Voor je toerental en geluid.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 06:38:
@Seafarer @petkaij @Kevin1990 bedankt voor al jullie reacties, ik moet uiteindelijk 5 convectors vol leggen, dus toch wel een hoeveelheid fans nodig, de geadviseerde @Bazz0847 Arctic p14 pst pmw zijn helaas niet meer per value pack beschikbaar, wel de pro variant maar die hebben een hoger maximum toerental. Nu weet ik niet in de praktijk of deze fans überhaupt wel vollast draaien, lijkt me toch als ik de pro variant begrens op 1700 dat de prestatie minimaal gelijk is aan de pst pmw fans?
En als je de zelf modus instelt, kun je dan wel de fan snelheid limiteren en de rest aan de heatmeister overlaten. Het waterzijdig inregelen van de convectors was ook als en uitdaging vanwege de minimale hoeveelheid water in de convector blokken. Zou er niet teveel aan willen instellen in het begin 😊.
Zie hieronder 3 grafieken van verschillende kamers bij ons.
Je ziet 1 kamer met een mooi laag toerental, de ander iets meer maar wel rustig en de laatste moet ik nog aan fine tunen. Ik heb er bewust voor gekozen om de Jaga niet waterzijdig in te regelen vanwege bijgeluid van de leidingen door de warmtepomp. Ik heb gekozen voor een zone regeling wat in onze situatie best aardig werkt voor 90% van de tijd. Die laatste 10% moet ik met de flow van de circulatie pomp aan de slag.
Het fine tunen moet ik even voor gaan zitten om het verloop nog wat rustiger te krijgen maar door het weer met sneeuw en kou kan ik dat beter doen wanneer het wat rustiger weer wordt en met een paar graden warmer.
Je ziet in alle 3 de grafieken op het eind een piek. Dan komt de warmtepomp net uit de defrost modus. Hierdoor wordt er veel warmte naar de convectoren gestuurd waardoor de ventilatoren flink aan de bak gaan. Maar je kunt ze ook minder agressief zetten natuurlijk maar ditis voor onze situatie gewenst om het huis op temperatuur te krijgen. De onrustige kamers komen we niet vaak en slaapt bijna nooit iemand dus hebben we geen last van.
:strip_exif()/f/image/Vqt31Tkt88LtBKZgzaAoo04R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JWLuPu2d086AOdakBbvcVkb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MRs3I3pBPvBzFayEOVEzltPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kererhLXIi319YONlCd2OuDu.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ixbEFIRYZTWzzOaWYioa9QQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rv39s8gvGSBgSwSo0tqQKMb4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/11pXLJmiPpsizUh3c1mGKm4R.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NnftKz2Sucw0pNjSvee88w9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gJHP1BZNlJzW5CQBITE4y1jb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JsLDIpMEEj25Qlk4UFi8J9wQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ge4ZUyRokAwryiK3wRmMJZhH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NC0bA9OmypTtGIhgWYdPdTih.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uTYOcKj2UOcfUtRAYr3nCiYR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vjIEAzi0sJKDQc0L4nLfBJlH.jpg?f=fotoalbum_large)