Ik snapte dat je daarop reageerdeLawrentz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:29:
[...]
.
Ik reageerde op
[...]
Toen ik een paar jaar geleden nog op zoek was naar een warmtepomp had ik ook bijna een warmtepomp te pakken met een te hoog vernomen en daarmee ook een te hoog minimum vermogen.
Dit kwam doordat ik toen nog niet wist van het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog maximum vermogen.
De aanschaf is uiteindelijk om andere redenen niet doorgegaan.
Later ben ik het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog vermogen te weten gekomen.
Met een warmteverliesberekening kan je een warmtepomp nemen die past bij je woning.
De specs obv het koudemiddel, compressor en het ontwerp van de warmtepomp als geheel bepalen de deellast (minimum vermogen). .
Het minimum en maximum vermogen zijn niet linear en afhankelijk van de brontemperatuur.
Bij een L/W warmtepomp is de brontemperatuur de buitentemperatuur.
Dit alles wordt de enveloppe genoemd.
Doordat het maximum vermogen lager is wordt bij hetzelfde type ook de deellast (minimum vermogen) lager.
Met name het minimum vermogen bij lenteachtige temperaturen en het maximum vermogen bij koude periodes zijn van belang.
Bij een W/W warmtepomp obv grondwater is de brontemperatuur veel stabieler en geldig dit niet of nauwelijks.
Mijn punt was meer dat er ook veel dagen zijn waarop je juist wel wat meer vermogen wil dus je moet je niet alleen maar blindstaren op de warmere dagen
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡