Wat zijn de voordelen van Jaga Twin vs. Standaard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-05 19:53
Mijn vraag
Ik wil een nieuwe convector van Jaga toevoegen in de woonkamer, waar al een Jaga Linea Plus type 16 met twin convector hangt. Doel is uiteindelijk om overal gebruik te maken van laag temperatuur convectoren zodat de ketel wat graden omlaag kan.

Nu kijk ik naar de Jaga Tempo en ben de types 20 & 21 aan het vergelijken. Mij valt echter op dat (hoewel bij sommige afmetingen er wel verschil is) bij de maat waar ik naar kijk; 80cm x 50cm, er nagenoeg geen verschil in wattage capaciteit is, met name bij instelling van lage temperatuur 55/45. Het prijsverschil is echter wel groot. Zie ook de bijgevoegde afbeelding.

Ik lees wel dat de 'Twin Power sneller de koudeval bij glas opheft'. Maar mijn vraag is nu; wat zijn nu precies de voordelen en is dat in dit geval een €100,- prijsverschil waard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf8ag-TXx780vsM-B2zW5MruGrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s5nwufzqd1ZO5QfqmhgYZZWV.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment in dezelfde kamer een Jaga Linea Plus convector Type16, met Twin convector dus.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Internet afgezocht, website Jaga bekeken, brochures Jaga bekeken & contact met Jaga zelf gehad.

Beste antwoord (via FrisoBaaij op 28-10-2022 16:05)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35
Er zit tussen de Twin en 'gewone' Jaga inderdaad niet veel verschil. Heb je ook de hoogtes vergeleken? Vaak werkt de ombouwkast als een convector en kan er nog verschil tussen tussen Twin en regulier, afhankelijk van de hoogte van de unit eromheen.

Ik heb zelf om deze reden idd ook niet de Twin gepakt, maar als je echt het maximale uit een kleine ruimte wilt halen (zoals b.v. een badkamer), kan het de meerprijs waard zijn. Ik zou lekker de gewone pakken als je de ruimte hebt, en (zoals hierboven staat) zelf hier fans op leggen (zie DBE zelfbouw topic). Dat gaat pas echt verschil maken als je met LTV werkt. Het verschil in prijs zou ik lekker fans van kopen en aansturing, dan heb je voor die 100 euro extra veel meer warmte dan dat je aan een Twin uitgeeft..

Overigens zijn dit adviesprijzen, het is al even geleden maar of ze bij shops ook voor deze prijzen liggen weet ik ff niet meer. Wellicht is het echte verschil online niet zo heel groot als wat hier staat..

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 28-10-2022 15:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Het grote verschil komt als je geforceerd gaat ventileren: DBH van jaga zelf (duuuur) of zelfbouw (zie topic zelfbouw dbe)

Bij warmtepomp vriendelijke temperatuur, 35/30 is ventilatie bijna altijd nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
Ha dank Ronald. En dan maakt het dus niet uit of je de Twin of standaard variant hebt lijkt me?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:35
Er zit tussen de Twin en 'gewone' Jaga inderdaad niet veel verschil. Heb je ook de hoogtes vergeleken? Vaak werkt de ombouwkast als een convector en kan er nog verschil tussen tussen Twin en regulier, afhankelijk van de hoogte van de unit eromheen.

Ik heb zelf om deze reden idd ook niet de Twin gepakt, maar als je echt het maximale uit een kleine ruimte wilt halen (zoals b.v. een badkamer), kan het de meerprijs waard zijn. Ik zou lekker de gewone pakken als je de ruimte hebt, en (zoals hierboven staat) zelf hier fans op leggen (zie DBE zelfbouw topic). Dat gaat pas echt verschil maken als je met LTV werkt. Het verschil in prijs zou ik lekker fans van kopen en aansturing, dan heb je voor die 100 euro extra veel meer warmte dan dat je aan een Twin uitgeeft..

Overigens zijn dit adviesprijzen, het is al even geleden maar of ze bij shops ook voor deze prijzen liggen weet ik ff niet meer. Wellicht is het echte verschil online niet zo heel groot als wat hier staat..

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 28-10-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ruwweg een kwart meer vermogen voor een 50% hogere prijs. Niet heel erg gek toch, als je ruimte of capaciteit te kort komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrisoBaaij
Dank voor de reacties. Ik zie inderdaad dat het verschil tussen standaard en twin een stuk groter wordt wanneer je een hogere variant pakt. Die past hier alleen niet, maar wel in een andere kamer handig. En ik ga die fans eens uitzoeken. Dank voor de hulp, ik ben er uit :)!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:17
Vergelijk ook de strada hybrid eens met twin of standaard. Dan heb je een idee wat het verschil in vermogen is met of zonder geforceerde ventilatie. De strada hybrid is dezelfde convector namelijk (maar dan met de dure ventilator al meegeleverd]. Dan kun je ook meteen het vermogen bij 35 graden aanvoertemperatuur bekijken.

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 28-10-2022 21:15 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:38
JBtL schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:13:
Vergelijk ook de strada hybrid eens met twin of standaard. Dan heb je een idee wat het verschil in vermogen is met of zonder geforceerde ventilatie. De strada hybrid is dezelfde convector namelijk (maar dan met de dure ventilator al meegeleverd]. Dan kun je ook meteen het vermogen bij 35 graden aanvoertemperatuur bekijken.
Schopje van een oud topic maar ik wilde toch een toevoeging doen omdat ik op dit onderwerp aan het inlezen ben. Mijn toevoeging: Indien het gaat om toepassing bij een warmtepomp met lage temperaturen (35 graden), dan scheelt twin vs standaard flink als je uitgaat van fans zoals een DBH systeem of in mijn geval heatboosters.

Voorbeeld, een 35x120x21 Jaga Twin levert 1000 watt met DBH bij 35/30/20. Dezelfde Jaga maar dan type 20 (dus niet de twin) levert 736 watt. Hier levert de twin dus 40% meer afgifte als je het vergelijkt met een standaard Jaga. Mijn theorie: bij lage temperaturen is het effect van lameloppervlak van de convector een stuk groter.

Anders gezegd, wil je de afgifte ongeveer gelijk hebben dan voor je bij de 120cm Jaga Twin een 160cm Jaga normaal nodig. Qua prijs ontlopen die elkaar niet zoveel, maar dan kies je waarschijnlijk voor de kleinste variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyMXNkypLVkd92k9_vs574NS4BE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LkiEv5lKG8xgb9XLgDAVIj00.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFBLuJFCXZvBpMCZLGCdGeaZjSk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/owrkW4zNruG0P9LAeixKpEoJ.png?f=fotoalbum_tile

Bron: https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
Pagina: 1