LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:21
Ik twijfel een beetje aan de effectiviteit van mijn geplaatste ventilatoren (10stuks Arctic p14 pwm PST in een 2m lange convector put).

Ivm geluid draaien ze meestal op 35% en vanochtend wilde ik eens zien wat het verschil is in delta-T zonder en met fans. Dus eerst een uurtje de fans uit gelaten en daarna een uurtje aan. Ik vind het verschil erg klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEXN2qt2ZnBvpoEHE4YYZQtcaro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtcTCK15ACxFNrjJSkpU1vzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCqLPAzntgdK8H4efiMeHHHSNiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2fD25sm9DB16RfGKasvEb0U.jpg?f=fotoalbum_large

Nou is het vergelijk niet helemaal eerlijk omdat de start koud was maar dan nog heb ik het idee dat het misschien beter kan. Of is dit een normale dT?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
renevd88 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:
Ik twijfel een beetje aan de effectiviteit van mijn geplaatste ventilatoren (10stuks Arctic p14 pwm PST in een 2m lange convector put).

Ivm geluid draaien ze meestal op 35% en vanochtend wilde ik eens zien wat het verschil is in delta-T zonder en met fans. Dus eerst een uurtje de fans uit gelaten en daarna een uurtje aan. Ik vind het verschil erg klein.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou is het vergelijk niet helemaal eerlijk omdat de start koud was maar dan nog heb ik het idee dat het misschien beter kan. Of is dit een normale dT?
Ventilatoren hebben vooral effect bij lage aanvoertemperatuur, bij Ta van > 50 °C zal de natuurlijke convectie al behoorlijk zijn. Het effect van (rustig draaiende) ventilatoren is dan beperkt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:30
blb4 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:51:
[...]

Ventilatoren hebben vooral effect bij lage aanvoertemperatuur, bij Ta van > 50 °C zal de natuurlijke convectie al behoorlijk zijn. Het effect van (rustig draaiende) ventilatoren is dan beperkt.
Klopt, daarom heb ik ze bij lage temperaturen harder draaien. Bij een Ta van 35⁰ heb ik een dT van ca 12⁰.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
renevd88 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leg als test eens een paar dagen wat stukjes karton tussen de fans om zo "valse" lucht te voorkomen en alle lucht geforceerd via de fans je ruimte in te trekken. Benieuwd of je dan nog wat meer warmte uit je put haalt en zodoende ook een grotere dT krijgt over die convector.

• Marc_Sway
  • Laatst online: 14:14
Refthoom schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:02:
[...]

Klopt, daarom heb ik ze bij lage temperaturen harder draaien. Bij een Ta van 35⁰ heb ik een dT van ca 12⁰.
Ik vind dat wel erg knap. Mijn convectors (2 van ca 3.5 meter lang) hebben regelmatig een supply temperatuur van ca 35C, maar de retour temp is dan vaak rond de 30C. Dus een Delta T van ca 5C.
Tot nu toe heb ik er nooit ventilatoren op gelegd, maar ik zou er verbaasd over zijn of ik hier dan een Delta T van 10-12C zou kunnen halen.
Heeft er wellicht ook mee te maken dat de convectors hier tussen de 15-20 jaar oud zijn en daardoor sowieso minder efficiënte warmte-afgifte zullen hebben dan de hedendaagse nieuwe convectors die je kan kopen.

Heb je wel eens getest met: een supply temp van 35C en je ventilatoren uitgeschakeld, wat ervaar je dan als Delta T?
En als je daarna de ventilatoren aanzet, wat voor Delta T zie je dan?

• Marc_Sway
Meteen een ander vraagje, gebruiken jullie deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF_Dr0BuUlmviqcVYUlnRqUs2DM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B524UYsrfDzh9spSIzN79nbx.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Marc_Sway schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:42:
[...]

Ik vind dat wel erg knap. Mijn convectors (2 van ca 3.5 meter lang) hebben regelmatig een supply temperatuur van ca 35C, maar de retour temp is dan vaak rond de 30C. Dus een Delta T van ca 5C.
Tot nu toe heb ik er nooit ventilatoren op gelegd, maar ik zou er verbaasd over zijn of ik hier dan een Delta T van 10-12C zou kunnen halen.
Heeft er wellicht ook mee te maken dat de convectors hier tussen de 15-20 jaar oud zijn en daardoor sowieso minder efficiënte warmte-afgifte zullen hebben dan de hedendaagse nieuwe convectors die je kan kopen.

Heb je wel eens getest met: een supply temp van 35C en je ventilatoren uitgeschakeld, wat ervaar je dan als Delta T?
Wat voor productontwikkeling heeft er dan plaatsgevonden? Ik zie niet veel verschil tussen convectoren uit de 70r jaren en die nu geplaatst worden, anders dan de ventilatoren erop.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Marc_Sway
@BarryH De techniek is nog hetzelfde, maar bij een brand new convector(put) radiator zijn de lamellen heel dun gemaakt en de koperen buizen nog helemaal nieuw, alles zonder (aangekoekte) aanslag er op of er in (de kopere buizen).
Bij een nieuwe is de warmteafgifte naar de lucht nog optimaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Marc_Sway op 22-12-2025 18:45 ]

• BarryH
  • Nu online
Marc_Sway schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:44:
@BarryH De techniek is nog hetzelfde, maar bij een brand new convector(put) radiator zijn de lamellen heel dun gemaakt en de koperen buizen nog helemaal nieuw, alles zonder (aangekoekte) aanslag er op of er in (de kopere buizen).
Bij een nieuwe is de warmteafgifte naar de lucht nog optimaal.
Ja, maar als het totale lamel oppervlak gelijk is…
En schoonmaken moet je toch

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:01:
[...]

Ja, maar als het totale lamel oppervlak gelijk is…
En schoonmaken moet je toch
Ik zie ook niet veel (lees: geen) verschil tussen de convector in de in 1997 geplaatste convectorput en de dit jaar aangeschafte Jaga's.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Refthoom
Marc_Sway schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:42:
[...]

Die 12 C haal ik regelmatig maar het wisselt natuurlijk, afhankelijk van T-aanvoer, de ruimte temperatuur, het vermogen van de convector, hoeveel fans je hebt en hoe hard ze draaien. Momenteel zie ik dat het ca 10 C is. De fans beginnen bij een Ta van 26 C te draaien op ongeveer 85% PWM en langzamer naarmate de Ta stijgt. Best hoorbaar en de huiskamer staat daarom lager ingesteld maar nog steeds een dT van 10 C. in de slaapkamer gaan de fans uit van 22:00 tot 7:00.

Zonder fans is de dT 4 a 5 C.Mijn convectoren zijn van begin 2015, ook al 11 jaar oud dus.

Ik gebruik overigens ook die Arctic 120mm PST maar ook de 90mm variant daarvan in de kleinere convectoren.

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:15
Heb twee convectoren van eind jaren zeventig, beide twee meter lang, 20cm breed.
Beide liggen vol met 14cm Arctic fans. Bij 40°C inlaat haal ik ± 10 delta-T en fans draaien dan op 30%. In de ochtend ruim 12°C delta-T bij 46°C inlaat temp.
Eigenlijk geen idee wat ze van nature doen als er geen fans op liggen, nooit gemeten.

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:21
Is de delta-T ook niet sterk afhankelijk van de flow in je systeem? Dat maakt vergelijken wel wat lastig. Hoge flow resulteert in lage delta-T maar dit zou best meer warmte de ruimte in kunnen krijgen dan een convector met lage flow, hoge delta-T.

• Marc_Sway
renevd88 schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:31:
Hoge flow resulteert in lage delta-T maar dit zou best meer warmte de ruimte in kunnen krijgen dan een convector met lage flow, hoge delta-T.
Aan dat aspect hebt ik ook wel eens gedacht.
Dan komt de vraag: wat zou een goede flow (= debiet in Liter/min door een 15 mm buis) zijn voor een gemiddelde convectorput-radiator?
Heeft iemand hier op t forum daar kennis van?
En zijn er wellicht ook mensen die zelfs een flowmeter aan de supply hebben staan van zo'n convector, net zoals er soms bij vloerverwarmingleidingen bij elke lus een flowmeter er tussen hangt op de verdeler?

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:15
Ik weet niet helemaal of ik hier op de juiste plek ben, zo niet, verwijs me vooral door.

In onze zoektocht naar een nieuwe cv-ketel heb ik inmiddels ook onze convectoren op de korrel genomen. Volgens mij zijn het Jaga Tempo's uit 1998. We hebben ze overal in huis, behalve in de badkamer. Het zijn er vijf in totaal.

Eigenlijk gebruiken we alleen de convectoren in de woonkamer écht. Die in de zijkamer en de slaapkamer staan zo goed als uit, die in het kantoor staat wel af en toe aan. Er hangen twee convectoren in de woonkamer die zo ongeveer de hele breedte van de kamer beslaan.

Ook bij ons hangen gordijnen vóór de convectoren, om dezelfde reden als hierboven genoemd: gordijnen tot aan de vensterbank is geen gezicht. Ik zou onze verwarming graag wat energiezuiniger krijgen. Als het kan, zonder de hoofdprijs te betalen.

De adviezen van de installateurs lopen sterk uiteen. Convectoren vervangen door nieuwe met built-in fans (duur), convectoren vervangen door radiatoren (weet niet hoe future-proof dat is). Ik overwoog zelf nog om de huidige convectoren (in ieder geval die in de woonkamer) te boosten met ventilatoren. Op zich zijn er stroompunten aanwezig aan beide uiteinden, dus tot zover is het mogelijk. Volgens de installateurs moest ik er niet aan beginnen.

Hebben ze gelijk? Kunnen we beter gewoon investeren in nieuwe convectoren? Of kunnen we nog iets met wat er nu hangt?

• Refthoom
ducoquelicot schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:43:
Ik weet niet helemaal of ik hier op de juiste plek ben, zo niet, verwijs me vooral door.

In onze zoektocht naar een nieuwe cv-ketel heb ik inmiddels ook onze convectoren op de korrel genomen. Volgens mij zijn het Jaga Tempo's uit 1998. We hebben ze overal in huis, behalve in de badkamer. Het zijn er vijf in totaal.

Eigenlijk gebruiken we alleen de convectoren in de woonkamer écht. Die in de zijkamer en de slaapkamer staan zo goed als uit, die in het kantoor staat wel af en toe aan. Er hangen twee convectoren in de woonkamer die zo ongeveer de hele breedte van de kamer beslaan.

Ook bij ons hangen gordijnen vóór de convectoren, om dezelfde reden als hierboven genoemd: gordijnen tot aan de vensterbank is geen gezicht. Ik zou onze verwarming graag wat energiezuiniger krijgen. Als het kan, zonder de hoofdprijs te betalen.

De adviezen van de installateurs lopen sterk uiteen. Convectoren vervangen door nieuwe met built-in fans (duur), convectoren vervangen door radiatoren (weet niet hoe future-proof dat is). Ik overwoog zelf nog om de huidige convectoren (in ieder geval die in de woonkamer) te boosten met ventilatoren. Op zich zijn er stroompunten aanwezig aan beide uiteinden, dus tot zover is het mogelijk. Volgens de installateurs moest ik er niet aan beginnen.

Hebben ze gelijk? Kunnen we beter gewoon investeren in nieuwe convectoren? Of kunnen we nog iets met wat er nu hangt?
Als je gordijnen van vloer tot plafond en van muur tot muur gaan als ze dicht zijn, dan maakt het niet uit wat er achter zit, je sluit de warmte afgifte op en dan kun je nooit efficiënt verwarmen.

Wij hebben ook Jaga tempo's met diy fans erin. Dit topic biedt ruim informatie om zelf fans in te bouwen en dat is relatief goedkoop. Maar zolang je ze opsluit achter je gordijnen zal het niet helpen.

• veter-dr0p
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:19

Wat er nu hangt gaat prima werken met ventilatoren. Je vermogen wat uit de convector komt is op lage temperatuur (boven 50 graden cv watertemperatuur wordt verschil kleiner) met ventilatoren 2 a 3x zo veel dan zonder ventilatoren.

Gordijnen houden wel wat afgifte tegen maar je ruiten zijn typisch ook het grootste koude lek in je huis. Eigen ervaring: gordijn is niet lucht dicht en geeft goed warmte door als ze dicht zijn.

• Refthoom
veter-dr0p schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:34:
[...]

Wat er nu hangt gaat prima werken met ventilatoren. Je vermogen wat uit de convector komt is op lage temperatuur (boven 50 graden cv watertemperatuur wordt verschil kleiner) met ventilatoren 2 a 3x zo veel dan zonder ventilatoren.

Gordijnen houden wel wat afgifte tegen maar je ruiten zijn typisch ook het grootste koude lek in je huis. Eigen ervaring: gordijn is niet lucht dicht en geeft goed warmte door als ze dicht zijn.
Het kan niet erg efficiënt zijn als de gordijnen een 'gesloten ruimte' creëren op het moment dat ze dicht zijn, waar de convector in hangt. De bedoeling van de ventilatoren is te zorgen dat er convectie in de hele ruimte is en dat lukt niet als het opgesloten zit. Of in ieder geval zal het niet efficiënt zijn.

• ducoquelicot
Refthoom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 05:43:
[...]

Als je gordijnen van vloer tot plafond en van muur tot muur gaan als ze dicht zijn, dan maakt het niet uit wat er achter zit, je sluit de warmte afgifte op en dan kun je nooit efficiënt verwarmen.

Wij hebben ook Jaga tempo's met diy fans erin. Dit topic biedt ruim informatie om zelf fans in te bouwen en dat is relatief goedkoop. Maar zolang je ze opsluit achter je gordijnen zal het niet helpen.
Zeker niet van vloer tot plafond en ook niet van muur tot muur. De gordijnrails hier is opgehangen net rondom de kozijnen. Nou hebben we grote ramen, maar er is zeker nog 20 centimeter speling aan alle kanten. Maar goed, de convectoren zelf zitten ook onder de vensterbanken.

Begrijp wat je zegt overigens hoor. Moet zeggen dat we nu de cv aanvoertemperatuur op 50 graden hebben staan bij wijze van experiment en verwarmen gaat nog heel redelijk, ook met dichte gordijnen. Het zijn in betweens met voering dus ze zijn niet heel dik.

• blb4
  • Nu online
ducoquelicot schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:29:
[...]

Zeker niet van vloer tot plafond en ook niet van muur tot muur. De gordijnrails hier is opgehangen net rondom de kozijnen. Nou hebben we grote ramen, maar er is zeker nog 20 centimeter speling aan alle kanten. Maar goed, de convectoren zelf zitten ook onder de vensterbanken.

Begrijp wat je zegt overigens hoor. Moet zeggen dat we nu de cv aanvoertemperatuur op 50 graden hebben staan bij wijze van experiment en verwarmen gaat nog heel redelijk, ook met dichte gordijnen. Het zijn in betweens met voering dus ze zijn niet heel dik.
Ik neem ook aan dat die gordijnen geen 24/24h dicht zijn. Meestal is de woonkamer zo tegen de tijd dat je de gordijnen dicht doet goed op temperatuur en daarna ben je vaak ook met meerdere mensen in de woonkamer. Die geven ook allemaal warmte af dus meestal gaat 't allemaal prima, ook met gordijnen dicht.

Bij de gebruikelijke cv watertemperatuur van >60 graden hebben ventilatoren niet heel veel effect, als je nu met 50 graden of nog lager de boel wel warm kan houden maar 't opwarmen wat lang duurt dan zouden ventilatoren nog wat kunnen helpen. Daar heb je idd geen nieuwe convectoren voor nodig, die dingen kunnen nog heel lang mee. Voordeligste is zelfbouw, daarvoor ben je hier in 't juiste topic.

Mogelijk kan je ook in de zoektocht naar een nieuwe CV ook eens kijken of dit niet het moment is om naar een warmtepomp over te stappen. Dat gaat meestal helemaal prima met convectoren, zeker voorzien van ventilatoren.

[ Voor 6% gewijzigd door blb4 op 23-12-2025 10:50 ]

• Refthoom
Aanvullend op @blb4 Wij hebben ook nog een CV maar de ingestelde temperatuur staat op 75 C. Met behulp van de OTGW (ander topic) is te zien dat de CS temperatuur over de dag schommelt tussen 35 en 50 C, behalve kort in de ochtend bij het opwarmen (van nacht 19 C naar dag 20 C) dan gaat CS kort naar circa 65 C (de huiskamerthermostaat bepaalt de CS temperatuur).

We zijn ons aan het oriënteren op een WP (CV weg) en deze cijfers geven vertrouwen dat het gaat lukken zonder verdere aanpassingen aan de convectoren.

Edit: CS staat voor Control Setpoint in OpenTherm. Op de CV ketel kun je een maximum temperatuur instellen maar de kamerthermostaat signaleert op basis van de warmte behoefte een watertemperatuur naar de ketel, dat is CS.

[ Voor 17% gewijzigd door Refthoom op 23-12-2025 11:35 ]

• Refthoom
ducoquelicot schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:29:
[...]

Met gordijnen op die wijze zal dat inderdaad geen probleem zijn.

• ducoquelicot
blb4 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik neem ook aan dat die gordijnen geen 24/24h dicht zijn. Meestal is de woonkamer zo tegen de tijd dat je de gordijnen dicht doet goed op temperatuur en daarna ben je vaak ook met meerdere mensen in de woonkamer. Die geven ook allemaal warmte af dus meestal gaat 't allemaal prima, ook met gordijnen dicht.

Bij de gebruikelijke cv watertemperatuur van >60 graden hebben ventilatoren niet heel veel effect, als je nu met 50 graden of nog lager de boel wel warm kan houden maar 't opwarmen wat lang duurt dan zouden ventilatoren nog wat kunnen helpen. Daar heb je idd geen nieuwe convectoren voor nodig, die dingen kunnen nog heel lang mee. Voordeligste is zelfbouw, daarvoor ben je hier in 't juiste topic.

Mogelijk kan je ook in de zoektocht naar een nieuwe CV ook eens kijken of dit niet het moment is om naar een warmtepomp over te stappen. Dat gaat meestal helemaal prima met convectoren, zeker voorzien van ventilatoren.
Klopt helemaal! We houden de gordijnen zo lang mogelijk open.

Ja, opwarmen duurt inderdaad wel wat langer, vandaar mijn gedachte over de ventilatoren. Ik ga me dan nog even verder inlezen :) 220 pagina's is behoorlijk veel.

En ja, we zijn aan het kijken naar een hybride warmtepomp op termijn! All electric zou ik wel willen overwegen (we stoken nu 900m3 per jaar ongeveer, appartement van 100m2 met oud energielabel D, isolatie-mogelijkheden zijn redelijk beperkt) maar we hebben niet zo gek veel ruimte. In het hok waar de cv hangt, staat ook de wasmachine en die ruimte is al niet zo groot. Een hybride opstelling lijkt een beetje het maximaal haalbare en dan is het al flink proppen.

• ducoquelicot
Refthoom schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:18:
Aanvullend op @blb4 Wij hebben ook nog een CV maar de ingestelde temperatuur staat op 75 C. Met behulp van de OTGW (ander topic) is te zien dat de CS temperatuur over de dag schommelt tussen 35 en 50 C, behalve kort in de ochtend bij het opwarmen (van nacht 19 C naar dag 20 C) dan gaat CS kort naar circa 65 C (de huiskamerthermostaat bepaalt de CS temperatuur).

We zijn ons aan het oriënteren op een WP (CV weg) en deze cijfers geven vertrouwen dat het gaat lukken zonder verdere aanpassingen aan de convectoren.

Edit: CS staat voor Control Setpoint in OpenTherm. Op de CV ketel kun je een maximum temperatuur instellen maar de kamerthermostaat signaleert op basis van de warmte behoefte een watertemperatuur naar de ketel, dat is CS.
Dat klinkt goed! Fijn dat dat voor jullie zo uitpakt. Ik ga m'n vriend een Raspberry Pi starterset cadeau doen voor kerst dus misschien kan ik hem zover krijgen dat hij de OTGW als projectje oppakt :D

• Marc_Sway

In onze zoektocht naar een nieuwe cv-ketel heb ik inmiddels ook onze convectoren op de korrel genomen. Volgens mij zijn het Jaga Tempo's uit 1998.

Als je convectors hebt uit 1998, en je wilt niet overschakelen naar de modernste convectors met standaard ingebouwde ventilatoren (vanwege de hoge investering van die units), dan zou ikzelf die convectors van 1998 gewoon laten zitten, maar wel eens grondig schoonmaken.
De reden is dat huidige traditionele convectors (zonder ventilatoren) niet bijster beter zijn dan die van 1998. In 1998 was die techniek van de fabricage van dit soort traditionele convectors al vrijwel geheel uitgekristalliseerd. Door die units van 1998 te vervangen door nieuwe units (zonder ventilatoren) ga jij niet heel veel besparen op gas over de komende 10-20 jaar, maar wel weer een boel geld uitgeven, waar dan vooral de installateur weer heel lekker op kan verdienen ;-)

[ Voor 38% gewijzigd door Marc_Sway op 23-12-2025 12:39 ]

• ducoquelicot
Marc_Sway schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:35:
[...]

Als je convectors hebt uit 1998, en je wilt niet overschakelen naar de modernste convectors met standaard ingebouwde ventilatoren (vanwege de hoge investering van die units), dan zou ikzelf die convectors van 1998 gewoon laten zitten, maar wel eens grondig schoonmaken.
De reden is dat huidige traditionele convectors (zonder ventilatoren) niet bijster beter zijn dan die van 1998. In 1998 was die techniek van de fabricage van dit soort traditionele convectors al vrijwel geheel uitgekristalliseerd. Door die units van 1998 te vervangen door nieuwe units (zonder ventilatoren) ga jij niet heel veel besparen op gas over de komende 10-20 jaar, maar wel weer een boel geld uitgeven, waar dan vooral de installateur weer heel lekker op kan verdienen ;-)
Yes, dat was inderdaad de reden dat we ze niet wilden vervangen. Schoonmaken hebben we twee jaar geleden gedaan toen we het huis kochten en sindsdien maken we ze elk half jaar schoon. Staat voor volgende week zaterdag weer op de planning:)

• blb4
  • Nu online
ducoquelicot schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:43:
[...]

Yes, dat was inderdaad de reden dat we ze niet wilden vervangen. Schoonmaken hebben we twee jaar geleden gedaan toen we het huis kochten en sindsdien maken we ze elk half jaar schoon. Staat voor volgende week zaterdag weer op de planning:)
Verstandig, na ‘t gourmetten ;)

• Marc_Sway
Refthoom schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:53:
[...]

@Refthoom Die 12 C haal ik regelmatig maar het wisselt natuurlijk, afhankelijk van T-aanvoer, de ruimte temperatuur, het vermogen van de convector, hoeveel fans je hebt en hoe hard ze draaien. Momenteel zie ik dat het ca 10 C is. De fans beginnen bij een Ta van 26 C te draaien op ongeveer 85% PWM en langzamer naarmate de Ta stijgt. Best hoorbaar en de huiskamer staat daarom lager ingesteld maar nog steeds een dT van 10 C. in de slaapkamer gaan de fans uit van 22:00 tot 7:00.

Zonder fans is de dT 4 a 5 C.Mijn convectoren zijn van begin 2015, ook al 11 jaar oud dus.

Ik gebruik overigens ook die Arctic 120mm PST maar ook de 90mm variant daarvan in de kleinere convectoren.
Mooi dat die ventilatoren dan de Delta T verhogen over die convectors tot ca 10-12C (waardoor je denk ik ook je ruimte sneller warm krijgt), maar levert het ook een noemenswaardige gasbesparing op als je die ventilatoren niet gebruikt? Al eens experimenten/metingen aan gedaan?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:42
@Marc_Sway CV-ketels winnen rendement op Tretour. Met fans kun je lagere Ta, dus lagere Tr maken. Fans besparen dus wat gas.

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
  • Nu online
ducoquelicot schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:43:
[...]

Of naar all electric of all electric ready. Niet een pure hybride, daar ga je hoogstwaarschijnlijk binnen de levensduur spijt van krijgen

• Marc_Sway
Ronald schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:10:
@Marc_Sway CV-ketels winnen rendement op Tretour. Met fans kun je lagere Ta, dus lagere Tr maken. Fans besparen dus wat gas.

Idd, het gaat om de retour-temp. Bij mij zit die al permanent onder de ca 45C (ook door een goed geïsoleerde living).
Dus ik vroeg mij af of het dan nog toevoegen van ventilatoren op mijn 2 convectorputten (elk ca 3.5 m lang) nog wel zin heeft (voor extra gasbesparing).

• Refthoom
Marc_Sway schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:02:
[...]
Mooi dat die ventilatoren dan de Delta T verhogen over die convectors tot ca 10-12C (waardoor je denk ik ook je ruimte sneller warm krijgt), maar levert het ook een noemenswaardige gasbesparing op als je die ventilatoren niet gebruikt? Al eens experimenten/metingen aan gedaan?
De fans zorgen voor meer comfort, de ruimte voelt warmer en het opwarmen gaat snel. Naar gas besparen heb ik niet echt gekeken, het verbruik is stabiel rond de 900 kuub per jaar. Dus in ieder geval niet slechter geworden :)

• Marc_Sway
Dank trouwens voor het linkje naar de mooie analyse door @PentaClover

[ Voor 39% gewijzigd door Marc_Sway op 24-12-2025 09:24 ]

• Refthoom
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:17:
[...]

Idd, het gaat om de retour-temp. Bij mij zit die al permanent onder de ca 45C (ook door een goed geïsoleerde living).
Dus ik vroeg mij af of het dan nog toevoegen van ventilatoren op mijn 2 convectorputten (elk ca 3.5 m lang) nog wel zin heeft (voor extra gasbesparing).
Mijn Tr is rond de 20 C maar of dat extra bespaart weet ik niet.

• Ronald
@Refthoom Je moet je gasverbruik wel normeren aan graaddagen, warmtebehoefte... Daar zitten nog vrij stevige verschillen in van jaar tot jaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:38
Ronald schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:47:
@Refthoom Je moet je gasverbruik wel normeren aan graaddagen, warmtebehoefte... Daar zitten nog vrij stevige verschillen in van jaar tot jaar.
Goede tip, maar hoe doe je dat?

• Marc_Sway
Ik denk overigens dat het wel iets gasbesparend moet zijn ook al is je retour-temp altijd onder de 45C.

Stel 1: de Delta T over je convector is 10C en je supply-temp naar je convector is 35C. Dan is de retour-temp van de convector naar je ketel 25C. Je Ketel gaat dit weer verwarmen naar 35C. Met die Delta T van 10C heeft dus flink warmte-transport plaatsgevonden van je convector naar de ruimte die je opwarmt.

Stel 2: De supply-temp naar de convector is weer 35C. Als dan de Delta T over de convector 5C is, dan is dus de retour-temp naar de CV ketel 30C, die het dan weer gaat verwarmen naar 35C, maar met minder gasverbruik (van 30 --> 35C). Maar het warmte-transport van de convector naar de ruimte die je opwarmt is ook een stuk lager.
Hieruit volgt dat het opwarmen van de ruimte langer gaat duren dan bij scenario 1.

Echter, in scenario 2 gaat al die warme retourwater weer door het hele leidingnetwerk terug naar je CV ketel. Die retourleiding is vast niet heel goed geïsoleerd en werkt dus deels ook als warmteafgever naar de lucht rond die leiding. In mijn geval loopt die leiding van ca 10 m van de beganegrond naar de zolder waar de CV staat (is 3e verdieping), en in leidingkokers door t huis waar vast ook wat tocht is (jaren '30 bouw). Dus daar raak je dus warmte kwijt naar de omgeving = onverwarmde ruimten op verdiepingen boven de beganegrond en waarschijnlijk ook wat aan de zolder en de buitenomgeving.

• Ronald
@edwin2021 Zie mindergas.nl
@Marc_Sway Het verlies in die koker neemt af met de lagere delta, dus zoals gebruikelijk: het is gecompliceerd.

... en als het echt erg is... steek er een geïsoleerde 32mm buis door heen (Waarom zo dik? dan ben je klaar voor warmtepomp, en ja dat kan ook in een jaren 30 huis met de juiste keuzes)

• Marc_Sway
Dus met name als je meerdere verdiepingen hebt in je huis en de leidinglengten van CV ketel naar de convectorputten zijn relatief lang, dan heeft het plaatsen van ventilatoren zeker zin, niet alleen voor comfort (het sneller opwarmen van de ruimte), maar zal het zeker ook wat gas besparen, elke winter.

• Marc_Sway
Ronald schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:55:
@edwin2021 Zie mindergas.nl
@Marc_Sway Het verlies in die koker neemt af met de lagere delta, dus zoals gebruikelijk: het is gecompliceerd.

... en als het echt erg is... steek er een geïsoleerde 32mm buis door heen (Waarom zo dik? dan ben je klaar voor warmtepomp, en ja dat kan ook in een jaren 30 huis met de juiste keuzes)
Dank je, goede tips! Hou ik in de gaten als we nog eens wat gaan doen aan die CV standleidingen hier.

• Refthoom
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:50:
Ik denk overigens dat het wel iets gasbesparend moet zijn ook al is je retour-temp altijd onder de 45C.

Stel 1: de Delta T over je convector is 10C en je supply-temp naar je convector is 35C. Dan is de retour-temp van de convector naar je ketel 25C. Je Ketel gaat dit weer verwarmen naar 35C. Met die Delta T van 10C heeft dus flink warmte-transport plaatsgevonden van je convector naar de ruimte die je opwarmt.

Stel 2: De supply-temp naar de convector is weer 35C. Als dan de Delta T over de convector 5C is, dan is dus de retour-temp naar de CV ketel 30C, die het dan weer gaat verwarmen naar 35C, maar met minder gasverbruik (van 30 --> 35C). Maar het warmte-transport van de convector naar de ruimte die je opwarmt is ook een stuk lager.
Hieruit volgt dat het opwarmen van de ruimte langer gaat duren dan bij scenario 1.

Echter, in scenario 2 gaat al die warme retourwater weer door het hele leidingnetwerk terug naar je CV ketel. Die retourleiding is vast niet heel goed geïsoleerd en werkt dus deels ook als warmteafgever naar de lucht rond die leiding. In mijn geval loopt die leiding van ca 10 m van de beganegrond naar de zolder waar de CV staat (is 3e verdieping), en in leidingkokers door t huis waar vast ook wat tocht is (jaren '30 bouw). Dus daar raak je dus warmte kwijt naar de omgeving = onverwarmde ruimten op verdiepingen boven de beganegrond en waarschijnlijk ook wat aan de zolder en de buitenomgeving.
Goede punten. Mijn leidingen zijn allemaal weggewerkt en wel geïsoleerd. De installateur vond dat niet nodig maar heb het toch gedaan.

Omdat ik alleen convectoren heb, ligt de verhouding water in de convectoren versus water in de leidingen veel dichter bij elkaar dan bij plaatradiatoren of vloerverwarming. Misschien wel iets van 1:1 versus 1:10. Warmteverlies in die leidingen speelt dan verhoudingsgewijs een grotere rol.

Ook liggen de leidingen vlak naast elkaar en dan warmt de ene leiding de andere op, wat een hogere dT geeft.

Edit: we hebben leidingen over 3 verdiepingen.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:17:
[...]

Voor gasbesparing maakt het niet heel veel uit denk ik, maar mocht je willen overstappen op (hybride) warmtepomp dan helpen ventilatoren wel erg goed. En zijn ze vaak ook nodig om voldoende afgifte te realiseren bij bv 30-35 graden aanvoertemperatuur.

• ducoquelicot
BarryH schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:52:
[...]

Of naar all electric of all electric ready. Niet een pure hybride, daar ga je hoogstwaarschijnlijk binnen de levensduur spijt van krijgen
We zaten te denken aan die van Quatt, die is volgens mij met het toevoegen van een module all electric ready.

• Marc_Sway
ducoquelicot schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:37:
[...]

We zaten te denken aan die van Quatt, die is volgens mij met het toevoegen van een module all electric ready.
Ik zou bij de aanschaf van warmtepompen echt goed onderzoek doen en naar 1 van de (world) leaders gaan. Qyatt doet t erg goed qua marketing en een erg gelikt design & App, maar als ik zo de ervaringen hoor van wat gebruikers, kan je nog al wat twijfels hebben over de echte performance en betrouwbaarheid (lees: weinig onderhoud over de te verwachten levensduur) van deze units.

• Marc_Sway
Liever weinig marketing en al 20 jaar topproducten fabriceren, dan andersom....

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:02
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:43:
[...]

Ik zou bij de aanschaf van warmtepompen echt goed onderzoek doen en naar 1 van de (world) leaders gaan. Qyatt doet t erg goed qua marketing en een erg gelikt design & App, maar als ik zo de ervaringen hoor van wat gebruikers, kan je nog al wat twijfels hebben over de echte performance en betrouwbaarheid (lees: weinig onderhoud over de te verwachten levensduur) van deze units.
Tja de grote jongens kunnen ook omvallen. Wij hebben een warmtepomp van een jong bedrijf maar heb daar wel vertrouwen in. En al het waar naar zijn geld. Een Quatt is vele malen goedkoper als andere aanbiedders... ;)

• Marc_Sway
'Vele malen goedkoper' is voor mij in ieder geval geen goed teken. .. Dat goedkoop moet ergens vandaan komen. En ikzelf wil ook niet elk jaar een monteur na de standaard garantieperiode aan de deur hebben a €500 of zo.
Vandaar dat ik ook nooit een Franse auto heb gekocht en altijd een van de Duitse vrienden

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Kevin1990 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:48:
[...]

Tja de grote jongens kunnen ook omvallen. Wij hebben een warmtepomp van een jong bedrijf maar heb daar wel vertrouwen in. En al het waar naar zijn geld. Een Quatt is vele malen goedkoper als andere aanbiedders... ;)
De kans dat een Daikin of Mitsubishi omvalt schat ik net even wat lager in dan dat een Quatt of Weheat. Daarnaast is bij de grote spelers de install base zo enorm dat er altijd wel partijen in kunnen springen als er echt een gat zou vallen, dat zie ik nog niet zo snel gebeuren bij een lokale speler.

• Marc_Sway
Mee eens! Zijn ook mijn ideeën daarover.
Daarnaast is onderhoud aan warmtepompen een heel stuk duurder dan voor een CV, dit komt door diverse oorzaken: meer complexe tech, vanwege het gebruikte vulmiddel (duur) gecertificeerde monteurs en sowieso te weinig gecertificeerde monteurs in NL voor warmtepompen.
Zou mij niet verbazen als die lui tussen de 150-200€ / uur in rekening brengen als je warmtepomp opeens niet meer werkt in de wintermaanden...

Alleen al om dit soort redenen moet je altijd voor echt goede kwaliteit gaan bij de aanschaf van dit soort units.

[ Voor 86% gewijzigd door Marc_Sway op 24-12-2025 13:04 ]

• blb4
  • Nu online
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:57:
Daarnaast is onderhoud aan warmtepompen een heel stuk duurder dan voor een CV, dit komt door diverse oorzaken: meer complexe tech, vanwege het gebruikte vulmiddel (duur) gecertificeerde monteurs en sowieso te weinig gecertificeerde monteurs in NL voor warmtepompen.
Zou mij niet verbazen als die lui tussen de 150-200€ / uur in rekening brengen als je warmtepomp opeens niet meer werkt in de wintermaanden...

Alleen al om dit soort redenen moet je altijd voor echt goede kwaliteit gaan bij de aanschaf van dit soort units.
Wordt een beetje off-topic hier, maar onderhoud aan WP is een heel stuk goedkoper dan een CV, namelijk € 0. Onderhoud is natuurlijk iets anders dan een storing oplossen.

• Marc_Sway
Je hebt gelijk, het gaat om storingen en wordt t vaak duur met WP, vooral als t vaker gebeurt en na de garantieperiode

• blb4
  • Nu online
Om van WP’s weer terug naar ‘t onderwerp te gaan: bij WP’s is de efficiëntie erg afhankelijk van de afgiftetemperatuur (hoe lager hoe efficiënter) dus is ‘t zaak zo veel mogelijk afgifte te hebben. Hiervoor zijn ventilatoren ideaal, zeker bij radiatoren maar ook bij convectoren; bij 30 °C (en ruimtetemperatuur 20 °C) is de natuurlijke convectie niet bijster hoog meer. Hier komen ventilatoren het beste tot z’n recht.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 24-12-2025 16:50 ]

• raven22
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:43:
[...]

Ik heb al paar een quatt en het werkt allemaal uitstekend. Alleen hun software is wat minder intelligent dan in eerste instantie beloofd. Maar het is maar de vraag hoe intelligent de software van de concurrentie is.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
Weet iemand zo wat welke maat fans er in een Jaga Tempo type 11 passen?
Ik denk type 92mm fans?

• blb4
  • Nu online
Flappie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:38:
Ik denk type 92mm fans?
Mogelijk ook 12 cm

• Ronald
Let dan alleen op contactgeluid...

• raven22
Marc_Sway schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:57:

Laat jij ook onderhoud doen aan je koelkast?
Maar even serieus, ik denk dat onderhoud aan een warmtepomp reuze meevalt, misschien keer schoonmaken, verder valt er weinig aan te onderhouden volgens mij.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
Gaat om een slaapkamer. Ben er 1 aan het opknappen. Decentrale WTW unit erin.
T10 radiator van 140x50 wil ik vervangen door een Jaga ivm een hybride warmtepomp. Dit ding wordt nu lauw warm maar doet "niks".

Zat te denken aan een Jaga Tempo van 160x50. Doel is ruimte op 18 graden houden.

Ga het eerste proberen zonde DBE. Anders fan plaatsen. Maar gezien de slaapkamer liever zo min mogelijk geluid ;)

• Marc_Sway
raven22 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:55:
[...]

Laat jij ook onderhoud doen aan je koelkast?
Maar even serieus, ik denk dat onderhoud aan een warmtepomp reuze meevalt, misschien keer schoonmaken, verder valt er weinig aan te onderhouden volgens mij.
We gaan t zien over de tijd. Als een koelkast niet meer werkt, dan wordt t daarna meteen een nieuwe, lijkt me niet dat je hetzelfde wil bij een WP. Verder kan je koelkast zelf plaatsen, aansluiten en in bedrijf nemen, met WP niet.
Quatt biedt wat ik begrepen heb 2 jaar productgarantie en 1 jaar installatiegarantie. Ikzelf zou daar niet voor tekenen.
En qua garantie/service wordt t nog interessanter als je in hybrid mode werkt met een bestaande CV ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 08:43 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Een koelkast heeft een gesloten circuit met koelvloeistof, dat in de fabriek gevuld wordt. Daardoor kun je hem zonder F-gassen certificaat installeren. Dat is bij een monoblock-warmtepomp net zo (gesloten koel-circuit waar je niks meer mee hoeft te doen).
Toegegeven, voor een koelkast hoef je alleen een stekker in een stopcontact te kunnen stoppen en voor een (monoblok) warmtepomp moet je ook nog leidingen aan kunnen leggen.
Maar als je een beetje handig bent, dan kun je dus prima zelf een monoblock aansluiten en in bedrijf nemen.

• Marc_Sway
Idd, zo is t het. Monoblock WP zou je in principe daardoor gewoon prima zelf kunnen installeren, al is t plaatsen soms lastig vanwege het gewicht en de grootte als t een flinke unit is. Maar zelf plaatsen/installeren heeft denk wel het issue dat daarmee vaak de productgarantie dan meteen vervalt.
Met de traditionele WP waar F-gas certificering een must is, mag dit alles sowieso niet.

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GGF4qbSCams92QAxBRDPudkanE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t43xxMyBcLktJ4vnuB7pC7Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHiWF7PZcQ9U2YwE5aM21AsHPtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf8dd9KbEvzst1uexWLCR0ax.jpg?f=fotoalbum_large

Gespot 2 jaar geleden tijdens de skivakantie. Denk een idioot dure unit. Moest kennelijk ook nog een fundament bij ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 09:11 ]

• Refthoom
Interessant allemaal maar voor een ander topic.

• Refthoom
Flappie schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:38:
Ik denk type 92mm fans?
Je kunt de breedte van het convectorblok binnenin aanhouden voor de maat van je fans. Dat is net iets smaller dan de behuizing en dan past een fan dus. Op de support site van Jaga kun je de maten terugvinden (toentertijd in ieder geval, is voor mij al weer even geleden).

N.B.: de '4e wand' van de Tempo's is de muur waar hij aan hangt. Ik heb de ophangbeugels gebruikt om radiatorfolie op zijn plek te houden. Als de Tempo compleet gemonteerd is zie je er niks meer van.

• Marc_Sway
De moeite waard te lezen ivm het design in de convectorput met ventilatoren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWect_cLkox3yK6j5nMS7xT6Hus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjwUAeeqM2iFLpccI7vlwJA9.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.jaren70verbou...-hybride-warmtepomp-wxlaw

• Marc_Sway
Een vraag die wellicht al eens beantwoord is op dit forum:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven (waarbij de ventilatoren niet pal op de convector liggen maar bijv 10 cm er boven worden geinstalleerd)?

[ Voor 13% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 12:31 ]

• Marc_Sway
.

[ Voor 100% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 12:31 ]

• Refthoom
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:24:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven?
Er is geen vast stramien voor, uiteindelijk helpt iedere vorm van geforceerde luchtverplaatsing. Sommigen leggen de hele lengte vol, weer anderen met een plank zoals hiervoor staat. Zelf heb ik iedere 40 à 50cm een ventilator met een buisconstructie om het 'rondpompen' wat hierboven genoemd staat te beperken (zoek 'venturi').

• Marc_Sway
OK, dank voor de erg snelle reactie. Heb je ook 1 of 2 foto's hoe dat er uit ziet met die buizen?

• Refthoom
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:45:
OK, dank voor de erg snelle reactie. Heb je ook 1 of 2 foto's hoe dat er uit ziet met die buizen?
Zoals ik zei, zoek op 'venturi' in dit topic, het 4e de resultaat, meerdere foto's. Is een wandconvector maar het principe is gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Refthoom op 25-12-2025 13:32 ]

• blb4
  • Nu online
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:24:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven (waarbij de ventilatoren niet pal op de convector liggen maar bijv 10 cm er boven worden geinstalleerd)?
De meest eenvoudige constructie is ventilatoren die zo goed mogelijk aansluiten bij de breedte van je convector aan elkaar tie-wrappen en deze middels 4 stukjes buisisolatie o.i.d. op de hoeken van de gehele constructie op de convector leggen. Deze methode is zeer efficiënt en stil - je kan de ventilatoren langzamer laten draaien dan met minder ventilatoren. In lage convectoren passen de andere alternatieven vaak ook niet, zeker niet bij dubbel hoge convectoren (bv type 16 ipv 15).

De enige convector die ik heb met meer ruimte is de oude convectorput, daarin heb ik wel ruimte tussen de ventilatoren die ik middels tie-wraps aan 2 aluminium platte profielen heb gemonteerd en op 4 pootjes net boven de convector geplaatst is. Mijn indruk is dat dit prima werkt, ook zonder afdichting tussen de ventilatoren, de lucht er tussen wordt volgens mij - middels venturi-effect - mee naar boven getrokken.

• Marc_Sway
blb4 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:26:
[...]

en deze middels 4 stukjes buisisolatie o.i.d. op de hoeken van de gehele constructie op de convector leggen. Deze methode is zeer efficiënt en stil
Veel dank voor de uitleg. Heb je ook een foto om te zien hoe dat zit met die buisisolatie op de hoeken?

• Timshort87
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Vraag aan jullie: Ik wil onze Jaga Hybrid radiatoren aansluiten op Home Assistant zodat we de gewenste termperatuur via Home Assistant kan instellen. Ik denk eraan Zigbee radiatorknoppen te plaatsen. Echter kan ik geen knoppen vinden die zowel kunnen verwarmen als koelen. We gebruiken de radiatoren in de zomer om te koelen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf een knop fabriceren? Of zijn er andere alternatieven?

• Kevin1990
Timshort87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:57:
Vraag aan jullie: Ik wil onze Jaga Hybrid radiatoren aansluiten op Home Assistant zodat we de gewenste termperatuur via Home Assistant kan instellen. Ik denk eraan Zigbee radiatorknoppen te plaatsen. Echter kan ik geen knoppen vinden die zowel kunnen verwarmen als koelen. We gebruiken de radiatoren in de zomer om te koelen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf een knop fabriceren? Of zijn er andere alternatieven?
Koel je door de ventilatoren of door een warmtepomp die koud water rondpompt?

• Refthoom

Ik heb daar eigen knoppen voor gemaakt, maar ik zit nog halverwege mijn project dus nog geen ervaringen met koelen, wel met verwarmen. Eerlijk gezegd, ik zou het niet nogmaals doen. Veel dingen die niet werken zoals bedacht of verwacht en hardware die faalt (voor een algeheel systeem wat gewoon probleemloos moet werken). Mijn ongevraagd advies is een plug en play oplossing te kopen, tenzij je een doorgewinterde hobbyist bent, met hardware kan knutselen, aardige configuratie skills hebt, pcb kan ontwerpen, een beetje kan programmeren en heel veel tijd er in kan en wil stoppen. Overigens wel erg leerzaam en daarom leuk. Ben een stuk handiger geworden met OpenTherm, OTGW, MQTT, NodeRed, DietPi, JavaScript, Buck converters, ESP32, afgifte- en opwek systemen en nog wat dingen :P

• Marc_Sway
Ik ben zelf als eerste stap DS18B20 temp sensors gaan plaatsen op een convectorput in de achterkamer, op de convectorput in de voorkamer en op een lange standaard erker-radiator van 220 cm. Verder meet ik nu ook de Kruipruimte temp.
De DS18B20's heb ik vervolgens allemaal (soft) gekalibreerd in Home Assistant door de 'offset' feature te gebruiken in de sensor template (onder ESPHome).

Hieronder het beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUFFN_qYrZcFfcF0RXFuf3ArmTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vg2sLmEiBChAWNBYbBR1HUP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hiermee ontdek heb, is dat voor de convector(put) hier in de achterkamer de Supply temp en de Delta T hoger is dan de convector in de voorkamer en de radiator in de erker daar.
Mijn verklaring: het pijpwerk (standleiding 28 mm) van de CV naar het achterdeel van het huis, en dus naar de convectorput daar, is meters korter (en wellicht ook beter geïsoleerd) dan de andere standleiding die aan de voorzijde van het huis van de CV naar de convector en standaard radiator daar loopt.

Kortom, voordat je überhaupt aan ventilatoren gaat denken op de convectorputten, denk ik dat het eerst zin heeft om dit soort temp metingen te gaan doen. Dan krijg je een idee van wat voor mogelijke andere issues je hebt met het warmte-afgifte systeem waar je convectorputten een deel van zijn.

Bij mij lijkt het er op dat alleen de convectorput achter echt goed werkt (Delta = hier 7C, een Delta van 10C en 15C heb ik ook al gezien bij deze convector)

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 27-12-2025 15:23 ]

• raven22

Ik gebruik tado V3 knoppen, officieel kunnendie niet koelen volgens mij, maar aangezien ze in slave mode staan en niet zelf de cv of warmtepomp kunnen activeren kun je ze op 30 graden zetten. Dan staan ze altijd open. De de mate van koelen en temperatuur kan ik instellen via de heatmeister die de ventilator snelheid aanpast al naar gelang de water en kamer temperatuur.

• Refthoom
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik gebruik tado V3 knoppen, officieel kunnendie niet koelen volgens mij, maar aangezien ze in slave mode staan en niet zelf de cv of warmtepomp kunnen activeren kun je ze op 30 graden zetten. Dan staan ze altijd open. De de mate van koelen en temperatuur kan ik instellen via de heatmeister die de ventilator snelheid aanpast al naar gelang de water en kamer temperatuur.
De cv niet aanzetten is alleen als je geen thermostaat van Tado gebruikt, neem ik aan, of is dat vanwege de slave mode?

• Timshort87
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Kevin1990 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:54:
[...]

Koel je door de ventilatoren of door een warmtepomp die koud water rondpompt?
De warmtepomp pompt koud water (18 graden) rond en vervolgens gaan de ventilatoren van de Jaga hybrid's aan zodat de lucht enigszins koelt. Maar daarvoor moet de radiatorknop wel open staan, in tegengestelde logica dan wanneer de knop in de stand verwarmen staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Timshort87 op 27-12-2025 16:41 ]

• blb4
  • Nu online
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:11:
[...]

Veel dank voor de uitleg. Heb je ook een foto om te zien hoe dat zit met die buisisolatie op de hoeken?
Zoiets zo ongeveer. Ik dit geval geen buisisolatie (maar dat kan gewoon een rondje van ~ 2cm hoog zijn) maar een anders stukje isolatiemateriaal. De 2de foto is van een eerdere productie, toen gebruikte ik nog aluminium strippen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o9wvmcEEKBsu_F95KFLphd4Pi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5t1P6U9oFmZBqErW3GA4J3Yp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXx2UdFKpgkUrSHn7Yu6JBRkUIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzJA8PJPudQ8k3f652ZBV3Do.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 27-12-2025 17:06 ]

• blb4
  • Nu online
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
[...]

Zoiets doe ik ook met Honeywell evohome. Mogelijk iets slimmer, je dan per zone (radiator/convector) aangeven of deze voor verwarming/koelen of beide gebruikt moet worden en als je dan de thermostaat in koelbedrijf zet gaan alle zones waarop je koelen hebt ingesteld naar 35 graden.

• raven22
Refthoom schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:33:
[...]

De cv niet aanzetten is alleen als je geen thermostaat van Tado gebruikt, neem ik aan, of is dat vanwege de slave mode?
Vanwege de slave mode. Bij de instellingen kun je aangeven dat de radiatorknop als standalone of slave moet werken.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Ik heb gewoon "domme" thermostaatknoppen (je weet wel, die dingen die je met de hand kunt draaien.... ). Die zet ik in het voorjaar op de "max"-stand (=altijd open). Ventilators worden via een Heatmeister gestuurd zodra er koud water door de leidingen gaat lopen.
Ergens in september gaan ze weer naar stand 2-4, afhankelijk van de ruimte en daar blijven ze dan de hele winter op staan.

• Kevin1990
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:15:
[...]

Vanwege de slave mode. Bij de instellingen kun je aangeven dat de radiatorknop als standalone of slave moet werken.
Dus als slave stuurt die niet de warmtepomp of CV als die op OT staat?
Ik heb in onze blokhut 1 knop en 1 thermostaat hangen van Tado die een elektrische kachel aanstuurt in plaats van een radiator namelijk.

• raven22
Kevin1990 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:15:
[...]

Dus als slave stuurt die niet de warmtepomp of CV als die op OT staat?
Ik heb in onze blokhut 1 knop en 1 thermostaat hangen van Tado die een elektrische kachel aanstuurt in plaats van een radiator namelijk.
Klopt, het maakt daarbij volgens mij niet uit of er OT of ander protocol gebruikt wordt

• Kevin1990
raven22 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:44:
[...]

Klopt, het maakt daarbij volgens mij niet uit of er OT of ander protocol gebruikt wordt
Ah top! Bedankt voor de tip.
Je kan hem inderdaad als onafhankelijk zetten waardoor die de draadloze ontvanger niet aanstuurt.
Wel zo makkelijk dat de verwarming in de bar die ik via HA elektriach aan en uit zet met een Tado thermostaat niet de warmtepomp aanstuurt of de thermostaatknop in de blokhut die hetzelfde doet 8)

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:28
Hallo allemaal,

Ik ben ook van plan mijn type 33 radiatoren uit te rusten met een zelfbouw systeem. Mijn idee is om fans te nemen van 15cm diameter zodat ik met een lage RPM toch een hoge airflow kan behalen. De lage RPM moet dan zorgen dat het geheel fluisterstil is.

Welke fans raden jullie aan qua merken?

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

• blb4
  • Nu online
laserfreak schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:35:
Hallo allemaal,

Ik ben ook van plan mijn type 33 radiatoren uit te rusten met een zelfbouw systeem. Mijn idee is om fans te nemen van 15cm diameter zodat ik met een lage RPM toch een hoge airflow kan behalen. De lage RPM moet dan zorgen dat het geheel fluisterstil is.

Welke fans raden jullie aan qua merken?

Mvg,
Daan
Volgens mij zijn 15 cm niet erg mainstream, 14 cm daarin tegen wel. De Arctic 14 cm PWM (PST) fans worden veel toegepast, ook door mij.

• laserfreak
Ik heb net nog eens nagemeten en 14cm lijkt inderdaad wel ideaal. Ik heb net eens gekeken op de website van Arctic en dan heb ik keuze tussen:Trek ik het open naar andere merken dan kom ik ook dit tegen:Het verschil lijkt mij het soort lager (fluid dynamic vs dual ball). De duall ball fan is duidelijk duurder maar het is de enige waarbij 'continuous operation' bij vermeld staat. De P14 Max lijkt dan weer erg aantrekkelijk qua prijs en lijkt volgens de test van tweakers zeer goede prestaties te hebben. Dat er geen PST op zit lijkt mij voor deze toepassing totaal niet erg, ik denk niet dat closed loop regeling met feedback belangrijk is hier.

De aansturing ga ik met een STM32 oid doen.

Ik zou starten met de radiatoren in de woonkamer (twee keer 135cm breed) dus 9 fans per radiator. Met de P14 max kom ik dan voor de fans op € 89,91 voor 1 radiator, dat lijkt me goed doenbaar.

Wat denken jullie?

• blb4
  • Nu online
laserfreak schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:06:
Ik heb net nog eens nagemeten en 14cm lijkt inderdaad wel ideaal. Ik heb net eens gekeken op de website van Arctic en dan heb ik keuze tussen:Trek ik het open naar andere merken dan kom ik ook dit tegen:Het verschil lijkt mij het soort lager (fluid dynamic vs dual ball). De duall ball fan is duidelijk duurder maar het is de enige waarbij 'continuous operation' bij vermeld staat. De P14 Max lijkt dan weer erg aantrekkelijk qua prijs en lijkt volgens de test van tweakers zeer goede prestaties te hebben. Dat er geen PST op zit lijkt mij voor deze toepassing totaal niet erg, ik denk niet dat closed loop regeling met feedback belangrijk is hier.

De aansturing ga ik met een STM32 oid doen.

Ik zou starten met de radiatoren in de woonkamer (twee keer 135cm breed) dus 9 fans per radiator. Met de P14 max kom ik dan voor de fans op € 89,91 voor 1 radiator, dat lijkt me goed doenbaar.

Wat denken jullie?
De PST versies kan je doorlussen zonder extra connectiekabel. Dat lukt tot zo'n 5 achter elkaar.

• laserfreak
Ik denk dat als ik de PWM input gewoon parallel aansluit dat ik dan ook de fans zou moeten kunnen regelen, weliswaar zonder dat ik feedback heb over het toerental. Dat is althans hoe ik PST begrijp nu, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg,
Daan

• blb4
  • Nu online
laserfreak schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:42:
Ik denk dat als ik de PWM input gewoon parallel aansluit dat ik dan ook de fans zou moeten kunnen regelen, weliswaar zonder dat ik feedback heb over het toerental. Dat is althans hoe ik PST begrijp nu, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg,
Daan
Hier wordt 't uitgelegd: https://www.arctic.de/en/blog/what-exactly-is-pwm-pst

• laserfreak
Idd, dat is exact de pagina die ik had gezien. De PST is dus niets meer dan een doorlussing van de PWM inputs van de fans en enkel het RPM feedback signaal van de eerste fan wordt naar de controller doorgestuurd. Dat kan ik dus perfect zelf maken, er zit daarvoor geen extra electronica in de fan.

Het lijkt mij dan dat de Arctic P14 Max (uitvoering: Arctic P14 Max, 1-pack, Zwart, 140mm) de beste airflow geeft. Ik ga eens een 3D ontwerpje uitwerken.

Mvg,
Daan

• Refthoom
Ik vraag me af of de elektronica hetzelfde is. Bij de PST versies is de PWM gemaakt/ontworpen om parallel geschakeld te worden. Of dat bij gewone versies ook kan is de vraag. Dat wil zeggen, is de kabel het enige verschil of heeft de ingangselektronica van de PST versies een extra hoge impedantie tbv het parallel schakelen?

• laserfreak
@Refthoom ik ben er 99% zeker van dat dit hetzelde zal zijn. Ofwel is de PWM ingang een I/O pin op een interne microcontroller die dan de brushless motor aanstuurt ofwel is het de gate van een mosfet die rechtstreeks een motor aanstuurt. In beide gevallen is dit zeer hoogohmig. Ik kan me geen situatie voorstellen waarbij de PWM ingang een lage impedantie zou hebben.

Ik heb zonet 18 Arctic P14 Max fans besteld bij Alternate, met een beetje geluk heb ik ze morgen. Dan kan ik al e.e.a testen.

Update 31/12/2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMcZ4E2BYAcP3WCMb61Sj268tHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwzKHgmUg9V33HkvsovUjHV4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd

Mvg,
Daan

[ Voor 42% gewijzigd door laserfreak op 31-12-2025 13:45 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:18

JME

zeg maar Jamie

Hier ligt de convector in de put nu al een aantal jaren vol met Arctic P14 fans. Gaan via HA aan zodra de ketel in verwarmingsbedrijf gaat en weer uit 15 minuten nadat de ketel is uitgegaan. Werkt prima!
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt. En dan kom ik op de gordijnen. Die hangen ‘s avonds net een stukje boven de convectorput, waardoor een deel van de warme lucht tussen gordijn en raam wordt geblazen. Niet veel, maar toch. Zou het nog kunnen helpen om de luchtstroom iets meer van het raam af en wat meer richting kamer te forceren? En zo ja, hoe?
- snelste optie is de fans schuin op de convector leggen, dus aan de raamzijde iets optillen. Nadeel is dat ze dan ook minder aansluiten op de convector en dus meer valse lucht zullen aanzuigen.
- geleideplank van bovenkant raamzijde convector naar onderkant kamerzijde gordijn plaatsen. Dat forceert alle lucht de goede kant op, maar vereist iets meer kluswerk én is een wafrisico omdat je die plank gaat kunnen zien..

Of zou ik met dit soort aanpassingen de natuurlijke luchtstroom in de put alleen maar verstoren? De scheidingswand tussen aanvoerzijde en convectorzijde loopt net niet helemaal tot aan de bovenkant van de put, maar eindigt er zo’n 5cm onder. Via die 5cm wil ik geen warme lucht naar de koude kant van de put richten.

• blb4
  • Nu online
JME schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:32:
Hier ligt de convector in de put nu al een aantal jaren vol met Arctic P14 fans. Gaan via HA aan zodra de ketel in verwarmingsbedrijf gaat en weer uit 15 minuten nadat de ketel is uitgegaan. Werkt prima!
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt. En dan kom ik op de gordijnen. Die hangen ‘s avonds net een stukje boven de convectorput, waardoor een deel van de warme lucht tussen gordijn en raam wordt geblazen. Niet veel, maar toch. Zou het nog kunnen helpen om de luchtstroom iets meer van het raam af en wat meer richting kamer te forceren? En zo ja, hoe?
- snelste optie is de fans schuin op de convector leggen, dus aan de raamzijde iets optillen. Nadeel is dat ze dan ook minder aansluiten op de convector en dus meer valse lucht zullen aanzuigen.
- geleideplank van bovenkant raamzijde convector naar onderkant kamerzijde gordijn plaatsen. Dat forceert alle lucht de goede kant op, maar vereist iets meer kluswerk én is een wafrisico omdat je die plank gaat kunnen zien..

Of zou ik met dit soort aanpassingen de natuurlijke luchtstroom in de put alleen maar verstoren? De scheidingswand tussen aanvoerzijde en convectorzijde loopt net niet helemaal tot aan de bovenkant van de put, maar eindigt er zo’n 5cm onder. Via die 5cm wil ik geen warme lucht naar de koude kant van de put richten.
Ik zou op zoek gaan naar een andere plek om te optimaliseren, dit lijkt mij verloren moeite. Beetje afhankelijk van de dikte van het gordijn maar de Rc waarde daarvan is zo goed als verwaarloosbaar, die warmte die je tussen pui en gordijn inbrengt komt gewoon ten goede aan de verwarming van je kamer/huis.

• Marc_Sway
JME schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:32:
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt.
Ik zou dan vooral naar dit onderwerp eens kijken bij al je radiatoren/convectors op de verdieping waar je het meest leeft/de verwarming praktisch altijd aanstaat:
Marc_Sway in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Je kan convectorput-radiatoren wel gaan vol leggen met ventilatoren en bijv kijken of je iets kan verbeteren aan hoe je gordijnen hangen, etc, maar als je warmteafgifte-systeem niet efficiënt werkt (lees: dat er niet altijd voldoende Delta T is tussen Supply en Retour temperatuur bij elke radiator die aanstaat in je woon- en eetkamer, en eventueel in je (open) keuken), dan schiet het allemaal niet veel op, qua (efficiency) performance van je hele verwarmingssysteem.

Bij mijn living (zie de link naar de post), blijkt dat 2 van de 3 radiatoren een te lage Delta T hebben tav de 3e convectorradiator die ik hier heb.
De oorzaken daarvan zijn: langere buislengte vanaf de CV ketel en onvoldoende diameter van de Supply en Retour leidingen van de 2 radiatoren met de te lage Delta T. En dit wordt niet veroorzaakt door een onjuiste inregeling van het waterzijdig inregelen.

Mijn advies dus:
Voordat je iets verder gaat doen aan je systeem, gordijnen, etc, zou ik eerst bij de belangrijkste/grootste (convector)radiatoren de Supply en Retour temperaturen gaan meten, per individuele radiator. Ik doe dat zelf via HA en DS18B20 (1-wire) sensoren op de leidingen, vlakbij elke radiator.

• Marc_Sway
Verder zou ik ook al het leidingwerk nalopen en overal (als het van toepassing is) waar het onder dakbeschot, achter houten schotten, of in de kruipruimte of in afgetimmerde kokers loopt tussen verdiepingen, allemaal waanzinnig goed isoleren (met kwaliteits-buisisolatie).

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:18

JME

zeg maar Jamie

@Marc_Sway Ik begrijp niet zo goed waarop jouw aanname is gebaseerd dat mijn afgiftesysteem niet efficiënt genoeg zou werken. Ik stook met Ta 50 en Tr 40 (gemeten op de ketel) mijn huis behaaglijk warm. De ketel doet dat in ca. 4 runs per uur en ik verbruik met 4 personen (waaronder 2 douchegrage pubers) in een hoekhuis minder dan 600 m3 gas per jaar. Maar als ik met een kleine aanpassing nog net iets meer (lees: minder) kan bereiken dan is dat toch weer meegenomen. Dus als je dáár tips voor hebt: graag! d:)b
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste