LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 2 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik hoor eigenlijk verschillende mensen in mijn omgeving die zelf een (Jaga) convector willen boosten.

Gezien ik eigenbouw DBE unit in gebruik heb lijkt het mij leuk om hier ervaring uit te wisselen.
Ik zal dit topic later voorzien van extra info.

Enjoy!
UPDATE: Nu 7 fans op de 4 kanaals fancontroller

Afbeeldingslocatie: https://xvgnag.bn1304.livefilestore.com/y2pRHGO9WlNrp8lgbSkQZKVa8Fo5ued6uaR88dtoTl1Ho5C2a6MWW20gslhCsDI9S2rkrshMvmtZ80xK8u2epAjM7RK9WSq42N4S6BXe0TSnJI/WIN_20140126_112358.JPG?psid=1

UPDATE: NU ook een traditionele radiator geboost! revolution-nl in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Mijn post in Duurzame Energie deel 18:

Vandaag opzoek gegaan naar een fan controller en een paar fan's. Gister opperde ik het idee om mijn paneel radiator te boosten maar ik heb mij bedacht en ik ben maar begonnen bij mijn Jaga convector

Eigenlijk had ik een 4x 180mm Silverstone Air Penetrator SST AP181 gewild alleen kon ik niet het geduld opbrengen om een paar dagen op een bestelling te wachten

Ingredienten:
Scythe server fan controller
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-3 140mm 1700RPM
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-2 140mm 1200RPM
1x Oude externe 3.5inch behuizing met voeding tbv MOX aansluiting

In eerste instantie wou ik vier 1700rpm fans echter waren die niet meer voorradig. Vandaar de 2x 1200rpm fans. De fan's heb ik met een parker gemonteerd op de warmtewisselaar door een muurplug tussen de warmte wisselaar vast te zetten .

De 1200RPM fans heb ik met twee temperatuur sensoren op de aanvoer aangesloten en schakelen in bij een aanvoer van 40c. De 1700rpm fans staan op de retour aangesloten en schakelen in bij een retour van een 40c. Door deze setup draaien de stille 1200rpm fans bij het bijwarmen en schakelen de luidruchter 1700rpm fans in bij de langdurige opwarming van de ruimte.

Het resultaat is verbluffend! De kamer is veeeeel sneller op temperatuur de delta T uit mijn jaga is nu bijna 15c en de ketel pendelt bijna niet meer bij het opwarmen. Als de jaga al vol warmte staat te blazen geven mijn paneel radiatoren nog amper warmte af. Kortom, veel resultaat voor weinig geld (slechts 100 euro)

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pMS0HqJ6jLEOVagd_TbztbkWwgVAaYrFGbuCiZY1xRUPven9-VvNAk5jnjTMQqiUmJpvniJ5rt3nqwTjVdFKa5Q/WP_000212.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p8bpM5B65G6KqSRRN7jjK85FfUDx_wbimdD6nYuOlH2vAXqOQPyRCsc65wiZ5sHQXrBvrahwNvXb9zFpeFn1Zgg/WP_000213.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p06ErD2KAxsXjBGX44KSrCKmhc2FqihDc3AubMMKrY4P7SJ6mB-wuCLl5JI4ADuMWkAhzFvhaFm20ieNArInjjw/WP_000214.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pnWvWrCvz0Y1F6bPW_j4aJ3fNJV_q-I1LXhKIX5ZBd3oR5yrWaloziPXkx25qNGVznjLcSjiqUgVdTRXJbY6qUg/WP_000217.jpg?psid=1

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Misschien het topic iets algemener maken en richten op alle radiator/convector boosters....
Ik wil denk ik, zodra ik een ombouw om mijn verwarming maak (onder de vensterbanken) ook een paar fans inzetten om de luchtstroom rondom de paneelradiatoren te verhogen.

Heeft dat veel effect of zal het bespaarde gas niet opwegen tegen de (geringe) energiekosten.

Eerst mijn CV in het algemeen maar eens tunen via het CV-tunings topic....
ik denk dat ik maar eens begin met neon eronder, een spoiler en grotere velgen 8) :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 396927

D`r is toch al een LTV topic? Of gaan we nu voor elk onderwerp een topic maken :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[quote]Anoniem: 396927 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:46:
D`r is toch al een LTV topic?
NovapaX schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:43:
Misschien het topic iets algemener maken en richten op alle radiator/convector boosters....
Ik wil denk ik, zodra ik een ombouw om mijn verwarming maak (onder de vensterbanken) ook een paar fans inzetten om de luchtstroom rondom de paneelradiatoren te verhogen.

Heeft dat veel effect of zal het bespaarde gas niet opwegen tegen de (geringe) energiekosten.

Eerst mijn CV in het algemeen maar eens tunen via het CV-tunings topic....
ik denk dat ik maar eens begin met neon eronder, een spoiler en grotere velgen 8) :+
Misschien inderdaad handiger om de topic naam wat algemener maken.
Of gaan we nu voor elk onderwerp een topic maken :-).
Wel zo overzichtelijk toch :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat je eigenlijk doet is meer warmte afnemen zodat de ketel op een hoger rendement kan draaien. Ik denk echter dat zodra de kamer warm is dit effect te niet gaat. Je blijft immers dezelfde hoeveelheid warmte in de ruimte stoppen.

Dus het heeft alleen zin om de fans aan te zitten tijdens een bepaalde temperatuurrange (bijv. van 15-18 graden).

Het is wel een handige snelverwarming om een kamer snel op temperatuur te krijgen.

Maar dan is eigenlijk een WTW-installatie met heteluchtverwarming nog mooier :) . Heb je ook meteen verse lucht.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jaga claimt dat zijn DBE units zo'n 15% of meer gasbesparing geven.

En ja, Jaga gebruikt de DBE units voornamelijk voor het sneller opwarmen bij lagere aanvoertemperaturen. De turbo stand doet het bijv. maar 15 minuten en dan schakelt-ie uit.

Het zou heel leuk zijn als dit topic zodanig uitgroet dat we dit met zelfbouw (Arduino van mijn part) en standaard paneel (Radson, Stelrad, Henrad etc.) radiatoren ook voor elkaar kunnen krijgen.

Vwb aansturing: die 12V voedingen en Arduino bordjes die RGB ledstrips via PWM aansturen kunnen wel eens zeer handig zijn om ook fans aan te sturen?!?!

[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 01-02-2012 20:56 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wij van wc-eend....

Ligt ook helemaal aan wat voor een woning je hebt en hoe je verwarmt. Sommige mensen stoken alleen 's morgens, gaan na het werk kachel op 15 graden en daarna rond 18:00u weer als ze thuis komen en dan om 23:00u slapen. Dan heb je dus twee keer een moment van opwarming.

Ik vind het zeker prettig als een huis snel op temperatuur is, het is niet meer van deze tijd dat je de kachel een uur van tevoren aan moet zetten.

Zou een mooie app zijn dat zodra ik binnen bereik van mijn woning kom de verwarming alvast aan gaat. Als het 15 minuten duurt om deze op temperatuur te krijgen dan is hij warm als ik thuis ben. Maar dat is puur gemak en heeft niet zoveel te maken met besparing. 15% geloof ik niet, zal eerder 5% zijn, en reken dan het verbruik aan electriciteit wel even mee in de berekening aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:57:
Wij van wc-eend....

Ligt ook helemaal aan wat voor een woning je hebt en hoe je verwarmt. Sommige mensen stoken alleen 's morgens, gaan na het werk kachel op 15 graden en daarna rond 18:00u weer als ze thuis komen en dan om 23:00u slapen. Dan heb je dus twee keer een moment van opwarming.

Ik vind het zeker prettig als een huis snel op temperatuur is, het is niet meer van deze tijd dat je de kachel een uur van tevoren aan moet zetten.

Zou een mooie app zijn dat zodra ik binnen bereik van mijn woning kom de verwarming alvast aan gaat. Als het 15 minuten duurt om deze op temperatuur te krijgen dan is hij warm als ik thuis ben. Maar dat is puur gemak en heeft niet zoveel te maken met besparing. 15% geloof ik niet, zal eerder 5% zijn, en reken dan het verbruik aan electriciteit wel even mee in de berekening aub.
Electra verbruik is te verwaarlozen. De fans draaien op 3 tot 8 watt.
Ik ben wel redelijk overtuigd over de besparing die het teweeg heeft gebracht in mijn CV systeem.

Vorig jaar verstookte ik bijna iedere avond 1 liter bioethanol in de woonkamer. Hierdoor stond de CV de hele avond uit.

Dit jaar gebruik ik de bioethanol haard slechts 1x in de twee weken en staat de CV op 18.5 ipv 17.5 Toch is mijn gasverbruik / graaddag exact gelijk gebleven.

Zonder de DBE had ik de CV installatie nooit zo inbalans kunnen krijgen. Dit zal natuurlijk wel per installatie verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:49:
Jaga claimt dat zijn DBE units zo'n 15% of meer gasbesparing geven.

En ja, Jaga gebruikt de DBE units voornamelijk voor het sneller opwarmen bij lagere aanvoertemperaturen. De turbo stand doet het bijv. maar 15 minuten en dan schakelt-ie uit.

Het zou heel leuk zijn als dit topic zodanig uitgroet dat we dit met zelfbouw (Arduino van mijn part) en standaard paneel (Radson, Stelrad, Henrad etc.) radiatoren ook voor elkaar kunnen krijgen.

Vwb aansturing: die 12V voedingen en Arduino bordjes die RGB ledstrips via PWM aansturen kunnen wel eens zeer handig zijn om ook fans aan te sturen?!?!
Ik ben heel erg benieuwt naar het resultaat als je een paneelradiator gaat boosten. Ik denk best dat dit kan gaan werken! Misschien dat ik binnenkort eens een test ga doen met mijn radiator in de keuken.

Hoewel ik eigenlijk gewoon een argument wil hebben om de keuken radiator te vervangen voor een Jaga convector :9
LauPro schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:37:

Dus het heeft alleen zin om de fans aan te zitten tijdens een bepaalde temperatuurrange (bijv. van 15-18 graden).

Het is wel een handige snelverwarming om een kamer snel op temperatuur te krijgen.

Maar dan is eigenlijk een WTW-installatie met heteluchtverwarming nog mooier :) . Heb je ook meteen verse lucht.
Dit is niet helemaal waar, ook bij het warm houden van de kamer is de warmte afgifte van de radiator groter met DBE. Hierdoor hoeft de ketel minder lang te stoken bij een lagere retour temperatuur.

Mijn ketel houd nu de kamer warm tussen de 37c en 45c. Dat was voorheen echt onmogelijk toen ik nog een paneelradiator had.

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 01-02-2012 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

revolution-nl schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:07:
[...]
Mijn ketel houd nu de kamer warm tussen de 37c en 45c. Dat was voorheen echt onmogelijk toen ik nog een paneelradiator had.
Jij woont in subtropisch gebied ofzo O-) O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

revolution-nl schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:07:
Dit is niet helemaal waar, ook bij het warm houden van de kamer is de warmte afgifte van de radiator groter met DBE. Hierdoor hoeft de ketel minder lang te stoken bij een lagere retour temperatuur.

Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 356499

LauPro schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:57:
Wij van wc-eend....

(...)
Nee, het is inderdaad niet van deze tijd dat je de kachel een uur van tevoren aan moet zetten. Ik zet 's ochtends als ik opsta pas de thermostaat omhoog. Het is dan net onder de 17 graden in de kamer (met -5 tot -10 buitentemp 's nachts). In redelijk korte tijd zijn de radiatoren warm (watertemperatuur op de ketel begrensd op 55 graden). Dan voelt het al best lekker. Het duurt letterlijk uren voordat de hele kamer 19 graden is (als ik om 6:00 opsta is misschien om 9:00 de 19 graden bereikt). Maar die hele periode voelt het niet te koud. Dat het zo lang duurt zie ik niet als een probleem. Sterker nog, het is wellicht juist een voordeel.

Als ik nu ventilatoren onder in mijn radiatoren ga stoppen, bereik ik eerder de 19 graden ruimtetemp omdat de ketel zijn warmte beter kwijt kan (geen anti pendel meer etc.). Maar ik ben bang dat ik dan juist meer gas gebruik, omdat er in totaal meer warmte wordt geproduceerd. En ik betwijfel of de besparing doordat de ketel iets meer HR wordt daar tegen opweegt.

M.a.w. ik ben het helemaal met je stelling eens: het ligt er ook helemaal aan wat voor woning je hebt en (vooral!) hoe je verwarmt. Ik vind het met deze vrieskou nu 's avonds behaaglijker binnen (thermostaat gaat dan naar 19,5), omdat de radiatoren langer warm blijven. In voor/najaar moet ik de thermostaat daarvoor op 20 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 18:14
Omdat je met lage temperaturen een hoger rendement kan halen is het zeer interessant om ltv boosters te gebruiken voor jaga radiatoren, alleen in mijn ogen rekent jaga wel erg veel voor hun systeem.

Dus waarom ook niet zelf proberen, situatie voor de boosters.

Er draait hier een warmtepomp 12kw, bij een buiten temp van 11c en lager produceert hij 50c water.
wanneer de temperatuur buiten 12c bereikt gaat de WP 45c water produceren.

situatie: beneden vloerverwarming (geen enkel probleem)
boven 3x jaga + oude radiatoren in toiletten slaapkamers (alleen met hogere temp 45c warm te houden)

gemiddelde temperatuur 21.4

gewenste temperatuur 22c

jaga1: 180 b x 40 h
jaga2/3: 120 b x 60 h

in jaga1 4x de Scythe Slip Stream 140, 0.20 A, DC12V, 23.2 Db, 140 x 140 x 25 mm 1200 rpm
draaien momenteel op 9v deze 4 14cm fans ontrekken alle energie uit de 180cm jaga.
dit is makkelijk aan de terug voerleiding te merken.
ze draaien op een vermoedelijke 800 toeren
Afbeeldingslocatie: http://debier.nl/img/Image00001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://debier.nl/img/Image00002.jpg

in jaga 2+3 3x de Scythe Slip Stream 120mm, DC12 V, 0.1 A, 10.70 Db, 115 g, 120 x 120 800rpm
Afbeeldingslocatie: http://debier.nl/img/Image00003.jpg
draaien momenteel op 15v maar ik gebruik hier tussen een temperatuur controller uit een oude voeding die het aantal rpm controleert bij 35c omgeving temp draaien de fans rond de 600rpm bij een hogere temperatuur 40c rond de 800rpm

Waarschijnlijk haal ik de temperatuur controller er later tussen uit,omdat de wp nu lager stookt als ik had

verwacht.(nog even een 9v adapter regelen)

en zal de fans later tussen de 600-800rpm laten draaien omdat dit al voldoende energie onttrekt.
en de fans op hogere rpm te horen zijn(niet storend maar toch).
Voor een cv ketel zou zo'n controller wel interessanter zijn ivb met de hogere temperaturen
Afbeeldingslocatie: http://debier.nl/img/Image00004.jpg

resultaat: bij een buiten temp onder de 7c produceert de wp nu 40c water en boven de 7c 35c water
gemiddelde temperatuur in huis 22c

de fans draaien 24/7 per dag momenteel, maar wil dit nog veranderen door een tijdschakelaar zodat nachts niet

zoveel energie wordt ontrokken

resultaat is een zeer comfortabele leeftemperatuur die met een beetje tweaken nog wat energie zuiniger kan.

Wat ik er bij moet vertellen is, dat ik mij aan de Spaanse Costa woon en ik in 4 jaar tijd nog geen 1x de temp onder nul heb gezien. Maar het hier nu ook extreem koud is dus een perfect moment om de jaga's te testen
overdag +-8c s'nachts 3c + veel wind

voor de fans heb ik alleen kosten hoeven maken.
Totale kosten €88,-

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Mooi systeem Jekker!

Als ik radiatoren had, zou ik ook meteen zoiets gaan bouwen, maar wat ik bij alle hier getoonde systemen zie is dat de fans op de convector liggen en daardoor slechts door een klein deel van de convector lucht aanzuigen. Ik denk dat het efficiënter zou zijn om de lucht door heel de convector aan te zuigen.

Daartoe zou ik waarschijnlijk een schot in de convectorbak monteren, waardoor de fans de warme lucht aanzuigen. Op deze manier wordt de lucht over de volledige convector aangezogen en is de totale luchtstroom even groot, maar verdeelt over een groter deel van de convector. De lucht stroomt daardoor langzamer over de vinnen (maar over meer vinnen) en kan daardoor meer warmte opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 20:48
Wat is de goedkoopste en eenvoudigste manier om zo'n booster samen te stellen?

Bij Conrad kwam ik deze temperatuurschakelaar tegen. Schakelt bij een bepaalde temperatuur met een relais max 5A/25V dus je kan genoeg fans schakelen. Hij kan bijvoorbeeld deze instelbare voeding schakelen http://shop.conrad.nl/514613.htm dus je zou je fans eenmalig op een vast acceptabel niveau kunnen instellen.

Totaal 25 euro per radiator exclusief fans.
Er is vast iemand met een beter idee?

- edit: shit die temperatuurschakelaar heeft natuurlijk ook nog voeding nodig, 12V en max 0,1A.

[ Voor 8% gewijzigd door _jorrit_ op 11-02-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
jekker schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:23:
Omdat je met lage temperaturen een hoger rendement kan halen is het zeer interessant om ltv boosters te gebruiken voor jaga radiatoren, alleen in mijn ogen rekent jaga wel erg veel voor hun systeem.

Dus waarom ook niet zelf proberen, situatie voor de boosters.

Er draait hier een warmtepomp 12kw, bij een buiten temp van 11c en lager produceert hij 50c water.
wanneer de temperatuur buiten 12c bereikt gaat de WP 45c water produceren.

situatie: beneden vloerverwarming (geen enkel probleem)
boven 3x jaga + oude radiatoren in toiletten slaapkamers (alleen met hogere temp 45c warm te houden)

gemiddelde temperatuur 21.4

gewenste temperatuur 22c

jaga1: 180 b x 40 h
jaga2/3: 120 b x 60 h

in jaga1 4x de Scythe Slip Stream 140, 0.20 A, DC12V, 23.2 Db, 140 x 140 x 25 mm 1200 rpm
draaien momenteel op 9v deze 4 14cm fans ontrekken alle energie uit de 180cm jaga.
dit is makkelijk aan de terug voerleiding te merken.
ze draaien op een vermoedelijke 800 toeren
[afbeelding]
[afbeelding]

in jaga 2+3 3x de Scythe Slip Stream 120mm, DC12 V, 0.1 A, 10.70 Db, 115 g, 120 x 120 800rpm
[afbeelding]
draaien momenteel op 15v maar ik gebruik hier tussen een temperatuur controller uit een oude voeding die het aantal rpm controleert bij 35c omgeving temp draaien de fans rond de 600rpm bij een hogere temperatuur 40c rond de 800rpm

Waarschijnlijk haal ik de temperatuur controller er later tussen uit,omdat de wp nu lager stookt als ik had

verwacht.(nog even een 9v adapter regelen)

en zal de fans later tussen de 600-800rpm laten draaien omdat dit al voldoende energie onttrekt.
en de fans op hogere rpm te horen zijn(niet storend maar toch).
Voor een cv ketel zou zo'n controller wel interessanter zijn ivb met de hogere temperaturen
[afbeelding]

resultaat: bij een buiten temp onder de 7c produceert de wp nu 40c water en boven de 7c 35c water
gemiddelde temperatuur in huis 22c

de fans draaien 24/7 per dag momenteel, maar wil dit nog veranderen door een tijdschakelaar zodat nachts niet

zoveel energie wordt ontrokken

resultaat is een zeer comfortabele leeftemperatuur die met een beetje tweaken nog wat energie zuiniger kan.

Wat ik er bij moet vertellen is, dat ik mij aan de Spaanse Costa woon en ik in 4 jaar tijd nog geen 1x de temp onder nul heb gezien. Maar het hier nu ook extreem koud is dus een perfect moment om de jaga's te testen
overdag +-8c s'nachts 3c + veel wind

voor de fans heb ik alleen kosten hoeven maken.
Totale kosten €88,-
toon volledige bericht
Mooie setup! Hoe bevallen slipstream fans qua DB's en airflow?. Mijn ervaring met de noiseblockers is wel dat je met 1700rpm net wat extra airflow creeert waardoor gevoelsmatig de capaciteit wel een stuk omhoog gaat. Op 1700rpm maken ze alleen wel redelijk wat geluid.

Mijn fancontroller stuurt de boel naar keuze namelijk automatisch, semi automatisch of handmatig aan. Dit is per kanaal appart in te stellen op het bedieningspaneel.

Als ik naar bed ga zet ik hem op auto zodat de 1700rpm fans maximaal draaien als de CV aan het eind van de dag aan springt.

Als ik thuis kom zet ik de 1700rpm fans manual op 1200rpm, deze blijven dan constant op 1200rpm draaien terwijl ik de overige 2 1200rpm fans op semi heb staan (700rpm idle vanaf 30c naar 1200rpm). Met deze extreme koude temperaturen wil ik de 1700rpm fans ook s'avonds welleens op auto zetten, de retourtemperatuur is dan namelijk wel merkbaar lager.

Eigenlijk wil ik de twee 1200rpm fans nog een keer vervangen voor 1700rpm.

De Scythe server fan controller was overigens 35 euro (inc. temperatuur sensoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:19:
[...]
Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.
toon volledige bericht
Ik heb 4 radiatoren aan staan
1x paneel radiator keuken
1x paneel radiator hal
1x paneel radiator badkamer
1x Jaga type 20 woonkamer

Je merkt wel dat de afgifte de overige vertrekken nu minder is. Ik kan mij dus voorstellen dat dit in sommige situaties problemen kan opleveren. Het mooiste is natuurlijk om overal Jaga convectoren op te hangen :9

De paneelradiator in de keuken wil ik volgend jaar gaan vervangen voor een Jaga. Uiteraard weer met een zelfbouw DBE unit.

De noiseblockers fans gaan fan naar de keuken. De jaga in de woonkamer krijgt dan 180mm Silverstone Air Penetrator fans :9~.

Ik hoop dat ik dan met een maximale temperatuur van 50/30 kan stoken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Laatst online: 01-03 18:14
Volgens mij is het belangrijkste van de fans het aanzuigen van koele lucht onder de radiator, niet zozeer het omhoog blazen dat gaat immers vanzelf (convectie)

Dit kan al met relatief weinig rpm. hoe meer rpm je toevoegt des temeer warmte je omhoog kan stuwen dit heeft ook absoluut effect maar steeds minder hoe meer rpm je ze geeft.

Daarnaast stook ik op relatief lage temperaturen 40c en lager dus ik kan er ook minder energie uithalen.
de retour temperatuur is zeer laag bij alle drie de radiatoren dus ik geef de voorkeur een zo laag mogelijk rpm te draaien en ze continu te laten draaien.

de 14cm Scythe Slip Stream bevallen het beste deze hebben een goede airflow en zijn stil op 800rpm zijn ze bijna niet te horen.

de 12cm draaien iets te snel en zijn dus wel te horen, hoewel niet storend.
Als ik het opnieuw zou doen zou ik alleen gaan voor de 14cm 1200rpm en deze laten draaien op 800rpm zodat je altijd wat marge naar boven heb.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 01-05-2024
Is er hier in het forum kennis aanwezig om een schemaatje te maken waarmee je (eventueel met een potmeter instelbare) temperatuur de fans kan laten schakelen?

Ik als leek denk dan aan een printje wat een relais schakelt en wat je dus tussen de adapter en de fans zet.

Temperatuur hoger dan x -> relais bedienen
Temperatuur lager dan x -> relais loslaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik ben dus niet de enige die vind dat Jaga woekerprijzen vraag voor hun DBE systeem. Bij mijn renovatie heb ik achter elke convector al een stopcontact gemaakt, zodat ik een adapter kan aansluiten. (voor ooit het geval dat)
Het lijkt mij voor de levensduur beter als de te plaatsen fans onder het verwarmingselement aan de koude kant zitten. Alleen daar geven die Jaga convectors nou niet echt veel ruimte voor.

Welke manier van bevestigen is gekozen, naast de oplossing van pluggen tussen de koelribben?
Welke afstand houden jullie aan tussen de fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Op deze url http://www.circuitsonline...diversen/thermostaat.html kwam ik dit tegen. Ik citeer: "Vervang de LED en R4 door een buzzer van 12 Volt.". Waarschijnlijk ligt een relais dan ook binnen de mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000039.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Hier nog een temperature controller via Ebay.
2x relais:
eentje indien temp boven ingestelde waarde
eentje indien temp onder ingesteld waarde
http://www.ebay.nl/itm/Di...AC-220V-LCD-/260880072067

Afbeeldingslocatie: http://ukih.merchantrunglobal.com/ImageHosting/ViewImage.aspx?GlobalID=1004&MerchantID=10845&ImageID=1434&DisplaySize=-1&ListingID=3263

Maar goed, dan moet ik wel zeggen dat zo'n Zalman Kaze master fancontroller geval dan toch stiekem uitgebreider is vanwege regelbaarheid van de fans. En een beetje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jorrit_
Oh ja het fijne van die 2 transistoren in het schemaatje even terug is dat de LED / buzzer / relais niet snel zal gaan klapperen zo rond de ingestelde temperatuur. Ze fungeren namelijk als een Schmitt Trigger. Het fijne weet ik er ook allemaal niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-03 22:08

JanJeen

3315Wp

Ik heb een Velleman thermostaat gebruikt. Deze kun je gesoldeerd en ongesoldeerd verkrijgen. De sensor heb ik direct op dat aanvoer geplakt, wat prima functioneerd. Werkt net als ventilatoren op 12V. Volgens de Voltcraft energy check 3000 kent deze geen standby verbruik. Ik heb voor deze gekozen boven een Conrad exemplaar omdat bij Conrad geen NTC meegeleverd wordt.

Bij radiatorendiscounter.nl zag ik dat de originele DBE units veel goedkoper zijn dan bij jagashop.nl

[ Voor 15% gewijzigd door JanJeen op 14-02-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 20:49
Ik denk dat ik dit eens ga proberen in mijn badkamer. Die warmt namelijk trager op dan de woonkamer en dan heb je brute pech natuurlijk éénmaal de woonkamer (en dus de thermostaat) de gevraagde temperatuur bereikt hebben. Voorlopig los ik dit op door de temperatuur op de thermostaat dan veel hoger in te stellen en de grootste convector in de woonkamer dicht te draaien.

Jammergenoeg zit het dichtste stopcontact bij de convector eigenlijk in de gang. En een adapter in de gang en dan een draadje onder de deur naar de convector zien lopen is ook geen zicht hé. Daarvoor moeten we dus een oplossing vinden. Zou een zonnepaneel en een batterij wat overkill zijn? :P En tegelijk kan ik die arduino die hier al heel erg lang gewoon ligt te liggen ook eens uit proberen. Maar eerst een beginnen met fans om te kijken of het echt iets uit maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Toevallig kwam ik hier terecht en ik kreeg ineens een idee. Ik heb conventionele radiatoren maar ook een vrouw die het snel koud heeft. Zou het zin hebben de onderkant van de radiatoren dicht te maken met een plaat en daar ventilatoren in te monteren om koude lucht aan te zuigen? :?
Convectie doet de rest.

Klinkt dit heel stom? Zo hoef je er niet echt wat van te zien en blijft het ook low cost/tech. In- en uitschakelen zou je dan ook relatief simpel op een drempeltemperatuur kunnen doen.
Doel is dus niet zozeer rendement verhogen maar het comfort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik denk wel dat dit gaat werken zeker bij lagere temperaturen waarbij er normalite minder spraken is van convenctie. Heb zelf onlangs een hele rits fans uit wat oude servers gehaald. Ik denk dat ik dit najaar nog wel ga proberen de normale keuken radiator te boosten.

Ik wil een frame maken met de fans erin, deze wil ik dan onder de radiator kunnen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
D-Three schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:52:
Ik denk dat ik dit eens ga proberen in mijn badkamer. Die warmt namelijk trager op dan de woonkamer en dan heb je brute pech natuurlijk éénmaal de woonkamer (en dus de thermostaat) de gevraagde temperatuur bereikt hebben. Voorlopig los ik dit op door de temperatuur op de thermostaat dan veel hoger in te stellen en de grootste convector in de woonkamer dicht te draaien.
...
dan zou ik eerst zorgen dat je CV-keten is ingeregeld. Klinkt als onbalans, niet waterzijdig ingeregeld...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even heel zwart wit, net even bij Papst gekeken en die hebben fans van 92mm die max 102 m3/h verstouwen. Laat ze op de helft draaien en dan zit je zo rond de 50m3/h? 4 daarvan en je zou een kamer van 66m3 in iets van 20 minuten rond hebben? Of gewoon vol voor 10 minuten zodat het allemaal wat sneller gaat? :?

Ik weet dat het heel kort door de bocht is maar waar ga ik allemaal mis in deze denkwijze? Ik weet dat je nog wat weerstand e.d. hebt dus werkelijke waardes vallen lager uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 10:56
Hier ook een zelfbouw systeem met 4 x slipstream 120mm max 800rpm en dan een verplaatsing van 40m3/h. dit aangesloten op een nesteq maxZERO.
De MaxZERO bevat 4 temperatuur sensoren, en kan 8 fans in totaal aansturen, dus mocht het met 4 fans goed gaan, overweeg ik om nog vier ventilatoren bij te plaatsen om nog meer warmte uit de radiatoren te halen. Een en ander is wel uit het zicht gewerkt door een radiatior ombouw, kamer was nog nooit zo comfortabel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dan een verplaatsing van 40m3/h.
Per fan neem ik aan? Hoe groot is de kamer in kwestie? :?
Ik ben eigenlijk wel aardig enthousiast geworden, de theorie klinkt op zich aardig en die low budget/tech dingen zijn altijd prachtig om te doen. :D
Gewoon dom iets in elkaar timmeren en als het dan ook nog eens echt werkt? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 239170 op 05-10-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oei! Bookmarked!

Ik wil een DBE booster maken voor mijn verwarmen achter ( type 21S ). Ik ben van plan om 8cm fans te gaan gebruiken.

Mijn belangrijkste probleem is de aansturing. Hoe zorg ik ervoor dat bij meer dan 30 graden de fans gaan draaien en beneden de 25 graden uit zijn?

Mooiste zou zijn denk ik met een NTC weerstand? Maar hoe?

Ik zit trouwens ff te kijken naar het schemaatje van Velleman. http://www.velleman.eu/downloads/0/infosheets/vm137_uk.pdf

Alleen welke van de twee is dan te gebruiken voor DBE? Ik denk de Heating application? Alleen ik kan het niet beredeneren?

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 05-10-2012 22:30 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-03 22:08

JanJeen

3315Wp

mkleinman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:24:
Alleen welke van de twee is dan te gebruiken voor DBE? Ik denk de Heating application? Alleen ik kan het niet beredeneren?
Volgens mij was het de onderste. Ach, en anders wissel je de draadjes... :-)

Over geluidsdemping, van een autoforum: "Eigenlijk is het vrij simpel in theorie. Start eerst met dichten van geluidslekken,daarna ontdreunen van het plaatmateriaal en daarna met blokkeren en absorberen van de geluiden die zich door de lucht verplaatsen.

Ventilatoren lijken vooral in de lage frequenties geluid te maken: Noise_from_Cooling_Fans. Laat dat nu net moeilijker te dempen zijn.
Deze ontdreuningsmat lijkt trouwens goedkoop: Conrad
Wanneer het stoken straks echt begint ga ik maar eens experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De eerste schakelt netspanning als een waarde boven een bepaalde waarde uitkomt en de tweede een buzzer als deze beneden deze uitkomt. Zo lees ik het althans. Praktisch nut heeft dus idd alleen de eerste maar ik zou niet zo moeilijk doen, er zijn zat goedkope modules te koop voor het koelen van pc onderdelen. Daar zat ik althans aan te denken. Deze schakelen doorgaans pas bij 50 graden maar dat is met het weglaten van een weerstand of vervangen van ntc nog wel te verlagen eventueel, de aansluitingen heb je iig al. Ik zou zoiets op de aanvoer prikken en uit gaan testen.
Ik zat aan zoiets te denken: Klik!

Ik hoop iig dat het werkt want de 'oh het is hier zo koud' bij 20 graden ben ik echt een beetje zat. :D
Misschien herkend iemand dit wel. Zelf zweet je uit je boxer als je op de thermostaat kijkt maar.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:24:
Oei! Bookmarked!

Ik wil een DBE booster maken voor mijn verwarmen achter ( type 21S ). Ik ben van plan om 8cm fans te gaan gebruiken.

Mijn belangrijkste probleem is de aansturing. Hoe zorg ik ervoor dat bij meer dan 30 graden de fans gaan draaien en beneden de 25 graden uit zijn?

Mooiste zou zijn denk ik met een NTC weerstand? Maar hoe?

Ik zit trouwens ff te kijken naar het schemaatje van Velleman. http://www.velleman.eu/downloads/0/infosheets/vm137_uk.pdf

Kijk even in de startpost naar de fan controller die ik heb gebruikt. Werkt echt perfect.
nieuws: Scythe kondigt vierkanaals fan-controller aan

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal je altijd net zien, normaal gesproken kom ik bij de gemeentewerf hele stapels pc's en server's tegen, nu helemaal niks. Van zonnebank tot blu-ray speler, oude zendkastjes en vriezers maar niks waar leuke fans uit te halen zijn. :+
Hout heb ik, controller zal ik moeten kopen maar verder wil ik het zo low budget mogelijk houden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Oeps i did it again O-). Kon het niet laten om er weer mee aan de gang te gaan

Ik zal al te denken aan allerlei constructies om de fans onder de radiator te plaatsen, wat bleek de fans uit de Proliant ML350 G4 kon ik gewoon in mijn radiator klikken :).

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bay.livefilestore.com/y1pS0a0S704BC2PvV_PmwhgyCLjHrsHfJ3lhgf1x6wwH5WeE4GLuYMRpW-6LF4gwWFcXr8l9pTckvFZYysIXiGBHaF0OtO3Bv2f/WP_000379.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bay.livefilestore.com/y1ph58QPn1D30H7x_OBhx3ggyDgwpOFKOfcDUqly8O0b5nCWhNYOBm36VFePrVD4JYrXM5KTz2GF4Mf3nkLBYp88qcGdbG7koWs/WP_000377.jpg?psid=1

Nu nog een witte strip erop en niemand die het ziet.

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bay.livefilestore.com/y1pQu5iyorjsaIN_fuoN95QdTMCqNUcARhrM-2Ja3DSF0IsL_0TTmRPKxPoU6b3GXC6oERvbGKHXETZaAxJRPoFfljvjGxX2Zvh/WP_000381.jpg?psid=1
De FAN's (12v, 1 amp) zijn aangesloten op een voeding van een externe schijf van 12v en 3.3a.

Helaas is deze voeding niet krachtig genoeg om alle vier de fans aan te sturen. 3 fans gaan goed. Daarnaast maken de fans erg veel lawaai :P. hij zal dus enkel ingeschakeld worden bij het opwarmen van het huis als niemand in de woonkamer is. Schakeling gaat op een tijd schakelaar die gelijk staat aan de klok thermostaat, MET een klik aan klik uit om evt met de hand makkelijk uit te kunnen zetten.

De flow die de fans generen is wel gigantische te noemen, ben erg benieuwt naar het resultaat.
De radiator gaat in het vervolg keurig een delta T van 20c leveren met een mooie flow, daar ben ik van overtuigt :)

Stroomverbruik van 3 fans is met 40watt is overigens wel behoorlijk, Ik gok dat ze in de winter een half uur per dag draaien om de boel op te warmen dus al met al is het dus wel te overzien.

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ziet er goed uit!

Mss kun je de fans per twee in serie zetten, dan pakken ze allebei 6V en maken ze een stuk minder herrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:17:
Ziet er goed uit!

Mss kun je de fans per twee in serie zetten, dan pakken ze allebei 6V en maken ze een stuk minder herrie?
Klinkt goed, alleen sloop ik mijn fans dan niet, heb al flink wat fans stuk gemaakt omdat ik niet wist dat je de + en - juist moet aansluiten. Ik heb nu geen extra fans meer liggen dus deze mogen absoluut niet stuk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De plus van de een sluit je aan op de plus van de ander, de overblijvende plus en min sluit je correct aan op je voeding. Netjes trouwens! Zoiets was dus wat ik in mijn hoofd had maar dan met kleinere fans en de tussenliggende ruimte afgedekt met een plaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Anoniem: 239170 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:41:
De plus van de een sluit je aan op de plus van de ander, de overblijvende plus en min sluit je correct aan op je voeding. Netjes trouwens! Zoiets was dus wat ik in mijn hoofd had maar dan met kleinere fans en de tussenliggende ruimte afgedekt met een plaat. ;)
Volgens mij moet hij zo toch, of sloop ik dan weer al mijn fans.

Van de + van de voeding ga ik naar de + van fan1 en ga ik met de - van fan 1 naar de + van fan 2 de - van fan 2 gaat dan naar de min van de voeding, dat x 2 dus heb ik 4 aders op mijn voeding.

Ik denk trouwens dat het dicht maken van de tussenruimte niet heel veel winst geeft, in mijn huidige setup komt er genoeg flow door de radiator als je aan de bovenkant voelt. Als je de tussenruimte dicht maakt heb je als nadeel dat je minder doorstroom heb als de fans uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 239170 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:41:
Dan heb je 3 plussen nodig en 1 min?
In serie schakelen is gewoon de stroom door alle fannen te laten lopen, van plus naar min en van plus naar min. De spanning word dan verdeelt over de fannen
http://h11_anne_janssen.informatica-mwc.nl/vaksite/images/serie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Arg, ik moet geen twee dingen tegelijk doen. :X
plus op min dus. Jeetje.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:17:
Ziet er goed uit!

Done, alle 4 de fans draaien nu, geluid is nu op een redelijk acceptabel niveau daardoor is de airflow natuurlijk ook velen malen lager (schat zo'n 30%) .

Stroom verbruik is nu 10 watt ipv 40 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
revolution-nl schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:13:
[...]
Done, alle 4 de fans draaien nu, geluid is nu op een redelijk acceptabel niveau daardoor is de airflow natuurlijk ook velen malen lager (schat zo'n 30%) .

Stroom verbruik is nu 10 watt ipv 40 watt.
Maar je hebt nu met een extra fan ook luchtstroming over een groter deel van je radiator. Ik ben erg benieuwd of er straks aan de onderkant (dus retour) een groot verschil is in temperatuur tussen de delen van de radiator die wel direct geblazen worden en de delen die dat niet worden. Komt er aan de bovenkant wel overal gelijkmatig lucht uit de radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:18:
[...]

Maar je hebt nu met een extra fan ook luchtstroming over een groter deel van je radiator. Ik ben erg benieuwd of er straks aan de onderkant (dus retour) een groot verschil is in temperatuur tussen de delen van de radiator die wel direct geblazen worden en de delen die dat niet worden. Komt er aan de bovenkant wel overal gelijkmatig lucht uit de radiator?
Ik ga gewoon eens wat testen als de CV weer aan staat. Je merkt wel duidelijk verschil in flow waar de fans zitten maar dat is logisch.

Hier twee filmpjes van de airflow

4 fans 2x serie 10watt verbruik
https://skydrive.live.com/redir?resid=6ED0AABE5B256D7B!618

3 fan's, parallel 40watt verbruik
https://skydrive.live.com/redir?resid=6ED0AABE5B256D7B!619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 10:56
Ja, de 40m3/h is inderdaad per fan, de fans draaien op variabele snelheden afhankelijk van de aanvoer temperatuur, en gaan dus ook automatisch uit indien er geen warmte door de radiator heen gaat. Geluidsniveau is zeer acceptabel met 7.5dB per fan dus 16.5dB totaal. Woonkamer is ongeveer 110m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb ook onderdelen bij Conrad besteld. 5 fans ( 8cm / 17dB ), en de eerder genoemde velleman controller.

Spullen komen vandaag hopelijk binnen, dan kan ik aan de slag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:51:
Ik heb ook onderdelen bij Conrad besteld. 5 fans ( 8cm / 17dB ), en de eerder genoemde velleman controller.

Spullen komen vandaag hopelijk binnen, dan kan ik aan de slag.
Gaaf, hij ons op de hoogte van je ervaringen! Ben erg benieuwt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
NielsTn schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:00:
[...]

dan zou ik eerst zorgen dat je CV-keten is ingeregeld. Klinkt als onbalans, niet waterzijdig ingeregeld...
Dat denk ik niet eigenlijk. Het is gewoon zo dat het in mijn woonkamer op zich altijd iets warmer is dan in mijn badkamer boven. Het is logisch dat de woonkamer (+ keuken) dan ook sneller op temperatuur is dan de badkamer. Ook hangt er in de badkamer, toiletten, keuken en berging nog een afzuiging die continu blijft draaien. Het zogenaamde ventilatiesysteem C. Maar er wordt hoorbaar meer lucht afgezogen in de badkamer en het toilet boven dan in de ruimtes beneden. Volgens mij omdat de buizen een stuk langer zijn. Niet dat ik dat erg vind want dan moet ik iets minder stoken in de keuken/woonkamer ;) Maar waarschijnlijk zorgt het er ook voor dat de badkamer sneller afkoelt. Plus je staat meestal ook met minder kleren aan in de badkamer dus gevoelsmatig is het er altijd wel eens stuk koeler ;) En naar mijn gevoel hangt de convector ook niet op de juiste plaats in de badkamer (en had ik een grotere gekozen). Indien het van mij zou afhangen, had ik ook een aparte thermostaat en apart circuit voor de badkamer, veel comfortabeler. Maar ik heb deze woning niet gebouwd en achteraf plaatsen is niet zo handig.

Voorlopig ga ik het dus eens proberen met fans. Eerst wou ik voor fans van 140 mm gaan, die zouden moeten passen. Maar waarschijnlijk zal ik me deze aanschaffen: http://www.scythe-eu.com/...entle-typhoon-120-mm.html
Dat zijn namelijk ball bearing fans en die hebben een langere levensduur bij hogere temperaturen dan sleeve bearing fans. Ideaal dus! :P Nu nog beslissen welke snelheid ik wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb m'n MK138 van Velleman binnen. Vanmiddag even in elkaar gesoldeerd en getest met 1 ventilator. Dingetje werkt prima!

Ik heb een vijftal fans van Akasa en die draaien zelfs heel rustig op 6 volt. Nu maar eens kijken hoe ik dit allemaal netjes ga maken en ga monteren onderop mijn radiator achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Net de DBE units weer van de winterslaap gehaald en de DBE op de conventionele radiator getest.
Waar ik voorheen de badkamer radiator nodig had om de ketel uit de anti pendelstand te houden. Blijft de boel met 1x Jaga DBE + 1x Radiator DBE en een heel klein radiatortje in de hal in balans.

Stook sessie van 18.5c naar 21c in iets minder dan 30 minuten, aanvoer 60c, max retour 43c, verbruik 0.5m3
:)

Het boost effect bij een normale radiator is overigens wel aanzienlijk lager dan bij een jaga lowh2o
D-Three schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:46:
[...]

Dat denk ik niet eigenlijk. Het is gewoon zo dat het in mijn woonkamer op zich altijd iets warmer is dan in mijn badkamer boven. Het is logisch dat de woonkamer (+ keuken) dan ook sneller op temperatuur is dan de badkamer. Ook hangt er in de badkamer, toiletten, keuken en berging nog een afzuiging die continu blijft draaien. Het zogenaamde ventilatiesysteem C. Maar er wordt hoorbaar meer lucht afgezogen in de badkamer en het toilet boven dan in de ruimtes beneden. Volgens mij omdat de buizen een stuk langer zijn. Niet dat ik dat erg vind want dan moet ik iets minder stoken in de keuken/woonkamer ;) Maar waarschijnlijk zorgt het er ook voor dat de badkamer sneller afkoelt. Plus je staat meestal ook met minder kleren aan in de badkamer dus gevoelsmatig is het er altijd wel eens stuk koeler ;) En naar mijn gevoel hangt de convector ook niet op de juiste plaats in de badkamer (en had ik een grotere gekozen). Indien het van mij zou afhangen, had ik ook een aparte thermostaat en apart circuit voor de badkamer, veel comfortabeler. Maar ik heb deze woning niet gebouwd en achteraf plaatsen is niet zo handig.

Voorlopig ga ik het dus eens proberen met fans. Eerst wou ik voor fans van 140 mm gaan, die zouden moeten passen. Maar waarschijnlijk zal ik me deze aanschaffen: http://www.scythe-eu.com/...entle-typhoon-120-mm.html
Dat zijn namelijk ball bearing fans en die hebben een langere levensduur bij hogere temperaturen dan sleeve bearing fans. Ideaal dus! :P Nu nog beslissen welke snelheid ik wil...
toon volledige bericht
Als je een Jaga lowh20 gaat boosten neem 1700rpm fans en zorg dat je een fan controller aanschaft waar je de hoeveelheid RPM kan regelen.
Mijn 1200rpm fans werken goed bij lage temperaturen, de 1700rpm zorgen ook bij hogere temperaturen voor extra convectie, ik heb het idee dat de 1200rpm fans niet voor heel veel meerwaarde zorgen omdat de natuurlijk convectie ook al vrij hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog een vraag, hoeveel fans heb ik nodig voor een radiator van 290cm breed? Ik heb nu 5 ventilatoren die perfect op 6V werken ( 2 in serie op 12V ). ik moet dus sowieso nog 1 ventilator bijbestellen.

Of zal ik meer fans nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:47:
Nog een vraag, hoeveel fans heb ik nodig voor een radiator van 290cm breed? Ik heb nu 5 ventilatoren die perfect op 6V werken ( 2 in serie op 12V ). ik moet dus sowieso nog 1 ventilator bijbestellen.

Of zal ik meer fans nodig hebben?
Ik heb nu 4 fans op de Jaga en de radiator (beide zijn 120). Gevoelsmatig is dat wel een beetje het minimum wat je wilt hebben om een goed resultaat te halen.

Als ik jou was zou ik gewoon eens gaan testen of je met de huidige setup het gewenst resultaat behaalt.
Bijplaatsen kan altijd :)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 15-10-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

uitdaging is dan. Hoe bepaal je het gewenste resultaat ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

revolution-nl schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:20:
Net de DBE units weer van de winterslaap gehaald en de DBE op de conventionele radiator getest.
Waar ik voorheen de badkamer radiator nodig had om de ketel uit de anti pendelstand te houden. Blijft de boel met 1x Jaga DBE + 1x Radiator DBE en een heel klein radiatortje in de hal in balans.

Stook sessie van 18.5c naar 21c in iets minder dan 30 minuten, aanvoer 60c, max retour 43c, verbruik 0.5m3
:)

Het boost effect bij een normale radiator is overigens wel aanzienlijk lager dan bij een jaga lowh2o
Op deze cijfers ben ik stinkend jaloers. In 30 minuten 1,5 graad omhoog met praktisch geen gasverbruik. Mijn gasverbruik ligt vele malen hoger.

Vanavond maar even langs de Gamma om die DBE voor de radiator achter zsm af te hebben. En dan ook meteen maar 1 maken voor de beide radiatoren voor in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
revolution-nl schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:20:
Als je een Jaga lowh20 gaat boosten neem 1700rpm fans en zorg dat je een fan controller aanschaft waar je de hoeveelheid RPM kan regelen.
Mijn 1200rpm fans werken goed bij lage temperaturen, de 1700rpm zorgen ook bij hogere temperaturen voor extra convectie, ik heb het idee dat de 1200rpm fans niet voor heel veel meerwaarde zorgen omdat de natuurlijk convectie ook al vrij hoog is.
Bedankt voor de info! Met hogere temperaturen bedoel je een hogere toevoertemperatuur van het water? En niet kamertemperatuur? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn eerste DBE is ook af voor een 21S radiator van 300x30. Totaal nu 5 Akasa fans op 9 volt, gestuurd door een Velleman MK138.

Ik het ruimte over gelaten voor nog twee ventilatoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0986.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0992.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0993.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0995.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0999.jpg

En met de radiatoren in de kamer aan de voorkant heb ik ontzettend veel geluk!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0990.jpg

Die ga ik ook creatief vastzetten, ik koop een paar stukken draadeind M4 en daarmee schroef ik ze door de hele radiator aan de bovenkant van de lamellen vast.

Alles daarvoor is al besteld bij Conrad.nl

Update:

Daarnet een test gedaan door het huis te verwarmen. De DBE achter gaat netjes aan en begint met het koelen van de radiator. BIj het afschakelen van de CV blijft de DBE netjes doordraaien totdat de temperatuur van de aanvoer ongeveer nog 25 graden is.

De oude stalen radiator met DBE (21S) is nu nog slechts 24 graden. De beide Radson radiatoren ( voorin het huis ) zijn nu nog 29 graden! Dus je kan merken dat die paar fans een radiator ontzettend snel en goed kunnen koelen.

Ik ben blij met de eerste resultaten.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hoe zit het met stof-verplaatsing? ik kan me voorstellen dat door deze geforceerde luchtstroom er meer gaat dwarrelen. (leuk voor mensen met allergie :) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:06:
hoe zit het met stof-verplaatsing? ik kan me voorstellen dat door deze geforceerde luchtstroom er meer gaat dwarrelen. (leuk voor mensen met allergie :) )
Luchtstroom is opwaards, dus zal eerder stof verzamelen onderaan de fans ipv het hard door de kamer verspreiden. Ik denk dat dat wel een beetje gaat meevallen.

Overigens ook nog een filmpje:
YouTube: Velleman MK138 DBE unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Stof en troep zal toch wel meevallen? ik bedoel, je haalt toch regelmatig de stofzuiger door je hut?
Ik ben dit draadje sinds eergisteren eens een beetje aan het lezen.
Hier bij CircuitsOnline ga je een mooie PWM regeling vinden die je met niet al te veel moeite om kan spitten, zodat het ding je fan regelt aan de hand van de door jou gewenste temperatuur.
Lekker dan, mag ik mijn rommelhok omkeren om naar ventilatoren te zoeken.
Heb voor alle radiatoren voor nop voetventielen gescoord, heb de service codes van mijn vaillant, en nu dus maar inregelen!

Nog een beetje meer info, heb op alle radiatoren, behalve in de woonkamer, thermostaakranen zitten.
Verder wil ik in de douche een soort van vloerverwarming leggen.
Dat is, vanuit de retour leiding van de radiator met tyleen onder de tegels door en maar hopen dat ik geen koude voeten krijg...

Hier maar even een beetje editen:

Hoe zit het met resonantie van de (PC) ventilatoren in/aan de radiatoren en verdere 'nadelen'?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 239824 op 21-10-2012 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Voor mij is deze materie geheel nieuw. Wel interesant omdat wij ook een convector hebben.
Ik begrijp uit bovenstaande verhaal dat de Delta T belangrijk is. Klopt het dat:

- dit het verschil is tussen aan- en afvoer temperatuur van de radiator
- hoe groter dit verschil hoe beter? (= meer warmte afgegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Was deze al besproken?
http://www.radiatorbooster.com/
Via home and comfort te bestellen voor 31 euro. Als ik zo lees wat ik kwijt ben anders:
5 euro voor PC fans, 15 euro voor thermostaat. Ik denk er over zo'n ding eens te testen, uiteraard met verslag dan hè :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lardman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:13:
Was deze al besproken?
http://www.radiatorbooster.com/
Via home and comfort te bestellen voor 31 euro. Als ik zo lees wat ik kwijt ben anders:
5 euro voor PC fans, 15 euro voor thermostaat. Ik denk er over zo'n ding eens te testen, uiteraard met verslag dan hè :)
ehm die heb ik mogen testen voor Olino.
http://www.olino.org/articles/2010/12/20/radiator-booster

mijn advies: links laten liggen... een 3cm fan kan niet zoveel aanrichten dat je besparing op gas gaat bereiken.. heb het ding hier ergens nog liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niels is me voor. Links laten liggen. Gewoon zelf met een paar fannetjes aan de slag evt met een MK138 van Velleman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:29
@mkleinman: ik kan uit de plaatjes (mooi!) niet opmaken waar je je tempsensor hebt vastgezet. Zit er tussen de velleman en de sensor een draadje?

Hier een radiator van 1m60 breed en 2 stuks van 75cm breed. Stopcontacten in de buurt, dus het begint ook te kriebelen.

Eigenlijk zou ieder huis een 12v net moeten hebben als extraatje...Al die trafo's :(

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de NTC sensor verlengd met draad en hem netjes geisoleerd met krimpkous. Daarna met tiewraps dus om de aanvoerleiding geplaatst en dat geheel weer geisoleerd met wat buisisolatie.

Hier is een kort filmpje van de werking van de MK138. YouTube: Velleman MK138 DBE unit

En je hebt helemaal gelijk, ik had eigenlijk ook een 12V net in mijn huis gewild, had me een heleboel aan trafo's gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:28:
@mkleinman: ik kan uit de plaatjes (mooi!) niet opmaken waar je je tempsensor hebt vastgezet. Zit er tussen de velleman en de sensor een draadje?

Hier een radiator van 1m60 breed en 2 stuks van 75cm breed. Stopcontacten in de buurt, dus het begint ook te kriebelen.

Eigenlijk zou ieder huis een 12v net moeten hebben als extraatje...Al die trafo's :(
Het 12V of 24V net zou de standaard moeten zijn. Voor LED-verlichting en niet al te veeleisende AV-apparatuur is dat meer dan voldoende zonder grote stromen. Hier en daar een 230V WCD voor een strijkijzer oid zou dan wel handig zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_achter/imag0997.jpg

Hier een foto van de aansluitingen op de MK138.

Helemaal links: De NTC sensor.
Midden: 12V DC voor het aansturen van het schemaatje zelf. ( 100mA max )
Rechts: Relais schakeling waarbij ik de midden en de NC aansluiting gebruik.

Dit plastic bakje had ik nog over ( er zaten schroeven in ). Twee gaatjes geboord, printje erin. Klep dicht, tape erover om hem goed dicht te houden.
VOILA

Edit2:

Heeft iemand enig idee wat de extra opbrengst is van een standaard radiator met DBE?

[ Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 21-10-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:09

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:57:

Heeft iemand enig idee wat de extra opbrengst is van een standaard radiator met DBE?
Google is je vriendje
http://www.jaga.be/catalo...avers_technische_info.pdf
afhankelijk van temp traject. Kijk even op pagina 5 (zonder DBE) en 6 (met DBE) maar kan makkelijk 30% zijn

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:25:
[...]

Google is je vriendje
http://www.jaga.be/catalo...avers_technische_info.pdf
afhankelijk van temp traject. Kijk even op pagina 5 (zonder DBE) en 6 (met DBE) maar kan makkelijk 30% zijn
Ik blijf moeite houden met het goed lezen van die grafieken. Ik dacht het in de smiezen te hebben. Wanneer ik probeer het vermogen terug te rekenen van mijn radiatoren wat het afgegeven vermogen is bij een traject anders dan 75/60/20 dan kom ik op de meest gekke getallen uit.

Ik krijg dan bij een traject 40/35 een hoger vermogen uit mijn radiator dan bij 40/30. Dus een hogere deltaT en dus meer warmteafgifte maar ik kom op een lager vermogen uit. 8)7 dus blijkbaar doe ik iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:33:
[...]

Ik blijf moeite houden met het goed lezen van die grafieken. Ik dacht het in de smiezen te hebben. Wanneer ik probeer het vermogen terug te rekenen van mijn radiatoren wat het afgegeven vermogen is bij een traject anders dan 75/60/20 dan kom ik op de meest gekke getallen uit.

Ik krijg dan bij een traject 40/35 een hoger vermogen uit mijn radiator dan bij 40/30. Dus een hogere deltaT en dus meer warmteafgifte maar ik kom op een lager vermogen uit. 8)7 dus blijkbaar doe ik iets fout.
We zijn appels met peren aan het vergelijken denk ik
Mijn voorbeeld gaat uit van Jaga, hou jouw "old style" radiator er mee om gaat?
Is afhankelijk van aantal/materiaal lamellen, hoogte convectie, lucht toevoer (ik vind hem krap bij jou).

Hoe het kan dat bij een kleine temperatuurval er een hoger vermogen uit komt weet ik niet natuurkundig te verklaren. Maar wil ik ook niet meer weten (de formules enz.).

Zo zie je bij Jaga bij dezelfde convectoren (en alle andere factoren het zelfde) maar een hogere opbouw ook een hogere afgifte.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

ollie1965 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:16:
[...]
Zo zie je bij Jaga bij dezelfde convectoren (en alle andere factoren het zelfde) maar een hogere opbouw ook een hogere afgifte.
Logisch toch? Des te langer het contact, des te hoger de warmteoverdracht.

'Vroeger' met scheikunde proefjes moest je al een minimale lengte van je dubbele buizen hebben om de vloestoffen (binnenste buis) voldoende te kunnen koelen met aangevoerd water (buitenste buis), waarbij de richting ook nog tegengesteld moest zijn...

Een radiator met convectie is niks anders: warmte wordt boven ingevoerd en loopt dus van boven naar beneden, terwijl de luchtstroom andersom loopt.

Het verhogen van de luchtstroom door ventilatoren geeft een hogere delta T tussen lucht en radiator, en dus een hogere warmteoverdracht.

Wat nu exact de procectuele besparing kan zijn, en waarom is me niet geheel duidelijk. Een deel zal komen door een lagere retourtemperatuur waardoor de ketel net een paar procentjes efficienter draait, maar die overige 10% ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

We zijn appels met peren aan het vergelijken denk ik
Mijn voorbeeld gaat uit van Jaga, hou jouw "old style" radiator er mee om gaat?
Is afhankelijk van aantal/materiaal lamellen, hoogte convectie, lucht toevoer (ik vind hem krap bij jou).
Het is inderdaad appels en peren. Een oldstyle radiator met ik weet niet hoeveel liter die ook nog eens verkeerd is aangesloten vergelijken met een moderne Jaga.

Veel meer kan ik op dit moment niet doen met de radiator achter. Meer ruimte eronder heb ik niet en de fans krijg ik niet tussen de platen, die is simpelweg te smal. De convectie kan wel beter, binnenkort gaat de vensterbank er helemaal af en komt er een volledig open rooster boven vergelijkbaar met een convectorput.

Een volledige ombouw twijfel ik nog over. We twijfelen nog steeds of we nu geld willen investeren in een andere radiator op deze plek of toch vloerverwarming. Vooral het leeghalen van de hele woonkamer en de opslag van alle spullen zit ons dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
[...]
Hoe het kan dat bij een kleine temperatuurval er een hoger vermogen uit komt weet ik niet natuurkundig te verklaren. Maar wil ik ook niet meer weten (de formules enz.).
Heel simpel:
Zelfde aanvoer temperatuur en een hogere retours betekend een hogere gemiddelde temperatuur van je radiator. Radiator warmer = meer warmteafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:36:
[...]

Heel simpel:
Zelfde aanvoer temperatuur en een hogere retours betekend een hogere gemiddelde temperatuur van je radiator. Radiator warmer = meer warmteafgifte.
Dan moet de flow door de radiator wel aanzienlijk hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@mkleinman: ik zie overigens die bakjes aan je radiator hangen, die kan je net zogoed weggooien. Voor het bevochtigen van je lucht heeft het met LTV nml geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mars Warrior schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:12:
[...]

Logisch toch? Des te langer het contact, des te hoger de warmteoverdracht.

'Vroeger' met scheikunde proefjes moest je al een minimale lengte van je dubbele buizen hebben om de vloestoffen (binnenste buis) voldoende te kunnen koelen met aangevoerd water (buitenste buis), waarbij de richting ook nog tegengesteld moest zijn...

Een radiator met convectie is niks anders: warmte wordt boven ingevoerd en loopt dus van boven naar beneden, terwijl de luchtstroom andersom loopt.

Het verhogen van de luchtstroom door ventilatoren geeft een hogere delta T tussen lucht en radiator, en dus een hogere warmteoverdracht.

Wat nu exact de procectuele besparing kan zijn, en waarom is me niet geheel duidelijk. Een deel zal komen door een lagere retourtemperatuur waardoor de ketel net een paar procentjes efficienter draait, maar die overige 10% ??
Euh.... ik heb het over het zelfde model convertor maar hogere opbouw.
Het element is dus hetzelfde, ter verduidelijking.
We hebben het over Jaga convertoren waarbij het element hetzelfde is maar je door wat extra omkleding een andere grote kunt maken (voornamelijk hoogte, breedte kan ook maar wordt standaard niet geleverd).

EDIT:
mkleinman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:28:
[...]

Het is inderdaad appels en peren. Een oldstyle radiator met ik weet niet hoeveel liter die ook nog eens verkeerd is aangesloten vergelijken met een moderne Jaga.

Veel meer kan ik op dit moment niet doen met de radiator achter. Meer ruimte eronder heb ik niet en de fans krijg ik niet tussen de platen, die is simpelweg te smal. De convectie kan wel beter, binnenkort gaat de vensterbank er helemaal af en komt er een volledig open rooster boven vergelijkbaar met een convectorput.

Een volledige ombouw twijfel ik nog over. We twijfelen nog steeds of we nu geld willen investeren in een andere radiator op deze plek of toch vloerverwarming. Vooral het leeghalen van de hele woonkamer en de opslag van alle spullen zit ons dwars.
Mijn mening ken je denk ik wel, vloer verwarming!
Heerlijk, hij heeft nog maar enkele keren gewerkt maar er gaan niets boven....
Ja, het zijn wel een aantal frustrerende weken maar de beloning is groot :)
Nog een paar maanden klussen en dan zijn we helemaal klaar. Binnenkort maar weer eens een update plaatsen als de kozijnen geplaatst worden
Heel simpel:
Dan moet de flow door de radiator wel aanzienlijk hoger zijn.
Dat laatste dacht ik ook en daarom kon ik het niet verklaren.
Misschien toch maar eens aan mijn zwager vragen (wetenschapper in van alles en nog wat), krijg ik wel een berg info over me heen maar ik weet dan wel het antwoord.

[ Voor 39% gewijzigd door ollie1965 op 23-10-2012 12:46 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:06:
@mkleinman: ik zie overigens die bakjes aan je radiator hangen, die kan je net zogoed weggooien. Voor het bevochtigen van je lucht heeft het met LTV nml geen zin.
Mooi, dan gaan die afzichtelijke dingen er vanavond meteen nog vanaf! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Om meteen maar even uit te leggen waarom die dingen onzin zijn:
Afgelopen winter had ik last van de droge lucht hier in huis. Vochtigheid lag beneden de 30%. Ik zet een ketel water op (2 liter inhoud), kook die ketel helemaal leeg en uiteindelijk is de luchtvochtigheid gestegen naar 40% en wordt het iets aangenamer.
Dan geeft dat je te denken: als je in een halfuur tijd 2 liter water moet verdampen om de luchtvochtigheid voldoende te laten stijgen, wat dragen bakjes die je eens per maand bijvult met nog geen halve liter water dan bij aan de vochtigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

ollie1965 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:36:
[...]
Euh.... ik heb het over het zelfde model convertor maar hogere opbouw.
Het element is dus hetzelfde, ter verduidelijking.
We hebben het over Jaga convertoren waarbij het element hetzelfde is maar je door wat extra omkleding een andere grote kunt maken (voornamelijk hoogte, breedte kan ook maar wordt standaard niet geleverd).
De luchtsnelheid bij convectie heeft een directe relatie met de hoogte van het verwarmingselement.
Als je dus een convector hebt waar de lucht aan de bovenkant 40 graden is en de kamer temp (aan de andere kant van de beplating dus) is 20 graden (dT = 20), dan krijg je bij een hoogte van 1m een andere luchtsnelheid dan bij een hoogte van 2m...

In formule(luchtsnelheid): vc = 0.65 * [g * l * dt / (273 + te)]^0.5

Waarbij:
  • vc = velocity in center of airflow (m/s)
  • g = 9.81 - acceleration of gravity (m/s2)
  • l = vertical distance from bottom of the surface (m)
  • dt = te - ts= temperature difference between surface and room environment
  • ts = temperature surface (oC)
  • te = temperature surrounding environment (oC)
Convector/Radiator van 40graden, 50cm hoog, kamer op 20graden:
vc = 0.65 * [(9.81 m/s2) * (0.5 m) ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.5 = 0,38m/sec

Met 1m hoogte en dezelfde temperaturen wordt de luchtsnelheid:
vc = 0.65 * [(9.81 m/s2) * (1m) ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.5 = 0,53m/sec

Ergo, een hogere warmteafgifte.

Dus feitelijk maak je door de luchtsnelheid langs je radiator/convector te verhogen met ventilatoren, je radiator/convector kunstmatig 'hoger' en krijg je een hogere warmteafgifte 8)

Edit: Volume
Het volume wat dan verplaatst wordt is weer afhankelijk van de breedte van je radiator/convector:

Bij 1m breed: Q = 0.019 * [(9.81 m/s2) * ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.4 (1m)^1.2 = 0,016 m3 / sec.

Per uur maal 3600 = 57.6 m3 / uur...

Resultaten onder voorbehoud van type en rekenfouten :/

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 23-10-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Mars Warrior schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:37:
[...]

De luchtsnelheid bij convectie heeft een directe relatie met de hoogte van het verwarmingselement.
Als je dus een convector hebt waar de lucht aan de bovenkant 40 graden is en de kamer temp (aan de andere kant van de beplating dus) is 20 graden (dT = 20), dan krijg je bij een hoogte van 1m een andere luchtsnelheid dan bij een hoogte van 2m...

In formule(luchtsnelheid): vc = 0.65 * [g * l * dt / (273 + te)]^0.5

Waarbij:
  • vc = velocity in center of airflow (m/s)
  • g = 9.81 - acceleration of gravity (m/s2)
  • l = vertical distance from bottom of the surface (m)
  • dt = te - ts= temperature difference between surface and room environment
  • ts = temperature surface (oC)
  • te = temperature surrounding environment (oC)
Convector/Radiator van 40graden, 50cm hoog, kamer op 20graden:
vc = 0.65 * [(9.81 m/s2) * (0.5 m) ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.5 = 0,38m/sec

Met 1m hoogte en dezelfde temperaturen wordt de luchtsnelheid:
vc = 0.65 * [(9.81 m/s2) * (1m) ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.5 = 0,53m/sec

Ergo, een hogere warmteafgifte.

Dus feitelijk maak je door de luchtsnelheid langs je radiator/convector te verhogen met ventilatoren, je radiator/convector kunstmatig 'hoger' en krijg je een hogere warmteafgifte 8)

Edit: Volume
Het volume wat dan verplaatst wordt is weer afhankelijk van de breedte van je radiator/convector:

Bij 1m breed: Q = 0.019 * [(9.81 m/s2) * ((40c) - (20c) / ((273 K) + (20c))]^0.4 (1m)^1.2 = 0,016 m3 / sec.

Per uur maal 3600 = 57.6 m3 / uur...

Resultaten onder voorbehoud van type en rekenfouten :/
toon volledige bericht
Aha kijk, dan hoef ik mijn zwager ook niet meer te storen, kan hij mooi verder met zijn projectje :+

Ik ga het niet meer narekenen maar de verklaring klinkt goed

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

ollie1965 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:12:
[...]
Ik ga het niet meer narekenen maar de verklaring klinkt goed
Vergelijk het maar met de minimale en maximale eisen tav de lengte van schoorstenen of pijpen op een cv ketel. Vaak wordt een minimale hoogte opgegeven om voldoende 'trek' te hebben, waarbij de schoorsteen minimaal een 0,5-1m boven het dak moet uitkomen (--> de koude buitenkant zorgt voor een grotere dT).

Invloed van de lengte van rookkanaal op de trek:

Bij grotere lengtes van het rookkanaal mag de diameter van het rookkanaal kleiner zijn dan bij
kleinere lengtes, bij gelijke capaciteit van de kachel. Bij grotere lengtes ontstaat meer trek. De
minimale lengte van een rookkanaal, gerekend vanaf kachel of open haard, bedraagt 4 meter.

Maar goed, tot zover schoorstenen 8)

Ben heel benieuwd of diegene die hun radiator geboost hebben naast de snellere opwarming van de woning ook enige gasbesparing kunnen waarnemen _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 23-10-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Laatst online: 02-05 21:38

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

pcmadman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:36:
Heel simpel:
Als er waterzijdig niets verandert qua debiet en aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur van je radiator neemt toe dan is er juist minder warmte afgegeven. Leuk dat je radiator gemiddeld warmer is maar dat er dan een hoger vermogen wordt afgegeven is onzin.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Wouter.S schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:21:
[...]

Als er waterzijdig niets verandert qua debiet en aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur van je radiator neemt toe dan is er juist minder warmte afgegeven. Leuk dat je radiator gemiddeld warmer is maar dat er dan een hoger vermogen wordt afgegeven is onzin.
Precies! Tenzij de flow door de radiator 3x zo hard gaat (= hogere pompsnelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

2e en 3e DBE zijn ook klaar! Ik heb op beide radiatoren voor een DBE geplaatst. De foto's komen nog maar in het kort:

Ik heb een H Frame gemaakt van 27x27mm balkjes. Op de beide kanten heb ik met twee tiewraps de fannetjes vast gemaakt. Beide radiatoren worden bediend met dezelfde MK138 schakeling.

Ik heb een stuk draadeind van 90cm gepakt. Met een moer en een ring zit die onderop het houten frame vast. en bovenop de radiator wederom met een ring en een moer.

De fans draaien nu op 6V en zijn nauwelijks hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Eventueel kan je nog de ventilator bij ikbenstil bestellen. die hebben een redelijke keus in stille ventilatoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Kun je met dat Velleman kitje ook trapsgewijs aansturen, of is het enkel een aan/uit van de ventilatoren?

Met een test met een losse voeding en wat ventilatoren kwam ik erachter dat afhankelijk van de temperatuur het of te hard, of te zacht blaast...

Om dat op te lossen moet je vrees ik terugvallen op een PWM achtige sturing met PID regeling die de verschiltemperatuur (retour/aanvoer) en kamertemperatuur meeneemt...

Wordt meteen wel weer veel complexer dan zo'n Velleman kit, en of het dan oplevert wat het zou moeten is ook weer de vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De MK138 is puur een AAN/UIT sturing.

Trouwens, die site ikbenstil.nl is interessant! Een Papst fan 80mm die slechts 12Db(A) herrie geeft bij 1500 toeren/min en slechts 50mA bij 12V verbruikt.

Mijn huidige Akasa fans doen bij 1700 toeren 140mA bij 12V. Meer dan het dubbele.

[ Voor 76% gewijzigd door mkleinman op 25-10-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Dank je.

Vandaar natuurlijk ook de lage prijs. Een microcontroller (BasicStamp, Arduino) is meteen weer een stuk duurder namelijk.

Heb je overigens al enig vermoeden of het van invloed is op je gasverbruik??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog geen enkel idee. Binnenkort komt Jeroen langs met zijn warmtebeeld camera. Dan gaan we oa het verschil bekijken tussen een radiator met ventilatoren en zonder.

Mijn gasverbruik is op dit moment, gerekend met gewogen graaddagen, 30% lager dan vorig jaar. En dan heb ik nog een deel gewerkt met 40 graden aanvoertemperatuur terwijl de ketel er 3 uur over deed om de woonkamer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:59:
Nog geen enkel idee. Binnenkort komt Jeroen langs met zijn warmtebeeld camera. Dan gaan we oa het verschil bekijken tussen een radiator met ventilatoren en zonder.

Mijn gasverbruik is op dit moment, gerekend met gewogen graaddagen, 30% lager dan vorig jaar. En dan heb ik nog een deel gewerkt met 40 graden aanvoertemperatuur terwijl de ketel er 3 uur over deed om de woonkamer te verwarmen.
Interessant! Ben erg benieuwt
Mars Warrior schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:37:
[...]

Ben heel benieuwd of diegene die hun radiator geboost hebben naast de snellere opwarming van de woning ook enige gasbesparing kunnen waarnemen _/-\o_
Met het boosten van de Jaga heb ik een flinke besparing op het gas weten te realiseren.
Dit jaar -1% gas verbruik (graaddag gecorrigeerd) lijkt weinig MAAR dit jaar:

Een raam in de kamer bijgeplaatst
De bioethanol haard amper aangehad
Thermostaat 0.5c tot 1c hoger gehad.
In de lente minder zonuren.

Onder de streep is het moeilijk om te zien wat nu de feitelijke efficientie winst is, in mijn situatie heeft inregelen van de CV denk ik wel 10-15% winst gegeven.

Ben benieuwt of het boosten de keuken radiator ook nog merkbaar effect heeft op het verbruik

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

revolution-nl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:09:
Met het boosten van de Jaga heb ik een flinke besparing op het gas weten te realiseren.
Dit jaar -1% gas verbruik (graaddag gecorrigeerd) lijkt weinig MAAR dit jaar:

Een raam in de kamer bijgeplaatst
De bioethanol haard amper aangehad
Thermostaat 0.5c tot 1c hoger gehad.
In de lente minder zonuren.

Onder de streep is het moeilijk om te zien wat nu de feitelijke efficientie winst is, in mijn situatie heeft inregelen van de CV denk ik wel 10-15% winst gegeven.
..en..
mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:59:

Oftewel: lastig echt te bewijzen :X :X :X :X

Wij hebben in de afgelopen jaren ook jaren gehad dat we NIETS hebben gedaan (aan isolatie), en toch 10-15% minder gas verbruikten (in m3 / graaddag, volgens mindergas.nl). Als we nu toevallig WEL wat hadden gedaan dan was dat natuurlijk daaraan toegeschreven, maar wat in dit geval de oorzaak is, tja...

Ons gasverbruik is over het afgelopen jaar zo'n 30% (m3/graaddag) lager dan vorig jaar, waarbij de maanden maart en oktober een reductie van 55% laten zien. Het zal de zon zijn denk ik :F

Met andere woorden; Als ik met een DBE zou expirementeren zal ik dus echt niets zinnigs (onderbouwd door metingen) kunnen zeggen over de invloed op het gasverbruik, dus ik ben alleen al daarom zeer benieuwd naar het resultaat en metingen van anderen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

..en..

[...]

Oftewel: lastig echt te bewijzen :X :X :X :X

Wij hebben in de afgelopen jaren ook jaren gehad dat we NIETS hebben gedaan (aan isolatie), en toch 10-15% minder gas verbruikten (in m3 / graaddag, volgens mindergas.nl). Als we nu toevallig WEL wat hadden gedaan dan was dat natuurlijk daaraan toegeschreven, maar wat in dit geval de oorzaak is, tja...

Ons gasverbruik is over het afgelopen jaar zo'n 30% (m3/graaddag) lager dan vorig jaar, waarbij de maanden maart en oktober een reductie van 55% laten zien. Het zal de zon zijn denk ik :F

Met andere woorden; Als ik met een DBE zou expirementeren zal ik dus echt niets zinnigs (onderbouwd door metingen) kunnen zeggen over de invloed op het gasverbruik, dus ik ben alleen al daarom zeer benieuwd naar het resultaat en metingen van anderen _/-\o_
toon volledige bericht
Het is ook heel erg systeem afhankelijk wat de rendements winst is.

Ik had veel te weinig radiator vermogen voor mijn ketel bij lage temperatuur. Door de DBE heb ik een hogere vermogen weten te realiseren waardoor ik nu zonder problemen op 40c retour kan stoken. Dit was 55c met een pendelende ketel.
Extra efficiëntie van een HR ketel bij de volgende retour temperaturen:

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Hier haal ik dus al een extra rendement van 6%.

Dat DBE werkt op mijn jaga is bewezen, de retourtemperatuur gemeten aan de jaga is namelijk vele malen lager als de DBE aan staat. Op een radiator van een auto zit ook niet noor niks een ventilator.

Moet nog even meten op mijn keuken radiator hoeveel de retour daalt met mijn zelfbouw dbe.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

revolution-nl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:51:
[...]
Dat DBE werkt op mijn jaga is bewezen, de retourtemperatuur gemeten aan de jaga is namelijk vele malen lager als de DBE aan staat. Op een radiator van een auto zit ook niet noor niks een ventilator.
Maar wat bewijs je daarmee? Enkel dat de warmteuitwisseling van de radiator beter verloopt (door te forceren), maar wat zegt dat over de ketelefficientie en/of het totale gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Foto's van m'n DBE's aan de voorkant.

Bovenkant van de radiator, draadeind is net te zien
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_voor/imag1033.jpg

Onderkant van de radiator, twee fans verbonden met een soort H balk en bevestigd met een aantal tierips. Onderaan is het bakje te zien waar de Velleman kit in zit. Beter had ik (nog) niet. Daar moet ik nog wat aan bedenken.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_voor/imag1032.jpg

Hier is te zien hoe het draadeind aan de onderkant is bevestigd door de H balk heen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/dbe_voor/imag1030.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Leuke foto's!
Maar wat ik me afvraag, blokkeer je met die balkjes niet een aardig deel van de convectie luchtstroom?
Zijn de ventilatoren ook niet met wat rubber te klemmen tussen de radiator zodat de rest vrij blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:15:
Leuke foto's!
Maar wat ik me afvraag, blokkeer je met die balkjes niet een aardig deel van de convectie luchtstroom?
Zijn de ventilatoren ook niet met wat rubber te klemmen tussen de radiator zodat de rest vrij blijft?
De ventilatoren gaan vrij snel aan ( bij ongeveer 28 graden ), dus ik krijg extra convectie door de ventilatoren. Aan de andere kant zou ik nog een 3e ventilator in het midden kunnen plaatsen. Keuzes keuzes.

Edit:

Gisteren trouwens een test gedaan met de DBE's. Het was 19,8 graden in de woonkamer. bij het begin van de test. Thermostaat op 21 graden gezet en binnen 15 minuten was de woonkamer opgewarmd van 19,8 naar 20.6 graden. Toen de test gestaakt. Ik was onder de indruk hoe snel de woonkamer opwarmde.

Met de infraroodthermometer heb ik ook gemeten boven de radiator ( flow geprobeerd te meten ). Als de radiator ongeveer 40 graden is dan is de geforceerde flow om en nabij de 25 graden boven de radiator. Ik ben best hoopvol dat mijn woonkamer nu veel sneller op temperatuur is.

Ik heb nu 9 ventilatoren draaien op de DBE's, op 12V hebben ze een luchtverplaatsing van 39m3/h. Bij 6v ( aanname ) de helft. zeg 20m3/h. Ik kan met deze 9 ventilatoren 180m3/h aan lucht verplaatsen. Mijn woonkamer/keuken/bijkeuken is ongeveer 110m3.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken nu het wat kouder wordt.

Als dit werkt dan maak ik ook DBE's op de 1e verdieping.

[ Voor 46% gewijzigd door mkleinman op 26-10-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:02:
[...]

Maar wat bewijs je daarmee? Enkel dat de warmteuitwisseling van de radiator beter verloopt (door te forceren), maar wat zegt dat over de ketelefficientie en/of het totale gasverbruik?
Met lagere retour sneller opwarmen = hogere effecienty
Zie ook bovenstaande tabel die ik heb gepost
mkleinman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:04:
[...]

De ventilatoren gaan vrij snel aan ( bij ongeveer 28 graden ), dus ik krijg extra convectie door de ventilatoren. Aan de andere kant zou ik nog een 3e ventilator in het midden kunnen plaatsen. Keuzes keuzes.

Edit:

Gisteren trouwens een test gedaan met de DBE's. Het was 19,8 graden in de woonkamer. bij het begin van de test. Thermostaat op 21 graden gezet en binnen 15 minuten was de woonkamer opgewarmd van 19,8 naar 20.6 graden. Toen de test gestaakt. Ik was onder de indruk hoe snel de woonkamer opwarmde.

Met de infraroodthermometer heb ik ook gemeten boven de radiator ( flow geprobeerd te meten ). Als de radiator ongeveer 40 graden is dan is de geforceerde flow om en nabij de 25 graden boven de radiator. Ik ben best hoopvol dat mijn woonkamer nu veel sneller op temperatuur is.

Ik heb nu 9 ventilatoren draaien op de DBE's, op 12V hebben ze een luchtverplaatsing van 39m3/h. Bij 6v ( aanname ) de helft. zeg 20m3/h. Ik kan met deze 9 ventilatoren 180m3/h aan lucht verplaatsen. Mijn woonkamer/keuken/bijkeuken is ongeveer 110m3.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken nu het wat kouder wordt.

Als dit werkt dan maak ik ook DBE's op de 1e verdieping.
toon volledige bericht
Interessant! Kan je eens een filmpje maken, ben wel benieuwt naar het geluidsniveau :)
Mijn server fans maken nogal herrie, niet goed voor de WAF ;)

Mooie inventieve constructie trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

revolution-nl schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:11:
Met lagere retour sneller opwarmen = hogere effecienty
Zie ook bovenstaande tabel die ik heb gepost
Ah! Die tabel heb ik ergens in het verleden al eens vaker gezien :z :z

De ketel zou bij mij dus zomaar nog een procent of 3-4 efficienter kunnen werken. Vraag me af hoe Jaga dan 15-30% kan beweren met die voorbeelden van Jaga zelf bij bijv. het opwarmen van een woning, of zouden die van een hele hoge retourtemp uitgaan, want ik die tabel scheelt het dan zomaar 10%...
Dan mis ik nog steeds heel wat %%%%, dus snap er nog steeds weinig van 8)7

Met een 800 m3/jaar ga ik die 3-4% niet echt aantoonbaar merken, verdwijnt volledig in de marge.
Als echter het comfort daarbij toeneemt, dan is dat wel mooi meegenomen!

Pagina: 1 2 ... 54 Laatste