Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 22:08
hjs schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:22:
[...]

"FW_VERSION":"v2.8.3"
MQTT_RECONNECTS":40
"WIFI_RECONNECTS":37
"WIFI_TEST_RSSI":"-67"

Slecht bereik in een hoekje achter de radiator vermoed ik?
Mwah, -67 dB zou OK moeten zijn..

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hier mijn bijdrage.
Slechtste RSSI is van de twee Heatmeisters in de convector putten, daar ligt namelijk een aluminium loop rooster over. Dat kan de verklaring zijn denk ik.
De Jaga staat het dichtst bij de wifi router (± 1,5m) , die geeft derhalve de hoogste RSSI.
Daarbij vermeld dat ik dus geen problemen ervaar, enkel het soms random knipperen van het groene ledje gedurende een paar seconden.

"T_AMB": "22.10",
"T_IN": "38.99",
"DT_IN": "0.27",
"T_OUT": "30.12",
"T_DELTA": "8.86",
"T_CHIP": "33.9",
"NODE_NAME": "kantoor",
"FW_VERSION": "v2.7.8",
"CONFIGURATION_MODE": 0,
"OPERATING_MODE": 0,
"MQTT_RECONNECTS": 844,
"WIFI_RECONNECTS": 62,
"FAN_ENABLED": 1,
"FAN_SPEED": "39",
"FAN_CONTROL_STATE": 3,
"FAN_CONTROLMODE": 0,
"FAN_BOOSTMODE": 0,
"AMBIENTCONTROL_TEMP": "19.50",
"AMBIENTCONTROL_ENABLE": 0,
"WIFI_SCAN_STATUS": 1,
"HEAP_FREE": 174564,
"HEAP_MINFREE": 97480,
"HEAP_MAXALLOC": 129012,
"WIFI_TEST_STATUS": 2,
"WIFI_TEST_IP": "192.168.2.56",
"WIFI_TEST_RSSI": "-68",
"WIFI_HOSTNAME": "kantoor-33ACA8"

"T_AMB": "21.90",
"T_IN": "41.13",
"DT_IN": "0.12",
"T_OUT": "34.73",
"T_DELTA": "6.40",
"T_CHIP": "32.3",
"NODE_NAME": "wkput-1",
"MQTT_RECONNECTS": 1105,
"WIFI_RECONNECTS": 9,
"FAN_SPEED": "40",
"AMBIENTCONTROL_TEMP": "14.00",
"HEAP_FREE": 174896,
"HEAP_MINFREE": 105248,
"HEAP_MAXALLOC": 131060,
"WIFI_TEST_IP": "192.168.2.7",
"WIFI_TEST_RSSI": "-78",
"WIFI_HOSTNAME": "wkput-1-6B8160"

"T_AMB": "22.13",
"T_IN": "39.98",
"DT_IN": "0.11",
"T_OUT": "34.55",
"T_DELTA": "5.43",
"T_CHIP": "37.0",
"NODE_NAME": "wkput-2",
"MQTT_RECONNECTS": 269,
"WIFI_RECONNECTS": 73,
"FAN_SPEED": "39",
"HEAP_FREE": 174336,
"HEAP_MINFREE": 109656,
"HEAP_MAXALLOC": 135156,
"WIFI_TEST_IP": "192.168.2.198",
"WIFI_TEST_RSSI": "-77",
"WIFI_HOSTNAME": "wkput-2-330E30"

"T_AMB": "22.47",
"T_IN": "39.45",
"DT_IN": "0.12",
"T_OUT": "32.44",
"T_DELTA": "7.01",
"T_CHIP": "30.5",
"NODE_NAME": "kkn-jaga1",
"MQTT_RECONNECTS": 5,
"WIFI_RECONNECTS": 4,
"FAN_SPEED": "67",
"HEAP_FREE": 171480,
"HEAP_MINFREE": 93992,
"HEAP_MAXALLOC": 139252,
"WIFI_TEST_IP": "192.168.2.88",
"WIFI_TEST_RSSI": "-39",
"WIFI_HOSTNAME": "kkn-jaga1-2C5128"

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:02
Neovo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Ik heb recent getest wat het stroomverbruik van 10x doorverbonden Arctic P14 Pro PST is op 6, 9 en 12 Volt:
  • ~ 1,0 A @ 6 V
  • ~ 1,8 A @ 9 V
  • ~ 2,7 A @ 12 V
Pics or it didn't happen. :P
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik gok dat de vrij dunne draadjes van de ventilatoren ervoor zorgen de dat totale stroom van in theorie 10 x 0,35 A = 3,5 A bij 12 V niet gehaald wordt in de praktijk.

Ventilatoren zitten overigens tussen 25x2x1000 mm aluminium platstaven met kabelbinders om stevige en handzame 'modules' van 1 meter lang te creëren voor in de convectorput.
Thanks voor het meten!
Wel een vraag, zit er niet veel te veel ruimte tussen je fans? Ik dacht dat ze strak tegen elkaar moesten?

• petkaij
  • Nu online
Heatmeister in een convectorput met aluminium loop rooster, op zeven meter afstand van een wifi router is geen gelukkige combinatie. Zonder aluminium loop rooster gaat RSSI omhoog van gemiddeld -85 naar -75dB.
Maar ja zonder loop rooster wordt het toch een beetje tricky voor de familie. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S105itAIBMydiS81MVGIh5WkAbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzSOU45Oq3rjsN5YAvi9a7rw.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:55

Seafarer

XXX

petkaij schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:43:
Heatmeister in een convectorput met aluminium loop rooster, op zeven meter afstand van een wifi router is geen gelukkige combinatie. Zonder aluminium loop rooster gaat RSSI omhoog van gemiddeld -85 naar -75dB.
Maar ja zonder loop rooster wordt het toch een beetje tricky voor de familie. 8)
[Afbeelding]
De router staat in dezelfde ruimte? Of zit er nog een muur tussen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• petkaij
  • Nu online
Zit nog een muurtje tussen. Maar vindt het verschil met of zonder aluminium loop rooster wel frappant.

• Seafarer

Seafarer

XXX

petkaij schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:58:
Zit nog een muurtje tussen. Maar vindt het verschil met of zonder aluminium loop rooster wel frappant.
Dat geloof ik direct. Als de hele put ook nog van staal is dan heb je eigenlijk een stalen doos.

Wifi vanuit een andere ruimte probeer ik echt te voorkomen. Zeker in een tussen woning. De router onder de trap heeft uitgeschakelde wifi. En in de woonkamer hangt een AP met POE tegen het plafond met vermogen op 50%. Altijd beresterk signaal. (heat meister -34 in de convector put, wel houten rooster)
Boven in de hal hangt er ook eentje en ook met 50% vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
wimpie007 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:35:
[...]

Thanks voor het meten!
Wel een vraag, zit er niet veel te veel ruimte tussen je fans? Ik dacht dat ze strak tegen elkaar moesten?
Ik vermoed dat meer ventilatoren (= minder tussenruimte) inderdaad beter zal zijn voor de airflow door de radiator.

De radiator in de convertorput waaronder ze hangen is 210 cm lang en ik wilde beginnen met 10x Arctic P14 Pro PST als proof of concept. Destijds ervoor gekozen om ze te verspreiden over de radiator om niet alle ventilatoren aan één kant te hebben of met een groot gat ertussen.
Inmiddels nog een doosje van 5 stuks aangeschaft dus binnenkort zitten ze strak tegen elkaar en is de hele radiator 'geboost'. ;)

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:21
Vraagje:
Ik zie dat mijn heatmeister met 15 p12's regelmatig om onduidelijke reden afslaat.
Als ik ze in één keer op 65+% zet vaak direct, maar vanochtend 1.5u nadat ze op 20% gezet waren.

In home assistant staat niks anders dan "op 0 gezet".

Ik zou me kunnen voorstellen dat 15 p12 op 80% teveel vermogen is. Maar die 20% na 1.5u snap ik echt niet.

Iemand een idee wat gebeurt?

Thanks!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:28

Perkouw

Moderator General Chat
@Aeien wat voor adapter gebruik je?

• Aeien
Goede vraag! 12v 3A met 2m verleng kabel van adequate dikte

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:28

Perkouw

Moderator General Chat
Ik weet niet van welk merk je de adapter hebt. Maar bij het afslaan van de heatmeister, heb je ook geen stroom meer? Adapter heet toevallig?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:20:
Goede vraag! 12v 3A met 2m verleng kabel van adequate dikte
Als test de laatste 10 fannen loshalen. En kijken hoe het dan functioneert?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:07:
Vraagje:
Ik zie dat mijn heatmeister met 15 p12's regelmatig om onduidelijke reden afslaat.
Als ik ze in één keer op 65+% zet vaak direct, maar vanochtend 1.5u nadat ze op 20% gezet waren.

In home assistant staat niks anders dan "op 0 gezet".

Ik zou me kunnen voorstellen dat 15 p12 op 80% teveel vermogen is. Maar die 20% na 1.5u snap ik echt niet.

Iemand een idee wat gebeurt?

Thanks!
Alle temperatuur stekkertjes zitten goed vast?

Alle instellingen zitten ongeveer in de buurt van welke de heatmeister als default heeft?

• Aeien
Seafarer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Alle temperatuur stekkertjes zitten goed vast?

Alle instellingen zitten ongeveer in de buurt van welke de heatmeister als default heeft?
Yep, heb de thermometers erop zitten, maar aansturing volledig via HA obv tijd.
Verder dus ook niks aangepast aan de instellingen, dat ik weet.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Yep, heb de thermometers erop zitten, maar aansturing volledig via HA obv tijd.
Verder dus ook niks aangepast aan de instellingen, dat ik weet.
Als je nu niet vanuit HA stuurt. Instelling aanpassen dat hij opzichzelf functioneert. Doet die het dan wel goed?

• Aeien
Seafarer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Als je nu niet vanuit HA stuurt. Instelling aanpassen dat hij opzichzelf functioneert. Doet die het dan wel goed?
Kan ik nog doen. Hem via de heatmeister portal op 80% zetten geeft zelfde resultaat: ze starten heel even op, en na 2s vallen ze stil.
Wat me opvalt: als ik ze in 2 minuten 50-70-90-100 opdraai gaat het goed. Ook via HA.

Iets met piekbelasting bij opstarten mss?

Verklaart niet waarom ie over de nacht van 20% uitviel. Maar leek niet vanuit HA te komen

• Bazz0847
De HeatMeister reboot als er kortsluiting ontstaat op de uitgang naar de fans of als de adapter dipt. Oorzaak bij jou kan allebei nog zijn... Proberen met minder fans en een andere adapter zou kunnen helpen te achterhalen waar het zit.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:
[...]

Kan ik nog doen. Hem via de heatmeister portal op 80% zetten geeft zelfde resultaat: ze starten heel even op, en na 2s vallen ze stil.
Wat me opvalt: als ik ze in 2 minuten 50-70-90-100 opdraai gaat het goed. Ook via HA.

Iets met piekbelasting bij opstarten mss?

Verklaart niet waarom ie over de nacht van 20% uitviel. Maar leek niet vanuit HA te komen
Eventueel een multimeter die continue de 12 volt vlakbij de fannen meet. Onder de 11 volt is echt niet goed tijdens draaien van de fannen.

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:19
Aeien schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:07:
Vraagje:
Zijn het PWM fan's? zo ja, dan pakken deze 15 steeds, weliswaar gepulst, de volle mep.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• Aeien
Marelli7 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Zijn het PWM fan's? zo ja, dan pakken deze 15 steeds, weliswaar gepulst, de volle mep.
Yep, Arctic p12 pro's

Dus ik kan het toch niet bedenken. Zeker dat het langzaam opschakelen wel werkt.

Nja, volgens mij is 100% nooit erg rendabel en is 60%, wat wel in 1x kan, prima.

Maar waarom ie dan na 1.5u 20% toch uitvalt, snap ik nog steeds niet en de onbetrouwbaarheid is wel vervelend.

Wellicht in HA een automation zetten die ieder uur de rpm opnieuw instelt, staan ze max een uur uit

[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 13-02-2026 16:08 ]

• Marelli7
Probeer het eens met een paar minder fan's. Steeds 1 minder. Als het op een gegeven moment blijft draaien denk ik dat het een voedingscapaciteitsprobleem is. Bij de Adapter of de HM, dat weet ik niet. Geen idee wat de max, stroom is bij PWM in de HM.

• Bazz0847
Ah ja P12 Pro, dat is wat anders dan de P12. De pro's trekken nogal wat meer stroom per fan he ;) de max voor de HeatMeister is 3A continue! Er zit een automatische zekering op die afschakelt als de stroom te hoog wordt.

• Bazz0847
Marelli7 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Nee hoor, de PWM is slechts gebruikt als snelheidsregeling. De stroom die opgenomen wordt door de fans is netjes gelijkmatig in de tijd verdeeld :)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Bij wasemkapmotoren, vvw pompen, wasmachinemotoren e.d. gebruikt men vaak een condensator om bij de opstart voldoende power te hebben om de motor in beweging te zetten. Zou je zoiets ook voor de fans kunnen zetten om die eerste klap van 0rpm naar beweging op te vangen bij de Arctic Pro's?
Wanneer het eenmaal draait is er veel minder power nodig om te versnellen want 20, 40, 60, 80% geleidelijk het toerental verhogen werkt blijkbaar wel.

• Bazz0847
Ik zal eens kijken of ik het stuursignaal gewoon wat kan affilteren in software :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:53:
Bij wasemkapmotoren, vvw pompen, wasmachinemotoren e.d. gebruikt men vaak een condensator om bij de opstart voldoende power te hebben om de motor in beweging te zetten. Zou je zoiets ook voor de fans kunnen zetten om die eerste klap van 0rpm naar beweging op te vangen bij de Arctic Pro's?
Wanneer het eenmaal draait is er veel minder power nodig om te versnellen want 20, 40, 60, 80% geleidelijk het toerental verhogen werkt blijkbaar wel.
Ik denk dat die condensator gebruikt wordt om een fase verschuiving te creëren. Zodoende kan op de 2e wikkeling een verschoven veld gemaakt worden en zal de motor altijd dezelfde kant op draaien.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PalingDrone , @Seafarer Als ik me niet vergis is er een (wezenlijk) verschil tussen AC- en DC-motoren wat een faseverschuiving betreft. :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• PalingDrone
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat die condensator gebruikt wordt om een fase verschuiving te creëren. Zodoende kan op de 2e wikkeling een verschoven veld gemaakt worden en zal de motor altijd dezelfde kant op draaien.
Start vs running condensatoren: Wikipedia: Condensator

Maar wat @dunklefaser zegt, Arctic fannetjes zijn DC (en de HM gebruikt PWM fans), zo'n vvw pomp en wasemkap zijn AC.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 15-02-2026 01:16 ]

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:07
Faseverschuiving en een startcondensator bij PWM?
Zo leren we elke dag weer wat bij.

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:49:
@PalingDrone , @Seafarer Als ik me niet vergis is er een (wezenlijk) verschil tussen AC- en DC-motoren wat een faseverschuiving betreft. :+
Dat hoef je mij niet te vertellen. :-(

Ik hoop wel dat @palingdrone beseft dat hij hier een link heeft geplaatst van een totaal onkundig chinees bedrijf. Helemaal tweakers onwaardig.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:06:
Faseverschuiving en een startcondensator bij PWM?
Zo leren we elke dag weer wat bij.
Inderdaad heel bijzonder.

Ik hoop dat jij ook nog even je mening zou willen ventileren over de aangehaalde webside van @palingdrone.

• Lawrentz
Seafarer schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:10:
[...]

Inderdaad heel bijzonder.

Ik hoop dat jij ook nog even je mening zou willen ventileren over de aangehaalde webside van @palingdrone.
Ik heb nauwelijks tijd besteed aan de genoemde Chinese website.
- China en Chinese websites vallen om geopolitieke redenen sowieso af voor mij. Als dit onder uitsluiting valt dan is dat maar zo. Het is voor mij een principekwestie. Dus voor mij ook geen Chinese zonnepanelen, Chinese thuisbatterij, Chinese warmtepomp of Chinese EV.
- Wisselstoommotoren zijn m.i. off topic. Of althans, ik ken geen PWM fans met een wisselstroommotor.

Overigens kan ik de intentie en betrokkenheid van @PalingDrone in de topics die ik ook volg prima waarderen, (net als van de meeste betrokkenen overigens.)
Dat we er anders over denken of andere ervaring hebben dat kan een keer gebeuren. Dan lachen we erom en gaan we weer verder. Dit overkomt mij ook weleens, helaas. Dus @PalingDrone , laat je niet teveel ontmoedigen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:59:
[...]

Ik heb nauwelijks tijd besteed aan genoemde de Chinese website.
- China en Chinese websites vallen om geopolitieke redenen sowieso af voor mij. Als dit onder uitsluiting valt dan is dat maar zo. Het is voor mij een principekwestie. Dus voor mij ook geen Chinese zonnepanelen, Chinese thuisbatterij, Chinese warmtepomp of Chinese EV.
- Wisselstoommotoren zijn m.i. off topic. Of althans, ik ken geen PWM fans met een wisselstroommotor.

Overigens kan ik de intentie en betrokkenheid van @PalingDrone rone in de topics die ik ook volg prima waarderen, (net als van de meeste betrokkenen overigens.)
Dat we er anders over denken of andere ervaring hebben dat kan een keer gebeuren. Dan lachen we erom en gaan we weer verder. Dit overkomt mij ook weleens, helaas. Dus @PalingDrone , laat je niet teveel ontmoedigen.
Je had de politiek in moeten gaan. :Y ;)

• PalingDrone
  • Niet online
Zal de koorts en wat weinig slaap zijn.... PWM idd, laten we het maar bij de 12V laten dan ;)

Zal die Chinalink ff weghalen, niet verder naar gekeken (en die gaat gelijk op de blocklist), ging mij meer om het stukje over startcondensatoren maar dat geldt hier sowieso niet.
Mea culpa.
offtopic:
Auto uit Suzuka, andere uit Hiroshima, klokjes uit Yamagata en Shiojiri, a/v muk uit Tokyo en de beste condensatoren komen ook nog altijd uit Japan :P , eet graag tonkatsu met sake... om even toe te lichten waar mijn voorkeuren liggen, heb ook een vrij binaire mening over de herkomst van spullen die op- of in mijn lichaam gaan, zut met camera's, apparatuur die home phoned en over alles wat ik in een WCD steek. Nog afgezien van geopolitiek.

[ Voor 45% gewijzigd door PalingDrone op 15-02-2026 02:24 ]

• Lawrentz
PalingDrone schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:11:
Zal de koorts en wat weinig slaap zijn.... PWM idd, laten we het maar bij de 12V laten dan ;)

Zal die Chinalink ff weghalen, niet verder naar gekeken (en die gaat gelijk op de blocklist), ging mij meer om het stukje over startcondensatoren maar dat geldt hier sowieso niet.
Mea culpa.
No worries.

• Seafarer

Seafarer

XXX

PalingDrone schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:11:

Mea culpa.
offtopic:
Auto uit Suzuka, andere uit Hiroshima, klokjes uit Yamagata en Shiojiri, a/v muk uit Tokyo en de beste condensatoren komen ook nog altijd uit Japan :P , eet graag tonkatsu met sake... om even toe te lichten waar mijn voorkeuren liggen, heb ook een vrij binaire mening over de herkomst van spullen die op- of in mijn lichaam gaan, zut met camera's, apparatuur die home phoned en over alles wat ik in een WCD steek. Nog afgezien van geopolitiek.
Beterschap.

• Bazz0847
Bazz0847 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:57:
Ik zal eens kijken of ik het stuursignaal gewoon wat kan affilteren in software :)
En gemaakt! Firmware versie 2.8.4 is gereleased met wat tweaks en de rate limiter :)

- feature: fan speed rate limiter to avoid overcurrent protection tripping with high-power fans
- breaking change: MQTT control state message is now text instead of number for clarity
- improvement: wifi mesh scan job doesn´t trigger if signal quality is better than -65 dB

OTA te updaten of downloaden via onze website: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

• Lawrentz
PalingDrone schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:52:
[...]

Start vs running condensatoren: Wikipedia: Condensator

Maar wat @dunklefaser zegt, Arctic fannetjes zijn DC (en de HM gebruikt PWM fans), zo'n vvw pomp en wasemkap zijn AC.
Alle hedendaagse circulatiepompen voor oa VVW, CV en warmtepompen zijn overigens ook PWM en daarmee gelijkspanning.
Wasemkappen heb ik al een tijdje niet in mijn handen gehad.
Ventilatieboxen zijn tegenwoordig ook gelijkspanning.

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-02 14:44
Vandaag mijn eerste heatboostermeister in gebruik genomen als probeersel om te kijken of dit lekker werkt na het lezen van alle gebruikers ervaringen hier. Mijn T33 radiator in mijn (eigenlijk wat slecht geïsoleerde) keuken met 5x Arctic P14 Pro op een 3A voeding (want waarom niet).

Ik zit er met de bank recht voor. Op 15% kan ik het geluid niet onderscheiden van het achtergrond geluid als de koelkast compressor draait. Op 20% lichtelijk hoorbaar, maar kwam nog ruimschoots door de WAF factor heen. 100% is echt stofvlokken blazen haha. Is de radiator ook nog maar eens schoon.

Mijn andere radiatoren zijn allemaal T11, T21 en T22, dus daar passen de P14 en P12 eigenlijk niet onder. Dat zullen dus P8s worden denk ik.
@Bazz0847 ik had twee vragen over de heatmeister.
Wat is de reden van het 15 fans in serie limiet? Gaat het om hoeveel stroom / wat voor flanken je kunt maken op de PWM pin oid? Want qua PSU power valt het mee (90mA per P8, 180cm radiator is 22x P8's = 2A). Ik zou liever niet twee units bij 1 CV willen hangen, plus dat dat een ge-eikel word met de temp probe kabels, etc.

Tweede vraag: heeft de heatmeister een manier om eigen vermogen en opgenomen elektrische energie (kWh) te meten? Ik probeer alle significante stroomverbruikers in mijn huis te bemeteren en wilde voorkomen hier nog een losse powermeter tussen te moeten hangen (eg Ikea inspelning) per radiator.

• Seafarer

Seafarer

XXX

markheloking schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:42:
Vandaag mijn eerste heatboostermeister in gebruik genomen als probeersel om te kijken of dit lekker werkt na het lezen van alle gebruikers ervaringen hier. Mijn T33 radiator in mijn (eigenlijk wat slecht geïsoleerde) keuken met 5x Arctic P14 Pro op een 3A voeding (want waarom niet).

Ik zit er met de bank recht voor. Op 15% kan ik het geluid niet onderscheiden van het achtergrond geluid als de koelkast compressor draait. Op 20% lichtelijk hoorbaar, maar kwam nog ruimschoots door de WAF factor heen. 100% is echt stofvlokken blazen haha. Is de radiator ook nog maar eens schoon.

Mijn andere radiatoren zijn allemaal T11, T21 en T22, dus daar passen de P14 en P12 eigenlijk niet onder. Dat zullen dus P8s worden denk ik.
Wat is de reden van het 15 fans in serie limiet? Gaat het om hoeveel stroom / wat voor flanken je kunt maken op de PWM pin oid? Want qua PSU power valt het mee (90mA per P8, 180cm radiator is 22x P8's = 2A). Ik zou liever niet twee units bij 1 CV willen hangen, plus dat dat een ge-eikel word met de temp probe kabels, etc.

Tweede vraag: heeft de heatmeister een manier om eigen vermogen en opgenomen elektrische energie (kWh) te meten? Ik probeer alle significante stroomverbruikers in mijn huis te bemeteren en wilde voorkomen hier nog een losse powermeter tussen te moeten hangen (eg Ikea inspelning) per radiator.
parallel.

• Bazz0847
markheloking schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:42:

Zeker niet lullig bedoeld, maar dit is al heel vaak gevraagd in dit en het vorige topic. Heb je al rondgekeken? Korte antwoord is: kwaliteit stuursignaal gaat buiten spec. :)

Er is geen kWh-meter geïntegreerd. Maar je kunt waarschijnlijk wel een schatting maken aan de hand van de ventilatorsnelheid, als je eerst meet met een kWh-meter wat het verbruik is per % fan snelheid. Dat zal over de levensduur nauwelijks veranderen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 16-02-2026 23:39 ]

• Marelli7
Na een paar dagen* geen "problemen" zie ik nu weer alle 5 de HeatMeisters geregeld in de knippermodus. Ik zie in de getStatus 17 MQTT reconnects. Nu steeds om de ca. 20 minuten. De gerepareerde (tnx Bas!) HM ligt naast mijn monitor en dat geknipper valt nogal op.

*Alle 5 de HM's hebben firmware v2.8.4. Bij 2.8.3 heb ik geen knipperproblemen gezien.
Ik zie hierboven dat er iets veranderd is in hoe de HM MQTT berichten stuurt. Kan het dat zijn?

HA is opgeschoond, 1-op-1 gekoppeld met een HM zonder dubbele namen. In de datastroom uit de HM's zie ik overigens geen onderbrekingen.

Of het aan MQTT of aan de HM-firmware ligt weet ik niet omdat ik daar geen verstand van heb.

• Bazz0847
Kan je de oude firmware weer terugzetten op enkele HeatMeisters en dat een weekje testen? Er is geen wijziging geweest in de mqtt-stack dus ik vermoed toch nogsteeds een externe oorzaak...

[ Voor 35% gewijzigd door Bazz0847 op 17-02-2026 14:11 ]

• Marelli7
Ik heb de HM naast mij voorzien van de vorige 2.8.3 firmware
jammer, maar helaas....in de afgelopen paar uur al 12 re-connects gezien.

geen idee waar ik het nu zoeken moet.

Kan iemand mij info/een link/etc. geven hoe ik de MQTT-broker op een-of-andere manier laten kan loggen over wat er mis gaat met de verbinding met de HM's?
Ik kan wel een topic aanmaken in het HA MQTT forum, maar geen idee wat ik daar anders kan vertellen dat mijn HM's om de 10-20 minuten re-connecten. Ik vrees dan een kastje-muur reactie.

[ Voor 54% gewijzigd door Marelli7 op 17-02-2026 14:56 . Reden: extra info ]

• Impossibl3
  • Nu online
Marelli7 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:41:
Ik heb de HM naast mij voorzien van de vorige 2.8.3 firmware
jammer, maar helaas....in de afgelopen paar uur al 12 re-connects gezien.

geen idee waar ik het nu zoeken moet.

Kan iemand mij info/een link/etc. geven hoe ik de MQTT-broker op een-of-andere manier laten kan loggen over wat er mis gaat met de verbinding met de HM's?
Ik kan wel een topic aanmaken in het HA MQTT forum, maar geen idee wat ik daar anders kan vertellen dat mijn HM's om de 10-20 minuten re-connecten. Ik vrees dan een kastje-muur reactie.
Op je pc kan je MQTT Explorer draaien. Als je die 24 uur aan laat staan kan je ook de log opslaan. Wel even aanvinken dat je de log wil opslaan.

Ik gebruik het als HA curen heeft met MQTT. Dan kan ik kijken of het aan HA ligt of dat MQTT niet werkt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Marelli7
Impossibl3 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:16:
[...]
Op je pc kan je MQTT Explorer draaien. Als je die 24 uur aan laat staan kan je ook de log opslaan. Wel even aanvinken dat je de log wil opslaan.
goeie tip, het proberen waard. Ik zie dat deze ook voor m'n Mac beschikbaar is.

• Marelli7
Waar vind ik het vinkje om de log op te slaan?
Ik zie nu onder m'n geselecteerde HB alleen een lijstje vergelijkbaar met de getStatus.
Hoe krijg ik de duizenden berichten zichtbaar?

• Impossibl3
  • Nu online
@Marelli7 Ik zit komende dagen niet achter mijn PC maar misschien kan de Github van MQTT Explorer je verder helpen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Marelli7
In onderstaande afbeeldingen een interessante meting: De Convectorput heeft maar 1 (re)connect, terwijl de HB in de woonkamer wel 157 reconnects heeft.
Rara, waar ligt dat aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KeAVDjgZdcH5nvlBxDuItfskDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEdLCaLhmXzK30vr11eZmGUU.png?f=fotoalbum_large

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:59
Marelli7 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:52:
In onderstaande afbeeldingen een interessante meting: De Convectorput heeft maar 1 (re)connect, terwijl de HB in de woonkamer wel 157 reconnects heeft.
Rara, waar ligt dat aan?
[Afbeelding]
Ik gok de hb zit tussen de radiator en de muur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

vincent_1971 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Heb je maar na de (test-RSSI gekeken? Dit lijkt jouw gok niet te ondersteunen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Marelli7
vincent_1971 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Nee.

Overigens gaat het hier om de MQTT reconnects. Ik liet er 2 zien, de andere 2 hebben ook veel reconnects.
De vraag is: waarom heeft er één (convectorput) geen probleem met de MQTT-verbinding, en de andere, 3 dus, wél?

• Lawrentz
Met de RSSI zal het niet te maken hebben.
-44 dB is een uitstekende waarde.
In an IEEE 802.11 system, RSSI is the relative received signal strength in a wireless environment, in arbitrary units. RSSI is an indication of the power level being received by the receiving radio after the antenna and possible cable loss. Therefore, the greater the RSSI value, the stronger the signal. Thus, when an RSSI value is represented in a negative form (e.g. −100), the closer the value is to 0, the stronger the received signal has been.
Bron Wikipedia: Received signal strength indicator

• Bazz0847
Rara, waar ligt dat aan?
[Afbeelding]
Ik heb nog een verbetering doorgevoerd in de wifi-stack, wellicht helpt die met dit probleem. Zit in de volgende firmware-update :)

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:40
@Bazz0847 ik ben (nog) niet thuis in API’s maar heb een app gevonden om zo de in, out en delta weer te geven, maar heb het een en ander geprobeerd zonder resultaat. Kun je een voorzet geven, wat in te vullen? Ging van http API uit met TEMP_INLET
_
EXT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f4mWbLdClolP-nlkO83kiWdRvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsPP60ynrjcPoAAC4MKLNOMD.jpg?f=fotoalbum_large

• Marelli7
Bazz0847 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:37:
[...]
Ik heb nog een verbetering doorgevoerd in de wifi-stack, wellicht helpt die met dit probleem. Zit in de volgende firmware-update :)
Ben benieuwd!
Ik heb de MQTT explorer draaien. Nu chart* ik de reconnects, als je data zou willen hoor ik het wel.
2 van de 5 HM's zitten nu terug op v2.8.2. (eerste 2 op afbeelding, 2 uur log)
*ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik de data kan opslaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJU2nRsQKbD7xS9YG-LAXvIQGII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6mQvVYR0oMguQyxRSgIeQGJy.png?f=fotoalbum_large

• markheloking
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-02 14:44
Bazz0847 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:36:
[...]

Zeker niet lullig bedoeld, maar dit is al heel vaak gevraagd in dit en het vorige topic. Heb je al rondgekeken? Korte antwoord is: kwaliteit stuursignaal gaat buiten spec. :)

Er is geen kWh-meter geïntegreerd. Maar je kunt waarschijnlijk wel een schatting maken aan de hand van de ventilatorsnelheid, als je eerst meet met een kWh-meter wat het verbruik is per % fan snelheid. Dat zal over de levensduur nauwelijks veranderen :)
Ik dacht toch echt al wat gezocht te hebben, maar kon het nu terugvinden inderdaad. Excuses.

Een extra vraagje dan (nogmaals gezocht, hier nog geen antwoord op kunnen vinden). Waar komt die 75mA drivecurrent limitatie vandaan? Is dat mogelijk een kwestie van "ik soldeer er zelf een andere transistor in"? Of loop je daar tegen de limiet aan van de LDO oid.
Wilde hem zelf opentrekken om ernaar te kijken, maar dacht het misschien eerst nog eens te vragen :)

Ook wilde ik voor de P8 fans nog eens nameten hoeveel stroom er nu daadwerkelijk naar die PWM input loopt per fan in de praktijk.

Tot zover erg tevreden met de eerste radiator installatie, dus nog even de rest opmeten en bedenken wat ik nodig heb dan ga ik komende tijd ergens nog maar eens bak spullen bij bestellen en intstalleren.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marelli7 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ben benieuwd!
Ik heb de MQTT explorer draaien. Nu chart* ik de reconnects, als je data zou willen hoor ik het wel.
2 van de 5 HM's zitten nu terug op v2.8.2. (eerste 2 op afbeelding, 2 uur log)
*ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik de data kan opslaan...
[Afbeelding]
Die heb je gewoon onder windows draaien?

• Marelli7
Seafarer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Die heb je gewoon onder windows draaien?
Nee, op mijn Mac

• Lawrentz
Coldfrog schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:14:
@Bazz0847 ik ben (nog) niet thuis in API’s maar heb een app gevonden om zo de in, out en delta weer te geven, maar heb het een en ander geprobeerd zonder resultaat. Kun je een voorzet geven, wat in te vullen? Ging van http API uit met TEMP_INLET
_
EXT

[Afbeelding]
'Gewoon' /getStatus achter je ip adres in je browser plaatsen.
Dat krijg je zoiets als het onderstaande.
Bedoel je dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
"TEMP_AMBIENT": "19.42",
"TEMP_INLET": "35.58",
"TEMP_INLET_RATE": "-0.03",
"TEMP_OUTLET": "21.12",
"TEMP_DELTA": "14.46",
"TEMP_CHIP": "40.3",
"NODE_NAME": "Woonkamer",
"FW_VERSION": "v2.8.4",
"MQTT_RECONNECTS": 2,
"WIFI_RECONNECTS": 1,
"FAN_SPEED": "36",
"AMBIENTCONTROL_TEMP_TRIM": "0.00",
"WIFI_SCAN_STATUS": 0,
"HEAP_FREE": 166460,
"HEAP_MINFREE": 94124,
"HEAP_MAXALLOC": 98292,
"WIFI_TEST_IP": "192.xyz.xyz.xyz",
"WIFI_TEST_RSSI": "-79",
"WIFI_HOSTNAME": "Woonkamer-33BEBC"
}

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik krijg hem op Win10 niet aan de gang.

• Lawrentz
Seafarer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Ik krijg hem op Win10 niet aan de gang.
Ook niet na de download via https://github.com/thomas...er-Setup-0.4.0-beta.6.exe?
Of bedoel je iets anders?

• Bazz0847
Rara, waar ligt dat aan?
[Afbeelding]
Kun je de laatste firmware, v2.8.5 eens testen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dank.
Doet het nu wel. Toch vreemd.

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:40
Lawrentz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:11:
[...]

'Gewoon' /getStatus achter je ip adres in je browser plaatsen.
Dat krijg je zoiets als het onderstaande.
Bedoel je dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
"TEMP_AMBIENT": "19.42",
"TEMP_INLET": "35.58",
"TEMP_INLET_RATE": "-0.03",
"TEMP_OUTLET": "21.12",
"TEMP_DELTA": "14.46",
"TEMP_CHIP": "40.3",
"NODE_NAME": "Woonkamer",
"FW_VERSION": "v2.8.4",
"MQTT_RECONNECTS": 2,
"WIFI_RECONNECTS": 1,
"FAN_SPEED": "36",
"AMBIENTCONTROL_TEMP_TRIM": "0.00",
"WIFI_SCAN_STATUS": 0,
"HEAP_FREE": 166460,
"HEAP_MINFREE": 94124,
"HEAP_MAXALLOC": 98292,
"WIFI_TEST_IP": "192.xyz.xyz.xyz",
"WIFI_TEST_RSSI": "-79",
"WIFI_HOSTNAME": "Woonkamer-33BEBC"
}
@Lawrentz bedankt voor je input! Ik zocht eigenlijk één regel die de temp inlet uitleest en de outlet en de delta-T
Of is dat niet mogelijk? Heb meerdere opties geprobeerd maar nog niet gelukt. Maar wel bedankt voor de suggestie en het meedenken!

• Lawrentz
Graag gedaan
Ik zocht eigenlijk één regel die de temp inlet uitleest en de outlet en de delta-T
Of is dat niet mogelijk? Heb meerdere opties geprobeerd maar nog niet gelukt. Maar wel bedankt voor de suggestie en het meedenken!
Vziw is dat niet mogelijk.
Als iemand dit wel weet dan laat ik me graag verrassen.
Zelf gebruik ik Domoticz voor nabewerking van een JSON waarmee ik eruit haal en vastleg wat ik wil.

• Lawrentz
Graag gedaan.
Doet het nu wel. Toch vreemd.
Toch geen gevalletje PICNIC?
(Dit overkomt mij ook weleens)

[ Voor 12% gewijzigd door Lawrentz op 19-02-2026 21:57 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Graag gedaan.

[...]

Toch geen gevalletje PICNIC?
(Dit overkomt mij ook weleens)
Ja ik denk het wel. Tussen het scherm en de rug leuning van de stoel.

Maar dat ga ik niet toegeven natuurlijk. :)

• Lawrentz
Seafarer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:02:
[...]

Ja ik denk het wel. Tussen het scherm en de rug leuning van de stoel.

Maar dat ga ik niet toegeven natuurlijk. :)
Je helpt altijd anderen in de draadjes die ik ook volg, dus No Worries.

• Marelli7
Bazz0847 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:56:
[...]
Kun je de laatste firmware, v2.8.5 eens testen?
3 van de 5 HM's zitten nu op v2.8.5. Eén HM zit op v2.8.2.
Alle 4 hebben 6 á 7 mqqt-reconnects gehad, gemiddeld elk uur één.
De convectorput, op v2.8.4., heeft nergens last van: 1 connect van het opstarten.

EDIT:
na bijna 24 uur:
2.8.2: 8 reconnects
2.8.4: geen reconnect (covectorput)
2.8.5: 17, 22 resp. 37 reconnects

Het geknipper van de groene led zie ik niet meer bij de laatste versie (de andere weet ik niet)

De MQTT explorer heeft moeite om de hoeveelheid berichten bij te houden: elke 10 seconde 5 berichten gaat na een uur over de limiet. Ik weet niet hoe ik het interval=10 kan ophogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Marelli7 op 21-02-2026 09:43 . Reden: geknipper en 24 loggen ]

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik heb sinds een paar dagen bij één heatmeister dat de ventilatoren altijd op 100% lijken te draaien. Heeft enkele maanden normaal gewerkt in de automatische stand (op basis van inlet) met 15x P14 pwm pst. Met handmatige snelheid, 1% of 100% doet hetzelfde; in mijn kamer stijgt een helicopter op. Dat maakt de heatmeister eigenlijk niet meer bruikbaar. Is er iets wat ik kan checken of is 'ie gewoon kapot?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27
@iBasch Dat zou ontbreken stuursignaal kunnen zijn. Is de PWM pin nog wel aangesloten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer

Seafarer

XXX

iBasch schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:38:
Ik heb sinds een paar dagen bij één heatmeister dat de ventilatoren altijd op 100% lijken te draaien. Heeft enkele maanden normaal gewerkt in de automatische stand (op basis van inlet) met 15x P14 pwm pst. Met handmatige snelheid, 1% of 100% doet hetzelfde; in mijn kamer stijgt een helicopter op. Dat maakt de heatmeister eigenlijk niet meer bruikbaar. Is er iets wat ik kan checken of is 'ie gewoon kapot?
0% PWM is 100% toerental.
Wat @Ronald zegt PWM signaal is onderbroken. Is gelijk aan 0% dus volaan draaien.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
Ronald schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:49:
@iBasch Dat zou ontbreken stuursignaal kunnen zijn. Is de PWM pin nog wel aangesloten?
Dank u en @Seafarer, er zat na de eerste paar een stekkertje scheef 8)7 het is gefixt _/-\o_

• wimpie007
Zo dat kost even een zondag maar ze draaien. Put ook gelijk geisoleerd:
Wat ik wel mis in auto mode is om te zeggen dat ie max 15% mag bv

Ik hoor die 11 P14 Pro Pst wel namelijk boven de 15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnIMhCc3KcMSyKlZQlte8Sekws8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Tpz2TchCKX1MiJ1NdRlFOWs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDehn-QcqiHTv4lsOCFQQu-jvrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QQ7NvD5zXT0TL6PFKZTRK5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOgIfAL1dmHiEwrap6Vw9uN7Bkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOOnFD7BRFZDSVW7gI97CEo3.jpg?f=fotoalbum_large

Fans met tie wraps aan elkaar en daarna om de draadjes weg te werken een klein L profiel van 1 euro per meter van de hornbach. Eronder wat vilten dempertjes

[ Voor 5% gewijzigd door wimpie007 op 22-02-2026 18:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

wimpie007 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:02:

Ik hoor die 11 P14 Pro Pst wel namelijk boven de 15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fans met tie wraps aan elkaar en daarna om de draadjes weg te werken een klein L profiel van 1 euro per meter van de hornbach. Eronder wat vilten dempertjes
Waar is het voorste schot gebleven? Dat hoort er wel in te zitten. Je kunt nu door de zijkant van de convector lucht aanzuigen inplaats van 100% van onderen. Je achterste schot (raamzijde) hoort door te lopen tot direct onder je afdek rooster.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:05
wimpie007 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:02:
Bij de geavanceerde regelparameters kan je dit opgeven.

• wimpie007
Seafarer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:07:
[...]

Waar is het voorste schot gebleven? Dat hoort er wel in te zitten. Je kunt nu door de zijkant van de convector lucht aanzuigen inplaats van 100% van onderen. Je achterste schot (raamzijde) hoort door te lopen tot direct onder je afdek rooster.
Uhm die zat er al nooit? Extra ijzeren plaat regelen dus? En er zit 2 a 3 cm tussen bovenkant achterplaat en rooster zo te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qic_tte-cKQPoQPH21M-ryyz2X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YPnqvV2r2EV4hDwaRKRQRtj.jpg?f=fotoalbum_large

• Bazz0847
Marelli7 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:18:
[...]

3 van de 5 HM's zitten nu op v2.8.5. Eén HM zit op v2.8.2.
Alle 4 hebben 6 á 7 mqqt-reconnects gehad, gemiddeld elk uur één.
De convectorput, op v2.8.4., heeft nergens last van: 1 connect van het opstarten.

EDIT:
na bijna 24 uur:
2.8.2: 8 reconnects
2.8.4: geen reconnect (covectorput)
2.8.5: 17, 22 resp. 37 reconnects

Het geknipper van de groene led zie ik niet meer bij de laatste versie (de andere weet ik niet)

De MQTT explorer heeft moeite om de hoeveelheid berichten bij te houden: elke 10 seconde 5 berichten gaat na een uur over de limiet. Ik weet niet hoe ik het interval=10 kan ophogen.
Ik heb nog wat kleine dingen aangepast in 2.8.6. Kun je die ook nog proberen? ;) Aangezien ook de oudere modules er last van lijken te hebben is het denk ik eerder iets met de wifi/mqtt, maar wellicht helpt de update. Ze gaan nu minder snel een mesh scan doen en er is een bugje gefixt in de reconnect-functie die zorgt dat hij soms niet de juiste accesspoint pakte.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 22-02-2026 21:33 ]

• Marelli7
Bazz0847 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:30:
[...]

Ik heb nog wat kleine dingen aangepast in 2.8.6. Kun je die ook nog proberen? ;) Aangezien ook de oudere modules er last van lijken te hebben is het denk ik eerder iets met de wifi/mqtt, maar wellicht helpt de update. Ze gaan nu minder snel een mesh scan doen en er is een bugje gefixt in de reconnect-functie die zorgt dat hij soms niet de juiste accesspoint pakte.
update zit erin, laat het morgen weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Marelli7 op 22-02-2026 22:01 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

wimpie007 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Uhm die zat er al nooit? Extra ijzeren plaat regelen dus? En er zit 2 a 3 cm tussen bovenkant achterplaat en rooster zo te zien

[Afbeelding]
Een plaat triplex of PIR of PUR plaat werkt ook Als die convector maar opgesloten zit zodat je alle lucht volledig door de convector trekt. Het ziet er wel bling bling uit met die isolatie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5jrVo9kPJKblETHSkWtZ7i4cZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ.jpg?f=user_large

Raam opstelling. Hier zie je dat de convector helemaal zit opgesloten.

• wimpie007
Ik zie dat bij jou en veel andere mensen de unit aan de raamkant staat. Hier staat ie precies in het midden van de put. Kennelijk deden ze dat in de jaren 80 zo? Zit er daarom soms maar 1 zo'n schot?

• Seafarer

Seafarer

XXX

wimpie007 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 01:30:
Ik zie dat bij jou en veel andere mensen de unit aan de raamkant staat. Hier staat ie precies in het midden van de put. Kennelijk deden ze dat in de jaren 80 zo? Zit er daarom soms maar 1 zo'n schot?
Vroeger was midden opstelling gebruikelijker.

Convector hoort opgesloten te zitten. Vooral zonder ventilatoren dien je een soort schoorsteen te hebben voor de goede werking.
Ik krijg wel eens het idee dat 25% van de convector putten een gebrek hebben.

Edit: Convector put info.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4437111/606080.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 23-02-2026 08:39 ]

• Marelli7
Bazz0847 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:30:
[...]

Vandaag op alle 5 de HM-ers op 2.8.6 en iets van 2 reconnects (1 connect en 1 reconnect ;-).
Maar...het lijkt er op dan mijn mesh-wifi er een zooitje van maakt.

Opeens gingen alle HM's knipperen en ook mijn internet radio begon te haperen. In de log van mijn router (FritzBox 7530AX) zag ik dat de AP's (2 stuks in bedrade mesh) enkele wifi verbindingen verbraken en dus weer opnieuw ging verbinden. Ik heb nu in de router de access-point-steering en co-existentie uitgezet.
Wel vreemd omdat ik zou verwachten dat Fritz dat wel goed voorelkaar zou hebben met wifi-6

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:17:
[...]

Vroeger was midden opstelling gebruikelijker.

Convector hoort opgesloten te zitten. Vooral zonder ventilatoren dien je een soort schoorsteen te hebben voor de goede werking.
Ik krijg wel eens het idee dat 25% van de convector putten een gebrek hebben.

Edit: Convector put info.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4437111/606080.pdf
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf
Toeval, ik was dit onderzoek dit weekend aan het zoeken, had het ooit gezien maar vond het niet.
Thanks!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rojado schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Toeval, ik was dit onderzoek dit weekend aan het zoeken, had het ooit gezien maar vond het niet.
Thanks!
Het is natuurlijk wel zo dat een aantal zaken minder relevant zijn uit deze documentatie als je met een heatmeister en bijbehorende ventilatoren aan de gang gaat. Maar het volledig opsluiten van je convector zodat lucht er echt doorheen getrokken wordt blijft de hoofdzaak.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:14:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat een aantal zaken minder relevant zijn uit deze documentatie als je met een heatmeister en bijbehorende ventilatoren aan de gang gaat. Maar het volledig opsluiten van je convector zodat lucht er echt doorheen getrokken wordt blijft de hoofdzaak.
Klopt, ik heb wel ooit van ons M model een RZ model gemaakt, vloeiende bocht aan kamerzijde ,voorzien van ventilatoren, tweezijdig geïsoleerd en extra tussenschotten gemaakt. Los van de ventilatoren conform dit rapport. Vroeg mij afgelopen weekend ,naar aanleiding van een Tweakers forum, af hoe het ook weer zat met die luchtstromen.
Dus jou post was een mooi momentje 😊

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.

iRacing Profiel

• Seafarer

Seafarer

XXX

Luckeh schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.
Ik zou de warmtepomp topics eens doornemen. Ook op youtube even zoeken naar heatgeeks voor goede info. YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En om even vooruit te lopen een buffervat is een ander woord voor energie vernietiger.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:42

Gebruik een Shelly 1 Gen4 (of 3) met Shelly Plus Addon en max 3 temp DS18B20 sensoren;
althans dat gebruik ik hier in Home Assistant (https://www.shelly.com/products/shelly-plus-add-on)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kalua schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:16:
@Bazz0847 Mag ik een request doen? Kan je het mogelijk maken om bij MQTT server niet alleen IP adres maar ook hostname in te vullen? Mijn MQTT server is niet persé altijd op zelfde IP adres
Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.
een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DCHP?

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:32
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Seafarer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:49:
[...]

een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DCHP?
MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Dit is mijn WP + HMs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyPJE5LXb1wpRN0waTnpFtG9os0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/52jTi1MCz10YP71lmFegvT8y.png?f=user_large

Zonder buffervat en aan het eind van twee van de drie kringen van CV-leidingen die ik heb.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:10:
[...]

MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.
:) Das dan gebrek aan specifieke kennis mijner zijde. Ik houd vast aan, vaste apparaten krijgen een vast ip adres. Zodat ik ze "makkelijk" terug kan vinden naar mijn idee.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:56:
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.
Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:32
jj85 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.
Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?
als je 4 radiatoren hebt, dan zou je de flow /4 kunnen delen. Maar dat is dan wel een hele grove schatting ;)
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste