Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 23:45

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic - deel 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqHA6PrT5ZfDeJmCTIGjsuKdiQ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/utC0c6rNjrY0OWbbR7qZT677.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdzSuz_KVlBXgz6PpgTeKUxlt80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1GwGeYr2alq794i3TfzJC8Dk.jpg?f=user_large

HeatBooster van SDR Engineering heet voortaan HeatMeister!
Sinds maart 2025 is de naam van de HeatBooster gewijzigd in HeatMeister om een beter onderscheid te maken met andere producten op de markt. Het product, bedrijf en service zijn ongewijzigd.

Hier vind je meer informatie over de naamswijziging: Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Introductie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7_AYYisgVikCARlGw2tA1GJUgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BYrc5FD9PPfvLfOOsXPLkIPW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uIaHoJNovXZ7dpij7IG20i2BdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XQGIAtcEmoY5Yc49SM5oHZHH.png?f=user_large

HeatMeister van SDR Engineering is een controller waarmee je gemakkelijk een radiatorbooster kunt maken om energie te besparen en comfort te verhogen. De controller is gemaakt door een Tweaker, namelijk ikzelf ;)

@JBtL heeft een leuke analyses gemaakt van het effect van de HeatMeister op zijn verwarmingssysteem:
Analyse CoP warmtepomp:
- JBtL op dinsdag 14 november 2023 @ 20:54
- JBtL op donderdag 16 november 2023 @ 13:27
Analyse temperaturen:
- JBtL op donderdag 16 november 2023 @ 10:54

Veel andere Tweakers hebben ook mooie besparingen gerapporteerd met een zelfbouw radiatorbooster, zoals:
- Shutdown98 op zaterdag 10 december 2022 @ 15:30 en Shutdown98 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:04 een geschate energiebesparing van 30%
- JME schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17 heeft een geschatte energiebesparing van 50%

Bij (lucht-water) warmtepompen is de te behalen besparing nog groter dan met gasgestookte systemen, omdat de CoP veel toeneemt als de temperatuur van het CV aanvoerwater verlaagd wordt. Een radiator met voldoende ventilatoren zorgt voor meer afgifte bij lagere temperatuur, waardoor de CoP een stuk hoger wordt en het energieverbruik dus lager is. Er is een rekensheet beschikbaar om de afgifte in te schatten, deze is op de productpagina te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

De HeatMeister is anders dan de gemiddelde radiatorventilator, omdat er geavanceerde functies aanwezig zijn die het gebruik met o.a. een warmtepomp optimaliseren (zoals een ontdooicyclusdetectie die de defrosts verbeteren), en hij heeft vele instelmogelijkheden en domotica-functies.

Je kunt met de sensoren ook eenvoudig de radiatoren waterzijdig inregelen om nog meer energie te besparen.

Naast dit alles kan de HeatMeister verbonden worden via WiFi om live data te bekijken en de besturing aan te passen. Via MQTT kan de HeatMeister gekoppeld worden met Home Assistant en Domoticz zodat je live alle temperaturen van alle ruimtes kunt bekijken en de besturing kunt aanpassen (o.a. boostmodus activeren e.d.).

Je kunt hem hier bestellen: https://www.sdr-engineering.nl/webshop

Voor het bouwen is in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen-topic veel informatie te vinden.

Voorbeelden van installaties van andere Tweakers
Veel Tweakers hebben hier al prachtige installaties mee gemaakt op Jaga's en gewone plaatradiatoren! Hieronder wat voorbeelden ter inspiratie voor je eigen creaties.

Een voorbeeld van de fan-plaatsing bij mijzelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWZ53RCRyr2YQrfHfqXpPjqZNDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSQxCHUChB3XKidF3ghmv0MO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5BVNIbY29PSEkpeVAIJljqN7ig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hq2aK8QMGpPSHfqT3nwE7Epu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuPZsnfQ0otrZgdvJFvap16g7Ww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbLds9ZoeDsUTmtvEDowpVsL.jpg?f=fotoalbum_tile

Installatie van @J-sto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojZLmgkzloDjMuEQRmmTrqVUxC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnFpUjrOBjphJGgYNP4vXcbm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0JExS96D8oJQA4JL_hcGnE_0UM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cpISLPxjez3TsjZHcMnYwt5.jpg?f=fotoalbum_tile

Andere Tweakers met een HeatMeister (lijst is zeker niet compleet!):
radeoxx op maandag 28 november 2022 @ 14:11
Ronald op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34
mnugter op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:15
Frisian1206 op maandag 30 januari 2023 @ 09:43
argafal op woensdag 15 februari 2023 @ 18:52
PalingDrone op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27
raymondw schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:38
Mistraller schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:28
Infernoken schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:20
andriesmeter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:19
dunklefaser schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:48
Destralak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:12
Stillekracht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:29
Djvdb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:57
oeps schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:15
jj85 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:00
FlowDesign schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:00
D0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47
_JGC_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:13

WebApp en MQTT
De HeatMeister is voorzien van MQTT, welke gebruikt kan worden voor integratie met o.a. Home Assistant (plug & play via autodiscovery) en Domoticz. Daarnaast is er ook een uitgebreide WebApp, welke zonder enige extra software gebruikt kan worden om alle parameters in te regelen.

Om de WebApp te benaderen kan een Windows-app, "HeatBooster Discovery Tool" gebruikt worden. Deze kan gedownload worden van de website van SDR Engineering. Voor Android/iOS is er momenteel (nog) geen app, maar je kunt in de webbrowser direct het IP-adres invoeren. Dit IP-adres kun je vinden door de configuratiemodus (hotspot-modus) van de HeatMeister te openen, en onder de WiFi-configuratie het IP-adres uit te lezen met de knop "Test verbinding". Na configureren is de URL van de configuratiepagina dan http://IPADRES.

Firmware updates
De HeatMeister kan via de Web App (over-the-air) voorzien worden van nieuwe firmware updates waarmee de functionaliteit uitgebreid kan worden. De firmware kan gedownload worden onderaan de productpagina op de website van SDR Engineering: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

In de zip-file van de firmware zit een beknopte handleiding. Ook kunnen de HeatMeisters zichzelf automatisch updaten via de WebApp. Je kunt alle HeatMeisters tegelijk updaten via een MQTT-commando zoals hier omschreven: jj85 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:48.

Aansturen andere radiatorventilatorsystemen
Een zelfbouw radiatorventilator is natuurlijk het leukste, en geeft ook de beste resultaten. Mocht je niet willen knutselen, dan kun je met de universele fan addon van de HeatMeister ook off-the-shelf radiatorventilatoren gebruiken, zoals die van SpeedComfort en HeatFan. Ook kunnen de 12V-systemen van Jaga aangestuurd worden. Omdat deze ventilatoren echter niet PWM-gestuurd zijn is het regelbereik kleiner, en omdat de ventilatoren kleiner en minder krachtig zijn is ook het resultaat vaak minder goed dan wanneer je een eigen systeem bouwt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 11-04-2025 09:16 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
[gereserveerd]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Misschien een stukje in de TS toevoegen over de naamwijziging? Anders dan die subtitel is het niet echt duidelijk en de waarom moet in het andere topic gevonden worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Laatst online: 23-05 15:54
@Bazz0847 Heb je nog plannen om een timer in de software in te bouwen? Ik heb er nu een tijdklok tussen staan, zodat de Meister pas om 8 uur aangaat op de slaapkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Het zou kunnen, maar dat zorgt ervoor dat hij niet meer zonder internet kan functioneren, omdat hij de on-board RTC dan regelmatig via NTP zou moeten syncen. Ik wil graag een volledig standalone oplossing bieden die niet afhankelijk is van internet, en daarom is het tot heden nog niet geïmplementeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
Dat snap ik, maar dat kun je toch als keuze instellen? Net zoals je voor MQTT Wifi moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Geim schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:14:
Dat snap ik, maar dat kun je toch als keuze instellen? Net zoals je voor MQTT Wifi moet hebben.
Probleem is de rtc van een esp32-c3 verloopt behoorlijk. Dan zal je eens per maand de klok weer moeten bijstellen. Niet echt handig. Zou ik een koppeling maken met bv ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
vincent_1971 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:22:
[...]

Probleem is de rtc van een esp32-c3 verloopt behoorlijk. Dan zal je eens per maand de klok weer moeten bijstellen. Niet echt handig. Zou ik een koppeling maken met bv ha
Als je een koppeling met HA hebt, kun je (vrijwel altijd) ook internet op, kun je ook de tijd syncen met een NTP server.
@Bazz0847 geeft aan dat het systeem altijd standalone moet kunnen werken, maar als je kiest voor HA, heb je dat al losgelaten, waarom dan de tijd niet syncen?
Oh, en ik heb geen HA, mijn HeatMeister draait autonoom, maar hangt wel aan mijn Wifi netwerk, dus mag hij van mij best af en toe wel even de tijd controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Geim schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:19:
[...]

Als je een koppeling met HA hebt, kun je (vrijwel altijd) ook internet op, kun je ook de tijd syncen met een NTP server.
@Bazz0847 geeft aan dat het systeem altijd standalone moet kunnen werken, maar als je kiest voor HA, heb je dat al losgelaten, waarom dan de tijd niet syncen?
Oh, en ik heb geen HA, mijn HeatMeister draait autonoom, maar hangt wel aan mijn Wifi netwerk, dus mag hij van mij best af en toe wel even de tijd controleren.
Snap zelf de meerwaarde niet echt voor aan cq uitgaanstijden. Bij kamers bij mij op het zuiden draaien ze tussen 06:00 en 08:00 op 100% de koude lucht circuleert zo en wordt versnelt opgewarmd. Doe die functionaliteit binnen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
vincent_1971 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:20:
[...]
Doe die functionaliteit binnen HA.
Nogmaals, ik heb geen HA.
De Jaga's hangen op de slaapkamers en ik wil dat ze 's nachts niet aan springen. De benedenverdieping heeft vloerverwarming met een halve graag nachtverlaging, waardoor de WP bij koude periodes in de loop van de nacht aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Voor de volgende firmware update, hier moet nog een naam aangepast worden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBm_slVXcKeCGslpLaOR9hEgcGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7eLJQ8SpgVJHhZt0brmdqQA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geim schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:00:
[...]

De Jaga's hangen op de slaapkamers en ik wil dat ze 's nachts niet aan springen. De benedenverdieping heeft vloerverwarming met een halve graag nachtverlaging, waardoor de WP bij koude periodes in de loop van de nacht aan gaat.
Simpele oplossing:
Je kunt de hele Heatbooster achter een simpele tijdschakelaar zetten? Dan gaan je ventilatoren zeker niet aan.

Lastige afweging: ik vind het wel fijn dat mijn Heatboosters geen internet nodig hebben en ze kunnen alleen op mijn thuisnetwerk communiceren. Boost-niveau schakel ik via nodered ('s nachts stiller dan overdag op de slaapkamers)
Maar als je ze helemaal standalone hebt staan, dan snap ik dat zo'n tijdfunctie handig zou kunnen zijn.
Als er echter geen betrouwbaar klokje in zit, hoe ga je dat dan managen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Geim schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:00:
[...]

Een eenvoudige schakelklok kan ook in die functionaliteit voorzien. Wellicht bennje daarmee geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
ocaj schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:38:
Je kunt de hele Heatbooster achter een simpele tijdschakelaar zetten? Dan gaan je ventilatoren zeker niet aan.
Zie mijn openingspost: Geim in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In principe is dit met sw mogelijk, zie bijvoorbeeld de diverse Shelly's - hierin zit een SNTP client en deze haalt de tijd van een NTP-server op (bijvoorbeeld van je router).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-04 19:33
@Geim Ik gebruik de Automate app (LlamaLab) op een oude Android telefoon die ik als een soort energie dashboard in de keuken heb hangen. Het kan natuurlijk ook met een ander Android apparaat dat 24 uur per dag thuis met je wifi netwerk verbonden is. Ik gebruik de Automate app om in de kamer/keuken bij 4 HeatMeisters precies tegelijk Boost-mode aan of uit te schakelen op bepaalde tijdstippen en in de middag en avond op basis van de waarde van de ruimtetemperatuursensor van 1 HeatMeister.

Je kunt met de Automate app vrij eenvoudig een flow maken die op tijd kan schakelen. De gratis versie heeft wel een beperking van maximaal 30 bouwblokken.

Hieronder een voorbeeld van mijn flow. Als je een flow wilt die alleen op tijd schakelt dan wordt de flow wat eenvoudiger.

Tussen 22.30-12.00 gaat Boost-mode aan (nachtverlaging van 20 naar 19 graden, door Boost-mode op aan te zetten houd je toch ongeveer dezelfde warmte afgifte waardoor de kamer mooi op temperatuur blijft).

Iedere 5 minuten wordt de waarde van 1 HeatMeister ruimtetemperatuursensor uitgelezen.
Ik heb de sensor van de HeatMeister gekozen waarvan de temperatuurgrafiek het meest overeen komt met de grafiek van mijn temperatuurlogger (Aranet4) die naast de temperatuursensor van de warmtepomp hangt in de kamer. Als het daar 20 graden is dan meet de HeatMeister sensor 1 graad minder omdat die sensor net boven de vloer hangt.

Tussen 12.00-22.30:
- Boost-mode alleen aan als de waarde onder de 19.0 graden is.
- Boven de 19.2 graden wordt Boost-mode uit gezet.
- Tussen 19.0 en 19.2 blijft de stand ongewijzigd.

Uitlezen / instellen:
- Boost-mode aan: /setStatus?FAN_BOOSTMODE=1
- Boost-mode uit: /setStatus?FAN_BOOSTMODE=0
- Uitlezen status: /getStatus
- Bewaren T_AMB ruimtetemperatuur waarde uit de response van /getStatus in een Automate variabele: jsonDecode(response)["T_AMB"]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2F9tH8rzsk_cq-X1bD14R_8gms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OOoZpa5kD8PSKKQbUdzeHIUF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-06 20:47
Arctic P14 PWM PST 5 pack compleet afgebroken ontvangen

Beetje of-topic maar ventilatoren gaan toch wel samen met dit topic om ze aan te kunnen sturen.
Mijn project om alle radiatoren in huis te voorzien van ventilatoren is bij ontvangst van de bestelling in de kiem gesmoord.
Totaal 20 P14 besteld bij ProShop. Aangeleverd in 4 doosjes als 5-pack. De omdoos en de 5 pack doosjes zijn onbeschadigd maar van de 20 zijn er 12 compleet afgebroken van het huis maar ook schoepen er af! Zie de foto zoals de ontvangst er uit ziet. Onbegrijpelijk!

Als dit met de hand verpakt is dan lijkt er opzet in het spel. Daar ga ik dus maar niet vanuit. Andere mogelijkheid is; verpakt door een robot die het stapeltje van 5 heeft platgeknepen.
Ik weet het niet, maar weet wel dat de kwaliteitscontrole bij deze verzending niet heeft gewerkt. De doosjes rammelde van de losse afgebroken onderdelen. Dat merk je bij het inpakken, maar misschien niet als je 1000 pakjes op een dag verpakt.
Wat moet ik hier nu mee? Ik zend de hele zaak terug maar ga niet weer Arctic bestellen, of heb ik pech en is dit nooit bij iemand opgetreden?

Laat even weten of ik gerust met Arctic door kan (omdat ik de eerste ben met dit probleem) of heeft iemand een vergelijkbaar merk met weinig geluid, goede regelbaarheid (pwm pst), schappelijke prijs etc.
Wie helpt mij verder?

Dank vast.

De afgebroken onderdelen van de Arctic PWM PST 5 pack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laWWApsXjkIRVLKjW9Ak1pF3PtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLpjlxfXwPfPR6XGglU8B01P.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Mr Black schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:12:

Beetje of-topic maar ventilatoren gaan toch wel samen met dit topic om ze aan te kunnen sturen.
Mijn project om alle radiatoren in huis te voorzien van ventilatoren is bij ontvangst van de bestelling in de kiem gesmoord.
Totaal 20 P14 besteld bij ProShop. Aangeleverd in 4 doosjes als 5-pack. De omdoos en de 5 pack doosjes zijn onbeschadigd maar van de 20 zijn er 12 compleet afgebroken van het huis maar ook schoepen er af! Zie de foto zoals de ontvangst er uit ziet. Onbegrijpelijk!

Als dit met de hand verpakt is dan lijkt er opzet in het spel. Daar ga ik dus maar niet vanuit. Andere mogelijkheid is; verpakt door een robot die het stapeltje van 5 heeft platgeknepen.
Ik weet het niet, maar weet wel dat de kwaliteitscontrole bij deze verzending niet heeft gewerkt. De doosjes rammelde van de losse afgebroken onderdelen. Dat merk je bij het inpakken, maar misschien niet als je 1000 pakjes op een dag verpakt.
Wat moet ik hier nu mee? Ik zend de hele zaak terug maar ga niet weer Arctic bestellen, of heb ik pech en is dit nooit bij iemand opgetreden?

Laat even weten of ik gerust met Arctic door kan (omdat ik de eerste ben met dit probleem) of heeft iemand een vergelijkbaar merk met weinig geluid, goede regelbaarheid (pwm pst), schappelijke prijs etc.
Wie helpt mij verder?

Dank vast.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik denk dat je de ompak doos ook zeer kritisch moet bekijken en bewaren.
Misschien is er stiekem een andere doos omgedaan.

Edit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wie helpt mij verder?

Dank vast.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Gewoon voor nieuwe gaan, zoiets lijkt logisch als een doos hard gevallen is of iemand er op gestaan heeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Seafarer schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je de ompak doos ook zeer kritisch moet bekijken en bewaren.
Misschien is er stiekem een andere doos omgedaan.

Edit.
De verzendlabel lijkt mij direct afkomstig van DPC in Denemarken afkomstig uit Taulov. Ik zend het weg in de originele onbeschadigde verpakking. De verpakking is zeer stevig. Er lijkt mij niets mis mee. Maar, goed plan, ik maak er foto‘s van.
Dank.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
True schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:27:
[...]

Gewoon voor nieuwe gaan, zoiets lijkt logisch als een doos hard gevallen is of iemand er op gestaan heeft.
Ik denk dat je die doos van de DOM in Utrecht moet gooien wil die schade optreden. Maar dan is het toch wel knap als de omdoos er dan nog als nieuw uitziet. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik gebruik nu al even de heatbooster en ben er super content van (al zou ik eens wat fans moeten bijkopen, problemen voor volgende winter) . Ik vroeg mij alleen af of het mogelijk was om het aantal updates te beperken door bijvoorbeeld het aantal cijfers na de komma te beperken. Ik heb persoonlijk geen nood aan 2 cijfers na de komma.

Een voorbeeldje; momenteel staat mijn verwarming uit en is de temperatuur ~22°c ... en toch heeft de heatboostermeister de afgelopen 2 uren 1767 updates uitgestuurd voor de 4 temperatuur sensors tesamen. Hieronder een screenshotje van alle state_changed events van de inlet sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TloxAwALfB5DrsuqO1f6bMRJEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dzUa6wiqlVmPGHGTEANtqFb8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hardfreak op 14-04-2025 17:15 . Reden: zinnen zijn moeilijk ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
bram7100 schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:08:
Uitlezen / instellen:
- Boost-mode aan: /setStatus?FAN_BOOSTMODE=1
- Boost-mode uit: /setStatus?FAN_BOOSTMODE=0
Bedankt, ik ga deze oplossing proberen:
/setStatus?FAN_SPEED=0&FAN_CONTROLMODE=1
/setStatus?FAN_CONTROLMODE=0

Ik zet hem gewoon op handmatig met snelheid nul tegen een uur of 11 's avonds en 8 uur 's ochtends mag hij weer aan.
Nu nog eens kijken waar ik dat scripje kan gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black

Wie helpt mij verder?

Dank vast.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Aanvulling voor kopers van Arctic ventilatoren:
De hier beschreven ventilatoren zijn bij ProShop uit de handel gehaald “niet meer leverbaar”.
Op 15 april heb ik de hele bestelling teruggestuurd, daarna een nette mail ontvangen dat het volledige bedrag wordt vergoed. Helaas nu op 24 april nog geen reactie uit Denemarken. Ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Mr Black schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:28:
Aanvulling voor kopers van Arctic ventilatoren:
Aquatuning (in Duitsland) heeft deze fans ook, maar lees even de reviews door, voordat je hier tot een aankoop overgaat: https://tweakers.net/shopreview/9036/aquatuning/shopreviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Geim schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:47:
[...]

Aquatuning (in Duitsland) heeft deze fans ook, maar lees even de reviews door, voordat je hier tot een aankoop overgaat: https://tweakers.net/shopreview/9036/aquatuning/shopreviews/
Ik ben bang dat Arctic een probleem heeft en dat niet oplost naar zijn verkopers.

Ik lees vaker problemen. Zelf heb ik 5 fans die na 1 seizoen in de convector put al rammelen als een AK47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Seafarer schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:56:
[...]

Ik ben bang dat Arctic een probleem heeft en dat niet oplost naar zijn verkopers.

Ik lees vaker problemen. Zelf heb ik 5 fans die na 1 seizoen in de convector put al rammelen als een AK47.
Misschien is het wel voorspelbaar als 5 Chineze ventilatoren van 14 cm op een gegeven moment voor € 21,95 worden aangeboden. Ik ben uitgegaan van verschillende gebruikers die er tevreden over zijn (waren?). Dat de leverancier ze nu uit de verkoop haalt en aangeeft niet met de fabrikant te kunnen overleggen zegt wel genoeg. Ik heb overigens van ProShop Denemarken de volledige terugzending vergoed gekregen inclusief de aanvullende materialen voor de montage. Helaas is het compleet aankopen van ventilatoren zoals Heat Fan wel heel veel duurder maar misschien wel in één keer klaar en betrouwbaarder. Nu heeft Heat Fan ook een wifi app met precieze besturing. Klikt ze zo onder een radiator, eigenlijk wel zo makkelijk, wel even door sparen :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
@Mr Black dit is niet accuraat. Ik durf met zekerheid te stellen dat de Arctic P serie zeer goede waar voor je geld biedt, en ook erg betrouwbaar is. Er zijn er vele tienduizenden van verkocht voor toepassing met de HeatMeister en ik hoor zeer, zeer zelden klachten daarover. Ik heb geen aandelen in Arctic, maar we moeten wel bij de feiten blijven hier en geen onwaarheden of geruchten verspreiden :)

Ze zijn ook bij allerlei winkels verkrijgbaar: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm

Je kunt ze zelfs direct bij Arctic bestellen: https://www.arctic.de/en/P14/ACFAN00136A

Ohja, en er zit ook 6 jaar garantie op de fans.

[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 28-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:12
@Mr Black Ik heb ook een paar weken geleden 2 dozen Arctic 14 cm ventilators besteld bij ProShop Denemarken, geen issues. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, en dat er enkele dozen met kapotte ventilators tussen hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Bazz0847 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:27:
@Mr Black dit is niet accuraat. Ik durf met zekerheid te stellen dat de Arctic P serie zeer goede waar voor je geld biedt, en ook erg betrouwbaar is. Er zijn er vele tienduizenden van verkocht voor toepassing met de HeatMeister en ik hoor zeer, zeer zelden klachten daarover. Ik heb geen aandelen in Arctic, maar we moeten wel bij de feiten blijven hier en geen onwaarheden of geruchten verspreiden :)

Ze zijn ook bij allerlei winkels verkrijgbaar: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm

Je kunt ze zelfs direct bij Arctic bestellen: https://www.arctic.de/en/P14/ACFAN00136A

Ohja, en er zit ook 6 jaar garantie op de fans.
Ik vermoed dat u niet mijn foto’s heeft gezien van hetgeen mij geleverd is. Kijk nog even terug. Het zijn helaas geen geruchten. Als ik pakken vol met defecte en gebroken ventilatoren ontvang waarvan de omdozen helemaal onbeschadigd zijn, dan is dit toch zo door de leverancier geleverd?
Hoe kunt u beweren dat ik niet bij de feiten blijf?
De leverancier heeft erkent dat alles defect geleverd is en weet ook niet wat ze er mee moeten en hebben de ventilatoren uit de voorraad genomen. En toch beschuldigd u mij van geruchten. U maakt er wat moois van!
Ik kan er niets anders van maken. Had het graag anders gezien, ik had ze ook besteld omdat de berichten goed waren.

Om even te laten zien wat ik ontving doe ik de foto er nog bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laWWApsXjkIRVLKjW9Ak1pF3PtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLpjlxfXwPfPR6XGglU8B01P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Vervelend natuurlijk, maar dat is geen groot of bekend probleem met Arctic. Het ligt zeer waarschijnlijk aan ProShop of de pakketvervoerder, en niet aan Arctic. Arctic verkoopt dusdanig veel van die ventilatoren dat het groter nieuws zou zijn als dit écht een probleem was. Ik heb het nog nooit eerder gezien of van gehoord, en er zijn met mij nog heel veel Tweakers die ook Arcitcs gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door Bazz0847 op 28-04-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 20:58
Mr Black schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:47:
[...]

Ik vermoed dat u niet mijn foto’s heeft gezien van hetgeen mij geleverd is. Kijk nog even terug. Het zijn helaas geen geruchten. Als ik pakken vol met defecte en gebroken ventilatoren ontvang waarvan de omdozen helemaal onbeschadigd zijn, dan is dit toch zo door de leverancier geleverd?
De leverancier heeft erkent dat alles defect geleverd is en weet ook niet wat ze er mee moeten en hebben de ventilatoren uit de voorraad genomen. En toch beschuldigd u mij van geruchten. U maakt er wat moois van!
Ik kan er niets anders van maken. Had het graag anders gezien, ik had ze ook besteld omdat de berichten goed waren.

[Afbeelding]
Ik heb op mijn 7 jaga's aardig wat P14 fans liggen en er is er niet 1 bij met problemen. Ik denk dat je pech hebt gehad met jouw zending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:45
Ik moet zeggen dat die Artics wel kwetsbaar zijn. Hier ook met iets wegpakken onder een P14, heel even per ongeluk de fan geraakt. Meteen een barst in 1 van de schoepen. Nog geprobeerd om te lijmen, maar ging toch weer geregeld los. Deze vervolgens maar niet meer aangesloten.

Staat natuurlijk los van de foto hierboven, maar erg stevig zijn ze nou ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Bazz0847 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:47:
Vervelend natuurlijk, maar dat is geen groot of bekend probleem met Arctic. Het ligt zeer waarschijnlijk aan ProShop of de pakketvervoerder, en niet aan Arctic. Arctic verkoopt dusdanig veel van die ventilatoren dat het groter nieuws zou zijn als dit écht een probleem was. Ik heb het nog nooit eerder gezien of van gehoord, en er zijn met mij nog heel veel Tweakers die ook Arcitcs gebruiken.
Hoe dan ook @Bazz0847 door mij op voorhand te beschuldigen van “niet accuraat”, “niet bij de feiten te blijven”, en ik mag geen “onwaarheden en geruchten verspreiden” bent u in de rol die u op dit topic aanneemt wel uit uw rol gevallen! Nu schrijft u zelfs dat het “zeer waarschijnlijk aan ProShop ligt of aan de pakketvervoerder”. Dit is volkomen uit de lucht gegrepen, want u weet geen enkel feit daarover. Buiten dat gaat u voorbij aan het feit dat de verpakking en omdoos volledig onbeschadigd zijn. Het is onmogelijk zoveel schade aan de ventilatoren te brengen zonder dat het aan de (originele) verpakking te zien is.

@Bazz0847 U zou een voorbeeld functie moeten aannemen als u zo verbonden bent met dit topic. Beleefd en netjes schrijven, met gebruik van argumenten en feiten, dit is tenslotte binnen Tweakers afgesproken.

Als argeloze besteller, op advies van Tweaker schrijvers, van 23 Arctic ventilatoren waarvan de meeste stuk zijn bij aankomst is het toch een vreemde zaak door u op deze wijze te worden neergezet. Als of het mijn eigen schuld is en of dat ik het niet had mogen melden. U vindt het vervelend voor mij maar komt ook niet op uw uitspraken terug na het zien van mijn foto’s. Ik kan u ook nog wel even de brieven sturen van de importeur die over de fout geleverde batch geen contact kan krijgen met dé fabrikant. Een terugkoppeling naar de fabrikant in China is hier toch van belang. Als resultaat heeft de leverancier de rest voorlopig uit de voorraad gehaald.

Ik laat het hier verder bij. Ik blijf uitermate verbaasd over de verschillende reacties op dit topic. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Black op 29-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bazz0847
@Mr Black even voor de duidelijkheid, de feiten zijn:
1) er zijn tienduizenden fans van Arctic in gebruik voor alleen de HeatMeisters
2) ik ontvang er nauwelijks klachten over, en ook in dit topic zijn de gebruikers tevreden
3) jij hebt overduidelijk een nare ervaring gehad met een bestelling bij ProShop
4) er is verder niets bekend over dat Arctic grote problemen zou hebben

Je verspreidt echter wel het gerucht dat er grote problemen zouden zijn op basis van een enkele bestelling, maar dat lijkt mij nogal voorbarig gezien de goede ervaringen van anderen en de algemeen goede beschikbaarheid van de fans.

Edit: ik hoop in ieder geval wel dat je een goede oplossing kunt vinden :) het is vervelend als zo'n levering niet gaat zoals je wil. Je zou eens kunnen kijken of het lukt om elders een paar 5-packs te bestellen. Je kunt ze altijd terugsturen als het product niet goed blijkt te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Bazz0847 op 29-04-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
Even een vraagje - ik heb firmware 2.7.4 - nu 1 van de 4 heatboosters / heatmeisters laat het open netwerk zien - als ik daar verbinding mee maak en naar de configuratiescherm ga, lijkt het erop dat ik de unit opnieuw moet instellen - led knippert ook groen.

Diverse malen de configuratie doorgelopen (ook test wifi en test was goed met nieuw IP adres) en opgeslagen / unit opnieuw laten opstarten, maar daarna weer hetzelfde... andere 3 units hebben dit niet, wat kan ik hier aan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
@Pandabeer35 Ik heb hetzelfde met een van mijn HB's. Het heeft te maken met een vastzittend CONF knopje vertelde @Bazz0847 mij. Dat klopt. Als ik dat knopje een paar keer indruk, dan kan ik uiteindelijk weer normaal verbinding maken, etc. Enige probleem is dat ik het nog echt goed moet schoonmaken, want na verloop van tijd gebeurt het weer. Tot nu toe even geen tijd en zin gehad dat te doen. 😅

[ Voor 0% gewijzigd door SiNTeK op 17-05-2025 01:14 . Reden: Typo ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:54
Mr Black schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb 45 van die dingen rechtstreeks bij Arctic zelf besteld en ze waren allemaal perfect.

Los daarvan natuurlijk wel echt bizar dat jij een doos geleverd krijgt met kapotte, maar dat kan gewoon omgeruild worden toch?

Ik zeg overigens bewust jij, want dat gedoe met mensen die op het internet ineens elkaar met u aan gaan spreken als ze het niet met elkaar eens zijn vind ik schijnheilig. Zeg maar gewoon je.

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:47
Kan het voorgaande alleen maar beamen.
Heb een 40-tal Arctic fans draaien van 14, 12 en 8 cm.
Allen besteld bij Amazone en Arctic zelf, daarbij geen enkele fan ontvangen met wat voor soort defect dan ook.
Als je gebroken fans ontvangt in een onbeschadigde doos, tja dan is er heel vreemds aan de hand. Mag hopen dat het naar behoren opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 21:57
Ik heb een eerste Heatmeister/booster een tijdje terug in gebruik genomen voor een rijtje van 8 Arctic P14 fans, en dat ging eigenlijk van een leien dakje: via configuratiemodus wifi instellen, autodiscovery in Home Asssistant, no problemo.

Vandaag de tweede Heatmeister, ook weer voor een zelfde rijtje fans in gebruik proberen te nemen, maar dat gaat ineens erg moeizaam. Precies dezelfde instellingen maar met een andere naam voor de Heatmeister zelf, en het aan de gang krijgen van de wifi was al een klus. Na enkele keren opnieuw configureren, herstarts van Heatmeister en router is de wifi nu wel rond (Heatmeister is zichtbaar in router menu, ik kan de configuratie van de Heatmeister doen via het eigen IP adres), maar er verschijnt niets in Home Assistant ...

Het zou via auto discovery vanzelf moeten gaan (zoals bij de eerste Heatmeister) maar dat werkt niet. Hoe pak ik dit aan?

Update: heb het al gevonden, spatie achter wachtwoord voor mqtt server ... tja .... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door bartve op 18-05-2025 12:52 ]

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
SiNTeK schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 01:13:
@Pandabeer35 Ik heb hetzelfde met een van mijn HB's. Het heeft te maken met een vastzittend CONF knopje vertelde @Bazz0847 mij. Dat klopt. Als ik dat knopje een paar keer indruk, dan kan ik uiteindelijk weer normaal verbinding maken, etc. Enige probleem is dat ik het nog echt goed moet schoonmaken, want na verloop van tijd gebeurt het weer. Tot nu toe even geen tijd en zin gehad dat te doen. 😅
Dank je - ik had de unit dicht tegen de radiator aan geplaatst - mogelijk te dicht waardoor conf button ingedrukt bleef misschien, nu iets verplaatst en direct na opslaan configuratie alles in orde weer... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Na ca. anderhalf jaar probleemloos functioneren van mijn Heatbooster stonden vandaag de ventilatoren ineens hard te blazen. Geen verwarming, geen koeling, dus nogal onverwacht.

Het blijkt dat de thermometers ineens "op hol geslagen zijn": Temperaturen schoten naar 105 graden.... (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myKmKYuAIHdlunbpDB8oCMb4e3k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/i6EroYTC3HcSTvfrEWegvAJk.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb eerst de stroom er even een kwartiertje afgehaald, maar dat hielp niet. Net de hele verwarming opengebouwd (Heatboost zit ingebouwd in een Jaga) en alle stekkertjes losgenomen en weer vast geklikt.

Nu was er nog 1 van de 3 thermometers die op 107 graden blijft hangen. Andere 2 zijn weer normaal. Bij omwisselen van 2 stekkertjes verplaatste het probleem zich NIET, Inlaat-temp bleef 107 graden. Na terugwisselen zijn nu alle 3 de metingen weer ok.

Iemand ooit zoiets gehad? Snap er niks van. Zeker omdat het ineens uit het niets ontstaat en met wat rommelen met stekkertjes en wat herstarts ineens weer verdwijnt.
Ik hoop dat ze zich nu blijven gedragen, maar het geeft niet helemaal een lekker betrouwbaar gevoel.... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
En je weet zeker dat de temperatuur in de woonkamer lager was dan 100 graden? :P

Dit is een apart probleem. Ik heb een vermoeden dat de interne referentie misschien niet lekker is. Heb je het printje al eens van stof ontdaan?

[ Voor 49% gewijzigd door Bazz0847 op 20-05-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ja, ik weet heel zeker dat het in de kamer niet zo warm was. Een dergelijke vrij snelle temperatuurstijging verwacht ik alleen bij brand. En ook mijn warmtepomp kan niet zo warm water maken.... ;)

Hij heeft zich vandaag weer gewoon de hele dag normaal gedragen, dus voorlopig blijf ik er weer van af. Mocht het nog eens voorkomen zal ik kijken of er ergens een stofnestje verdwaald is. Is dat dan een kwestie van een keer goed door de ventilatie-openingen van de behuizing blazen, of is er nog een handige manier om de behuizing open te klikken voor een inwendige inspectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:34

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik ben bezig met ons huis wat energiezuiniger te maken en heb al een paar keer nagedacht over de speedcomfort oplossing. Nu 'ontdek' ik dit topic, heb e.e.a. doorgelezen en zit er aan te denken om de radiatoren in de huiskamer allemaal te voorzien van de heatmeister. Nu worstel ik nog met een paar (beginners)vragen waar ik 1-2-3 geen antwoord op kon vinden:
  • Is er ergens een soort bestellijst/starterkit als voorbeeld voor 1 radiator? Misschien handig om in de TS op te nemen?
  • Moet ik per radiator een heatmeister kopen? Dus 3 radiatoren, 3 heatmeisters?
  • Ik ga binnenkort overal Tado-thermostaat knoppen installeren. Werkt dit ook met Heatmeister?
  • Zijn er voorbeelden van houders/frames voor de ventilatoren die ik eventueel zou kunnen 3D-printen?
Dank voor de hulp.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rincewind
  • Houders voor radiatoren in diverse uitvoeringen kan je vinden in het JAGA DBE topic. Hoekprofielen voldoen prima - eventueel met een beetje uitzagen. Tie-wraps doen het ook
  • 3D-prints kan je er waarschijnlijk ook vinden - maar deze zijn eigenlijk een beetje overkill.
  • Thermostaatknoppen werken in eerste instantie onafhankelijk van ventilatoren.
  • Per radiator een Heatmeister - behalve als de radiatoren direct naast elkaar hangen
  • Starterskit moet je zelf samenstellen - voorbeelden genoeg te vinden op het b.g. topic en hier

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-06 22:35
@Bazz0847
Is de heatmeister ook te gebruiken in combinatie met een 24v jaga dbh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ik herken het probleem met de veel te hoge temperatuur weergave van de sensoren. Ben benieuwd hoeveel mensen hier last van hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
BadEendTerror schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:33:
Ik herken het probleem met de veel te hoge temperatuur weergave van de sensoren. Ben benieuwd hoeveel mensen hier last van hebben.
geen last van
zal niet op de tiende kloppen maar is gewoon goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BadEendTerror Geen problemen met diverse sensoren op verschillende HeatMeisters.
Je kan de sensoren bij een te grote afwijking ook "ijken" - kijk maar in de webinterface:
geavanceerde configuratie -> Sensorkalibratie.
Ik kon bij mij soms op 0,05°C precies "ijken". (tegen de Pt500 sensor van een Kamstrup)

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 02-06-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Hij geeft een temperatuur aan van 90 gradem bij de uitvoer. Dat klopt niet en ligt niet aan de sensor. Als ik hem verwissel met een andere sensor blijft de aangegeven temperatuur zo hoog en bij een andere heatmeister geeft hij wel de juiste temperaturen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
BadEendTerror schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Hij geeft een temperatuur aan van 90 gradem bij de uitvoer. Dat klopt niet en ligt niet aan de sensor. Als ik hem verwissel met een andere sensor blijft de aangegeven temperatuur zo hoog en bij een andere heatmeister geeft hij wel de juiste temperaturen aan.
En de overige 2 temperaturen blijven wel de goede temperaturen aangeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Ja die worden wel goed aangegeven.

[ Voor 72% gewijzigd door BadEendTerror op 02-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
BadEendTerror schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:10:
Ja die worden wel goed aangegeven.
Meet de bijbehorende weerstand eens. Deze moet 25k zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
Geld voor het koelen met de heatmeister en jaga strada radiatoren ook dat hoe meer flow hoe beter het koelen werkt? Of is dit anders dan met verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ocaj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
Na ca. anderhalf jaar probleemloos functioneren van mijn Heatbooster stonden vandaag de ventilatoren ineens hard te blazen. Geen verwarming, geen koeling, dus nogal onverwacht.

Het blijkt dat de thermometers ineens "op hol geslagen zijn": Temperaturen schoten naar 105 graden.... (klik voor groot):
[Afbeelding]

Ik heb eerst de stroom er even een kwartiertje afgehaald, maar dat hielp niet. Net de hele verwarming opengebouwd (Heatboost zit ingebouwd in een Jaga) en alle stekkertjes losgenomen en weer vast geklikt.

Nu was er nog 1 van de 3 thermometers die op 107 graden blijft hangen. Andere 2 zijn weer normaal. Bij omwisselen van 2 stekkertjes verplaatste het probleem zich NIET, Inlaat-temp bleef 107 graden. Na terugwisselen zijn nu alle 3 de metingen weer ok.

Iemand ooit zoiets gehad? Snap er niks van. Zeker omdat het ineens uit het niets ontstaat en met wat rommelen met stekkertjes en wat herstarts ineens weer verdwijnt.
Ik hoop dat ze zich nu blijven gedragen, maar het geeft niet helemaal een lekker betrouwbaar gevoel.... :-(
toon volledige bericht
Dat klinkt meer als temperaturen opeens in Fahrenheit ipv graden Celsius.
105 F is ongeveer 40 C, klinkt logisch als Ta, ambient 82 F is een kleine 28 gaden Celsius, wat ook prima kan op een zonnige dag.
Blijft vreemd dat het zomaar spontaan optreedt en de boel plotseling deels in "freedom units" staat te rekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 02-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheMystery schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:27:
Geld voor het koelen met de heatmeister en jaga strada radiatoren ook dat hoe meer flow hoe beter het koelen werkt? Of is dit anders dan met verwarmen?
Flow is je vermogen.

Dus......... vol aan blazen en/of volaan water flow. Flow is alles. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
Seafarer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Flow is je vermogen.

Dus......... vol aan blazen en/of volaan water flow. Flow is alles. :)
Oké thx, van de winter merkte ik dat ik minimaal op de externe pomp 1.6m3 moest hebben om het boven warm te krijgen, maar de installateur had deze weer teruggezet laatst naar een 1.2m3, dus ga het weer terug zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheMystery schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:36:
[...]

Oké thx, van de winter merkte ik dat ik minimaal op de externe pomp 1.6m3 moest hebben om het boven warm te krijgen, maar de installateur had deze weer teruggezet laatst naar een 1.2m3, dus ga het weer terug zetten.
Het zou eventueel ook zo kunnen zijn dat de flow boven te laag is en beneden teveel. En daarmee krijg je het boven ook niet warm. Dus beneden iets knijpen om boven iets meer flow te krijgen kan ook een oplossing zijn.

Pagina: 1