Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.

iRacing Profiel

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:01

Seafarer

XXX

Luckeh schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb naar tevredenheid 3 grote HeatMeisters in gebruik, het is merkbaar beter te verwarmen in de woonkamer maar loop tegen het volgende aan.
De Warmtepomp maakt warm water aan op een T-in 35 en T-uit 40. Dat water komt in een buffervat (80l) en wordt vanuit daar de radiatoren ingepompt.

Op de T-in van de HeatMeisters zie ik een T-in van rond de 30gr maximaal. Dus ergens verlies ik een paar graden en ik wil bekijken waar dit precies gebeurt. Met name omdat ik straks een grote ruimte met radiatoren erbij wil gaan verwarmen. Nu heb een ik reserve HM momenteel, maar zijn er andere (simpelere) oplossingen waarmee ik de een sensor op een leiding kan plakken en de temp ervan meten? Ik zou graag de T-uit van het buffervat willen meten met een sensor en op m'n HA integreren.
Ik zou de warmtepomp topics eens doornemen. Ook op youtube even zoeken naar heatgeeks voor goede info. YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

En om even vooruit te lopen een buffervat is een ander woord voor energie vernietiger.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20

Gebruik een Shelly 1 Gen4 (of 3) met Shelly Plus Addon en max 3 temp DS18B20 sensoren;
althans dat gebruik ik hier in Home Assistant (https://www.shelly.com/products/shelly-plus-add-on)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kalua schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:16:
@Bazz0847 Mag ik een request doen? Kan je het mogelijk maken om bij MQTT server niet alleen IP adres maar ook hostname in te vullen? Mijn MQTT server is niet persé altijd op zelfde IP adres
Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Dit zou ik toch ook wel heel fijn vinden.
een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DHCP?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:31
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Seafarer schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:49:
[...]

een server is toch een vast apparaat in je netwerk? Die geef je toch altijd een vast ip adres? Of is er een speciale reden om deze te laten zwabberen met DCHP?
MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Dit is mijn WP + HMs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyPJE5LXb1wpRN0waTnpFtG9os0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/52jTi1MCz10YP71lmFegvT8y.png?f=user_large

Zonder buffervat en aan het eind van twee van de drie kringen van CV-leidingen die ik heb.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Seafarer

Seafarer

XXX

FirePuma142 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:10:
[...]

MQTTS zou fijn zijn, dat doen alle andere MQTT-apparaten die ik gebruik ook. Ook gaat de mqtt-container nog wel eens van hier naar daar of elders. Dat is met MQTTS met een FQDN en Lets Encrypt geen issue, maar met een ip-adres wel.
:) Das dan gebrek aan specifieke kennis mijner zijde. Ik houd vast aan, vaste apparaten krijgen een vast ip adres. Zodat ik ze "makkelijk" terug kan vinden naar mijn idee.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:56:
Ik had vandaag een inzicht, is het mogelijk om de warmteafgifte door de heatmeister te laten berekenen. De pompAO doe dit voor het systeem als geheel op basis van parameters die ook beschikbaar zijn binnen de heatmeister. Kan me voorstellen dat dit ook kan helpen in de calibratie naar het optimum van settings.
Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.

• MR. RHS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:31
jj85 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Naast delta_T heb je ook een flow(meting) nodig. Die mist binnen deze setup, dus wordt lastig denk ik.
Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
MR. RHS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Ik was er bang voor dat ik ‘iets’ miste. Nu heeft de warmtepomp hier wel een meting van. Kan je dan op basis hiervan een schatting maken?
als je 4 radiatoren hebt, dan zou je de flow /4 kunnen delen. Maar dat is dan wel een hele grove schatting ;)

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 11:42
Hallo,
Ik heb een paar heatboosters (die heette toen nog zo). Een van de twee is uitgevallen en ik heb geen idee wat er aan de hand is. Niet meer te vinden op het netwerk en de LED blijft uit. Een andere powersupply helpt niet. Ik had hem nog met USB aan mijn PC gehangen maar dat vindt windows niet grappig, die komt met meldingen dat er veel te veel stroom gevraagd wordt.
Heeft iemand tips om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn? Op het printje is op het oog niks vreemds te zien.

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-03 09:21
mhurk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:53:
Hallo,
Ik heb een paar heatboosters (die heette toen nog zo). Een van de twee is uitgevallen en ik heb geen idee wat er aan de hand is. Niet meer te vinden op het netwerk en de LED blijft uit. Een andere powersupply helpt niet. Ik had hem nog met USB aan mijn PC gehangen maar dat vindt windows niet grappig, die komt met meldingen dat er veel te veel stroom gevraagd wordt.
Heeft iemand tips om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn? Op het printje is op het oog niks vreemds te zien.
Heb ik dat ook gehad. Er was bij mij een componentje defect (ik dacht een condensator, in dit topic wel terug te vinden). Die van mij is onder garantie gerepareerd (door @Bazz0847 ). top service!

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-03 21:21
Ziet er wel vaker vragen over fans die niet draaien of te langzaam gaan, en dan is het altijd gissen of het een instelling is, de voeding, of wat anders.

Misschien is het een idee om in de HeatMeister monitoring van de 12V-rail (spanning en stroom) toe te voegen, met een melding als er iets niet klopt. Bijvoorbeeld:
  • Een waarschuwing als de 12V inzakt (te hoge stroom / voeding op z'n limiet)
  • Een melding als de OCP is getriggerd
  • Detectie van rare stroomschommelingen (bijv. beveiliging die blijft in- en uitschakelen)
Dat zou ook kunnen helpen bij:
  • Een kapotte fan (draait niet en probeert ook niet opnieuw te starten)
  • Een vastgelopen fan die steeds opnieuw probeert te starten (periodieke stroompieken)
Dit soort dingen zie je toch gewoon terug in het stroomverbruik. Handig voor remote troubleshooting of gewoon om op tijd te weten dat er iets niet klopt.

(Ik ga dit zelf installeren op ons kantoor, we hebben een stuk of wat tientallen radiatoren dus dan is zoiets echt welkom... :) )

[ Voor 6% gewijzigd door evRxdkeJ op 27-02-2026 19:01 ]

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-03 09:21
Toevallig zag ik in HA dat 1 van mijn 5 HM's een dag of wat 0% ventilatorsnelheid had, de anderen werden wel goed geregeld. Op de webpagina van die controller zag ik dat de ruimtetemperatuur op -.- stond met een sensor error erboven. Even de voeding eruit was de oplossing.

Ik dacht dat de ruimtetemp geen invloed heeft op de regeling zelf, maar dus wel de boel plat legt als die sensor niks doorgeeft.
Is het een optie om in zo'n geval bijv een langzaam knipperende led te krijgen als 'let op hier is iets niet in orde' en misschien ook bij de gevallen hierboven van evRxdkeJ

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-03 07:53
@Marelli7 Thanks voor de feedback, dit zou niet voor mogen komen. Ik ga er naar kijken!

@evRxdkeJ Leuk idee, maar zonder hardwarewijziging kan ik daar helaas geen gevolg aan geven. Ik zet hem wel op mijn feature-lijstje!

[ Voor 49% gewijzigd door Bazz0847 op 28-02-2026 16:32 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Bazz0847
mhurk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:53:
Hallo,
Zie voor info dit bericht: hippoo in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"
Waarschijnlijk heb jij hetzelfde probleem.

Het gaat om het component omcirkeld in rood. Je kunt die eventueel met een puntbektang eraf halen zonder te hoeven solderen. Je hoeft hem niet te vervangen door een nieuwe. De HeatMeister werkt ook OK zonder die condensator.

Het kan zijn dat het weerstandje rechts ervan (omcirkeld in groen) doorgebrand is, dan moet die ook vervangen worden door een nieuwe (5.6 ohm). Op de foto zie je dat het weerstandje een brandplekje heeft, die is dus defect. Je mag hem ook kortsluiten ipv vernieuwen na verwijdering van de consensator. Soms is er wel een brandplek maar is de weerstand nog acceptabel em start de HeatMeister nog wel op. Echter geen garantie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwoVw3vqhgvx0ttRba8_U0lptRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfGIfrbEVWWFNVNJJD7uUinR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 28-02-2026 16:50 ]

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 06-03 11:42
Bazz0847 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:39:
[...]

Zie voor info dit bericht: hippoo in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"
Waarschijnlijk heb jij hetzelfde probleem.

Het gaat om het component omcirkeld in rood. Je kunt die eventueel met een puntbektang eraf halen zonder te hoeven solderen. Je hoeft hem niet te vervangen door een nieuwe. De HeatMeister werkt ook OK zonder die condensator.

Het kan zijn dat het weerstandje rechts ervan (omcirkeld in groen) doorgebrand is, dan moet die ook vervangen worden door een nieuwe (5.6 ohm). Op de foto zie je dat het weerstandje een brandplekje heeft, die is dus defect. Je mag hem ook kortsluiten ipv vernieuwen na verwijdering van de consensator. Soms is er wel een brandplek maar is de weerstand nog acceptabel em start de HeatMeister nog wel op. Echter geen garantie...

[Afbeelding]
Thanks! Nadat ik de condensator er afgewipt had startte hij weer op. Laden van de webinterface was wel heel traag. De weerstand was iets van 30 Ohm en er zat een klein plekje op, veel minder dan op jouw voorbeeld. Nadat ik deze ook verwijderd had en de padjes verbonden had werkte hij weer als vanouds! :)

• Bazz0847
mhurk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:11:
[...]

Thanks! Nadat ik de condensator er afgewipt had startte hij weer op. Laden van de webinterface was wel heel traag. De weerstand was iets van 30 Ohm en er zat een klein plekje op, veel minder dan op jouw voorbeeld. Nadat ik deze ook verwijderd had en de padjes verbonden had werkte hij weer als vanouds! :)
Tweakers als klant O+

• evRxdkeJ
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-03 21:21
Bazz0847 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:23:
@Marelli7 Thanks voor de feedback, dit zou niet voor mogen komen. Ik ga er naar kijken!

@evRxdkeJ Leuk idee, maar zonder hardwarewijziging kan ik daar helaas geen gevolg aan geven. Ik zet hem wel op mijn feature-lijstje!
Als we dan toch aan het wensen zijn… het zou mooi zijn als er in de volgende revisie ook gewoon Ethernet op zit. Of misschien zelfs een Ethernet-variant van de controller. Is uiteindelijk toch gewoon stabieler dan wifi, debuggen van draadloze IoT-devices is echt een pain... :'(

En voor deze versie zou het al top zijn als de USB-poort met een USB-C-naar-Ethernet-adapter kan werken.
Ik heb hier een paar ESP32-C6 dev boards liggen en daar kan het ook gewoon. 10 Mbps is al meer dan genoeg.

En als we dan echt losgaan… (Don't shoot the messenger) misschien zelfs Power over Ethernet? :P

[ Voor 4% gewijzigd door evRxdkeJ op 28-02-2026 18:49 ]

• Bazz0847
Ethernet gaat hem niet worden, want ik heb op de C3 sowieso nog maar een paar kB ruimte beschikbaar, en de USB phy is een andere dan die in de C6. De stack op de C3 ondersteunt geen ethernet-adapters voor zover ik weet. Maar wifi is mijns inziens gewoon prima, en ik ken niet veel mensen die naar iedere radiator een ethernetkabel hebben liggen ;)

• Koeniedb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:58
*knip* V&A

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 05-03-2026 16:35 ]

• Koeniedb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:58
Vandaag mijn Heatmeisters binnengekregen en ik heb één ventilator die af en toe hapert, rest draait perfect. Zal denk ik eerder aan de kabel liggen.

Heb ze geintegreerd in KNX via een LogicMachine en stuur ze aan met onderstaand Lua Script.

Mooie toevoeging zou zijn als je een BOOL input hebt of hij in cool/heat mode moet draaien en de fan regeling in cool ook kan werken zoals in heat.
(P.S. Script werkt ook op spacelynk van Schneider Electric als het goed is)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
-- ============================================================================
-- SCRIPT HEADER
-- Version: 1.8
-- Purpose: Fancoil unit control with heating/cooling mode logic.
-- ----------------------------------------------------------------------------
-- DATAPOINT MAPPING:
-- 1/1/1   : Room Temperature (Input)
-- 1/1/2 : Water Inlet Temperature (Input)
-- 1/1/3  : Setpoint Temperature (Input)
-- 1/1/4 : Fan Speed Output (Output 0-100%)
-- 1/1/5  : Mode (Input - Boolean: 0 = Heat, 1 = Cool)
-- ============================================================================

-- 1. Fetch Values from Objects
local t_room = grp.getvalue(1/1/1')         
local t_water = grp.getvalue('1/1/2')    
local t_setpoint = grp.getvalue('1/1/3')     
local mode_cool = grp.getvalue('1/1/5')      

-- 2. Configuration Constants
local fan_obj = '1/1/4'         
local start_offset = 2            -- Water must be 2K offset to start
local stop_offset = 1             -- Water must be 1K offset to stop
local min_fan = 10                -- Minimum speed if water is ready
local max_fan = 100       
local p_band = 3                  -- Proportional range (Degrees)

-- 3. Calculate Variables
local delta_water = t_water - t_room
local current_fan_state = grp.getvalue(fan_obj)
local water_ready = false
local fan_output = 0

-- 4. Check Water Availability (Hysteresis)
-- 
if mode_cool == true then
    -- COOLING: Water must be colder than room
    if delta_water <= -start_offset then
        water_ready = true
    elseif delta_water < -stop_offset and current_fan_state > 0 then
        water_ready = true
    end
else
    -- HEATING: Water must be hotter than room
    if delta_water >= start_offset then
        water_ready = true
    elseif delta_water > stop_offset and current_fan_state > 0 then
        water_ready = true
    end
end

-- 5. Calculate Fan Speed
if water_ready then
    local error = 0
    if mode_cool == true then
        error = t_room - t_setpoint
    else
        error = t_setpoint - t_room
    end

if error > 0 then
        fan_output = (error / p_band) * 100
    else
        -- Setpoint reached, keep 10% trickle if water is still ready
        fan_output = min_fan 
    end

-- Apply Min/Max constraints
    if fan_output < min_fan then fan_output = min_fan end
    if fan_output > max_fan then fan_output = max_fan end
else
    -- Water too close to room temp: Stop fan
    fan_output = 0
end

-- 6. Write Fan to Bus
fan_output = math.floor(fan_output)

if current_fan_state ~= fan_output then
    grp.write(fan_obj, fan_output)
    log(string.format("Fan Update -> Mode: %s | Output: %d%%", (mode_cool and "Cool" or "Heat"), fan_output))
end

[ Voor 88% gewijzigd door Koeniedb op 11-03-2026 10:12 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste