Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 33 Laatste
Acties:
  • 322.697 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:10
ardjuno schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik zag dat de max sh op 60% stond dus die heb ik naar 80 gezet.
Denk dat het ligt aan de T inlet temperatuur? Die staat op 27 graden en max op 45. Maar door mijn warmtepomp is mijn water dus meestal rond de 30 en soms erboven maar niet vaak. Zou dat de reden zijn dat ze dus vrij langzaam draaien? Je hebt het over verhouding, dus m.a.w. 30 graden is 20% snelheid, en 45 graden is 80%?

Zie bijgevoegde grafiek voor fanspeed vandaag. Daarin zie je dat ze eigenlijk vrij weinig aanstaan, en dan op 15% snelheid draaien. Zit er dan überhaupt wel rendement in? Ik was van plan om nog meer aan te schaffen voor andere radiatoren in de woonverdieping maar nu twijfel ik of het nut heeft.

[Afbeelding]
Met verhouding bedoel ik eigenlijk de T-inlet van huidige warmtepompen tov conventionele cv's die meestal op hogere temperaturen werken.
Dus niet T-inlet en fanpeed. ;)
Heb bij één systeem eens zitten spelen met de settings van Ts1 en Ts2. Staan normaal op 27.5°C en 45°C. Nu eens verzet naar 20 en 35, en fanspeed gaat beduidend omhoog.
Bij warmtepompen zullen die twee waardes blijkbaar lager moeten staan dan bij cv ketels. Ben geen expert, slechts gebruiker, maar HB is perfect om mee te spelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:25
m.eddy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:26:
Heb de heatbooster hier nu een dag draaien. Even een check of dit een beetje klopt.

In eerste instantie om het gedrag te bekijken van de huidige T11 radiator.
Dan over een paar dagen het gedrag te bekijken van de nieuwe T22 radiator.
Als laatste de stap naar ventilatoren. Ik weet nu nog niet precies wat ik kan monteren onder de T22.

Momenteel gedrag als hieronder.
De ambient temperatuur komt van een externe sensor.
Let dus niet op de lichtblauwe lijn van de fan aansturing,

Heb nog weinig ervaring met de Heatbooster maar ziet dit er een beetje normaal uit gedurende de dag? Hele ochtend lijkt een flatline maar is dan niet echt. Lijkt gewoon stabiele situatie.
Deze plaatjes zien we hier niet vaak omdat er meestal direct fans geschakeld worden.
De wifi ontvangst is niet top met -60 db want hij hangt nu echt achter de radiator. Kan me voorstellen dat dit niet top ontvangst geeft.

Is zo'n stabiele grafiek gedurende de ochtend normaal?

[Afbeelding]
-60 dB is méér dan ruim voldoende. Bij -80 dB werkt ie ook nog prima.

Ik denk dat de stabiele fan speed zonder fans eraan toch anders is dan mèt fans aangesloten. Of heb je zelf iets aangepast in de geavanceerde instellingen?

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
ardjuno schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik zag dat de max sh op 60% stond dus die heb ik naar 80 gezet.
Denk dat het ligt aan de T inlet temperatuur? Die staat op 27 graden en max op 45. Maar door mijn warmtepomp is mijn water dus meestal rond de 30 en soms erboven maar niet vaak. Zou dat de reden zijn dat ze dus vrij langzaam draaien? Je hebt het over verhouding, dus m.a.w. 30 graden is 20% snelheid, en 45 graden is 80%?

Zie bijgevoegde grafiek voor fanspeed vandaag. Daarin zie je dat ze eigenlijk vrij weinig aanstaan, en dan op 15% snelheid draaien. Zit er dan überhaupt wel rendement in? Ik was van plan om nog meer aan te schaffen voor andere radiatoren in de woonverdieping maar nu twijfel ik of het nut heeft.

[Afbeelding]
Gewoon een kwestie van de (geavanceerde) instellingen aanpassen toch? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petkaij
Klopt, daar staat alles goed en visueel uitgelegd. Bedankt @Bazz0847
Kwestie van Ts1, Ts2 en Shmax zo te zetten dat ze passen bij je verwarmingssysteem om de curve van de fanspeed te optimaliseren naar behoefte en warnte vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS69D7S4VTpbCBP4PcS6bQR3tVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmlz7LA4zF6eQ0tE1GF7sHQS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
petkaij schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:47:
Klopt, daar staat alles goed en visueel uitgelegd. Bedankt @Bazz0847
Kwestie van Ts1, Ts2 en Shmax zo te zetten dat ze passen bij je verwarmingssysteem om de curve van de fanspeed te optimaliseren naar behoefte en warnte vraag.
[Afbeelding]
Bij deze en ook bij de default instellingen wordt de fan speed dus volledig gestuurd op bases van T inlet, wat ik al vermoedde.

Je kunt ook T ambient erbij betrekken, maar dan moet je die optie aanzetten.

T ambient hoef je dus niet persé aan te sluiten als je die niet gebruikt lijkt mij.

Klopt dit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Dit is hoe ik het heb opgelost.

Houten mal gemaakt, kunststof hoekprofielen en daar met een gaten zaag de uitsparingen gezaagd.

M4 boutjes als pootjes/voldoende afstand van de grond.

Mal voor 80 en 140mm. De 120mm moet ik nog doen voor de laatste verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWCfA2IvlCjwKC74au_-SPsGU1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkCk7FGyUfLkqftWZ5iJLLxT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHKpyuGpRWr7DUng2DMQyl45nSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryz9BG399jbcgZ5dyOXdqogc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6JWEqdh5K7eik2-sPIzsHno_hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXB3skVv6a6xKLN3vc6VuA1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tati267V8INGLnt5lljN3qT06w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0iIlxjNSVn6cmdQosC0zUdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIkvA7sjN3f2REO41TNm8_90lYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUNQMmpYVFEcOUE4IhWRNZTP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRV8o8d9BNWNfQ8CS8hcU3T-8Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08RyjQk1AWzvNMigIU1HmD4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQwytqMwIjB2a8jY1sQ_SL9Ssm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfqdKnEgMYZarzKCvKS53U4S.jpg?f=fotoalbum_large

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44
lampie1979 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:01:

Houten mal gemaakt, kunststof hoekprofielen en daar met een gaten zaag de uitsparingen gezaagd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo netjes :9~ . Flinke gatenzaagset in staande kolomboor opstelling? Welke maten heb je voor de hoekprofielen 40x40 mm?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Sharing is caring.

BOM lijst:

Zwart
Alberts hoekprofiel pvc 25x25x1,8mm 2m
Wit
Alberts hoekprofiel pvc 25x25x1,8mm 2m
M4 Boutjes
M4 Moeren
140mm (of welke maat je ook nodig hebt) Gatenzaag

Hier nog een integratie vanuit HA. Verwarming wordt aangestuurd via Homematic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilKEpAEfgY4cRkUmaAoDwl3uIgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mzgOfz8HklndoMZ5mbXhh1L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Heb hier bij wijze van test, tijdelijk 5x Artic P14 op een T33 radiator van 30x300cm. De 5 fans zijn verspreid over de eerste 1,5m van de radiator. Verwarmd wordt met een warmtepomp.
Nu heb ik altijd de Boost functie aanstaan omdat ik denk, dat het in deze situatie beter is.
Iemand die dat kan bevestigen!?

Als ik boost uit zet, zie ik dat delta T iets terug lopen, maar ook weer niet heel veel.

Het is tijdelijk en wil ook niet meer fans aanschaffen omdat over 2 maanden vloerverwarming wordt aangelegd.
De Heatbooster en fans zullen dan naar een jaga op zolder verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

loyske schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:28:
Heb hier bij wijze van test, tijdelijk 5x Artic P14 op een T33 radiator van 30x300cm. De 5 fans zijn verspreid over de eerste 1,5m van de radiator. Verwarmd wordt met een warmtepomp.
Nu heb ik altijd de Boost functie aanstaan omdat ik denk, dat het in deze situatie beter is.
Iemand die dat kan bevestigen!?

Als ik boost uit zet, zie ik dat delta T iets terug lopen, maar ook weer niet heel veel.

Het is tijdelijk en wil ook niet meer fans aanschaffen omdat over 2 maanden vloerverwarming wordt aangelegd.
De Heatbooster en fans zullen dan naar een jaga op zolder verhuizen.
Boost verhoogt tijdelijk de fanspeed. Dit is vooral relevant als je komt vanuit een nachtverlaging of lager nachtrendement/afgifte i.v.m. een nachtmodus van de buitenunit met minder geluid of iets anders waardoor je verminderde afgifte gehad hebt en nu snel veel afgifte wilt om de temperatuur te compenseren. Als je continu stookt is het niet iets wat in de praktijk veel gaat doen anders dan meer geluid maken.

Je wilt eigenlijk de fanspeed zo laag mogelijk met het relatief voldoende afgifte (delta-T).
Daarbij als jij met een hoge fanspeed een prachtig hoge delta-T kunt krijgen in de ruimte waar je thermostaat zit (als je stookt op gevraagde temperatuur althans) heb je die ruimte sneller warm dan andere ruimtes in je woning. De warmtevraag neemt af en de rest van de woning wordt minder goed warm t.o.v. de ruimte met je HB en thermostaat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:34
lampie1979 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gemaakt hoor maar je weet ook dat er L profielen zijn van kunstoff he 😅 schilt je een hoopie werk.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
True schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Boost verhoogt tijdelijk de fanspeed. Dit is vooral relevant als je komt vanuit een nachtverlaging of lager nachtrendement/afgifte i.v.m. een nachtmodus van de buitenunit met minder geluid of iets anders waardoor je verminderde afgifte gehad hebt en nu snel veel afgifte wilt om de temperatuur te compenseren. Als je continu stookt is het niet iets wat in de praktijk veel gaat doen anders dan meer geluid maken.

Je wilt eigenlijk de fanspeed zo laag mogelijk met het relatief voldoende afgifte (delta-T).
Daarbij als jij met een hoge fanspeed een prachtig hoge delta-T kunt krijgen in de ruimte waar je thermostaat zit (als je stookt op gevraagde temperatuur althans) heb je die ruimte sneller warm dan andere ruimtes in je woning. De warmtevraag neemt af en de rest van de woning wordt minder goed warm t.o.v. de ruimte met je HB en thermostaat.
Misschien had ik er nog bij moeten vermelden, dat de afgifte met alleen radiatoren op dit moment wat aan de kleine kant is voor het minimaal vermogen van de warmtepomp. Om pendelen bij warmer weer te voorkomen en te zorgen dat de WP op laag pitje blijft door pruttelen, heb ik dus de heatbooster + fans op de grootste radiator in de woonkamer gelegd om de afgifte iets te verhogen.
Dit is alleen nog voor dit stookseizoen, daarna is beneden alles vloerverwarming.

Maar ik ga eens testen met Boost uit. Boost aan gedachte kwam voort uit maar 5 fans op een hele grote radiator ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
FlowDesign schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Bij deze en ook bij de default instellingen wordt de fan speed dus volledig gestuurd op bases van T inlet, wat ik al vermoedde.

Je kunt ook T ambient erbij betrekken, maar dan moet je die optie aanzetten.

T ambient hoef je dus niet persé aan te sluiten als je die niet gebruikt lijkt mij.

Klopt dit?
Als ik bij mij de ambient sensor afkoppel, dan stoppen de fans met draaien.
Getest bij twee Heatboosters
Systemen staat niet ingesteld op ruimte temperatuur bewaking, worden enkel gestuurd door T-inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 20:40
De T inlet moet minimaal 5 (?) graden boven T ambient zijn op de standaard instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
LongBowNL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:18:
De T inlet moet minimaal 5 (?) graden boven T ambient zijn op de standaard instellingen.
Dat zou iig verklaren waarom de fans niet draaien zonder de ambient sensor :)

Op zich snap ik waarom het ingebouwd is, het is meer een soort safety check. Maar in de praktijk lijkt het me heel erg sterk dat je verwarming überhaupt aan gaat wanneer het verschil tussen aanvoertemperatuur van de CV en T-ambient minder dan 5 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01 17:36
Het wachtwoord van het Heatbooster admin-account mag uit maximaal 32 tekens bestaan.
Daar kwam ik achter nadat ik een nieuw wachtwoord van 34 tekens had ingevoerd. En vervolgens niet meer kon inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sjefke39 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:04:
Het wachtwoord van het Heatbooster admin-account mag uit maximaal 32 tekens bestaan.
Daar kwam ik achter nadat ik een nieuw wachtwoord van 34 tekens had ingevoerd. En vervolgens niet meer kon inloggen.
Even testen of je met de eerste 32 karakters wel kunt inloggen, zal niet de eerste keer zijn dat ik zo'n bugje ergens aantref ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Vraagje: zien jullie ook in huis grote verschillen tussen het verschil van T-inlet en T-outlet bij verschillende radiatoren?

Heb hier twee radiatoren in de woonkamer. Eentje 1,80m breed en de andere 2,00m. Water inlet bij beiden ongeveer gelijk, maar water outlet scheelt soms wel zeker 3 of 4 graden.

Wat zou ongeveer het temperatuurverschil van een wat oudere 2-paneels radiator moeten zijn als je op de leidingen meet meteen naast de in- en uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Iemand tips om fans te bevestigen onder een radiator? Punt is dat de fans iets van de muur af moeten komen zodat de meeste airflow netjes door de binnenkant van de type 21 gaat. Zelf zat ik te denken aan iets van hout maken zodat je makkelijk erin kan schroeven om de fans te monteren. Bij voorkeur aan 1 zijde en dat vastschroeven op de muur (ik vind 2 gaatjes niet erg, komen sowieso uit het zicht) en dan een sierstrip op de fans plakken en klaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FlowDesign schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:56:
Vraagje: zien jullie ook in huis grote verschillen tussen het verschil van T-inlet en T-outlet bij verschillende radiatoren?

Heb hier twee radiatoren in de woonkamer. Eentje 1,80m breed en de andere 2,00m. Water inlet bij beiden ongeveer gelijk, maar water outlet scheelt soms wel zeker 3 of 4 graden.

Wat zou ongeveer het temperatuurverschil van een wat oudere 2-paneels radiator moeten zijn als je op de leidingen meet meteen naast de in- en uitgang?
Delta T van 20 graden wordt altijd gebruikt in berekeningen. Uiteraard is dat niet realistisch als je radiatoren niet inmeet en een bult vermogen er tegenaan slingert. Hoe meer delta T hoe beter, als de retour onder de 50 graden komt krijgt de ketel koud genoeg water om te condenseren.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjefke39 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:04:
Wel erg overijverig te werk gegaan :+ 16char is al quasi onmogelijk, laat staan dat iemand die moeite gaat doen voor een heatbooster :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Nox schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Delta T van 20 graden wordt altijd gebruikt in berekeningen. Uiteraard is dat niet realistisch als je radiatoren niet inmeet en een bult vermogen er tegenaan slingert. Hoe meer delta T hoe beter, als de retour onder de 50 graden komt krijgt de ketel koud genoeg water om te condenseren.
Thanks maar ik bedoel Delta T op één radiator, niet op ingang/uitgang van de cv-ketel.

M'n aanvoer (uitgang cv-ketel op zolder) staat momenteel op 50 graden ingesteld. Invoer radiator beneden die ik meet is maximaal 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

FlowDesign schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Thanks maar ik bedoel Delta T op één radiator, niet op ingang/uitgang van de cv-ketel.

M'n aanvoer (uitgang cv-ketel op zolder) staat momenteel op 50 graden ingesteld. Invoer radiator beneden die ik meet is maximaal 45 graden.
Ook op de delta t van een (1) radiator geldt dat. Die staan allemaal paralel, niet in serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien meer voor cv optimalisatie topic maar wellicht kunnen jullie mij ook helpen.

Huis: hoekhuis met platdak voor groot gedeelte, bouwjaar 1991
Ruimte die verwarmd wordt : 40m2 dus ongeveer 100m3

CV: Intergas extrem 30

Radiotoren 1 x 33 1x 22 en 1x 11 in de woonkamer. en een klein 1x 11 op kantoor die vaak niet aanstaat)

- 1x 33 heeft 15 x 140 mm fans met heatboosters
- 1 x 22 heeft 14 x 80 mm fans met heatboosters
- 1 x 11 heeft 3 x heatbooster set (3 mini ventilatoren kant en klaar pakket)

Isolatie:
- Kruipruimte - 30 cm piepschuim tegen plafon
- spouwmuur is na geisoleerd met Isotherm (of iets soortgelijks) (niet overal is er spouwmuur)
- platdak wat mogelijk matig is geisoleerd
- Dubbelglas

Probleem:

De ruimte opwarmen duurt erg lang en koelt relatief snel af.
Maar als ik voel aan de radiatoren dan merk ik dat een groot gedeelte van radiator helemaal niet warm is.

Dit geeft dus een vrij grote delta maar zorgt er ook voor dat de ruimte niet echt snel opwarmt.

Zodra hij op temperatuur is gaat hij pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5ieLRCt_6EV7bC4qurTdKB8V5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVp4xpD1T50CjR9nEsJJBxVu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AfB4ENQA-2VKD6xsJ178bB8EhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWIHO4D5pncitCvOjE20n6fX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4c5SFYn2jw2lbgBxEBbGrK0rJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VKxK2tcwtR7yYJjZVRJ5JdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yab4owzZtUYyXvjs0BvC8-xJGdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gKqZvdz19t3iq2VUYHl4UrG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst de cv ketel op max 50 graden maar omdat zo'n enorm gedeelte van de radiator ook niet warm wordt.. .krijgt hij de ruimte niet warm. Door de cv Ketel op 60 graden te zetten.. stijgt de temperatuur uiteraard sneller en is een groter gedeelte van de radiator warm.

Toch bekruipt mij het gevoel dat de flow gewoon veels te laag is.

Ideeen?

Edit: Alle radiatoren zijn koud aan de onderkant. Dus dat is moeilijk inregelen. Hij blijft ook koud als alle andere radiatoren uitstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door streafer op 22-01-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

streafer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:33:
Misschien meer voor cv optimalisatie topic maar wellicht kunnen jullie mij ook helpen.

Radiotoren 1 x 33 1x 22 en 1x 11 in de woonkamer. en een klein 1x 11 op kantoor die vaak niet aanstaat)

Isolatie:
- spouwmuur is na geisoleerd met Isotherm (of iets soortgelijks) (niet overal is er spouwmuur)
- Dubbelglas

Probleem:

Maar als ik voel aan de radiatoren dan merk ik dat een groot gedeelte van radiator helemaal niet warm is.

Dit geeft dus een vrij grote delta maar zorgt er ook voor dat de ruimte niet echt snel opwarmt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had eerst de cv ketel op max 50 graden maar omdat zo'n enorm gedeelte van de radiator ook niet warm wordt.. .krijgt hij de ruimte niet warm. Door de cv Ketel op 60 graden te zetten.. stijgt de temperatuur uiteraard sneller en is een groter gedeelte van de radiator warm.

Ideeen?
Waterzijdig inregelen, je moet de gehele radiatoren gewoon warm kunnen krijgen zonder de HB. Daarna ga je de HBs gebruiken om meer afgifte te krijgen bij de radiatoren waar je dat wilt.
Eventueel met de HBs kun je nogmaals waterzijdig inregelen om het nog een slag efficiënter te krijgen - let wel dan valt en staat het inregelen dus ook met gebruik van de HBs dus zorg dat je die goed ingesteld hebt.

Wat je nog vergeet te delen is oppervlakte, inhoud, type woning en bouwjaar dat geeft ook allemaal wat context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-06 01:00
Moet ik bij een warmtepomp waterinstellingen aanvoer 38 graden en retour 34 graden kamertemperatuur 21 graden.Alle radiatoren van boosters?Ik vermoed dat de andere radiatoren niet genoeg warmte zullen afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Eriktheuns schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:57:
Moet ik bij een warmtepomp waterinstellingen aanvoer 38 graden en retour 34 graden kamertemperatuur 21 graden.Alle radiatoren van boosters?Ik vermoed dat de andere radiatoren niet genoeg warmte zullen afgeven.
Mijn glazen bol zegt van niet, mijn onderbuik zegt van wel. Maar ik kan je ook het nummer van mijn buurvrouw geven zij leest kaarten, misschien dat zij het weet.

Met ltv zat het vast wel gaan, maar je deelt erg weinig informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjefke39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-01 17:36
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Even testen of je met de eerste 32 karakters wel kunt inloggen, zal niet de eerste keer zijn dat ik zo'n bugje ergens aantref ..
Klopt, hij pikt de eerste 32 tekens van het wachtwoord, en negeert de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-06 01:00
Welke info moet er dan meer zijn?Drie radiatoren living en keuken worden continue gebruikt En zouden voorzien worden van boosters.Badkamer en slaapkamer wanneer nodig zonder boosters.
Maar denk dat deze niet genoeg warmte gaan geven zonder boosters.Hier zullen toch nog zijn met deze configuratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:43
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Mijn glazen bol zegt van niet, mijn onderbuik zegt van wel. Maar ik kan je ook het nummer van mijn buurvrouw geven zij leest kaarten, misschien dat zij het weet.

Met ltv zat het vast wel gaan, maar je deelt erg weinig informatie.
@True

Doe maar.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:53

Seafarer

XXX

FlowDesign schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:56:

3 a 4 graden op een Taanvoer van .....? Bij aanvoer van 65 graden dan zou ik me niet zo heel erg druk maken maar bij aanvoer 35 zou een beetje waterzijdig inregelen het gelijk kunnen trekken.

Overigens zeker weten dat de sensors zuiver aanliggen, op blanke pijp met 2 taywraps gemonteerd en warmte pasta ertussen en dan isolatie erover heen?

Vaak wordt Ta x 0,8 aangehouden. Dus 35 X 0.8 = 28 (warmtepompen hebben het liever wat lager.)

Edit: lager = kleinere delta t dus bijvoorbeeld 35/30

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 23:40
petkaij schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Met verhouding bedoel ik eigenlijk de T-inlet van huidige warmtepompen tov conventionele cv's die meestal op hogere temperaturen werken.
Dus niet T-inlet en fanpeed. ;)
Heb bij één systeem eens zitten spelen met de settings van Ts1 en Ts2. Staan normaal op 27.5°C en 45°C. Nu eens verzet naar 20 en 35, en fanspeed gaat beduidend omhoog.
Bij warmtepompen zullen die twee waardes blijkbaar lager moeten staan dan bij cv ketels. Ben geen expert, slechts gebruiker, maar HB is perfect om mee te spelen. ;)
Yes nu heb ik dat gedaan. Benieuwd of dat inderdaad goed werkt.
Zou wellicht een idee zijn als in de Heatbooster config ook gevraagd wordt naar je verwarmingssysteem, want de gemiddelde warmtepomp heeft beduidend lagere temperaturen dan een gemiddelde CV ketel.

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

True schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Een prachtig hoge deltaT - klinkt goed. Maar wat moet ik me hierbij voorstellen?
Zijn daar niet vuistregels voor - zoals Tretour = 0,8 x Taanvoer?

Alhoewel - bij een aanvoer van actueel 26-27 °C lukt mij dat alleen als ik de doorstroming tot bijna nul reduceer en dan wordt het ondanks de prachtige deltaT helaas kouder in de woonruimte (met of zonder HB)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dunklefaser schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Een prachtig hoge deltaT - klinkt goed. Maar wat moet ik me hierbij voorstellen?
Zijn daar niet vuistregels voor - zoals Tretour = 0,8 x Taanvoer?

Alhoewel - bij een aanvoer van actueel 26-27 °C lukt mij dat alleen als ik de doorstroming tot bijna nul reduceer en dan wordt het ondanks de prachtige deltaT helaas kouder in de woonruimte (met of zonder HB)
Ik probeerde te beschrijven dat een hoge delta-T zeker niet alles is. Door de afgifte bij één radiator te maximaliseren als die in het vertrek zit van de thermostaat krijgt de WP/CV-ketel onrealistische feedback: warmtevraag vertrek thermostaat voorbij.
De zin daarvoor had ik het over 'relatief voldoende afgifte' dat lijkt mij veel logischer. Je wilt de afgifte zo tweaken dat je hierdoor voldoende warmte in een vertrek hebt zonder dat dit de hele balans van radiatoren in de rest van je woning teniet doet.
Of je moet al je radiatoren/convectoren gaan voorzien van HBs met fans.

Ik trek overigens as we speak een 6,95°C delta uit een 35,5°C invoer dat is een mooie 19,5%. Maar eens als ik mijn aanvoer zou verlagen (dan krijg ik het denk ik sowieso niet meer warm) dan gaat die 20% echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
streafer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:33:

Huis: hoekhuis met platdak voor groot gedeelte, bouwjaar 1991
Ruimte die verwarmd wordt : 40m2 dus ongeveer 100m3

Isolatie:
- Dubbelglas

Probleem:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ideeen?

Edit: Alle radiatoren zijn koud aan de onderkant. Dus dat is moeilijk inregelen. Hij blijft ook koud als alle andere radiatoren uitstaan.
Als delen van de radiator koud blijven, dan vraag ik me af of de radiator wel goed aangesloten is en het water niet erin en meteen weer eruit gaat. Zijn de buizen van de inlaat en de uitlaat beide heet/warm? En is de buis van de bovenkant (wat de inlaat hoort te zijn) het warmst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

camel1987 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Netjes gemaakt hoor maar je weet ook dat er L profielen zijn van kunstoff he 😅 schilt je een hoopie werk.
Dank! Absoluut, ik heb de kunststof profielen gebruikt. Het ze gelinkt voor medetweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Herken dit. Ik had een soortgelijk probleem. Er was 1 van de fan kabeltjes beschadigd (waarschijnlijk de PWM pin). Daardoor functioneerde sommige wel, andere niet en verschilde per percentage.

Loop even al de kabeltjes nn op mogelijk breuken. test ze afzonderlijk.

Een ander is die ik had was dat (en niet overdreven) 70% van all P14 PWM fans breuken hebben in de behuizing aan dunne pootjes waar de motor in is bevestigd. . Zowel een levering van Amazon als zowel van Arctic direct. De QA is hier niet op orde... Dit kan voor onbelans zorgen in de fan en ongewenste geluiden bij constante trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

FlowDesign schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:29:
[...]

Als delen van de radiator koud blijven, dan vraag ik me af of de radiator wel goed aangesloten is en het water niet erin en meteen weer eruit gaat. Zijn de buizen van de inlaat en de uitlaat beide heet/warm? En is de buis van de bovenkant (wat de inlaat hoort te zijn) het warmst?
Precies. Ik heb dit probleem ook. 2 Radiatoren verkeerd om aangesloten. 1 opgespoord dankzij de Heatbooster door extreem lage Delta-t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
lampie1979 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Dank! Absoluut, ik heb de kunststof profielen gebruikt. Het ze gelinkt voor medetweakers.
Jij hebt hoekprofielen gelijkzijdig gebruikt denk ik maar je hebt ook de L profieltje ongelijkzijdig welke niet gelijk zijn aan beide kanten 😉 scheelt je het zaagwerk wat je nu gedaan hebt.
Passen perfect de lange kant aan de zijkanten van de fans en de korte kant onder de fans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

lampie1979 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Herken dit. Ik had een soortgelijk probleem. Er was 1 van de fan kabeltjes beschadigd (waarschijnlijk de PWM pin). Daardoor functioneerde sommige wel, andere niet en verschilde per percentage.

Een ander is die ik had was dat (en niet overdreven) 70% van all P14 PWM fans breuken hebben in de behuizing aan dunne pootjes waar de motor in is bevestigd. . Zowel een levering van Amazon als zowel van Arctic direct. De QA is hier niet op orde... Dit kan voor onbelans zorgen in de fan en ongewenste geluiden bij constante trilling.
8)7 Waarom dacht ik daar niet zelf aan. Afzonderlijk testen en de heatbooster op manual bediening zodat je alle toerentallen kunt nalopen.

Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

camel1987 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Jij hebt hoekprofielen gelijkzijdig gebruikt denk ik maar je hebt ook de L profieltje ongelijkzijdig welke niet gelijk zijn aan beide kanten 😉 scheelt je het zaagwerk wat je nu gedaan hebt.
Passen perfect de lange kant aan de zijkanten van de fans en de korte kant onder de fans.
Dank, interessant! Heb je misschien een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
lampie1979 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Het materiaal waarvan die Arctics gemaakt zijn is erg hard en broos, daar kwam ik achter toen ik er eentje aantikte en er een blad vlak bij de motor afbrak. Dit viel netjes met een minidrupje secondelijm te fixen en merk gelukkig niets van onbalans oid.

Wat opviel was dat er een behoorlijk "luchtige" structuur in het harde plastic zit. Veel belletjes in de core en geen rechte breuk door het hele blad, alleen de zichtbare buitenzijde van het breukvlak was scherp, van binnen is het net een "Bros" chocoladereepje.
Heb laatst een BeQuiet fan uit een oude voeding gesloopt en dat materiaal voelt een stuk gladder, voller en over het algemeen hoogwaardiger aan. (maar dan heb je het al snel over meer dan het dubbele bedrag per fan)

Boeit niet zo veel wanneer je voor kwantiteit gaat en ze ongestoord op een convector kunnen liggen, meer fans = beter voor ons doel en "alle waar is naar zijn geld" maar houd er wel rekening mee dat deze fans dmv een spuitgietproces uit heel goedkoop kunststof vervaardigd zijn en daardoor vrij makkelijk kunnen breken.

Arctic fans hebben meer van "luchtig gietijzer" weg dan van een buigzamer massief soort kunststof en blijkbaar zijn de houder en de bladen van hetzelfde goedkope materiaal gemaakt wat een flinke dreun tijdens shipping al fataal kan worden.

Altijd ff goed controleren na aflevering van de bestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
lampie1979 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:25:
[...]

Dank, interessant! Heb je misschien een linkje?
Zekers ik heb toen volgens mij deze gebruikt.

https://www.hornbach.nl/p...-0kUEAFZmvRMaAgFSEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
PalingDrone schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 02:04:
[...]

Het materiaal waarvan die Arctics gemaakt zijn is erg hard en broos, daar kwam ik achter toen ik er eentje aantikte en er een blad vlak bij de motor afbrak. Dit viel netjes met een minidrupje secondelijm te fixen en merk gelukkig niets van onbalans oid.

Wat opviel was dat er een behoorlijk "luchtige" structuur in het harde plastic zit. Veel belletjes in de core en geen rechte breuk door het hele blad, alleen de zichtbare buitenzijde van het breukvlak was scherp, van binnen is het net een "Bros" chocoladereepje.
Heb laatst een BeQuiet fan uit een oude voeding gesloopt en dat materiaal voelt een stuk gladder, voller en over het algemeen hoogwaardiger aan. (maar dan heb je het al snel over meer dan het dubbele bedrag per fan)

Boeit niet zo veel wanneer je voor kwantiteit gaat en ze ongestoord op een convector kunnen liggen, meer fans = beter voor ons doel en "alle waar is naar zijn geld" maar houd er wel rekening mee dat deze fans dmv een spuitgietproces uit heel goedkoop kunststof vervaardigd zijn en daardoor vrij makkelijk kunnen breken.

Arctic fans hebben meer van "luchtig gietijzer" weg dan van een buigzamer massief soort kunststof en blijkbaar zijn de houder en de bladen van hetzelfde goedkope materiaal gemaakt wat een flinke dreun tijdens shipping al fataal kan worden.

Altijd ff goed controleren na aflevering van de bestelling.
Het voordeel van luchtig en dus licht materiaal is wel dat ze minder stroom verbruiken :)

M'n vrouw had er eentje plat op de tegelvloer in de keuken laten vallen, die was gelukkig niet kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:56
@Bazz0847 leuk praktijkvoorbeeld van hoe goed heatboosters het doen. Situatie woonkamer 45m2, bouwjaar 2000, rc:3,0, oud hr glas, decentrale wtw, 1x 140 twin convector (12 cm diep) en 1x 240x30 type 22 radiator.

Zie hieronder een plaatje van afgelopen zondag bij -2 en veel defrost. Woonkamer bleef prima op 20 graden en met boostmode had de warmtepomp het s’ochtends met 30 min van 19 naar 20 graden. Vooral de lage aanvoer temp door de heatbooster is mooi icm alleen radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPDL5LDFgPnxz5bN0DsCk81N0cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McYzJVUpiTpoCiuaxMVRNm4X.jpg?f=fotoalbum_large

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wekkah
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:37
tlpeter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:58:
[...]

Phoe, weet niet welk type. Een "gewone" dubbele radiator. Lijkt op een T22 denk ik.
Ik heb de enkele print gebruikt want de dubbele brak snel:

https://www.printables.co...lufter-radiator-fan/files
Ruim een jaar na dato, maar probeer het toch. Ik vind voor bij mij thuis ook de perfecte oplossing met magneten. Ik was benieuwd:

- waar je deze hebt besteld of zelf hebt geprint en met welk materiaal/instellingen?

- hoe koppel je de enkele print met de fans erin aan elkaar of is dit niet nodig, omdat ze met magneten naast elkaar 'geschoven' kunnen worden.

Nog groot voordeel van de enkele print is, dat deze volgens mij sneller en goedkoper te printen is, dan de dubbele.

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
wekkah schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Ruim een jaar na dato, maar probeer het toch. Ik vind voor bij mij thuis ook de perfecte oplossing met magneten. Ik was benieuwd:

- waar je deze hebt besteld of zelf hebt geprint en met welk materiaal/instellingen?

- hoe koppel je de enkele print met de fans erin aan elkaar of is dit niet nodig, omdat ze met magneten naast elkaar 'geschoven' kunnen worden.

Nog groot voordeel van de enkele print is, dat deze volgens mij sneller en goedkoper te printen is, dan de dubbele.

Alvast bedankt voor de moeite.
Helpt mij herinneren want ik zie middenin een vehuizing. Ik heb nu ook echt geen idee omdat alles in dozen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wekkah
Ah oké. Nee geen probleem. Was benieuwd naar de print voor heatbooster om 80x80mm fans in te stoppen. Daar gingen de vragen over. Deze op printables had jij ooit gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

FlowDesign schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:27:
[...]

Het voordeel van luchtig en dus licht materiaal is wel dat ze minder stroom verbruiken :)

M'n vrouw had er eentje plat op de tegelvloer in de keuken laten vallen, die was gelukkig niet kapot.
Het gewicht van het aantal m³ bepaald het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Seafarer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Het gewicht van het aantal m³ bepaald het verbruik.
m³ wat bedoel je? Luchtverplaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

FlowDesign schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:09:
[...]

m³ wat bedoel je? Luchtverplaatsing?
Uh ja. Tenzij je hem als waterpomp gebruikt.

Het verplaatsen van massa kost energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 08:34
@Seafarer kleine correctie; het accelereren van massa kost energie, omdat je kinetische energie toevoegt (0.5*m*v^2). Verplaatsen alleen kost in een theoretische wrijvingsloze situatie geen energie :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Seafarer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:28:
[...]

Uh ja. Tenzij je hem als waterpomp gebruikt.

Het verplaatsen van massa kost energie.
Maar jij denkt dat het in beweging brengen van de massa van de ventilatorbladen zelf geen energie kost ofzo?
Rijdt jouw auto ook op lucht? Of op elfjesstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FlowDesign Natuurkunde middelbare school helpt soms,
zie bijvoorbeeld de bijdrage van @Bazz0847 hierboven.
En verder nog: "Alles is relatief" (A. Einstein)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
FlowDesign schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Maar jij denkt dat het in beweging brengen van de massa van de ventilatorbladen zelf geen energie kost ofzo?
Rijdt jouw auto ook op lucht? Of op elfjesstof?
Je haalt dingen door elkaar... In beweging brengen is accelereren, en dat kost energie. Als de fan eenmaal op constante snelheid draait kost alleen de wrijving en de gecreëerde luchtstroom nog energie.

Mooi voorbeeld is een fietswiel: als je zo'n wiel een flinke draai geeft voel je de inertia tegenwerken tijdens het accelereren, dat kost kracht. Maar als je hem eenmaal een duw hebt gegeven draait het wiel vrolijk rond zonder dat je er iets aan kracht in hoeft te stoppen. Idem voor het gooien van een baksteen: de kracht is nodig om hem te versnellen. Op snelheid is er geen kracht meer nodig en kun je hem loslaten. Hij vliegt op dezelfde snelheid door (wrijving daargelaten).

Een auto rijdt tegenwoordig doorgaans op benzine of elektriciteit. Elfjesstof ben ik nog niet tegengekomen, maar ik sta er zeker voor open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bazz0847 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:58:
@Seafarer kleine correctie; het accelereren van massa kost energie, omdat je kinetische energie toevoegt (0.5*m*v^2). Verplaatsen alleen kost in een theoretische wrijvingsloze situatie geen energie :)
Ik wilde het super eenvoudig houden. :)
Maar dan komt elfjesstof erbij, blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Bazz0847 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Je haalt dingen door elkaar... In beweging brengen is accelereren, en dat kost energie. Als de fan eenmaal op constante snelheid draait kost alleen de wrijving en de gecreëerde luchtstroom nog energie.

Mooi voorbeeld is een fietswiel: als je zo'n wiel een flinke draai geeft voel je de inertia tegenwerken tijdens het accelereren, dat kost kracht. Maar als je hem eenmaal een duw hebt gegeven draait het wiel vrolijk rond zonder dat je er iets aan kracht in hoeft te stoppen. Idem voor het gooien van een baksteen: de kracht is nodig om hem te versnellen. Op snelheid is er geen kracht meer nodig en kun je hem loslaten. Hij vliegt op dezelfde snelheid door (wrijving daargelaten).

Een auto rijdt tegenwoordig doorgaans op benzine of elektriciteit. Elfjesstof ben ik nog niet tegengekomen, maar ik sta er zeker voor open :)
Nou goed, dan hebben we beiden gelijk, want elke keer dat de fan sneller moet gaan draaien ben je massa aan het versnellen ;)
Maar goed, ik snap je punt.

Overigens is wat je hierboven schrijft alleen waar in een vacuüm, dus zonder luchtweerstand en wanneer er ook geen rolweerstand is. Dus ja, je hebt gelijk, de lucht blijven versnellen kost continu energie.

@Seafarer Excuus voor de sarcastische grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 15:46
Is het normaal dat de heatbooster een piepend geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Niet echt nee. Piept de HeatBooster zelf of de fans of adapter? Gebruik je een universele fan addon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-06 15:46
Bazz0847 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:45:
Niet echt nee. Piept de HeatBooster zelf of de fans of adapter? Gebruik je een universele fan addon?
Ja je hebt gelijk, het is de adapter die geluid maakt. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
De adapters zijn schakelende voedingen, die kunnen soms ietwat geluid (piepen, sissen) maken :) Dat zou hooguit erg zacht moeten zijn. Als het een luide piep is dan is er wat mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:00
Hi all,
Ik ben zeer blij met de heatboosters nu we een WP hebben met vooral radiatoren. Heeft verschil gemaakt met de koude weken!
De aansturing laat ik over aan de heatboosters zelf en monitoring in Home Assistant maar wil nu een klein stapje verder.
De arctic 14 cm fans draaien op 20% van de snelheid om onhoorbaar te zijn. In de nacht mag dat best hoger. Dus tijd voor een kleine automation in HA ter inspiratie:
Als het tussen 23:00 en 06:30 is moet de boostmode aan ALS
  • Het tussen oktober en maart is (niet heel spannend, de stekker gaat er na het stookseizoen gewoon uit denk ik)
  • Een bepaalde lamp in de woonkamer uit gezet wordt (dan zijn we gaan slapen).
Mogelijke Todo's:
  • - Boost mode uitzetten als de lamp weer aan gaat omdat er een nachtbraker beneden is gekomen of thuisgekomen.
  • - Misschien heb ik nu een smoes gevonden om zigbee mw presence detectors te gebruiken. Dan de boostmode aan als er niemand in de woonkamer is.
Tip: Ik ben een nog lerende HA gebruiker en gebruik heel veel AI voor yaml en gui instructies (Copilot meestal omdat mijn nieuwe W11 Snapdragon laptop daar een aparte toets voor heeft, slimme zet van Microsoft). Ben nog aan het migreren vanuit Domoticz.
Wat ik meestal doe: Ik begin met een automation. Kopieer de yaml code in AI en zeg wat er nog niet werkt of erbij moet en vraag om output in yaml én Gui instructies én uitleg over waarom zodat ik leer.

De Yaml code en in de plaatjes de screenshots voor GUI.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Switch heatboosters to boost mode during night
description: >-
  Set boost mode on between 23:00 and 06:30 when the main light has been
  switched off from October until March
triggers:
  - trigger: time
    at: "23:00:00"
  - trigger: state
    entity_id:
      - light.licht_side_table
    to: "off"
  - trigger: time
    at: "06:30:00"
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ now().month in [10, 11, 12, 1, 2, 3] }}"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: light.licht_side_table
            state: "off"
          - condition: time
            after: "23:00:00"
            before: "06:30:00"
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id:
                - switch.heatbooster01_fan_boostmode
                - switch.heatbooster02_fan_boostmode
            data: {}
    default:
      - action: switch.turn_off
        target:
          entity_id:
            - switch.heatbooster01_fan_boostmode
            - switch.heatbooster02_fan_boostmode
        data: {}
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjuJ50h1ySvA6jW8H3Jq_38d4Fo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S6xihiD6zYCd5EIh7kj0I5If.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T23eKbEjDUd7kOPza56AOB1m0AA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MFdblsEFn2GC4TdZgVFKTbKA.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:55
oeps schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:15:

...
Dus tijd voor een kleine automation in HA ter inspiratie:
Als het tussen 23:00 en 06:30 is moet de boostmode aan ALS
  • Het tussen oktober en maart is (niet heel spannend, de stekker gaat er na het stookseizoen gewoon uit denk ik)
  • Een bepaalde lamp in de woonkamer uit gezet wordt (dan zijn we gaan slapen).
Mogelijke Todo's:
  • - Boost mode uitzetten als de lamp weer aan gaat omdat er een nachtbraker beneden is gekomen of thuisgekomen.
  • - Misschien heb ik nu een smoes gevonden om zigbee mw presence detectors te gebruiken. Dan de boostmode aan als er niemand in de woonkamer is.
....
Misschien een andere tip, als het bij jouw mogelijk is qua inbouw diepte van de stopcontacten en lichtschakelaars, Shelly devices inbouwen, werken op wifi. Dan kan je de stopcontacten schakelen, en stroom meten, en op die manier de HB schakelen naar winter of zomer mode, en meten of schakel status van verlichting gebuiken om te kijken of verlichting aan staat. Of verlichting dimmen of zelfs ook automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:00
ardvark99 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Misschien een andere tip, als het bij jouw mogelijk is qua inbouw diepte van de stopcontacten en lichtschakelaars, Shelly devices inbouwen, werken op wifi. Dan kan je de stopcontacten schakelen, en stroom meten, en op die manier de HB schakelen naar winter of zomer mode, en meten of schakel status van verlichting gebruiken om te kijken of verlichting aan staat. Of verlichting dimmen of zelfs ook automatiseren.
Wel mooi natuurlijk met Shelly!
Ik heb nog van die Zigbee stopcontact dozen liggen (opbouw) en kan het automatiseren maar omdat het ongeveer 6 maanden uit staat meet ik een half jaar vooral eigen gebruik van de adapter en de Zigbee doos.
Met inbouw Shelly is het mooier maar vind ik voor mijn doel te overdreven.
Analoog iets eruit halen is voor mij goed genoeg (hou ik geld over voor de presence detectors :P ).
Wel ga ik nu tijdelijk een Zigbee doos er tussen zetten om een maandje het verbruik te meten (eerst even migreren van Deconz naar Z2Mqtt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 10:42
zojuist de heatbooster aangesloten maar de smart home zelfstandig modus werkt niet.
Ik zie ws iets over het hoofd maar wat zou dat kunnen zijn?
ik zie bij stutus controller sensor err. staat. Ik kan nergens vinden wat dat zou moeten betekenen.
Inlaat water is 30.5 uitlaat 19.7 de uitlaat sensor is nog niet met de retour verbonden maar hangt los in de ruimte. (Langere verlengkabel nodig)
Handmatig kan ik de fans wel laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wekkah
Ik heb hetzelfde als benergy. Nog niet alle sensoren verbonden op de juiste plekken, maar wel aangesloten. Ik krijg ook een sensor err.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Is de ambient sensor goed aangesloten op de HB?
Als deze niet is aangesloten draaien de fans niet, ook al is T-in boven de gestelde drempelwaarde. Althans dat is mijn ervaring, ( HB staat bij mij ingesteld als standaard verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 10:42
Ah dank je! dat lijkt idd het probleem te zijn.
Ik had het vinkje bij ruimtetemepratuur regeling uitgezet en nam dus aan dat de ruimtesensor dan ook niet verbonden hoefde te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ambient wordt ook gebruikt voor de normale regeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:11
Bazz0847 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:37:
Ambient wordt ook gebruikt voor de normale regeling :)
Wat is dan de invloed van de ambient in de normale regeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Die wordt gebruikt voor het inschakelen/uitschakelen van de fans (Te en Th in de geavanceerde parameters).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 22:45
Vandaag mijn heatbooster ontvangen en meteen aangesloten. Werkt subliem. Afgelopen weekend voorbereidingen al gedaan, plaat met 140 mm gaten passend gemaakt en vervolgens de Arctic F14 fans gemonteerd. Plaat onder kleine hoek op plankendragers geplaats zodat meeste lucht langs de gordijnen gaat. Nu afwachten hoe temperatuur verloop in de kamer gaat de komende dagen. Erg leuk project om mee bezig te zijn. Ooit begonnen met waterzijdig inregelen, daarna de parameters van m'n Tzerra M39C CW5 aangepast en nu dus de convectorput.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4eeJ2QV2EWk592mN6GTG7DAwfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrewY1WgyPK07q6O9VaqB3Fx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhoxXBj5YUimCdWsP2VKGaU2nas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0VA923GOt4iroqZR8LMGkM5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muVudXTrAPrzxZvJHPbICdj3IF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brwKwYz7tLJ3IWMqkC3k0MT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnqR4pEJIufWaxBykSStbqb_Xkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpIkmxaflGLC5QCmGLI8Evnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4po0sPIlytlB16tkSlkzOxSsyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OggXksf819QauIu54jnhaZSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbBiNIdRp3r9WxuTbzP670yxemw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrhWG65aKCLP0Oddf04g9k1D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik ben dan toch ook overstag gegaan en heb de Heatbooster inmiddels geïnstalleerd. Wel vergeten foto te maken van het eindresultaat (nog, want ik moet nog goede pootjes maken).

In mijn geval een 3 plaats radiator van 210 cm lang. Heb er een plank onder gemaakt van 2 meter met 10 ventilatoren.
De plank is een ruwe steigerplank, ik heb hem wel ingespoten nog met zwarte radiatorlak. Maar ruw is niet erg omdat deze buiten het zicht onder de radiator gemonteerd wordt (bovenzijde kan niet in verband met een vensterbank (ook gelijk de reden om de heatbooster toe te voegen)).

Verzamelen van de hardware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p_iQQPEBMmNBGLQZAGg_lAA9Xs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWL3oBk0uSWB6NsitBDW9mF9.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3-O8U3hLnqi3il0qgu1lbopAmo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6NAOsXRKkqV5xfL6FNjIxRC.jpg?f=fotoalbum_small

Even een beetje uitleggen van de fans om een idee te krijgen bij wat ik ga maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9c5PvncxWRYxF7VZqfjfph__Ng=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4cEMdoCAdXqD8iQpa0YpkeD.jpg?f=fotoalbum_medium

Het wapen voor de gaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lpq1JeWX5o4Y9pky4dce2Lh5mA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAEMfVElBmxA2nf4nzvLzQpx.jpg?f=fotoalbum_medium

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhE91SHPKlgzLP_GDwCx15jA9QI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbXqgL24Rgvl0KrMicrlZCic.jpg?f=fotoalbum_medium

Nogmaals proberen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LwL6ypZR3ENaNq_elWw1JRM9Ms=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL0CF3PBF30FbLYtxjNm8zuX.jpg?f=fotoalbum_medium

Gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmiVNTTwskZcCSqxIAFFpOGZoA0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvHowHAQPjUO5XeHSOtWL8TF.jpg?f=fotoalbum_medium

Nadien heeft de plank nog een week kunnen luchten in de schuur, daar de 'fan guards' nog binnen moesten komen. Waarom zij die nodig? Kattenpootjes :+

Ik zal nog wat foto's maken van het resultaat, daar ik nog definitieve pootjes moet maken.
Daarnaast moet ik nog gaan spelen met alle setpoints, heb de fans nu wel afgesteld op max 60% (dan horen we ze niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6TuA-N7ZlFIyMJK6Q85v6QlTU4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDNtaPOBunmhEcPVF4kYamYa.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:23
@Bazz0847 Ik zie zo nu en dan dat de fans op setpoints onder de 5% aangestuurd worden.
Nu is het zo dat mijn Arctic P12 PWM PST fans onder de 5% in 0dB mode staan (volledig uit dus).
Is dit iets waar je van op de hoogte bent? Ik heb namelijk het idee dat de heatbooster de fans op de laagste snelheid probeert te laten draaien maar dat dit voor mijn fans te weinig is om aan te gaan.

Misschien is het een idee om naast een maximale fan setpoint ook een minimale fan setpoint aan de advanced settings toe te voegen?

EDIT: Oeps, misschien had ik wat beter naar de fans zelf moeten kijken. Ondanks dat ze op 1% aangestuurd worden lijken de fans wel nog steeds te draaien. Daar heb je zo te zien al iets slims voor ingebouwd. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Ollie op 28-01-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ollie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:43:
@Bazz0847 Ik zie zo nu en dan dat de fans op setpoints onder de 5% aangestuurd worden.
Nu is het zo dat mijn Arctic P12 PWM PST fans onder de 5% in 0dB mode staan (volledig uit dus).
Is dit iets waar je van op de hoogte bent? Ik heb namelijk het idee dat de heatbooster de fans op de laagste snelheid probeert te laten draaien maar dat dit voor mijn fans te weinig is om aan te gaan.

Misschien is het een idee om naast een maximale fan setpoint ook een minimale fan setpoint aan de advanced settings toe te voegen?

EDIT: Oeps, misschien had ik wat beter naar de fans zelf moeten kijken. Ondanks dat ze op 1% aangestuurd worden lijken de fans wel nog steeds te draaien. Daar heb je zo te zien al iets slims voor ingebouwd. _/-\o_
Wanneer ze op 1% draaien is de control state op dat moment "overrun" zie ik. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:53
Ik ben aan het oriënteren voor het plaatsen van het boosters voor alle Jaga tempo convectoren in huis. Het hoeft voor mij niet met een app of iets maar wet ik belangrijk vind is stil en de convectoren een duwtje te geven in combinatie met onze warmte pomp.

Wet heb ik nodig buiten ventilatoren om?
De voeding wil ik het liefst door middel van een flinke powerbank. Die moet natuurlijk wel opgeladen worden maar dat wil il ondervinden om de hoeveel tijd. Ik heb namelijk niet in ee buurt een 230V spanning op 1 convector na...

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat de ventilatoren zelf gaan draaien wanneer er warmte vraag is?
Ik heb een zone regeling systeem dus iedere kamer kan afzonderlijk verwarmd worden waardoor de ventilatoren niet vaak zullen draaien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:06

Church of Noise

Drive it like you stole it

Tip, lees de topic titel, of de op of beide...

[ Voor 26% gewijzigd door Church of Noise op 30-01-2025 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kevin1990 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:48:
Ik ben aan het oriënteren voor het plaatsen van het boosters voor alle Jaga tempo convectoren in huis. Het hoeft voor mij niet met een app of iets maar wet ik belangrijk vind is stil en de convectoren een duwtje te geven in combinatie met onze warmte pomp.

Wet heb ik nodig buiten ventilatoren om?
De voeding wil ik het liefst door middel van een flinke powerbank. Die moet natuurlijk wel opgeladen worden maar dat wil il ondervinden om de hoeveel tijd. Ik heb namelijk niet in ee buurt een 230V spanning op 1 convector na...

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat de ventilatoren zelf gaan draaien wanneer er warmte vraag is?
Ik heb een zone regeling systeem dus iedere kamer kan afzonderlijk verwarmd worden waardoor de ventilatoren niet vaak zullen draaien
Tip 2
Stop de adapter in het stopcontact en leg een wat dikker 12 volt kabeltje achter de plinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 04-02-2025 09:48 . Reden: V&A of marktplaats ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Laatst online: 18:42
Ik heb een probleem met een van de heatboosters. Deze was niet meer via het ip adres te bereiken. Nu zie ik dat hij groen blijft knipperen (configuratiemodus). Heb deze opnieuw doorlopen en opgeslagen maar blijft knipperen en in config modus. Nu ook de nieuwste update via de wired update gedaan maar alsnog blijft hij in config mode. Enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Langzaam knipperen = configuratiemodus. Ik verwacht niet dat hij langzaam knippert (1x per 2 seconden), maar snel (iedere 0.5 seconde).

Snel knipperen = kan geen verbinding maken met WiFi of MQTT. Is daar iets veranderd? Misschien is een accesspoint verplaatst/offline gegaan, of je WiFi wachtwoord of SSID gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Bazz0847 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:24:
Langzaam knipperen = configuratiemodus. Ik verwacht niet dat hij langzaam knippert (1x per 2 seconden), maar snel (iedere 0.5 seconde).

Snel knipperen = kan geen verbinding maken met WiFi of MQTT. Is daar iets veranderd? Misschien is een accesspoint verplaatst/offline gegaan, of je WiFi wachtwoord of SSID gewijzigd?
Ja het is wel het langzaam knipperen. ik kan hem bereiken via 192.168.4.1 en de configuratie doorlopen maar opslaan/configuratie verlaten doet hij niet. ook niet na opnieuw de laatste software erop te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Wellicht blijft het MODE knopje hangen of is het vies geworden? Even schoonmaken kan wellicht helpen. Er is verder geen reden waarom hij in de configuratiemodus zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Bazz0847 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:17:
Wellicht blijft het MODE knopje hangen of is het vies geworden? Even schoonmaken kan wellicht helpen. Er is verder geen reden waarom hij in de configuratiemodus zou komen.
Was niet vies en blijft ook niet hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Heb je ons ook gemaild vandaag hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:06
Ik heb hier t22 radiatoren hangen met ruimte van 78mm volgens de schuifmaat. Iemand ervaring of je die laatste 2mm kan afschuren zonder problemen? Dan kunnen we verder met de 80mm fans...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
SimonBR39 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:35:
Ik heb hier t22 radiatoren hangen met ruimte van 78mm volgens de schuifmaat. Iemand ervaring of je die laatste 2mm kan afschuren zonder problemen? Dan kunnen we verder met de 80mm fans...
Je houdt dan wel heel erg dunne randjes over.

Ik zou ze dan niet afschuren en gewoon tegen de onderkant van de radiatoren monteren.

Afbeeldingslocatie: https://www.arctic.de/media/6c/db/f4/1613474567/P_Series_P8_frontview.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FlowDesign op 06-02-2025 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 13:35
Ik heb 120 mm fans onder mijn t22 gezet. Steken een stukje naar achteren uit. Maar dat is niet erg want dan heb ik ook wat extra flow langs de achterkant van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
Daar moet ik nog een nachtje over nadenken, het oog wil ook wat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Of je maakt een bakgoot van de witte kunststof U-profiel die bedoeld zijn voor cellenbeton blokken.
Zijn er in twee maten 70 en 100mm breed. Heb zelf de 100mm gebruikt voor 80mm fans onder een T22 radiator. Werkt perfect. 2e goot verzaagd om hogere opstaande rand te creëren zodat je de fans niet ziet.
Er zijn ook 80mm U-profielen voor glazen bouwsteen blokken beschikbaar, echter niet bij mij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Kan het zo snel niet vinden maar is er een optie om te zorgen dat de fans niet hoger dan zegmaar 43% gaan? Ik heb wel de vaste snelheid gevonden maa dan loopt hij niet mooi traploos omhoog. Liefst zou ik ergens een optie zien om de max in te kunnen stellen.

Reden hiervoor is geluid dat je echt wel begint te horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als je in de configuratiewizard op de pagina met regelparameters het vinkje aanzet bij "geavanceerde regelparameters weergeven", dan komen de instellingen die je zoekt naar voren, compleet met uitleg.
Daarmee zou je eruit moeten komen, zoniet vraag dan hier even waar je tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
DeKim schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:09:
Ik heb 120 mm fans onder mijn t22 gezet. Steken een stukje naar achteren uit. Maar dat is niet erg want dan heb ik ook wat extra flow langs de achterkant van de radiator.
Heb ik ook, over de gehele lengte van mijn 280cm T22 bij het raam.
Zo wordt de gehele achterkant van de radiator ook de warmte afgeblazen, wat anders blijft hangen. Is ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
petkaij schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:10:
Of je maakt een bakgoot van de witte kunststof U-profiel die bedoeld zijn voor cellenbeton blokken.
Zijn er in twee maten 70 en 100mm breed. Heb zelf de 100mm gebruikt voor 80mm fans onder een T22 radiator. Werkt perfect. 2e goot verzaagd om hogere opstaande rand te creëren zodat je de fans niet ziet.
Er zijn ook 80mm U-profielen voor glazen bouwsteen blokken beschikbaar, echter niet bij mij in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFFoFkXdNCuNS96p1a_cnXWDucU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb van die L hoek plastic dingen met plakstrip van de Hornbach.

Houd goed vast. Goedkoop, simpel en werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Whiskey48 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
[...]

Heb ik ook, over de gehele lengte van mijn 280cm T22 bij het raam.
Zo wordt de gehele achterkant van de radiator ook de warmte afgeblazen, wat anders blijft hangen. Is ideaal.
Heb je 12 cm fans over de hele lengt van je 280 rad? Ga je dan niet flink over de max 15 per heat booster heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
m.eddy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Heb je 12 cm fans over de hele lengt van je 280 rad? Ga je dan niet flink over de max 15 per heat booster heen?
Volgens mij is die max 15 fans vrij voorzichtig berekend.

3A * 12V = 36 Watt en 1 zo'n fan trekt max 1 Watt als ie vol gas gaat.

Ik heb boost modus uit laten staan en de max staat op de default 60%. Met 15 fans trek je dan misschien 10 Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

FlowDesign schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Volgens mij is die max 15 fans vrij voorzichtig berekend.

3A * 12V = 36 Watt en 1 zo'n fan trekt max 1 Watt als ie vol gas gaat.

Ik heb boost modus uit laten staan en de max staat op de default 60%. Met 15 fans trek je dan misschien 10 Watt?
Het PWM signaal heeft ook een maximum om te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
m.eddy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Seafarer schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Het PWM signaal heeft ook een maximum om te belasten.
Ja daar ga ik overheen, maar blijkbaar werkt het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Whiskey48 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:13:
[...]

[...]

Ja daar ga ik overheen, maar blijkbaar werkt het prima
Hoeveel heb je er draaien? 22?

Acties: