Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 33 Laatste
Acties:
  • 322.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-06 20:54
Bazz0847 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Standaard is dat zeker niet, het werkt misschien wel half en even, maar het klopt technisch niet. Daarom werkt het bij jou waarschijnlijk ook niet goed: je bent de buscapaciteiten aan het overbelasten en ook de regeling raakt dan in de war. De 3-pin fans verwachten een continue (dc) spanning, geen gepulste spanning. Daar zijn ze niet voor gemaakt en kunnen ze ook niet tegen. Je moet dus het PWM signaal van de HeatBooster vertalen naar een continue spanning, met bijvoorbeeld een buck converter :)
Dank voor de uitleg.
Ik was er van overtuigd dat dit moest werken maar inderdaad... hoe meer ik zoek op google, hoe meer ik zie dat het misschien wel een beetje werkt maar nooit 100%. En al zeker niet met 14 fans achter elkaar.

Jammer. Ik heb die fans nu eenmaal.
Uiteraard kan ik ze wel op 100% gebruiken maar dat is te veel herrie.
Ik heb ook nog even zitten denken aan een relais en een voeding op 9v.
Naar wat ik kan vinden kan een Buck convertor werken maar dan ook maar tot max 10v.
Een BuckBoost convertor zou kunnen werken... misschien??
https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Of dan toch maar de wonden likken en een stuk of 14 nieuwe fans MET PWM kopen. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door I-Lynx op 14-03-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 22:28
Als je geduld hebt: ik heb nog in de planning staan om een addon printje te maken waarmee je ook 3-pins fans kunt aansturen. Maar dat kan nog een onbepaald aantal maanden duren ;) Het makkelijkste is een regelbare adapter. Zo'n converter zoals uit je linkje kan (je hebt een buck nodig, geen buck-boost), maar dan moet je handmatig de snelheid instellen met de potmeter die erop zit.

[ Voor 26% gewijzigd door Bazz0847 op 15-03-2023 08:06 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Ik kwam dit topic tegen, en aangezien is al wat plannen had om zelf iets te bouwen, heb ik toch ook maar een HeatBooster module gekocht.
Ik ben benieuwd. Home Assistant heb ik al een tijdje goed in gebruik dus dat wordt meteen toevoegen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-06 20:54
Bazz0847 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:31:
Als je geduld hebt: ik heb nog in de planning staan om een addon printje te maken waarmee je ook 3-pins fans kunt aansturen. Maar dat kan nog een onbepaald aantal maanden duren ;)
Ik en geduld gaan niet goed samen. :P
Er zijn 15 Arctic P14 PWM PST fans onderweg. Kost weer wat maar hopelijk halen we het er uit met een lagere energie rekening.

Nu nog even een paar weken koud weer anders heeft het nog geen zin O-) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 18:39
@Bazz0847 zou je uit kunnen leggen waar de meetwaarde voor de retourtemperatuur gebruikt wordt in de regeling? Of is dat gewoon een meetwaarde die je bijv kunt gebruiken voor waterzijdig inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frisian1206
Ik heb een Heatbooster, die nog wacht op montage op een radiator, tijdelijk geplaatst op de aan- en afvoer van de CV-ketel, voor goed inzicht in het stookgedrag. Hieronder mooi inzichtelijjk de laag/uit (low-load) regeling van mijn Remeha Tzerra Ace ketel, opentherm aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjBul1CdVkBBJF8fJjqdAVnVM3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/byqNGzyWLMIe9tVYVON9mrOy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Frisian1206 Volgens mij vertoont bij buitentemperaturen rond de +10 °C bijna elke cv-ketel met low-load in NL in een rijtjeshuis op dit moment een vergelijkbaar stookgedrag, behalve misschien in een royale oude villa met 300 m² verwarmd oppervlak.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
Ja dat zie ik met mijn Nefit Ecomline ook. Ik heb er nu een Tado op, dus ik zie ook hoeveel vermogen de Tado vraagt, en dat ligt onder het minimale vermogen dat de ketel kan leveren; dan krijg je ook dit beeld. Overigens vrijstaand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 23:24
Hier ook draait de heatbooster nu op 3 jaga strada convectoren...

Zeer tevreden met het resultaat, staan nu in standalone modus, en geconnecteerd met WiFi en MQTT naar Home Assistant.

Heel mooie overzichten mogelijk bij Home Assistant en geeft direct ook goede inzichten in de regeling van de verschillende convectoren en temperatuursval,...

Ben nu reeds van plan om een paar strada convectoren intern up te graden van de lage 10 & 15 types naar de 11 & 16, om zo de retourtemperaturen verder omlaag te krijgen en de warmteafgifte verder te verhogen.

Nog één vraagje, ik wil ook op mijn collectoren graag alle retourtemperaturen monitoren om zo de installatie verder goed waterzijdig in te regelen.
Eerste idee is om hier eventueel een paar heatboosters voor aan te schaffen en de 3 temperatuurssensoren dan te gebruiken om de collector retouren te monitoren in Home Assistant.

Is dit een goed idee ??? Of zijn er betere manieren om een logging op te maken van alle collector temperaturen in home assistant? Iets zoals de heatbooster, maar dan met heel veel temperatuursingangen die ik dan kan uitlezen in home assistant.

In totaal gaat het om 10 radiatoren beneden en 7 boven...
Iemand een idee??? Of gewoon een boel heatboosters kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:47
Zonde van je geld om daar Heatboosters voor te gebruiken, ik heb zelf iets gemaakt om te retouren van de vloerverwarming in HA te krijgen met een ESP32 en een hele bult DS18B20 sensoren. De ESP32 kan via ESPHome met HA praten.

Op die manier ben je voor een paar euro per radiator klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
MBgek schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:31:
Zonde van je geld om daar Heatboosters voor te gebruiken, ik heb zelf iets gemaakt om te retouren van de vloerverwarming in HA te krijgen met een ESP32 en een hele bult DS18B20 sensoren. De ESP32 kan via ESPHome met HA praten.

Heel interessant !!!
Heb je daar ergens referentie of websites of dergelijke van???
Snel gekeken en lijkt mij super om daarmee aan de slag te gaan, maar heb wat richting nodig...

Alvast bedankt !!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

Infernoken schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:20:
Nog één vraagje, ik wil ook op mijn collectoren graag alle retourtemperaturen monitoren om zo de installatie verder goed waterzijdig in te regelen.
Eerste idee is om hier eventueel een paar heatboosters voor aan te schaffen en de 3 temperatuurssensoren dan te gebruiken om de collector retouren te monitoren in Home Assistant.

Is dit een goed idee ??? Of zijn er betere manieren om een logging op te maken van alle collector temperaturen in home assistant? Iets zoals de heatbooster, maar dan met heel veel temperatuursingangen die ik dan kan uitlezen in home assistant.

In totaal gaat het om 10 radiatoren beneden en 7 boven...
Iemand een idee??? Of gewoon een boel heatboosters kopen?
Ik zou het hiervoor niet gebruiken. Ik heb het wel gedaan, maar was sowieso van plan alle convectoren te boosten, dus had ze toch nodig.

Het vergt wat werk om de sensoren een goede, betrouwbare waarde te laten geven. Kwa plaatsing en contact (ivm warmte-overdracht). Ik heb rudimentair ingeregeld met de heatboosters maar ben niet helemaal overtuigd dat het overal goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
MBgek schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:31:

Zat ik ook over te denken. Ik wil mijn voorraadvat van mijn CV ketel monitoren, paneeltemperatuur van de zonnepanelen en omdat ik op de meeste plekken nog draaiknoppen heb ipv thermostaat ventielen wil ik de radiators in bepaalde ruimtes monitoren zodat ik in elk geval alerts kan versturen. Allemaal dingen waar een gewone temp sensor volgens mij minder geschikt voor is.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-06 21:04
Ha ha, tof dit. Zojuist een controller met toebehoren besteld. Dankjewel @Bazz0847. Ik had al vergevorderde plannen om zelf iets te bouwen, maar deze controller is wel even een factor tien cooler dan wat ik voor ogen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBgek
Infernoken schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Heel interessant !!!
Heb je daar ergens referentie of websites of dergelijke van???
Snel gekeken en lijkt mij super om daarmee aan de slag te gaan, maar heb wat richting nodig...

Alvast bedankt !!! _/-\o_
Mistraller schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:02:
[...]

Zat ik ook over te denken. Ik wil mijn voorraadvat van mijn CV ketel monitoren, paneeltemperatuur van de zonnepanelen en omdat ik op de meeste plekken nog draaiknoppen heb ipv thermostaat ventielen wil ik de radiators in bepaalde ruimtes monitoren zodat ik in elk geval alerts kan versturen. Allemaal dingen waar een gewone temp sensor volgens mij minder geschikt voor is.
Ik kan wel een uitleg maken hoe ik het gedaan heb, word waarschijnlijk wel van het weekend pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wellicht is met Zigbee ook een optie; daar ga ik binnenkort mijn omgeving mee uitbreiden.
https://community.home-as...rature-measurement/246584

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Mistraller schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:43:
Wellicht is met Zigbee ook een optie; daar ga ik binnenkort mijn omgeving mee uitbreiden.
https://community.home-as...rature-measurement/246584
Ook heel interessant...! Ga ook eens bekijken naast die ESP32...

En nu ik getriggered ben ga ik ook even kijken of dit met een raspberri ook niet te doen is... Heb hier nog een paar PI Zero's liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken....????

[ Voor 0% gewijzigd door Infernoken op 23-03-2023 17:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Infernoken schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:54:
[...]

Ook heel interessant...! Ga ook eens bekijken naast die ESP32...

En nu ik getriggered ben ga ik ook even kijken of dit met een raspberri ook niet te doen is... Heb hier nog een paar PI Zero's liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken....????
Met een rpi heb je niet eens meer nodig dan een weerstand. En omdat 1wire een bus structuur heeft kan je er meerdere parallel aansluiten.
http://tuxgraphics.org/np...18s20-temperature-sensor/
Is overigens wel offtopic hier...

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 23-03-2023 20:58 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
Mistraller schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Met een rpi heb je niet eens meer nodig dan een weerstand. En omdat 1wire een bus structuur heeft kan je er meerdere parallel aansluiten.
http://tuxgraphics.org/np...18s20-temperature-sensor/
Is overigens wel offtopic hier...
Mea Culpa... Je hebt gelijk...

Was gestart met reporting op mijn mooie integratie van de heatbooster en reporting out naar home assistant...
Ben trouwens zeer tevreden !!!

Om vanuit de heatboosters dan verdere metingen te kunnen doen en dus off-topic gegaan. Nog steeds geïnteresseerd in de reply van @MBgek over de ESP32, maar ga nu ook on-topic blijven...

Heatbooster rules... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb exemplarisch de NTC-sensoren van 2 HeatBoosters
met de gemeten temperaturen van een Pt500 sensor in een Kamstrup warmtemeter
vergeleken en vervolgens gecorrigeerd.
De afwijking t.o.v.de geijkte" Pt500" was negatief en lag voor de gecheckte 6 NTC-sensoren
tussen de 0,21 K en 0,75 K.
De onderlinge afwijking en de afwijking van de Pt500 tussen 25 °C en 45 °C is na correctie nu < 0,07 K.
Hoe snel de NTC-weerstanden verouderen moet nog blijken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
dunklefaser schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:33:
Ik heb exemplarisch de NTC-sensoren van 2 HeatBoosters
met de gemeten temperaturen van een Pt500 sensor in een Kamstrup warmtemeter
vergeleken en vervolgens gecorrigeerd.
De afwijking t.o.v.de geijkte" Pt500" was negatief en lag voor de gecheckte 6 NTC-sensoren
tussen de 0,21 K en 0,75 K.
De onderlinge afwijking en de afwijking van de Pt500 tussen 25 °C en 45 °C is na correctie nu < 0,07 K.
Hoe snel de NTC-weerstanden verouderen moet nog blijken.
Mooi werk! Heb je daarvoor enkel de sensor offset aangepast op de configuratiepagina?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Een offsetaanpassing lijkt voldoende te zijn.
Ik laat de sensoren langzaam in een watergevulde thermoskan afkoelen (zitten op dezelfde hoogte).
De temperatuurcurves liggen, met de gebruikelijke digitaliseringsafwijkingen, bijna perfeckt op elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLbLjjOfSCtDghcmR9onSHch1i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHJ7hLHod1Nc9SvQUmOqWGLB.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
Fri 24 Mar 08:35:20 CET 2023 (Kamstrup)
 8                 3290 Flow temperature (1e-2 deg C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppetj
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 07:29
Na een tijdje meelezen hier op het forum ook maar twee jaga convectoren aangeschaft om te gaan boosten. Ik heb nu twee Heatbooster controllers gekocht en de eerste geïnstalleerd op mijn reeds aanwezige T33 radiator. De Heatbooster stuurt 7 Arctic P14 fans aan en deze zijn bevestigd aan een kunststof hoekprofiel. Dank voor alle tips!

Bij de eerste metingen viel me op dat de radiator nog niet goed is ingeregeld. Nu vroeg ik me af naar welke verhoudingen we op zoek zijn bij waterzijdig inregelen met ventilatoren? Is dat ook 25% verschil tussen in- en outlet of kan dit mogelijk nog hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@muppetj Wat zijn dan de concrete temperaturen (aanvoer/retour) en de kamertemperatuur?
Waar heb je die "25%" gelezen? - Dit is, net zoals factor 0,8, naar mijn mening niet meer dan een vuistregel
en bij (extreem) lage aanvoertemperaturen niet zinvol toepasbaar.
Ventilatoren helpen de warmteafgifte via geforceerde ventilatie te vergroten maar zijn geen wondermiddel
bij te kleine radiatoren/convectoren.

Mijn vraag is dan ook: Wat wil je bereiken?

Als je al een tijdje meeleest weet je misschien dat er passendere topics zijn,
bijvoorbeeld "Gas besparen door middel van CV tuning" deel I t/m III en binnenkort IV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:28
Van een van mijn HeatBoosters is de omgevingstemperatuur wat zenuwachtig. Hij springt de hele tijd wat heen en weer qua temperatuur, laten we zeggen -0.10 graden tot +0.10 graden. Ik dacht allicht ligt het aan de sensor, maar als ik hem in de outlet aansluiting prik is ie wel stabiel. Hoe kan dit?
Het betreft overigens een sensor met kabel van 3 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 26-03-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
Infernoken schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Mea Culpa... Je hebt gelijk...

Was gestart met reporting op mijn mooie integratie van de heatbooster en reporting out naar home assistant...
Ben trouwens zeer tevreden !!!

Om vanuit de heatboosters dan verdere metingen te kunnen doen en dus off-topic gegaan. Nog steeds geïnteresseerd in de reply van @MBgek over de ESP32, maar ga nu ook on-topic blijven...

Heatbooster rules... ;)
@MBgek Bedankt voor de tip... Vrijdag nog ESP32 en temp sensoren besteld bij Amazon...
Zaterdag aangekomen en na een laat nachtje van uitzoeken en bijleren is volgende het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiBJU3ox0_oapB2BQpE33moZ1RE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UwS0RpuaFTRp5jxNe9wu3NHu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqngtapN74UEgssu76A0x2m7KmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lF330eWCrVEA3CIr3qGoECTl.png?f=user_large

Nogmaals bedankt voor de tip, nu verder kijken om meer heatboosters te bestellen om mijn andere convectoren ook te boosten.
Daarnaast is me nu ook duidelijk dan een paar van mijn Jaga Strada convectoren te 'klein' zijn en ik ze beter zou zou upgraden van type 10 & 15 naar de types 11 & 16...
Zo kan de verwarmingscapaciteit naar boven en de retourtemp verder naar beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Infernoken schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:06:
[...]

@MBgek Bedankt voor de tip... Vrijdag nog ESP32 en temp sensoren besteld bij Amazon...
Zaterdag aangekomen en na een laat nachtje van uitzoeken en bijleren is volgende het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nogmaals bedankt voor de tip, nu verder kijken om meer heatboosters te bestellen om mijn andere convectoren ook te boosten.
Daarnaast is me nu ook duidelijk dan een paar van mijn Jaga Strada convectoren te 'klein' zijn en ik ze beter zou zou upgraden van type 10 & 15 naar de types 11 & 16...
Zo kan de verwarmingscapaciteit naar boven en de retourtemp verder naar beneden...
Kijk, dat is mooi! Dat heb je snel gedaan 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op zondag 26 maart 2023 @ 01:55:
Van een van mijn HeatBoosters is de omgevingstemperatuur wat zenuwachtig. Hij springt de hele tijd wat heen en weer qua temperatuur, laten we zeggen -0.10 graden tot +0.10 graden. Ik dacht allicht ligt het aan de sensor, maar als ik hem in de outlet aansluiting prik is ie wel stabiel. Hoe kan dit?
Het betreft overigens een sensor met kabel van 3 meter.
Ik heb wat verder geëxperimenteerd. Ik heb drie verschillende lengtes sensoren gekocht, alle drie aangesloten en naast elkaar gelegd. Ze geven allemaal (gemiddeld) dezelfde temperatuur aan, echter hoe langer de kabellengte hoe groter de variatie op de meerwaarde. Wat natuurlijk ook logisch is. Ook heb ik ze gerouleerd over de drie poorten van de HeatBoosters en dat maakt natuurlijk niks uit.

Nu heb ik echter wel een ander interessant iets, en dat kan ik eigenlijk echt niet verklaren. Tijdens het hele testen stond de CV uit, en de normale/originele sensoren die op de radiatoren zitten zijn tijdens het hele proces natuurlijk gefixeerd op hun plek gebleven. Alleen de stekkers heb ik uit de HeatBooster getrokken.

Voor het testen hadden deze inlet sensor en outlet sensor zo goed als dezelfde temperatuur. Na deel 1 van de testen met de andere sensoren had ik ze weer even aangesloten en ze gaven nog steeds een vergelijkbare waarde. Na deel 2 van de test met de andere sensoren heb ik ze weer aangesloten, maar nu zit er opeens bijna een graad verschil tussen de sensoren. En dit kan ik echt niet verklaren, ze zijn niet van hun plek geweest, alleen stekkers los gehad en weer vastgezet. Zelfs als ik ze in prik in een andere poort blijft exact hetzelfde verschil. Het lijkt dus aan de sensor te liggen, maar hoe dat kan? Ik ben namelijk alleen aan de kabels en stekkers geweest. Benieuwd of jullie een verklaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:28:
Sinds de update naar 2.1.6 merk ik dat een van de HeatBoosters steeds de verbinding met wifi verbreekt en weer maakt. De locatie is niet verandert (heb hem niet aangeraakt), en dit probleem deed zich niet voor op 2.1.4 en 2.1.5. Is er m.b.t. wifi iets gewijzigd @Bazz0847? RSSI zit wel tegen de 80 dB, maar dat was dus altijd al het geval.
Ook met WPA2 blijf ik heel veel disconnects ervaren. Ongeveer 400 in tien dagen. Het kan uren goed gaan, en dan opeens in enkele minuten heel vaak disconnect en connect. RSSI is 76 dB. Gekoppeld met een FRITZ!Box 7590. @Bazz0847, is het mogelijk om de RSSI ook als variabele aan Home Assistant mee te geven? Dan kan ik kijken of het signaal verandert op die momenten dat er uitval is. En als je dan toch bezig bent, misschien ook de temperatuur van de module zelf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppetj
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 07:29
@dunklefaser Die 25% verschil is wat ik van CV installateurs hoor (bijv. op YouTube filmpjes over waterzijdig inregelen). Ik begrijp echter dat dit van toepassing is wanneer de CV ketel op vol vermogen draait, dus voor lagere temperaturen zal het wel minder zijn.

Onlangs de Heatbooster getest op een koude ochtend. Bij een aanvoer van 38 graden had ik zonder fans een delta T van 4 graden en met fans 6 graden. Best een goed resultaat volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

muppetj schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:17:
@dunklefaser
Onlangs de Heatbooster getest op een koude ochtend. Bij een aanvoer van 38 graden had ik zonder fans een delta T van 4 graden en met fans 6 graden. Best een goed resultaat volgens mij!
Dit lijkt mij een hele matige afgifte/dT. Zou toch wel een graad of 10 mogen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@muppetj Bij dezelfde! flow is de warmteafgifte met 50% toegenomen, afhankelijk van de grote en type radiator/convector een redelijk resultaat.
@JPS Met een aanvoer van 38°C een retour van 28°C (of beter?) te realiseren is met de meeste radiatoren een uitdaging, het lukt misschien met grotere (dubbele) JAGA's en de fans op "full throttle".
De zgn. experts realiseren de grote deltaT waarschijnlijk door flink te "knijpen" - en verlagen hiermee de warmteafgifte.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 31-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesmeter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-05 13:17
Totaal 6 heatboosters geinstalleerd op een 6-tal Jaga radiatoren van 160cm/180cm lang.
Oorspronkelijk was de bekleding 13cm hoog, nu vervangen door een nieuwe 18cm hoge radiatorbekleding.
Hierdoor voldoende ruimte voor de arctic F14 blowers. De blowers met tyraps aan elkaar vastgemaakt. Onder elke Arctic F14 een 4-tal strookjes tochtstrip van 3 a 4 cm geplakt. Het geheel is tot ca 45% snelheid nagenoeg niet waar te nemen. De heatboosters werken tot nu toe uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

dunklefaser schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:34:
@JPS Met een aanvoer van 38°C een retour van 28°C (of beter?) te realiseren is met de meeste radiatoren een uitdaging, het lukt misschien met grotere (dubbele) JAGA's en de fans op "full throttle".
De zgn. experts realiseren de grote deltaT waarschijnlijk door flink te "knijpen" - en verlagen hiermee de warmteafgifte.
Ik als ik nu teruglees gaat het idd om een radiator en heeft @muppetj wel twee convectoren aangeschaft, dat bracht me in verwarring. Met een radiator is een dT van 10 idd niet waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de eerste testopstelling geplaatst. Wat zit dit product goed in elkaar zeg, hulde d:)b

Bij het monitoren zag ik wel een (voor mij) onverwacht gedrag van de fans als de de thermostaat ziet dat de gewenste temperatuur bereikt is en de ketel afschakelt. Dan gaan de fans na ong. 1 minuut van 60% (max) naar 0% (uit), ondanks dat er dan nog een groot verschil tussen aan- en afvoertemperatuur is. Na 6 minuten schakelen ze dan weer in, op een lager niveau. Dat herhaalt zich vervolgens. Zie grafiek hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9_9meXImY-Nk5dQKDOAup1OHrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKsvd9cB5SH789PMVNwZWUem.png?f=fotoalbum_large

Dit is met standaardinstellingen, maar ik zie in de instellingen op het eerste gezicht ook niets dat hiermee te maken kan hebben (uitschakelvertraging ziet op een andere situatie volgens mij). Is dit verwacht gedrag? Ik kan me voorstellen dat dit is om 'overshoot' te voorkomen, maar lees dit nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cocytus Als je de configuratiepagina leest kom je er achter wat je kan doen om het afbouw- c.q. uitschakelgedrag aan te passen. Hint: "Geavanceerde regelparameters" - 999 s - meer kan helaas niet.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 10-04-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
@dunklefaser welke instelling zou ik moeten hebben? De afbouwcurve lijkt me op zich goed, het probleem is dat hij 2x plotseling naar nul gaat terwijl de aanvoertemperatuur nog boven Ts2 zit (de temperatuur waarbij de fans op max draaien). De afbouwcurve wordt dus 'onderbroken'. Hij pakt de curve vervolgens na een paar minuten weer op, zie de lichtblauwe lijn. Als je die interpoleert zou het een mooie tweedegraadsfunctie zijn. Je zou op basis van de instellingen verwachten dat die curve wordt gevolgd zonder tussendoor naar 0 te gaan.

De instelling 'uitschakelvertraging' lijkt me hier niet mee te maken hebben (en staat ook op de standaard 600 seconden, dat is veel langer dan de vertraging tussen uitschakelen ketel en afslaan ventilatoren die ik zie).

[ Voor 40% gewijzigd door Cocytus op 10-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cocytus Bij mij staat Ts1 op 21°C, Ts2 op 31°C en Shmax kan misschien ook wat hoger op 70%.
Je kan ook wat met "Te - verwarmen" en "Th" spelen. - YMMV

Mijn maximale aanvoertemperatuur is ca. 40°C - alleen bij het opwarmen.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 10-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ik ben erachter, het is de Ontdooicyclusdetectie. Als ik die uitschakel bouwen de fans volgens het verwachte profiel af. @Bazz0847, misschien de moeite waard om die functie beter te documenteren / te waarschuwen dat mensen met een gasgestookte CV ketel die optie moeten uitzetten.

Voor mijn begrip, is deze functie actief bij alle aanvoertemperaturen of is deze begrensd? Ik kan me voorstellen dat je dit zou willen uitschakelen voor Tinlet > 55 bijvoorbeeld, aangezien een warmtepomp daar toch niet boven komt. Of misschien is zo'n begrenzing er al (de aanvoertemperatuur van mijn CV staat op max 75, maar bij de inlet meet ik niet meer dan ong. 58).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Het is idd. onduidelijk wat bij ingeschakelde ontdooicyclus detectie het uitschakelen van de ventilatoren triggert. Bij het voorbeeld van @Cocytus hierboven had ik zoiets iig niet verwacht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bazz0847
Er is weer een nieuwe firmware update, v2.1.9 <+:)

De wijzigingen zijn:
- improvement: fan turn-off delay now in minutes instead of seconds to allow higher delays, value of 0 now also allowed
- improvement: higher update rate of live data plot
- improvement: description "ontdooicyclusdetectie" is now more clear
- improvement: minor cleanups here and there
- improvement: ESP framework, jQuery and Plotly are updated to their latest versions
- bugfix: MQTT sensor "step" values are now publised as float instead of string (avoids crash of Domoticz)

Belangrijk: check de ingestelde uitschakelvertraging na het updaten (onder geavanceerde instellingen). Hier is een wijziging in gekomen.

De update is hier te downloaden:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:55
! Vergeet je instellingen niet te exporten, ik ben weer eens alle instellingen kwijt..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Spykie schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:24:
! Vergeet je instellingen niet te exporten, ik ben weer eens alle instellingen kwijt..
Niet perse, hij onthoudt sinds de laatste 2 versies je instellingen tussen updates!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847
Twee opmerkingen
betreffende a) de frequentere updates van de live data plot en b) de uitleg van de "ontdooicyclus":

a) Wat is de reden om de live data plot nu per seconde te doen?
Kan je geen geheugenproblemen krijgen als je meerdere Heatboosters de hele dag plot?
Misschien een optie om tussen vaak en minder vaak te kunnen kiezen?

b) Ik kan niet ontdekken waar de uitleg duidelijker/begrijpelijker (more clear?) is geworden, hij is nu wel een stuk korter. - Mijn vraag: Hoe wordt gedetecteerd dat een cyclus gaande is?
En wat triggerde de "foutieve" detectie hierboven?

2.1.8: "Ontdooicyclusdetectie

Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan de module automatisch detecteren wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). Wanneer een ontdooicyclus gedetecteerd wordt, worden de ventilatoren uitgeschakeld totdat deze voltooid is. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus.

Let op: voor deze functie zijn alle drie de temperatuursensoren vereist."

2.1.9: "Ontdooicyclusdetectie

Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan er automatisch gedetecteerd worden wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). De ontdooicyclusdetectie zal de ventilatoren dan tijdelijk uitschakelen. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus."

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 10-04-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
dunklefaser schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:40:
@Bazz0847
Twee opmerkingen
betreffende a) de frequentere updates van de live data plot en b) de uitleg van de "ontdooicyclus":

a) Wat is de reden om de live data plot nu per seconde te doen?
Kan je geen geheugenproblemen krijgen als je meerdere Heatboosters de hele dag plot?
Misschien een optie om tussen vaak en minder vaak te kunnen kiezen?

b) Ik kan niet ontdekken waar de uitleg duidelijker/begrijpelijker (more clear?) is geworden, hij is nu wel een stuk korter.

2.1.8: "Ontdooicyclusdetectie

Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan de module automatisch detecteren wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). Wanneer een ontdooicyclus gedetecteerd wordt, worden de ventilatoren uitgeschakeld totdat deze voltooid is. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus.

Let op: voor deze functie zijn alle drie de temperatuursensoren vereist."

2.1.9:"Ontdooicyclusdetectie

Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan er automatisch gedetecteerd worden wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). De ontdooicyclusdetectie zal de ventilatoren dan tijdelijk uitschakelen. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus."
Punt 1: ik verwacht niet dat je geheugenproblemen krijgt met iedere seconde een datapunt. Zal hooguit een paar MB per uur zijn. Ik zal er eens naar kijken :)

Punt 2: qua uitleg is het bondiger, dat wekt misschien wat minder verwarring. Lijkt me nu wel duidelijk wat er gebeurt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Ik heb hierboven bij b) nog 2 vragen bijgezet:
"- Mijn vraag: Hoe wordt gedetecteerd dat een cyclus gaande is?
En wat triggerde de "foutieve" detectie hierboven?"
Tenminste als dit een "ontdooicyclusdetectie" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:55
Bazz0847 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:30:
[...]

Niet perse, hij onthoudt sinds de laatste 2 versies je instellingen tussen updates!
Ah, ik zat inderdaad op 2.1.5 en had mijn update drang gewoon moeten onderdrukken :9

Ik ga wanneer het weer koud wordt er wel weer eens naar kijken, voor nu stekker er uit.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bazz0847 schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:57:

De wijzigingen zijn:
- improvement: fan turn-off delay now in minutes instead of seconds to allow higher delays, value of 0 now also allowed
<KNIP>
Belangrijk: check de ingestelde uitschakelvertraging na het updaten (onder geavanceerde instellingen). Hier is een wijziging in gekomen.

Net geupdatet en zie inderdaad dat de uitschakelvertraging op 200 minuten stond, dus heb ik aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:43
Met veel interesse dit topic gelezen. Helaas zijn al mijn radiatoren maar 80mm diep en moeten hier kleinere fans in. Iemand die met 80mm PWM fans gewerkt heeft?

Ik zie zowel plaatsing onder als boven in de radiator. Hier nog significant verschil in?

Er komt een hybride warmte pomp aan en ik wil daarom deze fans erbij plaatsen.

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:27
tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:33:
Met veel interesse dit topic gelezen. Helaas zijn al mijn radiatoren maar 80mm diep en moeten hier kleinere fans in. Iemand die met 80mm PWM fans gewerkt heeft?
ik gebruik deze: uitvoering: Arctic F8 PWM Zwart, 80mm
Stil en werken perfect met de Heatbooster module.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Bazz0847 schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:58:
[...]

Punt 1: ik verwacht niet dat je geheugenproblemen krijgt met iedere seconde een datapunt. Zal hooguit een paar MB per uur zijn. Ik zal er eens naar kijken :)

Punt 2: qua uitleg is het bondiger, dat wekt misschien wat minder verwarring. Lijkt me nu wel duidelijk wat er gebeurt toch?
Zou ook graag een optie krijgen om wat minder writes te doen...

Weet niet of dit ook naar de flash geschreven wordt, maar die heeft maar een beperkt aantal write mogelijkheden door slijtage...
Of heeft dit hiermee niets te maken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Ik heb op de badkamer aan de radiator kant geen 220 aansluiting. Kan de Heatbooster ook op een 12v accu draaien? Ik heb wel ruimte om deze weg te werken bijvoorbeeld. Iemand een idee of suggestie?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Infernoken schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:13:
[...]

Zou ook graag een optie krijgen om wat minder writes te doen...

Weet niet of dit ook naar de flash geschreven wordt, maar die heeft maar een beperkt aantal write mogelijkheden door slijtage...
Of heeft dit hiermee niets te maken???
Nee hoor, dat is geen enkel probleem. De data wordt namelijk in het RAM van je PC gezet, niet op de HeatBooster zelf! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
tzeunis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:25:
Ik heb op de badkamer aan de radiator kant geen 220 aansluiting. Kan de Heatbooster ook op een 12v accu draaien? Ik heb wel ruimte om deze weg te werken bijvoorbeeld. Iemand een idee of suggestie?
Hij werkt idd prima op een 12V accu, maar dat zou betekenen dat je deze ongeveer dagelijks moet opladen :P Kun je niet over het plafond een draad leggen bijvoorbeeld? Een fotootje van de situatie kan helpen met de tips!

[ Voor 12% gewijzigd door Bazz0847 op 25-04-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Dagelijks? Hmmm das wel een beetje heftig inderdaad. Ik heb de Heatbooster eergisteren besteld. Ik ga er eerst even mee spelen en dan bekijken of ik een extra draad ga trekken over het plafond. Ben benieuwd wanneer hij binnen is.

Dank voor de input.

| Losing my religion |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
tzeunis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:00:
Dagelijks? Hmmm das wel een beetje heftig inderdaad. Ik heb de Heatbooster eergisteren besteld. Ik ga er eerst even mee spelen en dan bekijken of ik een extra draad ga trekken over het plafond. Ben benieuwd wanneer hij binnen is.

Dank voor de input.
Bij onze convectorput zit het stopcontact ook niet in de buurt. Ik heb daarom deze besteld: https://www.amazon.nl/InL...ker-bus-5x2/dp/B0BM4W28XW
Zoiets is in de badkamer netjes weg te werken. Adapter boven het plafond/in een kast, en deze verlengkabel naar de HeatBooster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:10
Update 2.1.10 is online:

v2.1.10:
- improvement: update rate of plot set to 2.5 seconds to conserve memory
- improvement: JS around plotting cleaned up a bit to conserve memory
- improvement: ESP framework updated to latest version
- improvement: favicon added to web portal
- bugfix: fixed filename of downloaded config file
- bugfix: fan test mode didn't work well in slave mode
- bugfix: initial boot did not automatically start config mode in last version

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Jammer. ik had een hoekplugje besteld voor tussen de adapter en HeatBooster, zodat deze zo hoog mogelijk in de convectorput geplaatst kan worden. Dit in verband met de wifi verbinding die steeds wegvalt. Helaas heeft het niet zoveel effect als gehoopt, blijft zo rond de -80 dB. Echter, nog eens 2 cm extra naar boven en het is -70 dB, maar dan kan het rooster niet meer over de put. Ik baal wel een beetje, een beter signaal voelt zo dichtbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:13
zunrob schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:56:
Jammer. ik had een hoekplugje besteld voor tussen de adapter en HeatBooster, zodat deze zo hoog mogelijk in de convectorput geplaatst kan worden. Dit in verband met de wifi verbinding die steeds wegvalt. Helaas heeft het niet zoveel effect als gehoopt, blijft zo rond de -80 dB. Echter, nog eens 2 cm extra naar boven en het is -70 dB, maar dan kan het rooster niet meer over de put. Ik baal wel een beetje, een beter signaal voelt zo dichtbij!
Is een externe antenne een optie?
Ik zie alleen niet direct een optie om een externe antenne op het printje te solderen.
Een IPEX connector op de heatbooster zou een welkome uitbreiding zijn om het ontvangst op te kunnen krikken.

[ Voor 13% gewijzigd door nietvoorniets op 05-05-2023 13:23 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nietvoorniets schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Is een externe antenne een optie?
Ik zie alleen niet direct een optie om een externe antenne op het printje te solderen.
Een IPEX connector op de heatbooster zou een welkome uitbreiding zijn om het ontvangst op te kunnen krikken.
Ja hoor, die antenne kom ik wel kwijt. Maar ga liever niet solderen aan de HeatBooster. Hij werkt prima zo, ook met wifi die soms wegvalt. Dat is alleen vervelend bij een update en missende data in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Kan iemand me helpen?
Sinds een paar dagen is de heatbooster niet meer beschikbaar in Home Assistant.
De melding erbij: "Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de mqtt integratie" Hiervoor heeft het al maanden nonstop gedraaid.

Ik heb nog een oudere versie van de heatbooster (r03), en draait op FW 1.1.1.
Ik heb de spanning even van de heatbooster afgehaald, maar heeft geen effect.
Ik kan hem nog wel pingen, dus dat lijkt goed te zijn.
Het blauwe ledje op het opsteekprintje knippert wel snel (weet niet meer of dat altijd zo was)
Wellicht door een update van HA dat er iets veranderd is?
Enig idee wat ik zou kunnen controleren/hoe dit weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59
@zunrob de antenne is geïntegreerd op de esp32. Het blokgolf patroon op de soc-package.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
HBO88 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:42:
Kan iemand me helpen?
Sinds een paar dagen is de heatbooster niet meer beschikbaar in Home Assistant.
De melding erbij: "Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de mqtt integratie" Hiervoor heeft het al maanden nonstop gedraaid.

Ik heb nog een oudere versie van de heatbooster (r03), en draait op FW 1.1.1.
Ik heb de spanning even van de heatbooster afgehaald, maar heeft geen effect.
Ik kan hem nog wel pingen, dus dat lijkt goed te zijn.
Het blauwe ledje op het opsteekprintje knippert wel snel (weet niet meer of dat altijd zo was)
Wellicht door een update van HA dat er iets veranderd is?
Enig idee wat ik zou kunnen controleren/hoe dit weer werkend te krijgen?
Dan is de WiFi access point of MQTT server niet bereikbaar. Check even of er iets aan je WiFi settings gewijzigd is, en controleer ook met MQTT Explorer even of de MQTT server het nog doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Bazz0847 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Dan is de WiFi access point of MQTT server niet bereikbaar. Check even of er iets aan je WiFi settings gewijzigd is, en controleer ook met MQTT Explorer even of de MQTT server het nog doet :)
Pff wat een beginner ben ik, de mqtt service was gestopt in HA. Waarschijnlijk gebeurd na een update. Wel maf dat hij dan niet automatisch start, die schuifjes starten bij boot en watchdog staan wel aan.

Het werkt weer in ieder geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bazz0847
Er is weer een nieuwe firmware update, v2.1.11 :Y)

De wijzigingen zijn:
- improvement: fan test slider now updates nicely
- improvement: updated all libraries to their newest versions
- improvement: increased TCP queue size to avoid reboots when hammered with requests

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 10-05-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Nieuwste FW versie staat er weer op, lekker makkelijk zo met behoud van de instellingen.

Hiervoor was versie 2.1.9 en het viel me laatst op dat in HomeAssistant de HB gewoon gezien wordt en bedienbaar is, maar dat het IP adres 'unknown' is. Ook na update is het niet zichtbaar, terwijl dat eerder altijd wel het geval was. Bij anderen ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
@JPS hier ook. Ip adres is al even niet meer beschikbaar. Toch werkt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
JPS schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:26:
Nieuwste FW versie staat er weer op, lekker makkelijk zo met behoud van de instellingen.

Hiervoor was versie 2.1.9 en het viel me laatst op dat in HomeAssistant de HB gewoon gezien wordt en bedienbaar is, maar dat het IP adres 'unknown' is. Ook na update is het niet zichtbaar, terwijl dat eerder altijd wel het geval was. Bij anderen ook zo?
Hij moet hem wel publishen hoor. Hier werkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXHV2LmKNbVGSVTF0-qAbggP05c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObUiDyExB91K2rhjyrkCabzg.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt even kijken of het weer werkt als je het device weggooit uit de device lijst in Home Assistant en de module opnieuw opstart om hem opnieuw te laten ontdekken. Laat ff weten of dat helpt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 10-05-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bazz0847 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Je kunt even kijken of het weer werkt als je het device weggooit uit de device lijst in Home Assistant en de module opnieuw opstart om hem opnieuw te laten ontdekken. Laat ff weten of dat helpt! :)
Net gedaan, keurig opnieuw ontdekt maar IP-adres 'unknown'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
JPS schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:45:
[...]

Net gedaan, keurig opnieuw ontdekt maar IP-adres 'unknown'...
Apart. Kun je eens kijken in MQTT Explorer of de HeatBooster hem wel publiceert in zijn topic? Hier werkt het normaal namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-06 07:17
Bazz0847 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Apart. Kun je eens kijken in MQTT Explorer of de HeatBooster hem wel publiceert in zijn topic? Hier werkt het normaal namelijk.
Dit is de foutcode in het home assistant log:
code:
1
2
3
4
5
Exception raised when updating state of sensor.woonkamer_midden_ip, topic: 'woonkamer-midden/ip' with payload: b'192.168.1.161'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 581, in state
    numerical_value = float(value)  # type:ignore[arg-type]
ValueError: could not convert string to float: '192.168.1.161'

Het apparaat verwijderen uit home assistant, rebooten heatbooster en opnieuw autodiscoveren lost het niet op. Er lijkt dus iets fout te zitten in de mqtt payload van mbt het ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Tnx, daar kan ik wat mee! Hij moet het een string laten en niet naar float converteren. Ik ga er naar kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
JorisV schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Dit is de foutcode in het home assistant log:
code:
1
2
3
4
5
Exception raised when updating state of sensor.woonkamer_midden_ip, topic: 'woonkamer-midden/ip' with payload: b'192.168.1.161'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 581, in state
    numerical_value = float(value)  # type:ignore[arg-type]
ValueError: could not convert string to float: '192.168.1.161'

Het apparaat verwijderen uit home assistant, rebooten heatbooster en opnieuw autodiscoveren lost het niet op. Er lijkt dus iets fout te zitten in de mqtt payload van mbt het ip adres.
Dit bugje is gefixt in de nieuwe versie, v.2.1.12:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Super, ik kan bevestigen dat het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Bazz0847 Sinds 2.0.10 heb ik hele lange naloop op 1%... Dat is niet heel gewenst ;-)
Ik zag geloof wat nieuwe parameters... maar het is me niet duidelijk hoe en wat?
(Dit is met de 2.0.10 firmware)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnibzL63g1PDtfAAu1-27HOIU7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x9aJYIcdhLZzTjgwYqEeMtvd.png?f=user_large
HA wil de grafieken blijkbaar niet op zelfde tijdschaal doen, ondanks dat het 1 24h history graph is :?

En ja pendelende ketel... 4kW krijg je domweg niet door 3,6m aan Jaga T10 met 2x16 Noctua's.. daar maak ik me niet druk om.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 13:48
Kan het te maken hebben met fan turn off delay?

De wijzigingen zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
JPS schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Super, ik kan bevestigen dat het werkt!
Ik ook. Eindelijk tijd gehad om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Maarten60 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:29:
Kan het te maken hebben met fan turn off delay?

[...]
Dat is hem, Bedankt!
Dat zien we dan maar als een upgradeconversievaudje van Bas ;)
Misschien doordat ik 2.0.9 geskipt heb?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 16-05-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 13:48
Mooi dat het gelukt is.
Volgens mij was het een bewuste keuze om de timer setting aan te passen. Stond ook in de release notes, meen ik mij te herinneren.
Anyway. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Hi,

Het koelen gaat bijna beginnen. De warmtepomp stond al even op koelen vandaag. Maar hoe stel ik de HB nu goed in?
Ik gebruik de offline zelfstandig modus met geavanceerde regelparameters. Met het stookseizoen, nog met gas , cv reageerden de fans zoals ik wilde. Nu met koelen twijfel ik hoe e.e.a. In te stellen. Te is de in te stellen temp voor je wens temp. Maar moet ik ergens dan mijn wens temp ergens invullen waar koelen start op basis van de ruimte temp? De settings voor koelen zijn nu de waarden die tussen (), de voorgestelde startwarden, staan.
Moet ik de ts 1 en ts 2 ook veranderen? De WP geeft bij koelen een cv water temp door van 18C.
Ik zoek eigenlijk de mogelijk om op basis van ruimte temp te starten met koelen. En dan laat ik de wp bij kamertemp van bv 22 C starten met koelmodus en de fans in de kamer bij bv 24 en dan de zolderkamers zo eerder te laten koelen. Daar wordt het natuurliikmeerder te warm dan in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Vraagje, iemand ervaringen met andere fans dan de ARCTIC F9 PWM PST?

Ik heb deze nu draaien en ben er zeer tevreden van, maar deze zijn momenteel nergens goed leverbaar?

Alternatieven die wel goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Infernoken schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:57:
Vraagje, iemand ervaringen met andere fans dan de ARCTIC F9 PWM PST?

Ik heb deze nu draaien en ben er zeer tevreden van, maar deze zijn momenteel nergens goed leverbaar?

Alternatieven die wel goed werken?
Ik gebruik de P8 en P14 PWM PST, en ben tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c812657
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:57
Ik heb ze hier besteld https://www.aquatuning.com/nl/ . Waren binnen een paar dagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
bij mij draait na de installatie 1 fan full speed. Of ik hem nu aansluit direct op de HB of of solo hij gaat gelijk full speed. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Alles nieuw uit de doos van Arctic. Het is een F14 PWM 4 pins ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:13
sjors1970 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:42:
bij mij draait na de installatie 1 fan full speed. Of ik hem nu aansluit direct op de HB of of solo hij gaat gelijk full speed. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Alles nieuw uit de doos van Arctic. Het is een F14 PWM 4 pins ding
Ik had er ook last van dat 1 fan, en alle fans die daarachter aangesloten waren op volle snelheid gingen draaien. Bij mij kwam dat omdat er 1 pinnetje geen contact maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
nietvoorniets schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Ik had er ook last van dat 1 fan, en alle fans die daarachter aangesloten waren op volle snelheid gingen draaien. Bij mij kwam dat omdat er 1 pinnetje geen contact maakte.
Bij mij is het die als eerst op de HB zit. En die erachter zitten zijn wel op toeren te regelen. Ik zal eens pielen met de pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
sjors1970 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:18:
Hi,

Het koelen gaat bijna beginnen. De warmtepomp stond al even op koelen vandaag. Maar hoe stel ik de HB nu goed in?
Ik gebruik de offline zelfstandig modus met geavanceerde regelparameters. Met het stookseizoen, nog met gas , cv reageerden de fans zoals ik wilde. Nu met koelen twijfel ik hoe e.e.a. In te stellen. Te is de in te stellen temp voor je wens temp. Maar moet ik ergens dan mijn wens temp ergens invullen waar koelen start op basis van de ruimte temp? De settings voor koelen zijn nu de waarden die tussen (), de voorgestelde startwarden, staan.
Moet ik de ts 1 en ts 2 ook veranderen? De WP geeft bij koelen een cv water temp door van 18C.
Ik zoek eigenlijk de mogelijk om op basis van ruimte temp te starten met koelen. En dan laat ik de wp bij kamertemp van bv 22 C starten met koelmodus en de fans in de kamer bij bv 24 en dan de zolderkamers zo eerder te laten koelen. Daar wordt het natuurliikmeerder te warm dan in de kamer.
Ik krijg de fans nog niet in beweging terwijl de warmtepomp al een paar dagen aan het koelen is in de middag. Hoe moet je de hb instellen om dat voor elkaar te krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door sjors1970 op 08-06-2023 17:57 . Reden: schrijf fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
sjors1970 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Ik krijg de fans nog niet in beweging terwijl de warmtepomp al een paar dagen aan het koelen is in de middag. Hoe moet je de hb instellen om dat voor elkaar te krijgen?
Hier hetzelfde probleem. Ik heb voor nu de fans maar handmatig continue op 60% staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
xarow schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:28:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Ik heb voor nu de fans maar handmatig continue op 60% staan.
Hoe doe je dat dan? Staat de HB dan continue in de configuratie modus en toestand fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:53
Ik heb hem met homeassistant gekoppeld. Vanuit daar de manuele modus ingeschakeld en dan 60% aansturen.

Als je geen homeassistant hebt kan je jou beschreven manier gebruiken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
xarow schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:08:
Ik heb hem met homeassistant gekoppeld. Vanuit daar de manuele modus ingeschakeld en dan 60% aansturen.

Als je geen homeassistant hebt kan je jou beschreven manier gebruiken ja.
Heb het nu ook zo gedaan. Kon zowaar de hb's die dichtbij elkaar zitten apart benaderen terwijl ze beiden in de configuratie stand staan.
Maar eigenlijk denk ik dat op basis van de maker zijn informatie deze workaround niet nodig is. Ik hoop nog op een reactie van hem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frisian1206
sjors1970 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Heb het nu ook zo gedaan. Kon zowaar de hb's die dichtbij elkaar zitten apart benaderen terwijl ze beiden in de configuratie stand staan.
Maar eigenlijk denk ik dat op basis van de maker zijn informatie deze workaround niet nodig is. Ik hoop nog op een reactie van hem.
Die koelmodus vraagt waarschijnlijk toespitsen van een aantal parameters voor jouw specifieke situatie. De koelmodus ging bij mij in maart al een paar keer onbedoeld aan doordat een ruimtetemperatuur-sensor in het lentezonnetje hing.
De geavanceerde instellingen vind je in het 4e instellingen scherm onderaan 'geavanceerde parameters weergeven'

Een aantal haakjes om te beginnen:
- Check of de ruimtetemperatuur-sensor van de Heatboosters een representatieve ruimtetemperatuur meten. Zo niet: hang ze op een betere plek.
- Nu ga je de inschakeltrigger goed zetten, parameter 'Te - koelen' in het menu. Standaard staat deze op 4 graden temperatuurverschil tussen de ruimtetemperatuursensor en de aanvoertemperatuur sensor. Ga na met welke aanvoertemperatuur je warmtepomp ongeveer koelt en kies vanaf welke ruimtetemperatuur hij moet koelen. Hiermee bereken je het temperatuurverschil je in moet stellen op de Heatboosters.
- Als laatste kies je de ventilatorsnelheid waarmee gekoeld moet worden, 'Sc' in het menu. De koelmodus kan alleen met een constante ventilatorsnelheid ingesteld worden, niet met een variabele snelheid. Standaard staat deze op 50% meende ik. NB: de boost-koelmodus kan alleen via Home Assistant aangestuurd worden, niet in de offline en online-zelfstandig modus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Goed antwoord! Ik wil hier nog wel 1 dingetje aan toevoegen, namelijk dat de standaard instellingen in principe goed zouden moeten zijn. De fans gaan in koelmodus zodra het water 4 graden kouder is dan de lucht, en dat is ook ongeveer de temperatuur vanaf waar het zin heeft om de fans aan te zetten. Bij een lagere deltaT krijg je de koude er toch nauwelijks uit, en als je die drempel lager maakt dan heb je ook meer kans dat de module per ongeluk in de koelmodus terecht komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Bazz0847 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Goed antwoord! Ik wil hier nog wel 1 dingetje aan toevoegen, namelijk dat de standaard instellingen in principe goed zouden moeten zijn. De fans gaan in koelmodus zodra het water 4 graden kouder is dan de lucht, en dat is ook ongeveer de temperatuur vanaf waar het zin heeft om de fans aan te zetten. Bij een lagere deltaT krijg je de koude er toch nauwelijks uit, en als je die drempel lager maakt dan heb je ook meer kans dat de module per ongeluk in de koelmodus terecht komt :)
Nu de gewenste kamertemperatuur ingesteld van 20. Als het dan 22 is en de wp levert 18 dan kan ik dus nog de Te van 4 naar 2 zetten om het eerder in gang te zetten?
En pas als aan de voorwaarden is voldaan gaan ze met het toerental van Sc draaien?
Moet je de gewenste kamertemperatuur instellen om de koelmodus te activeren?
Klopt het dat de fans voordat aan die voorwaarden wordt voldaan al stationair draaien?

[ Voor 0% gewijzigd door sjors1970 op 10-06-2023 13:43 . Reden: quote niet goed opgenomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
sjors1970 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:42:
[...]
Nu de gewenste kamertemperatuur ingesteld van 20. Als het dan 22 is en de wp levert 18 dan kan ik dus nog de Te van 4 naar 2 zetten om het eerder in gang te zetten?
Yep, klopt. Let wel op dat Th ook invloed heeft. Standaard is Th=2, dus 1 graad boven de drempel=aan, en 1 eronder=uit.
En pas als aan de voorwaarden is voldaan gaan ze met het toerental van Sc draaien?
Klopt!
Moet je de gewenste kamertemperatuur instellen om de koelmodus te activeren?
Nee, die zou daar niets mee moeten doen. De ruimtetemperatuurregeling is alleen actief bij verwarmen.
Klopt het dat de fans voordat aan die voorwaarden wordt voldaan al stationair draaien?
Nee. Wellicht zie je de nadraaitijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Herkent iemand dit? Op de een of andere manier wordt van een HeatBooster de omgevingstemperatuur soms veel minder vaak naar HA gestuurd, waardoor de actuele temperatuur weergave soms niet zo actueel is en je "stappen" te zien krijgt in de grafiek. In het plaatje hieronder zie je duidelijk wanneer het gebeurt, zie de paarse lijn rond 9 uur. Ik snap niet zo goed hoe dat kan, er wijzigt namelijk niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3-JoylEa6D3tNGEENEwgh7RtFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LHGTJ4gDs1bd6dzrPfXyUKoP.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 10-06-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

zunrob schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:57:
Herkent iemand dit? Op de een of andere manier wordt van een HeatBooster de omgevingstemperatuur soms veel minder vaak naar HA gestuurd, waardoor de actuele temperatuur weergave soms niet zo actueel is en je "stappen" te zien krijgt in de grafiek. In het plaatje hieronder zie je duidelijk wanneer het gebeurt, zie de paarse lijn rond 9 uur. Ik snap niet zo goed hoe dat kan, er wijzigt namelijk niks.

[Afbeelding]
Herkenbaar hier bij een aantal modules met zeer slecht WiFi-bereik. Ze kunnen dan de data niet versturen en dat ziet er in HA precies zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Aardedraadje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Herkenbaar hier bij een aantal modules met zeer slecht WiFi-bereik. Ze kunnen dan de data niet versturen en dat ziet er in HA precies zo uit.
Ja, dat dacht ik eerst ook, maar ik heb recentelijk wat wijzigingen gedaan waardoor het signaal beter zou moeten zijn. Denk dat het signaal dan toch nog soms wat dipt/wegvalt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bazz0847
Het is warm aan het worden, dus de HeatBoosters mogen weer aan de slag om onze huizen lekker koel te houden. En om dat te vieren heb ik een grote firmware update gebouwd! *O*

Het gaat om versie 2.2.0, met als belangrijkste wijziging een nieuwe web app met nieuwe hippe looks, maar nog belangrijker: waarin de bediening van de HeatBoosters gedaan kan worden gelijkaardig aan de Home Assistant app, dus voor de bediening is Home Assistant niet meer nodig. Ook is de firmware klaargemaakt voor een (aankomende) eigen Android app!

Je kunt hem hier downloaden:

Enjoy! :Y)

PS: MQTT en Home Assistant blijven uiteraard ook in toekomstige versies ondersteund. De nieuwe web app is bedoeld om mensen die geen MQTT gebruiken toch app-functies te bieden.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 11-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
Bazz0847 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Yep, klopt. Let wel op dat Th ook invloed heeft. Standaard is Th=2, dus 1 graad boven de drempel=aan, en 1 eronder=uit.

[...]

Klopt!

[...]

Nee, die zou daar niets mee moeten doen. De ruimtetemperatuurregeling is alleen actief bij verwarmen.

[...]

Nee. Wellicht zie je de nadraaitijd?
Nee, denkb het niet de draaien de hele dag zo.
Pagina: 1 2 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.