Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:43
@dnns85 ik lees mee met jou, want ook dat zou nog een mogelijkheid zijn voor mij maar dan de unit op de vliering.

Nadeel is van mij dat ik dan gelijk aan WTW ga denken. en ook weer aan de beneden verdieping etc en het project nog groter wordt :o 8)7

Project zolder renovatie wordt al aardig groter dan alleen verbouwen en daar is vrouwlief nog niet helemaal overheen.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik voor fancoils ben. ook omdat wij beneden 1 radiator hebben laten hangen ondanks de vloerverwarming (in de erker omdat we hier bang zijn voor koudeval)

als ik die vervang door een grote fancoil op den duur kunnen we ook beneden condenserend koelen ipv alleen vloer.

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06
fjux schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:20:
1) Leiding isolatie, zijn de standaard geisoleerde leidingen voldeonde hiervoor (bijvoorbeeld:https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Leidingsystemen/Meerlagenbuis/BONFIX-Alupers-meerlagenbuis-met-6-mm-isolatie-blauw/p/48720330 ) edit: uiteraard met de grotere uitvoering voor flow)
Mijn installateur had leiding met 6 mm isolatie gelegd naar mijn buffer, met zo'n dampdichte schil eromheen.
Ik heb voor de zekerheid de rest met 13 mm NMC gedaan (insul tube)
Maar op de 6mm komt ook geen condens met een watertemp van 5 graden.

• fjux
thve schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Mijn installateur had leiding met 6 mm isolatie gelegd naar mijn buffer, met zo'n dampdichte schil eromheen.
leukste vraag: waarom heb je het dan gedaan?

Oprechte intresse, ik probeer te begrijpen waar ik aan ga beginnen, want ik wil zelf alles(veel) gaan doen.
Warmte pomp installatie wel uitbesteden ivm instel kennis en subsidie, maar waterkant kan veel zelf natuurlijk.

Ook wel jammer maar denk dat er wel een buffervat (op retour) nodig is om minimale inhoud te behalen met het condenserend circuit. (plus mijn vloerverwarming is helaas 14mm ipv 16mm, zelf niet goed opgelet met de renovatie, dus daar zit ook niet super veel liter in)

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-07 10:52
thve schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Gebruik je de buffer ook tijdens koelbedrijf? Of welke buffer bedoel je? Om hoeveel liter gaat het?
Het toekomstige plan is om hier een 1500L CV buffer toe te passen i.v.m. hout cv i.c.m. een WP.
Het idee is om tijdens koelbedrijf de vloerverwarming en de buffer af te sluiten en het koelen alleen te doen via de Fancoils.
Echter twijfel ik of ik daar wel of niet de vloerverwarming in mee moet nemen (en/of ook de buffer?)
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om de vloerverwarming alleen af te sluiten van het koel circuit zodra het dauwpunt nadert.

Moeilijk moeilijk moeilijk...

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
Ik ga alleen de vloerverwarming gebruiken om te verwarmen en (condenserend) koelen met de fancoils.
Bij koelen gaat vloerverwarming "uit", vind maar niks zo een koude vloer ;).

Ik ga open buffervat toepassen ivm 2 "zones" (huis / garage), dus die kan ik niet afsluiten.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• fjux
goeie van de koude voetjes...

Maar van wat ik lees, fancoils hebben een vrij lage inhoud, en als je alleen een fancoil circuit hebt kom je nooit aan je minimale systeem inhoud voor een Warmtepomp.

Maar de info over de reden van de minimale systeem inhoud wisselt nogal van wat ik vind, ene zegt dat het alleen is voor defrosts en dus niet van toepassing met koelen, maar ik kan me ook wel bedenken dat met weinig systeem inhoud de warmtepomp nogal snel zijn water te koud terug kan krijgen voor dat de fan coils überhaupt tijd hebben gehad om op te starten, en het lijkt dat me dit ook niet helemaal wenselijk is.

Ik ga er voor nu van uit dat ik een buffer nodig ga hebben om de fancoils goed te kunnen laten draaien.

Dacht dat @Carboy54 hier ook wat comments over had geplaatst.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:41
Minimale systeeminhoud is tegen short-cycling bij koelen inderdaad.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

prein2 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:28:
[...]

nu is bijna alle buisisolatie dampdicht. De isolatie die bij de hornbach ligt is ook dampdicht..
Als de cell structuur helemaal dicht is dan klopt dit wel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Jazsie
fjux schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:06:
goeie van de koude voetjes...

Maar van wat ik lees, fancoils hebben een vrij lage inhoud, en als je alleen een fancoil circuit hebt kom je nooit aan je minimale systeem inhoud voor een Warmtepomp.

Maar de info over de reden van de minimale systeem inhoud wisselt nogal van wat ik vind, ene zegt dat het alleen is voor defrosts en dus niet van toepassing met koelen, maar ik kan me ook wel bedenken dat met weinig systeem inhoud de warmtepomp nogal snel zijn water te koud terug kan krijgen voor dat de fan coils überhaupt tijd hebben gehad om op te starten, en het lijkt dat me dit ook niet helemaal wenselijk is.

Ik ga er voor nu van uit dat ik een buffer nodig ga hebben om de fancoils goed te kunnen laten draaien.

Dacht dat @Carboy54 hier ook wat comments over had geplaatst.
Ja daar zijn inderdaad verschillende meningen over.
Zat daar eerst ook mee echter omdat ik huis/garage apart wil aansturen heb ik hoe dan ook open buffervat nodig.

Als je geen buffervat wilt installeren dan gewoon zonder proberen.

Als ik geen buffervat nodig had zou ik het eerst gewoon zonder doen. Genoeg mede-tweakers die het zonder ook prima hebben draaien en plaatsen kan altijd nog...

• Daan_96
Hoe groot wordt dit open buffervat dan en hoe ga je dat doen met koelen?

Ik wil ook sowieso een buffervat ivm 2 systemen om te verwarmen. Maar ik heb het idee dat het beter is om hem af te sluiten voor koel bedrijf.

Eigenlijk alles af te sluiten behalve de fancoils. Een groot vat terug koelen naar 7 graden en daaruit de fancoils weer voeden gaat denk ik condensatie problemen opleveren.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:27
Net als velen hier denk ik over plaatsen van fancoils. Ik wil er een beneden en een boven in plafond imbouwen.

Ik twijfel tussen de Innova SLI600/800 en Panasonic FC30. Voor de Innova zijn diverse roosters, 90gr bocht en verleng kanaal. Voor de Panasonic lijken die niet bij te bestellen. Zie ik ze over het hoofd? En iemand ook getwijfeld tussen deze types?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

rupie99 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:20:
Net als velen hier denk ik over plaatsen van fancoils. Ik wil er een beneden en een boven in plafond imbouwen.

Ik twijfel tussen de Innova SLI600/800 en Panasonic FC30. Voor de Innova zijn diverse roosters, 90gr bocht en verleng kanaal. Voor de Panasonic lijken die niet bij te bestellen. Zie ik ze over het hoofd? En iemand ook getwijfeld tussen deze types?
Innova is overgenomen door Panasonic en op de regelingen na zelfde product.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• rupie99
Carboy54 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Innova is overgenomen door Panasonic en op de regelingen na zelfde product.
Aha, dank dat wist ik niet. Ik ben benieuwd wat dat betekent voor mijn casus. De afmetingen zijn flink anders. De roosters van de SLI zullen toch niet passen op de FCX0?

• PMeij
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-07 21:55
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:51:
Voor de aansturing van Innova's is het erg makkelijk om een printplaat voor driestandenaansturing te kiezen. Die kan je op een vaste snelheid bedraden, of anders met een driestandenschakelaar verbinden. De fancoils gaan automatisch aan onder de 20 graden in koelmodus of boven de 30 in verwarmingsmodus.

Alleen als je in verwarmingsmodus lagere aanvoertemperaturen gebruikt, is dat een gedoe. Je kan de fancoils foppen met een weerstand parallel aan de sensor, of je kan de sensor loskoppelen, maar dan moet je een extern signaal geven als ze moeten blazen.

Met andere regelprintplaten is het als het goed is wel mogelijk om de temperaturen softwarematig in te stellen.

Kleppen zijn alleen nodig als je met zones wil werken, waarbij sommige fancoils uit staan terwijl er wel water wordt rondgepompt. Ik zou dat afraden, inderdaad omdat je dan lastiger het minimumvermogen van de WP kwijt raakt. Je de afgifte ook regelen adhv de ventilatorsnelheid als het nodig is.
Dag Marco,

Welk versienummer heeft die printplaat? Want dat lijkt inderdaad degene die het handigst is maar de beschrijving is niet overal even duidelijk.

Groeten,

Pieter

• PMeij
Pejdref schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:19:
Ik heb hier tijdelijk 1 (grote) fancoil (sli800) op een Panasonic J-series 7kW gedraaid. Dat pendelde aardig, met het toevoegen van een 2de heb ik genoeg afgifte om pendelen te voorkomen. Zonder buffer, wel met ca 30 meter 32mm buis aan inhoud.
Dit was ik ook van plan, een 7kW J-serie naar een sli800 of sli1000 om de bovenverdieping van ons huis mee te koelen. Qua vermogen zou ik verwachten dat het zou moeten kunnen.
Welke watertemperatuur had je (ongeveer) ingesteld staan waarbij het pendelen optrad?
En op welke 'snelheid' draaide de fan in de sli800?

Groeten,

Pieter

• Jazsie
Daan_96 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:59:
Hoe groot wordt dit open buffervat dan en hoe ga je dat doen met koelen?

Ik wil ook sowieso een buffervat ivm 2 systemen om te verwarmen. Maar ik heb het idee dat het beter is om hem af te sluiten voor koel bedrijf.

Eigenlijk alles af te sluiten behalve de fancoils. Een groot vat terug koelen naar 7 graden en daaruit de fancoils weer voeden gaat denk ik condensatie problemen opleveren.
Die van mij is 100L, voor condensatie ben ik niet bang, vat is geïsoleerd.

Afsluiten zal bij mij niet mogelijk zijn, zie verder ook geen reden waarom dat zou moeten :).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41
PMeij schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Dag Marco,

Welk versienummer heeft die printplaat? Want dat lijkt inderdaad degene die het handigst is maar de beschrijving is niet overal even duidelijk.

Groeten,

Pieter
Er zijn inderdaad een boel accessoires. In de handleiding van de Osmo staat in paragraaf 4.5: "B4V842II - On board electronic printed circuit board for connection to three speed electromechanical thermostats". Deze moet je hebben voor gebruik met een driestandenschakelaar (of vaste snelheid).

Overigens heeft de printplaat stiekem ondersteuning voor 4 standen i.p.v. 3 ;) In paragraaf 8.4 van de "Control handleiding" staat het bedradingsschema.

• rupie99
PMeij schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Dit was ik ook van plan, een 7kW J-serie naar een sli800 of sli1000 om de bovenverdieping van ons huis mee te koelen. Qua vermogen zou ik verwachten dat het zou moeten kunnen.
Welke watertemperatuur had je (ongeveer) ingesteld staan waarbij het pendelen optrad?
En op welke 'snelheid' draaide de fan in de sli800?

Groeten,

Pieter
Interessant dat je ook aan de gang gaat met een SLI. Het minimale vermogen van koelen voor de J-serie is hoger dan voor verwarmen meen ik te herinneren. Waarschijnlijk gaat een fancoil de al afgekoelde lucht weer terug aanzuigt en dan steeds minder afgifte realiseert en daarom gaat pendelen. Zeker met slechts één grote unit lijkt me dat een risico.

Weet je al hoe je 'm gaat inbouwen? Ik ben op zoek naar inspiratie :)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het minimale vermogen voor koelen is (bijna) altijd hoger dan voor verwarmen, niet alleen voor de genoemde Panasonic serie. Dit ligt gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden (trefwoord: Carnot rendement)

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 05-07-2026 18:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:16:
Het minimale vermogen voor koelen is (bijna) altijd hoger dan voor verwarmen, niet alleen voor de genoemde Panasonic serie. Dit ligt gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden (trefwoord: Carnot rendement)
Ook een reden om bij koelen meer dan voldoende actieve waterinhoud te plaatsen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 Voldoende actieve waterinhoud voldoet ook - wat dat dan ook is
en natuurlijk voldoende flow door de fancoils (water & lucht) net zoals bij verwarmen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• PMeij
rupie99 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Interessant dat je ook aan de gang gaat met een SLI. Het minimale vermogen van koelen voor de J-serie is hoger dan voor verwarmen meen ik te herinneren. Waarschijnlijk gaat een fancoil de al afgekoelde lucht weer terug aanzuigt en dan steeds minder afgifte realiseert en daarom gaat pendelen. Zeker met slechts één grote unit lijkt me dat een risico.

Weet je al hoe je 'm gaat inbouwen? Ik ben op zoek naar inspiratie :)
Ik wil er een in het plafond (horizontaal gemonteerd dus) op de overloop inbouwen. Wij hebben twee verdiepingen en een plat dak en op deze manier verwacht ik de opwarming van het huis een beetje te kunnen temperen als het langdurig warm is buiten.

De koude lucht zakt dan netjes naar beneden dus op zich moet het ding dan toch iets van 3kW kunnen wegkoelen afgaande op de specificaties. Proefjes met de Panasonic laten zien dat -ie tot iets van 2kW koelvermogen terug kan regelen dus als dat vlot genoeg gebeurt moet het systeem zonder pendelen kunnen werken lijkt mij.

Probleem is dat ik het koude water bij de rest van de leidingen in de installatie (met radiatoren) weg moet houden en daarmee ook geen buffervat meer heb.
(In CV bedrijf bestaat mijn buffer uit een 24liter vat in de retour naar de warmtepomp en zo'n 25 liter in de leidingen; dit werkt uit de kunst voor defrosts met de wat hogere watertemperatuur die in mijn installatie nodig is).

Ik moet de leidingen naar de fancoil op het dak maken en dat betekent zoiets als een driewegklep die de aanvoer naar de fancoil schakelt bij koelen en bij verwarmen moet de fancoil dan in serie in de retour erbij komen.
(Niet omdat ik er per se ook mee wil kunnen verwarmen maar omdat de leidingen naar de fancoil anders zouden kunnen bevriezen).

Ik zit er niet op te kijken om nog een (geïsoleerd) buffervat ergens weg te moeten gaan werken, vandaar dat ik benieuwd was naar jouw ervaringen met de fancoil.

Bezwaar van mijn systeem is wel dat er bij een defect in de driewegklep verwarmd zou kunnen worden met alleen de fancoil in het circuit. Dan wil je niet in een defrost cycle belanden... Daar heb ik nog geen goed idee voor bedacht.

Voor jouw situatie: als je de fancoil hoger kunt ophangen ben je misschien ook al een eind?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:51
Voor degene die laatst beweerde dat er niks in de documentatie van Valliant te vinden was over minimale systeem inhoud bij koelen. Voilà..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDudKv9APd4HILNWi-ugz86sxKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nblzLJ0CxsPlZVVFysNNcI6.png?f=fotoalbum_large 35/55/75

Mocht je het dus denken beter te weten dan de fabrikant en de bekende adviseurs en installateurs hier op het forum succes met de garantie straks.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:39
Djvdb schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:57:
Voor degene die laatst beweerde dat er niks in de documentatie van Valliant te vinden was over minimale systeem inhoud bij koelen. Voilà..

[Afbeelding] 35/55/75

Mocht je het dus denken beter te weten dan de fabrikant en de bekende adviseurs en installateurs hier op het forum succes met de garantie straks.
Voor welke exacte Vaillant modellen geldt dit als ik vragen mag? En in welk document staat dit?

Toevallig ben ik zelf onderzoek aan het doen of ik het met 6 fancoils zonder buffer zou redden (bij condenserend koelen). Bij ongecondenseerd koelen doen er 2 verdiepingen vloerverwarming mee, dus dat is geen punt.

• Djvdb
NL-Kasper schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Voor welke exacte Vaillant modellen geldt dit als ik vragen mag? En in welk document staat dit?

Toevallig ben ik zelf onderzoek aan het doen of ik het met 6 fancoils zonder buffer zou redden (bij condenserend koelen). Bij ongecondenseerd koelen doen er 2 verdiepingen vloerverwarming mee, dus dat is geen punt.
https://www.vaillant.be/downloads/documenten/technische-fiche/vai-220-tf-arotherm-split-plus-00-3087262.pdf

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• younistyler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07 22:21
Al een aantal dagen ben ik aan het neuzen in dit topic, kan willekeurig een 1st post copy pasten van iemand anders. Start is namelijk exact hetzelfde, overwegen een nieuw huis en dacht aan multi split airco toen op tweakers dit topic tegengekomen en het klinkt toch erg interessant!

Echter heb verschillende zoektermen geprobeerd maar mijn situatie lijkt toch een broodje speciaal. Wij overwegen een nieuwbouwwoning waar er standaard vloerverwarming wordt aangelegd waarmee we ook de vloer kunnen "koelen". Er wordt alleen wel aangegeven dat dit in de zomer "enkele" graden kan schelen. Dit is voor ons ivm bijvoorbeeld thuiswerken te weinig en het is echt een must dat er bij een langdurig warme periode een prettig klimaat te realiseren is en de nachten zijn dan mooi meegenomen :)

Maar nu komt het, deze vloer "koeling" is aangesloten op een gezamenlijke WKO met als back-up het Eneco warmtenet. Ik heb dus (denk ik?) geen enkele controle op de aanvoertemperatuur van het koude water in de zomer. Wat ik inmiddels wel wel lijk te lezen is dat om condens te voorkomen in de vloerverwarming dit water waarschijnlijk niet kouder zal zijn dan ~18 graden.... Mijn vragen zijn dan als volgt;

1) Is de aanname juist dat: aanvoertemperatuur koude water minstens 18 graden zal en ik hier dus geen controle zou hebben?

2) Heeft het dan uberhaupt nog zin om fancoils te plaatsen? De "AI" zegt dat het in combinatie met de stilstaande lucht van de vloerverwarming en het feit dat de isolatie tiptop in orde is een zeer grote impact kan hebben en ik niet moet rekenen met het verminderde koelvermogen van een fancoil. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik zelf even wat rekenwerk doe en dan hou ik rekening met een tamelijk grote unit dan gaat mijn koelvermogen vanwege aanvoertemperatuur van het water van 4kw naar ongeveer 0,5kw.

Iemand die zijn ervaringen kan delen of wellicht andere tips?

[ Voor 3% gewijzigd door younistyler op 07-07-2026 23:58 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
  1. ja klopt, wordt extern geregeld dus kun je zelf weinig tot niks aan doen
  2. ja fancoils helpen wel beetje maar je kunt net zo goed een ventilator over je vloer laten blazen of plafondventilatoren plaatsen
reken op 20W/m2 vloerverwarming dan heb je een basis.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 08-07-2026 00:04 ]

• Djvdb
Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:03:
  2. ja fancoils helpen wel beetje maar je kunt net zo goed een ventilator over je vloer laten blazen of plafondventilatoren plaatsen
Zit daar niet op woning niveau nog een mengpomp tussen? Die je op temperatuur kunt instellen?

• Fr33z
  • Nu online
Djvdb schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:15:
[...]

Zit daar niet op woning niveau nog een mengpomp tussen? Die je op temperatuur kunt instellen?
hangt er van af hoe de afleverset van het systeem is. en je hebt ook geen controle.over de temperatuur van de aanvoer, die zou best eens 15C kunnen zijn gemiddeld. dus zelfs als je je eigen mengpomp aanstuurt op zo laag mogelijke temp. is er een harde beperking op dr ondergrens qua temp.

ik zou vraagsteller aanraden er eerst eens een jaar te wonen, zorgen voor de basics als zonwering buiten en dan kijken of de vloerkoeling goed genoeg is. Bij.behoefte aan meer zou ik dan zeker een airco plaatsen ipv fancoils

• Djvdb
Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:26:
[...]

hangt er van af hoe de afleverset van het systeem is. en je hebt ook geen controle.over de temperatuur van de aanvoer, die zou best eens 15C kunnen zijn gemiddeld. dus zelfs als je je eigen mengpomp aanstuurt op zo laag mogelijke temp. is er een harde beperking op dr ondergrens qua temp.

ik zou vraagsteller aanraden er eerst eens een jaar te wonen, zorgen voor de basics als zonwering buiten en dan kijken of de vloerkoeling goed genoeg is. Bij.behoefte aan meer zou ik dan zeker een airco plaatsen ipv fancoils
Ja minimum snap ik. @younistyler je kunt ook nog kijken naar de WLHP van innova daar zit een water/water warmtepomp bij in en die kunnen die bij milde watertemperaturen wel goed koelen. Beetje hetzelfde principe als quatt chill.

• nl0pvm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 18:05
younistyler schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:56:
Iemand die zijn ervaringen kan delen of wellicht andere tips?
In dit topic zijn er heel veel ervaringen gedeeld over een WKO type warmtepomp, een aanrader als je hier meer over wil lezen. N.a.v. hiervan heb ik hier ook recent deze post gedaan die matcht jouw vraag. Generiek gezien zou ik je adviseren om het eerst minimaal 1 volledige zomer/winter cyclus doormaakt in je nieuwe huis voor je dure beslissingen gaat nemen.

• marcop23
Djvdb schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:57:

~[Afbeelding] 35/55/75

Ik weet vrij zeker dat je mij bedoelt. Zou je de discussie a.u.b. iets zuiverder willen houden? Je valt me aan, terwijl ik toch echt met feitelijke argumenten (o.b.v. de installatiehandleidingen en meetdata) probeerde te argumenteren.

Dat gezegd hebbende: bedankt voor de link. Ik weet niet of het bewust of onbewust was, maar je linkt naar een pagina over de Arotherm Split Plus, de /8.2 serie. Ook in de installatiehandleiding daarvan noemt Vaillant:
3.7 Minimale hoeveelheid CV-water in koelbedrijf
Geldigheid: Koelbedrijf geactiveerd
In het koelbedrijf kan het gebeuren, dat de watertemperatuur sterk daalt, als de koude bijvoorbeeld vanwege gesloten kleppen niet voldoende kan worden afgenomen. Om te voldoen aan de vereisten voor minimale watertemperatuur en de minimale looptijd van de compressor, moet in het koelbedrijf een minimale hoeveelheid CV-water circuleren:
(tabel)
Deze paragraaf ontbreekt echter in de installatiehandleiding van de nieuwe Plus, net als die van de oude Plus.

Voor problemen met garantie ben ik dus niet zo bang. Ten eerste heb ik deze informatie nog niet gevonden in de documentatie van de Monoblocks. Ten tweede heb ik data wat laat zien dat de WP bij mij (ruim voldoende afgifte, niet veel watercapaciteit) niet tegen de problemen aanloopt die in de handleiding van de Split geschetst worden. Daarvoor zal het wel belangrijk zijn dat de fancoils altijd aan staan en dus genoeg warmte afgeven.

• Djvdb
marcop23 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Ik weet vrij zeker dat je mij bedoelt. Zou je de discussie a.u.b. iets zuiverder willen houden? Je valt me aan, terwijl ik toch echt met feitelijke argumenten (o.b.v. de installatiehandleidingen en meetdata) probeerde te argumenteren.

Dat gezegd hebbende: bedankt voor de link. Ik weet niet of het bewust of onbewust was, maar je linkt naar een pagina over de Arotherm Split Plus, de /8.2 serie. Ook in de installatiehandleiding daarvan noemt Vaillant:

[...]

Deze paragraaf ontbreekt echter in de installatiehandleiding van de nieuwe Plus, net als die van de oude Plus.

Voor problemen met garantie ben ik dus niet zo bang. Ten eerste heb ik deze informatie nog niet gevonden in de documentatie van de Monoblocks. Ten tweede heb ik data wat laat zien dat de WP bij mij (ruim voldoende afgifte, niet veel watercapaciteit) niet tegen de problemen aanloopt die in de handleiding van de Split geschetst worden. Daarvoor zal het wel belangrijk zijn dat de fancoils altijd aan staan en dus genoeg warmte afgeven.
Ow was helemaal niet als discussie of aanval bedoelt. Meer als informatievoorziening, ik zie dat de laatste zin een beetje onhandig geschreven is. Dat was meer bedoelt als waarschuwing maar ik kan me voorstellen dat het als aanval overkomt, excuses daarvoor! Persoonlijk zou ik het risico niet nemen ivm garantie.

edit: Ik zie idd dat ik de handleiding van de split plus heb geciteerd en dat in de handleiding van de monoblok versie 8.1 het volgende staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7spki8Dk5sv5odI0n2Ir--f5vJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yzslp96waovc61wvOXEGvI5.png?f=fotoalbum_large
Het lijkt er dus inderdaad op dat die bij waarborging van de flow zonder extra watervolume kunnen functioneren! I stand corrected ;).

[ Voor 19% gewijzigd door Djvdb op 08-07-2026 14:06 ]

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 22:27
Ik heb in de garage (aan huis) nu een elektrische radiator hangen en zit er aan te denken om hem te vervangen voor een Fancoil. Deze winter heb ik met een smartplug gemeten hoeveel energie de elektrische radiator heeft verbruikt (283k Wh over december en januari). Dit komt neer op ongeveer 5kWh per dag.

Nou vind ik t prima als t tussen de 10 en 14 graden is en stook ik in de winter ongeveer met een ta van ongeveer 26 graden. Ook zal de warmtepomp niet de hele dag draaien maar enkel op de goedkope momenten dus zat ik zelf te denken aan deze fancoil:

https://www.elettronew.com/en/clivet-fan-coils/clivet-aura-floor-ceiling-fancoil-cffac6-r3sx-4-20kw-39692238-40213.html

Heeft iemand ervaring met dit merk en welke accessoires nodig zijn? Het mooiste is als er een voetklep open gaat onder een bepaalde ruimtetemp en de fan aangaat boven een bepaalde delta t over retour en aanvoer.

Alvast bedankt!

• younistyler
1 van de redenen dat ik neig naar fancoils is omdat het gebruik van het koude water naar verwachting bijna kosteloos zou zijn. Dit zou veel geld besparen on the long run, maar effectiviteit is uiteindelijk het belangrijkst.
Djvdb schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 04:15:
[...]

Nee helaas.
Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:03:
Ik hoor mezelf hardop nadenken :) Maar om de gedachte dan af te maken, bij 20w/m2 voor de vloer en met beperkt vermogen de fancoil gebruiken betekent wel dat ik de koeling ruimschoots kan verdubbelen...
Djvdb schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Ja minimum snap ik. @younistyler je kunt ook nog kijken naar de WLHP van innova daar zit een water/water warmtepomp bij in en die kunnen die bij milde watertemperaturen wel goed koelen. Beetje hetzelfde principe als quatt chill.
Enerzijds klinkt dit interessant, anderzijds ook weer heel complex. Dit zou dan betekenen dat ik de vloerverwaming bij het koelen volledig moet zien te ontkoppelen? Daarnaast lijkt dit na kort even gegoogled te hebben ook een vrij forse investering als ik deze unit per kamer moet aanschaffen. (tussen 5 en 7)
nl0pvm schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:43:
[...]

In dit topic zijn er heel veel ervaringen gedeeld over een WKO type warmtepomp, een aanrader als je hier meer over wil lezen. N.a.v. hiervan heb ik hier ook recent deze post gedaan die matcht jouw vraag. Generiek gezien zou ik je adviseren om het eerst minimaal 1 volledige zomer/winter cyclus doormaakt in je nieuwe huis voor je dure beslissingen gaat nemen.
Lijkt nog steeds niet helemaal mijn vraag te zijn, in mijn situatie wordt er "bewust" bijgemengd om een hogere aanvoerwater temperatuur te realiseren. Mijn vraag gaat meer om de impact van deze beperking bij het gebruik van fancoils ( + eventueel andere tips). Omdat het nieuwbouw betreft en ik alle voorzieningen in de wanden wil laten infrezen is het geen optie om 1 cyclus door te maken.
Fr33z schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:26:
[...]

Een jaar wachten is zoals ik hierboven schreef geen optie, je laatste zin zegt denk ik meer dan voldoende.

Ik neig eigenlijk toch maar weer naar een reguliere split airco unit.

[ Voor 12% gewijzigd door younistyler op 09-07-2026 00:38 ]

• Djvdb
younistyler schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:35:
1 van de redenen dat ik neig naar fancoils is omdat het gebruik van het koude water naar verwachting bijna kosteloos zou zijn. Dit zou veel geld besparen on the long run, maar effectiviteit is uiteindelijk het belangrijkst.

[...]

Nee helaas.

[...]

Ik hoor mezelf hardop nadenken :) Maar om de gedachte dan af te maken, bij 20w/m2 voor de vloer en met beperkt vermogen de fancoil gebruiken betekent wel dat ik de koeling ruimschoots kan verdubbelen...

[...]

Enerzijds klinkt dit interessant, anderzijds ook weer heel complex. Dit zou dan betekenen dat ik de vloerverwaming bij het koelen volledig moet zien te ontkoppelen? Daarnaast lijkt dit na kort even gegoogled te hebben ook een vrij forse investering als ik deze unit per kamer moet aanschaffen. (tussen 5 en 7)

[...]

Lijkt nog steeds niet helemaal mijn vraag te zijn, in mijn situatie wordt er "bewust" bijgemengd om een hogere aanvoerwater temperatuur te realiseren. Mijn vraag gaat meer om de impact van deze beperking bij het gebruik van fancoils ( + eventueel andere tips). Omdat het nieuwbouw betreft en ik alle voorzieningen in de wanden wil laten infrezen is het geen optie om 1 cyclus door te maken.

[...]

Een jaar wachten is zoals ik hierboven schreef geen optie, je laatste zin zegt denk ik meer dan voldoende.

Ik neig eigenlijk toch maar weer naar een reguliere split airco unit.
Nee juist niet vloerverwarming kun je lekker aan laten staan je komt niet in het condensatie bereik en temperatuur in het circuit wordt maar een paar graden warmer. Het is eigenlijk een simpele oplossing. Enige nadeel is dat je dus een pomp met compressor binnen hebt. https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump

• Fr33z
  • Nu online
@younistyler een fancoil gaat je als je het laat doen en de leidingen ingefreesd in de muur wilt sowieso meer dan 1000 euro kosten. Vanaf 1500 heb je ook wel een airco. omdat die leidingen eigenlijk altijd opbouw zijn zou ik die na een eerste jaar in je huis toevoegen indien je het nodig vindt

• P5ycho
Ho even, wel appels met appels vergelijken. Als je de fancoilleidingen in gaat frezen moet je die kosten ook bij de airco meenemen. Niemand houdt je tegen om die leidingen in te frezen namelijk.

Ik zou als je niet gegarandeerd condenserend kunt koelen met je fancoils een multisplit airco ophangen op de hele eerste verdieping en alles meteen netjes laten wegwerken.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 09-07-2026 09:41 ]

• younistyler
Djvdb schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:38:
[...]

Nee juist niet vloerverwarming kun je lekker aan laten staan je komt niet in het condensatie bereik en temperatuur in het circuit wordt maar een paar graden warmer. Het is eigenlijk een simpele oplossing. Enige nadeel is dat je dus een pomp met compressor binnen hebt. https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump
Maar daar moet toch ook een water "lus" voor worden gemaakt, dus kan ik niet de huidige lus gebruiken via vloerverwarming? En de pomp/compressor is inderdaad een nadeel, naast hinder geluid was het grootste voordeel bij gebruik fancoils echt de lage/geen kosten van levering koude water.
Fr33z schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:07:
@younistyler een fancoil gaat je als je het laat doen en de leidingen ingefreesd in de muur wilt sowieso meer dan 1000 euro kosten. Vanaf 1500 heb je ook wel een airco. omdat die leidingen eigenlijk altijd opbouw zijn zou ik die na een eerste jaar in je huis toevoegen indien je het nodig vindt
Dat geldt ook voor de airco unit, linksom of rechtsom zullen deze aanpassingen gemaakt moet worden, in de uitvoering kan er natuurlijk best een verschil in kosten zijn maar installatie/wegwerken leidingen verwacht ik toch minimaal verschil.
P5ycho schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:20:
Ho even, wel appels met appels vergelijken. Als je de fancoilleidingen in gaat frezen moet je die kosten ook bij de airco meenemen. Niemand houdt je tegen om die leidingen in te frezen namelijk.

Ik zou als je niet gegarandeerd condenserend kunt koelen met je fancoils een multisplit airco ophangen op de hele eerste verdieping en alles meteen netjes laten wegwerken.
Exact ja, dank voor de feedback. Tenzij ik iemand kan vinden die dit daadwerkelijk ervaren heeft (die het risico wel heeft durven nemen :P ), lijkt de multisplit airco de beste optie. Nu op zoek naar een draadje over split-unit airco's. Dank voor de input allemaal!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

younistyler schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:24:
[...]

Maar daar moet toch ook een water "lus" voor worden gemaakt, dus kan ik niet de huidige lus gebruiken via vloerverwarming? En de pomp/compressor is inderdaad een nadeel, naast hinder geluid was het grootste voordeel bij gebruik fancoils echt de lage/geen kosten van levering koude water.

[...]

Dat geldt ook voor de airco unit, linksom of rechtsom zullen deze aanpassingen gemaakt moet worden, in de uitvoering kan er natuurlijk best een verschil in kosten zijn maar installatie/wegwerken leidingen verwacht ik toch minimaal verschil.

[...]

Exact ja, dank voor de feedback. Tenzij ik iemand kan vinden die dit daadwerkelijk ervaren heeft (die het risico wel heeft durven nemen :P ), lijkt de multisplit airco de beste optie. Nu op zoek naar een draadje over split-unit airco's. Dank voor de input allemaal!
Vergeet ook de prijs niet van 2.500 ( Panasonic waterloop = innova ) daar heb je 5 fancoils voor.

• thve
fjux schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:24:
[...]

leukste vraag: waarom heb je het dan gedaan?
Omdat als je het uitrekent 6 mm te weinig is en mijn installateur dat risico wilde nemen en ik niet

• thve
Daan_96 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:33:
[...]

Gebruik je de buffer ook tijdens koelbedrijf? Of welke buffer bedoel je? Om hoeveel liter gaat het?
Het toekomstige plan is om hier een 1500L CV buffer toe te passen i.v.m. hout cv i.c.m. een WP.
Het idee is om tijdens koelbedrijf de vloerverwarming en de buffer af te sluiten en het koelen alleen te doen via de Fancoils.
Echter twijfel ik of ik daar wel of niet de vloerverwarming in mee moet nemen (en/of ook de buffer?)
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om de vloerverwarming alleen af te sluiten van het koel circuit zodra het dauwpunt nadert.

Moeilijk moeilijk moeilijk...
100 liter buffer. Ik gebruik hem ook als ik condenserend koel met aanvoertemperatuur van 7 graden.

Ik heb een klep gemaakt bij mijn vloerverwarming. Zodra koelen aanstaat gaat die dicht

• fjux
thve schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:15:
[...]

Omdat als je het uitrekent 6 mm te weinig is en mijn installateur dat risico wilde nemen en ik niet
Hoe bereken je die minimale isolatie dan?

• P5ycho
fjux schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Hoe bereken je die minimale isolatie dan?
https://armawin.com/

• PMeij
@younistyler Zou het geen idee zijn om het WTW systeem met een warmtepomp uit te breiden zodat je daarmee net dat beetje extra (condenserend) kunt koelen?

[ Voor 5% gewijzigd door PMeij op 10-07-2026 21:57 ]

• P5ycho
Een warmtepomp via wtw kan niet zoveel koude lucht verplaatsen als een airco en heeft ook een slechter rendement. Bovendien moeten de kanalen geisoleerd worden als je echt koude lucht wilt distribueren. Geen aanrader dus.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 10-07-2026 22:51 ]

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
PMeij schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:56:
@younistyler Zou het geen idee zijn om het WTW systeem met een warmtepomp uit te breiden zodat je daarmee net dat beetje extra (condenserend) kunt koelen?
Koelbatterij plaatsen?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• P5ycho
Dat is een fancoil met de wtw als fan en al iets minder offtopic, maar volgens mij moest het hier over daadwerkelijke fancoils gaan :>

Dan ontopic, mijn bestelde panasonic ducted fancoils zijn vertraagd. Levering wordt begin augustus. Baal ik wel een beetje van. Tegen de tijd dat ze hangen kan ik er beter mee gaan verwarmen.

• nl0pvm
Excuses voor de wat lange post, maar ik probeer mijn situatie zo compleet mogelijk te beschrijven.

Ik wil een fan coil op het gesloten broncircuit van mijn bodem/water-warmtepomp aansluiten. Het circuit bevat alleen water (zonder glycol). De bron(aanvoer)temperatuur ligt meestal rond 11/12 °C en loopt bij maximale vloerkoeling op tot ongeveer 15/16 °C.

De zolder wordt in de zomer 26–27 °C. Daarom wil ik daar een fan coil plaatsen met condensbak en condensafvoer.
Hydraulisch ontwerp
Ik wil een parallelle fan-coiltak maken met:
  • een regelbare circulatiepomp;
  • een flowsensor;
  • een normaal gesloten 2-wegklep;
  • servicekranen;
  • een terugslagklep in beide takken;
  • dampdichte isolatie;
  • condens- en lekbeveiliging.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
                              bron-aanvoer
                                   │
                       ┌───────────┴───────────┐
                       │                       │
                       ▼                       ▼
             [terugslagklep WP]         [servicekraan]
                       ▼                       ▼
                 [warmtepomp]           [2-wegklep NC]
                 bronzijde                    │
                       │                       ▼
                       │               [regelbare pomp]
                       │                 [flowsensor]
                       │                  [fan coil]
                       │                [terugslagklep]
                       │                 [servicekraan]
                       └───────────┬───────────┘
                                   │
                               bron-retour
De terugslagkleppen voorkomen dat de ene pomp door de andere tak pompt.

De 2-wegklep is niet strikt noodzakelijk naast de terugslagklep, maar sluit de fan-coiltak bij geen koelvraag volledig af. Daarmee voorkom ik lekflow, natuurlijke circulatie en afhankelijkheid van een terugslagklep die mogelijk niet volledig afsluit.
Regeling
De fan-coilpomp regelt primair op de eigen flowsensor.

De warmtepomp heeft zelf ook een flowsensor, maar die is pas met ongeveer één minuut vertraging uit te lezen. Die waarde wil ik daarom alleen gebruiken voor langzame begrenzing en controle.

Als bij een gelijkblijvende pompinstelling de flow door de fan coil daalt, zijn de hydraulische omstandigheden veranderd. Waarschijnlijk verpompt de warmtepomp dan meer water.
code:
1
2
3
4
gelijke pompinstelling
+ dalende fan-coilflow
= niet verder opregelen
= eventueel terugregelen
De vertraagde flowmeting van de warmtepomp kan dit vervolgens bevestigen.

Uitgangspunt:
code:
1
2
3
4
5
meer flow warmtepomp
= minder maximaal toegestane fan-coilflow

minder flow warmtepomp
= meer maximaal toegestane fan-coilflow
De warmtepomp krijgt altijd voorrang. De fan-coilpomp moet langzaam op- en afregelen, met hysterese, zodat beide regelingen niet gaan pendelen.
Inschakelen
code:
1
2
3
4
5
6
koelvraag
+ bronwater koud genoeg
+ geen condens- of lekalarm
= 2-wegklep openen
= pomp op laag debiet starten
= fan coil inschakelen
Daarna mag de flow langzaam worden verhoogd zolang de fan-coilflow normaal reageert en de warmtepomp voldoende flow houdt.
Vragen
  1. Is dit hydraulisch een verstandige parallelle aansluiting?
  2. Zijn twee terugslagkleppen plus een 2-wegklep logisch, of is de 2-wegklep overbodig?
  3. Is dalende fan-coilflow bij gelijkblijvende pompinstelling een bruikbaar signaal om terug te regelen?
  4. Is de combinatie van een snelle flowsensor in de fan-coiltak en de vertraagde flowsensor van de warmtepomp voldoende?
  5. Welke hysterese en regelsnelheid zouden jullie toepassen?
  6. Klopt de volgorde van klep, pomp, flowsensor, fan coil en terugslagklep?
  7. Zie ik nog belangrijke hydraulische of condensgerelateerde risico’s over het hoofd?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:33

martijn v o

Certified by Enphase.

1- Ja puur hydraulisch gezien wel, maar de totaalwerking is afhankelijk van meerdere factoren.

a- de warmtepomp heeft die een vast debiet of variabel debiet en hoe wordt dit geregeld met alleen een pomp of met een pomp en een tweewegafsluiter of een tweewegpomp en driewegafsluiter?

b- de fancoil regelt wellicht ook zijn ventilator op temperatuur en jij ook het water op temperatuur en dat zijn twee kapiteins. Of vaste flow en ventilatatorsnelheid regelen of vaste luchthoeveelheid en waterhoeveelheid regelen

c- en wellicht heeft de fancoil een tweewegklep (dus variabel) of driewegklep (dus vast debiet) of heeft ie helemaal niets?

Je wil je retourtemperatuur naar je bron niet teveel verpesten denk ik zomaar. Ik zou daarom een buffervatje nemen waar de pomp zijn water uithaalt en de toevoer naar het buffervat wordt geregeld op basis van de retourtemperatuur. Als je dat met een driewegklep doet heb je en vaste flow en een goede retourtemperatuur naar je bron en de meeste drukonafhankelijkheid met je WP. Dan heeft je fancoil een vaste flow maar wel een variabele temperatuur als je de ventilator kan laten regelen op deze temperatuur (of beter het verschil tussen aanvoer water en gewenste luchttemperatuur). Moet het buffervat wel gevuld kunnen worden met de bronpomp, heb je daar nog wat ruimte?

Of schop ik nu je hele idee door elkaar?

Vergeet ook niet de leiding naar de fancoil dampdicht te isoleren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• nl0pvm
martijn v o schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:51:
1- Ja puur hydraulisch gezien wel, maar de totaalwerking is afhankelijk van meerdere factoren.

a- de warmtepomp heeft die een vast debiet of variabel debiet en hoe wordt dit geregeld met alleen een pomp of met een pomp en een tweewegafsluiter of een tweewegpomp en driewegafsluiter?

b- de fancoil regelt wellicht ook zijn ventilator op temperatuur en jij ook het water op temperatuur en dat zijn twee kapiteins. Of vaste flow en ventilatatorsnelheid regelen of vaste luchthoeveelheid en waterhoeveelheid regelen

c- en wellicht heeft de fancoil een tweewegklep (dus variabel) of driewegklep (dus vast debiet) of heeft ie helemaal niets?

Je wil je retourtemperatuur naar je bron niet teveel verpesten denk ik zomaar. Ik zou daarom een buffervatje nemen waar de pomp zijn water uithaalt en de toevoer naar het buffervat wordt geregeld op basis van de retourtemperatuur. Als je dat met een driewegklep doet heb je en vaste flow en een goede retourtemperatuur naar je bron en de meeste drukonafhankelijkheid met je WP. Dan heeft je fancoil een vaste flow maar wel een variabele temperatuur als je de ventilator kan laten regelen op deze temperatuur (of beter het verschil tussen aanvoer water en gewenste luchttemperatuur). Moet het buffervat wel gevuld kunnen worden met de bronpomp, heb je daar nog wat ruimte?

Of schop ik nu je hele idee door elkaar?

Vergeet ook niet de leiding naar de fancoil dampdicht te isoleren.
Dank voor het meedenken! Je schopt het idee niet door elkaar; je reactie helpt vooral om de regeling scherper te krijgen. Ik had die blijkbaar nog niet duidelijk genoeg beschreven.

De bronpomp van de warmtepomp heeft een variabel debiet. De fan coil krijgt daarnaast een eigen regelbare pomp, maar de warmtepomp krijgt daarbij altijd voorrang.

De fan coil krijgt geen waterzijdige temperatuurregeling en ook geen modulerende regelklep. Ik accepteer zowel een variabele aanvoertemperatuur als een variabele flow. De fan coil krijgt sowieso een condensbak en condensafvoer, dus condenserende werking bij bijvoorbeeld 10–12 °C aanvoer is juist prima.

De regeling wil ik qua prioriteit ongeveer zo opbouwen:
  1. Harde veiligheidsgrenzen
    De maximale systeemdruk en de maximale flow door de fan coil mogen nooit worden overschreden. Bij overschrijding wordt de fan-coilpomp direct teruggeregeld of uitgeschakeld.
  2. De warmtepomp heeft altijd voorrang
    Ik wil zo snel mogelijk detecteren dat de bronpomp van de warmtepomp meer flow is gaan leveren. Dat kan mogelijk met een druksensor na het punt waar beide stromen samenkomen, omdat een hoger gezamenlijk debiet daar tot een drukverandering kan leiden. Een andere optie is een flowsensor in de fan-coiltak: als de flow daar plotseling terugvalt terwijl de pompaansturing gelijk blijft, is dat ook een sterk signaal dat de hydraulische situatie is veranderd.
    (Ik ben er nog niet uit welke van de twee het meest logisch is. Ik heb nog onvoldoende beeld van de verschillen in kosten, nauwkeurigheid, benodigde inbouwlengte en duurzaamheid van een druk- versus flowsensor.)
  3. Direct defensief terugregelen
    Bij zo’n snelle indicatie gaat de fan-coilpomp direct fors terug, bijvoorbeeld met 50%. Vervolgens wacht de regeling op de volgende flowmeting van de warmtepomp. Die meting is pas na ongeveer een minuut beschikbaar.
  4. Nieuw maximaal fan-coildebiet bepalen
    Op basis van de actuele warmtepompflow en de eigen metingen wordt bepaald hoeveel hydraulische ruimte nog beschikbaar is. Daarna mag de fan-coilpomp weer rustig optoeren. Bij twijfel blijft hij laag of gaat hij helemaal uit.
  5. Comfortregeling
    Binnen de resterende hydraulische ruimte regelt de fan coil op ruimtetemperatuur. De ventilator bepaalt primair het gevraagde koelvermogen. De pomp levert daarbij een passende flow, maar nooit meer dan de bovengenoemde begrenzing toestaat.
Het zijn daarmee volgens mij niet twee gelijkwaardige kapiteins. De ruimteregeling mag koelvermogen vragen, maar de hydraulische regeling bepaalt altijd hoeveel daarvan daadwerkelijk beschikbaar is. Juist dat vind ik een interessant onderdeel van het ontwerp: de fan coil mag benutten wat er over is, maar trekt zich direct terug zodra de warmtepomp meer nodig heeft.

Over de retourtemperatuur naar de bron maak ik me minder zorgen. Het doel is juist om warmte uit het huis aan de bron af te geven. De warmtepomp voert bij maximale vloerkoeling nu al circa 12 kW naar de bron af; de fan coil zal daar naar verwachting hooguit enkele kilowatts aan toevoegen. De bron- en retourtemperaturen blijf ik uiteraard wel monitoren.

Een buffervat met driewegregeling geeft meer hydraulische ontkoppeling, maar regelt volgens mij een probleem dat ik niet per se heb. Ik hoef geen vaste flow of geregelde watertemperatuur naar de fan coil en accepteer dat deze minder of helemaal geen flow krijgt zodra de warmtepomp die nodig heeft. Daarnaast zou mengen de watertemperatuur verhogen en daarmee juist koel- en ontvochtigingsvermogen kosten.

Wat vind je hiervan? Ik ben vooral benieuwd of jij met deze regelhiërarchie nog een concreet hydraulisch risico ziet waarvoor het buffervat echt nodig zou zijn? En heb jij een voorkeur voor een druk- of flowsensor als snelle detectie, vooral gekeken naar kosten en levensduur?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Hoe wordt de pomp van de bron door de WP aangestuurd nu?

En hoe wil jij de pomp van de fancoil sturen op een 0-10 volt signaal?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• nl0pvm
martijn v o schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:29:
Hoe wordt de pomp van de bron door de WP aangestuurd nu?

En hoe wil jij de pomp van de fancoil sturen op een 0-10 volt signaal?
De bronpompen van de warmtepomp worden door de warmtepomp zelf gemoduleerd op basis van de gewenste aanvoertemperatuur van de vloerkoeling. In de warmtepomp zitten twee Wilo-pompen in serie.

Voor de fan-coiltak staat de pompkeuze nog open. Dat kan b.v. een Wilo PARA 8M worden, maar net zo goed een andere traploos regelbare pomp. De exacte aansturing — PWM, 0–10 V of iets anders — hangt dus mede af van de gekozen pomp.

De fan coil krijgt waarschijnlijk een zelfgebouwde regelaar op basis van ESPHome. Die regelt lokaal de pomp en ventilator en krijgt via Home Assistant de gemeten flow van de warmtepomp aangeleverd.

Omdat die flowwaarde ongeveer een minuut vertraagd binnenkomt en Home Assistant of het netwerk natuurlijk ook kan uitvallen, wil ik de snelle beveiliging lokaal uitvoeren. Bij een plotselinge verandering in druk of flow regelt de fan-coilpomp direct fors terug. Pas zodra een nieuwe, plausibele flowmeting van de warmtepomp beschikbaar is, mag hij weer rustig optoeren.

De Home Assistant-waarde is dus vooral bedoeld om het nieuwe maximum te bepalen; de lokale sensor en regelaar vormen de failsafe. Zonder actuele of betrouwbare gegevens krijgt de warmtepomp altijd voorrang en blijft de fan-coilpomp laag of gaat hij uit.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja een flowmeter is beter, maar erg duur en gevoelig voor vervuiling. Hij zit in de stroom dus als je hem moet schoonmaken/vervangen zou ik hem tussenbouwen met afsluiters.

Flowmeting op basis van druk gaat naar mijn mening niet werken zeker niet met variabele flow.

Ik ben van de mechanische oplossingen want regelingen en sturingen is wel aardig wat werk.

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 09:39
martijn v o schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:27:
Ja een flowmeter is beter, maar erg duur en gevoelig voor vervuiling.
Grundfoss VFS is niet goedkoop, maar ook niet gevoelig voor vervuiling. Ik vind het overigens vreemd dat er geen goedkope Doppler meters zijn, die kan China waarschijnlijk wel voor een Euro maken in kleine volumes ... het stukje RVS buis is het duurste.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Pinkys Brain schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Grundfoss VFS is niet goedkoop, maar ook niet gevoelig voor vervuiling. Ik vind het overigens vreemd dat er geen goedkope Doppler meters zijn, die kan China waarschijnlijk wel voor een Euro maken in kleine volumes ... het stukje RVS buis is het duurste.
250 euro voor die flowmeter is best stevig om maar 1 fancoil te regelen.
Zou je niet genoeg hebben aan gewoon een driestanden pomp? Of een 0-10volt pomp regel je in drie stappen.

Al eens op Duitse websites gezocht of iemand iets dergelijks al heeft gemaakt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• nl0pvm
Pinkys Brain schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:12:
[...]

De flowmeter in het broncircuit van mijn warmtepomp is een relatief goedkope vortex-flowtransmitter. Kost ongeveer 40-100 euro.

Hier heb ik een vergelijkbare flow sensor gevonden waar ook de specs openbaar van zjin https://autosen.com/en/Process-Sensors/Flow-sensors/Vortex-flow-sensor-G1-2M-AS006

[ Voor 21% gewijzigd door nl0pvm op 12-07-2026 16:38 ]

• P5ycho
Ik heb nog een grundfos vfs liggen geloof ik.cbij interesse even een pm graag.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
dnns85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:49:
Leuk om dit topic te volgen en eigenlijk gek om te zien dat de fancoils hier nog niet zo gebruikelijk zijn blijkbaar. Zeker met de warmtepompen die er nu zijn had ik al wel wat meer verwacht, waarom nog airco's installeren als je al een warmtepomp hebt...

Ik ben ook op zoek naar een oplossing om gecondenseerd te gaan koelen met mijn (8 kW) warmtepomp. Al redelijk ingelezen maar nog steeds twijfel over per ruimte koelen of een grotere (multi) duct op zolder plaatsen. Hier jaren-70 woning (200 m2) met grote zolder van waaruit alle ruimtes te bereiken zijn, dus wel mooiste oplossing. Ook bij de verbouwing al voorbereiding getroffen met koof naar boven voor leidingen + afvoer op riool, dus dat klinkt het meest logisch.

Afgelopen weken al flink gekoeld met de vloer en dat gaat prima, mits dauwpunt goed in de gaten wordt gehouden en aanvoer vloer daarop afgesteld. Aansturing van de warmtepomp doe ik zelf, dus dat is geen probleem. Ook de splitsing tussen gecondenseerd koelen (7-12 graden) met fancoils en ongecondenseerd koelen in de vloer via buffer is geen probleem. Door te combineren ook mogelijk probleem van te weinig afgifte opgelost omdat alleen koelen met de vloer op hoog dauwpunt nog wel wat pendelgedrag vertoonde.

Met een mobiele (split unit) airco van 12000 BTU erbij als een soort noodgreep/test merkte ik al dat vooral 2 slaapkamers en zelfs woonkamer + keuken (grootste inhoud) goed droog te krijgen waren waardoor koelen van de vloer best goed ging. Met 35-40 graden buiten kreeg ik de woning prima naar 23 en 55% luchtvochtigheid. Dat heeft me doen besluiten voor fancoils te gaan en zo tot een optimale mix te komen.

De enige zorgen die ik nog heb om het centraal via een (bijvoorbeeld Innova) multi duct op zolder te doen is geluidsdistributie tussen de verschillende ruimtes. En het aanzuigen vanuit een centrale hal, maar dat zou moeten kunnen, er is genoeg ruimte onder de deuren. Ik lees rustig mee en hoor graag andere ervaringen zodat ik de komende winter kan gaan installeren om voor de volgende zomer klaar te zijn.
Begrijp ik het goed dat je dus afgelopen maand heb gekoeld met vloer en fancoils of was de test/noodgreep met de airco?

Ik lees gemengde verhalen omtrent fancoils namelijk en kan hierdoor nog geen besluit nemen. De één zegt fancoils zijn niet effectief genoeg om te koelen bij hete zomer dagen zoals afgelopen weken en de ander zegt dat het wel lukt.

Voor mij is nu de keuze ga ik voor fancoils en vloer of vloer en airco. Met name zolder hebben we 2 slaapkamers die ik in de zomer toch wel aangenaam wil houden op hete dagen. Ik neig nog steeds naar 60% richting airco voor bovenverdieping omdat ik nog niet echt veel positieve berichten heb gelezen over fancoils op een zolder dat ze effectief zijn. Dus ik lees graag mee wat de ervaringen van anderen zijn.

• P5ycho
Wie zegt dat fancoils niet genoeg koelen kunnen of niet effectief genoeg zijn? Onzin, kwestie van goed dimensioneren.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

P5ycho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
Wie zegt dat fancoils niet genoeg koelen kunnen of niet effectief genoeg zijn? Onzin, kwestie van goed dimensioneren.
Precies.

Daarbij kun je ze ook nog verkeerd aansluiten, de ventilator te zacht laten draaien het filter niet schoonmaken, en verkeerd plaatsen zodat de luchtstroom belemmerd wordt.

En......................

Gaat er voldoende water flow doorheen??

[ Voor 34% gewijzigd door Seafarer op 14-07-2026 13:24 ]

• mijgmae
@peak in mijn optiek moet je, ongeacht de oplossingsrichting, naar een systeem toe waarmee je condenserend kan koelen. Dat kan met airco's, dat kan met fancoils, dat kan met vloerkoeling + losse luchtontvochtiger.

Voor een comfortabel binnenklimaat moet je namelijk zowel temperatuur als luchtvochtigheid kunnen reguleren. Mensen in nieuwbouwwoningen kunnen misschien alles met de vloer doen. Ikzelf heb fancoils omdat ik een eind jaren 70 tussenwoning heb zonder vloerverwarming.

Dit is mijn mening; anderen kunnen misschien prima overleven zonder de luchtvochtigheid te reguleren. Dat is persoonlijk.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35
P5ycho schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:19:
Ik overweeg ook sterk om Jaga Strada Hybrid units te nemen voor op de kamers op de 1e verdieping.

Ik heb zelf het idee om de grootst mogelijke capaciteit te plaatsen, simpelweg omdat niet-condenserend koelen in de zomer de bepalende factor is voor het opgenomen vermogen. Tijdens verwarming is de unit nageregeld, en kan dus probleemloos minder warmte leveren dan het maximum.

Maar in de zomer dus gewoon zo groot mogelijk (even groot als de radiator die vervangen wordt is een aardige vuistregel, volgens iemand van Jaga zelf, in een podcast van Expeditie Gasloos (wij van WC eend??)).

Is dit een redelijke insteek? Of zijn er betere methodes om de benodigde capaciteit te bepalen?

P.S.: Ik koel nu redelijk succesvol met alleen de vloer op de BG, maar dat heeft net iets te weinig opnamevermogen om de WP op het laagste standje volcontinu te laten lopen. Extra capaciteit op de 1e verdieping kan dat waarschijnlijk wel verhelpen, is mijn verwachting.

[ Voor 15% gewijzigd door Gameboy op 14-07-2026 13:32 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• mijgmae
@Gameboy zo groot mogelijk IMO. Meer afgifte, en/of een ventilator die minder hard hoeft te werken. Meer capaciteit is vaak niet heel veel duurder.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35
mijgmae schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:25:
@Gameboy zo groot mogelijk IMO. Meer afgifte, en/of een ventilator die minder hard hoeft te werken. Meer capaciteit is vaak niet heel veel duurder.
Ja, dat vermoeden had ik al, dank voor je input! ;)

Ook vanwege de positie van de leidingen uit de vloer is het nodig(?) om type 20/21 te nemen, dan is de afstand van het aansluitblok tot de wand ongeveer even groot als nu met de radiatoren...nog een reden om de dikste units te nemen ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• peak
mijgmae schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:22:
@peak in mijn optiek moet je, ongeacht de oplossingsrichting, naar een systeem toe waarmee je condenserend kan koelen. Dat kan met airco's, dat kan met fancoils, dat kan met vloerkoeling + losse luchtontvochtiger.

Voor een comfortabel binnenklimaat moet je namelijk zowel temperatuur als luchtvochtigheid kunnen reguleren. Mensen in nieuwbouwwoningen kunnen misschien alles met de vloer doen. Ikzelf heb fancoils omdat ik een eind jaren 70 tussenwoning heb zonder vloerverwarming.

Dit is mijn mening; anderen kunnen misschien prima overleven zonder de luchtvochtigheid te reguleren. Dat is persoonlijk.
Betreft een vrijstaande woning van 2003 die we volledig gaan renoveren. Komt HR+++ glas in met UV werende coating, bodem warmtepomp, alle muren gaan eruit en wordt opnieuw ingedeeld en een WTW systeem met enthalpiewisselaar dus wil het gelijk goed doen.

Het enige waar ik dus over twijfel is hoe ga ik de slaapkamers en zolder koel houden bij hete dagen. Er komt sowieso vloerverwarming op alle verdiepingen (behalve badkamers, die ga ik regelen met elektrische vloerverwarming). Op zolder enkel koelen via vloer ga ik het niet mee redden dus of fancoils of airco unit. Van een airco weet ik 100% zeker dat die het gewenste resultaat zal leveren. Maar ik vind een airco unit niet mooi ogen en als ik toch een bodem warmtepomp heb en de fancoil is efficient dan ga ik liever hiervoor..

Het gaat mij voornamelijk dus voor die weken in NL dat het 35+ graden is dat ik meer behoefte heb aan effectieve verkoeling. Kan een fancoil dat bieden of toch voor een airco gaan?

Background info. Ik heb nu enkel vloerverwarming in huis en geen WTW. De dagen dat het 35+ was waren niet leuk in huis dus ik ga er hoe dan ook op vooruit qua comfort in het nieuwe huis.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:20

Jerra

Beunhaas in wording

Je leest veel wisselende ervaringen op het internet, dat klopt, maar je gaat hier niemand vinden die je gaat vertellen dat een watergevoede-fancoil ontoereikend is versus een airco/koelgas-fancoil(binnenunit).

Mits je uitgaat van condenserend koelen natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd naar je plannen verder, met zo'n enthalpiewisselaar krijg je de luchtvochtigheid van je gehele woning al aardig in balans.
Je zou dan in de overige ruimtes behoorlijk ver kunnen komen met een plafondventilator en vloerkoeling, gezien je niet per se per kamer hoeft te ontvochtigen.

De ervaringen daarover zijn echter veel moeilijker te vinden online, is dat wel echt toereikend, of ontkom je niet aan een (airco-)fancoil per kamer..?

• Jazsie
peak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:17:
[...]
Begrijp ik het goed dat je dus afgelopen maand heb gekoeld met vloer en fancoils of was de test/noodgreep met de airco?

Ik lees gemengde verhalen omtrent fancoils namelijk en kan hierdoor nog geen besluit nemen. De één zegt fancoils zijn niet effectief genoeg om te koelen bij hete zomer dagen zoals afgelopen weken en de ander zegt dat het wel lukt.

Voor mij is nu de keuze ga ik voor fancoils en vloer of vloer en airco. Met name zolder hebben we 2 slaapkamers die ik in de zomer toch wel aangenaam wil houden op hete dagen. Ik neig nog steeds naar 60% richting airco voor bovenverdieping omdat ik nog niet echt veel positieve berichten heb gelezen over fancoils op een zolder dat ze effectief zijn. Dus ik lees graag mee wat de ervaringen van anderen zijn.
Fancoils koelen net zo goed als een airco, mits uiteraard goed gedimensioneerd aangesloten (maar dat geld ook voor een airco).

Momenteel bezig met vloerverwarming op de slaapkamers, fancoils komen ook om te koelen.
Op de hobbykamer (zolder) komt fancoil om te koelen.

Airco wil ik niet, zijn geen mooie apparaten aan de muur en de buiten unit wil ik ook niet aan de gevel hebben hangen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15

prein2

Monument verduurzamen is leuk

peak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Betreft een vrijstaande woning van 2003 die we volledig gaan renoveren. Komt HR+++ glas in met UV werende coating, bodem warmtepomp, alle muren gaan eruit en wordt opnieuw ingedeeld en een WTW systeem met enthalpiewisselaar dus wil het gelijk goed doen.

Het enige waar ik dus over twijfel is hoe ga ik de slaapkamers en zolder koel houden bij hete dagen. Er komt sowieso vloerverwarming op alle verdiepingen (behalve badkamers, die ga ik regelen met elektrische vloerverwarming). Op zolder enkel koelen via vloer ga ik het niet mee redden dus of fancoils of airco unit. Van een airco weet ik 100% zeker dat die het gewenste resultaat zal leveren. Maar ik vind een airco unit niet mooi ogen en als ik toch een bodem warmtepomp heb en de fancoil is efficient dan ga ik liever hiervoor..

Het gaat mij voornamelijk dus voor die weken in NL dat het 35+ graden is dat ik meer behoefte heb aan effectieve verkoeling. Kan een fancoil dat bieden of toch voor een airco gaan?

Background info. Ik heb nu enkel vloerverwarming in huis en geen WTW. De dagen dat het 35+ was waren niet leuk in huis dus ik ga er hoe dan ook op vooruit qua comfort in het nieuwe huis.
bij een bodemwarmtepomp hebben we het over actief en passief koelen. passief koelen is simpelweg de warmte van de bron over de leidingen laten lopen. Dat is dus met minimaal een graad of 12 water.

bij actief koelen gaat de compressor meedoen en kun je inderdaad 7 graden water maken. met 7 graden water werkt een fancoil zeker weten precies even goed als een airco. Betekent dus wel dat je 2 circuits moet maken: je vloerverwarming circuit die een graad of 18 is, en een fancoil circuit die 7 graden is. Dit is ook de reden dat veel mensen dit niet doen. een fancoil is relatief nieuw en er zijn weinig installaties waarbij je dit type scheiding makkelijk voor elkaar kan krijgen.

Nu is actief koelen bij een bodembron niet iets dat standaard is. De hydrolische schema's zijn er, maar installateurs zijn er heel huiverig voor. Dat is de reden dat ik het voorlopig ga proberen met passief koelen. Als het niet lukt, kan ik altijd nog wisselen naar actief koelen. Tweede reden om toch niet voor actief koelen te gaan is dat er dan een extra warmtewisselaar in je CV circuit moet. Dat zorgt voor een paar % minder systeemefficientie wat ik belangrijk vind (maar mijn warmtebehoefte is ook niet gelijk aan een nieuwbouwhuis...)

In mijn verbouwing heb ik dus al rekening gehouden met 7 graden water in het volledige cv systeem. Dus ik ben er zeker van dat de performance gelijk gaat zijn aan een airco. Het is alleen nog niet af ;). Bovendien kies ik nu dus voor passieve koeling omdat ik verwacht dat dit al voldoende gaat zijn. (en ik andere zaken belangrijker vind)

Monumentaal huis uit 1937, enkelsteens muren. Qua isolatie zeer ingewikkeld dus oplossing is gewoon stoken...

• mijgmae
@prein2 waarom moet er een extra warmtewisselaar in het CV circuit in dat geval?

• prein2

prein2

mijgmae schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:43:
@prein2 waarom moet er een extra warmtewisselaar in het CV circuit in dat geval?
Als je in het hydrolische schema van de Nibe warmtepomp kijkt https://headless.nibe.eu/download/18.7354a72619db7747beb1e5b/1778136241994/S%20en%20F1145-1155-1156.pdf

Dan zie je op pagina 38 het schema met actieve koelmodule. Bij de stand actief koelen stroomt er glycolwater door het volledige CV systeem. Als je dat niet wilt, dan moet er een scheidingswisselaar worden toegevoegd.

Dit is ook zo bij de Thermia. al hebben zij geen actieve koelmodule meer standaard in het portfolio. Dan moet je zelf de schakeling gaan maken.

De ecogeo warmtepompen kunnen het waarschijnlijk wel. Maar aangezien er in mijn regio niemand zit die dit installeert heb ik dit niet verder uitgezocht.

• Kolbe
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-07 21:51
Ik kan nog niets bijdragen qua ervaring maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen met passief koelen met het water uit een bodemwarmtewisselaar (1,5-2m diep). Ik kijk naar een huis dat vanwege een redelijke hoeveelheid glas (wèl warmtewerend etc) waarschijnlijk toch wat extra koeling nodig heeft.

Ik lees rustig mee! Zeer interessant en leerzaam.

• prein2

prein2

@Kolbe ik verwacht dat je met zo'n ondiepe bron vrij veel last hebt van opwarming van de bron in de zomer. Een diepere bron heeft een veel constantere temperatuur.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mijgmae schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:22:

Iets mis ik hier.
4 mensen in een nieuwbouw woning.
4 mensen in een oudbouw woning.

Volgens WHO dien je 25m³ per persoon te verversen. in iedere woning komt zowieso dus dezelfde hoeveelheid vocht binnen.

persoonlijk is er dus niet zoveel persoonlijk.
Dat het makkelijker lukt in de nieuwbouw komt waarschijnlijk omdat deze kier dichter is. Maar of er voldoende ververst wordt weten we niet.

schrijvend vanuit Servie waar het woord ventilatie rooster nog moet worden opgenomen in deze taal.

• prein2

prein2

@Seafarer in mijn woning komt zeker weten meer vocht binnen. Door steens muren en een vochtige kelder...

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

peak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Hele lange Post was dit.

En wat ga je aan zonwering doen? Want zonwerend glas is echt onvoldoende.
Of kan de glas boer dit zwart op wit voorrekenen dat het echt afdoende is.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Jerra schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:21:
Je leest veel wisselende ervaringen op het internet, dat klopt, maar je gaat hier niemand vinden die je gaat vertellen dat een watergevoede-fancoil ontoereikend is versus een airco/koelgas-fancoil(binnenunit).

Mits je uitgaat van condenserend koelen natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd naar je plannen verder, met zo'n enthalpiewisselaar krijg je de luchtvochtigheid van je gehele woning al aardig in balans.
Je zou dan in de overige ruimtes behoorlijk ver kunnen komen met een plafondventilator en vloerkoeling, gezien je niet per se per kamer hoeft te ontvochtigen.

De ervaringen daarover zijn echter veel moeilijker te vinden online, is dat wel echt toereikend, of ontkom je niet aan een (airco-)fancoil per kamer..?
In veel hotels hebben alle kamers fancoils met water.
Dus alle kamers is wel handig. Met voldoende flow per fancoil.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

prein2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:31:
[...]

bij een bodemwarmtepomp hebben we het over actief en passief koelen. passief koelen is simpelweg de warmte van de bron over de leidingen laten lopen. Dat is dus met minimaal een graad of 12 water.

bij actief koelen gaat de compressor meedoen en kun je inderdaad 7 graden water maken. met 7 graden water werkt een fancoil zeker weten precies even goed als een airco. Betekent dus wel dat je 2 circuits moet maken: je vloerverwarming circuit die een graad of 18 is, en een fancoil circuit die 7 graden is. Dit is ook de reden dat veel mensen dit niet doen. een fancoil is relatief nieuw en er zijn weinig installaties waarbij je dit type scheiding makkelijk voor elkaar kan krijgen.

Nu is actief koelen bij een bodembron niet iets dat standaard is. De hydrolische schema's zijn er, maar installateurs zijn er heel huiverig voor. Dat is de reden dat ik het voorlopig ga proberen met passief koelen. Als het niet lukt, kan ik altijd nog wisselen naar actief koelen. Tweede reden om toch niet voor actief koelen te gaan is dat er dan een extra warmtewisselaar in je CV circuit moet. Dat zorgt voor een paar % minder systeemefficientie wat ik belangrijk vind (maar mijn warmtebehoefte is ook niet gelijk aan een nieuwbouwhuis...)

In mijn verbouwing heb ik dus al rekening gehouden met 7 graden water in het volledige cv systeem. Dus ik ben er zeker van dat de performance gelijk gaat zijn aan een airco. Het is alleen nog niet af ;). Bovendien kies ik nu dus voor passieve koeling omdat ik verwacht dat dit al voldoende gaat zijn. (en ik andere zaken belangrijker vind)

Monumentaal huis uit 1937, enkelsteens muren. Qua isolatie zeer ingewikkeld dus oplossing is gewoon stoken...
Fancoil nieuw?
Ik kom ze al 40 jaar tegen.

Betreffende verwarmen in historische panden ken je wand temperatie?

• Fr33z
  • Nu online
@peak elektrischw vloerverwarming in de badkamers lijkt.me een slechte keuze. tenzij je weet dat je met een schemaatje van bijv 2x30min/dag uitkomt zou ik t heroverwegen. Verbruik van direct elektrisch verwarmen loopt erg snel.op.als je niet oppast. en waarom niet aansluiten bij de rest? je hebt al.overal vloerverwarming...

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:36
peak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:17:
[...]

Dat was met airco, een mobiele split van 12000 BTU. Vooral het ontvochtigen is heel prettig waardoor de vloer ook beter, verder kan koelen. Ik wil wel voor fancoils gaan, daar twijfel ik niet aan. Maar sowieso condenserend. Bij mij is meer de vraag of ik centraal ga of per kamer aansluit.

• peak
Fr33z schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:23:
@peak elektrischw vloerverwarming in de badkamers lijkt.me een slechte keuze. tenzij je weet dat je met een schemaatje van bijv 2x30min/dag uitkomt zou ik t heroverwegen. Verbruik van direct elektrisch verwarmen loopt erg snel.op.als je niet oppast. en waarom niet aansluiten bij de rest? je hebt al.overal vloerverwarming...
Heb hem nu geautomatiseerd dat hij inderdaad op vaste tijden aan gaat.

Ik wil de badkamer warmer hebben dan de slaapkamers en in de zomer wil ik dus kunnen opwarmen.

• peak
Seafarer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:07:
[...]

Hele lange Post was dit.

En wat ga je aan zonwering doen? Want zonwerend glas is echt onvoldoende.
Of kan de glas boer dit zwart op wit voorrekenen dat het echt afdoende is.
Deels bomen en overkapping beneden. Voor boven weet ik het nog niet. Rolluiken of screens.

• prein2

prein2

Seafarer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:15:
[...]

Fancoil nieuw?
Ik kom ze al 40 jaar tegen.

Betreffende verwarmen in historische panden ken je wand temperatie?
jajaja. nieuw voor woningbouw..

ik kom ze ook al lang tegen, maar nog niet zo lang in de vorm van een geschikte variant voor in je huiskamer. Dat is echt iets van de laatste jaren en tevens iets waar de meeste installateurs (voor woningbouw, degene die bij je over de vloer komen) weinig ervaring mee hebben.

dacht dat deze uitleg niet echt nodig zou zijn in een topic als dit

• P5ycho
nieuw voor woningbouw in NL om precies te zijn.

In Italie en Spanje zijn fancoils veel meer gemeengoed, dat komt nu langzaam deze kant op omdat we nu ook mogen genieten van het klimaat dat deze landen al langer gewend waren. Radiatoren kunnen tenslotte alleen verwarmen, en dan nog het liefst met stralingswarmte waar de gas CV ketel goed bij past.

Het heeft ~30 jaar geduurd voordat vloerverwarming standaard werd voor nieuwbouw in NL, die fancoils hebben daar ook 30 jaar voor nodig. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet zo snel.

• Fr33z
  • Nu online
een vraag voor de liefhebbers van stromingsleer denk ik: maakt het uit als ik een radiatorkraan in de retour zet ipv de aanvoer? Ik ben aan het puzzelen hoe ik een fancoil (Idealclima Nemo 400) aan ga sluiten en zit met 16mm MLB uit de muur. Daar wil ik iets op qua koppelingen dat ik makkelijk vast/los kan draaien voor aansluiten EN ik wil een dubbel instelbare radiatorkraan voor waterzijdig inregelen toepassen. Nu kom ik moeilijk uit als ik de kraan in de aanvoer zet maar juist heel goed als ik de kraan in de retour doe. De richting van de pijl op de kraan klopt dan nog steeds.

zie ik iets over het hoofd?

• Daan_96
Volgens mij moet het niet uit maken ;)

• P5ycho
Hij mag ook in de retour. Zorg wel dat de stroomrichting klopt, anders gaat hij klapperen als hij bijna dicht loopt.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:52:
een vraag voor de liefhebbers van stromingsleer denk ik: maakt het uit als ik een radiatorkraan in de retour zet ipv de aanvoer? Ik ben aan het puzzelen hoe ik een fancoil (Idealclima Nemo 400) aan ga sluiten en zit met 16mm MLB uit de muur. Daar wil ik iets op qua koppelingen dat ik makkelijk vast/los kan draaien voor aansluiten EN ik wil een dubbel instelbare radiatorkraan voor waterzijdig inregelen toepassen. Nu kom ik moeilijk uit als ik de kraan in de aanvoer zet maar juist heel goed als ik de kraan in de retour doe. De richting van de pijl op de kraan klopt dan nog steeds.

zie ik iets over het hoofd?
Als de pijl van de stromings richting maar goed is. Bedenk wel dat de kraan voldoende water kan doorlaten. Voorbeeld: een gewone heimeier 150 doet maximaal 150ltr/uur en toen kwam de warmte pomp. Men heeft toen heel snel een model 300 op de markt gebracht. 300ltr/uur. maximaal.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Als de pijl van de stromings richting maar goed is. Bedenk wel dat de kraan voldoende water kan doorlaten. Voorbeeld: een gewone heimeier 150 doet maximaal 150ltr/uur en toen kwam de warmte pomp. Men heeft toen heel snel een model 300 op de markt gebracht. 300ltr/uur. maximaal.
Weten jullie radiatorkranen die meer kunnen dan 300 liter/uur?

Danfoss Mio had ik gevonden, de DN20 kan tot 660 liter/uur.

• P5ycho
Ik heb 5 stuks Danfoss AB-QM liggen, 60-600l/h.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Voggy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Weten jullie radiatorkranen die meer kunnen dan 300 liter/uur?

Danfoss Mio had ik gevonden, de DN20 kan tot 660 liter/uur.
Dan praten we wel over 22mm aanvoer pijp.
De heimeiers zijn wel van het type automatisch. Boven de 300ltr/uur heb je dat nodig in een woning?

Edit: ik bedoel eigenlijk dat je dan geen automatische nodig hebt in een woning. Die Mio's zijn ook niet automatisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 16-07-2026 19:14 ]

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:57

nkooij

Ond

Ik zoek al een tijdje maar kan het niet vinden. Ik zoek een fancoil voor de slaapkamer die ik tussen de balken van het plafond tegen het plafond kan schroeven. De balken liggen ca 55cm uit elkaar. Aanvoer en retour komen ook uit het plafond. Qua ruimte zou het ook een wandmodel kunnen zijn met een max breedte van 55cm en max hoogte van 24 cm. Qua capaciteit ergens tussen 600 en 1000 watt.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

nkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:21:
Ik zoek al een tijdje maar kan het niet vinden. Ik zoek een fancoil voor de slaapkamer die ik tussen de balken van het plafond tegen het plafond kan schroeven. De balken liggen ca 55cm uit elkaar. Aanvoer en retour komen ook uit het plafond. Qua ruimte zou het ook een wandmodel kunnen zijn met een max breedte van 55cm en max hoogte van 24 cm. Qua capaciteit ergens tussen 600 en 1000 watt.
Heb je AI laten zoeken met deze specs?

Immergas bijvoorbeeld.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Immergas bijvoorbeeld.
edit:
Ongeacht het merk zijn wand, plafond, inbouw en vrijstaande fancoils vaak allemaal hetzelfde aan de binnenkant ze hebben alleen een ander jasje.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

edit:
Ongeacht het merk zijn wand, plafond, inbouw en vrijstaande fancoils vaak allemaal hetzelfde aan de binnenkant, ze hebben alleen een ander jasje

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:57

nkooij

Ond

Seafarer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Immergas bijvoorbeeld.
Jazeker. Maar alle hits zijn breder dan 55cm. Zo ook inmergas Hydro 3 die 91.5 cm breed is.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• marcop23
nkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Jazeker. Maar alle hits zijn breder dan 55cm. Zo ook inmergas Hydro 3 die 91.5 cm breed is.
Ik heb een sterk vermoeden dat de horizontale Innova Osmo SL 200, en misschien zelfs de 400, wel past als je de behuizing weg laat. Er dit vrij veel loze ruimte aan beide zijkanten namelijk. Dan moet je er alleen een eigen behuizing omheen timmeren :P en het leidingwerk moet dan heel compact blijven, of recht door de balk gaan.

Maar goed, dit is misschien niet de makkelijkste of meest kosteneffectieve optie. En het heeft ook geen enorm koelvermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 17-07-2026 16:12 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Plaats onze Nemo Yoga met Wifi bediening en bestel hem zonder handdoek rek. Uitblaas opening aan de onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb_f7SFWSZzPejPeGM1BAp2k9U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saRTfHCtuk8RcqQ3WTvmj7Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QciMjE1Te0M19zv9ZA75hHnjFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0EPXCRWBPltQQRUwDwBuKtH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 17-07-2026 18:05 ]

• Jazsie
De Innova SLI 200 DC Inverter Built-in Fan Coil zou horizontaal met 52,5cm net passen:
https://www.idrocrimart.i...convettore-innova-SLI.pdf

Blijft wel nog steeds een "geknutsel" mbt controller en leidingwerk.

Met een hoogte van 12,6cm kan je wel wat boven de unit wat kwijt en zou je de unit gelijk met de balk hoogte kunnen plaatsen voor de in/uit van de lucht flow.

Is dus zeker geen "plug & play" oplossing maar goed gedaan wel een mooie strakke oplossing.

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste