Lijkt me dat daar een simpel Aliexpress thermostaatje meer dan voldoende voor is, warmer dan 32 graden fans aan en weer uit als de temp onder de 30 komt, kan je ook het gewenste rpm op instellen. Tenzij je alles in dat hok wil gaan monitoren lijkt me een Heatmeister nogal overkill voor een temperatuur gestuurde fan on-off schakelaar.fenrir schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:40:
Ik heb een hokje (onverwarmd) waar ik graag actief gestuurde ventilatie wil plaatsen. Zou ik hiervoor een heatmeister kunnen gebruiken met een enkele temperatuursensor?
Dat als het meer dan bijvoorbeeld 35 graden is omdat de zon op dit hokje staat, ventilatoren gestart worden?
De mqtt koppeling naar HA is misschien overkill, maar wil wel graag monitoren hoe warm en koud het daar wordt ivm het plaatsen van een thuisbatterij.PalingDrone schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:34:
[...]
Lijkt me dat daar een simpel Aliexpress thermostaatje meer dan voldoende voor is, warmer dan 32 graden fans aan en weer uit als de temp onder de 30 komt, kan je ook het gewenste rpm op instellen. Tenzij je alles in dat hok wil gaan monitoren lijkt me een Heatmeister nogal overkill voor een temperatuur gestuurde fan on-off schakelaar.
Van klussen krijg je grijze haren
https://nl.aliexpress.com...Page%22%3A%22search%22%7Dfenrir schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:17:
[...]
De mqtt koppeling naar HA is misschien overkill, maar wil wel graag monitoren hoe warm en koud het daar wordt ivm het plaatsen van een thuisbatterij.
Dit of een soortgelijk ding monitort behalve de temperatuur ook de luchtvochtigheid. FF checken of deze ook met HA werkt mocht je dat gebruiken.
En dan zoiets om je fans bij de gewenste temperatuur te schakelen.
Maargoed een Heatmeister kan ook hele mooie grafiekjes laten zien zonder HA, 't is dus maar net wat je al hebt draaien thuis.
Ik woon in een oud huis en mijn chauffages zijn ingekast met een open gleuf vanonder en vanboven. Ze zijn vooral breed in de lengte maar heel kort. ik heb alles aangestuurd met homeassistant (Danfoss en Sonof ETRV) en zodra bv 1 chauffage warmte vraag springen de fans op 10% en als de warmtevraag stopt, blijven ze nog een uur doordraaien. Hiermee haal ik zeer goede resultaten en dat allemaal dankzij heatmeister. Gezien de gunstige resultaten wil ik dit herhalen op een 5 a 6 andere chauffages. Maar deze module is wel wat prijzig. Zijn er nog andere systemen om fans in gang te laten schieten op een laag rpm en ze te laten stoppen als het af staat/koud wordt?
bedankt
update:
ik heb 2 chauffages in de buurt waar ik 28 fans onder zou willen steken: zou dat met 1 heatmeister lukken in samenwerking met dit: Fan hub dat heatmeister zegt: allemaal op 10% draaien en dat de hub 10% sturing doorgeeft?
bedankt
update:
ik heb 2 chauffages in de buurt waar ik 28 fans onder zou willen steken: zou dat met 1 heatmeister lukken in samenwerking met dit: Fan hub dat heatmeister zegt: allemaal op 10% draaien en dat de hub 10% sturing doorgeeft?
[ Voor 19% gewijzigd door fleu op 22-12-2025 01:10 ]
Ik vind de eenmalige kosten erg meevallen in verhouding tot andere materialen in de bouwmarkt, laat staan terugkerende onderhoudskosten of -abonnementen die je in het onderhoud van je huis nodig hebt.
Je kunt elke euro natuurlijk maar één keer uitgeven, maar het is maar net hoe je er naar kijkt
Je kunt elke euro natuurlijk maar één keer uitgeven, maar het is maar net hoe je er naar kijkt
https://github.com/wildekek/heatmeister-esphomefenrir schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:40:
Ik heb een hokje (onverwarmd) waar ik graag actief gestuurde ventilatie wil plaatsen. Zou ik hiervoor een heatmeister kunnen gebruiken met een enkele temperatuursensor?
Dat als het meer dan bijvoorbeeld 35 graden is omdat de zon op dit hokje staat, ventilatoren gestart worden?
[ Voor 80% gewijzigd door wildekek op 22-12-2025 08:45 ]
Neem een Tapo T310 icm een Tapo T110. Werkt perfect en vrijwel gelijke prijs als een HeatMeisterbg19 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:30:
@Bazz0847
wil ik op basis van luchtvochtigheid aan sturen ipv temperaturen. Enig idee of dat gaat werken (dwz.. krijg ik de sensoren werkend, de rest zal wel lukken).
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Ik ben aan het kijken om dit ook te gaan doen, de radiator in de badkamer warmt goed op, maar ik vind de ruimte maar traag opwarmen.
Zou dit werken bij een vasco niva N2L1?
Voornamelijk omdat we boven de radiator maar +-5cm tussen radiator en plafond hebben, en onderaan maar +-25cm?
Volgens als ik meet zou ik er 5 p8 ventilators moeten onder krijgen.
Is er een verschil tussen de artic p8 silent en de gewone?
Zou dit werken bij een vasco niva N2L1?
Voornamelijk omdat we boven de radiator maar +-5cm tussen radiator en plafond hebben, en onderaan maar +-25cm?
Volgens als ik meet zou ik er 5 p8 ventilators moeten onder krijgen.
Is er een verschil tussen de artic p8 silent en de gewone?
Zou de Arctic P14 PRO PST een optie zijn, stroomverbruik is wel 3x meer nl. 0.35A!Bazz0847 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:44:
Omdat de P14 PWM PST niet meer beschikbaar is ben ik op zoek naar goede alternatieven om op te nemen in het boodschappenlijstje op de productpagina van de HeatMeister.
Mijn vraag aan jullie is: welke alternatieven zijn er al gevonden en kan ik bestellen om te testen? Dan zorg ik voor een bijgewerkt overzicht
Ben namelijk ook op zoek voor mijn project.
WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite
Goedemiddag allen,
Heb hier meerdere convectoren die onder de ramen zijn geplaatst in een bekisting met P8 PWM PST´s icm de heatbooster.
Nu valt me op dat 1 van de convectoren slechts een delta T van max 3 graden haalt (32 naar 29 graden) terwijl andere zelfs to 10 graden gaan. De kraan van deze convector staat geheel open. Kan hem niet onluchten. Is in ieder geval geen ontluchtingspunt te vinden.
De inlaat temp is ook hoger dan de meeste andere convectoren, dus er gaat genoeg warmte in, maar de 15 P8´s lijken er niet veel uit te halen. De snelheid van de ventilatoren is vergelijkbaar met de andere convectoren.
Systeem draait op een Quatt Duo
Alle tips zijn welkom
Heb hier meerdere convectoren die onder de ramen zijn geplaatst in een bekisting met P8 PWM PST´s icm de heatbooster.
Nu valt me op dat 1 van de convectoren slechts een delta T van max 3 graden haalt (32 naar 29 graden) terwijl andere zelfs to 10 graden gaan. De kraan van deze convector staat geheel open. Kan hem niet onluchten. Is in ieder geval geen ontluchtingspunt te vinden.
De inlaat temp is ook hoger dan de meeste andere convectoren, dus er gaat genoeg warmte in, maar de 15 P8´s lijken er niet veel uit te halen. De snelheid van de ventilatoren is vergelijkbaar met de andere convectoren.
Alle tips zijn welkom
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister
Dan gaat er meer water door dan bij die andere radiatoren/convectoren. De warmte afgifte van deze convector is dus hoger dan die met hogere delta-T.Derk GTT schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:08:
Goedemiddag allen,
Alle tips zijn welkom
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Iets soortgelijk had ik met mijn convectoren van eind jaren zeventig. 3-pijps convector met toe- en afvoer leidingen van ½ duimse pijp rechtstreeks verbonden met de 1 duimse hoofdleiding. Het cv water vloog er dus door heen, weinig restrictie met minimaal water volume. De 13 Arctic fans maakten weinig verschil in delta-T. Na afknijpen cq inregelen van de uitlaat afsluiter ( ½ duimse kogelkraan) haal ik nu gemiddeld 10 á 12°C delta-T bij 45°C inlaat.
Delta-T moet natuurlijk niet een doel op zich zelf worden.
Het gaat om de totale warmteafgifte.
Ik heb een grote Q en een kleine delta-T.
De ventilatoren helpen om de warmte over de hele ruimte te verdelen.
Zodat ook je voeten warm worden.
Fijne kerst allemaal!
Superfijn dit, gisteren een Heatmeister en ventilatoren in mijn convectorput geplaatst. Het meeste werk zat nog in het opzetten van een MQTT-broker, maar draait als een zonnetje.
Beetje suffe vraag misschien, maar plaatsen jullie de thermometer die de ruimtetemperatuur meet? Die van mij ligt nu een soort op de grond, een paar centimeter buiten de put. Maar wellicht hoger om dat wat hoger te plaatsen?
Superfijn dit, gisteren een Heatmeister en ventilatoren in mijn convectorput geplaatst. Het meeste werk zat nog in het opzetten van een MQTT-broker, maar draait als een zonnetje.
Beetje suffe vraag misschien, maar plaatsen jullie de thermometer die de ruimtetemperatuur meet? Die van mij ligt nu een soort op de grond, een paar centimeter buiten de put. Maar wellicht hoger om dat wat hoger te plaatsen?
Tja, de ruimte temperatuur sensor van de Heatmeister bij een convector put is altijd wel een dingetje. Waar laat je die?
Heb de kabeltjes enkele meters verlengd en zitten nu onopvallend op ± 1,5 hoogte bij een kast, 3 meter van de put vandaan. Je kan ze blijkbaar ook laten vervallen als je de data van de kamerthermostaat via MQTT naar de Heatmeister kan sturen.
Heb de kabeltjes enkele meters verlengd en zitten nu onopvallend op ± 1,5 hoogte bij een kast, 3 meter van de put vandaan. Je kan ze blijkbaar ook laten vervallen als je de data van de kamerthermostaat via MQTT naar de Heatmeister kan sturen.
Bij mij ligt die in de put aan de kant waar de lucht de put in komt (in gezogen wordt eigenlijk). Ik doe er niet zo veel mee. Merkbaar gaat deze omhoog qua temp als de verwarming aanstaat. Ik monitor niet op deze temp en de HB doet er volgens mij niets mee (met mijn huidige instellingen).Wooters schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:43:
Fijne kerst allemaal!
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Mijn HB/HM knalt gewoon aan gebaseerd op de ΔT aan en uit (en pauzeert bij een detectie van defrost) ik doe niets met de omgevingstemperatuur. Snelheid is bij aan altijd 30% want dat werkt goed en is niet vervelend qua geluid (14cm fans).petkaij schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:08:
Tja, de ruimte temperatuur sensor van de Heatmeister bij een convector put is altijd wel een dingetje. Waar laat je die?
Klopt dat een hoge delta-T op zich geen doel mag zijn.Leif schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:33:
Delta-T moet natuurlijk niet een doel op zich zelf worden.
Maar als de CV na 24 jaar vervangen moet worden door een met een andere stookgedrag ( lagere temperaturen ) en de rest van de woning vervolgens minder goed op temperatuur komt dan wordt waterzijdig inregelen van het systeem wel belangrijk. Bleken beide convectoren toch een redelijk negatieve invloed op het geheel te hebben.
Ga je bijna obsessief alles meten en volgen.
Toch verdomd handig dan de Heatmeister icm Home Assistant
Wie stuurt een externe temperstuur naar de hest booster in HA?
Ik doe dit elke 25secondrn waardoor er met andere dingrn nogal veel verkeer heen en weer gaat.
Ik hoor graag hoe mensen die hebben aangepakt.
En is de sensor voor de omgevingstemperatuur nog wel aangesloten bij die mensen?
Ik doe dit elke 25secondrn waardoor er met andere dingrn nogal veel verkeer heen en weer gaat.
En is de sensor voor de omgevingstemperatuur nog wel aangesloten bij die mensen?
Ja, ik doe dit precies zo.Kevin1990 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:11:
Wie stuurt een externe temperstuur naar de hest booster in HA?
De heatmeister is via mqtt met home assistant gekoppeld. En HA post elke 25s een berichtje op de queue bij de heatmeister, zoals beschreven een stukje terug in dit forum.
En HA leest mqtt uit bij de heatmeister voor het een en ander aan statistieken.
Ik heb de temperatuursensor voor de ruimtetemperatuur niet meer aangesloten, want die heeft geen effect meer nu denk ik. Merk het niet iig.
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met veel verkeer, want mijn Ubiquity console geeft aan dat ie te weinig data heeft om een grafiekje te plotten.
[ Voor 0% gewijzigd door correcto op 25-12-2025 18:22 . Reden: typos ]
Zie mijn berichtcorrecto schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:58:
[...]
Ja, ik doe dit precies zo.
De heatmeister is via mqtt met home assistant gekoppeld. En HA post elke 25s een berichtje op de queue bij de heatmeister, zoals beschreven een stukje terug in dit forum.
En HA leest mqtt uit bij de heatmeister voor het een en ander aan statistieken.
Ik heb de temperatuursensor voor de ruimtetemperatuur niet meer aangesloten, want die heeft geen effect meer nu denk ik. Merk het niet iig.
Ben wel benieuwd wat je bedoelt met veel verkeer, want mijn Ubiquity console geeft aan dat ie te weinig data heeft om een grafiekje te plotten.
Kevin1990 in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"
Is dit normaal?
Ik heb 5 heatboosters in HA staan en stuur dus de Tado temperatuur iedere 25 seconden naar de heatmeister.
Misschien toch een foutje in je yaml? Dit is die van mij:
Let op dat je ‘ambientcontrol-temp-ref’ moet gebruiken voor de target temp.
Dit is voor een Honeywell Evohome systeem
code:
1
2
3
4
5
6
7
| action: mqtt.publish
metadata: {}
data:
qos: "1"
topic: heatbooster/heatmeister-eettafel/ambientcontrol-temp-ref
payload: "{{ state_attr('climate.01_035763_00', 'temperature') }}"
evaluate_payload: false |
[ Voor 5% gewijzigd door correcto op 25-12-2025 22:24 ]
Kijk eens in deze blog, met een simpel printplaatje van <5 euro kan je dat doen. Mis je wel de slimme functies van een Heatmeister.fleu schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:19:
Ik woon in een oud huis en mijn chauffages zijn ingekast met een open gleuf vanonder en vanboven. Ze zijn vooral breed in de lengte maar heel kort. ik heb alles aangestuurd met homeassistant (Danfoss en Sonof ETRV) en zodra bv 1 chauffage warmte vraag springen de fans op 10% en als de warmtevraag stopt, blijven ze nog een uur doordraaien. Hiermee haal ik zeer goede resultaten en dat allemaal dankzij heatmeister. Gezien de gunstige resultaten wil ik dit herhalen op een 5 a 6 andere chauffages. Maar deze module is wel wat prijzig. Zijn er nog andere systemen om fans in gang te laten schieten op een laag rpm en ze te laten stoppen als het af staat/koud wordt?
bedankt
update:
.geek: Redactieblog #20 - Efficiënter verwarmen met een radiatorventilator
Zo ziet mijn automatisering eruitcorrecto schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:24:
Misschien toch een foutje in je yaml? Dit is die van mij:
code:
1 2 3 4 5 6 7action: mqtt.publish metadata: {} data: qos: "1" topic: heatbooster/heatmeister-eettafel/ambientcontrol-temp-ref payload: "{{ state_attr('climate.01_035763_00', 'temperature') }}" evaluate_payload: false
Wij hebben wen Tado systeem maar dat zal niet uitmaken uitmaken voor het topic toch?
Alleen de sensor die gebruikt wordt hiervoor.
alias: Publish Tado temp naar Heatbooster Logeerkamer (elke 25s)
triggers:
- seconds: /25
trigger: time_pattern
actions:
- data:
topic: heatbooster/Logeerkamer/temp-ambient-ext
payload: "{{ states('sensor.logeerkamer_temperatuur') }}"
qos: 1
retain: false
action: mqtt.publish
mode: single
Fijne dagen allemaal!
Even een vraagje waar ik niet uitkom. De afgelopen dagen heb ik 3 stuks HeatMeister geplaatst met Spire fans (https://coolgods.nl/produ...0-1700-rpm-by-pwm-koeling). Het installeren ging soepel, weinig werk. Ik heb onder de Tin en Tout sensor wat thermopasta gedaan, geen idee of dat beter is, maar kan geen kwaad volgens mij. Bij alledrie de configuratie wizard doorlopen, allemaal soepel geregeld, kudos! Nadat er hier wat geklaagd werd over geluid heb ik onder de fans stoelviltjes geplakt zodat deze niet direct op de Jaga blokken liggen, helpt veel.
Mijn vraag: ik kan 'Room temperature control' aan en uit zetten. Maar wat doen de fans als dat uitstaat? Hoe worden die dan geregeld? Ik kan er niet uitkomen, ook niet op de website van SDR. Hoe gebruiken jullie dat?
Even een vraagje waar ik niet uitkom. De afgelopen dagen heb ik 3 stuks HeatMeister geplaatst met Spire fans (https://coolgods.nl/produ...0-1700-rpm-by-pwm-koeling). Het installeren ging soepel, weinig werk. Ik heb onder de Tin en Tout sensor wat thermopasta gedaan, geen idee of dat beter is, maar kan geen kwaad volgens mij. Bij alledrie de configuratie wizard doorlopen, allemaal soepel geregeld, kudos! Nadat er hier wat geklaagd werd over geluid heb ik onder de fans stoelviltjes geplakt zodat deze niet direct op de Jaga blokken liggen, helpt veel.
Mijn vraag: ik kan 'Room temperature control' aan en uit zetten. Maar wat doen de fans als dat uitstaat? Hoe worden die dan geregeld? Ik kan er niet uitkomen, ook niet op de website van SDR. Hoe gebruiken jullie dat?
Ik gebruik het niet. Volgens mij gebruik je het wel als er geen thermostaat in de ruimte aanwezig is. Heb je een zoneregeling of gewoon knoppen die je met de hand open en dicht zet?Sir Bacon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:46:
Fijne dagen allemaal!
De ene zit in de hal waar geen thermostaat(knop) zit, de andere 2 in ruimtes waar wel een thermostaat(knop) zit. Is het algemene advies dan om het niet te gebruiken als zo'n thermostaat(knop) er wel is? Ik wil toch wel graag weten wat die dan doet.Kevin1990 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:13:
[...]
Ik gebruik het niet. Volgens mij gebruik je het wel als er geen thermostaat in de ruimte aanwezig is. Heb je een zoneregeling of gewoon knoppen die je met de hand open en dicht zet?
Ik heb room temperature control uit staan. De Heatmeister regelt dan voornamelijk op aanvoer en retour-temperatuur. Werkt prima, hij herkent zelf of er verwarmt of gekoeld wordt en als je een warmtepomp hebt, dan herkent hij ook defrosts.Sir Bacon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:46:
@Bazz0847 Kan de HeatMeister ook op de Heatbooster? (En waarom ben je niet een samenwerking aangegaan? Je hebt een ander product en vult elkaar goed aan?)
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Het zal ongetwijfeld ergens staan maar ik kan het niet snel vinden.
Wat is de gebruikersnaam om op een Heatmeister in te loggen ?
Ik heb mijn HM geconfigureerd en gekoppeld aan mijn array fans.
Alles werkt naar behoren.
Nu wil ik via de webapp zaken bekijken.
Heb de internet verbinding gecheckt; geeft OK! en een IP adres.
Heb een wachtwoord ingesteld voor toegang.
Bij inloggen op het IP adres wordt naast het wachtwoord ook een gebruikersnaam gevraagd.
Wat is deze ? Moet ik dat ook ergens instellen ?
Wat is de gebruikersnaam om op een Heatmeister in te loggen ?
Ik heb mijn HM geconfigureerd en gekoppeld aan mijn array fans.
Alles werkt naar behoren.
Nu wil ik via de webapp zaken bekijken.
Heb de internet verbinding gecheckt; geeft OK! en een IP adres.
Heb een wachtwoord ingesteld voor toegang.
Bij inloggen op het IP adres wordt naast het wachtwoord ook een gebruikersnaam gevraagd.
Wat is deze ? Moet ik dat ook ergens instellen ?
Er staat 2 regels boven het veld waar je het wachtwoord hebt ingevoerd:
Let op: de gebruikersnaam is altijd "admin".
Goedemorgen allemaal,
Ik kwam afgelopen dagen de draadjes van heatbooster / heatmeister tegen welke interessant leesvoer hadden. Ik heb zelf 5 Jaga stradas hangen (2x t16, 110 cm, 2x t16, 60 cm en 1x t21 110 cm) welke ik graag zou willen voorzien van heatmeister 😁. Nu heb ik allerlei opstellingen voorbij zien komen, en vroeg me aantal zaken af:
- ik zie dat mensen met hout/ hoekprofielen/ buis isolatie de mooiste opstellingen maken. Sommige ljjken express ruimte tussen de fans te laten, waar andere ze strak tegen elkaar aan tie wrappen bijv. Maakt dit nog uit? Natuurkundig zou ik zeggen dat meer drijvende kracht hoger rendement is, maar kan me anderzijds ook voorstellen dat met tussenruimte en de kracht van de fans je ook lucht van een paar lamellen verder op aantrekt. Heeft iemand toevallig dit gemeten? Reden van deze vraag is het aantal fans wat ik nodig heb in elke convector😊. Tweede vraag is de reden van de buis isolatie / frame met Alu hoekprofielen, klopt het dat sommige dit toepassen tegen het vibreren van losliggende fans? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik kwam afgelopen dagen de draadjes van heatbooster / heatmeister tegen welke interessant leesvoer hadden. Ik heb zelf 5 Jaga stradas hangen (2x t16, 110 cm, 2x t16, 60 cm en 1x t21 110 cm) welke ik graag zou willen voorzien van heatmeister 😁. Nu heb ik allerlei opstellingen voorbij zien komen, en vroeg me aantal zaken af:
- ik zie dat mensen met hout/ hoekprofielen/ buis isolatie de mooiste opstellingen maken. Sommige ljjken express ruimte tussen de fans te laten, waar andere ze strak tegen elkaar aan tie wrappen bijv. Maakt dit nog uit? Natuurkundig zou ik zeggen dat meer drijvende kracht hoger rendement is, maar kan me anderzijds ook voorstellen dat met tussenruimte en de kracht van de fans je ook lucht van een paar lamellen verder op aantrekt. Heeft iemand toevallig dit gemeten? Reden van deze vraag is het aantal fans wat ik nodig heb in elke convector😊. Tweede vraag is de reden van de buis isolatie / frame met Alu hoekprofielen, klopt het dat sommige dit toepassen tegen het vibreren van losliggende fans? Alvast bedankt voor jullie reactie.
@Rapheal iedereen maakt zijn eigen afweging… maar de factoren die spelen:
- meer debiet = meer vermogen
- meer oppervlakte bruikbaar inzetten = meer vermogen
- hoe rustiger de fans draaien, hoe minder geluid.
- meer fans meer kosten
- voorkom recirculatie
- voorkom contact geluid
Hoekprofiel maakt dat je makkelijker kan werken aan fysieke ontkoppeling, dicht maken tegen recirculatie.
Heb je daar genoeg aan, @Rapheal ?
- meer debiet = meer vermogen
- meer oppervlakte bruikbaar inzetten = meer vermogen
- hoe rustiger de fans draaien, hoe minder geluid.
- meer fans meer kosten
- voorkom recirculatie
- voorkom contact geluid
Hoekprofiel maakt dat je makkelijker kan werken aan fysieke ontkoppeling, dicht maken tegen recirculatie.
Heb je daar genoeg aan, @Rapheal ?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Ronald bedankt voor de opmerkingen, betreffende de recirculatie bedoel je dus eigenlijk dat (veel) ruimte tussen fans eigenlijk altijd dient te worden opgevuld? Dus of opvullen of fans tegen elkaar monteren 😃?
Correct :-)Rapheal schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:28:
@Ronald bedankt voor de opmerkingen, betreffende de recirculatie bedoel je dus eigenlijk dat (veel) ruimte tussen fans eigenlijk altijd dient te worden opgevuld? Dus of opvullen of fans tegen elkaar monteren 😃?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@Rapheal Wat @Ronald hierboven aan punten noemt kan ik grosso modo bevestigen,
waarbij het bijna letterlijk naadloos volleggen van de convector mijn voorkeur geniet.
Het is natuurlijk duurder, maar je hebt dan maximale doorstroming/boosteffect met minimaal geluid.
Waarbij ik niet weet wat ventilatoren op dit moment kosten -
ik heb toen een aantal valuepacks met 5 ventilatoren gekocht, iets van ca. € 6,- € 6,5.- per 140mm ventilator.
Ik was toen met ca. € 170,- voor een 2,8 m JAGA klaar (inclusief Heatmeister en kleinmateriaal)
waarbij het bijna letterlijk naadloos volleggen van de convector mijn voorkeur geniet.
Het is natuurlijk duurder, maar je hebt dan maximale doorstroming/boosteffect met minimaal geluid.
Waarbij ik niet weet wat ventilatoren op dit moment kosten -
ik heb toen een aantal valuepacks met 5 ventilatoren gekocht, iets van ca. € 6,- € 6,5.- per 140mm ventilator.
Ik was toen met ca. € 170,- voor een 2,8 m JAGA klaar (inclusief Heatmeister en kleinmateriaal)
[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 28-12-2025 14:32 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ze zijn iets duurder geworden, maar mijn afweging is ook gewoon volleggen.
Ik heb dat persoonlijk zelfs met Noctua gedaan. In bulk gekocht met een aantal anderen direct bij Noctua.
Nu de valuepacks Arctic niet meer beschikbaar zijn, waren mijn Noctua slechts 25% meer van wat nu te koop is.
Levensduur en geluid van Noctua staat op eenzame hoogte…
Ik heb dat persoonlijk zelfs met Noctua gedaan. In bulk gekocht met een aantal anderen direct bij Noctua.
Nu de valuepacks Arctic niet meer beschikbaar zijn, waren mijn Noctua slechts 25% meer van wat nu te koop is.
Levensduur en geluid van Noctua staat op eenzame hoogte…
Ik ben nog aan het oriënteren welke fans te kiezen en welke spullen allemaal nodig. Ik kreeg de Arctic p14 pst pmw geadviseerd. @Ronald wellicht dat ik de verkeerde value pack heb gevonden dan, maar dit zijn toch de goede?
https://www.amazon.nl/ARC...496530&psc=1&gad_source=1
https://www.amazon.nl/ARC...496530&psc=1&gad_source=1
Dat is de nieuwere pro uitvoering. Die is wat krachtiger. De heatmeister kan er een stuk of 10 van aan op max rpm. Nu is dat veel te luid, dus wil je niet… wel iets om op te letten.
Ik weet niet zeker of @Bazz0847 aangegeven had of de heatmeister wel beveiliging heeft tegen dat teveel stroom kunnen trekken?
Ik weet niet zeker of @Bazz0847 aangegeven had of de heatmeister wel beveiliging heeft tegen dat teveel stroom kunnen trekken?
@Ronald ondanks de keuze van @Bazz0847 voor computer ventilatoren omdat de meeste tweakers daarmee bekend zijn (volgens zijn interview haha) ben ik niet een van die tweakers dan haha, ik heb totaal geen verstand van computer fans 😆. Sowieso is mijn langste strada maar 110 cm dus daar zouden 7 fans van 14cm oppassen. Als ik de informatie goed begrijp kun je de fan speed limiteren in de instellingen? Desalniettemin, ik neem aan dat de heatmeister in zelfstandige modus zelf fan speed regelt? Gezien het feit dat ze ook op slaapkamers worden gebruikt is het geluid wel een belangrijke kpi 😊. Houdt me dus aanbevolen voor een fan die stil is, maar goede performance heeft en nog leuk geprijsd is...
Houdt je rekening met de schotten in de convectoren?
Ik meld me hier ook. Sinds augustus een warmtepomp (WeHeat Sparrow) in hybride opstelling met klein deel vvw maar grotendeels radiatoren. En dan vooral T22.
Omdat ik de warmtepomp zo efficiënt mogelijk wil laten draaien, denk ik dat het boosten van de radiatoren kan helpen.
En aangezien ik veel te onzeker ben over mijn klus kwaliteiten, begin ik met 1 radiator. Het gaat dus om een T22 waarbij de lamellen zo’n 72cm in lengte beslaan en 8cm breed zijn. Daar gaan dus mooi 9 fans in.
Hier mijn boodschappen lijstje wat ik graag met jullie wil verifiëren:
Dan of op de brede randen van de hoekprofielen magneetjes plakken met secondelijm en zo op de radiator bevestigen. Of met tiewraps de boel vastzetten.
Ben ik zo compleet? Zo ja dan ga ik het bestellen, gewoon maar eens proberen en hier de stappen en het resultaat delen.
Bedankt voor het meedenken!
Omdat ik de warmtepomp zo efficiënt mogelijk wil laten draaien, denk ik dat het boosten van de radiatoren kan helpen.
En aangezien ik veel te onzeker ben over mijn klus kwaliteiten, begin ik met 1 radiator. Het gaat dus om een T22 waarbij de lamellen zo’n 72cm in lengte beslaan en 8cm breed zijn. Daar gaan dus mooi 9 fans in.
Hier mijn boodschappen lijstje wat ik graag met jullie wil verifiëren:
- 2x uitvoering: Arctic P8 PWM PST 5-pack, 80mm
- 1x https://www.sdr-engineeri...&path=59_61&product_id=50
- 1x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=72
- 1x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=66
- 4x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=52
- 2x hoekprofiel 30x15?
- 1x zakje tiewraps
- Optioneel: magneetjes
Dan of op de brede randen van de hoekprofielen magneetjes plakken met secondelijm en zo op de radiator bevestigen. Of met tiewraps de boel vastzetten.
Ben ik zo compleet? Zo ja dan ga ik het bestellen, gewoon maar eens proberen en hier de stappen en het resultaat delen.
Let op dat de Temperatuursensor verlengkabel (2m, wit) 1 kabel is en als je T in en T out wilt meten op een andere plek je er dus twee nodig hebt en eventueel ook je kamerthermostaat.JeroenVerweij schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:29:
Ik meld me hier ook. Sinds augustus een warmtepomp (WeHeat Sparrow) in hybride opstelling met klein deel vvw maar grotendeels radiatoren. En dan vooral T22.
Hier mijn boodschappen lijstje wat ik graag met jullie wil verifiëren:Het idee is dan om de fans op de smalle randen van de 2 hoekprofielen te leggen en ze daarop vast te schroeven/plakken.
- 2x uitvoering: Arctic P8 PWM PST 5-pack, 80mm
- 1x https://www.sdr-engineeri...&path=59_61&product_id=50
- 1x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=72
- 1x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=66
- 4x https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=52
- 2x hoekprofiel 30x15?
- 1x zakje tiewraps
- Optioneel: magneetjes
Mijn ervaring is dat als je in de buurt kunt beginnen van de in en uitgaande leiding je geen verlengstuk nodig hebt. En voor 9x 8cm op een radiator van 72 lang heb je ook geen 4 verlengkabels nodig, maar voor de prijs zou ik het er niet om laten dan weet je zeker dat je voldoende hebt.
Dankjewel voor het meedenken!True schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:12:
[...]
Let op dat de Temperatuursensor verlengkabel (2m, wit) 1 kabel is en als je T in en T out wilt meten op een andere plek je er dus twee nodig hebt en eventueel ook je kamerthermostaat.
Mijn ervaring is dat als je in de buurt kunt beginnen van de in en uitgaande leiding je geen verlengstuk nodig hebt. En voor 9x 8cm op een radiator van 72 lang heb je ook geen 4 verlengkabels nodig, maar voor de prijs zou ik het er niet om laten dan weet je zeker dat je voldoende hebt.
Hmmm alles bij elkaar geklikt en begin nu toch te twijfelen. Voor deze ene radiator kom ik met bovenstaande boodschappenlijst rond de 140-150 euro uit. En dan is dit de kleinste radiator en zou ik er nog 4 willen boosten.
Als ik even doorreken met de afmetingen van de andere radiatoren kom makkelijk op 1000 euro uit als ik de 5 radiatoren wil doen die ik in gedachten heb. Dat is heel wat kWh wat ik dan hiermee zou moeten besparen om dat überhaupt interessant te maken.
Ik ga er nog even over nadenken en dit topic (en de eerste uit de reeks) nog maar eens goed doornemen.
Als ik even doorreken met de afmetingen van de andere radiatoren kom makkelijk op 1000 euro uit als ik de 5 radiatoren wil doen die ik in gedachten heb. Dat is heel wat kWh wat ik dan hiermee zou moeten besparen om dat überhaupt interessant te maken.
Ik ga er nog even over nadenken en dit topic (en de eerste uit de reeks) nog maar eens goed doornemen.
Hoe kom je nu op 150€ uit?JeroenVerweij schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:53:
Hmmm alles bij elkaar geklikt en begin nu toch te twijfelen. Voor deze ene radiator kom ik met bovenstaande boodschappenlijst rond de 140-150 euro uit. En dan is dit de kleinste radiator en zou ik er nog 4 willen boosten.
Ik kom uit op ongeveer 1€ per centimeter en dat is met ruime marges voor kabeltjes en reserveventilatoren. Als ik er maximaal 15 zou pakken i.p.v. 25 + reserve (en ook maar 1 HM) zou ik uitkomen op de helft 1€ per 2 centimeter. Dan zou ik met zo'n 130€ een 270 cm radiator kunnen pakken - en zeker niet maximaal, maar half vol leggen doet al heel veel.
De 2x5 fans is al 60 euro. Heatmeister erbij, wat kabeltjes, profielen, tiewraps en je zit zo richting de 150 euro.True schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:51:
[...]
Hoe kom je nu op 150€ uit?![]()
Ik kom uit op ongeveer 1€ per centimeter en dat is met ruime marges voor kabeltjes en reserveventilatoren. Als ik er maximaal 15 zou pakken i.p.v. 25 + reserve (en ook maar 1 HM) zou ik uitkomen op de helft 1€ per 2 centimeter. Dan zou ik met zo'n 130€ een 270 cm radiator kunnen pakken - en zeker niet maximaal, maar half vol leggen doet al heel veel.
Maar idd, dat is er vanuitgaande dat ik hem helemaal vol zou hangen (dus 9 fans op 72cm radiator). Als ik minder doe scheelt t uiteraard, maar ik dacht dat de consensus was dat maximaal benutten het beste is
Kijk niet alleen naar het geld en je terugverdientijd. Het gaat ook om comfort. Door de ventilatoren creëer je meer afgiftecapaciteit. Als je iets aan nachtverlaging toepast of adhoc stookt, is met ventilatoren je ruimte weer sneller op temperatuur. Wij stoken adhoc. Het gaat met deze oplossing 2 x zo snel bij ons. En....adhoc stoken kan ook een besparing zijn.....
Ja dat is wel een goed punt om mee te nemen in de overweging. Wij hebben dan weliswaar geen ad hoc verbruik (warmtepomp 24/7 op dezelfde temperatuur), maar wel defrosts van de warmtepomp. Dat duurt een tijdje en dan koelt het in huis wat af. Als de warmtepomp weer opstart, is het dan ook weer sneller de ingestelde temperatuur.Stillekracht schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:47:
Kijk niet alleen naar het geld en je terugverdientijd. Het gaat ook om comfort. Door de ventilatoren creëer je meer afgiftecapaciteit. Als je iets aan nachtverlaging toepast of adhoc stookt, is met ventilatoren je ruimte weer sneller op temperatuur. Wij stoken adhoc. Het gaat met deze oplossing 2 x zo snel bij ons. En....adhoc stoken kan ook een besparing zijn.....
Nachtverlaging en dus weer opwarmen gaat bij hogere Ta, per definitie, dan bij constante temperatuur.
Het is alles behalve zeker dat nachtverlaging energetisch zuiniger is. Aantal posts hierover rond deze: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Wat de fans wel doen is al die duizenden uren in het jaar dat de warmtepomp draait dat het bij lagere Ta kan... en dat geeft je rond de 2% per graad. Dat kan wel hard gaan.
Het is alles behalve zeker dat nachtverlaging energetisch zuiniger is. Aantal posts hierover rond deze: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Wat de fans wel doen is al die duizenden uren in het jaar dat de warmtepomp draait dat het bij lagere Ta kan... en dat geeft je rond de 2% per graad. Dat kan wel hard gaan.
En die lagere Ta bij een warmtepomp: geldt dat zowel voor stoken op stooklijn als voor stoken obv OpenTherm kamerthermostaat? Neem aan van wel maar dat het bij OT automatisch gaat en dat ik bij stooklijn de lijn zelf wat naar beneden moeten aanpassen obv het verhoogde ervaren comfort door snellere afgifteRonald schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:24:
Nachtverlaging en dus weer opwarmen gaat bij hogere Ta, per definitie, dan bij constante temperatuur.
Hoe de regeling de lagere Ta aangestuurd krijgt gaat nog verder off topic, kun je beter vragen in topic voor jouw warmtepomp (WeHeat toch, die heeft eigen topic)
Ja. Ik denk alleen dat ip stooklijn nog rustiger gedrag gehaald wordt. Ligt aan je thermostaat of die ook rustig een andere aanvoer temperatuur gevraagd kan worden.JeroenVerweij schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:33:
[...]
En die lagere Ta bij een warmtepomp: geldt dat zowel voor stoken op stooklijn als voor stoken obv OpenTherm kamerthermostaat? Neem aan van wel maar dat het bij OT automatisch gaat en dat ik bij stooklijn de lijn zelf wat naar beneden moeten aanpassen obv het verhoogde ervaren comfort door snellere afgifte
Onze Tado kan niet lager als 30 graden Dus dat vraagt die al snel. Op stooklijn word er met dit weer tussen de 26 en 28 graden gevraagd. Wat resulteert in iets minder stroom verbruik.
Ik was niet echt overtuigt van het boosten dus heb het eerst zonder heatmeister gedaan met simpele PWM controllers met temperatuur sensor en daarna eerst 1 heatmeister en nu alle concectoren met hwatmeister. Scheelt enorm!
Ik heb wel lage temperstuur convectoren hangen waar er geboost is.
Ik heb zelf ook een WeHeat en heb geen spijt van de investering. Snellere afgifte en met lage temperaturen toch een ruimte verwarmen. Top! Zeker met heatmeister werkt het erg prettig.
Je kan okk beginnen met 1 radiator en kijken wat je er van vind. Ik heb overigens niet alles geboost. De gang en wasruimte vond ik overbodig. Ik heb de convectoren ook niet helemaal vol hangen met ventilatoren.
Die HeatMeister werkt echt verslavend 
Ik heb hier voor de kerst mijn eerste HeatMeister aangesloten met 20 x 90 mm fans in mijn convectorput.
De tweede heb ik vandaag ontvangen en is het nog even wachten op 9 x 140 mm fans voor onder / achter mijn staande radiator (ouderwets dikke uitvoering).
Hoe zorg ik ervoor dat beide HeatMeisters naar een losse temperatuursensor kijken die ik via MQTT / HomeAssistant beschikbaar kan stellen?
Ik heb hier voor de kerst mijn eerste HeatMeister aangesloten met 20 x 90 mm fans in mijn convectorput.
De tweede heb ik vandaag ontvangen en is het nog even wachten op 9 x 140 mm fans voor onder / achter mijn staande radiator (ouderwets dikke uitvoering).
Hoe zorg ik ervoor dat beide HeatMeisters naar een losse temperatuursensor kijken die ik via MQTT / HomeAssistant beschikbaar kan stellen?
Zie: jj85 in "Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2"CappieL schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:39:
[ Voor 32% gewijzigd door correcto op 29-12-2025 14:24 ]
Dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik ze omgezet naar gewoon op aanvoertemperatuur regelen, dat werkt inderdaad wel zo makkelijk. Overigens heb ik van de fans het maximale toerental op 40% gezet, daarboven werd het lawaai wel erg veel.ocaj schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:11:
[...]
Ik heb room temperature control uit staan. De Heatmeister regelt dan voornamelijk op aanvoer en retour-temperatuur. Werkt prima, hij herkent zelf of er verwarmt of gekoeld wordt en als je een warmtepomp hebt, dan herkent hij ook defrosts.
Volgens mij doet die wel iets met de omgevings temperatuur.Sir Bacon schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:50:
[...]
Dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik ze omgezet naar gewoon op aanvoertemperatuur regelen, dat werkt inderdaad wel zo makkelijk. Overigens heb ik van de fans het maximale toerental op 40% gezet, daarboven werd het lawaai wel erg veel.
Ookal heb je hem omgezet dat er gekeken word naar aan en afvoer temperatuur...
Omgevings temperatuur wordt in de zomer gebruikt om de fans aan te sturen boven een vooraf ingesteld delta-T tussen cv aanvoer temperatuur en kamer temperatuur. Fans krijgen dan een instelbare uitsturing om wat verkoelend effect te creëren. Alles in te stellen bij de "geavanceerde instellingen" webpagina van de Heatmeister.
90mm in een convector put? Stook je gas of WP?CappieL schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:39:
Die HeatMeister werkt echt verslavend
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Gas, maar z'n aanvoertemp is max 40 graden.Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:35:
[...]
90mm in een convector put? Stook je gas of WP?
Het is een convectorput met een smalle convector erin. Die 90 mm fans passen perfect op de convector.
[ Voor 7% gewijzigd door CappieL op 29-12-2025 19:42 ]
Oke. Dus die temperatuur sensor is alleen voor het koelen en doet niks met de instellingen voor verwarmen?petkaij schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:11:
Omgevings temperatuur wordt in de zomer gebruikt om de fans aan te sturen boven een vooraf ingesteld delta-T tussen cv aanvoer temperatuur en kamer temperatuur. Fans krijgen dan een instelbare uitsturing om wat verkoelend effect te creëren. Alles in te stellen bij de "geavanceerde instellingen" webpagina van de Heatmeister.
Dan ga ik die externe temperatuur namelijk niet meer gebruiken in HA.
Ik dacht dat de heatmeisrer hier ook iets mee deed om het toerental bij verwarmen te bepalen.
@petkaij heb jij nu uiteindelijk arctic p8 of p12 in je Jaga vertiga hangen?
Zou ik je om wat foto's mogen vragen?
Zou ik je om wat foto's mogen vragen?
Zijn P12, klopt dat in mijn eerste berichten P8 wordt vernoemd, dat is dus niet juist.
De Arctic P12 passen dus perfect op de plaats van de originele ( enigszins luidruchtige) 12 cm fans. Foto's naar je PM gestuurd.
De Arctic P12 passen dus perfect op de plaats van de originele ( enigszins luidruchtige) 12 cm fans. Foto's naar je PM gestuurd.
[ Voor 6% gewijzigd door petkaij op 29-12-2025 20:56 ]
Regeling staat bij op cv-aanvoer temperatuur.Kevin1990 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:56:
[...]
Oke. Dus die temperatuur sensor is alleen voor het koelen en doet niks met de instellingen voor verwarmen?
Ik dacht dat de heatmeisrer hier ook iets mee deed om het toerental bij verwarmen te bepalen.
Maar als ik de ruimte temperatuur sensor ontkoppel, dan stoppen de fans met draaien.
Dus ergens wordt die input wel gebruikt, ook al staat ruimte temperatuur control uit.
Denk dat @Bazz0847 hier meer uitleg over kan geven
De fans gaan ook bij verwarmen pas draaien als er een bepaald temperatuurverschil is tussen de cv aanvoer en de ruimte. Daarvoor is die sensor dus nodig.Kevin1990 schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:56:
[...]
Oke. Dus die temperatuur sensor is alleen voor het koelen en doet niks met de instellingen voor verwarmen?
Ik ben dit ook aan het inregelen. Echter....om de 25s de status doorgeven is wel erg veel. Ik ben bezig de regeling te maken dat hij alleen de status doorgeeft bij 0,2 graden verandering.
Het lukt echter nog niet. De temperatuur wordt niet overgenomen door de heatmeister. Ik ga nog testen of het wel werkt als ik de probe voor de ruimtetemperatuur verwijder.
In de documentatie (https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.7.0.pdf) staat dat je minstens elke 30s een MQTT berichtje moet sturen met de temperatuur wil de HeatMeister deze overnemen:Stillekracht schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:49:
[...]
Ik ben dit ook aan het inregelen. Echter....om de 25s de status doorgeven is wel erg veel. Ik ben bezig de regeling te maken dat hij alleen de status doorgeeft bij 0,2 graden verandering.
Het lukt echter nog niet. De temperatuur wordt niet overgenomen door de heatmeister. Ik ga nog testen of het wel werkt als ik de probe voor de ruimtetemperatuur verwijder.
Daar komt denk ik die 25s vandaan. De berichtjes zijn heel klein, dus daar ga je niks van merken.Note: the external temperature sensor inputs require an update at least every 30 seconds, otherwise the override will be canceled and the internal temperature sensor will be used again.
[ Voor 24% gewijzigd door correcto op 30-12-2025 11:12 . Reden: Link naar documentatie toegevoegd ]
Ik heb het zo opgelost:correcto schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:39:
[...]
In de documentatie (https://www.sdr-engineeri...s%20firmware%20v2.7.0.pdf) staat dat je minstens elke 30s een MQTT berichtje moet sturen met de temperatuur wil de HeatMeister deze overnemen:
[...]
Daar komt denk ik die 25s vandaan. De berichtjes zijn heel klein, dus daar ga je niks van merken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: Write ambient temp to MQTT HB description: "" triggers: - trigger: time_pattern seconds: /30 conditions: [] actions: - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: heatbooster/Eethoek/temp-ambient-ext payload: "{{ state_attr('climate.zone1', 'current_temperature') }}" - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: heatbooster/Achter/temp-ambient-ext payload: "{{ state_attr('climate.zone1', 'current_temperature') }}" - action: mqtt.publish metadata: {} data: evaluate_payload: false qos: 0 retain: false topic: heatbooster/Voor/temp-ambient-ext payload: "{{ state_attr('climate.zone1', 'current_temperature') }}" mode: single |
Het werkt bij mij inmiddels ook goed. Ik zat wel wat te worstelen met de juiste benamingen bij bijvoorbeeld de functie "topic". het woord "heatbooster" moet ervoor worden geplaatst, ook al heb je het niet opgenomen in de naam van je Heatbooster. In de handleiding staat als voorbeeld: “MODULE_NAME\fan-speed-ref”. Alleen MODULE_NAME is dus niet voldoende. Het moet zijn: heatbooster/MODULE_NAME/temp-ambient-ext
Goed om te weten. Ga ik binnenkort minder moeite hebben met installeren. DankStillekracht schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:37:
Het werkt bij mij inmiddels ook goed. Ik zat wel wat te worstelen met de juiste benamingen bij bijvoorbeeld de functie "topic". het woord "heatbooster" moet ervoor worden geplaatst, ook al heb je het niet opgenomen in de naam van je Heatbooster. In de handleiding staat als voorbeeld: “MODULE_NAME\fan-speed-ref”. Alleen MODULE_NAME is dus niet voldoende. Het moet zijn: heatbooster/MODULE_NAME/temp-ambient-ext
Ja, klopt van die heatbooster prefix. Dat is overigens een instelling in de configuratie wizard, onder MQTT configuratie -> hierarchie. Als je die prefix niet wilt, kun je hem weghalen.Stillekracht schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:37:
@correcto Dank voor de verduidelijking. Ik heb het gevonden. Zie onderstaande screenshot voor mensen die hier later mee van doen krijgen:
3Hallo experts,
Ik gebruik sinds ruim een jaar een Heatmeister (toen nog Heatbooster).
Na wat perikelen met installatie (mijn onervarenheid) heeft deze steeds uitstekend dienst gedaan.
Ik gebruikte de Heatmeister met sensoren goed geisoleerd gemonteerd aan in en uitgaande leiding van de warmtepomp om zo de dT te kunnen monitoren.
Helaas is vorige week mijn router gesneuveld.
Ik heb een nieuwe geïnstalleerd, maar met een andere SSID (dat moest wel, want de oude naam was voor enkele apps te lang en dus met de nieuwe router gelijk maar in orde gemaakt) en ook maar weer eens een ander paswoord.
Ik heb geprobeerd de Heatmeister met het nieuwe router/ netwerk te verbinden door de knop aan de zijkant ca. 5 seconden in te drukken. De groene LED gaat dan langzaam knipperen en ik kom in het configuratie scherm, met de door mij gebruikte instellingen.
Ik zie echter niet waar ik mijn netwerk kan kiezen en instellen.
Iemand advies?
Liefst zonder de ijking en andere instellingen aan te passen.
Alvast bedankt, en een veilige jaarwisseling en mooi nieuwjaar gewenst.
Ik gebruik sinds ruim een jaar een Heatmeister (toen nog Heatbooster).
Na wat perikelen met installatie (mijn onervarenheid) heeft deze steeds uitstekend dienst gedaan.
Ik gebruikte de Heatmeister met sensoren goed geisoleerd gemonteerd aan in en uitgaande leiding van de warmtepomp om zo de dT te kunnen monitoren.
Helaas is vorige week mijn router gesneuveld.
Ik heb een nieuwe geïnstalleerd, maar met een andere SSID (dat moest wel, want de oude naam was voor enkele apps te lang en dus met de nieuwe router gelijk maar in orde gemaakt) en ook maar weer eens een ander paswoord.
Ik heb geprobeerd de Heatmeister met het nieuwe router/ netwerk te verbinden door de knop aan de zijkant ca. 5 seconden in te drukken. De groene LED gaat dan langzaam knipperen en ik kom in het configuratie scherm, met de door mij gebruikte instellingen.
Ik zie echter niet waar ik mijn netwerk kan kiezen en instellen.
Iemand advies?
Liefst zonder de ijking en andere instellingen aan te passen.
Alvast bedankt, en een veilige jaarwisseling en mooi nieuwjaar gewenst.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
EVfan
Je kunt ook tijdelijk een gasten netwerk aanmaken met de oude naam. Je laptop ook op hetzelfde wifi netwerk en dan één voor één de Heatmeisters aanpassen naar het nieuwe SSID
Je kunt ook tijdelijk een gasten netwerk aanmaken met de oude naam. Je laptop ook op hetzelfde wifi netwerk en dan één voor één de Heatmeisters aanpassen naar het nieuwe SSID
Er zit een knop op de heatmeister om hem in configuratie modus te dwingen. Dan kun je hem als nieuw instellen door te verbinden met het af-hoc wifi net wat hij op zet
@petkaijpetkaij schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:15:
Zie pagina 2 van de configuratie wizzard. Als het goed is moet daar het overzicht staan van beschikbare netwerken.
De rest wijst zich vanzelf.
[Afbeelding]
Dank je voor je zetje.
Even ipv een kleine telefoon, de iPad gepakt, en daarmee was het beter te lezen. Is nu gelukt. Helemaal happy.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Is de heatmeister ook plug en play te gebruiken? Lees veel integratie in bijv HA maar wil het gewoon gebruiken als vervangen voor het dure Jaga DBH systeem. Ik heb de Arctic P14 pro fans op het oog (komen in value pack. Echter @Ronald gaf aan dat het maximale rpm hoger is dan de voormalige pst pmw variant ( die wordt geadviseerd) nu vraag ik me af of het überhaupt voorkomt dat de fans vanuit de heatmeister op max toerental komen te draaien of is dat te begrenzen in de instellingen? Wil binnenkort mn 1e zelfbouw gaan doen voor dat ik alle jaga's vol leg.
In de geavanceerde parameters kan je het maximale percentage ingeven waarop de fans moeten worden aaangestuurd.Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:46:
Is de heatmeister ook plug en play te gebruiken? Lees veel integratie in bijv HA maar wil het gewoon gebruiken als vervangen voor het dure Jaga DBH systeem. Ik heb de Arctic P14 pro fans op het oog (komen in value pack. Echter @Ronald gaf aan dat het maximale rpm hoger is dan de voormalige pst pmw variant ( die wordt geadviseerd) nu vraag ik me af of het überhaupt voorkomt dat de fans vanuit de heatmeister op max toerental komen te draaien of is dat te begrenzen in de instellingen? Wil binnenkort mn 1e zelfbouw gaan doen voor dat ik alle jaga's vol leg.
Werkt stand alone.Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:46:
Je kunt gewoon over wifi op z'n webpagina inloggen met een browser als je instellingen wilt aanpassen.
@saabfanatic is het dan de upper limit waarop die regelt of gewoon de standaard rpm waar die dan bij opereert? Lees dat de pro variant 2500 rpm draait waar de pst pmw variant max 1700 rpm deed. Ik denk niet dat de vrouw veel extra geluid gaat accepteren namelijk 😅. @Seafarer begrijp ik de documentatie goed dat bij een verschillende delta T de heatmeisters de fans harder of zachter laten draaien.
Draaien de fans überhaupt ooit maximaal rpm met de heatmeister?
Je kunt ze heel zachtjes laten draaien tot vol vermogen met heatmeister.Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:28:
@saabfanatic is het dan de upper limit waarop die regelt of gewoon de standaard rpm waar die dan bij opereert? Lees dat de pro variant 2500 rpm draait waar de pst pmw variant max 1700 rpm deed. Ik denk niet dat de vrouw veel extra geluid gaat accepteren namelijk 😅. @Seafarer begrijp ik de documentatie goed dat bij een verschillende delta T de heatmeisters de fans harder of zachter laten draaien.
Wat je zelf wil. Alles is in te stellen.
Ook dat stukje met delta T is helemaal naar smaak en wens aan te passen. Ook een vertraging met uitgaan of aangaan is mogelijk
Het maximum is in te stellen. Daar gaat die niet overheen.Rapheal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:28:
Wat jij gaat bedenken zit er allemaal al ingebouwd.
(Misschien zit er meer in dan jij bedenkt)
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2026 21:36 ]
@Rapheal , zie de instel mogelijkheden van de Heatmeister bij de "Geavanceerde regelparameters weergeven"
Hier kan je alles instellen, zoals bij welke temp de fans moeten gaan draaien, hoe hard ze maximaal mogen draaien bij normaal bedrijf en tijdens zgn boost functie. Er zitten behoorlijk wat instel mogelijkheden in.
Hier kan je alles instellen, zoals bij welke temp de fans moeten gaan draaien, hoe hard ze maximaal mogen draaien bij normaal bedrijf en tijdens zgn boost functie. Er zitten behoorlijk wat instel mogelijkheden in.
@Seafarer @petkaij @Kevin1990 bedankt voor al jullie reacties, ik moet uiteindelijk 5 convectors vol leggen, dus toch wel een hoeveelheid fans nodig, de geadviseerde @Bazz0847 Arctic p14 pst pmw zijn helaas niet meer per value pack beschikbaar, wel de pro variant maar die hebben een hoger maximum toerental. Nu weet ik niet in de praktijk of deze fans überhaupt wel vollast draaien, lijkt me toch als ik de pro variant begrens op 1700 dat de prestatie minimaal gelijk is aan de pst pmw fans?
En als je de zelf modus instelt, kun je dan wel de fan snelheid limiteren en de rest aan de heatmeister overlaten. Het waterzijdig inregelen van de convectors was ook als en uitdaging vanwege de minimale hoeveelheid water in de convector blokken. Zou er niet teveel aan willen instellen in het begin 😊.
En als je de zelf modus instelt, kun je dan wel de fan snelheid limiteren en de rest aan de heatmeister overlaten. Het waterzijdig inregelen van de convectors was ook als en uitdaging vanwege de minimale hoeveelheid water in de convector blokken. Zou er niet teveel aan willen instellen in het begin 😊.
De fans die bij mij in de convectorput liggen draaien altijd op 40% (van de 1800 rpm). Als ik ze harder laat draaien wordt het geluid te irritant. Ik denk niet dat je de fans op zijn hardst laat draaien als je in de buurt bent, dat maakt teveel herrie.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 06:38:
@Seafarer @petkaij @Kevin1990 bedankt voor al jullie reacties, ik moet uiteindelijk 5 convectors vol leggen, dus toch wel een hoeveelheid fans nodig, de geadviseerde @Bazz0847 Arctic p14 pst pmw zijn helaas niet meer per value pack beschikbaar, wel de pro variant maar die hebben een hoger maximum toerental. Nu weet ik niet in de praktijk of deze fans überhaupt wel vollast draaien, lijkt me toch als ik de pro variant begrens op 1700 dat de prestatie minimaal gelijk is aan de pst pmw fans?
Duidelijk,. En neem aan dat je met 450 rpm ook al voelbare comfort verhoging hebt? Ik probeer vooral nu even te achterhalen op hoeveel rpm de Jaga dbh draait in stand 2 volgens hun documentatie. Dat is het vermogen waar ik op richt. Als iemand dit weet, hoor ik het graags020506 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:11:
[...]
De fans die bij mij in de convectorput liggen draaien altijd op 40% (van de 1800 rpm). Als ik ze harder laat draaien wordt het geluid te irritant. Ik denk niet dat je de fans op zijn hardst laat draaien als je in de buurt bent, dat maakt teveel herrie.
In de review hiero: https://energiepionier.nl...we-jaga-dbh-ventilatoren/
Is te lezen welk model fan gebruikt is. De unit in de review is denk ik voor T15/T16, en lijken 120mm fans te zijn.
Als je de specificaties van de Adda fans weet te vinden (mij nog niet gelukt), dan kun je ook schatten bij welk debiet Jaga de vermogens specificeert.
De unit beweerd 6 watt te zijn, dus de fans zullen max 2W per stuk zijn. Je hoeft een Arctic PST Pro dus bij lange na niet voluit te draaien om vergelijkbaar vermogen te halen als de DBH.
Is te lezen welk model fan gebruikt is. De unit in de review is denk ik voor T15/T16, en lijken 120mm fans te zijn.
Als je de specificaties van de Adda fans weet te vinden (mij nog niet gelukt), dan kun je ook schatten bij welk debiet Jaga de vermogens specificeert.
De unit beweerd 6 watt te zijn, dus de fans zullen max 2W per stuk zijn. Je hoeft een Arctic PST Pro dus bij lange na niet voluit te draaien om vergelijkbaar vermogen te halen als de DBH.
Let erop dat als je fans en een heatmeister hebt dat je de flow weer verhoogt. En flink ook.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 06:38:
Kan je dat toelichten?Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Let erop dat als je fans en een heatmeister hebt dat je de flow weer verhoogt. En flink ook.
Allemaal vragen die eigenlijk niet zomaar beantwoord kunnen worden. Er zijn teveel parameters.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:55:
[...]
Duidelijk,. En neem aan dat je met 450 rpm ook al voelbare comfort verhoging hebt? Ik probeer vooral nu even te achterhalen op hoeveel rpm de Jaga dbh draait in stand 2 volgens hun documentatie. Dat is het vermogen waar ik op richt. Als iemand dit weet, hoor ik het graag
Een cv (vooral met gas ketel) is niet statisch het is net een elastiekje de hele dag veranderen er parameters.
De heatmeister anticipeert daarop.
Welke vragen ga je nog meer verzinnen om ze niet te hoeven kopen?
Voor je toerental en geluid.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 06:38:
Zie hieronder 3 grafieken van verschillende kamers bij ons.
Je ziet 1 kamer met een mooi laag toerental, de ander iets meer maar wel rustig en de laatste moet ik nog aan fine tunen. Ik heb er bewust voor gekozen om de Jaga niet waterzijdig in te regelen vanwege bijgeluid van de leidingen door de warmtepomp. Ik heb gekozen voor een zone regeling wat in onze situatie best aardig werkt voor 90% van de tijd. Die laatste 10% moet ik met de flow van de circulatie pomp aan de slag.
Het fine tunen moet ik even voor gaan zitten om het verloop nog wat rustiger te krijgen maar door het weer met sneeuw en kou kan ik dat beter doen wanneer het wat rustiger weer wordt en met een paar graden warmer.
Je ziet in alle 3 de grafieken op het eind een piek. Dan komt de warmtepomp net uit de defrost modus. Hierdoor wordt er veel warmte naar de convectoren gestuurd waardoor de ventilatoren flink aan de bak gaan. Maar je kunt ze ook minder agressief zetten natuurlijk maar ditis voor onze situatie gewenst om het huis op temperatuur te krijgen. De onrustige kamers komen we niet vaak en slaapt bijna nooit iemand dus hebben we geen last van.
:strip_exif()/f/image/Vqt31Tkt88LtBKZgzaAoo04R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JWLuPu2d086AOdakBbvcVkb1.jpg?f=fotoalbum_large)
@Seafarer geen meer haha. Het wordt de pro variant als alternatief op de p14 pst pmw. Het belangrijkste wat ik wilde weten is dat die fans niet een bak herrie maken op een slaapkamer. Ik heb wel eens Jaga convector met dbe op stand 2 beluisterd en vond dat geluid acceptabel. Dat is het referentiekader dus nu. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of het 800/900 rpm draait, zolang die maar het toerental (lees toename warmteafgifte) met vergelijkbare db haalt wat de Jaga DBE/DBH ook halen. Ik verwacht dat de heatmeister de boel nog verder optimaliseert, maar misschien is dat een misplaatste verwachting.het enige wat ik niet helemaal snap is je bovenstaande opmerking "Let erop dat als je fans en een heatmeister hebt dat je de flow weer verhoogt. En flink ook."?
@Kevin1990 super bedankt voor het delen! En welke fans heb jij dan? 10/20% standaard is wel erg laag. Ik kan me voorstellen dat je dit bijna niet hoort.
@Kevin1990 super bedankt voor het delen! En welke fans heb jij dan? 10/20% standaard is wel erg laag. Ik kan me voorstellen dat je dit bijna niet hoort.
Wat doen die ventilatoren?
Met zoveel mogenlijk luchtflow warmte uit je convector trekken maar er moet dan wel voldoende waterflow tegenoverstaan. Temperatuur zegt helemaal niets. Het gaat om flow.
Als @Rapheal eerst waterzijdig inregeld en daarna die ventilatoren erop legt (Geforceerde lucht) dan koel je het cv water beter. En dus kun je er meer water doorheen laten stromen voor nog meer warmte in huis.
Als jij je heatmeister langzamer laat draaien is er minder luchtflow dan komt er minder warmte voorbij.
Misschien lees ik verkeerd. Ik begreep dat je waterzijdig ingeregeld had en daarna die fannen erop gaat leggen. Die lucht trekt er meer warmte uit en dan kan ook de water flow omhoog.Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:01:
@Seafarer geen meer haha. Het wordt de pro variant als alternatief op de p14 pst pmw. Het belangrijkste wat ik wilde weten is dat die fans niet een bak herrie maken op een slaapkamer. Ik heb wel eens Jaga convector met dbe op stand 2 beluisterd en vond dat geluid acceptabel. Dat is het referentiekader dus nu. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit of het 800/900 rpm draait, zolang die maar het toerental (lees toename warmteafgifte) met vergelijkbare db haalt wat de Jaga DBE/DBH ook halen. Ik verwacht dat de heatmeister de boel nog verder optimaliseert, maar misschien is dat een misplaatste verwachting.het enige wat ik niet helemaal snap is je bovenstaande opmerking "Let erop dat als je fans en een heatmeister hebt dat je de flow weer verhoogt. En flink ook."?
Ik denk dat ik ze niet hoor tot ±30% maar zoals al eerder gezegd verschilt dit enorm met waar je woont, hoe goed je oren zijn en hoe gevoelig je bent voor geluiden. Ik zelf ben er wat gevoeliger voor waar de bazin bijn a overal doorheen slaapt...Rapheal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:01:
Woon je rustig in een buiten gebied of net zoals ons in een buitenwijk van een stad maar wel met wat verkeer door de avonden/nachten heen op de nabij gelegen weg. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat de ventilator geluiden niet opvallen of juist wel.
Ik denk dat ik het niet zo handig schreef waardoor het verwarrend kan zijn.Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:10:
[...]
Misschien lees ik verkeerd. Ik begreep dat je waterzijdig ingeregeld had en daarna die fannen erop gaat leggen. Die lucht trekt er meer warmte uit en dan kan ook de water flow omhoog.
Neen ik heb juist NIET waterzijdig ingeregeld bewust. Ik heb zone regeling dus per kamer kan ik afzonderlijk aangeven wat de gewenste temperatuur is. de Jaga's staan volledig open achter de thermostaatknop (stand 6 van het pro ventiel) en het voet ventiel ook volledig open.
Ik kan ook niet teveel knijpen want met dit weer (het is wit bij ons en koud) hebben we een aanvoer temperatuur van 27,8 °C (binnen in huis leidingen 26,5 °C) en krijg de kamers best wel oke op temperatuur. Het komt bij ons wat nauw vanwege de warmtepomp/ Heel anders als een gasgestookte ketel die met veel hogere temperaturen werkt.
De flow bij ons is op dit moment 1,11 m³/h door het leidingwerk heen wat op ±1.3 stond. Ik wil de flow nog iets omlaag brengen naar 1.05tegen het suizen van leidingen maar dat gaat wel ten koste van het rendement. We zullen daardoor de stooklijn iets moeten verhogen denk ik maar comfort in huis is erg belangrijk
[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 03-01-2026 10:21 ]
Aha warmte pomp. Dat is knallen met die flow. 27,8 °C is heel netjes als aanvoer temperatuur.Kevin1990 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Ik denk dat ik het niet zo handig schreef waardoor het verwarrend kan zijn.
Neen ik heb juist NIET waterzijdig ingeregeld bewust. Ik heb zone regeling dus per kamer kan ik afzonderlijk aangeven wat de gewenste temperatuur is. de Jaga's staan volledig open achter de thermostaatknop (stand 6 van het pro ventiel) en het voet ventiel ook volledig open.
Ik kan ook niet teveel knijpen want met dit weer (het is wit bij ons en koud) hebben we een aanvoer temperatuur van 27,8 °C (binnen in huis leidingen 26,5 °C) en krijg de kamers best wel oke op temperatuur. Het komt bij ons wat nauw vanwege de warmtepomp/ Heel anders als een gasgestookte ketel die met veel hogere temperaturen werkt.
De flow bij ons is op dit moment 1,11 m³/h door het leidingwerk heen wat op ±1.3 stond. Ik wil de flow nog iets omlaag brengen naar 1.05tegen het suizen van leidingen maar dat gaat wel ten koste van het rendement. We zullen daardoor de stooklijn iets moeten verhogen denk ik maar comfort in huis is erg belangrijk
:strip_exif()/f/image/Dbe4hugyeCxpzwVKuDuj7htS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NC0bA9OmypTtGIhgWYdPdTih.jpg?f=fotoalbum_large)