Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:11
Voor mij is het telkens zoeken naar tijd en energie om verder te gaan met de fans, maar ik kan met trots zeggen dat mijn eerste radiator vandaag voorzien is van een hele reeks P12's met een heatmeister (+ fan addon met groter dynamisch bereik zodat ik ze ook op lage rpm kan laten draaien). Zeer tevreden!
Binnenkort ga ik eerst eens kijken hoe ik de boel met home assistant koppel en schema's erop kan instellen zodat ik 's nachts kan boosten en de kamertemperatuur kan doorgeven via MQTT. Is hier een simpele handleiding voor of is dat een kwestie van GPT vragen en we komen er wel uit?

Daarna maar uitbreiden naar de overige ventilatoren.
Ik wil iedereen bedanken voor jullie input/hulp. 👍🏻

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:01

Seafarer

XXX

Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Ik kan niets met je beschrijving;-)

Misschien even een audiofragment maken?
Filmpje ook goed. :)
.[Video: https://photos.app.goo.gl/YPzjCyHHXe6E1APXA].
Edit: geluid is een beetje knudde. Maar dat rammelen is echt van de fans en die rare piep is van de magnetron antenne. Die piept al 25 jaar.

Ik heb 3 sets van 5. Je ziet het linker set vlak bij de heatmeister.

Bekijk je het filmpje dan zeg je de eerste 3 zijn kapot. Dus dapper 3 nieuwe besteld. Tijdens het openen van de put bedacht ik me, waarom leg ik dat setje van links niet helemaal rechts en van rechts helemaal links. Normaal gesproken zou je probleem dan moeten verschuiven naar rechts. Maar nee ik krijg exact hetzelfde beeld als op het filmpje. Dat eerste blok van 5 wordt direct gevoed door de heat meister.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 13-01-2026 19:22 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Zomaar wat suggesties.
- Heb je ventilatoren afgekoppeld gehad? Begin het het koppelen van 1 ventilator, daarna 2, 3 enz? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Heb je een andere Heatmeister geprobeerd? Wat is het effect? Merk je verschil?
- Kan je 100% uitsluiten dat het aan de ophanging/montage ligt?
- Een andere voeding heb je geprobeerd, dus dat lijkt onwaarschijnlijk, tenzij deze voeding hetzelfde effect veroorzaakt. (Immers, uitsluiten kan pas bij een gevonden oplossing, niet bij een vervanging zonder resultaat).
Helaas geen tweede meister in de buurt. Wel heb ik een kabeltje opgeofferd om de spanning direct achter de heat meister te meten. Met 10 fannen ben je al 0,5 volt kwijt. Alla moet kunnen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-01 19:06
Ditmar schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:42:
[...]

En waarom een tweede verlengdraad voor de fans? Vanwege de korte 40cm tussen Heatmeister en de 1e fan?

Heatmeister -> Fan verlengkabel -> 2x de ARCTIC P14 PRO PST 5 Pack doorgelust. Of werkt dat niet op die manier?
Ja misschien heb je die extra fankabel niet nodig. Je hebt 10 fans op een 170cm radiator. Dus van fan tot fan moet je 17 cm overbruggen. Dat doorlusstukje op de fans is geen 17 cm lang. Na x fans doorlussen moet je een verlengkabel gebruiken. X hangt af van hoe lang het gehele snoertje aan de fans is. En ik weet niet hoe lang die is bij die fans. Best kans dat je het redt met 10 fans hoor. Maar het is ook zo jammer als je net een snoertje tekort komt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Seafarer met pijn en moeite ontcijfer ik misschien iets uit wat ik interferentie van met verschillende frequenties zou omschrijven.

Indruk dat er contactgeluid is met de constructie van de convector… heb je de boel mechanisch ontkoppeld? (Tochtstrip bijvoorbeeld)

Ook Indruk dat je de fans vrij pittig hard hebt draaien, ik denk dat dat wel rustiger kan.

Geen idee over raar uitvallen van fans… mijn Noctua gaan naar 100% als PWM weg valt… don’t ask how i know.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:29
Seafarer schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Filmpje ook goed. :)
.
[Video]
.
Edit: geluid is een beetje knudde. Maar dat rammelen is echt van de fans en die rare piep is van de magnetron antenne. Die piept al 25 jaar.

Ik heb 3 sets van 5. Je ziet het linker set vlak bij de heatmeister.

Bekijk je het filmpje dan zeg je de eerste 3 zijn kapot. Dus dapper 3 nieuwe besteld. Tijdens het openen van de put bedacht ik me, waarom leg ik dat setje van links niet helemaal rechts en van rechts helemaal links. Normaal gesproken zou je probleem dan moeten verschuiven naar rechts. Maar nee ik krijg exact hetzelfde beeld als op het filmpje. Dat eerste blok van 5 wordt direct gevoed door de heat meister.
Het geluid lijkt synchroon te lopen met de bovenste ventilator. Is dat ook jouw conclusie?
Heb je de individuele ventilatoren al geprobeerd zonder Heatmeister, dus met een losse voeding of aan een PC? Wat is het effect?
Heb je de constructie al buiten de put geprobeerd? Wat is het effect?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:51:
@Seafarer met pijn en moeite ontcijfer ik misschien iets uit wat ik interferentie van met verschillende frequenties zou omschrijven.

Indruk dat er contactgeluid is met de constructie van de convector… heb je de boel mechanisch ontkoppeld? (Tochtstrip bijvoorbeeld)
Niet ontkoppelt maar dat is ook absoluut het probleem niet.
Ook Indruk dat je de fans vrij pittig hard hebt draaien, ik denk dat dat wel rustiger kan.
Klopt. gasketel met 7,7kW ondergrens en de T16 kan goed warmte overbrengen. (Buffert ook goed) Ik laat de heatmeister dat lekker regelen. Het filmpje laat een constant toerental op 95% zien. Ergens bij 85% gebeurt dit weer.
Geen idee over raar uitvallen van fans… mijn Noctua gaan naar 100% als PWM weg valt… don’t ask how i know.
Heel vreemd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:26:
[...]

Het geluid lijkt synchroon te lopen met de bovenste ventilator. Is dat ook jouw conclusie?
Nee. Dat komt waarschijnlijk door de telefoon microfoon. Met je oren hoor je dat de rammel van de ene naar de andere ventilator gaat.
Heb je de individuele ventilatoren al geprobeerd zonder Heatmeister, dus met een losse voeding of aan een PC? Wat is het effect?
Niet echt. Ik heb net geconstateerd als het laatste blok verwijdert is dat het over is. Als er meer stroom loopt (15 X 0.13= 2 Amp) dan gaat het rammelen. en ik zie dat de spanning op de laatste ventilator maar 10 volt is. Dus er zit een brakke aansluiting.
Heb je de constructie al buiten de put geprobeerd? Wat is het effect?
ja exact hetzelfde resultaat.
Ik heb extra kabeltjes besteld en de heatmeister komt in het midden van de put te hangen. Aan de heatmeister komen dan direct 3 kabeltjes voor elk blok van 5 stuks ventilator. Dus zo min mogelijk stroom over die dunne Arctic kabeltjes.

Er zit gewoon iets brak wat een onvoorstelbaar vreemd resultaat geeft.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:06
Ronald schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:51:

Kan je meteen de robotstofzuiger weer op pad sturen :P

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Kan je meteen de robotstofzuiger weer op pad sturen :P
Was net schoongemaakt. ;) Ik heb er schuim filters ingeplaatst. Dat helpt aardig.
Ik moet die een keer vervangen door grootte en dan onder 45 graden in de zuigzijde plaatsen. (oppervlakte vergroting dus weerstand verlagend.)

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
Heeft iemand toevallig al 6 of meer Arctic P14 Pro PST fans op een 3a/12v voeding gemaakt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik had ook al met @Bazz0847 en @RudyL90 hier over gehad, en in theorie zou dit goed moeten gaan, alleen nog geen garantie vanwege gebrek aan test ervaringen :) hopelijk kan iemand dit bevestigen...

• RudyL90
Rapheal schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:25:
Heeft iemand toevallig al 6 of meer Arctic P14 Pro PST fans op een 3a/12v voeding gemaakt? Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik had ook al met @Bazz0847 en @RudyL90 hier over gehad, en in theorie zou dit goed moeten gaan, alleen nog geen garantie vanwege gebrek aan test ervaringen :) hopelijk kan iemand dit bevestigen...
6x Arctic P14 Pro is 6 maal 0.35A is 2.1A. De overweging hier is dat je niet continu op 100% draait en of je de opstartpiek overkomt als je voor een 2A voeding gaat. Mijn gevoel zegt van wel. Ik krijg ook 20x Artic P12 (3.2A) opgestart met een 1.5A maar dat is zonder de heatmeister ertussen. Met de heatmeister (+ fan addon) ertussen krijg ik ongewenst gedrag en bij 5A gaat het wel goed.

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:32:
[...]

6x Arctic P14 Pro is 6 maal 0.35A is 2.1A. De overweging hier is dat je niet continu op 100% draait en of je de opstartpiek overkomt als je voor een 2A voeding gaat. Mijn gevoel zegt van wel. Ik krijg ook 20x Artic P12 (3.2A) opgestart met een 1.5A maar dat is zonder de heatmeister ertussen. Met de heatmeister (+ fan addon) ertussen krijg ik ongewenst gedrag en bij 5A gaat het wel goed.
Wat voorgedrag als ik vragen mag?

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:05
RudyL90 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik zit te overwegen om sowieso een 12v/3a adapter te gaan gebruiken om iets meer capaciteit te hebben sowieso zal de heatmeister niet 24/7 draaien (cv ketel max 7 uur aan op koude dagen).

@RudyL90 volgens de spec sheet van Arctic website;
Typical Voltage 12 V DC
Start Up Voltage 5 V DC
Current 0.35 A
Dus opstart voltage piek lijkt mee te vallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rapheal op 15-01-2026 09:22 ]

• RudyL90
Seafarer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Wat voorgedrag als ik vragen mag?
Met de nieuwe "groter dynamisch bereik" instelling zou de fan addon tussen de +/-4.5V en 12V moeten kunnen moduleren. Maar als ik een voeding met een te lage stroom kies is dat bereik veel kleiner (4.8-5.4V ofzo), terwijl als ik de fans direct op de voeding aansluit ze zonder problemen 100% draaien (de heatmeister zal wat wegsnoepen). Met een 5A voeding gaan de fans zonder problemen naar de max met de heatmeister+fan addon ertussen.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35
Ik heb een radiator waar ik 57mm ruimte heb tussen de bladen. Dus ik kan daar een 500mm fan tussen plaatsen. Ik heb niet veel ruimte om er een grotere onder of boven te plaatsen.
Nu was ik aan het zoeken naar mogelijkheden.
- Ik zie vooral 3pins fans. Kan ik die ook gebruiken?
- Bestaan er pwm fans van 50mm?
Ik had de action radiator fan geprobeerd (net nieuw in de winkel), maar die heb ik terug gebracht. Te veel herrie.
Iemand een tip welke fan ik kan gebruiken?

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:27
saken schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:22:
Zojuist deze gekocht bij de Action voor 19,95. Vond het geen verkeerde prijs.
Weet iemand wat het verschil is qua prestaties tov zelfbouw?
https://www.action.com/nl...1/radiatorventilator-set/

1 setje gekocht, als het niets is gebruik ik ze wel op m'n hobbykamer.
Ook gekocht als test: vrijwel geen luchtstroom en opvallend veel lawaai los en zeker op een radiator... terug naar de Action er mee.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• RudyL90
ahbart schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:22:
Ik heb een radiator waar ik 57mm ruimte heb tussen de bladen. Dus ik kan daar een 500mm fan tussen plaatsen. Ik heb niet veel ruimte om er een grotere onder of boven te plaatsen.
Nu was ik aan het zoeken naar mogelijkheden.
- Ik zie vooral 3pins fans. Kan ik die ook gebruiken?
- Bestaan er pwm fans van 50mm?
Ik had de action radiator fan geprobeerd (net nieuw in de winkel), maar die heb ik terug gebracht. Te veel herrie.
Iemand een tip welke fan ik kan gebruiken?
Ik heb ook radiatoren met maar 5 cm ruimte tussen de bladen. Ben van plan 80mm fans te kopen en ze ook achter de radiator langs te laten blazen. Zou prima moeten zijn. Meeste overlap met de fans is tussen de bladen.

Ben zelf met 3 pin fans bezig. Is wat soldeerwerk maar in combinatie met de fan addon van SDR werkt dat perfect.

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hier ook een T22 radiator met slechts 5 cm tussen de bladen.
Hangt een celbeton profiel onder met 80mm Arctic fans. Werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEaB0t-2_01L_GNUMQRrkqfxjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKxIkToRY9Xc6HBb1fjJdZmm.jpg?f=fotoalbum_large

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Razer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:32:
Na de 2.8.0 komt mijn HeatMeister niet meer online.
De LED-brand gewoon cotinu, fans draaien ook. Maar zie op het netwerk ook het IP-adres van de HeatMeister niet meer online.

Al 2 power cycles geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Wat is de makkelijkste manier om mijn HeatMeister weer online te krijgen zonder instellingen e.d. kwijt te zijn?
@Razer Is je probleem van de Heatmeister die niet meer online komt na de 2.80 update verholpen? Wil wel updaten maar als er een probleem in deze versie zit, dan wacht ik nog even.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@petkaij ik hem op mqtt commando 5 stuks zichzelf laten updaten … allen waren binnen een paar minuten weer online.

@Razer zou het beste de heatmeister even in configuratie modus laten starten, 5s mode of conf, afhankelijk van leeftijd. Zie handleiding;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
Voogel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ook gekocht als test: vrijwel geen luchtstroom en opvallend veel lawaai los en zeker op een radiator... terug naar de Action er mee.
Ja, ik merkte het al. Waardeloos. Totaal geen luchtstroom. Terug ermee :'(
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste