Ik ben hier een jaartje of 2 geleden ook mee bezig geweest. De Grote Vraag Wat Voor Systeem Plaats Ik Als Vervanging Van mn Good Old HRCV Op Gas.
Afgeserveerd: hybride, een kleine WP naast je bestaande gasCV.
Nu wil ik wegens financiële redenen niet alles in 1 keer omzetten. Dus kom ik op de stap:
Radiatoren vervangen voor LT connectoren.
( rendement verhogen vd gas installatie én de hardware later kunnen laten hangen voor de omzetting naar WP. ( waar we niet onderuit kunnen))
Zitten kijken naar split airco systemen, heeft voordelen maar ook nadelen, geluid, tocht. Units tegen je plafond en 1 plek per ruimte waar alles gebeurd.
Iedereen kent die black spot in een kantoor waar die airco boven je hoofd hangt.
Wat offertes gevraagd om in te schatten wat zo'n omzetting inhield in mijn huis. Was te doen met 2 buiten units en 4 binnen units.
Andere toch in mijn ogen een fijn alternatief is fancoil techniek.
Werkt als verwarming ook op GasCV.
En later kan je licht koelen én verwarmen.
Noodzaak is wel vloerverwarming denk ik in de woonkamer al zal twee grote connectoren ook kunnen.
Ok nu mijn vraag.
Ik probeer via YT en Google te achterhalen wat de totale transformatie nu eigenlijk inhoud.
Maar op wat commerciële advertentie uitleg na vind ik weinig echte "review" .
Dus ik hoop hier wat inzicht te krijgen.
1 leidingen , ik neem aan dat alles dubbelwandige leiding moet zijn om condensatie tijdens koelen door je hele huis te voorkomen en geen waterballet te krijgen. Hoe ziet dat er uit? In een bestaand 1980 huis naplaatsen.
2 ik lees dat faincoil wand radiatoren niet wijd verspreid zijn, Jaga is eigenlijk het makkelijkst verkrijgbaar. Hebben die ook een condens opvang? ( ik wil geen gaten door de buitenmuur in elke kamer als dat vermijdbaar is.
3 ik neem aan dat een faincoil installaties ook ingesteld kunnen worden om dauwpunt te ontlopen en geen condens op de in huis delen te krijgen.
( als een badcel fan die op relatieve huminity reageert) werkt dat foutloos of is er toch druppel risico?
Wat kost een volledige installatie uitgevoerd door installateur? ( leidingen dus aanpassen)
5 /6 ruimtes slaap, badcel en woonkamer .
WP nog even niet mee genomen.
En wat kost een totale omzetting ongeveer?
Dus vh gas af?
Dat is radiatoren, leidingen, convectoren , WP, rvs boiler.?
Naar sites linken waar ik me kan inlezen is ook goed.
Liefst niet de wij van wceend vinden dat wceend....
[
Voor 0% gewijzigd door
copykat op 07-08-2025 12:11
. Reden: Autofill f.ckup ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....