Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 33 Laatste
Acties:
  • 322.108 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:12
buzzlightyear schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:43:
Ik wil de HeatBooster gebruiken voor het aansturen van fans op een convectorput. In beginsel is het een test om te kijken hoe het gaat met stof e.d. maar als het goed gaat wil ik uiteindelijk een rijtje 200 mm fans monteren.

Maar hier gaat het mank: heeft iemand een suggestie waar ik goede doch redelijk betaalbare 200 mm fans kan kopen? Vooralsnog vind ik ze enkel voor rond de 50 euro en dan wordt het ietwat prijzig…
Ik ben voor twee Arctic F9 PWM PST gegaan naast elkaar, kom je ook in de buurt van de 20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-06 21:09

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:59
Beste mede hobbyisten

ik heb een HeatBooster in bestelling om ook eens het een en ander te gaan proberen
Nu lees ik in de brochure dat de Heatbooster door Domoticz volledig automatisch wordt herkent
zijn hier mensen die het ook met domoticz hebben draaien en zo ja wat zijn dan de div instellingen in domoticz

met vriendelijke groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:11
Wellicht al eerder gevraagd maar na even zoeken niet gevonden:

Ik heb in de woonkamer een type 22 radiator van 2800x300 hangen. Deze is gewoonweg te klein bemeten voor de woonkamer. Het duurt uren voordat de woonkamer een beetje op temperatuur is.

De radiator is maximaal 11 cm dik, maar het mooiste zou zijn als de ventilatoren er tussen vallen. Past dat met de 9cm ventilatoren wel?

Lijkt mij dat je qua montage iets met magneten oid kan doen? Heb nog niet echt een beeld hoe ik het nou precies kan monteren.

Hoeveel ventilatoren zouden jullie aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:23
Tribunus schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:10:
Wellicht al eerder gevraagd maar na even zoeken niet gevonden:

Ik heb in de woonkamer een type 22 radiator van 2800x300 hangen. Deze is gewoonweg te klein bemeten voor de woonkamer. Het duurt uren voordat de woonkamer een beetje op temperatuur is.

De radiator is maximaal 11 cm dik, maar het mooiste zou zijn als de ventilatoren er tussen vallen. Past dat met de 9cm ventilatoren wel?

Lijkt mij dat je qua montage iets met magneten oid kan doen? Heb nog niet echt een beeld hoe ik het nou precies kan monteren.

Hoeveel ventilatoren zouden jullie aanbevelen.
Ik heb 8cm ventilatoren met een 3d geprint houdertje. Hier kun je magneetjes in doen en de fans op vastschroeven. Een tijdje terug heb ik het model gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:59
Sinds dit weekend zijn de heatboosters hier voor het eerst aangegaan. Ik zie wat gedrag dat ik nog niet helemaal begrijp en waardoor ik denk dat m'n aansluiting nog niet ideaal is.

Bijvoorbeeld vanmorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwCvs4Q5J6CzPP6kuB8p1MRWZFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HNMRbH1q0vsWKXZ2KlOf9WXl.png?f=fotoalbum_large

Het temperatuurverschil tussen inlet/outlet wordt negatief, waardoor de fans volledig uitschakelen, om vervolgens een minuut later weer aan te gaan. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb nu de temperatuur sensoren met een tiewrap aan de buis vastgemaakt. De in/uitvoer zitten vlak naast elkaar, en mogelijk ook deels in de luchtflow (convectorput). Misschien moet ik de sensoren wat meer isoleren? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan? Of zijn er andere usual suspects voor dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:16
Darkwings schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:32:
Sinds dit weekend zijn de heatboosters hier voor het eerst aangegaan. Ik zie wat gedrag dat ik nog niet helemaal begrijp en waardoor ik denk dat m'n aansluiting nog niet ideaal is.

Bijvoorbeeld vanmorgen:
[Afbeelding]

Het temperatuurverschil tussen inlet/outlet wordt negatief, waardoor de fans volledig uitschakelen, om vervolgens een minuut later weer aan te gaan. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb nu de temperatuur sensoren met een tiewrap aan de buis vastgemaakt. De in/uitvoer zitten vlak naast elkaar, en mogelijk ook deels in de luchtflow (convectorput). Misschien moet ik de sensoren wat meer isoleren? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan? Of zijn er andere usual suspects voor dit gedrag?
Ik heb de eerste sinds vanochtend operationeel. Bij mij zitten de aan- en afvoer ook op een paar centimeter van elkaar. Ik heb ze ook met een tiewrap vastgezet. Gaat bij mij meer dan uitstekend!

Het zou kunnen zijn dat je CV aan het pendelen is. Als hij zijn vermogen niet kwijt kan schakelt hij een periode uit. De CV pomp draait nog een tijdje door. Die pompt dan dus water door je systeem. Doordat andere afgifte apparatuur kouder is zou het kunnen dat je inlaat dus kouder wordt. Dit lijkt mij de enige verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
In de grafiek van de HeatBooster kan ik maar circa 15minuten zien. Ook met uitzoomen kom ik niet verder. Ik zou graag het gedrag over een uur (of een paar uur willen zien).

Doe ik iets fout, of is mijn constatering juist de de zoom functie niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Stillekracht schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:45:
[...]

Ik heb de eerste sinds vanochtend operationeel. Bij mij zitten de aan- en afvoer ook op een paar centimeter van elkaar. Ik heb ze ook met een tiewrap vastgezet. Gaat bij mij meer dan uitstekend!

Het zou kunnen zijn dat je CV aan het pendelen is. Als hij zijn vermogen niet kwijt kan schakelt hij een periode uit. De CV pomp draait nog een tijdje door. Die pompt dan dus water door je systeem. Doordat andere afgifte apparatuur kouder is zou het kunnen dat je inlaat dus kouder wordt. Dit lijkt mij de enige verklaring.
Dat is een interessante suggestie, nog niet aan gedacht, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik kan terugzien wanneer de CV aanstond en dat ziet er niet pendelend uit.

Ook zie ik dat wanneer de fans aangaan dat impact heeft op zowel aan- als afvoer temperatuur. Vandaar dat ik denk dat beide teveel in de luchtflow zitten door hoe de convectorput is opgebouwd. Ik ga kijken of ik de sensoren wat logischer kan plaatsen zodat ze minder in de luchtflow zitten en eventueel wat isoleren, eens zien of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:46
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van hoe goed dit werkt - was al blij met het koelen, maar momenteel de eerste dag aan het verwarmen met fans die op 20% draaien - echt onhoorbaar, ik zie dat de fans werken doordat de planten in de vensterbank een beetje bewegen.

Aanvoertemperatuur van de grootste convector op 23.68 graden, retourtemperatuur 21.33 graden, kamer temperatuur 19.50 graden. Bizar hoeveel warmte die fans uit het water trekken. Hierdoor een COP van de warmtepomp op 6.7 bij 8 graden buiten (volgens de fabrikant 4.5 bij 35/7/20). Dit is zo met recht Zeer Lage Temperatuur Verwarming (ZLTV).

[ Voor 37% gewijzigd door JBtL op 16-10-2023 10:23 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Stillekracht schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:47:
In de grafiek van de HeatBooster kan ik maar circa 15minuten zien. Ook met uitzoomen kom ik niet verder. Ik zou graag het gedrag over een uur (of een paar uur willen zien).

Doe ik iets fout, of is mijn constatering juist de de zoom functie niet goed werkt?
Probleem waarschijnlijk gevonden. De HeatBooster was eerst buiten WIFI bereik. Het lijkt erop dat hij internet toegang nodig heeft om de historie op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
Darkwings schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:57:
[...]

Dat is een interessante suggestie, nog niet aan gedacht, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik kan terugzien wanneer de CV aanstond en dat ziet er niet pendelend uit.

Ook zie ik dat wanneer de fans aangaan dat impact heeft op zowel aan- als afvoer temperatuur. Vandaar dat ik denk dat beide teveel in de luchtflow zitten door hoe de convectorput is opgebouwd. Ik ga kijken of ik de sensoren wat logischer kan plaatsen zodat ze minder in de luchtflow zitten en eventueel wat isoleren, eens zien of dat helpt.
Ik heb er 'pro' isolatie van de Hornbach omheen gedaan en dat weer met pvc tape of een tie wrap. Daardoor heel constante meerwaarden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Darkwings Heb je de sensoren niet van tevoren geijkt? - Er zit vaak een afwijking van 0,2 - 0,4 °C (of ook meer) tussen de verschillende sensoren op de verschillende ingangen.
Voor passende bijdragen zie hier en hier - met plaatjes na ijking.
Wat zijn trouwens de aanvoer- en retour temperaturen die bij het plaatje horen?

[ Voor 96% gewijzigd door dunklefaser op 16-10-2023 14:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
dunklefaser schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:29:
@Darkwings Heb je de sensoren niet van tevoren geijkt? - Er zit vaak een afwijking van 0,2 - 0,4 °C (of ook meer) tussen de verschillende sensoren op de verschillende ingangen.
Voor passende bijdragen zie hier en hier - met plaatjes na ijking.
Wat zijn trouwens de aanvoer- en retour temperaturen die bij het plaatje horen?
Nee ik heb ze niet geijkt, dat zal ik gaan doen! Ik zie trouwens bij een andere module (heb er 3) dat een van de sensoren zelfs af en toe een negatieve temperatuur aangeeft, dus die is niet helemaal lekker denk ik.

Als ik geen ambient temperatuur regeling gebruik, kan ik dan veilig die sensor loskoppelen en gebruiken voor in- of outlet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 23:45
Darkwings schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:32:

Bijvoorbeeld vanmorgen:
[Afbeelding]

Wat je hier ziet is de ontdooicyclusdetectie functie van de HeatBoosters. Als je die functie uitzet (niet nodig met gasgestookte ketel) blijven de fans nadraaien, en gaan ze niet pendelen :) Maar goed, onderliggend probleem lijkt inderdaad de thermische koppeling van de sensoren met het water, die is vermoedelijk niet zo goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Bazz0847 op 16-10-2023 17:16 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
JBtL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:16:
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van hoe goed dit werkt - was al blij met het koelen, maar momenteel de eerste dag aan het verwarmen met fans die op 20% draaien - echt onhoorbaar, ik zie dat de fans werken doordat de planten in de vensterbank een beetje bewegen.

Aanvoertemperatuur van de grootste convector op 23.68 graden, retourtemperatuur 21.33 graden, kamer temperatuur 19.50 graden. Bizar hoeveel warmte die fans uit het water trekken. Hierdoor een COP van de warmtepomp op 6.7 bij 8 graden buiten (volgens de fabrikant 4.5 bij 35/7/20). Dit is zo met recht Zeer Lage Temperatuur Verwarming (ZLTV).
Mooi om te horen! Veel stookplezier gewenst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:24

ErikKo

Rippie

Bazz0847 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Wat je hier ziet is de ontdooicyclusdetectie functie van de HeatBoosters. Als je die functie uitzet (niet nodig met gasgestookte ketel) blijven de fans nadraaien, en gaan ze niet pendelen :) Maar goed, onderliggend probleem lijkt inderdaad de thermische koppeling van de sensoren met het water, die is vermoedelijk niet zo goed.
We zien alleen deltaT tussen -0.5 en 1.0, niet de absolute temperaturen.
Hieraan kunnen we niet zien of de CV ketel (of warmtepomp) aan het pendelen (=aan/uit) is, of dat hij simpelweg terugmoduleert (= schommelen rondom gewenste temperatuur).

Gezien de deltaT zo klein is verwacht ik dat de ketel terugmoduleert, en niet pendelt.
Dit gedrag vertoont mijn warmtepomp ook.
Ik zou niet verwachten dat de HeatBooster op deze kleine delta reageert door zichzelf uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
ErikKo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

We zien alleen deltaT tussen -0.5 en 1.0, niet de absolute temperaturen.
Hieraan kunnen we niet zien of de CV ketel (of warmtepomp) aan het pendelen (=aan/uit) is, of dat hij simpelweg terugmoduleert (= schommelen rondom gewenste temperatuur).

Gezien de deltaT zo klein is verwacht ik dat de ketel terugmoduleert, en niet pendelt.
Dit gedrag vertoont mijn warmtepomp ook.
Ik zou niet verwachten dat de HeatBooster op deze kleine delta reageert door zichzelf uit te zetten.
Toch doet hij dat wel :) Dat is een specifieke functie die je kunt inschakelen, en is onderdeel van de ontdooicyclusverbetering van de HeatBooster, die als doel heeft om minder thermische energie te verliezen tijdens het defrosten van de warmtepomp en daarmee nog wat efficiëntie te winnen bij koude vochtige dagen.

Edit: er is een standaard nadraaitijd van 10 minuten, en het enige wat dat kan overrulen is de ontdooicyclusdetectie. Vandaar dat ik zeker weet dat die de oorzaak is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 16-10-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Hier sloeg de CV ketel ook voor het eerst aan uit zichzelf (had al eens getest en paar weken terug).
Fannetjes gingen netjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Darkwings schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Nee ik heb ze niet geijkt, dat zal ik gaan doen! Ik zie trouwens bij een andere module (heb er 3) dat een van de sensoren zelfs af en toe een negatieve temperatuur aangeeft, dus die is niet helemaal lekker denk ik.

Als ik geen ambient temperatuur regeling gebruik, kan ik dan veilig die sensor loskoppelen en gebruiken voor in- of outlet?
Heb je deze post van @Bazz0847 in deze context bekeken?
Ik weet namelijk niet welke regeling je gebruikt.
Ik persoonlijk heb een aantal van de NTC-sensoren in reserve - ze gaan soms kapot.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 16-10-2023 19:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:26
Hier waaiden wat spinnewebben naar boven :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Mistraller schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:54:
Hier waaiden wat spinnewebben naar boven :X
Ook meteen opgelost :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Volgens mij heb ik gewoon een defecte unit of sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv6Ph21yfDZqGXj2tcBW3hL5VP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C7M91U93fTHm8um8CpIq48Ae.png?f=fotoalbum_large

Inlet temp is zoals verwacht, behalve dan dat de hybride warmtepomp de secundaire verwarming nog aanschakelt, maar dat ligt niet aan de heatbooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:15
Darkwings schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:49:
[Afbeelding]

Inlet temp is zoals verwacht, behalve dan dat de hybride warmtepomp de secundaire verwarming nog aanschakelt, maar dat ligt niet aan de heatbooster.
Dat lijntje van de inlet temperatuur is verdacht recht. Dat lijkt me niet te kloppen.

Aangezien je piekjes om de 10 minuten liggen, vermoed ik dat je ketel pendelt.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-06 08:52
Ik vond dit topic en nu ben ik ook van plan om een heatbooster te bestellen. Ik heb al HA draaien, dus dat komt helemaal goed.

Mijn idee is om 90 mm fans te gebruiken. Nu zag ik op de site van @Bazz0847 de volgende tekst: Wij adviseren gebruik te maken van ventilatoren van het merk Arctic, in het bijzonder type F9 of P9 PWM PST (9 cm diameter)

- Wat is het verschil tussen deze fans? De F9 is niet PWM gestuurd, maar aan/uit?
- De P9 pwm kan ik niet vinden, maar de F9 pwm dan weer wel. Kan deze ook?

Excuus voor de vragen, maar ik wil graag in 1 x de juiste fans bestellen ;-) De rest kom ik wel uit.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
s020506 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Dat lijntje van de inlet temperatuur is verdacht recht. Dat lijkt me niet te kloppen.

Aangezien je piekjes om de 10 minuten liggen, vermoed ik dat je ketel pendelt.
Ja, ik vermoed dat dat met de stadsverwarming die bijschakelt te maken heeft. Dat is een ander probleem. Ga vandaag of morgen even proberen om de sensoren voor outlet en room temp om te wisselen. Als dat het niet oplost module maar als defect terugsturen vrees ik.

Edit: overigens heeft de sensor het na een uurtje flatlinen weer opgepakt, dus lijkt ergens een contactje te zijn dat niet helemaal lekker zit ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Darkwings op 17-10-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:05
JBtL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:16:

Mag ik vragen of je de standaard instellingen gebruikt van de HeatBooster of dat je deze aangepast hebt in Advanced mode? Gaat me om de volgende instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYp28WmcegHngsXcphTMHtn9K_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEBEsVmGv3mIP8mDr8YwGzZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben een beetje zoekend of in combinatie met mijn warmtepomp instellingen of de heatboosters gefinetuned dienen te worden. Ben overigens zeer tevreden, fans gaan automatisch aan en uit. En zijn jaar door zeer stil en aanvoer temperatuur is laag. Bij -10 graden buiten levert de WP 42 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:46
Alphaxe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Mag ik vragen of je de standaard instellingen gebruikt van de HeatBooster of dat je deze aangepast hebt in Advanced mode? Gaat me om de volgende instelling:

[Afbeelding]

Ik ben een beetje zoekend of in combinatie met mijn warmtepomp instellingen of de heatboosters gefinetuned dienen te worden. Ben overigens zeer tevreden, fans gaan automatisch aan en uit. En zijn jaar door zeer stil en aanvoer temperatuur is laag. Bij -10 graden buiten levert de WP 42 graden.
Ik gebruik de heatboosters nu nog een beetje dom. 20% is onhoorbaar, en dat is dus al voldoende om het afgiftevermogen van de convectoren ruim te verdubbelen. Ik heb ze daarom op handmatig staan, en schakel op basis van het opgenomen vermogen van de warmtepomp. Als de pomp aanstaat van de warmtepomp dan gaan de ventilatoren aan, schakelt deze uit dan gaan ze uit. Dit gaat via een automatisering in homeassistant.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Darkwings schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:49:
[Afbeelding]

Kun je de sensoren eens van input wisselen? Dus de inlet sensor op de outlet input aansluiten en vice versa. Als dan de outlet temperatuur wegvalt is die sensor inderdaad defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIjHAIyfUt5azaS1VO4_S0yE1u8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/8vxzRTHEo4E13LnWfnBNHaG6.webp?f=fotoalbum_large
Ik heb precies de zelfde radiator welke ventilator is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:56
Arctic P14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Vraagje om te vergelijken: ik heb twee sets met heatboosters. In de woonkamer 4 naast elkaar en in de hal 11. Zelfde type Jaga. De Tinlaat is hoger (0,46 graad), verklaart dat het verschil in fanspeed volledig? Als ik de delta bekijk zou mijn gevoel zeggen dat de hal ook wat harder moet draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nytUbrgwX7ldXxw67GYJgwOH46Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/013RmQL89y6Dn9TuuQnXw0vS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ligt aan de snelheidscurve die je gebruikt. Ik zou zeggen van niet met de default instellingen. Andere oorzaak is wellicht dat je ketel aan het pendelen is, dan zie je namelijk de nadraaitijd omdat de uitschakelvertraging ook de aftoersnelheid beperkt om hinderlijke bijgeluiden te voorkomen. Het koudere water tijdens pendelen komt voor beide radiatoren op verschillende momenten en kan icm de uitschakelvertraging een groot snelheidsverschil geven.

[ Voor 32% gewijzigd door Bazz0847 op 17-10-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Hallo,

Ik sta op het punt een heatbooster-set te bestellen bij SDR en 5 Artic P14 PWM bij Amazon.

Wij hebben op onze b.g.g. maar 2 convectoren.
Een jaga van (ong 200cm x 15cm) in de convector put in de woonkamer en een jaga wandmodel aan de keukenmuur. Keuken en woonkamer staan in verbinding met elkaar.

Voorlopig gaan we niet verbouwen (LTV of vloerverwarming, icm warmte pomp). Wel wordt er binnenkort nieuwe een Intergas Extreme 30 geplaatst.

De afgifte capaciteit van deze combinatie is eigenlijk te klein voor een comfortabele verwarming te zorgen.
Kamer en keuken hebben resp 30 en 15 vkm oppervlak.

Als de CV temperatuur boven 65°C is, komt er pas redelijke opstijgende lucht uit de put.
Echter door geringe warmtebehoefte in de rest van het huis pendeld de CV continue.
Zelf bij terugschroeven van vermogen en pompsnelheid.

Mijn plan is om de booster te testen met 5 stuks Arctic P14 om daarbij te bepalen wat een goede CV temperatuur icm met Fan-snelheid is. Geluid speelt ook een rol omdat de bank pal naast de convectorput staat.

Wij hebben een TADO die nu nog in de aan uit/stand werkt om de cv te schakelen.
Hier wil ik testen of de opentherm aansturing beter is.

De gedachte is wel om de CV met een temperatuur te laten werken dat de HR optimaal benut wordt en condensatie mogelijk is. Verder moet er een continue prettige warmteafgifte zijn.

Mijn vraag aan dit forum is of dit een zinvolle test is met de heatbooster.
Het gaat hier immers over een normale CV installatie met relatief hoge temperaturen vergeleken met de warmtepomp systemen die hier genoemd worden.

Ik vraag mij af of de firmware van de heatbooster hier ook voor toegepast kan worden.
Bij voorbaat dank.

PS1: ik heb mij vorig jaar laten verleiden tot het aanschaffen van 4 speedconformts (150,- euro), maar die boden die veel soelaas.
PS2: Beide convectoren staan permanent open en zijn niet waterzijdig ingeregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ticcXy_T9e88Kauna834ae18pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFlbDHILLIJBYlhRRRCx8OLD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xljpuzF_k1ATRJQxDFS-MuxWarQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAhFbLsHcUxAyRBX7zncAOi7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkwings
Na nog wat puzzelen en nadenken heb ik nu 2 van de 3 heatboosters in slave modus gezet en laat ik ze meeregelen met de grootste convector in de ruimte. Dat lijkt me veel logischer, anders hebben de 3 regelingen allemaal invloed op elkaar en dat is helemaal niet gewenst. Als ik een denkfout maak dan wordt ik graag gecorrigeerd 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 11:28
DuckTape68 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:19:
Hallo,

Ik sta op het punt een heatbooster-set te bestellen bij SDR en 5 Artic P14 PWM bij Amazon.

Een jaga van (ong 200cm x 15cm) in de convector put in de woonkamer en een jaga wandmodel aan de keukenmuur. Keuken en woonkamer staan in verbinding met elkaar.

Voorlopig gaan we niet verbouwen (LTV of vloerverwarming, icm warmte pomp). Wel wordt er binnenkort nieuwe een Intergas Extreme 30 geplaatst.

De afgifte capaciteit van deze combinatie is eigenlijk te klein voor een comfortabele verwarming te zorgen.

Als de CV temperatuur boven 65°C is, komt er pas redelijke opstijgende lucht uit de put.
Echter door geringe warmtebehoefte in de rest van het huis pendeld de CV continue.

Mijn plan is om de booster te testen met 5 stuks Arctic P14 om daarbij te bepalen wat een goede CV temperatuur icm met Fan-snelheid is. Geluid speelt ook een rol omdat de bank pal naast de convectorput staat.

De gedachte is wel om de CV met een temperatuur te laten werken dat de HR optimaal benut wordt en condensatie mogelijk is. Verder moet er een continue prettige warmteafgifte zijn.

Het gaat hier immers over een normale CV installatie met relatief hoge temperaturen vergeleken met de warmtepomp systemen die hier genoemd worden.

Ik vraag mij af of de firmware van de heatbooster hier ook voor toegepast kan worden.
Bij voorbaat dank.

PS1: ik heb mij vorig jaar laten verleiden tot het aanschaffen van 4 speedconformts (150,- euro), maar die boden die veel soelaas.
PS2: Beide convectoren staan permanent open en zijn niet waterzijdig ingeregeld.

[Afbeelding][Afbeelding]
De ventilatoren gaan je veel opleveren. Zelfs met 30gr aanvoer voel ik warme lucht uit de put komen. Ik raad je aan om wel de hele convectoren in de breedte vol te leggen met ventilatoren. Kost mss €50 meer, maar dan kunnen de ventilatoren langzamer, dus stiller, draaien voor hetzelfde afgiftevermogen. Elke Heatbooster kan 15 ventilatoren aan. In de put passen dus 13 à 14 en de wandconvector 4 à 5 op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@DuckTape68 is je convectorput wel geïsoleerd? Scheelt soms ook veel, evt met alleen radiatorfolie.
En je nieuwe ketel wat kleiner gekozen dan de oude tegen het pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
@Frisian1206 Bedankt voor je advies. Ik heb bij Amazon geen vrachtkosten, dus 2 x 5 stuks opsturen kost niets meer, Maar als de test lukt gaan er totaal 10 stuks in.

@wheli De put is geisoleerd. Ons huis trouwens ook redelijk goed (b.j. 1999 hoekhuis). De capaciteit is gewoon te klein. De nieuwe ketel kan verder terugpendelen (3,5 kW ipv 6 kW). Dus er is hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47
Hallo,

Bij voorbaat dank.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruik de HeatBooster in een huurhuis, wat niet heel goed geïsoleerd is. In de put staat een convector, geen idee welk merk. Liggen nu 12 P14 PWM PST op en de woonkamer wordt nu veel sneller warm. Ons verbruik lijkt, zelfs met een hoger ingestelde temperatuur, nu 25 procent lager te zijn.
Maximale temperatuur staat op 65 graden, maar ik gebruik OpenTherm en heb hem die temperatuur nog niet zien bereiken.
Voor in de woonkamer hangt een T21 met 15 P8 PWM PST eronder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
AppieK schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:10:
Ik vond dit topic en nu ben ik ook van plan om een heatbooster te bestellen. Ik heb al HA draaien, dus dat komt helemaal goed.

Mijn idee is om 90 mm fans te gebruiken. Nu zag ik op de site van @Bazz0847 de volgende tekst: Wij adviseren gebruik te maken van ventilatoren van het merk Arctic, in het bijzonder type F9 of P9 PWM PST (9 cm diameter)

- Wat is het verschil tussen deze fans? De F9 is niet PWM gestuurd, maar aan/uit?
- De P9 pwm kan ik niet vinden, maar de F9 pwm dan weer wel. Kan deze ook?

Excuus voor de vragen, maar ik wil graag in 1 x de juiste fans bestellen ;-) De rest kom ik wel uit.
De F9 is geoptimaliseerd voor flow. De P9 is geoptimaliseerd voor druk.

Op een T22 radiator pak je de F9 (want hele grote open lamellen), een convector kan voordeel halen uit een P9.

Er is ook nog een CO-versie voor "Continuous Operation", die heeft een dubbel kogellager design. Kanttekening: kogellagers maken meer geluid dan vloeistof lagers van de normale versie, geeft Arctic zelf ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Waar kan je het beste de temperatuursensor mee ijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb voordat ik de Heatbooster inbouwde in mijn Jaga eerst alle 3 de sensors onder een beker gelegd, zodat ze in een min of meer afgesloten tochtvrije ruimte bij elkaar zaten. Dan een half uurtje aan laten staan en kijken of er verschillen zijn. Twee van de 3 sensors waren nagenoeg identiek, die heb ik vervolgens voor de aanvoer en retour gebruikt, de andere scheelde een halve graad en gebruik ik voor de ruimtetemperatuur.
In de geavanceerde instellingen kun je eventueel ook een correctie doorvoeren (onder het kopje "Sensorkalibratie") als ze alle 3 verschillend zijn.

Verder hoef je ze volgens mij niet echt te ijken tegen een referentietemperatuur. Belangrijkste is dat ze relatief ten opzichte van elkaar gelijk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Bedankt voor deze info
Ga ik eerst doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Hallo,

Bij voorbaat dank.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als er pas bij 65 graden convectie plaats vind dan klopt er iets niet. Ontbreekt er wellicht een tussenschot? Ik heb 1x 3meter (met 16stuks artic 14cm) en 1x2meter (11stuks artic 14cm) maar ik stookte sowieso voorheen nooit zo hoog. Nu met heatboosters is het alleen maar beter geworden.
Ik heb een tado met een stokoude nefit ecomline (tado kan overweg met buderus protocol). Draait modulerend hier.

Kortom gaat zeker helpen maar neem meer fans en bereken of je sowieso genoeg afgiftecapaciteit hebt. Want alles valt of staat met de grootte van die ruimte.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

Je moet goed begrijpen dat de warmtebehoefte van deze 2 ruimtes een goed deel van het stookseizoen, zo niet het gehele stookseizoen onder het minimum vermogen van de gemiddelde CV ketel zit.
De extreme heeft een zeer laag minimum, maar op dat minimum gaat er in 24 uur rond de 10 kuub per dag door. Dat hoop ik dat je het grootste deel van het jaar niet nodig hebt.

Dat de ketel dus in deeltijd stookt is normaal

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Wie kan mij vertellen waarom de ventilatoren op 1% draaien
ruimteregeling staat uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcKUtA8rexdjKTbTMAJAms_xYz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qXkrNh7vVUNhESoflr2ndncp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wix27hxpidocRBpdUUkkx2WWwOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Oov2v6NGYoWzrOHVRcqHuppW.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door minicraft op 19-10-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:05
minicraft schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan mij vertellen waarom de ventilatoren op 1% draaien
ruimteregeling staat uit
het lijkt er op dat je een andere firmware draait dan mijn HeatBoosters.
De omschrijving bij mij wordt de 1% namelijk uitgelegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3eipL9OyQQlI_OG7L4aCT7M2To=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBCSbBM3S94SVdQniZIRTm0B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
ok bedankt

Firmware: 2.2.4 heb ik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Ik ben van plan deze ventilatoren te bestellen.
NL Site lijkt ook wel scherpe prijs.

https://www.proshop.nl/Ca...0-mm-Black-23-dBA/2735125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
simonj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:36:

Ja, goede deal inderdaad. Succes, ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Fyi Nederlandse site van een Deens bedrijf.
Daar achtergekomen toen ik vorig jaar tijdens Black Friday een tablet kocht bij hun, de meest verschrikkelijke transporteur die je je maar kan wensen gebruiken ze voor verzending.
Hele scherpe prijs maar de eerste tablet was ergens tijdens transport achterovergedrukt en het duurde maanden voordat de 2e afgeleverd werd, uiteindelijk wel goedgekomen maarr ik loop sindsdien met een grote boog om Proshop.nl heen. N=1 en ik raad ook niks af maar hou hier wel rekening mee, ook qua eventuele garantieclaims en retourzendingen.

Het is dus geen Nederlands bedrijf ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
PalingDrone schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Fyi Nederlandse site van een Deens bedrijf.
Daar achtergekomen toen ik vorig jaar tijdens Black Friday een tablet kocht bij hun, de meest verschrikkelijke transporteur die je je maar kan wensen gebruiken ze voor verzending.
Hele scherpe prijs maar de eerste tablet was ergens tijdens transport achterovergedrukt en het duurde maanden voordat de 2e afgeleverd werd, uiteindelijk wel goedgekomen maarr ik loop sindsdien met een grote boog om Proshop.nl heen. N=1 en ik raad ook niks af maar hou hier wel rekening mee, ook qua eventuele garantieclaims en retourzendingen.

Het is dus geen Nederlands bedrijf ...
ik heb ze hier in bestelling

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:15
Deze ook besteld, gisteren besteld en werden net al afgeleverd.

Helaas duurt het wat langer voor de heatbooster binnen komen vermoed ik. Iemand een idee van de huidige levertijd?

Ben erg benieuwd, ik ga ze toepassen op een T22 en een T33 radiator samen met een WP om te zien of het dan toch voldoende warmte gaat opleveren voor het kantoor en de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonj
Toch maar via amazon besteld, en gelijk HeatBooster besteld.
krijg als het goed is, ventilatoren zaterdag binnen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
TerminalNL schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Deze ook besteld, gisteren besteld en werden net al afgeleverd.

Helaas duurt het wat langer voor de heatbooster binnen komen vermoed ik. Iemand een idee van de huidige levertijd?

Ben erg benieuwd, ik ga ze toepassen op een T22 en een T33 radiator samen met een WP om te zien of het dan toch voldoende warmte gaat opleveren voor het kantoor en de badkamer.
Ik heb anderhalve week terug een heatbooster besteld, is dinsdag verwerkt, gisteren bij een DHL punt achtergelaten en als het goed is komt het vannacht in het sorteerproces.

Werd tijdens het bestellen al aangegeven dat pas vanaf 16 oktober weer bestellingen werden verwerkt.

Ik ga hem hier toepassen op een T22 met Arctic F8 fans. Eerst 5 stuks, als het voldoet worden het er 15. Overige radiatoren zijn te smal om te boosten, 6cm fans ga ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:15
_JGC_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Ik heb anderhalve week terug een heatbooster besteld, is dinsdag verwerkt, gisteren bij een DHL punt achtergelaten en als het goed is komt het vannacht in het sorteerproces.

Werd tijdens het bestellen al aangegeven dat pas vanaf 16 oktober weer bestellingen werden verwerkt.

Ik ga hem hier toepassen op een T22 met Arctic F8 fans. Eerst 5 stuks, als het voldoet worden het er 15. Overige radiatoren zijn te smal om te boosten, 6cm fans ga ik niet doen.
Ik zag nergens een datum staan, heb ze gisteren ook pas besteld. Maar dan ga ik er vanuit ergens volgende week.

Ja ik ga hier op de T22 ook F8 fans plaatsen, 10 stuks.
De T33 worden voor nu 5 P14 fans, zou nog een 6e op kunnen, maar per stuk vond ik ze te duur :+

Te smalle radiatoren zou je natuurlijk kunnen vervangen. Hier worden ze ook nieuw geplaatst, huidige is alles T11 en 35 jaar oud.
Voor de badkamer gaan we van 60x60 T11 naar 60x90 T33. En het kantoor alleen van T11 naar T22 90x100. Zou met de heatbooster genoeg warmte moeten afgeven met 30 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@TerminalNL Een T22 van 330x50 ga ik niet zomaar even vervangen. Heb aan de andere kant wel een T20 van 285x50 vervangen door een T22 van 3 meter, die krijgt op de eerste 60cm nu fans en als dat bevalt op de eerste 180cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:46:
@TerminalNL Een T22 van 330x50 ga ik niet zomaar even vervangen. Heb aan de andere kant wel een T20 van 285x50 vervangen door een T22 van 3 meter, die krijgt op de eerste 60cm nu fans en als dat bevalt op de eerste 180cm.
Dat gaat wel bevallen :Y
Heb ooit als testje 3 oude 8cm fans uit overjarige voedingen aan elkaar geknoopt en aan een USB kabel gesoldeerd om ze op 5V te laten draaien en onder een 120x50 T21 radiator gehangen, behalve wat (storend) geluid en een totaal gebrek aan regeling is het effect wanneer je ze handmatig aanzet heel snel merkbaar, bij een lage Ta doen fans echt wonderen.

Binnenkort komt er een 2e Heatbooster met nog eens 10 P14 fans bij in de woonkamer omdat de eerste erg goed bevalt en het nogal een lel van een ruimte met veel glas is op 4 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
PalingDrone schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

Dat gaat wel bevallen :Y
Heb ooit als testje 3 oude 8cm fans uit overjarige voedingen aan elkaar geknoopt en aan een USB kabel gesoldeerd om ze op 5V te laten draaien en onder een 120x50 T21 radiator gehangen, behalve wat (storend) geluid en een totaal gebrek aan regeling is het effect wanneer je ze handmatig aanzet heel snel merkbaar, bij een lage Ta doen fans echt wonderen.

Binnenkort komt er een 2e Heatbooster met nog eens 10 P14 fans bij in de woonkamer omdat de eerste erg goed bevalt en het nogal een lel van een ruimte met veel glas is op 4 hoog.
Ik stook hier met 30-40 graden, dus gok dat het wel invloed gaat hebben. Als ik nu aan de radiator voel zijn de platen "koud", maar voel ik wel een warme luchtstroom uit de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Ik heb veel interesse om een heatbooster te gaan gebruiken. Wij hebben sinds kort een warmtepomp.

Ik wil graag 10 ventilatoren in onze convector radiator gaan installeren. Kan ik nu beter de F14 of de P14 versie doen?

Bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxYyxCCxJusOsKZL4qEwbxs7z2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJs9FrbqF6AjLomdlmQxhkuw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Mr_thebrown schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:44:
Ik heb veel interesse om een heatbooster te gaan gebruiken. Wij hebben sinds kort een warmtepomp.

Ik wil graag 10 ventilatoren in onze convector radiator gaan installeren. Kan ik nu beter de F14 of de P14 versie doen?

Bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Over het algemeen wordt de P14 PWM PST gebruikt. Zie ook een paar posts terug voor wat meer uitleg over F(low) vs P(ressure).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 18:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb destijds gekocht wat beschikbaar was. Dus heb beide P en F liggen.

De ruimte tussen de finnen is zodanig groot dat ik nou niet het idee heb dat P of F veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Laatst online: 05:50
Onlangs mijn eigen setup gebouwd met p8 fans (anders wordt het veels te groot).

Nu hou ik aan de onder kant van de radiator weinig ruimte over, zie foto. Zou dit genoeg zijn voor een goede flow van lucht? Andere oplossing is om ze op de radiator te plaatsen, maar dat is toch wel iets minder strak. zit nu ongeveer een kleine 1.5cm aan ruimte onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk_dDScKSRvxnWTwNMVaHE8p478=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uzf2fiLRJyjEkApyDk0vV5gF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TalkingCarrot op 20-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:42

K!K

@minicraft het valt mij bij firmware v2.2.4 ook op dat er vaak een snelheid van 1% weergeven wordt. Dit terwijl de fan zeker harder draaien soms zelfs hoorbaar draaien.

@Bazz0847 kan jij hier iets over zeggen?
Ik heb voor het testen al eens een module terug gezet naar default settings maar zonder resultaat.

[ Voor 166% gewijzigd door K!K op 20-10-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
K!K schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:41:
@minicraft het valt mij bij firmware v2.2.4 ook op dat er vaak een snelheid van 1% weergeven wordt. Dit terwijl de fan zeker harder draaien soms zelfs hoorbaar draaien.

@Bazz0847 kan jij hier iets over zeggen?
Ik heb voor het testen al eens een module terug gezet naar default settings maar zonder resultaat.
Dit probleem is nieuw voor mij. In principe is 1% snelheid de laagste snelheid, en er is weinig wat daar softwarematig iets aan kan veranderen. Als je de snelheid handmatig hoger zet, wat gebeurt er dan? Ik vermoed iets in de hardware aansluiting, zoals bijvoorbeeld de fan verlengkabels. Heb je "onze" verlengkabels gebruikt of wellicht een variant met dunne aders? Die zorgen nog wel eens voor problemen. Hoe dan ook, als het nog een keer voorkomt wil je dan misschien mij even een DM sturen met wat logdata uit het grafiekje van de web app of Home Assistant? Dat helpt om het probleem te traceren. Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 20-10-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 20:06
Ik heb recent ook geupdatet naar 2.2.4 en bij het nadraaien op 1% viel het mij ook op dat ik ze nog redelijk hard vond draaien voor 1%. Verder heb ik er weinig aandacht aan besteed moet ik zeggen, maar het viel me wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-06 08:52
TalkingCarrot schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:26:
Onlangs mijn eigen setup gebouwd met p8 fans (anders wordt het veels te groot).

Nu hou ik aan de onder kant van de radiator weinig ruimte over, zie foto. Zou dit genoeg zijn voor een goede flow van lucht? Andere oplossing is om ze op de radiator te plaatsen, maar dat is toch wel iets minder strak. zit nu ongeveer een kleine 1.5cm aan ruimte onder.

[Afbeelding]
Ik heb er nog geen ervaring mee, want ik heb alle onderdelen net besteld. Maar gevoelsmatig is 1.5 cm wel wat weinig. Misschien eerst maar proberen en kijken hoe het gaat?

Wat heb je gebruikt, cellenbetonprofiel? Hoe heb je dit aan de radiator vastgemaakt?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
J-sto schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:17:
Ik heb recent ook geupdatet naar 2.2.4 en bij het nadraaien op 1% viel het mij ook op dat ik ze nog redelijk hard vond draaien voor 1%. Verder heb ik er weinig aandacht aan besteed moet ik zeggen, maar het viel me wel op.
Als je ze nu manueel op 1% zet, draaien ze dan net zo hard?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stillekracht
Afgelopen weekend wat in elkaar geknutseld voor een T33 radiator.

Plan was om ze er onder te bouwen, maar dat was wat lastig door uitsteeksels onder de radiator. Dan zou ik maar 4 ventilatoren kwijt kunnen.

Uiteindelijk heeft de baas besloten dat ze ook bovenop de T33 mogen liggen. Er liggen er nu 7 bovenop.

Resultaten:
Zonder heatbooster/ventilatoren: 1 graad per uur verwarming
Met commerciële heatfan (duo): 1,2 graad per uur verwarming
Met eigenbouw 7 x 14cm ventilator + HeatBooster: 2,4 graad per uur verwarming

Ik vindt het resultaat super!
De standaard commerciële producten zijn wat mij betreft duur en waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Stillekracht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:29:

Plan was om ze er onder te bouwen, maar dat was wat lastig door uitsteeksels onder de radiator. Dan zou ik maar 4 ventilatoren kwijt kunnen.

Uiteindelijk heeft de baas besloten dat ze ook bovenop de T33 mogen liggen. Er liggen er nu 7 bovenop.

Resultaten:

Ik ben heel benieuwd, heb je een foto?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bazz0847
De universele fan controller is vanaf nu beschikbaar! Hiermee kun je de systemen van o.a. SpeedComfort en HeatFan traploos aansturen met de HeatBooster.

Productlinkje:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Stillekracht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:29:

Resultaten:

Top resultaat! Het verschil is inderdaad enorm. Fotootje? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
@Bazz0847 Op zich mooi dat je ook de commerciele producten kan aansturen. Maar....die kleine ventilatoren gaan het verschil niet maken. Ook een verbeterde aansturing niet.

Hieronder mijn resultaat. Kabels worden dit weekeinde nog netjes weggewerkt. Dan maken we er ook nog eentje voor de werkkamer van mevrouw Stillekracht.

De eerder genoemde resultaten heb ik trouwens gerealiseerd met een watertemperatuur van iets onder de 40 graden (Ta) Tr was 32. En dit met een zwaar pendelende ketel. Als deze niet pendelt zal de opwarming van de ruimte dus nog een stukje sneller kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTkDFbzBuaEsh6uf88X40gOQ3-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOYaSH1I4GwTgNVbOAH4HLIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Stillekracht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:41:
@Bazz0847 Op zich mooi dat je ook de commerciele producten kan aansturen. Maar....die kleine ventilatoren gaan het verschil niet maken. Ook een verbeterde aansturing niet.

Hieronder mijn resultaat. Kabels worden dit weekeinde nog netjes weggewerkt. Dan maken we er ook nog eentje voor de werkkamer van mevrouw Stillekracht.

De eerder genoemde resultaten heb ik trouwens gerealiseerd met een watertemperatuur van iets onder de 40 graden (Ta) Tr was 32. En dit met een zwaar pendelende ketel. Als deze niet pendelt zal de opwarming van de ruimte dus nog een stukje sneller kunnen.

[Afbeelding]
Mogelijk kun je met een hoger debiet (en dus lagere Delta T) nog meer vermogen wegzetten. Heb je de radiator nog wat geknepen oid? Hoe dan ook, mooi resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Stillekracht Je ziet ook eerder als de ventilatoren te veel stof hebben gevangen :+
en je kan ze makkelijker schoon maken.
Wat de vergelijking met de relatief kleine ventilatoren van Heatfan en Speedcomfort betreft
kan ik jouw bevindingen uit eigen ervaring bevestigen - kan ook niet anders
(maar dit heeft natuurlijk niets met de Heatbooster te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Mogelijk kun je met een hoger debiet (en dus lagere Delta T) nog meer vermogen wegzetten. Heb je de radiator nog wat geknepen oid? Hoe dan ook, mooi resultaat :)
De beste prestatieverbetering die ik kan realiseren is als ik kan stoken met een niet-pendelende CV ketel. Maar ja....de installateur heeft de ketel gedimensioneerd op SWW (wat we amper gebruiken) en niet op minimale verwarmingsbehoefte.

Ik ben bezig voor een warmtepomp. Deze resultaten zijn wel heel bemoedigend voor als er een warmtepomp staat. Dan zal de Ta lager worden, maar de flow hoger en dT inderdaad kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Omdat ik de Heatbooster net in het bezit heb en nog met een proefopstelling aan het experimenteren ben
de volgende vraag
Hoe regel ik met de div instellingen dat bij bijvoorbeeld Ts1 30 graden ik een ventilatorsnelheid van 20% krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Laatst online: 05:50
AppieK schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Ik heb er nog geen ervaring mee, want ik heb alle onderdelen net besteld. Maar gevoelsmatig is 1.5 cm wel wat weinig. Misschien eerst maar proberen en kijken hoe het gaat?

Wat heb je gebruikt, cellenbetonprofiel? Hoe heb je dit aan de radiator vastgemaakt?
Bovenop maakt een enorm verschil, woonkamer na een half uurtje al 0.5 graad warmer tov onder de radiator.

Ik gebruik hoekprofielen zoals deze door een andere tweaker ook al is gepost. Zal vanavond even een foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06 20:06
Bazz0847 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Als je ze nu manueel op 1% zet, draaien ze dan net zo hard?
Net even geprobeerd, het lijkt ongeveer net zo hard te zijn als gisteren. Al is dat lastig te vergelijken met het blote oog natuurlijk.
Ik heb Arctic bionix P120 fans, maar op 1% zie ik de individuele bladen niet meer spinnen.
Denk dat ik me er daarom kort over verbaasde gisteren, 1% is blijkbaar toch nog relatief hoog, ik denk dat dat de conclusie is voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

minicraft schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:13:
Omdat ik de Heatbooster net in het bezit heb en nog met een proefopstelling aan het experimenteren ben
de volgende vraag
Hoe regel ik met de div instellingen dat bij bijvoorbeeld Ts1 30 graden ik een ventilatorsnelheid van 20% krijg
Als het een proefopstelling betreft zou ik gaan tweaken via "Geavanceerdere Parameters",
heb ik iig zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
J-sto schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Net even geprobeerd, het lijkt ongeveer net zo hard te zijn als gisteren. Al is dat lastig te vergelijken met het blote oog natuurlijk.
Ik heb Arctic bionix P120 fans, maar op 1% zie ik de individuele bladen niet meer spinnen.
Denk dat ik me er daarom kort over verbaasde gisteren, 1% is blijkbaar toch nog relatief hoog, ik denk dat dat de conclusie is voor nu.
De bladen draaien bij minimale uisturing inderdaad vaak op een snelheid waarop je ze net niet meer kunt onderscheiden. Het verschil tussen 1% en 100% zou wel significant moeten zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 20-10-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Bazz0847 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

De bladen draaien bij minimale uisturing inderdaad vaak op een snelheid waarop je ze net niet meer kunt onderscheiden. Het verschil tussen 1% en 100% zou wel significant moeten zijn ;)
Wat is de rede dat er op 1% doordraaien is gekozen
Bij mij draaien er nu 7 ventilatoren op 1% terwijl de warmtepomp al een 1.5 uur uit is en Ts1 22.5 graden is
zou het niet handiger zijn als er een keuze is om te kiezen 1% of 0%

Met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

minicraft schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Wat is de rede dat er op 1% doordraaien is gekozen
Bij mij draaien er nu 7 ventilatoren op 1% terwijl de warmtepomp al een 1.5 uur uit is en Ts1 22.5 graden is
zou het niet handiger zijn als er een keuze is om te kiezen 1% of 0%

Met vriendelijke groet
Onder geavanceerde parameters Te en/of Th wijzigen moet het gewenste resurtaat geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Yep, en vergeet de nadraaitijd niet te controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik heb ze ook hier gehaald. Is inderdaad Deens en werd bij mij via DPD geleverd. Niks op aan te merken verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 20-10-2023 21:59 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Aardedraadje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Onder geavanceerde parameters Te en/of Th wijzigen moet het gewenste resurtaat geven :)
Ventilatoren blijven op 1% draaien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvGXga1pxLKIY4_Hpnt-l7lLy8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V0I8l7V27EjRus4JQpH9SqHH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tyfIvVG2w-CC5WPqU009eqJRic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w2pMWhOb3TGmPt3YLmiiCbJs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1hP3Mp-viRzqJoTVThiWbedeXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3V4j6PwdOHmCZ6YMIedprxGZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eegv3HxbUn6qejG47oQlRJvbcQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/knGEpj9rQhnvwukY3EPcjBvr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 23:24
Ik denk dat je Th te laag staat met 0.1°C...

Zet die eens op 1°C... of zelfs nog iets hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Foutje, nevermind...

[ Voor 3% gewijzigd door Knielen op 21-10-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Beste mede gebruikers

Ik kom er niet uit het lukt mij niet om de ventilatoren op 0% te krijgen het blijft 1%

de instellingen zijn nu
geen ruimteregeling

Te 2.00 graad
Th 1.00 graad

Ts1 30 graad
Ts2 45 graad

De inlaat water is 23.67
De uitlaat water is 23.66
Uitschakelvertraging ventilatoren:1 minuut

Begrijp ik uit volgende verhaal dat 0% gewoon niet kan

Ts1 is de aanvoertemperatuur welke hoort bij 0% ventilatorsnelheid. Als de watertemperatuur lager is dan Ts1 blijven de ventilatoren op de laagste snelheid (1%) draaien.

Welke denkfout maak ik

[ Voor 25% gewijzigd door minicraft op 21-10-2023 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 11:28
minicraft schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:13:
Beste mede gebruikers

Ik kom er niet uit het lukt mij niet om de ventilatoren op 0% te krijgen het blijft 1%

de instellingen zijn nu
geen ruimteregeling

Te 2.00 graad
Th 1.00 graad

Ts1 30 graad
Ts2 45 graad

De inlaat water is 23.67
De uitlaat water is 23.66
Uitschakelvertraging ventilatoren:1 minuut

Begrijp ik uit volgende verhaal dat 0% gewoon niet kan

Ts1 is de aanvoertemperatuur welke hoort bij 0% ventilatorsnelheid. Als de watertemperatuur lager is dan Ts1 blijven de ventilatoren op de laagste snelheid (1%) draaien.

Welke denkfout maak ik
Ik geloof dat 0% niet 0% draaisnelheid is, maar 0% PWM modulatieniveau. Bij de populaire Arctic P14 ventilatoren komt dat bijvoorbeeld overeen met een draaisnelheid van 200rpm. In de specificaties van de ventilatoren staat het modulatiebereik in de vorm van een minimum en een maximum draaisnelheid.

Ik geloof dat @Bazz0847 deze onduidelijkheid van 0% PWM user interface technisch heeft proberen te verhelderen door ook bij 0% PWM altijd 1% weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Bij mij staan de ventilatoren bij 0% toch echt stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met het Te en Th verhaal gaan de ventilatoren hier gewoon uit. Valt mij op bij jouw situatie @minicraft dat Ta erg lang boven Tomgeving blijft hangen.

Ik denk zelf dat je Te groter moet maken ipv kleiner. Dus een groter temperatuurverschil nodig voor de fans om aan te slaan en te blijven. Volgens mij hou je ze juist met een kleine Te langer in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Aardedraadje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:44:
Met het Te en Th verhaal gaan de ventilatoren hier gewoon uit. Valt mij op bij jouw situatie @minicraft dat Ta erg lang boven Tomgeving blijft hangen.

Ik denk zelf dat je Te groter moet maken ipv kleiner. Dus een groter temperatuurverschil nodig voor de fans om aan te slaan en te blijven. Volgens mij hou je ze juist met een kleine Te langer in stand.
Kan je jou instellingen even posten
dan kan ik van daar uit verder proberen

heb jij ruimtetemperatuurregeling aan of uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

minicraft schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Kan je jou instellingen even posten
dan kan ik van daar uit verder proberen

heb jij ruimtetemperatuurregeling aan of uit
Ik heb vrij standaard instellingen, Te is 4, Th is 2. Ruimtetemperatuurregeling staat uit :)

De curve ken ik niet uit mijn hoofd, zou ik even op moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Even een vraagje waar jullie de omgevingstemperatuur-sensor bevestigen? Ik heb een Jaga Tempo en het leek mij voldoende om de omgevings-sensor een paar cm onder de Jaga te laten hangen (warme lucht gaat naar boven en direct tegen de muur zit geen vloerverwarming onder de Jaga). Wat ik echter zie is dat zodra de fans aangaan de omgevingstemperatuur heel hard omhoog loopt. Blijft dan 1 a 2 graden onder de aanvoer-temperatuur hangen.
Waarschijnlijk komt er toch wat warme lucht ergens weer naar beneden (Jaga zit deels onder een vensterbank).
Voor nu maakt het nog niet zo uit, want ik heb 3-pins ventilatoren en gebruik de Heatbooster alleen om aan/uit te schakelen op een vast toerental. Binnenkort ga ik met de nieuwe add-on van Bazz0847 kijken of ik ook dynamischer kan regelen, maar ik heb het gevoel dat de regeling wel wat verstoord gaat worden door de te hoge omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

ocaj schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:56:
Even een vraagje waar jullie de omgevingstemperatuur-sensor bevestigen? Ik heb een Jaga Tempo en het leek mij voldoende om de omgevings-sensor een paar cm onder de Jaga te laten hangen (warme lucht gaat naar boven en direct tegen de muur zit geen vloerverwarming onder de Jaga). Wat ik echter zie is dat zodra de fans aangaan de omgevingstemperatuur heel hard omhoog loopt. Blijft dan 1 a 2 graden onder de aanvoer-temperatuur hangen.
Waarschijnlijk komt er toch wat warme lucht ergens weer naar beneden (Jaga zit deels onder een vensterbank).
Voor nu maakt het nog niet zo uit, want ik heb 3-pins ventilatoren en gebruik de Heatbooster alleen om aan/uit te schakelen op een vast toerental. Binnenkort ga ik met de nieuwe add-on van Bazz0847 kijken of ik ook dynamischer kan regelen, maar ik heb het gevoel dat de regeling wel wat verstoord gaat worden door de te hoge omgevingstemperatuur.
Bij de meeste Jaga's heb ik die door gaatjes van het schot gevoerd, waardoor hij in de loze ruimte zit, waar alleen het ventiel zit. Maar toch heb je ook daar iets van warmte-invloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Voor het mooie zou er eigenlijk een mogelijkheid moeten zijn om een externe temp sensor te kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf Zigbee (aqara) sensoren. Een sensor die op een strategische plek hangt is dan beter. Instellingen via mqtt zijn nu ook te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aardedraadje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Bij de meeste Jaga's heb ik die door gaatjes van het schot gevoerd, waardoor hij in de loze ruimte zit, waar alleen het ventiel zit. Maar toch heb je ook daar iets van warmte-invloeden.
Ik heb hem er nu zo onderuit steken (en ja, ik had de muur kunnen verven toen we de Jaga's ophingen, maar dit zit uit het zicht, tenzij je op de grond ligt O-) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yuUtB4caVQxHmmaGvxw6GSMjlw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y74PuY45g2sKb0J9Ts85nCp.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zal eens gaan experimenteren met andere plekjes, maar die zitten helaas wat meer in het zicht.
Pagina: 1 ... 5 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.