Fantastisch topic dit!!
Na mijn torenhoge gaskosten en altijd maar koude woonkamer ben ik mijn gaan verdiepen in de CV installatie.
Allereerst kwam ik erachter, dat bij de aflevering (nieuwbouw 7 jaar geleden), de installatie niet waterzijdig was ingeregeld! Ik liep steeds hoger te stoken om iets in koude winters te kunnen voelen. Tot voor kort stond de aanvoertemp op 83gr en nog niet een comfortable verwarming.
Dus met logisch nadenken alle radiatoren (boven) en convectoren (beneden) ingeregeld. Toen de stoute schoenen aangetrokken en meteen de aanvoertemp teruggezet naar 50gr max. En jawel, de woonkamer wordt nu ineens al redelijk warm.
Toen met alle info van dit topic een DBE gaan maken voor in de convectorput in de woonkamer.
Hier ligt een Jaga convector in van 2.60m.
10 x Scythe Slip Stream 120mm - 800 U/min 120mm Fan - 10,7dB(A)
1x Scythe KazeServer KS01-bk voor controle over 4 fans
Toen een houten frame gemaakt, waarbij de ruimte tussen de fans dicht is gemaakt.
De KazeServer per kanaal 2 of 3 fans laten aansturen, zodat alle 10 fans worden geregeld.
Aangesloten en toen het moment van de waarheid. Na nog enige fine tuning van de beginwaarde voor de temp kan ik zeggen dat de kamer nu veel sneller en mooier verspreid warm wordt.
Ook de gasmeter uitgelezen wat een periode doet. Dit vergeleken met de hoogste meterstand die ik ooit per maand heb genoteerd. Conclusie: zelfs als ik 24 uur de CV nu aan zou hebben, kom ik nog niet aan het verbruik van voorheen!
De uitgerekende schatting van mijn nieuwe verbruik ligt tegen de 40%(!) lager dan wat ik tot nu toe verbruikte!! Deze winter gaan we het weten!
Hier zoals het is aangelegd: