Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 2 3 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 19 november 2012 @ 07:33:
Ik kan me zo niet bedenken dat we in die dagen wat geks hebben gedaan. De factor zon zal zeker schelen in het gasverbruik en dat zie je inderdaad ook niet terug op m3/graaddag grafieken.

Al met al een stevige speurtocht dit met voor/tegenstanders van DBE.
Kan je ook vergelijken met 2010? Wat betreft zon lijkt dat meer op dit jaar :(

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 12:06

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

ericplan schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:44:
[...]

Kan je ook vergelijken met 2010? Wat betreft zon lijkt dat meer op dit jaar :(
Same story. +5,3% als ik 2010 en 2012 vergelijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Lastig maar misschien wel gewoon verklaarbaar door het weer. Het aantal graaddagen (bron: mindergas) en instraling Q (J/cm2) (bron: KNMI) voor Lelystad voor de periode van 1-17 nov.
code:
1
2
3
4
jaar graad zon
2010 186  4030
2011 198  6178
2012 205  4413

Conclusie:
Veel kouder dan 2010 en veel minder zon dan in 2011.
Van je vloerisolatie zal je nu nog niet zoveel merken, daarvan moet het grootste voordeel in en na de winter komen.
Ik zou gewoon rustig afwachten (niet teveel veranderen) en het gasverbruik goed monitoren.

[Voor 16% gewijzigd door ericplan op 19-11-2012 12:22]

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

ericplan schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:57:
Lastig maar misschien wel gewoon verklaarbaar door het weer. Het aantal graaddagen en uren zon voor Lelystad voor de periode van 1-17 nov
code:
1
2
3
4
jaar graad zon
2010 186  4030
2011 198  6178
2012 205  4413

Conclusie:
Veel kouder dan 2010 en veel minder zon dan in 2011.
Van je vloerisolatie zal je nu nog niet zoveel merken, daarvan moet het grootste voordeel in en na de winter komen.
Ik zou gewoon rustig afwachten (niet teveel veranderen) en het gasverbruik goed monitoren.
Hmm. Ok thanks! Waar haal je deze gedetaileerde informatie weg? En die kopje ZON. is dat minuten? of Uren? Of een relatief getal?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Volgens mij is dat SQ van de KNMI site, zonneschijnduur in 0,1 uur. (is afgeleid van de globale instraling)
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi

[Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 19-11-2012 12:06]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 19 november 2012 @ 11:21:
[...]

Hmm. Ok thanks! Waar haal je deze gedetaileerde informatie weg? En die kopje ZON. is dat minuten? of Uren? Of een relatief getal?
Sorry, bedacht net tijdens het hardlopen dat ik niet de uren, maar de Q (in J/cm2) gegeven had.

En natuurlijk de site van het (linkse) KNMI.
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi

Bedenk ook dat de laatste oktoberweek in 2012 een stuk koeler was. Je huis was dus al meer aan het afkoelen dan vorig jaar.

edit: Hans was me net voor. Oorspronkelijke bericht even gecorrigeerd en aangevuld met de bronnen.

[Voor 19% gewijzigd door ericplan op 19-11-2012 13:28]

A'dam ZonPHP PVOutput

• hansdegit
_O- Haha! "linkse KNMI".

Die cijfers suggereren dus een stijgende trend in TG? ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
Zojuist Erasmo uitgezwaaid. Hij had even een paar IR foto's gemaakt met zijn FLIR. Leuk speelgoed, overigens.

DBE's in action:
lage radiator met 6 fans. Hier kunnen nog een paar fans bij, zo lijkt het.

Hoge radiator met 3 fans. Ze blazen de warmte zo tegen het plafond.

En nog eentje:

Interessant! Je ziet hoe goed die fans de radiator weten te koelen.

[Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 20-11-2012 21:24]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:41:
_O- Haha! "linkse KNMI".

Die cijfers suggereren dus een stijgende trend in TG? ;)
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20172946.ece

A'dam ZonPHP PVOutput

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hansdegit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:23:
Waaraan kan iemand, die er niet bij was, opmaken dat de fans ervoor zorgen dat de radiator goed koelt?

Mij zeggen de beelden niet veel en zou ook graag zien wat jij ziet :)

https://www.trekhaakkoffer-huren.nl

• hansdegit
Goeie vraag. Je ziet aan de derde foto een drie gele "rookpluimen" boven de fans.

Op de 2e foto zie je dat de fans geel zijn, terwijl hun "omgeving" rood blijft. Dat betekent m.i. dat de warmte op de plekken van de fans beter wordt afgevoerd.

@Erasmo: kijk jij er eens met een profi blik naar, aub.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 21 november 2012 @ 08:16:
[...]

Waaraan kan iemand, die er niet bij was, opmaken dat de fans ervoor zorgen dat de radiator goed koelt?

Mij zeggen de beelden niet veel en zou ook graag zien wat jij ziet :)
Ik kan je wel retourtemperaturen gemeten aan de CV ketel voorschotelen ;)
Zonder DBE gaat de ketel bij een aanvoer van 60c pendelen en stop bij een retour van 52c.

Met DBE op de jaga en mijn keukenradiator kon ik niet verder dan een retourtemperatuur van 40c en stookt de ketel in één stuk door. Dit betekend dat door de DBE er veel groter afgifte vermogen aanwezig is.

Mooie flir foto's trouwens!

[Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 09:12]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• hansdegit
all credits aan Erasmo.

Misschien wel leuk om even het verschil in ir-beeld naar voren te halen tussen een radiator mét en een radiator zonder DBE.

Zonder:

Met:

De vorm van de warmte verschilt. Zonder fan lijkt de warmte als een druppel in de radiator te blijven hangen, waar er mét DBE een soort van gele brug onder wordt gezogen (de hitte wordt afgevoerd naar boven en de zijkant)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:16:
all credits aan Erasmo.

Misschien wel leuk om even het verschil in ir-beeld naar voren te halen tussen een radiator mét en een radiator zonder DBE.

Zonder:
[afbeelding]
Met:
[afbeelding]

De vorm van de warmte verschilt. Zonder fan lijkt de warmte als een druppel in de radiator te blijven hangen, waar er mét DBE een soort van gele brug onder wordt gezogen (de hitte wordt afgevoerd naar boven en de zijkant)
bovenstaande image zijn van 2 verschillende radiatoren? Niet van 1 radiator waarbij 1 foto zonder en 1 meter DBE geactiveerd?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

oke, maar ook deze cijfers zijn imho niet heel erg "betrouwbaar".
UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.
AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.

Dat klinkt zwaar, maar bedoel meer dat
45/39 bij een kamer temp. van 20 graden makkelijker gehaald wordt dan 41/37 bij een kamer temp. van 20 graden.
Dus wat is dan de bijdragen van de DBE's in de DeltaT.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:27:
[...]

oke, maar ook deze cijfers zijn imho niet heel erg "betrouwbaar".
UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.
AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.

Dat klinkt zwaar, maar bedoel meer dat
45/39 bij een kamer temp. van 20 graden makkelijker gehaald wordt dan 41/37 bij een kamer temp. van 20 graden.
Dus wat is dan de bijdragen van de DBE's in de DeltaT.
Zie mijn vorige post.
Zonder DBE retour >50c en ketel schiet in de beveiliging en gaat pendelen
Met DBE op één jaga en op één normale radiator een retour van 40c zonder pendelen.

Beiden gemeten aan de retour van de ketel met een aanvoer van 60c bij een dezelfde pompsnelheid en dezelfde flow PER radiator.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 10:34]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:32:
[...]

Zie mijn vorige post.
Zonder DBE retour >50c en ketel schiet in de beveiliging en gaat pendelen
Met DBE op één jaga en op één normale radiator een retour van 40c zonder pendelen.

Beiden gemeten aan de retour van de ketel met een aanvoer van 60c bij een dezelfde pompsnelheid en dezelfde flow PER radiator.
oke, dat klinkt hoopgevend :D

gisteren is hier Jaga nummer 4 bezorgt en zodra jaga nummer 5 er is zullen nummer 4&5 aangesloten worden.
Dan was de situatie:
woonkamer: ltv vloerverwarming
gang: dubbele plaatradiator (60x60)
slaapkamer1: enkele plaat 120x60
slaapkamer2: enkele plaat 140x60
slaapkamer3: enkele plaat 120x60
badkamer: plintradiator (wat een onding was dat...kan niet met een moduleren ketel omgaan)
zolder: onverwarmd

en wordt de situatie:
woonkamer: ltv vloerverwarming
gang: jaga 40x50x15 met DBE (1x140mm)
slaapkamer1: enkele plaat 120x60 + Jaga Tempo 60x50x11 met DBE (3x92mm)
slaapkamer2: enkele plaat 140x60 + Jaga Tempo 80x70x11 met DBE (3x92mm)
slaapkamer3: enkele plaat 120x60 + Jaga Tempo 80x70x11 met DBE (3x92mm)
badkamer: Jaga Strada 80x60x15 met DBE (3x120mm)
zolder: onverwarmd

oftewel; alle slaapkamers hebben dubbele radiatoren. Als blijkt dat we het huis bij (strenge) vorst met de Jaga's niet warm kunnen krijgen, dan gaan de platen meedraaien :) Het streven is om deze winter met een aanvoer van 50 graden door te komen :)

• mkleinman

mkleinman

Eigenlijk zijn de DBE foto's op dit moment nog inconculsive. Er is te weinig data beschikbaar om aan de hand van de foto's aan te tonen dat het werkt. Gevoelsmatig en door cijfers bij de CV weten we dat het werkt maar we zien het nog niet eenduidig op de foto's.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansdegit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:23:
Zojuist Erasmo uitgezwaaid. Hij had even een paar IR foto's gemaakt met zijn FLIR. Leuk speelgoed, overigens.

DBE's in action:
lage radiator met 6 fans. Hier kunnen nog een paar fans bij, zo lijkt het.
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoge radiator met 3 fans. Ze blazen de warmte zo tegen het plafond.
[afbeelding]

En nog eentje:
[afbeelding]

De fans hebben zeker effect, dat kun je van de foto's wel aflezen. Vooral die rookpluimpjes tonen dat aan.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel Watt gebruiken die fans per stuk en kun je ze sneller laten lopen zonder dat je het hoort?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• hansdegit
Hangt ontzettend van het type fan af. Ik ken Yate-Loon fans die je echt never nooit niet hoort op hun default voltage, maar deze (SilenX iXtrema) heb ik moeten undervolten om ze stil genoeg te krijgen. Ipv de default 12v krijgen ze 9 volt.

12v, 90mA. zie http://www.highflow.nl/fa...xtrema-pro-ixp-34-16.html

Dus voor het stroomverbruik hoef je het niet te laten. En je weet, hoe groter de fan, des te minder lawaai. Dus als jij toe kan met een 140mm Yate-Loon: ik zou het doen (en dat rijmt!)

• mkleinman

mkleinman

Ik laat mijn Akasa fans op 6V draaien, dan zijn ze praktisch onhoorbaar.

Het verbruik is erg laag. 4 fans om en nabij de 3W inclusief de MK138 en twee adapters, waarvan 1 Ringkerntrafo.

[Voor 44% gewijzigd door mkleinman op 21-11-2012 19:57]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:18:
[...]

De fans hebben zeker effect, dat kun je van de foto's wel aflezen. Vooral die rookpluimpjes tonen dat aan.

Wat ik me wel afvraag is hoeveel Watt gebruiken die fans per stuk en kun je ze sneller laten lopen zonder dat je het hoort?
U vroeg leesvoer ? O-)
http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest

Niet alleen geluid is belangrijk, ook de lucht verplaatsing.
Op mijn jaga heb ik twee 1200rpm fans en twee 1700rpm fans, de flow van de 1700rpm fans heb ik echt nodig om extra doorstroming te generen als de jaga echt warm is op 60c als ik de boel aan het opstoken ben van koud naar warm.

De 1200rpm fans generen dan niet veel extra flow tov de natuurlijke convectie, deze zijn vooral nuttig bij lagere temperaturen.

De 1700rpm en 1200rpm fans draaien vol bij het opwarmen, als ik thuis kom zet ik de 1700rpm fans met een druk op de knop op 1000rpm, de 1200rpm fans springen gewoon aan wanneer ze nodig zijn.

Misschien is het wel grappig om van iedereen het aantal decibel te vergelijken. Ik ga morgen eens testen :*)
De 92mm fans (uit de proliant ML350G4) op de keuken radiator draaien maar op 40% maar maken dan al enorm veel geluid. (De flow is daarintegen wel erg goed). Deze staan dan ook uit als het huis opgewarmd word als er niemand thuis is. Ze zijn geschakeld op een tijdklok welke gelijk staat aan de klok thermostaat.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 21-11-2012 20:05]

• hansdegit
Zo. Net Conrad en Highflow betaald; we gaan de DBE capaciteit verdubbelen: van 12 naar 24 fans in de huiskamer.

Doel: de retourtemp verder naar beneden duwen opdat de aanvoer ook weer lager kan, zonder dat de ketel gaat pendelen. 50/30 lijkt me supergaaf, maar wellicht ook too far fetched.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op woensdag 21 november 2012 @ 20:02:
[...]

U vroeg leesvoer ? O-)
http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest

Niet alleen geluid is belangrijk, ook de lucht verplaatsing.
Op mijn jaga heb ik twee 1200rpm fans en twee 1700rpm fans, de flow van de 1700rpm fans heb ik echt nodig om extra doorstroming te generen als de jaga echt warm is op 60c als ik de boel aan het opstoken ben van koud naar warm.

De 1200rpm fans generen dan niet veel extra flow tov de natuurlijke convectie, deze zijn vooral nuttig bij lagere temperaturen.

De 1700rpm en 1200rpm fans draaien vol bij het opwarmen, als ik thuis kom zet ik de 1700rpm fans met een druk op de knop op 1000rpm, de 1200rpm fans springen gewoon aan wanneer ze nodig zijn.

Misschien is het wel grappig om van iedereen het aantal decibel te vergelijken. Ik ga morgen eens testen :*)
De 92mm fans (uit de proliant ML350G4) op de keuken radiator draaien maar op 40% maar maken dan al enorm veel geluid. (De flow is daarintegen wel erg goed). Deze staan dan ook uit als het huis opgewarmd word als er niemand thuis is. Ze zijn geschakeld op een tijdklok welke gelijk staat aan de klok thermostaat.
Ik zat gisteravond nog de DBE's units van Jaga te kijken en vond wat "indrukwekkende" plaatjes van opengewerkte radiatoren.
Wat ik mij gisteravond alleen afvroeg is; wat voor soort fans gebruik Jaga?
Heeft iemand zich hier al eens in verdiept?

Mijn 3x 140mm fans, in de badkamer, zijn hoorbaar maar niet overdreven aanwezig.
Ben nog opzoek naar 6-9x 92mm fans voor in de andere jaga's.

[Voor 4% gewijzigd door Freemann op 22-11-2012 07:58]

• hansdegit
Ik heb in mijn HTPC tijd erg goede ervaringen opgedaan met Yate-Loon (die ook fans maakt voor Nexus). Die kan je heel ver undervolten en geven flink wat luchtverplaatsing.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:29:
Ik heb in mijn HTPC tijd erg goede ervaringen opgedaan met Yate-Loon (die ook fans maakt voor Nexus). Die kan je heel ver undervolten en geven flink wat luchtverplaatsing.
De PW bevat welgeteld 2 Y-L fans en dit zijn geen 92mm fans.

Ben daarbij opzoek naar PWM versies en nu is mijn oog op de volgende gevallen:
pricewatch: Scythe Kama PWM, 92mm

Azerty biedt ze voor een leuk bedrag aan en denk dat ik er daar maar is 3 ter test ga bestellen.
iemand heeeel toevallig al ervaring met deze Scythe fans?

• hansdegit
http://www.highflow.nl/fa...b-1650rpm-92x92x25mm.html

Wil je ze per se met PWM aansturen?

edit: 40 euro voor een Scythe testje vind ik nogal wat...

ik heb geen aandelen Yate-Loon, noch aandelen Highflow

[Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 22-11-2012 09:03]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 09:02:
http://www.highflow.nl/fa...b-1650rpm-92x92x25mm.html

Wil je ze per se met PWM aansturen?

edit: 40 euro voor een Scythe testje vind ik nogal wat...

ik heb geen aandelen Yate-Loon, noch aandelen Highflow
Het liefst wel via PWM en met undervolting zijn er toch een boel fans die moeilijk gaan doen.
Azerty heeft ze voor €6.40 per stuk zou totaal op +/- €26 komen en de Y-L's komen op +/- €20.
Dus ja.... Denk dat ik ze gewoon is ga proberen.

[Voor 5% gewijzigd door Freemann op 22-11-2012 10:01]

• hansdegit
Zo...Ik kom hier zojuist binnen, 17,5 graad. Ketel was net aangesprongen. Nu, drie kwartier later: 19,5 graad.

Ik vind het vrij indrukwekkend. En dan te bedenken dat morgen nog 12 fans afgeleverd worden. Ik benieuwd hoe snel e.e.a. dan verloopt en of ik de aanvoer nog verder kan terugbrengen. Zo ja, daarna proberen om de fans op 7,5 volt aan te sturen.

Lachuh man. Ik vind dit zoooo leuk.... :)

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:20
Ik heb een convector van 160 breed en 22 diep en 30 hoog. Hierin zitten twee convectors van ongeveer 70 cm. Nu heb ik 4 ventilators van 18 cm (1200 rpm) besteld. Wat is nu beter: of ik monteer de ventilators rechtstreeks op de convectors of ik hang ze via een construktie 5 cm boven de convectors.

Ik vraag mij af wat nu het beste effect geeft. Graag jullie reactie

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
Vdb64 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:42:
Ik heb een convector van 160 breed en 22 diep en 30 hoog. Hierin zitten twee convectors van ongeveer 70 cm. Nu heb ik 4 ventilators van 18 cm (1200 rpm) besteld. Wat is nu beter: of ik monteer de ventilators rechtstreeks op de convectors of ik hang ze via een construktie 5 cm boven de convectors.

Ik vraag mij af wat nu het beste effect geeft. Graag jullie reactie
Dat is een goeie.
Mijn ervaring met te weinig toeren(flow) maakt het motortje erg heet.
Jaga zet ze bovenop, waarschijnlijk ruimte gebrek aan de onderzijde.
fiwihex beweert dat bovenop het beste is.(wel een hele andere warmte wisselaar) 30 graden aan INGANGSZIJDIG is al genoeg.
Heeft eigenlijk iemand hier ervaring mee?
Trouwens iemand ervaring met ecoflex van burgerhout?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• mkleinman

mkleinman

hansdegit schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:51:
Zo...Ik kom hier zojuist binnen, 17,5 graad. Ketel was net aangesprongen. Nu, drie kwartier later: 19,5 graad.

Ik vind het vrij indrukwekkend. En dan te bedenken dat morgen nog 12 fans afgeleverd worden. Ik benieuwd hoe snel e.e.a. dan verloopt en of ik de aanvoer nog verder kan terugbrengen. Zo ja, daarna proberen om de fans op 7,5 volt aan te sturen.

Lachuh man. Ik vind dit zoooo leuk.... :)
Precies zelfde effect hier. Woonkamer is echt zo op temperatuur. Zie je al veranderingen in je gasverbruik ?

• hansdegit
De situaties zijn echt niet te vergelijken. De afgelopen weken is er zoveel veranderd aan de installatie...
- in de eerste weken van november heeft het elektrisch element alleen 's nachts de boiler verwarmd, van die warmte werd het huis in de ochtend warm gestookt.
- de retour ging onvoorwaardelijk door de boiler, waardoor de ketel zijn vermogensoverschot rustig in de boiler kon pompen
- sinds de driewegklep operationeel is, douchen we van elektrisch verwarmd water.

Wat ik wél weet, is dat we vorig jaar het huis niet warm kregen bij een aanvoer van een 55 graden (bij vorst). Als dat dit jaar wél lukt met DBE's, dan weet ik genoeg.

En verder: ik heb gisteren nog even een handtestje gedaan. Mét DBE zijn de convectors in de radiator lauwig. Zonder DBE zijn ze best heet, dus die fans koelen de radiator veel beter.

Dus, in het kort:
Ja, ons gasverbruik is fors lager. Maar in hoeverre komt dat nou door de fans? Geen idee. Het gevoel klopt, de theorie klopt, alleen is je huiskamer geen lab. Dus kan je het niet zuiver genoeg met cijfers onderbouwen, heel naar.
Aan de andere kant: ik kan -wanneer ons stroomoverschot is teruggebracht naar 0- wel corrigeren voor het toegenomen stroomverbruik. Dus...Leuk dat we 300 m3 minder hebben verstookt tov 2011 (van 3+ m3 / graaddag naar 2,7 m3 per graaddag), maar qua Joules zal het minder schelen, denk ik zo....

Wat is nou dé juiste test? Ik ben op zich wel gecharmeerd van de cijfer zoals door revolution-nl opgelepeld. Retourtemp lager en geen gependel.

Ik zal morgen wat nieuwe resultaten posten.

• hansdegit
oké...Weinig tot geen extra geluid waarneembaar. Da's mooi.
Verder: de radiator onder het raam (nu uitgerust met 12 fans) blijft nu koeler dan gisteren. Sterker: de fans bliezen gisteren warmer lucht dan nu.

Tot slot nog een plaatje:

Sorry, wordt tijd voor een knappe Android foon. om de 12,5cm een 6cm fan op 9V. Uiteraard zit er nu een rooster op. Deze radiator meet 140 cm lang bij 60cm hoog.

[Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 28-11-2012 22:19]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:19:
Verder: de radiator onder het raam (nu uitgerust met 12 fans) blijft nu koeler dan gisteren. Sterker: de fans bliezen gisteren warmer lucht dan nu.

[afbeelding]

Sorry, wordt tijd voor een knappe Android foon. om de 12,5cm een 6cm fan op 9V. Uiteraard zit er nu een rooster op. Deze radiator meet 140 cm lang bij 60cm hoog.
_/-\o_ zit die radiator wel goed vast ivm de flow op vol vermogen!?

Hier zijn vanmiddag de 6 stuks 92mm PWM fans binnengekomen. Volgende week komen er nog 3 jaga convectoren. Als het meezit dan zijn die het weekend erop bijgeplaatst. De 6 fans worden op 2 of 3 jaga's geplaatst (eerst kijken hoe 2 fans bevallen). Als alles klaar is dan hebben we alle kamers (afgezien van de woonkamer) voorzien van extra Jaga's.

• hansdegit
_O-

Die fannetjes doen 18 CFM op 12V, dacht ik, dat zal wel loslopen. Bovendien liggen ze er los op. Onderzijde is bekleed met tochtstrip. Dat spul dempt trillingen enorm goed.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw cijfers! Nu heb ik het uitgesproken warm....

BTW: zou het kunnen dat de vloerverwarming in de keuken meer effect geeft door de toegenomen luchtcirculatie in de woonkamer? (open keuken, of course....)

[Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 28-11-2012 22:35]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:31:
_O-

Die fannetjes doen 18 CFM op 12V, dacht ik, dat zal wel loslopen. Bovendien liggen ze er los op. Onderzijde is bekleed met tochtstrip. Dat spul dempt trillingen enorm goed.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw cijfers! Nu heb ik het uitgesproken warm....

BTW: zou het kunnen dat de vloerverwarming in de keuken meer effect geeft door de toegenomen luchtcirculatie in de woonkamer?
:D

Tochtstrip _/-\o_ Dat ik daar niet op ben gekomen.... De 3 fans in de jaga van de badkamer willen op sommige momenten nog wel een resonantie te weeg brengen. Van het weekend is ff wat tochtstrip halen en dat onder het houten frame plakken.

Tja... cijfertjes... aan wat voor cijfers zat je te denken?

Luchtverplaatsing zorgt in zeker zin voor transport van warmte/koude. Als koude lucht nu door de warmte DBE lucht wordt verdreven, dan kan het zomaar zijn dat je vloerverwarming ook meer warmte kwijt kan en de boel egaler verwarmt wordt.

• hansdegit
Cijfers zoals revolution-nl ze heeft gegeven. Retourtemp mét en retourtemp zonder DBE. Ik ga morgen ook even goed meten. Ten eerste wordt het ff kouder, ten tweede wil ik wel eens weten of mijn gevoel een beetje te onderbouwen is.

Hypothese: als de delta T bij de ketel toeneemt, hebben de extra fans effect. Zo nee, dan voelt het gewoon goed (en dat mag wat kosten, chiropractor vraag 6 tientjes om je goed te voelen)

o ja. dinsdag is weer meetdag. Dan weten we ook of het nog wat gas bespaart.

[Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 28-11-2012 22:45]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Zal morgen proberen om te kijken wat ik met 2 "aquarium" temperatuur metertjes kan doen (kleine displays met 1 meter draad waaraan een "temp.sensor" zit). Denk ff op de aanvoer/retour plakken en wat zaken meten met fans op 100%/50%/0% en dan kijken wat de DeltaT's op de radiator zelf zijn.

De Jaga in de badkamer heeft 3 x 120mm fans. Hierop zit een fan-controller die ik "traploos" van 0-100% per fan-kanaal kan regelen en dat ook nog is op basis van aanvoertemp.
Kan daar dus hele leuke dingen mee doen :)

Ik laat mij eens in de zoveel tijd "gratis" kraken door mijn vrouwtje >:) Daardoor kon ik de investering in Fans wat makkelijk doen :D

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:19:

[afbeelding]

WOW!! Geweldig Hans _/-\o_ . Echt schitterend om de creaties van iedereen te zien. Het werkt echt aanstekelijk :D Waarom heb je ze niet aan de onderkant gemonteerd als ik vragen mag?

Kan je eens meten hoeveel db's de fan's produceren op één meter afstand. Mijn keuken radiator met 4x 92mm fans doet nu 40db :X. De jaga met 140mm fans moet ik nog even testen.

Ik zit er ook sterk aan te denken om de fan's te vervangen voor stillere en deze ook automatisch te schakelen op een fancontroller met temperatuur sensoren. Als ik dit ga doen wil ik ook de hele radiator vol hangen met fans. Dusdanig dat ik ook geen tussen ruimtes meer vrij heb :P

Volgens mij zijn de ervaringen van de zelfbouw DBE'ers allemaal eenduidig. Een aanzienlijk snellere opwarmtijd, en een hogere Delta T. Ik ben er overigens van overtuigt dat het ketel rendement erdoor stijgt.

[Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2012 13:32]

• hansdegit
Thanks.

Aan de onderkant was het wat problematisch. Er zit daar een buis in de weg en ik moest een constructie a la mkleinman gaan maken. Ik wilde snel meters maken, dus ik heb ze gewoon op de convectors gezet. Bovendien: Jaga zet er zelf ook bovenop, toch?

Eh, hoe zou ik dB's kunnen meten? Wat voor instrument heb je daarvoor nodig? Ik vind die fans heel stil; ik heb er al jaaaaren 2 in mijn HTPC zitten. Mijn inbouw koelkast hoor je beter dan de fans.

Op de 2m10 hoge radiatoren heb ik ze ook zo neergezet. 2 fans aan de uiterste randen en dan HoH 12,5 cm.

Strookje plastic van 30mm ervoor en je ziet er niets van (Karwei, 3 euro voor 2meter, pas perfect in een soort gootje in de radiator)

[Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2012 14:31]

• mkleinman

mkleinman

Ik overweeg nu ook om de DBE's aan de voorkant aan te passen en ze er bovenop te leggen ipv onderop. Ik kan dan 3 fans naast elkaar kwijt.

• hansdegit
Ik kan het totaal niet onderbouwen, maar ik heb sterk de indruk dat de warme lucht omhoog trekken minder energie kost dan de koude lucht naar boven duwen.

Misschien iemand hier die daar verstand van heeft?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

dB's kan je GROF meten met een dB-meter-app op je smartphone ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom geen ventilator op de radiator van de koelkast? Lijkt me zeker bij een warmepomp veel in rendement schelen.

• hansdegit
@Dre: je raadt nooit wat mijn volgende project wordt....

@Freemann: ook op een E71? :N

[Voor 23% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2012 16:04]

• Dre
  • Niet online
@hansdegit
Ik las dat het gasverbruik bij jou LTV (=zonder ventilatoren) vs ultraLTV (=met ventilatoren) niks uitmaakte, hopelijk met de koelkast meer succes. Neem je ook de 'graaddagen' mee van koelkast :+. Het verbruik van mijn koelkast halveert hier 's winters bijna t.o.v. niet bijzonder warme zomerdag. (koude gesloten keuken)

[Voor 8% gewijzigd door Dre op 17-10-2013 21:25]

• hansdegit
Ik snap je eerste opmerking niet... Waar heb ik gezegd dat LTV vs ultraLTV niets uitmaakt? Definieer LTV temp en ultraLTV temp?

Hoe bereik je dat met je koelkast? De temp in de keuken gewoon lager laten zijn? Of had je daar reeds zo'n fannetje op zitten?

• Dre
  • Niet online
hansdegit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 16:19:
Ik snap je eerste opmerking niet... Waar heb ik gezegd dat LTV vs ultraLTV niets uitmaakt? Definieer LTV temp en ultraLTV temp?

Hoe bereik je dat met je koelkast? De temp in de keuken gewoon lager laten zijn? Of had je daar reeds zo'n fannetje op zitten?
Excuses, zie edit. Ik bedoelde eigenlijk met en zonder ventilatoren op je radiator. Mijn aanvoertemperatuur is 70°C dus alles daaronder vind ik al laag,

Temperatuur in de keuken daalt van 22°C naar 15°C ofzo. Minder verliezen door isolatie en rendement warmtepomp hoger (of klimaatklasse nog van invloed?). (geen ventilator, maar gewoon een keuken die veel koeler is dan de woonkamer). Verbruik gaat ongeveer van 520 kWh naar 260 kWh (gemeten gedurende X aantal weken, omgerekend naar jaar)

[Voor 23% gewijzigd door Dre op 29-11-2012 16:33]

• hansdegit
Misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg neergezet...Ik bedoel dat ik nog niets kan zeggen aangaande gasverbruik; dat weet ik pas woensdagochtend.

Ik verwacht dat het lager zal zijn. Ok al omdat ik nu de aanvoertemp heb teruggezet naar 50 gr.

edit: zojuist in twee stooksessies van 20 minuten (effectieve stooktijd 30 minuten) de kamer 1 graad in temp doen stijgen. Da's toch geen slecht resultaat.
2,5 minuut wachten tot zoneventiel open staat
10-15 minuten stoken op 40% vermogen
5 minuten uitrusten
(DBE uitgezet)
2,5 minuut wachten tot zoneventiel open staat
10 minuten stoken op 35-37% vermogen
(DBE aangezet)
5 minuten op 40% vermogen stoken
5 minuten uitrusten

Daarna ben ik naar beneden gelopen om te constateren dat de thermostaat het wel prima vond.

[Voor 51% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2012 16:56]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Gisteren niet meer aan testen/meten toegekomen.
Maar wel 3 x Jaga 60x70x11 type 11 opgehaald :D (dubbele warmtewisselaar)
Deze hebben op 55/45/20 een vermogen van 502 W en met DBE komen ze 808 W.
Dat vermogen wordt volgens Jaga bereikt met 3 DBE fans (en die gaan er bij ons ook in.)
Daarmee wordt een stookregime van 55-50/45-40/20 heel reëel/haalbaar.

Gisteren kwam er een stukje over dB's langs en kwam zojuist dit tegen in een Jaga-DBE Brochure:
Comfort-mode: minder dan 29 dB(A)
geluidsdruk per DBE-unit (eigen geluid).
Boost-mode: minder dan 35 dB(A) per DBE-unit (eigen geluid)
Er staat alleen niet bij op welke afstand deze gegevens verkregen zijn :?

[Voor 3% gewijzigd door Freemann op 30-11-2012 10:29]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
hansdegit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:42:
Ik kan het totaal niet onderbouwen, maar ik heb sterk de indruk dat de warme lucht omhoog trekken minder energie kost dan de koude lucht naar boven duwen.

Zou op zich niet zoveel uit moeten maken. Bij omhoog trekken geef je extra snelheid aan de bestaande airflow en wordt het tekort aan lucht vanaf de onderkant en zijkanten opgevuld. Bij omhoog duwen trek je koude lucht van onder de radiator en forceer je die lucht langs de hele radiator ipv dat het halverwege ergens anders vandaan wordt getrokken. Rendement van je opstelling zou theoretisch dus beter moeten zijn bij een opstelling aan de onderkant, maar als je zijkanten goed afgesloten zijn maakt het dan weer niks uit.

Qua luchtstroom denk ik dat er weinig verschil is in energieverbruik van de fan zelf. In beide gevallen heb je nml al een natuurlijke luchtstroom, de warme lucht die door je radiator opstijgt moet nml aangevuld worden met koude lucht van onderen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
Freemann schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:27:
Gisteren kwam er een stukje over dB's langs en kwam zojuist dit tegen in een Jaga-DBE Brochure:
[...]
Er is nog iets om aan te denken, als één fan 30dB geeft dan geven twee fan's samen 33dB.

My favorite programming language is solder.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57
hansdegit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:42:

Een fan is effectiever in koude lucht, omdat de dichtheid van koude lucht groter is en omdat de snelheid van de fanbladen relatief t.o.v. de moleculen in de lucht groter is. In jou situatie maakt dit effect praktisch gezien echter weinig uit.

Belangrijker is echter dat een niet gericht kan aanzuigen, maar wel gericht kan blazen. Je hebt dus wss minder "kortsluiting" in je luchtstroom als je blaast i.p.v. zuigt. Dit effect is wel significant, tenzij je heel effectief korsluiting in je luchtstromen voorkomt (e.g. heel effectieve ducting).

• hansdegit
Kijk, weer wat geleerd. Qua effectieve ducting: de radiator is gesloten. Dus aangaande kortsluiting: kan het (je hebt de foto van de situatie gezien) dat een fan warme lucht van een collegafan aanzuigt?

Als dat zo is, dan hebben die fans ook geen zin in een PC kast....

• mkleinman

mkleinman

hansdegit schreef op zondag 02 december 2012 @ 09:54:
Kijk, weer wat geleerd. Qua effectieve ducting: de radiator is gesloten. Dus aangaande kortsluiting: kan het (je hebt de foto van de situatie gezien) dat een fan warme lucht van een collegafan aanzuigt?

Als dat zo is, dan hebben die fans ook geen zin in een PC kast....
Met een gesloten radiator zal het effect zeker minder zijn. Maar je kan nog steeds hebben dat een fan lucht binnen zuigt die net door een andere fan is uitgeblazen. Soort turbulentie zeg maar. Dat los je alleen op door over de hele breedte fans te plaatsen ( ergo er kan nergens anders lucht tussen ) of de bovenkant van de radiator afsluiten met een plaat met daarin alleen gaten waar je fans zitten.

De vraag is alleen hoeveel "kortsluiting" je hebt. Als het 2-5% is dan is het de extra investering en inspanning niet waard. ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op zondag 02 december 2012 @ 10:44:
[...]

Met een gesloten radiator zal het effect zeker minder zijn. Maar je kan nog steeds hebben dat een fan lucht binnen zuigt die net door een andere fan is uitgeblazen. Soort turbulentie zeg maar. Dat los je alleen op door over de hele breedte fans te plaatsen ( ergo er kan nergens anders lucht tussen ) of de bovenkant van de radiator afsluiten met een plaat met daarin alleen gaten waar je fans zitten.

De vraag is alleen hoeveel "kortsluiting" je hebt. Als het 2-5% is dan is het de extra investering en inspanning niet waard. ;)
De Fans van Jaga hangen X cm boven de WW en sluiten rondom nergens luchtdicht af.
ofwel; de Jaga fans hebben ook kortsluiting en de cijfer van Jaga (wij van WC-eend) laten toch duidelijk winst zien.
Ik maak mij dus niet zo heel erg druk om die zaken. Feit is dat als de fans aangaan ik, ondanks de luchtsnelheid (en wind juist een afkoelend effect op de huid heeft) ik een temp. boost voel.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-03 10:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Freemann schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:27:
Gisteren niet meer aan testen/meten toegekomen.
Maar wel 3 x Jaga 60x70x11 type 11 opgehaald :D (dubbele warmtewisselaar)
Deze hebben op 55/45/20 een vermogen van 502 W en met DBE komen ze 808 W.
Dat vermogen wordt volgens Jaga bereikt met 3 DBE fans (en die gaan er bij ons ook in.)
Daarmee wordt een stookregime van 55-50/45-40/20 heel reëel/haalbaar.

[...]

Als eigenaar van 2x 2 DBE units (model 22 1000*700 en 1000*500) kan ik je het volgende zeggen.
Ze zijn te horen voor mij als er geen geluid is in huis.
Nu is het in ons huis dan ook aardig stil (krijg je als gratis extratje als je 3 voudig glas neemt)

Maar als je puur naar het dB(A) niveau kijkt is het "niks" immers 2 mensen die op normale toon praten met elkaar is al + 50dB(A)

Kijk maar als referentie even hierna

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• _JGC_
Zit hier ook even te kijken om zoiets te gaan bouwen. De uitsparing tussen de platen van de radiator waar ik een DBE in wil bouwen is maar 65mm. Worden dus fans van 60mm die daar in moeten gaan passen. Iemand nog tips over welke fans wel en niet geschikt zijn?

• hansdegit
_JGC_ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:50:
Zit hier ook even te kijken om zoiets te gaan bouwen. De uitsparing tussen de platen van de radiator waar ik een DBE in wil bouwen is maar 65mm. Worden dus fans van 60mm die daar in moeten gaan passen. Iemand nog tips over welke fans wel en niet geschikt zijn?
Zoek in een winkel die gespecialiseerd is in stille pc's en zoek een stille 60mm fan uit.
www.ikbenstil.nl
www.highflow.nl

Ik kan de fans in de huiskamer alleen dan horen wanneer vriezer en koelkast zwijgen. Eigenlijk is het nooit zo stil in huis dat de fans op de voorgrond treden.

De Honeywell moet nog even wennen aan het feit dat de aanvoer op 50 graden staat. Ik geef 'em nog een paar dagen de tijd.

[Voor 46% gewijzigd door hansdegit op 04-12-2012 13:53]

• _JGC_
Wordt dan waarschijnlijk een NoiseBlocker XR1 of XR2. Voordeel van die dingen is dat ze op 5V al werken, dus als je ze langzamer wilt laten draaien kan dat ook gewoon.

Wordt wel montage op de onderkant. Alhoewel ik denk dat de aanvoertemperatuur wel wat naar beneden kan door deze aanpassing denk ik dat het bovenop de radiator toch te warm wordt voor een computerventilator.

• hansdegit
Denk je? Een CPU fan wordt al snel heter, hoor. Maar ik weet helemaal niet wat je aanvoertemp is, dus eigenlijk klets ik maar wat.

• _JGC_
Aanvoer wordt hier naar 75 graden opgestookt. Als ik lager ga is de warmte-afgifte ontoereikend en wordt het hier niet warm. Als het eenmaal warm is zakt de aanvoertemperatuur uiteindelijk naar 40-50 graden.

Ik wil nu dus met een setje fans de T22 in de eethoek gaan boosten, daarvan kan nog wel wat extra warmte worden onttrokken. Verder wil ik weer een radiator in de bijkeuken gaan plaatsen, de vorige bewoners hebben besloten dat die niet nodig is, maar omdat naast dat hokje ook een onverwarmde ruimte zit is er erg veel trek over de vloer omdat er geen deur tussen de bijkeuken en keuken zit (wordt daardoor een erg onpraktisch hokje en daaarnaast neemt het veel licht weg uit de keuken).

Met 75 graden aanvoer kom je op de bovenkant al redelijk bij de max van 65 graden in de buurt die veel fans nog kunnen hebben. Dat terwijl de onderkant van de radiator veel koeler is en er lucht van max 20 graden wordt aangezogen.

[Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 04-12-2012 15:47]

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Na alle mooie voorbeelden heb ik een Nexus real silent 120mm 1000rpm geprobeerd (op 12v). Geluid is +/- 0, tenzij je oor de fan raakt:

De fan staat ongeveer 20 cm voor de radiator en blaast mooi achter/tussen/voor de radiator langs. Ik heb geen metingen gedaan, maar wel het idee dat het sneller opwarmt (en de CV dus weer sneller uit kan). Er gaat in iedergeval meer lucht doorheen dan waneer de fan uit staat. Zeker voor herhaling/uitbreiding vatbaar.
De andere radiator staat een 92mm 1500rpm fan voor, die wel hoorbaar is.

• hansdegit
revolution-nl schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:28:
[...]

Kan je eens meten hoeveel db's de fan's produceren op één meter afstand. Mijn keuken radiator met 4x 92mm fans doet nu 40db :X. De jaga met 140mm fans moet ik nog even testen.
De geluidsmeter app registreert 17-19 dB bij de hoge radiator. En ik moest mijn adem inhouden, anders werd het hoger. Je snapt dus wel dat het geluid van de fans echt niets voorstelt.

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In verband met het langzaam opwarmen van onze woonkamer, vanwege een tekort aan radiatorcapaciteit, ben ik aan het experimenteren geslagen om meer warmte te kunnen onttrekken aan onze convector.

In de testopstelling maak ik nu gebruik van 3x 120mm op een convector met een lengte van 250cm. Op een vrij hoog, hinderlijk, toerental kan ik ongeveer 25-30% meer warmte kwijt. Ons huis maakt gebruik van stadsverwarming, dus op de meter kan ik precies zien hoeveel Kw de convector aan warmte onttrekt. In plaats van de normale 1.8 Kw haal ik nu 2.3 Kw

Ik ben van plan om de convector te voorzien van acht tot twaalf 120mm fans. De kandidaten hiervoor zijn de Nexus Real Silent D12SL-12 BW en de Yate Loon D12SL-12. Qua adapter twijfel ik tussen een 12v adapter die ik nog heb liggen, of zoiets. Het voordeel van de laatste is dat de fans ook regelbaar zullen zijn.

To be continued...

• hansdegit
Ik heb er twee uit deze lijst:
http://www.conrad.nl/ce/n...ernetvoedingen-instelbaar

Ook instelbaar. Je moet even kijken welk vermogen je nodig denkt te hebben, volgens mij is die van 30W (jouw keuze) wat aan de forse kant. Hoewel, 12 fans....

• Fest
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:30:

Ook instelbaar. Je moet even kijken welk vermogen je nodig denkt te hebben, volgens mij is die van 30W (jouw keuze) wat aan de forse kant. Hoewel, 12 fans....
Het hangt voornamelijk nog af van welke fan ik kies. De Nexus heeft een verbruik lager dan 1watt, de Yate Loon echter ruim 2watt.

• hansdegit
Hé, da's interessant. De Nexus fans zijn eigenlijk ook Yate-Loon's.
Wel leuk dat je ook door het DBE virus bent gegrepen.

edit:
ik vind het overigens wel bruut dat je gewoon 500W meer pakt op die radiator.

[Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 11-12-2012 16:37]

• Fest
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:34:
Hé, da's interessant. De Nexus fans zijn eigenlijk ook Yate-Loon's.
Wel leuk dat je ook door het DBE virus bent gegrepen.

edit:
ik vind het overigens wel bruut dat je gewoon 500W meer pakt op die radiator.
Ik was inderdaad al tegengekomen dat Yate Loon de fans van Nexus maakt. Het verschil is echter dat de Yate Loon een hogere RPM heeft, wat dus met een instelbare adapter prettiger werken is. Hoge RPM voor snelle opwarming, lage RPM voor als het stil moet zijn.

Die 500watt is wel op een convector. Vanwege de vele vinnen valt er meer winst te behalen dan op een standaard radiator.

• hansdegit
Wat versta jij onder een standaard radiator? Model 1970? Of een type 21 of 22?

• Fest
  • Niet online
Ik bedoelde er mee te zeggen dat een convector zijn warmte kwijtraakt door zijn vinnen. Een radiator moet het voornamelijk nog steeds hebben van de platen. De lamellen staan ten opzichte van een convector veel verder uit elkaar en daarom valt er meer winst te halen door het gebruik van fans op een convector.

• hansdegit
Helder. Kan ik dat lezen als een betoog tot het toevoegen van vinnen aan een type 22 ? Leuk project, maar wel wat moeilijk, denk ik.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:57
Dit klinkt wel interessant om thuis een keer te proberen met een berg 60mm fans en een thermometer :)

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:30:

600ma is wel heel weinig daar kan je denk ik net één fan mee aansturen. Volgens mij heb ik op 4x 92mm boost setje een 3A voeding.

• Fest
  • Niet online
Die link verwijst niet naar een specifieke adapter, maar naar een overzicht.

Zelf ben ik van plan deze te kopen.

Echter zit ik nog steeds in dubio over de te bestellen fans: ik twijfel zowel tussen 120mm en 140mm fans en het aantal...

• hansdegit
revolution-nl schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:16:
[...]

600ma is wel heel weinig daar kan je denk ik net één fan mee aansturen. Volgens mij heb ik op 4x 92mm boost setje een 3A voeding.
Ik heb er eentje van 2250mA voor 18 fans en eentje van 600 voor 6 fans.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:31:
[...]

Ik heb er eentje van 2250mA voor 18 fans en eentje van 600 voor 6 fans.
hmmm serieel of parallel?
Fest schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:30:
Die link verwijst niet naar een specifieke adapter, maar naar een overzicht.

Zelf ben ik van plan deze te kopen.

Echter zit ik nog steeds in dubio over de te bestellen fans: ik twijfel zowel tussen 120mm en 140mm fans en het aantal...
Hoe groter de fan hoe stiller en hoe meer airflow je bij een bepaald aan rpm. The bigger the better :P

[Voor 58% gewijzigd door revolution-nl op 12-12-2012 11:51]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

heb je het voltage al is nagemeten?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Het zal ook wel aan de fans liggen, die 92mm fans die ik heb zijn dacht ik al 1A per stuk :X

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mogelijk dat het voltage inkakt als je teveel (vermogen) aansluit.

• hansdegit
18 fans x 90mA blijft nog keurig binnen 2A. De trafo moet 2,1A met 12v kunnen leveren, dus ik zie dat niet snel fout gaan.

• _JGC_
Heb hier een el-cheapo 12V adapter die geschikt zou moeten zijn om diverse telefoons op te laden. Mooi niet dat ik daar mijn telefoon op durf aan te sluiten :X.
Net even gemeten met 3x Noiseblocker XR1 fan aangesloten op 9V: ik meet 12V. Zet ik de schakelaar op 12V, dan meet ik 14V.

Moet zeggen, ik hoor die fans helemaal niet. Komt redelijk wat extra warmte boven de radiator vandaan. Ik heb het idee dat het vooral de vinnen uit de T22 radiator zijn die worden afgekoeld nu. Aan de zuidkant heb ik een T20 zonder vinnen, daar ga ik niet eens proberen om te boosten.

• Dre
  • Niet online
Verbaast me niks dat jullie je kamer sneller opwarmen met die extra ventilatoren. 1A bij 12 Volt is weer 12 Watt aan vermogen erbij :+. Lijkt mij een beetje veel...

• hansdegit
_O-

Of maakte je een serieuze opmerking? Het "bijgeplaatste vermogen" is hier 24x 90mA x 9v. Staat in geen verhouding tot het vergrote comfort en -maar die cijfers zijn mij nog niet hard genoeg- het verlaagde gasverbruik.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:09:
_O-

Of maakte je een serieuze opmerking? Het "bijgeplaatste" vermogen is hier 24x 90mA x 9v. Staat in geen verhouding tot het vergrote comfort en -maar die cijfers zijn mij nog niet hard genoeg- het verlaagde gasverbruik.
Ik geloof ook niet dat je het gasverbruik hier (drastisch) mee gaat verlagen.
Wij hebben de Jaga's opgehangen voor het toekomstige plan om de gasleiding uit te faseren. Hiervoor willen we naar een Zonne/Warmtepomp -boiler+Pelletkachel oplossing. De pelletkachel zal dan een X00 liter buffer op temp. houden en de buffer gaat het CV-systeem voeden. De lager de temp. de minder het verlies in de buffer. Tot op heden lijkt het erop dat we het huis goed warm kunnen houden/krijgen met een max.aanvoertemp. van 50graden en dat is voor mij ook de max. Daarnet ook het deellast vermogen van de ketel teruggeschroeft naar 12kW (stond op max 24). Ben benieuwd of ik daar nog iets van ga merken.
Deze maand beginnen met het na-isoleren van de kruipruimte. Genoeg plannen dus :D

• hansdegit
An sich heb je gelijk. Maar, doordat het vermogen van de radiatoren is toegenomen, kunnen we op een lagere aanvoertemp en minder lang stoken. En dat moet een positief* effect op het gasverbruik gaan hebben.

Toch?

*positief als in "vermindering"

[Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 12-12-2012 22:40]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik ben van mening dat je met de fans meer vermogen uit de CV trekt en vermogen=gas.
De eerder de woning op Temp. is, de meer verlies je hebt naar de omgeving.

Het enige verschil wat ik mij kan bedenken is dat je op een iets wat lagere temp. stookt en de ketel hierdoor in een efficiënter gebied stookt (hogere DeltaT). Maar deze laatste punten zullen max enkele procenten schelen, wat je mijn inziens niet (of HEEL erg lastig/moeilijk) in grafiekjes/cijfers terug kan vinden.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:27:
Ik ben van mening dat je met de fans meer vermogen uit de CV trekt en vermogen=gas.
De eerder de woning op Temp. is, de meer verlies je hebt naar de omgeving.

Het enige verschil wat ik mij kan bedenken is dat je op een iets wat lagere temp. stookt en de ketel hierdoor in een efficiënter gebied stookt (hogere DeltaT). Maar deze laatste punten zullen max enkele procenten schelen, wat je mijn inziens niet (of HEEL erg lastig/moeilijk) in grafiekjes/cijfers terug kan vinden.
De woning is eerder op temperatuur maar als je een intelligente thermostaat heb zal er ook veel later begonnen worden met de aanvang van de stookbeurt.

Mijn verbruik t .o.v. dezelfde tijd vorig jaar zonder DBE en ketel tuning ligt in 3 de laatste weken tussen de -12% en -17% graaddagen gecorrigeerd.

Met de DBE's heb ik een retourtemperatuur weten te realiseren die ruim 10c lager ligt dan zonder DBE. Hierdoor ben ik meteen van een pendelende ketel af die in de beveiliging schiet.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:44:
[...]

De woning is eerder op temperatuur maar als je een intelligente thermostaat heb zal er ook veel later begonnen worden met de aanvang van de stookbeurt.

Mijn verbruik t .o.v. dezelfde tijd vorig jaar zonder DBE en ketel tuning ligt in 3 de laatste weken tussen de -12% en -17% graaddagen gecorrigeerd.

Met de DBE's heb ik een retourtemperatuur weten te realiseren die ruim 10c lager ligt dan zonder DBE. Hierdoor ben ik meteen van een pendelende ketel af die in de beveiliging schiet.
Volgens mij zeg ik ook niet dat het slecht is, ik vraag mij alleen af hoeveel het scheelt EN of het uberhaupt in een grafiek of met cijfers aan te tonen is.

Mijn gevoel zegt dat het werkt (lees; er wordt een besparing gerealiseerd), maar hoeveel???

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:42:
[...]

Volgens mij zeg ik ook niet dat het slecht is, ik vraag mij alleen af hoeveel het scheelt EN of het uberhaupt in een grafiek of met cijfers aan te tonen is.

Mijn gevoel zegt dat het werkt (lees; er wordt een besparing gerealiseerd), maar hoeveel???
Dat zal per installatie verschillen. Mijn installatie is zonder DBE simpelweg niet in balans maw er is te weinig afgifte voor het CV vermogen. Bij mij zal de besparing dus aanzienlijk groter zijn dan bij iemand die de balans al wel heeft in zijn CV systeem.

Daarnaast is het ook van belang hoe vaak je een huis warm stookt en laat afkoelen, als dat meerdere keren per dag doet heb je ook weer profijt van DBE.

Al met al is het afhankelijk van enorm veel factoren, Ik denk dat je er in zijn algemeenheid weinig over kan zeggen.

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2012 11:59]

• Fest
  • Niet online
Zojuist heb ik 8x de Scythe Kama FLEX 140mm 1600RPM besteld. Tevens heb ik in huis 2 adapters gevonden die voldoen, een 19.5volt en 15volt. Kwestie van goede combinatie van parallel en serieel aansluiten en draaien maar.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:58:
[...]

Dat zal per installatie verschillen. Mijn installatie is zonder DBE simpelweg niet in balans maw er is te weinig afgifte voor het CV vermogen. Bij mij zal de besparing dus aanzienlijk groter zijn dan bij iemand die de balans al wel heeft in zijn CV systeem.
Daar sla je imho de spijker op zijn kop. Wij hebben VV en daar halen we met 2 vingers in ons neus een dT van 12-15graden met een ketel-aanvoer van 40-45graden. We hebben sinds dit seizoen een EvoHome en daardoor wordt bijv. heeeeel gericht de vloer opgestookt. De ketel kan dan heerlijk op 40-25 en kan zijn vermogen heerlijk kwijt. Zodra er op de eerste verdieping een Jaga aangaat, dan loopt alles op naar 47-38 en moet zeggen dat ik nog niet gemerkt heb dat de ketel dan gaat pendelen.
Als met al staat onze ketel dus heer relaxt te stoken.
Daarnaast is het ook van belang hoe vaak je een huis warm stookt en laat afkoelen, als dat meerdere keren per dag doet heb je ook weer profijt van DBE.
Wij zitten 's avonds voor de woonkamer van 17:10 tot 19:40 op 20,5 (adaptief aanwarmen). De rest van de dag staat hij op 19 ivm de vloer. Als die teveel afkoelt dan krijgen we hem moeilijk warm en staat de ketel zich 3 slagen in de rondte te draaien.
Al met al is het afhankelijk van enorm veel factoren, Ik denk dat je er in zijn algemeenheid weinig over kan zeggen.
Eens en dat is wat ik probeer te zeggen. Er lijkt een effect te zijn, de Jaga (met/zonder DBE) worden niet voor niet in nieuwbouw woningen toegepast voor een lagere EPC, maar hoeveel het allemaal scheelt???? :?

• Fest
  • Niet online
Net weer wat gespeeld met de convector en een aantal fans. Ik heb 2x 120mm en 6x 80mm aangesloten en in plaats van de normale 1,8kw haal ik nu 2,7kw, gewoon +50%. Hopelijk komen de 8 stuks 140mm snel binnen.

• hansdegit
Heb je ook "normale" radiatoren (als in type 21, type 22) hangen waar je zo'n zelfde testje mee kan uithalen? Ik ben echt retebenieuwd.

Ik heb hier de aanvoertemp naar 44 weten terug te schroeven, nog steeds wordt het huis warm.

• _JGC_
hansdegit schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:28:
Heb je ook "normale" radiatoren (als in type 21, type 22) hangen waar je zo'n zelfde testje mee kan uithalen? Ik ben echt retebenieuwd.

Ik heb hier de aanvoertemp naar 44 weten terug te schroeven, nog steeds wordt het huis warm.
Kan je doen, maar rendementsvoordeel is stukje kleiner. Denk dat je met T22 het meest kunt behalen, hoe minder vinnen erin zitten, hoe minder effect een radiatorbooster heeft.

Overigens ben ik er nog niet helemaal uit met onder vs boven. Als ik onder monteer voel ik geen extra luchtstroom aan de bovenkant, als ik boven monteer voel ik een extra warme luchtstroom boven de fans.

• hansdegit
Ik heb ze boven, maar dat had als reden dat de "montage"* makkelijker was.

*montage is hier gedefinieerd als "op de vinnen leggen"

Pagina: 1 2 3 ... 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee