Hoppaaaa, ik heb een bestelling geplaatst voor een Innova Multi ducto - 1000 plafond unit fancoil, uit Italie.
Deze ga ik op de 2e verdieping wegwerken in de nok van het huis met een nog te maken verlaagd plafonnetje. Super mooie oplossing, de 1000 heeft 4 verschillende toevoer fans. Dus ik kan de 3 ruimten op zolder (2 slaapkamers + 1 x technische ruimte / badkamer) koelen/verwarmen + de overloop meenemen (welke indirect het huis verder gaat koelen). En hoef ik maar 1 x toe / afvoer leiding werk te trekken en water condesaat drain (in plaats van 3 verschillende fancoils). Ik ga hem koppelen aan mijn 9 kW Panasonic monoblock warmtepomp, moet nog even kijken of ik hem gewoon met een 2 weg ventiel apart ga bijzetten ja of nee.
- In de zomer zal deze monoblock de enige koeling worden (condenserend), in plaats van de huidige vloerkoeling waarschijnlijk. Hij zit in de nok van het huis, en met 8 kW koelvermogen heb ik geen twijfel dat we het hele huis binnen no-time als een vrieskist hebben (in combinatie met een WTW unit die de kouw binnen kan houden).
- Aansturing volledig via home-assistant op de 0-10V ingang voor elke ruimte, geen aparte Innova thermostaten of andere duur en moeilijk vendor lock gedoe in de ruimten. Ik heb al temperatuur sensoren in elke ruimte dus dat gaat een makkie worden om te programmeren in H.A.
- Ik sluit de kamers aan via de 160 mm uitgangen met geisoleerde buizen
- Aanvoerrooster laat ik uitkomen op de overloop, zodat hij vrij kan aanzuigen. Misschien nog een klein beetje vierkante aanzuig ducting zelf in elkaar hobbieen van beton plex of iets dergelijks, dat weet ik nu nog niet.
- ik denk dat het een MDF / plafond met een mooi luikje of verwijderbaar paneel gaat worden zodat ik onderhoud kan uitvoeren aan onderkant unit(filters + heatexchanger wisselen).
- Unit is 50 kilo, ik ga hem denk ik op deze manier monteren, dat ziet er wel heel simpel uit. Zoals altijd: keep it is simple, stupid KISS.
YouTube: How to Hang a Ducted Aircon Indoor Fan Coil Unit with Metal Strap - ... Dus een draag constructie maken aan het plafond / wanden, en dan met metaalband vastmaken. De onderkant moet helemaal vrij blijven dus ik kan hem niet op balken aan de onderkant gaan leggen dan kan je geen onderhoud meer doen....
#Zin in, ik hou jullie op de hoogte met fotos.
[
Voor 28% gewijzigd door
Lollercopter op 27-08-2025 16:34
]