WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Ik vind het logischer als de fans sneller draaien bij lage temperaturen dan bij hoge temperaturen. Hoe lager de temperatuur hoe meer 'boost' er nodig is voor voldoende warmteoverdracht.Aziona schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Die van mij werken precies zoals je beschrijft, de ervaring met mijn WP is dat de temparatuur alleen relatief hoog is als het echt koud is buiten, dan wil ik graag dat de fans wat harder draaien. Ik heb m zelf ingesteld van 25 graden tot 40 graden. Aangezien de temperatuur nooit echt boven de 31/32 graden komt, draaien ze nooit harder dan 60%. De snelheid maakt mij niet uit zolang ik (a) ze niet hoor en (b) het verschil tussen Ta en Tr maximaal is. Ik ben nu op mijn werk en Alie is geblokkeerd maar als je zoekt op 12v fan controller PWM dan kom je ze snel tegen. Deze maar dan van Alie voor € 3,40.
Dat zijn dezelfde als die ik heb. Ben ik over eht algemeen tevreden over maar het kan efficienter.Aziona schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Die van mij werken precies zoals je beschrijft, de ervaring met mijn WP is dat de temparatuur alleen relatief hoog is als het echt koud is buiten, dan wil ik graag dat de fans wat harder draaien. Ik heb m zelf ingesteld van 25 graden tot 40 graden. Aangezien de temperatuur nooit echt boven de 31/32 graden komt, draaien ze nooit harder dan 60%. De snelheid maakt mij niet uit zolang ik (a) ze niet hoor en (b) het verschil tussen Ta en Tr maximaal is. Ik ben nu op mijn werk en Alie is geblokkeerd maar als je zoekt op 12v fan controller PWM dan kom je ze snel tegen. Deze maar dan van Alie voor € 3,40.
Je wilt bij een lage aanvoertemperatuur in het begin (wanneer je begint met warmtevraag) een zo groot mogelijke boost zoals ook het bericht hierboven. Naarmate de kamer temperatuur stijgt wil je dat die op een lager vermogen gaat draaien omdat er al natuurlijke lucht circulatie is en hij het alleen maar aan de gang moet houden.
Wil je mij toch een bericht sturen over de heatbooster die je wilt verkopen. Ik weet niet hoeveel je er hebt?
Ik heb overigens met dezelfde reden als jou voor de PWM controllers gekozen hoor. Prijs en het helpt al een heel stuk als geen fans gebruiken.
Ik zie graag je berichtje tegemoet.
Klopt. Dat is ook het meest ideale. Zeker bij een warmtepompRefthoom schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:30:
[...]
Ik vind het logischer als de fans sneller draaien bij lage temperaturen dan bij hoge temperaturen. Hoe lager de temperatuur hoe meer 'boost' er nodig is voor voldoende warmteoverdracht.
Volgens mij is die hele temperatuurafhankelijkheid nogal over rated, je wil gewoon altijd maximale boost maar je wil ze niet horen. Dus je zoekt uit wat de maximaal aanvaardbare snelheid is (op gehoor) en die stel je in. Hier bleek ook dat het minder storend is dat als je de ventilatoren iets hoort ‘t geluid constant is ipv variërend. Je hebt dus meer aan aanwezigheidsdetectie, snelheid kan omhoog als er niemand in de ruimte aanwezig is. En vooruit, voor wat extra efficiëntie kan je temperatuursensor gebruiken om te bepalen of het überhaupt zin heeft dat de ventilatoren aan staan of niet. Maar als je aanwezigheidsdetectie uit je home automation omgeving haalt dan is wel/niet verwarmingsbron aan/uit daar ook wel uit te halen.Kevin1990 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Klopt. Dat is ook het meest ideale. Zeker bij een warmtepomp
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het is best subjectief inderdaad. Ik stoor me totaal niet aan het geluid zolang het beneden een bepaalde waarde blijft, maar dat is voor iedereen weer anders. En wij hebben ook ruimtes waar het geluid sowieso niet zo interessant is inderdaad, omdat we daar niet veel zijn. Andere mensen met gevoelige longen/luchtwegen hebben hier hun zorgen geuit over opwaaiend stof, in relatie tot de fans.blb4 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Volgens mij is die hele temperatuurafhankelijkheid nogal over rated, je wil gewoon altijd maximale boost maar je wil ze niet horen. Dus je zoekt uit wat de maximaal aanvaardbare snelheid is (op gehoor) en die stel je in. Hier bleek ook dat het minder storend is dat als je de ventilatoren iets hoort ‘t geluid constant is ipv variërend. Je hebt dus meer aan aanwezigheidsdetectie, snelheid kan omhoog als er niemand in de ruimte aanwezig is. En vooruit, voor wat extra efficiëntie kan je temperatuursensor gebruiken om te bepalen of het überhaupt zin heeft dat de ventilatoren aan staan of niet. Maar als je aanwezigheidsdetectie uit je home automation omgeving haalt dan is wel/niet verwarmingsbron aan/uit daar ook wel uit te halen.
Bij een WP is het denk ik wel belangrijk om in ieder geval bij lage temperaturen een optimale boost te hebben omdat de WP daardoor langer op een lage temperatuur kan werken en dus zuiniger is. De fans draaien dan weliswaar harder wat ook verbruik is maar dat is veel minder dan het verschil van de WP bij hogere temperaturen.
Zonder ventilatoren wordt het niet warm genoeg in de slaapkamers van mijn dochters bij een watertemperatuur van 28-30 graden vooral als het een beetje vriest. Ik heb ze onderop gemonteerd dus je hoort snel het windgeruis. Ben erg blij met dit topic. Ik denk dat mijn WP iets te weinig capaciteit heeft voor een vrijstaand huis. Het water wordt nooit warmer dan 31-33 graden. Tot nu toe wel voldoende geweest om het 21-22 graden te krijgen in huis.Refthoom schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Bij een WP is het denk ik wel belangrijk om in ieder geval bij lage temperaturen een optimale boost te hebben omdat de WP daardoor langer op een lage temperatuur kan werken en dus zuiniger is. De fans draaien dan weliswaar harder wat ook verbruik is maar dat is veel minder dan het verschil van de WP bij hogere temperaturen.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
[ Voor 36% gewijzigd door Refthoom op 29-03-2025 09:58 ]
Jaga Strada, type 16 (= Twin), 100cm, afgifte bij 55/45 graden:
35cm hoogte: 750W
50cm hoogte: 891W
65cm hoogte: 1016W
95cm hoogte: 1244W
Dit is niet zo bij de Strada Hybrid. Volgens de opgave voor type 16, 100cm, 55/45 graden: alle hoogtes 1490W to 2190W, afhankelijk van de stand van de fans.
Betherma Forza Twin, 100cm, type 15, 55/45 graden:
30cm hoogte: 667W
50cm hoogte: 864W
60cm hoogte: 955W
80cm hoogte: 1107W
Betherma Forza + HPU Twin, 100cm, type 15, 55/45 graden: alle hoogtes 1432W.
Ik begrijp niet zo goed hoe een andere hoogte van de ombouw met exact dezelfde convector meer vermogen levert, laat staan zo veel meer. Bij Jaga is het verschil van 35cm naar 50cm +35% en bij Betherma van 30cm naar 60cm bijna +50%. Het enige wat ik kan bedenken is dat de ombouw iets van warmte uitstraalt, maar er is nauwelijks connectie tussen de convector en de ombouw dus dat zou minimaal moeten zijn. En als de hoogte van de ombouw uitmaakt snap ik niet waarom het opgegeven vermogen met gebruik van fans wél identiek is voor alle hoogtes.
Als dit klopt zou ik op een aantal plaatsen waar toch ruimte is beter hogere wandmodellen kunnen plaatsen dan lagere modellen met fans, want de meerprijs is minimaal.
Gebruik je ventilatoren, dan is de natuurlijk convectie niet meer relevant. De mate van flow (en daarmee de afgifte) wordt dan primair bepaald door de ventilatorsnelheid.
Bij mij zitten ze onder Jaga’s en heb de indruk dat het geruis van de lucht veel sterker aanwezig is dan wanneer ze erop leggen.witalik schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:31:
Ik zal eens wat proberen te maken met fans. Is er wezenlijk verschil in fans eronder of fans op de convector?
Heb totaal 9 T22’s hangen waar ik minimaal 4kw in kwijt moet (minimum koelvermogen warmtepomp). Flow van 1,1m3/h zou betekenen dat ik een delta-t van zo’n 3 graden nodig heb.
Heeft iemand (praktijk) ervaring hiermee?
Hebben de jaga's ventilatoren?Geim schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:45:
Ik heb hier 4 Jaga’s hangen en kom nergens boven een dt van 2 graden uit.
Klopt en dacht ik ook wel maar vanwege de grote invloed van fans op DT leek het me goed om het expliciet te maken. En ook voor anderen voor wie het misschien niet zo vanzelfsprekend isGeim schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Oh ja, die hangen vol. Lijkt me logisch in een DBE zelfbouw topic
Ben wel blij met jouw ervaringscijfer overigens, ik heb nog geen WP maar ben wel bezig met de voorbereidingen en dit helpt de verwachtingen vorm te geven.
dan een L/W-warmtepomp in koelmodus.
Het (minimale) koelvermogen is al gauw 3 - 4 kW als de compressor op laag vermogen draait.
@Refthoom On topic: Een 2,80 m JAGA met 18 x 140 mm Arctic's - zeer expliciet.
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 15-06-2025 12:23 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dit is idd precies de vraag: kom ik boven de 4 kw afgifte uit.dunklefaser schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:48:
@Geim Passief koelen is qua vermogen vermoedelijk wat makkelijker te sturen
dan een L/W-warmtepomp in koelmodus.
Het (minimale) koelvermogen is al gauw 3 - 4 kW als de compressor op laag vermogen draait.
@Refthoom On topic: Een 2,80 m JAGA met 18 x 140 mm Arctic's - zeer expliciet.
Een convector zal op lagere temperaturen met ventilatoren veel meer afgifte hebben dan T22’s.
Dus tenzij iemand al lekker koelt met T22’s, denk dat ik dan toch naar Jaga over moet.
Ik zei het vooral ook voor wie het nieuw is. Net zoals wanneer je aan een nieuwe baan begint en al je nieuwe collega's gebruiken steeds afkortingen die je niet kent. Ik kan me nog herinneren toen ik met dit onderwerp (topic) begon dat het een hele puzzel was. Nu ik er meer van weet zijn dingen logisch, maar voor wie er weinig van weet is die logica er niet altijd.
Zolder komt t.z.t. een airco (als het salderen afgelopen is).
bij mij zitten ze er nu onder en dat geeft meer geluid door de ruis langs de convectoren. Ik gebruik niet de heatbooster (verkocht) maar de goedkope pwm dingetjes van Alie,werkt net zo goed. slaapkamers van de kinderen worden in de winter opgewarmd met vv-watertemperatuur dus tussen de 28-32 graden.witalik schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:31:
Is er wezenlijk verschil in fans eronder of fans op de convector?
Aanvoer en retour meet ik ook met Domoticz dmv esp32 icm ds18b20.
Jaga’s genoeg op MP. De een vraagt de hoofdprijs en een week later geeft een ander ze gratis weg.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziona op 15-06-2025 21:02 ]
Ik heb een T22, en een JAGA . Beide Incl ventilatoren. 600x1200 T22 en een 650x1400x16 JAGAElwin.92 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:32:
[...]
Dit is idd precies de vraag: kom ik boven de 4 kw afgifte uit.
Een convector zal op lagere temperaturen met ventilatoren veel meer afgifte hebben dan T22’s.
Dus tenzij iemand al lekker koelt met T22’s, denk dat ik dan toch naar Jaga over moet.
En mijn conclusie was dat voor koelen een radiator eigenlijk gewoon niet werkt. En het eigenlijk voor verwarmen ook niet lekker werkt met aanvoer <30 C (ook met fans). Je hebt dan eigenlijk geen afgifte. Waardoor je delta T eigenlijk 0 is, en je systeem sterk kan laten pendelen.
En het koelen met een JAGA, valt mij niet tegen. Over de JAGA een Dt van 1,5 bij vermoedelijk 2L/min.
Nu moet ik de rest van de 4 radiatoren vervangen voor Jaga’s met heatmeisters.
Als je die esp32 al hebt, kun je daarmee toch ook je fans (dynamisch) aansturen?Aziona schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:59:
[...]
Aanvoer en retour meet ik ook met Domoticz dmv esp32 icm ds18b20.
Kun je aangeven hoe je de DT in Domoticz hebt toegevoegd?
Met 2 l/min kom je dan op 200w. Neem aan dat je niet met een warmtepomp koelt?Forain schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:21:
[...]
Ik heb een T22, en een JAGA . Beide Incl ventilatoren. 600x1200 T22 en een 650x1400x16 JAGA
En mijn conclusie was dat voor koelen een radiator eigenlijk gewoon niet werkt. En het eigenlijk voor verwarmen ook niet lekker werkt met aanvoer <30 C (ook met fans). Je hebt dan eigenlijk geen afgifte. Waardoor je delta T eigenlijk 0 is, en je systeem sterk kan laten pendelen.
En het koelen met een JAGA, valt mij niet tegen. Over de JAGA een Dt van 1,5 bij vermoedelijk 2L/min.
Nu moet ik de rest van de 4 radiatoren vervangen voor Jaga’s met heatmeisters.
Ja, dat doe ik.. alleen heb ik beneden ook 60m2 aan vloerverwarming. En een 120l buffervat, waardoor hij ook runs heeft van maar 1 tot 1,5 uur, met pauzes van 1 uur. En daarom moet ik meer afgifte creëren, waardoor ik alle radiatoren moet vervangen.Elwin.92 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:49:
[...]
Met 2 l/min kom je dan op 200w. Neem aan dat je niet met een warmtepomp koelt?
En ik heb 7x140mm fans op mijn Jaga.. en jaag 1000m3/u aan lucht door het apparaat
Het is ook airco light.. en een geen echte airco. Ofwel, het kost tijd om het op temp te krijgen, of te houden
[ Voor 7% gewijzigd door Forain op 16-06-2025 11:05 ]
In onze woonkamer hangen 3 radiatoren (Henrad Softline 4 plus), twee van 200 cm en één van 260 cm. Nu overweeg ik om hier (met zo low budget mogelijk) ventilatoren onder te plaatsen. Helaas zijn deze radiatoren minder dan 10cm breed, dus ik moet nog even bedenken hoe ik 80mm fans zo onzichtbaar mogelijk onder de radiatoren kan hangen, iemand tips?
Als ventilatoren zou ik dan Arctic P8 PWM PST willen plaatsen. Ik denk dat ik dan 15 fans onder de langste radiator wil hebben en 10 fans onder de andere twee radiatoren. Is dat voldoende om een goed rendement te behalen?
Daarnaast weet ik niet precies met welke controller ik de fans zou kunnen aansturen, ik vind de Heatmeister een mooie oplossing, maar wel kostbaar. Welke controller zou een mooi alternatief kunnen zijn om de fans aan te sturen (het geluidsniveau wil ik graag zo laag mogelijk houden). Ik zag in dit topic deze van aliexpress: https://nl.aliexpress.com...irect=y#nav-specification, zijn er gebruikers tevreden over deze controller?
Als voeding heb ik hier nog enkele van 12v 6a liggen, dus die zou ik kunnen gebruiken om de fans van stroom te voorzien.
Als de fans in de woonkamer goed bevallen, zou ik ook voor de rest van de woning kunnen overwegen om fans te plaatsen (het hoeft in slaapkamers etc niet zo warm te zijn of maakt dat voor het rendement niet uit?).
Het wordt onze eerste winter met de warmtepomp, dus we hebben nog geen ervaringen. De afgelopen drie jaren hebben we de woonkamer voornamelijk verwarmd met airco (en cv als bijverwarming), maar wij vonden de constante luchtstroom van de airco niet comfortabel (vooral tijdens defrost cycli), dus ik hoop met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo hoog mogelijk comfort te krijgen.
Met een WP heb je ook defrost cycli. Een voordeel van de Heatmeister is dat hij die automatisch detecteert en dan de fans uitzet. Zeker bij een convector is dat prettig. Bij een conventionele radiator weet ik de impact van defrost cycli niet zo goed.hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
...
Daarnaast weet ik niet precies met welke controller ik de fans zou kunnen aansturen, ik vind de Heatmeister een mooie oplossing, maar wel kostbaar. ...
..., maar wij vonden de constante luchtstroom van de airco niet comfortabel (vooral tijdens defrost cycli), dus ik hoop met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo hoog mogelijk comfort te krijgen.
Is dit misschien iets voor je?hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Wij hebben sinds kort een Remeha Elga 6kw monoblock (hybride opstelling) naast onze Remeha Calenta 40c cv ketel. Wij wonen in een vrijstaande woning van 1940 die vrij goed is na-geïsoleerd (HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie).
In onze woonkamer hangen 3 radiatoren (Henrad Softline 4 plus), twee van 200 cm en één van 260 cm. Nu overweeg ik om hier (met zo low budget mogelijk) ventilatoren onder te plaatsen. Helaas zijn deze radiatoren minder dan 10cm breed, dus ik moet nog even bedenken hoe ik 80mm fans zo onzichtbaar mogelijk onder de radiatoren kan hangen, iemand tips?
Als ventilatoren zou ik dan Arctic P8 PWM PST willen plaatsen. Ik denk dat ik dan 15 fans onder de langste radiator wil hebben en 10 fans onder de andere twee radiatoren. Is dat voldoende om een goed rendement te behalen?
Daarnaast weet ik niet precies met welke controller ik de fans zou kunnen aansturen, ik vind de Heatmeister een mooie oplossing, maar wel kostbaar. Welke controller zou een mooi alternatief kunnen zijn om de fans aan te sturen (het geluidsniveau wil ik graag zo laag mogelijk houden). Ik zag in dit topic deze van aliexpress: https://nl.aliexpress.com...irect=y#nav-specification, zijn er gebruikers tevreden over deze controller?
Als voeding heb ik hier nog enkele van 12v 6a liggen, dus die zou ik kunnen gebruiken om de fans van stroom te voorzien.
Als de fans in de woonkamer goed bevallen, zou ik ook voor de rest van de woning kunnen overwegen om fans te plaatsen (het hoeft in slaapkamers etc niet zo warm te zijn of maakt dat voor het rendement niet uit?).
Het wordt onze eerste winter met de warmtepomp, dus we hebben nog geen ervaringen. De afgelopen drie jaren hebben we de woonkamer voornamelijk verwarmd met airco (en cv als bijverwarming), maar wij vonden de constante luchtstroom van de airco niet comfortabel (vooral tijdens defrost cycli), dus ik hoop met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, een zo hoog mogelijk comfort te krijgen.
Die PWM controllers die je benoemd heb ik er volgens mij ook in zitten. Prima dingen. Ik had eerst andere maar die hoorde je steeds tikken met in en uit gaan. Vond ik irritant en ik kon de ventilator snelheid niet echt lekker bedienen.hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Wij hebben sinds kort een Remeha Elga 6kw monoblock (hybride opstelling) naast onze Remeha Calenta 40c cv ketel. Wij wonen in een vrijstaande woning van 1940 die vrij goed is na-geïsoleerd (HR++ glas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie).
Echter nu ik ervaar dat er in een kamer wat meer warmte gewenst is heb ik op de proef 1 heat meister gekocht gebruikt om te kijken of dat wat is. Alleen voor die kamer en als het werkt ga ik de andere kamers ook voorzien van de heat meisters.
Maar degene die jij stuurt is een prima proef om te kijken of je het uberhaupt wel goed warm krijgt met de ventilatoren.
Ik wilde ook eerst kijken of het werkte en daarna pas verder uitbreiden en fine tunen.
Ik zeg doen. Over de ventilatoren kan ik je geen advies geven. Ik heb in de 2m Jaga's 8 ventilatoren hangen van 12cm dacht ik maar kan ook 14 zijn. Zou ik op moeten zoeken. In de 160cm Jaga heb ik er 6 liggen. In alle kamers op 1 na ruim voldoende!
Maar als je dan toch hybride gaat zou ik kijken voor gebruikte Jaga's die werken sowieso goed met lage temperaturen.
Wij hebben een warmtepomp alleen voor het CV systeeem en in de winter heb ik vaak rond de 30 graden aan warm water voldoende voor bijna heel het huis.
Hoekwoning uit 1994.
Goede muur isolatie en vloer isolatie
Normaal dubbel glas (moet nog een keer gedaan worden)
Dak isolatie wel oke maar kan helaas niet beter. 14cm op de opbouw en de kleine stukken langs de opbouw 20cm
Succes!
Ziet er interessant uit! En ook een stukje voordeliger dan de Heatmeister (wel wat minder plug en play).
Dank voor het delen.
Met de HeatMeisters heb je een veel geavanceerder algoritme met veel meer mogelijkheden zodat de warmte/koude afgifte beter geregeld wordt. Ook worden de ventilatoren toerental gestuurd (4-pin PWM), niet spannings gestuurd via de USB-PD outputs (sommige fans starten niet eens op 5V). Verder krijg je bij de HeatMeister een behuizing die de printplaat beschermd tegen stof en beschadigingen/onbedoelde kortsluiting. Je hoeft ook niet te klooien met ESPHome, er zit er een webapp ingebouwd en kan hij met MQTT overweg. Wat ik veel zie is dat mensen twee keer geld uitgeven, een keer een knutsel oplossing, en later alsnog een HeatMeister.
Maar goed wij van WC-eend adviseren natuurlijk WC-eend
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Maar op een aantal radiatoren zou een iets simpelere (en goedkopere) oplossing ook prima zijn. Gezien het schema moet de Tinytronics oplossing ook wel in staat om een PWM signaal te sturen en bijv 12v voeding te geven.
Bij een exemplaar zie ik een verkleuring (licht bruin) en de deksel trekt een beetje krom.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Inmiddels heb ik 35 Arctic P8 PWM PST fans besteld. Voedingen heb ik nog wel liggen. Mbt de controllers twijfel ik nog tussen de Ali varianten of de Heatmeister.hnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Zou zeker voor de HeatMeister gaan, krijgt van tijd tot tijd firmware updates. Het werkt gewoon top en je kunt het met MQTT bijwerken.hnrlu schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:45:
[...]
Inmiddels heb ik 35 Arctic P8 PWM PST fans besteld. Voedingen heb ik nog wel liggen. Mbt de controllers twijfel ik nog tussen de Ali varianten of de Heatmeister.
Dat laatste zal zeker het geval zijn. Zeker met lage temperatuur convectoren.hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:09:
Inmiddels heb ik toch maar drie Heatmeisters + benodigde toebehoren besteld (hoewel het hiermee niet echt een budget projectje meer is (dat was aanvankelijk wel mijn bedoeling). Ik hoop dat deze investering (bijna € 350) er echt voor zorgt dat we met een behoorlijk lagere aanvoertemperatuur kunnen verwarmen met onze warmtepomp.
Dat gaat een berg schelen kan ik uit ervaring vertellen.hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:27:
Wij hebben echter conventionele radiatoren (geen Jaga ltv radiatoren).
Ik ben overgestapt eerst op allemaal Jaga's, daarna een warmtepomp en tot slot het finetunen met ventilatoren.
Het verschil met of zonder ventilatoren is heel erg te zien in het verbruik en daardoor kan ik op nog lagere temperatuur stoken.
@Kevin1990 Bij mij was de volgorde iets anders - JAGA's waren er al, maar daarna heb ik eerst geboost om te kijken of de cv-installatie met lage aanvoertemperaturen <35 °C de tent überhaupt warm krijgt en wat er aan vermogen nodig was.
Pas daarna heb ik de oude cv-ketel afgedankt en door een passende wp+wpb vervangen.
1908W radiatoren (onder de 280cm radiator wil ik 15 fans maken en onder de 200cm radiatoren wil ik elk 10 fans maken, ik hoop dat dat voldoende is.
En wij doen de volgorde nog weer anders 🙈. Eerst een hybride warmtepomp (na enkele jaren met een airco te hebben verwarmd), daarna dus de fans (en misschien later nog Jaga’s als blijkt dat het met onze radiatoren niet voldoende warm wordt.
[ Voor 43% gewijzigd door hnrlu op 04-09-2025 13:58 ]
Voorbeeld: 2,80 m JAGA met 18 x 140 mm ventilatoren en een 1400 x 700 T22-Henrad met 10 x 140 mm.hnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:51:
Wij hebben in de woonkamer één Henrad Softline 4 plus 400-21-2800 2671W en twee 400-21-2000
1908W radiatoren (onder de 280cm radiator wil ik 15 fans maken en onder de 200cm radiatoren wil ik elk 10 fans maken, ik hoop dat dat voldoende is.
En wij doen de volgorde nog weer anders 🙈. Eerst een hybride warmtepomp (na enkele jaren met een airco te hebben verwarmd), daarna dus de fans (en misschien later nog Jaga’s als blijkt dat het met onze radiatoren niet voldoende warm wordt.
De 140 mm ventilatoren steken natuurlijk wat uit aan de achterkant van de radiator richting muur maar dat ziet niemand. Tot 35-40% Heatmeister-instelling hoor je (bijna) niets, vanaf 50% (goed) hoorbaar en bij 100% wordt je weggeblazen. Aanvoer 30°C en de kamer komt zeer snel op temperatuur.
Bijkomend voordeel - de koudeval van het dakraam boven de radiator is zelfs bij laag toerental niet meer waarneembaar.
YMMV
Had ik eigenlijk nooit overwogen - 10 x 140 mm zijn goedkoper dan een equivalent aantal 80 mmhnrlu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:32:
Nou heb ik geen 140mm ventilatoren maar 80mm ventilatoren besteld (Artic P8 PST pwm).
en ze draaien bij dezelfde (en hogere) luchtverplaatsing ook nog langzamer d.w.z. maken minder geluid.
Ja erg tevreden met deze controller. Ik heb vijf stuks in gebruik hier waarvan eentje zelfs 16 Arctic P14's aanstuurt. Het is een simpel ding maar precies wat ik zocht. De spannendste feature ervan is nog wel dat je na het instellen de display kunt uitschakelenhnrlu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
Hij is niet geschikt om mee te koelen, de starttemperatuur ligt namelijk minimaal 2 graden hoger dan de stoptemperatuur, dat kun je niet andersom instellen. Zodra hier een warmtepomp (met koelmogelijkheid) komt, stap ik dus waarschijnlijk over op Heatmeisters. Maar voor 15 euro is een handvol van die Ali-controllers echt prima om simpel het verwarmen te boosten.
Voor nu ga ik eerst de radiatoren van de woonkamer boosten. Als blijkt dat de rest van het huis onvoldoende warm wordt, kan ik eventueel een paar van deze printjes bestellen (koelen gaan wij hier toch niet doen met de warmtepomp, daar hebben wij airco’s voor in huis).
Voor de voorzijde maak ik gebruik van kunststof hoekprofielen van 20x30mm en aan de achterzijde maak ik gebruik van 30mm platte kunststof strips. Voor deze radiator heb ik 10 Arctic P8 PWM fans gebruikt. Met een Dremel heb ik ronde uitsparingen gemaakt voor de fans. De booster hangt volledig met ty-raps aan de radiator. De fans worden aangestuurd met een HeatMeister.
:strip_exif()/f/image/Pu9NuLFKAZDOMeavmLID5NT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tRmmYlQe4tnXQ7RlemCTGTpx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LsEP1OS0cg9qCy7fMiuLnkFY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wcIL5V4LB9j7Yu47vlxNiiQ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Q6BLyFWnS4hpsJ8sYwidWyw.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel "hele constructie" (wat bij mij alleen een aantal tie wraps betreft): eenvoudiger er (als 1 geheel) in en uit halen, schoonmaken/stofzuigen oid en met 4 blokjes isolatiebuis oid op de hoeken als geheel te isoleren / los te koppelen van de convector.Vinny1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:55:
Maakt het voor de Jaga-convectoren uit als de fans er gewoon los in liggen? Ik zie veel mensen hele constructies maken maar vraag me af of dat ook per se noodzakelijk is.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb ze in units per segment wel aan elkaar met profielen… maar zonder tochtstrip gaf dat contact geluid.Vinny1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:55:
Maakt het voor de Jaga-convectoren uit als de fans er gewoon los in liggen? Ik zie veel mensen hele constructies maken maar vraag me af of dat ook per se noodzakelijk is.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb de fans er los in liggen. Wel heb ik op alle 4 hoekjes van elke fan een klein stukje tochtstrip geplakt om trillingen tegen te gaan. Als je dit niet doet dan wordt het een grote klank kast met veel herrie.Vinny1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:55:
Van klussen krijg je grijze haren
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
https://shop.action.com/n...od-product_variants_nl-nl
Gekocht geprobeerd en weggegooid. Kevin1990 in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2" kijk daar eens. Is duurder maar werkt perfect.Esso21 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:48:
Mannen, ik zag dat de action tegenwoordig een set van 3 "speedfan"s voeler en voeding heeft.
Belangrijkste parameters zijn de hoeveelheid luchtverplaatsing en de hoeveelheid herrie dat ze maken. Dit heeft dus alles met de grootte en de kwaliteit van de gebruikte ventilatoren te maken. Het zou mij verbazen als dat bij deze in orde is.Esso21 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:48:
Mannen, ik zag dat de action tegenwoordig een set van 3 "speedfan"s voeler en voeding heeft.
Kan ik hier ook ventilatoren tussen plaatsen?
Bij 5 cm lijkt mij dat de ventilatoren harder moeten draaien en dat dit ook weer teveel geluid maakt.
Mogelijk kan je de fans aan de achterkant/muurzijde laten uitsteken waardoor je nog wat extra convectie forceert langs de achterkant van de radiator.19roland70 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:07:
Ik heb een type 22 radiator , hier zit maar 5 cm ruimte tussen de platen .
Kan ik hier ook ventilatoren tussen plaatsen?
Bij 5 cm lijkt mij dat de ventilatoren harder moeten draaien en dat dit ook weer teveel geluid maakt.
Dan kan je grotere en dus stillere ventilatoren gebruiken die ook nog eens meer lucht kunnen verplaatsen,
Desnoods plaats je wat steuntjes/een hoekprofiel op de muur dan ben je gelijk van wat mogelijke resonanties verlost want je muur is lekker massief, hoef je alleen de voorzijde nog onder je radiator te bevestigen, achter steunen je fans dan op de muur.
12 of 14 cm fans zijn flink efficiënter en betaalbaarder dan diezelfde luchtverplaatsing met kleine fannetjes proberen voor mekaar te krijgen, nog afgezien van het geluid.
Ik wil het zo budget mogelijk doen. Ik zie mooie ali oplossingen, maar ik heb toch het idee dat je ze zo hard mogelijk wil laten draaien zonder dat je er last van hebt.
Ik heb home assistant draaien met alle sensor outputs van weheat en heb de volgende gedachte: met een simpele smart plug zorg ik dat ze aangaan zodra de verwarming aanstaat. De snelheid wil ik eigenlijk gewoon met een draaiknopje of schuifje op de Jaga realiseren, dan kan mijn vrouw het ook regelen
Regelbaar met een app of home assistant kan natuurlijk ook.
Is dit een goed/slecht idee? Iemand een tip voor een voeding met regelknopje of anders zigbee?
Ik heb een Blackbird en heb de Ali controllers. Echter 1 kamer bleef wat kil. Daar heb ik ni een heat meister in gedaan en werkt erg fijn.Amiromaan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:00:
Ik heb een weheat sparrow volledig elektrisch met op zolder 1x jaga tempo type 15 en 1x type 20. Ik wil daar arctics in gooien om beter te verwarmen en van de zomer ook proberen te koelen.
Ik wil het zo budget mogelijk doen. Ik zie mooie ali oplossingen, maar ik heb toch het idee dat je ze zo hard mogelijk wil laten draaien zonder dat je er last van hebt.
Ik heb home assistant draaien met alle sensor outputs van weheat en heb de volgende gedachte: met een simpele smart plug zorg ik dat ze aangaan zodra de verwarming aanstaat. De snelheid wil ik eigenlijk gewoon met een draaiknopje of schuifje op de Jaga realiseren, dan kan mijn vrouw het ook regelen
Regelbaar met een app of home assistant kan natuurlijk ook.
Is dit een goed/slecht idee? Iemand een tip voor een voeding met regelknopje of anders zigbee?
Smart plug is niet nodig. Door de temperstuur sensoren weet die wanneer die aan en uit moet.
Overigens kan dat ook met sommige Ali dingen die ik in de andere heb liggen.
Ik wil op termijn alle Ali controllers vervangen voor heatmeister. Werkt fijn en genoeg te fine tunen hoe jij het wilt. Ook te integreren in de HA om te monitoren en handmatig de controle over te nemen. Koelen kan ook maar dit gebruik ik bewust niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Aziona op 29-10-2025 04:51 ]
Heb je de heatmeister wel goed ingesteld? Want je kunt heel veel parameters instellen dus ook hoeveel vermogen die geeft bij bepaalde temperaturen. Ik heb niet alles nog ingesteld maar werkt prima.Aziona schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:06:
Ik had een heatmeister: mooi gemaakt maar overkill als radiatorrooster (mijn mening). Snel weer verkocht, nu deze dingen op alle radiatoren geplaatst, kosten 3€ bij Alie en werken net zo goed.
Degene die je noemt heb ik ook in de Jaga's hangen. Gaan er op termijn vervangrn worden voor heatmeister. Ook handig met HA.
Maar de simpele PWM controllers werken wel!
Dat ligt aan de afstand tussen de ventilatoren en of je de temperatuur sensoren op de vredhillende plekken kan monteren.Amiromaan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:58:
Tja voor die paar tientjes is het misschien wel net zo makkelijk. Ik was de boodschappen lijst aan het inventariseren. Wat heb je voor doorluskabeltjes nodig voor die arctics? Ik zag op de heatmeister website wel een verlengkabel staan, maar heb het idee dat dat niet is wat ik nodig heb?
Prijs op de site is best laag. Op Ali nog wat goedkoper maar wel wat langere levertijd.
Ik heb die van Ali erin gezet.
Nu een soortgelijk bordje alleen dan zonder PWM signaal maar dat het bordje zelf de 12v al knijpt en het zou helemaal top zijnAziona schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:06:
Ik had een heatmeister: mooi gemaakt maar overkill als radiatorbooster (mijn mening). Snel weer verkocht, nu deze dingen op alle radiatoren geplaatst, kosten 3€ bij Alie en werken net zo goed.
Gizz in "Bestaat er een spanningsregelaar voor een ESP module"Esso21 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:51:
[...]
Nu een soortgelijk bordje alleen dan zonder PWM signaal maar dat het bordje zelf de 12v al knijpt en het zou helemaal top zijn
Bedoel jij zoiets? Kwam ik toevallig tegen. Iets meer kant en klaar is wellicht wel handig?
Kan iemand me helpen met hoe een radiatorkraan van een Jaga Strada het gemakkelijkst is te vervangen?
Zie verder: marnie in "Hoe nieuw ventiel plaatsen op een Jaga Strada Hybrid?"
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ben wel benieuwd hoe deze gaan bevallen (ze zijn er nog niet). Heb tot nu toe alleen de Jaga DBE en een zelfbouw DBE met de heatbooster controller op twee convectors, dat werkt super, sinds twee maanden ook met een wp.
De heatfans zijn voor 2 kleine t22 radiatoren waar ik alleen 70mm fans in kwijt kan.
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 03-11-2025 18:46 ]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
En zou ik, als ik een afvoer voor condenswater ook met lagere temperatuur kunnen koelen? Of zou het kunnen dat die convector lamellen niet tegen water kunnen?
Niet-condenserend werkt naar mijn ervaring prima. Voor koelen moeten de ventilatoren wel op een hoger toerental (dan voor verwarmen) omdat de lucht tegen de natuurlijke richting in geforceerd moet worden.Appel105 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:53:
Vraagje: ik heb een convectorput van 4 meter (1995) in de woonkamer. Zou ik hiermee ook enigzins zinnig niet-condenserend kunnen koelen als ik een hoop fans aanbreng? Ik vraag me af of je de koude lucht voldoende uit de put geblazen krijgt.
En zou ik, als ik een afvoer voor condenswater ook met lagere temperatuur kunnen koelen? Of zou het kunnen dat die convector lamellen niet tegen water kunnen?
"Bespaar tot 22% op je gasverbruik" en "De ventilatoren werken automatisch en zijn fluisterstil"
Als dat zo is dan werkt mijn zelfgeknutselde oplossing nog veel efficiënter, is onhoorbaar
en kost maar een derde. En kan veel beter geregeld worden.
Als er PST in de naam zit dan heb je geen doorluskabeltjes nodig, die zitten er al op. Uit m'n hoofd kun je 8 P14's of 11 P12's zo met elkaar verbinden zonder verlengkabeltje nodig te hebben, als je ze tegen elkaar aan gaan monteren iigAmiromaan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:58:
Tja voor die paar tientjes is het misschien wel net zo makkelijk. Ik was de boodschappen lijst aan het inventariseren. Wat heb je voor doorluskabeltjes nodig voor die arctics? Ik zag op de heatmeister website wel een verlengkabel staan, maar heb het idee dat dat niet is wat ik nodig heb?
Maar geen 20% minder verbruik kan ik je vertellendunklefaser schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:12:
Ik las deze week in een advertentie van een bekend merk kleine radiatorventilatoren:
"Bespaar tot 22% op je gasverbruik" en "De ventilatoren werken automatisch en zijn fluisterstil"
Als dat zo is dan werkt mijn zelfgeknutselde oplossing nog veel efficiënter, is onhoorbaar
en kost maar een derde. En kan veel beter geregeld worden.
5 P14 PST fans krijg je nog wel verbonden met wat creatief draaien maar na een stuk of 5 fans heb je echt een verlengkabeltje nodig naar het volgende cluster van 5.Trygve schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:22:
[...]
Als er PST in de naam zit dan heb je geen doorluskabeltjes nodig, die zitten er al op. Uit m'n hoofd kun je 8 P14's of 11 P12's zo met elkaar verbinden zonder verlengkabeltje nodig te hebben, als je ze tegen elkaar aan gaan monteren iig
Je voegt namelijk per fan maar een paar cm kabellengte toe bij iedere PST koppeling. (helaas geen 14 cm)
8 P14 PST fans kan je alleen maar verbinden in stervorm met alle koppelingen in het midden, ga je met lengtes werken zoals op/in/onder radiatoren dan ontkom je niet aan verlengen bij meer dan 5 fans en dan zit de aansluiting richting controller of het volgende cluster al niet meer aan de uiteinden maar ergens halverwege fan 2 of 4.
Ook mijn ervaring met 4 ventilatoren per deel van een Jaga. (Tussenschot van de ophang beugel)PalingDrone schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:15:
[...]
5 P14 PST fans krijg je nog wel verbonden met wat creatief draaien maar na een stuk of 5 fans heb je echt een verlengkabeltje nodig naar het volgende cluster van 5.
Je voegt namelijk per fan maar een paar cm kabellengte toe bij iedere PST koppeling. (helaas geen 14 cm)
8 P14 PST fans kan je alleen maar verbinden in stervorm met alle koppelingen in het midden, ga je met lengtes werken zoals op/in/onder radiatoren dan ontkom je niet aan verlengen bij meer dan 5 fans en dan zit de aansluiting richting controller of het volgende cluster al niet meer aan de uiteinden maar ergens halverwege fan 2 of 4.
Overigens heb ik ze niet tegen elkaar aan liggen. Convector ligt dus niet helemaal vol.
En met de heatmeister sowieso een verlengkabel nodig doordat de temperatuur sensoren bij de aan en retour moeten maar die verlengkabels zijn niet heel kostbaar.
PalingDrone schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:15:
[...]
5 P14 PST fans krijg je nog wel verbonden met wat creatief draaien maar na een stuk of 5 fans heb je echt een verlengkabeltje nodig naar het volgende cluster van 5.
8 P14 PST fans kan je alleen maar verbinden in stervorm met alle koppelingen in het midden
Opvallend dat jullie minder fans aan elkaar geknoopt kregen dan ik, wellicht een andere revisie ofzo? Ik heb voor m'n grootste convector 2x 7 P14's probleemloos tegen elkaar getiewrapt zonder extra kabeltjes te gebruiken. Er had nog een 8e bij gekund als de convector zelf groter was geweest.Kevin1990 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:41:
[...]
Ook mijn ervaring met 4 ventilatoren per deel van een Jaga. (Tussenschot van de ophang beugel)
Overigens heb ik ze niet tegen elkaar aan liggen.
Trygve schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:06:
[...]
[...]
Opvallend dat jullie minder fans aan elkaar geknoopt kregen dan ik, wellicht een andere revisie ofzo? Ik heb voor m'n grootste convector 2x 7 P14's probleemloos tegen elkaar getiewrapt zonder extra kabeltjes te gebruiken. Er had nog een 8e bij gekund als de convector zelf groter was geweest.[Afbeelding]
Ah, zie al waar de verwarring vandaan komt, ook ik heb wat ruimte tussen de fans op de convector, zolang je ze maar tegen elkaar aan ziptied ga je tot 8 idd wel redden.
Bij mij moet er met minder fans (en dus ook minder stukjes PST) meer afstand overbrugd worden, daar zal het wel spaak gelopen zijn met mijn keiharde stelling van max 5...
Heb net een oude P14 PST erbij gepakt en dat verlengstukje was een paar jaar geleden ook al ongeveer 10 cm, verwacht daarom ook niet dat er nu een andere revisie is.
Heb zelf destijds een bosje van die 4 aderige PWM fan verlengkabeltjes op Amazon besteld die ik naar wens doorknip en verleng met 3 aderig snoer om zo o.a. 2 convectoren aan weerszijden van de schuifpui aan te sturen met 1 Heatmeister.
Het tacho signaal is alleen leuk voor de eerst aangesloten fan om terug te koppelen naar de Heatmeister, de rest van de fans die meedraaien hebben genoeg aan 3 aders (GND, 12 VDC en PWM control)
FF gekeken en volgens mij is de tussenruimte hier ongeveer 4 a 5 cm, dan loopt het kabellengte tekort wel opdunklefaser schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:34:
@PalingDrone Ik heb een foto van 10 x 140 mm Arctic PST's met tie-wraps aan elkaar geknoopt - zonder extra koppelkabel. En ook mijn 18 x 140 mm Arctics liggen op de 2,8 m convectoren zonder enige extra koppelkabel.
Voor 2 andere ruimtes waarvan er 1 aansluit op de woonkamer ga ik voor een eenvoudiger optie dan de Heatmeister, daar voldoet een simpel thermostaatje.
In de woonkamer, nachtverlaging i.v.m. veel glas wat nogal afkoelt, is de Heatmeister wel echt heel prettig.
Gasgeven wanneer het 's ochtends moet en doodstil wanneer het kan. Dat is nogal overkill voor de hal.
Zit wat te broeden op een hele platte duct om geen valse lucht aan te zuigen in een >14 cm brede vrijstaande Jaga Tempo zodat alles wat langs de fans komt zo veel mogelijk door de convector gezogen is. Helaas maar weinig speelruimtehoogte in zo'n Tempo.
Niet alle plekken onder het rooster vind ik even geschikt voor fans, wil de dwarsbalkjes van het rooster bijvoorbeeld vermijden.
Ik heb ze niet tegen elkaar aan iiggenTrygve schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:06:
[...]
[...]
Opvallend dat jullie minder fans aan elkaar geknoopt kregen dan ik, wellicht een andere revisie ofzo? Ik heb voor m'n grootste convector 2x 7 P14's probleemloos tegen elkaar getiewrapt zonder extra kabeltjes te gebruiken. Er had nog een 8e bij gekund als de convector zelf groter was geweest.[Afbeelding]
Ik heb in bijna alle kamers erg grote Jaga's hangen die ik eerst wilde gebruiken zonder te boosten met onze warmtepomp.
Echter later ten ik mij erin ging verdiepen kwam ik er achter dat er andere oplossingen zijn dan de erg kostbare Jaga boosters.
4 kamers hebben 8 ventilatoren in een 200 x 60 T20 hangen waar het meer als voldoende is bij 3 kamers en 1 met een heat meister gestuurd omdat die wat kil is. Maar dat gaat nu ook goed. Het is een werkkamer dus dat de ventilatoren dan wat geluid maken is niet erg. De andere kamers ga ik ook uitvoeren met een heat meister voor meer controle en te kunnen monitoren wat er gebeurd.
Achteraf had ik in de kamer waar het wat frisser wordt ook 10 ventilatoren kunnen plaatsen maar ach het werkt nu en nu met de heatmeister fine tunen en dan kom ik er ook wel.
Maximale water temperatuur is 30 graden op OT maar ik ga binnenkort naar stooklijn en dan draait de warmtepomp langere runs op nog wat lagere temperaturen.
Te laat!Trygve schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:22:
[...]
Als er PST in de naam zit dan heb je geen doorluskabeltjes nodig, die zitten er al op. Uit m'n hoofd kun je 8 P14's of 11 P12's zo met elkaar verbinden zonder verlengkabeltje nodig te hebben, als je ze tegen elkaar aan gaan monteren iig
Ik heb nu een stekkervoeding (€17) waarvan ik handmatig het voltage kan instellen (dat doe je 1x natuurlijk), een 6-splitter (€4), 5 arctics (€24) en een slimme stekker van de ikea (€8), totaal €53 euro plus wat verzendkosten.
In Home assistant heb ik een automatisering die de stekker aanzet 10 min nadat de warmtepomp op status Verwarming is gegaan en weer uit 4 minuten nadat de status van Verwarming af. Iets vergelijkbaars kan met koelen lijkt me.
Ik zie eerlijk gezegd geen toegevoegde waarde voor verdere ingewikkeldere aansturing (al kan het bij mij nu überhaupt ook niet meer zonder PWM).
Verder leg ik ze gewoon los op de convector met een stukje schuim ertussen. Ik verbind ze niet eens.
Onder de convector voel je aan de luchtstroom heel goed waar wel en waar niet een fan op ligt (er past nog een 6e fan bij), dus ik denk dat het wel meevalt met de terugstroom van lucht.
Er zijn heel veel wegen naar RomeAmiromaan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:15:
[...]
Te laat!Ik heb per ongeluk de meest basic Arctic P14 value pack gekocht, dus ook niet PWM aanstuurbaar. Nu moet ik wel voor de superbasic oplossing gaan en dat is ook gelukt.
Ik heb nu een stekkervoeding (€17) waarvan ik handmatig het voltage kan instellen (dat doe je 1x natuurlijk), een 6-splitter (€4), 5 arctics (€24) en een slimme stekker van de ikea (€8), totaal €53 euro plus wat verzendkosten.
In Home assistant heb ik een automatisering die de stekker aanzet 10 min nadat de warmtepomp op status Verwarming is gegaan en weer uit 4 minuten nadat de status van Verwarming af. Iets vergelijkbaars kan met koelen lijkt me.
Ik zie eerlijk gezegd geen toegevoegde waarde voor verdere ingewikkeldere aansturing (al kan het bij mij nu überhaupt ook niet meer zonder PWM).
Verder leg ik ze gewoon los op de convector met een stukje schuim ertussen. Ik verbind ze niet eens.
Onder de convector voel je aan de luchtstroom heel goed waar wel en waar niet een fan op ligt (er past nog een 6e fan bij), dus ik denk dat het wel meevalt met de terugstroom van lucht.
Deze stuur ik traploos aan met een regelaar die de aanvoertemp meet met een ntc sensor.
Die stel je in bv 25C aan op 30% en bij 33C 100%
Dus dan heb je alles, automatisch aan/uit en sturing. De theorie is dat het vermogen steeds groter wordt naarmate de buitentemperatuur zakt en de aanvoertemp stijgt.
Dit werkt radeloos want onze badkamer is een strakke 23-24c wanneer de convector is vrijgegeven. Maar laat m gewoon continue meedraaien met de warmtepomp.
Ben bezig met ontwerp van een kantoorpand op gas cv, deze naar warmtepomp op relatief lage temp uiteraard.
Nu zitten er convectoren in een houten ombouw met roosters. De convectoren hebben potentie, zien er al vrij LTV uit, kleine finafstand en van koper/alu zwart gecoat.
Deze wil ik laten boosten maar het gaat om misschien wel 50 stuks, van ongeveer 2,5m per stuk.
Welke fans zijn te adviseren met welke regeling, zomers mogen ze automatisch uitschakelen.
Het moet niet perse goedkoop maar vooral heel goed zijn.
Kun je zeggen koop originele DBEs in van Jaga maar die vragen echt de hoofdprijs.
Afhankelijk van hoe dik de convector is -> Artic fans. Ik heb zelf P14.Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:18:
Maar nu een vraag aan de cummunity.
Ben bezig met ontwerp van een kantoorpand op gas cv, deze naar warmtepomp op relatief lage temp uiteraard.
Nu zitten er convectoren in een houten ombouw met roosters. De convectoren hebben potentie, zien er al vrij LTV uit, kleine finafstand en van koper/alu zwart gecoat.
Deze wil ik laten boosten maar het gaat om misschien wel 50 stuks, van ongeveer 2,5m per stuk.
Welke fans zijn te adviseren met welke regeling, zomers mogen ze automatisch uitschakelen.
Kun je zeggen koop originele DBEs in van Jaga maar die vragen echt de hoofdprijs.
Persoonlijk vind ik heatmeister aansturing prettig maar wel wat duurder als een normale controller.
Wel op vele manieren in te stellen.
Gas cv is sowieso relatief hoge temp, anders werkt je cv niet condenserend en is je rendement pap. Al eens gerekend aan ruim 100m convector? Ik ken de ruimtes niet natuurlijk maar dat is een behoorlijke bak vermogen..Technician- schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:18:
Maar nu een vraag aan de cummunity.
That said, als het zakelijk is wil je niet hobbyen, ik zou dan voor Arctic of noctua fans gaan met een vaste, degelijke schakelaar. Heatmeister kan, misschien is er ook wel een deal te sluiten voor zo'n afname - of in ieder geval hulp met hoe een batch config kan
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dit ziet er echt prima uit zeg! Heb je toevallig ook een foto hoe je deze constructie dan bevestigd hebt aan de radiator zelf?hnrlu schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:35:
Gisteravond heb ik de eerste radiatorbooster in elkaar geknutseld. Ik ben behoorlijk tevreden over het eindresultaat. Tot zo'n 55% fan snelheid, hoor je de booster nauwelijks, daarboven wordt het wel duidelijker hoorbaar. Bij 100% wordt het stof uit de radiator geblazen![]()
Voor de voorzijde maak ik gebruik van kunststof hoekprofielen van 20x30mm en aan de achterzijde maak ik gebruik van 30mm platte kunststof strips. Voor deze radiator heb ik 10 Arctic P8 PWM fans gebruikt. Met een Dremel heb ik ronde uitsparingen gemaakt voor de fans. De booster hangt volledig met ty-raps aan de radiator. De fans worden aangestuurd met een HeatMeister.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Daar is wel eens wat over gepost in dit topicSeafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:07:
Welke ventilators gebruikt JAGA in de DBE? Vooral welke 140mm fannen worden gebruikt.
shoof in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
[ Voor 86% gewijzigd door Kevin1990 op 17-11-2025 13:37 ]
Bedankt.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:19:
[...]
Daar is wel eens wat over gepost in dit topic
Mankeert iets aan mijn zoek skills.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:37:
[...]
Bedankt.
Mankeert iets aan mijn zoek skills.
Was meer een toevalstreffertje
Ik heb geen foto, die zou ik nog even moeten maken.janjanssenenzo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:44:
[...]
Dit ziet er echt prima uit zeg! Heb je toevallig ook een foto hoe je deze constructie dan bevestigd hebt aan de radiator zelf?
Ik heb de kunststof strips aan de uiteinden opgehangen met tyraps, en aan de horizontale stangen die onderin zitten vastgemaakt. Verder heb ik ook nog tyraps aan de achterste kunststof profiel gemaakt die naar de ophangbeugels van de radiatoren lopen. Zo blijven ze prima hangen.
:strip_exif()/f/image/tXaogSuqVWvU3q5wCiruwbk8.jpg?f=fotoalbum_large)