Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 33 Laatste
Acties:
  • 322.088 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2024
Bazz0847 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:12:
Het is warm aan het worden, dus de HeatBoosters mogen weer aan de slag om onze huizen lekker koel te houden. En om dat te vieren heb ik een grote firmware update gebouwd! *O*

Het gaat om versie 2.2.0, met als belangrijkste wijziging een nieuwe web app met nieuwe hippe looks, maar nog belangrijker: waarin de bediening van de HeatBoosters gedaan kan worden gelijkaardig aan de Home Assistant app, dus voor de bediening is Home Assistant niet meer nodig. Ook is de firmware klaargemaakt voor een (aankomende) eigen Android app!

Je kunt hem hier downloaden:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Enjoy! :Y)

PS: MQTT en Home Assistant blijven uiteraard ook in toekomstige versies ondersteund. De nieuwe web app is bedoeld om mensen die geen MQTT gebruiken toch app-functies te bieden.
Update gedraaid. :) De ruimtetemperatuur als sturing uitgezet. Nu draaien de fans wel op de Sc waarde. Of door dit de update komt of die het vinkje uit te zetten weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 10:17
Bazz0847 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:12:
Het is warm aan het worden, dus de HeatBoosters mogen weer aan de slag om onze huizen lekker koel te houden. En om dat te vieren heb ik een grote firmware update gebouwd! *O*

Het gaat om versie 2.2.0, met als belangrijkste wijziging een nieuwe web app met nieuwe hippe looks, maar nog belangrijker: waarin de bediening van de HeatBoosters gedaan kan worden gelijkaardig aan de Home Assistant app, dus voor de bediening is Home Assistant niet meer nodig. Ook is de firmware klaargemaakt voor een (aankomende) eigen Android app!

Je kunt hem hier downloaden:

Enjoy! :Y)

PS: MQTT en Home Assistant blijven uiteraard ook in toekomstige versies ondersteund. De nieuwe web app is bedoeld om mensen die geen MQTT gebruiken toch app-functies te bieden.
Hallo @Bazz0847,

Wat goed om te lezen dat de opstart naar een app er is! dat is eigenlijk waar ik op aan het wachten was, alleen “helaas” hier Apple apparaten. Zit er ook een iOS versie in de planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ziet er allemaal heel fraai uit deze update alleen werkt nu de handmatige snelheidsinstelling niet meer in standalone modus. :?
Wanneer ik de fans bijvoorbeeld op 50% wil zetten gaat keurig de button op groen maar de fansnelheid gaat binnen 1 seconde weer naar 0, het rpm schuifje schiet terug zegmaar.
Heb de configuratiewizard nogmaals doorlopen en opgeslagen maar zonder resultaat.
(Juist op zo'n avond dat ik wat koelere lucht vanaf de vloer omhoog wilde blazen... )
Nee da's flauw, ik wilde gewoon updaten en testen of alles werkt en nu lijkt er wel elastiek tussen de ventilatorsnelheidsschuif en de 0 rpm te zitten ;(

Ziehier mijn pogingen om het toerental in te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReN27SuAWMeQzVy1ST_-KU998qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcO2GuVn43GONlZ9iKbmnQFR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PalingDrone op 11-06-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 23:00
Aardedraadje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Herkenbaar hier bij een aantal modules met zeer slecht WiFi-bereik. Ze kunnen dan de data niet versturen en dat ziet er in HA precies zo uit.
Ik vraag me toch af of dat het is. Het treedt namelijk alleen op bij de omgevingstemperatuur. De water temperaturen worden wel vaker doorgegeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:28

Aardedraadje

Met kabelschoen

zunrob schreef op maandag 12 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Ik vraag me toch af of dat het is. Het treedt namelijk alleen op bij de omgevingstemperatuur. De water temperaturen worden wel vaker doorgegeven...
Ah, dat had ik ff gemist en herken ik dan toch niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 23:45
PalingDrone schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:29:
Ziet er allemaal heel fraai uit deze update alleen werkt nu de handmatige snelheidsinstelling niet meer in standalone modus. :?
Wanneer ik de fans bijvoorbeeld op 50% wil zetten gaat keurig de button op groen maar de fansnelheid gaat binnen 1 seconde weer naar 0, het rpm schuifje schiet terug zegmaar.
Heb de configuratiewizard nogmaals doorlopen en opgeslagen maar zonder resultaat.
(Juist op zo'n avond dat ik wat koelere lucht vanaf de vloer omhoog wilde blazen... )
Nee da's flauw, ik wilde gewoon updaten en testen of alles werkt en nu lijkt er wel elastiek tussen de ventilatorsnelheidsschuif en de 0 rpm te zitten ;(

[Afbeelding]
Welke browser gebruik je, en op welk apparaat? :)

Edit: never mind, bugje gevonden, fix onderweg.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op maandag 12 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Dit kan eigenlijk niet, omdat de HeatBooster het MQTT pakket in één geheel doorstuurt. Alle sensorwaarde zouden dus iedere keer tegelijk bijgewerkt moeten worden. Kun je eens dubbelchecken of dat je inderdaad geen waardes binnenkrijgt?

[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 12-06-2023 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
PalingDrone schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:29:

[Afbeelding]
Gefixt in v2.2.1, samen met wat andere kleinigheidjes.
Update kun je hier downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Dit kan eigenlijk niet, omdat de HeatBooster het MQTT pakket in één geheel doorstuurt. Alle sensorwaarde zouden dus iedere keer tegelijk bijgewerkt moeten worden. Kun je eens dubbelchecken of dat je inderdaad geen waardes binnenkrijgt?
Leek mij idd ook al gek. Heb nog eens goed gekeken, en ik zie idd verschil tussen een HeatBooster die altijd goed signaal heeft en deze. Het lijkt idd alsof de temperatuur van het water ook niet continu wordt doorgestuurd. Echter, doordat hier minder variatie in zit ziet het "smoother" uit.
Komt SSID sterkte nog een keer beschikbaar als parameter in MQTT? Zou top zijn om het in HA te kunnen monitoren. Nu log ik soms in op de HeatBooster en dan zit het signaal rond de 70 dB, dikke prima dus, maar soms ook rond de 80 dB. Zou fijn zijn hem dus over langere tijd te kunnen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:07
zunrob schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Komt SSID sterkte nog een keer beschikbaar als parameter in MQTT? Zou top zijn om het in HA te kunnen monitoren. Nu log ik soms in op de HeatBooster en dan zit het signaal rond de 70 dB, dikke prima dus, maar soms ook rond de 80 dB. Zou fijn zijn hem dus over langere tijd te kunnen monitoren.
Ik heb gewoon WiFi SSID strenght binnen HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
tlpeter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb gewoon WiFi SSID strenght binnen HA
Ik schaam me kapot. Ik zie het nu ook. Dacht altijd dat dat er niet was, niet goed gekeken dus. Excuses!

Waar ik benieuwd naar ben. Ik zie langere periodes (meerdere uren) waar het signaal wel goed is. Alleen is het niet zo dat de waardes dan ook continu doorgestuurd worden. Is er iets ingebouwd dat pas na X uur goed SSID signaal alle waardes continu worden doorgestuurd?

[ Voor 33% gewijzigd door zunrob op 12-06-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:07
zunrob schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Ik schaam me kapot. Ik zie het nu ook. Dacht altijd dat dat er niet was, niet goed gekeken dus. Excuses!

Waar ik benieuwd naar ben. Ik zie langere periodes (meerdere uren) waar het signaal wel goed is. Alleen is het niet zo dat de waardes dan ook continu doorgestuurd worden. Is er iets ingebouwd dat pas na X uur goed SSID signaal alle waardes continu worden doorgestuurd?
Kan gebeuren toch? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Now for something completely different - more or less.

Ik heb nu in de zomermaanden een alternatieve toepassing voor een Heatbooster
en drie ventilatoren gevonden

Koelen van omvormers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0XOlrXe4Vjy2zSk-8tIftLF8EE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iwGeZ5Pf8cyeUXvsRj0kRxxC.jpg?f=user_large
- met de "juiste" instellingen starten de ventilatoren langzaam
en met toenemende productie (= "inlaat water") wordt de koeling intensiever.
Koelen met ventilatoren kan de interne omvormertemperatuur met ca. 10 K verlagen.
Bij mij van ca. 46 °C naar ca. 36 °C
@zoldertemperatuur van ca. 28°C! (= omgevingstemperatuur)
Interessant is natuurlijk de temperaturen van de omvormer en van de
aangevoerde lucht met de NTC's te monitoren.

YMMV

P.S.: Met toenemende omgevingstemperatuur kan de ventilatorsnelheid
helaas (iets) afnemen - kan ook niet anders volgens mij.
De temperatuurafwijking "faken" op "Geavanceerde regelparameters" is hiervoor een oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 14-06-2023 09:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-04 20:09
Heel gaaf dit!

Is er een vuistregel voor hoeveel ventilatoren per lengte radiator het beste is? Of is gewoon zo vol mogelijk zetten het advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
dunklefaser schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:48:
Now for something completely different - more or less.

Ik heb nu in de zomermaanden een alternatieve toepassing voor een Heatbooster
en drie ventilatoren gevonden

Koelen van omvormers
[Afbeelding]
- met de "juiste" instellingen starten de ventilatoren langzaam
en met toenemende productie (= "inlaat water") wordt de koeling intensiever.
Koelen met ventilatoren kan de interne omvormertemperatuur met ca. 10 K verlagen.
Bij mij van ca. 46 °C naar ca. 36 °C
@zoldertemperatuur van ca. 28°C! (= omgevingstemperatuur)
Interessant is natuurlijk de temperaturen van de omvormer en van de
aangevoerde lucht met de NTC's te monitoren.

YMMV

P.S.: Met toenemende omgevingstemperatuur kan de ventilatorsnelheid
helaas (iets) afnemen - kan ook niet anders volgens mij.
De temperatuurafwijking "faken" op "Geavanceerde regelparameters" is hiervoor een oplossing.
Die fan speed curve volgt ook heel mooi de productie van je PV panelen, dat is wel gaaf. Echt een origineel idee! Je kunt met de delta T en wat curve fitten zelfs je PV vermogen meten :p

PS: als je de firmware update naar 2.2.1 heb je nog n iets groter grafiekje en extra controls :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Farai schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:45:
Heel gaaf dit!

Is er een vuistregel voor hoeveel ventilatoren per lengte radiator het beste is? Of is gewoon zo vol mogelijk zetten het advies?
In principe is volleggen idd het advies, check ook mijn website, daar staat een Excel rekentooltje om te berekenen hoeveel afgifte je kunt verwachten per ventilator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Bazz0847 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Die fan speed curve volgt ook heel mooi de productie van je PV panelen, dat is wel gaaf. Echt een origineel idee! Je kunt met de delta T en wat curve fitten zelfs je PV vermogen meten :p

PS: als je de firmware update naar 2.2.1 heb je nog n iets groter grafiekje en extra controls :)
Ik zit er al heel lang over te denken omdat de fan van mijn se5k-rwb best erg niet stil is. Is meer garantie verhaal van de omvormer ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 De temperatuurcondities 's morgens en 's avonds zijn te verschillend voor een soort vermogens-curvefitting - dit zie je ook aan de curves zelf.
Maar ook dit is een leuk idee idd..
(In de ochtend is de omvormer en de lucht koel, avonds is de afkoeling relatief langzaam.)

Ik moet zeggen dat ik een beetje aan het 1 seconden update-interval van v2.1.9 gehecht ben geraakt
en op een PC speelt het geheugen geen rol, misschien zowel 1 sec én 2,5 sec interval aanbieden?
Verder werkt de update bij tablets & smartfoons ook alleen maar voor het actieve venster, dus minder geheugenbeslag.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 00:41
Farai schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:45:
Heel gaaf dit!

Ik heb 16 stuks (14cm) op een convector radiator van 3 meter. 1 teveel volgens specs maar werkt prima.
Andere radiator 11 stuks op 2 meter lengte. Dan hou je nog een paar centimeter over tussen elke fan in.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Coldfrog schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Hallo @Bazz0847,

Wat goed om te lezen dat de opstart naar een app er is! dat is eigenlijk waar ik op aan het wachten was, alleen “helaas” hier Apple apparaten. Zit er ook een iOS versie in de planning?
Voorlopig niet, maar zeg nooit nooit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:41

K!K

@Bazz0847 Als ik zo vrij zou mogen zijn zou het voor mij nog erg wenselijk zijn dat je een externe ambiant sensor kan koppel. Ik zelf gebruik de boost print in combinatie met Loxone dus ik zou graag de werkelijke ruimte sensor willen koppelen bijvoorbeeld via een mqtt variable.

Zou dit een optie voor je zijn of is dit te specifiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:21
@Bazz0847 , gefeliciteerd: nieuwe versie is meer logisch geworden en natuurlijk subtiel nieuw logo op de tab. Als ik een wens mag uiten dan zou ik wat minder wit tussen de regels op de bedieningspagina vragen. Dan past alle info op 1 (iPad) scherm(pje).
Goed bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Thanks! Ik zal je input meenemen bij de volgende reeks verbeteringen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K

K!K

Mooi dat je de externe ruimte sensor in de volgende reeks verbeteringen zou willen toepassen!
Erg wenselijke uitbreiding wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb een Windows-app geschreven waarmee je eenvoudig de HeatBoosters kunt vinden in je netwerk. Hij is momenteel nog in beta, en werkt met firmware versies v2.2.0 en hoger. Ik hoor graag of hij naar behoren functioneert!

Je kunt de HeatBooster Discovery tool hier downloaden:

Opmerking: je moet de app waarschijnlijk expliciet toestemming geven om te starten bij de eerste start door op "More info"/"Meer informatie" te klikken, en dan op "Run anyway"/"Toch uitvoeren". Vervolgens kan het zijn dat je een .NET framework moet installeren, dat geeft de app zelf aan. Even downloaden en uitvoeren. Tot slot moet je indien gevraagd de app toestemming geven om je netwerk te benaderen. App is portable, dus er is geen installatie nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Bazz0847 op 20-06-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Voorlopig niet, maar zeg nooit nooit ;)
Ok, bedankt voor je reactie. In afwachting van…. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
@Bazz0847 Ik zie dat je een pdf met een protocol specification online hebt staan voor mqtt, zit na te denken om als hobby project een android/ios app te maken en vroeg me af of je ook een een api spec ergens hebt. En wat een goed manier is om voor heatboosters te scannen op je wifi?

Is gewoon als hobby/sideproject om wat dingen uit te proberen mocht met kotlin multiplatform

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch nog even terugkomend op de frequentie van doorsturen van data via MQTT. De betreffende HeatBooster heeft nu al minstens 30 uur een signaal sterkte van -72 dB, wat goed genoeg zou moeten zijn. Toch blijft ie slechts op een heel lage frequentie nieuwe data doorsturen, alsof het rond de -80 dB zit. Hoe wordt de frequentie van doorsturen bepaald @Bazz0847? En stel het signaal is na een periode van slecht signaal weer beter, wanneer gaat de HB dan weer met hogere frequentie data doorsturen? Heb de indruk dat ie blijft hangen op de frequentie behorend bij -80 dB. Of ligt het aan MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:49:
Toch nog even terugkomend op de frequentie van doorsturen van data via MQTT. De betreffende HeatBooster heeft nu al minstens 30 uur een signaal sterkte van -72 dB, wat goed genoeg zou moeten zijn. Toch blijft ie slechts op een heel lage frequentie nieuwe data doorsturen, alsof het rond de -80 dB zit. Hoe wordt de frequentie van doorsturen bepaald @Bazz0847? En stel het signaal is na een periode van slecht signaal weer beter, wanneer gaat de HB dan weer met hogere frequentie data doorsturen? Heb de indruk dat ie blijft hangen op de frequentie behorend bij -80 dB. Of ligt het aan MQTT?
De HeatBooster stuurt altijd iedere 10 seconden nieuwe data, tenzij er geen verbinding is. Dan gaat hij eerst proberen de verbinding te herstellen alvorens opnieuw data te sturen :) Is er wel echt een probleem? Heb je al eens met MQTT Explorer gekeken hoe de data binnen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik heb de HeatBooster Discovery tool nog een kleine update gegeven naar v0.2 - hij is te downloaden op de website van SDR Engineering (zie mijn signature).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:22:
[...]

De HeatBooster stuurt altijd iedere 10 seconden nieuwe data, tenzij er geen verbinding is. Dan gaat hij eerst proberen de verbinding te herstellen alvorens opnieuw data te sturen :) Is er wel echt een probleem? Heb je al eens met MQTT Explorer gekeken hoe de data binnen komt?
De unit functioneert top dus er is in die zin niet echt een probleem. Ben er super tevreden mee, dus nogmaals dank! :) Het is alleen dat de weergave in HA wat lelijker uitziet omdat er dus veel rechte lijnen in zitten, omdat er voor langere tijd geen data daar binnenkomt. Volgens mijn router wordt de wifi verbinding niet verbroken, het zou hem dan dus idd in MQTT moeten zitten. Ga daar eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
Bazz0847 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:07:
Ik heb een Windows-app geschreven waarmee je eenvoudig de HeatBoosters kunt vinden in je netwerk. Hij is momenteel nog in beta, en werkt met firmware versies v2.2.0 en hoger. Ik hoor graag of hij naar behoren functioneert!
Mijn ervaring (en 2 cents)
- Ik kan de app makkelijk downloaden, maar kreeg direct een MS melding dat de app gescand moest worden
- MS Defender Smart screen geeft wel een foutmelding maar die kan ik makkelijk oplossen. Wel een extra barriere. Zie screen shots
- Moest inderdaad .net installeren
- App werkt naar behoren, vraag me alleen af wat het doel is. Er zijn standaard tools beschikbaar om het IP adres te scannen en ik vind de meerwaarde beperkt tov de standaard Web browser.
No offence ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEHQrt2KGVnNI5QV9YY06wYeZMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uhg69sLk7RVEA2oanmUNBnoh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhE8jbvypfvvVWxdvx0gb5VD7Vo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnaPxLeWLoFPvxgEJPSKscQd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Bedankt voor je feedback! Die melding van MS Defender komt omdat het geen gesigneerde applicatie is. Daar kan ik verder weinig aan doen helaas (behalve een duur certificaat kopen).

Het doel van de app is om alle HeatBoosters in het netwerk te kunnen vinden als je ze standalone gebruikt. Zonder deze app zou je alle IP-adressen moeten onthouden, bookmarken, of steeds opzoeken in je router. Hiermee hoeft dat allemaal niet meer, en kun je ook direct de web app van iedere HeatBooster openen :) Stukje gebruiksvriendelijkheid dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 22-06-2023 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:19:
Bedankt voor je feedback! Die melding van MS Defender komt omdat het geen gesigneerde applicatie is. Daar kan ik verder weinig aan doen helaas (behalve een duur certificaat kopen).

Het doel van de app is om alle HeatBoosters in het netwerk te kunnen vinden als je ze standalone gebruikt. Zonder deze app zou je alle IP-adressen moeten onthouden, bookmarken, of steeds opzoeken in je router. Hiermee hoeft dat allemaal niet meer, en kun je ook direct de web app van iedere HeatBooster openen :) Stukje gebruiksvriendelijkheid dus!
@Bazz0847 Een mooie toevoeging zou zijn is om de in en out tezamen met de delta T van alle units zichtbaar te maken. Zo zie je direct het balans in je cv installatie en zou een mooi instrument zijn om “digitaal” in te regelen (gepaard met verkoop meerdere Heatboosters :-) Nog mooier is om uit één venster alle units te kunnen benaderen/instellen/updaten.

Dit gecombineerd met een Android, iOS en Windows app maakt wel het meest uitgebreid en voor iedereen toegankelijk/toepasbaar systeem in de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door Coldfrog op 24-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:22:
[...]

Heb met MQTT Explorer gekeken, en de data komt idd netjes elke 10 seconden binnen. In MQTT Explorer is al te zien dat de data soms langere tijd niet varieert, en dan opeens wel verandert. Het lijkt er dus op dat de HeatBooster zelf zorgt voor dit "discreter" uitzenden van de data. Laatste firmware is netjes geïnstalleerd. Enig idee waar ik dit in moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik denk dat er helemaal geen probleem is hoor. Een beetje verschil in ruis is normaal, en de discrete stapjes die je ziet zijn ook normaal (ADC kwantisatie). De waardes die hij meet zijn ook OK. Ik zie eerlijk waar niets vreemds aan de data.

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 01-07-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:30:
Ik denk dat er helemaal geen probleem is hoor. Een beetje verschil in ruis is normaal, en de discrete stapjes die je ziet zijn ook normaal (ADC kwantisatie). De waardes die hij meet zijn ook OK. Ik zie eerlijk waar niets vreemds aan de data.
Ik denk ook niet dat er een probleem is, maar ik vind het zo vreemd dat er een verschil zit tussen beide HeatBoosters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0qGUBJVAEHXOFV0ysR_eefCkrM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sVm9iliYavQ7z2dt4upCETFl.png?f=fotoalbum_large
Ok, de schaal op de y-as is niet helemaal hetzelfde, maar je ziet wel dat de ruis/variabiliteit op het signaal van de ene HeatBooster groter is dan bij de andere. Misschien kun je zelfs wel zeggen dat de ruis bij HeatBooster Achter zelfs afwezig lijkt te zijn.

Het vreemde is dat in eerste instantie beide HeatBoosters ruis/variabiliteit op het signaal hadden. Wat je ook min of meer zou verwachten. Alleen, voor de HeatBooster achter is die ruis opeens verdwenen lijkt het wel. Zie plaatje hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3-JoylEa6D3tNGEENEwgh7RtFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LHGTJ4gDs1bd6dzrPfXyUKoP.png?f=user_large

En dat vind ik wel vreemd, wat heeft daarvoor gezorgd? Het is niet dat de ruis opeens minder is lijkt me.

Laat het duidelijk zijn dat ik het niet echt een probleem vind (de HB doet het prima, alleen de grafiekjes in HA zien wat minder mooi uit), maar ik ben oprecht benieuwd naar wat dit veroorzaakt. Heb daarom nu een flinke periode naar mijn browser gestaard, met de webpagina's van beide HeatBoosters naast elkaar geopend. Kijk je bij de HeatBooster Voor dan zie je dat vrijwel elke 1 a 2 seconde een temperatuurwaarde verandert (met een paar hondersten, idd de ruis dus). Bij de HeatBooster achter zijn er periodes van enkele minuten waar dit ook gebeurt, dus elke 1 a 2 seconden een verandering van temperatuur, maar ook periodes waar je minutenlang helemaal niets ziet veranderen. En dat zijn ook juist die platte stukken die je terug ziet in het plaatje hierboven. En dat gedrag vind ik vreemd, waarom soms minutenlange periodes zonder temperatuurverandering (de ruis zou moeten blijven)? Ik zou verwachten dat de temperatuur hele tijd wat zou veranderen zoals bij HeatBooster Voor ten gevolge van de ruis. En niet periodes wel en periodes niet.

Hier nog een plaatje uit HA van het afgelopen uur. Hier zie je precies wat ik bedoel. Een hele periode zonder ruis, dan met, en dan weer zonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkETQXdGZGWzB4DW3TmTPobEnRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bQ7OMyICDKBo88scftOdLB1D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 02-07-2023 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat is normaal gedrag :) Om dat uit te leggen moet je begrijpen hoe de ADC aan zijn nauwkeugheid komt, namelijk door oversampling van een signaal met beperkte resolutie. Ruis zorgt er dan voor dat het gemiddelde op lagere sample rate (zoals jouw 10-sec sample interval) een hogere resolutie lijkt te hebben dan dat deze daadwerkelijk heeft - als er voldoende ruis is althans. Wanneer het ruisniveau lager is dan 1x LSB van de ADC ga je de individuele bits zien van de ADC. Dat is het effect wat jij ziet. Normaal gedrag dus ;) Meer ruis zou er voor zorgen dat je een vloeiender, maar ruiziger, grafiekje krijgt omdat de ADC bits dan beter uitmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 08-06 18:04
Ik ben dit topic net tegengekomen en het lijkt me een mooi project. Ik heb net twee heatboosters besteld en wilde de fans bestellen maar helaas zijn de Arctic F9 PWM (5-pack) uitverkocht op het hele www.
Alleen nog losse maar die zijn ook al 20% duurder. Ik heb naar die van Noctua gekeken maar wow wat een prijsverschil.
Heeft iemand nog een betaalbaar alternatief? Ik heb er 15 nodig ongeveer.
Of is het gewoon wachten op een nieuwe levering?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:58
Ik heb de P8 PWM (5-pack) genomen, die werken ook goed.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:21:
Dat is normaal gedrag :) Om dat uit te leggen moet je begrijpen hoe de ADC aan zijn nauwkeugheid komt, namelijk door oversampling van een signaal met beperkte resolutie. Ruis zorgt er dan voor dat het gemiddelde op lagere sample rate (zoals jouw 10-sec sample interval) een hogere resolutie lijkt te hebben dan dat deze daadwerkelijk heeft - als er voldoende ruis is althans. Wanneer het ruisniveau lager is dan 1x LSB van de ADC ga je de individuele bits zien van de ADC. Dat is het effect wat jij ziet. Normaal gedrag dus ;) Meer ruis zou er voor zorgen dat je een vloeiender, maar ruiziger, grafiekje krijgt omdat de ADC bits dan beter uitmiddelen.
Weer wat geleerd, dankjewel! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bazz0847
Firmware v2.2.2 is gereleased! *O* Ik heb er een aantal leuke verbeteringen in verwerkt. Zo is het energieverbruik gereduceerd, en zijn de prestaties in mesh WiFi verbeterd omdat hij beter in staat is om de meest dichtstbijzijnde access point te achterhalen.

Alle verbeteringen/wijzigingen op een rijtje:
- feature: HeatBooster Discovery Tool now also works in configuration mode via access point
- improvement: significantly reduced power consumption
- improvement: improved roaming in meshed WiFi networks
- improvement: fan speed slider in web app updates faster
- improvement: layout of web app takes less screen height
- improvement: fan speed can be set through web app when in configuration mode
- improvement: notification added to web app when in configuration mode (hotspot mode)

Hij is zoals vanouds hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 07-07-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:08:
Firmware v2.2.2 is gereleased! *O* Ik heb er een aantal leuke verbeteringen in verwerkt. Zo is het energieverbruik gereduceerd, en zijn de prestaties in mesh WiFi verbeterd omdat hij beter in staat is om de meest dichtstbijzijnde access point te achterhalen.

Alle verbeteringen/wijzigingen op een rijtje:
- feature: HeatBooster Discovery Tool now also works in configuration mode via access point
- improvement: significantly reduced power consumption
- improvement: improved roaming in meshed WiFi networks
- improvement: fan speed slider in web app updates faster
- improvement: layout of web app takes less screen height
- improvement: fan speed can be set through web app when in configuration mode
- improvement: notification added to web app when in configuration mode (hotspot mode)

Hij is zoals vanouds hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Hallo @Bazz0847

Kun je iets meer zeggen over de reduced powerconsumption? Hoeveel is dit tov de vorige firmware en is dit in de stand-by modus of tijdens in bedrijf? Goed bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Thanks! Het gaat om zo'n 10% minder stand-by verbruik van de module zelf (zonder adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:21:
Thanks! Het gaat om zo'n 10% minder stand-by verbruik van de module zelf (zonder adapter).
Hallo @Bazz0847
👍🏻
En wat was het stand-by verbruik en wat is het nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Hij zit rond de 50 mA bij 12 V (dus 0.6 W) bij goed bereik, maar dat is heel erg afhankelijk van de WiFi ontvangst. Slechtere ontvangst kost meer stroom. En ook of er MQTT gebruikt wordt of niet, etc. Maar ergens tussen de 50 mA en 70 mA. En nu dus +-10% minder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je bent er maar druk mee :) Thanks wederom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:27:
Hij zit rond de 50 mA bij 12 V (dus 0.6 W) bij goed bereik, maar dat is heel erg afhankelijk van de WiFi ontvangst. Slechtere ontvangst kost meer stroom. En ook of er MQTT gebruikt wordt of niet, etc. Maar ergens tussen de 50 mA en 70 mA. En nu dus +-10% minder :)
Hallo @Bazz0847

Bedankt voor de uitleg!

Ook weer een mooie ecologisch verantwoorde update 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Tnx, en zeker milieubewust! Net als zijn baasje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:52:
Tnx, en zeker milieubewust! Net als zijn baasje ;)
Zoals het hoort…. 😀

Nog even een aanvulling op mijn vorig voorstel betreft In en uitlaat water tezamen met delta T van alle modules in één overzicht. Misschien ook wel handig om de ruimte temperatuur daarin mee te nemen?

Ik zag bij de updates dat de boost modus niet vanuit de backup wordt meegenomen, indien ingeschakeld.

Is er ook een mogelijkheid om vanuit de Windows tool het wachtwoord op te laten slaan? Dan gaat deze zonder strubbeling door naar de pagina. Of misschien met html in de tool window zelf laten verschijnen 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 13:45
Mooi product! Perfect met de HA integratie op deze manier. Hier was ik al een tijd naar op zoek, na wat zelf knutselwerk overweeg ik om deze aan te schaffen.

Paar vragen:
1. Ik heb conventionele radiatoren (zie foto), werkt koeling daar ook mee? Als ik er bv. water van 18c doorheen laat stromen?

2. De ruimte tussen de radiator/muur is slechts 7cm, dus 4 of 6cm fans zouden het best zijn. Ik heb op AliExpress gekeken, maar daar weet je nooit wat je in huis haalt (debiet en met name geluidsproductie).
Heeft iemand daar een goed product voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsIlqzsiJBAQsc-Q7pk4p9gYB1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhtMRZ0HC8TKvTWCKfV0ZnJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ivarv schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:21:
Mooi product! Perfect met de HA integratie op deze manier. Hier was ik al een tijd naar op zoek, na wat zelf knutselwerk overweeg ik om deze aan te schaffen.

Paar vragen:
1. Ik heb conventionele radiatoren (zie foto), werkt koeling daar ook mee? Als ik er bv. water van 18c doorheen laat stromen?

2. De ruimte tussen de radiator/muur is slechts 7cm, dus 4 of 6cm fans zouden het best zijn. Ik heb op AliExpress gekeken, maar daar weet je nooit wat je in huis haalt (debiet en met name geluidsproductie).
Heeft iemand daar een goed product voor?

[Afbeelding]
Ik zou voor de Arctic P8 gaan en die eronder monteren. Eventueel witte plastic strip ervoor en je ziet ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
zunrob schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zou voor de Arctic P8 gaan en die eronder monteren. Eventueel witte plastic strip ervoor en je ziet ze niet meer.
Dat wordt hem niet, vandaar mijn vraag of iemand een suggestie heeft voor 4-6cm fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ivarv schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Dat wordt hem niet, vandaar mijn vraag of iemand een suggestie heeft voor 4-6cm fans?
Zou ik absoluut niet aan beginnen. Gaat domweg herrie maken bij debiet dat het op een T11 genoeg effect voor de moeite/geld gaat hebben.

Vervang het ding.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ivarv schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Ik heb je originele post nog even gelezen, maar vind het antwoord niet. Waarom wordt dat hem niet? Wil je ze per se tussen je radiator en muur hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
zunrob schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb je originele post nog even gelezen, maar vind het antwoord niet. Waarom wordt dat hem niet? Wil je ze per se tussen je radiator en muur hebben?
Ik wil de unit/ventilatoren niet zien, vandaar dat ik ze wil laten ‘verzinken’ tussen de radiator en muur, daar is ruimte voor.

Ik heb 8cm fans liggen, die zijn de groot, 4 of 6cm past wel. Maar welk merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Ronald schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:13:
[...]

Zou ik absoluut niet aan beginnen. Gaat domweg herrie maken bij debiet dat het op een T11 genoeg effect voor de moeite/geld gaat hebben.

Vervang het ding.
Vervang de radiator bedoel je?
Voor een LTV neem ik aan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
ivarv schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Vervang de radiator bedoel je?
Voor een LTV neem ik aan dan?
Jaga en vergelijkbaar kun je meer mee afgeven voor gelijk volume aan de muur, maar het is niet per se een eis. Het is iets van 20%.

Ze zijn pittig duurder, dus het is een afweging die je voor jezelf zal moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
ivarv schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Ik wil de unit/ventilatoren niet zien, vandaar dat ik ze wil laten ‘verzinken’ tussen de radiator en muur, daar is ruimte voor.
Als dat de rede is, kijk eens hier: Frisian1206 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" Je zie alleen een witte lijn er onder, je ziet niet dat er ventilatoren onder zitten. Ruimte is ongeveer gelijk als bij jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Klein installatievraagje; mijn kabeltjes voor de temperatuursensoren zijn net wat te kort. Is het mogelijk ze te verlengen?
De heatbooster vindt de wifi in mijn Jaga namelijk niet echt lekker :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
wheli schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:47:
Klein installatievraagje; mijn kabeltjes voor de temperatuursensoren zijn net wat te kort. Is het mogelijk ze te verlengen?
tav de wifi, bij mij had ik ook geen ontvangst als ik het aan de zijkant van de jaga maakte, maar aan de voorkant (dus 90% omgedraaid) heb ik wel ontvangst.

De kabels kun je afaik gewoon verlengen, hooguit na de tijd even opnieuw kalibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
wheli schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:47:
Op diverse websites vind je ook dezelfde sensoren met langere kabels. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coldfrog
Versie 2.2.3 is life:

Changelog:
v2.2.3:
- improvement: hold MODE/CONF button for 10 seconds to enter config mode (access point) even when module is already running

Bedankt @Bazz0847

[ Voor 6% gewijzigd door Coldfrog op 20-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Haha, ik had m niet gepost omdat hij zo minor was ;) Feature was een verzoekje van iemand.

[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 20-07-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bazz0847 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:22:
Haha, ik had m niet gepost omdat hij zo minor was ;) Feature was een verzoekje van iemand.
Maar toch gedaan! That keeps alive… 👍🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maarten60
Net weer moeiteloos een update gedaan. Gaat tegenwoordig vanuit de luie stoel. Prima!
Onder het motto "niet nodig, maar wel makkelijk", nog een verzoekje.
Is het mogelijk om op de "HeatBooster OTA firmware update" pagina een link naar de firmware (product) te maken?
Nu moet ik eerst naar tweakers, forum, heatbooster topic, SDR site en dan product pagina. (ja, weet dat ik ook een bookmark kan maken...) Zoals gezegd "niet nodig, maar wel makkelijk" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Goed idee, ga ik toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Bazz0847 hoe staat het met de externe ambiant sensor? Zoals een aantal pagina’s terug besproken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Die staat op de lijst, maar gaat wel wat langer duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Super! Kijk er naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Laatst online: 08-06 16:09
Ik zie dat de F9 PWM PST fans van arctic nergens meer te krijgen zijn in 5 packs, beter om de F12 te nemen dan of F8. Gaat om een T22 radiator dus de F8 past er precies in dan, F12 zou wat uitsteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
Kalua schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:03:
Ik zie dat de F9 PWM PST fans van arctic nergens meer te krijgen zijn in 5 packs, beter om de F12 te nemen dan of F8. Gaat om een T22 radiator dus de F8 past er precies in dan, F12 zou wat uitsteken.
Ik heb destijds F8 PWM PST fans gebruikt. Passen precies tussen de verwarmingsplaten. Ben inmiddels overgestapt op Jaga LTV, dus niet meer nodig. Laat maar weten als je het wil proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsR7v47kSb7zNABz3mJPjOUUbFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV6Te97kckaYD3yZCttzxJs0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOocSxkEurikpHCwFT7r3mvIzWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbhIgS2HLsRGWBCwtWYowjkD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Hallo @Bazz0847 ,

Ik zie dat je de window tool hebt geüpdatet naar versie 0.3 https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip

Kun je ook aangeven wat er aan gewijzigd is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Niet zoveel, klein bugje gefixt wat er voor zorgde dat hij in sommige netwerken de HeatBoosters niet kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 14:49
Ik sta op het punt radiatoren te kopen - icm de warmtepomp (Quatt) die reeds hangt.

Op zolder moeten 2 nieuwe radiatoren komen (2 nieuwe kamers) en later op de verdieping de huidige plaat radiatoren vervangen.

Ik keek naar de Jaga Strada Hybrid, maar kwam hier terecht. En zodoende neig ik nu naar een normale Jaga Strada icm HeatBooster.

Een 650 x 1100, dik 11cm. Past de HeatBooster set daar mooi onder? Ik vind 16 zo lomp voor de slaap/werkkamers.. En; is deze radiator het handigst icm de set? Of is er een andere waar de boel mooi uit het zicht te installeren is (vrouw leest mee ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

ZveenT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:31:
Ik sta op het punt radiatoren te kopen - icm de warmtepomp (Quatt) die reeds hangt.

Op zolder moeten 2 nieuwe radiatoren komen (2 nieuwe kamers) en later op de verdieping de huidige plaat radiatoren vervangen.

Ik keek naar de Jaga Strada Hybrid, maar kwam hier terecht. En zodoende neig ik nu naar een normale Jaga Strada icm HeatBooster.

Een 650 x 1100, dik 11cm. Past de HeatBooster set daar mooi onder? Ik vind 16 zo lomp voor de slaap/werkkamers.. En; is deze radiator het handigst icm de set? Of is er een andere waar de boel mooi uit het zicht te installeren is (vrouw leest mee ;)).
Hier in de woonkamer heb ik beide type 10 en type 15, al vanaf de bouw, en ik baal een beetje van die type 10. Dat iemand dat bedacht heeft...

Het verschil tussen een Jaga 10/11 en 15/16 is kwa uiterlijk minimaal. Ik zou lekker voor de 15/16 gaan, daar leg je 120mm 140mm fans op die veel makkelijker de nodige lucht verplaatsen dan 90mm fans (geluid is veel aangenamer).

De fans leg je op het convectorelement in de omkasting, zie je dus niks van. In dit topic of het Jaga DBE Zelfbouw topic zijn wel foto's te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 14:49
Aardedraadje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Hier in de woonkamer heb ik beide type 10 en type 15, al vanaf de bouw, en ik baal een beetje van die type 10. Dat iemand dat bedacht heeft...

Het verschil tussen een Jaga 10/11 en 15/16 is kwa uiterlijk minimaal. Ik zou lekker voor de 15/16 gaan, daar leg je 120mm fans op die veel makkelijker de nodige lucht verplaatsen dan 90mm fans (geluid is veel aangenamer).

De fans leg je op het convectorelement in de omkasting, zie je dus niks van. In dit topic of het Jaga DBE Zelfbouw topic zijn wel foto's te vinden.
Dank. Ik ga er eens doorheen.

Kan de HeatBooster trouwens hetzelfde als Hybrid Booster? Of zijn er nog verschillen?

Zijn er mensen die beide in huis hebben draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
ZveenT schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:31:

Als je nog moet verbouwen, dan kun je de wandcontactdoos voor de heatbooster nog mooi achter de radiator wegwerken, ziet je vrouw er helemaal niks meer van!

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Qua dikte kan ik je goed volgen, ik heb op een 11.5 cm diepe Jaga dus 8 cm ventilatoren geplaatst. Die maken (denk ik?) wel meer geluid dan die van 12 cm. Maar moet je niet vooral naar het benodigde afgiftevermogen kijken? Ik vind het wel echt strak weggewerkt, was erg goed te doen.

Je kan bij Jaga kiezen uit een elke warmtewisselaar of een dubbele en dan heb je natuurlijk de breedte, hoogte en diepte die allen variabel zijn en andere vermogens geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZzUoltrKa99nBgVMweMqAX9UKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQowACiVMXXfscHhHYzKrPJc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TZ2RmINyeP4Uq-Lv3oQtdT76pQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsdYvt7KrpWjUZFDtCe9PpF9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb 92mm fans in mijn T10 en 140mm in mijn T15 Jaga’s liggen.

Met L profiel nog ruimte voor stukjes tocht strip zodat contact geluid verminderd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

140mm bedoelde ik idd in mijn eerdere post :) Heb ik er ook op liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb 16 x Arctic P140 mm fans op een type 10 Jaga van 2,80m (30cm hoog) liggen.
Hoe? - Gewoon schuin tegen de muur naast elkaar met D-tochtstrips als demping en afdichting.
Eventuele gaten opgevuld met passende afdichting om pneumatische kortsluiting te minimaliseren.

Tot ca. 50% heatbooster instelling met normaal omgevingsgeluid (woon/eetkamer) niet waarneembaar,
zegt iig mijn betere wederhelft. Boven de 60% begint het behoorlijk te waaien.

YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
wheli schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:26:
Qua dikte kan ik je goed volgen, ik heb op een 11.5 cm diepe Jaga dus 8 cm ventilatoren geplaatst. Die maken (denk ik?) wel meer geluid dan die van 12 cm. Maar moet je niet vooral naar het benodigde afgiftevermogen kijken? Ik vind het wel echt strak weggewerkt, was erg goed te doen.

Je kan bij Jaga kiezen uit een elke warmtewisselaar of een dubbele en dan heb je natuurlijk de breedte, hoogte en diepte die allen variabel zijn en andere vermogens geven.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Heb je hier aluminium L-profielen voor gebruikt? Of gewoon vlakke profielen (en hoe dan bevestigd)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wheli
Ik heb de setup van @blb4
gekopieerd uit het zelfbouw topic.

Twee platte profielen van 2 mm dik, 25 mm hoog, daarna de ventilator mooi uitlijnen, 4 gaatjes per stuk boren en met tiewraps vastzetten. Op de Jaga's heb ik een kunstof L profiel gezet; er zitten al gaten in de verticale staanders en er blijven nog gaatjes over om de kabels doorheen te leiden. Dat is dus net anders dan blb4. Hierdoor zitten ze op ongeveer 5 cm boven de lamellen.

[ Voor 8% gewijzigd door wheli op 04-08-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:18
Ik heb voornemens om een warmtepomp te plaatsen en op de 1e verdieping het idee om de radiatoren te vervangen met 4 stuks jaga strada hybrids (2x 200x50x16, 1x 120x50x16 en 1x 100x50x16)
Nu kwam ik dit topic tegen en de heatboosters lijken me geavanceerder dan de dbh van de hybrids want die moet je volgens mij nog handmatig in stand 2 of 3 zetten. Ik gebruik nu ook al overal home assistant voor dus dit sluit goed aan om dan ook wat zaken zelf te configureren/automatiseren als het nodig is.

Nu vraag ik me af en vooral voor het koel vermogen of het vermogen met een originele dbh beter is dan met de heatbooster.
Als ik kijk hoeveel 14cm fans erop kunnen liggen als ik niet hybrids aanschaf dan liggen ze niet allemaal helemaal vol wat volgens mij met het dbh wel het geval is en dus minder vermogen hebben lijkt me, wat denken jullie, of hebben de artic fans een hoger toerental waardoor het misschien beter word?
Als ik op de tekening kijk valt er namelijk 9 en 13cm intern af dan zouden op de maten die ik nodig heb de volgende hoeveelheden fans op passen:
200cm 12 stuks (200-22/14=12.71)
120cm 7 stuks (120-22/14=7)
100cm 5 stuks (100-22/14)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
Het koel/verwarmingsvermogen is volledig afhankelijk van welke en hoeveel fans je plaatst. Jaga gebruikt Adda fans, en die hebben een debiet wat volgens mij rond de 45 CFM ligt. Arctic P14 PWM fans hebben een max debiet van 72 CFM, dus daar ga je zeker wat mee winnen :) Uiteraard is veel airflow niet perse wenselijk ivm het geluid, maar ze zijn naar rato zeker zo goed als de Jaga's, en bij lage toeren onhoorbaar stil.

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 08-08-2023 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik haal met mijn Heatbooster-powered Noctua‘s voelbare lucht verplaatsing onder niveau hoorbaar. Debiet van voordeligere fans is niet veel anders, hooguit een fractie geluid, vrijwel zeker levensduur (ik heb al 8 jaar een Noctua in mijn pc, heeft meer gedraaid dan de verwarming in 8 jaar zou doen. Dit is voornamelijk de reden dat ik vrij fors (ondanks flink minder extreme prijs met groepje Tweakers direct bij Noctua) extra uitgegeven heb aan Noctua.

De zelfbouw met Arctic fans bereik je meer mee, krijg je meer voor veel minder geld dan Jaga’s eigen oplossing.

Zelfs mijn oplossing kost nog minder dan Jaga’s DBH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ronald schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:17:
Ik haal met mijn Heatbooster-powered Noctua‘s voelbare lucht verplaatsing onder niveau hoorbaar. Debiet van voordeligere fans is niet veel anders, hooguit een fractie geluid, vrijwel zeker levensduur (ik heb al 8 jaar een Noctua in mijn pc, heeft meer gedraaid dan de verwarming in 8 jaar zou doen. Dit is voornamelijk de reden dat ik vrij fors (ondanks flink minder extreme prijs met groepje Tweakers direct bij Noctua) extra uitgegeven heb aan Noctua.

De zelfbouw met Arctic fans bereik je meer mee, krijg je meer voor veel minder geld dan Jaga’s eigen oplossing.

Zelfs mijn oplossing kost nog minder dan Jaga’s DBH.
En welke noctua’s gebruik jij, ik zie deze die nog enigszins gaan qwa prijs (nog het dubbele van Arctic’s)
https://www.amazon.nl/Noc...id=1691527421&sr=8-1&th=1
Er is ook nog een 1200rpm variant.

En iets geluid voor meer koelvermogen als je toch niet in de ruimte bent maakt niets uit.
Dan is denk ik de Heatbooster oplossing beter dan de jaga dbh, ook nog eens goedkoper en veel meer tweak mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door TheMystery op 08-08-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TheMystery nf-a9 pwm en nf -a14 pwm

Lage rpm versies hebben weinig zin. Heatbooster kan ze tot zeer laag terug regelen. Ik heb ze op max 20-30% afhankelijk van type.

De redux serie is niet 1 op 1 te vergelijken. Let op dat je pwm nodig hebt met heatbooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ronald schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:27:
@TheMystery nf-a9 pwm en nf -a14 pwm

Lage rpm versies hebben weinig zin. Heatbooster kan ze tot zeer laag terug regelen. Ik heb ze op max 20-30% afhankelijk van type.

De redux serie is niet 1 op 1 te vergelijken. Let op dat je pwm nodig hebt met heatbooster
Die zitten rond de 30 euro dan kun je beter voor de Arctic P14 PWM PST 200-1700 RPM gaan die zitten per 5 op 40 euro en wat ik zo lees prima kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

TheMystery schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Die zitten rond de 30 euro dan kun je beter voor de Arctic P14 PWM PST 200-1700 RPM gaan die zitten per 5 op 40 euro en wat ik zo lees prima kwaliteit.
Noctua is wel echt premium spul waarvan je zeker weet dat het nog jaren meegaat.

Die Arctics draaien hier ook goed, maar echt overtuigd van de kwaliteit op lange termijn ben ik (nog) niet. Daarvan losstaand dat ik op de 70 (ofzo) fans die ik heb besteld voor hier thuis, er al 3 kapot uit de doos kwamen zónder zichtbare schade aan de doosjes. Ik heb het dan over verminkte connectoren of getik in de fan. Dus geeft toch minder gevoel over quality control.

Dit alles gezegd hebbende, heeft het ook weinig te maken met de HeatBooster an sich en kan dit gesprek mi beter naar de Jaga DBE Zelfbouw :)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 09-08-2023 12:11 ]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:51
Ik ben thuis aan het kijken (warmtepomp eigenaar) hoe we het afgiftevermogen kunnen vergroten door wat radiatoren verder te vervangen door T33's (boven).

Beneden is vloerverwarming + convectorput aanwezig met de Heatbooster module + 15 fans. Die convectorput is ongeveer 3 meter lang.

Ik schat in dat dat circa 800W aan vermogen afgeeft. Vloer +/- 2.000

Kom ik op zo'n 56W per m2 afgifte beneden.

Boven kom ik op +/- 50-60W per m2 voor werkkamers. Slaapkamer minder, maar daar hoeft het alleen niet kouder te worden dan bijv. 18 graden. Wat kun je een beetje als stelregel houden voor een standaard geisoleerde hoekwoning uit 1990 denken jullie?

Ik kan natuurlijk altijd de T33's boven nog voorzien van Heatboosters.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

• Ronald
@Aardedraadje 72 bulk Noctua allemaal perfect. En ik heb @LinuZZ niet gehoord of hij defecten had. Hij en wat anderen hebben ook dergelijke aantallen.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:47:
@Aardedraadje 72 bulk Noctua allemaal perfect. En ik heb @LinuZZ niet gehoord of hij defecten had. Hij en wat anderen hebben ook dergelijke aantallen.
Geen enkele defect, ze zaten ook keurig ingepakt vanuit noctua. Ik heb er nog een paar liggen ongebruikt
Bijna 200 fans besteld

[ Voor 3% gewijzigd door LinuZZ op 10-08-2023 20:05 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@radeoxx Je moet hier even bij aangeven bij welke aanvoer/retourtemperatuur dit vermogen geleverd wordt. Bij 70/50 graden? Dan is je afgifte te laag. Bij 35/30 dan is de afgifte prima. Jaren 90 maakt het nogal uit of het na 1992 is (Rc 2,5) of ervoor (Rc 1,5). Warmteverlies 70 W/m2 of 85 W/m2 is waarmee gerekend wordt. 56 W/m2 is dus eigenlijk te laag, maar misschien is er nog wat nageisoleerd?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• radeoxx
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:12:
@radeoxx Je moet hier even bij aangeven bij welke aanvoer/retourtemperatuur dit vermogen geleverd wordt. Bij 70/50 graden? Dan is je afgifte te laag. Bij 35/30 dan is de afgifte prima. Jaren 90 maakt het nogal uit of het na 1992 is (Rc 2,5) of ervoor (Rc 1,5). Warmteverlies 70 W/m2 of 85 W/m2 is waarmee gerekend wordt. 56 W/m2 is dus eigenlijk te laag, maar misschien is er nog wat nageisoleerd?
Dank voor je reactie. Ik reken nu met 35/30 inderdaad.
Er is hier idd sprake van Rc 2,5. Geen sprake van verdere na-isolatie. Vloer is wel prima geïsoleerd, 20cm piepschuim.

Verder willen we nog een dikkere buis naar de vloerverwarming (beneden) leggen (is nu 15mm) zodat we daar ook wat meer vermogen kwijt kunnen. Dan heb je beneden vermoedelijk nog 1/3 aan vermogen erbij, dus ~85W / m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@radeoxx Hoe warm houd je de woonkamer? Bij een temperatuurverschil van 2 graden t.o.v. de slaapkamer gebruik je namelijk de woonkamer als vloerverwarming. Dat is niet gering, zo'n 26 W/m2 (beton, 15cm) bij 2 graden verschil, en meer als dit hoger is. Houd je daarnaast ook nog een kamer warm op de verdieping is dit weer muurverwarming voor de slaapkamer etc. Betekent natuurlijk wel dat je de vloerverwarming beneden/radiatoren werkkamer op een hogere temperatuur moet zetten dan als je de slaapkamer ook op 20 graden zou houden.

Kortom, er is niet veel over te zeggen wat 'standaard' is, hangt erg van de geometrie van de woning af, en de grootte van ramen etc./oppervlakte buitenmuur etc. Je zou eigenlijk een warmteverliesberekening per kamer moeten maken, dan weet je het beter.

In het algemeen: onderschat het warmtetransport door muren en plafonds niet, vaak veel meer dan door de geïsoleerde schil als er zelfs kleine temperatuursverschillen binnenhuis zijn. Die muren en plafonds zijn nl. niet geïsoleerd meestal (uitzonderingen daargelaten).

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 10-08-2023 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:58:
@radeoxx Hoe warm houd je de woonkamer? Bij een temperatuurverschil van 2 graden t.o.v. de slaapkamer gebruik je namelijk de woonkamer als vloerverwarming. Dat is niet gering, zo'n 26 W/m2 (beton, 15cm) bij 2 graden verschil, en meer als dit hoger is. Houd je daarnaast ook nog een kamer warm op de verdieping is dit weer muurverwarming voor de slaapkamer etc. Betekent natuurlijk wel dat je de vloerverwarming beneden/radiatoren werkkamer op een hogere temperatuur moet zetten dan als je de slaapkamer ook op 20 graden zou houden.

Kortom, er is niet veel over te zeggen wat 'standaard' is, hangt erg van de geometrie van de woning af, en de grootte van ramen etc./oppervlakte buitenmuur etc. Je zou eigenlijk een warmteverliesberekening per kamer moeten maken, dan weet je het beter.

In het algemeen: onderschat het warmtetransport door muren en plafonds niet, vaak veel meer dan door de geïsoleerde schil als er zelfs kleine temperatuursverschillen binnenhuis zijn. Die muren en plafonds zijn nl. niet geïsoleerd meestal (uitzonderingen daargelaten).
Dankjewel. De woonkamer houden we hier op 19,5-20,0 graden. Op zich gaat dat gewoon prima. Maar de warmtepomp kan eigenlijk nu zijn minimale vermogen niet kwijt, vandaar dat ik wat radiatoren boven wil upgraden.

Ik heb inderdaad hier gelezen dat je boven ook moet verwarmen:
JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Vandaar dat ik dacht, en hoopte, dat 50-60W/m2 genoeg is om de kamers boven ook op temperatuur te houden. Totaal kom ik uit op een afgiftevermogen van +/- 5.300W voor de gehele woning (106m2).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
@radeoxx Als je dat zonder ventilatoren haalt is dat in ieder geval goed, maar misschien wat overkill. Om een voorbeeld te geven, ons huis heeft (bij -10) ca. 5kW warmteverlies (40 W/m2), ik heb het vermogen van de (in ons geval alleen) bestaande radiatoren bij verschillende temperaturen berekend en kwam erop uit dat bij -10, 50/45/20 door die radiatoren 5kW kon worden afgegeven. Daarvan stond 2.5kW in de woonkamer (50 W/m2), 1.5kW op de 1e verdieping (slaapkamers + badkamer - 25 W/m2), 0.6kW op zolder (40 W/m2) en 0.4kW in de gang beneden.

Vervolgens de stooklijn ingesteld op 50 bij -10, 20 bij 20 graden (helling 1 graad/graad), en dat werkte precies goed om het hele huis op 20 graden te houden bij elke buitentemperatuur. De thermostaat compenseert daarbij wel iets (zgn. ruimtecompensatie) voor verschillen in zoninstraling en wind.

50 graden is niet optimaal voor de warmtepomp, dus heb ik de radiatoren vervangen door Jaga Strada's (NIET de hybrids). Weer in dezelfde verhouding, maar nu zo dat de aanvoer 45/40/20 bij -10 kon zijn. De grootte van de Jaga's waren vergelijkbaar met de radiatoren die ze vervingen (kolom en plaat-radiatoren). Maar weer 2.5kW in de woonkamer, 1.5kW op de 1e verdieping etc. Bij de vervanging er wel voor gekozen om dubbele convectoren te nemen, deze hebben een vergelijkbare afgifte, maar geven bij gebruik van fans een veel groter vermogen af. Zonder fans kon de stooklijn ingesteld worden op 45 bij -10 (helling 0.8 gr/gr). Voor komend stookseizoen heb ik fans geplaatst, waarmee ik verwacht dat dezelfde 5kW bij de minimale stand van de fans geleverd kan worden bij 32,5/27,5/20 bij -10. De stooklijn kan dan in principe dus naar 32,5 bij -10 (helling 0.4. gr/gr). 35/30/20 is denk ik een mooi doel, dus wellicht kan de fan-snelheid nog wat naar beneden, dat is natuurlijk fantastisch in te stellen met de Heatboosters.

Maar de hele tijd heb ik de verhouding tussen de afgiftes wel hetzelfde gehouden. Nu is dit wel een tussenwoning, en de zolder heeft bijvoorbeeld wat meer vermogen nodig omdat het dak daarboven zit, en de woonkamer wat meer omdat de vloer daaronder zit, terwijl de slaapkamers maar aan 1 kant warmteverlies hebben (door de gevel en ramen aan 1 kant). Een algemene regel is daarom dus niet te geven, maar het is denk ik wel een goed idee om bij het aanpassen dit naar verhouding van het oorspronkelijke ontwerp te doen, of dit zelf goed uit te rekenen (hoeft niet moeilijk te zijn, even de isolatiewaarde opzoeken, en de verliesoppervlaktes opmeten - als je uitgaat van dezelfde temperatuur dan hoeven allen plafonds en tussenmuren etc. niet meegenomen te worden).

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 11-08-2023 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:58:

Dat heb ik afgelopen winter wel gemerkt ja, woon in een appartement (bouwjaar 2007) boven 2 kleinere appartementen.
Een van onze benedenburen is eind vorig jaar overleden, bij leven hield hij al niet zo van kou en zat ook in een rolstoel waardoor een wat hogere temperatuur in zijn huis gewenst was.
Een dikke 22 graden op thermostaatlevel schat ik in waardoor zijn plafond (en onze parketvloer) lekker verwarmd werden.
In januari toen er in zijn woning al niet meer gestookt werd begon je het goed te merken wanneer je op blote voeten liep en in februari/maart werd in onze hal, toilet en de halve woonkamer de boel merkbaar kouder, dusdanig dat ik met een ir-thermometer bijna een graad verschil kon meten tussen de vloer boven die leegstaande woning en boven het bewoonde appartement.
Het leegstaande appartement heeft inmiddels een bod gekregen dus verwacht dat we komende winter er weer warmpjes bij zitten. :)
Er hangt daar een joekel van een Intergas Prestige ketel in een appartement van 100m2...
Mag hopen dat de nieuwe bewoner nogal kouwelijk is aangelegd en vlot begint te stoken, overigens heeft het hele complex energielabel A en de isolatie van de schil is prima, dit was puur plafond-vloer overdracht van warmte.
Pagina: 1 ... 3 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.