LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 6 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:28

Aad

hoeveel fans kan je laten draaien op een zo'n stekker adapter samen met zo'n veleman thermostaat
Aad

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Aad en Dennis;
1-20 stuks moet lukken :)

(is totaal afhankelijk van wat voor stekker adapter EN fans je aan wilt gaan sluiten)

[edit]
Zie dat die fans op 12V ongeveer 2W gebruiken. Als je een 12V/1A adapter hebt, dan kun je 6 fans aansluiten. Met een 12V/2A komt je op 12 fans en 12V/0,5A op 3 fans. Doe voor de zekerheid het aantal theoretische fans -1 om te voorkomen dat de adapter te zwaar belast wordt.

[ Voor 52% gewijzigd door Freemann op 21-11-2013 23:06 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Aad

Aad

specs
Uitgangsvermogen 3,6 W
Uitgangsstroom 300 mA
Stekkernetvoeding FPPS 12-3,6W
Ingangsspanning 100 - 240 V~
Uitgangsspanning 12 V/DC
Vermogen 3,6 W
Ik ben niet zo'n electronica freek, maar deze adapter kan die 1-20 stuks aansturen ?
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Even een update.

Recap: ik heb één convectorput die de woonkamer van 4m hoog en de keuken moet verwarmen. Standaard lukt dat niet, met 55 graden water komt het bij 3 graden buiten binnen niet warmer dan 19.4 graden en met 85 graden water wordt het nauwelijks beter.

Oplossing 1) 8 fans 40cpm boven op de radiator. Dit bleek te gaan stinken.

Nieuwe oplossing, ik dacht hoe blaas je een zakje het snelste vol? Precies, niet direct op het zakje zitten met je mond, maar een stukje er van af.

Aangezien de fan bij mij op een frame zitten heb ik ze simpelweg op de aanvoer kant direct onder het rooster geplaatst. En wat schept de verbazing? Nog sneller comfortabel warm en geen geur. Sterker nog hierdoor is 20 graden te warm omdat er meer stralingswarmte is, de zelfde temperatuur voeld dus warmer!! Dit met 55 graden water.

I'll keep hij posted.

I

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Kun je misschien een foto plaatsen. Had ook wat problemen maar nu liggen die fannen 4 cm boven het convector element.

Het lijkt erop dat jij nog een andere "out of the box" oplossing hebt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Aad en Dennis schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:26:
specs
Uitgangsvermogen 3,6 W
Uitgangsstroom 300 mA
Stekkernetvoeding FPPS 12-3,6W
Ingangsspanning 100 - 240 V~
Uitgangsspanning 12 V/DC
Vermogen 3,6 W
Ik ben niet zo'n electronica freek, maar deze adapter kan die 1-20 stuks aansturen ?
Aad
3,6W(uitgangsvermogen)/2W(opgenomen vermogen per fan) =1.8 fans

Oftewel je kan op deze adapter 1,8 en naar beneden afgerond 1 fans aansluiten.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
djwice schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 17:24:
Even een update.

Recap: ik heb één convectorput die de woonkamer van 4m hoog en de keuken moet verwarmen. Standaard lukt dat niet, met 55 graden water komt het bij 3 graden buiten binnen niet warmer dan 19.4 graden en met 85 graden water wordt het nauwelijks beter.

Oplossing 1) 8 fans 40cpm boven op de radiator. Dit bleek te gaan stinken.

Nieuwe oplossing, ik dacht hoe blaas je een zakje het snelste vol? Precies, niet direct op het zakje zitten met je mond, maar een stukje er van af.

Aangezien de fan bij mij op een frame zitten heb ik ze simpelweg op de aanvoer kant direct onder het rooster geplaatst. En wat schept de verbazing? Nog sneller comfortabel warm en geen geur. Sterker nog hierdoor is 20 graden te warm omdat er meer stralingswarmte is, de zelfde temperatuur voeld dus warmer!! Dit met 55 graden water.

I'll keep hij posted.

I
ben ook wel benieuwd naar een foto want ik begrijp het niet helemaal. Blazen de fans nu koude lucht ipv dat ze warme lucht zuigen?

ikzelf heb inmiddels de snelheid opgevoerd door toch maar twee adapters te gebruiken. Een 8,5V 2A adapter op de gele 12V aansluiting, 5V op de rode tbv het display in de kaze server master.
Semi auto instelling: tot 60 graden draaien ze rond 800 toeren, daarboven gaan ze naar het maximum van rond 1100 (bij dit voltage). Verbruik met 12 fans is rond 13 Watt oplopend naar 19 (wat wel iets over het maximum van de adapter is, maar komt niet voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Leuk om te lezen allemaal, ik ga ook een eigen DBE maken, nu de juiste componenten vinden.

Ik lees dat veel mensen positief zijn over scythe, hier dus maar dieper induiken.

Het lijkt me dat het doel moet zijn een fan te selecteren met een lage Geluidssterkte, hoge Luchtstroom en lage RPM.
Motivatie hoge RPM = meer geluid, en als een lage RPM een hoge Luchtstroom teweeg brengt, is dat positief. Of zit ik er naast met mijn logica?

Ik zag hier een mooi overzicht
http://tweakers.net/product/339332/scythe-slip-stream-140xt/

Dit lijkt dan de beste keuze
Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nosmo king schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:06:
Leuk om te lezen allemaal, ik ga ook een eigen DBE maken, nu de juiste componenten vinden.

Ik lees dat veel mensen positief zijn over scythe, hier dus maar dieper induiken.

Het lijkt me dat het doel moet zijn een fan te selecteren met een lage Geluidssterkte, hoge Luchtstroom en lage RPM.
Motivatie hoge RPM = meer geluid, en als een lage RPM een hoge Luchtstroom teweeg brengt, is dat positief. Of zit ik er naast met mijn logica?

Ik weet niet of je de bedoeling had om met een fancontroller te gaan werken? Maar ik kan je aanraden om fans te kiezen met een wat hogere rpm. Terugregelen kan altijd, meer rpm niet. Ik heb zelf 8 stuks 1700rpm fans en die zijn wel lekker om snel de temperatuur te verhogen en terug te regelen als de temperatuur bereikt is.

Voor de mensen die last hebben van een plastic geur, gebruik een tochtstrip met plakrand en plak die onder je fans en leg ze dan op je convector. Je voorkomt zo dat de fans zelf te warm worden en je vermindert eventuele trillingen van je fans welke een irritant geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
bedankt voor de tip, over geur had ik nog niet nagedacht.
Kan je trouwens niet de fans onderop plaatsen ipv aan de bovenkant?

Fancontroler was ik wel van plan om te gebruiken, ben me nog aan het inlezen in alles. Het is natuurlijk zo dat de fans sneller zullen draaien als de temperatuur van de convector hoger wordt, en weer lager als de warmte afgifte minder wordt.

Met 1700 RPM is er altijd een afweging tussen veel RPM en dB, maar de conclusie is ook, bij meer warmte heb je meer luchtverplaatsing nodig dus een hoger RPM. Dat is volgens mij het advies van vele in dit draadje.

Ik zat zelf te kijken naar deze fans
Enermax Cluster UCCL14, 140mm
Luchtstroom (m³/h) 146,23m³/h | 86cf/m
Geluidssterkte 17dB
Rotatiesnelheid (max) 1.400

[ Voor 4% gewijzigd door ido_nl op 27-11-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:55
nosmo king schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:29:
Hier ben ik zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk, maakt de plaatsing nog uit voor een beter resultaat?

Ik gebruik al een jaar een Velleman thermostaat MK138 voor mijn slaapkamer en de resultaten bevallen uitstekend met 3 no-name 60mm fannetjes.
Nu wordt het tijd om het systeem eens wat beter in op te hangen en eventueel uit te breiden naar andere ruimtes in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
nosmo king schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:29:

Fancontroler was ik wel van plan om te gebruiken, ben me nog aan het inlezen in alles. Het is natuurlijk zo dat de fans sneller zullen draaien als de temperatuur van de convector hoger wordt, en weer lager als de warmte afgifte minder wordt.

Met 1700 RPM is er altijd een afweging tussen veel RPM en dB, maar de conclusie is ook, bij meer warmte heb je meer luchtverplaatsing nodig dus een hoger RPM. Dat is volgens mij het advies van vele in dit draadje.

Ik zat zelf te kijken naar deze fans
Enermax Cluster UCCL14, 140mm
Luchtstroom (m³/h) 146,23m³/h | 86cf/m
Geluidssterkte 17dB
Rotatiesnelheid (max) 1.400
Door de fans er boven op de te leggen, bespaar je jezelf een hoop werk. Makkelijker voor installatie, onderhoud en vervanging. Tevens zullen haren minder snel je fan slopen omdat ze minder makkelijk omhoog gezogen worden. Qua effect zal het niks schelen zolang je er voor zorgt dat de convector aan de zijkanten geen lucht kan aanzuigen zodat de lucht zo lang mogelijk door de convector gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nosmo king schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:06:

Kijk ook naar deze pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm

Zie verder:
wenslijst: Dynamic Boost Effect (DBE) voor convector

[ Voor 14% gewijzigd door djwice op 27-11-2013 23:39 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Fest schreef op woensdag 27 november 2013 @ 10:50:
Voor de mensen die last hebben van een plastic geur, gebruik een tochtstrip met plakrand en plak die onder je fans en leg ze dan op je convector. Je voorkomt zo dat de fans zelf te warm worden en je vermindert eventuele trillingen van je fans welke een irritant geluid maken.
Thanks voor de tip, de geur bij mij komt van de draden (rood/zwart/geel) niet de fans.
Kan tochtstrip tegen die warmte van 50+°C? Ik denk bij tochtstrip aan flexibele rollen plakstrips, bedoel je die? Of heb je andere voor ogen?

• ido_nl
thanks djwice, ik had je wensen lijstje al meerdere malen geraadpleegd :)

Ben nu voor dit gegaan
pricewatch: Scythe Kaze Server Fan Controller
pricewatch: Enermax Cluster UCCL14, 140mm

even kijken hoe dat bevalt

• Fest
  • Niet online
djwice schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:47:
[...]

Thanks voor de tip, de geur bij mij komt van de draden (rood/zwart/geel) niet de fans.
Kan tochtstrip tegen die warmte van 50+°C? Ik denk bij tochtstrip aan flexibele rollen plakstrips, bedoel je die? Of heb je andere voor ogen?
Ik heb dit type gebruikt, wel door midden geknipt:

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetland.nl/images/tochtstrip-zelfklevend-rol-8503.jpg?osCsid=61a8p18hn9tosocpepobq5t842

Het water dat door de convector stroomt heeft altijd een temperatuur van 75 graden, i.v.m. stadsverwarming. Ik ruik niks wat niet thuishoort in een woonkamer.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb het topic doorgespit en ben enkele opties tegengekomen om de fans te sturen met een temperatuursensor. Wat ik even heb gemist is of er nou 230V geschakeld kan worden. Het liefst zou ik een adapter op 230V gewoon aan/uit willen schakelen i.p.v. dat deze continu gevoed wordt en alleen de fans aan/uit gezet worden.

Ik heb namelijk al wel een fancontroller en adapter, dus het gaat me alleen om het schakelen van de adapter.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
D'r wordt flink geknutseld hier, maar ik ben benieuwd: zijn er al (harde) meetgegevens van jullie zelfbouw 'DBE' op normale radiatoren/convectoren (bv met mindergas.nl).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Phony schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:27:
Ik heb het topic doorgespit en ben enkele opties tegengekomen om de fans te sturen met een temperatuursensor. Wat ik even heb gemist is of er nou 230V geschakeld kan worden. Het liefst zou ik een adapter op 230V gewoon aan/uit willen schakelen i.p.v. dat deze continu gevoed wordt en alleen de fans aan/uit gezet worden.

Ik heb namelijk al wel een fancontroller en adapter, dus het gaat me alleen om het schakelen van de adapter.
Een simpele thermostaat met relais doet wat je zoekt. Zelf zit ik te wachten op thermostaatschakelaars met bimetaal schakeling zodat ik helemaal energie neutraal kan schakelen. Niet dat een electronische thermostaat nou zoveel stroom trekt maar als het lukt waarom niet? :+

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Phony schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:27:

zoiets?
http://www.conrad.nl/ce/n...ot-999-C?ref=searchDetail

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Fest
  • Niet online

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik wil toch nog weer een poging gaan wagen met ventilatoren op de radiator. Ik ben alleen op zoek naar ventilatoren die ook geschikt zijn om op de kop gemonteerd te worden. Bij normale fans krijg je dan problemen met het lager en rotzooi wat zich heel snel rond het asje wikkelt.

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Seafarer
NielsTn schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:53:
D'r wordt flink geknutseld hier, maar ik ben benieuwd: zijn er al (harde) meetgegevens van jullie zelfbouw 'DBE' op normale radiatoren/convectoren (bv met mindergas.nl).
Het lijkt erop dat het bespaart. Maar een hardbewijs is niet meer mogenlijk, douchekop vervangen (van 11 ltr. naar 9.4 ltr.) en een hotfill wasmaschine aangeschaft. In mijn ogen klopt er dan niets meer van mindergas.

Eigenlijk moet het enigzins besparen. Want op zolder is het steenkoud (bergzolder met cv) als het beneden de 5 graden buitentemperatuur komt en dat was nooit zo. De lagere stooktemperaturen lijden tot minder verliezen als je ketel in een ongebruikte ruimte hangt.

De buren hebben alles hetzelfde maar geen DBE in de convector put gevolg bij ons bleef de sneeuw een week langer op het dak liggen. Maar hoeveel gas het bespaart?

De comfort verbetering is wel gigantisch bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik krijg volgende week mijn jaga's binnen, type 11 en wil eigenlijk dit weekend mijn zelfbouw DBE onderdelen gaan bestellen voor een daarvan om te proberen hoe het werkt.
Zelf denk ik aan een velleman thermostaat VM 137en 6x 80mm fans dit alles gevoed door een stekker voeding van 12v 2a.
Maar welke fans ?

Heeft er iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
maxtrash schreef op zondag 24 november 2013 @ 00:54:
[...]
ben ook wel benieuwd naar een foto want ik begrijp het niet helemaal.
Ik ben niet gewent foto's naar internet te uploaden, iemand tips waar ik ze kan uploaden (zonder account, en een beetje permanent), zodat ik ze hier in delen?
Blazen de fans nu koude lucht ipv dat ze warme lucht zuigen?
Ja, klopt! Eigenlijk net zoals bij je CPU fan. Het verschil is alleen dat ik meer afstand neem en zorg dat omgevingslucht ook mee aangezogen kan worden.
Dus ook naast / tussen twee fans in neemt de luchtstroom toe. Net zoals een zakje vol blazen met een korte puf, of zoals de dyson ventilator.

Uiteraard kan het altijd nog beter :) Want fysica is niet mijn sterkste vak, dus een model opstellen om de afstanden te verbeteren lukt met niet, dus doe ik het proefondervindelijk en met bolerenn verstand / ingevingen.

heeft iemand een model voor optimaal blazen in een boterhamzakje?
En dan een met een open eind,
En dan een zakje met een vaste wand
En dan twee zakjes naast elkaar
En dan drie zakjes naast elkaar
En dan in twee blazen en een niet
En dan variëren met tussenwand hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Specs zien er goed uit! 39.48 CFM bij 600rpm/8dB is beter dan die Scythe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Fest schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:22:
[...]
Ik heb dit type gebruikt, wel door midden geknipt:
[afbeelding]
Thank, ga ik ook testen, kijken of het wat geluidsoverdracht beperkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 28 november 2013 @ 11:53:
Dat is lastig te zeggen, want vorig jaar was het kouder dan dit jaar. Dus in de lente weet ik pas wat het echt opleverde. Bovendien is de DBE is niet het enige wat ik gedaan heb om gas te besparen; buitendeur isoleren, meterkast isoleren (naar buiten toe), schuifpui voorzien van verwarmingsbuis isolatie (runner en in holtes) en de ketel getuned.
Vorig jaar hebben we 2080m3 verstookt, nu is de prognose van MinderGas ~ 1350 m3 en van mijn energieleverancier 850m3. We zullen zien wat het wordt.

In iedergeval vindt mijn vrouw het lekker warm in huis en vraagt soms of de verwarming niet iets kouder moet staan. Voordat de ventilatoren op de convectorput zaten, had ze het vaak koud.

Nog even gecheckt, vergelijken we 7 november tot eind november 2012 met 2013, dan kom ik op 50% minder gas verbruik, bij ongeveer even veel graaddagen.

[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 30-11-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
djwice schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:22:
[...]
Ik ben niet gewent foto's naar internet te uploaden, iemand tips waar ik ze kan uploaden (zonder account, en een beetje permanent), zodat ik ze hier in delen?
makkelijkste vind ik dropbox, wel account nodig maar is sowieso handig iets natuurlijk Dropbox
[...]
Ja, klopt! Eigenlijk net zoals bij je CPU fan. Het verschil is alleen dat ik meer afstand neem en zorg dat omgevingslucht ook mee aangezogen kan worden.
Dus ook naast / tussen twee fans in neemt de luchtstroom toe. Net zoals een zakje vol blazen met een korte puf, of zoals de dyson ventilator.

Uiteraard kan het altijd nog beter :) Want fysica is niet mijn sterkste vak, dus een model opstellen om de afstanden te verbeteren lukt met niet, dus doe ik het proefondervindelijk en met bolerenn verstand / ingevingen.

heeft iemand een model voor optimaal blazen in een boterhamzakje?
En dan een met een open eind,
En dan een zakje met een vaste wand
En dan twee zakjes naast elkaar
En dan drie zakjes naast elkaar
En dan in twee blazen en een niet
En dan variëren met tussenwand hoogte
hmmm, foto's zijn toch wel handig om te begrijpen wat je wil uitleggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
maxtrash schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:55:
[...]
hmmm, foto's zijn toch wel handig om te begrijpen wat je wil uitleggen :-)
http://www.proefjes.nl/proefje/196 alleen dan blaas je niet zelf heel de dag, maar je ventilatoren. En dan niet in een zakje, maar in je convectorput.
De met de ventilator en de put zo geprepareerd dat dit effect optreed; meer lucht met minder moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 30-11-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Ter info maar even mijn huidige configuratie. Ik gebruik deze spullen, plus nog de nodige splitters en zo naar alle twaalf de fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Kaze Server Fan Controller€ 34,82€ 34,82
6Scythe Slip Stream 140mm , 1700RPM, 140mm€ 0,-€ 0,-
6Sharkoon S1402515P-3, 140mm€ 4,91€ 29,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,28

De Sharkoon's vind ik eigenlijk net zo goed, ze hebben alleen wat meer volt nodig dan de Scythe's. Op 5 volt draaien ze net te langzaam om ze betrouwbaar opgestart te krijgen (en de luchtverplaatsing is wel erg beperkt). Logisch ook want ze zijn max 1500RPM (op 12V) versus 1700RPM van de Scythe's.
Met een prijs onder de 5 euro kun je je eigenlijk geen echte buil vallen en als er eens een kapot ga vervang ik hem gewoon.

Dit is een foto van de convector-put. Het ziet er nogal slordig uit en dat is het ook wel. Alleen omdat het in een donker gat ziet, zie je er eigenlijk zo goed als niets van als je er niet op let.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/dbefanssharkoon.png

Totale prijs:
ongeveer 45 euro voor de Scythe fans, 30 voor de Sharkoon's, 40 voor de kaze master en nog 40 voor kabeltje-meuk. In totaal rond 165 incl. verzendkosten. Toch nog aardig wat als je het zo hoort, maar comfort is echt verbeterd. Temperatuur water is nu max. 60 graden en ik krijg het voldoende warm in de woonkamer. Dat is echt wel eens anders geweest.

[ Voor 54% gewijzigd door maxtrash op 30-11-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

maxtrash schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 00:26:

Totale prijs:
ongeveer 45 euro voor de Scythe fans, 30 voor de Sharkoon's, 40 voor de kaze master en nog 40 voor kabeltje-meuk. In totaal rond 165 incl. verzendkosten. Toch nog aardig wat als je het zo hoort, maar comfort is echt verbeterd. Temperatuur water is nu max. 60 graden en ik krijg het voldoende warm in de woonkamer. Dat is echt wel eens anders geweest.
Ik vind dit wel erg veel geld, Gisteren op zoek geweest naar een DBE set van Jaga met 6 ventilatoren en die prijs is rond de € 200,--
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Het is volgens mij wel zo dat de controller die jaga gebruikt beter geschikt is dan een pc fan controller.

Als het warmer wordt moeten pc fans doorgaans juist sneller gaan draaien.
Met een convector moeten de fans juist afslaan als een bepaalde (kamer) temperatuur is bereikt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
nosmo king schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:40:
Het is volgens mij wel zo dat de controller die jaga gebruikt beter geschikt is dan een pc fan controller.

Als het warmer wordt moeten pc fans doorgaans juist sneller gaan draaien.
Met een convector moeten de fans juist afslaan als een bepaalde (kamer) temperatuur is bereikt lijkt me.
Ligt eraan. Als je een modulerende cv-ketel hebt, kun je met een bi-metaal thermostaat de fans laten draaien als de convector bijvoorbeeld 55 graden wordt. Op het moment dat de temperatuur bereikt wordt, moduleert de ketel terug naar een lagere temperatuur en gaan de fans vanzelf weer uit.
Aad en Dennis schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:25:
[...]

Ik vind dit wel erg veel geld, Gisteren op zoek geweest naar een DBE set van Jaga met 6 ventilatoren en die prijs is rond de € 200,--
Aad
Tja, als je een fan-controller van 40 euro en kabels ter waarde van 40 euro bestelt, tikt het snel aan. Ik heb een fancontroller van 15 euro en 0 euro aan kabels besteed. Tevens vergelijk jij nu 12 fans tegenover 6 fans.

[ Voor 26% gewijzigd door Fest op 30-11-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Fest schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:44:

Tja, als je een fan-controller van 40 euro en kabels ter waarde van 40 euro bestelt, tikt het snel aan. Ik heb een fancontroller van 15 euro en 0 euro aan kabels besteed. Tevens vergelijk jij nu 12 fans tegenover 6 fans.
Klopt ik gaf het alleen als voorbeeld !!

Wat is de beste snelheid om de fans te laten draaien met een zelfgemaakte DBE op een jaga strada ?
Aad

[ Voor 11% gewijzigd door Aad op 30-11-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Niet online
Aad en Dennis schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:37:
[...]

Klopt ik gaf het alleen als voorbeeld !!

Wat is de beste snelheid om de fans te laten draaien met een zelfgemaakte DBE op een jaga strada ?
Aad
Ligt er aan hoe doof je bent. :+

Oftewel, hoeveel herrie mag het voor jou maken? Ik denk dat het vanaf ongeveer 1000RPM met goede fans hoorbaar begint te worden. Hoorbaar, niet storend.

[ Voor 12% gewijzigd door Fest op 30-11-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Aad en Dennis schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:37:
[..]Wat is de beste snelheid om de fans te laten draaien met een zelfgemaakte DBE op een jaga strada ?
Ik heb 800 rpm draaien op 900 rpm als het warm is en de controller schakelt uit bij 32°C. Ik gebruik een andere techniek dan JAGA, ik blaas de lucht per ventilator in een soort tunnel vanaf de aanvoer route. Werkt bij mij super. Tussenruimte tussen de ventilatoren is precies een ventilator breedte.

Let op eerst heel grondig al het stof uit je convector halen voordat je ventilatoren aan gaan (ook voordat je test). En dit ook na de zomer weer!!
Anders is het hoesten geblazen.

Je kunt ook kiezen om temperatuur sensoren in de aanvoer en afvoer lucht samen te schakelen, zo kun je op de verschil temperatuur schakelen (niet zelf getest).

Dekt ook aan de gevoelstemperatuur, als je luchtstroom produceerde voelt het koelen aan, dus niet pas uitschakelen bij 23°C van de leiding, want dan krijg je geheid opmerkingen van je huisgenoten "hè, staat de verwarming uit ofzo", terwijl eerder de ventilatoren uit zorgde voor een warmer gevoel in huis.

[ Voor 25% gewijzigd door djwice op 02-12-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je daar eens een foto van nemen? Lijkt me heel interessant om eens te zien.

Ik heb boven op mijn jaga in de convectorput een frame gemaakt waarbij ik de ruimte tussen de ventilatoren dicht hebt gemaakt. Zodoende wordt er geen valse koude lucht aangezogen en concentreert de warme lucht zich in een soort van kamer onder de ventilator. Werkt ook zeer goed moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds vorige week de Arduino met 4x 120mm fans werkend. (fans had ik nog leggen, 1 is voorzien van led's, en dat ziet er best tof uit :D ) Gaat super! Heb eventueel het programma beschikbaar (wat gemodificeerde versie van een programma wat ergens anders in dit topic al langs kwam).
Regelt het toerental op basis van de aanvoertemperatuur. En de max. is instelbaar met een potmeter.

Heb een 140cm jaga, waarin ik de ene helft voorzien heb van de 4 ventilatoren. Zo voel ik mooi het verschil tussen beide. De 22cm ventilators heb ik aan de kant gegooid, veel te veel lawaai en echt een erbarmelijk slechte airflow. 1x 120mm presteert beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Zo, fans en de fan controller zijn binnen, de volgende uitdaging is het zoeken van een juiste power supply.

De uitdaging is dat de fan controller 12v en 5v nodig heeft, 12v voor de fans en 5v voor het display. Daarnaast moet je ook rekening houden dat er voldoende Ampere geleverd kan worden.

Het is niet de bedoeling om een pc voeding aan te sluiten, of zijn er mooie gesloten varianten?

Ik zat zelf te kijken naar
- laptop voeding die zowel 12v als 5v biedt
- Losse 12v voeding + losse 5v voeding (usb laders zijn 5v)
- 12v voeding en dan zo'n ding er tussen
http://dx.com/p/lm2596-dc...ower-supply-module-149205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een oude AT voeding die in rust 4 Watt gebruikt. Het zit achter een tijdklokje, die hetzelfde schakelt als wanneer de thermostaat op vragen staat. Dus dan alleen is die 4 Watt, maar dan is hij dus ook actief bezig de DBE aan te sturen. Zodoende staat de voeding niet onnodig aan. Ik heb hier geen problemen mee en het doet nauwelijks iets op mijn energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Alle onderdelen binnen en aan het knutselen geslagen.

Alles verbonden met een 12v, 4A voeding, de 12v meteen aan de fan controller aangesloten, de 5v krijg ik doormiddel van een step-down convertor. Nu even een tijdje testen.

Als ik de fans op full speed laat draaien hoor je ze wel. Ze draaien nu op 900RPM en dan hoor ik ze niet.

Als alles goed werkt moet ik wat leuks maken om de fan controller in in te bouwen en misschien nog een frame voor de fans en de kabels zullen verlengd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

nosmo king schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:16:
Alle onderdelen binnen en aan het knutselen geslagen.

Alles verbonden met een 12v, 4A voeding, de 12v meteen aan de fan controller aangesloten, de 5v krijg ik doormiddel van een step-down convertor. Nu even een tijdje testen.

Als ik de fans op full speed laat draaien hoor je ze wel. Ze draaien nu op 900RPM en dan hoor ik ze niet.

Als alles goed werkt moet ik wat leuks maken om de fan controller in in te bouwen en misschien nog een frame voor de fans en de kabels zullen verlengd moeten worden.
Hoe laat jij die fans nu aangaan? handmatig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Voor mijn fans en het resultaat (infraroodfoto), zie: http://geen-energierekeni...-de-jaga-convectoren.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:36:
[...]

Een simpele thermostaat met relais doet wat je zoekt. Zelf zit ik te wachten op thermostaatschakelaars met bimetaal schakeling zodat ik helemaal energie neutraal kan schakelen. Niet dat een electronische thermostaat nou zoveel stroom trekt maar als het lukt waarom niet? :+
Misschien kan je een oude Honeywell round ergens uit een bak trekken en die modden. Daar zit tenslotte een bimetaal in en een kwikcontactje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
Ik doe het nu nog handmatig, maar de controller kan ook automatisch, moet nog in de handleiding duiken.

En nu nog een kastje maken voor de controller en de draden wegwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:53:
Misschien kan je een oude Honeywell round ergens uit een bak trekken en die modden. Daar zit tenslotte een bimetaal in en een kwikcontactje.
Dat zal op zich ook werken alleen 220 er doorheen trekken is misschien niet zo'n slim plan.
Ik heb nu dit soort NO switches besteld met een schakeltemperatuur op 35 graden:

Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/573875922/cheapest-price-and-Highest-quality-thermal-protector-font-b-KSD301-b-font-font-b-temperature-b.jpg

Tolerantie is alleen wat groot dus ik heb er maar meteen 10 besteld, kan ik er de beste uitvissen. Ze moeten niet te vroeg schakelen maar al helemaal niet te laat afvallen. Dicht/aan op 35 en open/uit op 30 graden zou imho ideaal zijn. Ik wil het bewust zo low tech mogelijk hebben, install and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dit! Dus jij hebt alleen een doorlaat voor de warme lucht via de ventilatoren en daaromheen niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 20:42:
[...]

Mooi dit! Dus jij hebt alleen een doorlaat voor de warme lucht via de ventilatoren en daaromheen niets?
Klopt. En toch werkt het veel beter dan zonder de triplexschotjes met fans....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

http://dx.com/p/computer-...an-regulator-black-192414

Heeft iemand hier ervaring mee als speed controller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik heb hier ook twee Jaga tempo radiatoren hangen. Ik heb een Honeywell Modulation Touch thermostaat en ik wil ook graag wat besparen en dat moet kunnen want alles staat standaard ingesteld. Wat moet ik aanpassen wat betreft de instellingen op de CV ketel en thermostaat? En hoe maak ik zelf zn DBE? Kan iemand misschien een schema maken? Mogelijk kan een simple howto aan de startpost worden toegevoegd?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb inmiddels mijn eerste setje zelfgemaakte DBE op mijn Jaga stada Type 11 geplaatst. Met behulp van Martin kleinman de Velleman VM137 aangesloten. Ik heb een simpele fancontroller ( http://www.conrad.nl/ce/n...ntroller/SHOP_AREA_17693?) tussen de Velleman en de fans geplaatst. Alles met een stekkervoeding(http://www.conrad.nl/ce/n...spanning/SHOP_AREA_17455?) aangestuurd.
Het werkt, maar info is altijd welkom.

Ik heb nu op een convector van 1,4 meter 4 akasa ventilatoren liggen maar wat plaats aan gaat kan ik er nog wel vier kwijt. Gaat dit nog meer voordeel opleveren?
Wat mij wel opvalt is dat de retour temperatuur tov de jaga zonder DBE veel lager is !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:34:
[...]

Ik heb namelijk dit zelf ook zo gefabriceerd en vind het resultaat ook enorm. Maar las daar verder bij geen ander over. Dus leuk om te weten dat er nog iemand het systeem zo heeft gemaakt en mijn ervaringen daarmee deelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Voor de mensen die nog met dit project willen starten:

Net voor nop een thermostaat gekocht. Gaat om deze: http://www.ebay.com/itm/141133494702
Korting adhv dit topic: 10 euro cadeau van PayPal bij EBAY.nl

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Zwerius schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:34:
[...]
Zonder dat schot is er sprake van 'kortsluiting' van de luchtstroom; circulatie haaks op de ventilator as. Daar komt dan nog bij dat de lucht ook sterker gaat circuleren ten opzichte van de ventilator as. Beide zorgen voor een fors lager debiet per fan ten opzichte van het schot wat je gebruikt.

Een redelijke oplossing om ook zonder schot te werken zou het in een stuk pijp monteren van elke fan zijn. Dan behoud je een groter debiet bij natuurlijke ventilatie (schoorsteen effect) op het moment dat de fans uit staan, omdat er meer open oppervlak is terwijl je beide circulatie effecten sterk beperkt.

Persoonlijk wil ik de fans laten draaien zodra er circulatie van water is, zodat er wel met een schot gewerkt kan worden. Hiervoor moet ik nog een geschikte doorstroom schakelaar vinden bij bijvoorbeeld Ebay, Farnell of RS (link voor lijst bij RS).
Dan stap ik af van de mechanische thermostaat zoals ik eerder toepaste (The Lord in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen").

De 230V AC gaat dan geschakeld worden door de doorstroom schakelaar. Daarachter komt een geschakelde 12V DC voeding die met een efficiënte step down 5V of 3,3V maakt voor een PWM circuit. Hieraan koppel ik dan een aantal PWM fans (4 pin Molex connector).

Het PWM circuit zal of op een 555 (PWM instelling d.m.v. potmeter) of een ATtiny zijn (PWM op basis van geprogrammeerde temperatuur curve).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
Ligt die triplex plaat met fan nu direct boven op de lamellen van de convector of zit er nog een beetje ruimte tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij ligt het frame met dichte plaatjes en fans boven op het tussenschot wat in het midden van de convectorput zit. Dit heeft ongeveer een afstand van 20 cm t.o.v. de lamellen.

Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii80/cossiewim/DSC09358.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:25:
Ik wil toch nog weer een poging gaan wagen met ventilatoren op de radiator. Ik ben alleen op zoek naar ventilatoren die ook geschikt zijn om op de kop gemonteerd te worden. Bij normale fans krijg je dan problemen met het lager en rotzooi wat zich heel snel rond het asje wikkelt.

Hoe hebben jullie dat opgelost?
@mkleinman, al iets hierop gevonden?

@allen, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Nu online
Cranberry schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 08:56:
[...]
@allen, iemand een idee?
Een stoffilter aan de onderkant. Bijvoorbeeld door een op maat te knippen rol afzuigkap filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik snap niet direct waar het aan ligt, maar mijn radiator lijkt beter gekoeld te worden zonder de tussenschotjes.

hansdegit in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
hansdegit schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:40:
Ik snap niet direct waar het aan ligt, maar mijn radiator lijkt beter gekoeld te worden zonder de tussenschotjes.

hansdegit in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Caonda effect.

Een luchtstroom van een ventilator zal ook voor een luchtstroom zorgen op de plek waar geen radiator zit.

Volgens mij is dit ook het uitgangs punt bij echte jaga setjes. Weinig en geen grootte fannen.

(ik heb ook 18 X 140 mm fans op een 2600mm brede type 16 liggen) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Cranberry schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 08:56:
[...]

@allen, iemand een idee?
Vorig jaar had ik al eens gevraagd of bezitters van Originele DBE setjes eens wilden kijken wat voor fannen erin zitten. Nog niets gehoord.

@mkleinman

Papst ventilatoren. Maar dan krijg je wel last van de WAF en vallen er gaten in je portomonaie.
Haren, zoals voorgesteld, filtertje ervoor.

Iemand al een airco fan (tangentieel ) geprobeerd en dan 1 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb mijn eerste zelfgemaakte DBE set geplaatst op een jaga strada, mijn ervaring tot nu toe is dat de lucht die de ventilatoren blazen koel is en niet warm.
Ik heb de voetventielen van de jaga al een beetje verder open gedraait maar dit geeft geen beter resultaat. Ik kan op dit moment nog niet zeggen wat de aanvoertemperatuur is want ik heb niets dat dit kan meten.
tevens heb ik de draaisnelheid van de fan's verlaagt maar toch voelt de lucht die verplaatst word niet warm.
Het waaide de laatste twee dagen wel hard en alleen mijn ELGA moet voor de warmte zorgen.
Ik rijg de woonkamer niet warmer dan 21 graden.
War doe ik verkeerd ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hoe staat je Elga pomp? Wat is de in- en uitgaande temperatuur van je radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Hans
Ik heb helaas nu niets om dat te meten. Hoe kan ik dat het beste meten en waarmee ??
Volgende week heb ik een infrarood thermometer dan kan ik de gegevens door geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bij dealextreme heb ik echt een karrevracht aan lcd thermometertjes gekocht:
http://dx.com/p/1-5-lcd-c...ter-black-2-x-lr44-105647

Niet supernauwkeurig, maar goed genoeg voor dit doel.

Mijn Elga staat op standje 4 ongeveer, prima voor ons huis, maar ik ken jouw stek niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 23:42:
Bij dealextreme heb ik echt een karrevracht aan lcd thermometertjes gekocht:
http://dx.com/p/1-5-lcd-c...ter-black-2-x-lr44-105647
Collateral damage. ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Ik heb deze thermometers ook besteld maar waren eerst niet meer op voorraad( ik denk dat ericplan de hele voorraad heeft opgekocht ) maar zijn nu onderweg. Dan kan ik nauwkeurigere gegevens melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zoek op eBay even op "lcd digital thermometer". Dan heb je ze voor iets meer dan een dollar per stuk :) Scheelt weer.

• maxtrash
ThinkPadd schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:14:
Zoek op eBay even op "lcd digital thermometer". Dan heb je ze voor iets meer dan een dollar per stuk :) Scheelt weer.
goeie tip, $1,67 per stuk. Vreemd dat het zoveel scheelt met DX.
Heb zelf ook zo'n pistool infrared thermometer, maar op een of andere manier werkte dat niet zo handig om de temperatuur van radiatorbuizen te meten. Kan zo'n ding op zich wel aanraden trouwens want het zijn erg geinige dingetjes. En ze kosten op Ebay ook geen drol zag ik (bijv. deze, maar kan goedkoper http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item4aca86cfb8)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
@maxtrash:
Als je verwarmingsbuizen metaal zijn, dan heb je een probleem met de emissiewaarde. Even schilderen lost dat op. Ook je thermometer dicht genoeg bij de leiding houden, want je spot moet wel helemaal op de leiding vallen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Ik gebruik bijna altijd schilderstape voor metingen met een IR thermometer. Even plakken, meten en er weer afhalen. Alleen bij de houtkachel mislukt dit, beetje te warm vermoed ik.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Vandaag even aan het prutsen geweest met de zelfmaak DBE. Ik heb hiervoor een 12v stekkervoeding gebruikt met zes akasa fans die per twee in serie zijn geschakeld. Het aan en uitschakelen gaat met een velleman thermostaat schakelaar.
zie het resultaaat in onderstaande foto's

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1533.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1534.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1535.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Aad schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:18:
Vandaag even aan het prutsen geweest met de zelfmaak DBE. Ik heb hiervoor een 12v stekkervoeding gebruikt met zes akasa fans die per twee in serie zijn geschakeld. Het aan en uitschakelen gaat met een velleman thermostaat schakelaar.
zie het resultaaat in onderstaande foto's

https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1533.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1534.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/61567638/IMG_1535.JPG
Ziet er keurig uit, ik ben wel bang dat je veel minder flow door de warmtewisselaar krijgt als dat je de fans direct op de warmtewisselaar zet. Nu zal de fan voornamelijk lucht van de zijkanten aan zuigen. Je wilt juist geforceerd lucht door de warmtewisselaar heen trekken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

revolution-nl

Ik heb de fans een klein stukje boven de warmte wisselaar geplaatst, dan zuigt hij naar mijn mening de lucht uit een groter oppervlak dan dat ze boven op de warmtewisselaar liggen.
Wat had ik volgens jou beter kunnen doen ?
de foto's zijn zonder kast. Die heb ik later opgehangen, eerst foto's gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je moet de ruimte tussen de kast en de radiatoren afsluiten, dan wordt de lucht alleen door de radiatoren gezogen. Je kan zelfs stellen dat de zijkant van de radiatoren dicht moeten zijn. Dan trek je alleen lucht langs de radiator lamellen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

WoudseHoeve schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:24:
Je moet de ruimte tussen de kast en de radiatoren afsluiten, dan wordt de lucht alleen door de radiatoren gezogen. Je kan zelfs stellen dat de zijkant van de radiatoren dicht moeten zijn. Dan trek je alleen lucht langs de radiator lamellen.
De ruimte tussen de kast en de lamellen is even groot als de afstand tussen de muur en de lamellen en dat is heel weinig. Als de luchtstroming niet voldoende is kan ik er als het moet nog wel twee fans in plaatsen. ik denk als ik ze bijna tegen elkaar zet nog wel 4. De voeding kan dat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 13-09 09:58
drielp schreef op donderdag 26 december 2013 @ 10:50:
Ik gebruik bijna altijd schilderstape voor metingen met een IR thermometer. Even plakken, meten en er weer afhalen. Alleen bij de houtkachel mislukt dit, beetje te warm vermoed ik.
Weet je dat schilderstape een relatieve slechte emissiviteit heeft?
Vergelijk maar eens op een heet oppervlak met PVC-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
Op Marktplaats heb ik de Jaga DBE type T10 (DBEU.10) gekocht en bekeken welke ventilatoren Jaga zelf gebruikt.
Dat is voor dit type: ADDA DC Brushless model AD0912MB-A70GL.

AD = AddA Brushless DC fan
09 = Framesize 92mm
12 = 12Volt
MB = Medium speed, Ball bearing
A = Thickness 25mm
70 = 7 blades Blower, blade shape
GL = Low noise

De ventilatoren hangen in ultra slappe rubbertjes, die de trillingen goed zullen dempen.

Op de website van AddA zie ik dat de typenummers ondertussen zijn gewijzigd. Het genoemde type is wel nog gewoon verkrijgbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door shthpnz op 11-01-2014 16:13 . Reden: update: typenummer blijkt gewijzigd ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
shthpnz schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:04:
Op Marktplaats heb ik de Jaga DBE type T10 (DBEU.10) gekocht en bekeken welke ventilatoren Jaga zelf gebruikt.
Dat is voor dit type: ADDA DC Brushless model AD0912MB-A70GL.

AD = AddA Brushless DC fan
09 = Framesize 92mm
12 = 12Volt
MB = Medium speed, Ball bearing
A = Thickness 25mm
70 = 7 blades Blower, blade shape
GL = Low noise

De ventilatoren hangen in ultra slappe rubbertjes, die de trillingen goed zullen dempen.

Op de website van AddA zie ik dat de typenummers ondertussen zijn gewijzigd. Het genoemde type is wel nog gewoon verkrijgbaar.
geinig goeie info. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heeft iemand eigenlijk wel eens geprobeerd een DBE unit te maken met een crossflow/tangentiële fan ? Dan heb je volgens mij meer luchtverplaatsing bij minder lawaai. Plus je hebt minder fans

Coolermaster verkoopt ze ook gewoon: http://azerty.nl/producte.../2238/cross-flow-fan.html

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:51:
Heeft iemand eigenlijk wel eens geprobeerd een DBE unit te maken met een crossflow/tangentiële fan
Naar gekeken en besloten die niet te gebruiken.
Die fans zijn gemiddeld duurder en maken vaak toch meer geluid. In verschillende tests las ik dat de Coolermaster bijvoorbeeld niet zo stil is.

Het zou wel een optie kunnen zijn om een goedkope staande 230V ventilator te kopen en te slopen voor de fan. Dit leek goedkoper uit te vallen. Maar dat vond ik niet opwegen tegen een aantal 15cm PWM gestuurde fans zoals dezepricewatch: Thermalright TY-150, 150mm.

Die Thermalright's komen bijvoorbeeld erg goed uit de test bij SPCR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ik heb hier de jaga van 1 meter opgeschroefd van 4x 140mm Noiseblocker fans naar 7x 140mm.
Met een fan hub heb ik nu 4 fans op 1 kanaal geregeld staan.

De 4 kanaals scythe kaze server fan controller stuurt nu dus de 7 fans aan.
5X PK-3 a 153m3 per stuk
2x PK-2 a 55m3 per stuk

Welllicht overkill maar werkt top! :D
Voordeel is dat ik nu bij 7x 800rpm een aardige luchtverplaatsing heb maar amper geluid.

Afbeeldingslocatie: https://xvgnag.bn1304.livefilestore.com/y2pRHGO9WlNrp8lgbSkQZKVa8Fo5ued6uaR88dtoTl1Ho5C2a6MWW20gslhCsDI9S2rkrshMvmtZ80xK8u2epAjM7RK9WSq42N4S6BXe0TSnJI/WIN_20140126_112358.JPG?psid=1

[ Voor 43% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2014 12:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:20
onnodige bijdrage verwijderd ;)

[ Voor 93% gewijzigd door shthpnz op 26-01-2014 16:07 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

revolution-nl
Hoe gaat het bij jou met de delta T op de jaga,s ? Bij mij krijg ik een te grote delta T dan dat jaga voorschrijft. Die zeggen in een mail dat de delta t niet groter mag zijn dan 10.
Hier kom ik niet aan. voetventielen helemaal open en nog een delta T van 15.
Ik heb inmiddels wel meer fans in mijn jaga geplaatst. ( 10 stuks op een jaga van 1,4 meter )
Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Aad schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:53:
revolution-nl
Hoe gaat het bij jou met de delta T op de jaga,s ? Bij mij krijg ik een te grote delta T dan dat jaga voorschrijft. Die zeggen in een mail dat de delta t niet groter mag zijn dan 10.
Ik heb inmiddels wel meer fans in mijn jaga geplaatst. ( 10 stuks op een jaga van 1,4 meter )
Aad
hing die bij jou in een convector put of aan de wand?

Staat er ergens anders in huis een radiator te ver open zodat je teweinig flow over je jaga krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Mijn jaga hangt aan de wand zal vanmiddag even de andere jaga meten of die dezelfde delta T heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Aad schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:53:
revolution-nl
Aad
De dt moet ik nog even goed analyseren bij een langere opwarmsessie. Ik heb dit weekend een dt van 12c gezien bij een redelijk lange opwarmsessie.

Het voetventiel heb ik wel geknepen. Het lijkt erop dat je systeem niet goed waterzijdig is ingeregeld en je daardoor te weinig flow heb.

Ik vraag me trouwens af waarom de dt van jaga niet groter mag zijn dan 10c.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 27-01-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn Jaga in de convectorput ging de delta T ook naar meer dan 15°C bij een pompstand 1. Met een losse temperatuurmeter gemeten over de gehele lengte en vergeleken met de pomp op 2. Toen een delta T van 10°C maar wel een veel betere warmteafgifte over de gehele convector tov een te lage pompstand.

Convector is ook niet meer dan een koperbuisje, dus als je zoveel temperatuurverschil hebt tussen de in en uitgang moet dat haast wel door een te lage doorstroming komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
revolution-nl schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:50:
[...]
Ik vraag me trouwens af waarom de dt van jaga niet groter mag zijn dan 10c.
Ik zie hier op een website ook een dergelijke uitspraak over Jaga's.
http://www.maxperience.co...-toch-nog-een-paar-vragen

Ikzelf heb inmiddels een mail aan Jaga gestuurd, en zal vanavond eens proberen te meten wat ik zoal heb.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

post verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Aad op 14-01-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
ik wil mijn T33 gaan boosten en ben nu op zoek naar onderdelen hiervoor.

Zou dit een goede thermostaat zijn om de fans te laten draaien?
http://www.conrad.nl/ce/n...ouwthermostaat-0-tot-50-C

voordeel hiervan is dat ik de voeding hiermee kan laten schakelen, en er geen stroom verbruikt wordt als de ventilatoren niet hoeven te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Nu online
DanTm schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:43:
ik wil mijn T33 gaan boosten en ben nu op zoek naar onderdelen hiervoor.

Zou dit een goede thermostaat zijn om de fans te laten draaien?
http://www.conrad.nl/ce/n...ouwthermostaat-0-tot-50-C

voordeel hiervan is dat ik de voeding hiermee kan laten schakelen, en er geen stroom verbruikt wordt als de ventilatoren niet hoeven te werken.
Houd er rekening mee dat de Tmax van de voeler 60°C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
vandaag 4 van deze pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm besteld.
Ga ze morgen onder de T33 hangen. Eerst maar eens met een tijdklok om te kijken of het echt werkt (sochtends is het aanwarmen toch altijd op hetzelfde moment).

Wat betreft die Tmax, mijn retour komt nooit boven de 60 graden, de aanvoer is max 60, maar op het moment komt ook die nog niet boven de 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Aad schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:06:
...Ik heb de DT van mijn jaga's nu op 10 Nu geven ze veel meer warmte dan met een DT van 15.
Het probleem was dat een radiator op mijn bovenste verdieping aan gezet was en daar zit geen voetventiel op dus die werkte als bypass.
wat heb je dan op/aan de Jaga LTV ingesteld?
ik heb de voorinstelling van Jaga's van stand 6 (vol open) naar stand 4 (op basis van cijfers en grafieken).
Maar meet nog een delta van 5 graden C. (thermostaatkranen in de woonkamer staan FYI volledig open (hoogste stand, dus gaan pas bij kamertemperatuur van 26 graden 'knijpen').
Pompsnelheid is tussen de 25% (min) en 40% (max) op de Atag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik deze thermostaat: http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1497.l2649

Werkt prima, en is volgens mij nog behoorlijk nauwkeurig ook. Alleen het tikgeluid van het relais is vrij hinderlijk. Maar volgens mij kan het relais wel vervangen worden door een FET.

Temperatuur en hysteres in te stellen met dipswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:55:
[...]

ik heb de voorinstelling van Jaga's van stand 6 (vol open) naar stand 4 (op basis van cijfers en grafieken).
Maar meet nog een delta van 5 graden C. (thermostaatkranen in de woonkamer staan FYI volledig open (hoogste stand, dus gaan pas bij kamertemperatuur van 26 graden 'knijpen').
Die voorinstellingen hoeven ook niet voldoende te zijn om te knijpen. Bij een Jaga van mij had ik de voorinstelling op stand 1 gezet, de kleinste doorlaat. Evengoed nog een heel klein verschil tussen aan en afvoer.

Je moet toch echt het inregelventiel op de uitgang handmatig inregelen om a. de grootste warmte afgift en b. daarbij de hoogst mogelijke Delta t te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
En met de bypass hoef je niets te doen (staat dicht zodat vollle doorstroom door jaga gebeurd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventuele bypass dichtzetten ja, anders wordt doorstroming minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

NielsTn schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:55:
[...]

Sorry voor de late reactie.
Ik heb de voetventielen op de jaga's verder open gezet om de DT op 10 graden te krijgen. Op mijn bovenste verdieping staat een normale radiator zonder voetventiel en die was te ver open gezet en daardoor had ik beneden te weinig flow.
Mijn aanvoer bij de jaga is nu 48 graden en retour 38.
Ik heb geen thermostaat knoppen op mijn jaga's maar gewone knoppen.
Pagina: 1 ... 6 ... 55 Laatste