Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TommyGun|IA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
35 Arctic F9 fans zijn binnen.
Ik gebruik ze voor twee opstelling. Een van 320 cm en een van 170 cm lengte.
Verder gebruik ik onder andere als bouwmaterialen
- 2 x 6 meter aluminium U profiel 10x10 mm
- Speedcomfort clixon
- Case fan splitter van 1 naar 6

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:23

route99

just passionately curious...

@TommyGun|IA Cool.... 8) en nu maar hopen dat je raak schiet om die 2400m3 gas naar beneden te brengen bij jouw tante & oom.....
Effe serieus: Hoe heb je hun situatie in kaart gebracht?

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• TommyGun|IA
  • Niet online
Het gaat om twee minimaal 40 jaar oude radiatoren. Drie rijen dik, zonder lamellen, 10 cm diep.
Een radiator is 342 cm breed en de andere is 192 cm breed.
De afstand tussen de fans heb ik gesteld op 6,5 cm. Dit is ongeveer de afstand tussen de connectors van onderstaande splitter - 9 cm (de breedte van de fans).
Met een snelle rekensom kom ik op 21 fans voor de lange radiator en 11 fans voor de korte radiator. De fans komen niet helemaal tot aan de zijkant, ik hou 10 cm vanaf de zijkant.

Etienne heeft een oom en tante die 2400 kuub gebruiken. Ik heb heel veel ooms en tantes en heb geen idee van hun gebruik.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:58
@route99 De situatie is niet zo heel vreemd als je weet dat de beste mensen op leeftijd zijn.

De situatie bij mijn oom en tante.
Het is een vrijstaande woning met de woonkamer op het noordoosten.
De slaapkamer is ook op de begane grond (op het zuiden), de bovenverdieping is meer een soort opslag (lees wordt niet meer gebruikt) zeg maar en daar staan de radiatoren op de vorststand.
De begane grond is voorzien van standaard dubbel glas, het plafond tussen bg en verdieping is 10 jaar geleden geïsoleerd met 10cm dik steenwol.
Spouwmuren zijn een paar jaar geleden al wel geïsoleerd.
De kruipruimte is alleen voorzien van een laag schelpen tegen het optrekkende vocht, verder heeft de houten vloer geen isolatie.
Het enorme verbruik zit het in het feit dat mijn tante op leeftijd is en weigert een dik vest o.i.d. aan te doen, dus de cv gaat op stand 23 graden en dat van 's morgensvroeg tot ca 01.00 uur in de nacht.
En ja die thermostaat zetten ze pas uit als ze naar bed gaan en dus niet een uur daarvoor 8)7
De cv-ketel zelf is 3 jaar oud, en de radiatoren zijn niet waterzijdig ingeregeld.

Vandaar nu de 1e stap om de cv-installatie onderhanden te nemen met de ventilatortjes, waterzijdig inregelen en cv-ketel tweaken.
In een later stadium, waarschijnlijk het najaar wordt het glas vervangen voor HR++ of HR+++

[Voor 3% gewijzigd door etienne001 op 07-04-2022 20:48]

• route99

route99

@etienne001 Als er veel glas is kan dat iig helpen.
Die 23ºC maakt het verder bezuinigen er inderdaad lastig op.
Bekijk eens wat je met een kierenjacht e.d. nog kunt bereiken. Wat als het minder tocht dan kan de cv wellicht toch iets lager gezet worden, elke graad lager tikt nl. aan!
Ben benieuwd wat je met de fans/inregelen/tweaken nog bereiken kunt. Alle beetjes zijn meegenomen.
Kan er nog meer steenwol in het plafond of zit het vol of gaat het teveel werk worden ivm nieuw stucwerk dat weer gedaan moet worden?
Tis wel zo... met de veel hogere gasprijzen kan er wel weer meer, maar op hun leeftijd kan het ook zijn dat het ze mogelijk teveel wordt qua drukte in huis om dat uit te voeren.
Succes!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Robbbie123 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:07:
En nog een vraagje. Heeft het meer zin om ventilatoren op een convertor te leggen of als het kan eronder. Mijn convertor van 7m hangt aan de muur en ik kan de ventilatoren er makkelijk onder hangen. Ik heb alleen geen idee wat efficiënter is.

Nogmaals dank
Volgens mij maakt dat weinig uit, zelf heb ik speedcomforts onder de radiators en een paar 70mm losse fans erboven onder het rooster.

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 10:48
Zijn er mensen hier die daadwerkelijk gemeten hebben wat de ventilatortjes voor effect hebben?
Of is er al een topic over geweest?

Mijn eigen ervaring in woonkamer 40M2 plus half open keuken , 40 jaar oud systeem: 1 lamellen radiator 2,5kw, 6x F14 artic 7,5V, en 1 convector put 2,5kw, 6x artic 7,5V en 5 ventilator van 20cm voluit op 12V.
De opwarmtijd (17,5 naar 20) sochtens ging de helft sneller (van 3 naar 1,5uur) met totaal 12 artic F14 op 7,5volt en 5 ventilators van 20cm op volle kracht gedurende 1 uur in de put.
Verwarmd met aanvoertemp 60 graden.

• route99

route99

@ptr1968 Heb je als echte Tweaker al met de zoekfunctie op het forum naar gezocht? Dat kan ik nl niet opmaken uit je vraag.

Wat onze situatie betreft: Ik iiig niet zoals je het letterlijk beschrijft.
Want ik heb een aantal jaren inmiddels geleden de water-T van de ketel van 85ºC naar 51ºC verlaagd en omdat je dan 100% zeker weet dat het veel langer gaat duren eer het acceptabel warm wordt en daarmee heb ik direct besloten de fans te installeren.
I.v.m. andere prioriteiten ga ik dat niet testen met de fans uit, want als je het goed wilt doen, moet je zowel de omstandigheden (binnen & buiten) zo goed mogelijk als gelijke kiezen en vervolgens ook nog een aantal herhalingen uitvoeren om toeval metingen uit te kunnen sluiten a.g.v. een omstandigheid die je mogelijk verkeerd ingeschat had maar bij een herhaling anders uit kan pakken, omdat je van die factor nog te weinig kennis had.

[Voor 0% gewijzigd door route99 op 08-04-2022 20:32. Reden: Edit: Verkeerde naam, sorry @Soldaatje.....]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ptr1968 Als je wilt checken hoeveel groter de warmteafgifte wordt is de simpelste en doeltreffendste
methode het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour in een vergelijkbare! verwarmingssituatie te meten.
Het liefst natuurlijk bij constante aanvoertemperatuur en dezelfde kamertemperatuur.
Dus een keer zonder en een keer met ventilatoren (op volle kracht) aan.
Met dezelfde! flow over de convector is dan de warmteafgifte proportioneel met het temperatuurverschil.
Voorbeeld: Zonder ventilatoren: 4,0 K, met: 7,5 K = ca. 1,9 keer meer warmteafgifte.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robbbie123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-05 20:58
@Soldaatje ze hangenter inmiddels naar tevredenheid onder. 26 fans onder een convector van 7 meter.

Het is een mooi modulair systeem geworden. Per 2et een geprinte (low noise) fan guard. En een doosje ontworpen en geprint voor de pwn controller. Home assistant zet de ventilatoren aan als de convector open gaat.15.3 wat als alles draait

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:39
Omdat ik toch veel te vroeg wakker was voor de F1, mij maar eens nuttig bezig gehouden. Eerst een bouwmarkt of drie afgelopen om beetje rond te kijken wat zou kunnen dienen als goot voor mijn ventilatoren. Maar behalve een min of meer rechthoekige regengoot ben ik eigenlijk niets tegen gekomen.

Maar toen begon het lampje te branden. Ik had nog een "aartsvijand" staan in mijn knutselhok. Iedereen zal wel zoiets hebben dat enorm op zijn/haar systeem werkt. Voor alles wat je nodig hebt, staat dat ding in de weg. Wil ik de grasmachine nemen, in de weg. Wil ik aan mijn boormachine, staat in de weg. In die geval was kabelgoot van Legrand die de vorige eigenaars achtergelaten hebben maar waarvoor ik niet direct een doel had. Daarom slingerde die overal in de weg.

Eerste test was voor de kleinste radiator. Een 50cm breed. Een zeer aangename verrassing was dat de ventilatoren eigen gewoon in de goot schoven. Perfecter konden ze niet passen. Van een gelukje gesproken.

Dus het ziet er nu zo uit.

En deze hangt nu onder de radiator met zeer simpele kastdeur magneetjes

Jammer genoeg heb ik "het deksel" van de kabelgoot niet meer. Maar maakt eigenlijk niet zoveel uit. Hangt onder de radiator dus is er eigenlijk niets van te zien.
Alles werkt nu zoals ik het wou. Boven de 35graden gaan de fans aan. Ondergrens moet ik nog beetje zoeken. Dit staat nu op 30graden maar de ventilatoren blijven iets te lang doorgaan naar mijn gevoel. Maar dat is gewoon beetje trial and error.

Enigste dat ik maar niet aan de praat krijg, is PWM.
Ik probeer het gewoon met een copy/paste voorbeeldje namelijk
code:
1
2
3
4
5
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: GPIO5
    frequency: 1000 Hz
    id: pwm_output

De frequentie heb ik al ingesteld van alles van 1000 tot 82000 (volgens de documentatie van Noctua). Maar sluit ik aan op de pin, dan doen de fans niets. Ontkoppel ik, dan draaien ze.
Dat wordt ook nog wel beetje zoeken.

Met het restje kabelgoot kan ik nog 2 radiatoren doen. Dan zijn 3 van de vijf voorzien.

• route99

route99

Kenhas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:39:
In die geval was kabelgoot van Legrand die de vorige eigenaars achtergelaten hebben maar waarvoor ik niet direct een doel had. Daarom slingerde die overal in de weg...............Eerste test was voor de kleinste radiator. Een 50cm breed. Een zeer aangename verrassing was dat de ventilatoren eigen gewoon in de goot schoven. Perfecter konden ze niet passen. Van een gelukje gesproken...............Met het restje kabelgoot kan ik nog 2 radiatoren doen. Dan zijn 3 van de vijf voorzien.
8) netjes (y) en das nog goedkoper dan "mijn celbeton goten methode"....
PS: nieuw is dat Legrand spul flink geprijsd.... :'(

• etienne001
@Kenhas heb je bewust gekozen om ruimte tussen de ventilatoren in te houden ipv helemaal op te vullen met ventilatoren?

• Kenhas
route99 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:12:
[...]

8) netjes (y) en das nog goedkoper dan "mijn celbeton goten methode"....
PS: nieuw is dat Legrand spul flink geprijsd.... :'(
Weet niet hoeveel zo'n kabelgoot nieuw kost (behalve dat het veel te veel geld zal zijn voor een stuk plastiek) maar aangezien die is blijven liggen van de vorige eigenaar, is het gratis. Goedkoper is moeilijker :)
Hier bij de lokale gamma gevraagd of ze "goot voor celbeton blokken" in voorraad hadden maar die wist niet waarover ik het had. :?
Grootste geluk was eigenlijk dat de fans er gewoon inschuiven. De hoogte van de goot is eigenlijk perfect
etienne001 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:28:
@Kenhas heb je bewust gekozen om ruimte tussen de ventilatoren in te houden ipv helemaal op te vullen met ventilatoren?
Eigenlijk wel maar niet om een technische reden. Ik hecht soms beetje teveel belang aan symmetrie ;) Ik weet dat ik ze waarschijnlijk beter aan één kant (de warme kant) monteer maar dat paste niet echt in mijn soms "autistische" geest. Het heeft 0,0 belang want de fans zijn toch niet zichtbaar onderaan de radiator maar toch... ;)
Het stoort me zelfs een beetje dat ik dat gaatje voor de voeding niet in het midden heb gemaakt :X
Eerste plan was om drie ventilatoren aan de warmste kant te monteren en dan was er nog net genoeg plaats om het bordje aan het uiteinde te plaatsen maar heb voor dit gekozen. Ik vermoed dat het niet meer dan een paar procentjes kan schelen qua efficiëntie

• route99

route99

Kenhas schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:26:
[...]
Weet niet hoeveel zo'n kabelgoot nieuw kost (behalve dat het veel te veel geld zal zijn voor een stuk plastiek)
ca 40 euro per 3 meter meen ik....
maar aangezien die is blijven liggen van de vorige eigenaar, is het gratis. Goedkoper is moeilijker :)
Mee eens, dat schreef ik al...
Hier bij de lokale gamma gevraagd of ze "goot voor celbeton blokken" in voorraad hadden maar die wist niet waarover ik het had. :?
Zie hun eigen webshop.... bizar hun antwoord..
https://www.gamma.nl/asso...iel-2600x100-mm/p/B405736
Cellenbetonprofiel 2600x100 mm 5.49 euro
Er zijn vast nog goedkopere aanbieders.

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 10-04-2022 10:06]

• etienne001
@Kenhas aiiiii dat lijkt me erg lastig om mee om te gaan als je zulke conclusies moet maken met een gaatje in het zicht.

Waarom ik het vroeg is omdat het mij rendabeler lijkt met ventilatoren over de gehele breedte van de radiator.
Zo heb ik het hier gemaakt en krijg ik door alle lamellen in van T22 radiatoren een behoorlijke warme luchtstroom.
De kamer is hier merkbaar zeer snel warm en de CV ketel staat zeker minder lang te stoken met een aanvoer 40 graden. Daarnaast haal ik nu een Delta-T van om de nabij 20 graden per radiator. Doe ik de ventilatoren uit dan haal ik een max Delta-T van 12 graden.

Ik vraag mij ook af of je het verschil al kunt merken.

• route99

route99

@etienne001 Mooie resultaten, al hoewel ik van 40 naar 20 graden C wel erg veel vind en die ca 20 graden erg laag. Is je thermometer wel geijkt?
Als nl je kamer-T 19 graden is, dan de delta T maar ca 2 graden als je T-afvoer 21 graden is, de drijvende kracht is erg laag om dat voor elkaar te krijgen, de thermodynamische potentiaal (=die drijvende kracht of beter gezegd de verschillen in de energie niveaus zijn erg klein om dat in zo'n korte tijd voor elkaar te krijgen.
De eerste paar graden eraf uit het aanvoer water gaan vanwege het veel grotere energieniveau verschil nl wel aardig snel als de voorwaarden ok zijn.

• etienne001
@route99 Of de IR thermometer geijkt is is een goede vraag ;)

De aanvoer temperatuur lijkt overeen te komen met de W1209.
Aanvoer op de W1209 is 40 graden in de ochtend (met een koude start zeg maar), meet ik met de IR thermometer op een zwart plakbandje naast de temperatuurvoeler dan is deze 39,4 graden.

Op de retour heb ik ook een zwart plakbandje geplakt, daar meet ik na een uur toch echt 20 graden en ja de cv is dan nog actief.

Nu maak je mij wel heel nieuwsgierig, ik zal morgen eens een W1209 op de aanvoer erbij zetten en de onderlinge temperatuur vergelijken. Wijken deze niet teveel af dan zal ik die W1209 eens op de retour bevestigen.

Ik moet zeggen dat ik dezelfde IR thermometer gebruikt heb om hier de boel waterzijdig in te regelen en dat leek toch ook goed te gaan.

Aangezien ik bij m'n oom en tante ook nog aan de slag moet gaan wil ik nu wel zekerheid halen met die thermometer :|

[Voor 7% gewijzigd door etienne001 op 10-04-2022 23:21]

• Kenhas
etienne001 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:43:
@Kenhas aiiiii dat lijkt me erg lastig om mee om te gaan als je zulke conclusies moet maken met een gaatje in het zicht.

Waarom ik het vroeg is omdat het mij rendabeler lijkt met ventilatoren over de gehele breedte van de radiator.
Zo heb ik het hier gemaakt en krijg ik door alle lamellen in van T22 radiatoren een behoorlijke warme luchtstroom.
De kamer is hier merkbaar zeer snel warm en de CV ketel staat zeker minder lang te stoken met een aanvoer 40 graden. Daarnaast haal ik nu een Delta-T van om de nabij 20 graden per radiator. Doe ik de ventilatoren uit dan haal ik een max Delta-T van 12 graden.

Ik vraag mij ook af of je het verschil al kunt merken.
Dat gaatje zie je dan nog niet eens, zit aan de achterkant ;) Maar het idee alleen al

Er was nog plaats voor één extra ventilator. Het is dan ook maar een kleine radiator. En nu was het meer het principe van het spul werkend krijgen en minder om de ideale situatie. Alles zit mooi centraal in de goot qua kabeltjes en zo. Moet ik nog iets veranderen, dan kan de goot gewoon afnemen zonder veel rekening te moeten houden met het bordje dat ergens apart hangt of zo. Gewoon mezelf gemakkelijk maken.
Als ik de andere radiatoren aanpak, zal ik er wel voor zorgen dat het bordje geen plaats van een ventilator inneemt.
Conclusie is wel dat mijn bureau ruimte een stuk sneller is opgewarmd maar dat is enkel gebaseerd op gevoel.
Waar ik aan twjifel, is of ik de fans boven of ander de radiator ga bevestigen. Onder mijn bureau is het redelijk fris omdat er geen luchtstroom aankan. Om te testen liggen de fans nu gewoon op mijn radiator. Op deze manier komt er wel luchtstroom onder mijn buro en mijn voeten vinden dat toch net iets aangenamer ;) Nadeel natuurlijk is dat ik de vloer op die plaats opwarm maar heb dat voor nu opgelost door een soort schans te maken onderaan met van die radiator isolatie. In andere ruimtes is dat niet aanvaardbaar van moeder de vrouw maar mijn bureau is mijn territorium ;)
Het verlagen van de keteltemperatuur zal voor het najaar zijn, denk ik

Het lijkt er toch op dat het bordje niet ideaal werkt. Staan de fans op 100%, dan werkt alles perfect. Zet ik de fans op iets minder, dan krijg ik geen temperatuur meer door. Wordt dus nog een beetje zoeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[12:00:11][D][dallas.sensor:144]: 'DBE Ventilator Temperature': Got Temperature=20.1°C
[12:00:11][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state 20.06250 °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:16][D][dallas.sensor:144]: 'DBE Ventilator Temperature': Got Temperature=20.1°C
[12:00:16][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state 20.06250 °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:17][D][fan:022]: 'DBE Ventilator Snelheid' - Setting:
[12:00:17][D][fan:025]:   State: ON
[12:00:17][D][fan:029]:   Speed: 90
[12:00:17][D][fan:108]: 'DBE Ventilator Snelheid' - Sending state:
[12:00:17][D][fan:109]:   State: ON
[12:00:17][D][fan:111]:   Speed: 90
[12:00:21][W][dallas.sensor:137]: 'DBE Ventilator Temperature' - Scratch pad checksum invalid!
[12:00:21][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state nan °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:26][W][dallas.sensor:137]: 'DBE Ventilator Temperature' - Scratch pad checksum invalid!
[12:00:26][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state nan °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:31][W][dallas.sensor:137]: 'DBE Ventilator Temperature' - Scratch pad checksum invalid!
[12:00:31][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state nan °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:33][D][fan:022]: 'DBE Ventilator Snelheid' - Setting:
[12:00:33][D][fan:025]:   State: ON
[12:00:33][D][fan:029]:   Speed: 100
[12:00:33][D][fan:108]: 'DBE Ventilator Snelheid' - Sending state:
[12:00:33][D][fan:109]:   State: ON
[12:00:33][D][fan:111]:   Speed: 100
[12:00:36][D][dallas.sensor:144]: 'DBE Ventilator Temperature': Got Temperature=20.1°C
[12:00:36][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state 20.06250 °C with 1 decimals of accuracy
[12:00:41][D][dallas.sensor:144]: 'DBE Ventilator Temperature': Got Temperature=20.1°C
[12:00:41][D][sensor:124]: 'DBE Ventilator Temperature': Sending state 20.06250 °C with 1 decimals of accuracy

Ik ga er beetje vanuit dat zo'n temp sensor redelijk bullet proof is en dat er dus weinig stuk kan gaan.

[Voor 32% gewijzigd door Kenhas op 11-04-2022 08:54]

• route99

route99

@Kenhas Heb ff eea teruggezocht met trefwoorden delta en retour in dit topic en ik heb er vast een paar gemist maar dit vond ik iig met voor het type gemak ff de eenheden weggelaten maar das ºC uiteraard...:
@revolution-nl 60-> 43 delta=15-17
@Kleinman 47-> 37 delta=10
@hansdegit 55-> max 40 delta minimaal=15
@Freemann 40-45c delta van 15-24
@YBJ 40 -> 33-36 delta=3-6 en zeer tevreden (homemade DBE met 10 fans)
@Mirabis veel metingen delta-3,8-16,4 zie Mirabis in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Rond de 15 graden is met een enkele uitschieter de piek, hier is het ca delta=13 graden (moet het nog een keer nauwkeuriger meten)

Naast het correct meten van de temperatuur door een juiste weergeven T-meter zijn er ook nog andere omstandigheden die invloed hebben, zoals:
  • Het ontwerp van de radiator met onder andere waar zitten de aanvoer en retouraansluitingen?
  • De invloed van de pomp snelheid, we hebben vast niet allemaal dezelfde pomp snelheid ?
  • En wordt de retourbuis mogelijk gekoeld door de betonnen vloer waar hij al na ca 10 cm in verdwijnt... (bij ons dus... zie foto uit de woonkeuken).
Ben geen radiator/verwarmingsexpert maar kan me voorstellen dat anderen nog wel een paar valkuilen weten die de metingen beïnvloeden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

route99 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:52:
Ben geen radiator/verwarmingsexpert maar kan me voorstellen dat anderen nog wel een paar valkuilen weten die de metingen beïnvloeden.
De aanvoertemperatuur: hogere aanvoertemperatuur = hogere delta T

De omgevingstemperatuur zelf. Het maakt voor het afkoelen van je radiator uit of je er lucht van 10 (extreme test met ramen open? :P ), 15 of 19 graden overheen blaast met je fans.

Verder nog 100 en 1 dingen die te maken hebben met waterzijdig inregelen, pompsnelheden etc. Overzicht: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 11-04-2022 09:45]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• route99

route99

Gizz schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:42:
[...]De aanvoertemperatuur: hogere aanvoertemperatuur = hogere delta T
Daar is mijn thermodynamische kennis meer dan ruim voldoende voor... tis meer dat ik verder in de praktische tuning en de randvoorwaarden daaromtrent niet thuis ben, eigenlijk me nog nooit verdiept hebt, de CV kan hier probleemloos met de verlaging van de T-aanvoer omgaan, geen instabiliteit oid waargenomen.

De rest vult wel prima aan.

De retour na ca 10 cm in de betonnen vloer valt imho iig ook onder "omgevingstemperatuur"-beïnvloeding ;) Ik moet dat nog nader bekijken, want de warme aanvoerbuis komt ook uit de beton en in hoeverre beïnvloedt die mijn metingen, dat als het ware de retourbuis via de beton zo opgewarmd zou kunnen worden... I.i.g. effe checken hoe het T-verloop is tot aan plaats waar de plaat begint onderin waar de retourbuis aangekoppeld is, wellicht kom ik dan meer te weten (of niet...)?

Tnx voor de input (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
T aanvoer x 0.8 = T retour dan zit je erg goed.
Dus 90 x 0.8 = 72 ongeveer 90/70
65 x 0.8 = 52 ongeveer 65/50
45 x 0.8 = 36 ongeveer 45/35
Als de delta T kleiner is moeten je ventilatoren harder draaien. Of er gaat teveel water door je verwarmings lichaam.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:23

Superbeagle

Always smile

@Seafarer Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat Tr ≈ Ta * 0,8 geldt bij ontwerpomstandigheden.

Ik weet niet of gebooste radiatoren daaronder vallen.

Ik gok dat als de DBE’s uitstaan en je een Tr ≈ Ta * 0,8 meet het goed is.

Meet je met DBE’s aan Tr < Ta * 0,8 dan durf ik niet te zeggen of je moet streven naar Tr ≈ Ta * 0,8.

• Seafarer
Superbeagle schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:07:
@Seafarer Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat Tr ≈ Ta * 0,8 geldt bij ontwerpomstandigheden.

Ik weet niet of gebooste radiatoren daaronder vallen.

Ik gok dat als de DBE’s uitstaan en je een Tr ≈ Ta * 0,8 meet het goed is.

Meet je met DBE’s aan Tr < Ta * 0,8 dan durf ik niet te zeggen of je moet streven naar Tr ≈ Ta * 0,8.
Waar naar toe wel dan? Als je lager gaat wordt het wel erg moeilijk om nog iets warme lucht uit radiatoren te krijgen.

Met een lagere Tr en dbe kun je dus de water flow verhogen om weer op 0,8*Ta te komen. Dus meer vermogen.

(ik plaatste de opmerking sowieso om te voorkomen dat iemand weer gaat roepen dat je altijd perse 20 graden delta T moet hebben.) O-)

[Voor 28% gewijzigd door Seafarer op 14-04-2022 18:55]

• Superbeagle
  • Laatst online: 09:23

Superbeagle

Always smile

Seafarer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:23:
[...]

Waar naar toe wel dan? Als je lager gaat wordt het wel erg moeilijk om nog iets warme lucht uit radiatoren te krijgen.

Met een lagere Tr en dbe kun je dus de water flow verhogen om weer op 0,8*Ta te komen. Dus meer vermogen.

(ik plaatste de opmerking sowieso om te voorkomen dat iemand weer gaat roepen dat je altijd perse 20 graden delta T moet hebben.) O-)
Wat ik bedoel is dat met DBE de radiatoren een hoger afgiftevermogen hebben dan waar ze eigenlijk op zijn ontwerpen bij een bepaalde Ta, Tr en flow.

Het logische gevolg van DBE is dat de ΔT dan hoger is dan 0,2 * Ta.

Ga je de flow verhogen dan gaat ook het afgiftevermogen omhoog.

Ik denk dat je dan snel hinderlijke stromingsgeluiden krijgt. Dan weet je snel genoeg of het verhogen van de flow zinnig is geweest.

• Seafarer
Superbeagle schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:01:
[...]

Wat ik bedoel is dat met DBE de radiatoren een hoger afgiftevermogen hebben dan waar ze eigenlijk op zijn ontwerpen bij een bepaalde Ta, Tr en flow.

Het logische gevolg van DBE is dat de ΔT dan hoger is dan 0,2 * Ta.
Dat zal zeker gebeuren. Als alles netjes ingeregeld is zal er zeker een hogere delta T ontstaan. Dat is toch geen punt. Alles warmt sneller op.
Ga je de flow verhogen dan gaat ook het afgiftevermogen omhoog.

Ik denk dat je dan snel hinderlijke stromingsgeluiden krijgt. Dan weet je snel genoeg of het verhogen van de flow zinnig is geweest.
Met moderne ketels die lage temperaturen verzorgen stort je radiator vermogen snel in. Een beetje boost van DBE helpt dan zeker de afgifte te verbeteren. Dus ik zou gewoon bij je huidige Ta*0,8 met DBE die Tr aanhouden. Word het serieus koud en de ketel stookt verder door en de delta T wordt enige graden hoger dan (ontwerp temperatuur) is dat toch geen punt.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:39
Goedemorgen,

Samenvatting:
Ik ga deze zomer helemaal gasloos en ben voorbereidingen aan het maken om mijn afgifte systeem, leiding-inhoud etc te vergroten.
Nu kom ik uit op de convector woonkamer, met een lengte van +/- 2800mm en diepte van +/- 145-150mm welke ik doormiddel van fans wil boosten.

idee:
Ik heb +/- 20 fans nodig van 140mm, deze wil ik aansluiten op een klein formaat elektra doos met DIN-Rail en klemmenstroken. Waarbij de trafo of voedingsstekker met ingebouwde trafo (zoals telefoon-oplader etc.) op de naastgelegen stopcontact in de hoek word aangesloten.
Eventueel worden fans per groepen van 5 aan elkaar verbonden doormiddel van kleine lasdoosjes met wago lasklemmen.
Zowel fase als nul worden afgezekerd met een glaszekering.
Eventueel wil ik er een voltage regelaar (toerenregelaar) erop hebben welke de fans op een vaste waarde kan instellen waarna hier niet meer word aangezeten.
Het geheel word ingeschakeld doormiddel van een clickson 25 graden eventueel met een relais of andere manier welke bij bedrijf warmtepomp (als randvoorwaarde) de ventilatoren zal doen laten draaien.
Het geheel word afgewerkt met een kunstof u strip welke doormiddel van een klem het geheel bij elkaar houdt. Onderzijde profiel met een 4-6mm dempende isolatie tape om naadloos aan te sluitend

Materiaal:
4x Artic P14 value-pack (5st/doos)
1x Schakeldoor voor DIN-rail. (Heb ik)
4x Mini lasdoos met lasklemmen. (Heb ik)
1x Toerenregelaar (geen idee welke)
1x Voeding 12V (geen idee welke trafo/omvormer)
1x eventueel stekker 230v met 2x DIN stopcontact.
1x Relais of andere manier om sturing vanuit pomp als randvoorwaarde. (Nog even geen idee hoe.)
1x Clickson 25 graden. (Moet nog even kijken welke handig is om op buis te bevestigen.)
1x Benodigde kabels soepel. (Heb ik)
1x Isolatie tape. (Heb ik)

Als laatste:
Graag hoor ik wat jullie hier van vinden en eventueel welke toerenregelaar en hoe ik de 12v het beste kan regelen.

Uitgangspunt is: Simpel, doet wat het hoort te doen regeling. Geen poespas met extra’s.

• DutchWing
route99 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:52:
@Kenhas Heb ff eea teruggezocht met trefwoorden delta en retour in dit topic en ik heb er vast een paar gemist maar dit vond ik iig met voor het type gemak ff de eenheden weggelaten maar das ºC uiteraard...:

[...]

Rond de 15 graden is met een enkele uitschieter de piek, hier is het ca delta=13 graden (moet het nog een keer nauwkeuriger meten)

Naast het correct meten van de temperatuur door een juiste weergeven T-meter zijn er ook nog andere omstandigheden die invloed hebben, zoals:
  • Het ontwerp van de radiator met onder andere waar zitten de aanvoer en retouraansluitingen?
  • De invloed van de pomp snelheid, we hebben vast niet allemaal dezelfde pomp snelheid ?
  • En wordt de retourbuis mogelijk gekoeld door de betonnen vloer waar hij al na ca 10 cm in verdwijnt... (bij ons dus... zie foto uit de woonkeuken).
[Afbeelding]
Advies is om overal dynamische kranen te plaatsen deze kun je vast instellen op de benodigde doorstroming waarna deze constant hierop regelt. Er dient dan wel een vuilfilter in de aanvoer geplaatst te worden onder de pompgroep of in de retour bij een warmtepomp/cv ketel.

• route99

route99

@DutchWing https://www.herz.nl/een-c...inregelen-hoe-doe-je-dat/
Herz heeft duurtesten gedaan met membraan-kranen en het uitval-risico bleek zo groot, dat Herz er niet aan begint en dus geen membraan-kranen levert.
Ergo... daar begin ik niet aan.... behaald voordeel is te klein tov de risico's. Nu draait de installatie probleemloos.

Met gericht cherry picking het gehele gasverbruik naar beneden brengen. In vaktermen wordt die gerichte aanpak ook wel compartimenteren genoemd. Dat zet meer zoden aan de dijk dan nog tijd en geld in iets als die CV-kranen te steken.

Succes met jouw bouwklus.
PS: Als je een clixon heb dan is er toch geen relais meer nodig?
Met 9 fans kon ik voor 2 euro een adapter bij de kringloop krijgen, van een bekend merk ook nog...
Mijn Noctuas trekken ca 50 mA per fan via het goedkope PWM board qua speed geregeld op de PWM poort van de fan zelf. Dus ca 0,5 A. Met een 2A adapter zou ik in principe dan 20 fans zeker kunnen gebruiken. Kijk rond die er er zat van 12V en die ergens liggen.... bestellen en op laten sturen is vaak extreem duur, ik gebruik alleen adapters uit NL uit CN daar zit de nodige onveilige troep bij.... ik wil geen fik hier....

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@DutchWing 20 fans is misschien wat overkill? Ze hoeven niet helemaal tegen elkaar, als er maar wat tussen zit.
In plaats van een PWM board/toerenregelaar kan je ook een 5-12V regelbare voeding gebruiken, zoals https://www.conrad.nl/nl/...c-3000-ma-36-1496997.html .

Een clixon (bimetaalschakelaar) heeft vaak een flinke hysterese, dus inschakelen bij 25 graden kan uitschakelen bij 20 graden zijn - oftewel nooit. Dat is iets om te controleren, een aliexpress-thermostaat kan dan beter zijn.

Als je kans ziet het met de CV-pomp te schakelen, dan is dat een goede keus; dat werkt altijd.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• route99

route99

@Proton_ Die 25 graden C clixon is idd NOK.
Zie met foto route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Speedcomfort zit: Een KSD301 35ºC. In NL voor 1.95 euro excl verzendkosten oa hier te koop.
Daar ga je imho geen aliexpress-thermostaat voor kopen...
Als die KSD301 35ºC niet zouden werken zou Speedtherm geen business hebben...
@DutchWing Loop zelf ook ff het forum na als check op wat je nodig hebt.... er is al zoveel voorbij gekomen van mensen die heel graag hier hun ervaring delen, dan is het ook zaak (imho..) om er wat mee te doen....

[Voor 6% gewijzigd door route99 op 15-04-2022 12:29]

• DutchWing
route99 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:43:
@DutchWing https://www.herz.nl/een-c...inregelen-hoe-doe-je-dat/

[...]
Ergo... daar begin ik niet aan.... behaald voordeel is te klein tov de risico's. Nu draait de installatie probleemloos.

Met gericht cherry picking het gehele gasverbruik naar beneden brengen. In vaktermen wordt die gerichte aanpak ook wel compartimenteren genoemd. Dat zet meer zoden aan de dijk dan nog tijd en geld in iets als die CV-kranen te steken.

Succes met jouw bouwklus.
PS: Als je een clixon heb dan is er toch geen relais meer nodig?
Met 9 fans kon ik voor 2 euro een adapter bij de kringloop krijgen, van een bekend merk ook nog...
Mijn Noctuas trekken ca 50 mA per fan via het goedkope PWM board qua speed geregeld op de PWM poort van de fan zelf. Dus ca 0,5 A. Met een 2A adapter zou ik in principe dan 20 fans zeker kunnen gebruiken. Kijk rond die er er zat van 12V en die ergens liggen.... bestellen en op laten sturen is vaak extreem duur, ik gebruik alleen adapters uit NL uit CN daar zit de nodige onveilige troep bij.... ik wil geen fik hier....
Betreft problemen valt hartstikke mee, wij hebben diverse complexen met dynamische kranen en geen problemen, maar iedereen zijn ervaring is anders natuurlijk! (Zit al 5 jaar erin ofzo, installatie/leidingwerk is veel ouder.)

Bedankt!

Nee klopt, zat even vergissing te maken.
Moet gewoon een schakelaar tussen zodat deze in de zomer periode uitgeschakeld kan worden. Of stekker uit stopcontact.

Nee niks van AliExpress hoor haha :+
Kende iemand, raden het al af toen… Zat op de bank bij hun… Die klapte er gewoon met volle kortsluiting uit. Levensgevaarlijk!
Gelukkig met de schrik vanaf gekomen en ze hebben ervan geleerd.

Zo’n soort PWM controller?
Glaszekering ingebouwd, wel handig.
https://www.vanallesenmee...268wKkEAQYASABEgKoAvD_BwE

• route99

route99

@DutchWing
wij hebben diverse complexen met dynamische kranen en geen problemen,
Fijn & houden zo, maar als fabrikanten zeggen dat ze er niet eens aan beginnen....
Zo’n soort PWM controller?
Jouw P14 is geen PWM fan... dus dan moet je het idd zo doen via de voedingslijn. Heb zelf een mini PWM controller die met heel weinig stroom de 9 PWM poorten samen aanstuurt, dan kan ik gewoon een adapter van 2 euro nemen voor de 0,5A stroom.
Persoonlijke voorkeur, heb me er niet in verdiept of het nu werkelijk veel verschil maakt.

• DutchWing
Proton_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:06:
@DutchWing 20 fans is misschien wat overkill? Ze hoeven niet helemaal tegen elkaar, als er maar wat tussen zit.
In plaats van een PWM board/toerenregelaar kan je ook een 5-12V regelbare voeding gebruiken, zoals https://www.conrad.nl/nl/...c-3000-ma-36-1496997.html .

Een clixon (bimetaalschakelaar) heeft vaak een flinke hysterese, dus inschakelen bij 25 graden kan uitschakelen bij 20 graden zijn - oftewel nooit. Dat is iets om te controleren, een aliexpress-thermostaat kan dan beter zijn.

Als je kans ziet het met de CV-pomp te schakelen, dan is dat een goede keus; dat werkt altijd.
Nee vanwege het feit dat mijn aanvoertemp richting de Max 35 graden gaat. Als je kijkt is het vermogen verlies van een JAGA DBH convector al behoorlijk. Een standaard convector zal nog minder vermogen hebben.
Ik ga aan de voorzijde ook een type 22 - paneel radiator erbij plaatsen om waterinhoud te vergroten. De overige radiatoren waren al overkill, alleen de radiator hal moet eventueel vergroot worden, maar dat ervaar ik dan wel.

Zoiets van Conrad is eventueel ook ideaal, het is uiteindelijk 1 stand vinden en daarop laten.

Het schakelen van de fans bij geen warmtevraag moet ik nog even verzinnen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:41
DutchWing schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:06:
Goedemorgen,

Samenvatting:
Ik ga deze zomer helemaal gasloos en ben voorbereidingen aan het maken om mijn afgifte systeem, leiding-inhoud etc te vergroten.
Nu kom ik uit op de convector woonkamer, met een lengte van +/- 2800mm en diepte van +/- 145-150mm welke ik doormiddel van fans wil boosten.

idee:
Ik heb +/- 20 fans nodig van 140mm, deze wil ik aansluiten op een klein formaat elektra doos met DIN-Rail en klemmenstroken. Waarbij de trafo of voedingsstekker met ingebouwde trafo (zoals telefoon-oplader etc.) op de naastgelegen stopcontact in de hoek word aangesloten.
Eventueel worden fans per groepen van 5 aan elkaar verbonden doormiddel van kleine lasdoosjes met wago lasklemmen.
Zowel fase als nul worden afgezekerd met een glaszekering.
Eventueel wil ik er een voltage regelaar (toerenregelaar) erop hebben welke de fans op een vaste waarde kan instellen waarna hier niet meer word aangezeten.
Het geheel word ingeschakeld doormiddel van een clickson 25 graden eventueel met een relais of andere manier welke bij bedrijf warmtepomp (als randvoorwaarde) de ventilatoren zal doen laten draaien.
Het geheel word afgewerkt met een kunstof u strip welke doormiddel van een klem het geheel bij elkaar houdt. Onderzijde profiel met een 4-6mm dempende isolatie tape om naadloos aan te sluitend

Materiaal:
4x Artic P14 value-pack (5st/doos)
1x Schakeldoor voor DIN-rail. (Heb ik)
4x Mini lasdoos met lasklemmen. (Heb ik)
1x Toerenregelaar (geen idee welke)
1x Voeding 12V (geen idee welke trafo/omvormer)
1x eventueel stekker 230v met 2x DIN stopcontact.
1x Relais of andere manier om sturing vanuit pomp als randvoorwaarde. (Nog even geen idee hoe.)
1x Clickson 25 graden. (Moet nog even kijken welke handig is om op buis te bevestigen.)
1x Benodigde kabels soepel. (Heb ik)
1x Isolatie tape. (Heb ik)

Als laatste:
Graag hoor ik wat jullie hier van vinden en eventueel welke toerenregelaar en hoe ik de 12v het beste kan regelen.

Uitgangspunt is: Simpel, doet wat het hoort te doen regeling. Geen poespas met extra’s.
Misschien ook even goed kijken of je kiest voor P14 (silent?) of F14. Zie hier.

• DutchWing
hansvk schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:05:
[...]

Misschien ook even goed kijken of je kiest voor P14 (silent?) of F14. Zie hier.
Tja een convector zit natuurlijk een beetje tussen flow en pressure in… mmm, lastig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
Ik heb het volgende:
20x Arctic P14 PWM PST (hoeveel mag je er doorkoppelen?)
1x Mean Well GST36E12 12V - 3A voeding.
1x DC plug female naar kroonsteen.
1x temperatuur gestuurde relais 12v - 3A.
1x PWM controller 6V-28V - 3A.
1x Spelsberg verbindingsdoos.
10x Printplaathouder zelfklevend. Om printplaat in verbindingsdoos te monteren.

Mis ik iets of gaat dit zo werken denken jullie?

• route99

route99

DutchWing schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:54:
20x Arctic P14 PWM PST (hoeveel mag je er doorkoppelen?)
1x Mean Well GST36E12 12V - 3A voeding.
1x PWM controller 6V-28V - 3A.
Je bent dus van de P14 zonder PWM naar de P14 met een PWM poort overgeschakeld.
Waarom?
En: Hoe ziet je electronica schema er nu uit?

• DutchWing
route99 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:01:
[...]
Je bent dus van de P14 zonder PWM naar de P14 met een PWM poort overgeschakeld.
Waarom?
En: Hoe ziet je electronica schema er nu uit?
Omdat de P14 PWM met PST aan elkaar doorgekoppeld kunnen worden.
Ik had begrepen dat voor pc fans 22 gauge gebruikt wordt. (0,326mm2) wat volgens een tabel welke ik gevonden had 7 Amp aankan.
Dan zullen 20 fans van 1,44 Watt = 28,8 Watt / 12V = 2,4 Amp geven.
Dus kan alle 20 fans doorlussen.

De 12V adapter word aangesloten op de W1209 temperatuur relais. Deze staat in serie met de PWM controller. Of ik schakel alleen het PWM signaal via de W1209. De NTC 10K voeler wordt aangesloten op de W1209 en bevestigd op de aanvoer cv leiding. De PCB’s worden met printplaathouder zelfklevend bevestigd in de verbindingsdoos.

• route99

route99

Ok, dat kan ook.
Ik had er voor gekozen om alleen het zeer laag stromige PWM regelsignaal van de HW585 op de PWM poort van alle fans te zetten en een voeding plus en min lijn te hanteren beiden rechtstreekse met adapter verbonden. Met het idee dat daarmee er nooit een voedingsleiding met hogere stromen via PWM geregeld moet worden, wat zeker met vee fans koeling van de PWM regulator vereist. Helemaal uit gaat hier automatisch via Klik-Aan-Uit.

[Voor 12% gewijzigd door route99 op 16-04-2022 09:46]

• DutchWing
@route99 :
De HW585 is eigenlijk een nog betere oplossing inderdaad! Ga misschien toch die bestellen.

Alles is gewoon 12v, alleen adapter is 230v - 12v

Zijn die printjes welke ook bij AliExpress te koop zijn eigenlijk wel veilig? Het is in principe 12v, maar ik denk toch dat ik uit voorzorg glaszekeringen 12v ertussen zet. Stel dat, dan klapt hij er gelijk uit.

Ik twijfel alleen of de 12v - 3A adapter wel legit is, ben niet bekend met Opencircuit.nl
Als ik het serie nummer check is productie datum rond 7-2021, Meanwell is een bekend merk, prijs redelijk normaal. (Wordt ook verkocht door Conrad) Alleen ook veel namaak, als ze printjes van Ali verkopen, waarom geen namaak opladers :?
Er staat wel specifiek achter EU normen, etc in de beschrijving…

• route99

route99

@DutchWing Die adapter lijkt me prima, veel info op hun homepage, NL en B vertegenwoording.
https://www.meanwell-web....utput-12vdc-gst36e12--p1j

Die HW585, tis een andere optie, mijn voorkeur om zo de rpm in te stellen op de pure PWM poort met hele lage stromen en de +/- lijnen rechtstreeks v/d adapter te halen. Er is veel ervaring met de HW585 en kan me geen uitval er van herinneren die hier gemeld is en aangezien de PWM regeling al OK is bij een hele lage stroom en er op het printje geen zware stromen via de koperbanen lopen, acht ik de kans dat er iets doorbrand op dat bordje als zeer gering. Zorg wel dat je +/- voedingslijnen v/d adapter naar de fans minimaal de voorgeschreven dikte hebben en de kans dat er wat gebeurt lijkt me ook in het totale plaatje zeer minimaal.

Dit bordje wordt onder verschillende merken verkocht, ook via Amazon, je hoeft niet naar Ali....
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Als je je huidige PWM printplaatje inzet lopen daar wel een stuk hogere stromen. Op afstand kan ik niet beoordelen of dat printplaatje duurzaam belastbaar zou zijn, met die hoge stromen.

De zaak afzekeren kan altijd.
Succes.

[Voor 7% gewijzigd door route99 op 16-04-2022 23:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchWing
route99 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:23:
@DutchWing Die adapter lijkt me prima, veel info op hun homepage, NL en B vertegenwoording.
https://www.meanwell-web....utput-12vdc-gst36e12--p1j

Die HW585, tis een andere optie, mijn voorkeur om zo de rpm in te stellen op de pure PWM poort met hele lage stromen en de +/- lijnen rechtstreeks v/d adapter te halen. Er is veel ervaring met de HW585 en kan me geen uitval er van herinneren die hier gemeld is en aangezien de PWM regeling al OK is bij een hele lage stroom en er op het printje geen zware stromen via de koperbanen lopen, acht ik de kans dat er iets doorbrand op dat bordje als zeer gering. Zorg wel dat je +/- voedingslijnen v/d adapter naar de fans minimaal de voorgeschreven dikte hebben en de kans dat er wat gebeurt lijkt me ook in het totale plaatje zeer minimaal.

Dit bordje wordt onder verschillende merken verkocht, ook via Amazon, je hoeft niet naar Ali....
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Als je je huidige PWM printplaatje inzet lopen daar wel een stuk hogere stromen. Op afstand kan ik niet beoordelen of dat printplaatje duurzaam belastbaar zou zijn, met die hoge stromen.

De zaak afzekeren kan altijd.
Succes.
Ik heb dat printplaatje wat jij gebruikt besteld.
Grappig dat pcb’tje gaat ook onder de naam ZFC39, heb deze bij Amazon besteld:
https://www.amazon.nl/Ven...+contr%2Caps%2C90&sr=8-13
Deze komt vrijdag binnen, en dan zaterdag alles in elkaar zetten, 2 glaszekeringen van 2A - Fast erin. (Toch voor 15 ventilatoren gekozen, 0,12a / st.) kastje gevonden met ingebouwde DIN rail.

PCB en 2 glaszekeringen passen, aansluiten met 1,0mm2 en dan testen :)

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:42
@DutchWing klinkt goed! Welke zekering heb je gekocht en welk din rail kastje?

• route99

route99

@DutchWing Amazon heeft ook het 585 bordje.....alleen die is nu ca 2x zo duur als die jij nu hebt besteld.

Een uitgebreide review over dit zeer populaire 585 bordje:
https://www.electroschematics.com/fan-speed-controller/

• DutchWing
Megalomania schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:45:
@DutchWing klinkt goed! Welke zekering heb je gekocht en welk din rail kastje?
Gewoon standaard glaszekeringen 230V - 2A Fast die ook in regelkasten veel gebruikt worden. Dacht 20mm dat ze zijn. En een standaard montage houder met zekeringklem voor glaszekeringen.
Ik kwam uit op de Spelsberg RK4/07-L serieklemmen-behuizing. (Conrad) Zover ik zie zit alles erbij, hoef je niks los te kopen. + nog redelijk compact. Schroef hem met Parkers vast aan metalen schot van de convectorput. En heb een aparte laagspanning 5.5mm x 2.1mm Jack erbij zodat het een net geheel wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchWing
route99 schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:38:
@DutchWing Amazon heeft ook het 585 bordje.....alleen die is nu ca 2x zo duur als die jij nu hebt besteld.

Een uitgebreide review over dit zeer populaire 585 bordje:
https://www.electroschematics.com/fan-speed-controller/
Mijn printje blijkt toch de ZFC39 V2.0 - ZHIYU staat erop. ipv HW-585. Na mijn idee gewoon precies dezelfde printje, foto kan ik geen verschil zien.

Ik heb hem nu getest met 8 fans daisy-chain met PWM PST. Tussen + vanaf aansluiting stroom gemeten, nog geen 0,100 amp met een piek van 0,300 amp bij inschakelen volle toerental.

Heb 1,5mm2 gebruikt nu, ga wel 1,0mm2 gebruiken. Meer dan voldoende namelijk.

Fan kabel is awg26 of awg28 (lastig af te lezen)
Kabel word in ieder geval niet warm, dus goed teken. (Zou zo’n 1,0-1,4 amp aankunnen.)

Moet nog even laatste dingetjes aansluitdoos kopen, proefopstelling maken, deze 12 uur non stop laten draaien op vol vermogen en daarna kijken of er bijzonderheden/hotspots zijn, en daarna kan deze weggewerkt worden. :*)

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:52
route99 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
Ben er bij toeval achter gekomen welke exacte clixon er in de huidige versie van Speedcomfort zit: Een KSD301 35ºC. In NL voor 1.95 euro excl verzendkosten oa hier te koop.
De Speedcomfort is in 2016 op de markt gebracht, maar ik kon eerst niet vinden (ook na ooit te vragen) wat er nu exact in zat.
@The Lord & @Fest komen de eer toe, (LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen) die in 2013 onder de naam "bi-metaal thermostaat" en/of met een link wezen op die KSD301 ruim voordat de Speedcomfort er was...

[Afbeelding]
Thanks voor de tip! Ik heb tweemaal de 25 en 30 besteld om uit te proberen. Wij zitten sinds kort op hele lage LTV (warmtepomp) en daardoor werkten de Speedcomforts pas vanaf de buiten 0 graden en kouder. We hebben net de 25 geïnstalleerd en kijken of deze morgenochtend is afgeslagen (snachts 19 graden). Anders gaat toch de 30 graden switch erin.

Installeren gaat erg gemakkelijk, doosje thermostaat open maken (makkelijker met bijv een lijmklem), oude thermostaat eruit klikken, ringetje verwijderen van de nieuwe en die er voor terug plaatsen en het doosje weer dicht klikken.

Edit: het is vannacht niet onder de 20 graden gekomen in huis maar de speedcomforts stonden uit. Deze zijn dus afgeslagen ergens tussen de 27 (invoertemp radiator) en de 20 graden.

[Voor 5% gewijzigd door FrederiqueLM op 30-04-2022 13:34. Reden: Resultaten toegevoegd]

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-06 13:59
Robbbie123 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:07:
En nog een vraagje. Heeft het meer zin om ventilatoren op een convertor te leggen of als het kan eronder. Mijn convertor van 7m hangt aan de muur en ik kan de ventilatoren er makkelijk onder hangen. Ik heb alleen geen idee wat efficiënter is.

Nogmaals dank
Volgens de adviseur voor mijn huisventilatie, kost blazen meer energie dan aanzuigen, dus bovenop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
Riechard schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Volgens de adviseur voor mijn huisventilatie, kost blazen meer energie dan aanzuigen, dus bovenop.
Dan hoop ik dat je goed geadviseerd wordt. ;)

Als een ventilator 1000 ltr. Lucht verplaatst dan zuigt hij dat aan de ene kant aan en blaast het er aan de andere kant weer uit. Het verplaatste gewicht is de benodigde energie vermeerdert met het rendement. Daarna gaan leidingen een rol spelen met gladheid van de wand, luchtsnelheid enz.enz.

Ventilatoren bovenop, is warme lucht verplaatsen en die is dunner dan koude lucht van onder ertussen door blazen.
Dus van onderen inblazen geeft meer kg lucht maar kost ietsje meer energie.
Maar effectief wel meer lucht door de convector.
Het zal maar een beetje verschillen denk ik temperatuur verschillen zijn niet zo erg hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-06 13:59
@Seafarer
In het ene geval voer je de druk in het systeem op, in het andere geval zorg je voor onderdruk.
Ik denk dat dat ook een bepalende factor is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Inmiddels heb ik 2 van mijn 3 Jaga's voorzien van boosters. Nog één te gaan op de kamer van mijn dochter. Bij het opmeten zag ik dat er wel eens wat klein spul door het rooster heen valt (oorbellen, haar-elastiekjes, dat soort spul....). Dat is nu niet zo erg, maar als er ventilators in liggen is dat natuurlijk potentieel ellende.

Nou zat ik te denken om wat stukken van een oude hor-deur op te hangen in de Jaga, als "vangnet", maar ik heb geen idee wat dat met de flow zal doen. En hang ik dat vangnet dan vlak boven de ventilators of juist vlak onder het rooster aan de bovenkant?

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:36
<knip> Dit mag in V&A

[Voor 93% gewijzigd door septillion op 19-05-2022 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 10:48
ocaj schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:04:
Inmiddels heb ik 2 van mijn 3 Jaga's voorzien van boosters. Nog één te gaan op de kamer van mijn dochter. Bij het opmeten zag ik dat er wel eens wat klein spul door het rooster heen valt (oorbellen, haar-elastiekjes, dat soort spul....). Dat is nu niet zo erg, maar als er ventilators in liggen is dat natuurlijk potentieel ellende.

Nou zat ik te denken om wat stukken van een oude hor-deur op te hangen in de Jaga, als "vangnet", maar ik heb geen idee wat dat met de flow zal doen. En hang ik dat vangnet dan vlak boven de ventilators of juist vlak onder het rooster aan de bovenkant?
horren houden ca 70% wind tegen, niet doen lijkt me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Zijn doodnormale fangrills geen oplossing? Als het klein genoeg is om daar doorheen te vallen, is het ook klein genoeg om tussen de ventilatorbladen door te gaan.

Als dochterlief er nog steeds dingen door laat vallen kan je altijd nog overstappen op de metalen Sunon ventilatoren, die overleven een oorbelletje of elastiekje wel >:)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

JME

zeg maar Jamie

Hier inmiddels ook de laatste vrije cm’s in de put gevuld: put van 2m ligt nu over (bijna) de volle lengte vol met 14x P14 (was 10x). Zit nu op 14x0,12=1,68A. Voor de 2,08A adapter is dat bijna precies 80% belasting. Volgens mij netjes, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ptr1968 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:35:
[...]

horren houden ca 70% wind tegen, niet doen lijkt me
Mijn vrouw bleek de restantjes van de oude hordeur die we nog hadden liggen weggegooid te hebben. Voor nu maar gedaan zonder vangnet. Nooit gedacht trouwens dat zo'n hor ook als windscherm kon fungeren....

Toen ik de Jaga eenmaal open had viel het aantal voorwerpen wat ik op de convector aantrof eigenlijk nog best mee. Ik heb mijn dochter gezegd dat ze er niks doorheen moet laten vallen en voor de zekerheid 1 extra reserve-ventilator gekocht.

Voorlopig ben ik klaar met mijn boosters, in totaal 36 keer Arctic F14-Silent en 10 keer Noctua NFP14s redux in drie (flinke) Jaga Tempo's verstopt. Steeds in groepjes van 5 of 6 op een houten frame waar ik aan de bovenkant tochtstrip op heb geplakt om trillingen te dempen.

Voordeel als je er een heleboel doet: vergeleken met het eerste setje ging het bij de laatste én veel sneller én ik was een stuk handiger met strak wegwerken van de kabels :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TommyGun|IA
  • Niet online
Sets van 320 cm en van 170 cm lengte zijn gereed
Gebruikte materialen oa:
- Arctic F9 fans
- aluminium U profiel 10x10 mm
- Speedcomfort clixon
- Case fan splitter van 1 naar 6
- Magneten met verzonken gaten

[Voor 15% gewijzigd door TommyGun|IA op 24-05-2022 14:26]

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:46
Dit gaat mijn volgende projectje worden :) Vandaag de hele dag bezig geweest dit topic door te lezen, een boodschappenlijstje samengesteld en de onderdelen besteld. Ik heb twee radiatoren beneden van 180 cm die ik beide wil voorzien van 10 F8 ventilatoren. Via een spanningsverdeler en een temperatuursensor. Ik weet vrij weinig van Electra, ik heb het lijstje en schema van Inaldt als basis genomen. En ik kom er uiteindelijk vast wel uit met hier en daar een hulplijn :)

Enige verschil dat ik 2 x 5 serie wil maken en voor elke serie een glaszekering van 2A zet zoals ik hier voorbij heb zien komen. Hoe sluit je een serie aan? Gewoon de beide uiteindes van de serie op de OUT van de Spanningsregelaar?

Ik ga nog even nadenken over wat ik ga gebruiken als rails, ik denk een U profiel of kabelgoot.

• TommyGun|IA
  • Niet online
Grrr de Chinezen stoppen stiekem veel minder Neodymium in hun magneten.
De in maart bestelde magneten, rechts in de video zijn sterk. De in april bestelde magneten, links in de video, zijn slap.
Ik gebruik de 'U-JOVAN Block Countersunk Magnets 40 x 20 x 5 mm' om de radiator-ventilatoren onder radiatoren te 'plakken'.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 21:12
Ik houd erg van knutselen, maar heb toch besloten mijn T22 radiator te vervangen door een Jaga Tempo type 16 van 220 x 30 cm met DBH. Levertijd onbekend ivm chip tekorten. Deze zal samen met een nieuwe dubbele Betherma met Climateboosters in de convectorput de huiskamer verwarmen bij ongeveer 40 gr. cv temperatuur.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

JME

zeg maar Jamie

Laatste detailafwerking hier is de voedingskabel niet meer uit de put laten komen, maar netjes een wcd in de put aanbrengen. Of zou de adapter dat niet prettig vinden ivm de omgevingstemperatuur? Wcd + adapter kunnen eventueel ook aan de kruipruimtezijde, maar het voelt op de een of andere manier prettiger om er zicht op te houden en er makkelijk bij te kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Lekker geknutseld vandaag, de fans zijn nog niet binnen maar ik heb de controle kastjes vast in elkaar gezet.Twee voedingen van 12V 2.0A gescoord bij de kringloopwinkel voor 2 euro. ik durfde de boel in het stopcontact te steken en het huis staat nog overeind. temperatuursensor werkt, maar ik heb dus nog niks om er achter te hangen dus weet nog niet of het hele kastje doet wat het moet doen.

De spanningsregelaar, stel ik die in met het kleine goude schroefje? of met het zilveren schroefje in dat zilveren torentje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
MevrouwDeKat schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:53:
Lekker geknutseld vandaag, de fans zijn nog niet binnen maar ik heb de controle kastjes vast in elkaar gezet.Twee voedingen van 12V 2.0A gescoord bij de kringloopwinkel voor 2 euro. ik durfde de boel in het stopcontact te steken en het huis staat nog overeind. temperatuursensor werkt, maar ik heb dus nog niks om er achter te hangen dus weet nog niet of het hele kastje doet wat het moet doen.

De spanningsregelaar, stel ik die in met het kleine goude schroefje? of met het zilveren schroefje in dat zilveren torentje?

[Afbeelding][Afbeelding]
ik denk het koper schroefje op dat blauwe torentje.

Waarom zie ik op de rechter foto bloot koper draad? waar kabel het kastje uitgaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Seafarer schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:07:
[...]

ik denk het koper schroefje op dat blauwe torentje.

Waarom zie ik op de rechter foto bloot koper draad? waar kabel het kastje uitgaat?
Top, ga ik daar aan draaien :) Op die foto zat de boel aan die kant nog niet aangesloten op de spanningsregelaar. Ik had wel al het koper gestript maar het plastic eromheen gelaten zodat de draadjes netjes blijven. Op de andere foto zit wel alles aangesloten en sluit het wit van de kabel vrijwel direct aan op de spanningsregelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MevrouwDeKat
Ik heb geen rekening gehouden met het doorlussen van de ventilatoren, ik hoopte dat dat erbij zat. Heb ik perse zoiets nodig?
https://www.onlinekabelsh...-6x-3pin-fan-m-0-15-meter

Of kan ik ook die priegelige kleine draadjes met elkaar doorlussen met solderen? Het zijn 3 pins, maar ik heb alleen - en + nodig. Als ik gewoon de - en +' en met elkaar doorverbind zoals je ook een lampen serie maak dan zou dat voldoende moeten zijn toch? Dat bespaard weer 20 euro aan extra spullen. Ik wil 4 series maken met ieder 5 ventilatoren.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:13
Dag allemaal. Dit is mijn allereerste post hier op Tweakers. Komende weken wil ik ook aan de slag met dit project. Ik heb vooral radiatoren t22, proefgedraaid op 50 graden deze winter ivm de verwachte aanschaf van een warmtepomp. Dat ging goed, nog zonder boosters; maar een lagere temp zal wel zorgen voor nog meer efficiëntie. Dus lekker aan de gang.

Ik ben wel technisch maar meer in de zin; beton, staal en hout. Dit wordt mijn eerste elektronica diy klus. In het lezen van dit topic gaat er een wereld voor mij open. Dank! _/-\o_

Zaken als PWM etc gaat me (nog even) te ver. Voor de eerste versie hou ik de lijst van Inaldt aan.https://gathering.tweaker...message/69814842#69814842
maar dan met Arctic F9 fans
https://tweakers.net/pric...e-pack-5-stuks-zwart.html

Nu nog op jacht naar cellenbetonprofiel met een hoogte van 30mm (20 en 25 mm zag ik ook), of zelf wat knutselen.

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 17:49
Ik heb bij elke radiator een sonoff mini r2 zitten die een thermal actuator op de radiator aanstuurt.
De mini wordt weer aangestuurd via home assistant gekoppeld aan een losse thermometer.

Mijn plan is de fans aan te sluiten op de mini zodat die tegelijk aangaat met de thermal actuator.
De mini zet echter 230v door dus mijn vraag is wat jullie aanraden als simpel/goedkoop/klein voltage omvormertje voor de fans van 230v naar 12v?
Eventueel een waarmee ik ze eenmalig iets zachter kan zetten?

-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@bobsterro Je kunt ook die 230 aan een contra-stekker vastmaken en daar dan zoiets in stoppen:
https://www.onlinekabelsh...gen-zwart-1-8-meter-54237

Kun je de voeding makkelijk mee van 3-12V regelen middels een schakelaar. Tenzij je behoefte hebt om voltage dynamisch te wijzigen, dan werkt dit natuurlijk niet. Ik heb hem één keer ingesteld op het maximale voltage waarbij het geluid nog acceptabel is en verder geen omkijken meer naar.

Ik heb het bij mij zo gebouwd, maar dat is omdat dat voor mij lekker simpel en veilig te maken is. Maar als je wat meer electro-achtergrond hebt dan is het vast ook goedkoper te knutselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZonnigY
Yes, de bestelling is binnen en het lijkt erop dat ik dit ga kunnen.
De Arctic F9 fans hebben niet de sharing cable van de pwm versie natuurlijk, dus ik mis nog iets om de fans parallel te zetten.

Nouja, vanavond ben ik al blij als ik er eentje kan laten draaien :)

Update; gelukt. Nu nog even tijd vinden om verder te knutselen.

[Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 03-06-2022 21:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobsterro
bobsterro schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:49:
Ik heb bij elke radiator een sonoff mini r2 zitten die een thermal actuator op de radiator aanstuurt.
De mini wordt weer aangestuurd via home assistant gekoppeld aan een losse thermometer.

Mijn plan is de fans aan te sluiten op de mini zodat die tegelijk aangaat met de thermal actuator.
De mini zet echter 230v door dus mijn vraag is wat jullie aanraden als simpel/goedkoop/klein voltage omvormertje voor de fans van 230v naar 12v?
Eventueel een waarmee ik ze eenmalig iets zachter kan zetten?
Wat denken jullie hiervan?
230v to 12v led omvormer

Of zoiets?
Omvormer 2

-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 22:58
Zou dit ook werken als een alles in één oplossing? (PWM o.b.v. temperatuur en ook in-uitschakelen bij bepaalde temperatuur, beide instelbaar met de controller)

https://nl.aliexpress.com...2112000024784471708%21sea

Deze lijkt alles te kunnen?

[Voor 9% gewijzigd door maertenr op 06-06-2022 11:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
maertenr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:47:
Zou dit ook werken als een alles in één oplossing? (PWM o.b.v. temperatuur en ook in-uitschakelen bij bepaalde temperatuur, beide instelbaar met de controller)

https://nl.aliexpress.com...2112000024784471708%21sea

[Afbeelding]

Deze lijkt alles te kunnen?
Nog mooier, https://nl.aliexpress.com...2112000015750910414%21sea

Het klinkt allemaal goed. Ik geloof dat deze nog niet eerder hier voorbij is gekomen. Dat wordt dan kopen en proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Hoeveel vermogen wil je aansluiten? Ik heb het spul zelf draaien op een mean well PSU. Gewoon te krijgen op AliExpress worden ook veel toegepast in consumenten electronica. Je kan als je doorrekent hoeveel vermogen je nodig eentje op maat uitkiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maertenr
Seafarer schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Nog mooier, https://nl.aliexpress.com...2112000015750910414%21sea

Het klinkt allemaal goed. Ik geloof dat deze nog niet eerder hier voorbij is gekomen. Dat wordt dan kopen en proberen.
Heb hem besteld, zal eens een poging wagen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZonnigY
Fancy dingetje. Maar, waarom zou je de fanspeed eigenlijk afhankelijk willen maken van de temperatuur?

Enige wens die ik heb is de fan zo instellen dat hij altijd zo veel mogelijk doet bij het geluid dat nog past binnen de MAF. Hooguit nog een boost-functie als de binnentemperatuur zo laag is dat die factor tempcomfort tijdelijk boven de geluidcomfort gaat.

Daarover gesproken: Heeft iemand al een boostfunctie geknutseld zonder appbediening? Lijkt me wel te doen; simpele bypass van de spanningsregelaar als je op een knopje drukt voor x-tijd. Anders wordt dat mijn uitzoekuitdaging, nadat ik een ok-behuizing heb geknutseld voor mijn eerste testproject.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
maertenr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Heb hem besteld, zal eens een poging wagen :)
Post je ervaring AUB. Want het ziet er best aardig uit.

Ik gebruik deze voor een Jaga BRIZA https://nl.aliexpress.com...&spm=a2g0o.home.1000002.0
in te stellen op 0-10 volt output.(met hand PID settings) Extra alarm contacten. Kan ook SSR relais aansturen. (met auto tuning PID) Enz. Enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
ZonnigY schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:11:
Fancy dingetje. Maar, waarom zou je de fanspeed eigenlijk afhankelijk willen maken van de temperatuur?

Enige wens die ik heb is de fan zo instellen dat hij altijd zo veel mogelijk doet bij het geluid dat nog past binnen de MAF. Hooguit nog een boost-functie als de binnentemperatuur zo laag is dat die factor tempcomfort tijdelijk boven de geluidcomfort gaat.

Daarover gesproken: Heeft iemand al een boostfunctie geknutseld zonder appbediening? Lijkt me wel te doen; simpele bypass van de spanningsregelaar als je op een knopje drukt voor x-tijd. Anders wordt dat mijn uitzoekuitdaging, nadat ik een ok-behuizing heb geknutseld voor mijn eerste testproject.
In mijn ogen de beste manier =. (zo zit het ook bij mijn Briza)
Cv aanvoerwater halverwege de warmtewisselaar komt boven 24,5 graden, regeling gaat aan, ventilator draait heel erg zacht. Ieder klein beetje warmte word nu al uit de BRIZA getrokken. De inblaas lucht wordt gemeten. De regeling (P,I) staat ingesteld op 34 graden kamer inblaas lucht. En zal de ventilator snelheid zo instellen dat die 34 graden ongeveer gehandhaafd blijft. Werkt prima.
Wil ik ook voor de convector put doen. Maar ik wacht even op @maertenr hoe zijn ervaring is met dat bestelde kastje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bobsterro
SqnLdr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Hoeveel vermogen wil je aansluiten? Ik heb het spul zelf draaien op een mean well PSU. Gewoon te krijgen op AliExpress worden ook veel toegepast in consumenten electronica. Je kan als je doorrekent hoeveel vermogen je nodig eentje op maat uitkiezen.
Het zal per radiator moeten, dus zeg zon 7 ventilatoren? Niet veel vermogen dus. Denk je dat wat ik heb gelinkt toereikend is?

-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
bobsterro schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:55:
[...]

Het zal per radiator moeten, dus zeg zon 7 ventilatoren? Niet veel vermogen dus. Denk je dat wat ik heb gelinkt toereikend is?
Ik zie 3 W op de specificaties pagina staan. Dat hangt af van de ventilatoren die je wil gebruiken. Een Arctic F9 komt bijvoorbeeld op 0.15 A x 12 V = 1,8 W Met 7 stuks kom je al op 12,6 W dus dat lijkt me dan niet voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:59
Rocketman schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:48:
Ik houd erg van knutselen, maar heb toch besloten mijn T22 radiator te vervangen door een Jaga Tempo type 16 van 220 x 30 cm met DBH. Levertijd onbekend ivm chip tekorten. Deze zal samen met een nieuwe dubbele Betherma met Climateboosters in de convectorput de huiskamer verwarmen bij ongeveer 40 gr. cv temperatuur.
Begreep dat de DBH best wat geluid maken.. zelf ook Jaga's hangen en daar wat F12's op gemonteerd.. moet het alleen nog testen maar het meeste is af.. tijd om te gaan testen maar daarvoor moet t nog wel wat kouder worden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZonnigY
Seafarer schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:52:
[...]

In mijn ogen de beste manier =. (zo zit het ook bij mijn Briza)
Cv aanvoerwater halverwege de warmtewisselaar komt boven 24,5 graden, regeling gaat aan, ventilator draait heel erg zacht. Ieder klein beetje warmte word nu al uit de BRIZA getrokken. De inblaas lucht wordt gemeten. De regeling (P,I) staat ingesteld op 34 graden kamer inblaas lucht. En zal de ventilator snelheid zo instellen dat die 34 graden ongeveer gehandhaafd blijft. Werkt prima.
Wil ik ook voor de convector put doen. Maar ik wacht even op @maertenr hoe zijn ervaring is met dat bestelde kastje.
Aha, sturing op output temp. Thanks, zo had ik hem nog niet bedacht. Dus als ik het goed begrijp; harder blazen als de temp hoger (efficiënter) en zachter als de temp lager ('koude' lucht blazen voorkomen). En dan geluid beperken puur door stille fans en/of max rpm?

Voorlopig verwacht ik nog niet onder de 35 graden te komen qua temp, dus die laatste is voor ons nog nvt. Zo hard mogelijk, maar net niet hoorbaar is poging 1.

Was het maar winter. Dan kon ik testen. :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
ZonnigY schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Aha, sturing op output temp. Thanks, zo had ik hem nog niet bedacht. Dus als ik het goed begrijp; harder blazen als de temp hoger (efficiënter) en zachter als de temp lager ('koude' lucht blazen voorkomen). En dan geluid beperken puur door stille fans en/of max rpm?
Precies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 21:12
ID-College schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:47:
[...]

Begreep dat de DBH best wat geluid maken.. zelf ook Jaga's hangen en daar wat F12's op gemonteerd.. moet het alleen nog testen maar het meeste is af.. tijd om te gaan testen maar daarvoor moet t nog wel wat kouder worden :P
Afgelopen winter heb ik een Climatebooster van 220 cm gehad onder een T22 radiator. Deze ging defect, het geld werd gecrediteerd en als vervanging dus gekozen voor die Jaga met DBH. Ik kan nog niet oordelen over de geluidsproductie, want hij is al vele weken in bestelling, maar het is gelukkig nog lang geen winter. Die Climatebooster vond ik met zijn 22 ventilators niet al te luidruchtig, van de DBH kan je zelf de snelheid variëren in 3 standen dus zal het allemaal wel meevallen.

• maertenr
Een vraag waar misschien iemand een antwoord op heeft.. maakt het veel uit of je een Jaga met enkele (type 15, 20 etc) of een dubbele (type 16, 21) convector hebt? Als ik op de site van Jaga kijk dan is het verschil in vermogen bij 55 graden aanvoer maar beperkt?

• Seafarer
maertenr schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:41:
Een vraag waar misschien iemand een antwoord op heeft.. maakt het veel uit of je een Jaga met enkele (type 15, 20 etc) of een dubbele (type 16, 21) convector hebt? Als ik op de site van Jaga kijk dan is het verschil in vermogen bij 55 graden aanvoer maar beperkt?
Heb je dat goed gezien, ik dacht dat je zeker 25% extra had. Met ventilators of dbe gaat het zeker een verschil geven. Ik vind het wel prettig dat je ook wat meer massa hebt.

Op marktplaats zijn de prijzen natuurlijk wel leuker. :)

• maertenr
Nouja, volgens Jaga scheelt het maar een paar procent:

Lijkt me de meerprijs toch niet echt waard.

[Voor 17% gewijzigd door maertenr op 09-06-2022 22:36]

• Seafarer
maertenr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:35:

[Afbeelding]

Nee die 6% meer warmte is het niet waard. Vandaar dat ik MP adviseerde voor leukere prijzen.
Die 25% is denk ik alleen haalbaar met DBE ventilatortjes.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 08:20
maertenr schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:35:

[Afbeelding]

En hoeveel maakt het uit als je watertemperaturen gebruikt zoals die bij WP-installaties gebruikelijk zijn? Dus 35/30/20 ipv 55/45/20? Want met zulke hoge temperaturen kan een WP natuurlijk nooit efficient draaien.
Mogelijk dat het dan wel veel zinvoller wordt.

Zwerius Kriegsman

• maertenr
Zwerius schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:54:
[...]

En hoeveel maakt het uit als je watertemperaturen gebruikt zoals die bij WP-installaties gebruikelijk zijn? Dus 35/30/20 ipv 55/45/20? Want met zulke hoge temperaturen kan een WP natuurlijk nooit efficient draaien.
Mogelijk dat het dan wel veel zinvoller wordt.
Lagere temperatuur maakt niet zoveel uit:

• maertenr
Seafarer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:40:
[...]

Nee die 6% meer warmte is het niet waard. Vandaar dat ik MP adviseerde voor leukere prijzen.
Die 25% is denk ik alleen haalbaar met DBE ventilatortjes.
Ah oke, denk je dat het bij gebruikt van ventilatoren meer zou kunnen schelen dan de 6%?

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-07 08:20
maertenr schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Lagere temperatuur maakt niet zoveel uit:

[Afbeelding]
Ik zie toch dat het type 20 624 Watt levert en het type 10 maar 274. Het type 20 levert dan dus 2,3 x zo veel dan type 10.
En het type 15 levert 446 W. Is dus ook 63% meer dan type 10.

Zwerius Kriegsman

• maertenr
Zwerius schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Ik zie toch dat het type 20 624 Watt levert en het type 10 maar 274. Het type 20 levert dan dus 2,3 x zo veel dan type 10.
En het type 15 levert 446 W. Is dus ook 63% meer dan type 10.
Yes, maar we hadden het over het verschil tussen modellen met hetzelfde formaat, maar met één convector (type 15, 20) of twee convectoren (type 16, 21). Dat verschil is niet groot. De modellen die jij vergelijkt hebben een ander formaat en vanzelfsprekend een groter verschil.

[Voor 8% gewijzigd door maertenr op 10-06-2022 13:35]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Inderdaad, dus je moet type 10 met 11 vergelijken, 15 met 16 en 20 met 21.
Ik verbaas mij ook over het kleine verschil, toch een stuk minder spijt van de type 20’s die ik via mp heb gekocht vorig jaar 😊

• Seafarer
maertenr schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Ah oke, denk je dat het bij gebruikt van ventilatoren meer zou kunnen schelen dan de 6%?
Er moet ergens een tabel zijn met DBE.

Ziet iedereen wat ik zie?

van type 15 naar 16 en het vermogen wordt minder of moet ik nu echt aan een andere bril?

• MevrouwDeKat
Project begint nu op te schieten. het frame is klaar, het electrawerk bijna helemaal af en het ziet er prachtig uit onder de radiatoren. Vraagje: ik heb nu een kleine tussenruimte tussen de twee hoekprofielen, kan je deze ruimte beter dichtmaken? of open laten?

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:36
MevrouwDeKat schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:20:
Project begint nu op te schieten. het frame is klaar, het electrawerk bijna helemaal af en het ziet er prachtig uit onder de radiatoren. Vraagje: ik heb nu een kleine tussenruimte tussen de twee hoekprofielen, kan je deze ruimte beter dichtmaken? of open laten?

[Afbeelding]
Ik zou het zo laten, is niet super kritisch.
Was je al aan het vieren met een dram ? :9

• MevrouwDeKat
rsbroer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Ik zou het zo laten, is niet super kritisch.
Was je al aan het vieren met een dram ? :9
Top, dan laat ik het zo. Haha, er ontgaat hier ook niks, er was een stukje plastic losgekomen tijdens het zagen van de rondjes. Het glaasje heb ik gebruikt om wat druk uit te oefenen, beloofd :>
Inmiddels zitten de ventilatoren erin, maar moet ik wat magneetjes bijbestellen om het geheel op de verwarming te kunnen houden. En het voltage moet even afgesteld worden De ene set up draait nu op 14,4 watt en de andere op 11,1 watt.

• Ronald
  • Nu online
Enkele vs dubbele convector geeft veel meer verschil met DBH. Helaas heeft Jaga de Tempo DBH uit de tools gehaald. Dus verschil bekijken in de Strada serie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee