Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Tja, en nu? Is het toeval dat is dit nog nooit eerder gezien heb bij voorgaande versies van de HM, of moet ik het nu gaan zoeken in HA MQTT?Bazz0847 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Ah, je MQTT server valt dus wegWifi blijft online dus ik verwacht dat het in je server zelf zit. Ik zie het issue hier ook niet.
Vooral het laatste is lastig. Wie vertel ik wat?
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Paar ideeën:
- heb je Home Assistant recent geupdate? Ik gebruik een losstaande MQTT-server dus het zou in HA kunnen zitten.
- is er een andere HeatMeister met exact dezelfde naam actief? Dat zorgt voor conflicten in de server en dan gaat hij ze eraf kicken.
- is je server wel altijd online?
- zie je iets in de logs van de MQTT-server?
- heb je Home Assistant recent geupdate? Ik gebruik een losstaande MQTT-server dus het zou in HA kunnen zitten.
- is er een andere HeatMeister met exact dezelfde naam actief? Dat zorgt voor conflicten in de server en dan gaat hij ze eraf kicken.
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Ja, HA is recent geupdatedBazz0847 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:54:
Paar ideeën:
Nee, de namen zijn verschillend (of blijft er ergens nog een oude naam rondzwerven?)
Ja, permanent on-line
Ik heb de logs nu aangezet in de advanced options.
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Random even knipperen van de groene LED in de Heatmeister is voor mij eigenlijk niets nieuws.
Zit nog op firmware 2.7.8 met al mijn Heatmeisters, en random staat er soms één even te knipperen.
Kan zijn dat het communicatie van MQTT met de Home Assistent server is, maar verder nooit iets gemerkt in de data in HA.
getStatus geeft bij een Heatmeister volgende waardes:
"MQTT_RECONNECTS":1062,"WIFI_RECONNECTS":9,"
Waarbij een andere Heatmeister deze waardes geeft:
MQTT_RECONNECTS":5,"WIFI_RECONNECTS":4,"
MQTT draait in HA, HA draait stand-alone op een oudere HP laptop.
Dankzij eea te Googlen is het me gelukt om een HA server met MQTT in te stellen.
Geen idee waar ik zou moeten zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Zit nog op firmware 2.7.8 met al mijn Heatmeisters, en random staat er soms één even te knipperen.
Kan zijn dat het communicatie van MQTT met de Home Assistent server is, maar verder nooit iets gemerkt in de data in HA.
getStatus geeft bij een Heatmeister volgende waardes:
"MQTT_RECONNECTS":1062,"WIFI_RECONNECTS":9,"
Waarbij een andere Heatmeister deze waardes geeft:
MQTT_RECONNECTS":5,"WIFI_RECONNECTS":4,"
MQTT draait in HA, HA draait stand-alone op een oudere HP laptop.
Dankzij eea te Googlen is het me gelukt om een HA server met MQTT in te stellen.
Geen idee waar ik zou moeten zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door petkaij op 09-02-2026 00:47 ]
Overrun werkt goed en de Ambient sensor hangt weer boven de fannen en geeft nu keurig de uitblaas temperatuur aan.Bazz0847 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:11:
@Seafarer wellicht fixt dit jouw vraag mbt overrun al?
Ik ben er blij mee.
Edit: Hier versie 2.8.3 en geen geknipper met de groene led.
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 08-02-2026 22:30 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Twee HeatMeisters operationeel, 1x v2.8.2 en 1x v2.8.3 (beiden verbinden met dezelfde AP):
code:
1
2
3
| "FW_VERSION": "v2.8.2", "MQTT_RECONNECTS": 1, "WIFI_RECONNECTS": 1, |
code:
Ik zal de tweede HeatMeister ook upgraden naar v2.8.3 om te kijken of daarmee het aantal WiFi reconnects omhoog gaat.
1
2
3
| "FW_VERSION": "v2.8.3", "MQTT_RECONNECTS": 0, "WIFI_RECONNECTS": 1521, |