De Heatbooster is geniaal! Het enige wat nog mist (voor mij dan) is aansturing via Zigbee. Als dank een klein bouwverslagje van mijn eerste radiatorbooster.
Met een koppelstukje / beugel die ik op aliexpress heb gevonden (links op de foto hieronder) was het maken niet veel tijdrovender / moeilijker dan het in elkaar schroeven van een Ikeakastje ....
Met het koppelstuk kun je eindeloos pc fans aan elkaar schroeven. Mijn eerste poging was met 8 fans en dat resulteerde in een behoorlijk star 'zelfdragend' frame, het buigt over de hele toch flinke lengte niet of nauwelijks door bij wat druk. De kabels kon ik binnen de kopelstukjes door redelijk langs de zijkant wegmoffelen.
Ik heb het koppelstukje ook gebruikt voor de voetjes. Voor de rij met 8 fans waren 3 paar voetjes ruim voldoende (tussen fan 1 en 2, fan 4 en 5 en fan 7 en 8 ). Zie vorige foto en de foto hieronder. Wat vilt voor onder stoelpoten erop tegen evt. trillingen (die zijn er niet: de fans draaien onhoorbaar).
Ik stuur de Heatbooster aan via Home Assistant.
Ik heb nog wel een vraag. Mijn Jaga is 16,5 cm breed (of diep), de radiatorbooster is 14,2 cm breed, er blijft aan beide lange kanten dus nog ruim 1 cm open tussen de booster en de muur aan de ene kant de Jaga kast aan de nadere kant. Op beide kopse kanten van de booster is er nog zo'n 5 cm open tussen de booster en de zijsteunen van de Jaga.
Is het nog zinvol om die open ruimtes op te vullen (lange zijdes met compriband oid, de kopse kanten met een stukje hout op maat) om het aanzuigen van 'valse' lucht te voorkomen? Mijn inschatting is dat het niet veel zal uitmaken?
BOM / kosten
8 x Arctic P14 PWM PST, gekocht op de website van Arctic, 2 x een 5-pack + verzendkosten €62,30 (aanbieding), dus €6,23 per fan (zijn daar nu weer duurder).
20 x koppelstukje, Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...4rnU&gatewayAdapt=glo2nld, €11,79 voor 20 st., gratis verzending, dus €0,59 per koppelstukje.
1 x Heatbooster +,verzendkosten, €47,60
1 x voeding (bol, amazon, ...), €13,60
verlengkabeltje 4-pins tussen radiatorbooster en Heatbooster (Amazon, etc.), ca. €2,-
extra schroeven (bol, amazon, ...) pm
vilt (Hornbach, etc,), pm
paar tie wraps voor kabels en dubbelzijdige 3M stickers om voeding en Heatbooster ergens aan de binnenkant van de Jaga vast te plakken, pm
Totale kosten voor booster met 8 fans: ca. €125,-.
De Heatbooster weegt wel behoorlijk zwaar mee in de kosten, zeker in radiatorboosters met minder fans. Voor wat er in zit is het ook wel redelijk aan de prijs ...
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp