Ik zou eerst eens gestructureerd verder lezen op tweakers en echt goede info verzamelen.!!!copykat schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:12:
Heren dank.
(Autofil op je mobiel is spraakverwarring.)
Gewone convectoren is t alternatief als de prijs teveel oploopt voor plekken waar koeling minder van belang is.
Leidingen, ik heb nu stalen stijgleidingen 22mm en 16mm horizontaal uit en in. Dus geen vloerintake.
Is dat nog een probleem?
Vloerverwarming is alleen nog mogelijk in de begane vloer. ( Als ik mn vrouw kan overtuigen dat het echt noodzakelijk is want ze vind t niet nodig troep liever radiatoren enz.)
@dunklefaser ik denk dat voor mij een apart circuit voor faincoil niet werkbaar is.
Alle leidingen vervangen is ook best een dingetje maar dat is kwa sloop herstel nog te doen. Mits ik dit goed plan.
Als comfort en energie efficiënt oogpunt lijkt mij dat een WP LtW met geïsoleerde leidingen en fancoils een hybride oplossing van airco LtL en wp LtW. Dat spreek me aan want minder electronica en Hardware nodig.
Andere oplossing is secundaire verwarming / koeling door LtL systeem. En de CV te laten uitwerken totdat hij stukgaat. Kan ik mn zonnestroom gebruiken en tzt aanvullen met thuisbatterij om ook snachts gratis stroom te hebben.
Een paar HR radiatoren/convectoren kopen bij de dump aanbieder en zelf installeren.
Dat kan in stapjes. Budget verspreid.
Maar wat ik eigenlijk ook een beetje ruk vind is de vertienvoudigde prijs van je huis verwarming.
HR-CV koste 1000-2000 euro en misschien nog 5/6k aan nieuwe radiatoren voor hogere efficiëntie. En je bent klaar voor 20 jaar.
Te overzien en privé te betalen zonder hypotheek verhoging, PLettje, 6 jaar je vakantie opzeggen, 2de baan enz.
Tegen volledige set is 20-25k
Auch.
Dat houd me elke keer tegen om de klap op de keuze te maken. Waar haal ik t geld vandaan? Veel systemen zijn pas rendabel als je alles implementeert.
Dure jaga's en niet als fancoil /koeling gebruiken kan je doen maar is misschien een dure oplossing.
Keuzes...
Niemand verplicht jou om een Jaga te nemen. Er zijn ook andere leveranciers die koperen pijpjes leveren met velletjes koper eraan. Net zo functioneel.
Alle heatgeek filmpjes bekeken op youtube?
Leidingen vervangen, zeker als het een rechte standleiding is, is reete makkelijk in een huis met houten vloeren maar in een huis met betonvloeren stelt dit ook niets voor want rond de standleiding zit helemaal geen beton maar gewoon cement waar je de gaten eenvoudig kunt vergroten.
Overigens stel je een warmtepomp installatie vraag in een fancoil topic. Tweakers heeft meerdere warmtepomp topics dan kan je urenlang gratis informatie tot je nemen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.