Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 2 3
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 16:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik hoor eigenlijk verschillende mensen in mijn omgeving die zelf een (Jaga) convector willen boosten.

Gezien ik eigenbouw DBE unit in gebruik heb lijkt het mij leuk om hier ervaring uit te wisselen.
Ik zal dit topic later voorzien van extra info.

Enjoy!
UPDATE: Nu 7 fans op de 4 kanaals fancontroller

UPDATE: NU ook een traditionele radiator geboost! revolution-nl in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Mijn post in Duurzame Energie deel 18:

Vandaag opzoek gegaan naar een fan controller en een paar fan's. Gister opperde ik het idee om mijn paneel radiator te boosten maar ik heb mij bedacht en ik ben maar begonnen bij mijn Jaga convector

Eigenlijk had ik een 4x 180mm Silverstone Air Penetrator SST AP181 gewild alleen kon ik niet het geduld opbrengen om een paar dagen op een bestelling te wachten

Ingredienten:
Scythe server fan controller
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-3 140mm 1700RPM
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-2 140mm 1200RPM
1x Oude externe 3.5inch behuizing met voeding tbv MOX aansluiting

In eerste instantie wou ik vier 1700rpm fans echter waren die niet meer voorradig. Vandaar de 2x 1200rpm fans. De fan's heb ik met een parker gemonteerd op de warmtewisselaar door een muurplug tussen de warmte wisselaar vast te zetten .

De 1200RPM fans heb ik met twee temperatuur sensoren op de aanvoer aangesloten en schakelen in bij een aanvoer van 40c. De 1700rpm fans staan op de retour aangesloten en schakelen in bij een retour van een 40c. Door deze setup draaien de stille 1200rpm fans bij het bijwarmen en schakelen de luidruchter 1700rpm fans in bij de langdurige opwarming van de ruimte.

Het resultaat is verbluffend! De kamer is veeeeel sneller op temperatuur de delta T uit mijn jaga is nu bijna 15c en de ketel pendelt bijna niet meer bij het opwarmen. Als de jaga al vol warmte staat te blazen geven mijn paneel radiatoren nog amper warmte af. Kortom, veel resultaat voor weinig geld (slechts 100 euro)

[Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:06]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• jekker
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:58
Omdat je met lage temperaturen een hoger rendement kan halen is het zeer interessant om ltv boosters te gebruiken voor jaga radiatoren, alleen in mijn ogen rekent jaga wel erg veel voor hun systeem.

Dus waarom ook niet zelf proberen, situatie voor de boosters.

Er draait hier een warmtepomp 12kw, bij een buiten temp van 11c en lager produceert hij 50c water.
wanneer de temperatuur buiten 12c bereikt gaat de WP 45c water produceren.

situatie: beneden vloerverwarming (geen enkel probleem)
boven 3x jaga + oude radiatoren in toiletten slaapkamers (alleen met hogere temp 45c warm te houden)

gemiddelde temperatuur 21.4

gewenste temperatuur 22c

jaga1: 180 b x 40 h
jaga2/3: 120 b x 60 h

in jaga1 4x de Scythe Slip Stream 140, 0.20 A, DC12V, 23.2 Db, 140 x 140 x 25 mm 1200 rpm
draaien momenteel op 9v deze 4 14cm fans ontrekken alle energie uit de 180cm jaga.
dit is makkelijk aan de terug voerleiding te merken.
ze draaien op een vermoedelijke 800 toeren

in jaga 2+3 3x de Scythe Slip Stream 120mm, DC12 V, 0.1 A, 10.70 Db, 115 g, 120 x 120 800rpm

draaien momenteel op 15v maar ik gebruik hier tussen een temperatuur controller uit een oude voeding die het aantal rpm controleert bij 35c omgeving temp draaien de fans rond de 600rpm bij een hogere temperatuur 40c rond de 800rpm

Waarschijnlijk haal ik de temperatuur controller er later tussen uit,omdat de wp nu lager stookt als ik had

verwacht.(nog even een 9v adapter regelen)

en zal de fans later tussen de 600-800rpm laten draaien omdat dit al voldoende energie onttrekt.
en de fans op hogere rpm te horen zijn(niet storend maar toch).
Voor een cv ketel zou zo'n controller wel interessanter zijn ivb met de hogere temperaturen

resultaat: bij een buiten temp onder de 7c produceert de wp nu 40c water en boven de 7c 35c water
gemiddelde temperatuur in huis 22c

de fans draaien 24/7 per dag momenteel, maar wil dit nog veranderen door een tijdschakelaar zodat nachts niet

zoveel energie wordt ontrokken

resultaat is een zeer comfortabele leeftemperatuur die met een beetje tweaken nog wat energie zuiniger kan.

Wat ik er bij moet vertellen is, dat ik mij aan de Spaanse Costa woon en ik in 4 jaar tijd nog geen 1x de temp onder nul heb gezien. Maar het hier nu ook extreem koud is dus een perfect moment om de jaga's te testen
overdag +-8c s'nachts 3c + veel wind

voor de fans heb ik alleen kosten hoeven maken.
Totale kosten €88,-

Spicy!

• _jorrit_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-12-2017
Op deze url http://www.circuitsonline...diversen/thermostaat.html kwam ik dit tegen. Ik citeer: "Vervang de LED en R4 door een buzzer van 12 Volt.". Waarschijnlijk ligt een relais dan ook binnen de mogelijkheden.

• _jorrit_
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-12-2017
Hier nog een temperature controller via Ebay.
2x relais:
eentje indien temp boven ingestelde waarde
eentje indien temp onder ingesteld waarde
http://www.ebay.nl/itm/Di...AC-220V-LCD-/260880072067

Maar goed, dan moet ik wel zeggen dat zo'n Zalman Kaze master fancontroller geval dan toch stiekem uitgebreider is vanwege regelbaarheid van de fans. En een beetje duurder.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Oeps i did it again O-). Kon het niet laten om er weer mee aan de gang te gaan

Ik zal al te denken aan allerlei constructies om de fans onder de radiator te plaatsen, wat bleek de fans uit de Proliant ML350 G4 kon ik gewoon in mijn radiator klikken :).

Nu nog een witte strip erop en niemand die het ziet.

De FAN's (12v, 1 amp) zijn aangesloten op een voeding van een externe schijf van 12v en 3.3a.

Helaas is deze voeding niet krachtig genoeg om alle vier de fans aan te sturen. 3 fans gaan goed. Daarnaast maken de fans erg veel lawaai :P. hij zal dus enkel ingeschakeld worden bij het opwarmen van het huis als niemand in de woonkamer is. Schakeling gaat op een tijd schakelaar die gelijk staat aan de klok thermostaat, MET een klik aan klik uit om evt met de hand makkelijk uit te kunnen zetten.

De flow die de fans generen is wel gigantische te noemen, ben erg benieuwt naar het resultaat.
De radiator gaat in het vervolg keurig een delta T van 20c leveren met een mooie flow, daar ben ik van overtuigt :)

Stroomverbruik van 3 fans is met 40watt is overigens wel behoorlijk, Ik gok dat ze in de winter een half uur per dag draaien om de boel op te warmen dus al met al is het dus wel te overzien.

[Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2012 17:56]

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:20

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Mijn eerste DBE is ook af voor een 21S radiator van 300x30. Totaal nu 5 Akasa fans op 9 volt, gestuurd door een Velleman MK138.

Ik het ruimte over gelaten voor nog twee ventilatoren.

En met de radiatoren in de kamer aan de voorkant heb ik ontzettend veel geluk!

Die ga ik ook creatief vastzetten, ik koop een paar stukken draadeind M4 en daarmee schroef ik ze door de hele radiator aan de bovenkant van de lamellen vast.

Alles daarvoor is al besteld bij Conrad.nl

Update:

Daarnet een test gedaan door het huis te verwarmen. De DBE achter gaat netjes aan en begint met het koelen van de radiator. BIj het afschakelen van de CV blijft de DBE netjes doordraaien totdat de temperatuur van de aanvoer ongeveer nog 25 graden is.

De oude stalen radiator met DBE (21S) is nu nog slechts 24 graden. De beide Radson radiatoren ( voorin het huis ) zijn nu nog 29 graden! Dus je kan merken dat die paar fans een radiator ontzettend snel en goed kunnen koelen.

Ik ben blij met de eerste resultaten.

[Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2012 16:57]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Hier een foto van de aansluitingen op de MK138.

Helemaal links: De NTC sensor.
Midden: 12V DC voor het aansturen van het schemaatje zelf. ( 100mA max )
Rechts: Relais schakeling waarbij ik de midden en de NC aansluiting gebruik.

Dit plastic bakje had ik nog over ( er zaten schroeven in ). Twee gaatjes geboord, printje erin. Klep dicht, tape erover om hem goed dicht te houden.
VOILA

Edit2:

Heeft iemand enig idee wat de extra opbrengst is van een standaard radiator met DBE?

[Voor 27% gewijzigd door mkleinman op 21-10-2012 17:59]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Foto's van m'n DBE's aan de voorkant.

Bovenkant van de radiator, draadeind is net te zien

Onderkant van de radiator, twee fans verbonden met een soort H balk en bevestigd met een aantal tierips. Onderaan is het bakje te zien waar de Velleman kit in zit. Beter had ik (nog) niet. Daar moet ik nog wat aan bedenken.

Hier is te zien hoe het draadeind aan de onderkant is bevestigd door de H balk heen.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:25

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:03:
Foto's van m'n DBE's aan de voorkant.

Bovenkant van de radiator, draadeind is net te zien
[afbeelding]

Onderkant van de radiator, twee fans verbonden met een soort H balk en bevestigd met een aantal tierips. Onderaan is het bakje te zien waar de Velleman kit in zit. Beter had ik (nog) niet. Daar moet ik nog wat aan bedenken.

[afbeelding]

Hier is te zien hoe het draadeind aan de onderkant is bevestigd door de H balk heen.

[afbeelding]
Geïnspireerd door de foto's net m'n radiator schoongemaakt, kwam toch meer stof en vuil vanaf dan ik dacht. Eerst maar zorgen dat de natuurlijke stroming optimaal is.

ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Jeroen is hier net geweest met zijn FLIR camera. We hebben een hoop foto's gemaakt en er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open.

Wat me opvalt is dat het verschil NIET zichtbaar is met een FLIR camera wanneer de DBE unit aan staat onder de radiator.

Wat me verder opvalt is dat mijn radiatoren in de woonkamer voor nagenoeg egaal opwarmen tot 40 graden en pas boven de 40 graden begin je een temperatuurverschil tussen boven en onder te zien.

Verder is te zien dat mijn radiator achter volkomen verkeerd opwarmt en bij de aansluitingen gewoon letterlijk kortsluiting maakt met de aanvoer en retour.

Wat onbewerkte foto's

Kortsluiting in radiator:

Radiator voor ( zonder DBE )

Radiator achter na ongeveer 20 minuten. Let op hoe vreemd hij opwarmt.

Warmtelek OPGELOST :) in de bijkeuken. Koudeval van plafond. Hier heb ik later de kier dicht gemaakt met KIT.
VOOR

NA

Verder hebben we ook de WTW gemeten, je kan heel duidelijk zien dat het water ongeveer 10 graden warmer wordt.

Nog een leuke van de zonneboiler, verschil tussen aanvoer en retour.

• mkleinman

mkleinman

Hier foto's van dezelfde radiator zonder en MET DBE. ( ventilatoren op 12V voor maximaal effect ).

UIT, DeltaT van 40,7 - 36,8 = 3,9 graden.

AAN, DeltaT van 45,0 - 39,1 = 5,9 graden.

Dezelfde schaal aanhouden ging niet, dan zag je niets meer. DeltaT gaat dus iets omhoog maar dat kan ook komen omdat de aanvoertemperatuur ook 5 graden hoger lag.

Zo droog naar de cijfers kijkend valt het effect me tegen, gevoelsmatig zeg ik dat het effect enorm is.

Het koeleffect op de convectoren in het midden is wel duidelijk te zien wanneer de ventilatoren draaien!

[Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 27-10-2012 20:35]

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:00

Mars Warrior

Earth, the final frontier

revolution-nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:20:
Ook ik heb dit jaar een veel hoger verbruik in November. Maar dat komt omdat ik veel meer gestookt heb.
Mag ik jou nomineren voor de onderbouwing van het jaar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:27:
[...]
Als ik de cijfers dan goed interpreteer dan heeft de zonneboiler/CV een negatief effect 8)7 . De DBE met 5 fans achter een positief effect.

En alles wat ik daarna doe een negatief effect op het verbruik. Waarbij het gasverbruik van 0,198m3/gd gaat naar 0,459 met alle DBE's en een maximale aanvoertemp van 60 graden die in de praktijk niet wordt gehaald.

* mkleinman snapt het niet meer.
Plaatje zegt meer dan woorden:

Dit zijn de procentuele (m3/graaddag) besparingen op gasverbruik over 2012 tov 2011. Je ziet de enorme verschillen per maand. Aan het huis is echter dit jaar niets veranderd. Ik vermoed dat de zon een groot aandeel heeft in deze variaties.
Je zult snappen dat het aantonen van maatregelen (zoals DBE's) wel heel, heel, heel erg moeilijk wordt met dit soort enorme verschillen in relatief verbruik per maand...

Het kan best zijn dat jouw huis ook standaard al dit soort variatie lat zien en dat je het daardoor niet meer snapt. Wat me nogmaals opviel in je verhaal was het verschil met DBE's tussen voor en achter; vraag me nog steeds af of je toch last hebt van balansverstoringen in het voor en achter circuit...

[Voor 13% gewijzigd door Mars Warrior op 15-11-2012 19:37]

http://www.team-mediaportal.com/

• mkleinman

mkleinman

Nog niet, ik heb vrijdagmiddag de aanvoer temperatuur verlaagd. Gisteren mijn eerste meetpunt. Vanavond laat mijn tweede en dan morgen het aantal graaddagen van vandaag.

Gasverbruik in november. Het lijkt vooral in het begin van november te zitten met een vreemde piek met een paar dagen 8m3+ verbruik. ( harde wind? )

+15%? Het is nog meer :(

[Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 18-11-2012 10:44]

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:41
Zojuist Erasmo uitgezwaaid. Hij had even een paar IR foto's gemaakt met zijn FLIR. Leuk speelgoed, overigens.

DBE's in action:
lage radiator met 6 fans. Hier kunnen nog een paar fans bij, zo lijkt het.

Hoge radiator met 3 fans. Ze blazen de warmte zo tegen het plafond.

En nog eentje:

Interessant! Je ziet hoe goed die fans de radiator weten te koelen.

[Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 20-11-2012 21:24]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
all credits aan Erasmo.

Misschien wel leuk om even het verschil in ir-beeld naar voren te halen tussen een radiator mét en een radiator zonder DBE.

Zonder:

Met:

De vorm van de warmte verschilt. Zonder fan lijkt de warmte als een druppel in de radiator te blijven hangen, waar er mét DBE een soort van gele brug onder wordt gezogen (de hitte wordt afgevoerd naar boven en de zijkant)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• hansdegit
oké...Weinig tot geen extra geluid waarneembaar. Da's mooi.
Verder: de radiator onder het raam (nu uitgerust met 12 fans) blijft nu koeler dan gisteren. Sterker: de fans bliezen gisteren warmer lucht dan nu.

Tot slot nog een plaatje:

Sorry, wordt tijd voor een knappe Android foon. om de 12,5cm een 6cm fan op 9V. Uiteraard zit er nu een rooster op. Deze radiator meet 140 cm lang bij 60cm hoog.

[Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 28-11-2012 22:19]

• hansdegit
Thanks.

Aan de onderkant was het wat problematisch. Er zit daar een buis in de weg en ik moest een constructie a la mkleinman gaan maken. Ik wilde snel meters maken, dus ik heb ze gewoon op de convectors gezet. Bovendien: Jaga zet er zelf ook bovenop, toch?

Eh, hoe zou ik dB's kunnen meten? Wat voor instrument heb je daarvoor nodig? Ik vind die fans heel stil; ik heb er al jaaaaren 2 in mijn HTPC zitten. Mijn inbouw koelkast hoor je beter dan de fans.

Op de 2m10 hoge radiatoren heb ik ze ook zo neergezet. 2 fans aan de uiterste randen en dan HoH 12,5 cm.

Strookje plastic van 30mm ervoor en je ziet er niets van (Karwei, 3 euro voor 2meter, pas perfect in een soort gootje in de radiator)

[Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 29-11-2012 14:31]

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Na alle mooie voorbeelden heb ik een Nexus real silent 120mm 1000rpm geprobeerd (op 12v). Geluid is +/- 0, tenzij je oor de fan raakt:

De fan staat ongeveer 20 cm voor de radiator en blaast mooi achter/tussen/voor de radiator langs. Ik heb geen metingen gedaan, maar wel het idee dat het sneller opwarmt (en de CV dus weer sneller uit kan). Er gaat in iedergeval meer lucht doorheen dan waneer de fan uit staat. Zeker voor herhaling/uitbreiding vatbaar.
De andere radiator staat een 92mm 1500rpm fan voor, die wel hoorbaar is.

• Fest
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Gisteren is mijn pakketje binnengekomen en natuurlijk gelijk aan de slag gegaan:

Resultaten:
Standaard heeft de convector een vermogenafgifte van 1,8kW, echter met de plaatsing van 8 stuks Scythe Kama Flex 135mm 1600RPM fans is dit meer dan verdubbeld naar 3,7kW. Goed resultaat moet ik zeggen. Echter zijn de fans dan niet bepaald stil. Bij een vermogenafgifte van 3,2kW zijn de fans nagenoeg onhoorbaar en dit is voor mij dan ook de ideale stand.

Tips:
Je kan het beste zoveel mogelijk oppervlak van de convector bedekken met fans op een lagere RPM, dan minder fans plaatsen met een hogere RPM.

[Voor 8% gewijzigd door Fest op 29-12-2012 14:33]

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:02
Het stond al heel lang op de to-do lijst en nu eindelijk de tijd ervoor. Dus gisteren en vandaag ook eens een DIY DBE uitgeprobeerd.

Kamerthermostaat:
Aan/uit klok thermostaat.

CV-Ketel:
AWB zelf modulerend.

De radiator:
1x T22 van ongeveer 2000x900mm

Uit de rommeldoos:
6x 12cm fan op 1000rpm
1x 14cm fan op 1300rpm
1x ATX voeding

Dit aangevuld met:
1x Bi metaal thermostaat, normaal open, dicht +35 grC, open +20 grC voor €2,75 ex. btw.

De thermostaat heb ik vanwege de forse hysterese in eerste instantie op de onderzijde (retour) van de radiator geplaatst. En vanmiddag aan de bovenzijde (aanvoer).

Resultaat is een veel snellere opwarming van de woonkamer en keuken van nacht naar dag temperatuur
Voor DBE: ongeveer 1 uur
Met DBE: ongeveer 0,5 uur

Met de thermostaat op de onderzijde wordt de radiator bij een retour temperatuur van hoger dan 35 graden ingeschakeld en schakelt na een redelijke termijn na ketel branden weer uit.
Met de thermostaat aan de bovenzijde schakelt de DBE veel eerder in, maar blijft wel heel erg lang na draaien. Ook al is de onderzijde al ver afgekoeld.

Vooralsnog zal de thermostaat dus aan de retour zijde gemonteerd worden.
Bij de 'echte' DBE's (voor en achter) wordt later een instelbare thermostaat met een kleinere hysterese toegepast.

De keuze voor een bi-metaal thermostaat is energiebesparing. Waar ik nu voor test doeleinden de 12V lijn schakel zal bij de 'echte' DBE de 230V voor de DC voeding worden geschakeld.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-05 23:31
@martin:

http://www.topsluchtfilte...terdoek-luchtfilters.html

Voordeel:
Dan hoef je het stof wat opgezogen wordt ook niet meer in te ademen! :D

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

NielsTn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:54:
[...]

ja het aantal units is per lengte vastgesteld,
maar type van fans (grote, kleinere, 2 of 3 in een rack) is afhankelijk van type (11-16-21)
ook op types 10-15-20 past het, maar echt optimaal bij TWIN-convector lichaam :)
Volgens mij zei ik dat ook.
http://radiatorendiscounter.quokka-ws.com/image/data/dbe-keuze-tabel.jpg
Lengte bepaalde aantal fans, type convector bepaalde afmeting fans.

Overigens zijn er maar 3 maten fans. De kleinste zijn voor type 06, de middelste zijn voor 10/11 en de grootste zijn voor 15/16/20/21.

Hier ligt 1 fanscontroller klaar die op basis van temp. curve 4 x 92mm fans voor 2 twinconvectoren aan gaat sturen.
Oftewel 2 convectoren optimaal aansturen op convectorlichaam temp. voor €55.=
Dat wordt knallen, met de uitgespaarde €250, kan ik weer investeren in andere bezuinigingsmaatregelen :D

lang leven de zelfbouw DBE >:)

[Voor 34% gewijzigd door Freemann op 13-01-2013 21:29]

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Petma
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-02-2016
Ik heb sinds eenpaar weken 2 Jaga Strada. Omdat ik de orignele DBE erg prijzig vind heb ik ook een eigenbouw DBE gemaakt. Het functioneert goed naar mijn mening. En bespaart. Zie foto.

Ik heb een Sythe Kazeserver fancontroler gebruikt om de 4 Nexus fan aan te sturen.
2 fans zijn geschakeld op de aanvoer van de Jaga en 2 op retour.
De 2 fans op de aanvoer gaan draaien als de aanvoertemperatuur op min. 40 gr. staat en de andere 2 op retourleiding en gaan pas draaien bij min. 29 gr.

Ik heb voor de voeding een oude extern dvd Sony brander gebruikt. Zie foto.

Alleen de fans maken nog te veel geluid. Ik ga nog een potmeter tussen zetten zodat ik de toerental kan reduceren. Of weet iemand een andere fans die minder geluid produceren.

[Voor 41% gewijzigd door Petma op 20-01-2013 12:54. Reden: Foto's kleiner gemaakt]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Dre:
Deze bedoel je denk ik:

Het mooie van een relatief hoge deltaT, is dat je ook een relatief lage retourtemperatuur hebt en zeker bij LTV

hoge aanvoer
Zonder DBE:
aanvoer 80c, retour 70c = DeltaT 10c is 12,5% afkoeling
Met DBE
aanvoer 80c, retour 65c = DeltaT 15c is 18,7% afkoeling

lage aanvoer (LTV)
Zonder DBE:
aanvoer 45c, retour 40c = DeltaT 5c is 11,1% afkoeling
Met DBE
aanvoer 45c, retour 35c = DeltaT 10c is 22% afkoeling

Met DBE haal je makkelijker een hogere DeltaT en dus een nog lagere retour temp.
Het kost daarbij minder gas om van 35c > 45c te gaan dan van 70c > 80c. Dus ondanks de zelfde deltaT minder gasverbruik EN een lagere retourtemp.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-05 11:31
Het rechter zijaanzicht van de radiator. Vooraan zie je de modulebehuizing met daarin de MK138. Het zwarte snoer komt van de 12V stekkervoeding af. Het rode snoer is de verlenging van de thermistor naar de aanvoerleiding. Het witte snoer is de 12V schakelvoeding naar de fans. Over de lengte van de radiator zie je de fans geklemd.

Een onderaanzicht van de radiator met de eerste fan en de modulebehuizing tussen de radiator geklemd. De foto is niet zo scherp omdat ik onder de radiator weinig ruimte over heb. Je ziet de guard op de fan tegen kleine vingertjes. Het snoer naar de fans heb ik met simpele isolatietape aan de achterzijde bevestigd. Van voren zie je er niets van.

De thermistor zit nu nog op de aanvoerleiding met twee witte tie-wraps. Verder zie je alleen het 12V voedingsnoer. Ik verplaats de thermistor binnenkort nog naar de retourleiding. Nu blijven de fans voor mijn smaak na het opwarmen nog een half uurtje te lang blazen, terwijl de MK138 al op zijn maximum temperatuur staat ingesteld.

Ten slotte de thermistor nu zichtbaar. Ik heb 'm met twee krimpkousjes geïsoleerd.

Je hebt het over een T20. Dat betekent toch dat de radiator geen lamellen aan de binnenzijde heeft? Dan vraag ik me serieus af of de fans in staat zijn om de radiator flink af te koelen. Ben benieuwd naar je cijfers.

Maareh, leuk tweakprojectje toch?
Het lijkt er inderdaad op. Ik merk nog niet echt een verschil in de deltaT bij de radiator. Toch is de luchtstroom nu vergroot. Op de foto's zie je dat er een vensterbank strak boven de radiator loopt. Nu is er veel meer luchtverplaatsing naar de zijkanten en ik hoop dat dat de tijd voor het opwarmen verkort.

Hoe dan ook een óntzettend leuk tweakproject :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CyberThug schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:19:
[...]

Het is mij even niet helemaal duidelijk wat je met een 'stijgbuis' bedoelt. Heb je er een plaatje van of een omschrijving hoe ik hem kan herkennen?

Moet ik deze benaderen via de zijkant van de Jaga of, door het rooster te verwijderen, via de bovenkant?

Dat is het punt waar EEN ontluchtings ding (nippel/stijgbuis) in moet zitten.
Zit dat er niet; ga naar een beter dhz zaak en koop er 1.

[Voor 66% gewijzigd door Freemann op 21-05-2013 09:25]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ging gisteren bij mijn woning kijken. Er zou een convector voor de schuifpui komen. Moet zeggen dat ik best schrok toen ik dit zag:

Das toch geen convector, da's een koelkast op z'n kant! Wat groot :/ Ik ging er van uit dat een convector zoiets zou zijn:

Ik weet nog niet wat de precieze afmetingen zijn, waarschijnlijk 1,40 breed (de schuifpui is 3m) en 50cm hoog. En 20cm diep ofzo. Zou ik de kap kunnen inkorten, tot pakweg 30cm hoogte, ventilators+thermostaatje er in bouwen, en dan er weer op plaatsen? Want het bovenste deel is gewoon leeg begrijp ik ivm met de convectie.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bij een regime van 55/45/20 (aanvoer/retour/ruimte temp.);
20 cm hoog; 1045W
30 cm hoog; 1307W
40 cm hoog; 1515W
50 cm hoog; 1684W
60 cm hoog; 1822W

van 50>20cm verlagen brengt een vermogens verlies van +/- 60-65% met zich mee.
Als je de 30cm gaat boosten dan kom je volgens Jaga op 2200W en heb je +/- 20% meer vermogen als de standaard 50cm radiator.

Dus verlagen en boosten is een optie.

• YBJ
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14-04-2017
Fantastisch topic dit!!

Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.

Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.

Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.

Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.
Hier ligt een Jaga convector in van 2.60m.

10 x Scythe Slip Stream 120mm - 800 U/min 120mm Fan - 10,7dB(A)
1x Scythe KazeServer KS01-bk voor controle over 4 fans

Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.

Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.

Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!

De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!

Hier zoals het is aangelegd:

• vraasen
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:58
Ik lees dit topic al ruime tijd mee en heeft me goede tips bezorgd. 2 Jaar geleden tijdens verbouwing heb ik heel m'n huis vol gehangen met Jaga Tempo's. Aangezien mijn vriendin andere vensterbanken wilde heb ik beneden 2 van de Jaga's moeten vervangen voor nieuwe versies (lager ivm de ruimte tot de vensterbanken en meteen wat dieper). Goed excuus om meteen zelf een DBE systeem te knutselen.

Afgelopen maand was het tijd hiervoor. Hieronder mijn systeem. 9 Noctua 12cm ventilatoren icm een Scythe fan controller op een 260cm T16 van 40cm hoog. 3 Fans per kanaal op minimale snelheid. Geluidsproductie van ong 12-13dB per fan met een luchtverplaatsing van 63cfm op de huidige snelheid. Planning is nog om deze temperatuur gestuurd te maken.

Fan controller welke mooi in de Tempo past.

1 Groep fan's.

Groep in actie.

Alle groepen in actie.

Daarnaast heb ik nog op een 100x60 T16 2 14cm Noctua's los liggen. Hier wil ik er nog 1 bij plaatsen wanneer ik het frame maak.

De woonkamer warmt nu mooi en snel op.

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:54
djwice schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:15:
[...]

Super thanks voor deze test en de info!

Ik heb zelf nog contact gehad met Sweex over wat hun externe IDE HD behuizing verbruikt. Helaas nog al een fout antwoord gekregen. Volgens de medewerker gebruikt de voeding niets en als hij aan staat verbruikt hij 2A bij 12V excl. HD, ik mag hopen van niet dat is wel erg veel (24Watt) voor het omvormen van 230V naar 12V en 5V en USB naar IDE communicatie.

Helaas reageren ze niet op de vraag of ze dit kunnen nameten omdat het mij onwaarschijnlijk lijkt. En om nu €20 (incl. verzenden) te betalen om er daarna achter te komen dat ze niet beter doen dan wat ik al heb: 5Watt verbruik voor omvormen...

Dus ben ik nog opzoek naar alternatief. Wellicht dat Sweex zich komende week nog laat horen met een juist antwoord :?
die info van de sweex medewerker lijkt me gewoon het maximum wat de voeding aankan, kan me ook niet voorstellen dat hij dat gebruikt bij een paar fannetjes. Weet niet hoe je huidige voeding eruit ziet die zoveel trekt in ruststand, maar die van de sweexz ziet er wel als een schakelende voeding uit.

Ik zie dat jij de 800rpm versie hebt van de Scythe dus ik weet niet hoe hard je ze laat draaien met de fancontroller, maar kan me voorstellen dat dat redelijk richting het maximum gaat. Dan heb je wel 12V voeding nodig. Doordat ik zelf de 1700rpm (140mm versie) gebruik heb ik geluk. Op 5V draaien ze ook rond die 800rpm. Je idee van de hd-enclosure vind ik wel slim, maar het kan ook wel met twee blokjes: 1 van 5V en 1tje van 12V. Zoiets dus: http://www.elektronicawereld.nl/zoek/product/172/opop_stekkervoeding_12v_1_5a/details
Heb je echt niks liggen? Anders toch maar even kleine diepteinvestering doen (in die Sweex) ;) Als het je 3W scheelt in standy heb je het er in jaar of 3 uit (vuistregel 1W = 2 euro per jaar)

• Fest
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
djwice schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:47:
[...]

Thanks voor de tip, de geur bij mij komt van de draden (rood/zwart/geel) niet de fans.
Kan tochtstrip tegen die warmte van 50+°C? Ik denk bij tochtstrip aan flexibele rollen plakstrips, bedoel je die? Of heb je andere voor ogen?
Ik heb dit type gebruikt, wel door midden geknipt:

Het water dat door de convector stroomt heeft altijd een temperatuur van 75 graden, i.v.m. stadsverwarming. Ik ruik niks wat niet thuishoort in een woonkamer.

• maxtrash
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:54
Ter info maar even mijn huidige configuratie. Ik gebruik deze spullen, plus nog de nodige splitters en zo naar alle twaalf de fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Kaze Server Fan Controller€ 34,82€ 34,82
6Scythe Slip Stream 140mm , 1700RPM, 140mm€ 0,-€ 0,-
6Sharkoon S1402515P-3, 140mm€ 4,91€ 29,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,28

De Sharkoon's vind ik eigenlijk net zo goed, ze hebben alleen wat meer volt nodig dan de Scythe's. Op 5 volt draaien ze net te langzaam om ze betrouwbaar opgestart te krijgen (en de luchtverplaatsing is wel erg beperkt). Logisch ook want ze zijn max 1500RPM (op 12V) versus 1700RPM van de Scythe's.
Met een prijs onder de 5 euro kun je je eigenlijk geen echte buil vallen en als er eens een kapot ga vervang ik hem gewoon.

Dit is een foto van de convector-put. Het ziet er nogal slordig uit en dat is het ook wel. Alleen omdat het in een donker gat ziet, zie je er eigenlijk zo goed als niets van als je er niet op let.

Totale prijs:
ongeveer 45 euro voor de Scythe fans, 30 voor de Sharkoon's, 40 voor de kaze master en nog 40 voor kabeltje-meuk. In totaal rond 165 incl. verzendkosten. Toch nog aardig wat als je het zo hoort, maar comfort is echt verbeterd. Temperatuur water is nu max. 60 graden en ik krijg het voldoende warm in de woonkamer. Dat is echt wel eens anders geweest.

[Voor 54% gewijzigd door maxtrash op 30-11-2013 00:31]

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-12-2017
teacher schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:53:
Misschien kan je een oude Honeywell round ergens uit een bak trekken en die modden. Daar zit tenslotte een bimetaal in en een kwikcontactje.
Dat zal op zich ook werken alleen 220 er doorheen trekken is misschien niet zo'n slim plan.
Ik heb nu dit soort NO switches besteld met een schakeltemperatuur op 35 graden:

Tolerantie is alleen wat groot dus ik heb er maar meteen 10 besteld, kan ik er de beste uitvissen. Ze moeten niet te vroeg schakelen maar al helemaal niet te laat afvallen. Dicht/aan op 35 en open/uit op 30 graden zou imho ideaal zijn. Ik wil het bewust zo low tech mogelijk hebben, install and forget.

1960Wp Suntech, 120Wp sharp, 510Wp Qcells

• YBJ
  • Laatst online: 14-04-2017
Bij mij ligt het frame met dichte plaatjes en fans boven op het tussenschot wat in het midden van de convectorput zit. Dit heeft ongeveer een afstand van 20 cm t.o.v. de lamellen.

[Voor 18% gewijzigd door YBJ op 17-12-2013 16:59]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik heb hier de jaga van 1 meter opgeschroefd van 4x 140mm Noiseblocker fans naar 7x 140mm.
Met een fan hub heb ik nu 4 fans op 1 kanaal geregeld staan.

De 4 kanaals scythe kaze server fan controller stuurt nu dus de 7 fans aan.
5X PK-3 a 153m3 per stuk
2x PK-2 a 55m3 per stuk

Welllicht overkill maar werkt top! :D
Voordeel is dat ik nu bij 7x 800rpm een aardige luchtverplaatsing heb maar amper geluid.

[Voor 43% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:35]

Anoniem: 477788

Ik wil graag ook mijn ervaring delen met het verbeteren van een convectorput. Al een lange tijd z(at) ik met het probleem dat ik mijn convector put eigenlijk niet goed warm kreeg, met als gevolg een redelijk koude kant in de woonkamer. Als eerste begonnen met piepschuim aan de buitenkant te plakken in de kruipruimte en wat radiatorfolie dat ik nog over had aan de binnenkant om de put zelf te isoleren. Vooral de ruimte rondom de leiding doorvoer was aanzienlijk en zit nu mooi dicht.

Met de informatie uit dit topic heb ik mijn convector ook voorzien van fans en het resultaat is verbluffend, de woonkamer wordt sneller warm en de koude kant is vrijwel geheel verdwenen. Ik wil iedereen dus ontzettend bedanken met het delen van alle informatie.

Mijn situatie is als volgt, een 180cm lange convector put voor een raam. Als mijn Remeha Avanta 35c ketel begon te branden dan .. tja, dan werd hij wel warm maar de luchtstijging was niet voldoende om de warme lucht echt goed uit de put te laten komen. Na de standaard tmin instelling in de iSense van 6 naar 35 graden te hebben gezet werd het wel beter, maar nog niet bijzonder. Vervolgens dit topic een keer tegengekomen en toen gedacht, dit gaan we proberen.

Helaas kon ik Kaze Server fan controller niet vinden, ik meen dat deze niet meer gemaakt wordt. Zelf heb ik zo gauw geen andere kunnen vinden welke op temperatuur de fans kan laten regelen. Toen maar besloten om het zonder te doen en het volgende aangeschaft:
  • 6x Scythe SlipStream 800rpm 120mm.
  • Velleman VM137 (mijn soldeer kunsten zijn helaas niet goed genoeg om de MK138 te proberen)
  • een simpele adapter van 12V/2A
  • kabels, kripkous, schroefjes, wat MDF en verf.
De onderkant.

De bovenkant.

Totaalplaatje.

Al eerste had ik de sensor van de Velleman op de aanvoerleiding geplakt, echter vond ik dit toch niet zo goed werken. De ventilatoren gingen dan te vroeg aan en bleven ook te lang aan, met als gevolg dat er nog koude lucht wordt geblazen. Zoals je in de eerste foto kunt zien hangt de sensor nu los tussen de fans en de convector zelf. Het voordeel hiervan vind ik dat de fans pas aangaan als er voldoende warme lucht is opgebouwd en de fans stoppen ook veel eerder. Geluidsproductie vind ik erg meevallen en heb nog niet de behoefte gehad om het aantal RPM terug te schroeven. Het valt me vaak niet eens op dat ze aanstaan en dat is natuurlijk de bedoeling.

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dus nogmaals bedankt allemaal.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Voorheen bestond de DBE uit 4 stukje rachel, waar ik los de fans op had geschroefd.
Deze opzet is globaal de standaard Jaga opzet en het nadeel van ik dat er geen direct scheiding tussen warme/koude lucht is en er geen direct richting aan de lucht wordt gegeven. De lucht wordt gewoon door 2/3/4 fans de radiator uitgeblazen en er is niet direct te zeggen of de lucht allemaal over de wisselaar wordt gezogen en/of er kortsluiting tussen aan/af -voer van koude/warme lucht zit.

Van het weekend ook weer even aan het knutselen geweest en een wat nettere DBE in elkaar gezet.
Met deze opstelling wordt er naar mijn idee een "vacuum/luchtstroom" over de gehele wisselaar geforceerd en wordt er ook richting en scheiding aan de luchtstroom gegeven(onder erin, boven eruit).
Tijdens het draaien voel ik, met de hand, over de hele wisselaar een "gelijkmatige" luchtstroom :)

Ik heb gekozen voor deze fans/materialen:De fans zijn 12V en om het geluid in toom te houden heb ik ze aangesloten op een 5V (12,5VA) stekkeradapter, wat resulteert in een ongekend hoge WAF(vrouw dacht dat het fan geluid leiding suizen was). Oftewel er is, op de achtergrond en eigenlijk ook alleen als je het wilt horen, een licht suizend/blazend geluid waarneembaar.
Standaard gebruiken de fans ongeveer 0,96W en nu op 5V zou dat rond de 0,4W liggen.
4 * 0,4W = 1,6W * 24 = 38,40W per dag. Voor een stookseizoen van 200 dag is dat 7,680kWh en dat valt reuze mee :)

De Jaga is 80*40*20cm(lang/hoog/diep) en volgens de DBE regels zou er 1 DBE unit met 2 fans in geplaatst kunnen worden.
Zover ik heb kunnen vinden doen deze fans nominaal 108m3/h(voor 2 fans) en 134m3/h in booster mode.
De door mij gebruikte fans doen op 12V zo'n 115m3/h, nu op 5V gok ik dat ze 50m3/h doen en dat komt neer op 200m3/h nominaal.
Dit betekend dat mijn fans bijna 2 x meer flow over de wisselaar creeren dan de standaard DBE fans 8)

De radiator zit in de gang en daar is het in de winter fris (15-17°c) en dat komt vooral doordat koude lucht van zolder naar beneden zakt.
De radiator zal in de gang gaan draaien op 30/25/16 (aanvoer/retour/omgevingstemp) met dus een dubbele lucht flow over de wisselaar.

Deze radiator zou bij 75/65/20 ongeveer zou 1500W doen en volgens een correctie tabel moet hij voor 35/30/20 incl. DBE gecorrigeerd worden met 0,1 (?!).
1500 * 0.1 = 150W volgens de officiele Jaga DBE cijfers.

Mijn idee is dat hij bij ons met alle aanpassingen en andere omstandigheden ong. 200-250W oftewel (225*24=)5400Wh per dag zal doen.
Dit staat weer gelijk aan (5400Wh / 8kWh/m3=) 0,675m3 gas per dag.

*klik voor groter

Kosten van bovenstaande opstelling was;
€74,00 voor de fans,
€ 7,50 voor de Jaga (5 straten verderop via MP gescoord)
€ 1,65 voor het hout
=======
€ 83,15 totaal

Overigens staat deze radiator in serie met de vloerverwarming. Vandaar ook dat hij op een "extreem ultra lage temperatuur" draait en het doel ervan is om de retour richting de WP zo laag mogelijk te krijgen.

Een zelfde opstelling DBE heb ik gemaakt voor een Jaga Strada in de badkamer en daar gebruik ik 3 oude fans (wisselaar is stuk kleiner). Deze fans maken iets meer geluid, maar dat is voor de badkamer niet erg. Er is daar bijna nooit iemand en als er gedouched wordt dan overstemt de lucht afzuiger het geluid van de fans O-) :)

Al met al was het weer een leuk project >:) :)

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Tijdje geleden gemaakt en de laatste dagen draait de verwarming eindelijk ;)

Als eerste test met twee relatief goedkope fans zo die rond de 18dB produceren (dacht ik gevonden te hebben).
In een stille kamer hoor je ze zoemen, maar eerst maar eens een tijdje proberen of het wat uitmaakt.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:46

Notna

Where are you?®

Dus, de casfans waren gisteren binnen gekomen, maar de controller nog niet. Dat stopt mij er echter niet van om alvast het eea aan te sluiten en zelfs te testen (al dan niet kortstondig) :+

Ik heb om de fans niet los te laten liggen op de radiator. Howel het nergens naar toe gaat, wil ik toch wel dat ze stabiel liggen. Ik heb dus een plug in een plug gedaan (ivm schroef grootte) en er een stukje rubber tussen gedaan om eventuele trillingen op te vangen (en ook om als spacer te gebruiken tussen de casefan en de radiator):

De pluggen zetten zich redelijk vast tussen de vinnen van de convector:

Nou wat data:

Situatie: thermostaat half uur op vol vermogen. Max temp is 70* (wat hij nooit haalt in 30 minuten), max gemeten is 54 (aan de ketel/radiator). Retour ~52. Opwarmen kamer van ~16.2 in 30 minuten = 17 graden. Buiten temperatuur ~3.5

Nu met de fans: thermostaat half uur op vol vermogen. Max temp is 70 (wat hij nooit haalt in 30 minuten), max gemeten is 54 (aan de ketel/radiator). Retour ~39 (!). Opwarmen kamer van ~16.4 in 30 minuten = 17.9 graden. Buiten temperatuur ~3.5

Ik heb ook op de convector zelf zitten meten. Logischer wijs (denk ik tenminste) zou de temp onder de casfan lager moeten zijn dan die zonder de casefan. Immers is de warmteoverdracht hoger bij de fan. De meting lijkt dit te bevestigen:

Dit is natuurlijk een aardig korte meting, wat ik nog eens moet herhalen een paar keer. Maar vooralsnog lijkt het goed te werken. Nu even bedenken wat de setpoint temps gan zijn van de controller en die even netjes aan de binnenkant monteren (lees: een klein plaatje multiplex met magneten aan de achterkant zodat ik die in de behuizing kan hangen). Zal weer een update plaatsen zodra dit gedaan is.

Overigens hoor je de fans compleet niet, wat erg fijn is. Ik laat ze op vol vermogen draaien, dus het eerder aangehaald 'piep' probleem zal niet een issue moeten zijn. De flow is niet orkaankracht, maar volgens mij wil je dat ook helemaal niet. Gevoelsmatig maakt het iig zeker wat uit.

Ik ben vooralsnog tevreden ermee :) Nu nog op écht koud weer wachten om het eens goed te testen :+

*Hoewel de temperatuurd max 70 is, gebruikt de ketel deze in de regel niet. Tenzij het echt extreem koud is. Over het algemeen gaat de max temp niet over de 61 graden heen

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Paul C
  • Laatst online: 15-05 23:31
prein2 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:29:
precies mijn plan. Jammer dat ik de fans niet meer voor t weekend kan bestellen, maar ga t zeker doen!
Heb je niet zo'n ding ergens liggen:

Wat ik trouwens bedoel met Paul C in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" is dat je nog steeds de ventilators bovenop de convector monteert, maar iets hoger en met een schot zodat er geen kortsluiting van de luchtstroom kan ontstaan tussen de blaas en de zuig kant en zodat de ventilator niet alleen lucht aanzuigt door het deel van de convector waar hij direct bovenop ligt.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:46

Notna

Where are you?®

Dus, mijn temp controller van eBay is binnen. Even op een klein dun plankje geschroefd met wat plakstrips magneet erachter (zodat ik het aan de behuizing kan hangen wat nét aan sterk genoeg is (magneet) en lijkt allemaal te werken op 1 ding na: ik kan de relay horen klikken bij de temperatuur instelling maar de fans doen vrij weinig :+

Of er komt niet genoeg A door de controller of hij is stuk. Morgen even een multimeter er achter hangen en kijken wat er uit komt.

P.S Ik ben wel al zo snugger geweest even de polen om te draaien van de fan aansluiting :+

Edit: En dan een helder moment hebben en realiseren dat het een switch is en dat ik dus de draden verkeerd heb zitten :F :$

En zie hier; een werkende temp controller! Ik heb het geheel op een stukje multiplex geschroeft en daar een sterke magneet achter geplakt; de magneetstrips werkten niet goed genoeg om te blijven hangen achteraf gezien)

Controller zelf:

Wat je er van buitenaf van ziet aan draden:

Vanaf onderen een foto hoe het aan de binnenkant zit:

In standby verbruikt het 1.5W, zodra de fans op vol draaien is het 3W verbruik wat echt miniem is. Vooralsnog laat ik de temps zoals op de foto staan wat aldus eerdere metingen goed zou moeten werken.

[Voor 53% gewijzigd door Notna op 01-12-2015 16:34]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Nog een hobby projectje:

Ik heb op eBay 2 van deze 12v temperature controllers gekocht: ($2,85 per stuk), zoek naar type W1209.

Aangesloten op 2 12cm fans die op de radiator liggen. Bij een retourtemperatuur van 40 graden schakelen de fans in, en onder de 38 gaan ze weer uit. Werkt geweldig, geen omkijken naar.

To do:
- Voeding automatisch inschakelen via KaKu zodat hij alleen aan is als de verwarming ook draait
- Een paar extra fans halen. Die 2 was alleen even om te proberen.
- kijken of ik 80mm fans onderin m'n radiators kan klikken of op een andere manier onzichtbaar monteren.

Het werkt in elk geval goed en eenvoudig. Erg tevreden over :)

[Voor 14% gewijzigd door Microkid op 18-12-2015 15:17]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hansdegit
Zo, weer even uitgebreid...Ik zag een relatief goedkope deal via ebay, dus ik heb wat extra fans gescoord:

Dit is een type 22 radiator van 1m60, uitgerust met 20 SilenX ixtrema fans van 60 mm. Deze doen op 12v 18 kubieke voet per minuut, maar ik stuur ze aan op 9v, dat scheelt flink in geluid.

Jammer dat mijn Xiaomi niet zo'n mooie plaat geschoten heeft :(

Hoewel...

[Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 05-02-2016 23:42]

• LA-384
  • Laatst online: 22:39
Ik ben me ook aan het oriënteren, dus heb nog geen ervaring. Maar wat ik hier in dit topic zie is dat de meesten de ventilators gewoon direct op de lamellen hebben liggen.

De officiële DBE van Jaga ligt ook nagenoeg direct op de lamellen.

Nou zit ik zelf te kijken naar geschikte fans. Volgens mij heb je al snel voldoende luchtverplaatsing, waardoor je de lawaaiige beesten achterwege kunt laten. Ik heb even snel een tabelletje gemaakt m.b.v. de specs hier op tweakers;

https://docs.google.com/s...WH82f5Lk/edit?usp=sharing

Als ik daar kijk heeft de Enermax Everest Advance een gigantische luchtverplaatsing/db en is deze niet eens zo duur (~€12,-). Daarnaast heeft deze (volgens de omschrijving) een ingebouwde temp-sensor, waardoor hij uit zichzelf zou kunnen schakelen naar een ander toerental. Werkt dit ook bij dit doeleinde? Of wordt hier eigenlijk gewoon die bekende PWM bedoeld?

Edit:
Ah, het lijkt dus echt een ingebouwde temp sensor te zijn. Je kunt die fan in 3 standen zetten waarbij elke stand een bepaalde range heeft (500-1000, 500-1300, 500-1600). Afhankelijk van de temperatuur zal hij harder of zachter draaien met als maximum het bovenste van die range. Die 8db zal dan op 500rpm zijn. Dus zo super stil zal het niet zijn bij 1200 of 1800rpm :X
Tabel aangepast, ook op hogere snelheden is het relatief stil en heeft de fan een zeer goede cfm/db

[Voor 75% gewijzigd door LA-384 op 13-02-2016 20:10]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Raw-B
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-05-2016
Microkid schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:10:
Nog een hobby projectje:

Ik heb op eBay 2 van deze 12v temperature controllers gekocht: ($2,85 per stuk), zoek naar type W1209.

Aangesloten op 2 12cm fans die op de radiator liggen. Bij een retourtemperatuur van 40 graden schakelen de fans in, en onder de 38 gaan ze weer uit. Werkt geweldig, geen omkijken naar.

Het werkt in elk geval goed en eenvoudig. Erg tevreden over :)
Help! Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Raw-B schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Help! Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??
Het is een relais. Op de 2 rechtse aansluitingen zitten de + en - 12V, en op de 2 linker een relais dat dus contact maakt indien de ingestelde temperatuur bereikt is. Voor je fan zorg je dus dat 1 aansluiting rechtstreeks op je voeding zit, en de andere loopt via de 2 aansluitingen op het relais.

De 12V voor je fan kan je aftakken van de voeding, zie plaatje (ander model maar vergelijkbare opzet)

[Voor 12% gewijzigd door Microkid op 14-02-2016 16:39]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Raw-B
Heren bedankt, het werkt! En hoe simpel kan het zijn.... Ik had geen verbinding gemaakt tussen k1 en de min.
Dank voor jullie hulp.
Nu nog wachten op mijn 3pins splitters en dan kan ik me 8 noiseblocker fans aansluiten.

Kan niet wachten!

[Voor 14% gewijzigd door Raw-B op 14-02-2016 22:48]

• Raw-B
Deze Splitter :

Temp controller is wel makkelijk.

• LA-384
Vandaag de fans binnengekregen en gelijk maar even getest. Aangezien ik vooraf nogal huiverig was om kabeltjes te gaan koppelen, heb ik er maar een simpele tutorial van gemaakt:
Spoiler: het stelt echt niets voor ;)

[Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2016 09:25]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• LA-384
Vandaag de thermostaat binnengekregen. Met behulp van de post van Microkid heb ik het aan de praat gekregen. Ik heb nu de plus van de fans gekoppeld aan de power supply en de min wordt geschakeld. Ik begreep dat het ook andersom kan, maar is er een voorkeur voor één van deze methoden?

[Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 02-03-2016 21:57]

• peterharte
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-03-2019
Naar aanleiding van vorige posts zelf een DBE gemaakt met 2*2 voor de jaga en 4*2 voor de convectorput.
Gebruikte fans: BeQuiet Silentwings 2 (niet goedkoop, wel stil en zeer lange levensduur)
Houders en steunen zelf gefreesd. Temp. regelaar zia Ebay (zoals velen)
Totale kosten 250 eur (incl. voedingen, plugs etc.)
Draait nu 2 dagen.....

Is een persoonlijk prestigeprojectje gebleken; goedkoper dan DBE maar omgerekend in tijd....

• GoVegan
  • Laatst online: 15-05 19:12
vraagje over de W1209.
[]

als ik het goed begrijp gaat het relays aan boven ingestelde temperatuur?

mijn idee was om er twee in serie te zetten. 1 om aan te gaan als verwarming heet genoeg is, en eentje in de kamer om uit te gaan als de kamer op temperatuur is.

maar dan zal het relais dus uit moeten gaan boven ingestelde temp.
dus eigenlijk omgekeerde van wat dit kastje doet.. of kun je de W1209 ook andersom instellen. (relais uit boven ingestelde temp)

[Voor 6% gewijzigd door GoVegan op 10-03-2016 09:11]

• peterharte
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 30-03-2019
GoVegan schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:10:
vraagje over de W1209.
[[afbeelding]]

als ik het goed begrijp gaat het relays aan boven ingestelde temperatuur?

mijn idee was om er twee in serie te zetten. 1 om aan te gaan als verwarming heet genoeg is, en eentje in de kamer om uit te gaan als de kamer op temperatuur is.

maar dan zal het relais dus uit moeten gaan boven ingestelde temp.
dus eigenlijk omgekeerde van wat dit kastje doet.. of kun je de W1209 ook andersom instellen. (relais uit boven ingestelde temp)
Ja, je kunt Cool of Heat instellen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:10
Dit is ook een mooi ontwerp. Helaas kom ik dit nu pas tegen. Nu ik al gewone vertikale vlakke plaat radiatoren gemonteerd.

Misschien kan ik mijn vertikale radiatoren ook nog verbeteren met ventilatoren.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
Mijn vriendin en ik hebben sinds kort een huis gekocht. Een jaren 60 doorwaai huis. Wij zijn nu volop bezig volop bezig met het verbouwen van ons eerste huisje, isoleren, elektra, enz enz. Hierbij gaat er veel aandacht naar het zo energie zuinig mogelijk maken, wat nu binnen ons budget past. Eerste huisje en spaargeld lijkt wel te verdampen!

Nu zijn wij ook bezig met het complete verwarmingssysteem te vervangen, door gebruikte jaga's. Om de kosten wat te drukken uiteraard.

Nu wil ik deze ook geblazen hebben. Echter heb ik het hele topic doorgelezen, maar heb ik niemand gebruik zien maken van: tangentiele/crossflow ventilatoren. Is hier een rede voor? Herrie, kosten, verbruik etc?

Jaga net als veel andere convector fabrikanten maken er ook gebruik van. B.v. de jaga briza.

Foto van een convector bijgeplaatst

Dan krijg je toch een mooier verdeelde lichtstroom?

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:26
Coldfrog schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:29:
De speedcomfort is volgens mij gemaakt om aan de onderzijde "koude" lucht aan te zuigen wat ze juist ook zo interessant maakt tov andere systemen doordat ze bijna niet zichtbaar zijn. Dit zou ook de levensduur van de ventilatoren verlengen... Maar dat kan ik niet uit ervaring zeggen.

Zou dan idd een betere optie zijn. Heb je wel voldoende ruimte onder de convectoren?

Had graag mensen gehoord die hier al reeds ervaring mee hebben.
Ik heb 15 cm onder de convector, op de plaatjes staat hij er namelijk bovenop:

Ik kan de grote niet echt goed schatten maar volgens mij zijn ze niet heel groot. En anders met een aantal sterke magneten vastplakken aan de onderkant van de convector.... :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 08-05 12:43
wizzopa schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:57:
[...]

En hoe gaat het met het opwarmen van de kamer?
Het gaat best goed, we stoken nu op een max water temperatuur van 40C

het toerental is circa 1900 rpm , maar je hoort ze nagenoeg niet, en doordat we over de radiator een sentimo radiator bekleding hebben zijn ze voor het oog onzichtbaar

[Voor 12% gewijzigd door Raolte op 10-11-2016 21:56]

• Raolte
Gisteren mijn temperatuur regeling via Alie ontvangen, en deze in Jaga convector geplaatst, nu is het wachten alleen nog op de fan speed regeling om de speed terug te brengen naar 800 rpm

Een bijkomend voordeel van de jaga strada is dat er voldoende ruimte in zit om alles mooi voor het oog onzichtbaar weg te werken , zelfs bevestiging en doorvoer gaten zitten er standaard in.

[Voor 24% gewijzigd door Raolte op 12-11-2016 14:58]

• Raolte
Seafarer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:40:
[...]

Wat hangt er nu tussen dan?

Ik ben benieuwd wat voor een regeling dat wordt. Ik zoek ook nog iets voor mijn convector put.
Dat wordt een eenvoudige snelheidsregeling, deze staat in bestelling

Er zit nu niets tussen behalve een 12 V adapter en een connectie boardje zoals deze waarop
ik de 6 ventilatoren heb aangesloten

• Frag1le
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-05 12:24
wizzopa schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:04:
[...]

Als je meerder fans wil aan sturen zo als je aan geeft 1 fan met pwm "de master" kan of mogen de ander fans dan gewone fans zijn zonder pwm.

Een schema zou welkom zijn
Nee een PWM fan heeft 4 draden. 2 voor stroom, 1 voor RPM en 1 voor PWM signaal.
Dit signaal is een puls en de fannetjes die je dan aansluit moeten allen zo'n puls kunnen verwerken.

Nu heb ik hier geen studie van gemaakt, dus mocht ik het niet goed hebben begrepen verbeter me dan aub.

Een 3 pins fan heeft alleen stroom en RPM draden.

[Voor 8% gewijzigd door Frag1le op 17-11-2016 13:31]

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:12

TerraGuy

The weirdo with the beard

Testsetup. :) Door de grotere ventilator en het piepschuim zuigt hij veel lucht met weinig geluid (800rpm, praktisch onhoorbaar) door de radiator en blaast warme lucht waar ik t hebben wil. Voelt aangenaam, en niemand heeft de constructie opgemerkt, past blijkbaar bij mn huis :+

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 04-05 10:01
stuffer schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:27:
[...]

Maakt dat wat uit dan? Als je stookt wordt ie toch weer warm? Die van mij daalt namelijk tot een graad of 15 in de nacht maar als de ketel draait komt er een bak warmte uit.
Nou volgens het principe wat niet afkoelt hoef je ook niet te verwarmen :+
Weet nu niet of ik tegen windmolens aan het strijden ben zeg maar of dat de situatie hier "normaal" is.

Als 12° "normaal" is weet ik dat ik geen extra dingen meer hoef te doen in de kruipruimte .... zoiets :)
stuffer schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:27:
[...]

Moet wel zeggen dat ik eerst de zelfbouw DBE had gemaakt met een plank met daarin 5x 140mm fans maar sinds ik de plank er uit heb gehaald en de fans onder de convector heb gebonden komt er echt veel warme lucht uit de put.
Dat is dan wel weer wat om te proberen.
Heb zelf de afgelopen maand of zo ook daarmee lopen stoeien. Heb zelf hiermee geëxperimenteerd :

Met 1 of 2 fan's maakt geen verschil.

Kan je het beredeneren waarom dat werkt. Ik niet namelijk 8)

• GerhardBurger
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-05 15:22
Hoi allemaal, nieuwkomer hier op dit topic, erg leuk om te lezen!

Wij hebben een nieuwe bank gekocht, en de meest praktische plaats voor die bank is natuurlijk recht voor de radiator (type 21) die daardoor helemaal geblokkeerd wordt :) Gecombineeerd met een wat grote vensterbank lijkt het erop dat de warme lucht niet heel erg makkelijk ergens heen kan.

Ik heb eerst zitten kijken naar speedcomfort, maar neig nu toch meer naar zelfbouw, eerst voornamelijk vanwege de kosten, maar na het lezen van dit topic ook vanwege het verwachte geluidsniveau :P

In de radiator is natuurlijk het mooist, maar met een afstand van 4.5 cm gaat dat niet heel stil worden. Aangezien de bank icm vensterbank een bijn afgesloten ruimte vormt, leek het me handiger om gewoon iets onder de verwarming te leggen/hangen, en het geheel een beetje zien als een soort convectorput? En misschien een soort schuin plexiglas onder de vensterbank die de warme lucht de goede kant opstuurt? En iemand ervaring van een zelfbouw in combinatie met tonzon radiatorfolie bevestigd aan de radiator (dat zit er al op), in verband met ritselen oid :P

Iemand tips/ideeen/advies? Oh en er moet ook rekening gehouden worden met een WAF veto uiteraad :+

Een paar afstanden:

Breedte radiator: 7 cm
Muur tot rechter radiatorplaat: 10.5 cm
rechter radiatorplaat tot bank: 12 cm
Uitstekende vensterbank: 15.5 cm

• Raolte
Dit is toch een interessant resultaat ,het enige verschil met vorig jaar is de toepassing van blowers.
zoals uit mijn vorige posts een Jaga DBE, een speedcomfort en een zelfbouw DBE

http://i68.tinypic.com/m9ouuu.png

Dus Ja het werkt !! ;)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ptrkp schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Voorlopig één NZXT FN140 V2 140mm aangeschaft om te testen.
Erg stille fan.
Nu nog even wachten op de andere onderdelen.
Sinds 10 dagen heb ik 2 x 3 NZXT FN140 V2 140mm op 2 wat oudere JAGA's (experimenteel) in gebruik.
Temperatuurregime max. 45/33/20 woonkamer (en ca. /17,5 slaapkamer)
Draaien vanaf ca. 3 V, bij 4,5 V bruikbare luchtstroom,
opgenomen vermogen (per ventilator):
3,0 V: 1,1 W
4,5 V: 1,8 W
6,0 V: 2,3 W
7,5 V: 2.7 W
9,0 V: 3,4 W geluid?
12 V: 4,5 W geluid!
Draaien bij mij meestal op 6 V of 7,5 V - vanaf 9 V geluid duidelijk hoorbaar op 1 m (WAF)
Temperatuurcontroller woonkamer: STC-1000 - aanvoer: 31,1 °C aan/ 28,9 °C uit

Eerste indruk: werkt zoals beoogd/verwacht - snellere opwarming in de ochtend / iets? lagere retour
(ketelvermogen bij mij is en blijft ondanks modulatie helaas te groot, dus alleen maar "low load" verwarmen op dit moment) - Stekkers kunnen makkelijk "gestapelt" dus parallel aangesloten worden:

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Some Insights

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-05 13:20
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-05 13:20
Twee grote jagas voorzien van DBE:

Je ziet er niks van zo.Zeg 100 euro per 180mm type 10/11 Jaga. Groot voordeel van deze fans zoals je ziet is dat je ze kunt doorlussen _/-\o_

Ik heb de W1209 nu ingesteld op aan @ 35C en 5C hysteresis. Dan gaat ie effectief aan bij de 40C, en uit bij de 30C. Wij stoken vooralsnog niet onder de 55C dus dat is hier prima.

Als ik de fans op de max zet (herrie) dan zie je gewoon de temp op de sensor teruglopen, ongeacht hoe hard ik stook.

Wat wel een interessant zomerprojectje zou zijn is om te zien of ik op een of andere manier koud water in de leidingen kan pompen om zo de lucht te koelen, maar geen idee hoe effectief dat kan zijn. Zal ook niet meevallen met een oude ATAG ketel denk ik.

Het enige wat ik nog kan verbeteren is die relais. Die tikt uiteraard als de boel aan of uit springt en helemaal stil zou mooier zijn. Helaas vind ik nergens een PWM fancontroller die uit gaat onder een minimum temp, dat zou ideaal zijn want dan is die W1209 helemaal niet nodig.

[Voor 7% gewijzigd door infernix op 06-03-2017 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 08:25

Dit is het eindresultaat van mijn 3x JAGA's geworden.

Ze staan ingesteld op 28 graden en bij een watertemperatuur aan het einde van de radiator van 30 graden beginnen ze op 50% te draaien.

Door de temperatuurmeter kan ik nu duidelijk zien welke radiator de kortste leidingslengte heeft.

Hoe goed ze hun werk gaan doen is nog de vraag gezien het stookseizoen al enige tijd voorbij is hier.

Ze zijn in elk geval niet hoorbaar op het inschakelen van de relais na.

• MBgek
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:46
Hier ook bezig met zelfbouw DBE voor koeling, als test 4x de pricewatch: Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14, 140mm nu nog op een simpele 12v stekkervoeding, Chinese thermostaat printjes zijn onderweg.

Merk duidelijk een koude luchtstroom, water is 14 graden.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:06

thido

Tilburg

Lekker knutselen :-)
Fans zitten op een alu drager welke met magneten aan het schot hangt.

Wat werkt eigenlijk beter, de fans zo diep mogelijk (en daarmee dicht op de lamellen) of zo hoog mogelijk?

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:06

thido

Tilburg

Vandaag eens tijd gehad de boel aan te sluiten, het stookseizoen komt eraan...
Heb geen stopcontact in de buurt maar er liep al een kabel langs van een lamp.
Daar een splitter aangezet welke onderin de convector put ligt nu.
1 stekker voor de lamp en 1 voor de voeding voor de fans :-)
Temperatuur sensor ligt naast de laatste fan, geklemd tussen de lamellen.
Aan bij 40 en uit bij 35 graden.

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• Allewijn
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Werd via een ander topic op dit topic gewezen.
Wauw!!! DBE kan wel eens héél interessant voor mijn Jaga Tempo worden.

Het volgende:

Mijn vrijstaande Jaga Tempo, type 21, twin, 36115Watt, 140cm breed, 63,5cm hoog (incl pootjes) en 23cm diep is echt hééééél lelijk!
Hij staat voor de schuifpui en blokkeert zo echt het zicht naar buiten. :r
Weghalen is helaas geen optie, omdat hij qua capaciteit echt wel benodigd is, naast alle andere radiatoren in de woonkamer/keuken.

Nu zag ik dat er bovenin echter een grote 'loze' ruimte lijkt te zijn van wel 30cm hoog.
Ik heb de panelen er allemaal eens even af gehaald omdat ik mij af vroeg of ik niet zelf een fraaie houten (wit gelakte) bak er om heen kan maken met een aluminium rooster bovenop, zonder die 30cm loze ruimte.
Dan is dat lelijke ding ineens maar zeg 34cm hoog en mag hij blijven :*)

De 'loze' ruimte schijnt er echter niet voor niets te zitten. Mogelijk dat hij minder wattage heeft zonder deze ruimte? Iemand die hier wat 'technische uitleg' over kan roepen?

Áls hij dus idd echt een mindere werking/vermogen zou gaan krijgen met mijn lagere zelfbouw bak, dan kan DBE dus een oplossing worden.
En daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Ik heb alle 40 pagina's doorgenomen. Merk dat er al zo veel kennis bij jullie zit, dat ik eigenlijk dit keer niet echt het wiel wil uitvinden en stiekem een beetje wil vragen om een pasklare oplossing die ondertussen bewezen volgens jullie werkt (nee niet de dure dbe van jaga zelf, maar uiteraard wel met zelfbouw spul).

Dus bij deze, wat adviseren jullie mij?
En wat kan ik verwachten qua vermogen (nu doet hij volgens opgave dus 3615Watt (mijn ketelwater-temp staat op 80 graden)?

Hier zien jullie dus mijn Jaga Tempo, zonder de zij panelen.
De drie staande platen kan ik ook nog verwijderen, zodat je dus alleen zeg maar de lamellen op pootjes over houd, waar ik dus een bak omheen wil maken die niet veel hoger is dan dat (+dikte van de fans en een mooi rooster).

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-04 20:23
[~ThaHandy]
Ik heb sinds kort 6x Arctic F14 PST PWM CO en 3x Be Quiet Silentwings in een 2400x480x380mm convector put gezet. Door deze te koppelen aan een W1209wk thermostaat en een 12v voeding springt het systeem automatisch aan als de temperatuur boven de 27 graden komt. Ik heb nog een 2de W1209wk ernaast gezet die de retourtemperatuur meet. Daar wordt verder niets mee gedaan maar is wel handig om te zien. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden is de dT 10 a 12 graden waar dit zonder de ventilatoren maar 2 a 3 graden was. Zeer effectief dus.

De ventilatoren heb ik direct op de convector gezet met behulp van pootjes. Deze pootjes zijn gemaakt van 50x4mm bouten en moeren.

Het systeem is op vol vermogen nog erg stil dus er is nog geen noodzaak om een PWM controller er tussen te zetten.

Foto van kartonnen doosje met de 2x W1209wk erin:

Foto van F14 met de pootjes er onder:

Foto van het systeem in werking:

• DvD77
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:44
Spullenboel is binnen en ligt al in de put. 10 stuks Alpenfohn wingboost 2

Wat een verschil zeg qua warmte ontwikkeling en gevoel.
Binnen no time is de woonkamer een graad warmer.

Groot voordeel van de wingboost 2 is dat er een Y kabel gemonteerd zit aan de fan's. Dus geen knip/plak/soldeer werk nodig.

De fan's heb ik nu nog op 12v zonder pwm controller draaien. Valt totaal niet tegen qua geluidsproductie. Ik heb de fan's met de meegeleverde rubbertjes los op de radiator geplaatst en dit gaat prima.

w1209 staat nu ingesteld op 30c met een hysteresis van 2c

momenteel nog een aanvoer temp van 60c. Eens kijken en meten of deze naar beneden bijgesteld kan worden. Voor nu ben ik erg tevreden met deze oplossing!

foto's beta opstelling:

[Voor 10% gewijzigd door DvD77 op 29-12-2017 00:56]

• Seafarer
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

ondertitel

Wolly schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:44:
Heb voor de test nu ook maar een (2e hands) Jaga Tempo aangeschaft, 23cm breed. Hoe kan ik nu herkennen of het een Standaard of Twin is, wat is de hoogte van de radiator bij de Twin?

Doordat de Jaga 23cm breed is vind ik het sowieso al een imposant ding, zou mooi zijn als het ook nog eens een Twin is.
bijgaand foto van een Twin 10 cm breed. dit noemt men TYPE 11
15cm breed en twin is TYPE 16

Het zijn dus twee enkele boven elkaar.

[Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 12-01-2018 20:13]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-04 20:23
Onlangs via marktplaats en tweede Jaga convector gekocht die toevallig identiek was aan die ik reeds in mijn convectorput had zitten. Dit weekend deze tweede convector bovenop de bestaande convector geplaatst en in serie geschakeld volgens hetzelfde principe als het plaatje van @Seafarer hierboven. Gelijk ook maar gebruik gemaakt van de kans om de put en de oude convector goed schoon te maken en radiator folie erin te hangen.

Oude radiator:

Beide convectoren geinstalleerd inclusief het zelf gemaakte DBE systeem:

Zoals altijd, het ziet er nu goed uit, maar ik heb het systeem 3x in en uit elkaar moeten halen door stomme fouten bij het installeren.

1ste keer: bij het in gebruik nemen van het systeem leek de verbinding tussen beide radiatoren te lekken. Hard geprobeerd dicht te draaien tot ik het schroefdraad eraf draaide. Water er weer uit, systeem uit de put en nieuwe koppeling erin. Nogmaals erin gezet. Leek allemaal goed te gaan tot ik druppels hoorde vallen in de put. Na een half uur zoeken kwamen we er achter dat de onluchter open stond. Op de Jaga zit aan de bovenkant een 1/2" aansluiting die ik had afgedopt met een radiator ontluchter. Deze had ik echter niet dicht gedraaid en omdat ze boven elkaar zitten kon ik er toen ook niet meer bij. Dus opnieuw water eruit, en systeem eruit en ontkoppeld en toen dicht gedraaid en erin gezet. Sindsdien lijkt het lekvrij te werken.

Hieronder foto van de ontluchter er tussen....

Het vermogen van het systeem is significant toegenomen en ik verwarm nu op Ta=35 graden ipv 40 graden en ik denk dat dit nog wel wat omlaag kan.

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14-05 18:21
https://tweakers.net/ext/f/Ag4kUWAFqZLFbaMIav6ht4Ki/thumb.jpg

Ik heb een speedcomfort basic en Narrow op de kop getikt en open gemaakt om te kijken hoe eea gemaakt is om inspiratie op te doen voor zelfbouw.

Op zich zijn de 2 apparaten hetzelfde. 3 fans van 6cm in een witte behuizing. 2 verschillen: bij de basic zitten er magneten aan de behuizing (1 kant uitschuifbaar) , bij de narrow zitten ze aan een beugel er bovenop (zie weer uitschuifbaar is).
En bij de reguliere zit het bimetaal schakelcontact in de behuizing (en ontvangt de speedcomfort dus permanent spanning), bij de narrow zit het schakelcontact extern met een t connector ertussen. De narrow gaat dus direct aan als je er 12v op zet. Dezelfde behuizing wordt gebruikt, maar dan met /zonder magneten en of beugels en schakelcontact.

Het losse schakelcontact van de narrow zit in een klein wit kastje met weer magneten en male stekker. Deze wordt aangesloten met een t-connector, is 2 maal vrouw 1 maal man en zo bedraad dat het niet uitmaakt waar je de aanvoer en waar de sensor insteekt. Allemaal standaard 12V gelijkstroom connectoren (2.1/5.5) zoals je ze ook op ebay vindt.

Het ziet er gewoon goed en professioneel uit, en maakt gebruik van dezelfde componenten, dus ook wel slim geengineerd,
Een goed en doordacht product dus, wel redelijk aan de prijs,

Minpunt voor mij is dat ik een basic met externe sensor ideaal zou vinden. De speedcomfort hangt nl onder de verwarming tussen de platen en moet daar dus contact maken om de sensor te activeren. Dit terwijl een verwarming eerst boven warm wordt. Je watertemp moet echt ruim 40 graden zijn voordat de basic aanslaat, de narrow kan al veel eerder aan als je de sensor bij de aanvoer plaatst.

De keuze dus om met basic alles te integreren had ik niet gedaan, ik zou bij basic ook een externe sensor willen, bovendien heb je dan 1 sensor voor meerdere speedcomforts.

Ik heb mijn basic enigzins verbouwd door de sensor eruit te halen en bovenaan de verwarming te monteren.
Een kabeltje en 4 kabelschoentjes zijn hiervoor voldoende.

Op zich zijn veel onderdelen ook zelf wel te sourcen op bv ebay, bv de bimetaal thermocontacten (30 graden), de connectors (2/.1/5.5) en natuurlijk fans. Door de behuizing van 7cm zijn de fans 6cm, met losse fans kun je natuurlijk een maatje groter gebruiken bij een T22 radiator. Je moet wel fans hebben die bij 12v op een laag toerental draaien.

De voeding is een verhaal apart, de voeding van speedcomfort is een verliesloze dus geen sluipverbruik. Dat soort voedingen heb ik nog niet elders aangeboden gezien.

Als je een verliesloze 9v voeding kan vinden kun je regulier 12v fans gebruiken die dan mooi rustig draaien.

Toch als je alles bij elkaar optelt 3 fans, bimetaal, voeding, kabeltjes, connectors, kabelschoentjes, werk is 50 euro voor een losse speedcomfort niet eens zo'n gekke prijs.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:34:
Zijn er ook mensen die ze gewoon voor traditionele radiatoren gebruiken?

En wat zijn nu een beetje stille fans die gebruikt kunnen worden? Ik wil het ook eens even gaat testen.
Ik heb drie 120mm Scythe Slip Stream Slim fans (extra dun dus) onder mijn radiator hangen.
Had ze er eerst op liggen (vandaar de slim) maar sinds kort met spanfix banner elastiek onder de radiator bevestigd.

Nog stiller zo en wat extra airflow.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:15
Seafarer schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:34:
[...]

Maar eerst de basis gecontroleerd:
Alle radiatoren goed aangesloten.
Convector put is helemaal goed in elkaar gezet.
Waterzijdig ingeregeld.

Ventilatoren zullen helpen, maar niet bij alles.
Ik ga ervan uit... (assumption is the...) dat alles goed geregeld is.
Heb het huis paar maanden geleden gekocht. De uitbouw is ergens begin 2000 aangebouwd en toen is ook de radiator ook geplaatst.
  • Alle radiatoren goed aangesloten: alle radiatoren worden enorm heet, als ik ze aan zet. Standaard staat de verwarming alleen beneden aan (plint, convector en radiator), meestal op zolder op een laag standje omdat daar de was hangt. (Slaap)kamers meestal uit. Badkamer meestal ook uit, soms aan. Daarmee neem ik aan dat alles goed is aangesloten, alles wordt immers heet.
  • Convector put is helemaal goed in elkaar gezet. Kan je dit mij beter uitleggen? De radiator wordt heet, en geeft genoeg warmte.
  • Waterzijdig ingeregeld. Kan je me dit ook uitleggen?
Mijn radiator is een dubbele zoals deze:

Mijn convector ziet er hetzelfde als deze uit:
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgc/convector_2_convectorput_www_cvtuning_nl.jpg

*updated* Koop hier mijn P1 reader :) of bezoek mijn website zuidwijk.com

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:56

Copitano

Hoorn NH

Was even puzzelen maar voor de liefhebbers hier een bedradingsschema voor de aansturing van de booster met W1401 aan/uit op temperatuur en groene printje PWM rpm sturing op temperatuur. Per PWM aansluiting maximaal 3 amp. Dat zijn 10 + 10 ARCTIC F14 PWM PST CO ventilatoren of 18 +18 ARCTIC F9 PWM PST CO ventilatoren.

W1401: https://nl.aliexpress.com...r-39-off/32804979053.html
Snelheidsregelaar: https://nl.aliexpress.com...web201602_0_10618_10059_1

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15:56

Copitano

Hoorn NH

thido schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Waarom je WP uit bij 2c eigenlijk?
Retour temperatuur drukken met boosters lukt natuurlijk wel iets maar ik neem aan dat de convector put niet het enige verwarmende element is in het huis? Echt iets opschieten voor dat specifieke doel lukt niet denk ik. Je convector put word er wel een stuk efficiënter van, dat wel.

Leg je situatie anders in dit draadje voor: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Daar zitten behoorlijk wat kenners voor je hybride setup.
Dank voor je suggestie :)
Ik heb geen convectorput, maar hele huis verwarmd met convectoren. Heb nu twee convectoren voorzien van ventilatoren. Een van 280 cm 10 cm breed en een van 200 cm 15 cm breed. De temperatuur van de convectoren met ventilatoren zakt drastisch ten opzichte van convectoren zonder. Scheelt wel 10 tot 15 graden. Effect op de retourtemperatuur weet ik nog niet. Ga eerst je suggestie maar eens volgen.

Draait verder als een zonnetje

[Voor 7% gewijzigd door Copitano op 25-02-2018 02:41]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:26
Misschien is het al genoemd. Maar als je de fans direct op de convector legt zoals ik, zorg dan dat je dit soort rubbers op de fans zet. Dat scheelt nl. heel veel lawaai. En dat met 10 Arctics F14 zonder PWM op 800rpm :)

[Voor 13% gewijzigd door connos op 01-04-2018 13:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Type: Gelid solutions Wing 14 140x140 mm 12v 1200rpm
Draaien op 7,5 of 9 volt.

Maar ik was zo eigenwijs om nog goedkoper te nemen dan de meesten hier op het forum kopen.
Heel goedkoop spul zorgt ook voor onbalans. Vandaar dat ik een klein frame heb dat met touwtjes in de put hangt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 00:00
Ik heb 12st. Arctic F14 Silent op mijn Jaga Tempo draaien, muisstil.
Staan op de rubber pennetjes zoals boven vermeld.
Alles weggewerkt alleen het bedieningskastje er buiten gelaten i.v.m. het kunnen
wijzigen van de instellingen.
Het belangrijkste is, dat deze ventilatoren op een laag toerental draaien, 800rpm,
waardoor ze heel weinig geluid afgeven.
Ik heb de originele Jaga DBE’s ook kunnen beluisteren, mijn uitvoering is ja zo stil.
Volgens mij draaien de Jaga’s ook idle op ongeveer 800 rpm.

[Voor 98% gewijzigd door Chip2710 op 01-07-2018 07:51]

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:50
wizzopa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:00:
[...]

De rood bij elkaar en de zwarte bij elkaar.
Oke thanks!

Ik heb hem inmiddels binnen. Als ik alle fans en een 12v adapter heb gevonden, kan het dan op deze manier aangesloten worden?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Possible
Zou ik problemen krijgen met het installeren van Jaga's ?

Tussen de (huidige) radiator en de vensterbank zit +- 10 cm ruimte. Deze zijn 12 cm en wil ik vervangen door type 20 Strada (21,5cm) om zo 2 x zoveel vermogen te krijgen. Daarnaast dus ook nog de zelfbouw DBE's. Is het verstandiger om de fans bijvoorbeeld horizontaal tegen de muur te bevestigen zodat de warmte naar de kamer toe wordt geblazen i.p.v. in de Jaga's zelf te leggen) of gewoon de Tempo kopen die 30cm hoog zijn?

[Voor 6% gewijzigd door Possible op 13-08-2018 11:05]

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Ferdie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:47:
Beste allen, ik ben door dit interessante topic aan het bladeren, leuk om te zien hoeveel mensen hiermee bezig zijn.

Een vraag: ik wil graag de radiator in onze convectorput vervangen door een
LTV radiator met DBEs. De put is 31 cm breed, en dat betekent dat ik volgens het installatievoorschrift maximaal een 16 cm brede radiator kan plaatsen om voldoende ruimte voor de luchtaanvoer te houden.

Mijn vraag: zou dit voorschrift niet vooral gelden voor gebruik zonder DBEs, en zou ik met de gedwongen convectie van DBEs ook geen bredere radiator van 21 cm breed kunnen plaatsen (t.b.v. nog meer afgifte)? Ik houd dan 10 ruimte over voor de koude lucht aanvoer waar 17cm als minimum gegeven is in de installatiehandleiding.
Waarom wil je de radiator vervangen?
Heb je je al verdiept in waterzijdig inregelen? Want heel vaak zit daar je werkelijke probleem.
Linkje naar een zeer nuttig forum op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Wat jij voorstelt levert geen enkele convector putten fabrikant, dus ik zou toch eens goed uitzoeken of je het risico op een mislukking wilt nemen.
Verwijs ik nogmaals naar de link hierboven. Veel convector put bezitters hebben hier de juiste informatie gevonden.
of gewoon vies aan de onderzijde?

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Dylantje2 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:16:
mmm Domme vraag maar toch...
Ik ga met KIS een dbe maken..
gewoon 2 aderige 12 volt fannetjes..
Naar mijn meterkast
Daar met een trafo aan en uit schakelen..

Domste vraag ooit.
Kan ik een trafo met een Zwave dimmer laten werken?
Zodat als ik de dimmer op 50% zet, de fannetjes ook langzamer lopen?
Als ik ze maar iets kan regelen..
Want ik ga ze "gewoon" schakelen via mijn domotica.
Allemaal aan allemaal uit:-)
En anders allemaal 50% oid als dat dimmen van een trafo kan werken...

Bricklayer dus meer verstand van stenen hier :)
Hoe Kis wil je het hebben ?

Past in een lasdoos. Schakelt direct 220volt. Dus geen standby verliezen van de transformator die de fannetjes van 9 volt voorziet. ;)
Geen dikke handleiding. ;) Geen updates. ;) Geen geheugen verlies. ;) Ingebouwde hysteresis die je niet kan verstellen, kan het ook niet fout gaan. ;) Start vanzelf op na spannings uitval. >:)
Ligt al 4 jaar in de convector put. _/-\o_

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
@Dylantje2 op het knopje zitten 3 Aansluitingen, er gaat 12v naar de middelste aansluiting van het knopje, dan schakel je bv stand 1 in, dan gaat er 12v richting je dc converter, deze stel je in op gewenst voltage. Dat gaat daarna naar je fans.

Stand 2 zelfde, alleen dan zonder converter naar je fans

[Voor 17% gewijzigd door plaspvd op 20-08-2018 19:35]

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:13
Even een vraag aan de mede Tweakers die oude radiatoren vervangen voor jaga's.

Ik heb momenteel nog 2 t21 radiatoren van 40*140 in de woonkamer die ik wil vervangen voor 2 jaga's type 21 met zelfbouw dbe.

Nu loop ik tegen het volgende aan, dat de aanvoer van de huidige radiatoren aan de binnenzijde is, retour buitenzijde. Bij jaga is dit volgens mij juist andersom.kan dit problemen opleveren of moet er echt een verloopstuk tussen?

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:19:
[...]

Klopt pas tussen de fels rand van de radiator. Ik heb met deze opstelling 2 jaar gedraaid op de zolderkamer van mijn dochter naast de WPB. Nu gaan ze naar de woonkamer voor als de Daikin het en/of mijn vrouw het erg koud krijgt. Btw wat voor t22 heb je dat als er geen ruimte is voor 80mm fan.
Als ik dit zo zie dan lijken die binnenste randen iets naar binnen te lopen. Waardoor het misschien net niet gaat passen:

Overigens heb ik ook een t33. Daar past hij zeker weten niet.

Ik wil ze er dus wel in leggen. Wil geen 2 of ander frame maken (mag niet van vrouw)

[Voor 6% gewijzigd door Possible op 21-09-2018 17:32]

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:55:
[...]

De radiator is standaard zonder rooster.

De fan ligt straks op de groenrubber dopjes, https://imgur.com/65AsMMX de boven en zij kant sluit ik af, de lucht kan dan alleen nog door de ventilator uit de radiator.

De 300 5 stuks en de 240 4 stuks en van daar kijken we weer verder.
Ik zat ineens te denken of het niet handiger is als ik de fans op een mdf plankje monteer en vervolgens aan de achterkant tegen de muur plaats in de richting van de woonkamer kamer. Dit omdat ik een vensterbank heb en hierdoor de warme lucht naar voren wordt geblazen:

Zou dat werken?

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:09
Gisteren heb ik mijn convectieput (2,95*43,5) voorzien van ventilatoren, dankzij de ruime opzet kon ik lekker stille 140mm fans gebruiken.

We zijn vorig jaar in dit huis komen wonen en toen stond er nog een ouderwetse ketel (38KW) en deze stookte aardig door op de convectieput met een hoge temperatuur. Na vervanging door een HR ketel (Remeha Calenta) op 60 graden word de radiator wel warm, maar er is amper convectie.

Tijd om te bouwen dus.

Gebruikte hardware:

12 * Arctic F14 PWM
6 * Gelid Rubber fan mounts
4 * PWM Fan controller
1 * W1209 Thermostaat

Verder nog draad, schroeven, tiewraps en een 12v/3A adapter uit de rommeldoos.

De PWM controllers waren een uitdaging, blijkbaar is pinheader 1 altijd NTC gestuurd... Na wat meten en testen kom ik goed uit met een 22K weerstand op de NTC ingang, de fan draait dan geruisloos en verplaatst nog genoeg lucht. Pinheader 2 en 3 heb ik met de potmeter op hetzelfde toerental ingesteld.

Foto's:
http://www.famzande.nl/klein/controller.jpg
Aan de zijkant zit de W1209 op 2 hoekbeugeltjes gemonteerd, de NTC zit op de retourleiding en is met tiewraps vastgemaakt, de temperatuur threshold staat op 35 graden

http://www.famzande.nl/klein/fans.jpg
De radiator heeft een houten bekisting van 4 secties, in elke sectie liggen nu 3 fans, gewoon met de rubber mounts direct op de radiator.

http://www.famzande.nl/klein/verdeler.jpg
De PWM controllers heb ik gewoon aan de voorkant er tegenaan geschroeft, de put is diep genoeg om geen hinder te hebben van ledjes en kabels etc.

http://www.famzande.nl/klein/dicht.jpg
Poppetje gezien, kastje dicht. De 12V voedingskabel loopt achter het gordijn aan de onderkant door een gootje op de plint, volledig onzichtbaar.

Resultaat:
Als de fans draaien is er een zachte luchtstroming te voelen terwijl de fans fluisterstil draaien. Als de TV aan staat of als er ander achtergrond geluid is hoor je de fans niet.

Het is nog niet echt weer om te stoken dus resultaat wat verwarming/comfort/verbruik betreft weet ik nog niet :P

Ik verwacht dat iig het comfort flink zal toe nemen, we hebben afgelopen winter flink moeten stoken om het comfortabel te houden en hadden 2300m3 gas verbruikt plus 8 kuub hout weggestookt.

Inmiddels hebben we een hoop gaten gedicht (oude doorvoer ketel bijvoorbeeld), naden gedicht, tochstrips aangebracht, het platte gedeelte van het dak laten vervangen en nu ventilatoren in de convectieput >:)

[Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-10-2018 09:54]

• WeirCo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:12
cj1 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 23:37:
[...]

Ik geloof ook best dat de Voltcraft SNG-1000-OW gaat werken. Ik geloof echter niet dat deze netvoedingsadapter ook echt Tier 2 compliant is, dat wil zeggen < 75 mW no load vermogen. Zolang de handleiding geen no-load meetwaarde noemt, geloof ik er niet (meer) in. Van alle netvoedingsadapters die Level VI zouden moeten zijn, meet de Zes Zimmer LMG95 meer dan de toegestane 100 mW. De beste Level VI adapter kwam op ongeveer 110 mW én dat voldoet daarmee niet aan de norm.

Overigens levert dat Chinese "Changzhou Taiyu Electric Ltd." volgens Alibaba naar keuze Level IV , V of VI RK-GSDC1201000 adapters.

Is er iemand met zo'n SpeedComfort set die op de adapter wil kijken wat er geleverd wordt? (Leesbare foto's zijn welkom).
Asjeblieft!

https://tweakers.net/ext/f/bzLlfkENPHclsxgNpzUHVNJy/thumb.jpg

Twitch Kanaal

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:33
supervinnie40 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:14:
[...]
Zou jij misschien ook advies hebben over "dichtmaken" of "open laten"? Daarmee bedoel ik de ruimte tussen de ventilatoren. Bij Speedcomfort zijn de cassette's dicht, maar ik kan me indenken dat dit de luchtstroom misschien teveel beperkt. Misschien dat 4 ventilatoren met open ruimte eromheen voldoende is?
Ik zou de ruimte open laten. Door venturi effect wordt lucht ook langs de ventilator gezogen. Wat door de fan gaat is induced, wat er langs gaat entrained. Als je het open laat heeft de fan meer capaciteit maar levert minder druk. Druk is niet van belang, dus dan liever capaciteit :)

[Voor 7% gewijzigd door balk op 18-10-2018 12:24]

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21-04 16:23
wizzopa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:04:
[...]
Btw je kan ook gewoon een adapter bestelen, en dan weer terugsturen.
Ook de Conrad doet bij de SNG-1000-OW aan jokkebrokken: 155 mW no-load heb ik gemeten met de LMG-SH020-P shunt (@231,5 Utrms) en op www.conrad.nl vertellen dat het EuP level 2 compliant is, niet dus. Op de verpakking is Conrad/Voltcraft wat minder: EuP compliant zonder een niveau te noemen.

Retour Conrad gaat de SNG-1000-OW.

[Voor 7% gewijzigd door cj1 op 18-10-2018 13:39]

• Possible
balk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:18:
[...]

Het voordeel van een ventilator boven is dat de lucht meer evenredig door alle kanalen van de convector getrokken wordt; als je een fan er onder plaatst wordt de meeste lucht door de kanalen recht tegenover de fan geblazen. Een fan boven zal ook minder stof zien, maar meer potloden en Lego blokjes.

Een fan onder ziet koudere lucht en is dus efficiënter en gaat langer mee.

Ik ga ze een paar centimeter boven de convector plaatsen. Er onder is te weinig ruimte en teveel stof. Ik wil wel ruimte tussen de fan en de convector.

Jij hebt een radiator onder de vensterbank? Je zou fans onder een hoek kunnen plaatsen zodat de lucht al richting de woonkamer wordt geduwd.
Onder de vensterbank heb ik het nu zo:

Ik heb de fans aangesloten nu op een Xiaomi powerplug. Hiermee kan ik de fans aan en uitzetten met home assistant.

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:45
Zou zoiets je niet kunnen helpen:

Dan laat je de ventilator aanzuigen vanaf de radiator.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Pagina: 1 2 3

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True