En de overige 2 temperaturen blijven wel de goede temperaturen aangeven ?BadEendTerror schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:49:
Hij geeft een temperatuur aan van 90 gradem bij de uitvoer. Dat klopt niet en ligt niet aan de sensor. Als ik hem verwissel met een andere sensor blijft de aangegeven temperatuur zo hoog en bij een andere heatmeister geeft hij wel de juiste temperaturen aan.
Ja die worden wel goed aangegeven.
[ Voor 72% gewijzigd door BadEendTerror op 02-06-2025 20:11 ]
Meet de bijbehorende weerstand eens. Deze moet 25k zijnBadEendTerror schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:10:
Ja die worden wel goed aangegeven.
Geld voor het koelen met de heatmeister en jaga strada radiatoren ook dat hoe meer flow hoe beter het koelen werkt? Of is dit anders dan met verwarmen?
Dat klinkt meer als temperaturen opeens in Fahrenheit ipv graden Celsius.ocaj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:30:
Na ca. anderhalf jaar probleemloos functioneren van mijn Heatbooster stonden vandaag de ventilatoren ineens hard te blazen. Geen verwarming, geen koeling, dus nogal onverwacht.
Het blijkt dat de thermometers ineens "op hol geslagen zijn": Temperaturen schoten naar 105 graden.... (klik voor groot):
[Afbeelding]
Ik heb eerst de stroom er even een kwartiertje afgehaald, maar dat hielp niet. Net de hele verwarming opengebouwd (Heatboost zit ingebouwd in een Jaga) en alle stekkertjes losgenomen en weer vast geklikt.
Nu was er nog 1 van de 3 thermometers die op 107 graden blijft hangen. Andere 2 zijn weer normaal. Bij omwisselen van 2 stekkertjes verplaatste het probleem zich NIET, Inlaat-temp bleef 107 graden. Na terugwisselen zijn nu alle 3 de metingen weer ok.
Iemand ooit zoiets gehad? Snap er niks van. Zeker omdat het ineens uit het niets ontstaat en met wat rommelen met stekkertjes en wat herstarts ineens weer verdwijnt.
Ik hoop dat ze zich nu blijven gedragen, maar het geeft niet helemaal een lekker betrouwbaar gevoel....
105 F is ongeveer 40 C, klinkt logisch als Ta, ambient 82 F is een kleine 28 gaden Celsius, wat ook prima kan op een zonnige dag.
Blijft vreemd dat het zomaar spontaan optreedt en de boel plotseling deels in "freedom units" staat te rekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door PalingDrone op 02-06-2025 20:48 ]
Flow is je vermogen.TheMystery schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:27:
Geld voor het koelen met de heatmeister en jaga strada radiatoren ook dat hoe meer flow hoe beter het koelen werkt? Of is dit anders dan met verwarmen?
Dus......... vol aan blazen en/of volaan water flow. Flow is alles.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Oké thx, van de winter merkte ik dat ik minimaal op de externe pomp 1.6m3 moest hebben om het boven warm te krijgen, maar de installateur had deze weer teruggezet laatst naar een 1.2m3, dus ga het weer terug zetten.Seafarer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Flow is je vermogen.
Dus......... vol aan blazen en/of volaan water flow. Flow is alles.
Het zou eventueel ook zo kunnen zijn dat de flow boven te laag is en beneden teveel. En daarmee krijg je het boven ook niet warm. Dus beneden iets knijpen om boven iets meer flow te krijgen kan ook een oplossing zijn.TheMystery schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Oké thx, van de winter merkte ik dat ik minimaal op de externe pomp 1.6m3 moest hebben om het boven warm te krijgen, maar de installateur had deze weer teruggezet laatst naar een 1.2m3, dus ga het weer terug zetten.
*knip v&a
[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 08-06-2025 18:56 ]
Ik heb zelf jaga strada's. Waar hangt bij jullie de ambient temp sensor? Want ik merk nu dat de temperatuur vrij laag is nu de warmtepomp op koelen staat. Terwijl de temperatuur van de kamer zeker niet zo laag is. De sensor hangt nu onderaan zoals die bij de DBH set hing.
Als voorbeeld heb ik bij twee convector putten de bedrading van de ambient temp sensoren verlengd (van origine zijn ze nogal aan de korte kant) zodat deze nu op ± 1.5 meter hoogte zitten en een kleine 3 meter vanaf de putten.
Is maar net wat voor opties je hebt om eea zoveel mogelijk uit het zicht te houden om toch een redelijke referentie te krijgen.
Is maar net wat voor opties je hebt om eea zoveel mogelijk uit het zicht te houden om toch een redelijke referentie te krijgen.
Er is weer een nieuwe firmware update beschikbaar! Versie 2.7.5 verhelpt een bug die ervoor zorgt dat de fans niet aangaan onder sommige omstandigheden als er geen nadraaitijd is geconfigureerd.
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Hej @Bazz0847, ik heb het idee dat de Hysterese aan deze kant niet helemaal lekker werkt.
Ingesteld:
Te = 3,5 C
Th = 3 C
Ik verwacht dan dat de fans inschakelen bij een Tdelta van 5 C en uitschakelen bij een Tdelta van 2 C.
Ik zie echter ander gedrag:
:strip_exif()/f/image/yuZbaEMKfrpDnL0DW3izG3hZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Heatboostermeister in dit geval om een kastje te koelen, dus "Air Inlet" zit op de poort van de Ambient, en "Ambient" zit op de poort van inlet.
Ik zie dat fans netjes inschakelen bij Tdelta van 5 C. Maar schakelen daaronder meteen weer uit. Bugje? Of User Error?
Ik draai 2.7.4. Zal eens updaten naar .5 maar verwacht gezien de changelog geen verandering.
Ingesteld:
Te = 3,5 C
Th = 3 C
Ik verwacht dan dat de fans inschakelen bij een Tdelta van 5 C en uitschakelen bij een Tdelta van 2 C.
Ik zie echter ander gedrag:
:strip_exif()/f/image/yuZbaEMKfrpDnL0DW3izG3hZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Heatboostermeister in dit geval om een kastje te koelen, dus "Air Inlet" zit op de poort van de Ambient, en "Ambient" zit op de poort van inlet.
Ik zie dat fans netjes inschakelen bij Tdelta van 5 C. Maar schakelen daaronder meteen weer uit. Bugje? Of User Error?
Ik draai 2.7.4. Zal eens updaten naar .5 maar verwacht gezien de changelog geen verandering.
Staat de defrostdetectie toevallig aan?
Nope, die staat uit, en andere vinkjes (ruimtetemperatuurregeling, opstartondersteuning e.d.) staan ook allemaal uit.Bazz0847 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:39:
Staat de defrostdetectie toevallig aan?
Zou je http://heatmeisterip/getSatus en /getConfig hier eens willen posten (wel even je wifi-wachtwoord censureren)? Dan kan ik wat beter zien wat er aan de hand is.
[ Voor 17% gewijzigd door Bazz0847 op 21-06-2025 23:45 ]
Fijn dat je meekijkt 
Even aangekeken op 2.7.5. Die geeft hetzelfde gedrag. Dus bij deze.
Ik had wel toevallig net voordat ik je post las, een reboot gedaan. Weet dus niet of ik nu iets om zeep heb geholpen in de statuspagina
Config:
Status:
Even aangekeken op 2.7.5. Die geeft hetzelfde gedrag. Dus bij deze.
Ik had wel toevallig net voordat ik je post las, een reboot gedaan. Weet dus niet of ik nu iets om zeep heb geholpen in de statuspagina

Config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| { "CONFIGURED": 1, "LANGUAGE": 0, "NODE_NAME": "Batterijen", "OPERATING_MODE": 0, "WIFI_SSID": "---", "WIFI_PASSWORD": "---", "LED_DISABLE": 1, "ENABLE_CONFIGPAGE": 1, "CONFIGPAGE_PASSWORD": "", "MQTT_SERVER": "192.168.2.139", "MQTT_USERNAME": "---", "MQTT_PASSWORD": "---", "MQTT_HIERARCHY": 1, "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1, "MASTER_NODE_NAME": "master-name", "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0, "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 22, "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10, "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2, "DEFROST_DETECT": 0, "DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5, "DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0, "STARTUP_SUPPORT": 0, "STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.5, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001, "AUTOBOOST": 0, "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5, "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 3.5, "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 25, "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 31, "HEATING_SPEED_LIMIT": 100, "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120, "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5, "COOLING_SPEED": 50, "COOLING_SPEED_BOOST": 100, "ENABLE_T_HYSTERESIS": 3, "T0_OFFSET": -0.699999988, "T1_OFFSET": 0.860000014, "T2_OFFSET": -0.159999996, "FAN_OFF_DELAY": 30, "FAN_SPEED_LUT_USE": 0, "FAN_SPEED_LUT_0": 10, "FAN_SPEED_LUT_20": 30, "FAN_SPEED_LUT_40": 40, "FAN_SPEED_LUT_60": 60, "FAN_SPEED_LUT_80": 80, "FW_VERSION": "v2.7.5" } |
Status:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| { "T_AMB": "23.51", "T_IN": "27.76", "DT_IN": "-0.00", "T_OUT": "25.90", "T_DELTA": "1.86", "T_CHIP": "38.7", "NODE_NAME": "Batterijen", "FW_VERSION": "v2.7.5", "CONFIGURATION_MODE": 0, "OPERATING_MODE": 0, "MQTT_RECONNECTS": 1, "WIFI_RECONNECTS": 1, "FAN_ENABLED": 0, "FAN_SPEED": "0", "FAN_CONTROL_STATE": 0, "FAN_CONTROLMODE": 0, "FAN_BOOSTMODE": 0, "AMBIENTCONTROL_TEMP": "22.00", "AMBIENTCONTROL_ENABLE": 0, "WIFI_SCAN_STATUS": 0, "HEAP_FREE": 176440, "HEAP_MINFREE": 164832, "HEAP_MAXALLOC": 155636, "WIFI_TEST_STATUS": 2, "WIFI_TEST_IP": "192.168.2.1", "WIFI_TEST_RSSI": "-52", "WIFI_HOSTNAME": "Batterijen-Axxxxx" } |
Bugje gevonden en gefixt in v2.7.6! Kun je eens updaten en die proberen?
Thanks, dat was snelBazz0847 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:25:
Lijkt stabiel nu, ik heb geen rare schakelacties meer gezienBazz0847 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:25:
Gisteren had ik opeens geen verbinding meer in Home Assistant / MQTT met de heatbooster. Ik heb toen de stroom van de heatbooster gehaald en opnieuw ingeplugd. Heatbooster kwam weer live. Vervolgens ingelogd en firmware ge-upgrade van 2.7.4 naar 2.7.6. Alles leek goed te werken.
Vanochtend zie ik dat ik geen verbinding krijg. Zelfde tructje nog maar eens geprobeerd. Geen effect.
Verbinding tot webpagina komt heeel traag tot stand.
Er laad een tekstuele pagina waarop onder meer staat dat de heatbooster in configuratie modus staat.
configuration.html wil echter bijna niet laden. Iets mis met 2.7.6?
Edit: Net wifi punt dichtbij gezet. Nu kan ik verbinden. (Blijkbaar iets wat wifi opeens verstoord) Maar moet nog wel de configuratie opnieuw doen. Gelukkig had ik een configuratiebestand.
Vanochtend zie ik dat ik geen verbinding krijg. Zelfde tructje nog maar eens geprobeerd. Geen effect.
Verbinding tot webpagina komt heeel traag tot stand.
Er laad een tekstuele pagina waarop onder meer staat dat de heatbooster in configuratie modus staat.
configuration.html wil echter bijna niet laden. Iets mis met 2.7.6?
Edit: Net wifi punt dichtbij gezet. Nu kan ik verbinden. (Blijkbaar iets wat wifi opeens verstoord) Maar moet nog wel de configuratie opnieuw doen. Gelukkig had ik een configuratiebestand.
[ Voor 13% gewijzigd door ahbart op 24-06-2025 14:11 ]
Yes is exact hetzelfde, hier draait het nu prima, lekker dat beetje koeling om op de slaapetage de temperatuur in de klauwen te houden.TheMystery schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:27:
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Hier draait het ook prima, al wordt het nu op de slaapkamer toch ook al 24,5 graden.rvdgaag schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Yes is exact hetzelfde, hier draait het nu prima, lekker dat beetje koeling om op de slaapetage de temperatuur in de klauwen te houden.
Maar dat komt omdat de luchtvochtigheid hoger wordt en er nu gekoeld wordt met 18.5 graden water wat nu boven pas aankomt met 19.5.
Vorige week toen de luchtvochtigheid beter was kon ik met 16 graden koelen, nu is de luchtvochtigheid tussen de 65% en 73%.
Maar slaapkamer is groot en heeft te weinig capaciteit maar meer kon ik er niet neerhangen, mijn kantoor welke ongeveer de zelfde capaciteit heeft is nu 21.7 en logeerkamer 22.8.
Beneden in de woonkamer is het 24 met vloerkoeling met leidingen hoh 10cm en 18mm dik.
Misschien toch eens een luchtontvochtiger aanschaffen, gemiddelde luchtvochtigheid is met wtw met elthalpie toch ongeveer hetzelfde dus als ik die ergens centraal neer zet zal het denk ik wel schelen.
maar al met al niet te klagen aangezien het de afgelopen dagen 37 graden buiten is.
Ik heb net de derde radiator voorzien van fans en heb wat lessen getrokken uit de eerste twee.
Bij de eerste twee was resonantie slechts op te lossen via vaste snelheden in de software. Ik heb bij deze radiator één van de 7 Arctic p14 fans vervangen door een be quiet! Pure Wings 3 140mm PWM fan, hierbij gelet op de andere maximale RPM. De keuze voor deze fan was gebaseerd op prijs, airflow, geluidsproductie, en beschikbaarheid.
Dit werkt vrij goed. Er treed alleen bij 70% nog resonantie op in de vorm van een fluittoon. Verder is zelfs op 100% het geluid niet irritant en vergelijkbaar met wanneer je de fans aan zou zetten zonder dat ze in de radiator geplaatst zouden zijn.
Ik overweeg nu om bij de andere radiatoren 2 van de 7 fans te vervangen met een ander type om resonantie helemaal te voorkomen en het maximale uit de radiatoren te kunnen halen wanneer er koeling nodig is.
Bij de eerste twee was resonantie slechts op te lossen via vaste snelheden in de software. Ik heb bij deze radiator één van de 7 Arctic p14 fans vervangen door een be quiet! Pure Wings 3 140mm PWM fan, hierbij gelet op de andere maximale RPM. De keuze voor deze fan was gebaseerd op prijs, airflow, geluidsproductie, en beschikbaarheid.
Dit werkt vrij goed. Er treed alleen bij 70% nog resonantie op in de vorm van een fluittoon. Verder is zelfs op 100% het geluid niet irritant en vergelijkbaar met wanneer je de fans aan zou zetten zonder dat ze in de radiator geplaatst zouden zijn.
Ik overweeg nu om bij de andere radiatoren 2 van de 7 fans te vervangen met een ander type om resonantie helemaal te voorkomen en het maximale uit de radiatoren te kunnen halen wanneer er koeling nodig is.
:strip_exif()/f/image/74hWdTJHTc2P8vXK9OxVLwdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter informatie:
review: Arctic P12 Pro - Monsterfan met een prettige prijs
review: Arctic P12 Pro - Monsterfan met een prettige prijs
De minimum RPM is wel een heel stuk hoger 600 tot 3000 t.o.v. 200 tot 1800 (voor de PWM variant waar wij hier zo prat op gaan). Waarbij de ventilatoren al nut hebben als ze iets luchtstroming bewerkstelligen - wat met 200 RPM ook al kan.
Aan de ander kant zie je met 17 dB(A) dat de nieuwe dan 1.050 RPM doet terwijl de PWM variant met die geluidsdruk maar 780 RPM doet.
Helaas geen resultaten wat de luchtverplaatsing en statische druk is bij het minimum RPM. Denk dat dit een prima alternatief is op de PWM variant, maar deze wel iets meer geluid zou kunnen maken met een heel stuk meer effect. Of dat effect in onze usecases ook nuttig en nodig is, is een tweede.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik was weer eens naar de HeatBoosters (HeatMeisters?) aan het kijken en ik zag dat de inlet- en outlettemperatuur een beetje varieert over de tijd. En nu vraag ik me af waar dat vandaan zou kunnen komen. Hebben jullie een idee wat dit is?
De warmtepomp staat uit, alleen de circulatiepomp van de CV staat wel aan.
EDIT: circulatiepomp van CV gaat over de pomp die het water door de verwarming pompt. We hebben geen CV ketel.
De warmtepomp staat uit, alleen de circulatiepomp van de CV staat wel aan.
EDIT: circulatiepomp van CV gaat over de pomp die het water door de verwarming pompt. We hebben geen CV ketel.
/f/image/fSN3HeQCR7vyuwWRVKitjJIG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Jimmie5887 op 18-07-2025 22:17 ]
@Jimmie5887 Je geeft het in principe al zelf aan - het is vermoedelijk de CV met de cv-pomp.
De details moet je helaas zelf uitzoeken - te weinig info voor een analyse op afstand.
De details moet je helaas zelf uitzoeken - te weinig info voor een analyse op afstand.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Circulatie pomp CV staat aan? Waarvoor is dat nodig.Jimmie5887 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:49:
Ik was weer eens naar de HeatBoosters (HeatMeisters?) aan het kijken en ik zag dat de inlet- en outlettemperatuur een beetje varieert over de tijd. En nu vraag ik me af waar dat vandaan zou kunnen komen. Hebben jullie een idee wat dit is?
De warmtepomp staat uit, alleen de circulatiepomp van de CV staat wel aan. [Afbeelding]
Het zien van deze variaties kan aan legio dingen liggen.
- Cv water wat door de zon ergens anders wordt opgewarmd en zo circulatie veroorzaakt.
- door lekkende cv drieweg klep.
- terugstromend cv water uit een indirecte boiler.
Zolang er temperatuurs verschil optreed dan gaat er iets stromen.
Ja nou je het zegt, ik heb geen idee waarom die pomp aan staat. Volgens mij staat die altijd aan. Maar dat moet ik even checken. (Wij hebben een WeHeat warmtepomp die ook alle pompen in de verwarmingsleidingen aanstuurt)Seafarer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:32:
[...]
Circulatie pomp CV staat aan? Waarvoor is dat nodig.
- Cv water wat door de zon ergens anders wordt opgewarmd en zo circulatie veroorzaakt.
Het opwarmen door de zon zou overdag eventueel kunnen maar dit effect zie ik vrijwel de hele dag, ook 's nachts.
Maar ik zoek even verder, het begon een beetje met nieuwsgierigheid van wat dit zou kunnen zijn maar nu wil ik graag meer weten. Vooral die mogelijk lekkende kleppen vind ik niet zo fijn.
We hebben een boiler voor warm water (douchen). Ik ben wel benieuwd of die af en toe bijwarmt met de frequentie die ik op de verwarming beneden, daar heb ik HeatBoosters, zie.
Een stapje verder: Dit zijn de grafieken van de warmtepomp. Watertemperatuur de pomp in, uit, SWW (Sanitair Warm Water, als de boiler aangevuld moet worden) en vermogen in. Die laatste dus als er stroom gevraagd wordt.Seafarer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:32:
[...]
Circulatie pomp CV staat aan? Waarvoor is dat nodig.
Dat de verwarming opwarmt als de boiler aangevuld wordt lijkt me niet goed.
/f/image/v8AXMogh6eEbu0JN4eUWjwtx.png?f=fotoalbum_large)
ARCTIC P9 Silent - PC-ventilator, 92 mm Bijzonder stille behuizingsventilator, geoptimaliseerd voor statische druk, quasi-stille ventilatormotor, 1900 tpm - Zwart
Deze draaien op lager toerental doch volgens ik hier lees,gebruikt niemand de volle snelheid.
Zou ik deze aanschaffen het geluid is performant Uiteraard moet de warmte verplaatst worden.
Deze draaien op lager toerental doch volgens ik hier lees,gebruikt niemand de volle snelheid.
Zou ik deze aanschaffen het geluid is performant Uiteraard moet de warmte verplaatst worden.
Twee dingen waar ik aan denk:Jimmie5887 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 05:32:
[...]
Een stapje verder: Dit zijn de grafieken van de warmtepomp. Watertemperatuur de pomp in, uit, SWW (Sanitair Warm Water, als de boiler aangevuld moet worden) en vermogen in. Die laatste dus als er stroom gevraagd wordt.
Dat de verwarming opwarmt als de boiler aangevuld wordt lijkt me niet goed.
[Afbeelding]
- De driewegklep lekt
- Je hebt een lange standleiding tot de driewegklep. Na een SWW run gaat het hete water van de standleiding altijd weer het CV circuit in omdat je 3-wegklep omschakelt naar CV, dat kan makkelijk meer dan 10 liter aan heet water zijn. Dit is overigens ook een CoP-killer, zeker als je vaak SWW runs doet en een kleine boiler hebt. Dan verlies je iedere SWW-start het volume van je standleiding aan warmte.
Wat voor warmtepomp heb je? En hoe doe je de SWW-voorziening?
[ Voor 18% gewijzigd door Bazz0847 op 21-07-2025 11:16 ]
Ik heb geen driewegklep maar drie losse kleppen (zie schema). Hierin zitten ook teugslagkleppen maar die zouden natuurlijk wel kunnen lekken doordat er wat vuil tussengekomen is. De warmtepompinstallatie is iets meer dan een half jaar oud maar de hele verwarming is veel ouder, daar zou wat vuil uitgekomen kunnen zijn.Bazz0847 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:11:
[...]
Twee dingen waar ik aan denk:
- De driewegklep lekt
- Je hebt een lange standleiding tot de driewegklep. Na een SWW run gaat het hete water van de standleiding altijd weer het CV circuit in omdat je 3-wegklep omschakelt naar CV, dat kan makkelijk meer dan 10 liter aan heet water zijn. Dit is overigens ook een CoP-killer, zeker als je vaak SWW runs doet en een kleine boiler hebt. Dan verlies je iedere SWW-start het volume van je standleiding aan warmte.
Wat voor warmtepomp heb je? En hoe doe je de SWW-voorziening?
De leidingen tussen de kleppen en de boiler zijn niet zo heel lang (een paar meter max) maar daar gaat natuurlijk wel warm water in. De leiding naar de warmtepomp is wel lang, die is zeker 5 meter (dus 2x 5 meter, heen en terug. C1 en C2 in het schema).
De warmtepomp is een WeHeat Blackbird P80, een 50 l buffervat voor de verwarming en een 300 l boiler voor SWW.
Hoe de SWW runs lopen weet ik niet maar in de grafieken zie ik een interval van ongeveer 1 uur. Dat zouden die runs wel kunnen zijn.
/f/image/YbyvuCbfEB2ksp9MOyJ29XX1.png?f=fotoalbum_large)
Dan vermoed ik het warm water van leiding naar de warmtepomp. 5 meter retour met 30mm binnendiameter is al 7 liter water. Verder heb je ook nog de thermische massa van de warmtewisselaar en de leidingen naar de kleppen, dus een dump van zeg 10 liter water van 60 graden in je CV, dat ga je wel zien op de metingen 
Overigens zorgt dit er ook voor dat je bij iedere SWW run dus 10 liter heet water uit je boiler onttrekt. Het is dus handig om het aantal SWW runs te minimaliseren.
Overigens zorgt dit er ook voor dat je bij iedere SWW run dus 10 liter heet water uit je boiler onttrekt. Het is dus handig om het aantal SWW runs te minimaliseren.
[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 21-07-2025 18:40 ]
Als geluid belangrijk is moet je eigenlijk wegblijven van de 90mm fans, die maken simpelweg meer geluid dan de grotere fans.Eriktheuns schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:43:
ARCTIC P9 Silent - PC-ventilator, 92 mm Bijzonder stille behuizingsventilator, geoptimaliseerd voor statische druk, quasi-stille ventilatormotor, 1900 tpm - Zwart
Ik ga mijn woning volledig met jaga's verwarmen. Alles t11 in de woonkamer 2x160cm en 1x 120cm. Met fans aan meer afgifte dan zou ik daar vloerverwarming leggen. Andere ruimtes ook t11. Vraag of eigenlijk een gedachte: ik wil zoveel mogelijk weersafhankelijk stoken maar kan door zoninstraling onbalans in de woning krijgen. Normaliter thermostatische kranen overal behalve de woonkamer. Is het ook een optie om overal zonder thermostaatkraanen te werken maar afgifte per ruimte knijpen door fans lager te zetten? (Jaga t11 160cm geeft 825 watt op comfort stand en nog geen 200 watt met fans uit.)
Ik vraag me af of dit het juiste draadje is om deze vraag te stellen.jelte247 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:06:
Ik ga mijn woning volledig met jaga's verwarmen. Alles t11 in de woonkamer 2x160cm en 1x 120cm. Met fans aan meer afgifte dan zou ik daar vloerverwarming leggen. Andere ruimtes ook t11. Vraag of eigenlijk een gedachte: ik wil zoveel mogelijk weersafhankelijk stoken maar kan door zoninstraling onbalans in de woning krijgen. Normaliter thermostatische kranen overal behalve de woonkamer. Is het ook een optie om overal zonder thermostaatkraanen te werken maar afgifte per ruimte knijpen door fans lager te zetten? (Jaga t11 160cm geeft 825 watt op comfort stand en nog geen 200 watt met fans uit.)
Toch een korte poging om je vraag te beantwoorden.
Nee. de ventilatoren laat je gewoon doen wat ze moeten doen.
Het beste is om een open loop system obv een weersafhankelijke regeling toe te passen zonder zoneregeling en zonder TRV's.
Je zal dan je warmteafgifte per punt voor de warmteafgifte inregelen moeten met een voetventiel.
De enige temperatuurafhankelijkheid die je nodig hebt zit dan in je mengverdeler indien je nog een combiketel gebruikt. Igv een warmtepomp is dit niet nodig.
Bedankt voor je reactie. Maar is het zo'n gekke gedachte om de afgifte in een ruimte te beperken middels fan speed?Lawrentz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:58:
[...]
Ik vraag me af of dit het juiste draadje is om deze vraag te stellen.
Toch een korte poging om je vraag te beantwoorden.
Nee. de ventilatoren laat je gewoon doen wat ze moeten doen.
Het beste is om een open loop system obv een weersafhankelijke regeling toe te passen zonder zoneregeling en zonder TRV's.
Je zal dan je warmteafgifte per punt voor de warmteafgifte inregelen moeten met een voetventiel.
De enige temperatuurafhankelijkheid die je nodig hebt zit dan in je mengverdeler indien je nog een combiketel gebruikt. Igv een warmtepomp is dit niet nodig.
Mijn woonkamer staat met de kop in de zon. Drie grote ramen op oost, zuid en west. Kan flink opwarmen in de winter. Weersafhankelijke regeling houdt geen rekening met zoninstraling. Er wordt dan thermostaat aanbevolen om daarvoor te compenseren. Maar die hangt dan natuurlijk in die zonnige woonkamer.
Liever beperk ik de afgifte in de woonkamer maar niet voor de rest van de woning. Anderzijds kan het ook in de keuken opwarmen door oven/koken. Dan zou ik misschien juist daar de afgifte willen inperken.
Idd, vraag is voor verwarming met warmtepomp. Ik heb 32mm mm terrendis grondleiding liggen naar kelder waar elke individuele jaga op een open verdeler komt (middels 20mm multitubo). Afstand naar elke Jaga vergelijkbaar dus waterzijdig inregelen lijkt niet per se nodig middels voetventiel.
Is dit verkeerde topic dan? Vroeg me af of fanspeed kan worden bepaald obv ruimtethermostaat per vertrek.
Helemaal niet, ik doe het zelf ook.jelte247 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:29:
[...]
Bedankt voor je reactie. Maar is het zo'n gekke gedachte om de afgifte in een ruimte te beperken middels fan speed?
De warmtepomp levert vaak maar water van rond de 30 graden. De radiator staat altijd helemaal open, temperatuur regelen in de kamers doe ik dmv aanpassen van de fanspeed.
Dat werkt inderdaad uitstekend, en de HeatMeisters hebben hier zelfs een ingebouwde automatische regeling voor
Daarmee kun je per HeatMeister/vertrek een ruimte temperatuursetpoint instellen en de ventilatorsnelheid wordt dan automatisch gestuurd om de ruimte op de gewenste temperatuur te krijgen/houden.
[ Voor 46% gewijzigd door Bazz0847 op 26-07-2025 20:29 ]
Nou top dat is precies hoe ik het in gedacht had. Thanks. Ik moet nog een paar jaga's kopen en van de twee die ik heb gescoord op mp misschien nog andere ventielen. Ik wil liever helemaal geen ventielen maar zo rechtstreeks mogelijk op de meerlagenbuis aansluiten voor maximale flow. Ik denk dat dat geen problemen geeft qua inregelen omdat alle jaga's over centrale verdeler gaan. Nog tips hier over?raven22 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Helemaal niet, ik doe het zelf ook.
De warmtepomp levert vaak maar water van rond de 30 graden. De radiator staat altijd helemaal open, temperatuur regelen in de kamers doe ik dmv aanpassen van de fanspeed.
Klinkt goed. Heatmeisters staan al op de to do bestellijst.Bazz0847 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:28:
Dat werkt inderdaad uitstekend, en de HeatMeisters hebben hier zelfs een ingebouwde automatische regeling voorDaarmee kun je per HeatMeister/vertrek een ruimte temperatuursetpoint instellen en de ventilatorsnelheid wordt dan automatisch gestuurd om de ruimte op de gewenste temperatuur te krijgen/houden.
Een ventiel is wel aan te raden om de flow in te stellen en waterzijdig in te regelenjelte247 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:51:
[...]
Nou top dat is precies hoe ik het in gedacht had. Thanks. Ik moet nog een paar jaga's kopen en van de twee die ik heb gescoord op mp misschien nog andere ventielen. Ik wil liever helemaal geen ventielen maar zo rechtstreeks mogelijk op de meerlagenbuis aansluiten voor maximale flow. Ik denk dat dat geen problemen geeft qua inregelen omdat alle jaga's over centrale verdeler gaan. Nog tips hier over?
Ja, uiteindelijk gaan ze weer af van dat ipadres 
PS: heb jij zelfs HeatMeisters in je bovenkamer?
[ Voor 34% gewijzigd door Bazz0847 op 28-07-2025 19:50 ]
De LEDs van mijn HeatMeisters knipperen snel en groen. Ik dacht dat dat alleen was als er geen WiFi signaal gevonden kan worden. Maar ik kan ze gewoon vinden met het discovery tool, webapp openen en ook zoeken naar nieuwe firmware. Ik zie ook geen blokkades naar buiten. www.sdr-engineering.nl en pool.ntp.org worden door de boosters benaderd en gevonden. Dus dat lijkt goed te zijn.
Wel heb ik sinds deze week een nieuwe provider (KPN, was Ziggo) maar ik kan me niet voorstellen dat er dat wat mee te maken heeft.
Een power cycle helpt ook niet. Weet iemand hoe dit kan?
sw versie 2.7.6
EDIT: Opgelost! Ik heb de DNS cache van de pihole geflushed. Dus toch een effect van die nieuwe provider.
Wel heb ik sinds deze week een nieuwe provider (KPN, was Ziggo) maar ik kan me niet voorstellen dat er dat wat mee te maken heeft.
Een power cycle helpt ook niet. Weet iemand hoe dit kan?
sw versie 2.7.6

/f/image/aItpzB864R0jYhsr6lI3oHPX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Jimmie5887 op 31-07-2025 10:24 . Reden: nieuwe info ]
Mijn hete hoofd moet gekoeld worden ;-)Bazz0847 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:49:
Ja, uiteindelijk gaan ze weer af van dat ipadres
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Bazz0847 Mag ik een request doen? Kan je het mogelijk maken om bij MQTT server niet alleen IP adres maar ook hostname in te vullen? Mijn MQTT server is niet persé altijd op zelfde IP adres
Met de warme dagen heeft er iemand op radiatoren de warmtepomp op koelen gezet?
Wat was het resultaat en de ingestelde temperatuur en is het gelukt om het condenseren onder controle te houden?
Wat was het resultaat en de ingestelde temperatuur en is het gelukt om het condenseren onder controle te houden?
Ik heb geen directe ervaring met het condenserend koelen dmv radiatoren en warmtepomp, maar wel wat ervaring opgedaan met vloerverwarming. Bij vloerverwarming lijkt condenserend koelen mogelijk maar dat viel tegen doordat in de installatieruimte condens op de leidingen ontstond.Eriktheuns schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:08:
Met de warme dagen heeft er iemand op radiatoren de warmtepomp op koelen gezet?
Condens ontstaat wanneer lucht tot onder het dauwpunt afkoelt doordat lucht in aanraking komt met een koud oppervlak of andere koude lucht.
Denk aan een bierglas, theeglas, een spiegel in de badkamer, het buiten uitademen in de winter of wolken en regen.
Condens ontstaat bij een verhouding van temperatuur van de lucht en de relatieve luchtvochtigheid.
Een hogere relatieve luchtvochtigheid leidt eerder tot condensvorming dan een lagere luchtvochtigheid.
Een lagere temperatuur kan minder vocht opnemen dan een hogere temperatuur.
Hoe die verhoudingen zijn kan je zien op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en https://www.weerschip.nl/formules.html
Een paar voorbeelden van het dauwpunt in een tabelvorm.
RH | 24 ºC | 25 ºC | 26 ºC | 27 ºC | 28 ºC |
30% | 5.3 | 6.2 | 7.1 | 7.9 | 8.8 |
35% | 7.6 | 8.5 | 9.3 | 10.2 | 11.1 |
40% | 9.6 | 10.5 | 11.4 | 12.2 | 13.1 |
45% | 11.3 | 12.2 | 13.1 | 14.1 | 15.0 |
50% | 12.9 | 13.9 | 14.8 | 15.7 | 16.6 |
55% | 14.4 | 15.3 | 16.3 | 17.2 | 18.1 |
60% | 15.8 | 16.7 | 17.6 | 16.6 | 19.5 |
De metingen en berekeningen moet je dan uitvoeren per ruimte waar leidingen bloot liggen en waar je de radiatoren gebruikt voor koelen.
Wellicht dat door buisisolatie en de HeatMeister de koeling nog iets omlaag kan, maar verwacht geen wonderen.
Het is te vergelijken met een Jaga Strada Hybrid die ook alleen maar niet-condenserend kan koelen.
De Jaga Briza kan condenserend koelen maar die heeft vziw ook opvang en afvoer van condenswater.
De Briza XS ook.Lawrentz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:34:
[...]
Ik heb geen directe ervaring met het condenserend koelen dmv radiatoren en warmtepomp, maar wel wat ervaring opgedaan met vloerverwarming. Bij vloerverwarming lijkt condenserend koelen mogelijk maar dat viel tegen doordat in de installatieruimte condens op de leidingen ontstond.
Condens ontstaat wanneer lucht tot onder het dauwpunt afkoelt doordat lucht in aanraking komt met een koud oppervlak of andere koude lucht.
Denk aan een bierglas, theeglas, een spiegel in de badkamer, het buiten uitademen in de winter of wolken en regen.
Condens ontstaat bij een verhouding van temperatuur van de lucht en de relatieve luchtvochtigheid.
Een hogere relatieve luchtvochtigheid leidt eerder tot condensvorming dan een lagere luchtvochtigheid.
Een lagere temperatuur kan minder vocht opnemen dan een hogere temperatuur.
Hoe die verhoudingen zijn kan je zien op https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en https://www.weerschip.nl/formules.html
Een paar voorbeelden van het dauwpunt in een tabelvorm.
RH 24 ºC 25 ºC 26 ºC 27 ºC 28 ºC 30% 5.3 6.2 7.1 7.9 8.8 35% 7.6 8.5 9.3 10.2 11.1 40% 9.6 10.5 11.4 12.2 13.1 45% 11.3 12.2 13.1 14.1 15.0 50% 12.9 13.9 14.8 15.7 16.6 55% 14.4 15.3 16.3 17.2 18.1 60% 15.8 16.7 17.6 16.6 19.5
De metingen en berekeningen moet je dan uitvoeren per ruimte waar leidingen bloot liggen en waar je de radiatoren gebruikt voor koelen.
Wellicht dat door buisisolatie en de HeatMeister de koeling nog iets omlaag kan, maar verwacht geen wonderen.
Het is te vergelijken met een Jaga Strada Hybrid die ook alleen maar niet-condenserend kan koelen.
De Jaga Briza kan condenserend koelen maar die heeft vziw ook opvang en afvoer van condenswater.
https://netzero.jaga.com/...xs-net-zero-wand/#outputs
Dit model kende ik nog niet.
Cool!
Off topic, ben overigens benieuwd hoe de condensopvang werkt bij het plafondmodel, want hier kan ik me nog geen voorstelling van maken.
[ Voor 21% gewijzigd door Lawrentz op 16-08-2025 16:42 ]
Heeft iemand al ervaring met de heatmeister gebruiken om een caravan/camper koelkast te koelen? Ik heb nog een niet gebruikte heatmeister liggen namelijk.
Zoiets, maar dan met de heatmeister.
https://www.zwiebelfam.nl/ventilator-achter-de-koelkast/
Volgens mij moet het top werken, als ik hem laat schakelen op omgevingstemperatuur en de omgevingstemp sensor op de condensor plak.
Nog ideeën?
Volgens mij moet het top werken, als ik hem laat schakelen op omgevingstemperatuur en de omgevingstemp sensor op de condensor plak.
Nog ideeën?
Het lukt niet om de temperatuur sensors in een statistics-graph card te tonen,de sensors worden niet getoond. Ik vermoed omdat de device_class ontbreekt.
RealCato lijkt daar vorig jaar ook ook al tegen aan te zijn gelopen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79530214
RealCato lijkt daar vorig jaar ook ook al tegen aan te zijn gelopen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79530214
Dat kan zeker! Je moet dan ook de inlet temperatuursensor gebruiken en die in de aanzuiglucht hangen, anders werkt de regeling niet. Die heeft beide sensoren nodig. Wat een nadeeltje is, is dat het toerental van de fan dan bepaald wordt door de omgevingstemperatuur (want dat is de inlaat sensor). Opzich is dat ook ongeveer wat je wil, maar je regelt dus niet direct de condensortemperatuur.vervlogen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:37:
Heeft iemand al ervaring met de heatmeister gebruiken om een caravan/camper koelkast te koelen? Ik heb nog een niet gebruikte heatmeister liggen namelijk.
Nog ideeën?
Jaren geleden heb ik zoiets ook al eens gemaakt voor mijn ouders, en het scheelt op warme dagen behoorlijk wat koelvermogen (zeker met een adsorptiekoelkast).
[ Voor 11% gewijzigd door Bazz0847 op 17-08-2025 17:33 ]
Neem aan dat je in ha bedoeld.
Geven de sensors wel een waarde. Instellingen > devices > Mqtt en krijg je geen grafiek?
Of zelfs geen waarde?
Geven de sensors wel een waarde. Instellingen > devices > Mqtt en krijg je geen grafiek?
Of zelfs geen waarde?
De sensors zelf kunnen wel Historie tonen. Maar in de card mag ik de sensors niet kiezen, andere sensors (met deviceclass) kan ik wel in de graphcard tonen.Maarten60 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:01:
Neem aan dat je in ha bedoeld.
Of zelfs geen waarde?
Lukt jouw het wel?
Weet nu wat @Tazzios bedoeld. Even eea getest in Home Assistant.
Je kan een statistics-graph card creëren in HA, echter geen enkele entiteit kiezen die afkomstig is van de Heatbooster/meister. Deze worden niet in het pull down overzicht weer gegeven..
Gewone history trends aanmaken van de analoge en digitale variabelen is geen enkel probleem, alle gevraagde variabelen zijn netjes zichtbaar.
Bijvoorbeeld temperaturen die via One-Wire van een Raspberry -Pi binnen komen in HA, staan wel in de pull down lijst voor de statistics-graph card . Die hebben dus iets extra's wat de bv temperaturen van de Heatbooster via MQTT niet mee krijgen.
Blijkbaar ontbreekt er iets tbv HA om de Heatbooster/meister entiteiten te kunnen gebruiken voor een statistics-graph card. Ben zelf geen expert in HA, slechts beginnende en onderzoekende gebruiker.
Je kan een statistics-graph card creëren in HA, echter geen enkele entiteit kiezen die afkomstig is van de Heatbooster/meister. Deze worden niet in het pull down overzicht weer gegeven..
Gewone history trends aanmaken van de analoge en digitale variabelen is geen enkel probleem, alle gevraagde variabelen zijn netjes zichtbaar.
Bijvoorbeeld temperaturen die via One-Wire van een Raspberry -Pi binnen komen in HA, staan wel in de pull down lijst voor de statistics-graph card . Die hebben dus iets extra's wat de bv temperaturen van de Heatbooster via MQTT niet mee krijgen.
Blijkbaar ontbreekt er iets tbv HA om de Heatbooster/meister entiteiten te kunnen gebruiken voor een statistics-graph card. Ben zelf geen expert in HA, slechts beginnende en onderzoekende gebruiker.
Het verschil is de attribuut device_class:
Waarschijnlijk ook gepast om de state_class: measurement toe te voegen.
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Er is omheen te werken met een duplicaat template sensor, maar dat verdient niet de schoonheidsprijs:
state_class: measurement
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature
friendly_name: solaredge Temp Sink
De heatsink van mijn omvormer kan wel in een statistics card.unit_of_measurement: °C
icon: mdi:home-thermometer-outline
friendly_name: HeatBooster - achterkamer-links Room temperature
Waarschijnlijk ook gepast om de state_class: measurement toe te voegen.
https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Er is omheen te werken met een duplicaat template sensor, maar dat verdient niet de schoonheidsprijs:
- sensor:
- name: "Test heatbooster"
unique_id: test_heatbooster_temp
unit_of_measurement: "°C"
device_class: temperature
state_class: measurement
state: "{{ states('sensor.heatbooster_achterkamer_rechts_temp_ambient') }}"
[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 21-08-2025 18:45 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Oh, dat is goed gevonden, ga ik zeker meenemen in de volgende firmware update! Ik ben daar zelf nooit tegenaan gelopen omdat ik die statistieken niet gebruik, maar het is wel chique als dit ook werkt
Thanks, ga daar mee aan de slag.Bazz0847 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:31:
[...]
Dat kan zeker! Je moet dan ook de inlet temperatuursensor gebruiken en die in de aanzuiglucht hangen, anders werkt de regeling niet. Die heeft beide sensoren nodig. Wat een nadeeltje is, is dat het toerental van de fan dan bepaald wordt door de omgevingstemperatuur (want dat is de inlaat sensor). Opzich is dat ook ongeveer wat je wil, maar je regelt dus niet direct de condensortemperatuur.
Jaren geleden heb ik zoiets ook al eens gemaakt voor mijn ouders, en het scheelt op warme dagen behoorlijk wat koelvermogen (zeker met een adsorptiekoelkast).
Is er ook iets van een soort nacht / stille stand in te stellen in de automatische regeling?
Ik kan bijvoorbeeld in de nacht de fans wel handmatig op 30% zetten maar als ik met een boolean een instelbare max in de regeling zou kunnen zetten zou dat natuurlijk nog fijner zijn.
Ik kan bijvoorbeeld in de nacht de fans wel handmatig op 30% zetten maar als ik met een boolean een instelbare max in de regeling zou kunnen zetten zou dat natuurlijk nog fijner zijn.
Je zou daarvoor de zgn boost-mode kunnen 'misbruiken'. Ik activeer bv de boost-mode via Home Assistent tussen 7 uur en 12 uur in de ochtend met een hogere aangepaste maximale fan uitsturing tov de rest van de dag.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien en spelen met de tijden en settings voor normale en boost fan speed.
Eea hangt wel af of je Home Assistant tot je beschiking hebt.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien en spelen met de tijden en settings voor normale en boost fan speed.
Eea hangt wel af of je Home Assistant tot je beschiking hebt.
Ik verwijs naar mezelfDylanf97 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:42:
Is er ook iets van een soort nacht / stille stand in te stellen in de automatische regeling?
Jailhouse in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Is het ook mogelijk om bij overrun behalve de tijd ook het percentage van 1% aan te passen?
De overrun heeft geen vast percentage van 1%, maar een variabel percentage. Dit is niet aan te passen en wordt automatisch geregeld
De docu doet anders vermoeden en spreekt over een harde 1% .Bazz0847 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:37:
De overrun heeft geen vast percentage van 1%, maar een variabel percentage. Dit is niet aan te passen en wordt automatisch geregeld
Wat zijn dan de voorwaarden om van die 1% af te regelen?
Mag ik eens vragen waarom de vierde uitgang van de ADS1015 van de heatmeister niet voorzien is van een connector en een weerstand? Je zou dan een vierde temperatuur sensor kunnen aansluiten. Zou b.v. dan een grond temperatuur en een 'boven' temperatuur kunnen meten. Koelen en verwarmen functionaliteit.
Beste mensen.
Nieuw in deze groep en wat is er al een hoop geschreven. Er is voor iemand die net start eigenlijk niet meer uit te komen. In oktober krijg ik mijn WeHeat warmtepomp en wil ik met radiatoren gaan boosten en enthousiast geworden over de positieve verhalen over heatmeister. Nu wil ik het wel echt netjes monteren in de woonkamer en dacht ik zelf aan het kopen van speedcomfort icm heatmeister. Bas geeft aan dat SC zeer belabberd is en dat Climatebooster beter is. Wie kan mij over de drempel helpen om toch de ventilatoren zelf te gaan monteren. :-) Dit zijn mijn radiatoren:
181 x 59
200 x 40
200 x 40
100 x 90
Danny
Nieuw in deze groep en wat is er al een hoop geschreven. Er is voor iemand die net start eigenlijk niet meer uit te komen. In oktober krijg ik mijn WeHeat warmtepomp en wil ik met radiatoren gaan boosten en enthousiast geworden over de positieve verhalen over heatmeister. Nu wil ik het wel echt netjes monteren in de woonkamer en dacht ik zelf aan het kopen van speedcomfort icm heatmeister. Bas geeft aan dat SC zeer belabberd is en dat Climatebooster beter is. Wie kan mij over de drempel helpen om toch de ventilatoren zelf te gaan monteren. :-) Dit zijn mijn radiatoren:
181 x 59
200 x 40
200 x 40
100 x 90
Danny
@dannyll Belangrijker voor de keuze van de ventilatoren is de diepte van de radiator.
Om precies te zijn gaat het om de type van de radiator, meestal aangeduidt als T22 of T33.
Onder T20 zou ik niet adviseren om te boosten - het gaat namelijk om de lamellen voor de convectie.
Er is ook nog een DBE zelfbouw topic voornamelijk voor convectoren, soms staat er ook iets voor radiatoren.
Suc6
Om precies te zijn gaat het om de type van de radiator, meestal aangeduidt als T22 of T33.
Onder T20 zou ik niet adviseren om te boosten - het gaat namelijk om de lamellen voor de convectie.
Er is ook nog een DBE zelfbouw topic voornamelijk voor convectoren, soms staat er ook iets voor radiatoren.
Suc6
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 01-09-2025 21:23 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Omdat ik de 4e meting gebruik voor het doorlopend ijkenvincent_1971 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:29:
Mag ik eens vragen waarom de vierde uitgang van de ADS1015 van de heatmeister niet voorzien is van een connector en een weerstand? Je zou dan een vierde temperatuur sensor kunnen aansluiten. Zou b.v. dan een grond temperatuur en een 'boven' temperatuur kunnen meten. Koelen en verwarmen functionaliteit.
Hij limiteert de d%/dt als functie van de overruntijd + een clamp op 1%.Simpel360 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:36:
[...]
De docu doet anders vermoeden en spreekt over een harde 1% .
Wat zijn dan de voorwaarden om van die 1% af te regelen?
Bazz0847 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
[...]
Hij limiteert de d%/dt als functie van de overruntijd + een clamp op 1%.
Ik doe nu de logging in HA.
Ik gebruik er 2 om 2 thuisbatterijen (verschillende versies) te koelen.
Deze reageren verschillend.
1 Gaat met 1 minuut door de heat-overrun (1%)-cool cyclus, wat prima is.
De ander blijft 20 minuten in de overrun "hangen" met eerst "resonanties" tussen 50% en lager naar 1% en daarna nog 15 minuten op 1% voordat de voorwaarden voor de cool modus er zijn. Die 1% geeft (bij mij) te weinig interne ventilatie.
Blijft de vraag of de clamp van 1% meer variabel gemaakt kan worden?
Dit is nog wel een interessant systeem: https://kekelit.nl/blog/s...aar-voor-lage-temperatuur
Zou je met een peltier-/seebeckelement voldoende elektriciteit kunnen opwekken om de heatmeister en een aantal fans te laten draaien? Dat zou eventueel gedoe met stroompunt wegnemen.
Zou je met een peltier-/seebeckelement voldoende elektriciteit kunnen opwekken om de heatmeister en een aantal fans te laten draaien? Dat zou eventueel gedoe met stroompunt wegnemen.
Peltiers zijn <10% efficiënt, je zou 200W aan hitte moeten onttrekken aan de radiator om de heatmeister en fans betrouwbaar van elektriciteit te kunnen voorzien. Dat vraagt een enorm peltier element of een zeer hete radiator. Het energie/temperatuurverschil moet groot zijn tussen beide kanten om noemenswaardige energie op te wekken.AirX schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:08:
Dit is nog wel een interessant systeem: https://kekelit.nl/blog/s...aar-voor-lage-temperatuur
Het Seebeck principe ben ik niet mee bekend, wellicht dat een ander de techniek beter begrijpt en kan verklaren of dit een daadwerkelijk werkend product is, of stukje vaporware.
Edit: ik lees dat het hetzelfde principe is (een TEG), met een andere naam afhankelijk van de richting van de conversie. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit betrouwbaar en kostenefficiënt functioneert..
[ Voor 20% gewijzigd door Feni op 05-09-2025 12:03 ]
@Bazz0847 , bij het aanmaken van een dashboard in HA voor een automatisch overzicht van de diverse ruimtes, worden de ruimte temperatuur meting van de Heatmeister niet gezien als ruimte temperatuur sensor van de betreffende ruimte. Deze verschijnen dus niet in het pull-down overzicht. 1-Wire temperatuur sensoren daarentegen dan weer wel. Zal wel dezelfde reden zijn dat de Heatmeister temperaturen ook niet te gebruiken zijn voor statistische grafieken.
:strip_exif()/f/image/yvjoWTeIICnJt1Ensflqc0Mv.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, device_class en state_class missenpetkaij schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:23:
@Bazz0847 , bij het aanmaken van een dashboard in HA voor een automatisch overzicht van de diverse ruimtes, worden de ruimte temperatuur meting van de Heatmeister niet gezien als ruimte temperatuur sensor van de betreffende ruimte. Deze verschijnen dus niet in het pull-down overzicht. 1-Wire temperatuur sensoren daarentegen dan weer wel. Zal wel dezelfde reden zijn dat de Heatmeister temperaturen ook niet te gebruiken zijn voor statistische grafieken.
[Afbeelding]
code:
1
2
3
| state_class: measurement unit_of_measurement: °C device_class: temperature |
@Bazz0847 heeft al beloofd dat toe te voegen in de volgende firmware update: Bazz0847 in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"jj85 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:09:
[...]
Klopt, device_class en state_class missen
code:
1 2 3 state_class: measurement unit_of_measurement: °C device_class: temperature
tag @petkaij
Is er een mogelijkheid om de heatmeister automatisch weer te laten verbinden als de wifi er even af is geweest? Ik moet nu telkens opnieuw handmatig weer de wifi verbinding maken na een storing.
Dat doet hij zelf... Als je handmatig opnieuw moet verbinden is er iets vreemds aan de hand met je netwerk. Wat voor routers/netwerk heb je?
Ik heb de ziggo connect box met de deco M9 plus. Mijn smart lampen en andere apparaten verbinden wel automatisch na een storing / onderbreking.
[ Voor 50% gewijzigd door Reivilo71 op 10-09-2025 21:24 ]
@Bazz0847 is bovenstaande nog mogelijk?Simpel360 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:00:
[...]
Blijft de vraag of de clamp van 1% meer variabel gemaakt kan worden?
Nee is ook een antwoord

Ja dat kan al! Je kunt de optie "vaste snelheden gebruiken" aanzetten, laatste pagina config wizard. Daar dan 20% ofzo invullen voor de eerste tranche
Hoe lang heb je gewacht? Er zit een reconnect algoritme in wat iets meer doet dan dom opnieuw verbinden om issues met een aantal routers te omzeilen. Je moet worst-case tot 60 minuten wachten op een reconnect (afhankelijk van router type).Reivilo71 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:16:
Ik heb de ziggo connect box met de deco M9 plus. Mijn smart lampen en andere apparaten verbinden wel automatisch na een storing / onderbreking.
Ze knipperen niet meer, maar kan ze niet meer benaderen. Kan het zijn dat ze na een onderbreking een andere ip aanmaken?
Vermoedelijk krijgen ze een IP van de router - gewoon even het netwerk scannen.Reivilo71 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:03:
Ze knipperen niet meer, maar kan ze niet meer benaderen. Kan het zijn dat ze na een onderbreking een andere ip aanmaken?
Ik zelf gebruik regelmatig de android app "fing" (beetje overkill).
Hint: Er is ook een geschikt windhoos tooltje van de "Heatmeister".
[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2025 10:06 ]
Voor de onervarenere onder ons, dit tooltje is daar uiterst geschikt voor: https://angryip.org/dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:40:
[...]
Vermoedelijk krijgen ze een IP van de router - gewoon even het netwerk scannen.
Hint: Er is ook een geschikt tooltje van de "Heatmeister".
Ok, dank jullie, ik ga het proberenTrue schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:00:
[...]
Voor de onervarenere onder ons, dit tooltje is daar uiterst geschikt voor: https://angryip.org/
Getest en werkt, maarrrr dan is ook het soepele sturen van de fan wel erg grof geworden en wat je aangeeft de browser en de mqtt laat de verwachte snelheid zien en niet de werkelijke.Bazz0847 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:45:
Ja dat kan al! Je kunt de optie "vaste snelheden gebruiken" aanzetten, laatste pagina config wizard. Daar dan 20% ofzo invullen voor de eerste tranche
Het lijkt er op dat het dan een gevalletje wordt van leer er maar mee leven.

Is het nog mogelijk dat je tzt wat gaat doen met de echte snelheidsmeting van de fan?
Zo grof is het nu ook weer niet
je kunt de nuttige range ook inkrimpen of uitrekken, zodat het effect is dat het vloeiender is, bijvoorbeeld als je toch niet boven de 60% snelheid komt dan de tabel alleen vullen met stappen tot 60%. In het algemeen moeten die 5 stappen van die functie toch wel genoeg zijn?
[ Voor 56% gewijzigd door Bazz0847 op 11-09-2025 21:26 ]
Zo grof was die ook niet bedoeldBazz0847 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:24:
Zo grof is het nu ook weer nietje kunt de nuttige range ook inkrimpen of uitrekken, zodat het effect is dat het vloeiender is, bijvoorbeeld als je toch niet boven de 60% snelheid komt dan de tabel alleen vullen met stappen tot 60%. In het algemeen moeten die 5 stappen van die functie toch wel genoeg zijn?
Ik ben mij er van bewust dat ik creatief ben met mijn toepassing en dus tegen wat dingetjes aanloop die dan voor mij wat anders uitwerken.
Neemt niet weg dat het een heel flexibel doosje is en voor 95% doet wat ik wil

Komt er nog een realtime meting vd fan?
[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 12-09-2025 00:13 ]
Mijn HeatMeister kan ik niet meer vinden op mijn netwerk.
Als ik de stekker eruit haal en er weer indoe, dan zit ik de groene led enkele keren knipperen en daarna niets meer.
Iemand een idee?
Als ik de stekker eruit haal en er weer indoe, dan zit ik de groene led enkele keren knipperen en daarna niets meer.
Iemand een idee?
Heb je de https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip geprobeerd?Flappie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:38:
Mijn HeatMeister kan ik niet meer vinden op mijn netwerk.
Iemand een idee?
Zie je een Access Point van de Heatmeister waarmee je de verbinding kan herstellen?
Lijkt erop dat het aan de adapter ligt. Dese gaf 1 volt. Heb deze wat langer van de stroom gehad en nu lijkt hij het weer te doen. De vraag is voor hoe lang. Ik heb er even monitoring opgezet zodat ik een mailtje krijg als hij offline gaat.Lawrentz schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:33:
[...]
Heb je de https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip geprobeerd?
Zie je een Access Point van de Heatmeister waarmee je de verbinding kan herstellen?
Hier eerste test met de heatmeister in manual mode met twee P14 PWM PST's aangesloten.
Als ik de slider op 5% zet beginnen ze allebei volgens mij voluit te draaiien. Wat me ook opvalt is dat de aansluiting idd 4 pins is, maar het doorverbindkabeltje maar 3 pins. Klopt dat?
Ik verwacht op 5% maar een laag toerental.
Moet ik een iets calibreren of zo?
Als ik de slider op 5% zet beginnen ze allebei volgens mij voluit te draaiien. Wat me ook opvalt is dat de aansluiting idd 4 pins is, maar het doorverbindkabeltje maar 3 pins. Klopt dat?
En wat gebeurt er met slider op max?m.eddy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:06:
Hier eerste test met de heatmeister in manual mode met twee P14 PWM PST's aangesloten.
Die doorverbinding is 3 pins omdat de 4e pin de feedback naar de PWM controller is. Als je daar 15 fans zou doorverbinden zou de controller overstuurd raken door alle feedback signalen doorelkaar.m.eddy schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:06: