Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:30
Seafarer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Roosters in de deur, ook met voldoende oppervlakte.
ik zat ook te kijken naar ducto multi. Toevoerbuizen die van deze fancoil afkomen zijn 160 mm, dus dat is een oppervlakte van 201 cm2, bij een deurbreedte van 90 cm is dat maar een spleetje van 22 mm. Dat is iets meer als normaal, maar niet gek toch?

[ Voor 5% gewijzigd door thve op 16-07-2025 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:32
thve schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:12:
[...]

ik zat ook te kijken naar ducto multi. Toevoerbuizen die van deze fancoil afkomen zijn 160 mm, dus dat is een oppervlakte van 201 cm2, bij een deurbreedte van 90 cm is dat maar een spleetje van 22 mm. Dat is iets meer als normaal, maar niet gek toch?
De hoeveelheid m3 die die fancoil kan verstouwen is echt hoog. Ik denk dat je al naar een spleet van 3cm (of beter nog een ventilatierooster) toe moet om die lucht weer af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:29

Seafarer

XXX

thve schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:12:
[...]

90 cm breed is zeker nieuwbouw? Best breed.

Om te voorkomen dat de luchtsnelheid onder de deur hoog is, en zodoende veel stof meeneemt, zou ik hem zeker vergroten dus naar boven afronden. 25mm. Meer zou ik niet doen anders zaag je de onderste balk uit de deur.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Vergeet niet dat de druk die zo'n unit levert heel anders is dan bijvoorbeeld een balansventilatieunit. Je gaat het wel merken als je die deur open wilt doen terwijl de fancoil aanstaat. Je werkt de wtw ook tegen met zo'n kleine spleet onder de deur, daar wordt de balans verstoord, dus minder verse lucht in de betreffende kamer. Als je roosters boven de ramen hebt wordt het helemaal interessant.

Nee, ik ga aanvoer en uitvoer op dezelfde kamer houden. Veel.minder gedoe.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
P5ycho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:25:
Vergeet niet dat de druk die zo'n unit levert heel anders is dan bijvoorbeeld een balansventilatieunit. Je gaat het wel merken als je die deur open wilt doen terwijl de fancoil aanstaat. Je werkt de wtw ook tegen met zo'n kleine spleet onder de deur, daar wordt de balans verstoord, dus minder verse lucht in de betreffende kamer. Als je roosters boven de ramen hebt wordt het helemaal interessant.

Nee, ik ga aanvoer en uitvoer op dezelfde kamer houden. Veel.minder gedoe.
ik zie dat toch anders. In mijn ideale opstelling (die ik dus niet heb en ook niet kan maken) zou ik zo'n ducted FCU in een centrale hal ofzo plaatsen en dan een aanvoerkanaal naar elke slaapkamer. Aanzuig van lucht FCU op de centrale hal. en dan de WTW gewoon lucht laten verversen in die centrale hal. De FCU verplaatst het dan wel voor me naar de slaapkamers.

en ja, je kunt dan hebben dat als de FCU uitstaat er niks op de kamers gebeurt maar meestal hebben die dingen ook wel een "ventileer" stand oid. Lijkt mij juist veel kanalen/buizen te schelen in deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik wou dat ook, maar ik weet dus niet hoe ik de slaapkamers op zuid kan voorzien van 2kW koeling en 30m3/s frisse lucht, en de slaapkamer op noord van 1kW koeling en 60m3/s verse lucht met 1 centrale FCU met de wtw op het plenum aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:30:
[...]

ik zie dat toch anders. In mijn ideale opstelling (die ik dus niet heb en ook niet kan maken) zou ik zo'n ducted FCU in een centrale hal ofzo plaatsen en dan een aanvoerkanaal naar elke slaapkamer. Aanzuig van lucht FCU op de centrale hal. en dan de WTW gewoon lucht laten verversen in die centrale hal. De FCU verplaatst het dan wel voor me naar de slaapkamers.

en ja, je kunt dan hebben dat als de FCU uitstaat er niks op de kamers gebeurt maar meestal hebben die dingen ook wel een "ventileer" stand oid. Lijkt mij juist veel kanalen/buizen te schelen in deze setup.
Dan moet de lucht uit de kamers toch nog steeds onder de deur door terug naar de hal?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ethirty schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Dan moet de lucht uit de kamers toch nog steeds onder de deur door terug naar de hal?
Zeker. En dan is de vraag hoeveel je fancoil rondpompt op min/med/max snelheid. Maar laat het op max. snelheid 200 m3/uur zijn, dan gaat het wel om redelijk veel lucht ja. Maar andersom kun je dat dus best door een rond kanaal van 160mm duwen en iemand had hierboven uitgerekend dat een spleet onder de deur van 25mm ongeveer evenveel oppervlakte heeft als een ronde buis van 160mm. En dat is op max stand.

dus ik zou het wel narekenen maar vooral uitgaan van de normen/stelregels zoals die ook in de naburige topics voor ventilatie worden aangehouden. En dan zie je dat het waarschijnlijk prima kan om zo'n hoeveelheid lucht door een 160mm buis of vergelijkbare opening te duwen. En dat is in de max. stand die je hopelijk meestal niet of zelfs nooit gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Fr33z schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:05:
update'tje over mijn eigen fancoil-saga: heb zonet een bestelling geplaatst bij Grassia Srl in italie voor een Nemo 400. Kost 350 euro incl. bedieningspaneeltje enzo, verzending is volgens hun website maar 50 euro via DHL helemaal naar NL. ben dus voorlopig voor 400 euro klaar. Zal nog wat aansluitmateriaal bijkomen.

ik post wel een update als ik het aangesloten heb om wat foto's te delen.
OK een quote van mezelf maar dit is ter opvolging:

zonet de fancoil binnengekregen van DHL. ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Vorige week vrijdagmiddag besteld bij grassia dus, is voor 40 euro door DHL uit Sicilie naar NL gegaan in een dag of 4 _/-\o_ ongelooflijk. Nu eens rustig uitpakken na t werk vanmiddag... 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtSSIEd_U5dC2Qm1lzh0AK8IChU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iutdqq0cT2I1vkc0xP9HkbYv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 17-07-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:55
P5ycho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:35:
Ik wou dat ook, maar ik weet dus niet hoe ik de slaapkamers op zuid kan voorzien van 2kW koeling en 30m3/s frisse lucht, en de slaapkamer op noord van 1kW koeling en 60m3/s verse lucht met 1 centrale FCU met de wtw op het plenum aangesloten.
Ik verwacht niet dat je problemen zal krijgen met de aanvoer van frisse lucht, omdat je de lucht binnen veel meer rondpompt dan bij alleen een wtw, dus het zal goed mengen. Wel kan je misschien beter geautomatiseerde kleppen gebruiken als de FCU uit/laag staat om dan wel te voldoen aan de ventilatie-eisen, dan moet de ventilatielucht wel via het aanvoerrooster in de kamers geblazen worden. Of de FCU moet altijd hard genoeg draaien om de frisse lucht te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Zeker. En dan is de vraag hoeveel je fancoil rondpompt op min/med/max snelheid. Maar laat het op max. snelheid 200 m3/uur zijn, dan gaat het wel om redelijk veel lucht ja. Maar andersom kun je dat dus best door een rond kanaal van 160mm duwen en iemand had hierboven uitgerekend dat een spleet onder de deur van 25mm ongeveer evenveel oppervlakte heeft als een ronde buis van 160mm. En dat is op max stand.

dus ik zou het wel narekenen maar vooral uitgaan van de normen/stelregels zoals die ook in de naburige topics voor ventilatie worden aangehouden. En dan zie je dat het waarschijnlijk prima kan om zo'n hoeveelheid lucht door een 160mm buis of vergelijkbare opening te duwen. En dat is in de max. stand die je hopelijk meestal niet of zelfs nooit gebruikt.
De Innova SLI 1000 doet bijna 400m3/u op standje max. Goed verdelen en grote aanvoer buizen, anders ga je het ook horen.

Zelf heb ik dit idee laten varen en ga gewoon voor FCU per kamer en WTW apart. WTW heeft al genoeg buizen :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nee hoor. Zoals een aantal posts eerder al omschreven, ga ik in de betreffende kamer zelf aanzuigen en toevoeren. Een FCU per kamer, met wtw aanvoer gedeeld met het fcu aanvoerrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:13:
[...]

zonet de fancoil binnengekregen van DHL. ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Vorige week vrijdagmiddag besteld bij grassia dus, is voor 40 euro door DHL uit Sicilie naar NL gegaan in een dag of 4 _/-\o_ ongelooflijk. Nu eens rustig uitpakken na t werk vanmiddag... 8)[Afbeelding]
Ben erg benieuwd, fijn te weten dat het bestellen daar soepel gaat.

Edit:
Net bestelling wezen plaatsen alleen kom dan uit op 115,-- verzendkosten via DHL ;(.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 17-07-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
JuutieZ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Ik verwacht niet dat je problemen zal krijgen met de aanvoer van frisse lucht, omdat je de lucht binnen veel meer rondpompt dan bij alleen een wtw, dus het zal goed mengen. Wel kan je misschien beter geautomatiseerde kleppen gebruiken als de FCU uit/laag staat om dan wel te voldoen aan de ventilatie-eisen, dan moet de ventilatielucht wel via het aanvoerrooster in de kamers geblazen worden. Of de FCU moet altijd hard genoeg draaien om de frisse lucht te verspreiden.
Het doel van balansventilatie is verse aanvoer in de leefruimtes. Als ik met de FCU dan alle lucht ga circuleren, kan ik straks de scheet van mijn logee ruilen. Nee dank u :P. Ik wil ook niet 24/7 ventileren met die fcu terwijl mijn wtw dat prima alleen kan met 25W verbruik. Het kan allemaal, maar het is een verhaal van compromissen. Ik vind het niet ideaal op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Jazsie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Ben erg benieuwd, fijn te weten dat het bestellen daar soepel gaat.

Edit:
Net bestelling wezen plaatsen alleen kom dan uit op 115,-- verzendkosten via DHL ;(.
echt? wat bestel je dan? want als ik letterlijk nu op de website weer een Nemo 400 in de winkelmand doe en ik ga naar afrekenen dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Kf-qEW19wuFFIA5ouUl-hbBB0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ksTqU1pfnNt9e3uYcKydiqXL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ahh ik had de 600 model... ze hebben een aparte manier van rekenen.

Nemo 400 = 48 EUR
Nemo 600 = 115 EUR
Nemo 800 = 195 EUR

Doe je de 600 + 800 samen kom je uit op 117 EUR :+.

Dat wordt dus niet apart bestellen maar toch even goed shoppen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:08
Seafarer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Roosters in de deur, ook met voldoende oppervlakte.
De WTW "norm" houdt 1cm per 25m3/h aan. Met een fancoil van 250 m3/h is dat dus 10 cm. Ik snap dat je dezelfde oppervlakte kunt aanhouden maar dan gaat de lucht dus met dezelfde snelheid onder de deur door als deze de kamer inkomt. Dat lijkt me echt niet comfortabel...
Jazsie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:

Dit begrijp ik niet helemaal, je wilt wel airco plaatsen per slaapkamer maar geen FCU? :?
Nee, in plaats van. Ik heb inderdaad liever een airco in het zicht dan een FCU box. FCU is moeilijker aan te leggen en een airco kan harder koelen.
Jazsie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:

Je kan kant en klaar box kopen die van rond (aanvoer) naar rechthoek gaat die je op de aanzuiging van je FCU plaatst.
Heb je wel navraag gedaan bij een installateur/leverancier? Dit is gewoon standaard spul...

Alternatief is zelf maken wat heel goed te doen is met PIR oid.
Ik krijg dat niet gevonden. Ja, als je een FCU per kamer doet. Als ik de FCU voor 3 kamers gebruik heb ik 3 toevoer en 3 afvoerpunten nodig. Nee - ik heb nog geen navraag gedaan bij een installateur/leverancier, mijn italiaans is niet zo goed :P . Ik ga er eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Wedge23 je kunt een fancoil ook in formaatje airco-binnenunit-hoog-op-de-wand krijgen, en een airco ook in een ducted centrale uitvoering. Je zit dus niet vast aan een bepaald fysiek formaat als je een fancoil kiest. Zou je voor een fancoil wand binnenunit kiezen, dan heb je al dat gedoe met airflow onder deuren dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wedge23 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Ik krijg dat niet gevonden. Ja, als je een FCU per kamer doet. Als ik de FCU voor 3 kamers gebruik heb ik 3 toevoer en 3 afvoerpunten nodig.
Dat is voor een airco niet heel veel anders. Je hebt koelleidingen en een condensafvoer per kamer.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:08
Ethirty schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Dat is voor een airco niet heel veel anders. Je hebt koelleidingen en een condensafvoer per kamer.
Voor een airco is dit compleet anders. De lucht word daar direct uit de kamer getrokken en gekoeld. Dus geen luchtstroom onder de deur door. Met een multiduct moet ik extra afvoerpunten maken als ik geen stroming onder de deur wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Klopt maar het punt was dat je voor een “airco-style” wand FCU heb je geen extra luchtvolume hebt dat je moet afvoeren.

Of je moet lucht verplaatsen, of een koelmedium en condenswater.

Dus je kan een airco niet 1-op-1 vergelijken met een multi duct maar wel met losse FCU’s.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Nogmaals, de fancoil komt, net als airco binnenunits, in vele varianten.

Hier een voorbeeld van een airco met multi ducted opstelling:
Renkie in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Fancoil wandunit:
https://www.innova.it/prodotti/fancoils/filomuro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ik ben de aansluitingen voor m'n fancoil aan het uitdenken. Er zit 3/4 euroconus buitendraad op de FCU zelf. Daar wil ik dit op aansluiten, dat lijkt me geen probleem.

daarna klein stukje 20mm buis en dan zoek ik iets met 1/2 binnendraad om weer vast te kunnen zetten aan m'n radiatorkraan. Past wat ik van plan ben met een beetje loctice 55 ertussen?

met

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fr33z schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:18:
ik ben de aansluitingen voor m'n fancoil aan het uitdenken. Er zit 3/4 euroconus buitendraad op de FCU zelf. Daar wil ik dit op aansluiten, dat lijkt me geen probleem.

daarna klein stukje 20mm buis en dan zoek ik iets met 1/2 binnendraad om weer vast te kunnen zetten aan m'n radiatorkraan. Past wat ik van plan ben met een beetje loctice 55 ertussen?

met

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html
Die radiator kraan laat maximaal maar 150 ltr/h door. Is dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Seafarer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Die radiator kraan laat maximaal maar 150 ltr/h door. Is dat voldoende?
Ja klopt. Is zeker voldoende, ik heb ff gespeeld met de calculator van Innova en ik dimensioneer op.koeling. omdat ik maar tot 15C kan koelen kom ik niet verder dan 600W afgifte en is de max flow die daar bij past iets van 120ltr/hr. Meer helpt weinig dus ik laat t bij 130-140 ltr max.

Maar specifiek ben ik benieuwd of die aansluitingen die ik bedacht heb dus wel of niet op elkaar passen , iemand daar tips.over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Jazsie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:10:
Ahh ik had de 600 model... ze hebben een aparte manier van rekenen.

Nemo 400 = 48 EUR
Nemo 600 = 115 EUR
Nemo 800 = 195 EUR

Doe je de 600 + 800 samen kom je uit op 117 EUR :+.

Dat wordt dus niet apart bestellen maar toch even goed shoppen :9.
Ik ben in de markt voor een innova airleaf SL600 model. Misschien iets om te combineren om de verzendkosten te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Fr33z schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Ja klopt. Is zeker voldoende, ik heb ff gespeeld met de calculator van Innova en ik dimensioneer op.koeling.
Calculator, handig!

Waar kan ik deze calculator vinden? Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
verkeerslicht schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Misschien reeds mosterd na de maaltijd, maar voor Innova, zie deze tool:
http://www.configuratori....rter/default.aspx?lang=en
Daar kun je o.b.v. flow of Dt, en fancoiltype het verwarmings/koel -vermogen laten berekenen.
Hier dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:47
prein2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:46:
hmm.. Toch weinig praktijkervaringen met afgelopen hitte..
@n00ts @Cees-JanH @doek55 @GeenIdee84 als gebruikers van het eerste uur.. ervaringen, fotos, problemen, tips?

misschien de wat recentere posters @gebruiker001 @CurlyMo @CR1992 ervaringen met koelen de afgelopen dagen?
Excuus, zag nu pas dit bericht. Wij zijn nog zeer tevreden over de fancoils. Hebben ze op alle slaapkamers hangen. Ik schakel in de zomer de vloerverwarming in de woonkamer uit en dan gebruiken we dus alleen de fancoils. Leidingen zijn geïsoleerd (standaard Uponor). Vorig jaar wel wat condensatie op de leidingen gehad en daarom temp van het water wat omhoog gezet, tot 13 graden ging dat nu in ieder geval goed.

Met de fancoils uit ging de temp op zolder richting de 29 graden, met de fancoils aan bleef dit een heerlijke 21 (kids wilden zelfs een dunne deken over zich heen omdat ze het anders te koud vonden).

Doordat het boven heel koel blijft, heeft dit ook effect op de benedenverdieping. Daar bleef het zo’n 23 graden, wel met zonwering uiteraard.

Gebruik ook qua energie in de zomer naar behoren (COP van 6), in de winter is dit echter niet goed (COP van 1-2), ben nog op zoek naar iemand die de installatie goed in kan regelen. Als iemand interesse heeft hou ik me aanbevolen!

Wij hebben inderdaad wel het hele huis verbouwd. Met een beetje slim legwerk hebben we alles redelijk mooi weg kunnen werken (tussen de vloerbalken etc) en een 1 centrale koof waar de meeste leidingen door gaan.

Hopelijk helpt dit! :-)

edit: de innova wifi thermostaten zijn niet denderend. Temp wijk erg af, dus ik heb ze meestal gewoon op een lage temp staan zodat ze continu draaien. Dat werkt op zich, maar is natuurlijk niet helemaal hoe het hoort…

[ Voor 6% gewijzigd door GeenIdee84 op 26-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@GeenIdee84 Hoe kun je toch last krijgen van condens als alles geisoleerd is? Is alles wel geisoleerd maar niet luchtdicht (dwz alleen de lengtes, niet de koppelingen), of is er iets wat ik niet begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeenIdee84
Jazsie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Precies dit, de airco boeren die komen met oplossingen die ik niet wil hebben.... allemaal snel snel en liefst op buiten muur direct naar buiten met losse units.... dat heeft geen aanzicht.

Nu lekker op eigen tempo zelf doen en dus ook de afwerking in eigen handen :+.
Ik vond minimale impact op de uitstraling ook erg belangrijk. Kan als ik thuis ben wel wat foto’s maken (nu op vakantie in zuid Frankrijk 😎)

Zelfs de WP heeft z’n eigen hegje om zoveel mogelijk uit het zicht te staan 😅

Leidingen binnen zijn nagenoeg niet zichtbaar. Veel achter plafonds of dus 1 koof (waar ook wtw kanalen doorheen lopen, dus die had ik toch nodig). Waar ik niet diep genoeg kon frezen (door stalen balk) heeft mn vrouw het creatief met een ‘verdikte’ plint opgelost, wat ik best een nette oplossing vond.

Al die woningen met meerdere buitenunits aan de gevels of enorme witte kabelgoten, vreselijk toch… Bovendien geeft een airco in mijn optiek echt een andere luchtkwaliteit, wat we nu ook weer merken op vakantie (veel drogere lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
P5ycho schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:49:
@GeenIdee84 Hoe kun je toch last krijgen van condens als alles geisoleerd is? Is alles wel geisoleerd maar niet luchtdicht (dwz alleen de lengtes, niet de koppelingen), of is er iets wat ik niet begrijp?
Volgens mij is de leidingisolatie van de originele Uponor eigenlijk niet dik genoeg om volledige condensvorming te voorkomen, als de temperatuur in de leidingen te laag wordt. Dat was mijn aanname in ieder geval.

Eigenlijk zitten de koppelingen bij mij alleen op de fancoils en de verdeler, de rest is allemaal vaste lengte. De koppelingen heb ik eerder wel geprobeerd te isoleren, maar dat bleek lastig vast te krijgen, tape houdt matig of laat los door vocht wat van de aansluiting afkomt. Ook hier sta ik open voor tips.

[ Voor 22% gewijzigd door GeenIdee84 op 26-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Volgens mij is de leidingisolatie van de originele Uponor eigenlijk niet dik genoeg om volledige condensvorming te voorkomen, als de temperatuur in de leidingen te laag wordt. Dat was mijn aanname in ieder geval.

Eigenlijk zitten de koppelingen bij mij alleen op de fancoils en de verdeler, de rest is allemaal vaste lengte. De koppelingen heb ik eerder wel geprobeerd te isoleren, maar dat bleek lastig vast te krijgen, tape houdt matig of laat los door vocht wat van de aansluiting afkomt. Ook hier sta ik open voor tips.
Zelfklevend armaflex en daarna isolatie tape? Zoals je ook buiten doet met de leidingen vanaf de warmtepomp.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Je hebt dus aaneengesloten isolatie van verdeler tot fancoil. Heb je de uiteinden van de isolatie ook luchtdicht afgesloten? Anders helpt het niets namelijk.
Het doel van de isolatie is dus tweevoud: isoleren, alsook voorkomen dat er nieuwe vocht-dragende lucht bij de koude leiding kan, wat dan weer de kans krijgt om te condenseren.

Als je koppelingen boven een lekbak hangen hoeven ze niet geisoleerd, anders wel.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 26-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Ik vermoed dat @GeenIdee84 deze isolatie +buis heeft gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5AtQEG6Nn5W5dhd_jF8ZUOSo6k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cm7RoOo2FMVP6tgiyFzTN5YJ.jpg?f=user_large

Deze isolatie kan zich als een spons vol zuigen met condenswater, met de isolatie voor koel leidingen gebeurt dat niet (gesloten cel structuur), wél volledig en overall toepassen, maar niet óp buis of koppelingen vast lijmen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee die isolatie is eigenlijk te dun. De buitenkant wordt toch koud genoeg en daarom condemseert het. Eigenlijk is het beste om armaflex 13mm te gebruiken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
martijn v o schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:29:
Nee die isolatie is eigenlijk te dun. De buitenkant wordt toch koud genoeg en daarom condemseert het. Eigenlijk is het beste om armaflex 13mm te gebruiken.
Klopt wel denk ik. Al is het voor ons gebruik dus op zich prima, misschien kunnen we niet maximaal koelen maar zeker aanzienlijk meer dan zonder isolatie. Zoals gezegd realiseren we een temp verlaging van zo’n 7-8 graden, wat voor ons echt prima is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@GeenIdee84 Zou je een foto kunnen plaatsen van de plek waar je condens hebt gehad in het verleden?

Bij te dunne isolatie zou condens moeten vormen op de buitenschil van de isolatie en niet op de leidingen, dus ik ben er nog niet van overtuigd dat dat je probleem is.

[ Voor 54% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 12:50
Ik heb een Panasonic monoblock WH-MDC09J3E5 en een Panasonic fancoil PAW-FC2E-F040L.

Ik zou de fans van de fancoil graag proportioneel of in een aantal stappen willen laten blazen op basis van de wateraanvoer temperatuur.

De fancoil heeft een EC motor.

Is daar een schakeling of thermostaat voor? Liefst te koop in de winkel.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Oeh een pana fancoil, doe staan bovenaan op mijn lijstje. De FC2E heeft een 0-10V aansturing, panasonic heeft zelf een aantal thermostaten (zie installatiehandleiding), of je kunt er een shelly 0-10V op knopen.

Hoe bevalt de fancoil? Heb je een goed inkoopadres wellicht? Ze zijn wat lastiger te vinden online namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 27-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:58:
Oeh een pana fancoil, doe staan bovenaan op mijn lijstje. De FC2E heeft een 0-10V aansturing, panasonic heeft zelf een aantal thermostaten (zie installatiehandleiding), of je kunt er een shelly 0-10V op knopen.

Hoe bevalt de fancoil? Heb je een goed inkoopadres wellicht? Ze zijn wat lastiger te vinden online namelijk.
Ja, ik heb hem bij mundoclimatico.es vandaan. Heb ik ook twee L series all-in-one vandaan. Ze hadden deze niet op hun site staan maar via de whatsapp zijn ze goed te bereiken en bereid te kijken of ze iets kunnen leveren wat niet op hun site staat.

Hij draait nog niet bij mij dus kan niet zeggen of ie bevalt.

De thermostaat uit de handleiding voor EC motoren, de PAW-FC-907TC, heeft volgens mij niet de mogelijkheid te sturen op de water-aanvoer temperatuur....

Met een Shelly 0-10v moet ik zelf gaan knutselen met een temperatuursensor en HA zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, dat is wel een lastige. Sturen op watertemperatuur icm 0-10V sturing heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik heb zo snel geen oplossing.

Ik ben zelf van plan om de sturing met knx per kamer te doen, waarbij de vraag ook uit de kamer komt. Dat is een hele andere aanpak.

Wat een beest trouwens, 1284 m3/h 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

P5ycho schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:56:
Ja, dat is wel een lastige. Sturen op watertemperatuur icm 0-10V sturing heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik heb zo snel geen oplossing.

Ik ben zelf van plan om de sturing met knx per kamer te doen, waarbij de vraag ook uit de kamer komt. Dat is een hele andere aanpak.

Wat een beest trouwens, 1284 m3/h 8)
Factor 1000 lager misschien, 1,284 m³/h? - Nee, geen water, maar lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 08:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GeenIdee84 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Ik vond minimale impact op de uitstraling ook erg belangrijk. Kan als ik thuis ben wel wat foto’s maken (nu op vakantie in zuid Frankrijk 😎)

Zelfs de WP heeft z’n eigen hegje om zoveel mogelijk uit het zicht te staan 😅

Leidingen binnen zijn nagenoeg niet zichtbaar. Veel achter plafonds of dus 1 koof (waar ook wtw kanalen doorheen lopen, dus die had ik toch nodig). Waar ik niet diep genoeg kon frezen (door stalen balk) heeft mn vrouw het creatief met een ‘verdikte’ plint opgelost, wat ik best een nette oplossing vond.

Al die woningen met meerdere buitenunits aan de gevels of enorme witte kabelgoten, vreselijk toch… Bovendien geeft een airco in mijn optiek echt een andere luchtkwaliteit, wat we nu ook weer merken op vakantie (veel drogere lucht).
Foto's zijn meer dan welkom, kan mogelijk goed van past komen in eigen ontwerp :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Nou hier is de verbouwing begonnen! Doordat de keuken vervangen wordt meteen maar naar de twee slaapkamers erboven het leidingwerk kunnen vervangen.

Nog maar een paar jaar en het hele huis is klaar 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBjvdv7QogkxNKZNgbHIT1G8aVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm9y5nlNtlslvlm9lgcaGG0w.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Factor 1000 lager misschien, 1,284 m³/h?
Lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Idd, dat is het verplaatste luchtvolume.
@Joris273 Ik neem aan dat deze je hele huis gaat voorzien?
Ik bedacht me ook dat proportioneel regelen adhv watertemperatuur misschien niet ideaal is omdat je in de praktijk de watertemperatuur niet varieert adhv de vraag? Ik zat zelf nog te broeden op een secundaire regellus die de koeltemperatuur varieert adhv de relatieve luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Aanvullende opmerking: koude of warme?
Als ik 1.284 m³/h in perspectief plaats en vergelijk met de luchtverplaatsing van een buitenunit
zou ik zeggen laat maar waaien.

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 08:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Idd, dat is het verplaatste luchtvolume.
@Joris273 Ik neem aan dat deze je hele huis gaat voorzien?
Ik bedacht me ook dat proportioneel tegelen adhv watertemperatuur misschien niet ideaal is omdat je in de praktijk de watertemperatuur niet varieert adhv de vraag? Ik zat zelf nog te broeden op een secundaire regellus die de koeltemperatuur varieert adhv de relatieve luchtvochtigheid.
Met deze moet ik met gemak het hele huis kunnen verwarmen. Koelen is niet het eerste doel. Maar eigenlijk heb ik hem fors over-gedimensioneerd om met een zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen verwarmen. De EC motoren vragen nauwelijks energie.

Het plan is om de warmtepomp op WAR te laten stoken met een stooklijn en de controller van de warmtepomp in de huiskamer om te corrigeren voor temperatuur-pieken (zoals zonlicht inval). Ik wil de fancoil dus niet aanzetten (= de blowers laten blazen) bij vraag, maar aanzetten als er warmwater wordt geleverd....en liefst de mate waarin de blowers blazen ook kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Aanvullende opmerking: koude of warme?
Als ik 1.284 m³/h in perspectief plaats en vergelijk met de luchtverplaatsing van een buitenunit
zou ik zeggen laat maar waaien.
Warm water warme lucht.
Koud water koude lucht.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Joris273 Eigenlijk wil je je fan dus harder laten draaien als je verder van je doeltemperatuur af zit, omdat je dan meer warmte toe moet voegen. Daarnaast aanschakelen bij een bepaalde aanvoertemperatuur, maar dat zou ook door vraag van een thermostaat kunnen.

Is zoiets niet wat?
https://lvsverwarming.nl/...0v-uitgang-modulerend-pi/
Dit zie je typisch op een fancoil in een hotel. je mist hiermee alleen nog de trigger voor je wp om te gaan lopen. Misschien dat die direct uit de fancoil gestuurd kan worden?

Ik zal je niet meteen KNX aanraden om dit op te lossen, maar dit component staat bovenaan mijn shopping list: https://www.zennio.com/product/maxinbox-fc-0-10v-fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
prein2 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:57:
Nou hier is de verbouwing begonnen! Doordat de keuken vervangen wordt meteen maar naar de twee slaapkamers erboven het leidingwerk kunnen vervangen.

Nog maar een paar jaar en het hele huis is klaar 😊

[Afbeelding]
Ga je hiermee koelen? De buizen zijn zo te zien niet geisoleerd van de beugels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Warm water warme lucht.
Koud water koude lucht.
;)
Met natuurlijk het liefst warme voeten en een koel hoofd in het hele huis tegelijkertijd (als het kan) _O-
Ik moet eerlijk zeggen ik kan me bij het verwarmen van een woning/huis met een enkele grote fancoil unit
zoals @Joris273 heeft bedacht absoluut niets voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Ga je hiermee koelen? De buizen zijn zo te zien niet geisoleerd van de beugels :).
Ehh ja.. was wel het plan.
Ik heb begrepen dat ik de beugels om de buis moet doen, en vervolgens moet inpakken.
Maarrr nu kan ik het nog wijzigen, dus hoe moet het beter?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dan kijk ik niet goed genoeg, niets gezegd! De tape deed me vermoeden dat de beugels onder de buisisolatiebuis zaten, maar de volledige foto laat meer detail zien.

[ Voor 60% gewijzigd door P5ycho op 28-07-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

P5ycho schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:48:
Dan kijk ik niet goed genoeg, niets gezegd! De tape deed me vermoeden dat de beugels onder de buis zaten, maar de volledige foto laat meer detail zien.
Scheelt weer..
Zou ik ook 50mm beugels kunnen gebruiken en de isolatie gewoon doortrekken? Dit is wel een gekloot :
- buis ophangen met beugel
- isolatie stukje afknippen
- zo goed mogelijk tapen en zorgen dat alle gaatjes gevuld zijn

Versus:
- buis inclusief isolatie ophangen in 50mm beugel.

Of drukt de isolatie dan teveel in door het gewicht..?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Normaal doe je dat met dit:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1899730745
...maar dat is wel duur.
Gewoon de buis inclusief isolatie in een beugel hangen is een goedkoop alternatief, dat zal dan wel wat platgedrukt worden.
Ik heb dat gedaan met de koelleidingen van mijn wp, de buis lokaal verstevigd met tesa textieltape. Dat hangt er nu 6 jaar en ziet er nog ok uit, wel iets door gaan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:39:
Zou ik ook 50mm beugels kunnen gebruiken en de isolatie gewoon doortrekken?
Werkt gewoon. En het gewicht per beugel stelt ook echt helemaal niks voor. En door de omvang van de beugel drukt die maar minimaal de isolatie in, heeft zelf ook weer een rubber laagje die ook gewoon wat isoleert.
(Nog los daarvan isoleert de beugel slecht, dan moet je gaan nadenken hoe je dat weer verhelpt, of je krijgt condens op de stokschroef)

En mocht je toch de buis direct klemmen, dan moet je dat ook met beleid doen, die leidingen krimpen/zetten uit, als je die buis vastzet met een bankschroef kun je de buis uiteindelijk ook uit de perskoppelingen trekken.
Dus een beetje bewegingsvrijheid is sowieso niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Met natuurlijk het liefst warme voeten en een koel hoofd in het hele huis tegelijkertijd (als het kan) _O-
Ik moet eerlijk zeggen ik kan me bij het verwarmen van een woning/huis met een enkele grote fancoil unit
zoals @Joris273 heeft bedacht absoluut niets voorstellen.
Het hele huis?
Dan moet jewel wat ruimte hebben. Voor die pijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Joris273 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Met deze moet ik met gemak het hele huis kunnen verwarmen. Koelen is niet het eerste doel. Maar eigenlijk heb ik hem fors over-gedimensioneerd om met een zo laag mogelijke watertemperatuur te kunnen verwarmen. De EC motoren vragen nauwelijks energie.

Het plan is om de warmtepomp op WAR te laten stoken met een stooklijn en de controller van de warmtepomp in de huiskamer om te corrigeren voor temperatuur-pieken (zoals zonlicht inval). Ik wil de fancoil dus niet aanzetten (= de blowers laten blazen) bij vraag, maar aanzetten als er warmwater wordt geleverd....en liefst de mate waarin de blowers blazen ook kunnen sturen.
Mijn twee Vaillant fancoil op de Panasonic 7H Mono wordt automatisch ingeschakeld als de compressor gaat draaien, staat de compressor stil gaan de fancoil's in de standby mode.
Het werkt analoog via een stroomrelais in de voeding van de wp; bij een bepaalde ingestelde stroomsterkte wordt een relais geactiveerd die de standby mode aanstuurt.

Ik wilde het eerst zo maken dat bij het kouder worden van het circulatiewater in de toevoerbuis.. de fancoil's werden ingeschakeld via een simpele digitale temperatuur regelaar.
Maar dit werkt bij het uitschakelen van de fancoils niet goed omdat het water in de buizen langdurig koud blijft na het stoppen van de compressor en de pomp.. de buizen zijn namelijk zeer goed geïsoleerd.
De temperatuur regelaar toont nu enkel de temperatuur in de afvoer buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Ik overweeg een Innova Ducto Multi aan te schaffen en deze op de vliering te zetten en dan naar elke kamer geïsoleerde slang van 160 mm te leggen. Hiermee wil ik condenserend gaan koelen.

Ik kom er echter niet goed uit hoe ik de ventielen hierop aan ga sluiten. Er zijn geïsoleerde plenums, maar deze zijn veel te groot voor mij (en best duur). Een alternatief is voor elke toevoer een 13 mm geïsoleerde spirobuis van 160 mm door het plafond maken, en hierop in de vliering een geïsoleerde slang aansluiten. Dan kan ik onderin een normaal toevoerventiel stoppen.

Of zouden er betere oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb ook de Duct Multi besteld... dus ik lees mee...

Omdat ik weinig ruimte heb wil ik gaan werken met rechte kanalen (160mm uitvoer van de Duct Multi naar 220x80mm).

Deze vervolgens zelf isoleren (kant en klaar is aardig aan de prijs) en dan weer naar 160mm op het einde voor de ventiel.

160mm + (13mm x2) maakt het anders erg groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 07:07
Ik ben bezig met zelf een plenum te tekenen & maken. Combi van betonplex en 3D print (ASA filament). Daarna armaflex erop plakken. Pijpen met EPS starre buis.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:46
Ik ben ook al een tijdje aan het nadenken over een Ducto multi. Dus ik lees aandachtig mee.

Waar hebben jullie hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
stevenP schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:02:
Ik ben bezig met zelf een plenum te tekenen & maken. Combi van betonplex en 3D print (ASA filament). Daarna armaflex erop plakken. Pijpen met EPS starre buis.
Benieuwd naar dit proces, klinkt ingewikkeld :P.

Foto's zijn welkom.
stereohead schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:17:
Ik ben ook al een tijdje aan het nadenken over een Ducto multi. Dus ik lees aandachtig mee.

Waar hebben jullie hem besteld?
Ik heb besteld bij idrocrimart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Jazsie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:47:
Ik heb ook de Duct Multi besteld... dus ik lees mee...

Omdat ik weinig ruimte heb wil ik gaan werken met rechte kanalen (160mm uitvoer van de Duct Multi naar 220x80mm).

Deze vervolgens zelf isoleren (kant en klaar is aardig aan de prijs) en dan weer naar 160mm op het einde voor de ventiel.

160mm + (13mm x2) maakt het anders erg groot...
Wat wil je gaan gebruiken op het einde om het ventiel in te stoppen?

[ Voor 5% gewijzigd door thve op 31-07-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zoiets zoals dit:
https://www.ventilatielan...aar-diameter-160-mm/5918/

En dan een rooster/ventiel erop, verstelbaar is niet nodig aangezien de Ducto de regeling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 14:56
Joris273 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:43:
Moet je al heel veel geluk hebben iets te vinden. Dit is geen thermosstaat maar een temperatuur-voltage converter. Wat vind je van vage Chinese apparatuur?
https://nl.aliexpress.com/item/32905722915.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Joris273 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:43:
Ik heb een Panasonic monoblock WH-MDC09J3E5 en een Panasonic fancoil PAW-FC2E-F040L.

Ik zou de fans van de fancoil graag proportioneel of in een aantal stappen willen laten blazen op basis van de wateraanvoer temperatuur.

De fancoil heeft een EC motor.

Bij voorbaat dank.
De Senseair 'T sense-Display' heeft 3 afzonderlijke sensors met 0-10 volt uitgangen voor ruimte temperatuur , luchtvochtigheid en CO2 level.
Deze controller is voor bedraad aansluiten en heeft een trafo nodig (24 volt), ik heb er 2 van speciaal voor de wtw ventilatie, 3 jaar geleden besteld voor 185,= inclusief trafo.
https://senseair.com/product/senseair-tsense-display/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

natural colour schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:10:
[...]

De Senseair 'T sense-Display' heeft 3 afzonderlijke sensors met 0-10 volt uitgangen voor ruimte temperatuur , luchtvochtigheid en CO2 level.
Deze controller is voor bedraad aansluiten en heeft een trafo nodig (24 volt), ik heb er 2 van speciaal voor de wtw ventilatie, 3 jaar geleden besteld voor 185,= inclusief trafo.
https://senseair.com/product/senseair-tsense-display/
In Nederland gekocht? Zit nu al op 240 euries zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Seafarer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:49:
[...]

In Nederland gekocht? Zit nu al op 240 euries zie ik.
Gekocht bij Bij Airsain: echter niet meer leverbaar: https://www.airsain.nl/product/co2-meter-senseair-co2rlvt/
Bij Ventilatieland €377.= 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 31-07-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Volgende fase in de fancoil bouw: de leidingen naar de radiatoren.

Ik wil het liefst de briza net zero s, maar daarvoor moeten de leidingen uit de muur komen.
Hoe doen anderen dat? Er lijkt geen standaard spul te bestaan voor het in de muur wegwerken van geisoleerde leiding.

Er is best ruimte om diep te frezen, maar ik maak me zorgen om de bochten en de plek waar de buis uit demuur moet komen en uiteindelijk aangesloten wordt aan de fancoil.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
prein2 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:34:
Volgende fase in de fancoil bouw: de leidingen naar de radiatoren.

Ik wil het liefst de briza net zero s, maar daarvoor moeten de leidingen uit de muur komen.
Hoe doen anderen dat? Er lijkt geen standaard spul te bestaan voor het in de muur wegwerken van geisoleerde leiding.

Er is best ruimte om diep te frezen, maar ik maak me zorgen om de bochten en de plek waar de buis uit demuur moet komen en uiteindelijk aangesloten wordt aan de fancoil.
Ik had het zelfde met mijn Vaillant wand-fancoil; aansluiting aan de achterzijde, waar je dus niet bij kan eenmaal de fancoil is opgehangen..
In de installatie-manual wordt er van uit gegaan dat de buizen en bekabeling dwars door de muur naar de andere ruimte wordt gebracht, maar dat gaat bij mij niet: het is de buitenmuur!
Links of rechts van de fancoil aansluiten wil ik ook niet dan komt alles in het zicht.

Uiteindelijk alles aan de achterzijde van de fancoil aangesloten met flexibele slang met rvs mantel, de slang komt uit in een ruimte waar ik wel bij kan, aldaar kan ik alles losnemen inclusief de elektra kabels en condenswaterslang, de fancoil kan dan met slang en kabels van de muur gehaald worden, de geïsoleerde slangen en kabels zitten in mantelbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:13:
[...]

zonet de fancoil binnengekregen van DHL. ben echt verbaasd dat het zo snel gaat. Vorige week vrijdagmiddag besteld bij grassia dus, is voor 40 euro door DHL uit Sicilie naar NL gegaan in een dag of 4 _/-\o_ ongelooflijk. Nu eens rustig uitpakken na t werk vanmiddag... 8)[Afbeelding]
Erg benieuwd of het al is gelukt om deze te installeren en hoe de ervaring tot nu toe is?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 20:42
Is er iemand die Modbus RTU rechtstreeks op een INN-FR-B32 pcb werkend heeft gekregen?
En is dat dan via de RTU Header? Of de 4 polig aansluiting waar je ook de EDB649 op aansluit?

Of lukt modbus alleen maar met een EDB649?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 20:47
Sinds vorig jaar zijn wij over op een warmtepomp, waarbij we beneden vloerverwarming hebben en boven radiatoren. Omdat de oude T11's niet genoeg vermogen leverden zijn deze vervangen door grote T33's met ventilatoren er onder. Dat werkt prima op de slaapkamers.

De badkamer daarentegen werkt niet zo lekker mee. Wij hebben deze 3 jaar geleden verbouwd, maar destijds helaas geen water gedragen vloerververwarming geïnstalleerd, alleen elektrische. Er hangt een grote handoekradiator, maar die doet zo goed als niks met de 30 graden aanvoer die wij hebben. De badkamer zakt dus terug tot 17 graden of lager. Dat vinden wij niet zo comfortabel. Afgelopen winter de elektrische vloerverarming samen met een elektrisch kacheltje gebruikt, maar die oplossing kost veel stroom + de badkamer is maar eventjes warm en koelt snel weer af.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing die wél genoeg warmte levert met 30-35 graden zodat de badkamer lekker kan meedraaien op de warmtepomp.
Ik dacht de perfecte oplossing gevonden te hebben, de Jaga Vertiga Hybrid, maar die is alleen verkrijgbaar in 200cm hoogte. Ik heb vanaf de aansluiting uit de muur tot het plafond ongeveer 190cm beschikbaar.

Verder heb ik nog geen fancoil oplossingen gevonden die passen en voldoende afgifte hebben. Ik hoop rond de 1000W warmteafgifte uit te komen met de ventilatoren op boost modus.

Hieronder een foto van de situatie. Ik heb in de hoogte ongeveer 190cm en in de breedte 80cm van muur tot kastje. Ik hoop iets minder nodig te hebben zodat ik nog bij de schakelaar en vloerverwarmingsunit kan.

Hebben jullie nog suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjvY7Qnx5ByQXp_GVOJxx0X-zLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG8YhjTOLdIs5jNBG4Yj7RIu.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Destynx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:54:
Sinds vorig jaar zijn wij over op een warmtepomp, waarbij we beneden vloerverwarming hebben en boven radiatoren. Omdat de oude T11's niet genoeg vermogen leverden zijn deze vervangen door grote T33's met ventilatoren er onder. Dat werkt prima op de slaapkamers.

De badkamer daarentegen werkt niet zo lekker mee. Wij hebben deze 3 jaar geleden verbouwd, maar destijds helaas geen water gedragen vloerververwarming geïnstalleerd, alleen elektrische. Er hangt een grote handoekradiator, maar die doet zo goed als niks met de 30 graden aanvoer die wij hebben. De badkamer zakt dus terug tot 17 graden of lager. Dat vinden wij niet zo comfortabel. Afgelopen winter de elektrische vloerverarming samen met een elektrisch kacheltje gebruikt, maar die oplossing kost veel stroom + de badkamer is maar eventjes warm en koelt snel weer af.

Ik ben dus op zoek naar een oplossing die wél genoeg warmte levert met 30-35 graden zodat de badkamer lekker kan meedraaien op de warmtepomp.
Ik dacht de perfecte oplossing gevonden te hebben, de Jaga Vertiga Hybrid, maar die is alleen verkrijgbaar in 200cm hoogte. Ik heb vanaf de aansluiting uit de muur tot het plafond ongeveer 190cm beschikbaar.

Verder heb ik nog geen fancoil oplossingen gevonden die passen en voldoende afgifte hebben. Ik hoop rond de 1000W warmteafgifte uit te komen met de ventilatoren op boost modus.

Hieronder een foto van de situatie. Ik heb in de hoogte ongeveer 190cm en in de breedte 80cm van muur tot kastje. Ik hoop iets minder nodig te hebben zodat ik nog bij de schakelaar en vloerverwarmingsunit kan.

[Afbeelding]
Heb je al gedacht aan een Jaga convector? Desnoods met (zelfbouw) boost ventilatoren. Daarboven kan een kortere handdoek radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour

[Afbeelding]
Menig douche met wp aanvoer zit met het zelfde; het wordt niet warm genoeg.
Hier het zelfde, daarbij is het een inloopdouche, ik overweeg een plaat infrarood straler te monteren.
Groot Tweakers topic: Ervaringen infraroodverwarming
Ik overweeg het, de goede stralers zijn duur, en het design is mja...mmnee.
https://warmtepanelen.nl/...-panelen/sunjoy-sr-series
Van dit goede merk gaat de voorkant iets bol staan tijdens verwarmen...
Andere merken hebben soms een glazen voorkant, maar warmen traag op, en stralen wat minder goed.
Stralers kunnen niet worden gedimd, of op een lagere stand worden gezet, dan stralen ze niet meer op de juiste golflengte.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 04-08-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]
Fancoil past pima;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etd3jv3twBM5jMD2q9KKQ41Fy_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ovBGhCznoIeUCobU7rtA6cR.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Destynx ik heb een yoga besteld van ideal clima.
Komt donderdag binnen 😊

https://www.idealclima.eu...i/terminali-idronici/yoga

[ Voor 29% gewijzigd door prein2 op 04-08-2025 18:28 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Die ziet er voor de maten interessant uit! Het lijkt alleen wel heel veel vermogen te zijn voor de afmetingen.
Zodra die binnen is ontvang ik graag wat foto's!

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Kunnen die ook gewoon verticaal gemonteerd worden? Dan is dat ook een prima optie voor de badkamer inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Destynx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Kunnen die ook gewoon verticaal gemonteerd worden? Dan is dat ook een prima optie voor de badkamer inderdaad.
Dat is niet gewenst.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Nee precies, dan ben ik wel beperkt in de opties voor een fancoil die daar past. We gaan niet condenserend koelen, dus condensafvoer is geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stevenP schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Heb je al gedacht aan een Jaga convector? Desnoods met (zelfbouw) boost ventilatoren. Daarboven kan een kortere handdoek radiator.
Wat moet je met een handdoek radiator als er geen warmte uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Seafarer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Wat moet je met een handdoek radiator als er geen warmte uit komt?
Boven een convector trek je toch meer dan genoeg lucht er langs? Ik zou de aanvoer via die radiator naar de convector doen - alle beetjes helpen. Maar een gewoon handdoeken rek kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stevenP schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:06:
[...]

Boven een convector trek je toch meer dan genoeg lucht er langs? Ik zou de aanvoer via die radiator naar de convector doen - alle beetjes helpen. Maar een gewoon handdoeken rek kan ook
Aha dat is de gedachte. :)

Dat is eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee om handoeken snel te drogen. Mits afzuiging aanwezig.!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
https://www.maxaro.nl/rad...centrale-verwarming-7025/

Zomaar een snelle link. Deze zijn er ook met meer vermogen en dubbel uitgevoerd. Even goed zoeken.
Ik heb zelf iets dergelijks hangen (dubbele dikte) waarbij de badkamer boer het wat overdreven vond. (eigenlijk vond hij het belachelijk) Maar het is lekker en ook veel massa en voldoende op lage aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
Seafarer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:03:
[...]

https://www.maxaro.nl/rad...centrale-verwarming-7025/

Zomaar een snelle link. Deze zijn er ook met meer vermogen en dubbel uitgevoerd. Even goed zoeken.
Ik heb zelf iets dergelijks hangen (dubbele dikte) waarbij de badkamer boer het wat overdreven vond. (eigenlijk vond hij het belachelijk) Maar het is lekker en ook veel massa en voldoende op lage aanvoer temperatuur.
Ik heb ook zoiets gedaan, een handdoek radiator met dubbele buizen (voor elkaar) en en de maximale maat die ik kwijt kon. Voldoet, maar er blijft zo belachelijk weinig vermogen over van klassieke radiatoren bij 35 graden aanvoertemperatuur dat de badkamer eigenlijk altijd net fris is. Maar anyway, probeer iets te vinden met tenminste 4 x het afgiftevermogen dat je nu hebt dan begin je in de buurt te komen. En koop ze over de grens, daar zijn radiatoren goedkoper dan hier heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:42

Jerra

Beunhaas in wording

Ik wilde de yoga ook voorstellen inderdaad, die staat op mijn lijstje als straks de badkamer bij mij hetzelfde blijkt te doen.
Nu met 40 graden aanvoer nog niet nodig echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben hier een jaartje of 2 geleden ook mee bezig geweest. De Grote Vraag Wat Voor Systeem Plaats Ik Als Vervanging Van mn Good Old HRCV Op Gas.
Afgeserveerd: hybride, een kleine WP naast je bestaande gasCV.

Nu wil ik wegens financiële redenen niet alles in 1 keer omzetten. Dus kom ik op de stap:
Radiatoren vervangen voor LT connectoren.
( rendement verhogen vd gas installatie én de hardware later kunnen laten hangen voor de omzetting naar WP. ( waar we niet onderuit kunnen))

Zitten kijken naar split airco systemen, heeft voordelen maar ook nadelen, geluid, tocht. Units tegen je plafond en 1 plek per ruimte waar alles gebeurd.
Iedereen kent die black spot in een kantoor waar die airco boven je hoofd hangt.
Wat offertes gevraagd om in te schatten wat zo'n omzetting inhield in mijn huis. Was te doen met 2 buiten units en 4 binnen units.

Andere toch in mijn ogen een fijn alternatief is fancoil techniek.
Werkt als verwarming ook op GasCV.
En later kan je licht koelen én verwarmen.
Noodzaak is wel vloerverwarming denk ik in de woonkamer al zal twee grote connectoren ook kunnen.

Ok nu mijn vraag.
Ik probeer via YT en Google te achterhalen wat de totale transformatie nu eigenlijk inhoud.
Maar op wat commerciële advertentie uitleg na vind ik weinig echte "review" .
Dus ik hoop hier wat inzicht te krijgen.
1 leidingen , ik neem aan dat alles dubbelwandige leiding moet zijn om condensatie tijdens koelen door je hele huis te voorkomen en geen waterballet te krijgen. Hoe ziet dat er uit? In een bestaand 1980 huis naplaatsen.
2 ik lees dat faincoil wand radiatoren niet wijd verspreid zijn, Jaga is eigenlijk het makkelijkst verkrijgbaar. Hebben die ook een condens opvang? ( ik wil geen gaten door de buitenmuur in elke kamer als dat vermijdbaar is.
3 ik neem aan dat een faincoil installaties ook ingesteld kunnen worden om dauwpunt te ontlopen en geen condens op de in huis delen te krijgen.
( als een badcel fan die op relatieve huminity reageert) werkt dat foutloos of is er toch druppel risico?

Wat kost een volledige installatie uitgevoerd door installateur? ( leidingen dus aanpassen)
5 /6 ruimtes slaap, badcel en woonkamer .
WP nog even niet mee genomen.
En wat kost een totale omzetting ongeveer?
Dus vh gas af?
Dat is radiatoren, leidingen, convectoren , WP, rvs boiler.?

Naar sites linken waar ik me kan inlezen is ook goed.
Liefst niet de wij van wceend vinden dat wceend....

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 07-08-2025 12:11 . Reden: Autofill f.ckup ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

@copykat
Ik zit er middenin, doe precies hetzelfde. Het hele huis ligt nu open, dus overal fancoils. Later komt de warmtepomp. Ook ik ga voor jaga's, omdat ik ze simpelweg het mooist vindt. (en ik kan er voor een redelijke prijs aan komen, hoewel nog steeds duur).

probleem met fancoils is dat heel installerend professioneel Nederland nog weinig ervaring heeft met het product. Uitzonderingen daargelaten. Ik heb al veel moeten uitzoeken (en dit hele topic wel 5x gelezen)

1 leidingen: alle leidingen waar koud water (7 graden) doorheen stroomt moeten geisoleerd met 13mm isolatiemateriaal. Bovendien mogen het geen ijzeren leidingen zijn. Wel koper of meerlagenbuis. Je kunt dus prima een radiator 'normaal' houden, als je maar zorgt dat daar tijdens koelen geen water doorheen stroomt.
uitdaging met leidingen is ook nog dat de fancoils ervanuit gaan dat de leidingen uit de muur komen, waar in NL de leidingen doorgaans uit de grond komen. Ik heb nu gekozen voor de Jaga briza net zero M serie, waarvan ik verwacht dat ik de leidingen uit de grond ga krijgen. (ik moet ze nog ontvangen).

2. Jaga heeft ook condensopvang. Maar elke condensopvang moet ook afgevoerd worden. Er schijnt veel condens te ontstaan bij koelen. (is bij een airco niet anders). zonder condensopvang krijg je plassen water onder je radiator. met condensopvang wordt die afgevoerd. Ik heb nu bij de helft een directe aansluiting op het riool weten te maken. Bij de andere helft gaan ze door de muur naar buiten. Naast Jaga is er vooral in Italie veel te krijgen. merken zoals in OP. Inclusief verzendkosten ook een stuk goedkoper dan in NL. Aan de andere kant, een complete Innova SL600 zou voor mij op 850€ uitkomen. Ik heb nu een Jaga Briza Net Zero M 1250 (en ook 1450) voor 1300€ per stuk.

3. Ja dat kan, dan gaan ze al draaien bij toevoerwater van een graad of 20. Het ontlopen van het dauwpunt stel je in op je warmtepomp. Daar doen fancoils niets mee.

4. wat kost een volledige installatie? ligt aan de impact van het vervangen van leidingen. als je rekent met 1000-1500 per radiator zonder leidingwerk zit je redelijk. Ik doe al het leidingwerk zelf, want dat is anders niet te betalen. Maar dan zit je aan materiaalkosten ook al behoorlijk. Ik reken zelf op 20k€ incl. warmtepomp, exclusief eigen uren (en dat zijn er veel). Leidingen vervangen is het echt onmogelijk schatten. In het ene huis is het zo gedaan, in het andere huis moet je het hele interieur afbreken om er goed bij te komen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@copykat Eigenlijk moet je eerst jouw afgiftesysteem op orde hebben voor ZLTV
en eventueel voor koelen met fancoils (7/12 °C) zoals hierboven aangegeven.

Voor verwarmen kan je gewone convectoren (geen "connectoren") en T22/T33 radiatoren gebruiken
als je ze maar boost.
Zo heb ik het gedaan en kan met een aanvoer van 28°C bij 2°C buiten alles op minimaal 20°C verwarmen.
De badkamer krijgt af en toe een aparte elektrische boost.
Vloerverwarming zou ik indien mogelijk overal plaatsen - let op de juiste pomploze! verdeler
en de leidingdiameter naar de wp.
Ik heb nog een oude bijverwarmende vloerverwarming op de b.g., maar wel zonder mengverdeler.

Fancoils werken bij mij in toekomst via een apart geïsoleerd! circuit en bij koelbedrijf in de zomer doen de normale convectoren en de vloerverwarming dan in de zomer niet mee.
Dus geen last van condens (afvoer is door de gekozen plaatsing centraal mogelijk)
en prima koeling en ontvochtiging! waar de fancoils hangen.
Groot voordeel: geen aanpassingen aan het bestaande leidingsysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:36
prein2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:18:

1 leidingen: alle leidingen waar koud water (7 graden) doorheen stroomt moeten geisoleerd met 13mm isolatiemateriaal. Bovendien mogen het geen ijzeren leidingen zijn. Wel koper of meerlagenbuis. Je kunt dus prima een radiator 'normaal' houden, als je maar zorgt dat daar tijdens koelen geen water doorheen stroomt.
Ik ben het eens met de rest van jouw verhaal, maar volgens mij zijn stalen leidingen geen probleem. Er bestaan productpagina's van gegalvaniseerde buizen waar ook gewoon staat dat ze geschikt zijn voor koelen. Tuurlijk gaan ze uiteindelijk roesten als ze permanent vochtig zijn, zoals in een (te) vochtige kruipruimte. Maar binnenshuis is het volgens mij prima, mits goed geïsoleerd.

Knelkoppelingen zijn overigens wel een probleem i.v.m. spanningscorrosie. Maar dat geldt zowel voor stalen als koperen leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

marcop23 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Ik ben het eens met de rest van jouw verhaal, maar volgens mij zijn stalen leidingen geen probleem. Er bestaan productpagina's van gegalvaniseerde buizen waar ook gewoon staat dat ze geschikt zijn voor koelen. Tuurlijk gaan ze uiteindelijk roesten als ze permanent vochtig zijn, zoals in een (te) vochtige kruipruimte. Maar binnenshuis is het volgens mij prima, mits goed geïsoleerd.

Knelkoppelingen zijn overigens wel een probleem i.v.m. spanningscorrosie. Maar dat geldt zowel voor stalen als koperen leidingen.
Ok. Dit vind ik een van de wat vagere zaken. in de handleiding van Jaga staat: geen staal. maar verder ook niks. Enfin, ik ga toch alles vervangen >:)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Mlc buis is toch praktischer op de meeste plekken. Ik heb alleen rondom de wp alles met staal en perskoppelingen gedaan omdat dat de goedkopere optie was.

Jaga convectoren zijn van alu en/of koper, ik denk dat Jaga galvanische corrosie wil voorkomen door staal te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05

copykat

Good copy isn't bad

Heren dank.
(Autofil op je mobiel is spraakverwarring.)
Gewone convectoren is t alternatief als de prijs teveel oploopt voor plekken waar koeling minder van belang is.
Leidingen, ik heb nu stalen stijgleidingen 22mm en 16mm horizontaal uit en in. Dus geen vloerintake.
Is dat nog een probleem?
Vloerverwarming is alleen nog mogelijk in de begane vloer. ( Als ik mn vrouw kan overtuigen dat het echt noodzakelijk is want ze vind t niet nodig troep liever radiatoren enz.)
@dunklefaser ik denk dat voor mij een apart circuit voor faincoil niet werkbaar is.
Alle leidingen vervangen is ook best een dingetje maar dat is kwa sloop herstel nog te doen. Mits ik dit goed plan.

Als comfort en energie efficiënt oogpunt lijkt mij dat een WP LtW met geïsoleerde leidingen en fancoils een hybride oplossing van airco LtL en wp LtW. Dat spreek me aan want minder electronica en Hardware nodig.

Andere oplossing is secundaire verwarming / koeling door LtL systeem. En de CV te laten uitwerken totdat hij stukgaat. Kan ik mn zonnestroom gebruiken en tzt aanvullen met thuisbatterij om ook snachts gratis stroom te hebben.
Een paar HR radiatoren/convectoren kopen bij de dump aanbieder en zelf installeren.
Dat kan in stapjes. Budget verspreid.

Maar wat ik eigenlijk ook een beetje ruk vind is de vertienvoudigde prijs van je huis verwarming.
HR-CV koste 1000-2000 euro en misschien nog 5/6k aan nieuwe radiatoren voor hogere efficiëntie. En je bent klaar voor 20 jaar.
Te overzien en privé te betalen zonder hypotheek verhoging, PLettje, 6 jaar je vakantie opzeggen, 2de baan enz.
Tegen volledige set is 20-25k
Auch.
Dat houd me elke keer tegen om de klap op de keuze te maken. Waar haal ik t geld vandaan? Veel systemen zijn pas rendabel als je alles implementeert.
Dure jaga's en niet als fancoil /koeling gebruiken kan je doen maar is misschien een dure oplossing.

Keuzes... :X

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Ik wil even benadrukken dat je leidingen luchtdicht geisoleerd moeten worden bij condenserend koelen. Een beetje isolatie om alleen de buis hier en daar is dus niet voldoende. Er mag geen omgevingslucht bij de koude leiding komen, want dat is de bron van het condenswater.
Als je niet condenserend gaat koelen dan is het koeleffect minder, en onttrek je geen vocht aan de lucht, waardoor de relatieve luchtvochtigheid stijgt. Dat is inferieur aan een airco of condenserende fancoilopstelling.

Houd er ook rekening mee dat je meer water zult moeten rondpompen dan bij een CV ketel. 22mm stijgleiding zou misschien nog lukken, maar dan wel de begane grond op een apart circuit, of indien gedeeld, beneden minimaal 25mm binnendiameter. Eea is ook afhankelijk van de grootte en isolatie van je huis natuurlijk, ik ga er even vanuit dat je max 10kW nodig hebt.
Als je vvw kunt doen op de begane grond, dan zeker voor gaan. 16mm buis, 10cm HoH, groepen max 80m lengte, pomploze verdeler, rechtstreeks verbonden met je wp. Door de lagere aanvoertemperatuur gaat je wp rendement meteen hoger zijn, en je comfort ook.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 07-08-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:15
Dat is een mooie oplossing. Ik kan online nergens vinden hoe de aansluitingen zitten. Heb jij dat toevallig ergens of is het mogelijk de posities van de aan en afvoer even op te meten op je yoga (die vandaag binnen komt toch ;) )
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste