Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:47
damiii schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:07:
Is mijn jaga verkeerd om aangesloten, of mis ik iets?

[Afbeelding]

Koperen bocht is t outlet, zoals aangegeven door peiltje op h blok andere dus t inlet.

[Afbeelding]

Het gekke is dat t outlet hoger is dan in wanneer de radiator begint af te koelen op 21:44.

Hier met fan curve:
[Afbeelding]

Dit is op een jaga van 70 cm met 5 artic p8 ( van vorige setup onder een T22) en 1 EWK 12 cm fan. (Test setup, later andere fans denk ik).

Edit: fat fingers…
Is het een idee om de sensoren eerst te kalibreren in ijswater van 0 grC, terug te plaatsen en daarna een stukje buisisolatie om de sensoren te plaatsen?.
Dan worden de metingen nauwkeuriger en kan je beter beoordelen waar het mis gaat.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:29

Seafarer

XXX

damiii schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:07:
Is mijn jaga verkeerd om aangesloten, of mis ik iets?

[Afbeelding]

Koperen bocht is t outlet, zoals aangegeven door peiltje op h blok andere dus t inlet.

[Afbeelding]

Het gekke is dat t outlet hoger is dan in wanneer de radiator begint af te koelen op 21:44.

Hier met fan curve:
[Afbeelding]

Dit is op een jaga van 70 cm met 5 artic p8 ( van vorige setup onder een T22) en 1 EWK 12 cm fan. (Test setup, later andere fans denk ik).

Edit: fat fingers…
Kun je het hele aansluitblok op de foto krijgen met een stukje van de convector?
Ik zie niet duidelijk waar ik naar kijk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• damiii
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Lawrentz schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:44:
[...]

Is het een idee om de sensoren eerst te kalibreren in ijswater van 0 grC, terug te plaatsen en daarna een stukje buisisolatie om de sensoren te plaatsen?.
Dan worden de metingen nauwkeuriger en kan je beter beoordelen waar het mis gaat.
Ja valid point! Ga ik even doen en dan meld ik me weer mocht het zo blijven. Ondanks dat 3 graden wel een boel is.

• damiii
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:59:
[...]

Kun je het hele aansluitblok op de foto krijgen met een stukje van de convector?
Ik zie niet duidelijk waar ik naar kijk.
Atm niet helaas, is een jaga pro ventiel:
https://www.cvtotaal.nl/j...414d-89d9-da0024475608%5D

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:07
wheels533 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:36:
[...]

Water temperaturen waren inderdaad te hoog, met behulp van data in te voeren in chatgpt een 'optimale' config opgebouwd. Fans draaien nu hoger dan 1%. Wel heb ik nog een vraag, ik probeer HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T de waarde 0.70 te geven maar dit wordt reset naar 1.100000024 is dit een berekening van andere waardes?

aangepaste config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
{
  "CONFIGURED": 1,
  "LED_DISABLE": 0,
  "ENABLE_CONFIGPAGE": 1,
  "MQTT_HIERARCHY": 1,
  "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1,
  "AUTOBOOST": 0,
  "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0,
  "DEFROST_DETECT": 0,
  "STARTUP_SUPPORT": 1,
  "FAN_SPEED_LUT_USE": 0,
  "LANGUAGE": 0,
  "OPERATING_MODE": 0,
  "FAN_OFF_DELAY": 12,
  "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2,
  "DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5,
  "DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0,
  "STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100,
  "STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.400000006,
  "STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001,
  "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 1.100000024,
  "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5,
  "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2,
  "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 20,
  "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 30,
  "HEATING_SPEED_LIMIT": 80,
  "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120,
  "COOLING_SPEED": 50,
  "COOLING_SPEED_BOOST": 100,
  "T0_OFFSET": 0,
  "T1_OFFSET": 0,
  "T2_OFFSET": 0,
  "NODE_NAME": "convectorput",
  "FAN_SPEED_LUT_0": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_20": 25,
  "FAN_SPEED_LUT_40": 45,
  "FAN_SPEED_LUT_60": 65,
  "FAN_SPEED_LUT_80": 80,
  "FW_VERSION": "v2.7.8"
}
ChatGPT heeft je mijns inziens verkeerd geadviseerd. Die kent de betekenis natuurlijk ook niet van die parameters, dus de kans dat dat goed gaat is beperkt.

Zet de defaults eens terug, en ga dan de heating lower en upper (Ts1 en Ts2) aanpassen. Te moet je niet zo laag zetten, dan gaan je fans nauwelijks uit en ook vaak ongewild aan, een graad of 4 is het minimale.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• damiii
  • Niet online
Vanochtend nog even een kleine test gedaan, sensoren nog niet geeikt. Maar na een paar uur uit zitten ze heel dicht bij elkaar mbt de gerapporteerde temperatuur. ( < 0.1 graad). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5weOT_0Hgz-_dKtN1TdNaUqy0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xK4ulLUe2JCoX4aFlXJown18.jpg?f=fotoalbum_large

Na opstarten en fans op 100% zie je een duidelijke en verwachte delta T. Mijn vermoeden is dat de andere radiatoren in de loop de water temperaturen beinvloeden, omdat deze langzamer afkoelen omdat deze (nog) niet geboost zijn. Ook zijn ze nog niet waterzijdig ingeregeld. Bedankt voor het meedenken allen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVYTfd04d3bKu0fThOO5xu16qzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWfjqoXcVTw8we9F0xMEzQdR.jpg?f=fotoalbum_large

LT;DR: Radiatoren zitten in een systeem, dat veroorzaakte de onverwachte metingen

• Impossibl3
  • Laatst online: 10:45
Ik lees met veel interesse over de Heatmeister. Nu vroeg ik mij af hoe lang zijn de temperatuur sensor kabels? Dit omdat het stroompunt aan de andere kant zit dan de waterleidingen van de radiator. Het wordt dus of de voeding op een verlengkabel of de temperatuur sensoren.

Ik hoor het graag.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-11 16:43
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:22:
Ik lees met veel interesse over de Heatmeister. Nu vroeg ik mij af hoe lang zijn de temperatuur sensor kabels? Dit omdat het stroompunt aan de andere kant zit dan de waterleidingen van de radiator. Het wordt dus of de voeding op een verlengkabel of de temperatuur sensoren.

Ik hoor het graag.
Dit staat onder de producteigenschappen:

3 temperatuursensoren met 50 cm kabel ieder.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf

• Impossibl3
  • Laatst online: 10:45
StephanS1984 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:12:
[...]

Dit staat onder de producteigenschappen:

3 temperatuursensoren met 50 cm kabel ieder.
Ah overheen gelezen. Dank.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-11 23:35
Verleng kabeltjes zijn eventueel daar ook te koop.
Of zelf verlengen met een simpel tweedraads snoertje is natuurlijk ook een optie. :)

• wheels533
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 19:38
Bazz0847 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:06:
[...]

ChatGPT heeft je mijns inziens verkeerd geadviseerd. Die kent de betekenis natuurlijk ook niet van die parameters, dus de kans dat dat goed gaat is beperkt.

Zet de defaults eens terug, en ga dan de heating lower en upper (Ts1 en Ts2) aanpassen. Te moet je niet zo laag zetten, dan gaan je fans nauwelijks uit en ook vaak ongewild aan, een graad of 4 is het minimale.
Settings reset, dit is de nieuwe config. Ondertussen wel even een tweede HeatMeister bestellen, want de radiator voor moet ook nog.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
{
  "CONFIGURED": 1,
  "LED_DISABLE": 1,
  "ENABLE_CONFIGPAGE": 1,
  "MQTT_HIERARCHY": 1,
  "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1,
  "AUTOBOOST": 0,
  "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0,
  "DEFROST_DETECT": 0,
  "STARTUP_SUPPORT": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_USE": 0,
  "LANGUAGE": 1,
  "OPERATING_MODE": 0,
  "FAN_OFF_DELAY": 10,
  "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10,
  "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2,
  "DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5,
  "DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0,
  "STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100,
  "STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.5,
  "STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001,
  "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
  "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5,
  "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2,
  "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 20,
  "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 30,
  "HEATING_SPEED_LIMIT": 60,
  "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120,
  "COOLING_SPEED": 50,
  "COOLING_SPEED_BOOST": 100,
  "T0_OFFSET": 0,
  "T1_OFFSET": 0,
  "T2_OFFSET": 0,
  "NODE_NAME": "convectorput",
  "FAN_SPEED_LUT_0": 0,
  "FAN_SPEED_LUT_20": 20,
  "FAN_SPEED_LUT_40": 40,
  "FAN_SPEED_LUT_60": 60,
  "FAN_SPEED_LUT_80": 80,
  "FW_VERSION": "v2.7.8"
}

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34
Aiolos schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Nu wel: De fans maken een hoek van ongeveer 45 graden en zitten tegen de onderkant van de radiator en de muur (net boven de plint) aan.

[Afbeelding]
Hoe heb jij de fans aan elkaar vast gemaakt?

• LPieter
  • Laatst online: 29-11 13:58
lars019 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:39:
[...]

Die text die je quote gaat over de P12 Pro. P14 Pro kan RPM tussen 400-2500 aan tegen 200-1700 voor de P14 PWM.

Als je naar P14 Pro tweakers review kijkt, dan verplaatst die op het laagst gemeten geluidsniveau 3.5 x meer lucht, maar verbuikt dan ook 2.5x zo veel stroom als de PWM versie (Pro@720rpm, PWM@420rpm).

Gezien de ervaring hierboven, dat RPM boven boven 20-30% geen toegevoegde waarde heeft op de originele P14, dan zou je de Pro altijd op het minimum kunnen laten staan. Dan zou de Pro meer luchtstroom creëren dan PWM @20-30% met een lager geluidsniveau maar waarschijnlijk wel tegen een hoger stroomverbruik (tot 50% schat ik zo gezien de resultaten). Dan zou dan <1/2 euro per fan op jaarbasis kunnen kosten.

Ik heb ze besteld en zal het vermogen meten op de laagste stand als ik ze binnen heb.
Ik was ook van plan deze te bestellen, maar twijfel nu tussen de 12 en 14 variant. In de reviews staat:
Arctics opgegeven waarde van 5,2 mmH₂O wordt keurig behaald in onze test, maar de P12 Pro komt daar met 6,9 mmH₂O nóg verder bovenuit.
Op 17 dB(A), ik gok dat ze inderdaad allebei erg rond het minimum zullen draaien is het verschil zelfs 0,77 vs 1,05.
Wanneer ze worden toegepast op LTV-radiatoren is dit belangrijker dan de luchtstroom die ze kunnen bereiken lees ik. Is dit niet een gegronde reden om toch weg te blijven bij de 14-variant (al kan ik de radiatoren daar 'meer' mee vullen)?

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 08:07
LPieter schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:57:
[...]

Ik was ook van plan deze te bestellen, maar twijfel nu tussen de 12 en 14 variant. In de reviews staat:
Arctics opgegeven waarde van 5,2 mmH₂O wordt keurig behaald in onze test, maar de P12 Pro komt daar met 6,9 mmH₂O nóg verder bovenuit.
Op 17 dB(A), ik gok dat ze inderdaad allebei erg rond het minimum zullen draaien is het verschil zelfs 0,77 vs 1,05.
Wanneer ze worden toegepast op LTV-radiatoren is dit belangrijker dan de luchtstroom die ze kunnen bereiken lees ik. Is dit niet een gegronde reden om toch weg te blijven bij de 14-variant (al kan ik de radiatoren daar 'meer' mee vullen)?
Lastig te zeggen zonder te meten of dit echt een verschil maakt. Ik heb een T33 dan overlapt P14 mooi over beide ruimtes tussen de 3 platen. Dan past P12 lastiger. Daarnaast heb ik nu al P14 Pro gekocht. Aan luchtstroom een overkill, hopelijk stil genoeg op de laagste stand.

• evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 28-11 21:25
Ik heb net een HeatMeister gekocht. Nu wil ik graag weten welke maat ventilatoren ik moet kopen en hoeveel ik er nodig heb.

In mijn kamer heb ik een T22 radiator van 1400×400×80 mm. De kamer is ongeveer 47,8 m³ groot. Afgelopen week heb ik vier radiatorventilatoren van Coolblue gekocht. Ze werken prima, maar ze maken veel lawaai. Daarom wil ik graag DIY.

Ik wil graag weten welke air change rate ik ongeveer nodig heb. En hoe hard kunnen Arctic P8 of P12 ventilatoren draaien voordat het lawaai te veel wordt? En zijn Noctua ventilatoren (redux of premium) de moeite waard? Is er een noticeable verschil in lawaai en performance?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
evRxdkeJ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:
Ik heb net een HeatMeister gekocht. Nu wil ik graag weten welke maat ventilatoren ik moet kopen en hoeveel ik er nodig heb.

In mijn kamer heb ik een T22 radiator van 1400×400×80 mm. De kamer is ongeveer 47,8 m³ groot. Afgelopen week heb ik vier radiatorventilatoren van Coolblue gekocht. Ze werken prima, maar ze maken veel lawaai. Daarom wil ik graag DIY.

Ik wil graag weten welke air change rate ik ongeveer nodig heb. En hoe hard kunnen Arctic P8 of P12 ventilatoren draaien voordat het lawaai te veel wordt? En zijn Noctua ventilatoren (redux of premium) de moeite waard? Is er een noticeable verschil in lawaai en performance?
Lees eens dit forum door..geheid dat je de nodige antwoorden krijgt. 8)7

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:27

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Komt er nog een black friday aanbieding van de heatmeiser ? :) Bevalt goed en wil er nog een aantal aanschaffen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Bazz0847
Nee, de prijs is gewoon wat hij al jaren is :) Prijsstabiliteit d:)b

Alles liever dan dit:
nieuws: Driekwart van winkels misleidt consumenten met nepkortingen, waarschu...

[ Voor 89% gewijzigd door Bazz0847 op 20-11-2025 12:07 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31
vincent_1971 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:20:
[...]

Lees eens dit forum door..geheid dat je de nodige antwoorden krijgt. 8)7
@evRxdkeJ en deze LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
peterpijpelink schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:54:
Komt er nog een black friday aanbieding van de heatmeiser ? :) Bevalt goed en wil er nog een aantal aanschaffen.
Of bouw er zelf een na. Pic32 c3 adc, 4k7 i2c weerstanden 2x en 3x 24k weerstanden voor 10k ntc ( 1 uitgang van de adc wordt helaas niet gebruikt ) Breadboard, voetjes,voedingconnector en behuizing. Vergeet ook niet de pwm uitgang te ontkoppelen. Bv met een fet. Als je alles bij elkaar optelt kom je iets goedkoper uit. Maar mijn voorkeur heeft dan toch een goed ontworpen pcb en een strakke behuizing.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zonder inflatiecorrectie wordt de HeatMeister automagisch al steeds voordeliger in aanschaf. ;)

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-11 08:41
Kan je de heatmeister ook van stroom voorzien via een usb a (of c) kabel, inclusief de ventilatoren?

[ Voor 15% gewijzigd door RusFighter op 20-11-2025 17:28 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Focus schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:41:
[...]

Hoe heb jij de fans aan elkaar vast gemaakt?
Ze zitten met tie-wraps aan elkaar en om het doorbuigen nog wat tegen te gaan zit er ook een stuk draadeind langs.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11 14:00
Ik heb een vraagje over de defrost mode detectie. Ik heb deze bij mij aan staan, maar het is duidelijk dat ik de dT/dt start naar een kleiner getal dan -2.5 moet zetten.

Wat ik veel liever zou doen is via MQTT aangeven wanneer er een defrost plaatsvindt. In de screenshot zie je:

1. Aan de linkerkant van de lijn het gedrag bij een automation die de de fans naar manual zet en op 0%. Zodra de compressor weer aan gaat, net voor het einde van de defrost, wordt manual weer uitgezet. De fan begint dan langzaam vanaf 0% te klimmen.
2. Bij het herkennen van de startup boost de fan.
3. De snelheid klimt heel langzaam naar het oude niveau.
4. Zonde de automation die de fans op 0% zet wordt de defrost mode niet herkend, boost de fan, en gaat hij weer verder op het oude niveau.

Mijn verwachting was dat ik zelf de heatmeister zou kunnen stilzetten tijdens de defrost cycle, maar dat heeft best grote gevolgen voor de rest van het gedrag.

Hoewel ik best de defrost detectie instellingen kan verfijnen, doe ik dit liever niet. Er zijn naast een defrost cycle namelijk best andere redenen waarom de water temperatuur 2 graden zou kunnen dalen binnen een minuut. Ik zou graag false positives voorkomen.

Buiten dit specifieke probleem zou het ook prettig zijn om de fans niet altijd naar 0% te laten gaan als manual wordt uitgezet. Dit is volgens mij op het moment wel het geval. Liever zou ik ze gewoon verder zien gaan op het percentage waar ze hadden moeten zitten volgens de automatische sturing.

Is er een oplossing voor dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZq2OD4q-RjJ38xxp9IghJtj8ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXZWrmNDixVXdqR9zelfJW6c.png?f=fotoalbum_large

• Bazz0847
teun95 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:51:
Ik heb een vraagje over de defrost mode detectie. Ik heb deze bij mij aan staan, maar het is duidelijk dat ik de dT/dt start naar een kleiner getal dan -2.5 moet zetten.

Wat ik veel liever zou doen is via MQTT aangeven wanneer er een defrost plaatsvindt. In de screenshot zie je:

1. Aan de linkerkant van de lijn het gedrag bij een automation die de de fans naar manual zet en op 0%. Zodra de compressor weer aan gaat, net voor het einde van de defrost, wordt manual weer uitgezet. De fan begint dan langzaam vanaf 0% te klimmen.
4. Zonde de automation die de fans op 0% zet wordt de defrost mode niet herkend, boost de fan, en gaat hij weer verder op het oude niveau.

Mijn verwachting was dat ik zelf de heatmeister zou kunnen stilzetten tijdens de defrost cycle, maar dat heeft best grote gevolgen voor de rest van het gedrag.

Hoewel ik best de defrost detectie instellingen kan verfijnen, doe ik dit liever niet. Er zijn naast een defrost cycle namelijk best andere redenen waarom de water temperatuur 2 graden zou kunnen dalen binnen een minuut. Ik zou graag false positives voorkomen.

Buiten dit specifieke probleem zou het ook prettig zijn om de fans niet altijd naar 0% te laten gaan als manual wordt uitgezet. Dit is volgens mij op het moment wel het geval. Liever zou ik ze gewoon verder zien gaan op het percentage waar ze hadden moeten zitten volgens de automatische sturing.

[Afbeelding]
Is dit wel een probleem? De fan gaat gewoon weer de temperatuurcurve volgen nadat je manual mode uit zet, maar omdat je watertemperatuur nog laag is vanwege de defrost beginnen ze op een lage snelheid. Hard blazen is dan nog niet zinnig, dus profiel volgen is OK toch? :)

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-11 23:29
evRxdkeJ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:

Ik heb Arctic P12 fans onder mijn T22 hangen. Steekt een klein stukje uit aan de achterkant, dus dan heb je daar ook nog flow.
Ik raad je aan om de radiator vol te hangen met fans. Als je er ruimte tussen laat, dan is een stukje van je radiator niet geboost en dat is jammer.
Je moet even uitproberen bij welk rpm je het geluid acceptabel vindt. Dat stel je dan als max in. Nog een reden om veel fans te nemen, dan kan je met een lager toerental uit.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-11 11:30
RusFighter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
Kan je de heatmeister ook van stroom voorzien via een usb a (of c) kabel, inclusief de ventilatoren?
Neen

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:34
Is de webshop stuk? Ik krijg een forbidden pagina.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:27

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Werkt gewoon goed hier.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:34
Vreemd ik zie dat ik het probleem alleen heb met Chrome. Met FF gaat het prima.....

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
teun95 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:51:

[Afbeelding]
Ik heb een HA automation die bij een defrost signaal van de Pana warmtepomp de HeatMeister op Manual Control zet en de Fan speed op 0.
Zodra de Defrost switch weer uit gaat, zet een automation de Manual Control weer uit en toeren de fans weer op naar iets boven de vorige waarde omdat de Inlet na een defrost net ff iets hoger is.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Bazz0847
Nnoitra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb een HA automation die bij een defrost signaal van de Pana warmtepomp de HeatMeister op Manual Control zet en de Fan speed op 0.
Zodra de Defrost switch weer uit gaat, zet een automation de Manual Control weer uit en toeren de fans weer op naar iets boven de vorige waarde omdat de Inlet na een defrost net ff iets hoger is.
Ter informatie; sinds de laatste firmware hoef je de fan speed niet meer expliciet op 0 te zetten, dat doet hij nu automatisch. Je kunt de manual control toggle dus direct gebruiken als enable/disable schakelaar :)

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:52

reiker

dan jij!

Nnoitra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb een iets andere benadering; wanneer mijn warmtepomp in defrost gaat, zet een automation de tado thermostaatknoppen dicht; zo voorkom ik dat er koud water in de radiatoren komt. Ik heb alleen radiatoren boven en wat in de hal etc. De vloerverwarming dient als buffer om de warmte voor de defrost te regelen, die heeft zoveel massa dat wat liters koud water goed geabsorbeerd kunnen worden. Wanneer na defrost het uitgaande water weer op temperatuur is gaan de tado knoppen weer open.
Al die tijd blijven de fans onder de radiatoren draaien, het (stilstaande) water in de radiatoren kan die tijd wel overbruggen om warmte te blijven afgeven :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
reiker schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:54:
[...]

Ik heb een iets andere benadering; wanneer mijn warmtepomp in defrost gaat, zet een automation de tado thermostaatknoppen dicht; zo voorkom ik dat er koud water in de radiatoren komt. Ik heb alleen radiatoren boven en wat in de hal etc. De vloerverwarming dient als buffer om de warmte voor de defrost te regelen, die heeft zoveel massa dat wat liters koud water goed geabsorbeerd kunnen worden. Wanneer na defrost het uitgaande water weer op temperatuur is gaan de tado knoppen weer open.
Al die tijd blijven de fans onder de radiatoren draaien, het (stilstaande) water in de radiatoren kan die tijd wel overbruggen om warmte te blijven afgeven :)
Moet je wel én tado thermostaatknoppen hebben en genoeg liters in je vloerverwarning (of een buffervat) :)

De watertemperatuur daling tijdens een defrost is hier zo'n 4 á 5 graden, voor max 10 minuten, en bljift boven de 24 graden.
Toen de WP vannacht een paar uur uit stond, daalden de inlet/outlet temps tot rond de 19,9 graden. Dus dan vallen die defrost temperaturen wel mee :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Lawrentz
Nnoitra schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:33:
[...]

Moet je wel én tado thermostaatknoppen hebben en genoeg liters in je vloerverwarning (of een buffervat) :)

De watertemperatuur daling tijdens een defrost is hier zo'n 4 á 5 graden, voor max 10 minuten, en bljift boven de 24 graden.
Toen de WP vannacht een paar uur uit stond, daalden de inlet/outlet temps tot rond de 19,9 graden. Dus dan vallen die defrost temperaturen wel mee :)
Even de vraag of dit wel het juiste draadje is voor deze vraag, maar goed.

Voor een defrost ben je afhankelijk van een aantal zaken.
Het vermogen van de warmtepomp in laaglast, het verschil van Ta en Tr en het systeemvolume van alle leldingen, vloerverwarming, radiatoren enz die nooit dichtlopen of altijd gesloten zijn .
Alle leldingen, vloerverwarming, radiatoren enz die dichtlopen of altijd gesloten zijn mag je niet meerekenen als systeemvolume.

Minimaal systeemvolume = (Runtime * warmtepompvermogen in laaglast) / (warmtecapaciteit van water * verschil tussen aanvoertemperatuur – retourtemperatuur)

Runtime = Systeemvolume * warmtecapaciteit van water * verschil tussen aanvoertemperatuur – retourtemperatuur)/ warmtepompvermogen in laaglast)

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik merkte hier vandaag ook dat de automatische defrost-detectie blijkbaar detecteert dat ik aan het koelen ben 8)7

Bij 's zomers koelen gooi ik de fans naar 80% (omdat ik net te weinig koelcapaciteit heb wil ik er zoveel mogelijk uithalen), dus dat valt best wel op.

Ik had de instelling dT/dt-start al van -2,5 naar -1,5 verlaagd. Zal eens met -1 proberen.

• Bazz0847
ocaj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:45:
Ik merkte hier vandaag ook dat de automatische defrost-detectie blijkbaar detecteert dat ik aan het koelen ben 8)7

Bij 's zomers koelen gooi ik de fans naar 80% (omdat ik net te weinig koelcapaciteit heb wil ik er zoveel mogelijk uithalen), dus dat valt best wel op.

Ik had de instelling dT/dt-start al van -2,5 naar -1,5 verlaagd. Zal eens met -1 proberen.
Dat is de defrostsdetectie niet, maar de Te voor koelen! Die staat dan gewoon wat te krap.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bazz0847 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:40:
[...]

Dat is de defrostsdetectie niet, maar de Te voor koelen! Die staat dan gewoon wat te krap.
De Te is niet standaard negatief - dus het is wel degelijk de dT/dt voor de ontdooi-cyclus (std. -2,5)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ocaj
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:40:
[...]

Jij zal het wel weten, maar dan is de tekst op zijn minst wat verwarrend... Dit gaat toch over ontooicyclus-detectie? (ik zit nog op 2.7.2, geen idee of de tekst in nieuwere versies anders is)
Ontdooicyclusdetectie

Wanneer u gebruik maakt van een warmtepomp kan er automatisch gedetecteerd worden wanneer een ontdooicyclus van de buitenunit plaatsvindt (defrosting). De ontdooicyclusdetectie zal de ventilatoren dan tijdelijk uitschakelen. Dit verbetert de tijd en efficientie van de ontdooicyclus Gebruik deze functie niet wanneer u een gasgestookte CV-ketel heeft.

Ontdooicyclusdetectie inschakelen
dT/dt start (-2.5) ℃/min.
dT/dt einde (0.0) ℃/min.
Indien de mate van verandering (afgeleide) van de inlaatwatertemperatuur lager is dan dT/dt start gedurende 1 minuut, wordt aangenomen dat een ontdooicyclus is begonnen en zullen de ventilatoren uitgeschakeld worden. Wanneer daarna de mate van verandering hoger is dan dT/dt einde wordt de normale regeling hervat. Timeout is 10 minuten.

• Bazz0847
ocaj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:06:
[...]

Jij zal het wel weten, maar dan is de tekst op zijn minst wat verwarrend... Dit gaat toch over ontooicyclus-detectie? (ik zit nog op 2.7.2, geen idee of de tekst in nieuwere versies anders is)

[...]
Misverstandje ;) Die tekst gaat over de ontdooicyclusdetectie, maar wat ik bedoel is dat hij wellicht in koelen gaat omdat je Te voor koelen misschien te krap staat. Als hij de defrosts wel goed detecteert hoef je aan de ontdooicyclusdetectie verder niets te doen. Echter, als hij de defrosts niet detecteert moet je de dT/dt inderdaad wel verhogen (minder negatief maken).

Hopelijk is het nu iets duidelijker :) Succes!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De: uitvoering: Arctic P8 PWM PST 5-pack, 80mm zijn weer eens in de aanbieding bij Proshop, ik heb er 30 besteld voor twee HeatMeisters met een prijs van €4,34 per stuk incl. verzending. Ze zijn zelden zo goedkoop als nu - mogelijk wellicht de komende weken nog iets goedkoper, maar ik denk dat dat echt centenwerk zal zijn - als ze überhaupt nog goedkoper zouden worden.

Volgend projectje na mijn vorige: True in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic" 15 stuks 140mm op een 280 cm convectorput waar ik erg tevreden over ben.

Nu is de T22 radiator van ~270 cm aan de voorkant v.d. woonkamer aan de beurt. Denk dat ik hier 2x 12 fans ga plaatsen tot maximaal 2x 15 fans. Wat ook een voordeel is, is dat deze radiator op een andere 'loop' zit vanaf de hybride WP. Ik verwacht dat ik hierdoor de retourtemperatuur bij de WP nog weer iets lager kan trekken en hierdoor beter verwarmgedrag van de WP kan forceren. Met name bij de wat kwakkelende temperaturen langere runs op minder vermogen.
De hoge hoeveelheid fans is vooral om de snelheid laag te kunnen houden en weinig geluid te creëren het zit immers op 1 tot 4 meter van de zithoek. Iets wat met de 140mm fans waarschijnlijk een stuk beter te doen is dat met de 80 mm fans.

Ik denk dat het een plaatsing onderop wordt met een wit PVC-profiel aan de voorkant om te voorkomen dat de zwarte fans van de voorkant zichtbaar zijn. De 80mm fans zijn wat dat wel perfect omdat ze uitstekend tussen een T22 passen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• lars019
Heatmeister en 6x Arctic P14 Pro PST geplaatst onder mijn T33 in de woonkamer. Het ging sneller dan verwacht. Heatmeister werkt plug&play (y) en montage met tiewraps, visdraad en vishaakjes is heel simpel. Dank voor ervaring uit dit topic.

Warmte verspreid zich nu zo'n 2 keer sneller door de woonkamer van 140m3. Delta T zo'n 10 graden hoger. Ook merk ik dat thermostaat veel sneller feedback krijgt. Ik had eerst hele trage feedback en hoge overshoot, nu merk je als je de ventilatoren handmatig hoger zet, de thermostaat afslaat omdat deze warmer wordt.

Maar kwa besparing kan ik nog niks zeggen.
Ik ben er achter gekomen toen ik de radiator in wilde gaan regelen, dat er een 50% blok onderzit. Terwijl er op de plaats waar een 2e radiator zou moeten zitten, de aan- en afvoer doorgelust is. Dus 50% aanvoerwater naar de T33 gaat een bypass in. Dit verklaard de slechte prestaties. Ik ga eerst dit blok vervangen door 100% blok en dan de boel inregelen.

Tevreden met de Arctic P14 Pro (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal). Ze gebruiken wel wat meer vermogen (0.2 watt op laagste stand). Op 100% stand kun je ze gebruiken om de radiatoren schoon te blazen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjBhUMpLiKA1OtG0rJOfWlevSp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqH21FEpDEa5191KiM9c78aJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Kke0FwKTvOqCYOojI8VOVpvhoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkzHUJLATARomN1TFfHSNRiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_jDnW50rqLr27JcHPgcnUZcwXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XO1dvEQcGbmr3ZSFGuDCCogp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8jjFCC60VOkX1RRFJ4mSY3QvQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/765DHvVRcVlAZ3cSrPBZTKpK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlj1aBnTw3uVQHAyFNg7ep6_wW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHyD1pe9TvgKDn91k9SIj1iq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68NBcyNTKSfgKVd1UmdF1VH5WmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fPFHomwv3gJIXdHSBrz5z0d.jpg?f=fotoalbum_large

• lars019
Ik heb wel al een aantal keer gehad dat Heatmeister opnieuw op lijkt te starten terwijl ik in de WebUI zat (naar plot data aan het kijken). Historie van de plotjes verdwijnt dan en de fans stoppen voor een aantal seconden. Is dit een bekend probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door lars019 op 22-11-2025 17:25 ]

• stoasis
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11 09:53
lars019 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:07:
Heatmeister en 6x Arctic P14 Pro PST geplaatst onder mijn T33 in de woonkamer. Het ging sneller dan verwacht. Heatmeister werkt plug&play (y) en montage met tiewraps, visdraad en vishaakjes is heel simpel. Dank voor ervaring uit dit topic.

Warmte verspreid zich nu zo'n 2 keer sneller door de woonkamer van 140m3. Delta T zo'n 10 graden hoger. Ook merk ik dat thermostaat veel sneller feedback krijgt. Ik had eerst hele trage feedback en hoge overshoot, nu merk je als je de ventilatoren handmatig hoger zet, de thermostaat afslaat omdat deze warmer wordt.

Maar kwa besparing kan ik nog niks zeggen.
Ik ben er achter gekomen toen ik de radiator in wilde gaan regelen, dat er een 50% blok onderzit. Terwijl er op de plaats waar een 2e radiator zou moeten zitten, de aan- en afvoer doorgelust is. Dus 50% aanvoerwater naar de T33 gaat een bypass in. Dit verklaard de slechte prestaties. Ik ga eerst dit blok vervangen door 100% blok en dan de boel inregelen.

Tevreden met de Arctic P14 Pro (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal). Ze gebruiken wel wat meer vermogen (0.2 watt op laagste stand). Op 100% stand kun je ze gebruiken om de radiatoren schoon te blazen ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ook aan het zien om de P14 pro aan te schaffen gezien de PWM versie nergens meer te kopen is :P.

Heb je al geëxperimenteerd met de RPM? Heeft dat enig merkbaar effect gehad op de delta T? En is het geluid op de laagste stand nog acceptabel?

• Bazz0847
lars019 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:23:
Ik heb wel al een aantal keer gehad dat Heatmeister opnieuw op lijkt te starten terwijl ik in de WebUI zat (naar plot data aan het kijken). Historie van de plotjes verdwijnt dan en de fans stoppen voor een aantal seconden. Is dit een bekend probleem?
Dit is geen bekend probleem. Paar vragen zodat ik het kan proberen te reproduceren:
- Welke firmware-versie draait hij?
- Welke browser gebruik je? Maakt het verschil of je een PC of je telefoon gebruikt? Indien telefoon: wat voor telefoon?
- Wat is de WiFi RSSI?
- Gebruik je MQTT of API calls?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21
Bazz0847 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:19:
[...]

Dit is geen bekend probleem. Paar vragen zodat ik het kan proberen te reproduceren:
- Welke browser gebruik je? Maakt het verschil of je een PC of je telefoon gebruikt? Indien telefoon: wat voor telefoon?
- Wat is de WiFi RSSI?
Ik heb hetzelfde met tot nu toe alle firmware versies sinds ik de heatmeisters heb zo’n 1,5 jaar.
Het gebeurd bij mij als ik safari gebruik op mijn iPhone en iPad. Met Chrome heb ik er geen last van wel raar aangezien je op iOS altijd de zelfde engine gebruikt volgens mij.
Ik gebruik mqtt met ha en Rssi liggen tussen de -42 en -73 en allemaal hebben ze het.

Pc werkt volgens mij wel, maar al even niet meer kunnen gebruiken vanwege policy die de basic inlog form blokt.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:08
Ik probeer in HA de temperatuursensor van de heatmeister niet te gebruiken maar de temperatuursensor van de thermostaat (Tado)
Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Reden is dat de Heatmeister temperatuursensor een afwijkende temperpatuur geef. Dit heb ik met een losse thermometer in de kamer gemeten.
Hierdoor gaat de Heatmeister vaak niet in de boost modus wanneer dit wel gewenst is.

Idealiter zou ik zelfs nog een stap verder gaan en de boost mode zels aan laten gaan als de temperatuur 1.0 graad onder de doeltemperatuur van de Tado komt. (wisselende gevraagde temperaturen door schema's.

Kan iemand mij hierin helpen?

[ Voor 19% gewijzigd door Kevin1990 op 23-11-2025 10:46 ]

• Bazz0847
TheMystery schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik heb hetzelfde met tot nu toe alle firmware versies sinds ik de heatmeisters heb zo’n 1,5 jaar.
Het gebeurd bij mij als ik safari gebruik op mijn iPhone en iPad. Met Chrome heb ik er geen last van wel raar aangezien je op iOS altijd de zelfde engine gebruikt volgens mij.
Ik gebruik mqtt met ha en Rssi liggen tussen de -42 en -73 en allemaal hebben ze het.

Pc werkt volgens mij wel, maar al even niet meer kunnen gebruiken vanwege policy die de basic inlog form blokt.
Heb je een DM gestuurd :)

• ocaj
  • Niet online
Bazz0847 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:44:
[...]

Misverstandje ;) Die tekst gaat over de ontdooicyclusdetectie, maar wat ik bedoel is dat hij wellicht in koelen gaat omdat je Te voor koelen misschien te krap staat. Als hij de defrosts wel goed detecteert hoef je aan de ontdooicyclusdetectie verder niets te doen. Echter, als hij de defrosts niet detecteert moet je de dT/dt inderdaad wel verhogen (minder negatief maken).

Hopelijk is het nu iets duidelijker :) Succes!
Dank voor de toelichting. Ik heb hem nu op de dT/dt op -1 gezet en dat werkt vooralsnog goed.
Te voor koelen heb ik ook vrij strak staan (1,5 ipv de default 5), dus goed dat je dat verband nog even aanhaalt, daar had ik niet aan gedacht.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb eindelijk alle slaapkamers nu ook met PWM fans uitgerust (voorheen stuurde de heatmeister speed comfort modules aan omdat ik toen nog t33 radiatoren had, nu heb ik overal Jaga convectoren met T22 elementen).

Met de Arctix P14 PWM lukt dat goed, in één kamer heb Ik een combinatie van Noctua A20 PWM en Colormax nf a20 PWM. Daar draaien de fans ofwel niet ofwel 100%, heatmeister geeft wel een lager percentage aan.

Iemand enig idee waaraan dat kan liggen?

• lars019
stoasis schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:40:
[...]

Ik ben ook aan het zien om de P14 pro aan te schaffen gezien de PWM versie nergens meer te kopen is :P.

Heb je al geëxperimenteerd met de RPM? Heeft dat enig merkbaar effect gehad op de delta T? En is het geluid op de laagste stand nog acceptabel?
Ik heb nu max op 40% staan en boost op 60%. Als boost mode uitspringt dan zie ik 1-1.5 graad verschil in delta T, dus ik zie bij hogere RPMs nog wel degelijk een verschil. Ik heb het idee dat het water relatief langzaam door mijn radiator stroomt vanwege boven genoemde problemen. Heb ook een delta T van 25, dus mogelijk extra gevoeliger voor fan speed. Ik ga eerst die problemen oplossen en dan de fan settings pas echt tweaken.

Ik vind de laagste stand zeker acceptabel, dan hoor ik mi eigenlijk helemaal niet. Op 20% hoor ik het alleen als het stil is, beetje zoals een airco.

[ Voor 4% gewijzigd door lars019 op 23-11-2025 20:25 ]

• lars019
Bazz0847 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:19:
[...]

- Wat is de WiFi RSSI?
- 2.7.8
- Chrome op Samsung S25, op PC slechts een enkeling geprobeerd toen geen problemen, maar het komt ook slechts sporadisch voor als ik met het plotje bezig ben.
- 63 dBm
- Geen MQTT, de Web UI van de heatmeister

• evRxdkeJ
Zouden mensen die hun eigen ventilatoradapter 3D geprint hebben de STL files willen delen?

Ik zie dat sommige mensen foto’s van hun adapters posten, maar ik vraag me af of we iets meer kunnen doen om de turbulentie kleiner te maken. Misschien kan dat met kleine guide vanes in een conus die langzaam smaller wordt (ongeveer <=11 graden). Ik vond dit voorbeeld als inspiratie.

De guide vanes maken roterende wind om in verticale laminaire stroming.

(PS: nederlands is niet mijn eerste taal, dus je kan af en toe wat DunGlish zien)

• Seafarer

Seafarer

XXX

evRxdkeJ schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:33:
Zouden mensen die hun eigen ventilatoradapter 3D geprint hebben de STL files willen delen?

Ik zie dat sommige mensen foto’s van hun adapters posten, maar ik vraag me af of we iets meer kunnen doen om de turbulentie kleiner te maken. Misschien kan dat met kleine guide vanes in een conus die langzaam smaller wordt (ongeveer <=11 graden). Ik vond dit voorbeeld als inspiratie.

De guide vanes maken roterende wind om in verticale laminaire stroming.

(PS: nederlands is niet mijn eerste taal, dus je kan af en toe wat DunGlish zien)
Zou dit ook een daadwerkelijke verbetering geven van de fannetjes?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• evRxdkeJ
Seafarer schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:40:
[...]

Zou dit ook een daadwerkelijke verbetering geven van de fannetjes?
Nou, als we het luchtstroomgeluid kunnen verminderen, kunnen we de ventilatoren sneller laten draaien, toch? Op een gegeven moment zal het geluid van de lucht die tegen de radiatorlamellen botst luider zijn dan dat van de ventilatormotor. Het is hetzelfde als wanneer je een oor in de windschaduw houdt, zodat je minder (geen turbulentie) geluid hoort als je fiets en het buiten waait.

Verder betekent een laminaire luchtstroom volgens mij ook een hogere luchtsnelheid en static pressure.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:51
Ik heb 3 T22-radiatoren (90+150+160cm) die ik wat wil boosten, maar is het standaard om de hele radiator vol te hangen met fans? Of kan het ook al (veel) toevoegen om een deel te boosten? Hoe weeg je dat af?
Ik ben overigens niet voornemens om zelf te gaan bouwen, maar Heatfans te nemen. Maar dit topic leek me meest geschikt voor deze algemene vraag :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• evRxdkeJ
MisterMailman schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:14:
Ik heb 3 T22-radiatoren (90+150+160cm) die ik wat wil boosten, maar is het standaard om de hele radiator vol te hangen met fans? Of kan het ook al (veel) toevoegen om een deel te boosten? Hoe weeg je dat af?
Ik ben overigens niet voornemens om zelf te gaan bouwen, maar Heatfans te nemen. Maar dit topic leek me meest geschikt voor deze algemene vraag :)
Weet niet voor Heatfans, maar ik heb de ventilatoren van CoolBlue en SpeedComfort geprobeerd, en ze maken allebei veel laawai of een hoog geluid.

• Focus
Ik heb nu de heatmeister in een test opstelling draaien op kantoor en dat gaat als een malle dus erg blij mee. Ik zit nog met een uitdaging in onze keuken, daar zit de radiator onder een blad. Zou het de moeite waard zijn om daar een heatmeister plus fans te draaien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b6JxIx85qjscC7RC5OCUpVJB_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRskh1g56CaBIpfJFvhnXXvL.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MisterMailman schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:14:
Tja wat is standaard, die is er niet. Er zijn zoveel parameters:
  • gewenste temperatuur in kamer
  • gewenste geluid (of gebrek aan)
  • gewenste snelheid van temperatuur verhoging icm radiator/convector
  • budget (90€ voor 5 fans via die heatfans 8)7 ) bijv. of een HM + enkele fans, maar de HM kan tot 15 fans aan
Het grote voordeel van veel fans op één radiator/convector is dat je met een lage snelheid en dus ook weinig geluid toch een voldoende resultaat kunt behalen.

Het grootste dilemma van de HM is m.i. dat je ze nog op een manier moet monteren, dat is niet altijd even gemakkelijk - in vergelijking met een standaardpakket. Anderzijds is dat ook deel van het pluspunt, je bent zo flexibel als je wilt en kunt het op honderden manier installeren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Focus schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:21:
Ik heb nu de heatmeister in een test opstelling draaien op kantoor en dat gaat als een malle dus erg blij mee. Ik zit nog met een uitdaging in onze keuken, daar zit de radiator onder een blad. Zou het de moeite waard zijn om daar een heatmeister plus fans te draaien?[Afbeelding]
Als je op lage temperatuur stookt met een normale temperatuur radiator/convector ja dan is dat het waard.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:51
True schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:26:
[...]

Tja wat is standaard, die is er niet. Er zijn zoveel parameters:
Ja, daar was ik al bang voor :+
Normaal zou ik zeggen: gooi vol dat ding, maar toen ik de prijzen zag ging ik toch even twijfelen inderdaad :X
Wellicht maar met enkel setje beginnen, en dan maar eens kijken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Seafarer

Seafarer

XXX

MisterMailman schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor :+
Normaal zou ik zeggen: gooi vol dat ding, maar toen ik de prijzen zag ging ik toch even twijfelen inderdaad :X
Wellicht maar met enkel setje beginnen, en dan maar eens kijken.
Koop je eerst 1 setje op marktplaats?
Dan kun je die daarna direct weer verkopen.
Teveel herrie.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-11 15:39
Focus schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:21:
Ik heb nu de heatmeister in een test opstelling draaien op kantoor en dat gaat als een malle dus erg blij mee. Ik zit nog met een uitdaging in onze keuken, daar zit de radiator onder een blad. Zou het de moeite waard zijn om daar een heatmeister plus fans te draaien?[Afbeelding]
Ik schat: ja juist. Nu zit de verwarmde lucht gevangen onder het blad en met ventilatie forceer je beweging in de luchtstroom.

• Focus
flipjevandejam schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:37:
[...]

Ik schat: ja juist. Nu zit de verwarmde lucht gevangen onder het blad en met ventilatie forceer je beweging in de luchtstroom.
Ik ga een test doen, ben benieuwd

• Gertv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:31
ik ben nieuw en in aan het lezen wat een enorme berg aan informatie :)
Ik heb 2 Jaga's type 11 van elk 2m lengte en wil die voorzien voorzien van boosters
Per radiator zijn er 2 compartimenten beschikbaar van elke 900 mm waarin dus max 2 x 11 = 22 Artic's P8's inpassen of 2x 9 = 18 P9's . P8 en P9 vragen beiden 0,12A /ventilator dus blijf ik ruim onder de 3A
Toch lees ik dat de heatmaster max 15 ventilatoren aan kan sturen .
Is dit vanwege de max stuurstroom van de heatmeister of andere reden?
Is het dan mogelijk 2 heatmeister in soort master-slave te schakelen of beter een paar ventilatoren minder ( Ik lees dat sommigen 16 ventilatoren aansluiten op 1 heatmeister)

[ Voor 91% gewijzigd door Gertv op 27-11-2025 14:04 . Reden: was is te snel ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gertv Misschien kan je iets met deze bijdrage in het algemene DBE Jaga topic?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
Gertv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:23:

Is dit vanwege de max stuurstroom van de heatmeister of andere reden?
Het is vanwege de stuurstroom, correct.

Ik heb er in overleg met @Bazz0847 16 Noctua NF-9A's aan hangen. Gaat inmiddels al weer richting 2 jaar prima.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:30
Goedenavond mensen, via het DeWarmte forum op Tweakers kom ik hier terecht. Mijn dochter staat mij niet toe lang door de pagina's op dit forum te scrollen en daarom hoop ik dat een van jullie mijn banale vraag beantwoorden kan: hoeveel ruimte is er eigenlijk voor de ventilators onder de radiator nodig? Ik heb een radiator die wel heul dicht bij de vloer zit: een krappe 4 cm ruimte heb ik aan de ene en 5 cm aan de andere kant. En ik wil er ventilatoren onder plaatsen op een rekje of iets dergelijks. Betekent dat ik slechts 15 mm overhoud voor de luchttoevoer: voldoende of krijg ik daar problemen mee?

• PalingDrone
  • Niet online
RudyL90 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:42:
Goedenavond mensen, via het DeWarmte forum op Tweakers kom ik hier terecht. Mijn dochter staat mij niet toe lang door de pagina's op dit forum te scrollen en daarom hoop ik dat een van jullie mijn banale vraag beantwoorden kan: hoeveel ruimte is er eigenlijk voor de ventilators onder de radiator nodig? Ik heb een radiator die wel heul dicht bij de vloer zit: een krappe 4 cm ruimte heb ik aan de ene en 5 cm aan de andere kant. En ik wil er ventilatoren onder plaatsen op een rekje of iets dergelijks. Betekent dat ik slechts 15 mm overhoud voor de luchttoevoer: voldoende of krijg ik daar problemen mee?
Er bestaan ook "slim" fans, deze bijvoorbeeld.
Die zijn slechts 16mm hoog ipv de standaard 27mm bij 14cm Arctic fans.
Lucht is vrij dun dus dat zal het probleem niet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 28-11-2025 21:16 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:42:
Ventilators erbovenop leggen?

• RudyL90
Ruimte erbovenop heb ik helaas nog minder.
Viscositeit van lucht is verwaarloosbaar, dat is wat ik ook dacht. Kan proberen aan allen kanten om de radiator ruimte te houden. Ik ga het gewoon proberen en kijken wat het wordt.

• RudyL90
PalingDrone schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:59:
[...]

Er bestaan ook "slim" fans, deze bijvoorbeeld.
Die zijn slechts 16mm hoog ipv de standaard 27mm bij 14cm Arctic fans.
Lucht is vrij dun dus dat zal het probleem niet zijn.
Is de luchtverplaatsing met die slim fans niet significant minder?

• RudyL90
En nog een vraagje:
Bij een radiator heb ik maar 6 cm tussen de bladen en bij de ander 7 cm. Ik kan daar 120mm fans onder monteren, maar is het wel nuttig als ze niet enkel tussen de bladen blazen? Ook is de ruimte onderin beperkt en kan de lucht eigenlijk alleen vanaf de voorkant aangezogen worden. Dat lijkt me ook ongunstig.

• Lawrentz
RudyL90 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:40:
Ruimte erbovenop heb ik helaas nog minder.
Viscositeit van lucht is verwaarloosbaar, dat is wat ik ook dacht. Kan proberen aan allen kanten om de radiator ruimte te houden. Ik ga het gewoon proberen en kijken wat het wordt.
Platenradiatoren, al dan niet met convectoren, hebben vaak ook de mogelijkheid om de ventilatoren tussen de platen te plaatsen.
Hiermee kan je ruimte onder of boven de radiator uitsparen.

Gezien de ruimte en de manier van bevestiging lijkt mij een bevestiging aan de bovenzijde en tussen de platen de meest aangewezen plek.

Linksom of rechtsom, een radiator 'moet' altijd de ruimte hebben voor convectie.

Ter inspiratie, de convectie van mijn radiator in de slk heb ik een handje geholpen omdat de ventilatoren anders tegen de vensterbank aanbliezen. Dat wilde ik voorkomen.
Het leuke is dat ik de ventilatoren ook kan gebruiken voor verkoeling op een hoogzomerse dag.
En ik heb geen last meer van muggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK4KbE04SZoNI4vOTXiCBc4hnCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rr3yz5WZrgQtxSHs1H0tgSvb.png?f=fotoalbum_large

• Lawrentz
RudyL90 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:43:
[...]

Met ventilatoren is de conventie toch altijd hoger dan zonder ventilatoren.
Dimmen ipv dippen. (=Denken in mogelijkheden ipv denken in problemen).

• PalingDrone
  • Niet online
Lawrentz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:07:
[...]

Platenradiatoren, al dan niet met convectoren, hebben vaak ook de mogelijkheid om de ventilatoren tussen de platen te plaatsen.
Hiermee kan je ruimte onder of boven de radiator uitsparen.

Gezien de ruimte en de manier van bevestiging lijkt mij een bevestiging aan de bovenzijde en tussen de platen de meest aangewezen plek.

Linksom of rechtsom, een radiator 'moet' altijd de ruimte hebben voor convectie.

Ter inspiratie, de convectie van mijn radiator in de slk heb ik een handje geholpen omdat de ventilatoren anders tegen de vensterbank aanbliezen. Dat wilde ik voorkomen.
Het leuke is dat ik de ventilatoren ook kan gebruiken voor verkoeling op een hoogzomerse dag.
En ik heb geen last meer van muggen.

[Afbeelding]
spoiler:
Nette spoiler! 8)

• RudyL90
Dank voor jullie reacties! 👍🏻

• RudyL90
De beloftes van heatmeister bevallen me wel. Ik had al Artic P12's besteld maar men werkt hier dus met een 'PST' variant? Is dat makkelijker aansluiten?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:10:
De beloftes van heatmeister bevallen me wel. Ik had al Artic P12's besteld maar men werkt hier dus met een 'PST' variant? Is dat makkelijker aansluiten?
PSTs hebben simpelweg de doorluskabeltjes al erbij zitten. Andere moet je aparte PWM splitter kabels kopen erbij.

• RudyL90
Sissors schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:22:
[...]

PSTs hebben simpelweg de doorluskabeltjes al erbij zitten. Andere moet je aparte PWM splitter kabels kopen erbij.
Je kunt ze dus heel eenvoudig met elkaar parallel verbinden: profit! Dan ga ik m'n P12's maar retourneren en PSTs aanschaffen.

• RudyL90
Sorry voor mijn gespam hier. Ik twijfel nog over het diameter. Bij conventionele radiatoren met bladen waar 6 of 7 cm ruimte tussen zitten kan ik onmogelijk fans tussen plaatsen. De fans zullen dus groter moeten zijn. Met P12 kan ik er zo 15 direct aan elkaar gesloten onder de radiator plaatsen en met P8 moet ik er gaps tussen plaatsen omdat ik er anders te veel heb voor de controller. Mijn gevoel zegt dat de P12 dan meer oplevert. Wat adviseren jullie? (Ik zal wel weer aan het dippen zijn ipv dimmen, maar mijn persoonlijkheid geeft me weinig andere keuze 🤡)

• PalingDrone
  • Niet online
RudyL90 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:33:
Sorry voor mijn gespam hier. Ik twijfel nog over het diameter. Met een conventionele radiatoren met bladen waar 6 of 7 cm ruimte tussen zitten kan ik onmogelijk fans tussen plaatsen. De fans zullen dus groter moeten zijn. Met P12 kan ik er zo 15 direct aan elkaar gesloten onder de radiator plaatsen en met P8 moet ik er gaps tussen plaatsen omdat ik er anders te veel heb voor de controller. Mijn gevoel zegt dat de P12 dan meer oplevert. Wat adviseren jullie? (Ik zal wel weer aan het dippen zijn ipv dimmen, maar mijn persoonlijkheid geeft me weinig andere keuze 🤡)
Wanneer je de fans ook langs de achterkant van je radiator laat blazen forceer je daar ook nog wat meer convectie dan wanneer je ze alleen binnen de radiator plaatst, ook zijn grotere fans veel stiller (omdat ze met een lager toerental kunnen draaien en toch veel lucht verplaatsen) en veel efficiënter dan kleintjes die er precies tussen passen.
Je hoeft geen föhn te maken maar wanneer je op lage temperaturen verwarmt mis je de snel stijgende warme lucht die je wel hebt wanneer je radiator loeiheet is, daarvoor gebruik je nu dus de fans.
Zelfs wanneer je wat gaps hebt trekt de luchtstroom van de fans alles nog steeds omhoog door en langs je radiator, een onhoorbare setup is heel comfortabel.

• RudyL90
PalingDrone schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:58:
[...]

Wanneer je de fans ook langs de achterkant van je radiator laat blazen forceer je daar ook nog wat meer convectie dan wanneer je ze alleen binnen de radiator plaatst, ook zijn grotere fans veel stiller (omdat ze met een lager toerental kunnen draaien en toch veel lucht verplaatsen) en veel efficiënter dan kleintjes die er precies tussen passen.
Je hoeft geen föhn te maken maar wanneer je op lage temperaturen verwarmt mis je de snel stijgende warme lucht die je wel hebt wanneer je radiator loeiheet is, daarvoor gebruik je nu dus de fans.
Zelfs wanneer je wat gaps hebt trekt de luchtstroom van de fans alles nog steeds omhoog door en langs je radiator, een onhoorbare setup is heel comfortabel.
Onhoorbaar is reden dat ik nu hier ben en al Heatfans en Speedcomforts geretourneerd heb. Dank voor je reactie. Ik ga de onderzijde 15 P12 PSTs plaatsen. 🫡

• Gertv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:31
Ronald schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:32:
[...]

Het is vanwege de stuurstroom, correct.

Ik heb er in overleg met @Bazz0847 16 Noctua NF-9A's aan hangen. Gaat inmiddels al weer richting 2 jaar prima.
Dank voor je reactie, 16 lijkt dus te kunnen, hier kan ik mee verder
Wel chique 16 Nocua’s. Zijn bijna 4x zo duur, is dat het waard ?

• flipjevandejam
Nee, Arctic is de beste in verhouding.

• Ronald
Gertv schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:03:
[...]

Niet tegen 4x. Maar ik heb ze samen met stel anderen direct van Noctua … net minder dan 2x

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PalingDrone
  • Niet online
Gertv schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:03:
[...]

16 Noctua's trekt ie dus wel, maar afhankelijk van je doel en dan bedoel ik ga je de 100% boost gebruiken of ze volgas zetten om flink te koelen in de zomer?
Een lading "oude" Arctic P14 is ook gelukt o.a. bij @dunklefaser maar de nieuwe Arctic Pro's gebruiken op max rpm ongeveer 2x zo veel stroom als hun voorganger.
Dan zou ik wel even gaan rekenen of je voeding en de HeatMeister dat amperage aan kunnen. die stroom aan kan.

[ Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 29-11-2025 17:59 ]

• flipjevandejam
RudyL90 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:43:
[...]

Lawrentz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:10:
[...]

Met ventilatoren is de conventie toch altijd hoger dan zonder ventilatoren.
Dimmen ipv dippen. (=Denken in mogelijkheden ipv denken in problemen).
Bovendien gebruikt niemand de P14’s consequent op meer dan zeg 50% snelheid ivm geluid. Dat zal bij de Slim mogelijk 60% zijn, omdat het geluid in verhouding tot de verplaatste lucht zal staan.

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:51
Een tijdje terug heb ik enthousiast een aantal heatboosters en arctic fans gekocht maar deze kreeg ik niet fatsoenlijk aan mijn radiatoren bevestigd. Om die reden, in combinatie met extreem lage aanvoertemperaturen, ben ik overgestapt naar Jaga's met Heatboosters en andere fans. De fans heb ik nu op vraag & aanbod gezet (link).

Mocht iemand op zoek zijn naar deze specifieke fans (Arctic F9 PWM PST). Ze zijn immers uit het assortiment van Arctic.

• Lawrentz
PalingDrone schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:56:
[...]

16 Noctua's trekt ie dus wel, maar afhankelijk van je doel en dan bedoel ik ga je de 100% boost gebruiken of ze volgas zetten om flink te koelen in de zomer?
Een lading "oude" Arctic P14 is ook gelukt o.a. bij @dunklefaser maar de nieuwe Arctic Pro's gebruiken op max rpm ongeveer 2x zo veel stroom als hun voorganger.
Dan zou ik wel even gaan rekenen of je voeding en de HeatMeister dat amperage aan kunnen.
amperage stroom

• RudyL90
Weet een van jullie wat de maximale pitch is tussen Arctic P12 PSTs als je ze gaat "daisy chain"en?

• PalingDrone
  • Niet online
flipjevandejam schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:10:
[...]

[...]

Bovendien gebruikt niemand de P14’s consequent op meer dan zeg 50% snelheid ivm geluid. Dat zal bij de Slim mogelijk 60% zijn, omdat het geluid in verhouding tot de verplaatste lucht zal staan.
Wanneer je ernaast zit wil je ze idd niet horen maar hier in huis gaan de P14s op de Jaga's iedere morgen in boost mode eerder aan dan dat we in de kamer zijn om na de nachtverlaging tijdens de langere opwarm run "heul veul" m3 koude lucht door de dan vrij warme Jaga's te trekken. Een hoge ruimte met 26m2 glas en een paar meter koudebrug naast de convectoren (die metalen onderdorpel van de schuifpui op de achtergrond, om de hoek zit er nog zo een...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKfZY47cFbHXhK6659rHbej74Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxSYoPu9ZVmooH52pF9yLB7Q.jpg?f=fotoalbum_large
Heb geprobeerd tot welke snelheid ik de dT nog kon vergroten en daar de maximale boost op ingesteld.
Haal dan makkelijk een dT van 20 graden bij 65 Ta, vervolgens toeren ze rustig af naar zo'n 25 a 30% waarop je ze niet meer hoort bij 40 Ta gedurende de dag. Koelt best af dat glas op het oosten een paar verdiepingen boven het maaiveld.

Anderen koelen 's zomers met hun fans, wanneer je afwezig bent speelt geluid geen rol maar wil je wel de koude lucht een tijdje omhoog blazen. Vraag me af hoeveel nieuwe "pro" fans je aan kan sluiten in verhouding tot de oude vertrouwde wanneer je er ook volgas mee gaat koelen. 3A voeding, HeatMeister en 15 fans was het oude normaal.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 29-11-2025 17:53 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Hier afgelopen week de eerste HeatMeister geplaatst met 10x 120mm fans onder de dubbele radiator in de woonkamer. Wat een verschil in opwarmtijd! Heb ondertussen een heleboel ventilatoren besteld voor de rest van het huis vol te hangen, en komende maand komen er nog 5 HeatMeisters bij om alles aan te sturen/controleren en een losse ESP32 om bij de CV ketel te hangen voor aan/afvoer daar te meten.

Op aanraden van vele in dit topic ook de Arctic fans gehaald, 120mm voor de woonkamer en een heleboel 80mm voor de rest van het huis waar nog oude enkele radiatoren hangen. De 80mm hebben wel een stuk lagere airflow op 100% merk ik. Maar maken nog steeds een aanzienlijk verschil. De onderkant van de radiatoren is bij aanraking flink koeler als de bovenkant :9 .

Zodra ik in december de overige HeatMeisters besteld en binnen heb zal ik hier ook wat data droppen van mijn woning en de STEP files beschikbaar stellen van alle type mounts die ik heb gedesigned en hier gebruik (ik klem alle fans vast in de naad van de radiator. Simpel en makkelijk toe te passen en op die manier ook makkelijk om defecte fans later uit te wisselen.

• RudyL90
De P14 PWM PST vind ik nergens nog voor een redelijke prijs. De Pro gebruikt meer stroom en met 15 heb je bij max rpm 5A nodig, dat wordt lastig koelen tijdens de zomer. Wat zijn goede alternatieven?

[ Voor 34% gewijzigd door RudyL90 op 30-11-2025 08:39 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:36:
De P14 PWM PST vind ik nergens nog voor een redelijke prijs. De Pro gebruikt meer stroom en met 15 heb je bij max rpm 5A nodig, dat wordt lastig koelen tijdens de zomer. Wat zijn goede alternatieven?
Verdelen over 2 heatmeisters?

• RudyL90
Seafarer schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:45:
[...]

Verdelen over 2 heatmeisters?
Dat vind ik ook weer zonde van het geld. Maar is wel goedkoper dan de P14 PST vijftien maal los kopen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:54:
[...]

Dat vind ik ook weer zonde van het geld. Maar is wel goedkoper dan de P14 PST vijftien maal los kopen.
:)

• Ronald
RudyL90 schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:36:
Hij is veel en veel te luid op 100%… dus dat ga je echt niet gebruiken… discipline is ook een manier om de HB te beschermen.

Of een glaszekering er bij. Ik vermoed dat je boven de 2A toch niet wil horen wat ze doen.

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
Ik heb hier sinds gisteren 15x artic p14 pro draaien in een jaga strada. Staat momenteel op 20%, daarboven neemt het geluid behoorlijk toe. Komt flinke flow vanaf, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Swatfireglide op 30-11-2025 10:26 ]

• RudyL90
Swatfireglide schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:24:
Ik heb hier sinds gisteren 15x artic p14 pro draaien in een jaga strada. Staat momenteel op 20%, daarboven neemt het geluid behoorlijk toe. Komt flinke flow vanaf, maar heb geen vergelijkingsmateriaal.
En hoe is het geluid op 20%?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste