Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 33 Laatste
Acties:
  • 328.490 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:40
Ik heb op mijn telefoon snelkoppelingen gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zH3LXzYwpKG601c3IDCkpGBVyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBvJFmp84GvYEAyKINP9QbK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 07:52
Wat een goede oplossingen allemaal!

Bookmarks met naam in de browser: done.
Fritzbox net neergezet in combinatie met K&K modem:
Huiskamer-voorkant-30F334.fritz.box werkt!
Die informatie staat niet echt in de fritzbox, daar staat alleen het gedeelte zonder fritz.box.

DNS lokaal werkte niet omdat ik 8.8.8.8 had gebruikt, weer terug gezet naar fritzbox zelf.
met nslookup de dns naam opgehaald.
Jailhouse schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:50:
[...]
Ik heb mijn logische volgorde verwerkt in de ipnrs: de huisnummers van de buren zitten erin verwerkt. :)
Ik kan geen fixed ip configureren op de heatbooster, hoe kom je dan aan een IP met de huisnummers?
Samen met wat hiervoor stond, dan kan ik een IP toewijzen aan het device in de Fritzbox, dat werkt ook goed. Dat wordt dan een logische volgorde, ook goed idee! Andere devices hebben dat ook al, .1 is de gateway, 2 en 3 zijn switches, 4 en 5 twee repeaters, etc.
ocaj schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:56:
[...]

Direct werken met ip-adressen, is dat niet iets uit de vorige eeuw? Daar is DNS toch voor uitgevonden?
Die van mij bereik ik gewoon via http://hb-woonkamer http://hb-slaapkamer etc.
Heeft je modem heen mogelijkheid om een DNS-naam aan een apparaat te koppelen?
Ja dus, nooit gezien in het ziggo modem, maar de fritzbox (net twee weken in gebruik) doet dat wel, en dus ook het IP vastzetten :-).
Ik kan de naam zelf niet kiezen lijkt het. Oh, dus wel, had ik al eerder gedaan voor andere devices.

Nou, boel geleerd vandaag :-)

Originele challenge is hiermee ook opgelost, onder de titel van de pagina staat nu de DNS naam. Goed genoeg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
minicraft schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:32:
Ik heb op mijn telefoon snelkoppelingen gemaakt

[Afbeelding]
Ja, die had ik ook al, maar de lijst met open tabs laat de bookmark titel niet zien, dan zie je de titel van de index.html pagina van de heatbooster.
Ik heb ze meestal alle vier open op een tab staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:02
sniperxnl schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:41:
Is er eventueel een optie om de kamer temp sensor draadloos te krijgen? Wil hem het liefst bij de kamer thermostaat. Ons hele huis heeft tado knoppen, wat nog mooier is dat de tado kampertemp intergratie gekoppelt kan worden via hun api.
Je kan een alternatieve temperatuur via MQTT naar de heatbooster sturen, ik stuur elke 30 seconden een temperatuur zodat degene overschreven wordt welke aan de hb zelf zit. Deze heb ik dan ook niet meer aangesloten.

code:
1
heatbooster/HeatboosterKantoor/temp-ambient-ext

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hmm, het lijkt alsof mijn HB harakiri gepleegd heeft tijdens de laatste automagische update.
Daar is blijkbaar iets misgegaan tijdens het flashen van de FW.
Via USB C aan de PC gehangen en zowel op Linux Mint als op Win10 handmatig geprobeerd te updaten maar het lijkt wel of de HB totaal onzichtbaar geworden is, ook al meerdere kabels geprobeerd.

Heb een "naked HB" bestaande uit 2 printplaatjes met een "mode" en "reset" button er op.
Iemand tips?

Alleen aan de adapter zie ik een aantal korte knippers van de led gevolgd door 1 lange en dan weer knipperen, aan de PC blijft alles donker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:04
Dat model moet je aan 12V verbinden en dan terwijl je de 12V aansluit ook de PROG-knop ingedrukt houden. Daarna de USB erin, en gaan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 23-12-2024 17:07 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50

Seafarer

XXX

Bazz0847 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:07:
Dat model moet je aan 12V verbinden en dan terwijl je de 12V aansluit ook de PROG-knop ingedrukt houden. Daarna de USB erin, en gaan :)
De 12 V moet eraan blijven als je de USB erin steekt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:23:
[...]

De 12 V moet eraan blijven als je de USB erin steekt?
Ja. (wel bij de blote dubbeldekker print iig)
Hidden microswitch (zonder naam op mijn HB) naast de USB aansluiting indrukken, powerplug er in, dan brandt de led zachtjes groen, daarna flashprocedure op pc starten en de USB erin prikken.
Ik had alleen (ipv 1,5 uur klooien met kabels en zelfs een hele pc verslepen want geen zin om de adapter uit te bouwen) de map met fw als root/admin moeten openen, toen lukte het wel... |:(

Heb eerst een oudere fw gedownload van de site, daar succesvol mee geflashed en vervolgens een online update uitgevoerd.

Geen idee wat er misging vanmiddag tijdens het updaten geïnitieerd vanuit de webapp op Android.
Heb echt nooit problemen met de HB, draait rocksolid, update altijd netjes en heb er alle vertrouwen in dat dat zo blijft.

Helaas wat zichtproblemen momenteel vandaar dat ik die microswitch in eerste instantie al over het hoofd zag, vervolgens is al het andere geklooi min of meer op de tast gelukt dus "heb grote blij" dat alles weer werkt zoals het hoort :) Bedankt @Bazz0847 voor je snelle behulpzame reactie.
Zou dat gebrek aan adminrights de handmatige ESP flashprocedure geblokkeerd kunnen hebben? Indien ja wellicht iets voor in de gebruiksaanwijzing.

[ Voor 47% gewijzigd door PalingDrone op 23-12-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-09 15:42
Is er van de laatste firmware update een bug bekend dat de temperatuursensoren een error geven?
En als je de ventilator dmv het percentage uit zet dat hij dan een melding overrun geeft en weer aan gaat op 1%?

[ Voor 126% gewijzigd door BadEendTerror op 24-12-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 21:12

CR1992

Thor

Hallo,
Ik had even een test gemaakt.
Links onder p14 en rechts boven nog een aantal p8 vanboven.
Het is precies dat je meer warmelucht krijgt van de p8 vanboven dan de p14 vanonder. Had ik misschien beter de p14 ook vanboven gezet?
Ik wou ze eigenlijk beneden omdat je ze dan minder ziet. Maar ik merk wel minder verplaatsbare lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YnQ6Vzji--WI_JL63_dJinVC_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D84YLxYQeRHRV0cdhfCz3sqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2HrCqOFRkAkQfBAJAhsh6xbw4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnfMlxeqWOXmkoIhmrJDqsSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 22:26
CR1992 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:26:

Links onder p14 en rechts boven nog een aantal p8 vanboven.
Het is precies dat je meer warmelucht krijgt van de p8 vanboven dan de p14 vanonder. Had ik misschien beter de p14 ook vanboven gezet?
Waarom denk je dat je meer warme lucht krijgt van de p8 van boven? Heb je iets gemeten? Als er minder lucht geblazen wordt, zal de temperatuur van die lucht hoger zijn. Bij een hoger debiet is de temperatuur lager, maar de totale hoeveelheid warmte toch groter. Dat laatste is dus gunstiger ookal voel je misschien meer warmte bij het kleinere debiet.
In principe zou het niet veel uit moeten maken of je de fans onder of boven doet. Speedcomfort heeft het eens laten testen en toen bleek het zelfs iets guntiger om ze eronder te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

DeKim schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:28:
[...]

Waarom denk je dat je meer warme lucht krijgt van de p8 van boven? Heb je iets gemeten? Als er minder lucht geblazen wordt, zal de temperatuur van die lucht hoger zijn. Bij een hoger debiet is de temperatuur lager, maar de totale hoeveelheid warmte toch groter. Dat laatste is dus gunstiger ookal voel je misschien meer warmte bij het kleinere debiet.
In principe zou het niet veel uit moeten maken of je de fans onder of boven doet. Speedcomfort heeft het eens laten testen en toen bleek het zelfs iets guntiger om ze eronder te hangen.
Ooh oke
Als je uw hand 30 cm van de radiator houd voel je hem nog blazen bij de p8.
En links bij p14 voel je weinig van lucht.
Maar ik zou ook denken dat als de ventilator vanonder is dat deze alle lucht meeneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:49
@CR1992
De correcte manier om te vergelijken zou zijn: dT vergelijken met ventilatoren boven versus onder de radiator. Bij gelijke flow. Dan weet je of er met één van de tweede methoden meer warmte wordt onttrokken aan het CV water (en dus wordt afgegeven aan de ruimte).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 10:35

Church of Noise

Drive it like you stole it

Volledig akkoord met @SebastiaanPs

Daarnaast zou je wel degelijk verwachten dat de P14 beter kan scoren, gezien die
(a) een groter deel van je radiator afdekt en dus meer warm oppervlak kan voorzien van luchtstroming
(b) bij volledige snelheid meer lucht kan verzetten (hoger debiet)

Het verschil tussen onder en boven werd hierboven al aangehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ja idd, ik denk dat jullie gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Bazz0847 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:32:
Zojuist v2.7.1 gereleased met wat kleine fixes voor bugs geïntroduceerd in v2.7.0. Ook meteen mooie "reboot progress bar" gemaakt voor de configuratiewizard.
De update met de verhoogde snelheid bij eerste opstart is super.
Dankjewel hiervoor.
Heb je toevallig ook langere temperatuur kabels of verlengstuk hiervoor?
Ik heb 1 in de kelder hangen dus aan en retour meting in de kelder en isolatie hierover.

Maar de ruimte temperatuur meting moet naar boven. Radiator staat boven. Maar is echt heel nipt bij mij. had geen 2 cm minder mogen zijn.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

CR1992 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:45:
[...]

De update met de verhoogde snelheid bij eerste opstart is super.
Dankjewel hiervoor.
Heb je toevallig ook langere temperatuur kabels of verlengstuk hiervoor?
Ik heb 1 in de kelder hangen dus aan en retour meting in de kelder en isolatie hierover.

Maar de ruimte temperatuur meting moet naar boven. Radiator staat boven. Maar is echt heel nipt bij mij. had geen 2 cm minder mogen zijn.:)
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:53
CR1992 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:01:
[...]

Ooh oke super.
Bij de volgende bestelling mee bestellen.
Je kan ze gemakkelijk verlengen door de kabel door te knippen en met wat koperdraad te verlengen. Ik had nog wat liggen van een lamp die kapot was (hoe dik is dat? 0,75?). Krimpkousje er omheen. Daarna geijkt maar geen verschil in weerstand dus gelijke waarden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ooh merci voor de tip

• steven73
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-09 08:05
Beste,

Ik kan via de pc mijn heatboosters bereiken. Maar ik kan deze niet bereiken via mijn iphone. (16 pro met de laatste firmware. De pagina begint te laden en ik kan het wachtwoord invullen, maar ik krijg geen gegevens te zien. Hij stopt met laden.
Wat te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:56
steven73 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:22:
Beste,

Ik kan via de pc mijn heatboosters bereiken. Maar ik kan deze niet bereiken via mijn iphone. (16 pro met de laatste firmware. De pagina begint te laden en ik kan het wachtwoord invullen, maar ik krijg geen gegevens te zien. Hij stopt met laden.
Wat te doen?
Heb met Iphone 12 op IOS 18 geen problemen met Chrome - Safari lijkt inderdaad te hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
steven73 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:22:
Beste,

Wat te doen?
@steven73
Dat probleem had ik ook. Is dus een algemener issue dan ik eerst dacht.
Paswoord invullen en dan laadt de pagina niet of enorm langzaam op de iPhone. Soms helpt het als je de Safari browser opnieuw laadt, en de cache leegt. Ik weet niet of het probleem ook optreedt als je bijvoorbeeld Chrome op de iPhone gebruikt.
Heb met @Bazz0847 uitstekende ondersteuning gezocht naar de oorzaak en uiteindelijk een nieuwe versie firmware geladen, via de kabel.
Dat heeft het probleem verminderd, maar het duurt nog steeds aanzienlijk langer om een pagina te laden op een iPhone of iPad.
Is een vreemd probleem kennelijk want @Bazz0847 kon het niet reproduceren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
Pandabeer35 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:30:
[...]

Heb met Iphone 12 op IOS 18 geen problemen met Chrome - Safari lijkt inderdaad te hangen
Ah, dat had ik niet geprobeerd, goed om te weten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-08 22:24
Een vraag over de dT.inlet waarde in de grafiek. Ik had verwacht dat de dT.inlet waarde 0 zou zijn waar de aanvoertemperatuur omslaat van warmer worden naar afkoelen (piek) of van afkoelen naar warmer worden (dal). En dat de dT.inlet waarde zolang de aanvoer warmer wordt positief is, en zolang de aanvoer afkoelt negatief is.

Als ik naar de T.inlet en dT.inlet grafieken kijk dan is dT.inlet later 0 dan wanneer er een piek of dal is in de T.inlet grafiek. Bij de rode lijn is dat ongeveer 1 minuut na de T.inlet piek, bij de blauwe lijn ongeveer 2 minuten na het T.inlet dal.
Tussen de rode verticale lijnen: de aanvoer temperatuur daalt maar dT.inlet is positief.
Tussen de blauwe verticale lijnen: de aanvoer temperatuur stijgt maar dT.inlet is negatief.

Ik vroeg me af waarom dT.inlet niet synchroon lijkt te lopen met het T.inlet verschil? In de toelichting bij Opstartondersteuning in de configuratie staat wel iets over 2 minuten, maar dat gaat volgens mij alleen over het start/stop moment van de opstartondersteuning en niet over het berekenen van de dT.inlet waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2E3zsCxVJzjL9hj1Nxyz0DwQ-U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NjHZQwHLCpYmmTkZYM511ZE7.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Er zit een IIR filter overheen :) Geeft wat faseverschuiving.

[ Voor 29% gewijzigd door Bazz0847 op 27-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

bram7100 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:52:
Een vraag over de dT.inlet waarde in de grafiek. Ik had verwacht dat de dT.inlet waarde 0 zou zijn waar de aanvoertemperatuur omslaat van warmer worden naar afkoelen (piek) of van afkoelen naar warmer worden (dal). En dat de dT.inlet waarde zolang de aanvoer warmer wordt positief is, en zolang de aanvoer afkoelt negatief is.

Als ik naar de T.inlet en dT.inlet grafieken kijk dan is dT.inlet later 0 dan wanneer er een piek of dal is in de T.inlet grafiek. Bij de rode lijn is dat ongeveer 1 minuut na de T.inlet piek, bij de blauwe lijn ongeveer 2 minuten na het T.inlet dal.
Tussen de rode verticale lijnen: de aanvoer temperatuur daalt maar dT.inlet is positief.
Tussen de blauwe verticale lijnen: de aanvoer temperatuur stijgt maar dT.inlet is negatief.

Ik vroeg me af waarom dT.inlet niet synchroon lijkt te lopen met het T.inlet verschil? In de toelichting bij Opstartondersteuning in de configuratie staat wel iets over 2 minuten, maar dat gaat volgens mij alleen over het start/stop moment van de opstartondersteuning en niet over het berekenen van de dT.inlet waarde.

[Afbeelding]
Kun je Twater radiator in en Twater radiator uit en de Delta tussen die 2 in de grafiek tegelijk laten zien?

Dan zie je gelijk het verschil omdat massa opgewarmd moet worden. (En die fannetjes die meteen warmte uit dat water trekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Pandabeer35 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:30:
[...]

Kun je me toevallig meer debuginformatie geven? Ik krijg dit probleem niet gereproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:26
@Bazz0847 wat betekend de control state "overrun"?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:09
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
Ik heb pas geleden mijn asus routers naar ap modus gezet hiervoor stonden deze in draadloze router mode. De HB deed het toen perfect en had deze ingesteld in de mqtt modus zodat ik het kon uitlezen in HA.
Heb vandeweek de HB gereset en weer opnieuw ingesteld nu in zelfstandige modus maar op een of andere manier als ik de instellingen opsla kan ik niet meer verbinden met HB ook krijg ik geen ip meer te zien in de asus router.
Enkel de kpn box geeft nog een ip uit maar hier valt ook niet mee te verbinden.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb mijn ventilator onder de radiator hangen maar ik vertrouw het niet 100 procent met huisdieren. Hebben jullie een soort cover erover?
Een extra bescherming zodat ze niet met hun pootjes ertussen kunnen?

Ik zou aan beide kanten 1 willen. Stel dat ze de ventilator eraf duwen. Het blijven maar magneetjes natuurlijk.
Moest hem juist op beast mode bezig zijn zou het niet goed doen aan het pootje :)
De p14 zijn echt wel krachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
s020506 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:44:
@Bazz0847 wat betekend de control state "overrun"?
Dan is de nadraaitijd (uitschakelvertraging) bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:49
@CR1992 nee die kat wil je niet door de blender _O-
Beetje metalen vogelgaas er overheen? Bij tuincentrum of bouwmarkt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
CR1992 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:37:
Ik heb mijn ventilator onder de radiator hangen maar ik vertrouw het niet 100 procent met huisdieren. Hebben jullie een soort cover erover?

Ik zou aan beide kanten 1 willen. Stel dat ze de ventilator eraf duwen. Het blijven maar magneetjes natuurlijk.
Moest hem juist op beast mode bezig zijn zou het niet goed doen aan het pootje :)
Goed punt, had ik helemaal nog niet aan gedacht met onze twee katten :o _O-

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 10:35

Church of Noise

Drive it like you stole it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

FlowDesign schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:11:
[...]

Goed punt, had ik helemaal nog niet aan gedacht met onze twee katten :o _O-
Ik eerst ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Inderdaad.
Maar dacht dat hier ook leuke ideeën uitkwamen. ;)
Daarom dacht ik. Ik zal is hier horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
CR1992 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:40:
[...]

Inderdaad.
Daarom dacht ik. Ik zal eens hier horen
Voor bovenop de radiatoren in de woonkamer zit ik eraan te denken om in hout/multiplex een soort omkasting te maken zodat de ventilatoren niet zo opvallen. Daarbij zouden dan lange dunne strookjes in de lengte van de radiotor er overheen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

Inderdaad.
Daarom dacht ik. Ik zal is 's hier horen :p

Zolang katten met vouworen, korte neuzen, korte pootjes, kaal en misschien ook wel Manx mateloos populair blijven zit je zonder fanguards op een goudmijn ;)
Bring on the kittens!

Maar zonder onnodig dierenleed te veroorzaken zou ik toch iets als "dubbeltjesgaas" plaatsen en dan niet over de fans maar aan de voorkant van de radiator op plinthoogte zodat alles ver wegblijft van die vlijmscherpe fanbladen.
Desnoods spuit je dat gaas in een passende neutrale kleur.
Heb zelf ook al eens in een draaiende Arctic P14 fan gezeten met een vingertopje en dat veroorzaakt al heel snel een behoorlijk pijnlijke diepe snee, zo'n vlijmscherp fanblad stopt pas op bot of nagel...
Snap wel dat je die situaties probeert te voorkomen voor je furry friends.

Indien kleine kinderen, die met hun handjes kijken, binnen bereik van de fans kunnen komen zou ik 100% voor een stevigere oplossing als echte fanguards gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 28-12-2024 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
PalingDrone schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:23:
[...]

Zolang katten met vouworen, korte neuzen, korte pootjes, kaal en misschien ook wel Manx mateloos populair blijven zit je zonder fanguards op een goudmijn ;)
Bring on the kittens!

Maar zonder onnodig dierenleed te veroorzaken zou ik toch iets als "dubbeltjesgaas" plaatsen en dan niet over de fans maar aan de voorkant van de radiator op plinthoogte zodat alles ver wegblijft van die vlijmscherpe fanbladen.
Desnoods spuit je dat gaas in een passende neutrale kleur.
Heb zelf ook al eens in een draaiende Arctic P14 fan gezeten met een vingertopje en dat veroorzaakt al heel snel een behoorlijk pijnlijke diepe snee, zo'n vlijmscherp fanblad stopt pas op bot of nagel...
Snap wel dat je die situaties probeert te voorkomen voor je furry friends.

Indien kleine kinderen, die met hun handjes kijken, vlakbij de fans rondkruipen zou ik absoluut voor een stevige oplossing als echte fanguards gaan.
Wel afnemende handel, want de natuurlijke selectie zorgt ervoor dat alleen de katten die snappen dat fans verboden terrein zijn overblijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:33

Guldan

Thee-Nerd

[...]

Inderdaad.
Daarom dacht ik. Ik zal is hier horen
Heb je een 3d printer? Das ook een oplossing. Ik heb ook een zelfbouw design voor een heatbooster wat je kan 3d printen gemaakt. Echter geen kat bescherming.

[ Voor 12% gewijzigd door Guldan op 28-12-2024 19:05 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 08:10
CR1992 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:37:

Ik had vorige winter muizengaas gebruikt, maar dat onderbreekt de warme luchtstroom de woonkamer in veel te veel. Dan is het nut van fans snel weg. Dus als je wat doet, zorg dat je de warme luchtstroom zo min mogelijk belemmert…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-08 22:24
Seafarer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:59:
[...]

Kun je Twater radiator in en Twater radiator uit en de Delta tussen die 2 in de grafiek tegelijk laten zien?

Dan zie je gelijk het verschil omdat massa opgewarmd moet worden. (En die fannetjes die meteen warmte uit dat water trekken.)
@Seafarer Tot 11.00u warmt de warmtepomp de boiler een half uur op. Hieronder de detail grafieken na 10 minuten en na 1 uur zodra de warmtepomp iets na 11.00u weer is omgeschakeld naar CV verwarmen. Direct na het omschakelen naar CV verwarmen wordt heel kort het CV water even verwarmt tot ruim 40 graden met het restje warmte dat voor het opwarmen van de boiler gebruikt is (de eerste hoge piek). Daarna begint het normale opwarmen van het CV water.

De delta tussen T.inlet en T.outlet loopt wel altijd synchroon. Mijn vraag ging over de afgeleide van T.inlet (dT.inlet, dT/dt) omdat die wat achter loopt op de realtime verandering van T.inlet. Dat is verklaard omdat daar een IIR filter gebruikt wordt waardoor ook eerdere waarden bij de dT.inlet berekening worden meegenomen. Daardoor zal de dT.inlet waarde in de grafiek altijd wat achterlopen op de realtime verandering van T.inlet.

10 minuten na omschakelen naar CV verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_7jX0-5EXV3ZdK2ItSTEIN256o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLYj78a4dUogozeahmkuP7RU.png?f=fotoalbum_large

1 uur na omschakelen naar CV verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbf4B2qmEkx4gOo1u5_ugb4ADzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9ZNlNe7UdBGJ7tfrVFnYjXz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
camel1987 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:47:
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
Ik heb pas geleden mijn asus routers naar ap modus gezet hiervoor stonden deze in draadloze router mode. De HB deed het toen perfect en had deze ingesteld in de mqtt modus zodat ik het kon uitlezen in HA.
Heb vandeweek de HB gereset en weer opnieuw ingesteld nu in zelfstandige modus maar op een of andere manier als ik de instellingen opsla kan ik niet meer verbinden met HB ook krijg ik geen ip meer te zien in de asus router.
Enkel de kpn box geeft nog een ip uit maar hier valt ook niet mee te verbinden.
Niemand een idee wat het kan zijn ?
Of hoe op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
camel1987 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:07:
[...]

Of hoe op te lossen ?
Doet de discoverytool ook niets?
Wat gebeurt er dan als je op het ip-adres wil inloggen? Krijg je wel het inlogschermpje? of?
En heb je het al via een USB kabel geprobeerd? In zelfstandige modus heb je geen wifi nodig. In de instellingen staat misschien dat de HB geen wifi wil (het is tenslotte een zelfstandige modus)? En dan is het uitgegeven ip-nr op je kpnbox gewoon achterhaald? De discoverytool is een goed, eenvoudig begin maar ik zou meer verwachtingen hebben van een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
camel1987 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:07:
[...]

Of hoe op te lossen ?
Is je 2.4 Ghz netwerk nog wel actief (op de plek waar je HB zit) ?
Na geklus met routers en ap's etc.
"Smarthome zelfstandig" zou indien binnen bereik na een power cycle gewoon een ip adres moeten vragen aan en krijgen van je router.
Heb je een configuratie backup teruggezet of opnieuw de hele wizard doorlopen op de HB?

[ Voor 36% gewijzigd door PalingDrone op 30-12-2024 04:13 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb een aantal feature verzoekjes opgenomen in de nieuwste firmware release, v2.7.3:

- feature: added configurable fan speed during startup support
- feature: added name of HeatBooster to webapp page title
- improvement: log interval in webapp every 5 minutes (was 10 minutes)
- improvement: improved internal handling of log data
- bugfix: iOS captive portal not showing confirmation dialogs, fixed by omitting confirmation on iOS devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Bazz0847 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:16:
Ik heb een aantal feature verzoekjes opgenomen in de nieuwste firmware release, v2.7.3:
Ik heb niemand erover gehoord, maar bij mij is 1 van de 4 heatboosters af en toe in de war.
De fans draaien op 100% (ongeveer 10W verbruik door de heatbooster) maar de UI op telefoon of computer geeft een gewoon percentage aan, 4% of 17%.
De grafiek is daarmee ook in lijn, dus de UI is consistent, behalve de fans die op 100% draaien.
Mode: Smart Home - independent
Off: Room temp, Boost, Manual.

Als ik hem op manual zet blijft hij 100% blazen, pas bij handmatig op 0 zetten gaan ze uit. Als ik stop op bijv. 5 blijven ze op 100% staan.
Als ik daarna handmatig weer uitzet, terug naar 100%.
Reboot, 1e keer was het daarna weg, 2e keer bleven ze weer op 100% staan.
Gisteren aan laten staan op 5% handmatig (vanaf 22:25), vanmorgen manual uitgezet, alles normaal.

Ik zie even niet hoe ik een bestand kan toevoegen, maar ik heb de data van de heatbooster, elke minuut, beschikbaar in csv. Mocht dat helpen. Samen met het stroomverbruik van de Shelly waar die nu op zit kan je zien 10W verbruik, maar niet 100% fan tijdens die periode :-).

Enig idee?

Oh, nakomertje, 14xP14, 3A voeding.
En sinds 2.7.2. Daarvoor nooit gehoord.

[ Voor 2% gewijzigd door MartinPTweak op 30-12-2024 17:35 . Reden: typo's + nakomertje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat klinkt alsof het pwmsignaal onderbroken is of niet juist wordt doorgegeven. Probeer het eens met een enkele fan zonder verlengkabels of wat dan ook, als het dan weg is heb je waarschijnlijk ergens in je kabels een slecht contactje.

[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 30-12-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
PalingDrone schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:33:
[...]

Is je 2.4 Ghz netwerk nog wel actief (op de plek waar je HB zit) ?
Na geklus met routers en ap's etc.
"Smarthome zelfstandig" zou indien binnen bereik na een power cycle gewoon een ip adres moeten vragen aan en krijgen van je router.
Heb je een configuratie backup teruggezet of opnieuw de hele wizard doorlopen op de HB?
Heb overal in huis zowel 2.4 5 en WiFi 6 nu dus dat zou goed moeten zitten.
Hb komt gewoon niet in m'n asus routers tevoorschijn maar wel in de kpn box maar met dat ip adres valt niet te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camel1987
Jailhouse schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:54:
[...]

Doet de discoverytool ook niets?
Wat gebeurt er dan als je op het ip-adres wil inloggen? Krijg je wel het inlogschermpje? of?
En heb je het al via een USB kabel geprobeerd? In zelfstandige modus heb je geen wifi nodig. In de instellingen staat misschien dat de HB geen wifi wil (het is tenslotte een zelfstandige modus)? En dan is het uitgegeven ip-nr op je kpnbox gewoon achterhaald? De discoverytool is een goed, eenvoudig begin maar ik zou meer verwachtingen hebben van een kabeltje.
Welke discoverytool heb je het dan over ? (gevonden stond op de website)

Probleem is ook opgelost asus vind de heatbooster naar een paar minuten de stroom eraf gehad te hebben wel.
is ook weer in mqtt mode gegaan bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door camel1987 op 30-12-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 23:53
Zelf ook bezig in het voorbereiden, ik zie hier wat 3d modellen maar nog niet iets wat lijkt op het spul wat in de bouwmarkten ligt. Wil het ook graag aan mijn vader geven. Dit lijkt daar nog het meest op al is het wel helemaal dichtgetimmert: https://www.thingiverse.com/thing:6675049 zou daar de HeatBooster in passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:23
Gisteren de heatboosters geplaatst. Ik heb de fans gewoon met tie-rips aan elkaar vast gemaakt. Daarmee ook direct de kabels opgeruimd. Is best wel een stevig geheel. Ze zitten bij mij wel in een jaga convector, dus dan zouden ze haast los kunnen liggen.
Omdat de heatbooster ook nog 3 sensoren heeft (voor water temp in, water temp uit en temp omgeving), moet je die ook vastmaken. Als jouw vader geheel a-technisch is, zul je hem daar wellicht toch bij moeten helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt1-RNPRNTiqsf7ca0J5g4CODTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C51izLEYeyo6si0PXXr6wXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WhajI7M0t_IZHyL7AKXxRoaHrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoR65LmHReTnWuRiH6JCLMP4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:45
@Bazz0847 is een tickmark voor aan/uit of dagen van de week wel/niet actief een optie?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 13:37
Ik heb nu jaga strada's met dhb met knopjes. Begrijp ik het dan goed dat ik dan de ventilatoren rechtstreeks moet aansluiten op de heatbooster en de controller, sensoren, knopjes van de jaga zelf komen te vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:40
Let op zover ik weet zijn de ventilatoren van Jaga 24 volt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBMqgQQIyAveStPnxwZFkMMDwaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3wEqSi8hhypMilD9gCLc4Pu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door minicraft op 04-01-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:33
Jaga gebruikt ook 12v ventilatoren, deze zaten in mijn Jaga Vertiga Hybride.
Deze heb ik eerst met de Heatbooster en de addon aan gestuurd omdat deze twee draads waren. Uiteindelijk toch maar alle acht vervangen door 12cm PWM Arctic's.
Zijn veel stiller dan de oorspronkelijke van Jaga.
Maar goed van jou zijn dus blijkbaar 24v. Geen idee hoe dat zal geen functioneren met de 12v Heatbooster, zullen waarschijnlijk veel langzamer draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdjcdkQ1VDMvEx8V40tDccYSqCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPSQD59pW0hCaMBisRmsxnou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 13:37
minicraft schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:38:
Let op zover ik weet zijn de ventilatoren van Jaga 24 volt

[Afbeelding]
Net gekeken en ik heb inderdaad deze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGklK1jDpB3sDblzU4DltOjX1qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUoiA1eCPMmV9tTTualZbsP6.jpg?f=fotoalbum_large

Ben uit MDF frames aan het maken voor bovenop de radiatoren :)

Vraagje: die Arctic P8 ventilatoren, als je de kant met het logo naar jezelf gericht hebt, draait de fan dan met de klok mee of tegen de klok in? Oftewel, welke kant blaast ie op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petkaij
@FlowDesign , er staan pijltjes op de zijkant van de fan's, blaas en draai richting .
Of je maak even een testrun met de Heatbooster en een losse fan. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tknxd3OmDacxn_7QEnLR1HSOC9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cdhOIke7HP35xKCCv1uACny.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door petkaij op 05-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Thanks @petkaij en @I-King :)

Ze draaien de kant op die ik hoopte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattias.Campe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 15:21
FlowDesign schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:14:
[Afbeelding]

Ben uit MDF frames aan het maken voor bovenop de radiatoren :)
Een oprechte vraag: is het beter om tussen de gaten de MDF te houden of is het beter daar ook gaten te maken, zelfs al zit er geen ventilator. Ik zou denken dat je beter de luchtstroom maximaal houdt en dus zo weinig mogelijk afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 22:26
Ik zou daar ook gaten maken. Op die plekken wil je ook luchtstroom door de radiator hebben. Anders werkt de radiator daar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinPTweak
Mattias.Campe schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Een oprechte vraag: is het beter om tussen de gaten de MDF te houden of is het beter daar ook gaten te maken, zelfs al zit er geen ventilator. Ik zou denken dat je beter de luchtstroom maximaal houdt en dus zo weinig mogelijk afdekt.
Je kan deze nog even doorlezen. Gaat over flow zonder ventilatoren, maar als je het leest wordt duidelijk dat flow alles is. Een groot gedeelte van je radiator afdekken zorgt voor minder flow = niet goed.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-09 15:42
@Bazz0847
Ik heb mijn heatboosters geupdate naar de laatste firmware, alleen bij 1 is het niet goed gegaan. Gaf wel aan dat de update gelukt was en zou opnieuw gaan starten.

Maar sindsdien bleef hij in configuratiemodus, maar ventilator bleef aan en had geen wifi meer. Heb geprobeerd om hem bekabeld te flashen, maar dan krijg ik een foutmelding.

Is nu wel uit de configuratiemodus maar krijg hem niet meer in de configuratiemodus.
Dus lijkt erop dat hij nu stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Je kunt hem niet bricken met flashen. Wat is de foutmelding als je bekabeld update?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlowDesign
MartinPTweak schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Je kan deze nog even doorlezen. Gaat over flow zonder ventilatoren, maar als je het leest wordt duidelijk dat flow alles is. Een groot gedeelte van je radiator afdekken zorgt voor minder flow = niet goed.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf
Van de andere kant, je wil juist zoveel mogelijk lucht door de radiator trekken, van onder naar boven, en niet dat de ventilatoren "valse lucht" gaan trekken, want dan hebben ze geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03 16:12
Ik ben op zoek naar wat info van mensen die eea al gedaan hebben wat voor mij de beste oplossing is.

Ik heb meerdere jaga radiatoren met DBE van 2015 (12V dus) met thermostaat kraan. Deze wil ik slimmer maken en mee kunnen koelen.
Heb ervaring met Domotica en PLC besturingen maar niet met MQTT
Gebruik KNX en een LocigMachine voor de logische schakelingen, deze ondersteund ook MQTT maar heb er nooit iets mee gedaan!

Nu heb ik een aantal mogelijkheden om het op te lossen:
  1. MDT AKH voor de verwarmingsregeling met thermomotoren en MDT AO voor de fan speed regeling + Jaga DPC.VE62 print
  2. ABB FCC/S1 Fan Coil controller + Jaga DPC.VE62 print
  3. Theben Cheops S + Heat Booster MQTT
  4. Theben Cheops S + MDT AO + Jaga DPC.VE62
Welke mogelijkheid zou jij kiezen of heb je nog een andere mogelijkheid die ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
Ter info:
In het weekend heb ik een nieuw gasten netwerk aangemaakt. De SSID begon met mijn bestaande netwerk naam met als toevoeging gast. Daarna kon ik geen van mij drie Heatboosters niet meer via Chrome bereiken. Ze bleven wel werken en via MQTT met Homey communiceren. In mijn router zag ik wel dat ze hun IP adres hadden gekregen. Een Ping naar de heatboosters werkte echter niet. Vanmorgen het nieuwe gasten netwerk aangepast met een unieke naam en direct daarna kon ik mijn heatboosters weer bereiken. Ik heb net in de documentatie van de heatbooster gekeken maar daar staat niets over vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Een gastennetwerk is afgeschermd van de rest van je netwerk. Je kunt de apparaten in een gastnetwerk waarschijnlijk niet benaderen vanuit je reguliere netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruine01
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:12
@Bazz0847
De Heatboosters zitten in mijn eigen (wifi) netwerk. Via DHCP krijgen ze hun vaste IP adressen (192.168.1.154, 155 en 156). Vanaf mijn laptop (192.168.1.249) kon ik geen van de drie heatboosters bereiken. Het gasten netwerk heeft een eigen IP range (192.168.101.0/24). En inderdaad deze IP range heeft geen toegang tot 192.168.1.0/24.
Nadat ik de naam van het gasten netwerk had aangepast kon ik weer bij de drie heatboosters. Dus het lijkt iets met de naamgeving van SSID

EDIT: Ik ben nog wat verder gaan zoeken. Mijn laptop zit op 5Ghz en is kan vanaf mijn laptop niet meer bij andere 2,4Ghz devices. Maar alles devices (~40) werkten nog. Dus lijkt een router probleem te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door bruine01 op 07-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Koeniedb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:25:

Heb ervaring met Domotica en PLC besturingen maar niet met MQTT
Gebruik KNX en een LocigMachine voor de logische schakelingen, deze ondersteund ook MQTT maar heb er nooit iets mee gedaan!
MQTT is supersimpel:
- Je hebt ergens in je netwerk een centrale MQTT-"broker" (server) draaien.
- Apparaten kunnen berichten sturen naar de MQTT-broker
- Apparaten kunnen zich abonneren op alle, of een deel van de berichten
- Je mag zelf bedenken hoe berichten heten
- Je kunt berichten groeperen in een soort mappenstructuur (bijvoorbeeld Heatbooster/Woonkamer etc)

Grote voordeel is dat je interessante data maar 1 keer hoeft te versturen en elk apparaat dat er iets mee wil kan zich er op abonneren. De MQTT-broker zorgt voor de verdere distributie. Zo zijn versturen en ontvangen van de data losgekoppeld. Geeft veel flexibiliteit.

Het protocol en ook de MQTT-broker zijn superlicht en simpel.
Een populaire open source mqtt-broker is mosquitto: https://mosquitto.org
Verdere aanrader om een beetje te begrijpen wat er gebeurt is MQTT Explorer : https://mqtt-explorer.com Hiermee kun je je abonneren op alle berichten en krijg je snel en makkelijk inzicht.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
ocaj schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:58:
[...]

MQTT is supersimpel:
- Je kunt berichten groeperen in een soort mappenstructuur (bijvoorbeeld Heatbooster/Woonkamer etc)

Grote voordeel is dat je interessante data maar 1 keer hoeft te versturen en elk apparaat dat er iets mee wil kan zich er op abonneren. De MQTT-broker zorgt voor de verdere distributie. Zo zijn versturen en ontvangen van de data losgekoppeld. Geeft veel flexibiliteit.

Verdere aanrader om een beetje te begrijpen wat er gebeurt is MQTT Explorer : https://mqtt-explorer.com Hiermee kun je je abonneren op alle berichten en krijg je snel en makkelijk inzicht.

Succes!
Een LogicMachine www.openrb.com heeft een ingebouwde MQTT Broker maar heb het nog nooit gebruikt dus ben er niet bekend mee 😀. Logische schakelingen en ventilator snelheden laat ik daar meestal door berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Dan is het nog simpeler:
- Stel op de Heatbooster het ip-adres/hostname van je Logicmachine in als MQTT-server.
- De Heatbooster gaat nu zijn informatie publiceren naar het Heatbooster-topic
- Je kunt dat zien door MQTT Explorer ook te verbinden met je Logicmachine (mogelijk moet je daar als subscription nog "#" invullen, maar ik denk dat dat default al zo staat)
- Nu krijg je alle info uit de Heatbooster beschikbaar in je Logicmachine

Volgende stap is sturen, dat doe je door berichten te sturen naar de MQTT-server. De Heatbooster abonneert zich op deze onderwerpen en krijgt ze dan vanuit de MQTT-server toegestuurd.
Zie: https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.7.0.pdf voor een overzicht van alle MQTT-topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ocaj schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:58:
[...]

MQTT is supersimpel:

Succes!
Goeie, alvast Mosquito weer geïnstalleerd op m'n Home Assistant :)

Is er eigenlijk ook een Home Assistant add-on of integratie beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:00
Hi! Met veel plezier heb ik al een groot aantal Heatboosters met Arctic fans gemonteerd!

Ik vraag me nu af of de aansturing direct op een Climatebooster (RP200) aangesloten kan worden. Er zit al aansturing in voor zover ik kan zien. Volgens een eerdere post zou de aansturing door een universele fan-addon gedaan kunnen worden, maar Climatebooster wordt niet genoemd op de verkoop site....
Moet er dan nog iets veranderd worden om ze door de Heatbooster te laten aansturen?
Iemand ervaring?

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Laatst online: 00:23
Ik denk dat die alleen aan te sturen zijn met voltage, en dat doet die add on volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:36
Ik merk iets bijzonders. Namelijk dat als de radiator aangaat de aanvoer als eerste warm wordt. Dat lijkt dus te kloppen. Dan een nette delta t maar als de cv afslaat dan zakt de aanvoer temperatuur onder de retour temperatuur. Ik heb de heatboosters vorig jaar ook gehad en toen zag ik dit niet gebeuren. Iemand enig idee waarom deze winter wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
REDN4S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:11:
Ik merk iets bijzonders. Namelijk dat als de radiator aangaat de aanvoer als eerste warm wordt. Dat lijkt dus te kloppen. Dan een nette delta t maar als de cv afslaat dan zakt de aanvoer temperatuur onder de retour temperatuur. Ik heb de heatboosters vorig jaar ook gehad en toen zag ik dit niet gebeuren. Iemand enig idee waarom deze winter wel?
Dat heb ik inderdaad ook. Een paar tiende slechts, as we speak is dat ook het geval. En ik zie het in m'n statistieken ook bij andere dagen. Ben ook wel benieuwd waar het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Opnieuw calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Jailhouse schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook. Een paar tiende slechts, as we speak is dat ook het geval. En ik zie het in m'n statistieken ook bij andere dagen. Ben ook wel benieuwd waar het zo is.
Bij mij is het soms wel 4 a 5 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:11:
Als je brander uitgaat dan gaat de teller lopen voor de pomp nadraai tijd. Die heb jij aangepast? Misschien.

Op het moment dat de brander uitgaat wordt er geen warmte meer toegevoerd aan het retour water dus je ketel wordt gekoeld en je ziet "koud" water voorbij komen. Is het water in je radiator nog warmer dan het koude aanvoer water dan zie je een koudere aanvoer dan je retour.

Het kan nu gebeuren dat ergens anders in huis het kouder is dan je denkt. De thermostaat kranen staan meer open en je water koelt sneller af dan vorig jaar.

Om een lang verhaal kort te maken een cv is een warmte elastiekje je moet alleen even uitvinden waar wat gebeurt. Maar alles is verklaarbaar. :)

Edit: Pas op met lucht die verkeerd langs je sensor stroomt. De impact is mega.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-01-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
Seafarer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Als je brander uitgaat dan gaat de teller lopen voor de pomp nadraai tijd. Die heb jij aangepast? Misschien.

Op het moment dat de brander uitgaat wordt er geen warmte meer toegevoerd aan het retour water dus je ketel wordt gekoeld en je ziet "koud" water voorbij komen. Is het water in je radiator nog warmer dan het koude aanvoer water dan zie je een koudere aanvoer dan je retour.

Het kan nu gebeuren dat ergens anders in huis het kouder is dan je denkt. De thermostaat kranen staan meer open en je water koelt sneller af dan vorig jaar.

Om een lang verhaal kort te maken een cv is een warmte elastiekje je moet alleen even uitvinden waar wat gebeurt. Maar alles is verklaarbaar. :)
Aha, dus het koude water duwt het warmere water uit de radiator langs de outlet-sensor dankzij de nadraaitijd. Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jailhouse schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Aha, dus het koude water duwt het warmere water uit de radiator langs de outlet-sensor dankzij de nadraaitijd. Klinkt logisch.
Overal is een logische verklaring voor. Maar je moet even rustig ernaast gaan zitten om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petkaij
Zie hier als voorbeeld inlaat en uitlaat temperatuur verloop van een conventionele verticale design radiator met een redelijke water inhoud en een convector met weinig water inhoud voorzien van Heatbooster met 13 Arctic fans. Het water volume in de verticale design radiator heeft meer tijd nodig om te verplaatsen, maar de inlaat temperatuur daalt sneller door het nadraaien van de cv pomp. Dan krijg je dus hier een moment van negatieve delta-T.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh3urnEGY4r17T4z2dSV3zBTD2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8CXZGmVJjnrhuhH5gn5Q3W4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbTjcyxU82gVYD2-6eGl5_OOwFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4enTXgfZCuXkcUkjH9IO4MA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Seafarer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Edit: Pas op met lucht die verkeerd langs je sensor stroomt. De impact is mega.
Dat klinkt best logisch. Net even gekeken en de nadraaitijd staat standaard op 1 minuut en kan me niet herinneren dat dit aangepast is. Is 1 minuut trouwens goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
@REDN4S , tja wat is een goede nadraai tijd van een cv pomp
Mijn Nefit staat op 5 minuten om alle restwarmte die nog in het water zit af te kunnen geven aan de diverse convectoren en radiatoren. Vervolgens kunnen de fans nog wat warmte overdracht geven van het afkoelend water. Er zal zeker ergens een optimum zijn, maar per systeem weer kunnen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

REDN4S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Dat klinkt best logisch. Net even gekeken en de nadraaitijd staat standaard op 1 minuut en kan me niet herinneren dat dit aangepast is. Is 1 minuut trouwens goed?
Das wel erg kort. Neem je 2 tot 5 minuten dan komt er nog water door die convector en kan de heatbooster de warmte er nog uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardjuno
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 18:20
Weet iemand nog een adres voor de P8 voor de oude prijs? In een paar dagen tijd zijn de P8 fans (5 pack) ineens van 28 naar 38 gegaan.
Wilde er net 45 gaan bestellen :)

Huis 2000 - 141m2 - HR++ Glas - vloer,muur en dakisolatie - 3,6KW PV installatie - Energielabel A - 3 radiatoren beneden, 5 radiatoren boven - Tado knopen - Quatt Hybrid Duo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petkaij
https://www.arctic.de/en/P8-PWM-PST/ACFAN00154A
Hier heb ik ze recentelijk besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dank voor de tip! Heb meteen nog een paar bijbesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:35
FlowDesign schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:42:
[...]

Dank voor de tip! Heb meteen nog een paar bijbesteld :)
Monteren jullie de P8 in een T22 radiator? Kun je daar niet de P9 in kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 08:49

BIM

Nothing interesting

m.eddy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Bij mij passen de P8's er met moeite in. In de oudere T22 radiatoren passen ze zelfs helemaal niet (daar heb ik 6.5cm ruimte). Daar hang ik ze maar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
ocaj schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:14:
Dan is het nog simpeler:
- Stel op de Heatbooster het ip-adres/hostname van je Logicmachine in als MQTT-server.
- De Heatbooster gaat nu zijn informatie publiceren naar het Heatbooster-topic
- Je kunt dat zien door MQTT Explorer ook te verbinden met je Logicmachine (mogelijk moet je daar als subscription nog "#" invullen, maar ik denk dat dat default al zo staat)
- Nu krijg je alle info uit de Heatbooster beschikbaar in je Logicmachine

Volgende stap is sturen, dat doe je door berichten te sturen naar de MQTT-server. De Heatbooster abonneert zich op deze onderwerpen en krijgt ze dan vanuit de MQTT-server toegestuurd.
Zie: https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.7.0.pdf voor een overzicht van alle MQTT-topics.
Dankjewel, dan ga ik eens kijken of ik een cheops S van Theben kan gaan combineren met heatboosters!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JbRbV
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 20:17
Bazz0847 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:16:

- feature: added configurable fan speed during startup support
- feature: added name of HeatBooster to webapp page title
- improvement: log interval in webapp every 5 minutes (was 10 minutes)
- improvement: improved internal handling of log data
- bugfix: iOS captive portal not showing confirmation dialogs, fixed by omitting confirmation on iOS devices
Ik heb een verzoekje.
De Heatbooster met 2.7.3 - aan een convector - geeft regelmatig een Water Temp Difference die negatief is, maar de Fan Speed blijft op een snelheid doorgaan die afhankelijk is van de Inlet temperatuur, dus 20% of meer. Op deze momenten zou ik graag de Fan Speed naar 0%, 1% of andere vast instelbare lage waarde willen zetten tot de Difference weer boven 0 is. Is dit mogelijk?
Ik krijg dit in Home Assistant (met automatering) niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/914nq9PXbuRJIF8zfj8wJ5mal-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1Tr5N2iT6cNZv6z896ynhdj8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Hier hetzelfde probleem. Oude T22 is totaal maar 85mm diep.
Tussen de vlensranden van de voor- en achterplaat slecht 64mm.
Wordt een uitdaging om daar netjes en resonantie vrij een frame met 80mm fans onder te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
m.eddy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Heb hier vrij oude dubbele radiatoren en daar valt de P8 exact tussen de flensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:31

Nox

Noxiuz

Mijn 'heatbooster' is ook klaar, heeft alleen een output op basis van een esp32 wat esphome draait. Als je dus al reeds in home assistant weet dat fans moeten draaien omdat je het uitleest of opentherm gateway hebt, kun je dus deze gebruiken.

Een heel eenvoudige tutorial: YouTube: Tutorial - How to control a PWM fan with an ESP32 and Home Assistant

Ik heb wel de frequentie op 25Khz in de code staan (dit is volgens spec, mogelijk dat noctua het niet veel uitmaakt wat de pwm frequentie is)

Je kan de pin voor de RPM sensor overslaan uiteraard.

Enige benodigdheden zijn een fan, 12v power supply en iets om je esp32 van 5v of 3.3v te voorzien. Dit had ik nog liggen, dus geen noodzaak een heatbooster specifiek hiervoor te kopen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
@Bazz0847 Er zijn in dit forum vaker vragen geweest over betere wifi ontvangst, wat met name speelt in een convectorput, zo ook hier. Nu las ik onder een review op de SDR Engineering website het volgende commentaar:
En er is goed nieuws; wij leveren nu een nieuw ontwerp met verbeterde antenne en beter WiFi-bereik.
Zou jij hier iets meer over kunnen vertellen? Wat is er veranderd? Is er een losse antenne toegevoegd? Gaat het echt significante verbeteringen brengen ten opzichte van het huige model, moet ik iets extra aangeven bij het bestellen, etc. Dank!
Pagina: 1 ... 29 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.