Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-07 16:39
Ik kan vrij goedkoop koelen met een bodembron, beneden met vloerverwarming. Boven was invrezen geen optie, daarom ben ik gaan kijken naar fancoils. Vanwege de hoge temperatuur waarmee gekoeld moet worden. (zeker als ik om condens te voorkomen boven het dauwpunt moet koelen), zijn ze overgedimensioneerd (Airleaf Sl600 voor 10m2). Maar ik heb het afgelopen dagen met 17 graden naar de fancoils toch onder de 22 graden kunnen houden. (Screens helpen ook enorm!).
Ik heb ook geprobeerd of ik kan ontvochtigen door alleen de fancoils te laten draaien zonder condensbeveiliging. Ik heb het nog niet goed genoeg kunnen testen, maar het lijkt erop dat de warmtewisselaar te klein is om het water naar de fancoils koel genoeg te krijgen (of ik moet de pomp- en/of fansnelheid te ver terugschroeven, waardoor er nauwelijks gekoeld wordt).

Ik wil ook nog kijken waarom de uitgaande temperatuur van de warmtepomp nooit lager is dan de uitgaande temperatuur naar de bron, het lijkt wel dat de warmtewisselaar in meestroom is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 17:24
JuutieZ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:31:

Ik wil ook nog kijken waarom de uitgaande temperatuur van de warmtepomp nooit lager is dan de uitgaande temperatuur naar de bron, het lijkt wel dat de warmtewisselaar in meestroom is aangesloten.
Ik heb ook bodemwp. Wat bedoel je precies?
Mijn inlaat vanuit de grond is 16,5, uitgaand naar de grond dan bijv 17, wat huis ingaat is dan bijv 18,5

Uitgaande naar de bron is altijd hoger dan die het huis in. Of bedoel je iets anders?
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste