Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Russisch-Roemeense software installeren vs. ff op je router in de lijst van apparaten kijkenSeafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
Vindt alles: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Heeft het/een apparaat een webpagina dan kun je vanuit ip-scanner er direct naartoe.
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
Waar haal je dat vandaan? Ik kan er niets over vinden.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:36:
[...]
Russisch-Roemeense software installeren vs. ff op je router in de lijst van apparaten kijken
Google op Famatech.Seafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Waar haal je dat vandaan? Ik kan er niets over vinden.
Opgericht door een Rus en toen overgedragen aan een Roemeen. Kan natuurlijk gewoon een cover zijn om het net iets minder verdacht te maken.
nmap als alternatief?FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Google op Famatech.
Opgericht door een Rus en toen overgedragen aan een Roemeen. Kan natuurlijk gewoon een cover zijn om het net iets minder verdacht te maken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat lijkt er dan niet op. Dit terwijl ik deze wel als degene met de minste demping selecteer uit de lijst, met bijbehoorend wachtwoord.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Heeft ie verbinding gemaakt met je router? Kun je zien of ie in je lijst van verbonden apparaten staat van je router?
Hoe ver van je dichtstbijzijnde wifi punt heb je de HeatBooster? Mss heeft ie slecht signaal in de convectorput?
Als ie wel met wifi verbindt en hij knippert nog steeds, dan heb je waarschijnlijk (per ongeluk) MQTT aangezet maar kan ie niet verbinden met je MQTT broker (als je die überhaupt hebt).
Ik heb hem nu twee keer op de tweede configuratie gezet, stand alone? Ik zie trouwens wel 2x mijn SSID in die lijst staan, nu had ik die eerste gepakt, maar mogelijk is de ene 2,4 en andere de 5ghz, zou die daarmee niet kunnen verbinden?
Alleen die verbindingstest mislukt dus het is niet geconnect schijnbaar. Bedankt ik ga er nog eens even voor zitten.
De HeatBooster kan alleen met 2,4 GHz verbindenwitalik schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:04:
[...]
Dat lijkt er dan niet op. Dit terwijl ik deze wel als degene met de minste demping selecteer uit de lijst, met bijbehoorend wachtwoord.
Ik heb hem nu twee keer op de tweede configuratie gezet, stand alone? Ik zie trouwens wel 2x mijn SSID in die lijst staan, nu had ik die eerste gepakt, maar mogelijk is de ene 2,4 en andere de 5ghz, zou die daarmee niet kunnen verbinden?
Alleen die verbindingstest mislukt dus het is niet geconnect schijnbaar. Bedankt ik ga er nog eens even voor zitten.
Misschien zou je 'm eens dichtbij je router aan de stroom kunnen hangen en dan configureren, vervolgens in de convectorput aansluiten.
Mmm, ik ga dit verder uitdiepen. Ik was me hier niet van bewust.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Google op Famatech.
De gegeven alternatieven ga ik ook eens bekijken.
witalik schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:33:
...
1 is er helaas gesneuveld toen ik doorhad dat ik ze moest omdraaien om het zuigende effect te krijgen ipv dat ie naar beneden blaast toen is er een schoep gebroken van de fan.
Wanneer het een "mooie" breuk is ff proberen die schoep exact terug te plaatsen en vast/stil houden terwijl iemand anders een klein druppeltje secondelijm op het breukje doet.
Door de capillaire werking zuigt die secondelijm in de breuk en heb je een minuut later weer een werkende fan met de schoep op exact de juiste plek.
Dus niet met lijm erop tegen elkaar plaatsen maar eerst "droog" passend en dan 1 klein druppeltje lijm op het breukje.
Als de hele zooi aan gruis is rest je weinig anders dan vervangen.
Ik gebruik al sinds enkele jaren op Android de "Fing" appSeafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
Vindt alles: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Heeft het/een apparaat een webpagina dan kun je vanuit ip-scanner er direct naartoe.
- vind alles - o.a. open poorten en kan nog wat meer.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Onder de link op de webpagina zie ik nog steeds het 2.7.3 zip archief? @Bazz0847 even checken.Pandabeer35 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Heb 2.7.4 firmware op de 4 hearboosters gezet - is er nog ergens een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kon via de OTA update iig probleemloos 3 stuks updaten.dunklefaser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Onder de link op de webpagina zie ik nog steeds het 2.7.3 zip archief? @Bazz0847 even checken.
Kan OTA updaten eigenlijk ook via MQTT in home assistant?
OTA doe ik ook (bijna) altijd, maar niet altijd online via het Internet.FlowDesign schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Kon via de OTA update iig probleemloos 3 stuks updaten.
@Bazz0847 Ik heb de update net gedownload - en het is volgens de naam en de changelog nog steeds 2.7.3.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2025 08:12 ]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.dunklefaser schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:10:
[...]
OTA doe ik ook (bijna) altijd, maar niet altijd online via het Internet.
@Bazz0847 Ik heb de update net gedownload - en het is volgens de naam en de changelog nog steeds 2.7.3.
Als workaround kan je de url kopieren naar de browser en v2.7.3 aanpassen in v2.7.4.
Al lang gedaan, maar in de begeleidende changelog staat toch echt alleen 2.7.3 en niet 2.7.4.Lawrentz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.
Als workaround kan je de url kopieren naar de browser en v2.7.3 aanpassen in v2.7.4.
Correctie - idd dat werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2025 09:00 ]
Als ik zelf wat onderzoek doe:
Voor de woonkamer heb ik zo'n 4000Watt nodig, bestaande uit twee radiatoren van ongeveer 250cmx40cm. De jaga strada's spreken wel aan, maar die komen nog in veel varianten: type 06,10,11,15,16,20,21. Het was mij niet direct duidelijk maar de 06,11,16, 21 varianten lijken zogenaamde 'twin modellen' en zijn dus niet 1cm breder dan een type lager. Deze hebben simpelweg twee keer zovel lamellen (namelijk een tweede erboven). Dus voor de breedte van de fans lijkt dat niet uit te maken? Nog genoeg hoogte bij 35cm?
Als ik in de productinformatie kijk ljiken de meerdere lamellen een negatief effect te hebben zonder ventilatoren bij lage temperaturen!!
Als ik alles op een rijtje zet:
type | vermogen 35/30/20 zonder ventilatie | vermogen 35/30/20 met ventilatie | prijs | Watt/euro met ventilatie |
06 | 316 | - | 839 | |
10 | 356 | 1058 | 705 | 1,5 |
11 | 448 | 1420 | 999 | 1,42 |
15 | 591 | 1263 | 969 | 1,30 |
16 | 582 | 1797 | 1439 | 1,25 |
20 | 828 | 1768 | 1165 | 1,52 |
21 | 758 | 2481 | 1625 | 1,53 |
* Jaga strada modellen op basis van de excel van Jaga. Bij de ventilatie heb ik de DBE modellen genomen met standaard snelheid. Mogelijk zijn heatboosters effectiever
* Ik heb hierbij een afmeting van 280cmx35cm genomen, maar waarschijnlijk schalen minder lange modelen hetzelfde
Zo zie je dat normale types (10.15,20), twee keer zoveel vermogen geven met ventilatoren. Terwijl de twins ongeveer 3 keer zo effectief worden! Zie ook deze post in een ander topic. Bij hogere snelheid van de ventilatoren neemt het effect verder toe!
edit: er is blijkbaar gewoon een heel topic voor ventilatoren toevoegen aan jaga's

[ Voor 19% gewijzigd door inquestos op 05-03-2025 11:47 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Oeps! Dat zal ik zo even corrigeren.Lawrentz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Heb ze hier op Jaga Tempo's liggen.
:strip_exif()/f/image/2CEv5T8J7EqYFOQ0JTnEo3aF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vxBuICAuZjFNlu82vJDZesUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan de wizard doorlopen en ook de wifi test gaat goed, maar het heatbooster ssid blijft bestaan, en ik kan de heatbooster niet op mijn eigen wifi gebruiken.
Ik gebruik een Unifi mesh wifi, dus heb al geprobeerd met een wifi iot netwerk op een ap, en alleen op 2.4ghz, maar ook dit lukt niet.
Enig idee wat ik mis?
Edit : geprobeerd op de laptop en dan gaat de configuratie wel goed.
Edit2 : ik probeer de aansturing vanuit HA te laten werken, maar die lijkt nog niet te werken. Hij lijkt niet te reageren op de temperatuur. Deze auotmation heb ik aangemaakt als test :
:strip_exif()/f/image/rIUzvQEAWpkYDlC9yU3Mwucn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Zero2Cool op 07-03-2025 12:56 ]
Nee, maar wel een pwm-pin van een ESP8266 rechtstreeks op een Arctic ventilator (en dan een eigen software op de ESP). Dat werkt vooralsnog primavincent_1971 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:59:
Is er iemand die de pwm pin van een esp32-c3 board ( geflashed met heatbooster firmware ) rechtstreeks aangesloten heeft op de pwn pin van een arctic ventilator ? Of moet er ern pull up weerstand tussen ?
Als ik kijk in HA zijn er m.i. niet veel opties om Heatbooster beter te laten regelen dan Heatbooster zelf.Zero2Cool schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:44:
Ik heb een heatbooster overgenomen, maar die lijkt in Configuratiemodus te blijven hangen.
Ik kan de wizard doorlopen en ook de wifi test gaat goed, maar het heatbooster ssid blijft bestaan, en ik kan de heatbooster niet op mijn eigen wifi gebruiken.
Ik gebruik een Unifi mesh wifi, dus heb al geprobeerd met een wifi iot netwerk op een ap, en alleen op 2.4ghz, maar ook dit lukt niet.
Enig idee wat ik mis?
Edit : geprobeerd op de laptop en dan gaat de configuratie wel goed.
Edit2 : ik probeer de aansturing vanuit HA te laten werken, maar die lijkt nog niet te werken. Hij lijkt niet te reageren op de temperatuur. Deze auotmation heb ik aangemaakt als test :
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/j1fbo0ytghL57vumUNxhCH3B.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige gemis was een tijdslot voor boostermode, dat gebeurt via HA.
Fan aansturing vanuit HA kan enkel via "manual" mode.
Maar dan gooi je heel de regeling van de Heatboister overboord en dat zal niet de bedoeling zijn denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door petkaij op 07-03-2025 23:07 ]
Ja, er is een optie ingebouwd om de update voor alle heatboosters, via HA, te starten.FlowDesign schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Met dank aan @jj85, zoek even op begin oktober vorig jaar in dit topic.
Daar staat hoe.
Zijn er meer mensen die dat doen? Zo ja, via welke instellingen?
Thanks, gevondenMaarten60 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 03:55:
[...]
Ja, er is een optie ingebouwd om de update voor alle heatboosters, via HA, te starten.
Met dank aan @jj85, zoek even op begin oktober vorig jaar in dit topic.
Daar staat hoe.
jj85 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Kan nu alleen niet testen of het werkt want ik had m'n HeatBoosters al geüpdatet naar 2.7.4
Change log in zip-file op SDR-engineering site onder downloads. https://sdr-engineering.n...uct/product&product_id=50Pandabeer35 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Heb 2.7.4 firmware op de 4 heatboosters gezet - is er nog ergens een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie?
Ik weet zo niet of dat kan, wellicht via Homeassistant.ErikKo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:57:
Ik zoek een manier om de HB fan speed om te draaien: harder bij lage aanvoertemperatuur, en zachter bij hoge aanvoertemperatuur.
Zelf stel ik een ruimte temperatuur in, als die gehaald wordt gaat de fan vanzelf zachter of uit.
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.ErikKo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:57:
Ik zoek een manier om de HB fan speed om te draaien: harder bij lage aanvoertemperatuur, en zachter bij hoge aanvoertemperatuur.
Dus als je me kunt updaten, graag. Kan leerzaam zijn.
Zo'n gekke vraag vond ik het niet, zelf ook naar gezocht. Voor mij was het voornaamste argument het geluid + dat je iets meer behaald als de cv kort aangaat.Seafarer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.
Je zou dan kunnen overwegen om bij lage temperaturen wat meer extra stuwing te geven dmv de fans dan bij hogere temperaturen. Of je dan het optimum uit je verwarming haalt zou ik niet durven zeggen.
Ik wil de warmteafgifte gelijk houden. Op lage aanvoertemperatuur moeten de fans dan harder werken.Seafarer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.
Hoofdreden: de deltaT gelijk houden zodat de warmtepomp minder gaat pendelen.
[ Voor 7% gewijzigd door NielsvdBeek op 09-03-2025 08:33 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Hmmm dat is inderdaad misschien niet eens zo'n gekke gedachte van de warmtepomp en minder pendelen. Echter weet ik niet helemaal zeker of het zou helpen, want de warmtepomp gaat ook afslaan als hij z'n vermogen niet kwijt kan, wat bij dit warme weer overdag al snel het geval is. Dus als de warmtepomp aan staat en je fans gaan minder hard ipv harder draaien, zou ik denken dat de warmtepomp z'n vermogen daardoor juist nog minder goed kwijt kan omdat de radiatoren minder warmte af zullen kunnen geven.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:22:
[...]
Ik wil de warmteafgifte gelijk houden. Op lage aanvoertemperatuur moeten de fans dan harder werken.
Hoofdreden: de deltaT gelijk houden zodat de warmtepomp minder gaat pendelen.
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.NielsvdBeek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:31:
Wanneer je nu last van pendelen hebt zou je de radiatoren goed moeten inregelen en zorgen dat er genoeg volume is voor je pomp. De heatbooster lijk je te gebruiken als een pleister voor een ander probleem?
Ik snap je niet. Je zegt dat de warmtepomp gaat afslaan als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit is precies het punt: door op lagere aanvoertemperatuur (want warm weer) de fans harder te laten draaien is er betere afgifte.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:32:
[...]
Hmmm dat is inderdaad misschien niet eens zo'n gekke gedachte van de warmtepomp en minder pendelen. Echter weet ik niet helemaal zeker of het zou helpen, want de warmtepomp gaat ook afslaan als hij z'n vermogen niet kwijt kan, wat bij dit warme weer overdag al snel het geval is. Dus als de warmtepomp aan staat en je fans gaan minder hard ipv harder draaien, zou ik denken dat de warmtepomp z'n vermogen daardoor juist nog minder goed kwijt kan omdat de radiatoren minder warmte af zullen kunnen geven.
Hoeveel herstarts had je gisteren van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat? Kun je dat zien?ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.
Ik had 19 herstarts tussen 10u 's ochtends en 12u 's avonds. 19 herstarts in 14u tijd bij dit weer is geen ramp. Zo lang je niet meer dan 2 herstarts per uur hebt spreekt men eigenlijk nog niet van pendelen.
Ik heb bewust een iets zwaarder model (Remeha Elga Ace 6 ipv Elga Ace 4) genomen omdat je daar juist veel meer profijt van hebt op koude dagen en je dan minder defrosts hebt. En een model met minder vermogen gaat bij 18 graden buitentemperatuur net zo goed herstarten omdat het minimum vermogen niet heel veel lager zal zijn.
Je zou nog kunnen wat kunnen optimaliseren met de radiatoren die wat verder open staan op bepaalde plekken in je huis of dus meer volume toevoegen aan je systeem
[ Voor 32% gewijzigd door NielsvdBeek op 09-03-2025 08:52 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Ohja indd. Ik bedoelde wanneer de WP juist een hogere Ta aan het sturen is, dat ie dan minder vermogen kwijt kan en af zal slaan.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Ik snap je niet. Je zegt dat de warmtepomp gaat afslaan als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit is precies het punt: door op lagere aanvoertemperatuur (want warm weer) de fans harder te laten draaien is er betere afgifte.
Jouw idee is dus dat je wil proberen te voorkomen dat ie überhaupt naar die hogere Ta gaat
Wat we dus eigenlijk zouden willen is de stijlheid van de lijn van de fanspeed aanpassen die berekent wordt op basis van Ta. Kan dat niet in de geavanceerde instellingen van de HeatBooster zelf?
Je zou iig de max fanspeed kunnen reduceren weet ik.
Heb alle radiatoren gewoon helemaal open staan (heb normale kranen erop, geen thermostaatkranen) en 40 liter buffervat.NielsvdBeek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:51:
Met veel vermogen zoals je schrijft kun je zorgen voor meer volume in je systeem dit kan je pendel gedrag ook beïnvloeden in positieve zin. Net als het inregelen van je radiatoren.
Je zou nog kunnen wat kunnen optimaliseren met de radiatoren die wat verder open staan op bepaalde plekken in je huis of dus meer volume toevoegen aan je systeem
Met Ts1 op bv 25°C en Ts2 op 30°C en Shmax op 100%, dan zullen de fans van 0 naar 100% gaan bij deze 5°C temperatuur stijging.
Zet je Ts1 op 25°C, Ts2 op bv 50°C en Shmax op 50%, dan heb je dus 25°C nodig om de fans op 50% te krijgen.
Zet je Ts2 onrealistisch hoog op een waarde die de verwarming niet kan bereiken, dan zullen de fans de ingestelde Shmax waarde nooit bereiken en ergens tussenin bljjven hangen.
Zo heb ik eea ervaren na spelen met de diverse instellingen.
Belangstellende vragen, om te voorkomen dat anderen hier ook tegenaan lopen.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.
Heb je een warmteverliesberekening en leidingenberekening gemaakt of laten maken?
Of anders, hoe heb jij of de installateur/leverancier het minimum en maximum vermogen van de warmtepomp bepaald?
Ik vraag dit ook omdat ik een paar jaar geleden bijna in dezelfde valkuil ben gestapt en benieuwd ben naar de oorzaak.
Wat bedoel je precies met valkuil?Lawrentz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Belangstellende vragen, om te voorkomen dat anderen hier ook tegenaan lopen.
Heb je een warmteverliesberekening en leidingenberekening gemaakt of laten maken?
Of anders, hoe heb jij of de installateur/leverancier het minimum en maximum vermogen van de warmtepomp bepaald?
Ik vraag dit ook omdat ik een paar jaar geleden bijna in dezelfde valkuil ben gestapt en benieuwd ben naar de oorzaak.
Punt is en blijft volgens mij dat een WP bijna altijd teveel vermogen wil leveren wanneer het buiten wat warmer is zoals nu, en wanneer je WP te klein is kan ie te weinig vermogen leveren wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt. En helemaal wanneer het dan ook nog mistig/vochtig is, dan is een te kleine WP continu alleen maar in defrost en de COP gaat volledig onderuit.
Met andere woorden, er is geen perfecte WP, het is een kwestie van het beste gemiddelde kiezen en goed afstellen.
.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:57:
[...]
Wat bedoel je precies met valkuil?
Punt is en blijft volgens mij dat een WP bijna altijd teveel vermogen wil leveren wanneer het buiten wat warmer is zoals nu, en wanneer je WP te klein is kan ie te weinig vermogen leveren wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt. En helemaal wanneer het dan ook nog mistig/vochtig is, dan is een te kleine WP continu alleen maar in defrost en de COP gaat volledig onderuit.
Met andere woorden, er is geen perfecte WP, het is een kwestie van het beste gemiddelde kiezen en goed afstellen.
Ik reageerde op
Toen ik een paar jaar geleden nog op zoek was naar een warmtepomp had ik ook bijna een warmtepomp te pakken met een te hoog vernomen en daarmee ook een te hoog minimum vermogen.Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen.
Dit kwam doordat ik toen nog niet wist van het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog maximum vermogen.
De aanschaf is uiteindelijk om andere redenen niet doorgegaan.
Later ben ik het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog vermogen te weten gekomen.
Met een warmteverliesberekening kan je een warmtepomp nemen die past bij je woning.
De specs obv het koudemiddel, compressor en het ontwerp van de warmtepomp als geheel bepalen de deellast (minimum vermogen). .
Het minimum en maximum vermogen zijn niet linear en afhankelijk van de brontemperatuur.
Bij een L/W warmtepomp is de brontemperatuur de buitentemperatuur.
Dit alles wordt de enveloppe genoemd.
Doordat het maximum vermogen lager is wordt bij hetzelfde type ook de deellast (minimum vermogen) lager.
Met name het minimum vermogen bij lenteachtige temperaturen en het maximum vermogen bij koude periodes zijn van belang.
Bij een W/W warmtepomp obv grondwater is de brontemperatuur veel stabieler en geldig dit niet of nauwelijks.
Daarom hier blij met mijn Quatt duo, als het niet koud is draait er 1 en als het wel koud wordt schakelt de andere bij.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:57:
[...]
Wat bedoel je precies met valkuil?
Gelukkig kunnen veel andere warmtepompen een net zo laag vermogen leverenraven22 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Daarom hier blij met mijn Quatt duo, als het niet koud is draait er 1 en als het wel koud wordt schakelt de andere bij.
en leveren als het nodig is met dezelfde wp voldoende vermogen bij lage temperaturen.
Trouwens - met het topic hier heeft dit alles niet veel te maken.
Ik snapte dat je daarop reageerdeLawrentz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:29:
[...]
.
Ik reageerde op
[...]
Toen ik een paar jaar geleden nog op zoek was naar een warmtepomp had ik ook bijna een warmtepomp te pakken met een te hoog vernomen en daarmee ook een te hoog minimum vermogen.
Dit kwam doordat ik toen nog niet wist van het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog maximum vermogen.
De aanschaf is uiteindelijk om andere redenen niet doorgegaan.
Later ben ik het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog vermogen te weten gekomen.
Met een warmteverliesberekening kan je een warmtepomp nemen die past bij je woning.
De specs obv het koudemiddel, compressor en het ontwerp van de warmtepomp als geheel bepalen de deellast (minimum vermogen). .
Het minimum en maximum vermogen zijn niet linear en afhankelijk van de brontemperatuur.
Bij een L/W warmtepomp is de brontemperatuur de buitentemperatuur.
Dit alles wordt de enveloppe genoemd.
Doordat het maximum vermogen lager is wordt bij hetzelfde type ook de deellast (minimum vermogen) lager.
Met name het minimum vermogen bij lenteachtige temperaturen en het maximum vermogen bij koude periodes zijn van belang.
Bij een W/W warmtepomp obv grondwater is de brontemperatuur veel stabieler en geldig dit niet of nauwelijks.
Mijn punt was meer dat er ook veel dagen zijn waarop je juist wel wat meer vermogen wil dus je moet je niet alleen maar blindstaren op de warmere dagen
Helemaal eens.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:33:
[...]
Ik snapte dat je daarop reageerde
Mijn punt was meer dat er ook veel dagen zijn waarop je juist wel wat meer vermogen wil dus je moet je niet alleen maar blindstaren op de warmere dagen
Wat niet iedereen weet is dat het vermogen in de commerciële naam van de warmtepomp niet over de gehele breedte van de brontemperatuur gelijk is en grote verschillen in vermogen kan geven obv de brontemperatuur.
Vandaar de eerdere verwijzing naar de enveloppe en de specs.
Een aanvullende bron is de gelijkwaardigheidsverklaring van de warmtepomp, maar daar moet je even de tijd voor nemen om dat te begrijpen.
Maar dat is voor een gemiddelde Tweakert geen probleem toch?
Installateur heeft een schatting gedaan gebaseerd op grootte van het huis en gasverbruik van de vorige eigenaar. Warmtepomp is geplaatst kort nadat we het huis gekocht hebben.Lawrentz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Belangstellende vragen, om te voorkomen dat anderen hier ook tegenaan lopen.
Niemand die tips heeft hoe ik dit kan bereiken? Ik ga voorlopig testen met de 'fixed speed' instellingen door de 0-20% te verhogen.ErikKo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:57:
Ik weet niet of je de HB's in Home Assistant hebt zitten, maar wellicht dat je (al dan niet samen met een AI-hulp) een stuk code kunt schrijven dat dit voor je regelt? Een simpele automation o.b.v. aanvoer temperatuur zou al kunnen.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:53:
[...]
Niemand die tips heeft hoe ik dit kan bereiken? Ik ga voorlopig testen met de 'fixed speed' instellingen door de 0-20% te verhogen.
[ Voor 7% gewijzigd door SiNTeK op 09-03-2025 20:59 . Reden: Toevoegen automation ]
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]
Bedankt voor de tip. Ja ze zitten in HA, maar de wifi verbinding is onbetrouwbaar omdat de HB binnen de metalen behuizing van de radiator/convector hangt. Dus bij voorkeur wil ik de HB's naar wens laten werken zonder externe invloeden.SiNTeK schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:57:
[...]
Ik weet niet of je de HB's in Home Assistant hebt zitten, maar wellicht dat je (al dan niet samen met een AI-hulp) een stuk code kunt schrijven dat dit voor je regelt? Een simpele automation o.b.v. aanvoer temperatuur zou al kunnen.
Geen idee wat de Heatbooster doet als je Ts1 groter maakt dan Ts2 ?ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:53:
[...]
Niemand die tips heeft hoe ik dit kan bereiken? Ik ga voorlopig testen met de 'fixed speed' instellingen door de 0-20% te verhogen.
In feite geef je - zoals hier al aangegeven- middels Ts1, Ts2 een helling van een grafiek op, waarbij de fans uit gaan bij Ts1 en op Shmax % draaien bij Ts2.
Speel daar eens mee zou ik zeggen?
Hmm ...ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:49:
[...]
Installateur heeft een schatting gedaan gebaseerd op grootte van het huis en gasverbruik van de vorige eigenaar. Warmtepomp is geplaatst kort nadat we het huis gekocht hebben.
Blijkbaar heeft schatting niet goed uitgepakt.
Ik hoop ook dat die installateur niet meer schattingen op andere adressen heeft gemaakt.
Zou je nog contact kunnen opnemen met de installateur en/of fabrikant om tot een oplossing te komen waarbij de warmtebron (warmtepomp) wel pas bij de huidige situatie?
Jij wordt nu met een situatie geconfronteerd waar je niet om hebt gevraagd en waarvoor ook niet kan worden verwacht dat je de kennis paraat hebt.
@ErikKo moet denk ik eerst nog even de vraag beantwoorden hoeveel herstarts hij überhaupt heeft per uur. Anders zijn we aan het gissen op basis van aannames.Lawrentz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:46:
[...]
Hmm ...
Blijkbaar heeft schatting niet goed uitgepakt.
Ik hoop ook dat die installateur niet meer schattingen op andere adressen heeft gemaakt.
Zou je nog contact kunnen opnemen met de installateur en/of fabrikant om tot een oplossing te komen waarbij de warmtebron (warmtepomp) wel pas bij de huidige situatie?
Jij wordt nu met een situatie geconfronteerd waar je niet om hebt gevraagd en waarvoor ook niet kan worden verwacht dat je de kennis paraat hebt.
Om jullie vragen alsnog te beantwoorden:
- De installateur zegt dat de start/stops normaal zijn. Dus hier gaat niets gebeuren.
- Met het warme weer had ik 4 herstarts op de hele dag. Dus het valt reuze mee.
Mijn enige doel was warmteafgifte verbeteren tijdens warm weer. Met koud weer draait alles prima.
Ts1 op 45 en Ts2 op 27, na reboot staat Ts2 op 46°C
Ts1 op 40 en Ts2 op 20, na reboot staat Ts2 op 41°C
Ts2 is dus hard-coded minimaal 1°C hoger dan Ts1
Met slechts 4 herstarts op een dag bij dit warme weer zou ik mij überhaupt geen zorgen maken of denken aan het aanpassen van de HeatBooster instellingen. Pas wanneer je meer dan 2 herstarts per uur hebt moet je overwegen iets aan je instellingen te gaan aanpassen. Volgens mij is jouw warmtepomp prima bemeten en ingesteldErikKo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:59:
Ik waardeer jullie hulp omtrent mijn warmtepomp, maar ik was alleen op zoek naar een manier om het gedrag van de HeatBooster te veranderen. We gaan nu erg ver offtopic.
Om jullie vragen alsnog te beantwoorden:
- De installateur zegt dat de start/stops normaal zijn. Dus hier gaat niets gebeuren.
- Met het warme weer had ik 4 herstarts op de hele dag. Dus het valt reuze mee.
Mijn enige doel was warmteafgifte verbeteren tijdens warm weer. Met koud weer draait alles prima.
Bekijk de reactie van Jailhouse op vrijdag 15 november 2024 09:26 eens. Daar kun je inspiratie uithalen voor HA automatiseringen.ErikKo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:59:
Ik waardeer jullie hulp omtrent mijn warmtepomp, maar ik was alleen op zoek naar een manier om het gedrag van de HeatBooster te veranderen. We gaan nu erg ver offtopic.
Echter ben ik op zoek naar een oplossing waarin de HB zelfstandig werkt. Niet dmv externe aansturing vanuit Home Assistant. Zie ook deze post iets verder terug: https://gathering.tweaker...message/81877780#81877780
lage temperatuur -> hoog toerental en hoge aanvoer -> laag toerental te realiseren.
Hiervoor heb je externe domotica nodig.
Misschien kan je iets via de vaste toerentallen (een na laatste configuratiepagina) regelen?
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 12-03-2025 15:05 ]
Maar ik kan niet beoordelen of dat andere consequenties zou hebben.
[ Voor 30% gewijzigd door raven22 op 12-03-2025 09:08 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Bazz0847 op 12-03-2025 19:01 ]
Goede naam!Bazz0847 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:00:
Ter informatie: vanaf vandaag heeft HeatBooster een nieuwe naam: HeatMeister! Dit topic moet dus eigenlijk ook een nieuw naampje krijgen
Had je een rechtzaak aan je broek?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Krijgen de modules dan ook "cosmetische" aanpassingen in de user/webinterface bij de volgende update?Bazz0847 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:00:
Ter informatie: vanaf vandaag heeft HeatBooster een nieuwe naam: HeatMeister! Dit topic moet dus eigenlijk ook een nieuw naampje krijgen
Nog heten ze gewoon "HeatBooster - naam" etc..
(Ik neem aan dat de andere HeatBooster succesvol bezwaar heeft gemaakt.)
Alles wordt aangepast, ook de WebApp e.d.
[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 13-03-2025 07:52 ]
Gewoon even netjes vragen is er tegenwoordig niet meer bij. Net ff op hun website gekeken en ze hebben sowieso nep-recensies op hun site staan.Bazz0847 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:50:
De andere HeatBooster (van de ventilatortjes) heeft mij in januari een sommatiebrief gestuurd met het verzoek de naam HeatBooster niet meer te gebruiken. Nu had ik een telefoontje vooraf op zich gewaardeerd, en ben ik er behoorlijk zeker van dat ik een rechtzaak had gewonnen en de naam zou kunnen handhaven, maar we hadden toch al enige tijd het idee om een andere naam te gaan gebruiken. Dus bij dezen
Maar ik weet het niet helemaal zeker met de nieuwe naam hoor, volgens mij was ik thuis al de HeatMeister 😂 (mijn vrouw is Duitse
[ Voor 8% gewijzigd door FlowDesign op 13-03-2025 08:25 ]
De gelijknamige Heatmeister uit het wonderschone Colorado doet niet ter zake? Ze zijn ook actief in de heatingbusiness. Ik weet niet tot waar je ambities reiken (op dit vlak). Of die van hen.Bazz0847 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:50:
De andere HeatBooster (van de ventilatortjes) heeft mij in januari een sommatiebrief gestuurd met het verzoek de naam HeatBooster niet meer te gebruiken. Nu had ik een telefoontje vooraf op zich gewaardeerd, en ben ik er behoorlijk zeker van dat ik een rechtzaak had gewonnen en de naam zou kunnen handhaven, maar we hadden toch al enige tijd het idee om een andere naam te gaan gebruiken. Dus bij dezen
Beide dekken misschien aanvullend de lading bij het grote publiek?
Niet helemaal waar, ze zijn nu het goedkoopste bij maxICT, maar ze waren goedkoper bij Proshop:nt2nitro schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 02:31:
En ze zijn nu nog goedkoper bij Maxict.....
:strip_exif()/f/image/i7mf1pEW7CqQSLtz8HhsTt44.png?f=user_large)
Was pros hop niet ex verzendkosten. Bij maxict staat inc. maarja….True schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:30:
[...]
Niet helemaal waar, ze zijn nu het goedkoopste bij maxICT, maar ze waren goedkoper bij Proshop:
[Afbeelding]
[ Voor 48% gewijzigd door decramy op 27-03-2025 19:38 ]
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Momenteel is deze bij Caps voor €24,84 excl verzenden te koop. Er komt nog 3,95 aan verzending bij, dus als je meerdere bestelt is het interessant.True schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:17:
Voor de liefhebbers en de twijfelaars, de: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm is momenteel voor 80% v.d. normale prijs te krijgen, zo goedkoop is die niet eerder geweest.
Edit: aaand it's gone.
Ik heb ze gewoon netjes ontvangen vanmorgen...decramy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:38:
Maar maxict... Lees even de shop reviews
Mocht iemand op zoek zijn naar deze specifieke fans (Arctic F9 PWM PST). Ze zijn immers uit het assortiment van Arctic.
[ Voor 5% gewijzigd door titan1901 op 29-03-2025 19:58 ]
Heb nu 6x Speedcomfort onder radiatoren zitten. Als ik die zou vervangen met 30x P8 PWM PST fans, zou dat veel schelen kwa geluid en extra warmte afgifte?
In de woonkamer heb ik nu 2 Type 22 hangen van 50 hoog / 80 breed en een type 21 van 50 hoog en 180 breed. Daar zitten speedcomforts onder, maar die hoor je echt wel.
Ik heb in totaal een stuk of 40 Arctic P8 fans (2 radiatoren in de woonkamer en 1 in de keuken) en die hoor ik helemaal niet. Heb zo momenteel zo afgesteld dat ze meestal tot hooguit 10% snelheid draaien. In de winter als het echt koud is zou ik ze misschien tot 25 of max 30% laten draaien en ook dan hoor je ze eigenlijk niet.The - DDD schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:52:
Een gerichte vraag.
Heb nu 6x Speedcomfort onder radiatoren zitten. Als ik die zou vervangen met 30x P8 PWM PST fans, zou dat veel schelen kwa geluid en extra warmte afgifte?
In de woonkamer heb ik nu 2 Type 22 hangen van 50 hoog / 80 breed en een type 21 van 50 hoog en 180 breed. Daar zitten speedcomforts onder, maar die hoor je echt wel.
Ja, de 140mm ventilatoren passen in een Jaga type 15/16, aannemende dat er genoeg ruimte boven zit. Enige verschil tussen 15 en 16 is de hoogte van de interne convector.inquestos schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:20:
Iemand een aanrader bij welke (jaga strada) variant de heatboosters het beste aansluiten? Passen 140mm ventilatoren in zowel type 15 als type 16? Kunnen ze intern, of monteer je ze boven de behuizing?
[...]
edit: er is blijkbaar gewoon een heel topic voor ventilatoren toevoegen aan jaga's![]()
. Wordt me toch niet helemaal duidelijk, maar lijkt er op dat bij de 15/16 modellen je de 140mm ventilatoren er in kunt brengen.
Vorig stookseizoen is er 1388m3 gas gebruikt (hoekwoning uit 1950, wel grotendeels geïsoleerd volgens 2009 normen) met de energiecrisis nog vers in het geheugen stond de thermostaat op 17c met een flinke nachtverlaging erbij met het idee dat dat een wezenlijk verschil had moeten maken qua verbruik. Gevolg was overal en altijd vocht op de ramen en hoeken vol met schimmel, en de handjes stonden te bibberen van de kou
Dit stookseizoen heb ik het roer compleet omgegooid. Afgelopen zomer de convectorput volgelegd met 15 140mm Arctic fans, alle radiatoren opengezet en de HR-ketel afgesteld naar een WP-achtig regime (laagst instelbare vermogen, max 45c, tikt ie in de praktijk eigenlijk nooit aan) en de thermostaat tijdens de echt koude periode permanent op 19c zonder nachtverlaging.
Je hoort de ventilatoren eigenlijk helemaal niet, maar de warmte die ervanaf komt des te meer. Heb ze zo afgesteld dat ze draaien op zo'n 20% en dat is meer dan genoeg om het lekker warmpjes te houden.
En het gasverbruik dit stookseizoen? 850m3
Al met al dus een zeer mooi product waar ik nog iedere dag heel veel plezier aan beleef, en mij ook positief stemt om hopelijk dit jaar nog van het gas af te kunnen met een warmtepomp
:strip_exif()/f/image/H0JnP9WWq79yqerVBFTJOPkH.jpg?f=fotoalbum_large)
@D0ubleD0ubleD0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
Met het stookseizoen dat nu eindelijk voorbij is heeft de heatmeister een zeer trouwe dienst bewezen.
Vorig stookseizoen is er 1388m3 gas gebruikt (hoekwoning uit 1950, wel grotendeels geïsoleerd volgens 2009 normen) met de energiecrisis nog vers in het geheugen stond de thermostaat op 17c met een flinke nachtverlaging erbij met het idee dat dat een wezenlijk verschil had moeten maken qua verbruik. Gevolg was overal en altijd vocht op de ramen en hoeken vol met schimmel, en de handjes stonden te bibberen van de kou![]()
Dit stookseizoen heb ik het roer compleet omgegooid. Afgelopen zomer de convectorput volgelegd met 15 140mm Arctic fans, alle radiatoren opengezet en de HR-ketel afgesteld naar een WP-achtig regime (laagst instelbare vermogen, max 45c, tikt ie in de praktijk eigenlijk nooit aan) en de thermostaat tijdens de echt koude periode permanent op 19c zonder nachtverlaging.
Je hoort de ventilatoren eigenlijk helemaal niet, maar de warmte die ervanaf komt des te meer. Heb ze zo afgesteld dat ze draaien op zo'n 20% en dat is meer dan genoeg om het lekker warmpjes te houden.
En het gasverbruik dit stookseizoen? 850m3denk dat ik met het geld dat ik hiermee heb bespaard nog wat meer heatmeisters moet aanschaffen
![]()
Al met al dus een zeer mooi product waar ik nog iedere dag heel veel plezier aan beleef, en mij ook positief stemt om hopelijk dit jaar nog van het gas af te kunnen met een warmtepomp![]()
[Afbeelding]
Leuke en fijne reactie.Zie wat met weinig kosten erg simpel te besparen is.
Nu nog je naam wat versimpelen, zodat we wat minder moeten zoeken voor een reactie!!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Heb je die Artics los op de convector gelegd en de loze ruimte opgevuld met pijp isolatie?D0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
Met het stookseizoen dat nu eindelijk voorbij is heeft de heatmeister een zeer trouwe dienst bewezen.
Vorig stookseizoen is er 1388m3 gas gebruikt (hoekwoning uit 1950, wel grotendeels geïsoleerd volgens 2009 normen) met de energiecrisis nog vers in het geheugen stond de thermostaat op 17c met een flinke nachtverlaging erbij met het idee dat dat een wezenlijk verschil had moeten maken qua verbruik. Gevolg was overal en altijd vocht op de ramen en hoeken vol met schimmel, en de handjes stonden te bibberen van de kou![]()
En het gasverbruik dit stookseizoen? 850m3denk dat ik met het geld dat ik hiermee heb bespaard nog wat meer heatmeisters moet aanschaffen
![]()
Al met al dus een zeer mooi product waar ik nog iedere dag heel veel plezier aan beleef, en mij ook positief stemt om hopelijk dit jaar nog van het gas af te kunnen met een warmtepomp![]()
[Afbeelding]
Ziet er goed uit @D0ubleD0uble, wil ook zo iets maar kan nog niet vinden hoe de bedrading is doorverbonden tot één aansluiting naar de HeatBooster (Meister). Zijn daar 4 ader spliters van fan naar fan voor (tegen een redelijke prijs)? Want, je hebt er zo heel wat nodig, en waar heb je dit kunnen aanschaffen inclusief de Artctis?D0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
![]()
[Afbeelding]
Met dank vast
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Deze serie: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm kun je gewoon doorlussen. Door de lengte heb je af en toe wel een verlengkabeltje nodig, maar geen 4-splitters.Mr Black schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:45:
[...]
Ziet er goed uit @D0ubleD0uble, wil ook zo iets maar kan nog niet vinden hoe de bedrading is doorverbonden tot één aansluiting naar de HeatBooster (Meister). Zijn daar 4 ader spliters van fan naar fan voor (tegen een redelijke prijs)? Want, je hebt er zo heel wat nodig, en waar heb je dit kunnen aanschaffen inclusief de Artctis?
Met dank vast
In een review lees ik: “Geen gesleevde kabels bijgeleverd”. Wat zou daar mee bedoeld worden?True schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:47:
[...]
Deze serie: uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm kun je gewoon doorlussen. Door de lengte heb je af en toe wel een verlengkabeltje nodig, maar geen 4-splitters.
Ik zie wel 40 cm verlengkabeltjes.
Maar begrijp ik van @True nu dat je weldegelijk de fan’s zoals in de verpakking geleverd met elkaar kan doorlussen zonder verdere hulpkabeltjes?
Dank vast
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
200% zeker van: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"Mr Black schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:12:
[...]
In een review lees ik: “Geen gesleevde kabels bijgeleverd”. Wat zou daar mee bedoeld worden?
Ik zie wel 40 cm verlengkabeltjes.
Maar begrijp ik van @True nu dat je weldegelijk de fan’s zoals in de verpakking geleverd met elkaar kan doorlussen zonder verdere hulpkabeltjes?
Dank vast
Kijk, dat is nou eens een mooi bericht!D0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
![]()
[Afbeelding]
Kijk, dit maakt alles duidelijk, leverancier gevraagd, geen antwoord. Maar via Tweakers toch weer een goed voorbeeld. Hartelijkdank @petkaijpetkaij schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie hier hoe de Arctic fans voorzien zijn van de doorverbind stekkertjes.
Moet je je voorstellen hoeveel we zouden kunnen besparen als iedereen ventilatoren zou installeren!D0ubleD0uble schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:47:
![]()
[Afbeelding]
Hier ook redelijke besparing tot nu toe, maar uiteraard niet alleen aan de HB toe te schrijven omdat ik:Bazz0847 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:37:
[...]
Kijk, dat is nou eens een mooi bericht!Leuk om te lezen dat het goed bevalt en ook zijn verwachtingen waar maakt
- andere thermostaat gebruik
- vraaggestuurd ventileer
- dak van 6cm isolatie naar 12 heb gezet
- dakkapel voorzien van 8cm glaswol
- cv leidingen verlegd, niet meer 2,4 meter strak langs ongeïsoleerd dakbeschot
Wel heeft de HB me in aanraking gebracht met de wondere wereld van HomeAssistant. Gevolg is dat de iSense met lamme knop nu plaats heeft gemaakt voor een DIYLESS en dat ik een Orcon MVS15 aanstuur op basis van CO2 waarden uit een tweetal Resideo R200 sensoren.
875 kuub naar 770 kuub. Volgens mindergas 17,6% lager verbruik. Tov nog een jaar geleden (943 kuub, vergelijkbaar aantal graaddagen) scheelt het 20,4%.
Zeer weinig kosten zelfs. Het totaalpakket met de fans, de heatmeister zelf, kabeltjes en de voeding kwam uit op zo'n 180 euro. Geen gekke investering als het na een enkel stookseizoen al 600 euro heeft bespaard! Als geluid geen hinder is zou je zelfs met minder fans uit de voeten moeten komen denk ik, kunnen de investeringskosten nog wat verder omlaag.harv schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:29:
[...]
@D0ubleD0uble
Leuke en fijne reactie.Zie wat met weinig kosten erg simpel te besparen is.
Ja, pijpisolatie is goedkoop spul en werkt verder prima. Een compleet profiel zou misschien nog wat beter zijn geweest (dan had ik die een stukje boven de convector gemonteerd om een soort luchtkamer te maken, beschik echter niet over een cirkelzaag)Seafarer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:08:
[...]
Heb je die Artics los op de convector gelegd en de loze ruimte opgevuld met pijp isolatie?
Omdat het allemaal los ligt is het ook wat makkelijker schoon te maken (convectorputten zijn echt gigantische stofnesten

Toevallig hebben de meeste andere woningen hier in de buurt ook nog steeds convectorputten dus daar valt zeker een mooi rendement mee te behalen. Eens even kijken of ik de buren kan overtuigenFlowDesign schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:54:
[...]
Moet je je voorstellen hoeveel we zouden kunnen besparen als iedereen ventilatoren zou installeren!
Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Dit topic is gesloten.