Ik heb een vraagje over de defrost mode detectie. Ik heb deze bij mij aan staan, maar het is duidelijk dat ik de dT/dt start naar een kleiner getal dan -2.5 moet zetten.
Wat ik veel liever zou doen is via MQTT aangeven wanneer er een defrost plaatsvindt. In de screenshot zie je:
1. Aan de linkerkant van de lijn het gedrag bij een automation die de de fans naar manual zet en op 0%. Zodra de compressor weer aan gaat, net voor het einde van de defrost, wordt manual weer uitgezet. De fan begint dan langzaam vanaf 0% te klimmen.
2. Bij het herkennen van de startup boost de fan.
3. De snelheid klimt heel langzaam naar het oude niveau.
4. Zonde de automation die de fans op 0% zet wordt de defrost mode niet herkend, boost de fan, en gaat hij weer verder op het oude niveau.
Mijn verwachting was dat ik zelf de heatmeister zou kunnen stilzetten tijdens de defrost cycle, maar dat heeft best grote gevolgen voor de rest van het gedrag.
Hoewel ik best de defrost detectie instellingen kan verfijnen, doe ik dit liever niet. Er zijn naast een defrost cycle namelijk best andere redenen waarom de water temperatuur 2 graden zou kunnen dalen binnen een minuut. Ik zou graag false positives voorkomen.
Buiten dit specifieke probleem zou het ook prettig zijn om de fans niet altijd naar 0% te laten gaan als manual wordt uitgezet. Dit is volgens mij op het moment wel het geval. Liever zou ik ze gewoon verder zien gaan op het percentage waar ze hadden moeten zitten volgens de automatische sturing.
Is er een oplossing voor dit probleem?