Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 15:27
Hoi,

Misschien een domme vraag, ik heb dit topic aandachtig gelezen en ik ga mijn net gekochte woning helemaal uit elkaar trekken, ik kan vrijwel alles aanleggen.

Wat ik begrijp is dat je een reguliere warmtepomp kunt gebruiken om thuis condenserend te koelen. Dus geen airco warmtepomp. Dit is belangrijk omdat ik voor een reguliere warmtepomp subsidie krijg. Dus een fancoil is heel interessant, als dit klopt.

Mijn grootste opgave is koelen, met name condenserend koelen. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de begane grond en 1e verdieping, laatste eigenlijk alleen voor plafond koeling. Deze vloerverwarming krijgt een aparte warmtepomp welke dus nooit onder de natte bol temperatuur hoeft te komen.

Dan wil ik een 2e warmtepomp installeren voor de fan coils. Ik wil absoluut geen airco units in het zicht hebben, en daarom mijn belangrijkste vraag;

Ik ga een WTW systeem toepassen in de nieuwe woning. Kan ik niet gebruik maken van dit buizenstelsel? Ik kan de buizen isoleren en zo groot maken als nodig is. Ergo, kan ik de ingaande lucht van de WTW actief koelen/verwarmen, of moet ik 3 systemen gaan toepassen (WTW, vloer koeling & fan coils)? Is er een WTW systeem wat ik op een warmtepomp kan aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
De wtw unit verplaatst te weinig lucht om goed te kunnen koelen. Wat je wel kunt doen is ducted fancoils toepassen en via hetzelfde rooster ook verse lucht toevoeren.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Wedge23 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:39:
Hoi,

Misschien een domme vraag, ik heb dit topic aandachtig gelezen en ik ga mijn net gekochte woning helemaal uit elkaar trekken, ik kan vrijwel alles aanleggen.

Wat ik begrijp is dat je een reguliere warmtepomp kunt gebruiken om thuis condenserend te koelen. Dus geen airco warmtepomp. Dit is belangrijk omdat ik voor een reguliere warmtepomp subsidie krijg. Dus een fancoil is heel interessant, als dit klopt.

Mijn grootste opgave is koelen, met name condenserend koelen. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de begane grond en 1e verdieping, laatste eigenlijk alleen voor plafond koeling. Deze vloerverwarming krijgt een aparte warmtepomp welke dus nooit onder de natte bol temperatuur hoeft te komen.

Dan wil ik een 2e warmtepomp installeren voor de fan coils. Ik wil absoluut geen airco units in het zicht hebben, en daarom mijn belangrijkste vraag;

Ik ga een WTW systeem toepassen in de nieuwe woning. Kan ik niet gebruik maken van dit buizenstelsel? Ik kan de buizen isoleren en zo groot maken als nodig is. Ergo, kan ik de ingaande lucht van de WTW actief koelen/verwarmen, of moet ik 3 systemen gaan toepassen (WTW, vloer koeling & fan coils)? Is er een WTW systeem wat ik op een warmtepomp kan aansluiten?
Waarom niet gewoon voor een enkele warmtepomp gaan? Je vvw zet je gewoon uit wanneer je condenserend gaat koelen.

Verder zoals @P5ycho al aangaf kan je dan voor een kanalen systeem gaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk dat je die 2e warmtepomp niet als een airco met subsidie moet zien. Deze warmtepompen draaien nooit tegelijkertijd, kies er dan voor om met 1 warmtepomp beide functies te vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:14
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met renovatie, en gaan ons plafond 15 cm verlagen om een aantal stalen balken weg te werken.
Ik zit eraan te denken om een aantal Jaga briza 12 fancoils (bv deze https://www.wasco.nl/artikel/5222300) in het plafond te verwerken, om daarmee condenserend te koelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een ander vraagje, onze boogde installateur, wil graag de vloerverwarming en de fancoils op 2 aparte pompgroepen zetten. Ik lees daar niks in terug in dit topic. Is dat een goed idee, of toch gewoon direct op de warmptepomp aanlsuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:05
thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:11:
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met renovatie, en gaan ons plafond 15 cm verlagen om een aantal stalen balken weg te werken.
Ik zit eraan te denken om een aantal Jaga briza 12 fancoils (bv deze https://www.wasco.nl/artikel/5222300)...
Ligt het aan mij, of is de afgifte van deze units echt minimaal? Bij de kenmerken staat:
Koelvermogen 25°C 7/12 voelbaar hoog 365 W
Warmteafgifte 20°C 75/65 hoog 1836 W

Koelvermogen is verwaarloosbaar en the warmteafgifte bij een warmtepomp waarschijnlijk ook, als dit klopt.
Kan je ook andere units kwijt (die van Innova bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jazsie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Waarom niet gewoon voor een enkele warmtepomp gaan? Je vvw zet je gewoon uit wanneer je condenserend gaat koelen.

Verder zoals @P5ycho al aangaf kan je dan voor een kanalen systeem gaan.
Ik heb een paar redenen waarom ik dit wil scheiden;

1. Ik vergeet per definitie de VVW op tijd uit te zetten
2. Mijn vrouw is al helemaal niet technisch, die vergeet dat ook
3. Ik wil alles automatiseren. VVW boven natte bol, kanalensysteem full power.

Echter - waar kan ik iets vinden over dit kanalensysteem - ik vind wat industriele HVAC's maar doen deze ook aan WTW? Is er niet iets simpels, gewoon een warmtewisselaar die vervolgens de koude, ontvochtigde lucht in de kanalen blaast?

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
mijgmae schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ligt het aan mij, of is de afgifte van deze units echt minimaal? Bij de kenmerken staat:

Koelvermogen is verwaarloosbaar en the warmteafgifte bij een warmtepomp waarschijnlijk ook, als dit klopt.
Dat is wel een heel lage opbrengst bij koelen zeg, jeetje. Ik zou er in mijn geval minstens minstens 14 op moeten hangen om tot het minimale vermogen van mijn wp te komen 8)7, en dat is al bij 25C...

Daar krijg je als installateur toch geen tevreden klanten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Klinkt als een regelprobleem, jij hoort niet de regelaar te zijn. Automatiseren :)
Wederom, automatiseren :)
Hoe zie je dat precies voor je? ik heb nog nooit de natte boltemperatuur meegenomen gezien in een regeling.
Echter - waar kan ik iets vinden over dit kanalensysteem - ik vind wat industriele HVAC's maar doen deze ook aan WTW? Is er niet iets simpels, gewoon een warmtewisselaar die vervolgens de koude, ontvochtigde lucht in de kanalen blaast?

koeling en frisse lucht zijn 2 verschillende dingen. deze combineren in 1 stelsel is lastig omdat de hogere drukken geleverd door de kanalenunit de passieve distributie van verse lucht in de weg kan zitten.

Je kunt proberen frisse lucht en koellucht te mengen, maar dan ben je afhankelijk van je koeling voor verse lucht.
Je kunt aparte kanalen aanleggen voor beiden, maar dan krijg je spaghetti.
Ik kies er zelf voor om verse lucht te distribueren met kanalen, en fancoils per kamer te plaatsen. De verse lucht en fancoil lucht komen bijeen in het plenum na de fancoil, net voor het rooster dat de kamer bedient. De fancoil is weggewerkt boven een inbouwkast.
Disclaimer: dat is allemaal nog work in progress.

Wat ik qua regeling zelf logisch zou vinden is:
<20C: verwarmen
20-21C: idle
>21C: koelen
wat hysterese naar wens
automatisch wisselen tussen verwarmen en koelen (en dus geen overlap tussen deze 2 modii, 1 wp is dan genoeg)
wtw die onafhankelijk werkt op vast debiet, of op CO2 meting in de woonkamer overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Als je toch gaat automatiseren dan automatiseer je natuurlijk ook dat je vvw dicht gaat zodra je gaat condenserend koelen...

Heb je gelijk punt 1 en 2 opgelost :+.

mbt kanelensysteem: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
mijgmae schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Dit was een slecht voorbeeld. Ze hebben ook een grotere: https://www.wasco.nl/artikel/5222312
Echter is deze nog steeds maar 1500 watt koelvermogen
https://www.kampmann.nl/h...tilatorconvectoren/kadeck
Deze kan ik misschien ook wel kwijt. bedankt voor de tip! Alleen jammer dat ze zo zichtbaar zijn.

Andere optie zou misschien zijn om in aangrenzende technische ruimte een fancoil op te hangen tegen de aangrenzende muur en deze door de muur de keuken/woonkamer in te laten blazen en toevoer via ander kanaal ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is al beter, maar dan die prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dit was een slecht voorbeeld. Ze hebben ook een grotere: https://www.wasco.nl/artikel/5222312
Echter is deze nog steeds maar 1500 watt koelvermogen

[...]

https://www.kampmann.nl/h...tilatorconvectoren/kadeck
Deze kan ik misschien ook wel kwijt. bedankt voor de tip! Alleen jammer dat ze zo zichtbaar zijn.

Andere optie zou misschien zijn om in aangrenzende technische ruimte een fancoil op te hangen tegen de aangrenzende muur en deze door de muur de keuken/woonkamer in te laten blazen en toevoer via ander kanaal ofzo
https://jaga.com/nl/radiatoren/briza-22-2-pijp-plafond/

Met de 22 kom je stukken verder. Maar ook een stevige prijskaart.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
@P5ycho & Jazsie, heel erg bedankt voor jullie reacties
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Klinkt als een regelprobleem, jij hoort niet de regelaar te zijn. Automatiseren :)
Wist niet dat dit kon, iets om uit te zoeken. Dan is een enkele warmte pomp uiteraard makkelijker. Maar ik wil max koelen, dus vloer op natte bol +2 en de coils op max.
Hoe zie je dat precies voor je? ik heb nog nooit de natte boltemperatuur meegenomen gezien in een regeling.
Sorry, ik heb een chemische achtergrond. De natte bol temperatuur is de condensatietemperatuur, er zijn apparaatjes die dit kunnen meten, in de chemische industrie passen we ze heel veel toe, met name in de koeltorens. Een vriend van me (ook chemische achtergrond) heeft dit gekoppeld aan zijn vloerkoeling, NIBE warmtepomp, werkt goed.
koeling en frisse lucht zijn 2 verschillende dingen. deze combineren in 1 stelsel is lastig omdat de hogere drukken geleverd door de kanalenunit de passieve distributie van verse lucht in de weg kan zitten.

Je kunt proberen frisse lucht en koellucht te mengen, maar dan ben je afhankelijk van je koeling voor verse lucht.
Je kunt aparte kanalen aanleggen voor beiden, maar dan krijg je spaghetti.
Ik kies er zelf voor om verse lucht te distribueren met kanalen, en fancoils per kamer te plaatsen. De verse lucht en fancoil lucht komen bijeen in het plenum na de fancoil, net voor het rooster dat de kamer bedient. De fancoil is weggewerkt boven een inbouwkast.
Helder, maar dit is volgens mij wat ik ook bedoel - de fan coil zuigt verse lucht aan, en deze koelt/verwarmt hij dan met het water wat van de warmtepomp komt. En als koelen/verwarmen niet nodig is dan sluit de toevoer water klep.

Ik moet in ieder geval verse lucht het huis in krijgen en vieze lucht afvoeren. De afvoer word dan nog een dingetje, heb ik weer een ander apparaat voor nodig. Dus ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verse lucht het huis in krijgt, en de vieze lucht afvoert.

Wat ik qua regeling zelf logisch zou vinden is:
<20C: verwarmen
20-21C: idle
>21C: koelen
wat hysterese naar wens
automatisch wisselen tussen verwarmen en koelen (en dus geen overlap tussen deze 2 modii, 1 wp is dan genoeg)
wtw die onafhankelijk werkt op vast debiet, of op CO2 meting in de woonkamer overdag.
Bij mij word dat meer chaotisch. Ik wil het op standje vrieskist hebben staan als het buiten tropisch warm is. 16 graden, heerlijk. En in de winter mag het best 23 graden zijn binnen.
Heel interessant en inderdaad exact wat ik wil - echter zie ik dat de lucht van binnen word gebruikt om te koelen/verwarmen. Logisch, zeker als je wilt ontvochtigen, maar waar haal ik mijn verse lucht dan vandaan? Ik moet de normen van het bouwbesluit aanhouden.

Ander systeem - mechanische ventilatie toepassen? Of kan er een WTW op de fancoil die een klein beetje vers toevoegd en een klein beetje vuil uitlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Seafarer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:26:
[...]

https://jaga.com/nl/radiatoren/briza-22-2-pijp-plafond/

Met de 22 kom je stukken verder. Maar ook een stevige prijskaart.
Dat model is eigenlijk te dik voor mij.

Een alternatief is een fancoil op te hangen in mijn technische ruimte en dan met slangen naar toevoer (en evt. afvoer) ventielen gaan in de keuken en woonkamer. Dat zou bv met deze kunnen: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/
Verder kom ik eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten

[ Voor 3% gewijzigd door thve op 14-07-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Een alternatief is een fancoil op te hangen in mijn technische ruimte en dan met slangen naar toevoer (en evt. afvoer) ventielen gaan in de keuken en woonkamer. Dat zou bv met deze kunnen: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/
Ik heb echter ik geen multizone regeling nodig en kom eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten
Dan kan je de Ducto (zonder multi) gebruiken toch: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
@P5ycho & Jazsie, heel erg bedankt voor jullie reacties

Wist niet dat dit kon, iets om uit te zoeken. Dan is een enkele warmte pomp uiteraard makkelijker. Maar ik wil max koelen, dus vloer op natte bol +2 en de coils op max.
De max bepaal je zelf door capaciteit af te stemmen op je woning. Fancoils koelen de lucht, vvw-koeling koelt de massa af. Als je voldoende koelt met fancoils heb je de vloerkoeling waarschijnlijk niet meer nodig. Eventueel zou je in de nacht de massa nog wat extra kunnen koelen zodat je een koudebuffer hebt overdag.
Sorry, ik heb een chemische achtergrond. De natte bol temperatuur is de condensatietemperatuur, er zijn apparaatjes die dit kunnen meten, in de chemische industrie passen we ze heel veel toe, met name in de koeltorens. Een vriend van me (ook chemische achtergrond) heeft dit gekoppeld aan zijn vloerkoeling, NIBE warmtepomp, werkt goed.
Je ziet de genoemde sensoren wel vaker terug voor condensbeveiliging inderdaad, dat klopt. Die plak je dan op de aanvoerleiding van je CV ergens.
Helder, maar dit is volgens mij wat ik ook bedoel - de fan coil zuigt verse lucht aan, en deze koelt/verwarmt hij dan met het water wat van de warmtepomp komt. En als koelen/verwarmen niet nodig is dan sluit de toevoer water klep.

Ik moet in ieder geval verse lucht het huis in krijgen en vieze lucht afvoeren. De afvoer word dan nog een dingetje, heb ik weer een ander apparaat voor nodig. Dus ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verse lucht het huis in krijgt, en de vieze lucht afvoert.
Fancoils circuleren al aanwezige lucht, en doen dat al snel met een factor 10 meer dan de centrale balansventilatie verse lucht aanvoert. Vandaar ook de drukverschillen. Vergeet ook niet dat lucht die een kamer binnenkomt, er ook weer uit moet kunnen. een spleetje onder de dichte deur is niet genoeg voor de retourstroom van de fancoil.
[...]

Bij mij word dat meer chaotisch. Ik wil het op standje vrieskist hebben staan als het buiten tropisch warm is. 16 graden, heerlijk. En in de winter mag het best 23 graden zijn binnen.
Je mag doen wat je wilt, maar van 35grC buiten naar 16grC binnen vind ik zeer onaangenaam. De wat geavanceerdere regelingen nemen juist de buitentemperatuur mee tijdens het koelen om dat 'loop tegen een koude muur' effect iets te minderen en het energieverbruik niet uit te hand te laten lopen.
[...]

Heel interessant en inderdaad exact wat ik wil - echter zie ik dat de lucht van binnen word gebruikt om te koelen/verwarmen. Logisch, zeker als je wilt ontvochtigen, maar waar haal ik mijn verse lucht dan vandaan? Ik moet de normen van het bouwbesluit aanhouden.

Ander systeem - mechanische ventilatie toepassen? Of kan er een WTW op de fancoil die een klein beetje vers toevoegd en een klein beetje vuil uitlaat?
Voor mij is een WTW dus een centrale balansventilatie met warmteterugwinning.
Kijk eens hier voor meer info over balansventilatie:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Houd in je achterhoofd dat de wtw zorgt voor verse lucht, en de fancoils zorgen voor verwarming en koeling van de lucht. Die systemen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder interactie te hebben, maar je kunt wel sommige dingen combineren om het aantal roosters per kamer wat te verlagen.

Je kunt ook nog kijken naar Airzone, maar dat is in NL niet zo gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Ander vraagje,

Weet iemand of er voor de innova M7 (EWA844II) wifi module een API beschikbaar is? Ik zie dat er voor hun warmtepompen een REST api is. Zou mooi zijn om op deze manier vanuit home assistant de fancoils in te kunnen stellen op een temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Verder kom ik eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten
Kaal ook te dik?

In de basis zijn fancoils gewoon fancoils. :)

Je doet er een behuizing omheen en hangt hem rechtop dan is het een wand model, pootjes eronder en het is een sta model. Bak ervoor met pijp aansluitingen en het is er eentje voor een kanalen systeempje.
Die dingen zijn vaak allemaal het zelfde met uitbreidingen die je er omheen bouwt.

Je kunt ook zelf een ombouw in elkaar knutselen mat kanalen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:56:

Voor mij is een WTW dus een centrale balansventilatie met warmteterugwinning.
Kijk eens hier voor meer info over balansventilatie:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Houd in je achterhoofd dat de wtw zorgt voor verse lucht, en de fancoils zorgen voor verwarming en koeling van de lucht. Die systemen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder interactie te hebben, maar je kunt wel sommige dingen combineren om het aantal roosters per kamer wat te verlagen.

Je kunt ook nog kijken naar Airzone, maar dat is in NL niet zo gangbaar.
Ik begrijp dat ik 2 systemen nodig ga hebben, 1 WTW en 1 fan coil systeem. Dat maak het al iets complexer ivm leidingwerk.

Aanzuiging heb ik helemaal niet bij stil gestaan, kan de aanzuiging ook via ducts? Ik zie in het filmpje van Ducto Multi dat er 1 aanzuig punt is in de hal, maar zoals je zegt, dan moeten de gaten in de deuren wel heel erg groot zijn. Kan ik de aanzuig niet per ruimte maken?

Maar ik zou denken dat met een airco systeem je hetzelfde probleem hebt (bestaande woningen), de lucht moet ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De klassieke binnenunit hoog op de muur (zij het airco of fancoil) heeft aanvoer van boven en uitvoer van onderen, makkelijk dus.

Aanzuiging kan ook via ducts, denk maar aan de systemplafonds in kantoren. Daar zul je vaak 2 typen ventilatieroosters in het plafond zien. Probleem is echter dat jij thuis weinig ruimte boven je plafond gaat hebben, gok ik. Een centrale aanzuiging op de overloop is wat makkelijker te realiseren in een woonhuis.

De hamvraag is denk ik: wil je een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk en maar 1 waterzijdige aansluiting, of wil je een fancoil per kamer zonder buizenwerk en een complexer waterzijdig gebeuren?Beiden hebben voor- en nadelen.

Ik kies zelf dus voor het laatste, maar voor jouw woning valt dat misschien anders.

En ja, de centrale belansventilatie (wtw) kun je als een losstaand systeem zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk is de beste optie - daar kan ik in ieder geval de keuken en de woonkamer mee bedienen.

De fancoil word echter in de technische ruimte geplaatst, dus het aanzuigen van de lucht is nog een dingetje. De koude lucht gaat de woonkamer & keuken in, aanzuigen zou dan in de technische ruimte zijn, dan moet ik een 2e gat maken waardoor dit naar de technische ruimte kan stromen.

Buizen heb ik overigens niet echt nodig, de technische ruimte zit tegen de keuken & woonkamer aan, gat in de muur en ik ben er al.

Is er ook een multi duct unit waar je de aanzuig ook kan verleggen?

De kanalen ga ik dan maar gebruiken voor de WTW installatie. Op de slaapkamers plan ik vooralsnog klassieke airco's, bevalt de fancoil goed dan ga ik daar plafond units via de zolder (houten vloer) plaatsen.

Bedankt voor alle info, ik ben zeer enthausiast over de mogelijkheid van koelen met een L/W warmtepomp, in plaats van een L/L airco unit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:32:
Een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk is de beste optie - daar kan ik in ieder geval de keuken en de woonkamer mee bedienen.

De fancoil word echter in de technische ruimte geplaatst, dus het aanzuigen van de lucht is nog een dingetje. De koude lucht gaat de woonkamer & keuken in, aanzuigen zou dan in de technische ruimte zijn, dan moet ik een 2e gat maken waardoor dit naar de technische ruimte kan stromen.

Bedankt voor alle info, ik ben zeer enthausiast over de mogelijkheid van koelen met een L/W warmtepomp, in plaats van een L/L airco unit!
Wouw, dat wordt dan aardig grote FCU? Met een beetje WP kun je trouwens VVW en FCU’s prima combineren. Veelal hebben ze de mogelijkheid om in 2 groepen te werken. De ene groep is de VVW en de andere is de FCU’s. Dit geeft je de mogelijkheid om binnen condenserend te koelen terwijl je de VVW uit hebt. OoK kun je in de winter de VVW op 25 graden draaien en de FCU’s op 35 graden. Gebeurt veel en vooral in Engeland gebeurt dit heel veel.

Hier willen we de bovenverdieping volgend jaar gaan verbouwen, onze Altherma heeft de mogelijkheid tot het bedienen van 2 groepen en de tweede groep wil ik gaan gebruiken voor de nog aan te schaffen FCU’s in de slaapkamer. Nu zie ik dat de meeste van die dingen 3/4” aansluiting hebben maar wat voor geïsoleerde leiding wordt er aangeraden om naar boven te trekken?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Met vvw heb je de fancoils amper nodig in het winterseizoen, vermoed ik. Zeker in een goed geisoleerd huis. Als je beiden wilt bedienen heb je een mengklep nodig neem ik aan?

Leidingwerk is keuze zat voor, van Uponor tot Viega. Blijf weg van messing en knelkoppeliggen. Isoleren betekent luchtdicht isoleren.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 14-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:32:

Buizen heb ik overigens niet echt nodig, de technische ruimte zit tegen de keuken & woonkamer aan, gat in de muur en ik ben er al.

Is er ook een multi duct unit waar je de aanzuig ook kan verleggen?

De kanalen ga ik dan maar gebruiken voor de WTW installatie. Op de slaapkamers plan ik vooralsnog klassieke airco's, bevalt de fancoil goed dan ga ik daar plafond units via de zolder (houten vloer) plaatsen.

De aanvoer kan je zelf maken cq verleggen.

Ga gelijk voor FCU ipv eerst L/L warmtepomp op de slaapkamers, zonde geld en velen zijn je al voor.

Ben zelf nog in de planning fase, heb nu airco en die gaat eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Er is natuurlijk niets mis met een goed aangelegde airco. Fancoils zijn wat dat betreft niet superieur, het verschil zit em in de details.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 15-07-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Ethirty

Who...me?

Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:

Je gaat verbouwen toch, dan is het bouwbesluit toch niet verplicht?

Wij wilden WTW in ons huis maar hebben dat uiteindelijk geschrapt vanwege oplopende kosten en zijn voor MV gegaan icm natuurlijke ventilatie (roosters/kiepstand) en eea wel CO2 afhankelijk gemaakt. Zo ververs ik precies genoeg voor een gezond klimaat maar gooi ik in de winter niet té veel warmte de schoorsteen uit.

Scheelt ook in leidingwerk (al hebben wij de WTW kanalen dan wel in de vloer laten instorten. De kanaalplaten waren er toch al op voorbereid. Zo kunnen we altijd nog upgraden naar WTW. Of ik gebruik de kanalen voor koele lucht van een fancoil, maar niet geïsoleerde leidingen dus beperkte winst.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
(offtopic, maar nog wel relevant vanwege de vragen van @Wedge23)

Het bouwbesluit (Bbl) is er niet voor niets natuurlijk. Ook een goede leidraad voor verbouwingen dus. Op ventilatiegebied zou ik wel aanraden om niet naar het volgend Bbl voorgeschreven oppervlak, maar de bezetting te dimensioneren. Meer details in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic.

Het gat tussen mechanische ventilatie (evt met CO2 meting) en centrale balansventilatie met warmteterugwinning is behoorlijk groot. De eerste garandeert goede ventilatie, maar wint daar niets van terug.
De laatste wint zeker 90% van de anders verloren warmte weer terug. Dat is bij de gemiddelde woning al snel een besparing van 1500-2000W thermisch bij vrieskou. Dat betekent dat je je warmtepomp ook 2kW kleiner kunt dimensioneren. En dan hebben we het nog niet over het terugwinnen van vocht, het kunnen filteren van je aanvoerlucht. etc. Wel de extra moeite waard dus, als je de kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wedge23 Ik ga in eerste instantie ook voor een grotere centrale fancoil in het trapgat onder de nok direct naast de technische ruimte, maar plaats waarschijnlijk ook nog (kleinere) units in verschillende ruimtes (slaapkamers, werkkamer & woonruimte) om te ontvochtigen. Units hangen allemaal quasi boven elkaar op de verdiepingen en de condensafvoer kan via een centraal gelegen fonteintje op een toilet op de b.g. gebeuren.

Zoals @P5ycho schrijft het zit 'em in de details
Dit geval gaat met fancoils waarschijnlijk makkelijker dan met aparte airco-units al dan niet als multi-split (en hopelijk goedkoper).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:38
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:04:
Met vvw heb je de fancoils amper nodig in het winterseizoen, vermoed ik. Zeker in een goed geisoleerd huis. Als je beiden wilt bedienen heb je een mengklep nodig neem ik aan?

Leidingwerk is keuze zat voor, van Uponor tot Viega. Blijf weg van messing en knelkoppeliggen. Isoleren betekent luchtdicht isoleren.
Waarom niet? wat is er mis met messing koppelingen? zolang je maar koperen buis gebruikt, stalen cv buis is echt uit den boze, paar weken terug hier nog totaal 4 meter stalen cv buis vervangen door 28mm koper.. en zoveel roestwater dat daar nog uit kwam na zo'n 6 weken stilstand!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-07 09:54
natural colour schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Waarom niet? wat is er mis met messing koppelingen? zolang je maar koperen buis gebruikt, stalen cv buis is echt uit den boze, paar weken terug hier nog totaal 4 meter stalen cv buis vervangen door 28mm koper.. en zoveel roestwater dat daar nog uit kwam na zo'n 6 weken stilstand!
spanningscorrosie, het schijnt niet lekker te gaan op die kou. Wat ik me nog wel afvraag, hoe dan om te gaan met voetventielen / kleppen etc..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
zoeken in dit topic op spanningscorrosie

Even goed kijken wat de fabrikant erover zegt. In het geval van kleppen ed.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 15-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jazsie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:52:
[...]
De aanvoer kan je zelf maken cq verleggen.

Ga gelijk voor FCU ipv eerst L/L warmtepomp op de slaapkamers, zonde geld en velen zijn je al voor.
Is daar iets van een linkje voor, ik krijg niks gevonden. Ik heb een WTW handleiding gevonden waar staat dat je per 25 m3/h ongeveer 1cm speling moet aanhouden. Dat heeft met een fancoil dus geen zin, ik ga geen 10-15cm onder de deur open houden 8)7

Ik zal dus per kamer een toever en een afvoer moeten hebben, dat maakt het wat ingewikkelder. Een airco circuleert in de kamer zelf. Per kamer een FCU zie ik niet zitten, komt toch in het "zicht" en dat is nou net wat ik wil vermijden.
Ethirty schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Je gaat verbouwen toch, dan is het bouwbesluit toch niet verplicht?
Klopt, je hebt gelijk, niet verplicht. Echter wil ik dit wel aanhouden, vanwege comfort maar ook als "verkooppraatje" mocht ik het huis willen verkopen.

Bovendien levert WTW erg veel bonuspunten voor het energielabel.
dunklefaser schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:54:

Zoals @P5ycho schrijft het zit 'em in de details
Dit geval gaat met fancoils waarschijnlijk makkelijker dan met aparte airco-units al dan niet als multi-split (en hopelijk goedkoper).
Dat is de vraag nu... Ik begrijp dat de FCUs, tenminste de units die ik tot nu toe heb gezien, alle lucht aanzuigen uit de locatie waar je 'm plaatst. Bij mij zal dit dan een multiduct in de technische ruimte worden. Er is geen luchtstroom vanuit de slaapkamers naar de technische ruimte, niet direct in ieder geval. Dit zou ik dan moeten oplossen met aan en afvoer kanalen, wat geen probleem is, maar ik zie geen (betaalbare) FCU die meerdere toe/afvoer ducts heeft.

Toch vind ik het een beetje raar, als ik de plaatjes online kijk zie ik bijv de FCU op de overloop hangen en de kanalen naar de slaapkamers. Dit werkt in praktijk niet tenzij je een gat van 10x90 cm in je deur maakt - dat schiet toch niet op? Klopt de tabel die ik heb niet of is hier een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wedge23 De labelsystematiek wordt de komende jaren - vanaf 2027 - weer grondig herzien
en ziet in 2030 (totaal) anders uit.
Een WTW blijft waarschijnlijk relatief veel aan het nieuwe label bijdragen (zonder garantie).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Is daar iets van een linkje voor, ik krijg niks gevonden. Ik heb een WTW handleiding gevonden waar staat dat je per 25 m3/h ongeveer 1cm speling moet aanhouden. Dat heeft met een fancoil dus geen zin, ik ga geen 10-15cm onder de deur open houden 8)7

Ik zal dus per kamer een toever en een afvoer moeten hebben, dat maakt het wat ingewikkelder. Een airco circuleert in de kamer zelf. Per kamer een FCU zie ik niet zitten, komt toch in het "zicht" en dat is nou net wat ik wil vermijden.
Dit begrijp ik niet helemaal, je wilt wel airco plaatsen per slaapkamer maar geen FCU? :?
[...]
Dat is de vraag nu... Ik begrijp dat de FCUs, tenminste de units die ik tot nu toe heb gezien, alle lucht aanzuigen uit de locatie waar je 'm plaatst. Bij mij zal dit dan een multiduct in de technische ruimte worden. Er is geen luchtstroom vanuit de slaapkamers naar de technische ruimte, niet direct in ieder geval. Dit zou ik dan moeten oplossen met aan en afvoer kanalen, wat geen probleem is, maar ik zie geen (betaalbare) FCU die meerdere toe/afvoer ducts heeft.

Toch vind ik het een beetje raar, als ik de plaatjes online kijk zie ik bijv de FCU op de overloop hangen en de kanalen naar de slaapkamers. Dit werkt in praktijk niet tenzij je een gat van 10x90 cm in je deur maakt - dat schiet toch niet op? Klopt de tabel die ik heb niet of is hier een andere oplossing voor?
Je kan kant en klaar box kopen die van rond (aanvoer) naar rechthoek gaat die je op de aanzuiging van je FCU plaatst.
Heb je wel navraag gedaan bij een installateur/leverancier? Dit is gewoon standaard spul...

Alternatief is zelf maken wat heel goed te doen is met PIR oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Jazsie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, je wilt wel airco plaatsen per slaapkamer maar geen FCU? :?
Bij een ducto multi is de voorbeeldopstelling aanzuiging in de hal en afgifte in de ruimtes. De vraag is hoe dat luchtvolume weer terugkomt in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mijgmae schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Bij een ducto multi is de voorbeeldopstelling aanzuiging in de hal en afgifte in de ruimtes. De vraag is hoe dat luchtvolume weer terugkomt in de hal.
Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Roosters in de deur, ook met voldoende oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Hou in je achterhoofd dat veel van de spullen niet voor niets in Italië gehaald moeten worden. Daar gelden ongetwijfeld heel andere bouwregels en is de aanvoer van buitenlucht sowieso minder een issue door de hogere temperaturen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 28-07 09:54
Seafarer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Wat ik wel 's in Australië gezien heb; aan weerszijde van de deur in plafond een rooster en een 'boogje' van flexbuis over de muur/deur heen. Zo blijft de deur in zicht mooi, maar heb je qua lucht een mogelijkheid te transferen. Al zou ik zelf hier dan wel een demper inzetten, anders heb je altijd de herrie alsof je deur open staat..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stevenP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Wat ik wel 's in Australië gezien heb; aan weerszijde van de deur in plafond een rooster en een 'boogje' van flexbuis over de muur/deur heen. Zo blijft de deur in zicht mooi, maar heb je qua lucht een mogelijkheid te transferen. Al zou ik zelf hier dan wel een demper inzetten, anders heb je altijd de herrie alsof je deur open staat..
Kan ook. In Zweden als er ruimte boven de deur zit wordt wel eens een rond rooster met deksels en geluiddempers geplaatst.

Ik schreef "rooster"in de deur maar er zijn ook hele strakke gleuven met ingebouwde geluid demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
[...]

ik zat ook te kijken naar ducto multi. Toevoerbuizen die van deze fancoil afkomen zijn 160 mm, dus dat is een oppervlakte van 201 cm2, bij een deurbreedte van 90 cm is dat maar een spleetje van 22 mm. Dat is iets meer als normaal, maar niet gek toch?

[ Voor 5% gewijzigd door thve op 16-07-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
thve schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:12:
[...]

ik zat ook te kijken naar ducto multi. Toevoerbuizen die van deze fancoil afkomen zijn 160 mm, dus dat is een oppervlakte van 201 cm2, bij een deurbreedte van 90 cm is dat maar een spleetje van 22 mm. Dat is iets meer als normaal, maar niet gek toch?
De hoeveelheid m3 die die fancoil kan verstouwen is echt hoog. Ik denk dat je al naar een spleet van 3cm (of beter nog een ventilatierooster) toe moet om die lucht weer af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

thve schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:12:
[...]

90 cm breed is zeker nieuwbouw? Best breed.

Om te voorkomen dat de luchtsnelheid onder de deur hoog is, en zodoende veel stof meeneemt, zou ik hem zeker vergroten dus naar boven afronden. 25mm. Meer zou ik niet doen anders zaag je de onderste balk uit de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vergeet niet dat de druk die zo'n unit levert heel anders is dan bijvoorbeeld een balansventilatieunit. Je gaat het wel merken als je die deur open wilt doen terwijl de fancoil aanstaat. Je werkt de wtw ook tegen met zo'n kleine spleet onder de deur, daar wordt de balans verstoord, dus minder verse lucht in de betreffende kamer. Als je roosters boven de ramen hebt wordt het helemaal interessant.

Nee, ik ga aanvoer en uitvoer op dezelfde kamer houden. Veel.minder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:42
P5ycho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:25:
Vergeet niet dat de druk die zo'n unit levert heel anders is dan bijvoorbeeld een balansventilatieunit. Je gaat het wel merken als je die deur open wilt doen terwijl de fancoil aanstaat. Je werkt de wtw ook tegen met zo'n kleine spleet onder de deur, daar wordt de balans verstoord, dus minder verse lucht in de betreffende kamer. Als je roosters boven de ramen hebt wordt het helemaal interessant.

Nee, ik ga aanvoer en uitvoer op dezelfde kamer houden. Veel.minder gedoe.
ik zie dat toch anders. In mijn ideale opstelling (die ik dus niet heb en ook niet kan maken) zou ik zo'n ducted FCU in een centrale hal ofzo plaatsen en dan een aanvoerkanaal naar elke slaapkamer. Aanzuig van lucht FCU op de centrale hal. en dan de WTW gewoon lucht laten verversen in die centrale hal. De FCU verplaatst het dan wel voor me naar de slaapkamers.

en ja, je kunt dan hebben dat als de FCU uitstaat er niks op de kamers gebeurt maar meestal hebben die dingen ook wel een "ventileer" stand oid. Lijkt mij juist veel kanalen/buizen te schelen in deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik wou dat ook, maar ik weet dus niet hoe ik de slaapkamers op zuid kan voorzien van 2kW koeling en 30m3/s frisse lucht, en de slaapkamer op noord van 1kW koeling en 60m3/s verse lucht met 1 centrale FCU met de wtw op het plenum aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:30:
[...]

ik zie dat toch anders. In mijn ideale opstelling (die ik dus niet heb en ook niet kan maken) zou ik zo'n ducted FCU in een centrale hal ofzo plaatsen en dan een aanvoerkanaal naar elke slaapkamer. Aanzuig van lucht FCU op de centrale hal. en dan de WTW gewoon lucht laten verversen in die centrale hal. De FCU verplaatst het dan wel voor me naar de slaapkamers.

en ja, je kunt dan hebben dat als de FCU uitstaat er niks op de kamers gebeurt maar meestal hebben die dingen ook wel een "ventileer" stand oid. Lijkt mij juist veel kanalen/buizen te schelen in deze setup.
Dan moet de lucht uit de kamers toch nog steeds onder de deur door terug naar de hal?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ethirty schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Dan moet de lucht uit de kamers toch nog steeds onder de deur door terug naar de hal?
Zeker. En dan is de vraag hoeveel je fancoil rondpompt op min/med/max snelheid. Maar laat het op max. snelheid 200 m3/uur zijn, dan gaat het wel om redelijk veel lucht ja. Maar andersom kun je dat dus best door een rond kanaal van 160mm duwen en iemand had hierboven uitgerekend dat een spleet onder de deur van 25mm ongeveer evenveel oppervlakte heeft als een ronde buis van 160mm. En dat is op max stand.

dus ik zou het wel narekenen maar vooral uitgaan van de normen/stelregels zoals die ook in de naburige topics voor ventilatie worden aangehouden. En dan zie je dat het waarschijnlijk prima kan om zo'n hoeveelheid lucht door een 160mm buis of vergelijkbare opening te duwen. En dat is in de max. stand die je hopelijk meestal niet of zelfs nooit gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Fr33z schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:05:
update'tje over mijn eigen fancoil-saga: heb zonet een bestelling geplaatst bij Grassia Srl in italie voor een Nemo 400. Kost 350 euro incl. bedieningspaneeltje enzo, verzending is volgens hun website maar 50 euro via DHL helemaal naar NL. ben dus voorlopig voor 400 euro klaar. Zal nog wat aansluitmateriaal bijkomen.

ik post wel een update als ik het aangesloten heb om wat foto's te delen.
OK een quote van mezelf maar dit is ter opvolging:

zonet de fancoil binnengekregen van DHL. ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Vorige week vrijdagmiddag besteld bij grassia dus, is voor 40 euro door DHL uit Sicilie naar NL gegaan in een dag of 4 _/-\o_ ongelooflijk. Nu eens rustig uitpakken na t werk vanmiddag... 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtSSIEd_U5dC2Qm1lzh0AK8IChU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iutdqq0cT2I1vkc0xP9HkbYv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 17-07-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:01
P5ycho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:35:
Ik wou dat ook, maar ik weet dus niet hoe ik de slaapkamers op zuid kan voorzien van 2kW koeling en 30m3/s frisse lucht, en de slaapkamer op noord van 1kW koeling en 60m3/s verse lucht met 1 centrale FCU met de wtw op het plenum aangesloten.
Ik verwacht niet dat je problemen zal krijgen met de aanvoer van frisse lucht, omdat je de lucht binnen veel meer rondpompt dan bij alleen een wtw, dus het zal goed mengen. Wel kan je misschien beter geautomatiseerde kleppen gebruiken als de FCU uit/laag staat om dan wel te voldoen aan de ventilatie-eisen, dan moet de ventilatielucht wel via het aanvoerrooster in de kamers geblazen worden. Of de FCU moet altijd hard genoeg draaien om de frisse lucht te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Zeker. En dan is de vraag hoeveel je fancoil rondpompt op min/med/max snelheid. Maar laat het op max. snelheid 200 m3/uur zijn, dan gaat het wel om redelijk veel lucht ja. Maar andersom kun je dat dus best door een rond kanaal van 160mm duwen en iemand had hierboven uitgerekend dat een spleet onder de deur van 25mm ongeveer evenveel oppervlakte heeft als een ronde buis van 160mm. En dat is op max stand.

dus ik zou het wel narekenen maar vooral uitgaan van de normen/stelregels zoals die ook in de naburige topics voor ventilatie worden aangehouden. En dan zie je dat het waarschijnlijk prima kan om zo'n hoeveelheid lucht door een 160mm buis of vergelijkbare opening te duwen. En dat is in de max. stand die je hopelijk meestal niet of zelfs nooit gebruikt.
De Innova SLI 1000 doet bijna 400m3/u op standje max. Goed verdelen en grote aanvoer buizen, anders ga je het ook horen.

Zelf heb ik dit idee laten varen en ga gewoon voor FCU per kamer en WTW apart. WTW heeft al genoeg buizen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nee hoor. Zoals een aantal posts eerder al omschreven, ga ik in de betreffende kamer zelf aanzuigen en toevoeren. Een FCU per kamer, met wtw aanvoer gedeeld met het fcu aanvoerrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:13:
[...]

OK een quote van mezelf maar dit is ter opvolging:

zonet de fancoil binnengekregen van DHL. ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Vorige week vrijdagmiddag besteld bij grassia dus, is voor 40 euro door DHL uit Sicilie naar NL gegaan in een dag of 4 _/-\o_ ongelooflijk. Nu eens rustig uitpakken na t werk vanmiddag... 8)[Afbeelding]
Ben erg benieuwd, fijn te weten dat het bestellen daar soepel gaat.

Edit:
Net bestelling wezen plaatsen alleen kom dan uit op 115,-- verzendkosten via DHL ;(.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 17-07-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
JuutieZ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ik verwacht niet dat je problemen zal krijgen met de aanvoer van frisse lucht, omdat je de lucht binnen veel meer rondpompt dan bij alleen een wtw, dus het zal goed mengen. Wel kan je misschien beter geautomatiseerde kleppen gebruiken als de FCU uit/laag staat om dan wel te voldoen aan de ventilatie-eisen, dan moet de ventilatielucht wel via het aanvoerrooster in de kamers geblazen worden. Of de FCU moet altijd hard genoeg draaien om de frisse lucht te verspreiden.
Het doel van balansventilatie is verse aanvoer in de leefruimtes. Als ik met de FCU dan alle lucht ga circuleren, kan ik straks de scheet van mijn logee ruilen. Nee dank u :P. Ik wil ook niet 24/7 ventileren met die fcu terwijl mijn wtw dat prima alleen kan met 25W verbruik. Het kan allemaal, maar het is een verhaal van compromissen. Ik vind het niet ideaal op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Jazsie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Ben erg benieuwd, fijn te weten dat het bestellen daar soepel gaat.

Edit:
Net bestelling wezen plaatsen alleen kom dan uit op 115,-- verzendkosten via DHL ;(.
echt? wat bestel je dan? want als ik letterlijk nu op de website weer een Nemo 400 in de winkelmand doe en ik ga naar afrekenen dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Kf-qEW19wuFFIA5ouUl-hbBB0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ksTqU1pfnNt9e3uYcKydiqXL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ahh ik had de 600 model... ze hebben een aparte manier van rekenen.

Nemo 400 = 48 EUR
Nemo 600 = 115 EUR
Nemo 800 = 195 EUR

Doe je de 600 + 800 samen kom je uit op 117 EUR :+.

Dat wordt dus niet apart bestellen maar toch even goed shoppen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
[...]

De WTW "norm" houdt 1cm per 25m3/h aan. Met een fancoil van 250 m3/h is dat dus 10 cm. Ik snap dat je dezelfde oppervlakte kunt aanhouden maar dan gaat de lucht dus met dezelfde snelheid onder de deur door als deze de kamer inkomt. Dat lijkt me echt niet comfortabel...

Nee, in plaats van. Ik heb inderdaad liever een airco in het zicht dan een FCU box. FCU is moeilijker aan te leggen en een airco kan harder koelen.

Je kan kant en klaar box kopen die van rond (aanvoer) naar rechthoek gaat die je op de aanzuiging van je FCU plaatst.
Heb je wel navraag gedaan bij een installateur/leverancier? Dit is gewoon standaard spul...

Alternatief is zelf maken wat heel goed te doen is met PIR oid.
Ik krijg dat niet gevonden. Ja, als je een FCU per kamer doet. Als ik de FCU voor 3 kamers gebruik heb ik 3 toevoer en 3 afvoerpunten nodig. Nee - ik heb nog geen navraag gedaan bij een installateur/leverancier, mijn italiaans is niet zo goed :P . Ik ga er eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Wedge23 je kunt een fancoil ook in formaatje airco-binnenunit-hoog-op-de-wand krijgen, en een airco ook in een ducted centrale uitvoering. Je zit dus niet vast aan een bepaald fysiek formaat als je een fancoil kiest. Zou je voor een fancoil wand binnenunit kiezen, dan heb je al dat gedoe met airflow onder deuren dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wedge23 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Ik krijg dat niet gevonden. Ja, als je een FCU per kamer doet. Als ik de FCU voor 3 kamers gebruik heb ik 3 toevoer en 3 afvoerpunten nodig.
Dat is voor een airco niet heel veel anders. Je hebt koelleidingen en een condensafvoer per kamer.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Ethirty schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Dat is voor een airco niet heel veel anders. Je hebt koelleidingen en een condensafvoer per kamer.
Voor een airco is dit compleet anders. De lucht word daar direct uit de kamer getrokken en gekoeld. Dus geen luchtstroom onder de deur door. Met een multiduct moet ik extra afvoerpunten maken als ik geen stroming onder de deur wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt maar het punt was dat je voor een “airco-style” wand FCU heb je geen extra luchtvolume hebt dat je moet afvoeren.

Of je moet lucht verplaatsen, of een koelmedium en condenswater.

Dus je kan een airco niet 1-op-1 vergelijken met een multi duct maar wel met losse FCU’s.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nogmaals, de fancoil komt, net als airco binnenunits, in vele varianten.

Hier een voorbeeld van een airco met multi ducted opstelling:
Renkie in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Fancoil wandunit:
https://www.innova.it/prodotti/fancoils/filomuro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ik ben de aansluitingen voor m'n fancoil aan het uitdenken. Er zit 3/4 euroconus buitendraad op de FCU zelf. Daar wil ik dit op aansluiten, dat lijkt me geen probleem.

daarna klein stukje 20mm buis en dan zoek ik iets met 1/2 binnendraad om weer vast te kunnen zetten aan m'n radiatorkraan. Past wat ik van plan ben met een beetje loctice 55 ertussen?

met

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:18:
ik ben de aansluitingen voor m'n fancoil aan het uitdenken. Er zit 3/4 euroconus buitendraad op de FCU zelf. Daar wil ik dit op aansluiten, dat lijkt me geen probleem.

daarna klein stukje 20mm buis en dan zoek ik iets met 1/2 binnendraad om weer vast te kunnen zetten aan m'n radiatorkraan. Past wat ik van plan ben met een beetje loctice 55 ertussen?

met

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html
Die radiator kraan laat maximaal maar 150 ltr/h door. Is dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Seafarer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Die radiator kraan laat maximaal maar 150 ltr/h door. Is dat voldoende?
Ja klopt. Is zeker voldoende, ik heb ff gespeeld met de calculator van Innova en ik dimensioneer op.koeling. omdat ik maar tot 15C kan koelen kom ik niet verder dan 600W afgifte en is de max flow die daar bij past iets van 120ltr/hr. Meer helpt weinig dus ik laat t bij 130-140 ltr max.

Maar specifiek ben ik benieuwd of die aansluitingen die ik bedacht heb dus wel of niet op elkaar passen , iemand daar tips.over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27
Jazsie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:10:
Ahh ik had de 600 model... ze hebben een aparte manier van rekenen.

Nemo 400 = 48 EUR
Nemo 600 = 115 EUR
Nemo 800 = 195 EUR

Doe je de 600 + 800 samen kom je uit op 117 EUR :+.

Dat wordt dus niet apart bestellen maar toch even goed shoppen :9.
Ik ben in de markt voor een innova airleaf SL600 model. Misschien iets om te combineren om de verzendkosten te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Fr33z schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Ja klopt. Is zeker voldoende, ik heb ff gespeeld met de calculator van Innova en ik dimensioneer op.koeling.
Calculator, handig!

Waar kan ik deze calculator vinden? Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
verkeerslicht schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Misschien reeds mosterd na de maaltijd, maar voor Innova, zie deze tool:
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en
Daar kun je o.b.v. flow of Dt, en fancoiltype het verwarmings/koel -vermogen laten berekenen.
Hier dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-07 18:21
prein2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:46:
hmm.. Toch weinig praktijkervaringen met afgelopen hitte..
@n00ts @Cees-JanH @doek55 @GeenIdee84 als gebruikers van het eerste uur.. ervaringen, fotos, problemen, tips?

misschien de wat recentere posters @gebruiker001 @CurlyMo @CR1992 ervaringen met koelen de afgelopen dagen?
Excuus, zag nu pas dit bericht. Wij zijn nog zeer tevreden over de fancoils. Hebben ze op alle slaapkamers hangen. Ik schakel in de zomer de vloerverwarming in de woonkamer uit en dan gebruiken we dus alleen de fancoils. Leidingen zijn geïsoleerd (standaard Uponor). Vorig jaar wel wat condensatie op de leidingen gehad en daarom temp van het water wat omhoog gezet, tot 13 graden ging dat nu in ieder geval goed.

Met de fancoils uit ging de temp op zolder richting de 29 graden, met de fancoils aan bleef dit een heerlijke 21 (kids wilden zelfs een dunne deken over zich heen omdat ze het anders te koud vonden).

Doordat het boven heel koel blijft, heeft dit ook effect op de benedenverdieping. Daar bleef het zo’n 23 graden, wel met zonwering uiteraard.

Gebruik ook qua energie in de zomer naar behoren (COP van 6), in de winter is dit echter niet goed (COP van 1-2), ben nog op zoek naar iemand die de installatie goed in kan regelen. Als iemand interesse heeft hou ik me aanbevolen!

Wij hebben inderdaad wel het hele huis verbouwd. Met een beetje slim legwerk hebben we alles redelijk mooi weg kunnen werken (tussen de vloerbalken etc) en een 1 centrale koof waar de meeste leidingen door gaan.

Hopelijk helpt dit! :-)

edit: de innova wifi thermostaten zijn niet denderend. Temp wijk erg af, dus ik heb ze meestal gewoon op een lage temp staan zodat ze continu draaien. Dat werkt op zich, maar is natuurlijk niet helemaal hoe het hoort…

[ Voor 6% gewijzigd door GeenIdee84 op 26-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@GeenIdee84 Hoe kun je toch last krijgen van condens als alles geisoleerd is? Is alles wel geisoleerd maar niet luchtdicht (dwz alleen de lengtes, niet de koppelingen), of is er iets wat ik niet begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
Jazsie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Precies dit, de airco boeren die komen met oplossingen die ik niet wil hebben.... allemaal snel snel en liefst op buiten muur direct naar buiten met losse units.... dat heeft geen aanzicht.

Nu lekker op eigen tempo zelf doen en dus ook de afwerking in eigen handen :+.
Ik vond minimale impact op de uitstraling ook erg belangrijk. Kan als ik thuis ben wel wat foto’s maken (nu op vakantie in zuid Frankrijk 😎)

Zelfs de WP heeft z’n eigen hegje om zoveel mogelijk uit het zicht te staan 😅

Leidingen binnen zijn nagenoeg niet zichtbaar. Veel achter plafonds of dus 1 koof (waar ook wtw kanalen doorheen lopen, dus die had ik toch nodig). Waar ik niet diep genoeg kon frezen (door stalen balk) heeft mn vrouw het creatief met een ‘verdikte’ plint opgelost, wat ik best een nette oplossing vond.

Al die woningen met meerdere buitenunits aan de gevels of enorme witte kabelgoten, vreselijk toch… Bovendien geeft een airco in mijn optiek echt een andere luchtkwaliteit, wat we nu ook weer merken op vakantie (veel drogere lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
P5ycho schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:49:
@GeenIdee84 Hoe kun je toch last krijgen van condens als alles geisoleerd is? Is alles wel geisoleerd maar niet luchtdicht (dwz alleen de lengtes, niet de koppelingen), of is er iets wat ik niet begrijp?
Volgens mij is de leidingisolatie van de originele Uponor eigenlijk niet dik genoeg om volledige condensvorming te voorkomen, als de temperatuur in de leidingen te laag wordt. Dat was mijn aanname in ieder geval.

Eigenlijk zitten de koppelingen bij mij alleen op de fancoils en de verdeler, de rest is allemaal vaste lengte. De koppelingen heb ik eerder wel geprobeerd te isoleren, maar dat bleek lastig vast te krijgen, tape houdt matig of laat los door vocht wat van de aansluiting afkomt. Ook hier sta ik open voor tips.

[ Voor 22% gewijzigd door GeenIdee84 op 26-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:26
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Volgens mij is de leidingisolatie van de originele Uponor eigenlijk niet dik genoeg om volledige condensvorming te voorkomen, als de temperatuur in de leidingen te laag wordt. Dat was mijn aanname in ieder geval.

Eigenlijk zitten de koppelingen bij mij alleen op de fancoils en de verdeler, de rest is allemaal vaste lengte. De koppelingen heb ik eerder wel geprobeerd te isoleren, maar dat bleek lastig vast te krijgen, tape houdt matig of laat los door vocht wat van de aansluiting afkomt. Ook hier sta ik open voor tips.
Zelfklevend armaflex en daarna isolatie tape? Zoals je ook buiten doet met de leidingen vanaf de warmtepomp.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Je hebt dus aaneengesloten isolatie van verdeler tot fancoil. Heb je de uiteinden van de isolatie ook luchtdicht afgesloten? Anders helpt het niets namelijk.
Het doel van de isolatie is dus tweevoud: isoleren, alsook voorkomen dat er nieuwe vocht-dragende lucht bij de koude leiding kan, wat dan weer de kans krijgt om te condenseren.

Als je koppelingen boven een lekbak hangen hoeven ze niet geisoleerd, anders wel.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 26-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Ik vermoed dat @GeenIdee84 deze isolatie +buis heeft gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5AtQEG6Nn5W5dhd_jF8ZUOSo6k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cm7RoOo2FMVP6tgiyFzTN5YJ.jpg?f=user_large

Deze isolatie kan zich als een spons vol zuigen met condenswater, met de isolatie voor koel leidingen gebeurt dat niet (gesloten cel structuur), wél volledig en overall toepassen, maar niet óp buis of koppelingen vast lijmen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:19

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee die isolatie is eigenlijk te dun. De buitenkant wordt toch koud genoeg en daarom condemseert het. Eigenlijk is het beste om armaflex 13mm te gebruiken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
martijn v o schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:29:
Nee die isolatie is eigenlijk te dun. De buitenkant wordt toch koud genoeg en daarom condemseert het. Eigenlijk is het beste om armaflex 13mm te gebruiken.
Klopt wel denk ik. Al is het voor ons gebruik dus op zich prima, misschien kunnen we niet maximaal koelen maar zeker aanzienlijk meer dan zonder isolatie. Zoals gezegd realiseren we een temp verlaging van zo’n 7-8 graden, wat voor ons echt prima is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@GeenIdee84 Zou je een foto kunnen plaatsen van de plek waar je condens hebt gehad in het verleden?

Bij te dunne isolatie zou condens moeten vormen op de buitenschil van de isolatie en niet op de leidingen, dus ik ben er nog niet van overtuigd dat dat je probleem is.

[ Voor 54% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een Panasonic monoblock WH-MDC09J3E5 en een Panasonic fancoil PAW-FC2E-F040L.

Ik zou de fans van de fancoil graag proportioneel of in een aantal stappen willen laten blazen op basis van de wateraanvoer temperatuur.

De fancoil heeft een EC motor.

Is daar een schakeling of thermostaat voor? Liefst te koop in de winkel.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Oeh een pana fancoil, doe staan bovenaan op mijn lijstje. De FC2E heeft een 0-10V aansturing, panasonic heeft zelf een aantal thermostaten (zie installatiehandleiding), of je kunt er een shelly 0-10V op knopen.

Hoe bevalt de fancoil? Heb je een goed inkoopadres wellicht? Ze zijn wat lastiger te vinden online namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:58:
Oeh een pana fancoil, doe staan bovenaan op mijn lijstje. De FC2E heeft een 0-10V aansturing, panasonic heeft zelf een aantal thermostaten (zie installatiehandleiding), of je kunt er een shelly 0-10V op knopen.

Hoe bevalt de fancoil? Heb je een goed inkoopadres wellicht? Ze zijn wat lastiger te vinden online namelijk.
Ja, ik heb hem bij mundoclimatico.es vandaan. Heb ik ook twee L series all-in-one vandaan. Ze hadden deze niet op hun site staan maar via de whatsapp zijn ze goed te bereiken en bereid te kijken of ze iets kunnen leveren wat niet op hun site staat.

Hij draait nog niet bij mij dus kan niet zeggen of ie bevalt.

De thermostaat uit de handleiding voor EC motoren, de PAW-FC-907TC, heeft volgens mij niet de mogelijkheid te sturen op de water-aanvoer temperatuur....

Met een Shelly 0-10v moet ik zelf gaan knutselen met een temperatuursensor en HA zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, dat is wel een lastige. Sturen op watertemperatuur icm 0-10V sturing heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik heb zo snel geen oplossing.

Ik ben zelf van plan om de sturing met knx per kamer te doen, waarbij de vraag ook uit de kamer komt. Dat is een hele andere aanpak.

Wat een beest trouwens, 1284 m3/h 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

P5ycho schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:56:
Ja, dat is wel een lastige. Sturen op watertemperatuur icm 0-10V sturing heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik heb zo snel geen oplossing.

Ik ben zelf van plan om de sturing met knx per kamer te doen, waarbij de vraag ook uit de kamer komt. Dat is een hele andere aanpak.

Wat een beest trouwens, 1284 m3/h 8)
Factor 1000 lager misschien, 1,284 m³/h? - Nee, geen water, maar lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Ik vond minimale impact op de uitstraling ook erg belangrijk. Kan als ik thuis ben wel wat foto’s maken (nu op vakantie in zuid Frankrijk 😎)

Zelfs de WP heeft z’n eigen hegje om zoveel mogelijk uit het zicht te staan 😅

Leidingen binnen zijn nagenoeg niet zichtbaar. Veel achter plafonds of dus 1 koof (waar ook wtw kanalen doorheen lopen, dus die had ik toch nodig). Waar ik niet diep genoeg kon frezen (door stalen balk) heeft mn vrouw het creatief met een ‘verdikte’ plint opgelost, wat ik best een nette oplossing vond.

Al die woningen met meerdere buitenunits aan de gevels of enorme witte kabelgoten, vreselijk toch… Bovendien geeft een airco in mijn optiek echt een andere luchtkwaliteit, wat we nu ook weer merken op vakantie (veel drogere lucht).
Foto's zijn meer dan welkom, kan mogelijk goed van past komen in eigen ontwerp :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Nou hier is de verbouwing begonnen! Doordat de keuken vervangen wordt meteen maar naar de twee slaapkamers erboven het leidingwerk kunnen vervangen.

Nog maar een paar jaar en het hele huis is klaar 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBjvdv7QogkxNKZNgbHIT1G8aVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm9y5nlNtlslvlm9lgcaGG0w.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Factor 1000 lager misschien, 1,284 m³/h?
Lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Idd, dat is het verplaatste luchtvolume.
@Joris273 Ik neem aan dat deze je hele huis gaat voorzien?
Ik bedacht me ook dat proportioneel regelen adhv watertemperatuur misschien niet ideaal is omdat je in de praktijk de watertemperatuur niet varieert adhv de vraag? Ik zat zelf nog te broeden op een secundaire regellus die de koeltemperatuur varieert adhv de relatieve luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aanvullende opmerking: koude of warme?
Als ik 1.284 m³/h in perspectief plaats en vergelijk met de luchtverplaatsing van een buitenunit
zou ik zeggen laat maar waaien.

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Idd, dat is het verplaatste luchtvolume.
@Joris273 Ik neem aan dat deze je hele huis gaat voorzien?
Ik bedacht me ook dat proportioneel tegelen adhv watertemperatuur misschien niet ideaal is omdat je in de praktijk de watertemperatuur niet varieert adhv de vraag? Ik zat zelf nog te broeden op een secundaire regellus die de koeltemperatuur varieert adhv de relatieve luchtvochtigheid.
Met deze moet ik met gemak het hele huis kunnen verwarmen. Koelen is niet het eerste doel. Maar eigenlijk heb ik hem fors over-gedimensioneerd om met een zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen verwarmen. De EC motoren vragen nauwelijks energie.

Het plan is om de warmtepomp op WAR te laten stoken met een stooklijn en de controller van de warmtepomp in de huiskamer om te corrigeren voor temperatuur-pieken (zoals zonlicht inval). Ik wil de fancoil dus niet aanzetten (= de blowers laten blazen) bij vraag, maar aanzetten als er warmwater wordt geleverd....en liefst de mate waarin de blowers blazen ook kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Aanvullende opmerking: koude of warme?
Als ik 1.284 m³/h in perspectief plaats en vergelijk met de luchtverplaatsing van een buitenunit
zou ik zeggen laat maar waaien.
Warm water warme lucht.
Koud water koude lucht.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Joris273 Eigenlijk wil je je fan dus harder laten draaien als je verder van je doeltemperatuur af zit, omdat je dan meer warmte toe moet voegen. Daarnaast aanschakelen bij een bepaalde aanvoertemperatuur, maar dat zou ook door vraag van een thermostaat kunnen.

Is zoiets niet wat?
https://lvsverwarming.nl/...0v-uitgang-modulerend-pi/
Dit zie je typisch op een fancoil in een hotel. je mist hiermee alleen nog de trigger voor je wp om te gaan lopen. Misschien dat die direct uit de fancoil gestuurd kan worden?

Ik zal je niet meteen KNX aanraden om dit op te lossen, maar dit component staat bovenaan mijn shopping list: https://www.zennio.com/product/maxinbox-fc-0-10v-fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
prein2 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:57:
Nou hier is de verbouwing begonnen! Doordat de keuken vervangen wordt meteen maar naar de twee slaapkamers erboven het leidingwerk kunnen vervangen.

Nog maar een paar jaar en het hele huis is klaar 😊

[Afbeelding]
Ga je hiermee koelen? De buizen zijn zo te zien niet geisoleerd van de beugels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Warm water warme lucht.
Koud water koude lucht.
;)
Met natuurlijk het liefst warme voeten en een koel hoofd in het hele huis tegelijkertijd (als het kan) _O-
Ik moet eerlijk zeggen ik kan me bij het verwarmen van een woning/huis met een enkele grote fancoil unit
zoals @Joris273 heeft bedacht absoluut niets voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Ga je hiermee koelen? De buizen zijn zo te zien niet geisoleerd van de beugels :).
Ehh ja.. was wel het plan.
Ik heb begrepen dat ik de beugels om de buis moet doen, en vervolgens moet inpakken.
Maarrr nu kan ik het nog wijzigen, dus hoe moet het beter?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dan kijk ik niet goed genoeg, niets gezegd! De tape deed me vermoeden dat de beugels onder de buisisolatiebuis zaten, maar de volledige foto laat meer detail zien.

[ Voor 60% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:48:
Dan kijk ik niet goed genoeg, niets gezegd! De tape deed me vermoeden dat de beugels onder de buis zaten, maar de volledige foto laat meer detail zien.
Scheelt weer..
Zou ik ook 50mm beugels kunnen gebruiken en de isolatie gewoon doortrekken? Dit is wel een gekloot :
- buis ophangen met beugel
- isolatie stukje afknippen
- zo goed mogelijk tapen en zorgen dat alle gaatjes gevuld zijn

Versus:
- buis inclusief isolatie ophangen in 50mm beugel.

Of drukt de isolatie dan teveel in door het gewicht..?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Normaal doe je dat met dit:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899730745
...maar dat is wel duur.
Gewoon de buis inclusief isolatie in een beugel hangen is een goedkoop alternatief, dat zal dan wel wat platgedrukt worden.
Ik heb dat gedaan met de koelleidingen van mijn wp, de buis lokaal verstevigd met tesa textieltape. Dat hangt er nu 6 jaar en ziet er nog ok uit, wel iets door gaan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:39:
Zou ik ook 50mm beugels kunnen gebruiken en de isolatie gewoon doortrekken?
Werkt gewoon. En het gewicht per beugel stelt ook echt helemaal niks voor. En door de omvang van de beugel drukt die maar minimaal de isolatie in, heeft zelf ook weer een rubber laagje die ook gewoon wat isoleert.
(Nog los daarvan isoleert de beugel slecht, dan moet je gaan nadenken hoe je dat weer verhelpt, of je krijgt condens op de stokschroef)

En mocht je toch de buis direct klemmen, dan moet je dat ook met beleid doen, die leidingen krimpen/zetten uit, als je die buis vastzet met een bankschroef kun je de buis uiteindelijk ook uit de perskoppelingen trekken.
Dus een beetje bewegingsvrijheid is sowieso niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Met natuurlijk het liefst warme voeten en een koel hoofd in het hele huis tegelijkertijd (als het kan) _O-
Ik moet eerlijk zeggen ik kan me bij het verwarmen van een woning/huis met een enkele grote fancoil unit
zoals @Joris273 heeft bedacht absoluut niets voorstellen.
Het hele huis?
Dan moet jewel wat ruimte hebben. Voor die pijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Joris273 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Met deze moet ik met gemak het hele huis kunnen verwarmen. Koelen is niet het eerste doel. Maar eigenlijk heb ik hem fors over-gedimensioneerd om met een zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen verwarmen. De EC motoren vragen nauwelijks energie.

Het plan is om de warmtepomp op WAR te laten stoken met een stooklijn en de controller van de warmtepomp in de huiskamer om te corrigeren voor temperatuur-pieken (zoals zonlicht inval). Ik wil de fancoil dus niet aanzetten (= de blowers laten blazen) bij vraag, maar aanzetten als er warmwater wordt geleverd....en liefst de mate waarin de blowers blazen ook kunnen sturen.
Mijn twee Vaillant fancoil op de Panasonic 7H Mono wordt automatisch ingeschakeld als de compressor gaat draaien, staat de compressor stil gaan de fancoil's in de standby mode.
Het werkt analoog via een stroomrelais in de voeding van de wp; bij een bepaalde ingestelde stroomsterkte wordt een relais geactiveerd die de standby mode aanstuurt.

Ik wilde het eerst zo maken dat bij het kouder worden van het circulatiewater in de toevoerbuis.. de fancoil's werden ingeschakeld via een simpele digitale temperatuur regelaar.
Maar dit werkt bij het uitschakelen van de fancoils niet goed omdat het water in de buizen langdurig koud blijft na het stoppen van de compressor en de pomp.. de buizen zijn namelijk zeer goed geïsoleerd.
De temperatuur regelaar toont nu enkel de temperatuur in de afvoer buis.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste