de fabrikanten zelf.

Alvast bedankt!
Heb je al een prijsvergelijking gemaakt?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@martois ik heb de jaga briza net zero's. gekozen vanwege het uiterlijk. Ze zitten echter alle 7 nog in de doos.
Ik heb: 5x briza net zero m, 1x briza 190cm, 1x jaga freedom.

prijsverschil is er wel inderdaad. innova airleaf kwam voor mij zo rond de 950€. ik heb de vergelijkbare maat briza m (145 breed, 56 hoog) voor ~1500 gekocht.

Doel is wel dat ze deze winter allemaal hangen. (zit midden in verbouwing, maar woon er wel al). Ik stook (nog) op gas, dat is de volgende stap..

edit: let op levertijd bij jaga, dat is ruim 6 weken..

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 29-10-2025 14:55 ]

• Lochnes
martois schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:55:

Alvast bedankt!
Ik kan ze niet vergelijken want heb zelf alleen de nemo.
Bevalt prima, goed lokaal te bedienen maar heeft ook een app.
De nemo was goedkoper dan de airleaf en kwam qua maatvoering net iets handiger uit bij mij.
Lijkt ook geen gedoe te hebben met lage aanvoertemperaturen van 22 graden enzo, waar de airleaf een weerstandje bij in moet dacht ik?

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-11 21:30
Bedankt!
Ik heb inderdaad een grof prijsvergelijk gemaakt en gelezen over de weerstand voor de airleaf (en de wat matige bouwkwaliteit). Goed te lezen dat de Nemo prima bevalt ieg. Dan laat ik die op mijn lijstje staan voor in ieder geval de slaapkamers. De Jagas zijn enkele honderden E duurder per stuk en ervaringen van anderen kunnen me helpen beslissen of dat het wel of niet waard is voor me. Ik heb er 8 nodig, dus dat tikt wel aan... Tegelijkertijd hoop ik een keuze te maken voor de komende 20 jaar.

• Seafarer

Seafarer

XXX

martois schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:17:
Bedankt!
Ik heb inderdaad een grof prijsvergelijk gemaakt en gelezen over de weerstand voor de airleaf (en de wat matige bouwkwaliteit). Goed te lezen dat de Nemo prima bevalt ieg. Dan laat ik die op mijn lijstje staan voor in ieder geval de slaapkamers. De Jagas zijn enkele honderden E duurder per stuk en ervaringen van anderen kunnen me helpen beslissen of dat het wel of niet waard is voor me. Ik heb er 8 nodig, dus dat tikt wel aan... Tegelijkertijd hoop ik een keuze te maken voor de komende 20 jaar.
Het zijn allemaal koperen pijpjes met velletjes koper erom heen. En een heeeel mooi buitenkantje. ;)

• mijgmae
martois schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:17:
Bedankt!
weerstand voor de airleaf (en de wat matige bouwkwaliteit)
Voor de airleaf kan je modbus gebruiken om de minimale inschakeltemperatuur aan te passen, dat hoeft niet met een weerstandje.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:16

CR1992

Thor

mijgmae schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:21:
[...]

Voor de airleaf kan je modbus gebruiken om de minimale inschakeltemperatuur aan te passen, dat hoeft niet met een weerstandje.
Kun je de airleaf ook de automatische stand aanpassen?
Op automatisch blaast deze niet hard genoeg voor mij in vergelijking met manueel stand 2.
Ik had liever bij een groot temperatuur verschil dat deze harder zou blazen.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:22
Ik wil op de 1e etage wat radiatoren vervangen door fancoils (we verwarmen nu een jaar of 2 met een WP en beneden etage is voorzien van VV), maar hier liggen 12mm cv leidingen (per radiator aangesloten op 1 verdeler voor deze verdieping). is dit nog een belemmering?

• JuutieZ
haakjesluiten schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:30:
Ik wil op de 1e etage wat radiatoren vervangen door fancoils (we verwarmen nu een jaar of 2 met een WP en beneden etage is voorzien van VV), maar hier liggen 12mm cv leidingen (per radiator aangesloten op 1 verdeler voor deze verdieping). is dit nog een belemmering?
Hoe is de verwarming nu? Ik had vergelijkbaar met op de bovenverdieping T11 radiatoren, die gaven nauwelijks warmte af natuurlijk.
Voor de zekerheid heb ik de 10mm binnendiameter leidingen vervangen met 20mm naar elke fancoil (Airleaf SL600 (een beetje overkill), waarschijnlijk kan het met dunnere leidingen ook, maar met nieuwe leidingen kun je gelijk geïsoleerde leidingen gebruiken.

• JuutieZ
CR1992 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:38:
Ja, meer informatie over alle aansturing via modbus staat in deze handleiding: https://www.innova.it/sit..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

• P5ycho
  • Nu online
haakjesluiten schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:30:
Als je het nu warm houdt met radiatoren, 12mm leidingen en dT=5 dan kun je dat met fancoils ook. De flow blijft namelijk hetzelfde zolang de dT gelijk blijft.
Waarom zijn de fancoils nodig?

• haakjesluiten
P5ycho schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:27:
[...]

Als je het nu warm houdt met radiatoren, 12mm leidingen en dT=5 dan kun je dat met fancoils ook. De flow blijft namelijk hetzelfde zolang de dT gelijk blijft.
Waarom zijn de fancoils nodig?
Nee de verwarmingen boven doen bijna niets, is dan ook een enkelplaats en een t11. Dochters worden ouder en gaan vaker op hun kamer spelen dus tijd om er iets aan te doen. Maar een 22mm buis ga ik denk ik niet door de bestaande mantelbuizen krijgen. Opzich heb ik aan 600-800watt per kamer genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 30-10-2025 21:04 ]

• P5ycho
  • Nu online
haakjesluiten schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Nee de verwarmingen boven doen bijna niets, is dan ook een enkelplaats en een t11. Dochters worden ouder en gaan vaker op hun kamer spelen dus tijd om er iets aan te doen. Maar een 22mm buis ga ik denk ik niet door de bestaande mantelbuizen krijgen. Opzich heb ik aan 600-800watt per kamer genoeg.
Dan moet dat lukken, zie ook hier:
YouTube: Warmtepompen: Leidingwerk vervangen of hergebruiken?

• mijgmae
CR1992 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Op automatisch blaast deze niet hard genoeg voor mij in vergelijking met manueel stand 2.
Ik had liever bij een groot temperatuur verschil dat deze harder zou blazen.
Ja, register 211: https://www.innova.it/sit..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

• haakjesluiten
als je de osmo 600SL besteld, en je wilt bij geen warmtevraag de radiatoren kunnen dichtdraaien dan heb je de 3way valve nodig? En lijd ik nou af dat dit gewoon een thermostartknop is of is deze gemotoriseerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpj90eZpQQGJwkmIRUX9UnVc9Ak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GhLuWjbkaDydSPhbCMj6Y3AZ.png?f=user_large

• mijgmae
@haakjesluiten de 2-wegklep (dus niet 3-weg) is over het algemeen wat je wilt hebben voor de "standaard" installatie. Het is een gemotoriseerde thermostaatknop die aangesloten wordt op het bedieningspaneel (het is dus geen thermostaatknop).

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:29
Nu we inmiddels verwarmen met een warmtepomp en vloerverwarming beneden, merk ik dat de badkamer een probleem wordt. Het wordt er nauwelijk warm. De paneelradiator die er hangt wordt lauw.

Is dit iets wat ik kan oplossen met Jaga's (met fans die ik al heb) of beter een fancoil? En welk type zouden jullie dan aanraden voor een badkamer?

• mijgmae
https://www.idealclima.eu...onici/yoga#technical-data dit model is wel eens genoemd, maar persoonlijk geen ervaringen mee.

• haakjesluiten
mijgmae schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:38:
@haakjesluiten de 2-wegklep (dus niet 3-weg) is over het algemeen wat je wilt hebben voor de "standaard" installatie. Het is een gemotoriseerde thermostaatknop die aangesloten wordt op het bedieningspaneel (het is dus geen thermostaatknop).
ah check, bij de 2 weg klep wordt het water natuurlijk gewoon tegengehouden en bij de 3weg klep omgeleid had ik zelf ook kunnen bedenken. 8)7 gek genoeg lijken ze alleen 3way valves aan te bieden bij climatecstore

• CR1992

CR1992

Thor

Hoe kom ik op register 211? De aan knop 10 sec induwen? En wat moet ik daarna doen?

Ik heb het al ooit de fabrikant gevraagd maar omdat ik geen installateur ben willen ze mij dit niet vertellen.

• mijgmae
@CR1992 het is een modbus adres, daar kan je helaas niet via de normale menu’s bijkomen. Dat gaat dus via een modbus adapter die je aan je laptop aansluit om registers te lezen en schrijven

• CR1992

CR1992

Thor

mijgmae schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:47:
@CR1992 het is een modbus adres, daar kan je helaas niet via de normale menu’s bijkomen. Dat gaat dus via een modbus adapter die je aan je laptop aansluit om registers te lezen en schrijven
Ooh,
Is dit moeilijk?
Zou dit haalbaar zijn voor een leek 😅

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:48
loyske schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:26:
Nu we inmiddels verwarmen met een warmtepomp en vloerverwarming beneden, merk ik dat de badkamer een probleem wordt. Het wordt er nauwelijk warm. De paneelradiator die er hangt wordt lauw.

Is dit iets wat ik kan oplossen met Jaga's (met fans die ik al heb) of beter een fancoil? En welk type zouden jullie dan aanraden voor een badkamer?
Daar liep ik ook tegenaan, wilde geen gedoe dus heb de dure design radiator die ik 10 jaar geleden op maat heb laten maken bij Jaga omgebouwd naar electrisch. 900watt element onderin geschroefd en speciale vloeistof aan de radiator toegevoegd , even 230V door geboord naar de aangrenzende slaapkamer. Nu 2x per dag staat hij aan (gestuurd door de domotica) met als resultaat warme handdoeken en een warme badkamer. De thermische element gaat tot max 70 graden en dat is prima.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• P5ycho
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:10:
[...]

Ooh,
Is dit moeilijk?
Zou dit haalbaar zijn voor een leek 😅
Als je je erin verdiept wel, probeer maar.

• CR1992

CR1992

Thor

P5ycho schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:13:
[...]

Als je je erin verdiept wel, probeer maar.
Welke modbus adapter heb ik hiervoor nodig?

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
loyske schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:26:

Straalkacheltje met zo'n trektouwtje; net of je hoogzomer op het strand staat. En bij de eerst volgende verbouwing vloerverwarming erin.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Plexxodus
  • Laatst online: 18-11 15:50
Ik zie toch best wel wat "hoge" temperaturen (30+) waarmee verwarmd wordt, maar vooral waarmee gerekend wordt door de fabrikanten om het vermogen aan te geven. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn en welke wattages er gebruikt worden door degenen die ruim onder de 30 graden aanvoer zitten.
Mijn stooklijn loopt bijvoorbeeld van 18/22 tot -5/30.

Ik ben voornemens om 2 Nemo's (een 400 en 600) op zolder te hangen om daar de afkoeling enigszins mee tegen te gaan. Ben alleen zoekende of dit voldoende gaat zijn.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• mijgmae
@Plexxodus
Voor Innova heb je deze tool: https://www.configuratori...rter/default.aspx?lang=en
Uiteindelijk komen al die apparaten op ongeveer hetzelfde neer; misschien kan je hier eens mee spelen om te kijken wat voor afgiftes je krijgt

• Plexxodus
mijgmae schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:27:
@Plexxodus
Voor Innova heb je deze tool: https://www.configuratori...rter/default.aspx?lang=en
Uiteindelijk komen al die apparaten op ongeveer hetzelfde neer; misschien kan je hier eens mee spelen om te kijken wat voor afgiftes je krijgt
Helaas gaat daar de inlet temp niet lager dan 30 graden.

• mijgmae
Klopt, maar de afgifte op 30c aanvoer is al niet per se denderend. Je kan a.d.h.v. de 30c afgifte ruw interpoleren wat 26c gaat doen denk ik.

• haakjesluiten
ik wil een bestelling plaatsen bij idrocrimart.it maar ze hebben nog maar 1 motorized 2 valve in voorraad. Iemand tips voor andere shops waar ik deze kan kopen want snelle zoektocht via google kom ik ze alleen voor minstens 2x de prijs tegen

• Plexxodus
@haakjesluiten
Kijk eens bij Tameson of die iets hebben. Even zoeken op elektrische kogelkraan BW2. Is dat wat je zoekt?

• kuiper39
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-11 16:12
Ik volg dit topic al een tijdje en heb nu eindelijk een klushuis weten te kopen. Ben al weken bezig met 32mm van de warmtepomp naar de verdeler te trekken en als een gek dampdicht te isoleren. Nu heb ik 3 AroVairs gekocht (7kW en 2x 3.5kW). Ik ga alles via Homeassistant regelen en vroeg me af of iemand er ervaring mee had. In de buitenlandse manuals staat de printplaat uitgelegd en kan ik met een dry contact relais gewoon de fan snelheden regelen. Dus met een 4 chanel zigbee relais en een thermostaat/temperatuursensor kan ik ze slim maken. Zie CN2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bke4Oy3cQjElbIvy7ltpShy4DmY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FHLCwGub3h9LUl0cDugS03Wt.png?f=user_large

Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft?
Nu helemaal gek, ik heb het idee om oude google nests te kopen (die komen met 3 contacten voor multi stage heating). En te wachten op dit project https://nolongerevil.com/. Zelfs al kapt homeassistant er mee heb ik verwarming en het ziet er ook nog eens leuk uit. Maar goed dat is buiten de vraag om.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-11 19:47
JuutieZ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:19:
Voor wie ook met modbus op de Innova Airleaf aan de slag wil:
  • RS485 werkt niet als je een wifi-kaart heb ingeplugd. (De RTU-header daarbij heeft geen invloed)
  • De A en B van RS485 lijkt gespiegeld te zijn, dus draai die draden om als je geen connectie krijgt.
  • Dit is ook een handige methode om (voor altijd) de minimale temperatuur voor verwarmen en maximale temperatuur voor koelen te wijzigen.
Hondjeee schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Vandaag gebruikgemaakt van deze tip en register 218 overschreven van 30 graden naar 26 graden, zodat je zonder potmeter de fancoil aan kan laten slaan bij een lagere aanvoertemperatuur.

Voor wie worstelt met het krijgen van een modbus RTU verbinding via een usb-convertor: de verbinding werkte bij mij niet toen ik de - op de printplaat niet aangesloten had. Ik heb hier de shield van de modbus kabel op aangesloten en toen werkte de verbinding. Daarnaast de A en de B omgedraaid zoals al eerder in het topic was aangegeven en de wifi-module verwijderd.

Uiteindelijk heb ik hiervoor de volgende dingen gebruikt:

- RS485 Modbus converter USB - voor verbinding tussen printplaat en Macbook
- RS485 Modbus Kabel 1 paar met shield
- Phoenix 1803594 4 polige MC 1,5/4-ST-3,81 - om de kabel mee aan te sluiten op de printplaat
- Modbus RTU Master - als modbus client (voor macOS is de keuze niet reuze)
Bedankt voor deze waardevolle tips! Ik was al een paar uur aan het proberen om modbus aan de praat te krijgen, maar ik kreeg telkens geen of incorrecte data.

Het blijkt dus inderdaad dat je:
  • A en B moet wisselen ( A aan B en B aan A)
  • het wifi kaartje moet verwijderen
om modbus goed te laten communiceren. Ik heb nu de minimale watertemperatuur (218) kunnen aanpassen, zodat er geen weerstandje meer nodig is.

Ik heb de Innova SL600 en SL800 icm EWF644ii / INN-FR-B32 controller en gebruik deze RS485 USB adapter icm Modbus Tester

Deze parameters kun je instellen:
https://www.innova.it/sit..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf
Reg.MnemonicLimit valuesDescriptionTypeMultiplierStd. value
000T10...100.0 °CAir temperatureR0.1-
001*T20...100.0 °CHot water temperature H2R0.1-
002*T30...100.0 °CCold water temp. H4 (only for ECA647)R0.1-
008SP0...100.0 °CReal setpointR0.1-
009*OUT-Output status relay (see below)RFlag-
015*MOT_SeT0...1700Motor speed (set)R1-
104*STAT-Flag statusRFlag-
105ALR_STAT-Flag alarmsRFlag-
200ADR1...255Device address (Note 1)R/W11
201PRG-Flag configurationR/WFlag0
202SPL5.0...SPH °CMinimum setpointR/W0.116.0
203SPHSPL...35.0 °CMaximum setpointR/W0.128.0
209e_SAvING0...8.5 °KContact presence offset/stand-byR/W0.10
210*Mvv5400...Mvv3-4Minimum speed in MIN and Night modeR/W1400
211*Mvv4Mvv5...Mvv2Maximum speed in Night Mode and Minimum in AUTOR/W1550
212*Mvv3Mvv5...Mvv1Maximum speed in MIN and Minimum in MAXR/W1680
230MvvP3Mvv5...MvvP1Maximum speed in MIN and Minimum in MAX with Performance enabledR/W1920
213*Mvv2Mvv4...1500Maximum speed in AUTOR/W11100
234MvvP2Mvv4...1500Maximum speed in AUTO with Performance enabledR/W11220
214*Mvv1Mvv3...1500Maximum speed in MAXR/W11500
215*MvvP1Mvv1...1700Maximum speed in MAX with Performance enabledR/W11700
218*LLO0.0...100.0 °CMinimum water temperature for heatingR/W0.130.0
219*LHI0.0...100.0 °CMaximum water temperature for coolingR/W0.120.0
221ACL0...32000 hoursMaintenance frequency 0 excludedR/W10
222ACL_TIM0...ACLMotor fan working hours countR/W1-
231SPSPL...SHP, SPL_W...SPH_WAbsolute setpoint value (Note 2)R/W0.120.0
233Man0/3 (inv)/5 (est)Seasonal auto/manualR/W13
242OS1-12.0...12.0 °KT1 air probe offsetR/W0.10
243*OS2-12.0...12.0 °KH2 water probe offsetR/W0.10
244*OS3-12.0...12.0 °KH4 water probe offsetR/W0.10
245SPL_W5.0...SPH_W °CWeB Minimum setpointR/W0.120.0
246SPH_WSPL_W...40 °CWeB Maximum setpointR/W0.124.0
247WeB-WeB Flag (see dedicated paragraph)R/WFlag0

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:07
Ik begrijp dat dit soort vragen heel veel worden gesteld op tweakers. Ik doe mijn best maar dit hele topic gaat mij toch een beetje boven de pet. Ik probeer het kort te houden.

Ik heb sinds afgelopen winter een Quatt warmtepomp draaien. Ik heb geen pomploze verdeler. Dat schijnt ene ding te zijn maar voor nu werkt het. Beneden vvw en boven lopen naar 2 slaapkamers 16mm leidingen. De warmtevraag moet ik schatten maar ik vermoed tenzij het echt heel koud wordt dat zon 800-900 watt per kamer genoeg zal zijn.

Nu wil ik twee fan coils (voor verwarming) ophangen. Bij een andere post kwam ik de innova Osmo model tegen (sl1000 bij OP).
Verwachten jullie dat ik met twee SL600
Uit de voeten kan? Ik wil ze hier bestellen:
https://www.idrocrimart.i...-fan-coil-osmo-sl-600-sx/

Verder heb ik gespiekt en heb ik de volgende adapter en voetventiel nodig:
https://www.warmteservice...conus-knelring/p/33722580

https://www.warmteservice...on-voetventiel/p/33654400

Mis ik dan nog iets of begrijp ik het net voldoende? :')

• CR1992

CR1992

Thor

SalmonAce schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:38:
Ik begrijp dat dit soort vragen heel veel worden gesteld op tweakers. Ik doe mijn best maar dit hele topic gaat mij toch een beetje boven de pet. Ik probeer het kort te houden.

Ik heb sinds afgelopen winter een Quatt warmtepomp draaien. Ik heb geen pomploze verdeler. Dat schijnt ene ding te zijn maar voor nu werkt het. Beneden vvw en boven lopen naar 2 slaapkamers 16mm leidingen. De warmtevraag moet ik schatten maar ik vermoed tenzij het echt heel koud wordt dat zon 800-900 watt per kamer genoeg zal zijn.

Nu wil ik twee fan coils (voor verwarming) ophangen. Bij een andere post kwam ik de innova Osmo model tegen (sl1000 bij OP).
Verwachten jullie dat ik met twee SL600
Uit de voeten kan? Ik wil ze hier bestellen:
https://www.idrocrimart.i...-fan-coil-osmo-sl-600-sx/

Verder heb ik gespiekt en heb ik de volgende adapter en voetventiel nodig:
https://www.warmteservice...conus-knelring/p/33722580

https://www.warmteservice...on-voetventiel/p/33654400

Mis ik dan nog iets of begrijp ik het net voldoende? :')
Met hoeveel graden draait je warmtepomp of met hoeveel graden kom je aan op je slaapkamer.

• SalmonAce
CR1992 schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:59:
[...]

Met hoeveel graden draait je warmtepomp of met hoeveel graden kom je aan op je slaapkamer.
De warmtepomp heeft nooit aangevoerd boven. Vandaag draait hij rond de 33-35 graden op de vloerverwarming.

• CR1992

CR1992

Thor

Deze brengt rond de 3 kw op 45/40graden en max Blaasstand. Indien het blazen je gaat hinderen kun je misschien een maatje groter nemen .

Ik heb voorlopig 1 van type 1000 .en warmt goed vanaf 30 graden .lager is het niet echt aan te raden .

• SalmonAce
CR1992 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:31:
Deze brengt rond de 3 kw op 45/40graden en max Blaasstand. Indien het blazen je gaat hinderen kun je misschien een maatje groter nemen .

Ik heb voorlopig 1 van type 1000 .en warmt goed vanaf 30 graden .lager is het niet echt aan te raden .
Zou je dan aanraden 2 type SL1000 te pakken? Kan je in dit geval beter overdimensioneren? Bij het kiezen van de warmtepomp zelf was dat namelijk een groot probleem. Gaan de fans dan niet irritant vaak aan / uit schakelen?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Voor de fancoil is hoe groter hoe beter. Meer afgifte bij een lagere ventilator snelheid.

Deze kan je prima overdimensioneren, dat is anders dan bij een warmtepomp die inderdaad dan te vaak zou gaan pendelen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• SalmonAce
Ik heb twee keer de SL800 besteld, bedankt voor het meedenken Tweakers.

• Seafarer

Seafarer

XXX

SalmonAce schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:32:
Ik heb twee keer de SL800 besteld, bedankt voor het meedenken Tweakers.
Zomaar besteld en niet even geprobeerd om het boven te verwarmen met de bestaande radiatoren?

• SalmonAce
Seafarer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:42:
[...]

Zomaar besteld en niet even geprobeerd om het boven te verwarmen met de bestaande radiatoren?
Zomaar. Ik heb nog geen radiatoren boven. Ik verwarm nu met een airco unit die op de logeerkamer hangt.

Er hingen ooit wel radiatoren zonder lamellen. Echt oude meuk van gehard staal, heb ik er allemaal uitgesloopt. Ik heb vrijwel de hele bovenverdieping gestript toen ik dit huis kocht. De radiatoren boven waren nog aangesloten op een cv uit het stenen tijdperk die op zolder stond. Beneden was al verbouwd voor ik het huis kocht en men heeft twee paar leidingen naar boven getrokken en afgedopt.

• CR1992

CR1992

Thor

Het beste lijkt mij om met een electrisch vuurtje van 1kw te verwarmen en kijken als je het warm krijgt . aangezien je vertelde dat je dacht om het met 900 Watt warm te krijgen .
Dan heb je een idee wat je nodig hebt volgens mij .

• CR1992

CR1992

Thor

Seafarer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:42:
[...]

Goede keuze denk ik

• Seafarer

Seafarer

XXX

SalmonAce schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:09:
[...]

Zomaar. Ik heb nog geen radiatoren boven. Ik verwarm nu met een airco unit die op de logeerkamer hangt.

Er hingen ooit wel radiatoren zonder lamellen. Echt oude meuk van gehard staal, heb ik er allemaal uitgesloopt. Ik heb vrijwel de hele bovenverdieping gestript toen ik dit huis kocht. De radiatoren boven waren nog aangesloten op een cv uit het stenen tijdperk die op zolder stond. Beneden was al verbouwd voor ik het huis kocht en men heeft twee paar leidingen naar boven getrokken en afgedopt.
Ah ik snap hem. :) Succes met die flinke klus.

• Lochnes
Ik heb met een 1 400 bij aanvoer 30/retour 26 en buitentemp 3 graden de hele bovenverdieping op ongeveer 19 graden met de deur open of 1 slaapkamer 16m2 met deur dicht op 21 graden (setpoint, gaat dan uit).

• SalmonAce
Lochnes schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:09:
Ik heb met een 1 400 bij aanvoer 30/retour 26 en buitentemp 3 graden de hele bovenverdieping op ongeveer 19 graden met de deur open of 1 slaapkamer 16m2 met deur dicht op 21 graden (setpoint, gaat dan uit).
Oke dan heb ik nu behoorlijk over gedimensioneerd haha. Ach we zullen het in ieder geval niet koud krijgen als ik jou zo hoor :)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:33
Moet je als je fancoils gebruikt ook een andere leiding dikte gebruiken?
We gaan over op een warmtepomp en beneden vloerverwarming,
Boven wil ik fancoils plaatsen die misschien ook kunnen koelen. Moet je dan voor de flow dikkere leidingen plaatsen? (en natuurlijk ook overal geisoleert)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• mijgmae
@Kodess wat is de huidige leidingdikte? 12mm kan misschien voor een 200 Airleaf/Osmo van Innova, 15mm kan tot 600 misschien 800 in de praktijk. Voor een 1000 model is 20mm wel raadzaam. Het staat ook vaak benoemd in de handleiding.

• Lochnes
SalmonAce schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:52:
[...]

Oke dan heb ik nu behoorlijk over gedimensioneerd haha. Ach we zullen het in ieder geval niet koud krijgen als ik jou zo hoor :)
Voor koelen is fors overbemeten wel lekker omdat je dT dan vaak wat kleiner is. En met verwarmen kan de ventilator bijna uit. Let er dan wel even op dat je op de 3 graden dT komt bij zijn laagste stand en (voetventiel beetje knijpen) zodat je niet met bijna dezelfde temperatuur er weer uit stroomt.

• SalmonAce
Lochnes schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:19:
[...]

Voor koelen is fors overbemeten wel lekker omdat je dT dan vaak wat kleiner is. En met verwarmen kan de ventilator bijna uit. Let er dan wel even op dat je op de 3 graden dT komt bij zijn laagste stand en (voetventiel beetje knijpen) zodat je niet met bijna dezelfde temperatuur er weer uit stroomt.
Koelen is helaas niet aan de orde met een Quatt. Zou niet alleen daarom een andere wp gekozen hebben maar he, you live and you learn... Gelukkig heb ik wel een 4kw tosot airco boven geïnstalleerd. Dus dat zit wel goed.

Dank voor de tip. Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt. Vind het idee dat de ventilator niet zo hard hoeft te werken wel prettig! Dat is nu met de airco verwarmen wel een dingetje. Uiteindelijk is het allemaal misschien niet perfect maar toen ik dit huis kocht draaide alles nog op een cv dus vooruitgang / verduurzaming is het in ieder geval wel!
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste