Toon posts:

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 21:19
Bazz0847 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Standaard is dat zeker niet, het werkt misschien wel half en even, maar het klopt technisch niet. Daarom werkt het bij jou waarschijnlijk ook niet goed: je bent de buscapaciteiten aan het overbelasten en ook de regeling raakt dan in de war. De 3-pin fans verwachten een continue (dc) spanning, geen gepulste spanning. Daar zijn ze niet voor gemaakt en kunnen ze ook niet tegen. Je moet dus het PWM signaal van de HeatBooster vertalen naar een continue spanning, met bijvoorbeeld een buck converter :)
Dank voor de uitleg.
Ik was er van overtuigd dat dit moest werken maar inderdaad... hoe meer ik zoek op google, hoe meer ik zie dat het misschien wel een beetje werkt maar nooit 100%. En al zeker niet met 14 fans achter elkaar.

Jammer. Ik heb die fans nu eenmaal.
Uiteraard kan ik ze wel op 100% gebruiken maar dat is te veel herrie.
Ik heb ook nog even zitten denken aan een relais en een voeding op 9v.
Naar wat ik kan vinden kan een Buck convertor werken maar dan ook maar tot max 10v.
Een BuckBoost convertor zou kunnen werken... misschien??
https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Of dan toch maar de wonden likken en een stuk of 14 nieuwe fans MET PWM kopen. 8)7 8)7 8)7

[Voor 8% gewijzigd door I-Lynx op 14-03-2023 21:20]

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-03 02:31
Als je geduld hebt: ik heb nog in de planning staan om een addon printje te maken waarmee je ook 3-pins fans kunt aansturen. Maar dat kan nog een onbepaald aantal maanden duren ;) Het makkelijkste is een regelbare adapter. Zo'n converter zoals uit je linkje kan (je hebt een buck nodig, geen buck-boost), maar dan moet je handmatig de snelheid instellen met de potmeter die erop zit.

[Voor 26% gewijzigd door Bazz0847 op 15-03-2023 08:06]

Maker van de HeatBooster ventilatorsturing

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:58
Ik kwam dit topic tegen, en aangezien is al wat plannen had om zelf iets te bouwen, heb ik toch ook maar een HeatBooster module gekocht.
Ik ben benieuwd. Home Assistant heb ik al een tijdje goed in gebruik dus dat wordt meteen toevoegen :9

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 21:19
Bazz0847 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:31:
Als je geduld hebt: ik heb nog in de planning staan om een addon printje te maken waarmee je ook 3-pins fans kunt aansturen. Maar dat kan nog een onbepaald aantal maanden duren ;)
Ik en geduld gaan niet goed samen. :P
Er zijn 15 Arctic P14 PWM PST fans onderweg. Kost weer wat maar hopelijk halen we het er uit met een lagere energie rekening.

Nu nog even een paar weken koud weer anders heeft het nog geen zin O-) :X

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23
@Bazz0847 zou je uit kunnen leggen waar de meetwaarde voor de retourtemperatuur gebruikt wordt in de regeling? Of is dat gewoon een meetwaarde die je bijv kunt gebruiken voor waterzijdig inregelen.

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23
Ik heb een Heatbooster, die nog wacht op montage op een radiator, tijdelijk geplaatst op de aan- en afvoer van de CV-ketel, voor goed inzicht in het stookgedrag. Hieronder mooi inzichtelijjk de laag/uit (low-load) regeling van mijn Remeha Tzerra Ace ketel, opentherm aangesloten.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Frisian1206 Volgens mij vertoont bij buitentemperaturen rond de +10 °C bijna elke cv-ketel met low-load in NL in een rijtjeshuis op dit moment een vergelijkbaar stookgedrag, behalve misschien in een royale oude villa met 300 m² verwarmd oppervlak.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
Ja dat zie ik met mijn Nefit Ecomline ook. Ik heb er nu een Tado op, dus ik zie ook hoeveel vermogen de Tado vraagt, en dat ligt onder het minimale vermogen dat de ketel kan leveren; dan krijg je ook dit beeld. Overigens vrijstaand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee