LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2023
1. Speeddomfort lijkt me wat klein, beperkt van capaciteit.
2. Blazen of zuigen maakt natuurlijk niet uit op zichzelf voor wat betreft de ventilator. Zuigen zal wel beter werken, zeler als je de ventilatoren wat boven de vinnen plaatst. De lucht gaat dan door meer vinnen. Bij blazen van onder af sturen de ventilatoren de lucht alleen door de vinnen waar de ventilator tegenaan zit.
3. Besparing wordt dus bereikt doordat je met lagere watertemperatuur kunt stoken en dus de cv ketel meer gebuik maakt van condensatie en waarschijnlijk zo wie zo wat meer in zijn efficientere modus zit. Door lagere watertemperatuur heb je ook minder warmteverlies op de plekken waar je geen warmte wilt hebben (op die plekken blijft het wel kouder). Denk niet aan extreme besparingen. Die haal je alleen door te isoleren, namelijk te zorgen dat de warmte het huis niet verlaat.
4. Het systeem is prettig omdat het snel responsief is. Je voelt onmiddellijk resultaat. Dat vind ik een heel groot pluspunt. We hoeven niet echt vroeg te beginnen met opwarmen, ook al is het binnen 15 graad (in de winter zakt de temperatuur in de nacht gewoon naar 15 graad in de nachtelijke uurtjes).
5. Nu (oktober) staat mijn aanvoertemperatuur op 37 graad, komt terug op 30 graad op 2 radiatoren en en een zo'n circo geval (daar komt overigens niet zoveel warmte meer vanaf, ook nog wat op bedenken). Lager lukt me niet omdat mijn ketel nu zo'n beetje op minimum capaciteit draait.
6. Volgende week eens mijn ketel bekijken. Kijken hoe schoon of vies hij is na drie jaar draaien tussen de 25% en 45% van zijn capaciteit met aanvoertemperaturen 37 - 55 graad, zonder verder onderhoud.
7. Heb bewust geen modulerende thermostaat. De ketel moduleert zelf op aanvoertemperatuur en de aanvoertemperatuur stel ikzelf af en toe in. Dat ga ik overigens wel wat automatiseren met een buitenvoeler; de sttooklijn weet ik nu wel zo'n beetje; proefondervindelijk vastgesteld.
8. Het duurde even om de goede thermostaat te vinden waar ik voldoende schakeltijden kan instellen met een stapgrootte van 0.2 graad, want de standaard van 0.5 graad vind ik veel te grote stappen.
9. Overal in huis nu jaga convectoren en ook met ventilatoren, dat is de consequentie van lage aanvoertemperatuur..

[ Voor 3% gewijzigd door carlos9 op 21-10-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Laatst online: 22-08 10:41
Duidelijke punten.... bedankt voor de info

Vergeten te vermelden dat het bij mij om gedateerde radiatoren gaat (amper 4 cm ruimte), hier kunnen helaas alleen de speedcomfort narrow in.
Als ik naar de fan kijk van de radiator booster (1 enkele fan) en hier zitten er dan 3 van in zo'n unit van speedcomfort. En dat dan á 4 units in een radiator zou dat een aardige/betere Flow moeten geven dan de huidige.

Denk zelf dat het alleen meer comfort oplevert dan daadwerkelijke kostenbesparing.

Wil daarna nog kijken om een kwart 110mm buis onder de vensterbank te maken om de Flow beter te krijgen.

@ stuffer Heb je de speedcomfort al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Coldfrog schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:22:
..........

@ stuffer Heb je de speedcomfort al binnen?
Nee helaas nog niet, staat wel op de site dat ze pas eind oktober leverbaar zijn. Nog even geduld.......

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Toevallig gisteren nog met qurrent gebeld of ze de code al konden verstrekken daar ze het aantal meldingen voor het maximum van 25% korting al ruim hebben bereikt.

Helaas konden ze die niet al geven. Erg jammer daar het onder de noemer gaat van energiebesparing, hadden ze beter aan het begin van het stook seizoen kunnen organiseren (of gaat het hier stiekem toch om andere interesses/redenen??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Aangezien volgens mij nog niemand gereageerd heeft op de eerdere vragen of de DBE ook daadwerkelijk gas bespaard, reageer ik maar even.

Naar mijn mening is een DBE vooral comfortverhogend en in specifieke gevallen gasbesparend (hetzij beperkt).
De werking van een convector is dat de verwarmde lucht naar boven stijgt en tegelijkertijd koelere lucht van onder de convector lamellen aanzuigt. Dit werkt het beste bij een groot temperatuurverschil tussen de kamertemperatuur en radiatortemperatuur.

Wanneer je de radiatortemperatuur naar beneden brengt (dus van 90 of 60 naar 40 bijvoorbeeld), is het effect van de stijgende lucht aanzienlijk beperkter. In dat geval moet je een handje helpen en kan zo'n DBE de luchtcirculatie geforceerd op gang brengen. Het zover verlagen van de temperatuur heeft echter ook gevolgen voor de overige radiatoren. Als je nog "ouderwetse" radiatoren hebt zonder convectorbladen, zullen deze aanzienlijk minder warmte afstralen.

In mijn situatie heb ik in de woonkamer een normale grote radiator (type 33) en een grote convector. De overige ruimtes hebben smalle radiatoren (type 11 of 21). Als ik de aanvoertemperatuur naar 40 zou brengen, zou dat betekenen dat ik aanzienlijk minder vermogen krijg in de normale radiatoren. Daarom staat mijn aanvoertemperatuur op 60. Dankzij de DBE merk ik dat de kamer wat sneller op temperatuur is, maar uiteindelijk zal het qua gasverbruik niets uitmaken, omdat het temperatuurverschil tussen het water wat de ketel uitgaat en inkomt niet groter wordt door de DBE.

Heb je alleen maar convectoren en dan bij voorkeur ook convectoren die voor lage temperaturen gemaakt zijn, dan denk ik wel dat je energie kunt besparen. Maar ook dan zal het grootste effect komen door de LTV convector en zal de DBE vooral comfortverhogend werken (huis sneller op temperatuur).

Een echte energievergelijking kan ik niet maken. Ik ben pas sinds een klein jaar fatsoenlijk aan het bijhouden hoeveel gas ik verbruik (mbv mindergas.nl). Daarnaast heb ik de afgelopen 3 jaar muren en vloer geisoleerd, nieuwe kozijnen geplaatst en overgegaan op een modulerende thermostaat. Wat allemaal invloed heeft op het gasverbruik. Het is voor mij dus niet na te gaan hoeveel voor rekening van de DBE komt.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 22-10-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:52
Besparing; tsja, dat is inderdaad sterk situatie afhankelijk. Hier in huis geldt dat DBE een besparing van 20% ondersteunt.

Zie The Lord in "Gas besparen door middel van CV tuning" voor besparing grafiek door aanpassing van pompsnelheid en maximale aanvoer temperatuur van 55°C. Maar dit is op de koudere dagen alleen mogelijk d.m.v. de DYI DBE. Anders wordt de grootste ruimte (150m²) welke maar 2 radiatoren heeft niet echt lekker warm.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Welke fan controller kan ik het best gebruiken om m'n ventilatoren aan te sturen?
(Ik zoek er dus eentje waarbijk in te stellen valt bij welke temperatuur de fans aan en uit gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

LDenninger schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:53:
Welke fan controller kan ik het best gebruiken om m'n ventilatoren aan te sturen?
(Ik zoek er dus eentje waarbijk in te stellen valt bij welke temperatuur de fans aan en uit gaan)
Ik heb zoiets gebruikt icm drie 12cm fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Voor degene die geïnteresseerd is in de "kant en klare" Speedcomfort......

Heb de code voor 25% korting binnen via Qurrent en tevens besteld.

De code: QURRENT2016

Erg benieuwd of het ook inderdaad meer comfort geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
Ik heb zelf een aantal grote ventilatoren op de convector put liggen. Ze maken alleen teveel geluid, dus moet eigenlijk het toerental verlagen. Eerder gewerkt met zo'n ding voor in de pc, maar die heeft de geest gegeven. Een kant en klare oplossing (met korting) spreekt me wel aan, maar hoe groot zijn de ventilatoren van de Speedcomfort?
Heb er nu een stuk of 10 van 13-14cm op liggen, en de luchtstroom kan ik wel gebruiken.
Bijvoorbeeld deze (pricewatch: Antec Case Fan/Two-Cool 140mm , 140mm maar ook andere merken.
Eén zo'n fan heeft al 100m3 per uur. De speedcomfort is gespecd op 30m3 per uur (voor alle drie samen?)

Geef al bijna antwoord op mijn eigen vraag denk ik, maar hoe denken jullie er over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Goed punt betreft de m3 verplaatsing p/h :-)

Ga ervan uit dat die van speedcomfort zo zijn gekozen dat het een goede balans is tussen geluid en de verplaatsing van lucht.

We wachten af.

Ps ik gebruik ze voor radiatoren (eerst 1 set om te testen) en niet voor convector putten. Denk dat als ik het forum zo door lees het voor een convectorput er mooie uitdagingen zijn voor zelfbouw!

[ Voor 7% gewijzigd door Coldfrog op 08-11-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik heb vandaag mijn speedcomfort narrow trio set ontvangen, mijn eerste indruk :

Ik ben aangenaam verrast, ik hoor hem nagenoeg niet en hij geeft toch een redelijke lucht verplaatsing.

En de montage stelde niets voor, simpel met magneten onder de radiator type 21 geklikt, stekkertjes in elkaar geplugd en klaar !

• Coldfrog
Heb de eerste Duo basic set ontvangen en kan niet anders zeggen dan een mooi universeel systeem.

Wel met een "bug" (eigenlijk mijn eigen fout, doordat ik er niet direct bij stil had gestaan en had verwacht dat de retour temperatuur de 33 graden wel zou halen) , daar in de basic de temperatuur voeler in de module zelf zit en aanspringt bij 33 graden. Bij ons is de aanvoer 40 graden en retour 21 graden en springt dan nooit aan......

Set geretourneerd (erg snelle en vriendelijke service) en de convector set besteld met externe voeler die op de aanvoer met een magneet komt.

Wordt vervolgd.....

[ Voor 13% gewijzigd door Coldfrog op 10-11-2016 11:51 ]

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Raolte schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:09:
Ik heb vandaag mijn speedcomfort narrow trio set ontvangen, mijn eerste indruk :

Ik ben aangenaam verrast, ik hoor hem nagenoeg niet en hij geeft toch een redelijke lucht verplaatsing.

En de montage stelde niets voor, simpel met magneten onder de radiator type 21 geklikt, stekkertjes in elkaar geplugd en klaar !
En hoe gaat het met het opwarmen van de kamer?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Raolte
wizzopa schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:57:
[...]

En hoe gaat het met het opwarmen van de kamer?
Het gaat best goed, we stoken nu op een max water temperatuur van 40C

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2r75zjp.jpg

het toerental is circa 1900 rpm , maar je hoort ze nagenoeg niet, en doordat we over de radiator een sentimo radiator bekleding hebben zijn ze voor het oog onzichtbaar

[ Voor 12% gewijzigd door Raolte op 10-11-2016 21:56 ]

• wizzopa
Raolte schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:42:
[...]

[afbeelding]

het toerental is circa 1900 rpm , maar je hoort ze nagenoeg niet, en doordat we over de radiator een sentimo radiator bekleding hebben zijn ze voor het oog onzichtbaar
Hier heb ik een Daikin warmtepomp draaien voor in de woonkamer, de cv is op dit moment in gebruik voor warmwater.

Mijn jongste dochter komt weer een maand of 5 thuis wonen, nu moet de boven verdieping weer verwarmt worden.

Heb je de indruk dat dit met bestaande radiator 40 - 50 graden aanvoer en ventilator zou kunnen werken.

Btw wat was de levertijd.

• Raolte
wizzopa schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:30:
[...]

Hier heb ik een Daikin warmtepomp draaien voor in de woonkamer, de cv is op dit moment in gebruik voor warmwater.

Mijn jongste dochter komt weer een maand of 5 thuis wonen, nu moet de boven verdieping weer verwarmt worden.

Heb je de indruk dat dit met bestaande radiator 40 - 50 graden aanvoer en ventilator zou kunnen werken.

Btw wat was de levertijd.
De levertijd was bij ons 1 dag, ofdat je de kamer van je dochter ermee warm kunt krijgen kan ik niet beoordelen,wij hebben vorig alles op temperatuur gekregen met een max watertemp van 50 C, dit jaar probeer ik het met 40C, door toepassing van ventilatoren, speedcomfort geeft een vermogens toename van circa 5 tot 20 %, maar door goed inregelen kun een redelijke besparing krijgen.

Door de ventilatoren wordt de kamer sneller warm , maar door de lagere water temperatuur mis wat stralings warmte, de beleving is dus anders..

Daarbij komen nog de verschijnselen van isolatie en ventilatie om te bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37
Raolte schreef op donderdag 10 november 2016 @ 21:42:
[...]

[afbeelding]

Zijn hier nog geen chinese alternatieven voor ? Vind ze best prijzig, aangezien ik meteen een trio set moet aanschaffen voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Dit hele topic gaat over alternatieven :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Dat klopt, dan maar aan de zelfbouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Ik ben bezig met een regelbare booster op basis van een ESP8266. Deze ga ik aansturen vanuit Domoticz waar ik ook een Opentherm Gateway heb hangen. Ik kan dan detecteren of de ketel aanstaat en aan de hand daarvan de booster aanzetten. Afhankelijk van het geluid de fans produceren ga ik ze ook 'dimbaar' maken, zodat ik ze kan dimmen als er iemand in de ruimte is.
Tegelijk ga ik kleppen in het systeem opnemen waardoor ik delen van het huis van de CV kan aan- of afsluiten. Dit ga ik vooral gebruiken om de badkamer te verwarmen als de houtkachel aan staat/heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Gisteren mijn temperatuur regeling via Alie ontvangen, en deze in Jaga convector geplaatst, nu is het wachten alleen nog op de fan speed regeling om de speed terug te brengen naar 800 rpm

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/qywk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2eyb6ly.jpg

Een bijkomend voordeel van de jaga strada is dat er voldoende ruimte in zit om alles mooi voor het oog onzichtbaar weg te werken , zelfs bevestiging en doorvoer gaten zitten er standaard in.

[ Voor 24% gewijzigd door Raolte op 12-11-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Raolte schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:46:
Gisteren mijn temperatuur regeling via Alie ontvangen, en deze in Jaga convector geplaatst, nu is het wachten alleen nog op de fan speed regeling om de speed terug te brengen naar 800 rpm

[afbeelding]

[afbeelding]

Een bijkomend voordeel van de jaga strada is dat er voldoende ruimte in zit om alles mooi voor het oog onzichtbaar weg te werken , zelfs bevestiging en doorvoer gaten zitten er standaard in.
Wat hangt er nu tussen dan?

Ik ben benieuwd wat voor een regeling dat wordt. Ik zoek ook nog iets voor mijn convector put.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Seafarer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:40:
[...]

Wat hangt er nu tussen dan?

Ik ben benieuwd wat voor een regeling dat wordt. Ik zoek ook nog iets voor mijn convector put.
Dat wordt een eenvoudige snelheidsregeling, deze staat in bestelling

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33axog9.png

Er zit nu niets tussen behalve een 12 V adapter en een connectie boardje zoals deze waarop
ik de 6 ventilatoren heb aangesloten

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/b6zr6x.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hier stel je alleen maar de spanning/snelheid in.

Ik zocht iets automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
  • Laatst online: 23-09-2023
Voordelen DBE:
- comfort (duidelijk sneller warm, gaat toch wel snel maar bij lage temp aanvoer kun je niet zonder)
- besparing
Dat laatste: de besparing haal je uit het feit dat (in afnemende volgorde)
1. je de ketel kunt laten draaien in zijn zuinige stand (= condensatie), gewoon omdat je de aanvoertemperatuur kunt verlagen.
2. Lagere aanvoertemperatuur: = minder verlies onderweg van ketel naar radiator. Je verliest warmte onderweg, daar blijft het dus wel kouder (bijvoorbeeld zolder). Wil je het daar warm hebben dan zul daar ook moeten verwarmen. met die 80 graad buizen is een buis van 10 meter ook een soort radiator. Indien gewenst prima hoor.
3. Dit voordeel is meer omdat het low H2O is: minder overshoot in temperatuur. Hoe groter het verschil in binnentemperatuur en buitentemperatuur hoe meer warmteverlies (even ongeacht de isolatiegraad). Als je het 20 wil hebben, hoef je niet naar 21 graad toe. Er zit minder water in low H2O installatie dus minder warmte die nog lekt als je ketel gestopt is.

Denk nu niet aan extreem veel besparing. Maar punt 1 kan wel eens 7-10% zijn. Ik kan het niet meten omdat ik meerdere maatregelen ineens heb doorgevoerd. Met een HR ketel wordt je in de regel beet genomen omdat die helemaal niet HR draait. Mijn ketel draait per definitie in alle omstandigheden ook bij opstarten in HR stand, althans meer kan ik niet doen.

T.a.v. regeling.
Ik heb een eenvoudige electronische (minimaal 1 amp, meest 2 amp) voeding met variable voltage (instelbaar in wat stapjes tot 15volt meen ik). Staat op 6V (afname afh. van aantal ventilators 6w = 1 amp). Dit is maximum om de ventilatoren niet te horen, ik wil die dingen niet horen en waarom minder hard draaien? Ik kan dus met knopje op voeding de ventilatoren sneller laten draaien, maar doe dat niet. Met een temperatuursensor gaat het aan of uit (op de aanvoerleiding). Meer niet, gewoon maximaal draaien als er warm water toevoer is. Hoe meer ventilatoren hoe beter. Die kun je dan zachter laten draaien en betere spreiding over de warmteafgifte vinnen.

T.a.v. plaatsing
Beter iets boven de vinnen, dus niet erop leggen: Dan wordt de flow door meer vinnen gestuurd, tenzij je natuurlijk alle ventilatoren aansluitend hebt liggen en helemaal vol. Dat heb ik net niet, maar het scheelt niet veel.

Isolatie leidingen
Omdat je met een lagere aanvoertemperatuur stookt verlies je minder warmte onderweg, maar toch alle doorvoer leidingen geisoleerd. Vrij fors indien mogelijk. Ik heb een oud huis waar alle leidingen eerst naar zolder gaan en dan weer omlaag. Nogal wat meters doorvoer leiding (de eindstukjes naar radiator hoef je natuurlijk niet te isoleren. Dan is warmteafgifte weer meegenomen, want daar komt geen warm water als je de radiator dicht hebt. Ik minimaliseer de aanvoertemperatuur dat is waar het mij om gaat. Minder verlies onderweg is met lagere aanvoertempartuur beginnen.

Dit zijn overigens geen meningen maar feiten :)

Volgens mij is er verder niet meer over te zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Welke methodes gebruiken jullie om de ventilators onderaan de radiator te bevestigen?

Ik ga me ook aan een zelfbouw DBE wagen in mijn huurwoning, en zoek dus een manier om de fans te bevestigen zonder blijvende sporen. (Ik dacht bijvoorbeeld aan een soort haakse magneten met een gat in waar op ik de fans kan vastmaken/laten rusten).

edit: bijvoorbeeld zoiets om een houvast te maken voor de fans: http://www.magnetenspecia...20x10x5mm.aspx&option=539

[ Voor 19% gewijzigd door iRbn op 14-11-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Speedcomfort ligt in de tussentijd onder de convector in de put, 4 stuks en draaien netjes. Verschil is merkbaar (temperatuur in huis/aantal maal dat de ketel aanslaat). Nu heb ik ze onder de convector geplaatst omdat ik ze foei-lelijk vind (witte fans vallen op in de donkere put). Ander puntje is dat ze wel resorneren in de put. Als test heb ik ze nog buiten de put gehad, daar leek het minder. Dat het werkt, daar ben ik van overtuigd. Dat het beter kan in mijn geval geloof ik ook. Nu is het een beetje flauwe lucht als de ketel terug moduleert. En ik heb gewoon zin om te hobbyen :+

Ik wil het zelf ook eens gaan proberen ala http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html

Mijn put is 360 cm en de convector 330 cm lang en de ruimte voor de convector is 16 cm breed. Dus 140mm fans gaan makkelijk passen. Laatste gedeelte van de put wordt bedekt door een droogloopmat omdat er anders na een week 2 kilo zand en blad in de put ligt. Dit gedeelte zou ik niet willen voorzien van een fan. In totaal kom ik dan op 7 fans met tussenruimte van 27,25cm om de warmte uit de put te krijgen.

Ik zat alleen te twijfelen tussen de volgende fans vanwege geluidsproductie maar ook rotatiesnelheden:
pricewatch: Aerocool DS Black Edition, 140mm
pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm

In de vergelijker:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/398246;334183/

Noctua is voor mij een merk die beloofd waar ze voor gemaakt zijn. Deze hebben ook nog een redelijk instelbereik qua rpm. Echter is de kleur niet zwart....Dit zou ik kunnen oplossen met:
https://www.amazon.com/gp...&psc=1&smid=AVFSA1Q2PB9FA

De Aerocool ken ik zelf niet maar mss dat jullie er wat van vinden of betere ervaringen hebben met andere fans?

Als fancontroller dacht ik aan de pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)

Nu heb ik nog ergens een picoPSU liggen om de boel te voeden.

Vragen die bij mij spelen:
-Welke fan zou geluidsarm en het meest trillingsvrij zijn? Met de beste luchtverplaatsing in verhouding?
-Zijn 7 140mm fans overkill? of kan ik beter met 7 beginnen en later als het te veel is er een aantal uitzetten?
-Kunnen er 2 fans op 1 fancontroller worden aangestuurd?
-Op welke rpm laten jullie je fans draaien?

iRbn schreef op maandag 14 november 2016 @ 18:04:
Welke methodes gebruiken jullie om de ventilators onderaan de radiator te bevestigen?

Ik ga me ook aan een zelfbouw DBE wagen in mijn huurwoning, en zoek dus een manier om de fans te bevestigen zonder blijvende sporen. (Ik dacht bijvoorbeeld aan een soort haakse magneten met een gat in waar op ik de fans kan vastmaken/laten rusten).

edit: bijvoorbeeld zoiets om een houvast te maken voor de fans: http://www.magnetenspecia...20x10x5mm.aspx&option=539
De speedcomforts hebben magneten aan de zijkanten om ze aan de verwarming te bevestigen. Nu weet ik dat de hema bij de kantoorartikelen behoorlijk sterker ronde magneten heeft. Ik gebruik ze namelijk op een houten paneel die met magnetische verf is beschilderd.

[ Voor 14% gewijzigd door stuffer op 14-11-2016 20:45 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
hjs schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:08:
[...]

Ik heb zoiets gebruikt icm drie 12cm fans
Hierbij draaien je fans altijd op vol vermogen (12v). Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Raolte schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:52:
[...]

De levertijd was bij ons 1 dag, ofdat je de kamer van je dochter ermee warm kunt krijgen kan ik niet beoordelen,wij hebben vorig alles op temperatuur gekregen met een max watertemp van 50 C, dit jaar probeer ik het met 40C, door toepassing van ventilatoren, speedcomfort geeft een vermogens toename van circa 5 tot 20 %, maar door goed inregelen kun een redelijke besparing krijgen.

Door de ventilatoren wordt de kamer sneller warm , maar door de lagere water temperatuur mis wat stralings warmte, de beleving is dus anders..

Daarbij komen nog de verschijnselen van isolatie en ventilatie om te bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt
Ik heb zaterdag om 16:00 uur de Speedcomfort binnen gekregen, gelijk een snoertje van 1,2 meter erbij, geïnstalleerd en werken.

De lucht opbrengst had wel wat hoger gemogen, de fan zijn op zichzelf stil maar je hoort wel de resonantie.

De temperatuur in de kamer wordt bereikt met een water temperatuur van 50 graden gaat dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

iRbn schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:28:
[...]

Hierbij draaien je fans altijd op vol vermogen (12v). Klopt dat ?
Ja, volgens mij wel.
Stille fans heb ik, liggen bovenop de radiator met een stukje kabel voor de antitril ertussen.
In een stille kamer hoor je iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Vandaag via qurrent de bestellink gekregen voor de bestelling van de speedcomforts met 25% korting. Toch netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Ok, deze elektronicabeginner heeft wat bevestiging nodig :-)

Ik kan dus:

Deze thermostaat: http://www.conrad.be/ce/n...n-MK138-Bouwpakket-12-VDC
(ik vermoed dat ik de temperatuursensor makkelijk kan verlengen om zo bij de radiatoraanvoer te bevestigen?)

met deze voeding gebruiken op 12V: http://www.conrad.be/ce/n...-1000-mA?ref=searchDetail

En daarop een aantal van deze fans in parallel aansluiten :
http://www.conrad.be/ce/n...m-Low-Speed-PC-ventilator

Ik kon tot nu toe nog geen module vinden waarbij je de temperatuur én uitgangsspanning (snelheid fans) kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Grotere fans pakken, hoe groter hoe langzamer ze kunnen draaien, hoe stiller.

Ik heb geloof ik drie Scythe Slip Stream Slim's liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 15-11-2016 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
hjs schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:40:
[...]

Grotere fans pakken, hoe groter hoe langzamer ze kunnen draaien, hoe stiller.

Ik heb geloof ik drie Scythe Slip Stream Slim's liggen.
Klopt, maar ik heb maar een ruime 8cm ruimte in de radiator...

De fans die ik linkte hebben een flow van 23.8m³, ik zou er 6 willen hangen dus dat wordt een ruimte 140m³/h aan 8dB. Lijkt me wel oké? alleszins een pak meer dan de speedcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Is deze schakelaar ook te gebruiken voor het aansturen van ventilatoren.

https://nl.aliexpress.com...2.html?isOrig=true#extend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Ik heb een radiator van 2m lang in de woonkamer onder een groot raam. Wat is wijsheid om deze met zoveel mogelijk ventilators uit te rusten of de radiator in 3/4 secties te verdelen en daar per sectie 3ventilatoren in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
wizzopa schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:13:
Is deze schakelaar ook te gebruiken voor het aansturen van ventilatoren.

https://nl.aliexpress.com...2.html?isOrig=true#extend
Die zou je kunnen toepassen, alleen schakelt hij af bij 25 C, en dat is ook wat de speedcomfort doet. Alleen ervaren wij hier nu dat 25 C als ietwat koude cq tocht als flow.

Hierom ben ik nu bezig een instelbare temperatuur schakeling er tussen te zetten waardoor ik de temperatuur beter kan instellen, voor 1 of 2 euro meer heb je een echte instelbare regelaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Moet zeggen dat de speedcomfort niet tegen valt. Wat Raolte schrijft klopt idd betreft de koude naflow en zou beter zijn als deze regelbaar was (nu iets te regelen door losse voeler te verplaatsen). Maar met de speedcomfort krijg ik de zolder nu met toevoer van lage temperatuur wel redelijk op peil.

Daar de narrow geen oplossing is voor ons (4,5 cm ruimte tussen de oude radiatoren) wil ik mij ook eens verder verdiepen in het zelf bouwen.

Zit zelf te denken om een "onzichtbare" fan reel onder in de radiator te maken met meerdere 40 mm fans tussen 2 kunststof U profielen die met magneten blijven hangen of 2 L profielen met 50 mm fans.

Graag hoor ik suggesties over het aantal fans per meter met welke voeding en welke controller (ben handiger met het in elkaar zetten dan de daadwerkelijke technische specs).

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Coldfrog op 15-11-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Coldfrog schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:45:
[...]

Zit zelf te denken om een "onzichtbare" fan reel onder in de radiator te maken met meerdere 40 mm fans tussen 2 kunststof U profielen die met magneten blijven hangen of 2 L profielen met 50 mm fans.

Graag hoor ik suggesties over het aantal fans per meter met welke voeding en welke controller (ben handiger met het in elkaar zetten dan de daadwerkelijke technische specs).

Alvast bedankt.
Ben ook geinteresseerd in je manier van bevestigen. Ik ben ook op zoek naar een oplossing met magneten die onderaan de radiator hangen. als thermostaat ga ik de Velleman Mk138 gebruiken, een fancontroller ga ik zelf niet gebruiken. Ben van plan om ventilators te kopen die bij 12V al zeer stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
iRbn schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:42:
[...]

Ben ook geinteresseerd in je manier van bevestigen. Ik ben ook op zoek naar een oplossing met magneten die onderaan de radiator hangen. als thermostaat ga ik de Velleman Mk138 gebruiken, een fancontroller ga ik zelf niet gebruiken. Ben van plan om ventilators te kopen die bij 12V al zeer stil zijn.
Let wel, zoals al in het verleden geschreven in dit topic hier. Zo'n Velleman maakt een klik geluid als deze aan en uit schakelt. Je hebt ook (pwm) fan controllers die van 0~100% te regelen zijn (al dan niet op basis van temperatuur) en die zijn stil. Mocht je de fans uit willen op de momenten dat jij het niet nodig vindt kun je er ook altijd nog een (digitale) tijdschakelaar tussen hangen. Ik bedoel de besparing van de kosten door het uitschakelen van de fannetjes is echt niet iets waar ik comfort voor wil opgeven door elke keer een 'klik' te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Frag1le schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:57:
[...]

Let wel, zoals al in het verleden geschreven in dit topic hier. Zo'n Velleman maakt een klik geluid als deze aan en uit schakelt. Je hebt ook (pwm) fan controllers die van 0~100% te regelen zijn (al dan niet op basis van temperatuur) en die zijn stil. Mocht je de fans uit willen op de momenten dat jij het niet nodig vindt kun je er ook altijd nog een (digitale) tijdschakelaar tussen hangen. Ik bedoel de besparing van de kosten door het uitschakelen van de fannetjes is echt niet iets waar ik comfort voor wil opgeven door elke keer een 'klik' te horen.
Klopt, maar die klik valt wel mee vermoed ik? Ook is het niet zo dat deze constant schakelt, of dat is toch niet de bedoeling. Wel interessant wat je zegt, zijn er aanraders voor een fan controller die 6 fans kan aansturen met thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Persoonlijk heb ik deze: aliexpress klik
Deze gaat op het PWM gestuurde kanaal niet lager dan 20% snelheid. Mijn ervaring met andere controllers die het voltage verlagen ipv PWM gestuurd is dat je fannetjes niet kunnen opstarten vanwege een te laag start voltage of dat ze extra (zoemend) geluid gaan maken. PWM werkt totaal anders en heeft dit niet. Je kunt op 1 kanaal tot 5A aansluiten via deze controller. Je kunt vervolgens vanaf kanaal 1 met Y splitters werken om op die manier meedere fans met PWM aan te sturen. 1 fan dient dan als RPM bron voor de controller (rpm kanaal is namelijk niet te y-splitsen, de rest volgt vervolgens het PWM kanaal waardoor ze allemaal even snel gaan draaien)

Op de momenten dat ik de fancontroller niet wil gebruiken -> digitale tijdschakelaar die je kunt matchen met je CV weekschema bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 15-11-2016 16:45 ]

• wizzopa
Frag1le schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:43:
Deze gaat op het PWM gestuurde kanaal niet lager dan 20% snelheid. Mijn ervaring met andere controllers die het voltage verlagen ipv PWM gestuurd is dat je fannetjes niet kunnen opstarten vanwege een te laag start voltage of dat ze extra (zoemend) geluid gaan maken. PWM werkt totaal anders en heeft dit niet. Je kunt op 1 kanaal tot 5A aansluiten via deze controller. Je kunt vervolgens vanaf kanaal 1 met Y splitters werken om op die manier meedere fans met PWM aan te sturen. 1 fan dient dan als RPM bron voor de controller (rpm kanaal is namelijk niet te y-splitsen, de rest volgt vervolgens het PWM kanaal waardoor ze allemaal even snel gaan draaien)

Op de momenten dat ik de fancontroller niet wil gebruiken -> digitale tijdschakelaar die je kunt matchen met je CV weekschema bijvoorbeeld.
Als je meerder fans wil aan sturen zo als je aan geeft 1 fan met pwm "de master" kan of mogen de ander fans dan gewone fans zijn zonder pwm.

Een schema zou welkom zijn

• Frag1le
wizzopa schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:04:
[...]

Als je meerder fans wil aan sturen zo als je aan geeft 1 fan met pwm "de master" kan of mogen de ander fans dan gewone fans zijn zonder pwm.

Een schema zou welkom zijn
Nee een PWM fan heeft 4 draden. 2 voor stroom, 1 voor RPM en 1 voor PWM signaal.
Dit signaal is een puls en de fannetjes die je dan aansluit moeten allen zo'n puls kunnen verwerken.

Afbeeldingslocatie: http://www.almico.com/images/pwmwaves.gif

Nu heb ik hier geen studie van gemaakt, dus mocht ik het niet goed hebben begrepen verbeter me dan aub.

Een 3 pins fan heeft alleen stroom en RPM draden.

[ Voor 8% gewijzigd door Frag1le op 17-11-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Maar de gok genomen en de onderdelen besteld voor 2 radiatoren.

20 fans a 0,1 w - 12v
2 adapters 12v - 2a
2 x mk138 temperatuur regelaars met behuizing

Wacht nog met de speedcontrollers, deze evt. naderhand als de Flow te sterk is/wordt.

De fans worden parallel aangesloten en de mk138 in serie op de - draad.

Zodra de boel binnen is en naar behoren functioneert verder met de montage die "onzichtbaar" moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cSu83v14hcU3OnSlZPHEF29u/full.jpg

Testsetup. :) Door de grotere ventilator en het piepschuim zuigt hij veel lucht met weinig geluid (800rpm, praktisch onhoorbaar) door de radiator en blaast warme lucht waar ik t hebben wil. Voelt aangenaam, en niemand heeft de constructie opgemerkt, past blijkbaar bij mn huis :+

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50

aip

Coldfrog schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:38:
Maar de gok genomen en de onderdelen besteld voor 2 radiatoren.

20 fans a 0,1 w - 12v
2 adapters 12v - 2a
2 x mk138 temperatuur regelaars met behuizing

Wacht nog met de speedcontrollers, deze evt. naderhand als de Flow te sterk is/wordt.

De fans worden parallel aangesloten en de mk138 in serie op de - draad.

Zodra de boel binnen is en naar behoren functioneert verder met de montage die "onzichtbaar" moet gaan worden.
Mag ik vragen welke fans, en welke adapters?

En de mk138 is het bouwpakket, de vm137 de kant en klare begrijp ik. Correct? Dan maak ik het mezelf namelijk gemakkelijk. Een beetje draadjes solderen vind ik niet erg, een printplaatje een minder goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Raolte schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:56:
[...]

Die zou je kunnen toepassen, alleen schakelt hij af bij 25 C, en dat is ook wat de speedcomfort doet. Alleen ervaren wij hier nu dat 25 C als ietwat koude cq tocht als flow.

Hierom ben ik nu bezig een instelbare temperatuur schakeling er tussen te zetten waardoor ik de temperatuur beter kan instellen, voor 1 of 2 euro meer heb je een echte instelbare regelaar .
Ik heb nu deze besteld

https://nl.aliexpress.com...ersion=&categoryId=400103

en deze

En als je niet in China wil bestellen.

https://benselectronics.n...v-met-schakelfunctie-10a/

en 2x Coolink SWiF2-800 deze heb ik inmiddels binnen echt super stil.

Zo moet het maar gaan werken.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 20-11-2016 16:18 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
wizzopa schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:49:
[...]

Ik heb nu deze besteld

en deze

en 2x Coolink SWiF2-800 deze heb ik inmiddels binnen echt super stil.

Zo moet het maar gaan werken.
Ik heb hier 2 maal zo n W1209 thermostaat aangesloten en werken naar behoren, ik wist trouwens niet dat je die behuizing erbij kon kopen, mooi man !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

stuffer schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:18:
Speedcomfort ligt in de tussentijd onder de convector in de put, 4 stuks en draaien netjes. Verschil is merkbaar (temperatuur in huis/aantal maal dat de ketel aanslaat). Nu heb ik ze onder de convector geplaatst omdat ik ze foei-lelijk vind (witte fans vallen op in de donkere put). Ander puntje is dat ze wel resorneren in de put. Als test heb ik ze nog buiten de put gehad, daar leek het minder. Dat het werkt, daar ben ik van overtuigd. Dat het beter kan in mijn geval geloof ik ook. Nu is het een beetje flauwe lucht als de ketel terug moduleert. En ik heb gewoon zin om te hobbyen :+

Ik wil het zelf ook eens gaan proberen ala http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html

Mijn put is 360 cm en de convector 330 cm lang en de ruimte voor de convector is 16 cm breed. Dus 140mm fans gaan makkelijk passen. Laatste gedeelte van de put wordt bedekt door een droogloopmat omdat er anders na een week 2 kilo zand en blad in de put ligt. Dit gedeelte zou ik niet willen voorzien van een fan. In totaal kom ik dan op 7 fans met tussenruimte van 27,25cm om de warmte uit de put te krijgen.

Ik zat alleen te twijfelen tussen de volgende fans vanwege geluidsproductie maar ook rotatiesnelheden:
pricewatch: Aerocool DS Black Edition, 140mm

In de vergelijker:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/398246;334183/

Noctua is voor mij een merk die beloofd waar ze voor gemaakt zijn. Deze hebben ook nog een redelijk instelbereik qua rpm. Echter is de kleur niet zwart....Dit zou ik kunnen oplossen met:
https://www.amazon.com/gp...&psc=1&smid=AVFSA1Q2PB9FA

De Aerocool ken ik zelf niet maar mss dat jullie er wat van vinden of betere ervaringen hebben met andere fans?

Als fancontroller dacht ik aan de pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)

Nu heb ik nog ergens een picoPSU liggen om de boel te voeden.

Vragen die bij mij spelen:
-Welke fan zou geluidsarm en het meest trillingsvrij zijn? Met de beste luchtverplaatsing in verhouding?
-Zijn 7 140mm fans overkill? of kan ik beter met 7 beginnen en later als het te veel is er een aantal uitzetten?
-Kunnen er 2 fans op 1 fancontroller worden aangestuurd?
-Op welke rpm laten jullie je fans draaien?

[...]

De speedcomforts hebben magneten aan de zijkanten om ze aan de verwarming te bevestigen. Nu weet ik dat de hema bij de kantoorartikelen behoorlijk sterker ronde magneten heeft. Ik gebruik ze namelijk op een houten paneel die met magnetische verf is beschilderd.
TL;DR

Wenslijst:
pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zilver)
Picp PSU die nu stof ligt te happen
bekabeling

Hebben jullie nog op/aanmerkingen eventuele verbeteringen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
[b]stuffer schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:22:
Hebben jullie nog op/aanmerkingen eventuele verbeteringen?
Ja, hang die fannetjes in ultra slappe rubbers.

Ik stond op het punt alles uit de convector put te mikken. Toen ik dat spul van Jaga nog eens kritisch bekeek.
En ja slappe rubbertjes. Maar let wel op, je hebt rubbertjes en rubbertjes die echt mechanisch ontkoppelen.
Dat zijn meestal de duurdere en ze zijn langer.

Mijn fannetjes draaien nu harder zonder die rare zoemtoon.

Edit: http://www.aquatuning.nl/...JKy2Kjat9ACFY0aGwod2sMPjw.
Deze heb ik. Maar noiseblocker heeft ze nog flexibeler.

[ Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Ik heb gisteren een DBE setje in elkaar gezet met een mk138 thermostaat en 5 80mm fans van be quiet (totaal zo'n 120m³/u zonder enig geluid).

Scheelt alvast aanzienlijk in opwarmtijd en comfort in de woonkamer. De ketel pendelt nu niet meer en na het opwarmen pruttelt de ketel rustig verder op minimaal vermogen met een aanvoer van 35-40°C. Ik voorzie binnenkort de resterende radiatoren van fans :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50

aip

Wat ik me nog afvraag trouwens: wat werk nu beter. De fan's in de convector, of netjes met een afgesloten plank met gaten er bovenop leggen? Ik zie beide varianten, en twijfel zelf. Heb inmiddels de boel opgemeten, en kan 110mm fans kwijt in de convectorput, 4 per segment, 3 segmenten van ca 50cm. De vraag is even, leg ik ze erin, of knutsel ik een mooise afdekplaat en ga ik met een zevengatenzaag aan de slag.

Iemand met ervaring darover gedachten? Wat geeft het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:43:
Wat ik me nog afvraag trouwens: wat werk nu beter. De fan's in de convector, of netjes met een afgesloten plank met gaten er bovenop leggen? Ik zie beide varianten, en twijfel zelf. Heb inmiddels de boel opgemeten, en kan 110mm fans kwijt in de convectorput, 4 per segment, 3 segmenten van ca 50cm. De vraag is even, leg ik ze erin, of knutsel ik een mooise afdekplaat en ga ik met een zevengatenzaag aan de slag.

Ik heb er zelf voor gekozen om een plaat en daarin eerst 8 fans, toen 6 en nu zitten er nog maar 4 in. Mijn put is 180cm lang. Ik heb geen verschil ervaren in het verminderen van fans, ze draaien allemaal op de max van 600rpm.

Ik heb ook geprobeerd om ze op de convector te leggen en hoewel ik geen metingen gedaan heb, op het gevoel vond ik dat veel minder werken. Dus bijmij in een plank vlak onder het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
aip schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:43:

Als het beter zou zijn dan had JAGA het ook gedaan. En er nog meer geld voor gevraagd. O-)

Lucht die je wegpompt sleurt ook andere lucht mee.

Ik heb trouwens een 24 Volts tangentiale fan van Conrad eronder hangen. Dat gaat snel te hard. Lucht krijgt niet altijd voldoende tijd om op te warmen. En het voelt dan een beetje koel. Verbruikt ook wat meer stroom en is expert in stof verzamelen. Convector is wel een T16. (15 diep en 2x zo hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Nu was mijn vorige keuze een beetje overkill en ben toch wat verder aan het lezen gegaan hier in dit topic. Deze DC 12 V PWM fancontroller https://nl.aliexpress.com...=2114.48010208.4.1.Ob4qGr
samen met 5x http://noctua.at/en/products/fan/nf-a14-pwm/specification
en als voeding:https://www.conrad.nl/nl/...-1500-ma-18-w-518365.html

Zou dat de truc doen?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Met 5x 0,13A heb je met 1500ma genoeg om deze fans en de controller te voeden. Als je toch via aliexpress besteld kan je gelijk PWM Y splitters kopen.

Maar tweakers kunnen het natuurlijk van kabel die ze nog hebben liggen + kroonsteentjes ook zelf fabriceren.

Als ik jou was zou ik eens in een oude doos kijken of je niet nog ergens een 12v adapter hebt liggen die genoeg output kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Frag1le schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:21:
Met 5x 0,13A heb je met 1500ma genoeg om deze fans en de controller te voeden. Als je toch via aliexpress besteld kan je gelijk PWM Y splitters kopen.

Maar tweakers kunnen het natuurlijk van kabel die ze nog hebben liggen + kroonsteentjes ook zelf fabriceren.

Als ik jou was zou ik eens in een oude doos kijken of je niet nog ergens een 12v adapter hebt liggen die genoeg output kan bieden.
Thanx.

Voor de bekabeling moet ik bijna 3 meter overbruggen dus dat wordt zelf iets moois fabriceren.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Hallo, ik heb sinds een maand of 2 een warmtepomp en geen gas meer, een deel van de radiatoren heb ik vervangen voor convectoren, maar 2 stuks nog niet.
De ene is wel een veel grotere radiator dan dat er in zat (240x40 type 21, ipv. een 120 x 50 type 21).
Deze bevind zich in de woonkamer tegen een binnenmuur, en heeft alleen een draaiknop.
Boven zijn er 4 convectoren gekomen elk met een thermostaat knop. thermostaat hangt beneden.
Volgens mij is het nu zo dat s'morgens eerst alles warmte krijgt totdat de thermostaat kranen boven sluiten en dan gaat de warmtepomp nog even door totdat de beneden verdieping op temperatuur is.
Dat gaat prima nu, al en ik wel wat bang dat ik wat rendement verlies daarbij.
Afhankelijk van de dag gaat ergens in de ochtend of middag de houtkachel aan en deze blijft aan tot na bedtijd.
Nu gaan we ergens van de winter een paar weken op vakantie, en ik ben bang dat als het dan heel koud word dat ik dan te kort kom beneden.
Nu heb ik nog een thermostaat van conrad liggen, deze:
https://www.conrad.nl/nl/...ostaat-ut-200-615910.html
En gezien mijn radiator maar 60 mm breed is dacht ik om 2 of meerdere ventilatoren van 119 mm op de grond te plaatsen onder een hoek van 45 graden en op die manier de luchtstroom wat op te voeren in de periode dat we op vakantie zijn. De spullen heb ik allemaal liggen, de voeler kan op de leiding en die gaat dan op standje koelen (= aan boven een bepaalde temperatuur).

Maar is dat zinvol. of kan ik beter even door bouwen en er een serie 60 mm fannetjes op plaatsen? (die heb ik (nog) niet)
Of toch maar nog een keer het water eruit en een grote convector gaan plaatsen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Andre1973 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:50:
Hallo, ik heb sinds een maand of 2 een warmtepomp en geen gas meer, een deel van de radiatoren heb ik vervangen voor convectoren, maar 2 stuks nog niet.
Afhankelijk van de dag gaat ergens in de ochtend of middag de houtkachel aan en deze blijft aan tot na bedtijd.
Nu gaan we ergens van de winter een paar weken op vakantie, en ik ben bang dat als het dan heel koud word dat ik dan te kort kom beneden.
...

Maar is dat zinvol. of kan ik beter even door bouwen en er een serie 60 mm fannetjes op plaatsen? (die heb ik (nog) niet)
Of toch maar nog een keer het water eruit en een grote convector gaan plaatsen.
Krijg je het niet warm beneden met alleen de warmtepomp dan? Dat lijkt me wel een probleempje, ondanks de aanwezige houtkachel.

Je kan ook de nachtverlaging uitzetten en een vaste temp van 18 graden instellen zodat het huis niet zover afkoelt als je op vakantie bent. Voor het op constante temperatuur houden van je huis heb je niet zoveel verwarmingsvermogen nodig.

Probleem van 60mm ventilatoren is het hoge rpm, dus veel geluid. Daar ga je niet gelukkig van worden...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Jack schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:24:
[...]

Probleem van 60mm ventilatoren is het hoge rpm, dus veel geluid. Daar ga je niet gelukkig van worden...
Als 80mm een optie is, dan kan ik zeker deze aanraden:
pricewatch: be quiet! Shadow Wings Low-Speed, 80mm

Die zijn echt onhoorbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jack schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:24:
[...]

Krijg je het niet warm beneden met alleen de warmtepomp dan? Dat lijkt me wel een probleempje, ondanks de aanwezige houtkachel.

Je kan ook de nachtverlaging uitzetten en een vaste temp van 18 graden instellen zodat het huis niet zover afkoelt als je op vakantie bent. Voor het op constante temperatuur houden van je huis heb je niet zoveel verwarmingsvermogen nodig.

Tja, pas nu we draaien op warmtepomp ben ik er wel een beetje bang voor. De warmtepomp zelf is geplaatst door een bevriende ZZP'er, ik heb zelf de convectoren opgehangen.
En gezien de warmtepomp 's nacht niet kan draaien vanwege het geluid (tussen 22:00 en 6:00 is ie stil door de week), moet ie dan op zijn elektrische elementen draaien.

edit: morgen toch maar op jacht voor n grote convector.
Alleen 's morgens wil ik het warm hebben in de badkamer en warm water om te douchen, daarna mag ie terug naar lage temperatuur. maar als we er dan langer niet zijn en het zou serieus koud worden word het spannend. Misschien toch maar een grote convector gaan plaatsen, is waarschijnlijk ook beter voor het rendement. En dan nog een DBE in de keuken bij de convector plaatsen voor de extra opwarming beneden.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 24-11-2016 00:24 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Andre1973 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:34:
[...]

Tja, pas nu we draaien op warmtepomp ben ik er wel een beetje bang voor. De warmtepomp zelf is geplaatst door een bevriende ZZP'er, ik heb zelf de convectoren opgehangen.
En gezien de warmtepomp 's nacht niet kan draaien vanwege het geluid (tussen 22:00 en 6:00 is ie stil door de week), moet ie dan op zijn elektrische elementen draaien.

edit: morgen toch maar op jacht voor n grote convector.
Alleen 's morgens wil ik het warm hebben in de badkamer en warm water om te douchen, daarna mag ie terug naar lage temperatuur. maar als we er dan langer niet zijn en het zou serieus koud worden word het spannend. Misschien toch maar een grote convector gaan plaatsen, is waarschijnlijk ook beter voor het rendement. En dan nog een DBE in de keuken bij de convector plaatsen voor de extra opwarming beneden.
Een warmtepomp mist eigenlijk het vermogen (en de hoge temperatuur) om even snel het huis op te warmen... Heb je al eens gekeken naar een cover voor de warmtepomp zoals develdonk heeft, zodat je 's nachts wel door kan draaien? Zijn ervaringen waren positief meen ik.

Is er een mogelijkheid voor het plaatsen van extra radiatoren/convectoren? Dat zal aanzienlijk meer capaciteit geven dan het boosten van je huidige radiator.
(Vloerverwarming kan circa 100W/m2 leveren. Als je dezelfde totaal capaciteit aan convectoren (of iets minder maar met DBE/gebooste t33 onder de ramen/etc.) op de begane grond ophangt, dan moet je een heel eind komen. En inderdaad, hoe groter/meer convectoren, hoe meer verwarmingscapaciteit, hoe lager de aanvoertemperatuur kan en hoe beter het rendement van de warmtepomp wordt.)

Badkamer is lastig. Badkamer radiatoren zijn meestal waardeloos qua verwarmingscapaciteit. Handig voor de handdoeken, maar niet echt geschikt om snel de badkamer op te warmen... Hier hebben we het opgelost door het dak beter te isoleren (semi bungalow), dus minder warmteverlies, icm met elektrische vloerverwarming voor hartje winter.
Warmtepomp 's nachts door laten pruttelen zou wederom een oplossing kunnen zijn of een hele grote radiator/convector ophangen als je de plek hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 24-11-2016 01:04 ]

[Specs]

• Andre1973

Andre1973

Vandaag een grote Jaga convector opgehaald in Amsterdam, een van 2,8 meter lang, deze gaat de radiator vervangen in de kamer. Hopelijk gaat daar ook het rendement mee omhoog. Nu alleen nog 1x het water eruit, de boel verbouwen en er weer in. In de badkamer heb ik zowel de handdoeken radiator laten hangen, en er ook een convector bij geplaatst, die word warm zat. Van de handdoeken radiator heb ik het voedventiel redelijk geknepen, zodat ie wel warm word, en de handdoeken droogt en verwarmt, maar niet te veel t warm water retour geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Wij hebben thuis 2 Jaga tempo convectoren van 900 mm lang en 200 mm breed.

Iets zelf in elkaar knutselen lijkt me heel erg leuk maar een kant en klare oplossing vind ik ook echt prima en daar neig ik meer naar.

Ik weet van de DBE's, vrij prijzig maar kan ik goedkoper aan komen en van de Speedcomfort.

Hoe zijn de ervaringen van mensen met DBE's of Speedcomfort? Met name geluid is een dingetje, en tot hoe ver kan je globaal gaan qua aanvoertemperatuur verlaging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raolte
Rhaelak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:58:
Wij hebben thuis 2 Jaga tempo convectoren van 900 mm lang en 200 mm breed.

Iets zelf in elkaar knutselen lijkt me heel erg leuk maar een kant en klare oplossing vind ik ook echt prima en daar neig ik meer naar.

Ik weet van de DBE's, vrij prijzig maar kan ik goedkoper aan komen en van de Speedcomfort.

Hoe zijn de ervaringen van mensen met DBE's of Speedcomfort? Met name geluid is een dingetje, en tot hoe ver kan je globaal gaan qua aanvoertemperatuur verlaging?
Wij hebben hier alle drie, mijn ervaring is als volgt

De Jaga DBE is de BMW, de duurste, mooiste en je hoort hem niet ..gewoon perfect.

De speedcomfort is de Ford gemonteerd onder een type 21 radiator, niet te duur, je hoort hem lichtjes, niet hinderlijk, minder vermogen , maar de orginele thermostaat hebben we vervangen door een regelbare, want hij sloeg te laat af waardoor en een koele luchtstroom onstond voordat de orginele thermostaat afsloeg.Nu slaat hij bij ca 31C al af, en hebben we geen koele luchtstroom.

De zelfgebouwde DBE is de Alfa Romeo de goedkoopste ,je hoort deze het meeste, dit komt ook door de hoogste flow tov de andere 2 ik heb er een speedregeling er tussen gezet, maar dit hielp niet de fans gaven toen een hoge piep toon, mogelijk zijn de door mij gebruikte fans niet geschikt voor een speedregeling, maar is nog steeds zeer acceptabel.

Ze werken verder alle 3 goed, en zeer acceptabel, we zitten nu bij een buitentemp van 0C rond de 40 C aanvoer temperatuur van de CV, zonder pendelen en circa 3 starts per uur van de cv

Al met al ,, alles heeft zijn voor en nadelen, en ieder moet hierin zijn eigen keus maken, dat is ook de reden dat er zo veel verschillende type auto s rijden.

Maar ik denk dat je met de boosters toch wel zo n 10 C moet kunt zakken in de aanvoer temperatuur, maar dit is zeer afhankelijk waar je vandaan komt, ons systeem was al redelijk goed ingeregeld.

Ik zou zeggen gewoon doen, niet omdat het moet ,maar omdat het werkt. :)

Lagere aanvoertemperatuur, kamer sneller warm en energie besparing !

[ Voor 3% gewijzigd door Raolte op 26-11-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Sinds kort alle radiatoren in de woonkamer van zelfbouw DBE voorzien. In totaal zo'n 350m³/h capaciteit en geruisloos.

Hierdoor heb ik de aanvoertemp kunnen verlagen 70 naar 60 graden (kan vermoedelijk nog lager maar ik doe het stapsgewijs) en is de opwarmtijd quasi gehalveerd op koude dagen. Dat is zeer comfortabel in mijn slecht geïsoleerde huurwoning (bij vriesnachten kan het hier 's morgens slechts 15 graden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

iRbn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:30:
Sinds kort alle radiatoren in de woonkamer van zelfbouw DBE voorzien. In totaal zo'n 350m³/h capaciteit en geruisloos.

Hierdoor heb ik de aanvoertemp kunnen verlagen 70 naar 60 graden (kan vermoedelijk nog lager maar ik doe het stapsgewijs) en is de opwarmtijd quasi gehalveerd op koude dagen. Dat is zeer comfortabel in mijn slecht geïsoleerde huurwoning (bij vriesnachten kan het hier 's morgens slechts 15 graden zijn).
Heb je een HR ketel in de basis dan is het zinvol om richting de 53 graden aanvoer te gaan, dan gaat ie ook echt als een HR werken, d.w.z. goed condenseren, en dan gaat het rendement flink omhoog. Je thermostaat zal wel even opnieuw moeten gaan leren. dus geef het even de tijd. Scheelde bij mij ook heel wat toen ik nog gas had. Ook kun je even checken of de radiatoren allemaal goed zijn aangesloten. Bij mij heeft 10+ jaar de hele voorkant van het huis verkeerd om aangesloten gezeten, schijnt vaak voor te komen. Kun je makkelijk checken o.a. met een warmtebeeld camera (kijk of je die kunt lenen ergens) tijdens het opwarmen. na het omdraaien van de voorkant ging mij gasrekening bijna naar 50% van wat het daarvoor was. In die 10 jaar heb ik bijna E3000,00 weggegooid aan gas.

Hier op het forum staat ook een stukje van het tweaken van de CV ketel. was een erg leerzaam stukje.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 27-11-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Leuk project, ik ga ook eens zoeken naar onderdelen. Ik had bij Speedcomfort al geinformeerd naar de opties. Op stroomvoorziening in de convectorput kon ie geen ander antwoord geven, dan "door de kruipruimte", waarbij ik me A) afvraag of je wel 220V mag aanleggen op dat nivo en B ) dat vrijwel alle huizen op stabiele zandgrond geen kruipruimte hebben. (Onze regio in elk geval nergens)

Dus ik zoek nog een nette manier om onze putten van stroom te voorzien, want de massief eikenhouten vloer ligt er stevig in en er kan dus niets onderdoor.

We hebben 2 convectors van 2 en 3 meter lang. Ze staan naar mijn idee ook verkeerd geplaatst, aan de woningkant ipv raamkant. Hiervoor is destijds gekozen om de kou van de glazen achterpui weg te houden, maar daardoor trekt de koude lucht uit de kamer naar mijn idee heel moeilijk naar de convector.

Deelproject 1 wordt dus eerst de convectors verplaatsen, en dan pas een DBE plaatsen.

Onze monteur is trouwens ook een mooie, iedere onderhoudsbeurt draait ie de CV temperatuur terug naar max....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een vraagje aan de dbe eigenaren, ik heb een origineel jaga dbe setje maar als ik de beschrijving lees kan hij niet werken onder de 30 graden aanvoer temperatuur?

Kan iemand simpel uitleggen hoe ik die goed in stel? Ik krijg hem niet goed werkend.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
Andre1973 schreef op zondag 27 november 2016 @ 00:05:
[...]

Heb je een HR ketel in de basis dan is het zinvol om richting de 53 graden aanvoer te gaan, dan gaat ie ook echt als een HR werken, d.w.z. goed condenseren, en dan gaat het rendement flink omhoog. Je thermostaat zal wel even opnieuw moeten gaan leren. dus geef het even de tijd. Scheelde bij mij ook heel wat toen ik nog gas had. Ook kun je even checken of de radiatoren allemaal goed zijn aangesloten. Bij mij heeft 10+ jaar de hele voorkant van het huis verkeerd om aangesloten gezeten, schijnt vaak voor te komen. Kun je makkelijk checken o.a. met een warmtebeeld camera (kijk of je die kunt lenen ergens) tijdens het opwarmen. na het omdraaien van de voorkant ging mij gasrekening bijna naar 50% van wat het daarvoor was. In die 10 jaar heb ik bijna E3000,00 weggegooid aan gas.

Hier op het forum staat ook een stukje van het tweaken van de CV ketel. was een erg leerzaam stukje.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229
Ik ben nu inderdaad aan het experimenteren door de pompsnelheid te verhogen (= meer flow) en de aanvoertemp te verlagen naar 55 graden of zelfs lager. Benieuwd of dat voldoende is om het hier warm te krijgen met de koude dagen in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

iRbn schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:16:
[...]

Ik ben nu inderdaad aan het experimenteren door de pompsnelheid te verhogen (= meer flow) en de aanvoertemp te verlagen naar 55 graden of zelfs lager. Benieuwd of dat voldoende is om het hier warm te krijgen met de koude dagen in het vooruitzicht.
Wat dan belangrijk is, is om te zorgen dat de ketel de warmte makkelijk kwijt kan (grotere radiatoren met veel convectoren), daarnaast is het juist afstellen van de voedventielen belangrijk, zodat er niet eentje bij zit die te heet water terug geeft. daar is veel over te vinden. Kijk ook of ze overhoeks zijn aangesloten. Als je nog steeds een gas ketel hebt, dan kun je meestal voor heel weinig, dan wel andere radiatoren aanschaffen, dan wel convectoren plaatsen. staan er zat op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Rol-Co schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:03:
Ik heb een vraagje aan de dbe eigenaren, ik heb een origineel jaga dbe setje maar als ik de beschrijving lees kan hij niet werken onder de 30 graden aanvoer temperatuur?

Kan iemand simpel uitleggen hoe ik die goed in stel? Ik krijg hem niet goed werkend.
Helaas kan ik je niet helpen, de lage temperaturen in de manual zijn volgens mij om de DBE te laten koelen? .

Maar wanneer de temp sensor een simpele ntc of ptc is zou je kunnen overwegen over de temp sensor een weerstand te zetten of in serie met de senor een weestand te plaatsen, waardoor je een ander temperatuur bereik krijgt
( deze truc gaat niet op wanneer de sensor geen ntc of ptc is, maar anders gaat het wel werken, wanneer je de juiste waarde kunt berekenen.)
Hier wil ik zelfs niet dat hij bij lager dan 30C gaat draaien, dit wordt hier juist ervaren als koude trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:41
Ook ik had last van een koude woonkamer icm vloerverwarming en een radiator in de keuken. De convector in de woonkamer had te weinig warmte ontwikkeling. ondanks dat ik de radiator uit zette wist de convector samen met de vloerverwarming (bijverwarming) de kamer niet te verwarmen.

De CV ketel Nefit Ecomline, schakelt als ie bijna bij de gewenste temperatuur is terug naar rond de 35 a 40 graden. De thermostaat hangt dichter bij de keuken als woonkamer dus voordat we het aangenaam hadden dacht de thermostaat dat ie maar op moest houden met warmtevraag.

Sinds kort 12 Scythe Slip Streams 500RPM op een stukkie MDF, net onder het rooster geplaatst. Inclusief een 2A 12V adapter. Ze gaan aan bij 29 graden en uit rond de 27 graden.
Wat mij opvalt is dat we de thermostaat (Nefit Easy) sinds een tijdje niet meer op 21,5 hebben maar rond de 20 a 20,5 dit is voldoende voor aangenaam en comfortabele warmte. C.V. ketel staat op maximaal 55 graden, waarbij piek altijd rond de 51 is, denk dat het water 4 graden afkoelt van zolder naar beneden. Wij verwarmen op de eerste etage niet.
Ik moet zeggen bedankt voor alle tips hier. Aan iedereen die twijfelt, direct doen!

Inmiddels ben ik een stapje verder gegaan en heb een PWM controller gekocht, ik ga al mijn ventilatoren vervangen door PWM fans. Dit omdat ik vermoed dat wat in de winter kan verwarmen, in de zomer kan koelen door de fans maximaal te draaien.
p.s. De fans staan hier te koop bij vraag & aanbod. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Na jaren weg te zijn nu weer terug op tweakers, omdat het verbeteren van mijn huis aardig complex begint te worden.

Situatie, moderne geisoleerde tussenwoning met vloerverwarming, oude Agpo met WA regeling vervangen met een Nefit Trendline en Nefit Easy thermostaat, ingesteld op normale ruimteregeling.

Gevolg, waar het oude systeem zachtjes bleef doorstoken, schakelt de nieuwe cv uit, zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Zodra de cv uit gaat, krijgen we hier enorm last van koudeval langs de schuifpui. De koude luchtstroom trekt ook de koude ventilatielucht uit het rooster boven de schuifpui mee omlaag en stroomt over de vloer de kamer in.

Nu zit er onder de schuifpui een convectorput om de luchtstroom juist omhoog te forceren en de koude lucht over het plafond de kamer in te laten stromen. Echter door de lage aanvoer van 40 graden (dit regelt de Nefit zelf) is er amper sprake van convectie en als de ingestelde temperatuur (22c !) is bereikt schakelt de cv helemaal uit.

Zou het plaatsen van ventilatoren in de convector helpen de luchtstroom de juiste kant op te forceren, dus langs de schuifpui omhoog en langs het plafond de kamer in?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
Als ik het zo lees, denk ik dat het antwoord al in jouw bericht staat. Je hebt last van koudeval vanaf het moment dat de cv uit gaat omdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Je kunt een ventilator in de convectorput zetten, maar deze zal alleen effectief zijn als de cv loopt. Anders blaast ie enkel lauwe/koude lucht omhoog en volgens mij wil je dat ook niet. In het slechtste geval help je de kamer met afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik kan je zeggen dat koude ruiten ook "verwarmd" worden als je er ventilatoren onder zet. Dit wat jij beschrijft had ik dus ook. Zie bovenstaand bericht van mij. Waardoor we naar ons geval altijd in de kou zaten. Nu zijn de ruiten binnenzijde dan, op kamertemperatuur en merk je geen koudeval meer. Voordat de ruiten afgekoeld zijn springt de ketel weer aan en heb je weer verwarmde ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Tja misschien moet ik het maar gewoon proberen. De thermostaat hangt tegenover de schuifpui, aan de andere kant van de kamer. De koudeval zakt omlaag, stroomt langs mijn benen over vloer richting de thermostaat en waarschijnlijkt warmt de vloer hem daar weer op en stijgt richting de thermostaat.

Als ik de luchtstroom kan omkeren, stroomt hopelijk meer koude (ventilatie) lucht via het plafond naar de andere kant en komt er meer koude lucht bij de thermostaat.

Het liefst zou ik de cv op de laagste stand laten pruttelen (25kw@28%) maar zoveel warmtevraag heeft de woning niet. Boven staan alle radiatoren dicht, behalve de badkamer en de hal beneden op 2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
NL-Fer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:36:
Tja misschien moet ik het maar gewoon proberen. De thermostaat hangt tegenover de schuifpui, aan de andere kant van de kamer. De koudeval zakt omlaag, stroomt langs mijn benen over vloer richting de thermostaat en waarschijnlijkt warmt de vloer hem daar weer op en stijgt richting de thermostaat.

Als ik de luchtstroom kan omkeren, stroomt hopelijk meer koude (ventilatie) lucht via het plafond naar de andere kant en komt er meer koude lucht bij de thermostaat.

Het liefst zou ik de cv op de laagste stand laten pruttelen (25kw@28%) maar zoveel warmtevraag heeft de woning niet. Boven staan alle radiatoren dicht, behalve de badkamer en de hal beneden op 2-3.
Misschien ventileer je teveel, daar had ik last van. Een CO2 metertje kopen en ophangen geeft je een goed inzicht. Minder ventileren minder koudeval.

Nefit houd van lage temperaturen.
Het kan ook zijn dat je cv niet goed hydraulisch op orde is. Lees het cv tuning topic.
Hier had ik zeer veel last van. En vooral de Jaga in de convector put bleek de boosdoener. Een convector is eigelijk een pijp met lamellen hierdoor is het water te snel terug bij de ketel en de ketel kan er eigenlijk geen warmte meer instoppen. Beperk de water snelheid door deze convector en zorg dat je een delta T van 10 graden hebt bij 45 aanvoer. ( controleer ook andere radiatoren!!! een radiator kan het voor je hele systeem verpesten)
Je ketel gaat nu vanzelf met iets hogere temperaturen stoken maar hij stookt ook wat langer. Dit kan net voldoende zijn om die koudeval te beperken.
Omdat je retour temperatuur laag is neemt je gasverbruik niet toe. (ik kon het niet merken)

Ik hoop dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

NL-Fer schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:05:
Na jaren weg te zijn nu weer terug op tweakers, omdat het verbeteren van mijn huis aardig complex begint te worden.

Situatie, moderne geisoleerde tussenwoning met vloerverwarming, oude Agpo met WA regeling vervangen met een Nefit Trendline en Nefit Easy thermostaat, ingesteld op normale ruimteregeling.

Gevolg, waar het oude systeem zachtjes bleef doorstoken, schakelt de nieuwe cv uit, zodra de ingestelde temperatuur is bereikt. Zodra de cv uit gaat, krijgen we hier enorm last van koudeval langs de schuifpui. De koude luchtstroom trekt ook de koude ventilatielucht uit het rooster boven de schuifpui mee omlaag en stroomt over de vloer de kamer in.

Nu zit er onder de schuifpui een convectorput om de luchtstroom juist omhoog te forceren en de koude lucht over het plafond de kamer in te laten stromen. Echter door de lage aanvoer van 40 graden (dit regelt de Nefit zelf) is er amper sprake van convectie en als de ingestelde temperatuur (22c !) is bereikt schakelt de cv helemaal uit.

Zou het plaatsen van ventilatoren in de convector helpen de luchtstroom de juiste kant op te forceren, dus langs de schuifpui omhoog en langs het plafond de kamer in?

Alvast bedankt
Koude lucht omhoog lijkt me iets wat indruist tegen wat de natuurkunde ons daarover verteld. Die zal je dus moeten verwarmen.
Maar met n blower zou je er wel meer vermogen uit krijgen bij dezelfde temperatuur, maar als ie uit is dan is ie uit.

Misschien dat je wat kunt experimenteren met langer nalopen van de pomp, als er zat water in je systeem zit haal je met een blower en naloop dan wel alle warmte uit dat water.

Ook kun je met de ruimte regeling gaan spelen, is te niet zo dat ie rustiger naar de ingestelde waarde gaat (langer doorstoken) bij een instelling op een zware ruimte, of hoe heet dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 07-12-2016 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Afgelopen weekend de andere convector ophangen, en de oude radiator met convector verplaatst naar een plek waar alleen een radiator zonder convector stond. Werd al een stuk beter. Nu ook het voedventiel afgesteld van de radiator met convector, zodat ie bij de uitstroom niet te warm was (met een Flir warmtebeeld camera) En daarna ging het nog beter.
Tot mijn verbazing had de radiator met convector ongeveer net zoveel oppervlak als de convector, maar de ze was voorheen niet kruislings aangesloten (nu natuurlijk wel) en wed ie niet zo mooi egaal warm als de convector natuurlijk. Ook heeft de convector een beter schoorsteen effect, gezien ie hoger is.

T was geen fijne klus, maar blij dat ik het gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Heb jij op die fancontroller nog een temperatuur probe zitten?

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
D
stuffer schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:17:
[...]

Heb jij op die fancontroller nog een temperatuur probe zitten?
Die wordt er gewoon bijgeleverd (zie beschrijving), 10 centimeter lang ofzo, maar deze kun je natuurlijk altijd nog zelf verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Frag1le schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:47:
D
[...]

Die wordt er gewoon bijgeleverd (zie beschrijving), 10 centimeter lang ofzo, maar deze kun je natuurlijk altijd nog zelf verlengen.
Helaas bij mij niet. Heb de print binnen zonder extra's. Dus heb na wat google werk nog deze er bij besteld:
http://www.ebay.com/itm/180900728738

Wel jammer dat het wachten altijd zo lang duurt....DBE is bijna af, plank is geschilderd, 5x 140mm gaten er in, noctua's zijn binnen en bekabeling is ook al netjes weggewerkt. Nu de probe nog...

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Rol-Co schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:03:

Ik heb hier de installatie handleiding van de DBE's. Er staat geschreven dat bij WP's of een lage aanvoertemperatuur van 26°C dat je de plug-in watertemperatuurvoeler moet gebruiken (monteren tussen de lamellen) en dat je de micro-switch op stand 0 moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rhaelak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:52:
[...]

Ik heb hier de installatie handleiding van de DBE's. Er staat geschreven dat bij WP's of een lage aanvoertemperatuur van 26°C dat je de plug-in watertemperatuurvoeler moet gebruiken (monteren tussen de lamellen) en dat je de micro-switch op stand 0 moet zetten.
Dat staat bij mij niet, maar kan dat eens proberen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Hoe heb jij de knoppen ingesteld?

Ik zie op de verkoopsite:
Set Function:
1. TFL:Channel with the lowest temperature setting PWM.ON:FAN1 is 40% PWM at the lowest;OFFFAN1 is 20% PWM at the lowest
2. TP1 TP2:
   TP1->OFF,TP2->OFF:Accelerated temperature:35Celsius;Full temperature:45Celsius
   TP1->ON,TP2->OFF:Accelerated temperature:40Celsius;Full temperature:55Celsius
   TP1->OFF,TP2->ON:Accelerated temperature:50Celsius;Full temperature:70Celsius
   TP1->ON,TP2->ON:Accelerated temperature:60Celsius;Full temperature:90Celsius
3. BF1 BF2:It is for FAN1 and FAN2 Stop alarm switch.if start it,buzzer(if connected buzzer) will alarm if fan stop.

Klopt mijn gedachte met:
Knop 1 Off is Fan1 aansluiting is 20%
Knop 2 On en
Knop 3 Off is altijd 20% en tussen 40℃ en 55℃ loopt de PWM op tot 100%

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Nou ik ben benieuwd :)
Zojuist 2 x een set DBE's besteld voor onze JAGA's in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
stuffer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:53:
[...]

Hoe heb jij de knoppen ingesteld?

Ik zie op de verkoopsite:
Set Function:
1. TFL:Channel with the lowest temperature setting PWM.ON:FAN1 is 40% PWM at the lowest;OFFFAN1 is 20% PWM at the lowest
2. TP1 TP2:
   TP1->OFF,TP2->OFF:Accelerated temperature:35Celsius;Full temperature:45Celsius
   TP1->ON,TP2->OFF:Accelerated temperature:40Celsius;Full temperature:55Celsius
   TP1->OFF,TP2->ON:Accelerated temperature:50Celsius;Full temperature:70Celsius
   TP1->ON,TP2->ON:Accelerated temperature:60Celsius;Full temperature:90Celsius
3. BF1 BF2:It is for FAN1 and FAN2 Stop alarm switch.if start it,buzzer(if connected buzzer) will alarm if fan stop.

Klopt mijn gedachte met:
Knop 1 Off is Fan1 aansluiting is 20%
Knop 2 On en
Knop 3 Off is altijd 20% en tussen 40℃ en 55℃ loopt de PWM op tot 100%
Ik weet niet goed wat je vraag is maar het is zoals het daar staat.

Voorbeeld: als dipswitch tp1=on en tp2=off is zal de start/begin snelheid op fan 1 afhangen van dipswitch tfl en zal na 40 graden celcius langzaam sneller gaan draaien en bij 55 graden op volle snelheid gaan draaien.

Mijn aanvoertemp is 60 graden dus staat deze op de derde stand: tp1=off en tp2=on wat neerkomt op dat m'n fans bij 60 graden net wat sneller draaien dan de begin snelheid en daarna iets langzamer gaan draaien wanneer de radiator afkoelt en vervolgens weer sneller gaan draaien als de radiator weer warmer wordt.

Eigenlijk gebruik ik die snelheidsschommeling niet heel erg, maar ik wilde gewoon PWM aansturing hebben omdat de fans dan op een hele lage snelheid iig nog kunnen starten. Iets wat niet kan als je de fans op voltage gaat knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Kortingscode van 25% voor alle speedcomforts geldig tot 31 dec.
Members only: code
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
invullen bij t afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Frag1le schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:14:
[...]

Ik weet niet goed wat je vraag is maar het is zoals het daar staat.

Voorbeeld: als dipswitch tp1=on en tp2=off is zal de start/begin snelheid op fan 1 afhangen van dipswitch tfl en zal na 40 graden celcius langzaam sneller gaan draaien en bij 55 graden op volle snelheid gaan draaien.

Mijn aanvoertemp is 60 graden dus staat deze op de derde stand: tp1=off en tp2=on wat neerkomt op dat m'n fans bij 60 graden net wat sneller draaien dan de begin snelheid en daarna iets langzamer gaan draaien wanneer de radiator afkoelt en vervolgens weer sneller gaan draaien als de radiator weer warmer wordt.

Eigenlijk gebruik ik die snelheidsschommeling niet heel erg, maar ik wilde gewoon PWM aansturing hebben omdat de fans dan op een hele lage snelheid iig nog kunnen starten. Iets wat niet kan als je de fans op voltage gaat knijpen.
Ik had ook beter moeten kijken naar de print en niet naar de nummering (1-5) van de dipswitches...
Nu ik de benaming ook op de print zie staan lijkt het me behoorlijk duidelijk idd. DBE is bijna af!

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Hallo,

Heb even jullie hulp nodig.....

Heb deze fans gekocht voor de oude radiatoren met 50mm ruimte: http://www.blacknoise.com...es/50x50x10mm.php?lang=EN

Hier zitten 3 draden aan rood (plus), zwart (min) en een gele draad. Is deze nu aan te sturen met zo'n pwm controller ?

Alvast bedankt.

• medu80
Nee helaas. PWM is 4 draads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Bedankt voor het antwoord ! Was ik al bang voor.....

Weet je toevallig de functie van zo'n derde draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pulsmeting, waardoor je de snelheid kunt zien.

Hier draait het nog steed prima, laatst 4 Coolermaster fans vervangen door nieuwe, want de andere 4 fans die ik had (volgens mij van Artic Cooling) gaven aanzienlijk meer lucht. Alleen heeft 1 van de oudere fans een soort rateltje als hij op een bepaald toerental draait.
IIG komt er echt een bak warme lucht vanaf als het draait :D Mag ook wel, eigenlijk staat alleen die radiator aan, en de CV kon anders zijn vermogen echt niet kwijt.

Programma van de Arduino wat aangepast, en de sensor verplaatst van aanvoerleiding naar een plekje tussen de radiatorvinnen.
Programma regelt de snelheid op basis van temperatuur, dus boven de 30 gaan ze aan, bij 55 draaien ze maximaal, en daartussen uiteraard modulerend.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 30-12-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Iemand binnenkort nog voornemens een convectorput boost projectje starten?
De mijne heb ik gecancelled, derhalve heb ik een zooitje fans over.

https://tweakers.net/aanb...20mm-smartcool-120mm.html

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09 19:48
Nou, ik zit me al een tijdje in te lezen en het duurt al veel te lang. Er is al veel te veel tijd overheen gegaan met al deze koude natuurlijk..
Dus nu maar eens spijkers met koppen slaan.
Graag ontvang ik ff wat feedback op wat ik in de planning heb, want ik ben niet zo'n elektrokoning.

De standaard radiator blijkt maar 5cm ruimte te hebben, dus er moeten helaas kleine 50mm ventilatortjes in.
Ik heb in de woonkamer 2 radiatoren van 285cm x 60cm, die haaks op elkaar staan.
Ik zat te denken om onder iedere radiator 5 fans te monteren. Een van de volgende:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XS-1, 50mm - 16.0dB bij 3000rpm
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XS-2, 50mm - 21,1dB bij 4000rpm
Mijn gedachte was, kiezen voor de onderste (zelfde prijs), vervolgens parallel schakelen en dan kan ik ze altijd op 1500rpm zetten via de Zalman console (zie hieronder), zodat de decibels veel minder worden. Mocht ik net thuis komen en ik lak heb aan het lawaai, kan ik ze tijdelijk op volle bak zetten voor het beste effect.

Edit, wat ik ook nog kan doen is grotere fans pakken die ik tegen de muur monteer. Ze blazen dan tussen de muur en de radiator + tussen de radiatorzijden zelf. Dit om een veel lagere rpm dus lager db te realiseren.
Dan zou ik de volgende ook kunnen monteren:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XE-2, 92mm
Wat zouden jullie doen?

Vandaag een gebruikte Zalman 6kanaals controller gekocht waarmee ik de in serie te schakelen ventilatoren harder en zachter kan zetten.
pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)
(In China zal ik een tempratuurschakelaar kopen, maar die is dan pas binnen als de lente begint)

Dan moet ik ten einde nog een 12V DC voeding hebben. Ik zag hier al een voltcraft stekker voorbij komen, maar ik vind het echt een moeilijk verhaal om 25 euro voor een afgeknipte adapter te betalen zegmaar. Zijn er nog andere cheap ass opties? (studentenhuisje :-) )

[ Voor 10% gewijzigd door johan1989 op 08-01-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Zoiets?
http://www.elektronicawer...seerde_netadapter/details

600 mA zou zat moeten zijn voor 5 van die fannetjes.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste