Met verhouding bedoel ik eigenlijk de T-inlet van huidige warmtepompen tov conventionele cv's die meestal op hogere temperaturen werken.ardjuno schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Dank voor je reactie!
Ik zag dat de max sh op 60% stond dus die heb ik naar 80 gezet.
Denk dat het ligt aan de T inlet temperatuur? Die staat op 27 graden en max op 45. Maar door mijn warmtepomp is mijn water dus meestal rond de 30 en soms erboven maar niet vaak. Zou dat de reden zijn dat ze dus vrij langzaam draaien? Je hebt het over verhouding, dus m.a.w. 30 graden is 20% snelheid, en 45 graden is 80%?
Zie bijgevoegde grafiek voor fanspeed vandaag. Daarin zie je dat ze eigenlijk vrij weinig aanstaan, en dan op 15% snelheid draaien. Zit er dan überhaupt wel rendement in? Ik was van plan om nog meer aan te schaffen voor andere radiatoren in de woonverdieping maar nu twijfel ik of het nut heeft.
[Afbeelding]
Dus niet T-inlet en fanpeed.
Heb bij één systeem eens zitten spelen met de settings van Ts1 en Ts2. Staan normaal op 27.5°C en 45°C. Nu eens verzet naar 20 en 35, en fanspeed gaat beduidend omhoog.
Bij warmtepompen zullen die twee waardes blijkbaar lager moeten staan dan bij cv ketels. Ben geen expert, slechts gebruiker, maar HB is perfect om mee te spelen.