LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 7 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wie kan me helpen aan een boodschappenlijst voor een zelfbouw DBE? Ik heb door de posts gelopen en ben nu op het volgende uitgekomen:

Voeding: Stekkernetvoeding-vaste-spanning-Dehner-Elektronik-SYS-1308-2412-W2E-EURO-12-VDC-2000-mA
Speedcontroller: Gelid FC-FX01 ventilator controller
Fans:
4x Sunon EE8025BX-000U-A99, 80x80, 12V, 150 mA, 76 m3/uur
OF
4 Sunon MEC0251V1-000U-A99, 120x120, 12V, 450 mA, 183 m3/uur

Vragen:
- Is het debiet van 76m3/uur voldoende? Op het forum wordt gesproken over 180-200 m3/uur??
- De fans die ik op het oog heb beginnen pas bij 25 graden C te draaien... Gaat dit een probleem opleveren?
- Doel is om mijn setup zonder temperatuur-controller te hebben. Kan dit met deze fans? Of heb ik nog een Velleman VM137 controller nodig?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Weet je zeker dat je voeding met vaste spanning wilt? Met dit soort debieten kan ik me voorstellen dat er ook wat herrie aan te pas komt. Met een vaste spanning zou je dan iig geen trucjes meer hebben om de fans wat langzamer te laten draaien.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 19:26

Aad

@Hansdegit
Hij kan de snelheid van de ventilatoren regelen met de Gelid FC-FX01.
Bij mij gaan de ventilatoren ook pas aan bij een temperatuur van + 25 graden met de Velleman en dat werkt goed. Je kan de snelheid goed regelen met de Gelid FC-FX01 . Ik heb hier 5 akasa fans op een Gelid FC-FX01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel even een kick, logisch want wie stookt er nou nog :+ Maar vandaag heb ik bij een lokale CV/badkamer toko 2 nieuwe zijkantjes+3 nieuwe tussenschotjes besteld voor mijn Jaga Tempo. Dan ga ik van 50cm hoogte naar 30cm hoogte. Kostte 35€ dus dat valt best mee. Leek mij wel een goeie tip voor andere die het ook overwegen.

Ben ik mooi verlost van dat lompe ding voor mijn raam. Hij is 140cm lang, en ik had 4x120mm fans in 1 helft daarvan liggen. Denk wel dat ik er dan nog 4 fans bij plaats omdat de convectie van de andere helft natuurlijk flink afneemt. En dan is de retourtemperatuur nog lager.
Het is eigenlijk, op een kleine wandradiator bij de entree na, de enige die echt gestookt wordt. Dus de ketel moet er goed zijn warmte in kwijt kunnen. In slaapkamers en badkamer stook ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
als je goed gekeken hebt, heeft dat effect op het vermogen van de convector. Immers, met een langere gekanaliseerd traject (hoger, dus meer 'buisvorming') zou dit positief werken op het verwarmen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, ergens in dit topic hebben we bekeken wat het verschil is tussen de 30cm variant en de 50. De 30cm+DBE had daarbij een hoger vermogen dan de 50cm zonder DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 19:26

Aad

Heeft er iemnd ervaring met een jaga enkele convector met dbe, of werkt de dbe alleen met een twin convector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een enkele convector van 2,5m bij 12cm in een put. Ik wil ook de convector-put boosten, want in de winter redt ie het niet om het comfortabel te krijgen. De ketel blijft dan bijna continue aan op een lage temperatuur. De convectorput wordt dus niet warm genoeg voor een goede luchtcirculatie.
De meesten op dit forum zijn al langere tijd aan het experimenteren en ik ben benieuwd naar de huidige samenstellingen.

Ik heb de volgende overwegingen:
Op de foto's van Aad zie je dat de ventilatoren een stukje boven de convector hangen. Waar het de bedoeling is dat de luchtstroom tussen alle plaatjes van de convector wordt bevorderd, denk ik dat deze ophanging dat beter voor elkaar krijgt, dan met de ventilatoren dichter op de convector. Hoe zijn hier de ervaringen mee? Ik dacht aan 3 ventilatoren per compartiment van 82cm.

Voor een comfortabel gevoel moet de luchtstroom geboost worden als de lucht, die in de convectorput hangt warmer is dan 25 graden. Ik zie diverse schakelingen met thermocontacten op de aan en/of afvoerleiding. Wat is handiger: een lucht-voeler of een leiding-voeler? Als de luchtstroom te hoog is zijn de leidingen nog wel warm, maar wordt de lucht die eruit komt oncomfortabel.

Is het de bedoeling dat de ventilatoren met hetzelfde toerental blijven draaien of moeten ze harder of zachter gaan draaien al naar gelang van de temperatuur in de convectorput/leiding?

Kortom: wat zijn inmiddels de bevindingen voor een convector-booster met een goede kosten/comfort verhouding, die je niet hoort, maar wel de warmteafgifte met minimaal een paar graden verhoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat voor thermostaat heb je? Bij een Remeha iSense kun je een minimumtemperatuur opgeven. Het lijkt mij dat de convector met een 50 graden bijv. toch al wel wat moet gaan doen.

Als je ketel OpenTherm praat dan kun je een iSense voor ~50 van Marktplaats halen. Hele fijn thermostaat, regelt ook efficient heb ik het idee.

Maar de convectorput boosten is sowieso een goed idee natuurlijk. Maar feit blijft dat een convector toch redelijk heet water nodig heeft om wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Chronotherm Modulation. Daarbij kan ik geen watertemperatuur instellen. Mijn ketel praat wel OpenTherm. Op de ketel kan ik wel de watertemperatuur instellen. Nu staat hij op min 22 en max 60. De retourtemperatuur daalt te weinig waardoor de ketel terug moduleert naar een lagere stand. Ik kan de minimum watertemperatuur maximaal op 50 zetten en de maximum watertemperatuur op maximaal 87. Dat is goed voor de convector maar slecht voor het HR-gebeuren en het gasverbruik.

Omdat een convector zelf pas goed op gang komt bij 50, was ik benieuwd naar wat op dit moment de bevindingen en meest geschikte configuraties zijn met en voor het boosten van de convectorput. En of je daarmee de temperatuur echt een stuk hoger krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als je retourtemperatuur te weinig daalt dan is je systeem waarschijnlijk slecht ingeregeld. Ben je bekend met dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning ?

En dan vooral dit stukje: Gas besparen door middel van CV tuning (waterzijdig inregelen).

Ik stook met 60 graden, en het water komt met 40 graden terug. Onder de 50 graden retour is wenselijk, omdat je ketel dan binnen het HR-gebied werkt.

Dus eerst zorgen dat je je woning waterzijdig hebt ingeregeld, en dan kun je de Tmin wel vastzetten op 50 graden zodat je convector tot leven komt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TjeerdM

Dat je retour temperatuur niet veel lager ligt kan ook aan het gebruik van convectoren liggen. Deze moeten een hoge doorstroming hebben en dienen dus weinig geknepen te worden. Tis per slot van rekening niet meer dan een buisje met lamellen. Dus weinig water. Maximaal een delta T van 6 graden, meer wil je niet want dan racet het vermogen naar beneden.

Klacht zit hem eerder in de modulerende thermostaat. Deze wil de temperatuur op peil houden met een hele lage temperatuur. Daardoor heb je heel erg weinig warmte afgifte (convectie). Maar met een zelfgemaakte DBE kun je gigantische sprongen maken. Ik herken je klacht en heb zelf een frame met 10 ventilatoren in de put gemaakt, inclusief een fancontroller. Tis vrij stil en de warmte afgifte is al zeer goed te voelen vanaf 35 graden! Bij het traditionele systeem zonder DBE gebeurde er dan niets, maar werd er wel gas verstookt..
Bovendien warmt de woonkamer sindsdien ook veel sneller op met een veel lager verbruik.

Tis echt een aanrader om dit te gaan ondernemen. Nu houdt mijn cv de boel op temperatuur met een aanvoertemperatuur tussen de 33 en 41 graden. Hoger komt hij niet tijdens cyclisch stoken. Waarden waar je met radiatoren totaal niets mee kan.

Bij mij zitten 4 sensoren op aanvoer en retourleiding.
Ik ben trouwens ook bewust overgestapt naar een aan/uit thermostaat wat fijner deze situatie regelt.

Succes, je zult er geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:45:
@TjeerdM

Dat je retour temperatuur niet veel lager ligt kan ook aan het gebruik van convectoren liggen. Deze moeten een hoge doorstroming hebben en dienen dus weinig geknepen te worden. Tis per slot van rekening niet meer dan een buisje met lamellen. Dus weinig water. Maximaal een delta T van 6 graden, meer wil je niet want dan racet het vermogen naar beneden.
Waarom moet een convector een hoge doorstroming hebben? Hij moet toch nog steeds in warmte kwijt kunnen?

Kan je bij elke nieuwe CV ketel een minimum CV temperatuur instellen? Dit lijkt mij wel handig icm een convector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag ook mijn ervaring delen met het verbeteren van een convectorput. Al een lange tijd z(at) ik met het probleem dat ik mijn convector put eigenlijk niet goed warm kreeg, met als gevolg een redelijk koude kant in de woonkamer. Als eerste begonnen met piepschuim aan de buitenkant te plakken in de kruipruimte en wat radiatorfolie dat ik nog over had aan de binnenkant om de put zelf te isoleren. Vooral de ruimte rondom de leiding doorvoer was aanzienlijk en zit nu mooi dicht.

Met de informatie uit dit topic heb ik mijn convector ook voorzien van fans en het resultaat is verbluffend, de woonkamer wordt sneller warm en de koude kant is vrijwel geheel verdwenen. Ik wil iedereen dus ontzettend bedanken met het delen van alle informatie.

Mijn situatie is als volgt, een 180cm lange convector put voor een raam. Als mijn Remeha Avanta 35c ketel begon te branden dan .. tja, dan werd hij wel warm maar de luchtstijging was niet voldoende om de warme lucht echt goed uit de put te laten komen. Na de standaard tmin instelling in de iSense van 6 naar 35 graden te hebben gezet werd het wel beter, maar nog niet bijzonder. Vervolgens dit topic een keer tegengekomen en toen gedacht, dit gaan we proberen.

Helaas kon ik Kaze Server fan controller niet vinden, ik meen dat deze niet meer gemaakt wordt. Zelf heb ik zo gauw geen andere kunnen vinden welke op temperatuur de fans kan laten regelen. Toen maar besloten om het zonder te doen en het volgende aangeschaft:
  • 6x Scythe SlipStream 800rpm 120mm.
  • Velleman VM137 (mijn soldeer kunsten zijn helaas niet goed genoeg om de MK138 te proberen)
  • een simpele adapter van 12V/2A
  • kabels, kripkous, schroefjes, wat MDF en verf.
De onderkant.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.35.42.jpg

De bovenkant.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.40.02.jpg

Totaalplaatje.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/DBE/2014-11-02%2016.41.54.jpg

Al eerste had ik de sensor van de Velleman op de aanvoerleiding geplakt, echter vond ik dit toch niet zo goed werken. De ventilatoren gingen dan te vroeg aan en bleven ook te lang aan, met als gevolg dat er nog koude lucht wordt geblazen. Zoals je in de eerste foto kunt zien hangt de sensor nu los tussen de fans en de convector zelf. Het voordeel hiervan vind ik dat de fans pas aangaan als er voldoende warme lucht is opgebouwd en de fans stoppen ook veel eerder. Geluidsproductie vind ik erg meevallen en heb nog niet de behoefte gehad om het aantal RPM terug te schroeven. Het valt me vaak niet eens op dat ze aanstaan en dat is natuurlijk de bedoeling.

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dus nogmaals bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zoals hierboven ook al eens gepost, ik gebruik dit thermostaatje: http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1497.l2649

Heb de sensor op de aanvoerleiding zitten en hij schakelt in bij 35 graden (instelbaar) en automatisch weer uit.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 21:08:
Ik wil graag ook mijn ervaring delen met het verbeteren van een convectorput. Al een lange tijd z(at) ik met het probleem dat ik mijn convector put eigenlijk niet goed warm kreeg, met als gevolg een redelijk koude kant in de woonkamer. Als eerste begonnen met piepschuim aan de buitenkant te plakken in de kruipruimte en wat radiatorfolie dat ik nog over had aan de binnenkant om de put zelf te isoleren. Vooral de ruimte rondom de leiding doorvoer was aanzienlijk en zit nu mooi dicht.

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dus nogmaals bedankt allemaal.
Waarom heb je gekozen om de ruimte tussen de ventilatoren dicht te maken? Werkt dit beter dan de ventilatoren op de convector te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BThomas schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:51:
[...]

Waarom heb je gekozen om de ruimte tussen de ventilatoren dicht te maken? Werkt dit beter dan de ventilatoren op de convector te leggen?
Ik had je vraag helemaal niet gezien, excuses. Ik heb het dicht gemaakt met de volgende redenering.

Ik wil graag enkel warme lucht mijn woonkamer inblazen. Door een 'dichte' plank te nemen kan de lucht onder de plank en dus in de put lekker opwarmen. De thermostaat voelt in die ruimte en bij de ingestelde temperatuur pompen de ventilatoren de warme lucht de kamer in, zodra de temperatuur gezakt is gaan de ventilatoren weer uit.

In de praktijk werkt dit erg goed en heb zo weinig 'koude' lucht die in de ruimte geblazen wordt, wat ik wel had met de temp sensor op aanvoer of retour leiding. Bijkomend voordeel is dat je met minder ventilatoren toe kan. Voorheen had ik er 6 in mijn 180m put, nu draaien er nog 3 en dat is al reeds ruim voldoende.

Ik zit zelf nog erg te dubben over wat ik precies moet doen, misschien een snelheids vermindering of terug naar 2 ventilatoren. Het mooiste zou zijn een goede balans tussen opwarmen en afvoeren van de lucht.

Beantwoord dit je vraag voldoende?

• BThomas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:31:
[...]
In de praktijk werkt dit erg goed en heb zo weinig 'koude' lucht die in de ruimte geblazen wordt, wat ik wel had met de temp sensor op aanvoer of retour leiding. Bijkomend voordeel is dat je met minder ventilatoren toe kan. Voorheen had ik er 6 in mijn 180m put, nu draaien er nog 3 en dat is al reeds ruim voldoende.

Beantwoord dit je vraag voldoende?
Ja zeker. Ik wil dit bij mij ook nog een keer testen. Heb nu een aantal ventilatoren op de convector liggen, maar ben nog niet geheel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op basis van de nuttige informatie uit dit forum heb ik nu een aantal weken een booster in mijn convectorput. Het is een gesloten type, zoals goed op de foto's is te zien van o.a. nickeyb2.

De convector is ca. 2,50m en is opgedeeld in 3 compartimenten. Per compartiment hangen er 3 Scythe SlipStream 800rpm 120mm in, dus 9 in het totaal.

De stroomvoorziening is een universele adapter die een schakelaar heeft voor 5V-6V-7,5V-9V-12V en 13,2V . Daardoor is er geen aparte voltage-regeling nodig om de ventilatoren harder of zachter te laten draaien. Voor de aan/uit-regeling zit er nu nog de pompschakelaar van mijn vloerverwarming tussen. De sensor is vastgeklikt op de afvoerleiding, waardoor er, in onze situatie, nooit koud aanvoelende lucht uit de put komt. In bestelling op ebay staat een thermostatische schakelaar waarmee een afzonderlijke aan en uit temperatuur is in te stellen: http://www.ebay.com/itm/D...geName=ADME:L:OC:NL:31600 (geen idee hoe lang die link werkt).

We hebben een split-level woning waarbij de eetkamer 1,30m hoger ligt en de zitkamer 3,85m hoog is. Het is de bedoeling dat het op zithoogte overal comfortabel is.

Bij 12V zijn de 9 ventilatoren niet te horen. Ze verplaatsen echter zoveel lucht dat op zithoogte het comfort minder werd. De warme lucht blaast naar boven en de koude lucht circuleert onder weer de put in. De koude lucht uit de eetkamer komt in onze situatie vanaf 1,30m langs de trap naar beneden.
De voeding staat nu 2 standjes lager op 7,5V en ik verwacht dat het nog wat lager kan. Even afwachten tot het buiten kouder is en het effect op de aanwarmtijd duidelijk is.

Op http://www.silentpcreview.com/article832-page4.html#SS-L staat een tabel met de luchtverplaatsing voor diverse voltages. Dat is in cubic foot/meter wat je weer kan omrekenen naar kubieke meter per uur op http://www.endmemo.com/sconvert/m3_hft3_min.php .
De verplaatsing van warme lucht is bij
12V: 40 m3/uur
9V: 35 m3/uur
7V: 30 m3/uur
5V: 22 m3/uur

9 ventilatoren verplaatsen op 5V tot 198 m3/uur warme lucht. De ruimte is ca 160m3 . Doordat de lucht door de convectiebladen heen gezogen wordt en belemmerd, is de luchtverplaatsing in werkelijkheid een stuk lager.

Mijn ervaring tot nu toe is dat de ruimte veel sneller opwarmt. Eenmaal warm kan de ketel terug moduleren naar aanvoer-temperaturen onder de 50c.
Normale convectorputten doen onder de 50c niet veel meer omdat er bij lage temperaturen geen goede convectie op gang komt. Het gevolg is dat als de kamer eenmaal op temperatuur is, de modulerende thermostaat een te lage temperatuur aan de ketel vraagt om de kamer op temperatuur te houden en er gas verstookt wordt aan warmte die in de put blijft hangen. Als de kamer weer zodanig afgekoeld is om de warmtevraag te verhogen, moet er weer op hoge temperatuur worden bijgestookt.

Door de snellere aanwarmtijd en de gelijkmatigheid van continue verwarming bij lage temperatuur, is het comfort verhoogd. Ik kan over zo'n korte periode met relatief hoge buitentemperaturen, nog niet inschatten of het jaarverbruik lager zal zijn. Het vermogen van de convectorput is door de geforceerde luchtverplaatsing ook verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12-2020
Hier 2 radiatoren (T22 en T33) aan de onderkant van ventilatoren voorzien. Het resultaat is verbluffend, met de eerste setup binnen 45 minuten de woonkamer van 15 naar 20 graden. Wel een fikse toename van gasverbruik volgens mindergas. Inmiddels wat minder lucht door de radiatoren en zie ik een besparing van 7% in mindergas. Nu in 1 uur van 15 naar 20 graden en lekkere comfortabele warmte.Je kan dus de radiatoren ook teveel koelen. (heb het wel over normale standaard Henrad radiatoren).
De ventilatoren schakel ik nu met een dinrail thermostaat welke ik nog had.
Het mooiste lijkt mij een regeling die de ventilatorsnelheid aan de temperatuur van de radiator aanpast.
Ik ben op zoek naar een geschikte fancontroller welke de ventilatoren ook uitzet met een geschikte voeding.
Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
Inmiddels opgelost, deze fan controler : http://www.gelidsolutions...x.php?lid=1&cid=13&id=107 met deze voeding : http://www.picco.nl/catal...ek3ab1n53s46hcpephn73h0ns

De Gelid fan controller heeft als voordeel dat je 6 kanalen apart kan instellen op manual of automatisch.
Na het uitschakelen van de netvoeding worden de instellingen onthouden zonder batterij.
Ik heb de voeding over een thermostaat ( mooiste is een instelbare pompschakelaar) aangesloten onder de 30 celc is alles uit.
Als ventilator gebruik ik nu deze : http://www.enermax.co.uk/tbsilence/ in de 92mm uitvoering.
6 stuks op een T22 radiator van 260 cm lengte en 45 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
of gewoon niet tobben : http://www.ekospal.de/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-10 08:56
Ziet er interesant uit. Ook de prijs is niet te gek. Zelf maken is leuker natuurlijk, maar veel tijd heb ik daar niet voor.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Geen ervaring. Ik zie dat ze geen fans hebben voor een type 21 en dat de type 22 8cm breed zijn. Die zouden in mijn type 22 niet passen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:49
ziet er uit of eigenaar Frank Wolf het zelf een jaar of 8 geleden heeft ontwikkeld en er een bedrijfje mee is begonnen. Met zo'n aanpak krijg je vaak een betere prijs dan bij een groot merk als Jaga.

Magneten gebruiken om de ventilatoren onder de radiator te hangen vind ik wel een slimme oplossing.

verzenden lijkt echter een klein probleempje:

Lieferungen ins Ausland:

Durch die Änderung des Elektronikgerätegesetz/WEEE gibt es derzeit keine Lieferungen ins Ausland.

maar hier zijn wel oplossingen voor te vinden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik vind alleen de aansluitingen die hij heeft gekozen niet zo handig. De temperatuursensor is verbonden met een USB-connector en een 3.5mm connector (voor de fans).

Zijn wel breed verkrijgbare connector, maar of het handig is voor deze toepassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
Dit topic is in 2012 gestart, zijn er al cijfers over de besparing ?
Ik zelf heb een t 22 en een t 33 geboost, volgens mindergas bespaar ik behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
En wat versta je onder 'behoorlijk' ? Als je dan toch cijfers hebt, post ze dan ook ff :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 14:16
een zachte winter helpt ook met besparen ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:04
Na het lezen van het complete topic wil ik ook gaan beginnen aan een zelfgebouwde oplossing.

Ik wil hiervoor een fancontroller gebruiken. Nu heb ik een vraag waar ik eigenlijk geen goed antwoord op kan vinden.

Ik zit er aan te denken om grote, snelle fans te kopen (120mm, 1700rpm), zodat ik de optie heb om deze langzamer te laten draaien.

Maar een fancontroller met temperatuur stand, gaat full speed draaien als de grenstemperatuur bereikt is. Ik zoek dus eigenlijk een fancontroller waarbij je zowel de grenstemperatuur als de snelheid kan instellen.

Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Spanning begrenzen en de rest door de fancontroller laten regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
hoe zou ik dan de spanning kunnen begrenzen? Ik heb heel weinig verstand van elektrotechniek, maar wel een beetje verstand van computers (en natuurlijk gezond verstand). Dat is ook de reden dat ik voor een Fan Controller wil gaan. Minder geknutsel (en kans op fouten)

Een spanningsregelaar ertussen maken? Of met weerstanden?

Ik zoek dus eigenlijk een manier om de fans trapsgewijs te kunnen instellen zodat ik een snelheid kan opzoeken die onhoorbaar is en toch voldoende luchtverplaatsing levert.

Ik zat zelf te denken aan een specifiek type fancontroller die deze mogelijkheden biedt.

[ Voor 9% gewijzigd door prutser387 op 08-01-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een put met daarop 6 800RPM fans. Ik heb wel eens geprobeerd om deze zachter te zetten door het voltage naar 9V te brengen ipv van 12V. Ik heb dat echter weer verwijderd om dat mijn fans dan begonnen te piepen, of beter gezegd meer lawaai gingen maken dan op full speed. Bij mij draait alles nu op full speed met een eenvoudige ebay thermostaat er tussen waar ik tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bij mij thuis draaien de fans middels een regelbare trafo op 9v ipv 12v. Ik heb geen aandelen Conrad:
https://www.conrad.nl/nl/...2-vdc-1000-ma-518371.html

Wel even opletten dat je de goede trafo kiest; hij moet natuurlijk wel alle fans van stroom kunnen voorzien. De link hierboven levert max 1A, misschien heb jij wel méér nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
Hoi Hans,

Jij hebt dan een thermostaat schakeling (Velleman) tussen de trafo en de fans zitten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, ik stuur ze met KlikAan KlikUit aan.

Vroegah middels een gemodificeerde pompschakelaar die een KaKu signaal stuurde als -ie aan ging, tegenwoordig weet mijn CV regeling wanneer de zoneventielen opengaan en weet ik dus ook wanneer mijn fans moeten gaan draaien. De regeling stuurt zelf een KaKu signaal ([small]wil dit alleen nog met een Arduino gaan genereren ipv de huidige KaKu schakelaars[small])

Voordeel: ik kan ook koud water door de radiatoren jagen en evengoed de fans aanzetten. Ander voordeel: je bent niet afhankelijk van de traagheid van je pompschakelaar / Velleman kit.

Nu ik wat verder ben zou ik de Velleman kit niet meer overwegen, maar zelf iets maken met een Arduino, een DS18B20 sensor en een relais. IMHO veel makkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
ThinkPadd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:17:
En wat versta je onder 'behoorlijk' ? Als je dan toch cijfers hebt, post ze dan ook ff :P
Sinds 20 december 9,8 % minder verbruikt voor verwarming volgens mindergas, dus berekend met graaddagen. Hoe kouder hoe hoger de besparing per graaddag.
Met een betere temperatuurregeling op de fans is meer haalbaar: een goede thermostaat die het geheel incl. de fancontroller stopt, bij ik denk 30 graden aanvoertemp. Diverse ventilatoren gebruikt, de Scythe slipstream 12 cm 1200 rpm bevalt mij het best. Moet er wel bij vertellen dat het om 2 radiatoren gaat, 1 radiator zit achter een bank onder de vensterbank ( type 22), de warmte kan bij deze radiator nu makkelijker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
prutser387 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:00:
Na het lezen van het complete topic wil ik ook gaan beginnen aan een zelfgebouwde oplossing.

Ik wil hiervoor een fancontroller gebruiken. Nu heb ik een vraag waar ik eigenlijk geen goed antwoord op kan vinden.

Ik zit er aan te denken om grote, snelle fans te kopen (120mm, 1700rpm), zodat ik de optie heb om deze langzamer te laten draaien.

Maar een fancontroller met temperatuur stand, gaat full speed draaien als de grenstemperatuur bereikt is. Ik zoek dus eigenlijk een fancontroller waarbij je zowel de grenstemperatuur als de snelheid kan instellen.

Heeft iemand suggesties?
Misschien dat je hier meer mee kan : http://nl.hardware.info/p...4647/lamptron-cw611-black
Je kan bij deze controller in de autom. modus een streeftemperatuur instellen .

[ Voor 4% gewijzigd door mcgyver2 op 22-01-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10 17:34
Na lezen van deze tread ook in actie geschoten...

Ik nam volgende componenten per radiator (Jaga Strada 15)Dus totale kost per radiator zal ongeveer 4x5.95 + ~3€ + ~1.8€ + 3.09€ = ~32€ zijn

Temperatuurscontroller nam ik de simpelste versie omdat deze bijna niets van verbruik heeft in idle, minder dan 3mA

Fans zijn alvast toegekomen, nu nog even wachten op de rest...

Ga dan ook nog eens op zoek wat de beste fans kunnen zijn voor mijn Jaga Strada 11 convectoren, daar passen slecht ~9-10cm fans in...

EDIT:
Lijkt dat ik goede kandidaten gevonden heb voor de 9.2cm Fans:
Coolink Swif 921 of 920
Lijken goedkope, stille ventilatoren te zijn met toch acceptabele CFM en 5 jaar garantie...

Ga er eens een paar bestellen...

[ Voor 12% gewijzigd door Infernoken op 12-03-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Na een tijdje mijn zelfbouw DBE in gebruik te hebben (dit is de tweede winter) vond ik het tijd voor een componenten review.
Ik begon met de productreview: Scythe Kaze Server Fan Controller review door djwice deze blijkt niet meer te koop.
Hebben jullie al een alternatief gevonden?

Deze lijkt voor €26,- te voldoen pricewatch: NZXT Sentry 2 zie ook de pricewatch: NZXT Sentry 2
mcgyver2 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:19:
[...][message=43529303,noline]prutser387[...]
Misschien dat je hier meer mee kan : http://nl.hardware.info/p...4647/lamptron-cw611-black
Je kan bij deze controller in de autom. modus een streeftemperatuur instellen .
Dit lijkt mij een stuk goedkoper (€26,-) pricewatch: NZXT Sentry 2

[ Voor 51% gewijzigd door djwice op 16-03-2015 20:29 . Reden: reactie op [message=43611713,noline]mcgyver2 en [message=43529303,noline]prutser387 toegevoegd ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
De NZXT Sentry2 heeft geen mogelijkheid om een temperatuur in te stellen, deze zal tussen 25 en 50 graden regelen. Bij de Lampton kan je een streeftemperatuur opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Waarom zo'n uitgebreide fancontroller? Ik gebruik een thermostaatmoduletje van eBay, was $2 ofzo.
Temperatuur >= ingestelde temperatuur? > Fan aan
Temperatuur onder ingestelde temperatuur? > Fan uit

Heb het linkje wel ergens gepost hier in het topic.

Fans draaien dan wel fullspeed, maar dat zou je zelf nog kunnen oplossen met een weerstand. Of gewoon hele stille fans kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:59:
Waarom zo'n uitgebreide fancontroller? Ik gebruik een thermostaatmoduletje van eBay, was $2 ofzo.
Temperatuur >= ingestelde temperatuur? > Fan aan
Temperatuur onder ingestelde temperatuur? > Fan uit

Heb het linkje wel ergens gepost hier in het topic.

Fans draaien dan wel fullspeed, maar dat zou je zelf nog kunnen oplossen met een weerstand. Of gewoon hele stille fans kopen ;)
Met de Scythen kan ik behoorlijk fijnmazig sturen op aanvoer en retour. Hierdoor kan ik het geluidsniveau reduceren maar heb ik toch veel fan vermogen tot mijn beschikking als dat nodig is bij lange stooksessies.

Voor mij de ideale combi. Aan/uit bij 1700rpm en 7 fans is echt geen optie ivm geluid.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Naast een modulerende ketel dus ook nog een modulerende LTV :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:31:
Naast een modulerende ketel dus ook nog een modulerende LTV :+
Ja idd. Hoewel.....die modulerende ketel is een ordinaire aan/uit plof ketel geworden omdat die gefixeerd staat op de ondergrens (op max 20% vermogen) :')

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
Fans laten moduleren op temperatuur, simpel en goedkoop : http://www.heatsink-guide.com/tempcontrol.htm
1 "gebouwd" en het werkt !

[ Voor 4% gewijzigd door mcgyver2 op 18-03-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mcgyver2 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:45:
De NZXT Sentry2 heeft geen mogelijkheid om een temperatuur in te stellen, deze zal tussen 25 en 50 graden regelen. Bij de Lampton kan je een streeftemperatuur opgeven.
Goed dat je dit aangeeft, ik heb het toegevoegd aan de review. Had ik overheen gekeken.
revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:30:
[...]
Met de Scythen kan ik behoorlijk fijnmazig sturen op aanvoer en retour. Hierdoor kan ik het geluidsniveau reduceren maar heb ik toch veel fan vermogen tot mijn beschikking als dat nodig is bij lange stooksessies.

Voor mij de ideale combi. Aan/uit bij 1700rpm en 7 fans is echt geen optie ivm geluid.
Balen alleen dat die Scythe server versie niet meer wordt gemaakt, die "auto" feature vind ik wel handig. Hebben ze niet een opvolger?
mcgyver2 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:30:
Fans laten moduleren op temperatuur, simpel en goedkoop : http://www.heatsink-guide.com/tempcontrol.htm
1 "gebouwd" en het werkt !
Ook cool, hoe stel je die temperatuur in? Waar koop jij de onderdelen? En wat was je kwijt? Wat zou dat zijn voor 8fans/4sensoren?

[ Voor 60% gewijzigd door djwice op 18-03-2015 21:08 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgyver2
De mosfet kan 45 watt aan, dan moet je deze wel koelen door hem op een alluminium koellichaam te schroeven , bijvb. uit een oude pc. Het is op deze manier een doodsimpel schemaatje.
De temperatuur stel je met de potmeter in, wel even de ntc de kans geven op te warmen anders doet deze niets.
Hier alle onderdelen :
mosfet: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=11969
ntc ( sensor) : http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=13596
potmeter: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewProd&productId=15224

Alles bij elkaar € 3,35 plus ik dacht € 3,50 verzendkosten.
Beetje soldeer en wat krimpkous ( event bij Hornbach)

Met een ntc met een andere waarde ( 5k,15k,20k) kan je de regeling aanpassen. Bestel er wat extra.
Natuurlijk kan je ntc ook in serie of paralel met een andere ntc aan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-10-2024
Beste nickyb2
Heb op een vergelijkbare convector een 6 tal fans geplaatst (Noisblocker XL1 12cm) die voldoede geruisloos zijn en voldoende stuwkracht hebben. 'k Stuur ze aan met een thermostaat regelaar type Velleman VM137 zoals die van jou maar die werkt bij mij niet goed. Alleen als ik de regelknop op ca max zet werkt hij als de temp in de convectorput tussen de 20 en 25 graden is maar bij een hogere temp slaat hij niet aan. En als hij eenmaal aan is gaat hij niet meer uit (of mogelijk bij een heel lage temp van onder de 10graden ; maar dat kan ik niet checken). Dus bij een lagere stand op de regelknop werkt hij niet. En bij een temp van boven de 25 graden slaat hij niet aan. Mogelijk kan jij of iemand anders mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
Beste nickyb2
Heb op een vergelijkbare convector een 6 tal fans geplaatst (Noisblocker XL1 12cm) die voldoede geruisloos zijn en voldoende stuwkracht hebben. 'k Stuur ze aan met een thermostaat regelaar type Velleman VM137 zoals die van jou maar die werkt bij mij niet goed. Alleen als ik de regelknop op ca max zet werkt hij als de temp in de convectorput tussen de 20 en 25 graden is maar bij een hogere temp slaat hij niet aan. En als hij eenmaal aan is gaat hij niet meer uit (of mogelijk bij een heel lage temp van onder de 10graden ; maar dat kan ik niet checken). Dus bij een lagere stand op de regelknop werkt hij niet. En bij een temp van boven de 20 graden niet. Mogelijk kan jij of iemand anders mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13
Correct aangesloten? Als ik het goed heb, in jouw geval volgens de bovenste figuur:
http://www.velleman.eu/downloads/0/infosheets/vm137_uk.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad HD!
Ja dat schema heb ik ook toegepast maar dan is de vraag waar je de + en - van de fan moet aansluiten.

Want als ik hem op de bovenste 2 aansluitpunten zet (is NO en COM) doet hij niets.

Helaas lukt het me niet om de afbeelding van het schema (dat ik met hulp van een Elekronica winkel toegepast heb) te uploaden. Daarom maar even een beschrijving van hoe ik het gedaan heb. Heb de onderste + doorverbonden met NO. En vervolgens de fan aangeloten op de - (die van de stekker van de Voltcraft 12 volt/ gelijkstroom komt) en op de COM (is +). En dan doet hij het zoals in mijn vorige mail beschreven.

Hoop dat dit voldoende duidelijk is en ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses Ad, ik had je bericht niet gezien.

Ik gebruik zelf de Velleman niet meer, maar een die mij aangeraden is door thinkpad. Echter heeft de velleman bij mij prima gewerkt toen ik hem wel gebruikte.

Als ik het me goed herinner heb ik het aangesloten als in het plaatje van D-Three, maar dan het onderste plaatje. De fans zet je dan op de positie van de sirene.

Ik heb uiteindelijk een andere thermostaat gekozen omdat ik de 30 graden van de Velleman te laag vond. Echter zou het in jou situatie best wel goed kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kom dit topic toevallig tegen.

Heb in mijn woonkamer een beetje weinig radiatoren, eentje om precies te zijn onder het voorraam.
Vorig jaar heb ik in de vensterbank al roosters gemaakt maar ik heb zomaar het idee dat het best helpt bij de opwarmsnelheid van de woonkamer als ik onder ieder rooster (drie in totaal) een temp-gestuurde fan hang.

Ik ben alleen niet zo handig met electra om zelf iets te fabriceren met losse onderdelen via e-bay ofzo. Weet iemand toevallig een kant en klare oplossing met:
een voeding, 3 stille fans en een temp-sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
hjs schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:32:
Kom dit topic toevallig tegen.

Heb in mijn woonkamer een beetje weinig radiatoren, eentje om precies te zijn onder het voorraam.
Vorig jaar heb ik in de vensterbank al roosters gemaakt maar ik heb zomaar het idee dat het best helpt bij de opwarmsnelheid van de woonkamer als ik onder ieder rooster (drie in totaal) een temp-gestuurde fan hang.

Ik ben alleen niet zo handig met electra om zelf iets te fabriceren met losse onderdelen via e-bay ofzo. Weet iemand toevallig een kant en klare oplossing met:
een voeding, 3 stille fans en een temp-sensor?
Lees dit topic eens door volgens mij zijn alle mogelijke opties al de revu gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

revolution-nl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:34:
[...]

Lees dit topic eens door volgens mij zijn alle mogelijke opties al de revu gepasseerd.
Kom vooral veel mooie zelfbouw projecten tegen _/-\o_
Of fans die herrie gaan maken door stof ophoping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken alleen de 'klant en klare' oplossingen die in je Jaga radiatoren kan plaatsen. Kun je niet een radiator bij plaatsen of een 'flinkere' nemen?

In principe stelt het 'zelf bouwen' niet zo heel veel voor. 3 fans, 12V voeding en je hebt eigenlijk alles om het te testen. Met een beetje zoek werk op bijvoorbeeld conrad kun je 3 fans halen, een 12V voeding en een aansluitsnoer die op de voeding past. Een kroonsteentje of wago klem tussen de fans en het aansluitsnoertje en het zou moeten draaien, hoef je niet eens voor te solderen.

Als het dan werkt en je hebt er voordeel van kun je eens kijken naar een temperatuur sensor er tussen. Of een schakelklok of aan kaku schakelaar want in jouw situatie het beste is.

Ik ben zelf langer bezig geweest met verven van mijn rooster dan met het aansluiten van de fans. Zelf heb ik nog geen last van lawaai in de fans maar ik maak ze dan ook eens in de paar maanden schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 11:28
Kick :)

Ik wil dit ook gaan bouwen, misschien een stomme vraag maar hoe hebben jullie de stroomvoorziening netjes opgelost? K25 gootje richting radiatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Voorheen bestond de DBE uit 4 stukje rachel, waar ik los de fans op had geschroefd.
Deze opzet is globaal de standaard Jaga opzet en het nadeel van ik dat er geen direct scheiding tussen warme/koude lucht is en er geen direct richting aan de lucht wordt gegeven. De lucht wordt gewoon door 2/3/4 fans de radiator uitgeblazen en er is niet direct te zeggen of de lucht allemaal over de wisselaar wordt gezogen en/of er kortsluiting tussen aan/af -voer van koude/warme lucht zit.

Van het weekend ook weer even aan het knutselen geweest en een wat nettere DBE in elkaar gezet.
Met deze opstelling wordt er naar mijn idee een "vacuum/luchtstroom" over de gehele wisselaar geforceerd en wordt er ook richting en scheiding aan de luchtstroom gegeven(onder erin, boven eruit).
Tijdens het draaien voel ik, met de hand, over de hele wisselaar een "gelijkmatige" luchtstroom :)

Ik heb gekozen voor deze fans/materialen:De fans zijn 12V en om het geluid in toom te houden heb ik ze aangesloten op een 5V (12,5VA) stekkeradapter, wat resulteert in een ongekend hoge WAF(vrouw dacht dat het fan geluid leiding suizen was). Oftewel er is, op de achtergrond en eigenlijk ook alleen als je het wilt horen, een licht suizend/blazend geluid waarneembaar.
Standaard gebruiken de fans ongeveer 0,96W en nu op 5V zou dat rond de 0,4W liggen.
4 * 0,4W = 1,6W * 24 = 38,40W per dag. Voor een stookseizoen van 200 dag is dat 7,680kWh en dat valt reuze mee :)

De Jaga is 80*40*20cm(lang/hoog/diep) en volgens de DBE regels zou er 1 DBE unit met 2 fans in geplaatst kunnen worden.
Zover ik heb kunnen vinden doen deze fans nominaal 108m3/h(voor 2 fans) en 134m3/h in booster mode.
De door mij gebruikte fans doen op 12V zo'n 115m3/h, nu op 5V gok ik dat ze 50m3/h doen en dat komt neer op 200m3/h nominaal.
Dit betekend dat mijn fans bijna 2 x meer flow over de wisselaar creeren dan de standaard DBE fans 8)

De radiator zit in de gang en daar is het in de winter fris (15-17°c) en dat komt vooral doordat koude lucht van zolder naar beneden zakt.
De radiator zal in de gang gaan draaien op 30/25/16 (aanvoer/retour/omgevingstemp) met dus een dubbele lucht flow over de wisselaar.

Deze radiator zou bij 75/65/20 ongeveer zou 1500W doen en volgens een correctie tabel moet hij voor 35/30/20 incl. DBE gecorrigeerd worden met 0,1 (?!).
1500 * 0.1 = 150W volgens de officiele Jaga DBE cijfers.

Mijn idee is dat hij bij ons met alle aanpassingen en andere omstandigheden ong. 200-250W oftewel (225*24=)5400Wh per dag zal doen.
Dit staat weer gelijk aan (5400Wh / 8kWh/m3=) 0,675m3 gas per dag.

Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/09/IMG_20150918_152422-300x225.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/09/IMG_20150918_152455-300x225.jpg
*klik voor groter

Kosten van bovenstaande opstelling was;
€74,00 voor de fans,
€ 7,50 voor de Jaga (5 straten verderop via MP gescoord)
€ 1,65 voor het hout
=======
€ 83,15 totaal

Overigens staat deze radiator in serie met de vloerverwarming. Vandaar ook dat hij op een "extreem ultra lage temperatuur" draait en het doel ervan is om de retour richting de WP zo laag mogelijk te krijgen.

Een zelfde opstelling DBE heb ik gemaakt voor een Jaga Strada in de badkamer en daar gebruik ik 3 oude fans (wisselaar is stuk kleiner). Deze fans maken iets meer geluid, maar dat is voor de badkamer niet erg. Er is daar bijna nooit iemand en als er gedouched wordt dan overstemt de lucht afzuiger het geluid van de fans O-) :)

Al met al was het weer een leuk project >:) :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Tijdje geleden gemaakt en de laatste dagen draait de verwarming eindelijk ;)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2v8hbp1.jpg

Als eerste test met twee relatief goedkope fans zo die rond de 18dB produceren (dacht ik gevonden te hebben).
In een stille kamer hoor je ze zoemen, maar eerst maar eens een tijdje proberen of het wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-10 08:44
Om een 2delige-kamer te verwarmen (open deur tussen beide ruimtes) hebben we een elektrische radiator. Om de volledige ruimte wat sneller op te warmen zou ik graag iets in elkaar knutselen. Wat denken jullie van onderstaand boodschappenlijstje?Totaalprijs +/- €40: €33 fans + speed control; €3 temperature switch; €2,5 splitters.

Volgens specs van Noiseblocker blacksilent xr-1 fans zouden deze 0,48W (7x0,48=3,36W). Dan kom ik op 5V (worst case) op 672mA uit; terwijl fan speed control zo'n 700mA aankan.

Aansluiting:
12V power supply kan ik eenvoudig aansluiten op temperature control switch. Vanaf de + C - (cooler) ga ik naar de fan speed controller (3pin knippen, COM en 12V+ strippen). Na de fan speed control met de Y-splitters de 7 fans voeden.

Iemand een praktischere aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Uche uche, even stof afblazen.

Het is koud en de Jaga op zolder doet mij iets te weinig*. Dus een DBE zelfbouwen it is!. Het blok wat ik heb is maximaal 40 x 22 cm (breedte x diepte). Ik zat er dus over te denken om 3 of 4 x een 80 mm fan er op te zetten dan dan de rest lekker te knutselen met een temp controller.

Vraag is alleen; kan je ook 'teveel' DBE hebben? Ik zit namelijk te twijfelen of ik 3x of 4x een 80 mm fan moet gebruiken of gaat in dit geval op 'hoe meer, hoe beter' ? Of kan ik zelfs beter maar 2x/ 3 x een 120 mm fan gebruiken? (Ik weet uit ervaring dat 19,2 dB amper tot niet hoorbaar is dus dat is prima)

Voor de goede orde; dit zijn de gegevens van de Jaga Strada:

Hoogte: 950 mm
Lengte: 600 mm
Type: 21
Vermogen: 3104 W
Oppervlak bovenkant convector blok: 22 cm x 40 cm

* mijn aanvoer staat op dit moment op 70, maar meestal doet de thermostaat niet meer dan 60. Hierdoor warmt de kamer van ~14 op naar 16.5. Ik denk dat als de aanvoer op 90 had gestaan het een stuk warmer zou zijn, maar dat is niet zo efficiënt voor de rest van het huis met plaat radiatoren. Vandaar de DBE :Y

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 24-11-2015 09:50 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als je 'teveel DBE' hebt dan krijg je in theorie een extreme deltaT (retour veel koeler dan aanvoer). Ik denk echter dat het in de praktijk wel zal meevallen, en je een radiator niet dusdanig kunt afkoelen met 3 fans dat je in de problemen raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:51:
Als je 'teveel DBE' hebt dan krijg je in theorie een extreme deltaT (retour veel koeler dan aanvoer). Ik denk echter dat het in de praktijk wel zal meevallen, en je een radiator niet dusdanig kunt afkoelen met 3 fans dat je in de problemen raakt.
Ik denk dat het in het geval van de enige convector in huis niet eens zo een probleem is. Het is een lowH2O variant en moet de retour als mega knijpen om uberhaubt een verschil in aanvoer en afvoer te krijgen zonder daarop in te leveren op functie van de convector

Dan nog de vraag: 3 x 120 of 4 x 80? Op zich denk ik dat je meer oppervlakte wilt raken met de ventilatoren dus dat een 120 mm beter is (gezien de diepte 22 cm is, houd je ~5 cm aan iedere kant over)
hjs schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:55:
[...]

Ik heb nu drie van deze op mijn radiator liggen. In een stille kamer hoor je ze.
Uiteraard hoor je ze, maar het niveau van irritatie is per persoon verschillend. Ik heb 2 Noctua fans in mijn media kabinet in de huiskamer staan om de warmte weg te krijgen en in een stille kamer hoor ik die idd wel. Maar een zacht gezoem is niet heel vervelend, vind ik

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 24-11-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

-verkeerde knop-

[ Voor 96% gewijzigd door hjs op 24-11-2015 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:55:
[...]
Dan nog de vraag: 3 x 120 of 4 x 80?
[...]
Groter = beter = meer luchtverplaatsing per omwenteling. En grotere fans kunnen voor hetzelfde debiet op een lagere snelheid draaien = stiller. Dus ik zou zo groot mogelijke fans plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat het in het geval van de enige convector in huis niet eens zo een probleem is. Het is een lowH2O variant en moet de retour als mega knijpen om uberhaubt een verschil in aanvoer en afvoer te krijgen zonder daarop in te leveren op functie van de convector

[...]
Delta T Low H2O convector maximaal 6 graden. Hangt wel af van de grootte van de convector. Ikzelf heb er 2 parrallel in de convectorput geplaatst; 1 grote met delta T van 6 graden en een kleine met Delta T van 3 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden komt er dan een prima vermogen vanaf.
(wel met zelfgemaakt DBE met 10 ventilatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:01:
[...]

Groter = beter = meer luchtverplaatsing per omwenteling. En grotere fans kunnen voor hetzelfde debiet op een lagere snelheid draaien = stiller. Dus ik zou zo groot mogelijke fans plaatsen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:08:
[...]

Delta T Low H2O convector maximaal 6 graden. Hangt wel af van de grootte van de convector. Ikzelf heb er 2 parrallel in de convectorput geplaatst; 1 grote met delta T van 6 graden en een kleine met Delta T van 3 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden komt er dan een prima vermogen vanaf.
(wel met zelfgemaakt DBE met 10 ventilatoren)
Dank beide. Ik ga voor 2 x 140 mm fans voor een grote verplaatsing en lage dB. Even een temp controller en een 12V adapter fixen en ik kan er weer tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:50:
[...]

[...]

Dank beide. Ik ga voor 2 x 140 mm fans voor een grote verplaatsing en lage dB. Even een temp controller en een 12V adapter fixen en ik kan er weer tegenaan :)
140mm kan idd ook nog, was even vergeten dat die er ook nog zijn. 12V adapter even kijken of je nog oude router o.i.d. hebt liggen, anders even langs de kringloop :) Nieuw is zonde van het geld, ben je gelijk 10-15 euro kwijt.

Fancontroller heb ik eentje van eBay, moet je even zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:57:
[...]

140mm kan idd ook nog, was even vergeten dat die er ook nog zijn. 12V adapter even kijken of je nog oude router o.i.d. hebt liggen, anders even langs de kringloop :) Nieuw is zonde van het geld, ben je gelijk 10-15 euro kwijt.

Fancontroller heb ik eentje van eBay, moet je even zoeken in dit topic.
Ik heb goede ervaringen met deze: http://www.ebay.nl/itm/Di...476dcc:g:w6wAAOSwu4BVrLW0

Dus die heb ik dan ook aangeschaft voor net geen 10tje. Ik heb nog een 12 V, 10A AC adapter liggen en de fans zijn ook in bestelling (19 euro). Dus dan ben ik voor net geen 30 euro (exclusief een kroonsteentje en wat draad :+ ) klaar. Ik zal het eind resultaat hier ook even posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:09:
[...]

Ik heb goede ervaringen met deze: http://www.ebay.nl/itm/Di...476dcc:g:w6wAAOSwu4BVrLW0

Dus die heb ik dan ook aangeschaft voor net geen 10tje. Ik heb nog een 12 V, 10A AC adapter liggen en de fans zijn ook in bestelling (19 euro). Dus dan ben ik voor net geen 30 euro (exclusief een kroonsteentje en wat draad :+ ) klaar. Ik zal het eind resultaat hier ook even posten :)
Ook een mooi dingetje, wel wat overkill :+ Met diegene die ik bedoel (heb de link niet bij de hand) kun je de temperatuur ook instellen (dipswitches).

Een AC adapter gaat niet goed komen, dat is wisselspanning. Je fans en controller hebben DC (gelijkspanning) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:15:
[...]

Ook een mooi dingetje, wel wat overkill :+ Met diegene die ik bedoel (heb de link niet bij de hand) kun je de temperatuur ook instellen (dipswitches).

Een AC adapter gaat niet goed komen, dat is wisselspanning. Je fans en controller hebben DC (gelijkspanning) nodig.
Die versie had ik ook gevonden, maar ik ben nu eenmaal van de dingen die ik ken :+

Overigens staat er op de controller dat hij AC pakt? Ik heb volgens mij ook beneden dezelfde controller met 2 Noctua fans en die werken prima?

Edit: Derp, dat is dus een DC versie. Even contact opnemen met de verkoper dus :+ :X
Edit 2: http://www.ebay.nl/itm/Pr...8e8f29:g:OD4AAOSwu4BVsMQ9

Wellicht een betere keuze :)

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 24-11-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:23:
[...]

Die versie had ik ook gevonden, maar ik ben nu eenmaal van de dingen die ik ken :+

Overigens staat er op de controller dat hij AC pakt? Ik heb volgens mij ook beneden dezelfde controller met 2 Noctua fans en die werken prima?

Edit: Derp, dat is dus een DC versie. Even contact opnemen met de verkoper dus :+ :X
Ik heb ook een zelfbouw DBE en wat mij opviel is dat mijn fans (600rpm slipstreams) vrijwel geluidloos draaien op 600RPM, maar zodra ik ze iets lager zet dan gaan ze piepen.

Ik zou je fans dus niet te snel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:51:
[...]

Ik heb ook een zelfbouw DBE en wat mij opviel is dat mijn fans (600rpm slipstreams) vrijwel geluidloos draaien op 600RPM, maar zodra ik ze iets lager zet dan gaan ze piepen.

Ik zou je fans dus niet te snel kopen.
Nuja, dat is dan bij deze te laat aangezien ik ze een uur geleden gekocht heb :+. Ik laat ze hoe dan ook voluit draaien dus ik denk dat het wel losloopt uiteindelijk.

Contact opgenomen met de eBay verkoper of hij nu een AC of een DC versie verkoopt. Als het een AC versie is moet ik even ergens anders kijken. En nog even extra zoeken in mijn rommeldoos of ik een DC adapter kan vinden :Y (of middels de kringloop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hier van de week de jaga fans in de gang van 5V naar 9V gezet.
De fans maken nu hoorbaar geluid en de flow van de 4 fans is nu "waanzinnig".

Het geluid is niet erg, want de fans zitten toch in de gang. Je hoort ze alleen als je met de wc-deur open zit te ..... ;)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nog even zitten zoeken en een 12V, 2A DC adapter gevonden. Geen idee waar het van is, maar dan kan het vast niet al te belangrijk zijn ook :+

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 24-11-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:59:
Nog even zitten zoeken en een 12V, 2A DC adapter gevonden. Geen idee waar het van is, maar dan kan het vast niet al te belangrijk zijn ook :+
Hier draaien 4 fans nu op een 9V/400mA voeding.
Geen idee waar het vandaan komt, maar het gaat als een trein :)

Fans zijn niet zoveel Watt en kunnen gemakkelijk af met een kleine voeding/stekkeradapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
Ik zou graag wat meer vermogen uit onze convectorput trekken, aangezien het water er wel op bijna 70c in gaat en zo de kamer sneller verwarmd kan worden.
Maar ik heb niet echt makkelijk electra in de buurt, en een draadje over de vloer te laten lopen is ook niet mooi.
Kan je dus ook iets bouwen op een accuutje? Liefst iets met bv USB aansluiting, zodat het makkelijk opladen is.
Op geijkte momenten als ik aan het verwarmen ben, kan het dan nl. handmatig aanzetten.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:20:
Ik zou graag wat meer vermogen uit onze convectorput trekken, aangezien het water er wel op bijna 70c in gaat en zo de kamer sneller verwarmd kan worden.
Maar ik heb niet echt makkelijk electra in de buurt, en een draadje over de vloer te laten lopen is ook niet mooi.
Kan je dus ook iets bouwen op een accuutje? Liefst iets met bv USB aansluiting, zodat het makkelijk opladen is.
Op geijkte momenten als ik aan het verwarmen ben, kan het dan nl. handmatig aanzetten.
Als je genoeg ampere en volt kan krijgen uit een accu of powerbank, moet dat lukken in theorie.

Je kan ook een aantal Eneloops AA batterijen in een pack zetten (10 stuks ofzo van 2200 mAh p/st). Of dat praktisch is, is een 2de :+.

Je kan er een zet van 140mm fans een uur of 18 mee draaien ofzo. Zonder controller; geen idee hoeveel dat ding trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Draadje onder de vloer door? En dan adapter in de meterkast? Met accu's/batterijen is een geklooi waar je na 2x al geen zin meer in hebt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:43:
Draadje onder de vloer door? En dan adapter in de meterkast? Met accu's/batterijen is een geklooi waar je na 2x al geen zin meer in hebt waarschijnlijk.
Dank voor het meedenken, maar meterkast is echt aan de andere kant van het huis.
En anders moet ik door de houten vloer via de muur naar de kruipruimte. Nou is dat ook nog niet zo'n probleem, maar dan moet ik ook de houten vloer open halen om naar de kruipruimte te komen!
Kortom als ik op koude dagen wat sneller kan verwarmen, dan zou dat al fijn zijn.
En een paar van die ventilatoren moeten toch best een tijdje kunnen draaien op een klein accuutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Misschien gaat dat makkelijkst met 2x 18650 in serie, dan kom je ergens rond de 8V uit.Met capaciteiten tussen 2000 en 3500mAh kom je vermoedelijk wel even toe :) Eventueel kan je ook nog een paar in parallel zetten, zodat je ergens tussen 4k en 7k mAh uitkomt...

Toevallig heb ik dat gisteren even getest :+ 2x 18650 @ 2200mAh in serie, met 2 fans erop (parallel, heb niet nagekeken hoeveel ze verbruikten). Na een 5tal uren draaien, was de spanning van 4.2V naar 3.85V gezakt.

[ Voor 29% gewijzigd door Slonzo op 25-11-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Notna schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:35:
[...]

Als je genoeg ampere en volt kan krijgen uit een accu of powerbank, moet dat lukken in theorie.

Je kan ook een aantal Eneloops AA batterijen in een pack zetten (10 stuks ofzo van 2200 mAh p/st). Of dat praktisch is, is een 2de :+.

Je kan er een zet van 140mm fans een uur of 18 mee draaien ofzo. Zonder controller; geen idee hoeveel dat ding trekt
Moschien een gigantische noob vraag, maar hoe ga ik van een usb punt naar 2 stroom draden? Of kan ik ze gewoon als plus en min aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Stinger_Ventura schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:42:
[...]

Moschien een gigantische noob vraag, maar hoe ga ik van een usb punt naar 2 stroom draden? Of kan ik ze gewoon als plus en min aansluiten?

• Notna

Notna

Where are you?®

Dus, de casfans waren gisteren binnen gekomen, maar de controller nog niet. Dat stopt mij er echter niet van om alvast het eea aan te sluiten en zelfs te testen (al dan niet kortstondig) :+

Ik heb om de fans niet los te laten liggen op de radiator. Howel het nergens naar toe gaat, wil ik toch wel dat ze stabiel liggen. Ik heb dus een plug in een plug gedaan (ivm schroef grootte) en er een stukje rubber tussen gedaan om eventuele trillingen op te vangen (en ook om als spacer te gebruiken tussen de casefan en de radiator):

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/udT2qjdGNbZlVGu0XkN0RnJr/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZQ5WEDDAt8T2ZqLi8dksgoWK/medium.jpg

De pluggen zetten zich redelijk vast tussen de vinnen van de convector:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ET8RR2jZcbco5eRVj7ufLkZy/medium.jpg

Nou wat data:

Situatie: thermostaat half uur op vol vermogen. Max temp is 70* (wat hij nooit haalt in 30 minuten), max gemeten is 54 (aan de ketel/radiator). Retour ~52. Opwarmen kamer van ~16.2 in 30 minuten = 17 graden. Buiten temperatuur ~3.5

Nu met de fans: thermostaat half uur op vol vermogen. Max temp is 70 (wat hij nooit haalt in 30 minuten), max gemeten is 54 (aan de ketel/radiator). Retour ~39 (!). Opwarmen kamer van ~16.4 in 30 minuten = 17.9 graden. Buiten temperatuur ~3.5

Ik heb ook op de convector zelf zitten meten. Logischer wijs (denk ik tenminste) zou de temp onder de casfan lager moeten zijn dan die zonder de casefan. Immers is de warmteoverdracht hoger bij de fan. De meting lijkt dit te bevestigen:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3gZwzy9r64iiniv7GskX5siC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LMeebLwBfmLURF61hzG0tGiN/medium.jpg

Dit is natuurlijk een aardig korte meting, wat ik nog eens moet herhalen een paar keer. Maar vooralsnog lijkt het goed te werken. Nu even bedenken wat de setpoint temps gan zijn van de controller en die even netjes aan de binnenkant monteren (lees: een klein plaatje multiplex met magneten aan de achterkant zodat ik die in de behuizing kan hangen). Zal weer een update plaatsen zodra dit gedaan is.

Overigens hoor je de fans compleet niet, wat erg fijn is. Ik laat ze op vol vermogen draaien, dus het eerder aangehaald 'piep' probleem zal niet een issue moeten zijn. De flow is niet orkaankracht, maar volgens mij wil je dat ook helemaal niet. Gevoelsmatig maakt het iig zeker wat uit.

Ik ben vooralsnog tevreden ermee :) Nu nog op écht koud weer wachten om het eens goed te testen :+

*Hoewel de temperatuurd max 70 is, gebruikt de ketel deze in de regel niet. Tenzij het echt extreem koud is. Over het algemeen gaat de max temp niet over de 61 graden heen

• ThinkPad
  • Nu online
Wat is eigenlijk de reden om de fans bovenop te plaatsen? Dat zie ik de meesten hier doen, maar zou onderop niet juist beter werken? Zodat ze door de ribben heenblazen i.p.v. zuigen?

Bij een PC blaas je de lucht ook geforceerd op een koelblok i.p.v. lucht eraf te zuigen.

Eigenlijk wat in 2012 ook al werd afgevraagd door Paul C in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2015 11:41 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:40:
Wat is eigenlijk de reden om de fans bovenop te plaatsen? Dat zie ik de meesten hier doen, maar zou onderop niet juist beter werken? Zodat ze door de ribben heenblazen i.p.v. zuigen?

Bij een PC blaas je de lucht ook geforceerd op een koelblok i.p.v. lucht eraf te zuigen.

Eigenlijk wat in 2012 ook al werd afgevraagd door Paul C in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Geen idee; ik heb het voorbeeld doen volgen van dit topic en de DBE van Jaga zelf :+. Maar ik zou het kunnen testen; omdat ik die pluggen gebruik kan ik ze ook aan de onderkant als het moet :) (wel even de schroeven aan de andere kant zetten uiteraard :P )

Opzich denk ik alleen dat een convector al genoeg koude lucht aantrekt uitzichzelf door de thermodynamica. Aan de andere kant koel je er wel de retour sneller mee af.. Hmm...

Overigens denk ik ook dat het een praktische kwestie is voor velen; je kan vaak niet aan de onderkant van een convector komen of er is amper ruimte voor de DBE. Op de convector is vaak genoeg ruimte

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 26-11-2015 11:54 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07

Je hebt dan wat minder last van haren en stofdraadjes in je fans. En misschien ergonomisch wat beter te plaatsen...

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 26-11-2015 11:58 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door ATS79 op 26-11-2015 12:49 . Reden: verkeerd ]

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Daar tegenover staat hogere bedrijfstemperatuur voor de ventilator motor en lagers.
Dus levensduur wordt korter.
kan 33% tot zelfs 50% zijn.
Maar hoeveel uur zal hij nou zo draaien..

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Notna schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:47:
[...]

Geen idee; ik heb het voorbeeld doen volgen van dit topic en de DBE van Jaga zelf :+. Maar ik zou het kunnen testen; omdat ik die pluggen gebruik kan ik ze ook aan de onderkant als het moet :) (wel even de schroeven aan de andere kant zetten uiteraard :P )

Opzich denk ik alleen dat een convector al genoeg koude lucht aantrekt uitzichzelf door de thermodynamica. Aan de andere kant koel je er wel de retour sneller mee af.. Hmm...

Overigens denk ik ook dat het een praktische kwestie is voor velen; je kan vaak niet aan de onderkant van een convector komen of er is amper ruimte voor de DBE. Op de convector is vaak genoeg ruimte
Ben zeer benieuwd naar resultaten wanneer je de ventilatoren onder de convector plaatst. Zou je mijn toekomstige DBE project zeer mee helpen. Dus als je in de gelegenheid bent om te meten houd ik me aanbevolen.

Verwijderd

Ik heb ze bovenop liggen omdat je dan de zwaarte kracht mee hebt. Daarnaast zit er bovenop vaak een sierrooster waar je de fans aan vast kun maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

iemand ervaring met het boosten van een kolomradiator?

Ik heb twee hele grote kolomradiatoren in de woonkamer. Delta T is slechts 5 graden bij aanvoertemperatuur van 70 graden, mede ook omdat er een radiator-omkasting omheen zit. Dit vraagt om een fan, dat kan goed in de kast. (kast weghalen zou nog beter zijn, maar dat gaat helaas niet, is onderdeel van het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ervaring mee, maar waarom niet proberen. Zo te horen heb je enkel een paar fans nodig en een adapter. Ik zou al die snelheidscontrollers eerst achterwege laten. Simpele schakelklok er tussen werkt meestal ook prima, helemaal enkel voor het testen of het nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

precies mijn plan. Jammer dat ik de fans niet meer voor t weekend kan bestellen, maar ga t zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-10 21:27
prein2 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 20:29:
precies mijn plan. Jammer dat ik de fans niet meer voor t weekend kan bestellen, maar ga t zeker doen!
Heb je niet zo'n ding ergens liggen:
Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/4/8/1/9000000011231848.jpg

Wat ik trouwens bedoel met Paul C in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" is dat je nog steeds de ventilators bovenop de convector monteert, maar iets hoger en met een schot zodat er geen kortsluiting van de luchtstroom kan ontstaan tussen de blaas en de zuig kant en zodat de ventilator niet alleen lucht aanzuigt door het deel van de convector waar hij direct bovenop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dus, mijn temp controller van eBay is binnen. Even op een klein dun plankje geschroefd met wat plakstrips magneet erachter (zodat ik het aan de behuizing kan hangen wat nét aan sterk genoeg is (magneet) en lijkt allemaal te werken op 1 ding na: ik kan de relay horen klikken bij de temperatuur instelling maar de fans doen vrij weinig :+

Of er komt niet genoeg A door de controller of hij is stuk. Morgen even een multimeter er achter hangen en kijken wat er uit komt.

P.S Ik ben wel al zo snugger geweest even de polen om te draaien van de fan aansluiting :+

Edit: En dan een helder moment hebben en realiseren dat het een switch is en dat ik dus de draden verkeerd heb zitten :F :$

En zie hier; een werkende temp controller! Ik heb het geheel op een stukje multiplex geschroeft en daar een sterke magneet achter geplakt; de magneetstrips werkten niet goed genoeg om te blijven hangen achteraf gezien)

Controller zelf:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zrjpeKnTnW5G4pVQl1NnWxS5/medium.jpg

Wat je er van buitenaf van ziet aan draden:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/bvwnxBdVXoNLYdfHplziIyth/medium.jpg

Vanaf onderen een foto hoe het aan de binnenkant zit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ub46rz1zLFQC0aDhkaX5Om7g/medium.jpg

In standby verbruikt het 1.5W, zodra de fans op vol draaien is het 3W verbruik wat echt miniem is. Vooralsnog laat ik de temps zoals op de foto staan wat aldus eerdere metingen goed zou moeten werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Notna op 01-12-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

blijhoofd_bennie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:44:
[...]

Ben zeer benieuwd naar resultaten wanneer je de ventilatoren onder de convector plaatst. Zou je mijn toekomstige DBE project zeer mee helpen. Dus als je in de gelegenheid bent om te meten houd ik me aanbevolen.

Ik heb het even getest voor jullie door de fans aan de onderkant te doen. Aantal waarnemingen:

1. Je hoort de fans een stuk meer doordat de wind nu door de koelvinnen geblazen wordt ipv gezogen. Het is niet dat je met je vingers in je oren moet gaan zitten maar het was wel waarneembaar
2. De temperatuur verschillen zijn nagenoeg nihil en schrijf ik eerder af aan meet onnauwkeurigheden dan iets anders.
3. Ik heb gevoelsmatig het idee dat er minder flow/warmte komt uit de convector. Dat is ook wel logisch aangezien het convector blok best wel massief is en met lage RPM fans je dan gewoon niet genoeg flow haalt. Een kijk op de thermometer geeft dit ook wel aan (lees; de kamer doet er wat langer over om op te warmen dan met de fans boven op de convector.

Vanochtend kon ik de temp controller in actie zien en de instelling die ik er gisteren op heb gezet blijkt perfect goed te werken; hij gaat blazen zodra de verwarming ook daadwerkelijk goed warmte kan afgeven en stopt zodra de temp dermate laag is dat er geen warmte meer af te geven is (of amper)

Ik ben tevreden, zeker als je ziet hoeveel een officieel systeem kost :X

Pagina: 1 ... 7 ... 55 Laatste