12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Als de pijl van de stromings richting maar goed is. Bedenk wel dat de kraan voldoende water kan doorlaten. Voorbeeld: een gewone heimeier 150 doet maximaal 150ltr/uur en toen kwam de warmte pomp. Men heeft toen heel snel een model 300 op de markt gebracht. 300ltr/uur. maximaal.Fr33z schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:52:
een vraag voor de liefhebbers van stromingsleer denk ik: maakt het uit als ik een radiatorkraan in de retour zet ipv de aanvoer? Ik ben aan het puzzelen hoe ik een fancoil (Idealclima Nemo 400) aan ga sluiten en zit met 16mm MLB uit de muur. Daar wil ik iets op qua koppelingen dat ik makkelijk vast/los kan draaien voor aansluiten EN ik wil een dubbel instelbare radiatorkraan voor waterzijdig inregelen toepassen. Nu kom ik moeilijk uit als ik de kraan in de aanvoer zet maar juist heel goed als ik de kraan in de retour doe. De richting van de pijl op de kraan klopt dan nog steeds.
zie ik iets over het hoofd?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Weten jullie radiatorkranen die meer kunnen dan 300 liter/uur?Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:42:
[...]
Als de pijl van de stromings richting maar goed is. Bedenk wel dat de kraan voldoende water kan doorlaten. Voorbeeld: een gewone heimeier 150 doet maximaal 150ltr/uur en toen kwam de warmte pomp. Men heeft toen heel snel een model 300 op de markt gebracht. 300ltr/uur. maximaal.
Danfoss Mio had ik gevonden, de DN20 kan tot 660 liter/uur.
Dan praten we wel over 22mm aanvoer pijp.Voggy schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:15:
[...]
Weten jullie radiatorkranen die meer kunnen dan 300 liter/uur?
Danfoss Mio had ik gevonden, de DN20 kan tot 660 liter/uur.
De heimeiers zijn wel van het type automatisch. Boven de 300ltr/uur heb je dat nodig in een woning?
Edit: ik bedoel eigenlijk dat je dan geen automatische nodig hebt in een woning. Die Mio's zijn ook niet automatisch.
[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 16-07-2026 19:14 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP
Heb je AI laten zoeken met deze specs?nkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:21:
Ik zoek al een tijdje maar kan het niet vinden. Ik zoek een fancoil voor de slaapkamer die ik tussen de balken van het plafond tegen het plafond kan schroeven. De balken liggen ca 55cm uit elkaar. Aanvoer en retour komen ook uit het plafond. Qua ruimte zou het ook een wandmodel kunnen zijn met een max breedte van 55cm en max hoogte van 24 cm. Qua capaciteit ergens tussen 600 en 1000 watt.
Immergas bijvoorbeeld.
Seafarer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
[...]
Heb je AI laten zoeken met deze specs?
Immergas bijvoorbeeld.edit:
Ongeacht het merk zijn wand, plafond, inbouw en vrijstaande fancoils vaak allemaal hetzelfde aan de binnenkant ze hebben alleen een ander jasje.
Ongeacht het merk zijn wand, plafond, inbouw en vrijstaande fancoils vaak allemaal hetzelfde aan de binnenkant, ze hebben alleen een ander jasje
Jazeker. Maar alle hits zijn breder dan 55cm. Zo ook inmergas Hydro 3 die 91.5 cm breed is.Seafarer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:31:
[...]
Heb je AI laten zoeken met deze specs?
Immergas bijvoorbeeld.
Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP
Ik heb een sterk vermoeden dat de horizontale Innova Osmo SL 200, en misschien zelfs de 400, wel past als je de behuizing weg laat. Er dit vrij veel loze ruimte aan beide zijkanten namelijk. Dan moet je er alleen een eigen behuizing omheen timmerennkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Jazeker. Maar alle hits zijn breder dan 55cm. Zo ook inmergas Hydro 3 die 91.5 cm breed is.
Maar goed, dit is misschien niet de makkelijkste of meest kosteneffectieve optie. En het heeft ook geen enorm koelvermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 17-07-2026 16:12 ]
Plaats onze Nemo Yoga met Wifi bediening en bestel hem zonder handdoek rek. Uitblaas opening aan de onderzijde.nkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:21:
Ik zoek al een tijdje maar kan het niet vinden. Ik zoek een fancoil voor de slaapkamer die ik tussen de balken van het plafond tegen het plafond kan schroeven. De balken liggen ca 55cm uit elkaar. Aanvoer en retour komen ook uit het plafond. Qua ruimte zou het ook een wandmodel kunnen zijn met een max breedte van 55cm en max hoogte van 24 cm. Qua capaciteit ergens tussen 600 en 1000 watt.
:strip_exif()/f/image/saRTfHCtuk8RcqQ3WTvmj7Mc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 17-07-2026 18:05 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
De Innova SLI 200 DC Inverter Built-in Fan Coil zou horizontaal met 52,5cm net passen:nkooij schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:21:
https://www.idrocrimart.i...convettore-innova-SLI.pdf
Blijft wel nog steeds een "geknutsel" mbt controller en leidingwerk.
Met een hoogte van 12,6cm kan je wel wat boven de unit wat kwijt en zou je de unit gelijk met de balk hoogte kunnen plaatsen voor de in/uit van de lucht flow.
Is dus zeker geen "plug & play" oplossing maar goed gedaan wel een mooie strakke oplossing.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Top. Deze lijkt me idd tussen de balken te passen. Ga eens goed kijken hoe dit aan te pakken. Of er wellicht vrije ruimte links en rechts nodig is bv.Jazsie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:32:
[...]
De Innova SLI 200 DC Inverter Built-in Fan Coil zou horizontaal met 52,5cm net passen:
https://www.idrocrimart.i...convettore-innova-SLI.pdf
Blijft wel nog steeds een "geknutsel" mbt controller en leidingwerk.
Met een hoogte van 12,6cm kan je wel wat boven de unit wat kwijt en zou je de unit gelijk met de balk hoogte kunnen plaatsen voor de in/uit van de lucht flow.
Is dus zeker geen "plug & play" oplossing maar goed gedaan wel een mooie strakke oplossing.
Echter zit ik toch echt met de practische kant in mijn maag voor de leiding isolatie.
Aan gezien het om renovatie gaat heb ik lang niet overal de ruimte om lekker bij te kunnen, maar buisisolatie is natuurlijk erg belangrijk.
Op de zolder verdieping zelf zie ik het nog wel zitten, echter de leidingen van de WP daarnaartoe krijgen is een uitdaging.
Nu zag ik die mooie grondleidingen voor geisoleerd en alles, echter is dat zo duur dat ik dan beter een airco kan ophangen.....
nu 2 practische vragen:
1) zijn er voorgeisoleerde buizen te koop die goed zijn voor koelen (binnenshuis)
2) ik zit steeds te kijken naar 32mm MLB, of is dat overkill voor alleen het koelcircuit?
ik zag namelijk wel deze: https://www.heima24.de/rohrsysteme/iso-mehrschichtverbundrohr-26-x-3-mm-rot-20-mm-isolierstaerke-rolle-15-m-100-geg.html
lijkt mooi, maar is 26mm dus DN20, en blijkbaar alleen in rood verkrijgbaar. (nouja kan het natuurlijk altijd markeren wat retour is, maar mooi is het niet)
Hebben jullie ervaringen hoe je dit het beste kan aanpakken?
Henco met isolatie in diverse maten verkrijgbaar.fjux schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:49:
Ik ben serieus aan het kijken naar fancoils ipv airco zodra ik de zolder ga verbouwen.
Echter zit ik toch echt met de practische kant in mijn maag voor de leiding isolatie.
Aan gezien het om renovatie gaat heb ik lang niet overal de ruimte om lekker bij te kunnen, maar buisisolatie is natuurlijk erg belangrijk.
Op de zolder verdieping zelf zie ik het nog wel zitten, echter de leidingen van de WP daarnaartoe krijgen is een uitdaging.
Nu zag ik die mooie grondleidingen voor geisoleerd en alles, echter is dat zo duur dat ik dan beter een airco kan ophangen.....
nu 2 practische vragen:
1) zijn er voorgeisoleerde buizen te koop die goed zijn voor koelen (binnenshuis)
2) ik zit steeds te kijken naar 32mm MLB, of is dat overkill voor alleen het koelcircuit?
ik zag namelijk wel deze: https://www.heima24.de/rohrsysteme/iso-mehrschichtverbundrohr-26-x-3-mm-rot-20-mm-isolierstaerke-rolle-15-m-100-geg.html
lijkt mooi, maar is 26mm dus DN20, en blijkbaar alleen in rood verkrijgbaar. (nouja kan het natuurlijk altijd markeren wat retour is, maar mooi is het niet)
Hebben jullie ervaringen hoe je dit het beste kan aanpakken?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Maar max 10mm isolatie toch? is dat voldoende voor condenserend koelen?Carboy54 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:04:
[...]
Henco met isolatie in diverse maten verkrijgbaar.
hmmm misschien toch wel:
als ik bij armawin 32mm invul, 7 graden water en 24 graden omgeving met 65% luchtvochtigheid kom ik op 5mm iso nodig.
Alleen die luchtvochtigheid is wel super belangrijk zo te zien.
24 graden en 80% dan geeft ie 12mm nodig....
en de leiding loopt vooral door de kruiptuimte en daarna bij de standleiding omhoog. maar hoe het daar zit met de lucht vochtigheid is de vraag.....
Arma win geeft 85% aan voor een kelder is dat realistisch?
Excuus voor de late reactie, mee eens.prein2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:26:
@Kolbe ik verwacht dat je met zo'n ondiepe bron vrij veel last hebt van opwarming van de bron in de zomer. Een diepere bron heeft een veel constantere temperatuur.
De kosten van het aanleggen van een bodemwarmtewisselaar zijn significant, dan zou er gelijk een warmtepomp mee in het systeem komen om in de winter er ook veel aan te hebben. En op de momenten dat gekoeld moet worden is er normaal veel zon, dus goedkope stroom uit eigen kweek, dan kan net zo goed de wp aan en de temp naar de fancoils met even wat afkoelen.
De opwarming van de bron wordt in Duitsland en Oostenrijk tamelijk bewust zo gekozen, zo lijkt ik het te begrijpen. Doordat de meer oppervlakkige bron goedkoper is om aan te leggen itt een diepe versie is de terugverdientijd meer richting een licht/water wp etc.
Verwarming in de winter is het hoofddoel dan. Ik ben me er nog in aan het verdiepen. Maar dat is een onderwerp voor een ander topic. Echter kan koelen veel beter met een fancoil dan met de vloerverwarming, dat koppelt het dan weer aan dit thema.
Iig nog veel uit te zoeken voordat dit project in welke vorm dan ook gaat vliegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kolbe op 20-07-2026 17:04 ]
Oh disregard mijn eerdere reactie, ik zie dat Henco ook 13 en 20mm isolatie heeft. (https://www.henco.be/nl-NL/ISO20%20(20mm) )Carboy54 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:04:
[...]
Henco met isolatie in diverse maten verkrijgbaar.
Zijn echter alleen wel lastig te vinden bij de webshop, nog tips waar ze goed verkrijgbaar zijn?
Groothandel of via installateurfjux schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:58:
[...]
Oh disregard mijn eerdere reactie, ik zie dat Henco ook 13 en 20mm isolatie heeft. (https://www.henco.be/nl-NL/ISO20%20(20mm) )
Zijn echter alleen wel lastig te vinden bij de webshop, nog tips waar ze goed verkrijgbaar zijn?
Om mezelf te quoten (@M4inDC:marcop23 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:36:
[...]
Hah, goeie vraag. Ik wist namelijk niet dat die dingen bestonden. Pas nadat ik klaar was met isoleren, zat ik bij de plaatselijke Albert Heijn in een gedemonteerd koelschap te turen, en zag ik die dingen. Hoe herken je een Tweaker in het wild
[...]
Later heb ik beugels voor 42mm gebruikt, en die over de isolatie heen gebeugeld. Ik krijg de indruk dat het best meevalt hoeveel de isolatie wordt ingedrukt, mits er niet te veel kracht op staat (niet teveel spanning op de buis). Ik hoop de isolerende werking nog voldoende is zodat het niet gaat condenseren. En als het toch condenseert, zal ik er maar weer overheen isoleren.
Misschien is dit trouwens wel goeie informatie om eens in de TS op te laten nemen. Ik kan evt iets schrijven over de isolatiematerialen die ik heb gebruikt (nadat ik komende zomer ervaring op doe), maar ik heb zelf weinig verstand van de Armaflex spulletjes en waar je het goedkoop kan kopen.
:strip_exif()/f/image/M5hSJrkw9uHC1mSEDPmf7fbK.jpg?f=fotoalbum_large)
Simpele beugels over buisisolatie werkt tot nu toe prima, er is geen condensatie. De isolatie is, zoals je kan zien, ook niet ver ingedrukt. Wel is het van belang dat er niet te veel spanning op de buizen staat bij de beugels, want dan drukt de isolatie wel in.
Hoe heb je de isolatie gedaan?
Als in eerst leiding gemonteerd en dan isolatie of eerst isolatie om de leiding heen en dan gemonteerd?
Bij Armaflex zit er nog "leidingdrager" tussen:

Gezien de prijs van zo een ArmaFix AF buisklem ga ik em wel klonen
Zoiets was ik ook van plan. Heb je niet het idee dat de buis te los zit?marcop23 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Om mezelf te quoten (@M4inDC:
[Afbeelding]
Simpele beugels over buisisolatie werkt tot nu toe prima, er is geen condensatie. De isolatie is, zoals je kan zien, ook niet ver ingedrukt. Wel is het van belang dat er niet te veel spanning op de buizen staat bij de beugels, want dan drukt de isolatie wel in.
Een 32 mm buis met 12,5 mm isolatie is 57 mm, precies de binnenkant van een 60 mm hwa buis. Zo dacht ik de armafix beugels te kopiëren.
Ik zat net op de website en zag dat er nu ook documentatie is voor de modbus registers van de m7:
https://rep.innova.it/downloads/manuali/n273025d_foglio_istruzioni_modbus_rev_00_en.pdf
Volgens mij had iig 1 iemand hier het al ge-reverse-engineerd, maar misschien toch mooi om nu de officiele documentatie te hebben.
Op het eerste oog lijken de oude meer parameters te hebben, maar de m7 heeft weer een register om de flap swing aan of uit te zetten.
Zo veel mogelijk de isolatie er omheen en dan monteren, want dan hoef ik de isolatie niet in de lengte te knippen en later weer te lijmen. Maar: rondom hoekjes en koppelingen is dat lastig, dus daar breng ik de isolatie achteraf aan d.m.v. knippen en lijmen.Jazsie schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:44:
Netjes, praktische vraag:
Hoe heb je de isolatie gedaan?
Als in eerst leiding gemonteerd en dan isolatie of eerst isolatie om de leiding heen en dan gemonteerd?
Het zit redelijk vast. Alleen moet er niet teveel gewicht op de buis rusten, want dan druk je de isolatie wel in, maar dat geldt denk ik ook voor de Armafix buisklemmen als ik dat plaatje zo zie? Uiteindelijk is "mijn" oplossing ook gewoon een redelijk starre buisklem om de isolatie heen.Voggy schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Zoiets was ik ook van plan. Heb je niet het idee dat de buis te los zit?
Een 32 mm buis met 12,5 mm isolatie is 57 mm, precies de binnenkant van een 60 mm hwa buis. Zo dacht ik de armafix beugels te kopiëren.
Als je een zwaarder belastbare buisklem Wil maken, zou je misschien rondjes uit een PIR-isolatieplaat kunnen zagen en die gebruiken?
[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 23-07-2026 10:19 ]
Zelf halve schalen van pvc buis maken om de druk over een groter oppervlak te verdelen zou ook een optie kunnen zijn als je plaatselijk de druk niet van de buis krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 23-07-2026 16:00 ]
Deels verkocht deels voorraad.Jurrian1204 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:22:
zijn ze gewoon uit voorraad leverbaar of is dit een bestelling voor een project?
1x fancoil 2 kW slaapkamer 1
1x fancoil 2 kW slaapkamer 2
1x fancoil 4.5 kW beneden
1x buffer 50 l in serie voor alleen koelen.
2weg klep in de retour van de WW en VVW. Deze stuurt dicht in koelbedrijf (Alleen FC actief) en is open in VW bedrijf (FC en VVW actief)
WP minimaal koelvermogen in 7-12 grd: ca 2 kW van 10 to 40 grd buiten.
De fancoils zijn standaard voorzien van een 3-weg klep in bypass aansluiting. Ik ga in ieder geval de aansturing doorlussen naar de WP zodat als alle kleppen niet actief zijn de WP in koelblokkering staat (signaal kleppen staat dus parallel) en dus niet gaat pendelen.
Nu de vraag over hoe CV zijdig aan te sluiten:
1 Alle fancoils op een 1 pijps systeem dus in serie:
Voordeel imo: maximale dT, al het koelvermogen wordt eruit geperst, dus minder pendelen. De laatste FC is beneden, daar hangt ook de kamerthermostaat. Met een beetje tweaken is er dus altijd koelvraag vanuit de thermostaat naar de WP.
Nadeel: De laatste FC (beneden) krijgt dus het minste koelvermogen. Mogelijk is het niet zo'n probleem: als de eerste in bypass gaat, wordt de dT van de tweede beter, 2 in bypass, 3e beter. Zou mogelijk ook wel een mooie lange run kunnen geven. Alle 3 in bypass dan gaat de koelblokkering erin.
Meer waterweerstand, maar ga alles 22 mm aansluiten, dus zal wel meevallen, hoewel de FCs 15 mm zijn.
2 Alle fancoils parallel:
Voordeel: Alle fancoils krijgen water, maar als de eerste in bypass gaat is de vraag hoeveel er nog naar de rest gaat.
Nadeel: dus bypass = kortsluiting. En aangezien de FC pas bij hoge Ta gaan verwarmen, staat het zaakje in de winter dus ook meestal in kortsluiting. Lijkt mij nadelig voor de Ta-Tr en het rendement. Dat zou je waterzijdig in kunnen regelen, maar dan heb je mogelijk te weinig flow in koelbedrijf.
3 Fancoil met tweewegklep en parallel
Voordeel: Ieder FC krijgt water. Als er geen warmtevraag is, is er geen kortsluiting.
Nadeel: Of creatief aansluiting (2 kapjes op de by-pass aansluiting van de bestaande 3-weg) of 2 weg kleppen erin zetten. Allebei is extra kosten, de laatste ook jammer van de ongebruikte kleppen.
Ander nadeel, als er maar 1 kleine openstaat in laag vermogen, dan is de ondergrens van de WP te hoog = kortere runs of grotere kans op pendelen.
4 In serie maar dan zonder kleppen
Voordeel: Er loopt altijd flow en dT is max. Geen signaal van FC naar WP nodig. Simpele aansluiting.
Nadeel: Als de fan niet draait, niet echt goed voor je rendement. In koelbedrijf zonder fan mogelijk extra condensatie aangezien er niets meer door de luchtstroming mee wordt genomen en alles in de lekbak loopt.
5 Parallel zonder kleppen.
Volgens mij heeft dit alleen maar alle nadelen van de vorige opties.
Voorlopig zie ik nog het meeste in het 1-pijpssyteem of de 2weg variant.
Hoor graag jullie ideeen...
Hoi, de flow die je door die dingen kunt sturen is niet zo groot.
(Om die reden ga ik bij mij een bypass regelaar parallel met de SLI1000 aansluiten)
En vanuit dat oogpunt zou ik in het geval van meerdere (kleinere) fancoils ze dus zeker parallel zetten. Ik denk dat je dan de kleppen weg kunt laten. Als de fan niet draait wordt er maar weinig warmte (of koude afgegeven).
Verder denk ik dat je het buffervat het beste in de aanvoer (met koelen de koudste kant) kunt opnemen.Dan kan er de meeste energie in.
Welke warmtepomp heb je in gebruik?
[ Voor 15% gewijzigd door PMeij op 25-07-2026 10:25 ]
Hebben jullie geen last van condens op de plekken waar de cv buizen in de vloeren zitten? Of condenseert het alleen op de plekken boven de vloer (en dit kan je vermijden door de buizen te isoleren) ?
Cv buizen zitten ook nog weleens in leiding schachten, condenseert het daar ook niet?
Het condenseert op alle plekken waar lucht bij kan en het temperatuurverschil groot genoeg is. En hoe hoger de relatieve vochtigheid van de lucht, hoe eerder het condenseert op de koude leidingen.morlune schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:01:
Hoi,
Hebben jullie geen last van condens op de plekken waar de cv buizen in de vloeren zitten? Of condenseert het alleen op de plekken boven de vloer (en dit kan je vermijden door de buizen te isoleren) ?
Cv buizen zitten ook nog weleens in leiding schachten, condenseert het daar ook niet?
Ok bedankt. In de leiding schacht zijn de leidingen met climaflex geïsoleerd, niet zo mooi als armaflex maar wellicht wel voldoende voor condenserend koelen? Ik gebruik de leidingen nu voor niet condenserend koelen.Voggy schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:20:
[...]
Het condenseert op alle plekken waar lucht bij kan en het temperatuurverschil groot genoeg is. En hoe hoger de relatieve vochtigheid van de lucht, hoe eerder het condenseert op de koude leidingen.
Er zijn nog wel stukjes rondom de warmtepomp die ik nog moet inpakken met armaflex en de stukjes die boven de vloeren uitkomen onder de oude radiatoren tot aan de aansluitset radiatoren
Wolf CHA07, nu Atag Premion. KVS over de fancoils is idd niet hoog. Mischien dat ik er nog een strang debiet regeling in zet, of gewoon een paar voetventielen.PMeij schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:27:
@ffdoordoen
Hoi, de flow die je door die dingen kunt sturen is niet zo groot.
(Om die reden ga ik bij mij een bypass regelaar parallel met de SLI1000 aansluiten)
En vanuit dat oogpunt zou ik in het geval van meerdere (kleinere) fancoils ze dus zeker parallel zetten. Ik denk dat je dan de kleppen weg kunt laten. Als de fan niet draait wordt er maar weinig warmte (of koude afgegeven).
Verder denk ik dat je het buffervat het beste in de aanvoer (met koelen de koudste kant) kunt opnemen.Dan kan er de meeste energie in.
Welke warmtepomp heb je in gebruik?
Volgens schema in de handleiding van de WP en wat ik kan vinden zou het vat in de retour moeten. Ga ik ook ff over nadenken.
Ik heb voor mijn Panasonic ook een buffervat in de retour zitten. Maar het idee achter een buffervat in de retour is volgens mij vooral ivm een defrost cycle (gegarandeerd een bepaalde waterhoeveelheid op een bepaalde temperatuur).
Als het je te doen is om pendelen tegen te gaan tijdens het koelen, lijkt mij de aanvoer beter omdat het water daar kouder is. Dus in dezelfde inhoud zit dan meer 'koude-energie' opgeslagen.
Ik snap wat je zegt maar heb hier mijn twijfels over:PMeij schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:56:
@ffdoordoen
Ik heb voor mijn Panasonic ook een buffervat in de retour zitten. Maar het idee achter een buffervat in de retour is volgens mij vooral ivm een defrost cycle (gegarandeerd een bepaalde waterhoeveelheid op een bepaalde temperatuur).
Als het je te doen is om pendelen tegen te gaan tijdens het koelen, lijkt mij de aanvoer beter omdat het water daar kouder is. Dus in dezelfde inhoud zit dan meer 'koude-energie' opgeslagen.
Voor max rendement wil je dT over de fancoil zo groot mogelijk hebben, zowel Ta -Tr als het verschil tussen de aangevoerde en gekoelde lucht en de combinatie van beide.
Als je de buffer in de aanvoer zet, moet de WP eerst de buffer naar 7 grd brengen voor je maximaal rendement hebt over de fancoils. Dan krijg je een soort exponentiele afkoeling over de tijd, gelijk aan het wat in je DHW buffervat gebeurt: als je gaat douchen koelt die ook langzaam af.
Als je de buffer in de retour zet gaat maximaal gekoeld water eerst naar de fancoils voor max rendement. Alles wat niet gebruikt is, gaat dan naar de buffer. Daarnaast is de dT buffer-omgeving ook kleiner, dus minder omgevingsverlies. Dit is in mijn situatie waarbij de fancoils overbemeten zijn en WP koelbedrijf meeschakelt met de FC en de buffer op een onbewoonde zolder staat. Zou je de WP continu de buffer op 7 grd laten houden, dan heb je waarschijnlijk een punt.
Maar mijn WP schakelt ook nog op gemiddelde buitentemperatuur en zit er een verschil in instelkamertemperatuur voor verwarmen en koelen, dat is om te voorkomen dat ie s nachts gaat verwarmen om overdag weer terug te koelen. De buffer op 7 graden houden gaat met een koudere nacht niet lukken.
De WP kan ook nog op koellijn koelen (zeg maar omkeerde strooklijn). Omdat ik nu de VVW en die paar radiators koel, heb ik daar nog niet mee geexperimenteerd. Mogelijk dat daar ook nog wat mee te pielen is.
Ter aanvulling heb nog eens goed gekeken: Ze gebruiken in geen enkel voorbeeldschema een buffer in het koelcircuit. De getekende buffer is alleen voor VW en wordt in koelbedrijf gebypassed door een 3wegklep in de retour als die seriegeschakeld is.
en welk rendement bedoel je? Het koel- en verwarmingsvermogen is natuurlijk proportioneel aan debiet x deltaT.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Er zit maar een paar graden verschil tussen het water dat de WP in gaat en het water wat de WP verlaat.
Bij het buffervat in de aanvoer warm je het water eerst op in het buffer voordat het naar de fancoil gaat. Maar bij het buffervat in de retour wordt het water eerst gemengd (verwarmd) in het buffer voordat hij de WP bereikt, met een hogere uitgangstemperatuur uit de WP als gevolg.
Of je nou "voormengt" (buffervat aanvoer) of "namengt" (buffervat retour): je moet het hele buffer koelen voordat je echt wat gaat merken op je fancoil. De debieten zijn overigens vaak dusdanig hoog dat 50 of 100 liter water geen significante impact heeft op wanneer het water koel genoeg is voor de fancoil om aan te slaan.
Ik heb 50 liter buffer (+ verder kleine systeeminhoud) en een Itho Daalderop Amber 6.5, als ik de koeling aanzet staan de fancoils in < 10 minuten vol te blazen. Je probeert het huis/de ruimte ook gedurende langere tijd koel te houden, dus die startvertraging is niet heel relevant.
Eigenlijk heb je hetzelfde probleem met naregelingen als bij verwarmen. Is er één "groep" / fancoil die altijd aan blijft staan, b.v. de fancoil beneden? Krijg je de minimale flow van de WP eventueel door deze ene fancoil? Dan zou ik zeggen: WP beneden altijd open / zonder klep, WP boven parallel. Je kan bij de WP's boven een tweewegklep toevoegen, maar echt nodig vind ik het niet: de naregeling kan ook geregeld worden door alleen de ventilatorsnelheid te regelen.ffdoordoen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:42:
De bestelde fancoils zijn onderweg. Vraagje over het aansluiten van de fancoils. Situatie:
1x fancoil 2 kW slaapkamer 1
1x fancoil 2 kW slaapkamer 2
1x fancoil 4.5 kW beneden
1x buffer 50 l in serie voor alleen koelen.
Het nut van driewegkleppen om een fancoil waterzijdig "uit" te zetten snap ik zelf eigenlijk nog niet (in een huissituatie). Misschien dat het voor grotere installaties zoals in hotels logischer is?
Er zal inderdaad een start up vertraging zijjn op het moment dat e.e.a opstart. Ongeveer 10 min is wat ik ook berekend heb. Als ie laag vermogen doet, duurt het langer. En ik vermoed dat ie dat ook gaat doen, want WP is iets overbemeten voor de koelvraag: Bij 1 week 35 grd loopt de temp in huis op van 22 naar 24 grd, zonder koeling en zonder ventilatie 's nachts. Met alleen de VVW koeling blijft het rond de 22-22,5 graden hangen met een hoge luchtvochtigheid.
Daarnaast ga ik m ook op tijdprogramma laten draaien als de PV-tjes lekker aan het stoken zijn. Is goed voor het minimale vermogen en als de saldering er in 2027 af gaat. In de praktijk zal dat dus max 6 uur draaitijd per dag zijn.
Het verschil in efficientie zal dus zijn in de extra tijd die de WP moet draaien om op de 7grd uit te komen in het vat en dus dat de FC tot die tijd niet maximaal koelen. Moet wel zeggen dat efficientie bij mij de OCD triggert.
Wat betreft de regeling met de kleppen: De kamerthermostaat zit in de huiskamer, evenals de grote FC. Helaas (regeltechnisch) is dat ook de koelste ruimte hier. Dus mijn plan was om de WK FC af te stellen zodat de KT afschakeling niet gebeurd anders slaat de WP sowieso niet aan (weinig mogelijkheden op de WP voor koelvraag tenzij GBS).
Blokkering gebeurt dan als er op alle FC een klepdichtsignaal staat, los of er wel op geen kleppen in gaan. Bypass doe ik iig niet, dat killed je efficientie in de zomer en in de winter.
Plan nu:
- Alles parallel. Debiettechnisch wel beter.
- Ga even kijken of die 3 weg nog makkelijk in een 2 weg te klussen is. Reden is dat de minimale FC Ta voor verwarmen onder mijn stooklijn ligt. Zonder klep draaien ze dus de hele winter voor spek en bonen mee. Ze zijn deze week hier, dus dan weten we meer.
- Buffer in de retour
- FC beneden gewoon altijd open, of laat m meeschakelen met de 2 weg in de retour van de CV/WW.
- Testen met de koellijn. Mogelijk dat daar ook nog optimalisatie te halen is.
:strip_exif()/f/image/LXVkV2Y1ecPdTlEvp2OXIs1X.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi topic dit. Ik ben het eens door gaan lezen om mijn in 2023 opgeleverde full electric klimaat installatie te leren begrijpen. Dit topic samen met het L/W warmtepomp topic. Ik ben een behoorlijke leek in deze materie
In Nederland hadden we vloerverwarming. Een systeem waar we nooit vrienden mee zijn geworden. De bijgeplaatste radiatoren pasten veel beter bij onze wisselende vraag naar warmte. Koeling hadden we in het noorden van het land niet zo vaak nodig.
In Nederland is het misschien soms eens warm. In Italië maanden lang. Dit jaar vanaf eind mei en het einde is nog lang niet in zicht. Af en toe een hele korte onderbreking maar bovenstaand plaatje geeft een goede indruk waar we mee te maken hebben.
Vloerverwarming in onze woning (bouwjaar 1975) was niet zo'n goede optie. Dus we hebben nu in 7 vertrekken fancoils en in de badkamers en gangen radiatoren. Die fancoils zijn werkelijk fantastisch om onze woning op zo'n 25 graden te houden. Ze reageren zo lekker snel.
Wat hebben we? In beide woonkamers (ja, we hebben er twee, een zou genoeg geweest zijn) hebben 2x in serie geschakelde vloer fancoils. Alle andere vertrekken wandmodellen a la airco. In totaal hebben we 9 groepen (of noem we dat zones?) met een aan/uit klep op de retour. De warmte/koelte vraag bedienen we per vertrek via een bedrade thermostaat. Het zijn allemaal Aermecs en ze zijn tamelijk geluidsarm. Zeker de wandmodellen.
Waar wil ik heen met mijn verhaal? Voor iedereen die last heeft van warmte en nog twijfelt , ga voor de fancoil. En ook in de winter kunnen ze fantastisch goed verwarmen.
Ik ben nu wel benieuwd welke warmtebron je gebruikt, en hoe al die bedrade thermostaten samen warmte/koude 'vragen' van je warmtebron?
Wat betreft de mindere ervaring met vloerverwarming, daar geldt natuurlijk dat alles valt of staat met de uitvoeringcen regeling ervan. Dat geldt op zeker niveau ook voor fancoils, en aangezjen Italië het land des fancoils is zullen ze daar wel weten wat ze doen, dat blojkt iig uit jouw ervaring.
Wat voor zonwering bij de ramen heb jij? Ik kom niet boven de 25 geaden zonder airco.OttiglioM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:37:
[Afbeelding]
Mooi topic dit. Ik ben het eens door gaan lezen om mijn in 2023 opgeleverde full electric klimaat installatie te leren begrijpen. Dit topic samen met het L/W warmtepomp topic. Ik ben een behoorlijke leek in deze materie
In Nederland hadden we vloerverwarming. Een systeem waar we nooit vrienden mee zijn geworden. De bijgeplaatste radiatoren pasten veel beter bij onze wisselende vraag naar warmte. Koeling hadden we in het noorden van het land niet zo vaak nodig.
In Nederland is het misschien soms eens warm. In Italië maanden lang. Dit jaar vanaf eind mei en het einde is nog lang niet in zicht. Af en toe een hele korte onderbreking maar bovenstaand plaatje geeft een goede indruk waar we mee te maken hebben.
Vloerverwarming in onze woning (bouwjaar 1975) was niet zo'n goede optie. Dus we hebben nu in 7 vertrekken fancoils en in de badkamers en gangen radiatoren. Die fancoils zijn werkelijk fantastisch om onze woning op zo'n 25 graden te houden. Ze reageren zo lekker snel.
Wat hebben we? In beide woonkamers (ja, we hebben er twee, een zou genoeg geweest zijn) hebben 2x in serie geschakelde vloer fancoils. Alle andere vertrekken wandmodellen a la airco. In totaal hebben we 9 groepen (of noem we dat zones?) met een aan/uit klep op de retour. De warmte/koelte vraag bedienen we per vertrek via een bedrade thermostaat. Het zijn allemaal Aermecs en ze zijn tamelijk geluidsarm. Zeker de wandmodellen.
Waar wil ik heen met mijn verhaal? Voor iedereen die last heeft van warmte en nog twijfelt , ga voor de fancoil. En ook in de winter kunnen ze fantastisch goed verwarmen.
Edit. Verhaal gaat over Italië. Ik zat niet op te letten.Seafarer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Wat voor zonwering bij de ramen heb jij? Ik kom niet boven de 25 geaden zonder airco.
Nogmaals, ik ben in principe leek op dit gebied. Onze installateur wil graag alles wel uitleggen maar dan krijg ik te maken met het taalprobleem. Eenvoudig dagelijks Italiaans gaat prima maar complexer technisch Italiaans is vooralsnog een probleem. Vandaar dat ik aan zelfstudie begonnen ben. Mede via tweakers kan ik nu stukje bij beetje begrijpen welke installatie ons geleverd is en hoe deze functioneert.P5ycho schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:35:
Ik ben nu wel benieuwd welke warmtebron je gebruikt, en hoe al die bedrade thermostaten samen warmte/koude 'vragen' van je warmtebron?
Onze warmte koude/bron bestaat uit twee Elco aerotop split 08.2 warmtepompen in cascade. Per stuk 11,74 kW maximaal en 8 kW nominaal. Dat lijkt wat overbemeten. Kennelijk wilden onze (ver)bouw projectleider en de installateur later niet het verwijt krijgen dat we de boel niet warm of koud genoeg konden krijgen.
Nu heb ik al begrepen dat het niet gunstig is indien je warmtepomp vaak moet "pendelen". Dus ik ben al bezig uit te vinden of dat soms vaak gebeurt. Ik heb de indruk van niet. Zeker niet indien er in meerdere vertrekken warmte/koude gevraagd wordt. Hoe het midden in de nacht zit weet ik nog niet. Alleen in de slaapkamer draait dan één fancoil. Omdat mijn vrouw een temperatuur van boven de 22 graden verschrikkelijk vindt om in te slapen. De rest gaat uit omdat de opwarming 's nachts niet boven de 25,5 graden komt. We hebben een buffervat van 227 liter in de aanvoer. Aan de thermometer af te lezen probeert de installatie de buffer op ongeveer 4 graden te houden.
Voor zover ik het heb kunnen uitvinden is elke thermostaat separaat verbonden met een elektrische afsluitklep in de retour van het verdeelblok (eigenlijk verzamelblok dus). Het gaat (denk ik) als volgt: Bij warmte/koudevraag wordt het desbetreffende circuit opengezet. Na ongeveer een minuutje heeft de flow de fancoil bereikt en die slaat vervolgen automatisch aan. Is eenmaal de gevraagde temperatuur bereikt dan volgt het omgekeerde procedure. Zij het dat er een relatief lange "naloop" in zit.
Hieronder het verdeelblok van de woonverdieping. In het (half)souterrain hebben er nog één met 3 circuits. Condens is zichtbaar op de niet geïsoleerde gedeelten. Ook in de technische ruimte hebben we dat op ieder plekje dat niet perfect afgedicht is. Met name de cascade schakeling zorgt wel voor heel veel complexiteit.
Maandenlang ruim boven de dertig en 's nachts niet echt onder de 25. Pas maar op. Indien de klimaat alarmisten het juiste inzicht blijken te hebben komt dit ook naar het noorden toeSeafarer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:53:
[...]
Wat voor zonwering bij de ramen heb jij? Ik kom niet boven de 25 geaden zonder airco.
We hebben nergens invallende zon in de zomer. Hoogstaande zon en dak overstek. Voor die delen waar de zon toch op schijnt, met name 's ochtends, hebben we persiane (louvres).
Sorry ik had even niet in de gaten dat het over Italië ging. Zon bescherming is daar standaard.OttiglioM schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:19:
[...]
Maandenlang ruim boven de dertig en 's nachts niet echt onder de 25. Pas maar op. Indien de klimaat alarmisten het juiste inzicht blijken te hebben komt dit ook naar het noorden toe.
We hebben nergens invallende zon in de zomer. Hoogstaande zon en dak overstek. Voor die delen waar de zon toch op schijnt, met name 's ochtends, hebben we persiane (louvres).
Jij schrijft 4 graden water. Is dat ook echt nodig? Kan het ook met minder.
Ik zou toch eens goed zoeken in Italië of dit de normale manier van installatie werk is. Want op de foto zie ik gewoon een broeinest van bacteriën ontstaan. Doordat condens water nu zo tussen de isolatie en buis kan lopen.
Edit: zoals hierboven al vermeld idd
[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 01-08-2026 18:26 ]
Als ik kijk naar de innova sl600 of sl800 hebben ze 519 of 655 L/uur uit de specs.
Dus ~8.5L/min en ~11L/min
Maar dat lijkt me absurde hoeveelheid water? Als ik er 4 heb hangen dan zit met de 600 serie al op 34L/min.
Dat is ongeveer wat de warmtepomp kan wegwerken(12kw). Maarja misschien ook wat overbemeten die sl600/800's want de 600 levert 2,8kw warmte, x4 = 11,2kw dus ja misschien ook wel logisch?
Maar volgens mij was het advies hier wel om de fancoils overbemeten te doen toch? Zeker als ik ze in het vloerverwarming circuit mee wil nemen (verwarmen)
Maar vloet toch wel vreemd dat met die fancoils je bijna een tekort hebt aan flow (lijkt wel omgekeerde wereld)
Alteratief draai ik ff een paar hulzen die er snug inpassen evt met een kraagje.
Heb de laatste dagen ook het gedrag van de WP nog even bekeken: Hij start toch op met 30 l/min. Zal dat waarschijnlijk dus ook over de FC's moeten halen om geen laagdebiet fout te krijgen. De KV van een FC is 3 dus met de restopvoerhoogte van de pomp, zou ie dat moeten op 1 unit moeten kunnen halen. Heb wel besloten om het hele systeem dan 22 aan te sluiten: Eerst gedachte was de laatste FC op 15 mm (kosten), maar dan is de stroomsnelheid (geluid) wel aan de hoge kant bij 30 liter.
Daarnaast is ie op de VVW koeling aardig aan het pendelen, kan ie toch z'n vermogen niet kwijt. Met een ventilator op de vloer gaat het wel beter, maar het blijft behelpen. Waarschijnlijk ontstaat er zonder ventilatie een isolerende luchtdeken boven de vloer en is er een lage dT tussen vloer en lucht. Koelen op de radiators (T21+T20) boven heeft 0 zin: op de warmtecamera is duidelijk te zien dat het koude water rechtstreeks naar de retour verwijnt. De radiator zelf wordt dus ook niet koud, ook met een ventilator eronder haalt dat dan niets uit.
Dus plan nu:
- 3 weg ombouwen naar 2 weg
- Alle FC's parallel met 22
- Warmtepompblokkering door meeliften op klepsignaal
- Buffer in de retour
- 2 wegklep in de verzamelretour.
- Temperatuurinstelling FC koelen BG 1 graad boven de thermostaat KT
Zo nu eerst de gaten door de betonvloer boren. Locaties FCs bepalen en door.
Wordt vervolgd.
Zolang de deltaT bij fancoil en wp gelijk is, is de flow ook gelijk natuurlijk.fjux schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:49:
Misschien een stomme vraag, ik ben me steeds verder aan het verdiepen in de fancoils. Maar ik zit een beetje met de flow.
Als ik kijk naar de innova sl600 of sl800 hebben ze 519 of 655 L/uur uit de specs.
Maar dat lijkt me absurde hoeveelheid water? Als ik er 4 heb hangen dan zit met de 600 serie al op 34L/min.
Dat is ongeveer wat de warmtepomp kan wegwerken(12kw). Maarja misschien ook wat overbemeten die sl600/800's want de 600 levert 2,8kw warmte, x4 = 11,2kw dus ja misschien ook wel logisch?
Maar volgens mij was het advies hier wel om de fancoils overbemeten te doen toch? Zeker als ik ze in het vloerverwarming circuit mee wil nemen (verwarmen)
Maar vloet toch wel vreemd dat met die fancoils je bijna een tekort hebt aan flow (lijkt wel omgekeerde wereld)
Als de flow door de fancoil wat lager is dan wordt de deltaT gewoon wat hoger voor dezelfde afgifte. Of, je compenseert met een lagere fansnelheid.
Met 11 kW en dT van 5 zit je theoretisch inderdaad rond de 30 l/min. Meer vermogen en debiet levert je pomp niet, dus je koelcapaciteit van je FCs wordt op een gegeven moment gewoon beperkt als je ze alle 4 aan hebt.P5ycho schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:55:
[...]
Zolang de deltaT bij fancoil en wp gelijk is, is de flow ook gelijk natuurlijk.
Als de flow door de fancoil wat lager is dan wordt de deltaT gewoon wat hoger voor dezelfde afgifte. Of, je compenseert met een lagere fansnelheid.
Maar hoe vaak zijn ze alle 4 tegelijk op max vermogen aan? Doel van een WP is toch langdurig laag vermogen. En op vol vermogen doet de grootste van mij 46 dB + 1053 m3/h luchtverplaatsing. Is leuk als je niet in de kamer bent, maar zou er zelf niet de hele avond in willen zitten.
Als je daar wat waardes invult komt mooi alles er uitrollen per model en de flow!
Alleen zit ik dan nog met de aanvoerleiding naar de fancoils (ze komen boven, en leidingen komen van beneden)
Ik dacht eerst aan DN25 ivm de flow, maar misschien dat ik ook weg kom met DN20.
DN20 kan theoretisch ook wel die flow doorheen, alleen gaat het dan geluid maken, maarja hoevaak zal ik alle 4 op 100% vermogen aan hebben staan.....
Plus dan maken de fancoils ook herrie dus wat maakt het dan nog uit?
Wat denken jullie, toch wel met DN25 naar boven of kan DN20 ook prima?
Flow is vermogen. Minder flow is minder vermogen.fjux schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:49:
Misschien een stomme vraag, ik ben me steeds verder aan het verdiepen in de fancoils. Maar ik zit een beetje met de flow.
Eens, maar ik kijk een beetje tegen op om een DN25 te leggen en al helemaal met isolatie voor condenserend koelen.mijgmae schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:01:
Ik zou altijd de leidingen zo groot mogelijk maken wanneer het nog kan. Ik denk dat je daar zelden spijt van krijgt.
Nu heeft Henco mooie optie met 20mm isolatie, echter is dat ook weer kneiter duur.
Misschien toch maar stukje bij beetje handmatig isoleren en doorvoeren.
Maar met wat ik lees over de hand baarheid van een 32mm MLB gaat dat nog een ding worden.
Ga toch maar eens kijken of ik voor de aanvoerleidingen niet weg kom met staal of evt koper, maar dat laatste is ook weer duur.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 02-08-2026 19:39 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja ik snap hem,dunklefaser schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:31:
@fjux Wat de herrie betreft - de kleinere fancoils hebben natuurlijk ook meer airflow nodig voor hetzelfde koelvermogen. Wil je hetzelfde koelvermogen realiseren daalt de outlet luchttemperatuur bij kleine modellen ook sterk - ik zou niet graag in de luchtstroom van bijvoorbeeld 11 °C willen zitten.
Ik ga met de tool kijken welk vermogen de modellen leveren op min, en dan kijken of ik daar mee uit kom. dan kunnen ze altijd nog harder gaan blazen voor meer vermogen Indien nodig.
Al om al, gaat het een aardig project worden, maar wel leuk om uit te zoeken zo.
Nu alleen nog keuzes maken in hoe ik de leidingen ga isoleren. (En de cv verdeler, dat lijkt me ook een ramp)
Of is het beter om met T stukken te werken? Ik neem aan dat een verdeler beter is ivm flow regelen?
Is staal cv buis met isolatie ook prima voor condenserend koelen, of is met dit soort dingen MLB wel beter?
Hoe hebben jullie de boel geïsoleerd? Voor geïsoleerde buizen of juist standaard buizen en dan isoleren?
Dan heb ik slecht nieuws, afhankelijk van de lengte van de hoofdleiding zou dat nog wel een slagje groter mogen dan DN25 voor 34l/min. Je zit dan al op 650Pa/m verlies, dat is best veel.fjux schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:18:
[...]
Eens, maar ik kijk een beetje tegen op om een DN25 te leggen en al helemaal met isolatie voor condenserend koelen.
Nu heeft Henco mooie optie met 20mm isolatie, echter is dat ook weer kneiter duur.
Misschien toch maar stukje bij beetje handmatig isoleren en doorvoeren.
Maar met wat ik lees over de hand baarheid van een 32mm MLB gaat dat nog een ding worden.
Ga toch maar eens kijken of ik voor de aanvoerleidingen niet weg kom met staal of evt koper, maar dat laatste is ook weer duur.
Ga je werkelijk 12 kW aan gelijktijdig koelvermogen nodig hebben? Dat is namelijk een serieuze hoeveelheid waarbij je WP (bijv. met een EER van 5) dan met 2.4 kW aan het stampen is.fjux schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:49:
Het is altijd goed om de fancoils wat te overbemeten, maar dat betekent natuurlijk niet dat je dan die grote hoeveelheid flow ook echt nodig hebt.
Misschien appels met peren, maar ik draai hier met 6 fancoils gelijktijdig op een flow van 1100 l/h, dus zo’n 18 l/min op voorgeïsoleerde Henco 26mm. Stalen CV buis zou ik met condenserend koelen niet aan beginnen trouwens.
Die drukverlies zal toch niet zn ramp zijn op afstanden in een woonhuis, het is niet zo dat ik tientallen meters hoog ga, en de stroomsnelheid Bereken ik op 1m/s.P5ycho schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Dan heb ik slecht nieuws, afhankelijk van de lengte van de hoofdleiding zou dat nog wel een slagje groter mogen dan DN25 voor 34l/min. Je zit dan al op 650Pa/m verlies, dat is best veel.
En anders zet ik er wel een pomp bij, lijkt me dat dit gewoon moet kunnen. En inderdaad zie ik het ook niet echt gebeuren dat alle fancoils op max vermogen gaan draaien.
Ik denk dat het terug komt op hoeveel kW ik nodig heb, en welke flow daar bij hoort!
Thanks voor de tip op de stalen buizen, zie dat ze ook MLB in buis formaat hebben, misschien is dat handiger dan. Maarja wel weer een berg aan koppeling er bij.
TomVH2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Hoe hebben jullie de boel geïsoleerd? Voor geïsoleerde buizen of juist standaard buizen en dan isoleren?
Ik had niet gedacht condenserend te moeten koelen waardoor het bij mij slordig is doordat ik nadien heb moeten isoleren. Nadien isoleren is een ramp. Je moet dit goed in het ontwerp meenemen. Hier MLB 20mm 6mm isolatie naar fancoil. Dat werkt goed. Maar alles van warmtepomp naar verdeler is moeilijker door koppelingen, kranen, beugels..
Er komen hier maar weinig (nog geen gezien) fotos en voorbeelden voorbij ivm isoleren van verdelers, bolkranen, koppelingen. Enkel al de juiste messen vinden voor armacell is al een uitdaging. Het lijkt een vak op zich te zijn. Ik ben zeer benieuwd naar de reacties hier.
Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds
Drukverlies onstaat door weerstand in leiding en appendages. Hoogte heeft hier niets mee van doen. Wat je omhoog pompt valt ook weer naar beneden. Edit: in een circulatie systeem.fjux schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:13:
[...]
Die drukverlies zal toch niet zn ramp zijn op afstanden in een woonhuis, het is niet zo dat ik tientallen meters hoog ga, en de stroomsnelheid Bereken ik op 1m/s.
En anders zet ik er wel een pomp bij, lijkt me dat dit gewoon moet kunnen. En inderdaad zie ik het ook niet echt gebeuren dat alle fancoils op max vermogen gaan draaien.
Ik denk dat het terug komt op hoeveel kW ik nodig heb, en welke flow daar bij hoort!
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 02-08-2026 22:14 ]
Bij 12kw staat 1,7m3/hP5ycho schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:18:
zie ook hier:
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
Daar staat toch echt DN32.
En bij 1,8m3/h geven ze DN25/26 aan?
Of lees ik de tabellen verkeerd/zie ik iets over het hoofd?
Ik keek bij 6 graden Delta T. Bij 5 graden gaat hij inderdaad net over naar DN 32, en kunstof 27mm inwendig.
[ Voor 11% gewijzigd door fjux op 02-08-2026 22:08 ]
De leidingdiameter is belangrijker als het over echt grote lengtes moet. Maar als het een beetje een redelijke lengte blijft kun je door DN20 ook makkelijk 30l/min krijgen. Dan moet de circulatiepomp iets harder werken. Maar tov van het drukverlies in de fancoils zal het leidingwerk niet heel snel een grote bottleneck zijn lijkt me. En ook het stromingsgeluid in de fancoil is dan eerder hoorbaar dan in de leiding ernaar toe.
Het is al een tijdje terug dat ik dit berekend heb, ik zal het er nog eens bijpakken binnenkort.
5 meter of 10 mtr? het water gaat ook weer terug met "meestal" dezelfde weerstand in dit stuk.P5ycho schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:08:
Ik heb de weerstand bepaald van alle grote leidingdelen van mijn afgiftesysteem, en de eerste 5 meter DN25 leiding zijn ongeveer de helft van het totale drukverlies. Daarna splitst deze en is met dezelfde leidingdiameter drukval geen issue meer. Vandaar mijn bezwaar.
Het is al een tijdje terug dat ik dit berekend heb, ik zal het er nog eens bijpakken binnenkort.
Inderdaad bij de splitsing is er vaak geen enkel probleem meer. Het probleem zit hem echt in dat eerste stukje. En als dat met zo min mogenlijk koppelingen wordt aangelegd dan valt het wel mee.
Dat klinkt interessant! Als je hem nog kan vinden ben ik heel benieuwd.P5ycho schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:08:
Ik heb de weerstand bepaald van alle grote leidingdelen van mijn afgiftesysteem, en de eerste 5 meter DN25 leiding zijn ongeveer de helft van het totale drukverlies. Daarna splitst deze en is met dezelfde leidingdiameter drukval geen issue meer. Vandaar mijn bezwaar.
Maar de WP heeft 1 inch aansluiting,dus dat komt overeen DN25.
Ik ga ook eens uitzoeken hoe krachtig de pomp is van de WP, misschien dat een 2e circulatiepomp geen slecht idee is.
Maar misschien dwalen we ook weer wat af nu van het topic
Ik zie iig nog steeds op tegen het isoleren van de leidingen, en DN25 voor geïsoleerde buizen zijn zo duur dat ik economisch beter voor aircos kan gaan....
Ik heb isolatie van Scorprotect gebruikt, heeft gesloten celstructuur, de 28mm isolatie schuif je vrij eenvoudig over een 32mm buis: https://www.amazon.nl/Sco...rageCustomerReviewsAnchorfjux schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:55:
[...]
Dat klinkt interessant! Als je hem nog kan vinden ben ik heel benieuwd.
Maar de WP heeft 1 inch aansluiting,dus dat komt overeen DN25.
Ik ga ook eens uitzoeken hoe krachtig de pomp is van de WP, misschien dat een 2e circulatiepomp geen slecht idee is.
Maar misschien dwalen we ook weer wat af nu van het topic![]()
Ik zie iig nog steeds op tegen het isoleren van de leidingen, en DN25 voor geïsoleerde buizen zijn zo duur dat ik economisch beter voor aircos kan gaan....
Voorheen (tot 2023) werd dit product onder de naam van Armaflex verkocht, de isolatie is 10mm dik (dun) maar heb nog geen condens op de buizen gezien, ik koel nu al regelmatig sinds 22 mei
Over koppelingen e.d deze gebruikt: https://www.amazon.nl/Ori...&pd_rd_i=B015ODMM44&psc=1
Gebruik nergens stalen buis, ook niet voor verwarmen, ik had voor een tijdje een paar meter stalen buis naar de warmtepomp gebruikt, vanwege fancoil koeling door kunststof vervangen... zóveel roestwater dat er uit kwam!
2 circulatie pompen.. dan moet je zeker weten dat beide pompen altijd gelijke flow hebben anders krijg je drukverschillen en gaat de wp in storing.
20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;
Thanks, ik ga zeker niet zomaar een 2e pomp toevoegen, eerst maar eens kijken of het kan zonder paralel buffer of niet.natural colour schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:53:
[...]
Ik heb isolatie van Scorprotect gebruikt, heeft gesloten celstructuur, de 28mm isolatie schuif je vrij eenvoudig over een 32mm buis: https://www.amazon.nl/Sco...rageCustomerReviewsAnchor
Voorheen (tot 2023) werd dit product onder de naam van Armaflex verkocht, de isolatie is 10mm dik (dun) maar heb nog geen condens op de buizen gezien, ik koel nu al regelmatig sinds 22 mei
Over koppelingen e.d deze gebruikt: https://www.amazon.nl/Ori...&pd_rd_i=B015ODMM44&psc=1
Gebruik nergens stalen buis, ook niet voor verwarmen, ik had voor een tijdje een paar meter stalen buis naar de warmtepomp gebruikt, vanwege fancoil koeling door kunststof vervangen... zóveel roestwater dat er uit kwam!
2 circulatie pompen.. dan moet je zeker weten dat beide pompen altijd gelijke flow hebben anders krijg je drukverschillen en gaat de wp in storing.
Denk inderdaad dat ik wegblijf van staal, op dit moment is alles koper en MLB (wel oud allemaal) maar nooit echt smerig water uit het circuit gehad. En dat wil ik graag zo houden;)
Ik vind die isolatie dikte toch wel een ding, als ik de calculators invul kom ik soms zelfs op meer dan 20mm, het moet namelijk door een vochtige kruipruimte (kan water in staan, we wonen lekker laag).
Maarja, hoe erg is dan nog condens als de rest ook al nat is vanuit de natuur
Bij mij moet de Pana door een driewegklep met ~18mm opening heen en daarna gaat het in koelbedrijf via 3m DN20 RVS ribbelbuis naar een grote Innova fancoil. Daar kan maar 10l/min doorheen (met 0.25bar drukverlies!). Dus heb ik daar nog een bypass (drukregelaar) aan parallel gezet en ingesteld op 0.3bar of zoiets. De waterpomp duwt er moeiteloos 20l/min doorheen en 'volgas' gaat 30l/min ook nog.
De reden voor het toepassen van de bypass is overigens vooral voor verwarmingsbedrijf. Dan komt de fancoil in de retour in serie met het hele systeem dus moet ook de waterstroom voor een defrost door dat circuit heen.
Volgens mij heeft die luchtvochtigheid meer invloed op het dauwpunt dan de temperatuur, maar inderdaad, daar kan het niet zo veel kwaad.PMeij schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:01:
Kruipruimte is wel vochtig, maar het is daar ook koeler. Dus het dauwpunt ligt daar niet noodzakelijkerwijs veel lager dan elders in het huis.
En, zoals je al zegt zou condens op de leiding daar ook geen probleem zijn...
Daarna moet het bij mij door een schacht naar boven, daar kan vocht wel kwaad.... En uiteraard is dat gelijk het lastigste leggen.
Misschien ga ik gewoon proberen om de MLB te isoleren met armaflex of vergelijkbaar, en dan de schacht in.
Of misschien MLB rechte buis stukken, maar dan komen er weer koppelingen bij wat weer lastiger isoleert....
Heeft iemand toevallig ergens een filmpje van hoe je met 32mm MLB werkt? Ik lees wel dat het niet van harte gaat,maar hoe erg het is is lastig in te schatten.
Hangt ie inmiddels en heb je foto's van de bouw?Lollercopter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:54:
[Afbeelding]
Eergisteren een pakketje uit Italie binnen, de multi ducto 1000. Best rap, binnen 1 week. Eerste indruk: god allemachtig wat een joekel.
Was nog een flinke kluif om hem naar boven te krijgen. Met een spanband eronder om te helpen tillen ging het net met 2 man, echt een super lomp ding van +- 50 kilo.
Vlijmscherpe randen zitten eraan, geen pretje om te tillen ...
[Afbeelding]
Gisteren filter behuizing open gemaakt. Wat zie ik: een stalen profiel dat net naast de warmtewisselaar zit is flinkt ontzet doordat 1 of andere knuppel in die fabriek een profieltje met parkers heeft vastgezet, maar deze hebben de voorgeboorde gaten gemist en duwden dat profiel dus snoeihard omhoog![]()
![]()
Uiteindelijk die hele condens tray eruit gehaald, echt een klote job. ALLES is mega vlijmscherp in dat ding, alles is pisbakkenstaal. Uiteindelijk bleek dat profieltje puur om die condensbak te ondersteunen. 1 cm opgeschoven en alles zit nu weer goed.
[Afbeelding]
Tot nu toe nog niet echt mega enthousiast over het italiaanse "vakmanschap". Die bedrading van die fans hangt ook maar een beetje los in die behuizing ... Hopelijk is de warmtewisselaar niet gemold door dit geintje, ik ga er wel nog even een mailtje aan wagen. Het zijn vrij lompe koperen buizen dus ik denk dat het wel losloopt. Vanavond even stroom eraan en de fans checken, heb geen zin om dit ding op te hangen en dat hij toch dead on arrival is.
Herkenbaar dat de randen vlijm scherp zijn, bij mij precies zo.
Hij hangt en hij werkt. Zal zsm even een groot verslag doen met fotos etcJazsie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:09:
[...]
Hangt ie inmiddels en heb je foto's van de bouw?
Herkenbaar dat de randen vlijm scherp zijn, bij mij precies zo.
Ik denk dat Ik heb berekend en 100 liter wel is voldoende is.
Ik zit nu te kijken naar https://sps24.eu/nl/products/ostatnia-szansa-wyprzedaz/buffer-tank-ukv-100-insulated-non-enamelled-wall-mounted-in-metal-housing-with-a-capacity-of-100-liters-88223.html
[ Voor 3% gewijzigd door tjib op 06-08-2026 16:13 ]
Ik zou dat niet gaan bedenken, maar berekenen. De fabrikant beschrijft toch wel boven/onder hoeveel liter volume in het circuit je geen/wel buffer nodig hebt?tjib schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:46:
iemand tips voor een betaalbare buffer die dampdicht is geïsoleerd om pendelen te voorkomen
Ik denk dat 100 liter wel voldoende is.
Ik zit nu te kijken naar https://sps24.eu/nl/products/ostatnia-szansa-wyprzedaz/buffer-tank-ukv-100-insulated-non-enamelled-wall-mounted-in-metal-housing-with-a-capacity-of-100-liters-88223.html
Ik kon weinig buffervaten vinden die geschikt voor koud behalve de nibe UKV 100. Ik was benieuwd of iemand nog ervaring had met andere buffer vaten met dampdichte isolatie mantel.
Nexus heeft legio van dergelijke buffers van uitstekende kwaliteit.tjib schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:12:
Sorry 100 liter is voldoende, dat was niet mijn vraag.
Ik kon weinig buffervaten vinden die geschikt voor koud behalve de nibe UKV 100. Ik was benieuwd of iemand nog ervaring had met andere buffer vaten met dampdichte isolatie mantel.
buffer helpt niet per se tegen pendelen. Je moet wat minimum-waterinhoud hebben maar dat is vooral een ding bij defrosts. Pendelen is vooral een kwestie van mismatch opwekvermogen en afgiftevermogen. Stel je waterpomp doet 20L/min dan heb je in 5 minuten zo'n 100L vat vol met koud water heh. Hoe gaat dat pendelen voorkomen?tjib schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:46:
iemand tips voor een betaalbare buffer die dampdicht is geïsoleerd om pendelen te voorkomen
Ik denk dat Ik heb berekend en 100 liter wel is voldoende is.
Warmtebehoefte: 12kwh/m²a | panasonic 3J R32 split met 2 Jaga Briza 12 | WTW Q450 ERV | PV 6800Wp met SMA 5kW inverter | Home Assistant | warema external venetian blinds
In serie is toch buffer in de retour leiding en dan maar 1 circulatie pomp voor zowel fancoils als tapwater boiler
Doe maar niet. Ik heb het zo aangesloten in 2019, een mengvat als open verdeler, het is killing voor je rendement.tjib schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:50:
Ik wilde dit schema doen. Ik ging er gemakshalve vanuit dit schema twee circulatie pompen heeft waarvan 1 de laadpomp is van de warmtepomp. En de tweede een circulatiepomp van de fancoils. Deze moet geactiveerd worden door de 1 van de fancoils die warmte/koude vraag heeft. (ik heb nog niet verdiept hoe deze 2e pomp getriggert wordt)
[Afbeelding]
ik hen even opgezocht mijn warmtepomp moduleert tot minimaal 2,0 tot 2,4 kW bij 7/12 grd
Dus denk dat ik ook wel uitkom met 50 liter seriebuffer met lange nalooptijd fancoil of zoals @TomVH2 zegt 2 fancoils koppelen.
Ik heb mijn huis goed geïsoleerd met buitenzonwering dus wilde kleine fancoils boven plaatsen (1kW koelen)
Alternatief kan zijn een lompe fancoil van paar kW op de overloop en dan deuren open zetten van de slaapkamers.
Begrijp dat je op rendement iets inlevert, maar wat versta je onder "killing"?P5ycho schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:49:
[...]
Doe maar niet. Ik heb het zo aangesloten in 2019, een mengvat als open verdeler, het is killing voor je rendement.
Aangezien ik 2 los van elkaar staande gebouwen wil gaan verwarmen/koelen icm 2 warmtebronnen ga ik ook open buffervat toepassen.
Hoe zou je het anders kunnen doen zonder open buffervat dat niet "killing" is volgens jou?
Het antwoord zou natuurlijk zijn om die sensor te verplaatsen, of een thermostaat elders te koppelen. De sensor verplaatsen is nog niet zo makkelijk; ik wil geen willekeurig draadje ergens (in het zicht) hebben lopen, en eigenlijk wil je de temperatuur niet dicht bij de fancoil meten.
Ik heb Airleafs + 1 Osmo met de WiFi-gestuurde controlboards. Misschien was dat achteraf een fout omdat je dan niet echt een thermostaat kan koppelen? Hoe lossen jullie dit op?
Dat gaat te ver offtopic voor hier, kijk vooral in de warmtepomptopics en ook hier:Jazsie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Begrijp dat je op rendement iets inlevert, maar wat versta je onder "killing"?
Aangezien ik 2 los van elkaar staande gebouwen wil gaan verwarmen/koelen icm 2 warmtebronnen ga ik ook open buffervat toepassen.
Hoe zou je het anders kunnen doen zonder open buffervat dat niet "killing" is volgens jou?
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Kun je dan uitleggen waarom je het zo wilt uitvoeren?Jazsie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:34:
[...]
Begrijp dat je op rendement iets inlevert, maar wat versta je onder "killing"?
Ik zou zeggen 2 objecten en 2 warmtepompen waarom aan elkaar knopen? (of bedoel je warmte pomp en oliestook)
:strip_exif()/f/image/HI6fhGrQluBwdH1cWyEoaUb7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e0GMYpoDtRxPRoUQdjRzGQAR.jpg?f=fotoalbum_large)