Dat inregelen is heel gebruikelijk in de grotere kantoorgebouwen en daar gebeurt het al sinds jaar en dag.
Dat is vaak een combinatie van strangafsluiters en voorinstelbare radiatorkranen en drukverschilregelaars.
strangafsluiters = een grote voorinstelbare kraan tbv een hele verdieping
drukverschilregelaars = een regelklep die de verschildruk in de dat deel van installatie constant houdt door ook druk in retourleiding te meten. Eigenlijk wat tegenwoordig een autoadapt pomp van zichzelf kan.
Sinds de jaren 60/70 wordt dat al gedaan in grote kantoorgebouwen misschien al eerder.
Vroeger in de jaren 70/80 werden woningen met CV eigenlijk ook wel goed gedaan, de klad is erin gekomen toen.
a: Ketels beter konden moduleren (verbloemen) door interne regeltechniek maar ook bijvoorbeeld opentherm.
b: Vakmanschap met bijbehorende diploma's geen wettelijke eis meer was om dingen op mogen hangen.
en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer oorzaken te noemen.
Maar bijvoorbeeld de gemiddelde duitse installatie is vaak wel goed ingeregeld dat komt omdat het CV-vak daar veel beter bij wet beschermd is.
Mijn huis was ingeregeld (stadsverwarming) en dat was niet eens zo heel verkeerd 2009. Ik heb vrijwel niks aan gewijzigd gedaan ik vond alleen één radiator suizen en die heb ik aangepakt.
Daarnaast heb ik in de badkamer een andere radiator geplaatst en daar had ik eerste instantie een niet instelbare kraan voor gekocht dat was niks. Die heb snel vervangen voor een voorinstelbare en later als experiment een comap autosar (dynamisch) en gelijktijdig op de slaapkamer een heimeier eclipse ter vergelijk.
Die twee dynamische heb ik ook nog eens uitgewisseld, daarom staat mijn conclusie de autosar van comap is beter. Want de eclipse is een keer verstopt geraakt en moest ik nieuw binnenwerk voor kopen.
Daarnaast is nauwkeurigheid (l/uur) van de autosar beter en bij hoge debieten (>100l/uur) stiller lees nog steeds helemaal stil.
Alleen de zelf geplaatste vloerverwarming ben met inregelen wel even mee bezig geweest, omdat knap te krijgen met name de regelklep in de aanvoerleiding in de juiste doorlaat kiezen viel niet mee.
Daarnaast de woning van ouders uit 1995 maar ook dat was stadsverwarming, dus ontkom je niet aan voorinstelbare kranen.
Nu zie je dat woningen weer steeds beter ingeregeld omdat anders bouwer een veel te grote warmtepomp moet kopen en dat vinden ze niet leuk.
De installateurs doen het niet uit luiheid/kosten maar ze kunnen het wel. Misschien "Ik_hang_alleen_ketels_op_BV" niet de grotere jongens kunnen het wel. Anders kunnen ze geen bedrijfspanden onderhouden.
Beroepsmatig heb ik koelinstallaties (koelwater maar ook vrieskoeling) en heetwater-installaties ingeregeld.
Dat is voornamelijk rekenkundig en heel soms wat veld aanpassen, naar opmerkingen/observaties van operators in de fabriek.
Maar de principes zijn daar precies hetzelfde alleen daar is er soms geen doel mbt DeltaT, meestal willen we daar voorkomen dat bijvoorbeeld het beschikbare koelvermogen naar machine/reactor verdwijnt en de rest niks heeft.
Dit waren vermogens tot +/- 600kW vrieskoeling / 2-2,5MW heetwater / 5MW Koelwater.
[
Voor 120% gewijzigd door
leonbong op 25-10-2020 20:42
]