Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

  • flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:55
True schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:03:
[...]


Die vraagt heeft toch niets met de HM/HB te maken?
Wat je HM doet bij koelen, is je CV-water verwarmen. Een condensprobleem komt door je WP die je niet goed hebt ingesteld waardoor die te koud gaat aanvoeren.
Het gaat me om de condensatie op de jaga en de temperatuur waarbij dat gebeurd. De WP bepaalt uiteraard de watertemperatuur.

Ik kan me voorstellen dat de HM een rol kan spelen in wanneer/hoe hard hij aanstuurt obv metingen die hij doet op de in/uit/omgeving om condensatie ter plekke te voorkomen.

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

flipjevandejam schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Het gaat me om de condensatie op de jaga en de temperatuur waarbij dat gebeurd. De WP bepaalt uiteraard de watertemperatuur.

Ik kan me voorstellen dat de HM een rol kan spelen in wanneer/hoe hard hij aanstuurt obv metingen die hij doet op de in/uit/omgeving om condensatie ter plekke te voorkomen.
Nee zo werkt dat niet. De HM gaat niet ineens lucht aantrekken die warmer is dan een temperatuurmeting in die kamer waardoor er bij gebruik van de HM ineens wél condens vormt.
De lucht is of al te warm t.o.v. je verkoelingswater en dan heb je meer of minder condens, maar je hebt het nog steeds. Het is puur een kwestie van sturen op de juiste verkoelingswater temperatuur.

Als jij 28°C meet in de woonkamer op de thermostaat met een relatieve luchtvochtigheid van 35% en je gaat koelen moet je zorgen dat de aanvoer niet onder de 14°C komt want op zolder (waar je WP staat (aanname) is het net wat warmer en dan zit je veilig en heb je geen last van condens. Zie ook: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en Wikipedia: Dauwpunt

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 19:15
Nu ik verbonden ben heb ik in de instellingen mqtt aangevinkt .Maar krijg deze niet in mqtt bij de reeds bestaande in mqtt.Wachtwoord en inloggen staan juist. Groen lampje blijft felle en snel pinken.Als ik laat verdinden gaat het lampje even trager ,maar gebeurt niets.Had gelezen dat het lang kan duren vooraleer de verbinding tot stand komt.

  • flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:55
True schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:44:
[...]


Nee zo werkt dat niet. De HM gaat niet ineens lucht aantrekken die warmer is dan een temperatuurmeting in die kamer waardoor er bij gebruik van de HM ineens wél condens vormt.
De lucht is of al te warm t.o.v. je verkoelingswater en dan heb je meer of minder condens, maar je hebt het nog steeds. Het is puur een kwestie van sturen op de juiste verkoelingswater temperatuur.

Als jij 28°C meet in de woonkamer op de thermostaat met een relatieve luchtvochtigheid van 35% en je gaat koelen moet je zorgen dat de aanvoer niet onder de 14°C komt want op zolder (waar je WP staat (aanname) is het net wat warmer en dan zit je veilig en heb je geen last van condens. Zie ook: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php en Wikipedia: Dauwpunt
Ok dankjewel voor de uitleg 👍.

  • petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
@Eriktheuns neem aan dat je verbinding wilt maken het Home Assistant of iets van dien aard.

Tav HA, MQTT-opties: staat "Discovery inschakelen" aan?

Wat zie je als je het Windows programma MQTT Explorer gebruikt?

  • edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:42
MQTT Explorer zit ook als app in HomeAssistant

  • petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Klopt, maar dan kan je eea ook testen op een ander platform.

  • fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:52
Misschien ben ik de enige, maar heeft hier iemand recent nog iets besteld op SDR?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10

Seafarer

XXX

fx500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:01:
Misschien ben ik de enige, maar heeft hier iemand recent nog iets besteld op SDR?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?
Geen idee, webside is nog "alive".

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 21:42
fx500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:01:
Misschien ben ik de enige, maar heeft hier iemand recent nog iets besteld op SDR?
Ik heb 2 HeatMeisters besteld, maar krijg geen contact meer en krijg ook geen HeatMeister. Mail wordt ook niet op gereageerd. Is er iets aan de hand?
Ik lees het net, maar ik het toevallig vanochtend iets besteld. Ook geen melding gekregen van een afgeronde bestelling dus fingers crossed.

  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:25
Cyleo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:23:
[...]

Ik lees het net, maar ik het toevallig vanochtend iets besteld. Ook geen melding gekregen van een afgeronde bestelling dus fingers crossed.
@Bazz0847 misschien op vakantie ofzo? :)

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Eriktheuns
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-06 19:15
Online vind ik ze allemaal.In MQtt vind ik er 3 .En zou niet weten hoe ik deze kan toevoegen.

  • Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:48
SiNTeK schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:28:
[...]

@Bazz0847 misschien op vakantie ofzo? :)
Ik was een weekje in Frankrijk inderdaad ;) We gaan z.s.m. weer aan de slag!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing


  • CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:39

CR1992

Thor

Bazz0847 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:50:
[...]

Ik was een weekje in Frankrijk inderdaad ;) We gaan z.s.m. weer aan de slag!
Ooh hihi dan ga je een druk weekend tegemoet.😜

Ik had ook al een bestelling gedaan 😂

  • evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:15
Was de (€40 :/ ) NF-A14x25 G2 van Noctua aan het lezen, en die fans hebben dus een built-in klein rpm verschilletje t.o.v. elkaar bij dezelfde PWM%, zodat ze niet gaan tegen elkaar oscilleren ofzo. Misschien is dit ook een goeie "quality of life" feature idee om te hebben? Dat wil zeggen, om twee 4-pins headers te hebben.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

evRxdkeJ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:15:
Was de (€40 :/ ) NF-A14x25 G2 van Noctua aan het lezen, en die fans hebben dus een built-in klein rpm verschilletje t.o.v. elkaar bij dezelfde PWM%, zodat ze niet gaan tegen elkaar oscilleren ofzo. Misschien is dit ook een goeie "quality of life" feature idee om te hebben? Dat wil zeggen, om twee 4-pins headers te hebben.
Waarom twee headers en niet de splitter gebruiken die bij de Noctua’s geleverd wordt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:15
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:01:
[...]

Waarom twee headers en niet de splitter gebruiken die bij de Noctua’s geleverd wordt?
Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.

Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.

Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained

[ Voor 17% gewijzigd door evRxdkeJ op 20-06-2026 10:08 ]


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

evRxdkeJ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.

Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.

Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained
Wat een topidee!

Van klussen krijg je grijze haren


  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10

Seafarer

XXX

evRxdkeJ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Ik bedoel zodat HM dit zelf kan doen, en dus ook werkt met andere (goedkopere) fans. Bijvoorbeeld: header 1 op X (+Y)% en header 2 op X (-Y)%, en dan de fans van de twee groepen om en om plaatsen.

Of, als de gebruiker dit niet wil, kan de HM in het midden worden geplaatst om meer fans aan te sluiten zonder dat het PWM signaal verzwakt (zolang het maar <2.8A blijft). Bijvoorbeeld 31x Arctic P8 of 23x Arctic P14.

Hier is een artikel van Noctua over dit topic: https://www.noctua.at/en/expertise/tech/fan-speed-offset-explained
Goeie link. En vooral die geluiden bij die filmpjes want dat hoor ik uit de convector put komen. Ik loop nog steeds met het idee rond om een tweede heatmeister aan te schaffen en fans om en om op een andere heatmeister te verbinden. Zodat ze niet allemaal hetzelfde toerental draaien.
Dat gaat dus echt werken.
Er liggen 12 fannetjes in en het is wat vroeg om die nu al te vervangen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Heb twee convector putten van ieder twee meter lang vol liggen met 14cm Arctic PWM fans.

Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.

Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10

Seafarer

XXX

petkaij schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:03:
Heb twee convector putten van ieder twee meter lang vol liggen met 14cm Arctic PWM fans.

Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.

Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.
Heb jij deze link gelezen https://www.noctua.at/en/...an-speed-offset-explained

Door het toepassen van verschillende toerentallen kunnen bepaalde geluiden onderdrukt worden.
Bij 40% hoor ik ze ook nauwelijks maar bij 60% zie ik de retour temperatuur nog steeds zakken. Ik stook wel een gasketel die niet onder de 7.7kW kan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:15
petkaij schreef op zondag 21 juni 2026 @ 01:03:
Heb twee convector putten van ieder twee meter lang vol liggen met 14cm Arctic PWM fans.

Iedere put zijn eigen Heatmeister. Het geluid dat de fans produceren zal voor een ieder anders klinken qua acceptabel. Daar we in de avond naast de putten zitten, heb ik toch wel enige tijd besteed in het vinden van de juiste maximale fan uitsturing tov het geluid dat ze produceren, warmte comfort en niet vergeten de WAF.

Uiteindelijk een maximale waarde genomen van 40% in middag en avond. Voor de ochtend een hogere (boost mode) van 60%. Zie zelf zo (nog) niet het voordeel om twee onafhankelijke Heatmeisters te gebruiken in één convectorput. Maar goed, ieder zijn eigen inzichten en ideeën.
Volgens mij zijn er drie dingetjes die bepalen hoe irritant een geluid voor mij is:
  • Amplitude (dBA)
  • Frequentie spectrum
  • Hoe het over tijd verandert (beat note / amplitude modulation)
Voor mij is geluid met een constant amplitude, maar een hogere frequentie, veel opvallender dan een lagere frequentie. Dat betekent dus dat als ik de frequentie van het geluid omlaag breng, ik de fans harder kan laten draaien zonder dat het opvalt. Hetzelfde principe geldt voor de variatie in de tijd.

  • petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:56
Heb het verhaal even vluchtig doorgelezen, is zeer zeker interresant. Mijn convectorputten liggen in het verlengde naast elkaar., gevoed vanuit dezelfde toevoerleiding. Zou dus om en om een ventilator kunnen plaatsen met het signaal van telkens een andere Heatmeisters. Wordt bedrading technisch een redelijke uitdaging.

  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:56
Bij mijn Antec fan(s) Nova 120 zitten losse speedcontrollers, plug & play, welke 3 standen heeft.

Dat zou je ook kunnen toepassen bij een gedeelte van de fans.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste