Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:00

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:18:
Ik heb 15 Artic pwm 140mm met die originele stekkertjes doorgelust maar soms rammelen de ventilatoren, verwisselen helpt niet, vervangen ook niet.
In gewoon Nederlands: ik snap hem effe niet.

Edit: ook al een andere voldoende zware voeding genomen.
Iemand?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik kan niets met je beschrijving;-)

Misschien even een audiofragment maken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 22:42
Zojuist deze gekocht bij de Action voor 19,95. Vond het geen verkeerde prijs.
Weet iemand wat het verschil is qua prestaties tov zelfbouw?
https://www.action.com/nl...1/radiatorventilator-set/

1 setje gekocht, als het niets is gebruik ik ze wel op m'n hobbykamer.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:44
saken schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:22:

Dit is enigszins off topic (deze topic is specifiek voor Heatmeister), maar: volgens mij gaat niks boven zelfbouw. Minder geluid en meer luchtstroom (en meestal goedkoper). De Action fans zullen dan goedkoop zijn; ik betwijfel ten zeerste of ze afdoende hun werk doen zonder een storend zoemend geluid of iets dergelijks.

• saken
RudyL90 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Dit is enigszins off topic (deze topic is specifiek voor Heatmeister), maar: volgens mij gaat niks boven zelfbouw. Minder geluid en meer luchtstroom (en meestal goedkoper). De Action fans zullen dan goedkoop zijn; ik betwijfel ten zeerste of ze afdoende hun werk doen zonder een storend zoemend geluid of iets dergelijks.
Ik hoor ze wel draaien, maar het is niet bepaald storend. Niet heel zoemend oid. Gewoon een licht ruisje.
Ik was wel benieuwd hoe deze presteren tov zelfbouw en of deze bijv te modificeren zijn voor heatmeister. Al met al niet duur die vd action.

• RudyL90
saken schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik hoor ze wel draaien, maar het is niet bepaald storend. Niet heel zoemend oid. Gewoon een licht ruisje.
Ik was wel benieuwd hoe deze presteren tov zelfbouw en of deze bijv te modificeren zijn voor heatmeister. Al met al niet duur die vd action.
Je zou de specificaties moeten vergelijken met die van standaard computer fans (zoals de Arctic P14). GPT kan je ook een eind op weg helpen. ;)
Ik zie dat ze geen 5.2mm voedingskabel gebruiken maar een usb c kabel. Misschien dat je dat met een adapter aan de heatmeister kunt koppelen, maar daar durf ik je geen garanties op te geven.

• saken
RudyL90 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Je zou de specificaties moeten vergelijken met die van standaard computer fans (zoals de Arctic P14). GPT kan je ook een eind op weg helpen. ;)
Ik zie dat ze geen 5.2mm voedingskabel gebruiken maar een usb c kabel. Misschien dat je dat met een adapter aan de heatmeister kunt koppelen, maar daar durf ik je geen garanties op te geven.
*knip* AI dump

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2026 14:33 ]

• saken
Dan gaat die vd action uiteindelijk naar de hobbykamer :-)

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:28
Zomaar wat suggesties.
- Heb je ventilatoren afgekoppeld gehad? Begin het het koppelen van 1 ventilator, daarna 2, 3 enz? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Heb je een andere Heatmeister geprobeerd? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Kan je 100% uitsluiten dat het aan de ophanging/montage ligt?
- Een andere voeding heb je geprobeerd, dus dat lijkt onwaarschijnlijk, tenzij deze voeding hetzelfde effect veroorzaakt. (Immers, uitsluiten kan pas bij een gevonden oplossing, niet bij een vervanging zonder resultaat).

• RudyL90
Voor mij is het telkens zoeken naar tijd en energie om verder te gaan met de fans, maar ik kan met trots zeggen dat mijn eerste radiator vandaag voorzien is van een hele reeks P12's met een heatmeister (+ fan addon met groter dynamisch bereik zodat ik ze ook op lage rpm kan laten draaien). Zeer tevreden!
Binnenkort ga ik eerst eens kijken hoe ik de boel met home assistant koppel en schema's erop kan instellen zodat ik 's nachts kan boosten en de kamertemperatuur kan doorgeven via MQTT. Is hier een simpele handleiding voor of is dat een kwestie van GPT vragen en we komen er wel uit?

Daarna maar uitbreiden naar de overige ventilatoren.
Ik wil iedereen bedanken voor jullie input/hulp. 👍🏻

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Ik kan niets met je beschrijving;-)

Misschien even een audiofragment maken?
Filmpje ook goed. :)
.[Video: https://photos.app.goo.gl/YPzjCyHHXe6E1APXA].
Edit: geluid is een beetje knudde. Maar dat rammelen is echt van de fans en die rare piep is van de magnetron antenne. Die piept al 25 jaar.

Ik heb 3 sets van 5. Je ziet het linker set vlak bij de heatmeister.

Bekijk je het filmpje dan zeg je de eerste 3 zijn kapot. Dus dapper 3 nieuwe besteld. Tijdens het openen van de put bedacht ik me, waarom leg ik dat setje van links niet helemaal rechts en van rechts helemaal links. Normaal gesproken zou je probleem dan moeten verschuiven naar rechts. Maar nee ik krijg exact hetzelfde beeld als op het filmpje. Dat eerste blok van 5 wordt direct gevoed door de heat meister.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 13-01-2026 19:22 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Zomaar wat suggesties.
- Heb je ventilatoren afgekoppeld gehad? Begin het het koppelen van 1 ventilator, daarna 2, 3 enz? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Heb je een andere Heatmeister geprobeerd? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Kan je 100% uitsluiten dat het aan de ophanging/montage ligt?
- Een andere voeding heb je geprobeerd, dus dat lijkt onwaarschijnlijk, tenzij deze voeding hetzelfde effect veroorzaakt. (Immers, uitsluiten kan pas bij een gevonden oplossing, niet bij een vervanging zonder resultaat).
Helaas geen tweede meister in de buurt. Wel heb ik een kabeltje opgeofferd om de spanning direct achter de heat meister te meten. Met 10 fannen ben je al 0,5 volt kwijt. Alla moet kunnen.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:47
d.exe schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:42:
[...]

En waarom een tweede verlengdraad voor de fans? Vanwege de korte 40cm tussen Heatmeister en de 1e fan?

Heatmeister -> Fan verlengkabel -> 2x de ARCTIC P14 PRO PST 5 Pack doorgelust. Of werkt dat niet op die manier?
Ja misschien heb je die extra fankabel niet nodig. Je hebt 10 fans op een 170cm radiator. Dus van fan tot fan moet je 17 cm overbruggen. Dat doorlusstukje op de fans is geen 17 cm lang. Na x fans doorlussen moet je een verlengkabel gebruiken. X hangt af van hoe lang het gehele snoertje aan de fans is. En ik weet niet hoe lang die is bij die fans. Best kans dat je het redt met 10 fans hoor. Maar het is ook zo jammer als je net een snoertje tekort komt.

• Ronald
@Seafarer met pijn en moeite ontcijfer ik misschien iets uit wat ik interferentie van met verschillende frequenties zou omschrijven.

Indruk dat er contactgeluid is met de constructie van de convector… heb je de boel mechanisch ontkoppeld? (Tochtstrip bijvoorbeeld)

Ook Indruk dat je de fans vrij pittig hard hebt draaien, ik denk dat dat wel rustiger kan.

Geen idee over raar uitvallen van fans… mijn Noctua gaan naar 100% als PWM weg valt… don’t ask how i know.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lawrentz
Seafarer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Filmpje ook goed. :)
.
[Video]
.
Edit: geluid is een beetje knudde. Maar dat rammelen is echt van de fans en die rare piep is van de magnetron antenne. Die piept al 25 jaar.

Ik heb 3 sets van 5. Je ziet het linker set vlak bij de heatmeister.

Bekijk je het filmpje dan zeg je de eerste 3 zijn kapot. Dus dapper 3 nieuwe besteld. Tijdens het openen van de put bedacht ik me, waarom leg ik dat setje van links niet helemaal rechts en van rechts helemaal links. Normaal gesproken zou je probleem dan moeten verschuiven naar rechts. Maar nee ik krijg exact hetzelfde beeld als op het filmpje. Dat eerste blok van 5 wordt direct gevoed door de heat meister.
Het geluid lijkt synchroon te lopen met de bovenste ventilator. Is dat ook jouw conclusie?
Heb je de individuele ventilatoren al geprobeerd zonder Heatmeister, dus met een losse voeding of aan een PC? Wat is het effect?
Heb je de constructie al buiten de put geprobeerd? Wat is het effect?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:51:
@Seafarer met pijn en moeite ontcijfer ik misschien iets uit wat ik interferentie van met verschillende frequenties zou omschrijven.

Indruk dat er contactgeluid is met de constructie van de convector… heb je de boel mechanisch ontkoppeld? (Tochtstrip bijvoorbeeld)
Niet ontkoppelt maar dat is ook absoluut het probleem niet.
Ook Indruk dat je de fans vrij pittig hard hebt draaien, ik denk dat dat wel rustiger kan.
Klopt. gasketel met 7,7kW ondergrens en de T16 kan goed warmte overbrengen. (Buffert ook goed) Ik laat de heatmeister dat lekker regelen. Het filmpje laat een constant toerental op 95% zien. Ergens bij 85% gebeurt dit weer.
Geen idee over raar uitvallen van fans… mijn Noctua gaan naar 100% als PWM weg valt… don’t ask how i know.
Heel vreemd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Het geluid lijkt synchroon te lopen met de bovenste ventilator. Is dat ook jouw conclusie?
Nee. Dat komt waarschijnlijk door de telefoon microfoon. Met je oren hoor je dat de rammel van de ene naar de andere ventilator gaat.
Heb je de individuele ventilatoren al geprobeerd zonder Heatmeister, dus met een losse voeding of aan een PC? Wat is het effect?
Niet echt. Ik heb net geconstateerd als het laatste blok verwijdert is dat het over is. Als er meer stroom loopt (15 X 0.13= 2 Amp) dan gaat het rammelen. en ik zie dat de spanning op de laatste ventilator maar 10 volt is. Dus er zit een brakke aansluiting.
Heb je de constructie al buiten de put geprobeerd? Wat is het effect?
ja exact hetzelfde resultaat.
Ik heb extra kabeltjes besteld en de heatmeister komt in het midden van de put te hangen. Aan de heatmeister komen dan direct 3 kabeltjes voor elk blok van 5 stuks ventilator. Dus zo min mogelijk stroom over die dunne Arctic kabeltjes.

Er zit gewoon iets brak wat een onvoorstelbaar vreemd resultaat geeft.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:28
Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:51:

Kan je meteen de robotstofzuiger weer op pad sturen :P

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Kan je meteen de robotstofzuiger weer op pad sturen :P
Was net schoongemaakt. ;) Ik heb er schuim filters ingeplaatst. Dat helpt aardig.
Ik moet die een keer vervangen door grootte en dan onder 45 graden in de zuigzijde plaatsen. (oppervlakte vergroting dus weerstand verlagend.)

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:19
Heeft iemand toevallig al 6 of meer Arctic P14 Pro PST fans op een 3a/12v voeding gemaakt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik had ook al met @Bazz0847 en @RudyL90 hier over gehad, en in theorie zou dit goed moeten gaan, alleen nog geen garantie vanwege gebrek aan test ervaringen :) hopelijk kan iemand dit bevestigen...

• RudyL90
Rapheal schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:25:
Heeft iemand toevallig al 6 of meer Arctic P14 Pro PST fans op een 3a/12v voeding gemaakt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik had ook al met @Bazz0847 en @RudyL90 hier over gehad, en in theorie zou dit goed moeten gaan, alleen nog geen garantie vanwege gebrek aan test ervaringen :) hopelijk kan iemand dit bevestigen...
6x Arctic P14 Pro is 6 maal 0.35A is 2.1A. De overweging hier is dat je niet continu op 100% draait en of je de opstartpiek overkomt als je voor een 2A voeding gaat. Mijn gevoel zegt van wel. Ik krijg ook 20x Artic P12 (3.2A) opgestart met een 1.5A maar dat is zonder de heatmeister ertussen. Met de heatmeister (+ fan addon) ertussen krijg ik ongewenst gedrag en bij 5A gaat het wel goed.

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:32:
[...]

6x Arctic P14 Pro is 6 maal 0.35A is 2.1A. De overweging hier is dat je niet continu op 100% draait en of je de opstartpiek overkomt als je voor een 2A voeding gaat. Mijn gevoel zegt van wel. Ik krijg ook 20x Artic P12 (3.2A) opgestart met een 1.5A maar dat is zonder de heatmeister ertussen. Met de heatmeister (+ fan addon) ertussen krijg ik ongewenst gedrag en bij 5A gaat het wel goed.
Wat voorgedrag als ik vragen mag?

• Rapheal
RudyL90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik zit te overwegen om sowieso een 12v/3a adapter te gaan gebruiken om iets meer capaciteit te hebben sowieso zal de heatmeister niet 24/7 draaien (cv ketel max 7 uur aan op koude dagen).

@RudyL90 volgens de spec sheet van Arctic website;
Typical Voltage 12 V DC
Start Up Voltage 5 V DC
Current 0.35 A
Dus opstart voltage piek lijkt mee te vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rapheal op 15-01-2026 09:22 ]

• RudyL90
Seafarer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Wat voorgedrag als ik vragen mag?
Met de nieuwe "groter dynamisch bereik" instelling zou de fan addon tussen de +/-4.5V en 12V moeten kunnen moduleren. Maar als ik een voeding met een te lage stroom kies is dat bereik veel kleiner (4.8-5.4V ofzo), terwijl als ik de fans direct op de voeding aansluit ze zonder problemen 100% draaien (de heatmeister zal wat wegsnoepen). Met een 5A voeding gaan de fans zonder problemen naar de max met de heatmeister+fan addon ertussen.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een radiator waar ik 57mm ruimte heb tussen de bladen. Dus ik kan daar een 500mm fan tussen plaatsen. Ik heb niet veel ruimte om er een grotere onder of boven te plaatsen.
Nu was ik aan het zoeken naar mogelijkheden.
- Ik zie vooral 3pins fans. Kan ik die ook gebruiken?
- Bestaan er pwm fans van 50mm?
Ik had de action radiator fan geprobeerd (net nieuw in de winkel), maar die heb ik terug gebracht. Te veel herrie.
Iemand een tip welke fan ik kan gebruiken?

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:05
saken schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:22:

Ook gekocht als test: vrijwel geen luchtstroom en opvallend veel lawaai los en zeker op een radiator... terug naar de Action er mee.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• RudyL90
ahbart schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:22:
Ik heb een radiator waar ik 57mm ruimte heb tussen de bladen. Dus ik kan daar een 500mm fan tussen plaatsen. Ik heb niet veel ruimte om er een grotere onder of boven te plaatsen.
Nu was ik aan het zoeken naar mogelijkheden.
- Ik zie vooral 3pins fans. Kan ik die ook gebruiken?
- Bestaan er pwm fans van 50mm?
Ik had de action radiator fan geprobeerd (net nieuw in de winkel), maar die heb ik terug gebracht. Te veel herrie.
Iemand een tip welke fan ik kan gebruiken?
Ik heb ook radiatoren met maar 5 cm ruimte tussen de bladen. Ben van plan 80mm fans te kopen en ze ook achter de radiator langs te laten blazen. Zou prima moeten zijn. Meeste overlap met de fans is tussen de bladen.

Ben zelf met 3 pin fans bezig. Is wat soldeerwerk maar in combinatie met de fan addon van SDR werkt dat perfect.

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:37
Hier ook een T22 radiator met slechts 5 cm tussen de bladen.
Hangt een celbeton profiel onder met 80mm Arctic fans. Werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEaB0t-2_01L_GNUMQRrkqfxjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKxIkToRY9Xc6HBb1fjJdZmm.jpg?f=fotoalbum_large

• petkaij
Razer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
Na de 2.8.0 komt mijn HeatMeister niet meer online.
De LED-brand gewoon cotinu, fans draaien ook. Maar zie op het netwerk ook het IP-adres van de HeatMeister niet meer online.

Al 2 power cycles geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Wat is de makkelijkste manier om mijn HeatMeister weer online te krijgen zonder instellingen e.d. kwijt te zijn?
@Razer Is je probleem van de Heatmeister die niet meer online komt na de 2.80 update verholpen? Wil wel updaten maar als er een probleem in deze versie zit, dan wacht ik nog even.

• Ronald
@petkaij ik hem op mqtt commando 5 stuks zichzelf laten updaten … allen waren binnen een paar minuten weer online.

@Razer zou het beste de heatmeister even in configuratie modus laten starten, 5s mode of conf, afhankelijk van leeftijd. Zie handleiding;-)

• saken
Voogel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ook gekocht als test: vrijwel geen luchtstroom en opvallend veel lawaai los en zeker op een radiator... terug naar de Action er mee.
Ja, ik merkte het al. Waardeloos. Totaal geen luchtstroom. Terug ermee :'(

• RudyL90
petkaij schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:06:
Hier ook een T22 radiator met slechts 5 cm tussen de bladen.
Hangt een celbeton profiel onder met 80mm Arctic fans. Werkt prima.
[Afbeelding]
Wat kunnen mensen toch netjes te werk gaan. Zit ik zelf een beetje aan te klooien met hout, tiewraps, ductape en een of ander schuim dat ik random in de schuur vond om de fans mee te klemmen. 8)7

• petkaij
Bedankt, ben er ook zelf wel tevreden mee. Deze was een spin-of van mijn eerste project voor mijn bijna 50 jaar oude convectoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoRwZH58kKqLfDOVEqYFGMezveY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPzSWeBO9Ox87fVDWxxL1fGy.jpg?f=fotoalbum_large
Maar gaat in principe eigenlijk alleen om het eindresultaat.
Dan maakt het niet uit wat je in elkaar knutsel. En natuurlijk niet vergeten de WAF 8)
Zit eea in het zicht of niet.

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Rapheal schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:25:
Ik heb recent getest wat het stroomverbruik van 10x doorverbonden Arctic P14 Pro PST is op 6, 9 en 12 Volt:
  • ~ 1,0 A @ 6 V
  • ~ 1,8 A @ 9 V
  • ~ 2,7 A @ 12 V
Pics or it didn't happen. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOUzk_W-sOwM0e_WsdX8Qs5bl_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ah9NrNIDuKADY40NhQRTC1iL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIVnf43k4-Jllr-a13CCoZ5W3lo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QFEVtZu9xg1zPApsICMx1re.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2mGM0elNgFeKZRK1deUMGNBT_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dho2Q7LnvFhmIIisQNy6if8c.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik gok dat de vrij dunne draadjes van de ventilatoren ervoor zorgen de dat totale stroom van in theorie 10 x 0,35 A = 3,5 A bij 12 V niet gehaald wordt in de praktijk.

Ventilatoren zitten overigens tussen 25x2x1000 mm aluminium platstaven met kabelbinders om stevige en handzame 'modules' van 1 meter lang te creëren voor in de convectorput.

• Ronald
@Neovo zou ook kunnen dat ze iets meer trekken bij opstarten

• Rapheal
@Neovo kijk dit is zeer waardevolle informatie. En dit is gemeten door de fans max rpm te laten draaien? Heb je toevallig ook gemeten als.je bijv maar 50% laat draaien?

Mn grootste opstelling zou 6 fans zijn,.met een 3a voeding zou ik dus goed zitten. De belangrijkste vraag natuurlijk is,.ook al haal je in de praktijk niet de 3.5a,.functioneren ze wel naar behoren / gewenst wanneer gecombineerd met de heatmeister.

@Ronald volgens de spec sheet trekt die 5v met opstart ipv de 12v in gebruik.. je zou dan ook verwachten dat de piek in ampere ook niet de gebruik 0.35a overschrijdt..

• Ronald
@Rapheal spanning krijg je toegediend (als een fois-gras-eend), stroom trek je, dus dat kan niet kloppen

• Neovo
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Rapheal schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:26:
@Neovo kijk dit is zeer waardevolle informatie. En dit is gemeten door de fans max rpm te laten draaien? Heb je toevallig ook gemeten als.je bijv maar 50% laat draaien?

Mn grootste opstelling zou 6 fans zijn,.met een 3a voeding zou ik dus goed zitten. De belangrijkste vraag natuurlijk is,.ook al haal je in de praktijk niet de 3.5a,.functioneren ze wel naar behoren / gewenst wanneer gecombineerd met de heatmeister.

@Ronald volgens de spec sheet trekt die 5v met opstart ipv de 12v in gebruik.. je zou dan ook verwachten dat de piek in ampere ook niet de gebruik 0.35a overschrijdt..
Ik heb de meting gedaan zonder PWM signaal (want de HeatMeister was destijds nog niet binnen) waardoor de ventilatoren op volle snelheid zouden moeten hebben gedraaid.
Ze lijken trouwens wel een soort slow start te hebben, want het duurde even (voor mijn gevoel een aantal seconden) voordat de stroom omhoog ging.

Ik denk dat de spec sheet beschrijft dat de ventilator minimaal 5 V nodig heeft om te kunnen functioneren.

• Rapheal
@Neovo ok dus wordt case scenario op 100%. Thanks, nou er staat start up voltage bij :) trouwens interessante constructie ook. Ben er zelf nog niet uit hoe ik het ga doen, dus alle ideeën zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX-PHFBVZN2g1eEcWEUIn2gcYcc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o1H65IyXLT3cnKx8GmfZV0nN.jpg?f=user_large

• Ronald
Neovo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:03:.

Ik denk dat de spec sheet beschrijft dat de ventilator minimaal 5 V nodig heeft om te kunnen functioneren.
Exact dit. Geef hem 5V en hij gaat langzaam draaien.
Geef hem 4V en hij start niet (maar zou mogelijk nog langzamer kunnen blijven draaien als hij met hogere spanning gestart is)

En net geüpdatet naar 2.8.1. De notificatie dialoog die ik gemaakt heeft start de update met het update knopje… nu nog een changlog kunnen tonen… @Bazz0847 ?

• RudyL90
Heel ijverig had ik een lange balk gekocht om al mijn P14 fans op te monteren en die dan onder de radiator tegen de muur. En dan kon ik erachter dat die radiator hardstikke krom is. Uitlijnen wordt op deze manier een ramp.
Wat voor profielen gebruiken jullie om de fans in te monteren? Een aluminium L profiel of iets dergelijks?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RudyL90 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:05:
Heel ijverig had ik een lange balk gekocht om al mijn P14 fans op te monteren en die dan onder de radiator tegen de muur. En dan kon ik erachter dat die radiator hardstikke krom is. Uitlijnen wordt op deze manier een ramp.
Wat voor profielen gebruiken jullie om de fans in te monteren? Een aluminium L profiel of iets dergelijks?
Wit kunststof dan valt de rand weg onder de radiator.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• RudyL90
True schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Wit kunststof dan valt de rand weg onder de radiator.
Goeie. En hoe zet je de fans dan vast? Schroeven zullen niet zo best blijven zitten in 1 mm dik kunststof, of wel?

• Ronald
Ik heb fan-schroeven door de plastic L-profielen heen in de fans; zit als een huis.

• jj85
  • Laatst online: 23:19
RudyL90 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Goeie. En hoe zet je de fans dan vast? Schroeven zullen niet zo best blijven zitten in 1 mm dik kunststof, of wel?
Kijk dit topic even door, staat vol met voorbeelden
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-02 17:24
Bij het uitvoeren van de 2.8.1 update viel me op de 1 van mijn 4 HB's niet te benaderen was op het IP-adres.
De LED is uit en ook met een andere, ook goede, 12V voeding geeft deze geen sjoege.
Is dit einde verhaal (wellicht garantie?) of is er nog wat te resetten?
Op het mb staat SN:R11 en PN:SDR2201

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• Ronald
@Marelli7 heb je geprobeerd hem expliciet in configuratie mode te zetten?

Anders zou ik nu via USB de firmware er opnieuw proberen op te zetten.

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-02 20:34
Iemand die weet hoe je in contact kan komen met de eigenaar van heatmeister ? 12-01 3 kabeltjes besteld op vooraad al 3 berichten gestuurd hier via tweakers een pb gedaan maar krijg maar geen reactie.
Vorige week al via het contact opnemen formulier een bericht gestuurd maar niemand thuis.

[ Voor 18% gewijzigd door camel1987 op 19-01-2026 15:52 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Marelli7
Ronald schreef op maandag 19 januari 2026 @ 06:57:
@Marelli7 heb je geprobeerd hem expliciet in configuratie mode te zetten?

Anders zou ik nu via USB de firmware er opnieuw proberen op te zetten.
Het apparaatje doet helemaal niets als ik er een voeding insteek. knopje indrukken kort, lang, heel lang heeft geen effect.

Geen ervaring met updaten via USB (doe ik via de web interface). Maar, als ik er een USB(-C) voeding opzet zou ik dan wat moeten zien? Nu blijft het erg donker bij inpluggen.

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:49
camel1987 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:51:
Iemand die weet hoe je in contact kan komen met de eigenaar van heatmeister ? 12-01 3 kabeltjes besteld op vooraad al 3 berichten gestuurd hier via tweakers een pb gedaan maar krijg maar geen reactie.
Vorige week al via het contact opnemen formulier een bericht gestuurd maar niemand thuis.
Het is erg druk momenteel, en ik doe het naast mijn reguliere werk. Wordt vervolgd! Morgen ga ik aan de mails werken en kom ik terug op je vragen. Geen zorgen ;) komt goed!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Bazz0847
Marelli7 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Het apparaatje doet helemaal niets als ik er een voeding insteek. knopje indrukken kort, lang, heel lang heeft geen effect.

Geen ervaring met updaten via USB (doe ik via de web interface). Maar, als ik er een USB(-C) voeding opzet zou ik dan wat moeten zien? Nu blijft het erg donker bij inpluggen.
Klinkt als een overleden printje. Stuur mij maar even een mailtje, dan repareer ik hem voor je onder garantie :) .

• Marelli7
Bazz0847 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Klinkt als een overleden printje. Stuur mij maar even een mailtje, dan repareer ik hem voor je onder garantie :) .
Had zondag al een berichtje via je website gestuurd, maar je hebt het druk lees ik. Thnx voor de service
Inmiddels ook een nieuwe besteld 8)7

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35

D4NG3R

kiwi

:)

Bazz0847 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Het is erg druk momenteel, en ik doe het naast mijn reguliere werk. Wordt vervolgd! Morgen ga ik aan de mails werken en kom ik terug op je vragen. Geen zorgen ;) komt goed!
Ah, ik wou al een bericht de deur uit doen om te vragen wanneer de volgende batch verzonden wordt. Goed om te horen dat er veel vraag is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2026 12:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-01 16:14
Net bij 1 unit v2.8.1 geinstalleerd. Het scherm blijft op mijn iPhone alleen leeg. Wanneer ik op mijn laptop kijk zie ik gelukkig wel het webscherm van deze unit. Iets wat niet lekker gaat tussen iPhone en v2.8.1? Ik wacht maar even met de andere units.

• hippoo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:59
Ik heb een vraag over de controllerstatus: "overrun".
In de "Geavanceerde regelparameters" heb ik de uitschakelvertraging van de ventilatoren ingesteld op 5 minuten.
Maar zelfs nadat de temperatuur onder Ts1 is gedaald en de vertraging van 5 minuten is verstreken, blijven de ventilatoren op 1% draaien.

Soms gaat dit urenlang door. Dit is vooral vervelend wanneer er gedurende langere tijd koele lucht wordt gecirculeerd, ook al zijn de thermostaten gesloten en zijn de radiatoren al een tijdje koud.
Het lijkt erop dat de instelling niet wordt gerespecteerd.

Wat zie ik over het hoofd?
Is het mogelijk om de overloop volledig uit te schakelen? Ik kon hierover niets vinden in de MQTT-documentatie.

english:
I have a question regarding the controller state: overrun.
In the "Advanced control parameters," I entered a 5-minute delay for the fan off.
However, even after the temperature has dropped below Ts1 and the 5-minute delay has expired, the fans continue to run at 1%.

Sometimes even after several hours. This is particularly annoying when cool air is circulated for an extended period, even though the thermostats are closed and the radiators have been cold for some time.
It seems the setting isn't being respected.

What am I missing?
Is it possible to disable the overrun at all? I couldn't find anything about this in the MQTT documentation.

[ Voor 4% gewijzigd door hippoo op 20-01-2026 15:47 . Reden: fonts ]

• Bazz0847
Ts1 bepaalt niet wanneer de fans aan gaan, dat doet de Te icm de hysterese. Hoe zijn die ingesteld?

• hippoo
Hallo Bas, en bedankt voor je reactie.
Oké, ik snap het. Ik heb het configuratiemenu en de diagrammen/grafieken nog eens bekeken.
Ik denk dat ik het besturingssysteem nu beter begrijp.

Aangezien ik momenteel geen warmtepomp gebruik, maar een oude gasboiler met bijbehorende hoge aanvoertemperaturen, ben ik waarschijnlijk niet de typische gebruiker van HeatBooster/HeatMeister ;-)

Tot nu toe had ik ongeveer de volgende parameters (verwarming):
Te 5,0 °C
Th 2,0 °C
Ts1: 40 °C
Ts2: 65 °C
Ventilator-uit-vertraging: 5 min.

Na je reactie over Te/hysteresis heb ik de variabelen als volgt aangepast:
Te 15,0 °C
Th 1,0 °C
Aan-uit-vertraging: 1 min.
Gelukkig schakelen de ventilatoren nu uit/staan ​​ze in de ruststand. Joepie.. Yippie!

Gebaseerd op de bovenstaande waarden:
Om te controleren of ik de berekening goed heb begrepen, zou u de respectievelijke aan/uit-temperaturen van de ventilatoren kunnen berekenen met behulp van de gecorrigeerde waarden voor Te/Th/Ts1 hierboven?

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door hippoo op 21-01-2026 11:16 . Reden: Opmaak / Spelling ]

• Bazz0847
Yes, aan als watertemperatuur > omgevingstemperatuur + 15 graden + 0.5 graad. Uit als watertemperatuur < omgevingstemperatuur + 15 graden - 0.5 graad.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:40
Ik kom er nog niet helemaal uit en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb veel meldingen die betrekking hebben op de ruimtetemperatuur die ik via ons Tado systeem doorgeef.
Zie hieronder een voorbeeld van 2 kamers. Maar dit heeft die bij alle kamers. Waar zit de fout? Ik heb de ruimte regeling

2026-01-22 15:11:02.883 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.number] Invalid value for number.heatbooster_kamer2everdieping_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)

2026-01-22 15:11:02.898 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.number] Invalid value for number.heatbooster_slaapkamer_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)

Ik heb de tempreatuurregeling uit staan in de conifguratie.
Hieronder 1 automatisering van de slaapkamer. Deze is bij alle kamers gelijk met andere sensoren voor de juiste temperaturen te weegeven in de kamers.

alias: Publish Tado temp naar Heatbooster Slaapkamer (elke 25s)
description: ""
triggers:
- trigger: time_pattern
seconds: /25
actions:
- action: mqtt.publish
data:
topic: heatbooster/Slaapkamer/temp-ambient-ext
payload: "{{ states('sensor.slaapkamer_temperatuur') }}"
qos: 1
retain: false
mode: single

Doe ik iets verkeerd? Als ik naar de omgevingstemperaturen kijk die weergegeven worden in HA komen deze wel overeen met Tado.

• jj85
Kevin1990 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:18:
Ik kom er nog niet helemaal uit en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb veel meldingen die betrekking hebben op de ruimtetemperatuur die ik via ons Tado systeem doorgeef.
Zie hieronder een voorbeeld van 2 kamers. Maar dit heeft die bij alle kamers. Waar zit de fout? Ik heb de ruimte regeling

2026-01-22 15:11:02.883 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.number] Invalid value for number.heatbooster_kamer2everdieping_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)

2026-01-22 15:11:02.898 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.number] Invalid value for number.heatbooster_slaapkamer_ambientcontrol_temp: 0.0 (range 14.0 - 26.0)

Ik heb de tempreatuurregeling uit staan in de conifguratie.
Hieronder 1 automatisering van de slaapkamer. Deze is bij alle kamers gelijk met andere sensoren voor de juiste temperaturen te weegeven in de kamers.

alias: Publish Tado temp naar Heatbooster Slaapkamer (elke 25s)
description: ""
triggers:
- trigger: time_pattern
seconds: /25
actions:
- action: mqtt.publish
data:
topic: heatbooster/Slaapkamer/temp-ambient-ext
payload: "{{ states('sensor.slaapkamer_temperatuur') }}"
qos: 1
retain: false
mode: single

Doe ik iets verkeerd? Als ik naar de omgevingstemperaturen kijk die weergegeven worden in HA komen deze wel overeen met Tado.
Je foutmelding heeft niks met de automatisering te maken. Gaat om de waarde van number.heatbooster_kamer2everdieping_ambientcontrol_temp
Die kun je toch gewoon op bijv 15 zetten?

• Kevin1990
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Je foutmelding heeft niks met de automatisering te maken. Gaat om de waarde van number.heatbooster_kamer2everdieping_ambientcontrol_temp
Die kun je toch gewoon op bijv 15 zetten?
Als ik dat doe heeft de automatisering geen nut toch?
Mijn gedachte is:

Als de Heatmeister sensor voor de kamertemperatuur niet correct is omdat ik deze niet ergens kan hangen en ik wil hem liever niet in het zicht hebben deze de ventilatoren niet juist aanstuurt.
Om ervoor te zorgen dat in elke kamer alles gelijk is gebruik ik de temperatuur van Tado die de knoppen aanstuurt. Dit doe ik voor zowel de airco als de Heatmeister. Ze gebruiken dus allemaal dezelfde waarde.

Als ik de waarde vast zet op bijvoorbeeld 15 graden zoals je voorstelt klopt de regeling niet denk ik. De temperatuur die gestuurd wordt naar de Heatmeister is op 1 decimaal. Dit zou geen probleem moeten zijn aangezien de Heatmeister zelf ook met een decimaal achter de komma werkt.

Wat ik opmaak uit de melding is het bereik niet tussen de 14 en 26 graden. Dit is niet correct. De temperatuur in iedere kamer is vrij constant en altijd tussen de 17 en 21.5 graden afhankelijk welke ruimte het is. we hebben een warmtepomp dus probeer hem zo lang mogelijk constant mogelijk te houden met een verschil van max 0.5 graden wanneer er een ontdooicyclus is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 22-01-2026 15:57 ]

• jj85
Kevin1990 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Als ik dat doe heeft de automatisering geen nut toch?
Mijn gedachte is:

Als de Heatmeister sensor voor de kamertemperatuur niet correct is omdat ik deze niet ergens kan hangen en ik wil hem liever niet in het zicht hebben deze de ventilatoren niet juist aanstuurt.
Om ervoor te zorgen dat in elke kamer alles gelijk is gebruik ik de temperatuur van Tado die de knoppen aanstuurt. Dit doe ik voor zowel de airco als de Heatmeister. Ze gebruiken dus allemaal dezelfde waarde.

Als ik de waarde vast zet op bijvoorbeeld 15 graden zoals je voorstelt klopt de regeling niet denk ik. De temperatuur die gestuurd wordt naar de Heatmeister is op 1 decimaal. Dit zou geen probleem moeten zijn aangezien de Heatmeister zelf ook met een decimaal achter de komma werkt.

Wat ik opmaak uit de melding is het bereik niet tussen de 14 en 26 graden. Dit is niet correct. De temperatuur in iedere kamer is vrij constant en altijd tussen de 17 en 21.5 graden afhankelijk welke ruimte het is. we hebben een warmtepomp dus probeer hem zo lang mogelijk constant mogelijk te houden met een verschil van max 0.5 graden wanneer er een ontdooicyclus is.
Jouw foutmelding gaat over setpoint van 'Room Temperature Control', niet over de 'Room Temperature'

Onderste entity is die waar jij foutmeldingen op krijgt. Staat bij mij op 19,5grC, maar doet verder niks.
Een-na-onderste is de schakelaar om de temp-regelaar aan/uit ite schakelen. DIe kan dus gewoon uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9K1NKyOktGMWvIBk9Gd_ilQ84A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LAVwwzQ9Ge91Hk1mDM4YL4uE.png?f=user_large

De foutmelding heeft betrekking op: number.heatbooster_slaapkamer_ambientcontrol_temp
De automation doet iets met: sensor.heatbooster_slaapkamer_temp_ambient

staat los van elkaar

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 22-01-2026 16:03 ]

• Kevin1990
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Jouw foutmelding gaat over setpoint van 'Room Temperature Control', niet over de 'Room Temperature'

Onderste entity is die waar jij foutmeldingen op krijgt. Staat bij mij op 19,5grC, maar doet verder niks.
Een-na-onderste is de schakelaar om de temp-regelaar aan/uit ite schakelen. DIe kan dus gewoon uit.
[Afbeelding]

De foutmelding heeft betrekking op: number.heatbooster_slaapkamer_ambientcontrol_temp
De automation doet iets met: sensor.heatbooster_slaapkamer_temp_ambient

staat los van elkaar
Ga ik straks gelijk even proberen. Dank voor de uitleg.
Waar is die schuifschakelaar voor als die voor de rest niets doet|?
Ik wilde er niet aanzitten omdat ik dacht ik heb een thermostaat in de kamer dus is niet van toepassing voor ons.

• jj85
Kevin1990 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Ga ik straks gelijk even proberen. Dank voor de uitleg.
Waar is die schuifschakelaar voor als die voor de rest niets doet|?
Ik wilde er niet aanzitten omdat ik dacht ik heb een thermostaat in de kamer dus is niet van toepassing voor ons.
Als je Room Temperature Control wel inschakelt, dan wordt die schuifregelaar wel relevant. Dan probeert die de kamertemp te regelen door de fans harder/zachter te laten draaien.

• Kevin1990
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Als je Room Temperature Control wel inschakelt, dan wordt die schuifregelaar wel relevant. Dan probeert die de kamertemp te regelen door de fans harder/zachter te laten draaien.
Duidelijk. Bedankt voor de info en de hulp. _/-\o_

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42
Recent ook een heatmeister bordje aangeschaft (het heeft even geduurd omdat eerste een hardware defect had, was vervolgens goed opgelost door een nieuwe unit), en het werkt goed. Ook leuk te zien dat vorige bewoners echt verkeerde keuze hadden gemaakt kwa ketel (veel te krachtig) en dus de cv heel vaak pendelt. Nu loop ik tegen een probleem aan waar andere tweakers hier ook tegen aan gelopen zijn: de kamertemperatuur sensor kabeltje is te kort waardoor deze temperatuur meting vaak te hoog is (en dus niet mega betrouwbaar). Nu vroeg ik me af of je de ruimtetemperatuur handmatig kan zetten (mbv home automation en externe sensor) en zo dus niet afhankelijk bent van de heatmeisters ruimtetemperatuur sensor?

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15
Ja dit kan via MQTT. Zoek even een stukje terug in dit forum, daar zijn een aantal voorbeelden gegeven, of kijk even in de online handleiding.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
RusFighter schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:58:
Recent ook een heatmeister bordje aangeschaft (het heeft even geduurd omdat eerste een hardware defect had, was vervolgens goed opgelost door een nieuwe unit), en het werkt goed. Ook leuk te zien dat vorige bewoners echt verkeerde keuze hadden gemaakt kwa ketel (veel te krachtig) en dus de cv heel vaak pendelt. Nu loop ik tegen een probleem aan waar andere tweakers hier ook tegen aan gelopen zijn: de kamertemperatuur sensor kabeltje is te kort waardoor deze temperatuur meting vaak te hoog is (en dus niet mega betrouwbaar). Nu vroeg ik me af of je de ruimtetemperatuur handmatig kan zetten (mbv home automation en externe sensor) en zo dus niet afhankelijk bent van de heatmeisters ruimtetemperatuur sensor?
CV te krachtig dan verlaag je toch de maximale watertemperatuur? Of maakt dat het pendelen nog erger

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:42
Tijgerkracht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:24:
[...]

CV te krachtig dan verlaag je toch de maximale watertemperatuur? Of maakt dat het pendelen nog erger
Offtopic, maar mijn minimale vermogen van cv is 8+ kW 8)7 (remeha calenta ace 40c)

• Bazz0847
Zojuist firmware 2.8.2 gereleased met wat verzoekjes erin verwerkt!
- feature: WebAPI now also supports pushing temperature sensor values using HTTP-calls through parameters TEMP_AMBIENT_EXT, TEMP_INLET_EXT, TEMP_OUTLET_EXT (minimum update rate every 30 seconds)
- feature: HeatMeister is now discoverable through mDNS and can be accessed through "http://nodename-SHORTMACADDRESS.local".
- feature: integrated support for upcoming Android app
- feature: there is a new minimum fan speed setting Sh,min
- improvement: internal code rework on configuration handling
- breaking change: WebAPI temperature sensor parameter naming is now similar to MQTT topic naming (e.g. T_AMB is now TEMP_AMBIENT)

De eerste build van de Android-app is nu ook te downloaden van de productpagina: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Graag hoor ik of deze Android app naar behoren werkt! Wel eerst de firmware updaten, aangezien de vorige firmware niet compatibel is met de app.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bazz0847 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:50:
Zojuist firmware 2.8.2 gereleased met wat verzoekjes erin verwerkt!
- feature: WebAPI now also supports pushing temperature sensor values using HTTP-calls through parameters TEMP_AMBIENT_EXT, TEMP_INLET_EXT, TEMP_OUTLET_EXT (minimum update rate every 30 seconds)
- feature: HeatMeister is now discoverable through mDNS and can be accessed through "http://nodename-SHORTMACADDRESS.local".
- feature: integrated support for upcoming Android app
- feature: there is a new minimum fan speed setting Sh,min
- improvement: internal code rework on configuration handling
- breaking change: WebAPI temperature sensor parameter naming is now similar to MQTT topic naming (e.g. T_AMB is now TEMP_AMBIENT)

De eerste build van de Android-app is nu ook te downloaden van de productpagina: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Graag hoor ik of deze Android app naar behoren werkt! Wel eerst de firmware updaten, aangezien de vorige firmware niet compatibel is met de app.
Wat doet je Andoid app dan precies dat lees ik nergens? anders dan 'discovery'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Lawrentz
True schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Wat doet je Andoid app dan precies dat lees ik nergens? anders dan 'discovery'.
Je kan de Heatmeisters monitoren, inregelen en updaten vanaf je telefoon.
Of dit een toegevoegde waarde heeft kan ieder voor zich bepalen.

Op het eerste gezicht mis ik de Sniffy in de Android App.
In de Windows app wordt de Sniffy wel gevonden.

• Bazz0847
Lawrentz schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:29:
[...]

Je kan de Heatmeisters monitoren, inregelen en updaten vanaf je telefoon.
Of dit een toegevoegde waarde heeft kan ieder voor zich bepalen.

Op het eerste gezicht mis ik de Sniffy in de Android App.
In de Windows app wordt de Sniffy wel gevonden.
Sniffy wordt nog toegevoegd. Daarvoor moet ook Sniffy een firmware-update krijgen :)

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
Is er ook al wat gedaan aan een basic username en password protectie van de HeatMeister?

8)7 Oepsie, vergist in product, deze heeft dit.

[ Voor 24% gewijzigd door Simpel360 op 26-01-2026 10:06 ]

• Ronald
Dat zit er al jaren in?

• hippoo
Bazz0847 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:40:
Yes, aan als watertemperatuur > omgevingstemperatuur + 15 graden + 0.5 graad. Uit als watertemperatuur < omgevingstemperatuur + 15 graden - 0.5 graad.
Nogmaals bedankt voor de uitleg. Nu snap ik het!

Desondanks heb ik nu een probleem met de eerste van mijn drie HeatMeister-units:
Helaas is hij na iets minder dan een jaar al kapot!

Een korte beschrijving van mijn setup:
14x niet-PWM-ventilatoren, 92 mm Xilence, nominale stroom: 0,08 A, 0,96 W per stuk
1x universele ventilatoradapter
12V 2,5A voeding

Probleemomschrijving:
Geen enkele reactie, geen LED's branden, geen wifi
De ventilatoradapter zelf werkt prima - getest op een andere HeatMeister

Na een snelle visuele inspectie van de printplaat:
- De 5,6 Ω SMD-weerstand heeft zichtbare beschadigingen/is verbrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw4mhloj4GNfrt0ZxSLooerad7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZpkjmcowV25HJXk2uLVvvy9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o4P48RrKoY-S1XgrPKKkL9uZ-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbDde9lhmOAJ9hNv9QAwO3Sm.jpg?f=fotoalbum_tile
- Wanneer de voeding is aangesloten, wordt de diode (foto 2) heet.

Wat moet ik doen?

• Bazz0847
Balen! Er zijn er een aantal geweest met ik vermoed een slechte batch ceramische condensatoren op de LDO. Kun je die er eens afhalen met een tangetje? Dat is het component meteen links van de diode op je fotos, net niet in beeld op de foto waar ook de zwarte voedingsaansluiting te zien is.

Je mag hem ook terugsturen, dan kijk ik er even naar.

[ Voor 19% gewijzigd door Bazz0847 op 25-01-2026 18:25 ]

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-02 08:35
@Bazz0847 betreft de app ontwikkeling, helaas geen Android (in dit geval) kun je aangeven wat de app meer doet/gaat doen dan de discovery app onder Windows?

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Coldfrog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:50:
@Bazz0847 betreft de app ontwikkeling, helaas geen Android (in dit geval) kun je aangeven wat de app meer doet/gaat doen dan de discovery app onder Windows?
Denk zelf zo'n beetje hetzelfde als de website pagina. Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een app niet zo in. Bedien hoofdzakelijk vanuit HA. Paar scripts geschreven. Moet zeggen werkt allemaal perfect. Mijn complimenten.

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:00
Zijn deze heatboosters ook aan te sturen met een accupack? Ik heb namelijk bij 1 van mijn radiatoren geen stopcontact in de buurt en zou dit middels een accu van stroom willen voorzien.

• hippoo
Bazz0847 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:53:
Balen! Er zijn er een aantal geweest met ik vermoed een slechte batch ceramische condensatoren op de LDO. Kun je die er eens afhalen met een tangetje? Dat is het component meteen links van de diode op je fotos, net niet in beeld op de foto waar ook de zwarte voedingsaansluiting te zien is.

Je mag hem ook terugsturen, dan kijk ik er even naar.
Hallo Bazz en bedankt voor je antwoord.
Omdat Nederlands niet mijn moedertaal is, weet ik niet zeker of ik het goed begrepen heb of dat de vertaler goed werkt.
Ik heb echter wel een achtergrond in elektrotechniek. Ik heb soldeerapparatuur voor SMD's, een heteluchtpistool, enzovoort.
Raad je aan om de keramische condensator (linksonder, 0603/0805?) onder de LDO te verwijderen, of de AZ1117 zelf (linksboven, TO-252-3)?
Ik kan gerust wat metingen met een multimeter uitvoeren.
Wat moet ik nu doen? Moet ik na het verwijderen nog een functietest uitvoeren?
En de SMD-weerstand van 5,6 ohm? Die meet ongeveer 12 ohm in situ.

Bedankt en met vriendelijke groet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2SqUeSUwSzisZlCweQazxPhmyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBRUkWesxubEdpkIRSQbS4BG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door hippoo op 26-01-2026 09:52 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Draak1978 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
Zijn deze heatboosters ook aan te sturen met een accupack? Ik heb namelijk bij 1 van mijn radiatoren geen stopcontact in de buurt en zou dit middels een accu van stroom willen voorzien.
Dat wordt een redelijke accu dan. De ventilatoren moeten dan ook stroom pakken uit die accu.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16
d:)b

8)7 idd, ik heb mij vergist in de MoreSense die dit (nog) niet heeft.

• ahbart
  • Laatst online: 22:14
Wat ik mij afvraag: Kan ik 1 naar 2 pwm y splitter kabel doorlussen? Om zo 4 pins pwm ventilatoren met elkaar te verbinden? De fans die ik heb gekocht zijn wel pwm, maar bevatten een enkele stekkertje.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03
Draak1978 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
De HM misschien nog wel, maar de ventilatoren vragen veel te veel cq je moet dagelijks de batterypacks vervangen, veelal niet op een prettig toegankelijke plek.

• Bazz0847
hippoo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:51:
[...]

Hallo Bazz en bedankt voor je antwoord.
Omdat Nederlands niet mijn moedertaal is, weet ik niet zeker of ik het goed begrepen heb of dat de vertaler goed werkt.
Ik heb echter wel een achtergrond in elektrotechniek. Ik heb soldeerapparatuur voor SMD's, een heteluchtpistool, enzovoort.
Raad je aan om de keramische condensator (linksonder, 0603/0805?) onder de LDO te verwijderen, of de AZ1117 zelf (linksboven, TO-252-3)?
Ik kan gerust wat metingen met een multimeter uitvoeren.
Wat moet ik nu doen? Moet ik na het verwijderen nog een functietest uitvoeren?
En de SMD-weerstand van 5,6 ohm? Die meet ongeveer 12 ohm in situ.

Bedankt en met vriendelijke groet.
[Afbeelding]
Inderdaad de 0603 condensator onder de LDO verwijderen, en de 5.6 ohm weerstand bypassen (maar waarschijnlijk is dat niet nodig voor de test).

• Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:09
Beste Bazz,
Ik vind de ontwerp app ook geen echte meerwaarde.Ik heb ze allemaal los in een tabblad staan .Wat wel leuk zou zijn om deze allemaal te gelijk open te zetten zodat je kan vergelijken vb van temperatuur.Het aanpassen gebeurt nu ook gewoon in snelle link.
Wat ik eveneens wou vragen ik heb me ARCTIC P14 Slim PWM PST fan / One Size gekocht.
Moeten de ventilatoren waarden worden aangepast worden.Daar deze wel verschillen met gebruikelijke welke niet meer leverbaar zijn .

• Bazz0847
Bedankt voor de terugkoppeling! Het doel van de app is vooral om het gemakkelijker te maken om de IP-adressen snel te achterhalen en om zonder Home Assistant toch een gemakkelijke toegang te hebben tot alle HeatMeisters in het netwerk :)

Wat meer ervaren gebruikers zullen er wellicht iets minder aan hebben, maar ik moet zeggen dat ik de app zelf ook regelmatig gebruik om even snel een webapp te openenen. Daarvoor is het denk ik zeker nuttig.

Betreft de P14 Slim fans: ik verwacht dat de standaardwaarden voldoen. Kijk wel even naar Ts1 en Ts2 om deze goed af te stemmen op de watertemperaturen in je systeem zodat de ventilatoren goed moduleren.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35

D4NG3R

kiwi

:)

Het beestje inmiddels binnen en in een testsetup draaien, binnenkort maar eens even knutselen om het netjes weg te werken onder de radiator. :)

Wat is eigenlijk de reden dat 'startup support' wordt afgeraden bij het gebruik van een gasgestookte CV? Ik zou denken dat even boosten wanneer je begint met stoken juist effectief zou moeten zijn, het verschil tussen de lucht- en watertemperatuur is dan immers het grootst.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 27-01-2026 21:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• hippoo
Bazz0847 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Inderdaad de 0603 condensator onder de LDO verwijderen, en de 5.6 ohm weerstand bypassen (maar waarschijnlijk is dat niet nodig voor de test).
Hoi Bazz, condensator losgesoldeerd - back to live!

Zoals je al vermoedde: de condensator heeft geen meetbare capaciteit meer en staat bijna op kortsluiting (ongeveer 40 ohm).
Welke capaciteit (nF ?) kan ik als vervanging solderen?

Is de waarde van de 5,6 ohm weerstand cruciaal? Zoals gezegd heeft deze nu namelijk ongeveer 12 ohm (in situ/ter plaatse).

• hippoo
hippoo schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:06:
[...]
Welke capaciteit (nF ?) kan ik als vervanging solderen?
Is de waarde van de 5,6 ohm weerstand cruciaal?
Voorlopig heb ik 47nF en 10Ohm 1/4W weerstanden gebruikt als vervanging voor de defecte componenten. Is er een reden om daar niet mee door te gaan?

• Seafarer

Seafarer

XXX

De functie overrun lijkt niet meer goed te werken. Ik stook met gas dus geen ruimte temperatuur regeling.

Eigenlijk de enige aanpassing die ik recent gemaakt heb is de flow op de convectorput die is van 210 naar 300 ltr/uur gegaan. de overrun stond op 15min. en dat werkte goed het toerental ging relatief langzaam naar beneden en alle warmte werd uit die convector geblazen.(op het moment dat de cv pomp al uit stond) Maar nu zie ik dat het lagere toerental in een klap bereikt wordt. Lijkt wel een blokgolf. Dus overrun op 30 min. dat lijkt goed voor 1 of 2 keer maar dan wordt het toerental weer een blokgolf.

Zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 30-01-2026 15:34 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:01:
De functie overrun lijkt niet meer goed te werken. Ik stook met gas dus geen ruimte temperatuur regeling.

Eigenlijk de enige aanpassing die ik recent gemaakt heb is de flow op de convectorput die is van 210 naar 300 ltr/uur gegaan. de overrun stond op 15min. en dat werkte goed het toerental ging relatief langzaam naar beneden en alle warmte werd uit die convector geblazen.(op het moment dat de cv pomp al uit stond) Maar nu zie ik dat het lagere toerental in een klap bereikt wordt. Lijkt wel een blokgolf. Dus overrun op 30 min. dat lijkt goed voor 1 of 2 keer maar dan wordt het toerental weer een blokgolf.

Zie ik wat over het hoofd?
Oplossing gevonden. ter info: Ik stook gas met een ketel met bijna 8kW ondergrens en een T16 van 2,4 mtr lange convector in een put. Ik had de ruimte temperatuur sensor boven de ventilatoren hangen. Dan kon je zien dat de convector door de overrun goed gekoeld werd. Dat werkte.
Totdat ik de flow van 210 naar 300ltr/uur had gezet. Overrun werd nu gewoon in een klap fannen uit. De aanvoer temperatuur van de cv zakte nogal door die flow verhoging.

Na 3 keer de handleiding gelezen te hebben. 7(8)7 blijkt dat die kamer temperatuur sensor ook voor de overrun gebruikt wordt. Dus uit de warme luchtstroom gehaald.Met als resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S6gyW11R8Bo-NQFiMD4qbtfJ3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rOnGt8MbKYWiIHDvb5wcKBbh.jpg?f=user_large

Om ongeveer 11.00 hrs. de sensor uit de warme lucht stroom boven de ventilatoren gehaald. Zie blauwe pijlen: blokgolf en rechts de bedoelde overrun.

Rode pijlen: rechts de verlaagde retour temperatuur. Er zit geen warmte meer in de convector. Misschien draaien ze nog iets te lang maar dat tweaken we wel.

@Bazz0847
Komt toch voorzichtig de vraag voor een aanpassing voor de niet warmtepomp gebruikers.
Hoe zinvol is het om "ruimtetemperatuur regeling uit" en de "ruimtetemperatuur sensor" de warme luchtstroom te laten meten. Je laat de fannen zo hard draaien dat de ingeblazen lucht niet warmer wordt dan de ingestelde waarde. Oftewel je probeert alle energie uit een radiator/convector te trekkken die erin zit. Ook als de cv pomp al uit staat.
Instelbaar een max en minimum toerental om eventueel herrie te vermijden.

(kan het product ook als koelregeling voor "van alles" gebruikt worden ;) )

• Bazz0847
Ik heb zojuist weer een nieuwe firmware online gezet, met een aantal wat grotere updates:

- feature: added target temperature trim for energy consumption scheduling
Indien je een warmtepomp hebt kun je de doeltemperaturen per ruimte nu omhoog trimmen als er teruglevering plaatsvindt om eigengebruik te verbeteren en dus de terugleverboete te beperken (PV energie kost ruwweg de helft van "import"-energie). Ik gebruik deze trim zelf ook, gekoppeld met een watertemperatuur trim van de warmtepomp om het effectiever te maken. Werkt perfect! Ik kan +-1 kW extra kwijt in de vloer/woning gedurende een aantal uur, en hierna kan de warmtepomp significant terugthrottlen gedurende een paar uur. Eigen verbruik is flink beter in voorjaar/najaar.

- improvement: WebAPI setStatus now responds with OK/Error
- improvement: reduced temperature sensor noise.
Sensorruis is significant minder, zonder dat de filter cut-off laagfrequenter is. Sampling is nu een stuk slimmer gedaan.

- improvement: ignore overrun with ambient control enabled
- bugfix: fan overrun not working properly in some cases

@Seafarer wellicht fixt dit jouw vraag mbt overrun al?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bazz0847 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:11:
Ik heb zojuist weer een nieuwe firmware online gezet, met een aantal wat grotere updates:

Indien je een warmtepomp hebt kun je de toeltemperaturen per ruimte nu omhoog trimmen als er teruglevering plaatsvindt om eigengebruik te verbeteren en dus de terugleverboete te beperken (PV energie kost ruwweg de helft van "import"-energie). Ik gebruik deze trim zelf ook, gekoppeld met een watertemperatuur trim van de warmtepomp om het effectiever te maken. Werkt perfect! Ik kan +-1 kW extra kwijt in de vloer/woning gedurende een aantal uur, en hierna kan de warmtepomp significant terugthrottlen gedurende een paar uur. Eigen verbruik is flink beter in voorjaar/najaar.

Sensorruis is significant minder, zonder dat de filtering laagfrequenter is. Sampling is nu een stuk slimmer gedaan.

:) Het blijft maar verbeteren. ;)

Als ik thuis ben zal ik de sensor weer eens boven de fannen hangen en testen. Na eerst te updaten natuurlijk.
Top.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:18
Heb sinds vandaag op 2 convectoren heatmeisters geinstalleerd met 15 arctic p12's per convector (was het grootste wat erin paste en ligt in de lengte helemaal vol).

Nu zijn het wel erg milde dagen geweest en hoe m'n stooklijn nu staat, is dat de Ta ~25 graden is.
Ta van de radiator lijkt ~24.3gr te zijn (met de Flir), waar de Tsensoren van de heatmeister dan 23.3 van maken.
Deze afwijking snap ik goed (weet ook niet wie echt gelijk heeft) en kan het wellicht nog verbeteren met wat koelpasta.

Mijn vraag is vooral: de lucht die de fans blazen voelt "koud", logisch gezien de tempepratuur. de dT door de heatmeister gemeten gaat van ~0.8 naar 1.9gr.

Een aantal dingen die opvallen:
- m'n dT is echt enorm laag (wist ik al)
- de heatmeister verdubbelt die soms bijna (kom wisselend op 0.6-1.2gr verbetering)

Dus het lijkt getalsmatig een enorme verbetering van warmte afgifte, maar ik vraag me wel af of het een in werkelijkheid relevant verschil is :P

Over komende nachten ga ik eens kijken in HA wat hij meet als het kouder wordt.

Herkennen jullie deze getallen ook een beetje van mildere dagen? En is het dan toch de moeite waard omdat je "weet" dat het meer afgifte moet zijn, ookal is het niet te merken?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aeien Heel simpel: dubbele deltaT = dubbele warmteafgifte (als alles andere gelijk blijft).
(Middelbare school natuurkunde)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:18
dunklefaser schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:40:
@Aeien Heel simpel: dubbele deltaT = dubbele warmteafgifte (als alles andere gelijk blijft).
(Middelbare school natuurkunde)
Ja, dat is natuurlijk waar, puur vanuit de convector bekeken.

Maar mijn convectoren staan alle2 voor grote ramen. Zou me ook niet verbazen als de extra flow van de fans ook iets doet met de koude afgifte van de ramen en er bij verschillende temperaturen verschillende netto gevolgen zijn.

Maar dat is nauwelijks te voorspellen lijkt me, dus ik ga het maar eens uitproberen :)

• evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:08
Bazz0847 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:11:

Indien je een warmtepomp hebt kun je de doeltemperaturen per ruimte nu omhoog trimmen als er teruglevering plaatsvindt om eigengebruik te verbeteren en dus de terugleverboete te beperken (PV energie kost ruwweg de helft van "import"-energie). Ik gebruik deze trim zelf ook, gekoppeld met een watertemperatuur trim van de warmtepomp om het effectiever te maken. Werkt perfect! Ik kan +-1 kW extra kwijt in de vloer/woning gedurende een aantal uur, en hierna kan de warmtepomp significant terugthrottlen gedurende een paar uur. Eigen verbruik is flink beter in voorjaar/najaar.

Sensorruis is significant minder, zonder dat de filter cut-off laagfrequenter is. Sampling is nu een stuk slimmer gedaan.

Leuk idee dit, je huis als een soort korte termijn accu gebruiken!

• Impossibl3
  • Laatst online: 22:41
Ik heb sinds vandaag ook de HeatMeister draaien. Wat een verademing tov de Speedcomfort. Wat ik mij wel afvroeg wat betekend de sensor: "Inlet temperature rate of change"? Ik kan dit niet terug vinden in de documentatie. De eenheid is in °C/min. Ik hoor het graag. Dan weet ik hoe ik die moet interpreteren.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste