Ik heb een T22 hangen, maar die is niet geschikt om te testen. Mijn fans passen er niet goed op of onder, maar het grootste probleem met dit ding is dat er te weinig doorstroming is om een of andere reden. De 'flowmeter' in de meterkast geeft aan dat er slechts 25l/u door heen loopt en de radiator wordt daardoor ook niet heet genoeg.hansdegit schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:28:
Heb je ook "normale" radiatoren (als in type 21, type 22) hangen waar je zo'n zelfde testje mee kan uithalen? Ik ben echt retebenieuwd.
Ik heb hier de aanvoertemp naar 44 weten terug te schroeven, nog steeds wordt het huis warm.
Ik heb ze beneden, met als reden dat ze uit het zicht zijn. Afstand tussen platen is ongeveer 65mm, hier en daar wat meer, hier en daar wat minder. Breedte van de fan is 60mm. Bovenop blijven ze niet heel goed liggen, onderop klem ik ze scheef tussen de rand en het dikkere gedeelte.
Heb net even de adapter vervangen, een 12V 300mA adapter die 3V afwijkt van waar je hem op instelt werkt op zich nog met 2 fans, heb net een dikkere adapter geplaatst met 3 fans die wel doet wat er op de schakelaar staat.
Ben benieuwd of die T20 wel toereikend gaat zijn binnenkort. Wil de vensterbanken aanpassen, sluiten niet goed aan op het kozijn, komt een grote bak tocht uit. Verder wil ik deze maand alsnog de vloer gaan isoleren.
Heb net even de adapter vervangen, een 12V 300mA adapter die 3V afwijkt van waar je hem op instelt werkt op zich nog met 2 fans, heb net een dikkere adapter geplaatst met 3 fans die wel doet wat er op de schakelaar staat.
Wordt het niet eens tijd om wat aan die flow te doen? T22 zijn op zich nog best aardige beesten. Heb hier een dik 3 meter lange T22 hangen, die doet het stukken beter dan de 2,5 meter lange T20 zonder vinnen.Fest schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:13:
[...]
Ik heb een T22 hangen, maar die is niet geschikt om te testen. Mijn fans passen er niet goed op of onder, maar het grootste probleem met dit ding is dat er te weinig doorstroming is om een of andere reden. De 'flowmeter' in de meterkast geeft aan dat er slechts 25l/u door heen loopt en de radiator wordt daardoor ook niet heet genoeg.
Ben benieuwd of die T20 wel toereikend gaat zijn binnenkort. Wil de vensterbanken aanpassen, sluiten niet goed aan op het kozijn, komt een grote bak tocht uit. Verder wil ik deze maand alsnog de vloer gaan isoleren.
[ Voor 47% gewijzigd door _JGC_ op 14-12-2012 17:16 ]
Het meest logische zou zijn dat of de radiator een blokkade heeft, of dat er een blokkade in de toe- of afvoer zit. Met de andere radiatoren heb ik meer dan genoeg doorstroming. Tevens wordt de doorstroming per radiator geregeld met een thermostaatknop, aangezien wij hier stadsverwarming hebben en de druk dus geregeld wordt door Essent._JGC_ schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 17:14:
Wordt het niet eens tijd om wat aan die flow te doen? T22 zijn op zich nog best aardige beesten. Heb hier een dik 3 meter lange T22 hangen, die doet het stukken beter dan de 2,5 meter lange T20 zonder vinnen.
Ook ik ben van plan om ventilatoren onder mijn radiatoren te monteren!
In onze woonkamer hebben we maar 2 radiatoren (type 22) en deze zijn ook niet heel groot. Eigenlijk hebben we gewoon te weinig capaciteit maar ruimte om bij te plaatsen is er eigenlijk niet.
De ketel stond op een aanvoertemperatuur van 75 graden maar ik zie regelmatig dat hij afslaat met een aanvoertemperatuur van 68 graden en een retourtemperatuur van 67 graden.
Vandaag heb ik 1 ventilator van 80mm onder een plaat opgehangen met plakband en een 12 loodaccu
maar het effect hiervan is al merkbaar!
Mijn probleem is eigenlijk: de 80mm ventilator past niet tussen de platen! Hoe hebben jullie dan gedaan? De keuze in 70mm ventilatoren is niet zo heel groot. En hoe maken jullie de venttilatoren vast zonder dat deze gaat trillen en de hele radiator laat meetrillen?
Voor de duidelijkheid: ik wil ze dus graag aan de onderkant gaan vastmaken. Of is aan de bovenkant beter?
Hoor graag jullie ervaringen
In onze woonkamer hebben we maar 2 radiatoren (type 22) en deze zijn ook niet heel groot. Eigenlijk hebben we gewoon te weinig capaciteit maar ruimte om bij te plaatsen is er eigenlijk niet.
De ketel stond op een aanvoertemperatuur van 75 graden maar ik zie regelmatig dat hij afslaat met een aanvoertemperatuur van 68 graden en een retourtemperatuur van 67 graden.
Vandaag heb ik 1 ventilator van 80mm onder een plaat opgehangen met plakband en een 12 loodaccu
Mijn probleem is eigenlijk: de 80mm ventilator past niet tussen de platen! Hoe hebben jullie dan gedaan? De keuze in 70mm ventilatoren is niet zo heel groot. En hoe maken jullie de venttilatoren vast zonder dat deze gaat trillen en de hele radiator laat meetrillen?
Voor de duidelijkheid: ik wil ze dus graag aan de onderkant gaan vastmaken. Of is aan de bovenkant beter?
Hoor graag jullie ervaringen
Hoe lang is het netsnoer tussen de voedingsadapter en de aansturing bij de originele/echte Jage DBE booster(s)? Is dat ca. 1 meter? of juist korter?
Want dan kan ik er nog mee weg komen met de huidige afstand tussen radiator en wandcontactdoos.
komende week ff shoppen en de order voorbereiden voor 3 LowH2O jaga's, met dubbele convector (twin) uitvoering
PS: soms zijn huidige radiatoren ook in T33 uitvoering verkrijgbaar: een extra plaat en extra convector-lamellen. Misschien optie als je toch wilt upgraden als tweaker naar oversized en LTV verwarming?
Want dan kan ik er nog mee weg komen met de huidige afstand tussen radiator en wandcontactdoos.
komende week ff shoppen en de order voorbereiden voor 3 LowH2O jaga's, met dubbele convector (twin) uitvoering
PS: soms zijn huidige radiatoren ook in T33 uitvoering verkrijgbaar: een extra plaat en extra convector-lamellen. Misschien optie als je toch wilt upgraden als tweaker naar oversized en LTV verwarming?
[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2012 14:46 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Net even voor je gekeken, dat is ongeveer 1-1,2 Meter.NielsTn schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:45:
Hoe lang is het netsnoer tussen de voedingsadapter en de aansturing bij de originele/echte Jage DBE booster(s)? Is dat ca. 1 meter? of juist korter?
Dat is dus gokken aan de hand van het volgende, stopcontact zit bij ons inwendig en circa 20 cm boven de convertor (Tempo) bij de linker beugel, het is een model 10000 (1M breed) en de voedingssnoer (adapter aan de stekker) loopt naar de andere zijde naar de onderkant van de convertor (sensor watertemperatuur).
Veel lol de komende weken met het installeren, DBE is zo gedaan, wel even heel goed lezen voor de instelling. De cijfertjes waren te klein voor mij, of mijn armen te kort, of er was te weinig licht, nee ik moet er binnenkort toch aan geloven (een leesbril)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Na het lezen van dit forum ook een zelfbouw DBE gemaakt in de convector put.
Ik heb het heel simpel gedaan om te kijken of ik tot dezelfde conclusies kom als alle andere zelfbouwers voordat ik echt geld ga uitgeven, want er moet hier wel iets verbeterd worden.
Met 8 sharkoon fans van 140 x 140 geklemt tussen aluminium hoeklijn waar elastieken om zitten. De buitenste elastieken zijn gelijk de ophanging met een stukje koperdraad. Dit was ook de enigste manier om deze veel te goedkope (6,95) fannen stil en trillingsloos op te hangen.
Aangestuurd door een scythe server en een oude pc voeding waar ik de fan uitgeschakeld heb wegens teveel herrie.
Conclusie: Een mega comfort verbetering. De ketel kan nu met 60 graden de boel warmhouden, opwarmen duurt langer maar gaat veel gelijdelijker door het hele huis. Waterzijdig inregelen lijkt nu bijna overbodig.
Jammer genoeg kwam ik er ook achter dat de convector veel te klein is, dit is de enige verwarming op 50 m².
Maar aan DBE of LTV verwarmen zit ook een nadeel als je een oudere ketel hebt met een aluminium warmte wisselaar die geen beschermlaag heeft, de wisselaar is drijfnat en vervuild sneller. Bij dit soort ketels is 1 maal per jaar een schoon maak beurt noodzakelijk.
Vraag: is er iemand met een JAGA DBE set die goed kan omschrijven hoe deze werkt tijdens bedrijf en waar er gemeten wordt?
Ik heb het heel simpel gedaan om te kijken of ik tot dezelfde conclusies kom als alle andere zelfbouwers voordat ik echt geld ga uitgeven, want er moet hier wel iets verbeterd worden.
Met 8 sharkoon fans van 140 x 140 geklemt tussen aluminium hoeklijn waar elastieken om zitten. De buitenste elastieken zijn gelijk de ophanging met een stukje koperdraad. Dit was ook de enigste manier om deze veel te goedkope (6,95) fannen stil en trillingsloos op te hangen.
Aangestuurd door een scythe server en een oude pc voeding waar ik de fan uitgeschakeld heb wegens teveel herrie.
Conclusie: Een mega comfort verbetering. De ketel kan nu met 60 graden de boel warmhouden, opwarmen duurt langer maar gaat veel gelijdelijker door het hele huis. Waterzijdig inregelen lijkt nu bijna overbodig.
Jammer genoeg kwam ik er ook achter dat de convector veel te klein is, dit is de enige verwarming op 50 m².
Maar aan DBE of LTV verwarmen zit ook een nadeel als je een oudere ketel hebt met een aluminium warmte wisselaar die geen beschermlaag heeft, de wisselaar is drijfnat en vervuild sneller. Bij dit soort ketels is 1 maal per jaar een schoon maak beurt noodzakelijk.
Vraag: is er iemand met een JAGA DBE set die goed kan omschrijven hoe deze werkt tijdens bedrijf en waar er gemeten wordt?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
de DBE van Jaga meet direct bij ingaande/uitgaande punt van de convector, daar zit het printplaatje met sensoren opgeklikt.
1-1,2 meter is voldoende dat kan ik wel kwijt,evt met een klein sierplintje. Thanks!
1-1,2 meter is voldoende dat kan ik wel kwijt,evt met een klein sierplintje. Thanks!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
jij hebt dus al een DBE setje. Wat voor fannen zitten erin? papst?ollie1965 schreef op zondag 16 december 2012 @ 20:40:
[...]
Net even voor je gekeken, dat is ongeveer 1-1,2 Meter.
Dat is dus gokken aan de hand van het volgende, stopcontact zit bij ons inwendig en circa 20 cm boven de convertor (Tempo) bij de linker beugel, het is een model 10000 (1M breed) en de voedingssnoer (adapter aan de stekker) loopt naar de andere zijde naar de onderkant van de convertor (sensor watertemperatuur).
Veel lol de komende weken met het installeren, DBE is zo gedaan, wel even heel goed lezen voor de instelling. De cijfertjes waren te klein voor mij, of mijn armen te kort, of er was te weinig licht, nee ik moet er binnenkort toch aan geloven (een leesbril)
Ik zou het niet weten, merk maakt mij nooit iets uit. Het gaat me er om dat de boel het goed doet (geluid en levensduur in dit geval), met DBE van de fabrikant die ook de convector heeft geleverd lijkt mij dat in orde.Seafarer schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:12:
[...]
jij hebt dus al een DBE setje. Wat voor fannen zitten erin? papst?
Kon bij het installeren geen merk/type ontdekken.
Misschien dat Niels iets kan ontdekken.
Dit , hierom en hierom
Ik denk dat heel veel mensen dat wel zouden willen weten.ollie1965 schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:28:
[...]
Ik zou het niet weten, merk maakt mij nooit iets uit. Het gaat me er om dat de boel het goed doet (geluid en levensduur in dit geval), met DBE van de fabrikant die ook de convector heeft geleverd lijkt mij dat in orde.
Kon bij het installeren geen merk/type ontdekken.
Misschien dat Niels iets kan ontdekken.
Dat je een goed produkt hebt gekocht daar twijfel ik niet aan.
Nabouwen.

Zo, in elk geval vandaag klaar met (in)meten van de convectorlengte/hoogtes.
Gaat in elk geval een Tempo-model worden met Twin-convector per unit worden, met DBE (for the heck of it
) als ik het zo bekijk.
enkele units worden wat breder (10-20cm) en wat hoger (10-20cm), om gewoon max vermogen er in te kunnen. De oude radiatoren wil ik migreren naar de studeerkamer/slaapkamer. Daar staan ze vaak toch gewoon dicht, en voor de strenge vorst is dat goed genoeg
to be continued.
Gaat in elk geval een Tempo-model worden met Twin-convector per unit worden, met DBE (for the heck of it
enkele units worden wat breder (10-20cm) en wat hoger (10-20cm), om gewoon max vermogen er in te kunnen. De oude radiatoren wil ik migreren naar de studeerkamer/slaapkamer. Daar staan ze vaak toch gewoon dicht, en voor de strenge vorst is dat goed genoeg
Update: Sinds 17 december heeft de DBE achter uit gestaan, we hadden per ongeluk de stekker eruit getrokken waardoor die het uiteraard niet deed.
Op mindergas.nl zag ik dat vanaf 17 december de besparing in december steeds verder terug liep ( van 18% terug naar 13.8% ). Sinds vrijdag doet de DBE achter het weer ( of je stop de stekker erin
) en de besparing loopt weer op in december. Staan nu op 14.2% tov december vorig jaar.
Het is niet heel wetenschappelijk maar wel een leuke indicatie.
Op mindergas.nl zag ik dat vanaf 17 december de besparing in december steeds verder terug liep ( van 18% terug naar 13.8% ). Sinds vrijdag doet de DBE achter het weer ( of je stop de stekker erin
Het is niet heel wetenschappelijk maar wel een leuke indicatie.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het feit alleen al dat ik door de DBE's de aanvoertemp kon terugschroeven naar 44 graden zegt mij genoeg over de bespaarde kuubs.
tov vorig jaar zitten we op dik een kuub minder per graaddag, maar dat kan ik niet volledig aan de DBE's toeschrijven; er is nog meer veranderd.
tov vorig jaar zitten we op dik een kuub minder per graaddag, maar dat kan ik niet volledig aan de DBE's toeschrijven; er is nog meer veranderd.
oh dat beloofd wat.. 
morgen dan maar de finale krabbel voor de lowH2O + DBE's zetten en geduldig wachten op levering
twee kleine radiatoren haal ik toch 10cm korter qua breedte. 1,5 cm van de hoek gokken dat dat voldoende 'speelruimte' is bij monteren, dat durf ik niet meer aan
morgen dan maar de finale krabbel voor de lowH2O + DBE's zetten en geduldig wachten op levering
twee kleine radiatoren haal ik toch 10cm korter qua breedte. 1,5 cm van de hoek gokken dat dat voldoende 'speelruimte' is bij monteren, dat durf ik niet meer aan
Ik zit op 5 cm en dat kan, maar niet volgens de montage methode volgens Jaga.NielsTn schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:03:
oh dat beloofd wat..
De buitenplaat (rechts) moet er bij ons bijna rechtstandig op gezet worden.
Minder dan 5 cm moet je de voorplaten en de ingesloten kant eerst op de vloer monteren en dan pas inhaken op de beugels. Het kan, makkelijk is anders
Dit , hierom en hierom
Nou ja de bestelling is de deur uit. Verwacht half januari de Jaga-spullen te ontvangen
De winkel waar ik mijn ventilatoren besteld had, bleek deze niet meer te kunnen leveren. Vandaag dus bij een andere winkel besteld. Van de 9 die ze er hadden, er 8 besteld: nog steeds de Scythe Kama Flex 140mm 1600rpm met FDB. Hoge MTFB en toch stil. Tevens een fan controller meebesteld om het te kunnen regelen. Donderdag zou het binnen moeten komen.
Eindelijk na al die weken een 24V voeding gescoord voor m'n drie fans. Eentje die 2A zou moeten kunnen leveren. Maar bij inschakelen gaat de voeding meteen door de knieën, ik vermoed dat de inschakelpiek te hoog is
Nochtans zou het moeten lukken, de fans vragen "maar" 0.23A, toch zo'n 5.5W per fan
Misschien dat een deftige elco het probleem wel zou oplossen. Of de voeding is te oud. Zelfs met twee fans lukt het niet, met ééntje wel.
Maar wat een lawaai!!!
Al wist ik dat eigenlijk wel, het zijn industriële fans, gemaakt om betrouwbaar te zijn en bakken lucht te verplaatsen, niet om stil te zijn. Ik heb even de specs opgezocht: 3100 rpm, 42 db(A), 3.5 m3/min
Maar toch nog eens proberen wat ik kan met demping en een lager spanning, lager dan 15V willen ze weliswaar niet. Maar ik moet dan een geschikte voeding vinden. Dat ik ze wat hoor, kan met niet zoveel schelen. Het is enkel om mijn badkamer sneller te kunnen opwarmen. Maar het mag ook niet overdreven zijn hé
Maar wat een lawaai!!!
Gisteren is mijn pakketje binnengekomen en natuurlijk gelijk aan de slag gegaan:

Resultaten:
Standaard heeft de convector een vermogenafgifte van 1,8kW, echter met de plaatsing van 8 stuks Scythe Kama Flex 135mm 1600RPM fans is dit meer dan verdubbeld naar 3,7kW. Goed resultaat moet ik zeggen. Echter zijn de fans dan niet bepaald stil. Bij een vermogenafgifte van 3,2kW zijn de fans nagenoeg onhoorbaar en dit is voor mij dan ook de ideale stand.
Tips:
Je kan het beste zoveel mogelijk oppervlak van de convector bedekken met fans op een lagere RPM, dan minder fans plaatsen met een hogere RPM.
Resultaten:
Standaard heeft de convector een vermogenafgifte van 1,8kW, echter met de plaatsing van 8 stuks Scythe Kama Flex 135mm 1600RPM fans is dit meer dan verdubbeld naar 3,7kW. Goed resultaat moet ik zeggen. Echter zijn de fans dan niet bepaald stil. Bij een vermogenafgifte van 3,2kW zijn de fans nagenoeg onhoorbaar en dit is voor mij dan ook de ideale stand.
Tips:
Je kan het beste zoveel mogelijk oppervlak van de convector bedekken met fans op een lagere RPM, dan minder fans plaatsen met een hogere RPM.
[ Voor 8% gewijzigd door Fest op 29-12-2012 14:33 ]
Fest: hoe heb je die verdubbeling in vermogen kunnen vaststellen/berekenen?
NielsTn schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:32:
Fest: hoe heb je die verdubbeling in vermogen kunnen vaststellen/berekenen?
Fest in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"Ons huis maakt gebruik van stadsverwarming, dus op de meter kan ik precies zien hoeveel Kw de convector aan warmte onttrekt. In plaats van de normale 1.8 Kw haal ik nu 2.3 Kw
Even een crosspost omdat een aantal tweakers ook last hadden van onderstaande.
Het is heel simpel, in het installatie menu op je thermostaat (bij de Honeywell vision instellingen -> Blanco vakje rechts ingedrukt houden) moet je de waarde maximale aanvoertemperatuur (parameter 18) aanpassen aan de minimale temperatuur die je ingesteld heb op je ketel.
De ketel start dan keurig op de minimale aanvoer temperatuur en moduleert dan zelf omhoog naar de maximale aanvoer waarde die ingesteld is op de ketel.
Me happy
/edit: Probleem 1 is hiermee helaas nog niet opgelost. De honeywell stuurt de ketel aan op de maximale warmte vraag en geeft dan de daadwerkelijke warmte vraag op. Als deze onder de minimale aanvoer licht slaat de ketel weer af om vervolgens weer op te starten.
Voor alle Honeywell Modulation en Intergas gebruikers, bovenstaande probleemstelling heb ik vandaag eindelijk opgelost! Ik weet dat er een aantal gebruikers zijn die bovenstaande ook als probleem ondervonden.revolution-nl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:54:
[...]
Ik zal het even resumeren.
Probleem 1. Als ik op mijn ketel aangeef dat de ketel een warmte vraag beneden een bepaalde temperatuur moet negeren dan kan dat niet. De Honeywell start namelijk vol vermogen en regelt dan terug naar de warmte vraag. Als die onder de vraag is wat op de ketel is aangegeven slaat de ketel uit, de thermostaat geeft vervolgens weer een signaal waarna de ketel weer vol vermogen aanslaat om direct weer uit te slaan enz enz enz.
Probleem 2. Bij het opwarmen van de woning begint de ketel meteen met een maximale aanvoer pas aan het eind moduleert deze terug. Ik wil dat de ketel bij de minimale aanvoer start en dan langzaam omhoog moduleert naarmate de retour stijgt.
Erg jammer want verder is het een top thermostaat, heerlijk eenvoudig in gebruik
Het is heel simpel, in het installatie menu op je thermostaat (bij de Honeywell vision instellingen -> Blanco vakje rechts ingedrukt houden) moet je de waarde maximale aanvoertemperatuur (parameter 18) aanpassen aan de minimale temperatuur die je ingesteld heb op je ketel.
De ketel start dan keurig op de minimale aanvoer temperatuur en moduleert dan zelf omhoog naar de maximale aanvoer waarde die ingesteld is op de ketel.
Me happy
/edit: Probleem 1 is hiermee helaas nog niet opgelost. De honeywell stuurt de ketel aan op de maximale warmte vraag en geeft dan de daadwerkelijke warmte vraag op. Als deze onder de minimale aanvoer licht slaat de ketel weer af om vervolgens weer op te starten.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 01-01-2013 17:56 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb dat zojuist even getest met mijn chronoterm modulation, maar als ik die op 40 graden gooi wordt het mooi niet warm. Ketel gaat pendelen, watertemperatuur blijft hangen op 35 graden en that's it. Ik had gisteravond de instelling op 50 gezet, kom vanmorgen tijdens aanwarmprogramma bij thermostaat en watertemperatuur was 50 graden. Dat je ketel zelf de max gaat bepalen boven die ingestelde temperatuur op je thermostaat klopt dus niet, je thermostaat is qua warmtevraag de baas.
Hier niet hoor, ketel starte vanochtend netjes op 47c en is geëindigd op 53c . Max aanvoer thermostaat 47c max aanvoer CV ketel 60c_JGC_ schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:40:
Ik heb dat zojuist even getest met mijn chronoterm modulation, maar als ik die op 40 graden gooi wordt het mooi niet warm. Ketel gaat pendelen, watertemperatuur blijft hangen op 35 graden en that's it. Ik had gisteravond de instelling op 50 gezet, kom vanmorgen tijdens aanwarmprogramma bij thermostaat en watertemperatuur was 50 graden. Dat je ketel zelf de max gaat bepalen boven die ingestelde temperatuur op je thermostaat klopt dus niet, je thermostaat is qua warmtevraag de baas.
Zie anders even het gasverbruik en cv tuning topic. Er zitten hier ook wel wat haken en ogen aan deze setup.
Intergas HR28 icm Honeywell Vision Modulation
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-01-2013 11:18 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het stond al heel lang op de to-do lijst en nu eindelijk de tijd ervoor. Dus gisteren en vandaag ook eens een DIY DBE uitgeprobeerd.
Kamerthermostaat:
Aan/uit klok thermostaat.
CV-Ketel:
AWB zelf modulerend.
De radiator:
1x T22 van ongeveer 2000x900mm
Uit de rommeldoos:
6x 12cm fan op 1000rpm
1x 14cm fan op 1300rpm
1x ATX voeding
Dit aangevuld met:
1x Bi metaal thermostaat, normaal open, dicht +35 grC, open +20 grC voor €2,75 ex. btw.

De thermostaat heb ik vanwege de forse hysterese in eerste instantie op de onderzijde (retour) van de radiator geplaatst. En vanmiddag aan de bovenzijde (aanvoer).
Resultaat is een veel snellere opwarming van de woonkamer en keuken van nacht naar dag temperatuur
Voor DBE: ongeveer 1 uur
Met DBE: ongeveer 0,5 uur
Met de thermostaat op de onderzijde wordt de radiator bij een retour temperatuur van hoger dan 35 graden ingeschakeld en schakelt na een redelijke termijn na ketel branden weer uit.
Met de thermostaat aan de bovenzijde schakelt de DBE veel eerder in, maar blijft wel heel erg lang na draaien. Ook al is de onderzijde al ver afgekoeld.
Vooralsnog zal de thermostaat dus aan de retour zijde gemonteerd worden.
Bij de 'echte' DBE's (voor en achter) wordt later een instelbare thermostaat met een kleinere hysterese toegepast.
De keuze voor een bi-metaal thermostaat is energiebesparing. Waar ik nu voor test doeleinden de 12V lijn schakel zal bij de 'echte' DBE de 230V voor de DC voeding worden geschakeld.
Kamerthermostaat:
Aan/uit klok thermostaat.
CV-Ketel:
AWB zelf modulerend.
De radiator:
1x T22 van ongeveer 2000x900mm
Uit de rommeldoos:
6x 12cm fan op 1000rpm
1x 14cm fan op 1300rpm
1x ATX voeding
Dit aangevuld met:
1x Bi metaal thermostaat, normaal open, dicht +35 grC, open +20 grC voor €2,75 ex. btw.

De thermostaat heb ik vanwege de forse hysterese in eerste instantie op de onderzijde (retour) van de radiator geplaatst. En vanmiddag aan de bovenzijde (aanvoer).
Resultaat is een veel snellere opwarming van de woonkamer en keuken van nacht naar dag temperatuur
Voor DBE: ongeveer 1 uur
Met DBE: ongeveer 0,5 uur
Met de thermostaat op de onderzijde wordt de radiator bij een retour temperatuur van hoger dan 35 graden ingeschakeld en schakelt na een redelijke termijn na ketel branden weer uit.
Met de thermostaat aan de bovenzijde schakelt de DBE veel eerder in, maar blijft wel heel erg lang na draaien. Ook al is de onderzijde al ver afgekoeld.
Vooralsnog zal de thermostaat dus aan de retour zijde gemonteerd worden.
Bij de 'echte' DBE's (voor en achter) wordt later een instelbare thermostaat met een kleinere hysterese toegepast.
De keuze voor een bi-metaal thermostaat is energiebesparing. Waar ik nu voor test doeleinden de 12V lijn schakel zal bij de 'echte' DBE de 230V voor de DC voeding worden geschakeld.
@The Lord
Hoe zit het met de toleranties op de in en uitschakel temperatuur van bimetaal. Volgens mij zijn deze temperaturen niet heel nauwkeurig (aldus de specs die ik ooit gezien heb).
Hoe zit het met de toleranties op de in en uitschakel temperatuur van bimetaal. Volgens mij zijn deze temperaturen niet heel nauwkeurig (aldus de specs die ik ooit gezien heb).
Volgens mij is de tolerantie 3 graden. Bepaald niet ideaal, maar voor een test goed genoeg gezien de €2,75. Zie RS Components voor de thermostaat.Dre schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:43:
Op de echte DBE komt dus een thermostaat komt met kleinere hysterese. Zoiets als dit. Dan is de hysterese 4 grC, zodat het schakelgedrag (voor mij) bruikbaar is.
@The Lord: goeie post! Meteen cijfertjes, instructies en foto's erbij.
Ik ben nog steeds blij met de DBE's. Ze draaien nu al langer dan een maand; ik zie een duidelijke vermindering van gasverbruik per graaddag.
Ik ben nog steeds blij met de DBE's. Ze draaien nu al langer dan een maand; ik zie een duidelijke vermindering van gasverbruik per graaddag.
Zojuist een bestelling gedaan voor vier stuks Scythe Slip Stream 140mm 1200rpm. Hopelijk komen ze morgen al binnen zodat er morgenavond 12 140mm fans staan te loeien.
Tevens houd ik nu marktplaats in de gaten om een Jaga Tempo/Strada goedkoop te kunnen scoren om de radiator in de keuken te kunnen vervangen. Deze is slechts in staat om 1300 a 1400 watt aan warmte te kunnen leveren, waar ik graag een dikke Jaga van 3500 watt zou willen.
Tevens houd ik nu marktplaats in de gaten om een Jaga Tempo/Strada goedkoop te kunnen scoren om de radiator in de keuken te kunnen vervangen. Deze is slechts in staat om 1300 a 1400 watt aan warmte te kunnen leveren, waar ik graag een dikke Jaga van 3500 watt zou willen.
zaterdag ochtend wordt de order met Jaga convectoren, DBE-hardware, nieuwe onderblokken en TWIN-convectielichamen afgeleverd. Nu nog zoeken naar een periode die vorstvrij is voor montage kan plaatsvinden
Ik heb vandaag de DBE's voor en achter aangepast.
De DBE achter pakt erg veel stof en haren van de grond af. Een ventilator had zoveel haren binnengeharkt dat het helemaal rondom de as was gekomen. Gevolg? kolereherrie, en niet meer schoon te maken. Die ligt dus nu in de prullenbak. Die moet ik dus vervangen. Ik ga hiervoor de oude ventilatoren van de DBE in de voorkamer gebruiken.
Ik heb voor de DBE in de voorkamer voor 6 nieuwe fans gekocht. ( Coolermaster 19dB ). De fans liggen nu bovenop de radiator. Nu zitten ze dus een stuk hoger, hopelijk minder stof
Maar het experiment van de DBE achter is dus eigenlijk al mislukt. Een paar lange haren erin en de fans gaan kapot
De DBE achter pakt erg veel stof en haren van de grond af. Een ventilator had zoveel haren binnengeharkt dat het helemaal rondom de as was gekomen. Gevolg? kolereherrie, en niet meer schoon te maken. Die ligt dus nu in de prullenbak. Die moet ik dus vervangen. Ik ga hiervoor de oude ventilatoren van de DBE in de voorkamer gebruiken.
Ik heb voor de DBE in de voorkamer voor 6 nieuwe fans gekocht. ( Coolermaster 19dB ). De fans liggen nu bovenop de radiator. Nu zitten ze dus een stuk hoger, hopelijk minder stof
Maar het experiment van de DBE achter is dus eigenlijk al mislukt. Een paar lange haren erin en de fans gaan kapot
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
zojiust de 3 conventionele radiatoren voorzien van officiele Jaga DBE fans. Je hoort ze echt niet (bij comfort-stand) en zeer lichtjes als je op 50cm zit bij een boost-stand.
nu nog wachten op een geschikt moment om de radiatoren om te hangen naar Jaga Tempo (twin-uitvoering)
kort verslag met joeptjoep film. Sorry voor mijn adem, ben nog verkouden
verbruik:
in comfort-setting (standaard mode), met 2 ventilatoren actief dus, 1,7Watt (gemeten vanaf de geschakelde voeding en m.b.v. een Voltcraft Energy Monitor 3000)
in boost-setting: 2,4 Watt.
nu nog wachten op een geschikt moment om de radiatoren om te hangen naar Jaga Tempo (twin-uitvoering)
kort verslag met joeptjoep film. Sorry voor mijn adem, ben nog verkouden
verbruik:
in comfort-setting (standaard mode), met 2 ventilatoren actief dus, 1,7Watt (gemeten vanaf de geschakelde voeding en m.b.v. een Voltcraft Energy Monitor 3000)
in boost-setting: 2,4 Watt.
[ Voor 39% gewijzigd door NielsTn op 12-01-2013 15:29 ]
Ik heb de DBE achter ook uitgebreid. De 4 fans die ik voor had zitten nu extra op de DBE achter. totaal nu 6 fans op de twee radson radiatoren voor en 9 fans op de radiator achter.
@martin:

http://www.topsluchtfilte...terdoek-luchtfilters.html
Voordeel:
Dan hoef je het stof wat opgezogen wordt ook niet meer in te ademen!

Voordeel:
Blij dat de fans bij ons bovenop de radiatoren liggen. Ik vind het allemaal erg meevallen, qua stof op de fans.
Of dit nu echt het topic is waar ik moet reageren weet ik niet maar ik probeer het toch..
Ik heb twee Jaga DBE radiatoren (origineel Jaga, geen zelfbouw) waarvan beide units plots niet meer aanslaan.
Van een unit blijft het lampje op de comfort stand branden terwijl deze niets doet. Ook niet bij wisselende temperaturen van 18 tot 26 gr.
De andere unit gaat niet meer in comfort stand. Alleen standby of boost, ongeacht de temperatuur. Een nieuwe printplaat + bediening kost 151 euro en ik ben op zoek naar tips of alternatieven.
Ik heb verschillende opties getest:
- temp settings op 0 en tegen verwarmingselement geplaatst
- temp settings op verschillende standen
- temp sensor verlengd en ingekort
Bedankt!
Ik heb twee Jaga DBE radiatoren (origineel Jaga, geen zelfbouw) waarvan beide units plots niet meer aanslaan.
Van een unit blijft het lampje op de comfort stand branden terwijl deze niets doet. Ook niet bij wisselende temperaturen van 18 tot 26 gr.
De andere unit gaat niet meer in comfort stand. Alleen standby of boost, ongeacht de temperatuur. Een nieuwe printplaat + bediening kost 151 euro en ik ben op zoek naar tips of alternatieven.
Bedankt!
Hoe oud zijn ze en wat zegt Jaga ervan? Mogelijk dat een reset iets uithaalt?pwavg schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:30:
Of dit nu echt het topic is waar ik moet reageren weet ik niet maar ik probeer het toch..
Bedankt!
Dit is een van de redenen waarom ik geen fan ben van de (dure) Jaga oplossing. Mijn fans hebben nog geen €50 gekost en de Jaga oplossing voor ons zou zomaar >€200 kosten

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
gevalletje garantie , dus terug naar de winkel die dit geleverd heeft.pwavg schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:30:
Bedankt!
Ben niet zo'n DHZ-er, maar wel erg geinteresseerd in zo'n Jaga DBE. Ik heb al Jaga Tempo radiatoren, dus zou er dan zo dbe ubits in kunnen plaatsen. Kan er alleen weinig verkoop info over vinden. Iemand goede adresjes?
Dat ligt er totaal aan hoe oud ze zijn. Als ze bijv. 4 jaar oud zijn, dan betwijfel ik of Jaga nog met garantie over de brug komt (zonder de discussie over verwachte levensduur etc.. te voeren).NielsTn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:46:
[...]
gevalletje garantie , dus terug naar de winkel die dit geleverd heeft.
http://zonne-energie-haan...mic-boost-effect-dbe.htmlMasterMaceMichu schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:24:
Ben niet zo'n DHZ-er, maar wel erg geinteresseerd in zo'n Jaga DBE. Ik heb al Jaga Tempo radiatoren, dus zou er dan zo dbe ubits in kunnen plaatsen. Kan er alleen weinig verkoop info over vinden. Iemand goede adresjes?
http://radiatorendiscount...or/jaga-dbe-unit/dbe-unit
https://forum.eneco.nl/en...tech/_tech/_radi/6434.asp
en nog veel meer......
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
tip: per type radiator zijn er verschillende Jaga DBE's....
ik heb 'type 16' (dus twin/dubbel convectorlichaam), hier zitten 2 fans van 12 cm op.
heb je type '11' bij Jaga, dan krijg je smallere kleinere fans (3 per 'rack').
ik heb 'type 16' (dus twin/dubbel convectorlichaam), hier zitten 2 fans van 12 cm op.
Naar mijn weten is het aantal fans afhankelijk van de lengte van de wisselaar.NielsTn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:54:
tip: per type radiator zijn er verschillende Jaga DBE's....
Daarbij komt dan dat de fans voor de verschillende diktes van de wisselaars kleiner of juist groter zijn.
10/15/20 = enkele wisselaar wordt niet voor LTV gebruikt en DBE afgeraden
11/16/21 = dubbele wisselaar en wordt juist voor (E)LTV gebruikt en daar wordt dan DBE op toegepast.
ja het aantal units is per lengte vastgesteld,Freemann schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:48:
[...]
Naar mijn weten is het aantal fans afhankelijk van de lengte van de wisselaar.
Daarbij komt dan dat de fans voor de verschillende diktes van de wisselaars kleiner of juist groter zijn.
10/15/20 = enkele wisselaar wordt niet voor LTV gebruikt en DBE afgeraden
11/16/21 = dubbele wisselaar en wordt juist voor (E)LTV gebruikt en daar wordt dan DBE op toegepast.
maar type van fans (grote, kleinere, 2 of 3 in een rack) is afhankelijk van type (11-16-21)
ook op types 10-15-20 past het, maar echt optimaal bij TWIN-convector lichaam
Volgens mij zei ik dat ook.NielsTn schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:54:
[...]
ja het aantal units is per lengte vastgesteld,
maar type van fans (grote, kleinere, 2 of 3 in een rack) is afhankelijk van type (11-16-21)
ook op types 10-15-20 past het, maar echt optimaal bij TWIN-convector lichaam

Lengte bepaalde aantal fans, type convector bepaalde afmeting fans.
Overigens zijn er maar 3 maten fans. De kleinste zijn voor type 06, de middelste zijn voor 10/11 en de grootste zijn voor 15/16/20/21.
Hier ligt 1 fanscontroller klaar die op basis van temp. curve 4 x 92mm fans voor 2 twinconvectoren aan gaat sturen.
Oftewel 2 convectoren optimaal aansturen op convectorlichaam temp. voor €55.=
Dat wordt knallen, met de uitgespaarde €250, kan ik weer investeren in andere bezuinigingsmaatregelen
lang leven de zelfbouw DBE
[ Voor 34% gewijzigd door Freemann op 13-01-2013 21:29 ]
ach ieder zn ding toch? 
dankzij vermeden lasten is t' dan makkelijker shoppen. EN als ik iets doe, dan direct goed
dankzij vermeden lasten is t' dan makkelijker shoppen. EN als ik iets doe, dan direct goed
Toen ik dit huis kocht zaten deze Jaga's erin. Geen idee wie de oude eigenaar is of eventuele garantie aanwezig is. Jaga stuurde me door naar een hobby installateur waar ik een nieuwe printplaat kan bestellen. Verder gaven ze aan de temp settings op 0 te zetten... Geen steek verder dus.Hoe oud zijn ze en wat zegt Jaga ervan? Mogelijk dat een reset iets uithaalt?
Dit is een van de redenen waarom ik geen fan ben van de (dure) Jaga oplossing. Mijn fans hebben nog geen €50 gekost en de Jaga oplossing voor ons zou zomaar >€200 kostenLaat ik het er dan maar niet over hebben wat het voor de 4 Jaga's zou gaan kosten.....
Twee nieuwe printplaten kopen kost met ruim 300 eyro. Dat krijg ik er nooit meer uit aangezien ik hier geen 5 jaar meer blijf wonen...
[ Voor 11% gewijzigd door pwavg op 14-01-2013 08:04 ]
au.... Jaga maakt mooie producten, maar zoals bij veel fabrikanten... de (onderdelen)prijs is...pwavg schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:00:
[...]
Toen ik dit huis kocht zaten deze Jaga's erin. Geen idee wie de oude eigenaar is of eventuele garantie aanwezig is. Jaga stuurde me door naar een hobby installateur waar ik een nieuwe printplaat kan bestellen. Verder gaven ze aan de temp settings op 0 te zetten... Geen steek verder dus.
Twee nieuwe printplaten kopen kost met ruim 300 eyro. Dat krijg ik er nooit meer uit aangezien ik hier geen 5 jaar meer blijf wonen...

Wie gaat er €150 uitgeven voor een stukje printplaat van 10x5 cm(??), een gemiddeld stuk PC hardware is ingewikkelder en goedkoper... Heb ook voor hier naar de Jaga DBE's gekeken, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denk om 150 per DBE unit te betalen(zou er 4 tot 5 nodig hebben).
Ik neem aan dat de fans die in de DBE units zitten gewoon normale standaard fans zijn.
Eventueel kun je mbv dit topic (of andere info van internet) het zelfbouw traject ingaan en het met een simpele schakeling van enkele tientjes oplossen.
Is het mogelijk dat je 1 fan uit een DBE unit haalt en daarvan een foto(of de specs, spanning, stroom, rpm etc.) post?
Volgens mij is dat spul overal te bestellen toch, misschien heeft zelfs de Gamma al zoiets?Paul C schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:57:
@martin:
[afbeelding]
Voordeel:
pwavg schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:30:
Bedankt!
Vreemd, wel boost maar geen comfort. De tempvoeler kan op 2 manieren werken, vrijhangend (stand 1-9) en stand 0 direct op het element (LTV). Hoe is deze bij jou ingesteld?pwavg schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:00:
[...]
Toen ik dit huis kocht zaten deze Jaga's erin. Geen idee wie de oude eigenaar is of eventuele garantie aanwezig is. Jaga stuurde me door naar een hobby installateur waar ik een nieuwe printplaat kan bestellen. Verder gaven ze aan de temp settings op 0 te zetten... Geen steek verder dus.
Bij direct (LTV sensor op het element) werkt boost niet als sensor onder een bepaalde temperatuur meet. En dan toch boost functie? Raar.
Dit , hierom en hierom
@pwavg: Misschien betreft het een printplaatje van de DBE Pro in plaat van de DBE?
als je deze inschakelt is die voor 2 standen te benutten: koelen en verwarmen.
misschien zit daar de clou (onjuiste keuze?).
als je deze inschakelt is die voor 2 standen te benutten: koelen en verwarmen.
misschien zit daar de clou (onjuiste keuze?).
na ruim 50 uur een Jaga DBE-unit (met schakelende voeding en 2 fans-in-1-frame) gemeten:
De Jaga DBE-set met 2 ventilatoren is nu 54,56 uur gemeten met de Voltcraft Energy Monitor 3000. Daarbij is 0,067 kWh energie verbruikt. Geprognotiseerd naar jaar-cijfers is dit dan 8,76 kWh of ongeveer (bij een energieprijs van 22 eurocent per kWh, all-in) €1,93.
Dus voor mijn 3 Jaga convectoren-met-DBE komt er €5,79 ‘bij’ op het elektriciteitsverbruik, maar wordt hopelijk goed gemaakt door besparing op gas. Stel dat 1 m³ aardgas 68 eurocent kost, dan zou break-even al op 8,5 m³ gasbesparing liggen. Ik ga het meemaken…
De Jaga DBE-set met 2 ventilatoren is nu 54,56 uur gemeten met de Voltcraft Energy Monitor 3000. Daarbij is 0,067 kWh energie verbruikt. Geprognotiseerd naar jaar-cijfers is dit dan 8,76 kWh of ongeveer (bij een energieprijs van 22 eurocent per kWh, all-in) €1,93.
Dus voor mijn 3 Jaga convectoren-met-DBE komt er €5,79 ‘bij’ op het elektriciteitsverbruik, maar wordt hopelijk goed gemaakt door besparing op gas. Stel dat 1 m³ aardgas 68 eurocent kost, dan zou break-even al op 8,5 m³ gasbesparing liggen. Ik ga het meemaken…
Anoniem: 476744
Ik heb sinds eenpaar weken 2 Jaga Strada. Omdat ik de orignele DBE erg prijzig vind heb ik ook een eigenbouw DBE gemaakt. Het functioneert goed naar mijn mening. En bespaart. Zie foto.

Ik heb een Sythe Kazeserver fancontroler gebruikt om de 4 Nexus fan aan te sturen.
2 fans zijn geschakeld op de aanvoer van de Jaga en 2 op retour.
De 2 fans op de aanvoer gaan draaien als de aanvoertemperatuur op min. 40 gr. staat en de andere 2 op retourleiding en gaan pas draaien bij min. 29 gr.
Ik heb voor de voeding een oude extern dvd Sony brander gebruikt. Zie foto.

Alleen de fans maken nog te veel geluid. Ik ga nog een potmeter tussen zetten zodat ik de toerental kan reduceren. Of weet iemand een andere fans die minder geluid produceren.

Ik heb een Sythe Kazeserver fancontroler gebruikt om de 4 Nexus fan aan te sturen.
De 2 fans op de aanvoer gaan draaien als de aanvoertemperatuur op min. 40 gr. staat en de andere 2 op retourleiding en gaan pas draaien bij min. 29 gr.

Alleen de fans maken nog te veel geluid. Ik ga nog een potmeter tussen zetten zodat ik de toerental kan reduceren. Of weet iemand een andere fans die minder geluid produceren.
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 476744 op 20-01-2013 12:54 . Reden: Foto's kleiner gemaakt ]
Dank voor de links...ga ze bestuderen!
@Petma: even tussen IMG tags zetten:
@Petma: even tussen IMG tags zetten:
code:
1
| [img]url[/img] |
Waarom aansturen op basis van aanvoer en retour temp?Anoniem: 476744 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:47:
Ik heb sinds eenpaar weken 2 Jaga Strada. Omdat ik de orignele DBE erg prijzig vind heb ik ook een eigenbouw DBE gemaakt. Het functioneert goed naar mijn mening. En bespaart. Zie foto.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het lukt me niet om foto's te plaatsen. Hoe doe je dat?
Tijdens opwarmen draaien alle vier fans, maar bij bijhouden van de warmte draaien alleen de fans van retour. En deze gaan ook uit zodra de retour temp. onder de ingstelde waarde komt.Freemann schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:46:
[...]
Waarom aansturen op basis van aanvoer en retour temp?
Tot nu toe is dat een opstelling die icm met de cv werkt. De cv draait bij opwarmen op vol ( stand 5 ) om vrijwel snel daarna op laag ( stand 1 ). De cv staat op ECOstand.
Als het werkt dan werkt hetAnoniem: 476744 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:10:
[...]
Tijdens opwarmen draaien alle vier fans, maar bij bijhouden van de warmte draaien alleen de fans van retour. En deze gaan ook uit zodra de retour temp. onder de ingstelde waarde komt.
Tot nu toe is dat een opstelling die icm met de cv werkt. De cv draait bij opwarmen op vol ( stand 5 ) om vrijwel snel daarna op laag ( stand 1 ). De cv staat op ECOstand.
Mijn ervaring is echter dat de leidingtemp van zowel aanvoer als retour ongeveer gelijk lopen qua temp.
Mijn complimenten voor deze thread en alle mogelijke oplossingen die gepost worden. Veel inspiratie opgedaan om zelf ook aan de slag te gaan.
In mijn situatie draait de cv niet op vol als hij aan het bijhouden van de warmte. Dus de aanvoer temp. is lager dan bij opwarmen en zodoende draaien alleen de retourfans bij het bijhouden van de warmte.Freemann schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:15:
[...]
Als het werkt dan werkt het
Mijn ervaring is echter dat de leidingtemp van zowel aanvoer als retour ongeveer gelijk lopen qua temp.
Overgens ik zou op de retour meer fans moeten aansluiten. Maar dat is voor later.
Ik snap.Anoniem: 476744 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:41:
[...]
In mijn situatie draait de cv niet op vol als hij aan het bijhouden van de warmte. Dus de aanvoer temp. is lager dan bij opwarmen en zodoende draaien alleen de retourfans bij het bijhouden van de warmte.
Overgens ik zou op de retour meer fans moeten aansluiten. Maar dat is voor later.
Maar warmte lucht stijgt op en hoe warmer de lucht de sneller hij opstijgt.
Oftewel; bij warm houden is de aanvoertemp relatief laag en heb je weinig convectie en juist dan bewijzen de fans hun dienst door de lucht er geforceerd uit te werken. Eigenlijk wil je dus bij lage temp, met de fans, zoveel mogelijk lucht verplaatsen omdat er weinig natuurlijk convectie is en bij hoge temp zouden je fans langzamer kunnen draaien. Maar bij hoge temp wil je een zo hoog mogelijke deltaT op de aan/af -voer bereiken en dus wil je zoveel mogelijk warmte afvoeren en dus moeten de fans dan ook zoveel mogelijk lucht verplaatsen.
Mijn inziens moet je een balans zoeken tussen zoveel mogelijk lucht verplaatsing bij een acceptabel geluidsniveau. Oftewel; zoveel mogelijk fans aan bij een laag(er) toerental.
[edit]
De standaard Jaga DBE's gaan ook standaard allemaal aan en draaien dan allemaal op een vast toerental.
Je kan dan alleen de Boost of Comfort optie kiezen (uit mijn hoofd)
[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 16-01-2013 12:48 ]
Mijn opstelling in de convectorput is gereed en getuned: 8x Scythe 135mm 1600RPM en 4x Scythe 140mm 1200RPM fans doen hun werk.
De fans doen hun werk ook in deze volgorde. De hoge RPM fans liggen het dichtst bij de aanvoer en de medium RPM fans liggen op het minder warme gedeelte. Dit vanwege het feit dat door de natuurlijke convectie ze anders weinig effect sorteerden.
De warmteafgifte is van de originele 1800watt gestegen naar 4200watt. Als ik mijn hand bij het rooster houd, voel ik hoeveel lucht de put in gezogen wordt om vervolgens weer omhoog geblazen te worden. Ik heb zelfs het idee dat er te weinig ruimte is voor verse lucht om aangezogen te worden. Mijn put is namelijk geisoleerd met EPS en glanzende bubbelfolie en de folie begon te bollen richting afscheidingsplaat alsof er een vacuum was ontstaan. Dit opgelost door creatief te zijn met karton om het strak tegen het EPS te houden.
Tevens heb ik de radiator in de open keuken kunnen verbeteren: er bleek op de leiding waar de thermostaatknop op geschroefd wordt nog een debietregelaar te zitten waardoor het vermogen van de radiator is opgeschroefd met 700watt.
Het totale vermogen in de woonkamer is met al het getweak van 2800watt naar 5900watt gegaan.
De fans doen hun werk ook in deze volgorde. De hoge RPM fans liggen het dichtst bij de aanvoer en de medium RPM fans liggen op het minder warme gedeelte. Dit vanwege het feit dat door de natuurlijke convectie ze anders weinig effect sorteerden.
De warmteafgifte is van de originele 1800watt gestegen naar 4200watt. Als ik mijn hand bij het rooster houd, voel ik hoeveel lucht de put in gezogen wordt om vervolgens weer omhoog geblazen te worden. Ik heb zelfs het idee dat er te weinig ruimte is voor verse lucht om aangezogen te worden. Mijn put is namelijk geisoleerd met EPS en glanzende bubbelfolie en de folie begon te bollen richting afscheidingsplaat alsof er een vacuum was ontstaan. Dit opgelost door creatief te zijn met karton om het strak tegen het EPS te houden.
Tevens heb ik de radiator in de open keuken kunnen verbeteren: er bleek op de leiding waar de thermostaatknop op geschroefd wordt nog een debietregelaar te zitten waardoor het vermogen van de radiator is opgeschroefd met 700watt.
Het totale vermogen in de woonkamer is met al het getweak van 2800watt naar 5900watt gegaan.
Hoe heb je het vermogen berekend?Fest schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:20:
Mijn opstelling in de convectorput is gereed en getuned: 8x Scythe 135mm 1600RPM en 4x Scythe 140mm 1200RPM fans doen hun werk.
Hoe is geluidproductie?
Ik heb zelf vier fans aanstaan. Ik vind ze wel luidruchtig. Ik ben van plan om de toerental te reduceren om een acceptabel geluidsniveau te krijgen.
Fest schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:22:
Ons huis maakt gebruik van stadsverwarming, dus op de meter kan ik precies zien hoeveel Kw de convector aan warmte onttrekt.
Het doel van de fans is om meer lucht Door de wisselaar te halen en daarmee het water af te koelen en dus de DeltaT verhogen tussen aan en afvoer. Je kan dat doen met 1 fan op vol vermogen, maar je kan ook meer fans plaatsen en deze allemaal op een lager toerental laten draaien.Anoniem: 476744 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:19:
[...]
Hoe heb je het vermogen berekend?
Hoe is geluidproductie?
Ik heb zelf vier fans aanstaan. Ik vind ze wel luidruchtig. Ik ben van plan om de toerental te reduceren om een acceptabel geluidsniveau te krijgen.
Oftewel als je nog plaats heb, plaats een extra fan en laat alle fans wat minder toeren maken.
Het geluidsniveau met de fans op volle toeren is op zich wel acceptabel. Echter zet je een muziekje aan of ben je in gesprek, dan zijn ze al niet meer te horen. Toch heb ik er nog wel een fancontroller tussen zitten om alles te regelen. Maar het belangrijkste is toch wel welke fans je hebt: kies je de goedkoopste fans of geef je toch 2 euro meer uit voor een fatsoenlijke stille fan.Anoniem: 476744 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:19:
[...]
Hoe heb je het vermogen berekend?
Hoe is geluidproductie?
Ik heb zelf Nexus 120 mm . 15.5 db. Welke Scythe fans gebruik je? Stuur alle 12 fans met 1 controller?Fest schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 08:57:
[...]
Het geluidsniveau met de fans op volle toeren is op zich wel acceptabel. Echter zet je een muziekje aan of ben je in gesprek, dan zijn ze al niet meer te horen. Toch heb ik er nog wel een fancontroller tussen zitten om alles te regelen. Maar het belangrijkste is toch wel welke fans je hebt: kies je de goedkoopste fans of geef je toch 2 euro meer uit voor een fatsoenlijke stille fan.
Er liggen 8 stuks Scythe Kama Flex 135mm 1600rpm en 4 stuks Scythe Slip Stream 140mm 1200RPM. Alles aangesloten op 1 Scythe 4-kanaals fancontroller.Anoniem: 476744 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:02:
[...]
Ik heb zelf Nexus 120 mm . 15.5 db. Welke Scythe fans gebruik je? Stuur alle 12 fans met 1 controller?
Ok - heb zit al een tijdje lekker mee te lurken in dit forum - ik heb zelf 2 Jaga convectoren (mini) en 2 grote convectorputten. Daar zou ik wel wat van die fans in/op willen leggen!
Wat me tegen houdt is m'n lage soldeernivo... Begrijpen doe ik het wel, maar zelfstandig bij elkaar rapen is wat lastiger. Als ik een boodschappenlijstje heb, dan moet 't wel lukken dus...
Bij Conrad:
- Scythe PC koeler Slip stream slim 12CM, 3 x
- Velleman MK138 thermostaat
- iets van een voeding?!?
Iemand een suggestie voor de voeding? Ik zie mede-tweakers oude externe DVD branders uit elkaar halen, of ATX voedingen gebruiken, maar ikzelf dacht eigenlijk meer aan een 'gewone' trafo in een doosje met een stekker ;-) ... Klopt 't dat die Velleman thermostaat 12V ingang vraagt, en dat er dus met de snelheid van de fans niet te spelen is (hoogstens dan door de fans in serie te zetten ipv parallel)?
Wat me tegen houdt is m'n lage soldeernivo... Begrijpen doe ik het wel, maar zelfstandig bij elkaar rapen is wat lastiger. Als ik een boodschappenlijstje heb, dan moet 't wel lukken dus...
Bij Conrad:
Iemand een suggestie voor de voeding? Ik zie mede-tweakers oude externe DVD branders uit elkaar halen, of ATX voedingen gebruiken, maar ikzelf dacht eigenlijk meer aan een 'gewone' trafo in een doosje met een stekker ;-) ... Klopt 't dat die Velleman thermostaat 12V ingang vraagt, en dat er dus met de snelheid van de fans niet te spelen is (hoogstens dan door de fans in serie te zetten ipv parallel)?
Het voordeel van oude externe DVD brander is dat je niet hoeft te solderen. Het werkt met stekers/verloopstekers. En je hebt gelijk een kast. Op Markplaats genoeg te vinden voor rond € 10.Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 10:38:
Ok - heb zit al een tijdje lekker mee te lurken in dit forum - ik heb zelf 2 Jaga convectoren (mini) en 2 grote convectorputten. Daar zou ik wel wat van die fans in/op willen leggen!
Bij Conrad:
http://www.highflow.nl/aa...-multi-fan-connector.html
Waarom zou je niet voor een fancontroller kiezen ipv Velleman. Iets duurder maar makkelijker.
http://www.informatique.nl/?M=USL&G=677
Ik heb voor mijn DBE heb alleen de kabels ( stekkers ) verbonden en de temperatuursensor vast geplakt.
Het lijkt moelijker dan het is.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 476744 op 22-01-2013 14:48 ]
Anoniem: 122016
Hier 2 jaga mini's en een strada in de woonkamer. De mini's zitten aan weerszijden van de schuifpui in een goed geïsoleerde aanbouw (2010). Toch heb ik wel het idee dat de mini's het soms maar net kunnen doen en wat extra vermogen is altijd welkom. Het mooie is dat vlakbij elke mini een stopcontact zit vlak boven de plint. Ik wil 3 of 4 dunne fans onder de mini`s plaatsen, met een velleman thermostaat (deze past mooi in een stuk 'loze' ruimte onder de afdekkap vd mini) en zoek nu alleen een geschikte voeding erbij. Zou zoiets: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=465716 geschikt zijn? Op deze manier zou er alleen een voedingsdraad van het stopcontact onder de mini verdwijnen en dus een fraaie oplossing die amper zichtbaar zal zijn.
Als je niet veel fans wilt aansluiten, is ie zeker geschikt. Als je weet welke fans je wilt, kun je uitrekenen of het lukt. Ter indicatie: mijn 12 140mm fans verbruiken op vollast 27watt.
Anoniem: 122016
4 van deze https://ikbenstilcomputer...lim-100mm-1000-zwart.html zou moeten kunnen dan?
Je zou van die fans zelfs wel 16 stuks kunnen gebruiken op je genoemde adapter. Echter zou ik je aanraden om de fans zo groot mogelijk te nemen en toch een fancontroller te gebruiken. Het is handig om de fans voluit te kunnen laten blazen als je het snel wilt opwarmen, en lager te kunnen zetten als ze stiller moeten zijn. Persoonlijk heb ik deze fancontroller: pricewatch: Scythe Kaze Q Black.Anoniem: 122016 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:56:
4 van deze https://ikbenstilcomputer...lim-100mm-1000-zwart.html zou moeten kunnen dan?
Ik vind de luchtverplaatsing wel matig, mooi voorbeeld mijn 1200rpm fans hebben bij langere stooksessies op mijn jaga amper meerwaarde dat komt omdat de natuurlijk convectie dan al erg groot is. De 1200rpm fans hebben dan amper meerwaarde omdat ze simpelweg niet genoeg lucht ontrekken. De 1700rpm fan bieden daarentegen wel extra meerwaarde en ontrekken echt meer warmte langere stooksessie en hogere temperaturen.Anoniem: 122016 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:56:
Achteraf heb ik dan ook een beetje spijt van die 1200rpm fans. Dat ga ik echter corrigeren met een uitbreiding van 4x 1700rpm fans en een extra fan controller
In totaal heb ik dan x8 140mm fans op de jaga (6x 1700rpm 2x 1200rpm)
Mijn advies: zo groot mogelijke fans aanschaffen met een zo hoog mogelijke capaciteit. Met een fan controller kan je desgewenst de fans terug regelen.
Bovenstaand is overigens veel minder van belang bij normale radiatoren omdat daar de natuurlijk convectie aanzienlijk minder is.
in de nieuwbouw van mijn zoon liggen de nieuwe jaga convectoren met DBE spullekes, lijkt prima te werken, wilde nu ook mijn 30 jaar oude jaga convectoren met dergelijke fans uitrusten, testje gedaan met 2 kleine pc fans en een pc voeding, leek aardig te lukken zodat ik ook verder wil gaan
vraagje, wilde de fans laten aanslaan wanneer de pomp het warme water door de convectoren jaagt en laten stoppen wanneer de pomp ermee stopt
http://www.conrad.be/ce/n...ref=search&rt=search&rb=1
is dit hervoor het aangewezen onderdeel?
wilde een achttal scythes
http://www.bytesatwork.be...am-120mm-sy1225sl12m.html
gebruiken hiervoor, kunnen zij door deze thermoschakelaar geaciveerd worden?
dan begin ik eraan
vraagje, wilde de fans laten aanslaan wanneer de pomp het warme water door de convectoren jaagt en laten stoppen wanneer de pomp ermee stopt
http://www.conrad.be/ce/n...ref=search&rt=search&rb=1
is dit hervoor het aangewezen onderdeel?
wilde een achttal scythes
http://www.bytesatwork.be...am-120mm-sy1225sl12m.html
gebruiken hiervoor, kunnen zij door deze thermoschakelaar geaciveerd worden?
dan begin ik eraan
Zijn er ook harde cijfers dat (zelfbouw) jaga echt gas bespaard?
Aangezien ik waarschijnlijk radiatorcapaciteit te kort kom ben ik hier erg benieuwd naar.
Ik snap dat je op lage temp kan stoken maar praten we hier dan over een besparing van enkele euro's in de maand of tientallen euro's?
Aangezien ik waarschijnlijk radiatorcapaciteit te kort kom ben ik hier erg benieuwd naar.
Ik snap dat je op lage temp kan stoken maar praten we hier dan over een besparing van enkele euro's in de maand of tientallen euro's?
Wij verstoken per jaar 700m3 gas.duimp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:24:
globaal 20% daarvan is voor WW en koken, wat neer komt op 140m3 oftewel 11,5m3 per maand.
Dan blijft er 560m3 gas over voor stoken en een m3 kost globaal €0,60-70.
Als we uitgaan van €0,65 dan betekend dat, wij €364 per jaar kwijt zijn aan gas.
Dat is dan weer €30,33 per maand...
Dus ja of je/ik er tientallen euro's per maand mee bespaar....
Maar dat is natuurlijk per situatie erg verschillend.
Wij hebben afgelopen winter alle radiatoren vervangen voor Jaga's EN op 5 van de 6 zitten nu fans.
gevolg is dat wij de winter(nacht temp. van -15c) door zijn gekomen met een aanvoertemp. van 45c.
Dus ja het gaat soms niet alleen om geld maar ook om het gevoel (duurzaam en warmte).
Voor ons ligt er nu een vervolg stap in de planning;
Stoken op Biomassa.
Wij zitten te kijken naar een pelletkachel die aangesloten wordt op een buffer/boiler en dat we gaan verwarmen vanuit die boiler. Maar om dat te doen is een zo laag mogelijk aanvoertemp. nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 11-02-2013 18:44 ]
Ik ben ook erg benieuwd of er harde cijfers zijn over het effect van LTV en eventueel met DBE. Ik meen dat mkleinman vrijwel geen verschil had gemeten met DBE en zonder DBE in gasverbruik. Aanwarmtijd was wel veel korter met DBE, maar dat zal wel komen door het zeer beperkte vermogen van zijn radiatoren @ lage temperatuur.duimp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:24:
Er zit hier nog een oude relatief grote radiator (wel hoge temperatuur) en ik verbruik zo'n 500m3 aan gas per jaar voor de verwarming. Er zijn weinig mensen met LTV+DBE die minder verbruiken. Het is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Het lijkt mij hier in ieder geval niet rendabel (snel uitgerekend op achterkant van bierviltje)
We praten hier over een besparing van (ik gok) 0-5% op het gasdeel voor vervarmen en dat is dan per jaar.Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:28:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd of er harde cijfers zijn over het effect van LTV en eventueel met DBE. Ik meen dat mkleinman vrijwel geen verschil had gemeten met DBE en zonder DBE in gasverbruik.
Als je 500m3 verbruikt, dan bespaar je tot 25m3 gas per jaar en dat is €1-1,5 per maand.
Snap je stukje niet helemaal. De aanwarmtijd is korter, maar dat komt door het lage vermogen bij lage temp. ?Aanwarmtijd was wel veel korter met DBE, maar dat zal wel komen door het zeer beperkte vermogen van zijn radiatoren @ lage temperatuur.
DBE's worden eigenlijk alleen toepast op convector radiatoren, maar hier is bedacht om ze ook toe te passen op plaatradiatoren. Dat werkt natuurlijk ook, maar het effect is wel anders. Bij ons hangen er 3 Twin wisselaar en het water loopt 3x door de wisselaar. Wij hebben 3 fans in de convectoren liggen en zo komt het water dus 9x langs een fan en wordt dan max. gekoeld. Onze ketel is deze winter niet boven de 45c gekomen en hij condenseert als een malle. Dit geeft aan/houd in dat de ketel heerlijk in zijn HR zone draait en maximaal efficiëntie behaald. De DBE's zorgen er bij ons voor dat wij vaker en langer in de HR zone draaien en maximaal rendement halen.Er zit hier nog een oude relatief grote radiator (wel hoge temperatuur) en ik verbruik zo'n 500m3 aan gas per jaar voor de verwarming. Er zijn weinig mensen met LTV+DBE die minder verbruiken.
3 x Jaga Twin was €150Het is natuurlijk wel appels met peren vergelijken. Het lijkt mij hier in ieder geval niet rendabel (snel uitgerekend op achterkant van bierviltje)
2 x Fan-controllers was €40
beetje leidingwerk, koppelingen, etc. €40
denk dat die 3 Jaga's met zelfbouw DBE's zo'n €250 hebben gekost.
met de huidige gasprijs moeten we ~400m3 gas besparen.
Hier is ook totaal niet , althans nog niet rendabel. Het is totaal afhankelijk van wat de gasprijs in de toekomst gaat doen. Als de gasprijs naar >€1 gaat en je kan 20-30m3 besparen.
Daarbij vind ik het totaal niet belangrijk hoeveel ik er financieel aan overhoud.
Het geld kan ik op dit moment missen en als ik over bijv. 1 jaar werkeloos ben, dan kan die paar euro besparing per maand wel eens het verschil zijn tussen wel/geen brood op de plank.
Daarbij wil ik voor mijzelf kunnen zeggen dat ik zuinig ben en hoeft dat niet percée rendabele te zijn en/of keiharde euro's op te leveren.
ik had toch wel een grotere besparing verwacht omdat Jaga het altijd heeft over 10% besparing.
Natuurlijk is het fijn dat je huis sneller warm is en dat je ketel op een lagere temperatuur draait.
Natuurlijk is het fijn dat je huis sneller warm is en dat je ketel op een lagere temperatuur draait.
het is ook een gok en het is heeeeeel erg moeilijk om, in een woonhuis met de invloeden van moedernatuur, keiharde cijfertjes te overleggen.duimp schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 08:55:
ik had toch wel een grotere besparing verwacht omdat Jaga het altijd heeft over 10% besparing.
Misschien is het 3-8% besparing of -3 tot 2%? Ik weet het niet, maar het voelt wel goed (in meerdere opzichten)We praten hier over een besparing van (ik gok) 0-5% op het gasdeel voor vervarmen en dat is dan per jaar.
Dit is alleen vast te stellen in lab. omgevingen en dan is het nog steeds de vraag of het in een huiselijke situatie net zo reageert als in het lab.
We moeten nog een maand, maar ik zit (samen met nieuwe zonneboiler en CV-tuning) nu op 0,31m3 per graaddag. Vorig stookseizoen op 0,39 m3 per graaddag.Wat wél opvalt: wij kunnen toe met een lagere aanvoertemp en het huis is sneller op temp.
En vooral die laatste 2 punten zijn mijn inziens de verdiensten van (zelfbouw) DBE units.hansdegit schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:57:
We moeten nog een maand, maar ik zit (samen met nieuwe zonneboiler en CV-tuning) nu op 0,31m3 per graaddag. Vorig stookseizoen op 0,39 m3 per graaddag.Wat wél opvalt: wij kunnen toe met een lagere aanvoertemp en het huis is sneller op temp.
Vorige winter moest ik de aanvoertemp. toch echt verhogen tot 60-65c en deze winter is hij niet van de 45c afgeweest
hij condenseert als een malle en zit te denken om het condens water in het regenwater reservoir op te vangen.
Is in de droge winter periodes weer een leuke aanvulling op de watervoorraad
Niet doen. Condenswater is zuur en zit vol zwavel.
Je bedoelt het condenswater van het gas uit de CV-ketel? Daar zitten natuurlijk resten van de verbranding ook bij in of komt dat ergens anders vandaan?
Condenswater uit de condensdroger kun je mooi gebruiken in je ruimtebevochtiger... hoef je geen demi-water te kopen.
Condenswater uit de condensdroger kun je mooi gebruiken in je ruimtebevochtiger... hoef je geen demi-water te kopen.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
het lijkt mij ook wel fijn dat je huis veel sneller warm is maar toch vindt de cijfers zo tegenstrijdig.
je huis is sneller warm en je stookt met een mindere temperatuur, dan zou je toch meer besparing verwachten.
Ik ga ook wel mee bezig omdat het echt een eeuwigheid duurt voordat mijn huis warm is.
Jammer dat een echte Jaga zo prijzig is, dan is zelfbouw wel aantrekkelijk
je huis is sneller warm en je stookt met een mindere temperatuur, dan zou je toch meer besparing verwachten.
Ik ga ook wel mee bezig omdat het echt een eeuwigheid duurt voordat mijn huis warm is.
Echt besparen doe je alleen door minder energie nodig te hebben.
Dat je op een lagere temperatuur (en misschien korter) stookt wil niet zeggen dat er minder energie in je kamer gepompt wordt. Het opwarmen van een kamer van 15 naar 19 graden kost gewoon een hoeveelheid energie... met een DBE kun je die alleen sneller verkrijgen. Maar doordat je meer energie aan het water onttrekt moet je CV wel iets harder stoken om die energie er weer aan toe te voegen.
Besparing komt eigenlijk alleen maar doordat je CV-ketel met hogere efficientie kan werken... maar dat gaat meestal maar over een paar procent... verschil tussen 100% of 107% rendement ofzo.
Besparing komt ook misschien een klein beetje doordat hij een paar minuten later aan kan springen om het op tijd warmt te krijgen, maar die besparing is misschien nog wel kleiner.
Dat je op een lagere temperatuur (en misschien korter) stookt wil niet zeggen dat er minder energie in je kamer gepompt wordt. Het opwarmen van een kamer van 15 naar 19 graden kost gewoon een hoeveelheid energie... met een DBE kun je die alleen sneller verkrijgen. Maar doordat je meer energie aan het water onttrekt moet je CV wel iets harder stoken om die energie er weer aan toe te voegen.
Besparing komt eigenlijk alleen maar doordat je CV-ketel met hogere efficientie kan werken... maar dat gaat meestal maar over een paar procent... verschil tussen 100% of 107% rendement ofzo.
Besparing komt ook misschien een klein beetje doordat hij een paar minuten later aan kan springen om het op tijd warmt te krijgen, maar die besparing is misschien nog wel kleiner.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Het gasverbruik wordt ook grotendeels bepaald door de DeltaT tussen aan/af -voer.duimp schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:49:
het lijkt mij ook wel fijn dat je huis veel sneller warm is maar toch vindt de cijfers zo tegenstrijdig.
Als je bij plaat radiatoren met een aanvoertemp. van 70c stookt en de retour is 65c dan heb je een DeltaT van 5c en de ketel moet het 65c water weer opstoken tot 70c. Dit doet hij op de bovengrens van zijn HR-gebied(als ik het goed heb ligt max. condensatie op 60-65 retour).
Wij stoken nu op een aanvoertemp van 40-45c en halen een retour van 25-30c oftewel een DeltaT van ~15c(vanmorgen stond retour op 19c en aanvoer op 43c, DeltaT van 24
De ketel moet het retourwater van 25-30c opstoken tot 40-45c en dat kost meer gas als van 65>70c. Maar de ketel doet dit bij mij wel op een lagere temp.
Maar hoeveel meer/minder gas dat kost.... daarbij komt nog de vraag hoelang moet de ketel stoken om de ruimte op de gewenste temp te krijgen/houden.
Uiteindelijk is het je huis dat een bepaalde energie hoeveelheid verliest en die je aan moet vullen.
Isolatie is hierbij het sleutelwoord en DBE bieden alleen de mogelijkheid om de ketel lager te laten stoken EN om LTV te gebruiken (zonneboiler/warmtepomp).
Bovendien is het gewoon een superleuk project geweest. TVT? Geen idee. De lol die ik ervan gehad heb maakt de tvt volledig irrelevant.
zodra de vorstperiode weg is, kan ik mijn 3 Jaga's ophangen met DBE.
Daarna weet ik meer hoeveel ik nog bespaar ('upgrade' van recente nieuwbouw radiatoren naar deze LTV vorm). Uiteraard op mindergas te vinden
Daarna weet ik meer hoeveel ik nog bespaar ('upgrade' van recente nieuwbouw radiatoren naar deze LTV vorm). Uiteraard op mindergas te vinden
@hansdegit:
en zo is het maar net! TVT wordt leuk als de gasprijs >€1,00 is, dan gaat het tientallen euro's per jaar schelen.
@NielsTN
Kijk ik ben zeeeeer benieuwd naar jouw bevindingen. Zeker omdat wij hier ook 3 Twins hebben met de (zelfbouw)DBE's
en zo is het maar net! TVT wordt leuk als de gasprijs >€1,00 is, dan gaat het tientallen euro's per jaar schelen.
@NielsTN
Kijk ik ben zeeeeer benieuwd naar jouw bevindingen. Zeker omdat wij hier ook 3 Twins hebben met de (zelfbouw)DBE's
ik hou je op de hoogte... ik snuffel nu al rond de 500m3 per jaar, dus ben erg benieuwd wat de besparing is...met behoud van comfort
Misschien kan iedereen die een fan toepast het aantal m³/h opgeven om te vergelijken?revolution-nl schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:34:
Mijn advies: zo groot mogelijke fans aanschaffen met een zo hoog mogelijke capaciteit. Met een fan controller kan je desgewenst de fans terug regelen.
En er is een verschil in druk welke een fan levert.
Een fan met lage druk en hoge capaciteit werkt vaak niet lekker met een vin-radiator concept als de Jaga's, maar wel op een conventionele radiator. Voor de Jaga's zal waarschijnlijk een fan met een iets hogere druk nodig zijn. Dit is hetzelfde als case fan versus CPU koeler fan.
Dus dan ben ik ook benieuwd naar de druk van de verschillende fans die jij gebruikt. En anderen.
ik heb hier 9 stuks 92 mm, Scythe Kama PWM DFS922512M-PWM en die doen het prima.
Daarnaast heb ik 3 stuks 120mm van het merk en type Ratjetoe ook deze doen het prima.
Daarnaast heb ik 3 stuks 120mm van het merk en type Ratjetoe ook deze doen het prima.
@Freeman
Voor het rendement schijnt alleen de retourtemperatuur van belang te zijn. Heeft dus (volgens mij) niks met deltaT te maken. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar dat lees ik in dit topic: Zie Gas besparen door middel van CV tuning
Winst volgens meneer Jaga zal wel in de meest optimale situatie zijn die niet realistisch voor een normaal huishoudens. Het blijven immers verkopers.
Voor het rendement schijnt alleen de retourtemperatuur van belang te zijn. Heeft dus (volgens mij) niks met deltaT te maken. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar dat lees ik in dit topic: Zie Gas besparen door middel van CV tuning
Je haalt bij een lage water temperatuur een grote winst met het extra luchtstroming (DBE). Bij hoge temperatuur radiatoren heb je dat minder nodig in verband met de trek. (stijgende lucht). Dat bedoelde ik te zeggen.Aanwarmtijd was wel veel korter met DBE, maar dat zal wel komen door het zeer beperkte vermogen van zijn radiatoren @ lage temperatuur.
Winst volgens meneer Jaga zal wel in de meest optimale situatie zijn die niet realistisch voor een normaal huishoudens. Het blijven immers verkopers.
[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 12-02-2013 20:16 ]
@Dre:
Deze bedoel je denk ik:

Het mooie van een relatief hoge deltaT, is dat je ook een relatief lage retourtemperatuur hebt en zeker bij LTV
hoge aanvoer
Zonder DBE:
aanvoer 80c, retour 70c = DeltaT 10c is 12,5% afkoeling
Met DBE
aanvoer 80c, retour 65c = DeltaT 15c is 18,7% afkoeling
lage aanvoer (LTV)
Zonder DBE:
aanvoer 45c, retour 40c = DeltaT 5c is 11,1% afkoeling
Met DBE
aanvoer 45c, retour 35c = DeltaT 10c is 22% afkoeling
Met DBE haal je makkelijker een hogere DeltaT en dus een nog lagere retour temp.
Het kost daarbij minder gas om van 35c > 45c te gaan dan van 70c > 80c. Dus ondanks de zelfde deltaT minder gasverbruik EN een lagere retourtemp.
Deze bedoel je denk ik:

Het mooie van een relatief hoge deltaT, is dat je ook een relatief lage retourtemperatuur hebt en zeker bij LTV
hoge aanvoer
Zonder DBE:
Met DBE
lage aanvoer (LTV)
Zonder DBE:
Met DBE
Met DBE haal je makkelijker een hogere DeltaT en dus een nog lagere retour temp.
Het kost daarbij minder gas om van 35c > 45c te gaan dan van 70c > 80c. Dus ondanks de zelfde deltaT minder gasverbruik EN een lagere retourtemp.
In principe staat de deltaT volledig los van de aanvoertemperatuur. Ik zie er geen link tussen zoals jij ziet.Freemann schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:06:
@Dre:
Deze bedoel je denk ik:
[afbeelding]
hoge aanvoer
Zonder DBE:
Met DBE
lage aanvoer (LTV)
Zonder DBE:
Met DBE
Even wat betreft natuurkunde:
De deltaT zegt helemaal niets, maar dan ook niets over het gasverbruik. De warmtebehoefte van je woning blijft gelijk, dus er is simpelweg X kWh nodig om deze warm te houden. Het enige effect wat je hebt is een verhoging van de efficiency van de CV-ketel door een lagere retourtemperatuur. Dit zou je kunnen zien in het gasverbruik.
De hoeveelheid vermogen dat je woning in gaat is gewoon een simpele rekensom: stroomsnelheid water × temperatuur verschil = vermogen ketel. Een hogere deltaT betekend dus of een hogere stroomsnelheid van het water of een hoger vermogen van de ketel!
[Edit]
Blijkbaar jouw post verkeerd gelezen, ik dacht dat bovenstaande alinea's jouw onbekend waren, maar achteraf lees ik dat niet

[Edit]
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-02-2013 22:37 ]
Even een update met mijn ervaringen tot nu toe...
Heb een drietal Scythe Slip Stream 140's in de convectorput gelegd, maar daar zijn ze toch eigenlijk te klein voor. Achteraf gezien is de luchtverplaatsing van 33 m3/h toch te weinig... In de slaapkamer staat een Jaga mini en daar gaat 't beter, maar nog steeds vind ik de resultaten niet denderend. Een centimeter of 40 boven de Jaga zit een vensterbank waar de fans de lucht tegenaan blazen - niet geweldig dus. Speel nog met het idee of een stevig stuk karton de lucht om kan buigen de kamer in. Verder is de slaapkamer erg slecht geisoleerd - maar daar gaan we aan werken...
Heb een drietal Scythe Slip Stream 140's in de convectorput gelegd, maar daar zijn ze toch eigenlijk te klein voor. Achteraf gezien is de luchtverplaatsing van 33 m3/h toch te weinig... In de slaapkamer staat een Jaga mini en daar gaat 't beter, maar nog steeds vind ik de resultaten niet denderend. Een centimeter of 40 boven de Jaga zit een vensterbank waar de fans de lucht tegenaan blazen - niet geweldig dus. Speel nog met het idee of een stevig stuk karton de lucht om kan buigen de kamer in. Verder is de slaapkamer erg slecht geisoleerd - maar daar gaan we aan werken...
[ Voor 23% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 13-02-2013 10:39 ]