Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.242 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58
JbRbV schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb een verzoekje.
De Heatbooster met 2.7.3 - aan een convector - geeft regelmatig een Water Temp Difference die negatief is, maar de Fan Speed blijft op een snelheid doorgaan die afhankelijk is van de Inlet temperatuur, dus 20% of meer. Op deze momenten zou ik graag de Fan Speed naar 0%, 1% of andere vast instelbare lage waarde willen zetten tot de Difference weer boven 0 is. Is dit mogelijk?
Ik krijg dit in Home Assistant (met automatering) niet voor elkaar.

[Afbeelding]
Wat krijg je precies niet voor elkaar in Home Assistant? Hier werkt het als:
Trigger:
- Als Delta is lager dan 1,5
- Als inlet temp is lager dan 19,5

Voorwaarde:
- Heatbooster is ingeschakeld

Actie:
- HB handmatig uitzetten.

Maar dan staat ook ruimte temperatuurregeling uit in HB config.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Laatst online: 22:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1X2cAlhND8j9nSyO32UkjsFBZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlbXmEZEb0pbZf2dNM8tuqEx.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een nieuwe gemaakt voor een 2 meter brede radiator waar 16 P8 fans inkomen :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17

Seafarer

XXX

samtman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:13:
@Bazz0847 Er zijn in dit forum vaker vragen geweest over betere wifi ontvangst, wat met name speelt in een convectorput, zo ook hier. Nu las ik onder een review op de SDR Engineering website het volgende commentaar:
[...]

Zou jij hier iets meer over kunnen vertellen? Wat is er veranderd? Is er een losse antenne toegevoegd? Gaat het echt significante verbeteringen brengen ten opzichte van het huige model, moet ik iets extra aangeven bij het bestellen, etc. Dank!
Als ik hier even op mag inspelen.

Ik hoor ook veel in mijn omgeving dat er wifi problemen zijn van allerlei aard. Als ik dan gevraagd wordt te helpen dan zie ik iedere keer dezelfde problemen voorbij komen.

- Het AP moet midden in de ruimte hangen als men overal in die betreffende ruimte perfecte wifi wil hebben. En ja heel erg lelijk, meestal is dat midden op je plafond. (Hoog aan een wand is ook zeer succesvol, Hoog op een kast halverwege in de ruimte gaat vaak ook zeer goed.)

Toch heb ik hier in de buurt meerdere mensen overtuigd door tijdelijk een AP aan een lat te schroeven en deze klem tussen het plafond en vloer te zetten. Zodat de AP tijdelijk tegen het plafond hangt. Alle verbindings problemen zijn dan meestal opgelost. Zonder ook maar een enkele instelling aan te passen. (de beste manier om ongeloof weg te halen) :)

- Meerdere AP's in huis die allemaal op volle kracht zenden. NIet goed.
Een signaal kan soms plotseling sterker zijn en een apparaat denkt dat het goed is, maakt verbinding en dan valt dat tijdelijke sterke signaal weg en je hebt haperende wifi. Soms werkt automatisch zender sterkte beter en het zal een schok voor veel mensen zijn dat 25% zend vermogen soms veel beter werkt. Als je door het huis loopt dan zal je mobiel ook sneller een sterk ap in de buurt zoeken. Want door die 25% verliest die makkelijker een ander AP. Inplaats van vast te blijven kleven aan een sterk signaal.
Bedenk ook als je met 100% in je AP 20 mtr wilt overbruggen kan je apparaat wat verbinding maakt eigenlijk zelf wel die 20 mtr in omgekeerde richting overbruggen.?

- Appje downloaden om te kijken welke netwerken je in je omgeving kan zien. Soms zijn er veel teveel buur netwerken op hetzelfde kanaal.
- soms heb je van die buurt idioten die de tussen kanalen gaan gebruiken zodat andere buren gestoorde signalen krijgen.
-soms is het beter de automatische kanaal keuze uit te zetten. En een vast kanaal te kiezen.
- Als de buurvrouw weer het huis anders inricht dan staat haar AP misschien plotseling op een andere plek, die dan wel storend kan zijn.
- Router met AP in de meterkast. Zeer slecht idee.
- Router met AP onder de trap die als voorraad kast gebruikt wordt. Is dat zo'n drama dan? Ja. Rollen zilver papier chocolade repen en zakken chips met zilverpapier. Enorme koel tassen aan het haakje van de deur recht tegenover je antenne natuurlijk. 8)

Ja ik had ook wifi ellende. :'(
Mezelf stuk gelezen op internet, veel in de buurt geholpen en veel ervaring opgedaan. Nu 1 AP midden hoog in de woonkamer en 1 midden op de hal van de boven verdieping. En alle verdere extra repeaters weggegooid. Ap op de Fritzbox router uitgezet. Staat in de voorraad kast onder de trap. ;) Dit zijn wel bedrade AP's

Maar het blijft simpel. Ziet je AP het apparaat voor bijna 100% (dus heel weinig obstakels, geen enkele muur of wand) dan is de goedkoopste apparatuur al voldoende voor een stabiel netwerk. Hoog hangen blijft ook het advies.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

FlowDesign schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:43:
[Afbeelding]

Heb een nieuwe gemaakt voor een 2 meter brede radiator waar 16 P8 fans inkomen :)
Met volle kracht je cv water afkoelen. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
@Seafarer bedankt voor de suggesties, maar ik beschouw mezelf geen wifi-beet; ik heb het hier redelijk getuned in huis. Meerdere OpenWrt routers met wired backbones, Sitescans gedaan, etc.

In een metalen bak onder de vloer wordt het ontvangst gewoon problematisch. Ik heb de Heatbooster nu net onder het rooster van de put gepositioneerd, maar het blijft een ESP met een minimale antenne. Een externe antenne zou idealer zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 22:27
samtman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:13:
@Bazz0847 Er zijn in dit forum vaker vragen geweest over betere wifi ontvangst, wat met name speelt in een convectorput, zo ook hier. Nu las ik onder een review op de SDR Engineering website het volgende commentaar:
[...]

Zou jij hier iets meer over kunnen vertellen? Wat is er veranderd? Is er een losse antenne toegevoegd? Gaat het echt significante verbeteringen brengen ten opzichte van het huige model, moet ik iets extra aangeven bij het bestellen, etc. Dank!
Je krijgt de nieuwe versie gewoon als je nu bestelt, de oude hebben we niet meer. Wat er veranderd is, is dat de positie van de antenne op de PCB is verbeterd, dit kan tot 10 dB schelen in ontvangststerkte. Ook is de HeatBooster wat compacter dan voorheen :)

Overigens leveren we deze versie al sinds de zomer hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 11-01-2025 09:28 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:20
Thanks voor de tip! Ik heb ze daar nu besteld :-)

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
BIM schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Bij mij passen de P8's er met moeite in. In de oudere T22 radiatoren passen ze zelfs helemaal niet (daar heb ik 6.5cm ruimte). Daar hang ik ze maar onder.
Bij mij passen ze er helaas niet in...Ook inderdaad iets van 7 cm net.

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

samtman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:57:
@Seafarer bedankt voor de suggesties, maar ik beschouw mezelf geen wifi-beet; ik heb het hier redelijk getuned in huis. Meerdere OpenWrt routers met wired backbones, Sitescans gedaan, etc.

In een metalen bak onder de vloer wordt het ontvangst gewoon problematisch. Ik heb de Heatbooster nu net onder het rooster van de put gepositioneerd, maar het blijft een ESP met een minimale antenne. Een externe antenne zou idealer zijn.
Het was ook meer een algemene post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
@Bazz0847 Zijn er nog plannen om het in de toekomst mogelijk te maken om de firmware direct vanuit Home Assistant (HA) te updaten? Ik meen me te herinneren dat ik hier ooit (ruim een jaar geleden) een vraag over heb gezien. Er werd toen ook gesproken over de mogelijkheid om dit via MQTT te doen, zodat je bijv een melding krijgt dat er een update is, maar ook het commando kunt versturen om de update uit te voeren.

In de afgelopen versies is het me echter niet opgevallen dat deze functionaliteit is toegevoegd, of dat er extra entiteiten in HA zijn verschenen.

Is dit al mogelijk en moet ik iets in mijn instellingen aanpassen? Of is dit feature request ooit ergens een stille dood gestorven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
kweetnie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:35:
@Bazz0847 Zijn er nog plannen om het in de toekomst mogelijk te maken om de firmware direct vanuit Home Assistant (HA) te updaten? Ik meen me te herinneren dat ik hier ooit (ruim een jaar geleden) een vraag over heb gezien. Er werd toen ook gesproken over de mogelijkheid om dit via MQTT te doen, zodat je bijv een melding krijgt dat er een update is, maar ook het commando kunt versturen om de update uit te voeren.

In de afgelopen versies is het me echter niet opgevallen dat deze functionaliteit is toegevoegd, of dat er extra entiteiten in HA zijn verschenen.

Is dit al mogelijk en moet ik iets in mijn instellingen aanpassen? Of is dit feature request ooit ergens een stille dood gestorven?
Is er überhaupt een HA addon of integratie beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 22:47
kweetnie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:35:

Geen melding bij nieuwe update, maar wel 1 knop in HA om alle HBs te updaten.

Zie
jj85 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:34
@Bazz0847 ik merkte toen ik de heatbooster had geupdate (via MQTT) dat de fans uit bleven en ik de heatbooster moest herstarten om ze weer aan het werk te zetten. Gaat er iets mis, of doe ik iets fout?

En aanvullend, is het ook mogelijk om via MQTT een herstart van de heatbooster te starten?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dan is de update waarschijnlijk mislukt. Ik zou even handmatig de .bin bestanden inladen voor de zekerheid (niet online, maar via de OTA functie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
FlowDesign schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:40:
[...]

Is er überhaupt een HA addon of integratie beschikbaar?
Waarom zou dit nodig zijn? De HeatBooster verschijnt vanzelf in HA als je de MQTT-integratie activeert zonder verdere addons te hoeven installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Bazz0847 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Waarom zou dit nodig zijn? De HeatBooster verschijnt vanzelf in HA als je de MQTT-integratie activeert zonder verdere addons te hoeven installeren.
Ah ok, thanks. Dat wist ik niet.
Ben nog niet zo bedreven met MQTT.

Was wel ooit een klein beetje met MQTT begonnen icm Zigbee om lampen aan te sturen, maar ik had ook al Philips Hue en Hue werkt een stuk beter icm bewegingssensors (en het is veel makkelijker, alleen iets duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Bazz0847 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:20:
Dan is de update waarschijnlijk mislukt. Ik zou even handmatig de .bin bestanden inladen voor de zekerheid (niet online, maar via de OTA functie).
Hij geeft wel aan dat de firmware versie 2.7.3 is. Nog een keertje handmatig updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:30
jj85 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:46:
[...]

Geen melding bij nieuwe update, maar wel 1 knop in HA om alle HBs te updaten.

Zie
jj85 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Thanks, dit werkt idd prima. Maar het zou wel mooier zijn, als er ook nog een melding is wanneer er een update is. Een periodieke check of er een nieuwe versie is en dan een mqtt flag zetten dat er een update is. Waar we eventueel weer een automation op kunnen loslaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
kweetnie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Thanks, dit werkt idd prima. Maar het zou wel mooier zijn, als er ook nog een melding is wanneer er een update is. Een periodieke check of er een nieuwe versie is en dan een mqtt flag zetten dat er een update is. Waar we eventueel weer een automation op kunnen loslaten.
In het kader van "If it ain't broke don't fix it" zou ik persoonlijk geen automatische updates inschakelen, maar een melding dat er een update beschikbaar is vind ik altijd handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:42
Bazz0847 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:52:
Je kunt hem niet bricken met flashen. Wat is de foutmelding als je bekabeld update?
@Bazz0847
Ik krijg de volgende foutmelding.
Esptool.exe is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file. Ik gebruik windows 11.

Groene lampje op de heatbooster knippert en gaat dan weer uit en zo door. De conf knop reageert niet meer en er komt geen wifi verbinding beschikbaar. Zie hem nergens online komen en is ook niet lokaal beschikbaar. Ventilator gaat meteen aan zodra ik stroom op de heatbooster zet.

[ Voor 51% gewijzigd door BadEendTerror op 11-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dan heb je de handleiding niet helemaal gevolgd denk ik ;) je moet de zip volledig uitpakken en dan de batchfile draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
s020506 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Hij geeft wel aan dat de firmware versie 2.7.3 is. Nog een keertje handmatig updaten?
Yep, doe maar voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:17
ahbart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Wat krijg je precies niet voor elkaar in Home Assistant? Hier werkt het als:
Trigger:
- Als Delta is lager dan 1,5
- Als inlet temp is lager dan 19,5

Voorwaarde:
- Heatbooster is ingeschakeld

Actie:
- HB handmatig uitzetten.

Maar dan staat ook ruimte temperatuurregeling uit in HB config.
Bedankt, maar helaas lukt het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:17
JbRbV schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:39:
[...]

@Bazz0847 een verzoekje.
Een van de Heatboosters (met 2.7.3) - aan een convector - geeft regelmatig een Water Temp Difference die negatief is, maar de Fan Speed blijft op een snelheid doorgaan die afhankelijk is van de Inlet temperatuur, dus 20% of meer. Op deze momenten zou ik graag de Fan Speed naar 0%, 1% of andere vast instelbare lage waarde willen zetten tot de Difference weer boven 0 is. Is dit mogelijk om toe te voegen aan de webapp?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack100
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 20:03
Ben zelf het sleutelen aan 2 sets van 3 fans.
Ik gebruik hier voor de be quiet! Silent Wings 4, 140mm PWM. Wel prijzig maar muisstil (13.6 dB(A).
Lifetime 300.000 (bearings in fluid).

Een dallas sensor voor het in- en uitschakelen. De temperatuur voor het in- en uitschakelen kan ik dan zelf kiezen.
Een wemos mini d1 met lolin motor schield.
Easy esp software er op. 1 set op motor A en 1 set op motor B uitgang.
Wat is beter? De fans plat op de Jaga convector leggen of de fans met afstandbussen (bv 3 cm) met rubber doppen op convector leggen.

Jack

[ Voor 9% gewijzigd door Jack100 op 13-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Jack100 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:19:
Ben zelf het sleutelen aan 2 sets van 3 fans.
Ik gebruik hier voor de be quiet! Silent Wings 4, 140mm PWM. Wel prijzig maar muisstil. Een dallas sensor voor het in- en uitschakelen. De temperatuur voor het in- en uitschakelen kan ik dan zelf kiezen.
Een wemos mini d1 met lolin motor schield.
Easy esp software er op. 1 set op motor A en 1 set op motor B uitgang.
Wat is beter? De fans plat op de Jaga convector leggen of de fans met afstandbussen (bv 3 cm) met rubber doppen op convector leggen.

Jack
Een beetje afstand is beter. Bij mij kwamen de schoepen van de fans tegen de lamellen aan zonder afstandshouders. (Ik heb korte stukjes tochtstrip op de fans geplakt als afstandshouder).

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:13
Bazz0847 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:32:
[...]

Heb je de nieuwste firmware al geflashed met een kabeltje? Let daarbij op de knopjes: als jouw model een PROG knop heeft moet je die PROG knop ingedrukt houden terwijl je +12V aansluit om via een kabeltje te flashen. De nieuwere zonder PROG hebben geen 12V meer nodig tijdens flashen.
Zojuist geprobeerd met usb-c te flashen vanaf Macbook:
  1. Python geïnstalleerd (brew install python)
  2. Daarna update_firmware.sh: /opt/homebrew/bin/python3 update_firmware.sh
code:
1
2
3
4
  File "/Users/X/Downloads/HeatBooster - firmware v2.7.3/wired/update_firmware.sh", line 2
    echo "========================================================="
         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
SyntaxError: invalid syntax

En als ik de eerste regels verwijder ongeveer hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ayj-LZWoJnY-fvmIjNey-e7a2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxwJ69sFxFTF25fGw4mfWzMm.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat ik fout doe?

[ Voor 17% gewijzigd door Spykie op 13-01-2025 21:37 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Het is een bash script, geen Python script. Gewoon "./update_firmware.sh" direct in de shell draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:42
Bazz0847 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:32:
Dan heb je de handleiding niet helemaal gevolgd denk ik ;) je moet de zip volledig uitpakken en dan de batchfile draaien.
@Bazz0847
Dat heb ik gedaan, dan krijg ik die melding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPADwQ-Co7wAMB6_B2jDY5ihoRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raeyWos1uGB86anUWhD9yjHY.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een update:
Afgelopen weekend heb ik drie frames afgemaakt. M'n vrouw heeft deze geschilderd (alleen bij deze op de foto was ze een stukje vergeten) en terwijl ik vandaag op het werk was heeft zij alle ventilatoren tegen het frame geschroefd.
In ieder geval een mooi resultaat tot zover en ik denk een goede WAF deze frames ;)

Volgende stap is alles aansluiten en de heatboosters configureren :)

offtopic:
Edit:
Het glas in lood heeft m'n vrouw ook zelf gemaakt. Als iemand nog een cadeautje nodig heeft zoals Lego-poppetjes, dinosauriërs, Nintendo of Animé karakters, of gewoon een raam of deur, dan kun je mij een DM sturen :) )

[ Voor 13% gewijzigd door FlowDesign op 15-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:13
Bazz0847 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:47:
Het is een bash script, geen Python script. Gewoon "./update_firmware.sh" direct in de shell draaien.
Dank! Gelukt.

code:
1
sh update_firmware.sh

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44
Wil ik net gaan bestellen bij SDR zie ik dat de 3A adapter niet meer zichtbaar is in de webshop. Is de 2A voldoende voor 15 P8 PWM PST’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
m.eddy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:59:
Wil ik net gaan bestellen bij SDR zie ik dat de 3A adapter niet meer zichtbaar is in de webshop. Is de 2A voldoende voor 15 P8 PWM PST’s?
Volgens hun site niet. Maar 12V 3A adapters met deze stekker vind je overal hoor. Ik had er zelfs nog eentje liggen van een oude RGB LED-strip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
FlowDesign schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Volgens hun site niet. Maar 12V 3A adapters met deze stekker vind je overal hoor. Ik had er zelfs nog eentje liggen van een oude RGB LED-strip.
Had ze ook even een mailtje gestuurd over die 3A adapter. Ze waren bijna door de voorraad heen vandaar van de site. Voor mij even weer online gezet zodat ik alsnog kon bestellen. Best puik allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
m.eddy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Had ze ook even een mailtje gestuurd over die 3A adapter. Ze waren bijna door de voorraad heen vandaar van de site. Voor mij even weer online gezet zodat ik alsnog kon bestellen. Best puik allemaal. :)
De kabels van de adapters zijn overigens niet super lang. Ik had ook nog wat verlengkabels bijbesteld. Die van SDR zijn AWG20, dat is meer dan dik zat voor 12 x 3 = 36 Watt. AWG22 zou ook voldoen.

@Bazz0847 Hoeveel Watt trekt de HeatBooster zelf eigenlijk? De P8 fans doen nml. maximaal 0,92 Watt per stuk. Dus was even benieuwd hoe jij tot je berekening van max 10 (2A) en max 15 (3A) bent gekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door FlowDesign op 16-01-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:20
FlowDesign schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:11:
[...]

De kabels van de adapters zijn overigens niet super lang. Ik had ook nog wat verlengkabels bijbesteld.
Dat is het enige wat ik er minder aan vond. De kabels zijn extreem kort. Tenzij je een stopcontact in je convector hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 13:46
Ik heb een convector put van 7.1meter in de woonkamer liggen en vroeg me af hoeveel fans ik hier op zal aansluiten, ik heb stroom van 2 kanten dus dat is al opgelost. Ik weet niet of ik er gewoon x aantal om de x centimeters vast maak of een houten plank met gaten erop leg en de lucht erdoor trek. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Snakeman123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:00:
Ik heb een convector put van 7.1meter in de woonkamer liggen en vroeg me af hoeveel fans ik hier op zal aansluiten, ik heb stroom van 2 kanten dus dat is al opgelost. Ik weet niet of ik er gewoon x aantal om de x centimeters vast maak of een houten plank met gaten erop leg en de lucht erdoor trek. Iemand tips?
Check mijn oplossing: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" ik zou als je op een lage temperatuur verwarmd overwegen om 'm echt helemaal vol te leggen. Wij zijn er erg tevreden over. Van beide kanten één HB met 15 fans vind ik niet onredelijk. Je zou hier op een hoge temperatuur ook hoog comfort uit halen in de woonkamer me dunkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:48
True schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Check mijn oplossing: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" ik zou als je op een lage temperatuur verwarmd overwegen om 'm echt helemaal vol te leggen. Wij zijn er erg tevreden over. Van beide kanten één HB met 15 fans vind ik niet onredelijk. Je zou hier op een hoge temperatuur ook hoog comfort uit halen in de woonkamer me dunkt.
Kan ik me geheel bij aansluiten. Heb mijn twee convector putten ( bij elkaar 4 meter) van eind jaren zeventig ook geheel vol gelegd met 26 Arctic fans van 140mm. Hoe meer en hoe groter de fans, des te langzamer ze "getuned" kunnen worden via de HB. Alleen in de ochtend even op boost mode middels Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
petkaij schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Kan ik me geheel bij aansluiten. Heb mijn twee convector putten ( bij elkaar 4 meter) van eind jaren zeventig ook geheel vol gelegd met 26 Arctic fans van 140mm. Hoe meer en hoe groter de fans, des te langzamer ze "getuned" kunnen worden via de HB. Alleen in de ochtend even op boost mode middels Home Assistant.
Agreed. Hier 17 en 18 stuks per HB van 120mm. Mijn put bestaat uit 4 x 110cm convectoren. In de ochtend gaan ze even naar 60% (afhankelijk vd Ta) en na 10 uur op max. 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Thanks ik ga nu maar eens inlezen wat ik allemaal nodig heb, het maken is het probleem niet meer het aansturen ervan.

Merken jullie dat jullie minder stoken hierdoor? Ik heb een hybride warmtepomp misschien hierdoor minder effect?

[ Voor 33% gewijzigd door Snakeman123 op 16-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

Snakeman123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:19:
Thanks ik ga nu maar eens inlezen wat ik allemaal nodig heb, het maken is het probleem niet meer het aansturen ervan.

Merken jullie dat jullie minder stoken hierdoor? Ik heb een hybride warmtepomp misschien hierdoor minder effect?
Met een warmtepomp juist meer effect. Meer afgifte betekent dat een lagere aanvoertemperatuur nodig is. En dat zorgt voor een betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
FlowDesign schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:11:
[...]

De kabels van de adapters zijn overigens niet super lang. Ik had ook nog wat verlengkabels bijbesteld. Die van SDR zijn AWG20, dat is meer dan dik zat voor 12 x 3 = 36 Watt. AWG22 zou ook voldoen.

@Bazz0847 Hoeveel Watt trekt de HeatBooster zelf eigenlijk? De P8 fans doen nml. maximaal 0,92 Watt per stuk. Dus was even benieuwd hoe jij tot je berekening van max 10 (2A) en max 15 (3A) bent gekomen.
Second that. Dit is wel de reden dat mensen met een 2.4 meter T22 met P8's niet de radiator helemaal vol kunnen leggen, wat we wel willen natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Snakeman123 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:19:

Voor wat het waard is:
In mijn situatie, zo over de duim genomen schat ik in dat mijn aanvoertemperatuur van de CV-ketel 15% lager is gegaan door ventilatoren in de convectorput en 2 radiatoren met Speedcomforts. Stookkosten zijn daardoor ook zeker lager. Ken je eigenlijk mindergas.nl ? Handig om verbruik - voor en na - vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

m.eddy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Second that. Dit is wel de reden dat mensen met een 2.4 meter T22 met P8's niet de radiator helemaal vol kunnen leggen, wat we wel willen natuurlijk. :P
Als je tussen T22 en de muur voldoende ruimte hebt kan je ook grotere ventilatoren plaatsen.
Bij mij hangen 10 x 140 mm ventilatoren onder een 1400 mm T22 - sluiten prima af aan de voorkant
en dat ze aan de achterkant uitsteken stoort niet - in tegendeel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
dunklefaser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Als je tussen T22 en de muur voldoende ruimte hebt kan je ook grotere ventilatoren plaatsen.
Bij mij hangen 10 x 140 mm ventilatoren onder een 1400 mm T22 - sluiten prima af aan de voorkant
en dat ze aan de achterkant uitsteken stoort niet - in tegendeel.
Ja die gedachte kwam ook bij me op. Ik heb op zich genoeg ruimte voor P14's.

Heb alleen het idee dat als een ventilator half onder een ruimte hangt met aan de ene meer weerstand dan aan de andere kant er niet goed druk opgebouwd kan worden. De ruimte achter de radiator zal minder weerstand hebben en zelfs kunnen rond-kolken omdat die ruimte niet goed afgesloten kan worden aan achter en zijkant.

Onder de T22 kan de lucht maar 1 kant op - naar boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

m.eddy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:56:
[...]

Ja die gedachte kwam ook bij me op. Ik heb op zich genoeg ruimte voor P14's.

Heb alleen het idee dat als een ventilator half onder een ruimte hangt met aan de ene meer weerstand dan aan de andere kant er niet goed druk opgebouwd kan worden. De ruimte achter de radiator zal minder weerstand hebben en zelfs kunnen rond-kolken omdat die ruimte niet goed afgesloten kan worden aan achter en zijkant.

Onder de T22 kan de lucht maar 1 kant op - naar boven...
Tja - wat zou ik zeggen: "Ieder voordeel hep' minimaal een nadeel." o.i.d..
Of anders: bij mijn installatie overwegen de voordelen tenminste als ik naar de meetbare toename van de warmteafgifte kijk. YMMV O-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje aan de kenners; als ik 5 ventilatoren met een radiator wil gebruiken. Maakt het dan uit of ik de ventilatoren lekker makkelijk aan elkaar bevestig met tie-wraps en ze in het midden van radiator plaats, of is het beter om een constructie te maken met ruimte tussen de ventilatoren zodat ze evenredig verspreid zijn over de lengte van de radiator? Weet niet veel van thermodynamica, maar als warmte onttrokken wordt in het midden van de radiator, stroomt de warmte daar toch automatisch naartoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Als het goed is wordt de radiator gelijkmatig warm, waarbij van links naar rechts bovenin warm water zit en onderin kouder water. *)
De ventilatoren forceren lucht langs de radiator, die lucht neemt de warmte over. Het liefst laat je zoveel mogelijk lucht langs een zo groot mogelijk oppervlak stromen.
Als je een zijde van de radiator afdekt met een aantal gaten voor de fans, dan zal er langs de gehele radiator langzaam lucht stromen.
Als je de fans aan elkaar maakt dan zal er langs een kleiner deel van de radiator, sneller lucht stromen. Ik zou dit dan aan de zijde van de in/uitlaat plaatsen en niet in het midden. *)
Als je de fans verdeeld over de radiator plaatst zonder verdere afdekking denk ik dat je veel valse lucht (van opzij) aantrek en dat je de minst effectieve oplossing hebt.

*) Veel radiatoren zijn helemaal niet zo mooi gelaagd. De warmte zit dan vooral aan de zijde van de in- en uitlaat en de ankere zijde is veel kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:44

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Heb een algemene vraag over het gebruik van ventilatoren in een convectorput.
Ik heb momenteel een rij ventilatoren liggen in het midden van de convector. Links en rechts is nog een ruimte van zo’n 7 cm open (waar de lamellen dus zichtbaar zijn).

Is het nu beter om die open ruimte af te dekken of maakt het qua rendement niet echt uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
buzzlightyear schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:26:
Ik heb momenteel een rij ventilatoren liggen in het midden van de convector. Links en rechts is nog een ruimte van zo’n 7 cm open (waar de lamellen dus zichtbaar zijn).

Is het nu beter om die open ruimte af te dekken of maakt het qua rendement niet echt uit?
Zie reactie boven die van jou ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
buzzlightyear schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:26:

Ik zou het niet doen. Aan de kant waar de lucht weg geblazen is een lagere druk dan ervoor, waardoor extra lucht aan de zijkant erdoor gezogen wordt.

Beetje slecht uitgelegd, maar dit principe: YouTube: Steve Spangler DIY Sci: Blow Up A Balloon With One Puff of Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Jailhouse schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Agreed. Hier 17 en 18 stuks per HB van 120mm. Mijn put bestaat uit 4 x 110cm convectoren. In de ochtend gaan ze even naar 60% (afhankelijk vd Ta) en na 10 uur op max. 20%
Heb je 18 fans op 1 HB met een voeding van 3A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
Ik heb even gemeten en heb 2 convectors van 3 meter lang en 15cm breed. Het enige nadeel is dat er om de 90cm een metalen beugel er boven uitsteekt. Nu kan ik die beugel misschien weg zagen of een uitsparing in de plank maken zodat deze erover heen valt. Of aan de onderkant met magneten de fans vastzetten maar minder effectief lijkt mij.

Oh voor 12 of 14cm gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B7-WySH-0St447ACvRkrbFkxm8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vZvJSVjEiAhVe8ZxAy11jRz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkIXEvbvafPdO487vQjPpeYzNmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idwpBNOIzEU2yRRO4XAmMGoc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcpeet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-09 14:56
Ik heb ook het plan om mijn 2 meter lange convector put te voorzien van 10 F14 artic ventilatoren. Nu kwam ik info van Barend Kloppenburg tegen die theorie over hoge en lage druk rondom de ventilatoren heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aDjWwQ-nP878s3DdIPf-lpp2RI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CkcQi5r1Rr9r03EoYokV1d7i.png?f=user_large
en vervolgens aangeeft om bovenzijde van de convector af te sluiten met een plank welke voorzien is van ventilatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DmasD7HhjN2hsxdDqxGVdo05dw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vPII1N3CTfFFeuuj04uVljc6.png?f=user_large
Mijn idee is dus om zwarte plank boven de convector te leggen en daar 10 F14 artic ventilaoren in te monteren (met een onderlinge afstand van circa 5 cm). De aansturing ga ik doen middels de alom bekende heatbooster.
Daarnaast twijfel ik om de plank iets schuin te plaatsen zodat de ventilaoren grootste deel langs de gordijnen blazen wanneer die 's avonds dicht gaan. Die vallen namelijk voor een klein deel over het rooster van de put

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
FlowDesign schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:33:
[Afbeelding]

Weer een update:
Afgelopen weekend heb ik drie frames afgemaakt. M'n vrouw heeft deze geschilderd (alleen bij deze op de foto was ze een stukje vergeten) en terwijl ik vandaag op het werk was heeft zij alle ventilatoren tegen het frame geschroefd.
In ieder geval een mooi resultaat tot zover en ik denk een goede WAF deze frames ;)

Volgende stap is alles aansluiten en de heatboosters configureren :)

offtopic:
Edit:
Het glas in lood heeft m'n vrouw ook zelf gemaakt. Als iemand nog een cadeautje nodig heeft zoals Lego-poppetjes, dinosauriërs, Nintendo of Animé karakters, of gewoon een raam of deur, dan kun je mij een DM sturen :) )
Ziet er goed uit. Ideetje is nog om de fans wit te spuiten, dan vallen ze minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
FlowDesign schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Heb je 18 fans op 1 HB met een voeding van 3A?
Correct, Arctic P12 PWM PST om precies te zijn. gekocht in juli '24. Ze draaien tot nu toe probleemloos. Ik heb ze wel eens op 100% laten draaien, maar niet lang. Dat is geen gehoor (of juist wel). Dagelijks draaien ze max 2 uur achtereen op 60% en op andere tijden hooguit op 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Snakeman123 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:35:
Ik heb even gemeten en heb 2 convectors van 3 meter lang en 15cm breed. Het enige nadeel is dat er om de 90cm een metalen beugel er boven uitsteekt. Nu kan ik die beugel misschien weg zagen of een uitsparing in de plank maken zodat deze erover heen valt. Of aan de onderkant met magneten de fans vastzetten maar minder effectief lijkt mij.

Oh voor 12 of 14cm gaan?

[Afbeelding][Afbeelding]
Groter is beter, 15 cm geeft genoeg marge om ook de bedrading nog netjes te leggen. De vent's hebben een buitenmaat van 14 cm. Heb je nagedacht over de wifi ontvangst van een HB achter deze tralies? Die zal daar naar mijn idee nauwelijks een signaal ontvangen. Of laat je ze stand alone draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalyan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09 07:14
Is er een stappenplan hoe waterzijdig in te regelen (bron warmtepomp) bij gedeeltelijk gebruik van heatbooster.

Kop Overijssel, huis 1935 mating geïsoleerd, 1 Quatt 2024-04, stooklijn 8k0W/17,0°C, 11 radiatoren sommige met HeatMeister, TADO V3+ 1-zone, Remeha Aventa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Niet specifiek voor Heatbooster, maar met een warmtepomp is het simpel:
- Zet alles maximaal open
- alleen als je dan bepaalde kamers hebt die niet zo warm worden, dan knijp je de kamers waar het te warm wordt een klein beetje.

Achterliggende theorie: Bij een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, dat bereik je door zo veel mogelijk flow/debiet. Waterpomp zo hoog mogelijk (tenzij je last van ruis krijgt, dan iets lager). Verwarmingen moet je dus zo min mogelijk knijpen. DeltaT van 1-3 is prima.

(en ja, dat is totaal anders dan bij een cv-ketel, waar je juist de retourtemperatuur zo laag wil hebben, wat je bereikt met een grote DeltaT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
doncartel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Ziet er goed uit. Ideetje is nog om de fans wit te spuiten, dan vallen ze minder op.
Aangezien je verwacht dat er schaduw achter de gaten is, valt zwart juist minder op dan wit.

Los daarvan vind ik het teveel moeite :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ocaj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:16:
- alleen als je dan bepaalde kamers hebt die niet zo warm worden, dan knijp je de kamers waar het te warm wordt een klein beetje.

Achterliggende theorie: Bij een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, dat bereik je door zo veel mogelijk flow/debiet. Waterpomp zo hoog mogelijk (tenzij je last van ruis krijgt, dan iets lager). Verwarmingen moet je dus zo min mogelijk knijpen. DeltaT van 1-3 is prima.

(en ja, dat is totaal anders dan bij een cv-ketel, waar je juist de retourtemperatuur zo laag wil hebben, wat je bereikt met een grote DeltaT)
Een grote deltaT (hoe groot trouwens?) is niet per definitie verbonden aan een gasgestookte cv-installatie.
Een retourT van 0,8 x aanvoerT bij een aanvoer van 30°C kan al lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Klopt, de essentie van zuinig stoken met een CV-ketel zit hem in de lage retour-temperatuur. Als je aanvoer al laag is, dan wordt de deltaT uiteraard kleiner dan wanneer de aanvoer 60+ graden is.
En grote deltaT (15-20?) bij een cv-ketel kan meestal ook alleen omdat de meeste ketels zo'n overcapaciteit hebt, waardoor ze op veel groter vermogen stoken dan je eigenlijk nodig hebt. Dan kun je inderdaad knijpen.
Warmtepompen zijn doorgaans wat beter gedimensioneerd op je warmtebehoefte en dan moet je dus juist niet gaan knijpen.

[ Voor 46% gewijzigd door ocaj op 17-01-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Mcpeet schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:58:
Ik heb ook het plan om mijn 2 meter lange convector put te voorzien van 10 F14 artic ventilatoren. Nu kwam ik info van Barend Kloppenburg tegen die theorie over hoge en lage druk rondom de ventilatoren heeft.
[Afbeelding]
en vervolgens aangeeft om bovenzijde van de convector af te sluiten met een plank welke voorzien is van ventilatoren.
[Afbeelding]
Mijn idee is dus om zwarte plank boven de convector te leggen en daar 10 F14 artic ventilaoren in te monteren (met een onderlinge afstand van circa 5 cm). De aansturing ga ik doen middels de alom bekende heatbooster.
Daarnaast twijfel ik om de plank iets schuin te plaatsen zodat de ventilaoren grootste deel langs de gordijnen blazen wanneer die 's avonds dicht gaan. Die vallen namelijk voor een klein deel over het rooster van de put
Ik denk niet dat het gemiddelde rooster van de convectieput noemenwaardige invloed heeft op de luchtstroom, zoals in het eerste plaatje. Daarvoor is de flow te laag, of de openingen te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalyan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09 07:14
ocaj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:16:

Maar staan tijdens dit inregelen de Heatbooster dan aan of uit. Want afgifte is afhankelijk fan snelheid en die wordt oa bepaald door verschil temp_uit en temp_in toch?

Kop Overijssel, huis 1935 mating geïsoleerd, 1 Quatt 2024-04, stooklijn 8k0W/17,0°C, 11 radiatoren sommige met HeatMeister, TADO V3+ 1-zone, Remeha Aventa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Jailhouse schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Groter is beter, 15 cm geeft genoeg marge om ook de bedrading nog netjes te leggen. De vent's hebben een buitenmaat van 14 cm. Heb je nagedacht over de wifi ontvangst van een HB achter deze tralies? Die zal daar naar mijn idee nauwelijks een signaal ontvangen. Of laat je ze stand alone draaien?
Het hekwerk is van plastic en een mashpunt hangt staat in de hoek boven op de kast dat komt wel goed qua ontvangst. Wat voor fans zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Snakeman123 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Het hekwerk is van plastic en een mashpunt hangt staat in de hoek boven op de kast dat komt wel goed qua ontvangst. Wat voor fans zou je dan aanraden?
140 mm en hier in dit thread vind je nog wel wat info over lagers enzo. Dan weet je uiteindelijk het type ook. Sommigen weten dat uit het hoofd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Kalyan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Maar staan tijdens dit inregelen de Heatbooster dan aan of uit. Want afgifte is afhankelijk fan snelheid en die wordt oa bepaald door verschil temp_uit en temp_in toch?
Waarom zou je bij het inregelen uitzetten en bij het normale gebruik aanzetten?
Kortom: zet ze aan en alles maximaal open. Daarmee draait de warmtepomp het zuinigst. Alleen als je bepaalde plekken hebt waar het niet warm wordt, dan kun je de plekken waar het te warm wordt een beetje knijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowDesign
Snakeman123 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:36:
[...]

mashpunt? Hebben we het over bierbrouwen of over wifi? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Iemand deze clips al geprobeerd voor de sensoren?
https://www.conrad.nl/nl/...wFamvvfFbTycaAqJWEALw_wcB

Alleen jammer dat de verzendkosten net zo duur zijn als twee clips.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-09 22:49
De Heatbooster is geniaal! Het enige wat nog mist (voor mij dan) is aansturing via Zigbee. Als dank een klein bouwverslagje van mijn eerste radiatorbooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI7bZFaLfMLUkGFFI14Bs0ZPTd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFnGraO6yWtYZZnbOBKoXxye.jpg?f=fotoalbum_large

Met een koppelstukje / beugel die ik op aliexpress heb gevonden (links op de foto hieronder) was het maken niet veel tijdrovender / moeilijker dan het in elkaar schroeven van een Ikeakastje ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APvv6OYrLuOEJdupeT5jqZ0QQUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReQkjGHmghm8BhUPS5QQuA8S.jpg?f=fotoalbum_large

Met het koppelstuk kun je eindeloos pc fans aan elkaar schroeven. Mijn eerste poging was met 8 fans en dat resulteerde in een behoorlijk star 'zelfdragend' frame, het buigt over de hele toch flinke lengte niet of nauwelijks door bij wat druk. De kabels kon ik binnen de kopelstukjes door redelijk langs de zijkant wegmoffelen.

Ik heb het koppelstukje ook gebruikt voor de voetjes. Voor de rij met 8 fans waren 3 paar voetjes ruim voldoende (tussen fan 1 en 2, fan 4 en 5 en fan 7 en 8 ). Zie vorige foto en de foto hieronder. Wat vilt voor onder stoelpoten erop tegen evt. trillingen (die zijn er niet: de fans draaien onhoorbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbmbPlP61njShO7DoQgEjc6aNjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5gtlysKptNmymq4BIBKvlzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK9kmsEtShq-IAxXU3Grvip14YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTkr5tp3xYpQI7hbqL3vwDIG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stuur de Heatbooster aan via Home Assistant.

Ik heb nog wel een vraag. Mijn Jaga is 16,5 cm breed (of diep), de radiatorbooster is 14,2 cm breed, er blijft aan beide lange kanten dus nog ruim 1 cm open tussen de booster en de muur aan de ene kant de Jaga kast aan de nadere kant. Op beide kopse kanten van de booster is er nog zo'n 5 cm open tussen de booster en de zijsteunen van de Jaga.

Is het nog zinvol om die open ruimtes op te vullen (lange zijdes met compriband oid, de kopse kanten met een stukje hout op maat) om het aanzuigen van 'valse' lucht te voorkomen? Mijn inschatting is dat het niet veel zal uitmaken?

BOM / kosten
8 x Arctic P14 PWM PST, gekocht op de website van Arctic, 2 x een 5-pack + verzendkosten €62,30 (aanbieding), dus €6,23 per fan (zijn daar nu weer duurder).
20 x koppelstukje, Aliexpress: https://nl.aliexpress.com...4rnU&gatewayAdapt=glo2nld, €11,79 voor 20 st., gratis verzending, dus €0,59 per koppelstukje.
1 x Heatbooster +,verzendkosten, €47,60
1 x voeding (bol, amazon, ...), €13,60
verlengkabeltje 4-pins tussen radiatorbooster en Heatbooster (Amazon, etc.), ca. €2,-
extra schroeven (bol, amazon, ...) pm
vilt (Hornbach, etc,), pm
paar tie wraps voor kabels en dubbelzijdige 3M stickers om voeding en Heatbooster ergens aan de binnenkant van de Jaga vast te plakken, pm

Totale kosten voor booster met 8 fans: ca. €125,-.

De Heatbooster weegt wel behoorlijk zwaar mee in de kosten, zeker in radiatorboosters met minder fans. Voor wat er in zit is het ook wel redelijk aan de prijs ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m.eddy
Goed bezig! Bedankt ook voor de nauwkeurige beschrijving van alles en de boodschappenlijst.

Gevoelsmatig zou ik het geheel redelijk dicht willen hebben voor het valse lucht concept. Maar met het ventilator geweld zal het daarmee wel loslopen.

Betreffende de prijs van de heatbooster, bedenk wel dat naast de materiaalkosten er ook een berg ontwikkel werk is verzet. Vorig jaar is er nog een nieuwe hardware revisie geweest. Dit zijn geen simpele dozen schuivers, maar er wordt actief ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bartve schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:57:
De Heatbooster is geniaal! Het enige wat nog mist (voor mij dan) is aansturing via Zigbee. Als dank een klein bouwverslagje van mijn eerste radiatorbooster.

Met een koppelstukje / beugel die ik op aliexpress heb gevonden (links op de foto hieronder) was het maken niet veel tijdrovender / moeilijker dan het in elkaar schroeven van een Ikeakastje ....
Das mooi gevonden.
Ik heb nog wel een vraag. Mijn Jaga is 16,5 cm breed (of diep), de radiatorbooster is 14,2 cm breed, er blijft aan beide lange kanten dus nog ruim 1 cm open tussen de booster en de muur aan de ene kant de Jaga kast aan de nadere kant. Op beide kopse kanten van de booster is er nog zo'n 5 cm open tussen de booster en de zijsteunen van de Jaga.

Is het nog zinvol om die open ruimtes op te vullen (lange zijdes met compriband oid, de kopse kanten met een stukje hout op maat) om het aanzuigen van 'valse' lucht te voorkomen? Mijn inschatting is dat het niet veel zal uitmaken?
Heb je een T16 dus dubbele batterij en dus meer lucht weerstand dan is mijn ervaring dat je het beter dicht kan maken. De fannetjes moeten het dan echt door de convector trekken. Bij een enkele T15 heb je daar iets minder last van. Toch zou ik het dicht maken, en dan neem ik de Jaga DBE als voorbeeld.
De Heatbooster weegt wel behoorlijk zwaar mee in de kosten, zeker in radiatorboosters met minder fans. Voor wat er in zit is het ook wel redelijk aan de prijs ...
Gratis ondersteuning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nu heb ik een vraag.

Ik heb 15x P14 CO in de convector put liggen.
De eerste 5 fannetjes net na de heatbooster doen soms heel raar. Bij op en af toeren gaan sommigen rammelen. Soms staat er om de buurt een of twee stil en starten dan weer?

Iemand die dit herkend? En het kan verklaren. De fannetjes zijn pas 2 maand oud.

Edit: De heat booster heeft manual bediening. Daarmee kon ik opsporen wanneer dit gebeurt en dat is 95% uitsturing. Echt heel raar.

[ Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 18-01-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Vandaag alle drie de HeatBoosters aangesloten en geconfigureerd, was erg eenvoudig en werkte meteen, top! :)

MQQT werkte eerst niet, omdat ik in Mosquito alleen poorten 8883 en 8884 had geconfigureerd, maar de HeatBooster werkt niet op die poorten. Nadat ik 1883 en 1884 weer had toegevoegd werkte het meteen en zag ik de HeatBoosters meteen in Home Assistant :)

Alleen een vraagje:
is het mogelijk om de standaard dynamische instellingen te gebruiken, maar dan wel de maximale fan speed te kunnen cappen op bijvoorbeeld max. 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:21
bartve schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:57:
Is het beter om de fans niet rechtstreeks op de convector te leggen zoals jij doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
FlowDesign schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:47:
Alleen een vraagje:
is het mogelijk om de standaard dynamische instellingen te gebruiken, maar dan wel de maximale fan speed te kunnen cappen op bijvoorbeeld max. 50%?
Naast deze vraag had ik nog een vraag:

Als ik de standaard dynamic control gebruik, wordt de fan speed dan volledig gestuurd op basis van de Delta T?
Met andere woorden: kan ik de sensor voor T Ambient dan gewoon weglaten? Of heeft de HeatBooster die toch nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FlowDesign
Antwoord op vraag 1: Ja - dit is mogelijk
Antwoord op vraag 2: Nee - het concept van de HB werkt juist met de deltaT tussen kamertemperatuur en aanvoertemperatuur.
Zet de ruimtetemperatuursensor maar naast de aanvoertemperatuursensor en kijk wat de fanspeed doet.
Het e.e.a. is ook uit de "online hulp" af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23
Ik ervaar sinds een paar dagen in mijn setup dat de Heatboosters aan en uit schakelen - ik stuur via MQTT
temp-ambient-ext
ambientcontrol-temp-ref

De waardes komen uit Home Assistant en zie deze met MQTT explorer ook binnen komen - debug in Nodered (HA) zie ik ook de values gestuurd worden, maar toch wordt er na ong 15 seconde de waarde gewijzigd naar

temp-ambient-ext : NaN
ambientcontrol-temp-ref : unknown

Dit geeft een sensor error en daarna stoppen de fans totdat er weer een goede waarde is ontvangen - het injecteren van de waardes uit de sensoren had ik op 15 seconde staan - hier ook mee gespeeld, maar fenomeen blijft, iemand idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-09 22:49
springfield89 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Is het beter om de fans niet rechtstreeks op de convector te leggen zoals jij doet?
Niet heel diep over nagedacht ... ruim 10% van de oppervlakte van een pc fan is dicht (op de hoeken): wanneer je de booster direct op de lamellen legt sluit je dus ook ruim 10% van die lamellen af?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartjes999
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 18:23
Hallo mensen, Mijn naam is Bart Rijvers en sinds 10 dagen hebben we een Remeha Elga Ace 4kWh hybride warmtepomp voor ons volledig na-geïsoleerd hoekhuis uit 1973. Voor 3 ruimtes (woonkamer, master bedroom en zolder slaapkamer) hebben we ook nog airconditioners die ook kunnen verwarmen. De beneden-etage heeft vloerverwarming en verder zijn er nog 8 radiatoren in huis, 4 daarvan zijn voorzien van slimme radiatorknoppen waarmee ik ook in de Smart life app kan zien wat het setpoint is en de daadwerkelijke temperatuur.
De slaapkamer van onze oudste zoon (ca 12 m2) heeft een 2,4 meter lange Henrad T21 radiator maar omdat ik de aanvoertemperatuur verder wil verlagen wordt het daar nu (met zo'n 0-5 graden buiten) onvoldoende warm en zodoende kwam ik op dit uitgebreide forum uit.

De kant en klare booster oplossingen vind ik te duur en ik ben wel wat handig met elektronica en dingen in elkaar knutselen. Ik heb al een paar uurtjes de meest recente posts op dit forum gelezen en daarbij reeds de volgende spullen besteld:
10x Arctic P8 PWM PST ventilatoren (4-pin aansluiting) voor een radiator van 2,4m lang en 6 cm breedte tussen de 2 stalen strips onder
1x W1209 thermostaat aansturing met temperatuur probe
1x PWM motor controller
12V 2A adapter heb ik nog liggen

Ik heb 't vermoeden dat de ventilatoren niet aan zullen gaan als de PWM pin niet aangesloten wordt, kan ik hier 12VDC op aansluiten als zijnde 100% en zodoende het voltage regelen met de PWM motor controller ?
Het plan is om plastic hoekprofielen bij de bouwmarkt te halen voor de montage van de ventilatoren. Bevestiging onder de radiator is iets wat ik nog niet goed kan inschatten, ik kan touw vanaf bovenkant gebruiken of met sterke magneten werken. Waarschijnlijk wordt het een beetje improviseren.
Ik houd jullie op de hoogte als ik alles binnen heb en in elkaar geklust heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:58:
Nu heb ik een vraag.

Ik heb 15x P14 CO in de convector put liggen.
De eerste 5 fannetjes net na de heatbooster doen soms heel raar. Bij op en af toeren gaan sommigen rammelen. Soms staat er om de buurt een of twee stil en starten dan weer?

Iemand die dit herkend? En het kan verklaren. De fannetjes zijn pas 2 maand oud.

Edit: De heat booster heeft manual bediening. Daarmee kon ik opsporen wanneer dit gebeurt en dat is 95% uitsturing. Echt heel raar.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
@Seafarer als de fans ongeveer maximaal moeten gaan ze dus onregelmatig lopen. Is de voeding wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

MeTooPV schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:28:
@Seafarer als de fans ongeveer maximaal moeten gaan ze dus onregelmatig lopen. Is de voeding wel goed?
15stuks maar de eerste 5 geven problemen. Die andere 10 lopen als een zonnetje.

Voeding is vervangen door een nieuwe touch screen voeding van 12 volt 3A. Zou zeker het probleem niet moeten zijn. Want dat was ook het eerste waar ik aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Seafarer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:56:
[...]

15stuks maar de eerste 5 geven problemen. Die andere 10 lopen als een zonnetje.

Voeding is vervangen door een nieuwe touch screen voeding van 12 volt 3A. Zou zeker het probleem niet moeten zijn. Want dat was ook het eerste waar ik aandacht.
Dus de eerste 5 zijn niet goed? Kun je ze roeleren met nummer 6-10 om het uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

m.eddy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:54:
[...]

Dus de eerste 5 zijn niet goed? Kun je ze roeleren met nummer 6-10 om het uit te sluiten?
Zal wel moeten. Helaas moet ik dan de boel uitelkaar halen.
Ik had stilletjes gehoopt dat hier iemand het bekend voorkwam.

It is what it is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
bartjes999 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:24:
Hallo mensen, Mijn naam is Bart Rijvers en sinds 10 dagen hebben we een Remeha Elga Ace 4kWh hybride warmtepomp voor ons volledig na-geïsoleerd hoekhuis uit 1973. Voor 3 ruimtes (woonkamer, master bedroom en zolder slaapkamer) hebben we ook nog airconditioners die ook kunnen verwarmen. De beneden-etage heeft vloerverwarming en verder zijn er nog 8 radiatoren in huis, 4 daarvan zijn voorzien van slimme radiatorknoppen waarmee ik ook in de Smart life app kan zien wat het setpoint is en de daadwerkelijke temperatuur.
De slaapkamer van onze oudste zoon (ca 12 m2) heeft een 2,4 meter lange Henrad T21 radiator maar omdat ik de aanvoertemperatuur verder wil verlagen wordt het daar nu (met zo'n 0-5 graden buiten) onvoldoende warm en zodoende kwam ik op dit uitgebreide forum uit.

De kant en klare booster oplossingen vind ik te duur en ik ben wel wat handig met elektronica en dingen in elkaar knutselen. Ik heb al een paar uurtjes de meest recente posts op dit forum gelezen en daarbij reeds de volgende spullen besteld:
10x Arctic P8 PWM PST ventilatoren (4-pin aansluiting) voor een radiator van 2,4m lang en 6 cm breedte tussen de 2 stalen strips onder
1x W1209 thermostaat aansturing met temperatuur probe
1x PWM motor controller
12V 2A adapter heb ik nog liggen

Ik heb 't vermoeden dat de ventilatoren niet aan zullen gaan als de PWM pin niet aangesloten wordt, kan ik hier 12VDC op aansluiten als zijnde 100% en zodoende het voltage regelen met de PWM motor controller ?
Het plan is om plastic hoekprofielen bij de bouwmarkt te halen voor de montage van de ventilatoren. Bevestiging onder de radiator is iets wat ik nog niet goed kan inschatten, ik kan touw vanaf bovenkant gebruiken of met sterke magneten werken. Waarschijnlijk wordt het een beetje improviseren.
Ik houd jullie op de hoogte als ik alles binnen heb en in elkaar geklust heb
10 stuks op 2,4 meter is wel wat weinig. Ik heb hier 16 stuks op 2 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardjuno
Ik heb 15 stuks op 1,5 meter.

Weet iemand waarom de ventilatoren niet harder draaien dan 25 op dit moment bij mij? Zo juist mijn installatie afgerond en 15 stuks Arctic P8 PWM PST op een T22 Radiator gezet.

Om te testen de thermostaat (warmtepomp) even op 20 graden gezet ipv 19.5.
De ventilatoren blijven nu al enige tijd op 25 procent hangen. Zouden ze niet harder moeten op 40 of 60 of zelfs 80?
Delta T is hoog genoeg om de radiator weer af te koelen lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaUb-NLWicXITzns6Dra7QZa3mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQEKIerIdZlMAA1LRbuJvDYB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ardjuno op 19-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:48
@ardjuno
Als eerste, hoe staan de limieten van de maximale fan speed ingesteld bij de geavanceerde instelingen? Zie onderstaand voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HMeFRigE9bKnMtHI4ilAUrX2Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fqu4JvPS0QwTCA8P3coIS5u.jpg?f=fotoalbum_large

Fan speed wordt o.a. bepaald door T-inlet, is deze in verhouding laag dan is fan speed ook laag. Zie bv het effect bij mijn fans tov de T-inlet. Ik stook met een nieuwe Nefit ketel en conventionele convectoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ktGlbLkbYUjG568r7fCdzEiSRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJNzeicXUXz1HoH6mfe8rKsD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
petkaij schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:46:
@ardjuno
Als eerste, hoe staan de limieten van de maximale fan speed ingesteld bij de geavanceerde instelingen? Zie onderstaand voorbeeld.
[Afbeelding]

Fan speed wordt o.a. bepaald door T-inlet, is deze in verhouding laag dan is fan speed ook laag. Zie bv het effect bij mijn fans tov de T-inlet. Ik stook met een nieuwe Nefit ketel en conventionele convectoren.
[Afbeelding]
In verhouding laag tot wat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Klinkt alsof de lagers wat zwaar/droog lopen thv het warmste deel van je radiator en daardoor meer weerstand ondervinden en rammelen, zal weinig anders opzitten dan de boel losschroeven en eerst wat fans verwisselen om eea uit te sluiten.
5 is ook precies 1 doosje fans, benieuwd of deze na verplaatsen nog steeds dit gedrag vertonen want dan heb je wellicht een "wat mindere" batch getroffen.

[ Voor 81% gewijzigd door PalingDrone op 20-01-2025 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
FlowDesign schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:47:
[...]

mashpunt? Hebben we het over bierbrouwen of over wifi? :D
Haha wifi :D

Wat ik wel nog dacht bij de Fans is er een bepaald toerental dat deze minimaal moet kunnen draaien of max? 200-2000 ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Snakeman123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Haha wifi :D

Wat ik wel nog dacht bij de Fans is er een bepaald toerental dat deze minimaal moet kunnen draaien of max? 200-2000 ofzo?
Min of max rpm heb ik niet naar gekeken. De Arctic fans doen het iig goed op basis van lage rpm. Max rpm wil ik niet want dat maakt teveel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:21
Ik wil mijn jaga dbh sets vervangen door heatboosters. Deze zijn origineel ook 14cm, maar wat zou beter zijn 4x20cm fans of 6x14cm fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardjuno
petkaij schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:46:
@ardjuno
[Afbeelding]

Dank voor je reactie!
Ik zag dat de max sh op 60% stond dus die heb ik naar 80 gezet.
Denk dat het ligt aan de T inlet temperatuur? Die staat op 27 graden en max op 45. Maar door mijn warmtepomp is mijn water dus meestal rond de 30 en soms erboven maar niet vaak. Zou dat de reden zijn dat ze dus vrij langzaam draaien? Je hebt het over verhouding, dus m.a.w. 30 graden is 20% snelheid, en 45 graden is 80%?

Zie bijgevoegde grafiek voor fanspeed vandaag. Daarin zie je dat ze eigenlijk vrij weinig aanstaan, en dan op 15% snelheid draaien. Zit er dan überhaupt wel rendement in? Ik was van plan om nog meer aan te schaffen voor andere radiatoren in de woonverdieping maar nu twijfel ik of het nut heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwbHuEv8c1II7u0Rtqo3QvaOvsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7DnuSB1AB1Xg7pKsMCl5vX6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ardjuno op 20-01-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Heb de heatbooster hier nu een dag draaien. Even een check of dit een beetje klopt.

In eerste instantie om het gedrag te bekijken van de huidige T11 radiator.
Dan over een paar dagen het gedrag te bekijken van de nieuwe T22 radiator.
Als laatste de stap naar ventilatoren. Ik weet nu nog niet precies wat ik kan monteren onder de T22.

Momenteel gedrag als hieronder.
De ambient temperatuur komt van een externe sensor.
Let dus niet op de lichtblauwe lijn van de fan aansturing,

Heb nog weinig ervaring met de Heatbooster maar ziet dit er een beetje normaal uit gedurende de dag? Hele ochtend lijkt een flatline maar is dan niet echt. Lijkt gewoon stabiele situatie.
Deze plaatjes zien we hier niet vaak omdat er meestal direct fans geschakeld worden.
De wifi ontvangst is niet top met -60 db want hij hangt nu echt achter de radiator. Kan me voorstellen dat dit niet top ontvangst geeft.

Is zo'n stabiele grafiek gedurende de ochtend normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UznH601tu_ShQyqikqXa5P2G4I0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MpiuOYb306F5PBed1QnG3xsl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

m.eddy schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:26:
Heb de heatbooster hier nu een dag draaien. Even een check of dit een beetje klopt.

In eerste instantie om het gedrag te bekijken van de huidige T11 radiator.
Dan over een paar dagen het gedrag te bekijken van de nieuwe T22 radiator.
Als laatste de stap naar ventilatoren. Ik weet nu nog niet precies wat ik kan monteren onder de T22.

Momenteel gedrag als hieronder.
De ambient temperatuur komt van een externe sensor.
Let dus niet op de lichtblauwe lijn van de fan aansturing,

Heb nog weinig ervaring met de Heatbooster maar ziet dit er een beetje normaal uit gedurende de dag? Hele ochtend lijkt een flatline maar is dan niet echt. Lijkt gewoon stabiele situatie.
Deze plaatjes zien we hier niet vaak omdat er meestal direct fans geschakeld worden.
De wifi ontvangst is niet top met -60 db want hij hangt nu echt achter de radiator. Kan me voorstellen dat dit niet top ontvangst geeft.

Is zo'n stabiele grafiek gedurende de ochtend normaal?

[Afbeelding]
Als jij graag constant met 75% fanspeed je radiator efficiënter wilt maken, ja dan is dit prima. Persoonlijk zou ik eerder naar 20-40% kijken.
Overigens vind ik een delta-T van 5C niet heel hoog met deze inlet temperatuur t.o.v. een omgevingstemperatuur. Hoeveel fans heb je nu op je radiator liggen? Of is dit nog minimaal i.v.m. een testopstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ardjuno schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik zag dat de max sh op 60% stond dus die heb ik naar 80 gezet.
Denk dat het ligt aan de T inlet temperatuur? Die staat op 27 graden en max op 45. Maar door mijn warmtepomp is mijn water dus meestal rond de 30 en soms erboven maar niet vaak. Zou dat de reden zijn dat ze dus vrij langzaam draaien? Je hebt het over verhouding, dus m.a.w. 30 graden is 20% snelheid, en 45 graden is 80%?

Zie bijgevoegde grafiek voor fanspeed vandaag. Daarin zie je dat ze eigenlijk vrij weinig aanstaan, en dan op 15% snelheid draaien. Zit er dan überhaupt wel rendement in? Ik was van plan om nog meer aan te schaffen voor andere radiatoren in de woonverdieping maar nu twijfel ik of het nut heeft.

[Afbeelding]
Met 10% fan speed heb je ook rendement, test het eens met de fan speed op handmatig. 0% (uit) en 10% en vergelijk de delta-T temperaturen - dit is vooral een goede test als je de radiator vol hebt liggen met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
True schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Als jij graag constant met 75% fanspeed je radiator efficiënter wilt maken, ja dan is dit prima. Persoonlijk zou ik eerder naar 20-40% kijken.
Overigens vind ik een delta-T van 5C niet heel hoog met deze inlet temperatuur t.o.v. een omgevingstemperatuur. Hoeveel fans heb je nu op je radiator liggen? Of is dit nog minimaal i.v.m. een testopstelling?
Ik was niet duidelijk genoeg. De HeatBooster draait nu zonder fans nog. Ik weet pas als de T22 er is welke fans ik ga plaatsen. Dacht al even wat data te verzamelen.
Sorry voor de verwarring. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

springfield89 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:09:
Ik wil mijn jaga dbh sets vervangen door heatboosters. Deze zijn origineel ook 14cm, maar wat zou beter zijn 4x20cm fans of 6x14cm fans?
Het zijn net windmolens hoe groter hoe beter.

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.