Voorheen bestond de DBE uit 4 stukje rachel, waar ik los de fans op had geschroefd.
Deze opzet is globaal de standaard Jaga opzet en het nadeel van ik dat er geen direct scheiding tussen warme/koude lucht is en er geen direct richting aan de lucht wordt gegeven. De lucht wordt gewoon door 2/3/4 fans de radiator uitgeblazen en er is niet direct te zeggen of de lucht allemaal over de wisselaar wordt gezogen en/of er kortsluiting tussen aan/af -voer van koude/warme lucht zit.
Van het weekend ook weer even aan het knutselen geweest en een wat nettere DBE in elkaar gezet.
Met deze opstelling wordt er naar mijn idee een "vacuum/luchtstroom" over de gehele wisselaar geforceerd en wordt er ook richting en scheiding aan de luchtstroom gegeven(onder erin, boven eruit).
Tijdens het draaien voel ik, met de hand, over de hele wisselaar een "gelijkmatige" luchtstroom
Ik heb gekozen voor deze fans/materialen:
De fans zijn 12V en om het geluid in toom te houden heb ik ze aangesloten op een 5V (12,5VA) stekkeradapter, wat resulteert in een ongekend hoge WAF(vrouw dacht dat het fan geluid leiding suizen was). Oftewel er is, op de achtergrond en eigenlijk ook alleen als je het wilt horen, een licht suizend/blazend geluid waarneembaar.
Standaard gebruiken de fans ongeveer 0,96W en nu op 5V zou dat rond de 0,4W liggen.
4 * 0,4W = 1,6W * 24 = 38,40W per dag. Voor een stookseizoen van 200 dag is dat 7,680kWh en dat valt reuze mee
De Jaga is 80*40*20cm(lang/hoog/diep) en volgens de DBE regels zou er 1 DBE unit met 2 fans in geplaatst kunnen worden.
Zover ik heb kunnen vinden doen deze fans nominaal 108m3/h(voor 2 fans) en 134m3/h in booster mode.
De door mij gebruikte fans doen op 12V zo'n 115m3/h, nu op 5V gok ik dat ze 50m3/h doen en dat komt neer op 200m3/h nominaal.
Dit betekend dat mijn fans bijna 2 x meer flow over de wisselaar creeren dan de standaard DBE fans
De radiator zit in de gang en daar is het in de winter fris (15-17°c) en dat komt vooral doordat koude lucht van zolder naar beneden zakt.
De radiator zal in de gang gaan draaien op 30/25/16 (aanvoer/retour/omgevingstemp) met dus een dubbele lucht flow over de wisselaar.
Deze radiator zou bij 75/65/20 ongeveer zou 1500W doen en volgens een correctie tabel moet hij voor 35/30/20 incl. DBE gecorrigeerd worden met 0,1 (?!).
1500 * 0.1 = 150W volgens de officiele Jaga DBE cijfers.
Mijn idee is dat hij bij ons met alle aanpassingen en andere omstandigheden ong. 200-250W oftewel (225*24=)5400Wh per dag zal doen.
Dit staat weer gelijk aan (5400Wh / 8kWh/m3=) 0,675m3 gas per dag.

*klik voor groter
Kosten van bovenstaande opstelling was;
€74,00 voor de fans,
€ 7,50 voor de Jaga (5 straten verderop via MP gescoord)
€ 1,65 voor het hout
=======
€ 83,15 totaal
Overigens staat deze radiator in serie met de vloerverwarming. Vandaar ook dat hij op een "extreem ultra lage temperatuur" draait en het doel ervan is om de retour richting de WP zo laag mogelijk te krijgen.
Een zelfde opstelling DBE heb ik gemaakt voor een Jaga Strada in de badkamer en daar gebruik ik 3 oude fans (wisselaar is stuk kleiner). Deze fans maken iets meer geluid, maar dat is voor de badkamer niet erg. Er is daar bijna nooit iemand en als er gedouched wordt dan overstemt de lucht afzuiger het geluid van de fans
Al met al was het weer een leuk project