Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:27
Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Wat doen die ventilatoren?

Met zoveel mogenlijk luchtflow warmte uit je convector trekken maar er moet dan wel voldoende waterflow tegenoverstaan. Temperatuur zegt helemaal niets. Het gaat om flow.
Als @Rapheal eerst waterzijdig inregeld en daarna die ventilatoren erop legt (Geforceerde lucht) dan koel je het cv water beter. En dus kun je er meer water doorheen laten stromen voor nog meer warmte in huis.

Als jij je heatmeister langzamer laat draaien is er minder luchtflow dan komt er minder warmte voorbij.
Dat snap ik. Waar ik over inzit is dat ik de flow niet echt verhogen kan. Ik heb een warmtepomp en als ik daarbij de flow verhoog gaan de leidingen herrie maken.
Kan ik dan met de fans de DT niet te groot maken? Ah. Ik kan natuurlijk de stooklijn naar beneden halen met de fans omdat het makkelijker opwarmt en bij lage aanvoerT is de DT sowieso niet zo hoog.

Ik kan niet alle radiatoren van fans voorzien. In het toilet beneden is het nagenoeg onmogelijk er stroom te krijgen voor een heatmeister en de lelijke designradiator in de badkamer is ook een geval apart. Maar ik zou met een verlengsnoer en een heatmeister de DT kunnen meten en de flow kunnen beperken todat ze dezelfde DT hebben als de radiatoren met fans (als dat überhaupt mogelijk is). Want het is het ideaalst als alle radiatoren dezelfde DT hebben, toch?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:22
Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Aha warmte pomp. Dat is knallen met die flow. 27,8 °C is heel netjes als aanvoer temperatuur.
Ja net even wat anders als een CV ketel.
MAar de warmtepomp doet het vrij gemakkelijk nog met dit weer en anders hebben we alsnog airco's ter ondersteuning en een heater in het CV systeem zitten.
Je ziet in de grafiekjes wel precies wanneer de ontdooi cyclus is waar er een flinke daling is van de ventilatoren en een erg stijgende lijn. Bij de rustigste heat meister is mooi te zien dat deze kamer gemakkelijker zijn warmte eventjes wat langer vast kan houden. Hoe onrustiger de heat meister hoe onrustiger de temperaturen in een kamer of een instelling die beter kan. Met dat laatste ga ik verder wanneer het een paar dagen rustiger weer is met een graad of 6 overdag.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Dat snap ik. Waar ik over inzit is dat ik de flow niet echt verhogen kan. Ik heb een warmtepomp en als ik daarbij de flow verhoog gaan de leidingen herrie maken.
Kan ik dan met de fans de DT niet te groot maken? Ah. Ik kan natuurlijk de stooklijn naar beneden halen met de fans omdat het makkelijker opwarmt en bij lage aanvoerT is de DT sowieso niet zo hoog.
lagere aanvoer temperatuur is betere COP. En zo verdien je de heatmeister terug.
Ik kan niet alle radiatoren van fans voorzien. In het toilet beneden is het nagenoeg onmogelijk er stroom te krijgen voor een heatmeister en de lelijke designradiator in de badkamer is ook een geval apart. Maar ik zou met een verlengsnoer en een heatmeister de DT kunnen meten en de flow kunnen beperken todat ze dezelfde DT hebben als de radiatoren met fans (als dat überhaupt mogelijk is). Want het is het ideaalst als alle radiatoren dezelfde DT hebben, toch?
De delta T is een middel om de flow in te stellen want die kun je makkelijk meten op de pijpen.
Als je de flow beperkt op radiatoren zonder fans dan komt er nog minder vermogen (warmte) uit. Het gelijk stellen van delta t zorgt dat de flow correct is voor de radiator.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
@Kevin1990 bij mij heeft de bazin een vleermuis gehoor. Dus meer luchtstroom bij minder rpm ( waarvan wordt gezegd dat de Arctic p14 pro minder geluid produceert tov de eerdere p14 pst pmw.
@Seafarer dat had je goed gelezen, de jaga's zijn soort van waterzijdig ingeregeld zover dat kan. De professional die dat heeft gedaan kon geen delta T van 5 graden oid bereiken doordat de convectors relatief klein zijn / weinig water hebben. Nu begrijp je verhaal je bedoelde met flow het water debiet niet de luchtstroom. Ik denk dat ik met fans juist de jaga's verder moet open zetten en een grotere delta kan bereiken. Ik ben bezig met mn boodschappenlijstje, weet iemand of met de Arctic value packs ook de connectoren tussen de 5 fans wordt meegeleverd? Dit is me onduidelijk...

• RudyL90
Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:44:
@Kevin1990 bij mij heeft de bazin een vleermuis gehoor. Dus meer luchtstroom bij minder rpm ( waarvan wordt gezegd dat de Arctic p14 pro minder geluid produceert tov de eerdere p14 pst pmw.
@Seafarer dat had je goed gelezen, de jaga's zijn soort van waterzijdig ingeregeld zover dat kan. De professional die dat heeft gedaan kon geen delta T van 5 graden oid bereiken doordat de convectors relatief klein zijn / weinig water hebben. Nu begrijp je verhaal je bedoelde met flow het water debiet niet de luchtstroom. Ik denk dat ik met fans juist de jaga's verder moet open zetten en een grotere delta kan bereiken. Ik ben bezig met mn boodschappenlijstje, weet iemand of met de Arctic value packs ook de connectoren tussen de 5 fans wordt meegeleverd? Dit is me onduidelijk...
Je kunt als last resort ook altijd nog voor de normale P14's gaan. Die zijn nog goed verkrijgbaar bij verscheidene leveranciers. Zelfde specs als de PWM PST, maar je moet ze wel aan elkaar solderen. Daar ben ik nu mee bezig. :P

• Kevin1990
Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
[...]
lagere aanvoer temperatuur is betere COP. En zo verdien je de heatmeister terug.
%
[...]

De delta T is een middel om de flow in te stellen want die kun je makkelijk meten op de pijpen.
Als je de flow beperkt op radiatoren zonder fans dan komt er nog minder vermogen (warmte) uit. Het gelijk stellen van delta t zorgt dat de flow correct is voor de radiator.
Je kunt de ventilatoren toch in een heel laag vermogen laten draaien?
Als ze bij % geruisloos zijn bouw je het iets op. Want als je ze bij 7% al hoort dan hoor je degene die ik heb ook bij 10%. Wat met stug lijkt maar niks is onmogelijk.
Ik denk dat ze tot 25%-30% geruisloos blijven en acceptabel voor ons maar nog niet getest of iets dergelijks.

Houd er allleen wel rekening mee dat je niet snel aan de warmtepomp zal gaan als je bazin last heeft van geluiden. Want daar is het debiet 2.5+3x zo hoog wat sneller ruis geeft in leidingen. Dit is nog een stukje wat ik bij ons probeer te optimaliseren.

[ Voor 32% gewijzigd door Kevin1990 op 03-01-2026 14:27 ]

• Rapheal
  • Nu online
@Kevin1990 vooralsnog was ik niet van plan om op een l/w warmtepomp te stappen. De aanvoerleiding van de vloerverwarming is daarvoor te smal in diameter, alle partijen die ik over de vloer heb gehad geven aan dat de aanvoerleiding echt naar minimaal 27mm zou moeten. @RudyL90 nou ik geef wel paar centjes meer uit zodat ik niet hoef te solderen. In principe is de enige voorwaarde voor de heatmeister toch dat het een 4pins fan is (zoals de pro is)? Ben bijna zover met mn boodschappenlijstje. Het enige wat me nog niet duidelijk is of de connectoren tussen de fans bij de value pack van arctic zitten en zo niet op de site van heatmeister dien mee te bestellen? Weet iemand dit?

• RudyL90
Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:48:
@Kevin1990 vooralsnog was ik niet van plan om op een l/w warmtepomp te stappen. De aanvoerleiding van de vloerverwarming is daarvoor te smal in diameter, alle partijen die ik over de vloer heb gehad geven aan dat de aanvoerleiding echt naar minimaal 27mm zou moeten. @RudyL90 nou ik geef wel paar centjes meer uit zodat ik niet hoef te solderen. In principe is de enige voorwaarde voor de heatmeister toch dat het een 4pins fan is (zoals de pro is)? Ben bijna zover met mn boodschappenlijstje. Het enige wat me nog niet duidelijk is of de connectoren tussen de fans bij de value pack van arctic zitten en zo niet op de site van heatmeister dien mee te bestellen? Weet iemand dit?
Voor mij was er weinig andere keuze dan solderen want ik wil de radiatoren volleggen (20+ stuks) en de heatmeister staat maximaal 15 fans toe. Ik heb de P14 PWM PSTs value packs in huis gehad om te kijken of ik liever dat wilde. Wat bedoel het met connector? Ze hebben twee connectors en je kunt ze aan elkaar daisy chainen. De laatste (15e fan als je voor max gaat) verbind je dan met de heatmeister.

• Rapheal
  • Nu online
De kabel om iedere fan onderling met elkaar te verbinden voor de stroomtoevoer bedoel ik :) het is me niet duidelijk of die wordt meegeleverd met de value packs . Wat heb je dan met jouw value packs nu gedaan of ben je dus nu aan het solderen?

• RudyL90
Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:38:
De kabel om iedere fan onderling met elkaar te verbinden voor de stroomtoevoer bedoel ik :) het is me niet duidelijk of die wordt meegeleverd met de value packs . Wat heb je dan met jouw value packs nu gedaan of ben je dus nu aan het solderen?
Die heb ik geretourneerd omdat ik besloot toch vol te leggen ipv voor 15 te gaan. Met het daisy chainen zorg je er ook voor dat de fans parallel aangesloten zijn. De eerste twee pinnen van de 4 pin zijn aarde en 12V.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:38:
Die value packs zijn alleen wat voordeliger in aanschaf verder zijn het de zelfde fans als de losse.
Bij PST fans zitten er 2 ipv 1 stekkertje aan het snoer een mannetje en een vrouwtje, zo kan je er eentje inpluggen en de volgende fan in dat 2e stekkertje steken en zo lekker doorkoppelen.
Geen verdeel of doorkoppelsnoer nodig bij PST.

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WejzqQHYKCfuqSycZNh1YAwr34k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRs3I3pBPvBzFayEOVEzltPI.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier een voorbeeld van Arctic.
De eerste connector (female 4 draads) gaat in de Heatmeister, de tweede connector ( male 3 draads, plus, min en PWM signaal) is voor de volgende fan, enz.

• Rapheal
  • Nu online
@petkaij @PalingDrone super, bedankt voor de informatie. Dus dan heb ik ook niet de "40 cm fan verlengkabel (4 pins) " van het boodschappenlijstje extra nodig als ik je goed begrijp :)

• RudyL90
Rapheal schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:06:
@petkaij @PalingDrone super, bedankt voor de informatie. Dus dan heb ik ook niet de "40 cm fan verlengkabel (4 pins) " van het boodschappenlijstje extra nodig als ik je goed begrijp :)
Alleen als je een afstand moet overbruggen naar de heatmeister heb je een verlengkabel nodig. Ik heb juist de stroomkabel van de adapter verlengd (had nog liggen) en had daarom geen 4 pin verlengkabel nodig.

• Kevin1990
Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:48:
Oké. Leidingdiameter is wel erg belangrijk inderdaad merken we nu, We zijn al een eind met fine tunen en met andere manieren toch het gewenste resultaat te krijgen maar dat valt niet mee...

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rapheal schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:06:
Eentje hebben de meeste mensen wel nodig om van de HM naar de 1e fan te komen, vanaf daar kan je meestal wel alle fans aan mekaar knopen maar YMMV.

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 13:45
Inmiddels heb ik 3 stuks draaien, tot volle tevredenheid. Maar aangezien er thuis gevoelige oren zijn, heb ik een feature request. @Bazz0847 geen idee of dat hier moet of via de email, laat maar weten.

Zou het mogelijk zijn een tijdsblok in te stellen waarin je de fans verder limiteert? Bijvoorbeeld in de slaapkamer tussen 22:00 en 07:00 maximaal x %, of in de werkkamer tussen 08:00 en 17:00 maximaal y %. De regeling loopt dan gewoon normaal door, alleen in zo'n blok geldt dan een lager maximum.
Geen idee of dit makkelijk te implementeren is ;)

• RudyL90
Zojuist de eerste heatmeister geïnstalleerd en geconfigureerd. Is na installatie de heatmeister nog via de wifi te vinden? Ik zie 'm niet meer. Fans gaan ook niet aan. Of ben ik ongeduldig en heeft de HM wat tijd nodig?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Sir Bacon schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:39:
Inmiddels heb ik 3 stuks draaien, tot volle tevredenheid. Maar aangezien er thuis gevoelige oren zijn, heb ik een feature request. @Bazz0847 geen idee of dat hier moet of via de email, laat maar weten.

Zou het mogelijk zijn een tijdsblok in te stellen waarin je de fans verder limiteert? Bijvoorbeeld in de slaapkamer tussen 22:00 en 07:00 maximaal x %, of in de werkkamer tussen 08:00 en 17:00 maximaal y %. De regeling loopt dan gewoon normaal door, alleen in zo'n blok geldt dan een lager maximum.
Geen idee of dit makkelijk te implementeren is ;)
Jij bent toe aan Home Assistant :)

• RudyL90
RudyL90 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:49:
Zojuist de eerste heatmeister geïnstalleerd en geconfigureerd. Is na installatie de heatmeister nog via de wifi te vinden? Ik zie 'm niet meer. Fans gaan ook niet aan. Of ben ik ongeduldig en heeft de HM wat tijd nodig?
Heb de Discovery Tool ontdekt (had wat beter moeten lezen 🤦‍♂️)
Ik wil de fans draaien zonder de omgevingstemperatuur gebruiken dus de Te's zullen wel niks doen?

Handmatig draaien ze wel, maar ongeacht of ik ze op 1 of 100% zet, ze draaien op een vaste snelheid. Ik gebruik de fan addon, zou dat er iets mee te maken hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door RudyL90 op 04-01-2026 16:13 ]

• RudyL90
RudyL90 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Heb de Discovery Tool ontdekt (had wat beter moeten lezen 🤦‍♂️)
Ik wil de fans draaien zonder de omgevingstemperatuur gebruiken dus de Te's zullen wel niks doen?

Handmatig draaien ze wel, maar ongeacht of ik ze op 1 of 100% zet, ze draaien op een vaste snelheid. Ik gebruik de fan addon, zou dat er iets mee te maken hebben?
Excuses voor het gespam hier. De fan addon doet het prima. 7V (of iets dergelijks) bij 1% en 12V bij 100%. Het geluid is alleen hetzelfde en ik kan geen onderscheid maken tussen de snelheden. Dus even uitzoeken waarom 1% ook zoveel geluid maakt.

Maar hij draait nog steeds niet als de temperatuur hoger is dan de laagste temperatuur van het snelheidsprofiel... Iemand enig idee hoe dat kan komen?

• RudyL90
Zo. Ik heb het een en ander geleerd over stroom/spanning. 20 Arctics P12 fans op een 1.5A adapter (fan addon kan niet meer hebben) aansluiten is geen goed idee. Kan zelfs gevaarlijk zijn (nog niks gebeurd gelukkig). Maar ze trekken samen maximaal 3.2A en de spanning zakt daardoor dusdanig dat ik niks meer aan de fans heb...
Met andere woorden: ik heb niks aan heatmeister. Ik ga er maar een fan controller met een 5A adapter op gooien en de defrosts voor lief nemen.

Iemand nog belang bij een heatmeister? 😬

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:33:
Zo. Ik heb het een en ander geleerd over stroom/spanning. 20 Arctics P12 fans op een 1.5A adapter (fan addon kan niet meer hebben) aansluiten is geen goed idee. Kan zelfs gevaarlijk zijn (nog niks gebeurd gelukkig). Maar ze trekken samen maximaal 3.2A en de spanning zakt daardoor dusdanig dat ik niks meer aan de fans heb...
Met andere woorden: ik heb niks aan heatmeister. Ik ga er maar een fan controller met een 5A adapter op gooien en de defrosts voor lief nemen.

Eentje erbij kopen? En verdelen over deze twee?

Zou je eerst niet een paar ventilatoren verwijderen tot je niet meer over het maximum heen gaat? En dan tot de ontdekking komen dat je een prima regelbaar kastje hebt? (Zijn er eigenlijk beter instelbare te koop, ik geloof het niet.)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• wildekek
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-01 20:50

Ik snap deze conclusie niet helemaal. Waarom prik je er niet gewoon een 5A voeding in? De heatmeister is 3A rated, maar ik denk dat je best een paar procent extra mag trekken als die fans niet constant op 100% staan te blazen.

• RudyL90
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:47:
[...]

Eentje erbij kopen? En verdelen over deze twee?

Zou je eerst niet een paar ventilatoren verwijderen tot je niet meer over het maximum heen gaat? En dan tot de ontdekking komen dat je een prima regelbaar kastje hebt? (Zijn er eigenlijk beter instelbare te koop, ik geloof het niet.)
Ik heb normale P12's (3 pin). Die kan je sowieso niet aan de heatmeister hangen zonder fan addon. Maar ik kan de heatmeister nog wel voor een andere radiator gebruiken die ik dan begrens tot 15 P8 PWM PSTs.

• RudyL90
wildekek schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Ik snap deze conclusie niet helemaal. Waarom prik je er niet gewoon een 5A voeding in? De heatmeister is 3A rated, maar ik denk dat je best een paar procent extra mag trekken als die fans niet constant op 100% staan te blazen.
Als ik 4 pin fans had en er maar 15 was dat zeker een optie geweest. Voor de volgende radiator misschien. Eerst maar eens mijn plan herzien (alles volleggen of toch beperken zodat ik HMs gebruiken kan).

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:00
Als je non-PWM 12volt ventilatoren gebruik en aanstuur middels de Heatmeister Addon, dan ben je afhankelijk van het start voltage waarbij de fan begint te draaien. Dat kan bv 3 volt zijn of eventueel pas 5 volt.
Dan is het dus mogelijk dat de fan harder draait dan verwacht en daarbij al meer geluid maakt.
Heb dit zelf mogen ervaren bij mijn Jaga Vertigo Hybrid. Originele fan besturing vervangen door een Heatmeister met een Addon. De 8 Adda fans (2 draads) uiteindelijk vervangen door veel stillere PWM fans van Arctic.
PWM fans kunnen daarbij echt vanaf 0 nul starten en creëren derhalve ook minder geluid.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Heb je de 20 fans allemaal in serie staan? Of (deels) parallel?
Ik heb hier al een paar jaar probleemloos 18 fans via een fan-add-on aangesloten. Die 18 fans staan in 3 parallelle groepjes aangesloten. Binnen 1 groepje dan wel weer doorlussen. Hiermee heb ik niet het probleem dat de spanning te laag wordt.
(die 3 groepjes van 6 komen precies overeen met de 3 compartimenten in mijn Jaga Tempo)

Zoiets dus:

HM
|
----Fan1---- Fan 2 ---- Fan 3 ---- Fan 4 ---- Fan 5 ---- Fan 6
|
|

• RudyL90
ocaj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Heb je de 20 fans allemaal in serie staan? Of (deels) parallel?
Ik heb hier al een paar jaar probleemloos 18 fans via een fan-add-on aangesloten. Die 18 fans staan in 3 parallelle groepjes aangesloten. Binnen 1 groepje dan wel weer doorlussen. Hiermee heb ik niet het probleem dat de spanning te laag wordt.
(die 3 groepjes van 6 komen precies overeen met de 3 compartimenten in mijn Jaga Tempo)

Zoiets dus:

HM
|
|
|
Ik stuur jou even een pm :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:40
Fans staan nooit in serie!!!
Ja je kunt het doen, maar dan deel je de 12V op en met meer dan 3-4 gaan ze niet eens meer meer langzaam draaien.

Of je nu 1 of 3 strengen hebt, het is elektrisch parallel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk. Voor mijn gevoel zitten ze in serie, maar ik heb ze met fan-splitters doorgelust (zoiets: https://www.onlinekabelsh...n-y-kabel-0-20-meter.html). Elektrisch staan ze dan inderdaad parallel.

Ik kan het me niet meer helemaal herinneren, maar er was wel een reden om ze niet alle 18 achter elkaar door te lussen. Dat zal mogelijk met stroomsterkte en aderdikte te maken hebben gehad. Staat meen ik ergens (jaren terug....) in het Jaga DBE Zelfbouw-topic.

Kabels van de Heatmeister naar de individuele strengen heb ik met normaal huishoudsnoer gedaan (0,75mm2?) gemaakt en dan met wago-klemmetjes over op een 3-pin fan-kabel (1 kant afgeknipt). Zal vanavond kijken of ik nog ergens foto's heb.

• Ronald
Om die reden heb ik alles met 0,34mm2 uitgevoerd met eigen koppel-kabels. De kabels op de markt zijn nog dunner. Niet dikker want kon geen fan connectoren vinden die dikker kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RudyL90
https://www.thermalright....tl-c14%E9%A3%8E%E6%89%87/

En deze als alternatief op de P14 PWM PST?

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 13:45
Stillekracht schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Jij bent toe aan Home Assistant :)
Ja, dat kan ik thuis doen, daar heb ik HA draaien. Maar bij mijn schoonouders draait geen HA, dus daar zou de feature toch native op de HM moeten draaien. Vandaar mijn verzoek.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
Ik en een hoop anderen hebben ook de hoop dat @Bazz0847 dit verzoek toch in overweging neemt. Hij reageerde eerder ook met de verwijzing naar HA, echter heb ik en alle familie waar ik HM installeer geen verdere baat bij HA. HA is niet foolproof, waar HM dat bijna zo goed als wel is.

Bas, zou je het alsnog willen overwegen?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

flipjevandejam schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:45:
Ik en een hoop anderen hebben ook de hoop dat @Bazz0847 dit verzoek toch in overweging neemt. Hij reageerde eerder ook met de verwijzing naar HA, echter heb ik en alle familie waar ik HM installeer geen verdere baat bij HA. HA is niet foolproof, waar HM dat bijna zo goed als wel is.

Bas, zou je het alsnog willen overwegen?
Zou je misschien nog een linkje naar het oorspronkelijke verzoek willen plaatsen?
Natuurlijk kan ik met je naam zoeken . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kevin1990
Ik heb in HA dat er 2 HM geen verbinding meer hebben. Vandaag liep het niet zo lekker met HA en kon op afstand ook niet inloggen.
3 van de 5 HM's werken weer in HA maar 2 niet. Moet ik hiervoor deze weer helemaal opnieuw koppelen? Kan wel maar dan moet ik 1 convector demonteren van zijn jasje aangezien ik er niet bij kan als ik het rooster eraf haal.
Ik hoor graag eventueele tips.

EDIT: De laatste 2 hebben ook weer verbinding in HA. Ik denk dat het lag aan een slechte Wi-Fi of iets. Niks aangepast maar scheelt weer wat weghalen en weer opbouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kevin1990 op 05-01-2026 19:30 ]

• Kevin1990
Ik krijg voor alle kamers een melding in de log. Zie onderstaand voorbeeld voor de slaapkamer.
Heefr iemand deze eerder gehad en hoe te verhelpen?
Zie ook de automatisering die ik heb gemaakt per kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apgjOOWKkkm0bflCHhXG7IMb5oE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kererhLXIi319YONlCd2OuDu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvZvVD6-WOD5LuyAR--fREAMg7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixbEFIRYZTWzzOaWYioa9QQ1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 05-01-2026 19:32 ]

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:14
heb je van de ruimtetemperatuur regeling de doeltermperatuur op 0 gezet op een of andere manier?

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Bazz0847
Zojuist heb ik een nieuwe firmware gereleased, v2.7.9, deze verhelpt problemen met Safari browsers op iPads en iPhones. Zoals gebruikelijk is hij hier te downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50 maar je kunt hem ook OTA flashen :)

• Kevin1990
Bazz0847 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:24:
heb je van de ruimtetemperatuur regeling de doeltermperatuur op 0 gezet op een of andere manier?
Ik zou niet weten hoe. Ik heb alleen die automatisering gemaakt die ik eerder deelde. Hij krijgt dus informatie van de temperatuursensor van ons Tado systeem. Zie hieronder in de configuratie van de HM zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5Y5plvIZaSDXnpTtXyO6eh0zgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv39s8gvGSBgSwSo0tqQKMb4.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook hieronder in HA de temperatuur die de HM ontvangt voor de kamertemperatuur. die 2x dip is van de Tado die er even uitlag. Dit is normaal wel erg betrouwebaar alleen de laatste 2 dagen heeft die wat kuren in HA...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks509rqFywSBhrl8lY2IJwcApTA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9iGs9vdIwP9mwGIyTZkeZv3k.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Kevin1990 op 05-01-2026 20:39 ]

• Bazz0847
In de webapp, als je "gebruik ruimtetemperatuurregeling" aanvinkt op de landingpage, welke temperatuur staat er dan?

• Ronald
@Bazz0847 Ik heb weer een feature request...

Een firmware update available sensor?

Of hoe de heatbooster zelf de OTA controle doet, dan script ik het wel in elkaar met HA ;-)?
(Ik heb het niet zo op de webshop pagina gaan scrapen)

• Bazz0847
Dat die er niet in zit hangt samen met dat er geen klok in zit. Ik wil niet dat mijn devices ongevraagd naar het internet gaan pollen. Voor de klok is dat nodig om de interne klok in sync te houden, en voor de firmware update notificatie moet hij dan ook gaan pollen :)

• Ronald
Een default uit-instelling maakt het niet ongevraagd hè...

Maar ik wil het zelf ook wel (voor mezelf) scripten, maar dus liever niet met een scrape van de webshop pagina.

• Bazz0847
Hier zie je de laatste firmwareversie zonder moeilijke scrape: https://www.sdr-engineeri...tbooster/latest/fwversion

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Thanks, ik had al een lange periode "changedetection" op je webshop draaien met een notificatie die homeassistant triggerde voor een update. Dat kan nu dus efficienter : )

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Ronald
@Bazz0847
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw_Znlh-l2Riz9vo-j27FadSs5w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/11pXLJmiPpsizUh3c1mGKm4R.png?f=user_large

De release announcement is nu de zip... niet ideaal, maar ik zie geen gerichte changelog link, is die er?
En luisteren de heatmeisters alleen op het global topic voor de ota trigger, of kunnen ze ook gericht?

• RudyL90
Ik heb een (enigszins) off topic vraag. De fans heb ik nu tijdelijk aan een fan controller hangen. Heb ze een lange tijd laten blazen en meet alleen een marginale temperatuurstijging. En op de grond blijft de temperatuur gelijk. De fans trekken ook lucht langs de achterzijde van de radiator (tussen de relatief koude muur + achterzijde radiator). Zou de koudere muur ervoor kunnen zorgen dat het effect zo klein is? Had van volleggen meer verwacht.

Edit: foto's toegevoegd. De fans zitten tegen de wand aan en steken net uit aan de voorkant van de radiator. Ik wil denk ik vooral weten wat ik kan verwachten van zelfbouw boosters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izIdGQiMdxE4ww7Ulh04m5zG5PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnftKz2Sucw0pNjSvee88w9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ2fZG9ENyDffkkpaLNtN2KA4Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJHP1BZNlJzW5CQBITE4y1jb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CxaKoxrswgUeQxMVNTEx8RXmUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsLDIpMEEj25Qlk4UFi8J9wQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door RudyL90 op 06-01-2026 15:52 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

RudyL90 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:56:
Ik heb een (enigszins) off topic vraag. De fans heb ik nu tijdelijk aan een fan controller hangen. Heb ze een lange tijd laten blazen en meet alleen een marginale temperatuurstijging. En op de grond blijft de temperatuur gelijk. De fans trekken ook lucht langs de achterzijde van de radiator (tussen de relatief koude muur + achterzijde radiator). Zou de koudere muur ervoor kunnen zorgen dat het effect zo klein is? Had van volleggen meer verwacht.
Misschien een idee om je vraag te verduidelijken met wat foto's?

• RudyL90
Seafarer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:31:
[...]

Misschien een idee om je vraag te verduidelijken met wat foto's?
Natuurlijk. Zie bovenstaande post.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste