Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste
Acties:
  • 327.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:47

Seafarer

XXX

simonj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

ok fijn ,ketel staat op 75 graden. gebruik Toon (rooted) als thermostaat.
Gewoon voor het educatieve gedeelte. :)

Zou je helemaal niets willen aanpassen aan je installatie en dan eens kijken of de aanvoer temperatuur vanzelf gaat zakken. Dat zou eigenlijk moeten gebeuren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

fvanderstege schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Lijkt inderdaad nog wel mee te vallen.
Als er een aan-uit-thermostaat in de kamer wordt gebruikt dan heeft het denk ik vooral te maken met de warmtepomp zelf. Die zal wellicht nog moeten leren om met de nieuwe omstandigheden om te gaan. . Het kan ook te maken hebben met het weertype: grote wisselingen soms. het maakt nog al uit of het kouder en vochtig is zoals de laatste paar nachten t.o.v. nachttemperaturen van rond de twaalf graden of meer.
Als Hij veel pendelt ( dwz de compressor gaat steeds aan en uit) kan het ook te maken hebben hebben met het vermogen van de warmtepomp in relatie met de de gekozen stooklijn en de gekozen steltemperatuur van het water dat aangevoerd wordt naar de ruimtes die verwarmd worden. de warmtepomp kan bij te hoge aanvoertemperatuur in bepaalde omstandigheden zijn warmte niet kwijt. gevolg pendelgedrag. een run van de warmtepomp van minimaal 10 minuten is aan te raden. als de tijdsperiodes over langere periode korter zijn dan kan dat op den duur de levensduur van de compressor negatief beïnvloeden.
Wat je dan eerst eens kunt proberen : steltemp aanvoerwater iets lager zetten en misschien ook een iets voorzichtiger stooklijn?

vervolg : hmmm , waarschijnlijk zinloos bericht? je gebruikt geen warmtepomp?
dan deze tips overslaan. Hoewel volgens mij de instelling van de watertemperatuur van een cv in deze situtie ook best omlaag kan naar 50 of 60 graden, als die daar nog niet op stond tenminste
De inselling op een ketel is de max., daar MAG hij naar toe gaan het MOET niet. Als de ruimte thermostaat een beetje goed is dan gaat dit vanzelf zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

De inselling op een ketel is de max., daar MAG hij naar toe gaan het MOET niet. Als de ruimte thermostaat een beetje goed is dan gaat dit vanzelf zakken.
ja dat klopt, maar als de maxtemp hoog staat wil de ketel daar op vol vermogen in het begin snel naar toe en dat kost meer energie dan als de ketel naar 50 graden als max zou kunnen. dan gaat hij als weldenkend apparaat er toch rustiger op lager vermogen naar toe en dat scheelt gas. of zie ik dat verkeerd? Dat was wel mijn ervaring met een remeha- thermostaat op een remehaketel

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-01 09:55
@simonj ,

75°C is echt hoog voor de tijd van het jaar.
Je verliest een deel van je HR rendement doordat de ketel boven 55°C retourtemp niet meer condenseert.

Vraag is of je Opentherm of aan uit thermostaat hebt.
Gezien je grafiek lijkt het laatste het geval.

Bij mij brulde die jarenlanfg op 75.
Vorig jaar aangepast naar 60, vermogen omlaag, pomp snelheid omlaag.
400kuub minder op 1700.

Hoe verloopt de kamertemperatuur en wat is de retourtemperatuur van de ketel?
Kun je die vasthouden met de blote hand?

Helemaal met heatbooster nu moet dat mogelijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DuckTape68 op 30-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Temperatuur lekker afblijven, knijpen op vermogen. Mijn ketel droomt elke ochtend dat ie naar 45 mag, maar na een halfuur is ie nog maar bij 35 en is het huis al warm. Die 45 bereikt ie pas na anderhalf uur doorstoken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Het is weer tijd voor nieuwe features en fixes! <+:) Ik heb firmware versie 2.2.6 uitgebracht, met de volgende wijzigingen:

- improvement: MQTT published temperature is 0.0 when sensor is not connected (avoids errors in HA/Domoticz logs)
- improvement: WiFi and MQTT reconnect methods improved for Unify compatibility
- improvement: disabling manual control now immediately sets correct fan speed
- bugfix: minor bugfixes in WiFi and MQTT stack
- others: web app source code cleanup/minor reworks

Met name de Unify compatibiliteit zou beter moeten zijn. Ik heb onder de motorkap erg veel gewijzigd, dus ik sluit niet uit dat er kleine nieuwe bugs zijn binnengeslopen tijdens het platslaan van de oude bugs O-)

Hij is hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Enjoy!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

fvanderstege schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

ja dat klopt, maar als de maxtemp hoog staat wil de ketel daar op vol vermogen in het begin snel naar toe en dat kost meer energie dan als de ketel naar 50 graden als max zou kunnen. dan gaat hij als weldenkend apparaat er toch rustiger op lager vermogen naar toe en dat scheelt gas. of zie ik dat verkeerd? Dat was wel mijn ervaring met een remeha- thermostaat op een remehaketel
Sommige thermostaten zijn wat erg enthousiast dat klopt wel. Maar je cv water retour temperatuur bepaalt je ketel rendement. Dat koude water koelt je rookgassen en die rookgassen wil je zo koud als mogenlijk is uit je schoorsteen laten komen. (Dat is eigenlijk je verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

DuckTape68 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:33:
@simonj ,

75°C is echt hoog voor de tijd van het jaar.
Je verliest een deel van je HR rendement doordat de ketel boven 55°C retourtemp niet meer condenseert.
@simonj zijn retour temperatuur is max. 50 op het plaatje. (wel hoog met deze buitentemperaturen)
Vraag is of je Opentherm of aan uit thermostaat hebt.
Gezien je grafiek lijkt het laatste het geval.
opentherm en modulerende thermostaten gaan vanzelf over op aan/uit regeling als het minimum vermogen van de ketel groter is dan het te compenseren warmteverlies van het huis. Vermogen in stukjes hakken door aan/uit te regelen.
Bij mij brulde die jarenlanfg op 75.
Vorig jaar aangepast naar 60, vermogen omlaag, pomp snelheid omlaag.
400kuub minder op 1700.
23% is wel heel veel met deze aanpassingen. Laat mindergas dat ook zien?
Hoe verloopt de kamertemperatuur en wat is de retourtemperatuur van de ketel?
Kun je die vasthouden met de blote hand?

Helemaal met heatbooster nu moet dat mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
@Seafarer ,

De 23% besparing werd bij ons mede gerraliseer door bewust zijn. We hadden ook nog een radiator die quasi in bypass stond de CV retour op te stoken. Ons cv hok was in voorgaande jaren altijd een sauna, nu niet meer.

De heatbooster geeft alleen info over 1 radiotor in/uit. Niet over het systeem.

Punt is, hij kan nog verder besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:15
@Bazz0847 zou je kunnen toelichten waar de spec van max 15 fans vandaan komt? Ik zou 20 stuks arctic F8 willen aansturen, waarmee ik met 1.8A of worstcase 2.8A netjes onder de limiet van 3A blijf.

Kan dit stiekem toch gewoon, of zijn er nog andere limitaties in het spel?

[ Voor 4% gewijzigd door Wieltje op 30-10-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 17:42
Wieltje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:32:
@Bazz0847 zou je kunnen toelichten waar de spec van max 15 fans vandaan komt? Ik zou 20 stuks arctic F8 willen aansturen, waarmee ik met 1.8A of worstcase 2.8A netjes onder de limiet van 3A blijf.

Kan dit stiekem toch gewoon, of zijn er nog andere limitaties in het spel?
Ik heb er 19 draaien, zie een aantal posts terug.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:03
De spec van 15 fans komt van de PWM stuurstroom. Heatbooster kan 75mA aan en de gemiddelde fan staat te boek als 5mA.

Met de universe fan addon - dus als je de fans niet op PWM maar spanning gaat sturen, speelt dit denk ik niet, maar speelt alleen het maximale vermogen van de fans.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:15
Dank, goed om te weten dat het met het pwm drive level te maken heeft. Zodra ik aan het bouwen ben zal ik eea nog wel even nameten voor mijn specifieke situatie.

Mocht eea toch overschreden worden dan knutsel ik er wel een extra driver tussen, maar voor nu weet ik in ieder geval dat ik geen extra heatbooster nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ik heb de wifi-verbinding nu ingesteld en ik zie de heatboosters in 'heatbooster discovery v0.3'

Maar nu gaat de update van de firmware mis ik wil van 2.2.4 naar 2.2.6
ik weet zeker dat ik de juiste binary-bin heb gekozen, maar ik krijg deze melding:

Error: update failed with code 9. Did you use the correct file? Try again or update via cable.

vervolg:
wat er fout ging weet ik niet, maar een nieuwe poging heeft succes ;)

dus opgelost

[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 31-10-2023 11:19 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Wieltje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:31:
Dank, goed om te weten dat het met het pwm drive level te maken heeft. Zodra ik aan het bouwen ben zal ik eea nog wel even nameten voor mijn specifieke situatie.

Mocht eea toch overschreden worden dan knutsel ik er wel een extra driver tussen, maar voor nu weet ik in ieder geval dat ik geen extra heatbooster nodig heb.
Het is inderdaad vanwege het drive level, maar ook vanwege de signaalkwaliteit over lange afstanden en met veel fans parallel. Tot 15 fans kan ik garanderen dat het werkt als je gebruik maakt van onze kabeltjes, daarboven is het niet meer compliant met de Intel fan spec en dat kan problemen veroorzaken (slecht regelgedrag, instabiel toerental, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Arctic P8 en F8 hebben overigens geen verlengkabels nodig voor onderlinge verbinding, daar kan je de stekkertjes precies voor en achter de fan zetten.
Vorige week 15 fans op een set hoekprofielen gezet, enige verlengkabel was tussen eerste fan en de heatbooster (die wat mij betreft dan wel iets langer mag zijn, 60cm ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:14:
Arctic P8 en F8 hebben overigens geen verlengkabels nodig voor onderlinge verbinding, daar kan je de stekkertjes precies voor en achter de fan zetten.
Vorige week 15 fans op een set hoekprofielen gezet, enige verlengkabel was tussen eerste fan en de heatbooster (die wat mij betreft dan wel iets langer mag zijn, 60cm ofzo).
Heb het zelf ook opgelost door hier en daar een fan een kwartslag te draaien, dan passen er ook 5 zonder extra koppelstuk, hierdoor kwam de eindconnector (waar ik de verlengkabel in plug) ergens halverwege uit maar die extra afstand was geen probleem bij het verlengen en aansluiten.
Wanneer de fans stijf tegen elkaar zitten moet de lengte van de Arctic kabel wel voldoende zijn met een beetje passen, draaien en proberen, met tussenruimte is een verlengkabeltje na 3 vaak wel nice to have.
Ligt er ook een beetje aan of je 8 of 14 cm fans gebruikt, gok dat de kabellengte bij Arctic gelijk is waardoor je bij 14cm fans gewoon vastloopt wegens te weinig kabellengte.
Je kan beter een kabeltje overhouden dan te kort komen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door PalingDrone op 31-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:45
Ronald schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:57:
Met de universe fan addon - dus als je de fans niet op PWM maar spanning gaat sturen, speelt dit denk ik niet, maar speelt alleen het maximale vermogen van de fans.
@Bazz0847 Wat zijn trouwens de merkbare verschillen tussen spanning (met fan addon) en PWM sturing?
Heeft een van de twee de voorkeur?

Non-PWM Arctic F9 fans zijn wat voordeliger (en makkelijker verkrijgbaar), vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
PWM sturing heeft mijns inziens de voorkeur, daarmee kun je de fans namelijk verder terugmoduleren (naar ~20% van max toerental ipv ~40%) en draaien de fans ook een gelijkmatiger toerental (alle fans draaien net zo hard). Kostentechnisch kan echter de fan addon de voorkeur hebben, omdat je daarmee idd ook eenvoudige non-PWM fans kunt gebruiken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 31-10-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:32
Frenkie567917 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

@Bazz0847 Wat zijn trouwens de merkbare verschillen tussen spanning (met fan addon) en PWM sturing?
Heeft een van de twee de voorkeur?

Non-PWM Arctic F9 fans zijn wat voordeliger (en makkelijker verkrijgbaar), vandaar mijn vraag.
Bij Infortmatique.nl hebben ze de F9 PWM PST voor 4,99 EUR per stuk. Heb er net 16 besteld voor mijn eerste heatbooster. Indien het een beetje lekker werkt, kan ik er nog 5 in elkaar zetten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 11:11
Huigie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:50:
OTA updaten met de iPhone 15/IOS 17.1 is een drama, na het uploaden van de ota.binary.bin krijg je een melding dat de pagina niet geladen kan worden. Vanaf een Win-PC gaat het OTA zonder problemen.
Ik heb de eerste Heatbooster in testopstelling staan en loop tegen hetzelfde probleem aan. Nieuwe bordje met witte behuizing updaten van 2.2.4 naar 2.2.6 (of 2.2.5) lukt niet OTA met iOS 17. Geprobeerd met Chrome en Safari. Bij het laden van het eerste bestand binary.bin gaat de module knipperen maar de pagina doet een time-out en geeft een melding: no file submitted. Redirecting back to first step.

Is hier een fix voor of moet ik het op en andere manier doen?

Verder ziet alles er strak uit, leuk om een beetje met de instellingen te prutsen om alles perfect te krijgen voor jouw situatie. Dit is nou echt een Tweakers product haha. Ga zo door Bazzz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:05
Sh1fty schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:46:
[...]
Geprobeerd met Chrome en Safari.
Ik zit nog op 2.2.4, maar toen ik van 2.2.3 naar 2.2.4 ging werkte de upgrade niet met Safari, wel met Firefox (op macOS). Misschien helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Oei, dat is niet de bedoeling. Dit probleem heb ik in al die tijd in mijn testopstelling niet eerder gezien. Gebruik je de configuratie-modus incl access point, of doe je dit via je eigen WiFi-netwerk? Wellicht lukt het wel met Safari wanneer je de module in configuratie-modus zet en update via http://192.168.4.1 (als je het via je telefoon doet wel even mobiele netwerk uitschakelen).

Je kunt hem overigens altijd via een kabeltje updaten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 31-10-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 12:22
Mvd1981 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Bij Infortmatique.nl hebben ze de F9 PWM PST voor 4,99 EUR per stuk. Heb er net 16 besteld voor mijn eerste heatbooster. Indien het een beetje lekker werkt, kan ik er nog 5 in elkaar zetten ;(
De vraag is of deze wel voorradig zijn hier. Ik heb ze een paar dagen geleden ook besteld, voor 7,50 overigens. Maar tot op heden nog geen verzendbevestiging oid. Verder zijn ze moeilijk verkrijgbaar momenteel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
wolterious schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:33:
[...]

De vraag is of deze wel voorradig zijn hier. Ik heb ze een paar dagen geleden ook besteld, voor 7,50 overigens. Maar tot op heden nog geen verzendbevestiging oid. Verder zijn ze moeilijk verkrijgbaar momenteel inderdaad.
De website gaf 5 tot 8 dagen levertijd aan inderdaad. Nu heb ik de "luxe" dat ik nog genoeg andere klussen heb liggen om mij er niet druk om te maken als het een paar dagen later komt. Uiteraard heb ik ze liever wel in huis voordat het echt koud wordt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 01-11-2023 08:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:45
Mvd1981 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:46:
Bij Infortmatique.nl hebben ze de F9 PWM PST voor 4,99 EUR per stuk.
Was dat een tijdelijke aanbieding? Ik zie ze nu namelijk voor 6,50 euro staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:58

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Sh1fty schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Ik heb de eerste Heatbooster in testopstelling staan en loop tegen hetzelfde probleem aan. Nieuwe bordje met witte behuizing updaten van 2.2.4 naar 2.2.6 (of 2.2.5) lukt niet OTA met iOS 17. Geprobeerd met Chrome en Safari. Bij het laden van het eerste bestand binary.bin gaat de module knipperen maar de pagina doet een time-out en geeft een melding: no file submitted. Redirecting back to first step.

Is hier een fix voor of moet ik het op en andere manier doen?

Verder ziet alles er strak uit, leuk om een beetje met de instellingen te prutsen om alles perfect te krijgen voor jouw situatie. Dit is nou echt een Tweakers product haha. Ga zo door Bazzz!
Heb er 1 moeten resetten aan m’n pc. Gedoe dus voortaan update ik via de browser op m’n pc.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh1fty
Bazz0847 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:42:
Oei, dat is niet de bedoeling. Dit probleem heb ik in al die tijd in mijn testopstelling niet eerder gezien. Gebruik je de configuratie-modus incl access point, of doe je dit via je eigen WiFi-netwerk? Wellicht lukt het wel met Safari wanneer je de module in configuratie-modus zet en update via http://192.168.4.1 (als je het via je telefoon doet wel even mobiele netwerk uitschakelen).

Je kunt hem overigens altijd via een kabeltje updaten :)
Ik deed het via mijn eigen wifi-netwerk terwijl de controller in modus smart home - zelfstandig stond. Ik zal de configuratie-modus nog eens proberen, goede tip!

Overigens is er nu wel wat vreemds aan de hand. Sinds vanochtend meld de unit alsnog dat de firmware 2.2.6 betreft, gisteren was dit niet zo. Maar ik ben nooit verder gekomen dan stap 1 en het uploaden van de binary.bin. Dus de filesystem heb ik nooit geupload, dit is toch ook noodzakelijk? Heb ik nu een Frankenstein-unit met een halve update?
Huigie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:02:
[...]

Heb er 1 moeten resetten aan m’n pc. Gedoe dus voortaan update ik via de browser op m’n pc.
Ik denk dat dit voor nu de beste methode is inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Sh1fty schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:29:
[...]

Ik deed het via mijn eigen wifi-netwerk terwijl de controller in modus smart home - zelfstandig stond. Ik zal de configuratie-modus nog eens proberen, goede tip!

Overigens is er nu wel wat vreemds aan de hand. Sinds vanochtend meld de unit alsnog dat de firmware 2.2.6 betreft, gisteren was dit niet zo. Maar ik ben nooit verder gekomen dan stap 1 en het uploaden van de binary.bin. Dus de filesystem heb ik nooit geupload, dit is toch ook noodzakelijk? Heb ik nu een Frankenstein-unit met een halve update?

[...]

Ik denk dat dit voor nu de beste methode is inderdaad.
Dan heb je een Frankenstein inderdaad! (8> Is niet erg hoor, je kunt gewoon even opnieuw beide stappen doorlopen. Mocht de webapp het niet doen door een corrupt filesystem kun je met de HeatBooster discovery tool toch altijd de firmware update pagina openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Frenkie567917 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:12:
[...]

Was dat een tijdelijke aanbieding? Ik zie ze nu namelijk voor 6,50 euro staan.
Nee, sorry, ik heb verkeerd gekeken, sorry: 6,50 euro per stuk inderdaad bij Informatique.nl. Tijdens het uitzoekproces had ik een andere partij gezien (TechInn) die ze voor wel voor 4,99 euro per stuk aanboden, maar de shop reviews waren bar slecht, waardoor ik het niet aandurfde om ze daar te bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mvd1981 op 01-11-2023 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sh1fty
Bazz0847 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:36:
[...]

Dan heb je een Frankenstein inderdaad! (8> Is niet erg hoor, je kunt gewoon even opnieuw beide stappen doorlopen. Mocht de webapp het niet doen door een corrupt filesystem kun je met de HeatBooster discovery tool toch altijd de firmware update pagina openen.
Alsnog gelukt via mijn laptop icm Chrome. Hoefde niet in configuration mode te gaan. Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 08:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLZvqDdWXD9UGTgF1d6R-8diqXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKQSsWbPEMrkCwr4lo5EmF5v.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels hier ook twee keer 15 heatboosters op twee T22-radiatoren gewerkt. De ruimte onder de radiatoren was wat beperkt om ze met profiel en al onder de radiator te bevestigen, dus heb gewerkt met dubbelzijdig tape en profiel aan de voorkant met magneetjes. Dat werkt prima. Het is alleen wellicht minder handig als je de fans tijdelijk wil weghalen.

Ik zit met 1 van de radiatoren dat volgens mij de fans constant op 100% draaien. Ze maken erg veel lawaai en ik merk geen verschil als ik m handmatig op 1% of 100% zet. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht eerst dat het wellicht kwam van wat weerstandsgeluid in de radiator, maar dan zou je volgens mij wel een verschil moeten horen tussen 1% en 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Dan is er waarschijnlijk ergens een slecht contact in de kabels, of verbogen pinnetje in een van de connectors. Als het PWM signaal niet aangesloten is of geen contact maakt gaan de ventilatoren automatisch op volle toeren draaien. Even je kabels checken dus (ook de pinnetjes van de connectoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 10:42
Er valt mij iets op wat ik niet goed kan verklaren en waardoor ik me afvraag of ik ergens nog veel winst te behalen heb. Ik heb inmiddels 4 heatboosters in gebruik, 3 zitten op de begane grond in convectorputten, 1 zit op zolder onder een basic radiator.

Nu zie ik dat, als de ketel een watertemperatuur rapporteert van 40 graden, de heatbooster op zolder een inlet temp heeft van consequent ongeveer 2,5 graad lager, en de 3 heatboosters beneden allemaal een inlet van rond de 30 graden. Die 2,5 graad verlies naar zolder klinkt me niet heel gek in de oren, maar 10 graden verlies op de begane grond lijkt me echt extreem.

De binnenunit van de warmtepomp staat in de meterkast, dus je zou verwachten dat het verlies op de begane grond juist minimaal is.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Een meetfout lijkt me sterk omdat alle 3 de heatboosters beneden een vergelijkbare temperatuur rapporteren. Ik ben een beetje bang dat ik de kruipruimte in moet om de buizen te gaan isoleren...

(misschien is dit niet perse een heatbooster vraag, als ik beter in een ander topic kan zijn hoor ik het graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:20

Cbr

Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:52:

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Een meetfout lijkt me sterk omdat alle 3 de heatboosters beneden een vergelijkbare temperatuur rapporteren. Ik ben een beetje bang dat ik de kruipruimte in moet om de buizen te gaan isoleren...
Ik vrees dat je het zelf al in de goede hoek zoekt. Heb je eventueel een foto van de buizen in je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

Er valt mij iets op wat ik niet goed kan verklaren en waardoor ik me afvraag of ik ergens nog veel winst te behalen heb. Ik heb inmiddels 4 heatboosters in gebruik, 3 zitten op de begane grond in convectorputten, 1 zit op zolder onder een basic radiator.

Nu zie ik dat, als de ketel een watertemperatuur rapporteert van 40 graden, de heatbooster op zolder een inlet temp heeft van consequent ongeveer 2,5 graad lager, en de 3 heatboosters beneden allemaal een inlet van rond de 30 graden. Die 2,5 graad verlies naar zolder klinkt me niet heel gek in de oren, maar 10 graden verlies op de begane grond lijkt me echt extreem.

De binnenunit van de warmtepomp staat in de meterkast, dus je zou verwachten dat het verlies op de begane grond juist minimaal is.

(misschien is dit niet perse een heatbooster vraag, als ik beter in een ander topic kan zijn hoor ik het graag)
Ik heb hier hetzelfde fenomeen, hier lopen de buizen door de dekvloer.. Vermogen van de convectoren is dus lager dan wat het had kunnen zijn. Aan de andere kant, de vloer geeft die warmte toch wel af..

In jouw geval verwacht ik dat het inderdaad verloren gaat in de kruipruimte, zeker als het een lang traject is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Kruipruimte zelf ( beter) isoleren helpt ook. Je wil niet dat de warmte daar naartoe gaat.
Op isolatie van de kruipruimte zit een mooie subsidie. Bij ons hebben we " tonzon" erin. Als dat gebeurt nemen ze gelijk de isolatie van de buizen daarin mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 08:52
Bazz0847 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:41:
Dan is er waarschijnlijk ergens een slecht contact in de kabels, of verbogen pinnetje in een van de connectors. Als het PWM signaal niet aangesloten is of geen contact maakt gaan de ventilatoren automatisch op volle toeren draaien. Even je kabels checken dus (ook de pinnetjes van de connectoren).
Dit was het inderdaad. Een van de verlengkabeltjes had waarschijnlijk een kabelbreukje. Ander verlengkabeltje en het was gefixt. Dankje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:03
fvanderstege schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:04:
Kruipruimte zelf ( beter) isoleren helpt ook. Je wil niet dat de warmte daar naartoe gaat.
Op isolatie van de kruipruimte zit een mooie subsidie. Bij ons hebben we " tonzon" erin. Als dat gebeurt nemen ze gelijk de isolatie van de buizen daarin mee.
Aanvulling omdat detail belangrijk is.

Isoleer de vloer, niet de bodem. Aanbieders zien het als hetzelfde en dat is het zeker niet als het gaat om warmte afgegeven door leidingen in de vloer. Dek de bodem af met folie. Tonzon is vrijwel enige die dit standaard goed doet. Andere aanbieders moet je sturen of afketsen. Zie topic kruipruimte isoleren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:17:
[...]

Aanvulling omdat detail belangrijk is.

Isoleer de vloer, niet de bodem. Aanbieders zien het als hetzelfde en dat is het zeker niet als het gaat om warmte afgegeven door leidingen in de vloer. Dek de bodem af met folie. Tonzon is vrijwel enige die dit standaard goed doet. Andere aanbieders moet je sturen of afketsen. Zie topic kruipruimte isoleren
inderdaad. maar 'tonzon'-materiaal bestaat naast bodemfolie uit een dunne folie die in een soort luchtzakken opgehangen worden in de kruikruimte . Daarbij houden ze rekening met hoe de cv leidingen lopen en nemen zo ook de isolatie van de buizen mee. zo bedoelde ik het.
resultaat: een droge goede geisoleerde kruipruimte in onze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847

Heb je het systeem waterzijdig ingeregeld? Dit klinkt eerder als een te ver opengedraaide radiator dicht bij de ketel die nu als bypass functioneert, zodat er weinig flow bij de andere radiatoren is. Met de voetventielen kun je de radiatoren dichter bij de pomp(/ketel) knijpen, zodat je een egale warmteafgifte hebt over de gehele woning. In feite wil je alle radiatoren een gelijke delta-T geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Bazz0847 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:35:
[...]

Heb je het systeem waterzijdig ingeregeld? Dit klinkt eerder als een te ver opengedraaide radiator dicht bij de ketel die nu als bypass functioneert, zodat er weinig flow bij de andere radiatoren is. Met de voetventielen kun je de radiatoren dichter bij de pomp(/ketel) knijpen, zodat je een egale warmteafgifte hebt over de gehele woning. In feite wil je alle radiatoren een gelijke delta-T geven :)
Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar, ik denk niet direct dat dat het probleem is, omdat ik dit ook zie als alleen de radiatoren beneden open staan. Het lijkt me dat er dan dus nergens anders flow is behalve door deze radiatoren.

Verder bedankt voor de isolatietips iedereen! Ga binnenkort maar eens de kruipruimte in om uit te zoeken hoe en wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:24
Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:38:
[...]

Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar, ik denk niet direct dat dat het probleem is, omdat ik dit ook zie als alleen de radiatoren beneden open staan. Het lijkt me dat er dan dus nergens anders flow is behalve door deze radiatoren.

Verder bedankt voor de isolatietips iedereen! Ga binnenkort maar eens de kruipruimte in om uit te zoeken hoe en wat :)
Ik zou toch eens kijken of je circuit beneden volledig open staat tov boven...
10°C delta ga je echt maar krijgen bij een lage flowrate.
Nergens een mengklep of een ventiel die boven/onder regelt?

En foto van je setup kan ook wonderen doen om mee te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Infernoken schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:45:
[...]

Zal kijken of ik vandaag wat foto's kan maken waardoor het duidelijker wordt. Wat zou er in ieder geval op moeten staan? De meterkast is nogal vol met Elga binnenunit + stadswarmte, weet niet of daar op een foto veel te zien is (of misschien juist teveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 12:22
wolterious schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:33:
[...]

Zojuist geleverd. all good dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een ding wat ik wel merk... ruimte is veel sneller op temperatuur, maar blijft minder makkelijk warm omdat de radiatoren versneld afkoelen. Zat gisteren aan de eethoek te werken die geen heatbooster heeft, lekker warme radiator van 40 graden in de rug, eigenlijk gewoon veel te warm. Loop naar de woonkamer toe, voelde een stuk frisser.
Maargoed, gewoon die radiator bij de eethoek ook boosten, is dat probleem opgelost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkwings
Infernoken schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:45:
[...]

Paar situatiefoto's geprobeerd te maken. Als iemand een idee heeft... :) overigens zag ik dat de return temperatuur die door de ketel wordt gerapporteerd ook hoger is dan de inlet die de heatbooster rapporteren. Ik denk dat dat toch wijst op een bypass ergens waar veel flow doorheen gaat? Alle andere radiatoren had ik bewust dichtgezet, dus daar gaat de warmte niet heen. Overigens is het in de meterkast ook lekker warm, misschien beïnvloedt dat die temperatuursensor ook wel.

We wonen hier nog niet zo lang, de vorige eigenaar had optimalisatie van de verwarming niet hoog op het lijstje staan denk ik.

Twee foto's van de situatie in de meterkast. Witte unit rechts is binnenunit van de warmtepomp, zwart onder is van de stadswarmte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-3dMNSE_hjgk4R8Nfy-05BPZ2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ca2nI9Wqyrw1uy5D6795uNdY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVdL6yxqcoQDzjW8LnDsY7eSXtI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV18VdUnYT6MJJCkIPhcLtPa.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je vervolgens je hoofd de kruipruimte insteekt en richting de meterkast kijkt zie je dit. Dit gaat volgens mij somehow naar 3 convectoren, ik heb nog even niet helder waar dat zich dan opsplitst. Tenminste 1 van die convectoren zit precies de andere kant op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj6ye0SAvlRqlqce91IQhz9CiJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfha3LtKqoKd0DriP25Xs9kJ.jpg?f=fotoalbum_large

En in de convector zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z_cKc4vP2QaeBh71PRfmY5GaW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPyd33TDxBVQJKA6EqlKVOgK.jpg?f=fotoalbum_large

edit: ik geloof dat ik ook even in het CV-optimalisatietopic ga buurten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:25
Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:21:
[...]

Paar situatiefoto's geprobeerd te maken. Als iemand een idee heeft... :) overigens zag ik dat de return temperatuur die door de ketel wordt gerapporteerd ook hoger is dan de inlet die de heatbooster rapporteren. Ik denk dat dat toch wijst op een bypass ergens waar veel flow doorheen gaat? Alle andere radiatoren had ik bewust dichtgezet, dus daar gaat de warmte niet heen. Overigens is het in de meterkast ook lekker warm, misschien beïnvloedt dat die temperatuursensor ook wel.

We wonen hier nog niet zo lang, de vorige eigenaar had optimalisatie van de verwarming niet hoog op het lijstje staan denk ik.

Twee foto's van de situatie in de meterkast. Witte unit rechts is binnenunit van de warmtepomp, zwart onder is van de stadswarmte.
[Afbeelding][Afbeelding]

Als je vervolgens je hoofd de kruipruimte insteekt en richting de meterkast kijkt zie je dit. Dit gaat volgens mij somehow naar 3 convectoren, ik heb nog even niet helder waar dat zich dan opsplitst. Tenminste 1 van die convectoren zit precies de andere kant op.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doen de meerwaarden van de HeatBooster als je eens een stukje buisisolatie om de sensor zelf doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
@Darkwings

Hoe werkt die convector/radiator eigenlijk? Hij is alleen zichtbaar vanaf de bovenkant.
Hoe loopt de luchtstroom?

Normaal heb je toch lamellen waar je de lucht doorheen blaast.
Dit lijkt een massieve plaat.

Die sensoren moet je echt goed isoleren, anders worden ze beinvloed door de aangezogen lucht.

Je moet ook een scheiding hebben tussen ingaande (koud) en uitgaande (verwarmd) luchtstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Darkwings schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:21:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

zunrob schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:29:
[...]

Wat doen de meerwaarden van de HeatBooster als je eens een stukje buisisolatie om de sensor zelf doet?
2 Kabelbinders erop en isolatie eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Graag advies. Eerst de situatie:

Mijn heatboosters sturen 7-8 ventilatoren aan die met behulp van een hoekstrip (1,5x1,5) strak tegen elkaar gekoppeld op convectoren liggen. Aan de onderkant zit een rubberen isolatietape op de randen van het hoekprofiel zodat ze daarop rusten op de convectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUJp7_RZ2VgnmPibvnzU7R5wG4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRyzdmwDNhIgvNV8rhtxQO3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em7zf3mNtT43wg47NovBGSN5uvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU4i37y6UGy8FW6UHisDwupc.jpg?f=fotoalbum_large

vanaf ongeveer 30% gaan deze ventilatoren wat 'zingen , steeds sterker als het percentage vermogen omhoog gaat. Niet meer lekker vanaf 40'%. overigens het geluid bij groter vermogen dan weer sterker en dan weer zwakker. bij 100% bijna geen gezoem , wel veel geruis van de ventilatoren natuurlijk ;)
Het geluid zit "in de ventilatoren" , lijkt niet de lamellen van de convector. Als ik ze optil gaat het dus door.

Hoe kan ik die resonantie voorkomen. ik moet de frequenties van de verschillende ventilatoren op een of andere manier beinvloeden.
ik heb de boosterfunctie al uitgezet.
is het misschien een fout geweest om ze direct aan elkaar te koppelen?

Graag hoor ik ervaringen/adviezen

[ Voor 37% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Als het resonatie is zou ik tussen de ventilatoren onderling wat dempend materiaal plaatsen. Kijken of dat verbetering geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
@fvanderstege ,

Mooi setje wel.

Zelf heb ik en test gedaan door cv-buis isolatie te gebruiken als opvulling. Paar posts terug.
Maar het zingen blijft ook in dit geval. RPM staat bij mij rond 30% anders gaat het storen en krijg ik klachten van de directie.

Het zingen zou ook wel eens door de lamellen kunnen komen of de lucht die er nu doorheen geforceerd wordt.

Suggestie: Als het kan, dan het profiel met de voetjes naar buiten plaatsen.
Scheelt toch 1,5 cm overlap met de fans.

Ook zou ik de zijkant afsluiten, zodat de lucht niet via de zijkant weer naar onderen door de lamellen wordt gezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfCKHPAgADmWbBSLLjWoxJapHm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nm9qxwrNM16xUBv7EX0Al3At.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door DuckTape68 op 03-11-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:19:
Graag advies. Eerst de situatie:

Mijn heatboosters sturen 7-8 ventilatoren aan die met behulp van een hoekstrip (1,5x1,5) strak tegen elkaar gekoppeld op convectoren liggen. Aan de onderkant zit een rubberen isolatietape op de randen van het hoekprofiel zodat ze daarop rusten op de convectoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

vanaf ongeveer 30% gaan deze ventilatoren wat 'zingen , steeds sterker als het percentage vermogen omhoog gaat. Niet meer lekker vanaf 40'%. overigens het geluid bij groter vermogen dan weer sterker en dan weer zwakker. bij 100% bijna geen gezoen , wel veel geruis van de ventilatoren natuurlijk ;)
Het geluid zit "in de ventilatoren" , niet de lamellen van de convector. Als ik ze optil gaat het dus door.

Hoe kan ik die resonantie voorkomen. ik moet de frequenties van de verschillende ventilatoren op een of andere manier beinvloeden.
ik heb de boosterfunctie al uitgezet.
is het misschien een fout geweest om ze direct aan elkaar te koppelen?

Graag hoor ik ervaringen/adviezen
Zeker weten dat het niet het "turbine" geluid is, wat veroorzaakt wordt door de luchtstroom door de lamellen? Dit geluid is inderdaad afhankelijk van het toerental, en zelfs van de warmte van je verwarming zelf. Ik heb precieze getallen niet paraat, maar bijvoorbeeld tussen 20-30, 40-50, 60-70 is het geluid bij onze convector aanwezig. Andere percentages niet of veel minder.

Simpel te testen door je ventilators even op de vloer te leggen en dan aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:52:
[...]

Zeker weten dat het niet het "turbine" geluid is, wat veroorzaakt wordt door de luchtstroom door de lamellen? Dit geluid is inderdaad afhankelijk van het toerental, en zelfs van de warmte van je verwarming zelf. Ik heb precieze getallen niet paraat, maar bijvoorbeeld tussen 20-30, 40-50, 60-70 is het geluid bij onze convector aanwezig. Andere percentages niet of veel minder.

Simpel te testen door je ventilators even op de vloer te leggen en dan aan te sturen.
Als ik ze optil is het geluid er ook. Zal ze ook eens verder weg leggen op de grond.
Kan ik nu niet doen. Ben niet thuis😏

Als het turbine geluid is, hoe kan je dat dan nog beïnvloeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:17:
[...]

Als ik ze optil is het geluid er ook. Zal ze ook eens verder weg leggen op de grond.

Als het turbine geluid is, hoe kan je dat dan nog beïnvloeden?
Ik heb er vorig jaar lang mee geëxperimenteerd. Bij mij zitten er wel schotten langs de radiator in de put, maar als ik de ventilators er een stuk boven houd (maar nog steeds binnen de schotten) is dat geluid er nog steeds.
In mijn geval komt het dus echt door de luchtstroom door de lamellen. Is weinig aan te doen. Iedereen merkt dat hier in meer of mindere mate. Een toerental zoeken waar je het niet/weinig hoort is het enige dat je kunt doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuckTape68
Ik heb even een kennis gevraagd (Chat).

Trillingen in dun plaatmateriaal kunnen versterkt of gedempt worden als gevolg van een externe trillingsbron. Dit hangt af van verschillende factoren, waaronder de frequentie, de amplitude en de aard van de externe bron, evenals de eigenschappen van het plaatmateriaal zelf. Hier zijn enkele manieren waarop trillingen kunnen worden versterkt of gedempt:

Resonantie: Wanneer de frequentie van de externe trillingsbron overeenkomt met een natuurlijke resonantiefrequentie van het plaatmateriaal, kan dit leiden tot resonantie. In dit geval worden de trillingen versterkt omdat de energie wordt overgedragen en geabsorbeerd door de plaat.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om resonantie tegen te gaan:

Verander de frequentie van de externe trillingsbron: Als de externe trillingsbron kan worden aangepast in frequentie, kan het vermijden van de resonantiefrequentie van het systeem de trillingen verminderen of voorkomen.

Dus mogelijk bied aanpassen rpm verlichting. Probleem is wel dat bij convectoren verschillende soorten plaatmateriaal aanwezig kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DuckTape68 op 03-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb er vorig jaar lang mee geëxperimenteerd. Bij mij zitten er wel schotten langs de radiator in de put, maar als ik de ventilators er een stuk boven houd (maar nog steeds binnen de schotten) is dat geluid er nog steeds.
In mijn geval komt het dus echt door de luchtstroom door de lamellen. Is weinig aan te doen. Iedereen merkt dat hier in meer of mindere mate. Een toerental zoeken waar je het niet/weinig hoort is het enige dat je kunt doen. :)
Misschien helpt het om kleinere ventilatoren te gebruiken? Of 2 soorten of maten die wellicht verschillende frequenties hebben? Die kunnen misschien de frequenties van elkaar verstoren.
Of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:
[...]

Misschien helpt het om kleinere ventilatoren te gebruiken? Of 2 soorten of maten die wellicht verschillende frequenties hebben? Die kunnen misschien de frequenties van elkaar verstoren.
Of denk ik nu verkeerd?
Ander idee: heb je 10 ventilatoren zet er dan 5 op de ene heatbooster en 5 op de andere. En dan om en om.
Beide heatboosters net iets anders instellen daardoor draaien ze alle 10 niet hetzelfde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
een vraag aan Bazz:

wellicht heb je de laatste serie posts gezien die gaan over de geluidsproductie tijdens het werken van de ventilatoren op verschillende snelheden/vermogens, in mijn geval op convectoren,

Is het mogelijk om een oplossing te bedenken en te vinden voor de instellingen in de aansturing van heatbooster naar de ventilatoren waarbij een paar zelf vast te stellen waardes m.b.t. rpm/vermogen zijn te kiezen in een 4-5 tal stappen? en dan zodanig dat de module automatisch overschakelt van stap 1 naar 2 of 3 of 4 etc en ook automatisch terugschakelt van stap 5 naar 4 naar 3 etc afhankelijk van de temperaturen van omgeving, water aan- en afvoer.

Op dit moment is het zo dat dat glijdend gebeurt met als gevolg dat bij diverse vermogens er een hinderlijke "zanggeluid" of, zoals iemand dat noemde, "turbinegeluid" hoorbaar is. ik kan nu eigenljk alleen kiezen voor laag vermogen ( < 30%) en handmatig enkele hogere vermogens waarbij niet of nauwelijks het turbinegeluid hoorbaar is. De boosterfunctie kan ik nu niet gebruiken.
het zou mooi zijn dat ik dan gebruik kan maken van die vermogens om de ventilatoren zo stil mogelijk te laten draaien en toch ook , waar nodig, beroep kan doen op een hoger vermogen.

In mijn geval zou alles goed zijn onder de 30% vervolgens 39% , 53% 65%. deze vermogens zijn zonder turbinegeluid. en wellicht zijn er nog meer posities.

ik kan me voorstellen dat dat bij anderen in een andere situatie weer bij andere vermogens is. het zou dan nodig zijn dat die 4-5 stappen individueel in te stellen zijn.

Het is een gedachte. En ik hoop dat je hier iets mee wilt en/of kunt doen?
Ik ben erg benieuwd hiernaar , En ik denk dat meer gebruikers geïnteresseerd zijn hierin omdat ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.

Mvrgr Frank

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:38:
een vraag aan Bazz:

wellicht heb je de laatste serie posts gezien die gaan over de geluidsproductie tijdens het werken van de ventilatoren op verschillende snelheden/vermogens, in mijn geval op convectoren,

Is het mogelijk om een oplossing te bedenken en te vinden voor de instellingen in de aansturing van heatbooster naar de ventilatoren waarbij een paar zelf vast te stellen waardes m.b.t. rpm/vermogen zijn te kiezen in een 4-5 tal stappen? en dan zodanig dat de module automatisch overschakelt van stap 1 naar 2 of 3 of 4 etc en ook automatisch terugschakelt van stap 5 naar 4 naar 3 etc afhankelijk van de temperaturen van omgeving, water aan- en afvoer.

Op dit moment is het zo dat dat glijdend gebeurt met als gevolg dat bij diverse vermogens er een hinderlijke "zanggeluid" of, zoals iemand dat noemde, "turbinegeluid" hoorbaar is. ik kan nu eigenljk alleen kiezen voor laag vermogen ( < 30%) en handmatig enkele hogere vermogens waarbij niet of nauwelijks het turbinegeluid hoorbaar is. De boosterfunctie kan ik nu niet gebruiken.
het zou mooi zijn dat ik dan gebruik kan maken van die vermogens om de ventilatoren zo stil mogelijk te laten draaien en toch ook , waar nodig, beroep kan doen op een hoger vermogen.

In mijn geval zou alles goed zijn onder de 30% vervolgens 39% , 53% 65%. deze vermogens zijn zonder turbinegeluid. en wellicht zijn er nog meer posities.

ik kan me voorstellen dat dat bij anderen in een andere situatie weer bij andere vermogens is. het zou dan nodig zijn dat die 4-5 stappen individueel in te stellen zijn.

Ik ben erg benieuwd hiernaar , En ik denk dat meer gebruikers geïnteresseerd zijn hierin omdat ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.

Mvrgr Frank
Yes, goed idee. Ga ik meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:55:
[...]

fantastisch :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Verder bouwend op dit idee. Zou je op de print iets kunnen toevoegen dat vibraties en/of lokale geluidsniveau's kan meten? Op basis van dit soort info zou je eventueel een algoritme kunnen bouwen dat de vibraties reduceert of voorkomt? Of denk ik nu te simpel over iets dat heel complex kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Mvd1981 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:06:
[...]

Verder bouwend op dit idee. Zou je op de print iets kunnen toevoegen dat vibraties en/of lokale geluidsniveau's kan meten? Op basis van dit soort info zou je eventueel een algoritme kunnen bouwen dat de vibraties reduceert of voorkomt? Of denk ik nu te simpel over iets dat heel complex kan zijn?
Dat is erg complex en foutgevoelig. Wat doe je als er bezoek is of de TV aan staat? Hoe gaat hij om met het geruis van de fans zelf? Bovendien maakt het alles ook duurder. Een tabelletje met toegestane toerentallen is ook effectief en helemaal gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:43:
[...]

Dat is erg complex en foutgevoelig. Wat doe je als er bezoek is of de TV aan staat? Hoe gaat hij om met het geruis van de fans zelf? Bovendien maakt het alles ook duurder. Een tabelletje met toegestane toerentallen is ook effectief en helemaal gratis :)
Ik hoop dan wel dat we die toerentallen of procent vermogen zelf mogen bepalen Dat steekt vrij nauw: Mijn ene opstelling kan werken met <30 + 44, 52 ,61 ,73 90 en 97.
Dat is percentage vermogen.
De ander werkt weer zonder gehuil met andere percentages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:51:
[...]

Of denk ik nu verkeerd?
Het is echt de luchtstroom. Ik had ze namelijk een stuk boven de radiator (wel nog in de put) gehangen en het turbine geluid was er nog steeds. Her zijn dus geen resonanties. De frequentie van het geluid wordt imo dus bepaald door de luchtflow; verschillende fans zou dan niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:23:
[...]

Het is echt de luchtstroom. Ik had ze namelijk een stuk boven de radiator (wel nog in de put) gehangen en het turbine geluid was er nog steeds. Her zijn dus geen resonanties. De frequentie van het geluid wordt imo dus bepaald door de luchtflow; verschillende fans zou dan niets uitmaken.
Zoals je gezien hebt heb ik inmiddels een idee bij Bazz neergelegd en dat is positief ontvangen. Basis van het idee is om maar een beperkt aantal Vermogenspunkten( percentages) voor de booster functie en voor het moduleren te gebruiken ( per situatie verschillend in te stellen) Op die punten is het geluid nauwelijks of niet hoorbaar.
Ben benieuwd,
Dank aan iedereen voor het meedenken

[ Voor 16% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
een vraag aan Bazz:

Mvrgr Frank
Dit is toevallig, de percentages die je noemt zijn zover ik me herinner bij mij ook stil! Heb hem nu op 53 procent als maximum staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:28:
[...]

Zoals je gezien hebt heb ik inmiddels een idee bij Bazz neergelegd en dat is positief ontvangen. Basis van het idee is om maar een beperkt aantal Vermogenspunkten( percentages) voor de booster functie en voor het moduleren te gebruiken ( per situatie verschillend in te stellen) Op die punten is het geluid nauwelijks of niet hoorbaar.
Ben benieuwd,
Dank aan iedereen voor het meedenken
Yes, zeker goed idee. Begin van het jaar heb ik die ook al eens geopperd. Leuk.

Extra moeilijkheid is wel, voor het bepalen van de toerentallen, dat het afhankelijk is van de warmte van je convector zelf. Als ik in de ochtend begin met stoken hoor je het turbine geluid lichtjes bij 53 procent. Zodra er wat warmte in zit verdwijnt het. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:51:
[...]

Dit is toevallig, de percentages die je noemt zijn zover ik me herinner bij mij ook stil! Heb hem nu op 53 procent als maximum staan.
dat is zeker toevallig. ik heb 3 sets die verschillende resultaten geven. de een doet bijna niet anders dan geluid geven :( . de andere ( op deelfde convector) kan ik behoorlijk wat percentages benutten. het zal bij iedereen verschillend zijn denk ik. en wellicht ook weer per convector verschillen

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bazz0847
een vraag aan Bazz:

Mvrgr Frank
U vraagt, wij draaien! Ik heb firmware v2.2.7 uitgebracht met o.a. deze feature erin.

Volledige changelog:
- feature: fixed fan speeds can be used to avoid radiator resonance
- feature: sensitivity of defrost detection can be adjusted
- improvement: improved noise reduction of temperature readout
- improvement: web plot margin of y-axis fixed
- improvement: increased websocket queue size
- improvement: some more Unify compatibility fixes

Zoals altijd is hij hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Fijn weekend allemaal :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:22:
[...]

U vraagt, wij draaien! Ik heb firmware v2.2.7 uitgebracht met o.a. deze feature erin.

Volledige changelog:

Zoals altijd is hij hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

goeiendag. heb je al wel gegeten? top. ik ga het uitproberen : feature 1
fijn weekend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@DuckTape68 Wanneer je de fans in free air laat draaien hoor je het niet, kleinere fans geven uit zichzelf al meer geluid dus wbt interferentie tussen de fans acht ik de kans vrij klein dat het daar aan ligt.
Daarbij treedt dit "turbine geluidseffect" volgens mij niet op bij radiatoren, slechts bij (Jaga) convectoren,
Bij een radiator hoor je hooguit geblaas van de lucht, de lamellen in een T22 radiator zijn ook dusdanig dik dat je die echt niet in beweging krijgt met een beetje luchtstroom.

Verwacht eerder dat het met kleine braampjes, scherpe randen en oneffenheden op de dunne lamellen zelf te maken heeft.
Een soort "panfluit" effect.
Er wordt nogal een bak lucht door die dunne plaatjes gezogen en van beneden komt dit uit alle richtingen voordat de lucht laminair naar boven gaat, daarboven is turbulentie door de fans en met een bepaalde eigenfrequentie(?) van die dunne plaatjes kan het zomaar zijn dat ze dan bij verschillende toerentallen/airflow meer of minder gaan "zingen".

Die lamellen verander je niet zoveel aan, massa toevoegen is geen optie en om nou een paar duizend lamellen netjes af te gaan ronden zie ik ook niet zo zitten.

Blijft over de hoeveelheid lucht die je erdoor zuigt als makkelijkst aan te passen variabele en dat werkt zoals velen al geconstateerd hebben.

Weet niet of iemand bekend is met het mondstuk van een saxofoon? Aan de onderkant van dat mondstuk zit een dun riet wat pas gaat trillen en dus geluid maakt wanneer er voldoende lucht doorheen gaat.
Blaas je zachtjes dan hoor je alleen lucht, blaas je harder dan krijg je pas een toon.
Dunnere rieten (zoals in een convector) heb je veel minder lucht voor nodig dan bij een dik riet (radiator) voordat je geluid krijgt.
Dat lijkt mij een verklaring voor dat zingende geluid bij een bepaalde luchtverplaatsing door een convector.

[ Voor 29% gewijzigd door PalingDrone op 03-11-2023 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
PalingDrone schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:29:
@DuckTape68 Wanneer je de fans in free air laat draaien hoor je het niet, kleinere fans geven uit zichzelf al meer geluid dus wbt interferentie tussen de fans acht ik de kans vrij klein dat het daar aan ligt.
Daarbij treedt dit "turbine geluidseffect" volgens mij niet op bij radiatoren, slechts bij (Jaga) convectoren,
Bij een radiator hoor je hooguit geblaas van de luchtstroom, de lamellen in een T22 radiator zijn ook dusdanig dik dat je die echt niet in beweging krijgt met een beetje luchtstroom.

Verwacht eerder dat het met kleine braampjes, scherpe randen en oneffenheden op de dunne lamellen zelf te maken heeft.
Een soort "panfluit" effect.
Er wordt nogal een bak lucht door die dunne plaatjes gezogen en van beneden komt dit uit alle richtingen voordat de lucht laminair naar boven gaat, daarboven is turbulentie door de fans en met een bepaalde eigenfrequentie(?) van die dunne plaatjes kan het zomaar zijn dat ze dan bij verschillende toerentallen/airflow meer of minder gaan "zingen".

Die lamellen verander je niet zoveel aan, massa toevoegen is geen optie en om nou een paar duizend lamellen netjes af te gaan ronden zie ik ook niet zo zitten.

Blijft over de hoeveelheid lucht die je erdoor zuigt als makkelijkst aan te passen variabele en dat werkt zoals velen al geconstateerd hebben.
En nu is er inmiddels ( met dank aan Bazz voor de supersnelle bijstelling ook een update van de firmware. Daarin zit de mogelijkheid om in de Boostermodus 4 vermogens/ procenten te kiezen waarmee de dynamische werking van de Boostermodus dus beperkt wordt. Ik ben dat nu aan het uitproberen. Eerste indruk : En het lijkt te werken , maar zie nu dat gekozen percentages niet precies overeenkomen met het werkelijk percentage dat uitgevoerd wordt. Morgen verder.....

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 03-11-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:58:
[...]

En nu is er inmiddels ( met dank aan Bazz voor de supersnelle bijstelling ook een update van de firmware. Daarin zit de mogelijkheid om in de Boostermodus 4 vermogens/ procenten te kiezen waarmee de dynamische werking van de Boostermodus dus beperkt wordt. Ik ben dat nu aan het uitproberen. Eerste indruk En het lijkt te werken . Morgen verder.....
Zag het al, als we die fanatieke @Bazz0847 toch niet hadden :) (Superfijn dat alle feedback zo snel opgepakt wordt!)
Verwacht dat het ook nog een beetje temperatuur afhankelijk is bij welke CFM je ze gaat horen, wellicht stook je nu met iets van 30 a 40 graden en midden in de vrieskou jaagt de ketel/thermostaat de Ta nog wat omhoog waardoor je convectoren veel warmer worden. Kan zijn dat je dan de verschillende RPM nog iets moet aanpassen om ze weer stil te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
PalingDrone schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:09:
[...]

Zag het al, als we die fanatieke @Bazz0847 toch niet hadden :)
Verwacht dat het ook nog een beetje temperatuur afhankelijk is bij welke CFM je ze gaat horen, wellicht stook je nu met iets van 30 a 40 graden en midden in de vrieskou jaagt de ketel/thermostaat de Ta nog wat omhoog waardoor je convectoren veel warmer worden. Kan zijn dat je dan de verschillende RPM nog iets moet aanpassen om ze weer stil te krijgen.
ik heb nu al in de boosterfunctie die nare huiltoon niet meer op de convectoren .ik houd er rekening mee dat de percentages soms wat aangepast moeten worden door omstandigheden zoals je beschrijft.
Maar nu blijf ik nog even lekker zitten genieten met een borrel ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:22:
[...]

Volledige changelog:

Potverdikkie dat is snel, bedankt! Nu moet ik snel gaan uitzoeken welke percentages allemaal stil zijn bij onze convector! ;)
Zal een dezer dagen installeren. Kan ik verschillende ranges van toegestane percentages kiezen, of alleen een x aantal vaste percentages?

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 03-11-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Goedenmorgen;

Ik kom beneden, kamer op temperatuur: 19 graden . boosterfunctie is bezig: geen fluittoon :heerlijk.

gisteravond meteen de update geinstalleerd en de instellingen gemaakt voor de extra boosterfunctie:
feature: fixed fan speeds can be used to avoid radiator resonance ( in de nieuwe update): Een zeer waardevolle uitbreiding va nde mogelijkheden, zeker als je convectoren in plaats van radiatoren hebt.

Voor Bazz:

Maar ja de volgende verfijningen zouden misschien ook kunnen? hoeft niet meteen hoor :)

1. Ik vermoed dat veel gebruikers van low temp convectoren niet vaak de ventilatoren boven 60% laten draaien ( veelal niet nodig en veel meer geruis van de ventilatoren. zeker niet als je een (hybride) warmtepomp hebt zoals ik.
2. In de huidige verdeling van de nieuwe functie worden sprongen gemaakt van 20 %.
3. Soms kan ik in een sprong, bijv die van 20-40% bij 1 convector geen moment vinden zonder die toon, terwijl ik hem juist graag in dat gebied ook wil laten functioneren ( minder geruis dan in een hoger gebied)

Idee:

1. Het zou , in ieder geval in mijn situatie maar ik denk ook voor meer gebruikers die ventilatoren op (jaga) convectoren hebben liggen, fijn zijn als in de range van 0-60 % meer keuze mogelijkheden zijn
bijvoorbeeld:
0-10%, 10-20%, 20-30%, 30-40%, 40-50 % ( 5 keuze mogelijkheden in de lagere sector en vervolgens vanaf 50% met 20 % omhoog
2. Zou het eventueel ook mogelijk zijn om binnen zo'n range van mogelijkheden per mogelijkheid er eentje uit te zetten als dat blokje van 10 of 20% geen keuzemogelijkheid biedt omdat het turbinegeluid daar altijd aanwezig is. in mijn geval is dat bij 1 convector nu zo bij een blokje 20-40% en toch moet ik kiezen ( dacht ik: het vakje moet toch gevuld worden met een getal?).

En misschien voor de toekomst ook:
dezelfde mogelijkheden als de boosterfunctie uit staat: dan kiest de module zelf een passende snelheid, vaak in de lagere range. maar ook dan gebeurt het dat de toon ontstaat. het zou mooi zijn als je ook in die situatie dus de dynamische regeling van de module uit kunt schakelen. En dat betekent dat de gebruiker ervoor kiest om helemaal zelf de snelheden te bepalen zonder en met boostfunctie.

Groeten, Frank

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 04-11-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:43
Bazz0847 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:55:
[...]

Als we dan toch bezig zijn :9
Is het mogelijk om bij het gebruik van mqtt, een andere temperatuursensor te gebruiken dan degene die aan de heatbooster zit?
De temperatuur sensor zit in de buurt van de radiator en is zou graag een andere willen gebruiken die centraler zit. De regeling wil ik dan wel door de heatbooster zelf laten doen. Die is veel slimmer dan dat ik ben :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik heb, na een tip van iemand hier, deze sensoren in gebruik. Niets mis mee en sneller geleverd dan verwacht.

https://a.aliexpress.com/_Eyh1Aht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
fvanderstege schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:43:
Goedenmorgen;

Ik kom beneden, kamer op temperatuur: 19 graden . boosterfunctie is bezig: geen fluittoon :heerlijk.

gisteravond meteen de update geinstalleerd en de instellingen gemaakt voor de extra boosterfunctie:
feature: fixed fan speeds can be used to avoid radiator resonance ( in de nieuwe update): Een zeer waardevolle uitbreiding va nde mogelijkheden, zeker als je convectoren in plaats van radiatoren hebt.

Voor Bazz:

Maar ja de volgende verfijningen zouden misschien ook kunnen? hoeft niet meteen hoor :)

1. Ik vermoed dat veel gebruikers van low temp convectoren niet vaak de ventilatoren boven 60% laten draaien ( veelal niet nodig en veel meer geruis van de ventilatoren. zeker niet als je een (hybride) warmtepomp hebt zoals ik.
2. In de huidige verdeling van de nieuwe functie worden sprongen gemaakt van 20 %.
3. Soms kan ik in een sprong, bijv die van 20-40% bij 1 convector geen moment vinden zonder die toon, terwijl ik hem juist graag in dat gebied ook wil laten functioneren ( minder geruis dan in een hoger gebied)

Idee:

1. Het zou , in ieder geval in mijn situatie maar ik denk ook voor meer gebruikers die ventilatoren op (jaga) convectoren hebben liggen, fijn zijn als in de range van 0-60 % meer keuze mogelijkheden zijn
bijvoorbeeld:
0-10%, 10-20%, 20-30%, 30-40%, 40-50 % ( 5 keuze mogelijkheden in de lagere sector en vervolgens vanaf 50% met 20 % omhoog
2. Zou het eventueel ook mogelijk zijn om binnen zo'n range van mogelijkheden per mogelijkheid er eentje uit te zetten als dat blokje van 10 of 20% geen keuzemogelijkheid biedt omdat het turbinegeluid daar altijd aanwezig is. in mijn geval is dat bij 1 convector nu zo bij een blokje 20-40% en toch moet ik kiezen ( dacht ik: het vakje moet toch gevuld worden met een getal?).

En misschien voor de toekomst ook:
dezelfde mogelijkheden als de boosterfunctie uit staat: dan kiest de module zelf een passende snelheid, vaak in de lagere range. maar ook dan gebeurt het dat de toon ontstaat. het zou mooi zijn als je ook in die situatie dus de dynamische regeling van de module uit kunt schakelen. En dat betekent dat de gebruiker ervoor kiest om helemaal zelf de snelheden te bepalen zonder en met boostfunctie.

Groeten, Frank
Mooi om te horen. Heb meteen maar even een aanpassing doorgevoerd. In v2.2.8 kun je iedere snelheid invoeren in de tabel, zolang ze maar oplopend zijn. Dus je kunt nu bijvoorbeeld 0%, 19%, 21%, 50%, 80% gebruiken :) Nu moet het zeker lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:53:
[...]

Mooi om te horen. Heb meteen maar even een aanpassing doorgevoerd. In v2.2.8 kun je iedere snelheid invoeren in de tabel, zolang ze maar oplopend zijn. Dus je kunt nu bijvoorbeeld 0%, 19%, 21%, 50%, 80% gebruiken :) Nu moet het zeker lukken!
Top! Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de gekozen percentages worden dan gebruikt voor zowel het reguliere bedrijf als boost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
tlpeter schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:01:
[...]

Als we dan toch bezig zijn :9
Is het mogelijk om bij het gebruik van mqtt, een andere temperatuursensor te gebruiken dan degene die aan de heatbooster zit?
De temperatuur sensor zit in de buurt van de radiator en is zou graag een andere willen gebruiken die centraler zit. De regeling wil ik dan wel door de heatbooster zelf laten doen. Die is veel slimmer dan dat ik ben :9
Ik heb hem nog op mijn to-do lijst staan, maar dat is vrij veelomvattend. Het is veel eenvoudiger om de aansturing dan als slave-mode te gebruiken, of zelf de gewenste snelheden via MQTT naar de HeatBooster te sturen. De feature komt er aan, maar dit gaat nog wel even duren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:55:
[...]

Top! Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de gekozen percentages worden dan gebruikt voor zowel het reguliere bedrijf als boost?
Klopt. Hij mapped de snelheidsrange 0%...20% naar de eerste entry in de tabel, 20%...40% naar de tweede entry, etc. Dit is onafhankelijk van de werkmodus (slave/master/boost/...). Je kunt hiermee dus ook een offset maken in ventilatorsnelheid tussen de master en een slave, door in de slave deze mapping aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:53:
[...]

Dit is al een heel mooie verbetering!. een detail in de redactie: de getalletjes bij de verschillende blokjes moeten nu toch identiek zijn: 0-80? omdat het niet meer uitmaakt wat je daar invult als het maar oplopend is. je zou elk blokje ook van A-E kunnen nummeren oid met in de uitleg daarboven dat A de laagste waarde moet hebben en E de hoogste in de range
nu lijkt het of je toch nog moet kiezen uit de aangeboden reeks 0-20, 20-40 etc.

Bedankt hoor. ik heb het even getest. Werkt helemaal oké

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 04-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:20

Cbr

fvanderstege schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:17:
[...]

Als je ze op de grond legt dan is er meer luchtweerstand. Dat kan het geluid ook beïnvloeden. Gewoon 20 cm boven de grond houden, als het geluid er dan ook is dan weet je waar het van komt.

Wat je er aan kan doen is bekijken of één losse ventilator het probleem ook geeft bij dezelfde snelheid. Zo nee, dan is resonantie van de gehele constructie samsn het probleem. Je kan met diverse dempers tussen de ventilatoren voorkomen dat er resonantie ontstaat.

Behalve dempers kun je er ook voor kiezen minder ventilatoren aan elkaar vast te maken. Bijvoorbeeld twee setjes van drie in plaats van een van zes.

Ook kun je om en om een ander type ventilator gebruiken, die zullen vaak net op een andere frequentie draaien en daarmee voorkom je ook een deel van de resonatie.

In het topic over warmtepompen staat veel meer uitleg over resonerend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
fvanderstege schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:11:
[...]

Dit is al een heel mooie verbetering!. een detail in de redactie: de getalletjes bij de verschillende blokjes moeten nu toch identiek zijn: 0-80? omdat het niet meer uitmaakt wat je daar invult als het maar oplopend is. je zou elk blokje ook van A-E kunnen nummeren oid met in de uitleg daarboven dat A de laagste waarde moet hebben en E de hoogste in de range
nu lijkt het of je toch nog moet kiezen uit de aangeboden reeks 0-20, 20-40 etc.

Bedankt hoor. ik heb het even getest. Werkt helemaal oké
Nee, wat er staat klopt. Hij gebruikt tussen 0% en 20% de eerste tabel-entry, tussen 20% en 40% de 2e, etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:38:
[...]

Nee, wat er staat klopt. Hij gebruikt tussen 0% en 20% de eerste tabel-entry, tussen 20% en 40% de 2e, etc :)
Sorry voor de vele vragen die je deze ochtend krijgt.
Moet je alle velden vullen? Of kun je ook een range leeg laten als daar geen geschikt toerental zit? Stel in de range 20-40 zit geen geschikte waarde, wordt ie dan overgeslagen als ie leeg blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:44:
[...]

Sorry voor de vele vragen die je deze ochtend krijgt.
Moet je alle velden vullen? Of kun je ook een range leeg laten als daar geen geschikt toerental zit? Stel in de range 20-40 zit geen geschikte waarde, wordt ie dan overgeslagen als ie leeg blijft?
Je moet alle velden invullen, maar je kunt dus doorschuiven. Als rond de 30% geen geschikt toerental zit vul je toch iets rond 40% of 50% in? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bazz0847 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:48:
[...]

Je moet alle velden invullen, maar je kunt dus doorschuiven. Als rond de 30% geen geschikt toerental zit vul je toch iets rond 40% of 50% in? :)
Check, en andere idd gewoon waardes die boven je max toerental leggen (in de gewone modus). Nogmaals complimenten dat je (zo snel) blijft ontwikkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:55

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Dankzij de tips hier 15 stuks 120 mm fans besteld waarvan 13 op rij gemonteerd op 15 mm aluminium hoekprofielen. De installatie van de HeatBooster ging vlekkeloos, complimenten aan @Bazz0847 !

Mijn verwachting was dat ik de fans aan kan laten gaan vanaf een bepaalde inlaat temperatuur en dan de snelheid ofwel kan fixeren op xx% snelheid of als een soort van stooklijn van min. % tot max % snelheid.

Onder geavanceerde parameters heb ik het ‘snelheidsprofiel verwarmen)’ ingesteld maar de fans gaan niet aan als de Ts1 wordt bereikt.

Nu is mijn vraag: werkt dit wellicht alleen als je ook de ruimtetemperatuur (heb ik geen sensor voor) meet? Of kan dit gewoon zelfstandig werken?
Weet even niet waar ik het nog in kan zoeken. Handmatig inschakelen en handmatig de snelheid instellen werkt overigens prima dus de verbinding en aansturing lijkt me in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

@Bazz0847 als nieuwe gebruiker heb ik een feature request. Is het mogelijk op de hoofdpagina de Status sectie bovenaan te plaatsen? Nu staat Apparaat info e.d. bovenaan maar firmware update uitvoeren is af en toe terwijl vaker (althans, dat is mijn vermoeden) de status wordt geraadpleegd. Wifi en IP zou wat mij betreft ook geheel onderaan vermeld kunnen worden. Bijv. toevoegen Apparaat info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

buzzlightyear schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:32:
Dankzij de tips hier 15 stuks 120 mm fans besteld waarvan 13 op rij gemonteerd op 15 mm aluminium hoekprofielen. De installatie van de HeatBooster ging vlekkeloos, complimenten aan @Bazz0847 !

Mijn verwachting was dat ik de fans aan kan laten gaan vanaf een bepaalde inlaat temperatuur en dan de snelheid ofwel kan fixeren op xx% snelheid of als een soort van stooklijn van min. % tot max % snelheid.

Onder geavanceerde parameters heb ik het ‘snelheidsprofiel verwarmen)’ ingesteld maar de fans gaan niet aan als de Ts1 wordt bereikt.

Nu is mijn vraag: werkt dit wellicht alleen als je ook de ruimtetemperatuur (heb ik geen sensor voor) meet? Of kan dit gewoon zelfstandig werken?
Weet even niet waar ik het nog in kan zoeken. Handmatig inschakelen en handmatig de snelheid instellen werkt overigens prima dus de verbinding en aansturing lijkt me in orde.
Je hebt ook de omgevingstemperatuur nodig. Het verschil tussen omgeving en aanvoer bepaalt of de fans aan gaan. Zie Te en Th, ook onder geavanceerde parameters.

Anders zouden invloeden van buitenaf (warmte vanag de radiator, zon, etc) je fans in kunnen schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Aardedraadje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:38:
[...]

Je hebt ook de omgevingstemperatuur nodig. Het verschil tussen omgeving en aanvoer bepaalt of de fans aan gaan. Zie Te en Th, ook onder geavanceerde parameters.

Anders zouden invloeden van buitenaf (warmte vanag de radiator, zon, etc) je fans in kunnen schakelen.
Thx, heb het dankzij je tip werkend. Dacht dat de ruimte sensor optioneel was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DuckTape68
Hallo @Bazz0847 ,

Is het mogelijk om de boostfunctie een auto actievatie te laten doen?
B.v. wanneer Tambient lager dan bv 17 ( sochtends).
En dan over na standaard op basis van tijd of hysteresis?

Kan dit geprogrammeerd worden voor de stand alone functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
DuckTape68 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:49:
Hallo @Bazz0847 ,

Is het mogelijk om de boostfunctie een auto actievatie te laten doen?
B.v. wanneer Tambient lager dan bv 17 ( sochtends).
En dan over na standaard op basis van tijd of hysteresis?

Kan dit geprogrammeerd worden voor de stand alone functie?
Als het koppelt aan bijvoorbeeld Home Assistant kun je dit zelf instellen. Bij mij is de HeatBooster ook de reden dat er nu Home Assistant draait. :) En ondertussen niet alleen meer voor de HeatBoosters. Zo een automation om te doen wat jij zegt heb ik idd destijds gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 04-11-2023 19:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
Whoops, ik had perongeluk een bugje geintroduceerd: de bediening via de web app werkte niet naar behoren door wat gesleutel aan de backend. Gefixt in v2.2.9. Excuses!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuckTape68
zunrob schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:20:
[...]

Als het koppelt aan bijvoorbeeld Home Assistant kun je dit zelf instellen. Bij mij is de HeatBooster ook de reden dat er nu Home Assistant draait. :) En ondertussen niet alleen meer voor de HeatBoosters. Zo een automation om te doen wat jij zegt heb ik idd destijds gemaakt.
@zunrob
Had inderdaad gezien.
Maar helaas heb ik geen HA en straks maar twee boosters.
Met alle functionaliteit die al in de firmware zit, zou het mooi zijn als er ruimte voor deze vraag zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Bazz0847 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:38:
[...]

ik begrijp niet hoe het nu werkt . het lijkt toch dat ik nog iets fout doe? Kun je nog helderheid geven over de volgende waarnemingen?

1. Het percentage mbt het vermogen dat de ventilatoren gebruiken, en waarbij de boostfunctie aangezet is klopt niet met de een van de waarden die ik ingevoerd heb in de tabel. hoe kan dat?

2. bij het verwarmen van de kamer stijgt de temperatuur van het aanvoerwater. ik zie op de statuspagina dat, als de boostfunctie aan staat, de ventilatoren vrolijk stapsgewijs stijgen van 21%>22> 23 > blijft staan op 24 % terwijl dat geen gekozen waarde is in de tabel met 5 keuzemogelijkheden. hij zou toch met sprongetjes moeten gaan naar de de gekozen waarde in de tabel? ik merkt nu dat de ventilatoren ook soms blijven staan op een percentage waarbij het "zingen" toch aanwezig is.

3. in de tabel mag ik volgens jouw redenering in het deel van 20--40% ook 18 % invullen als deze waarde maar groter is dan de waarde die staat in het eerste blokje van 0-20%?

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.