Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:22
@Seafarer volaan draaien hoor je goed. Maar ik vind het geluid zelf niet storend; omdat het één grote ventilator is i.p.v. een boel kleine, is het meer een lage bromtoon dan het klassieke "fan-geluid". Ik heb hem op mijn kantoor hangen, ik twijfel nog wel over de slaapkamer.
Voor de slaapkamer is misschien de fan nog niet eens zo vervelend; maar als hij veel moet schakelen zijn de relais en de motor voor de tweewegklep duidelijk hoorbaar.

@MarkBark nu 60c (maximaal, mijn thermostaat moduleert), maar ik krijg de woning ook prima warm met veel kouder water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:47
@Seafarer wij hebben de sl600 op onze slaapkamer bewust overgedimensioneerd en met een simpele standen schakelaar zodat hij s nachts nooit op stand max kan gaan blazen. In de praktijk zetten we de verwarming alsnog uit ivm het geluid van het schakelen, precies zoals @mijgmae zegt ook. Kamer is goed geïsoleerd, dus het koelt ook niet echt af verder. De kinderen hebben ze ook en beweren beiden er geen last van te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 23-01-2025 11:59 . Reden: Typos ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:04

Seafarer

XXX

ZonnigY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:39:
@Seafarer wij hebben de sl600 op onze slaapkamer. Bewust over gedimensioneerd en met een simpele standen schakelaar zodat hij s nachts nooit op stand max kan gaan blazen. In de praktijk zetten we de verwarming alsnog uit ivm het geluid van het schakelen, precies zoals @mijgmae zegt ook. Kamer is goed geïsoleerd, dus het koelt ook niet echt af verder. De kinderen hebben ze ook en beweren beiden er geen last van te hebben.
Bedankt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-05 16:16

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb nog een meter of 35 aan 9mm gamma buisisolatie liggen, is dit nou volstrekt ongeschikt om te plaatsen als ik later ook af en toe condenserend wil koelen?
En wat is dan wijsheid, al wel beginnen met plaatsen en later een dikkere laag eromheen doen?
Of kan ik het beter laten liggen en kiezen voor een andere materiaal?

Het materiaal is zelf redelijk dampdicht, maar ik kan de naden wel afplakken met tape, wat raden jullie daarvoor aan?

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:13
Mijn innova osmo SL1000 hangt!

Helaas wel problemen met de wifi....Het wifi bordje zit er in maar ik kan de osmo niet zichtbaar maken. Wifi resetten via "uu" en dan "CR" werkt wel. Wifi zichtbaar maken via "UP" geeft alleen de optie "RU" die dan weer niet in de handleiding staat. Iemand ervaring?
De wifi module zelf zit gelukkig wel op de pcb:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5BwsdPfvIZ26CyFC2zWfunB2M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqcz2ajg5oywyJA3CH6r0YZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQwQ5jsfdZQW4x_M36rK5g9TPE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjCRtzZktty51abSYNFvasSw.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluitingen kwamen uit de vloer. De retour heeft een voetventiel gekregen, de aanvoer heb ik rechtstreeks aangesloten.
Condensafvoer netjes met een buisje. De standaard maat van een overstortventiel past hier mooi op. Gewoon bij warmteservice te koop.
De buizen heb ik nog niet geïsoleerd. In de toekomst wil ik wel iets gaan koelen maar kouder water dan een graad of 17 ben ik toch niet van plan omdat anders mijn vloerverwarming kletsnat wordt. Condens verwacht ik dus geen enorme problemen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if-WzKNDBu4b3z8t_H6BIQjB7Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz2BYK2XC3Y5HcCpHqdqKdMj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bazzzzzz op 26-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
Om nog even mijn bovenstaande post compleet te maken. Net als velen heb ik besteld bij idrocrimart.
https://www.idrocrimart.i...fan-coil-osmo-sl-1000-sx/

Voor 150 euro netjes binnen 11 dagen bezorgd. Via de mail kon ik voor een tijdslot kiezen.

De aanvoer van 16mm uponor heb ik rechtstreeks aangesloten met een euroconus adapter:
https://www.warmteservice...conus-knelring/p/33722580

Voor de retour dan dit voetventiel:
https://www.warmteservice...on-voetventiel/p/33654400
En ook 3x de 3/4 euroconus adapter.

De 47k resistor zit inmiddels ook in de T2 sensor. De fancoil werkt prima. Ook met +- 30 graden water temperatuur komt er veel warmte van af. Ik moet mijn vloerverwarming beneden nog iets knijpen omdat beneden sneller op blijft warmen dan boven maar de 16mm aanvoer leidingen lijken geen beperking te zijn.

Tip voor het ontluchten: als je de buisjes eraf trekt dan kan je mooi met een ratel de ontluchtingsmoer openen. Dat werkt makkelijker dan pielen met een platte schroevendraaier. Dopje 10 dacht ik.

Wifi helaas nog niet opgelost. Ik heb nu ook indrocrimart via whatsapp de vraag gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bazzzzzz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:31:

Helaas wel problemen met de wifi....Het wifi bordje zit er in maar ik kan de osmo niet zichtbaar maken. Wifi resetten via "uu" en dan "CR" werkt wel. Wifi zichtbaar maken via "UP" geeft alleen de optie "RU" die dan weer niet in de handleiding staat. Iemand ervaring?
De wifi module zelf zit gelukkig wel op de pcb:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aansluitingen kwamen uit de vloer. De retour heeft een voetventiel gekregen, de aanvoer heb ik rechtstreeks aangesloten.
Condensafvoer netjes met een buisje. De standaard maat van een overstortventiel past hier mooi op. Gewoon bij warmteservice te koop.
De buizen heb ik nog niet geïsoleerd. In de toekomst wil ik wel iets gaan koelen maar kouder water dan een graad of 17 ben ik toch niet van plan omdat anders mijn vloerverwarming kletsnat wordt. Condens verwacht ik dus geen enorme problemen mee.

[Afbeelding]
Dank voor de foto’s, maakt veel duidelijk!

Waar laat je de condens in afvoeren, ik zie dat niet op de foto?

Heb je geen knop nodig om de flow te regelen voor de gewenste temperatuur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
Wolly schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:54:
[...]Waar laat je de condens in afvoeren, ik zie dat niet op de foto?
Heb je geen knop nodig om de flow te regelen voor de gewenste temperatuur ?
Als je inzoomt dan kan je het zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3kXq6ueW8YpeXTLC5fwURkWydM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsaEFWxUivjG9zThjBrDaDTM.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de groene lijn zit de condensafvoer verstopt.
Bij de oranje cirkel zit het voetventiel waarmee ik de flow kan beperken.
Bij mij thuis heb ik beneden vloerverwarming en dus enorm veel afgifte vermogen. Voor boven heb ik eerder afgifte vermogen te kort dan te veel dus flow regelen hoef ik alleen te doen voor het waterzijdig inregelen. Temperatuur wil ik dan via de fancoil zelf gaan regelen (met de innova app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05 19:57
bazzzzzz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij thuis heb ik beneden vloerverwarming en dus enorm veel afgifte vermogen. Voor boven heb ik eerder afgifte vermogen te kort dan te veel dus flow regelen hoef ik alleen te doen voor het waterzijdig inregelen. Temperatuur wil ik dan via de fancoil zelf gaan regelen (met de innova app)
En de slang van de condens-afvoer gaat door de muur waarheen?

Ik ben hier ook bezig met fancoils (wandmodel) voor koeling, de afvoer van de condens is echt nog een vraag; de kleinste condensafvoer pompje van Sauerman is wss nog te groot om in te bouwen... en dán moet de slang door de muur naar buiten worden geleid en dat heb ik liever niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bazzzzzz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:52:
[...]

[Afbeelding]
Als je temperatuur regelt via de fancoil dan is dat effectief toch alleen de fanspeed die geregeld wordt? Hoe voorkom je dan dat er bij geen warmtevraag van je fancoil (maar wel van je vloerverwarming) je water rechtstreeks zonder temperatuurverschil weer je warmtepomp in wordt geduwd en daarmee de warmtepomp regeling in de war loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Interessante vraag, maar volgens mij niet echt een probleem.

Gebooste convectoren werken ook prima samen met vloerverwarming en de WAR van een warmtepomp
tenminste in mij cv-installatie.
Als het in een ruimte (door de zon op zuid) met de gebooste convectoren te warm wordt
gaat het toerental automatisch omlaag en de warmteafgifte (en de deltaT) neemt af maar wordt niet nul.

De rest van de convectoren/radiatoren in huis (en de vloerverwarming) zorgt nog steeds
voor een "normale" deltaT bij de wp. En desnoods moduleert de wp terug (indien nog mogelijk).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-04 13:11

CR1992

Thor

hallo

Mijn airleaf maakt een ronkend geluid af en toe.
Ik heb de filter al zuiver gemaakt maar dit was niet het probleem.
Is er nog iets wat ik kan nakijken of demonteren voor zuiver te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CR1992 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:01:
hallo

Mijn airleaf maakt een ronkend geluid af en toe.
Ik heb de filter al zuiver gemaakt maar dit was niet het probleem.
Is er nog iets wat ik kan nakijken of demonteren voor zuiver te maken ?
Filters zijn leuk. Maar micro stof laten ze wel door en dat kan gaan ophopen op je fan bladen. Ik zou die eens goed uitzuigen en tegelijk borstelen met een kwast over de bladen.

Zolang ergens lucht door gaat dan gaat het vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:04
Ik wil mijn Vaillant arovair fancoil gaan gebruiken om condenserend te koelen. Klopt het dat deze dan geen elektrische aansluiting hoeft te krijgen op mijn Vaillant arotherm plus warmtepomp of op de binnenunit? Kortom alleen een 230v voedingskabel is genoeg voor de fancoil?

En onderstaande is meegeleverd met de fancoil. Het lijkt op een rolletje tape, maar het plakt niet. Heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMLwpfAA7crITL2Jmef8pWqXkXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5trc63ILw9vCMZ4Y7Gz8FxrC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
gebruiker001 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:19:
Ik wil mijn Vaillant arovair fancoil gaan gebruiken om condenserend te koelen. Klopt het dat deze dan geen elektrische aansluiting hoeft te krijgen op mijn Vaillant arotherm plus warmtepomp of op de binnenunit? Kortom alleen een 230v voedingskabel is genoeg voor de fancoil?

En onderstaande is meegeleverd met de fancoil. Het lijkt op een rolletje tape, maar het plakt niet. Heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet?[Afbeelding]
Ik heb 2 Arovair in bestelling :)
230 volt voeding is genoeg, en natuurlijk de afvoerslang van het condenswater.. zelf moet ik een pompje installeren, denk niet dat daarvoor de ruimte aanwezig is in de fancoil.

Het rolletje tape is om alle leidingen om te 'zwachtelen'
De koelleidingen van de wp isoleer je uiteraard met dampdichte isolatie, bijvoorbeeld die van Armaflex® : https://www.amazon.nl/Arm...1&pd_rd_i=B01E4BYT52&th=1
Sauermann heeft uitstekende condenswater pompen: https://sauermanngroup.co...removal-pumps/new-si-20-0

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 21:38
Ik heb nu 3 arovairs geinstalleerd en nog een 4e klaar liggen.

Qua verwarming en koeling doen ze het prima.

Qua regeling met de "thermostaat" valt het mij wel tegen. Op standje verwarmen gaan de fans pas draaien als de aanvoertemperatuur boven de 28c is. De het het paneeltje ingestelde temperatuur doet de arovair verder weinig mee, die blijft gewoon door draaien.

Op standje koelen draaien de fans altijd

Op standje automatisch en de aanvoer op 7c, denk je van, he ze stoppen, maar vervolgens blijven ze de volgende keer gewoon door waaien.

Ik heb nu een ESP8266 met relais op de externe aan/uit ingang en schakel de arovair op basis van een BT kamertempsensor compleet aan/uit.

Als je het iets dommer wil regelen kan je een bedrade kamerthermostaat installeren, die geschikt is voor verwarmen en koelen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace_be
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-05 21:11
Wegens wijziging van plannen heb ik een splinternieuw, nog in verparkking fancoil van innova te koop :
Gekocht bij shopclima.it
INNOVA FASI10O01II AirLeaf DC Inverter Fancoil for Horizontal/Vertical Recessed Installation with Left Connections - 2 Pipes SLI 1000

SKU: FASI10O01II

INNOVA L01044II Flush Formwork for AirLeaf RSI and SLI 1000 Fan Coils

SKU: L01044II

INNOVA LC1090II Flush-To-The-Wall Aesthetic Ceiling Panel for AirLeaf SLI 1000 Fan Coils

SKU: LC1090II

Gekocht, ook nieuw in verpakking bij idrocrimart.it :

Innova Gruppo Valvola 2 Vie Motorizzata con Detentore per Ventilconvettore AirLeaf - V20139II
Innova B10642II Ingresso Analogico 0-10 V Per Controllo Domotica Per Fancoil Airleaf

PM me maar bij interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
natural colour schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:22:
[...]

De koelleidingen van de wp isoleer je uiteraard met dampdichte isolatie, bijvoorbeeld die van Armaflex® : https://www.amazon.nl/Arm...1&pd_rd_i=B01E4BYT52&th=1
Ik blijf lastig vinden om te beoordelen wanneer het dampdicht geïsoleerd is. Ik heb 4 mm van de standaardisolatie van Uponor om de leidingen, maar ik sluit niet uit dat er af en toe een mini gaatje inzit. En onderstaande koppeling van de fancoil zelf is toch niet dampdicht te isoleren? Die zit zo strak in de behuizing van de fancoil dat je er niet nog eens isolatie omheen krijgt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXHjwMsvmSFnVNkO-gnCI6B7KGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRRiKopUbXzmcpLzHd2HEkjs.jpg?f=fotoalbum_large

• natural colour
gebruiker001 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Ik blijf lastig vinden om te beoordelen wanneer het dampdicht geïsoleerd is. Ik heb 4 mm van de standaardisolatie van Uponor om de leidingen, maar ik sluit niet uit dat er af en toe een mini gaatje inzit. En onderstaande koppeling van de fancoil zelf is toch niet dampdicht te isoleren? Die zit zo strak in de behuizing van de fancoil dat je er niet nog eens isolatie omheen krijgt.[Afbeelding]
Ik lees dat vaker: "moet er echt van die dure isolatie om de koelwater buizen heen? kan dat niet van schuimrubber ofzo?"
Antwoord ja de isolatie is duur(der) deze moet 'gesloten cellen' hebben, dampdicht dus.
alleen dan krijg je geen natte buizen of druppende buizen, en vooral géén isolatie die je kan uitknijpen van het water en vooral dat laatste zorgt voor veel verlies, isoleer ook de koppelingen.
Deze Armaflex gebruik ik nu: https://www.amazon.nl/Sco...ppx_yo2ov_dt_b_bia_item_i staat niet aangegeven in de ad maar op doos is wel een A-3 tje geplakt met alle Armaflex gegevens; de 22mm isolatie schuif je zó over een 25mm buis heen.
en deze rol tape is reuze makkelijk om gescheurde isolatie te repareren: https://www.amazon.nl/Ori...0&pd_rd_i=B015ODMM44&th=1

Bezuinig niet een paar tientjes op de isolatie, de fancoil units zijn duur evenals Uponor 25 en 32 mm buis en T koppelingen...(echt duur!)
Mijn 2 fancoils staan in bestelling maar alle koppeling gaan richting 200 euro! plus nog 2 drieweg kleppen...

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37
natural colour schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Bezuinig niet een paar tientjes op de isolatie, de fancoil units zijn duur evenals Uponor 25 en 32 mm buis en T koppelingen...(echt duur!)
Waarom zo'n grote diameter? Ik zie bij de specificaties van bijvoorbeeld innova airleafs zo'n 750 liter/h nodig voor de grootste unit maximale afgifte. Dat kan ook prima door 20mm.

(ik wil ook een fancoil en dacht dus aan 20mm meerlagenbuis, maar misschien mis ik iets)

[ Voor 9% gewijzigd door yuumai op 20-02-2025 22:30 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:26
Dat kan prima door 20mm binnendiameter.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@natural colour maar als ik het mij goed herinner dan gaat het niet passen om rondom deze koppeling nog isolatie aan te brengen. Tenzij je in de achterliggende wand een sparing of sleuf maakt. Ik ben toch benieuwd hoe anderen dit doen.

[ Voor 20% gewijzigd door gebruiker001 op 21-02-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
yuumai schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Waarom zo'n grote diameter? Ik zie bij de specificaties van bijvoorbeeld innova airleafs zo'n 750 liter/h nodig voor de grootste unit maximale afgifte. Dat kan ook prima door 20mm.

(ik wil ook een fancoil en dacht dus aan 20mm meerlagenbuis, maar misschien mis ik iets)
Ik had gisteren al snel gereageerd, maar wil dit toch nog even toelichten. Jij noemt een 20mm buis, het lijkt erop dat je dan een meerlagenbuis met 20mm buitendiameter bedoelt. Deze is effectief 15mm binnendiameter.

drukval per meter bij 750l/h, binnendiameter:
12mm 3572 Pa
15mm 1236 Pa
20mm 315 Pa
25mm 109 Pa
De diameter van de leiding aanpassen, opdat de drukverliezen [∆P] van de leidingen zich tussen 50 en 100 Pa/m zouden situeren.
Bovenstaande is voor nieuwbouw, je kunt ook met een hogere drukval uit. het kost je wel meer energie in de vorm van een hoger benodigd pompvermogen, en als je het te bont maakt is de weerstand hoger dan de opvoerhoogte en kom je niet aan je flow. Je krijgt dan ook problemen met pompgeluid.

Ik zou dus geen meerlagenbuis met 20mm buitendiameter gebruiken als je echt die 750l/h flow gaat gebruiken. Minimaal 20mm binnendiameter.

Dan nog even meenemen dat de drukval dubbel telt, want aanvoer- en retourleiding.
En, alle bovenstaande is natuurlijk afhankelijk van de leidinglengte!

Misschien moet ik hier eens een publieke excel sheet voor maken..
Het plaatje is compleet als je de totale weerstand van het afgiftesysteem berekent en naast de pompcurve zet.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 21-02-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 13:37

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zat net de specs door te lezen van de buisisolatie die ik vorig jaar heb toegepast voor de installatie van mijn warmtepomp en vloerverwarming, en die blijkt 100% dampdicht te zijn.

Dat is dus potentieel erg fijn voor actieve koeling met fancoils, maar gebruiken jullie de fancoils gewoon in een normaal CV circuit verder? Zo ja, hoe pak je dan aftappers, kogelkraan richting vvw, magneetvuilafscheider, expansievat en zaken in? Of denk ik te moeilijk?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
gebruiker001 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:22:
@natural colour maar als ik het mij goed herinner dan gaat het niet passen om rondom deze koppeling nog isolatie aan te brengen. Tenzij je in de achterliggende wand een sparing of sleuf maakt. Ik ben toch benieuwd hoe anderen dit doen.

[...]
Isolatie bedrijven wikkelen om de koppeling heen -of wat dan ook- een stuk plaat Armaflex die aan uiteinden en aan buisisolatie wordt geplakt.. de koppeling zelf wordt niet beplakt.
Dit Armaflex isoleren is echt een vak, op deze foto is het bij de meters niet netjes gemaakt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5NJMOxKPzZDN8Thd_as3E6o6BI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yJoGravw7s932jpDzWrkb6Or.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:37
P5ycho schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik had gisteren al snel gereageerd, maar wil dit toch nog even toelichten. Jij noemt een 20mm buis, het lijkt erop dat je dan een meerlagenbuis met 20mm buitendiameter bedoelt. Deze is effectief 15mm binnendiameter.
Ja inderdaad veel kleinere binnendiameter bij meerlagen.

Ik zat naar deze tabellen te kijken: Jojan265 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Eens minder pompvermogen kan omlaag maar bij 20 meter (van verdeler naar fancoil en terug) 20mm lijkt me het verschil klein terwijl de installatie een stuk eenvoudiger is (makkelijker door wat moeilijke hoeken wurmen).

Als er hiervoor rekentools zijn dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:07
yuumai schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:24:
[...]

Ja inderdaad veel kleinere binnendiameter bij meerlagen.

Ik zat naar deze tabellen te kijken: Jojan265 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Eens minder pompvermogen kan omlaag maar bij 20 meter (van verdeler naar fancoil en terug) 20mm lijkt me het verschil klein terwijl de installatie een stuk eenvoudiger is (makkelijker door wat moeilijke hoeken wurmen).

Als er hiervoor rekentools zijn dan houd ik me aanbevolen!
Voor circa 0,75m3/h heb je echt wel DN20 nodig. Dat is diameter nominaal, dus binnenmaat. Bij meerlagen buis is dat bijvoorbeeld 26x3mm buis.

Staat ook in de tabel die je refereert.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 16:55
@timovd Ik heb een Innova SLI400/2210W/2P gekocht met een voorgeïnstalleerde ESE645II modbus controller board. Ik kreeg hem echter niet aan de praat via modbus dus alsnog een EEB649II wand thermostaat (control panel) erbij gekocht.

Helaas krijg ik hem nog steeds niet aan de praat: op de printplaat zitten 2 ledjes, die zouden moeten branden c.q. knipperen? De display van de thermostaat gaat wel aan dus hij krijgt wel stroom (12v) via de 4 aderige kabel. A en B ook goed aangesloten, maar de fan bijvoorbeeld gaat ook niet aan, de klep wordt niet aangestuurd c.q. opengezet.

Dus weet jij (of iemand anders) hoe die controller board werkt? Het is toch gewoon 230v aansluiten en dat zou genoeg moeten zijn? Tevens de wandthermostaat via + en - en A en B? (en ja, ik heb ze ook omgedraaid, incl weerstand, etc: niets helpt).

Volgens de manual is het apparaat dan "switched off" als de LEDs uit zijn, maar hoe krijg ik hem aan dan?
(zie rode pijl)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDJQbV8_eTcZIYTT7pm5dbRZrnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cB0lU620EqBrTewG4FBlNSdP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:08

timovd

Voorsprong door techniek

@andrem krijgt de temperatuursensor wel >= 30°C?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
timovd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 06:36:
@andrem krijgt de temperatuursensor wel >= 30°C?
@timovd ja een keer met een fohn geprobeerd :) Ik moet hem inbouwen dus voor de tijd wil ik hem even testen. Heb H2 (water sensor) losgekoppeld, dan zou hij in ieder geval de fan aan moeten zetten of een error lampje branden, maar helemaal niets...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andrem
Aangezien ik het geheel niet aan de praat krijg, heb ik even kritisch naar het apparaat gekeken.
In principe moet de klep aangestuurd worden, zodat er warm (of koud bij koelen) water er doorheen stroomt.
En vervolgens de motor aanzetten om lucht er doorheen te blazen.

Dit is de motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v8ymdKMyu4lzkqGxoilr__6wzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JmvDayuQOc9OcJ2N6wAx1Mz.png?f=fotoalbum_large

Dit is een standaard airco motor schijnt het, en hiervoor is voor zo'n 25 euro een controller bord te bestellen:De klep kan eenvoudig aangestuurd worden vanuit een thermostaat (had ik eerder gezien).

Het geheel heb ik nu werkend met deze thermostaat van 30 euro:Deze stuurt de klep aan (230v) en stuurt 3 ventilatorsnelheden aan (ook 230v).
Dit werkt wel in 1x!

Jammer dat dit zoveel tijd heeft moeten kosten...
Ik had de spullen via https://installtek.nl/ besteld, ze waren echt wel welwillend maar Innova geeft geen garantie omdat een installateur het niet heeft aangesloten!
Dus ik heb 130 euro voor een ESE645II controller bord uitgegeven en 140 euro voor een EEB649II Innova thermostaat die ik nergens anders voor kan gebruiken :(

Tip dus voor iedereen die zelf een Innova fancoil wil bestellen en aansluiten: schaf alleen het kale apparaat aan en koop los de ventilator controller + thermostaat erbij! Dan ben je maar 60 euro kwijt ipv 270...
(en dan gelijk wifi en allerlei andere extra snufjes die Innova thermostaat niet heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@adrem instaltek is degene die je het spul heeft verkocht en dus degene die je garantie moet geven. Daar heeft de fabrikant onder het Nederlandse consumentenrecht niets mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
P5ycho schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:36:
Hoe heeft je installateur bepaald hoe groot de warmtepomp moet zijn? Is er een warmteverliesberekening gemaakt?
Inderdaad, 3 jaar terug was dit "verplicht"? Ik heb destijds zelf hier grofweg wat ingevuld:Daar kwam ik bij 140m2 oppervlakte van vrijstaande woning met nieuwe dakisolatie (14cm glaswol + 7cm PIR) en 5cm spouwisolatie (ja, is een oud huis...) en 5cm PIR op vloer (geen kruipruimte) en 40m2 dubbelglas oppervlakte op 14.1kW uit (bij -10).

Vervolgens een officiële berekening laten maken door https://ewoutmuntz.nl/ en die kwam (na alles exact ingemeten te hebben) op 13.2kW (dus redelijk dicht in de buurt :) ).

Dus dit zou ik zeker aanraden om te kijken hoe ver dit afwijkt van de huidige WP!

(ter info: ik heb een voorzetwand met 8cm PIR geplaatst dus minder kW nodig dan hierboven, ik kan nu met 22 graden water het beneden makkelijk warm houden (vloerverwarming), de Jaga Briza's hebben wel hogere temp nodig ivm minder oppervlakte, bij 30 graden water is dat goed te doen met de vrieskou van nu, de Jaga's controleren de aanvoertemp niet dus met lagere Ta bijv 25 graden ook goed te doen maar meer geblaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Met Ta 22 je huis warm? Das wel erg laag. Bij welke kamertemperatuur is dat? Bij 20 graden hou je een delta T van slechts 2 over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
ZonnigY schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:04:
Met Ta 22 je huis warm? Das wel erg laag. Bij welke kamertemperatuur is dat? Bij 20 graden hou je een delta T van slechts 2 over....
Ja, dat was niet met vrieskou buiten (wel in voorjaar), vloerverwarming (droogbouw, warp) stond dan continue aan, alleen in woonkamer was het dan warm (20+): het geeft het effect van 8cm PIR wandisolatie icm grote oppervlakte van vloerverwarming aan; boven kreeg ik het dan niet warm met de Jaga's, vandaar nu Ta van 30 graden + vloerverwarming zoneregeling (https://nl.aliexpress.com/item/1005006968917946.html)

Ik heb trouwens geprobeerd te kijken of je voor Arovair fancoil de werktemperatuur oid in kunt stellen (bij Innova kon je die lager dan 30 graden instellen via speciale setup/instellingen route) maar dat staat niet beschreven in de consumenten handleiding (misschien dat een installateur die wel kan inzien/aanpassen?)

[ Voor 8% gewijzigd door andrem op 06-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

andrem schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Ja, dat was niet met vrieskou buiten (wel in voorjaar), vloerverwarming (droogbouw, warp) stond dan continue aan, alleen in woonkamer was het dan warm (20+):
Die enge dunne slangetjes in die aluminium plaatjes?
het geeft het effect van 8cm PIR wandisolatie icm grote oppervlakte van vloerverwarming aan; boven kreeg ik het dan niet warm met de Jaga's, vandaar nu Ta van 30 graden + vloerverwarming zoneregeling (https://nl.aliexpress.com/item/1005006968917946.html)

Ik heb trouwens geprobeerd te kijken of je voor Arovair fancoil de werktemperatuur oid in kunt stellen (bij Innova kon je die lager dan 30 graden instellen via speciale setup/instellingen route) maar dat staat niet beschreven in de consumenten handleiding (misschien dat een installateur die wel kan inzien/aanpassen?)
Ben je zo tevreden dat je het de volgende keer weer zou toepassen? Of toch maar 16X2 pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
Seafarer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:47:
[...]
Die enge dunne slangetjes in die aluminium plaatjes?
[...]
Ja klopt, het is droogbouw dus voor mij een mooie uitkomst om zonder kruipruimte het bovenop PIR te kunnen leggen zodat je niet teveel omhoog gaat en het is makkelijk zelf te leggen.

Misschien eng maar het werkt super :)
Ben je zo tevreden dat je het de volgende keer weer zou toepassen? Of toch maar 16X2 pijp?
Warp zou ik ook zo weer doen, misschien nu kijken naar alternatieven omdat er nu veel meer mogelijkheden zijn dan 3 jaar geleden, maar dat was toen

Fancoils vind ik lastig, heb zelf Jaga Briza's boven, deze zijn best prijzig en je hebt geblaas.
Maar koelen in de zomer (incl condenswater afvoer) is toch wel erg fijn :)
Heb nu 1 Innova fancoil geprobeerd, het product is mooi maar qua electronica is het drama (en in totaal niet
veel goedkoper).

Arovair heb ik zelf niet, wel jammer dat je daar niet de werktemperatuur kunt aanpassen voor zover ik kan zien (Jaga Briza checkt daar niet op, bij Innova kun je het instellen: ten minste als de electronica het doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

andrem schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Ja klopt, het is droogbouw dus voor mij een mooie uitkomst om zonder kruipruimte het bovenop PIR te kunnen leggen zodat je niet teveel omhoog gaat en het is makkelijk zelf te leggen.

Misschien eng maar het werkt super :)
Dus je hebt onder die EPS (met warp groeven) eerst nog PIR platen liggen? Wat is dan je opbouw hoogte?
[...]

Warp zou ik ook zo weer doen, misschien nu kijken naar alternatieven omdat er nu veel meer mogelijkheden zijn dan 3 jaar geleden, maar dat was toen

Fancoils vind ik lastig, heb zelf Jaga Briza's boven, deze zijn best prijzig en je hebt geblaas.
Maar koelen in de zomer (incl condenswater afvoer) is toch wel erg fijn :)
Er is ook nog BRISE veel groter binnen werk minder geblaas.
Heb nu 1 Innova fancoil geprobeerd, het product is mooi maar qua electronica is het drama (en in totaal niet
veel goedkoper).

Arovair heb ik zelf niet, wel jammer dat je daar niet de werktemperatuur kunt aanpassen voor zover ik kan zien (Jaga Briza checkt daar niet op, bij Innova kun je het instellen: ten minste als de electronica het doet)
Ik heb zelf een regeling gemaakt. De uitblaas temperatuur mag niet boven de 31,5 graden komen. Regelaartje van Ali met PI instellingen en 0 tot 10 volt output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrem
Seafarer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:13:
Dus je hebt onder die EPS (met warp groeven) eerst nog PIR platen liggen? Wat is dan je opbouw hoogte?
5cm PIR + 1,5cm EPS + 0,5cm ondervloer + PVC = 7+ cm (zo uit mijn hoofd).

Met de verbouwing hebben we de binnendeuren meegenomen (oud huis, waren laag).
Enige wat beetje lastig is, is dat je bij voordeur en achterdeur 7cm hoger uitkomt mbt drempel, dus extra opstapje.
Ik heb zelf een regeling gemaakt. De uitblaas temperatuur mag niet boven de 31,5 graden komen. Regelaartje van Ali met PI instellingen en 0 tot 10 volt output.
Welke regelaar gebruik je hiervoor? (linkje?)
En stuur je hiermee een water(meng)klep aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

andrem schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:33:
[...]

5cm PIR + 1,5cm EPS + 0,5cm ondervloer + PVC = 7+ cm (zo uit mijn hoofd).

Met de verbouwing hebben we de binnendeuren meegenomen (oud huis, waren laag).
Enige wat beetje lastig is, is dat je bij voordeur en achterdeur 7cm hoger uitkomt mbt drempel, dus extra opstapje.

[...]

Welke regelaar gebruik je hiervoor? (linkje?)
En stuur je hiermee een water(meng)klep aan?
De regelaar is een "MyPin TA4 vsr" uitgang 0 -10 volt. Maar 5 jaar geleden stond heel ALi hier vol mee. En nu? Niet te vinden. Echt heel bijzonder. Ik kan je deze link aanbieden: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Hetzelfde maar andere naam.

Met een sonoff wordt de water temperatuur gemeten, komt deze boven de 25 graden dan gaat de fan aan op 10%. Als er meer warmte doorstroomt dan wordt de uitblaas lucht warmer (deze lucht wordt gemeten door deze regelaar) deze lucht mag dus niet boven de 31.5 graden komen. (regelaar staat ingesteld om te koelen) de fan sneheid gaat harder als de lucht warmer wordt. Ik tracht dus maximale warmte eruit te trekken.

Geen waterklep aanwezig. Installatie cv ketel. Kamerthermostaat is de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 23:24
andrem schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:48:
Aangezien ik het geheel niet aan de praat krijg, heb ik even kritisch naar het apparaat gekeken.
In principe moet de klep aangestuurd worden, zodat er warm (of koud bij koelen) water er doorheen stroomt.
En vervolgens de motor aanzetten om lucht er doorheen te blazen.

Dit is de motor:
[Afbeelding]

Dit is een standaard airco motor schijnt het, en hiervoor is voor zo'n 25 euro een controller bord te bestellen:De klep kan eenvoudig aangestuurd worden vanuit een thermostaat (had ik eerder gezien).

Het geheel heb ik nu werkend met deze thermostaat van 30 euro:Deze stuurt de klep aan (230v) en stuurt 3 ventilatorsnelheden aan (ook 230v).
Dit werkt wel in 1x!

Ik had de spullen via https://installtek.nl/ besteld, ze waren echt wel welwillend maar Innova geeft geen garantie omdat een installateur het niet heeft aangesloten!
Dus ik heb 130 euro voor een ESE645II controller bord uitgegeven en 140 euro voor een EEB649II Innova thermostaat die ik nergens anders voor kan gebruiken :(

Tip dus voor iedereen die zelf een Innova fancoil wil bestellen en aansluiten: schaf alleen het kale apparaat aan en koop los de ventilator controller + thermostaat erbij! Dan ben je maar 60 euro kwijt ipv 270...
(en dan gelijk wifi en allerlei andere extra snufjes die Innova thermostaat niet heeft)
Bedankt voor je post.

Momenteel speel ik met de volgende gedachte;
2* innova sl800/1000
2* motor controller board
2* klep (heeft iemand foto's van de klep???) is dit niet gewoon een 230vac Thermo-Motor zoals op een vloerverwarmingsverdeler gemonteerd kan worden?
1* wifi controller

Die wifi controller; heb je voor de 2 of 4 pipe gekozen? Ik wil er zowel mee verwarmen als koelen maar de innova's zullen 2 pipe zijn.

Dank!

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
4 pipe betekent dat je een apart koelcircuit hebt naast het verwarmcircuit, dat zie je in een woonhuis nooit. Is meer iets voor hotels.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 08-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Dat is me duidelijk, mijn vraag richt zich dan ook op de 2? pipe wifi controller welke @andrem heeft gekozen.

Ik plan 2-pipe fancoils waarmee ik in de zomer ook wil koelen, ondersteund deze thermostaat ook een koelfunctie? Of is het kopen van een 4-pipe controller en deze ombouwen (koel en verwarm klep op de controller parallel schakelen) een betere optie.

Dat een 4-pipe systeem in residentiële bouw nauwelijks voorkomt is mij bekend en is ook niet wat ik plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb alles zo goed mogelijk dampdicht geïsoleerd richting de fancoil, maar ik vraag mij toch af of dit wel echt zo belangrijk is. In de fancoil zelf zie ik namelijk dat de isolatie ook niet dampdicht is rondom de messing koppeling, zien linker pijl. Daar kan ik zelf echt niet bijkomen zonder de fancoil helemaal uit elkaar te halen.

En alle leidingen rechts zijn helemaal niet geïsoleerd.

En als ik zomers de kraan open dan stroomt er ook water van 10-15 graden door de waterleidingen. Dan zie je wel eens een beetje condens op een leiding maar plasjes water ben ik nog niet tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oLbMlhkASavrW9SMogT2k-FOGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIj6IV9MirFGa7ivstNEeviU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-05 16:16

Jerra

Beunhaas in wording

Alles op de foto hangt toch ook boven de condensplaat? Dus maakt het uit of het daar condenseert?

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:07
Jerra schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:57:
Alles op de foto hangt toch ook boven de condensplaat? Dus maakt het uit of het daar condenseert?
Ik denk dat hij doelt op dampdicht isoleren om schadelijke gevolgendoor spanningcorrosie te beperken.

@gebruiker001 rechts is allemaal gesoldeerd koper en geen messing. Maar een messing koppeling waar een beetje kracht op staat is inderdaad een risico.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
BjornHero schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:13:
[...]
2* klep (heeft iemand foto's van de klep???) is dit niet gewoon een 230vac Thermo-Motor zoals op een vloerverwarmingsverdeler gemonteerd kan worden?
[...]
Ja is zo'n normale 230v motor, deze zit er standaard op (ten minste, ik had de aansluitset erbij gekocht, voorgemonteerd door Innova)
Die wifi controller; heb je voor de 2 of 4 pipe gekozen? Ik wil er zowel mee verwarmen als koelen maar de innova's zullen 2 pipe zijn.
Ik heb een 2 pipe innova dus de 2 pipe wifi thermostaat.

Note: als je 2x de Aliexpress controller board wilt gebruiken moet je ook 2x de wifi thermostaat kopen, je stuurt namelijk per thermostaat de klep + motor aan.
En ja, deze thermostaat is bedoeld voor fancoils dus je hebt ook de zomerstand erop zitten om te koelen :).
Ik heb ook alles 2 pipes en gebruik het ook (juist!) om te koelen 's zomers!

[ Voor 14% gewijzigd door andrem op 10-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
gebruiker001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:33:
Ik heb alles zo goed mogelijk dampdicht geïsoleerd richting de fancoil, maar ik vraag mij toch af of dit wel echt zo belangrijk is. In de fancoil zelf zie ik namelijk dat de isolatie ook niet dampdicht is rondom de messing koppeling, zien linker pijl. Daar kan ik zelf echt niet bijkomen zonder de fancoil helemaal uit elkaar te halen.

En alle leidingen rechts zijn helemaal niet geïsoleerd.

En als ik zomers de kraan open dan stroomt er ook water van 10-15 graden door de waterleidingen. Dan zie je wel eens een beetje condens op een leiding maar plasjes water ben ik nog niet tegengekomen.

[Afbeelding]
In de fancoil zit een grote opvangbak voor condens water, op die bak zit een slang aansluiting die je op het riool aansluit of -als dat kan- breng je de slang door de buitenmuur naar buiten waar het dus naar beneden druppelt, als beide niet rechtstreeks mogelijk is moet je een condenswater- pompje monteren.. die van Sauermann zijn er speciaal voor, die pompt het water omhoog en/ of verder naar de dichtstbijzijnde riool aansluiting (of naar het platdak)

Koelen doe je wel met lage(re) water temperaturen, denk aan 8-10 graden, anders gaat het koelen wel heel erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-05 01:26
Mogelijk dat mensen die dit topic lezen hier ook in geintresseerd zijn, maar ik en een vriend zijn even bezig geweest met het berekenen van de benodigde isolatie dikte. De reden hiervoor is dat met mijn betonnen vloer het verschil tussen 6 en 10mm isolatie betekent tussen met de boorhamer kunnen werken of nat diamantboren, met alle waterschade vandien.

Wat aanvankelijk een typische tentamenvraag warmte en stofoverdracht leek. Was uiteindelijk toch nog 2 avonden stoeien en redelijk wat chatgpt. Echter hierbij link en python script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
import numpy as np
from scipy.optimize import newton

# Inputs (with placeholder for emissivity)
pipe_length = 10 # m
d_inner = 20e-3 # m (inner diameter)
t_pipe = 3e-3 # m (pipe thickness)
t_ins = 6e-3 # m (insulation thickness)
k_pipe = 0.43 # W/(m·K)
k_ins = 0.036 # W/(m·K)
h_in = 1000 # W/(m²·K) Assumed inner convection. Should be negligible due to constant flow and water
h_out = 10 # W/(m²·K) Assumed outer convection
T_coolant = 7 # °C
T_ambient = 27 # °C
epsilon = 0.93 # Assumed emmissitivy
sigma = 5.67e-8 # W/(m²·K⁴)

# Geometry
r_inner = d_inner / 2
r_pipe = r_inner + t_pipe
r_ins = r_pipe + t_ins
A_inner = 2 * np.pi * r_inner # Per unit length
A_outer = 2 * np.pi * r_ins # Per unit length

# Thermal resistances (per unit length)
R_conv_in = 1 / (h_in * A_inner)
R_cond_pipe = np.log(r_pipe / r_inner) / (2 * np.pi * k_pipe)
R_cond_ins = np.log(r_ins / r_pipe) / (2 * np.pi * k_ins)
R_total_cond_conv = R_cond_pipe + R_cond_ins + R_conv_in

# Heat balance equation for outer surface
def heat_balance(T_outer):
    Q_cond_conv = (T_coolant - T_outer) / R_total_cond_conv
    Q_conv = h_out * A_outer * (T_outer - T_ambient)
    Q_rad = epsilon * sigma * A_outer * ((T_outer + 273.15)*4 - (T_ambient + 273.15)*4)
    return Q_cond_conv - (Q_conv + Q_rad)

# Solve for T_outer (in °C)
T_outer_guess = (T_coolant + T_ambient) / 2 # Initial guess
T_outer_solution = newton(heat_balance, T_outer_guess)

print('''DISCLAIMER: This script was developed by 2 tweakers interested in condensation on insulated PE-X pipes for in-house cooling.
Please only use this if you know what the numbers mean and you know what you are doing.
The writers can and will not take any responsibility for any damages caused by (mis-)use and/or assumptions made based on this''')

print(f"Outer Surface Temperature: {T_outer_solution:.2f} °C")

Q_cond_conv = (T_coolant - T_outer_solution) / R_total_cond_conv
print(f"Heat transfer per m: {Q_cond_conv:.2f} W")
Q_cond_conv_total = Q_cond_conv * pipe_length
print(f"Total heat transfer : {Q_cond_conv_total:.2f} W")

Mocht iemand hier missers in spotten zeg het vooral! Ik hoop het makkelijker te maken voor andere om de isolatie door te rekenen, maar ik zou het vervelend vinden om foute informatie te verspreiden.

Het lijkt er namelijk vooral op dat, iig by de henco 25-ISO4-26-RO die in het voorbeeld gebruikt is 6mm afdoende isolatie is om boven het dauwpunt te blijven. een dauwpunt van 20.63 komt overeen met een temperatuur en luchtvcohtigheid van 27 graden en 68% iets wat in nederland niet gauw voor zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
bazzzzzz schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:31:

Even een update: via whatsapp heeft indrocrimart de procedure voor de osmo bevestigd(dit wijkt dus iets af van wat de innova app zegt):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Connect the power supply
Download Butler app for IOS and “Innova by Solution Tech” app for Android
Create the house
Put fancoil in pairing mode: Press and hold power button for 10 seconds, with + and - move to Up, press power button again (“ru” should appear)
Connect the smartphone to the same wi-fi network as the fancoil
Add device by selecting the fancoil to associate by calling it “ab” without creating the room
In the app, enter the wi-fi pass and confirm
Wait for the connection between the fancoil and the app for a few minutes

Met mijn oneplus10 maakte dit geen verschil. Inmiddels met mijn oneplus 13 kon ik in 1x verbinden. Kortom niet echt een bevredigende oplossing maar het werkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:07

ErikVers

e-Duurzaam

dunklefaser schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:07:
@Wolly Interessante vraag, maar volgens mij niet echt een probleem.

Gebooste convectoren werken ook prima samen met vloerverwarming en de WAR van een warmtepomp
tenminste in mij cv-installatie.
Als het in een ruimte (door de zon op zuid) met de gebooste convectoren te warm wordt
gaat het toerental automatisch omlaag en de warmteafgifte (en de deltaT) neemt af maar wordt niet nul.

De rest van de convectoren/radiatoren in huis (en de vloerverwarming) zorgt nog steeds
voor een "normale" deltaT bij de wp. En desnoods moduleert de wp terug (indien nog mogelijk).
Als je voor de ruimte waar deze fancoil hangt altijd warmtevraag hrbt kun je inderdaad zonder motor of klep werken. Mocht de ventilator wel afschakelen dan zou ik ook een klep luiten sluiten anders heb je doordat er vrijwel geen afgifte is ook een deltaT richting 0, ook wel kortsluiting genoemd. Dat kost je rendement en is echt de kosten van die klep waard, dat is zo terugverdient. (Of je moet er altijd warmtevraag hebben dan is een klep niet nodig.)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:15
Ik ben een woning aan het renoveren en er komt en warmtepomp (+/- 10kw). De begane grond krijgt vloerverwarming, maar op de eerste verdieping en zolder weet ik het nog niet. Als ik het goed lees hier is voor goed koelen eigenlijk alleen een airco of fancoils een optie, ik heb al een beetje gekeken wat er is (e.g. de airleafs). wat vragen daarover:

1. Door de geringen water inhoud neem ik aan dat ik een buffervat nodig heb omdat in de zomer alleen de fancoils meedoen in het systeem?
2. Ik vind de vermogens voor verwarmen erg hoog bij de airleafs vergeleken met een strada hybrid, bij een zelfde aanvoertemperatuur. Het koelen kan ik begrijpen maar hoe komt dat bij het verwarmen?
3. Is het geluid van de fancoil ventilatoren vergelijkbaar met de strada hybrids?

[ Voor 5% gewijzigd door jorritsmit op 24-03-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
jorritsmit schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:05:
Ik ben een woning aan het renoveren en er komt en warmtepomp (+/- 10kw). De begane grond krijgt vloerverwarming, maar op de eerste verdieping en zolder weet ik het nog niet. Als ik het goed lees hier is voor goed koelen eigenlijk alleen een airco of fancoils een optie, ik heb al een beetje gekeken wat er is (e.g. de airleafs). wat vragen daarover:

1. Door de geringen water inhoud neem ik aan dat ik een buffervat nodig heb omdat in de zomer alleen de fancoils meedoen in het systeem?
2. Ik vind de vermogens voor verwarmen erg hoog bij de airleafs vergeleken met een strada hybrid, bij een zelfde aanvoertemperatuur. Het koelen kan ik begrijpen maar hoe komt dat bij het verwarmen?
3. Is het geluid van de fancoil ventilatoren vergelijkbaar met de strada hybrids?
1.
Voor de correcte werking van een warmtepomp is de flow van belang.

Het vrij beschikbare watervolume is pas van belang bij een Defrost cyclus waarbij warmte wordt onttrokken aan het vrij beschikbare watervolume.

Indien je gedurende de verwarmings periode voldoende volume hebt is dat afdoende. Bij een 10 kw warmtepomp kan flow een uitdaging worden (afhankelijk van merk type warmtepomp, aantal fancoils en leidingwerk)

2.
De airleafs hebben een grotere wisselaar (oppervlakte convector) en een efficiëntere/effectievere ventilator. (Drukt .eer lucht erdoorheen)

3. Geen idee, ik ken de Strada hybrids niet...
Geluid is (zeer) sterk afhankelijk van de fan-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:56
andrem schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:48:

wat doe je dan met de klep? heb je er zelf een klep bij besteld die door de thermostaat wordt opengeschakeld? want ik probeer een boodschappenlijst te maken maar volgens mij ben ik er nog niet als ik 1x een fancoil bestel plus die motorcontroller en die thermostaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
@jorritsmit waarom zou je de vloerverwarming niet een beetje mee laten koelen. Ik draai de vloerverwarming voor de huiskamer iets dicht en de badkamer helemaal. Het resultaat is een lekker koele vloer en voldoende afgifte voor de warmtepomp.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
BjornHero schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:33:
[...]

1.
Voor de correcte werking van een warmtepomp is de flow van belang.

Het vrij beschikbare watervolume is pas van belang bij een Defrost cyclus waarbij warmte wordt onttrokken aan het vrij beschikbare watervolume.

Indien je gedurende de verwarmings periode voldoende volume hebt is dat afdoende. Bij een 10 kw warmtepomp kan flow een uitdaging worden (afhankelijk van merk type warmtepomp, aantal fancoils en leidingwerk)

2.
De airleafs hebben een grotere wisselaar (oppervlakte convector) en een efficiëntere/effectievere ventilator. (Drukt .eer lucht erdoorheen)

3. Geen idee, ik ken de Strada hybrids niet...
Geluid is (zeer) sterk afhankelijk van de fan-instellingen.
Thanks voor je reactie. Voor de flow heb ik de volgende getallen:

1. De warmtepomp heeft een flow bereik van 7.2 tot 28.7 l/min
2. De airleafs hebben een debiet van 752 l/uur

Er komen 5 airleafs. Dat is dus een debiet aan de afgifte kant van ~3750 l/uur en de warmtepomp kan maximaal 28.7x60=1722l/uur leveren. dat is dan een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
maarten_NL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:40:
@jorritsmit waarom zou je de vloerverwarming niet een beetje mee laten koelen. Ik draai de vloerverwarming voor de huiskamer iets dicht en de badkamer helemaal. Het resultaat is een lekker koele vloer en voldoende afgifte voor de warmtepomp.
Omdat ik dan het water moet mengen in geen condens op de voet te krijgen dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
jorritsmit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Thanks voor je reactie. Voor de flow heb ik de volgende getallen:

1. De warmtepomp heeft een flow bereik van 7.2 tot 28.7 l/min
2. De airleafs hebben een debiet van 752 l/uur

Er komen 5 airleafs. Dat is dus een debiet aan de afgifte kant van ~3750 l/uur en de warmtepomp kan maximaal 28.7x60=1722l/uur leveren. dat is dan een probleem?
Leuk, maar die getallen heb je weinig aan.
Je geeft het modulatiebereik van de waterpomp en de nominale flow van je fancoils.

-Wat is het minimaal benodigde debiet van de warmtepomp om geen storingen te geven?
-Wat is de (vrij beschikbare) opvoerhoogte van je pomp.
-Wat is het drukverlies van je leidingwerk incl. fancoils bij dit minimaal benodigde debiet.

Voldoet je pomp,leidingwerk en fancoils qua drukverlies om de benodigde flow te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
jorritsmit schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:56:
[...]

Omdat ik dan het water moet mengen in geen condens op de voet te krijgen dacht ik?
Voordat je condens krijgt moet de oppervlakte van de vloer onder het dauwpunt komen. Als de warmtepomp 2-3u voor koel bedrijf draait en je vloerverwarming leidingen liggen voldoende diep dan gebeurt dat niet zomaar en in de tussentijd houd je de huiskamer net wat koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
maarten_NL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:52:
[...]
Voordat je condens krijgt moet de oppervlakte van de vloer onder het dauwpunt komen. Als de warmtepomp 2-3u voor koel bedrijf draait en je vloerverwarming leidingen liggen voldoende diep dan gebeurt dat niet zomaar en in de tussentijd houd je de huiskamer net wat koeler.
Klopt, kan ik zeker aanraden voor de zomer!

Ik zou zelf wel kiezen om gelijk een mengkraan oid te plaatsen, dat gaat makkelijker dan "gedoe" met de hoeveelheid volume oid, want de watertemperatuur is wel laag (bijv 10 graden) en dan krijg je condens op je verdeler als je die niet isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
Een menggroep kan interessant zijn, maar dat betekent ook een extra pomp, dus bij elkaar ben je dan genoeg geld kwijt.
Ik ben tevreden met de vloerkoeling op de begane grond en met dezelfde temperatuur koelen (extra grote) fancoils boven. Om extra te kunnen koelen, wil ik nog een klep om de vloerverwarming dicht te kunnen zetten, dan kan ik boven onder het dauwpunt koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
BjornHero schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Leuk, maar die getallen heb je weinig aan.
Je geeft het modulatiebereik van de waterpomp en de nominale flow van je fancoils.

-Wat is het minimaal benodigde debiet van de warmtepomp om geen storingen te geven?
-Wat is de (vrij beschikbare) opvoerhoogte van je pomp.
-Wat is het drukverlies van je leidingwerk incl. fancoils bij dit minimaal benodigde debiet.

Voldoet je pomp,leidingwerk en fancoils qua drukverlies om de benodigde flow te halen?
Bedankt voor het me leiden in de juiste richting. ben er wat verder ingedoken en kom er eigenlijk op uit dat ik of de fancoils met een lagere flow (en dus drukval) moet bedienen, of ik een pomp bij zou moeten zetten. Wat zou je dan aanraden in dit geval.

Even voor de getallen die ik heb gebruikt:
- mijn vloerverwarming heeft een flow van ongeveer 6 L/min en een drukval van 9Kpa
- Ik wil 3x een SLI200 en 2x een SLI600 neerzetten. Die komen in totaal op een drukval van zo'n 68Kpa en een flow van 26L/min (ik naam aan even alles parallel te zetten)
- De pijpen daar naar toe hebben dan nog een drukval van zo'n 33 Kpa

Het totaal komt dan op 110Kpa en een flow van 32Lmin.
Zoals je hieronder kunt zien ligt dat volledig buiten wat mijn warmtepomp kan leveren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf19uu4aCTUfu8gBQ5Yof1e9N-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NO5V2dXuO29B1jTdQFZMTyL4.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan naar de datasheets van de airleafs kijk, voldoet de pomp in mijn binnenunit wel als ik een flow van 1.6 L/min per SLI200 (4Kpa drukval) en een flow van 4 L/min per SLI600 (6.5Kpa drukval), maar de vraag is dus of dat wenselijk is. Dit voldoet overigens wel ruim aan mijn minimale flow vereiste (zelfs zonder vloerverwarming) want die is 5L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
In dit geval kun je beter naar wat grotere fancoils als het kan, anders heb je weer kans op te weinig afgifte (ookal zou je genoeg flow hebben, want je wp moet genoeg te koelen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-05 19:55
andrem schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:51:
@timovd Ik heb een Innova SLI400/2210W/2P gekocht met een voorgeïnstalleerde ESE645II modbus controller board. Ik kreeg hem echter niet aan de praat via modbus dus alsnog een EEB649II wand thermostaat (control panel) erbij gekocht.

Helaas krijg ik hem nog steeds niet aan de praat: op de printplaat zitten 2 ledjes, die zouden moeten branden c.q. knipperen? De display van de thermostaat gaat wel aan dus hij krijgt wel stroom (12v) via de 4 aderige kabel. A en B ook goed aangesloten, maar de fan bijvoorbeeld gaat ook niet aan, de klep wordt niet aangestuurd c.q. opengezet.

Dus weet jij (of iemand anders) hoe die controller board werkt? Het is toch gewoon 230v aansluiten en dat zou genoeg moeten zijn? Tevens de wandthermostaat via + en - en A en B? (en ja, ik heb ze ook omgedraaid, incl weerstand, etc: niets helpt).

Volgens de manual is het apparaat dan "switched off" als de LEDs uit zijn, maar hoe krijg ik hem aan dan?
(zie rode pijl)

[Afbeelding]
Heb je hier ooit verder gehoor gekregen?
Ik krijg Modbus ook niet werkende op de ECA644II.
Heeft iemand dit wel al aan de praat gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danail.valkov
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 08:28
Hallo, help alstublieft.
Op dit Innova Airleaf SL 1000-bord probeer ik te communiceren met Modbus, maar geen succes. Kan iemand bevestigen of er Modbus-communicatie is en waar ik officiële documentatie kan vinden. Via het controlepaneel in de AD-instelling heb ik een adres ingesteld.
Geef me, indien mogelijk, ideeën over wat ik kan proberen. Waarom als ik het nummer van het bord op de officiële site van Innova schrijf, komt er niets uit.
Mijn excuses als er fouten zijn, ik ben een vertaler. Bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nLXbuook64__eRpZDQXNo-9gxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6jNiYCEy4UhdK8VbBolbOZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hoyZsw4fzRcbPwXqvlwgJBzg7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtjnjvXDqT0UY60Pldtj9n3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lacMxzAf1xe9AkDhOuYss0fIF4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJEhWHqr1MJa0P5OJc16zY56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZdTqjMl2_QtS3e15dlsUYbn12U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqdC20QHu0YMnZKWu3ikTa3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Waarschijnlijk heb je de kabels verkeerd aangesloten. Als eerste moet er een kabel op de -. Daarnaast kan het zijn dat je A en B moet omwisselen.
Meer informatie staat in dit document: https://www.innovaenergie..._modbus_rtu_rev_01_en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danail.valkov
Wat bedoel je met kabel naar (-)? Zijn + en - 12V niet alleen bedoeld voor de voeding van de wandbedieningseenheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een modbus signaal is een A, B en Vref/-/ground signaal. 3 draden in totaal dus. Stroom die heen loopt, wil ook graag weer terug. Daar is Vref voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danail.valkov
Is dit niet het aansluitschema? Hierin staat de standaard dat je alleen A en B mag gebruiken, voor zover ik kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWdGA5jAAzrUWTb-cEiRej-GPrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SRf0i2zUxitccvTDJdH7Rng.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is inderdaad het aansluitschema, maar ik ben het niet eens met het schema.

Edit: probeer je een thermostaat aan te sluiten, of op een andere manier met modbus te communiceren?

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 08-04-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danail.valkov
Via een externe controller die Modbus-communicatie ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ground aansluiten en zorgen voor terminatie met een 120 Ohm weerstandwaar nodig. De opstelling zo simpel mogelijk houden, dus maar 2 devices op de bus. Testen, en bij succes uitbreiden naar meer devices.
Edit: twisted pair gebruiken is ook verstandig, als je dat al niet doet.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 08-04-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
Zijn er van de airleafs grafieken die het vermogen tegen de flow uitzetten? Want ik neem aan dat het vermogen niet hetzelfde blijft bij alle flows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritsmit
JuutieZ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:49:
In dit geval kun je beter naar wat grotere fancoils als het kan, anders heb je weer kans op te weinig afgifte (ookal zou je genoeg flow hebben, want je wp moet genoeg te koelen hebben)
En kan je dit uitleggen? Want de grotere fancoils hebben toch nog meer flow nodig en drukval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
De specificaties van een fancoil benoemen de flow en drukval voor een bepaalde afgifte (kw), maar ze kunnen altijd met minder flow werken.
Je wilt grote fancoils om met een kleiner verschil tussen het watertemperatuur en de omgevingstemperatuur wel genoeg afgifte te hebben. Hoe groter de fancoil, hoe meer de afgifte. Met een klein verschil zal je warmtepomp efficiënter draaien. (Beter op 35 ipv 45 graden bijvoorbeeld) Ook kun je de ventilatoren in de fancoil zachter laten draaien, dus wordt het geluidsoverlast minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Laatst online: 11:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
jorritsmit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:28:
Zijn er van de airleafs grafieken die het vermogen tegen de flow uitzetten? Want ik neem aan dat het vermogen niet hetzelfde blijft bij alle flows
De afgifte is recht evenredig met de flow (omdat je je systeem inregelt voor een delta van 5 graden).
De drukval is kwadratisch evenredig met de flow (dus 2x flow is 4x drukval; op papier, maar houd wat marge aan)
Bedenk hier ook bij: water zoekt de weg van de minste weerstand. Dus je zult de flow naar alle dichtstbijzijnde fancoils moeten knijpen (hogere drukval), zodat het water ook naar de verdere fancoils gaat.
Meer informatie is te vinden op warmtepomp-tips.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Hallo mijn airleaf doet niks meer.
De thermostaat gaat. Maar de airleaf gaat zowel op manueel als automatisch niet.

Wat kan ik doen of uitmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
CR1992 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:26:
Hallo mijn airleaf doet niks meer.
De thermostaat gaat. Maar de airleaf gaat zowel op manueel als automatisch niet.

Wat kan ik doen of uitmeten?
Wat is de temperatuur van het CV water?
Onder de 30 graden doet de Airleaf niets.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Op handmatig werkt deze wel onder 30.
Hij heeft meer als 2 jaar gewerkt en water is boven de 30.

Maar gaat bij mij ook niet meer op handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Volledige stroom uitgezet van de airleaf en het was opgelost. Raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Aangezien hier de fans, en dus kenners (;)) zitten, gooi ik het maar gewoon in de groep. Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb last van informatie-overload, dus het lukt met niet om het zelf af te leiden.

Wat ik in een (nieuw te bouwen) woningen zou willen is:

Op begane grond en 2 verdiepingen volledig vloerverwarming. Die op de verdiepingen dan vooral om in de zomer vloerkoeling te kunnen toepassen, maar in de winter misschien een soort basistemperatuur te kunnen bereiken op echt koude dagen. Boven zijn echter vooral slaapkamers en daar wil ik niet volle bak verwarmen: 19 graden max zou gewenst zijn. Dus ik zal daar dan moeten knijpen.

Ik zou boven echter wel een optie willen hebben om in de extremen te kunnen bijverwarmen (werkkamer, kinderkamers) of te kunnen koelen en vooral ontvochtigen (alle kamers wel). Daarvoor zou ik dan fancoils willen toepassen (condenserend). Liever geen airco's, want ik vind de buitenunit van de warmtepomp al lelijk genoeg :)

Waar ik niet uitkom: kun je de fancoils (condenserend) gebruiken in combinatie met vloerkoeling? Dit betreft 2 verschillende temperaturen (ca. 7 graden vs ca. 18 graden), dus werkt dat wel?

En de tweede vraag: ik lees dat fancoils nogal 'belastend' zijn voor de warmtepomp. Stel ik zou 5 fancoils plaatsen (relatief beperkte units voor kamers van maximaal 15 m2) en in een extreem geval zouden die alle 5 tegelijk gebruikt worden, wat is dan de 'belasting' voor de warmtepomp? Is hier gewoon op te 'ontwerpen' of is dit eigenlijk te veel gevraagd? Ik kan me voorstellen dat een warmtepomp die in 95% van de tijd een oververmogen heeft (als de fancoils niet gebruikt worden) misschien ook niet wenselijk is.

Zie ik daarnaast nog dingen over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
Je kan niet condenserend gaat koelen met je vloer, dan krijg je een zwembad. Als je condenserend gaat koelen moet je de vloer afsluiten. Overigens vraag ik mij af of vloerkoeling in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning niet al voldoende zou zijn.

Het bijverwarmen snap ik om die reden eigenlijk nog minder: normale vloerverwarming (die dus als hoofdverwarming bedoeld is) behoeft in principe geen "bijverwarming". Lokaal het comfort verhogen kan met een infraroodpaneel, wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is dan x fancoils met al het installatie -en aansluitwerk.

Verder: een fancoil is (in essentie) een radiator met een ventilator. Daarmee kan je meer warmte afgeven dan met een normale radiator, óf een gelijkwaardige hoeveelheid warmte afgeven met een lagere watertemperatuur. Dus wat is "extra belasting"? Uiteindelijk is je huis warm en dan is de belasting klaar. Of het "te veel" is voor je specifieke warmtepomp (wat is te veel?) is een kwestie van: hoe zwaar is de pomp versus hoeveel afgifte heb je. Opnieuw: een nieuwbouwwoning heeft niet gek veel nodig over het algemeen.

Ik zou vooral proberen het niet te moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mijgmae schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:58:
Je kan niet condenserend gaat koelen met je vloer, dan krijg je een zwembad. Als je condenserend gaat koelen moet je de vloer afsluiten. Overigens vraag ik mij af of vloerkoeling in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning niet al voldoende zou zijn.

Het bijverwarmen snap ik om die reden eigenlijk nog minder: normale vloerverwarming (die dus als hoofdverwarming bedoeld is) behoeft in principe geen "bijverwarming". Lokaal het comfort verhogen kan met een infraroodpaneel, wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is dan x fancoils met al het installatie -en aansluitwerk.

Verder: een fancoil is (in essentie) een radiator met een ventilator. Daarmee kan je meer warmte afgeven dan met een normale radiator, óf een gelijkwaardige hoeveelheid warmte afgeven met een lagere watertemperatuur. Dus wat is "extra belasting"? Uiteindelijk is je huis warm en dan is de belasting klaar. Of het "te veel" is voor je specifieke warmtepomp (wat is te veel?) is een kwestie van: hoe zwaar is de pomp versus hoeveel afgifte heb je. Opnieuw: een nieuwbouwwoning heeft niet gek veel nodig over het algemeen.

Ik zou vooral proberen het niet te moeilijk te maken.
Als je de vloerverwarming overal vol aan zou zetten, denk ik ook niet dat je nog aanvullend hoeft te verwarmen. Ik zou de vvw op de verdiepingen echter vrijwel uitsluitend voor vloerkoeling in de zomer willen gebruiken. Op de verdiepingen zijn veelal slaapkamers en daar wil ik juist een niet te hoge temperatuur, in de winter zal ik de vvw dus niet tot minimaal willen inzetten. Maar op een werkkamer en bijvoorbeeld de kinderkamers is dan soms wat bijverwarming gewenst.

Als ik ervaringsverhalen lees van nieuwbouwwoningen, dan is vloerkoeling op zichzelf niet voldoende om het in de zomer echt koel te krijgen. Wat bijkoelen én ontvochtigen is dan nog steeds nodig.

Maarja, airco's wil ik eigenlijk niet. En als ik het goed begrijp moet je kiezen tussen óf condenserend koelen met fancoils óf vloerkoeling en ik heb ook geen zin om dan steeds aan allemaal knoppen te moeten draaien.

Misschien dan toch fancoils, maar níet condenserend? Eventueel met een ontvochtiger op de WTW ofzo (bestaat dat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
In mijn eigen woning (rijtjeshuis eind jaren 70) heb ik een airco op zolder (open trapgat) en 4 fancoils in de rest van het huis (sinds dit jaar); het idee is om niet-condenserend te koelen, behalve op zolder. Condenserend red ik niet met al het oude (soms verborgen) leidingwerk. Eind deze zomer kan ik terugrapporteren hoe dit werkt :-)

Luchtvochtigheid is hierbij ontzettend belangrijk. Kijk maar eens naar deze tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efPS04gG4TRLBFUhdFWkV2DW29g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DB5EtLVcj7YUO8JA9yhnwa3l.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het binnen 26 graden zijn en de luchtvochtigheid 70%, dan is het dauwpunt al 20 graden. Dan kan het water in je leiding dus gewoonweg niet kouder zijn dat dat voordat je condens krijgt. Bij niet-condenserend koelen is het beheersen van luchtvochtigheid op alle plekken in je huis dus van belang.

Als vloerkoeling echt niet je ding is en je bent bereid om een aardige investering te doen, dan is condenserend koelen met fancoils wel een mooie oplossing. Overigens is het makkelijker voor een warmtepomp om te koelen dan om te verwarmen, dus qua belasting hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Enkel voor het vermorgen moet je het goed doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Op een gegeven moment loop je vast als je niet kan ontvochtigen, het dauwpunt wordt dan steeds hoger.

Wat je zou kunnen doen is wel ergens centraal in het huis een fancoil unit ophangen die condenserend kan koelen.
Als je de vocht uit de lucht kan krijgen dan verspreid dat zich wel, vocht heeft meer de neiging dan temperatuur om zich regelmatiger te verspreiden.
Betreft de capaciteit, meer fancoil vermogen dan dat de machine aan kan is geen probleem, hij zal de ingestelde temperatuur dan niet bereiken pas als de fancoils het makkelijker krijgen dan gaat de aanvoer vanzelf naar beneden, wel even letten op het minimum aangesloten vermogen is dat te laag dan gaat hij net als bij verwarmen toch pendelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrem
BBBrt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:33:
Waar ik niet uitkom: kun je de fancoils (condenserend) gebruiken in combinatie met vloerkoeling? Dit betreft 2 verschillende temperaturen (ca. 7 graden vs ca. 18 graden), dus werkt dat wel?
Ja dat is te doen, hiervoor heb je een soort mengkraan nodig, zodat je de temperatuur naar de vloer kunt regelen. Ik heb dat helaas (nog) niet, maar ik kan het door te knijpen (lage flow) én het isoleren van de vloerverdeler het goed genoeg kunnen regelen tot nu toe.

Boven heb ik fancoils (jaga briza) met afvoerleidingen voor condenswater: zomers kan ik hiermee goed koelen en 's winters goed verwarmen (voor een paar pubers die huiswerk moeten maken...). Belangrijk is het buffervat (voor minder pendelen) en alle leidingen goed isoleren (maar dan ook alles!). Het is wel een heel gedoe (achteraf gezien) maar goed het, was een klushuis van 1980 :).

Voor beneden is het heerlijk om iets te kunnen koelen (zodat het niet hoger wordt dan 25) en vooral voor boven zou ik voor koelen gaan als je lekker wilt slapen (airco's is ook een heel gedoe, het is 1 van beide).

[ Voor 10% gewijzigd door andrem op 28-04-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je moet je afvragen of je dit tegelijk moet willen.
Koelen via de vloer doe je overdag, de hele dag, om de warmte die de zon instraalt weer uit je huis te halen.
Condenserend koelen doe je omdat je luchtvochtigheid te hoog is.

Heb je echt de capaciteit van beiden, tegelijk, nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik zou vast condensafvoer (ook nodig voor eventuele airco) en een aansluiting voor een fancoils voorbereiden. Die voorbereiding loop je niet op leeg als het goed is. Dan een jaar draaien op alleen vloerkoeling en kijken of je nog extra koelcapaciteit wil en welke uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben aan het uitzoeken of ik in mijn situatie goed condenserend kan koelen of dat ik het beter niet doe.
De installatie (1990) bevat alleen radiatoren en de leidingen liggen in de betonnen vloer.
Bij elke radiator komen de leidingen uit de vloer omhoog, ik heb boven en op de BG verdelers zitten en de overige leidingen liggen in zicht.

De leidingen bij de radiatoren liggen hier en daar in het zicht, isoleren zou met een witte afwerking nog toonbaar zijn.
Echter vraag ik me af of de leidingen in de vloer een probleem kunnen zijn, volgens mij is dit kunststof als ik naar de aansluitingen kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBLIO2ICBu-Z7UibIFzdKKFBdhU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AogS1Woc01ki4mi0jzMT38Jb.jpg?f=fotoalbum_medium

De leidingen tussen de verdiepingen en naar de wp zijn geïsoleerd, al zou dat bij koppelingen beter kunnen.
Daarnaast zal een fancoil op de plek van een radiator de systeem inhoud verminderen waardoor de wp mogelijk gaat pendelen.
Omdat het beneden niet nodig is zou ik daar de toevoer kunnen afsluiten met als gunstig gevolg dat ik niet overal de leidingen hoef te isoleren.
Boven heb ik vrij weinig inhoud met 4 radiatoren (T10 en T11) en dat wordt nog minder met een of meer fancoils.
De wp heeft geen buffervat en maakt lange runs met genoeg radiatoren open, echter zijn er zeker 4 nodig om geen flow error te krijgen dus ik denk aan boven een klein buffervat er tussen schakelen voor het koelen.

Dan de aanleiding:
Er zijn 2 oudere airco's, beneden functioneert die goed maar boven wat minder omdat ie steeds afslaat vanwege een druk melding en dan weer even draait.
Vreemd genoeg verwarmt hij boven prima zonder foutmeldingen dus ik kan te weinig vulling wel uitsluiten.

De kosten spelen een rol, ik verwacht dat een andere (zeer stille) airco laten plaatsen net zo veel kost als zelf een 1 of 2 fancoils plaatsen met alles er bij.
Wat de airco boven betreft zou op die plaats (of elders) een fancoil hoog aan de muur een optie kunnen zijn, de airco heeft namelijk een condens afvoer naar buiten al komen er dan wel leidingen extra naar die plek.

Dan is er het geluid van fancoils, ik ben overgevoelig voor geluid en kan al wakker worden van het radiator geruis als de wp start (de wp zelf hoor ik dan weer niet) :+

Samengevat:
- leidingen in de betonnen vloer
- alleen boven koelen (met extra buffervat)
- geluid (in slaapkamer)
- fancoil vervangt een halbakken airco
- betaalbaar

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrem
Speedy-Andre schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:52:
Samengevat:
- leidingen in de betonnen vloer
- alleen boven koelen (met extra buffervat)
- geluid (in slaapkamer)
- fancoil vervangt een halbakken airco
- betaalbaar
Leidingen in betonnen vloer kúnnen voor condensplekken zorgen waar de leiding de wand raakt, verder lijkt er redelijk wat ruimte in de buis te zitten, is lastig te zeggen of het in praktijk voor problemen zorgt (misschien koelen met bijv 10 graden en niet lager), is oa afhankelijk van diepte in het beton.

Buffervat lijkt me sowieso handig ivm pendelen, maar ik ben geen expert :).
Heb zelf een 200l vat bij een redelijk groot huis, dan slaat hij zo 8x per dag aan.

Geluid is lastig, de laagste stand van een Jaga Briza (duur!) vind ik geen probleem maar mijn vrouw wel...
Dus meestal van te voren goed koelen, dan even hoger zetten (en later gaat hij wel weer zachtjes aan, maar dan slaapt ze ;) )
Bij een Airleaf kún je deze motoraansturing gebruiken: dan kun je met potmeters hem heeeeel zachtjes zetten: https://nl.aliexpress.com/item/1005008097019769.html
(zie ook andrem in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)")

Het is al met al niet goedkoop (een mobiele airco unit is goedkoper maar maakt "nogal wat" herrie :) ). Tegenwoordig wel meer keus, ik weet je budget ook niet. Zelf wel tevreden met zowel Jaga als Airleaf
(alleen het geluid is soms lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 14:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb vaste split airco's, vandaar dat ik over de kosten begon.
Geluid is idd lastig, niet elk geluid is storend en mijn airco's zitten op 20dBa.
Echter het starten en stoppen hoor ik omdat de lamellen dan bewegen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrem
Speedy-Andre schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:38:
Echter het starten en stoppen hoor ik omdat de lamellen dan bewegen.
De fancoils die ik heb hebben geen lamellen dus alleen de motor hoor je (waarvoor een brushless motor gebruikt wordt die ook in airco's gebruikt wordt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik wil vandaag voor het eerst eens mijn Vaillant arovair testen op condenserend koelen. De vraag is of deze enkele fancoil voldoende vermogen kan afgeven zonder dat de warmtepomp gaat pendelen. Maar hoe ga ik dit doen?

Dat ik alle andere circuits zoals radiatoren en vvw moet afsluiten tijdens condenserend koelen dat is duidelijk.

Ik zal de WP (arotherm plus 55/6) op koelen moeten zetten. Volgens mij kan ik dan zelf een watertemperatuur instellen. Ik dacht aan 13 graden. Koud genoeg om voldoende afgiftevermogen uit de fancoil te halen. Dan ga ik er vanuit dat de WP vanzelf op laag vermogen gaat draaien als de delta T klein is.

Wat moet ik dan instellen op de Arovair fancoil? Is alleen instellen op maximaal blazen voldoende en stroomt automatisch het koude water erdoor? Of moet ik de fancoil ook instellen op koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:52

martijn v o

Certified by Enphase.

Arovair instellen op koelen of ontvochtigen.

Wp instellen op 10 of liever 7 dan ga je condenserend koelen 13 is daarvoor te hoog.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gebruiker001 Met een enkele fancoil en de veel hogere "COP" voor koelen
voorspel ik intensief pendelen.
Met ca. 300 W elektrisch nu ca. 2,2 kW koelvermogen en die ook nog kwijtraken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dunklefaser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:36:
@gebruiker001 Met een enkele fancoil en de veel hogere "COP" voor koelen
voorspel ik intensief pendelen.
Met ca. 300 W elektrisch nu ca. 2,2 kW koelvermogen en die ook nog kwijtraken?
We gaan het zien. Daar is de test voor. De arovair zou 4,5 kW moeten kunnen afgeven. Misschien juist daarom de aanvoertemperatuur lager zetten, al ben ik bang dat dan juist het minimumvermogen van de warmtepomp weer omhoog gaat.

Maar om te kunnen testen moet vooral weten hoe ik de fancoil in moet stellen. Dit wordt mij niet duidelijk uit de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gebruiker001 Je gaat het idd. voelen. Ik ben benieuwd.
Hier ook de overweging om her en der een fancoil te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Is het iemand gelukt om een Osmo met WiFi te verbinden met een iPhone?
Ik zie dat @bazzzzzz succes had met een OnePlus. Ik krijg hetzelfde als hij beschrijft, "ru" in beeld na de "uP" ipv wat de handleiding beschrijft... En dit gaat via Bluetooth blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dunklefaser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:52:
@gebruiker001 Je gaat het idd. voelen. Ik ben benieuwd.
Hier ook de overweging om her en der een fancoil te plaatsen.
Het lijkt te werken. Zie:
gebruiker001 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste