PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Dit kan o.a. gebeuren als gemeten ruimte temperatuur hoger is dan de gemeten cv inlaat temperatuut. Is een onderdeel van de geavanceerde instellingen. Staat bij mij op 3°C delta-TEriktheuns schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:27:
Ik vind niet recht terug maar plots staat deze op koelen. Waar of zet ik dit recht?
Maar kan natuurlijk ook iets anders zijn.
Probeer eens een andere fan als eerste in de rij (indien er meerdere zijn, alleen de eerste fan geeft de terug koppeling naar de HM) of een andere 4 aderige kabel.dannyll schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:58:
[...]
Ik heb de kabel naar de ventilatoren uit de HM getrokken en weer teruggplaatst. Meer kan ik toch niet doen. De unit gaat bij 1% direct 100% draaien. Laatste FW versie. Wat nu?
Zal ik proberen... maar het heeft gewoon gewerkt en het werkt ineens niet meer... dat is toch gek?petkaij schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:
[...]
Probeer eens een andere fan als eerste in de rij (indien er meerdere zijn, alleen de eerste fan geeft de terug koppeling naar de HM) of een andere 4 aderige kabel.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Hoeft maar één bitje verkeerd te vallen ( door wat voor reden dan ook) en eea staat onbegrijpelijk stil, of in jou geval draait 100% voluit.
,@Bazz0847 wellicht heb je mijn vorige bericht over het hoofd gezien. Daarom nogmaals: via usb flashen levert geen resultaat op. Zie bericht hierboven.fvanderstege schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:09:
[...]
@Bazz0847
Als de module via usb met de laptop is verbonden brandt het ledje continu zacht ( identiek als verbinding is met wifi) geen knipperend ledje dan.
Vervolgens:
ik krijg bij de poging tot update via usb deze melding:
COM-port of module (leave empty to search):
Autodetecting COM-port and updating firmware...
Warning: Deprecated: Choice 'usb_reset' for option '--before' is deprecated. Use 'usb-reset' instead.
Warning: Deprecated: Command 'write_flash' is deprecated. Use 'write-flash' instead.
esptool v5.2.0
Found 0 serial ports...
A fatal error occurred: Could not connect to an Espressif device on any of the 0 available serial ports.
An error occured! Flashing failed.
Press any key to continue . . .
Moet ik er nu vanuit gaan dat deze module kapot is? Het was er eentje uit de eerste aangeschafte serie 2023 (wel met een config knop).
Groet, Frank
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 03-04-2026 21:14 ]
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
edit : opgelost; zie volgende berichtBazz0847 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:07:
Heb je de stappen goed gevolgd? Dwz: voeding eruit, MODE/CONF knop ingedrukt houden, dan USB erin terwijl je de knop nogsteeds indrukt. Dan flash-programma pas starten.
@Bazz0847 : precies zo gedaan. geeft fatal error ( zie ook tekst in eerder bericht). dus geen succes
Dit is de tekst die verschijnt:
Warning: Deprecated: Choice 'usb_reset' for option '--before' is deprecated. Use 'usb-reset' instead.
Warning: Deprecated: Command 'write_flash' is deprecated. Use 'write-flash' instead.
esptool v5.2.0
Found 0 serial ports...
A fatal error occurred: Could not connect to an Espressif device on any of the 0 available serial ports.
Ik heb 2 manieren uitgeprobeerd:
Als ik de config knop ingedrukt houd en dan de verbinding via usb met laptop maak blijft de het kleine ledje continu branden.na starten flash komt de foumelding.
In de handleiding staat dat ik met de config knop ingedrukt de adapter moet aansluiten en vervolgens de usb verbinding moet maken: als in de config knop indruk en verbinding maak met de adapter gaat het lampje eerst 10 x fel knipperen en gaat daarna weer even zacht continu branden om na een korte tijd weer te gaan knipperen etc. na het starten van de flash komt de bekende foutmelding
in beide gevolgde procedures wordt na de start van de flash dus dezelfde foutmelding gegeven
[ Voor 65% gewijzigd door fvanderstege op 03-04-2026 22:42 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Andere usb kabel al geprobeerd? Sommige kabel zijn alleen voor opladen.fvanderstege schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:28:
[...]
@Bazz0847 : precies zo gedaan. geeft fatal error ( zie ook tekst in eerder bericht). dus geen succes
Dit is de tekst die verschijnt:
Warning: Deprecated: Choice 'usb_reset' for option '--before' is deprecated. Use 'usb-reset' instead.
Warning: Deprecated: Command 'write_flash' is deprecated. Use 'write-flash' instead.
esptool v5.2.0
Found 0 serial ports...
A fatal error occurred: Could not connect to an Espressif device on any of the 0 available serial ports.
Ik heb 2 manieren uitgeprobeerd:
Als ik de config knop ingedrukt houd en dan de verbinding via usb met laptop maak blijft de het kleine ledje continu branden.na starten flash komt de foumelding.
In de handleiding staat dat ik met de config knop ingedrukt de adapter moet aansluiten en vervolgens de usb verbinding moet maken: als in de config knop indruk en verbinding maak met de adapter gaat het lampje eerst 10 x fel knipperen en gaat daarna weer even zacht continu branden om na een korte tijd weer te gaan knipperen etc. na het starten van de flash komt de bekende foutmelding
in beide gevolgde procedures wordt na de start van de flash dus dezelfde foutmelding gegeven
top: hoe eenvoudig kan het soms zijn: dit was de oplossing. bedankt voor je tipAppesteijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:13:
[...]
Andere usb kabel al geprobeerd? Sommige kabel zijn alleen voor opladen.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Als de ruimte temperatuur hoger is dan cv inlaat temperatuur, dan gaan de fans draaien op de ingestelde waarde. Delta-T en mate van fan aansturing zijn apart in te stellen.
Is een onderdeel van de geavanceerde instellingen.
Ik had dat niet aangezet. Stond dus op 50% te loeien haha. Vriendin paniek. Maar hoe moet ik dat instellen? Moet die cooling dan op 20 graden zodat ie niet gaat koelen?petkaij schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:13:
Dat zal de automatisch koel optie zijn.
Als de ruimte temperatuur hoger is dan cv inlaat temperatuur, dan gaan de fans draaien op de ingestelde waarde. Delta-T en mate van fan aansturing zijn apart in te stellen.
Is een onderdeel van de geavanceerde instellingen.
Je kan de delta-t eventueel extreem hoog zetten of de fan uitsturing in "koeling mode" op 0% zetten voor zowel normaal als boost bedrijf.
Koeling moet je natuulijk wel enigszins genuanceerd bekijken in deze situatie.
[ Voor 52% gewijzigd door petkaij op 08-04-2026 19:15 ]
De verbindingen met de Heatmeisters zijn daarom weg gevallen.
Wat is de snelste manier om deze weer op te tuigen en ook in HA te zetten?
Moet ik alle convectoren open gooien en weer op het knopje drukken om opnieuw te koppelen?
Kijken in je router is ook een optie maar eea staat of valt met originele wifi naam en password toen je de Heatmeisters heb aangemeld.
Is dat gewijzigd, tja dan zal je ze allemaal weer de configuratie moeten laten doorlopen om ze weer in je netwerk gekoppeld te krijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door petkaij op 16-04-2026 16:41 ]
Dan wordt het denk ik weer opnieuw koppelen ben ik bang.petkaij schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:37:
Heatmeister discovery tool lijkt mij de makkelijkste manier, mits originele wifi naam en password het zelfde zijn gebleven, of de Android App Fing om het IP adress te vinden.
Kijken in je router is ook een optie maar eea staat of valt met originele wifi naam en password toen je de Heatmeisters heb aangemeld.
Is dat gewijzigd, tja dan zal je ze allemaal weer de configuratie moeten laten doorlopen om ze weer in je netwerk gekoppeld te krijgen.
Door de reset van de router is van het 2.4ghz netwerk het wachtwoord veranderd waar de Heatmeisters op draaide.
De Heatmeisters draaien nu dus waarschijnlijk stand alone toch?
Wanneer ik deze weer verbind moet ik dan ook alle instellingen opnieuw doen of zijn deze behouden en ook de koppeling met HA als de internetverbinding weer herstelt is?
Mogelijk dat het groene ledje staat te knipperen omdat het netwerk niet beschikbaar is.
Ik zou toch eerst opteren het password van de wifi terug te zetten, schilt een hoop gedoe.
Doch zeker als je meerdere Heatmeisters heb draaien.
Geen idee eigenlijk of je alle instellingen moet herstellen als je alleen maar wifi settings wil herstellen via de configuratie knop. Nog niet bij de hand gehad. Denk dat @Bazz0847 dat beter kan uitleggen.
Koppeling met HA moet automatisch gaan, zodra ze weer zichtbaar zijn in je netwerk.
[ Voor 7% gewijzigd door petkaij op 17-04-2026 15:48 ]
Let op dat je maar van 1 van fans pin 3 rotatie snelheid aansluit. Splitters zijn 4 pins met pin 3 niet aangesloten.
Je zal van einde radiator 1 naar begin 2 moeten gaan. Kant en klare splitters zijn telkens 1 extra fan. Of zelf maken met 2 aftakkingen
[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 17-04-2026 22:49 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 22-04-2026 20:31 ]
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Ik overweeg of ik deze aansturing ook zou kunnen gebruiken om een kast buiten waarin ik een PV omvormer en een accu wil plaatsen te koelen in de zomer.
3 of 4 casefans die onder in de kast inblazen en sneller gaan draaien naarmate er meer warmte wordt ontwikkeld. Warme lucht kan boven uit de kast ontsnappen.
Voor deze constructie heb ik niet alle sensoren nodig, 1, maximaal 2 zou voldoende zijn. (onder en boven)
Maar bij de heatmeister moet je alle 3 de sensoren aansluiten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het voordeel van de heatmeister voor deze toepassing zie ik in de inmiddels bewezen betrouwbaarheid en de PWM regeling. Fans sneller als er meer koeling nodig is.
Als ik me niet vergis heeft @dunklefaser een heatmeister "misbruikt" om zijn pv omvormer met succes extra te koelen. Misschien kan die wat extra info verschaffen.Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:50:
Inmiddels hebben hier 2 heatmeisters 2 winters zonder enig probleem gedraaid, helemaal top.
Ik overweeg of ik deze aansturing ook zou kunnen gebruiken om een kast buiten waarin ik een PV omvormer en een accu wil plaatsen te koelen in de zomer.
3 of 4 casefans die onder in de kast inblazen en sneller gaan draaien naarmate er meer warmte wordt ontwikkeld. Warme lucht kan boven uit de kast ontsnappen.
Voor deze constructie heb ik niet alle sensoren nodig, 1, maximaal 2 zou voldoende zijn. (onder en boven)
Maar bij de heatmeister moet je alle 3 de sensoren aansluiten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het voordeel van de heatmeister voor deze toepassing zie ik in de inmiddels bewezen betrouwbaarheid en de PWM regeling. Fans sneller als er meer koeling nodig is.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
De HeatMeister is een uitstekend product, maar de kracht zit 'm in het in/uitschakelen gebaseerd op temperatuur én het inschakelen met een bewust lage fanspeed.Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:50:
Inmiddels hebben hier 2 heatmeisters 2 winters zonder enig probleem gedraaid, helemaal top.
Ik overweeg of ik deze aansturing ook zou kunnen gebruiken om een kast buiten waarin ik een PV omvormer en een accu wil plaatsen te koelen in de zomer.
3 of 4 casefans die onder in de kast inblazen en sneller gaan draaien naarmate er meer warmte wordt ontwikkeld. Warme lucht kan boven uit de kast ontsnappen.
Voor deze constructie heb ik niet alle sensoren nodig, 1, maximaal 2 zou voldoende zijn. (onder en boven)
Maar bij de heatmeister moet je alle 3 de sensoren aansluiten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het voordeel van de heatmeister voor deze toepassing zie ik in de inmiddels bewezen betrouwbaarheid en de PWM regeling. Fans sneller als er meer koeling nodig is.
In jouw geval en ook in mijn geval heb je dat bij een PV-omvormer minder nodig (althans, mijn mening). In mijn geval: slimme 230V stekker, fan splitter, plastic profiel voor plaatsing, voedingsadapter en HomeAssistant. Indien gedurende 5 minuten: opwek >500W -> aan, indien gedurende 5 minuten opwek <300W -> uit. Maakt meer lawaai dan de uiterst geoptimaliseerde en geluidloze opstelling in de woonkamer, maar mijn PV-omvormer hangt ook op zolder.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
En ook zonder HA want het moet ook kunnen draaien op de noodstroom zonder dat er allemaal systemen moeten blijven draaien die ik verder niet nodig heb op dat moment.
Die dingen moeten er tegen kunnen neem ik aan.
Dit is het heatmeister forum maar ik zou proberen als je het simpel wilt houden een goedkope PWM controller nemen met een temperatuur voeler. Stel de controller 1x in en niet meer aankomen als het werkt.
Ik gebruik ze ook om een accu geforceerd te koelen. Ik heb gewoon alle 3 de sensoren in gebruik en waarom ook niet? In mijn geval Tin op de omvormer (die wordt het warmste), Tout op de aangezogen koelere lucht en Tamb op het accupakket. Regeling op Tin en wat spelen met de settings en klaar. Fijn product, werkt gewoon autonoom.Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:50:
Inmiddels hebben hier 2 heatmeisters 2 winters zonder enig probleem gedraaid, helemaal top.
Ik overweeg of ik deze aansturing ook zou kunnen gebruiken om een kast buiten waarin ik een PV omvormer en een accu wil plaatsen te koelen in de zomer.
3 of 4 casefans die onder in de kast inblazen en sneller gaan draaien naarmate er meer warmte wordt ontwikkeld. Warme lucht kan boven uit de kast ontsnappen.
Voor deze constructie heb ik niet alle sensoren nodig, 1, maximaal 2 zou voldoende zijn. (onder en boven)
Maar bij de heatmeister moet je alle 3 de sensoren aansluiten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het voordeel van de heatmeister voor deze toepassing zie ik in de inmiddels bewezen betrouwbaarheid en de PWM regeling. Fans sneller als er meer koeling nodig is.
Voordeel is dat je ook remote kan monitoren direct op de HM of wat ik doe met Home Assistant.
Omdat het kan?Kevin1990 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:47:
Waarom zou je de omvormer willen koelen?
Die dingen moeten er tegen kunnen neem ik aan.
Dit is het heatmeister forum maar ik zou proberen als je het simpel wilt houden een goedkope PWM controller nemen met een temperatuur voeler. Stel de controller 1x in en niet meer aankomen als het werkt.
Spulletjes komen blijkbaar in een kast en grote kans dat je warmtestapeling krijgt en wat doe je dan? Juist, ventileren. Wat gebruik je daarvoor? Een product dat deze truc doet, goed instelbaar is en je ook nog eens goede ervaring mee hebt. Zie hier de HeatMeister.
Had ik al gezegd dat het een fijn product is en niet alleen om een radiator af te koelen?
AliExpress heeft temperatuur gestuurde controllers voor 3€. Minder geavanceerd en instelbaar maar werken goed. Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:31:
Hi True, daar zit m ook het verschil. De mijne hangt buiten. En daar heb ik in de winter met 500 W opwek helemaal geen fans nodig. Ik wil dus echt op temperatuur schakelen.
En ook zonder HA want het moet ook kunnen draaien op de noodstroom zonder dat er allemaal systemen moeten blijven draaien die ik verder niet nodig heb op dat moment.
https://a.aliexpress.com/_EHWqYXC
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Dit is precies wat ik zoek inclusief het waarom.
Raven22 ook bedankt, ik zal eens kijken of een PWM controller ook voldoet.
Ik zit nu in de oriënterende fase qua koeling.
De keuze tussen iets met casefans of zeg maar een meer 220V oplossing.
Dat laatste is wat duurder maar het zit allemaal buiten dus er zou condensatievocht kunnen ontstaan en ik wil het zo betrouwbaar mogelijk hebben. Vind het niet zo'n issue als mijn radiatorventilatie uitvalt als ik niet thuis ben maar wel vervelend als ik op vakantie ben en door oververhitting een PV omvormer en thuisbatterij uitvallen.
Use case:
- kleine 12U wandrack in garage
- omgevingstemperatuur in zomer ~28°C
- hotspot in rack loopt momenteel op tot ~41°C
- vooral UPS + PoE switch + NAS die warmte produceren
- 2x 120mm Noctua PWM fans bovenaan als exhaust (concreet: 2x Noctua NF-A12x25 G2 PWM chromax.black);
- HeatMeister gebruiken als autonome PWM controller op basis van temperatuur;
- eventueel MQTT/Home Assistant integratie voor monitoring, maar de regeling zelf liefst lokaal/autonoom;
Zijn er hier mensen die de HeatMeister al voor rack cooling / serverkast / AV-kast gebruikt hebben?
En hoe zouden jullie de regeling aanpakken?
Bijvoorbeeld:
- <25°C → fans op 20%;
- 30°C → fans op 50%;
- 40°C -> fans op 100%;
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Zo heb ik het bij mijn cv instellingen ook gedaan, moet m.i. zeker ook kunnen als koeling.
Ja.DriesA schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:44:
Ik zit eraan te denken om een HeatMeister eens voor een compleet andere toepassing te gebruiken dan radiatoren.
Use case:Mijn idee:
- kleine 12U wandrack in garage
- omgevingstemperatuur in zomer ~28°C
- hotspot in rack loopt momenteel op tot ~41°C
- vooral UPS + PoE switch + NAS die warmte produceren
Ik twijfel nog tussen een kant-en-klare AC Infinity setup (AC Infinity Airplate T7) of HeatMeister + Noctua. Wat me vooral aantrekt aan de Heatmeister/Noctua combo is dat ik hier stille fans op mijn server rack kan plaatsen.
- 2x 120mm Noctua PWM fans bovenaan als exhaust (concreet: 2x Noctua NF-A12x25 G2 PWM chromax.black);
- HeatMeister gebruiken als autonome PWM controller op basis van temperatuur;
- eventueel MQTT/Home Assistant integratie voor monitoring, maar de regeling zelf liefst lokaal/autonoom;
Zijn er hier mensen die de HeatMeister al voor rack cooling / serverkast / AV-kast gebruikt hebben?
En hoe zouden jullie de regeling aanpakken?
Bijvoorbeeld:Kan je zoiets instellen?
- <25°C → fans op 20%;
- 30°C → fans op 50%;
- 40°C -> fans op 100%;
Blader eens terug of gebruik de zoekfunctie
Je ben niet uniek
Hint: 13/14 mei
[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 26-05-2026 19:31 ]
Ok, dan ga ik er voor! Thx
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Heeft iemand een tip/alternatief waarbij geen aparte PWM switch of splitter nodig is en niet meer herrie maakt?
@takkertakker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:22:
Die standaard arctic p14 pwm pst fans zijn in grotere aantallen slecht verkrijgbaar.
Heeft iemand een tip/alternatief waarbij geen aparte PWM switch of splitter nodig is en niet meer herrie maakt?
Ik gebruik nu een Noctua NF-A20 PWM. Dat is een stille ventilator van 200 mm, maar Noctua heeft ook kleinere maten.
Ik ben er erg tevreden over.
Deze grote maat is zelfs zó stil dat je die rustig zonder PWM-regeling kunt laten draaien. Aan/uit is voldoende, mocht continu je teveel zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Hippe Lip op 31-05-2026 16:19 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hoi,Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:50:
Inmiddels hebben hier 2 heatmeisters 2 winters zonder enig probleem gedraaid, helemaal top.
Ik overweeg of ik deze aansturing ook zou kunnen gebruiken om een kast buiten waarin ik een PV omvormer en een accu wil plaatsen te koelen in de zomer.
3 of 4 casefans die onder in de kast inblazen en sneller gaan draaien naarmate er meer warmte wordt ontwikkeld. Warme lucht kan boven uit de kast ontsnappen.
Voor deze constructie heb ik niet alle sensoren nodig, 1, maximaal 2 zou voldoende zijn. (onder en boven)
Maar bij de heatmeister moet je alle 3 de sensoren aansluiten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Het voordeel van de heatmeister voor deze toepassing zie ik in de inmiddels bewezen betrouwbaarheid en de PWM regeling. Fans sneller als er meer koeling nodig is.
Zoals ik gebruik de Heatmeister nu voor de koeling van mijn server rack.
Setup:
- 12U wandrack in garage
- omgevingstemperatuur momenteel ~30°C
- hotspot bovenin rack (NUC/UPS/switch) liep op richting ~41°C
- 2x Noctua NF-A12x25 G2 PWM als exhaust bovenaan in de kast. @takker : dat is misschien meteen een antwoord op jouw vraag. Ze zijn wel wat duurder, maar lopen héél still. Als je ze per twee koopt, heeft elke fan ook een lichtjes andere RPM zodat ze akoestische resonantie verminderen. Komt ook met diverse toebehoren zoals een splitter.
Belangrijkste inzicht voor mij:
“Room temperature control” werkt conceptueel omgekeerd voor een serverrack. In HVAC wil je net méér airflow als de kamertemperatuur ONDER target zit. Voor rack cooling wil je net meer airflow als het rack warmer wordt.
Daarom uiteindelijk zo ingesteld:
- Room temperature control = OFF
- Defrost detection = OFF
- Startup support = OFF
- Automatic boost mode = OFF
- Ambient sensor = buiten de rack (garage temp)
- Inlet sensor = bovenaan rack op warmste plek
- Outlet sensor = onderaan rack
ΔT = Tinlet - Tambient
Dus bv:
- garage = 30°C
- rack hotspot = 35°C
- delta = +5°C
Heating profile:
- Ts1 = 25°C
- Ts2 = 35°C
- Sh,min = 20%
- Sh,max = 80%
- fans draaien altijd minstens 20%
- lineair oplopend
- max 80% bij hogere racktemps
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.
Is de PRO-versie tegenwoordig niet de default hierin?takker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:22:
Die standaard arctic p14 pwm pst fans zijn in grotere aantallen slecht verkrijgbaar.
Heeft iemand een tip/alternatief waarbij geen aparte PWM switch of splitter nodig is en niet meer herrie maakt?
https://www.arctic.de/en/P14-Pro-PST/ACFAN00314A
Op vol vermogen maken ze idd meer geluid, maar ze creeeren relatief gezien meer flow/druk dan de niet-pro versie. Dus je kunt ze op een veel lager (en stiller) toerental gebruiken.
En veel degelijker gebouwd dan de niet-pro versie.
Heb al menig keer geprobeerd maar lukt niet.
Ben je niet toevallig verbonden met een wifi netwerk?Eriktheuns schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:27:
Ik loop steeds vast dat ik van configuraties overschakel naar wifi en kan dan ook niet inloggen met q r code ,ook niet met ip adress.Ik heb wifi 5.0 al uitgeschakeld.Wat doe ik fout kom er niet in.
Heb al menig keer geprobeerd maar lukt niet.
Als je de hestmeister wil benaderen moet je hem op de functie zetten dat die een witi signaal geeft.
Daarna daarmee koppelen.
Ik heb nu een jaar met grote tevredenheid heatmeisters in Jaga Strada Twins draaien van Type 16. Op een slaapkamer heb ik echter weinig ruimte. Past het uberhaupt in een Type 6? (85mm), en zo ja, welke ventilatoren? En hoe is de ervaring met Type 11 vergeleken met Type 16? Veel meer lawaai?
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
- Heatmeister koppelen aan het benodigde en beschikbaar netwerk.
- Het vinkje bij Configuratie pagina/Webapp altijd actief is cruciaal
- Configuratie verder doorlopen voor eventuele verder instellingen en opslaan.
- Heatmeister moet nu te vinden zijn in je netwerk.
Ik heb in alle slaapkamers type 20 hangen wil eigenlijk in 1 kamer zelfs type 21.inquestos schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:12:
Ik vraag me af wat de anderen aanraden voor een minimale dikte Jaga voor gebruik met heatmeisters?
Ik heb nu een jaar met grote tevredenheid heatmeisters in Jaga Strada Twins draaien van Type 16. Op een slaapkamer heb ik echter weinig ruimte. Past het uberhaupt in een Type 6? (85mm), en zo ja, welke ventilatoren? En hoe is de ervaring met Type 11 vergeleken met Type 16? Veel meer lawaai?
Als je het kwijt kan zou ik zo groot mogelijk gaan met het meeste vermogen.
Als je ook vvw hebt op de benedenverdieping dan de Jaga zo groot mogelijk. Bij een warmtepomp en aanvoer temperatuur onder de 30 doet ook een Jaga met fans niet zo heel veel.inquestos schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:12:
Ik vraag me af wat de anderen aanraden voor een minimale dikte Jaga voor gebruik met heatmeisters?
Ik heb nu een jaar met grote tevredenheid heatmeisters in Jaga Strada Twins draaien van Type 16. Op een slaapkamer heb ik echter weinig ruimte. Past het uberhaupt in een Type 6? (85mm), en zo ja, welke ventilatoren? En hoe is de ervaring met Type 11 vergeleken met Type 16? Veel meer lawaai?
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Waarom niet? Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak de aanvoer boven de 30 is geweest heel vorig stookseeizoen.raven22 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Als je ook vvw hebt op de benedenverdieping dan de Jaga zo groot mogelijk. Bij een warmtepomp en aanvoer temperatuur onder de 30 doet ook een Jaga met fans niet zo heel veel.
2x op 30.5 en met de Jaga en Heatmeistr krijg ik de kamers makkelijk boven de 20 graden.
Grootste erficientie zit hem in de heatmeisters met ventilatoren voor de extra boost
Dan is jouw bovenverdieping beter geisoleerd denk ik.Kevin1990 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 01:05:
[...]
Waarom niet? Ik kan op 1 hand tellen hoe vaak de aanvoer boven de 30 is geweest heel vorig stookseeizoen.
2x op 30.5 en met de Jaga en Heatmeistr krijg ik de kamers makkelijk boven de 20 graden.
Grootste erficientie zit hem in de heatmeisters met ventilatoren voor de extra boost
Bij mij kunnen de jaga's het boven, met een aanvoer temp van onder de 28, net aan op 20gr houden. En dan heb ik T16 of T21 modellen. Vandaar mijn opmerking om ze zeker niet te klein te kiezen.
Boven een aanvoertemp van 30 neemt de afgifte zienderogen toe en wordt het makkelijk 20 graden.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
In mijn geval hielp het om de thermostaatkranen ver open te draaien naar standje 4 a 5. De heatmeister kan dan middels kamertemperatuurregeling de ventilatoren regelen en oververhitting voorkomen.
Mijn jaga's hebben 14cm fans met heatmeisters.Ronald schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:58:
De afgifte is lineair met deltaT… dus plotseling toenemen is onzin. Dit is het heatmeister topic, dus details over de fan-setup zijn essentieel voor een waardevolle bijdrage.
ik ben geen natuurkundige, maar merk bij ons dat bij een wat hogere aanvoertemp de afgifte beduidend meer is dan bij een lagere. Even met AI gechecked (mbt afgifte bij 26 en 32) en die geeft volgende antwoord (of het waar is laat ik in het midden, maar komt wel overeen met mijn waarneming):
Je gevoel laat je absoluut niet in de steek: dat klopt als een bus. Bij een kamertemperatuur van 20 graden is het verschil bij 26 graden aanvoer slechts 6 graden. Bij 32 graden aanvoer is dat verschil 12 graden.
Omdat de ventilatoren op een vast toerental draaien, is de warmteafgifte direct gekoppeld aan dit temperatuurverschil. Als het temperatuurverschil verdubbelt (van 6 naar 12 graden), dan verdubbelt de warmteafgifte van de convector ook bijna. De afgifte bij 32 graden is dus inderdaad een heel stuk groter (ongeveer twee keer zo groot) dan bij 26 graden.
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Deze twee modellen hebben gelijk convector oppervlak en met fans is de extra luchtstroomweerstand van de t11 minder relevant.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb inderdaad vloerverwarming in mijn souterrain (aangelegd in jaren 90 als bijverwarming, ~150mm hoh). Mijn jaga's op 1e en 3e verdieping zijn daar toevalligerwijs *1 vrijwel perfect op gedimensioneerd, waardoor het op ~35 graden perfect gaat zonder iets te knijpen. Alleen in het voorjaar is het net iets te koud in de souterrain vanwege de lagere grondtemperatuur.raven22 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:21:
[...]
Als je ook vvw hebt op de benedenverdieping dan de Jaga zo groot mogelijk. Bij een warmtepomp en aanvoer temperatuur onder de 30 doet ook een Jaga met fans niet zo heel veel.
Bij T11 ipv T16 heb je neem ik aan meer geluid bij dezelfde luchtstroom(?). Dus wil je eigenlijk groter dimensioneren zodat je de fans op een lager toerental kan zetten (?).
*1 je kan gaan rekenen, maar zeker met warmteverlies in een souterrain is dat lastig rekenen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
In het zelfbouw dbe topic heb ik 3 jaar geleden een plaatje geplaatst.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk dat je sowieso je CV-water boven condensatietemperatuur zal moeten houden. Overal in je systeem. Anders krijg je onderweg vast wel ergens condensatie en dat wil je meestal niet.flipjevandejam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:09:
Bij gebruik bij koeling, wie heeft ervaring o.a.: hoe zorg je dat je boven de condensatie temperatuur blijft? Zijn de sensoren/logica vd HM hiervoor aanwezig?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Die vraagt heeft toch niets met de HM/HB te maken?flipjevandejam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:46:
Klopt, hoe is de vraag en vooral, wat voor ervaringen hebben we hiermee?
Wat je HM doet bij koelen, is je CV-water verwarmen. Een condensprobleem komt door je WP die je niet goed hebt ingesteld waardoor die te koud gaat aanvoeren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dacht het omgekeerde. Bij mij zitten de ventilatoren aan de onderkant. De lucht wordt omhoog geblazen. Koude lucht vanonder wordt over de warme radiator geblazen en zo verwarmd. Zie ik ook terug aan de delta temperatuur. Maakt volgens mij ook weinig uit of de ventilatoren aan de onder- of bovenkant zitten._JGC_ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:31:
Het enige wat de heatbooster doet is zorgen dat de warme lucht uit de omgeving tegen je koude radiator aangeblazen wordt zodat deze afkoelt. Hoe koud die radiator wordt heeft de HB geen invloed op, dat moet de sturing van je warmtepomp doen.
Als jij de warmtepomp laat koelen werkt het andersom. Nadeel is wel dat de luchtstroom dan niet meer tegengesteld is tov de waterstroom.vincent_1971 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:50:
[...]
Dacht het omgekeerde. Bij mij zitten de ventilatoren aan de onderkant. De lucht wordt omhoog geblazen. Koude lucht vanonder wordt over de warme radiator geblazen en zo verwarmd. Zie ik ook terug aan de delta temperatuur. Maakt volgens mij ook weinig uit of de ventilatoren aan de onder- of bovenkant zitten.
Het gaat me om de condensatie op de jaga en de temperatuur waarbij dat gebeurd. De WP bepaalt uiteraard de watertemperatuur.True schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Die vraagt heeft toch niets met de HM/HB te maken?
Wat je HM doet bij koelen, is je CV-water verwarmen. Een condensprobleem komt door je WP die je niet goed hebt ingesteld waardoor die te koud gaat aanvoeren.
Ik kan me voorstellen dat de HM een rol kan spelen in wanneer/hoe hard hij aanstuurt obv metingen die hij doet op de in/uit/omgeving om condensatie ter plekke te voorkomen.
Nee zo werkt dat niet. De HM gaat niet ineens lucht aantrekken die warmer is dan een temperatuurmeting in die kamer waardoor er bij gebruik van de HM ineens wél condens vormt.flipjevandejam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Het gaat me om de condensatie op de jaga en de temperatuur waarbij dat gebeurd. De WP bepaalt uiteraard de watertemperatuur.
Ik kan me voorstellen dat de HM een rol kan spelen in wanneer/hoe hard hij aanstuurt obv metingen die hij doet op de in/uit/omgeving om condensatie ter plekke te voorkomen.
De lucht is of al te warm t.o.v. je verkoelingswater en dan heb je meer of minder condens, maar je hebt het nog steeds. Het is puur een kwestie van sturen op de juiste verkoelingswater temperatuur.
Als jij 28°C meet in de woonkamer op de thermostaat met een relatieve luchtvochtigheid van 35% en je gaat koelen moet je zorgen dat de aanvoer niet onder de 14°C komt want op zolder (waar je WP staat (aanname) is het net wat warmer en dan zit je veilig en heb je geen last van condens. Zie ook: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en Wikipedia: Dauwpunt
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ok dankjewel voor de uitleg 👍.True schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:44:
[...]
Nee zo werkt dat niet. De HM gaat niet ineens lucht aantrekken die warmer is dan een temperatuurmeting in die kamer waardoor er bij gebruik van de HM ineens wél condens vormt.
De lucht is of al te warm t.o.v. je verkoelingswater en dan heb je meer of minder condens, maar je hebt het nog steeds. Het is puur een kwestie van sturen op de juiste verkoelingswater temperatuur.
Als jij 28°C meet in de woonkamer op de thermostaat met een relatieve luchtvochtigheid van 35% en je gaat koelen moet je zorgen dat de aanvoer niet onder de 14°C komt want op zolder (waar je WP staat (aanname) is het net wat warmer en dan zit je veilig en heb je geen last van condens. Zie ook: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en Wikipedia: Dauwpunt
Tav HA, MQTT-opties: staat "Discovery inschakelen" aan?
Wat zie je als je het Windows programma MQTT Explorer gebruikt?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?
Geen idee, webside is nog "alive".fx500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:01:
Misschien ben ik de enige, maar heeft hier iemand recent nog iets besteld op SDR?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik lees het net, maar ik het toevallig vanochtend iets besteld. Ook geen melding gekregen van een afgeronde bestelling dus fingers crossed.fx500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:01:
Misschien ben ik de enige, maar heeft hier iemand recent nog iets besteld op SDR?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?
@Bazz0847 misschien op vakantie ofzo?Cyleo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Ik lees het net, maar ik het toevallig vanochtend iets besteld. Ook geen melding gekregen van een afgeronde bestelling dus fingers crossed.
PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L
Ik was een weekje in Frankrijk inderdaad
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Ooh hihi dan ga je een druk weekend tegemoet.😜Bazz0847 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:50:
[...]
Ik was een weekje in Frankrijk inderdaadWe gaan z.s.m. weer aan de slag!
Ik had ook al een bestelling gedaan 😂
Waarom twee headers en niet de splitter gebruiken die bij de Noctua’s geleverd wordt?evRxdkeJ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:15:
Was de (€40) NF-A14x25 G2 van Noctua aan het lezen, en die fans hebben dus een built-in klein rpm verschilletje t.o.v. elkaar bij dezelfde PWM%, zodat ze niet gaan tegen elkaar oscilleren ofzo. Misschien is dit ook een goeie "quality of life" feature idee om te hebben? Dat wil zeggen, om twee 4-pins headers te hebben.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.Hippe Lip schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Waarom twee headers en niet de splitter gebruiken die bij de Noctua’s geleverd wordt?
Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.
Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained
[ Voor 17% gewijzigd door evRxdkeJ op 20-06-2026 10:08 ]
Wat een topidee!evRxdkeJ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.
Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.
Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained
Van klussen krijg je grijze haren
Goeie link. En vooral die geluiden bij die filmpjes want dat hoor ik uit de convector put komen. Ik loop nog steeds met het idee rond om een tweede heatmeister aan te schaffen en fans om en om op een andere heatmeister te verbinden. Zodat ze niet allemaal hetzelfde toerental draaien.evRxdkeJ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
[...]
Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.
Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.
Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained
Dat gaat dus echt werken.
Er liggen 12 fannetjes in en het is wat vroeg om die nu al te vervangen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.
Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.
Heb jij deze link gelezen https://www.noctua.at/en/...an-speed-offset-explainedpetkaij schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:03:
Heb twee convector putten van ieder twee meter lang vol liggen met 14cm Arctic PWM fans.
Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.
Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.
Door het toepassen van verschillende toerentallen kunnen bepaalde geluiden onderdrukt worden.
Bij 40% hoor ik ze ook nauwelijks maar bij 60% zie ik de retour temperatuur nog steeds zakken. Ik stook wel een gasketel die niet onder de 7.7kW kan.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Volgens mij zijn er drie dingetjes die bepalen hoe irritant een geluid voor mij is:petkaij schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:03:
Heb twee convector putten van ieder twee meter lang vol liggen met 14cm Arctic PWM fans.
Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.
Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.
- Amplitude (dBA)
- Frequentie spectrum
- Hoe het over tijd verandert (beat note / amplitude modulation)
Dat zou je ook kunnen toepassen bij een gedeelte van de fans.
Ik moet nog een warmtepomp aanschaffen en alle/meeste radiatoren vervangen in huis. En dacht dat met zoveel mogelijk T33's en heatmeisters te doen ivm kosten. Maar in dat plan heb ik eigenlijk niet nagedacht over de behoefte om te koelen, die er wél blijkt te zijn in mijn nieuwe huis. Als blijkt dat T33's niet werken om te koelen, zou ik t misschien over een andere boeg moeten gooien met bijv jaga's oid.
wil toch proberen met de warmtepomp te gaan koelen (convectoren)
maar wat zijn dan de instellingen van de HeatMeister
Groetjes
Gaat dat lukken, koelen vanuit een convectorput? Koude lucht blijft onderin de kamer hangen en de warmte bovenin de kamer krijg je die put (bijna) niet in?minicraft schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:59:
Even een domme vraag
wil toch proberen met de warmtepomp te gaan koelen (convectoren)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Geen ervaring nog, maar ik durf het niet aan. Ik zit hier op 26 graden met 75% luchtvochtigheid. Afgelopen week had ik 80% te pakken. Ga je dan koelen dan krijg je condens. Je radiatoren en leidingen rotten gewoon weg.analogworm schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:41:
Heeft er iemand hier ervaring mbt het koelen dmv T22/33 radiatoren, warmtepomp en Heatmeisters? Gaat dat een beetje?
Ik moet nog een warmtepomp aanschaffen en alle/meeste radiatoren vervangen in huis. En dacht dat met zoveel mogelijk T33's en heatmeisters te doen ivm kosten. Maar in dat plan heb ik eigenlijk niet nagedacht over de behoefte om te koelen, die er wél blijkt te zijn in mijn nieuwe huis. Als blijkt dat T33's niet werken om te koelen, zou ik t misschien over een andere boeg moeten gooien met bijv jaga's oid.
Condensvorming is niet echt optimaal.
Ik heb ervoor gekozen aircos te nemen wat denk ik de beste optie is. Maar elk huis en portemonee is anders natuurlijk.
Ik vermoed dat de warmtepomp met koelen toch minder effect heeft en ellende achteraf.
Beneden 26 graden, boven 28, zolder 30+. Luchtvochtigheid beneden 75%, boven 62% en op zolder geen idee. Zolder wordt sowieso amper geventileerd. Stel ik duw 21 graden door de radiatoren om een beetje te koelen, wat doen die stalen leidingen op zolder?
Bij de geadvanceerde regelparameters zet je "Te - koelen" van de standaard 5 naar bijvoorbeeld 3. Daarmee reageert de heatmeister eerder op koel water.minicraft schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:59:
Even een domme vraag
wil toch proberen met de warmtepomp te gaan koelen (convectoren)
maar wat zijn dan de instellingen van de HeatMeister
Groetjes
En bij Snelheidsprofiel (koelen) twee waardes voor de snelheid van de ventilatoren opgeven. Zet de snelheid gerust een stukje hoger dan je bij verwarmen doet. Dit is nodig omdat bij koelen het temperatuurverschil tussen omgeving en convector kleiner is, waardoor de afgifte minder is. En voor koelen is de warmtestroom in de andere richting, dus een beetje extra ventilatie omdat te verhelpen.
Niets speciaal want ligt boven Dew point ?_JGC_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:09:
Beneden 26 graden, boven 28, zolder 30+. Luchtvochtigheid beneden 75%, boven 62% en op zolder geen idee. Zolder wordt sowieso amper geventileerd. Stel ik duw 21 graden door de radiatoren om een beetje te koelen, wat doen die stalen leidingen op zolder?
Is dat niet bij eender welke koeling op basis van gewone warmteuitwisseling inclusief standaard vloerverwarming en lucht-lucht koeling zo? En toch wordt dat best veel gebruikt. Misschien iets persoonlijks.maar voor het gevoel wissel je temperatuur in voor een oncomfortabele luchtvochtigheid.
Heatmeisters icm 2 convectorputten van eind jaren zeventig, een standaard T22 radiator en een verticale Jaga Vertigo Hybride. Het "koelend" effect natuurlijk wel iets genuanceerd benaderen. De lucht wordt in beweging gebracht om de kamerlucht bij de vloer omhoog te stuwen langs de diverse soorten warmtewisselaars.
Geen warmtepomp maar standaard ietwat getweakte cv ketel van 2022
De 26 Artic fans in de 2 convectorputten trekken de koudere lucht van de vloer door de put en verspreiden die in de woonkamer zodat de warmte niet blijft hangen. Kan niet koelen met de convector icm de cv ketel, geen idee of dat dat met een warmtepomp dus wel kan.
Heeft het effect, mogelijk wel, niet echt gemeten. Volgens de WAF wel, die zijn blijkbaar gevoeliger voor zulk soort zaken.
[ Voor 17% gewijzigd door petkaij op 25-06-2026 18:07 ]