WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De afgifte is recht evenredig met de flow (omdat je je systeem inregelt voor een delta van 5 graden).jorritsmit schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:28:
Zijn er van de airleafs grafieken die het vermogen tegen de flow uitzetten? Want ik neem aan dat het vermogen niet hetzelfde blijft bij alle flows
De drukval is kwadratisch evenredig met de flow (dus 2x flow is 4x drukval; op papier, maar houd wat marge aan)
Bedenk hier ook bij: water zoekt de weg van de minste weerstand. Dus je zult de flow naar alle dichtstbijzijnde fancoils moeten knijpen (hogere drukval), zodat het water ook naar de verdere fancoils gaat.
Meer informatie is te vinden op warmtepomp-tips.nl
De thermostaat gaat. Maar de airleaf gaat zowel op manueel als automatisch niet.
Wat kan ik doen of uitmeten?
Wat is de temperatuur van het CV water?CR1992 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:26:
Hallo mijn airleaf doet niks meer.
De thermostaat gaat. Maar de airleaf gaat zowel op manueel als automatisch niet.
Wat kan ik doen of uitmeten?
Onder de 30 graden doet de Airleaf niets.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hij heeft meer als 2 jaar gewerkt en water is boven de 30.
Maar gaat bij mij ook niet meer op handmatig.
Wat ik in een (nieuw te bouwen) woningen zou willen is:
Op begane grond en 2 verdiepingen volledig vloerverwarming. Die op de verdiepingen dan vooral om in de zomer vloerkoeling te kunnen toepassen, maar in de winter misschien een soort basistemperatuur te kunnen bereiken op echt koude dagen. Boven zijn echter vooral slaapkamers en daar wil ik niet volle bak verwarmen: 19 graden max zou gewenst zijn. Dus ik zal daar dan moeten knijpen.
Ik zou boven echter wel een optie willen hebben om in de extremen te kunnen bijverwarmen (werkkamer, kinderkamers) of te kunnen koelen en vooral ontvochtigen (alle kamers wel). Daarvoor zou ik dan fancoils willen toepassen (condenserend). Liever geen airco's, want ik vind de buitenunit van de warmtepomp al lelijk genoeg
Waar ik niet uitkom: kun je de fancoils (condenserend) gebruiken in combinatie met vloerkoeling? Dit betreft 2 verschillende temperaturen (ca. 7 graden vs ca. 18 graden), dus werkt dat wel?
En de tweede vraag: ik lees dat fancoils nogal 'belastend' zijn voor de warmtepomp. Stel ik zou 5 fancoils plaatsen (relatief beperkte units voor kamers van maximaal 15 m2) en in een extreem geval zouden die alle 5 tegelijk gebruikt worden, wat is dan de 'belasting' voor de warmtepomp? Is hier gewoon op te 'ontwerpen' of is dit eigenlijk te veel gevraagd? Ik kan me voorstellen dat een warmtepomp die in 95% van de tijd een oververmogen heeft (als de fancoils niet gebruikt worden) misschien ook niet wenselijk is.
Zie ik daarnaast nog dingen over het hoofd?
Het bijverwarmen snap ik om die reden eigenlijk nog minder: normale vloerverwarming (die dus als hoofdverwarming bedoeld is) behoeft in principe geen "bijverwarming". Lokaal het comfort verhogen kan met een infraroodpaneel, wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is dan x fancoils met al het installatie -en aansluitwerk.
Verder: een fancoil is (in essentie) een radiator met een ventilator. Daarmee kan je meer warmte afgeven dan met een normale radiator, óf een gelijkwaardige hoeveelheid warmte afgeven met een lagere watertemperatuur. Dus wat is "extra belasting"? Uiteindelijk is je huis warm en dan is de belasting klaar. Of het "te veel" is voor je specifieke warmtepomp (wat is te veel?) is een kwestie van: hoe zwaar is de pomp versus hoeveel afgifte heb je. Opnieuw: een nieuwbouwwoning heeft niet gek veel nodig over het algemeen.
Ik zou vooral proberen het niet te moeilijk te maken.
Als je de vloerverwarming overal vol aan zou zetten, denk ik ook niet dat je nog aanvullend hoeft te verwarmen. Ik zou de vvw op de verdiepingen echter vrijwel uitsluitend voor vloerkoeling in de zomer willen gebruiken. Op de verdiepingen zijn veelal slaapkamers en daar wil ik juist een niet te hoge temperatuur, in de winter zal ik de vvw dus niet tot minimaal willen inzetten. Maar op een werkkamer en bijvoorbeeld de kinderkamers is dan soms wat bijverwarming gewenst.mijgmae schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:58:
Je kan niet condenserend gaat koelen met je vloer, dan krijg je een zwembad. Als je condenserend gaat koelen moet je de vloer afsluiten. Overigens vraag ik mij af of vloerkoeling in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning niet al voldoende zou zijn.
Het bijverwarmen snap ik om die reden eigenlijk nog minder: normale vloerverwarming (die dus als hoofdverwarming bedoeld is) behoeft in principe geen "bijverwarming". Lokaal het comfort verhogen kan met een infraroodpaneel, wat waarschijnlijk een stuk goedkoper is dan x fancoils met al het installatie -en aansluitwerk.
Verder: een fancoil is (in essentie) een radiator met een ventilator. Daarmee kan je meer warmte afgeven dan met een normale radiator, óf een gelijkwaardige hoeveelheid warmte afgeven met een lagere watertemperatuur. Dus wat is "extra belasting"? Uiteindelijk is je huis warm en dan is de belasting klaar. Of het "te veel" is voor je specifieke warmtepomp (wat is te veel?) is een kwestie van: hoe zwaar is de pomp versus hoeveel afgifte heb je. Opnieuw: een nieuwbouwwoning heeft niet gek veel nodig over het algemeen.
Ik zou vooral proberen het niet te moeilijk te maken.
Als ik ervaringsverhalen lees van nieuwbouwwoningen, dan is vloerkoeling op zichzelf niet voldoende om het in de zomer echt koel te krijgen. Wat bijkoelen én ontvochtigen is dan nog steeds nodig.
Maarja, airco's wil ik eigenlijk niet. En als ik het goed begrijp moet je kiezen tussen óf condenserend koelen met fancoils óf vloerkoeling en ik heb ook geen zin om dan steeds aan allemaal knoppen te moeten draaien.
Misschien dan toch fancoils, maar níet condenserend? Eventueel met een ontvochtiger op de WTW ofzo (bestaat dat)?
Luchtvochtigheid is hierbij ontzettend belangrijk. Kijk maar eens naar deze tabel:
:strip_exif()/f/image/DB5EtLVcj7YUO8JA9yhnwa3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou het binnen 26 graden zijn en de luchtvochtigheid 70%, dan is het dauwpunt al 20 graden. Dan kan het water in je leiding dus gewoonweg niet kouder zijn dat dat voordat je condens krijgt. Bij niet-condenserend koelen is het beheersen van luchtvochtigheid op alle plekken in je huis dus van belang.
Als vloerkoeling echt niet je ding is en je bent bereid om een aardige investering te doen, dan is condenserend koelen met fancoils wel een mooie oplossing. Overigens is het makkelijker voor een warmtepomp om te koelen dan om te verwarmen, dus qua belasting hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Enkel voor het vermorgen moet je het goed doorrekenen.
Wat je zou kunnen doen is wel ergens centraal in het huis een fancoil unit ophangen die condenserend kan koelen.
Als je de vocht uit de lucht kan krijgen dan verspreid dat zich wel, vocht heeft meer de neiging dan temperatuur om zich regelmatiger te verspreiden.
Betreft de capaciteit, meer fancoil vermogen dan dat de machine aan kan is geen probleem, hij zal de ingestelde temperatuur dan niet bereiken pas als de fancoils het makkelijker krijgen dan gaat de aanvoer vanzelf naar beneden, wel even letten op het minimum aangesloten vermogen is dat te laag dan gaat hij net als bij verwarmen toch pendelen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ja dat is te doen, hiervoor heb je een soort mengkraan nodig, zodat je de temperatuur naar de vloer kunt regelen. Ik heb dat helaas (nog) niet, maar ik kan het door te knijpen (lage flow) én het isoleren van de vloerverdeler het goed genoeg kunnen regelen tot nu toe.BBBrt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:33:
Waar ik niet uitkom: kun je de fancoils (condenserend) gebruiken in combinatie met vloerkoeling? Dit betreft 2 verschillende temperaturen (ca. 7 graden vs ca. 18 graden), dus werkt dat wel?
Boven heb ik fancoils (jaga briza) met afvoerleidingen voor condenswater: zomers kan ik hiermee goed koelen en 's winters goed verwarmen (voor een paar pubers die huiswerk moeten maken...). Belangrijk is het buffervat (voor minder pendelen) en alle leidingen goed isoleren (maar dan ook alles!). Het is wel een heel gedoe (achteraf gezien) maar goed het, was een klushuis van 1980
Voor beneden is het heerlijk om iets te kunnen koelen (zodat het niet hoger wordt dan 25) en vooral voor boven zou ik voor koelen gaan als je lekker wilt slapen (airco's is ook een heel gedoe, het is 1 van beide).
[ Voor 10% gewijzigd door andrem op 28-04-2025 08:41 ]
Koelen via de vloer doe je overdag, de hele dag, om de warmte die de zon instraalt weer uit je huis te halen.
Condenserend koelen doe je omdat je luchtvochtigheid te hoog is.
Heb je echt de capaciteit van beiden, tegelijk, nodig?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
De installatie (1990) bevat alleen radiatoren en de leidingen liggen in de betonnen vloer.
Bij elke radiator komen de leidingen uit de vloer omhoog, ik heb boven en op de BG verdelers zitten en de overige leidingen liggen in zicht.
De leidingen bij de radiatoren liggen hier en daar in het zicht, isoleren zou met een witte afwerking nog toonbaar zijn.
Echter vraag ik me af of de leidingen in de vloer een probleem kunnen zijn, volgens mij is dit kunststof als ik naar de aansluitingen kijk.
:strip_exif()/f/image/AogS1Woc01ki4mi0jzMT38Jb.jpg?f=fotoalbum_medium)
De leidingen tussen de verdiepingen en naar de wp zijn geïsoleerd, al zou dat bij koppelingen beter kunnen.
Daarnaast zal een fancoil op de plek van een radiator de systeem inhoud verminderen waardoor de wp mogelijk gaat pendelen.
Omdat het beneden niet nodig is zou ik daar de toevoer kunnen afsluiten met als gunstig gevolg dat ik niet overal de leidingen hoef te isoleren.
Boven heb ik vrij weinig inhoud met 4 radiatoren (T10 en T11) en dat wordt nog minder met een of meer fancoils.
De wp heeft geen buffervat en maakt lange runs met genoeg radiatoren open, echter zijn er zeker 4 nodig om geen flow error te krijgen dus ik denk aan boven een klein buffervat er tussen schakelen voor het koelen.
Dan de aanleiding:
Er zijn 2 oudere airco's, beneden functioneert die goed maar boven wat minder omdat ie steeds afslaat vanwege een druk melding en dan weer even draait.
Vreemd genoeg verwarmt hij boven prima zonder foutmeldingen dus ik kan te weinig vulling wel uitsluiten.
De kosten spelen een rol, ik verwacht dat een andere (zeer stille) airco laten plaatsen net zo veel kost als zelf een 1 of 2 fancoils plaatsen met alles er bij.
Wat de airco boven betreft zou op die plaats (of elders) een fancoil hoog aan de muur een optie kunnen zijn, de airco heeft namelijk een condens afvoer naar buiten al komen er dan wel leidingen extra naar die plek.
Dan is er het geluid van fancoils, ik ben overgevoelig voor geluid en kan al wakker worden van het radiator geruis als de wp start (de wp zelf hoor ik dan weer niet)
Samengevat:
- leidingen in de betonnen vloer
- alleen boven koelen (met extra buffervat)
- geluid (in slaapkamer)
- fancoil vervangt een halbakken airco
- betaalbaar
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Leidingen in betonnen vloer kúnnen voor condensplekken zorgen waar de leiding de wand raakt, verder lijkt er redelijk wat ruimte in de buis te zitten, is lastig te zeggen of het in praktijk voor problemen zorgt (misschien koelen met bijv 10 graden en niet lager), is oa afhankelijk van diepte in het beton.Speedy-Andre schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:52:
Samengevat:
- leidingen in de betonnen vloer
- alleen boven koelen (met extra buffervat)
- geluid (in slaapkamer)
- fancoil vervangt een halbakken airco
- betaalbaar
Buffervat lijkt me sowieso handig ivm pendelen, maar ik ben geen expert
Heb zelf een 200l vat bij een redelijk groot huis, dan slaat hij zo 8x per dag aan.
Geluid is lastig, de laagste stand van een Jaga Briza (duur!) vind ik geen probleem maar mijn vrouw wel...
Dus meestal van te voren goed koelen, dan even hoger zetten (en later gaat hij wel weer zachtjes aan, maar dan slaapt ze
Bij een Airleaf kún je deze motoraansturing gebruiken: dan kun je met potmeters hem heeeeel zachtjes zetten: https://nl.aliexpress.com/item/1005008097019769.html
(zie ook andrem in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)")
Het is al met al niet goedkoop (een mobiele airco unit is goedkoper maar maakt "nogal wat" herrie
(alleen het geluid is soms lastig)
Geluid is idd lastig, niet elk geluid is storend en mijn airco's zitten op 20dBa.
Echter het starten en stoppen hoor ik omdat de lamellen dan bewegen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De fancoils die ik heb hebben geen lamellen dus alleen de motor hoor je (waarvoor een brushless motor gebruikt wordt die ook in airco's gebruikt wordtSpeedy-Andre schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:38:
Echter het starten en stoppen hoor ik omdat de lamellen dan bewegen.
Dat ik alle andere circuits zoals radiatoren en vvw moet afsluiten tijdens condenserend koelen dat is duidelijk.
Ik zal de WP (arotherm plus 55/6) op koelen moeten zetten. Volgens mij kan ik dan zelf een watertemperatuur instellen. Ik dacht aan 13 graden. Koud genoeg om voldoende afgiftevermogen uit de fancoil te halen. Dan ga ik er vanuit dat de WP vanzelf op laag vermogen gaat draaien als de delta T klein is.
Wat moet ik dan instellen op de Arovair fancoil? Is alleen instellen op maximaal blazen voldoende en stroomt automatisch het koude water erdoor? Of moet ik de fancoil ook instellen op koelen?
Wp instellen op 10 of liever 7 dan ga je condenserend koelen 13 is daarvoor te hoog.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
voorspel ik intensief pendelen.
Met ca. 300 W elektrisch nu ca. 2,2 kW koelvermogen en die ook nog kwijtraken?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
We gaan het zien. Daar is de test voor. De arovair zou 4,5 kW moeten kunnen afgeven. Misschien juist daarom de aanvoertemperatuur lager zetten, al ben ik bang dat dan juist het minimumvermogen van de warmtepomp weer omhoog gaat.dunklefaser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:36:
@gebruiker001 Met een enkele fancoil en de veel hogere "COP" voor koelen
Maar om te kunnen testen moet vooral weten hoe ik de fancoil in moet stellen. Dit wordt mij niet duidelijk uit de handleiding.
Hier ook de overweging om her en der een fancoil te plaatsen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zie dat @bazzzzzz succes had met een OnePlus. Ik krijg hetzelfde als hij beschrijft, "ru" in beeld na de "uP" ipv wat de handleiding beschrijft... En dit gaat via Bluetooth blijkbaar?
Het lijkt te werken. Zie:dunklefaser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:52:
@gebruiker001 Je gaat het idd. voelen. Ik ben benieuwd.
Hier ook de overweging om her en der een fancoil te plaatsen.
gebruiker001 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ik lees bij de Arotherm / WP installatie draadjes dat ze of een Terrendis puntstuk (Messing) er op zetten, of ook wel een Uponor koppeling er op persen. Kan dit ook met de Viega Smartpress (ivm spanningscorrosie)?
Hoe hebben jullie dit gedaan als je ook Terrendis of vergelijkbare hebt gebruikt?
Wat is nu de beste manier om dit qua temperatuur/warmtevraag in te regelen? Als ik ingebouwde controllers gebruik dan wijzigt hij alleen de fan speed vermoed ik? Om ervoor te zorgen dat de fan coils ook warmte vraag kunnen doen aan de Quatt komt chatgpt met de volgende suggestie:
1. Honeywell thermostaten boven meten de temperatuur in de kamer.
2. Ze sturen draadloos een signaal naar de BDR91 relaismodule.
3. De BDR91 stuurt een aan/uit-signaal naar de CIC van de Quatt om de warmtepomp in werking te stellen.
4. De CIC zorgt voor de warmtevoorziening naar de Innova fan coils.
Werkt dat zo?
dit merk ik dus ook. Ik heb nu aan mijn pana 5kw (5J monoblock) één fancoil hangen voor koelen. Vloer & convectoren via klep uitgezet, en enkel een airleaf SLI 400 hangen en die pendelt als een idioot.dunklefaser schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:36:
@gebruiker001 Met een enkele fancoil en de veel hogere "COP" voor koelen
Boven is alles voorbereid qua leidingwerk voor een SLI 800 erbij, maar die moet nog ingebouwd worden. Weer wat te doen de komende weekenden
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
In ander licht, heeft er iemand ervaring met het (laten) maken van een geïsoleerd plenum? Ik heb een sli800 voor boven klaarliggen en ik wil dit eigenlijk met iso buizen naar de slaapkamers distribueren.
https://www.aircosuper.nl/pir-alu#stevenP schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:36:
@mijgmae Ik koel wel condenserend, maar volgens mij heb ik momenteel nog te weinig systeeminhoud. Het geklapper kan niet goed zijn voor de compressor..
In ander licht, heeft er iemand ervaring met het (laten) maken van een geïsoleerd plenum? Ik heb een sli800 voor boven klaarliggen en ik wil dit eigenlijk met iso buizen naar de slaapkamers distribueren.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Is dat bedieningspaneel perse nodig? Ik heb al een Vaillaint SensoCOMFORT VRC 720 voor de centrale aansturing. Ik wil echter wel graag lokaal de temperatuur tijdelijk kunnen aanpassen. Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik heb ergens gelezen dat er standaard al een display en afstandsbediening bij wordt geleverd. Of was dat bij een ouder model?maarten_NL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:28:
Vandaag stond de pakketdienst aan de deur met een pakketje van Tavollagezien de andere verbouw prioriteiten heb ik nu geen tijd om de besturing van de AroVAIRs zelf te gaan bouwen dus de bedieningspaneeltjes maar besteld. Bij 4 stuks ondanks 35 euro verzendkosten alsnog dik 100 euro goedkoper dan in Nederland.
[Afbeelding]
Passief deden ze bij 10+ C buitentemperatuur nog wel iets maar de afgelopen dagen begonnen de slaapkamers toch af te koelen. Met de erg stille fans komt er bij een Ta van 30c al meer dan voldoende warmte uit om de kou eraf te blazen. Top, die stooklijn kan omlaag![]()
Nu staat de WP op continue bedrijf dus mogen de fans het lekker zelf weten wanneer ze gaan draaien. Tegen de tijd dat we weer terug naar vraagafhankelijk gaan zet ik wel een relais tussen de 230v zodat de fans alleen regelen op het moment dat de WP ook draait.
Jazeker, want ik ben al dagen aan het inlezen en ontwerpen. Ik heb gezien dat Acquaclick.com deze ooit heeft verkocht, maar doet dat op dit moment niet.P5ycho schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:50:
Heb je al gezocht in dit topic? Velen zijn je voorgegaan namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door DCAC op 11-05-2025 13:09 ]
Ik heb in januari 2 Vaillant fancoils uit Oostenrijk besteld, type VA 3 045 WN, werd pas in April geleverd...communicatie verliep prima via e-mail, transportkosten €135,=DCAC schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:08:
[...]
Jazeker, want ik ben al dagen aan het inlezen en ontwerpen. Ik heb gezien dat Acquaclick.com deze ooit heeft verkocht, maar doet dat op dit moment niet.
Meer info hou ik even voor mijzelf.
Wordt geleverd met afstandbediening, ik heb de uitvoering zonder condenswaterafvoer pomp, alles is echter wel geschikt om deze naderhand in te bouwen; printplaat aansluiting, ruimte..maar die pompjes kon ik niet vinden, dus maar twee pompjes via Amazon gekocht.
Ik ben nog bezig met installeren.. soms onduidelijke installatie handleiding.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Mijn verwarring is compleet, maar dit heeft wel wat opgeleverd!natural colour schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:04:
[...]
Ik heb in januari 2 Vaillant fancoils uit Oostenrijk besteld, type VA 3 045 WN,
Dit lijkt een pro model te zijn die aan de wand hangt. Op de Nederlandse website van Vaillant zijn de pro modellen allemaal vloermodellen en ik wist niet dat deze bestond. Op vaillant.nl, vaillant.de of vaillant.at zijn ze niet terug te vinden. Op Vaillant.it zie ik de modellen VA 1-025 WN, VA 1-035 WN en VA 1-045 WN, welke ik eerder heb gezien als "discontinued".
En ook vind ik jouw model en er is een 2,5 kW variant van. Er is geen beschrijving, maar wel een Italiaanse installatiehandleiding met specificaties. De specificaties van de VA 3-025 WN komen 100% overeen met de specificaties van de VA 2-025 WN die ik op het oog had.
https://midea-mbt.nl/fancoil/
[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 11-05-2025 22:06 ]
Wellicht is er naast het uiterlijk ook nog wat verandert aan de bediening. Heb jij de bedrade controller er ook bij gekocht? Of werkt de bijgeleverd afstandsbediening goed genoeg?P5ycho schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:04:
De wn is blijkbaar aan de 3e revisie toe, ik heb hier de 2-045 al een tijdje liggen in doos. De 2 is een stuk mooier dan de 1 maar van binnen gelijk. Benieuwd wat de 3 dan brengt. Volgens mij zijn het allemaal Midea rebrands:
https://midea-mbt.nl/fancoil/
Als ik de handleiding goed begrijp dan heeft de bijgeleverde bediening een temperatuursensor en zal deze de fancoil aansturen tot de temperatuur is bereikt die jij op de afstandsbediening hebt aangegeven. Echter lees ik bij Midea dat de afstandbediening infrarood is, wat zou betekenen dat je hem moet richten.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. In de handleiding (model 2-025 t/m 2-045) staat:P5ycho schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:40:
Mijn bediening heeft geen temperatuursensor volgens mij, hij kan alleen het setpoint van de unit instellen.
Als er geen sensor in de afstandsbediening zit en er zit geen sensor in de fan coil, hoe kan dit dat waar zijn?De kamertemperatuursensor meet de tem-
peratuur in de kamer. Als de kamertempe-
ratuur lager is dan de gewenste tempera-
tuur, dan activeert de afstandsbediening
de verwarming.
In de CV-functie verhoogt de ventilo con-
vector de temperatuur van de kamer
waarin deze is geïnstalleerd.
Zelf ervaring mee? Wat is het technisch verschil tussen dit en "gewoon" 30mm pir plaat met tweezijdig alu cachering?
Mijn plan is mijn SLI800 inbouw unit in twee pijpen uit te laten komen die twee slaapkamers bedient. Geen kleppen of per kamer regeling
Geen ervaring mee. Wel verschillende namen bii klanten door heel Europa gezien.stevenP schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Zelf ervaring mee? Wat is het technisch verschil tussen dit en "gewoon" 30mm pir plaat met tweezijdig alu cachering?
Mijn plan is mijn SLI800 inbouw unit in twee pijpen uit te laten komen die twee slaapkamers bedient. Geen kleppen of per kamer regeling
De cachering is dikker en steviger en er staat geen text op. Zodat je de kanalen. Ook onbewerkt kan laten.
Verder gewoon PIR.
Alu geeft betere isolatie volgens https://www.isolatiemater...00mm-rd454-5plpak-360-m2:stevenP schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Dit komt doordat alu minder warmte uitstraalt (maar alleen als er lucht tussen zit! Alu tegen een muur geleidt in principe juist weer beter de warmte?)Het is een hoogwaardig isolatiemateriaal, omdat je met lage dikte al een hoge isolatiewaarde kunt bereiken. Deze hoge isolatiewaarde wordt mede bereikt door de aluminium cachering. PIR-platen met een aluminium cachering hebben van nature namelijk een hogere isolatiewaarde dan bijvoorbeeld een bitumen of glasvlies cachering. De aluminium cachering zorgt daarnaast ook voor een dampdichte laag die condensatie tegenhoudt.
ja die snap ik, ik zocht (zoek?) alleen naar het verschil tussen hun "speciale platen tbv kanalen" vs "alu gecacheerde PIR-platen" zoals ik in de verbouwing gebruikt heb. Die tweede kan ik zo bij de bouwmaat halen, de eerste is op aanvraag - dat is nooit sneller, en 9/10 ook niet goedkoper..andrem schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:47:
[...]
Alu geeft betere isolatie volgens https://www.isolatiemater...00mm-rd454-5plpak-360-m2:
[...]
Dit komt doordat alu minder warmte uitstraalt (maar alleen als er lucht tussen zit! Alu tegen een muur geleidt in principe juist weer beter de warmte?)
Ik zal ze eens mailen, ben benieuwd.
Er zit inderdaad een t sensor in de aanzuig flow van de VA 3 045 WN fancoil, die moet je verwijderen om de gehele kap er af te kunnen halen.P5ycho schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:01:
Volgens mij zit er wel.gewoon een sensor in de airflow van de unit zelf. Het is echter al een tijd geleden dat ik hem bekeken heb.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
https://www.klusidee.nl/F...-cv-voor-fancoils.168055/
Weet iemand welke stekker hier aanzit of hoe ik er weer iets aan kan knuppen?
https://www.hewasolutions...001-fc-fan-coil-unit.html
Regelaar ingebouwd, zou dat wat zijn?
Dank voor dit idee! Ook zo opgelost nu in onze badkamer.LeonTebbens schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:35:
[...]
Wij hebben het zo opgelost met een dikke Jaga en een los handdoekrekje erboven:
[Afbeelding]
Jaren 70 huis met all electric warmtepomp. Badkamer werd in de winter 14-15 graden met de vorige standaard stalen buizen radiator. Die deed natuurlijk weinig op lage aanvoertemperatuur. Vorig jaar begonnen met een IR paneel. Werkt, maar stond heel wat uren per dag aan en verbruikte dus veel stroom. Plus badkamer bleef vrij vochtig.
Online voor rond de 280,- een Jaga Tempo T21 60 breed gekocht. Had liever een bredere gehad, maar past helaas niet op de badkamer. Jaga zelfbouw DBH gemaakt met twee flinke 20cm fans (Noctua NF-A20-PWM, 70 euro). Aansturing met een ESP en adapter die ik nog had liggen. 230v adapter zit in de kamer naast de badkamer ivm misschien vocht. Fans kunnen op 90% snelheid, daarboven gaat het wat resoneren. Fans gaan aan bij 23 graden aanvoer. Temperatuur nu rond de 18-20 graden in de winter geweest en niet meer zo vochtig. Kan nog bijverwarmen met het IR paneel als nodig, maar afgelopen winter niet eens gedaan.
:strip_exif()/f/image/IVTTfwr3unEOLxhDTyn0ON3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand nog een creatief idee voor hoe de boorgaten te vullen van de oude radiator? Had achteraf bezien een net wat hogere Jaga moeten kopen

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 31-05-2025 09:07 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Een setje met was werkt goed als de kleur overeen komt.
Hey Steven,stevenP schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:57:
[...]
Ben je hier al verder mee? Ik overweeg een zelfde idee. Monteel heb ik 2 ronde 200mm kanalen naar mijn slaapkamer die ik wil gebruiken als aanzuig en uitblaas van de verwarming/koeling. Ik dacht daar een SLI voor aan te schaffen en dan iets te verzinnen om naar rond 200mm te komen.
De Ducto units hebben hier een oplossing voor maar die zijn 3x zo duur.
Is dit wat: https://www.ventilatielan...-vierkant-centrisch/1589/Pejdref schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Hey Steven,
Ben je hier al verder mee? Ik overweeg een zelfde idee. Monteel heb ik 2 ronde 200mm kanalen naar mijn slaapkamer die ik wil gebruiken als aanzuig en uitblaas van de verwarming/koeling. Ik dacht daar een SLI voor aan te schaffen en dan iets te verzinnen om naar rond 200mm te komen.
Wel een stevige slaapkamer om pijp 200mm te gebruiken.
Bedankt, daar kan ik misschien wel wat mee. De pijp heb ik zo groot gemaakt om de luchtsnelheid (en daarmee tevens geluid) lager te houden.Seafarer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Is dit wat: https://www.ventilatielan...-vierkant-centrisch/1589/
Wel een stevige slaapkamer om pijp 200mm te gebruiken.
Daarbij, de SLI200 (kleinste variant) heeft een luchtinlaat van ongeveer 300cm2 en dat is ongeveer gelijk aan een buis met diameter 200mm (314cm2) als mijn rekenskills kloppen. Dus daarmee leek me 200mm niet perse stevig voor luchtverwarming/koeling, of zie ik dat fout?
De sli doet max. 146m³/uur bij een 200mm pijp heb je 1.3m/s luchtsnelheid. Bij 160mm pijp 2m/s dat had ook wel gekund. Naar mijn idee.Pejdref schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:59:
[...]
Bedankt, daar kan ik misschien wel wat mee. De pijp heb ik zo groot gemaakt om de luchtsnelheid (en daarmee tevens geluid) lager te houden.
Daarbij, de SLI200 (kleinste variant) heeft een luchtinlaat van ongeveer 300cm2 en dat is ongeveer gelijk aan een buis met diameter 200mm (314cm2) als mijn rekenskills kloppen. Dus daarmee leek me 200mm niet perse stevig voor luchtverwarming/koeling, of zie ik dat fout?
Ik wilde dit nog vóór de bevalling afmaken, maar guess what..Pejdref schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Hey Steven,
Ik heb (na 2-3weken) wel een keer reactie van ze gehad, en hoewel ze aanboden custom duckts te maken kreeg ik niet veel info mee behalve "ja die zijn voor isolatie, deze voor lucht".

Dus ik wil het alsnog zelf gaan fabriceren, al ben ik meubelmaker en heb ik nog 9mm betonplex liggen. Dat is voor mij zoveel makkelijker werken, dat ik nu denk dat ik dat pak en daarna inwikkel in isolatie. Mogelijk PIRplaten, of anders wel de 'standaard' armaflex.
Met datsoort waardes en de traagheid waarmee de vloer koud zal worden denk ik dus zonder teveel geknutsel met wisselen tussen serie/parallel in ieder geval voor het slapen gaan veilig 13 graden water door mn systeem kan pompen voor 2 uurtjes. voor de overige scenarios zal ik gewoon net onder het dauwpunt aanvoeren waarbij de luchtvochtigheid door de fancoil verder onder controle zal worden gehouden.
(zie overigens ook de rekentool voor hoeveel koelvermogen de units nog hebben met hogere temperaturen, en hoeveel ze dan nog ontvochtigen!) @CurlyMo mogelijk deze tool in de startpost toevoegen? ik heb er iig heel veel aan gehad.
Ook voorzie ik mijn mechanische ventilatie op de slaapkamer in de vloer en in de woonkamer in de wand bij de vloer. Op die manier voorkom ik verder dat de koude lucht op de vloer blijft en daar dus wel gaat condenseren.
Zie ik nu nog iets over het hoofd? zijn er mensen die het - ook al zie ik hier veel 3weg klep oplossingen voorbij komen - ook gewoon vol open hebben gezet op condenserend koelen en dan data hebben van hoe snel de luchtvochtigheid oploopt op de vloer?
am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!
Ik heb geen vloerverwarming, maar ik zoek wel de grens op qua watertemperatuur. Ik kan niet al mijn leidingen isoleren op dit moment (kan niet overal bij), dus het moet niet-condenserend. Mijn ervaring is dat het heel snel gaat: water is iets te koud, en je hebt snel een plas water op de grond. En het water weer opwarmen (om de condens weg te nemen) kan ook best even duren!Eleison667 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:49:
ik denk dat het maar beperkt noodzakelijk is om in serie te schakelen of de vvw uit te zetten als we fancoils gebruiken om condenserend te koelen als ik zie hoe snel je de lucht kan ontvochtigen met fancoils - als ik de superhandige gratis tool (https://fancoils.ideasw.net/) van innova mag geloven: in mijn rekenvoorbeeld waar ik uitga van 27 graden en 80% luchtvochtigheid haalt de coil op max 1,76 liter water per uur uit de lucht.
Met datsoort waardes en de traagheid waarmee de vloer koud zal worden denk ik dus zonder teveel geknutsel met wisselen tussen serie/parallel in ieder geval voor het slapen gaan veilig 13 graden water door mn systeem kan pompen voor 2 uurtjes. voor de overige scenarios zal ik gewoon net onder het dauwpunt aanvoeren waarbij de luchtvochtigheid door de fancoil verder onder controle zal worden gehouden.
(zie overigens ook de rekentool voor hoeveel koelvermogen de units nog hebben met hogere temperaturen, en hoeveel ze dan nog ontvochtigen!) @CurlyMo mogelijk deze tool in de startpost toevoegen? ik heb er iig heel veel aan gehad.
Ook voorzie ik mijn mechanische ventilatie op de slaapkamer in de vloer en in de woonkamer in de wand bij de vloer. Op die manier voorkom ik verder dat de koude lucht op de vloer blijft en daar dus wel gaat condenseren.
Zie ik nu nog iets over het hoofd? zijn er mensen die het - ook al zie ik hier veel 3weg klep oplossingen voorbij komen - ook gewoon vol open hebben gezet op condenserend koelen en dan data hebben van hoe snel de luchtvochtigheid oploopt op de vloer?
ja maar ongeisoleerde leidingen is wel een ander verhaal dan vloerverwarming. De traagheid van een droogbouw systeem met in mijn geval 17mm houten vloer geeft me een redelijke window of opportunity om aggressief condenserend te koelen (athans dat is dus mijn working theory x))mijgmae schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Ik heb geen vloerverwarming, maar ik zoek wel de grens op qua watertemperatuur. Ik kan niet al mijn leidingen isoleren op dit moment (kan niet overal bij), dus het moet niet-condenserend. Mijn ervaring is dat het heel snel gaat: water is iets te koud, en je hebt snel een plas water op de grond. En het water weer opwarmen (om de condens weg te nemen) kan ook best even duren!
Waar de leidingen de vloer ingaan wordt snel koud toch? Als je water een hele andere temperatuur heeft dan de vloer, dan krijg je geen egale verdeling denk ik.Eleison667 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:14:
[...]
ja maar ongeisoleerde leidingen is wel een ander verhaal dan vloerverwarming. De traagheid van een droogbouw systeem met in mijn geval 17mm houten vloer geeft me een redelijke window of opportunity om aggressief condenserend te koelen (athans dat is dus mijn working theory x))
Maar ik kan inderdaad niet het condensrisico in het plafond tegengaan dus ik ben inderdaad bang dat ik niet zo aggresief condenserend kan koelen als gehoopt. Even goed denk ik wel dat ik met 2 fancoils genoeg heb om ook op de warme klamme dagen het huis comfortabel te houden en relatief snel de slaapkamer te kunnen bijkoelen.
Nu wordt het boven toch iets te koud terwijl ik beneden de vloer wil blijven koelen. Is er een mogelijkheid om het afgiftevermogen van de fancoil te reduceren?
Ik kan natuurlijk de fancoil uitschakelen, of misschien de ventilator minder hard later blazen (ik neem aan dat dit ook het afgiftevermogen beinvloed).
Maar wat doet de fancoil als ik de gewenste temperatuur verhoog? Klopt het dat dit alleen resulteert in 0% of 100% vermogen maar niet iets ertussen in? Dus warmer dan gewenst is 0% en kouder dan gewenst is 100%. De driewegklep stuurt of al het water langs de ventilator of niks. En de ventilator blijft contstant op dezelfde snelheid draaien.
En wat is de invloed van de driewegklep op de warmtepomp? Als de driewegklep ineens al het water retour stuurt naar de WTP dan gaat de retourtemperatuur ineens flink omlaag van de warmtepomp. Ik denk dat de warmtepomp hier wel goed mee om kan gaan en dat die vanzelf terugmoduleerd, zolang de afgifte van de VVW voldoende blijft.
Klopt dit allemaal?
Als het water niet wordt afgesloten/geknepen door een klep, dan bepaald de ventilatorsnelheid voor bijna 100% de afgifte (vooral bij koelen). Dus minder hard laten blazen is een mooi begin.gebruiker001 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:26:
Ik kan natuurlijk de fancoil uitschakelen, of misschien de ventilator minder hard later blazen (ik neem aan dat dit ook het afgiftevermogen beinvloed).
In eerste instantie om te verwarmen, maar aangezien de complete installatie wordt vervangen, ga ik alles voor koeling ook gewoon aanleggen.
Ik ben erg benieuwd naar het geluid wat de units maken op elke stand.
Is er een plek in NL bekend waar ze ter demo staan?
Ik woon (straks) in Rotterdam..
Ik heb een Innova Airleaf, woon in Spijkenisse, je mag bij me komen luisterenprein2 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:44:
Bij de renovatie van mijn nieuwe woning overweeg ik fancoils.
In eerste instantie om te verwarmen, maar aangezien de complete installatie wordt vervangen, ga ik alles voor koeling ook gewoon aanleggen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
zoveel smaken, zoveel bonbons.. de modellen die verdacht veel op een airco-unit lijken, die eh ja klinken als een airco-unitprein2 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:44:
Bij de renovatie van mijn nieuwe woning overweeg ik fancoils.
Volgens de gebruiksaanwijzing is dat niet mogelijk; alleen <wacht tijd> is in te stellen.gebruiker001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:52:
Weet iemand of het mogelijk is om een Arovair dagelijks automatisch in te laten schakelen op een vast tijdstip? Er zit wel een afstandsbediening met een clock instelling, dus ik vermoed van wel maar weet nog niet hoe.
Je kan de fancoil unit wél via een extern relais contact op standby zetten, dan moet het via een schakel-klok met relais contact wel kunnen.
Relais contact sluit je aan op <XT-3> (ha en hb) sluit hierop géén spanning, dán kun je een nieuwe fancoil kopen...
Ik heb hier 4 arovairs met de praktisch nutteloze bedieningspanelen.gebruiker001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:52:
Weet iemand of het mogelijk is om een Arovair dagelijks automatisch in te laten schakelen op een vast tijdstip? Er zit wel een afstandsbediening met een clock instelling, dus ik vermoed van wel maar weet nog niet hoe.
Ik regel het hier nu op een bluetooth temp sensor en met een relais op de externe on/off omdat de arovairs zelf niet aan/uit gaan als de aanvoertemperatuur lager dan of hoger dan wordt.
Je zou er in jouw geval een op tijd programmeerbare aan/uit kamer of stopcontact thermostaat op kunnen hangen.
In antwoord op je andere vraag, hier staan de arovairs en vloerverwarming beneden allemaal Onder kleppen open. Ik regel de slaapkamers door de fan aan/uit te schakelen en laat de (heel diep liggende ) vloerverwarming gewoon door koelen
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
De installateur heeft wel iets ervaring met ventilatorconvectoren (komt niet vaak voor) en gebruikt de Varitas van Clima-XL (echte merk Phnix). Iemand ervaring daarmee? Voor de zekerheid wil ik toch even weten hoe bepaalde zaken horen, zodat ik mee kan kijken.
Het word een groot model en twee kleintjes en dat circuit staat in parallel met de radiatoren. Hebben FCUs voetventielen nodig om waterzijdig in te regelen? Misschien dan ook meteen wat inline flow meters op elk FCU en het radiatorcircuit? Kunnen voetventielen en flowmeters in isolatie gepakt worden?