Phusebox schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:39:
[...]
Ik heb helaas geen HA, enkel een Homey en daar zag ik geen integratie/app voor.
Het gaat bij mij om 3 radiatoren die ik wil "boosten", meerprijs voor Jaga Hybrid is dan al rond de 2000 euro.
Verder ben ik bang dat ik met 35cm hoge radiatoren al snel de lelijke zelfbouw ventilators zie zitten en weinig ruimte heb om alles netjes weg te werken. 50 cm hoog past niet (te weinig ruimte tussen vloer en vensterbank als je 10-12 cm speling boven en onder aanhoud).
Ik snap ook al die capaciteitsberekeningen niet. Draai al jaren de CV op 55 graden, met ouderwetse (type 11) plaatradiatoren, wat ongeveer rond de 3000 W zou moeten opleveren. Maar volgens alle calculaties heb ik 10.0000 W nodig

Als je gaat boosten heb je geen hoge convector nodig want je zorgt ervoor dat de ventilatoren dit doen. Dus je kan ze vrij laag houden.
Let op het volgende. Als je een twin convector neemt zoals T11, T16 en T21 wordt het blok met koelribben een stuk hoger. Wij hebben T20 hangen en even uit mijn hoofd is dat ±10cm dik. (1 paneel van een Tempo omhuizing zoals wij hebben)
Als je een dubbele neemt en een lage ombouw van de Strada kan het zijn dat je de ventilatoren gaat zien. Maar dit ga je ook zien met de originele Jaga boosters die erg kostbaar zijn. Is dat erg? Ik vind van niet. Wij ons liggen ze diep in de convectorn dus valt het wat minder op. (60cm hoog)
Maar wellicht is een T10, T15 of T20 dan meer geschikt.
Voor je warmteafgifte. Ik zou me daar niet te druk om maken want als ik zo lees in je bericht heb je een cv-ketel die hoge temperaturen draait. Als je ook gaat boosten zal je zeker wel genoeg warmte produceren. Het komt denk ik wat nauwer kijken als je met een warmtepomp gaat werken zoals wij.
Wij hebben nu met deze buitentemperaturen een aanvoertemperatuur van ±27 graden max en ik krijg het in de volledige woning makkelijk op temperatuur. We hebben dan wel in alle kamers grote 200x60T20 Jaga’s hangen waar ik eigenlijk er 1 wil vervangen voor een 200x60T21. Dit is de koudste kamer die ook functioneert als werkkamer waar als het kouder is het wat langer duurt voordat die op de gewenste temperatuur komt volgens het slimme schema van tado. (2 dagen overdag 20.5 graden, daarbuiten 18.5 graden)
De andere kamers kan ik als ik wil met de boosters zonder al te veel moeite warm stoken tot 21 graden in een afzienbare tijd. Let wel. We hebben een warmtepomp dus het duurt allemaal wat langer. Een cv-ketel die meer als 50 graden stoken heeft bovenstaande situaties niet. Dan kun je gemakkelijk in je zwembroek gaan zitten als je wilt.
Denk er wel even over na dat mocht je overstappen op een warmtepomp je wellicht je afgifte systeem weer moet aanpassen of vervangen. Het kan dus raadzaam zijn om net wat grotere convectoren te plaatsen en misschien zelfs je aanvoertemperatuur naar beneden te halen van de cv-ketel. Ik kan me voorstellen dat die dan ook minder hard moet werken wat resulteert in minder gasverbruik en dus een lagere energierekening.
Voor het kostenplaatje. In 1 200x60T20 convector liggen 8x Artic P14 PWM ventilatoren (er kunnen er 10 in), 1 Heatmeister, 1 PWM verlengkabel, een voeding voor de Heatmeister en ik heb er een contactdoos in gelegd want ja iedere oplossing om te boosten heeft 230V nodig die ik nog niet had bij de convector en ik ben allergisch voor draden.
Ik denk dat het bedrag wat jij noemt voor de originele Jaga (geen idee hoe groot die booster is) vele malen hoger is en minder mooi te regelen en te monitoren is.