Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
18 stuks is buiten de gespecificeerde limiet op de PWM stuurstroom.
Wat de fan aan stuurstroom trekt is nergens beschreven... maar ze mogen een zeker max en daar is de limiet van 15 op gebaseerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:01
Ronald schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:24:
18 stuks is buiten de gespecificeerde limiet op de PWM stuurstroom.
Wat de fan aan stuurstroom trekt is nergens beschreven... maar ze mogen een zeker max en daar is de limiet van 15 op gebaseerd.
Duidelijk, dankjewel!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andere optie voor meer ventilatoren op 1 Heatmeister is om de universele fan-addon te gebruiken (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64 ) en dan gewone 3-pins ventilatoren te gebruiken ipv PWM.

Is in theorie minder nauwkeurig te regelen, maar ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat ik iets mis . Ik heb 2 Jaga's met 18 fans en 1 met 10 fans op deze manier aangesloten. Voor mij logisch, omdat ik al 3-pins fans had liggen met eigen sturing en pas later op de Heatmeister-sturing over ben gestapt.
Maar je hebt dus ook geen last van de max 15 fans PWM-beperking.

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:01
ocaj schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:27:
Andere optie voor meer ventilatoren op 1 Heatmeister is om de universele fan-addon te gebruiken (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=64 ) en dan gewone 3-pins ventilatoren te gebruiken ipv PWM.

Is in theorie minder nauwkeurig te regelen, maar ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat ik iets mis . Ik heb 2 Jaga's met 18 fans en 1 met 10 fans op deze manier aangesloten. Voor mij logisch, omdat ik al 3-pins fans had liggen met eigen sturing en pas later op de Heatmeister-sturing over ben gestapt.
Maar je hebt dus ook geen last van de max 15 fans PWM-beperking.
Maar als je niet op basis van temperatuur aanstuurt (dat is wat PWM doet toch?), hoe werkt het aansturen dan?
En zou je op die wijze kunnen uitbreiden tot zelfs 25x Artic P12?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De Heatmeister stuurt sowieso op temperatuur. Het verschil zit in het regelen van de snelheid van de ventilators.
Bij PWM staat er een vaste spanning op de fan en wordt er een gepulseerd signaal naar de ventilator gestuurd die de draaisnelheid bepaalt.
Bij "gewone" ventilatoren wordt de snelheid simpelweg gereguleerd door de spanning omhoog/omlaag te brengen. Minder spanning -> lager toerental.
De universele fan-addon vertaalt het PWM-signaal naar een spanningsregelaar. Oftewel: functioneel doet het precies hetzelfde.

Het is wel een beetje afhankelijk van de fans die je kiest wat de ondergrens is qua spanning waar ze op draaien. Dus mogelijk heb je met een PWM-oplossing een lagere ondergrens.
Ik gebruik overigens Arctic F14 Silent-fans en heb de 18 fans in 3 groepjes van 6 parallel zitten ipv allemaal doorgeschakeld (die tip kwam ik in het LTV-Jaga zelfbouw DBE-topic tegen, was iets met kabeldiameter en stroomsterkte, maar kan me niet meer precies herinneren). Maar je kunt op deze manier dus zonder problemen 20, 30 of nog meer fans met 1 Heatmeister aansturen. De enige beperking op het aantal ventilatoren is of je voeding zwaar genoeg is.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste