Geïnspireerd door de foto's net m'n radiator schoongemaakt, kwam toch meer stof en vuil vanaf dan ik dacht. Eerst maar zorgen dat de natuurlijke stroming optimaal is.mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:03:
Foto's van m'n DBE's aan de voorkant.
Bovenkant van de radiator, draadeind is net te zien
[afbeelding]
Onderkant van de radiator, twee fans verbonden met een soort H balk en bevestigd met een aantal tierips. Onderaan is het bakje te zien waar de Velleman kit in zit. Beter had ik (nog) niet. Daar moet ik nog wat aan bedenken.
[afbeelding]
Hier is te zien hoe het draadeind aan de onderkant is bevestigd door de H balk heen.
[afbeelding]
In ons geval zouden de fans beter bovenin de radiatoren passen. Dat monteert ietsje makkelijker, immers, ze hoeven nergens aan te hangen; je legt ze als het ware "in" de radiator. Desnoods een koelkastmagneetje met plakstrip erbij.
Bij Highflow in Rotjeknor 4x 60MM SilenX Fan Ixtrema Pro IXP-34-16 besteld. Die moeten dan bovenop een Radson van 2m10 hoog.
Ik zit alleen nog een beetje met de voeding en de controller in mijn maag. Zal ik nou voor zo'n velleman gaan? Ik kan echt niet netjes solderen...
Bij Highflow in Rotjeknor 4x 60MM SilenX Fan Ixtrema Pro IXP-34-16 besteld. Die moeten dan bovenop een Radson van 2m10 hoog.
Ik zit alleen nog een beetje met de voeding en de controller in mijn maag. Zal ik nou voor zo'n velleman gaan? Ik kan echt niet netjes solderen...
Onderop is mooier en heeft een iets hoger rendement. Je blaast dan lucht door de hele radiator heen. Plaats je hem bovenop dan heb je mogelijk last van kortsluiting. Lucht die je al hebt opgewarmd die meteen weer de fan in wordt gezogen.hansdegit schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:19:
In ons geval zouden de fans beter bovenin de radiatoren passen. Dat monteert ietsje makkelijker, immers, ze hoeven nergens aan te hangen; je legt ze als het ware "in" de radiator. Desnoods een koelkastmagneetje met platstrip erbij.
De Velleman kit (MK138) kan je ook in gesoldeerde vorm bestellen, kost dan een paar centen meer. Anders mag je ook de MK138 bestellen en hier brengen, dan soldeer ik hem voor je in elkaar. Is ongeveer kwartiertje werk. Ik heb alle spullen hier wel thuis.
Kost je wel een glas cola en wat tijd want je krijgt daarvoor/daarna wel de rondleiding door het hele huis

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Kortsluiting in mijn airflow? Dat zou niet moeten kunnen, want je zuigt lucht uit de radiator waar jij van onderen de radiator in blaast. Ik bedoel, er staat een duidelijke pijl op de fan die de richting van de airflow aangeeft.
En ach, de bovenkant van de radiator is 2m30. Ik weet niet of estethiek dan nog een geldig argument is; ze steken dan nog 1cm boven de radiator uit. Beetje wit schilderen en klaar.
Rondleiding lijkt me heel leuk, alleen is Lelystad nou niet bepaald om de hoek. Ik ga dus even kijken of ik ergens een VM137 (das toch de kant en klare variant?) kan scoren. Plan b is zelf solderen. Als jij het in een kwartiertje doet, moet het mij in 2 uurtjes ook lukken.
edit: hoe heb je de fans met 6v gevoed als je Velleman 12v nodig heeft? Extra trafo?
En ach, de bovenkant van de radiator is 2m30. Ik weet niet of estethiek dan nog een geldig argument is; ze steken dan nog 1cm boven de radiator uit. Beetje wit schilderen en klaar.
Rondleiding lijkt me heel leuk, alleen is Lelystad nou niet bepaald om de hoek. Ik ga dus even kijken of ik ergens een VM137 (das toch de kant en klare variant?) kan scoren. Plan b is zelf solderen. Als jij het in een kwartiertje doet, moet het mij in 2 uurtjes ook lukken.
edit: hoe heb je de fans met 6v gevoed als je Velleman 12v nodig heeft? Extra trafo?
[Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 26-10-2012 14:59]
Daar zeg je wat, plakstrip + koelkastmagneetje om de ventilatoren eenvoudig aan de onderkant te 'monteren'.hansdegit schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:19:
In ons geval zouden de fans beter bovenin de radiatoren passen. Dat monteert ietsje makkelijker, immers, ze hoeven nergens aan te hangen; je legt ze als het ware "in" de radiator. Desnoods een koelkastmagneetje met platstrip erbij.
Nog meer goede ideeen??
En: 2x6V = 12V. Oftewel ventilatoren per twee in serie, en ze lopen ieder lekker stil op 6V.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Na het plaatsen van deze post kwam ik ook dit topic weer tegen.
Als ik het goed begrijp, kun je door het plaatsen van een paar fans onder je radiator, het sneller aangenaam maken in je (woon)kamer? In ons geval een 'gewone' radiator, aangesloten op een CV met een Remeha Tzerra HR-ketel, waarvan ik de ....temperatuur heb ingesteld op 60 ipv de standaard 90.
Extra info, wij verwarmen in ons huis alleen de woonkamer en de hal. De rest van de radiatoren staan eigenlijk altijd dicht.
Snowmiss gaat alvast op zoek naar die fancontroller die nog ergens moet liggen, casemodden is toch verleden tijd
Als ik het goed begrijp, kun je door het plaatsen van een paar fans onder je radiator, het sneller aangenaam maken in je (woon)kamer? In ons geval een 'gewone' radiator, aangesloten op een CV met een Remeha Tzerra HR-ketel, waarvan ik de ....temperatuur heb ingesteld op 60 ipv de standaard 90.
Extra info, wij verwarmen in ons huis alleen de woonkamer en de hal. De rest van de radiatoren staan eigenlijk altijd dicht.
Snowmiss gaat alvast op zoek naar die fancontroller die nog ergens moet liggen, casemodden is toch verleden tijd

Zitten er echt geen convectoren achter die radiatorbladen? 'k Kan het op de foto niet ontdekken.
Lijkt me een gevalletje 300mm fans op 200 rpm ofzo
Al eens bij de gamma gekeken? Plafondventilator eronder monteren..
Lijkt me een gevalletje 300mm fans op 200 rpm ofzo

[Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 26-10-2012 19:43]
Ik ben (nog) niet zo thuis in (ltv)verwarming.hansdegit schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:42:
Zitten er echt geen convectoren achter die radiatorbladen? 'k Kan het op de foto niet ontdekken.
Lijkt me een gevalletje 300mm fans op 200 rpm ofzoAl eens bij de gamma gekeken? Plafondventilator eronder monteren..
Je bedoeld van die dunne gevouwen platen? En dan heten die dingen waar het water doorheen gaat dus radiatorbladen.
exact.
Ben er nog niet uit qua Velleman, of fan controller.
Ben er nog niet uit qua Velleman, of fan controller.
[Voor 82% gewijzigd door hansdegit op 27-10-2012 16:00]
Jeroen is hier net geweest met zijn FLIR camera. We hebben een hoop foto's gemaakt en er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open.
Wat me opvalt is dat het verschil NIET zichtbaar is met een FLIR camera wanneer de DBE unit aan staat onder de radiator.
Wat me verder opvalt is dat mijn radiatoren in de woonkamer voor nagenoeg egaal opwarmen tot 40 graden en pas boven de 40 graden begin je een temperatuurverschil tussen boven en onder te zien.
Verder is te zien dat mijn radiator achter volkomen verkeerd opwarmt en bij de aansluitingen gewoon letterlijk kortsluiting maakt met de aanvoer en retour.
Wat onbewerkte foto's
Kortsluiting in radiator:
Radiator voor ( zonder DBE )
Radiator achter na ongeveer 20 minuten. Let op hoe vreemd hij opwarmt.
Warmtelek OPGELOST
in de bijkeuken. Koudeval van plafond. Hier heb ik later de kier dicht gemaakt met KIT.
VOOR
NA
Verder hebben we ook de WTW gemeten, je kan heel duidelijk zien dat het water ongeveer 10 graden warmer wordt.
Nog een leuke van de zonneboiler, verschil tussen aanvoer en retour.
Wat me opvalt is dat het verschil NIET zichtbaar is met een FLIR camera wanneer de DBE unit aan staat onder de radiator.
Wat me verder opvalt is dat mijn radiatoren in de woonkamer voor nagenoeg egaal opwarmen tot 40 graden en pas boven de 40 graden begin je een temperatuurverschil tussen boven en onder te zien.
Verder is te zien dat mijn radiator achter volkomen verkeerd opwarmt en bij de aansluitingen gewoon letterlijk kortsluiting maakt met de aanvoer en retour.
Wat onbewerkte foto's
Kortsluiting in radiator:
Radiator voor ( zonder DBE )
Radiator achter na ongeveer 20 minuten. Let op hoe vreemd hij opwarmt.
Warmtelek OPGELOST

VOOR
NA
Verder hebben we ook de WTW gemeten, je kan heel duidelijk zien dat het water ongeveer 10 graden warmer wordt.
Nog een leuke van de zonneboiler, verschil tussen aanvoer en retour.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
bij zo'n brede radiator zit toch vaak een 'stromingsbuis', zodat aan de uiterste tegenoverliggende schuine zijde het CV-water retour gaat? Of is die niet geplaatst?mkleinman schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:28:
...
Daarmee maak je de stroming door deze radiator breder (en dus groter verwarmend oppervlak, meer warmte-uitwisseilng met kamer).
http://static0.vergelijk....rseel-174-cm-14046023.jpg
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die kan in deze radiator er niet in helaas. Het is een T21S uit 1978.
Bij de radiatoren die nu gemaakt worden is het geen probleem meer om een lange radiator aan 1 zijde aansluiten, een Brugman radiator kun je zelfs tot 3040mm aan 1 zijde aansluiten. Hier is tijdens het ontwerp rekening mee gehouden.mkleinman schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:28:
Zoals ik het nu kan beoordelen is je radiator achter te lang om hem 1 zijde aan te sluiten.
Het beste kun je de retour aan de andere kant aansluiten( aanvoer links boven en retour links onder op de radiator).
En dat is nu juist het punt, ik KAN deze niet anders aansluiten. De radiator heeft maar aansluitingen aan 1 kant._Mitchie_ schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:12:
[...]
Bij de radiatoren die nu gemaakt worden is het geen probleem meer om een lange radiator aan 1 zijde aansluiten, een Brugman radiator kun je zelfs tot 3040mm aan 1 zijde aansluiten. Hier is tijdens het ontwerp rekening mee gehouden.
Zoals ik het nu kan beoordelen is je radiator achter te lang om hem 1 zijde aan te sluiten.
Het beste kun je de retour aan de andere kant aansluiten( aanvoer links boven en retour links onder op de radiator).

Alleen is dan de belangrijke vraag, WAT schiet ik ermee op wanneer ik een andere radiator zou ophangen die het wel kan? Minder gasverbruik? Lagere retourtemperatuur? Meer warmte in de woonkamer? Ik weet het niet.
in elk geval: snellere warmte afgifte door dunnere wanden/lichtere metalen, egalere warmteafgifte. Wat ik denk dan he. door de betere warmteafgifte ook dus lagere retour-temperatuur. Zou je misschien kunnen vergelijken met recent geplaatste radiatoren op 1e etage? zie je het verschil tussen 'gietstaal' uit 78 en recente uitvoeringen denk ikmkleinman schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:14:
[...]
En dat is nu juist het punt, ik KAN deze niet anders aansluiten. De radiator heeft maar aansluitingen aan 1 kant.![]()
Alleen is dan de belangrijke vraag, WAT schiet ik ermee op wanneer ik een andere radiator zou ophangen die het wel kan? Minder gasverbruik? Lagere retourtemperatuur? Meer warmte in de woonkamer? Ik weet het niet.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Een radiator die maar voor helft en misschien in jouw geval 3/4 warm wordt geeft minder warmte af. Het is in zo geval heel moeilijk om te bepalen over hoeveel warmte je precies praat. Ik zou de radiator zeker gaan vervangen (kan ook in de toekomst). Brugman radiatoren kun je heel goed 1 zijdig aansluiten.
Is de radiator die er nu hangt wel voor zien van een voetventiel je kunt afsluiten ?
Is de radiator die er nu hangt wel voor zien van een voetventiel je kunt afsluiten ?
Zit wel een voetventiel in, dus dat is weer een klein pluspuntje. Alleen is het wel nog een oude dikwandige stalen afsluiter duims? In elk geval DIK!_Mitchie_ schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:26:
Een radiator die maar voor helft en misschien in jouw geval 3/4 warm wordt geeft minder warmte af. Het is in zo geval heel moeilijk om te bepalen over hoeveel warmte je precies praat. Ik zou de radiator zeker gaan vervangen (kan ook in de toekomst). Brugman radiatoren kun je heel goed 1 zijdig aansluiten.
Waar we nog steeds mee zitten is of er volgend jaar vloerverwarming komt, in dat geval is een andere radiator ophangen dood en doodzonde.
#twijfel.
Indien je volgend jaar voor vloerverwarming gaat en we spreken dan over hoofdvloerverwarming zou ik hem deze winter lekker laten hangen.
Zoals je zelf al zegt dood zonde van het geld dat je er nu aan gaat spenderen.
Indien je vloerverwarming als bijverwarming gaat nemen zou de radiator kunnen vervangen voor nieuwe exemplaar (radiator of convector).
Keuzes genoeg
Zoals je zelf al zegt dood zonde van het geld dat je er nu aan gaat spenderen.
Indien je vloerverwarming als bijverwarming gaat nemen zou de radiator kunnen vervangen voor nieuwe exemplaar (radiator of convector).
Keuzes genoeg
Hier foto's van dezelfde radiator zonder en MET DBE. ( ventilatoren op 12V voor maximaal effect ).
UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.
AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.
Dezelfde schaal aanhouden ging niet, dan zag je niets meer. DeltaT gaat dus iets omhoog maar dat kan ook komen omdat de aanvoertemperatuur ook 5 graden hoger lag.
Zo droog naar de cijfers kijkend valt het effect me tegen, gevoelsmatig zeg ik dat het effect enorm is.
Het koeleffect op de convectoren in het midden is wel duidelijk te zien wanneer de ventilatoren draaien!
UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.
AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.
Dezelfde schaal aanhouden ging niet, dan zag je niets meer. DeltaT gaat dus iets omhoog maar dat kan ook komen omdat de aanvoertemperatuur ook 5 graden hoger lag.
Zo droog naar de cijfers kijkend valt het effect me tegen, gevoelsmatig zeg ik dat het effect enorm is.
Het koeleffect op de convectoren in het midden is wel duidelijk te zien wanneer de ventilatoren draaien!
[Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 27-10-2012 20:35]
Vloerverwarmingmkleinman schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:37:
[...]
Zit wel een voetventiel in, dus dat is weer een klein pluspuntje. Alleen is het wel nog een oude dikwandige stalen afsluiter duims? In elk geval DIK!
Waar we nog steeds mee zitten is of er volgend jaar vloerverwarming komt, in dat geval is een andere radiator ophangen dood en doodzonde.
#twijfel.

En de pijp van je verwarming laten zitten.
Wij merken nu wel (met nog het oude enkel glas (nog 4 weken and counting)) dat de traagheid van de vloer ons toch iets te traag is. Voor dat geval hebben we dan ook een extra leiding aangelegd voor 1 jaga onder het raam (leiding in de voorzet wand). Of we die ook gaan plaatsen wachten we af tot de volgende winter, want 1: Ug 0,5 gaat veel schelen, 2: ook gepland een speksteen kachel. Dan stoken we gewoon even een pallet op

In de hal en keuken met de 21 modellen met DBE gaat het als een ... naar de 20 graden (nu nog aanvoer 50 graden), en vaak warmer nu vanwege het doorstoken voor de woonkamer (vloerverwarming).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Mag ik even -slightly off topic- hardop denken? Schieten aub:
Beneden heb ik reeds een pompschakelaar zitten op het verdeelblok. Zoals bekend: de pompschakelaar schakelt aan wanneer de temperatuur een bepaalde ingestelde waarde bereikt. Met andere woorden: de temperatuursensor is al voorhanden.
Als ik nu behalve een pomp ook een klik-aan/klik-uit zender activeer....Dan kan ik bij de radiatoren KaKu ontvangers plaatsen die de fans schakelen.
http://www.klikaanklikuit...bouwzender-awmt-231/#tabs
Hoe klinkt dat?
Beneden heb ik reeds een pompschakelaar zitten op het verdeelblok. Zoals bekend: de pompschakelaar schakelt aan wanneer de temperatuur een bepaalde ingestelde waarde bereikt. Met andere woorden: de temperatuursensor is al voorhanden.
Als ik nu behalve een pomp ook een klik-aan/klik-uit zender activeer....Dan kan ik bij de radiatoren KaKu ontvangers plaatsen die de fans schakelen.
Hoe klinkt dat?
Hangt van je systeem af. Gesteld je radiatoren zitten ook dicht en in dat deel van je circuit zit er geen enkele afnemer meer. In dat geval komt er dus geen warmte meer in dat deel van je circuit terwijl er wel warmtevraag is. Sensor wordt niet warm, dus je vloerverwarming gaat niet draaien en je radiatoren blijven ook dicht en koud.hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:27:
Mag ik even -slightly off topic- hardop denken? Schieten aub:
Hoe klinkt dat?
Het kan wel maar het is afhankelijk of er nog een afnemer zit in je systeem in dat deel of er wel of geen warmte daar wordt rond gepompt/
Goeie opmerking. Dat verdeelblok is voor de gehele benedenverdieping; radiatoren en vloerverwarming worden vanuit dat blok gevoed en die wordt alleen maar warm wanneer de thermostaat in de huiskamer vraagt.
Wat wél mogelijk is, is dat de fans van een grote radiator voor Jan met de korte achternaam beginnen te draaien, omdat de thermostaatkraan daarvan dicht blijft. Lijkt me niet heel boeiend, zeker als de fans bijna niet hoorbaar zijn.
edit: moet overigens nog uitmaken of het KaKu wordt of een alternatief.
Wat wél mogelijk is, is dat de fans van een grote radiator voor Jan met de korte achternaam beginnen te draaien, omdat de thermostaatkraan daarvan dicht blijft. Lijkt me niet heel boeiend, zeker als de fans bijna niet hoorbaar zijn.
[Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 28-10-2012 11:18]
Besef nog wel ff dat KaKu onbetrouwbaar is. Bij een lamp heb je nog visuele feedback of het in of uitschakelen is gelukt, maar bij veel andere dingen niet.hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:10:
De te overbruggen afstand is max 10 meter, ik hoop en verwacht dat het wel zal meevallen op 433MHz.
Nog iets opvallends nu met de DBE's aangesloten.
De CV slaat om 19:30 aan om de woonkamer te verwarmen, om 20:15 is de woonkamer op temperatuur. De radiator is op dat moment 45 graden.
Het is nu 21:50. De ventilatoren draaien nog steeds! De radiator is nog een kleine 30 graden.
De warmteafgifte is volgens mij ronduit beroerd van deze radiatoren bij lagere temperaturen, zelfs met DBE.
De CV slaat om 19:30 aan om de woonkamer te verwarmen, om 20:15 is de woonkamer op temperatuur. De radiator is op dat moment 45 graden.
Het is nu 21:50. De ventilatoren draaien nog steeds! De radiator is nog een kleine 30 graden.
De warmteafgifte is volgens mij ronduit beroerd van deze radiatoren bij lagere temperaturen, zelfs met DBE.
Hmm, da's wel zonde van je inspanningen. Het zijn dus meer stralers dan convectoren. Ben benieuwd hoe het hier uitpakt.
Wat dat betreft was je waarschijnlijk beter af geweest met een lage convector voor het vaste deel van je schuifpui. Maar goed, dat was in 2006. Toen was LTV nog niet zo bekend en jij nog niet bezig met DE.mkleinman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:49:
Nog iets opvallends nu met de DBE's aangesloten.
'Vroeger' zaten de lamellen die voor de convectie zorgen op het koudste deel van de radiator gelast, tegenwoordig, met nieuwere technieken is men in staat om de lamellen op het heetste deel te lassen en krijg je een veel betere convectie.
Dat was in ieder geval het verhaal van de verwarmingsman toen hier de radiatoren een jaar geleden zijn vervangen. De radiatoren worden minder warm, en warmen toch het huis snel op, dus ze hebben in ieder geval een betere warmteafgifte bij lagere temperaturen. Of dat komt door betere convectie weet ik niet.
Dat was in ieder geval het verhaal van de verwarmingsman toen hier de radiatoren een jaar geleden zijn vervangen. De radiatoren worden minder warm, en warmen toch het huis snel op, dus ze hebben in ieder geval een betere warmteafgifte bij lagere temperaturen. Of dat komt door betere convectie weet ik niet.
@mkleinman
Metaal is een slechte warmte geleider.
Dus als jij snelle lucht er voor bij laat komen….zal het uiteinde van de lamel weinig warmte toevoegen aan de lucht.(ver weg van de warmtebron).
Dus ruimte tussen de twee lamellen dicht maken.(tussen linker en rechter plaat van de radiator)
Daarnaast..lucht snelheid verminderen..dus 4 koelen lucht plekken verdelen over de gehele radiator.
.
Dan de radiator heeft gladde wanden..dus lucht kleeft er aan. en weinig warmte overdracht.
Zorg dat er wervelingen komen in het lucht kanaal tussen radiator en lamel…anders gezegd het kanaal omgeven door 1x radiator( heetste plek van radiator) en 2 cq 3x lamel.(en dat ook in het daarnaast liggend kanaal).
….je zou het verschil kunnen meten..ventilators laten zitten..bij een ventilator wervelingen aan maken in 5 of 6 kanalen …stuk hout met inkepingen..(metalen strip in S jes buigen).
Delta T is ook afhankelijk van ruimte temp ..en radiator temp….dus zelfde graag
Gevoelsmatig ..wel effect….maar klein verschil in delta T….remember ..verbruikt is energie maal TIJD .
Dus heeft wel degelijk effect…kan ik er wat aan doen dat je cv het water zo snel rond pompt….( nog een bepalende factor voor verschil in delta T)
....||-------........-------||
....||...w..|..d.|..w...||
.../..\..e..|..i..|.e.../..\
..|....|..r..|..c..|.r..|....|
..|....|..v..|..h..|.v..|....|
..|....|..e..|..t..|.e..|....|
...\../...l..|......|.l...\.../
....||.......|.......|......||
....||.werv..di..werv...||
Dus als jij snelle lucht er voor bij laat komen….zal het uiteinde van de lamel weinig warmte toevoegen aan de lucht.(ver weg van de warmtebron).
Dus ruimte tussen de twee lamellen dicht maken.(tussen linker en rechter plaat van de radiator)
Daarnaast..lucht snelheid verminderen..dus 4 koelen lucht plekken verdelen over de gehele radiator.
.
Dan de radiator heeft gladde wanden..dus lucht kleeft er aan. en weinig warmte overdracht.
Zorg dat er wervelingen komen in het lucht kanaal tussen radiator en lamel…anders gezegd het kanaal omgeven door 1x radiator( heetste plek van radiator) en 2 cq 3x lamel.(en dat ook in het daarnaast liggend kanaal).
….je zou het verschil kunnen meten..ventilators laten zitten..bij een ventilator wervelingen aan maken in 5 of 6 kanalen …stuk hout met inkepingen..(metalen strip in S jes buigen).
Delta T is ook afhankelijk van ruimte temp ..en radiator temp….dus zelfde graag

Gevoelsmatig ..wel effect….maar klein verschil in delta T….remember ..verbruikt is energie maal TIJD .
Dus heeft wel degelijk effect…kan ik er wat aan doen dat je cv het water zo snel rond pompt….( nog een bepalende factor voor verschil in delta T)
[Voor 17% gewijzigd door X21r op 29-10-2012 10:16]
inmiddels is de Jaga Strada LowH20 met de dimensies (Hoogte x breedte x dikte) 65 x 70 x 16 binnen.
De radiator heeft een vermogen van (fabrieksopgave) 718 W bij een stook regime van 55/45.
Wij hebben hem (nieuw) op marktplaats gekocht voor €120.
De nieuwprijs is €255 en de DBE uitvoering is €550.
Heb gisteren 2 x 120mm fans gekocht, heb nog een fan-controller liggen en ga deze dit weekend inbouwen. De warmtewisselaar is ongeveer 50cm en met 2x120 mm fans, zal ongeveer de helft van de wisselaar bedekt zijn.
Als ik een regime 55/40 of misschien wel 55/35 kan bereiken, dan heb ik een leuke radiator voor een hele mooie prijs.
De radiator wordt dmv EvoHome aangestuurd en ik kan de keteltemperatuur erg makkelijk sturen.
Hierdoor kan ik heel precies de resultaten van verschillende instellingen (met/zonder fans, aanvoer temp. van 30-74 graden) bekijken.
Zal binnenkort wat cijfertjes posten.
De radiator heeft een vermogen van (fabrieksopgave) 718 W bij een stook regime van 55/45.
Wij hebben hem (nieuw) op marktplaats gekocht voor €120.
De nieuwprijs is €255 en de DBE uitvoering is €550.
Heb gisteren 2 x 120mm fans gekocht, heb nog een fan-controller liggen en ga deze dit weekend inbouwen. De warmtewisselaar is ongeveer 50cm en met 2x120 mm fans, zal ongeveer de helft van de wisselaar bedekt zijn.
Als ik een regime 55/40 of misschien wel 55/35 kan bereiken, dan heb ik een leuke radiator voor een hele mooie prijs.
De radiator wordt dmv EvoHome aangestuurd en ik kan de keteltemperatuur erg makkelijk sturen.
Hierdoor kan ik heel precies de resultaten van verschillende instellingen (met/zonder fans, aanvoer temp. van 30-74 graden) bekijken.
Zal binnenkort wat cijfertjes posten.
Kan je zo'n FLIR camera ook ergens huren ofzo? Ik zou graag eens willen zien waar in mijn huis mogelijke warmtelekken zitten zodat ik die kan verhelpen.
3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Mijn allereerste zelfbouw DBE draait hier inmiddels ook:
3 exemplaren van de volgende fan bovenop een Radson type 21, 210cm hoog, 75cm breed:
http://highflow.nl/fans/v...xtrema-pro-ixp-34-16.html
Vanochtend bij Karwei een paar KaKu stekkerdozen en een AWMT 230 inbouwzender gescoord. Die laatste op de 2Heat pompschakelaar gemonteerd. Als de vloerverwarmingspomp aanslaat, is de aanvoer van de radiatoren ook op temp. Dus die pompschakelaar kon prima dienen als trigger voor de DBE's.
Nu nog even wachten op de rest van de fans; die staan in backorder. 6 voor de radiator van 1m60 breed en 3 stuks op de andere hoge radson. Dit DBE festijn is volgens mij een stuk goedkoper dan een extra radiator ophangen
Een paar vraagjes:
1) 2 VWO natuurkunde is 26 jaar geleden...Hoe bereken je ook alweer wat voor weerstand je nodig hebt om de fans met 10V te voeden ipv 12V? Die fans pakken 90mA.
2) Is het nou verstandig om de pompsnelheid weer iets op te schroeven? De reden dat ik die verlaagd had, was om de radiatoren genoeg tijd te geven om af te koelen. Maar als het goed is zorgen de fans daar nu voor.
3) en kan je nu veilig de aanvoertemp terugschroeven? Ik vind 43 graden wel 'cool'.
3 exemplaren van de volgende fan bovenop een Radson type 21, 210cm hoog, 75cm breed:
http://highflow.nl/fans/v...xtrema-pro-ixp-34-16.html
Vanochtend bij Karwei een paar KaKu stekkerdozen en een AWMT 230 inbouwzender gescoord. Die laatste op de 2Heat pompschakelaar gemonteerd. Als de vloerverwarmingspomp aanslaat, is de aanvoer van de radiatoren ook op temp. Dus die pompschakelaar kon prima dienen als trigger voor de DBE's.
Nu nog even wachten op de rest van de fans; die staan in backorder. 6 voor de radiator van 1m60 breed en 3 stuks op de andere hoge radson. Dit DBE festijn is volgens mij een stuk goedkoper dan een extra radiator ophangen

Een paar vraagjes:
1) 2 VWO natuurkunde is 26 jaar geleden...Hoe bereken je ook alweer wat voor weerstand je nodig hebt om de fans met 10V te voeden ipv 12V? Die fans pakken 90mA.
2) Is het nou verstandig om de pompsnelheid weer iets op te schroeven? De reden dat ik die verlaagd had, was om de radiatoren genoeg tijd te geven om af te koelen. Maar als het goed is zorgen de fans daar nu voor.
3) en kan je nu veilig de aanvoertemp terugschroeven? Ik vind 43 graden wel 'cool'.
[Voor 102% gewijzigd door hansdegit op 29-10-2012 17:44]
Als je fans 90mA nodig hebben bij 10V, en je hebt een voeding van 12V moet je ervoor zorgen dat er 2V over de weerstand komt te staan. Wet van Ohm: R=U/I = 2 / 0,09 = 22,22...Ohmhansdegit schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:23:
...
Een paar vraagjes:
Natuurlijk vind je deze weerstand niet exact terug, daarom kan je er best eentje van 22 ohm nemen; Deze komt voor in de E12 reeks (Wikipedia: E-reeks) (kleurcode: rood, rood, zwart en een tolerantiekleur)
[Voor 0% gewijzigd door D!zzy op 29-10-2012 18:05. Reden: typo]
De fans zijn nu dus parallel geschakeld op 12v/0,09A. Als ik dus direct na de voeding een 22 Ohm weerstandje monteer ben ik The BaconBuyer. Het klinkt mij als heel weinig in de oren.
[Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 29-10-2012 18:11]
Binnenkant dichtmaken zal niet veel toegevoegde waarde hebben. Daar zit de motor van de fans, dus daar zal al niet zo heel veel flow zijnX21r schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:27:
@mkleinman
.
Delta T is ook afhankelijk van ruimte temp ..en radiator temp….dus zelfde graag![]()

Ik ga trouwens van 2 naar 3 ventilatoren per radiator, gaat ook weer iets schelen.
Dat van die lucht die blijft "plakken" was ik even vergeten, dat is misschien wel de reden waarom de radiator aan de buitenkant zo op temperatuur blijft bij de warmtebeeld foto's.. food for thought

Kleine aanpassing met de DBE's gedaan. Achterin draait nu op 7,5V, Voor op 6V. Resultaat lucht is warmer en nu volkomen onhoorbaar!
Wikipedia: Spanningsdelerhansdegit schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:07:
De fans zijn nu dus parallel geschakeld op 12v/0,09A. Als ik dus direct na de voeding een 22 Ohm weerstandje monteer ben ik The BaconBuyer. Het klinkt mij als heel weinig in de oren.
Tussen je parallelschakeling en je voeding zet je een voorschakelweerstand van 22 ohm... Tenzij ik zo verkeerd zit met mijn berekeningen heb je geen weerstandjes nodig in ordegrootte kilo-ohms

Controleberekening:
Spanning over fans = bronspanning x (weerstand fans / ( weerstand fans + voorschakelweerstand))
weerstand fans = spanning/stroom = 10V / 0,09A = 111 ohm
Spanning fans = 12V x (111 / (111 + 22)) = 10,17V

OT: Ja, bijvoorbeeld hierMicrokid schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:11:
Kan je zo'n FLIR camera ook ergens huren ofzo? Ik zou graag eens willen zien waar in mijn huis mogelijke warmtelekken zitten zodat ik die kan verhelpen.
Thanks. Mijn opmerking was niet om jouw berekening in twijfel te trekken, maar om uiting te geven aan mijn verbazing dat je met zo weinig weerstand dat effect kunt bereiken.D!zzy schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:00:
[...]
Wikipedia: Spanningsdeler
Tussen je parallelschakeling en je voeding zet je een voorschakelweerstand van 22 ohm... Tenzij ik zo verkeerd zit met mijn berekeningen heb je geen weerstandjes nodig in ordegrootte kilo-ohms
Controleberekening:
Spanning over fans = bronspanning x (weerstand fans / ( weerstand fans + voorschakelweerstand))
Goed, punt 1 opgelost.
[Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 30-10-2012 09:17]
Excuus. Hele topic nog maar eens van voor tot achter doorgelezen. De antwoorden:
2) kan je testen. Kijken of de delta T nog groot genoeg is.
3) Lijkt me wel.
2) kan je testen. Kijken of de delta T nog groot genoeg is.
3) Lijkt me wel.
Nog steeds geen fans besteld
Ik heb hier een paar industriële 120 mm fans kunnen scoren die op 24V werken. Echt lawaaimonsters maar ik had gehoopt om ze te laten draaien op 12V. Echter hebben ze blijkbaar al minimaal 15V nodig om te beginnen met draaien. En zo'n adapter heb ik weer niet liggen uiteraard. Ik ga toch nog eens zoeken naar een geschikte voeding want die fans heb ik nu toch 
Door een weerstand in serie te zetten, vergroot je de weerstand waardoor de stroom daalt en je dus geen 0,09 A meer zal hebben. Om te beginnen moet je de ohmse weerstand van de fan berekenen: R = U/I = 12V / 0,09A = 133,33 ohm. Om over de fan 10V te hebben, wil je dus 2V over de weerstand, dus 133.33 / 10 * 2 = 26,67 ohm. Afgerond 27 ohm.
Controle:
De stroom is dan I = U/R = 12V / (133,33 + 27) = 74,8 mA.
spanning weerstand: U = 27 ohm * 74,8 mA = 2,02 V
vermogen weerstand: P = U * I = 2,02 V * 74,8 mA = 151 mW (dus een simpele kwart watter is voldoende)
Dit is dus wel voor een weerstand per fan.

Lijkt me ook logisch? Radiatoren zijn gemaakt voor zowel convectie als stralingswarmte maar zeker niet geoptimaliseerd voor convectie. Convectoren zijn door hun lamellen die dicht op elkaar staan veel meer geschikt om met een fan 'te koelen'.mkleinman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:49:
Toch een foutjeD!zzy schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:00:
[...]
Wikipedia: Spanningsdeler
Controleberekening:

Controle:
vermogen weerstand: P = U * I = 2,02 V * 74,8 mA = 151 mW (dus een simpele kwart watter is voldoende)
Als je in de buurt van Schagen bent mag je hier een 15v stekkervoeding meenemen, hoor.
Zou het lastig zijn om het oppervlak van de lamellen binnenin te vergroten? Of gaat dat heel lastig worden?
En zal meer ventilatoren nog veel effect hebben?
Ik merk in elk geval nu dat mijn aanwarmtijd van mijn woonkamer veel korter is. Ik kan het nu heel mooi meten met Plugwise. Mijn verwarming gaat steeds later aan om rond 8:00 de kamer warm te hebben. Vorig jaar ging hij al rond half 7 of nog eerder aan. Nu gaat hij iets na 7 uur aan en krijgt dan met gemak de woonkamer in een uur warm.
Dus DBE heeft hier zijn effect in elk geval al bewezen. Nu nog de effecten maximaliseren.
En zal meer ventilatoren nog veel effect hebben?
Ik merk in elk geval nu dat mijn aanwarmtijd van mijn woonkamer veel korter is. Ik kan het nu heel mooi meten met Plugwise. Mijn verwarming gaat steeds later aan om rond 8:00 de kamer warm te hebben. Vorig jaar ging hij al rond half 7 of nog eerder aan. Nu gaat hij iets na 7 uur aan en krijgt dan met gemak de woonkamer in een uur warm.
Dus DBE heeft hier zijn effect in elk geval al bewezen. Nu nog de effecten maximaliseren.
[Voor 57% gewijzigd door mkleinman op 01-11-2012 10:06]
Hangt af van hoe je de vraag (en gegevens) interpreteerd... ik heb verondersteld dat die 90mA getrokken wordt door de fan wanneer er 10V over staat (=gegevens op fan; niet zelf gemeten op 12V)... Als die 90mA wel bij 12V is, dan heb je gelijk.D-Three schreef op donderdag 01 november 2012 @ 00:05:
Nog steeds geen fans besteldIk heb hier een paar industriële 120 mm fans kunnen scoren die op 24V werken. Echt lawaaimonsters maar ik had gehoopt om ze te laten draaien op 12V. Echter hebben ze blijkbaar al minimaal 15V nodig om te beginnen met draaien. En zo'n adapter heb ik weer niet liggen uiteraard. Ik ga toch nog eens zoeken naar een geschikte voeding want die fans heb ik nu toch
[...]
Lijkt me ook logisch? Radiatoren zijn gemaakt voor zowel convectie als stralingswarmte maar zeker niet geoptimaliseerd voor convectie. Convectoren zijn door hun lamellen die dicht op elkaar staan veel meer geschikt om met een fan 'te koelen'.
[...]
Toch een foutjeDoor een weerstand in serie te zetten, vergroot je de weerstand waardoor de stroom daalt en je dus geen 0,09 A meer zal hebben. Om te beginnen moet je de ohmse weerstand van de fan berekenen: R = U/I = 12V / 0,09A = 133,33 ohm. Om over de fan 10V te hebben, wil je dus 2V over de weerstand, dus 133.33 / 10 * 2 = 26,67 ohm. Afgerond 27 ohm.
Controle:
DBE hier in de voorkamer ( 4 fans, MK138 en twee voedingen ) verbruikt maar liefst 3W wanneer die aan staat! Hilarisch weinig
Dan moeten er zeker panelen bij op het dak, anders ga je het niet redden.mkleinman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 20:33:
DBE hier in de voorkamer ( 4 fans, MK138 en twee voedingen ) verbruikt maar liefst 3W wanneer die aan staat! Hilarisch weinig
De DBE achter met 5 fans en twee geschakelde voedingen doet maar liefst 2W
DEN TEERINCK! 

Ik baal als een stekker dat Conrad niet meteen de volgende dag op de stoep staat...Maandag besteld, ik mag hopen dat de chauffeur morgen aanbelt.
Hier 2 identieke Radsons (die hoge jongens). De radiator met DBE voelt veel koeler aan dan de radiator zonder. Dat betekent dus idd zoals mkleinman ook al constateerde dat de DBE's de radiator veel beter weten te koelen.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt voor de retourtemp bij de ketel. Die is nu 35 graden, nog voordat -ie de boiler ingaat; aanvoer is op 50 gr ingesteld.
Hier 2 identieke Radsons (die hoge jongens). De radiator met DBE voelt veel koeler aan dan de radiator zonder. Dat betekent dus idd zoals mkleinman ook al constateerde dat de DBE's de radiator veel beter weten te koelen.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt voor de retourtemp bij de ketel. Die is nu 35 graden, nog voordat -ie de boiler ingaat; aanvoer is op 50 gr ingesteld.
Ik moet de SD kaart van de zonneboiler er nog ff bij pakken. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik nu eindelijk mijn DeltaT goed heb.
Vanavond moest het huis van 19,4 naar 19,8 en toen ik bij de ketel stond was de aanvoer 39 graden en de retour 32 graden. Ik heb de condensafvoer nog nooit zo hard horen druppelen. Het zou fantastisch zijn als ik een DeltaT van 7 graden heb bij zo'n lage temperatuur.
Wat ik opvallend vind is dat de ketel ( of de thermostaat ) geen behoefte heeft om hoger te gaan stoken? Iemand enig idee waarom hij dat niet doet?
Vanavond moest het huis van 19,4 naar 19,8 en toen ik bij de ketel stond was de aanvoer 39 graden en de retour 32 graden. Ik heb de condensafvoer nog nooit zo hard horen druppelen. Het zou fantastisch zijn als ik een DeltaT van 7 graden heb bij zo'n lage temperatuur.
Wat ik opvallend vind is dat de ketel ( of de thermostaat ) geen behoefte heeft om hoger te gaan stoken? Iemand enig idee waarom hij dat niet doet?
Waarschijnlijk kan je thermostaat bij die temperatuur al voldoende vermogen kwijt met de DBE op de radiators?mkleinman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:48:
Ik heb de SD kaart hier nu liggen. Zo ff cijfertjes analyseren 
Update:
Ik heb de CSV'tjes doorgebladerd. Ik kan geen enkel verschil vinden tussen voor DBE en na DBE. Verder kan ik niet zien dat mijn aanvoertemperatuur weer op 60 graden staat. Mijn retourtemperatuur wordt op dit moment maximaal nog steeds 40 graden, bereikt dan een plafond maar gaat nooit naar 41 of hoger.
Met de infraroodbeelden van JeroenH hebben we gezien dat de aanvoer wel hoger wordt ( 45 graden max gemeten ).
En hoe kan het dat steeds als ik toevallig bij de ketel ben ik 39 aanvoer en 31-32 retour zie.

Edit2:
Ik was om 17:15 thuis en moest om 17:35 weer weg, in die periode ben ik snel ff bij de ketel geweest om wat te pakken, ketel gaf 39 aanvoer 31 retour aan.
In de lijst in deze periode zie ik geen enkele waarde 31... AAAAAAAARGH Frustrerend!

Update:
Ik heb de CSV'tjes doorgebladerd. Ik kan geen enkel verschil vinden tussen voor DBE en na DBE. Verder kan ik niet zien dat mijn aanvoertemperatuur weer op 60 graden staat. Mijn retourtemperatuur wordt op dit moment maximaal nog steeds 40 graden, bereikt dan een plafond maar gaat nooit naar 41 of hoger.
Met de infraroodbeelden van JeroenH hebben we gezien dat de aanvoer wel hoger wordt ( 45 graden max gemeten ).
En hoe kan het dat steeds als ik toevallig bij de ketel ben ik 39 aanvoer en 31-32 retour zie.

Edit2:
Ik was om 17:15 thuis en moest om 17:35 weer weg, in die periode ben ik snel ff bij de ketel geweest om wat te pakken, ketel gaf 39 aanvoer 31 retour aan.
In de lijst in deze periode zie ik geen enkele waarde 31... AAAAAAAARGH Frustrerend!
[Voor 97% gewijzigd door mkleinman op 02-11-2012 22:16]
Daarnet de DBE achter aangepast. Ik had plek voor 7 fans maar er maar 5 gebruikt. Nu zitten er 7 fans in. Om de ongeveer 35cm zit nu een ventilator te zoemen.
sensoren ijken?mkleinman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:28:
En hoe kan het dat steeds als ik toevallig bij de ketel ben ik 39 aanvoer en 31-32 retour zie.![]()
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
In de woonkamer nu alle fans op alle radiatoren op 9v. Maar dan....? Hoe weet je nou of het allemaal effect heeft? Ik heb de aanvoer naar 60 gr gezet, retour is 42 graden. Vind ik op zich mooi. Om te weten of het effect heeft moet je eigenlijk de DBE's uitzetten en dan kijken of je retour hoger is?
edit: Gewoon eerst maar eens ervaren met 9v, kijken of de boel snel genoeg warm wordt.
edit: Gewoon eerst maar eens ervaren met 9v, kijken of de boel snel genoeg warm wordt.
[Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 03-11-2012 23:13]
Gewoon 2 dagen zonder DBE stoken en de max retour meten en 2 dagen met DBE stoken en de retour zien.hansdegit schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:04:
In de woonkamer nu alle fans op alle radiatoren op 9v. Maar dan....? Hoe weet je nou of het allemaal effect heeft? Ik heb de aanvoer naar 60 gr gezet, retour is 42 graden. Vind ik op zich mooi. Om te weten of het effect heeft moet je eigenlijk de DBE's uitzetten en dan kijken of je retour hoger is?
Als ik mijn DBE's uit zet kom ik op een max retour van 50c waar de ketel in de beveiliging schiet, als ik de DBE's aan heb kom ik op een max van 40-41 graden. Aanvoer temp is 60c.
Mijn DBE's draaien bij opwarmen vol gas, bij het warmhouden gaat de DBE in de keuken uit en draaien de FAN's op de jaga 2x 990rpm (1700rpm fans) continue en 2x 1200rpm variabel (1200rpm fan's deze staan uit als er de aanvoer temperatuur onder de 29c komt).
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Ik vraag me af of het nu nog zinvol is om de radiatoren te "knijpen" in de voetventielen. Immers, de DBE's koelen de radiator afdoende. Bovendien meet ik bij de ketel een delta T van 19 graden. Oké, die wordt door de boiler iets verkleind naar 16 graden, maar ik vind het allemaal heel aanvaardbaar.
Dus nu : aanvoer op 55 graden, retour voordat -ie de zonneboiler in plonst: 36 graden.
Niets meer aan doen? Ik kan -met wat moeite en centen- eventueel nog een DBE unit op de radiator in de hal zetten. Leuk project, maar het moet ook een beetje zin hebben...
Dus nu : aanvoer op 55 graden, retour voordat -ie de zonneboiler in plonst: 36 graden.
Niets meer aan doen? Ik kan -met wat moeite en centen- eventueel nog een DBE unit op de radiator in de hal zetten. Leuk project, maar het moet ook een beetje zin hebben...
Goeie, maar hoe doe ik dat? De PT1000 sensoren van de zonneboiler zijn niet te ijken. En de sensoren van de Remeha ketel heb ik ook geen idee van

Ja, dat heeft dus zin. Even met een aanvoer van 60 graden gespeeld. Het verschil tussen DBE aan en DBE uit is per radiator een verschil van 2-4 graden in de retourtemp. Da's volgens mijn een prima resultaat.hansdegit schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:10:
Ik vraag me af of het nu nog zinvol is om de radiatoren te "knijpen" in de voetventielen. Immers, de DBE's koelen de radiator afdoende. Bovendien meet ik bij de ketel een delta T van 19 graden. Oké, die wordt door de boiler iets verkleind naar 16 graden, maar ik vind het allemaal heel aanvaardbaar.
Maar wat is het effect op de rest van de installatie?hansdegit schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:40:
[...]
Ja, dat heeft dus zin. Even met een aanvoer van 60 graden gespeeld. Het verschil tussen DBE aan en DBE uit is per radiator een verschil van 2-4 graden in de retourtemp. Da's volgens mijn een prima resultaat.
Ik bedoel; gaat bijv. na het knijpen de ketel pendelen of komt er ruis in het systeem?
Bij ons is het bijv. erg gevoelig voor ruis.
Pendelen kan ik niet helemaal voorkomen, daarvoor is de ketel te zwaar. Maar door de DBE's is het wel minder frequent. Daarbij moet ik aantekenen dat ik op advies van engelbertus de aanvoertemp ook ietsje hoger heb gezet.
Ruis heb ik nooit last van gehad. De leidingen zijn vrij dik en de pomp staat al redelijk minimaal.
edit: bovendien heb ik alleen de benedenverdieping getweakt. De overige zones boeien niet zo heel erg.
Ruis heb ik nooit last van gehad. De leidingen zijn vrij dik en de pomp staat al redelijk minimaal.
edit: bovendien heb ik alleen de benedenverdieping getweakt. De overige zones boeien niet zo heel erg.
[Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 05-11-2012 22:26]
Spring erin! Reden van registreren bij Tweakers is dit draadje.[b]mkleinman schreef op zondag 04 november 2012 @ 22:26: En de sensoren van de Remeha ketel heb ik ook geen idee van
Wat betreft de Remeha: Daar kun je met Recom software aardig wat gegevens uittrekken:
http://nl.remeha.com/index.php?id=203
http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/
Ik heb een Quinta, en ben dientengevolge nog veroordeeld tot het gebruik van een GMI interface = €€€.
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
oke, op welke temperatuur draai jij nu en welke Delta T haal jij nu op de ketel?hansdegit schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:21:
Pendelen kan ik niet helemaal voorkomen, daarvoor is de ketel te zwaar. Maar door de DBE's is het wel minder frequent. Daarbij moet ik aantekenen dat ik op advies van engelbertus de aanvoertemp ook ietsje hoger heb gezet.
Gisteren de 3e Jaga convector opgehaald en mogelijk komt daar van het weekend nummer4 bij.
Het doel is om binnen een maand alle radiatoren te hebben vervangen voor Jaga's.
Heb ondertussen al 2 fancontrollers, 3x140mm en 4 x 100mm fans liggen.
Ook zijn er 2 voedingen en een set bi-metalen(voor het schakelen van de voedingen) onderweg.
Hopelijk is alles zsm up & running en is stap 2 voor het overschakelen naar Biobrandstof gezet (CV-ketel uitfaseren

is het eigenlijk mogelijk om conventionele CV-pompen (zonder snelheidschakelaar) langzamer te laten draaien?
Recom kende ik inderdaad al, misschien moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken. Des te meer cijfers des te beter kan ik mijn installatie inregelen.ElMacaroni schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:38:
[...]
Spring erin! Reden van registreren bij Tweakers is dit draadje.
Wat betreft de Remeha: Daar kun je met Recom software aardig wat gegevens uittrekken:
http://nl.remeha.com/index.php?id=203
http://blog.hekkers.net/2...meha-interface-revisited/
Ik heb een Quinta, en ben dientengevolge nog veroordeeld tot het gebruik van een GMI interface = €€€.
Wat voor Jaga's heb je precies? En je sleutelt er zelf ventilatoren op?Freemann schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:13:
[...]
oke, op welke temperatuur draai jij nu en welke Delta T haal jij nu op de ketel?
Gisteren de 3e Jaga convector opgehaald en mogelijk komt daar van het weekend nummer4 bij.
Het doel is om binnen een maand alle radiatoren te hebben vervangen voor Jaga's.
Heb ondertussen al 2 fancontrollers, 3x140mm en 4 x 100mm fans liggen.
Ook zijn er 2 voedingen en een set bi-metalen(voor het schakelen van de voedingen) onderweg.
Hopelijk is alles zsm up & running en is stap 2 voor het overschakelen naar Biobrandstof gezet (CV-ketel uitfaseren)
is het eigenlijk mogelijk om conventionele CV-pompen (zonder snelheidschakelaar) langzamer te laten draaien?
Je kan je pomp langzamer laten draaien door parallel een condensator te plaatsen.
Edit:
Gisteravond viel me nog iets op aan mijn radiatoren ( de nieuwe aan de voorkant ). De achterste plaat koelt door de DBE sneller af dan de voorste. Als ik de DBE uit zet worden ze beide even warm gevoelsmatig. Zet ik de DBE weer aan dan koelt dus de achterste plaat sneller af. Blijkbaar meer turbulentie die warmte oppikt van de achterste plaat?
[Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 06-11-2012 08:37]
Aanvoer op 55 graden (maar ik twijfel nog, misschien dat ik snel naar 60 ga), retour is nu onder de 40.Freemann schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:13:
[...]
oke, op welke temperatuur draai jij nu en welke Delta T haal jij nu op de ketel?
[...]
Bij 60 graden aanvoer haal ik een hogere delta T. Dat wijst erop dat de radiatoren bij 60 graden aanvoer meer vermogen afgeven. Vandaar dat ik dus twijfel. Ook heb ik bij 60 graden een constanter stookgedrag; langere vlamsessies per warmtevraag periode.
duidelijk. Wij stoken nu met EvoHome en 80% van de tijd stookt de ketel alleen voor de benedenverdieping (vloerverwarming). De ketel staat op 45 graden en de vloer op 40 graden. De uitgaande temp. op de vloer is 22-24 graden. oftewel (bij het stoken op de vloer) halen we een DT van 21-23 gradenhansdegit schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:58:
[...]
Aanvoer op 55 graden (maar ik twijfel nog, misschien dat ik snel naar 60 ga), retour is nu onder de 40.
Bij 60 graden aanvoer haal ik een hogere delta T. Dat wijst erop dat de radiatoren bij 60 graden aanvoer meer vermogen afgeven. Vandaar dat ik dus twijfel. Ook heb ik bij 60 graden een constanter stookgedrag; langere vlamsessies per warmtevraag periode.

Echter zal de DT minder zijn als de plaat radiatoren (van de bovenverdieping) ingeschakeld worden, maar daar komen zsm Jaga's

In de badkamer hangt een 70x65x15 (BXHXD) met een standaard vermogen van 718 W bij 55/45 (DBE uitvoering van Jaga zit op 620 W bij 38/33).mkleinman schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:17:
[...]
Recom kende ik inderdaad al, misschien moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken. Des te meer cijfers des te beter kan ik mijn installatie inregelen.
[...]
Wat voor Jaga's heb je precies? En je sleutelt er zelf ventilatoren op?
Je kan je pomp langzamer laten draaien door parallel een condensator te plaatsen.
Voor in een klein kamertje (2x2,5m) staat een 70x50x12 (BXHXD) met een standaard vermogen van 371 W bij 55/45 (DBE uitvoering van Jaga zit op 394 W bij 38/33).
Voor bij ons in de slaapkamer(3x3,5m) staat een 80x90x12 (BXHXD) met een standaard vermogen van 480 W bij 55/45 (DBE uitvoering van Jaga zit op 475 W bij 38/33).
mogelijk komt daar dit weekend nog een:
80x70x12 (BXHXD) met een standaard vermogen van 497 W bij 55/45 (DBE uitvoering van Jaga zit op 487 W bij 38/33).
ik ga er idd zelf ventilatoren inbouwen.
[Voor 32% gewijzigd door Freemann op 06-11-2012 09:24]
Interessant, dan zou ik inderdaad gewoon de DBE loze convector kunnen aanschaffen in de woonkamer en dan de MK138 + ventilatoren hergebruiken.
mkleinman schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:54:
Interessant, dan zou ik inderdaad gewoon de DBE loze convector kunnen aanschaffen in de woonkamer en dan de MK138 + ventilatoren hergebruiken.

We hebben straks voor ong. €265 een 4 stuks Jaga hangen.
De badkamer was 120,
De grote in de slaapkamer was 50,
de kleine was 35,
en de andere grote hoop ik voor 45-60 te kunnen krijgen.
Daar komen nog wat koppelingen,leidingen, fan-controllers, fans etc. bij. Ik hoop uiteindelijk voor €400 klaar te zijn met de 1ste verdieping.
op de beganegrond moet dan eigenlijk nog een 50x50 plaatverwarming voor de hal vervangen worden.
De zolder is onverwarmt en mogelijk dat ik daar in de toekomst nog 2 of heeeeel misschien 3 kleine jaga's ophang. Maar dat zal alleen gebeuren als ik er voor een grijpstuiver tegenaan loop.
edit
overigens laten wij alle plaat-radiatoren hangen. De Jaga's worden paralel aangesloten en mocht bij hele strengen vorst tekort schieten, dan kunnen we de platen bijdraaien.
/edit
[Voor 9% gewijzigd door Freemann op 06-11-2012 10:34]
Misschien een verturi effect? waarbij het eerste (aanzuig gedeelte) weg is (ventilator is de vervanging)mkleinman schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:17:
<KNIP>
Edit:
Gisteravond viel me nog iets op aan mijn radiatoren ( de nieuwe aan de voorkant ). De achterste plaat koelt door de DBE sneller af dan de voorste. Als ik de DBE uit zet worden ze beide even warm gevoelsmatig. Zet ik de DBE weer aan dan koelt dus de achterste plaat sneller af. Blijkbaar meer turbulentie die warmte oppikt van de achterste plaat?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
zou de condensator in SERIE plaatsen...mkleinman schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 08:17:
[...]
..
dat werkt effectiever. lees o.a. artikel op olino maar eens na
top, ik ga van de week is rekenen voor een condensator.
om ff terug te komen op Jaga, DBE, etc.
Ik vind een "groot" nadeel van een convector dat ze weinig na-straal capaciteit hebben.
Bij ons hangt er 1 in de badkamer, met zelfbouw DBE.
Als wij na elkaar douchen (2x10 min.), dan is de radiator na die 20 min. steenkoud en duurt het een aantal min. voordat er voelbaar warmte uitkomt.
Nu zat ik te denk om repen speksteen in de radiator te verwerken.
zat te denken om de repen als volgt erin te monteren:
* vooraanzicht *
Het idee is dan dat de fans de lucht door de kanalen "persen", het speksteen opwarmt en deze warmte na het afslaan van de ketel (lees; tijdens het douche) afgeeft.
Concreet zat ik aan stript van 50 hoog, 15 breed en 2 dik te denken.
* bovenaanzicht *
zou het werken en enig nut hebben?
om ff terug te komen op Jaga, DBE, etc.
Ik vind een "groot" nadeel van een convector dat ze weinig na-straal capaciteit hebben.
Bij ons hangt er 1 in de badkamer, met zelfbouw DBE.
Als wij na elkaar douchen (2x10 min.), dan is de radiator na die 20 min. steenkoud en duurt het een aantal min. voordat er voelbaar warmte uitkomt.
Nu zat ik te denk om repen speksteen in de radiator te verwerken.
zat te denken om de repen als volgt erin te monteren:
code:
1
2
3
4
| ------------- | \ \ \ \ \ | | / / / / / | ------------- |
* vooraanzicht *
Het idee is dan dat de fans de lucht door de kanalen "persen", het speksteen opwarmt en deze warmte na het afslaan van de ketel (lees; tijdens het douche) afgeeft.
Concreet zat ik aan stript van 50 hoog, 15 breed en 2 dik te denken.
code:
1
2
3
| ------------- | | | | | | | ------------- |
* bovenaanzicht *
zou het werken en enig nut hebben?
[Voor 4% gewijzigd door Freemann op 07-11-2012 12:33]
Daar hebben we geen ruimte voor.pcmadman schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:25:
Kun je beter een ouderwetse dikke plaatradiator met heel veel waterinhoud ophangen. (imho)
Daarbij is nog steeds het plan dat de CV-ketel eruit gaat en daarna zal ook het stookregime gaan dalen naar max 45 graden. Een plaat radiator heeft dan 0,weinig vermogen.
Kan het effect van LTV met DBE ook ervoor zorgen dat het verbruik omhoog gaat?
Mijn gasverbruik is tot nu toe 15% hoger t.o.v. vorig jaar en 29% hoger ten opzichte van oktober. En de verhouding m3/graaddag schiet omhoog op het moment dat ik de achterste DBE heb en schiet nog verder omhoog bij de voorste DBE's.
Bij het verhogen van de aanvoertemperatuur van 40 naar 60 graden schiet m3/graaddag nog verder omhoog.
Mijn gasverbruik is tot nu toe 15% hoger t.o.v. vorig jaar en 29% hoger ten opzichte van oktober. En de verhouding m3/graaddag schiet omhoog op het moment dat ik de achterste DBE heb en schiet nog verder omhoog bij de voorste DBE's.
Bij het verhogen van de aanvoertemperatuur van 40 naar 60 graden schiet m3/graaddag nog verder omhoog.
Volgens Jaga in ieder geval niet, juist met 15% omlaag, maar ik heb dat nog nooit in de praktijk van iemand vernomen...mkleinman schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:23:
Zijn dit nu absolute, of relatieve percentages?Mijn gasverbruik is tot nu toe 15% hoger t.o.v. vorig jaar en 29% hoger ten opzichte van oktober. En de verhouding m3/graaddag schiet omhoog op het moment dat ik de achterste DBE heb en schiet nog verder omhoog bij de voorste DBE's.
Als ik corrigeer op m3/graaddag, dan heb ik in okt 2012 ook meer gas verbruikt dan in 2011, maar door een ruim 35% lagere m3/graaddag heb ik in okt 2012 minder gas verbruikt...
Dat bij jou de DBE's zo duidelijk van invloed zijn op je gasverbruik vind ik wel vreemd. Kan het zijn dat je CV in een totaal andere regeling valt door de lagere retour en gaat lopen 'stampen' als een gek om die retour maar omhoog te krijgen??
Dat is de enige reden in deze post die ik snap, maar over hoeveel heb je het dan?Bij het verhogen van de aanvoertemperatuur van 40 naar 60 graden schiet m3/graaddag nog verder omhoog.
Noot:
Je hebt het over voor en achter: hoe zit jou leidingstelsel in elkaar vanaf je CV? Komen er meerdere retouren uit op je CV? Ik heb aparte aanvoer/retour voor voor/achter, en als deze in onbalans zijn, dan gaat de CV compleet van het padje af (pendelen, overmatig branden, etc.)...
[Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 13-11-2012 12:42. Reden: Noot erbij]
Ik heb het verrekend met graaddagen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Hoeveelheid zon is ongeveer hetzelfde. Verbruik dus 15% hoger. Ook mindergas.nl geeft een veel hoger gasverbruik aan in november..Mars Warrior schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:38:
[...]
Zijn dit nu absolute, of relatieve percentages?
Als ik corrigeer op m3/graaddag, dan heb ik in okt 2012 ook meer gas verbruikt dan in 2011, maar door een ruim 35% lagere m3/graaddag heb ik in okt 2012 minder gas verbruikt...
Dat bij jou de DBE's zo duidelijk van invloed zijn op je gasverbruik vind ik wel vreemd. Kan het zijn dat je CV in een totaal andere regeling valt door de lagere retour en gaat lopen 'stampen' als een gek om die retour maar omhoog te krijgen??
Dat stampen heb ik nog niet opgemerkt. Ik zie de ketel eigenlijk altijd pruttelen om het minimumvermogen en de condensatieafvoer drupt dan als een dolle. Maximale aanvoertemperatuur is 47 graden wat ik nu heb gezien.
15% dusDat is de enige reden in deze post die ik snap, maar over hoeveel heb je het dan?

Zal wat cijfers posten vandaag of morgen.
Ik heb vanaf de CV twee hoofdleidingen. 1 naar de voorkant van het huis, 1 naar de achterkant. Beide zijn in balans met elkaar voor zover ik weet. DeltaT tussen aanvoer en retour is ongeveer 8 a 10 graden op dit moment.Mars Warrior schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:38:
Noot:
Je hebt het over voor en achter: hoe zit jou leidingstelsel in elkaar vanaf je CV? Komen er meerdere retouren uit op je CV? Ik heb aparte aanvoer/retour voor voor/achter, en als deze in onbalans zijn, dan gaat de CV compleet van het padje af (pendelen, overmatig branden, etc.)...
[Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 13-11-2012 12:46]
Jij 15% omhoog, Jaga 15% omlaag. Misschien de + en - van de ventilatoren omdraaienmkleinman schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:43:
[...]
Ik heb het verrekend met graaddagen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Hoeveelheid zon is ongeveer hetzelfde. Verbruik dus 15% hoger. Ook mindergas.nl geeft een veel hoger gasverbruik aan in november..

Komt dit niet omdat je meer / hoger / langer gestookt heb door tests etc?mkleinman schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:23:
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Nee niet dat ik weet.revolution-nl schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:28:
[...]
Komt dit niet omdat je meer / hoger / langer gestookt heb door tests etc?
Ik heb inmiddels wat m3/graaddag cijfers van de verschillende periodes vergeleken. Als ik die cijfers moet geloven dan betekent van geen DBE naar DBE een hoger verbruik en van 40 graden met pendelen ( aanvoertemp ) naar 60 ( zonder pendelen ) ook weer een verhoging.
En niet zo'n beetje ook. van 0.2m3/gd naar 0.459m3/gd
- Start: 29-09 t/m 07-10: m3/gd: 0,090
- ZB/CV: 7-10 t/m 20-10: m3/gd: 0,223 ( op 7-10 is dus de ZBCV in werking gegaan )
- DBE: 20-10 t/m 25-10: m3/gd: 0,198 ( DBE achter, lijkt dus voor verlaging te zorgen )
- DBE: 25-10 t/m 1-11: m3/gd: 0,307 ( DBE voor, gasverbruik schiet omhoog )
- 40-60: 1-11 t/m 3-11: m3/gd: 0,450 ( naar 60 graden en gasverbruik gaat nog verder omhoog ).
- DBE: 3-11 t/m 10-11: m3/gd: 0,459 ( DBE achter voorzien van 2 extra fans, NOG meer verbruik ).
DBE zorgt voor snellere verwarming, woning is eerder op een (algeheel) hogere temp. en zal daardoor over een langere periode een hogere DeltaT hebben tov de buiten temp.mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:03:
[...]
Nee niet dat ik weet.
Ik heb inmiddels wat m3/graaddag cijfers van de verschillende periodes vergeleken. Als ik die cijfers moet geloven dan betekent van geen DBE naar DBE een hoger verbruik en van 40 graden met pendelen ( aanvoertemp ) naar 60 ( zonder pendelen ) ook weer een verhoging.
En niet zo'n beetje ook. van 0.2m3/gd naar 0.459m3/gdEnige conclusie die ik kan trekken is dat het ergens anders door komt ( harde wind? ). Deze cijfers die ik tot nu toe heb slaan werkelijk waar nergens op. Meer warmte-afgifte in de woonkamer, veel minder warmteverlies en toch schiet het verbruik omhoog.
- Start: 29-09 t/m 07-10: m3/gd: 0,090
- ZB/CV: 7-10 t/m 20-10: m3/gd: 0,223 ( op 7-10 is dus de ZBCV in werking gegaan )
- DBE: 20-10 t/m 25-10: m3/gd: 0,198 ( DBE achter, lijkt dus voor verlaging te zorgen )
- DBE: 25-10 t/m 1-11: m3/gd: 0,307 ( DBE voor, gasverbruik schiet omhoog )
- 40-60: 1-11 t/m 3-11: m3/gd: 0,450 ( naar 60 graden en gasverbruik gaat nog verder omhoog ).
- DBE: 3-11 t/m 10-11: m3/gd: 0,459 ( DBE achter voorzien van 2 extra fans, NOG meer verbruik ).
Door het verhogen van je aanvoer temp. verhoog je de DeltaT in je CV-systeem, maar direct ook het gasverbruik. van 40->60 is mogelijk 60% extra gasverbruik en dat ga je imho niet goedmaken met de hogere DeltaT en meer condensatie
imho betekend een hogere DeltaT direct voor een hoger gasverbruik (correct me if i'm wrong) en zul je dit zelf bij moeten sturen dmv verkorten/verleggen stook- tijden/periode.
Wij draaien hier nog steeds op 45graden aanvoertemp. in 80% van de tijd voedt de CV >alleen<(door de EvoHome) de vloerverwarming en de verdeler laat 40-42 graden toe. Daar komt dan 20-22 uit en betekend een DeltaT van ~20graden en ons gasverbruik is tot nu toe met ~20% gedaald.
Van het weekend gaan Jaga 2 en 3 met zelfbouw DBE aan worden gesloten en dan blijft de aanvoer voorlopig nog op 45 graden staan.
Het verhaal is wat genuanceerder. Mijn CV begint altijd heel laag met stoken en stookt dan heel langzaam de temperatuur op van de aanvoer. Gedurende dit hele traject komt hij niet boven de 20% stook uit ( modulatie in laagste stand, 6.2kW ).Freemann schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:21:
DBE zorgt voor snellere verwarming, woning is eerder op een (algeheel) hogere temp. en zal daardoor over een langere periode een hogere DeltaT hebben tov de buiten temp.
Door het verhogen van je aanvoer temp. verhoog je de DeltaT in je CV-systeem, maar direct ook het gasverbruik. van 40->60 is mogelijk 60% extra gasverbruik en dat ga je imho niet goedmaken met de hogere DeltaT en meer condensatie
Dus eigenlijk het enige wat hij doet is op minimaal vermogen 6.2kW warmte afgeven aan het CV water. Tegen de tijd dat mijn woonkamer op temperatuur is staat de aanvoertemperatuur op 47 graden en de retour op 37 tot 39. In dat hele traject hoor ik mijn condensafvoer heel snel druppen.
Die 60 graden aanvoertemp heb ik dus nog niet gezien. Het is de maximale temperatuur waarop de CV mag stoken, hij hoeft dat gelukkig nog niet te doen.
Daarnaast zou de extra isolatie ( ruim 1.2kW minder uitstraling bij deze buitentemperaturen ) toch ook voor een aanzienlijk lager verbruik moeten zorgen.
Zie boven? Ik dacht juist dat door het verhogen en het feit dat de ketel nu de hele tijd zijn 6.2kW kwijt kanimho betekend een hogere DeltaT direct voor een hoger gasverbruik (correct me if i'm wrong) en zul je dit zelf bij moeten sturen dmv verkorten/verleggen stook- tijden/periode.
Wij draaien hier nog steeds op 45graden aanvoertemp. in 80% van de tijd voedt de CV >alleen<(door de EvoHome) de vloerverwarming en de verdeler laat 40-42 graden toe. Daar komt dan 20-22 uit en betekend een DeltaT van ~20graden en ons gasverbruik is tot nu toe met ~20% gedaald.
Van het weekend gaan Jaga 2 en 3 met zelfbouw DBE aan worden gesloten en dan blijft de aanvoer voorlopig nog op 45 graden staan.
en mag aan het water en dat de ketel niet meer pendelt ik meer gas zou besparen?
Mijn DeltaT is nu wel hoger met de DBE's beneden, maar de ketel gaat nu niet in een hogere stand staan stoken maar blijft op de allerlaagste stand pruttelen.
Is die +15% nu echt te wijten aan mijn veranderingen? Of is het net zoals april/mei te wijten aan externe factoren zoals wind/minder zon?
Mijn gevoel zegt dat in dit bovenstaande stukje een groot aandeel zit.mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:41:
Mijn DeltaT is nu wel hoger met de DBE's beneden, maar de ketel gaat nu niet in een hogere stand staan stoken maar blijft op de allerlaagste stand pruttelen.
Door het verhogen van de DeltaT moet je ketel meer energie stoppen in het verhogen van de retourtemp. naar de nieuwe aanvoertemp. had je vroeger een DeltaT van 5 en nu 10 graden, dan moet je ketel een 100% hoger verschil goedmaken en daar komt gas bij kijken.
Ben redelijk nieuw op het CV/Gas gebied, dus geen idee of het hout snijd of als een tang op een varken slaat

Daarnaast zullen zon/wind uren natuurlijk ook meetellen, maar of er nu tov X maanden geleden meer of minder uren zon/wind zijn....

[Voor 7% gewijzigd door Freemann op 15-11-2012 08:47]
Maar de woonkamer is nu binnen een uur warm ipv 2 uur. Dus de ketel hoeft ook veel minder lang te stoken.Freemann schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:46:
[...]
Mijn gevoel zegt dat in dit bovenstaande stukje een groot aandeel zit.
Door het verhogen van de DeltaT moet je ketel meer energie stoppen in het verhogen van de retourtemp. naar de nieuwe aanvoertemp. had je vroeger een DeltaT van 5 en nu 10 graden, dan moet je ketel een 100% hoger verschil goedmaken en daar komt gas bij kijken.
Daarnaast zullen zon/wind uren natuurlijk ook meetellen, maar of er nu tov X maanden geleden meer of minder uren zon/wind zijn....
oke, maar je haalt een hogere DeltaT en dat betekend (ook bij 1 uur stoken) dat de ketel meer gas moet gebruiken om de DeltaT voor de aanvoer weg te werken.mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 08:58:
[...]
Maar de woonkamer is nu binnen een uur warm ipv 2 uur. Dus de ketel hoeft ook veel minder lang te stoken.
Volgens mij is de insteek van DBE's ook dat je meer vermogen uit de lagere temp. haalt en dus (langer) op een lagere temp. kan blijven stoken. Als je na het inzetten van DBE's de aanvoer temp. gaat verhogen, dan betekend dit imho meer gasverbruik.
Wij zaten afgelopen feb op 65-70 graden aanvoertemp. en hoop straks met de DBE's op max 50-55 uit te komen (voor de vloerverwarming/beganegrond moet dat zeker geen probleem zijn).
[Voor 12% gewijzigd door Freemann op 15-11-2012 09:46]
Maar de ketel stookt niet hoger. Hij blijft op 20% modulatie zitten. Alleen gaat de ketel niet meer pendelen en blijft hij aanwarmen in die periode. Dan zou het hogere verbruik komen doordat de ketel nu kan blijven pruttelen.Freemann schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:14:
[...]
oke, maar je haalt een hogere DeltaT en dat betekend (ook bij 1 uur stoken) dat de ketel meer gas moet gebruiken om de DeltaT voor de aanvoer weg te werken.
Volgens mij is de insteek van DBE's ook dat je meer vermogen uit de lagere temp. haalt en dus (langer) op een lagere temp. kan blijven stoken. Als je na het inzetten van DBE's de aanvoer temp. gaat verhogen, dan betekend dit imho meer gasverbruik.
Wij zaten afgelopen feb op 65-70 graden aanvoertemp. en hoop straks met de DBE's op max 50-55 uit te komen (voor de vloerverwarming/beganegrond moet dat zeker geen probleem zijn).
En de aanvoertemperatuur komt dus al nauwelijks hoger uit, het enige wat gebeurd is dat de ketel nu boven de 40 graden mag komen de DeltaT gelijk blijft en de ketel nu continu die 6.2kW kwijt kan in het circuit.
Als ik de cijfers dan goed interpreteer dan heeft de zonneboiler/CV een negatief effect

En alles wat ik daarna doe een negatief effect op het verbruik. Waarbij het gasverbruik van 0,198m3/gd gaat naar 0,459 met alle DBE's en een maximale aanvoertemp van 60 graden die in de praktijk niet wordt gehaald.
* mkleinman snapt het niet meer.
oke, maar;mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:27:
[...]
Maar de ketel stookt niet hoger. Hij blijft op 20% modulatie zitten. Alleen gaat de ketel niet meer pendelen en blijft hij aanwarmen in die periode. Dan zou het hogere verbruik komen doordat de ketel nu kan blijven pruttelen.
En de aanvoertemperatuur komt dus al nauwelijks hoger uit, het enige wat gebeurd is dat de ketel nu boven de 40 graden mag komen de DeltaT gelijk blijft en de ketel nu continu die 6.2kW kwijt kan in het circuit.
Als ik de cijfers dan goed interpreteer dan heeft de zonneboiler/CV een negatief effect. De DBE met 5 fans achter een positief effect.
En alles wat ik daarna doe een negatief effect op het verbruik. Waarbij het gasverbruik van 0,198m3/gd gaat naar 0,459 met alle DBE's en een maximale aanvoertemp van 60 graden die in de praktijk niet wordt gehaald.
40->50 = DeltaT 10
50->60 = DeltaT 10
en de laatste kost toch echt meer gas.
gelijk blijven DeltaT, maar toch meer gasverbruik.
Wat zijn nu precies de aanvoer temp. met bijbehorende DeltaT's?
[edit]
Volgens mij zou het zo moeten zijn:
aanvoer voor DBE plaatsing: 50
aanvoer na DBE plaatsing: <50
zelfde afgifte van vermogen op een lager stookregime.
[Voor 6% gewijzigd door Freemann op 15-11-2012 09:47]
Ik zat eerst op aanvoertemp maximaal 40. Wat er dan gebeurde dat ik begon met een dT van 5 graden en die liep gestaag op naar 40 graden. Ketel gaat dan uit maar pomp blijft draaien, retourtemperatuur daalt en pas bij retourtemp 35 gaat de ketel weer aan.Freemann schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:46:
[...]
oke, maar;
40->50 = DeltaT 10
50->60 = DeltaT 10
en de laatste kost toch echt meer gas.
gelijk blijven DeltaT, maar toch meer gasverbruik.
Wat zijn nu precies de aanvoer temp. met bijbehorende DeltaT's?
[edit]
Volgens mij zou het zo moeten zijn:
aanvoer voor DBE plaatsing: 50
aanvoer na DBE plaatsing: <50
zelfde afgifte van vermogen op een lager stookregime.
Dit was zowel MET als zonder DBE het geval. De ketel, als die stookt, staat op 20%, 6.2kW.
Nu staat aanvoertemperatuur op maximaal 60. Vanaf ongeveer 35 graden retourtemperatuur loopt de dT op naar een graad of 7 a 8. . Aanvoertemperatuur komt nooit boven de 47 graden. ( Althans wat ik heb gezien ).
Alleen getest MET DBE, de ketel blijft consequent op 20% stoken ( 6.2kW ) maar pendelt dus niet.
Ik zou even de cijfers afwachten van de aankomende wintermaanden. Als een CV systeem evenwichter stookt bij een lagere temperatuur dan moet dat gewoon efficienter zijn. Lagere retour en kortere stooktijd = meer efficientie.
Ik zie het ook bij mijn verbruikcijfers van afgelopen jaar. Dat is echt fors lager na inregeling van de CV.
Ook ik heb dit jaar een veel hoger verbruik in November. Maar dat komt meer omdat ik veel meer gestookt heb.
Ik zie het ook bij mijn verbruikcijfers van afgelopen jaar. Dat is echt fors lager na inregeling van de CV.
Ook ik heb dit jaar een veel hoger verbruik in November. Maar dat komt meer omdat ik veel meer gestookt heb.
Mag ik jou nomineren voor de onderbouwing van het jaarrevolution-nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:20:
Ook ik heb dit jaar een veel hoger verbruik in November. Maar dat komt omdat ik veel meer gestookt heb.

Plaatje zegt meer dan woorden:mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:27:
[...]
Als ik de cijfers dan goed interpreteer dan heeft de zonneboiler/CV een negatief effect. De DBE met 5 fans achter een positief effect.
Dit zijn de procentuele (m3/graaddag) besparingen op gasverbruik over 2012 tov 2011. Je ziet de enorme verschillen per maand. Aan het huis is echter dit jaar niets veranderd. Ik vermoed dat de zon een groot aandeel heeft in deze variaties.
Je zult snappen dat het aantonen van maatregelen (zoals DBE's) wel heel, heel, heel erg moeilijk wordt met dit soort enorme verschillen in relatief verbruik per maand...
Het kan best zijn dat jouw huis ook standaard al dit soort variatie lat zien en dat je het daardoor niet meer snapt. Wat me nogmaals opviel in je verhaal was het verschil met DBE's tussen voor en achter; vraag me nog steeds af of je toch last hebt van balansverstoringen in het voor en achter circuit...
[Voor 13% gewijzigd door Mars Warrior op 15-11-2012 19:37]
@mkleinman:
ik ben benieuwd wat je ziet als je deze data in een grafiek zet met op de Xas de gem. dagtemperatuur en op de Yas m3gas/graaddag.
bij mij zie je dan duidelijk m3/graaddag stijgen als de gem. dagtemperatuur daalt.
ik ben benieuwd wat je ziet als je deze data in een grafiek zet met op de Xas de gem. dagtemperatuur en op de Yas m3gas/graaddag.
bij mij zie je dan duidelijk m3/graaddag stijgen als de gem. dagtemperatuur daalt.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Dat zie ik hier ook duidelijk, dat is dus een deel van de verklaring waarom de cijfers hoger worden.BarryH schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:45:
@mkleinman:
Het blijft wel overeind dat mijn gasverbruik nu 15% hoger is dan dezelfde periode vorig jaar ( rekening houdende met graaddagen ).
En wat gebeurd er als je de max. aanvoer temperatuur op 45-50 zet?mkleinman schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:41:
[...]
Dat zie ik hier ook duidelijk, dat is dus een deel van de verklaring waarom de cijfers hoger worden.
Het blijft wel overeind dat mijn gasverbruik nu 15% hoger is dan dezelfde periode vorig jaar ( rekening houdende met graaddagen ).
Vanavond ff op 50 graden zetten idd, kijken wat er gebeurd.Freemann schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:07:
[...]
En wat gebeurd er als je de max. aanvoer temperatuur op 45-50 zet?
als je het niet probeert, dan weet je het ook niet.mkleinman schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:41:
[...]
Vanavond ff op 50 graden zetten idd, kijken wat er gebeurd.
Ben zeer benieuwd

Wij hebben in de badkamer een Jaga Strada met 67X W (op 55/45/20) hangen incl. zelfbouw DBE (3x120mm fans). Wij stoken nu op max. 45 en kunnen het er zeer behaaglijk krijgen. We stookte de badkamer eerst voor 80% elektrisch en ondanks dat hij nu op de CV zit, zijn we voor oktober 20% omlaag gegaan met het gasverbruik.
Nu eerst naar de bouwmarkt om 2 x voetventiel en 2 x thermostaatkraan te halen voor de 2 aan te sluiten Jaga's

Al nieuwe cijfertjes/bevindingen?mkleinman schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:41:
[...]
Vanavond ff op 50 graden zetten idd, kijken wat er gebeurd.
Nog niet, ik heb vrijdagmiddag de aanvoer temperatuur verlaagd. Gisteren mijn eerste meetpunt. Vanavond laat mijn tweede en dan morgen het aantal graaddagen van vandaag.
Gasverbruik in november. Het lijkt vooral in het begin van november te zitten met een vreemde piek met een paar dagen 8m3+ verbruik. ( harde wind? )
+15%? Het is nog meer
Gasverbruik in november. Het lijkt vooral in het begin van november te zitten met een vreemde piek met een paar dagen 8m3+ verbruik. ( harde wind? )
+15%? Het is nog meer

[Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 18-11-2012 10:44]
hmmm... het verbruik is dus nog hoger dan gedacht.
Naar aanleiding van jouw ervaring mbt de max. ingestelde aanvoertemp. en de modulerende ketel, heb ik Vaillant een mail gestuurd.
Heb de vraag gesteld welke deel van het systeem leidend is;
De moduleren klokthermostaat,
De ingestelde aanvoertemp. op de ketel
of dat de devices dit in onderling overleg doen.
Daarnaast gevraagd of de ketel nog in een speciale modulerende stand moet worden gezet en of de thermostaat de ketel qua aanvoertemp. kan/mag overrulen.
Mijn temp. meters op de aanvoer en retour leiding gaven, ondanks de ingestelde 45 graden, ook een aanvoertemp. van maar 37 graden aan. Dit met een initiële retourtemp. van ~17 graden en deze liep langzaam op naar ~22 graden, terwijl de aanvoer op dat moment zakte naar ~34 graden.
De ketel komt bij lange na dus ook niet aan de 45 graden, en lijkt toch nog binnen de bovengrens van 45 graden te moduleren.
Er gisteren wel achtergekomen dat de ketel (ondanks dat de installateur zei dat het niet zo was) een warme water voorraadje aanhoud. Deze functie direct uitgeschakeld, ben benieuwd hoeveel dat (op jaarbasis) scheelt. Iemand ervaring met de besparing op deze functie?
Naar aanleiding van jouw ervaring mbt de max. ingestelde aanvoertemp. en de modulerende ketel, heb ik Vaillant een mail gestuurd.
Heb de vraag gesteld welke deel van het systeem leidend is;
De moduleren klokthermostaat,
De ingestelde aanvoertemp. op de ketel
of dat de devices dit in onderling overleg doen.
Daarnaast gevraagd of de ketel nog in een speciale modulerende stand moet worden gezet en of de thermostaat de ketel qua aanvoertemp. kan/mag overrulen.
Mijn temp. meters op de aanvoer en retour leiding gaven, ondanks de ingestelde 45 graden, ook een aanvoertemp. van maar 37 graden aan. Dit met een initiële retourtemp. van ~17 graden en deze liep langzaam op naar ~22 graden, terwijl de aanvoer op dat moment zakte naar ~34 graden.
De ketel komt bij lange na dus ook niet aan de 45 graden, en lijkt toch nog binnen de bovengrens van 45 graden te moduleren.
Er gisteren wel achtergekomen dat de ketel (ondanks dat de installateur zei dat het niet zo was) een warme water voorraadje aanhoud. Deze functie direct uitgeschakeld, ben benieuwd hoeveel dat (op jaarbasis) scheelt. Iemand ervaring met de besparing op deze functie?
[Voor 12% gewijzigd door Freemann op 19-11-2012 07:30]
@mkleinman: wellicht in die paar dagen iets bijzonders gedaan?
ik heb ook een rare piek in september (toen hebben we de voordeur geverfd en nieuwe tochtstrips geplaatst, 1 week lang hoger verbruik) en in oktober 1 weekend dat de zonnepanelen werden geplaatst ook veel naar binnen en naar buiten met alle kou van dien).
ook merk ik dat vochtig weer ook flink veel verbruik kost. vorig jaar was dat ook de reden om de stooklijn te verhogen: met mistig weer werd het anders niet warm in huis
ik heb ook een rare piek in september (toen hebben we de voordeur geverfd en nieuwe tochtstrips geplaatst, 1 week lang hoger verbruik) en in oktober 1 weekend dat de zonnepanelen werden geplaatst ook veel naar binnen en naar buiten met alle kou van dien).
ook merk ik dat vochtig weer ook flink veel verbruik kost. vorig jaar was dat ook de reden om de stooklijn te verhogen: met mistig weer werd het anders niet warm in huis
Vorig jaar veel meer zon gehad begin November, scheelt echt veel in stookkosten, dat zonnetje door de ramen. Mijn gasverbruik is nu ook veel hoger.
Ik kan me zo niet bedenken dat we in die dagen wat geks hebben gedaan. De factor zon zal zeker schelen in het gasverbruik en dat zie je inderdaad ook niet terug op m3/graaddag grafieken.
Al met al een stevige speurtocht dit met voor/tegenstanders van DBE.
Al met al een stevige speurtocht dit met voor/tegenstanders van DBE.
Je kunt toch ook nog ee nzonnevergelijking maken via de knmi-site? Dan weet je al iets meer....
Ik stem overigens vóór. Ook met driewegklep haal ik nog een mooie delta T (dus zonder dat de boiler het retourwater koelt). Aanvoer is weer terug op 55 graden.
Ik stem overigens vóór. Ook met driewegklep haal ik nog een mooie delta T (dus zonder dat de boiler het retourwater koelt). Aanvoer is weer terug op 55 graden.