LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Goed.. Ik heb dit soort radiatoren in mijn woonkamer.

https://www.mupload.nl/img/t27idc2.jpg

Ik heb even gemeten wat ik erin kan leggen en dat is volgens mij 7 cm. Welke setup zouden jullie mij aanraden die stil zijn en er dus in passen met de grill erover ?

Als ik voor speedcomfort ga dan kom ik uit op 300 euro :X

[ Voor 10% gewijzigd door Possible op 24-02-2018 16:53 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

thido schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Waarom je WP uit bij 2c eigenlijk?
Retour temperatuur drukken met boosters lukt natuurlijk wel iets maar ik neem aan dat de convector put niet het enige verwarmende element is in het huis? Echt iets opschieten voor dat specifieke doel lukt niet denk ik. Je convector put word er wel een stuk efficiënter van, dat wel.

Leg je situatie anders in dit draadje voor: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Daar zitten behoorlijk wat kenners voor je hybride setup.
Dank voor je suggestie :)
Ik heb geen convectorput, maar hele huis verwarmd met convectoren. Heb nu twee convectoren voorzien van ventilatoren. Een van 280 cm 10 cm breed en een van 200 cm 15 cm breed. De temperatuur van de convectoren met ventilatoren zakt drastisch ten opzichte van convectoren zonder. Scheelt wel 10 tot 15 graden. Effect op de retourtemperatuur weet ik nog niet. Ga eerst je suggestie maar eens volgen.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/3yQygdk.jpg
Draait verder als een zonnetje
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8QuX37g.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 25-02-2018 02:41 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Stel dat ik dit koop voor mijn t22 radiatoren:

http://www.hardwarewebwin...utm_campaign=pricecompare

Met een variabele adapter voor lagere snelheden:

https://www.allekabels.nl...q6ssH62W8-sRoClOoQAvD_BwE

Ik knoop de fans aan elkaar met een kroonsteentje, dan moet het gewoon gaan werken toch?

[ Voor 53% gewijzigd door Possible op 25-02-2018 08:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Ik volg dit leuke topic al een tijdje met interesse, met name voor mijn convectorput (15x200 cm). Op zich krijg ik mijn huis prima warm, maar heb het idee dat het efficienter kan. Daarnaast zou ik tzt op een LTV over willen met warmtepomp, en dan zal ik toch iets moeten doen aan de convectorput.

Ik heb 2 vragen:
- Klopt het dat het plaatsen van fans vooral zinvol is bij LTV?
- Welke fans kan ik hier het beste voor gebruiken (dus bij voorkeur 15x15)? Dacht zelf aan de Arctic F14 PWM, gezien ook het verhaal een paar posts hierboven.
- Is het nodig/zinvol om de overgebleven cm af te sluiten rondom de ventilatoren met bv hout? Op zich zit de convector zelf tussen de wand van de convectorput en zo'n scheidingsplaat, dus ben niet heel erg bang voor aanzuigen van valse lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11
stat schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:14:
- Klopt het dat het plaatsen van fans vooral zinvol is bij LTV?
Convertorputten presteren het beste bij zo'n 55 a 60 graden (zonder fans) Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat fans bij een convectorput met LTV een must zijn,
- Welke fans kan ik hier het beste voor gebruiken (dus bij voorkeur 15x15)? Dacht zelf aan de Arctic F14 PWM, gezien ook het verhaal een paar posts hierboven.
Gebruik zelf 10 Acrtics F14 zonder PWM op 800 toeren bij 12V. Ben zeer tevreden over de flow, het geluid (over beter gezegd de afwezigheid ervan) en een Delta T van zo'n 15 graden.
- Is het nodig/zinvol om de overgebleven cm af te sluiten rondom de ventilatoren met bv hout? Op zich zit de convector zelf tussen de wand van de convectorput en zo'n scheidingsplaat, dus ben niet heel erg bang voor aanzuigen van valse lucht.
Als je de fans direct op de convector plaatst zou ik niets gaan afdekken met hout.

[ Voor 3% gewijzigd door connos op 26-02-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
connos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:57:
[...]

Convertorputten presteren het beste bij zo'n 55 a 60 graden (zonder fans) Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat fans bij een convectorput met LTV een must zijn,

[...]

Gebruik zelf 10 Acrtics F14 zonder PWM op 800 toeren bij 12V. Ben zeer tevreden over de flow, het geluid (over beter gezegd de afwezigheid ervan) en een Delta T van zo'n 15 graden.

[...]

Als je de fans direct op de convector plaatst zou ik niets gaan afdekken met hout.
Dank je voor de tips. Ik verwarm nu met 45-60 graden (modulerend), ben benieuwd of dit al verbetering gaat geven. Zal nog wel even duren voor de spullen uit China binnen zijn, maar daarna laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Mag ik even een vraag stellen aan de Jaga-deskundigen? In de Jaga Strada folder staan het te leveren vermogen (Watt) met daarbij Watt 75/65 en Watt 55/45. Is mijn aanname correct dat dit de vermogens van een radiator zijn bij aanvoertemperaturen van 75/65 resp 55/45 graden?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 08:34
Dag iedereen, ik ben hier al een poosje aan het luistervinken, en wil nu ook zelf aan de slag gaan met onze convector in de badkamer (is dat een risico?). Deze zal wordt gestookt op lage temperaturen (zoals de vloerverwarming), en wou die extra kunnen boosten om er zeker genoeg warmte uit te kunnen halen.

Het betreft een convector van 200*20, waarin ik twee compartimenten heb van 89*20. Graag wil ik alles zo stil mogelijk (liefst onhoorbaar) laten draaien, dus ik dacht aan twee keer 4 ventilatoren van 20cm. (bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Spectre Black, 200mm )

Is dit een goede keuze? Wat heb ik vervolgens nog precies nodig qua aansturing? Dit mag gewoon tijdsgestuurd als dat eenvoudiger/goedkoper is, als het niet veel duurder/complexer is om te werken op basis van aanvoertemperatuur is dat natuurlijk nog leuker. Liefst met niet te veel lampjes, schermpjes of andere meuk (WAF ;) ) Ik ben best handig maar heb geen ervaring met bvb solderen.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door botn op 05-03-2018 11:33 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
botn schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:22:
Dag iedereen, ik ben hier al een poosje aan het luistervinken, en wil nu ook zelf aan de slag gaan met onze convector in de badkamer (is dat een risico?). Deze zal wordt gestookt op lage temperaturen (zoals de vloerverwarming), en wou die extra kunnen boosten om er zeker genoeg warmte uit te kunnen halen.

Het betreft een convector van 200*20, waarin ik twee compartimenten heb van 89*20. Graag wil ik alles zo stil mogelijk (liefst onhoorbaar) laten draaien, dus ik dacht aan twee keer 4 ventilatoren van 20cm. (bijvoorbeeld pricewatch: BitFenix Spectre Black, 200mm )

Is dit een goede keuze? Wat heb ik vervolgens nog precies nodig qua aansturing? Dit mag gewoon tijdsgestuurd als dat eenvoudiger/goedkoper is, als het niet veel duurder/complexer is om te werken op basis van aanvoertemperatuur is dat natuurlijk nog leuker. Liefst met niet te veel lampjes, schermpjes of andere meuk (WAF ;) ) Ik ben best handig maar heb geen ervaring met bvb solderen.

Bedankt voor de hulp!
Elektrisch en water zijn niet echte vrienden.
Dus je dient goed te weten wat je doet.

24 volt op de verkeerde manier gebruikt is ook gevaarlijk.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
Seafarer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:02:
[...]
24 volt op de verkeerde manier gebruikt is ook gevaarlijk.
die ventilatoren zijn toch 12v = ZLVS => "veilig" voor badkamer?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
botn schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:56:
[...]

die ventilatoren zijn toch 12v = ZLVS => "veilig" voor badkamer?
Dat bedoel ik dus. 12V is niet per definitie veilig. Als de 12V uit de verkeerde voeding komt, kan het als nog verkeerd gaan bij een gebrek aan de voeding.

Je dient echt een dubbel geïsoleerde voeding te gebruiken.

Zoek ook even op google "zone indeling badkamer".
Dan kom je vanzelf tegen wat wel en niet mag.(lees veilig is)

Edit:typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
Copitano schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:49:
Was even puzzelen maar voor de liefhebbers hier een bedradingsschema voor de aansturing van de booster met W1401 aan/uit op temperatuur en groene printje PWM rpm sturing op temperatuur. Per PWM aansluiting maximaal 3 amp. Dat zijn 10 + 10 ARCTIC F14 PWM PST CO ventilatoren of 18 +18 ARCTIC F9 PWM PST CO ventilatoren.
Kan je de W1401 niet laten vallen als je dat groen printje gebruikt? Daar zit ook een temperatuursensor bij?
Welke voeding heb ik nodig als ik 8x ARCTIC F14 wil aansluiten?

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

botn schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Kan je de W1401 niet laten vallen als je dat groen printje gebruikt? Daar zit ook een temperatuursensor bij?
Welke voeding heb ik nodig als ik 8x ARCTIC F14 wil aansluiten?
De W 1401 stuurt op aan/uit en het groene printje regelt het toerental van de ventilatoren afhankelijk van de temperatuur, mits het PWM ventilatoren zijn. Hoe warmer de radiator/convector wordt hoe harder ze gaan draaien. Als de radiator/convector afkoelt zullen ze ongetwijfeld wel stoppen. Opstarten op uitsluitend het groene printje heb ik (nog) niet geprobeerd. Gebruik je ventilatoren met een vast toerental dan kun je het groene printje laten vervallen. De W 1401 kosten ca. € 2 per stuk het groene printje ca. € 6 à € 7 per stuk. Voor de eerste serie fans heb ik PWM PST CO ventilatoren gebruikt (4 draads), maar dat zijn ook meteen de duurste ventilatoren. Heb die gekozen vanwege de kogellagers. Leek mij beter omdat de Fans op de kop liggen. Inmiddels heb ik ook een serie Arctic F14 Silent liggen (3 draads). Veel goedkoper en gaat tot nu toe prima. Het groene printje is dan zinloos, omdat die Fans geen PWM hebben. Het is een paar jaar afwachten of de vloeistof lagers er tegen kunnen om op de kop te draaien. Die draaien op een vast toerental van 800 toeren. Die hoor je nagenoeg niet. De PWM PST CO hoor je boven de 1000 toeren wel.
Een voordeel van de PWM PST's is wel dat ze makkelijk zijn door te koppelen. Voor de Silent modellen moet je extra splitterkabeltjes kopen of de boel aan elkaar solderen.
De voeding moet in ieder geval 12 V zijn. Voor het benodigd Amperage tel je de Ampères per Fan bij elkaar op. De PWM PST CO's gebruiken max. 0.3 A, dus 8 x 0.3 is 2,4 A. De Silent draait op 0.16 A, dus 1,28 A.
Als je het groene printplaatje weg laat moet je wel een verbinding maken tussen de Fans en de voeding. Ik heb dat gedaan door de Female Fan connector van een verlengkabeltje of splitter af te knippen en met een kroonsteentje te koppelen aan een contrastekkertje voor de voeding. Ik heb daar ook nog een kabel zekering tussen gezet. Voor de contrastekkertjes zoek je op "pigtail" bij Aliexpres. Let wel even op dat de maten corresponderen met die van de voeding.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11
Misschien is het al genoemd. Maar als je de fans direct op de convector legt zoals ik, zorg dan dat je dit soort rubbers op de fans zet. Dat scheelt nl. heel veel lawaai. En dat met 10 Arctics F14 zonder PWM op 800rpm :) Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nJk56JS.png

[ Voor 13% gewijzigd door connos op 01-04-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

connos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:04:
Misschien is het al genoemd. Maar als je de fans direct op de convector legt zoals ik, zorg dan dat je dit soort rubbers op de fans zet. Dat scheelt nl. heel veel lawaai. :)
Ik had een oude firewire kabel op lengte geknipt en met tie-rips vastgezet in de gaatjes op de hoek. :P
Scheelde ook al veel vwb geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Hier gaat ook iets richting dbe gebeuren .. maar eerst beter inlezen.
Pff wat een techniek hier en wat een oplossingen... [ jammer dat sommige foto's weg zijn ]

maar als eerste de vraag, zijn er mensen die goedkope adressen hebben voor jaga?
Buitenland?
Of alleen onderdelen? en dan zelf bouwen?
Alternatieven in jaga likes?

Fancoils? ivm warmtepomp?

Thaaaanks

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 22:38
Dylantje2 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:57:
mmm Hier gaat ook iets richting dbe gebeuren .. maar eerst beter inlezen.
Pff wat een techniek hier en wat een oplossingen... [ jammer dat sommige foto's weg zijn ]

maar als eerste de vraag, zijn er mensen die goedkope adressen hebben voor jaga?
Buitenland?
Of alleen onderdelen? en dan zelf bouwen?
Alternatieven in jaga likes?

Fancoils? ivm warmtepomp?

Thaaaanks
Buitenland, geen idee.
In Nederland is dit volgens mij het goedkoopste adres:
https://www.dassie-radiatoren.nl/Jaga-radiator

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52
Misschien passen deze ventilatoren. Hoef je niet zelf te bouwen. https://www.ecoprodukt.sk/e/1515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Is er iemand die DBE aanstuurt via domotica?
Dus eigenlijk de snelheid van de fans of aan uit oid?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik gebruik deze https://nl.aliexpress.com...rmometer/32685542324.html om de fan's aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kun je wellicht aangeven wat je precies hebt gebruikt om alles werkend te krijgen? In oktober ga ik mijn huidge radiatoren vervangen door jaga's zo creëer ik 3x zoveel vermogen als ik fans ga gebruiken. Ik kan niet solderen dus hopelijk is het niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Mijn projectje is mislukt.
Heb 6 ventilatoren ( https://m.banggood.com/90...er-Case-Fan-p-975995.html ) op een Jaga geplaatst. Slaat keurig af en aan met een temperatuur controller, maar hoe zacht ik ze ook laat draaien, er blijft een lichte zoom hoorbaar. Dat is het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MeTooPV schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 14:04:
Heb 6 ventilatoren ( https://m.banggood.com/90...er-Case-Fan-p-975995.html ) op een Jaga geplaatst. Slaat keurig af en aan met een temperatuur controller, maar hoe zacht ik ze ook laat draaien, er blijft een lichte zoom hoorbaar. Dat is het mij niet waard.
Mislukt is dan toch een groot woord..
Misschien een paar andere fannetjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bij mij was het nog erger. De convector ging meezingen maar de put ook. Daar werd je echt gek van.
(Toen ik op het punt stond om alles eruit te mikken, zag ik het licht :) )

Ik heb per vak 4 ventilatoren in een eenvoudig aluminium frame hangen.(hoeklijntjes)
Dit frame hangt met touwtjes boven de convector. Dus je mag wel zeggen: totaal mechanisch ontkoppelt.

Dat hangt nu 5 jaar. Ik ben er blij mee.

Er is dus nog hoop. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Geen rubber voetjes gebruikt zosls eerder in dit topic aangegeven?
Ik ga dit najaar experimenteren met DBE op mijn convectoren en ga die rubber voetjes proberen.

Voor mijn projectje ben ik nog op zoek naar een simpele display die het toerental van de fans weergeeft. Al uren gezocht (google, eBay, AliExpress) maar kom steeds uit bij controllers of arduino projecten. Iemand toevallig een idee of linkje waar ik zoiets kan vinden?

[ Voor 18% gewijzigd door hansvk op 24-06-2018 08:18 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Seafarer
Welke type fans? STIL??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Type: Gelid solutions Wing 14 140x140 mm 12v 1200rpm
Draaien op 7,5 of 9 volt.

Maar ik was zo eigenwijs om nog goedkoper te nemen dan de meesten hier op het forum kopen.
Heel goedkoop spul zorgt ook voor onbalans. Vandaar dat ik een klein frame heb dat met touwtjes in de put hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liEwd7NF4TRptKmkIMNH6f7i/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Zal nog een keer een poging wagen:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Ik ga ook maar eens aan de slag na lang rondspeuren. Paar vraagjes aan de medetweakers. Hoe sluiten jullie de w1209 en de pwm hub op elkaar aan, zit hier een kabeltje bij? En de 12v adapter dan, als ik het zo zie op de pwm fan hub zit er geen Female connector op, knippen jullie de jack er vanaf om deze op de losse schroeven te verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Voor de aansluiting van de 12 V adapter zijn er diverse mogelijkheden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Murkmans schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:24:
Misschien passen deze ventilatoren. Hoef je niet zelf te bouwen. https://www.ecoprodukt.sk/e/1515
Klinkt interessant. Een beetje DIY vind ik niet erg, maar de WAF is ook belangrijk en dit is betaalbaar.
Iemand ervaring met dit? Is zoiets verkrijgbaar in een NL-shop?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
O.a. te verkrijgen bij https://www.groenehoedduu...ng/radiator-ventilatoren/ of https://www.speedcomfort.nl/webwinkel/speedcomfort-basic/

[ Voor 20% gewijzigd door hansvk op 26-06-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:31
hansvk schreef op zondag 24 juni 2018 @ 06:18:
[...]
Geen rubber voetjes gebruikt zosls eerder in dit topic aangegeven?
Ik ga dit najaar experimenteren met DBE op mijn convectoren en ga die rubber voetjes proberen.

Voor mijn projectje ben ik nog op zoek naar een simpele display die het toerental van de fans weergeeft. Al uren gezocht (google, eBay, AliExpress) maar kom steeds uit bij controllers of arduino projecten. Iemand toevallig een idee of linkje waar ik zoiets kan vinden?
@hansvk
Met rubber voetjes hier ook nog steeds last hebt van resoneren, e.e.a. ook afhankelijk van de onbalans in de fans en toerental. Natuurlijk het zal iets helpen in vergelijking met "koud"erop maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het uitermate storend is.

Die oplossing met touwtjes (of een dergelijke constructie) lijkt me dan ook een erg goed omdat dit vrijwel geen trillingen naar de constructie kan overbrengen. Dit systeem zie je ook terug in bijvoorbeeld systeemplafonds om contactgeluid te dempen. (@Seafarer erg goed idee!).

Voor jouw vraag op het kunnen monitoren van de rpm's kan ik je niet verder helpen, maar ik vraag me vooral af wat dit voor toegevoegde waarde heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
PVG555 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:21:
[...]

...
Voor jouw vraag op het kunnen monitoren van de rpm's kan ik je niet verder helpen, maar ik vraag me vooral af wat dit voor toegevoegde waarde heeft?
Alleen om te kijken of de temperatuurafhankelijke toerenregeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
hansvk schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:46:
Voor de aansluiting van de 12 V adapter zijn er diverse mogelijkheden.
Dank! Ik schroef wat oude adapters open, kan ik daar de "barrel" uithalen.

@timovd Ik heb het overwogen, maar er komen ook nog redelijk wat transport kosten bij. Denk dat je na een middagje knutselen zelf wel iets kan bouwen. En daarbij kan ik in mijn geval ventilatoren nemen die 2x zo groot zijn en dus langzamer draaien=minder geluid produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Ik heb 12st. Arctic F14 Silent op mijn Jaga Tempo draaien, muisstil.
Staan op de rubber pennetjes zoals boven vermeld.
Alles weggewerkt alleen het bedieningskastje er buiten gelaten i.v.m. het kunnen
wijzigen van de instellingen.
Het belangrijkste is, dat deze ventilatoren op een laag toerental draaien, 800rpm,
waardoor ze heel weinig geluid afgeven.
Ik heb de originele Jaga DBE’s ook kunnen beluisteren, mijn uitvoering is ja zo stil.
Volgens mij draaien de Jaga’s ook idle op ongeveer 800 rpm.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1jhkitswg9.jpeg

[ Voor 98% gewijzigd door Chip2710 op 01-07-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm zijn er mensen die met een esp de fannetjes aansturen? [ welk type fan ?
Of met een ander soort pot syteem?

Ik wil eigenlijk de fans traploos kunnen regelen...
Of andere opties voor traploos te regelen..
En heeft iemand stille fans van 9-10 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:40:
mmm zijn er mensen die met een esp de fannetjes aansturen? [ welk type fan ?
Of met een ander soort pot syteem?

Ik wil eigenlijk de fans traploos kunnen regelen...
Of andere opties voor traploos te regelen..
En heeft iemand stille fans van 9-10 cm?
Ik gebruik zelf een BlackSilentFan XL1 12 cm onder de vensterbank boven de radiator en die is niet te horen.

Voor een Jaga type 11 is een XE-1 te gebruiken 92x92x25mm. Deze moet ik de komende weken nog testen
voor de Jaga. (Jaga Strada 140x50 T11 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
Possible schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Kun je wellicht aangeven wat je precies hebt gebruikt om alles werkend te krijgen? In oktober ga ik mijn huidge radiatoren vervangen door jaga's zo creëer ik 3x zoveel vermogen als ik fans ga gebruiken. Ik kan niet solderen dus hopelijk is het niet nodig :)
Een 12V voeding, W1209 om te schakelen voor de temperatuur en fans. Grote van de fans is afhankelijk van het Jaga R11 of bijv R16. Als niet wilt solderen kun je altijd een kroonsteen gebruiken.
Bij een W1209 loopt de fan ook op 12V als je dezelfde voeding gebruikt. Ik heb andere printjes besteld in China voor PWM fan's. Met een raspberry pi of arduino zou je ook de snelheid kunnen regelen.

[ Voor 14% gewijzigd door space-one op 02-07-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 20:38
Chip2710 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:46:
Ik heb 12st. Arctic F14 Silent op mijn Jaga Tempo draaien, muisstil.
Staan op de rubber pennetjes zoals boven vermeld.
Alles weggewerkt alleen het bedieningskastje er buiten gelaten i.v.m. het kunnen
wijzigen van de instellingen.
Het belangrijkste is, dat deze ventilatoren op een laag toerental draaien, 800rpm,
waardoor ze heel weinig geluid afgeven.
Ik heb de originele Jaga DBE’s ook kunnen beluisteren, mijn uitvoering is ja zo stil.
Volgens mij draaien de Jaga’s ook idle op ongeveer 800 rpm.

[afbeelding]
Mooi kastje hangt er naast. Wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
grigori1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:25:
[...]

Mooi kastje hangt er naast. Wat is het?
Het kastje:
https://benselectronics.nl/inbouw-box-abs-64x64x47-mm-/
Daarin een W1209WK DC 12 V in gemonteerd en de stekkeraansluiting
voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 20:38
Chip2710 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:38:
[...]

Het kastje:
https://benselectronics.nl/inbouw-box-abs-64x64x47-mm-/
Daarin een W1209WK DC 12 V in gemonteerd en de stekkeraansluiting
boor de voeding.
Ziet er mooi uit zo zo uit de winkel kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
grigori1 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:48:
[...]

Ziet er mooi uit zo zo uit de winkel kunnen komen.
Kosten +/- €8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

space-one schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:13:
[...]

Ik gebruik zelf een BlackSilentFan XL1 12 cm onder de vensterbank boven de radiator en die is niet te horen.

Voor een Jaga type 11 is een XE-1 te gebruiken 92x92x25mm. Deze moet ik de komende weken nog testen
voor de Jaga. (Jaga Strada 140x50 T11 )
Thanks

Laat ff weten hoe die zijn..
waar heb je ze vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pvd...
Heb ik een L050 batterij besteld krijg ik een L050 meet ik hem op is hij 040 cm....grrr
een 11 versie speciaal besteld.. dus geen retour mogelijk..
Jammer

Maar is er iemand die een spareparts lijst heeft.
Het blijkt dat ik een L050 voor een complete radiator set heb besteld.
En dan gaat er automtisch 10 cm voor de zijkanten.
Maar ik wil kunnen bestellen wat ik nodig heb. dus een bat 50 cm en 2 beugels of een bat 1.8m met 4 beugels enz...

Hoop dat iemand...
Dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
@Dylantje2 hier kan je het volledige artikelbestand van jaga downloaden. http://www.jagapro.nl/downloads

Ik heb vervolgens gezocht op die Artikelcodes bij verschillende websites, maar uiteindelijk bij dassie radiatoren besteld. Kwam als goedkoopste uit de bus. Gewoon mailen voor een prijsopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik heb nu ventilatoren horizontaal op de jaga's liggen. Echter wapperen deze nu direct tegen mijn vensterbank aan. Nu heb ik het idee om de ventilatoren diagonaal te plaatsen, zodat ze schuin weg van de vensterbank blazen. Kunnen de pc vinnetjes dat aan, of zijn ze dan onderhevig aan meer slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Hmm volgens mij heb ik iets niet juist gedaan. Ik heb de w1209 op de 12 V PWM controller aangesloten. Daarop 4x Arctic Fan F12 PWM PST maar helaas geen beweging. Relais hoor ik duidelijk aanklikken. Iemand een idee?

Deze cheapass fans voor de pc die ik heb, doen het namelijk wel met wat verloopkabeltjes. https://m.nl.aliexpress.c...AhGxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001

ThaHandy

Discovery Channel

geen idee :P

Werkt de fan zonder de w1209? Hoe is de w1209 aangesloten? Even doormeten?

[ Voor 66% gewijzigd door ThaHandy op 26-07-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Juist met andere fans slaat hij wel aan. Dit zijn alleen geen pwm fans. Zonder w1209 ertussen doen de arctics het helaas ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zojuist ook een w1209 en een case besteld.

Stel dat ik nu 4 fans achter elkaar wil hangen, moet ik dan rood op rood doen en zwart op zwart? Of rood op zwart / zwart op rood.

ik ben een totale leek wat dat betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Hoi, Ik wil mn jaga's ook laten koelen. Ik heb nu DBE control print type DBEC.11 ik kan niet precies vinden welk type DBE-control-print ik nodig heb ter vervanging van de DBEC-11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Is koelen überhaupt wel mogelijk met radiatoren / convectors en een CV ketel ?

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 27-07-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Possible schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:29:
Is koelen überhaupt wel mogelijk met radiatoren / convectors en een CV ketel ?
Wel met mijn warmepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001

ThaHandy

Discovery Channel

Murkmans schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:40:
Juist met andere fans slaat hij wel aan. Dit zijn alleen geen pwm fans. Zonder w1209 ertussen doen de arctics het helaas ook niet
De fans die je hebt besteld, met molex connectors, zijn ook geen PWM fans. :?

Fans zonder PWM signaal gaan altijd op 100% werken,dus dat zou niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:12
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel de alternatieven van JAGA DBE (PRO) aan het bekijken en stuitte op dit interessante forum.
Nu ben ik in huis ook begonnen met Z-Wave en dacht wellicht is in combinatie met ventilatoren zoals in dit forum benoemd het te combineren. Doel is dit op basis van temperatuur de ventilatoren aan te sturen eventueel aan/uit of modulerend.

De modules die ik tegen gekomen zijn de volgende. Wat denken jullie zou dit kunnen werken? De dimmer kan zoals ik het lees een output leveren van 230 of 24Volt

Z-Wave module:
Qubino Flush Dimmer inclusief + Qubino Temperatuursensor

Het idee is 3 van mijn JAGA strade kachels hiermee te voorzien en zo de ventilatoren aan te sturen op basis van aanvoer temperatuur. Wellicht is 1 kachel zo configuren ook een mogelijkheid en andere Jaga strada's op basis van de waarden aan te sturen met eenvoudige dimmers met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Possible schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:10:
Zojuist ook een w1209 en een case besteld.

Stel dat ik nu 4 fans achter elkaar wil hangen, moet ik dan rood op rood doen en zwart op zwart? Of rood op zwart / zwart op rood.

ik ben een totale leek wat dat betreft :)
De rood bij elkaar en de zwarte bij elkaar.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:00:
[...]

De rood bij elkaar en de zwarte bij elkaar.
Oke thanks!

Ik heb hem inmiddels binnen. Als ik alle fans en een 12v adapter heb gevonden, kan het dan op deze manier aangesloten worden?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sh1srpcwuow49.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:45:
[...]

Oke thanks!

Ik heb hem inmiddels binnen. Als ik alle fans en een 12v adapter heb gevonden, kan het dan op deze manier aangesloten worden?

[afbeelding]
Het moet even anders. https://imgur.com/xojJG1O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oke dank je! Nu eerst eens even een 12v adapter ergens bij de kringloop winkel scoren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Even voor mijn info nog.. Moet de 12v kabel nou in k0 en de 12v ingang? Of een 2e korte kabel van de 12v naar k0

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 08-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Even voor mijn info nog.. Moet de 12v kabel nou in k0 en de 12v ingang? Of een 2e korte kabel van de 12v naar k0
Een kort kabeltje van +12v naar K0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
Hoi allemaal,

Heeft iemand ervaring met dbe oplossing die via Domoticz gemonitord kan worden dat prijstechnisch ook nog interessant is?

Zonder domoticz kom ik op het volgende uit:
W1209
En in serie geschakelde Arctic F12 PWM PST of adviseren jullie Actic F12 silent (kan geen PWM)

Vroeg mij ook nog af hoe de W1209 controller programma aanstuurt in verschillende standen. Past deze de voltage aan of moduleert deze op 12v.

Weten jullie ook een 12v adapter die efficiënt is en prijstechnisch interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Alphaxe de w1209 is een simpele aan uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
wizzopa schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:48:
@Alphaxe de w1209 is een simpele aan uit thermostaat.
Oké thanks voor verduidelijking.
Kun je de PWM fans die ik bedacht had dan wel op verschillende toeren laten draaien of betekend dat ook gewoon vol aan of vol uit?
Anders kan ik denk ik net zo goed de silent bestellen die op 800 toeren draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Alphaxe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Kun je de PWM fans die ik bedacht had dan wel op verschillende toeren laten draaien of betekend dat ook gewoon vol aan of vol uit?
Voor ventilator met pwm heb je ook een regelaar nodig die dat aan kan sturen. Ik zelf heb Coolink ventilatoren onder een gewone type 22 radiator met een W1209 voeler op de retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Alphaxe schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

https://m.nl.aliexpress.c...eMJZVf&aff_platform=msite
Je kan deze op de w1209 aansluiten en daar vervolgens de f12 pst in prikken. Dan kan je wel toeren aanpassen van de fans.

[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 11-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Murkmans wat is de meer waarde van geregelde ventilatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
@wizzopa Stel je komt om 18:00 uur uit werk, laat je je cv opstarten om 17:00uur met ventilatoren op vol vermogen. Als je vervolgens thuis bent en de kamer is opgewarmd, wat lager vermogen =/= minder geluid? Soort van "boost" functie wat op de dbe ook zit.

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het echte voordeel er van is, maar ik denk dat ik dat probeer in te regelen. Dan is de WAF ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Murkmans schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:20:
@wizzopa Stel je komt om 18:00 uur uit werk, laat je je cv opstarten om 17:00uur met ventilatoren op vol vermogen. Als je vervolgens thuis bent en de kamer is opgewarmd, wat lager vermogen =/= minder geluid? Soort van "boost" functie wat op de dbe ook zit.

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het echte voordeel er van is, maar ik denk dat ik dat probeer in te regelen. Dan is de WAF ook tevreden.
Zou kunnen werken gewoon uit proberen, ik was al bang dat ik iets heel ingenieus over het hoofd had gezien maar dat valt gelukkig mee. De boost in de woonkamer komt bij mij van de Daikin warmte pomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
wizzopa schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:34:
[...]

Zou kunnen werken gewoon uit proberen, ik was al bang dat ik iets heel ingenieus over het hoofd had gezien maar dat valt gelukkig mee. De boost in de woonkamer komt bij mij van de Daikin warmte pomp. ;)
Ik heb helaas een niet al te wel willende vve, dus moet het doen met de bezuinigmaatregelen die ik kan doen in ons appartement zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 11:32
Beste allen, ik ben door dit interessante topic aan het bladeren, leuk om te zien hoeveel mensen hiermee bezig zijn.

Een vraag: ik wil graag de radiator in onze convectorput vervangen door een
LTV radiator met DBEs. De put is 31 cm breed, en dat betekent dat ik volgens het installatievoorschrift maximaal een 16 cm brede radiator kan plaatsen om voldoende ruimte voor de luchtaanvoer te houden.

Mijn vraag: zou dit voorschrift niet vooral gelden voor gebruik zonder DBEs, en zou ik met de gedwongen convectie van DBEs ook geen bredere radiator van 21 cm breed kunnen plaatsen (t.b.v. nog meer afgifte)? Ik houd dan 10 ruimte over voor de koude lucht aanvoer waar 17cm als minimum gegeven is in de installatiehandleiding.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferdie op 12-08-2018 19:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
wizzopa schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:32:
[...]

Voor ventilator met pwm heb je ook een regelaar nodig die dat aan kan sturen. Ik zelf heb Coolink ventilatoren onder een gewone type 22 radiator met een W1209 voeler op de retourleiding.
Zijn deze een beetje stil? Omdat je alleen de w1209 hebt zullen ze dus op 12v draaien?

En hoeveel heb je er? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
je kan ook via een tijdklok 2 relais aansturen die voeding bieden aan de w1209.
een relais geef je via een print waarvan je de uitgangsspanning kan regelen voeding en de ander rechtsreeks 12v.
zodoende kan je tijdens de opstartfase van je cv de fans op 12v laten lopen en dus volgas en overdag laat je op een geregelde spanning laten lopen zodat je minimale geluidsoverlast ervaart.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d4tHWZU

Hierbij een link van aliexpress waar het printje staat, de ingangsspanning is tot 40V en je kan met een potmeter de uitgaande spanning via een display regelen.
Gebruik het zelf op deze manier naar tevredenheid en de WAF is erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Possible schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Zijn deze een beetje stil? Omdat je alleen de w1209 hebt zullen ze dus op 12v draaien?

En hoeveel heb je er? :*)
4 stuks onder een radiator van 90 hoog x 60 breed. Voeding uit een netvoeding die spanning kan leveren van 3,3 tot 12 volt hier mee kon ik testen qua lucht hoeveel heden en geluid, de uit komst is dat de ventilatoren op 12 volt werken. Eigenlijk een KISS oplossing. Ik heb eerst een speedcomfort basic er onder gehad maar deze na 2 dagen terug gestuurd, leuk concept maar te prijzig en veel last van resonantie als gevolg van de magneet bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zou ik problemen krijgen met het installeren van Jaga's ?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/447356/XcSYF4BD.jpg

Tussen de (huidige) radiator en de vensterbank zit +- 10 cm ruimte. Deze zijn 12 cm en wil ik vervangen door type 20 Strada (21,5cm) om zo 2 x zoveel vermogen te krijgen. Daarnaast dus ook nog de zelfbouw DBE's. Is het verstandiger om de fans bijvoorbeeld horizontaal tegen de muur te bevestigen zodat de warmte naar de kamer toe wordt geblazen i.p.v. in de Jaga's zelf te leggen) of gewoon de Tempo kopen die 30cm hoog zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 13-08-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ferdie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:47:
Beste allen, ik ben door dit interessante topic aan het bladeren, leuk om te zien hoeveel mensen hiermee bezig zijn.

Een vraag: ik wil graag de radiator in onze convectorput vervangen door een
LTV radiator met DBEs. De put is 31 cm breed, en dat betekent dat ik volgens het installatievoorschrift maximaal een 16 cm brede radiator kan plaatsen om voldoende ruimte voor de luchtaanvoer te houden.

Mijn vraag: zou dit voorschrift niet vooral gelden voor gebruik zonder DBEs, en zou ik met de gedwongen convectie van DBEs ook geen bredere radiator van 21 cm breed kunnen plaatsen (t.b.v. nog meer afgifte)? Ik houd dan 10 ruimte over voor de koude lucht aanvoer waar 17cm als minimum gegeven is in de installatiehandleiding.
Waarom wil je de radiator vervangen?
Heb je je al verdiept in waterzijdig inregelen? Want heel vaak zit daar je werkelijke probleem.
Linkje naar een zeer nuttig forum op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013

Wat jij voorstelt levert geen enkele convector putten fabrikant, dus ik zou toch eens goed uitzoeken of je het risico op een mislukking wilt nemen.
Verwijs ik nogmaals naar de link hierboven. Veel convector put bezitters hebben hier de juiste informatie gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq/full.jpg of gewoon vies aan de onderzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
Dank voor de link. Ik wil de radiator vervangen ter voorbereiding van de installatie van warmtepomp, i.e. voor voldoende vermogen bij lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ferdie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:49:
Dank voor de link. Ik wil de radiator vervangen ter voorbereiding van de installatie van warmtepomp, i.e. voor voldoende vermogen bij lage temperatuur.
Aha.
Ik denk dat je de warmtepomp forums hier al gevonden hebt. Lucht/lucht, lucht/water, water/water.

Is het misschien een idee om naar Type 11 of 16 te kijken. 16 is dus een 15 cm diepe Jaga maar 2 x zo hoog.
Speciaal ontwikkelt voor LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
Jazeker! Heel wat leeswerk haha..

Ja, die 16 wordt het waarschijnlijk. Alleen vroeg ik me dus af of ik ook zou wegkomen met de 21, ondanks de dan te smalle aanvoerrand voor de koude lucht (mijn put is 31 cm breed). Met DBE mogelijk toch een optie of slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ferdie schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:12:
Jazeker! Heel wat leeswerk haha..

Ja, die 16 wordt het waarschijnlijk. Alleen vroeg ik me dus af of ik ook zou wegkomen met de 21, ondanks de dan te smalle aanvoerrand voor de koude lucht (mijn put is 31 cm breed). Met DBE mogelijk toch een optie of slecht idee?
ik denk een slecht idee.
Met LTV laat je je water harder stromen, maar, en ook laat je je lucht harder stromen om toch bij die lage temperaturen hetzelfde vermogen over te kunnen brengen.
Met een te brede convector creëer je naar mijn idee te veel weerstand aan de inlaat zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie
Bedankt. Een ander nadeel van de 21 is dat de DBEs van Jaga niet de gehele breedte meer overspannen, het zijn dezelfde als bij de 16 begreep ik van een technische man van Jaga.

Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd dat die weerstand heel veel groter wordt bij 10 cm die ik nog overhoud t.o.v. de aanbevolen 17 cm aanbevolen minimale inlaat ruimte, of ook t.o.v. de weerstand door de convector zelf. Zonder ventilatoren waar je het moet hebben van het geringe drukverschil t.g.v. de hogere dichtheid van de koude lucht is het een ander verhaal natuurlijk, maar als je zelf gaat blazen lijkt het me dat je inlaat helemaal niet groot hoeft te zijn. Zal voor de zekerheid waarschijnlijk kiezen voor de 16 tenzij het me lukt e.e.a. te kunnen narekenen of modelleren.

[ Voor 24% gewijzigd door Ferdie op 16-08-2018 00:03 ]

• Dylantje2

Dylantje2

mmm Domme vraag maar toch...
Ik ga met KIS een dbe maken..
gewoon 2 aderige 12 volt fannetjes..
Naar mijn meterkast
Daar met een trafo aan en uit schakelen..

Domste vraag ooit.
Kan ik een trafo met een Zwave dimmer laten werken?
Zodat als ik de dimmer op 50% zet, de fannetjes ook langzamer lopen?
Als ik ze maar iets kan regelen..
Want ik ga ze "gewoon" schakelen via mijn domotica.
Allemaal aan allemaal uit:-)
En anders allemaal 50% oid als dat dimmen van een trafo kan werken...

Bricklayer dus meer verstand van stenen hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Dylantje2 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:16:
mmm Domme vraag maar toch...
Ik ga met KIS een dbe maken..
gewoon 2 aderige 12 volt fannetjes..
Naar mijn meterkast
Daar met een trafo aan en uit schakelen..

Domste vraag ooit.
Kan ik een trafo met een Zwave dimmer laten werken?
Zodat als ik de dimmer op 50% zet, de fannetjes ook langzamer lopen?
Als ik ze maar iets kan regelen..
Want ik ga ze "gewoon" schakelen via mijn domotica.
Allemaal aan allemaal uit:-)
En anders allemaal 50% oid als dat dimmen van een trafo kan werken...

Bricklayer dus meer verstand van stenen hier :)
Hoe Kis wil je het hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5LvnRrdhNFhkXIArm3pWLWWc/medium.jpg

Past in een lasdoos. Schakelt direct 220volt. Dus geen standby verliezen van de transformator die de fannetjes van 9 volt voorziet. ;)
Geen dikke handleiding. ;) Geen updates. ;) Geen geheugen verlies. ;) Ingebouwde hysteresis die je niet kan verstellen, kan het ook niet fout gaan. ;) Start vanzelf op na spannings uitval. >:)
Ligt al 4 jaar in de convector put. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Seafarer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

[afbeelding]

Past in een lasdoos. Schakelt direct 220volt. Dus geen standby verliezen van de transformator die de fannetjes van 9 volt voorziet. ;)
Geen dikke handleiding. ;) Geen updates. ;) Geen geheugen verlies. ;) Ingebouwde hysteresis die je niet kan verstellen, kan het ook niet fout gaan. ;) Start vanzelf op na spannings uitval. >:)
Tsja....
Maar is dus altijd aan bij x en altijd uit bij y?
Simpel ..
Alleen ik heb geen 220 bij de radiatoren..
En ik wil eigenlijk als het stil is in huis stil hebben
En zelfs de fannetjs niet horen zoemen.
Maar dat kan bijv in de keuken weer wel als we in de kamer zitten enz enz
Dus iets meer regelen vind ik wel wat hebben..:-)

Maar je hebt 10 punten Kis zonder domotica is nog meer Kis dan ik voor ogen had ..hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:00
Seafarer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

[afbeelding]

@Seafarer
Klopt. Ik heb er twee voor mijn cv houtkachel. Werken al weer acht jaar. Ik wilde zo min mogelijk risico op storing lopen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:55:
[...]

Tsja....
Maar is dus altijd aan bij x en altijd uit bij y?
Simpel ..
Alleen ik heb geen 220 bij de radiatoren..
En ik wil eigenlijk als het stil is in huis stil hebben
En zelfs de fannetjs niet horen zoemen.
Maar dat kan bijv in de keuken weer wel als we in de kamer zitten enz enz
Dus iets meer regelen vind ik wel wat hebben..:-)

Maar je hebt 10 punten Kis zonder domotica is nog meer Kis dan ik voor ogen had ..hahahah
klopt heel erg Kis.
Maar wat je ook gaat doen, ventilators hoor je. Zeker als radio en tv uit zijn, je partner een boekleest en de buren weg zijn. Je hoort ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Seafarer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:07:
[...]

klopt heel erg Kis.
Maar wat je ook gaat doen, ventilators hoor je. Zeker als radio en tv uit zijn, je partner een boekleest en de buren weg zijn. Je hoort ze.
Vandaar....
Ik heb motion in de zithoek...
If motion zithoek aan, fannetjes bij zithoek radiatoren uit.
If motion keuken aan, fannetjes keuken aan :-)
Enz enz enz

En wat ik evt. kan doen als ik in de zithoek zit..
1 minuut ff aan 5 minuten uit..
zodat hij de warmte er toch afhaalt ..

Maar daarom zou ik een trafo kunnen dimmen zodat hij de fannetjes minder hard laat open?
Dan zou het nog mooier zijn.
if zithoek aan . :-)
enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:10:
[...]

Vandaar....
Ik heb motion in de zithoek...
If motion zithoek aan, fannetjes bij zithoek radiatoren uit.
If motion keuken aan, fannetjes keuken aan :-)
Enz enz enz

En wat ik evt. kan doen als ik in de zithoek zit..
1 minuut ff aan 5 minuten uit..
zodat hij de warmte er toch afhaalt ..

Maar daarom zou ik een trafo kunnen dimmen zodat hij de fannetjes minder hard laat open?
Dan zou het nog mooier zijn.
if zithoek aan . :-)
enz enz
Op zich wel een grappige oplossing die je daar aanhaalt. Ik zou niet snel zoiets creatiefs bedacht hebben.
Ik heb de fannetjes gewoon op een vast toerental draaien, zodat het net niet irritant is als het stil is. En inderdaad gewoon aan/uit.

Je cv raakt niet van slag? Ventilatoren die andere snelheden gaan draaien zorgen voor een andere warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Seafarer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:25:
[...]

Op zich wel een grappige oplossing die je daar aanhaalt. Ik zou niet snel zoiets creatiefs bedacht hebben.
Ik heb de fannetjes gewoon op een vast toerental draaien, zodat het net niet irritant is als het stil is. En inderdaad gewoon aan/uit.

Je cv raakt niet van slag? Ventilatoren die andere snelheden gaan draaien zorgen voor een andere warmte afgifte.
mm warmtepomp [ voor het eerst deze winter ] dus we gaan het beleven..
Ben nu met 1 jaga aan het testen...met fannetjes... Rest van huis radiatoren..
Als we het van de winter niet warm krijgen..

Koop ik voor de rest in huis ook jaga convectoren.
En ga er zelf een knocking on wood ombouw om maken :-)
https://www.google.com/se...&biw=1600&bih=798&dpr=1.2

Heb nu een 12volt fan op 6 volt lopen..
En die is nu toch wel heel erg stil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dylantje2 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

mm warmtepomp [ voor het eerst deze winter ] dus we gaan het beleven..
Ben nu met 1 jaga aan het testen...met fannetjes... Rest van huis radiatoren..
Als we het van de winter niet warm krijgen..

Koop ik voor de rest in huis ook jaga convectoren.
En ga er zelf een knocking on wood ombouw om maken :-)
https://www.google.com/se...&biw=1600&bih=798&dpr=1.2

Heb nu een 12volt fan op 6 volt lopen..
En die is nu toch wel heel erg stil....
Ook als er 10 tegelijk draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Seafarer schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:39:
[...]

Ook als er 10 tegelijk draaien?
nu 2....

Maar wat ik zeg...
Motion hier of motion daar...
Dus ik denk dat ik als ik thuis ben nooit alles tegelijk laat draaien.

Maar als we van huis zijn...[ veel tijd van de dag..]
kan alles aan....En zal mijn Wp beter warmte afgeven...
Die schakeling heb ik ook als niemand thuis is... dan.. [ volgas ]

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 17-08-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Seafarer ik heb er 15 tegelijk draaien op 1 jaga, schakelknop voor 8,5 a 9 volt, zo goed als onhoorbaar en 12volt, wat je heeel zachtjes hoort zoemen. Bank staat er ook nog tegen aan. Zijn nzxt fn v2 140mm fans.

Ook heb ik in de hal 4x 200mm op 12volt. Die hoor je wel. Maar ach is toch de hal.

[ Voor 16% gewijzigd door plaspvd op 20-08-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

plaspvd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 18:15:
@Seafarer ik heb er 15 tegelijk draaien op 1 jaga, schakelknop voor 8,5 a 9 volt, zo goed als onhoorbaar en 12volt, wat je heeel zachtjes hoort zoemen. Bank staat er ook nog tegen aan. Zijn nzxt fn v2 140mm fans.

Ook heb ik in de hal 4x 200mm op 12volt. Die hoor je wel. Maar ach is toch de hal.
dimmen van een trafootje mogelijk?
Of hoe schakel je tussen de vermogens??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Dylantje2 ik heb 1 knop, waarmee ik of via de w1209 schakel, of altijd aan. Ook heb ik een knop met stand hoog, laag en uit. Om te schakelen naar laag, gebruik ik een dc converter van eurootje of 2 van Ali. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

plaspvd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:20:
@Dylantje2 ik heb 1 knop, waarmee ik of via de w1209 schakel, of altijd aan. Ook heb ik een knop met stand hoog, laag en uit. Om te schakelen naar laag, gebruik ik een dc converter van eurootje of 2 van Ali. Werkt perfect
Die w1209 wil ik overslaan..
Maar de dc convertor, hoe werkt die met knop 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Dylantje2 op het knopje zitten 3 Aansluitingen, er gaat 12v naar de middelste aansluiting van het knopje, dan schakel je bv stand 1 in, dan gaat er 12v richting je dc converter, deze stel je in op gewenst voltage. Dat gaat daarna naar je fans.

Stand 2 zelfde, alleen dan zonder converter naar je fans

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmTYykKIMocw_6h5EVPQWKSH86Hh-L9JWUynX5EWNLTI-1LKjV

[ Voor 17% gewijzigd door plaspvd op 20-08-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

plaspvd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:26:
@Dylantje2 op het knopje zitten 3 Aansluitingen, er gaat 12v naar de middelste aansluiting van het knopje, dan schakel je bv stand 1 in, dan gaat er 12v richting je dc converter, deze stel je in op gewenst voltage. Dat gaat daarna naar je fans.

Stand 2 zelfde, alleen dan zonder converter naar je fans

[afbeelding]
Thanks
Kan natuurlijk goed werken zo hahaha
Maar ik zocht iets meer digitaals ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Even een vraag aan de mede Tweakers die oude radiatoren vervangen voor jaga's.

Ik heb momenteel nog 2 t21 radiatoren van 40*140 in de woonkamer die ik wil vervangen voor 2 jaga's type 21 met zelfbouw dbe.

Nu loop ik tegen het volgende aan, dat de aanvoer van de huidige radiatoren aan de binnenzijde is, retour buitenzijde. Bij jaga is dit volgens mij juist andersom.kan dit problemen opleveren of moet er echt een verloopstuk tussen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zdLTa8m_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium
Pagina: 1 ... 12 ... 55 Laatste