Toon posts:

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:50

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Introductie
De HeatBooster is een controller waarmee je gemakkelijk een radiatorbooster kunt maken om energie te besparen en comfort te verhogen. De controller is gemaakt door een Tweaker, namelijk ikzelf ;)

Veel Tweakers hebben al mooie besparingen gerapporteerd, zoals:
- Shutdown98 op zaterdag 10 december 2022 @ 15:30 en Shutdown98 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:04 een geschate energiebesparing van 30%
- JME schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:17 heeft een geschatte energiebesparing van 50%

Bij (lucht-water) warmtepompen is de te behalen besparing nog groter dan met gasgestookte systemen, omdat de CoP veel toeneemt als de temperatuur van het CV aanvoerwater verlaagd wordt. Een radiator met voldoende ventilatoren zorgt voor meer afgifte bij lagere temperatuur, waardoor de CoP een stuk hoger wordt en het energieverbruik dus lager is. Er is een rekensheet beschikbaar om de afgifte in te schatten, deze is op de productpagina te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

De HeatBooster is anders dan de gemiddelde radiatorventilator, omdat er geavanceerde functies aanwezig zijn die het gebruik met o.a. een warmtepomp optimaliseren (zoals een ontdooicyclusdetectie die de defrosts verbeteren), en hij heeft vele instelmogelijkheden en domotica-functies.

Je kunt met de sensoren ook eenvoudig de radiatoren waterzijdig inregelen om nog meer energie te besparen.

Naast dit alles kan de HeatBooster verbonden worden via WiFi om live data te bekijken en de besturing aan te passen. Via MQTT kan de HeatBooster gekoppeld worden met Home Assistant en Domoticz zodat je live alle temperaturen van alle ruimtes kunt bekijken en de besturing kunt aanpassen (o.a. boostmodus activeren e.d.).

Je kunt hem hier bestellen: https://www.sdr-engineering.nl/webshop

Voor het bouwen is in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen-topic veel informatie te vinden.
Voorbeelden van installaties van andere Tweakers
Veel Tweakers hebben hier al prachtige installaties mee gemaakt op Jaga's en gewone plaatradiatoren! Hieronder wat voorbeelden ter inspiratie voor je eigen creaties.

Een voorbeeld van de fan-plaatsing bij mijzelf:

Installatie van @J-sto:

Andere Tweakers met een HeatBooster (lijst is zeker niet compleet!):
radeoxx op maandag 28 november 2022 @ 14:11
Ronald op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34
mnugter op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:15
Frisian1206 op maandag 30 januari 2023 @ 09:43
argafal op woensdag 15 februari 2023 @ 18:52
PalingDrone op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27
Firmware updates
De HeatBooster kan over-the-air voorzien worden van nieuwe firmware updates waarmee de functionaliteit uitgebreid kan worden. De firmware kan gedownload worden onderaan de productpagina op de website van SDR Engineering: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

In de zip-file van de firmware zit een beknopte handleiding.

De laatste versie is v2.1.8 met als nieuwe features:
- plotje op status pagina toegevoegd naar idee van @mnugter
- status LED kan nu uitgeschakeld worden
- scannen voor WiFi netwerken om verbinden te vergemakkelijken
- je kunt nu eenvoudig het IP-adres van de HeatBooster vinden om de configuratiepagina te kunnen benaderen wanneer hij geconfigureerd is
- de module naam is nu ook zichtbaar op status pagina voor eenvoudiger herkennen welke module je aan het configureren bent
- detectie van MQTT go-online bericht van Home Assistant, en verstuurt autodiscovery wanneer ontvangen

[Voor 142% gewijzigd door Bazz0847 op 09-03-2023 14:56]

Maker van de HeatBooster ventilatorsturing

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Misschien kan je ter illustratie een screenshot van het "plotje" toevoegen?
Plotly heeft een paar mooie features t.o.v. de andere grafische js-tools, m.n. de zoom- en pan-functies.

Nog een wens:
Omdat de tooltip bij plotly hier alleen een datum laat zien is het lastiger de deltaT in de tijdreeks te checken.

Ik zou graag de belangrijke deltaT als aparte berekende waarde in het "plotje" willen zien,
zoals bijvoorbeeld hier te zien is.

P.S.: Jammer dat er nu bovenin nog een tweede! (grote) knop "Volgende" staat, hierdoor is het helaas niet meer mogelijk een aparte js-grafiek via andere tools tegelijkertijd met de actuele! temperatuursensorwaarden op het scherm te hebben.

Voorstel: Als de live grafiek direct onder de meetwaarden kan worden geplaatst
passen de actuele meetwaarden samen met de "live data" makkelijk op een browserscherm,
scrollen is dan niet nodig.

[Voor 130% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2023 22:39. Reden: deltaT curve als extra wens]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bazz0847
@dunklefaser done!

deltaT ga ik toevoegen in de volgende update.

[Voor 123% gewijzigd door Bazz0847 op 27-02-2023 21:01]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Gaaf! grafiekjes :)
@Bazz0847 Klein mierennoikpuntje, opbouwende kritiek etc. maar ik zou de oranje kleur in de volgende FW voor de "warme" aanvoer gebruiken en het blauwe voor de "koelere" retourtemperatuur. Puur cosmetisch dus, huidige kleurstelling voldoet ook gewoon prima maar dat zou het wat logischer maken.
Updaten ging soepel en inmiddels draait alles weer keurig zonder dat het ledje aan staat, helemaal top!

• Bazz0847
PalingDrone schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:27:
Gaaf! grafiekjes :)
@Bazz0847 Klein mierennoikpuntje, opbouwende kritiek etc. maar ik zou de oranje kleur in de volgende FW voor de "warme" aanvoer gebruiken en het blauwe voor de "koelere" retourtemperatuur. Puur cosmetisch dus, huidige kleurstelling voldoet ook gewoon prima maar dat zou het wat logischer maken.
Updaten ging soepel en inmiddels draait alles weer keurig zonder dat het ledje aan staat, helemaal top!
Mooi om te horen! En die kleurtjes: je hebt helemaal gelijk, de OCD in mij wil dit nu direct corrigeren ;) Ik neem het zeker mee in de volgende update!

[Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 27-02-2023 20:57]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
@Bazz0847 Is het een idee om de config file te downloaden met de naam die je aan de module gegeven hebt :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Bazz0847
Ronald schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:57:
@Bazz0847 Is het een idee om de config file te downloaden met de naam die je aan de module gegeven hebt :-)?
Goed idee, staat genoteerd :)

[Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 27-02-2023 20:59]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52
Ondertussen ook 2.1.5 geïnstalleerd: mooi. Het is me ook gelukt om zowel Home Assistant en MQTT in een Docker te draaien en de HeatBooster te zien in HA. Heb echter nog nooit eerder iets gedaan met HA. Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het nu voor elkaar krijg om in de nacht automatisch de booster functionaliteit te gebruiken?

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:35
zunrob schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:14:
Ondertussen ook 2.1.5 geïnstalleerd: mooi. Het is me ook gelukt om zowel Home Assistant en MQTT in een Docker te draaien en de HeatBooster te zien in HA. Heb echter nog nooit eerder iets gedaan met HA. Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het nu voor elkaar krijg om in de nacht automatisch de booster functionaliteit te gebruiken?
Ik heb het zo in elkaar geknutseld, maar dat kan vast beter. Dit waren ook mijn eerste HA stapjes.

• zunrob
Automatisering werkt. Wel heb ik een ander issue. Als ik een user en wachtwoord gebruik voor MQTT worden beide HeatBoosters niet meer gezien in HA. Kijk ik in de MQTT explorer komt de data daar wel gewoon netjes binnen. Lijkt dus een foutje in HA. Echter aangezien dit pas mijn eerste kennismaking met HA is ben ik nog niet zo bedreven in troubleshooting. Hoe kan ik dit fixen?
Edit: vergeten om in de MQTT instellingen in HA de gebruiker toe te voegen.

[Voor 9% gewijzigd door zunrob op 27-02-2023 23:24]

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:58

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Bazz0847 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:58:

- de module naam is nu ook zichtbaar op status pagina voor eenvoudiger herkennen welke module je aan het configureren bent
Dankjewel! d:)b

Specs

• Bazz0847
Ik heb de verzoekjes en tips direct verwerkt in een nieuwe update: v2.1.6

- plotje staat nu bij de live data
- plotje bevat nu ook de delta-T
- de lijnkleurtjes zijn nu logischer
- bestandsnaam van config download bevat nu de modulenaam
- cadeautje: de pagina laadt ruim 2x zo snel

Hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:24
Bazz0847 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:58:
- status LED kan nu uitgeschakeld worden
Mijn (onze) dank is groot, WAF +1 _/-\o_ _/-\o_

• zunrob
Tof, weer een update @Bazz0847 !

Ik gebruik HA nu om de boost functie in de nacht aan te zetten. Eigenlijk zou ik in de ochtend als we wakker zijn de ventilatoren ook harder willen laten draaien, maar niet zo hard als met boost, maar zachter dan het normale maximale toerental. Is dit nu mogelijk middels HA en kijk ik eroverheen? Zo nee, is een aanpasbaar max toerental iets voor een toekomstige update?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42
pc_slopert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:51:
@Bazz0847

Op de foto staat er dat de fans 0% draaien. Echter hoor ik, dat ze dat zeker niet doen en dus nog actief zijn? Hoe kan dat? Hij reageert wel op de manuele aanpassing naar 0% of naar hogere snelheid.
Ik heb dit ook. 1 module draait nu enkele weken in testopstelling met 3 fans. De fans draaien, ik zie in HA ook dat ze ON zijn. Maar fan speed zowel in HA, als in de module webpage, staat op 0%. Ze draaien wel degelijk!
In de eerste week werkte dat wel, data stond ook keurig in mijn database.
Ik heb net de laatste firmware geprobeerd maar geen verschil. (2.1.4 => 2.1.6)
Als ik ze manueel aanstuur komt die data wel gewoon aan, en daalt weer. Maar eenmaal 0, dan komt er geen data meer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Bazz0847
Mistraller schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Ik heb dit ook. 1 module draait nu enkele weken in testopstelling met 3 fans. De fans draaien, ik zie in HA ook dat ze ON zijn. Maar fan speed zowel in HA, als in de module webpage, staat op 0%. Ze draaien wel degelijk!
In de eerste week werkte dat wel, data stond ook keurig in mijn database.
Ik heb net de laatste firmware geprobeerd maar geen verschil. (2.1.4 => 2.1.6)
Als ik ze manueel aanstuur komt die data wel gewoon aan, en daalt weer. Maar eenmaal 0, dan komt er geen data meer.
Dat is normaal gedrag! :)

Fan uit en 0% snelheid zijn verschillende dingen. Als de fans op 0% draaien, dan draaien ze simpelweg op de laagste snelheid. Pas wanneer de "fan enabled" op "off" staat, gaan ze helemaal uit en wordt de voeding naar de fans helemaal uitgeschakeld. Je kunt dit gedrag naar wens aanpassen onder de geavanceerde parameters op de configuratiepagina.

• zunrob
Sinds de update naar 2.1.6 merk ik dat een van de HeatBoosters steeds de verbinding met wifi verbreekt en weer maakt. De locatie is niet verandert (heb hem niet aangeraakt), en dit probleem deed zich niet voor op 2.1.4 en 2.1.5. Is er m.b.t. wifi iets gewijzigd @Bazz0847? RSSI zit wel tegen de 80 dB, maar dat was dus altijd al het geval.

• Mistraller
Bazz0847 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Dat is normaal gedrag! :)

Fan uit en 0% snelheid zijn verschillende dingen. Als de fans op 0% draaien, dan draaien ze simpelweg op de laagste snelheid. Pas wanneer de "fan enabled" op "off" staat, gaan ze helemaal uit en wordt de voeding naar de fans helemaal uitgeschakeld. Je kunt dit gedrag naar wens aanpassen onder de geavanceerde parameters op de configuratiepagina.

Ik heb een beetje met de sensor gefrummeld..(mogelijk een stofzuiger freak die ertegenaan had getikt, hangt nog los) en dat lijkt wel uit te maken idd.

Maar is niet wat ik had verwacht in HA... fan speed 0% is in mijn ogen 0rpm. Die data leest de module toch uit van de eerste fan? Zou leuk zijn als die data in een parameter te gebruiken is.
Want daardoor krijg je dus een vertekend plaatje in de graph hierboven, je ziet niet of de fan nu wel of niet draait.

---------------

• Bazz0847
zunrob schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
Sinds de update naar 2.1.6 merk ik dat een van de HeatBoosters steeds de verbinding met wifi verbreekt en weer maakt. De locatie is niet verandert (heb hem niet aangeraakt), en dit probleem deed zich niet voor op 2.1.4 en 2.1.5. Is er m.b.t. wifi iets gewijzigd @Bazz0847? RSSI zit wel tegen de 80 dB, maar dat was dus altijd al het geval.
Aan de hele WiFi en MQTT backend is niets gewijzigd. Het is voornamelijk het web deel waar de aanpassingen in zitten, dus je probleem lijkt me toch iets lokaals eigenlijk.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

zunrob schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
Kan het zijn dat de module toch wat gezakt/verplaatst is omdat er een magneetje is losgekomen?
Wanneer ik alles definitief ga installeren fixeer ik de module ook met een kabelbinder, tegen die tijd krijgen de magneetjes ook een drup epoxy want die laten mij toch net iets te makkelijk van de print los. (ondanks ontvetten en schoonboenen van de print bij het in elkaar zetten)

• Spykie
zunrob schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:25:

Ik gebruik HA nu om de boost functie in de nacht aan te zetten. Eigenlijk zou ik in de ochtend als we wakker zijn de ventilatoren ook harder willen laten draaien, maar niet zo hard als met boost, maar zachter dan het normale maximale toerental. Is dit nu mogelijk middels HA en kijk ik eroverheen? Zo nee, is een aanpasbaar max toerental iets voor een toekomstige update?
Kan je delen hoe jij boost mode in de nacht aan zet met HA? Ik doe iets ingewikkelds wat volgens mij veel makkelijker kan, ik zie het alleen even niet :-).

• zunrob
Spykie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Kan je delen hoe jij boost mode in de nacht aan zet met HA? Ik doe iets ingewikkelds wat volgens mij veel makkelijker kan, ik zie het alleen even niet :-).

En nog zo een regel om het in de ochtend weer uit te zetten. Ik schakel twee HeatBoosters zoals je ziet.
Overigens heb ik nog een extra regel ingesteld dat als in de ochtend de temperatuur lager is dan X Boost mode aan blijft tot een bepaalde temperatuur om zo sneller te verwarmen. Echter, zou hier liever de max rpm aanpassen zodat ze dan iets minder hard draaien dan de max van boost.
PalingDrone schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Kan het zijn dat de module toch wat gezakt/verplaatst is omdat er een magneetje is losgekomen?
Wanneer ik alles definitief ga installeren fixeer ik de module ook met een kabelbinder, tegen die tijd krijgen de magneetjes ook een drup epoxy want die laten mij toch net iets te makkelijk van de print los. (ondanks ontvetten en schoonboenen van de print bij het in elkaar zetten)
Lijkt nog hetzelfde te zitten. Wel had ik sinds enkele dagen WPA3 aanstaan op het netwerk. Die staat nu weer uit en sindsdien geen uitval meer. Ik ben echter niet zeker dat dit de oorzaak is.

[Voor 41% gewijzigd door zunrob op 28-02-2023 23:21]

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:02
Spykie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:47:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Radiator ventilator boost 's nachts
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "02:00:00"
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: 3f0559ee30f15eff86c61c9c0
    entity_id: switch.woonkamer_midden_fan_boostmode
    domain: switch
mode: single

En dan ook zoiets om de boost weer uit te zetten om 8 uur.

[Voor 4% gewijzigd door JorisV op 28-02-2023 23:05]

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42
Gisteren de unit binnen gekregen van @Bazz0847 en een test opzet met 5 fans gemaakt.
Ondanks dat de WAF op -1 stond was het al na 45min draaien +1!

Waar we normaal 18 misschien net aan 19gr halen bij de bank was dat gisteren al +20
Nu de rest van de onderdelen bestellen en de andere 10 fans + bevestiging erin klussen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Bazz0847
raymondw schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:38:
Gisteren de unit binnen gekregen van @Bazz0847 en een test opzet met 5 fans gemaakt.
Ondanks dat de WAF op -1 stond was het al na 45min draaien +1!

Waar we normaal 18 misschien net aan 19gr halen bij de bank was dat gisteren al +20
Nu de rest van de onderdelen bestellen en de andere 10 fans + bevestiging erin klussen.
Nice! Fotootje?

PS: WAF heeft idd een zwaarwegende temperatuurparameter in de KPI ;) Met die 10 extra fans scoor je bonuspunten!
PPS: vergeet niet de nieuwste firmware erop te zetten!

[Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 02-03-2023 10:12]

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-03 14:04
@Bazz0847 Vandaag de laatste firmware op mijn heatboosters gezet. Is het mogelijk om bij een nieuwe versie het zo te maken dat de oude instellingen voor de netwerk verbinding behouden blijven? Nu moet ik elke update weer opnieuw eerst het netwerk opnieuw instellen. Dan terug naar de MB om de backup te includen. Ik kan dat niet via de Mac browser kan doen en moet dus eerst dus via mobiel contact maken met de heatbooster. Dat is telkens wel wat gedoe. De Macbook maakt wel verbinding maar zegt dan geen internet te hebben en dan kun je niet veel... Of zie ik iets over het hoofd?

• raymondw
Bazz0847 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Nice! Fotootje?

PS: WAF heeft idd een zwaarwegende temperatuurparameter in de KPI ;) Met die 10 extra fans scoor je bonuspunten!
PPS: vergeet niet de nieuwste firmware erop te zetten!
Foto komt wel als het tiewrap verhaal vervangen is voor iets permanents.
Nu liggen er 5 fans op blokjes ABS wat ik overhad van een print en zijn de sensoren in de pvc leiding mantel gestoken.

FW etc had ik direct al bijgewerkt d:)b

btw, ik had 1 punt van aandacht, de unit is 2,4Ghz misschien even vermelden als voetnoot ergens.
Ondanks dat ik het eigenlijk al wist tikte ik toch eerst de 5Ghz gegevens in :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
pc_slopert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:24:
@Bazz0847 Vandaag de laatste firmware op mijn heatboosters gezet. Is het mogelijk om bij een nieuwe versie het zo te maken dat de oude instellingen voor de netwerk verbinding behouden blijven? Nu moet ik elke update weer opnieuw eerst het netwerk opnieuw instellen. Dan terug naar de MB om de backup te includen. Ik kan dat niet via de Mac browser kan doen en moet dus eerst dus via mobiel contact maken met de heatbooster. Dat is telkens wel wat gedoe. De Macbook maakt wel verbinding maar zegt dan geen internet te hebben en dan kun je niet veel... Of zie ik iets over het hoofd?
Dat je geen internet heb als je direct verbonden bent klopt natuurlijk, maar dat heb je ook helemaal niet nodig. Je hoeft alleen maar te verbinden met het IP van de HB zelf, dan te configureren en klaar.

Geen internet is wat anders dan Geen netwerkverbinding.

[Voor 3% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 02-03-2023 10:40]

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• pc_slopert
@Dutchess_Nicole Dat er geen internet is snap ik en hoeft ook niet :) Maar het probleem is, dat ik het niet via mijn Macbook kan contacten omdat die op de een of andere manier een probleem heeft met de HB netwerk verbinding.

[Voor 42% gewijzigd door pc_slopert op 02-03-2023 12:41]

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
pc_slopert schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:40:
@Dutchess_Nicole Dat er geen internet is snap ik en hoeft ook niet :) Maar het probleem is, dat ik het niet via mijn Macbook kan contacten omdat die op de een of andere manier een probleem heeft met de HB netwerk verbinding.
[Afbeelding]
Gezien die afbeelding zou ik even je DHCP instelling nalopen danwel uitzetten.
Je probeert namelijk te verbinden naar een adres in een compleet ander netwerk.

192.168.0.99/24 kan van z'n leven niet bij 192.168.4.1/24 komen. Het makkelijkste is om zelf even een vast IP in te stellen op die verbinding. Iets als 192.168.4.2/24 zal werken.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• pc_slopert
@Dutchess_Nicole Dat werkt wel. Mooi bedankt. Weer iets geleerd vandaag :)

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 11:44
Den_Haag schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:32:
Is het ook mogelijk de wifi modules van de heatboosters wat sterker te maken? Ze hebben hier best wel wat moeite met hun verbinding.
Zijn een stuk zwakker qua ontvangst dan de telefoon.
@Bazz0847 kan het kloppen dat de stroomdraad als antenne gebruikt wordt? Ik heb het idee dat hij betere ontvangst op een uithoek id woning heeft als ik ermee frutsel.

Zo niet, zou de draad mogelijk een versterking vh wifi signaal kunnen geven? 🙂

• Ronald
flipjevandejam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:17:
[...]

@Bazz0847 kan het kloppen dat de stroomdraad als antenne gebruikt wordt? Ik heb het idee dat hij betere ontvangst op een uithoek id woning heeft als ik ermee frutsel.

Zo niet, zou de draad mogelijk een versterking vh wifi signaal kunnen geven? 🙂
De antenne is het volgens mij het golfpatroon naast de esp32 soc ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 22-03 11:44
@Bazz0847, na allemaal te hebben geüpdate naar 2.1.6, compliment, ze lopen allemaal een stuk koeler. Eigenlijk allemaal van 48-55*C naar 38-40*C gegaan.

• Mistraller
Bazz0847 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:04:
Het maximum van 15 fans ligt niet aan de stroomsterkte, maar aan de signaalkwaliteit van het PWM stuursignaal. Deze voldoet aan de vereisten tot 15 ventilatoren totaal, daarboven niet meer. De stroomsterkte is een ander limiet, en is maximaal 3 A totaal. De limiet is dus 15 fans en 3A, net welke je eerder bereikt :)
Ik heb er net 16 aangeprikt en het werkt bij mij goed. Ik zou er best 16 willen plaatsen, maar is dat slim? Ik moet nog profielen maken dus zit nu ff naar de verdeling te kijken.

---------------

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
@Mistraller ik heb ( na overleg met Bas) 2 controllers met 16 van de allermooiste fans (die lelijke beige-bruine noctua nf-a9 dus). Lijkt probleemloos te werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn aanvulling: 16 fans (15 Arctic P14 PWM + 1 Cooltek 14 PWM) op een HeatBooster controller:
max. 20,9 W = 1,74 A/12V (incl. ca. 0,7-0,8 W voor de controller) = ca. 1,25 W/fan
en dan wordt je echt weggeblazen bij de convector. De module wordt nu wel zeer goed gekoeld.
Alle fans reageren prima op het PWM signaal.

[Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 04-03-2023 17:01]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:09
@Bazz0847 de GitHub pagina voor de oude hardware bestaat niet meer? Maar ik neem aan dat daar geen grote updates meer voor waren?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb nog een firmware update voor de HeatBooster, met wat veelgevraagde features! <+:)

v2.1.8:
- vanaf nu blijven de settings bewaard na het updaten van de firmware, dus niet nodig om opnieuw te configureren! (als je deze update draait moet je dus nog wel 1x de settings importeren omdat de update geschiedt via de oude firmware)
- je kunt een temperatuur offset ingeven voor alle sensoren (ijking aanpasbaar)
- fan snelheid geeft nu 1% aan als de fans nog draaien ipv 0%
- de viewport is iets groter zodat het plotje wat groter is :)

bevat ook updates uit (niet gepubliceerde) v2.1.7:
- plot hoogte groter
- fan snelheid slider update werkt beter
- WiFi scannen/testen werkt beter

Je kunt 'm hier downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Mooi Bas, weer leuke updates. M.n. instellingen onthouden is wel fijn nu je een paar keer per week een update uitbrengt :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Bazz0847
JPS schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:19:
Mooi Bas, weer leuke updates. M.n. instellingen onthouden is wel fijn nu je een paar keer per week een update uitbrengt :)
Dit tempo van 3 updates per week ga ik niet volhouden hoor :P Ik ben net terug van vakantie, aan de bijgeladen energie komt een eind ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:25
Goed nieuws dat de instellingen nu behouden blijven! Maakt de upgrade nog simpeler.
Twee kleine opmerkingen / verzoeken
- Het lijkt alsof vanaf v2.1.18 er een standaard IP adres bij de MQTT server staat (192.168.1.11). Weet niet of dat de bedoeling was.
- Is het mogelijk om na een import van instellingen een bevestiging te krijgen dat de upload succesvol was?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bazz0847
Dat IP stond er altijd al ;) is bedoeld als voorbeeld.

Je krijgt een bericht als de update gelukt is. Bij de settings import kun je het zien: als de module naam update dan is hij gelukt. Ik zal er inderdaad nog een notificatie aan koppelen om het te bevestigen aan de gebruiker :)

[Voor 71% gewijzigd door Bazz0847 op 05-03-2023 20:58]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Mistraller
Zo, de bende zit erin!

Kunststof hoekprofiel van de karwei 30x30mm met P14 arctic fans. Stukjes foam tegen de trillingen. De tip om de maantjes weg te halen met een multitool was briljant, ik was bang uren bezig te zijn maar dit ging heel vlot. Ik had eerst gaatjes geboord, en toen een mal gemaakt om af te tekenen.

Ik heb 5 units gemaakt, 3 met 5 fans, 2 met 6 fans.
De ene convector put heeft 11 fans (foto), de andere 16.

Nu de boel nog een beetje inregelen, want de sensors zitten nu pas echt goed volgens mij, en het toerental komt toch wel wat hoog in de opwarmfase vind ik.

Wel wat last van een slechte wifi verbinding bij de achterste booster. Ik moet sowieso nog betere wifi regelen, voor nu de heatbooster maar even bovenin de put aan een draadje opgehangen.

Veel gepuzzel ook nog aan de stroomvoorziening. Uiteindelijk een plank aan de raamzijde eruit weten te krijgen en in de geluidsdempende onderlaag een sleuf gemaakt zodat ik van put naar plint kon komen, en dan verder achter de plint door en toen was het keurig.

---------------

• Bazz0847
Netjes!! Het hogere toerental in de opwarmfase heb ik bewust zo ingesteld, zodat er ook bij veel warmtevraag een lagere retourtemperatuur is en dus efficiënt werkt en je ook sneller de boel kunt opwarmen. Als alles op temperatuur is zakt de ventilatorsnelheid vanzelf :) De WAF zal hier misschien wel wat punten op inleveren ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mistraller
Bazz0847 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:14:
Netjes!! Het hogere toerental in de opwarmfase heb ik bewust zo ingesteld, zodat er ook bij veel warmtevraag een lagere retourtemperatuur is en dus efficiënt werkt en je ook sneller de boel kunt opwarmen. Als alles op temperatuur is zakt de ventilatorsnelheid vanzelf :) De WAF zal hier misschien wel wat punten op inleveren ;)
Ja weet ik, maar ik moet dat even met home assistant afregelen. Wij stoken maar heel matig, dus in de ochtend is het helemaal prima om even flink te boosten, maar in de middag zetten de kids nog wel eens met de hand de verwarming aan (pubers dus kunnen elk moment zomaar binnenvallen) en dan is de storm in de kamer wat minder gewenst. Het zijn toch 27 fans van 14cm die dan staan te loeien he :+
Ik ben voor veel fans gegaan, zodat het toerental laag kan blijven; en met de heatbooster kan je het perfect inregelen naar wens.

De racks liggen (met een EPDM D profieltje ertussen) direct op de radiators, en het vaker gemeldde "turbinegeluid" herken ik daardoor ook wel bij de hogere toerentallen. Geen echte resonantie van losse lamellen of andere zaken gelukkig, dat valt me reuze mee.

Wat betreft de WAF, snel een warme kamer levert wel credits op, dat heb ik nu al gemerkt 8) +

---------------

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 21:19
Hey,

Ik heb helaas geen PWM fans. De heatbooster kan de fans alleen maar aan en uit zetten.

Is het mogelijk om een Mosfet module op de PWM pin te zetten om zo toch de snelheid te kunnen regelen?

Deze bijvoorbeeld:
https://www.tinytronics.n...'s/irf520-breakout-module

Grtz.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ben ook aan het kijken om op basis van deze heatbooster een paar sets te bouwen. Ik neem aan dat je ventilatoren gewoon serieel aansluit; in ieder geval als je de Arctic ventilatoren gebruikt die een plug set hebben waar je steeds de volgende in kan klikken. Ik snap dat je één kabel nodig hebt om de eerste fan op de heatbooster aan te sluiten. Op de site staat op het 'boodschappenlijstje' verder ook nog: Per 3 ventilatoren 1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins). Waarom is dat dan nodig? Ik lees in het andere topic wel dat doorlussen nodig is 'in verband met de korte kabeltjes', maar als je steeds maar 1 'hop' maakt speelt dat toch geen rol?

[Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 08-03-2023 16:41]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bazz0847
De doorluskabeltjes van Arctic zijn een heel stuk korter dan de breedte van de ventilator, waardoor je na een paar ventilatoren niet meer genoeg draadlengte over hebt om naar de volgende ventilator te kunnen lussen :)

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
@Bazz0847 ik ben rondom en spinnend tevreden met de heatbooster-modules, maar het lukt me nog steeds niet ze via WiFi te benaderen. Zojuist de laatste versie van de firmware geplaatst en in de config aangegeven dat ik hem via WiFi wil kunnen benaderen (tweede optie). Als ik hem dan wil benaderen via zijn eigen IP (in mijn geval 192.168.1.86) is de module niet bereikbaar. Ook niet als ik op hetzelfde netwerk zit als waar de module op zit. Signaal is iets van -69 dB volgens de module, dus daar zal het niet aan liggen...

Nog tips? :*) Het is geen halszaak, maar als iets mogelijk is, vind ik het ook wel leuk het te kunnen 8)7

---MREH---

• CykoByte
Cocytus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:40:
Ik ben ook aan het kijken om op basis van deze heatbooster een paar sets te bouwen. Ik neem aan dat je ventilatoren gewoon serieel aansluit; in ieder geval als je de Arctic ventilatoren gebruikt die een plug set hebben waar je steeds de volgende in kan klikken. Ik snap dat je één kabel nodig hebt om de eerste fan op de heatbooster aan te sluiten. Op de site staat op het 'boodschappenlijstje' verder ook nog: Per 3 ventilatoren 1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins). Waarom is dat dan nodig? Ik lees in het andere topic wel dat doorlussen nodig is 'in verband met de korte kabeltjes', maar als je steeds maar 1 'hop' maakt speelt dat toch geen rol?
Bazz0847 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:50:
De doorluskabeltjes van Arctic zijn een heel stuk korter dan de breedte van de ventilator, waardoor je na een paar ventilatoren niet meer genoeg draadlengte over hebt om naar de volgende ventilator te kunnen lussen :)
Dat hangt ook af van je opstelling. Ik heb hier voornamelijk Jaga type 10's hangen, dus volgelegd met Arctic F9's. Doordat ik de hele convector vol heb gelegd, dus strak op elkaar, had ik geen verlengkabel nodig. Alleen om even van de ene helft naar de andere helft over te steken.

In de type 15 had ik dan wel weer verlengkabels nodig met de P14's.

• Bazz0847
Cella schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:10:
@Bazz0847 ik ben rondom en spinnend tevreden met de heatbooster-modules, maar het lukt me nog steeds niet ze via WiFi te benaderen. Zojuist de laatste versie van de firmware geplaatst en in de config aangegeven dat ik hem via WiFi wil kunnen benaderen (tweede optie). Als ik hem dan wil benaderen via zijn eigen IP (in mijn geval 192.168.1.86) is de module niet bereikbaar. Ook niet als ik op hetzelfde netwerk zit als waar de module op zit. Signaal is iets van -69 dB volgens de module, dus daar zal het niet aan liggen...

Nog tips? :*) Het is geen halszaak, maar als iets mogelijk is, vind ik het ook wel leuk het te kunnen 8)7
Je moet hiervoor 2 vinkjes zetten: de module moet in de online of smart home modus staan, en je moet het vinkje "Deze configuratiepagina altijd beschikbaar maken via het IP-adres, ook wanneer de module niet in de configuratiemodus is gezet." aanzetten.

Het IP-adres van de module kun je achterhalen door in de configuratiemodus (LED knippert langzaam) de WiFi-verbinding te testen, dan wordt dan het IP-adres weergegeven wat wordt toegewezen in je eigen WiFi-netwerk. Daarmee moet het lukken! Anders is het iets met de netwerkinstellingen op je router vermoed ik...

• zunrob
Cella schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:10:

Wat krijg je wel of niet te zien als je dat IP ingeeft? Zeker weten dat het IP klopt?

• Mistraller
Cocytus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:40:
Ik heb ze aan 1 kant met 3,2cm van elkaar liggen. (14cm) per 5 fans 1 verleng gebruikt. Andere kant van de kamer liggen ze met 4,1cm tussenruimte, daar had ik na 4 fans een kabeltje nodig. De kabelconfig van die arctics is gewoon een beetje gek. In elk geval eigenlijk niet ontworpen voor ons doel.

[Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 09-03-2023 01:13]

---------------

• Cella
zunrob schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:11:
[...]

Wat krijg je wel of niet te zien als je dat IP ingeeft? Zeker weten dat het IP klopt?
IP heb ik overgenomen uit de configuratiemodule en ook gecheckt in mijn router (Deco), dat klopt dus. Ik krijg de melding Deze site is niet bereikbaar

---MREH---

• Cella
Bazz0847 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Je moet hiervoor 2 vinkjes zetten: de module moet in de online of smart home modus staan, en je moet het vinkje "Deze configuratiepagina altijd beschikbaar maken via het IP-adres, ook wanneer de module niet in de configuratiemodus is gezet." aanzetten.

Het IP-adres van de module kun je achterhalen door in de configuratiemodus (LED knippert langzaam) de WiFi-verbinding te testen, dan wordt dan het IP-adres weergegeven wat wordt toegewezen in je eigen WiFi-netwerk. Daarmee moet het lukken! Anders is het iets met de netwerkinstellingen op je router vermoed ik...
Ja, allemaal gedaan :'( Misschien de router dan idd…

---MREH---

• Mistraller
Cella schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:06:
[...]

IP heb ik overgenomen uit de configuratiemodule en ook gecheckt in mijn router (Deco), dat klopt dus. Ik krijg de melding Deze site is niet bereikbaar
En geen knipper ledje? Wellicht in je router instellen dat apparaten met elkaar onderling mogen communiceren. (Iets wat je bijv meestal uitzet in je guest network)

---------------

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

@Cella http://192.168.1.86 i.p.v. https://192.168.1.86 al geprobeerd?

[Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 09-03-2023 22:50]

• CykoByte
PalingDrone schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:59:
Wilde net hetzelfde voorstellen. Ik heb vandeweek een aantal modules geüpdated naar 2.1.8 en op de een of andere manier bleef de browser aandringen op https.. En dat werkt niet. Duurde net iets te lang voor ik het doorhad ook. Dacht heel even dat de update de boel geb0rked had. |:(

[Voor 5% gewijzigd door CykoByte op 09-03-2023 22:58]

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

CykoByte schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:57:
[...]

Wilde net hetzelfde voorstellen. Ik heb vandeweek een aantal modules geüpdated naar 2.1.8 en op de een of andere manier bleef de browser aandringen op https.. En dat werkt niet. Duurde net iets te lang voor ik het doorhad ook. |:(
Browsers hebben een voorliefde voor beveiligde verbindingen dus wanneer je het ip adres gewoon inklopt krijg je die s er vaak standaard gratis bij.
Had dat zelf gelukkig vrij snel door, zijn die paar maandjes op het NMC van Getronics destijds toch nog ergens goed voor geweest ;)

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
Sinds gisteren heb ik ook een aantal modules binnen en heb direct een tijdelijke opstelling gemaakt met 10x F9 bovenop een T22 radiator. Eerste bevindingen zijn positief, het lijkt hier al sneller op te warmen.

Gezien ik nog geen MQTT heb draaien, gebruik ik de "online - zelfstandig" werkmodus, met alle standaard instellingen.

Nu las ik her en der dat er een "boost-modus" beschikbaar is, wat dit doet staat uitgelegd onder de geavanceerde instellingen. Echter is mij onduidelijk hoe ik het kan activeren, behalve via Home Assistant. Ik heb op de mode-knop op de module zelf gedrukt, maar dat veranderd niks. Ik kan ook geen uitleg over de functies van de mode en reset knoppen terugvinden, behalve om configuratiemodus te activeren. Zie ik iets over het hoofd en is dit wel ergens gedocumenteerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cella
PalingDrone schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:59:
Yep, maakt geen verschil. Ik ga de module zo nog maar eens opnieuw configureren…

---MREH---

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:25
Post even een screenshot.

• zunrob
Micr0mega schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:15:
Sinds gisteren heb ik ook een aantal modules binnen en heb direct een tijdelijke opstelling gemaakt met 10x F9 bovenop een T22 radiator. Eerste bevindingen zijn positief, het lijkt hier al sneller op te warmen.

Gezien ik nog geen MQTT heb draaien, gebruik ik de "online - zelfstandig" werkmodus, met alle standaard instellingen.

Nu las ik her en der dat er een "boost-modus" beschikbaar is, wat dit doet staat uitgelegd onder de geavanceerde instellingen. Echter is mij onduidelijk hoe ik het kan activeren, behalve via Home Assistant. Ik heb op de mode-knop op de module zelf gedrukt, maar dat veranderd niks. Ik kan ook geen uitleg over de functies van de mode en reset knoppen terugvinden, behalve om configuratiemodus te activeren. Zie ik iets over het hoofd en is dit wel ergens gedocumenteerd?
Zover mij bekend kun je, zoals je zelf ook aangeeft, boost mode alleen via HA bedienen. Heb ik sinds kort ook en ben er blij mee.
Met de knoppen kan ik je niet verder helpen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb een HeatBooster (firmware 2.1.8) waar spontaan? binnen no-time de getoonde moduletemperatuur van ca. 32°C naar 45-46°C is gestegen. Ook een reboot of power-on reset brengt geen verandering.

Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen?

Helaas is het niet makkelijk de werkelijke temperatuur te meten.
Voor zover ik kan zien werkt de rest nog naar behoren, maar ik vrees dat de levensduur omlaag gaat.
Op de luchtstroom van een fan in de testmodus reageert de moduletemperatuur zoals verwacht.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cella
Het is werkelijk niet te geloven, nadat ik de hele configuratieprocedure (voor de zoveelste keer uitgevoerd) vanmiddag met screenshots heb vastgelegd, lijkt het te werken, fingers crossed... Geen idee waardoor, ms omdat ik nu een ander netwerk heb gekozen.

Anyway, tot zover dank voor de suggesties! :)

---MREH---

• Bazz0847
dunklefaser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:25:
Ik heb een HeatBooster (firmware 2.1.8) waar spontaan? binnen no-time de getoonde moduletemperatuur van ca. 32°C naar 45-46°C is gestegen. Ook een reboot of power-on reset brengt geen verandering.

Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen?

Helaas is het niet makkelijk de werkelijke temperatuur te meten.
Voor zover ik kan zien werkt de rest nog naar behoren, maar ik vrees dat de levensduur omlaag gaat.
Op de luchtstroom van een fan in de testmodus reageert de moduletemperatuur zoals verwacht.
Deze temperatuur is perfect normaal! Het is de interne CPU temperatuur van de microprocessor, en die mag oplopen tot 85 graden zonder enig probleem. Heb overwogen om hem te verbergen om vragen te vermijden, maar hé, Tweakers moeten toegang hebben tot alle info toch ;) Geen zorgen om maken zolang hij onder de 80 graden blijft ;)

• zunrob
Cella schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Het is werkelijk niet te geloven, nadat ik de hele configuratieprocedure (voor de zoveelste keer uitgevoerd) vanmiddag met screenshots heb vastgelegd, lijkt het te werken, fingers crossed... Geen idee waardoor, ms omdat ik nu een ander netwerk heb gekozen.

Anyway, tot zover dank voor de suggesties! :)
Ik heb vandaag hetzelfde probleem ervaren bij het configureren van de nieuwe module van mijn ouders op versie 2.1.7. Ingeven van het IP-adres leverde niets op. Toen update gedaan naar 2.1.8 en het werkte meteen. Ik weet overigens niet of het aan de firmware van de de HeatBooster ligt, de connectbox van Ziggo bij mijn ouders doet het soms ook niet helemaal lekker.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Mij ging het ook om de verschillen in de cpu-temperaturen onder anders perfect identische condities. (zelfde firmware 2.1.8, idle, zonder actieve fans, kamertemperatuur ca. 19°C)

Van de ondertussen 6 HeatBoosters zitten 5 tussen de 33°C en 38°C en een ging plotseling,
zonder aanwijsbare oorzaak, van ca. 35°C naar 47°C (blijft daar en wordt gelukkig niet warmer).

Nog relevant: het opgenomen vermogen is met ca. 1,6 W ook dubbel zo hoog als bij de andere HeatBoosters.
Is het zinvol de firmware opnieuw te laden?

[Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 12-03-2023 15:25]

• zunrob
dunklefaser schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:54:
@Bazz0847 Mij ging het ook om de verschillen in de cpu-temperaturen onder anders perfect identische condities. (zelfde firmware 2.1.8, idle, zonder actieve fans, kamertemperatuur ca. 19°C)

Van de ondertussen 6 HeatBoosters zitten 5 tussen de 33°C en 38°C en een ging plotseling,
zonder aanwijsbare oorzaak, van ca. 35°C naar 47°C (blijft daar en wordt gelukkig niet warmer).

Nog relevant: het opgenomen vermogen is met ca. 1,6 W ook dubbel zo hoog als bij de andere HeatBoosters.
Is het zinvol de firmware opnieuw te laden?
Is de wifi signaalsterkte van ze alle zes vergelijkbaar? Of heeft die laatste nauwelijks ontvangst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zunrob De laatste heeft wel minder ontvangst maar nog ruim binnen de marge
namelijk -65 dB, ik heb net met een andere HeatBooster gecheckt op dezelfde! locatie en, zoals je waarschijnlijk vermoedde, ook hier stijgt de temperatuur naar ca. 47°C en het stroomverbruik verdubbelt
verviervoudigt! 3,2 W i.p.v. 0,8 W (RSSI is 67dB).
Vermoedelijke oorzaak gevonden!?

[Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 12-03-2023 19:29]

• zunrob
dunklefaser schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:35:
@zunrob De laatste heeft wel minder ontvangst maar nog ruim binnen de marge
namelijk -65 dB, ik heb net met een andere HeatBooster gecheckt op dezelfde! locatie en, zoals je waarschijnlijk vermoedde, ook hier stijgt de temperatuur naar ca. 47°C en het stroomverbruik verdubbelt
verviervoudigt! 3,2 W i.p.v. 0,8 W (RSSI is 67dB).
Vermoedelijke oorzaak gevonden!?
Stroomverbruik kan ik niet meten, maar de HeatBooster die ik in de convectorput heb heeft nog minder signaal dan die van jou, en die is op het moment 37,5 graden Celsius. Wel heb ik hem zo laag en zo veel mogelijk in de hoek tegen de buitenkant van het schot gehangen. De koude lucht wordt er dus langs gezogen.

• Cella

Jaah, dat lijkt mij ook een fijne optie, maar dan zonder HA, dus in de module… ;) Wat mij betreft mogen de fans ‘s nachts op maximaal draaien, alleen de katten hebben er dan last van en die moeten niet zeuren (CAF).

---MREH---

• zunrob
Cella schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Jaah, dat lijkt mij ook een fijne optie, maar dan zonder HA, dus in de module… ;) Wat mij betreft mogen de fans ‘s nachts op maximaal draaien, alleen de katten hebben er dan last van en die moeten niet zeuren (CAF).
Ben ik met je eens. Echter ben ik erg blij dat ik ze nu in HA heb, dat is handiger en nog leuker!

• Spykie

Dat kan je bereiken door opeen bepaald tijdstip 'manual control' in te schakelen + 'fan speed'

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:21
Word het dan tijd voor een app over Bluetooth of WiFi om ze te kunnen bedienen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zunrob
Spykie schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Dat kan je bereiken door opeen bepaald tijdstip 'manual control' in te schakelen + 'fan speed'
Potverdikkie dat is slim! Dat had ik zelf helemaal nog niet bedacht. Alleen mis ik dan wel het adaptieve stukje. Ik zoek eigenlijk een boost mode light. :+

• zunrob
Coldfrog schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:06:
Als je ze in HA toevoegt dan kan dat dus eigenlijk. :)

• Coldfrog
zunrob schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Als je ze in HA toevoegt dan kan dat dus eigenlijk. :)
Maar niet iedereen heeft dat en maakt de Heatbooster voor een nog groter publiek toepasbaar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Je kunt ze gewoon benaderen via WiFi als je dat in stelt…

Maar persoonlijk heb ik ze eigenlijk vooral omdat ik juist niet maar ze om hoef te kijken…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spykie
Je kunt de config pagina toch via WiFi benaderen? Voeg een snelkoppeling toe op de startpagina van je telefoon en je hebt een 'app' :) .

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
Micr0mega schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:15:

@Bazz0847 Kan jij inzicht geven in het activeren van de boost-modus in stand-alone modus, en de werking van de fysieke knoppen? Ik heb het nog niet kunnen vinden.

• I-Lynx
@Bazz0847 Is het mogelijk om de PWM frequentie aan te passen?

Ik heb ooit eens een batch standaard 3pins fans gekocht.
Deze zijn dus niet PWM aan te sturen. Nu zijn er zat printjes met een Mosfet te koop om een hele rits fans een beetje te kunnen aansturen echter zijn de meeste Mosfets beperkt tot een PWM van max 20kHz.

Ik schat dat de Heatbooster een PWM van 25kHz heeft. Daardoor gaat het aansturen van de fans met een MosFet niet lekker. Ik gebruik nu deze: https://www.tinytronics.n...r-mosfet-module-5-36v-15a

Uiteraard weet ik dat een 4pins PWM fan beter aan te sturen is maar ik heb nu een stuk of 15 niet PWM fans liggen. Beetje zonde om hiervoor nieuwe te moeten kopen.

[Voor 0% gewijzigd door I-Lynx op 13-03-2023 20:05. Reden: typo]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zunrob , @Bazz0847 Puur uit interesse:
Wat is er precies op de volgende plaatjes met de T.module aan de hand?
De ventilatoren staan of wel uit of hier op constante snelheid. Ik heb helaas hier geen stroommeting kunnen doen. Beide grafieken zijn van dezelfde module.

• zunrob
dunklefaser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:27:
De ventilatoren staan of wel uit of hier op constante snelheid. Ik heb helaas hier geen stroommeting kunnen doen. Beide grafieken zijn van dezelfde module.
[Afbeelding][Afbeelding]
Interessant, ik heb geen idee. Overigens track ik de temperatuur van de module zelf niet, kan volgens mij ook niet in HA. Ik zou me hier niet te druk over maken, zoals Bas al aangaf ligt de temperatuur nog ruim onder het maximum.
Edit: toevallig dat die verlaging precies om 21:30 uur is. Wijzigt er dan iets in je wifi netwerk? Gaat er een apparaat uit of past ie automatisch kanalen aan? Ik weet niet of het aan de wifi ligt hoor, maar ik denk even hardop.

[Voor 9% gewijzigd door zunrob op 13-03-2023 21:09]

• Bazz0847
I-Lynx schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:04:
@Bazz0847 Is het mogelijk om de PWM frequentie aan te passen?

Ik heb ooit eens een batch standaard 3pins fans gekocht.
Deze zijn dus niet PWM aan te sturen. Nu zijn er zat printjes met een Mosfet te koop om een hele rits fans een beetje te kunnen aansturen echter zijn de meeste Mosfets beperkt tot een PWM van max 20kHz.

Ik schat dat de Heatbooster een PWM van 25kHz heeft. Daardoor gaat het aansturen van de fans met een MosFet niet lekker. Ik gebruik nu deze: https://www.tinytronics.n...r-mosfet-module-5-36v-15a

Uiteraard weet ik dat een 4pins PWM fan beter aan te sturen is maar ik heb nu een stuk of 15 niet PWM fans liggen. Beetje zonde om hiervoor nieuwe te moeten kopen.
Dit werkt niet zoals je denkt :) je kunt de 3-pins fans niet hard met PWM op de voeding aansturen, daarmee maak je ze stuk (plus dat je enorm veel verstoring en blindvermogen aan het rondpompen bent). Je zult een lineaire regelaar of een buck-converter moeten maken om dit te doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bazz0847
dunklefaser schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:27:
[Afbeelding][Afbeelding]
Kan vanalles zijn, maar ik denk dat de module hopt naar een ander access point met beter signaal. WiFi is verreweg de grootste stroomverbruiker en daarmee veroorzaker van temperatuurtoename. De processor is erg zuinig en vollast daarvan zorgt voor maar een paar graden max toename. WiFi doet makkelijk +10 of 15 graden.

• I-Lynx
Bazz0847 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Dit werkt niet zoals je denkt :) je kunt de 3-pins fans niet hard met PWM op de voeding aansturen, daarmee maak je ze stuk (plus dat je enorm veel verstoring en blindvermogen aan het rondpompen bent). Je zult een lineaire regelaar of een buck-converter moeten maken om dit te doen :)
Volgens mij zijn er genoeg diy oplossingen te vinden met een standaard 3 pin fan, mosfet en een ESP die de mosfet via een logic level shifter met PWM kan aansturen . Het is niet zo soepel als jouw systeem met een 4pins maar het werkt wel.

Alleen de PWM frequentie ligt wat lager.

Of ik moet iets over het hoofd zien.
8)

• Bazz0847
I-Lynx schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Volgens mij zijn er genoeg diy oplossingen te vinden met een standaard 3 pin fan, mosfet en een ESP die de mosfet via een logic level shifter met PWM kan aansturen . Het is niet zo soepel als jouw systeem met een 4pins maar het werkt wel.

Alleen de PWM frequentie ligt wat lager.

Of ik moet iets over het hoofd zien.
8)
Standaard is dat zeker niet, het werkt misschien wel half en even, maar het klopt technisch niet. Daarom werkt het bij jou waarschijnlijk ook niet goed: je bent de buscapaciteiten aan het overbelasten en ook de regeling raakt dan in de war. De 3-pin fans verwachten een continue (dc) spanning, geen gepulste spanning. Daar zijn ze niet voor gemaakt en kunnen ze ook niet tegen. Je moet dus het PWM signaal van de HeatBooster vertalen naar een continue spanning, met bijvoorbeeld een buck converter :)

[Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 13-03-2023 22:35]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bazz0847 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Kan vanalles zijn, maar ik denk dat de module hopt naar een ander access point met beter signaal. WiFi is verreweg de grootste stroomverbruiker en daarmee veroorzaker van temperatuurtoename. De processor is erg zuinig en vollast daarvan zorgt voor maar een paar graden max toename. WiFi doet makkelijk +10 of 15 graden.
Dank je voor de uitleg van de mogelijke temperatuursverhoging i.v.m. de sterkte/zwakte van het WiFi-signaal.
Opmerking:
Het wegwerken van de module in de metalen omkasting van een convector met boven op het metalen rooster kan het WiFi-signaal behoorlijk dempen.
Een ander AP (met dezelfde SSID) kan ik bij mij uitsluiten, die is er niet.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
@Bazz0847 :
Zojuist begonnen de ventilatoren in mijn convectorput spontaan te draaien, zonder dat de verwarming aan stond. De door de zon was de omgevingstemperatuur hoger dan de inlaat en de uitlaat temperatuur. Ik gebruik de standaard instellingen. Kan jij aan onderstaand overzicht zien waarom de module besloot date de ventilatoren moesten draaien?

Gewoon rösti

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:50
Gebruik deze boosters nu al enkele maanden met grote tevredenheid. Had eerst een DIY projectje maar toen ik deze ontdekte, toch maar de sprong gewaagd. Alles werkt zoals ik het verwachtte. Alles staat wel manueel. Gewoon simpel "temp aanvoer > 30" => "ventilatoren op 40% aan" . Het kan nog wel beter maar tot nu toe al tevreden met het resultaat. Als ik er eens tijd voor vind, gaat alles in één ruimte eens op automatisch op te zien wat het effect is.
Was ik dit vroeger tegen gekomen, het had mij enkele uren ESPHOME frustratie kunnen besparen ;)

Dus niets te melden, gewoon dat het goed werkt :+

• zunrob
mno schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:38:
@Bazz0847 :
Zojuist begonnen de ventilatoren in mijn convectorput spontaan te draaien, zonder dat de verwarming aan stond. De door de zon was de omgevingstemperatuur hoger dan de inlaat en de uitlaat temperatuur. Ik gebruik de standaard instellingen. Kan jij aan onderstaand overzicht zien waarom de module besloot date de ventilatoren moesten draaien?

[Afbeelding]
Je hebt niet toevallig zelf de testmodus ingeschakeld? Post eens een overzicht van je geavanceerde instellingen?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bazz0847
Ik denk dat hij in de koelingsmodus is gegaan, omdat het water een stuk koeler is dan de (gemeten) lucht :) Als je geen warmtepomp met koelfunctie hebt kun je de Te voor koelen extra hoog zetten, dan schakel je die functie effectief gewoon uit.

[Voor 42% gewijzigd door Bazz0847 op 14-03-2023 13:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raymondw
mno schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:38:
@Bazz0847 :

[Afbeelding]
Had gisteren hetzelfde, had niet door dat het een instelling was tot ik je bericht las.
Na Bazz0847 zijn bericht hierboven even gekeken in de instellingen.
De optie zit "verstopt" onder geavanceerd.

@Bazz0847
Zou een instelling op bv 50 voldoende zijn?

• Coldfrog
Spykie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:21:
[...]

Je kunt de config pagina toch via WiFi benaderen? Voeg een snelkoppeling toe op de startpagina van je telefoon en je hebt een 'app' :) .
Klopt, maar dit is voor de mensen die ik ken en interesse hebben teveel gevraagd qua “kennis”

Ik dacht misschien een idee om het eenvoudiger te maken vanuit een “app”

• Coldfrog
raymondw schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Had gisteren hetzelfde, had niet door dat het een instelling was tot ik je bericht las.
Na Bazz0847 zijn bericht hierboven even gekeken in de instellingen.
De optie zit "verstopt" onder geavanceerd.

@Bazz0847
Zou een instelling op bv 50 voldoende zijn?
@Bazz0847 Misschien de optie in het configuratie scherm wel of geen koelmodus aan te vinken?

Is een “app” om ze op een “simpele” manier te benaderen een optie?

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:49
Coldfrog schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:14:
[...]

@Bazz0847 Misschien de optie in het configuratie scherm wel of geen koelmodus aan te vinken?

Is een “app” om ze op een “simpele” manier te benaderen een optie?
Die optie is er toch al onder de naam "Ontdooicyclusdetectie inschakelen"?

• Coldfrog
Mirabis schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Die optie is er toch al onder de naam "Ontdooicyclusdetectie inschakelen"?
Deze functie is voor het optimale gebruik van een warmtepomp tijdens de ontdooi fase voor zover ik weet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Bazz0847 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:44:
Ik denk dat hij in de koelingsmodus is gegaan, omdat het water een stuk koeler is dan de (gemeten) lucht :) Als je geen warmtepomp met koelfunctie hebt kun je de Te voor koelen extra hoog zetten, dan schakel je die functie effectief gewoon uit.
Bedankt, dat zal het inderdaad zijn. De Te voor koelen stond op 4. Die heb ik nu naar 60 gezet. Als hij nu nog gaat koelen, dan is het écht nodig ;)

Gewoon rösti

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee