Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07-05 16:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik hoor eigenlijk verschillende mensen in mijn omgeving die zelf een (Jaga) convector willen boosten.

Gezien ik eigenbouw DBE unit in gebruik heb lijkt het mij leuk om hier ervaring uit te wisselen.
Ik zal dit topic later voorzien van extra info.

Enjoy!
UPDATE: Nu 7 fans op de 4 kanaals fancontroller

UPDATE: NU ook een traditionele radiator geboost! revolution-nl in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Mijn post in Duurzame Energie deel 18:

Vandaag opzoek gegaan naar een fan controller en een paar fan's. Gister opperde ik het idee om mijn paneel radiator te boosten maar ik heb mij bedacht en ik ben maar begonnen bij mijn Jaga convector

Eigenlijk had ik een 4x 180mm Silverstone Air Penetrator SST AP181 gewild alleen kon ik niet het geduld opbrengen om een paar dagen op een bestelling te wachten

Ingredienten:
Scythe server fan controller
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-3 140mm 1700RPM
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-2 140mm 1200RPM
1x Oude externe 3.5inch behuizing met voeding tbv MOX aansluiting

In eerste instantie wou ik vier 1700rpm fans echter waren die niet meer voorradig. Vandaar de 2x 1200rpm fans. De fan's heb ik met een parker gemonteerd op de warmtewisselaar door een muurplug tussen de warmte wisselaar vast te zetten .

De 1200RPM fans heb ik met twee temperatuur sensoren op de aanvoer aangesloten en schakelen in bij een aanvoer van 40c. De 1700rpm fans staan op de retour aangesloten en schakelen in bij een retour van een 40c. Door deze setup draaien de stille 1200rpm fans bij het bijwarmen en schakelen de luidruchter 1700rpm fans in bij de langdurige opwarming van de ruimte.

Het resultaat is verbluffend! De kamer is veeeeel sneller op temperatuur de delta T uit mijn jaga is nu bijna 15c en de ketel pendelt bijna niet meer bij het opwarmen. Als de jaga al vol warmte staat te blazen geven mijn paneel radiatoren nog amper warmte af. Kortom, veel resultaat voor weinig geld (slechts 100 euro)

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:06]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
[quote]frankium schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:46:
D`r is toch al een LTV topic?
NovapaX schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 13:43:
Misschien het topic iets algemener maken en richten op alle radiator/convector boosters....
Ik wil denk ik, zodra ik een ombouw om mijn verwarming maak (onder de vensterbanken) ook een paar fans inzetten om de luchtstroom rondom de paneelradiatoren te verhogen.

Heeft dat veel effect of zal het bespaarde gas niet opwegen tegen de (geringe) energiekosten.

Eerst mijn CV in het algemeen maar eens tunen via het CV-tunings topic....
ik denk dat ik maar eens begin met neon eronder, een spoiler en grotere velgen 8) :+
Misschien inderdaad handiger om de topic naam wat algemener maken.
Of gaan we nu voor elk onderwerp een topic maken :-).
Wel zo overzichtelijk toch :)

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:57:
Wij van wc-eend....

Ligt ook helemaal aan wat voor een woning je hebt en hoe je verwarmt. Sommige mensen stoken alleen 's morgens, gaan na het werk kachel op 15 graden en daarna rond 18:00u weer als ze thuis komen en dan om 23:00u slapen. Dan heb je dus twee keer een moment van opwarming.

Ik vind het zeker prettig als een huis snel op temperatuur is, het is niet meer van deze tijd dat je de kachel een uur van tevoren aan moet zetten.

Zou een mooie app zijn dat zodra ik binnen bereik van mijn woning kom de verwarming alvast aan gaat. Als het 15 minuten duurt om deze op temperatuur te krijgen dan is hij warm als ik thuis ben. Maar dat is puur gemak en heeft niet zoveel te maken met besparing. 15% geloof ik niet, zal eerder 5% zijn, en reken dan het verbruik aan electriciteit wel even mee in de berekening aub.
Electra verbruik is te verwaarlozen. De fans draaien op 3 tot 8 watt.
Ik ben wel redelijk overtuigd over de besparing die het teweeg heeft gebracht in mijn CV systeem.

Vorig jaar verstookte ik bijna iedere avond 1 liter bioethanol in de woonkamer. Hierdoor stond de CV de hele avond uit.

Dit jaar gebruik ik de bioethanol haard slechts 1x in de twee weken en staat de CV op 18.5 ipv 17.5 Toch is mijn gasverbruik / graaddag exact gelijk gebleven.

Zonder de DBE had ik de CV installatie nooit zo inbalans kunnen krijgen. Dit zal natuurlijk wel per installatie verschillen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:49:
Jaga claimt dat zijn DBE units zo'n 15% of meer gasbesparing geven.

En ja, Jaga gebruikt de DBE units voornamelijk voor het sneller opwarmen bij lagere aanvoertemperaturen. De turbo stand doet het bijv. maar 15 minuten en dan schakelt-ie uit.

Het zou heel leuk zijn als dit topic zodanig uitgroet dat we dit met zelfbouw (Arduino van mijn part) en standaard paneel (Radson, Stelrad, Henrad etc.) radiatoren ook voor elkaar kunnen krijgen.

Vwb aansturing: die 12V voedingen en Arduino bordjes die RGB ledstrips via PWM aansturen kunnen wel eens zeer handig zijn om ook fans aan te sturen?!?!
Ik ben heel erg benieuwt naar het resultaat als je een paneelradiator gaat boosten. Ik denk best dat dit kan gaan werken! Misschien dat ik binnenkort eens een test ga doen met mijn radiator in de keuken.

Hoewel ik eigenlijk gewoon een argument wil hebben om de keuken radiator te vervangen voor een Jaga convector :9
LauPro schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:37:

Dus het heeft alleen zin om de fans aan te zitten tijdens een bepaalde temperatuurrange (bijv. van 15-18 graden).

Het is wel een handige snelverwarming om een kamer snel op temperatuur te krijgen.

Maar dan is eigenlijk een WTW-installatie met heteluchtverwarming nog mooier :) . Heb je ook meteen verse lucht.
Dit is niet helemaal waar, ook bij het warm houden van de kamer is de warmte afgifte van de radiator groter met DBE. Hierdoor hoeft de ketel minder lang te stoken bij een lagere retour temperatuur.

Mijn ketel houd nu de kamer warm tussen de 37c en 45c. Dat was voorheen echt onmogelijk toen ik nog een paneelradiator had.

[Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 01-02-2012 21:10]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
jekker schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:23:
Omdat je met lage temperaturen een hoger rendement kan halen is het zeer interessant om ltv boosters te gebruiken voor jaga radiatoren, alleen in mijn ogen rekent jaga wel erg veel voor hun systeem.

Dus waarom ook niet zelf proberen, situatie voor de boosters.

Er draait hier een warmtepomp 12kw, bij een buiten temp van 11c en lager produceert hij 50c water.
wanneer de temperatuur buiten 12c bereikt gaat de WP 45c water produceren.

situatie: beneden vloerverwarming (geen enkel probleem)
boven 3x jaga + oude radiatoren in toiletten slaapkamers (alleen met hogere temp 45c warm te houden)

gemiddelde temperatuur 21.4

gewenste temperatuur 22c

jaga1: 180 b x 40 h
jaga2/3: 120 b x 60 h

in jaga1 4x de Scythe Slip Stream 140, 0.20 A, DC12V, 23.2 Db, 140 x 140 x 25 mm 1200 rpm
draaien momenteel op 9v deze 4 14cm fans ontrekken alle energie uit de 180cm jaga.
dit is makkelijk aan de terug voerleiding te merken.
ze draaien op een vermoedelijke 800 toeren
[afbeelding]
[afbeelding]

in jaga 2+3 3x de Scythe Slip Stream 120mm, DC12 V, 0.1 A, 10.70 Db, 115 g, 120 x 120 800rpm
[afbeelding]
draaien momenteel op 15v maar ik gebruik hier tussen een temperatuur controller uit een oude voeding die het aantal rpm controleert bij 35c omgeving temp draaien de fans rond de 600rpm bij een hogere temperatuur 40c rond de 800rpm

Waarschijnlijk haal ik de temperatuur controller er later tussen uit,omdat de wp nu lager stookt als ik had

verwacht.(nog even een 9v adapter regelen)

en zal de fans later tussen de 600-800rpm laten draaien omdat dit al voldoende energie onttrekt.
en de fans op hogere rpm te horen zijn(niet storend maar toch).
Voor een cv ketel zou zo'n controller wel interessanter zijn ivb met de hogere temperaturen
[afbeelding]

resultaat: bij een buiten temp onder de 7c produceert de wp nu 40c water en boven de 7c 35c water
gemiddelde temperatuur in huis 22c

de fans draaien 24/7 per dag momenteel, maar wil dit nog veranderen door een tijdschakelaar zodat nachts niet

zoveel energie wordt ontrokken

resultaat is een zeer comfortabele leeftemperatuur die met een beetje tweaken nog wat energie zuiniger kan.

Wat ik er bij moet vertellen is, dat ik mij aan de Spaanse Costa woon en ik in 4 jaar tijd nog geen 1x de temp onder nul heb gezien. Maar het hier nu ook extreem koud is dus een perfect moment om de jaga's te testen
overdag +-8c s'nachts 3c + veel wind

voor de fans heb ik alleen kosten hoeven maken.
Totale kosten €88,-
Mooie setup! Hoe bevallen slipstream fans qua DB's en airflow?. Mijn ervaring met de noiseblockers is wel dat je met 1700rpm net wat extra airflow creeert waardoor gevoelsmatig de capaciteit wel een stuk omhoog gaat. Op 1700rpm maken ze alleen wel redelijk wat geluid.

Mijn fancontroller stuurt de boel naar keuze namelijk automatisch, semi automatisch of handmatig aan. Dit is per kanaal appart in te stellen op het bedieningspaneel.

Als ik naar bed ga zet ik hem op auto zodat de 1700rpm fans maximaal draaien als de CV aan het eind van de dag aan springt.

Als ik thuis kom zet ik de 1700rpm fans manual op 1200rpm, deze blijven dan constant op 1200rpm draaien terwijl ik de overige 2 1200rpm fans op semi heb staan (700rpm idle vanaf 30c naar 1200rpm). Met deze extreme koude temperaturen wil ik de 1700rpm fans ook s'avonds welleens op auto zetten, de retourtemperatuur is dan namelijk wel merkbaar lager.

Eigenlijk wil ik de twee 1200rpm fans nog een keer vervangen voor 1700rpm.

De Scythe server fan controller was overigens 35 euro (inc. temperatuur sensoren)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
LauPro schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:19:
[...]
Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.
Ik heb 4 radiatoren aan staan
1x paneel radiator keuken
1x paneel radiator hal
1x paneel radiator badkamer
1x Jaga type 20 woonkamer

Je merkt wel dat de afgifte de overige vertrekken nu minder is. Ik kan mij dus voorstellen dat dit in sommige situaties problemen kan opleveren. Het mooiste is natuurlijk om overal Jaga convectoren op te hangen :9

De paneelradiator in de keuken wil ik volgend jaar gaan vervangen voor een Jaga. Uiteraard weer met een zelfbouw DBE unit.

De noiseblockers fans gaan fan naar de keuken. De jaga in de woonkamer krijgt dan 180mm Silverstone Air Penetrator fans :9~.

Ik hoop dat ik dan met een maximale temperatuur van 50/30 kan stoken :*)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik denk wel dat dit gaat werken zeker bij lagere temperaturen waarbij er normalite minder spraken is van convenctie. Heb zelf onlangs een hele rits fans uit wat oude servers gehaald. Ik denk dat ik dit najaar nog wel ga proberen de normale keuken radiator te boosten.

Ik wil een frame maken met de fans erin, deze wil ik dan onder de radiator kunnen schuiven.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:24:
Oei! Bookmarked!

Ik wil een DBE booster maken voor mijn verwarmen achter ( type 21S ). Ik ben van plan om 8cm fans te gaan gebruiken.

Mijn belangrijkste probleem is de aansturing. Hoe zorg ik ervoor dat bij meer dan 30 graden de fans gaan draaien en beneden de 25 graden uit zijn?

Mooiste zou zijn denk ik met een NTC weerstand? Maar hoe?

Ik zit trouwens ff te kijken naar het schemaatje van Velleman. http://www.velleman.eu/downloads/0/infosheets/vm137_uk.pdf

Alleen welke van de twee is dan te gebruiken voor DBE? Ik denk de Heating application? Alleen ik kan het niet beredeneren?
Kijk even in de startpost naar de fan controller die ik heb gebruikt. Werkt echt perfect.
nieuws: Scythe kondigt vierkanaals fan-controller aan

[Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 11:54]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Oeps i did it again O-). Kon het niet laten om er weer mee aan de gang te gaan

Ik zal al te denken aan allerlei constructies om de fans onder de radiator te plaatsen, wat bleek de fans uit de Proliant ML350 G4 kon ik gewoon in mijn radiator klikken :).

Nu nog een witte strip erop en niemand die het ziet.

De FAN's (12v, 1 amp) zijn aangesloten op een voeding van een externe schijf van 12v en 3.3a.

Helaas is deze voeding niet krachtig genoeg om alle vier de fans aan te sturen. 3 fans gaan goed. Daarnaast maken de fans erg veel lawaai :P. hij zal dus enkel ingeschakeld worden bij het opwarmen van het huis als niemand in de woonkamer is. Schakeling gaat op een tijd schakelaar die gelijk staat aan de klok thermostaat, MET een klik aan klik uit om evt met de hand makkelijk uit te kunnen zetten.

De flow die de fans generen is wel gigantische te noemen, ben erg benieuwt naar het resultaat.
De radiator gaat in het vervolg keurig een delta T van 20c leveren met een mooie flow, daar ben ik van overtuigt :)

Stroomverbruik van 3 fans is met 40watt is overigens wel behoorlijk, Ik gok dat ze in de winter een half uur per dag draaien om de boel op te warmen dus al met al is het dus wel te overzien.

[Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 17:56]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:17:
Ziet er goed uit!

Mss kun je de fans per twee in serie zetten, dan pakken ze allebei 6V en maken ze een stuk minder herrie?
Klinkt goed, alleen sloop ik mijn fans dan niet, heb al flink wat fans stuk gemaakt omdat ik niet wist dat je de + en - juist moet aansluiten. Ik heb nu geen extra fans meer liggen dus deze mogen absoluut niet stuk ;)

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 17:39]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ldhollander schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:41:
De plus van de een sluit je aan op de plus van de ander, de overblijvende plus en min sluit je correct aan op je voeding. Netjes trouwens! Zoiets was dus wat ik in mijn hoofd had maar dan met kleinere fans en de tussenliggende ruimte afgedekt met een plaat. ;)
Volgens mij moet hij zo toch, of sloop ik dan weer al mijn fans.

Van de + van de voeding ga ik naar de + van fan1 en ga ik met de - van fan 1 naar de + van fan 2 de - van fan 2 gaat dan naar de min van de voeding, dat x 2 dus heb ik 4 aders op mijn voeding.

Ik denk trouwens dat het dicht maken van de tussenruimte niet heel veel winst geeft, in mijn huidige setup komt er genoeg flow door de radiator als je aan de bovenkant voelt. Als je de tussenruimte dicht maakt heb je als nadeel dat je minder doorstroom heb als de fans uit staan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 16:17:
Ziet er goed uit!

Mss kun je de fans per twee in serie zetten, dan pakken ze allebei 6V en maken ze een stuk minder herrie?
Done, alle 4 de fans draaien nu, geluid is nu op een redelijk acceptabel niveau daardoor is de airflow natuurlijk ook velen malen lager (schat zo'n 30%) .

Stroom verbruik is nu 10 watt ipv 40 watt.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:18:
[...]

Maar je hebt nu met een extra fan ook luchtstroming over een groter deel van je radiator. Ik ben erg benieuwd of er straks aan de onderkant (dus retour) een groot verschil is in temperatuur tussen de delen van de radiator die wel direct geblazen worden en de delen die dat niet worden. Komt er aan de bovenkant wel overal gelijkmatig lucht uit de radiator?
Ik ga gewoon eens wat testen als de CV weer aan staat. Je merkt wel duidelijk verschil in flow waar de fans zitten maar dat is logisch.

Hier twee filmpjes van de airflow

4 fans 2x serie 10watt verbruik
https://skydrive.live.com/redir?resid=6ED0AABE5B256D7B!618

3 fan's, parallel 40watt verbruik
https://skydrive.live.com/redir?resid=6ED0AABE5B256D7B!619

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:51:
Ik heb ook onderdelen bij Conrad besteld. 5 fans ( 8cm / 17dB ), en de eerder genoemde velleman controller.

Spullen komen vandaag hopelijk binnen, dan kan ik aan de slag.
Gaaf, hij ons op de hoogte van je ervaringen! Ben erg benieuwt :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Net de DBE units weer van de winterslaap gehaald en de DBE op de conventionele radiator getest.
Waar ik voorheen de badkamer radiator nodig had om de ketel uit de anti pendelstand te houden. Blijft de boel met 1x Jaga DBE + 1x Radiator DBE en een heel klein radiatortje in de hal in balans.

Stook sessie van 18.5c naar 21c in iets minder dan 30 minuten, aanvoer 60c, max retour 43c, verbruik 0.5m3
:)

Het boost effect bij een normale radiator is overigens wel aanzienlijk lager dan bij een jaga lowh2o
D-Three schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:46:
[...]

Dat denk ik niet eigenlijk. Het is gewoon zo dat het in mijn woonkamer op zich altijd iets warmer is dan in mijn badkamer boven. Het is logisch dat de woonkamer (+ keuken) dan ook sneller op temperatuur is dan de badkamer. Ook hangt er in de badkamer, toiletten, keuken en berging nog een afzuiging die continu blijft draaien. Het zogenaamde ventilatiesysteem C. Maar er wordt hoorbaar meer lucht afgezogen in de badkamer en het toilet boven dan in de ruimtes beneden. Volgens mij omdat de buizen een stuk langer zijn. Niet dat ik dat erg vind want dan moet ik iets minder stoken in de keuken/woonkamer ;) Maar waarschijnlijk zorgt het er ook voor dat de badkamer sneller afkoelt. Plus je staat meestal ook met minder kleren aan in de badkamer dus gevoelsmatig is het er altijd wel eens stuk koeler ;) En naar mijn gevoel hangt de convector ook niet op de juiste plaats in de badkamer (en had ik een grotere gekozen). Indien het van mij zou afhangen, had ik ook een aparte thermostaat en apart circuit voor de badkamer, veel comfortabeler. Maar ik heb deze woning niet gebouwd en achteraf plaatsen is niet zo handig.

Voorlopig ga ik het dus eens proberen met fans. Eerst wou ik voor fans van 140 mm gaan, die zouden moeten passen. Maar waarschijnlijk zal ik me deze aanschaffen: http://www.scythe-eu.com/...entle-typhoon-120-mm.html
Dat zijn namelijk ball bearing fans en die hebben een langere levensduur bij hogere temperaturen dan sleeve bearing fans. Ideaal dus! :P Nu nog beslissen welke snelheid ik wil...
Als je een Jaga lowh20 gaat boosten neem 1700rpm fans en zorg dat je een fan controller aanschaft waar je de hoeveelheid RPM kan regelen.
Mijn 1200rpm fans werken goed bij lage temperaturen, de 1700rpm zorgen ook bij hogere temperaturen voor extra convectie, ik heb het idee dat de 1200rpm fans niet voor heel veel meerwaarde zorgen omdat de natuurlijk convectie ook al vrij hoog is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:47:
Nog een vraag, hoeveel fans heb ik nodig voor een radiator van 290cm breed? Ik heb nu 5 ventilatoren die perfect op 6V werken ( 2 in serie op 12V ). ik moet dus sowieso nog 1 ventilator bijbestellen.

Of zal ik meer fans nodig hebben?
Ik heb nu 4 fans op de Jaga en de radiator (beide zijn 120). Gevoelsmatig is dat wel een beetje het minimum wat je wilt hebben om een goed resultaat te halen.

Als ik jou was zou ik gewoon eens gaan testen of je met de huidige setup het gewenst resultaat behaalt.
Bijplaatsen kan altijd :)

[Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 15-10-2012 13:34]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
pcmadman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:36:
[...]

Heel simpel:
Zelfde aanvoer temperatuur en een hogere retours betekend een hogere gemiddelde temperatuur van je radiator. Radiator warmer = meer warmteafgifte.
Dan moet de flow door de radiator wel aanzienlijk hoger zijn.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Wouter.S schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:21:
[...]

Als er waterzijdig niets verandert qua debiet en aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur van je radiator neemt toe dan is er juist minder warmte afgegeven. Leuk dat je radiator gemiddeld warmer is maar dat er dan een hoger vermogen wordt afgegeven is onzin.
Precies! Tenzij de flow door de radiator 3x zo hard gaat (= hogere pompsnelheid)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:59:
Nog geen enkel idee. Binnenkort komt Jeroen langs met zijn warmtebeeld camera. Dan gaan we oa het verschil bekijken tussen een radiator met ventilatoren en zonder.

Mijn gasverbruik is op dit moment, gerekend met gewogen graaddagen, 30% lager dan vorig jaar. En dan heb ik nog een deel gewerkt met 40 graden aanvoertemperatuur terwijl de ketel er 3 uur over deed om de woonkamer te verwarmen.
Interessant! Ben erg benieuwt
Mars Warrior schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:37:
[...]

Ben heel benieuwd of diegene die hun radiator geboost hebben naast de snellere opwarming van de woning ook enige gasbesparing kunnen waarnemen _/-\o_
Met het boosten van de Jaga heb ik een flinke besparing op het gas weten te realiseren.
Dit jaar -1% gas verbruik (graaddag gecorrigeerd) lijkt weinig MAAR dit jaar:

Een raam in de kamer bijgeplaatst
De bioethanol haard amper aangehad
Thermostaat 0.5c tot 1c hoger gehad.
In de lente minder zonuren.

Onder de streep is het moeilijk om te zien wat nu de feitelijke efficientie winst is, in mijn situatie heeft inregelen van de CV denk ik wel 10-15% winst gegeven.

Ben benieuwt of het boosten de keuken radiator ook nog merkbaar effect heeft op het verbruik

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2012 13:11]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

..en..

[...]

Oftewel: lastig echt te bewijzen :X :X :X :X

Wij hebben in de afgelopen jaren ook jaren gehad dat we NIETS hebben gedaan (aan isolatie), en toch 10-15% minder gas verbruikten (in m3 / graaddag, volgens mindergas.nl). Als we nu toevallig WEL wat hadden gedaan dan was dat natuurlijk daaraan toegeschreven, maar wat in dit geval de oorzaak is, tja...

Ons gasverbruik is over het afgelopen jaar zo'n 30% (m3/graaddag) lager dan vorig jaar, waarbij de maanden maart en oktober een reductie van 55% laten zien. Het zal de zon zijn denk ik :F

Met andere woorden; Als ik met een DBE zou expirementeren zal ik dus echt niets zinnigs (onderbouwd door metingen) kunnen zeggen over de invloed op het gasverbruik, dus ik ben alleen al daarom zeer benieuwd naar het resultaat en metingen van anderen _/-\o_
Het is ook heel erg systeem afhankelijk wat de rendements winst is.

Ik had veel te weinig radiator vermogen voor mijn ketel bij lage temperatuur. Door de DBE heb ik een hogere vermogen weten te realiseren waardoor ik nu zonder problemen op 40c retour kan stoken. Dit was 55c met een pendelende ketel.
Extra efficiëntie van een HR ketel bij de volgende retour temperaturen:

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Hier haal ik dus al een extra rendement van 6%.

Dat DBE werkt op mijn jaga is bewezen, de retourtemperatuur gemeten aan de jaga is namelijk vele malen lager als de DBE aan staat. Op een radiator van een auto zit ook niet noor niks een ventilator.

Moet nog even meten op mijn keuken radiator hoeveel de retour daalt met mijn zelfbouw dbe.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2012 15:54]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Mars Warrior schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:02:
[...]

Maar wat bewijs je daarmee? Enkel dat de warmteuitwisseling van de radiator beter verloopt (door te forceren), maar wat zegt dat over de ketelefficientie en/of het totale gasverbruik?
Met lagere retour sneller opwarmen = hogere effecienty
Zie ook bovenstaande tabel die ik heb gepost
mkleinman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:04:
[...]

De ventilatoren gaan vrij snel aan ( bij ongeveer 28 graden ), dus ik krijg extra convectie door de ventilatoren. Aan de andere kant zou ik nog een 3e ventilator in het midden kunnen plaatsen. Keuzes keuzes.

Edit:

Gisteren trouwens een test gedaan met de DBE's. Het was 19,8 graden in de woonkamer. bij het begin van de test. Thermostaat op 21 graden gezet en binnen 15 minuten was de woonkamer opgewarmd van 19,8 naar 20.6 graden. Toen de test gestaakt. Ik was onder de indruk hoe snel de woonkamer opwarmde.

Met de infraroodthermometer heb ik ook gemeten boven de radiator ( flow geprobeerd te meten ). Als de radiator ongeveer 40 graden is dan is de geforceerde flow om en nabij de 25 graden boven de radiator. Ik ben best hoopvol dat mijn woonkamer nu veel sneller op temperatuur is.

Ik heb nu 9 ventilatoren draaien op de DBE's, op 12V hebben ze een luchtverplaatsing van 39m3/h. Bij 6v ( aanname ) de helft. zeg 20m3/h. Ik kan met deze 9 ventilatoren 180m3/h aan lucht verplaatsen. Mijn woonkamer/keuken/bijkeuken is ongeveer 110m3.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken nu het wat kouder wordt.

Als dit werkt dan maak ik ook DBE's op de 1e verdieping.
Interessant! Kan je eens een filmpje maken, ben wel benieuwt naar het geluidsniveau :)
Mijn server fans maken nogal herrie, niet goed voor de WAF ;)

Mooie inventieve constructie trouwens _/-\o_

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:04:
In de woonkamer nu alle fans op alle radiatoren op 9v. Maar dan....? Hoe weet je nou of het allemaal effect heeft? Ik heb de aanvoer naar 60 gr gezet, retour is 42 graden. Vind ik op zich mooi. Om te weten of het effect heeft moet je eigenlijk de DBE's uitzetten en dan kijken of je retour hoger is?

edit: Gewoon eerst maar eens ervaren met 9v, kijken of de boel snel genoeg warm wordt.
Gewoon 2 dagen zonder DBE stoken en de max retour meten en 2 dagen met DBE stoken en de retour zien.

Als ik mijn DBE's uit zet kom ik op een max retour van 50c waar de ketel in de beveiliging schiet, als ik de DBE's aan heb kom ik op een max van 40-41 graden. Aanvoer temp is 60c.

Mijn DBE's draaien bij opwarmen vol gas, bij het warmhouden gaat de DBE in de keuken uit en draaien de FAN's op de jaga 2x 990rpm (1700rpm fans) continue en 2x 1200rpm variabel (1200rpm fan's deze staan uit als er de aanvoer temperatuur onder de 29c komt).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
mkleinman schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:23:
Kan het effect van LTV met DBE ook ervoor zorgen dat het verbruik omhoog gaat?

Mijn gasverbruik is tot nu toe 15% hoger t.o.v. vorig jaar en 29% hoger ten opzichte van oktober. En de verhouding m3/graaddag schiet omhoog op het moment dat ik de achterste DBE heb en schiet nog verder omhoog bij de voorste DBE's.

Bij het verhogen van de aanvoertemperatuur van 40 naar 60 graden schiet m3/graaddag nog verder omhoog.
Komt dit niet omdat je meer / hoger / langer gestookt heb door tests etc?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik zou even de cijfers afwachten van de aankomende wintermaanden. Als een CV systeem evenwichter stookt bij een lagere temperatuur dan moet dat gewoon efficienter zijn. Lagere retour en kortere stooktijd = meer efficientie.

Ik zie het ook bij mijn verbruikcijfers van afgelopen jaar. Dat is echt fors lager na inregeling van de CV.
Ook ik heb dit jaar een veel hoger verbruik in November. Maar dat komt meer omdat ik veel meer gestookt heb.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:16:
[...]

Waaraan kan iemand, die er niet bij was, opmaken dat de fans ervoor zorgen dat de radiator goed koelt?

Mij zeggen de beelden niet veel en zou ook graag zien wat jij ziet :)
Ik kan je wel retourtemperaturen gemeten aan de CV ketel voorschotelen ;)
Zonder DBE gaat de ketel bij een aanvoer van 60c pendelen en stop bij een retour van 52c.

Met DBE op de jaga en mijn keukenradiator kon ik niet verder dan een retourtemperatuur van 40c en stookt de ketel in één stuk door. Dit betekend dat door de DBE er veel groter afgifte vermogen aanwezig is.

Mooie flir foto's trouwens!

[Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 09:12]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:27:
[...]

oke, maar ook deze cijfers zijn imho niet heel erg "betrouwbaar".
UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.
AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.

Dat klinkt zwaar, maar bedoel meer dat
45/39 bij een kamer temp. van 20 graden makkelijker gehaald wordt dan 41/37 bij een kamer temp. van 20 graden.
Dus wat is dan de bijdragen van de DBE's in de DeltaT.
Zie mijn vorige post.
Zonder DBE retour >50c en ketel schiet in de beveiliging en gaat pendelen
Met DBE op één jaga en op één normale radiator een retour van 40c zonder pendelen.

Beiden gemeten aan de retour van de ketel met een aanvoer van 60c bij een dezelfde pompsnelheid en dezelfde flow PER radiator.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 10:34]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:18:
[...]

De fans hebben zeker effect, dat kun je van de foto's wel aflezen. Vooral die rookpluimpjes tonen dat aan.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel Watt gebruiken die fans per stuk en kun je ze sneller laten lopen zonder dat je het hoort?
U vroeg leesvoer ? O-)
http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest

Niet alleen geluid is belangrijk, ook de lucht verplaatsing.
Op mijn jaga heb ik twee 1200rpm fans en twee 1700rpm fans, de flow van de 1700rpm fans heb ik echt nodig om extra doorstroming te generen als de jaga echt warm is op 60c als ik de boel aan het opstoken ben van koud naar warm.

De 1200rpm fans generen dan niet veel extra flow tov de natuurlijke convectie, deze zijn vooral nuttig bij lagere temperaturen.

De 1700rpm en 1200rpm fans draaien vol bij het opwarmen, als ik thuis kom zet ik de 1700rpm fans met een druk op de knop op 1000rpm, de 1200rpm fans springen gewoon aan wanneer ze nodig zijn.

Misschien is het wel grappig om van iedereen het aantal decibel te vergelijken. Ik ga morgen eens testen :*)
De 92mm fans (uit de proliant ML350G4) op de keuken radiator draaien maar op 40% maar maken dan al enorm veel geluid. (De flow is daarintegen wel erg goed). Deze staan dan ook uit als het huis opgewarmd word als er niemand thuis is. Ze zijn geschakeld op een tijdklok welke gelijk staat aan de klok thermostaat.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 20:05]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:19:
oké...Weinig tot geen extra geluid waarneembaar. Da's mooi.
Verder: de radiator onder het raam (nu uitgerust met 12 fans) blijft nu koeler dan gisteren. Sterker: de fans bliezen gisteren warmer lucht dan nu.

Tot slot nog een plaatje:
[afbeelding]

Sorry, wordt tijd voor een knappe Android foon. om de 12,5cm een 6cm fan op 9V. Uiteraard zit er nu een rooster op. Deze radiator meet 140 cm lang bij 60cm hoog.
WOW!! Geweldig Hans _/-\o_ . Echt schitterend om de creaties van iedereen te zien. Het werkt echt aanstekelijk :D Waarom heb je ze niet aan de onderkant gemonteerd als ik vragen mag?

Kan je eens meten hoeveel db's de fan's produceren op één meter afstand. Mijn keuken radiator met 4x 92mm fans doet nu 40db :X. De jaga met 140mm fans moet ik nog even testen.

Ik zit er ook sterk aan te denken om de fan's te vervangen voor stillere en deze ook automatisch te schakelen op een fancontroller met temperatuur sensoren. Als ik dit ga doen wil ik ook de hele radiator vol hangen met fans. Dusdanig dat ik ook geen tussen ruimtes meer vrij heb :P

Volgens mij zijn de ervaringen van de zelfbouw DBE'ers allemaal eenduidig. Een aanzienlijk snellere opwarmtijd, en een hogere Delta T. Ik ben er overigens van overtuigt dat het ketel rendement erdoor stijgt.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2012 13:32]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:30:
Ik heb er twee uit deze lijst:
http://www.conrad.nl/ce/n...ernetvoedingen-instelbaar

Ook instelbaar. Je moet even kijken welk vermogen je nodig denkt te hebben, volgens mij is die van 30W (jouw keuze) wat aan de forse kant. Hoewel, 12 fans....
600ma is wel heel weinig daar kan je denk ik net één fan mee aansturen. Volgens mij heb ik op 4x 92mm boost setje een 3A voeding.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:31:
[...]

Ik heb er eentje van 2250mA voor 18 fans en eentje van 600 voor 6 fans.
hmmm serieel of parallel?
Fest schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:30:
Die link verwijst niet naar een specifieke adapter, maar naar een overzicht.

Zelf ben ik van plan deze te kopen.

Echter zit ik nog steeds in dubio over de te bestellen fans: ik twijfel zowel tussen 120mm en 140mm fans en het aantal...
Hoe groter de fan hoe stiller en hoe meer airflow je bij een bepaald aan rpm. The bigger the better :P

[Voor 58% gewijzigd door revolution-nl op 12-12-2012 11:51]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Het zal ook wel aan de fans liggen, die 92mm fans die ik heb zijn dacht ik al 1A per stuk :X

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:27:
Ik ben van mening dat je met de fans meer vermogen uit de CV trekt en vermogen=gas.
De eerder de woning op Temp. is, de meer verlies je hebt naar de omgeving.

Het enige verschil wat ik mij kan bedenken is dat je op een iets wat lagere temp. stookt en de ketel hierdoor in een efficiënter gebied stookt (hogere DeltaT). Maar deze laatste punten zullen max enkele procenten schelen, wat je mijn inziens niet (of HEEL erg lastig/moeilijk) in grafiekjes/cijfers terug kan vinden.
De woning is eerder op temperatuur maar als je een intelligente thermostaat heb zal er ook veel later begonnen worden met de aanvang van de stookbeurt.

Mijn verbruik t .o.v. dezelfde tijd vorig jaar zonder DBE en ketel tuning ligt in 3 de laatste weken tussen de -12% en -17% graaddagen gecorrigeerd.

Met de DBE's heb ik een retourtemperatuur weten te realiseren die ruim 10c lager ligt dan zonder DBE. Hierdoor ben ik meteen van een pendelende ketel af die in de beveiliging schiet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:42:
[...]

Volgens mij zeg ik ook niet dat het slecht is, ik vraag mij alleen af hoeveel het scheelt EN of het uberhaupt in een grafiek of met cijfers aan te tonen is.

Mijn gevoel zegt dat het werkt (lees; er wordt een besparing gerealiseerd), maar hoeveel???
Dat zal per installatie verschillen. Mijn installatie is zonder DBE simpelweg niet in balans maw er is te weinig afgifte voor het CV vermogen. Bij mij zal de besparing dus aanzienlijk groter zijn dan bij iemand die de balans al wel heeft in zijn CV systeem.

Daarnaast is het ook van belang hoe vaak je een huis warm stookt en laat afkoelen, als dat meerdere keren per dag doet heb je ook weer profijt van DBE.

Al met al is het afhankelijk van enorm veel factoren, Ik denk dat je er in zijn algemeenheid weinig over kan zeggen.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2012 11:59]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Even een crosspost omdat een aantal tweakers ook last hadden van onderstaande.
revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:54:
[...]

Ik zal het even resumeren.

Probleem 1. Als ik op mijn ketel aangeef dat de ketel een warmte vraag beneden een bepaalde temperatuur moet negeren dan kan dat niet. De Honeywell start namelijk vol vermogen en regelt dan terug naar de warmte vraag. Als die onder de vraag is wat op de ketel is aangegeven slaat de ketel uit, de thermostaat geeft vervolgens weer een signaal waarna de ketel weer vol vermogen aanslaat om direct weer uit te slaan enz enz enz.

Probleem 2. Bij het opwarmen van de woning begint de ketel meteen met een maximale aanvoer pas aan het eind moduleert deze terug. Ik wil dat de ketel bij de minimale aanvoer start en dan langzaam omhoog moduleert naarmate de retour stijgt.

Erg jammer want verder is het een top thermostaat, heerlijk eenvoudig in gebruik _/-\o_
Voor alle Honeywell Modulation en Intergas gebruikers, bovenstaande probleemstelling heb ik vandaag eindelijk opgelost! Ik weet dat er een aantal gebruikers zijn die bovenstaande ook als probleem ondervonden.

Het is heel simpel, in het installatie menu op je thermostaat (bij de Honeywell vision instellingen -> Blanco vakje rechts ingedrukt houden) moet je de waarde maximale aanvoertemperatuur (parameter 18) aanpassen aan de minimale temperatuur die je ingesteld heb op je ketel.

De ketel start dan keurig op de minimale aanvoer temperatuur en moduleert dan zelf omhoog naar de maximale aanvoer waarde die ingesteld is op de ketel.

Me happy :)

/edit: Probleem 1 is hiermee helaas nog niet opgelost. De honeywell stuurt de ketel aan op de maximale warmte vraag en geeft dan de daadwerkelijke warmte vraag op. Als deze onder de minimale aanvoer licht slaat de ketel weer af om vervolgens weer op te starten.

[Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 01-01-2013 17:56]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:40:
Ik heb dat zojuist even getest met mijn chronoterm modulation, maar als ik die op 40 graden gooi wordt het mooi niet warm. Ketel gaat pendelen, watertemperatuur blijft hangen op 35 graden en that's it. Ik had gisteravond de instelling op 50 gezet, kom vanmorgen tijdens aanwarmprogramma bij thermostaat en watertemperatuur was 50 graden. Dat je ketel zelf de max gaat bepalen boven die ingestelde temperatuur op je thermostaat klopt dus niet, je thermostaat is qua warmtevraag de baas.
Hier niet hoor, ketel starte vanochtend netjes op 47c en is geëindigd op 53c . Max aanvoer thermostaat 47c max aanvoer CV ketel 60c
Zie anders even het gasverbruik en cv tuning topic. Er zitten hier ook wel wat haken en ogen aan deze setup.

Intergas HR28 icm Honeywell Vision Modulation

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-01-2013 11:18]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik vind de luchtverplaatsing wel matig, mooi voorbeeld mijn 1200rpm fans hebben bij langere stooksessies op mijn jaga amper meerwaarde dat komt omdat de natuurlijk convectie dan al erg groot is. De 1200rpm fans hebben dan amper meerwaarde omdat ze simpelweg niet genoeg lucht ontrekken. De 1700rpm fan bieden daarentegen wel extra meerwaarde en ontrekken echt meer warmte langere stooksessie en hogere temperaturen.

Achteraf heb ik dan ook een beetje spijt van die 1200rpm fans. Dat ga ik echter corrigeren met een uitbreiding van 4x 1700rpm fans en een extra fan controller :P

In totaal heb ik dan x8 140mm fans op de jaga (6x 1700rpm 2x 1200rpm) :P

Mijn advies: zo groot mogelijke fans aanschaffen met een zo hoog mogelijke capaciteit. Met een fan controller kan je desgewenst de fans terug regelen.

Bovenstaand is overigens veel minder van belang bij normale radiatoren omdat daar de natuurlijk convectie aanzienlijk minder is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Fest schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:11:
[...]

De 33m3/h is de theoretische waarde die wordt opgegeven door Scythe? Als ik namelijk zoek op hun website kom ik de SM1425SL12SL tegen: 140mm en 500rpm en dat zou 46m3/h op moeten leveren. Maar dan vind ik het niet gek dat het niet goed werkt. Ik heb 8 maal de 135mm Kama Flex 1600rpm en die doen theoretisch 170m3/h...

Oftewel, je hebt gewoon de verkeerde fans.
Ik had nog wat ruimte op mijn Jaga van 1 meter. Dus ik heb nog even 3x BlackSilentPRO PK3 bijbesteld. Helaas zijn de fancontrollers nergens meer op voorraad :(

Ik heb dan:
2x BlackSilentPRO PK2 @ 93m3/h
5x BlackSilentPRO PK3 @ 153m3/h

In totaal een vermogen van 951m3/h bij vollast oOo

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
_ferry_ schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:59:
Ik ging gisteren bij mijn woning kijken. Er zou een convector voor de schuifpui komen. Moet zeggen dat ik best schrok toen ik dit zag:
[afbeelding]
Das toch geen convector, da's een koelkast op z'n kant! Wat groot :/ Ik ging er van uit dat een convector zoiets zou zijn:
[afbeelding]

Ik weet nog niet wat de precieze afmetingen zijn, waarschijnlijk 1,40 breed (de schuifpui is 3m) en 50cm hoog. En 20cm diep ofzo. Zou ik de kap kunnen inkorten, tot pakweg 30cm hoogte, ventilators+thermostaatje er in bouwen, en dan er weer op plaatsen? Want het bovenste deel is gewoon leeg begrijp ik ivm met de convectie.
Dit is wel erg hoog. Ik heb een vrijstaande Jaga twin convector van 40cm hoog en deze geboost (zie OP). Waarschijnlijk kan je wel andere behuizing kopen en de bestaande warmtewisselaar gebruiken.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
YBJ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:43:
Fantastisch topic dit!!

Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.

Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.

Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.

Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.
Hier ligt een Jaga convector in van 2.60m.

10 x Scythe Slip Stream 120mm - 800 U/min 120mm Fan - 10,7dB(A)
1x Scythe KazeServer KS01-bk voor controle over 4 fans

Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.

Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.

Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!

De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!

Hier zoals het is aangelegd:

[afbeelding]

[afbeelding]
Geweldig om te lezen, ziet er erg netjes uit. Heb je ook nog gemeten of je retourtemperatuur aan de ketel lager is geworden.
Hoe heb je trouwens meerdere fans op één kanaal aangesloten? Ik wil mijn Jaga uitbreiden van 4 naar 8 fans om wat meer vermogen te realiseren bij een lagere RPM.

Als ik een fancontroller kan uitsparen dan zou dat mooi zijn :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Aad schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:18:
Vandaag even aan het prutsen geweest met de zelfmaak DBE. Ik heb hiervoor een 12v stekkervoeding gebruikt met zes akasa fans die per twee in serie zijn geschakeld. Het aan en uitschakelen gaat met een velleman thermostaat schakelaar.
zie het resultaaat in onderstaande foto's

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1533.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1534.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1535.JPG
Ziet er keurig uit, ik ben wel bang dat je veel minder flow door de warmtewisselaar krijgt als dat je de fans direct op de warmtewisselaar zet. Nu zal de fan voornamelijk lucht van de zijkanten aan zuigen. Je wilt juist geforceerd lucht door de warmtewisselaar heen trekken.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik heb hier de jaga van 1 meter opgeschroefd van 4x 140mm Noiseblocker fans naar 7x 140mm.
Met een fan hub heb ik nu 4 fans op 1 kanaal geregeld staan.

De 4 kanaals scythe kaze server fan controller stuurt nu dus de 7 fans aan.
5X PK-3 a 153m3 per stuk
2x PK-2 a 55m3 per stuk

Welllicht overkill maar werkt top! :D
Voordeel is dat ik nu bij 7x 800rpm een aardige luchtverplaatsing heb maar amper geluid.

[Voor 43% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:35]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Aad schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:53:
revolution-nl
Hoe gaat het bij jou met de delta T op de jaga,s ? Bij mij krijg ik een te grote delta T dan dat jaga voorschrijft. Die zeggen in een mail dat de delta t niet groter mag zijn dan 10.
Hier kom ik niet aan. voetventielen helemaal open en nog een delta T van 15.
Ik heb inmiddels wel meer fans in mijn jaga geplaatst. ( 10 stuks op een jaga van 1,4 meter )
Aad
De dt moet ik nog even goed analyseren bij een langere opwarmsessie. Ik heb dit weekend een dt van 12c gezien bij een redelijk lange opwarmsessie.

Het voetventiel heb ik wel geknepen. Het lijkt erop dat je systeem niet goed waterzijdig is ingeregeld en je daardoor te weinig flow heb.

Ik vraag me trouwens af waarom de dt van jaga niet groter mag zijn dan 10c.

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2014 12:53]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:59:
Waarom zo'n uitgebreide fancontroller? Ik gebruik een thermostaatmoduletje van eBay, was $2 ofzo.
Temperatuur >= ingestelde temperatuur? > Fan aan
Temperatuur onder ingestelde temperatuur? > Fan uit

Heb het linkje wel ergens gepost hier in het topic.

Fans draaien dan wel fullspeed, maar dat zou je zelf nog kunnen oplossen met een weerstand. Of gewoon hele stille fans kopen ;)
Met de Scythen kan ik behoorlijk fijnmazig sturen op aanvoer en retour. Hierdoor kan ik het geluidsniveau reduceren maar heb ik toch veel fan vermogen tot mijn beschikking als dat nodig is bij lange stooksessies.

Voor mij de ideale combi. Aan/uit bij 1700rpm en 7 fans is echt geen optie ivm geluid.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:31:
Naast een modulerende ketel dus ook nog een modulerende LTV :+
Ja idd. Hoewel.....die modulerende ketel is een ordinaire aan/uit plof ketel geworden omdat die gefixeerd staat op de ondergrens (op max 20% vermogen) :')

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hjs schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:32:
Kom dit topic toevallig tegen.

Heb in mijn woonkamer een beetje weinig radiatoren, eentje om precies te zijn onder het voorraam.
Vorig jaar heb ik in de vensterbank al roosters gemaakt maar ik heb zomaar het idee dat het best helpt bij de opwarmsnelheid van de woonkamer als ik onder ieder rooster (drie in totaal) een temp-gestuurde fan hang.

Ik ben alleen niet zo handig met electra om zelf iets te fabriceren met losse onderdelen via e-bay ofzo. Weet iemand toevallig een kant en klare oplossing met:
een voeding, 3 stille fans en een temp-sensor?
Lees dit topic eens door volgens mij zijn alle mogelijke opties al de revu gepasseerd.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True