LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 8 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Notna schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:33:
[...]

[...]

Ik heb het even getest voor jullie door de fans aan de onderkant te doen. Aantal waarnemingen:

1. Je hoort de fans een stuk meer doordat de wind nu door de koelvinnen geblazen wordt ipv gezogen. Het is niet dat je met je vingers in je oren moet gaan zitten maar het was wel waarneembaar
2. De temperatuur verschillen zijn nagenoeg nihil en schrijf ik eerder af aan meet onnauwkeurigheden dan iets anders.
3. Ik heb gevoelsmatig het idee dat er minder flow/warmte komt uit de convector. Dat is ook wel logisch aangezien het convector blok best wel massief is en met lage RPM fans je dan gewoon niet genoeg flow haalt. Een kijk op de thermometer geeft dit ook wel aan (lees; de kamer doet er wat langer over om op te warmen dan met de fans boven op de convector.

Vanochtend kon ik de temp controller in actie zien en de instelling die ik er gisteren op heb gezet blijkt perfect goed te werken; hij gaat blazen zodra de verwarming ook daadwerkelijk goed warmte kan afgeven en stopt zodra de temp dermate laag is dat er geen warmte meer af te geven is (of amper)

Ik ben tevreden, zeker als je ziet hoeveel een officieel systeem kost :X
Dank je wel voor de informatie!

Nog enkele vragen aan jou en de andere in dit topic:
  • Wat is het verschil in opbrengst tussen een open en gesloten opstelling?
    Met een gesloten opstelling bedoel ik dat de afdekking waar de ventilatoren op liggen de volledige convector afdekken en er alleen warmte door de openingen via de ventilatoren kan worden verplaatst. Versus de opstelling waarbij de ventilatoren simpelweg op de convector worden gelegd.
  • Wat is de verhouding / wat is het maximaal aantal ventilatoren welke jullie op de convector plaatsen in verhouding tot de lengte en het vermogen van de convector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

blijhoofd_bennie schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:47:
[...]

Dank je wel voor de informatie!

Nog enkele vragen aan jou en de andere in dit topic:
  • Wat is het verschil in opbrengst tussen een open en gesloten opstelling?
    Met een gesloten opstelling bedoel ik dat de afdekking waar de ventilatoren op liggen de volledige convector afdekken en er alleen warmte door de openingen via de ventilatoren kan worden verplaatst. Versus de opstelling waarbij de ventilatoren simpelweg op de convector worden gelegd.
  • Wat is de verhouding / wat is het maximaal aantal ventilatoren welke jullie op de convector plaatsen in verhouding tot de lengte en het vermogen van de convector?
Die eerste: geen idee. Die 2de:

http://www.jaga.co.uk/ass.../dbe/DBE-configarator.pdf

Pagina 3 en 4 praten over hoeveel fans er op wat voor afmetingen zit. Wellicht heb je daar iets aan :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Mijn idee is;
1. geen idee. Zelf heb ik bij 2 wisselaar een flow richting geforceerd. Hierbij was voor mij vooral het doel om een "gelijke" flow over de hele wisselaar te krijgen.
2. Wil je max dT op de wisselaar, dan max aantal fans om max lucht debiet te krijgen.

Hier heb ik 4 fans op 80cm en 3 fans op 60cm zitten.

4 fans was uit financieel oogpunt (€20 p/s)
3 fans had ik al eerder gedaan met spare-parts.

Van de week ga ik een 90x20x20 in een mdf box bouwen en voorzien van 4 fans op max power.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Notna en Freeman bedankt voor de informatie.

Wanneer er nog liefhebbers zijn met extra informatie voor vraag 1:
[tel sell]Schaam u niet en reageer nu 8) ! [/tel sell]

[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 02-12-2015 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nog een hobby projectje:

Ik heb op eBay 2 van deze 12v temperature controllers gekocht: ($2,85 per stuk), zoek naar type W1209.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/CfUAAOSw0vBUl-WQ/s-l1600.jpg

Aangesloten op 2 12cm fans die op de radiator liggen. Bij een retourtemperatuur van 40 graden schakelen de fans in, en onder de 38 gaan ze weer uit. Werkt geweldig, geen omkijken naar.

To do:
- Voeding automatisch inschakelen via KaKu zodat hij alleen aan is als de verwarming ook draait
- Een paar extra fans halen. Die 2 was alleen even om te proberen.
- kijken of ik 80mm fans onderin m'n radiators kan klikken of op een andere manier onzichtbaar monteren.

Het werkt in elk geval goed en eenvoudig. Erg tevreden over :)

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 18-12-2015 15:17 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:11
Magneettape? Ik weet dat tonzon wel goede magneettape heeft. Kan wel negatief(woordkeuze?) effect hebben op stof aantrekken vanwege magnetisme.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 18-12-2015 17:03 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:10:

To do:
- Voeding automatisch inschakelen via KaKu zodat hij alleen aan is als de verwarming ook draait
Wat wil je hier precies mee bereiken? Gaat het dan om een stroom besparing? Ik zelf heb een soortgelijke oplossing maar de voeding zit 24/7 in het stropcontact (uiteraard enkel in de koude maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:39
Gisteren stond er de Trouw een stukje over de speedcomfort, een kant en klare oplossing. Een unit kost 50 euro, dat leek mij goedkoper te kunnen, zodoende kwam ik op dit forum. Ik lees dat jullie allemaal een jaga hebben. Ik heb twee radiatorputten met een normale convectoren waarop ik dit zou willen toepassen. Wat zijn jullie ervaringen met een normale convector?

De convector is per put zo'n 2m lang en 40cm breed. Zou 4x140mm fan per put effect hebben?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

manusjevanalles schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:03:
Gisteren stond er de Trouw een stukje over de speedcomfort, een kant en klare oplossing. Een unit kost 50 euro, dat leek mij goedkoper te kunnen, zodoende kwam ik op dit forum. Ik lees dat jullie allemaal een jaga hebben. Ik heb twee radiatorputten met een normale convectoren waarop ik dit zou willen toepassen. Wat zijn jullie ervaringen met een normale convector?

De convector is per put zo'n 2m lang en 40cm breed. Zou 4x140mm fan per put effect hebben?
Jaga is alleen maar een merk, meer niet ;). Je kan het op elke $random merk convector of zelfs plaatradiatoren plaatsen als je wilt.

Ik denk dat je met die fans aardig in de richting komt, hoewel ik gewoon zou gaan voor 'gooi er zoveel op als past' :+

Let wel dat als je meerdre fans wilt gaan gebruiken, je voeding en je fan controller (if applicable) genoeg A kunnen verzorgen om de boel aan te sturen. Meestal is dat niet zo een probleem, maar bij 4 x 140 mm fans of meer is het wel iets om even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat je met die fans aardig in de richting komt, hoewel ik gewoon zou gaan voor 'gooi er zoveel op als past' :+
Dat had ik eerst ook, 6 fans in een put van 1.80mtr. Ik ben nu echter terug gegaan naar 2 fans (12cm, 600rpm) en heb het gevoel dat dit beter werkt.

Voorheen met de 6 fans had ik het gevoel dat de lucht niet snel genoeg opgewarmd kon worden omdat de luchtstroom zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Ik wilde ook eens proberen mijn standaard convectorput (van 3m) te 'modden' op deze manier, heb het idee dat (met name op lage temperaturen) dit niet zo efficient werkt.
Om te beginnen heb ik maar eens 2 van deze fans gekocht:

Cooler Master Casefan 120mm, 1200rpm, 44.03cfm, 19.8dB.

Ik run ze op 5V, en daarop zit een KAKU stekker die ze alleen aanzet als de CV aan gaat (via pimatic). Werkt op zich prima, ik vind alleen de luchtverplaatsing op 5V niet zo indrukwekkend (ze zijn dan wel weer erg stil).

Mijn vraag: gebruiken meer van jullie dit type fans op 5V, en hoe belangrijk is dat je de luchtverplaatsing echt voelt?
Alternatief is dat ik op een iets hoger voltage ga zitten, 9V adapter is vast nog wel ergens in huis te vinden ;-).

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een hobby projectje:

Ik heb op eBay 2 van deze 12v temperature controllers gekocht: ($2,85 per stuk), zoek naar type W1209.
[afbeelding]
Heb dezelfde besteld in China, zal helaas wel even duren voor ik ze binnen heb. Tevens een speedcontroller besteld. Hoe de boel aan te sluiten moet ik nog uitvogelen.
Mocht je een schema voorhanden hebben, ik hou me aanbevolen. Misschien is het wel te simpel.
Goed te horen dat de temperatuur controllers goed werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Heb zojuist op e-bay nog 15x 60mm fans besteld: SilenX iXtrema 34-16. Daarvan heb ik al 24 stuks, maar ik ga mijn radiatoren nu echt helemaal volproppen met die dingen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:44:
Heb zojuist op e-bay nog 15x 60mm fans besteld: SilenX iXtrema 34-16. Daarvan heb ik al 24 stuks, maar ik ga mijn radiatoren nu echt helemaal volproppen met die dingen.
Als je er al zoveel had en er nog eens 15 bij besteld dan moeten ze wel goed zijn.
Ga ik ze ook bestellen ;)
Heb je ze op of onder de radiator bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:41
Ik heb jullie advies nodig voor mijn jaga tempo low h2o. Lengte 240 en hoogte 40 en 16 breed enverdeelt in 3 compartimenten. Ik wil deze gaan boosten maar hoeveel fans van 14 cm heb ik nodig, 4 of 6 stuks. En ik wil de fans met het minste geluid. De regelaar en voeding kom ik wel uit dankzij dit geweldige forum.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Met meer fans heb je meer flow, waardoor je ze op lagere snelheid kunt laten draaien (=minder geluid) om toch dezelfde flow te behouden als 4 fans op een hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ok, advies is dus 6 fans 2 per sectie en aansturen met 5,7 9 of 12v voeding.
Wat zijn nu de beste fans of de meest stille?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

corsat schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:54:
Ik heb drie van deze op mijn radiator liggen met nog wat elastiekjes erom heen om tril geluid te minimaliseren (tussen fan en radiator). En in een echt stille kamer hoor je ze heel vaag zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Je wilt eigenlijk een zo groot mogelijk fan, met zo min mogelijk RPM en zoveel mogelijk luchtverplaatsing. Ik heb zelf deze genomen:

pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 500RPM, 140mm

En die hoor ik echt niet. Maar op de PriceWatch kan je kijken naar geluidsproductie, zet even wat filters aan en kijk wat je het beste lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb SlipStreams van 600rpm, ik kan ze zo alleen niet in de pricewatch vinden. Ze zijn heel stil, maar als ik ze onder de 12v ga draaien beginnen ze te piepen en dat hoor je dan weer wel. Misschien iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Binnenkort ook maar eens wat in elkaar freubelen voor de convectorput alhier.

Heb voor een prikkie 9 van deze fans overgenomen:
pricewatch: Antec 120mm SmartCool, 120mm

Zijn temperatuur geregeld, eens kijken of we er iets van kunnen fabriceren.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Zo, weer even uitgebreid...Ik zag een relatief goedkope deal via ebay, dus ik heb wat extra fans gescoord:

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/hdgdbe.jpg

Dit is een type 22 radiator van 1m60, uitgerust met 20 SilenX ixtrema fans van 60 mm. Deze doen op 12v 18 kubieke voet per minuut, maar ik stuur ze aan op 9v, dat scheelt flink in geluid.

Jammer dat mijn Xiaomi niet zo'n mooie plaat geschoten heeft :(

Hoewel...

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/hdgdbe2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door hansdegit op 05-02-2016 23:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

manusjevanalles schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:03:
...over de speedcomfort... Een unit kost 50 euro, dat leek mij goedkoper te kunnen...
Ik ben benieuwd of het lukt. Een ventilator vinden die minder energie verbruikt dan 0,55 watt AC (30m3/hr) gedeeld door drie stuks = 0,18 watt AC (10m3/hr) per ventilator, lijkt mij een hele opgave.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik ben er bijna uit voor de dbe, het wordt de regelaar die notna ook heeft aangeschaft, wel een vraagje hierover, kan hij 6 ventilatoren aansturen ?
Voor de ventilatoren moet ik nog eens goed eea naast elkaar zetten mbt capaciteit geluid enz. Ik wil niet mijn hele jaga vol leggen met ventilatoren want dat moet toch en anders beter kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door corsat op 06-02-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

corsat schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:48:
Ik ben er bijna uit voor de dbe, het wordt de regelaar die notna ook heeft aangeschaft, wel een vraagje hierover, kan hij 6 ventilatoren aansturen ?
Voor de ventilatoren moet ik nog eens goed eea naast elkaar zetten mbt capaciteit geluid enz. Ik wil niet mijn hele jaga vol leggen met ventilatoren want dat moet toch en anders beter kunnen.
Dat ding kan tot 10A aansturen, daar zijn een flink aantal fans voor nodig hoor om dat bij elkaar te krijgen. Je moet eerder kijken of je voeding wel genoeg A levert om 6 fans aan te sturen. Maar dat is meestal niet zo een uitdaging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn convectorput van 2 meter ben ik gegaan voor 8x noiseblocker BlackSilent xl1 voor 8,95€ ps.
Voor specs:
http://tweakers.net/price...xl-1-120mm/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ziet er zeer goed uit deze ventilatoren😀. Ga er morgen 6 bestellen.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

helaas geen zelfbouw, maar wel zo goedkoop: http://webshop.speedcomfort.com/

HT & NAS & Inventaris

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
Mooi product, stil?

Verwijderd

Heb je er al een in huis?
Ben ook benieuwd of het stil is en zit er een thermostaat in?
Geschikt voor 50cm, is de totale lengte 50cm of iets korter?

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Heb je er al een in huis?
Ben ook benieuwd of het stil is en zit er een thermostaat in?
Geschikt voor 50cm, is de totale lengte 50cm of iets korter?
weet ik nog niet, heb ze nog niet. Even thuis over hebben.
maar als ik het goed bekijk zit er per unit een controller in, en kunnen ze op deze manier de modulaire opbouw en werking tot stand brengen.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb mijn ventilatoren in huis en ben ze aan het inbouwen. Hoe hoog moet ik ze boven de lamellen van de convector plaatsen ? Ik maak het dicht boven de convector en in de plaat boor ik 2 gaten per sectie van 72cm en leg deze bovenop de jaga. Moet ik dan 10 of 20 cm hoogte aanhouden of nog hoger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Ik ben me ook aan het oriënteren, dus heb nog geen ervaring. Maar wat ik hier in dit topic zie is dat de meesten de ventilators gewoon direct op de lamellen hebben liggen.

De officiële DBE van Jaga ligt ook nagenoeg direct op de lamellen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fxu8QAq.jpg

Nou zit ik zelf te kijken naar geschikte fans. Volgens mij heb je al snel voldoende luchtverplaatsing, waardoor je de lawaaiige beesten achterwege kunt laten. Ik heb even snel een tabelletje gemaakt m.b.v. de specs hier op tweakers;

https://docs.google.com/s...WH82f5Lk/edit?usp=sharing

Als ik daar kijk heeft de Enermax Everest Advance een gigantische luchtverplaatsing/db en is deze niet eens zo duur (~€12,-). Daarnaast heeft deze (volgens de omschrijving) een ingebouwde temp-sensor, waardoor hij uit zichzelf zou kunnen schakelen naar een ander toerental. Werkt dit ook bij dit doeleinde? Of wordt hier eigenlijk gewoon die bekende PWM bedoeld?

Edit:
Ah, het lijkt dus echt een ingebouwde temp sensor te zijn. Je kunt die fan in 3 standen zetten waarbij elke stand een bepaalde range heeft (500-1000, 500-1300, 500-1600). Afhankelijk van de temperatuur zal hij harder of zachter draaien met als maximum het bovenste van die range. Die 8db zal dan op 500rpm zijn. Dus zo super stil zal het niet zijn bij 1200 of 1800rpm :X
Tabel aangepast, ook op hogere snelheden is het relatief stil en heeft de fan een zeer goede cfm/db

[ Voor 75% gewijzigd door LA-384 op 13-02-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb 6 ventilatoren op de jaga van 240cm lengte gelegd en met voeding van 3, 5, 7, 9 en 12v aangestuurd met tijdklok. Draaien op 7,5v en nauwelijks hoorbaar. De ventilatoren dus er gewoon opgelegd net als jaga met dbe doet. Ik vraag mij wel af wat beter is, plaat met 2 gaten per sectie en de ventilatoren bovenop of direct op de jaga. Mijn gevoel zegt met dat de totale overdracht beter is als de ventilatoren er gewoon opliggen.
Kamer is aanzienlijk sneller warm. Voorlopig tevreden. Wachten op temp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een hobby projectje:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/CfUAAOSw0vBUl-WQ/s-l1600.jpg

Aangesloten op 2 12cm fans die op de radiator liggen. Bij een retourtemperatuur van 40 graden schakelen de fans in, en onder de 38 gaan ze weer uit. Werkt geweldig, geen omkijken naar.

Het werkt in elk geval goed en eenvoudig. Erg tevreden over :)
Help! Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:31
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:18:
[...]Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??
K0-1 is een relais, het geeft niet standaard 12v meet je 0 ohm?

Welke temperatuur heb je ingesteld? zie ook http://forum.hobbycompone...viewtopic.php?f=73&t=1900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Help! Hoe sluit ik de fan aan op deze temp controller? Voeding aangesloten en gewenste temp ingesteld, de controller slaat aan, lampje gaat branden maar krijg geen spanning op K0 en K1, wat doe ik fout??
Het is een relais. Op de 2 rechtse aansluitingen zitten de + en - 12V, en op de 2 linker een relais dat dus contact maakt indien de ingestelde temperatuur bereikt is. Voor je fan zorg je dus dat 1 aansluiting rechtstreeks op je voeding zit, en de andere loopt via de 2 aansluitingen op het relais.

De 12V voor je fan kan je aftakken van de voeding, zie plaatje (ander model maar vergelijkbare opzet)
Afbeeldingslocatie: http://www.smartclima.com/wp-content/uploads/2015/01/XH-W1308-6.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 14-02-2016 16:39 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat plaatje uit genoemd topic is een beetje misleidend. Meestal hebben dat soort modules een NO en NC contact. De ene gaat dan aan als de temperatuur boven de ingestelde waarde is (om te koelen bijv.) en de ander als de temperatuur onder de ingestelde waarde is (om te verwarmen).

Ik zou de min van de ventilator aan de min van je voeding knopen en dan de plus in K0 of K1 (even kijken welke aansluiting wanneer actief wordt). Kan echter ook net andersom zijn, dat de module niet de plus schakelt, maar de min. Makkelijkste is om gewoon even te meten met een multimeter.

Het aansluitschema van hierboven is al een stuk duidelijker.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2016 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ThinkPadd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:38:
Dat plaatje uit genoemd topic is een beetje misleidend. Meestal hebben dat soort modules een NO en NC contact. De ene gaat dan aan als de temperatuur boven de ingestelde waarde is (om te koelen bijv.) en de ander als de temperatuur onder de ingestelde waarde is (om te verwarmen).

Ik zou de min van de ventilator aan de min van je voeding knopen en dan de plus in K0 of K1 (even kijken welke aansluiting wanneer actief wordt). Kan echter ook net andersom zijn, dat de module niet de plus schakelt, maar de min. Makkelijkste is om gewoon even te meten met een multimeter.

Het aansluitschema van hierboven is al een stuk duidelijker.
In dit geval kan dit inderdaad, dat heb ik ook zo gedaan (zie mijn plaatje). Maar dit kan alleen omdat alles hier op 12V draait. Het relais kan ook 220v schakelen, dan wil je K1 en K2 absoluut niet doorverbonden hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren bedankt, het werkt! En hoe simpel kan het zijn.... Ik had geen verbinding gemaakt tussen k1 en de min.
Dank voor jullie hulp.
Nu nog wachten op mijn 3pins splitters en dan kan ik me 8 noiseblocker fans aansluiten.
Afbeeldingslocatie: http://53315707.nl.strato-hosting.eu/achterdeschermen/set.jpg
Kan niet wachten!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb dezelfde ventilatoren als op bovenstaande foto, je hoort ze nauwelijks. Ik heb ze op de jaga gelegd met een tijdklok en het werkt super.
@ raw. Waarom de schroeven en muurpluggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

corsat schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:05:
Ik heb dezelfde ventilatoren als op bovenstaande foto, je hoort ze nauwelijks. Ik heb ze op de jaga gelegd met een tijdklok en het werkt super.
@ raw. Waarom de schroeven en muurpluggen ?
Omdat je ze dan steviger op de lamellen van de convector kan krijgen (lees: ze klemmen nu ipv dat ze er los op liggen)

Dat voorkomt eventuele vibraties en wel zo makkelijk met het schoonmaken ook :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 15-02-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:07:
[...]

Omdat je ze dan steviger op de lamellen van de convector kan krijgen (lees: ze klemmen nu ipv dat ze er los op liggen)

Dat voorkomt eventuele vibraties en wel zo makkelijk met het schoonmaken ook :Y
Klopt maar er is nog een reden, ik wil ook proberen ze onder de losse convector te plaatsen waardoor ze door de lamellen blazen.
Heb een convectorput van 2 meter.
Fijn te horen dat ze mooi stil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wat is volgens jullie nog een acceptabel geluidsniveau? Ik ben zelf op de Scythe Slip Stream 120 db (800rpm) gekomen. Deze hebben de beste m3/h tot db verhouding en zijn vrij goedkoop. Zie mijn tabel hierboven voor een vergelijking van een aantal fans.
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:57:
Nu nog wachten op mijn 3pins splitters en dan kan ik me 8 noiseblocker fans aansluiten.
Welke splitter ga je voor? deze? pricewatch: NZXT Grid Ten Port Fan Hub

Ik zit nog te twijfelen of ik er een fancontroller op moet zetten of zo'n temperatuur-geschakeld bordje. Die Scythe Kaze Server was ideaal geweest omdat deze automatisch kan terugschakelen bij de ingestelde temperatuur. Daarnaast heb ik ook geen kaas gegeten van elektronica, dus was plug&play mooi geweest. Helaas is die fancontroller al een tijdje niet meer te koop. Weten jullie zo of er alternatieven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze Splitter :
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/A54AAOSwZjJU7ozr/$_1.JPG

Temp controller is wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 19:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zeer interessant topic, ik wil me hier aan wagen :)
Ik heb 3 grote design radiatoren type Henrad Alto Plan. De radiatoren hangen, ten opzichte van een normale radiator een kwartslag gedraaid. Dus niet breed maar wel van vloer tot plafond. Wellicht 10 tot 20 centimeter tussen plafond en bovenkant radiator. Aan de onderkant vrijwel hetzelfde.
Voordeel is wel dat de lamellen/koelribben boven en onder een stukje korter zijn. Ruimte genoeg voor fans.

Wat is nu wijsheid met zulke lange afstanden? Van onderaan blazen of van bovenaan zuigen (of een combi van beide) ?
Bij 2 van de 3 radiatoren heb ik vrijwel ernaast een stopcontact, dus dat moet lukken. Als het allemaal een beetje werkt wil ik de boel gaan aansturen met ESP8266.

Tijd voor een nieuwe sig..

• corsat
Ik heb mijn temp controle unit binnen maar kan ik deze op 230v schakelen of op 12v. Op 230v betekent dat de trafo geen onnodig sluip verbruik genereerd.

• Notna

Notna

Where are you?®

corsat schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:14:
Ik heb mijn temp controle unit binnen maar kan ik deze op 230v schakelen of op 12v. Op 230v betekent dat de trafo geen onnodig sluip verbruik genereerd.
Als je dezelfde als Microkid hebt; 12v. Over het algemeen zijn al deze controllers 12V afaik

• LA-384
Ik heb het topic bijna in z'n geheel doorgenomen en ben dus bijna klaar om de boodschappenlijst op te zetten. Nu zie ik regelmatig die Velleman VM137 voorbij komen. Deze heeft een regelbereik van 5 - 30 graden celsius, maar is dat niet aan de lage kant? Op dit moment is mijn aanvoertemperatuur 55 graden, kan die temperatuursensor dat wel aan?

nvm. Na verder te lezen kan ik waarschijnlijk beter voor deze gaan (is al eerder langs gekomen);
http://www.smartclima.com...module-model-xh-w1401.htm

edit:
Ok, Ik wil nu eigenlijk dit gaan samenstellen, maar heb geen idee of dat allemaal te koppelen valt. Ik weet echt niets van elektrotechniek af, maar het lijkt me wel leuk om te proberen. Het zou alleen jammer zijn als ik het allemaal stuk maak door onwetendheid of dingen aanschaf die niet nodig zijn:Moet ik de fans dan koppelen via zo'n 3pin splitters zoals hierboven door raw-b genoemd? En dan rechtstreeks aansluiten op die thermostaat (al dan niet met fancontroller ertussen)

[ Voor 67% gewijzigd door LA-384 op 18-02-2016 23:03 ]

• corsat
Ik heb dezelfde als microkid. Ga van het weekend testen. Ik bereken ook devoeding opnieuw want die ik nu gebruik is te zwaar uitgevoerd.

[ Voor 43% gewijzigd door corsat op 18-02-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zojuist maar eens even een paar tellen getest met die lellen van radiators die ik heb. Van een of ander biertapje heb ik ooit eens een 9cm fan gesloopt. Deze even op de bovenkant van de radiator gelegd en op 9v laten draaien. Totaal niet hoorbaar in een woonkamer, maar wel een voelbaar verschil in warmte als je je hand er boven houd. Ik denk dat 1 zo'n fan op 1 radiator te weinig is om echt fatsoenlijk te testen.

Wat mij nog steeds niet duidelijk is met radiatoren van ca. 220 cm hoog is het hoe en waar plaatsen van fans. Alleen boven (waar de radiator eerst warm word) of alleen beneden, of juist boven én beneden?
Als ik de fans enigszins *in* de radiator wil wegwerken kom ik op maximaal zo'n 6 tot 6.5 cm over een lengte van ongeveer 40 cm. Ik zou dan een stuk of 6 fans naast elkaar kunnen maken, eventueel nog 6 aan de andere kant van de radiator.

Aansturen zou ik dmv een ESP8266 willen gaan doen. Aan de kant van de fan (boven of onderkant radiator) een DS18B20 op de binnenkant van de radiator plakken en de fan aan laten gaan bij een minimale temperatuur. Zou het nodig zijn om nog wat te spelen met de snelheid van de fans ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Had jij geen stadsverwarming? Wat is dan precies je doel hiermee?

Als je een CV-installatie hebt dan kun je hiermee een lagere retourtemperatuur bereiken (er wordt immers meer warmte aan de radiator onttrokken) = CV-ketel kan meer condenseren = minder gasverbruik.

Met stadsverwarming gaat dat niet op, enige wat je dan wint is een snellere warmteafgifte lijkt mij? Of zou het ook zuiniger in verbruik zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stadsverwarming ja. Snellere warmteafgifte is fijner op zo'n groot oppervlakte woonkamer.
In de keuken zit een plintkachel met fan, wat aanzienlijk scheelt in de opwarming van de keuken.
Of het in gebruik zou gaan schelen weet ik niet, zou wel erg fijn zijn met dat dure stadsverwarming.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
Vandaag de fans binnengekregen en gelijk maar even getest. Aangezien ik vooraf nogal huiverig was om kabeltjes te gaan koppelen, heb ik er maar een simpele tutorial van gemaakt:
Spoiler: het stelt echt niets voor ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GNdMNPO.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gE2z341.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Id87qrD.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pDCfFgn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7nLP8lO.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb ze even aan de energiemeter gehangen en merk op dat een enkele fan zo'n 1,6w verbruikt, maar alle 8 samen verbruiken zo'n 8,5w (ipv 1,6 x 8 = 12,8w zoals je eigenlijk als leek zou verwachten). Ik heb wel het idee dat de fans hetzelfde toerental maken. Hoe komt dit? Ik las eerder iets over een veranderlijke weerstand wanneer meerdere fans aan elkaar gekoppeld worden, maar is dat wat er hier gebeurt?

De luchtstroom valt me enigszins tegen, althans ik voel op 10cm afstand nauwelijks wind. Nou kan dat anders zijn wanneer ze in de convector put hangen (afgeschermd met houten schotten aan weerskanten, zodat de luchtstroom gestuurd wordt en niet 360 graden uitwaaiert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Meters zijn helemaal niet accuraat bij zo'n laag verbruik, daar mag je niet op voortgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Zou dat het zijn? Het is een Voltcraft 4500 pro, ik dacht die juist erg nauwkeurig was. Een ledlamp van 4,5 watt wordt ook met slechts 0.1 verschil gemeten.

Vandaag de dbe in de put geplaatst. Eerste indruk? Meh.. -O-
Ik heb niet het idee dat er zoveel meer luchtverplaatsing is dan zonder dbe. En ook 11db (*8) is hoorbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 27-02-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoor me 8 noiseblockers van13db ook maar ervaar het niet als storend.
Vind de 1000rpm wel tegenvallen, of zou dat door me voeding van 2 ampère , max 18w komen? Denk het eigenlijk niet.
Heb de temperatuur schakelaar op de retour zitten en schakelt de fans aan bij 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Vandaag de thermostaat binnengekregen. Met behulp van de post van Microkid heb ik het aan de praat gekregen. Ik heb nu de plus van de fans gekoppeld aan de power supply en de min wordt geschakeld. Ik begreep dat het ook andersom kan, maar is er een voorkeur voor één van deze methoden?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JAsBF59.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 02-03-2016 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterharte
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-11-2024
Kan op beide manieren, geen voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterharte
Naar aanleiding van vorige posts zelf een DBE gemaakt met 2*2 voor de jaga en 4*2 voor de convectorput.
Gebruikte fans: BeQuiet Silentwings 2 (niet goedkoop, wel stil en zeer lange levensduur)
Houders en steunen zelf gefreesd. Temp. regelaar zia Ebay (zoals velen)
Totale kosten 250 eur (incl. voedingen, plugs etc.)
Draait nu 2 dagen.....

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4284.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4285.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4292.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4293.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4294.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4295.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/IMG_4296.JPG

Is een persoonlijk prestigeprojectje gebleken; goedkoper dan DBE maar omgerekend in tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Dat ziet er ZEER gelikt uit.

Ik ben zelf al een tijdje aan het experimenteren maar het blijft herrie maken vind ik.

Heb jij de ventilatoren in ultra slappe rubbers hangen of ..?

B.T.W. begin maar vast bestel formulieren te maken, dit willen meer mensen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Seafarer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:08:

Ik ben zelf al een tijdje aan het experimenteren maar het blijft herrie maken vind ik.

Herrie is relatief uiteraard, maar trillingen zou je al amper moeten krijgen als je gewoon wat trilling absorberend materiaal gebruikt.

Ik hoor mijn 500 rpm fans alleen als het echt dodelijk stil is en dan nog moet je goed je best doen. Ik vind het knap dat je een opzet hebt die 'herrie maakt'. Wat voor fans gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 23:01
15 x GELID wing 14. geschroefd op een balkje en liggen met vilt op de jaga.

Er hangen nu aan touwtjes cross flow ventilatoren in en dit is ook niet echt still het lijkt wel of de polyester put
heel erg makkelijk resoneert.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterharte
Seafarer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:08:

Ventilatoren hangen in bijgeleverde rubbers (met plastic pen; zijn 12 volt, 1500 rpm uitvoeringen).
Draaien op 6 (jaga; onhoorbaar) en 7,5 volt (convectorput is hoorbaar als ruis.. op 9 / 12 volt te luidruchtig en te snelle flow...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
peterharte schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:15:
Kan op beide manieren, geen voorkeur.
Thanks, en ziet er strak uit zeg die dbe!

Ik moet zeggen dat ik puur de fans hoor, geen enkele resonantie. De fans zitten op een lichtgewicht plaat welke tussen de houten schotten in de put zit geklemd.

Nu deze dbe succesvol is afgerond, heb ik de drang om meer van dit soort dingetjes te gaan maken. Nu is eerst de receiver aan de beurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
vraagje over de W1209.
[Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/CfUAAOSw0vBUl-WQ/s-l1600.jpg]

als ik het goed begrijp gaat het relays aan boven ingestelde temperatuur?

mijn idee was om er twee in serie te zetten. 1 om aan te gaan als verwarming heet genoeg is, en eentje in de kamer om uit te gaan als de kamer op temperatuur is.

maar dan zal het relais dus uit moeten gaan boven ingestelde temp.
dus eigenlijk omgekeerde van wat dit kastje doet.. of kun je de W1209 ook andersom instellen. (relais uit boven ingestelde temp)

[ Voor 6% gewijzigd door GoVegan op 10-03-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als de gemeten temperatuur onder de door jouw op de module ingestelde temperatuur komt, gaat de fan weer uit. Of is dat niet wat je vraagt?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra de temperatuur weer zakt, 2 (of 3?) graden onder ingestelde temperatuur dan schakelt hij weer uit. Ik heb de sensor op de retour bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterharte
GoVegan schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:10:
vraagje over de W1209.
[[afbeelding]]

als ik het goed begrijp gaat het relays aan boven ingestelde temperatuur?

mijn idee was om er twee in serie te zetten. 1 om aan te gaan als verwarming heet genoeg is, en eentje in de kamer om uit te gaan als de kamer op temperatuur is.

maar dan zal het relais dus uit moeten gaan boven ingestelde temp.
dus eigenlijk omgekeerde van wat dit kastje doet.. of kun je de W1209 ook andersom instellen. (relais uit boven ingestelde temp)
Ja, je kunt Cool of Heat instellen...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1918012/2014050612122260402.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Temperatuurafhankelijke fansturing:
€6,50
Ook voor DBE leuk? In ieder geval geen tikkend relais :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Dit is ook een mooi ontwerp. Helaas kom ik dit nu pas tegen. Nu ik al gewone vertikale vlakke plaat radiatoren gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.design-radiator.eu/media/import/jaga_vertiga%20dunes/design%20radiator_verticale%20design%20radiator_jaga_vertiga%20dunes_groot2.jpg

Misschien kan ik mijn vertikale radiatoren ook nog verbeteren met ventilatoren.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Werd vanuit het "Serieus electriciteit besparen" topic hierheen gestuurd. Kwam namelijk de SpeedComfort tegen en dat leek mij wel interresant.
Is dit ook interresant met Stadsverwarming? Heb een nest thermostaat hangen die de temp regelt.
Het is bijvoorbeeld op de slaapkamers minder warm dan in de woonkamer , radiotoren zijn daar ook flink stuk kleiner.
Ik zat eraan te denken dit op de radiatoren op de slaapkamers te plaatsen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ik ben ook bezig met besparen op verwarmingskosten, met gewone radiatoren hier. Ik ben van plan om zelf een SpeedComfort te bouwen, zoals ook hier in het topic gedaan is. :) Kijken of dat nog helpt om kosten te drukken, aangezien ik de kachel in de winter vaak op 14 a 16 heb staan, dat bespaart al enorm. Tezamen met een HR+-ketel betekent het in de praktijk wel dat de CV slechts mondjesmaat aan staat en de radiator dan ook niet veel warmer wordt dan 30-40 graden. Helpt het dan juist meer of minder met zo'n (zelfbouw) SpeedComfort?

Wat ik ook nog tegenkwam is dit:

Afgezien van de takkeherrie, is dit principe niet nog veel fijner? Eventueel met meerdere fans. Dan zuig je 1) sneller aan, en 2) blaas je het direct naar waar je het wil hebben, de kamer in. :)

[ Voor 3% gewijzigd door TerraGuy op 27-09-2016 22:16 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 17:16
mgroen81 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:16:
Dit is ook een mooi ontwerp. Helaas kom ik dit nu pas tegen. Nu ik al gewone vertikale vlakke plaat radiatoren gemonteerd.

[afbeelding]

Misschien kan ik mijn vertikale radiatoren ook nog verbeteren met ventilatoren.
wel heel mooi, maar 2250 tot 3400 euro per stuk ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af wat zijn de ervaringen met zelfbouw DBE's .. lees dat mkleinman ermee gestopt is. hoewel ik denk dat wat filtergaas veel leed had voorkomen.

maar ik ben benieuwd of dit veel/weinig effect heeft en is er veel winst?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mijn vriendin en ik hebben sinds kort een huis gekocht. Een jaren 60 doorwaai huis. Wij zijn nu volop bezig volop bezig met het verbouwen van ons eerste huisje, isoleren, elektra, enz enz. Hierbij gaat er veel aandacht naar het zo energie zuinig mogelijk maken, wat nu binnen ons budget past. Eerste huisje en spaargeld lijkt wel te verdampen!

Nu zijn wij ook bezig met het complete verwarmingssysteem te vervangen, door gebruikte jaga's. Om de kosten wat te drukken uiteraard.

Nu wil ik deze ook geblazen hebben. Echter heb ik het hele topic doorgelezen, maar heb ik niemand gebruik zien maken van: tangentiele/crossflow ventilatoren. Is hier een rede voor? Herrie, kosten, verbruik etc?

Jaga net als veel andere convector fabrikanten maken er ook gebruik van. B.v. de jaga briza.

Afbeeldingslocatie: https://www.tzb-info.cz/kat/nove/znacky/0103/010392o26.jpg

Foto van een convector bijgeplaatst

Dan krijg je toch een mooier verdeelde lichtstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Heb net een setje met 3 x pricewatch: NZXT FN V2 Zwart, 140mm (BULK) gebouwd om in de radiatorput te monteren. De 4 jaar oude set van 4 x Scythe Slip Stream SM1425SL12M blijft operationeel, maar is dit seizoen nog niet in actie geweest.

Oud: https://drive.google.com/...tRhRtDeVKmAJIKSDWMxCXiSlq
New: https://drive.google.com/...ToC66P-TPflGy1ZP0V19aSlWh

[ Voor 18% gewijzigd door ElMacaroni op 10-12-2017 15:53 . Reden: Links foto's aangepast... ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
ElMacaroni schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:58:
Heb net een setje met 3 x pricewatch: NZXT FN V2 Zwart, 140mm (BULK) gebouwd om in de radiatorput te monteren. De 4 jaar oude set van 4 x Scythe Slip Stream SM1425SL12M blijft operationeel, maar is dit seizoen nog niet in actie geweest.
Oh bedankt voor de link! Heb er nu 15 besteld, scheelt een beetje voor 5 euro per stuk. Die gaan onder het grote raam.

Nog steeds benieuwd wat men vind van de radiaal ventilatoren. Want wil een jaga van 1400mm (t20 dacht ik) onder mijn keukenblok plaatsen, soort van plintverwarming, maar dan net even overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Gisteren mailtje gehad van mijn energieleverancier Qurrent. Er is een inkoopactie gaande voor de SpeedComfort radiatorventilator. Ik heb nog nooit van dat ding gehoord, maar het zou moeten helpen om je stookkosten omlaag te brengen door warmte sneller je woning in te blazen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Muncher op 05-10-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

plaspvd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:11:

Nu wil ik deze ook geblazen hebben. Echter heb ik het hele topic doorgelezen, maar heb ik niemand gebruik zien maken van: tangentiele/crossflow ventilatoren. Is hier een rede voor? Herrie, kosten, verbruik etc?

Jaga net als veel andere convector fabrikanten maken er ook gebruik van. B.v. de jaga briza.
De Jaga Briza is niet alleen verwarming maar ook koeling om dat echt goed de ruimte in te krijgen heb je iets meer lucht verplaatsing nodig.
En deze ventilatoren maken ook iets meer lawaai (als ze volume moeten verplaatsen).

Voor die gene die beslissen toch niet zelf te willen bouwen... kan altijd natuurlijk......
Er is een inkoopactie van SpeedComfort bij Qurrent, moet je alleen wel klant zijn daar......

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 21:45
Muncher schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:01:
Gisteren mailtje gehad van mijn energieleverancier Qurrent. Er is een inkoopactie gaande voor de SpeedComfort radiatorventilator. Ik heb nog nooit van dat ding gehoord, maar het zou moeten helpen om je stookkosten omlaag te brengen door warmte sneller je woning in te blazen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Op 9 september heb ik in dit topic een vraag gesteld over de ervaring met de speedcomfort.
Wat is de aanbieding van Qurrent? Ben nl. wel geïnteresseerd ( normale en convector unit), maar de prijs vind ik nogal hoog voor " blind kopen"
Als ik de 2 units koop, moet ik in het eerste jaar 20% op mijn gasrekening besparen om break even te zijn.
En lees verhalen dat het geluid hoog is, iets dat MDV (of WAF) totaal niet kan appreciëren.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2023
Mijn ervaringen na 3 jaar.
Zelf simpele constructie gemaakt van best goedkope maar stille computer (12cm) ventilatoren. 20 stuks op ca 4 meter (woonkamer) en elders in huis - overal jaga convectoren) ook zo'n beetje elke 20 cm 1 ventilator).
Draait op temperatuur sensor (boven 30 graad aan, onder 28 uit) op Voltage: 5.6 V (Variabel in te stellen). Verbruik ongeveer 6W voor die 20!

Die ventilatoren zijn op 2 latjes geschroefd die weer op wat demping materiaal op de radiator liggen). Erop gewoon, waarom niet gebruik maken van de zwaartekracht immers. Valse lucht aanzuigen? Waar vandaan dan het komt uiteindelijk allemaal van onder. De luchtstroom is echt wel hard hoor.

Ventilatoren met ministekkertjes snel te af te koppelen en eventueel te vervangen. Heb er 20 in reserve 2 euro per stuk gaan we ook niet aan prutsen, 1 minuut nodig om te vervangen).
Alles zeer basaal en simpel materiaal, ik zie er verder niets van.

Ventilatoren draaien altijd (bij water aanvoer groter dan 30 graad) en gaan dus af als dit gezakt is naar 25 graad. Vast toerental in principe.

Resultaat en ervaring:
Super en werkt als tierelier, nagenoeg onhoorbaar behalve een licht geluid van de luchtstroom.
Aanvoertemperatuur begint op 35/40 tot max 55/60 bij vries, verwarmen voel je onmiddellijk).
Ik pas de draaisnelheid niet aan. Wil gewoon maximale luchtstroom onder restrictie: nauwelijks hoorbaar, waarom minder laten draaien, ik hoor het toch niet en 6 W is weinig.
Als er teveel warmte uit zou komen verlaag ik de aanvoer temperatuur!

Na 3 jaar gebruik werkt alles nog, geen piepende ventilatoren (totaal 50 o.i.d.van die dingen in huis draaien). De spoelen zijn naar onder gericht dus daar valt geen stof in en stof van onder wordt natuurlijk opgezogen en komt niet in spoel.
Slijtage: niets tot heden kijken of haar 4 ook nog goed gaat, vervanging snel gedaan dus.

WAT moet je doen bij convectoren (eigenlijk alle radiatoren) : Juist: eenmaal jaarlijks schoonmaken (ook even de ventilatoren) bij start seizoen.
De luchtstroom neemt stof mee dus veel belangrijker nog: in woongedeelte wordt ELKE dag gezogen (niet zelden 2 keer per dag). Dus er is zowiezo weinig stof dat meegezogen wordt naar de convector, blijft het allemaal best schoon en werkt het altijd als een zonnetje.

Netjes, filters dan ook niet nodig. Er is wel stof in de convector maar ook weer niet heel veel als ik hem schoonmaak.
Kijk dan hou je ook een gezond klimaat en komt er geen stofwolk naar boven bij start stookseizoen.

Al met al top en nu overal jaga convectoren in huis. Binnen 1 minuut na start ketel draaien overal indien gewenst de 'dbe's en is er warmte.
Doen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door carlos9 op 06-10-2016 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Zojuist even de snelheid van de orginele jaga DBE fans gemeten met een testo 465

In comfort mode is de snelheid 800 rpm

In de boost mode is de snelheid 1050 rpm.

Bij 800 rpm hoor ik ze niet, zou ook door mijn leeftijd kunnen komen >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Raolte op 07-10-2016 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
plaspvd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:56:
[...]

Oh bedankt voor de link! Heb er nu 15 besteld, scheelt een beetje voor 5 euro per stuk. Die gaan onder het grote raam.
Ik heb er ook nog een aantal besteld voor rond de 5 euro, maar vandaag zag ik dat de prijs nu rond de 10 euro is gegaan 8)7, ja de inflatie slaat snel toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Raolte op 07-10-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:52
plaspvd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:11:

Zie o.a. LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Mijn ervaring met b.v. Jaga Briza en wat plintverwarmingen is dat tangentiale ventilatoren meer geluid maken wat, naar mijn mening, ook nog irritanter klinkt (toon).

Komt dit o.a. door de hogere druk welke ze veelal leveren in de gekozen applicatie. Maar zeker ook door de opbouw van lagers en aandrijving.

Ik zou er dus zeker niet voor kiezen tenzij ik de ventilator eerst kan testen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 20:24
Muncher schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:01:
Ik heb er toevallig vorige maand 2 gekocht voor de 2 verticale radiatoren die in mijn woonkamer heb hangen.
Ik heb ze alleen met een verlengkabeltje aan de bovenkant erin hangen.
Het geluid vind ik erg meevallen. Mijn vrouw hoort het helemaal niet die heeft niet zo'n goed gehoor als ik.
Ik ben benieuwd naar de resultaten. Heb de aanvoer temperatuur nu op 60 graden staan. Maar die gaat wellicht naar 55 graden als het goed werkt.

Dit heeft mijns inziens dus wel degelijk met CV tuning te maken. Je veranderd immers de warmte afgifte van je radiator!

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

Ik zat er aan te denken om dit jaar ook eindelijk met ventilatoren een luchtstroom te gaan maken. (Wilde ik al een aantal jaren geleden al, maar er moest eerst wat anders geïsoleerd worden om niet die warmte direct aan de buitenlucht kwijt te raken. :P )
Zelf zat ik aan gewone pc-ventilatoren te denken, met daaraan een goedkope thermostaat met aan/uit-"regeling".
Het geluid van dat apparaat is zie ik 20dB met 30m3 per uur dat is een stuk slechter dan bijvoorbeeld deze pricewatch: be quiet! Shadow Wings Mid-Speed, 80mm met 16dB en 44m3 per uur.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Stinger_Ventura schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:10:
[...]

Op 9 september heb ik in dit topic een vraag gesteld over de ervaring met de speedcomfort.
Wat is de aanbieding van Qurrent? Ben nl. wel geïnteresseerd ( normale en convector unit), maar de prijs vind ik nogal hoog voor " blind kopen"
Als ik de 2 units koop, moet ik in het eerste jaar 20% op mijn gasrekening besparen om break even te zijn.
En lees verhalen dat het geluid hoog is, iets dat MDV (of WAF) totaal niet kan appreciëren.
De actie is dat hoe meer mensen er mee doen, hoe meer korting er gegeven word. Het maximale kortingstarief is nu beschikbaar van 25%.
mgroen81 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:00:
[...]

Ik heb er toevallig vorige maand 2 gekocht voor de 2 verticale radiatoren die in mijn woonkamer heb hangen.
Ik heb ze alleen met een verlengkabeltje aan de bovenkant erin hangen.
Het geluid vind ik erg meevallen. Mijn vrouw hoort het helemaal niet die heeft niet zo'n goed gehoor als ik.
Ik ben benieuwd naar de resultaten. Heb de aanvoer temperatuur nu op 60 graden staan. Maar die gaat wellicht naar 55 graden als het goed werkt.

Dit heeft mijns inziens dus wel degelijk met CV tuning te maken. Je veranderd immers de warmte afgifte van je radiator!
Ik zit nog even op hun website te kijken en Speedcomfort raad aan om je CV te tunen om een optimale besparing te halen (bijv. door de aanvoertemperatuur omlaag te brengen) Ze geven zelfs een lijst met installateurs _/-\o_

Enige wat ik niet kan zien op de website, is hoe die dingen stroom krijgen. Is dat gewoon een kabeltje of werken deze op batterijen?

[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 08-10-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 21:45
Muncher schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:36:
[...]

De actie is dat hoe meer mensen er mee doen, hoe meer korting er gegeven word. Het maximale kortingstarief is nu beschikbaar van 25%.

[...]

Ik zit nog even op hun website te kijken en Speedcomfort raad aan om je CV te tunen om een optimale besparing te halen (bijv. door de aanvoertemperatuur omlaag te brengen) Ze geven zelfs een lijst met installateurs _/-\o_

Enige wat ik niet kan zien op de website, is hoe die dingen stroom krijgen. Is dat gewoon een kabeltje of werken deze op batterijen?
Thanks! heb als niet Qurrent klant ook gewoon op de aanvraag knop gedrukt. En blijkbaar werkt dat ook :9
Ipv 55e, nu voor 41 en ik heb geen zin in zelfbouw.
Had via internet al een 3x USB PS4 cooling ventilator gekocht voor de convectorput, maar dat was echt niets. Zelfs op een 10w apple USB lader deed de laatste fan het niet. Toen ik de verkoper uit China mailde, stuurde ze een nieuwe op, maar voor die 18$ deed die ook weinig en heb ik het daar bij gelaten.

Ik hoop dat ze voor de convectorput ook een Speedcomfort aanbieden.

Mbt de voeding, wat ik me kan herinneren is een een 220v adapter die op 12v aanstuurt. Net zo iets als je mediaplayer dus.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Thanks! heb als niet Qurrent klant ook gewoon op de aanvraag knop gedrukt. En blijkbaar werkt dat ook :9
Ipv 55e, nu voor 41 en ik heb geen zin in zelfbouw.
Had via internet al een 3x USB PS4 cooling ventilator gekocht voor de convectorput, maar dat was echt niets. Zelfs op een 10w apple USB lader deed de laatste fan het niet. Toen ik de verkoper uit China mailde, stuurde ze een nieuwe op, maar voor die 18$ deed die ook weinig en heb ik het daar bij gelaten.

Ik hoop dat ze voor de convectorput ook een Speedcomfort aanbieden.
Ik hoop dat die breed genoeg is en niet zo smal als die voor de radiator

Voor de radiator in de keuken heb ik ook een speedcomfort narrow besteld via de aktie.
Ik de kamer heb ik nu een orginele Jaga DBE ,en in de andere jaga 6 fans van NZXT liggen, alleen de temperatuur regeling moet nog door Alie worden geleverd. Kan ik straks een mooi vergelijk maken voordat ik beslis wat ik in de derde jaga ga leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raolte op 09-10-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Laatst online: 22-08 10:41
Hallo,

Ben zelf ook aan het rond kijken naar mogelijkheden om de boel beter warm te krijgen ivm nieuwe ketel op 60 graden.

Heb de radiator booster als test gekocht, maar deze komt te kort qua lucht beweging (kan ook niet met zo'n kleine fan).

Had mij ook verdiept in de radfan, totdat ik per toeval bij de speedcomfort uitkwam (wat subliem weggewerkt kan worden). Tevens aangemeld voor de 25% korting.

Maar nu vraag ik mij af of dit ook daadwerkelijk gaat werken en tevens gaat besparen, gezien de vele theorieën..... want het is geen goedkope oplossing. Als het werkt is het een goede investering, betere rente is er op het moment niet :-)

Hoor graag.....

[ Voor 3% gewijzigd door Coldfrog op 19-10-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Speedcomfort ziet er idd leuk uit.
Vind het alleen jammer dat deze wit zijn en in een convectorput met best wel brede spijlen gaat dit zeker opvallen.

Nu had ik speedcomfort een email gestuurd of ze ook in het zwart te krijgen zijn echter dit is niet het geval. Nu kreeg ik wel nog de tip mee om ze anders onder de convector te zetten (vanwege zicht). Vraag me alleen af of dit niet het gewenste effect verminderd....

Dus ipv de warme lucht aanzuigen en naar boven de put afvoeren, koude lucht uit de koudeval tegen de convector aan duwen en naar boven jagen.

Wat is jullie visie?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
De speedcomfort is volgens mij gemaakt om aan de onderzijde "koude" lucht aan te zuigen wat ze juist ook zo interessant maakt tov andere systemen doordat ze bijna niet zichtbaar zijn. Dit zou ook de levensduur van de ventilatoren verlengen... Maar dat kan ik niet uit ervaring zeggen.

Zou dan idd een betere optie zijn. Heb je wel voldoende ruimte onder de convectoren?

Had graag mensen gehoord die hier al reeds ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Coldfrog schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:29:
De speedcomfort is volgens mij gemaakt om aan de onderzijde "koude" lucht aan te zuigen wat ze juist ook zo interessant maakt tov andere systemen doordat ze bijna niet zichtbaar zijn. Dit zou ook de levensduur van de ventilatoren verlengen... Maar dat kan ik niet uit ervaring zeggen.

Zou dan idd een betere optie zijn. Heb je wel voldoende ruimte onder de convectoren?

Had graag mensen gehoord die hier al reeds ervaring mee hebben.
Ik heb 15 cm onder de convector, op de plaatjes staat hij er namelijk bovenop:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedcomfort.com/media/bakery/images/item10/speedcomfort_c_inplace_withsw_cu.jpg

Ik kan de grote niet echt goed schatten maar volgens mij zijn ze niet heel groot. En anders met een aantal sterke magneten vastplakken aan de onderkant van de convector.... :)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Eerlijk gezegd zou je met zwarte ducktape of (brede) pvc tape een heel eind kunnen komen. Maar goed is de vraag of je dat wel wil op zo'n duur systeem.

Dat is idd correct, deze hebben ze op de covectoren met speciale steunen. Meen mij te herinneren dat het ergens beschreven als meer duurzaam als ze aan de "koude/onderkant" worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Coldfrog schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:21:
Eerlijk gezegd zou je met zwarte ducktape of (brede) pvc tape een heel eind kunnen komen. Maar goed is de vraag of je dat wel wil op zo'n duur systeem.

Dat is idd correct, deze hebben ze op de covectoren met speciale steunen. Meen mij te herinneren dat het ergens beschreven als meer duurzaam als ze aan de "koude/onderkant" worden geplaatst.
Meer duurzaam als: langere levensduur of betere flow voor de convector?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Excuus, bedoel de levensduur van de fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Net besteld voor de test. Eens kijken of deze ook stil zijn en voor een betere warmteafgifte zorgen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Echt, ben erg benieuwd naar je bevindingen....

Wil sowieso wachten op de 25% kortingscode van qurrent en dan evt. een 8 tal bestellen.

Ben ook erg benieuwd naar andere gebruikers van speedcomfort.

Hoor graag.
Pagina: 1 ... 8 ... 55 Laatste