epostel schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:09:
[...]
Afgaande op de foto lijkt het wel dat je het toch eens geprobeerd hebt; kan je 'niet zo lekker' kwantificeren? Ttz ging dat verdere stijging temperatuur tegen of misschien zelfs een graad eraf ofzo?
Ja, ik denk het wel. Misschien 1 graad inderdaad. Gelijk even een testje gedaan. Het is de radiator op zolder. Het begint buiten op zich wel af te koelen, waarschijnlijk zijn we net over het warmste punt in deze ruimte en zou het sowieso al langzaam af gaan koelen. Alles zit nog dicht, airco staat uit.
- 20:20 - 29,0 graden - De radiator staat dicht. Ik heb wel koud water beschikbaar in de leidingen, omdat ik op de andere verdiepingen aan het koelen ben. Radiator open gezet.
- 20:21 - 29,0 graden - Heatmeister slaat direct aan.
- 20:22 - 29,3 graden - Waarschijnlijk iets verhoogd door de luchtcirculatie
- 20:40 - 29,1 graden
- 21:00 - 28,7 graden
- 21:20 - 28,4 graden
- 21:40 - 28,0 graden
Ik vermoed dat het iets doet, omdat het een delta T van 1,6 graad creëert. Ter vergelijking, ik heb een Jaga strada hybrid (heatmeister alleen voor metingen, de ventilatoren en controller van Jaga) waar de delta-T 4,5 graad is. Vandaar dat deze een stuk effectiever lijkt te zijn.
22:30 Nog een update. De temperatuur was nog wat verder gezakt naar 27,4 graad. Rond 22:00 uur radiator dichtgedraaid, ruimtetemperatuur klimt weer naar 28,1 graad en lijkt hier te stabiliseren. Misschien een voorzichtige conclusie dat het ongeveer een halve graad scheelt.
[
Voor 12% gewijzigd door
iBasch op 28-06-2026 22:37
. Reden: Update na dichtdraaien ]