Dat snap ik. Waar ik over inzit is dat ik de flow niet echt verhogen kan. Ik heb een warmtepomp en als ik daarbij de flow verhoog gaan de leidingen herrie maken.Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Wat doen die ventilatoren?
Met zoveel mogenlijk luchtflow warmte uit je convector trekken maar er moet dan wel voldoende waterflow tegenoverstaan. Temperatuur zegt helemaal niets. Het gaat om flow.
Als @Rapheal eerst waterzijdig inregeld en daarna die ventilatoren erop legt (Geforceerde lucht) dan koel je het cv water beter. En dus kun je er meer water doorheen laten stromen voor nog meer warmte in huis.
Als jij je heatmeister langzamer laat draaien is er minder luchtflow dan komt er minder warmte voorbij.
Kan ik dan met de fans de DT niet te groot maken? Ah. Ik kan natuurlijk de stooklijn naar beneden halen met de fans omdat het makkelijker opwarmt en bij lage aanvoerT is de DT sowieso niet zo hoog.
Ik kan niet alle radiatoren van fans voorzien. In het toilet beneden is het nagenoeg onmogelijk er stroom te krijgen voor een heatmeister en de lelijke designradiator in de badkamer is ook een geval apart. Maar ik zou met een verlengsnoer en een heatmeister de DT kunnen meten en de flow kunnen beperken todat ze dezelfde DT hebben als de radiatoren met fans (als dat überhaupt mogelijk is). Want het is het ideaalst als alle radiatoren dezelfde DT hebben, toch?
:strip_exif()/f/image/MRs3I3pBPvBzFayEOVEzltPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kererhLXIi319YONlCd2OuDu.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ixbEFIRYZTWzzOaWYioa9QQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rv39s8gvGSBgSwSo0tqQKMb4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/11pXLJmiPpsizUh3c1mGKm4R.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NnftKz2Sucw0pNjSvee88w9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gJHP1BZNlJzW5CQBITE4y1jb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JsLDIpMEEj25Qlk4UFi8J9wQ.jpg?f=fotoalbum_large)