LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 10 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 23:39
Ik heb nog meer radiatoren hier, alleen in de woonkamer 2x5 ventilatoren was dus de planning.
Ondertussen een 35 ventilatoren partijtje via mp gekocht! Dus de kostenpost is al een heel eind gedaald doordat ik die niet nieuw hoef te kopen. (Waarschijnlijk wat mee geluid maar dat neem ik voor lief)
De Zalman kan per kanaal 7watt verstouwen. Dus ik had bedacht dat het goed zou zijn om een voeding te hebben die 6x7w=42w + wat temperatuursensoren en wat marge dat de voeding niet volle bak hoeft te draaien (warmte voorkomen voor rendement?) is 45watt. Of ga ik dan al in de mist?
Ik heb nu op marktplaats eerst maar een 3A adaptertje gekocht.

[ Voor 35% gewijzigd door johan1989 op 09-01-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
je kan ook via aliexpress een temperatuur schakelaar en een dc-dc converter kopen om toerental te regelen.
dc-dc converter gaat gewoon 12vdc in en via potmeter kan je op een display de uitgaande spanning aflezen werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
johan1989 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:46:
Nou, ik zit me al een tijdje in te lezen en het duurt al veel te lang. Er is al veel te veel tijd overheen gegaan met al deze koude natuurlijk..
Dus nu maar eens spijkers met koppen slaan.
Graag ontvang ik ff wat feedback op wat ik in de planning heb, want ik ben niet zo'n elektrokoning.

De standaard radiator blijkt maar 5cm ruimte te hebben, dus er moeten helaas kleine 50mm ventilatortjes in.
Ik heb in de woonkamer 2 radiatoren van 285cm x 60cm, die haaks op elkaar staan.
Ik zat te denken om onder iedere radiator 5 fans te monteren. Een van de volgende:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XS-1, 50mm - 16.0dB bij 3000rpm
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XS-2, 50mm - 21,1dB bij 4000rpm
Mijn gedachte was, kiezen voor de onderste (zelfde prijs), vervolgens parallel schakelen en dan kan ik ze altijd op 1500rpm zetten via de Zalman console (zie hieronder), zodat de decibels veel minder worden. Mocht ik net thuis komen en ik lak heb aan het lawaai, kan ik ze tijdelijk op volle bak zetten voor het beste effect.

Edit, wat ik ook nog kan doen is grotere fans pakken die ik tegen de muur monteer. Ze blazen dan tussen de muur en de radiator + tussen de radiatorzijden zelf. Dit om een veel lagere rpm dus lager db te realiseren.
Dan zou ik de volgende ook kunnen monteren:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XE-2, 92mm
Wat zouden jullie doen?

Vandaag een gebruikte Zalman 6kanaals controller gekocht waarmee ik de in serie te schakelen ventilatoren harder en zachter kan zetten.
pricewatch: Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)
(In China zal ik een tempratuurschakelaar kopen, maar die is dan pas binnen als de lente begint)

Dan moet ik ten einde nog een 12V DC voeding hebben. Ik zag hier al een voltcraft stekker voorbij komen, maar ik vind het echt een moeilijk verhaal om 25 euro voor een afgeknipte adapter te betalen zegmaar. Zijn er nog andere cheap ass opties? (studentenhuisje :-) )
of zoiets kopen en kijken op welk voltage de fans nog een acceptabel volume hebben:

http://www.elektronica-online.nl/?content=8608

misschien is de zalman niet eens nodig...

heb je niet zelf nog een oude voeding van een of ander apparaat trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 23:39
Die Zalman is al onderweg, maar prima, leuke gadget joh!
Ik heb ondertussen zelf een voeding gevonden! De Samsung Chromebook blijkt ook 12v af te geven(viel mij nog tegen, het enige in huis wat met een adaptertje 12v doet). Had nog een extra Chinees ladertje liggen, dus die gaat eraan :)
Ben benieuwd. Als ik het niet vergeet zal ik een picca plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:03
Volop geinspireerd door dit topic en daarom gister ook de nodige spulletjes besteld op aliexpress en wil 2 normale radiatoren gaan "boosten". Eerst beginnen met een basale setup met 1 of 2 fans en daarna even kijken naar hoe en waar ik ze het beste kan monteren.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 15:14
Ben ondertussen mooi opgeschoten.

Heb nu op beide radiatoren 50 mm fans Noiseblocker XS1 liggen (20 stuks in totaal) aangestuurd door W1209 werkend op adapter 12V 2 A.

Wou ze het liefst aan de onderzijde monteren, maar ivm de nihile ruimte aan de onderzijde heb ik ze boven "in" de radiator gelegd gedempt met Foam tochtstrip. En door de nostalgische roosters zijn ze zo goed als niet zichtbaar :-).

Wel ga ik de boel met een "dimmer" inregelen om zo de beste balans tussen geluid en luchtstroom te krijgen, want ondanks dat het "Noiseblockers" zijn vindt ik het geluid net iets te ( dit voorkom je groten deels door grotere fans te nemen, maar dat gaat hier helaas niet). Tevens nog thermoschakelaars gekocht om te kijken wat deze precies kunnen betekenen tov de w1209 en zo het licht en relais geluid nog weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Gisteravond mijn DBE's geïnstalleerd.

In de woonkamer heb ik 2 JAGA Tempo vrijstaande convectoren van 900 mm lang. Ik heb hier de benodigde DBE units besteld (2 x 2 fans per convector) en deze gisteravond geïnstalleerd.

Wat zijn die dingen stil zeg! Zo stil had ik dat niet verwacht.

De deltaT van deze 2 convectoren is ook echt een stuk verbeterd. Voorheen zat ik op 3-3,5°C deltaT, soms 4. Dit is nu verdubbeld.

De CV ketel aanvoertemperatuur heeft heel de verdere nacht geschommeld op 33-40°C, terwijl dat voorheen ruim 5-7 graden hoger was. (Momenteel stook ik continue zelfde temperatuur om wat gegevens te verzamelen over verbruik en aanvoertemperaturen).

Ik hoopte al een beetje dat ik op deze aanvoertemperaturen zou uitkomen, hiermee komt de WP weer een stapje dichterbij :) De WAF is ervoor aanwezig en deze is nu gelijk weer een paar punten gestegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:11
Rhaelak schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:26:
Gisteravond mijn DBE's geïnstalleerd.

In de woonkamer heb ik 2 JAGA Tempo vrijstaande convectoren van 900 mm lang. Ik heb hier de benodigde DBE units besteld (2 x 2 fans per convector) en deze gisteravond geïnstalleerd.

Wat zijn die dingen stil zeg! Zo stil had ik dat niet verwacht.

De deltaT van deze 2 convectoren is ook echt een stuk verbeterd. Voorheen zat ik op 3-3,5°C deltaT, soms 4. Dit is nu verdubbeld.

De CV ketel aanvoertemperatuur heeft heel de verdere nacht geschommeld op 33-40°C, terwijl dat voorheen ruim 5-7 graden hoger was. (Momenteel stook ik continue zelfde temperatuur om wat gegevens te verzamelen over verbruik en aanvoertemperaturen).

Ik hoopte al een beetje dat ik op deze aanvoertemperaturen zou uitkomen, hiermee komt de WP weer een stapje dichterbij :) De WAF is ervoor aanwezig en deze is nu gelijk weer een paar punten gestegen :D
Heb je alleen Jaga's of ook vloerverwarming?

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
boot77 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:02:
[...]

Heb je alleen Jaga's of ook vloerverwarming?
Alleen Jaga's en El Cheapo enkele plaat radiatoren. Open woon-keuken kamer met 2 x Jaga en een radiator in de keuken en gang beneden. Ik overweeg beide radiatoren te vervangen voor Jaga's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
Rhaelak schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Alleen Jaga's en El Cheapo enkele plaat radiatoren. Open woon-keuken kamer met 2 x Jaga en een radiator in de keuken en gang beneden. Ik overweeg beide radiatoren te vervangen voor Jaga's.
Kijk dat is goed nieuws, zit zelf aan de stadsverwarming en kan dus niet simuleren wat LTV zou doen. Heb ook alleen radiatoren en geen vloerverwarming. Wat is de m3 van de woonkamer/keuken en de RC waardes van vloer en gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
boot77 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:41:
[...]

Kijk dat is goed nieuws, zit zelf aan de stadsverwarming en kan dus niet simuleren wat LTV zou doen. Heb ook alleen radiatoren en geen vloerverwarming. Wat is de m3 van de woonkamer/keuken en de RC waardes van vloer en gevel?
43 m2 x 2,65 mtr. Glaspui op het zuiden.
Rc waarde buitenmuur 3,0, Rc waarde vloer 3,5.
Glas HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
Thanks, dit is vergelijkbaar met mijn situatie, zit alleen niet op het zuiden jammer genoeg. Geeft de burger weer moet dat het redelijk haalbaar is zonder aan de wand of vloerverwarming te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/4abd900397/?raw=1
Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/55643a602b/?raw=1
De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.dofl.nl/f/d79c00d4ac/?raw=1
Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Kan m'n gedachten er niet afhouden nu ik ermee bezig ben, maar heeft iemand wel eens nagedacht over een soort van luchtpijp te maken? Voor onder een standaard radiatorplaat.

Misschien niet zo mooi weg te werken maar misschien efficienter dan de losse fans en bedrading en extra kans op resonantie.

Het idee: een buis (diameter zou in verhouding moeten staan met fan kracht en uitlaat gaten) onder de volledige lengte van de radiatorplaat en hierin gaten geboord die naar boven richten om de lucht door de radiator te blazen. Aan het uiteinde een passende verloopstuk naar een 90mm fan (of groter/kleiner).

Iemand ideeen/toevoegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23

Onbekend

...

Hoeveel extra warmte krijgen jullie met die extra ventilatoren uit een radiator?
Ik had namelijk ook als test twee (relatief sterke) ventilatoren onder de radiator gemonteerd, maar ik merkte dat de luchtstroom daar zonder ventilatoren al aardig sterk was. (M'n CV-water is gewoon 70 graden, waardoor het warmteverschil al redelijk groot is.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Coldfrog schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:07:
Kan m'n gedachten er niet afhouden nu ik ermee bezig ben, maar heeft iemand wel eens nagedacht over een soort van luchtpijp te maken? Voor onder een standaard radiatorplaat.

Misschien niet zo mooi weg te werken maar misschien efficienter dan de losse fans en bedrading en extra kans op resonantie.

Het idee: een buis (diameter zou in verhouding moeten staan met fan kracht en uitlaat gaten) onder de volledige lengte van de radiatorplaat en hierin gaten geboord die naar boven richten om de lucht door de radiator te blazen. Aan het uiteinde een passende verloopstuk naar een 90mm fan (of groter/kleiner).

Iemand ideeen/toevoegingen?
Mijn eerste gedachten zijn dat je dan flink harder moet blazen, meer lawaai en windgeruis door de gaten. Met een aantal fans naast elkaar kun je het toerental beperken tot (bijna) onhoorbaar, zeker met PWM-fans en toch een goede flow krijgen.
Wel een leuk idee, misschien ga ik een keertje een PoC maken in het kader van meten=weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Dat is een feit betreft het regelen van het toerental.

Maar het was zo'n hersenspinsel :-)

Zou zelfs aan beide kanten een fan (a 100 mm of groter/kleiner) kunnen zetten van de buis en de gaten kunnen volgens mij redelijk groot of sleuven vrezen?

Beide fans bouwen dan druk op doordat ze tegen elkaar in blazen.

Doordat de buis onder de radiator komt te hangen zal de natuurlijke trek/Flow niet blokkeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Coldfrog op 20-01-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Heeft er al eens iemand een smalle verticale radiator (B=40 cm, H=180 cm) voorzien van fans?
Aangezien het een enkele plaat is, dacht ik eraan om aan de onderzijde een speedcomfort te monteren en dan vanaf de onderzijde tot aan de helft ofzo aan weerszijden iets van plexiglas te monteren/plakken (of eerst een stuk karton) om zo de luchtflow omhoog te stuwen en het afgifte vermogen te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Denk dat je van radiator folie (die stevige met een soort foamrug) een "U" achter de radiator moet gaan vouwen die de achterkant (muurzijde) en zijkanten dichtmaakt waardoor je een reflector creëert.

Hieronder kun je dan de speedcomfort gaan plaatsen. Denk wel dat je metalen strips aan de muurzijde moet maken om de speedcomfort met de magneten op zijn plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:21
Zou iemand zijn temperatuur eens kunnen meten in de convectorput. Een die niet in de zon ligt.

Laat ik het anders zeggen. De temperatuur in de nacht, als hij niet aan is.

De mijne daalt in de nacht naar 12°.

Ben al druk bezig met isoleren in de kruipruimte maar alles lijkt tevergeefs. 12° is niet tegenop te stoken :(

Ligt dat aan mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:15
Bij mij komt binnenkort een warmtepomp, die het werk van de gasketel voor een groot deel over moet gaan nemen. Bij dagen zoals de laatste tijd, net onder nul, heeft mijn cv nu zo'n 45 graden nodig om het huis warm te houden. Dat is voor een warmtepomp niet zo fijn, dus ik wil m'n 7 radiatoren (T22 van 50 hoog en 100 breed) van de beneden-etage gaan upgraden. Er zijn grofweg drie mogelijkheden:

1. Jaga's kopen: 7 stuks a zo'n 800 euro. beetje duur.
2. Huidige radiatoren voor dubbel zo grote vervangen (T33 van 50/55 hoog en 120/140 breed). Niet erg mooi en wellicht nog steeds te weinig vermogen?
3. DBE's maken. Wel mooi, maar de WAF is erg gevoelig voor geluid. Op zich hoeven ze wellicht alleen op hoog vermogen te draaien als wij 's morgens nog in bed liggen, maar hier ben ik toch wat huiverig voor.

Wat raden julie mij aan?

beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:56:
Zou iemand zijn temperatuur eens kunnen meten in de convectorput. Een die niet in de zon ligt.

Ben al druk bezig met isoleren in de kruipruimte maar alles lijkt tevergeefs. 12° is niet tegenop te stoken :(

Maakt dat wat uit dan? Als je stookt wordt ie toch weer warm? Die van mij daalt namelijk tot een graad of 15 in de nacht maar als de ketel draait komt er een bak warmte uit.

Moet wel zeggen dat ik eerst de zelfbouw DBE had gemaakt met een plank met daarin 5x 140mm fans maar sinds ik de plank er uit heb gehaald en de fans onder de convector heb gebonden komt er echt veel warme lucht uit de put.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
stuffer schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:27:
[...]

Maakt dat wat uit dan? Als je stookt wordt ie toch weer warm? Die van mij daalt namelijk tot een graad of 15 in de nacht maar als de ketel draait komt er een bak warmte uit.
Nou volgens het principe wat niet afkoelt hoef je ook niet te verwarmen :+
Weet nu niet of ik tegen windmolens aan het strijden ben zeg maar of dat de situatie hier "normaal" is.

Als 12° "normaal" is weet ik dat ik geen extra dingen meer hoef te doen in de kruipruimte .... zoiets :)
[...]

Moet wel zeggen dat ik eerst de zelfbouw DBE had gemaakt met een plank met daarin 5x 140mm fans maar sinds ik de plank er uit heb gehaald en de fans onder de convector heb gebonden komt er echt veel warme lucht uit de put.
Dat is dan wel weer wat om te proberen.
Heb zelf de afgelopen maand of zo ook daarmee lopen stoeien. Heb zelf hiermee geëxperimenteerd :

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/o5yuyx.jpg

Met 1 of 2 fan's maakt geen verschil.

Kan je het beredeneren waarom dat werkt. Ik niet namelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Coldfrog schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:47:
Denk dat je van radiator folie (die stevige met een soort foamrug) een "U" achter de radiator moet gaan vouwen die de achterkant (muurzijde) en zijkanten dichtmaakt waardoor je een reflector creëert.

Hieronder kun je dan de speedcomfort gaan plaatsen. Denk wel dat je metalen strips aan de muurzijde moet maken om de speedcomfort met de magneten op zijn plek te houden.
Zo'n soort creatie was ik inderdaad van plan er van te gaan maken. Ik zal jullie deelgenoot maken van mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:03
Scheelt dat zoveel? Ik heb zelf 8 x 120mm fans op een houten plank, bovenop de convector. Ik heb vorige week nog eens de retourtemperatuur met en zonder dbe gemeten. De leiding wordt bij de cv gesplitst in 2 groepen (voor en achter). Het temperatuurveloop was in beide gevallen ongeveer gelijk, maar verschil tussen voor en achter (convector) was aanzienlijk. Dat scheelde na 20 minuten zomaar 7 graden, terwijl het zonder dbe gelijk op liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
blauwemac schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:02:
Bij mij komt binnenkort een warmtepomp, die het werk van de gasketel voor een groot deel over moet gaan nemen. Bij dagen zoals de laatste tijd, net onder nul, heeft mijn cv nu zo'n 45 graden nodig om het huis warm te houden. Dat is voor een warmtepomp niet zo fijn, dus ik wil m'n 7 radiatoren (T22 van 50 hoog en 100 breed) van de beneden-etage gaan upgraden. Er zijn grofweg drie mogelijkheden:

2. Huidige radiatoren voor dubbel zo grote vervangen (T33 van 50/55 hoog en 120/140 breed). Niet erg mooi en wellicht nog steeds te weinig vermogen?
3. DBE's maken. Wel mooi, maar de WAF is erg gevoelig voor geluid. Op zich hoeven ze wellicht alleen op hoog vermogen te draaien als wij 's morgens nog in bed liggen, maar hier ben ik toch wat huiverig voor.

Wat raden julie mij aan?

beste groet, blauwemac
Ik zou de bestaande radiatoren voorzien van fans. Zelfbouw of iets kant en klaar uit de winkel a la speedcomfort of DBE units van Jaga.

De laatste heb ik en die hoor je eigenlijk niet (4 x 2 fans draaien). Een beetje op de achtergrond als je in de kamer zit en je doet niets en geen andere geluidsbronnen.

Speedcomfort schijnt iets meer geluid te maken. Wat volgens mij meer word veroorzaakt door de resonantie die ontstaat door de bevestigingsmagneten, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee (ik bestel er van de week 1 voor een test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:57:
[...]

Scheelt dat zoveel? Ik heb zelf 8 x 120mm fans op een houten plank, bovenop de convector. Ik heb vorige week nog eens de retourtemperatuur met en zonder dbe gemeten. De leiding wordt bij de cv gesplitst in 2 groepen (voor en achter). Het temperatuurveloop was in beide gevallen ongeveer gelijk, maar verschil tussen voor en achter (convector) was aanzienlijk. Dat scheelde na 20 minuten zomaar 7 graden.
Door de fans onder de convector te plaatsen creeer je eigenlijk nog een secondaire luchtstroom die ook mee helpt in de convectie waardoor er een betere afgifte ontstaat.

Bij paatsing fans bovenop creeer je die niet tot nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wat bedoel je met secundaire luchtstroom? Het kan toch maar 1 kant op? In mijn geval zitten de convectorlamellen ingebouwd tussen 2 houten platen die tot aan het convectorrooster lopen. Het is al een stuurt schoorsteen.
De plank met fans zit zo'n 5cm boven de lamellen en sluit vrij goed aan op de platen.

Mijn gedachte is dat het in deze setup de verzamelde warmte boven de lamellen met meer geweld naar boven blaast en daarbij extra lucht aanzuigt.

Wanneer de fans onder de convectorlamellen worden geplaatst, wordt er extra lucht door de lamellen geblazen, maar heeft deze dan wel genoeg tijd om op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Rhaelak schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:59:
[...]

Door de fans onder de convector te plaatsen creeer je eigenlijk nog een secondaire luchtstroom die ook mee helpt in de convectie waardoor er een betere afgifte ontstaat.

Bij paatsing fans bovenop creeer je die niet tot nauwelijks.
Dat is ook mijn ervaring. De warmte die door de fans naar boven wordt geblazen is zelfs op een lage aanvoertemp van 40/45 beter dan zonder de fans.

Ook onder de convector voel ik dat er veel koude lucht uit de koudeval door de convector wordt geblazen.

Bijkomend nadeel wat ik ook nog had met de plank er op is dat de fans wel moeten draaien bij warmtevraag van de thermostaat.

Dit ging bij mij 1x niet goed wat een pendelende ketel tot gevolg had.

Ik heb mijn fans middels pwm aangesloten en ze draaien nu veel rustiger terwijl er meer warmte uit de put komt.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

stuffer schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:08:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. De warmte die door de fans naar boven wordt geblazen is zelfs op een lage aanvoertemp van 40/45 beter dan zonder de fans.

Ook onder de convector voel ik dat er veel koude lucht uit de koudeval door de convector wordt geblazen.

Bijkomend nadeel wat ik ook nog had met de plank er op is dat de fans wel moeten draaien bij warmtevraag van de thermostaat.

Dit ging bij mij 1x niet goed wat een pendelende ketel tot gevolg had.

Ik heb mijn fans middels pwm aangesloten en ze draaien nu veel rustiger terwijl er meer warmte uit de put komt.
Wordt op die manier (fans onder de lamellen) de lucht wel voldoende opgewarmd of draaien de fans 'heel' langzaam?

Ik heb momenteel de 'plank met fans vlak onder het rooster' methode en dat werkt prima. Mijn idee was hiermee dat je de hele radiator gebruikt om lucht op te warmen en dan de warme lucht een zetje te geven door het uit de put te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wolfram55 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:56:

Heb zojuist gemeten. Put 16 graden, woonkamer 17,5 graden. Mijn kruipruimte is geïsoleerd met zo'n soort purschuim

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2017 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Anoniem: 477788 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Wordt op die manier (fans onder de lamellen) de lucht wel voldoende opgewarmd of draaien de fans 'heel' langzaam?

Ik heb momenteel de 'plank met fans vlak onder het rooster' methode en dat werkt prima. Mijn idee was hiermee dat je de hele radiator gebruikt om lucht op te warmen en dan de warme lucht een zetje te geven door het uit de put te blazen.
Dat had ik eerst ook maar had het idee dat er te veel warmte in de put "opgesloten" bleef waardoor de fans te lang hard bleven draaien. Nu zitten ze onder de convector en blazen ze behoorlijk wat warme lucht naar boven. Als nu 's-ochtends de verwarming voor het eerst aangaat met een aanvoer van 60° gaan ze even naar 100% draaistand en de rest van de dag varieerd de snelheid wel wat maar niet meer op 100%. Aanvoer zit dan tussen de 40-50°.

Merkte dat als de buitentemperatuur boven de 5° is dat ze op de laagste stand blijven draaien. Aanvoer temperatuur zakt dan natuurlijk.

Qua verbetering in een hogere deltaT merk ik er weinig van maar de woonkamer warmt wel sneller op met een lagere aanvoer (na het opnieuw inleren van de thermostaat. Eerste 2 dagen had ik een behoorlijke overshoot van 1,5-2°)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

stuffer schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:44:
[...]

Dat had ik eerst ook maar had het idee dat er te veel warmte in de put "opgesloten" bleef waardoor de fans te lang hard bleven draaien. Nu zitten ze onder de convector en blazen ze behoorlijk wat warme lucht naar boven. Als nu 's-ochtends de verwarming voor het eerst aangaat met een aanvoer van 60° gaan ze even naar 100% draaistand en de rest van de dag varieerd de snelheid wel wat maar niet meer op 100%. Aanvoer zit dan tussen de 40-50°.

Merkte dat als de buitentemperatuur boven de 5° is dat ze op de laagste stand blijven draaien. Aanvoer temperatuur zakt dan natuurlijk.

Qua verbetering in een hogere deltaT merk ik er weinig van maar de woonkamer warmt wel sneller op met een lagere aanvoer (na het opnieuw inleren van de thermostaat. Eerste 2 dagen had ik een behoorlijke overshoot van 1,5-2°)
Interessant, bedankt voor de uitleg. Ik ben altijd voor verbetering dus misschien dat ik het ook eens ga proberen.

Wat betreft de implementatie, je hebt ze gewoon onder tegen de radiator aan bevestigd? En eventuele tussen ruimtes zijn gewoon open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
LA-384 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:32:
[...]

Heb zojuist gemeten. Put 16 graden, woonkamer 17,5 graden. Mijn kruipruimte is geïsoleerd met zo'n soort purschuim
Dank.

Zojuist mijn temperatuur gemeten in de kruipruimte ....9.9°.
Daar zit de baktemperatuur van 12° niet ver vandaan ....

Lijkt me een verschrikkelijke lek.
Nu moet ik beneden in de kruipruimte nog wel de "puntjes" op de i zetten wat afdichten betreft maar had hier toch al wel meer van verwacht.

Enigste wat wel lijkt is dat het vlotter opgewarmd is maar dat is gevoelsmatig en daar koop je weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Anoniem: 477788 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Interessant, bedankt voor de uitleg. Ik ben altijd voor verbetering dus misschien dat ik het ook eens ga proberen.

Wat betreft de implementatie, je hebt ze gewoon onder tegen de radiator aan bevestigd? En eventuele tussen ruimtes zijn gewoon open?
De fans met ijzerdraad strak tegen de convector aan de onderkant vastgemaakt. Ik heb wel noctua's waar al wat rubber aan de zijkant zit en het resoneert niet. Tussenruimte heb ik vrijgelaten tussen de fans maar wel de tussrnschotjes op de convector zo gezet dat die mooi uitkomen.

Zelf zat ik nog te denken om er nog een aantal bijteplaatsen omdat er nu op laag vermogen een verschil voelbaar is of je je hand boven een fan hebt of net daar naast.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zal dat ook zoveel uitmaken op een gewone radiator (Achter de bank, onder een vensterbank)?
Dat ik de drie 120mm fans ipv op de radiator leg mbv een bouwwerk net onder de radiator plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

hjs schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:08:
Zal dat ook zoveel uitmaken op een gewone radiator (Achter de bank, onder een vensterbank)?
Dat ik de drie 120mm fans ipv op de radiator leg mbv een bouwwerk net onder de radiator plaats.
Dan heb je een zelfbouwspeedcomfort:-)

Denk het wel want heb ook de speedcomfort voor op de werkkamer (initieel voor de convector put maar daar was het niet goed genoeg voor) en daar werkt het prima.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

stuffer schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Dan heb je een zelfbouwspeedcomfort:-)

Denk het wel want heb ook de speedcomfort voor op de werkkamer (initieel voor de convector put maar daar was het niet goed genoeg voor) en daar werkt het prima.
Heb nu dus al drie fans op de radiator onder de roosters in de vensterbank liggen.
Dus bedoelde zal het eronder ipv erop veel verschil maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Ik heb zelf 50mm fans bovenin de radiator liggen en heb onder helaas te weinig ruimte (hooguit 4 cm ruimte :-( ).

Heb tijdens het plaatsen wel even getest om er een paar onderin te plaatsen en de luchtstroom was kouder t.o.v. bovenin. Heb het idee dat bovenin er ook lucht van de zijkanten opnieuw weer aangezogen wordt en zo "minder" effect heeft. Onderin kan er alleen koude lucht worden aangezogen en dan klopt het idd dat de fans op mindere rotatie zou kunnen draaien.

En de levensduur van de fans zou onderin beter moeten zijn gezien de temperatuur. Dan niet meegenomen dat onderin de fans meer rotzooi aanzuigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Coldfrog op 22-01-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wolfram55 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:04:
[...]

Dank.

Zojuist mijn temperatuur gemeten in de kruipruimte ....9.9°.
Daar zit de baktemperatuur van 12° niet ver vandaan ....

Lijkt me een verschrikkelijke lek.
Nu moet ik beneden in de kruipruimte nog wel de "puntjes" op de i zetten wat afdichten betreft maar had hier toch al wel meer van verwacht.

Enigste wat wel lijkt is dat het vlotter opgewarmd is maar dat is gevoelsmatig en daar koop je weinig voor.
Ik heb ook even in mijn kruipruimte gemeten (niet bij de convector, maar bij de toegang). Hier gaf de thermometer 14 graden aan. Ik moet toegeven dat het mij ook nogal verbaasd dat het er niet kouder is. Hoewel ik er niet meer dan een paar minuten ben geweest, voelde het overal vrij aangenaam. Dus ik denk dat die 14 graden toch wel voor de hele ruimte geldt. Ik denk ook niet dat ik de kruipruimte aan het verwarmen ben, want volgens mij werkt die isolatie zeer goed. Althans de woonkamer heeft een vochtigheid van zo'n 36% terwijl er in de kruipruimte 74% werd aangegeven. Slechte isolatie zou volgens mij ook meer vocht doorlaten.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Wat is de ondergrond in je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gele zand. Ik woon wel in veengebied. Er zal geen turf meer in de grond zitten, maar volgens mij wel klei. Misschien scheelt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Heb m'n kruipruimte voorzien van Tonzon isolatie en daarbij behorende radonfolie op de vloer (zandgrond). Toen ik deze had gelegd kon je direct vernemen dat de "vochtige" kou weg was. Deze houdt de vochtoptrek vanuit de grond tegen waardoor de luchtvochtigheidspercentage drastisch omlaag gaat.
Zie: https://tonzon.nl/profess...uctinformatie-bodemfolie/

Denk dat de kou wel eens via de vochtige muren van de convectorput zou kunnen doorslaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb T200 folie op de bodem, dat werkt ook erg goed vwb luchtvochtigheid in de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

hjs schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:53:
[...]

Heb nu dus al drie fans op de radiator onder de roosters in de vensterbank liggen.
Dus bedoelde zal het eronder ipv erop veel verschil maken ;)
Dat zou ik niet weten....maar meten is...

Ik had het zelfde met speedcomfort. Eerst geprobeerd in mijn convectorput maar het viel me tegen. De fans waren te klein of mijn put te groot.

Daarna geprobeerd door ala nickyb2 met een lange plank met daarin de fans echter merkte ik dat de warmte te veel en te lang in de put bleef.

Nu ik ze er onder heb hangen merk ik zeker dat er meer warmte uit de put komt als ik ook op een lage temperatuur stook. Dit omdat de fans me PWM veel rustiger draaien dan toen die plank er nog op lag.

[ Voor 0% gewijzigd door stuffer op 22-01-2017 21:12 . Reden: typo ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerhardBurger
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:36
Hoi allemaal, nieuwkomer hier op dit topic, erg leuk om te lezen!

Wij hebben een nieuwe bank gekocht, en de meest praktische plaats voor die bank is natuurlijk recht voor de radiator (type 21) die daardoor helemaal geblokkeerd wordt :) Gecombineeerd met een wat grote vensterbank lijkt het erop dat de warme lucht niet heel erg makkelijk ergens heen kan.

Onze zeer praktische nieuwe bank :P

Ik heb eerst zitten kijken naar speedcomfort, maar neig nu toch meer naar zelfbouw, eerst voornamelijk vanwege de kosten, maar na het lezen van dit topic ook vanwege het verwachte geluidsniveau :P

In de radiator is natuurlijk het mooist, maar met een afstand van 4.5 cm gaat dat niet heel stil worden. Aangezien de bank icm vensterbank een bijn afgesloten ruimte vormt, leek het me handiger om gewoon iets onder de verwarming te leggen/hangen, en het geheel een beetje zien als een soort convectorput? En misschien een soort schuin plexiglas onder de vensterbank die de warme lucht de goede kant opstuurt? En iemand ervaring van een zelfbouw in combinatie met tonzon radiatorfolie bevestigd aan de radiator (dat zit er al op), in verband met ritselen oid :P

Iemand tips/ideeen/advies? Oh en er moet ook rekening gehouden worden met een WAF veto uiteraad :+

Een paar afstanden:

Breedte radiator: 7 cm
Muur tot rechter radiatorplaat: 10.5 cm
rechter radiatorplaat tot bank: 12 cm
Uitstekende vensterbank: 15.5 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11-2024
Dit is toch een interessant resultaat ,het enige verschil met vorig jaar is de toepassing van blowers.
zoals uit mijn vorige posts een Jaga DBE, een speedcomfort en een zelfbouw DBE

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/m9ouuu.png

Dus Ja het werkt !! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:18

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Raolte schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:27:
Dit is toch een interessant resultaat ,het enige verschil met vorig jaar is de toepassing van blowers.
zoals uit mijn vorige posts een Jaga DBE, een speedcomfort en een zelfbouw DBE

[afbeelding]

Dus Ja het werkt !! ;)
Met hoeveel graden is de aanvoer temperatuur van de CV ketel gezakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:37
GerhardBurger schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:34:
Hoi allemaal, nieuwkomer hier op dit topic, erg leuk om te lezen!

Wij hebben een nieuwe bank gekocht, en de meest praktische plaats voor die bank is natuurlijk recht voor de radiator (type 21) die daardoor helemaal geblokkeerd wordt :) Gecombineeerd met een wat grote vensterbank lijkt het erop dat de warme lucht niet heel erg makkelijk ergens heen kan.

[afbeelding]

Ik heb eerst zitten kijken naar speedcomfort, maar neig nu toch meer naar zelfbouw, eerst voornamelijk vanwege de kosten, maar na het lezen van dit topic ook vanwege het verwachte geluidsniveau :P

In de radiator is natuurlijk het mooist, maar met een afstand van 4.5 cm gaat dat niet heel stil worden. Aangezien de bank icm vensterbank een bijn afgesloten ruimte vormt, leek het me handiger om gewoon iets onder de verwarming te leggen/hangen, en het geheel een beetje zien als een soort convectorput? En misschien een soort schuin plexiglas onder de vensterbank die de warme lucht de goede kant opstuurt? En iemand ervaring van een zelfbouw in combinatie met tonzon radiatorfolie bevestigd aan de radiator (dat zit er al op), in verband met ritselen oid :P

Iemand tips/ideeen/advies? Oh en er moet ook rekening gehouden worden met een WAF veto uiteraad :+

Een paar afstanden:

Breedte radiator: 7 cm
Muur tot rechter radiatorplaat: 10.5 cm
rechter radiatorplaat tot bank: 12 cm
Uitstekende vensterbank: 15.5 cm
Zou toch overwegen om de vensterbank in te korten/ nieuwe plaatsen. Zodat de warme lucht een mooie flow krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Leudal schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Met hoeveel graden is de aanvoer temperatuur van de CV ketel gezakt
We zaten vorig jaar op 50 C , nu met nachtverlaging op 45 C , en zonder nachtverlaging op 42 C ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik overweeg ook om een zelfbouw DBE (een originele Jaga DBE wordt mij een beetje te duur) te maken maar ben er nog niet welke ventilatoren het moeten worden.
Ik heb het hele verhaal doorgelezen en veel tips opgestoken.
Ik wil graag 9x 140mm fans gaan gebruiken, welke zijn daar het meest geschikt (betaalbaar) voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ptrkp schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:08:
Ik overweeg ook om een zelfbouw DBE (een originele Jaga DBE wordt mij een beetje te duur) te maken maar ben er nog niet welke ventilatoren het moeten worden.
Ik heb het hele verhaal doorgelezen en veel tips opgestoken.
Ik wil graag 9x 140mm fans gaan gebruiken, welke zijn daar het meest geschikt (betaalbaar) voor.
Hardware.info heeft grote test gedaan onlangs

klik

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 27-01-2017 14:41 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Frag1le schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:43:
Persoonlijk heb ik deze: aliexpress klik
Deze gaat op het PWM gestuurde kanaal niet lager dan 20% snelheid.
Temperatuur gestuurde PWM is op zich natuurlijk ideaal, maar als ik het zo lees kan 'ie niet uitschakelen onder een bepaalde temp. Dus moet ie bijvoorbeeld in serie met een W1209 of een MK138 lijkt me?

Er moeten toch wel PWM fancontrollers zijn die deze 2 functies combineren? Dus variabele snelheid op basis van instelbare min/max temperatuur, en uitschakelen onder min temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 22:41
infernix schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:58:
[...]

Temperatuur gestuurde PWM is op zich natuurlijk ideaal, maar als ik het zo lees kan 'ie niet uitschakelen onder een bepaalde temp. Dus moet ie bijvoorbeeld in serie met een W1209 of een MK138 lijkt me?

Er moeten toch wel PWM fancontrollers zijn die deze 2 functies combineren? Dus variabele snelheid op basis van instelbare min/max temperatuur, en uitschakelen onder min temperatuur?
Uiteindelijk gebruik ik de variable PWM functie geheel niet meer, ik vond het hinderlijk dat ik steeds geluidsveranderingen hoorde van de bijna stille fannetjes. Hierna heb ik hem nu gewoon op een constante RPM gezet via het 2e kanaal van de controller.

Voor het compleet uitschakelen gebruik ik een (digitale) tijdschakelaar die ik hetzelfde geprogrammeerd heb als m'n CV weekschema. In de situatie hier mogen de fannetjes tijdens het stoken gewoon continue aan blijven, en bij afwezigheid en nachtstand uit.
Uiteraard zou jouw toepassing ook kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Hmm, dat is inderdaad een punt, maar met die controller kun je iig beide kanten op dus. Ik vind nergens een combinatie dus ik zal die wel bestellen samen met een W1209 en in serie gaan zetten.

Heb ondertussen even als test wat in elkaar gezet op een Jaga Tempo type 15 met een 12v adapter, zalman rpm controller uit de oude doos, pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter, pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter en 5x pricewatch: Thermalright TY-150, 150mm - eigenlijk net iets te breed, 140mm is beter, maar 't past met beleid. Die doen dus op 500rpm zo ongeveer 64m3/h, dus dat is dan pakweg 300m3/h totaal als ik t mag geloven. Echt stil zijn ze dan niet, maar niet storend.

Ik denk erover te vervangen met pricewatch: Prolimatech Ultra Sleek Vortex 14, 140mm - 300 tot 1000rpm met 167m3/h - maar of dat veel zin heeft? Misschien op basis van retourtemp beslissen? Is nu maar graadje of 5.

Op de andere jagas heb ik 11,8cm diepte, maar die zijn 1.8m breed, dus ik denk max 15x pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm want 15x een pricewatch: Noctua NF-A9 PWM, 92mm wordt wel heel erg prijzig. Ik zal nog wel eens kijken of er echt geen enkele 120mm in past, zou wel ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

blauwemac schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:02:

Wat raden julie mij aan?

beste groet, blauwemac
2e hands jaga's kopen! hangt er bij mij vol mee! staan vaak op marktplaats ook, soms zelfs met DBE.
En ik kreeg denk ik net zoveel retour voor mij oude radiatoren die eruit zijn gegaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 30-01-2017 00:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
infernix schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:07:

Op de andere jagas heb ik 11,8cm diepte, maar die zijn 1.8m breed, dus ik denk max 15x pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm want 15x een pricewatch: Noctua NF-A9 PWM, 92mm wordt wel heel erg prijzig. Ik zal nog wel eens kijken of er echt geen enkele 120mm in past, zou wel ideaal zijn.
Mijn ervaringen met de Arctic F9 PWM was dat ze bij een lage duty-cycle juist weer op full speed gaan draaien in plaats van helemaal uitschakelen. Dit kwam ik ook tegen bij een aantal andere merken. Aansturing via een Raspberry-Pi, geen kant en klare PWM-controller, dus YMMV. Noctua heeft dit over de gehele product-range van PWM-fans niet, die schakelen keurig uit.
Ik heb deze https://tweakers.net/pric...-redux-1600-pwm-92mm.html gebruikt als alternatief voor de NF-A9. Prima fans, heb er 20 in een convectorput hangen, aan de onderzijde. Besteld via Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4irw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 23:08
Ik ben van plan om mijn huiskamer radiator te gaan voorzien van ventilatoren, er zit een ombouw om de radiator en een brede vensterbank waarop gezeten kan worden. Zelf het idee dat deze ombouw de warmte te veel tegenhoudt vandaar dat ik ventilatoren wil plaatsen.

Het gaat om een vasco t33 radiator 400x3000 bij plaatsing hiervan is de muurzijde voorzien van radiator noppen folie (was kale baksteen) nu wil ik daar in iedergeval 10 140mm ventilators onder gaan plaatsen.

Het mooiste is natuurlijk een temperatuur schakeling zoals ik hier veel voorbij zie komen. Ik heb het graag eerst werkend door middel van een aan/uit schakelaar. Ben echter niet zo thuis in de elctronica, wat voor adapter moet ik er voor gebruiken? 12v 0.18A per fan, en kan ik alles in serie aansluiten of is dat onverstandig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
hjs schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Hardware.info heeft grote test gedaan onlangs

klik
Voorlopig één NZXT FN140 V2 140mm aangeschaft om te testen.
Erg stille fan.
Nu nog even wachten op de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
Zit er toch over na te denken om de bestaande hoofdradiatoren (woonkamer + zolder) te vervangen voor Ltv radiatoren (ipv fans op bestaande radiatoren) , 1e verdieping dan de normale radiatoren laten hangen gezien daar amper wordt verwarmd.

Nu heb ik geen ervaring met deze radiatoren en is mijn vraag of ik de ketel dan daadwerkelijk terug kan schroeven een aanvoer van 35 graden of is de aanvoer hoger om 35 graden over te houden in de radiator?

Hoor graag jullie gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Coldfrog schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:15:
Zit er toch over na te denken om de bestaande hoofdradiatoren (woonkamer + zolder) te vervangen voor Ltv radiatoren (ipv fans op bestaande radiatoren) , 1e verdieping dan de normale radiatoren laten hangen gezien daar amper wordt verwarmd.

Nu heb ik geen ervaring met deze radiatoren en is mijn vraag of ik de ketel dan daadwerkelijk terug kan schroeven een aanvoer van 35 graden of is de aanvoer hoger om 35 graden over te houden in de radiator?

Hoor graag jullie gedachten.
Ik denk niet zo laag, richting de 55 graden wel?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWI
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 16:40

AWI

Ik heb zojuist een artikel geplaatst op het MySensors forum (https://forum.mysensors.o.../radiator-booster-heating) waarbij ik een Arduino gebruik voor het meten van de temperatuur en regelen van PWM ventilatoren. Ben nu op zoek naar een "curve" om snelheid van de ventilatoren in te stellen op basis van de in/ uit en omgevingstemperatuur. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Heb i.p.v. zelfbouw toch gewoon maar gekochte exemplaren van Jaga geplaatst.
En die doen het wel heel fijn.
De aan voer temperatuur is behoorlijk gezakt.
Maar er staan ook 18 ventilatoren te draaien op een type 10 x 240cm.
Vooral beneden had ik wat weinig vermogen en als ik zo naar de aanvoer temp kijk dan kon ie zijn warmte niet goed kwijt.
Misschien binnenkort er nog wat bij plaatsen, de WAF is i.i.g. prima nu ze heeft gehoord ho weinig geluid dit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Andre1973 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:02:
Heb i.p.v. zelfbouw toch gewoon maar gekochte exemplaren van Jaga geplaatst.
En die doen het wel heel fijn.
De aan voer temperatuur is behoorlijk gezakt.
Maar er staan ook 18 ventilatoren te draaien op een type 10 x 240cm.
Vooral beneden had ik wat weinig vermogen en als ik zo naar de aanvoer temp kijk dan kon ie zijn warmte niet goed kwijt.
Misschien binnenkort er nog wat bij plaatsen, de WAF is i.i.g. prima nu ze heeft gehoord ho weinig geluid dit geeft.
Hoe groot zijn de ventilatoren en op welke toeren draaien ze.
Het zijn er veel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Leudal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Zijn denk ik 10 cm in het vierkant, ze moeten bij mij ook op een 10 cm Jaga passen, er zitten er 3 op een beugel.
geen idee van het toerental. het zoemt mooi stil, en met boost gaan ze een stuk harder.
Zijn 6 van die beugels met een stuurkast.
Kon ze gelukkig via een bevriende ZZP'er bestellen, dat scheelt n stuk.
deze zijn het:

https://www.warmteservice...%29-Type-10-11/p/26501100

Nadeel is wel het korte aansluit snoer vanaf de voeding. Je moet eigenlijk ook meteen de hele E installatie verbouwen.
Nu liggen ze nog aangesloten met verlengkabels.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2017 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ptrkp schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Voorlopig één NZXT FN140 V2 140mm aangeschaft om te testen.
Erg stille fan.
Nu nog even wachten op de andere onderdelen.
Sinds 10 dagen heb ik 2 x 3 NZXT FN140 V2 140mm op 2 wat oudere JAGA's (experimenteel) in gebruik.
Temperatuurregime max. 45/33/20 woonkamer (en ca. /17,5 slaapkamer)
Draaien vanaf ca. 3 V, bij 4,5 V bruikbare luchtstroom,
opgenomen vermogen (per ventilator):
3,0 V: 1,1 W
4,5 V: 1,8 W
6,0 V: 2,3 W
7,5 V: 2.7 W
9,0 V: 3,4 W geluid?
12 V: 4,5 W geluid!
Draaien bij mij meestal op 6 V of 7,5 V - vanaf 9 V geluid duidelijk hoorbaar op 1 m (WAF)
Temperatuurcontroller woonkamer: STC-1000 - aanvoer: 31,1 °C aan/ 28,9 °C uit

Eerste indruk: werkt zoals beoogd/verwacht - snellere opwarming in de ochtend / iets? lagere retour
(ketelvermogen bij mij is en blijft ondanks modulatie helaas te groot, dus alleen maar "low load" verwarmen op dit moment) - Stekkers kunnen makkelijk "gestapelt" dus parallel aangesloten worden:
voedingstekkers daisy-chain

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
Leudal schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Ik heb de Jaga DBE een keer gemeten ze draaien 800rpm in de comfort mode en 1050 rpm in de boost mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Raolte schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:02:
[...]

Ik heb de Jaga DBE een keer gemeten ze draaien 800rpm in de comfort mode en 1050 rpm in de boost mode.
Oke, hier bezig om 140 mm fans te plaatsen in de convectorput.
Die kunnen max 800rpm/min. bij 12 volt. Ik ga beginnen met 4 fans op een 3 meter lange convector.
Verwacht dat het er meer moeten worden, heb er 8
Moet nog wachten op de adapter was niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
Ik heb thuis die jaga dbe pro ventilatoren. Schrik zojuist van de prijs die ze daar voor vragen. Bij mij zijn ze toegepast tijdens de nieuwbouw dus dan zie je die letterlijke prijs niet.

Ik heb niets anders dan ellende gehad van die dingen eigenlijk. Telkens printplaten kapot. Meestal kreeg ik wel weer nieuwe van de monteur. Maar inmiddels heb ik de hoop opgegeven en bem ik niet eens meer. Een aantal ventilator units doen het nu niet meer. En ik vind het wel best zo.
Ik zou het niemand adviseren aan te schaffen.

Ze konden mij zongenaamd ook niet vertellen waarom ze telkens kapot gingen. Op een gegeven moment wilde ze de schuld in mijn schoenen schuiven door te zeggen dat het piekspanning op het net was. Geen enkel ander apparaat heeft ergens last van. Maar die jaga fans zijn telkens kapot.

Binnenkort eens kijken maar diy oplossingen. Die fans zijn trouwens nog wel heel maar de aanstuurprint schijnt door te branden. Hoewel ze dan weer geen losse print kunnen leveren.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
Zijn er meer mensen waarbij die Jaga DBE units defect gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
Clifdon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:21:
Ik heb thuis die jaga dbe pro ventilatoren. Schrik zojuist van de prijs die ze daar voor vragen. Bij mij zijn ze toegepast tijdens de nieuwbouw dus dan zie je die letterlijke prijs niet.

Ik heb niets anders dan ellende gehad van die dingen eigenlijk. Telkens printplaten kapot. Meestal kreeg ik wel weer nieuwe van de monteur. Maar inmiddels heb ik de hoop opgegeven en bem ik niet eens meer. Een aantal ventilator units doen het nu niet meer. En ik vind het wel best zo.

Ze konden mij zongenaamd ook niet vertellen waarom ze telkens kapot gingen. Op een gegeven moment wilde ze de schuld in mijn schoenen schuiven door te zeggen dat het piekspanning op het net was. Geen enkel ander apparaat heeft ergens last van. Maar die jaga fans zijn telkens kapot.

Binnenkort eens kijken maar diy oplossingen. Die fans zijn trouwens nog wel heel maar de aanstuurprint schijnt door te branden. Hoewel ze dan weer geen losse print kunnen leveren.
Bijzonder vreemd.

Je voeding kan de oorzaak zijn. Maar ook een set slechte ventilatoren. Beetje onhandig van de monteur en Jaga om dit niet constructief op te lossen.

Toegepast bij nieuwbouw. Hebben de buren dezelfde problemen?

Kun je overigens makkelijk zien welk merk ventilatoren er toegepast zijn?
Geven deze een serieuze luchtstroom in de comfort stand ?

[ Voor 0% gewijzigd door Seafarer op 12-02-2017 11:48 . Reden: type vaut ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
Hoe zit het eigenlijk bij de mensen die ventilatortjes in de convector put hebben met de hoeveelheid stof opbouw?

Bij mij wordt het toch iedere 4 weken serieus die hele put uitzuigen.

Iemand iets met een filter gedaan?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

Afbeeldingslocatie: https://storage7.static.itmages.com/i/17/0222/s_1487784459_9458617_deb4954d90.jpeg

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-06 15:21
sunnybird schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:06:
Zijn er meer mensen waarbij die Jaga DBE units defect gaan?
Sinds 2013 Jaga met DBE geplaatst en tot nu toe geen storingen of defecten eraan.
Het betreft hier 3 convectoren

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 23-02-2017 12:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:16
infernix schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:34:
Ik heb nu de 12V PWM controller gecombineerd met de W1209 en ik moet zeggen dat dat echt prima werkt!

[afbeelding]

_/-\o_

Vaste fan snelheden instellen op poort 2 of 3 is genoeg, variabel heeft uiteindelijk toch geen zin want een steady noise profiel is beter dan variabel.

De pricewatch: Arctic F9 PWM, 92mm werkt hier prima mee ook op laagste RPM, dus die ga ik maar op de 10cm Jagas leggen. Ook een stel PWM splitters 3 ports en 4 ports besteld maar dat was best prijzig, als je t zuiniger wilt doen zou ik gewoon de boel solderen.
Ik zat te denken om de Jaga DBE Type15/16/20/21 te kopen voor 145 euro de stuk maal 3 omdat ik geen DIY wilde maar iets dat Out-of-the-box werkt.

Nu ik jouw combinatie zo zie kan ik de NTC op mijn radiatoraanvoer plakken en de temp controller zo instellen dat deze boven de 28 graden aanvoer aangaat en daaronder weer uit. Daarna kan ik met de PWM de boel nog na regelen. In mijn geval kan ik op mijn drie 70x90 T20 convectoren drie van die grote 140mm fans kwijt. Binnen zo'n 50x20 ruimte voor de boel. Wellicht nog een 3D print laten maken voor die beugels die zo op de originele DBE's gebruiken. Top idee ;)

Ik denk dat ik nu voor onder de 100 euro klaar ben zelfs.

Edit:

Inmiddels heb ik een en ander besteld en zit ik rond de 160 euro voor drie van die dingen met onderstaande materialen

3x DC12V -50-110°C W1209WK Digital thermostat Temperature Control Smart Sensor
3x DC 12V 5V 1A/2A AC Adapter Charger Power Supply 5.5mm*2.5mm 5.5mm*2.1mm Plug New
3x New DC 6-30V 12V 24V 5A MAX MOTOR PWM SPEED CONTROLLER WITH DIGITAL DISPLAY
6x 3 Pin PC Case Fan Power Splitter Cable Lead 1 Female to 2 Male Motherboard
1x New 20x Rubber Cooling PC Fan Anti Vibration Silicone Mount Screws Pin Rivet Fan
9x Fractal Design Silent Series R3 140mm Computer case Fan
3x Phobya radiator grill triple (420) - Bricky - black
1x Gamma 2m Hoekprofiel aluminium 40x20x2 mm 2 meter

[ Voor 14% gewijzigd door Pascal Saul op 01-03-2017 23:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• infernix
Twee grote jagas voorzien van DBE:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G31cjI0m.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QVOd1But.jpg

Je ziet er niks van zo.Zeg 100 euro per 180mm type 10/11 Jaga. Groot voordeel van deze fans zoals je ziet is dat je ze kunt doorlussen _/-\o_

Ik heb de W1209 nu ingesteld op aan @ 35C en 5C hysteresis. Dan gaat ie effectief aan bij de 40C, en uit bij de 30C. Wij stoken vooralsnog niet onder de 55C dus dat is hier prima.

Als ik de fans op de max zet (herrie) dan zie je gewoon de temp op de sensor teruglopen, ongeacht hoe hard ik stook.

Wat wel een interessant zomerprojectje zou zijn is om te zien of ik op een of andere manier koud water in de leidingen kan pompen om zo de lucht te koelen, maar geen idee hoe effectief dat kan zijn. Zal ook niet meevallen met een oude ATAG ketel denk ik.

Het enige wat ik nog kan verbeteren is die relais. Die tikt uiteraard als de boel aan of uit springt en helemaal stil zou mooier zijn. Helaas vind ik nergens een PWM fancontroller die uit gaat onder een minimum temp, dat zou ideaal zijn want dan is die W1209 helemaal niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door infernix op 06-03-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Wellicht niet helemaal de juiste plek, ik ga mijn convectoren in mijn convectorputten vervangen door Jaga LTV convectoren en later er DBE opzetten. Nu zitten hier al kranen aan en die zitten niet in het zicht. Is er een goede reden om de oude kranen te laten vervallen en de dure Jaga designkranen te gebruiken ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Cor-Jan schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:33:
Wellicht niet helemaal de juiste plek, ik ga mijn convectoren in mijn convectorputten vervangen door Jaga LTV convectoren en later er DBE opzetten. Nu zitten hier al kranen aan en die zitten niet in het zicht. Is er een goede reden om de oude kranen te laten vervallen en de dure Jaga designkranen te gebruiken ?
Als hoofdverwarming zou ik thermostaatkranen in hoofdruimte gebruiken en deze helemaal opendraaien. Als tgv zoninstraling het te warm wordt knijpt deze toe en voorkomt 'oververhitting' (instraling plus cv warmte)

Hier mn Qsolar op LTV met jaga oversized lowh20: https://www.renewable-energy-now.org/logs/last150.gif

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2017 10:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
NielsTn schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:53:
[...]Als hoofdverwarming zou ik thermostaatkranen in hoofdruimte gebruiken en deze helemaal opendraaien. Als tgv zoninstraling het te warm wordt knijpt deze toe en voorkomt 'oververhitting' (instraling plus cv warmte
Bedankt voor je reactie, begrijp het nog niet helemaal. Wanneer de zon het huis verwarmd dan slaat de CV niet aan. Kan je dan toch oververhitting in de convector krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Misschien al bekend:

https://www.speedcomfort.com/speedcomfort/

Ze maken ze nu ook voor convector verwarmingen zoals de JAGA's. Heb er zelf nog geen ervaring mee.

Draai zelf met een Elga WP. Dus die 25 graden is best oke. Alleen mijn JAGA;s zijn 20cm breed.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Cor-Jan schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Bedankt voor je reactie, begrijp het nog niet helemaal. Wanneer de zon het huis verwarmd dan slaat de CV niet aan. Kan je dan toch oververhitting in de convector krijgen ?
De invloed van instraling door zon, zorgt met thermostaatkraan op radiator/convector dat deze wat 'knijpt', dus voorkomt oververhitting vd ruimte. Buffervat bevat genoeg warmte :)
De ketel kan uitslaan tgv de kamerthermostaat (einde warmtevraag), maar nadraaieb van cv-pomp kan nog wel 10-15 minuten doorgaan en warmte leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
NielsTn schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:34:
[...]oververhitting vd ruimte.
Duidelijk, nu begrijp ik wat je bedoeld. Da's wel iets om rekening mee te houden. Maar ik begrijp dat ik niet gebonden ben aan een mooie Jaga kraan, maar ook rustig een budget model (http://www.hornbach.nl/sh...5-mm/6072000/artikel.html) kan gebruiken. Da's altijd beter voor de WAF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
*knip*, dit is meer iets voor in V&A

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik had mijn spullen wel in V&A aan willen bieden, maar ik vond 't daar uitermate moeizaam om een geschikte manier te vinden - ik bied niet 1 product aan, maar een verzameling hobby-onderdelen specifiek voor DBE zelfbouw.... Ik kan in V&A ook geen passende categorie vinden.

Ook denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die denken "Oeh, ik zou wel een stapel temperatuur-sensoren en fans in 1 koop willen hebben, laat ik eens in V&A kijken of dat daar wordt aangeboden!"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vljESFE.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QM80fZ3.jpg

Dit is het eindresultaat van mijn 3x JAGA's geworden.

Ze staan ingesteld op 28 graden en bij een watertemperatuur aan het einde van de radiator van 30 graden beginnen ze op 50% te draaien.

Door de temperatuurmeter kan ik nu duidelijk zien welke radiator de kortste leidingslengte heeft.

Hoe goed ze hun werk gaan doen is nog de vraag gezien het stookseizoen al enige tijd voorbij is hier.

Ze zijn in elk geval niet hoorbaar op het inschakelen van de relais na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 09:48
Op de Conrad-site las ik zojuist dit eenvoudige zelfbouw-DBE artikeltje: https://www.conrad.nl/nl/...n.html?searchType=CONTENT. Het komt neer op 9 60mm Noiseblocker fans op 9V onder een radiator, die aangaan zodra de radiator 30 graden of hoger wordt.

Ik heb zelf ook een radiator met zo'n ombouw en zat er ook aan te denken zoiets te doen. Wat denken jullie, goeie basis of zware overkill/niet goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:10
Even ter aanvulling op het mooie verhaal van Infernix van 6 maart - wat zaken waar ik tegenaan gelopen ben en mee heb lopen prutsen, wellicht dat een ander er iets aan heeft...
Ik heb eerder al een aantal losse ventilatoren in mijn convector put gelegd met een Velleman (dacht ik) temperatuur schakelaar ertussen. Dat ding ging snel kapot - ik heb een tijdje met de hand geschakeld.

De ventilatoren die ik al had waren 3-draads ventilatoren (Shark Aero Cool A1425H12). De PWM die Infernix aanbeveelt schakelt alleen (!!) de speciale PWM ventilatoren. Voor tweakers ongetwijfeld een open deur, voor mij meer een leermomentje...

Zowel de PWM als de W1209 komen zonder gebruiksaanwijzing. Google helpt enorm - zoeken op enkel W1209 is voldoende voor een lijst met video's en instructies. Weer een leermomentje: de W1209 sluit alleen een relay bij de ingestelde temperatuur: de voeding wordt niet doorgeschakeld. Je moet dus zelf zorgen dat er nog een voedingsbron in die schakeling zit.

De PWM tenslotte heeft een aantal dipswitches die eigenlijk niet worden gebruikt (want de temperatuur sensor die er op kan zit niet bij dit model, en die dip switches stellen in hoe snel wanneer een fan gaat draaien). Het toerental is in te stellen met een van de twee potmeters die op het bordje zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 13-06-2017 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ik ga de W1209K vervangen voor de Sonoff TH 10/16 met de waterproof DS18B20 sensor :)

Dan kan ik iets makkelijker het verwarmen en/of koelen in stellen en op afstanden bedienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door Lurge op 04-07-2017 09:10 ]

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Clifdon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 18:21:

Beetje late reactie, maar ik ben er nu pas mee bezig ;)
Mijn installateur vertelde dat er een fout in deze printplaten zit en er dus heel veel kapot gaan.
Daarom komt er in september/oktober een nieuwe versie uit, die wel heel zou moeten blijven.

En meteen een vraag: Heeft er iemand ervaring met zelf bouwen van een DBE voor koeling?
De fans blijven hetzelfde, maar ik kan geen sensor vinden om dit aan te sturen (aanslaan onder een bepaalde watertemperatuur, maar alleen onder een bepaalde kamertemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@KifArU een 'AND' schakeling met relais maak je door ze in serie te zetten.
Met twee thermostaten achter elkaar (eentje meet de watertemp, de ander de ruimtetemp) bereik je je doel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:46:
@KifArU een 'AND' schakeling met relais maak je door ze in serie te zetten.
Met twee thermostaten achter elkaar (eentje meet de watertemp, de ander de ruimtetemp) bereik je je doel.
Zelf ben ik niet zo'n held op E-gebied. Maar als ik dus 1 thermostaat voor minimale temperatuur (ruimte) en 1 voor max temperatuur (water) achter elkaar zet, is het voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  + voeding voor fan
  | 
  o
   \  - relais op waterthermostaat: alleen gesloten als water < 19 graden (bijvoorbeeld)
  |
  |
  o
   \ - relais op ruimtethermostaat: alleen gesloten als kamer > 21 graden (bijvoorbeeld)
  |
  + fans

Zo krijgen de fans alleen stroom als aan beide voorwaarden voldaan is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Dank je! Dan ga ik eens bij onze vrienden van Ali shoppen voor wat testspul.
Iemand suggesties (vooral voor dat relais met een max. temperatuur)?

Edit: Paar 1209W thermostaatjes besteld, deze kunnen volgens de beschrijving zowel heat als cool sturen. Nu even een maandje wachten ;)

[ Voor 32% gewijzigd door KifArU op 10-07-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
KifArU schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:43:
Dank je! Dan ga ik eens bij onze vrienden van Ali shoppen voor wat testspul.
Iemand suggesties (vooral voor dat relais met een max. temperatuur)?

Edit: Paar 1209W thermostaatjes besteld, deze kunnen volgens de beschrijving zowel heat als cool sturen. Nu even een maandje wachten ;)
Ik heb hierboven de oplossing gepost... die Sonoff gebruiken... kan je verwarmen en koelen... en alleen maar draadjes schroeven en klaar.. en met de app te bedienen :)

Ik heb er nog 3x W1209 liggen voor je... overmorgen kunnen ze bij je zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pascal Saul op 10-07-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Pascal Saul schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:35:
[...]

Ik heb hierboven de oplossing gepost... die Sonoff gebruiken... kan je verwarmen en koelen... en alleen maar draadjes schroeven en klaar.. en met de app te bedienen :)

Ik heb er nog 3x W1209 liggen voor je... overmorgen kunnen ze bij je zijn ;)
Die link net even bekeken en ik kan 1 ding niet vinden: Kan deze sonoff op zichzelf met de 2 voorwaarden omgaan, of moet ik er dan ook 2 koppelen?

En de rest stuur ik je een PB voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@KifArU
Je kan er honderden voorwaarden aan stellen. Dat kan softwarematig, met 1 sonoff en DS18B20 sensor
Via domoticz (of een andere domotica oplossing)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:42:
@KifArU
Je kan er honderden voorwaarden aan stellen. Dat kan softwarematig, met 1 sonoff en DS18B20 sensor
Via domoticz (of een andere domotica oplossing)
Zoals ik al eerder schreef, ben ik geen held op E-gebied.
Kun je uitleggen hoe de sonoff met 1 temperatuursensor kan schakelen op de kamer- en watertemperatuur?
Want dat kan ik niet logisch beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben te snel met reageren.
Je hebt natuurlijk EN watertemperatuur nodig EN kamertemperatuur.
Heb hier wat sonofs liggen en wat DS18B20, maar nog niet aan toegekomen. Dus weet niet zeker of er al firmware is, die meer dan 1 sensor toelaat op een ingang.

Maar kan je kamertemperatuur niet ergens vandaan halen?
Nefit easy of fibaro smokesensor of cresta's?
Dan kan heel simpel in een blockly of lua script.
Ik zou het nog uitgebreider doen. Bij stijgende kamertemperatuur, de sonoff aansturen ipv 1 setpoint at xx graden.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2017 08:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Ik schakel op alleen watertemperatuur tussen een bepaald bereik. Waarom zou je op kamertemperatuur willen schakelen?

Bij koeling stel je bijvoorbeeld in: Ta < 18 aan Ta > 20 uit
Bij verwarming stel je bijvoorbeeld in: Ta > 30 aan Ta < 28 uit

Afhankelijk hoe warm of koud het water in de leiding is, slaat de DBE aan. Als je niet verwarmd of koelt is de kans zeer klein dat de DBE uit zichzelf binnen dat bereik valt.

De kamer temperatuur meet ik liever op een andere plek om heel eerlijk te zijn :)

Je kan met een custom firmware wel een tweede sensor koppelen met een beetje hacken: http://tinkerman.cat/sono...nsors-displays-actuators/
Pagina: 1 ... 10 ... 54 Laatste