Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:40:
Ik heb een hokje (onverwarmd) waar ik graag actief gestuurde ventilatie wil plaatsen. Zou ik hiervoor een heatmeister kunnen gebruiken met een enkele temperatuursensor?
Dat als het meer dan bijvoorbeeld 35 graden is omdat de zon op dit hokje staat, ventilatoren gestart worden?
Lijkt me dat daar een simpel Aliexpress thermostaatje meer dan voldoende voor is, warmer dan 32 graden fans aan en weer uit als de temp onder de 30 komt, kan je ook het gewenste rpm op instellen. Tenzij je alles in dat hok wil gaan monitoren lijkt me een Heatmeister nogal overkill voor een temperatuur gestuurde fan on-off schakelaar.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

PalingDrone schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:34:
[...]

Lijkt me dat daar een simpel Aliexpress thermostaatje meer dan voldoende voor is, warmer dan 32 graden fans aan en weer uit als de temp onder de 30 komt, kan je ook het gewenste rpm op instellen. Tenzij je alles in dat hok wil gaan monitoren lijkt me een Heatmeister nogal overkill voor een temperatuur gestuurde fan on-off schakelaar.
De mqtt koppeling naar HA is misschien overkill, maar wil wel graag monitoren hoe warm en koud het daar wordt ivm het plaatsen van een thuisbatterij.

Van klussen krijg je grijze haren

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:17:
[...]

De mqtt koppeling naar HA is misschien overkill, maar wil wel graag monitoren hoe warm en koud het daar wordt ivm het plaatsen van een thuisbatterij.
https://nl.aliexpress.com...Page%22%3A%22search%22%7D
Dit of een soortgelijk ding monitort behalve de temperatuur ook de luchtvochtigheid. FF checken of deze ook met HA werkt mocht je dat gebruiken.
En dan zoiets om je fans bij de gewenste temperatuur te schakelen.
Maargoed een Heatmeister kan ook hele mooie grafiekjes laten zien zonder HA, 't is dus maar net wat je al hebt draaien thuis.

• fleu
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02:02
Ik woon in een oud huis en mijn chauffages zijn ingekast met een open gleuf vanonder en vanboven. Ze zijn vooral breed in de lengte maar heel kort. ik heb alles aangestuurd met homeassistant (Danfoss en Sonof ETRV) en zodra bv 1 chauffage warmte vraag springen de fans op 10% en als de warmtevraag stopt, blijven ze nog een uur doordraaien. Hiermee haal ik zeer goede resultaten en dat allemaal dankzij heatmeister. Gezien de gunstige resultaten wil ik dit herhalen op een 5 a 6 andere chauffages. Maar deze module is wel wat prijzig. Zijn er nog andere systemen om fans in gang te laten schieten op een laag rpm en ze te laten stoppen als het af staat/koud wordt?

bedankt

update:
ik heb 2 chauffages in de buurt waar ik 28 fans onder zou willen steken: zou dat met 1 heatmeister lukken in samenwerking met dit: Fan hub dat heatmeister zegt: allemaal op 10% draaien en dat de hub 10% sturing doorgeeft?

[ Voor 19% gewijzigd door fleu op 22-12-2025 01:10 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste