Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 10:55
Ik kan vrij goedkoop koelen met een bodembron, beneden met vloerverwarming. Boven was invrezen geen optie, daarom ben ik gaan kijken naar fancoils. Vanwege de hoge temperatuur waarmee gekoeld moet worden. (zeker als ik om condens te voorkomen boven het dauwpunt moet koelen), zijn ze overgedimensioneerd (Airleaf Sl600 voor 10m2). Maar ik heb het afgelopen dagen met 17 graden naar de fancoils toch onder de 22 graden kunnen houden. (Screens helpen ook enorm!).
Ik heb ook geprobeerd of ik kan ontvochtigen door alleen de fancoils te laten draaien zonder condensbeveiliging. Ik heb het nog niet goed genoeg kunnen testen, maar het lijkt erop dat de warmtewisselaar te klein is om het water naar de fancoils koel genoeg te krijgen (of ik moet de pomp- en/of fansnelheid te ver terugschroeven, waardoor er nauwelijks gekoeld wordt).

Ik wil ook nog kijken waarom de uitgaande temperatuur van de warmtepomp nooit lager is dan de uitgaande temperatuur naar de bron, het lijkt wel dat de warmtewisselaar in meestroom is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
JuutieZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:31:

Ik wil ook nog kijken waarom de uitgaande temperatuur van de warmtepomp nooit lager is dan de uitgaande temperatuur naar de bron, het lijkt wel dat de warmtewisselaar in meestroom is aangesloten.
Ik heb ook bodemwp. Wat bedoel je precies?
Mijn inlaat vanuit de grond is 16,5, uitgaand naar de grond dan bijv 17, wat huis ingaat is dan bijv 18,5

Uitgaande naar de bron is altijd hoger dan die het huis in. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Wij hebben de gehele bovenverdieping, 3 slaapkamers, badkamer, kantoor en zolder condenserend gekoeld, geen probleem met pendelen, temperatuur is strak 20 graden met minimaal geluid. Gewoon perfect.

Dus als je alles moet gaan aanleggen zeker net zo goed als L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
schemert schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:22:
Uitgaande naar de bron is altijd hoger dan die het huis in. Of bedoel je iets anders?
Dat bedoel ik inderdaad. Ik zou verwachten dat door kruisstroming de uitgaande naar het huis lager moet kunnen zijn dan die naar de bron. Vaak is naar fancoils bij mij net 0,1°C hoger dan naar de bron, het lijkt erop dat het niet lager kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 21:53
prein2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:46:
hmm.. Toch weinig praktijkervaringen met afgelopen hitte..
@n00ts @Cees-JanH @doek55 @GeenIdee84 als gebruikers van het eerste uur.. ervaringen, fotos, problemen, tips?

misschien de wat recentere posters @gebruiker001 @CurlyMo @CR1992 ervaringen met koelen de afgelopen dagen?
Ik ben super tevreden. Ik koel overdag als de zonnepanelen werken de vloer en gelijktijdig de arovair wand FCU op de overloop op de 2e verdieping boven dauwpunt. ‘s avonds zet ik handmatig de vloer dicht en dan zet ik handmatig de dauwpuntbewaking uit en dan gaat er met 6 graden water nog 2 uurtjes diep gekoeld worden. Het blijft heerlijk koel. Afgelopen dagen is het kouder buiten en nu staat de koeling uit maar gisteren gingen de kinderen klagen dat het te warm was boven. Tijdens de warme dagen was het met koeling aan veel koeler dan nu zonder koeling aan.

Bij koelen boven dauwpunt is soms een leiding nat van het condens, maar niks om zorgen over te maken. Geen plasjes water. En ik kan de offset t.o.v. dauwpunt nog verhogen maar dat vind ik niet nodig.

Of het diep koelen echt nodig is weet ik niet. Zeker als je meerder fcu verspreid hebt door het huis denk ik dat het zonder diep koelen ook prima gaat. Wat mij een beetje tegenvalt is dat als ik diep koel op de 2e dat met alle binnendeuren open op de BG de luchtvochtigheid niet daalt. De invloed op de luchtvochtigheid lijkt dus erg lokaal. Wel stroomt er best wat condenswater weg op de 2e.

Wat erg positief is is dat de VWL 55/6 zonder buffervat, zonder pendelen uren lang kan draaien op mijn arovair VA 2-045 WN. Alle installateurs zelfs na navraag bij Vaillant en de meeste gebruikers op dit forum hadden het mij sterk afgeraden zo te installeren. Het systeemvolume zou te laag zijn als ik vvw zou afsluiten (ik zou niet weten waarom bij koelen een minimaal systeemvolume aanwezig moet zijn). En de flow door de fcu zou te laag zijn (als ik het mij goed herinner gaat er 600 of 800 liter per minuut door). En ook het afgiftevermogen zou te laag zijn. Allemaal dus geen probleem in de praktijk.

De fancoil is verder erg stil vinden wij. Je hoort m maar totaal geen last van. De mechanisme ventilatie maakt veeeeel meer geluid.

Leidingen heb ik over de wand. Ik ga nog een inbouwkast maken waardoor een groot deel van de leidingen uit het zicht komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUYm4JFWrkVpFMLPUlpK4dw2eFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjaQc8Ak1fqdhLwJYXsLgmN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gebruiker001 Een (geïsoleerd) buffervat lijkt me ook niet nodig met ruim voldoende "afgiftevermogen" tijdens het koelen. En idd. om te ontvochtigen kan je beter per ruimte een unit - met luchtverplaatsing! - gebruiken.
800 l/h x 5 K = ca. 4,6 kW koelvermogen - zoiets komt bij mij waarschijnlijk onder de nok in het trapgat, eventueel "lawaai" speelt hier een ondergeschikte rol.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Vaillant lijkt een deel van de arovair serie geschrapt te hebben, ik vind ze niet meer op de NL, BE en DE site. Alleen de radiatormodellen staan er nog wel op.

Het is allemaal rebranding van Midea, dus met een beetje zoekwerk kun je daar ook van kopen. De manuals van Midea geven ook meer informatie over mogelijke aansluitingen op de printplaat, fabrieksopties etc.

Terwijl de verbouwing nog steeds loopt ben ik ondertussen in de avonduren bezig met het samenstellen van een aansturing die flexibel genoeg is om adhv temperatuur en luchtvochtigheid automatisch verwarmt, koelt en/of condenserend koelt, waarschijnlijk op basis van KNX met wat support van Home assistant. Elke dag manueel een hoop kleppen openen en sluiten dat houd ik geen hele zomer vol denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door P5ycho op 07-07-2025 09:01 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
@P5ycho bij mij is het alleen vvw die ik moet dichtdraaien zodra ik diep ga koelen en dat doe ik niet zo vaak. En daarna dan weer open zetten. Het dauwpunt uitschakelen op de vrc 720 is misschien nog wel meer werk (beetje diep in het menu). Als dit via HA kan is dat mooi. Maar ik kijk ook altijd wel even naar de weersverwachtingen van de komende dagen. Dat wordt in HA al snel complex.

Ik heb de arovair besteld via Tavolla Italië en zelf de verzending geregeld via Dpd of dhl. Scheelt toch ca €400-500. Werkte prima met wat direct contact in het Italiaans via Google translate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 21:33
Hallo allemaal, wij zijn ook bezig met een klushuis en zijn gecharmeerd van de fancoil + VVW oplossing voor koelen en verwarmen. Waar wij mee zitten is de condensafvoer. In dit topic werd een aantal keer gesuggereerd om door de gevel heen te gaan naar buiten, maar dat vinden wij geen oplossing voor onze situatie.

We willen dus alle condensafvoeren inpandig op het riool aansluiten, en ik vroeg me af wat de ervaringen hier waren daarmee? Hebben jullie dit gedaan door aan te leggen op afschot naar een standpijp of door middel van een condensafvoerpomp? Daarnaast worden deze condensafvoerleidingen waarschijnlijk grote delen van het jaar niet gebruikt, dus dan ook een droogsifon toegepast? En hoe hebben jullie die dan weggewerkt, want dat moet natuurlijk voor onderhoud toegankelijk blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
Gerundium schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:56:
Hallo allemaal, wij zijn ook bezig met een klushuis en zijn gecharmeerd van de fancoil + VVW oplossing voor koelen en verwarmen. Waar wij mee zitten is de condensafvoer. In dit topic werd een aantal keer gesuggereerd om door de gevel heen te gaan naar buiten, maar dat vinden wij geen oplossing voor onze situatie.

We willen dus alle condensafvoeren inpandig op het riool aansluiten, en ik vroeg me af wat de ervaringen hier waren daarmee? Hebben jullie dit gedaan door aan te leggen op afschot naar een standpijp of door middel van een condensafvoerpomp? Daarnaast worden deze condensafvoerleidingen waarschijnlijk grote delen van het jaar niet gebruikt, dus dan ook een droogsifon toegepast? En hoe hebben jullie die dan weggewerkt, want dat moet natuurlijk voor onderhoud toegankelijk blijven.
Koel hier met minimaal 17 graden, anders komt er zowiezo condens op de leidingen en ook op de verdeler van de VVW, Bij de fancoil heb ik nog geen condens problemen gehad daardoor en anders zet ik er wel tijdelijk een plastic bekertje onder (de fancoil staat op de vloer).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerundium
Oh sorry mijn bericht is een beetje inaccuraat. Het plan wat wij hebben en wat ook in dit topic door meerdere wordt toegapst is om met de fancoils condenserend te koelen op de hele hete dagen en dan dus ook de VVW dicht te zetten. En om condenserend te koelen met de fancoils heb je een dedicated condensafvoer nodig natuurlijk. Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:31

Jerra

Beunhaas in wording

Mogelijk off-topic, maar ik overweeg ook om de condensafvoer binnenshuis weg te laten stromen naar het riool.
Voor de benedenverdieping betekend dat vrij dicht op de muur naar de kruipruimte boren, hoe doe je dit?
(gezien de sds boormachine zelf al een aardig formaat heeft, en ik een blind wandje voor het leidingwerk niet perse 15 cm de kamer in wil brengen).

Vanuit beneden naar boven boren is mogelijk qua ruimte, liggend in de kruipruimte, echter weet ik niet hoe ver ik dan vanaf de fundering naar boven moet boren om goed uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

In mijn geval plan ik een afvoerpomp welke het condensaat opvoert naar de zolder, en daar de inmiddels ongebruikte sifon voor de balansventilatieunit het condens afvoert.
Afvoeren onder afschot is lastig omdat het laagste punt van de fancoils ook het laagste punt van het verlaagde plafond is (betreft fancoils verwerkt boven een inbouwkast)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mraco
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-09 12:55
Ik heb gekozen voor Innova Airleaf SLI units die ingebouwd zijn in een koof onder het plafond. Dit heb ik gedaan voor drie slaapkamers op de eerste verdieping en twee kamers op zolder. De warmtepomp is een 8kW Daikin splitunit.

Doordat de units zijn ingebouwd in een plafondkoof is het relatief makkelijk om de leidingen weg te werken en te isoleren. De koven staan met elkaar in verbinding. Naast de 230V, CV, afvoer en thermostaatkabel was het ook nodig om een stuurkabel naar de warmtepomp te leggen voor het inschakelen in koelmodus.

Ik denk dat het koeleffect gelijk is aan een aircounit.

De koven zijn nu afgewerkt met gipsplaat. Volgend jaar ga ik de slaapkamers opknappen en wordt alles gestuct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXGWNRIh-9N7qoVcs1NoAwru9g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KuFOS7bYOL5UdolBz74CBCM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t8zvCglyZjJ2Nlg0kA8-TfA0t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZ1p3sK97JyynAXPZj9ZS9Ke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaqHWA3gGtwysRtKDTSjK77NazA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYNiq0w1DLjBcb1NyM8jvbSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NfZDu8etqE6uMHr7f_XDMhRwiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MC9IeiTBstpNkI0rTpibV61.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2n1JFlZbZr9rBWNv_7zddhOnYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNFpVGFFIDbtNBKLWYx4gB9i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsXrGpKw6aXq0CCoEpBpKKw4Z8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzwFr6Y4Q4pHrMSsCwka8WGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwO8S24G36i19AxESq4PAlUordo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jV6UpLBpIJ2HWcNGhpojBlbv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnbZ87zH5QApZBdmRND3QR43obI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwbB8PzGaYigJmQuQfEEIApa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxhFPuJNx6wazUobu0xNE2ew2Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5UeRU4NzGldEOItlUK255eq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtOyoGl445L5p5Q-4Btju8XMw44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxobEFtLji0f2FMhZoTk1lrN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

gebruiker001 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:06:
[...]

Ik ben super tevreden. Ik koel overdag als de zonnepanelen werken de vloer en gelijktijdig de arovair wand FCU op de overloop op de 2e verdieping boven dauwpunt. ‘s avonds zet ik handmatig de vloer dicht en dan zet ik handmatig de dauwpuntbewaking uit en dan gaat er met 6 graden water nog 2 uurtjes diep gekoeld worden. Het blijft heerlijk koel. Afgelopen dagen is het kouder buiten en nu staat de koeling uit maar gisteren gingen de kinderen klagen dat het te warm was boven. Tijdens de warme dagen was het met koeling aan veel koeler dan nu zonder koeling aan.

Bij koelen boven dauwpunt is soms een leiding nat van het condens, maar niks om zorgen over te maken. Geen plasjes water. En ik kan de offset t.o.v. dauwpunt nog verhogen maar dat vind ik niet nodig.

Of het diep koelen echt nodig is weet ik niet. Zeker als je meerder fcu verspreid hebt door het huis denk ik dat het zonder diep koelen ook prima gaat. Wat mij een beetje tegenvalt is dat als ik diep koel op de 2e dat met alle binnendeuren open op de BG de luchtvochtigheid niet daalt. De invloed op de luchtvochtigheid lijkt dus erg lokaal. Wel stroomt er best wat condenswater weg op de 2e.

Wat erg positief is is dat de VWL 55/6 zonder buffervat, zonder pendelen uren lang kan draaien op mijn arovair VA 2-045 WN. Alle installateurs zelfs na navraag bij Vaillant en de meeste gebruikers op dit forum hadden het mij sterk afgeraden zo te installeren. Het systeemvolume zou te laag zijn als ik vvw zou afsluiten (ik zou niet weten waarom bij koelen een minimaal systeemvolume aanwezig moet zijn). En de flow door de fcu zou te laag zijn (als ik het mij goed herinner gaat er 600 of 800 liter per minuut door). En ook het afgiftevermogen zou te laag zijn. Allemaal dus geen probleem in de praktijk.

De fancoil is verder erg stil vinden wij. Je hoort m maar totaal geen last van. De mechanisme ventilatie maakt veeeeel meer geluid.

Leidingen heb ik over de wand. Ik ga nog een inbouwkast maken waardoor een groot deel van de leidingen uit het zicht komen.

[Afbeelding]
Gaaf, maar hoe werkt dat dan met de driewegklep die erin zit (toch) ? Kan die geen 'kortsluiting' maken?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
P5ycho schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:58:
Vaillant lijkt een deel van de arovair serie geschrapt te hebben, ik vind ze niet meer op de NL, BE en DE site. Alleen de radiatormodellen staan er nog wel op.

Het is allemaal rebranding van Midea, dus met een beetje zoekwerk kun je daar ook van kopen. De manuals van Midea geven ook meer informatie over mogelijke aansluitingen op de printplaat, fabrieksopties etc.

Terwijl de verbouwing nog steeds loopt ben ik ondertussen in de avonduren bezig met het samenstellen van een aansturing die flexibel genoeg is om adhv temperatuur en luchtvochtigheid automatisch verwarmt, koelt en/of condenserend koelt, waarschijnlijk op basis van KNX met wat support van Home assistant. Elke dag manueel een hoop kleppen openen en sluiten dat houd ik geen hele zomer vol denk ik.
Als dat zo is: dáár gaat de garantie, service en onderdelen?
Ik heb net afgelopen weekend mijn 2 Vaillant wandfancoils units in bedrijf gezet, met de 4 rubberen pakkingen in de flexibele aansluitslang is het nu waterdicht, vorige week lekte het niet te weinig..
Zelf zit ik ook met de aansturing van warmtepomp en fancoils.
Ik wil zowel niet condenserend als condenserend koelen, dan moet de wp dus koud water leveren van pakweg 6-10 graden, als het in de ruimte te veel afkoelt of voldoende ontvocht is moet de water temperatuur eigenlijk weer hoger worden, dus niet condenserend koelen.

Mijn wp is de een Panasonic 7H Monoblock type, ik kan op de <externe temperatuur sensor> aansluiting gewoon een weerstand aansluiten met een zodanige waarde dat de wp denkt dat het zeer warm is en de compressor toerental flink verhoogd en daarmee de water temperatuur naar de gewenste waarde brengt.
De wp staat dan volgens stooklijn te draaien, ik heb dit met koelen op een tropische dag al eens meegemaakt, maar nu doe ik het met opzet.
Via een simpel wissel contact van een relais is het mogelijk tussen 2 weerstandwaarden dus 2 water temperatuur waarden te schakelen.. en dus condenserend of niet condenserend koelen.
Het relais is aan te sturen door een vochtigheids en of temperatuur sensor met relais uitgang.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

De fancoil bij mij heb ik een vlotter tankje en daarnaast een zelf-aanzuigende pomp (als setje te koop) bij gemaakt, naar het riool gaat een slang van ruim 9.5mm (buiten diameter) die in een gaatje van 9.5mm in de rioolbuis is gedrukt, luchtdicht en geen sifon nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hoe garandeer je dan dat er geen rioollucht via de vlottertank naar buiten komt als je je wc doorspoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
P5ycho schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:25:
Hoe garandeer je dan dat er geen rioollucht via de vlottertank naar buiten komt als je je wc doorspoelt?
Dat kan niet, zit het pompje tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Haha, duh 8)7
Ik heb zoveel pompjes nodig dat ik zat te denken aan een enkele centrale pomp en wat vlotters en klepjes, maar dat is blijkbaar helemaal niet gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
silverball schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Gaaf, maar hoe werkt dat dan met de driewegklep die erin zit (toch) ? Kan die geen 'kortsluiting' maken?
Kortsluiting? Snap niet waar je op doelt. Fcu staat alleen open tijdens koelen. In winterseizoen zet ik een afsluitkraan naar de fancoil dicht. In zomer staat ie altijd open en doet ie ook altijd mee. Parallel aan vvw. Dus weet niet wat je met kortsluiting bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:27
Mraco schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:59:
Ik heb gekozen voor Innova Airleaf SLI units die ingebouwd zijn in een koof onder het plafond. Dit heb ik gedaan voor drie slaapkamers op de eerste verdieping en twee kamers op zolder. De warmtepomp is een 8kW Daikin splitunit.

Doordat de units zijn ingebouwd in een plafondkoof is het relatief makkelijk om de leidingen weg te werken en te isoleren. De koven staan met elkaar in verbinding. Naast de 230V, CV, afvoer en thermostaatkabel was het ook nodig om een stuurkabel naar de warmtepomp te leggen voor het inschakelen in koelmodus.

Ik denk dat het koeleffect gelijk is aan een aircounit.

De koven zijn nu afgewerkt met gipsplaat. Volgend jaar ga ik de slaapkamers opknappen en wordt alles gestuct.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmzz, ik had eerst de Innova Filomuro op het oog maar wat jij gemaakt hebt ziet er toch wel strakker uit zo.

Wil liefst geen standaard "AC wand unit" aan de muur hebben hangenn, de Filomuro is het meest mooie strakke alleen dan zit ik nog met het wegwerken van de leidingen.

Waar heb je deze units vandaan gehaald?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
Jazsie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Hmzz, ik had eerst de Innova Filomuro op het oog maar wat jij gemaakt hebt ziet er toch wel strakker uit zo.

Wil liefst geen standaard "AC wand unit" aan de muur hebben hangenn, de Filomuro is het meest mooie strakke alleen dan zit ik nog met het wegwerken van de leidingen.

Waar heb je deze units vandaan gehaald?
Deze units komen van Idrocrimart uit Italië.

Deze units zijn ook geschikt voor wandinbouw. Ik heb zelf ook naar de Filomuro units gekeken, maar had daar inderdaad ook het probleem om de leidingen weg te werken. En dan met name de afvoer. Deze moet namelijk aflopen. Je hebt dan alsnog een koof nodig. De grootste uitdaging is om alle leidingen te isoleren zonder ook maar een stuk over te slaan. Hiervoor heb je ruimte nodig. Verder is de afvoer een aandachtspunt. Ik heb via de koven, van drie FCU’s de afvoer met elkaar verbonden en naar buiten gevoerd. De afvoeren van de FCU’s op zolder zijn samen met de afvoer van de WP binnenunit op de riolering aangesloten. De afvoer werkt dus geheel zonder pompjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

gebruiker001 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Kortsluiting? Snap niet waar je op doelt. Fcu staat alleen open tijdens koelen. In winterseizoen zet ik een afsluitkraan naar de fancoil dicht. In zomer staat ie altijd open en doet ie ook altijd mee. Parallel aan vvw. Dus weet niet wat je met kortsluiting bedoeld.
Dus er zit geen driewegklep in de Fcu. Helder. Ik las ergens dat die Fcu's van vaillant als bypass gaan functioneren als ze uitstaan dankzij de ingebouwde driewegklep.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De wandmodellen (WN) hebben wel een 3wegklep. Die gaat echter alleen dicht als er geen vraag is, en de unit van @gebruiker001 is de enige in het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mraco schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Deze units komen van Idrocrimart uit Italië.

Deze units zijn ook geschikt voor wandinbouw. Ik heb zelf ook naar de Filomuro units gekeken, maar had daar inderdaad ook het probleem om de leidingen weg te werken. En dan met name de afvoer. Deze moet namelijk aflopen. Je hebt dan alsnog een koof nodig. De grootste uitdaging is om alle leidingen te isoleren zonder ook maar een stuk over te slaan. Hiervoor heb je ruimte nodig. Verder is de afvoer een aandachtspunt. Ik heb via de koven, van drie FCU’s de afvoer met elkaar verbonden en naar buiten gevoerd. De afvoeren van de FCU’s op zolder zijn samen met de afvoer van de WP binnenunit op de riolering aangesloten. De afvoer werkt dus geheel zonder pompjes.
Zo te zien momenteel uitverkocht bij Idrocrimart.

Afvoer is bij mij nog een dingetje, ontkom denk ik niet aan een pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
Afvoer is bij mij nog een dingetje, ontkom denk ik niet aan een pompje.
[/quote]

Ik ken je situatie niet. Wellicht is het een optie om een pijpje naar buiten te leggen op een plek waar het niet opvalt, zoals achter een regenpijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xi69k71tr0QD46sGT7yOUXQbwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8CnaxH6O4V0kJAQsz2MTioK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
Ik zie dat er veel mensen gereageerd hebben op mijn vraag over de condensafvoer. Dank allemaal voor jullie input :)
natural colour schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:34:
[...]

De fancoil bij mij heb ik een vlotter tankje en daarnaast een zelf-aanzuigende pomp (als setje te koop) bij gemaakt, naar het riool gaat een slang van ruim 9.5mm (buiten diameter) die in een gaatje van 9.5mm in de rioolbuis is gedrukt, luchtdicht en geen sifon nodig.
We hadden zelf het idee om het onder afschot aan te leggen maar misschien is een pompje ook nog niet zo'n gek idee. @natural colour heb je misschien een type nummer of fotoos van deze pomp installatie want ik heb nog niet zo'n goed beeld van de grootte en hoe je dat dan weggewerkt hebt. In ieder geval vast veel dank voor het meedenken. Ik had het idee dat je altijd via een sifon naar het riool toe moet aansluiten om stankoverlast te voorkomen, dit maakt het dan nog weer een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Jazsie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:21:
Zo te zien momenteel uitverkocht bij Idrocrimart.
Stuur ze gerust een appje, want het komt voor dat het wel voorradig is, maar niet goed op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 14:56
Jerra schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:17:
Vanuit beneden naar boven boren is mogelijk qua ruimte, liggend in de kruipruimte, echter weet ik niet hoe ver ik dan vanaf de fundering naar boven moet boren om goed uit te komen.
Kan je niet wat parket of wat dan ook weghalen en een richtgat boren?

Er zijn wel magnetische apparaatjes van Hilti en zo, maar als je vlakbij wapening zit werken die ook niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Gerundium schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:51:
Ik zie dat er veel mensen gereageerd hebben op mijn vraag over de condensafvoer. Dank allemaal voor jullie input :)

[...]

We hadden zelf het idee om het onder afschot aan te leggen maar misschien is een pompje ook nog niet zo'n gek idee. @natural colour heb je misschien een type nummer of fotoos van deze pomp installatie want ik heb nog niet zo'n goed beeld van de grootte en hoe je dat dan weggewerkt hebt. In ieder geval vast veel dank voor het meedenken. Ik had het idee dat je altijd via een sifon naar het riool toe moet aansluiten om stankoverlast te voorkomen, dit maakt het dan nog weer een stuk makkelijker.
Ik heb deze, bij Amazon gekocht: https://www.amazon.nl/GOL...n+pump%2Caps%2C105&sr=8-1

Zeer goed merk, duurder én één opmerkelijk negatief review: https://www.amazon.nl/Sau...ermann%2Caps%2C140&sr=8-1
Die van sauermann heeft de vlotter ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Tijgerkracht schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:43:
Ik heb vorig jaar dit besteld en geïnstalleerd
  • Wand/Plafond (L) SL600C/3190W/2P
  • On board bediening EWF644II (2-Pijps)
  • Fancoil aansluitslang+iso 300mm DN16
  • Fancoil aansluitfitting 3/4'' met wartel
  • Motor 22 CX 230 NC 2-draads
  • LC0605II Floor fixing feet
De Airleaf staat bij mij dus op de grond.
Deze Wifi module is geïntegreerd in Home Assistant
Vraagje nav een wat oudere post:
heeft er iemand ervaring met fan coils op een muur met weinig hoogte? Dus voor @Tijgerkracht of @BertusB404 , hoeveel cm van de vloer zijn jullie fan coils gemonteerd?

ik ga een fan coil in mijn woonkamer plaatsen onder het raam, ik heb van vloer tot vensterbank 66cm beschikbaar. Dit is puur bonus afgifte in mijn huis dus prestaties niet mega-belangrijk.

Ik twijfel tussen de "gewone" airleaf of een soortgelijke van een ander merk OF een hoog op de wand-versie die ik gewoon laag monteer.

Iemand suggesties? gaat het redelijk werken om gewoon een airlead op te hanger op 4 cm boven de vloer met dan nog 4cm speling tot de vensterbank? Leidingwerk zit "op" de muur en komt van links, volgens mij is dat de standaard-orientatie al dus daar maar ik me weinig zorgen om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Fr33z schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Vraagje nav een wat oudere post:
heeft er iemand ervaring met fan coils op een muur met weinig hoogte? Dus voor @Tijgerkracht of @BertusB404 , hoeveel cm van de vloer zijn jullie fan coils gemonteerd?

ik ga een fan coil in mijn woonkamer plaatsen onder het raam, ik heb van vloer tot vensterbank 66cm beschikbaar. Dit is puur bonus afgifte in mijn huis dus prestaties niet mega-belangrijk.

Ik twijfel tussen de "gewone" airleaf of een soortgelijke van een ander merk OF een hoog op de wand-versie die ik gewoon laag monteer.

Iemand suggesties? gaat het redelijk werken om gewoon een airlead op te hanger op 4 cm boven de vloer met dan nog 4cm speling tot de vensterbank? Leidingwerk zit "op" de muur en komt van links, volgens mij is dat de standaard-orientatie al dus daar maar ik me weinig zorgen om.
Poten van de airleaf zijn ongeveer 9 cm hoog. Bovenkant 24 cm tot vensterbank.
Maar de Airleaf heeft een ventilator, dus lucht gaat er geforceerd doorheen, het is geen convectie, zou ik minder druk maken om de ruimte

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Tijgerkracht schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:38:
[...]

Poten van de airleaf zijn ongeveer 9 cm hoog. Bovenkant 24 cm tot vensterbank.
Maar de Airleaf heeft een ventilator, dus lucht gaat er geforceerd doorheen, het is geen convectie, zou ik minder druk maken om de ruimte
Alleen hoe dichter bij de grond hoe beter een stofzuiger het wordt. Vooral met gladde vloeren. :-(

Obstructies en vernauwingen zorgen altijd voor een lagere flow. En als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Fr33z schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:03:
[...]
Ik ben hierom voor de SLS modellen gegaan met lagere hoogte, voor de twee fancoils die ik nog moet ophangen in de woonkamer.
Juist omdat ik het estetisch mooier vond als er wat vrije ruimte omheen zit, en ik geen stof wilde aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
OK dankjewel allemaal. Ik zie dus dat innova zelf bedacht heeft dat 9cm van de vloer af een mooie afstand is, dat zou bij mij niet gaan. Ik lees ook iets over stofzuigers, is er een filter in die machine waar je bij moet? of kun je zelf juist filterdoek plaatsen om te zorgen dat er niet constant stof door de woonkamer wordt geblazen?

De SLS modellen heb ik net opgezocht, op zich mooi maar ziet er beetje knullig uit qua looks denk ik EN ze zijn meteen weer 200 euro duurder. Tenzij iemand ergens een SLS400 weet voor 500-550 euro dan houd ik me aanbevolen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:36
Fr33z schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
OK dankjewel allemaal. Ik zie dus dat innova zelf bedacht heeft dat 9cm van de vloer af een mooie afstand is, dat zou bij mij niet gaan. Ik lees ook iets over stofzuigers, is er een filter in die machine waar je bij moet? of kun je zelf juist filterdoek plaatsen om te zorgen dat er niet constant stof door de woonkamer wordt geblazen?

De SLS modellen heb ik net opgezocht, op zich mooi maar ziet er beetje knullig uit qua looks denk ik EN ze zijn meteen weer 200 euro duurder. Tenzij iemand ergens een SLS400 weet voor 500-550 euro dan houd ik me aanbevolen ...
Ik heb een Osmo vrij dicht bij de grond hangen, ook omdat deze onder een raam moest passen.
De stofzuigerkop kan er net wel, net niet onder. Houdt er rekening mee dat hij serieus stof kan aanzuigen en dit dus schoongemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
mijgmae schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb een Osmo vrij dicht bij de grond hangen, ook omdat deze onder een raam moest passen.
De stofzuigerkop kan er net wel, net niet onder. Houdt er rekening mee dat hij serieus stof kan aanzuigen en dit dus schoongemaakt moet worden.
cool. Bedoel je dan een centimeter of 5 dus van de grond? En kun je die unit dan van binnen schoonmaken op een bepaalde manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
@Fr33z hij hangt op 9cm. De Osmo heeft geen afneembaar voorpaneel, dus vanbinnen is lastig. De Airleaf heeft wel een voorpaneel, dan kan je het filter er zo uithalen en schoonmaken. 5cm is overigens best krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Er gaat hier een hele nieuwe wereld voor me open. Misschien wel wat ik zocht.

We gaan binnenkort aan de bovenetage beginnen, die is nog casco. Oorspronkelijk had ik een mix van lage temperatuur radiatoren, vloer/wand verwarming (badkamer) en een airco met kanalen voorzien. Wel hebben nu beneden vloerverwarming en koeling met een 9kW Panasonic l/w warmtepomp.

Maar nu lees ik over condenserend koelen, kanaalunits die ik zo op het bestaande circuit zou kunnen aansluiten, kortom het lijkt me ideeal.

Verwarmen doe ik nu met water van 24-30°. Koelen rond de 16° maar dan moet ik zelf wel het dauwpunt in de gaten houden. Met snel stijgende luchtvochtigheid is de vloer waar de eerste tekenen zichtbaar zijn en dan zet ik de koeling uit. Dus als ik de luchtvochtigheid kan laten dalen zonder extra airco zou wel heel mooi zijn.

Alleen waar begin ik? Zo'n Innova Ducto multi bijvoorbeeld met nog wat andere bronnen? Ik heb in ieder geval geen zin in losse apps, wifi connected etc voor de basics. Mijn huis is de meeste domotica bedraad en voor dit soort zaken is die eis vrij hard.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Waar te beginnen, je zit goed; reuze veel info in dit topic!

Alvast een tip, condenserend koelen is natuurlijk prachtig, om het aan andere uit te leggen noem ik het ook wel "zo hard koelen als met een normale airco"
Maar het hele idee van bewust condenseren, de luchtvochtigheid daarmee verlagen, is natuurlijk dat je dan wel onder het dauwpunt gaat zitten met je aanvoertemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
En flink ook, er vindt pas significante condensatie plaats als je 7-12grC watertemperatuur aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mja dat betekent dan dus extra kleppen om de vloerverwarming uit het circuit te halen. En wat aanpassingen aan de warmtepomp om goed met 2 zones overweg te kunnen vermoed ik. Wilde het eigenlijk zo simpel mogelijk houden.

Las ook iets over het maar beperkt kunnen verlagen van de luchtvochtigheid dus dan is een airco misschien toch een betere keuze. Die kan ik ook in kanaalvorm plaatsen en dan een paar kleine radiatoren in de slaapkamers.

Aangezien we die zelden tot nooit zullen verwarmen vind ik vloerverwarming overdreven maar in de toekomst moet je daar toch ook comfortabel huiswerk oid kunnen maken.

Kom ik eigenlijk weer terug bij mijn oorspronkelijke plan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
@Ethirty Hoe makkelijk kun je de aanvoertemperatuur voor koelen instellen?
Veel mensen hier hebben goede ervaring met overdag boven het dauwpunt koelen en als het nodig is automatisch of handmatig (het is niet vaak nodig) de vloerverwarming dichtzetten en koelen met 7 graden.

Koelen en verwarmen via kanalen is leuk, maar als je 's winters maar één kamer hoeft te verwarmen, wordt het lastig; een regelsysteem is al helemaal duur. Ik zou als ik jou was toch naar wandmodellen of plafondinbouw fancoils kijken, dit is makkelijker te installeren en aan te sturen dan via kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De kanalen zijn vooral bedacht voor koelen. Iets meer verdeling van de koele lucht dan via een centrale wandunit. Het gaat om een riant oppervlak maar alles is wel heel goed geïsoleerd. Waarschijnlijk is een 5kW airco bijvoorbeeld al meer dan genoeg.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ethirty schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:43:
De kanalen zijn vooral bedacht voor koelen. Iets meer verdeling van de koele lucht dan via een centrale wandunit. Het gaat om een riant oppervlak maar alles is wel heel goed geïsoleerd. Waarschijnlijk is een 5kW airco bijvoorbeeld al meer dan genoeg.
disclaimer: in iemands anders zijn/haar woning is het altijd makkelijker dan voor jezelf ;)

Ik zou in jouw situatie sterk overwegen zo'n innova ducto multi te halen. Heb er deze week toevallig 1 gevonden met 4 kanalen/uitgangen voor iets van 1600 euro. In hun voorbeeld doen ze aanzuigen van lucht in centrale hal bijv. en dan kanalen met lucht naar elke slaapkamer. Ik zou in jouw geval (zonder je huis of plannen te kennen ;) Dan mooi elke kamer een aanvoer geven vanuit die centrale unit. Koeling of verwarming kan dan beide via die weg. Condenserend koelen is geinig maar zoals genoemd voor de meeste situaties echt niet verplicht. Ik zou het eerst gewoon aanleggen en er mee gaan werken. Wel de fancoil voorbereiden op condenserend koelen dus leidingen isoleren als t kan en condens-afvoer fixen. Dan een zomer laten draaien en mocht je toch condenserend koelen nodig hebben kun je altijd voor die ene keer zelf de vloerverwarming dichtdraaien. En wil je dat vaker dan doe je later een aanpassing aan het leidingwerk bij je vloerverwarming.

Je kunt best een 9kW panasonic op 1 zo'n unit laten draaien als de vloerverwarming helemaal uit is. Ik heb even gekeken en de aangeraden flow voor een ducto multi fnc+ 1000 is al 1200 L/u ofwel 20 L/min. Je warmtepomp wil minimaal iets van 8 a 9 L/min flow verpompen dus zo lang dat gaat kun je best de vloerverwarming helemaal buitenspel zetten. Hoef je echt niks te regelen met meerdere zones in de instellingen oid.

voordelen: geen radiatoren en minder cvleidingwerk, stopcontacten etc. Systeem dat snel reageert en per kamer aangestuurd kan worden

nadelen: je moet naar elke kamer een 160mm ongeveer luchtkanaal trekken (nou ja, maatje kleiner gaat heus ook nog wel), per kamer heb je een thermostaat/bediening nodig die waarschijnlijk weer een draadje naar de centrale unit moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
update'tje over mijn eigen fancoil-saga: heb zonet een bestelling geplaatst bij Grassia Srl in italie voor een Nemo 400. Kost 350 euro incl. bedieningspaneeltje enzo, verzending is volgens hun website maar 50 euro via DHL helemaal naar NL. ben dus voorlopig voor 400 euro klaar. Zal nog wat aansluitmateriaal bijkomen.

ik post wel een update als ik het aangesloten heb om wat foto's te delen. Heel erg bedankt voor alle ervaringen tot nu toe uit dit topic :) ik heb specifiek nu voor de Nemo gekozen ipv de Osmo omdat deze maar 52 cm hoog is ipv 58 cm en ik kon die 6 cm speling goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ah mooi, daar heb ik nog niet veel over gelezen. Ik heb ze ook in huis (maar wederom, nog niet geinstalleerd) en bij mij komen er 3 nemo 400's op de bovenverdieping.

Ga je afsluiters plaatsen op je fancoils en wat heb je geselecteerd als voetventiel om de flow te verdelen over je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Jerra schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:37:
Ah mooi, daar heb ik nog niet veel over gelezen. Ik heb ze ook in huis (maar wederom, nog niet geinstalleerd) en bij mij komen er 3 nemo 400's op de bovenverdieping.

Ga je afsluiters plaatsen op je fancoils en wat heb je geselecteerd als voetventiel om de flow te verdelen over je systeem?
Nee geen afsluiters, ik wil.iets van een heimeier eclipse 300 gebruiken om.de flow in te stellen. Ga denk ik voor rond de 180-200L/uur ofwel 3 L/min ongeveer.

Ik doe geen afsluiters omdat in mijn systeem de vloerverwarming en de rest van de radiatoren al zo'n 20 L/min opslokken. Daar dus 3 L aan toevoegen die welmof niet goed uitgekoeld wordt heeft weinig invloed en dus boeit het me niet genoeg er een klep tussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 07:07
Fr33z schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Nee geen afsluiters, ik wil.iets van een heimeier eclipse 300 gebruiken om.de flow in te stellen. Ga denk ik voor rond de 180-200L/uur ofwel 3 L/min ongeveer.

Ik doe geen afsluiters omdat in mijn systeem de vloerverwarming en de rest van de radiatoren al zo'n 20 L/min opslokken. Daar dus 3 L aan toevoegen die welmof niet goed uitgekoeld wordt heeft weinig invloed en dus boeit het me niet genoeg er een klep tussen te doen.
Niet bang voor gefluit bij defrosts? Niet alle Voetventielen kunnen goed tegen die omgekeerde flow

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Geen idee nog. Maar ook daar maak ik me niet heel erg zorgen omdat het onderdeel.is van een groter systeem en niet alles op 1 punt komt. Wel iets wat ik.probeer uit te zoeken nog, mss zijn er andere voetventielen die daar beter mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
stevenP schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Niet bang voor gefluit bij defrosts? Niet alle Voetventielen kunnen goed tegen die omgekeerde flow
Omgekeerde flow? De waterflow blijft gewoon in dezelfde richting bij een defrost...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
stereohead schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:11:
[...]

Omgekeerde flow? De waterflow blijft gewoon in dezelfde richting bij een defrost...?
De aanvoer is het warmste gedeelte in het buizen circuit, dát wil je gebruiken voor een defrost.
Zowel de energie flow is omgekeerd en de richting van de flow.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 12-07-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
natural colour schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:19:
[...]

De aanvoer is het warmste gedeelte in het buizen circuit, dát wil je gebruiken voor een defrost.
Zowel de energie flow is omgekeerd en de richting van de flow.
Echt niet, flow in je CV circuit is altijd hetzelfde, die pompen kunnen maar één kant op.
De warmtepomp zelf veranderd de flow in het koelcircuit wel.
In plaats van warmte naar binnen, gaat er nu warmte naar buiten, er wordt de warmte onttrokken aan de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Tijgerkracht schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Echt niet, flow in je CV circuit is altijd hetzelfde, die pompen kunnen maar één kant op.
De warmtepomp zelf veranderd de flow in het koelcircuit wel.
In plaats van warmte naar binnen, gaat er nu warmte naar buiten, er wordt de warmte onttrokken aan de woning.
Dat de flow in het circuit het zelfde is kan best zo zijn is zo, maar dan krijg je voor een defrorst eerst het afgekoelde cv water, niet zo slim.
Ik weet niet waar een buffervat voor een defrost gewoonlijk wordt geplaatst, maar dat zou dan in de retour moeten zitten?

Edit: even opgezocht, pomp richting wordt niet omgekeerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 12-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:38
natural colour schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:23:
Ik weet niet waar een buffervat voor een defrost gewoonlijk wordt geplaatst, maar dat zou dan in de retour moeten zitten?
Buffervat die toegepast wordt wegens te weinig systeem inhoud wordt inderdaad in de retour in serie geplaatst.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Juist op dit moment heb ik beide Vaillant wand fancoils aangezet, en mijn Panasonic wp op koelen gezet, de externe temperatuur sensor voor de Pana heb ik aangepast en is nu een potmeter.. de Pana 'denkt' dat het buiten 37 graden is en gaat op hoogste toerental koelen, op een andere wijze lukte dit niet.
Water temperatuur is laag dus wordt er gecondenseerd gekoeld, in de hoop dat de relatieve vochtgehalte in huis naar beneden gaat. in plaats van omhoog.
Ik ben benieuwd, zo nu en dan hoor ik het condens-pompje al even draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mraco
natural colour schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:02:
Juist op dit moment heb ik beide Vaillant wand fancoils aangezet, en mijn Panasonic wp op koelen gezet, de externe temperatuur sensor voor de Pana heb ik aangepast en is nu een potmeter.. de Pana 'denkt' dat het buiten 37 graden is en gaat op hoogste toerental koelen, op een andere wijze lukte dit niet.
Mooi dat het werkt. Wat is eigenlijk de reden dat je de buitensensor moet foppen? Heb je geen binnenthermostaat waar je de gewenste temperatuur kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Mraco schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:32:
[...]

Mooi dat het werkt. Wat is eigenlijk de reden dat je de buitensensor moet foppen? Heb je geen binnenthermostaat waar je de gewenste temperatuur kan instellen?
Vorige week heb ik tevergeefs geprobeerd om de wp zó in te stellen dat de wp de eerste uren met koud water (7-9 graden) het huis condenserend en snel afkoelt om vervolgens terug schakelen naar een hogere water temperatuur om de temperatuur in huis op een constante waarde te houden.
Dit laatste is belangrijk omdat dan de wp dan fors minder lawaai maakt.
Met een potmeter op de ingang van de buiten temperatuur sensor kan ik dat bereiken, vervang ik de potmeter door vaste weerstanden is het mogelijk dit via een thermostaat of anders aan te sturen.
Mijn eis is dat ik controle heb over de water temperatuur en daarmee het geluidniveau van de wp, zónder externe hard/ software als Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
natural colour schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Vorige week heb ik tevergeefs geprobeerd om de wp zó in te stellen dat de wp de eerste uren met koud water (7-9 graden) het huis condenserend en snel afkoelt om vervolgens terug schakelen naar een hogere water temperatuur om de temperatuur in huis op een constante waarde te houden.
Dit laatste is belangrijk omdat dan de wp dan fors minder lawaai maakt.
Met een potmeter op de ingang van de buiten temperatuur sensor kan ik dat bereiken, vervang ik de potmeter door vaste weerstanden is het mogelijk dit via een thermostaat of anders aan te sturen.
Mijn eis is dat ik controle heb over de water temperatuur en daarmee het geluidniveau van de wp, zónder externe hard/ software als Heishamon.
Ik begrijp het. Creatieve oplossing zo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:08
Hoi,

Misschien een domme vraag, ik heb dit topic aandachtig gelezen en ik ga mijn net gekochte woning helemaal uit elkaar trekken, ik kan vrijwel alles aanleggen.

Wat ik begrijp is dat je een reguliere warmtepomp kunt gebruiken om thuis condenserend te koelen. Dus geen airco warmtepomp. Dit is belangrijk omdat ik voor een reguliere warmtepomp subsidie krijg. Dus een fancoil is heel interessant, als dit klopt.

Mijn grootste opgave is koelen, met name condenserend koelen. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de begane grond en 1e verdieping, laatste eigenlijk alleen voor plafond koeling. Deze vloerverwarming krijgt een aparte warmtepomp welke dus nooit onder de natte bol temperatuur hoeft te komen.

Dan wil ik een 2e warmtepomp installeren voor de fan coils. Ik wil absoluut geen airco units in het zicht hebben, en daarom mijn belangrijkste vraag;

Ik ga een WTW systeem toepassen in de nieuwe woning. Kan ik niet gebruik maken van dit buizenstelsel? Ik kan de buizen isoleren en zo groot maken als nodig is. Ergo, kan ik de ingaande lucht van de WTW actief koelen/verwarmen, of moet ik 3 systemen gaan toepassen (WTW, vloer koeling & fan coils)? Is er een WTW systeem wat ik op een warmtepomp kan aansluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De wtw unit verplaatst te weinig lucht om goed te kunnen koelen. Wat je wel kunt doen is ducted fancoils toepassen en via hetzelfde rooster ook verse lucht toevoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:39:
Hoi,

Misschien een domme vraag, ik heb dit topic aandachtig gelezen en ik ga mijn net gekochte woning helemaal uit elkaar trekken, ik kan vrijwel alles aanleggen.

Wat ik begrijp is dat je een reguliere warmtepomp kunt gebruiken om thuis condenserend te koelen. Dus geen airco warmtepomp. Dit is belangrijk omdat ik voor een reguliere warmtepomp subsidie krijg. Dus een fancoil is heel interessant, als dit klopt.

Mijn grootste opgave is koelen, met name condenserend koelen. Ik ga vloerverwarming aanleggen op de begane grond en 1e verdieping, laatste eigenlijk alleen voor plafond koeling. Deze vloerverwarming krijgt een aparte warmtepomp welke dus nooit onder de natte bol temperatuur hoeft te komen.

Dan wil ik een 2e warmtepomp installeren voor de fan coils. Ik wil absoluut geen airco units in het zicht hebben, en daarom mijn belangrijkste vraag;

Ik ga een WTW systeem toepassen in de nieuwe woning. Kan ik niet gebruik maken van dit buizenstelsel? Ik kan de buizen isoleren en zo groot maken als nodig is. Ergo, kan ik de ingaande lucht van de WTW actief koelen/verwarmen, of moet ik 3 systemen gaan toepassen (WTW, vloer koeling & fan coils)? Is er een WTW systeem wat ik op een warmtepomp kan aansluiten?
Waarom niet gewoon voor een enkele warmtepomp gaan? Je vvw zet je gewoon uit wanneer je condenserend gaat koelen.

Verder zoals @P5ycho al aangaf kan je dan voor een kanalen systeem gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk dat je die 2e warmtepomp niet als een airco met subsidie moet zien. Deze warmtepompen draaien nooit tegelijkertijd, kies er dan voor om met 1 warmtepomp beide functies te vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:30
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met renovatie, en gaan ons plafond 15 cm verlagen om een aantal stalen balken weg te werken.
Ik zit eraan te denken om een aantal Jaga briza 12 fancoils (bv deze https://www.wasco.nl/artikel/5222300) in het plafond te verwerken, om daarmee condenserend te koelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een ander vraagje, onze boogde installateur, wil graag de vloerverwarming en de fancoils op 2 aparte pompgroepen zetten. Ik lees daar niks in terug in dit topic. Is dat een goed idee, of toch gewoon direct op de warmptepomp aanlsuiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:11:
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met renovatie, en gaan ons plafond 15 cm verlagen om een aantal stalen balken weg te werken.
Ik zit eraan te denken om een aantal Jaga briza 12 fancoils (bv deze https://www.wasco.nl/artikel/5222300)...
Ligt het aan mij, of is de afgifte van deze units echt minimaal? Bij de kenmerken staat:
Koelvermogen 25°C 7/12 voelbaar hoog 365 W
Warmteafgifte 20°C 75/65 hoog 1836 W

Koelvermogen is verwaarloosbaar en the warmteafgifte bij een warmtepomp waarschijnlijk ook, als dit klopt.
Kan je ook andere units kwijt (die van Innova bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jazsie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Waarom niet gewoon voor een enkele warmtepomp gaan? Je vvw zet je gewoon uit wanneer je condenserend gaat koelen.

Verder zoals @P5ycho al aangaf kan je dan voor een kanalen systeem gaan.
Ik heb een paar redenen waarom ik dit wil scheiden;

1. Ik vergeet per definitie de VVW op tijd uit te zetten
2. Mijn vrouw is al helemaal niet technisch, die vergeet dat ook
3. Ik wil alles automatiseren. VVW boven natte bol, kanalensysteem full power.

Echter - waar kan ik iets vinden over dit kanalensysteem - ik vind wat industriele HVAC's maar doen deze ook aan WTW? Is er niet iets simpels, gewoon een warmtewisselaar die vervolgens de koude, ontvochtigde lucht in de kanalen blaast?

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
mijgmae schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ligt het aan mij, of is de afgifte van deze units echt minimaal? Bij de kenmerken staat:

Koelvermogen is verwaarloosbaar en the warmteafgifte bij een warmtepomp waarschijnlijk ook, als dit klopt.
Dat is wel een heel lage opbrengst bij koelen zeg, jeetje. Ik zou er in mijn geval minstens minstens 14 op moeten hangen om tot het minimale vermogen van mijn wp te komen 8)7, en dat is al bij 25C...

Daar krijg je als installateur toch geen tevreden klanten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Klinkt als een regelprobleem, jij hoort niet de regelaar te zijn. Automatiseren :)
Wederom, automatiseren :)
Hoe zie je dat precies voor je? ik heb nog nooit de natte boltemperatuur meegenomen gezien in een regeling.
Echter - waar kan ik iets vinden over dit kanalensysteem - ik vind wat industriele HVAC's maar doen deze ook aan WTW? Is er niet iets simpels, gewoon een warmtewisselaar die vervolgens de koude, ontvochtigde lucht in de kanalen blaast?

koeling en frisse lucht zijn 2 verschillende dingen. deze combineren in 1 stelsel is lastig omdat de hogere drukken geleverd door de kanalenunit de passieve distributie van verse lucht in de weg kan zitten.

Je kunt proberen frisse lucht en koellucht te mengen, maar dan ben je afhankelijk van je koeling voor verse lucht.
Je kunt aparte kanalen aanleggen voor beiden, maar dan krijg je spaghetti.
Ik kies er zelf voor om verse lucht te distribueren met kanalen, en fancoils per kamer te plaatsen. De verse lucht en fancoil lucht komen bijeen in het plenum na de fancoil, net voor het rooster dat de kamer bedient. De fancoil is weggewerkt boven een inbouwkast.
Disclaimer: dat is allemaal nog work in progress.

Wat ik qua regeling zelf logisch zou vinden is:
<20C: verwarmen
20-21C: idle
>21C: koelen
wat hysterese naar wens
automatisch wisselen tussen verwarmen en koelen (en dus geen overlap tussen deze 2 modii, 1 wp is dan genoeg)
wtw die onafhankelijk werkt op vast debiet, of op CO2 meting in de woonkamer overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Als je toch gaat automatiseren dan automatiseer je natuurlijk ook dat je vvw dicht gaat zodra je gaat condenserend koelen...

Heb je gelijk punt 1 en 2 opgelost :+.

mbt kanelensysteem: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
mijgmae schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Dit was een slecht voorbeeld. Ze hebben ook een grotere: https://www.wasco.nl/artikel/5222312
Echter is deze nog steeds maar 1500 watt koelvermogen
https://www.kampmann.nl/h...tilatorconvectoren/kadeck
Deze kan ik misschien ook wel kwijt. bedankt voor de tip! Alleen jammer dat ze zo zichtbaar zijn.

Andere optie zou misschien zijn om in aangrenzende technische ruimte een fancoil op te hangen tegen de aangrenzende muur en deze door de muur de keuken/woonkamer in te laten blazen en toevoer via ander kanaal ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is al beter, maar dan die prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dit was een slecht voorbeeld. Ze hebben ook een grotere: https://www.wasco.nl/artikel/5222312
Echter is deze nog steeds maar 1500 watt koelvermogen

[...]

https://www.kampmann.nl/h...tilatorconvectoren/kadeck
Deze kan ik misschien ook wel kwijt. bedankt voor de tip! Alleen jammer dat ze zo zichtbaar zijn.

Andere optie zou misschien zijn om in aangrenzende technische ruimte een fancoil op te hangen tegen de aangrenzende muur en deze door de muur de keuken/woonkamer in te laten blazen en toevoer via ander kanaal ofzo
https://jaga.com/nl/radiatoren/briza-22-2-pijp-plafond/

Met de 22 kom je stukken verder. Maar ook een stevige prijskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
@P5ycho & Jazsie, heel erg bedankt voor jullie reacties
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Klinkt als een regelprobleem, jij hoort niet de regelaar te zijn. Automatiseren :)
Wist niet dat dit kon, iets om uit te zoeken. Dan is een enkele warmte pomp uiteraard makkelijker. Maar ik wil max koelen, dus vloer op natte bol +2 en de coils op max.
Hoe zie je dat precies voor je? ik heb nog nooit de natte boltemperatuur meegenomen gezien in een regeling.
Sorry, ik heb een chemische achtergrond. De natte bol temperatuur is de condensatietemperatuur, er zijn apparaatjes die dit kunnen meten, in de chemische industrie passen we ze heel veel toe, met name in de koeltorens. Een vriend van me (ook chemische achtergrond) heeft dit gekoppeld aan zijn vloerkoeling, NIBE warmtepomp, werkt goed.
koeling en frisse lucht zijn 2 verschillende dingen. deze combineren in 1 stelsel is lastig omdat de hogere drukken geleverd door de kanalenunit de passieve distributie van verse lucht in de weg kan zitten.

Je kunt proberen frisse lucht en koellucht te mengen, maar dan ben je afhankelijk van je koeling voor verse lucht.
Je kunt aparte kanalen aanleggen voor beiden, maar dan krijg je spaghetti.
Ik kies er zelf voor om verse lucht te distribueren met kanalen, en fancoils per kamer te plaatsen. De verse lucht en fancoil lucht komen bijeen in het plenum na de fancoil, net voor het rooster dat de kamer bedient. De fancoil is weggewerkt boven een inbouwkast.
Helder, maar dit is volgens mij wat ik ook bedoel - de fan coil zuigt verse lucht aan, en deze koelt/verwarmt hij dan met het water wat van de warmtepomp komt. En als koelen/verwarmen niet nodig is dan sluit de toevoer water klep.

Ik moet in ieder geval verse lucht het huis in krijgen en vieze lucht afvoeren. De afvoer word dan nog een dingetje, heb ik weer een ander apparaat voor nodig. Dus ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verse lucht het huis in krijgt, en de vieze lucht afvoert.

Wat ik qua regeling zelf logisch zou vinden is:
<20C: verwarmen
20-21C: idle
>21C: koelen
wat hysterese naar wens
automatisch wisselen tussen verwarmen en koelen (en dus geen overlap tussen deze 2 modii, 1 wp is dan genoeg)
wtw die onafhankelijk werkt op vast debiet, of op CO2 meting in de woonkamer overdag.
Bij mij word dat meer chaotisch. Ik wil het op standje vrieskist hebben staan als het buiten tropisch warm is. 16 graden, heerlijk. En in de winter mag het best 23 graden zijn binnen.
Heel interessant en inderdaad exact wat ik wil - echter zie ik dat de lucht van binnen word gebruikt om te koelen/verwarmen. Logisch, zeker als je wilt ontvochtigen, maar waar haal ik mijn verse lucht dan vandaan? Ik moet de normen van het bouwbesluit aanhouden.

Ander systeem - mechanische ventilatie toepassen? Of kan er een WTW op de fancoil die een klein beetje vers toevoegd en een klein beetje vuil uitlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Seafarer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:26:
[...]

https://jaga.com/nl/radiatoren/briza-22-2-pijp-plafond/

Met de 22 kom je stukken verder. Maar ook een stevige prijskaart.
Dat model is eigenlijk te dik voor mij.

Een alternatief is een fancoil op te hangen in mijn technische ruimte en dan met slangen naar toevoer (en evt. afvoer) ventielen gaan in de keuken en woonkamer. Dat zou bv met deze kunnen: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/
Verder kom ik eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten

[ Voor 3% gewijzigd door thve op 14-07-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Een alternatief is een fancoil op te hangen in mijn technische ruimte en dan met slangen naar toevoer (en evt. afvoer) ventielen gaan in de keuken en woonkamer. Dat zou bv met deze kunnen: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto-multi/
Ik heb echter ik geen multizone regeling nodig en kom eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten
Dan kan je de Ducto (zonder multi) gebruiken toch: https://www.innova.it/en/products/fancoils/ducto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
@P5ycho & Jazsie, heel erg bedankt voor jullie reacties

Wist niet dat dit kon, iets om uit te zoeken. Dan is een enkele warmte pomp uiteraard makkelijker. Maar ik wil max koelen, dus vloer op natte bol +2 en de coils op max.
De max bepaal je zelf door capaciteit af te stemmen op je woning. Fancoils koelen de lucht, vvw-koeling koelt de massa af. Als je voldoende koelt met fancoils heb je de vloerkoeling waarschijnlijk niet meer nodig. Eventueel zou je in de nacht de massa nog wat extra kunnen koelen zodat je een koudebuffer hebt overdag.
Sorry, ik heb een chemische achtergrond. De natte bol temperatuur is de condensatietemperatuur, er zijn apparaatjes die dit kunnen meten, in de chemische industrie passen we ze heel veel toe, met name in de koeltorens. Een vriend van me (ook chemische achtergrond) heeft dit gekoppeld aan zijn vloerkoeling, NIBE warmtepomp, werkt goed.
Je ziet de genoemde sensoren wel vaker terug voor condensbeveiliging inderdaad, dat klopt. Die plak je dan op de aanvoerleiding van je CV ergens.
Helder, maar dit is volgens mij wat ik ook bedoel - de fan coil zuigt verse lucht aan, en deze koelt/verwarmt hij dan met het water wat van de warmtepomp komt. En als koelen/verwarmen niet nodig is dan sluit de toevoer water klep.

Ik moet in ieder geval verse lucht het huis in krijgen en vieze lucht afvoeren. De afvoer word dan nog een dingetje, heb ik weer een ander apparaat voor nodig. Dus ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verse lucht het huis in krijgt, en de vieze lucht afvoert.
Fancoils circuleren al aanwezige lucht, en doen dat al snel met een factor 10 meer dan de centrale balansventilatie verse lucht aanvoert. Vandaar ook de drukverschillen. Vergeet ook niet dat lucht die een kamer binnenkomt, er ook weer uit moet kunnen. een spleetje onder de dichte deur is niet genoeg voor de retourstroom van de fancoil.
[...]

Bij mij word dat meer chaotisch. Ik wil het op standje vrieskist hebben staan als het buiten tropisch warm is. 16 graden, heerlijk. En in de winter mag het best 23 graden zijn binnen.
Je mag doen wat je wilt, maar van 35grC buiten naar 16grC binnen vind ik zeer onaangenaam. De wat geavanceerdere regelingen nemen juist de buitentemperatuur mee tijdens het koelen om dat 'loop tegen een koude muur' effect iets te minderen en het energieverbruik niet uit te hand te laten lopen.
[...]

Heel interessant en inderdaad exact wat ik wil - echter zie ik dat de lucht van binnen word gebruikt om te koelen/verwarmen. Logisch, zeker als je wilt ontvochtigen, maar waar haal ik mijn verse lucht dan vandaan? Ik moet de normen van het bouwbesluit aanhouden.

Ander systeem - mechanische ventilatie toepassen? Of kan er een WTW op de fancoil die een klein beetje vers toevoegd en een klein beetje vuil uitlaat?
Voor mij is een WTW dus een centrale balansventilatie met warmteterugwinning.
Kijk eens hier voor meer info over balansventilatie:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Houd in je achterhoofd dat de wtw zorgt voor verse lucht, en de fancoils zorgen voor verwarming en koeling van de lucht. Die systemen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder interactie te hebben, maar je kunt wel sommige dingen combineren om het aantal roosters per kamer wat te verlagen.

Je kunt ook nog kijken naar Airzone, maar dat is in NL niet zo gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
Ander vraagje,

Weet iemand of er voor de innova M7 (EWA844II) wifi module een API beschikbaar is? Ik zie dat er voor hun warmtepompen een REST api is. Zou mooi zijn om op deze manier vanuit home assistant de fancoils in te kunnen stellen op een temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

thve schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Verder kom ik eigenlijk niet veel fancoils tegen waarop direct slangen zijn aan te sluiten
Kaal ook te dik?

In de basis zijn fancoils gewoon fancoils. :)

Je doet er een behuizing omheen en hangt hem rechtop dan is het een wand model, pootjes eronder en het is een sta model. Bak ervoor met pijp aansluitingen en het is er eentje voor een kanalen systeempje.
Die dingen zijn vaak allemaal het zelfde met uitbreidingen die je er omheen bouwt.

Je kunt ook zelf een ombouw in elkaar knutselen mat kanalen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:56:

Voor mij is een WTW dus een centrale balansventilatie met warmteterugwinning.
Kijk eens hier voor meer info over balansventilatie:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Houd in je achterhoofd dat de wtw zorgt voor verse lucht, en de fancoils zorgen voor verwarming en koeling van de lucht. Die systemen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder interactie te hebben, maar je kunt wel sommige dingen combineren om het aantal roosters per kamer wat te verlagen.

Je kunt ook nog kijken naar Airzone, maar dat is in NL niet zo gangbaar.
Ik begrijp dat ik 2 systemen nodig ga hebben, 1 WTW en 1 fan coil systeem. Dat maak het al iets complexer ivm leidingwerk.

Aanzuiging heb ik helemaal niet bij stil gestaan, kan de aanzuiging ook via ducts? Ik zie in het filmpje van Ducto Multi dat er 1 aanzuig punt is in de hal, maar zoals je zegt, dan moeten de gaten in de deuren wel heel erg groot zijn. Kan ik de aanzuig niet per ruimte maken?

Maar ik zou denken dat met een airco systeem je hetzelfde probleem hebt (bestaande woningen), de lucht moet ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De klassieke binnenunit hoog op de muur (zij het airco of fancoil) heeft aanvoer van boven en uitvoer van onderen, makkelijk dus.

Aanzuiging kan ook via ducts, denk maar aan de systemplafonds in kantoren. Daar zul je vaak 2 typen ventilatieroosters in het plafond zien. Probleem is echter dat jij thuis weinig ruimte boven je plafond gaat hebben, gok ik. Een centrale aanzuiging op de overloop is wat makkelijker te realiseren in een woonhuis.

De hamvraag is denk ik: wil je een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk en maar 1 waterzijdige aansluiting, of wil je een fancoil per kamer zonder buizenwerk en een complexer waterzijdig gebeuren?Beiden hebben voor- en nadelen.

Ik kies zelf dus voor het laatste, maar voor jouw woning valt dat misschien anders.

En ja, de centrale belansventilatie (wtw) kun je als een losstaand systeem zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk is de beste optie - daar kan ik in ieder geval de keuken en de woonkamer mee bedienen.

De fancoil word echter in de technische ruimte geplaatst, dus het aanzuigen van de lucht is nog een dingetje. De koude lucht gaat de woonkamer & keuken in, aanzuigen zou dan in de technische ruimte zijn, dan moet ik een 2e gat maken waardoor dit naar de technische ruimte kan stromen.

Buizen heb ik overigens niet echt nodig, de technische ruimte zit tegen de keuken & woonkamer aan, gat in de muur en ik ben er al.

Is er ook een multi duct unit waar je de aanzuig ook kan verleggen?

De kanalen ga ik dan maar gebruiken voor de WTW installatie. Op de slaapkamers plan ik vooralsnog klassieke airco's, bevalt de fancoil goed dan ga ik daar plafond units via de zolder (houten vloer) plaatsen.

Bedankt voor alle info, ik ben zeer enthausiast over de mogelijkheid van koelen met een L/W warmtepomp, in plaats van een L/L airco unit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 21:17
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:32:
Een centrale fancoil met geisoleerd buizenwerk is de beste optie - daar kan ik in ieder geval de keuken en de woonkamer mee bedienen.

De fancoil word echter in de technische ruimte geplaatst, dus het aanzuigen van de lucht is nog een dingetje. De koude lucht gaat de woonkamer & keuken in, aanzuigen zou dan in de technische ruimte zijn, dan moet ik een 2e gat maken waardoor dit naar de technische ruimte kan stromen.

Bedankt voor alle info, ik ben zeer enthausiast over de mogelijkheid van koelen met een L/W warmtepomp, in plaats van een L/L airco unit!
Wouw, dat wordt dan aardig grote FCU? Met een beetje WP kun je trouwens VVW en FCU’s prima combineren. Veelal hebben ze de mogelijkheid om in 2 groepen te werken. De ene groep is de VVW en de andere is de FCU’s. Dit geeft je de mogelijkheid om binnen condenserend te koelen terwijl je de VVW uit hebt. OoK kun je in de winter de VVW op 25 graden draaien en de FCU’s op 35 graden. Gebeurt veel en vooral in Engeland gebeurt dit heel veel.

Hier willen we de bovenverdieping volgend jaar gaan verbouwen, onze Altherma heeft de mogelijkheid tot het bedienen van 2 groepen en de tweede groep wil ik gaan gebruiken voor de nog aan te schaffen FCU’s in de slaapkamer. Nu zie ik dat de meeste van die dingen 3/4” aansluiting hebben maar wat voor geïsoleerde leiding wordt er aangeraden om naar boven te trekken?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Met vvw heb je de fancoils amper nodig in het winterseizoen, vermoed ik. Zeker in een goed geisoleerd huis. Als je beiden wilt bedienen heb je een mengklep nodig neem ik aan?

Leidingwerk is keuze zat voor, van Uponor tot Viega. Blijf weg van messing en knelkoppeliggen. Isoleren betekent luchtdicht isoleren.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 14-07-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:32:

Buizen heb ik overigens niet echt nodig, de technische ruimte zit tegen de keuken & woonkamer aan, gat in de muur en ik ben er al.

Is er ook een multi duct unit waar je de aanzuig ook kan verleggen?

De kanalen ga ik dan maar gebruiken voor de WTW installatie. Op de slaapkamers plan ik vooralsnog klassieke airco's, bevalt de fancoil goed dan ga ik daar plafond units via de zolder (houten vloer) plaatsen.

De aanvoer kan je zelf maken cq verleggen.

Ga gelijk voor FCU ipv eerst L/L warmtepomp op de slaapkamers, zonde geld en velen zijn je al voor.

Ben zelf nog in de planning fase, heb nu airco en die gaat eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Er is natuurlijk niets mis met een goed aangelegde airco. Fancoils zijn wat dat betreft niet superieur, het verschil zit em in de details.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 15-07-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wedge23 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:

Je gaat verbouwen toch, dan is het bouwbesluit toch niet verplicht?

Wij wilden WTW in ons huis maar hebben dat uiteindelijk geschrapt vanwege oplopende kosten en zijn voor MV gegaan icm natuurlijke ventilatie (roosters/kiepstand) en eea wel CO2 afhankelijk gemaakt. Zo ververs ik precies genoeg voor een gezond klimaat maar gooi ik in de winter niet té veel warmte de schoorsteen uit.

Scheelt ook in leidingwerk (al hebben wij de WTW kanalen dan wel in de vloer laten instorten. De kanaalplaten waren er toch al op voorbereid. Zo kunnen we altijd nog upgraden naar WTW. Of ik gebruik de kanalen voor koele lucht van een fancoil, maar niet geïsoleerde leidingen dus beperkte winst.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
(offtopic, maar nog wel relevant vanwege de vragen van @Wedge23)

Het bouwbesluit (Bbl) is er niet voor niets natuurlijk. Ook een goede leidraad voor verbouwingen dus. Op ventilatiegebied zou ik wel aanraden om niet naar het volgend Bbl voorgeschreven oppervlak, maar de bezetting te dimensioneren. Meer details in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic.

Het gat tussen mechanische ventilatie (evt met CO2 meting) en centrale balansventilatie met warmteterugwinning is behoorlijk groot. De eerste garandeert goede ventilatie, maar wint daar niets van terug.
De laatste wint zeker 90% van de anders verloren warmte weer terug. Dat is bij de gemiddelde woning al snel een besparing van 1500-2000W thermisch bij vrieskou. Dat betekent dat je je warmtepomp ook 2kW kleiner kunt dimensioneren. En dan hebben we het nog niet over het terugwinnen van vocht, het kunnen filteren van je aanvoerlucht. etc. Wel de extra moeite waard dus, als je de kans krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wedge23 Ik ga in eerste instantie ook voor een grotere centrale fancoil in het trapgat onder de nok direct naast de technische ruimte, maar plaats waarschijnlijk ook nog (kleinere) units in verschillende ruimtes (slaapkamers, werkkamer & woonruimte) om te ontvochtigen. Units hangen allemaal quasi boven elkaar op de verdiepingen en de condensafvoer kan via een centraal gelegen fonteintje op een toilet op de b.g. gebeuren.

Zoals @P5ycho schrijft het zit 'em in de details
Dit geval gaat met fancoils waarschijnlijk makkelijker dan met aparte airco-units al dan niet als multi-split (en hopelijk goedkoper).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:04:
Met vvw heb je de fancoils amper nodig in het winterseizoen, vermoed ik. Zeker in een goed geisoleerd huis. Als je beiden wilt bedienen heb je een mengklep nodig neem ik aan?

Leidingwerk is keuze zat voor, van Uponor tot Viega. Blijf weg van messing en knelkoppeliggen. Isoleren betekent luchtdicht isoleren.
Waarom niet? wat is er mis met messing koppelingen? zolang je maar koperen buis gebruikt, stalen cv buis is echt uit den boze, paar weken terug hier nog totaal 4 meter stalen cv buis vervangen door 28mm koper.. en zoveel roestwater dat daar nog uit kwam na zo'n 6 weken stilstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
natural colour schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Waarom niet? wat is er mis met messing koppelingen? zolang je maar koperen buis gebruikt, stalen cv buis is echt uit den boze, paar weken terug hier nog totaal 4 meter stalen cv buis vervangen door 28mm koper.. en zoveel roestwater dat daar nog uit kwam na zo'n 6 weken stilstand!
spanningscorrosie, het schijnt niet lekker te gaan op die kou. Wat ik me nog wel afvraag, hoe dan om te gaan met voetventielen / kleppen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
zoeken in dit topic op spanningscorrosie

Even goed kijken wat de fabrikant erover zegt. In het geval van kleppen ed.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 15-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jazsie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:52:
[...]
De aanvoer kan je zelf maken cq verleggen.

Ga gelijk voor FCU ipv eerst L/L warmtepomp op de slaapkamers, zonde geld en velen zijn je al voor.
Is daar iets van een linkje voor, ik krijg niks gevonden. Ik heb een WTW handleiding gevonden waar staat dat je per 25 m3/h ongeveer 1cm speling moet aanhouden. Dat heeft met een fancoil dus geen zin, ik ga geen 10-15cm onder de deur open houden 8)7

Ik zal dus per kamer een toever en een afvoer moeten hebben, dat maakt het wat ingewikkelder. Een airco circuleert in de kamer zelf. Per kamer een FCU zie ik niet zitten, komt toch in het "zicht" en dat is nou net wat ik wil vermijden.
Ethirty schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Je gaat verbouwen toch, dan is het bouwbesluit toch niet verplicht?
Klopt, je hebt gelijk, niet verplicht. Echter wil ik dit wel aanhouden, vanwege comfort maar ook als "verkooppraatje" mocht ik het huis willen verkopen.

Bovendien levert WTW erg veel bonuspunten voor het energielabel.
dunklefaser schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:54:

Zoals @P5ycho schrijft het zit 'em in de details
Dit geval gaat met fancoils waarschijnlijk makkelijker dan met aparte airco-units al dan niet als multi-split (en hopelijk goedkoper).
Dat is de vraag nu... Ik begrijp dat de FCUs, tenminste de units die ik tot nu toe heb gezien, alle lucht aanzuigen uit de locatie waar je 'm plaatst. Bij mij zal dit dan een multiduct in de technische ruimte worden. Er is geen luchtstroom vanuit de slaapkamers naar de technische ruimte, niet direct in ieder geval. Dit zou ik dan moeten oplossen met aan en afvoer kanalen, wat geen probleem is, maar ik zie geen (betaalbare) FCU die meerdere toe/afvoer ducts heeft.

Toch vind ik het een beetje raar, als ik de plaatjes online kijk zie ik bijv de FCU op de overloop hangen en de kanalen naar de slaapkamers. Dit werkt in praktijk niet tenzij je een gat van 10x90 cm in je deur maakt - dat schiet toch niet op? Klopt de tabel die ik heb niet of is hier een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wedge23 De labelsystematiek wordt de komende jaren - vanaf 2027 - weer grondig herzien
en ziet in 2030 (totaal) anders uit.
Een WTW blijft waarschijnlijk relatief veel aan het nieuwe label bijdragen (zonder garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wedge23 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:41:
[...]
Is daar iets van een linkje voor, ik krijg niks gevonden. Ik heb een WTW handleiding gevonden waar staat dat je per 25 m3/h ongeveer 1cm speling moet aanhouden. Dat heeft met een fancoil dus geen zin, ik ga geen 10-15cm onder de deur open houden 8)7

Ik zal dus per kamer een toever en een afvoer moeten hebben, dat maakt het wat ingewikkelder. Een airco circuleert in de kamer zelf. Per kamer een FCU zie ik niet zitten, komt toch in het "zicht" en dat is nou net wat ik wil vermijden.
Dit begrijp ik niet helemaal, je wilt wel airco plaatsen per slaapkamer maar geen FCU? :?
[...]
Dat is de vraag nu... Ik begrijp dat de FCUs, tenminste de units die ik tot nu toe heb gezien, alle lucht aanzuigen uit de locatie waar je 'm plaatst. Bij mij zal dit dan een multiduct in de technische ruimte worden. Er is geen luchtstroom vanuit de slaapkamers naar de technische ruimte, niet direct in ieder geval. Dit zou ik dan moeten oplossen met aan en afvoer kanalen, wat geen probleem is, maar ik zie geen (betaalbare) FCU die meerdere toe/afvoer ducts heeft.

Toch vind ik het een beetje raar, als ik de plaatjes online kijk zie ik bijv de FCU op de overloop hangen en de kanalen naar de slaapkamers. Dit werkt in praktijk niet tenzij je een gat van 10x90 cm in je deur maakt - dat schiet toch niet op? Klopt de tabel die ik heb niet of is hier een andere oplossing voor?
Je kan kant en klaar box kopen die van rond (aanvoer) naar rechthoek gaat die je op de aanzuiging van je FCU plaatst.
Heb je wel navraag gedaan bij een installateur/leverancier? Dit is gewoon standaard spul...

Alternatief is zelf maken wat heel goed te doen is met PIR oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
Jazsie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, je wilt wel airco plaatsen per slaapkamer maar geen FCU? :?
Bij een ducto multi is de voorbeeldopstelling aanzuiging in de hal en afgifte in de ruimtes. De vraag is hoe dat luchtvolume weer terugkomt in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mijgmae schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:30:
[...]

Bij een ducto multi is de voorbeeldopstelling aanzuiging in de hal en afgifte in de ruimtes. De vraag is hoe dat luchtvolume weer terugkomt in de hal.
Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Roosters in de deur, ook met voldoende oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Hou in je achterhoofd dat veel van de spullen niet voor niets in Italië gehaald moeten worden. Daar gelden ongetwijfeld heel andere bouwregels en is de aanvoer van buitenlucht sowieso minder een issue door de hogere temperaturen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Seafarer schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Spleet onder de deur. Die minimaal het zelfde oppervlak heeft als de toevoer pijp.

Roosters in de deur, ook met voldoende oppervlakte.
Wat ik wel 's in Australië gezien heb; aan weerszijde van de deur in plafond een rooster en een 'boogje' van flexbuis over de muur/deur heen. Zo blijft de deur in zicht mooi, maar heb je qua lucht een mogelijkheid te transferen. Al zou ik zelf hier dan wel een demper inzetten, anders heb je altijd de herrie alsof je deur open staat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

stevenP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Wat ik wel 's in Australië gezien heb; aan weerszijde van de deur in plafond een rooster en een 'boogje' van flexbuis over de muur/deur heen. Zo blijft de deur in zicht mooi, maar heb je qua lucht een mogelijkheid te transferen. Al zou ik zelf hier dan wel een demper inzetten, anders heb je altijd de herrie alsof je deur open staat..
Kan ook. In Zweden als er ruimte boven de deur zit wordt wel eens een rond rooster met deksels en geluiddempers geplaatst.

Ik schreef "rooster"in de deur maar er zijn ook hele strakke gleuven met ingebouwde geluid demping.

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste