Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:44

Seafarer

XXX

Focus schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:35:
Ik draai lekker met een hybride warmtepomp maar op 1 slaapkamer gaat het te langzaam met verwarmen, ik denk eraan om de radiator te vervangen met een jaga strada met eventueel een heatmeister erop maar zou het ook mogelijk zijn om op de bestaande radiator fans te monteren? Ik heb natuurlijk niet echt een behuizing om iets aan vast te maken,
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje vreemd radiator is veel smaller dan de raam opening.
Ik zou een T22 ophangen (goedkoper dan een jaga) over de volle raam breedte. Boosten kan dan altijd nog.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
Focus schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Yes mijn dochter heeft een groter bed gekregen dus nu staat de radiator minder vrij maar begin dit jaar met meer ruimte vrij trok hij het ook al niet.

Zal ook eens naar folie kijken, bedankt voor de tip.
Met het aanbrengen van radiatorfolie moet je ook geen wonderen verwachten, maar het is m.i. altijd zinvol, net als het aanbrengen van radiatorventilatoren aangestuurd door een Heatmeister.

Normaal gesproken is het afgiftevermogen van een radiator berekend en ingeregeld op het warmteverlies van de ruimte.
Het kan zijn dat het afgiftevermogen van radiatoren in de loop van de tijd is ontregeld door aanpassingen aan de installatie.
Het ontregelen ontstaat door het bijplaatsen/vervangen van radiatoren of een hybride warmtepomp zonder dat de installatie weer daarna in balans is gebracht.

Ik schat in dat deze radiator (T11, 100x50 of 120x50 cm?) een afgiftevermogen heeft tussen 1000-1200W bij 75/65/20˚C.
Indien de gemiddelde temperatuur van radiator omlaag gaat door de hybride warmtepomp dan gaat het afgiftevermogen ook omlaag en houd je bij 35/30/20˚C nog maar 165-200W over.

Maw, ik ben het eens met wat Seafarer zojuist heeft gepost.

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-11 12:07
Vraagje: Hoeveel toegevoegde waarde heeft radiatorfolie als je de lucht er langs geblazen wordt?
Ik heb een T22 met fans eronder die breder zijn dan de verwarming. Mijn boerenverstand zegt me dat in mijn geval zinniger is om de radiator folie die er al op zat eraf te halen zodat er langs de achterkant van de radiator ook lucht geblazen wordt (meer oppervlak). Het huis is goed geïsoleerd.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

vervlogen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:58:
Vraagje: Hoeveel toegevoegde waarde heeft radiatorfolie als je de lucht er langs geblazen wordt?
Ik heb een T22 met fans eronder die breder zijn dan de verwarming. Mijn boerenverstand zegt me dat in mijn geval zinniger is om de radiator folie die er al op zat eraf te halen zodat er langs de achterkant van de radiator ook lucht geblazen wordt (meer oppervlak). Het huis is goed geïsoleerd.
Vraagje: Waarom met je het effect niet zelf? - Als je de doorstroming constant houd (zonder thermostaatkop)
kan je de deltaT over de radiator meten - hint: met de Heatmeister - een keer met en een keer zonder radiatorfolie.
Het verschil is evenredig met de warmteafgifte. Je bent tweaker - of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Lawrentz
  • Nu online
vervlogen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:58:
De straling van een paneelradiator met convectoren ligt tussen de 20 en 50% van de totale warmteafgifte.
Laten we gemakshalve zeggen dat de achterzijde van de radiator de helft van die staling afgeeft en dit afstraalt aan de achterwand.
Als je radiatorfolie plaatst dan blijft dit deel van de warmte behouden voor warmteafgifte zoals door convectie.

Ik heb een keer een indicatieve meting uitgevoerd met een WB-camera door 1/3 deel (links) van de radiatorfolie om te slaan en dit deel achter het middelste deel te plakken.

Het verschil op de achterwand tussen links en midden/rechts was groot.
Het verschil op de achterwand tussen midden (dubbel) en rechts (enkel) was te verwaarlozen.
(Btw, ik heb het hier niet over de politiek ;) )

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:59
dunklefaser schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Vraagje: Waarom met je het effect niet zelf? - Als je de doorstroming constant houd (zonder thermostaatkop)
kan je de deltaT over de radiator meten - hint: met de Heatmeister - een keer met en een keer zonder radiatorfolie.
Het verschil is evenredig met de warmteafgifte. Je bent tweaker - of niet?
Kan je het wel zo makkelijk meten? De folie zorgt niet voor meer warmteafgifte door de radiator. De folie zorgt er vooral voor dat afgegeven warmte niet via de muur verloren gaat. Met folie zou je misschien zelfs een kleinere delta T over de radiator meten. Er wordt minder stralingswarmte afgegeven. Of vergis ik me nu?

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:41
Ik zou me met een warmtepomp in ieder geval niet al te druk maken over radiatorfolie hoor. Stralingswarmte gaat met de vierde macht van de temperatuur (evenredig met Tradiator^4 - Tmuur^4, in Kelvin), bij lagetemperatuurverwarming is er dus veel minder stralingswarmte. Is vooral bedoeld voor CV-installaties die nog op 60+ graden stoken.

Een radiator van 35 graden heeft ongeveer 35% van de stralingswarmte naar de muur ten opzichte van een radiator van 60 graden, als de muur 16 graden is. Winst van radiatorfolie is dus relatief klein, want die is minder dan die 35%.

Het heeft dus wel zin, maar een stuk beperkter dan bij hogere watertemperaturen. Ik zou de folie bij voorkeur op de muur plakken zodat je de afgifte van de radiator niet teveel inperkt aangezien zoveel mogelijk afgifte gunstig is ivm lagere watertemperatuur en dat zorgt vanzelf ook weer voor minder verbruik (CoP beter en minder verlies via straling).

Edit: temperaturen in Kelvin, en adviesje toegevoegd :)

[ Voor 60% gewijzigd door Bazz0847 op 31-10-2025 10:18 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-11 09:31
Seafarer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Beetje vreemd radiator is veel smaller dan de raam opening.
Ik zou een T22 ophangen (goedkoper dan een jaga) over de volle raam breedte. Boosten kan dan altijd nog.
Ik had een T22 en had die geboost. Echt heel moeilijk warm te krijgen. Er hangt nu (net) een Jaga en zelfs zonder fans al warm (kan het vergelijken met een andere, gelijke kamer waar wel de Jaga al hangt maar nog niet is aangesloten).

Wil je het goed doen, hang Jaga's op :)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:20
"Goed doen" is subjectief. Hier hangt iets meer m2 T33 dan nodig + nauwlijks impact op het spaargeld en stoken we ook op 26°. Een ander koopt graag een Jaga.

Neem de adviezen hier mee en bepaal dan wat je zelf goed vindt.

• jelleeelco
denneappel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:44:
"Goed doen" is subjectief. Hier hangt iets meer m2 T33 dan nodig + nauwlijks impact op het spaargeld en stoken we ook op 26°. Een ander koopt graag een Jaga.

Neem de adviezen hier mee en bepaal dan wat je zelf goed vindt.
T33 is nog even iets anders dan een T22 he...

Daarnaast, een Jaga is ook veel kleiner dan een T33. Een klassieke radiator heeft het toch voornamelijk van zijn stralingswarmte en een Jaga van convectie. Groot voordeel van een T33 is dat hij zijn warmte lang vast houdt. Maar met 24 graden Ta wordt het allemaal niet zo warm... een Jaga kan veel meer met de lage temperatuur.

Maar helemaal eens, het hangt heel erg af van je situatie en wat je prettig vindt. Heb je de tijd en ben je flexibel, zoek dan op MP naar 2e hands Jagas. Scheelt onwijs veel met nieuw.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 19:32
jelleeelco schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Daarnaast, een Jaga is ook veel kleiner dan een T33. Een klassieke radiator heeft het toch voornamelijk van zijn stralingswarmte en een Jaga van convectie. Groot voordeel van een T33 is dat hij zijn warmte lang vast houdt. Maar met 24 graden Ta wordt het allemaal niet zo warm... een Jaga kan veel meer met de lage temperatuur.

Maar helemaal eens, het hangt heel erg af van je situatie en wat je prettig vindt. Heb je de tijd en ben je flexibel, zoek dan op MP naar 2e hands Jagas. Scheelt onwijs veel met nieuw.
Klopt innderdaad, ik had een zoekopdracht aangemaakt in marktplaats, duurde 6 of 7 maanden, maar toen had ik alle benodigde jaga's verzameld. Levert een flinke besparing op tov nieuw kopen, daarom konden er nog wel 6 heatmeisters vanaf.

• jelleeelco
raven22 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:17:
[...]

Klopt innderdaad, ik had een zoekopdracht aangemaakt in marktplaats, duurde 6 of 7 maanden, maar toen had ik alle benodigde jaga's verzameld. Levert een flinke besparing op tov nieuw kopen, daarom konden er nog wel 6 heatmeisters vanaf.
Tja ik had helaas die luxe niet - te laat allemaal. Net 3k uitgegeven aan 4 nieuwe jagas. Op de eerste nu de kap weer erop gezet, en ja hoor, de convector flikkert er bijna uit. Alles zat goed vast... maar dat ophangsysteem ben ik echt geen fan van, wat een vervelend systeem zeg. Om over de kap nog maar te zwijgen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
[...]

Jaga zonder fans doet vergelijkbaar vermogen met ongeveer 25% minder volume dan een paneel radiator.

Ga je met fans werken dan kan dat verschil enorm oplopen omdat je geen hoogte nodig hebt om ventilatie te krijgen door schoorsteen effect.

Velen kiezen vanwege kosten en circulerend volume voor grote paneel radiatoren… persoonlijk ben ik heel blij met mijn tempo’s. Alles zelf gedaan en 4 stuks in 3 kamers vol met heatmeisters en 72 noctua’s voor zo’n 2200.

Ik heb overigens geen issues met de montage… als het eenmaal goed zit. Het inklikken van de beugels in de warmtewisselaar voelde nogal goedkoop en slecht passend aan… sja…

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 31-10-2025 08:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jelleeelco
Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Jaga zonder fans doet vergelijkbaar vermogen met ongeveer 25% minder volume dan een paneel radiator.

Ga je met fans werken dan kan dat verschil enorm oplopen omdat je geen hoogte nodig hebt om ventilatie te krijgen door schoorsteen effect.

Velen kiezen vanwege kosten en circulerend volume voor grote paneel radiatoren… persoonlijk ben ik heel blij met mijn tempo’s. Alles zelf gedaan en 4 stuks in 3 kamers vol met heatmeisters en 72 noctua’s voor zo’n 2200.
Ja ik heb ook liever de jagas met fans. Veel minder ruimte kwijt en aangename warmte.

Ik moest nog denken aan je Noctuas - nog stillere fans dan de Arctics maar ik kon de extra kosten niet verantwoorden (jij had een mooie deal als ik me goed herinner)

• Ronald
jelleeelco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:44:
[...]

Ja ik heb ook liever de jagas met fans. Veel minder ruimte kwijt en aangename warmte.

Ik moest nog denken aan je Noctuas - nog stillere fans dan de Arctics maar ik kon de extra kosten niet verantwoorden (jij had een mooie deal als ik me goed herinner)
Ja samen met een aantal anderen direct vanuit Noctua Oostenrijk. Was nog steeds bijna 2x zoveel per fan overigens. Wel blij mee overigens… de afgifte is gewoon bruut hoog geworden, dus ik krijg het ooit terug door de ultralage Ta waar ik mee kan stoken…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jelleeelco
Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Ja samen met een aantal anderen direct vanuit Noctua Oostenrijk. Was nog steeds bijna 2x zoveel per fan overigens. Wel blij mee overigens… de afgifte is gewoon bruut hoog geworden, dus ik krijg het ooit terug door de ultralage Ta waar ik mee kan stoken…
Tja ik had er ook een aantal (15) van 20cm dan willen hebben (T20/T21 Jaga's). Maar ik kon het me de meerprijs eerlijk gezegd niet verantwoorden.

Mss dat ik over een aantal jaren denk ...vervangen... maar dat zie ik dan wel weer. Eerst maar warm krijgen hierboven (en dat lukt al aardig zat!). Ik laat ze heel zachtjes draaien en het wordt al 21 graden (bij huidige buitentemps).

• Bazz0847
Bazz0847 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:15:
Ik zou me met een warmtepomp in ieder geval niet al te druk maken over radiatorfolie hoor. Stralingswarmte gaat met de vierde macht van de temperatuur (evenredig met Tradiator^4 - Tmuur^4, in Kelvin), bij lagetemperatuurverwarming is er dus veel minder stralingswarmte. Is vooral bedoeld voor CV-installaties die nog op 60+ graden stoken.

Een radiator van 35 graden heeft ongeveer 35% van de stralingswarmte naar de muur ten opzichte van een radiator van 60 graden, als de muur 16 graden is. Winst van radiatorfolie is dus relatief klein, want die is minder dan die 35%.

Het heeft dus wel zin, maar een stuk beperkter dan bij hogere watertemperaturen. Ik zou de folie bij voorkeur op de muur plakken zodat je de afgifte van de radiator niet teveel inperkt aangezien zoveel mogelijk afgifte gunstig is ivm lagere watertemperatuur en dat zorgt vanzelf ook weer voor minder verbruik (CoP beter en minder verlies via straling).

Edit: temperaturen in Kelvin, en adviesje toegevoegd :)
Excuses, ik had een foutje gemaakt. Nu kloppen de getallen wel :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

jelleeelco schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Ik had een T22 en had die geboost. Echt heel moeilijk warm te krijgen. Er hangt nu (net) een Jaga en zelfs zonder fans al warm (kan het vergelijken met een andere, gelijke kamer waar wel de Jaga al hangt maar nog niet is aangesloten).

Wil je het goed doen, hang Jaga's op :)
Een oude of een nieuwe T22? Want dat verschil kan heftig zijn.

• jelleeelco
Seafarer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Een oude of een nieuwe T22? Want dat verschil kan heftig zijn.
Oh ja het was wel een oude! Jaren '70. Maakt dat veel uit?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Daarnaast, een Jaga is ook veel kleiner dan een T33.
Je hebt ook grote Jaga's. Als je de ruimte hebt neem je de T21 (20 cm, dubbele convector) en zo breed als je plaats hebt. Komt - zeker met fans - ook op lage temperatuur een bak warmte uit dat wil je niet weten....

Ik heb ivm ruimte overigens ook T16's, maar dan wel 3 meter breed.

• jelleeelco
ocaj schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Je hebt ook grote Jaga's. Als je de ruimte hebt neem je de T21 (20 cm, dubbele convector) en zo breed als je plaats hebt. Komt - zeker met fans - ook op lage temperatuur een bak warmte uit dat wil je niet weten....

Ik heb ivm ruimte overigens ook T16's, maar dan wel 3 meter breed.
Ik heb (ook vanwege ruimte) T16 en T21 genomen. Warm zat!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jelleeelco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Oh ja het was wel een oude! Jaren '70. Maakt dat veel uit?
Best wel. Het aandeel convectie is groter door de veel grotere en slimmere plaatsing van de lamellen.
De nieuwe is natuurlijk ook schoon van binnen en heeft vaak ook een kleinere massa en water inhoud.

• jelleeelco
Ik heb nu de eerste Jaga's uitgerust met de hier bekende Arctic, maar ben er niet heel enthausiast over. Ze maken wel erg veel lawaai.

Ik neem aan dat dat wel te optimaliseren is door ze op een hoogte te hangen boven de convector ipv erop?

Mijn dochter heeft 5x Noctua fans van 14cm, die zijn op 25% praktisch onhoorbaar. Dat kan ik van de Arctics niet zeggen (nou zijn de Noctua's ook een enorm stuk duurder, dus helemaal eerlijk is die vergelijking niet).

Hmm....op 25% valt het eigenlijk mee, helemaal als ik de boel optil, los van de convector. Ik heb ook het idee dat het feit dat ze aan elkaar zitten met tiewraps mss het geluid versterkt.

Binnenkort maar eens een plank maken en ze daar accoestisch ontkoppeld in ophangen, en die plank weer op dempers op een riggel leggen in de bekasting en niet op de convector. hopelijk helpt dat.

EDIT - Wie o wie kan mij uitleggen hoe de fan aansturing werkt. Ik heb nu 4 heatmeisters hangen. Allemaal hebben ze exact dezelfde configuratie. Ik ben aan het testen, en allen hebben een ruimtetemperatuur van ongeveer 21/22 graden. De gewenste temp is overal 26 graden (natuurlijk wordt het dat nooit...maar testen).

Echter, bij 2 gaan de fans daadwerkelijk draaien (60% en ook nooit harder dan dat), en de andere twee gaan niet eens aan. Bij beide is Ruimtetemperture Control aangezet.

Enig idee waar ik op moet letten? Is de Roomtemp control mss niet een goede aansturing, waar zou het nog meer/anders op kunnen?

[ Voor 55% gewijzigd door jelleeelco op 31-10-2025 20:11 ]

• Ronald
@jelleeelco ik heb alles op tochtstrip (Action meuk) liggen. Ook met de noctua’s scheelt dat echt veel.

• jelleeelco
Ronald schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:17:
@jelleeelco ik heb alles op tochtstrip (Action meuk) liggen. Ook met de noctua’s scheelt dat echt veel.
Ah ok, dat maar eens proberen. Heb je de noctua's wel aan elkaar zitten met tiewraps? Ik heb de fans nu zo verbonden, en onder iedere fan ook nog een stukje buis-isolatie. Dus helemaal 'vol' op de convectors liggen ze ook niet, er zit ongeveer een halve centimeter tussen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:11
@jelleeelco of bijvoorbeeld viltjes ertussen
Veel voorbeelden te vinden in het eerdere topic: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Bijv deze: bartve in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• jelleeelco
Nog een vraagje... hoe krijg ik de heatmeister zo ver dat die ALTIJD met min 1% de fans laat draaien? Ik heb in de geavanceerde instellingen de waarde op 24 staan (stond op 27.5 maar werkte ook niet). Er staat dat als de Ta < dan die waarde, de fans altijd draaien met 1%. Maar dat doen ze niet.

• Ronald
jelleeelco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Ah ok, dat maar eens proberen. Heb je de noctua's wel aan elkaar zitten met tiewraps? Ik heb de fans nu zo verbonden, en onder iedere fan ook nog een stukje buis-isolatie. Dus helemaal 'vol' op de convectors liggen ze ook niet, er zit ongeveer een halve centimeter tussen.
Ik heb ze met plastic L profiel met uitgezaaide halve maantjes aan elkaar verbonden. Staat ergens in het zelfbouw DBE topic maar ik kan niet zoeken op eigen posts 8)7

• jelleeelco
Ronald schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb ze met plastic L profiel met uitgezaaide halve maantjes aan elkaar verbonden. Staat ergens in het zelfbouw DBE topic maar ik kan niet zoeken op eigen posts 8)7
Ah ja, die post ken ik wel :)

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-11 12:07
DeKim schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Kan je het wel zo makkelijk meten? De folie zorgt niet voor meer warmteafgifte door de radiator. De folie zorgt er vooral voor dat afgegeven warmte niet via de muur verloren gaat. Met folie zou je misschien zelfs een kleinere delta T over de radiator meten. Er wordt minder stralingswarmte afgegeven. Of vergis ik me nu?
Bedankt voor alle gedachtes. Het is duidelijk dat folie op de muur zowiezo de beste optie is in dit geval (alleen niet zo mooi). Ik ga eens even wat metingen doen...

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 19:32
vervlogen schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor alle gedachtes. Het is duidelijk dat folie op de muur zowiezo de beste optie is in dit geval (alleen niet zo mooi). Ik ga eens even wat metingen doen...
Volgens mij is dat nou net niet waar. Folie op de radiator is efficienter. Echter bij temperaturen onder de 40 heeft folie in het algemeen niet veel zin.

• Seafarer

Seafarer

XXX

doe maar liever geen linkdrop; dit is immers een discussieforum.

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 01-11-2025 23:32 ]

• jelleeelco
Vraagje. Ik ben er inmiddels achter hoe ik de fans kan laten starten op de watertemperaturen, dat werkt super.

Nu merk ik dat de radiator (gewone) op de badkamer helemaal niets meer doet. Die is als volgt aangesloten. In de kamer erboven loopt de stamleiding naar de achterzijde van het huis. Er is 16mm uponor van de stamleiding afgetapt, dat gaat dan naar beneden naar de badkamer radiator. Er zit op diezelfde 16mm uponor met een t-stuk een Jaga 180cm T16. Kan het zijn dat die eigenlijk al het water 'verbruikt' waardoor er niets voor de badkamer overblijft? En zou ik dan die moeten knijpen? Ik wil dus waterzijdig inregelen.

Maar als ik waterzijdig ga inregelen, moeten de fans dan uit of juist aan staan? En welke deltaT moet ik op sturen (warmtepomp)?

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
jelleeelco schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:57:
Vraagje. Ik ben er inmiddels achter hoe ik de fans kan laten starten op de watertemperaturen, dat werkt super.

Nu merk ik dat de radiator (gewone) op de badkamer helemaal niets meer doet. Die is als volgt aangesloten. In de kamer erboven loopt de stamleiding naar de achterzijde van het huis. Er is 16mm uponor van de stamleiding afgetapt, dat gaat dan naar beneden naar de badkamer radiator. Er zit op diezelfde 16mm uponor met een t-stuk een Jaga 180cm T16. Kan het zijn dat die eigenlijk al het water 'verbruikt' waardoor er niets voor de badkamer overblijft? En zou ik dan die moeten knijpen? Ik wil dus waterzijdig inregelen.

Maar als ik waterzijdig ga inregelen, moeten de fans dan uit of juist aan staan? En welke deltaT moet ik op sturen (warmtepomp)?
Dit is denk ik niet direct het meest geschikte topic voor de helft van je vragen :)
Waterzijdig inregelen zou ik beginnen met fans uit.
Als de jaga en de radiator elk een aan het uiteinde van een Tstuk zitten, kan niet 1 van de 2 al het water 'verbuiken' (lijkt mij).
Vergelijk de aanvoerTemp van beide eens. Die zou nagenoeg gelijk moeten zijn, dan weet je dat beide prima aanvoer hebben.

Waar je wel heel erg rekening mee moet houden; een jaga kan véél meer warmte afgeven dan een gewone radiator. Dat verschil wordt alleen maar groter naarmate de radiator kleiner word en je gaat van T33 -> T22 -> T21 -> T11 -> T10. Het (hele) grote verschil in afgifte kan dus ook verklaren waarom het lijkt alsof de normale radiator niets doet. Hij doet gewoon heel weinig vergeleken met..

En bij WP's zijn deltas normaliter/idealiter klein. Gebruikelijk is geloof ik 3 t/m 5.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• jelleeelco
Nnoitra schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:23:
[...]

Dit is denk ik niet direct het meest geschikte topic voor de helft van je vragen :)
Waterzijdig inregelen zou ik beginnen met fans uit.
Als de jaga en de radiator elk een aan het uiteinde van een Tstuk zitten, kan niet 1 van de 2 al het water 'verbuiken' (lijkt mij).
Vergelijk de aanvoerTemp van beide eens. Die zou nagenoeg gelijk moeten zijn, dan weet je dat beide prima aanvoer hebben.

Waar je wel heel erg rekening mee moet houden; een jaga kan véél meer warmte afgeven dan een gewone radiator. Dat verschil wordt alleen maar groter naarmate de radiator kleiner word en je gaat van T33 -> T22 -> T21 -> T11 -> T10. Het (hele) grote verschil in afgifte kan dus ook verklaren waarom het lijkt alsof de normale radiator niets doet. Hij doet gewoon heel weinig vergeleken met..

En bij WP's zijn deltas normaliter/idealiter klein. Gebruikelijk is geloof ik 3 t/m 5.
Dank, ik wist dat de vragen 'op het randje' waren... ik wilde eigenlijk weten of heatmeisters uit moesten zijn.

Ta bij de Jaga is bv 30 graden, maar bij de radiator is het koud...(21). De buis na het T-stuk wordt niet eens warm (heel klein beetje maar.

Toch de aannemer eens vragen, mss is hij vergeten de afsluit dop eraf te halen voordat hij het t-stuk monteerde (haha nee natuurlijk niet, ik denk dat de pomp te laag draait en wat hoger moet).

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
jelleeelco schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:37:
[...]

Dank, ik wist dat de vragen 'op het randje' waren... ik wilde eigenlijk weten of heatmeisters uit moesten zijn.

Ta bij de Jaga is bv 30 graden, maar bij de radiator is het koud...(21). De buis na het T-stuk wordt niet eens warm (heel klein beetje maar.

Toch de aannemer eens vragen, mss is hij vergeten de afsluit dop eraf te halen voordat hij het t-stuk monteerde (haha nee natuurlijk niet, ik denk dat de pomp te laag draait en wat hoger moet).
Lijkt me stug dat het een pomp issue is.
Meet de temperaturen aan beide kanten van het Tstuk eens, en ook de uitgang van de radiator.
Zou ook zomaar kunnen dat de radiator zijn aanvoer via de uitgang krijgt en dan is de aanvoer ineens de uitgang.

Meten is weten.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• jelleeelco
Nnoitra schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:08:
[...]

Lijkt me stug dat het een pomp issue is.
Meet de temperaturen aan beide kanten van het Tstuk eens, en ook de uitgang van de radiator.
Zou ook zomaar kunnen dat de radiator zijn aanvoer via de uitgang krijgt en dan is de aanvoer ineens de uitgang.

Meten is weten.
Dat heb ik gedaan... T-stuk deel naar jaga is 29, deel naar radiator 21. Denk dat er mechanisch iets niet goed zit.

• Bazz0847
Heb je al eens geprobeerd de radiator te ontluchten?

• Lawrentz
  • Nu online
jelleeelco schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:09:
[...]

Dat heb ik gedaan... T-stuk deel naar jaga is 29, deel naar radiator 21. Denk dat er mechanisch iets niet goed zit.
Is de thermostaatknop van de thermostaatkraan geweest of betreft het een nieuwe plaatsing?

Een thermostaatknop plaats je meestal (wellicht altijd?) met standje 5 op de thermostaatkraan .
Wanneer de thermostaatknop op de thermostaatkraan is geplaatst dan kan de thermostaatknop worden dichtgedraaid.
Plaats je de thermostaatknop met standje 0 dan kan het zijn dat de thermostaatkraan niet kan worden geopend.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.

• jelleeelco
Lawrentz schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:11:
[...]

Is de thermostaatknop van de thermostaatkraan geweest of betreft het een nieuwe plaatsing?

Een thermostaatknop plaats je meestal (wellicht altijd?) met standje 5 op de thermostaatkraan .
Wanneer de thermostaatknop op de thermostaatkraan is geplaatst dan kan de thermostaatknop worden dichtgedraaid.
Plaats je de thermostaatknop met standje 0 dan kan het zijn dat de thermostaatkraan niet kan worden geopend.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Badkamer radiator was er al, we hebben alleen de stalen leidingen vervangen voor uponor (en aanvoer/retour dubbel gecheckt). Jaga is nieuw, en ook daar zitten aanvoer en retour correct.

Ik ga de aannemer wel vragen of hij ideeën heeft.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik ben in mijn nieuwe huis nu het wat kouder wordt een beetje bezig met het tunen van m'n CV. Ik heb de aanvoertemperatuur nu verlaag van 90° naar 60°, maar merk dat ik het huis nu eigenlijk niet snel genoeg meer warm kan krijgen.

Vandaar dus aan het kijken naar radiatorventilatoren. Ik kwam al de oplossingen van o.a. SpeedComfort en Heatfan tegen, maar iets meer DIYen ben ik niet vies van, en het is helemaal mooi als het ook in Home Assistant kan. Toen kwam ik dus dit tegen!

Nog wel wat vragen: ik heb niet al te moderne radiatoren: uiteenlopend van T11, T12, en T22. Hoe monteer je de fans bij de enkelplatige radiatoren? Daar kun je ze immers niet bovenop leggen (en monteren aan de onderkant zou trouwens het mooiste zijn). De kant-en-klare systemen hebben daarvoor pootjes met magneetjes op de ventilatorarmaturen. Heeft iemand toevallig daar al een oplossing voor gevonden/gemaakt?

Hebben de ventilatoren überhaupt veel zin bij een T11-radiator?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07

polthemol

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPbnC6VrLyY29ORMPnrLnhz3_zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuFkxoSEjYZfHMYVILUDYiSs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG6Lk5DKxmoviXAI1yww9yLa6zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAsseY1eZZywFsyfHBNO4tWS.jpg?f=fotoalbum_large

testopstelling up and running. De fanbankjes gaan nog bekleed worden, of dmv omkasting of dmv radiatorombouw. Heatmeister controller zal dan netjes worden weggewerkt onderin bankje. (voor de oplettende ziel: yes ik heb de fans foutom gemonteerd, maar trekken prima lucht door de radiator heen).

Van de week de andere radiatoren in de woonkamer gaan 'riggen', groot fan van de resultaten van heatmeister en het geeft oude radiatoren nog een mooi tweede leven zo ipv ze te moeten vervangen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• _JGC_
  • Laatst online: 23:04
@polthemol Van onder naar boven blazen geeft hoger rendement. Je zuigt nu de lucht tegen de convectiestroom in.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:20
Compizfox schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:56:
iets meer DIYen ben ik niet vies van
Zou het vervangen van een radiator haalbaar zijn voor je? Bij huidige Ta 60° zul je met ventilatoren en radiator vervangen enorme stappen kunnen maken.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07

polthemol

Moderator General Chat
_JGC_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:19:
@polthemol Van onder naar boven blazen geeft hoger rendement. Je zuigt nu de lucht tegen de convectiestroom in.
ik was er al bang voor. 16 popnagels uitboren it is :p

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

denneappel schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:21:
[...]

Zou het vervangen van een radiator haalbaar zijn voor je? Bij huidige Ta 60° zul je met ventilatoren en radiator vervangen enorme stappen kunnen maken.
Daar zat ik ook aan te denken, in elk geval voor die T11-radiator in mijn werkkamer. Al hebben mijn huidige radiatoren wel (volgens mij vrij non-standaard) concentrische middenonderaansluitingen, dus ik weet niet hoe makkelijk het is daar vervangende radiatoren voor te vinden.

Ik wou het hoe dan ook eerst maar eens proberen met ventilatoren toevoegen!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jelleeelco schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:57:

Inregelen met de fannen aan. Je zult uit moeten gaan van de normale situatie.

Kun je die jaga helemaal dicht draaien?
Ter test. Om te zien of de badkamer nu wel warm wordt. Immers alle flow is nu beschikbaar voor de badkamer.

• jelleeelco
Seafarer schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:39:
[...]

Inregelen met de fannen aan. Je zult uit moeten gaan van de normale situatie.

Kun je die jaga helemaal dicht draaien?
Ter test. Om te zien of de badkamer nu wel warm wordt. Immers alle flow is nu beschikbaar voor de badkamer.
Ja gedaan, alleen wss niet lang genoeg. Leiding vlak na het t-stuk werd wat warmer, maar het lijkt echt als het niet doorstroomt. Radiator is wel ontlucht.

Moet morgen voor twee weken naar het buitenland en wilde ook niet teveel experimenteren...straks zit de familie zonder warmte :). Het is gelukkig een inpandige badkamer die nooit echt koud wordt.

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:19:
En je hebt geen kruisstroom meer voor het grootste verschil tussen lucht en water.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog wel wat vragen: ik heb niet al te moderne radiatoren: uiteenlopend van T11, T12, en T22. Hoe monteer je de fans bij de enkelplatige radiatoren? Daar kun je ze immers niet bovenop leggen (en monteren aan de onderkant zou trouwens het mooiste zijn). De kant-en-klare systemen hebben daarvoor pootjes met magneetjes op de ventilatorarmaturen. Heeft iemand toevallig daar al een oplossing voor gevonden/gemaakt?

Even twee pagina’s terug kijken: op mijn T11 radiator: Aiolos in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:56
Nou, bij mij zijn er nu ook 25 arctic p8's en een (tweede komt morgen) heatmeister operationeel. het huis is behoorlijk stil dus tot 5% hoor je niets. hier moet je alleen wel de temperatuur waarboven geschakeld wordt naar max omhoogzetten in de geavanceerde instellingen. Ik heb ze ook met tochtstrips ingeklemd, alleen dan met eentje aan de zijkant om trillen te voorkomen. verschilt het veel als je ze ook aan de onderkant "loskoppelt? als de tweede heatmeister zal ik wat foto's maken.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 09:29
Aiolos schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Nu wel: De fans maken een hoek van ongeveer 45 graden en zitten tegen de onderkant van de radiator en de muur (net boven de plint) aan.

[Afbeelding]
Ah mooi gedaan zo, ik ga eens meten hoeveel ruimte ik onder de radiator heb.

Ander vraagje hoe zitten jouw fans vast aan elkaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Focus op 03-11-2025 10:51 ]

• Aiolos
  • Niet online
Focus schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:49:
[...]

Ah mooi gedaan zo, ik ga eens meten hoeveel ruimte ik onder de radiator heb.

Ander vraagje hoe zitten jouw fans vast aan elkaar?
Deze zitten met tie-wraps aan elkaar (aan de onderzijde bij de plint). Er zit ook een stuk draadeind langs, maar je ziet ze dus ook iets doorbuigen.
Bij andere radiatoren heb ik inmiddels wat 3D geprinte verbindingsstukken er tussen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 09:29
Aiolos schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:10:
[...]

Deze zitten met tie-wraps aan elkaar (aan de onderzijde bij de plint). Er zit ook een stuk draadeind langs, maar je ziet ze dus ook iets doorbuigen.
Bij andere radiatoren heb ik inmiddels wat 3D geprinte verbindingsstukken er tussen.
Moet ik mijn ender 3d printer maar eens afstoffen :)

• jj85
  • Laatst online: 22:37
Focus schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:17:
[...]

Moet ik mijn ender 3d printer maar eens afstoffen :)
Als je arctic P14 fans gebruikt, dan is dit een fijn model
https://www.printables.co...ector-for-arctic-p14-fans

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:17
jj85 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:33:
[...]

Nice! Heb ik toch lopen kloten met alles op hout met een gatenzaag.
Helaas kan ik niet 3D printen.

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Er zijn genoeg mensen hier met wel een printer die het vast voor je willen printen tegen kleine vergoeding.

Misschien is het een optie om zo'n lijstje te maken in de topicstart? Met eventueel geschikte modellen per fan etc.?

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11 21:01
jj85 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:33:
[...]

Die vond ik lastig printen en veel materiaal kosten. Ik heb het zelf wat eenvoudiger gehouden met een plaatje, eventueel aan beide kanten: https://www.thingiverse.com/thing:4433958

En dan schroefjes erop:

Din 965 verzonken schroef met ph kruisgleuf m4x12 black oxi
Din 934 zeskantmoer klasse 10 zwart m4

• Kevin1990
Hortz schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:44:
Er zijn genoeg mensen hier met wel een printer die het vast voor je willen printen tegen kleine vergoeding.

Misschien is het een optie om zo'n lijstje te maken in de topicstart? Met eventueel geschikte modellen per fan etc.?
Bij mij zit het er nu in. En ik heb de Jaga's niet helemaal vol gegooid met ventilatoren.
Ik heb er volgens mij nog 2 over die ik na het stookseizoen wel in de Jaga erbij stop waar het net wel net niet op temperatuur komt met de lage watertemperatuur van de warmtepomp maar ik wil eerst kijken of de heatmeister het zo regelt dat het wel gewoon lukt ;)

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:52
Kevin1990 schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:16:
[...]

Nice! Heb ik toch lopen kloten met alles op hout met een gatenzaag.
Helaas kan ik niet 3D printen.
Of zoals ik het heb gedaan. Twee kunststof u-profielen tegen elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoRwZH58kKqLfDOVEqYFGMezveY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPzSWeBO9Ox87fVDWxxL1fGy.jpg?f=fotoalbum_large

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-11 00:20
Ik heb hier dus ook 3 heatmeisters besteld met 30 Arctic P8 fans. Ik wil ze onder 2 80 CM lange T22 en een 180cm lange T21 hangen.

Nu begrijp ik dat 2 kunstof L profielen heel mooi kan werken om de fans op te schroeven. En dan uitsparingen zagen in het profiel zodat de fans niet geblokkeerd zijn.

Maar wat ik van al het terugscrollen en naar foto's kijken nog niet helemaal duidelijk heb... Hoe is dit redelijk makkelijk vast te maken onder op de radiator? Zeker gezien de lengte onder de T21 wil je toch wel met enige regelmaat een montagepunt hebben zodat er niks uit gaat hangen ofzo.

Magneten? Tiewraps? Wat is een beetje de concensus hier en redelijk makkelijk te maken met een paar L profielen.

En, zijn er nog mooiere/makkelijkere opties?

Leuk bijkomend detail, ze gaan een aantal Speedcomforts vervangen. Vanwege het geluid en hopelijk net wat meer rendement.

[ Voor 12% gewijzigd door The - DDD op 04-11-2025 16:59 ]

• Kevin1990
petkaij schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:22:
[...]

Of zoals ik het heb gedaan. Twee kunststof u-profielen tegen elkaar.
[Afbeelding]
Resoneert dat niet? Daarom heb ik voor hout gekozen wat meer massa heeft.
Daaronder heb ik rubber gelegd van 1cm dik tussen de loze ruimtes van de ventilatoren.

• petkaij
@Kevin1990 Absoluut niet, zo heb ik er twee liggen op beide convectoren van eind jaren zeventig.
Over de gehele lengte (2m) ondersteund met een ijzeren koker profieltje ( 1 bij 1cm) met tocht band.
Met de 14cm Arctic fans prima resultaat. Natuurlijk wel afregelen wat aanvaardbaar is qua geluid.
Boosten enkel in de ochtend, rest max 50% uitsturing, maar absoluut geen resonantie.

• petkaij
@The - DDD Bij mijn T22 radiator zitten de fans in een celbeton profiel, deze hangt aan twee draadeinden.
Werkt voor mij prima..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEaB0t-2_01L_GNUMQRrkqfxjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKxIkToRY9Xc6HBb1fjJdZmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq2plsIA71Hj90WnkygCBPQv-co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQSwNtmEQVR9S4DYLf0wq2F0.jpg?f=fotoalbum_large

• The - DDD
@petkaij
Nice, twee draad einden is wel heel erg stevig. :D

Maar het geeft ook aan dat jouw oplossing dusdanig weinig flex heeft dat het met 2 punten goed genoeg zit.

Denk dan dat vastgeschroefde fans met 2 L profielen ook wel stevig geoeg zal zijn. En dan hang ik het zwevend aan de horzontale verbindingen onderaan de radiatoren. De langere heeft ook extra plaatjes tussen de twee panelen.

• The - DDD
@wolterious In de vorige topic van deze reeks plaatste je een foto van jouw montage oplossing met L profielen. Hoe heb je die magneten er aan gemaakt? En werkt dat goed genoeg? Valt je totale profiel binnen de verwarming en trekken de magneten dan de boel vast "door" het L profiel heen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Check, thanks. Ik zat meer te denken aan iets met magneetjes (net zoals bijvoorbeeld de Heatfan en ComfortBooster hebben) zodat je niet in de muur hoeft te boren.

• petkaij
Ik gebruik trouwens geen schroefjes, al mijn fans zitten vast met anti-vibratie voetjes.
https://www.amazon.nl/Ant...0_1_ec_pd_hp_d_atf_rp_2_i

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:26
@Bazz0847 Net een update naar HA 25.10.4 gedaan en krijg een waarschuwing. Mogelijk heb je die zelf ook gezien, maar anders ter info.

Logger: homeassistant.components.mqtt.entity
Source: components/mqtt/entity.py:1455
integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 19:43:26 (56 occurrences)
Last logged: 19:43:28

The configuration for entity sensor.xxx_temp_ambient_2 uses the deprecated option `object_id` to set the default entity id. Replace the `"object_id": "heatbooster_HB-1-achter_temp-ambient"` option with `"default_entity_id": "sensor.heatbooster_HB-1-achter_temp-ambient"` in your published discovery configuration to fix this issue, or contact the maintainer of the integration that published this config to fix this. This will stop working in Home Assistant Core 2026.4

• Kevin1990
petkaij schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:21:
@Kevin1990 Absoluut niet, zo heb ik er twee liggen op beide convectoren van eind jaren zeventig.
Over de gehele lengte (2m) ondersteund met een ijzeren koker profieltje ( 1 bij 1cm) met tocht band.
Met de 14cm Arctic fans prima resultaat. Natuurlijk wel afregelen wat aanvaardbaar is qua geluid.
Boosten enkel in de ochtend, rest max 50% uitsturing, maar absoluut geen resonantie.
Ah mooi! fijn dat het werkt.
Ik heb de instellingsn van de Heat meister beperkt. Wat kleine aanpassingen. Ik boost wel maar in HA met een schakelaar ook zo weer uit te zetten. Het is een werkkamer en er moet in de ochtend even gas gegeven worden om op temperatuur te komen door de warmtepomp ;)

• Bazz0847
Maarten60 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:53:
@Bazz0847 Net een update naar HA 25.10.4 gedaan en krijg een waarschuwing. Mogelijk heb je die zelf ook gezien, maar anders ter info.

Logger: homeassistant.components.mqtt.entity
Source: components/mqtt/entity.py:1455
integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 19:43:26 (56 occurrences)
Last logged: 19:43:28

The configuration for entity sensor.xxx_temp_ambient_2 uses the deprecated option `object_id` to set the default entity id. Replace the `"object_id": "heatbooster_HB-1-achter_temp-ambient"` option with `"default_entity_id": "sensor.heatbooster_HB-1-achter_temp-ambient"` in your published discovery configuration to fix this issue, or contact the maintainer of the integration that published this config to fix this. This will stop working in Home Assistant Core 2026.4
Yes, is bekend. Paar posts geleden ook al gemeld, en staat op mijn to do lijst om binnenkort te fixen :)

• bram7100
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07
...

@Compizfox Ik heb ze bij T11 en T22 radiatoren eenvoudig met electriciteitsdraad onder de radiatoren gehangen. Om de 3 P8 ventilatoren een draad zodat het geheel niet doorzakt. Draad door de lamellen laten zakken, aan extra tiewraps aan de ventilatoren vastmaken, en dan omhoog trekken zodat ze strak onder de radiator hangen en bovenaan de draad strak om een lamel buigen. Je ziet er aan de bovenkant niks van en je kunt ze er ook makkelijk weer afhalen als dat nodig is om ze bijv. schoon te maken.
Bij de foto rechtsonder hangen de ventilatoren onder een T11 radiator. Ze steken aan de voorkant heel iets uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lguFbOdhij2c45roquuQe0jPjeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/426BERXDkehaFpejSOTqdYT8.png?f=fotoalbum_large

• MrOwnalicious
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-11 12:35
Ik gebruik hiervoor gewoon stukjes tochtstrip om de trillingen op te vangen (de buitenste fans moest ik nog afwerken op de foto). Dat werkt goed. De ventilatoren houd ik dan bij elkaar met een schuim tochtstrip rondomrond. Erg goedkoop en weinig werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHzaajm9y30zhPRDT70XYu4Eg7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfZ6Xox3p2ZL1EH9hOE1Ob86.jpg?f=fotoalbum_large

• The - DDD
@MrOwnalicious En dan klem je het met die tochstrip rondom onderin de radiator?

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
The - DDD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:20:
en afwerken met een strip kunstof vast gemaakt met magneet band op de radiator maakt het netjes.

• The - DDD
Magneetband is ook nog een goeie. Heb hier nu 2 L profielen, en heel veel boutjes en moertjes. Ik denk dat dat een geheel wordt wat stevig genoeg is om met tiewraps onder de radiator te kunnen trekken. Ik heb er bevestiingspunten voor waar ik het aan kan hangen. Scheelt ook gelijk een boel doorgeven van trilling dan.

Nog even wat spullen binnenkrijgen en dan kan ik ook gaan knutselen. Zodra ik resultaat heb, uiteraard hier verslag.

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:23
The - DDD schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:02:
@wolterious In de vorige topic van deze reeks plaatste je een foto van jouw montage oplossing met L profielen. Hoe heb je die magneten er aan gemaakt? En werkt dat goed genoeg? Valt je totale profiel binnen de verwarming en trekken de magneten dan de boel vast "door" het L profiel heen?
Het totale profiel viel bij mij net buiten de verwarming, met de magneetjes aan de binnenkant van de L profielen. Het waren hele platte magneetjes dus daar zag je verder niks van, werkt perfect. ik heb die magneten met secondenlijm op de L profielen geplakt, dat is stevig genoeg, mede omdat het gewicht wordt verdeeld over minstens 10 magneten. Lange magneetstrips met een plakrand zou nog beter zijn denk ik, maar die kon ik toen niet vinden.

Inmiddels is het geheel vervangen door vloerverwarming btw... 8)7

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:16
Momenteel heb ik in de convectorput en convector radiator nog SpeedComfort zitten, maar die hoor je en zijn klein (naar mijn mening). Vorige maand heb ik een warmtepomp laten installeren en nu is het dus tijd om de SpeedComfort te vervangen. Als eerste de convectorput van 2 meter waar ik 10x 14cm fans in wil plaatsen.
De test opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA2t9XDT_3H4f3vq-KZfPSWPwe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klei1otPHccNngC5TaRvUmmF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ze op de convector leggen, misschien er onder, maar ik hoef dus geen constructie te maken om ze aan elkaar vast te maken. Daarom een simpele afstandshouder (op maat) geprint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT4knr5dvGHfLSBpnAnoBitrs8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7FO1GtFkYpKq2Z5d2pE2pWs.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat volgt nog.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Eigenlijk horen veel van de bijdragen hierboven eerder in het topic: "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" - ik lees namelijk weinig/niets over de Heatmeister.
@wheels533 Ik heb mijn 2,8 m convectoren helemaal "naadloos" met 140 mm fans volgelegd.
De Heatmeister trekt dit prima sinds meer dan 2 jaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• petkaij
Hier het zelfde, mijn beide convector putten ( 2m lang) van eind jaren zeventig ook geheel dicht gelegd met 14cm Arctic fans. Zodra gemeten kamertemperatuur een bepaalde delta-T overschrijd tov de water inlaat temperatuur gaan de fans netjes draaien op de ingestelde waarde in de Heatmeister om enige verkoeling te bewerkstelligen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK3cptIHiaDgKIufvGrRZhFSa0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcAp5TIcKDsPM4h3XUwbDc4K.jpg?f=fotoalbum_large

• Bazz0847
dunklefaser schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:25:
Eigenlijk horen veel van de bijdragen hierboven eerder in het topic: "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" - ik lees namelijk weinig/niets over de Heatmeister.
@wheels533 Ik heb mijn 2,8 m convectoren helemaal "naadloos" met 140 mm fans volgelegd.
De Heatmeister trekt dit prima sinds meer dan 2 jaar.
Ik zie wel een mooie HeatMeister op de foto hoor! :D

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bazz0847 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:33:
[...]

Ik zie wel een mooie HeatMeister op de foto hoor! :D
Ik ook - maar dat is niet mijn punt O-) .

• petkaij
Oké, gaan we weer on-topic :)
De boost-mode kan je in de Heatmeister enkel aan/uit zetten zonder een tijd of timer functie.
Dat doen de meesten ( net als ik) in HA als ze die server bezitten.
Zou leuk zijn als iets soortelijk ook in de web interface van de Heatmeister zou zitten voor één ieder die geen HA heeft.
Maar neem aan dat er wel meer verzoeken zullen zijn voor een aanpassing.

• Kevin1990
petkaij schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:56:
Oké, gaan we weer on-topic :)
De boost-mode kan je in de Heatmeister enkel aan/uit zetten zonder een tijd of timer functie.
Dat doen de meesten ( net als ik) in HA als ze die server bezitten.
Zou leuk zijn als iets soortelijk ook in de web interface van de Heatmeister zou zitten voor één ieder die geen HA heeft.
Maar neem aan dat er wel meer verzoeken zullen zijn voor een aanpassing.
Heb je dit gedaan met een timer en aparte knop of laat je dit samen lopen met schemas van je verwarming of iets?

• petkaij
Eén aparte knop gemaakt in HA die de boost functie voor alle Heatmeisters tegelijk in de ochtend activeert tot 12 uur 's middags.
Extra voorwaarde is wel de uitsturing van de cv-pomp. Zodra die boven de 5% komt ter indicatie dat de cv-ketel aangestuurd is. Daarna staat hij weer uit.
Ben beginnende gebruiker van HA, de knop die ik heb gemaakt zal vast eenvoudiger kunnen, maar voor mij werkt het prima.

[ Voor 18% gewijzigd door petkaij op 06-11-2025 20:53 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@petkaij Ik vind de boost-modus na de (minimale) nachtverlaging eigenlijk prima en voldoende.
Ook als de temperatuur tijdelijk zakt door een open deur bijvoorbeeld.
Verder krijgt de warmtefafgifte bij mij een extra boost door de opstart-ondersteuning voor warmtepompen.
Kost wel wat extra tijd voor de configuratie/optimalisatie.

• MrOwnalicious
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-11 12:35
The - DDD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:20:
Ik realiseer me net dat niet iedereen convectoren heeft, oops!

• Kevin1990
dunklefaser schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:54:
@petkaij Ik vind de boost-modus na de (minimale) nachtverlaging eigenlijk prima en voldoende.
Ook als de temperatuur tijdelijk zakt door een open deur bijvoorbeeld.
Verder krijgt de warmtefafgifte bij mij een extra boost door de opstart-ondersteuning voor warmtepompen.
Kost wel wat extra tijd voor de configuratie/optimalisatie.
Werkt die opstart modus echt goed?
Weet niet hoeveel vermogen de ventilatoren dan gaan draaien?
Gevoelsmatig zou ik bij de opstart juist niet een extra boost geven aan het begin

• petkaij
Boost in de Heatmeister wil enkel zeggen dat de maximale uitsturing hoger ligt dan bij normaal bedrijf, als je het tenslotte zo instelt. Hij rampt daar gewoon naar toe, dan wel iets sneller omdat de maximale fan uitsturing wat hoger is.

• Kevin1990
petkaij schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:09:
Boost in de Heatmeister wil enkel zeggen dat de maximale uitsturing hoger ligt dan bij normaal bedrijf, als je het tenslotte zo instelt. Hij rampt daar gewoon naar toe, dan wel iets sneller omdat de maximale fan uitsturing wat hoger is.
Ja dat begrijp ik en heb ik ook ondervonden. Echter brdoel ik de opstart hulp voor warmtepompen of hoe je het ook noemt of dat effect heeft en zo ja welke effect.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
wheels533 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:39:
Momenteel heb ik in de convectorput en convector radiator nog SpeedComfort zitten, maar die hoor je en zijn klein (naar mijn mening). Vorige maand heb ik een warmtepomp laten installeren en nu is het dus tijd om de SpeedComfort te vervangen. Als eerste de convectorput van 2 meter waar ik 10x 14cm fans in wil plaatsen.
De test opstelling:
[Afbeelding]

Ik ga ze op de convector leggen, misschien er onder, maar ik hoef dus geen constructie te maken om ze aan elkaar vast te maken. Daarom een simpele afstandshouder (op maat) geprint.
[Afbeelding]

Het resultaat volgt nog.
In het begin had ik ook de 14cm fans met ruimte er tussen in mijn convector liggen, maar sinds 2 maanden mijn hele convector vol liggen met fans (14 stuks), haal nu met deze temperaturen een mooiere en hogere deltaT. En de max speed kan iets omlaag.

• petkaij
Kevin1990 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:30:
[...]

Ja dat begrijp ik en heb ik ook ondervonden. Echter bedoel ik de opstart hulp voor warmtepompen of hoe je het ook noemt of dat effect heeft en zo ja welke effect.
Opstarthulp tbv warmtepompen heb ik geen ervaring mee.
Ons huis van eind jaren zeventig wordt verwarmd met een cv-ketel, Wel een nieuwe die met lagere temperaturen werkt, maar warmtepomp systeem gaat niet werken vanwege matige isolatie waarde van het huis.
En dan geeft de Heatmeister imo een prima resultaat om meer energie uit de oude convectoren te halen bij lagere cv-water temperaturen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kevin1990 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:52:
[...]

Werkt die opstart modus echt goed?
Weet niet hoeveel vermogen de ventilatoren dan gaan draaien?
Gevoelsmatig zou ik bij de opstart juist niet een extra boost geven aan het begin
Bij mij werkte het tenminste bij een aantal convectoren meteen - voor de rest moet je wat finetunen.
Als je de configuratiewizard doorloopt staat er het e.e.a. wat je kan helpen.
Hint: bekijk de trace van dT.inlet - hieruit kan je de benodigde parameter dT/dt voor start en einde afleiden.

• Ronald
petkaij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:46:
maar warmtepomp systeem gaat niet werken vanwege matige isolatie waarde van het huis.
Dat is te kort door de bocht. Het gaat om in balans brengen van afgifte en verlies. Daar is isolatie slechts 1 van de mogelijke aanpassingen van. Boosten en of vervangen van radiatoren, en / of vloerverwarming zijn de andere aanpassingen.

Ik heb op die manier een piek afgifte van 9kW bij 35C hier gerealiseerd. Vóór isolatie was er net geen 7kW nodig in een '74 rijtjeshok.

• petkaij
Gaan we toch weer een beetje off-topic >:)
Vanwege de nieuwe cv-ketel die met lagere temperaturen werkt, heb ik systeem waterzijdig ingeregeld en cv-vermogen en pomp capaciteit aangepast. Badkamer werd amper warm.
Nu met de getunede Heatmeisters en ingeregelde convectoren en radiatoren is het weer prima. Al het cv water ging rechtstreeks via half duimse pijpen naar beide convectorputten. Tja, dan blijft er niet veel over voor de rest.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Niet vanwege de oude cv-ketel, die ook met lagere temperaturen werkte, had ik het systeem al een beetje waterzijdig ingeregeld. CV-vermogen was sterk gereduceerd (10 kW) en het pompvermogen op maximum gezet.

Omdat de maximale cv-temperatuur op 40°C stond waren alle convectoren/radiatoren natuurlijk geboost.
Met de Heatmeisters was het finetunen van de warmteafgifte vervolgens relatief makkelijk.
Ik gebruik de HM soms ook om de ruimtetemperatuur en de verdeling van de warmteafgifte een beetje te regelen.

Met de komst van een wp hoefde ik niet meer al te veel aan de HM-configuraties aan te passen

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 08-11-2025 02:13 ]

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:18
Heatmeisters deze week ontvangen en gisteravond aangesloten en gekoppeld. Aansturing werkt perfect. Nu beetje met de instellingen tweaken. Mooi product hoor!
Gisteren ontving ik 45 stuks van de Arctic P9 PWM PST. Ik begreep dat ze lange tijd niet leverbaar waren? Nu dus wel weer. Ze passen perfect op de jaga t11 convectoren. Snug fit op de warmtewisselaar. Kreeg 10 aan elkaar doorgelust zonder de verlengkabel nodig te hebben.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

bram7100 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:36:
[...]

@Compizfox Ik heb ze bij T11 en T22 radiatoren eenvoudig met electriciteitsdraad onder de radiatoren gehangen. Om de 3 P8 ventilatoren een draad zodat het geheel niet doorzakt. Draad door de lamellen laten zakken, aan extra tiewraps aan de ventilatoren vastmaken, en dan omhoog trekken zodat ze strak onder de radiator hangen en bovenaan de draad strak om een lamel buigen. Je ziet er aan de bovenkant niks van en je kunt ze er ook makkelijk weer afhalen als dat nodig is om ze bijv. schoon te maken.
Bij de foto rechtsonder hangen de ventilatoren onder een T11 radiator. Ze steken aan de voorkant heel iets uit.
[Afbeelding]
Nice, dat ziet eruit als een simpele doch effectieve oplossing!

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik heb een vraag: Afgelopen week de eerste 5 fans in de convectorput geplaatst en de HeatMeister aangesloten. In eerste instantie leek het te werken, maar na een dag zag ik dat de fans 1% doelsnelheid hadden, terwijl wel duidelijk de aanvoer warmer werd. Even een export door een ai tool gehaald en die liet zien dat de dT/dt start het beste op 0,4 gezet kon worden. Verder heb ik de snelheidsregeling vast gezet in de hoop dat dit iets zou veranderen. Dat deed het ook, nu gaan de fans een korte tijd naar 100% en daarna weer 0% of 1%.
In dit topic wel gelezen dat Ontdooicyclusdetectie dit misschien kan veroorzaken, dus die heb ik net even uitgezet dus ik weet nog niet wat dat doet. Voor nu even handmatig aan gezet.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
CONFIGURED  1
LED_DISABLE 0
ENABLE_CONFIGPAGE 1
MQTT_HIERARCHY  1
ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY 1
AUTOBOOST 0
ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION  0
DEFROST_DETECT  1
STARTUP_SUPPORT 1
FAN_SPEED_LUT_USE 1
LANGUAGE  0
OPERATING_MODE  0
FAN_OFF_DELAY 10
AUTOBOOST_TEMPERATURE 17.5
AMBIENTCOMPENSATION_TARGET  19.5
AMBIENTCOMPENSATION_KP  10
AMBIENTCOMPENSATION_KI  2
DEFROST_DETECT_DTDT_START -2.5
DEFROST_DETECT_DTDT_DONE  0
STARTUP_SUPPORT_SPEED 100
STARTUP_SUPPORT_DTDT_START  0.400000006
STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE 0.100000001
HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T  5
COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T  5
ENABLE_T_HYSTERESIS 2
HEATING_LOWER_TEMPERATURE 27.5
HEATING_UPPER_TEMPERATURE 45
HEATING_SPEED_LIMIT 60
HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT 120
COOLING_SPEED 50
COOLING_SPEED_BOOST 100
T0_OFFSET 0
T1_OFFSET 0
T2_OFFSET 0
NODE_NAME "convectorput"
MASTER_NODE_NAME  "master-name"
FAN_SPEED_LUT_0 0
FAN_SPEED_LUT_20  25
FAN_SPEED_LUT_40  45
FAN_SPEED_LUT_60  65
FAN_SPEED_LUT_80  80
FW_VERSION  "v2.7.7"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENjQ4Ewwg9KjtNuyAJ9dOj-d1_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrlhTIx9vJNhGefhcRM07Eun.jpg?f=fotoalbum_large

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:19
Beste mensen,
Ik wil graag gaan starten met Heatmeister, maar kom er niet goed uit. Ik heb een aantal radiatoren die 70mm diep zijn aan de onderkant. Ik kan de door Arctic dus naar mijn mening niet kwijt. Heeft iemand hiermee ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckkCh0m-6cTZ5IOtgEqFkKHvWlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STxHEVi17zPzedz0LNWYJHHe.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste