Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik werk momentaal aan een losse uitbreidingsmodule waarmee je alle type ventilatoren (3-pin fans, 4-pin fans, ClimateBooster, HeatFan, SpeedComfort, en anderen) kunt aansluiten en traploos in snelheid kunt regelen. Ik verwacht deze over +-1 a 2 maanden op de webshop te hebben staan. Deze module zal ook compatible zijn met de huidige HeatBoosters (het is een opsteekmodule), dus als je er nu een besluit te kopen kun je het later altijd regelbaar maken met deze uitbreiding.
[ Voor 47% gewijzigd door Bazz0847 op 15-08-2023 18:32 ]
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Handig !
Nu ben ik een beetje aan het stoeien met hoe ik de convector goed waterzijdig kan inregelen. Uit de HeatBooster excel komt een nominaal vermogen van 1922 watt bij een Ta van 35 graden en temperatuurval van 50%. Nu wil ik de convectoren aansluiten met een Heimeier eclipse. Echter, deze hebben een debiet van max 150 l/u. Bij een vermogen 1922 watt en een delta T van 5 graden kom ik op een benodigd debiet van 330/u uit. Is er een bezwaar om de kraan op 150 l/u in te stellen en dan te verwachten dat de delta T oploopt tot 10 - 11 graden of kan ik beter een jaga pro ventiel aansluiten die tot een debiet van 600l/u kan?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Jaga pro ventiel is niet druk onafhankelijk. Dat is nu net een sterke reden voor de heimeier eclipse. Er bestaat een Jaga ventiel met eclipse, maar die kosten astronomisch op de prijslijst.
Wasco heeft de eclipse 300. Besteld via cvkoopjes (e-mail, staat mogelijk nog steeds niet op de site)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hopelijk positief en niet sarcastisch!ocaj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:45:
He @Bazz0847 ! Leuke verrassing, vorige week bestelde ik een Heatbooster en stond er op de website het opbouwprintje met magneetmontage. Maar bij openmaken van de levering zat er ineens een onverwachte behuizing omheen (en dat staat inmiddels ook op je website...)
Handig !
Mijn verwachting van de automatische regeling was eigenlijk:
- mijn thermostaat schakelt CV aan (kamer temp te laag)
- water temperatuur aanvoer stijgt (delta afvoer stijgt)
- Heatbooster schakelt fans
Niet dus
Als je de configuratie doorloopt en Geavanceerde parameters inschakelt, zie je een mooie uitleg van de werking van het systeem:bg19 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:17:
@Bazz0847 - misschien een stomme vraag. Maar ik heb de Heatbooster aangesloten, en de kamertemperatuur sensor niet aangesloten.
Mijn verwachting van de automatische regeling was eigenlijk:
- mijn thermostaat schakelt CV aan (kamer temp te laag)
- water temperatuur aanvoer stijgt (delta afvoer stijgt)
- Heatbooster schakelt fans
Niet dus. Ik lees ook dat hij inschakelt op basis van de delta tussen water temp en kamer temp, dus duidelijk dat ik een sensor meting mis nu. Maar, waar gaat mijn gedachtegang fout?
:fill(white):strip_exif()/f/image/jQGwn8ra7dgPTN0NWetwKasr.png?f=user_large)
Ofwel TINLET en TOMGEVING bepalen of de fans aan gaan.
De regeling schakelt overigens ook uit als een van de twee sensoren ontbreekt.
Waarom wil je de omgevingstemperatuur niet meten als ik vragen mag?
Wat je kunt doen is de outlet sensor op de ambient ingang aansluiten (dat de module denkt dat 'ie ambient meet, maar dat dit de outlet temperatuur is). Je zult dan wel moeten spelen met de thresholds en hysterese voor in en uitschakelen. Het zou kunnen werken, maar het komt zeker een stuk kritischer dan regelen met de luchttemperatuur.
Dus zonder de temperatuursensoren e.d. maar wel koppelen aan Home Assistant, zodat ik hem harder kan laten draaien als door mij gespecificeerde condities bereikt worden.
Ik wilde eigenlijk een Shelly RGBW2 gebruiken voor het doel, maar dat is geen 4pin PWM. Dit kwam op m'n pad en lijkt eigenlijk wel aan mijn eisen te voldoen.
Gaaf, hier heb ik wel interesse in, wij hebben al op alle kamers speed comforts liggen, maar deze zijn niet allemaal even goed regelbaar. Ik wil op de kamer van de aanstaande kleine bijvoorbeeld silent hours programmeren, daarnaast is de standaard speedcomfort clixon ook niet geschikt voor koeling (op termijn)Bazz0847 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:10:
Ik werk momentaal aan een losse uitbreidingsmodule waarmee je alle type ventilatoren (3-pin fans, 4-pin fans, ClimateBooster, HeatFan, SpeedComfort, en anderen) kunt aansluiten en traploos in snelheid kunt regelen. Ik verwacht deze over +-1 a 2 maanden op de webshop te hebben staan. Deze module zal ook compatible zijn met de huidige HeatBoosters (het is een opsteekmodule), dus als je er nu een besluit te kopen kun je het later altijd regelbaar maken met deze uitbreiding.
Interpolis, glashelder!
Ik ga 7 x 14cm ventilatoren naast elkaar op alu hoekprofielen monteren. Dan even kijken hoe ik ze het beste onder de radiatoren kan plaatsen.
Ik heb de volgende opties in mijn kop:
- Middels verticale draadeinden (per radiator van boven naar beneden)
- Middels tieraps (ook verticaal)
- Middels sterke elastieken (ook verticaal)
Een ervaringsdeskundige die er iets over kan roepen?
Dit kan! Zie hier een screenshot van één van de HB's hier thuis in HA.TheIbex schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:55:
Beetje gekke vraag, maar kan ik dit apparaatje ook mis/gebruiken als standalone PWM fan controller?
Dus zonder de temperatuursensoren e.d. maar wel koppelen aan Home Assistant, zodat ik hem harder kan laten draaien als door mij gespecificeerde condities bereikt worden.
:strip_exif()/f/image/ZYhKu9thdVDXHEL8TWSHjRgW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt dus handmatig aansturen inschakelen, en dan in percentages je fan-speed instellen.
Omhoogtrekken met een paar dunne lijntjes richting de bovenkant van de radiator met een haakje aan de lamellen, dan kan je ze makkelijk laten zakken mocht je de fans schoon willen maken.Stillekracht schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:38:
Ik heb ook twee setjes ontvangen. Het is voor twee T33 radiatoren van 110 breed.
Ik ga 7 x 14cm ventilatoren naast elkaar op alu hoekprofielen monteren. Dan even kijken hoe ik ze het beste onder de radiatoren kan plaatsen.
Een lijntje rekt genoeg om het haakje er af te wippen wanneer het los moet.
Hier staan nog veel meer creatieve bevestiging methodes.
Ik heb magneten gebruikt die op het onderste lipje op de zijkant van de radiator aangrijpen. Zie mijn posts in het LTV Jaga DBE zelfbouw topic:Stillekracht schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:38:
Ik heb ook twee setjes ontvangen. Het is voor twee T33 radiatoren van 110 breed.
Frisian1206 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Frisian1206 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
[ Voor 14% gewijzigd door Frisian1206 op 01-09-2023 21:27 ]
quote link: in ander venster met muis op "datum tijd" boven in de message staan en klikkenFrisian1206 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:39:
[...]
Ik heb magneten gebruikt die op het onderste lipje op de zijkant van de radiator aangrijpen. Je kunt mijn posts in het LTV Jaga DBE zelfbouw topic even zoeken, ik weet niet hoe ik naar individuele posts in een ander topic kan linken.
of in dit geval met rechter muisknop de koppeling kopieren (contextmenu browser)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De kabeltjes van de sensoren van de HeatBooster zijn erg kort. Hoe en waar ga ik die nu slim aansluiten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1UXhkQLOFeLgZDcP7m2tG4O.jpg?f=user_large)
Ik heb verschillende testen gedaan maar de toegenomen weerstand is te verwaarlozen, zit in honderdsten van graden.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Wat voor draad heb je gebruikt voor de verlenging?wheli schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:57:
@Stillekracht ik heb ze verlengd, gewoon doormidden knippen en met wat koper en krimpkous je verlengen.
Ik heb verschillende testen gedaan maar de toegenomen weerstand is te verwaarlozen, zit in honderdsten van graden.
Op Ali bestel je voor een paar Euro(cent) sensoren met langere kabels. https://nl.aliexpress.com...4018&gatewayAdapt=glo2nldStillekracht schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:16:
Ik heb de HeatBoosters besteld voor twee T33 radiatoren met een onderaansluiting in het midden (zie onderstaande plaatje) De radiatoren hebben een afmeting van BxH van 1100 x 500
De kabeltjes van de sensoren van de HeatBooster zijn erg kort. Hoe en waar ga ik die nu slim aansluiten?
[Afbeelding]
[ Voor 28% gewijzigd door zunrob op 06-09-2023 18:47 ]
Uit mn hoofd wat electra snoer 0,75 mm koper wat ik had liggen van een oud lampjeStillekracht schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:34:
[...]
Wat voor draad heb je gebruikt voor de verlenging?
De verzendkosten (en milieu impact) waren voor mij reden om een oud snoertje er bij te pakken. Maar kan inderdaad ookzunrob schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:44:
[...]
Op Ali bestel je voor een paar Euro(cent) sensoren met langere kabels. https://nl.aliexpress.com...4018&gatewayAdapt=glo2nld
Dank voor de hulp/tips van iedereen!
(Wellicht beetje offtopic)
Ik gebruik 2 heatboosters en heb een Home Assistant integratie gemaakt zodat ik wat kan sturen.
Zo laat ik sochtends tot 07.30 uur de fans op 100% draaien om extra boost te krijgen als we toch nog niet beneden zijn.
Nu had ik op mijn oude ketel (inmiddels vervangen) een extra pomp aansluiting zodat ik de vloerverwarming pomp (voor keuken en badkamer) door de cv liet aansturen.
Inmiddels heb ik een nieuwe cv ketel die deze aansturing niet heeft en zoek een manier om de vvw pomp aan te sturen en dacht aan de sensors van de heatboosters.
Die kan ik een schakelaar laten aansturen die de vvw pomp kan aan/uit zetten.
Wat voor soort schakelaar kan ik daarvoor gebruiken?
Ik heb verder geen zigbee oid.
Update: ik heb een shelly wifi stekker gekocht. Die kan je ook koppelen aan HA. Moet ik daar een trigger in gaan maken... zal vast lukken
[ Voor 8% gewijzigd door Shutdown98 op 09-09-2023 10:32 ]
Er zijn een aantal kleine updates:
- alle libs naar nieuwste versie
- firmware download linkje toegevoegd
- mooier gedrag bij het activeren van de configuratie modus
- klein bugfixje in het aansturingsalgoritme (defrosts konden heel af en toe ongewenst gedrag veroorzaken)
offtopic: Daarvoor bestaan hele simpele pompschakelaars die met een tempsensor de pomp sturen. Bij warmte richting de pomp de vv aanschakelen en weer uit wanneer de toevoerleiding afkoelt. Zoiets bijvoorbeeld.Shutdown98 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:49:
Vraagje
(Wellicht beetje offtopic)
Ik gebruik 2 heatboosters en heb een Home Assistant integratie gemaakt zodat ik wat kan sturen.
Zo laat ik sochtends tot 07.30 uur de fans op 100% draaien om extra boost te krijgen als we toch nog niet beneden zijn.
Nu had ik op mijn oude ketel (inmiddels vervangen) een extra pomp aansluiting zodat ik de vloerverwarming pomp (voor keuken en badkamer) door de cv liet aansturen.
Inmiddels heb ik een nieuwe cv ketel die deze aansturing niet heeft en zoek een manier om de vvw pomp aan te sturen en dacht aan de sensors van de heatboosters.
Die kan ik een schakelaar laten aansturen die de vvw pomp kan aan/uit zetten.
Wat voor soort schakelaar kan ik daarvoor gebruiken?
Ik heb verder geen zigbee oid.
Update: ik heb een shelly wifi stekker gekocht. Die kan je ook koppelen aan HA. Moet ik daar een trigger in gaan maken... zal vast lukken
Maar zelf iets klussen kan natuurlijk ook
Dit werkt helaas niet als je ook wil koelen! Wat goed zou kunnen werken is de fan status van een van de HeatBoosters overnemen, dan gaat de pomp aan bij warmte- en koudeaanbod.PalingDrone schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:48:
[...]
offtopic: Daarvoor bestaan hele simpele pompschakelaars die met een tempsensor de pomp sturen. Bij warmte richting de pomp de vv aanschakelen en weer uit wanneer de toevoerleiding afkoelt. Zoiets bijvoorbeeld.
Maar zelf iets klussen kan natuurlijk ook
Dit is inderdaad het doorslaggevende argument om het zelf te knutselen. De pompschakelaars die je kan kopen reageren alleen met warmtevraag.Bazz0847 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:39:
[...]
Dit werkt helaas niet als je ook wil koelen! Wat goed zou kunnen werken is de fan status van een van de HeatBoosters overnemen, dan gaat de pomp aan bij warmte- en koudeaanbod.
Nu heb ik nog geen (hybride) warmtepomp en kan nog niet koelen, maar dan zijn we alvast maar voorbereid
Vind het namelijk vervelend dat deze gewoon random op het network zitten... Kan nooit het IP adres onthouden...
De meeste routers kennen zoiets als "fixed lease" waarbij een bepaald mac-adres altijd hetzelfde IP adres krijgt. Bij mijn Fritz!Box werkt het op deze manier en waar anders ook.Infernoken schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:31:
Is het trouwens reeds mogelijk om een fixed IP adres te geven aan de heatboosters?
Vind het namelijk vervelend dat deze gewoon random op het network zitten... Kan nooit het IP adres onthouden...
De heatboosters registreren hun hostname trouwens automatisch op een "moderne" router.
"eetkamer-177444.fritz.box" heet een HB bij mij en dit hoefde ik niet in te voeren. (17:74:44 komen van het MAC-adres)
[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 10-09-2023 08:15 . Reden: automatische modul/hostnaamregistratie ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is ook vervelend. Daarom is er zo'n kleine 40 jaar geleden een soort vertaalmethode uitgevonden om hostnames naar IP-adressen te vertalen, misschien heb je er wel eens van gehoord: Wikipedia: Domain Name SystemInfernoken schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:31:

Maar even serieus: kijk even of je in je modem hostnames in kunt voeren bij apparaten. In een Fritz!box kan dat standaard, geen idee hoe dat bij andere merken is. Dan hoef je nooit meer ip-adressen te onthouden en kun je gewoon naar http://heatbooster of http://hb-zolder of net wat je makkelijk vind.
Heatboosters zelf werken autonoom. Dat is dus geen probleem.
Wat je zou willen is dat heatbooster direct een relais zou kunnen aansturen, maar vrees dat dat op de ideeën stapel van @Bazz0847 past.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nee hoor, dat kun je prima zelf maken! De 2 linkse pinnen van de fan aansluiting zijn de geschakelde 12V, daar kun je ook een relais mee voeden. Zorg wel voor een antiparallel bypassdiode over het relais anders overleeft hij het niet. Meest linkse pin is - en daarop volgende pin is +.Ronald schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:19:
@Shutdown98 houdt er rekening mee dat een knutseloplosing die van HA af hangt niet houdbaar is bij verkoop.
Wat je zou willen is dat heatbooster direct een relais zou kunnen aansturen, maar vrees dat dat op de ideeën stapel van @Bazz0847 past.
Anderen hebben al de DNS tip gegeven, en ik heb tevens een klein tooltje hiervoor gemaakt: HeatBooster discovery tool. Die toont alle HB's in je netwerk, kun je op mijn website downloadenInfernoken schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:31:
Is het trouwens reeds mogelijk om een fixed IP adres te geven aan de heatboosters?
Helaas zijn de behuizingen niet meer compatibel met de oude modules. Afmetingen zijn iets anders en connectoren zijn verplaatst. De magneetjes kun je uitstekend met een drupje secondenlijm vastplakken (eerst even goed ontvetten), dan blijven ze wel goed zittentlpeter schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:24:
@Bazz0847 Bij mijn heeatbooster heeft één van de magneetjes losgelaten en zag dat deze nu met een behuizing worden verkocht. Heb je misschien een digitale versie van deze behuizing? Ik heb een 3d printer waarmee ik deze dan zou kunnen printen.
Ik heb een wat "geavanceerdere" schakelaar voor mijn vloerverwarming in gebruik.Shutdown98 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:04:
[...]
Dit is inderdaad het doorslaggevende argument om het zelf te knutselen. De pompschakelaars die je kan kopen reageren alleen met warmtevraag.
Nu heb ik nog geen (hybride) warmtepomp en kan nog niet koelen, maar dan zijn we alvast maar voorbereid
Deze hier (TERCAL 11E) is zowel voor "koelen" (vloerverwarming) als ook "verwarmen" (boiler) te gebruiken (via een instelling eenvoudig om te zetten)
Ook door Henk & Ingrid te begrijpen en toe te passen.
Moet je die niet handmatig omschakelen voor de koelmodus?dunklefaser schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:30:
[...]
Ik heb een wat "geavanceerdere" schakelaar voor mijn vloerverwarming in gebruik.
Deze hier (TERCAL 11E) is zowel voor "koelen" (vloerverwarming) als ook "verwarmen" (boiler) te gebruiken (via een instelling eenvoudig om te zetten)
Ja - dat schreef ik ook ...via een instelling (in het display).Bazz0847 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:22:
[...]
Moet je die niet handmatig omschakelen voor de koelmodus?
Maar zo vaak zal dit vermoedelijk niet gebeuren/nodig zijn.
Ik stuur de vloerverwarmingspomp (additioneel) ook via een smarte switch (en de Fritz!box) aan.
ora et labora
Hallo @Bazz0847 ,Bazz0847 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:04:
Ik heb een nieuwe firmware versie uitgebracht: 2.2.4
Er zijn een aantal kleine updates:
- alle libs naar nieuwste versie
- firmware download linkje toegevoegd
- mooier gedrag bij het activeren van de configuratie modus
- klein bugfixje in het aansturingsalgoritme (defrosts konden heel af en toe ongewenst gedrag veroorzaken)
Ik zie dat de backup functie de instelling “Boost-mode” (nog) niet hersteld.
Goed te weten dat er een dergelijke schakelaar is.dunklefaser schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:30:
[...]
Ik heb een wat "geavanceerdere" schakelaar voor mijn vloerverwarming in gebruik.
Inmiddels wel al een shelly besteld dus daar gaan we nu eerst mee verder.
Helemaal mee eens. Er zit een stekker aan de vvw pomp. Daar zet ik nu een slimme shelly stekker tussen.Ronald schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:19:
@Shutdown98 houdt er rekening mee dat een knutseloplosing die van HA af hangt niet houdbaar is bij verkoop.
Bij eventuele verkoop van het huis gaat de slimme stekker en HA weg en zal de vvw pomp weer dom aan het draaien zijn met de stekker in het stopcontact.
Of ik ben tegen die tijd toch overgegaan op een betere pompschakelaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Shutdown98 op 10-09-2023 15:48 ]
Spijtig genoeg zit ik bij Telenet in België vast aan hun 'stomme' modem...dunklefaser schreef op zondag 10 september 2023 @ 02:07:
[...]
De meeste routers kennen zoiets als "fixed lease" waarbij een bepaald mac-adres altijd hetzelfde IP adres krijgt. Bij mijn Fritz!Box werkt het op deze manier en waar anders ook.
De heatboosters registreren hun hostname trouwens automatisch op een "moderne" router.
"eetkamer-177444.fritz.box" heet een HB bij mij en dit hoefde ik niet in te voeren. (17:74:44 komen van het MAC-adres)
Kan je nauwelijks aan instellen, geen MAC adres aan IP, geen hostnames, geen.....
Vandaar ik fixed IP op mijn toestellen zelf ingeef... En andere modem is nog geen optie in België...
Tja - in dit geval zou ik emigreren. Trouwens - de provider kan je niet dwingen een bepaalde routerInfernoken schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:44:
[...]
Spijtig genoeg zit ik bij Telenet in België vast aan hun 'stomme' modem...
Kan je nauwelijks aan instellen, geen MAC adres aan IP, geen hostnames, geen.....
Vandaar ik fixed IP op mijn toestellen zelf ingeef... En andere modem is nog geen optie in België...
te gebruiken, zelf het type modem (of mediatransceiver) is volgens mij niet verplicht.
Als ik me niet vergis hangt dit samen met Europese regelgeving over de definitie van het het zgn. netwerk overgavepunt. - In Duitsland was tot ca. 2 jaar geleden een felle discussie gaande over de "Routerzwang".
Gewoon een DHCP reservation zou het makkelijkste zijn zoals reeds gezegd. En als je modem van je ISP die mogelijkheid niet biedt dan hang je er toch gewoon een eigen AP tussen?Infernoken schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:31:
Nu moet ik wel zeggen dat het in mijn geval ook niet echt boeit want als ik al naar de interface wil, dan doe ik dat via home assistant....
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Misschien leuk als er iemand toch een design maakt voor de oude uitvoering. Dan gooi ik hem ook graag op de printer iddBazz0847 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:26:
[...]
Helaas zijn de behuizingen niet meer compatibel met de oude modules. Afmetingen zijn iets anders en connectoren zijn verplaatst. De magneetjes kun je uitstekend met een drupje secondenlijm vastplakken (eerst even goed ontvetten), dan blijven ze wel goed zitten
---------------
Op Home Assistant wordt maar 1 heatbooster herkend, de andere drie zie ik daar niet (nb Home Assistant draait op mn desktop).
De configs van de 4 heatboosters zijn hetzelfde. Voordat ik richting een Home Assistant forum ga, iemand een idee waar dit aan kan liggen binnen de heatbooter setups?
Wat bedoel je met "De configs van de 4 heatboosters zijn hetzelfde."?tweaking-Joh schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:36:
Ik heb vier heatboosters icm Jaga convectoren. De instelling is 'benader via Wifi/MQTT', de HB app werkt prima.
Op Home Assistant wordt maar 1 heatbooster herkend, de andere drie zie ik daar niet (nb Home Assistant draait op mn desktop).
De configs van de 4 heatboosters zijn hetzelfde. Voordat ik richting een Home Assistant forum ga, iemand een idee waar dit aan kan liggen binnen de heatbooter setups?
De (host)namen zijn wel verschillend, of niet?
Ik heb vorig jaar 2 heatboosters in gebruik genomen (top!). Een behuizing zou inderdaad een goed idee zijn en een betere manier om ze aan een radiator te plaatsen (lazeren steeds op de grond ondanks magneten). Is de behuizing ook geschikt voor oudere versies?
Lezenstudiostevus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:16:
[...]
Ik heb vorig jaar 2 heatboosters in gebruik genomen (top!). Een behuizing zou inderdaad een goed idee zijn en een betere manier om ze aan een radiator te plaatsen (lazeren steeds op de grond ondanks magneten). Is de behuizing ook geschikt voor oudere versies?
De tape blokjes die ik van @Bazz0847 mee geleverd kreeg bleven niet eens op de heatboosters zitten :-)studiostevus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:16:
[...]
Bij ali een rol magneet tape gehaald en ze plakken helemaal prima aan de Jaga ombouw.
Als je een USB-C poort erop hebt zitten dan kun je hem gewoon updaten. En dan ga je flink wat functies erbij krijgen! Het kan zijn dat je de update met kabeltje moet doen, omdat jouw module nog geen "OTA" (over the air) updates geïmplementeerd had. Hierna kun je voortaan alles OTA updaten.Riechard schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:32:
@Bazz0847 ik heb een heatbooster van een jaar oud. Kan ik die met de meest recente firmware updaten of is de hardware veranderd?
Is het nog micro-USB, dan kun je hem helaas niet bijwerken.
De sterkte van wifi is -82, dus dat is wel krap.
Is het al iemand gelukt om het werkend te krijgen met esphome?
[ Voor 22% gewijzigd door Riechard op 15-09-2023 22:08 ]
Mijn vraag is nu: ik wil de radiatoren de lucht naar beneden door de radiator laten zuigen. Een nadeel is natuurlijk dat ik tegen de convectie in ga.
Het belangrijkste voordeel lijkt mij dat de warme lucht naar beneden gaat waarna wij er nog even van kunnen profiteren voordat het allemaal onder de zolder gaat hangen.
Ook wordt wellicht een beetje minder stof van de vloer opgezogen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is de reden dat je niet de koude lucht wil aanzuigen van onderen en naar boven wil blazen zodat het verwarmt?
Zoals ik zei: de lucht komt dan onderin de kamer waardoor de warmte beter gemixt wordt en niet allemaal onder het plafond hangt.Shutdown98 schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:54:
Tegen de convectie ingaan lijkt me zeer inefficient.
Wat is de reden dat je niet de koude lucht wil aanzuigen van onderen en naar boven wil blazen zodat het verwarmt?
Koude lucht zit lager en warme lucht stijgt op. Omdat je nu met ventilatoren gaat werken vergroot je sterk de natuurlijke convectie. Daarmee bereik je bijvoorbeeld dat de warme lucht beter door de kamer wordt verdeeld.
Dus door de natuurlijke convectie te versterken bereik je eerder wat je wil dan door de andere kant op te blazen.
[ Voor 158% gewijzigd door PalingDrone op 18-09-2023 04:25 ]
MBgek schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:31:
Zonde van je geld om daar Heatboosters voor te gebruiken, ik heb zelf iets gemaakt om te retouren van de vloerverwarming in HA te krijgen met een ESP32 en een hele bult DS18B20 sensoren. De ESP32 kan via ESPHome met HA praten.
Op die manier ben je voor een paar euro per radiator klaar.
Sorry voor de offtopic. Maar vindt dit wel heel interessant om waterzijdig inregelen een stuk makkelijker te makenInfernoken schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:06:
[...]
@MBgek Bedankt voor de tip... Vrijdag nog ESP32 en temp sensoren besteld bij Amazon...
Zaterdag aangekomen en na een laat nachtje van uitzoeken en bijleren is volgende het resultaat:
Wat hebben jullie precies besteld en waar? Zag wel deze uitleg van esp32io. Maar dat wordt al snel heel wat duurder als een paar euro per radiator.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
:strip_exif()/f/image/SUpD99sM8J7bo6yE7NYuLP1S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qpU92YctbPCPhWyaATAydKrI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WFotwl8PBv2AJUyMHuYpChf6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUT5R4h5MP4iWq0ifj0UjiUd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8hANZBG6K5JWGR2oDgzteYKb.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week een nieuwe Jaga convectorradiator (type 11) opgehangen.
Gelijk Arctic P8 PWM PST gekocht en geinstalleerd (P9 helaas nergens op voorraad).
Multiplex op maat gezaagd en uitsparingen voor ventilatoren geboord.
De plank ligt aan de zijkant op kleine houdertjes, waarop schuim is geplakt tegen resonantie.
En daarnaast natuurlijk de mooie Heatbooster module van @Bazz0847 opgehangen, binnen de bekleding, naast de ontluchter.
Helaas was de geleverde 2A adapter defect dus de zwarte op de foto is even tijdelijk.
Bijna jammer dat je er niets meer van ziet
Kun je iets meer over die 3d print laten zien (foto) of een bestand delen? Welke maat radiator gebruik je die voor(model? T2 of T3) Heb die van mij nu met touwtjes onder de radiator hangen maar dat is natuurlijk niet zo mooitlpeter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:26:
Ik zal binnenkort ook eens weer eens verder gaan. Ik heb "gewone" radiatoren en gebruik de P8 fannetjes en een 3D print waarbij deze met magneetjes aan de onderzijde blijven hangen.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Phoe, weet niet welk type. Een "gewone" dubbele radiator. Lijkt op een T22 denk ik.pc_slopert schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:53:
[...]
Kun je iets meer over die 3d print laten zien (foto) of een bestand delen? Welke maat radiator gebruik je die voor(model? T2 of T3) Heb die van mij nu met touwtjes onder de radiator hangen maar dat is natuurlijk niet zo mooi
Ik heb de enkele print gebruikt want de dubbele brak snel:
https://www.printables.co...lufter-radiator-fan/files
Afsluiten is heel belangrijk voor de onderdruk en daarmee de trek door de lamellen van de convector.Destralak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van de week een nieuwe Jaga convectorradiator (type 11) opgehangen.
Gelijk Arctic P8 PWM PST gekocht en geinstalleerd (P9 helaas nergens op voorraad).
Multiplex op maat gezaagd en uitsparingen voor ventilatoren geboord.
De plank ligt aan de zijkant op kleine houdertjes, waarop schuim is geplakt tegen resonantie.
En daarnaast natuurlijk de mooie Heatbooster module van @Bazz0847 opgehangen, binnen de bekleding, naast de ontluchter.
Helaas was de geleverde 2A adapter defect dus de zwarte op de foto is even tijdelijk.
Bijna jammer dat je er niets meer van ziet
Aangezien de fans zijdelings op elkaar aansluiten is het eigenlijk niet nodig om de cirkel uitsparingen te maken in het hout, als de fans te smal zijn voor de breedte van de Jaga is alleen bij de zijkanten de ruimte opvullen met een latje al voldoende. Als je dan ook wat ruimte houdt boven de convector lamellen heb je ook een groter effectief oppervlakte waar de lucht van de fans doorheen getrokken wordt, dan alleen bij de gaten van de fans.
Ik heb hier bij een Jaga Tempo type 20 4 Arctic F14 fans opgevuld met een 12x35 mm vuren lat en ongeveer 3 cm boven de convector.
:strip_exif()/f/image/9akO5HmgVaqZIByw7Dpuaswy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat gaat natuurlijk lang niet altijd. Met 3 meter radiator en 16 fans zit het bij mij aardig vol. En de lamellen zonder fan afdekken geeft hotspots die je ook niet wilt.MWink schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Afsluiten is heel belangrijk voor de onderdruk en daarmee de trek door de lamellen van de convector.
Als de fans dicht op de lamellen zitten werkt het volgens mij prima...
---------------
Voor mijn gevoel valt dat wel mee. Als je het niet afsluit, denk ik niet dat er veel lucht van boven de ventilatoren naar beneden gezogen wordt. Of verwaarloosbaar weinig. Heeft iemand dit toevallig ooit gemeten?MWink schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Afsluiten is heel belangrijk voor de onderdruk en daarmee de trek door de lamellen van de convector.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Een rookmachine zou uitsluitsel moeten geven lijkt me, en is niet eens zo duur...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbNYbh87I0ur4T8kpG1fs0ry.jpg?f=user_large)
Prima, maar ik had de volgende overwegingen;MWink schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Aangezien de fans zijdelings op elkaar aansluiten is het eigenlijk niet nodig om de cirkel uitsparingen te maken in het hout, als de fans te smal zijn voor de breedte van de Jaga is alleen bij de zijkanten de ruimte opvullen met een latje al voldoende. Als je dan ook wat ruimte houdt boven de convector lamellen heb je ook een groter effectief oppervlakte waar de lucht van de fans doorheen getrokken wordt, dan alleen bij de gaten van de fans.
Ik heb hier bij een Jaga Tempo type 20 4 Arctic F14 fans opgevuld met een 12x35 mm vuren lat en ongeveer 3 cm boven de convector.
[Afbeelding]
- Ik wilde niet dat de fans direct op de lamellen lagen. Wij stoken op dit moment nog met temperaturen tussen de 45 en 60 graden, dat vond ik mogelijk te warm worden met direct contact.
- Als ik de fans met bijv. tie-wraps had gekoppeld (zonder houten frame) dan zouden ze doorhangen over de lengte van ±80cm
- Om resonantie tegen te gaan ligt de gehele plank op foam.
Voor mij was het dus wel de 10 minuten waard om de ronde uitsparingen te boren
19% van de Nederlanders steekt er gemiddeld 20 per dag op. Wel wat duurder binnenkort met de hogere accijnsKikkerMario schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:33:
Ik ben toevallig net ook aan het bouwen en vroeg me hetzelfde af. Gaat de lucht door de kieren mee omhoog (meegesleept doordat de "wind" omhoog gaat) of juist terug omlaag (door het opgebouwde drukverschil). Ik gok op het eerste doordat de convector erg open is. Of heffen die effecten elkaar (bijna) op en maakt het dus niet uit of ik de kieren dicht.
Een rookmachine zou uitsluitsel moeten geven lijkt me, en is niet eens zo duur...
[Afbeelding]
Gewoon een vaper wat pure VG damp laten uitblazen onder je Jaga, met die dikke wolken zie je iedere luchtstroom.wheli schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
19% van de Nederlanders steekt er gemiddeld 20 per dag op. Wel wat duurder binnenkort met de hogere accijns
Tabaksrook is daar veel minder geschikt voor en stinkt.
Het foam kan dan wel direct op de lamellen?
Ik verwacht dat het houten rack met wat foam er tussen afsteunt op leggers die aan de eindstukken/verticale platen vastzitten en dus niet gelijk op het verwarmingselement, anders kom je ook niet aan 3cm afstand van de lamellen.Shutdown98 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:12:
Met de fans op een jaga gaat het vermogen sterk omhoog en zou je minder warm kunnen stoken.
Het foam kan dan wel direct op de lamellen?
Dichtmaken tussen de fans ga ik komend stookseizoen ook mee experimenteren, er staan hier o.a. 2 gelijke Jaga's aan weerszijden van de schuifpui beide voorzien van fans, bij eentje de ruimte tussen de fans dichttapen en dan eens kijken of het geheel er stiller door wordt en/of het nog wat scheelt qua warme luchtstroom.
De fans op de 2e radiator zijn puur een verlengstuk van de eerste serie fans dus het toerental is ook exact gelijk, Jaga's zijn ook ingeregeld op dezelfde stand dus kan mooi vergelijken op deze manier.
[ Voor 35% gewijzigd door PalingDrone op 02-10-2023 20:25 ]
Nog even netjes afwerken maar ben benieuwd deze winter! Hopelijk een mooie energie besparing en vooral ook een woonkamer die sneller opwarmt; als het echt koud was duurde het erg lang namelijk.
Je hebt ook rook tabletten als je niet aan een rookmachine wiltKikkerMario schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:33:
Ik ben toevallig net ook aan het bouwen en vroeg me hetzelfde af. Gaat de lucht door de kieren mee omhoog (meegesleept doordat de "wind" omhoog gaat) of juist terug omlaag (door het opgebouwde drukverschil). Ik gok op het eerste doordat de convector erg open is. Of heffen die effecten elkaar (bijna) op en maakt het dus niet uit of ik de kieren dicht.
[Afbeelding]
Ik verwacht geen Amazon Prime-levertijden, maar ben uiteraard wel benieuwd.
Dank!
[ Voor 10% gewijzigd door Boompje123 op 04-10-2023 18:02 ]
Op de site staat:Boompje123 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:01:
Is de levertijd van de HeatBooster wellicht bekend? Ik heb op 23 september besteld, maar tot op heden geen verder bericht ontvangen. Er stond uiteraard wel "op voorraad" op de levertijd.
Ik verwacht geen Amazon Prime-levertijden, maar ben uiteraard wel benieuwd.
Dank!
Let op: verzending vertraagd!
Bestellingen zullen verzonden worden in de week van 16 oktober.
Ah, dat had ik of gemist, of stond een paar weken geleden nog niet op de site (hoewel het goed kan dat ik het over het hoofd heb gezien)Aardedraadje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
Op de site staat:
Let op: verzending vertraagd!
Bestellingen zullen verzonden worden in de week van 16 oktober.
Hoe dan ook dank voor de info!
- Wifi SSID/password
- altijd toegang via webgateway = true
- slim stand-alone met MQTT (de derde optie in the configuratie-wizard)
Na "opslaan en opnieuw opstarten" van de instellingen kon ik de website van de heatbooster zien via het interne IP-adres. Ik kon de ventilatoren handmatig bedienen om ze uit te proberen en uiteindelijk op nul zetten en de handmatige bediening uitschakelen. Moei.
Een half uur later probeerde ik opnieuw verbinding te maken met de webinterface. Het was niet beschikbaar en er treedt een time-out op. Hier is een screenshot van hoe het eruit ziet:
/f/image/AMbBKIVyxZ6tXqGpdrNxdLBT.png?f=fotoalbum_large)
De heatbooster lijkt echter levend: mqtt heeft elke tien seconden nieuwe gegevens/temperatuur etc. Ik kan de webpagina http://192.168.x.x/fwupdate openen en deze ook opnieuw laden.
Eventuele suggesties hoe ik het probleem kan oplossen? Dank je wel!
Edit: MQTT commandos na de heatbooster worden vaan de heatbooster genegeerd. Zou dat eigenlijk luken?
1
2
3
4
5
| mosquitto_sub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' 0.00 mosquitto_pub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' -m '100.0' mosquitto_sub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' 0.00 |
[ Voor 10% gewijzigd door argafal op 10-10-2023 17:45 ]
Wat betreft je laadscherm: zou het kunnen dat de wifi ontvangst van de module erg laag is? Ik heb dit gedrag ook gehad op een module met hele beperkte ontvangst. Dat ie wel levend lijkt sluit dat niet uit. Wellicht heeft ie namelijk wel genoeg verbinding om mqtt gegevens door te sturen, maar niet om de grafische interface te laden.argafal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:20:
Ik wil graag hulp vragen met mijn heatbooster module. Het is gekopt in januari 2023, de oude versie met USB-C. Ik heb een update naar 2.2.4 gedaan en het als volgt geconfigureerd:
- Wifi SSID/password
- altijd toegang via webgateway = true
- slim stand-alone met MQTT (de derde optie in the configuratie-wizard)
Na "opslaan en opnieuw opstarten" van de instellingen kon ik de website van de heatbooster zien via het interne IP-adres. Ik kon de ventilatoren handmatig bedienen om ze uit te proberen en uiteindelijk op nul zetten en de handmatige bediening uitschakelen. Moei.
Een half uur later probeerde ik opnieuw verbinding te maken met de webinterface. Het was niet beschikbaar en er treedt een time-out op. Hier is een screenshot van hoe het eruit ziet:
[Afbeelding]
De heatbooster lijkt echter levend: mqtt heeft elke tien seconden nieuwe gegevens/temperatuur etc. Ik kan de webpagina http://192.168.x.x/fwupdate openen en deze ook opnieuw laden.
Eventuele suggesties hoe ik het probleem kan oplossen? Dank je wel!
Edit: MQTT commandos na de heatbooster worden vaan de heatbooster genegeerd. Zou dat eigenlijk luken?
code:
1 2 3 4 5 mosquitto_sub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' 0.00 mosquitto_pub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' -m '100.0' mosquitto_sub -h 192.168.1.42 -t 'heatbooster/fan-speed' 0.00
Betreft de MQTT commando's: je moet eerst de manuele modus activeren voordat hij reageert op de snelheidsinstelling
[ Voor 21% gewijzigd door Bazz0847 op 10-10-2023 20:23 ]
Ik denk echter niet dat het probleem met de laadscherm te maken heeft met de wifi-ontvangst. Rssi is -62. De heatbooster bevindt zich in dezelfde kamer, ongeveer 3 meter van het wifi-toegangspunt. Het is een enkel toegangspunt, geen mesh-netwerk. En de eerste verbinding na een herstart werkt altijd prima. Pas latere pogingen lijken te mislukken. Vóór de update van vandaag had ik nooit problemen met het bereiken van de website.
Ik zal het een beetje observeren, maar als iemand suggesties heeft voor het debuggen, hoor ik het graag.
@Bazz0847 Is dit een ESP32 of ESP8266? Als dat laatste het geval is, is er dan een manier om heap_frag en max_free_blk te monitoren?
Is het bekend wanneer de uitbreidingsmodule leverbaar is?Bazz0847 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:10:
Ik werk momentaal aan een losse uitbreidingsmodule waarmee je alle type ventilatoren (3-pin fans, 4-pin fans, ClimateBooster, HeatFan, SpeedComfort, en anderen) kunt aansluiten en traploos in snelheid kunt regelen. Ik verwacht deze over +-1 a 2 maanden op de webshop te hebben staan.
Heb je wel beide stappen van de firmware update doorlopen? Je moet zowel de binary als het filesystem updaten.argafal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:49:
Mqtt werkt. Ik moet fan-controlmode-ref en fan-speed-ref gebruiken in plaats van fan-controlmode en fan-speed. Got it.Dat was voor mij niet intuïtief, maar staat gedocumenteerd op de webpagina van @Bazz0847 . Als iemand anders het nodig heeft, het is dit document: https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.0.2.pdf
Ik denk echter niet dat het probleem met de laadscherm te maken heeft met de wifi-ontvangst. Rssi is -62. De heatbooster bevindt zich in dezelfde kamer, ongeveer 3 meter van het wifi-toegangspunt. Het is een enkel toegangspunt, geen mesh-netwerk. En de eerste verbinding na een herstart werkt altijd prima. Pas latere pogingen lijken te mislukken. Vóór de update van vandaag had ik nooit problemen met het bereiken van de website.
Ik zal het een beetje observeren, maar als iemand suggesties heeft voor het debuggen, hoor ik het graag.
@Bazz0847 Is dit een ESP32 of ESP8266? Als dat laatste het geval is, is er dan een manier om heap_frag en max_free_blk te monitoren?
Ja, beide stappen doorlopen.Bazz0847 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Heb je wel beide stappen van de firmware update doorlopen? Je moet zowel de binary als het filesystem updaten.
Maar hier gaat het mank: heeft iemand een suggestie waar ik goede doch redelijk betaalbare 200 mm fans kan kopen? Vooralsnog vind ik ze enkel voor rond de 50 euro en dan wordt het ietwat prijzig…
Je kunt ook de P14 kiezen, die verplaatst genoeg lucht denk ik.buzzlightyear schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:43:
Ik wil de HeatBooster gebruiken voor het aansturen van fans op een convectorput. In beginsel is het een test om te kijken hoe het gaat met stof e.d. maar als het goed gaat wil ik uiteindelijk een rijtje 200 mm fans monteren.
Maar hier gaat het mank: heeft iemand een suggestie waar ik goede doch redelijk betaalbare 200 mm fans kan kopen? Vooralsnog vind ik ze enkel voor rond de 50 euro en dan wordt het ietwat prijzig…
140mm fans zijn een stuk gangbaarder, optie om die op een afstandje te monteren met wat latjes oid?buzzlightyear schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:43:
Ik wil de HeatBooster gebruiken voor het aansturen van fans op een convectorput. In beginsel is het een test om te kijken hoe het gaat met stof e.d. maar als het goed gaat wil ik uiteindelijk een rijtje 200 mm fans monteren.
Ik ben voor de Noctua NF-A20-PWM gegaan, 32 euro per stuk. Nog steeds vele malen duurder dan de gangbare 14 cm fans, maar geen 50 euro, en goedkoper dan Jaga DBH. Heb ze net pas geïnstalleerd, dus ik kan je nog niet vertellen of dit een goede beslissing was.buzzlightyear schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:43:
200 mm fans kan kopen? Vooralsnog vind ik ze enkel voor rond de 50 euro
uitvoering: Noctua NF-A20-PWM, 200mm
Apart! Maar even via DM verder debuggen
Hoe heb je ze aan elkaar gekoppeld? Aluminium hoekstrip?KikkerMario schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:44:
[...]
Ik ben voor de Noctua NF-A20-PWM gegaan, 32 euro per stuk. Nog steeds vele malen duurder dan de gangbare 14 cm fans, maar geen 50 euro, en goedkoper dan Jaga DBH. Heb ze net pas geïnstalleerd, dus ik kan je nog niet vertellen of dit een goede beslissing was.
uitvoering: Noctua NF-A20-PWM, 200mm
Dit topic is gesloten.