Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
@P5ycho & Jazsie, heel erg bedankt voor jullie reacties
Wist niet dat dit kon, iets om uit te zoeken. Dan is een enkele warmte pomp uiteraard makkelijker. Maar ik wil max koelen, dus vloer op natte bol +2 en de coils op max.
De max bepaal je zelf door capaciteit af te stemmen op je woning. Fancoils koelen de lucht, vvw-koeling koelt de massa af. Als je voldoende koelt met fancoils heb je de vloerkoeling waarschijnlijk niet meer nodig. Eventueel zou je in de nacht de massa nog wat extra kunnen koelen zodat je een koudebuffer hebt overdag.
Sorry, ik heb een chemische achtergrond. De natte bol temperatuur is de condensatietemperatuur, er zijn apparaatjes die dit kunnen meten, in de chemische industrie passen we ze heel veel toe, met name in de koeltorens. Een vriend van me (ook chemische achtergrond) heeft dit gekoppeld aan zijn vloerkoeling, NIBE warmtepomp, werkt goed.
Je ziet de genoemde sensoren wel vaker terug voor condensbeveiliging inderdaad, dat klopt. Die plak je dan op de aanvoerleiding van je CV ergens.
Helder, maar dit is volgens mij wat ik ook bedoel - de fan coil zuigt verse lucht aan, en deze koelt/verwarmt hij dan met het water wat van de warmtepomp komt. En als koelen/verwarmen niet nodig is dan sluit de toevoer water klep.
Ik moet in ieder geval verse lucht het huis in krijgen en vieze lucht afvoeren. De afvoer word dan nog een dingetje, heb ik weer een ander apparaat voor nodig. Dus ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verse lucht het huis in krijgt, en de vieze lucht afvoert.
Fancoils circuleren al aanwezige lucht, en doen dat al snel met een factor 10 meer dan de centrale balansventilatie verse lucht aanvoert. Vandaar ook de drukverschillen. Vergeet ook niet dat lucht die een kamer binnenkomt, er ook weer uit moet kunnen. een spleetje onder de dichte deur is niet genoeg voor de retourstroom van de fancoil.
[...]
Bij mij word dat meer chaotisch. Ik wil het op standje vrieskist hebben staan als het buiten tropisch warm is. 16 graden, heerlijk. En in de winter mag het best 23 graden zijn binnen.
Je mag doen wat je wilt, maar van 35grC buiten naar 16grC binnen vind ik zeer onaangenaam. De wat geavanceerdere regelingen nemen juist de buitentemperatuur mee tijdens het koelen om dat 'loop tegen een koude muur' effect iets te minderen en het energieverbruik niet uit te hand te laten lopen.
[...]
Heel interessant en inderdaad exact wat ik wil - echter zie ik dat de lucht van binnen word gebruikt om te koelen/verwarmen. Logisch, zeker als je wilt ontvochtigen, maar waar haal ik mijn verse lucht dan vandaan? Ik moet de normen van het bouwbesluit aanhouden.
Ander systeem - mechanische ventilatie toepassen? Of kan er een WTW op de fancoil die een klein beetje vers toevoegd en een klein beetje vuil uitlaat?
Voor mij is een WTW dus een centrale balansventilatie met warmteterugwinning.
Kijk eens hier voor meer info over balansventilatie:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Houd in je achterhoofd dat de wtw zorgt voor verse lucht, en de fancoils zorgen voor verwarming en koeling van de lucht. Die systemen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder interactie te hebben, maar je kunt wel sommige dingen combineren om het aantal roosters per kamer wat te verlagen.
Je kunt ook nog kijken naar Airzone, maar dat is in NL niet zo gangbaar.