Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 33 Laatste
Acties:
  • 321.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
Heb vandaag de hoekprofieltjes op maat gezaagd en 5 Arctic F8 fans erop gezet. Mijn radiator is krom op het uiteinde, dus moest het randje van de laatste fan slijpen zodat die ertussen paste, de rest hangt er los tussen. Met tiewraps vastgezet aan de onderkant, heatbooster ligt nog los (fan kabel te kort en er ligt een rooster bovenop).

Als test even aangezet op 100%, de eerste 60cm van de radiator is nu stofvrij vanbinnen. En het mooie: je hoort de fans niet tot iets van 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 23:45
Frisian1206 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Ik geloof dat 0% niet 0% draaisnelheid is, maar 0% PWM modulatieniveau. Bij de populaire Arctic P14 ventilatoren komt dat bijvoorbeeld overeen met een draaisnelheid van 200rpm. In de specificaties van de ventilatoren staat het modulatiebereik in de vorm van een minimum en een maximum draaisnelheid.

Ik geloof dat @Bazz0847 deze onduidelijkheid van 0% PWM user interface technisch heeft proberen te verhelderen door ook bij 0% PWM altijd 1% weer te geven.
Dit klopt precies! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bazz0847 op 21-10-2023 19:09 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 22:01
Hier pieipt hij er bij mij tussenuit. In een redelijk onzichtbaar hoekje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAx0tnQM4q9cbdpHbcfghP_7DFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIPUdTtyfyuY7rIEyzpum9mW.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 20:33
Gerbenvl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:14:
[...]
Sorry voor de offtopic. Maar vindt dit wel heel interessant om waterzijdig inregelen een stuk makkelijker te maken :) . Stuk of 5 van deze dingen kan je dan gewoon laten hangen en dan hoef je niet steeds alles af met een IR temperatuur handmeter.

Wat hebben jullie precies besteld en waar? Zag wel deze uitleg van esp32io. Maar dat wordt al snel heel wat duurder als een paar euro per radiator.
Dan maar even terug mijn eigen vraag beantwoorden:

TZT 123 Official Store via Ali kom je uit op ~6 euro per stuk (zonder USB adapter, met twee sensoren). Lijk me inderdaad handig voor waterzijdig inregelen, ik ga eens proberen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bazz0847
Het is weer tijd voor een firmware update! *O*

Het gaat om versie 2.2.5, met de volgende wijzigingen:
- bugfix: web app zooming/scrollling in plot now works
- bugfix: fan speed could (rarely) stay too high during cyclic operation
- improvement: fan off delay behaviour improved when switching between manual and automatic mode
- improvement: updated all libraries to their newest versions

Ik heb onder de motorkap ook wat zaken opgeruimd, waar je (als het goed is) niets van merkt ;)

Hij is hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 21-10-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:41

mno

Dankjewel! De aanpassing bij overschakeen van handmatig naar automatisch is goed te merken.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Afgelopen zaterdag mijn eerste set fans op een rail geknutseld, heatbooster aan de wifi gehangen en leek allemaal goed te draaien.
Echter verdwijnt ie een paar keer per dag van het wifi netwerk en lijkt dan ook niet meer te werken. Stekker eruit en er weer in en enkele seconden later werkt het weer.
Iemand hier bekend mee, of heb ik een defecte module te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:18:
Afgelopen zaterdag mijn eerste set fans op een rail geknutseld, heatbooster aan de wifi gehangen en leek allemaal goed te draaien.
Echter verdwijnt ie een paar keer per dag van het wifi netwerk en lijkt dan ook niet meer te werken. Stekker eruit en er weer in en enkele seconden later werkt het weer.
Heb je je HB eem vast ip adres gegeven in je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-06 22:31
Betekent "werkt niet" dat u de website niet kunt zien? Werkt de ventilatorregeling dan nog autonoom?

Ik heb een (soortgelijk) webpagina-probleem met 2.2.4. Ik heb gedowngraded naar 2.2.3. @Bazz0847 is er nog steeds mee bezig (denk ik). Maar de ventilatorregeling werkt altijd voor mij, met 2.2.4 en 2.2.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 15:24

Aardedraadje

Met kabelschoen

Herken dit probleem niet. ik heb ook modules die vrij ver van de AP's af zitten, en dus soms geen verbinding hebben. Maar het herstelt zich wel altijd weer.

Hoe is je signaalsterkte, kan het zijn dat die zwak is? Vrij grote kans zodra je de Heatbooster in de omkasting hebt zitten namelijk.

Wat ik wel merk is dat roamen (tussen meerdere AP's met dezelfde SSID) soms wat tijd kost. Bijvoorbeeld als ik een AP even uitzet dan pakt de Heatbooster een AP die verder weg zit. Schakel ik de dichterbijzijnde AP weer in, blijft hij toch nog vrij lang op de slechte AP zitten.

Ik heb niet de nieuwste firmwares draaien - 2.2.2. Misschien dat je daar nog wat uit kunt halen?

Fanregeling moet inderdaad gewoon blijven werken tenzij hij aangestuurd moet worden door een hoofdunit of domotica-systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 22-10-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heatbooster ligt nu nog los, nog niks weggewerkt. Signaalniveau is -66dB. Ik heb maar 1 accesspoint, die staat in dezelfde ruimte.

Naar mijn idee stopt de hele module dan, maar zal het in de gaten houden. Gisteren weinig gestookt, toen ik wakker werd was de module offline en stonden de fans stil, maar was de woonkamer ook al op temperatuur.

Verder heb ik het idee dat ik de verkeerde radiator aan het boosten ben. Kan mooi een 8cm fan tussen, het blaast mooi de stof uit de radiator, maar retour daalt niet als de fans inschakelen. Zonder fans is er een actieve warme luchtstroom uit de radiator bij 40 graden aanvoer. Radiator steekt 3cm onder de vensterbank uit, dus lucht kan ook goed opstijgen.

Waar ik meer rendement ga halen is de radiator achter, 330x50 T22. De 8cm fans zullen over de rand komen ipv ertussen, maar bij die radiator voel ik geen enkele luchtstroom en zijn vooral de platen warm. Deze radiator zit onder de vensterbank, met een booster forceer je meer lucht door de radiator en komt die warme lucht ook in de ruimte ipv ophopen onder de vensterbank.

Edit: wegvallen ligt aan wifi problemen op 2.4GHz. We hebben hier alles op 5GHz. Module zit aan de straatkant, vang daar zo 4 40MHz netwerken op met de meest idioot gekozen kanalen. Een bruikbaar kanaal is er niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 24-10-2023 01:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Hier liggen inmiddels 94 fans (30x P8 PWM PST en 64x P14 PWM PST) aan 8 Heatbooster-modules te snorren (2x convectorput en 6x wandconvectoren).

Waar ik de eerste series fans met hoekprofielen aan elkaar schroefde, heb ik de laatste tijd de fans gewoon met tiewraps aan elkaar gekoppeld. 6 of 7 op een rijtje geeft nog steeds een stijf geheel. Wat schuimplakkers er onder, spiraalband om de draadjes en in een minuut of 10 heb je weer een set fans compleet!

Wat ik me nu nog wel afvraag, is wat de beste plek is voor de temperatuursensoren: op de kunststof leidingen (minder geleiding?) of op het aansluitset/thermostaatventiel (op hetzelfde staal dus beïnvloeding van elkaar?). Zie foto. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyuYip4UGP5LetVb-Jpg4Msm2yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzqItig4oVFYFswxMY8kCLp5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwtOGuLVfbJql2P62RvD3dqO4FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w4J5WIgSZJDYeFvHqbFyAcx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUYSxoohk1Qmwhi3Lt8pzo-8SdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UHzYONA52MICnaUhwuJZ5zj.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Cella schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:36:
Hier liggen inmiddels 94 fans (30x P8 PWM PST en 64x P14 PWM PST) aan 8 Heatbooster-modules te snorren (2x convectorput en 6x wandconvectoren).

Waar ik de eerste series fans met hoekprofielen aan elkaar schroefde, heb ik de laatste tijd de fans gewoon met tiewraps aan elkaar gekoppeld. 6 of 7 op een rijtje geeft nog steeds een stijf geheel. Wat schuimplakkers er onder, spiraalband om de draadjes en in een minuut of 10 heb je weer een set fans compleet!

Wat ik me nu nog wel afvraag, is wat de beste plek is voor de temperatuursensoren: op de kunststof leidingen (minder geleiding?) of op het aansluitset/thermostaatventiel (op hetzelfde staal dus beïnvloeding van elkaar?). Zie foto. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien met een IR thermometer en wat zwarte tape kijken waar je de meest betrouwbare data vandaan kan halen?

Andere optie is net binnen de behuizing, mijn Jaga's hebben daar wat bloot metaal voordat de lamellen beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 14:08
De IR thermometers die ik heb gebruikt geven allemaal een flinke afwijking en zijn niet zo betrouwbaar is mijn ervaring. Ik heb de sensoren onder het ventiel op de kunstof leiding. Wel heb ik er een stuk buis isolatie omheen gedaan. Dat scheelde bijna 4 graden (hoger) in de metingen.

Op zich is een nauwkeurige meting fijn, maar gaat het meer om de onderlinge verschillen. Dus alle sensoren op dezelfde wijze is denk ik ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:40
Ben even benieuwd of jullie tips hebben voor hoekprofielen voor onder een T22 radiator. Ik heb een radiator die aan de onderkant precies 8 cm is. Ik heb de P8 ventilatoren nu. Die kan ik er met dubbelzijdig tape dus precies onder plakken. Op zich werkt dat prima, maar niet de mooiste oplossing (je ziet de ventilatoren eronder hangen, nu maakt het hier niet heel veel uit, want er komt een bank voor te staan, maar bij andere radiatorenkomt het in het zicht (of ik moet er nog een profiel voorzetten). Was even benieuwd wat voor profielen jullie gebruiken voor onder (oudere) T22 radiatoren en hoe jullie die profielen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:50:
Ben even benieuwd of jullie tips hebben voor hoekprofielen voor onder een T22 radiator. Ik heb een radiator die aan de onderkant precies 8 cm is. Ik heb de P8 ventilatoren nu. Die kan ik er met dubbelzijdig tape dus precies onder plakken. Op zich werkt dat prima, maar niet de mooiste oplossing (je ziet de ventilatoren eronder hangen, nu maakt het hier niet heel veel uit, want er komt een bank voor te staan, maar bij andere radiatorenkomt het in het zicht (of ik moet er nog een profiel voorzetten). Was even benieuwd wat voor profielen jullie gebruiken voor onder (oudere) T22 radiatoren en hoe jullie die profielen bevestigen.
Als de ventilatoren tussen de rand passen pak je 20mm kunststof hoekprofiel. Liggen ze erop pak je 25mm zodat het profiel over de rand valt.

Uitsparingen maken voor de fans, gaten boren voor de schroeven en dan kan je ze met gaatjes in het profiel en tiewraps aan de tussensteuntjes van je radiator hangen.

Ik heb nu 15mm profiel, naast dat je nog een stukje van de fan ziet zijn die ook te slap en buigen ze door.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:17
Droplollie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm2iLbGcaXlOQnIaNRvr8S1Eq-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmaMlc46szh5bAA9zc3xGKno.jpg?f=fotoalbum_large

Witte kunststof profielen 40x10mm van de Hornbach. Fans zitten er op geschroefd met de bijgeleverde schroefjes. Voorkant hangt aan magneetjes, de achterzijde met 2 tyrips om de beugel heen.

Edit:
Inmiddels net de heatbooster zelf binnen gekregen. Gelijk aangesloten om te testen, werkt heel erg mooi! _/-\o_
Nu nog even in HA zien te krijgen om remote alles te kunnen uitlezen en bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door TerminalNL op 24-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
TerminalNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Witte kunststof profielen 40x10mm van de Hornbach. Fans zitten er op geschroefd met de bijgeleverde schroefjes. Voorkant hangt aan magneetjes, de achterzijde met 2 tyrips om de beugel heen.

Edit:
Inmiddels net de heatbooster zelf binnen gekregen. Gelijk aangesloten om te testen, werkt heel erg mooi! _/-\o_
Nu nog even in HA zien te krijgen om remote alles te kunnen uitlezen en bedienen.
Ziet er goed uit, ga ook eens langs de Hornbach voor zulke profielen. Gebruik je hier kleine magneetjes voor die je op de profielen plakt of van dat zelfklevende magneetband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
TerminalNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Edit:
Netjes gemaakt! Hoeveel magneetjes heb je per fan nodig? En wat droplollie ook al vraagt: hoe heb je die magneten eigenlijk aan de strip bevestigd?

Ik heb dit thuis ook zo gedaan bij een radiator, behalve dat de strip aan de radiator vast zit met kit ipv met magneten. Magneten zijn wel handiger!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:17
Bazz0847 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Netjes gemaakt! Hoeveel magneetjes heb je per fan nodig? En wat droplollie ook al vraagt: hoe heb je die magneten eigenlijk aan de strip bevestigd?

Ik heb dit thuis ook zo gedaan bij een radiator, behalve dat de strip aan de radiator vast zit met kit ipv met magneten. Magneten zijn wel handiger!
Deze heb ik gebruikt.

5 aan de voorzijde lijkt hier voldoende te zijn. Ik denk als je hem wat netter uitlijnt dan ik deed aan de achterzijde dat je met 5 aan de achterzijde hem helemaal kan ophangen aan de magneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
Vandaag mijn booster ontvangen.
De standaard functionaliteit draaid.

Vraag me wel af of er ook een omgekeerde regeling bestaat, waarbij bij inschakelen (lage Tcv) eerst max toeren draaien en nominaal toeren (comfort geluid) bij max Tcv.
Dan zit de booster er al in.

Voor een openterm thermostaat is een constante energie toevoeging misschien beter.

Ik ben nu aan het testen met. 3 P14 in een Jaga wandconvector, voordat er 10 of 12 in de convectorput gaan.

Eerste stap is geluidsisolatie en maximale trek realiseren.

Uiteindelijk zoek ik een balans tussen geluid en warmte opbrengst.
100% rpm gaat hem niet worden.
Eerder 30%...40% gezien het geluid.

[ Voor 21% gewijzigd door DuckTape68 op 26-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 11:28
Bazz0847 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

De dubbelzijdige tape van die magneten was bij mij op de lange termijn niet voldoende kleefkracht. Profiel met fans viel op de grond met de magneten nog op de radiator.

Ik heb de dubbelzijdige tape verwijderd (pas op met druk zetten, de magneten breken vrij snel). En daarna op de profielen gelijmd met secondelijm. Dat gaat perfect.

En wat betreft het aantal magneten: bij een profiel van 200cm met 15 F9 fans heb ik 7 magneten voorkant en 7 achterkant gebruikt. Dat gaat, maar 5 voor en achter was te weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Frisian1206 op 25-10-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Bij mij staan de radiatoren ( Jaga lowtemp 1.20 m) ruim 2 meter uit elkaar bij de glaspui.
Ik zou graag met 1 heatbooster de ventilatoren op 2 convectoren gelijktijdig laten werken met dezelfde instellingen. Maar: hoe overbrug je de afstand tussen de convectoren? Ik kan geen connector kabel vinden van een grotere lengte om de laatste ventilator van de ene convector te verbinden met eerste van de tweede convector. Of is dat misschien ook niet verstandig/mogelijk om te doen?

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:12
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:42:
Bij mij staan de radiatoren ( Jaga lowtemp 1.20 m) ruim 2 meter uit elkaar bij de glaspui.
Ik zou graag met 1 heatbooster de ventilatoren op 2 convectoren gelijktijdig laten werken met dezelfde instellingen. Maar: hoe overbrug je de afstand tussen de convectoren? Ik kan geen connector kabel vinden van een grotere lengte om de laatste ventilator van de ene convector te verbinden met eerste van de tweede convector. Of is dat misschien ook niet verstandig/mogelijk om te doen?
@zunrob verwees recent naar
https://nl.aliexpress.com...4018&gatewayAdapt=glo2nld

en je kan ook zelf knutselen:
wheli schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:22:
Helemaal goed natuurlijk maar kabeltjes in elkaar draaien en een krimpkousje werkt ook voor mij. Ter lering en vermaak

[ Voor 9% gewijzigd door Spykie op 25-10-2023 11:15 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:42:
Jup dat gaat prima en zo draait het hier ook.
Tussen beide Jaga's een schuifpui.

1 Jaga is de "master" dus die heeft de tempsensors op de leidingen en de ambient sensor hangt er onder.
Ik heb hier een rack met 5 ARCTIC P14 PWM PST fans op liggen, deze zijn gewoon met de fanconnector op de Heatbooster aangesloten.

Doordat alle fans verbonden zijn heb je aan het einde nog een leeg stekkertje over, hier heb ik een zelfgemaakt verlengsnoer in geplugd en die voedt het rack met 5 fans op de 2e Jaga met stroom en PWM signaal zodat ze gewoon net zo hard meedraaien als de master.

Dat verlengsnoer heb ik gemaakt met een paar meter 3 aderig snoer, een doorgeknipt 4 aderig PWM fan verlengkabeltje (40 cm, heb er een aantal besteld op Amazon) wat krimpkous en een soldeerbout.

Je hebt namelijk maar 3 aders nodig om de fans als slave mee te laten draaien 0, 12v en PWM signaal, die 4e ader is, als ik mij niet vergis, een return puls richting de Heatbooster, maar dat signaal krijgt ie al van de eerste serie fans en zodoende kan je volstaan met een mooi dun wit 3 aderig elektriciteitssnoer wat je dan weer in een kabelgoot kan doen of onder een plint kan wegwerken.
Gewoon een lekker ruim verlengkabeltje maken met op het einde een male en een female plug zodat je de connectie tussen beide fanracks in de Jaga kan maken, het overtollige snoer frot je daar ook wel weer in weg.

Dus je hoeft slechts 6x een dun draadje te solderen en om het netjes af te werken doe je er dan nog wat krimpkous of tape omheen. Gewoon kleur op kleur solderen en dan komt het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Beide helpers bedankt! Ik ga het uitproberen
Overigens ik bedek mijn 2 convectoren elk volledig met 7 ventilatoren Arctic p14 pwm pst
Vervolgens is denk ik een lage stand van de ventilatoren voldoen 20-30% vermogen.
Moet nog even uitvinden hoe je dat moet instellen,. Ventilatoren komen vandaag, de rest kan ik nu bij gaan bestellen. Adapter de zware versie zag ik....
Frank

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 25-10-2023 12:06 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:05:
Beide helpers bedankt! Ik ga het uitproberen
Overigens ik bedek mijn 2 convectoren elk volledig met 7 ventilatoren Arctic p14 pwm pst
Vervolgens is denk ik een lage stand van de ventilatoren voldoen 20-30% vermogen.
Moet nog even uitvinden hoe je dat moet instellen,. Ventilatoren komen vandaag
Dat instellen wijst zichzelf, hier regelt de unit ze tussen de 0 en 50% max omdat je de fans daarboven een beetje begint te horen.
Let er wel op dat je de zwaardere (3A) adapter nodig hebt wil je 14 fans tegelijk aansturen met 1 Heatbooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Van die adapter had ik. gezien ja, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Krijg op mijn vraag om 2 convectoren te koppelen nu net ook een antwoord van sdr- engineering:
het zou toch niet kunnen:
het aansturingssignaal wordt te zwak bij een te grote overbrugging

[ Voor 49% gewijzigd door fvanderstege op 25-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:23
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:13:
Krijg op mijn vraag om 2 convectoren te koppelen nu net ook een antwoord van sdr- engineering:
het zou toch niet kunnen:
het aansturingssignaal wordt te zwak bij een te grote overbrugging
Op zich wel een interessant antwoord. Ik gebruik tussen de HeatBooster en de 12e P14 PWM PST namelijk een totaal van 6 verlengkabels, dus minstens 1.80 meter, en heb daar eigenlijk nooit een probleem mee ervaren. Inclusief de lengte van de kabels van de fans zelf (40 cm per fan, dus nog een 4,80 meter) is dit in totaal toch een behoorlijke lengte (6,6 meter van HeatBooster tot aan de laatste fan). Ik kan me goed voorstellen dat er wel een limiet aan zit, ben benieuwd bij welke afstand dit is.
Overigens gebruik ik de verlengkabels van Noctua. Zie dat ze nu ook een 60 cm variant hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Op zich wel een interessant antwoord. Ik gebruik tussen de HeatBooster en de 12e P14 PWM PST namelijk een totaal van 6 verlengkabels, dus minstens 1.80 meter, en heb daar eigenlijk nooit een probleem mee ervaren. Inclusief de lengte van de kabels van de fans zelf (40 cm per fan, dus nog een 4,80 meter) is dit in totaal toch een behoorlijke lengte (6,6 meter van HeatBooster tot aan de laatste fan). Ik kan me goed voorstellen dat er wel een limiet aan zit, ben benieuwd bij welke afstand dit is.
Overigens gebruik ik de verlengkabels van Noctua. Zie dat ze nu ook een 60 cm variant hebben.
ik moet een afstand van ruim 2 meter overbruggen tussen 2 convectoren. dat zou de bottleneck kunnen worden.
"palingdrone" geeft aan dat met een dun drie-aderig snoer het wel mogelijk is.
ik kan het natuurlijk eerst proberen zo en als het toch niet werkt en tweede "heatbooster" kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

ik moet een afstand van ruim 2 meter overbruggen tussen 2 convectoren. dat zou de bottleneck kunnen worden.
"palingdrone" geeft aan dat met een dun drie-aderig snoer het wel mogelijk is.
ik kan het natuurlijk eerst proberen zo en als het toch niet werkt en tweede "heatbooster" kopen
Wat zou dan de totale afstand worden aan kabel tussen HeatBooster en laatste fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

In mijn geval is het dus alleen een paar meter tussen de 5e en de 6e fan, er hoeft dus maar voor 5 fans prik en PWM door die verlenger. Neem aan dat de verliezen door elektriciteitssnoer van een paar meter wel meevallen tov de gebruikelijke 40cm 4 adeige verlengsprietjes en connectoren.
Wanneer je vanaf de Heatbooster eerst een paar meter kabel gaat leggen tot de eerste fan kan ik me nog wel iets voorstellen bij de redenatie.
Maar of je ze nu allemaal met 40cm verbindt onderling of er eentje wat langer maakt halverwege zou m.i. niet veel uit moeten maken, iig werkt het hier met in totaal 10 fans op de 2A adapter storingsvrij en foutloos, ook volgas op 100%.

-edit-
Het zelfgemaakte verlengsnoer is hier maar liefst dik 4 meter, net ff nagemeten.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 25-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vorig jaar de Heatboosters geïnstalleerd en erg tevreden tot op heden. Licht off-topic, waar ik minder tevreden over ben. Mijn Jaga convectoren geven allemaal een harde tik bij het afkoelen (meestal zo’n 8 - 10 minuten nadat de CV brander uit staat). Bij het pendelen van de ketel is dit toch al snel aantal x per uur. Herkennen meer mensen dit, want vrij irritant. Ben er ook vrij zeker van dat het niet de leidingen zijn (nieuw aangelegd PEX, maar echt de convectoren zelf of de ombouw…

[ Voor 7% gewijzigd door BertusG op 25-10-2023 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
PalingDrone schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

In mijn geval is het dus alleen een paar meter tussen de 5e en de 6e fan, er hoeft dus maar voor 5 fans prik en PWM door die verlenger. Neem aan dat de verliezen door elektriciteitssnoer van een paar meter wel meevallen tov de gebruikelijke 40cm 4 adeige verlengsprietjes en connectoren.
Wanneer je vanaf de Heatbooster eerst een paar meter kabel gaat leggen tot de eerste fan kan ik me nog wel iets voorstellen bij de redenatie.
Maar of je ze nu allemaal met 40cm verbindt onderling of er eentje wat langer maakt halverwege zou m.i. niet veel uit moeten maken, iig werkt het hier met in totaal 10 fans op de 2A adapter storingsvrij en foutloos, ook volgas op 100%.
Omdat ik 14 ventilatoren plaats in totaal en 2,5 meter tussen 2 convectoren moet overbruggen zal ik grotere kans hebben op te veel spanningverlies richting ventilator nr 14 dan bij de 10 van " palingdrone". Dus ga ik toch maar voor zekerheid: 2 heatboosters en dus afzonderlijke aansturing.
Bovendien zie ik dat ik het eventuele kabeltje tussen convectoren niet goed uit het zicht en beschermd kan wegwerken.
Bedankt voor meedenken
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31
Ik heb 15x P14 PWM PST 140mm draaien i.c.m. heatbooster, maar er is ruimte voor 3 extra fans.

Iemand die een idee heeft of 18 nog gaat op de 3A adapter en het PWM signaal het toch nog aan kan met 18? Of is dat echt te veel?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
fvanderstege schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Omdat ik 14 ventilatoren plaats in totaal en 2,5 meter tussen 2 convectoren moet overbruggen zal ik grotere kans hebben op te veel spanningverlies richting ventilator nr 14 dan bij de 10 van " palingdrone". Dus ga ik toch maar voor zekerheid: 2 heatboosters en dus afzonderlijke aansturing.
Bovendien zie ik dat ik het eventuele kabeltje tussen convectoren niet goed uit het zicht en beschermd kan wegwerken.
Bedankt voor meedenken
Frank
Klinkt logisch.
Hier kan ik een 2e Heatbooster wat lastig plaatsen wegens geen stopcontact in de buurt dus dan zou er sowieso al een kabeltje moeten lopen.

HB - 5 fans - 4m verlengkabel - 5 fans is iig getest en werkt, kan me voorstellen dat 40% meer fans plaatsen ook wel wat invloed heeft op het geheel.

Iig kan je het nu mooi wegwerken en kom je met de lichtere adapters ook uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
Inmiddels weer een stukje verder met de advanced settings.
Teruglezen op dit forum (op een groot scherm) helpt enorm.

Advanced instellingen heb ik nu aan de praat.
Minimale (1%) snelheid bij 10 °C zodat hij al wel met hogere rpm begint als ketel aan gaat.
Maximale snelheid op 50% gezet v.a. 45°C om de straaljager te dempen die, door het pendelen van de ketel, steeds opstijgt en land.

Heel leerzaam om de cyclus van de aan/uitschakeling te horen. We gaan zo snel mogelijk over op OpenTherm.
Alleen moet ik daarvoor boven een aantal radiatoren inregelen, zodat die het proces niet verstoren. Dacht hierbij aan Heimeier ventielen.

Afijn, nu eerst de isolatie voor de onderdruk.
Zag goede suggestie van @Cella met grijs cv buis isolatie materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
radeoxx schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:59:
Ik heb 15x P14 PWM PST 140mm draaien i.c.m. heatbooster, maar er is ruimte voor 3 extra fans.

Iemand die een idee heeft of 18 nog gaat op de 3A adapter en het PWM signaal het toch nog aan kan met 18? Of is dat echt te veel?
Het maximum dat ik in dit topic heb gezien is volgens mij 16. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cella

Hier 18x P14 PWM PST draaien op een 3A adapter, gaat prima.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En de wifi problemen houden aan... ik lees hier meer mensen die daar last van hebben. Toevallig ook allemaal Unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
DuckTape68 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:22:
Zag goede suggestie van @Cella met grijs cv buis isolatie materiaal.
Dat isolatiemateriaal zit gewoon om een cv-leiding die door de convectorput, vlak naast de convector zelf loopt ;) Maar wellicht is het een idee om het op een andere manier in te zetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
_JGC_ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:52:
En de wifi problemen houden aan... ik lees hier meer mensen die daar last van hebben. Toevallig ook allemaal Unifi?
JA! Hier op 1 heatbooster- (met nieuwste firmware) ook problemen met Unifi (2 AP's met zelfde netwerknaam overigens).

Een andere heatbooster met firmware 2.1.8 werkt perfect met Unifi. (Op dezelfde plek in de convectorput geplaatst, dus die andere vervangen).
Cella schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Dank u! In dat geval ga ik nog een set van 5 bestellen en eens kijken of er nog een aantal bij kunnen. Ik ga 18, 19 en 20 stuks proberen en zal hier laten weten of het lukt.

[ Voor 32% gewijzigd door radeoxx op 26-10-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
radeoxx schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

JA! Hier op 1 heatbooster- (met nieuwste firmware) ook problemen met Unifi (2 AP's met zelfde netwerknaam overigens).

Een andere heatbooster met firmware 2.1.8 werkt perfect met Unifi. (Op dezelfde plek in de convectorput geplaatst, dus die andere vervangen).
Oei, dat is vreemd. Is het goed als ik jullie beiden in een DM wat test-firmware stuur om te kijken of het probleem te fixen is? Dan kunnen we het wellicht achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bazz0847 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

Oei, dat is vreemd. Is het goed als ik jullie beiden in een DM wat test-firmware stuur om te kijken of het probleem te fixen is? Dan kunnen we het wellicht achterhalen.
Lijkt me prima. Heb nu een AC Lite hangen, heb evt ook nog een U6 lite en een TP-Link EAP223 om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Bazz0847 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

Is voor mij denk ik niet nodig, ik draai nu gewoon oude firmware en die ene heatbooster is naar familie gegaan zonder Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 13:38
Yes, één van mijn HeatBoosters heeft sinds kort ook wifi problemen en ik gebruik ook Unifi. Ik heb de heatbooster nu bovenop de radiator gelegd dan gaat het wel beter. Voorheen geen problemen gehad. kanalen aanpassen en vastpinnen op een AP heeft geen effect gehad. Ik gebruik de LR AP's.

Overigens heb ik ook net een nieuwe HeatBooster die dan weer helemaal geen problemen heeft.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Ik ga dit zsm fixen. Iedereen met Unify die wat input kan leveren of firmware updates wil testen is welkom, stuur me aub even een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-06 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu9n_3IBGHnCh9ZK74sSmJ-f-eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DxXVdnlvFA4SIJyCq1lQqK50.png?f=fotoalbum_large

Ik wilde even aangeven dat het systeem super werkt. Verandering in comfort is zeer merkbaar. Ook mooi in Home Assistant zichtbaar (via MQTT).
Bedankt @Bazz0847 !

[ Voor 35% gewijzigd door Destralak op 26-10-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Gisteren m'n 3e heatbooster geinstalleerd. Nieuwe revisie met behuizing en witte kabels, nice! De tijd genomen om ze nou eens alle 3 goed af te stellen, het toerental flink omhoog gegooid en we merkten vanmorgen meteen dat we echt al in een warmer huis liepen.

OTA updaten met de iPhone 15/IOS 17.1 is een drama, na het uploaden van de ota.binary.bin krijg je een melding dat de pagina niet geladen kan worden. Vanaf een Win-PC gaat het OTA zonder problemen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:36
wie kan mij vertellen hoe ik heatbooster in domoticz aan de praat krijg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DuckTape68
Proef met cv buis isolatie materiaal om fans op te sluiten.
Zie al 2 gradenC hogere delta Tin-uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6foGWUkWXZQidPngWlimvRt9v0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTLoVgpO0FTRsI0OJ3fliD6z.jpg?f=fotoalbum_large

@Cella 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
DuckTape68 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:05:
Proef met cv buis isolatie materiaal om fans op te sluiten.
Zie al 2 gradenC hogere delta Tin-uit.

[Afbeelding]

@Cella 😁
Nice!
Merk je ook verschil qua geluid bij hogere rpm?
Maw is dat "turbine"/zingende geluid wat minder doordat de boel nu meer afgesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
@PalingDrone ,
Geluid wordt niet minder.
Maar opbrengst wel meer bij zelfde rpm.
(Ze lagen eerst los op rooster.)
Dus heb toeren nu staan op 30% v.a. inschakelen.
Dus geen op/af toerende straaljager meer.

Merk nu pas dat water in maar 47°C max wordt, bij CVuit 65°C. Dus er is werk aan de winkel.

Zit erover te denken om fans individuele kamers te geven.
Een fan was geblokkeerd waardoor de andere twee daar de lucht wegzogen.
Dus volgens mij nemen fans onderling kracht bij elkaar weg als ze lucht uit dezelfde kamer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
  • Laatst online: 02-06 19:54
Hallo, mogelijk kan iemand mij op weg helpen.

Sinds deze week een HeatBooster in bezit met 8 Arctic fans, werkt top via de webapp.

Nu probeer ik het in Home Assistant te krijgen maar dat lukt niet helemaal. Ik heb de Mosquitto Broker addon geinstalleerd en daarmee de Mqtt plugin. Ingesteld volgens de aanwijzingen van de HeatBooster site en het programma MQTT Explorer bevestigd dat het werkt.

Echter als ik in de configuratie wizard van de Heat Booster de credentials en ip-adres van HA server inklop (identiek aan MQTT Explorer input) en bevestig krijg ik geen verbinding. Ik zou ook verwachten dat ik de port 1883 moet opgeven in de HeatBooster config maar dat is niet het geval?

:1883 toevoegen aan het ip-adres wordt ook niet geaccepteerd.

Firmware 2.2.5

Thanks!

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

eddieko33 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:18:

Sinds deze week een HeatBooster in bezit met 8 Arctic fans, werkt top via de webapp.

Nu probeer ik het in Home Assistant te krijgen maar dat lukt niet helemaal. Ik heb de Mosquitto Broker addon geinstalleerd en daarmee de Mqtt plugin. Ingesteld volgens de aanwijzingen van de HeatBooster site en het programma MQTT Explorer bevestigd dat het werkt.

Echter als ik in de configuratie wizard van de Heat Booster de credentials en ip-adres van HA server inklop (identiek aan MQTT Explorer input) en bevestig krijg ik geen verbinding. Ik zou ook verwachten dat ik de port 1883 moet opgeven in de HeatBooster config maar dat is niet het geval?

Firmware 2.2.5

Thanks!
Poort opgeven hoeft inderdaad niet. Puur het IP adres zonder verdere toevoegingen.

Draait hier ook met Mosquitto op HA. De add-on in HA heeft een log file. Zie je daar nog iets staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Poort opgeven hoeft inderdaad niet. Puur het IP adres zonder verdere toevoegingen.

Draait hier ook met Mosquitto op HA. De add-on in HA heeft een log file. Zie je daar nog iets staan?
In de log zie ik onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpr6DvtbNboicIg4Mf_lMiz4BoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8C4HJIHyzYWSzxSvGyCP3F8b.png?f=user_large

Alhoewel het ip-adres in de afbeelding niet het ip-adres is dat in de HeatBooster pagina genoemd staat.

Ik zie ook de verbinding met de MQTT Explorer tot stand komen in de log.

[ Voor 8% gewijzigd door eddieko33 op 27-10-2023 17:46 ]

Jaren ‘30 rijtjeswoning, omgeving Utrecht, 100m2, redelijk tot goed geïsoleerd, Quatt mono sinds maart 2023, radiatoren met Heatboosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

eddieko33 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

In de log zie ik onderstaande:
[Afbeelding]

Alhoewel het ip-adres in de afbeelding niet het ip-adres is dat in de HeatBooster pagina genoemd staat.

Ik zie ook de verbinding met de MQTT Explorer tot stand komen in de log.
Ik heb ook zo'n apparaat dat verbindt met een IP 172.30.32.2. Bijzonder, zou best ook eens een HeatBooster kunnen zijn. Ze werken wel allemaal bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Ik heb ook zo'n apparaat dat verbindt met een IP 172.30.32.2. Bijzonder, zou best ook eens een HeatBooster kunnen zijn. Ze werken wel allemaal bij mij.
Het is in ieder geval geen Heatbooster. Stekker van de heatbooster eruit getrokken en 172.xxx blijft verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

eddieko33 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Het is in ieder geval geen Heatbooster. Stekker van de heatbooster eruit getrokken en 172.xxx blijft verbinding maken.
Wellicht de HA integratie zelf, die moet natuurlijk ook weer topics ophalen. Dat betekent dan dat de HB helemaal geen verbinding maakt. Webadres wel bereikbaar, en firewall staat verbinding toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Wellicht de HA integratie zelf, die moet natuurlijk ook weer topics ophalen. Dat betekent dan dat de HB helemaal geen verbinding maakt. Webadres wel bereikbaar, en firewall staat verbinding toe?
HeatBooster is bereikbaar via webapp en firewall zit niks in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Heb je een gastaccount gemaakt of je vaste inlog van HA? Bij mij werkte het gastaccount namelijk niet maar mijn eigen credentials wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieko33
wheli schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:55:
Heb je een gastaccount gemaakt of je vaste inlog van HA? Bij mij werkte het gastaccount namelijk niet maar mijn eigen credentials wel
Zowel met een gastaccount als owner account krijg ik geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 23:51
Ben aan het uitzoeken of ik deze heatbooster kan gebruiken om mijn Eurom Alutherm 2500 Wifi Convector Kachel (Elektrisch) te verbeteren. Dit aangezien in mijn appartement enkel een 6kWH elektrische vloerverwarming ligt, welke nog onzuiniger is dan een v12 benzinemotor. Helaas is een warmtepomp of CV laten aanleggen niet mogelijk volgens VVE.

Daarom lijkt het me geschikt om de onderstaande vragen eens hier uit te spreken, om te toetsen of wat ik wil, wel kan:

1. Heeft iemand ervaring om een heatbooster hiermee te laten werken
2. Aangezien deze convectorkachel smaller is dan de oplossingen hier, hoe kunnen de fans het beste aan de convectorkachel bevestigd worden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Beter goed gejat dan… >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycivri580vL_VnAYAmj2mKCRWhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqy7JcVkj3lNFr8HHyLVBMbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eddieko33
eddieko33 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:18:

Firmware 2.2.5

Thanks!
Opgelost! Mijn router heeft ook een optie voor IoT wireless network maar dat is een ander netwerk dan waar HA op zit. Stom van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Lucky0wn schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:16:
Ben aan het uitzoeken of ik deze heatbooster kan gebruiken om mijn Eurom Alutherm 2500 Wifi Convector Kachel (Elektrisch) te verbeteren. Dit aangezien in mijn appartement enkel een 6kWH elektrische vloerverwarming ligt, welke nog onzuiniger is dan een v12 benzinemotor. Helaas is een warmtepomp of CV laten aanleggen niet mogelijk volgens VVE.

Daarom lijkt het me geschikt om de onderstaande vragen eens hier uit te spreken, om te toetsen of wat ik wil, wel kan:

2. Aangezien deze convectorkachel smaller is dan de oplossingen hier, hoe kunnen de fans het beste aan de convectorkachel bevestigd worden?
Extra rendement ga je er niet uithalen, hooguit dat de warmte beter verspreidt door je woonkamer.

Welke idioot heeft overigens bedacht dat elektrische vloerverwarming een oplossing is als hoofdverwarming voor een appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68

Mag/kun je wel airco installeren?
Daar kun je dan in ieder geval de minder koude maanden mee overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het is een hoop werk voor iets dat je nul rendementsverbetering gaat geven.
Wat verwacht je hiermee te kunnen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
Heel netjes. Heb ook de hoekprofielen bij Hornbach gehaald. Heb je ze ook met magneetjes aan de radiator zitten?

Bij een van de radiatoren heb ik de fans eerder al eens met dubbelzijdig tape onder de radiatoren geplakt. Werkt ook prima. Wilde dit nu afwerken met een hoekprofiel, maar daardoor houd ik nog geen centimeter meer over onder de radiator. Niet zo best voor de circulatie denk ik? Of is er weinig ruimte onder radiator nodig voor voldoende circulatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx

zunrob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Het maximum dat ik in dit topic heb gezien is volgens mij 16. :)
Cella schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHLsjgHZh08P5090j8ZPphhVXWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4Xukvoze8XsMLEPgWPXt90w.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist 19x P14 PWM PST op één heatbooster i.c.m. 3A adapter draaien, werkt prima tot nu toe. Ook op 100% vermogen.

Voor de geïnteresseerden nog wat toelichting op de foto: lucht wordt aan de raamzijde aangezogen, gaat vervolgens onder de convector door (de triplex platen komen niet tot de grond zodat er lucht kan doorstromen).

Met ventilatorsnelheid max 37% hoor je ze heeeeel zachtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Droplollie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:16:
[...]

Heel netjes. Heb ook de hoekprofielen bij Hornbach gehaald. Heb je ze ook met magneetjes aan de radiator zitten?

Bij een van de radiatoren heb ik de fans eerder al eens met dubbelzijdig tape onder de radiatoren geplakt. Werkt ook prima. Wilde dit nu afwerken met een hoekprofiel, maar daardoor houd ik nog geen centimeter meer over onder de radiator. Niet zo best voor de circulatie denk ik? Of is er weinig ruimte onder radiator nodig voor voldoende circulatie?
Praxis, magneetjes uit harde schijven vastgeplakt met hot glue. Een centimeter is zat, je zal misschien wat vaker je fans moeten afstoffen. 😉

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
_JGC_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Extra rendement ga je er niet uithalen, hooguit dat de warmte beter verspreidt door je woonkamer.

Welke idioot heeft overigens bedacht dat elektrische vloerverwarming een oplossing is als hoofdverwarming voor een appartement?
Kijk daar kan ik wat mee! Mijn idee was dat ik de convector verwarming wat lager kon zetten doordat er betere circulatie is.

Mijn generieke idee als beginner in verwarming: Hoe meer koude lucht in kortere tijd door de unit gaat hoe efficiënter de convector warmte aan de lucht uitgeeft. Of als ik hier de plank volledig mis?

Enfin die elektrische vloerverwarming heb ik al vaak vervloekt, huis was al van het gas toen het gekocht werd. Warmwater door een elektrische boiler uit 1994 en elektrische vloerverwarming per kamer. Echter om de woonkamer (38m2) te verwarmen durf ik na mijn eerste winter niet meer, verbruik van 5639kWh voor een energielabel C appartement van 83m2 is niet leuk met zn twee. Toen alle spleten afgekit en het huis zover mogelijk tochtvrij gemaakt. Voor de daaropvolgende winter twee convector kachels voor de woonkamer gekocht met infrarood verwarming onder de bureaus. Scheelde al bijna 1900kWh. Nu is er budget (+/-3000€) om zaken verder aan te pakken.

Als eerste komt er een lucht/lucht warmtepompboiler en gaat de verwarming aangepakt worden om het energieverbruik verder terug te brengen.

Logischerwijs kwam ik in dit topic uit en leek het me een kosteneffectieve manier om het maximale uit mijn convectorkachels te halen.

Voorjaar via de VvE zonnepanelen (2400wp totaal) wat de kosten nog verder zal drukken.

Mogelijkheden zijn helaas beperkt door bovenstaande en een VVE die niet toestaat zaken aan de buitengevel/dak op te hangen/plaatsen. Anders was er direct een Warmtepomp gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:40

Seafarer

XXX

Lucky0wn schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Kijk daar kan ik wat mee! Mijn idee was dat ik de convector verwarming wat lager kon zetten doordat er betere circulatie is.

Mijn generieke idee als beginner in verwarming: Hoe meer koude lucht in kortere tijd door de unit gaat hoe efficiënter de convector warmte aan de lucht uitgeeft. Of als ik hier de plank volledig mis?

Enfin die elektrische vloerverwarming heb ik al vaak vervloekt, huis was al van het gas toen het gekocht werd. Warmwater door een elektrische boiler uit 1994 en elektrische vloerverwarming per kamer. Echter om de woonkamer (38m2) te verwarmen durf ik na mijn eerste winter niet meer, verbruik van 5639kWh voor een energielabel C appartement van 83m2 is niet leuk met zn twee. Toen alle spleten afgekit en het huis zover mogelijk tochtvrij gemaakt. Voor de daaropvolgende winter twee convector kachels voor de woonkamer gekocht met infrarood verwarming onder de bureaus. Scheelde al bijna 1900kWh. Nu is er budget (+/-3000€) om zaken verder aan te pakken.

Als eerste komt er een lucht/lucht warmtepompboiler en gaat de verwarming aangepakt worden om het energieverbruik verder terug te brengen.

Logischerwijs kwam ik in dit topic uit en leek het me een kosteneffectieve manier om het maximale uit mijn convectorkachels te halen.

Voorjaar via de VvE zonnepanelen (2400wp totaal) wat de kosten nog verder zal drukken.

Mogelijkheden zijn helaas beperkt door bovenstaande en een VVE die niet toestaat zaken aan de buitengevel/dak op te hangen/plaatsen. Anders was er direct een Warmtepomp gekomen.
Is het wel verstandig om te blijven investeren in iets wat hem niet gaat worden? Hoe langer je hier blijft wonen hoe lager de belangstelling van kopers wordt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Lastige situatie waar je in zit, fijne gast die bedacht heeft dat een heel appartement COP1 verwarmen wel prima is. Maar ach, het is electrisch dus 'we' zijn groen bezig!! |:(

Efficiënter is met een electrisch kacheltje helaas niet echt van toepassing. Die dingen passen een vast vermogen toe en de temperatuur wordt net zo hoog tot het vermogen gedissipeerd wordt.

Dit in tegenstelling tot een warmtepomp of zelfs in beperkte mate de CV-ketel waar je met heatboosters hetzelfde vermogen uit je water trekt bij een lagere temperatuur, en de COP (warmtepomp) of rendement (condenserende ketel) verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Seafarer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Is het wel verstandig om te blijven investeren in iets wat hem niet gaat worden? Hoe langer je hier blijft wonen hoe lager de belangstelling van kopers wordt.
Eerste woning, en kan niet echt iets nieuws kopen. Gelukkig wel in een goede wijk met nu al flinke overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 13:38
[...]

Heb je al eens naar ventilatiewarmtepomp gekeken? Die hebben geen buitendeel. Als de warmtevraag niet heel groot is dan kan dat een oplossing zijn.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Djvdb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Heb je al eens naar ventilatiewarmtepomp gekeken? Die hebben geen buitendeel. Als de warmtevraag niet heel groot is dan kan dat een oplossing zijn.
Inderdaad aircos of ventilatiewarmtepomp kan een heel goede oplossing zijn. En dan een warmtepompboiler voor SWW en je hebt makkelijk een factor 3-4 lager verbruik voor je tapwater en verwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:29

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

De eerste zending is binnen. Nu nog even wachten op de heatbooster spullen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXhQN04_smKmhrvC4ZVuMS7HKFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGYqi355JtmtL6qPIAzUACwv.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Is er een harde reset mogelijk van een heatbooster module?
De mijne lijkt helemaal dood. ik kan er niet meer in. De config knop indrukken help ook niet. geen nieuwe start meer mogelijk .Alles afgekoppeld en opnieuw aangesloten. geen knipperende led, wel even een korte flits, opnieuw config knop indrukken helpt ook niet.
Booster stuk?

vervolg: inmiddels gezien dat, na afkoppeling en opnieuw de adapter op stroom zetten een korte ledflits aan de zijkant , van de wifi denk ik?, plaatsvindt. configknop indrukken heeft na 5 seconden ook een korte ledflits van dezelfde led tot gevolg .

module was ingesteld op zelfstandig functioneren met wifi.

[ Voor 31% gewijzigd door fvanderstege op 29-10-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Klinkt alsof hij gewoon in de offline zelfstandige modus staat. Dan is het gedrag precies zoals je omschrijft. Wat gebeurt er als je de config knop ingedrukt houdt terwijl je hem aansluit? Dat forceert de configuratiemodus. Anders is een factory reset te doen met een firmware flash via de usb poort, daarvoor moet je even de instructies uit de firmware update package, mapje "wired" volgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bazz0847 op 29-10-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Er gebeurt niets als ik config knop ingedrukt houd en adapter aansluit. Wel even een korte ledflits.
Waar vind ik de firmware update package en het mapje wired?
Vervolg: sorry , gevonden : onderaan productpagina op de website😏.

[ Voor 18% gewijzigd door fvanderstege op 29-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:43:
Klinkt alsof hij gewoon in de offline zelfstandige modus staat. Dan is het gedrag precies zoals je omschrijft. Wat gebeurt er als je de config knop ingedrukt houdt terwijl je hem aansluit? Dat forceert de configuratiemodus. Anders is een factory reset te doen met een firmware flash via de usb poort, daarvoor moet je even de instructies uit de firmware update package, mapje "wired" volgen.
Niet gelukt: ik heb eerst de usb-c kabel met de laptop verbonden: er brandt dan een ledje aan de zijkant (wifi led?)
Vervolgens configknop ingedrukt en de adapter verbonden: verder geen reactie. Statusled gaat niet branden

Wat nu?

Groeten, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Je moet de firmware flashen, dus verbinden met laptop, dan de instructies in de ZIP file volgen om de firmware te flashen via de wired methode (met draadje). Eea staat in mapje "wired" in de ZIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:39:
Je moet de firmware flashen, dus verbinden met laptop, dan de instructies in de ZIP file volgen om de firmware te flashen via de wired methode (met draadje). Eea staat in mapje "wired" in de ZIP.
aah ik moet niet updaten maar flashen
sorry: dit stukje is nieuw voor mij...
welk bestand is dan de handleiding? voor ik iets fout doe.... Dit zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7dFTjK9LddVBKSsMYmQpNNNuQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR3UrOGingVqIbDyYEBcr4o8.jpg?f=fotoalbum_large

dan toch maar iets gedaan: als ik het bestand "update firmware" open: dan zie ik dit zinnetje:

3) Hold the programming button pressed (located next to the USB port), and briefly press the reset button while holding.
The LED should go to a very dim green. Release all buttons, the module is now in firmware update mode

wat is de program button en wat is de reset button? er zijn er kennelijk 2 maar ik zie maar 1 button en dat is
volgens mij de config button: rechts bijna boven: bij "Mode"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_WVcd4FEmQ4Pk8swfvGUICstAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fB3FNwQ5tgxQThxuEsEMKVxs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 114% gewijzigd door fvanderstege op 29-10-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Yes, bijna klaar! Nu moet je het update_firmware.bat bestand openen. Dat geeft verdere instructies, maar die zijn voor de nieuwere modules (vanaf versie met kunststof behuizing) niet helemaal accuraat, voor die is het stappenplan:
1) USB kabel erin, adapter niet aansluiten (dus alleen de USB ingeprikt)
2) update_firmware draaien uit mapje wired
(Instructies op scherm negeren mbt adapter en knopjes)
3) Klaar. Module opnieuw configureren volgens de handleiding.

Voor de oudere modules is het:
1) adapter aansluiten terwijl je de PROG knop ingedrukt houdt
2) usb aansluiten
3) update_firmware draaien (instructies volgen op scherm, zijnde stap 1 en 2 die je nu al gedaan hebt)
4) klaar, module opnieuw configureren volgens de handleiding

Ik moet die instructies nog een keer wat uitbreiden voor de nieuwere modules. Sorry voor de verwarring.

[ Voor 13% gewijzigd door Bazz0847 op 29-10-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@fvanderstege , @Bazz0847 Mijn boardje is een (oudere?) andere revisie en heeft blijkbaar nog passende micro-switches RESET & USB_PROG en een wat uitgebreidere "legenda":
(Let ook op de nieuwe plaatsing van de voeding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxFVEsKJpKW0Po3SSiVKMhYxCec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDFaZ3P6pWPT4lhbK7dn88Bg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2023 16:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Klopt, daar gelden de update instructies uit de handleiding voor. Nieuwere bordjes zitten iets anders in elkaar en hebben dus een iets andere (eenvoudigere) procedure. Geen knopjes meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:51:
Klopt, daar gelden de update instructies uit de handleiding voor. Nieuwere bordjes zitten iets anders in elkaar en hebben dus een iets andere (eenvoudigere) procedure. Geen knopjes meer nodig :)
ik heb de nieuwe versie:
hier weer een beginnersvraag :) :
maar welk bestand is het bat bestand :
firmware.bin of update_firmware.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Geen van beiden ;) het bestand wat je moet openen heet update_firmware.bat, maar je ziet wellicht de .bat niet staan als je de extensieweergave uit hebt staan in Windows. Dan heet het bestand dus simpelweg update_firmware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
joho, het is gelukt. bedankt voor alle hulp. en dat op een (vermoedelijk) vrije dag!

ik kan weer verder. heb beide boosters nu weer op de standaard setting met kleine aanpassingen staan. voorlopig geen wifi erbij. dat lukt mij blijkbaar nog niet in mijn situatie: ik zie de module niet op het netwerk.
maar goed dat is van latere zorg.

groeten,
Frank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:08:
De universele fan controller is vanaf nu beschikbaar! Hiermee kun je de systemen van o.a. SpeedComfort en HeatFan traploos aansturen met de HeatBooster.

Productlinkje:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64
Vandaag de universele fan controller ingebouwd in mijn Jaga Tempo van 280cm waar ik 18 3-pin fans op heb liggen. Printje past mooi op de fan-uitgang en doet wat het doen moet.
Tot nu toe was mijn enige regelmogelijkheid een instelbare voeding die ik vast op 9V had staan, omdat volle snelheid (op 12V) te lawaaierig was.
Ik was nog benieuwd naar hoe ver ik terug kon regelen met deze fan controller. Als ik de voeding op een te laag voltage zette, dan draaiden de fans simpelweg niet meer.
Met de Heatbooster + fan controller blijven de fans keurig draaien van 1 tot 100% d:)b

Komende winter de settings wat finetunen, maar vooralsnog lijkt het uitstekend te werken. Top uitbreiding voor mensen die al in andere fans dan 4-pins PWM-fans geïnvesteerd hebben. Binnenkort de verwarmingen op de kamers van de kinderen (met in totaal nog 28 fans) van deze oplossing gaan voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvOpZn2hgKM5SwAU2ECFLmFqTfA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1c8y66Uhj3gVRWZ2LDNObZT.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Mooi om te horen en bedankt voor je feedback! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 20:18
Heb nu paar dagen heatbooster draaien , en inderdaad kamer word sneller opgewarmd.
Heb alleen een vraagje over grafiek hier onder van gister . Lijkt of mijn cv pendelt of is dit normaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI8lf8IZz6FJnr-JUAA-_j1X__4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcEyfya8skTqcaROqet74Os7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

simonj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:39:
Heb nu paar dagen heatbooster draaien , en inderdaad kamer word sneller opgewarmd.
Heb alleen een vraagje over grafiek hier onder van gister . Lijkt of mijn cv pendelt of is dit normaal?[Afbeelding]
Op de foto ontbreekt de tijd as. Kun je die erbij zetten?

Tot nu toe zie ik niets extreems. Bedenk ook: eerst zonder heat boosters en dan ineens heat boosters. :) Je thermostaat is even de weg kwijt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Hierbij grafiek met onder de tijd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32I3izPpzUswFizNmIU0upW9A5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHtqRVhIJZm13LarNvti4yYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lijkt me vrij normaal. Het is nog niet heel koud. Ik knal hier in 20 minuten anderhalve graad erbij, is de ketel nog niet eens aan de 35 graden toegekomen. Wel vreemde ervaring, een huis dat warm wordt met radiatoren die koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

4X aan in 2uur tijd. Is absoluut geen pendel probleem. Helemaal goed.

Ik weet het niet zeker want de temperatuur as ontbreekt. Stookt jouw installatie tot 80 Graden?

Zal met de heat boosters wel vanzelf naar beneden gaan. (mits fatsoenlijke thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:42:
[...]

Op de foto ontbreekt de tijd as. Kun je die erbij zetten?

Tot nu toe zie ik niets extreems. Bedenk ook: eerst zonder heat boosters en dan ineens heat boosters. :) Je thermostaat is even de weg kwijt. ;)
Lijkt inderdaad nog wel mee te vallen.
Als er een aan-uit-thermostaat in de kamer wordt gebruikt dan heeft het denk ik vooral te maken met de warmtepomp zelf. Die zal wellicht nog moeten leren om met de nieuwe omstandigheden om te gaan. . Het kan ook te maken hebben met het weertype: grote wisselingen soms. het maakt nog al uit of het kouder en vochtig is zoals de laatste paar nachten t.o.v. nachttemperaturen van rond de twaalf graden of meer.
Als Hij veel pendelt ( dwz de compressor gaat steeds aan en uit) kan het ook te maken hebben hebben met het vermogen van de warmtepomp in relatie met de de gekozen stooklijn en de gekozen steltemperatuur van het water dat aangevoerd wordt naar de ruimtes die verwarmd worden. de warmtepomp kan bij te hoge aanvoertemperatuur in bepaalde omstandigheden zijn warmte niet kwijt. gevolg pendelgedrag. een run van de warmtepomp van minimaal 10 minuten is aan te raden. als de tijdsperiodes over langere periode korter zijn dan kan dat op den duur de levensduur van de compressor negatief beïnvloeden.
Wat je dan eerst eens kunt proberen : steltemp aanvoerwater iets lager zetten en misschien ook een iets voorzichtiger stooklijn?

vervolg : hmmm , waarschijnlijk zinloos bericht? je gebruikt geen warmtepomp?
dan deze tips overslaan. Hoewel volgens mij de instelling van de watertemperatuur van een cv in deze situtie ook best omlaag kan naar 50 of 60 graden, als die daar nog niet op stond tenminste

[ Voor 9% gewijzigd door fvanderstege op 30-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
Seafarer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

4X aan in 2uur tijd. Is absoluut geen pendel probleem. Helemaal goed.

Ik weet het niet zeker want de temperatuur as ontbreekt. Stookt jouw installatie tot 80 Graden?

Zal met de heat boosters wel vanzelf naar beneden gaan. (mits fatsoenlijke thermostaat)
ok fijn ,ketel staat op 75 graden. gebruik Toon (rooted) als thermostaat.
Pagina: 1 ... 6 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.