Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Maarten60 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:01:
Neem aan dat je in ha bedoeld.
Geven de sensors wel een waarde. Instellingen > devices > Mqtt en krijg je geen grafiek?
Of zelfs geen waarde?
De sensors zelf kunnen wel Historie tonen. Maar in de card mag ik de sensors niet kiezen, andere sensors (met deviceclass) kan ik wel in de graphcard tonen.

Lukt jouw het wel?

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-10 20:50
Weet nu wat @Tazzios bedoeld. Even eea getest in Home Assistant.
Je kan een statistics-graph card creëren in HA, echter geen enkele entiteit kiezen die afkomstig is van de Heatbooster/meister. Deze worden niet in het pull down overzicht weer gegeven..
Gewone history trends aanmaken van de analoge en digitale variabelen is geen enkel probleem, alle gevraagde variabelen zijn netjes zichtbaar.
Bijvoorbeeld temperaturen die via One-Wire van een Raspberry -Pi binnen komen in HA, staan wel in de pull down lijst voor de statistics-graph card . Die hebben dus iets extra's wat de bv temperaturen van de Heatbooster via MQTT niet mee krijgen.
Blijkbaar ontbreekt er iets tbv HA om de Heatbooster/meister entiteiten te kunnen gebruiken voor een statistics-graph card. Ben zelf geen expert in HA, slechts beginnende en onderzoekende gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Het verschil is de attribuut device_class:
state_class: measurement
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature
friendly_name: solaredge Temp Sink
icon: mdi:home-thermometer-outline
friendly_name: HeatBooster - achterkamer-links Room temperature
De heatsink van mijn omvormer kan wel in een statistics card.

Waarschijnlijk ook gepast om de state_class: measurement toe te voegen.

https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics

Er is omheen te werken met een duplicaat template sensor, maar dat verdient niet de schoonheidsprijs:
- sensor:
- name: "Test heatbooster"
unique_id: test_heatbooster_temp
unit_of_measurement: "°C"
state: "{{ states('sensor.heatbooster_achterkamer_rechts_temp_ambient') }}"

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 21-08-2025 18:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 18:08
Oh, dat is goed gevonden, ga ik zeker meenemen in de volgende firmware update! Ik ben daar zelf nooit tegenaan gelopen omdat ik die statistieken niet gebruik, maar het is wel chique als dit ook werkt :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-10 17:49
Bazz0847 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Dat kan zeker! Je moet dan ook de inlet temperatuursensor gebruiken en die in de aanzuiglucht hangen, anders werkt de regeling niet. Die heeft beide sensoren nodig. Wat een nadeeltje is, is dat het toerental van de fan dan bepaald wordt door de omgevingstemperatuur (want dat is de inlaat sensor). Opzich is dat ook ongeveer wat je wil, maar je regelt dus niet direct de condensortemperatuur.

Jaren geleden heb ik zoiets ook al eens gemaakt voor mijn ouders, en het scheelt op warme dagen behoorlijk wat koelvermogen (zeker met een adsorptiekoelkast).
Thanks, ga daar mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:27
Is er ook iets van een soort nacht / stille stand in te stellen in de automatische regeling?

Ik kan bijvoorbeeld in de nacht de fans wel handmatig op 30% zetten maar als ik met een boolean een instelbare max in de regeling zou kunnen zetten zou dat natuurlijk nog fijner zijn.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Je zou daarvoor de zgn boost-mode kunnen 'misbruiken'. Ik activeer bv de boost-mode via Home Assistent tussen 7 uur en 12 uur in de ochtend met een hogere aangepaste maximale fan uitsturing tov de rest van de dag.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien en spelen met de tijden en settings voor normale en boost fan speed.
Eea hangt wel af of je Home Assistant tot je beschiking hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Dylanf97 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
Is er ook iets van een soort nacht / stille stand in te stellen in de automatische regeling?

Ik kan bijvoorbeeld in de nacht de fans wel handmatig op 30% zetten maar als ik met een boolean een instelbare max in de regeling zou kunnen zetten zou dat natuurlijk nog fijner zijn.
Ik verwijs naar mezelf :) voor wat home assistant automations, ik simuleerde de nachtstand zo:
Jailhouse in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:21
Is het ook mogelijk om bij overrun behalve de tijd ook het percentage van 1% aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
De overrun heeft geen vast percentage van 1%, maar een variabel percentage. Dit is niet aan te passen en wordt automatisch geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bazz0847 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:37:
De overrun heeft geen vast percentage van 1%, maar een variabel percentage. Dit is niet aan te passen en wordt automatisch geregeld :)
De docu doet anders vermoeden en spreekt over een harde 1% .

Wat zijn dan de voorwaarden om van die 1% af te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
Mag ik eens vragen waarom de vierde uitgang van de ADS1015 van de heatmeister niet voorzien is van een connector en een weerstand? Je zou dan een vierde temperatuur sensor kunnen aansluiten. Zou b.v. dan een grond temperatuur en een 'boven' temperatuur kunnen meten. Koelen en verwarmen functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08-10 09:29
Beste mensen.
Nieuw in deze groep en wat is er al een hoop geschreven. Er is voor iemand die net start eigenlijk niet meer uit te komen. In oktober krijg ik mijn WeHeat warmtepomp en wil ik met radiatoren gaan boosten en enthousiast geworden over de positieve verhalen over heatmeister. Nu wil ik het wel echt netjes monteren in de woonkamer en dacht ik zelf aan het kopen van speedcomfort icm heatmeister. Bas geeft aan dat SC zeer belabberd is en dat Climatebooster beter is. Wie kan mij over de drempel helpen om toch de ventilatoren zelf te gaan monteren. :-) Dit zijn mijn radiatoren:
181 x 59
200 x 40
200 x 40
100 x 90
Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dannyll Belangrijker voor de keuze van de ventilatoren is de diepte van de radiator.
Om precies te zijn gaat het om de type van de radiator, meestal aangeduidt als T22 of T33.
Onder T20 zou ik niet adviseren om te boosten - het gaat namelijk om de lamellen voor de convectie.
Er is ook nog een DBE zelfbouw topic voornamelijk voor convectoren, soms staat er ook iets voor radiatoren.
Suc6

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2025 21:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
vincent_1971 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:29:
Mag ik eens vragen waarom de vierde uitgang van de ADS1015 van de heatmeister niet voorzien is van een connector en een weerstand? Je zou dan een vierde temperatuur sensor kunnen aansluiten. Zou b.v. dan een grond temperatuur en een 'boven' temperatuur kunnen meten. Koelen en verwarmen functionaliteit.
Omdat ik de 4e meting gebruik voor het doorlopend ijken :) alle metingen zijn benut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Simpel360 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:36:
[...]

De docu doet anders vermoeden en spreekt over een harde 1% .

Wat zijn dan de voorwaarden om van die 1% af te regelen?
Hij limiteert de d%/dt als functie van de overruntijd + een clamp op 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bazz0847 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
[...]

Hij limiteert de d%/dt als functie van de overruntijd + een clamp op 1%.
:o inderdaad, gisteravond kunnen zien dat deze niet fixed 1% is maar zelfs tot 50% kan komen.
Ik doe nu de logging in HA.

Ik gebruik er 2 om 2 thuisbatterijen (verschillende versies) te koelen.
Deze reageren verschillend.
1 Gaat met 1 minuut door de heat-overrun (1%)-cool cyclus, wat prima is.
De ander blijft 20 minuten in de overrun "hangen" met eerst "resonanties" tussen 50% en lager naar 1% en daarna nog 15 minuten op 1% voordat de voorwaarden voor de cool modus er zijn. Die 1% geeft (bij mij) te weinig interne ventilatie.

Blijft de vraag of de clamp van 1% meer variabel gemaakt kan worden?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03

AirX

Tweak Guru

Dit is nog wel een interessant systeem: https://kekelit.nl/blog/s...aar-voor-lage-temperatuur

Zou je met een peltier-/seebeckelement voldoende elektriciteit kunnen opwekken om de heatmeister en een aantal fans te laten draaien? Dat zou eventueel gedoe met stroompunt wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
AirX schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:08:
Dit is nog wel een interessant systeem: https://kekelit.nl/blog/s...aar-voor-lage-temperatuur

Zou je met een peltier-/seebeckelement voldoende elektriciteit kunnen opwekken om de heatmeister en een aantal fans te laten draaien? Dat zou eventueel gedoe met stroompunt wegnemen.
Peltiers zijn <10% efficiënt, je zou 200W aan hitte moeten onttrekken aan de radiator om de heatmeister en fans betrouwbaar van elektriciteit te kunnen voorzien. Dat vraagt een enorm peltier element of een zeer hete radiator. Het energie/temperatuurverschil moet groot zijn tussen beide kanten om noemenswaardige energie op te wekken.

Het Seebeck principe ben ik niet mee bekend, wellicht dat een ander de techniek beter begrijpt en kan verklaren of dit een daadwerkelijk werkend product is, of stukje vaporware. ;)

Edit: ik lees dat het hetzelfde principe is (een TEG), met een andere naam afhankelijk van de richting van de conversie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit betrouwbaar en kostenefficiënt functioneert..

[ Voor 20% gewijzigd door Feni op 05-09-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
@Bazz0847 , bij het aanmaken van een dashboard in HA voor een automatisch overzicht van de diverse ruimtes, worden de ruimte temperatuur meting van de Heatmeister niet gezien als ruimte temperatuur sensor van de betreffende ruimte. Deze verschijnen dus niet in het pull-down overzicht. 1-Wire temperatuur sensoren daarentegen dan weer wel. Zal wel dezelfde reden zijn dat de Heatmeister temperaturen ook niet te gebruiken zijn voor statistische grafieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWlol-g--8oUNX0j5kWLlb1ZE5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvjoWTeIICnJt1Ensflqc0Mv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25
petkaij schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:23:
@Bazz0847 , bij het aanmaken van een dashboard in HA voor een automatisch overzicht van de diverse ruimtes, worden de ruimte temperatuur meting van de Heatmeister niet gezien als ruimte temperatuur sensor van de betreffende ruimte. Deze verschijnen dus niet in het pull-down overzicht. 1-Wire temperatuur sensoren daarentegen dan weer wel. Zal wel dezelfde reden zijn dat de Heatmeister temperaturen ook niet te gebruiken zijn voor statistische grafieken.
[Afbeelding]
Klopt, device_class en state_class missen
code:
1
2
3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
jj85 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:09:
[...]

Klopt, device_class en state_class missen
code:
1
2
3
@Bazz0847 heeft al beloofd dat toe te voegen in de volgende firmware update: Bazz0847 in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"
tag @petkaij

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Reivilo71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:56
Is er een mogelijkheid om de heatmeister automatisch weer te laten verbinden als de wifi er even af is geweest? Ik moet nu telkens opnieuw handmatig weer de wifi verbinding maken na een storing.

• Bazz0847
Dat doet hij zelf... Als je handmatig opnieuw moet verbinden is er iets vreemds aan de hand met je netwerk. Wat voor routers/netwerk heb je?

• Reivilo71
Ik heb de ziggo connect box met de deco M9 plus. Mijn smart lampen en andere apparaten verbinden wel automatisch na een storing / onderbreking.

[ Voor 50% gewijzigd door Reivilo71 op 10-09-2025 21:24 ]

• Simpel360
Simpel360 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:00:
[...]

Blijft de vraag of de clamp van 1% meer variabel gemaakt kan worden?
@Bazz0847 is bovenstaande nog mogelijk?
Nee is ook een antwoord O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Ja dat kan al! Je kunt de optie "vaste snelheden gebruiken" aanzetten, laatste pagina config wizard. Daar dan 20% ofzo invullen voor de eerste tranche :)

• Bazz0847
Reivilo71 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:16:
Ik heb de ziggo connect box met de deco M9 plus. Mijn smart lampen en andere apparaten verbinden wel automatisch na een storing / onderbreking.
Hoe lang heb je gewacht? Er zit een reconnect algoritme in wat iets meer doet dan dom opnieuw verbinden om issues met een aantal routers te omzeilen. Je moet worst-case tot 60 minuten wachten op een reconnect (afhankelijk van router type).

• Reivilo71
Ze knipperen niet meer, maar kan ze niet meer benaderen. Kan het zijn dat ze na een onderbreking een andere ip aanmaken?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Reivilo71 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:03:
Ze knipperen niet meer, maar kan ze niet meer benaderen. Kan het zijn dat ze na een onderbreking een andere ip aanmaken?
Vermoedelijk krijgen ze een IP van de router - gewoon even het netwerk scannen.
Ik zelf gebruik regelmatig de android app "fing" (beetje overkill).
Hint: Er is ook een geschikt windhoos tooltje van de "Heatmeister".

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2025 10:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:40:
[...]

Vermoedelijk krijgen ze een IP van de router - gewoon even het netwerk scannen.
Hint: Er is ook een geschikt tooltje van de "Heatmeister".
Voor de onervarenere onder ons, dit tooltje is daar uiterst geschikt voor: https://angryip.org/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Reivilo71
True schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:00:
[...]

Voor de onervarenere onder ons, dit tooltje is daar uiterst geschikt voor: https://angryip.org/
Ok, dank jullie, ik ga het proberen d:)b

• Simpel360
Bazz0847 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:45:
Ja dat kan al! Je kunt de optie "vaste snelheden gebruiken" aanzetten, laatste pagina config wizard. Daar dan 20% ofzo invullen voor de eerste tranche :)
Getest en werkt, maarrrr dan is ook het soepele sturen van de fan wel erg grof geworden en wat je aangeeft de browser en de mqtt laat de verwachte snelheid zien en niet de werkelijke.

Het lijkt er op dat het dan een gevalletje wordt van leer er maar mee leven. :/

Is het nog mogelijk dat je tzt wat gaat doen met de echte snelheidsmeting van de fan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Zo grof is het nu ook weer niet :) je kunt de nuttige range ook inkrimpen of uitrekken, zodat het effect is dat het vloeiender is, bijvoorbeeld als je toch niet boven de 60% snelheid komt dan de tabel alleen vullen met stappen tot 60%. In het algemeen moeten die 5 stappen van die functie toch wel genoeg zijn?

[ Voor 56% gewijzigd door Bazz0847 op 11-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bazz0847 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:24:
Zo grof is het nu ook weer niet :) je kunt de nuttige range ook inkrimpen of uitrekken, zodat het effect is dat het vloeiender is, bijvoorbeeld als je toch niet boven de 60% snelheid komt dan de tabel alleen vullen met stappen tot 60%. In het algemeen moeten die 5 stappen van die functie toch wel genoeg zijn?
Zo grof was die ook niet bedoeld :+

Ik ben mij er van bewust dat ik creatief ben met mijn toepassing en dus tegen wat dingetjes aanloop die dan voor mij wat anders uitwerken.
Neemt niet weg dat het een heel flexibel doosje is en voor 95% doet wat ik wil :Y

Komt er nog een realtime meting vd fan?

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 12-09-2025 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Mijn HeatMeister kan ik niet meer vinden op mijn netwerk.
Als ik de stekker eruit haal en er weer indoe, dan zit ik de groene led enkele keren knipperen en daarna niets meer.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:38
Flappie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:38:
Mijn HeatMeister kan ik niet meer vinden op mijn netwerk.
Als ik de stekker eruit haal en er weer indoe, dan zit ik de groene led enkele keren knipperen en daarna niets meer.

Iemand een idee?
Heb je de https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip geprobeerd?
Zie je een Access Point van de Heatmeister waarmee je de verbinding kan herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Lawrentz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:33:
[...]

Heb je de https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip geprobeerd?
Zie je een Access Point van de Heatmeister waarmee je de verbinding kan herstellen?
Lijkt erop dat het aan de adapter ligt. Dese gaf 1 volt. Heb deze wat langer van de stroom gehad en nu lijkt hij het weer te doen. De vraag is voor hoe lang. Ik heb er even monitoring opgezet zodat ik een mailtje krijg als hij offline gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:20
Hier eerste test met de heatmeister in manual mode met twee P14 PWM PST's aangesloten.
Als ik de slider op 5% zet beginnen ze allebei volgens mij voluit te draaiien. Wat me ook opvalt is dat de aansluiting idd 4 pins is, maar het doorverbindkabeltje maar 3 pins. Klopt dat?
Ik verwacht op 5% maar een laag toerental.
Moet ik een iets calibreren of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

m.eddy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:06:
Hier eerste test met de heatmeister in manual mode met twee P14 PWM PST's aangesloten.
Als ik de slider op 5% zet beginnen ze allebei volgens mij voluit te draaiien. Wat me ook opvalt is dat de aansluiting idd 4 pins is, maar het doorverbindkabeltje maar 3 pins. Klopt dat?
En wat gebeurt er met slider op max?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:08
m.eddy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:06:
Die doorverbinding is 3 pins omdat de 4e pin de feedback naar de PWM controller is. Als je daar 15 fans zou doorverbinden zou de controller overstuurd raken door alle feedback signalen doorelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Seafarer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:56:
[...]

En wat gebeurt er met slider op max?
Geen verschil op 100, na 5 lijkt ie al voluit te staan. Aan/uit regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Opgelost! Ik had er 4 verlengkabeltjes bij besteld en 1 ervan gaf dit gedrag. Direct aan de heatmeister of met een andere verlenger gaat wel goed. Check!

• subrosa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 22:53
Mijn HB (2023) is slecht bereikbaar via wifi, hij geeft veel time-outs bij het openen van de interface.
Soms krijg ik wel de interface maar na het inloggen weer een timeout.

Unit heeft een vast IP in unifi.

Daardoor reageert hij ook niet of heel slecht in HA.

Wat heb ik al gedaan?
- Nieuwste FW gelashed (via directconnect & niet OTA)
- Vast Accespoint gegeven.

Tips?

[ Voor 16% gewijzigd door subrosa op 20-09-2025 07:55 . Reden: Extra info ]

• TheMystery
  • Laatst online: 20:54
subrosa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:54:
Mijn HB (2023) is slecht bereikbaar via wifi, hij geeft veel time-outs bij het openen van de interface.
Soms krijg ik wel de interface maar na het inloggen weer een timeout.

Unit heeft een vast IP in unifi.

Daardoor reageert hij ook niet of heel slecht in HA.

Wat heb ik al gedaan?
- Nieuwste FW gelashed (via directconnect & niet OTA)
- Vast Accespoint gegeven.

Tips?
Wifi kanaal 1 niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subrosa
  • Laatst online: 18-10 22:53
Lijkt opgelost:

Ik heb het device ‘verwijderd’ in unifi.
Daarna opnieuw verbinding laten maken, weer een vast IP gegeven en nu werkt het weer als een zonnetje.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:28
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een wat simpelere automatisering voor de heat meister via HA.
Ik heb een avond vullend programme gehad met het installeren en alles goedzetten voodat hij zichtbaar werd in HA.

We hebben een warmtepomp en in 1 kamer is het wat kil.
Ik heb voor alle convectoren ventilatoren gekocht met simpele PWM controllers. Nu heb ik voor de kamer waar het het kilste is een heat meister aangeschaft om te kijken hoe ik dit kan optimaliseren.

Ik heb de instellingen zoveel mogelijkl zoals gehouden zoals ze al ingesteld stonden. Wel aangegeven dat we een warmtepomp hebben maar niet de hulp voor de opstart.

Het liefst laat ik de heatmeister meedraaien met de Tado thermostaatknop maar wil graag dat die wel het vermogen van de ventilatoren afregelt op de ingaande en uitgaande watertemperatuur en de doeltemperatuur van de kamer.

Het is een werkkamer/logeerkamer waar soms geslapen wordt. Tijdens het werken is in de winter een graad of 20 a 21 wenselijk maar met slapen is 17 a 18 ook prima!

Ik denk dat met de lage temperaturen de heatmeister de ventilatoren maar zachtjes aan hoeft te sturen maar juist met de wat hogere gevraagde temperaturen wat harder zodat deze snel gehaald zal worden. (Relatief snel natuurlijk, we stoken met een vrij lage watertemperatuur)

Als dit werkt wil ik in de andere kamers het omgekeerde doen en nog meer heat meisters aanschaffen maar deze juist wat geleidelijker laten verwarmen om te voorkomen dat de thermostaatknoppen continu open en dicht gaan en daarmee ook de ventilatoren draaien en weer stil staan.

Een hele lap tekst maar ik hoop dat iemand mij hierin zijn of haar ervaring of visie in kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Kevin1990 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:50:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een wat simpelere automatisering voor de heat meister via HA.
Ik heb een avond vullend programme gehad met het installeren en alles goedzetten voodat hij zichtbaar werd in HA.

We hebben een warmtepomp en in 1 kamer is het wat kil.
Ik heb voor alle convectoren ventilatoren gekocht met simpele PWM controllers. Nu heb ik voor de kamer waar het het kilste is een heat meister aangeschaft om te kijken hoe ik dit kan optimaliseren.

Ik heb de instellingen zoveel mogelijkl zoals gehouden zoals ze al ingesteld stonden. Wel aangegeven dat we een warmtepomp hebben maar niet de hulp voor de opstart.

Het liefst laat ik de heatmeister meedraaien met de Tado thermostaatknop maar wil graag dat die wel het vermogen van de ventilatoren afregelt op de ingaande en uitgaande watertemperatuur en de doeltemperatuur van de kamer.

Het is een werkkamer/logeerkamer waar soms geslapen wordt. Tijdens het werken is in de winter een graad of 20 a 21 wenselijk maar met slapen is 17 a 18 ook prima!

Ik denk dat met de lage temperaturen de heatmeister de ventilatoren maar zachtjes aan hoeft te sturen maar juist met de wat hogere gevraagde temperaturen wat harder zodat deze snel gehaald zal worden. (Relatief snel natuurlijk, we stoken met een vrij lage watertemperatuur)

Als dit werkt wil ik in de andere kamers het omgekeerde doen en nog meer heat meisters aanschaffen maar deze juist wat geleidelijker laten verwarmen om te voorkomen dat de thermostaatknoppen continu open en dicht gaan en daarmee ook de ventilatoren draaien en weer stil staan.

Een hele lap tekst maar ik hoop dat iemand mij hierin zijn of haar ervaring of visie in kan geven.
Kijk even naar de instellingen in de HeatMeister configuratie wizard.
Bij de geavanceerde parameters kun je Ts2 in ieder geval checken om te kijken of deze aansluit bij de max cv-watertemperatuur die je warmtepomp aanlevert.

Ik heb daarnaast in HASS een automation die de boost mode aanzet als de ruimte als verblijfsruimte wordt gebruikt (dus met trigger voor bepaalde tijden). Buiten die tijden wordt de boost mode uitgezet (dus 's avonds).

Als je met deze twee opties begint kun je daarna nog verder tweaken, bijvoorbeeld aanpassen "Shmax" en "Shmax - boost mode" in de geavanceerde parameters. Maar voor mij is dit al voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Dit hoeft niet zuiniger te zijn: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" (En posts in diezelfde tijd-richting van deze mede-tweaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Destralak schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:21:
[...]

Kijk even naar de instellingen in de HeatMeister configuratie wizard.
Bij de geavanceerde parameters kun je Ts2 in ieder geval checken om te kijken of deze aansluit bij de max cv-watertemperatuur die je warmtepomp aanlevert.

Ik heb daarnaast in HASS een automation die de boost mode aanzet als de ruimte als verblijfsruimte wordt gebruikt (dus met trigger voor bepaalde tijden). Buiten die tijden wordt de boost mode uitgezet (dus 's avonds).

Als je met deze twee opties begint kun je daarna nog verder tweaken, bijvoorbeeld aanpassen "Shmax" en "Shmax - boost mode" in de geavanceerde parameters. Maar voor mij is dit al voldoende.
Ik heb hem doorlopen en wat kleine dingen aangepast. Maar de punten die je noemt zinn bruikbaar! Dank hiervoor. Nu het stookseizoen begint ga ik eerst even kijken wat de warmtepomp aan temperaturen gaat doen en dan die punten afstellen.

Bedankt voor de info! 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bazz0847
Zoals beloofd een firmware update naar v2.7.7 met daarin de volgende nieuwe features:

- added device_class and state_class to MQTT autodiscovery
- added sensor value expiry so it is clear when connection is lost

Zoals altijd is de firmware OTA uit te voeren, en te downloaden van onze website: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Happy Heating! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Goed bezig, @Bazz0847 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpup-Q8vUqjjMlq90VUPKgyCHfs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3PY8UAORNeWTrgw0q9GAezNU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petkaij
Weer top product afgeleverd.@Bazz0847
Eerste twee Heatmeisters reeds bjjgewerkt via OTA,.
Door toevoeging van de device-class en state-class werkt het nu prima in HA.
Bedankt. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door petkaij op 30-09-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Hoe draai ik de nieuwste upates op de heatmeister? Ik heb hem sinds argelopen week pas werkend namelijk.

En wat mij ook opvalt sinds vandaag (1e dag met de warmtepomp die wat deed) is dat de ventilator snelheid nogal laag ligt. Ik heb de Heatmeister wel in HA staa en ik kan de boost knop aanzetten. Maar wanneer doet die dan boosten?
Is het mogelijk de ventilatoren iets meer snelheid te geven want ik denk dat de aanvoer temperatuur niet heel veel hoger gaat worden als vandaag. Vandaag was aanvoer max 27 gragen op OT maar we gaan binnenkort naar stooklein en dan is de maximale 33 graden bij -20 buitentemperatuur :P
Iemand anders nog tips en tricks want nu klauter ik als ik aanpassingen wil doen de convector (Jaga) steeds open om het in de inleerstand te zetten zodat ik verbding kan maken maar ik vermoed dat dat makkelijker zou moeten kunnen.

Als ik deze lekker en goed werkend krijg ga ik de andere ook namelijk voorzien van heatmeisters.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 03-10-2025 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Kevin1990 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:15:
Hoe draai ik de nieuwste upates op de heatmeister? Ik heb hem sinds argelopen week pas werkend namelijk.

En wat mij ook opvalt sinds vandaag (1e dag met de warmtepomp die wat deed) is dat de ventilator snelheid nogal laag ligt. Ik heb de Heatmeister wel in HA staa en ik kan de boost knop aanzetten. Maar wanneer doet die dan boosten?
Is het mogelijk de ventilatoren iets meer snelheid te geven want ik denk dat de aanvoer temperatuur niet heel veel hoger gaat worden als vandaag. Vandaag was aanvoer max 27 gragen op OT maar we gaan binnenkort naar stooklein en dan is de maximale 33 graden bij -20 buitentemperatuur :P
Iemand anders nog tips en tricks want nu klauter ik als ik aanpassingen wil doen de convector (Jaga) steeds open om het in de inleerstand te zetten zodat ik verbding kan maken maar ik vermoed dat dat makkelijker zou moeten kunnen.

Als ik deze lekker en goed werkend krijg ga ik de andere ook namelijk voorzien van heatmeisters.
https://www.sdr-engineeri...20handleiding%20v2304.pdf

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85

Als je klein beetje met HA overweg kan:
jj85 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Kun je met één klik alle Heatmeisters in één keer laten updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:49
Voor meerdere tegelijk; een script toevoegen in HA. Ervan uitgaande dat je MQTT gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FBLbFdQ.png
heatbooster/start-ota-update
Boost mode verandert vooral de maximale fan snelheid. Loop even door de configuratie heen (advanced control parameters) om dat beter te begrijpen. Zoek het IP adres op in HA en browse daarnaartoe, indien je de configuratie altijd beschikbaar hebt staan kan dat makkelijk zonder er naartoe te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
Al diverse keren hier op dit forum tegen gekomen dat er toch wat Tweakers zijn die wat extra uitleg zouden kunnen gebruiken om de Heatmeister initieel naar hun hand te kunnen zetten.
Zit dan te denken aan een stap voor stap uitleg van iedere pagina van de web interface.
De bijgeleverde handleiding is voor sommigen toch iets te summier blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:07
iBasch schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:53:
[...]

Voor meerdere tegelijk; een script toevoegen in HA. Ervan uitgaande dat je MQTT gebruikt.

[Afbeelding]
heatbooster/start-ota-update

[...]

Boost mode verandert vooral de maximale fan snelheid. Loop even door de configuratie heen (advanced control parameters) om dat beter te begrijpen. Zoek het IP adres op in HA en browse daarnaartoe, indien je de configuratie altijd beschikbaar hebt staan kan dat makkelijk zonder er naartoe te lopen.
Dit is goud. Dat ik daar niet aan heb gedacht.
Effe scriptje activeren en de update loopt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Wilde m'n heatboostermeister klaarmaken voor het nieuwe seizoen, dus kijken op de webinterface. Niets, kan geen verbinding maken. Gekeken of er 12v op de adapter staat wat het geval is en opnieuw opgestart, weer niets... Vervolgens de config knop 5 sec of langer ingedrukt houden, maar ook dat haalt niks uit. Geen ledje, niets.

Toen maar de firmware flashen via de USB kabel. Maar zodra ik deze aansluit meteen een melding op de computer dat er een spanningspiek op de USB poort is aangetroffen en dat het device meer stroom trekt dan de poort kan leveren... Andere USB poort geprobeerd, zelfde verhaal. Kan ik nog iets anders proberen?
Anders denk ik dat 'ie kaduuk is.. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 05-10-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Klinkt als kortsluiting van de interne voeding. Zit er vuil of iets dergelijks op de print? Metaalsplintertjes ofzo erin gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:35
Bazz0847 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:03:
Klinkt als kortsluiting van de interne voeding. Zit er vuil of iets dergelijks op de print? Metaalsplintertjes ofzo erin gekomen?
Ik zie zo op het oog geen zichtbare vervuiling of schade.
Hij heeft gewoon de hele tijd op dezelfde plek gehangen, maar viel het mij in een keer op dat de webinterface niet meer werd gevonden. Dus dan ga je wat dingen, die in het topic worden aangeraden, proberen.
Heb gisteren ook nog even op een laptop geprobeerd, maar ook daar dezelfde USB spanningspiek melding..
Gelukkig geen USB poort opgeblazen... ;)
Zie dat ik hem op 5-10-2024 besteld had, precies een jaar geleden, (Bestelling ID: 1960).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 16:37
Hier 4 heatboosters en 45 Arctic P14 PWM PST's gekocht (laatste voorraad van een webwinkel) voor een scherpe prijs (net voordat de Pro's werden aangekondigd). Voordeel van zo'n hoeveelheid: ik kreeg ze in de originele erg stevige doos, dus geen kans op beschadiging :D

Eerste ervaring is echt super! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL7zqHm-c06-JlR3JcOTEkBGF8g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHMuwVYK98FVg7x7ZFPOe51s.jpg?f=fotoalbum_medium

Probleem wat ik nu echter ervaar: aanvoertemperatuur is enorm laag (tussen 25-30 graden). Waardoor de ventilatoren vaak niet aangaan. Ik heb de TS1 nu op 23 graden staan. Als ik hem nog verder verlaag dan verwacht ik dat deze ook aanspringt op een warme voor/najaarsdag. Is er geen mogelijkheid om te kijken naar de delta tussen T.ambient en T.inlet? Of moet ik daarvoor aan de slag in homeassistant?

Ander probleeem is dat de Ambient lastig te calibreren is met enkel een vaste offset aangezien deze dicht bij de radiator zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XWt-ruddRV2UAruZnofxEjxO24=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaHTwT2pqHNQe8kSYBabDnBY.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
De ventilatoren gaan aan op Te (enable), niet op Ts! Even goed kijken naar de plaatjes in de WebApp :)

Waarom wil je ambient los calibreren? De sensoren zijn al aardig nauwkeurig af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 16:37
Ah, excuus, verschil T.inlet - T.outlet is wellicht beter dan T.inlet en T ambient! Overheen gelezen. Probleem is wel dat de delta heel laag is zonder ventilatoren....( 0.2-1.0) . Een beetje een cirkelafhankelijkheid...

Over de calibratie: ik geloof de temperatuur wel, maar omdat deze relatief dichtbij de radiator komt de T.ambient niet overheen met de kamertemperatuur (een paar m verderop)

[ Voor 20% gewijzigd door inquestos op 06-10-2025 15:12 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:09
inquestos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:09:
Ah, excuus, verschil T.inlet - T.outlet is wellicht beter dan T.inlet en T ambient! Overheen gelezen. Probleem is wel dat de delta heel laag is zonder ventilatoren....( 0.2-1.0) . Een beetje een cirkelafhankelijkheid...

Over de calibratie: ik geloof de temperatuur wel, maar omdat deze relatief dichtbij de radiator komt de T.ambient niet overheen met de kamertemperatuur (een paar m verderop)
Als tip: Ik heb zelf de kabel van de kamertemperatuursensor verlengd zodat die verder van de verwarming komt. Gewoon doorknippen en stukje draad tussen solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Maarten60 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Als tip: Ik heb zelf de kabel van de kamertemperatuursensor verlengd zodat die verder van de verwarming komt. Gewoon doorknippen en stukje draad tussen solderen.
Of je besteld die verlengkabeltjes gewoon mee voor die enkele euro's dat ze kosten? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik push hier gewoon de temperatuur van de kamerthermostaat via MQTT. Sensoren niet eens aangesloten.
Kamerthermostaat leest dan weer een BTLE sensor uit die midden in de woonkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
_JGC_ schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:35:
Ik push hier gewoon de temperatuur van de kamerthermostaat via MQTT. Sensoren niet eens aangesloten.
Kamerthermostaat leest dan weer een BTLE sensor uit die midden in de woonkamer hangt.
Hoe doe je dat? Bij mij klopt het namelijk niet. Hierdoor klopt de regelaar niet hoeveel vermogen die moet geven aan de ventilatoren denk ik.

Ik heb de kamer waar de Heatmeister hangt een vertekend beeld van de kamer temperatuur. (sensor Heatmeister
Ik heb een Jaga Tempo en heb de sensor aan de andere kant van de ophangbeugel los hangen vrij hoog. Dit om te voorkomen dat die in de luchtstroom hangt van de ventilatoren.

Ik keek net met verwarmen en zag dat de temperatuur wel erg afwijkt van de Tado thermostaatknop....
Bijna 3.5 graden verschil tussen de Tado knop en de temperatuursensor van Heatmeister. Als de verwarming niet aan staat zit er ±0.3 graden verschil tussen beide.
Zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvPDxndXhhOIxItOHks6XIEbzao=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HCZmW3pPeUStCSNqOQCGTyvd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NT40_CWpUaAoeLpWSL1sgUeyO0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HG7kq9h9hzxg9Z9eiaWoCrzN.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 08-10-2025 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Waarom heb je de sensor zo hoog gehangen? Normaliter hang je hem onder de convector, juist in de aanzuig luchtstroom. Dan krijg je de beste meting omdat de fans verse lucht aanzuigen die nog niet verwarmd is.

[ Voor 17% gewijzigd door Bazz0847 op 08-10-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Bazz0847 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:36:
Waarom heb je de sensor zo hoog gehangen? Normaliter hang je hem onder de convector, juist in de aanzuig luchtstroom. Dan krijg je de beste meting omdat de fans verse lucht aanzuigen die nog niet verwarmd is.
Geen idee. Ik dacht zal wel goed zitten zo maar toch niet.
Maar plaats ik hem dus onder de convector precies onder de ventilator of juist er wat naast? Onze convector ligt niet helemaal vol namelijk.
8 stuks op een 200cm lange convector.

Ik snap alleen niet waarom Room temperature target hetzelfde blijft staan. Heb ik bij de configuratie iets verkeerds gedaan?
De gevraagde kamer temperatuur staat nu bijvoorbeeld op 20.5 graden (Tado) maar in HA blijft Room temperature target op 18.5 (Heatmeister) staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Kevin1990 op 08-10-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

Hoe doe je dat? Bij mij klopt het namelijk niet. Hierdoor klopt de regelaar niet hoeveel vermogen die moet geven aan de ventilatoren denk ik.
thompouce in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Topics zal je moeten aanpassen naar wat voor jouw situatie van toepassing is. Ik heb 'm zelf aan moeten passen voor de DIYLESS, verder is de YML hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
_JGC_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

thompouce in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Topics zal je moeten aanpassen naar wat voor jouw situatie van toepassing is. Ik heb 'm zelf aan moeten passen voor de DIYLESS, verder is de YML hetzelfde.
Ah top! Ik ben zelf nog een groentje met HA. Waar plak ik precies het YAML? Hoop dat iemand mij dit kan uitleggen in Jip en Janneke taal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Ah top! Ik ben zelf nog een groentje met HA. Waar plak ik precies het YAML? Hoop dat iemand mij dit kan uitleggen in Jip en Janneke taal
Automation aanmaken, dan in het bewerkscherm op de 3 stipjes klikken en "bewerken als yaml", kan je het zo in plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
_JGC_ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Automation aanmaken, dan in het bewerkscherm op de 3 stipjes klikken en "bewerken als yaml", kan je het zo in plakken.
Hmmm ik zit in de YAML mode en wijzig de sensor naar mijn sensor die in mijn HA -> sensor.logeerkamer_temperatuur heet.
Als ik op opslaan klik komt de automatisering niet bij te staan. De temperatuur wordt nog steeds weegegeven die van de Heatbooster.
Moest ik nog wat aanpassen of op een andere manier opslaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96yuLBYlR-w2IunVs6fpFDBrxN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ir6pniltm2WkuJiYqvnCKzte.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtjRG-U0dke-SrYae9JnyaFWZSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blq5Mnuhm7cLPJpNTYpvmOvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCp7jzpC-1PpoKv11ziwSuxuFVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvtgAFEz5hStmAIecH8NBuF7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG4S3SNINpv33GXtDCrsVbmPOAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpiIa71QeZc8aiwySZ1Mc8qO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 08-10-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Kevin1990 heb je juiste topic ingesteld?
YAML:
1
 topic: heatbooster/heatbooster/temp-ambient-ext

Deze moet overeenkomen met de mqtt instellingen van je HB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:26:
@Kevin1990 heb je juiste topic ingesteld?
YAML:
1
 topic: heatbooster/heatbooster/temp-ambient-ext

Deze moet overeenkomen met de mqtt instellingen van je HB
Ah dat verklaart het alleen waar vind ik dit ook aleweer? Tijd voor een cursus denk ik... :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Ah dat verklaart het alleen waar vind ik dit ook aleweer? Tijd voor een cursus denk ik... :O
Op device pagina in HA, op 3 puntje klikken -> MQTT info -> subscribed topic opzoeken. In mijn geval luister hij naar heatbooster/HB-keuken/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWM5wjOI8VTkQJXy38ryJFav3sE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0eLdjSHAK9mIx7OHGO2k42VC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMdmjfLCSNFjG0f-COmw6H0kR3o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t8OWmPEbAgenky4VWM6LNew5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BehyYEB-MVMeBonPJ-JbauRjZyk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GVTn0KKJgbhg7SxTQE8dh0KE.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jj85 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Op device pagina in HA, op 3 puntje klikken -> MQTT info -> subscribed topic opzoeken. In mijn geval luister hij naar heatbooster/HB-keuken/
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Heb je ook enig idee waarom die nadat ik op het knopje opslaan heb geklikt hij niet als automatisering staat?
Als ik naar de visuele editor toe ga zie ik ook de ingegeven data van het YAML namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Thanks! Heb je ook enig idee waarom die nadat ik op het knopje opslaan heb geklikt hij niet als automatisering staat?
Als ik naar de visuele editor toe ga zie ik ook de ingegeven data van het YAML namelijk.
Nee, sorry. Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zkk0BqB-tdrqt6RlZTsUjYIBuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbXbUBb2CpukQk76QnX9b5Ms.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ook mij oude convectorput gemoderniseerd! Kilootje of 100 stof eerst eruitgehaald en daarna deze units erin laten zakken. Breedte 14cm alsof het ervoor gemaakt is en heb hem op hoogte gezet door hobby plaatjes tussen de ventilatoren te plaatsen. Vervolgens alles met tiewraps vastgemaakt. Het blinkt uit van eenvoud maar is zoooo mooi…

Had overigens eerst de heatbooster (die lelijk zijn gaan doen qua naam) besteld, maar deze direct weer teruggestuurd, die hebben echt een veel te kleine unit voor mijn convectorput. Dat zou echt geen effect gehad hebben….

Het draait als een zonnetje en even snel getest, de temperatuur in m’n woonkamer loopt heel snel op. De rest van het instellen ga ik doen als het wat kouder is.

Integratie met HA ook super eenvoudig, ik sta te kijken van de response snelheid, werkt allemaal prima.

Wel nog een vraag; de webui is erg traag, het werkt wel, maar niet heel erg soepel. Hebben meer deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
inquestos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:28:
Probleem wat ik nu echter ervaar: aanvoertemperatuur is enorm laag (tussen 25-30 graden). Waardoor de ventilatoren vaak niet aangaan. Ik heb de TS1 nu op 23 graden staan. Als ik hem nog verder verlaag dan verwacht ik dat deze ook aanspringt op een warme voor/najaarsdag. Is er geen mogelijkheid om te kijken naar de delta tussen T.ambient en T.inlet? Of moet ik daarvoor aan de slag in homeassistant?
Met deze temperaturen is mijn aanvoer ook zo'n 27 graden.
De WP springt aan bij 20.7 op de thermostaat en de HeatMeister Te staat op 4 en de Th op 2.
De gemiddelde Inlet ligt dan op ongeveer 20 graden.
Na de WP start zit de Inlet vrij snel al op 25+ graden en zijn de fans gestart.

[ Voor 54% gewijzigd door Nnoitra op 10-10-2025 23:58 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Wat een leuk product. Ik ben zelf van de zelfbouw (en vooral zelf programmeren). Niet omdat het dan beter wordt, maar omdat ik het erg leuk vind om te doen.
Wat dat betreft een heel inspirerend topic!

Ik heb een vraag over de logica van de oplopende snelheid bij oplopende water temperatuur. Was is daar de theorie achter? Ik zat zelf te denken aan altijd laten draaien op de snelheid dat ik net niets hoor, met lossen 'boost' functie voor snel opwarmen.
Waarom is variabele snelheid beter? Vrijwel alle merken doen dat, dus er zal iets voor te zeggen zijn, maar waarom?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Devil schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:45:
Wat een leuk product. Ik ben zelf van de zelfbouw (en vooral zelf programmeren). Niet omdat het dan beter wordt, maar omdat ik het erg leuk vind om te doen.
Wat dat betreft een heel inspirerend topic!

Ik heb een vraag over de logica van de oplopende snelheid bij oplopende water temperatuur. Was is daar de theorie achter? Ik zat zelf te denken aan altijd laten draaien op de snelheid dat ik net niets hoor, met lossen 'boost' functie voor snel opwarmen.
Waarom is variabele snelheid beter? Vrijwel alle merken doen dat, dus er zal iets voor te zeggen zijn, maar waarom?
Omdat je warmte wil verplaatsen en geen koele lucht welke voelt als tocht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Simpel360 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:49:
[...]

Maar als een HB alleen aangaat bij een gedetecteerd temperatuurverschil zal het toch nooit koude lucht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
True schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 01:14:
[...]

Maar als een HB alleen aangaat bij een gedetecteerd temperatuurverschil zal het toch nooit koude lucht zijn?
Een HeatMeister heeft (nog) meer slimmigheden en toepassingen waarbij dit juist het doel kan zijn :+

De vraag van @Devil was gericht op het waarom de oplopende snelheid bij oplopende watertemperatuur van dit soort producten.

[ Voor 59% gewijzigd door Simpel360 op 13-10-2025 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

reiker

dan jij!

Ik heb wat moeite (lukt niet) met verbinden met mijn wifi netwerk. Probleem: mijn wachtwoord is te lang :) Input door de HeatMeister is gelimiteerd op 32 tekens, mijn wachtwoord is 35... Lijkt me dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt? Natuurlijk, ik zou mijn wifi password kunnen aanpassen; maar ik denk dat het zinniger is om de restrictie wat aan te passen aan deze tijd? Ik zit op nieuwste firmware 2.7.7.
Of... mis ik iets? Ik heb al geprobeerd iets slimmer te zijn door gewoon de config aan te passen en opnieuw te uploaden, maar alsnog wordt het password gewoon ingekort. Helaas..

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Simpel360 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:49:
[...]

Aah dus het idee is dat de 'maximale' snelheid (die snelheid waarbij het geluid nog precies comfortabel is) te hoog is bij relatief lage temperatuur van het verwarmingssysteem? En je dan dus 'tocht' rondblaast?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik heb sinds gisteren dat e Heatmeister niet meer te zien is op HA.
Wat kan ik hieraan doen? Vanmorgen vroeg even gecontroleerd maar hij deventilatoren draaien wel.
Er was toen ook warmtevraag op dat moment.
Wat kan ik hieraan doen of gebeurd dit vaker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nhHe3bry3R72ZFBhVBXPc3RpDs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uaxWRyIBDFnt8NmXkLPYDunz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:14:
Ik heb sinds gisteren dat e Heatmeister niet meer te zien is op HA.
Wat kan ik hieraan doen? Vanmorgen vroeg even gecontroleerd maar hij deventilatoren draaien wel.
Er was toen ook warmtevraag op dat moment.
Wat kan ik hieraan doen of gebeurd dit vaker?

[Afbeelding]
1. Controleren of ie nog wel een wifi verbinding heeft.
2. Controleren of je MQTT spul nog up is.
3. Even een subtiele reboot geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 14-10-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Nnoitra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

1. Controleren of ie nog wel een wifi verbinding heeft.
3. Even een subtiele reboot geven.
Hoe kan ik dit checken? Dat kan denk ik wel op afstand.

Ik heb gisteren met HA gister wel een bak up terug gegaan omdat er iets niet goed was gegaan.
Dit was voordat ik de Heatbooster erin had gezet maar gisteren had ik in het begin namelijk nog wel verbinding.
De Wi-Fi verbinding controleren moet ik wel thuis voor zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb gisteren met HA gister wel een bak up terug gegaan omdat er iets niet goed was gegaan.
Dit was voordat ik de Heatbooster erin had gezet maar gisteren had ik in het begin namelijk nog wel verbinding.
HA, Settings, Integrations, MQTT, Devices -> Heatbooster/HeatMeister.
En in die device settings, als je die hebt, staat onder sensors "IP address". Als daar niets staat, heeft ie geen IP en dus hoogstwaarschijnlijk geen verbinding.
Of je kijkt ergens in de settings van je router, bij verbonden apparaten (of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Nnoitra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

HA, Settings, Integrations, MQTT, Devices -> Heatbooster/HeatMeister.
En in die device settings, als je die hebt, staat onder sensors "IP address". Als daar niets staat, heeft ie geen IP en dus hoogstwaarschijnlijk geen verbinding.
Of je kijkt ergens in de settings van je router, bij verbonden apparaten (of iets dergelijks).
Thanks.
Geen IP adres dus ik denk via de configurator als ik thuis ben opnieuw configureren?
Ik heb wel in het thuis netwerk alle IP adressen in de router vast gezet. Ik dacht dat dat wel goed zou zijn voor de stabiliteit in het netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvvh8zO88IIV5OhAbaYxwF5K1MY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ai29V0iIjTBbBgjCbdBAa4Xd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Thanks.
Geen IP adres dus ik denk via de configurator als ik thuis ben opnieuw configureren?
Ik heb wel in het thuis netwerk alle IP adressen in de router vast gezet. Ik dacht dat dat wel goed zou zijn voor de stabiliteit in het netwerk.

[Afbeelding]
Het reserveren van IP adressen met DHCP doet niets voor stabiliteit van je netwerk, maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelt.
De vraag blijft: heeft je HB/HM nog verbinding met je WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Het reserveren van IP adressen met DHCP doet niets voor stabiliteit van je netwerk, maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelt.
De vraag blijft: heeft je HB/HM nog verbinding met je WiFi?
Ik vermoed van niet maar dat kan ik pas controleren als ik thuis ben en naar de configurator ga. Ik denk niet dat het mogelijk is om dit op afstand te doen.
En is er wel een voordeel bij het vast zetten van de IP adressen van apparaten binnen een netwerk met Wi-Fi of bedraad internet?

[ Voor 11% gewijzigd door Kevin1990 op 14-10-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Ik vermoed van niet maar dat kan ik pas controleren als ik thuis ben en naar de configurator ga. Ik denk niet dat het mogelijk is om dit op afstand te doen.
En is er wel een voordeel bij het vast zetten van de IP adressen van apparaten binnen een netwerk met Wi-Fi of bedraad internet?
Haal 'm eerst eens kort van de stroom, kijken of ie daarna wel weer een verbinding pakt.
Zo nee, dan eens opnieuw configureren.

Vaste IP adressen zijn vooral handig als je veel apparaten/services in je netwerk hebt die je op IP opent.
Denk aan een NAS, een server icm RemoteDesktop, een printer, een Unify Accesspoint, etc.
Dan hoef je niet te zoeken/dingen opnieuw te configgen als DHCP ze een keer een ander IP geeft (en zo groot is die kans ook niet). In het geval van je HeatMeister maakt het niet zoveel uit, de HA sensor laat je het IP adres wel zien, als ie het doet :+ .
Bedraad of WiFi maakt daarin niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 14-10-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:38
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Omdat ik het niet zo snel tegenkwam:
Heb je de HeatBooster Discovery tool ook geprobeerd?
https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:36
@Kevin1990 Een vast IP voor de hb/hm heeft weinig nut. Deze verbindt via mqtt met ha. Het is dus vooral van belang om ha een vast IP te geven of dat interne DNS werkt zodat "homeassistant.lan" te vinden is.

Zoals hierboven staat eerst maar even uit en weer aan zetten. Mocht dat niet werken:
- Als je hm verbindt met ha via een IP check dan even of dit IP van ha nog hetzelfde is.
- wat zegt je mqtt server op ha? Meld de hm zich daar wel maar faalt de authenticatie?
- bestaan in dat geval je mqtt credentials nog in ha? Ik las iets over een backup die terug was gezet van ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
denneappel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:51:
@Kevin1990 Een vast IP voor de hb/hm heeft weinig nut. Deze verbindt via mqtt met ha. Het is dus vooral van belang om ha een vast IP te geven of dat interne DNS werkt zodat "homeassistant.lan" te vinden is.

Zoals hierboven staat eerst maar even uit en weer aan zetten. Mocht dat niet werken:
- Als je hm verbindt met ha via een IP check dan even of dit IP van ha nog hetzelfde is.
- wat zegt je mqtt server op ha? Meld de hm zich daar wel maar faalt de authenticatie?
- bestaan in dat geval je mqtt credentials nog in ha? Ik las iets over een backup die terug was gezet van ha.
Laatste activiteit 20 uur geleden waarbij de heatbooster niet meer beschikbaar is.
Ik denk dat ik inderdaad eerst even ga checken via de configurator of die nog wel hetzelfde IP adres heeft en de Heatbooster opnieuw via MQTT koppelen. (zin in -> NOT!)
Het even stroomloos maken heeft helaas niet het gewenste resultaat gegeven.

Ik ben er ook totaal niet handig in HA en probeer maar wat. Vaker back-ups maken blijkt maar weer als je aan het experimenteren bent. Ging aardig waarbij ik al aardig wat integraties had gemaakt, dashboards, automatiseringen en scripts voor andere apparaten. Totdat |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:36
@Bazz0847 Ik krijg nu warnings in Home Assistant:
The configuration for entity sensor.heatbooster_zolder_temp_ambient_2 uses the deprecated option `object_id` to set the default entity id. Replace the `"object_id": "heatbooster_zolder_temp-ambient"` option with `"default_entity_id": "sensor.heatbooster_zolder_temp-ambient"` in your published discovery configuration to fix this issue, or contact the maintainer of the integration that published this config to fix this. This will stop working in Home Assistant Core 2026.4
Is dat iets wat jij kan oplossen?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Pagina: 1 2 3 Laatste