Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:32

Seafarer

XXX

copykat schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:12:
Heren dank.
(Autofil op je mobiel is spraakverwarring.)
Gewone convectoren is t alternatief als de prijs teveel oploopt voor plekken waar koeling minder van belang is.
Leidingen, ik heb nu stalen stijgleidingen 22mm en 16mm horizontaal uit en in. Dus geen vloerintake.
Is dat nog een probleem?
Vloerverwarming is alleen nog mogelijk in de begane vloer. ( Als ik mn vrouw kan overtuigen dat het echt noodzakelijk is want ze vind t niet nodig troep liever radiatoren enz.)
@dunklefaser ik denk dat voor mij een apart circuit voor faincoil niet werkbaar is.
Alle leidingen vervangen is ook best een dingetje maar dat is kwa sloop herstel nog te doen. Mits ik dit goed plan.

Als comfort en energie efficiënt oogpunt lijkt mij dat een WP LtW met geïsoleerde leidingen en fancoils een hybride oplossing van airco LtL en wp LtW. Dat spreek me aan want minder electronica en Hardware nodig.

Andere oplossing is secundaire verwarming / koeling door LtL systeem. En de CV te laten uitwerken totdat hij stukgaat. Kan ik mn zonnestroom gebruiken en tzt aanvullen met thuisbatterij om ook snachts gratis stroom te hebben.
Een paar HR radiatoren/convectoren kopen bij de dump aanbieder en zelf installeren.
Dat kan in stapjes. Budget verspreid.

Maar wat ik eigenlijk ook een beetje ruk vind is de vertienvoudigde prijs van je huis verwarming.
HR-CV koste 1000-2000 euro en misschien nog 5/6k aan nieuwe radiatoren voor hogere efficiëntie. En je bent klaar voor 20 jaar.
Te overzien en privé te betalen zonder hypotheek verhoging, PLettje, 6 jaar je vakantie opzeggen, 2de baan enz.
Tegen volledige set is 20-25k
Auch.
Dat houd me elke keer tegen om de klap op de keuze te maken. Waar haal ik t geld vandaan? Veel systemen zijn pas rendabel als je alles implementeert.
Dure jaga's en niet als fancoil /koeling gebruiken kan je doen maar is misschien een dure oplossing.

Keuzes... :X
Ik zou eerst eens gestructureerd verder lezen op tweakers en echt goede info verzamelen.!!!

Niemand verplicht jou om een Jaga te nemen. Er zijn ook andere leveranciers die koperen pijpjes leveren met velletjes koper eraan. Net zo functioneel.

Alle heatgeek filmpjes bekeken op youtube?
Leidingen vervangen, zeker als het een rechte standleiding is, is reete makkelijk in een huis met houten vloeren maar in een huis met betonvloeren stelt dit ook niets voor want rond de standleiding zit helemaal geen beton maar gewoon cement waar je de gaten eenvoudig kunt vergroten.

Overigens stel je een warmtepomp installatie vraag in een fancoil topic. Tweakers heeft meerdere warmtepomp topics dan kan je urenlang gratis informatie tot je nemen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
Te overzien en privé te betalen zonder hypotheek verhoging, PLettje, 6 jaar je vakantie opzeggen, 2de baan enz.
Tegen volledige set is 20-25k
Auch.
Dat houd me elke keer tegen om de klap op de keuze te maken. Waar haal ik t geld vandaan? Veel systemen zijn pas rendabel als je alles implementeert.
[...]
De Tweakers-methode: alles zo veel mogelijk zelf doen. Dan hoef je niet 6 jaar je vakantie op te zeggen, maar slechts één (om te klussen :+).

Veel geld blijft het alsnog kosten, 100%. Maar goed, je bespaart ook gauw €1000 per jaar aan energiekosten. Als de berg geld die je in 1x nodig hebt een probleem is, kun je vaak voordelig geld lenen.

Overigens kan het alsnog wel stapsgewijs: een WP met radiatoren verbruikt veel meer dan vloerverwarming, maar nog steeds veel minder dan gas. Bij mij persoonlijk:
  • Gas: ik verbruikte ca. 1100 m3/jaar = €1400/jaar voor de kuubs + €300 vastrecht = €1700/jaar.
  • WP met radiatoren: ca 3000 kWh = €750/jaar. Nu de salderingsregeling nog bestaat, kan ik nog profiteren van goedkope zonnestroom, en kost het me (inclusief terugleverboete) ongeveer €300/jaar.
  • WP met vloerverwarming: ca. 2200 kWh = €550/jaar.
Je ziet: met vloerverwarming werkt een WP wel degelijk veel zuiniger, maar ook met radiatoren bespaar je fors met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Swazija schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Dat is een mooie oplossing. Ik kan online nergens vinden hoe de aansluitingen zitten. Heb jij dat toevallig ergens of is het mogelijk de posities van de aan en afvoer even op te meten op je yoga (die vandaag binnen komt toch ;) )
Aansluitingen zitten rechts..
Ikga hem nog niet openmaken, aangezien de kans op beschadigen dan veel te groot is. Hij komt morgen volgens de laatste update.

Je kunt online een handleiding vinden waar maten instaan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z7yWokDXW7-ZyUYK7EGjwFKDyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/34oQVyeroRBGbCj0YZN95lwL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door prein2 op 07-08-2025 16:24 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15
prein2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Aansluitingen zitten rechts..
Ikga hem nog niet openmaken, aangezien de kans op beschadigen dan veel te groot is. Hij komt morgen volgens de laatste update.

Je kunt online een handleiding vinden waar maten instaan..

[Afbeelding]
Heb de handleiding nu ook gevonden. Bedankt! Voor andere geïnteresseerden, hij staat hier: https://www.manualslib.co...332/Ideal-Clima-Yoga.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:55
Martijn1993 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:03:
Is er iemand die Modbus RTU rechtstreeks op een INN-FR-B32 pcb werkend heeft gekregen?
En is dat dan via de RTU Header? Of de 4 polig aansluiting waar je ook de EDB649 op aansluit?

Of lukt modbus alleen maar met een EDB649?
Modbus RTU kan zeker op de INN-FR-B32. Daarvoor gebruik je de +AB- connector. De + heb je niet nodig en waarschijnlijk moet je de A en B omdraaien, omdat deze niet goed zijn gelabeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
@copykat tijdje inlezen, nieuwe hobby van maken en zorgen dat je voor minder dan bijv 7.000 aan spullen + wat eigen tijd (OK, veel eigen tijd) klaar bent.

Als.ik mijn huis opnieuw zou doen tegen minimale kosten dan zou ik 5 fancoils kopen, 2 beneden en 1 voor elke slaapkamer. Kost me 400*5 = 2000 euro aan spul als je t uit italie koopt. Koppelingen en leiding maybe nog 600-800 euro. Goedkope warmtepomp vinden https://www.climamarket.eu/en/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

Wat elektrakabel, meer leidingwerk en je benvt voor minder dan 7000 klaar. OK je moet dan nog een warmtepompboiler of een gewone boiler maar dan ben je ook rond. Zou zelf dan eerder een boilertje van marktplaats trekken voor 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:17
prein2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:18:
@copykat

uitdaging met leidingen is ook nog dat de fancoils ervanuit gaan dat de leidingen uit de muur komen, waar in NL de leidingen doorgaans uit de grond komen.
De ideal clima nemo heeft de mogelijkheid om ook leidingen die uit de grond komen in te voeren.
Andere fancoils heb ik niet dus weet ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-09 18:37

TSE

Iemand advies waar best de innova Fancoils te bestellen ?
Een 2 tal jaar geleden bestelde ik ze bij IdroCrimart. Zijn er vandaag betere aanbieders ? (2*sl400 en 1 sl 800 of sl 1000

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
Ik heb net vorige week besteld bij grassia en 4 dagenlater was het geleverd. De bezorgkosten kan ik geen kaas van maken, die tellen ze bij elkaar op en zijn verre van logisch maar regelmatig toch de beste deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 13:28
natural colour schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Mijn twee Vaillant fancoil op de Panasonic 7H Mono wordt automatisch ingeschakeld als de compressor gaat draaien, staat de compressor stil gaan de fancoil's in de standby mode.
Het werkt analoog via een stroomrelais in de voeding van de wp; bij een bepaalde ingestelde stroomsterkte wordt een relais geactiveerd die de standby mode aanstuurt.

Ik wilde het eerst zo maken dat bij het kouder worden van het circulatiewater in de toevoerbuis.. de fancoil's werden ingeschakeld via een simpele digitale temperatuur regelaar.
Maar dit werkt bij het uitschakelen van de fancoils niet goed omdat het water in de buizen langdurig koud blijft na het stoppen van de compressor en de pomp.. de buizen zijn namelijk zeer goed geïsoleerd.
De temperatuur regelaar toont nu enkel de temperatuur in de afvoer buis.
Interessante setup @natural colour ! Hoeveel water inhoud heeft het systeem? Ook nog vloerverwarming naast de fancoils? En hoe draait de warmtepomp qua efficïentie en korte/lange runs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprold
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 13:28
Joris273 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Met deze moet ik met gemak het hele huis kunnen verwarmen. Koelen is niet het eerste doel. Maar eigenlijk heb ik hem fors over-gedimensioneerd om met een zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen verwarmen. De EC motoren vragen nauwelijks energie.

Het plan is om de warmtepomp op WAR te laten stoken met een stooklijn en de controller van de warmtepomp in de huiskamer om te corrigeren voor temperatuur-pieken (zoals zonlicht inval). Ik wil de fancoil dus niet aanzetten (= de blowers laten blazen) bij vraag, maar aanzetten als er warmwater wordt geleverd....en liefst de mate waarin de blowers blazen ook kunnen sturen.
@Joris273 op papier is de regeling van die fancoils met EC motor 0-10v variabel, maar in de praktijk is de panasonic bediening nogal basic. Volgens de handleiding heeft die PAW-FC-907TC thermostaat bijvoorbeeld alleen low-medium-high fan speed bediening. En de 'auto' stand kiest weer 1 van die low-medium-high standen afhankelijk van het temperatuurverschil met de doeltemperatuur.
Fan Speed Selection
With the power on, press to select a fan wind/air speed of
high, medium, low or automatic. In automatic mode, the fan
speed changes automatically. For a difference of 1°C, the fan
will automatically switch to low fan speed. For a difference of
2°C, the fan will automatically switch to medium fan speed.
For a difference of 3°C or more, the fan will automatically
switch to high speed.
Wat voor water inhoud heeft je systeem? Heb je naast de fancoil nog vloerverwarming oid? En heb je het ding inmiddels al draaien? Ik ben ook onwijs benieuwd hoe het bevalt (qua installatie, prestaties, geluid, externe statische druk, etc.). Wij overwegen hier ook zo'n soort kanaal fancoil, maar wat me tegenhoudt is dat ik er nog geen in bedrijf heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
pprold schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Interessante setup @natural colour ! Hoeveel water inhoud heeft het systeem? Ook nog vloerverwarming naast de fancoils? En hoe draait de warmtepomp qua efficïentie en korte/lange runs?
Voor uitsluitend koelen heeft een wp geen systeem-inhoud nodig (dat is noodzakelijk bij een defrorst).
Systeem inhoud is wel groot, 20mm vloerverwarmingbuizen, koeling heeft 32 en 25mm buizen (alle buiten diameter)

Bij koelen doet de vloer voor cirka 20% mee (via kogelkraan)
Compressor draait nu continu op 58Hz, vrij hoog - kan tot 90Hz- maar nu wordt er ook flink (condenserend) gekoeld, via de tijdklok op de foto schakelt de wp op de ingestelde tijd terug naar een lagere frequentie, dan maakt de wp flink minder geluid.
12.9 is de afgaande temperatuur, ingaand is nu 9 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYBmHpW0AHvIO79DdlfYym8uYzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tbn0fkKkcl8mlhNkF7S4cHnA.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:30
Ik heb een bestelling gedaan voor een Innova Osmo 400. Deze komt pas Oktober binnen omdat ik de versie met modbus heb besteld.. Ik ben momenteel echter bezig met mijn leidingen en elektra te leggen en vroeg me af waar ik het beste mijn inbouwdoos voor de modbus en elektra aansluiting kan plaatsen. Ik wil deze graag achter de fancoil plaatsen. Op de template van Innova staat niet heel duidelijk waar er plek is..

Iemand hier ervaring mee? Misschien @mijgmae of @bazzzzzz ?

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:53
thve schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:22:
Ik heb een bestelling gedaan voor een Innova Osmo 400. Deze komt pas Oktober binnen omdat ik de versie met modbus heb besteld.. Ik ben momenteel echter bezig met mijn leidingen en elektra te leggen en vroeg me af waar ik het beste mijn inbouwdoos voor de modbus en elektra aansluiting kan plaatsen. Ik wil deze graag achter de fancoil plaatsen. Op de template van Innova staat niet heel duidelijk waar er plek is..
Deze foto's had ik eerder geplaatst. Op basis daarvan en het template van Innova kan je het toch behoorlijk inschatten? Zowel boven als links naast de leidingen heb je behoorlijk veel ruimte. Liefst niet te ver naar links want dan moet je zo opletten als je de kap terug plaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if-WzKNDBu4b3z8t_H6BIQjB7Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz2BYK2XC3Y5HcCpHqdqKdMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQwQ5jsfdZQW4x_M36rK5g9TPE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjCRtzZktty51abSYNFvasSw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
bazzzzzz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Deze foto's had ik eerder geplaatst. Op basis daarvan en het template van Innova kan je het toch behoorlijk inschatten? Zowel boven als links naast de leidingen heb je behoorlijk veel ruimte. Liefst niet te ver naar links want dan moet je zo opletten als je de kap terug plaatst

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt. Die foto's had ik al gezien, maar ik dacht dat er aan de rechterzijde misschien ook plek was voor een stopcontact. Op de template van Innova staat de elektrische aansluiting aan de rechterzijde

Aan de linkerzijde moet het misschien ook wel lukken, tussen de 2 wateraansluitingen in. Maar daar moet echter ook nog een 2 weg klep komen. En een stopcontact zo dicht bij wateraansluiting is eigenlijk ook niet ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:21
thve schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:22:

Iemand hier ervaring mee? Misschien @mijgmae of @bazzzzzz ?

alvast bedankt
Dit is voor een Airleaf, maar het idee is hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZnsBjk-Y6iYNdpO8wvTTV1y_YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZXtwagWb64BD3RyFu8KJJpk.jpg?f=fotoalbum_large

En de Osmo 1000:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuL8GOL9kS4SK533PAlBn6mTlyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ2nSec5zTZ7pJ10NoKESGpy.jpg?f=fotoalbum_large

Zou er geen stopcontact achter maken, in beide gevallen heb ik er gewoon draad naar toe getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
mijgmae schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Dit is voor een Airleaf, maar het idee is hetzelfde:
[Afbeelding]

En de Osmo 1000:
[Afbeelding]

Zou er geen stopcontact achter maken, in beide gevallen heb ik er gewoon draad naar toe getrokken.
Oke bedankt! Dus jouw draden komen eigenlijk een klein stukje onder de elektraaansluting van de osmo uit de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
thve schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Oke bedankt! Dus jouw draden komen eigenlijk een klein stukje onder de elektraaansluting van de osmo uit de muur?
Yes. Bij de elektra aansluiting heb je best wel wat speling. Als je de CV leidingen van achter wilt laten komen moet je ze echt heel goed positioneren, anders kan het nog lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Lol. Italië is natuurlijk al redelijk ver, op zich. De "bekende" webshops als Idrocrimart en Grassia zitten alleen niet zomaar in Italië, maar bijna zonder uitzondering op Sicilië :P Dat is wel een aardige reis.

Toch wat bijzonder dat ze in b.v. Duitsland niet eens online goed te koop zijn. Het zal wel een te moeilijke oplossing zijn voor onze markt, met het verplicht isoleren van alle leidingen om goed te kunnen koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het effect van niet condenserend koelen. Vorige week 1 nemo 400 opgehangen voor de bovenverdieping en bij aanvoer van water 18 graden maakt die het voor de hele verdieping wel het verschil tussen veel te warm om te slapen en prima 22 graden.
Ook veel meer afgifte in vergelijking vloerkoeling die ik beneden heb.
Nu nog die nefit warmtepomp uitleggen dat hij wat dichter naar de xindensatietemperatuur mag kruipen, hield nou bijna 4 graden ruimte ertussen dus bij de dagen met hoge rv wil die niet onder de 22 graden duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:43
Wat vind je in het algemeen van de kwaliteit van de Nemo?

Ik heb in het verleden enkel Innova Filomuro en AirLeaf geplaatst, maar door de problematiek met RS485 kijk ik voor mijn nieuwe woning naar de Nemo's uit dat standaard over 0-10V ingang beschikken.

De Wifi+ modulen kan ik nergens (hack)informatie over vinden, maar lijkt me wel een leuk project om te reverse engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Schaapke schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:52:

Ik heb in het verleden enkel Innova Filomuro en AirLeaf geplaatst, maar door de problematiek met RS485 kijk ik voor mijn nieuwe woning naar de Nemo's uit dat standaard over 0-10V ingang beschikken.
Heb je modbus RS485 niet werkend gekregen op de Innova fancoils? Ik heb ook bijna Innova fancoils met modbus besteld. Misschien dat de nieuwe M7 controller beter zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:43
Helaas.
Het ging om Airleafs (5st) met ECA644II.
Ik heb me suf gezocht: Modbus RTU, ASCII, A en B omgewisseld, eindweerstandje, verschillende bekabeling... noem maar op, ik heb het geprobeerd.

Ik had contact opgenomen met Innova, dat weigerde om een antwoord te geven dat verder ging dan "neem contact op met je verdeler".

De Osmo is vaak met de EWA844II (Wifi) in plaats van de ECA844II (Modbus) aangeboden. De combinatie met ECA844II is naar mijn mening dan weer pittig duur.

Mocht iemand de Osmo met succes via Modbus aansturen hoor ik het graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50

De Wifi+ modulen kan ik nergens (hack)informatie over vinden, maar lijkt me wel een leuk project om te reverse engineeren.
Zo te zien heeft een andere Hollander het voor elkaar gekregen: https://github.com/jjdejong/esphome-airleaf

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes

Ik vind hem vrij aardig, zit zowaar koper in, geen plastic aan de voorkant dat kan verkleuren enzo, lijkt aardig over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-09 17:15
Goedemiddag

Gelukkig ben ik veel wijzer geworden door de info die gedeeld wordt op dit platform. Waarvoor dank aan iedereen die de moeite neemt om te helpen, te delen en mee te denken. Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vragen. Ik zal kort toelichten wat de situatie is:

Net zoals velen, hebben we een all-electric warmtepomp sinds 2 jaar en vloerverwarming op de begane grond. Radiatoren op de verdiepingsvloeren. Op de BG natuurlijk perfect, maar op de 1e en 2e verdieping een uitdaging met de traditionele radiatoren die niks doen bij aanvoertemperaturen van tussen de 28 en 35 graden. Ik heb zitten kijken naar overgedimensioneerde T33 radiatoren, maar las hier ook over fancoils. Buiten het feit dat deze nogal prijzig zijn, lijkt dit wel een mooie oplossing. Concreet ben ik voor op mijn kantoorkamertje op zoek naar verwarming. Ergens is het natuurlijk zonde dat je met een elektrisch kacheltje met COP=1 gaat verwarmen, omdat de radiator niks doet. Vloerverwarming infrezen is geen optie.
Ik lees goede dingen over Innova Airleaf en de opvolger Osmo. Denkelijk ga ik genoeg hebben aan het SL600 model. Nu moet ik zeggen dat ik de documentatie soms wat verwarrend vind. Concreet de volgende vragen:

- Waarom zou men kiezen voor een Airleaf vs de Osmo?
- Zijn deze units mooi stil of toch wel best aanwezig qua geluid van de fan?
- Moet er een thermostaatknop op de fancoil geinstalleerd worden, net zoals op de traditionele radiator?
- Hoe zit het qua regeling? Ik zie dat er verschillende modules zijn qua bediening. Graag zou ik het ding handmatig kunnen bedienen, maar het liefste nog via domotica / Home Assistant. Wat is dan de beste optie?
- De tweewegklep is nodig om de flow te onderbreken als de coil niet aan hoeft te zijn. Op deze manier voorkom je dat de coil enkel fungeert als doorstroom van aanvoer naar retour. Bestel je deze klep erbij en kan die direct op de print van de fancoil aangesloten worden?
- Wat zijn de ervaringen met b,v, Nemo (dit zag ik hier ook voorbij komen). Is het spul allemaal betrouwbaar en goed?

Ik ben erg benieuwd en alvast dank.
Maddeloor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
madde2901 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:22:
Goedemiddag

Gelukkig ben ik veel wijzer geworden door de info die gedeeld wordt op dit platform. Waarvoor dank aan iedereen die de moeite neemt om te helpen, te delen en mee te denken. Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vragen. Ik zal kort toelichten wat de situatie is:

Net zoals velen, hebben we een all-electric warmtepomp sinds 2 jaar en vloerverwarming op de begane grond. Radiatoren op de verdiepingsvloeren. Op de BG natuurlijk perfect, maar op de 1e en 2e verdieping een uitdaging met de traditionele radiatoren die niks doen bij aanvoertemperaturen van tussen de 28 en 35 graden. Ik heb zitten kijken naar overgedimensioneerde T33 radiatoren, maar las hier ook over fancoils. Buiten het feit dat deze nogal prijzig zijn, lijkt dit wel een mooie oplossing. Concreet ben ik voor op mijn kantoorkamertje op zoek naar verwarming. Ergens is het natuurlijk zonde dat je met een elektrisch kacheltje met COP=1 gaat verwarmen, omdat de radiator niks doet. Vloerverwarming infrezen is geen optie.
Ik lees goede dingen over Innova Airleaf en de opvolger Osmo. Denkelijk ga ik genoeg hebben aan het SL600 model. Nu moet ik zeggen dat ik de documentatie soms wat verwarrend vind. Concreet de volgende vragen:

- Moet er een thermostaatknop op de fancoil geinstalleerd worden, net zoals op de traditionele radiator?
- Hoe zit het qua regeling? Ik zie dat er verschillende modules zijn qua bediening. Graag zou ik het ding handmatig kunnen bedienen, maar het liefste nog via domotica / Home Assistant. Wat is dan de beste optie?
- De tweewegklep is nodig om de flow te onderbreken als de coil niet aan hoeft te zijn. Op deze manier voorkom je dat de coil enkel fungeert als doorstroom van aanvoer naar retour. Bestel je deze klep erbij en kan die direct op de print van de fancoil aangesloten worden?
- Wat zijn de ervaringen met b,v, Nemo (dit zag ik hier ook voorbij komen). Is het spul allemaal betrouwbaar en goed?

Ik ben erg benieuwd en alvast dank.
Maddeloor
Nemo: hangt er pas dus duurzaamheid weet ik nog niet. Voordeel: ietsje minder hoog, wel net slag dikker. bediening geïntegreerd, wifi dongle 4 tientjes, en zou ook iets van stralingswarmte geven volgens de website.
Nog niet uitgezocht of wr verder domotica integratie ie met de wifi app.
2 of 3 weg klep gaat rechtstreeks op print. In mijn geval los gekocht want kon ik niet bij de webshop vinden, radiatorknop met thermische motor van danfoss. Kabellengte wel een dingetje, de klep moet links en de aansluiting elektra zit rechts.
Geluid: stand nul hoor je niks, standje max is vergelijkbaar met een blaasventilator of elektrisch kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Ik kan mijn ervaring delen:
Ik heb beide. Osmo oogt wat strakker, is ook 1cm minder diep. Airleaf zijn iets makkelijker om mee te werken (je kan bijvoorbeeld makkelijker het stoffilter losmaken)

Lage stand is redelijk stil (en IMO niet storend). Hogere standen maken hoorbaar geluid, gewoon als een ventilator.

Je kan kiezen om de thermostatic valve versie te bestellen (2 weg klep met thermostatische kop). Die wordt aan het moederbord gekoppeld. Werkt bij mij perfect.

Airleaf, je moet het "meest fancy" control panel bestellen met WiFi. Dan kan je de fancoil met de Innova HACS integratie lokaal aansturen. De Osmo werkt hier (naar mijn weten) nog niet mee, daar ben je gelimiteerd. Er zijn andere gebruikers die het met modbus doen, daar ben ik niet mee bezig geweest.

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Lochnes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Nemo: hangt er pas dus duurzaamheid weet ik nog niet. Voordeel: ietsje minder hoog, wel net slag dikker. bediening geïntegreerd, wifi dongle 4 tientjes, en zou ook iets van stralingswarmte geven volgens de website.
2 of 3 weg klep gaat rechtstreeks op print. In mijn geval los gekocht want kon ik niet bij de webshop vinden, radiatorknop met thermische motor van danfoss. Kabellengte wel een dingetje, de klep moet links en de aansluiting elektra zit rechts.
Geluid: stand nul hoor je niks, standje max is vergelijkbaar met een blaasventilator of elektrisch kacheltje.
En gebruik je deze ook met zo'n vergelijkebare, lage aanvoertemperatuur en krijg je daar ook een delta t van 4 of 5 mee als je aanvoer en retour van de Nemo vergelijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
mijgmae schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Ik kan mijn ervaring delen:
Ik heb beide. Osmo oogt wat strakker, is ook 1cm minder diep. Airleaf zijn iets makkelijker om mee te werken (je kan bijvoorbeeld makkelijker het stoffilter losmaken)

Lage stand is redelijk stil (en IMO niet storend). Hogere standen maken hoorbaar geluid, gewoon als een ventilator.

Je kan kiezen om de thermostatic valve versie te bestellen (2 weg klep met thermostatische kop). Die wordt aan het moederbord gekoppeld. Werkt bij mij perfect.

Airleaf, je moet het "meest fancy" control panel bestellen met WiFi. Dan kan je de fancoil met de Innova HACS integratie lokaal aansturen. De Osmo werkt hier (naar mijn weten) nog niet mee, daar ben je gelimiteerd. Er zijn andere gebruikers die het met modbus doen, daar ben ik niet mee bezig geweest.

Ja.
Super bedankt voor je antwoorden. Erg zinvol.

Dan zit er dus wel een knop aan de zijkant van de coil, net zoals bij een traditionele radiator? Of zit deze regeling intern waarbij een temp sensor meet dat de ingestelde temp bereikt is en dan de boel uit zet / klep dicht zet?

Werk jij ook met een vergelijkbare Ta van tussen de 28 en 35 graden en dan doet het ding nog genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:34
madde2901 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Dan zit er dus wel een knop aan de zijkant van de coil, net zoals bij een traditionele radiator? Of zit deze regeling intern waarbij een temp sensor meet dat de ingestelde temp bereikt is en dan de boel uit zet / klep dicht zet?

Werk jij ook met een vergelijkbare Ta van tussen de 28 en 35 graden en dan doet het ding nog genoeg?
Hier aanvoer vam 28-33 graden en krijg de werkkame op 22 graden.
In de zomer wordt er gekoeld met 17 graden (minimaal tot max 18 graden) en dat gaat ook goed.
Ik heb op mijn Innova Airleaf wel een extra weerstand geplaatst met schakelaar zodat ie eerder aangaat,
anders doet ie vrij weinig. Kortom, de fancoil meet dan 5 graden warmer.
Oner de 30 graden aanvoer doet de Innova niets.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
madde2901 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Er zijn twee sensoren: watertemperatuur en luchttemperatuur. De luchttemperatuursensor bepaald in principe of de fancoil moet werken of niet a.d.h.v. de ingestelde temperatuur. De regeling stuurt dan weer de klep aan.

Onder de 30c (verwarmen) of 20c (koelen) watertemperatuur doet hij niets (vanuit de regeling). Ik denk echter wel dat hij gewoon afgifte zou hebben. Je schijnt een weerstandje te kunnen plaatsen bij de watertemperatuursensor om hem te foppen (andere watertemperatuur), dit wil ik nog gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Daikin fancoil variant? Dus de FWXV15ABTV3 bijvoorbeeld..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20
Hoppaaaa, ik heb een bestelling geplaatst voor een Innova Multi ducto - 1000 plafond unit fancoil, uit Italie.
Deze ga ik op de 2e verdieping wegwerken in de nok van het huis met een nog te maken verlaagd plafonnetje. Super mooie oplossing, de 1000 heeft 4 verschillende toevoer fans. Dus ik kan de 3 ruimten op zolder (2 slaapkamers + 1 x technische ruimte / badkamer) koelen/verwarmen + de overloop meenemen (welke indirect het huis verder gaat koelen). En hoef ik maar 1 x toe / afvoer leiding werk te trekken en water condesaat drain (in plaats van 3 verschillende fancoils). Ik ga hem koppelen aan mijn 9 kW Panasonic monoblock warmtepomp, moet nog even kijken of ik hem gewoon met een 2 weg ventiel apart ga bijzetten ja of nee.

- In de zomer zal deze monoblock de enige koeling worden (condenserend), in plaats van de huidige vloerkoeling waarschijnlijk. Hij zit in de nok van het huis, en met 8 kW koelvermogen heb ik geen twijfel dat we het hele huis binnen no-time als een vrieskist hebben (in combinatie met een WTW unit die de kouw binnen kan houden).
- Aansturing volledig via home-assistant op de 0-10V ingang voor elke ruimte, geen aparte Innova thermostaten of andere duur en moeilijk vendor lock gedoe in de ruimten. Ik heb al temperatuur sensoren in elke ruimte dus dat gaat een makkie worden om te programmeren in H.A.
- Ik sluit de kamers aan via de 160 mm uitgangen met geisoleerde buizen
- Aanvoerrooster laat ik uitkomen op de overloop, zodat hij vrij kan aanzuigen. Misschien nog een klein beetje vierkante aanzuig ducting zelf in elkaar hobbieen van beton plex of iets dergelijks, dat weet ik nu nog niet.
- ik denk dat het een MDF / plafond met een mooi luikje of verwijderbaar paneel gaat worden zodat ik onderhoud kan uitvoeren aan onderkant unit(filters + heatexchanger wisselen).
- Unit is 50 kilo, ik ga hem denk ik op deze manier monteren, dat ziet er wel heel simpel uit. Zoals altijd: keep it is simple, stupid KISS. YouTube: How to Hang a Ducted Aircon Indoor Fan Coil Unit with Metal Strap - ... Dus een draag constructie maken aan het plafond / wanden, en dan met metaalband vastmaken. De onderkant moet helemaal vrij blijven dus ik kan hem niet op balken aan de onderkant gaan leggen dan kan je geen onderhoud meer doen....

#Zin in, ik hou jullie op de hoogte met fotos.

[ Voor 28% gewijzigd door Lollercopter op 27-08-2025 16:34 ]

• Jazsie
Ben benieuwd, hier heb ik de Innova Ducto MULTI SLC+ 600 staan die ook nog gemonteerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:46
Hier 2 x Ducto Multi 800 bestelt! Het plan is dat ze op zolder achter het knieschot komen, en dan (uiteindelijk) elk 2 kamers op de 1e verdieping doen en 1 zolderkamer. 6 kamers totaal.

Heb idd ook voor de 0-10v versie gekozen, het plan is deze met een potmeter in te regelen en dat ze dan gewoon meedraaien op de stooklijn van de WP. Mocht een slimmere regeling nodig zijn dan kan dat altijd nog.

• Lollercopter
stereohead schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:59:
Hier 2 x Ducto Multi 800 bestelt! Het plan is dat ze op zolder achter het knieschot komen, en dan (uiteindelijk) elk 2 kamers op de 1e verdieping doen en 1 zolderkamer. 6 kamers totaal.

Heb idd ook voor de 0-10v versie gekozen, het plan is deze met een potmeter in te regelen en dat ze dan gewoon meedraaien op de stooklijn van de WP. Mocht een slimmere regeling nodig zijn dan kan dat altijd nog.
Nou mooi dan kunnen we een beetje informatie delen. Ga je dan per ruimte een potmeter plaatsen ? Ik wil toch het fancoil water circuit afsluiten als deze buiten gebruik is, ik ben bang dat alle flow dan door de fancoil gaat lopen en er niks meer overblijft voor mijn vloerverwarming (in de winter bij verwarmen). Ik wil dit gewoon met een simpel 2 wegventiel doen (via homeassistant), dan ben ik flexibel. Het is ook wel lekker om in de winter snel te kunnen verwarmen via de fancoil, ook al is er in elke ruimte vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
Lollercopter schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

ik ben bang dat alle flow dan door de fancoil gaat lopen en er niks meer overblijft voor mijn vloerverwarming
Je zou iets van een Watts debietregelaar kunnen plaatsen om de debieten juist af te regelen, mits je hoofdleiding genoeg debiet heeft voor alles tegelijk.

• stereohead
Ik ga alle potmeters bij elkaar in een kastje monteren + per fan een schakelaar, deze schakelaars schakelen dan ook de toevoerklep van de desbetreffende fancoil. Ik wil verder proberen een door 'master on/off' signaal uit de WP te krijgen welke dan bepaald of de fancoils überhaupt aan kunnen.

Dit kastje komt dan op zolder in de 'technische ruimte'. Ik verwacht (hoop) dat eenmaal ingeregeld het zelden nodig is om de potmeters te bedienen. Met de schakelaars geef ik dan in feite aan welke ruimtes meedoen in het verwarmen/koelen. Waarschijnlijk bedien ik die dan slechts 2x per jaar (zomer: alles mee met koeling, winter: alleen werkkamer mee met verwarmen)

In ieder geval leuk om te lezen dat er meer multi gebruikers zijn!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 16:59

Bravo

Second Best

Zelf ben ik ook aan het nadenken over een fancoil oplossing (ter vervanging van de huidige heteluchtverwarming) en deze multiduct oplossing zou best kosteneffectief kunnen zijn tov een fancoil per ruimte.

Wat betreft die potmeters op het 0-10 V signaal, daarmee wordt de snelheid van de fans toch gestuurd? Met een vaste instelling blijven de fans draaien, ook als er niet direct een warmte/koude vraag is? Goed voor de luchtcirculatie, maar lijkt mij niet efficient qua verbruik. Normaliter moduleren die mee met de warmte/koudeaanbod van de fancoil en wordt beperkt vanuit de ruimtetermostaat?

Het lijkt mij een mooie set en forget oplossing, maar ben bang dat een thermostaat/HA aansturing ook in het gebruik prettiger is door het moduleren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:09:
Zelf ben ik ook aan het nadenken over een fancoil oplossing (ter vervanging van de huidige heteluchtverwarming) en deze multiduct oplossing zou best kosteneffectief kunnen zijn tov een fancoil per ruimte.

Wat betreft die potmeters op het 0-10 V signaal, daarmee wordt de snelheid van de fans toch gestuurd? Met een vaste instelling blijven de fans draaien, ook als er niet direct een warmte/koude vraag is? Goed voor de luchtcirculatie, maar lijkt mij niet efficient qua verbruik. Normaliter moduleren die mee met de warmte/koudeaanbod van de fancoil en wordt beperkt vanuit de ruimtetermostaat?

Het lijkt mij een mooie set en forget oplossing, maar ben bang dat een thermostaat/HA aansturing ook in het gebruik prettiger is door het moduleren.
Jij hebt direct gestookte hetelucht?

Op marktplaats komen regelmatig indirect gestookte units voorbij. Kan soms een op een uitgewisseld worden.

• Bravo

Bravo

Second Best

Seafarer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Jij hebt direct gestookte hetelucht?

Op marktplaats komen regelmatig indirect gestookte units voorbij. Kan soms een op een uitgewisseld worden.
Ik heb een indirect gestookte (Elan) heteluchtverwarming, er hangt nog een CV-ketel naast die het water warm maakt. Deze staan midden op de zolderetage, met luchtkanalen naar beneden door het hele huis. Hierdoor is de zolderetage beperkt bruikbaar we willen daar verandering in brengen. Bovendien is de bovenverdieping nauwelijks warm te krijgen, de meeste warmte gaat naar de begane grond en ik heb nog geen beweging in de kleppen kunnen krijgen.

Een WP met fancoil(s) per verdieping zou aardig wat ruimte op kunnen leveren, met hopelijk meer comfort in de winter en als plus koeling in de zomer.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• stereohead
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:09:

Mijn redenatie is als volgt:

Hoeveelheid afgifte in een ruimte is afhankelijk van 2 dingen: Watertemperatuur en fansnelheid.
- Watertemperatuur wordt d.m.v. stooklijn geregeld als functie van de buitentemperatuur.
- Fansnelheid is constant dus eenmaal ingeregeld zou die niet meer hoeven varieren als gevolg van de buitentemperatuur.

Resultaat is een constante binnentemperatuur (met inachtneming van de beperkingen van het regelen met een stooklijn maar als het voor de vvw op de begane grond werkt zou het voor de rest van het huis ook wel moeten werken lijkt me).

• Seafarer

Seafarer

XXX

stereohead schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:23:
[...]

Mijn redenatie is als volgt:

Hoeveelheid afgifte in een ruimte is afhankelijk van 2 dingen: Watertemperatuur en fansnelheid.
- Watertemperatuur wordt d.m.v. stooklijn geregeld als functie van de buitentemperatuur.
- Fansnelheid is constant dus eenmaal ingeregeld zou die niet meer hoeven varieren als gevolg van de buitentemperatuur.

Resultaat is een constante binnentemperatuur (met inachtneming van de beperkingen van het regelen met een stooklijn maar als het voor de vvw op de begane grond werkt zou het voor de rest van het huis ook wel moeten werken lijkt me).
Flow is je vermogen. Dus waterflow en luchtflow bepalen je afgifte vermogen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Ik heb een indirect gestookte (Elan) heteluchtverwarming, er hangt nog een CV-ketel naast die het water warm maakt. Deze staan midden op de zolderetage, met luchtkanalen naar beneden door het hele huis. Hierdoor is de zolderetage beperkt bruikbaar we willen daar verandering in brengen. Bovendien is de bovenverdieping nauwelijks warm te krijgen, de meeste warmte gaat naar de begane grond en ik heb nog geen beweging in de kleppen kunnen krijgen.

Een WP met fancoil(s) per verdieping zou aardig wat ruimte op kunnen leveren, met hopelijk meer comfort in de winter en als plus koeling in de zomer.
Nu begrijp ik hem. :) Dat kan zeker veel ruimte besparen.
Oude kanalen gebruiken voor WTW ventilatie? en dan is er nog wel ruimte voor 2 cv pijpen. :)

• stereohead
Seafarer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Flow is je vermogen. Dus waterflow en luchtflow bepalen je afgifte vermogen.
Flow * dT is vermogen, en die wordt dus door de WP bepaald dmv een stooklijn onder invloed van de buitentemperatuur. Dus (is mijn redenering) dat ik de luchtflow constant (en laag) kan houden.

• mijgmae
@stereohead maar in de realiteit veranderd de warmtevraag in je ruimte a.d.h.v. buitentemperatuur, zoninval, etc. en zal de watertemperatuur ook niet altijd hetzelfde zijn. De ventilatorsnelheid is het makkelijkst te regelen.

Ook een overweging: de warmtepomp koelt het water maar tot een graad of 7. Daarna zul je simpelweg meer lucht moeten verzetten om nog fatsoenlijk te koelen (op hete dagen).

• stereohead
Zoninstraling is een ding inderdaad, maar in de praktijk vindt ik dat tot nu toe meevallen (de woonkamer beneden met vvw enkel gestuurd met stooklijn, soms plus of min ik er een paar graden bij bij grouwe of zonnige dagen). Dus mijn aanname is dat dat met fancoils op de 1e vd ook moet gaan werken ;)

En als het niet blijkt te werken kan ik de regeling nog wel upgraden. B.v. door voelers te plaatsen en een regelaar die 0-10v kan uitsturen. Maar bij voorkeur houdt ik het allemaal zo dom en simpel mogelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door stereohead op 28-08-2025 19:27 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

Seafarer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Nu begrijp ik hem. :) Dat kan zeker veel ruimte besparen.
Oude kanalen gebruiken voor WTW ventilatie? en dan is er nog wel ruimte voor 2 cv pijpen. :)
Oude kanalen haal ik er het liefst helemaal uit (2x20 cm diameter incl isolatie voor kamers boven, nog grotere diameter naar beneden), roosters mogelijk hergebruiken voor WTW en/of fancoil. Huidige ventilatie C afzuiging naar WTW-D, dan houden we waarschijnlijk nog ruimte over in de koof op de 1e etage. Moeten we alleen nog een route zien te vinden naar de locatie voor de WTW, zonder de fancoil aanvoer dwars te zitten.

Heeft er iemand ervaring met fancoils en WTW aanvoer met een omgekeerd y-stuk aan te sluiten op een gezamenlijk rooster?
En uberhaupt het combineren van een fancoil duct met aanzuiging in de hal naar een ruimte waar ook een WTW op inblaast? Dat zou nog wel eens veel lucht onder de deur door kunnen betekenen (WTW: 30 m3/h normaalstand + fancoil: 60-200 m3/h (low/medium)) :?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
@stereohead Ik kan je redenatie niet echt volgen, de ruimte temperatuur varieert echt flink door allerlei factoren. Ik zou dus elke ruimte een 0-10V regelaar geven. Ik heb net 3 van deze besteld, kost geen drol is compatible met zigbee2mqtt. (naar aanleiding van eerdere zoektocht op tweakers). Mijn plan is om de waterkant eigenlijk constant te houden (op een vaste temperatuur), en heel eenvoudig met een PID regelaar in Homeassistant de toevoer fan per ruimte te laten regelen op een instelbaar temperatuur setpoint. https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld <-- Let op neem wel de 0V versie niet die vanaf 1V begint.

@Jazsie / @stereohead Hoe willen jullie de toevoer roosters doen ? Ik heb bij mij thuis ook de WTW leidingen aangelegd en daar gebruik je normaal dit soort ventielen voor --> https://www.klusspullen.n...ujRY3N3_q3CUaAkXwEALw_wcB Maar deze kan je alleen open en dicht zitten, en verspreiden de lucht in een circkel om het ventiel heen eigenlijk. Lijkt me zeker niet ideaal voor deze toepassing, en als je er 200 m3/h doorheen gaat jagen dan vraag ik me af hoeveel geluid dat gaat geven als de ventielen maximaal open staan. Mijn plan is de flexibele geisoleerde slangen te gebruiken als geluidsdemping van het fan geluid van de fancoil dus mijn eind ventiel of rooster hoeft geen geluid dempende functie te hebben.

Die kosten geen drol en zijn makkelijk mee te werken, ik wil alles in 160 mm buizen aanleggen omdat ook de aansluitingen 160mm zijn. In dit geval wil je eigenlijk zo min mogelijk weerstand, omdat de fan uiteindelijk de flow gaat regelen en het ventiel gewoon zo veel mogelijk open moet staan en geluid dempen. Maar ik wil dat de roosters instelbaar zijn zodat je de luchtflow kan "richten" in de ruimte. In het koelseizoen wil ik de koude lucht over het plafond jagen, en juist in het winterseizoen naar de vloer richten. Ik zit naar die bolroosters te kijken (https://www.ventilatielan...ndmontage-ral-9010/34889/) maar die zijn peperduur, ik heb er 3 stuks van nodig. Een vierkant rooster met instelbare lamellen is wel te krijgen voor veel goedkoper, maar dan moet ik weer allemaal verlopen gaan maken van 160 mm rond naar vierkant en dat is ook een hoop extra tijd en geld. Bij mij zitten alle toevoeren hoog in de wand (niet plafond). Ben benieuwd hoe jullie dat willen doen. Condensatie ben ik niet bang voor die toevoer lucht is koud en droog dus het mag zowel metaal als plastic zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 29-08-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Bravo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Heeft er iemand ervaring met fancoils en WTW aanvoer met een omgekeerd y-stuk aan te sluiten op een gezamenlijk rooster?
En uberhaupt het combineren van een fancoil duct met aanzuiging in de hal naar een ruimte waar ook een WTW op inblaast? Dat zou nog wel eens veel lucht onder de deur door kunnen betekenen (WTW: 30 m3/h normaalstand + fancoil: 60-200 m3/h (low/medium)) :?
Ik zou WTW en fancoil niet combineren. Ik ga wel in mijn ruimtes 50-75 m3/h toevoeren via de WTW en dan nog 0- ??? m3/h via de fancoil toevoer. Als mijn deuren gaan klapperen of dichtslaan door de overdruk dan zet ik de zaag erin of plaats ik een deur rooster 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-09 14:07
Lollercopter schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:01:
Die kosten geen drol en zijn makkelijk mee te werken, ik wil alles in 160 mm buizen aanleggen omdat ook de aansluitingen 160mm zijn. In dit geval wil je eigenlijk zo min mogelijk weerstand, omdat de fan uiteindelijk de flow gaat regelen en het ventiel gewoon zo veel mogelijk open moet staan en geluid dempen. Maar ik wil dat de roosters instelbaar zijn zodat je de luchtflow kan "richten" in de ruimte. In het koelseizoen wil ik de koude lucht over het plafond jagen, en juist in het winterseizoen naar de vloer richten. Ik zit naar die bolroosters te kijken (https://www.ventilatielan...ndmontage-ral-9010/34889/) maar die zijn peperduur, ik heb er 3 stuks van nodig. Een vierkant rooster met instelbare lamellen is wel te krijgen voor veel goedkoper, maar dan moet ik weer allemaal verlopen gaan maken van 160 mm rond naar vierkant en dat is ook een hoop extra tijd en geld. Bij mij zitten alle toevoeren hoog in de wand (niet plafond). Ben benieuwd hoe jullie dat willen doen. Condensatie ben ik niet bang voor die toevoer lucht is koud en droog dus het mag zowel metaal als plastic zijn.
Kost volgens mij wel nog meer dan die bolroosters (je hebt ook nog een lijnrooster nodig namelijk)
https://www.ventilatielan...s-voor-lijnroosters/1464/
https://www.ventilatielan...lbare-patroonbladen/1462/

Daar zit ik naar te kijken om de onbalans van de WTW van de overige verdiepingen op te lossen. Namelijk zo'n rooster op zolder in het trapgat monteren.

Persoonlijk ga ik wel voor alles geisoleerd. Condensatie in de buis ben ik niet bang voor, maar wel voor condensatie op de buis (de lucht in de muur is niet droog). Ons huis is oorspronkelijk met luchtverwarming uitgerust, maar helaas zijn er te dunne, ongeisoleerde buizen gebruikt en kunnen we dus niet koelen via dat systeem. Aldus de specialist. Vandaar dat we nu overstappen op vloerverwarming/fancoils

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
mjkl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Kost volgens mij wel nog meer dan die bolroosters (je hebt ook nog een lijnrooster nodig namelijk)
https://www.ventilatielan...s-voor-lijnroosters/1464/
https://www.ventilatielan...lbare-patroonbladen/1462/

Daar zit ik naar te kijken om de onbalans van de WTW van de overige verdiepingen op te lossen. Namelijk zo'n rooster op zolder in het trapgat monteren.

Persoonlijk ga ik wel voor alles geisoleerd. Condensatie in de buis ben ik niet bang voor, maar wel voor condensatie op de buis (de lucht in de muur is niet droog). Ons huis is oorspronkelijk met luchtverwarming uitgerust, maar helaas zijn er te dunne, ongeisoleerde buizen gebruikt en kunnen we dus niet koelen via dat systeem. Aldus de specialist. Vandaar dat we nu overstappen op vloerverwarming/fancoils
Mooie oplossing, maar duur en lastig voor mij te installeren. Het makkelijkste voor mij is met 160 mm boor een gat maken in de gipsblok muur van 7 cm en een geisoleerde buis erin steken + simpel ventiel = klaar is kees. Voor dit soort roosters moet ik hele constructies / ducting gaan optuigen dat is het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
@stereohead Ik kan je redenatie niet echt volgen, de ruimte temperatuur varieert echt flink door allerlei factoren. Ik zou dus elke ruimte een 0-10V regelaar geven. Ik heb net 3 van deze besteld, kost geen drol is compatible met zigbee2mqtt. (naar aanleiding van eerdere zoektocht op tweakers). Mijn plan is om de waterkant eigenlijk constant te houden (op een vaste temperatuur), en heel eenvoudig met een PID regelaar in Homeassistant de toevoer fan per ruimte te laten regelen op een instelbaar temperatuur setpoint.
Mijn ervaring met vvw op de begane grond is dat een regeling met stooklijn prima werkt. Daar wordt dus ook niet geregeld op ruimte-temperatuur, maar enkel op buiten-temperatuur. Daarom denk ik dat dat met fancoils op de 1e vd ook wel zal werken. Zo niet, dan zien we wel verder ;).

Ik wil verder de boel zo dom mogelijk houden, verwarming/koeling die afhankelijk is van een draadloze verbinding en software op mijn server wil ik niet. (Ik ben verder wel fan van domotica hoor, maar m'n huis moet wel leefbaar zijn zonder).
@Jazsie / @stereohead Hoe willen jullie de toevoer roosters doen ?
Ik ga ze waarschijnlijk 3d-printen. Ook omdat ik eigenlijk tot nu toe nog niet echt iets moois kon vinden, wat ook nog enigzins betaalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Vvw en fancoils kunnen qua regeling niet verder van elkaar zitten. Vvw heeft een enorme massa en dus geleidelijke afgifte en ijlt flink na, fancoils verwarmen alleen direct de lucht. Dat gaat zich echt niet hetzelfde gedragen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
@P5ycho Wat bedoel je precies met 'geleidelijke afgifte'? En waarom zou een fancoil dat niet kunnen?

Verder: de massa (en dus faseverschuiving/na-ijlen/vertraging) zou ik eerder als een nadeel van vvw benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je je betonnen vloer verwarmt geeft dat nog uren warmte af. Warmte wordt geleidelijk afgegeven aan de ruimte en gaat nog uren door als je stopt met warm water door de vloer pompen.
Een fancoil heeft geen massa, dus als je de fan uitzet stopt de warmtetoevoer direct.

Na-ijlen van een vvw vind ik zeker geen nadeel. Waarom jij wel?

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 31-08-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@stereohead Ik kan je redenatie niet echt volgen, de ruimte temperatuur varieert echt flink door allerlei factoren. Ik zou dus elke ruimte een 0-10V regelaar geven. Ik heb net 3 van deze besteld, kost geen drol is compatible met zigbee2mqtt. (naar aanleiding van eerdere zoektocht op tweakers). Mijn plan is om de waterkant eigenlijk constant te houden (op een vaste temperatuur), en heel eenvoudig met een PID regelaar in Homeassistant de toevoer fan per ruimte te laten regelen op een instelbaar temperatuur setpoint. https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld <-- Let op neem wel de 0V versie niet die vanaf 1V begint.

@Jazsie / @stereohead Hoe willen jullie de toevoer roosters doen ? Ik heb bij mij thuis ook de WTW leidingen aangelegd en daar gebruik je normaal dit soort ventielen voor --> https://www.klusspullen.n...ujRY3N3_q3CUaAkXwEALw_wcB Maar deze kan je alleen open en dicht zitten, en verspreiden de lucht in een circkel om het ventiel heen eigenlijk. Lijkt me zeker niet ideaal voor deze toepassing, en als je er 200 m3/h doorheen gaat jagen dan vraag ik me af hoeveel geluid dat gaat geven als de ventielen maximaal open staan. Mijn plan is de flexibele geisoleerde slangen te gebruiken als geluidsdemping van het fan geluid van de fancoil dus mijn eind ventiel of rooster hoeft geen geluid dempende functie te hebben.

WTW doe ik apart, gewoon twee gescheiden systemen houden.

Toevoer zal gewoon een simpele rooster zijn, regelen/richten vind ik tot nu toe geen vereiste. Huidige airco doet ook 1 richting blazen en warm of koud maakt weinig verschil naar mijn mening zolang je maar niet in de luchtstroom zit want dat ervaar ik wel als vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Gisteren de twee in juni geplaatste Vaillant (= Midea) fancoils voor koelen uitgeschakeld, de toevoer met de kogelkranen dicht gezet en de toevoer naar de vloerverwarming geheel open gezet deze stond tijdens koelen iets open, nu nog de warmtepomp op verwarmen zetten.
Afgelopen 2 maanden op 10 dagen condenserend gekoeld, temperatuur in huis kwam dan niet veel hoger dan zo'n 21 graden, vochtigheid in huis tussen 50 en 60%, er werd tussen 9 uur in de ochtend tot ongeveer en 7 in de avond gekoeld (vrijwel 100% zonnestroom); is het huis eenmaal koel dan warmt het dankzij de hoge massa (steen, beton) niet zo snel op.
Ik ben met al tevreden over de koeling, de koude lucht blaast wel ver weg, op ruim 9 meter afstand van de fancoil voel je de koude trek in je nek..
Tijdens koelen werd er bij een meting 1.6 liter condenswater per uur uit de ruimte van 75m² gehaald.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
[...]

Heb je hier ook met een weerstandje moeten werken om de fan te laten aanspringen bij temperaturen net onder de 30 graden? Weet je wellicht welke klep van Danfoss je gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@natural colour Een vergelijkbare set-up heb ik ook voor ogen - buiten het stookseizoen gaat het verwarmingsgedeelte quasi dicht (bijverwarmende vloerverwarming en voornamelijk gebooste convectoren)
en nemen 3-4 fancoils op strategische plekken de koeling bijna volledig over op nominaal 7°C/12°C.
Ik ga proberen Heatmeisters zowel voor de koeling als ook voor de verwarming met de fancoils in te zetten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
P5ycho schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:39:
Na-ijlen van een vvw vind ik zeker geen nadeel. Waarom jij wel?
Nadelig in die zin dat als ik nu denk: Goh het zou hier wel 2 graadjes warmer mogen, ik het setpoint verhoog, ik vervolgens uren moet wachten voordat het daadwerkeliljk 2 graden warmer is.

Nu heb ik die behoefte eigenlijk nooit, dus in de praktijk is dat inderdaad niet een nadeel. Maar ik zou het regeltechnisch gezien geen voordeel durven noemen.

En omdat fancoils minder last hebben van die vertraging zou regeling met stooklijn daarom minstens zo goed moeten werken als bij mijn vloerverwarming (dat is mijn redenatie althans, de praktijk moet dat uitwijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
madde2901 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:49:
[...]

Heb je hier ook met een weerstandje moeten werken om de fan te laten aanspringen bij temperaturen net onder de 30 graden? Weet je wellicht welke klep van Danfoss je gebruikt hebt?
1) aanspringen verwarmen lage temperatuur weet ik nog niet, nog niet gebruikt voor verwarmen. Zoals ik de gebruiksaanwijzing gelezen heb en heb gezien wat hij doet bij koelen verwacht ik van niet maar dat laat ik oktober wel weten.
2) Heimeier thermostatische afsluiter dynamisch Eclipse 300 met klep Danfoss thermische motor TWA-K NC 230V.
En dan geen voetventiel. Voornamelijk omdat iemand anders dat ook zo gedaan had.

Ben er nog niet uit wat voor debiet ingeregeld moet worden. Delta t tussen ruimtetemperatuur, aanvoer en afvoer is met niet condenserend koelen zo klein dat je in de buurt van de meetfout zit te meten, en de vloerverwarming heeft meer vermogen met verwarmen omdat koude lucht niet opstijgt en de fancoil heeft daar geen last van. Dus misschien wel ander standje zomers dan “s winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Lochnes schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:59:
[...]

1) aanspringen verwarmen lage temperatuur weet ik nog niet, nog niet gebruikt voor verwarmen. Zoals ik de gebruiksaanwijzing gelezen heb en heb gezien wat hij doet bij koelen verwacht ik van niet maar dat laat ik oktober wel weten.
2) Heimeier thermostatische afsluiter dynamisch Eclipse 300 met klep Danfoss thermische motor TWA-K NC 230V.
En dan geen voetventiel. Voornamelijk omdat iemand anders dat ook zo gedaan had.

Ben er nog niet uit wat voor debiet ingeregeld moet worden. Delta t tussen ruimtetemperatuur, aanvoer en afvoer is met niet condenserend koelen zo klein dat je in de buurt van de meetfout zit te meten, en de vloerverwarming heeft meer vermogen met verwarmen omdat koude lucht niet opstijgt en de fancoil heeft daar geen last van. Dus misschien wel ander standje zomers dan “s winters.
Ben even in de handleiding gedoken. Via het display kun je een aantal "advanced settings" doen. Een daarvan is "Anti draft":

In heating, it indicates the minimum water temperature for fan to start. This avoids cold drafts at start-up.
To disable the function put =0. Default = 25

Soorgelijke fuctie is er voor koelen. Dat is wel super dat dit gewoon softwarematig geregeld kan worden, zonder met een weerstandje te spelen..

Bedankt overigens voor het delen van de typenummers voor klep en motor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:47
Dag collega-tweakers, we zijn ons nieuw gekochte huis aan het renoveren. Hierbij hebben fancoils mijn interesse gewekt, veel dank voor de info die hier te vinden is! Het plan is om een warmtepomp te plaatsen waarbij de hele benedenverdieping en badkamer (boven) van vloerverwarming worden voorzien. De overige drie ruimtes, alle drie (toekomstige) slaapkamers, wil ik voorzien van fancoils. Zo kunnen we incidenteel relatief snel met fancoils verwarmen (slaapkamers verwarmen we tot nu toe nooit, maar met in de toekomst kan dat nog wel eens handig zijn).

Nu zou ik de fancoils ook willen gebruiken om condenserend te koelen in de zomer. Ik verwacht tussen de 4 en 6kw aan koelvermogen te realiseren via de fancoils, wat eigenlijk wel genoeg moet zijn om de temperatuur op een redelijk niveau te krijgen. De vloerverwarming sluit ik dan af om condensatie te voorkomen. Echter vraag ik me af: als ik in 3 kamers condenserend koel, zal de koelte zich dan voldoende verspreiden naar de benedenverdieping? Er komt wel volledige balansventilatie in, dus er zullen de nodige luchtstromen zijn richting beneden en vermenging via de WTW.
Als het nodig is wil ik best een extra fancoil in de woonkamer overwegen, maar spaar die kosten natuurlijk liever uit. Heeft iemand hier ervaring met zo'n situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mijgmae
@Sloet ik zou daar niet te veel van verwachten. Als ik hier de bovenverdieping op koelen zet (3 kamers, alle deuren open, open trapgaat naar begane grond) dan merk ik daar niet veel van. Dan gaat de fancoil in de woonkamer aan, dat werkt dan wel weer goed :-)

Ik kan je aanraden om de fancoils op je slaapkamers over te bemeten. Voor het verwarmen onnodig, maar voor koelen is al dat oppervlak heel fijn, al helemaal als je vloer niet meer mee doet. Anders moeten ze aardig hard blazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lollercopter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8weJrW5A1fmuou1Lo0fI5DT4K5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWVHEYmBbKOqAEeOZ2XVoEz8.jpg?f=fotoalbum_large

Eergisteren een pakketje uit Italie binnen, de multi ducto 1000. Best rap, binnen 1 week. Eerste indruk: god allemachtig wat een joekel.
Was nog een flinke kluif om hem naar boven te krijgen. Met een spanband eronder om te helpen tillen ging het net met 2 man, echt een super lomp ding van +- 50 kilo.
Vlijmscherpe randen zitten eraan, geen pretje om te tillen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQEPbCogk364w8uTxHMUJziOJqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur6aYQjJ8oAFMg4hjxuHTNk8.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren filter behuizing open gemaakt. Wat zie ik: een stalen profiel dat net naast de warmtewisselaar zit is flinkt ontzet doordat 1 of andere knuppel in die fabriek een profieltje met parkers heeft vastgezet, maar deze hebben de voorgeboorde gaten gemist en duwden dat profiel dus snoeihard omhoog 8)7 :(

Uiteindelijk die hele condens tray eruit gehaald, echt een klote job. ALLES is mega vlijmscherp in dat ding, alles is pisbakkenstaal. Uiteindelijk bleek dat profieltje puur om die condensbak te ondersteunen. 1 cm opgeschoven en alles zit nu weer goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pipvs9kbWUyGSHEsa7b4ctNpuJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXP71REORzggjDyocp8C5mN8.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe nog niet echt mega enthousiast over het italiaanse "vakmanschap". Die bedrading van die fans hangt ook maar een beetje los in die behuizing ... Hopelijk is de warmtewisselaar niet gemold door dit geintje, ik ga er wel nog even een mailtje aan wagen. Het zijn vrij lompe koperen buizen dus ik denk dat het wel losloopt. Vanavond even stroom eraan en de fans checken, heb geen zin om dit ding op te hangen en dat hij toch dead on arrival is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:00

timovd

Voorsprong door techniek

@Lollercopter dat design is inderdaad kenmerkend aan Italië. Ook met de wandconvectoren heb je de klep onderdaan voor het filter dat aan de buitenzijde vast zit, maar binnenin wat gaat hangen. Het ziet er niet strak uit. Heeft geen enkele designer of ingenieur daar aan gedacht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Sloet schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:02:
Dag collega-tweakers, we zijn ons nieuw gekochte huis aan het renoveren. Hierbij hebben fancoils mijn interesse gewekt, veel dank voor de info die hier te vinden is! Het plan is om een warmtepomp te plaatsen waarbij de hele benedenverdieping en badkamer (boven) van vloerverwarming worden voorzien. De overige drie ruimtes, alle drie (toekomstige) slaapkamers, wil ik voorzien van fancoils. Zo kunnen we incidenteel relatief snel met fancoils verwarmen (slaapkamers verwarmen we tot nu toe nooit, maar met in de toekomst kan dat nog wel eens handig zijn).

Nu zou ik de fancoils ook willen gebruiken om condenserend te koelen in de zomer. Ik verwacht tussen de 4 en 6kw aan koelvermogen te realiseren via de fancoils, wat eigenlijk wel genoeg moet zijn om de temperatuur op een redelijk niveau te krijgen. De vloerverwarming sluit ik dan af om condensatie te voorkomen. Echter vraag ik me af: als ik in 3 kamers condenserend koel, zal de koelte zich dan voldoende verspreiden naar de benedenverdieping? Er komt wel volledige balansventilatie in, dus er zullen de nodige luchtstromen zijn richting beneden en vermenging via de WTW.
Als het nodig is wil ik best een extra fancoil in de woonkamer overwegen, maar spaar die kosten natuurlijk liever uit. Heeft iemand hier ervaring met zo'n situatie?
Ik heb een fancoil (koeling via de warmtepomp) in de slaapkamer, als ik de slaapkamerdeur open zet blaast de fancoil deels recht naar de overloop toe en zakt de koude lucht naar beneden, dat kon ik op een keer in de entree wél merken.. het was daar echt koel, maar..richting woonkamer mis je veel te veel koelvermogen.
Hier in de woonkamer/ keuken heb ik de vloerverwarming tijdens koelen voor een klein deel open gezet, 20% ofzo, krijg je ook geen condensvorming bijgestaan door een tweede fancoil.
Aan condenswater uit de fancoil had ik makkelijk 1.5 liter water per uur, wordt via een pomp systeem afgevoerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lollercopter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:54:
[Afbeelding]

Eergisteren een pakketje uit Italie binnen, de multi ducto 1000. Best rap, binnen 1 week. Eerste indruk: god allemachtig wat een joekel.
Was nog een flinke kluif om hem naar boven te krijgen. Met een spanband eronder om te helpen tillen ging het net met 2 man, echt een super lomp ding van +- 50 kilo.

[Afbeelding]
Gisteren filter behuizing open gemaakt. Wat zie ik: een stalen profiel dat net naast de warmtewisselaar zit is flinkt ontzet doordat 1 of andere knuppel in die fabriek een profieltje met parkers heeft vastgezet, maar deze hebben de voorgeboorde gaten gemist en duwden dat profiel dus snoeihard omhoog 8)7 :(

Uiteindelijk die hele condens tray eruit gehaald, echt een klote job. ALLES is mega vlijmscherp in dat ding, alles is pisbakkenstaal. Uiteindelijk bleek dat profieltje puur om die condensbak te ondersteunen. 1 cm opgeschoven en alles zit nu weer goed.
[Afbeelding]

Tot nu toe nog niet echt mega enthousiast over het italiaanse "vakmanschap". Die bedrading van die fans hangt ook maar een beetje los in die behuizing ... Hopelijk is de warmtewisselaar niet gemold door dit geintje, ik ga er wel nog even een mailtje aan wagen. Het zijn vrij lompe koperen buizen dus ik denk dat het wel losloopt. Vanavond even stroom eraan en de fans checken, heb geen zin om dit ding op te hangen en dat hij toch dead on arrival is.
Hmmz, die van mij ook maar eens openen.
Staat nog in de doos :+.

• thve
Lollercopter schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

hmm, bij mij zit er 8 weken levertijd op de ducto multi 800. Waar heb je hem besteld?

Weet je of je de SLC+ of de FNC+ hebt? De FNC is het nieuwere model met een stuk meer vermogen

• stereohead
Hier ook 8 weken levertijd op de ducto multi 800 (via idrocrimart.it).

1x FASQ08R01II-0J00
1x FASQ08O01II-0J00 (zelfde als hierboven maar met aanslutingen aan de andere kant)
2x GR1234II (retour plenum)

Inclusief transport moest ik 3200,- aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
thve schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:32:
[...]

hmm, bij mij zit er 8 weken levertijd op de ducto multi 800. Waar heb je hem besteld?

Weet je of je de SLC+ of de FNC+ hebt? De FNC is het nieuwere model met een stuk meer vermogen
Ik heb de SLC+ , ik wist niet dat er meerdere opties waren. Maar zonder grappen, who cares over meer vermogen dit ding heeft 8 kW koel vermogen 8)7

Ik was 1777 euro kwijt inclusief verzenden. Gekocht bij Elletronew. Multi ducto 1000 SLC+ zonder opties.

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 05-09-2025 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Lollercopter schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:37:
[...]

Ik heb de SLC+ , ik wist niet dat er meerdere opties waren. Maar zonder grappen, who cares over meer vermogen dit ding heeft 8 kW koel vermogen 8)7

Ik was 1777 euro kwijt inclusief verzenden. Gekocht bij Elletronew. Multi ducto 1000 SLC+ zonder opties.
Bij mij staat op de offerte ook SLC+, maar idrocrimart verzekerde mij dat het om de FNC+ gaat. Staat SLC+ bij jou op het apparaat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
thve schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:54:
[...]

Bij mij staat op de offerte ook SLC+, maar idrocrimart verzekerde mij dat het om de FNC+ gaat. Staat SLC+ bij jou op het apparaat zelf?
Staat bij mij op de factuur, ik heb nog geen type plaatje kunnen bespeuren op de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
thve schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:54:
[...]
Ook daar besteld en op de factuur staat inderdaad gewoon "Innova Ducto Multi SLC".

Vanavond eens kijken op de FCU zelf.

Overigens online wezen zoeken op Google/Innova maar heb geen specs van de FNC+ kunnen vinden om beiden versies te kunnen vergelijken... enkel van SLC+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thve
Jazsie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:48:
[...]

Ook daar besteld en op de factuur staat inderdaad gewoon "Innova Ducto Multi SLC".

Vanavond eens kijken op de FCU zelf.

Overigens online wezen zoeken op Google/Innova maar heb geen specs van de FNC+ kunnen vinden om beiden versies te kunnen vergelijken... enkel van SLC+.
Ik kan op de website van innova (via google) ook de oude catlogus voor ducto niet meer vinden.
Op een andere website wel:
https://air-stream.com.ua...kanalnnu-innova-ducto.pdf

Recente catalogus van innova zelf:
https://www.innova.it/sit..._-_2025_-_en_-_rev_01.pdf

Verschil voor SLC 800 en FNC 800:
Cooling power: 3,49 kW tegenover 5,06 kW

Oude catalogus met de ducto multi:
https://hosterm.pl/wp-con..._en_dimensioni_minime.pdf

Verschil voor SLC+ 800 en FNC+ 800:
Cooling power: 5,50 kW tegenover 5,82 kW

Voor de multi is het verschil kleiner als voor de niet-multi

[ Voor 15% gewijzigd door thve op 05-09-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo te zien heb ik de "oude" SLC+ model ontvangen, aangekocht bij idrocrimart vorige maand.

Op het type plaatjes staat:
Type: SLC+ 600 FC DUCTO MULTI ATT .DX PER COL. C. REMOTI
Model: FASQ06R01II-0P00

Total cooling power is het zelfde gebleven echter "Sensible power output" is 2,7 kW voor de SLC+ terwijl de FNC+ 3,15 kW is.

Geen idee wat het betekent maar dat is het verschil wat ik kan vinden mt de "600" variant.

Wel verwarrend want ik heb voor aankoop de specs gekeken op de Innova site niet weten dat, dat dus de FNC+ model is.

Gelukkig heb ik al overbemeten mbt capaciteit, anders was dit mogelijk wel een dingetje geworden :+.

Echt uitsluiten kan pas wanneer het draait >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als total cooling power gelijk is gebleven, maar sensible power output is verhoogd, dan is een kleiner deel van de cooling power 'verloren' aan condensering. Misschien de aanvoertemperatuur of flow, en dus de testmethode veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Jazsie schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:55:
Zo te zien heb ik de "oude" SLC+ model ontvangen, aangekocht bij idrocrimart vorige maand.

Op het type plaatjes staat:
Type: SLC+ 600 FC DUCTO MULTI ATT .DX PER COL. C. REMOTI
Model: FASQ06R01II-0P00

Total cooling power is het zelfde gebleven echter "Sensible power output" is 2,7 kW voor de SLC+ terwijl de FNC+ 3,15 kW is.

Geen idee wat het betekent maar dat is het verschil wat ik kan vinden mt de "600" variant.

Wel verwarrend want ik heb voor aankoop de specs gekeken op de Innova site niet weten dat, dat dus de FNC+ model is.

Gelukkig heb ik al overbemeten mbt capaciteit, anders was dit mogelijk wel een dingetje geworden :+.

Echt uitsluiten kan pas wanneer het draait >:).
Hmm, vooral de niet-multi is flink geüpgraded, zowel total als sensible cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
.

[ Voor 99% gewijzigd door thve op 06-09-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:08
Lollercopter schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:37:
[...]

Ik ben wel benieuwd, als je het zonder extra opties hebt gekocht, hoe ga je het dan aansturen? Is er een app of Home Assistant? Qua afwerking, gebruik je lijnroosters oid? En wat ik ook niet helemaal begrijp, waar haalt de unit bij jou de lucht vandaan, dat moet in balans zijn neem ik aan (300 m3/h in de kamer pompen is ook 300 m3/h eruit halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Wedge23 schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:57:
[...]

Ik ben wel benieuwd, als je het zonder extra opties hebt gekocht, hoe ga je het dan aansturen? Is er een app of Home Assistant? Qua afwerking, gebruik je lijnroosters oid? En wat ik ook niet helemaal begrijp, waar haalt de unit bij jou de lucht vandaan, dat moet in balans zijn neem ik aan (300 m3/h in de kamer pompen is ook 300 m3/h eruit halen)
Helaas kom ik er nu achter dat er blijkbaar een I-versie en een S-versie is van de multi ducto.
De S-versie heeft een 0-10V aansturing.
De I-versie kan je via modbus of de Innova thermostaat aansturen.
Mijn plan was de unit met Zigbee 0-10V zenders aan te sturen (via homeassistant), maar ik blijk dus helaas de I-versie te hebben. Die Innova thermostaten voor de I versie zijn 150 euro per stuk 8)7 , thanks but no thanks.
Ik ga denk ik even bij Innova informeren of ik niet wat kan uitwisselen om de S versie te krijgen ... En anders ga ik denk ik maar weer iets zelf in elkaar hobbyen om de unit met modbus aan te sturen....

Qua afwerking wil ik gewoon ronde ventielen gebruiken die inblazen in de ruimte, i.v.m. het gemak en het gebrek aan ruimte. De unit haalt de lucht gewoon uit de overloop, je krijgt dus een luchtstroom onder de deur terug naar de unit. Er zit genoeg ruimte onder de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als iemand deze opzet al werkend heeft (circulatie met aanvoer via gang/orverloop, dus circuleren onder een deur door), ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt met een dichte deur.
Bij centrale balansventilatie houdt men grofweg een cm ruimte per 25m3/h aan onder de deur. Met 300m3/h is dat al gauw een factor 5 voor de 2cm spleet die meestal aangehouden wordt )(edit: 2Pa drukverschil). Dat drukverschil moet gevolgen hebben voor het kunnen sluiten van de deur, de resulterende flow met de deur dicht (zeker als andere deuren wel open staan), en misschien ook bijgeluiden door de hoge luchtsnelheid.

Ik durf het zelf niet, maar misschien werkt het wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:55
300m3 onder de deur door? Om geluidsoverlast en deuren die hard dicht slaan te voorkomen moet je het drukverschil tussen de ruimtes beperken tot 5pa, dan heb je opening van zo'n 5 à 6 cm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50
P5ycho schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:55:
Als iemand deze opzet al werkend heeft (circulatie met aanvoer via gang/orverloop, dus circuleren onder een deur door), ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt met een dichte deur.
Bij centrale balansventilatie houdt men grofweg een cm ruimte per 25m3/h aan onder de deur. Met 300m3/h is dat al gauw een factor 5 voor de 2cm spleet die meestal aangehouden wordt )(edit: 2Pa drukverschil). Dat drukverschil moet gevolgen hebben voor het kunnen sluiten van de deur, de resulterende flow met de deur dicht (zeker als andere deuren wel open staan), en misschien ook bijgeluiden door de hoge luchtsnelheid.

Ik durf het zelf niet, maar misschien werkt het wel gewoon.
Ik ga zelf demper en 2 ventielen gebruiken. Gaat dan wel geen 300m3 door, maar maximaal 105m3.

De deuren gaan voorzien worden van valdorpels i.v.m. geluidisolatie. Dit is voor 'gewone' ventilatie trouwens; niet voor FCU.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Lollercopter schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:42:
[...]

Helaas kom ik er nu achter dat er blijkbaar een I-versie en een S-versie is van de multi ducto.
De S-versie heeft een 0-10V aansturing.
De I-versie kan je via modbus of de Innova thermostaat aansturen.
Mijn plan was de unit met Zigbee 0-10V zenders aan te sturen (via homeassistant), maar ik blijk dus helaas de I-versie te hebben. Die Innova thermostaten voor de I versie zijn 150 euro per stuk 8)7 , thanks but no thanks.
Ik ga denk ik even bij Innova informeren of ik niet wat kan uitwisselen om de S versie te krijgen ... En anders ga ik denk ik maar weer iets zelf in elkaar hobbyen om de unit met modbus aan te sturen....

Qua afwerking wil ik gewoon ronde ventielen gebruiken die inblazen in de ruimte, i.v.m. het gemak en het gebrek aan ruimte. De unit haalt de lucht gewoon uit de overloop, je krijgt dus een luchtstroom onder de deur terug naar de unit. Er zit genoeg ruimte onder de deur.
Andere printplaat? soms zijn die printplaten allemaal het zelfde..ontbreekt alleen de terminal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zou het persoonlijk gewoon op modbus houden, ga ik ook zo doen.

Via modbus heb je heel wat meer parameters dan enkel 0-10V uitsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Jazsie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:20:
Zou het persoonlijk gewoon op modbus houden, ga ik ook zo doen.

Via modbus heb je heel wat meer parameters dan enkel 0-10V uitsturen...
Ga ik ook doen. Ik zit te denken om ESPhome + modbus controller te gebruiken om zo de fancoils aan te sturen

[ Voor 7% gewijzigd door thve op 09-09-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Hoe willen jullie de warmtevraag communiceren naar de warmtepomp/ketel a.d.h.v. de fancoil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Ik heb antwoord direct van Innova ontvangen: ombouwen naar 0-10V is onmogelijk.
Dus dan inderdaad maar ESPhome + modbus controller in elkaar prutsen. Ik ga geen 3 x 150 euro uitgeven voor die gouden innova thermostaat, maar ik denk wel dat ik er toch nu 1 ga kopen om nu alvast die unit deels in bedrijf te stellen. Voor zover ik kan zijn zit er geen manuele aansturing op om die unit gewoon handmatig via de printplaat te bedienen of iets dergelijks ... Dan kan ik daarna op mijn gemak prullen met ESP home...[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
mijgmae schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:55:
Hoe willen jullie de warmtevraag communiceren naar de warmtepomp/ketel a.d.h.v. de fancoil?
Warmte pomp wordt gestuurd op delta T buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
@thve dat heb ik nu ook, maar op "lauwe" dagen is dat toch een beetje energieverspilling denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
mijgmae schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:36:
@thve dat heb ik nu ook, maar op "lauwe" dagen is dat toch een beetje energieverspilling denk ik
Heb mijn fancoils nog niet hangen, maar ben benieuwd.

• madde2901
[...]

Mag ik nog vragen wat je met die kabel van de servo hebt gedaan? Heb je die "gewoon" onderlangs laten lopen, dus links onder eruit, dan aan de onderkant bij de ventilator naar rechts, en daar weer naar binnen?

• Lochnes
madde2901 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:43:
[...]

Mag ik nog vragen wat je met die kabel van de servo hebt gedaan? Heb je die "gewoon" onderlangs laten lopen, dus links onder eruit, dan aan de onderkant bij de ventilator naar rechts, en daar weer naar binnen?
Er zit speciaal daarvoor in de unit een doorvoer van links naar rechts waar die kabel doorheen kan (driehoekig gaatje). Dus die blijft binnen de unit
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste