Aeien schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:57:
[...]
Even checken of ik het goed lees: je vraag gaat eigenlijk niet over de ventilatoren, maar over de convectoren, toch?
Alsin: "als ik zelf ventilators erop ga klussen, is er een goedkoper alternatief dan een jaga convector waar dit op kan?"?
Qua DIY fans : er zijn natuurlijk alternatieven in de winkel, maar bang-for-buck zit Je met zelfbouw volgens mij het beste.
Klopt, de afmetingen die ik zoek heb ik nog niet vaak voorbij zien komen en nieuw kost het al gauw richting de €2000,-. Kan me niet voorstellen dat Jaga de enige is die dit soort units maakt.
Het huis is uit 1992 dus ik ben ervan uitgegaan dat ze toen nog met 90 graden aanvoertemp. rekende.
Aan de hand van die aanvoertemperatuuir heb ik de ontwerp vermogens van de huidige radiatoren bepaald, daarna de vervangers erbij gezocht via de Jaga website.
De fan speeds zijn van de stradahybrid om een idee te krijgen van wat DIY fans zouden doen met het vermogen.
Slp1
type 11 1200x400mm HxB 1201W
Vervanger: 1200x500 type 16 geen fan 45/40/20: 1078W fanspeed 1: 1160W fan speed 2: 1242W fanspeed 3: 1728W
Slp2
type 11 800x500mm HxB 978W
Vervanger: 1000x500 type 16 geen fan 45/40/20: 590W fanspeed 1: 941W fan speed 2: 1008W fanspeed 3: 1389W
Slp3
type 21 800x500mm HxB 1367W
Vervanger: 2000x500 type 16 geen fan 45/40/20: 1179W fanspeed 1: 2028W fan speed 2: 2137W fanspeed 3: 3083W
Groter dan deze afmetingen kunnen ze ook niet i.v.m. de beschikbare ruimte.
Ben er ook al achter dat de hoogte met fans niet zoveel meer uitmaakt omdat je geen schoorsteen effect nodig hebt.
Marktplaats en troostwijk hou ik al een maand of twee in de gaten maar nog geen succes, vooral de dubbele convector lijkt zeldzaam te zijn.
Refthoom schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Zelf nooit gedaan maar je zou bij Jaga de warmtewisselaar los moeten kunnen kopen, dat zou goedkoper moeten zijn. Daarmee heb je de mogelijkheid om die zelf in een ombouw of een holte in een muur te bouwen en dus alle vrijheid in de maat van je fans. Echter, of je dat een stillere opstelling gaat opleveren vwb geluid van fans kan ik niet zeggen. Ook weer theoretisch zou je (dik, fluffy) vilt aan de binnenkant kunnen plakken dat zal het geluid verminderen.
Omdat ik ook een lichte slaper ben, zet ik de ventilatoren 's-nachts uit, dan zijn ze het stilst
Overigens, als je met toekomstige bewoners kinderen bedoelt dan is mijn ervaring met 3 kinderen en 3 kleinkinderen dat ze liever enig geluid hebben wat overeenkomt met daggeluiden, dan diepe stilte.
Open deur en waarschijnlijk heb je dat al gedaan maar als je wakker ligt van de WP dan zou ik de installateur vragen daar wat aan te doen?
Dank je voor de tips, zal eens kijken of losse convectoren en zelf een ombouw maken veel scheelt.
De installateur is vorig jaar na installatie al meerder keren langs geweest en daar ben ik ondertussen wel een beetje klaar mee. Een hoop onbegrip en zeggen dat ze niets horen, ze zullen wel doof zijn.
Uit eindelijk heb ik de flexslangen van de MV box vervangen voor een variant met demper en nu hoor ik de WP niet meer als die naar stille modus gaat.
Kevin1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Gebruikte Jaga's op marktplaats kopen. Even geduld hebben en je vind boor een schappelijke prijs de juiste voor een goede prijs. Daarna voorzien van ventilatoren en aansturen met heatmeister.
Zo heb ik het gedaan. Enige verschil is dat ik eerst de convectoren heb geplaatst, daarna een warmtepomp voor het CV systeem, tapwater door een boiler dus gasloos zonder CV ketel. Daarna gaan boosten met de ventilatoren met simpele PWM controllers en over gestapt na 1 kamer te proberen met Heatmeister naar alleen maar Heatmeister.
Werkt echt top! Vloerverwarming is nog beter, dat hebben we beneden maar dat kost meer werk, rotzooi van verbouwen em geld als het überhaupt mogelijk is.
Jaga in combinatie met boosten van ventilatoren gaat heel veel schelen. En isoleren van je leidingen in ruimtes waar je het niet nodig hebt zoals CV ruimte scheelt ook enorm.
Klinkt als het plan dat ik nu heb behalve dat wij de stap naar full electric niet gelijk durfden te nemen/konden betalen.
Ik denk dat ik gewoon wat meer geduld moet hebben op marktplaats.
Bedenk net nog een alternatief, heeft iemand wel eens type22/type33 radiatoren in een ombouw geplaatst met een DIY fan systeem? Of verlies je dan te veel vermogen door de ombouw?