Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:03
@Bazz0847 als je kant en klare DYI kits gaat aanbieden kan het nog wel eens echt hard gaan lopen. Grote gemeenten hebben allerlei energie coaches lopen die graag dit soort dingen zouden aanraden bij minder bedeelden. Wel veel werk kan ik me voorstellen.

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
N3OREJ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:00:
Vraag aan degenen die ook al een heatbooster hebben (Ik heb hem vandaag besteld): Hoe lang zijn de kabeltjes van de temperatuursensoren, en zijn deze eventueel te verlengen? Ik heb bij mijn twee convectors het dichtstbijzijnde stopcontact aan de ene kant zitten, en de aan/afvoerleiding aan de andere kant.

Ik zou de module het liefst aan de kant plaatsen van het stopcontact. Alvast bedankt!
Circa 50cm, en @Bazz0847 zei laatst dat je met de goedkoopste luidsprekerdraad van de bouwmarkt ze prima kunt verlengen.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:07
N3OREJ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:00:
Vraag aan degenen die ook al een heatbooster hebben (Ik heb hem vandaag besteld): Hoe lang zijn de kabeltjes van de temperatuursensoren, en zijn deze eventueel te verlengen? Ik heb bij mijn twee convectors het dichtstbijzijnde stopcontact aan de ene kant zitten, en de aan/afvoerleiding aan de andere kant.

Ik zou de module het liefst aan de kant plaatsen van het stopcontact. Alvast bedankt!
Ik zou kiezen om de voeding te verlengen, danwel door een 12V kabeltje (voldoende Ampere) of gewoon een verlengdoos. Dan heb je maar een kabel.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:02
@Bazz0847
Ik heb inmiddels 3 heatboosters draaien. Waarvan twee met 10 ventilatoren. Omdat de regeling met kamertemperatuur meting niet zo beviel heb ik ze nu op de water inlaat temperatuur werken.
Dat is beter omdat de ventilatoren dan minder lang op de hoge stand blijven draaien.

Echter lijkt dat bij een van de modules niet goed te werken. Het lijkt wel of die blijft hangen op de hoge snelheid terwijl de module er naast al wel naar een lagere snelheid is gegaan. Dus stiller en minder gevoel geeft van koude luchtstroom als de inlaat temperatuur al zakt. Beide hebben dezelfde instellingen. Zelfde software versie.
Op de foto staat er dat de fans 0% draaien. Echter hoor ik, dat ze dat zeker niet doen en dus nog actief zijn? Hoe kan dat? Hij reageert wel op de manuele aanpassing naar 0% of naar hogere snelheid.

Ik ga er vanuit dat als de kamertemperatuur meting uitgeschakeld is, die ook niet gebruikt wordt door de module? En geen invloed heeft op de werking.

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:02
@pc_slopert Even paar ideetjes ter debuggen:
- heb je al eens een enkele losse fan aan de module gehangen om te kijken of dat het oplost?
- als je op "ventilatoren uit" klikt, gaan de fans dan wel helemaal uit?
- als je de snelheid manueel op 1% (of iets anders laags maar > 0) zet, blijven ze dan nog steeds langzaam draaien?
- heb je de nieuwste firmware er al eens (opnieuw) op geflashed?

Maker van de HeatBooster ventilatorsturing

• Klusbeest
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03 22:11
Ben heel benieuwd naar jullie ideeën over de plaatsing van de ventilatoren in de convectorput.

Ik wil ze IN DE (KOUDE) AANVOERSTROOM plaatsen, dus aan de andere kant van het middenschot dan waar de convector zit. In een plank die min of meer luchtdicht gemonteerd is, zodat er lichte overdruk onderin de put ontstaat en de lucht daardoor langs de lamellen van de convector heen omhoog wordt geblazen.

Denk dat dit een paar VOORDELEN heeft:
1. net iets minder kans dat er warmte ‘blijft hangen’ onder de plank (vergeleken met een opstelling waar zo’n plank boven de convector zit); minder warmteverlies onder de vloer als de convectorput minder warm wordt
2. betere richting van de luchtstroom naar boven (minder turbulentie die de luchtstroom/het luchtgordijn voor het raam dat erboven zit, verstoort)
3. misschien iets beter voor de ventilatoren omdat die niet zo warm worden
4. bij montage in een (luchtdicht gemonteerde) plank ipv ‘los’ op of onder de convector, wordt de lucht langs alle lamellen geleid; met losse ventilatoren vooral langs de lamellen waar ze precies op liggen (tenzij je daarmee de hele convector ‘afdekt’ maar dan heb je er meer nodig dan wanneer je ze in een luchtdicht gemonteerde plank monteert). Dit laatste voordeel geldt overigens natuurlijk ook voor montage in een plamk boven de convector.

Maar op een enkele uitzondering na zie ik niemand die dit ook zo gedaan heeft, iedereen heeft het over plaatsing van ventilatoren boven of onderaan de convector.

Wie kan helpen meedenken, is dit een goed idee of niet? Ik zie eigenlijk geen nadelen, wie wel?

Dank!!

• zunrob
Klusbeest schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:49:
Ben heel benieuwd naar jullie ideeën over de plaatsing van de ventilatoren in de convectorput.

Ik wil ze IN DE (KOUDE) AANVOERSTROOM plaatsen, dus aan de andere kant van het middenschot dan waar de convector zit. In een plank die min of meer luchtdicht gemonteerd is, zodat er lichte overdruk onderin de put ontstaat en de lucht daardoor langs de lamellen van de convector heen omhoog wordt geblazen.

Denk dat dit een paar VOORDELEN heeft:
1. net iets minder kans dat er warmte ‘blijft hangen’ onder de plank (vergeleken met een opstelling waar zo’n plank boven de convector zit); minder warmteverlies onder de vloer als de convectorput minder warm wordt
2. betere richting van de luchtstroom naar boven (minder turbulentie die de luchtstroom/het luchtgordijn voor het raam dat erboven zit, verstoort)
3. misschien iets beter voor de ventilatoren omdat die niet zo warm worden
4. bij montage in een (luchtdicht gemonteerde) plank ipv ‘los’ op of onder de convector, wordt de lucht langs alle lamellen geleid; met losse ventilatoren vooral langs de lamellen waar ze precies op liggen (tenzij je daarmee de hele convector ‘afdekt’ maar dan heb je er meer nodig dan wanneer je ze in een luchtdicht gemonteerde plank monteert). Dit laatste voordeel geldt overigens natuurlijk ook voor montage in een plamk boven de convector.

Maar op een enkele uitzondering na zie ik niemand die dit ook zo gedaan heeft, iedereen heeft het over plaatsing van ventilatoren boven of onderaan de convector.

Wie kan helpen meedenken, is dit een goed idee of niet? Ik zie eigenlijk geen nadelen, wie wel?

Dank!!
Ik vind het een interessant idee. Maar hoe ziet jouw put uit? Heb je een foto? In mijn geval staat de radiator in het midden van de put, en wordt er dus aan beide zijden koude lucht aangezogen. Als nadeel kan ik wel bedenken dat om de plank luchtdicht te krijgen je deze moet laten aansluiten op de put en het middenschot, dit kan contactgeluid veroorzaken.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
@Klusbeest overdruk heeft als nadeel dat het gaat lekken waar je dat niet wil, en da's zonde.

- Je duwt of trekt extra lucht door je convector, de verstoring zal ongeveer gelijk zijn, zeker na een centimeter of 30.
- Qua temperatuur zou een fan een graad of 60 wel moeten trekken, al zal de levensduur wel afnemen als je daar continue aan zit.

Ik denk zelf dat zo'n plank niet veel verschil maakt. Of je er nu 5 in een plank legt of zonder erop, voor mijn gevoel is dat verschil in warmteafgifte naar je ruimte gerommel in de marge.

PVoutput

• Klusbeest
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03 22:11
@s020506 Dank voor je reactie. Is het niet zo dat wat we hier doen eigenlijk het versnellen van een convectieluchtstroom is, en dat de mate van overdruk (als je de fan in de aanvoerstroom plaatst) of onderdruk (als je ‘m in de afvoerstroom plaatst) gelijk is? Met dezelfde uitdaging dat je niet wil dat het lekt/er een valse luchtstroom ontstaat? M.a.w. als je met een plank werkt, dan is die uitdaging even groot of je ‘m nu in de aanbvoerstroom of de afvoerstroom monteert?

Als dit werkt met een plank dan kan ik hopelijk met minder fans toe (misschien 3-4 ipv de 18 die ik anders nodig heb om de 1500mm radiator vol te leggen).

@zunrob Zie tekening. Optie 1 is wat ik van plan ben. Optie 2 is wat ik overal elders lees. Mijn vraag aan de groep is of optie 1 niet beter is dan optie 2.

[Voor 39% gewijzigd door Klusbeest op 08-02-2023 17:07]

• s020506
  • Nu online
@Klusbeest Bij mijn convector is een plank makkelijker (ongeveer) luchtdicht te plaatsen dan in de aanvoer. Maar je hebt gelijk, de uitdaging is even groot, er is onderdruk of overdruk, dus elk lek kost efficientie.

Maar maakt die pank uit? Het verschil dat de plank maakt is dat de lucht langs meer lammelen stroomt, dus meer mogelijkheid om warmte af te geven aan de lucht. Maar met minder fans heb je ook minder flow, dus neemt de warmteafgifte weer af.

Je kan het testen door te kijken wanneer de retourtemperatuur lager is. Lagere temperatuur is meer warmteafgifte. Of heeft iemand dat al gedaan?

PVoutput

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 08:52
Klusbeest schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:53:
@s020506 Dank voor je reactie. Is het niet zo dat wat we hier doen eigenlijk het versnellen van een convectieluchtstroom is, en dat de mate van overdruk (als je de fan in de aanvoerstroom plaatst) of onderdruk (als je ‘m in de afvoerstroom plaatst) gelijk is? Met dezelfde uitdaging dat je niet wil dat het lekt/er een valse luchtstroom ontstaat? M.a.w. als je met een plank werkt, dan is die uitdaging even groot of je ‘m nu in de aanbvoerstroom of de afvoerstroom monteert?

Als dit werkt met een plank dan kan ik hopelijk met minder fans toe (misschien 3-4 ipv de 18 die ik anders nodig heb om de 1500mm radiator vol te leggen).

@zunrob Zie tekening. Optie 1 is wat ik van plan ben. Optie 2 is wat ik overal elders lees. Mijn vraag aan de groep is of optie 1 niet beter is dan optie 2.
[Afbeelding]
Nog een ander voordeel om de fans boven de convector te hangen is dat de convector zelf dan ook een stoffilter is ipv dat je fans erg vies worden. Na enkele jaren gebruik bleek ik 1.5cm stoflaag aan de onderkant te hebben van mijn ruim 2m lange convectorput.
Ik zag dat pas toen ik de convector uit de put haalde om makkelijker Tado en thermostatisch ventiel erop te kunnen monteren. :o

• s020506
  • Nu online
rsbroer schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Nog een ander voordeel om de fans boven de convector te hangen is dat de convector zelf dan ook een stoffilter is ipv dat je fans erg vies worden. Na enkele jaren gebruik bleek ik 1.5cm stoflaag aan de onderkant te hebben van mijn ruim 2m lange convectorput.
Ik zag dat pas toen ik de convector uit de put haalde om makkelijker Tado en thermostatisch ventiel erop te kunnen monteren. :o
Misschien vaker stofzuigen? ;)

PVoutput

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 11:44
rsbroer schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Ik ben nog op zoek naar een stofzuigermond/verlengstuk dat als een omgekeerde kraan hier mooi onder komt. Het liefst met borstel op de kop ervan. Iemand?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41
flipjevandejam schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Ik ben nog op zoek naar een stofzuigermond/verlengstuk dat als een omgekeerde kraan hier mooi onder komt. Het liefst met borstel op de kop ervan. Iemand?
Deze set? Je kan op het eerste plaatje het linker en rechter deel in elkaar zetten, dan ben bijna haaks.

https://www.bol.com/nl/nl...8-delig/9200000111965204/

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:12
Inmiddels hier de heatboosters al enkele weken draaien naar grote tevredenheid! Ben nog een beetje aan het puzzelen over de instellingen, fans draaien nu eigen de hele dag op max instelling (40% nu). Het motiveert om nog eens verder te kijken naar een raspberry Pi met HomeAssistent gezien de vrouw het niet waardeert dat de fans al om 5:00 's ochtends aanspringen in de slaapkamer/het thuiswerk kantoor. Tussenoplossing misschien maar stopcontact met timer erop.

Ik heb voor de gein eens een klein scriptje gemaakt voor op de configuratie-pagina (uitvoeren in de console) om per minuut wat gegevens te loggen en in een grafiek te zetten. Gaf een interessant resultaat:

... dit is volgens mij wat ze noemen pendelen van de CV ketel :) Ik heb bewust de temperatuur voor CV zo laag mogelijk gezet als test voor een warmtepomp en om te zorgen dat het boven ook warm wordt, beneden vloerverwarming en boven convectoren..

Geen idee nog of ik voor nu het pendelen kan stoppen waarbij het boven ook warm blijft. Misschien nu eens proberen om de temperatuur weer iets op te hogen of beneden minder te knijpen.

Voor degene die geïnteresseerd zijn in het scriptje (data wordt opgeslagen in localStorage dus blijft na refresh bewaard en gaat weer verder na het laatste data-punt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
var scriptEle = document.createElement('script');
scriptEle.setAttribute("src","https://canvasjs.com/assets/script/canvasjs.min.js");
scriptEle.onload = function() {

const a = document.createAttribute("style");
    a.value = "height: 370px; width: 100%;";

const idAttr = document.createAttribute("id");
    idAttr.value = "chartContainer";
    var chart = document.createElement("div");
    chart.setAttributeNode(a);
    chart.setAttributeNode(idAttr);
    document.body.prepend(chart);

var chart = new CanvasJS.Chart("chartContainer", {
        animationEnabled: true,
        theme: "light2",
        title:{
            text: "temperatuur en fan-snelheid"
        },
        toolTip: {
            shared: true
        },
        legend: {
            cursor: "pointer",
            verticalAlign: "top",
            horizontalAlign: "center",
            dockInsidePlotArea: true,
        },
        data: [{        
            type: "line",
            indexLabelFontSize: 16,
            name: "T-inlaat",
            showInLegend: true,
            dataPoints: []
        }, {        
            name: "T-uitlaat",
        }, {        
            name: "delta",
        }, {        
            name: "fan-speed",
        }]
    });
    function updateValues() {
        let temps = JSON.parse(localStorage.getItem('t1t2'));
        if (!temps) { temps = []};
        temps.push({t1: parseFloat(document.getElementsByName("T1")[0].innerText), t2: parseFloat(document.getElementsByName("T2")[0].innerText),fanSpeed: parseFloat(document.getElementsByName("FAN-SPEED")[0].innerText)});
        localStorage.setItem("t1t2", JSON.stringify(temps));
        chart.options.data[0].dataPoints =  temps.map(function(ts) { return {y: (ts.t1)} })
        chart.options.data[1].dataPoints =  temps.map(function(ts) { return {y: (ts.t2)} })
        chart.options.data[2].dataPoints =  temps.map(function(ts) { return {y: (ts.t1 - ts.t2)} })
        chart.options.data[3].dataPoints =  temps.map(function(ts) { return {y: (ts.fanSpeed)} })
        chart.render();
    }

setInterval(updateValues, 60000);
    updateValues();

}
document.body.appendChild(scriptEle);

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Betreffende jouw HeatBooster module (versie R05?):

Welke functie heeft de drukknop naast de USB-C aansluiting?

Kleine typefout in de handleiding bij "Overzicht aansluitingen"
Aansluiting temperatuusensoren (3x)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Bazz0847
dunklefaser schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:32:
@Bazz0847 Betreffende jouw HeatBooster module (versie R05?):

Welke functie heeft de drukknop naast de USB-C aansluiting?
Daarmee kun je de bootloader in firmware update modus zetten, is handig in geval je hem bricked ;) Die zit erop zodat je veilig met ESPHome kunt spelen, of zelf firmware kunt schrijven ervoor.
Kleine typefout in de handleiding bij "Overzicht aansluitingen"
Aansluiting temperatuusensoren (3x)
Aah, dat is een lelijke! Staat genoteerd, thanks!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Of het werkelijk "pendelen" is kan je a.d.h.v de grafiek niet beoordelen/zeggen.
Bij mij ziet dit meestal ook zo uit (behalve tijdens het opwarmen, bijvoorbeeld in de ochtend)
Maar mijn ketel "pendelt" dan nooit.

Hij wordt gewoon uitgeschakeld (meestal in de zgn. low-load modus) door de thermostaat omdat de setpoint
(= de gewenste/ingestelde kamertemperatuur) bereikt is en bij verder verwarmen overschreden zou worden.
Dit kan je via het installateursmenu van je (OT-)thermostaat checken - actueel gevraagde aanvoertemperatuur is lager dan de werkelijke aanvoertemperatuur op het moment van uitschakelen (Honeywell).

P.S. Kan je een wat uitvoerigere beschrijving geven hoe je met de HeatBooster console verbindt (putty of bijvoorbeeld onder ook onder Android) en hoe je het script permanent? plaatst?
Moet je niet op een gegeven moment de "LocalStorage" op de HeatBooster opruimen/wissen?

Wat de WAF betreft: Als tijdelijke oplossing/workaround kan je na ingang van de nachtverlaging ook de Ventilatoren uit -> Ventilator testmodus inschakelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bazz0847 Welke pitchsize heeft de connector voor de NTC-weerstanden?
Wat zijn de waarden/characteristics van de NTC-weerstanden?

Ik vraag dit omdat ik de huidige kabellengtes van de "probes" duidelijk te kort vind.
Een verlengkabel van 1 - 2 m zou een oplossing kunnen zijn.

• Bazz0847
Je kunt de kabeltjes van de sensoren eenvoudig verlengen door ze door te knippen en er een stuk tussen te zetten :) Je weet dat ze standaard een halve meter lang zijn? Dat is imo niet echt kort. Waarom wil je ze verlengen?

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:47
dunklefaser schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:30:
@Bazz0847 Welke pitchsize heeft de connector voor de NTC-weerstanden?
Wat zijn de waarden/characteristics van de NTC-weerstanden?

Ik vraag dit omdat ik de huidige kabellengtes van de "probes" duidelijk te kort vind.
Een verlengkabel van 1 - 2 m zou een oplossing kunnen zijn.
Volgens mij zijn het deze sensoren https://m.nl.aliexpress.c...b2-4661-b769-26baa62e87ae. Hier met 3m en met een beetje zoeken kan je ze in diverse draadlengtes vinden.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JorisV Bedankt voor de directe link, qua prijs zeker interessant, ik heb misschien 12 nodig
maar tot 16 april wil ik niet wachten.

Qua stekker gaat het zeker passen, ik heb een standaard sensor voor een W1209
met 30 cm kabellengte hier liggen en met warmtegeleidingspasta aan een sensor van de HeatBooster
"gelijmd" om te kunnen vergelijken.
De gemeten afwijking is met ca. 0,85 K te groot naar mijn mening.

@Bazz0847 Het lijkt er op dat de sensoren van de HeatBooster minimaal uit dezelfde batch zijn
misschien zijn ze ook specifiek gematcht?
iig komen ze qua gemeten temperatuur veel beter overeen, bij mij beter dan +/- 0,1 K.

Waarom langere sensorkabels?
In eerste instantie alleen voor de meting van de omgevingstemperatuur op een passendere plek (m.n. buiten de referentieruimte bij eventuele temperatuurregeling)
Verder plaats ik de Heatbooster op een derde of in het midden van mijn 2,80 m Jaga's en ga dan naar links en rechts met de doorluskabels voor de Cooltek PWM ventilatoren.

Misschien ga ik nog met de meting via de Pt5000 van de Kamstrup vergelijken.

[Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 12-02-2023 19:56]

• CykoByte
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:35
Weer even een update na het eerder verkregen advies hiero :)

Afgelopen week heb ik alle spullen binnen gekregen, waaronder 7 HeatBoosters en 75 fans 8)7
Samen met de OTGW ben ik er achter dat het pendelen waar ik het eerder over had, een combinatie is van:
  • Slecht ingeregeld systeem. meerdere Jaga's boven staan al sinds de bouw van het huis in stand 0. De designradiator in de badkamer stond compleet open. De hitte ging eigenlijk alleen naar de woonkamer of door die designradiator direct retour naar de ketel ;(.
  • Gedrag van de thermostaat (zoals @zunrob al aangaf) in combinatie met:
  • Te veel (minimaal) vermogen voor de warmtevraag van het huis
Door die laatste twee zorgde de Low-Load control voor een in tijd modulerend systeem, wat op pendelen leek. Echter door de temperatuur verlaagd te hebben, kon het systeem de warmte ook niet echt kwijt en pendelde de ketel zelf dus ook. Ondertussen in de meeste kamers de HeatBoosters en fans gemonteerd. Daarbij toch een aantal interessante bevindingen gedaan.
  • Die convectoren worden echt stoffig, ik heb ze met luchtdrukreiniger goed stofvrij gemaakt.
  • De plaatsing van de temperatuursensoren is best kritisch. Zelfs op dezelfde plek gemonteerd, zorgt iets beter aantrekken met een tie-wrapje zo voor een paar graden verschil.
  • Eenmaal de behuizingen van de convectoren weer te plaatsen, is de Wi-Fi best dramatisch, tenzij je een AP echt in de buurt hebt.
Ik ben nog wat aan het inregelen en testen met het systeem. Bevindingen zijn voorlopig dat de aanvoer zo ongeveer 20 graden omlaag kan. Stond bij ons eerst op 65, nu op 45. Dat resulteert samen met wat rudimentair inregelen en de HeatBoosters, in langer stoken zonder pendelgedrag, en veel beter verdeelde hitte. Kinderslaapkamers waren eerst niet boven 16 te krijgen, vandaag tegen de 18/19 graden. :)

Ik heb nu overal 25 jaar oude Jaga Tempo's (non-twin) van type 10 hangen. Verschil tussen Ta en Tr bedraagt in het algemeen zo'n 7 graden. Met uitzondering van een type 15, daar bedraagt de Ta-Tr ongeveer 9 graden. Waarbij ik moet opmerken dat Ta vanuit de ketel 45 bedraagt maar ik bij de convectoren maar een Ta van 39 meet. Hoeveel daarvan meetfout is, en hoeveel ik daadwerkelijk onderweg verlies, geen idee.

Ik laat de thermostaat voorlopig even wennen aan de nieuwe opwarmstijlheid en ga dan in stappen langzaam de Ta nog verder verlagen om te kijken wat dat doet. Ik overweeg als vervolgstap om voor de woonkamer types 11/16 (twins) te nemen om de 10/15 te vervangen.

Maar eerst morgen een voetstuk vervangen. Bij het inregelen is er bij één de inregelkraan gaan lekken. Blijkbaar gaat dat niet altijd meer lekker als die al 25 jaar in dezelfde stand hebben gestaan :)

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

BoGu5

hmmmz

Kleine tip voor de sensoren: doe er een stuk buisisolatie omheen.

request.getCookies();

• zunrob
BoGu5 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:46:
Kleine tip voor de sensoren: doe er een stuk buisisolatie omheen.
Dat, of een thermische pad tussen buis en sensor. Zie ook paar pagina's terug. :)

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 08:52
zunrob schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:55:
[...]

Dat, of een thermische pad tussen buis en sensor. Zie ook paar pagina's terug. :)
Of pas gewoon een tiewrapje toe om de temp sensor vast te zetten op bijv. de koppeling van een aanvoer/toevoer slang, en realiseer dat dit geen rocket science is die 0.1K nauwkeurigheid vereist 8)7

• mnugter
dunklefaser schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:01:
@mnugter Of het werkelijk "pendelen" is kan je a.d.h.v de grafiek niet beoordelen/zeggen.
Bij mij ziet dit meestal ook zo uit (behalve tijdens het opwarmen, bijvoorbeeld in de ochtend)
Maar mijn ketel "pendelt" dan nooit.

Hij wordt gewoon uitgeschakeld (meestal in de zgn. low-load modus) door de thermostaat omdat de setpoint
(= de gewenste/ingestelde kamertemperatuur) bereikt is en bij verder verwarmen overschreden zou worden.
Dit kan je via het installateursmenu van je (OT-)thermostaat checken - actueel gevraagde aanvoertemperatuur is lager dan de werkelijke aanvoertemperatuur op het moment van uitschakelen (Honeywell).
Ah ok, interessant. Ik weet niet of het voor mij anders is aangezien ik enkel een aan/uit systeem heb (hangt nog een oud & goedkoop ding van de vorige bewoners) en moduleren kan ie niet. Maar goed, als het al pendelen is maak ik mij niet erg veel zorgen gezien ik hoop het vervangen te hebben met een Warmtepomp voordat ie echt stuk gaat..
P.S. Kan je een wat uitvoerigere beschrijving geven hoe je met de HeatBooster console verbindt (putty of bijvoorbeeld onder ook onder Android) en hoe je het script permanent? plaatst?
Moet je niet op een gegeven moment de "LocalStorage" op de HeatBooster opruimen/wissen?

Wat de WAF betreft: Als tijdelijke oplossing/workaround kan je na ingang van de nachtverlaging ook de Ventilatoren uit -> Ventilator testmodus inschakelen.
Niets zo fancy als dat vrees ik ;) Ik heb de configuratie-pagina open en voer het script uit via de console van de browser. Schermpje open laten gedurende de thuiswerkdag en aan het einde van de dag heb je een mooie grafiek te pakken..

Ik heb nog niets aan SmartHome spullen maar ik ben wel aan het kijken naar een Raspberry Pi met HomeAssistent. Als ik dat heb ga ik zeker eens verder kijken naar wat meer fine-tunen. Vooralsnog is op basis van Ta de fan snelheid instellen en een max van 30% goed genoeg. Dat is daarnaast denk ik ook nog eens de meest efficiente oplossing gezien ik geen hogere delta zie als ik de fans harder laat draaien..

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Duidelijk! - Het scriptje draait nu, tot een odroidje met HA een bruikbare oplossing.
Een raspi met SD-kaartje zou niet zo stabiel draaien wordt hier af en toe geroepen.
De SD-kaart raakt(e) bij veel schrijfoperaties corrupt. Hoe dit met een SSD-HD uitziet weet ik niet.

Met aan/uit thermostaat moduleert de ketel waarschijnlijk op de retourtemperatuur.
Als de ketel maar door de thermostaat wordt uitgeschakeld en de kamertemperatuur gehaald wordt
is het patroon geen "pendelen".

[Edit0] Ik heb een HeatBooster nu op de aanvoer en retour van de ketel gezet en de legenda van het script aangepast.
Verder heb ik nog een versie met de T-omgeving in de chart gemaakt, misschien valt hier ook nog wat de ontdekken m.n. in kamers anders dan de referentieruimte

[Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 13-02-2023 13:42. Reden: aanpassingen script]

• mnugter
dunklefaser schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:26:
Een raspi met SD-kaartje zou niet zo stabiel draaien wordt hier af en toe geroepen.
De SD-kaart raakt(e) bij veel schrijfoperaties corrupt. Hoe dit met een SSD-HD uitziet weet ik niet.
Ik had dit ook al gelezen inderdaad door de hoge lees/schrijf frequentie van de logs. Ik dacht zelf al aan een raspberry met NVMe drive erop. Nog niet heel erg ver in verdiept maar dit schijnt te kunnen en zou dit probleem prima oplossen.
Met aan/uit thermostaat moduleert de ketel waarschijnlijk op de retourtemperatuur.
Als de ketel maar door de thermostaat wordt uitgeschakeld en de kamertemperatuur gehaald wordt
is het patroon geen "pendelen".
Weer wat geleerd! Dan zal het hopelijk meevallen met het daadwerkelijke pendelen. Zolang het allemaal werkt laat ik het gewoon lekker zitten. Pas als de WP er is ga ik mijn best doen om het stookgedrag verder te optimaliseren, voor nu goed genoeg aangezien het hele huis nu warm genoeg wordt..

• zunrob
rsbroer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Of pas gewoon een tiewrapje toe om de temp sensor vast te zetten op bijv. de koppeling van een aanvoer/toevoer slang, en realiseer dat dit geen rocket science is die 0.1K nauwkeurigheid vereist 8)7
Jij hebt duidelijk niet terug gebladerd en gelezen; dat raad ik je nogmaals aan om zo te zien hoeveel graden verschil het uitmaakte in mijn geval. En nee, dat was meer dan gerommel met tienden. ;)

Korte samenvatting voor als je toch geen zin hebt terug te zoeken. :)
Ik had een verschil van meer dan tien graden in eerste instantie, met buis isolatie eromheen werd het iets beter. Als je goed keek zag je, in mijn geval, ook dat de sensor door oneffenheden niet helemaal plat tegen de buis kon liggen. Met de pads (zonder isolatie) ben ik uitgekomen op nog maar 3 graden verschil. :)

[Voor 33% gewijzigd door zunrob op 13-02-2023 22:12]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als vergelijkingsmateriaal de grafiek (aangepaste bron) met de aanvoer en retourtemperaturen van mijn cv-ketel vandaag (laatste registratie om 20:45)
Overdag staat de thermostaat op 18,5°C pas vanaf ca. 15:30 wordt 19,5°C gevraagd.

Een plaatje van een convector in de referentieruimte met additioneel T-omgeving kan ik ook nog posten.
@mnugter Het update-interval wordt in ms aangegeven, nu dus 60.000 ms, klopt dit?
Ik ben benieuwd hoe de registratie bij 10.000 ms of misschien de minimale 1.000 ms uitziet.
Nog een vraag: Hoe kan je de LocalStorage eventueel tussentijds (selectief) wissen?

• mnugter
dunklefaser schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:07:
Als vergelijkingsmateriaal de grafiek ...
Interessant om te zien. Inderdaad dus hetzelfde gedrag maar geen pendelen dus. Ik ga zelf ook nog eens de heatbooster uitzetten en dan de hele dag meten, kijken wat er dan uitkomt. Wel op de dag dat ik niet hoef te werken ;)
@mnugter Het update-interval wordt in ms aangegeven, nu dus 60.000 ms, klopt dit?
Ik ben benieuwd hoe de registratie bij 10.000 ms of misschien de minimale 1.000 ms uitziet.
Nog een vraag: Hoe kan je de LocalStorage eventueel tussentijds (selectief) wissen?
Het is inderdaad in ms. Omdat ik zelf het scriptje een hele dag wilde laten draaien heb ik het op 60 seconden gezet, hoger leek mij niet veel meer toevoegen. Maar je kunt het prima naar 1000 zetten.

Heerlijk kleine scriptjes maken en mee rommelen.. Heb em nu wat aangepast met wat functies erbij.

functies:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Tracken met daarin aantal ms als interval. Kan je meerdere keren aanroepen, vorige interval wordt stopgezet.
window.chart.startTracking(60000)

// Reset gooit alle data weg en behoud de laatste aantal opgegeven punten
window.chart.reset(1000)

// setWidth maakt dat de pagina over het ingestelde percentage aan breedte gaat.
window.chart.setWidth(50)

script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
window.chart = {}
window.chart.init = function () {
    const ctx = document.getElementById('chartContainer');
    this.chart = new Chart(ctx, {
        type: 'line',
        options: {
            animations: false,
            interaction: {
                mode: 'x'
            },
            elements:{
                point:{
                    radius: 1,
                    hitRadius: 2,
                }
            }
        },
        data: {
            datasets: [{
                label: "T-inlaat",
                data: [],
            }, {
                label: "T-uitlaat",
            }, {
                label: "Delta",
            }, {
                label: "Fan speed",
            }, {
                label: "Temperatuur",
            }]
        },
    });
    this.data = JSON.parse(localStorage.getItem('chart-data'));
    if (!this.data) {
        this.data = []
    }
}

window.chart.startTracking = function(i) {
    clearInterval(this.updater)
    this.updater = setInterval(this.track.bind(this), i);
    this.track();
}

window.chart.track = function() {
    if (document.getElementsByName("T0")[0].innerText == null) {
        return
    }
    this.data.push({
        time: new Date().toLocaleTimeString(),
        t0: parseFloat(document.getElementsByName("T0")[0].innerText),
        t1: parseFloat(document.getElementsByName("T1")[0].innerText),
        t2: parseFloat(document.getElementsByName("T2")[0].innerText),
        fanSpeed: parseFloat(document.getElementsByName("FAN-SPEED")[0].innerText)
    });
    localStorage.setItem("chart-data", JSON.stringify(this.data));
    this.update();
}

window.chart.update = function() {
    this.chart.data.datasets[0].data = this.data.map(function(ts) { return {x: ts.time, y: (ts.t1)} });
    this.chart.data.datasets[1].data = this.data.map(function(ts) { return {x: ts.time, y: (ts.t2)} });
    this.chart.data.datasets[2].data = this.data.map(function(ts) { return {x: ts.time, y: (ts.t1 - ts.t2)} });
    this.chart.data.datasets[3].data = this.data.map(function(ts) { return {x: ts.time, y: (ts.fanSpeed)} });
    this.chart.data.datasets[4].data = this.data.map(function(ts) { return {x: ts.time, y: (ts.t0)} });
    this.chart.update('none');
}

window.chart.reset = function(i) {
    this.data = this.data.slice(this.data.length - i)
    localStorage.setItem("chart-data", JSON.stringify(this.data));
    this.update();
}

window.chart.setWidth = function(i) {
    document.body.setAttribute("style", "max-width: "+ i + "%;")
    this.update();
}

let scriptEle = document.createElement("script");
scriptEle.setAttribute("src","https://cdn.jsdelivr.net/npm/chart.js");
scriptEle.onload = function() {
    let chart = document.createElement("canvas");
    chart.setAttribute("style", "height: 370px; width: 100%; background-color: #ffffff");
    chart.setAttribute("id", "chartContainer");
    document.body.prepend(chart);

window.chart.init()
    window.chart.startTracking(60000)
}
document.body.appendChild(scriptEle);

[Voor 44% gewijzigd door mnugter op 18-02-2023 19:41]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Het scriptje groeit, wordt misschien nog een script.
window.chart.startTracking(<aantal ms>) werkt prima.
window.chart.reset(<xx>) Gooit "alle?" data weg maar behoud de laatste (<xx>) punten.
Ik neem aan dat het om de laatste "xx" punten gaat, dus als je "alle" data wil weggooien moet je
window.chart.reset(0) gebruiken, of niet?
Net uitgeprobeerd, het lijken de laatste <xx> datapunten behouden te blijven.

[Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2023 11:06]

• mnugter
@dunklefaser het zijn inderdaad de laatste aantal datapunten die behouden blijven.

Soms zijn dit soort scriptjes heerlijk om even mee te rommelen.. Op het werk moet het allemaal perfect, dit soort scriptjes mogen quick & dirty :) Het geeft ook wel een leuk inzicht in wat er gebeurd. Voor diegene zonder HomeAssistent een grappig extratje.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Idd. voor mensen zonder HA is dit een relatief simpele oplossing om grafiekjes te maken
en een beetje met .js te knoeien.

Hoe ziet het eigenlijk met de "license" uit?
"CanvasJS is a commercial product which requires purchase of license. Without a commercial license you can use it for evaluation purposes for up to 30 days. Please refer to the following link for further details.
https://canvasjs.com/license/"

Nog een vraag: Hoe kan je de canvas over de hele breedte van het scherm laten gaan?
Op dit moment kan je de canvas naar rechts groter maken, bijvoorbeeld 600 px en height 195%,
maar de linker rand blijft fix.

Hier nog een plaatje van een aangepast script(je) i.c.m. de HeatBooster
werkend op een 2,80 m JAGA met "maar" 9 x 140mm provisorisch geplaatste ventilatoren.
Tijdens de test heb ik 8 ventilatoren handmatig aan- c.q. afgekoppelt, dit kan je goed zien.
grafiek update elke 10 seconden

[Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2023 22:39. Reden: plaatje met boosteffect bij zeer lage temperaturen]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:15
Iemand toevallig de tip voor fans van max 8cm i.c.m. de HeatBooster? 9cm zou aan de kamer kant een centimeter uitsteken, vertrouw ik niet helemaal met een peuter.

edit 1: Ah Arctic heeft gewoon 80mm P8 PWM PST :-). Azerty verkoopt ze alleen niet, MeGekko wel.

Iemand een idee wat het verschil is tussen de Xilence XPF80.W en de ARCTIC P8 PWM? Ik ben erg tevreden over de Arctic P14 maar heb nu een stuk of 20 van dit formaat nodig :P

edit 2: Ah de Xilence fans hebben maar 1 snelheid

[Voor 86% gewijzigd door Spykie op 15-02-2023 08:59]

• zunrob
Spykie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:13:
Iemand toevallig de tip voor fans van max 8cm i.c.m. de HeatBooster? 9cm zou aan de kamer kant een centimeter uitsteken, vertrouw ik niet helemaal met een peuter.

edit 1: Ah Arctic heeft gewoon 80mm P8 PWM PST :-). Azerty verkoopt ze alleen niet, MeGekko wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee wat het verschil is tussen de Xilence XPF80.W en de ARCTIC P8 PWM? Ik ben erg tevreden over de Arctic P14 maar heb nu een stuk of 20 van dit formaat nodig :P

edit 2: Ah de Xilence fans hebben maar 1 snelheid
Ik heb ook de P8, met aan de boven- en onderkant een grill erop om te voorkomen dat de kindervingers erin komen.

• Spykie
zunrob schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb ook de P8, met aan de boven- en onderkant een grill erop om te voorkomen dat de kindervingers erin komen.
Goeie tip, thanks! Dat is de 48,60 wel waard (heb er 20 nodig..)

• mnugter
dunklefaser schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:45:
Hoe ziet het eigenlijk met de "license" uit?
Niet heel erg op gelet of naar gekeken aangezien het een probeer scriptje is. Ik zou het niet permanent gebruiken zonder license maar even proberen lijkt mij prima..
Nog een vraag: Hoe kan je de canvas over de hele breedte van het scherm laten gaan?
Op dit moment kan je de canvas naar rechts groter maken, bijvoorbeeld 600 px en height 195%,
Als ik weer achter m’n computer zit zal ik eens kijken, geen idee uit m’n hoofd..
Hier nog een plaatje van een aangepast script(je) i.c.m. de HeatBooster
werkend op een 2,80 m JAGA met "maar" 9 x 140mm provisorisch geplaatste ventilatoren.
Tijdens de test heb ik 8 ventilatoren handmatig aan- c.q. afgekoppelt, dit kan je goed zien.
Leuk inzicht zo, toch een stuk makkelijker testen en resultaat zien.

• zunrob
Spykie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Goeie tip, thanks! Dat is de 48,60 wel waard (heb er 20 nodig..)
Kijk even bij Reichelt, daar zijn ze veel goedkoper! https://www.reichelt.com/...m-fangrill-80-p11018.html

[Voor 15% gewijzigd door zunrob op 15-02-2023 13:30]

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:59
Bazz0847 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:16:
Je kunt de kabeltjes van de sensoren eenvoudig verlengen door ze door te knippen en er een stuk tussen te zetten :) Je weet dat ze standaard een halve meter lang zijn? Dat is imo niet echt kort. Waarom wil je ze verlengen?
De module werkt geweldig, het zal zeker niet de laatste zijn! Maar ik vond ook dat de kabels van de temperatuursensoren veel te kort waren. Misschien doe ik het verkeerd, maar een meter lengte zou heel mooi zijn.

(En ja, ik weet dat ik ze kan verlengen. Maar dat lijkt gewoon dom om als eerste te moeten doen nadat je iets hebt gekocht. Weer een stap en materiaal om te hebben/kopen en een potentiële bron van fouten.)

Nog drie kleine suggesties:
  • De plakmagneten doen in mijn geval niet echt iets. Ik vind dat ze iets sterker moeten zijn.
  • Ik denk dat de locatie van de QR-code moet worden verplaatst, zodat ik de magneten kan plaatsen zonder de QR-code af te dekken.
  • Ik ben het eens met degene die de led uit wil kunnen zetten, ik wil geen led meer in de slaapkamer.
Hopelijk was dit nuttige feedback! :)

PS Foto's beneden zijn 10 keer 14cm voor de woonkamer. It's fantastic! Anders ben ik nog op zoek naar stille 7cm PWM ventilatoren voor type 11 radiatoren in de slapkamers. Of heeft iemand 8cm fans diagonaal gemonteerd? Laat alsjeblieft foto's zien als je dat hebt gedaan! :)

• mnugter
dunklefaser schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:45:
Om maar niet steeds een giga script in de thread te hebben heb ik het script maar geupdate in deze post:
aangepast script

Max breedte zat op hoger niveau en het kan dus alleen door de pagina volledige breedte te maken. Functie toegevoegd die dat makkelijk maakt: window.chart.fullWidth() even uitvoeren en alles is 100% breed.

• mnugter
argafal schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:52:
[...]

De module werkt geweldig, het zal zeker niet de laatste zijn! Maar ik vond ook dat de kabels van de temperatuursensoren veel te kort waren. Misschien doe ik het verkeerd, maar een meter lengte zou heel mooi zijn.
De lengte voor T-in en T-uit waren voor mij prima maar omgevingsmeter zou iets langer kunnen zodat je makkelijk dit uit te buurt van de radiator kan plaatsen.
Nog drie kleine suggesties:
  • De plakmagneten doen in mijn geval niet echt iets. Ik vind dat ze iets sterker moeten zijn.
  • Ik denk dat de locatie van de QR-code moet worden verplaatst, zodat ik de magneten kan plaatsen zonder de QR-code af te dekken.
  • Ik ben het eens met degene die de led uit wil kunnen zetten, ik wil geen led meer in de slaapkamer.
Door alle kabels die eraan zitten wringt het allemaal een beetje en daardoor blijft de module bij mij ook niet vastplakken met de magneten. Ik had ze inderdaad ook al over de QR code heen geplakt, misschien is het zelfs beter om de QR code er helemaal niet op te zetten? Deze zit ook in de handleiding zelf dus wellicht overbodig.

LED uitzetten zou inderdaad mooi zijn, het is gelukkig niet heel vel maar beetje minder licht in de slaapkamer (waar ik em gemonteerd heb) zou fijn zijn..

Ziet er allemaal netjes uit trouwens! Beter in elkaar geknutseld dan mijn tie-wrap oplossing ;)

[Voor 3% gewijzigd door mnugter op 16-02-2023 09:13]

• Bazz0847
mnugter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:12:
[...]

Door alle kabels die eraan zitten wringt het allemaal een beetje en daardoor blijft de module bij mij ook niet vastplakken met de magneten. Ik had ze inderdaad ook al over de QR code heen geplakt, misschien is het zelfs beter om de QR code er helemaal niet op te zetten? Deze zit ook in de handleiding zelf dus wellicht overbodig.

LED uitzetten zou inderdaad mooi zijn, het is gelukkig niet heel vel maar beetje minder licht in de slaapkamer (waar ik em gemonteerd heb) zou fijn zijn..

Ziet er allemaal netjes uit trouwens! Beter in elkaar geknutseld dan mijn tie-wrap oplossing ;)
Goede tips, thanks! Ik ga ze zeker meenemen.

In de nieuwe firmware komt de optie de LED uit te schakelen, het WiFi IP client adres op te zoeken ten tijde van configureren, en ik ga een live data chart toevoegen naar idee van @mnugter maar dan met een open source library. Ik zal ook proberen de QR code er aan de voorzijde op te frommelen ;)

• mnugter
Bazz0847 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:55:
[...]
... en ik ga een live data chart toevoegen naar idee van @mnugter maar dan met een open source library.
Ik kan eens kijken om mijn quick & dirty oplossing ietsjes netter te maken en op basis van https://www.chartjs.org/ (open source) zodat je een iets beter startpunt hebt. Laat maar weten of je interesse hebt of dat je het toch al vanaf begin zelf wilt/moet doen.

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:59
mnugter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:12:
[...]

De lengte voor T-in en T-uit waren voor mij prima maar omgevingsmeter zou iets langer kunnen zodat je makkelijk dit uit te buurt van de radiator kan plaatsen.
Akkoord. Als één sensor langer zou zijn, is dat al een hele verbetering. Dan kan de besturingskaart naast een van de ventilatoren in dezelfde houder worden gemonteerd en is de omgevingssensor lang genoeg om naar de juiste locatie te leiden.

• Bazz0847
mnugter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Ik kan eens kijken om mijn quick & dirty oplossing ietsjes netter te maken en op basis van https://www.chartjs.org/ (open source) zodat je een iets beter startpunt hebt. Laat maar weten of je interesse hebt of dat je het toch al vanaf begin zelf wilt/moet doen.
Dat lukt mij alleen ook wel, maar alle hulp is welkom! De gebruikte library moet vooral klein zijn omdat ik maar 1MB beschikbaar heb aan lokale opslag. Ik denk dat ChartJS te groot is, Plotly in basic versie kan wel misschien. Ik ga er eens naar kijken in de vakantie :)

• mnugter
Bazz0847 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Dat lukt mij alleen ook wel, maar alle hulp is welkom! De gebruikte library moet vooral klein zijn omdat ik maar 1MB beschikbaar heb aan lokale opslag. Ik denk dat ChartJS te groot is, Plotly in basic versie kan wel misschien. Ik ga er eens naar kijken in de vakantie :)
Ik heb in ieder geval het scriptje hier:
aangepast script

Bijgewerkt naar chartJS. Net ietsjes netter, al zal het nog geen prijzen verdienen..

Ik denk dat als je een implementatie hebt waarbij je met npm je dependencies regelt het redelijk klein kan zijn. ChartJS zou tree-shakable moeten zijn en daarmee moet de filesize beperkt moeten zijn. Dan nog zou ik mij kunnen voorstellen dat het alsnog te groot is.
Maar gezien het toch al enkel een pagina is die via je lokale netwerk te bereiken is: is het denk ik ook wel prima om een CDN te gebruiken zoals ik dat nu ook heb toch?

• Superpjeter
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-03 21:56
PSGHGV schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Device type Number wordt nog niet ondersteund door de Auto recovery bij Domoticz (bron: domoticz wiki) Daarom wordt fan-speed en ambientcontroltemp niet automatisch zichtbaar. Maar via Node-RED alsnog toe te voegen, zie voorbeeld van @Knielen op 4-1
Een eenvoudige manier om de fan-speed uit te kunnen lezen met Domoticz zonder Node-RED te installeren is om de MQTMapper python plugin te installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": "/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Of het iets netter uitziet weet ik niet, wat ik erg mis is de tooltip (het kastje met de waarden) op de pointerpositie.
De tijdsaanduiding op de x-as i.p.v. de index is wel beter, misschien is dit ook bij canvas.min.js mogelijk?

Zou je de functie window.chart.fullWidth() willen modificeren
in een functie window.chart.setWidth(i) met percentage i?
Bij mij wordt de hele chart met het percentage gescaleerd en niet alleen de breedte,
werkt chart.js hier anders?

Ik zie trouwens een foutmelding bij mij welke waarschijnlijk geen gevolgen heeft:
Fout bij brontoewijzing: Error: request failed with status 404
Bron-URL: https://cdn.jsdelivr.net/npm/chart.js
Brontoewijzings-URL: chart.umd.js.map
zie ook: https://firefox-source-docs.mozilla.org/devtools-user/debugger/source_map_errors/?utm_source=mozilla&utm_medium=firefox-console-errors&utm_campaign=default

@Bazz0847
Misschien kan je de actuele (host)naam van de module boven in het configuratiescherm zetten?

[Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 18-02-2023 19:20]

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02 08:27
Is het ook mogelijk de wifi modules van de heatboosters wat sterker te maken? Ze hebben hier best wel wat moeite met hun verbinding.
Zijn een stuk zwakker qua ontvangst dan de telefoon.

• mnugter
dunklefaser schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:18:
@mnugter Of het iets netter uitziet weet ik niet, wat ik erg mis is de tooltip (het kastje met de waarden) op de pointerpositie.
De tijdsaanduiding op de x-as i.p.v. de index is wel beter, misschien is dit ook bij canvas.min.js mogelijk?
Ik vindt deze nu ook nog wel wat minder, ik ga nog even kijken of dat met configuratie aan te passen is. Deze is wel open source en dus gratis, die andere is betaald en zou in theorie na 30 dagen ophouden..
Zou je de functie window.chart.fullWidth() willen modificeren
in een functie window.chart.setWidth(i) met percentage i?
Bij mij wordt de hele chart met het percentage gescaleerd en niet alleen de breedte,
werkt chart.js hier anders?
Ik zal eens kijken of ik hier wat voor kan maken.
Ik zie trouwens een foutmelding bij mij welke waarschijnlijk geen gevolgen heeft:
Fout bij brontoewijzing: Error: request failed with status 404
Bron-URL: https://cdn.jsdelivr.net/npm/chart.js
Brontoewijzings-URL: chart.umd.js.map
zie ook: https://firefox-source-docs.mozilla.org/devtools-user/debugger/source_map_errors/?utm_source=mozilla&utm_medium=firefox-console-errors&utm_campaign=default
Geen idee, zou verwachten dat het dan helemaal niet werkt maar als het wel werkt gewoon negeren denk ik ;)

EDIT:
Scriptje aangepast! setWidth toegevoegd en de configuratie wat beter gemaakt. Tooltip werkt weer zoals eerst.

[Voor 3% gewijzigd door mnugter op 18-02-2023 19:43]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Den_Haag schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:32:
Is het ook mogelijk de wifi modules van de heatboosters wat sterker te maken? Ze hebben hier best wel wat moeite met hun verbinding.
Zijn een stuk zwakker qua ontvangst dan de telefoon.
Een wifi booster voor de heat booster :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mnugter Ziet weer beter uit! - Je moet er wel een beetje aan wennen.
De tooltip werkt nu, maar is niet zo mooi transparant.
De (default) font bij chart.js lijkt wat bleek en te klein. Kan dat aangepast worden?

Je moet wat spelen met de initiële hoogte in pixel in relatie tot de schaling via setWidth in %
omdat ook de hoogte wordt geschaald wat bij canvas.min.js niet gebeurt.

Maar het is zeker werkbaar!

De 404 foutmelding hierboven krijg ik ook met Chrome - maar ik zie (nog) geen probleem.

P.S.: Heb nu ook ontdekt dat je door op de legenda items te klikken de betreffende lijn kan toggeln.
Nog een cosmetisch wensje: de kleuren van aanvoer en retour omwisselen.

[Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 18-02-2023 21:34]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:03
Hier geen zelfbouw DBE systeem, maar wij hebben Strada Hybrids op onze boven verdieping en ik wou toch even onze ervaring delen.
Onze woning is houtskelet met die een R waarde van 6.7 hebben. De Jaga's krijgen 30°C als aanvoer en de fans zijn ingesteld dat ze vanaf 26°C aangaan. De warmtepomp maakt ongeveer een run van 30 minuten om de ruimte temperatuur 2°C omhoog te krijgen op de laagste ventilator stand. Ondanks de lage temperatuur, gaat het toch ongelofelijk snel. Wellicht heeft de lage thermische massa van de houtskelet er ook iets mee te maken, maar wij zijn erg tevreden. Enige minpunt is dat de Jaga ventilators wel niet zo stil zijn, maar met een beetje achtergrond geluid valt het niet op.

Ik ben benieuwd hoe goed het niet condenserend koelen zal werken deze zomer.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• PSGHGV
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03 20:43
Superpjeter schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:04:
[...]

Een eenvoudige manier om de fan-speed uit te kunnen lezen met Domoticz zonder Node-RED te installeren is om de MQTMapper python plugin te installeren: https://github.com/FlyingDomotic/domoticz-mqttmapper-plugin.
Maak een file mqtmapper.json in de MQTMapper directory met de volgende inhoud:

{
"Ventilator snelheid": {
"topic": "/fan-speed",
"type": "243", "subtype": "6", "switchtype": "0",
"mapping": {"item": ""}
}
}
Bedankt en het werkt nu zonder Node-RED. Ik moest topic wijzigen naar "naam-model/fan-speed "

• Bazz0847
[b]dunklefaser in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
@Bazz0847
Misschien kan je de actuele (host)naam van de module boven in het configuratiescherm zetten?
Yep, die staat ook op mijn to do lijst!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Mijn voorlopige opstelling ziet er nu zo uit:

Hier liggen 5 Arctic P14 PWM PST fans vastgeschroefd op/tussen een wit kunststof 30x30 hoekprofiel, ook zijn de louvres omgekeerd (inkijk) bovenop de convector om de warme lucht wat meer de ruimte in te sturen.
De heatbooster zit boven de thermostaatknop aan de binnenzijde verborgen, eigenlijk is het enige wat je kan zien de er onder hangende ambient temp sensor, lekker stealth allemaal en tevreden met hoe het werkt.

Aan de radiatorknop kant zit een schuifpui en daarnaast staat nog precies zo'n Jaga waar ik ook graag fans op wil leggen om extra afgifte te forceren.
Daar gaat dus nog een serie van 5 fans op komen maar vroeg mij af of ik daar simpelweg 5m 3 aderig (+ , - en PWM signaal) stroomkabel tussen kan leggen. Het idee was om een PWM fan verlengkabeltje door te knippen en daar dat snoer tussen te solderen om zo dat 2e setje fans te voeden vanaf de heatbooster.
Gaat die 5m verlenging problemen geven?

Omdat ik merkte dat de fans wanneer ze direct op of vlak boven (<2mm afstand) de convectorlamellen lagen op een of andere manier een zingerig, jengelend resonerend geluid gaven heb ik de afstand tussen fan en convector wat vergroot. Dat resulteerde in een fluisterstil systeem zonder metalig gejengel.
Aangezien de fans bij voorkeur niet strak tegen de lamellen aan zitten maar >1cm daarboven hangen zou het dan niet beter zijn om voor de toekomstige fans de F serie ipv de P serie te bestellen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
PalingDrone schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27:
[Afbeelding]
Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn. Beetje fysiek stevige kabel is wellicht nuttig?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-03 11:45
Ik ben zelf ook aan het overwegen om een jaga DBE zelfbouw te doen. Dit zou voor mijn bureautje zijn op het eerste verdiep (11 m2 en ongeveer 2,5 m hoog). Met deze gegevens, en een matige isolatiegraad, kwam ik op een vereist vermogen van ongeveer 2200W (enkele calculaties online uitgevoerd).

Nu staat er in mijn buurt een Jaga Linea Plus te koop voor €40, wat me belachelijk weinig leek.

Afmetingen: 1,6 m (lang) x 0,5 m (hoog), type 21.
Op de site van Jaga vond ik dat dit een afgifte van 1252W geeft bij de temperaturen 45/40. Ik vermoed dat de aanvoertemperatuur nog lager zal liggen dan 45 °C, want ik wil de aanvoertemperatuur dezelfde nemen als deze voor de vloerverwarming beneden.

Het is duidelijk dat deze zonder ventilatoren niet voldoende warmte zal kunnen afgeven.
Mijn vraag is: zal deze mét ventilatoren wel voldoende vermogen hebben? Hebben jullie er een idee van hoe sterk de warmte-afgifte stijgt met DBE zelfbouw?
Alvast bedankt!

• Ronald
@JulianAdam https://www.jaga.nl/tools/ pak het excel selectionmodel
Selecteer een Strada Hybrid 50 x 160 T21 en stel 45/40/20 in (geeft 2600W - 2000W bij 35-30)
De warmtewisselaars zijn toch hetzelfde, dus dat het geen Linea is boeit niet zo.

Zou moeten voldoen dus.

Hoe meer lucht je er door trekt, hoe hoger het wordt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JulianAdam Ja, ik heb net toevallig met een gebooste 2,80 m Jaga met16 Arctic P14 PWM ventilatoren
en een HeatBooster om te meten een voorlopige eerste test uitgevoerd:
Bij een aanvoer van 35°C
zonder boosterfans - deltaT = 3,1°C
met boosterfans - deltaT = 6,5°C (op max. speed)
=> de warmteafgifte neemt met een factor 2,1 toe

(Het gaat om een smallere Jaga met 90 x 90 mm lamellenpakket = type 10 vermoedelijk)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-03 20:21
Ronald schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:14:
@JulianAdam https://www.jaga.nl/tools/ pak het excel selectionmodel
Selecteer een Strada Hybrid 50 x 160 T21 en stel 45/40/20 in (geeft 2600W - 2000W bij 35-30)
De warmtewisselaars zijn toch hetzelfde, dus dat het geen Linea is boeit niet zo.

Zou moeten voldoen dus.

Hoe meer lucht je er door trekt, hoe hoger het wordt.
Dit, of pak de brochure van de dbh upgrade set.
https://www.jaga.nl/producten/dbh-upgrade/

160 type 21 komt op bijna 2000 watt bij 35/30 op max snelheid.

[Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 23-02-2023 22:29]

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:41
Morress schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:39:
Hallo allemaal, prachtige bouwsels door véél handigere en slimmere mensen dan ik! Leuk om te zien en lezen!
Deze minder handige harrie dacht eigenlijk het volgende:
Goedkope 3pin fans (zijn oude new old stock partijen te koop voor weinig)
power adapter welke schakelaar is van 6-9-12v
aansluiten op stroomnet en gaan

evnetueel waterpompschakelaar er tussen (die voor de vloerverwarming met temp.voeler).

Wat is jullie idee daar bij?
Niemand? Ik heb maar gewoon 17 80mm fans besteld van xilence bij reichelt en een adapter die 3-12v doet, zet m zelf aan en uit als ik verwarming aan/uit doe, later miss. met thermostatische 220v schakelaar(vloerverwarmingspomp schakelaar), alleen die kosten toch 25eu 2ehands of 40 nieuw

• JulianAdam
@Ronald , @dunklefaser, @ZonnigY

Super bedankt voor de hulp!

Ik heb er inderdaad de dbh brochure bij genomen en kwam ook tot de vaststelling van een max vermogen van ongeveer 2000W bij 35-30. Vrees dat dit dus toch iets te weinig zal zijn voor de kamer? Of wat denken jullie?

Voor zover ik het verstaan heb zal mijn vloerverwarming meestal ook rond de 35 graden schommelen... Verschiet van het grote verschil met een regime van 45/40 (3250 W op stand drie van de DBH).

• Ronald
@JulianAdam je pc, monitor en jij doen de laatste 200W wel ;)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JulianAdam Waarom vrees je dat het max. vermogen van 2000 W voor zo'n kleine ruimte
van 11m² x 2,5 m = 27,5 m³ niet voldoende zou zijn? - Slecht geïsoleerd? Tocht?
Tocht krijg je misschien door de ventilatoren op de hoogste stand.

P.S.: En je eigen verwarmingsvermogen van ca. 120 W mag je idd niet vergeten!

[Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2023 21:38]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-03 20:21
Ik zou het wel aandurven @JulianAdam
Je eigen vermogen + pc doen ook wat.
Of accepteren dat je bij -8 iets dikkere sokken aandoet.

• JulianAdam
@Ronald @dunklefaser 'Eigen vermogen', niet aan gedacht! :p

Super, bedankt voor jullie feedback! Ik ga het er op wagen.
Effectief installeren en zelf een DBE in elkaar knutselen zal nog niet voor meteen zijn, zit nog in een andere fase van mijn verbouwing.. :)

• zunrob
Het hoort hier niet helemaal thuis, maar allicht hebben jullie een tip. Onze thermostaat hangt tegen een muur die nog geen 3 meter van de convectorput afstaat. Deze muur (voorkant van de trapkast) staat parallel aan de put en de thermostaat hangt aan de kant van de put. Wat er gebeurt is dat zodra de fans in de put draaien de warme lucht langs de thermostaat komt en deze dus een hogere temperatuur aangeeft/meet dan dat er eigenlijk in de (rest van de) woonkamer is. Hierdoor wordt de aanvoer temperatuur terug geregeld, en duurt het opwarmen van de laatste 1.5 graad erg lang. Zeker als de boost functie aanstaat is dit effect erg duidelijk. De eerste twee graden opwarmen (van 15 naar 17) gaat erg vlug, maar daarna doet ie er nog een paar uur over om de 18,5 te bereiken. Nu zou ik handmatig de temperatuur van de thermostaat (Remeha iSense) tijdelijk 1.5 graad hoger kunnen zetten totdat huis is opgewarmd, maar ik zoek natuurlijk een veel nettere oplossing. Tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:12
Spykie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Ik heb het zo in elkaar geknutseld, maar dat kan vast beter. Dit waren ook mijn eerste HA stapjes.
[Afbeelding]
Gezien de switch tussen zomer-winteruur altijd speelt met 02:00 en 03:00, zou ik misschien niets in dat uur plannen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:58:
Het hoort hier niet helemaal thuis, maar allicht hebben jullie een tip. Onze thermostaat hangt tegen een muur die nog geen 3 meter van de convectorput afstaat. Deze muur (voorkant van de trapkast) staat parallel aan de put en de thermostaat hangt aan de kant van de put. Wat er gebeurt is dat zodra de fans in de put draaien de warme lucht langs de thermostaat komt en deze dus een hogere temperatuur aangeeft/meet dan dat er eigenlijk in de (rest van de) woonkamer is. Hierdoor wordt de aanvoer temperatuur terug geregeld, en duurt het opwarmen van de laatste 1.5 graad erg lang. Zeker als de boost functie aanstaat is dit effect erg duidelijk. De eerste twee graden opwarmen (van 15 naar 17) gaat erg vlug, maar daarna doet ie er nog een paar uur over om de 18,5 te bereiken. Nu zou ik handmatig de temperatuur van de thermostaat (Remeha iSense) tijdelijk 1.5 graad hoger kunnen zetten totdat huis is opgewarmd, maar ik zoek natuurlijk een veel nettere oplossing. Tips?
Wat ideeën:
- luchtstroom uit de convector een beetje de andere kant op begeleiden met wat objecten
[lolmode]
- thermostaat verplaatsen
- een huisventilator die midden in de woonkamer staat op de thermostaat richten >:)
- de thermostaat openschroeven en de interne temperatuursensor vervangen door een digitale potmeter en deze aansturen via MQTT met metingen van de Heatboosters
[/lolmode]

[Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 01-03-2023 11:50]

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 11:44
PalingDrone schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27:
[Afbeelding]

Hier liggen 5 Arctic P14 PWM PST fans vastgeschroefd op/tussen een wit kunststof 30x30 hoekprofiel, ook zijn de louvres omgekeerd (inkijk) bovenop de convector om de warme lucht wat meer de ruimte in te sturen.
De heatbooster zit boven de thermostaatknop aan de binnenzijde verborgen, eigenlijk is het enige wat je kan zien de er onder hangende ambient temp sensor, lekker stealth allemaal en tevreden met hoe het werkt.

Aan de radiatorknop kant zit een schuifpui en daarnaast staat nog precies zo'n Jaga waar ik ook graag fans op wil leggen om extra afgifte te forceren.
Daar gaat dus nog een serie van 5 fans op komen maar vroeg mij af of ik daar simpelweg 5m 3 aderig (+ , - en PWM signaal) stroomkabel tussen kan leggen. Het idee was om een PWM fan verlengkabeltje door te knippen en daar dat snoer tussen te solderen om zo dat 2e setje fans te voeden vanaf de heatbooster.

Omdat ik merkte dat de fans wanneer ze direct op of vlak boven (<2mm afstand) de convectorlamellen lagen op een of andere manier een zingerig, jengelend resonerend geluid gaven heb ik de afstand tussen fan en convector wat vergroot. Dat resulteerde in een fluisterstil systeem zonder metalig gejengel.
Aangezien de fans bij voorkeur niet strak tegen de lamellen aan zitten maar >1cm daarboven hangen zou het dan niet beter zijn om voor de toekomstige fans de F serie ipv de P serie te bestellen?
Hoe heb je de plastic zijkantjes van de gril gekregen om de louvres te draaien? Ik krijg ze er maar niet vanaf 🤪.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
flipjevandejam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Hoe heb je de plastic zijkantjes van de gril gekregen om de louvres te draaien? Ik krijg ze er maar niet vanaf 🤪.
Je kan ze er af klikken, zitten met simpele haakjes vast.
Hele profiel, inc de zijkanten, draai je dan om.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

flipjevandejam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Huh?
Ik heb gewoon die hele grille incl eindstukken 180 graden gedraaid, er zitten vierkante gaten in de kopse metalen kanten waar een klein nokje van dat plastic eindstuk in valt, eventjes van buitenaf induwen met een schroevendraaier en dan kan je hem zo optillen.
Loshalen, draaien en er weer opleggen, die plastic eindstukken passen ook gewoon op de andere kant, hoef je dus niet los te halen van het rooster.
(Was eerder altijd aan het emmeren met die dingen bij het schoonmaken tot iemand me vertelde dat je de bovenkant er simpelweg af kan "klikken", die wetenschap scheelde een hele hoop gevloek, getier en bloedende vingers door scherp metaal.)

[Voor 26% gewijzigd door PalingDrone op 02-03-2023 19:46]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Het overweldigende succes van @Bazz0847' HeatBooster verdient natuurlijk een eigen topic:
Het grote HeatBooster domotica-fancontroller topic

Hardware (radiatortweaks, fanmontage, kant en klare thermostaten etc) past hier goed, software (FRs, releases, domotica) is HeatBooster specifiek en kan beter daar.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24
Na wat lezen en proberen wil ik hier ook mijn ervaringen delen. :)

Ik heb geëxperimenteerd op een Jaga Tempo wandradiator type 21, 80cm breed en 120cm hoog, en wilde het per se eenvoudig houden en het liefst zelf maken.

Er hangt nu 5x een 12cm fan naast elkaar onder de radiator. Ze hangen met gewoon ijzerdraad vast, want daardoor heb je minder last van de overdracht van trillingen.

En elke fan wordt apart aangestuurd d.m.v. van wat elektronica:

(Ja, ik weet het van de te ver gestripte draden en het kan veel netter, maar het blijft een prototype. :P )

Aangezien ik 5 fans en maar 4 uitgangen heb, heb ik 2 fans op 1 aansluiting gezet zodat ik ze alle 5 kan gebruiken.

In principe is de werking heel eenvoudig:
Een NTC meet de temperatuur van de retourleiding. Als de temperatuur hoger is dan wat ik heb ingesteld met de potmeter, stuurt de opamp (LM324) een mosfet aan die de fan laat draaien. En als de sensor weer genoeg is afgekoeld, stopt de fan dan weer met draaien.

Ik heb 4x dezelfde regeling met een eigen potmeter, dus elke uitgang kan ik op een andere temperatuur instellen. Dus hoe hoger de temperatuur wordt, des te meer fans gaan er draaien. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bazz0847
Proton_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:08:
[modbreak]
Het overweldigende succes van @Bazz0847' HeatBooster verdient natuurlijk een eigen topic:
Het grote HeatBooster domotica-fancontroller topic

Hardware (radiatortweaks, fanmontage, kant en klare thermostaten etc) past hier goed, software (FRs, releases, domotica) is HeatBooster specifiek en kan beter daar.
[/]
Thanks voor de moeite! Ik heb er meteen een mooie startpost bij gemaakt :)

• jp50
  • Laatst online: 24-03 10:14
Sedert enkele jaren mijn Jaga convectoren uitgerust met fans en heel tevreden met het resultaat. Ik blijf echter maar lezen en gezien de energieprijzen is de uitdaging altijd maar minder te verbruiken.
Nu is mijn vraag ,. Zou het niet kunnen dat de luchtstroom boven de lamellen in dergelijke mate wordt getriggerd dat de lucht niet voldoende tijd heeft om door de lamellen opgewarmd te worden.
Ik merk hier voorbeelden waarbij de fans aan mekaar aangesloten naast mekaar worden geplaatst en bedenk me dat in dat geval de lucht misschien niet voldoende tijd heeft om op te warmen.

• Ronald
@jp50 hoe meer lucht je door de warmte wisselaar trekt hoe sneller je warmte overdraagt.
Maar de lucht temperatuur zal lager worden.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

jp50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:04:
Sedert enkele jaren mijn Jaga convectoren uitgerust met fans en heel tevreden met het resultaat. Ik blijf echter maar lezen en gezien de energieprijzen is de uitdaging altijd maar minder te verbruiken.
Nu is mijn vraag ,. Zou het niet kunnen dat de luchtstroom boven de lamellen in dergelijke mate wordt getriggerd dat de lucht niet voldoende tijd heeft om door de lamellen opgewarmd te worden.
Ik merk hier voorbeelden waarbij de fans aan mekaar aangesloten naast mekaar worden geplaatst en bedenk me dat in dat geval de lucht misschien niet voldoende tijd heeft om op te warmen.
Daarom draait bijvoorbeeld zo'n heatbooster met fans niet gelijk volgas maar begint langzaam bij lagere temperaturen en gaat, wanneer het water in de radiator/convector is opgewarmd, steeds sneller draaien.
Volgens mij is dat ook om te zorgen dat je geen koude tocht gaat creëren met nauwelijks opgewarmde lucht maar de hete lucht juist wel snel de ruimte in kan blazen vanuit een flink warme convector.

• jp50
  • Laatst online: 24-03 10:14
Het verwondert mij dat in de talloze topics die over LTV verwarming, geboost met pc fans geen aandacht wordt besteed aan de snelheid waarmee de lucht doorheen het verwarmingselement wordt gezogen. In mijn systeem met de w1209 slaan de fans pas aan bij een temp van 40 graden van het water. Ik kan mij indenken dat ook de positie van de fans, liggend net boven het verwarmingselement ofwel een 20-, 30, of 50 tal centimeter erboven wel een aanzienlijk verschil in rendement hebben.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:02

route99

just passionately curious...

@jp50 Wat let je om ons te verrassen met jouw gemeten data over de relatie tussen die genoemde afstand "20-, 30, of 50 tal centimeter" en het het temperatuurverschil tussen de inlaat en uitlaat aansluiting van de radiator. Dit lijkt met wel een verband te hebben met het rendement.
Kan daar haast niet op wachten... *O*

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Ik heb recent in een Jaga convector, 5 Arctic P12 PWM PST ventilatoren geplaatst. De retourtemperatuur is daardoor van 45 naar 43 graden gedaald, bij een aanvoertemperatuur van 50 graden. Nu vroeg ik me af of deze verbetering groot genoeg is om ook in de andere convectoren radiatoren te gaan plaatsen. Is er hier iemand die mij daar wat meer over kan vertellen?

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:33
zijn hier ook mensen die de boostmode op de heatbooster hebben geautomatiseerd?
ik heb in mijn home assistant (via nodered) een automatisering gemaakt die bij een delta T groter x graden de boostmode aanzet. wat er echter vaak (niet altijd) gebeurd is dat de manual mode dan ook aan gaat, waarop de fans niet meer automatisch geregeld worden.

klinkt dit iemand bekend in de oren?

• Spykie
Nico95 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
ik heb in mijn home assistant (via nodered) een automatisering gemaakt die bij een delta T groter x graden de boostmode aanzet. wat er echter vaak (niet altijd) gebeurd is dat de manual mode dan ook aan gaat, waarop de fans niet meer automatisch geregeld worden.

De HeatBooster heeft sindskort een eigen topic: tlpeter in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

(en mijn Boost mode automatisering in HA heeft nog nooit manual control geactiveerd)

[Voor 6% gewijzigd door Spykie op 15-03-2023 19:03]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24
jp50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:04:
Hoe kouder de lucht, des te meer warmte wordt er afgegeven. Dus met een hele snelle luchtstroom krijg je inderdaad koudere lucht uit de radiator vergeleken met een langzame luchtstroom, maar je totale warmteafgifte gaat er wel op vooruit. En voor dat laatste heb je juist fans hangen om de luchtstroom te versnellen.

Bij het opwarmen van de ruimte heb je in het begin "last" van koude lucht wat naar de fans toe wordt gezogen en dat kan misschien onaangenaam aanvoelen. Dat kan een klein nadeel zijn.
Doorgaans heb je alleen langs de muren en ramen radiatoren hangen en niet in het midden van de ruimte. Zonder fans blijft de warmte langer boven de radiatoren hangen, en in het midden van de ruimte blijft het het langst koud. Maar met een luchtstroom komt er ook sneller warmere lucht in het midden van de ruimte waardoor de gehele ruimte sneller warm aanvoelt. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• zunrob
Nico95 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:

Klinkt mij niet bekend. Zie hier mijn automatisering:
zunrob in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

• zunrob
Aangezien de kinderen toch vaak over de convectorput lopen heb ik besloten wat roosters bovenop de P14 fans te schroeven. Mocht er een keer iets in de put vallen blijft het hopelijk op die roosters liggen in plaats van dat het in de fans komt.
Om de roosters vast te zetten heb ik de schroeven gebruikt die bij de P8's zaten. Echter, bij zo een 8 schroefgaten (van de 36) is er een breukje opgetreden. Zie foto.

Ik heb alle schroeven er een keer ingedraaid en daarna weer uitgedraaid. Dit omdat als je ze meteen erin schroeft samen met het rooster ze lastiger recht erin te krijgen zijn. De breukjes traden echter al op bij het eerste keer in schroeven.

Om eerlijk te zijn snap ik niet hoe dit kan. Originele schroefjes (gaten P8 en P14 hebben dezelfde diameter) gebruikt, fans waren op kamertemperatuur toen ik ermee aan de slag ging. Het enige dat ik kan bedenken is dat de fans al zo een 2 maanden op de convector liggen (die soms de 55 graden bereikt) en dat het plastic daardoor een klein beetje is uitgedroogd. Jullie een ander idee?

Heb voor nu iig geprobeerd een klein beetje secondelijm erin/er langs te krijgen, en daarna gewoon vast geschroefd.

[Voor 15% gewijzigd door zunrob op 25-03-2023 00:05]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:05
Recentelijk 2 Jaga Tempo 40 x 140 T20 vrijstaande radiatoren geplaatst en wie die uitbreiden met een Booster. Hoewel met de breedte van 20 cm een 200 mm fan zou moeten passen, gebruikt iedereen 140 mm fans. Zelfs de originele unit heeft 140 mm fans.
Ik zie dat Noctua 200 mm fans aanzienlijk duurder zijn dan bijvoorbeeld Arctic 140 mm fans. Als ik de prijs niet mee laat wegen is er dan een andere reden waarom 140 mm fans 'beter' zijn. Ik zou zeggen dat grote fans minder toeren nodig hebben en dus minder geluid maken. Of is het verschil marginaal.
Graag jullie mening.

• zunrob
Maarten60 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:47:
Recentelijk 2 Jaga Tempo 40 x 140 T20 vrijstaande radiatoren geplaatst en wie die uitbreiden met een Booster. Hoewel met de breedte van 20 cm een 200 mm fan zou moeten passen, gebruikt iedereen 140 mm fans. Zelfs de originele unit heeft 140 mm fans.
Ik zie dat Noctua 200 mm fans aanzienlijk duurder zijn dan bijvoorbeeld Arctic 140 mm fans. Als ik de prijs niet mee laat wegen is er dan een andere reden waarom 140 mm fans 'beter' zijn. Ik zou zeggen dat grote fans minder toeren nodig hebben en dus minder geluid maken. Of is het verschil marginaal.
Graag jullie mening.
Zelf geen ervaring met 200 mm fans of deze radiator, maar de 140s zijn al dusdanig groot dat ze weinig toeren hoeven te maken om veel lucht te verplaatsen. Tot ongeveer 50 procent hoor je ze niet/nauwelijks. Zie de specs voor de luchtverplaatsing die je dan al hebt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32
Heb ondertussen ook volledige aandacht eens op mijn verwarming gezet...

Heatboosters aangeschaft en 3-tal Jaga's mee geboost, heel gelukkig mee, huis warmt echt sneller op.
(Er komen er nog een paar extra, daar ben ik zeker van!)

Dan beginnen 'spelen' met integratie door op een oude Raspberry Pi 3B Home Assistant te installeren.
Daar kan je mooi de heatbooster integreren en visualiseren...

Daarna de smaak te pakken met Home Assistant en door een paar goede tips in het heatbooster topic aan de slag gegaan met temperatuurssensors op basis van ESP32...
Daarmee kan ik nu al mijn retouren op mijn collectoren monitoren om zo al mijn convectoren mooi in te regelen en het systeem perfect in balans te brengen:

Altijd leuk hier op tweakers, had dit zelf nooit gekund zonder hier veel tips te krijgen en dan lekker zelf uit te zoeken...

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

TmcM schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
Ik heb recent in een Jaga convector, 5 Arctic P12 PWM PST ventilatoren geplaatst. De retourtemperatuur is daardoor van 45 naar 43 graden gedaald, bij een aanvoertemperatuur van 50 graden. Nu vroeg ik me af of deze verbetering groot genoeg is om ook in de andere convectoren radiatoren te gaan plaatsen. Is er hier iemand die mij daar wat meer over kan vertellen?
Al waterzijdig ingeregeld? Er komen nog wel een paar koude dagen aan dus het kan nu nog ff snel...
Leesvoer in dit topic en ook eerdere edities van dit topic zijn erg leerzaam.

Toen alles nog vol openstond haalde ik ook maar een klein beetje lagere retour (wel meer comfort door de fans), na wat tuning zit het verschil tussen aan- en afvoer (delta T) met de fans zo rond de 15 graden bij 50 aanvoer, omdat je geforceerd meer warmte uit je Jaga kan trekken heb ik het eerste setje van 5 fans met een 3 aderige stroomkabel verlengd naar een 2e Jaga die iets verderop staat. 1 HeatBooster module stuurt nu dus 2x 5 fans aan.
Comfort gaat er alleen maar op vooruit en de retour richting ketel wordt uiteraard ook lager met meer gebooste convectoren.
Mocht je installatie nog niet waterzijdig ingeregeld zijn dan zou ik dat als eerste doen, dat kost een beetje tijd maar is verder gratis. (op eenmalig wat gas en een IR thermometer na dan)
Het ligt er helemaal aan wat je doel is, wil je meer comfort en een sneller opwarmende kamer dan kan je de er rustig een lading fans bijkwakken, wil je ook merkbaar zuiniger gaan stoken dan gok ik dat er wat meer getweak nodig is.

• Spykie
Mocht je installatie nog niet waterzijdig ingeregeld zijn dan zou ik dat als eerste doen, dat kost een beetje tijd maar is verder gratis. (op eenmalig wat gas en een IR thermometer na dan)
En het is bijzonder ingewikkeld. Ik heb de afgelopen maanden getracht te begrijpen wat ik zou moeten doen (en ook meermaals de fantastische uitleg in dat topic doorgenomen) maar "I can't get my head around it". Misschien is het gewoon een kwestie van doen?

Ik zie misschien het nut ook niet helemaal in mijn situatie. Ik heb 1 radiator en 1 convector put aanstaan in de woonkamer.

ΔT van de convector put met ventilatoren is 5 graden. Aanvoer tussen 30 en 40c.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:20

JME

zeg maar Jamie

Spykie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:17:
Ik zie misschien het nut ook niet helemaal in mijn situatie. Ik heb 1 radiator en 1 convector put aanstaan in de woonkamer.
Dan is het juist heel simpel. Aangenomen dat je put de hoofdverwarming is, gooi je die altijd vol open. Hoef je alleen maar de radiator bij te regelen. Enige lastige kan zijn dat bij zo weinig totaal afgiftevermogen (1 put en 1 radiator) de retour bij de ketel al binnen de meetduur te hoog wordt en de ketel terugmoduleert.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Spykie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:17:
[...]

En het is bijzonder ingewikkeld. Ik heb de afgelopen maanden getracht te begrijpen wat ik zou moeten doen (en ook meermaals de fantastische uitleg in dat topic doorgenomen) maar "I can't get my head around it". Misschien is het gewoon een kwestie van doen?

ΔT van de convector put met ventilatoren is 5 graden. Aanvoer tussen 30 en 40c.

[Afbeelding]
Dat had ik ook over een, sinds oplevering 15 jaar geleden, volledig openstaande Jaga convector, sinds waterzijdig inregelen (en deze dus wat knijpen) haal ik nu >10 graden ΔT met een Ta van zo rond de 40, 5 fans op bijna 50% en een lagere pompsnelheid.
Het is inderdaad een kwestie van gewoon doen, stoken forceren, temp meten, beetje aan de knoppen draaien en daarmee de verhoudingen instellen, dan warmt de boel gelijkmatiger op, vervolgens blijkt dat het vermogen misschien wel wat teruggeschroefd kan worden en je pompsnelheid omlaag kan. Valt veel aan te tweaken dus.

Heb inmiddels wel flink wat uren zelfstudie zitten in de ketel installatiehandleidingen, thermostaat settings, overal het installateursmenu van bekeken en getweakt, wat topics grondig gelezen en proberen de boel te snappen. Dat is al heel veel meer dan de installateurs destijds gedaan hebben, dat was volgens mij aansluiten, alles op default, hij doet het, lekt niet, ontploft niet, wordt warm dus doei, lalala weekend.

[Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 28-03-2023 17:31]

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:34

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Voor wie interesse heeft, ik heb 10x Arctic P14 PWM op een aluminium frame (2.40 m lang) met een HeatBooster Tweak Edition gezet en in de verkoop.

Ik kwam er helaas te laat achter dat de onderkant van mijn oude kolomradiator te veel de airflow blokkeert, dus heeft het weinig zin. Maar het werkt verder prima, ook met HomeAssistant. Dus bij interesse, stuur me een DM svp!

The geek shall inherit the earth.

• zunrob
JME schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Dan is het juist heel simpel. Aangenomen dat je put de hoofdverwarming is, gooi je die altijd vol open. Hoef je alleen maar de radiator bij te regelen. Enige lastige kan zijn dat bij zo weinig totaal afgiftevermogen (1 put en 1 radiator) de retour bij de ketel al binnen de meetduur te hoog wordt en de ketel terugmoduleert.
Dezelfde situatie heb ik hier ook. Echter zit op mijn radiator geen ventiel om bij te regelen, alleen een ouderwetse draaiknop. Regel ik dan in door die knop gewoon wat meer open of dicht te draaien?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:20

JME

zeg maar Jamie

zunrob schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Dezelfde situatie heb ik hier ook. Echter zit op mijn radiator geen ventiel om bij te regelen, alleen een ouderwetse draaiknop. Regel ik dan in door die knop gewoon wat meer open of dicht te draaien?
Lijkt mij wel. Niet vergeten even een streepje te tekenen zodat je de volgende keer de knop niet te ver open draait.

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
PalingDrone schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 01:57:
[...]

Al waterzijdig ingeregeld? Er komen nog wel een paar koude dagen aan dus het kan nu nog ff snel...
Leesvoer in dit topic en ook eerdere edities van dit topic zijn erg leerzaam.

Toen alles nog vol openstond haalde ik ook maar een klein beetje lagere retour (wel meer comfort door de fans), na wat tuning zit het verschil tussen aan- en afvoer (delta T) met de fans zo rond de 15 graden bij 50 aanvoer, omdat je geforceerd meer warmte uit je Jaga kan trekken heb ik het eerste setje van 5 fans met een 3 aderige stroomkabel verlengd naar een 2e Jaga die iets verderop staat. 1 HeatBooster module stuurt nu dus 2x 5 fans aan.
Comfort gaat er alleen maar op vooruit en de retour richting ketel wordt uiteraard ook lager met meer gebooste convectoren.
Het ligt er helemaal aan wat je doel is, wil je meer comfort en een sneller opwarmende kamer dan kan je de er rustig een lading fans bijkwakken, wil je ook merkbaar zuiniger gaan stoken dan gok ik dat er wat meer getweak nodig is.
Bedankt! Ik zal het waterzijdig inregelen vandaag of morgen eens proberen zodat we de komende weken nog kunnen testen.
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee