Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23-05 14:50

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik hoor eigenlijk verschillende mensen in mijn omgeving die zelf een (Jaga) convector willen boosten.

Gezien ik eigenbouw DBE unit in gebruik heb lijkt het mij leuk om hier ervaring uit te wisselen.
Ik zal dit topic later voorzien van extra info.

Enjoy!
UPDATE: Nu 7 fans op de 4 kanaals fancontroller

UPDATE: NU ook een traditionele radiator geboost! revolution-nl in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Mijn post in Duurzame Energie deel 18:

Vandaag opzoek gegaan naar een fan controller en een paar fan's. Gister opperde ik het idee om mijn paneel radiator te boosten maar ik heb mij bedacht en ik ben maar begonnen bij mijn Jaga convector

Eigenlijk had ik een 4x 180mm Silverstone Air Penetrator SST AP181 gewild alleen kon ik niet het geduld opbrengen om een paar dagen op een bestelling te wachten

Ingredienten:
Scythe server fan controller
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-3 140mm 1700RPM
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-2 140mm 1200RPM
1x Oude externe 3.5inch behuizing met voeding tbv MOX aansluiting

In eerste instantie wou ik vier 1700rpm fans echter waren die niet meer voorradig. Vandaar de 2x 1200rpm fans. De fan's heb ik met een parker gemonteerd op de warmtewisselaar door een muurplug tussen de warmte wisselaar vast te zetten .

De 1200RPM fans heb ik met twee temperatuur sensoren op de aanvoer aangesloten en schakelen in bij een aanvoer van 40c. De 1700rpm fans staan op de retour aangesloten en schakelen in bij een retour van een 40c. Door deze setup draaien de stille 1200rpm fans bij het bijwarmen en schakelen de luidruchter 1700rpm fans in bij de langdurige opwarming van de ruimte.

Het resultaat is verbluffend! De kamer is veeeeel sneller op temperatuur de delta T uit mijn jaga is nu bijna 15c en de ketel pendelt bijna niet meer bij het opwarmen. Als de jaga al vol warmte staat te blazen geven mijn paneel radiatoren nog amper warmte af. Kortom, veel resultaat voor weinig geld (slechts 100 euro)

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:06]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• LauPro
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

quote:
revolution-nl schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:07:
Dit is niet helemaal waar, ook bij het warm houden van de kamer is de warmte afgifte van de radiator groter met DBE. Hierdoor hoeft de ketel minder lang te stoken bij een lagere retour temperatuur.

Mijn ketel houd nu de kamer warm tussen de 37c en 45c. Dat was voorheen echt onmogelijk toen ik nog een paneelradiator had.
Ok, maar jij verwarmt dan slechts 1 kamer dus?

Als ik even kijk naar het huis van mijn ouders dan zijn er ten eerste veel standleidingen. CV-leiding naar de verste radiator is zeker 30 meter. Ten tweede hebben ze zo'n 14 radiatoren. Laten we zeggen dat we daarvan 6 actief gebruiken.

De belangrijkste zijn twee convectorputten, deze zouden zeer geschikt zijn voor ombouw. Maar dan vraag ik mij af of je met deze twee convectorputten de hele woonkamer zou kunnen verwarmen. En of een dermate lage aanvoertemperatuur genoeg is om ook de overige vertrekken te verwarmen. De thermostaat hangt dan wel in de woonkamer en waarschijnlijk krijg je die prima warm, maar de rest van het niet of nauwelijks. Want als je slechts een kwartier water van 45 graden door een radiator laat lopen, dan is een gang waar de buitendeur vaak open is echt nog niet op temperatuur.
  1. Dus mocht je je huis zo inrichten dat je elke vertrek op deze wijze kan verwarmen: ja dan is er veel besparing mogelijk.
  2. Mocht je enkel een woonkamer willen verwarmen, dan is het een prima oplossen.
  3. Heb je een groter huis met meerdere vertrekken die je wil verwarmen, dan is het niet geschikt.
Maar mijn conclusie is dan eigenlijk nog steeds: mocht je een huis opnieuw inrichten neem dan meteen vloerverwarming of heteluchtverwarming.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
Arg, ik moet geen twee dingen tegelijk doen. :X
plus op min dus. Jeetje.....

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:36
Ik heb in mijn HTPC tijd erg goede ervaringen opgedaan met Yate-Loon (die ook fans maakt voor Nexus). Die kan je heel ver undervolten en geven flink wat luchtverplaatsing.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• YBJ
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-04-2017
Fantastisch topic dit!!

Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.

Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.

Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.

Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.
Hier ligt een Jaga convector in van 2.60m.

10 x Scythe Slip Stream 120mm - 800 U/min 120mm Fan - 10,7dB(A)
1x Scythe KazeServer KS01-bk voor controle over 4 fans

Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.

Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.

Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!

De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!

Hier zoals het is aangelegd:

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Voorheen bestond de DBE uit 4 stukje rachel, waar ik los de fans op had geschroefd.
Deze opzet is globaal de standaard Jaga opzet en het nadeel van ik dat er geen direct scheiding tussen warme/koude lucht is en er geen direct richting aan de lucht wordt gegeven. De lucht wordt gewoon door 2/3/4 fans de radiator uitgeblazen en er is niet direct te zeggen of de lucht allemaal over de wisselaar wordt gezogen en/of er kortsluiting tussen aan/af -voer van koude/warme lucht zit.

Van het weekend ook weer even aan het knutselen geweest en een wat nettere DBE in elkaar gezet.
Met deze opstelling wordt er naar mijn idee een "vacuum/luchtstroom" over de gehele wisselaar geforceerd en wordt er ook richting en scheiding aan de luchtstroom gegeven(onder erin, boven eruit).
Tijdens het draaien voel ik, met de hand, over de hele wisselaar een "gelijkmatige" luchtstroom :)

Ik heb gekozen voor deze fans/materialen:De fans zijn 12V en om het geluid in toom te houden heb ik ze aangesloten op een 5V (12,5VA) stekkeradapter, wat resulteert in een ongekend hoge WAF(vrouw dacht dat het fan geluid leiding suizen was). Oftewel er is, op de achtergrond en eigenlijk ook alleen als je het wilt horen, een licht suizend/blazend geluid waarneembaar.
Standaard gebruiken de fans ongeveer 0,96W en nu op 5V zou dat rond de 0,4W liggen.
4 * 0,4W = 1,6W * 24 = 38,40W per dag. Voor een stookseizoen van 200 dag is dat 7,680kWh en dat valt reuze mee :)

De Jaga is 80*40*20cm(lang/hoog/diep) en volgens de DBE regels zou er 1 DBE unit met 2 fans in geplaatst kunnen worden.
Zover ik heb kunnen vinden doen deze fans nominaal 108m3/h(voor 2 fans) en 134m3/h in booster mode.
De door mij gebruikte fans doen op 12V zo'n 115m3/h, nu op 5V gok ik dat ze 50m3/h doen en dat komt neer op 200m3/h nominaal.
Dit betekend dat mijn fans bijna 2 x meer flow over de wisselaar creeren dan de standaard DBE fans 8)

De radiator zit in de gang en daar is het in de winter fris (15-17°c) en dat komt vooral doordat koude lucht van zolder naar beneden zakt.
De radiator zal in de gang gaan draaien op 30/25/16 (aanvoer/retour/omgevingstemp) met dus een dubbele lucht flow over de wisselaar.

Deze radiator zou bij 75/65/20 ongeveer zou 1500W doen en volgens een correctie tabel moet hij voor 35/30/20 incl. DBE gecorrigeerd worden met 0,1 (?!).
1500 * 0.1 = 150W volgens de officiele Jaga DBE cijfers.

Mijn idee is dat hij bij ons met alle aanpassingen en andere omstandigheden ong. 200-250W oftewel (225*24=)5400Wh per dag zal doen.
Dit staat weer gelijk aan (5400Wh / 8kWh/m3=) 0,675m3 gas per dag.

*klik voor groter

Kosten van bovenstaande opstelling was;
€74,00 voor de fans,
€ 7,50 voor de Jaga (5 straten verderop via MP gescoord)
€ 1,65 voor het hout
=======
€ 83,15 totaal

Overigens staat deze radiator in serie met de vloerverwarming. Vandaar ook dat hij op een "extreem ultra lage temperatuur" draait en het doel ervan is om de retour richting de WP zo laag mogelijk te krijgen.

Een zelfde opstelling DBE heb ik gemaakt voor een Jaga Strada in de badkamer en daar gebruik ik 3 oude fans (wisselaar is stuk kleiner). Deze fans maken iets meer geluid, maar dat is voor de badkamer niet erg. Er is daar bijna nooit iemand en als er gedouched wordt dan overstemt de lucht afzuiger het geluid van de fans O-) :)

Al met al was het weer een leuk project >:) :)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:35

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
quote:
Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:55:
[...]
Dan nog de vraag: 3 x 120 of 4 x 80?
[...]
Groter = beter = meer luchtverplaatsing per omwenteling. En grotere fans kunnen voor hetzelfde debiet op een lagere snelheid draaien = stiller. Dus ik zou zo groot mogelijke fans plaatsen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Raw-B
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-05-2016
quote:
corsat schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:54:

Wat zijn nu de beste fans of de meest stille?
Voor mijn convectorput van 2 meter ben ik gegaan voor 8x noiseblocker BlackSilent xl1 voor 8,95€ ps.
Voor specs:
http://tweakers.net/price...xl-1-120mm/specificaties/

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

quote:
Raw-B schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Help! Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??
Het is een relais. Op de 2 rechtse aansluitingen zitten de + en - 12V, en op de 2 linker een relais dat dus contact maakt indien de ingestelde temperatuur bereikt is. Voor je fan zorg je dus dat 1 aansluiting rechtstreeks op je voeding zit, en de andere loopt via de 2 aansluitingen op het relais.

De 12V voor je fan kan je aftakken van de voeding, zie plaatje (ander model maar vergelijkbare opzet)

[Voor 12% gewijzigd door Microkid op 14-02-2016 16:39]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

quote:
ThinkPad schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:38:
Dat plaatje uit genoemd topic is een beetje misleidend. Meestal hebben dat soort modules een NO en NC contact. De ene gaat dan aan als de temperatuur boven de ingestelde waarde is (om te koelen bijv.) en de ander als de temperatuur onder de ingestelde waarde is (om te verwarmen).

Ik zou de min van de ventilator aan de min van je voeding knopen en dan de plus in K0 of K1 (even kijken welke aansluiting wanneer actief wordt). Kan echter ook net andersom zijn, dat de module niet de plus schakelt, maar de min. Makkelijkste is om gewoon even te meten met een multimeter.

Het aansluitschema van hierboven is al een stuk duidelijker.
In dit geval kan dit inderdaad, dat heb ik ook zo gedaan (zie mijn plaatje). Maar dit kan alleen omdat alles hier op 12V draait. Het relais kan ook 220v schakelen, dan wil je K1 en K2 absoluut niet doorverbonden hebben :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:18
Vandaag de fans binnengekregen en gelijk maar even getest. Aangezien ik vooraf nogal huiverig was om kabeltjes te gaan koppelen, heb ik er maar een simpele tutorial van gemaakt:
Spoiler: het stelt echt niets voor ;)

[Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2016 09:25]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• peterharte
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-03-2019
Kan op beide manieren, geen voorkeur.

• peterharte
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-03-2019
Naar aanleiding van vorige posts zelf een DBE gemaakt met 2*2 voor de jaga en 4*2 voor de convectorput.
Gebruikte fans: BeQuiet Silentwings 2 (niet goedkoop, wel stil en zeer lange levensduur)
Houders en steunen zelf gefreesd. Temp. regelaar zia Ebay (zoals velen)
Totale kosten 250 eur (incl. voedingen, plugs etc.)
Draait nu 2 dagen.....

Is een persoonlijk prestigeprojectje gebleken; goedkoper dan DBE maar omgerekend in tijd....

• vso
  • Laatst online: 19:39

vso

raap voor zijn recht

ik vraag me af wat zijn de ervaringen met zelfbouw DBE's .. lees dat mkleinman ermee gestopt is. hoewel ik denk dat wat filtergaas veel leed had voorkomen.

maar ik ben benieuwd of dit veel/weinig effect heeft en is er veel winst?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12-05 19:55
Zojuist even de snelheid van de orginele jaga DBE fans gemeten met een testo 465

In comfort mode is de snelheid 800 rpm

In de boost mode is de snelheid 1050 rpm.

Bij 800 rpm hoor ik ze niet, zou ook door mijn leeftijd kunnen komen >:)

[Voor 20% gewijzigd door Raolte op 07-10-2016 08:02]

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:49
quote:
Muncher schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:01:
Gisteren mailtje gehad van mijn energieleverancier Qurrent. Er is een inkoopactie gaande voor de SpeedComfort radiatorventilator. Ik heb nog nooit van dat ding gehoord, maar het zou moeten helpen om je stookkosten omlaag te brengen door warmte sneller je woning in te blazen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik heb er toevallig vorige maand 2 gekocht voor de 2 verticale radiatoren die in mijn woonkamer heb hangen.
Ik heb ze alleen met een verlengkabeltje aan de bovenkant erin hangen.
Het geluid vind ik erg meevallen. Mijn vrouw hoort het helemaal niet die heeft niet zo'n goed gehoor als ik.
Ik ben benieuwd naar de resultaten. Heb de aanvoer temperatuur nu op 60 graden staan. Maar die gaat wellicht naar 55 graden als het goed werkt.

Dit heeft mijns inziens dus wel degelijk met CV tuning te maken. Je veranderd immers de warmte afgifte van je radiator!

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Coldfrog
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 18:19
De speedcomfort is volgens mij gemaakt om aan de onderzijde "koude" lucht aan te zuigen wat ze juist ook zo interessant maakt tov andere systemen doordat ze bijna niet zichtbaar zijn. Dit zou ook de levensduur van de ventilatoren verlengen... Maar dat kan ik niet uit ervaring zeggen.

Zou dan idd een betere optie zijn. Heb je wel voldoende ruimte onder de convectoren?

Had graag mensen gehoord die hier al reeds ervaring mee hebben.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
Raolte schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:56:
[...]

Die zou je kunnen toepassen, alleen schakelt hij af bij 25 C, en dat is ook wat de speedcomfort doet. Alleen ervaren wij hier nu dat 25 C als ietwat koude cq tocht als flow.

Hierom ben ik nu bezig een instelbare temperatuur schakeling er tussen te zetten waardoor ik de temperatuur beter kan instellen, voor 1 of 2 euro meer heb je een echte instelbare regelaar .
Ik heb nu deze besteld

https://nl.aliexpress.com...ersion=&categoryId=400103

en deze

https://nl.aliexpress.com...ersion=&categoryId=400103

En als je niet in China wil bestellen.

https://benselectronics.n...v-met-schakelfunctie-10a/

en 2x Coolink SWiF2-800 deze heb ik inmiddels binnen echt super stil.

Zo moet het maar gaan werken.

[Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 20-11-2016 16:18. Reden: link toegevoegd]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Raolte
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:58:
Wij hebben thuis 2 Jaga tempo convectoren van 900 mm lang en 200 mm breed.

Iets zelf in elkaar knutselen lijkt me heel erg leuk maar een kant en klare oplossing vind ik ook echt prima en daar neig ik meer naar.

Ik weet van de DBE's, vrij prijzig maar kan ik goedkoper aan komen en van de Speedcomfort.

Hoe zijn de ervaringen van mensen met DBE's of Speedcomfort? Met name geluid is een dingetje, en tot hoe ver kan je globaal gaan qua aanvoertemperatuur verlaging?
Wij hebben hier alle drie, mijn ervaring is als volgt

De Jaga DBE is de BMW, de duurste, mooiste en je hoort hem niet ..gewoon perfect.

De speedcomfort is de Ford gemonteerd onder een type 21 radiator, niet te duur, je hoort hem lichtjes, niet hinderlijk, minder vermogen , maar de orginele thermostaat hebben we vervangen door een regelbare, want hij sloeg te laat af waardoor en een koele luchtstroom onstond voordat de orginele thermostaat afsloeg.Nu slaat hij bij ca 31C al af, en hebben we geen koele luchtstroom.

De zelfgebouwde DBE is de Alfa Romeo de goedkoopste ,je hoort deze het meeste, dit komt ook door de hoogste flow tov de andere 2 ik heb er een speedregeling er tussen gezet, maar dit hielp niet de fans gaven toen een hoge piep toon, mogelijk zijn de door mij gebruikte fans niet geschikt voor een speedregeling, maar is nog steeds zeer acceptabel.

Ze werken verder alle 3 goed, en zeer acceptabel, we zitten nu bij een buitentemp van 0C rond de 40 C aanvoer temperatuur van de CV, zonder pendelen en circa 3 starts per uur van de cv

Al met al ,, alles heeft zijn voor en nadelen, en ieder moet hierin zijn eigen keus maken, dat is ook de reden dat er zo veel verschillende type auto s rijden.

Maar ik denk dat je met de boosters toch wel zo n 10 C moet kunt zakken in de aanvoer temperatuur, maar dit is zeer afhankelijk waar je vandaan komt, ons systeem was al redelijk goed ingeregeld.

Ik zou zeggen gewoon doen, niet omdat het moet ,maar omdat het werkt. :)

Lagere aanvoertemperatuur, kamer sneller warm en energie besparing !

[Voor 3% gewijzigd door Raolte op 26-11-2016 08:33]

• mduran
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:35
Ook ik had last van een koude woonkamer icm vloerverwarming en een radiator in de keuken. De convector in de woonkamer had te weinig warmte ontwikkeling. ondanks dat ik de radiator uit zette wist de convector samen met de vloerverwarming (bijverwarming) de kamer niet te verwarmen.

De CV ketel Nefit Ecomline, schakelt als ie bijna bij de gewenste temperatuur is terug naar rond de 35 a 40 graden. De thermostaat hangt dichter bij de keuken als woonkamer dus voordat we het aangenaam hadden dacht de thermostaat dat ie maar op moest houden met warmtevraag.

Sinds kort 12 Scythe Slip Streams 500RPM op een stukkie MDF, net onder het rooster geplaatst. Inclusief een 2A 12V adapter. Ze gaan aan bij 29 graden en uit rond de 27 graden.
Wat mij opvalt is dat we de thermostaat (Nefit Easy) sinds een tijdje niet meer op 21,5 hebben maar rond de 20 a 20,5 dit is voldoende voor aangenaam en comfortabele warmte. C.V. ketel staat op maximaal 55 graden, waarbij piek altijd rond de 51 is, denk dat het water 4 graden afkoelt van zolder naar beneden. Wij verwarmen op de eerste etage niet.
Ik moet zeggen bedankt voor alle tips hier. Aan iedereen die twijfelt, direct doen!

Inmiddels ben ik een stapje verder gegaan en heb een PWM controller gekocht, ik ga al mijn ventilatoren vervangen door PWM fans. Dit omdat ik vermoed dat wat in de winter kan verwarmen, in de zomer kan koelen door de fans maximaal te draaien.
p.s. De fans staan hier te koop bij vraag & aanbod. :9

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
quote:
Rol-Co schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:03:
Ik heb een vraagje aan de dbe eigenaren, ik heb een origineel jaga dbe setje maar als ik de beschrijving lees kan hij niet werken onder de 30 graden aanvoer temperatuur?

Kan iemand simpel uitleggen hoe ik die goed in stel? Ik krijg hem niet goed werkend.
Ik heb hier de installatie handleiding van de DBE's. Er staat geschreven dat bij WP's of een lage aanvoertemperatuur van 26°C dat je de plug-in watertemperatuurvoeler moet gebruiken (monteren tussen de lamellen) en dat je de micro-switch op stand 0 moet zetten.

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:26
Kortingscode van 25% voor alle speedcomforts geldig tot 31 dec.
Members only: code
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
invullen bij t afrekenen.

• Coldfrog
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 18:19
Ben ondertussen mooi opgeschoten.

Heb nu op beide radiatoren 50 mm fans Noiseblocker XS1 liggen (20 stuks in totaal) aangestuurd door W1209 werkend op adapter 12V 2 A.

Wou ze het liefst aan de onderzijde monteren, maar ivm de nihile ruimte aan de onderzijde heb ik ze boven "in" de radiator gelegd gedempt met Foam tochtstrip. En door de nostalgische roosters zijn ze zo goed als niet zichtbaar :-).

Wel ga ik de boel met een "dimmer" inregelen om zo de beste balans tussen geluid en luchtstroom te krijgen, want ondanks dat het "Noiseblockers" zijn vindt ik het geluid net iets te ( dit voorkom je groten deels door grotere fans te nemen, maar dat gaat hier helaas niet). Tevens nog thermoschakelaars gekocht om te kijken wat deze precies kunnen betekenen tov de w1209 en zo het licht en relais geluid nog weg te krijgen.

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2019
Gisteravond mijn DBE's geïnstalleerd.

In de woonkamer heb ik 2 JAGA Tempo vrijstaande convectoren van 900 mm lang. Ik heb hier de benodigde DBE units besteld (2 x 2 fans per convector) en deze gisteravond geïnstalleerd.

Wat zijn die dingen stil zeg! Zo stil had ik dat niet verwacht.

De deltaT van deze 2 convectoren is ook echt een stuk verbeterd. Voorheen zat ik op 3-3,5°C deltaT, soms 4. Dit is nu verdubbeld.

De CV ketel aanvoertemperatuur heeft heel de verdere nacht geschommeld op 33-40°C, terwijl dat voorheen ruim 5-7 graden hoger was. (Momenteel stook ik continue zelfde temperatuur om wat gegevens te verzamelen over verbruik en aanvoertemperaturen).

Ik hoopte al een beetje dat ik op deze aanvoertemperaturen zou uitkomen, hiermee komt de WP weer een stapje dichterbij :) De WAF is ervoor aanwezig en deze is nu gelijk weer een paar punten gestegen :D

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.

Warmtebeeld (FLIR) camera lenen?

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:25
quote:
nickyb2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Wordt op die manier (fans onder de lamellen) de lucht wel voldoende opgewarmd of draaien de fans 'heel' langzaam?

Ik heb momenteel de 'plank met fans vlak onder het rooster' methode en dat werkt prima. Mijn idee was hiermee dat je de hele radiator gebruikt om lucht op te warmen en dan de warme lucht een zetje te geven door het uit de put te blazen.
Dat had ik eerst ook maar had het idee dat er te veel warmte in de put "opgesloten" bleef waardoor de fans te lang hard bleven draaien. Nu zitten ze onder de convector en blazen ze behoorlijk wat warme lucht naar boven. Als nu 's-ochtends de verwarming voor het eerst aangaat met een aanvoer van 60° gaan ze even naar 100% draaistand en de rest van de dag varieerd de snelheid wel wat maar niet meer op 100%. Aanvoer zit dan tussen de 40-50°.

Merkte dat als de buitentemperatuur boven de 5° is dat ze op de laagste stand blijven draaien. Aanvoer temperatuur zakt dan natuurlijk.

Qua verbetering in een hogere deltaT merk ik er weinig van maar de woonkamer warmt wel sneller op met een lagere aanvoer (na het opnieuw inleren van de thermostaat. Eerste 2 dagen had ik een behoorlijke overshoot van 1,5-2°)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:25
quote:
hjs schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Heb nu dus al drie fans op de radiator onder de roosters in de vensterbank liggen.
Dus bedoelde zal het eronder ipv erop veel verschil maken ;)
Dat zou ik niet weten....maar meten is...

Ik had het zelfde met speedcomfort. Eerst geprobeerd in mijn convectorput maar het viel me tegen. De fans waren te klein of mijn put te groot.

Daarna geprobeerd door ala nickyb2 met een lange plank met daarin de fans echter merkte ik dat de warmte te veel en te lang in de put bleef.

Nu ik ze er onder heb hangen merk ik zeker dat er meer warmte uit de put komt als ik ook op een lage temperatuur stook. Dit omdat de fans me PWM veel rustiger draaien dan toen die plank er nog op lag.

[Voor 0% gewijzigd door stuffer op 22-01-2017 21:12. Reden: typo]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Raolte
Dit is toch een interessant resultaat ,het enige verschil met vorig jaar is de toepassing van blowers.
zoals uit mijn vorige posts een Jaga DBE, een speedcomfort en een zelfbouw DBE

http://i68.tinypic.com/m9ouuu.png

Dus Ja het werkt !! ;)

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
ptrkp schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:08:
Ik overweeg ook om een zelfbouw DBE (een originele Jaga DBE wordt mij een beetje te duur) te maken maar ben er nog niet welke ventilatoren het moeten worden.
Ik heb het hele verhaal doorgelezen en veel tips opgestoken.
Ik wil graag 9x 140mm fans gaan gebruiken, welke zijn daar het meest geschikt (betaalbaar) voor.
Hardware.info heeft grote test gedaan onlangs

klik

[Voor 10% gewijzigd door hjs op 27-01-2017 14:41. Reden: link toegevoegd]

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 25-05 22:33
quote:
Frag1le schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:43:
Persoonlijk heb ik deze: aliexpress klik
Deze gaat op het PWM gestuurde kanaal niet lager dan 20% snelheid.
Temperatuur gestuurde PWM is op zich natuurlijk ideaal, maar als ik het zo lees kan 'ie niet uitschakelen onder een bepaalde temp. Dus moet ie bijvoorbeeld in serie met een W1209 of een MK138 lijkt me?

Er moeten toch wel PWM fancontrollers zijn die deze 2 functies combineren? Dus variabele snelheid op basis van instelbare min/max temperatuur, en uitschakelen onder min temperatuur?

• AWI
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-03 19:30
Ik heb zojuist een artikel geplaatst op het MySensors forum (https://forum.mysensors.o.../radiator-booster-heating) waarbij ik een Arduino gebruik voor het meten van de temperatuur en regelen van PWM ventilatoren. Ben nu op zoek naar een "curve" om snelheid van de ventilatoren in te stellen op basis van de in/ uit en omgevingstemperatuur. Iemand ervaring?

• Raolte
quote:
Leudal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Hoe groot zijn de ventilatoren en op welke toeren draaien ze.
Het zijn er veel trouwens.
Ik heb de Jaga DBE een keer gemeten ze draaien 800rpm in de comfort mode en 1050 rpm in de boost mode.

• infernix
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:34
quote:
sunnybird schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:06:
Zijn er meer mensen waarbij die Jaga DBE units defect gaan?
Sinds 2013 Jaga met DBE geplaatst en tot nu toe geen storingen of defecten eraan.
Het betreft hier 3 convectoren

[Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 23-02-2017 12:55]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-05 23:04
quote:
infernix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:34:
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

[afbeelding]

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.
Ik zat te denken om de Jaga DBE Type15/16/20/21 te kopen voor 145 euro de stuk maal 3 omdat ik geen DIY wilde maar iets dat Out-of-the-box werkt.

Nu ik jouw combinatie zo zie kan ik de NTC op mijn radiatoraanvoer plakken en de temp controller zo instellen dat deze boven de 28 graden aanvoer aangaat en daaronder weer uit. Daarna kan ik met de PWM de boel nog na regelen. In mijn geval kan ik op mijn drie 70x90 T20 convectoren drie van die grote 140mm fans kwijt. Binnen zo'n 50x20 ruimte voor de boel. Wellicht nog een 3D print laten maken voor die beugels die zo op de originele DBE's gebruiken. Top idee ;)

Ik denk dat ik nu voor onder de 100 euro klaar ben zelfs.

Edit:

Inmiddels heb ik een en ander besteld en zit ik rond de 160 euro voor drie van die dingen met onderstaande materialen

3x DC12V -50-110°C W1209WK Digital thermostat Temperature Control Smart Sensor
3x DC 12V 5V 1A/2A AC Adapter Charger Power Supply 5.5mm*2.5mm 5.5mm*2.1mm Plug New
3x New DC 6-30V 12V 24V 5A MAX MOTOR PWM SPEED CONTROLLER WITH DIGITAL DISPLAY
6x 3 Pin PC Case Fan Power Splitter Cable Lead 1 Female to 2 Male Motherboard
1x New 20x Rubber Cooling PC Fan Anti Vibration Silicone Mount Screws Pin Rivet Fan
9x Fractal Design Silent Series R3 140mm Computer case Fan
3x Phobya radiator grill triple (420) - Bricky - black
1x Gamma 2m Hoekprofiel aluminium 40x20x2 mm 2 meter

[Voor 14% gewijzigd door Pascal Saul op 01-03-2017 23:43]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• infernix
Twee grote jagas voorzien van DBE:

Je ziet er niks van zo.Zeg 100 euro per 180mm type 10/11 Jaga. Groot voordeel van deze fans zoals je ziet is dat je ze kunt doorlussen _/-\o_

Ik heb de W1209 nu ingesteld op aan @ 35C en 5C hysteresis. Dan gaat ie effectief aan bij de 40C, en uit bij de 30C. Wij stoken vooralsnog niet onder de 55C dus dat is hier prima.

Als ik de fans op de max zet (herrie) dan zie je gewoon de temp op de sensor teruglopen, ongeacht hoe hard ik stook.

Wat wel een interessant zomerprojectje zou zijn is om te zien of ik op een of andere manier koud water in de leidingen kan pompen om zo de lucht te koelen, maar geen idee hoe effectief dat kan zijn. Zal ook niet meevallen met een oude ATAG ketel denk ik.

Het enige wat ik nog kan verbeteren is die relais. Die tikt uiteraard als de boel aan of uit springt en helemaal stil zou mooier zijn. Helaas vind ik nergens een PWM fancontroller die uit gaat onder een minimum temp, dat zou ideaal zijn want dan is die W1209 helemaal niet nodig.

[Voor 7% gewijzigd door infernix op 06-03-2017 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pascal Saul

Dit is het eindresultaat van mijn 3x JAGA's geworden.

Ze staan ingesteld op 28 graden en bij een watertemperatuur aan het einde van de radiator van 30 graden beginnen ze op 50% te draaien.

Door de temperatuurmeter kan ik nu duidelijk zien welke radiator de kortste leidingslengte heeft.

Hoe goed ze hun werk gaan doen is nog de vraag gezien het stookseizoen al enige tijd voorbij is hier.

Ze zijn in elk geval niet hoorbaar op het inschakelen van de relais na.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:15
Even ter aanvulling op het mooie verhaal van Infernix van 6 maart - wat zaken waar ik tegenaan gelopen ben en mee heb lopen prutsen, wellicht dat een ander er iets aan heeft...
quote:
Ik heb eerder al een aantal losse ventilatoren in mijn convector put gelegd met een Velleman (dacht ik) temperatuur schakelaar ertussen. Dat ding ging snel kapot - ik heb een tijdje met de hand geschakeld.

De ventilatoren die ik al had waren 3-draads ventilatoren (Shark Aero Cool A1425H12). De PWM die Infernix aanbeveelt schakelt alleen (!!) de speciale PWM ventilatoren. Voor tweakers ongetwijfeld een open deur, voor mij meer een leermomentje...

Zowel de PWM als de W1209 komen zonder gebruiksaanwijzing. Google helpt enorm - zoeken op enkel W1209 is voldoende voor een lijst met video's en instructies. Weer een leermomentje: de W1209 sluit alleen een relay bij de ingestelde temperatuur: de voeding wordt niet doorgeschakeld. Je moet dus zelf zorgen dat er nog een voedingsbron in die schakeling zit.

De PWM tenslotte heeft een aantal dipswitches die eigenlijk niet worden gebruikt (want de temperatuur sensor die er op kan zit niet bij dit model, en die dip switches stellen in hoe snel wanneer een fan gaat draaien). Het toerental is in te stellen met een van de twee potmeters die op het bordje zit.

[Voor 31% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 13-06-2017 16:38]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pascal Saul
Ik ga de W1209K vervangen voor de Sonoff TH 10/16 met de waterproof DS18B20 sensor :)

Dan kan ik iets makkelijker het verwarmen en/of koelen in stellen en op afstanden bedienen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
quote:
Clifdon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:21:
Ik heb thuis die jaga dbe pro ventilatoren. Schrik zojuist van de prijs die ze daar voor vragen. Bij mij zijn ze toegepast tijdens de nieuwbouw dus dan zie je die letterlijke prijs niet.

Ik heb niets anders dan ellende gehad van die dingen eigenlijk. Telkens printplaten kapot. Meestal kreeg ik wel weer nieuwe van de monteur. Maar inmiddels heb ik de hoop opgegeven en bem ik niet eens meer. Een aantal ventilator units doen het nu niet meer. En ik vind het wel best zo.
Ik zou het niemand adviseren aan te schaffen.

Ze konden mij zongenaamd ook niet vertellen waarom ze telkens kapot gingen. Op een gegeven moment wilde ze de schuld in mijn schoenen schuiven door te zeggen dat het piekspanning op het net was. Geen enkel ander apparaat heeft ergens last van. Maar die jaga fans zijn telkens kapot.

Binnenkort eens kijken maar diy oplossingen. Die fans zijn trouwens nog wel heel maar de aanstuurprint schijnt door te branden. Hoewel ze dan weer geen losse print kunnen leveren.
Beetje late reactie, maar ik ben er nu pas mee bezig ;)
Mijn installateur vertelde dat er een fout in deze printplaten zit en er dus heel veel kapot gaan.
Daarom komt er in september/oktober een nieuwe versie uit, die wel heel zou moeten blijven.

En meteen een vraag: Heeft er iemand ervaring met zelf bouwen van een DBE voor koeling?
De fans blijven hetzelfde, maar ik kan geen sensor vinden om dit aan te sturen (aanslaan onder een bepaalde watertemperatuur, maar alleen onder een bepaalde kamertemperatuur)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@KifArU
Je kan er honderden voorwaarden aan stellen. Dat kan softwarematig, met 1 sonoff en DS18B20 sensor
Via domoticz (of een andere domotica oplossing)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Pascal Saul
quote:
Marlene-V schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:53:
Mooi topic. Maar voordat ik mijn Jaga's kan gaan boosten, moeten ze natuurlijk gekocht worden en daar heb ik een vraag over. Misschien niet helemaal on topic, maar ik hoop dat het ok is. Je treft niet gauw ergens zoveel Jagagebruikers bij elkaar.

De voordelen van Jaga zijn duidelijk. Maar omdat Jaga vrijwel alleen convectiewarmte geeft en geen stralingswarmte, en omdat stralingswarmte prettiger aanvoelt, zeggen sommige mensen in mijn omgeving dat radiatoren comfortabeler zijn.

Hoe is het bij jullie: heb je in ruimtes waar je langere tijd zit, zoals een woon- of studeerkamer, alleen Jaga's of ook radiatoren of andere stralingsbronnen? En is het ontbreken van stralingswarmte inderdaad oncomfortabel?
Ik denk dat dit een vraag is die heel moeilijk te beantwoorden is en afhankelijk van het soort huis, beglazing, ventilatie en verwarming dat je hebt.

In mijn geval heb ik de 3x Jaga's in de woonkamer met vloerverwarming volledig open op de warmtepomp. Enige wat ik wel eens merk is koude trek mede door een open trap naar de tweede verdieping (daar zitten wel alle kamerdeuren dicht overigens) en een glazen voor- en achterpui welke 2/3 van de voor- en achterkant beslaat. Ramen zijn dan ook koud en door de gordijnen dicht te doen helpt weer iets. Natuurlijk heb je weer natuurlijke trek onder de onderkant van deuren naar andere en onverwarmde koudere vertrekken. Ik kan en durf het je niet te vertellen :)
quote:
thido schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:38:
Lekker knutselen :-)
Fans zitten op een alu drager welke met magneten aan het schot hangt.

Wat werkt eigenlijk beter, de fans zo diep mogelijk (en daarmee dicht op de lamellen) of zo hoog mogelijk?
Ik heb ze net iets boven de lamellen net zoals de originele DBE van Jaga. De ventilatoren zitten dan ook het dichts bij de aanvoer voor de koude lucht die door de lamellen wordt gezogen in mijn geval. Ik geloof dat dit zo is om valse lucht te voorkomen maar verbeter me als ik niet de waarheid spreek ;) Of zie de installatiehandleiding...

[Voor 20% gewijzigd door Pascal Saul op 09-08-2017 18:54]

• Pascal Saul
quote:
Zootallure schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:43:
ah ok thnx dan zoeken we nog even verder....

maar ben bang dat het niet met alleen de TH10/16 lukt, die schakelt aan/uit, meer niet.

De sensor ingang is wel te gebruiken voor iets anders dan alleen de temp sensor, maar om er nu nog een RPi/Arduino aan te gaan hangen en het complexer/duurder te maken dan nodig is alleen voor variabele fanspeed is me wat te gek. PWM met dipswitch op acceptabel db nivo houden is ook goed.
Ja, daarvoor heb ik de "New DC 6-30V 12V 24V 5A MAX MOTOR PWM SPEED CONTROLLER WITH DIGITAL DISPLAY" om de toeren te verdraaien achter de Sonoff nog.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:13

thido

Tilburg

Vandaag eens tijd gehad de boel aan te sluiten, het stookseizoen komt eraan...
Heb geen stopcontact in de buurt maar er liep al een kabel langs van een lamp.
Daar een splitter aangezet welke onderin de convector put ligt nu.
1 stekker voor de lamp en 1 voor de voeding voor de fans :-)
Temperatuur sensor ligt naast de laatste fan, geklemd tussen de lamellen.
Aan bij 40 en uit bij 35 graden.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• VR_Bosch
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08-10-2018
Voor zover ik weet kan dat op de Jaga DBE PRO unit. Je kunt ze zelfs modulerend instellen op temperatuur. Heb je wel een USB kabel voor nodig en een software programma op je PC. Zie http://www.jagapro.nl/software voor de kabel en software.

Manual voor DBE PRO: http://www.jaga-canada.co...DBE_PRO_user%20manual.pdf

[Voor 18% gewijzigd door VR_Bosch op 07-11-2017 11:50]

• Allewijn
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
@MrBarBarian : Woning is uit 2005 en zijn toen geen convector putten in de vloer gemaakt...
(overigens ook niet echt heel top. Best nog wat nadelen aan deze grote putten)

Ik zal nu testen of het zonder de 'schoorsteen', dus zonder die zijpanelen/bak er op, qua werking en snelheid van aanwarmen nog steeds goed genoeg gaat.

Edit: Vanochtend was het (radiatoren dit seizoen nog nooit aan gestaan hier in huis) 17.5 graden.
De Nest kamerthermostaat voor het eerst weer eens handmatig aan geslingerd. Op 20.5 graden gezet.
Na circa 60 minuten was de ingestelde 20.5 graden in de gehele woonruimte al bereikt.
3 graden per uur stijging dus (met een buitentemp van 8 graden).
Lijkt dus tot nu toe nog net zo goed als 'vroeger'.
Dit was dus zónder de panelen/schoorsteeneffect/loze ruime bij mijn Jaga Tempo.

Maar dbe is natuurlijk altijd interessant om het nóg sneller aan te warmen/combineren met een lager model zelfbouw ombouw om de Jaga.

Dus terug naar mijn vraag waar de foto in stond, hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53182939

Wie kan mij adviseren wat te kopen mbt goede dbe voor deze situatie?

[Voor 55% gewijzigd door Allewijn op 09-11-2017 11:02]

• PVG555
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:54
In jouw geval zou ik zo groot mogelijke fans gebruiken (140mm), die verplaatsen nog redelijk veel lucht in lagere rpm's. Je zou er dan 8 van kwijt kunnen. (4 aan elke kant. Noctua maakt goede en stille fans bijvoorbeeld).

Ik zou fans nemen die PWM gestuurd kunnen worden, die zijn over het algemeen stiller dan fans die op alleen een lager voltage langzamer draaien.

Dus je hebt dan een PWM controller nodig die het aantal milliamperes aankan + iets extra als buffer (8x Fan van elk xx milliampere= benodigde capaciteit + 10% extra) en dan een 12v thermostaat + ruimtevoeler die dus aanschakelt bij temperatuur >70 graden (voorbeeld) gemeten op de aanvoerbuis van je convector. En weer uit gaat als hij onder de 70 komt wanneer je ketel moduleert of uitgaat. Thermostaat met voeler kan je via AliExpress of Ebay kopen. En een 12Volt DC adapter die het beoogde milliampere kan voeden + wat extra (10%) en niet te vergeten een stopcontact dicht bij de convector anders heb je niks aan het bovenstaande natuurlijk ;-)

Misschien nog wat PWM verlengkabels, en een behuizing voor de eletronica netjes in weg te werken etc.

[Voor 10% gewijzigd door PVG555 op 09-11-2017 14:50]

• Quindor
  • Laatst online: 18-05 04:06

Quindor

Switching the universe....

quote:
iMars schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 05:19:
In plaats van pwm aansturing van de fans, is het niet een idee om @Quindor zijn QuinLED te gebruiken om de fans aan te sturen? Ik neem aan dat als je "simpele" fans neemt, zonder pwm, dat je deze kan "dimmen" met de QuinLED? Toch?
Yes, als je 12v instuurt komt dat met QuinLED er ook weer uit, wat je vervolgens met 2 kanalen kan regelen in 1024 stappen. De 2 kanalen zorgt ervoor dat je deze onafhankelijk kunt regelen, maar je kunt prima meerdere fans achter 1 kanaal hangen.

Het is echter niet compatible met PWM fans, aangezien die een PWM stuur signaal verwachten en niet PWM op de voltage die binnenkomt. Bij normale 12v 3 pin fans werkt dat dus wel maar moet je er vervolgens rekening er mee houden dat bij een te lage PWM curve het kan zijn dat de fan niet meer op spint, wat bij een echt PWM model misschien wel gelukt was.

[Voor 6% gewijzigd door Quindor op 11-11-2017 16:33]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:52

Indoubt

Always be indoubt until sure

@DvD77,

Ik heb (nog) geen ervaring met DBE maar ik zou voor zo veel mogelijk fan's gaan van een zo groot mogelijke afmeting. Dan kun je ze eventueel ook op een veel lager toerental laten draaien met navenant lage geluidsproductie. Je kunt dan de airflow (toerental) regelen met een simpele regeling zoals je van plan was.

Als je kunt, kijk dan naar fans met een toch al lage rpm, die maken minder herrie en vanwege het lagere toerental gaan ze langer mee. Indien mogelijk eentje met kogellagers, die hebben een hogere MTBF (mean time between failure)

Wat meer fans is wel initieel een iets grotere investering maar de slagingskans dat je iets hebt wat naar je zin functioneert wordt ook groter.

Misschien moet je bij een convecorput wel de airflow sturen met iets. Je wilt een zogenaamd schoorsteeneffect creëren. Dat is ook waarom een hogere jaga kast meer vermogen heeft met hetzelfde element.

Algemeen: ik zie dat sommigen hun DBE bak open laten, dus met open ruimte tussen de ventilatoren. Is het niet beter om de ruimte tussen de ventilatoren gesloten te maken (indien je genoeg ventilatoren hebt om de airflow te garanderen natuurlijk) In dat geval krijg je een veel betere airflow. Weliswaar geforceerd maar dat is de hele bedoeling van het systeem.

Bi een Jaga hoeft het natuurlijk niet want daar zit al een soort kast omheen maar bij een gewone radiator zou ik zelfs de ruimte tussen de platen aan de zijkant dichtzetten.

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-05 07:47
[~ThaHandy]
Ik heb sinds kort 6x Arctic F14 PST PWM CO en 3x Be Quiet Silentwings in een 2400x480x380mm convector put gezet. Door deze te koppelen aan een W1209wk thermostaat en een 12v voeding springt het systeem automatisch aan als de temperatuur boven de 27 graden komt. Ik heb nog een 2de W1209wk ernaast gezet die de retourtemperatuur meet. Daar wordt verder niets mee gedaan maar is wel handig om te zien. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden is de dT 10 a 12 graden waar dit zonder de ventilatoren maar 2 a 3 graden was. Zeer effectief dus.

De ventilatoren heb ik direct op de convector gezet met behulp van pootjes. Deze pootjes zijn gemaakt van 50x4mm bouten en moeren.

Het systeem is op vol vermogen nog erg stil dus er is nog geen noodzaak om een PWM controller er tussen te zetten.

Foto van kartonnen doosje met de 2x W1209wk erin:

Foto van F14 met de pootjes er onder:

Foto van het systeem in werking:

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Noord27 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:35:
Iemand tips om 140mm ventilatoren onder een T33 radiator te bevestigen? Constructie om de fans vast te maken ia geen probleem. Maar hoe de constructie aan de radiator vast krijgen? Magneten wellicht?
Lang draadeind verticaal met een paar carrosserieringen en moeren?

• Seafarer
  • Laatst online: 10-05 23:45

Seafarer

ondertitel

quote:
Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:44:
Heb voor de test nu ook maar een (2e hands) Jaga Tempo aangeschaft, 23cm breed. Hoe kan ik nu herkennen of het een Standaard of Twin is, wat is de hoogte van de radiator bij de Twin?

Doordat de Jaga 23cm breed is vind ik het sowieso al een imposant ding, zou mooi zijn als het ook nog eens een Twin is.
bijgaand foto van een Twin 10 cm breed. dit noemt men TYPE 11
15cm breed en twin is TYPE 16

Het zijn dus twee enkele boven elkaar.

[Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 12-01-2018 20:13]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-05 07:47
Onlangs via marktplaats en tweede Jaga convector gekocht die toevallig identiek was aan die ik reeds in mijn convectorput had zitten. Dit weekend deze tweede convector bovenop de bestaande convector geplaatst en in serie geschakeld volgens hetzelfde principe als het plaatje van @Seafarer hierboven. Gelijk ook maar gebruik gemaakt van de kans om de put en de oude convector goed schoon te maken en radiator folie erin te hangen.

Oude radiator:

Beide convectoren geinstalleerd inclusief het zelf gemaakte DBE systeem:

Zoals altijd, het ziet er nu goed uit, maar ik heb het systeem 3x in en uit elkaar moeten halen door stomme fouten bij het installeren.

1ste keer: bij het in gebruik nemen van het systeem leek de verbinding tussen beide radiatoren te lekken. Hard geprobeerd dicht te draaien tot ik het schroefdraad eraf draaide. Water er weer uit, systeem uit de put en nieuwe koppeling erin. Nogmaals erin gezet. Leek allemaal goed te gaan tot ik druppels hoorde vallen in de put. Na een half uur zoeken kwamen we er achter dat de onluchter open stond. Op de Jaga zit aan de bovenkant een 1/2" aansluiting die ik had afgedopt met een radiator ontluchter. Deze had ik echter niet dicht gedraaid en omdat ze boven elkaar zitten kon ik er toen ook niet meer bij. Dus opnieuw water eruit, en systeem eruit en ontkoppeld en toen dicht gedraaid en erin gezet. Sindsdien lijkt het lekvrij te werken.

Hieronder foto van de ontluchter er tussen....

Het vermogen van het systeem is significant toegenomen en ik verwarm nu op Ta=35 graden ipv 40 graden en ik denk dat dit nog wel wat omlaag kan.

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:45
https://tweakers.net/ext/f/Ag4kUWAFqZLFbaMIav6ht4Ki/thumb.jpg

Ik heb een speedcomfort basic en Narrow op de kop getikt en open gemaakt om te kijken hoe eea gemaakt is om inspiratie op te doen voor zelfbouw.

Op zich zijn de 2 apparaten hetzelfde. 3 fans van 6cm in een witte behuizing. 2 verschillen: bij de basic zitten er magneten aan de behuizing (1 kant uitschuifbaar) , bij de narrow zitten ze aan een beugel er bovenop (zie weer uitschuifbaar is).
En bij de reguliere zit het bimetaal schakelcontact in de behuizing (en ontvangt de speedcomfort dus permanent spanning), bij de narrow zit het schakelcontact extern met een t connector ertussen. De narrow gaat dus direct aan als je er 12v op zet. Dezelfde behuizing wordt gebruikt, maar dan met /zonder magneten en of beugels en schakelcontact.

Het losse schakelcontact van de narrow zit in een klein wit kastje met weer magneten en male stekker. Deze wordt aangesloten met een t-connector, is 2 maal vrouw 1 maal man en zo bedraad dat het niet uitmaakt waar je de aanvoer en waar de sensor insteekt. Allemaal standaard 12V gelijkstroom connectoren (2.1/5.5) zoals je ze ook op ebay vindt.

Het ziet er gewoon goed en professioneel uit, en maakt gebruik van dezelfde componenten, dus ook wel slim geengineerd,
Een goed en doordacht product dus, wel redelijk aan de prijs,

Minpunt voor mij is dat ik een basic met externe sensor ideaal zou vinden. De speedcomfort hangt nl onder de verwarming tussen de platen en moet daar dus contact maken om de sensor te activeren. Dit terwijl een verwarming eerst boven warm wordt. Je watertemp moet echt ruim 40 graden zijn voordat de basic aanslaat, de narrow kan al veel eerder aan als je de sensor bij de aanvoer plaatst.

De keuze dus om met basic alles te integreren had ik niet gedaan, ik zou bij basic ook een externe sensor willen, bovendien heb je dan 1 sensor voor meerdere speedcomforts.

Ik heb mijn basic enigzins verbouwd door de sensor eruit te halen en bovenaan de verwarming te monteren.
Een kabeltje en 4 kabelschoentjes zijn hiervoor voldoende.

Op zich zijn veel onderdelen ook zelf wel te sourcen op bv ebay, bv de bimetaal thermocontacten (30 graden), de connectors (2/.1/5.5) en natuurlijk fans. Door de behuizing van 7cm zijn de fans 6cm, met losse fans kun je natuurlijk een maatje groter gebruiken bij een T22 radiator. Je moet wel fans hebben die bij 12v op een laag toerental draaien.

De voeding is een verhaal apart, de voeding van speedcomfort is een verliesloze dus geen sluipverbruik. Dat soort voedingen heb ik nog niet elders aangeboden gezien.

Als je een verliesloze 9v voeding kan vinden kun je regulier 12v fans gebruiken die dan mooi rustig draaien.

Toch als je alles bij elkaar optelt 3 fans, bimetaal, voeding, kabeltjes, connectors, kabelschoentjes, werk is 50 euro voor een losse speedcomfort niet eens zo'n gekke prijs.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
The Lord schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:01:
[...]

Ja; Flickr is er mee opgehouden en de foto's had ik natuurlijk niet meer. Heel spannend was het ook niet; ventilatoren, bi-metaal, T22 verwarming en wat draadjes...
Ik heb er op zich geen moeite mee, maar omdat reageer op een vraag van @Possible die nieuw is in deze materie dan zouden de foto's hem misschien kunnen helpen. :)

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:48

RvL

Get Perpendicular!!

De ventilators zijn ondertussen besteld en ik ga gewoon eens aan het experimenteren!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
In mijn geval, die ik toevallig tegen kwam bij de lokale muziekwinkel, een rubber band van een centimeter breed met aan 2 kanten haken. Die heb ik op lengte afgeknipt en een gaatje ingemaakt op het uiteinde en daardoor een tie-rib gestoken waar de fan aan vast zit.

• Copitano
  • Registratie: februari 2018

Copitano

Hoorn NH

Was even puzzelen maar voor de liefhebbers hier een bedradingsschema voor de aansturing van de booster met W1401 aan/uit op temperatuur en groene printje PWM rpm sturing op temperatuur. Per PWM aansluiting maximaal 3 amp. Dat zijn 10 + 10 ARCTIC F14 PWM PST CO ventilatoren of 18 +18 ARCTIC F9 PWM PST CO ventilatoren.

W1401: https://nl.aliexpress.com...r-39-off/32804979053.html
Snelheidsregelaar: https://nl.aliexpress.com...web201602_0_10618_10059_1

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• DvD77
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16:30
quote:
ThaHandy schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 00:51:
Na SiComputers gevraag of het mogelijk wat om een aantal types te bestellen om te testen en de overige retour te doen, jammer :-( . Toch maar 4 types besteld met de langste levensduur, met het idee de overige later op V&A te dumpen.

Ben ik blij dat ik niet all-in voor de Noctua ben gegaan :o.

Noctua NF-A14 PWM, 140mm
* heeft anti block functie (zoals het hoort)
* gaat niet uit op 0% pwm (zoals het hoort)
* op hogere snelheid is een gezoem te horen (klinkt hetzelfde als je op de fans blaast)
* duur :(

Arctic F14 PWM, 140mm
* geen anti block functie
* gaat uit op 0-20% pwm (geschat)
* geen gezoem op hogere snelheid

Arctic F14 PMW PST CO, 140mm
* geen anti block functie
* gaat uit op 0-20% pwm (geschat)
* geen gezoem op hogere snelheid
* op lage snelheid hoor je zachtjes de ball-bearing lagers (spinner-achtig geluid)

Silent Wings 3 High Speed PWM, 140mm
* heeft anti block functie (zoals het hoort)
* gaat niet uit op 0% pwm
* duur :(

Dus mijn voorkeur gaat naar:
1) Arctic F14 PWM, 140mm
2) Silent Wings 3 High Speed PWM.
3) Arctic F14 PMW PST CO, 140mm

Gezien de kosten, neig ik makkelijker naar de Arctic F14 PWM of de Arctic F14 PWM CO mocht de Ball-bearing geluid niet hoorbaar zijn.

@zw7 Kan jij hier wat over zeggen?
kijk ook nog even naar deze :

pricewatch: Alpenföhn WingBoost2 - Royal Blue, 140mm

liggen hier nu vanaf begin stookseizoen en ben erg tevreden

EDIT: ik zie dat de voorraad erg mager is.... maar goed wie weet is ie nog elder te verkrijgen. Ik heb ze bij Si besteld

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

quote:
thido schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Waarom je WP uit bij 2c eigenlijk?
Retour temperatuur drukken met boosters lukt natuurlijk wel iets maar ik neem aan dat de convector put niet het enige verwarmende element is in het huis? Echt iets opschieten voor dat specifieke doel lukt niet denk ik. Je convector put word er wel een stuk efficiënter van, dat wel.

Leg je situatie anders in dit draadje voor: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Daar zitten behoorlijk wat kenners voor je hybride setup.
Dank voor je suggestie :)
Ik heb geen convectorput, maar hele huis verwarmd met convectoren. Heb nu twee convectoren voorzien van ventilatoren. Een van 280 cm 10 cm breed en een van 200 cm 15 cm breed. De temperatuur van de convectoren met ventilatoren zakt drastisch ten opzichte van convectoren zonder. Scheelt wel 10 tot 15 graden. Effect op de retourtemperatuur weet ik nog niet. Ga eerst je suggestie maar eens volgen.

Draait verder als een zonnetje

[Voor 7% gewijzigd door Copitano op 25-02-2018 02:41]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:44
quote:
stat schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:14:
- Klopt het dat het plaatsen van fans vooral zinvol is bij LTV?
Convertorputten presteren het beste bij zo'n 55 a 60 graden (zonder fans) Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat fans bij een convectorput met LTV een must zijn,
quote:
- Welke fans kan ik hier het beste voor gebruiken (dus bij voorkeur 15x15)? Dacht zelf aan de Arctic F14 PWM, gezien ook het verhaal een paar posts hierboven.
Gebruik zelf 10 Acrtics F14 zonder PWM op 800 toeren bij 12V. Ben zeer tevreden over de flow, het geluid (over beter gezegd de afwezigheid ervan) en een Delta T van zo'n 15 graden.
quote:
- Is het nodig/zinvol om de overgebleven cm af te sluiten rondom de ventilatoren met bv hout? Op zich zit de convector zelf tussen de wand van de convectorput en zo'n scheidingsplaat, dus ben niet heel erg bang voor aanzuigen van valse lucht.
Als je de fans direct op de convector plaatst zou ik niets gaan afdekken met hout.

[Voor 3% gewijzigd door connos op 26-02-2018 19:28]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

quote:
botn schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Kan je de W1401 niet laten vallen als je dat groen printje gebruikt? Daar zit ook een temperatuursensor bij?
Welke voeding heb ik nodig als ik 8x ARCTIC F14 wil aansluiten?
De W 1401 stuurt op aan/uit en het groene printje regelt het toerental van de ventilatoren afhankelijk van de temperatuur, mits het PWM ventilatoren zijn. Hoe warmer de radiator/convector wordt hoe harder ze gaan draaien. Als de radiator/convector afkoelt zullen ze ongetwijfeld wel stoppen. Opstarten op uitsluitend het groene printje heb ik (nog) niet geprobeerd. Gebruik je ventilatoren met een vast toerental dan kun je het groene printje laten vervallen. De W 1401 kosten ca. € 2 per stuk het groene printje ca. € 6 à € 7 per stuk. Voor de eerste serie fans heb ik PWM PST CO ventilatoren gebruikt (4 draads), maar dat zijn ook meteen de duurste ventilatoren. Heb die gekozen vanwege de kogellagers. Leek mij beter omdat de Fans op de kop liggen. Inmiddels heb ik ook een serie Arctic F14 Silent liggen (3 draads). Veel goedkoper en gaat tot nu toe prima. Het groene printje is dan zinloos, omdat die Fans geen PWM hebben. Het is een paar jaar afwachten of de vloeistof lagers er tegen kunnen om op de kop te draaien. Die draaien op een vast toerental van 800 toeren. Die hoor je nagenoeg niet. De PWM PST CO hoor je boven de 1000 toeren wel.
Een voordeel van de PWM PST's is wel dat ze makkelijk zijn door te koppelen. Voor de Silent modellen moet je extra splitterkabeltjes kopen of de boel aan elkaar solderen.
De voeding moet in ieder geval 12 V zijn. Voor het benodigd Amperage tel je de Ampères per Fan bij elkaar op. De PWM PST CO's gebruiken max. 0.3 A, dus 8 x 0.3 is 2,4 A. De Silent draait op 0.16 A, dus 1,28 A.
Als je het groene printplaatje weg laat moet je wel een verbinding maken tussen de Fans en de voeding. Ik heb dat gedaan door de Female Fan connector van een verlengkabeltje of splitter af te knippen en met een kroonsteentje te koppelen aan een contrastekkertje voor de voeding. Ik heb daar ook nog een kabel zekering tussen gezet. Voor de contrastekkertjes zoek je op "pigtail" bij Aliexpres. Let wel even op dat de maten corresponderen met die van de voeding.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Chip2710
quote:
Dylantje2 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:57:
mmm Hier gaat ook iets richting dbe gebeuren .. maar eerst beter inlezen.
Pff wat een techniek hier en wat een oplossingen... [ jammer dat sommige foto's weg zijn ]

maar als eerste de vraag, zijn er mensen die goedkope adressen hebben voor jaga?
Buitenland?
Of alleen onderdelen? en dan zelf bouwen?
Alternatieven in jaga likes?

Fancoils? ivm warmtepomp?

Thaaaanks
Buitenland, geen idee.
In Nederland is dit volgens mij het goedkoopste adres:
https://www.dassie-radiatoren.nl/Jaga-radiator

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 07:23
Misschien passen deze ventilatoren. Hoef je niet zelf te bouwen. https://www.ecoprodukt.sk/e/1515

Acties:
  • +1Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:06
Ik gebruik deze https://nl.aliexpress.com...rmometer/32685542324.html om de fan's aan te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

quote:
MeTooPV schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:04:
Mijn projectje is mislukt.
Heb 6 ventilatoren ( https://m.banggood.com/90...er-Case-Fan-p-975995.html ) op een Jaga geplaatst. Slaat keurig af en aan met een temperatuur controller, maar hoe zacht ik ze ook laat draaien, er blijft een lichte zoom hoorbaar. Dat is het mij niet waard.
Bij mij was het nog erger. De convector ging meezingen maar de put ook. Daar werd je echt gek van.
(Toen ik op het punt stond om alles eruit te mikken, zag ik het licht :) )

Ik heb per vak 4 ventilatoren in een eenvoudig aluminium frame hangen.(hoeklijntjes)
Dit frame hangt met touwtjes boven de convector. Dus je mag wel zeggen: totaal mechanisch ontkoppelt.

Dat hangt nu 5 jaar. Ik ben er blij mee.

Er is dus nog hoop. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

quote:
Type: Gelid solutions Wing 14 140x140 mm 12v 1200rpm
Draaien op 7,5 of 9 volt.

Maar ik was zo eigenwijs om nog goedkoper te nemen dan de meesten hier op het forum kopen.
Heel goedkoop spul zorgt ook voor onbalans. Vandaar dat ik een klein frame heb dat met touwtjes in de put hangt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:00
Voor de aansluiting van de 12 V adapter zijn er diverse mogelijkheden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chip2710
Ik heb 12st. Arctic F14 Silent op mijn Jaga Tempo draaien, muisstil.
Staan op de rubber pennetjes zoals boven vermeld.
Alles weggewerkt alleen het bedieningskastje er buiten gelaten i.v.m. het kunnen
wijzigen van de instellingen.
Het belangrijkste is, dat deze ventilatoren op een laag toerental draaien, 800rpm,
waardoor ze heel weinig geluid afgeven.
Ik heb de originele Jaga DBE’s ook kunnen beluisteren, mijn uitvoering is ja zo stil.
Volgens mij draaien de Jaga’s ook idle op ongeveer 800 rpm.

[Voor 98% gewijzigd door Chip2710 op 01-07-2018 07:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:06
quote:
Possible schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Kun je wellicht aangeven wat je precies hebt gebruikt om alles werkend te krijgen? In oktober ga ik mijn huidge radiatoren vervangen door jaga's zo creëer ik 3x zoveel vermogen als ik fans ga gebruiken. Ik kan niet solderen dus hopelijk is het niet nodig :)
Een 12V voeding, W1209 om te schakelen voor de temperatuur en fans. Grote van de fans is afhankelijk van het Jaga R11 of bijv R16. Als niet wilt solderen kun je altijd een kroonsteen gebruiken.
Bij een W1209 loopt de fan ook op 12V als je dezelfde voeding gebruikt. Ik heb andere printjes besteld in China voor PWM fan's. Met een raspberry pi of arduino zou je ook de snelheid kunnen regelen.

[Voor 14% gewijzigd door space-one op 02-07-2018 14:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murkmans
@Dylantje2 hier kan je het volledige artikelbestand van jaga downloaden. http://www.jagapro.nl/downloads

Ik heb vervolgens gezocht op die Artikelcodes bij verschillende websites, maar uiteindelijk bij dassie radiatoren besteld. Kwam als goedkoopste uit de bus. Gewoon mailen voor een prijsopgave.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pascal Saul
quote:
Possible schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:29:
Is koelen überhaupt wel mogelijk met radiatoren / convectors en een CV ketel ?
Wel met mijn warmepomp ;)

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Possible schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Zijn deze een beetje stil? Omdat je alleen de w1209 hebt zullen ze dus op 12v draaien?

En hoeveel heb je er? :*)
4 stuks onder een radiator van 90 hoog x 60 breed. Voeding uit een netvoeding die spanning kan leveren van 3,3 tot 12 volt hier mee kon ik testen qua lucht hoeveel heden en geluid, de uit komst is dat de ventilatoren op 12 volt werken. Eigenlijk een KISS oplossing. Ik heb eerst een speedcomfort basic er onder gehad maar deze na 2 dagen terug gestuurd, leuk concept maar te prijzig en veel last van resonantie als gevolg van de magneet bevestiging.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

quote:
Dylantje2 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:16:
mmm Domme vraag maar toch...
Ik ga met KIS een dbe maken..
gewoon 2 aderige 12 volt fannetjes..
Naar mijn meterkast
Daar met een trafo aan en uit schakelen..

Domste vraag ooit.
Kan ik een trafo met een Zwave dimmer laten werken?
Zodat als ik de dimmer op 50% zet, de fannetjes ook langzamer lopen?
Als ik ze maar iets kan regelen..
Want ik ga ze "gewoon" schakelen via mijn domotica.
Allemaal aan allemaal uit:-)
En anders allemaal 50% oid als dat dimmen van een trafo kan werken...

Bricklayer dus meer verstand van stenen hier :)
Hoe Kis wil je het hebben ?

Past in een lasdoos. Schakelt direct 220volt. Dus geen standby verliezen van de transformator die de fannetjes van 9 volt voorziet. ;)
Geen dikke handleiding. ;) Geen updates. ;) Geen geheugen verlies. ;) Ingebouwde hysteresis die je niet kan verstellen, kan het ook niet fout gaan. ;) Start vanzelf op na spannings uitval. >:)
Ligt al 4 jaar in de convector put. _/-\o_

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 18:41
@JeyJey ik zou helemaal geen convector nemen, eerder bij de ramen vloerverwarmings leidingen dichter op elkaar leggen. Bv hart op hart 8 cm. Om het vermogen daar te verhogen.

• KifArU
  • Niet online
Dit vond ik zelf erg makkelijk werken: https://m.nl.aliexpress.com/item/32837415855.html

Gewoon standaard 3-pins stekkers insteken en klaar.

• Murkmans
Dylantje2 schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:34:
mm dacht toch zeker te weten dat er hier iemand een linkje had staan met daarin een magneet.
Om de fannetjes aan een radiator vast te maken??
https://nl.aliexpress.com...ch0104.0.0.43a14104GxKkol

Volgens mij resoneert het wel hoor. Weet niet wat de ervaringen daar verder mee zijn? Ik zou ze persoonlijk dan aan aluminium hoeklijnen vastmaken en deze vervolgens loshangen onder de radiatoren met tyrips bijvoorbeeld.

• wizzopa
  • Nu online
darknessblade schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:17:
zijn er eigenlijk al mensen die ervaring hebben met de radiator ventilatoren van speedcomfort/ de diy oplossing met pc fans en een 3d geprinte mount
Ja, en de volgende dag weer retour gestuurd, ik ben bezig mijn leden-radiatoren te vervangen door type 22 en dan ga ik daar 80 mm ventilatoren boven opleggen.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:08
Heeft iemand hier al eens gemeten aan een (zelfbouw) DBE?

Bij metingen hier zie ik dan fans op maximum toerental meer weinig beter werkt dan op niet niet hoorbare snelheid...

Het verschil is delta-t lijkt niet flink groter te worden als ik fans op 100% laat draaien.

De test setup hier is een jaga tempo T21, aanvoer temperatuur ca. 28 graden. Met de fans op fluister stand heb ik een dt van ca. 3,5 graad. Bij 100% neemt dat niet veel toe.

Ik ben benieuwd wat jullie er aan gemeten hebben?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:08
dunklefaser schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:47:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat de ΔT zou moeten dalen??
Bij een zo lage start ΔT van 3,5K is dat wel een beetje lastig betrouwbaar te meten, of heb je de geijkte!! sensoren direct in de waterstroom zitten?
Ja, klopt, ik bedoel afname van de dt bij meer lucht flow. Ik meet met temperatuur sensoren op de buizen en met een IR-thermometer. Metingen zijn wel reproduceerbaar, elke keer hetzelfde. Ik had ook al eens gemeten met 35/30 op de convector, met fans op minimaal. Ook daar zag ik geen echte toename bij fans op 100%. Lijkt erop dat het nog geen factor 1,2 of meer uitmaakt: veel lawaai extra en weinig extra afgifte.. zo lijkt het nu :-)

Bij 5x meer (of zoiets) lucht verplaatsing zou ik toch duidelijke daling van de dt verwachten... Maar gevoelsmatig zitten daar natuurlijk grenzen aan, maar kan er weinig info over vinden. Het lijkt erop dat het eerste kleine beetje extra lucht door convectors het meeste effect heeft en dat elke verder toename van de luchtstroom minder bijdrage geeft ofzo...

Wel een interessant ontdekking (en goed voor de WAF) dat de fans niet op 100% hoeven te draaien...

[Voor 25% gewijzigd door Fullpower op 12-10-2018 19:14]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 16:02
Gisteren heb ik mijn convectieput (2,95*43,5) voorzien van ventilatoren, dankzij de ruime opzet kon ik lekker stille 140mm fans gebruiken.

We zijn vorig jaar in dit huis komen wonen en toen stond er nog een ouderwetse ketel (38KW) en deze stookte aardig door op de convectieput met een hoge temperatuur. Na vervanging door een HR ketel (Remeha Calenta) op 60 graden word de radiator wel warm, maar er is amper convectie.

Tijd om te bouwen dus.

Gebruikte hardware:

12 * Arctic F14 PWM
6 * Gelid Rubber fan mounts
4 * PWM Fan controller
1 * W1209 Thermostaat

Verder nog draad, schroeven, tiewraps en een 12v/3A adapter uit de rommeldoos.

De PWM controllers waren een uitdaging, blijkbaar is pinheader 1 altijd NTC gestuurd... Na wat meten en testen kom ik goed uit met een 22K weerstand op de NTC ingang, de fan draait dan geruisloos en verplaatst nog genoeg lucht. Pinheader 2 en 3 heb ik met de potmeter op hetzelfde toerental ingesteld.

Foto's:
http://www.famzande.nl/klein/controller.jpg
Aan de zijkant zit de W1209 op 2 hoekbeugeltjes gemonteerd, de NTC zit op de retourleiding en is met tiewraps vastgemaakt, de temperatuur threshold staat op 35 graden

http://www.famzande.nl/klein/fans.jpg
De radiator heeft een houten bekisting van 4 secties, in elke sectie liggen nu 3 fans, gewoon met de rubber mounts direct op de radiator.

http://www.famzande.nl/klein/verdeler.jpg
De PWM controllers heb ik gewoon aan de voorkant er tegenaan geschroeft, de put is diep genoeg om geen hinder te hebben van ledjes en kabels etc.

http://www.famzande.nl/klein/dicht.jpg
Poppetje gezien, kastje dicht. De 12V voedingskabel loopt achter het gordijn aan de onderkant door een gootje op de plint, volledig onzichtbaar.

Resultaat:
Als de fans draaien is er een zachte luchtstroming te voelen terwijl de fans fluisterstil draaien. Als de TV aan staat of als er ander achtergrond geluid is hoor je de fans niet.

Het is nog niet echt weer om te stoken dus resultaat wat verwarming/comfort/verbruik betreft weet ik nog niet :P

Ik verwacht dat iig het comfort flink zal toe nemen, we hebben afgelopen winter flink moeten stoken om het comfortabel te houden en hadden 2300m3 gas verbruikt plus 8 kuub hout weggestookt.

Inmiddels hebben we een hoop gaten gedicht (oude doorvoer ketel bijvoorbeeld), naden gedicht, tochstrips aangebracht, het platte gedeelte van het dak laten vervangen en nu ventilatoren in de convectieput >:)

[Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-10-2018 09:54]

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 16:02
hjs schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:15:
[...]

Heb je kruipruimte? Buitenom isoleren?
Ik heb een kruipruimte, deze wil ik sowieso nog na isoleren echter ben ik hier nog niet aan begonnen omdat de boel zeiknat was (lees: 5 cm water in de kruipruimte). We hebben een behoorlijke lekkage vanuit het riool gehad, de kruipruimte is nu langzaam droog aan het worden.

De kant van de put langs de pui heeft gaan achterkant in de kruipruimte, dan word het inderdaad buitenom, das nogal een werk.... Denk dat ik de binnenkant gewoon vol met folie plak :+

[Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-10-2018 20:17]

• wizzopa
  • Nu online
cj1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:37:
[...]

Ik geloof ook best dat de Voltcraft SNG-1000-OW gaat werken. Ik geloof echter niet dat deze netvoedingsadapter ook echt Tier 2 compliant is, dat wil zeggen < 75 mW no load vermogen. Zolang de handleiding geen no-load meetwaarde noemt, geloof ik er niet (meer) in. Van alle netvoedingsadapters die Level VI zouden moeten zijn, meet de Zes Zimmer LMG95 meer dan de toegestane 100 mW. De beste Level VI adapter kwam op ongeveer 110 mW én dat voldoet daarmee niet aan de norm.

Overigens levert dat Chinese "Changzhou Taiyu Electric Ltd." volgens Alibaba naar keuze Level IV , V of VI RK-GSDC1201000 adapters.

Is er iemand met zo'n SpeedComfort set die op de adapter wil kijken wat er geleverd wordt? (Leesbare foto's zijn welkom).
Kijk aan, weer wat geleerd. Ik gebruik de cv pas als de warmtepomp bij koud vochtig weer te vaak gaat ontdooien. Op dat moment gaan de stekkers in de wcd, meestal savonds en om 23:00 er weer uit.
Wat is jou standby verbruik tussen 00:00 en 06:00 uur. Waarom ga je zover met je adapters. Btw je kan ook gewoon een adapter bestelen, en dan weer terugsturen.

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-05 19:53
cj1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:37:
[...]

Ik geloof ook best dat de Voltcraft SNG-1000-OW gaat werken. Ik geloof echter niet dat deze netvoedingsadapter ook echt Tier 2 compliant is, dat wil zeggen < 75 mW no load vermogen. Zolang de handleiding geen no-load meetwaarde noemt, geloof ik er niet (meer) in. Van alle netvoedingsadapters die Level VI zouden moeten zijn, meet de Zes Zimmer LMG95 meer dan de toegestane 100 mW. De beste Level VI adapter kwam op ongeveer 110 mW én dat voldoet daarmee niet aan de norm.

Overigens levert dat Chinese "Changzhou Taiyu Electric Ltd." volgens Alibaba naar keuze Level IV , V of VI RK-GSDC1201000 adapters.

Is er iemand met zo'n SpeedComfort set die op de adapter wil kijken wat er geleverd wordt? (Leesbare foto's zijn welkom).
Asjeblieft!

https://tweakers.net/ext/f/bzLlfkENPHclsxgNpzUHVNJy/thumb.jpg

Twitch Kanaal

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 24-05 08:11
wizzopa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:04:
[...]
Waarom ga je zover met je adapters.
Omdat SpeedComfort schrijft:
De ventilatoren zijn extreem zuinig. Uitgaand van 1000 draaiuren in een jaar, gebruikt een SpeedComfort per jaar minder dan €0,16 (!)

De adapter is verliesvrij, als de SpeedComforts niet in bedrijf zijn gebruikt de adapter geen stroom.
(ter vergelijking: als je een 'gewone' adapter een jaar in het stopcontact laat zitten, ben je zo'n €6 aan stroom armer....)
Dan kun je vrolijk gaan :z omdat de leverancier het schrijft.

Bij mij gaat het "potentiële lulkoek" alarm rinkelen. Nu blijkt er ook nog een level IV adapter geleverd te worden à 0,35 watt maal 8,766 uur per jaar = 3,07 kWh maal € 0,21 = € 0,64 per jaar. Dus die €6 per jaar armer aan stroom voor de vergelijkende adapter is sowieso bangmakerij met een laag waarheidsgehalte. Een 12 volt 1A (12 watt) adapter die nu verkocht wordt, verbruikt standby volgens Erp tier 2 sowieso niet meer dan 0,075 maal 8,766 x €0,21 = € 0,14 aan stroom.

Als de adapter minder dan € 0,16 aan stroom verbruikt dan zou er een Level VI op vermeld kunnen worden, echter de minder efficiënte norm Level IV wordt opgedrukt.

[Voor 9% gewijzigd door cj1 op 16-10-2018 22:46]

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-05 08:53
supervinnie40 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:44:
Hallo,

Ik zat het topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen door te lezen en het viel me op dat de meningen veel verschillen en dat er veel verschillende situaties zijn waar een andere aanpak bij gehanteerd wordt.

Ik wil zelf een ventilator systeem bouwen voor mijn verticale radiator van 2.20m hoog en 80cm breed. Ik weet inmiddels dat de ruimte tussen de platen 7.6cm is, en de pricewatch: SilenX IXP-34-08 Ixtrema Pro Fan, 60mm is een mooie, stille ventilator die hier mooi tussen zou passen. (ik moet alleen nog even nadenken over de manier van montage).

Mijn grote vraag (naast tips over dingen die ik misschien over het hoofd zie), is vooral hoeveel ventilatoren jullie aanraden.
In theorie zouden er 13 ventilatoren in passen, en de controller die ik gebruik (thermische schakel-controller) kan dit prima aan. Maar de kamer waar de radiator hangt is "maar" 27.5m2, en ongeveer 63.25m3. Aangezien de ventilator uit mijn link 17m3/h blaast, zou ik denken dat ik voldoende heb aan genoeg ventilatoren die samen hetzelfde vermogen hebben als de kamer (??). Dan zou ik 4 ventilatoren nodig hebben. (4 * 17 = 68m3/h).
Maar klopt mijn denkwijze wel? Zou het niet beter/nodig zijn om meer te gebruiken?

Ik snap dat een deel van het bovenstaande ook afhankelijk is van hoe snel ik de warme lucht door de kamer wil laten verspreiden, maar ik kan me voorstellen dat het niet gunstig is als de lucht te snel blaast (geen tijd om op te warmen). Ik ben dus een beetje op zoek naar een middenweg tussen "lekker snel opwarmen" en "niet overboord gaan" ;).

Een kleine tweede vraag die ik nog toe wil voegen, is of het advies is om de ruimte tussen de ventilatoren open te laten, of om de ruimte ertussen dicht te maken, waardoor de lucht alleen maar door de ventilatoren kan?
Warmteoverdracht verbetert bij een hogere snelheid; het dunne laagje warme lucht aan het oppervlak van de radiator wordt dan sneller ververst door turbulentie. De lucht die dan bovenuit komt is misschien wel iets koeler dan met minder ventilatoren maar de overgebrachte hoeveelheid warmte (in Watts) is hoger. En je retourwater koeler.

Doe maar eens een gedachtenexperiment: bij geen stroming warmt de lucht heel erg op, wel tot de temperatuur van het water. Warmteoverdracht heeft een drijvende kracht nodig: temperatuurverschil. Als lucht stilstaat wordt het Tverschil heel klein en zal de overdracht klein zijn. Exact het tegenovergestelde geldt ook. Voor de liefhebbers: de wet van Fourier

Dus: meer flow is meer beter voor de warmte afgifte. Maar, je wil niet te veel stroming want dan wapperen je broekspijpen en waaien de kaarsen uit. En het maakt herrie.

Speedcomfort raadt aan om 1x per uur het volume van de ruimte te verversen. Dus voor een ruimte van 65m3 heb je 65m3/hr aan fan capaciteit nodig. Als je nu iets meer capaciteit neemt kun je de fans regelbaar maken en een beetje tunen naar vermogen en comfort.

• balk
supervinnie40 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:14:
[...]
Zou jij misschien ook advies hebben over "dichtmaken" of "open laten"? Daarmee bedoel ik de ruimte tussen de ventilatoren. Bij Speedcomfort zijn de cassette's dicht, maar ik kan me indenken dat dit de luchtstroom misschien teveel beperkt. Misschien dat 4 ventilatoren met open ruimte eromheen voldoende is?
Ik zou de ruimte open laten. Door venturi effect wordt lucht ook langs de ventilator gezogen. Wat door de fan gaat is induced, wat er langs gaat entrained. Als je het open laat heeft de fan meer capaciteit maar levert minder druk. Druk is niet van belang, dus dan liever capaciteit :)

[Voor 7% gewijzigd door balk op 18-10-2018 12:24]

• supervinnie40
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-05 07:12
balk schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Ik zou de ruimte open laten. Door venturi effect wordt lucht ook langs de ventilator gezogen. Wat door de fan gaat is induced, wat er langs gaat entrained. Als je het open laat heeft de fan meer capaciteit maar levert minder druk. Druk is niet van belang, dus dan liever capaciteit :)
[Afbeelding]
Daarop kan ik alleen maar zeggen: _/-\o_

Tijd om een handjevol fans te gaan bestellen. De controller moet ergens deze week binnenkomen en de ik volg dit topic nog eventjes om te zien welke trafo ik moet gaan bestellen. Nooit geweten dat er zoveel te weten was over de efficiency van zo'n ding.

• balk
supervinnie40 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:14:
[...]

Daarop kan ik alleen maar zeggen: _/-\o_

Tijd om een handjevol fans te gaan bestellen. De controller moet ergens deze week binnenkomen en de ik volg dit topic nog eventjes om te zien welke trafo ik moet gaan bestellen. Nooit geweten dat er zoveel te weten was over de efficiency van zo'n ding.
offtopic:
haha, ik haal mijn kennis vooral uit mijn professie waar ik o.a. te maken heb met industriële warmtewisselaars. De regels daarvoor kun je ook op een huis toepassen. B)

• wizzopa
  • Nu online
supervinnie40 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Met het risico om een hele stomme vraag te stellen: snij jij dan ook netjes de golf-vorm uit het plastic? Of laat je die gleufjes toch gewoon open?
Zo 2 radiatoren voorzien van ventilatoren met thermostaat en voeding, en aan de bovenkant afgedicht.

• wizzopa
  • Nu online
supervinnie40 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

Vandaag toch nog op een paar andere ideeën gekomen die wellicht interessant zijn. Ik kan ze zo 1 2 3 niet vinden in het forum:

1) bij een radiator onder een vensterbank, zou je een schuine plaat boven de radiator (in de hoek) kunnen zetten zodat de luchtstroom omgebogen wordt, de kamer in? In mijn geval gaat het om een vensterbank van bijna een meter diep, dus het is lastig om de warme lucht uberhaupt bij het glaswerk te krijgen. Dan kan het net zo goed wat harder recht de kamer ingeblazen worden.

2) heeft iemand getest of er verschil zit tussen "ventilatoren bovenop de radiator" of "ventilatoren onderin de ventilator"? Mijn eerste gedachte zou zijn dat het vooral om de luchtstroom gaat die door de radiator blaast, dan heb je maar een onderin, dan bovenop. Het verschil tussen blazen of zuigen. Ik vermoed dat blazen meer effect heeft (??)

Het setje dat ik nu aan het bouwen ben voor mijn grootste radiator gaat de ventilatoren in het midden krijgen. Dit vooral omdat het een verticale radiator betreft en de onderkant vrij laag is. Als ik daar ventilatoren op plaats zouden ze zichtbaar zijn, en dat wil ik niet. Ze komen nu net onder het midden. (nog even alles in elkaar zetten en netjes maken. Op de werkbank werkte het al. Helaas is het onderwerp "effeciente trafo's" een beetje stilgevallen. Ik was wel benieuwd wat daar uit zou komen.
En zo ziet het er uit. Radiator..... Radiator.....

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:09
balk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:18:
[...]

Het voordeel van een ventilator boven is dat de lucht meer evenredig door alle kanalen van de convector getrokken wordt; als je een fan er onder plaatst wordt de meeste lucht door de kanalen recht tegenover de fan geblazen. Een fan boven zal ook minder stof zien, maar meer potloden en Lego blokjes.

Een fan onder ziet koudere lucht en is dus efficiënter en gaat langer mee.

Ik ga ze een paar centimeter boven de convector plaatsen. Er onder is te weinig ruimte en teveel stof. Ik wil wel ruimte tussen de fan en de convector.

Jij hebt een radiator onder de vensterbank? Je zou fans onder een hoek kunnen plaatsen zodat de lucht al richting de woonkamer wordt geduwd.
Onder de vensterbank heb ik het nu zo:

Ik heb de fans aangesloten nu op een Xiaomi powerplug. Hiermee kan ik de fans aan en uitzetten met home assistant.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• wizzopa
  • Nu online
ST10©DE schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Jazeker. Nadelen hierbij zijn in mijn ogen dat er geen kastje omheen zit en de levertijd. Wat voor kastje heb jij er omheen?
Een plexiglas kastje speciaal gemaakt voor de w1209 kost €0,95 bij Ali. Hij is met klitteband op de wand geplakt.
https://nl.aliexpress.com...l-Switch/32802211630.html

[Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 24-10-2018 11:10]

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:34
wizzopa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:12:
[...]

Maar ik zie daar geen kastje. ;)
Schaamteloze crosspost:
Vitamine schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:41:
Zoals wel meer mensen heb ik wat apparatuur 'opgesloten' in het meubel. Voor mijn gevoel werden de systemen erg warm en wilde de temperatuur automatisch regelen.
Via wat omzwervingen in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic beland. Op basis van wat er in dit topic wordt besproken, heb ik het volgende systeem (tweemaal) geïnstalleerd:

Gebruikt:
XH-W1209 Digitale thermostaat met relais (2x)
Behuizing voor de W1209 (2x)
Afstandsbusjes
12V DC voeding (beide zitten op dezelfde voeding, dus 1x)
Wago lasklemmen
Be quiet 80mm ventilatoren (2x)
• Kabels
• Wartels
• Adereindhulzen

Regeling 1:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu kan ik mooi de schakel temperatuur inregelen waarop de ventilator (40x40) geschakeld wordt en het afkoelt (moet hem nog wel wat netter wegwerken).

In het meest rechtse kastje zit hetzelfde systeem ingebouwd, maar dan met twee ventilatoren 80mm in de bodem van de kast geplaatst (uiteraard niet te zien op de foto, maar geeft wel een beeld :>):

Regeling 2:
[Afbeelding: Kamer]

De gesloten kast (rechts) heb ik ingesteld op 35°C, de receiver op 45°C en beide worden netjes geregeld.
Ik was bang dat er te weinig verse aanvoer zou zijn voor de gesloten kast, maar omdat het deurtje niet volledig sluit (staat standaard 3mm open vanwege de deurstop), heb je niet onwijs veel onderdruk in de kast.

Al met al erg tevreden *O*.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:09
wizzopa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:17:
@Possible Ga je de temperatuur van je cv water nog verlagen.
Met mijn AWB kan ik niet lager dan 55 graden wat ik nu al doe... :(

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• wizzopa
  • Nu online
ST10©DE schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:17:
Zo, ga het ook maar eens proberen. Vandaag heb ik de volgende bestelling gedaan:

COOLINK SWIF2 800 3 stuks
W1209 1 stuk
W1209 behuizing 1 stuk

Als het goed is wordt morgen geleverd, dus dan heb ik dit weekend wat te knutselen!

De grote vraag is nu welke instellingen ik moet nemen. Is dit een kwestie van uitproberen of zijn daar duimregels voor?
Dat is inderdaad een kwestie van uitproberen, wat je niet wil is een "koude" lucht stroom. Mijn instelling temperatuur meten van het retour water, als deze hoger is dan 30 graden ventilatoren aan en lager dan 25 uit.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:13

thido

Tilburg

Had nog een w1209 en pwm regelaar reserve liggen. Nog maar 8x Artic F9 bijbesteld voor de tweede convector put. Zit in een ruimte waar we nauwelijks stoken maar wel leuk een beetje knutselen :-)
In de huiskamer bevalt het goed iig.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• deleenheir
  • Laatst online: 07:58
Het verbaast me dat mensen chinees spul kopen om op netspanning aan te sluiten. Zelf voorzie ik voor mijn projecten steeds een voeding die ik recycleer van bijvoorbeeld een oude laptop, GSM lader, ander toesteln ... van een deftig merk. Als je ziet hoe sommige van die voedingen een loopje nemen met de veiligheid :-s

Het lijkt me niet de moeite om hierin een risico te nemen. Zeker gezien je met wat zoeken massa's voedingen kan vinden die prima voldoen.

Voor laagspanningsmodules maak ik een uitzondering omdat deze makkelijk te beveiligen zijn met een zekering.

Verder heb ik reeds enkele iteraties van mijn eigen BDE systeem achter de rug.

Hieronder een overzichtje van de versies:

1. Eerste versie met een WS1209 module.
Voordelen:
- Zeer eenvoudig aan te sluiten
- Lage kosten
- Laag instap niveau
- Snel te realiseren

Nadelen:
- Niet van op afstand te beheren
- Geen modulering van de fans

2. Versie met ATTINY85(brains), IRLZ44N (mosfet), en DS18B20(temperatursensor) waarbij de attiny de fans dmv PWM aanstuurt op basis van de temperatuur.
Voordelen:
- Fans worden gemoduleerd
- Redelijk eenvoudig circuit
- Met behulp van arduino redelijk eenvoudig te programmeren.

Nadelen:
- Niet van op afstand te beheren
- Basis kennis van programmeren nodig
- Basis kennis van electronica nodig

3. Zelfde als voorgaande versie maar dit maal op basis van een ESP8266 die de gegevens over Wifi en MQTT doorstuurd en dit alles op een custom PCB
Voordelen:
- Fans worden gemoduleerd
- Van op afstand te beheren en monitoren
- Integratie met domotica

Nadelen:
- Kennis van programmeren nodig
- Kennis van electronica nodig
- Duurder

PCB en circuit:
https://easyeda.com/Toinn...ddd7c4188850e4a5ac6df5786

Beheer van op smartphone:

De eerste versie lijkt me voor iedereen haalbaar en in combinatie met een DC-DC converter (XL4005 of LM2596 module) kan de snelheid makkelijk geregeld worden. De andere iteraties zijn een beetje uit de hand gelopen. 8)7

"If it works, don't fix it"

• balk
balk schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:30:
[...]

Wow, ziet er goed uit! Heeft me geïnspireerd om het ook zelf te doen ipv Speercomfort. Ik ga proberen om de PWM pin van een fan aan te sturen met een ESP32. Dat zou technisch moeten kunnen. Ik hoop alleen dat dit ook werkt met 8 fans parallel en vier meter draad. Twee DS18b20tjes zodat ik de temperatuur kan gebruiken om te sturen en monitoren.
Okay, ff mezelf quoten. Ik heb 1 Be Quiet Silent Wings 3 140mm besteld om op mijn ondergrondse convector te leggen. Er moeten er nog 7 bij, maar ik wilde eerste even testen. Ik pas PWM toe op de 12V header dmv een IRF520 mosfet. Die krijgt weer een laag voltage PWM van een ESP32 bordje. Op de ESP32 draait ESP Home Lib. Home Assistant doet de rest (en denkt dat het een lamp is).

Relevante ESP Home Lib code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
esphomeyaml:
  name: convectorput
  platform: ESP32
  board: esp32dev

wifi:
  ssid: 'uhu'
  password: 'yep'

mqtt:
  broker: '192.168.0.9'
  username: ''
  password: ''
  topic_prefix: convectorput

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG

ota:

output:
  - platform: ledc
    pin: 12
    id: gpio_12
    frequency: 25000
    bit_depth: 8

light:
  - platform: monochromatic
    name: "Convectorput"
    output: gpio_12

Volgende stap is nog 7 fans in parallel aansluiten, met betere bedrading, op dezelfde mosfet en temperatuurmetingen op de verwarmingsbuizen monteren en de aansturing op de ESP32 programmeren. Stand alone is wel zo mooi in deze service, met remote override en temperatuur monitoring.
ThaHandy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:47:
Knoop doorgehakt. 15x silent wings 3 120mm PWM High-Speed zijn onderweg.

De voornaamste reden is de lage RPM zonder dat deze stopt. Bij de Artic's gaan deze na van loop van tijd uit als deze een te lage RPM hebben, kunnen ze niet opstarten op de laagste RPM en hebben ze geen stop-beveiliging. Nasua haakte al snel af vanwege resonantie op wat snel hoorbaar was (het zelfde idee als je in een ventilator blaast)
Waarom heb jij voor de high speed versie gekozen? Meer capaciteit?

[Voor 13% gewijzigd door balk op 31-10-2018 20:47. Reden: quote er bij]

• balk
ThaHandy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:45:
High speed vanwege boost, mocht ik dat willen.
hmm, dat is inderdaad de betere keuze. Ik heb even twee testrapportjes vergeleken en de punten in één grafiek gecombineerd.
http://thermalbench.com/2...-140-mm-high-speed-fan/3/
http://thermalbench.com/2...ent-wings-3-140-mm-fan/3/

Hieruit kun je concluderen dat de fanbladen hetzelfde zijn voor beide fans en dat je voor € 0,30 meer je een fan hebt de bijna net zo zacht kan draaien maar een stuk harden en tot 1000 RPM dezelfde eigenschappen heeft als de normale versie. 8)7 B)
Pagina: 1 2 3

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True