Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-12 07:58
DeKim schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:04:
[...]

Ja, je zal van 5 of 10 fans een voordeel hebben. Toch geloof ik dat volleggen nog meer voordeel heeft.
@Bazz0847 heeft daar een keer een mooi grafiekje over gepost: Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Zelfs bij volleggen merk je nog een positief effect als je de fansnelheid verhoogd van 60% naar 100%.
Als je flinke gaps tussen de fans hebt, dan denk ik dat de lucht daartussen toch stil komt te staan. De lamellen die beperken dat. (al zou een paar centimeter tussenruimte natuurlijk niet uitmaken).
Juist. Lamellen voorkomen dat de lucht bij de gaps in beweging komt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik kan het beter volgooien dus. En dan heb ik niks aan heatmeister, want daarmee kan dat niet. Tenzij ik er twee aan de radiator hang. Denk dat ik maar voor 25xP12 (3 meter) ga en dan geen PST, maar met een fan controller. Niet slim en ze komen met 3A niet boven de 60%, maar wel maximale afgifte in de winter.

Ik veronderstel dat de heatmeister tijdens defrosts de fans uitzet? Zou het zo erg zijn als ze blijven blazen?

• RudyL90
PalingDrone schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:32:
[...]

3 bladen is lekker wat watervolume, zitten er ook "van die richels" tussen?
Ja, en die richels. Dus ik ga proberen het vol te leggen :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RudyL90 schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:33:
Ik veronderstel dat de heatmeister tijdens defrosts de fans uitzet? Zou het zo erg zijn als ze blijven blazen?
Correct, dat ligt aan andere factoren zoals temperatuur, buiten temperatuur, hoe dik het is aangevroren, hoeveelheid water in je systeem.
Er is maar één manier om er echt achter te komen en dat is twee defrosts achter elkaar met dezelfde buitentemperatuur en dezelfde watertemperatuur te vergelijken.
Maar bekijk het op een andere manier. Wanneer je LTV radiatoren toepast en maximale afgifte hebt voor je watertemperatuur of als je maximale afgifte hebt in een vloerverwarmingsysteem kun je dat ook niet stoppen tijdens een defrost. Een WP is gemaakt om ook een defrost op te lossen. De efficiëntie verhoog je misschien met enkele procenten. Nodig, nee, maar wel nuttig.

NFI, maar als je een vraagstuk hebt over het toepassen van fans waarbij je geen HeatMeister wilt gebruiken, kun je je casus wellicht beter in een apart topic beschrijven.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• RudyL90
True schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:12:
[...]

Correct, dat ligt aan andere factoren zoals temperatuur, buiten temperatuur, hoe dik het is aangevroren, hoeveelheid water in je systeem.
Er is maar één manier om er echt achter te komen en dat is twee defrosts achter elkaar met dezelfde buitentemperatuur en dezelfde watertemperatuur te vergelijken.
Maar bekijk het op een andere manier. Wanneer je LTV radiatoren toepast en maximale afgifte hebt voor je watertemperatuur of als je maximale afgifte hebt in een vloerverwarmingsysteem kun je dat ook niet stoppen tijdens een defrost. Een WP is gemaakt om ook een defrost op te lossen. De efficiëntie verhoog je misschien met enkele procenten. Nodig, nee, maar wel nuttig.

NFI, maar als je een vraagstuk hebt over het toepassen van fans waarbij je geen HeatMeister wilt gebruiken, kun je je casus wellicht beter in een apart topic beschrijven.
Dank voor de info. Ik ben er nog niet geheel over uit of het heatmeister wordt of niet. Maar ik weet inmiddels voldoende om daar over uit te komen.

Dank allemaal 👍🏻

• RudyL90
Is het eigenlijk mogelijk meer dan vijftien fans aan de heatmeister te koppelen? Ik bedoel, je kan dat niet tot de max rpm want max 3A, maar als je toch niet hoger dan 60% wilt vanwege het geluid?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RudyL90 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:11:
Is het eigenlijk mogelijk meer dan vijftien fans aan de heatmeister te koppelen? Ik bedoel, je kan dat niet tot de max rpm want max 3A, maar als je toch niet hoger dan 60% wilt vanwege het geluid?
Ja - dit is mogelijk - 18 x P14 PWM PST aan één Heatmeister - en ze doen op 100% ca. 26-27 W.
Maar dat zijn de oudere Arctics.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 01-12-2025 10:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
18 stuks is buiten de gespecificeerde limiet op de PWM stuurstroom.
Wat de fan aan stuurstroom trekt is nergens beschreven... maar ze mogen een zeker max en daar is de limiet van 15 op gebaseerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RudyL90
Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:24:
Wat de fan aan stuurstroom trekt is nergens beschreven... maar ze mogen een zeker max en daar is de limiet van 15 op gebaseerd.
Duidelijk, dankjewel!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andere optie voor meer ventilatoren op 1 Heatmeister is om de universele fan-addon te gebruiken (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64 ) en dan gewone 3-pins ventilatoren te gebruiken ipv PWM.

Is in theorie minder nauwkeurig te regelen, maar ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat ik iets mis . Ik heb 2 Jaga's met 18 fans en 1 met 10 fans op deze manier aangesloten. Voor mij logisch, omdat ik al 3-pins fans had liggen met eigen sturing en pas later op de Heatmeister-sturing over ben gestapt.
Maar je hebt dus ook geen last van de max 15 fans PWM-beperking.

• RudyL90
ocaj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:27:
Andere optie voor meer ventilatoren op 1 Heatmeister is om de universele fan-addon te gebruiken (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64 ) en dan gewone 3-pins ventilatoren te gebruiken ipv PWM.

Is in theorie minder nauwkeurig te regelen, maar ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat ik iets mis . Ik heb 2 Jaga's met 18 fans en 1 met 10 fans op deze manier aangesloten. Voor mij logisch, omdat ik al 3-pins fans had liggen met eigen sturing en pas later op de Heatmeister-sturing over ben gestapt.
Maar je hebt dus ook geen last van de max 15 fans PWM-beperking.
Maar als je niet op basis van temperatuur aanstuurt (dat is wat PWM doet toch?), hoe werkt het aansturen dan?
En zou je op die wijze kunnen uitbreiden tot zelfs 25x Artic P12?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De Heatmeister stuurt sowieso op temperatuur. Het verschil zit in het regelen van de snelheid van de ventilators.
Bij PWM staat er een vaste spanning op de fan en wordt er een gepulseerd signaal naar de ventilator gestuurd die de draaisnelheid bepaalt.
Bij "gewone" ventilatoren wordt de snelheid simpelweg gereguleerd door de spanning omhoog/omlaag te brengen. Minder spanning -> lager toerental.
De universele fan-addon vertaalt het PWM-signaal naar een spanningsregelaar. Oftewel: functioneel doet het precies hetzelfde.

Het is wel een beetje afhankelijk van de fans die je kiest wat de ondergrens is qua spanning waar ze op draaien. Dus mogelijk heb je met een PWM-oplossing een lagere ondergrens.
Ik gebruik overigens Arctic F14 Silent-fans en heb de 18 fans in 3 groepjes van 6 parallel zitten ipv allemaal doorgeschakeld (die tip kwam ik in het LTV-Jaga zelfbouw DBE-topic tegen, was iets met kabeldiameter en stroomsterkte, maar kan me niet meer precies herinneren). Maar je kunt op deze manier dus zonder problemen 20, 30 of nog meer fans met 1 Heatmeister aansturen. De enige beperking op het aantal ventilatoren is of je voeding zwaar genoeg is.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:23
Ik krijg het niet voor elkaar om in HA ervoor te zorgen dat de Heatmeister omgevingstemperatuur van onze Tado thermostaatknop overneemt.
Dit zal ongetwijfeld een gebrek van mij zijn binnen HA maar ik wil graag dat die de temperatuur daarvan overneemt.

Ik heb dit ook zo geregeld met de airco's en zo houd ik in elke kamer 1 temperatuur aan in plaats van 3 verschillende apparaten (Heatmeister, Tado en Airco's)

Hoe hebben mensen dit voor elkaar gekregen? En wat gebeurd er als je de temperatuur sensor van de Heatmeister los haalt? Werkt de Heatmeister zelf dan nog wel of gaat die rare dingen doen?

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-12 11:06
Kevin1990 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:12:
Ik krijg het niet voor elkaar om in HA ervoor te zorgen dat de Heatmeister omgevingstemperatuur van onze Tado thermostaatknop overneemt.
Dit zal ongetwijfeld een gebrek van mij zijn binnen HA maar ik wil graag dat die de temperatuur daarvan overneemt.

Ik heb dit ook zo geregeld met de airco's en zo houd ik in elke kamer 1 temperatuur aan in plaats van 3 verschillende apparaten (Heatmeister, Tado en Airco's)

Hoe hebben mensen dit voor elkaar gekregen? En wat gebeurd er als je de temperatuur sensor van de Heatmeister los haalt? Werkt de Heatmeister zelf dan nog wel of gaat die rare dingen doen?
Ik heb dit met behulp van Nodered gedaan (MQTT waarden injecten met de waarde uit - in mijn geval - de kamerthermostaat)

actuele temperatuur --> MQTT /temp-ambient-ext
gewenste temperatuur --> MQTT /ambientcontrol-temp-ref

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFW3sSgCgXjwm51-eG3tBx6FHj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rHIpSExa0adZz4ivt1zwBErJ.png?f=user_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32
Pandabeer35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb dit met behulp van Nodered gedaan (MQTT waarden injecten met de waarde uit - in mijn geval - de kamerthermostaat)

actuele temperatuur --> MQTT /temp-ambient-ext
gewenste temperatuur --> MQTT /ambientcontrol-temp-ref

[Afbeelding]
@Kevin1990 of met een HA automation

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Publish Woon/werkkamertemp to Heatbooster
description: ""
triggers:
  - seconds: /25
    trigger: time_pattern
conditions: []
actions:
  - action: mqtt.publish
    data:
      qos: "1"
      retain: false
      payload: "{{ states('sensor.woonkamer_temperature')}}"
      topic: heatbooster/HB-keuken/temp-ambient-ext
    data:
      topic: heatbooster/HB-woonkamer-achter/temp-ambient-ext
    data:
      topic: heatbooster/HB-woonkamer-voor/temp-ambient-ext
    data:
      payload: "{{ states('sensor.werkkamer_temperature')}}"
      topic: heatbooster/HB-werkkamer/temp-ambient-ext
mode: single

• Kevin1990
Inmiddels gelukt denk ik!
Ik zag hem nog wat schommelen.
Dat kwam denk ik doordat het updaten maar iedere minuut gebeurde waardoor die soms de temperatuur van de Heatmeister zelf weer ophaalde.

Bedankt voor de hulp! 8)

[ Voor 100% gewijzigd door Kevin1990 op 03-12-2025 16:50 ]

• Berendd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-12 12:02
Ik lees veel mensen die zelf iets bouwen omdat de Heatfans te luidruchtig zijn, ik heb er hier al een tijdje 3 stuks hangen met een heatfan controller en ben er tevreden over, maar zou ze graag aan HA koppelen. Volgens de webshop van Heatmeister heb ik dan een HM en een adapterblokje nodig. Maar er staat ook nog een "adapter verlengkabel" bij als nodig, terwijl er aan de heatfan al een stekker zit, is die extra kabel echt nodig? Kan ik de netvoeding van heatfan gewoon gebruiken met de HM?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:24:
Dan heb ik met twee keer dezelfde setup: 1 HM met 18 x 140mm PWM ventilatoren ontzettend geluk gehad.
Afkloppen - ik heb nog wat reserve ventilatoren, maar helaas geen extra HM's.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 03-12-2025 22:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
@dunklefaser het is juist de HM die teveel belast zou kunnen worden... als alle fans in de buurt van de maximale stuurstroom trekken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wildekek
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 15:32
Hi @Bazz0847 , ik zou graag mijn heatbooster op ESPHome laten draaien. Zou je het okee vinden als ik mijn config open-source?

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-12 21:32
Ik zit ook te overwegen om zo'n diy radiatorbooster te maken.
Ik heb in de woonkamer/keuken 2 radiatoren.
Eentje van ca 220 x 9cm breed en in de keuken 56 x 9 cm breed (hierboven zitten wel de hangende keukenaanrechtkasten waar die dan naartoe zal blazen). De woonkamer en keuken is 1 ruimte zonder muur ertussen.
Om te proberen zal ik eerst de kleine radiator willen voorzien.
Nu heb ik de volgende vragen:
- is 80mm fans de juiste maat en welke hoogte fans kan ik het beste nemen?;
- hoe koppel ik de fans aan elkaar (ik heb weinig achtergrondkennis, maar lijkt me common sense, te doen met behulp van aanwijzingen);
- Dus adapter gaat in de heatmeister, die schakelt bij ingestelde temperatuur en voorziet ook de fans van stroom?
- trekt de heatmeister wel zoveel fans als dat ik nodig ga zijn voor de grote radiator?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

saken schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:43:
Ik zit ook te overwegen om zo'n diy radiatorbooster te maken.
Ik heb in de woonkamer/keuken 2 radiatoren.
Eentje van ca 220 x 9cm breed en in de keuken 56 x 9 cm breed (hierboven zitten wel de hangende keukenaanrechtkasten waar die dan naartoe zal blazen). De woonkamer en keuken is 1 ruimte zonder muur ertussen.
Om te proberen zal ik eerst de kleine radiator willen voorzien.
Nu heb ik de volgende vragen:
- is 80mm fans de juiste maat en welke hoogte fans kan ik het beste nemen?;
- hoe koppel ik de fans aan elkaar (ik heb weinig achtergrondkennis, maar lijkt me common sense, te doen met behulp van aanwijzingen);
- Dus adapter gaat in de heatmeister, die schakelt bij ingestelde temperatuur en voorziet ook de fans van stroom?
- trekt de heatmeister wel zoveel fans als dat ik nodig ga zijn voor de grote radiator?
Als je de topic start en de website raadpleegt heb je antwoord op bijna al je vragen.

• Kevin1990
Vandaag nog 4x Heatmeister met de adapters besteld.
De 1e Heatmeister gaf toch best wel een goed resultaat en wat ik fijn vind dat je hem op afstand kan monitoren en aansturen.

Ik ben er nog niet helemaal achter of de configuratie die ik nu gebruik voor die ene kamer goed is. Weet niet zo goed welke waardes ik het bsste kan aanpassen maar dat wordt ondervinden. Op een dag waar de temperatuur nagenoeg gelijkt blijft in deze kamer draaien ze vaak tussende 30% en 40%. Als het temperatuurverschil tussen kamertemperatuur en doeltemperatuur groter is als 0.5 graden heb ik via hA de boost modus automatisch aan laten zetten. Ik gebruik Artic P14 fans, 8x op een Jaga tempo 200x60T20 (de normale versie).
Idealiter zou ik dat iets omlaag brengen maar welke met welke waardes te beginnen in de configuratie?

De andere kamers zullen de ventilatoren op een lager vermogen draaien omdat het afgifte systeem daar wat overbemeten is of de temperatuurvraag minder hoog. De kamer waar ze wat harder draaien is de ene grootste kamer maar daar is de isolatie wat minder (opbouw met veel glas)

• RudyL90
ocaj schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:17:
De Heatmeister stuurt sowieso op temperatuur. Het verschil zit in het regelen van de snelheid van de ventilators.
Bij PWM staat er een vaste spanning op de fan en wordt er een gepulseerd signaal naar de ventilator gestuurd die de draaisnelheid bepaalt.
Bij "gewone" ventilatoren wordt de snelheid simpelweg gereguleerd door de spanning omhoog/omlaag te brengen. Minder spanning -> lager toerental.
De universele fan-addon vertaalt het PWM-signaal naar een spanningsregelaar. Oftewel: functioneel doet het precies hetzelfde.

Het is wel een beetje afhankelijk van de fans die je kiest wat de ondergrens is qua spanning waar ze op draaien. Dus mogelijk heb je met een PWM-oplossing een lagere ondergrens.
Ik gebruik overigens Arctic F14 Silent-fans en heb de 18 fans in 3 groepjes van 6 parallel zitten ipv allemaal doorgeschakeld (die tip kwam ik in het LTV-Jaga zelfbouw DBE-topic tegen, was iets met kabeldiameter en stroomsterkte, maar kan me niet meer precies herinneren). Maar je kunt op deze manier dus zonder problemen 20, 30 of nog meer fans met 1 Heatmeister aansturen. De enige beperking op het aantal ventilatoren is of je voeding zwaar genoeg is.
Dit is precies wat ik zoek. De tip over de ventilatoren in parallele series aansluiten is ook handig, zo wordt de stroom beter verdeeld en heb je minder snel last van warmte in de kabels.
Dankjewel voor je reactie!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 12:59
Met de komst van de arctic p14 pro pst ipv de oude pwn kloppen sommige teksten aantallen niet meer denk ik?

Op de site staat max 15 fans maar die oude zijn 0.12a en de nieuwe 0.35 op max

Wilde er zelf eigenlijk wel 10 aansluiten maar zullen nooit 100% draaien

Nog een vraag is de power plug hetzelfde als die van een externe hdd behuizing zeg maar?

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:50
Kevin1990 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:55:
De 1e Heatmeister gaf toch best wel een goed resultaat en wat ik fijn vind dat je hem op afstand kan monitoren en aansturen.

Ik ben er nog niet helemaal achter of de configuratie die ik nu gebruik voor die ene kamer goed is. Weet niet zo goed welke waardes ik het bsste kan aanpassen maar dat wordt ondervinden. Op een dag waar de temperatuur nagenoeg gelijkt blijft in deze kamer draaien ze vaak tussende 30% en 40%. Als het temperatuurverschil tussen kamertemperatuur en doeltemperatuur groter is als 0.5 graden heb ik via hA de boost modus automatisch aan laten zetten. Ik gebruik Artic P14 fans, 8x op een Jaga tempo 200x60T20 (de normale versie).
Idealiter zou ik dat iets omlaag brengen maar welke met welke waardes te beginnen in de configuratie?

De andere kamers zullen de ventilatoren op een lager vermogen draaien omdat het afgifte systeem daar wat overbemeten is of de temperatuurvraag minder hoog. De kamer waar ze wat harder draaien is de ene grootste kamer maar daar is de isolatie wat minder (opbouw met veel glas)
Optimale instellingen hangen ook af van je geluidseisen. Heel simpel is het volgens mij hoe harder de fans draaien, hoe meer afgifte. Maar dit is geen rechte lijn, boven een bepaald punt is de toename van de afgifte nog maar beperkt.

@Bazz0847 Als ik een feature request mag doen:
Laat de eindgebruiker 3 waarden invullen en laat de heatmeister aan de hand van die waarden een optimale setting creeren. Dan is er in ieder geval een soort basis om mee te beginnen.
-1 : de minimale aanvoertemperatuur van je verwarmingsinstallatie (bij mij 23)
-2: de maximale aanvoertemperatuur van je installatie. (bij mij 32)
-3: maximale % van de fans ivm geluid,tocht

Misschien werkt dit wel helemaal niet, maar het zijn volgens mij de belangrijkste parameters

• Ronald
@raven22 Zijn dat niet Ts1, Ts2 en Sc + bonus Sc boost mode... onder Regelparameters / Geavanceerde regelparameters?

• Ronald
@wimpie007 de max van 15 zit hem niet in de primaire stroom die de fans kunnen trekken, maar in de maximale PWM stuurstroom.

Ronald in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

Ik weet niet of de Arctic pro serie nu nog steeds de meest handige fan serie is...
Op max zijn ze voor radiatoren boosten echt te luid, dus gebruiken ga je het niet, maar je loopt het risico de heatmeister te overbelasten.

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 04-12-2025 17:52 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Na heel wat proberen en testen is het bij mij eigenlijk simpel:
  • indien Δt hoog genoeg om te activeren -> 30%
  • bij defrost detectie -> 0%
  • bij Δt weer te laag -> 0%
Dit betreft dan een convectorput met 14cm Actics, misschien dat 30% te luid is voor kleinere fans.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:09
De maximale snelheid van de ventilatoren kan je het beste laten afhangen van wat je qua geluid nog acceptabel vindt. Ook als de radiator overbemeten is of als de warmtevraag iets kleiner is, heb je voordeel bij een hoog toerental. Dat betekent dat de watertemperatuur omlaag kan en dat is gunstig voor je rendement.

Stel je max toerental dus op wat je qua geluid ok vindt. Stel Ts2 in op de aanvoertemperatuur die je bereikt in de praktijk (of iets lager).

• RudyL90
Nog een laatste vraag. HA is bij de heatmeister een toevoeging toch? Je kunt de heatmeisters sowieso via een webadres instellen en hebt dus geen andere randapparatuur nog nodig?

• Ronald
@RudyL90 correct!

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-12 08:11
Na de nieuwe "Arctic P14 Pro PST" te hebben vergeleken met mijn al liggende "Arctic P14 PWM PST" blijken deze veel meer lawaai te maken. De PWM hoor ik pas bij zoiets als 50%, de Pro al boven de 20%.

Bovendien zorgt er iets in de combinatie tussen mijn convector en de Pro dat de lucht die hij daar langs trekt extra lawaai maakt. Als in, op 100% klinkt de PWM hetzelfde zowel vrij staand als liggend op de convector, waar de luchtstroom van de Pro nog veel harder klinkt wanneer hij op mijn convector ligt dan als hij vrij staat.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
En belangrijker, nu de PWM bijna niet meer (betaalbaar) te verkrijgen is, zijn er andere goede opties dan de Pro om de PWM te vervangen?
Tips zijn welkom :)

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:00
@Bazz0847
Door wat problemen met HA ben ik mijn logs aan het doorspitten (uhh....dat laat ik AI doen)
Er staan veel meldingen in over de heatmeisters en de Sniffy's die ik in gebruik heb.

Zie onderstaande feedback van AI. Herken je de feedback? Wordt dit in een komende release opgepakt?

------------------
2. Verouderde MQTT configuratie (Niet blokkerend, wel actie vereist)

Er is een grote hoeveelheid waarschuwingen zichtbaar met betrekking tot de apparaten "Sniffy" en "Heatbooster".

Het probleem: Deze apparaten sturen hun configuratie via MQTT naar Home Assistant met een verouderde parameter (object_id). Home Assistant verwacht default_entity_id.

Impact: Dit is momenteel niet de reden dat uw update faalt. Het systeem waarschuwt echter dat dit stopt met werken vanaf versie 2026.4.

De oplossing: Dit ligt niet aan Home Assistant, maar aan de firmware van de Sniffy en Heatbooster apparaten. U dient te controleren of er firmware-updates zijn voor deze apparaten of contact op te nemen met de leverancier/maker van deze integraties om de MQTT-discovery payload te laten aanpassen.

• Ronald
@Stillekracht dat is al enkele keren in topic genoemd.

• RudyL90
Ik ga het nu regelen zoals ocaj suggereerde: de universele fan addon gebruiken om een langere reeks dan 15 fans aan te sluiten (niet PWM). Maar: een klein detail zag ik over het hoofd.

Ik heb straks 20x Artic P14 en 20x Arctic P12 voor de twee radiatoren in de woonkamer. Ze gebruiken max 0,15 en 0.16A. Dat is totaal 3 en 3,2A.
Eerder dacht ik: dan gebruik ik wel een 12V 5A voeding zodat de voeding niet te heet wordt, maar de heatmeister kan maar max 3A. Die 5A voedingen kan ik dus retourneren.
Kan iemand mij adviseren wat te doen? Ik ga max stroom hooguit in de zomer gebruiken om mee te koelen, maar continu 3A zal de voeding wel oververhitten?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:49:
Ik ga het nu regelen zoals ocaj suggereerde: de universele fan addon gebruiken om een langere reeks dan 15 fans aan te sluiten (niet PWM). Maar: een klein detail zag ik over het hoofd.

Ik heb straks 20x Artic P14 en 20x Arctic P12 voor de twee radiatoren in de woonkamer. Ze gebruiken max 0,15 en 0.16A. Dat is totaal 3 en 3,2A.
Eerder dacht ik: dan gebruik ik wel een 12V 5A voeding zodat de voeding niet te heet wordt, maar de heatmeister kan maar max 3A. Die 5A voedingen kan ik dus retourneren.
Kan iemand mij adviseren wat te doen? Ik ga max stroom hooguit in de zomer gebruiken om mee te koelen, maar continu 3A zal de voeding wel oververhitten?
Een voeding geeft het als het gevraagd wordt. Als jij een 10 Amp voeding aan de heatmeister hangt en je fannen trekken maar 2 Amp. Dan gaat er ook maar 2 Amp lopen.
Voor de zomer laat je dan de fannen niet harder draaien dan dat er 3Amp gaat lopen. (meten met een multimeter).
Lijkt me de makkelijkste oplossing.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• RudyL90
Seafarer schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:16:
[...]

Een voeding geeft het als het gevraagd wordt. Als jij een 10 Amp voeding aan de heatmeister hangt en je fannen trekken maar 2 Amp. Dan gaat er ook maar 2 Amp lopen.
Voor de zomer laat je dan de fannen niet harder draaien dan dat er 3Amp gaat lopen. (meten met een multimeter).
Lijkt me de makkelijkste oplossing.
De oplossing. Als ik laag begin met meten kan ik zo extrapoleren om te weten bij welke spanning ik over de 3A heen ga (en dan op de max natuurlijk ook meten voor de zekerheid).

Thanks 👍🏻

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:50:
[...]

De oplossing. Als ik laag begin met meten kan ik zo extrapoleren om te weten bij welke spanning ik over de 3A heen ga (en dan op de max natuurlijk ook meten voor de zekerheid).

Thanks 👍🏻
Gewoon een multimeter in serie zetten, DC stroom meten. Fannen steeds iets harder laten draaien en direct de stroom aflezen op de multimeter.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald
Als je dat gaat doen kun je er ook gelijk een glaszekering tussen prakken, dan sloop je niet per ongeluk de Heatmeister als je het schuifje in je home-assistant of Web dashboard dikke-vingerd. Een 2A snel zou er niet eens zo heel snel uit moeten gaan bij 3A.

• RudyL90
Ronald schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
Als je dat gaat doen kun je er ook gelijk een glaszekering tussen prakken, dan sloop je niet per ongeluk de Heatmeister als je het schuifje in je home-assistant of Web dashboard dikke-vingerd. Een 2A snel zou er niet eens zo heel snel uit moeten gaan bij 3A.
Dank voor de tip en je uitstekende woordkeuzes. Ben niet zo thuis met glaszekeringen. 2A gaat er niet door bij 3A? Die zou toch juist bij 2A+ moeten doorbranden?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:49:

Misschien is deze topicpost van @Bazz0847 nog relevant?
Het gaat over de OCP van de add-on

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:27
OCP = Over Current Protection?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Lawrentz schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:00:
[...]

OCP = Over Current Protection?
Deze (retorische) vraag moet je aan @Bazz0847 stellen,
waarschijnlijk staat het e.e.a in de verlinkte post.

• RudyL90
Duidelijk. Ik moet echt goed lezen voordat ik iets aanschaf.

Ik kan dus de beveilig eraf halen door een weerstandje te verwijderen / verwisselen? En dat gaat ten koste van de veiligheid?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:08:
[...]

Ik kan dus de beveilig eraf halen door een weerstandje te verwijderen / verwisselen? En dat gaat ten koste van de veiligheid?
Van mij geen bevestigend antwoord - ik gebruik de PWM-modus met 18 x 140 mm Arctics op twee convectoren sinds 3 jaren zonder problemen (afkloppen).

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ronald schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
Ja das een goeie.

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 19:35
RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:08:
[...]

OCP staat inderdaad voor overstroombeveiliging (over-current protection). Deze kun je niet aanpassen; hij staat reeds op de veilige limiet afgesteld. Als je het weerstandje eraf haalt komt de magische rook eruit ;)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• RudyL90
Bazz0847 schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:46:
[...]

OCP staat inderdaad voor overstroombeveiliging (over-current protection). Deze kun je niet aanpassen; hij staat reeds op de veilige limiet afgesteld. Als je het weerstandje eraf haalt komt de magische rook eruit ;)
En we zouden toch niet willen dat de magie eruit ontsnapt!

Ik heb al een oplossing bedacht. In de winter tot max 1.5A (zou genoeg moeten zijn) en in de zomer zet ik de fans op een aparte fan controller voor die felbegeerde storm.

• Ronald
RudyL90 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:19:
[...]

Dank voor de tip en je uitstekende woordkeuzes. Ben niet zo thuis met glaszekeringen. 2A gaat er niet door bij 3A? Die zou toch juist bij 2A+ moeten doorbranden?
Alle zekeringen hebben een uitschakelkarakteristiek... Geen van alle gaan scherp op de normwaarde.
3A misschien nog wel een paar minuten duren... Hoe hoger de overstroom, hoe sneller.

In het geval glaszekering is het een dun draadje wat zo heet moet worden dat het smelt.

• Bazz0847
Om die reden duurt het bij kortsluiting ook enige tijd voordat de zekering de stroom zal onderbreken. Elektronica is vrij gevoelig, en kan niet tegen de piekstromen van een gewone zekering. De elektronica kan al defect zijn voordat de zekering de stroom zal onderbreken. Vandaar het gezegde "al is de zekering nog zo snel, de elektronica achterhaalt haar wel." ;)

Zekering voorkomt vooral ergere schade.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 09-12-2025 06:47 ]

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-12 21:43
Ik kan HeatMeister discovery tool voor android niet openen op smartphone .Hoe kom ik er uit

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:37
@Eriktheuns
De Heatmeister discovery tool werkt enkel onder Windows.
Dus downloaden in Windows, zip bestand uitpakken en vervolgens installeren.
Zie eventueel vermelding op website van SDR voor extra info.

• wildekek
Hallo mede tweakers,

Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd de Heatmeister te reverse-engineeren, met succes! Mijn eerste versie van de ESPHome firmware is klaar, ik maak er vast iemand anders blij mee.
Voor mij was de 'Tweak Edition' niet tweakbaar genoeg, en ik vind het fijn om mijn eigen firmware te draaien op apparaten die aan de WiFi hangen. Veel plezier er mee!

• Kevin1990
Voor het verlagen van de het % van de ventilatoren. Wat is het beste om te beginnen met aanpassen?
Ik heb sinds gisteren wat nieuwe Heatmeisters binnen waarbij ik de waardes van de Heatmeister gebruik die ik al had.
Echter is dit veel te hoog. Degene die ik al had is voor een werkkamer waar er heel sporadisch geslapen wordt. Dit is de koudste kamer dus vaak draait die tussen de 40%-50% en soms wat meer of minder wanneer er bijna geen warmtevraag is.

In de andere kamers wordt vaak geslapen dus is het wat minder gewenst om op dit vermogen te draaien.
Wat zou een goed begin zijn om aant e passen zodat ik vanaf daar verder kan?

Voordat ik met totaal verkeerde waardes aan de slag ga.
Ik wil best mijn settings delen als iemand mij uit kan leggen hoe dit moet?

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
Kevin1990 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:02:
Wat zou een goed begin zijn om aant e passen zodat ik vanaf daar verder kan?
Gewoon via manual proberen wat je acceptabel acht. Vervolgens kan je, als je Home Assistant draait, een automation maken die op het moment van slapen (b.v. vanaf 21:00 uur) de HM's op manual zet met X%, en vervolgens in de ochtend na opstaan (b.v. vanaf 08:00 uur) weer op automatisch zet (van manual af). Ik heb daar zelf deze automation voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
alias: Slaapkamer & Kinderkamer HM automation
description: Nacht naar 15%, overdag automatisch
triggers:
  - at: "19:30:00"
    trigger: time
  - at: "07:30:00"
  - at: "09:30:00"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "19:30:00"
        sequence:
          - device_id: 26d016c7c367237523d71d97cf25716d
            domain: number
            entity_id: 7e7ee57f133711cdb68bc7393a4a6018
            type: set_value
            value: 15
          - type: turn_on
            device_id: 26d016c7c367237523d71d97cf25716d
            entity_id: 3d7d2ece58e34a187d5321873bb7c67b
            domain: switch
          - type: turn_on
            device_id: e813757f87904a78b58f21077c0b39a7
            entity_id: 300e9fc913b4174a8f5f00f9882da637
          - device_id: e813757f87904a78b58f21077c0b39a7
            domain: number
            entity_id: 5eefebd3a749fcf564362cad0d7e721d
            type: set_value
            value: 15
      - conditions:
            before: "19:30:00"
            weekday:
              - mon
              - tue
              - wed
              - thu
              - fri
        sequence:
          - type: turn_off
      - conditions:
            before: "19:30:00"
            weekday:
              - sat
              - sun
        sequence:
mode: single

Kan vast nog 'slimmer', maar het werkt :)

[ Voor 33% gewijzigd door SiNTeK op 09-12-2025 20:14 . Reden: Nog beter 🤗🤣 ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• Bazz0847
wildekek schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:51:
Hallo mede tweakers,

Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd de Heatmeister te reverse-engineeren, met succes! Mijn eerste versie van de ESPHome firmware is klaar, ik maak er vast iemand anders blij mee.
Voor mij was de 'Tweak Edition' niet tweakbaar genoeg, en ik vind het fijn om mijn eigen firmware te draaien op apparaten die aan de WiFi hangen. Veel plezier er mee!
Goed bezig! Tweaken wordt zeker aangemoedigd :)

Even voor de volledigheid: in de originele firmware zit geen enkele phone home, behalve voor de OTA update en zelfs dan alleen als je de HeatMeister opdracht geeft om de firmware online te updaten.

Een van de redenen die je geeft is het gebruiken van externe sensoren. Dit zit echter gewoon in de originele firmware; je kunt de temperatuurwaarden voor alle sensoren gewoon pushen via MQTT. Dan hoef je geen sensoren aan te sluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door Bazz0847 op 09-12-2025 17:55 ]

• wildekek
Bazz0847 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:50:
[...]

Even voor de volledigheid: in de originele firmware zit geen enkele phone home, behalve voor de OTA update en zelfs dan alleen als je de HeatMeister opdracht geeft om de firmware online te updaten.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het anders is. En toch vind ik het een fijn idee om gewoon de source code te kunnen lezen.
Bazz0847 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:50:
[...]
Een van de redenen die je geeft is het gebruiken van externe sensoren. Dit zit echter gewoon in de originele firmware; je kunt de temperatuurwaarden voor alle sensoren gewoon pushen via MQTT. Dan hoef je geen sensoren aan te sluiten.
Ah, wat goed! Ik heb dit helemaal over het hoofd gezien. Goede feature.

Mijn complimenten voor het goed ontworpen PCB trouwens, petje af voor je oog voor detail. Ik kan ze aan iedereen aanraden.

[ Voor 0% gewijzigd door wildekek op 09-12-2025 21:10 . Reden: typo ]

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-12 00:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vDSYrWlXt6znCM2Y1kEa8QFi88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8AvIeNECXKzXaCSRvq3QMBx.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de opstart of boostfunctie die vals aanslaat op de pomp interval van mijn amber warmtepomp , die dan wat warmer water rondpompt uit mijn seriële buffer en heatmeister triggert?

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-12 12:12
arthurlaurens schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:34:
Na de nieuwe "Arctic P14 Pro PST" te hebben vergeleken met mijn al liggende "Arctic P14 PWM PST" blijken deze veel meer lawaai te maken. De PWM hoor ik pas bij zoiets als 50%, de Pro al boven de 20%.

Bovendien zorgt er iets in de combinatie tussen mijn convector en de Pro dat de lucht die hij daar langs trekt extra lawaai maakt. Als in, op 100% klinkt de PWM hetzelfde zowel vrij staand als liggend op de convector, waar de luchtstroom van de Pro nog veel harder klinkt wanneer hij op mijn convector ligt dan als hij vrij staat.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
En belangrijker, nu de PWM bijna niet meer (betaalbaar) te verkrijgen is, zijn er andere goede opties dan de Pro om de PWM te vervangen?
Tips zijn welkom :)
Ik heb ongeveer ditzelfde onderzocht (maar dan Arctic P12 PWM PST vervangen door Arctic P14 Pro). Mijn conclusie was hetzelfde: veel eerder hoorbaar. Echter is de luchtstroom ook een stuk hoger dan ik had, dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de Shmax aan te passen van 60% naar 10%. Hiermee zie ik gemiddeld nog steeds de watertemperatuur met ongeveer hetzelfde verschil dalen als dat ik met de P12's hiervoor had; en geen geluid meer.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LPieter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb ongeveer ditzelfde onderzocht (maar dan Arctic P12 PWM PST vervangen door Arctic P14 Pro). Mijn conclusie was hetzelfde: veel eerder hoorbaar. Echter is de luchtstroom ook een stuk hoger dan ik had, dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de Shmax aan te passen van 60% naar 10%. Hiermee zie ik gemiddeld nog steeds de watertemperatuur met ongeveer hetzelfde verschil dalen als dat ik met de P12's hiervoor had; en geen geluid meer.
Kun je wat delen over je ΔT met je P12 PWM PST, je P14 Pro en zonder?
Met een invoer van ~30°C trek ik er een ΔT uit van ongeveer 3°C met uitvoering: Arctic P14 PWM PST, 1-pack, Zwart, 140mm over de gehele lengte. Zonder lukt het op deze stooktemperatuur echt maar 1°C.
Zie eventueel mijn opstelling: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

• arthurlaurens
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-12 08:11
LPieter schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:57:
[...]

Interessant, dank voor het delen van je ervaring. De PRO is inderdaad een stuk krachtiger dan de PWM, dus dit zou een goede oplossing kunnen zijn. Benieuwd of er meer mensen vergelijkbare delta T zien tussen de PRO en de PWM terwijl de max fan speed naar beneden is gezet?

Voor mijzelf wilde ik vooral een radiator waar al PWMs op lagen verder aanvullen, dus het was niet zo praktisch om daar dan PROs bij te leggen. Ofwel de PWMs draaien (te) zacht ofwel de PROs maken teveel lawaai. Heb gelukkig nog ergens een batch PWMs gevonden ter aanvulling. Maar ben benieuwd wat vanaf nu de aanbevolen fans (en bijbehorende settings) gaan worden, voor eventuele uitbreiden naar andere radiatoren :)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

arthurlaurens schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:15:
[...]

Interessant, dank voor het delen van je ervaring. De PRO is inderdaad een stuk krachtiger dan de PWM, dus dit zou een goede oplossing kunnen zijn. Benieuwd of er meer mensen vergelijkbare delta T zien tussen de PRO en de PWM terwijl de max fan speed naar beneden is gezet?

Voor mijzelf wilde ik vooral een radiator waar al PWMs op lagen verder aanvullen, dus het was niet zo praktisch om daar dan PROs bij te leggen. Ofwel de PWMs draaien (te) zacht ofwel de PROs maken teveel lawaai. Heb gelukkig nog ergens een batch PWMs gevonden ter aanvulling. Maar ben benieuwd wat vanaf nu de aanbevolen fans (en bijbehorende settings) gaan worden, voor eventuele uitbreiden naar andere radiatoren :)
Twee Pro's in serie zetten? Krijgen ze de halve spanning. (nog nooit geprobeerd)

Die vergelijking die je wilt proberen te maken gaat niet zomaar. De water flow door de convector heeft ook hoge invloed op de uitkomst van zo'n vergelijkende test. Maar meer luchflow is altijd beter. :)

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-12 16:23
Goedendag, Ik wil thuis nu we een warmtepomp hebben ook mijn radiatoren/ convectoren gaan boosten en dan is de Heatmeister wel the way to go! Nu zie ik dat de Arctic P14 PWM PST slecht verkrijgbaar wordt/ uit productie is en de P14 Pro PST meer lawaai maakt.
Vraag: heeft iemand ervaring met deze fan:
https://coolgods.nl/produ...0-1700-rpm-by-pwm-koeling
Hij lijkt qua maximale volumestroom ongeveer gelijk te zijn aan de Arctic P14 PRO PWM, wel iets meer geluid. Maar de prijs is ook wel gunstig als je er heel veel nodig hebt. Deze heeft alleen een Molex stekker extra. Werkt dat dan met de Heatmeister?

• petkaij
De extra stekker is om het zgn PWM signaal middels PST ( pwm sharing technology ) door te geven aan de volgende fan. Net zoals sommige Arctic fan dat ook doen. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6B82dOxh5VNOo8gYTpSV4r7It8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Mp91aMBUKQRcFhEq6PMIM3Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

petkaij schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:59:
De extra stekker is om het zgn PWM signaal middels PST ( pwm sharing technology ) door te geven aan de volgende fan. Net zoals sommige Arctic fan dat ook doen. Zie foto.
[Afbeelding]
Dit is zo mooi "PWM sharing Technology" :)

In gewoon Nederlands: alle ventilator PWM ingangen staan parallel.

Ik moet toegeven, lekker makkelijk dat doorpluggen. ;)

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-12 12:12
True schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:50:
[...]

Kun je wat delen over je ΔT met je P12 PWM PST, je P14 Pro en zonder?
Met een invoer van ~30°C trek ik er een ΔT uit van ongeveer 3°C met uitvoering: Arctic P14 PWM PST, 1-pack, Zwart, 140mm over de gehele lengte. Zonder lukt het op deze stooktemperatuur echt maar 1°C.
Zie eventueel mijn opstelling: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"
Blijkbaar zijn bij een update van Home Assistant al mijn long-term statistics (inclusief deze test) verdwenen. Enige wat ik heb is een testje van vandaag waaruit voor mij blijkt dat boven de 20% weinig zin heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mdbxsoawWCPR_aa3SOVbgC0UxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ua1Eqb8cvbCrbf5nrODWOoZz.png?f=fotoalbum_large

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-12 16:23
petkaij schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:59:
[Afbeelding]
Dank voor je reactie. Ik ga eerst kijken of ik nog wat Arctic PWM PST kan vinden. Zo niet, dan is deze fan dus een goede kandidaat.

• Ronald
Seafarer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:13:
[...]

Dit is zo mooi "PWM sharing Technology" :)

In gewoon Nederlands: alle ventilator PWM ingangen staan parallel.

Ik moet toegeven, lekker makkelijk dat doorpluggen. ;)
De marketing afdeling is goed bezig…
Alle fans staan parallel, inclusief pwm signaal, anders krijgen de fans geen 12V. Alleen de eerste fan rapporteert RPM… anders krijg je gekke dingen. Die poot zie je dus ontbreken in de doorverbind stekkers.

Je leert nog eens wat bij zelfbouw:-)

• RudyL90
Op de bovenverdieping kan ik alleen maar Artic P8's plaatsen. Op de slaapkamers willen we natuurlijk absoluut niks horen bij het slapen. Heeft iemand ervaring met de Artic P8 Silent? Ik overweeg voor de Silent te gaan in plaats van de normale. PWM is sowieso geen optie omdat ik er weer telkens minimaal 20 achter elkaar moet zetten. Beetje soldeerwerk, maar is best leuk. 😀

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:27
Ga me ook wagen aan dit project. Heb Heatfan op T33 radiatoren op lage temperatuur uitgeprobeerd maar helaas maken deze toch teveel herrie.

Hopelijk gaat Heatmeister icm Arctic meer succes opleveren. Voor ik de knoop doorhaak heb ik toch wat vragen.
Zowel de Arctic P8 als de Arctic P14 passen niet perfect op de radiatoren. Als je de foto's bekijkt, bedoeling is de fans aan de onderkant te plaatsen maar voor de foto's heb ik ze bovenop geplaatst, wat zijn de voor- en nadelen van beide formaten gezien de plaatsing?

P8 vervangen door P9 is ook een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPfS1TDHL1E_WuZwR4ECF-kIw24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1bCKQ3gWys27es2j9V7pZoN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhaVwHxVyEVQcsqYVk3C7RVB7R0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G50VSPsIRWiFEinIU96D7tY8.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
snapo6 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:22:
Ga me ook wagen aan dit project. Heb Heatfan op T33 radiatoren op lage temperatuur uitgeprobeerd maar helaas maken deze toch teveel herrie.

Hopelijk gaat Heatmeister icm Arctic meer succes opleveren. Voor ik de knoop doorhaak heb ik toch wat vragen.
Zowel de Arctic P8 als de Arctic P14 passen niet perfect op de radiatoren. Als je de foto's bekijkt, bedoeling is de fans aan de onderkant te plaatsen maar voor de foto's heb ik ze bovenop geplaatst, wat zijn de voor- en nadelen van beide formaten gezien de plaatsing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die P14s passen toch wel onder een T33? Heb ik ook in de woonkamer (2 radiatoren) en gaat prima, vind ik.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tarax schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:33:
[...]

Die P14s passen toch wel onder een T33? Heb ik ook in de woonkamer (2 radiatoren) en gaat prima, vind ik.
tie wraps doen wonderen voor bevestiging

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
snapo6 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar mogelijk, altijd voor de grootste maat gaan: Meeste effect tegen het laagste geluid.

• snapo6
Voor de P14 variant maakt het niets uit dat op 2/3 van de radiator een tussenpaneel zit?
Ik zou verwachten dat dat een negatieve invloed heeft op de luchtstroom.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• RudyL90
snapo6 schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:29:
Voor de P14 variant maakt het niets uit dat op 2/3 van de radiator een tussenpaneel zit?
Ik zou verwachten dat dat een negatieve invloed heeft op de luchtstroom.
De lucht wordt langs het tussenpaneel gedrukt, zal een beetje weerstand bieden maar verwaarloosbaar. Ik vermoed dat de lucht probleemloos tussen beide sets platen door gedrukt wordt. De ene zal iets meer flow krijgen dan de ander omdat die een groter samenvallend oppervlak heeft met de ventilatoren.

• snapo6
Bedankt allen, ga aan de slag met de P14.

• RudyL90
snapo6 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:11:
Bedankt allen, ga aan de slag met de P14.
Ik ga precies hetzelfde doen met onze T33 zodra ik mijn P14's binnen heb. Het worden er 20. Aangesloten op de fan addon zodat ik er meer dan 15 kan gebruiken. :)

• Tarax
vincent_1971 schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:34:
[...]

tie wraps doen wonderen voor bevestiging
Yep, en ik gebruik hersluitbare om ze aan de radiator te hangen, dan kunnen ze er redelijk makkelijk vanaf en er weer onder.

• RudyL90
Tarax schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:27:
[...]

Yep, en ik gebruik hersluitbare om ze aan de radiator te hangen, dan kunnen ze er redelijk makkelijk vanaf en er weer onder.
Hoe doe je dat? :9
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ze onder de radiator te bevestigen.

• Tarax
RudyL90 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:07:
[...]

Hoe doe je dat? :9
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ze onder de radiator te bevestigen.
Ik heb door de eerste en laatste fan in de rij twee tie wraps aan elkaar gelust. Daardoor gaan de tie wraps die om de buis van de radiator gaan. Een plaatje is duidelijker, denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsXjWWlqS_ljEJ_ZXtvw6ZxLM88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma0UHi9JTQSZ9gmkoAYPzadI.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen aan de voorkant zit een wit profiel, zodat de fans niet opvallen (is de vrouw ook blij)

• snapo6
Tarax schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb door de eerste en laatste fan in de rij twee tie wraps aan elkaar gelust. Daardoor gaan de tie wraps die om de buis van de radiator gaan. Een plaatje is duidelijker, denk ik.

[Afbeelding]

Alleen aan de voorkant zit een wit profiel, zodat de fans niet opvallen (is de vrouw ook blij)
Jammer genoeg staan ze bij mij op poten maar je brengt me wel op een idee.
Hoekprofiel 40x10 icm plakmagneten, binnenkort dus naar de Hornbach.

• RudyL90
Tarax schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]

Ah en de fans onderling zitten ook met tiewraps aan elkaar vast? En de radiator is niet disproportioneel lang? Ik heb straks 240 en 280cm aan fans. Dat maakt het iets lastiger om ze niet als een ketting onder je radiator te hebben hangen, ben ik bang. Zal ze moeten stutten op de een of andere manier (heb te weinig ruimte er ook nog een balk bij te doen, waaraan ik ze dan vastmaak).

• petkaij
Sommigen gebruiken visdraad met haakjes die bovenin worden vastgemaakt aan de convector ribbels.
Ik heb dan weer lange draadeinden gebruikt. Eén ieder vindt zijn eigen methode. :)
Zij hier genoeg voorbeelden met foto's te vinden denk ik.
Of anders bij het forum van Jaga zelf bouw DBE.

• Tarax
RudyL90 schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:00:
[...]

Ah en de fans onderling zitten ook met tiewraps aan elkaar vast? En de radiator is niet disproportioneel lang? Ik heb straks 240 en 280cm aan fans. Dat maakt het iets lastiger om ze niet als een ketting onder je radiator te hebben hangen, ben ik bang. Zal ze moeten stutten op de een of andere manier (heb te weinig ruimte er ook nog een balk bij te doen, waaraan ik ze dan vastmaak).
Ja, onderling zitten ze ook vast met tie wraps. Mijn radiatoren zijn niet zo groot (80 cm maar, 4 ventilatoren) dus dat gaat heel makkelijk. Bovendien zit het profiel er nog onder waardoor ze goed blijven zitten.
Maar 240-280cm is misschien wel een ander verhaal, ja.

Kun je geen metalen wit profiel gebruiken of zo?

• RudyL90
Tarax schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:23:
[...]

Ja, onderling zitten ze ook vast met tie wraps. Mijn radiatoren zijn niet zo groot (80 cm maar, 4 ventilatoren) dus dat gaat heel makkelijk. Bovendien zit het profiel er nog onder waardoor ze goed blijven zitten.
Maar 240-280cm is misschien wel een ander verhaal, ja.

Kun je geen metalen wit profiel gebruiken of zo?
Iets dergelijks moet het wel worden idd. Gaan het zien. Meestal bedenk ik al klussende ineens een betere oplossing. :+

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:56:
[...]

Iets dergelijks moet het wel worden idd. Gaan het zien. Meestal bedenk ik al klussende ineens een betere oplossing. :+
Bovenaan deze pagina kun je filteren op foto's. Bij toon posts, voor nog meer beeld ideeën.

• RudyL90
Seafarer schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:59:
[...]

Bovenaan deze pagina kun je filteren op foto's. Bij toon posts, voor nog meer beeld ideeën.
Een Tweakersforum-noob ben ik nog wel. Van dat filteren wist ik niks af. Bedankt voor de tip! _/-\o_

• Bazz0847
Omdat de P14 PWM PST niet meer beschikbaar is ben ik op zoek naar goede alternatieven om op te nemen in het boodschappenlijstje op de productpagina van de HeatMeister.

Mijn vraag aan jullie is: welke alternatieven zijn er al gevonden en kan ik bestellen om te testen? Dan zorg ik voor een bijgewerkt overzicht :)

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Ik denk dat de genoemde P14 Slim PWM PST een prima opvolger kan zijn. Kwalitatief/geluid/prestaties en prijs allemaal vergelijkbaar maar net beetje anders. Misschien zijn er vergelijkingen/reviews te vinden?

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 12:59
flipjevandejam schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:24:
Ik denk dat de genoemde P14 Slim PWM PST een prima opvolger kan zijn. Kwalitatief/geluid/prestaties en prijs allemaal vergelijkbaar maar net beetje anders. Misschien zijn er vergelijkingen/reviews te vinden?
Die heeft toch doordat ze smaller zijn een stuk minder luchtverplaatsing?

• Bazz0847
Klopt, +-85 m3/hr vs +-125 m3/hr. Maar als hij bij dezelfde flow net zo luid is dan kan het opzich nog wel een goede keuze zijn. Die extra flow heb je niet perse nodig. Hoe dat zich verhoudt weet ik nog niet, dat moet ik testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 16-12-2025 16:41 ]

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-12 21:43
Ik volg met de volle aandacht.Zou het niet voldoende. Zijn om p 12 pwm pst onder de type 33 te plaatsen?Of zelfs P 8?. Het Boost rendement zal waarschijnlijk iets lager zijn .Maar naar afgegeven vermogen toch haalbaar?Welke techneut kan hier licht op het euvel werpen

• RudyL90
Eriktheuns schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:19:
Ik volg met de volle aandacht.Zou het niet voldoende. Zijn om p 12 pwm pst onder de type 33 te plaatsen?Of zelfs P 8?. Het Boost rendement zal waarschijnlijk iets lager zijn .Maar naar afgegeven vermogen toch haalbaar?Welke techneut kan hier licht op het euvel werpen
Je wilt een zo groot mogelijk oppervlak van de radiatoren onderhevig stellen aan gedwongen convectie om de DT zo ver mogelijk naar beneden te krijgen. Als je een enkele reeks P8's gebruikt en de T33 is veel breder hebt je zeker effect, maar misschien wil je er meer van. P14's overlappen bij mij nagenoeg met de breedte van mijn T33 en daarom ga ik daar voor.

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:28:
[...]

Je wilt een zo groot mogelijk oppervlak van de radiatoren onderhevig stellen aan gedwongen convectie om de DT zo ver mogelijk naar beneden te krijgen. Als je een enkele reeks P8's gebruikt en de T33 is veel breder hebt je zeker effect, maar misschien wil je er meer van. P14's overlappen bij mij nagenoeg met de breedte van mijn T33 en daarom ga ik daar voor.
Hoe meer lucht langs dat oppervlak (lucht flow) bij gelijk blijvende water flow zal de cv water dT vergroten en de retour temperatuur verlagen.
(zal wel een type vaut zijn)

• Ronald
Bazz0847 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:40:
Klopt, +-85 m3/hr vs +-125 m3/hr. Maar als hij bij dezelfde flow net zo luid is dan kan het opzich nog wel een goede keuze zijn. Die extra flow heb je niet perse nodig. Hoe dat zich verhoudt weet ik nog niet, dat moet ik testen.
Ze zijn 19mm in plaats van 25mm dik. Dus ze zullen harder moeten werken voor gelijk debiet.

• RudyL90
Seafarer schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:50:
[...]

Hoe meer lucht langs dat oppervlak (lucht flow) bij gelijk blijvende water flow zal de cv water dT vergroten en de retour temperatuur verlagen.
(zal wel een type vaut zijn)
dT vergroten was ik bedoelde. 7(8)7
Dank voor de correctie.

[ Voor 4% gewijzigd door RudyL90 op 16-12-2025 20:30 ]

• Bazz0847
Ronald schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:17:
[...]

Ze zijn 19mm in plaats van 25mm dik. Dus ze zullen harder moeten werken voor gelijk debiet.
Dat is inderdaad ook wat ik verwacht, maar meten is weten :) Arctic is zelf helaas niet erg scheutig met geluidsdrukspecificaties.

• Ronald
categorie: Ventilators

Prijstechnisch gunstige kandidaten:
uitvoering: be quiet! Pure Wings 3 PWM, 3-pack, Zwart, 140mm
97m³ bij 22dB

uitvoering: Gelid Solutions Silent 14 PWM Black, 140mm
zelfs 133m³ bij 20dB

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 16-12-2025 20:41 ]

• Kevin1990
Ik heb een vraag over een log in Home Assistant:

Logger: homeassistant.components.mqtt.number
Bron: components/mqtt/number.py:190
integratie: MQTT (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 08:43:29 (17489 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 20:52:09

Invalid value for number.heatbooster_slaapkamer_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)
Invalid value for number.heatbooster_fay_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)
Invalid value for number.heatbooster_kamer2everdieping_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)
Invalid value for number.heatbooster_logeerkamer_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)

Nu zit het probleem in de mqtt comunicatie, deze verlangt dat de minimum te teperatuur niet op 14 maar op 0 staat.

Ga in je browser naar: http://192.168.2.73/

Zoek naar instellingen die te maken hebben met de MQTT Discovery of Temperature Limits.

Kijk of je de Minimum Temperature kunt veranderen van 14 naar 0.

Sla de instellingen op en herstart de HeatBooster. Hij zal dan een nieuwe configuratie naar Home Assistant sturen met de juiste limieten.

Ik hoor graag hoe we dit kunnen oplossen.

Heeft iemand hier iets voor of komt dit bekend voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLT9oTP2YXk7wxYMMgNIH7NezpA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xajCh8LZyqjTlUgVJwmGURnz.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Kevin1990 op 19-12-2025 11:21 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:00
<knip> AI mag gebruikt worden als hulpmiddel maar simpelweg copy-paste is niet toegestaan.

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 19-12-2025 10:41 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste