Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:
  • 7.940.348 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 22:06
Gramser schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:55:
Wat je ook kunt doen, is je aanmelden op www.mindergas.nl. Geeft je weer wat extra inzicht.

Het kijken naar graaddagen is nieuw voor me. Ik kan nu zien dat ik sinds 3 september (dag van aanmelding) op 0,273m3 per gewogen graaddag zit. Ik heb geen idee of dat goed of slecht is, want ik heb ook nog geen vergelijk met andere jaren.
Dat vergelijken is best leuk om te doen, doe het zelf in Excel + PowerBI omdat ik daar zelf met cijfertjes kan spelen.

Een voorbeeld waarbij de bovenste het gasverbruik in m3 per graaddag, en de onderste het verbruik van de airco in kwh per graaddag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHWqsf5YUSbbN9vW_zoEsZvapZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yUNjEhZefy9r3hJylo9WLpEa.png?f=user_large

En dan uitgezet als gemiddeld dagelijks verbruik tegen gemiddelde maandelijkse temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnKLJK1Q6BodqRpoBlCRWLlps4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWOPlEAfA50qeXZRdjzGIuuF.png?f=user_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
Dat ziet er prima uit zeg, knap gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MarcoC schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Ik heb contact opgenomen met de installateur, en zij geven aan dat de klep elke 8 minuten schakelt tussen de groepen als er warmtevraag vanuit beide groepen komt. Hierdoor kan er uiteindelijk toch wel "gelijktijdig" verwarmd wordt (door regelmatig te schakelen). Dat lijkt mij acceptabel.
Mits je CV ook daadwerkelijk zijn warmte kwijt kan op deze manier. Je bent m.i. nodeloos je afgifte aan het beperken door niet beide zones tegelijk te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
naftebakje schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:30:
[...]
Als het nu warm genoeg wordt, zou ik je aanraden deze lager te zetten, 35°C ofzo, normaal zal dat meer dan voldoende zijn.
Ik zou hem juist zo hoog mogelijk zetten als wat je vloer mag hebben en wat je zelf nog comfortabel vind. Dan heb je veel meer warmteoverdracht. Ik stuur zelf 40° mijn tegelvloer in (5,5m2, badkamer). Maar bovenop de leidingen ligt 7cm aan zandcement dus het duurt bij mij wel ff voor het warm is.

@water_escape Dat de temperatuur niet oploopt als je de thermostaatknop volledig opendraait/eraf haalt is vreemd. Doe ik dat bij mij dan vliegt er al gauw 50+ water m'n vloer in. Bij mij was de thermostaatknop namelijk kapot en regelde de temperatuur de vloer in niet goed. Aangezien je hem hoort afsluiten lijkt de kraan mij nog wel in orde en zal je het dus in iets anders moeten zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:04
MikeyMan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Mits je CV ook daadwerkelijk zijn warmte kwijt kan op deze manier. Je bent m.i. nodeloos je afgifte aan het beperken door niet beide zones tegelijk te verwarmen.
Dat is waar in theorie, de praktijk zal uitwijzen hoe het gaat. In ieder krijg en houd ik het huis makkelijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigglet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-11-2024
Seafarer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:08:
[...]

Ik slinger even wat opmerkingen rond,
Openings post helemaal doorgenomen?
Ik hoor geen enkele opmerking over de stand van je pomp. Die zou wel eens te hoog kunnen staan.
Je gaat behoorlijk isoleren, dat gaat goed helpen in zo'n oude installatie die berekend is met hoge temperaturen.

Radiatoren die bovenaan warm zijn en onder kouder is goed, zijn ze onder serieus kouder dan gaat er te weinig flow door of vervuiling. Wat zeer wel mogelijk is in zo'n oude installatie.

Zijn alle radiatoren echt stof vrij aan de binnenzijde?

Al iets met water zijdig inregelen gedaan? De bestaande radiator knoppen kunnen ook gebruikt worden.
Het hoeft niet meteen high tech te zijn.

Dure modulerende thermostaten zijn leuk maar als ze in low load aan/uit gaan dan blijft het een dure investering.

Als ik het goed gelezen heb, dan heb je zwaar ingezet op isolatie, ik zou daar alles opzetten.
Een oude installatie die niet aan staat, vanwege zeer goede isolatie, verbruikt geen gas. _/-\o_

...

Edit: Hoe langer ik naar die foto van die radiator kijk, hoe meer ik het idee krijg dat het meer convectoren dan radiatoren zijn. Daar heb je vaak een lagere delta T.
Ik heb de openingspost aandachtig meerdere malen gelezen - de pomp instellen heb ik geprobeerd, maar er zit een modulerende pomp in dus ik weet niet of dit echt effect op gaat leveren. Het maximale pompvermogen terugbrengen naar 60% is wellicht iets wat ik kan doen. Het is erg lastig om inzicht te krijgen hoe de modulatie plaatsvindt, gezien dit natuurlijk softwarematig wordt bepaald. Volgens mij staat hij nu op 35% minimum en 85% maximum pompvermogen. Tips?

Het isoleren is maar een bepaald maximum wat ik kan doen, spouwmuur zit er voorlopig nog niet in omdat er een natte plek in de voorgevel zit door een lekkende regenpijp. Dit heeft wat tijd nodig om te drogen en ik wil het risico niet lopen dat de muren straks binnen kapot gaan door nat isolatiemateriaal. Dakisolatie en HR++ beglazing is voorlopig alles wat er komt. Wellicht nog een renovatie van de zoldervloer met extra isolatie.

Wat betreft radiator vs. convector, ik ben hier een beetje verward over - een convector geeft sneller warmte af, maar kan een kleinere delta-T bewerkstelligen? Dit snap ik niet helemaal. Als ik beslis om de radiatoren te vervangen, wat is dan wijsheid? Lage-temperatuur radiatoren? Sowieso het radiator vermogen verhogen om een hogere delta-T te realizeren, begrijp ik. Daarnaast, in de winter krijgt men algemeen een hogere delta-T in slecht geïsoleerde huizen omdat er veel meer warmte lekt neem ik aan?

Waterzijdig inregelen staat ook nog op de planning, maar wil dat zelf proberen te doen ipv door een bedrijf. Eerst wachten op een IR-meter.

Wat betreft de modulerende thermostaat, kan dit zoveel nadeliger zijn? Ik heb er sowieso wat eisen aan en de "luxe" functies gaan toch uit, maar moduleren op aanvoertemperatuur en zo langer met minder warm water mee gaan brengt een hoop extra comfort in dit huis, dus lijkt me in geen enkel geval een slechte investering?

Ook de mogelijkheid voor het CV-vermogen verlagen ben ik aan het bekijken, maar dit wordt in feite bepaald door de inhoud van het huis en hoe lek het is, dus dit mag eigenlijk niet lager dan het minimumvermogen dat het huis nodig heeft om een bepaalde temperatuur te bereiken? (Wel afhankelijk van weersomstandigheden..)

[ Voor 4% gewijzigd door Bigglet op 21-10-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:30
Bigglet schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Ik heb de openingspost aandachtig meerdere malen gelezen - de pomp instellen heb ik geprobeerd, maar er zit een modulerende pomp in dus ik weet niet of dit echt effect op gaat leveren. Het maximale pompvermogen terugbrengen naar 60% is wellicht iets wat ik kan doen. Het is erg lastig om inzicht te krijgen hoe de modulatie plaatsvindt, gezien dit natuurlijk softwarematig wordt bepaald. Volgens mij staat hij nu op 35% minimum en 85% maximum pompvermogen. Tips?
60% maximum zou ik zeker proberen. En de ondergrens laten staan.
Het isoleren is maar een bepaald maximum wat ik kan doen, spouwmuur zit er voorlopig nog niet in omdat er een natte plek in de voorgevel zit door een lekkende regenpijp. Dit heeft wat tijd nodig om te drogen en ik wil het risico niet lopen dat de muren straks binnen kapot gaan door nat isolatiemateriaal. Dakisolatie en HR++ beglazing is voorlopig alles wat er komt. Wellicht nog een renovatie van de zoldervloer met extra isolatie.
Bij elkaar is dat best heftig. Je moet niet raar kijken als door deze ingrepen het verbruik met 1/3 to 1/2 afneemt.
Wat betreft radiator vs. convector, ik ben hier een beetje verward over - een convector geeft sneller warmte af, maar kan een kleinere delta-T bewerkstelligen? Dit snap ik niet helemaal. Als ik beslis om de radiatoren te vervangen, wat is dan wijsheid? Lage-temperatuur radiatoren? Sowieso het radiator vermogen verhogen om een hogere delta-T te realizeren, begrijp ik. Daarnaast, in de winter krijgt men algemeen een hogere delta-T in slecht geïsoleerde huizen omdat er veel meer warmte lekt neem ik aan?
Convectors stralen niet en hebben weinig massa, zodoende moet je hier flink water doorheen pompen met als resultaat een kleinere Delta-T .Een radiator heeft massa en straalt, die geven als de flow goed is een relatief hoge delta-T. Als ik jouw was zou ik het even aankijken na het isoleren. Je warmte verlies vermindert gigantisch maar je houd dezelfde radiatoren.
Andersom bekeken, je radiatoren zijn nu te groot waardoor je sowieso met lagere temperaturen kan verwarmen. Of vervanging rendabel is?
Waterzijdig inregelen staat ook nog op de planning, maar wil dat zelf proberen te doen ipv door een bedrijf. Eerst wachten op een IR-meter.

Wat betreft de modulerende thermostaat, kan dit zoveel nadeliger zijn? Ik heb er sowieso wat eisen aan en de "luxe" functies gaan toch uit, maar moduleren op aanvoertemperatuur en zo langer met minder warm water mee gaan brengt een hoop extra comfort in dit huis, dus lijkt me in geen enkel geval een slechte investering?
Als alles HR++ glas wordt dan heb je sowieso een veel comfortabeler huis.
De thermostaat is niet nadelig, maar verwacht niet hemel op aarde zoals wel eens gedacht wordt. Je isoleert zoveel dat die thermostaat niet zoveel meer hoeft te doen. Je ketel beperken door de water temperatuur op maximaal 60 te begrenzen is al een hele stap. De ketel gaat dan vanzelf moduleren als de retour temperatuur oploopt.
Ook de mogelijkheid voor het CV-vermogen verlagen ben ik aan het bekijken, maar dit wordt in feite bepaald door de inhoud van het huis en hoe lek het is, dus dit mag eigenlijk niet lager dan het minimumvermogen dat het huis nodig heeft om een bepaalde temperatuur te bereiken? (Wel afhankelijk van weersomstandigheden..)
Meestal is alleen de water temperatuur begrenzen al meer dan voldoende.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
ThinkPadd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Ik zou hem juist zo hoog mogelijk zetten als wat je vloer mag hebben en wat je zelf nog comfortabel vind. Dan heb je veel meer warmteoverdracht. Ik stuur zelf 40° mijn tegelvloer in (5,5m2, badkamer). Maar bovenop de leidingen ligt 7cm aan zandcement dus het duurt bij mij wel ff voor het warm is.

@water_escape Dat de temperatuur niet oploopt als je de thermostaatknop volledig opendraait/eraf haalt is vreemd. Doe ik dat bij mij dan vliegt er al gauw 50+ water m'n vloer in. Bij mij was de thermostaatknop namelijk kapot en regelde de temperatuur de vloer in niet goed. Aangezien je hem hoort afsluiten lijkt de kraan mij nog wel in orde en zal je het dus in iets anders moeten zoeken.
Dit is precies wat ik bedoel. Inderdaad lijkt alles goed te werken. (ik heb alleen VVW en 1 radiator in de badkamer). Beneden zijn 15 groepen HoH 10cm in de Anhydriet met PVC erop. Woning wordt prima warm met 30 graden in de aanvoer leidingen van de vvw en 26 in de afvoer.

Wat ik gewoon vreemd vindt is idd wat jij hierboven beschrijft, als ik de knop op 50 graden zet (en de aanvoer van de ketel is 50-55graden), verwacht ik dat de aanvoer in de vvw ook naar 50 graden schiet. Maar hier gebeurd niks mee, ook niet als ik de knop eraf haal (en de pin dus niet belast wordt)

Dus stel dat het straks -10 vriest :), en ik wil wel 45 graden de vloer in, dan lukt dat niet. Zie ik iets over het hoofd? Ketel toch weer warmer zetten dan 55 graden?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:13
water_escape schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel. Inderdaad lijkt alles goed te werken. (ik heb alleen VVW en 1 radiator in de badkamer). Beneden zijn 15 groepen HoH 10cm in de Anhydriet met PVC erop. Woning wordt prima warm met 30 graden in de aanvoer leidingen van de vvw en 26 in de afvoer.

Wat ik gewoon vreemd vindt is idd wat jij hierboven beschrijft, als ik de knop op 50 graden zet (en de aanvoer van de ketel is 50-55graden), verwacht ik dat de aanvoer in de vvw ook naar 50 graden schiet. Maar hier gebeurd niks mee, ook niet als ik de knop eraf haal (en de pin dus niet belast wordt)

Dus stel dat het straks -10 vriest :), en ik wil wel 45 graden de vloer in, dan lukt dat niet. Zie ik iets over het hoofd? Ketel toch weer warmer zetten dan 55 graden?
Ik had een vergelijkbare vraag over de vloerverwarming en iemand zei me dat er best een mengventiel tussen kan zitten. Dus voor dat het de vloer bereikt wordt er al koud(er) water bijgemengd.

Zie ook geen andere verklaring hoe ik 49c van de ketel vraag en 33c ontvang bij de verdeler van de vloerverwarming.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@water_escape Heb je een thermometer zodat je op verschillende plekken de leidingen naar je verdeler kunt meten? Als je ketel 50 graden uitspuugt en bij je verdeler is het nog maar 30 graden, dan moet er ergens een punt zijn waar dit gebeurt. Ik zie ook een bypass vlak voor je verdeler zitten, is het vóór die bypass bijv. nog wel warm? Misschien dat die te vroeg opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 22:30
ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:24:
@water_escape Heb je een thermometer zodat je op verschillende plekken de leidingen naar je verdeler kunt meten? Als je ketel 50 graden uitspuugt en bij je verdeler is het nog maar 30 graden, dan moet er ergens een punt zijn waar dit gebeurt. Ik zie ook een bypass vlak voor je verdeler zitten, is het voor die bypass bijv. nog wel warm? Misschien dat die te vroeg opent.
@water_escape
Idd lees je niet de temperatuur in het verdeelblok af ipv net voor het regelventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:23
Seafarer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

60% maximum zou ik zeker proberen. En de ondergrens laten staan.
Is er een reden om de ondergrens niet ook zo laag mogelijk te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Voor de Evohome Wifi gebruikers: is er een manier om de firmware update te triggeren?

Ik heb mijn Evotouch vervangen door een nieuwe. De oude kreeg bij installatie nog dezelfde dag de update. De nieuwe hangt nu 24 uur en nog steeds geen update. Heb op de Honeywell website alles verwijderd en opnieuw aangemaakt maar nog zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Gillonde schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Is er een reden om de ondergrens niet ook zo laag mogelijk te zetten?
Dat schijnt verkeerd te gaan, de pomp kan zo langzaam gaan draaien dat de flow over de verst verwijderde radiator te laag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15

bert pit

asdasd

loyske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:
Voor de Evohome Wifi gebruikers: is er een manier om de firmware update te triggeren?
Volgens mij is het "wait and pray".

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigglet
Seafarer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Dat schijnt verkeerd te gaan, de pomp kan zo langzaam gaan draaien dat de flow over de verst verwijderde radiator te laag wordt.
Hij staat minimaal op 35%, maar kan ook niet lager. Het maximum is ondertussen ingesteld op 60%, maar de verwarming is vandaag nog niet aan geweest. Hoort van me in de koudere dagen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45
mk1992 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Ik had een vergelijkbare vraag over de vloerverwarming en iemand zei me dat er best een mengventiel tussen kan zitten. Dus voor dat het de vloer bereikt wordt er al koud(er) water bijgemengd.

Zie ook geen andere verklaring hoe ik 49c van de ketel vraag en 33c ontvang bij de verdeler van de vloerverwarming.
Proberen jullie niet je HTV verdeler te (mis)bruiken als een LTV verdeler? Dan is bovenstaande inderdaad de oplossing. Een HTV mengt altijd koud retour water van de vloer bij de warme cv aanvoer. Deze menging gaat dan weer door je vloer. Is deze menging niet agressief genoeg voor jullie misschien? Ik heb mijn vloer thermostaat op 40 graden staan. Maar er gaat maar max. 30 graden mijn vloer in. De max die mijn vloer ingaat is afhankelijk van mijn CV aanvoer en vloer retour. Bij 55 graden CV aanvoer gaat er ongeveer max 30 graden mijn vloer in. Dit zie je wel steeds hoger oplopen als de vloer retour ook hoger terug komt. Echter totdat het zover is is mijn vloer alweer uitgeschakeld omdat de kamer op temperatuur is, dus ik heb de 40 nooit aangetikt (wel 30+). Als ik mijn CV maar lang genoeg op 55 graden laat staan zal hij op den (hele lange) duur vanzelf naar de 40 graden gaan. Maar dan is mijn vloer retour dus ook erg hoog.

Hieronder mijn temperaturen van de afgelope dagen. Mijn vloerverwarming thermostaatkraan staat dus op 40 graden. Maar ik haal geen temperaturen van 40graden mijn vloer in. Zelfs niet als mijn aanvoer temperatuur > 40 graden is.

Legenda: De lus aanvoer is wat direct de grond in gaat in 1 van mijn groepen. De lus retour wat direct mijn vloer uit komt. De VV aanvoer wat de verdeler (met thermostaatknop) in wil afkomstig van mijn ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5xrmPS10LMdzkhxx6SqwMl5Erw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6qlvfVw9e4Uz1LlhgCkwHRf.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste om nog te testen als dat al nog niet is gedaan: Als je de thermostaatknop een hele tijd op 45 graden laat staan. Blijft de vloer dan ook nog een constante 30graden?

Wat info over een ltc ventiel en binnenkant verdeler:
https://vte-smartersoluti...delers/vte-slim-verdeler/

toegevoegd op 21:40: De cv flow naar je vloerverwarming is ook bepalend hoe makkelijk de verdeler aanvoer water mengt met vloer retour water. Dus het is misschien een idee je cv pomp hoger te zetten als dat kan. Kijken of dat misschien helpt.

toegevoegd op 21:48: @water_escape De maximale temperatuur voor pvc is trouwens 28 graden. Ik heb dezelfde opstelling als jij, ook anhydriet met pvc. Als ik 30 graden mijn vloer in stop. Komt er ook echt 28/29 graden aan het oppervlak uit. Deze waardes meet ik met mijn warmte camera. Dus hoger dan 30 graden water je vloer in wil je ook eigenlijk helemaal niet.

@mk1992

[ Voor 9% gewijzigd door NIB0R op 22-10-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 06:50
Herkent iemand deze koppeling, welke type is het?
Zit op een robot verdeler, slang is 16mmx? Uit 2004 (bouw woning)
Wil ze verlengen met buis of pijp naar CV via gesloten verdeler.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xiGmTakZ4s6M3pl0XhrMIsgoNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfHJWB2M8M4mXWCHx0j0R0e3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 22-10-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ThinkPadd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:24:
@water_escape Heb je een thermometer zodat je op verschillende plekken de leidingen naar je verdeler kunt meten? Als je ketel 50 graden uitspuugt en bij je verdeler is het nog maar 30 graden, dan moet er ergens een punt zijn waar dit gebeurt. Ik zie ook een bypass vlak voor je verdeler zitten, is het vóór die bypass bijv. nog wel warm? Misschien dat die te vroeg opent.
Ik lees idd de temp middels sensor af vlak voor hij de vvw in gaat. De aanvoer buis is dat. Die geeft iets lager aan dan de ketel op zolder aangeeft.

Daarna gaat hij idd voorbij de bypass (waar moet die op staan?) en in de vvw pomp waarvan de knop er af is bijvoorbeeld. De aanvoer in de pomp gaat dan niet omhoog (max rond 30) en de afvoer is altijd rond de 26.

Huis is warm :). Maar vind het vreemd.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
bert pit schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Volgens mij is het "wait and pray".
Inmiddels al contact opgenomen met Honeywell support, duurt me te lang >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dapdodo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:37:
Herkent iemand deze koppeling, welke type is het?
Zit op een robot verdeler, slang is 16mmx? Uit 2004 (bouw woning)
Wil ze verlengen met buis of pijp naar CV via gesloten verdeler.[Afbeelding]
Is dat een slang naar de vloer of een aanvoerslang? Denk het laatste?

Kun je een foto iets verderaf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
MikeyMan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

16mm vloerverwarmingslang , die op robot vloerverdeler aansluit. Koud zit erachter.
Bij mijn nieuwe vloerverwarming beneden hebben ze euroconus gebruikt.
Maar ik weet niet of dat in 2004 ook al de standaardkoppeling was bij vloerverwarming.
Jammer genoeg kan ik in het bestek ook niet het type slang vinden, anders kon ik daar op zoeken.
En bijbehorende verlengkoppeling kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azmo83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:15
Ik heb 1 kachel die, ten opzichte van de andere kachels, niet echt warm wil worden. Wat ik zelf al gedaan heb is CV Bijvullen en ontluchten, daarna alle andere kachels dicht en deze vol open, en dan flink stoken. Heeft niet geholpen.

Ook heb ik het voetventiel zo ver mogelijk open gedraaid, dat heeft iets geholpen maar de kachel blijft alsnog achter op de rest van de kachels qua temperatuur.

Ik wil graag waterzijdig gaan inregelen maar wil eigenlijk eerst dit euvel verhelpen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:02
Azmo83 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:40:
Ik heb 1 kachel die, ten opzichte van de andere kachels, niet echt warm wil worden. Wat ik zelf al gedaan heb is CV Bijvullen en ontluchten, daarna alle andere kachels dicht en deze vol open, en dan flink stoken. Heeft niet geholpen.

Ook heb ik het voetventiel zo ver mogelijk open gedraaid, dat heeft iets geholpen maar de kachel blijft alsnog achter op de rest van de kachels qua temperatuur.

Ik wil graag waterzijdig gaan inregelen maar wil eigenlijk eerst dit euvel verhelpen. Iemand tips?
Kranen vervangen vrees ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigglet
Wat zijn nou de beste manieren om de delta-T van je systeem te vergroten? Mijne zakt tot 5 - 7 graden bij een aanvoer van 60 graden en dus een retour van 53 - 55 graden. Pompmodulatie staat aan, brandermodulatie staat aan (zakken allebei tot ~31% wanneer systeem op temperatuur draait), maar de delta-T blijft hangen op dat punt. CV vermogen heb ik ondertussen verlaagd van 17.8 naar 16 kW, maar lijkt niks te helpen.

Kan waterzijdig inregelen dit verschil echt significant vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bigglet schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:29:
Wat zijn nou de beste manieren om de delta-T van je systeem te vergroten? Mijne zakt tot 5 - 7 graden bij een aanvoer van 60 graden en dus een retour van 53 - 55 graden. Pompmodulatie staat aan, brandermodulatie staat aan (zakken allebei tot ~31% wanneer systeem op temperatuur draait), maar de delta-T blijft hangen op dat punt. CV vermogen heb ik ondertussen verlaagd van 17.8 naar 16 kW, maar lijkt niks te helpen.

Kan waterzijdig inregelen dit verschil echt significant vergroten?
Grotere radiatoren is het enige wat helpt.
Focus nu eens niet op de delta T, wel op de temperatuur waarmee je je huis warm krijgt. Hoe lager dat is, hoe hoger het rendement van je ketel.
En ja, je ketel moduleert niet laag genoeg.

Mijn ketel draait overdag op 2-3 kW, en de radiatoren komen amper aan 35 graden, en toch is mijn huis niet super geisoleerd en 22 garden warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigglet
Tommie12 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:38:
[...]

Grotere radiatoren is het enige wat helpt.
Focus nu eens niet op de delta T, wel op de temperatuur waarmee je je huis warm krijgt. Hoe lager dat is, hoe hoger het rendement van je ketel.
En ja, je ketel moduleert niet laag genoeg.

Mijn ketel draait overdag op 2-3 kW, en de radiatoren komen amper aan 35 graden, en toch is mijn huis niet super geisoleerd en 22 garden warm.
Wanneer ik de aanvoertemperatuur nog verder verlaag, wordt de delta-T nog kleiner en zal mijn ketel waarschijnlijk uitslaan, daar hij zijn warmte niet meer kwijt kan? Minimale modulatie is 30% dus lager gaat hij inderdaad niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bigglet schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Wanneer ik de aanvoertemperatuur nog verder verlaag, wordt de delta-T nog kleiner en zal mijn ketel waarschijnlijk uitslaan, daar hij zijn warmte niet meer kwijt kan? Minimale modulatie is 30% dus lager gaat hij inderdaad niet..
Alle temperaturen zijn echt zelf gemeten met een of andere betrouwbare thermometer?

Als je echt de retour vlak onder de ketel meet dan is dit de gemiddelde retour van alle radiatoren.
Is jouw cv. , zoals 80% van de Nederlandse huizen, gesplitst met een T-stuk. Een gedeelte naar de voorzijde en ander naar de achterzijde van het huis. Het kan dus dat een pijp op het T-stuk een retour van 30 geeft en de ander van 55. Ik zou dit even meten. Misschien loop je nu met een vertekend beeld rond.

Misschien is 30% pomp modulatie nog teveel. Knijp gewoon eens wat radiatoren. Dat kan gewoon met de normale knop. (niet een thermostaat knop, die leeft zijn eigen leven) En dan de retour meten van die radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigglet
Seafarer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Alle temperaturen zijn echt zelf gemeten met een of andere betrouwbare thermometer?

Als je echt de retour vlak onder de ketel meet dan is dit de gemiddelde retour van alle radiatoren.
Is jouw cv. , zoals 80% van de Nederlandse huizen, gesplitst met een T-stuk. Een gedeelte naar de voorzijde en ander naar de achterzijde van het huis. Het kan dus dat een pijp op het T-stuk een retour van 30 geeft en de ander van 55. Ik zou dit even meten. Misschien loop je nu met een vertekend beeld rond.

Misschien is 30% pomp modulatie nog teveel. Knijp gewoon eens wat radiatoren. Dat kan gewoon met de normale knop. (niet een thermostaat knop, die leeft zijn eigen leven) En dan de retour meten van die radiator.
Nee, de temperatuur is uitgelezen op de CV inderdaad. Ik zal wachten op mijn IR meter en vervolgens alle retourleidingen meten. Gevoelsmatig zijn alle retourleidingen net iets minder warm dan de aanvoer, though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Bigglet schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Nee, de temperatuur is uitgelezen op de CV inderdaad. Ik zal wachten op mijn IR meter en vervolgens alle retourleidingen meten. Gevoelsmatig zijn alle retourleidingen net iets minder warm dan de aanvoer, though..
Met je handen kun je ook veel meten.

Als je de radiator knop met de hand knijpt en dan later een delta met je handen voelt, zit je al aardig in de buurt. Niet overdrijven, daar is al vaker voor gewaarschuwd.
Dan denk ik dat je versteld staat als je gaat controleren met je IR meter hoe goed dat met je handen gelukt is.

Alleen jammer dat het nu niet koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 14:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer @Bigglet Wat ik me serieus afvraag:
Wat is op dit moment het te compenseren warmteverlies (bij ca. 13°C buitentemperatuur)?
Vermoedelijk is dit een heel stuk lager dan het laagste vermogen wat de cv-ketel kan leveren.
(Of je hebt je een Vitodens-200 o.i.d. en/of een grote vooroorlogse villa).

Ik krijg iig bij deze buitentemperaturen geen stabiele verwarmingssituatie waarbij de ketel langere tijd (>5 min) gaat branden. Het laagste waterzijdige vermogen van mijn ketel is 8 kW, maar het warmteverlies van mijn woning is pas bij ca. -15°C zo groot (maar ik stook ook op maximaal 20°C).
cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur

Mijn conclusie: Boven de 5°C buitentemperatuur zou ik niet aan waterzijdig inregelen beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 24-10-2020 15:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Seafarer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Stop toch gewoon met dat knijpen.
Vermogen is deltaT x debiet
Als je je radiator knijpt, dan wordt alleen het bovenste gedeelte warm, als het water er doorheel vliegt, dan is de hele radiator warm. Waar denk je dat de meeste warmte mee weg gevoerd wordt?

Waterzijdig inregelen heeft vooral zit als er 1 of 2 radiatoren heel veel debiet krijgen, en de rest bijna niks. Anders is het gerommel in de marge.

Het grootste probleem bij heel veel posts hier is gewoon dat je in dit seizoen amper 2-3 kW nodig hebt, en dat de minimale modulatie van een ketel dikwijls bij 6 kW zit. Logisch dat er dan gependeld wordt, en dat je met een geknepen installatie je warmte niet weg krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
dunklefaser schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:28:
Wat is op dit moment het te compenseren warmteverlies (bij ca. 13°C buitentemperatuur)?
Vermoedelijk is dit een heel stuk lager dan het laagste vermogen wat de cv-ketel kan leveren.

Ik krijg iig bij deze buitentemperaturen geen stabiele verwarmingssituatie waarbij de ketel langere tijd (>5 min) gaat branden. Het laagste waterzijdige vermogen van mijn ketel is 8 kW, maar het warmteverlies van mijn woning is pas bij ca. -15°C zo groot (maar ik stook ook op maximaal 20°C).
[Afbeelding: cv: gasverbruik vs. buitentemperatuur]

Mijn conclusie: Boven de 5°C buitentemperatuur zou ik niet aan waterzijdig inregelen beginnen.
Hoe heb je precies je warmteverlies berekend?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kire88 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Hoe heb je precies je warmteverlies berekend?
De berekening is vrij simpel met een spreadsheet te doen, maar het verzamelen en selecteren van de benodigde data is tijdrovend. Reken maar op minimaal een stookseizoen.
Bekijk deze bijdrage en de uitleg voor een praktijkvoorbeeld.
Wat het stookgedrag van cv-ketels (thermostaatafhankelijk) en het effectieve vermogen betreft, vind je hier misschien iets bruikbaars. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
dunklefaser schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

De berekening is vrij simpel met een spreadsheet te doen, maar het verzamelen en selecteren van de benodigde data is tijdrovend. Reken maar op minimaal een stookseizoen.
Wat het stookgedrag van cv-ketels (thermostaatafhankelijk) en het effectieve vermogen betreft, vind je hier misschien iets bruikbaars. YMMV
Ok top. Dat moet lukken want heb nu 2 stookseizoenen aan data:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnKLJK1Q6BodqRpoBlCRWLlps4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWOPlEAfA50qeXZRdjzGIuuF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Nu even een test aan het doen.

Ketel heeft 53 graden. Prima
Aanvoer slang bij de vvw met sensor wordt gemeten op 43. (10 graden verlies onderweg)

Badkamer radiator uit staan.

Aanvoer in vvw blijft op 30 graden -> knop er af gehaald voor de zekerheid

Afvoer blijft op 23 graden staan.

Wat is er dan defect/niet goed waardoor ik nu toch niet die 43 graden in de vvw krijg?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjw4ieje7JLw9UVLUpXPjsYlIGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQ4twfQY9eUPeL1xW9vc9KvW.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik denk dat de boel is ingeregeld en dat bedoel ik positief. Ik de zin van niks aan doen, behalve als je in de kou zit.
Maar waarschijnlijk is het ventiel onder de blauwe kap gedeeltelijk dicht, met waarschijnlijk je vv-pomp ook op een heel hoge pomp stand ingesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 24-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:40:
[...]
Nog niet helemaal akkoord.

In theorie krijg je met een hogere pompsnelheid altijd een hoger vermogen.
...
In theorie krijg je dan bij "oneindige watersnelheid" radiatoren die overal 60°C zijn.
Natuurlijk zijn er altijd deltaT's maar ze kunnen zeer klein worden bij hoge watersnelheden.

Resultaat daarvan is: hoe hoger de pompsnelheid, hoe lager je watertemperatuur mag zijn, en dat is dan weer voordelig voor een condensatieketel.
Zie hieronder de bevestiging: voor een willekeurige radiator het afgegeven vermogen versus de flow door de radiator bij verschillende Ta berekend, er zijn tevens een paar deltaT lijnen doorheen geplot. Je ziet dat je zeker voor lage temperaturen waar je afgifte vermogen flink omlaag gaat, de flow zo hoog mogelijk wil hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVCJXteQhAXOXyXeRNnBeYoChWQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Bj0zlUvQiMf1wMeFLNHwnQOW.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Vermogen = debiet x deltaT x soortelijkewarmte

Lt-systemen hebben daarom ook altijd een hoog debiet en daarom ook nooit mengverdelers voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Er staat ook "alleen jammer dat het nu niet koud is"

Ik zal er de volgende keer van maken " niet aan beginnen met deze temperaturen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Tommie12 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Stop toch gewoon met dat knijpen.
Vermogen is deltaT x debiet
Als je je radiator knijpt, dan wordt alleen het bovenste gedeelte warm, als het water er doorheel vliegt, dan is de hele radiator warm. Waar denk je dat de meeste warmte mee weg gevoerd wordt?
Het gaat om niet om de radiator die je knijpt, het gaat juist om de andere radiatoren!!! Het gaat om het totaal vermogen van alle radiatoren!

Als je andere radiatoren minder warm worden omdat alle flow door een hele kleine radiator stroomt, dan verlaag je inderdaad het vermogen van die enkele radiator, maar het vermogen van alle andere radiatoren neemt enorm toe!

Bij mij een besparing van 10% door radiatoren te knijpen. De allergrootste radiatoren werden minder warm dan de kleintjes. Nu hebben alle radiatoren de zelfde retourtemperatuur -> optimaal dus voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tommie12 , @LinuxMan Het gaat daarom dat iedere radiator zijn nominale (ontwerp) flow krijgt,
dus niet te weinig maar zeker niet teveel (ten koste van andere radiatoren).
Zie bijvoorbeeld mijn bijdrage van begin van dit jaar. Ook @PentaClover heeft hierover het e.e.a. wetenswaardige geplaatst (met mooie plaatjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:49:
Ik denk dat de boel is ingeregeld en dat bedoel ik positief. Ik de zin van niks aan doen, behalve als je in de kou zit.
Maar waarschijnlijk is het ventiel onder de blauwe kap gedeeltelijk dicht, met waarschijnlijk je vv-pomp ook op een heel hoge pomp stand ingesteld.
Is het niet vreemd dan dat er geen 40 graden doorheen kan? Ketel is niks aan gedaan. Ik heb tijdens de verbouwing alle radiatoren weg laten halen en deze vvw aan laten leggen.

Retour ventiel is helemaal open. (Blauwe knop) en de vvw pomp kan ik niks op instellen verder.

Huis wordt warm :). Maar zonder knop met die volle 43 graden toch de aanvoer in gaan?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:49:
Is het niet vreemd dan dat er geen 40 graden doorheen kan? Ketel is niks aan gedaan. Ik heb tijdens de verbouwing alle radiatoren weg laten halen en deze vvw aan laten leggen.

Retour ventiel is helemaal open. (Blauwe knop) en de vvw pomp kan ik niks op instellen verder.

Huis wordt warm :). Maar zonder knop met die volle 43 graden toch de aanvoer in gaan?

Opdate: aanvoer naar pomp is stabiel 45 graden.
Vvw aanvoer is 32 graden en retour is 26 graden geworden. Thermostaat knop er nog steeds vanaf dus helemaal open.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@water_escape Ik lees in je eerste post dat je 15 groepen met h.o.h. 10 cm hebt liggen.
Hoe lang zijn de lussen? - Ik vermoed dat deze niet bijzonders lang zijn (ca. 60 m?).

Als je de vloer met 43°C ingaat voorspel ik dat je hete voeten gaat krijgen
en het veel te heet wordt in huis, ook als het vriest dat het kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
water_escape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Die pomp kan je zeker instellen zie

en
https://www.robotclimate....load/file/44/product/255/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt. Die staat idd op de preset mode.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
MikeyMan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Bij deze
https://tweakers.net/i/I6...1NZT.jpg?f=fotoalbum_tile
Zou je dit met de tegenwoordige reparatiesets voor vloerverwarming aan de nieuwe verlengstukken kunnen knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
dunklefaser schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Ok, mijn uitkomst is als volgt op basis van de door jouw gemaakte berekeningen.
Ik heb dus 2 stookseizoenen aan data en ze apart berekend.

Stookseizoen 2018/2019: helling van 0,418 m3 per graad
Stookseizoen 2019/2020: helling van 0,345 m3 per graad

Omslag punt voor stoken ligt op 14,5/15 graden, heb met 15 gerekend.

0,418 * 10,9 (ik reken met hoogcalorisch gas, Polen) * 0,94 = 4,28
Gedeeld door 24 geeft dan 178 W/graad

Zelfde berekening met de helling van 0,345 geeft dan 147 W/graad.

Eigenlijk zou ik het ketelrendement ook moeten aanpassen aangezien ik met lagere aanvoertemperatuur ben gaan werken in het tweede stookseizoen. Nu stook ik op 50 graden bij 0 graden buiten temperatuur met behulp van een stooklijn, Hierdoor stook de ketel wat veel meer in het condensatiegebied dan in het eerste stookseizoen.

Bovenstaande zou beteken dat ik bij 0 graden 2,68 ofwel 2,21 kW nodig zou hebben.
Bij -10 wordt dit 4,46 ofwel 3,68 kW

Best interessant en eigenlijk verbaasd het me hoe laag dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-06 22:46
water_escape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:40:

Aanvoer slang bij de vvw met sensor wordt gemeten op 43. (10 graden verlies onderweg)

Wat is er dan defect/niet goed waardoor ik nu toch niet die 43 graden in de vvw krijg?

Foto:
[Afbeelding]
Simpele doch domme vraag: ik ben recent eigenaar geworden van een (hoogstwaarschijnlijk bejaard) vloerverwarmingsysteem. De verkoper kon niks vertellen over het huis en de inrichting, en ik had geen eerdere ervaring met vloerverwarming. Toen ik zag dat er een handknop aan een ijzerdraadje aan de verdeelinrichting hing, brak mn klomp. Kun je mij vertellen hoe dit had moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@assasinbats Dat is de maximaal instelling voor je vloer, die stel je in afhankelijk van hoe warm je vloer mag worden. Aan dat ijzerdraadje zit een voeler in de aanvoerbalk, die de aanvoer knijpt als ie te warm wordt.
water_escape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:16:
[...]Is het niet vreemd dan dat er geen 40 graden doorheen kan? Ketel is niks aan gedaan. Ik heb tijdens de verbouwing alle radiatoren weg laten halen en deze vvw aan laten leggen.

Opdate: aanvoer naar pomp is stabiel 45 graden.
Vvw aanvoer is 32 graden en retour is 26 graden geworden. Thermostaat knop er nog steeds vanaf dus helemaal open.
Volstrekt normaal dus. De vloer is een dikke massa beton (met toevoegstoffen om beter warmte te geleiden), daar moet je enorm veel hitte in pompen om die tot 45° op te warmen (als ik goed reken, heb je gemakkelijk 10000kg beton liggen rond je vloerverwarming).
Dus de vloerverwarming kan urenlang water van 20 (stijgend naar 25) leveren aan hoog debiet, wat vermengd wordt met beperkt debiet uit je cv op 45°.

Letver eens op na je test, wellicht heb je urenlang te warm.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 24-10-2020 21:48 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kire88 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

Ok, mijn uitkomst is als volgt op basis van de door jouw gemaakte berekeningen.
Ik heb dus 2 stookseizoenen aan data en ze apart berekend.

Stookseizoen 2018/2019: helling van 0,418 m3 per graad
Stookseizoen 2019/2020: helling van 0,345 m3 per graad

Omslag punt voor stoken ligt op 14,5/15 graden, heb met 15 gerekend.

0,418 * 10,9 (ik reken met hoogcalorisch gas, Polen) * 0,94 = 4,28
Gedeeld door 24 geeft dan 178 W/graad

Zelfde berekening met de helling van 0,345 geeft dan 147 W/graad.

Eigenlijk zou ik het ketelrendement ook moeten aanpassen aangezien ik met lagere aanvoertemperatuur ben gaan werken in het tweede stookseizoen. Nu stook ik op 50 graden bij 0 graden buiten temperatuur met behulp van een stooklijn, Hierdoor stook de ketel wat veel meer in het condensatiegebied dan in het eerste stookseizoen.

Bovenstaande zou beteken dat ik bij 0 graden 2,68 ofwel 2,21 kW nodig zou hebben.
Bij -10 wordt dit 4,46 ofwel 3,68 kW

Best interessant en eigenlijk verbaasd het me hoe laag dit is.
Jep.... en dan vraag je een offerte voor een nieuwe ketel.

“joh, neem toch gewoon die 20 kW ketel, dat komt altijd goed”

En als die ketel dan uit een goedkoop fabriek komt kan die niet lager dan 8 kW moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Tommie12 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Jep.... en dan vraag je een offerte voor een nieuwe ketel.

“joh, neem toch gewoon die 20 kW ketel, dat komt altijd goed”

En als die ketel dan uit een goedkoop fabriek komt kan die niet lager dan 8 kW moduleren.
Volgens de specs heeft mijn ketel een minimaal vermogen van 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:12
water_escape schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:40:

Foto:
[Afbeelding]
Boven de knop heb je nog zo te zien een mengventiel zitten welke je koude retourwater mengt bijbde aanvoer dat is het ventiel met de grijze knop. Als je hier aan draait zal het water waarschijnlijk wel warmer of kouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
H143 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 01:22:
[...]

Boven de knop heb je nog zo te zien een mengventiel zitten welke je koude retourwater mengt bijbde aanvoer dat is het ventiel met de grijze knop. Als je hier aan draait zal het water waarschijnlijk wel warmer of kouder worden.
Nee dat is onjuist. Dat is geen mengventiel dat is een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
H143 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 01:22:
[...]

Incorrect dat is geen mengventiel.
Dat is bypass wordt ook advo of drukverschilregelaar genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
assasinbats schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:45:
[...]
Simpele doch domme vraag: ik ben recent eigenaar geworden van een (hoogstwaarschijnlijk bejaard) vloerverwarmingsysteem. De verkoper kon niks vertellen over het huis en de inrichting, en ik had geen eerdere ervaring met vloerverwarming. Toen ik zag dat er een handknop aan een ijzerdraadje aan de verdeelinrichting hing, brak mn klomp. Kun je mij vertellen hoe dit had moeten werken?
Wat had je dan verwacht? Want ik hoor een hele normale thermostaatknop met capillair.

Had je allemaal elektronica verwacht ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
NIB0R schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:25:
[...]

Nee dat is onjuist. Dat is geen mengventiel dat is een bypass.
De vraag is alleen, staat die goed afgesteld. Vind hem zo ver naar buiten gedraaid, als ik de streepjes tel.
Gezien type verdeler lijkt die me overbodig. Water kan direct naar de retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Dapdodo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:47:
[...]

De vraag is alleen, staat die goed afgesteld. Vind hem zo ver naar buiten gedraaid, als ik de streepjes tel.
Gezien type verdeler lijkt die me overbodig. Water kan direct naar de retour.
Dit is idd de bypass. Ook open en dicht getest maar er komt geen heter water in de vvw pomp.

Ik kan nog testen door de ketel op 80 graden te laten stoken.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
water_escape schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:50:
[...]

Dit is idd de bypass. Ook open en dicht getest maar er komt geen heter water in de vvw pomp.

Dan zul je flow moeten gaat bepalen. Stel door de leiding vanaf cv kan maar 3 L water, je hebt 8 groepen die ieder 1L water per minuut willen, dan heb je 8L nodig. Dat kan alleen door retourwater bij te mengen van 26 gr. Gezien jij 32C krijgt van 45C is de formule uit V1*32C - V2*26C = in V2*45C + V3*26C). Dus 45+26 is 71 dus V3 is iets groter dan V2. Waarbij V1=V3. Dus V1*(32C - 26C) = V2*(45C-26C). V1*6C = V2*19C. Dus je warmtetoevoer verhouding is V2/V1=6/19 = 0,3... keer je volume van 45C in een rondpompend vloersysteem. Dat resulteert dan in 32C Oftewel anders gezegd je stop 0,3L van 45C per 1L rondgepompt water in je vloer.

Kijk eens naar de schema’s die op 20 okt 21.19 onder mijn naam staan. Daarvan heb jij volgens mij de constant flow versie.

Edit: En als je dan de rest van het verhaal ook leest zie je dat je een HT vloerverdeler hebt. Maar dat zou dan niet stroken met de eerdere berichten en handleiding hier op het forum. Zie 3.1.2 en je gedachte volgen de 3.2 versie. Ik had die veronderstelling ook tot @naftebakje mij erop wees.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 25-10-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kire88 Het gebruikte ketelrendement van 94% (bovenwaarde) is met een retourtemperatuur van ca. 30°C!
Veel hoger zal je niet komen. (Het seizoensrendement is nog wat anders en ook lager.)

Met hoogcalorisch gas (11,5 kWh/m³) ziet het nog wat anders uit:
De condensatie begint bij iets hogere retourtemperaturen ca. 59°C i.p.v. 57°C.
De te behalen condensatiewinst is ook een beetje hoger dan bij laagcalorisch Groningergas
door meer waterdamp in het rookgas, hoeveel precies weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
dunklefaser schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:21:
@Kire88 Het gebruikte ketelrendement van 94% (bovenwaarde) is met een retourtemperatuur van ca. 30°C!
Veel hoger zal je niet komen. (Het seizoensrendement is nog wat anders en ook lager.)

Met hoogcalorisch gas (11,5 kWh/m³) ziet het nog wat anders uit:
De condensatie begint bij iets hogere retourtemperaturen ca. 59°C i.p.v. 57°C.
De te behalen condensatiewinst is ook een beetje hoger dan bij laagcalorisch Groningergas
door meer waterdamp in het rookgas, hoeveel precies weet ik niet.
Ik had met 10.9 kwh/m3 gerekend want die stond op mijn gasrekening.

Ben me bewust van het condensatieverhaal. Ik weet mijn exacte retour temperatuur helaas niet. Heb iets met de rendementsparameter gespeeld maar de impact is niet gigantisch groot op de totale uitkomst.

Al met al wat onzekerheden maar zeker interessant om een beeld te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
LinuxMan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Het gaat om niet om de radiator die je knijpt, het gaat juist om de andere radiatoren!!! Het gaat om het totaal vermogen van alle radiatoren!

Als je andere radiatoren minder warm worden omdat alle flow door een hele kleine radiator stroomt, dan verlaag je inderdaad het vermogen van die enkele radiator, maar het vermogen van alle andere radiatoren neemt enorm toe!

Bij mij een besparing van 10% door radiatoren te knijpen. De allergrootste radiatoren werden minder warm dan de kleintjes. Nu hebben alle radiatoren de zelfde retourtemperatuur -> optimaal dus voor de CV.
Tuurlijk je wil dat uiteindelijk als je ingeregeld hebt.

Alle radiatoren en ongeveer een gelijk deltaT halen.
Maar je wil dit eigenlijk met zo veel mogelijk flow anders beperk het afgifte vermogen van huis heel sterk.

Wat @Tommie12 opmerkt en daar ben ik helemaal mee eens dat veel mensen in dit topic uiteindelijk alle radiatoren aan het knijpen zijn en dat is niet wenselijk. Daarna verbaasd de ketel in storing gaat of pendelen.

In mijn optiek regel je in met pomp op max. Eigenlijk alle handleidingen mbt inregelen doen het zo.
De waterinregelen is de waterflow evenredig verdelen tov radiator vermogens. (dit kan je controleren door deltaT te meten)
Daarna pas je ketelinstellingen/of pomp aan om systeem-deltaT te optimaliseren.
of als je moderne ketel hebt die brander en pomp moduleert hoef je nu eigenlijk weinig te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Ik regel meestal in door gewoon de benodige waterflows (kvs) per ruimte te berekenen.
Dat doe ik door met vuistregels het benodigd vermogen per kamer uit te rekenen.
Alle radiator vermogens uit tabellen halen per ruimte (bij een bepaald temperatuur regime).

Benodigde flow per radiator berekenen, uit kv-tabellen van de thermostaatkranen de voorinstelling per radiator bepalen.
Dan voorinstellingen in en warempel het blijkt kloppen als je daarna deltaT gaat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong Interessante uiteenzetting over dimensionering van radiatoren en voorinstellingen
- maar ik kan niet zien op welke delen van mijn opmerking dit betrekking heeft.
Ik zou trouwens voor de dimensionering en de "waterflows" ook naar het handige tooltje met grafische presentatie (github) van @PentaClover kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 25-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou ik probeer aan te geven dat een stabiele stooksituatie helemaal niet nodig is om te kunnen inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong O.k. - op die moderne fiets.
MAAR - Stabiele stooksituatie: Helemaal niet nodig? - misschien niet altijd nodig, zou ik zeggen.

Bij radiatorinstallaties zonder voorinstelbare inserts en bij installaties met (gebooste) jaga's
is jouw methodiek "beperkt" toepasbaar, volgens mij dan.
Hoeveel van deze soort installaties er zijn in NL? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klopt daar heb je gelijk in.
Maar ik ben van mening dat je moet inregelen met spullen die daarvoor geschikt zijn.

En een normaal voetventiel valt daar niet, uitgezonderd die speciale van heimeier regulux en soortgelijk. Vaak leidt een normaal voetventiel tot verstoppingen in oudere installaties.

Maar inregelen obv berekening is niet modern juist ouderwets. Zo deed de professional het 40/50 jaar terug al.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@leonbong Die is goed: "Zo deed de professional het 40/50 jaar terug al."
Waarschijnlijk ligt de klemtoon op professional, of niet?

Wat zijn oude installaties en hoe oud zijn deze dan?

Wat ik me afvraag (retorisch) - zelf als er Heimeier Eclipse of Danfoss RA o.i.d. gebruikt worden:
Welke huidige cv-installaties zijn bij oplevering "ingeregeld" (vooringesteld)?
(misschien zelf met berekening en schriftelijk protocol per verwarmd vertrek)

P.S.: Uit de bijlage van een recente "energiebesparings" inkoopactie (winst uit je woning) van mijn gemeente:
(Bijlage is van milieucentraal)
"Als uw huidige HR-ketel nog goed is, dan kunt u besparen door de radiatoren waterzijdig
in te regelen. Door de toevoer van verwarmd leidingwater per radiator optimaal af te stemmen op de omvang en het gebruik van de ruimtes die u verwarmt, is minder gas nodig. Afhankelijk van het aantal radiatoren dat u heeft, varieert de prijs gemiddeld tussen € 450,- en € 750,-. De besparing op uw energierekening kan oplopen tot € 200,- per jaar."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dat inregelen is heel gebruikelijk in de grotere kantoorgebouwen en daar gebeurt het al sinds jaar en dag.
Dat is vaak een combinatie van strangafsluiters en voorinstelbare radiatorkranen en drukverschilregelaars.

strangafsluiters = een grote voorinstelbare kraan tbv een hele verdieping
drukverschilregelaars = een regelklep die de verschildruk in de dat deel van installatie constant houdt door ook druk in retourleiding te meten. Eigenlijk wat tegenwoordig een autoadapt pomp van zichzelf kan.

Sinds de jaren 60/70 wordt dat al gedaan in grote kantoorgebouwen misschien al eerder.
Vroeger in de jaren 70/80 werden woningen met CV eigenlijk ook wel goed gedaan, de klad is erin gekomen toen.

a: Ketels beter konden moduleren (verbloemen) door interne regeltechniek maar ook bijvoorbeeld opentherm.
b: Vakmanschap met bijbehorende diploma's geen wettelijke eis meer was om dingen op mogen hangen.
en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer oorzaken te noemen.
Maar bijvoorbeeld de gemiddelde duitse installatie is vaak wel goed ingeregeld dat komt omdat het CV-vak daar veel beter bij wet beschermd is.

Mijn huis was ingeregeld (stadsverwarming) en dat was niet eens zo heel verkeerd 2009. Ik heb vrijwel niks aan gewijzigd gedaan ik vond alleen één radiator suizen en die heb ik aangepakt.
Daarnaast heb ik in de badkamer een andere radiator geplaatst en daar had ik eerste instantie een niet instelbare kraan voor gekocht dat was niks. Die heb snel vervangen voor een voorinstelbare en later als experiment een comap autosar (dynamisch) en gelijktijdig op de slaapkamer een heimeier eclipse ter vergelijk.
Die twee dynamische heb ik ook nog eens uitgewisseld, daarom staat mijn conclusie de autosar van comap is beter. Want de eclipse is een keer verstopt geraakt en moest ik nieuw binnenwerk voor kopen.
Daarnaast is nauwkeurigheid (l/uur) van de autosar beter en bij hoge debieten (>100l/uur) stiller lees nog steeds helemaal stil.
Alleen de zelf geplaatste vloerverwarming ben met inregelen wel even mee bezig geweest, omdat knap te krijgen met name de regelklep in de aanvoerleiding in de juiste doorlaat kiezen viel niet mee.

Daarnaast de woning van ouders uit 1995 maar ook dat was stadsverwarming, dus ontkom je niet aan voorinstelbare kranen.
Nu zie je dat woningen weer steeds beter ingeregeld omdat anders bouwer een veel te grote warmtepomp moet kopen en dat vinden ze niet leuk.

De installateurs doen het niet uit luiheid/kosten maar ze kunnen het wel. Misschien "Ik_hang_alleen_ketels_op_BV" niet de grotere jongens kunnen het wel. Anders kunnen ze geen bedrijfspanden onderhouden.

Beroepsmatig heb ik koelinstallaties (koelwater maar ook vrieskoeling) en heetwater-installaties ingeregeld.
Dat is voornamelijk rekenkundig en heel soms wat veld aanpassen, naar opmerkingen/observaties van operators in de fabriek.
Maar de principes zijn daar precies hetzelfde alleen daar is er soms geen doel mbt DeltaT, meestal willen we daar voorkomen dat bijvoorbeeld het beschikbare koelvermogen naar machine/reactor verdwijnt en de rest niks heeft.
Dit waren vermogens tot +/- 600kW vrieskoeling / 2-2,5MW heetwater / 5MW Koelwater.

[ Voor 120% gewijzigd door leonbong op 25-10-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
leonbong schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:10:
[...]
Wat @Tommie12 opmerkt en daar ben ik helemaal mee eens dat veel mensen in dit topic uiteindelijk alle radiatoren aan het knijpen zijn en dat is niet wenselijk. Daarna verbaasd de ketel in storing gaat of pendelen.
Ja dat is inderdaad gewoon stom. Er moet altijd minimaal één radiator volledig open staan, anders doe je het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hoe is jullie gasverbruik in oktober t.o.v. maart? De verwarming was niet helemaal goed aangesloten in maart waardoor het gasverbruik onnodig hoog was. Daarom ben ik benieuwd naar het gasverbruik in deze maanden bij gelijke omstandigheden zodat ik een inschatting kan maken hoeveel gas ik deze winter ga besparen.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoC op 25-10-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oktober is veel lager dan maart. Ik zat in Maart op 112 kuub voor verwarming, oktober tot nu toe op 37 kuub. In die 6 dagen ga ik niet noemenswaardig meer verbruiken dat het in de buurt van maart komt.

Moet wel zeggen dat we afgelopen zomer de vloer van de buurman geïsoleerd hebben en onze tussenwoningspouw hebben afgedekt, dus lager dan voorheen zal het zeker wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pssst ;)
ThinkPadd schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:54:
Modbreak:Heren, heren... Laten we er niet een opsomtopic van maken hoeveel m3 je hebt verstookt.
Zoiets past beter in Wat is jouw actuele energieverbruik? en is niet echt interessant om hier te lezen.
Dit topic is meer voor ketelinstellingen, inregelen radiatoren, voetventielen, IR-thermometer e.d. ;)
Het heeft overigens sowieso geen nut om het aantal m3 1:1 met elkaar te gaan vergelijken omdat elke woning anders is en men andere klokprogramma's heeft e.d.. Als je denkt dat je iemand hebt om mee te vergelijken, stuur dan even een DM en klets daar verder/Mindergas vriendjes verzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
dunklefaser schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:46:
@water_escape Ik lees in je eerste post dat je 15 groepen met h.o.h. 10 cm hebt liggen.
Hoe lang zijn de lussen? - Ik vermoed dat deze niet bijzonders lang zijn (ca. 60 m?).

Als je de vloer met 43°C ingaat voorspel ik dat je hete voeten gaat krijgen
en het veel te heet wordt in huis, ook als het vriest dat het kraakt.
deze vraag over het hoofd gezien. De lussen zijn max 80meter.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dapdodo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:07:
[...]

Dan zul je flow moeten gaat bepalen. Stel door de leiding vanaf cv kan maar 3 L water, je hebt 8 groepen die ieder 1L water per minuut willen, dan heb je 8L nodig. Dat kan alleen door retourwater bij te mengen van 26 gr. Gezien jij 32C krijgt van 45C is de formule uit V1*32C - V2*26C = in V2*45C + V3*26C). Dus 45+26 is 71 dus V3 is iets groter dan V2. Waarbij V1=V3. Dus V1*(32C - 26C) = V2*(45C-26C). V1*6C = V2*19C. Dus je warmtetoevoer verhouding is V2/V1=6/19 = 0,3... keer je volume van 45C in een rondpompend vloersysteem. Dat resulteert dan in 32C Oftewel anders gezegd je stop 0,3L van 45C per 1L rondgepompt water in je vloer.

Kijk eens naar de schema’s die op 20 okt 21.19 onder mijn naam staan. Daarvan heb jij volgens mij de constant flow versie.

Edit: En als je dan de rest van het verhaal ook leest zie je dat je een HT vloerverdeler hebt. Maar dat zou dan niet stroken met de eerdere berichten en handleiding hier op het forum. Zie 3.1.2 en je gedachte volgen de 3.2 versie. Ik had die veronderstelling ook tot @naftebakje mij erop wees.
Oei, die berekening gaat mij net te ver :).
Klopt het dat ik geen post van je zie op 20 okt?

Ik weet dat de pomp een HT is en deze op constante flow (default) staat.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MarcoC schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:30:
Hoe is jullie gasverbruik in oktober t.o.v. maart? De verwarming was niet helemaal goed aangesloten in maart waardoor het gasverbruik onnodig hoog was. Daarom ben ik benieuwd naar het gasverbruik in deze maanden bij gelijke omstandigheden zodat ik een inschatting kan maken hoeveel gas ik deze winter ga besparen.
Zet je meterstanden in mindergas.nl, ook met terugwerkende kracht. Dan kun je je eigen efficiëntie monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
water_escape schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:22:
[...]

Oei, die berekening gaat mij net te ver :).
Klopt het dat ik geen post van je zie op 20 okt?

Ik weet dat de pomp een HT is en deze op constante flow (default) staat.
Manier gevonden voor link :) :
Dapdodo in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

water_escape schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:50:
[...]

Ik heb ook een bypass maar die heb ik weer dicht gedraaid. Stond ook kwart open en mijn retour bleef vaak koud.

Heb een CW4 van Intergas. Terug gebracht naar 50 graden CV water, en de capaciteit verlaagd naar 45 %. De pomp met 10% verlaagd.

3 woonlagen met vloerverwarming. Moet het ene andere nog wel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
MrJames schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Ik heb ook een bypass maar die heb ik weer dicht gedraaid. Stond ook kwart open en mijn retour bleef vaak koud.

Heb een CW4 van Intergas. Terug gebracht naar 50 graden CV water, en de capaciteit verlaagd naar 45 %. De pomp met 10% verlaagd.

Dicht is toch niet goed? Mocht hij het kwijt moeten?

Ik heb zojuist de CV naar stand E gezet (ongeveer 65 graden) . Toen kwam er voor de vvw pomp ongeveer 55 graden aan. In de pomp kwam hij toen tot 37 ongeveer.

hierna de CV terug naar standje 2.5 ongeveer (45graden). Voor VVW pomp komt dan ongeveer 38 en in de pomp dan ongeveer 30.

Met heter water, komt hij du wel wat hoger. Maar dan ben ik 65 graden aan het stoken de hele tijd.

CV terug draaien is dus gelukt. Hoe verlaag je de capaciteit? En de pomp?

[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 26-10-2020 13:00 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

water_escape schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb zojuist de CV naar stand E gezet (ongeveer 65 graden) . Toen kwam er voor de vvw pomp ongeveer 55 graden aan. In de pomp kwam hij toen tot 37 ongeveer.

hierna de CV terug naar standje 2.5 ongeveer (45graden). Voor VVW pomp komt dan ongeveer 38 en in de pomp dan ongeveer 30.

Met heter water, komt hij du wel wat hoger. Maar dan ben ik 65 graden aan het stoken de hele tijd.

In de handleiding van je CV zou je de parameters terug kunnen vinden. Het is even veranderen en weer testen. Gaat niet zo 123.

De bypass moet ik weer gaan testen, maar ook mijn pompschakelaars staan te hoog ingesteld. Op verdieping twee zet ik de pompschakelaar hoog, op 1de verdieping minder hoog, en op begange grond op lager. De leidingen zijn beneden ook langer, maar op de 2de verdieping het kortst. Veel verschillende factoren heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MrJames schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Ik vraag me af of dat verlagen wel nuttig is. Heb je ooit gemeten wat de werkelijke aanvoertemperatuur is? Dit is alleen nuttig bij niet modulerende CV's. Die worden sinds 15 jaar praktisch niet meer verkocht.

Ook met het dichtdraaien van je bypass kun je schade veroorzaken. Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar als alle kranen dicht staan en je ketel springt om wat voor reden dan ook aan, heb je een probleem. Er zitten natuurlijk meerdere zekerheden is, dus de boel gaat niet ploffen, maar ik zou er toch voorzichtig mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb een Intergas Xtreme 36 in een nieuwbouwhuis uit 2019 met vloerverwarming op elke verdieping. De volgende configuratie is bij installatie ingesteld:
P010 Ingesteld maximaal CV vermogen: 35%
P031 Maximum capaciteit pomp: 80%
P033 Nadraaitijd CV-pomp: 3 min
P035 Stappenmodulatie: 0
P036 Anti-pendeltijd CV: 5 min

Op het eerste gezicht logische instellingen, alleen vraag ik me af of de anti-pendeltijd en nadraaitijd van de CV-pomp wel optimaal zijn. De ketel gaat snel moduleren waardoor het me logisch lijkt zowel de nadraaitijd als de anti-pendeltijd hoger in te stellen (bijv. 10 minuten). Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
MarcoC schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:01:
Ik heb een Intergas Xtreme 36 in een nieuwbouwhuis uit 2019 met vloerverwarming op elke verdieping. De volgende configuratie is bij installatie ingesteld:
P010 Ingesteld maximaal CV vermogen: 35%
P031 Maximum capaciteit pomp: 80%
P033 Nadraaitijd CV-pomp: 3 min
P035 Stappenmodulatie: 0
P036 Anti-pendeltijd CV: 5 min

Op het eerste gezicht logische instellingen, alleen vraag ik me af of de anti-pendeltijd en nadraaitijd van de CV-pomp wel optimaal zijn. De ketel gaat snel moduleren waardoor het me logisch lijkt zowel de nadraaitijd als de anti-pendeltijd hoger in te stellen (bijv. 10 minuten). Wat is wijsheid?
Pomp nadraaitijd niet langer als dat er restwarmte in ketel zit. 3min lijkt me reeel.
Anti pendeltijd kan langer, maar als je te ver gaat kan die minder vermogen per uur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dapdodo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Pomp nadraaitijd niet langer als dat er restwarmte in ketel zit. 3min lijkt me reeel.
Anti pendeltijd kan langer, maar als je te ver gaat kan die minder vermogen per uur leveren.
Als je dat vermogen nodig hebt, dan zal de ketel wel blijven draaien...

Mij lijken die instellingen vrij logisch.
De vraag is dan: hoe is het klimaat in huis, lekker, of gaat de temperatuur tussen evenaar en noordpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Tommie12 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Als je dat vermogen nodig hebt, dan zal de ketel wel blijven draaien...

Mij lijken die instellingen vrij logisch.
De vraag is dan: hoe is het klimaat in huis, lekker, of gaat de temperatuur tussen evenaar en noordpool.
Het klimaat is constant (prima), alleen ik heb soms wat overshoot van een halve graad en het gasverbruik verlagen is natuurlijk een doel dat ik altijd blijf nastreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die overshoot ontkom je niet aan met vloerverwarming, zeker in een geïsoleerd huis terwijl het nog niet echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57

dbzfan

Nee.

Dapdodo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Ik heb de anti penteltijd op 12 minuten.. bij gewone radiatoren.. maar kan het niet echt onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
water_escape schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Jij hebt baat bij een LTC ventiel als je een warmere vloer wilt bij een lagere aanvoer temperatuur van je cv. Volgens mij probeer je een HTV verdeler te gebruiken bij lage (LTV) temperaturen.

Zie mijn vorige post aan jou.
NIB0R in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 10:37
Hallo allen,

Ik heb dit topic aandachtig doorgelezen en mocht ik het overzien hebben dan mijn excuses hiervoor, maar als je een conventioneel CV systeem (dus HR ketel en normale radiatoren) van een Evo Home systeem voorziet, dus alle radiatoren aangestuurd met een Evo thermostaat kraan, met uitzondering van 1 radiator die als bypass dient.

Heeft het dan uberhaupt wel nut om het systeem waterzijdig in te regelen? Er wordt immers grotendeels maar 1 ruimte (woonkamer) gestookt en op bepaalde tijden de badkamer.

Ik vind nl niet heel veel info over waterzijdig inregelen in combinatie met een Evo systeem.

Groet Maurice

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MauriceQ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:09:
Hallo allen,

Ik heb dit topic aandachtig doorgelezen en mocht ik het overzien hebben dan mijn excuses hiervoor, maar als je een conventioneel CV systeem (dus HR ketel en normale radiatoren) van een Evo Home systeem voorziet, dus alle radiatoren aangestuurd met een Evo thermostaat kraan, met uitzondering van 1 radiator die als bypass dient.

Heeft het dan uberhaupt wel nut om het systeem waterzijdig in te regelen? Er wordt immers grotendeels maar 1 ruimte (woonkamer) gestookt en op bepaalde tijden de badkamer.

Ik vind nl niet heel veel info over waterzijdig inregelen in combinatie met een Evo systeem.

Groet Maurice
Als de waterweerstand zowat gelijk is over de radiatoren heeft dat geen zin.
Maar stel dat je één radiator hebt die vrijwel geen weerstand heeft, dan loopt alle warm water daar door, en krijgt de rest niks.

Merk je zonder dat systeem dat je een aantal radiatoren hebt die veel warmer worden dan andere?
Zo ja, dan inregelen, anders je systeem gewoon laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MauriceQ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:09:
Hallo allen,

Groet Maurice
Een Evo thermostaat of een andere thermostaatkraan met wel of niet een thermo bulb aan een draadje hebben maar een doel en dat is temperatuur regelen. Te koud dan gaan ze vol open (want ze weten niet welk vermogen ze regelen).
We nemen dan ook een situatie s'morgens.
Bere koud en daardoor staan alle thermostaten vol open en omdat er niet waterzijdig ingeregeld is, is er dus stevige onbalans.
Ik heb dan toch het idee dat waterzijdig inregelen nog steeds nodig is.

Niet kkkk... kn.. knij.... knijpe..... maar waterzijdig inregelen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Laatst online: 28-04 18:22
Seafarer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:14:
[...]

De bedoeling van de bypass is om open te gaan als de systeem druk te hoog wordt. Dat gebeurt omdat de warmte vraag klein is.

Wat jij bedacht hebt:
Bij jouw gaat de bypass open en het hete water gaat door de badkamer radiator en de badkamer wordt verwarmd terwijl je dat niet wilt.

Op youtube staan duidelijke filmpjes met uitleg.

Hij kan toch ook parallel aan die badkamer radiator?
Ik ben ook bezig met een zoneregeling en ik wist niet dat er dan een bypass nodig was. Één van de thermostaatknoppen maar vervangen door de oude thermostaatkraan en die helemaal open gezet zodat er altijd warm water door één radiator in de woonkamer kan stromen.
Ik kan alleen niet heel veel duidelijke filmpjes vinden hoe en waar de AVDO te plaatsen. Hoe ver van de ketel e.d.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
golfdiesel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Ik ben ook bezig met een zoneregeling en ik wist niet dat er dan een bypass nodig was. Één van de thermostaatknoppen maar vervangen door de oude thermostaatkraan en die helemaal open gezet zodat er altijd warm water door één radiator in de woonkamer kan stromen.
Ik kan alleen niet heel veel duidelijke filmpjes vinden hoe en waar de AVDO te plaatsen. Hoe ver van de ketel e.d.
Waarom laat je het niet zoals je het nu hebt?

Veilig, geen bewegende delen (klep,vuil) en een klein beetje warmte in de woonkamer. Je ketel kan ook zijn warmte beter kwijt op de openstaande radiator in de woonkamer en de ander radiator die open gestuurd wordt.
Krijg je ook niet meteen die koude klets over je heen als de woonkamer deur opengaat.

Vraag: wat is je doel met zone regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 11:41
Hoi,

Ik heb een vraagje, we hebben een nefit ecomline hr met modulerende pomp en nefit easy thermostaat. Heeft het dan nut om het max ketelvermogen te reduceren met de podmeter?

Ik vraag het me af omdat ik na regelmatig nameten zie dat de ketel eigenlijk vaak maar stookt op 35-40 graden omdat hij moduleert denk ik. Max ketel temp staat op 60-65 max ketelvermogen op stand 7 (32kw ketel is het)

Mijn vraag gaat met name erover of het een gasbesparing oplevert door een lagere vermogensstand te kiezen vs comfort van wonen. Ik merk nl dat als hij de temp 1 graad moet verhogen dat het dan comfortabeler warm is. Dus als het niet uitmaakt kan hij wat hoger qua vermogen.

Hoop dat het wat duidelijk is zoniet laat het even weten

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Laatst online: 28-04 18:22
Seafarer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Waarom laat je het niet zoals je het nu hebt?

Veilig, geen bewegende delen (klep,vuil) en een klein beetje warmte in de woonkamer. Je ketel kan ook zijn warmte beter kwijt op de openstaande radiator in de woonkamer en de ander radiator die open gestuurd wordt.
Krijg je ook niet meteen die koude klets over je heen als de woonkamer open deur opengaat.

Vraag: wat is je doel met zone regeling?
Het belangrijkste doel met de zoneregeling is dat mijn vrouw tegenwoordig volledig thuis werkt en de situatie zo was dat om het op de werkkamer behagelijk te krijgen de CV de hele dag ook de woonkamer aan het warmstoken was zonder dat hier iemand gebruik van maakt. Daarnaast zijn er nog wel andere kamers waar we eigenlijk alleen op bepaalde momenten van de dag de verwarming aan willen hebben.
Voorheen was het vrij simpel tussen 8 en 17 was er niemand thuis en hoefde de CV ook niet veel te doen nu is de situatie anders geworden en gezien de veranderingen die zijn ingezet op het werk van mijn vrouw zal er aan de thuiswerk situatie niet veel veranderen.

De vorige bewoner heeft de CV installatie compleet vervangen en er zijn toen overal thermostaatkranen opgezet maar ik heb nergens een AVDO kunnen ontdekken in de installatie dus daar zal al een deel niet goed zijn gegaan. Nu hadden we in de woonkamer de thermostaatkranen altijd al wel helemaal open staan in het verleden.

[ Voor 24% gewijzigd door golfdiesel op 29-10-2020 18:27 ]

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
golfdiesel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Het belangrijkste doel met de zoneregeling is dat mijn vrouw tegenwoordig volledig thuis werkt en de situatie zo was dat om het op de werkkamer behagelijk te krijgen de CV de hele dag ook de woonkamer aan het warmstoken was zonder dat hier iemand gebruik van maakt. Daarnaast zijn er nog wel andere kamers waar we eigenlijk alleen op bepaalde momenten van de dag de verwarming aan willen hebben.
Voorheen was het vrij simpel tussen 8 en 17 was er niemand thuis en hoefde de CV ook niet veel te doen nu is de situatie anders geworden en gezien de veranderingen die zijn ingezet op het werk van mijn vrouw zal er aan de thuiswerk situatie niet veel veranderen.

De vorige bewoner heeft de CV installatie compleet vervangen en er zijn toen overal thermostaatkranen opgezet maar ik heb nergens een AVDO kunnen ontdekken in de installatie dus daar zal al een deel niet goed zijn gegaan. Nu hadden we in de woonkamer de thermostaatkranen altijd al wel helemaal open staan in het verleden.
Met een relatief grootte ketel één enkele radiator verwarmen. Dat verloopt niet altijd succesvol. Vandaar dat ik al voorstelde om die woonkamer radiator als bypass open te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@ThinkPad tijd voor deel III :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Dit topic is gesloten.