Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.

iRacing Profiel

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:55

Seafarer

XXX

Luckeh schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.
Ik zou de warmtepomp topics eens doornemen. Ook op youtube even zoeken naar heatgeeks voor goede info. YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En om even vooruit te lopen een buffervat is een ander woord voor energie vernietiger.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:42

Gebruik een Shelly 1 Gen4 (of 3) met Shelly Plus Addon en max 3 temp DS18B20 sensoren;
althans dat gebruik ik hier in Home Assistant (https://www.shelly.com/products/shelly-plus-add-on)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kalua schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:16:
@Bazz0847 Mag ik een request doen? Kan je het mogelijk maken om bij MQTT server niet alleen IP adres maar ook hostname in te vullen? Mijn MQTT server is niet persé altijd op zelfde IP adres
Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.
een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DCHP?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Seafarer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:49:
[...]

een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DCHP?
MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Dit is mijn WP + HMs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyPJE5LXb1wpRN0waTnpFtG9os0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/52jTi1MCz10YP71lmFegvT8y.png?f=user_large

Zonder buffervat en aan het eind van twee van de drie kringen van CV-leidingen die ik heb.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:10:
[...]

MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.
:) Das dan gebrek aan specifieke kennis mijner zijde. Ik houd vast aan, vaste apparaten krijgen een vast ip adres. Zodat ik ze "makkelijk" terug kan vinden naar mijn idee.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:56:
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.
Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.
Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?
als je 4 radiatoren hebt, dan zou je de flow /4 kunnen delen. Maar dat is dan wel een hele grove schatting ;)
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste