Ik heb een speedcomfort basic en Narrow op de kop getikt en open gemaakt om te kijken hoe eea gemaakt is om inspiratie op te doen voor zelfbouw.
Op zich zijn de 2 apparaten hetzelfde. 3 fans van 6cm in een witte behuizing. 2 verschillen: bij de basic zitten er magneten aan de behuizing (1 kant uitschuifbaar) , bij de narrow zitten ze aan een beugel er bovenop (zie weer uitschuifbaar is).
En bij de reguliere zit het bimetaal schakelcontact in de behuizing (en ontvangt de speedcomfort dus permanent spanning), bij de narrow zit het schakelcontact extern met een t connector ertussen. De narrow gaat dus direct aan als je er 12v op zet. Dezelfde behuizing wordt gebruikt, maar dan met /zonder magneten en of beugels en schakelcontact.
Het losse schakelcontact van de narrow zit in een klein wit kastje met weer magneten en male stekker. Deze wordt aangesloten met een t-connector, is 2 maal vrouw 1 maal man en zo bedraad dat het niet uitmaakt waar je de aanvoer en waar de sensor insteekt. Allemaal standaard 12V gelijkstroom connectoren (2.1/5.5) zoals je ze ook op ebay vindt.
Het ziet er gewoon goed en professioneel uit, en maakt gebruik van dezelfde componenten, dus ook wel slim geengineerd,
Een goed en doordacht product dus, wel redelijk aan de prijs,
Minpunt voor mij is dat ik een basic met externe sensor ideaal zou vinden. De speedcomfort hangt nl onder de verwarming tussen de platen en moet daar dus contact maken om de sensor te activeren. Dit terwijl een verwarming eerst boven warm wordt. Je watertemp moet echt ruim 40 graden zijn voordat de basic aanslaat, de narrow kan al veel eerder aan als je de sensor bij de aanvoer plaatst.
De keuze dus om met basic alles te integreren had ik niet gedaan, ik zou bij basic ook een externe sensor willen, bovendien heb je dan 1 sensor voor meerdere speedcomforts.
Ik heb mijn basic enigzins verbouwd door de sensor eruit te halen en bovenaan de verwarming te monteren.
Een kabeltje en 4 kabelschoentjes zijn hiervoor voldoende.
Op zich zijn veel onderdelen ook zelf wel te sourcen op bv ebay, bv de bimetaal thermocontacten (30 graden), de connectors (2/.1/5.5) en natuurlijk fans. Door de behuizing van 7cm zijn de fans 6cm, met losse fans kun je natuurlijk een maatje groter gebruiken bij een T22 radiator. Je moet wel fans hebben die bij 12v op een laag toerental draaien.
De voeding is een verhaal apart, de voeding van speedcomfort is een verliesloze dus geen sluipverbruik. Dat soort voedingen heb ik nog niet elders aangeboden gezien.
Als je een verliesloze 9v voeding kan vinden kun je regulier 12v fans gebruiken die dan mooi rustig draaien.
Toch als je alles bij elkaar optelt 3 fans, bimetaal, voeding, kabeltjes, connectors, kabelschoentjes, werk is 50 euro voor een losse speedcomfort niet eens zo'n gekke prijs.