Wat is de beste manier om de heatbooster gewoon zijn ding te laten doen behalve snachts wil ik dat de snelheid niet tot maximaal kan vanwege lawaai en dus beperkt is tot x %.
Regelen via een automation in home assistant.springfield89 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:55:
Wat is de beste manier om de heatbooster gewoon zijn ding te laten doen behalve snachts wil ik dat de snelheid niet tot maximaal kan vanwege lawaai en dus beperkt is tot x %.
Als je toevallig over Home Assistant beschikt, kan je daarin een tijdslot geven aan de zgn Boost functie.
In de HB geef je eerst de fan limieten op met en zonder boost functie, vervolgens in HA het tijdslot zetten voor het aan en uit schakelen van de Boost functie.
Dat is althans mijn methode.
In de HB geef je eerst de fan limieten op met en zonder boost functie, vervolgens in HA het tijdslot zetten voor het aan en uit schakelen van de Boost functie.
Maar met de boost functie gaan de fans sowieso aan? Ik wil ze ook niet aan hebben als het niet nodig is maar gewoon gelimiteerd.petkaij schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:25:
Als je toevallig over Home Assistant beschikt, kan je daarin een tijdslot geven aan de zgn Boost functie.
Je kan de fan limieten dus niet aanpassen in HA maar enkel in de interface van de heatbooster zelf?
[ Voor 8% gewijzigd door springfield89 op 09-02-2025 11:49 ]
Wat ze volgens mij bedoelen is dat je voor de booster en voor normale modus elk een eigen limiet in kunt stellen. Vervolgens kun je via HA instellen wanneer booster wel/niet actief is.springfield89 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Maar met de boost functie gaan de fans sowieso aan? Ik wil ze ook niet aan hebben als het niet nodig is maar gewoon gelimiteerd.
Je kan de fan limieten dus niet aanpassen in HA maar enkel in de interface van de heatbooster zelf?
€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡
Klopt, in de ochtend van 8 tot 12 uur gaat de boost functie aan via HA met een fan Shmax van 60%. Limieten stel je enkel in in de webinterface van HB.
Rest van de dag staat boost functie uit en is Shmax ingesteld op max 40%.
Als extra zou je eventueel (ook weer via HA) de Heatbooster manueel kunnen zetten en de fans een vast waarde kunnen geven voor een bepaalde tijd.
Maar ja, daar heb je eigenlijk geen smart systeem voor aangeschaft
Rest van de dag staat boost functie uit en is Shmax ingesteld op max 40%.
Als extra zou je eventueel (ook weer via HA) de Heatbooster manueel kunnen zetten en de fans een vast waarde kunnen geven voor een bepaalde tijd.
Maar ja, daar heb je eigenlijk geen smart systeem voor aangeschaft
[ Voor 7% gewijzigd door petkaij op 09-02-2025 13:31 ]
Ik heb een paar vragen mbt heatboosting.
Ik zit in een appartement met stadswarmte. Dat lijkt dan niet zo'n hele geschikte keuze voor radiator boosting, want het boeit mij niet zo erg hoe efficient de CV ketel brand van het warmtenet. Aan de andere kant had ik veel nieuwsgierigheid om dit eens te proberen.
Ik heb op mijn studiekamer een kleine vrijstaande radiator staan (zo'n 80mm dik en iets meer dan 1m lang). Ik heb daar al een tijd Tado knoppen aan hangen, deels omdat de knop laag onder mijn bureau zit, maar anderzijds omdat die thermostaat knoppen de hele dag blijven doorstoken. Toen ik deze knoppen vorig jaar installeerde zag ik vrij gauw 30-40% minder verbruik. Wanneer alles uit staat het huis toch niet beneden de 15C komt (bedankt buren
)
Nu heb ik zelf een fanbooster bordje gemaakt rondom een Atmega328, 2x PT1000 inputs (vergelijkbaar met NTC) en een paar fan outputs. De PT1K sensoren zitten op de aanvoer en afvoer buizen van deze radiator getapet, en heb ik na correctie van +/-0.27C op elkaar geijkt. De absolute waarden kloppen met andere referenties (Brymen BM869s multimeter), en de sensoren onderling lagen vanochtends <0.05C uit elkaar.
Ik heb vastgesteld dat als ik de verwarming aanslinger zonder fans de dT zo'n 6.1C is (aanvoer 38C, afvoer 32C). Met 7x120mm fans full blast loopt dT op naar 9.5C bij ongeveer gelijke 38C aanvoer. Mooie 50% hogere warmte afgifte! Op 37.5% PWM (redelijk stil) is dT 8.5C.
De meterkast meet een debiet van 26l/h. Met dT=9.5C kom ik uit op een vermogensafgifte van 287W. Maar.. dat klinkt nogal laag? Ik kan ook mijn gaming PC aanslingeren en >400W verstoken, en die warmt deze ruimte dan echt een stuk minder hard op (mijn tweede reden om dit te bouwen, zodat kamer sneller op temperatuur is).
Maar als ik in de MK kijk, dan zie ik daar dat de aanvoer temperatuur 75C is met retour van zo'n 31C. Ik word dan gefactureerd op dT=44C => 1.3kW. Er zal ongetwijfeld veel warmte in afleverset verloren gaan, aangezien de MK ook vrij warm is. Ik heb ook even gemeten direct onder de afleverset: 66C op aanvoer, 31C op retour. Ze hebben de afleverkit al in isolatie verpakt e.d., dus ik ben bang dat ik het daar mee moet doen.
Maar nu vraag ik mij wel af.. waar zou die resterende 66C - 38C heen gaan? Is dat typisch verlies voor zo'n 8m aan buizen door een betonnen vloer heen? Ik vermoed namelijk dat de retour namelijk ook ergens opwarmt, want op full blast meet ik 28.5C retour, maar de MK blijft braaf 31C aanhouden.
Ik zit in een appartement met stadswarmte. Dat lijkt dan niet zo'n hele geschikte keuze voor radiator boosting, want het boeit mij niet zo erg hoe efficient de CV ketel brand van het warmtenet. Aan de andere kant had ik veel nieuwsgierigheid om dit eens te proberen.
Ik heb op mijn studiekamer een kleine vrijstaande radiator staan (zo'n 80mm dik en iets meer dan 1m lang). Ik heb daar al een tijd Tado knoppen aan hangen, deels omdat de knop laag onder mijn bureau zit, maar anderzijds omdat die thermostaat knoppen de hele dag blijven doorstoken. Toen ik deze knoppen vorig jaar installeerde zag ik vrij gauw 30-40% minder verbruik. Wanneer alles uit staat het huis toch niet beneden de 15C komt (bedankt buren
Nu heb ik zelf een fanbooster bordje gemaakt rondom een Atmega328, 2x PT1000 inputs (vergelijkbaar met NTC) en een paar fan outputs. De PT1K sensoren zitten op de aanvoer en afvoer buizen van deze radiator getapet, en heb ik na correctie van +/-0.27C op elkaar geijkt. De absolute waarden kloppen met andere referenties (Brymen BM869s multimeter), en de sensoren onderling lagen vanochtends <0.05C uit elkaar.
Ik heb vastgesteld dat als ik de verwarming aanslinger zonder fans de dT zo'n 6.1C is (aanvoer 38C, afvoer 32C). Met 7x120mm fans full blast loopt dT op naar 9.5C bij ongeveer gelijke 38C aanvoer. Mooie 50% hogere warmte afgifte! Op 37.5% PWM (redelijk stil) is dT 8.5C.
De meterkast meet een debiet van 26l/h. Met dT=9.5C kom ik uit op een vermogensafgifte van 287W. Maar.. dat klinkt nogal laag? Ik kan ook mijn gaming PC aanslingeren en >400W verstoken, en die warmt deze ruimte dan echt een stuk minder hard op (mijn tweede reden om dit te bouwen, zodat kamer sneller op temperatuur is).
Maar als ik in de MK kijk, dan zie ik daar dat de aanvoer temperatuur 75C is met retour van zo'n 31C. Ik word dan gefactureerd op dT=44C => 1.3kW. Er zal ongetwijfeld veel warmte in afleverset verloren gaan, aangezien de MK ook vrij warm is. Ik heb ook even gemeten direct onder de afleverset: 66C op aanvoer, 31C op retour. Ze hebben de afleverkit al in isolatie verpakt e.d., dus ik ben bang dat ik het daar mee moet doen.
Maar nu vraag ik mij wel af.. waar zou die resterende 66C - 38C heen gaan? Is dat typisch verlies voor zo'n 8m aan buizen door een betonnen vloer heen? Ik vermoed namelijk dat de retour namelijk ook ergens opwarmt, want op full blast meet ik 28.5C retour, maar de MK blijft braaf 31C aanhouden.
Ik neem aan dat het watercircuit in jouw appartement gescheiden is van het stadsverwarmingsnet en dat via een warmtewisselaar de warmte overgedragen wordt. Die 26 l/h is dat het debiet aan de stadsverwarmingszijde of aan jouw zijde? Het kan best dat aan jouw zijde het debiet hoger is en de delta T lager. Dan hoeft er geen warmte verloren te gaan.
@Hans1990 De 26 l/h zijn in het primaire circuit van de warmtewisselaar in de afleverset gemeten.
Hier zit dan vermoedelijk ook de warmtemeter. Met een deltaT van 44 K kom ik dan idd op een vermogen van 1,3 kW. - Hoe de secundaire kant uitziet is een ander verhaal, maar met een deltaT van 9,5 K kom ik op ca.118 l/h bij hetzelfde vermogen.
Maar 66 °C vs. nominaal 75°C aanvoertemperatuur vind ik wel een te groot verschil.
Dit zou betekenen dat je over een uur 1300 Wh moet afrekenen en maar 1051 Wh krijgt.
Hier zit dan vermoedelijk ook de warmtemeter. Met een deltaT van 44 K kom ik dan idd op een vermogen van 1,3 kW. - Hoe de secundaire kant uitziet is een ander verhaal, maar met een deltaT van 9,5 K kom ik op ca.118 l/h bij hetzelfde vermogen.
Maar 66 °C vs. nominaal 75°C aanvoertemperatuur vind ik wel een te groot verschil.
Dit zou betekenen dat je over een uur 1300 Wh moet afrekenen en maar 1051 Wh krijgt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Vandaag stond uit het niets bij één van de vier Heatboosters het groene ledje te knipperen.
Firmware van deze is V2.7.2, overige drie staan nog op firmware V2.6.7
Het IP address was nog wel zichtbaar in het netwerk maar de webinterface was niet te openen.
Even de 12v voeding eruit en weer terug opstarten, en we kunnen weer inloggen.
Data komt ook weer binnen in Home Assistant.
Tja, het blijven computertjes met bits en byts waarbij een bitje weleens verkeerd kan vallen.
Maar goed, hij doet het weer en dat is het belangrijkste.
Firmware van deze is V2.7.2, overige drie staan nog op firmware V2.6.7
Het IP address was nog wel zichtbaar in het netwerk maar de webinterface was niet te openen.
Even de 12v voeding eruit en weer terug opstarten, en we kunnen weer inloggen.
Data komt ook weer binnen in Home Assistant.
Tja, het blijven computertjes met bits en byts waarbij een bitje weleens verkeerd kan vallen.
Maar goed, hij doet het weer en dat is het belangrijkste.
@DeKim @dunklefaser
Vziw gebruikt zo'n warmte afleverset 1 warmtewisselaar voor het tapwater. En verder bestaat zo'n set uit een warmtemeter bestaande uit een deltaT meting met debiet meter.
Blijkbaar maakt de waterkwaliteit van de CV ze niet zoveel uit. Ook wel eens een klein lekje gehad toen ik de Tado knoppen er op had gezet. Dat zag er niet heel fris uit. Dus volgens mij is er geen secundaire kant voor de CV installatie.
Zie ook : https://ennatuurlijk.nl/z...leverset-en-hoe-werkt-het
https://flamco.aalberts-h...nuals/man-mi49866-NLD.pdf
Dus dan zou die 26L/u primair ook de hoeveelheid zijn die door deze kleine radiator heen gaat.
Ik ga deze week eerst even wat stukjes buisisolatie halen om de koudebruggen te stoppen op de plekken waar ik meet. De buitenkant van zo'n buis zou in theorie aardig de water temperatuur moeten zijn, maar misschien dat daar wel enig verschil in zit.
En idd, als er nog grote verschillen inzitten dan scheelt dat wel flink op de afrekening. Ik vermoed dat de rest waarschijnlijk verloren gaat in mijn MK of entree. Bruto is dat warmte aflevering binnen mijn appartement, maar netto niet op de plek waar ik wil. Ik bedacht dan ook met deze boosterfans in ieder geval de warmte beter kan laten afgeven op de plek waar ik het nodig heb.
Vziw gebruikt zo'n warmte afleverset 1 warmtewisselaar voor het tapwater. En verder bestaat zo'n set uit een warmtemeter bestaande uit een deltaT meting met debiet meter.
Blijkbaar maakt de waterkwaliteit van de CV ze niet zoveel uit. Ook wel eens een klein lekje gehad toen ik de Tado knoppen er op had gezet. Dat zag er niet heel fris uit. Dus volgens mij is er geen secundaire kant voor de CV installatie.
Dus dan zou die 26L/u primair ook de hoeveelheid zijn die door deze kleine radiator heen gaat.
Ik ga deze week eerst even wat stukjes buisisolatie halen om de koudebruggen te stoppen op de plekken waar ik meet. De buitenkant van zo'n buis zou in theorie aardig de water temperatuur moeten zijn, maar misschien dat daar wel enig verschil in zit.
En idd, als er nog grote verschillen inzitten dan scheelt dat wel flink op de afrekening. Ik vermoed dat de rest waarschijnlijk verloren gaat in mijn MK of entree. Bruto is dat warmte aflevering binnen mijn appartement, maar netto niet op de plek waar ik wil. Ik bedacht dan ook met deze boosterfans in ieder geval de warmte beter kan laten afgeven op de plek waar ik het nodig heb.
Je wordt afgerekend op de warmte die bij de bron geproduceerd is + alle andere onderhouds of afschrijvingen die heel erg hoog zijn.Hans1990 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:00:
@DeKim @dunklefaser
Lijkt me erg moeilijk om hier op te besparen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
https://www.rator.nl/
Nog niet te koop maar wel een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden
Nog niet te koop maar wel een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden
[ Voor 15% gewijzigd door FlowDesign op 11-02-2025 23:38 ]
Er zijn meerdere varianten van die afleversets. Je hebt afleversets zonder secundaire circuit (meestal LTV), sets met een menginjectie systeem en secundaire pomp (Type aanduiding MIX) en sets waarin het secundaire circuit compleet gescheiden is met een platenwisselaar. En als je ook warm tapwater hebt uit het apparaat dan zit er daarvoor ook een platenwisselaar in. Check dus even je precieze typenummer, want je primaire flow hoeft zeker niet gelijk aan je secundaire flow te zijn, bij een mix systeem bijvoorbeeld.Hans1990 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:00:
@DeKim @dunklefaser
Volgens mij is het een hoop marketing bullshit. Ze hebben het over een "statische warmtepomp" of "ingebouwde warmtepomp" die is ingebouwd.FlowDesign schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:38:
https://www.rator.nl/
Volgens mij is het niet meer dan een LTV radiator met ingebouwde ventilatoren die een boost functie hebben, net als de HeatBooster.
De wijze waarop ze het communiceren geeft mij nadrukkelijk geen vertrouwen.
Die boost functie is niets anders dan een verwarmingselement met COP 1.
@Stillekracht @raven22
Hier is wat meer informatie. Er wordt gesproken over een warmtewisselaar:
https://www.bouweninstall...te-warmtepomp-nodig-hebt/
In principe is elke radiator een warmtewisselaar, maar wellicht dat deze gewoon anders is opgebouwd en daardoor efficiënter. De warmtewisselaar onttrekt meer energie uit het aanvoerwater dan een standaard radiator kan, dat is volgens mij het verhaal.
In principe is elke radiator een warmtewisselaar, maar wellicht dat deze gewoon anders is opgebouwd en daardoor efficiënter. De warmtewisselaar onttrekt meer energie uit het aanvoerwater dan een standaard radiator kan, dat is volgens mij het verhaal.
[ Voor 39% gewijzigd door FlowDesign op 12-02-2025 09:11 ]
Het plaatje van een plaatwarmtewisselaar voegt in deze context niets toe - en wat je schrijft is geen informatie maar eerder speculatie. Misschien staat hier wat meer informatie?FlowDesign schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:01:
@Stillekracht @raven22
[Afbeelding]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Een gewone warmtewisselaar kan volgens mij niet de temperatuur opkrikken. Het geeft warmte van ene medium aan het andere, maar van 40 graden 60 graden maken gaat niet lukken.
De naam zegt het ook, het wisselt de warmte uit van het ene medium naar het andere.raven22 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:32:
Een gewone warmtewisselaar kan volgens mij niet de temperatuur opkrikken. Het geeft warmte van ene medium aan het andere, maar van 40 graden 60 graden maken gaat niet lukken.
Ik vond dit plaatje ook mooi.

Als de Rator zijn boostfunctie gebruikt moet de heat pump ook warmer water leveren? Ja, dan wordt alles wel warmer natuurlijk.
Misschien hebben ze een kleine compressor of een kleine COP1 booster erin. Hun website is vrij sumier erover.
Volgens de website zit er een “electric booster” van 750-1500 watt in. Je zou ook minder warmtepompvermogen nodig hebben. Klinkt gewoon als een simpel elektrisch verwarmingselement.
Voor jou misschien een elektrisch verwarmingselementDeKim schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:02:
Volgens de website zit er een “electric booster” van 750-1500 watt in. Je zou ook minder warmtepompvermogen nodig hebben. Klinkt gewoon als een simpel elektrisch verwarmingselement.
- maar het lijkt eerder een soort Peltier-warmtepomp te zijn.
Interessant dat Peltier principe, staat wel op wikipedia dat het een gering rendement heeft.
Met die 750-1500 watt houdt mijn Quatt het hele huis warm (bij vorst wat meer..)
Met die 750-1500 watt houdt mijn Quatt het hele huis warm (bij vorst wat meer..)
Betreft dit product:webloem schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 04:00:
[...]
Er zijn meerdere varianten van die afleversets. Je hebt afleversets zonder secundaire circuit (meestal LTV), sets met een menginjectie systeem en secundaire pomp (Type aanduiding MIX) en sets waarin het secundaire circuit compleet gescheiden is met een platenwisselaar. En als je ook warm tapwater hebt uit het apparaat dan zit er daarvoor ook een platenwisselaar in. Check dus even je precieze typenummer, want je primaire flow hoeft zeker niet gelijk aan je secundaire flow te zijn, bij een mix systeem bijvoorbeeld.
https://www.hsfbv.nl/en/c...83/groups/g+c+p+a+nr+view
Helaas komt bestelnr 1051244 niet overeen. Wellicht intern nummer voor Ennatuurlijk. Verder schrijven ze op pagina 5: https://ennatuurlijk.nl/s...warmte%20-%20direct_0.pdf
"Ennatuurlijk plaatst een directe afleverset. Bij een directe afleverset stroomt het water uit de Centrale-installatie ook door de Binneninstallatie van de klant"
De aanvoer leidingen van de afleverset hebben ook ongeveer dezelfde temperatuur (>65C). Dat zou betekenen dat die 26kg/uur dus door deze radiator gaat, maar er dus ergens heel veel temperatuur verloren gaat. Geen van de CV leidingen bij de radiator zijn te heet om met je vuist beet te pakken, terwijl in de MK de aanvoer buizen voor en na de afleverset dat echt wel zo zijn (achterkant hand is al tricky)
De leidingen in de MK gaan direct de betonnen vloer in. Hele slecht geisoleerde vloerbuizen dan? Poe.. van dT=44C in MK naar dT=8 tot 9C in de kamer..

Ik moet nog steeds buisisolatie halen voor wat zuivere metingen. Zal morgen eens kijken of ik daar aan toe kom, maar mijn gevoel zegt dat dit niet het 35C verschil gaat dichten. Ik zal ook eens in andere kamers gaan meten, want dit is de kleinste radiator die ik heb staan.
Met deze berekeningen kan ik net zo goed onder een infrarood of COP=1 kachel (bitcoin miner ofzo
[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 12-02-2025 17:11 ]
Foto's van je MK? Er zal vast iemand zijn die de boel herkend en het tot de puntjes uit kan leggen.Hans1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Betreft dit product:
https://www.hsfbv.nl/en/c...83/groups/g+c+p+a+nr+view
Helaas komt bestelnr 1051244 niet overeen. Wellicht intern nummer voor Ennatuurlijk. Verder schrijven ze op pagina 5: https://ennatuurlijk.nl/s...warmte%20-%20direct_0.pdf
"Ennatuurlijk plaatst een directe afleverset. Bij een directe afleverset stroomt het water uit de Centrale-installatie ook door de Binneninstallatie van de klant"
De aanvoer leidingen van de afleverset hebben ook ongeveer dezelfde temperatuur (>65C). Dat zou betekenen dat die 26kg/uur dus door deze radiator gaat, maar er dus ergens heel veel temperatuur verloren gaat. Geen van de CV leidingen bij de radiator zijn te heet om met je vuist beet te pakken, terwijl in de MK de aanvoer buizen voor en na de afleverset dat echt wel zo zijn (achterkant hand is al tricky)
De leidingen in de MK gaan direct de betonnen vloer in. Hele slecht geisoleerde vloerbuizen dan? Poe.. van dT=44C in MK naar dT=8 tot 9C in de kamer..![]()
Ik moet nog steeds buisisolatie halen voor wat zuivere metingen. Zal morgen eens kijken of ik daar aan toe kom, maar mijn gevoel zegt dat dit niet het 35C verschil gaat dichten. Ik zal ook eens in andere kamers gaan meten, want dit is de kleinste radiator die ik heb staan.
Met deze berekeningen kan ik net zo goed onder een infrarood of COP=1 kachel (bitcoin miner ofzo) gaan zitten.
N.a.
[ Voor 97% gewijzigd door Geim op 13-02-2025 10:09 ]
@zunrobzunrob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:44:
[...]
Op Ali bestel je voor een paar Euro(cent) sensoren met langere kabels. https://nl.aliexpress.com...4018&gatewayAdapt=glo2nld
Ik zoek ook langere sensor kabels.
De hier gelinkte kabels, hebben die dezelfde de eigenschappen als de originele, dus is de NTC weerstand van min of meer dezelfde waarde, of moet je dan de Heatbooster ijken (en hoe ijk je deze ene kabel dan als de twee anderen feitelijk prima werken en geïsoleerd en geijkt ingebouwd zijn).
Dank.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Details ken ik niet, maar ik heb niks hoeven ijken.EVfan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:43:
[...]
@zunrob
De hier gelinkte kabels, hebben die dezelfde de eigenschappen als de originele, dus is de NTC weerstand van min of meer dezelfde waarde, of moet je dan de Heatbooster ijken (en hoe ijk je deze ene kabel dan als de twee anderen feitelijk prima werken en geïsoleerd en geijkt ingebouwd zijn).
Dank.
Dank, dan ga ik het bestellen en monteren.zunrob schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:57:
[...]
Details ken ik niet, maar ik heb niks hoeven ijken.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Normaliter hebben wij sensor verlengkabels van 2 meter in ons assortiment; ze zijn momenteel echter even in backorder (worden speciaal voor ons vervaardigd). Ik verwacht ze over een weekje weer te hebben, dan verschijnen ze ook weer in de webshop!EVfan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:43:
[...]
@zunrob
Dank.
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
De min en max aanvoertemperatuur van mijn warmtepomp staan op 18 en 27. Zet ik ts1 en ts2 dan gewoon op deze waarden?
Dat is in elk geval een goed begin. Je zou Ts2 nog iets lager kunnen zetten zodat je al profiteert van een hoog toerental als de warmtevraag niet maximaal is.springfield89 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:15:
De min en max aanvoertemperatuur van mijn warmtepomp staan op 18 en 27. Zet ik ts1 en ts2 dan gewoon op deze waarden?
Afgelopen dagen heeft de functie "koelen" van de Heatbooster een aparte wending gekregen.
Onder de ochtend was T-inlet van een convectorput 4 graden lager dan de woonkamer temperatuur. Hierop werd de functie koelen actief en gingen de fans naar de ingestelde waarde van 50%. Uiteindelijk werd dit overruled toen de verwarming aan ging.
Toch apart om de optie "koelen" in de winter periode te ervaren.
Onder de ochtend was T-inlet van een convectorput 4 graden lager dan de woonkamer temperatuur. Hierop werd de functie koelen actief en gingen de fans naar de ingestelde waarde van 50%. Uiteindelijk werd dit overruled toen de verwarming aan ging.
Toch apart om de optie "koelen" in de winter periode te ervaren.
@Bazz0847 ik heb gisteren de Sniffy ontvangen en geinstalleerd.
Ik heb de temperatuur wel 0,9 graden naar beneden moeten kalibreren. klopt er dan iets niet of is dit verschil wel aanvaardbaar?
De (led)lampjes zijn niet instelbaar? de sniffy moet op een plaats staan die in het zicht is en de lampjes schijnen nogal fel
===NB: verbinding naar Homeassistant Opgelost====
adres stond verkeerd
Vervolgens heb ik bij installatie bij verbinding voor optie 3 gekozen zodat de sniffy via mqqt zichtbaar zou moeten worden in home assistant. Maar dat is nu niet gelukt: ik zie het apparaat niet verschijnen. De 5 heatboosters die ik al langer heb geïnstalleerd staan er wel allemaal in .In de heatbooster discovery tool zie ik de sniffy wel verschijnen.
Ik heb de temperatuur wel 0,9 graden naar beneden moeten kalibreren. klopt er dan iets niet of is dit verschil wel aanvaardbaar?
De (led)lampjes zijn niet instelbaar? de sniffy moet op een plaats staan die in het zicht is en de lampjes schijnen nogal fel
adres stond verkeerd

Vervolgens heb ik bij installatie bij verbinding voor optie 3 gekozen zodat de sniffy via mqqt zichtbaar zou moeten worden in home assistant. Maar dat is nu niet gelukt: ik zie het apparaat niet verschijnen. De 5 heatboosters die ik al langer heb geïnstalleerd staan er wel allemaal in .In de heatbooster discovery tool zie ik de sniffy wel verschijnen.
[ Voor 28% gewijzigd door fvanderstege op 20-02-2025 10:47 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
FlowDesign in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
Sinds afgelopen dinsdag draait hier een Remeha Elga Ace 6 in hybride opstelling. Tot zover werkt het goed icm de ventilatoren op de radiatoren.
Sinds afgelopen dinsdag draait hier een Remeha Elga Ace 6 in hybride opstelling. Tot zover werkt het goed icm de ventilatoren op de radiatoren.
De meeste problemen zitten tussen het pc scherm en de rugleuning.fvanderstege schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:45:
@Bazz0847 ik heb gisteren de Sniffy ontvangen en geinstalleerd.
adres stond verkeerd![]()
Gevalletje PICNIC? (Problem In Chair, Not In Computer)Seafarer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:31:
[...]
De meeste problemen zitten tussen het pc scherm en de rugleuning.
Lawrentz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:40:
[...]
Gevalletje PICNIC? (Problem In Chair, Not In Computer)
Slimme oplossing, zo hou je ze mooi bij elkaar, ook fijn met de kabels. Maar hoe blijven ze plakken? Of zitten ze nu mooi klem? Ik meen dat mijn T22 zeg maar uit 3 segmenten bestaat. Ik was van plan daartussen de fans te doen, met jouw oplossing steken ze denk ik nog iets verder uit omdat je over die " segment lijnen" heen moet?Whiskey48 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb van die L hoek plastic dingen met plakstrip van de Hornbach.
Houd goed vast. Goedkoop, simpel en werkt perfect
Je zou bredere hoek-elementen (bv 3x3cm) kunnen gebruiken, dan heb je meer ruimte om ze vervolgens met magneetjes+secondelijm onder de radiatoren te plakken. Is wel wat meer werk om de luchtgaten uit te zagen maar wel een mooie oplossing.resistme schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:06:
[...]
Slimme oplossing, zo hou je ze mooi bij elkaar, ook fijn met de kabels. Maar hoe blijven ze plakken? Of zitten ze nu mooi klem? Ik meen dat mijn T22 zeg maar uit 3 segmenten bestaat. Ik was van plan daartussen de fans te doen, met jouw oplossing steken ze denk ik nog iets verder uit omdat je over die " segment lijnen" heen moet?
Daarnaast heb ik bij sommige radiatoren nog wat fijnmazig kippengaas er onder gemonteerd gezien hier kleine kinderen rondkruipen
:strip_exif()/f/image/HdJhPlDLzHXbI0SWTnLAaXjp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4HmF1en4kpojef3XfQoUpk7f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XunM5edrAaSzaOgKzZdCZlxx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door TheEye op 23-02-2025 09:43 ]
Kan ik het maximum percentage ook instellen via Home Assistant? Ik weet dat het kan via de web-app van de heat boosters maar dat is dan een permanente instelling. Ik wil het maximum limiteren als we tv kijken maar verder wil ik de optimale instellingen gebruiken.
Nu heb ik een tijdslot waarbij hij een paar uur naar manual gaat. Maar soms (als het mooi weer is bijvoorbeeld) is die manual stand te hoog. Dus ik zou liever het maximum tijdelijk verlagen.
In HA kan ik geen setting vinden waar dat mee kan. Maar misschien mis ik wat.
Nu heb ik een tijdslot waarbij hij een paar uur naar manual gaat. Maar soms (als het mooi weer is bijvoorbeeld) is die manual stand te hoog. Dus ik zou liever het maximum tijdelijk verlagen.
In HA kan ik geen setting vinden waar dat mee kan. Maar misschien mis ik wat.
Gewoon de boost mode configureren als je "normale" modus, en de reguliere mode als de stille stand. Dan zet je boost mode aan zolang je geen TV kijkt
Ik ben al een tijdje in dit topic aan het zoeken, maar misschien kan iemand me dit wijzen:
Grafiekje/overzicht van iemand die getest heeft wat de verhouding van fan snelheid tov cop/delta T is.
Ik meen dit een tijd terug voorbij te hebben zien komen?
Grafiekje/overzicht van iemand die getest heeft wat de verhouding van fan snelheid tov cop/delta T is.
De fan snelheid is evenredig met de ingestelde grenzen van radiator cq convector inlaat temperatuur Ts1 en Ts2 en limieten voor de fan snelheid Shmax.flipjevandejam schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:27:
Ik ben al een tijdje in dit topic aan het zoeken, maar misschien kan iemand me dit wijzen:
:strip_exif()/f/image/lmlz7LA4zF6eQ0tE1GF7sHQS.jpg?f=fotoalbum_large)
voor vraag en aanbod hebben we ..... je raadt het al: https://tweakers.net/aanbod/
[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 01-03-2025 10:15 ]
liever niet reageren op offtopic berichten, is alleen maar meer werk voor de arme, hardwerkende mods.
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 01-03-2025 10:17 ]
knip
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 01-03-2025 10:19 ]
liever niet reageren op offtopic berichten, is alleen maar meer werk voor de arme, hardwerkende mods.
Ik zelf heb zo'n booster besteld alsmede 5 arctic ventilatoren. Ben overtuigd van het nut. Eerst maar eens bij 1 radiator proberen en vooral hier inlezen
Ik zelf heb zo'n booster besteld alsmede 5 arctic ventilatoren. Ben overtuigd van het nut. Eerst maar eens bij 1 radiator proberen en vooral hier inlezen
[ Voor 48% gewijzigd door teacher op 01-03-2025 10:20 ]
Heb een systeem nu even brak gemonteerd op mijn convector. Het werkt wel, als de verwarming aangaat dan draait het, wel op constante snelheid. Ik merk er weinig van moet ik bekennen.
Maar de unit blijft ook wel groen knipperen. Heb al paar keer die configuratie gechecked maar zie niks geks, behalve dat ik met de verbindingstest ook 'mislukt' krijg te zien. Ik kan de unit ook niet bereiken als ik het ip adres invoer.
Als ik dan weer 5 seconden de knop indrukt verschijnt het wel als wifi hotspot dus ik snap niet zo goed waarom het niet wilt verbinden. Ben wel benieuwd naar de gegevens eerlijk gezegd.
Het is een Heatbooster tweak edition, 2A voeding ook op SDR besteld, en 4 Arctic 140mm fans, 1 is er helaas gesneuveld toen ik doorhad dat ik ze moest omdraaien om het zuigende effect te krijgen ipv dat ie naar beneden blaast toen is er een schoep gebroken van de fan.
Maar de unit blijft ook wel groen knipperen. Heb al paar keer die configuratie gechecked maar zie niks geks, behalve dat ik met de verbindingstest ook 'mislukt' krijg te zien. Ik kan de unit ook niet bereiken als ik het ip adres invoer.
Als ik dan weer 5 seconden de knop indrukt verschijnt het wel als wifi hotspot dus ik snap niet zo goed waarom het niet wilt verbinden. Ben wel benieuwd naar de gegevens eerlijk gezegd.
Het is een Heatbooster tweak edition, 2A voeding ook op SDR besteld, en 4 Arctic 140mm fans, 1 is er helaas gesneuveld toen ik doorhad dat ik ze moest omdraaien om het zuigende effect te krijgen ipv dat ie naar beneden blaast toen is er een schoep gebroken van de fan.
Als het groene ledje snel knippert (iedere 0,5 sec) dan kan hij niet verbinden met je wifi of mqtt. Heb je de goede wifi geselecteerd en het wachtwoord ingevoerd tijdens de configuratie? Kan je zien in je router of er een ip adres is uitgedeeld aan de heatbooster?
Heeft ie verbinding gemaakt met je router? Kun je zien of ie in je lijst van verbonden apparaten staat van je router?witalik schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:33:
Heb een systeem nu even brak gemonteerd op mijn convector. Het werkt wel, als de verwarming aangaat dan draait het, wel op constante snelheid. Ik merk er weinig van moet ik bekennen.
Hoe ver van je dichtstbijzijnde wifi punt heb je de HeatBooster? Mss heeft ie slecht signaal in de convectorput?
Als ie wel met wifi verbindt en hij knippert nog steeds, dan heb je waarschijnlijk (per ongeluk) MQTT aangezet maar kan ie niet verbinden met je MQTT broker (als je die überhaupt hebt).
Vindt alles: https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
Heeft het/een apparaat een webpagina dan kun je vanuit ip-scanner er direct naartoe.
Heeft het/een apparaat een webpagina dan kun je vanuit ip-scanner er direct naartoe.
Russisch-Roemeense software installeren vs. ff op je router in de lijst van apparaten kijkenSeafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
Waar haal je dat vandaan? Ik kan er niets over vinden.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:36:
[...]
Russisch-Roemeense software installeren vs. ff op je router in de lijst van apparaten kijken
Google op Famatech.Seafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Waar haal je dat vandaan? Ik kan er niets over vinden.
Opgericht door een Rus en toen overgedragen aan een Roemeen. Kan natuurlijk gewoon een cover zijn om het net iets minder verdacht te maken.
nmap als alternatief?FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Google op Famatech.
Opgericht door een Rus en toen overgedragen aan een Roemeen. Kan natuurlijk gewoon een cover zijn om het net iets minder verdacht te maken.
Pak dan deze: https://angryip.org/ stukkie betrouwbaarder, werkt net zo goed; zie ook: https://github.com/angryip/ipscan
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat lijkt er dan niet op. Dit terwijl ik deze wel als degene met de minste demping selecteer uit de lijst, met bijbehoorend wachtwoord.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Heeft ie verbinding gemaakt met je router? Kun je zien of ie in je lijst van verbonden apparaten staat van je router?
Hoe ver van je dichtstbijzijnde wifi punt heb je de HeatBooster? Mss heeft ie slecht signaal in de convectorput?
Als ie wel met wifi verbindt en hij knippert nog steeds, dan heb je waarschijnlijk (per ongeluk) MQTT aangezet maar kan ie niet verbinden met je MQTT broker (als je die überhaupt hebt).
Ik heb hem nu twee keer op de tweede configuratie gezet, stand alone? Ik zie trouwens wel 2x mijn SSID in die lijst staan, nu had ik die eerste gepakt, maar mogelijk is de ene 2,4 en andere de 5ghz, zou die daarmee niet kunnen verbinden?
Alleen die verbindingstest mislukt dus het is niet geconnect schijnbaar. Bedankt ik ga er nog eens even voor zitten.
De HeatBooster kan alleen met 2,4 GHz verbindenwitalik schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:04:
[...]
Dat lijkt er dan niet op. Dit terwijl ik deze wel als degene met de minste demping selecteer uit de lijst, met bijbehoorend wachtwoord.
Ik heb hem nu twee keer op de tweede configuratie gezet, stand alone? Ik zie trouwens wel 2x mijn SSID in die lijst staan, nu had ik die eerste gepakt, maar mogelijk is de ene 2,4 en andere de 5ghz, zou die daarmee niet kunnen verbinden?
Alleen die verbindingstest mislukt dus het is niet geconnect schijnbaar. Bedankt ik ga er nog eens even voor zitten.
Misschien zou je 'm eens dichtbij je router aan de stroom kunnen hangen en dan configureren, vervolgens in de convectorput aansluiten.
Mmm, ik ga dit verder uitdiepen. Ik was me hier niet van bewust.FlowDesign schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Google op Famatech.
De gegeven alternatieven ga ik ook eens bekijken.
witalik schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:33:
...
1 is er helaas gesneuveld toen ik doorhad dat ik ze moest omdraaien om het zuigende effect te krijgen ipv dat ie naar beneden blaast toen is er een schoep gebroken van de fan.
offtopic:
Wanneer het een "mooie" breuk is ff proberen die schoep exact terug te plaatsen en vast/stil houden terwijl iemand anders een klein druppeltje secondelijm op het breukje doet.
Door de capillaire werking zuigt die secondelijm in de breuk en heb je een minuut later weer een werkende fan met de schoep op exact de juiste plek.
Dus niet met lijm erop tegen elkaar plaatsen maar eerst "droog" passend en dan 1 klein druppeltje lijm op het breukje.
Als de hele zooi aan gruis is rest je weinig anders dan vervangen.
Wanneer het een "mooie" breuk is ff proberen die schoep exact terug te plaatsen en vast/stil houden terwijl iemand anders een klein druppeltje secondelijm op het breukje doet.
Door de capillaire werking zuigt die secondelijm in de breuk en heb je een minuut later weer een werkende fan met de schoep op exact de juiste plek.
Dus niet met lijm erop tegen elkaar plaatsen maar eerst "droog" passend en dan 1 klein druppeltje lijm op het breukje.
Als de hele zooi aan gruis is rest je weinig anders dan vervangen.
Heb 2.7.4 firmware op de 4 heatboosters gezet - is er nog ergens een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie?
Ik gebruik al sinds enkele jaren op Android de "Fing" appSeafarer schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
- vind alles - o.a. open poorten en kan nog wat meer.
Onder de link op de webpagina zie ik nog steeds het 2.7.3 zip archief? @Bazz0847 even checken.Pandabeer35 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Heb 2.7.4 firmware op de 4 hearboosters gezet - is er nog ergens een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie?
Kon via de OTA update iig probleemloos 3 stuks updaten.dunklefaser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Onder de link op de webpagina zie ik nog steeds het 2.7.3 zip archief? @Bazz0847 even checken.
Kan OTA updaten eigenlijk ook via MQTT in home assistant?
OTA doe ik ook (bijna) altijd, maar niet altijd online via het Internet.FlowDesign schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Kon via de OTA update iig probleemloos 3 stuks updaten.
@Bazz0847 Ik heb de update net gedownload - en het is volgens de naam en de changelog nog steeds 2.7.3.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2025 08:12 ]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.dunklefaser schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:10:
[...]
OTA doe ik ook (bijna) altijd, maar niet altijd online via het Internet.
@Bazz0847 Ik heb de update net gedownload - en het is volgens de naam en de changelog nog steeds 2.7.3.
Als workaround kan je de url kopieren naar de browser en v2.7.3 aanpassen in v2.7.4.
Al lang gedaan, maar in de begeleidende changelog staat toch echt alleen 2.7.3 en niet 2.7.4.Lawrentz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.
Als workaround kan je de url kopieren naar de browser en v2.7.3 aanpassen in v2.7.4.
Correctie - idd dat werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2025 09:00 ]
Iemand een aanrader bij welke (jaga strada) variant de heatboosters het beste aansluiten? Passen 140mm ventilatoren in zowel type 15 als type 16? Kunnen ze intern, of monteer je ze boven de behuizing?
Als ik zelf wat onderzoek doe:
Voor de woonkamer heb ik zo'n 4000Watt nodig, bestaande uit twee radiatoren van ongeveer 250cmx40cm. De jaga strada's spreken wel aan, maar die komen nog in veel varianten: type 06,10,11,15,16,20,21. Het was mij niet direct duidelijk maar de 06,11,16, 21 varianten lijken zogenaamde 'twin modellen' en zijn dus niet 1cm breder dan een type lager. Deze hebben simpelweg twee keer zovel lamellen (namelijk een tweede erboven). Dus voor de breedte van de fans lijkt dat niet uit te maken? Nog genoeg hoogte bij 35cm?
Als ik in de productinformatie kijk ljiken de meerdere lamellen een negatief effect te hebben zonder ventilatoren bij lage temperaturen!!
edit: zie ook deze post bevestigd door jaga. Terwijl je er vaak de helft meer voor betaald. Komen de standaard ventilatoren (DBE) er bij, dan worden ze een stuk effectiever! Helaas lijken de type 15/16 modellen op dit moment een beetje te hoog geprijsd
Als ik alles op een rijtje zet:
* Jaga strada modellen op basis van de excel van Jaga. Bij de ventilatie heb ik de DBE modellen genomen met standaard snelheid. Mogelijk zijn heatboosters effectiever
* Ik heb hierbij een afmeting van 280cmx35cm genomen, maar waarschijnlijk schalen minder lange modelen hetzelfde
Zo zie je dat normale types (10.15,20), twee keer zoveel vermogen geven met ventilatoren. Terwijl de twins ongeveer 3 keer zo effectief worden! Zie ook deze post in een ander topic. Bij hogere snelheid van de ventilatoren neemt het effect verder toe!
edit: er is blijkbaar gewoon een heel topic voor ventilatoren toevoegen aan jaga's
. Wordt me toch niet helemaal duidelijk, maar lijkt er op dat bij de 15/16 modellen je de 140mm ventilatoren er in kunt brengen.
Als ik zelf wat onderzoek doe:
Voor de woonkamer heb ik zo'n 4000Watt nodig, bestaande uit twee radiatoren van ongeveer 250cmx40cm. De jaga strada's spreken wel aan, maar die komen nog in veel varianten: type 06,10,11,15,16,20,21. Het was mij niet direct duidelijk maar de 06,11,16, 21 varianten lijken zogenaamde 'twin modellen' en zijn dus niet 1cm breder dan een type lager. Deze hebben simpelweg twee keer zovel lamellen (namelijk een tweede erboven). Dus voor de breedte van de fans lijkt dat niet uit te maken? Nog genoeg hoogte bij 35cm?
Als ik in de productinformatie kijk ljiken de meerdere lamellen een negatief effect te hebben zonder ventilatoren bij lage temperaturen!!
Als ik alles op een rijtje zet:
type | vermogen 35/30/20 zonder ventilatie | vermogen 35/30/20 met ventilatie | prijs | Watt/euro met ventilatie |
06 | 316 | - | 839 | |
10 | 356 | 1058 | 705 | 1,5 |
11 | 448 | 1420 | 999 | 1,42 |
15 | 591 | 1263 | 969 | 1,30 |
16 | 582 | 1797 | 1439 | 1,25 |
20 | 828 | 1768 | 1165 | 1,52 |
21 | 758 | 2481 | 1625 | 1,53 |
* Jaga strada modellen op basis van de excel van Jaga. Bij de ventilatie heb ik de DBE modellen genomen met standaard snelheid. Mogelijk zijn heatboosters effectiever
* Ik heb hierbij een afmeting van 280cmx35cm genomen, maar waarschijnlijk schalen minder lange modelen hetzelfde
Zo zie je dat normale types (10.15,20), twee keer zoveel vermogen geven met ventilatoren. Terwijl de twins ongeveer 3 keer zo effectief worden! Zie ook deze post in een ander topic. Bij hogere snelheid van de ventilatoren neemt het effect verder toe!
edit: er is blijkbaar gewoon een heel topic voor ventilatoren toevoegen aan jaga's

[ Voor 19% gewijzigd door inquestos op 05-03-2025 11:47 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Oeps! Dat zal ik zo even corrigeren.Lawrentz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:53:
[...]
De firmware achter v2.7.4 url verwijst naar v2.7.3.
@inquestos 140mm fans passen op een T15 en T16 (je houdt net een paar mm over).
Heb ze hier op Jaga Tempo's liggen.
:strip_exif()/f/image/2CEv5T8J7EqYFOQ0JTnEo3aF.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ze hier op Jaga Tempo's liggen.
:strip_exif()/f/image/2CEv5T8J7EqYFOQ0JTnEo3aF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vxBuICAuZjFNlu82vJDZesUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een heatbooster overgenomen, maar die lijkt in Configuratiemodus te blijven hangen.
Ik kan de wizard doorlopen en ook de wifi test gaat goed, maar het heatbooster ssid blijft bestaan, en ik kan de heatbooster niet op mijn eigen wifi gebruiken.
Ik gebruik een Unifi mesh wifi, dus heb al geprobeerd met een wifi iot netwerk op een ap, en alleen op 2.4ghz, maar ook dit lukt niet.
Enig idee wat ik mis?
Edit : geprobeerd op de laptop en dan gaat de configuratie wel goed.
Edit2 : ik probeer de aansturing vanuit HA te laten werken, maar die lijkt nog niet te werken. Hij lijkt niet te reageren op de temperatuur. Deze auotmation heb ik aangemaakt als test :
Ik kan de wizard doorlopen en ook de wifi test gaat goed, maar het heatbooster ssid blijft bestaan, en ik kan de heatbooster niet op mijn eigen wifi gebruiken.
Ik gebruik een Unifi mesh wifi, dus heb al geprobeerd met een wifi iot netwerk op een ap, en alleen op 2.4ghz, maar ook dit lukt niet.
Enig idee wat ik mis?
Edit2 : ik probeer de aansturing vanuit HA te laten werken, maar die lijkt nog niet te werken. Hij lijkt niet te reageren op de temperatuur. Deze auotmation heb ik aangemaakt als test :
:strip_exif()/f/image/rIUzvQEAWpkYDlC9yU3Mwucn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Zero2Cool op 07-03-2025 12:56 ]
Is er iemand die de pwm pin van een esp32-c3 board ( geflashed met heatbooster firmware ) rechtstreeks aangesloten heeft op de pwn pin van een arctic ventilator ? Of moet er ern pull up weerstand tussen ?
Nee, maar wel een pwm-pin van een ESP8266 rechtstreeks op een Arctic ventilator (en dan een eigen software op de ESP). Dat werkt vooralsnog primavincent_1971 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:59:
Is er iemand die de pwm pin van een esp32-c3 board ( geflashed met heatbooster firmware ) rechtstreeks aangesloten heeft op de pwn pin van een arctic ventilator ? Of moet er ern pull up weerstand tussen ?
Als ik kijk in HA zijn er m.i. niet veel opties om Heatbooster beter te laten regelen dan Heatbooster zelf.Zero2Cool schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:44:
Ik heb een heatbooster overgenomen, maar die lijkt in Configuratiemodus te blijven hangen.
Enig idee wat ik mis?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/j1fbo0ytghL57vumUNxhCH3B.jpg?f=fotoalbum_large)
Enige gemis was een tijdslot voor boostermode, dat gebeurt via HA.
Fan aansturing vanuit HA kan enkel via "manual" mode.
Maar dan gooi je heel de regeling van de Heatboister overboord en dat zal niet de bedoeling zijn denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door petkaij op 07-03-2025 23:07 ]
Ja, er is een optie ingebouwd om de update voor alle heatboosters, via HA, te starten.FlowDesign schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Met dank aan @jj85, zoek even op begin oktober vorig jaar in dit topic.
Daar staat hoe.
Ik zoek een manier om de HB fan speed om te draaien: harder bij lage aanvoertemperatuur, en zachter bij hoge aanvoertemperatuur.
Zijn er meer mensen die dat doen? Zo ja, via welke instellingen?
Thanks, gevondenMaarten60 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 03:55:
[...]
Ja, er is een optie ingebouwd om de update voor alle heatboosters, via HA, te starten.
Met dank aan @jj85, zoek even op begin oktober vorig jaar in dit topic.
Daar staat hoe.
jj85 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Kan nu alleen niet testen of het werkt want ik had m'n HeatBoosters al geüpdatet naar 2.7.4
Change log in zip-file op SDR-engineering site onder downloads. https://sdr-engineering.n...uct/product&product_id=50Pandabeer35 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:42:
Heb 2.7.4 firmware op de 4 heatboosters gezet - is er nog ergens een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie?
Ik weet zo niet of dat kan, wellicht via Homeassistant.ErikKo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:57:
Ik zoek een manier om de HB fan speed om te draaien: harder bij lage aanvoertemperatuur, en zachter bij hoge aanvoertemperatuur.
Zelf stel ik een ruimte temperatuur in, als die gehaald wordt gaat de fan vanzelf zachter of uit.
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.ErikKo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:57:
Dus als je me kunt updaten, graag. Kan leerzaam zijn.
Zo'n gekke vraag vond ik het niet, zelf ook naar gezocht. Voor mij was het voornaamste argument het geluid + dat je iets meer behaald als de cv kort aangaat.Seafarer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.
Als je kijkt naar het principe van een convectorput zal deze meer natuurlijke convectie hebben bij hoge temperaturen dan bij lage temperaturen.
Je zou dan kunnen overwegen om bij lage temperaturen wat meer extra stuwing te geven dmv de fans dan bij hogere temperaturen. Of je dan het optimum uit je verwarming haalt zou ik niet durven zeggen.
Je zou dan kunnen overwegen om bij lage temperaturen wat meer extra stuwing te geven dmv de fans dan bij hogere temperaturen. Of je dan het optimum uit je verwarming haalt zou ik niet durven zeggen.
Ik wil de warmteafgifte gelijk houden. Op lage aanvoertemperatuur moeten de fans dan harder werken.Seafarer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:16:
[...]
Ik kan met de beste wil van de wereled niet echt bedenken waarom je dit wilt.
Hoofdreden: de deltaT gelijk houden zodat de warmtepomp minder gaat pendelen.
Wanneer je nu last van pendelen hebt zou je de radiatoren goed moeten inregelen en zorgen dat er genoeg volume is voor je pomp. De heatbooster lijk je te gebruiken als een pleister voor een ander probleem?
[ Voor 7% gewijzigd door NielsvdBeek op 09-03-2025 08:33 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Hmmm dat is inderdaad misschien niet eens zo'n gekke gedachte van de warmtepomp en minder pendelen. Echter weet ik niet helemaal zeker of het zou helpen, want de warmtepomp gaat ook afslaan als hij z'n vermogen niet kwijt kan, wat bij dit warme weer overdag al snel het geval is. Dus als de warmtepomp aan staat en je fans gaan minder hard ipv harder draaien, zou ik denken dat de warmtepomp z'n vermogen daardoor juist nog minder goed kwijt kan omdat de radiatoren minder warmte af zullen kunnen geven.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:22:
[...]
Ik wil de warmteafgifte gelijk houden. Op lage aanvoertemperatuur moeten de fans dan harder werken.
Hoofdreden: de deltaT gelijk houden zodat de warmtepomp minder gaat pendelen.
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.NielsvdBeek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:31:
Wanneer je nu last van pendelen hebt zou je de radiatoren goed moeten inregelen en zorgen dat er genoeg volume is voor je pomp. De heatbooster lijk je te gebruiken als een pleister voor een ander probleem?
Ik snap je niet. Je zegt dat de warmtepomp gaat afslaan als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit is precies het punt: door op lagere aanvoertemperatuur (want warm weer) de fans harder te laten draaien is er betere afgifte.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:32:
[...]
Hmmm dat is inderdaad misschien niet eens zo'n gekke gedachte van de warmtepomp en minder pendelen. Echter weet ik niet helemaal zeker of het zou helpen, want de warmtepomp gaat ook afslaan als hij z'n vermogen niet kwijt kan, wat bij dit warme weer overdag al snel het geval is. Dus als de warmtepomp aan staat en je fans gaan minder hard ipv harder draaien, zou ik denken dat de warmtepomp z'n vermogen daardoor juist nog minder goed kwijt kan omdat de radiatoren minder warmte af zullen kunnen geven.
Hoeveel herstarts had je gisteren van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat? Kun je dat zien?ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.
Ik had 19 herstarts tussen 10u 's ochtends en 12u 's avonds. 19 herstarts in 14u tijd bij dit weer is geen ramp. Zo lang je niet meer dan 2 herstarts per uur hebt spreekt men eigenlijk nog niet van pendelen.
Ik heb bewust een iets zwaarder model (Remeha Elga Ace 6 ipv Elga Ace 4) genomen omdat je daar juist veel meer profijt van hebt op koude dagen en je dan minder defrosts hebt. En een model met minder vermogen gaat bij 18 graden buitentemperatuur net zo goed herstarten omdat het minimum vermogen niet heel veel lager zal zijn.
Met veel vermogen zoals je schrijft kun je zorgen voor meer volume in je systeem dit kan je pendel gedrag ook beïnvloeden in positieve zin. Net als het inregelen van je radiatoren.
Je zou nog kunnen wat kunnen optimaliseren met de radiatoren die wat verder open staan op bepaalde plekken in je huis of dus meer volume toevoegen aan je systeem
Je zou nog kunnen wat kunnen optimaliseren met de radiatoren die wat verder open staan op bepaalde plekken in je huis of dus meer volume toevoegen aan je systeem
[ Voor 32% gewijzigd door NielsvdBeek op 09-03-2025 08:52 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Ohja indd. Ik bedoelde wanneer de WP juist een hogere Ta aan het sturen is, dat ie dan minder vermogen kwijt kan en af zal slaan.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Ik snap je niet. Je zegt dat de warmtepomp gaat afslaan als hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit is precies het punt: door op lagere aanvoertemperatuur (want warm weer) de fans harder te laten draaien is er betere afgifte.
Jouw idee is dus dat je wil proberen te voorkomen dat ie überhaupt naar die hogere Ta gaat
Wat we dus eigenlijk zouden willen is de stijlheid van de lijn van de fanspeed aanpassen die berekent wordt op basis van Ta. Kan dat niet in de geavanceerde instellingen van de HeatBooster zelf?
Je zou iig de max fanspeed kunnen reduceren weet ik.
Heb alle radiatoren gewoon helemaal open staan (heb normale kranen erop, geen thermostaatkranen) en 40 liter buffervat.NielsvdBeek schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:51:
Met veel vermogen zoals je schrijft kun je zorgen voor meer volume in je systeem dit kan je pendel gedrag ook beïnvloeden in positieve zin. Net als het inregelen van je radiatoren.
Ik heb de convectoren/radiatoren niet helemaal openstaan (normale kranen) en een 18 l voorschakelvat.
Je kan eigenlijk elke stijgsnelheid van fans instellen die je maar wil.
Met Ts1 op bv 25°C en Ts2 op 30°C en Shmax op 100%, dan zullen de fans van 0 naar 100% gaan bij deze 5°C temperatuur stijging.
Zet je Ts1 op 25°C, Ts2 op bv 50°C en Shmax op 50%, dan heb je dus 25°C nodig om de fans op 50% te krijgen.
Zet je Ts2 onrealistisch hoog op een waarde die de verwarming niet kan bereiken, dan zullen de fans de ingestelde Shmax waarde nooit bereiken en ergens tussenin bljjven hangen.
Zo heb ik eea ervaren na spelen met de diverse instellingen.
Met Ts1 op bv 25°C en Ts2 op 30°C en Shmax op 100%, dan zullen de fans van 0 naar 100% gaan bij deze 5°C temperatuur stijging.
Zet je Ts1 op 25°C, Ts2 op bv 50°C en Shmax op 50%, dan heb je dus 25°C nodig om de fans op 50% te krijgen.
Zet je Ts2 onrealistisch hoog op een waarde die de verwarming niet kan bereiken, dan zullen de fans de ingestelde Shmax waarde nooit bereiken en ergens tussenin bljjven hangen.
Zo heb ik eea ervaren na spelen met de diverse instellingen.
Belangstellende vragen, om te voorkomen dat anderen hier ook tegenaan lopen.ErikKo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen. Vervangen is duur. Als de pleister plakken gratis is, wil ik dat toch proberen. Het zal niet perfect zijn, maar alle beetjes helpen.
Heb je een warmteverliesberekening en leidingenberekening gemaakt of laten maken?
Of anders, hoe heb jij of de installateur/leverancier het minimum en maximum vermogen van de warmtepomp bepaald?
Ik vraag dit ook omdat ik een paar jaar geleden bijna in dezelfde valkuil ben gestapt en benieuwd ben naar de oorzaak.
Wat bedoel je precies met valkuil?Lawrentz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Belangstellende vragen, om te voorkomen dat anderen hier ook tegenaan lopen.
Heb je een warmteverliesberekening en leidingenberekening gemaakt of laten maken?
Of anders, hoe heb jij of de installateur/leverancier het minimum en maximum vermogen van de warmtepomp bepaald?
Ik vraag dit ook omdat ik een paar jaar geleden bijna in dezelfde valkuil ben gestapt en benieuwd ben naar de oorzaak.
Punt is en blijft volgens mij dat een WP bijna altijd teveel vermogen wil leveren wanneer het buiten wat warmer is zoals nu, en wanneer je WP te klein is kan ie te weinig vermogen leveren wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt. En helemaal wanneer het dan ook nog mistig/vochtig is, dan is een te kleine WP continu alleen maar in defrost en de COP gaat volledig onderuit.
Met andere woorden, er is geen perfecte WP, het is een kwestie van het beste gemiddelde kiezen en goed afstellen.
.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:57:
[...]
Wat bedoel je precies met valkuil?
Punt is en blijft volgens mij dat een WP bijna altijd teveel vermogen wil leveren wanneer het buiten wat warmer is zoals nu, en wanneer je WP te klein is kan ie te weinig vermogen leveren wanneer de temperatuur onder de 5 graden komt. En helemaal wanneer het dan ook nog mistig/vochtig is, dan is een te kleine WP continu alleen maar in defrost en de COP gaat volledig onderuit.
Met andere woorden, er is geen perfecte WP, het is een kwestie van het beste gemiddelde kiezen en goed afstellen.
Ik reageerde op
Toen ik een paar jaar geleden nog op zoek was naar een warmtepomp had ik ook bijna een warmtepomp te pakken met een te hoog vernomen en daarmee ook een te hoog minimum vermogen.Het probleem is dat mijn warmtepomp te zwaar is met een te hoog minimum vermogen.
Dit kwam doordat ik toen nog niet wist van het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog maximum vermogen.
De aanschaf is uiteindelijk om andere redenen niet doorgegaan.
Later ben ik het negatieve effect van een warmtepomp met een te hoog vermogen te weten gekomen.
Met een warmteverliesberekening kan je een warmtepomp nemen die past bij je woning.
De specs obv het koudemiddel, compressor en het ontwerp van de warmtepomp als geheel bepalen de deellast (minimum vermogen). .
Het minimum en maximum vermogen zijn niet linear en afhankelijk van de brontemperatuur.
Bij een L/W warmtepomp is de brontemperatuur de buitentemperatuur.
Dit alles wordt de enveloppe genoemd.
Doordat het maximum vermogen lager is wordt bij hetzelfde type ook de deellast (minimum vermogen) lager.
Met name het minimum vermogen bij lenteachtige temperaturen en het maximum vermogen bij koude periodes zijn van belang.
Bij een W/W warmtepomp obv grondwater is de brontemperatuur veel stabieler en geldig dit niet of nauwelijks.
Daarom hier blij met mijn Quatt duo, als het niet koud is draait er 1 en als het wel koud wordt schakelt de andere bij.FlowDesign schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:57:
[...]
Wat bedoel je precies met valkuil?
Gelukkig kunnen veel andere warmtepompen een net zo laag vermogen leverenraven22 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Daarom hier blij met mijn Quatt duo, als het niet koud is draait er 1 en als het wel koud wordt schakelt de andere bij.
en leveren als het nodig is met dezelfde wp voldoende vermogen bij lage temperaturen.
Trouwens - met het topic hier heeft dit alles niet veel te maken.
Dit topic is gesloten.