Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Maar zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld Gouda en Winterswijk in vochtigheid heel erg groot?mjkl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Dat strookt ook met wat ik berekend heb. Ik heb ooit dit python script geschreven om de huidtemperatuur uit te rekenen van de isolatie bij PEX 26x3mm en 6mm (henco) isolatie. bij 27 graden was dit 20.63 graden. Om het dauwpunt op 20.63 graden te krijgen is een absolute luchtvochtigheid van 17g/m^3 nodig, ofwel 68% rel nodig.
De piek in de nederlandse zomer ligt gemiddeld op 12g/m^3. Iets wat mijn vrij onnauwkeurige sensor in de keuken lijkt te bevestigen
[Afbeelding]
In de muren gaat dat waarschijnlijk nog wel wat stiebeler en mogelijk lager zijn. Ook gaat de binnenlucht ontvochtigd worden door de fancoil wat nog niet meegenomen is.
Als je zeker van je zaak wilt zijn pak 9mm isolatie. Maar als ik soms lees dat 9mm het absolute minimum is, en 13mm aangeraden, dan vermoed ik dat mensen dubbele veiligheidsmarges aan het incalculeren zijn. Voor "koude"verliezen is het misschien wel aan te raden.
Helaas hangen de fancoils bij mij nog niet. Dus ik kan nog niet uit ervaring meepraten of 5-6mm genoeg is. Maar mooi om nu te horen dat iemand anders dit anekdotisch kan bevestigen.
Reeuwijkse plassen naast de deur versus zandgrond.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
De aanvoer is idd 32 mm, stug spul zeker! Ik heb alleen een (kunstof pomploze) verdeler op de vloer verwarming, die laat ik dicht lopen als de retour onder de 17 graden zakt. De fancoils zitten vanaf de 32 mm met T-stuk en 16 mm . Dit werkt prima.Kodess schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Wat voor diameter buis gebruik je hiervoor? Heb je ook een verdeler?
Bij ons gingen de oude buizen vanaf de zolder in de hoeken van het huis naar beneden, door de kamers naar de begane grond.
Nu hebben we een WP op de begane grond, en gaan we juist via 1 kamer naar boven naar de zolder om daar weer naar de kamers op de 1e te verdelen. De buis naar de kamer op de 1e verdieping is 32mm. Met hem nog naar de zolder en andere kamers leggen.
De 32mm aanleggen was een ramp, niiet te bewegen dat ding. Hij zit in het verlaagde plafond maar daar zit ook een betonnen balk, waar die dan onder door moest, alleen die 32mm is niet te buigen. Het is gelukt, maar of ik er nog isolatie om heen krijg waar hij onder de balk doorgaat is de vraag. (in het verlaagde plafond is het, met veel moeite, gelukt.)
Pejdref schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Weggewerkte leidingen moet ook geïsoleerd worden helaas, anders kunnen je muren/vloer vochtig worden.
Ik zie het niet zo zwart-wit. Het gaat uiteindelijk om de temperatuur van het vloeroppervlak, die mag niet onder het dauwpunt komen. Maar:daniel3 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:08:
Dank voor de antwoorden. Dan gaat het hem dus niet worden op dit moment. Dan blijft het bij niet condenserend koelen (onder de noemer iets is beter dan niets).
- De leidingen liggen in een mantelbuis. Die zorgt er voor dat de thermische "koppeling" tussen leiding en dekvloer al een stuk minder is dan bij blote buizen.
- Je hebt maar één setje leidingen (aanvoer en retour), geen heel netwerk zoals bij vloerverwarming.
En misschien kan je (bij vochtige lucht) niet naar een aanvoertemperatuur van 7 graden, maar lukt b.v. 12 graden wel. Dat is ook condenserend koelen.
Bovendien condenseert er vocht in je dekvloer/muur, die zijn namelijk niet dampdicht. Of dat effect significant is ligt er onder andere aan hoelang je koeling aan staat.
Bij het voorbeeld uit je gelinkte eerdere post heb je ook nog kans dat er condens in/onder je parket ontstaat.
Je hebt gelijk dat de dekvloer niet dampdicht is. Maar vergelijk het b.v. met een kalkzandsteen binnenblad van een spouwmuur: die is ook niet dampdicht. Dan kan er dus vocht vanuit binnen condenseren in de muur. Dat is echter acceptabel, mits de muur ook weer tijd heeft om te drogen.Pejdref schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:28:
@marcop23 Als de buizen in een mantelbuis liggen ontstaat er condens in de mantelbuis aan de buitenkant van je waterleiding. Dat vocht gaat er ergens uitkomen.
Bovendien condenseert er vocht in je dekvloer/muur, die zijn namelijk niet dampdicht. Of dat effect significant is ligt er onder andere aan hoelang je koeling aan staat.
Bij het voorbeeld uit je gelinkte eerdere post heb je ook nog kans dat er condens in/onder je parket ontstaat.
In het geval van condenserend koelen zal het gaan over misschien enkele weken per jaar. Dat zal niet gauw een probleem vormen. Vooral ook omdat diezelfde leiding vervolgens een half jaar lang dient als verwarmingsleiding. Overigens houdt Ubakus ook rekening met de hoeveelheden condenserend vocht.
De vocht in de lucht binnenin de mantelbuis zal initiëel condenseren, maar dat is miniem. Er zal geen significante aanvoer van nieuwe vochtige lucht zijn (en anders kit je de uiteinden van de mantelbuis dicht voor de zekerheid).
Als ik tijd heb, wil ik proberen om een simulatie te doen van het temperatuurverloop bij twee buizen in mantelbuis in een dekvloer, met en zonder afwerkvloer.
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 13-05-2026 12:40 ]
Waarom de Falko's en niet de Ikaro's? Die hebben veel betere specificaties met klein prijsverschil. Vergeet ook niet de 2 weg klep te monteren in combinatie met warmtepompen.houthakker schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:43:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Van de week zijn m'n Ideal Clima Hydrosplit FALKO HI-WALL 850 HW THM08A binnengekomen. Deze ga ik aansluiten op m'n Toshiba estia R32 warmtepomp. Zal kijken of ik m'n ervaringen kan delen. Ik heb ze besteld bij climaconvenienza, (4 mei besteld, 18 mei binnen)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-05-2026 12:20 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Wat is volgens jou een veel betere specificatie? Ik deze gekozen omdat de Falko's een variant hebben met hogere vermogens afgifte (die zijn overigens wel breder)Carboy54 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:19:
[...]
Waarom de Falko's en niet de Ikaro's? Die hebben veel betere specificaties met klein prijsverschil. Vergeet ook niet de 2 weg klep te monteren in combinatie met warmtepompen.
[Afbeelding]
Falko is meer voor grotere ruimtes in gebouwen en ventilatoren hebben meerdere standen zonder modulatie.Ikaro is meer voor residentiële toepassingen en stiller.houthakker schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:27:
[...]
Wat is volgens jou een veel betere specificatie? Ik deze gekozen omdat de Falko's een variant hebben met hogere vermogens afgifte (die zijn overigens wel breder)
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
heb wat gedoe met de gemeente over vergunningen voor een lucht-water warmtepomp. dus even alle opties bekijken..
Als er niet actief gekoeld kan worden heb ik voor niets in het hele huis jaga convectoren geplaatst en alle leidingen geisoleerd..
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Die zijn er denk ik genoeg, mijn warmtepomp (Toshiba ESTIA R32) iig wel; maar het ligt denk ik eerder aan het afgifte systeem... Met radiatoren en vloerverwarming wil je het niet vanwege neerslaan van het condens. De toshiba heeft ook een uitgang om een 2-weg klep aan te sluiten om het warmte circuit af te sluiten (en ik mijn geval ga ik een 3-weg klep gebruiken zodat de fancoils exclusief voor koelen worden gebruikt en radiatoren en vloerverwarming voor verwarmen).prein2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:33:
vraag: zijn er water-water warmtepompen die condenserend kunnen koelen? ik zie alleen passieve koelmodus.
heb wat gedoe met de gemeente over vergunningen voor een lucht-water warmtepomp. dus even alle opties bekijken..
Als er niet actief gekoeld kan worden heb ik voor niets in het hele huis jaga convectoren geplaatst en alle leidingen geisoleerd..
heb het antwoord hierboven al gelezen. Deze dienen ook geïsoleerd te worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 31-05-2026 07:46 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
In de ruimten met fancoils blijft het ook bij zomerse temperaturen van +30°C constant 23-24 °C. De fancoil ventilator draait met 20% van de capaciteit (bijna niet hoorbaar en geen koude tocht) van ca 11:00u's tot einde dag.
Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Ik ben ook een installatie met fan coils (SL600 en 2x SL400) aan het voorbereiden en twijfel tussen fan coils parallel aansluiten op cv of via een verdeler zoals jij aangeeft zodat ik de kleppen daar kan sturen. Heb je geen last van beperking debiet via een verdeler?aandegrift schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Mijn installatie kan potentieel condenserend koelen. Enkele kunstof leidingen naar een kunststof verdeler t.b.v. fancoils lopen ongeïsoleerd door een dikke cementdekvloer. Door mild koelen (aanvoer niet lager dan ca 16 °C en een RV van 50-60%) blijf ik uit de buurt van condensatie.
In de ruimten met fancoils blijft het ook bij zomerse temperaturen van +30°C constant 23-24 °C. De fancoil ventilator draait met 20% van de capaciteit (bijna niet hoorbaar en geen koude tocht) van ca 11:00u's tot einde dag.
Doorgaans staan alle 5 de kleppen open en is de flow over alle 5 gelijk.
Als er een of twee kleppen dicht gaan/zijn zie ik de flow bij de overige niet oplopen. Dit zal ook te maken hebben met de instelling van de CV-pomp.
De Ther(mo)-elektrische klep zit bij mij steeds direct op de fancoil. Hier moest zo-wie-zo ook een stuurstoomkabel 0..10V naar toe t.b.v. de ventilator. Ter hoogte van de verdeler kwam ik niet goed weg met stuurstroomkabel.
Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Dit is een Modbus Proxy die tussen de fancoil en de thermostaat in zit, en zowel de fancoil als de thermostaat kan aansturen. Er zit een HA voorbeeld bij. Uitgangspunt is dat de thermostaat en fancoil beide direct zijn aangesloten op een Modbus TCP apparaat zoals die van waveshare. De software stuurt dan de modbus berichten tussen the fancoil en de thermostaat heen en weer, en je kunt vervolgens ook de thermostaat aansturen met modbus/rest.
https://github.com/vebivex/ModbusTCPProxy/tree/master/InnovaModbusMaster
Ik wil een l-w warmtepomp voor cv en ww. En een 2de l-l voor koeling. Beide voor het hele huis, dat ook wordt nageisoleerd. Er komt dan ook vloerverwarming.
Waar ik nog niet zeker van ben is het volgende: de eerste verdieping heeft nog radiatoren uit 1975 en omdat we daar normaal weinig warmte nodig hebben kunnen die wellicht blijven. Dan met airco daar kort bijververwarmen als de kinderen huiswerk hebben.
Maar ik zie dan dit topic. Ik kan natuurlijk fancoils in de kamers op de eerste plaatsen. Die kunnen dan naast verwarmen ook iets koelen + de vloerverwarming koelen.
Maar heeft het zin omdat ik ook al aan koeling via l-l denk?
- fancoil units kopen/plaatsen, die dam ook nog eens flink geïsoleerd moeten worden
- geen ontvochtiging
- maar wel snelle warmte in de winter als je 2 uur op de kamer werkt, zodat je dan de airco uit kunt laten?
- lange omschakeltijd in de zomer van de warmtepomp om de boiler te verwarmen.
Dus: weegt dit alles op? Extra comfort? Minder stroomkosten?
Als je een (multisplit) airco op gaat hangen zijn fancoils overbodig en andersom. ze hebben dezelfde functionaliteit.
Omdat je nog aan het oriënteren bent dan adviseer ik je om vooral alle hoofd topics op tweakers door te nemen mbt. de zaken die je wilt gaan aanschaffenGMJansen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:12:
Ik ben me aan het oriënteren voor gasloos verwarmen (en koelen!), rijtjeshuis 150m2.
Je hebt vloer verwarming en vloerverwarming, verdelers en verdelers radiatoren en fancoils en ga zo maar door,lees je eerst goed in zodat je beslagen ten ijs komt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Oke, aha. Als <10grC zo werkt lijkt me een l-l systeem zelfs overbodig!P5ycho schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:50:
Als je de leidingen isoleert kun je ontvochtigen met fancoils (aanvoertemp <10grC), als je niet wilt ontvochtigen dan hoeven de leidingen ook niet geisoleerd te worden.
Als je een (multisplit) airco op gaat hangen zijn fancoils overbodig en andersom. ze hebben dezelfde functionaliteit.
Ik ging er nl. eerst van uit dat de fancoil alleen voor top koeling was, 17-20gr water.
Geldt dit overigens ook voor de vloerverwarming? Of is daar nog wel een airco nodig om het in de zomer te laten afkoelen naar behagelijk.
Hoe voelt de ruimte aan bij (zo ver) koelen? Is de herrie minder dan bij een airco?
Wellicht een reactie wij van wc eend, maar ik stel 'm toch maar: wat is fijner/beter/goedkoper: fancoils voor koelen/verwarmen of de oude radiatoren laten hangen en l-l binnenunits plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door GMJansen op 07-06-2026 00:56 ]
Waarom koos ik voor fancoils:
- De warmtepomp kon al koelen, waarom nog een buitenunit + leidingwerk + binnenunit plaatsen voor koelen
- Minder apparaten in de kamers (verwarmen + koelen in 1 apparaat)
- Verwarmen met fancoils voelt veel prettiger aan dan met airco (mijn mening). Voornamelijk omdat je nog een soort convectie hebt, i.p.v. het "gelaagde" van een airco.
- Ik had de kans om de (condens)leidingen van de fancoils netjes weg te werken. Mijn woning is eind jaren 70, geen vloerverwarming.
Als je stalen cv leidingen hebt, raad ik condenserend koelen overigens af.
Je kunt ook 2 leidingen extra trekken voor een flinke fancoil bij de vloerverwarming.GMJansen schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:54:
[...]
Oke, aha. Als <10grC zo werkt lijkt me een l-l systeem zelfs overbodig!
Ik ging er nl. eerst van uit dat de fancoil alleen voor top koeling was, 17-20gr water.
Geldt dit overigens ook voor de vloerverwarming? Of is daar nog wel een airco nodig om het in de zomer te laten afkoelen naar behagelijk.
Hoe voelt de ruimte aan bij (zo ver) koelen? Is de herrie minder dan bij een airco?
Wellicht een reactie wij van wc eend, maar ik stel 'm toch maar: wat is fijner/beter/goedkoper: fancoils voor koelen/verwarmen of de oude radiatoren laten hangen en l-l binnenunits plaatsen.
Je kunt dan condenseren koelen en snel verwarmen.
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Zou enkel voor L-W warmtepomp gaan, leidingen isoleren zodat je ook condenserend kan koelen.GMJansen schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:12:
Ik ben me aan het oriënteren voor gasloos verwarmen (en koelen!), rijtjeshuis 150m2.
Ik wil een l-w warmtepomp voor cv en ww. En een 2de l-l voor koeling. Beide voor het hele huis, dat ook wordt nageisoleerd. Er komt dan ook vloerverwarming.
Waar ik nog niet zeker van ben is het volgende: de eerste verdieping heeft nog radiatoren uit 1975 en omdat we daar normaal weinig warmte nodig hebben kunnen die wellicht blijven. Dan met airco daar kort bijververwarmen als de kinderen huiswerk hebben.
Maar ik zie dan dit topic. Ik kan natuurlijk fancoils in de kamers op de eerste plaatsen. Die kunnen dan naast verwarmen ook iets koelen + de vloerverwarming koelen.
Maar heeft het zin omdat ik ook al aan koeling via l-l denk?
- fancoil units kopen/plaatsen, die dam ook nog eens flink geïsoleerd moeten worden
- geen ontvochtiging
- maar wel snelle warmte in de winter als je 2 uur op de kamer werkt, zodat je dan de airco uit kunt laten?
- lange omschakeltijd in de zomer van de warmtepomp om de boiler te verwarmen.
Dus: weegt dit alles op? Extra comfort? Minder stroomkosten?
Hier (nog in aanleg) vloerverwarming voor verwarming en fancoils om condenserend te koelen en eventueel om ook sneller te verwarmen dan enkel met vloerverwarming.
De kosten die je moet maken voor L-L warmtepomp kan je naar mijn mening beter instoppen in je L-W warmtepomp systeem.
Daarnaast -maar dat is persoonlijk- is zo een airco unit foeilelijk die ze aan de gevel hangen waarbij ik bij huizen regelmatig 1 of meerdere zie hangen.
Geef mij maar een enkele warmtepomp op de grond met netjes weg gewerkte leidingen.
Heb je die mogelijkheid, dan zou ik dat zeker doen.
Hoe boren jullie door een betonvloer heen zo dicht (of eigenlijk in) de muur?
Vanuit de kruipruimte omhoog lijkt me eigenlijk het makkelijkst, maar misschien bestaan er klop-boor-hoek-adapters of iets dergelijks?
Indien vanuit de kruipruimte, hoe meet je dat precies genoeg uit?
Thanks, inmiddels al wat meer ingelezen!Seafarer schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:00:
[...]
Omdat je nog aan het oriënteren bent dan adviseer ik je om vooral alle hoofd topics op tweakers door te nemen mbt. de zaken die je wilt gaan aanschaffen
Je hebt vloer verwarming en vloerverwarming, verdelers en verdelers radiatoren en fancoils en ga zo maar door,lees je eerst goed in zodat je beslagen ten ijs komt.
Hartelijk dank, klinkt inderdaad als de weg te gaan!mijgmae schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:13:
@GMJansen het gaat om het dauwpunt, wat vaak toch echt wel boven 10 graden ligt. Bij vloerverwarming mag je niet onder het dauwpunt uitkomen.
Waarom koos ik voor fancoils:Ik raad je aan om de fancoils (stevig) over te dimensioneren, helemaal bij koelen. Dan hoeft hij minder hard te werken om te koelen of verwarmen (= stiller). Overigens komt een airco wand-unit redelijk dichtbij een fancoil qua effect.
- De warmtepomp kon al koelen, waarom nog een buitenunit + leidingwerk + binnenunit plaatsen voor koelen
- Minder apparaten in de kamers (verwarmen + koelen in 1 apparaat)
- Verwarmen met fancoils voelt veel prettiger aan dan met airco (mijn mening). Voornamelijk omdat je nog een soort convectie hebt, i.p.v. het "gelaagde" van een airco.
- Ik had de kans om de (condens)leidingen van de fancoils netjes weg te werken. Mijn woning is eind jaren 70, geen vloerverwarming.
Als je stalen cv leidingen hebt, raad ik condenserend koelen overigens af.
Thanks, dat klinkt inderdaad als de beste optie!Seafarer schreef op maandag 8 juni 2026 @ 05:47:
[...]
Je kunt ook 2 leidingen extra trekken voor een flinke fancoil bij de vloerverwarming.
Je kunt dan condenseren koelen en snel verwarmen.
Thanks, die units vind ik inderdaad ook foeilelijk.Jazsie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Zou enkel voor L-W warmtepomp gaan, leidingen isoleren zodat je ook condenserend kan koelen.
Hier (nog in aanleg) vloerverwarming voor verwarming en fancoils om condenserend te koelen en eventueel om ook sneller te verwarmen dan enkel met vloerverwarming.
De kosten die je moet maken voor L-L warmtepomp kan je naar mijn mening beter instoppen in je L-W warmtepomp systeem.
Daarnaast -maar dat is persoonlijk- is zo een airco unit foeilelijk die ze aan de gevel hangen waarbij ik bij huizen regelmatig 1 of meerdere zie hangen.
Geef mij maar een enkele warmtepomp op de grond met netjes weg geerkte leidingen.
Heb je die mogelijkheid, dan zou ik dat zeker doen.
Wat ik de afgelopen dagen al eerder las, is inderdaad om de L-L te schrappen. Klinkt inderdaad als compleet overbodig.
Fancoils:
- meer mogelijkheden/vrijheid in plaatsing en esthetische opties, geluid kan beter zijn bij juiste keuzes.
- Enkele buitenunit voor verwarmen/koelen (voordeel maar ook nadeel in redundancy)
- Beperkte kennis bij NL installateurs
- Zorgvuldig isoleren leidingen is nodig
- Kleppen nodig icm vloerverwarming (via regeling of handmatig)
- Geen koeling tijdens DHW run.
Kortom, installatie is meestal wat complexer en daarmee ook niet perse goedkoper.
Als je wil weten hoe het voelt, de koeling/verwarming in een hotelkamer is vaak een fancoil.
- Zal inderdaad niet perse goedkoper zijn, echter als je nog L-L warmtepomp moet aanschaffen kan je dat geld ook in fancoils steken.
- Bij vloerverwarming inderdaad kleppen plaatsen, regeling kan automatisch (basis van sensor/modus/domotica) of handmatig.
Ik ga voor vloerverwarming icm fancoils, dan heb je beste van twee werelden maar dan op 1 warmtepomp.
Dat er geen backup is neem ik wel voor lief, heb ik nu ook niet met CV ketel
(Overigens heeft een warmtepomp normaal gesproken een backup heater, er is dus wel "iets" voor in de winter in geval van nood). En anders een paar COP 1 verwarmers is de wereld niet voor in nood.
Maar nog steeds moet het wel mogelijk zijn in je situatie, niet overal is het haalbaar om de leidingen goed te isoleren...
(mits er in de tussentijds geen nieuwe ontwikkelingen komen, ik verwacht dat we helaas pas over een aantal jaar kunnen beginnen aan de renovatie)
Dan heb ik SWW wel via een 300L buffervat, deze wordt in de zomer verwarmt via de WP of bij heel veel overschot via een element in de boiler zelf, dan kan de WP door blijven koelen.
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Ik geloof dat ik daar zelf wel uit ben: geen warmtepomp boiler.Jazsie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:52:
- DHW zou ik apart regelen met een warmtepompboiler, maakt het al wat minder complex en gewoon door koelen want geen DHW run.
Ik heb weinig vertrouwen in zo'n koelkast compressor en de zolder wordt in de zomer dan ook weer verwarmd winter dan ook weer gekoeld.
En ik heb mijn home assistant grafieken van de laatste warme weken er eens bij gepakt.
Toen het 28°C was, warmt het huis tussen 1200 en 1330 uur 0,3°C beneden en 2°C boven op.
Maar dat kan bij een ander huis natuurlijk weer anders zijn.
Dus mocht het nodig zijn kan ik daar rekening mee houden met de dag in de week of extra voorkoelen boven.
Zelfs 's nachts verwarmen op extra hete dagen zou kunnen, al kost dat wel weer extra energie.
En dat gaat best met een flinke volume...
Esphome. Met een ESP32 supermini en serieel-modbusconverter.
(rx gaat naar rx, en A naar B en vice versa. Vergeet niet ook de GND aan te sluiten)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
| substitutions: # HOOFDVARIABELE: Pas hier de naam van de ruimte aan room_name: "zolder" friendly_room_name: "Zolder" esphome: name: "osmo-${room_name}" friendly_name: "Osmo ${friendly_room_name}" min_version: 2026.4.0 name_add_mac_suffix: false esp32: board: esp32-c3-devkitm-1 framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: # Allow Over-The-Air updates ota: - platform: esphome wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password fast_connect: true # ========================================== # MODBUS CONFIGURATIE (SERIAL PORT - GPIO20/21) # ========================================== uart: id: modbus_uart tx_pin: GPIO20 rx_pin: GPIO21 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 modbus: id: modbus_bus uart_id: modbus_uart modbus_controller: - id: osmo_fan address: 1 modbus_id: modbus_bus setup_priority: -10 # De basis-frequentie voor de overige registers (Switches, Modus, Setpoints, Alarmen) update_interval: 10s # ========================================== # SENSOREN (METINGEN, WERKING & DIAGNOSE) # ========================================== sensor: # Register 0 -> Fysieke ingebouwde ruimtesensor (T1) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Temperatuur" register_type: holding address: 0 value_type: U_WORD # Dwingt een aparte range af die we via een automatische interval versnellen force_new_range: true filters: - multiply: 0.1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 # Register 1 -> Watertemperatuur Hoofdwisselaar (T2) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watertemperatuur T2" register_type: holding address: 1 value_type: U_WORD force_new_range: true filters: - multiply: 0.1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 # Register 150 -> Fysieke status (Zorgt voor de live status-uitlezing) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_fysieke_status_${room_name} register_type: holding address: 150 value_type: U_WORD force_new_range: true internal: true on_value: then: - text_sensor.template.publish: id: osmo_actieve_werking_${room_name} state: !lambda |- int status = (int)x; if (status & (1 << 4)) return std::string("Ventilator stop: Watertemperatuur T2 ongeschikt"); if (status & (1 << 6)) return std::string("Stop: Water incompatibel"); if (status & (1 << 2)) return std::string("Ventilator uit (Doeltemperatuur bereikt in Koeling)"); if (status & (1 << 3)) return std::string("Ventilator uit (Doeltemperatuur bereikt in Verwarming)"); if (status & (1 << 0)) return std::string("Koelen Actief"); if (status & (1 << 1)) return std::string("Verwarmen Actief"); if (status & (1 << 10)) return std::string("Standby Actief"); return std::string("Neutraal / Vrijloop"); # Register 151 -> Alarmen en Storingsdiagnose - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_alarmering_${room_name} register_type: holding address: 151 value_type: U_WORD internal: true # Foutmelding opgelost: filter verwijderd, polt nu rustig elke 10 seconden via de hoofd-interval on_value: then: - text_sensor.template.publish: id: osmo_actueel_alarm_${room_name} state: !lambda |- int alarm = (int)x; if (alarm == 0) return std::string("Geen storingen"); if (alarm & (1 << 9)) return std::string("Storingsalarm: T2 water ongeschikt voor huidige modus"); if (alarm & (1 << 10)) return std::string("Onderhoud: Luchtfilter reinigen!"); if (alarm & (1 << 1)) return std::string("Fout: Luchtsensor T1 defect"); if (alarm & (1 << 4)) return std::string("Fout: Watersensor T2 defect"); if (alarm & (1 << 7)) return std::string("Fout: Ventilator motorstoring"); return "Alarm code: " + to_string(alarm); # ========================================== # TEKST SENSOREN (HA WEERGAVE VAN DE STATUS) # ========================================== text_sensor: - platform: template name: "Osmo ${friendly_room_name} Actieve Werking" id: osmo_actieve_werking_${room_name} - platform: template name: "Osmo ${friendly_room_name} Storingsdiagnose" id: osmo_actueel_alarm_${room_name} # ========================================== # INSTELBARE NUMMERS (SLIDERS VIA SINGLE WRITE) # ========================================== number: # Register 305 -> Hoofdsetpoint (SP) - Gebruikt factor 0.1 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Setpoint" register_type: holding address: 305 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 16 max_value: 30 step: 0.5 # Register 510 -> Minimale watertemperatuur voor VERWARMEN - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watergrens Verwarmen Min" register_type: holding address: 510 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 15 max_value: 40 step: 1 unit_of_measurement: "°C" # Register 511 -> Maximale watertemperatuur voor KOELEN - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watergrens Koelen Max" register_type: holding address: 511 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 15 max_value: 35 step: 1 unit_of_measurement: "°C" # ========================================== # DROPDOWN SELECTORS (MODUS & SNELHEID) # ========================================== select: # Register 556 -> Seizoensmodus - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_seizoensmodus_${room_name} name: "Osmo ${friendly_room_name} Seizoensmodus" address: 556 value_type: U_WORD optionsmap: "Automatisch": 0 "Verwarmen": 1 "Koelen": 2 # Register 553 -> Ventilatorsnelheid (Aansturen) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_fan_speed_${room_name} name: "Osmo ${friendly_room_name} Ventilatorsnelheid" address: 553 value_type: U_WORD optionsmap: "Automatisch": 0 "Nachtstand": 1 "Maximum": 2 # ========================================== # DIRECTE SWITCHES (STANDBY & LOCK) # ========================================== switch: # Register 553 Bit 4 -> Standby / Aan switch - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Ingeschakeld" register_type: holding address: 553 bitmask: 0x0010 inverted: true # Register 553 Bit 3 -> Toetsenbord Blokkering - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Toetsenbord Blokkering" register_type: holding address: 553 bitmask: 0x0008 |
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
😂 ik heb m aangepastJazsie schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:44:
Uhmmzz je weet dat een warmtepompboiler koud lucht uitblaast en geen warme?
En dat gaat best met een flinke volume...
Screenshotjes?BertusB404 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:55:
Voor de geinteresseerden, de volgende yaml gebruik ik met mijn Innova Osmo's (M7).
Ik heb nog wat argumenten om geen warmtepompboiler te willen.
Hoe is dat in jouw situatie?
Dan ga ik uit van een warmtepomp voor het huis, bv. Mitsubishi Ecodan PUZ-WZ85YAA, Vaillant aro THERM plus 75/6 of NIBE S2125-8, allen met een 300l boiler vat.
De energiekosten voor WW zijn per jaar rond de 1000kWh, waarbij een premium losse
warmtepompboiler (zoals de Atlantic Explorer V4 of Vaillant aroSTOR) 440kWh per jaar extra stroom kost.
Verwarmen kost 5-8 uur, ipv 45min, waardoor er bij een lange douchebeurt ook nog eens een electraspiraal extra stroom gaat vragen.
Ook is de wpb een paar honderd euro duurder en de levensduur is 10-15jr, tov 15-20jr.
Maargoed, het ging over fancoils.
Maar je argumenten kloppen niet helemaal, misschien iets beter onderzoek doen
Maar inderdaad het gaat over fancoils, laten we het daar op houden.
Ik geef enkel aan dat als je een warmtepompboiler neemt je in de zomer gewoon non-stop kan koelen en dat het systeem dan wat minder complex is.
Aansluiting is niet op het wifibordje (zou ook kunnen) maar direct op de grote print. De onboard bediening blijft daarbij gewoon werken, en zelfs de app blijft werken.
Ik ben nu aan het kijken naar het wifibordje zelf om eventueel daar Esphome op te krijgen. Dus het is nog een work in progress zegmaar.
Ik zal mijn bevindingen uiteraard hier plaatsen
Ik ben benieuwd of je het volledige mainboard kan vervangen; buiten het control panel om, doet het niet extreem veel: water/lucht temp uitlezen, ventiel aansturen en de fan laten draaien.
De leidingen komen bij 1 van onder naar binnen, daar komt dan waarschijnlijk een Nemo.
Van daar gaat hij zijwaarts naar kamer 2, nog een Nemo.
Maar in SK 1 gaat hij ook naar boven naar de zolder, en vandaar naar de andere kant van het huis, waar hij bij de laatste 2 slaapkamers uit het plafond komt.
Nu twijfel ik dus om daar Innova Filomuro's te plaatsen (De Ikaro heeft volgens mij geen mogelijkheid om de aansluitingen van links te laten komen, wat ik bij 1 van de 2 wel moet). Zijn die echt zoveel slechter in verwarmen omdat ze hoog aan de muur zitten?
Anders moet ik leidingen langs de muur omlaag leggen om daar ook Nemo's te plaatsen.
[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 10-06-2026 16:39 ]
Ik zit er bijna over te denken om gewoon niet van die kleppen te nemen. Hoe hebben jullie dit opgelost?
En de 3-wegkleppen, valt dat wat in te pakken? Die heb je ook weer in speciaal ingepakte versies, bijv deze
En wat is de flow, van
grondleiding -> 3-wegklep -> boilervat
-> rest naar T stuk waar je de aansluiting op vloerverwarming dicht kan zetten?
deel naar fancoils altijd open
Hebben jullie wat foto's van hoe je het hebt ingepakt, welke kleppen je hebt gebruikt?
Pre-fit isolatiemateriaal is natuurlijk wel praktisch, maar met los isolatiemateriaal, goede tape en tie-wraps kom je echt een heel eind.
Die ingepakte versie met schuimisolatie is niet dampdicht te isoleren, dat spul is alleen bedoeld om warmteverlies te reduceren.
![]() | ![]() |
Ik heb de originele firmware uiteraard eerst opgeslagen. Hierin staan ook strings zoals de api adressen waarmee verbinding word gemaakt voor de app etc. "Farna" komt er ook in voor, dus mogelijk werkt dit ook voor die modellen, evenals modellen van andere fabrikanten waarvan ik zo snel de namen niet meer weet. Er gaat dus mogelijk functionaliteit verloren omdat er voor nu enkel maar 1 RS485 chip word aangestuurd vanuit de ESP. Voor mij voldoet de huidige opzet prima, geen extra hardware nodig.
Wat ik tot nu toe heb vwb EspHome:
Voldoende om mee te beginnen, ze staan nu zonder verbinding met de cloud in homeassistant, en het ingebouwde bedieningspaneel blijft gewoon werken.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264esphome: name: innova-osmo-bridge-${room_name} friendly_name: "Innova Osmo Modbus Bridge ${friendly_room_name}" esp32: board: esp32-c6-devkitm-1 framework: type: esp-idf # ============================================================================ # SUBSTITUTIONS - Customize per room/installation # ============================================================================ substitutions: room_name: "slaapkamer" friendly_room_name: "Slaapkamer" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password ap: ssid: "Innova-Osmo-Fallback" password: !secret fallback_password captive_portal: logger: level: DEBUG baud_rate: 115200 api: encryption: key: !secret api_encryption_key ota: platform: esphome password: !secret ota_password uart: - id: modbus_uart tx_pin: GPIO16 rx_pin: GPIO17 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 data_bits: 8 parity: NONE modbus: uart_id: modbus_uart id: modbus_master flow_control_pin: GPIO1 modbus_controller: - id: osmo_fan address: 0x01 modbus_id: modbus_master setup_priority: -200 update_interval: 5s sensor: # Register 0 -> Room temperature sensor (T1) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Temperatuur" register_type: holding address: 0 value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 # Register 1 -> Water temperature main exchanger (T2) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watertemperatuur T2" register_type: holding address: 1 value_type: U_WORD filters: - multiply: 0.1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" accuracy_decimals: 1 # Register 150 -> Physical status (Operating mode) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_fysieke_status_${room_name} register_type: holding address: 150 value_type: U_WORD internal: true on_value: then: - text_sensor.template.publish: id: osmo_actieve_werking_${room_name} state: !lambda |- int status = (int)x; if (status & (1 << 4)) return std::string("Ventilator stop: Watertemperatuur T2 ongeschikt"); if (status & (1 << 6)) return std::string("Stop: Water incompatibel"); if (status & (1 << 2)) return std::string("Ventilator uit (Doeltemperatuur bereikt in Koeling)"); if (status & (1 << 3)) return std::string("Ventilator uit (Doeltemperatuur bereikt in Verwarming)"); if (status & (1 << 0)) return std::string("Koelen Actief"); if (status & (1 << 1)) return std::string("Verwarmen Actief"); if (status & (1 << 10)) return std::string("Standby Actief"); return std::string("Neutraal / Vrijloop"); # Register 151 -> Alarm and diagnostics - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_alarmering_${room_name} register_type: holding address: 151 value_type: U_WORD internal: true on_value: then: - text_sensor.template.publish: id: osmo_actueel_alarm_${room_name} state: !lambda |- int alarm = (int)x; if (alarm == 0) return std::string("Geen storingen"); if (alarm & (1 << 9)) return std::string("Storingsalarm: T2 water ongeschikt voor huidige modus"); if (alarm & (1 << 10)) return std::string("Onderhoud: Luchtfilter reinigen!"); if (alarm & (1 << 1)) return std::string("Fout: Luchtsensor T1 defect"); if (alarm & (1 << 4)) return std::string("Fout: Watersensor T2 defect"); if (alarm & (1 << 7)) return std::string("Fout: Ventilator motorstoring"); return "Alarm code: " + to_string(alarm); # ============================================================================ # TEXT SENSORS - Display status strings in Home Assistant # ============================================================================ text_sensor: - platform: template name: "Osmo ${friendly_room_name} Actieve Werking" id: osmo_actieve_werking_${room_name} entity_category: "diagnostic" - platform: template name: "Osmo ${friendly_room_name} Storingsdiagnose" id: osmo_actueel_alarm_${room_name} entity_category: "diagnostic" # ============================================================================ # NUMBERS - Setpoints and thresholds (sliders) # ============================================================================ number: # Register 305 -> Main setpoint (SP) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Setpoint" register_type: holding address: 305 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 16 max_value: 30 step: 0.5 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" # Register 510 -> Minimum water temperature for HEATING - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watergrens Verwarmen Min" register_type: holding address: 510 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 15 max_value: 40 step: 1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" entity_category: "config" # Register 511 -> Maximum water temperature for COOLING - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Watergrens Koelen Max" register_type: holding address: 511 value_type: U_WORD use_write_multiple: false multiply: 10 min_value: 15 max_value: 35 step: 1 unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" entity_category: "config" # ============================================================================ # SELECT - Dropdown controls for mode and speed # ============================================================================ select: # Register 556 -> Season mode (Auto / Heating / Cooling) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_seizoensmodus_${room_name} name: "Osmo ${friendly_room_name} Seizoensmodus" address: 556 value_type: U_WORD optionsmap: "Automatisch": 0 "Verwarmen": 1 "Koelen": 2 # Register 553 -> Fan speed (Auto / Night / Max) - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan id: osmo_fan_speed_${room_name} name: "Osmo ${friendly_room_name} Ventilatorsnelheid" address: 553 value_type: U_WORD optionsmap: "Automatisch": 0 "Nachtstand": 1 "Maximum": 2 # ============================================================================ # SWITCHES - Binary controls (Power on/off, Keyboard lock) # ============================================================================ switch: # Register 553 Bit 4 -> Standby / Power switch - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Ingeschakeld" register_type: holding address: 553 bitmask: 0x0010 inverted: true # Register 553 Bit 3 -> Keyboard lock - platform: modbus_controller modbus_controller_id: osmo_fan name: "Osmo ${friendly_room_name} Toetsenbord Blokkering" register_type: holding address: 553 bitmask: 0x0008 # ============================================================================ # WEB SERVER - Local web interface # ============================================================================ web_server: port: 80 auth: username: admin password: !secret web_password # ============================================================================ # BUTTONS - Manual controls # ============================================================================ button: - platform: restart name: "Osmo ${friendly_room_name} Restart" id: restart_button
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Vandaag weer druk met het plaatsen van 6 Nemo's met instelbare start watertemperatuur en modulerende FanDjvdb schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:11:
Hoe zijn de ervaringen hier tot nu toe met de Nemo en niet condenserend koelen + geluid op kleine kamers van max 12m2? Ik zit te twijfelen tussen de 400 en 600. Twijfel vooral of de minimum stand genoeg verkoeling geeft bij niet condenserend koelen met aanvoer temp van ongeveer 15 graden.
:strip_exif()/f/image/1zRuyPZ61G3a2K8Hip9eMOXT.jpg?f=fotoalbum_large)
Flex slang naar boven en verder met meerlagen buis. Ikaro ja met wifi. Condenspompje in de 90 graden bocht brengt water omhoog naar afvoer. 2 weg klep er tussen bij gebruik icm warmtepomp.Fr33z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:57:
nice! is dat de Ikaro in die laatste foto? Hoe doe je in zo'n geval het leidingwerk? "gewoon" meerlagenbuis en ernaartoe en heb je dan nog een afsluiter/voetventiel oid ertussen zitten of gewoon zo?
cool. Is dat zo'n soort slang https://www.oeg.net/nl/rvs-ribbelbuis-uittrekbaar-van-300-600-mm-805005314 ?en je hebt dus wel een tweewegklep maar niet iets om de flow nog te kunnen regelen, bijv een voetventiel of ander regelbaar element?Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Flex slang naar boven en verder met meerlagen buis. Ikaro ja met wifi. Condenspompje in de 90 graden bocht brengt water omhoog naar afvoer. 2 weg klep er tussen bij gebruik icm warmtepomp.
Prima. Als je geen condenspompje in het knietje nodig hebt kan het ook met mlb.Fr33z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:17:
[...]
cool. Is dat zo'n soort slang https://www.oeg.net/nl/rvs-ribbelbuis-uittrekbaar-van-300-600-mm-805005314 ?en je hebt dus wel een tweewegklep maar niet iets om de flow nog te kunnen regelen, bijv een voetventiel of ander regelbaar element?
Hoe doen jullie dat met aansluiting rechts? Gewoon meerlagen buis erdoor? Past 20mm dan ook?Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Vandaag weer druk met het plaatsen van 6 Nemo's met instelbare start watertemperatuur en modulerende Fan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan aan beide kanten worden aangesloten. 20 mm moet lukken.Djvdb schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Hoe doen jullie dat met aansluiting rechts? Gewoon meerlagen buis erdoor? Past 20mm dan ook?
Ja maar als ik de handleiding goed heb begrepen sluit je links aan en steek je de buizen door de unit heen naar rechts toch?Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Kan aan beide kanten worden aangesloten. 20 mm moet lukken.
Met een beetje fantasie ja.Djvdb schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Ja maar als ik de handleiding goed heb begrepen sluit je links aan en steek je de buizen door de unit heen naar rechts toch?
:strip_exif()/f/image/q9rtysxl2BwpZkSPMzZ2AR7k.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doelde eigenlijk op de Nemo’s 😅Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:22:
[...]
Met een beetje fantasie ja.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn deze slangen zuurstofdicht? Of is dat niet nodig in dit cv-systeem, omdat er geen stalen leidingen of radiatoren in het systeem gebruikt zijn?Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:22:
[...]
Met een beetje fantasie ja.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt vvw en Ikaro's zonder staal.marcop23 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:24:
[...]
Zijn deze slangen zuurstofdicht? Of is dat niet nodig in dit cv-systeem, omdat er geen stalen leidingen of radiatoren in het systeem gebruikt zijn?
Voila hier Nemo met aansluiting van rechts naar links
:strip_exif()/f/image/TK2Hc1S45exR6aCeHzprhZNC.jpg?f=fotoalbum_large)
En een Yoga in de badkamer
:strip_exif()/f/image/3Y842OLF59bmVyuo9LkTaO3x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EDSjD3NmdDWSlMPmnwzoE4M3.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal 8 stuks geplaatst in deze woning. Daar wordt het niet meer koud 🤗
[ Voor 87% gewijzigd door Carboy54 op 17-06-2026 13:20 ]
Hier nog een foto van de onderkant waar je het leidingwerk beter ziet ( dit is mijn huisCarboy54 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:17:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of hoe zit het met het isoleren van de leiding in het geval van koelen
Dit is kunststof MLB en niet noodzakelijk bij normale temperaturenDaan_96 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
Je gebruik ze niet om te koelen?
Of hoe zit het met het isoleren van de leiding in het geval van koelen
Wil je hiermee zeggen dat als je overal kunststof gebruikt isoleren daarvoor niet nodig is?
Sorry ik probeer nog steeds de afweging te maken tussen fancoils met condenserend koelen of een aantal aircos op te hangen
Een kunststof meerlagenbuis gaat condenseren zodra de watertemperatuur in de buis onder het dauwpunt van de omringende ruimtelucht zakte. Er is dus geen vaste temperatuur; dit hangt volledig af van de kamertemperatuur en de luchtvochtigheid.Daan_96 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:48:
tot welke temperatuur kun je dan condenserend koelen?
Wil je hiermee zeggen dat als je overal kunststof gebruikt isoleren daarvoor niet nodig is?
Sorry ik probeer nog steeds de afweging te maken tussen fancoils met condenserend koelen of een aantal aircos op te hangen
Bij een standaard Nederlands binnenklimaat (23 en 50\% luchtvochtigheid) ligt het dauwpunt rond de 12 graden. Wordt het binnen warmer of klammer, dan kan de buis al bij 17 tot 19 graden gaan condenseren. Dus condenseren is alsnog mogelijk maar zonder corrosie of roestvorming.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-06-2026 13:55 ]
Tegen die tijd dat ik een volledig plan heb zal ik die hier wel even neerleggen ter controle.
Op het gebied van fancoils en condenserend koelen helaas 0.0 ervaring
Klopt inderdaad, maar vergis je er niet in. Ik heb me er destijds ook wel een beetje in verslikt; buis isoleren is niet het ingewikkelde, maar zodra je bij knietjes/kranen/kleppen/meters etc komt wordt het listig. Ook rekening houden met veel grotere diameter van je buizen tbv inbouw.Daan_96 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:12:
Dus als ik het nieuw aanleg zit ik met geisoleerde kunststof leiding gewoon goed?
Tegen die tijd dat ik een volledig plan heb zal ik die hier wel even neerleggen ter controle.
Op het gebied van fancoils en condenserend koelen helaas 0.0 ervaring
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik heb er een custom ESPHome-component van gemaakt waarmee je de Osmo (of andere zoals de Filomuro) volledig lokaal aanstuurt via Modbus. Geen cloud-afhankelijkheid dus.
Code en documentatie vind je hier: https://github.com/stenvanhouwelingen/innova-climate
Jij bent goed bezig.Carboy54 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:17:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Oh, wow, ik heb hier een Innova Airleaf met Wifi maar z'n Wifi stopt er continu mee (echt een drama queen). Heb de EWF644IIstenvh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:45:
Na het zien van de recente ESPHome-posts hier werd ik geïnspireerd om er eens goed voor te gaan zitten. Ik heb zelf ook een paar Innova Osmo's hangen en ben met de register-mapping aan de slag gegaan.
Ik heb er een custom ESPHome-component van gemaakt waarmee je de Osmo (of andere zoals de Filomuro) volledig lokaal aanstuurt via Modbus. Geen cloud-afhankelijkheid dus.
Code en documentatie vind je hier: https://github.com/stenvanhouwelingen/innova-climate
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
ik wil even beter begrijpen wat het gevaar van condens is in mijn installatie.
Ik heb vorig jaar het hele huis verbouwd en ook nieuwe CV leidingen aangelegd. Ik heb geïsoleerde henco meerlagenbuizen (Henco buis Ø26mm - 10mm blauw geisoleerd - 25 meter - 25-ISO9-26-BL koop je bij 123installatieshop.nl) gebruikt en standaard henco perskoppelingen. De isolatie is diffusiedicht, (de vraag is of dat zuurstofdicht is?), en de isolatie loopt een beetje over de koppelingen heen en is ingetaped, zoals je hieronder kan zien:
Maar goed de isolatie is daar natuurlijk wel slechter en of die tape zuurstofdicht is?
Ik heb dit alles zo aangelegd omdat mij toen werd geadviseerd niet condensered met Jaga's te koelen, maar ik koppig was en een out wide hebben om nog naar fancoils te gaan. Echter was het toen erg druk en heb ik vooral mijn best gedaan maar ben niet zeker dat het perfect is (en de loodgieter had er ook geen ervaring mee). Nu vind ik niet condenserend koelen maar ondermaats op deze vochtige dagen, dus ben ik aan het uitzoeken of ik naar fancoils kan gaan
Maar de vraag is dus, stel ik heb ergens een fout gemaakt, wat gebeurd er nou bij condens op mijn leiding?
- druppels van de leiding kunnen vochtplekken creëren in mijn plafond?
- corrosie verwacht ik niet met die meerlagenbuis en koppelingen? en zeker niet omdat de condens snachts weer kan verdampen?
- wat nog meer?
bedankt alvast
Ja het grootste gevaar is dat het vocht op de gekste plekken ervandaan druppelt.jorritsmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
Hoi allemaal,
Ik heb vorig jaar het hele huis verbouwd en ook nieuwe CV leidingen aangelegd. Ik heb geïsoleerde henco meerlagenbuizen (Henco buis Ø26mm - 10mm blauw geisoleerd - 25 meter - 25-ISO9-26-BL koop je bij 123installatieshop.nl) gebruikt en standaard henco perskoppelingen. De isolatie is diffusiedicht, (de vraag is of dat zuurstofdicht is?), en de isolatie loopt een beetje over de koppelingen heen en is ingetaped, zoals je hieronder kan zien:
[Afbeelding]
Maar goed de isolatie is daar natuurlijk wel slechter en of die tape zuurstofdicht is?
Ik heb dit alles zo aangelegd omdat mij toen werd geadviseerd niet condensered met Jaga's te koelen, maar ik koppig was en een out wide hebben om nog naar fancoils te gaan. Echter was het toen erg druk en heb ik vooral mijn best gedaan maar ben niet zeker dat het perfect is (en de loodgieter had er ook geen ervaring mee). Nu vind ik niet condenserend koelen maar ondermaats op deze vochtige dagen, dus ben ik aan het uitzoeken of ik naar fancoils kan gaan
Maar de vraag is dus, stel ik heb ergens een fout gemaakt, wat gebeurd er nou bij condens op mijn leiding?Ik heb ook vloerverwarming maar daar zet ik een klep voor natuurlijk
- corrosie verwacht ik niet met die meerlagenbuis en koppelingen? en zeker niet omdat de condens snachts weer kan verdampen?
- wat nog meer?
bedankt alvast
Denk dus inderdaad aan kringen op je parket of in je plafond etc.
Je zou kunnen beargumenteren dat het op bepaalde plekken niet zo'n ramp is en op andere wel. Ik heb erg mijn best gedaan met isoleren, maar ben ook benieuwd naar de resultaten. Kan echter pas volgend seizoen testen.. (Monument) vergunning voor de warmtepomp is een drama...
Mijn kantoor is heerlijk koel met een flinke fancoil zonder condenserend koelen. Des te groter de capaciteit des te koeler de ruimte bij 12-18 gr. watertemperatuur afhankelijk van de luchtvochtigheid.jorritsmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Maar de vraag is dus, stel ik heb ergens een fout gemaakt, wat gebeurd er nou bij condens op mijn leiding?Ik heb ook vloerverwarming maar daar zet ik een klep voor natuurlijk
- wat nog meer?
bedankt alvast
Wellicht niet de sjiekste oplossing, maar ik kan me voorstellen dat je met niet-condenserend koelen en een losse luchtontvochtiger ook heel tevreden bent op deze dagenP5ycho schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:19:
...maar wel met een steeds hoger wordende relatieve luchtvochtigheid.
Mijn nefit vind het met alle veiligheden erin nu te vochtig om uberhaupt te gaan koelen dus doet dan maar helemaal niks…58 % bij 30 graden dus 20,8 graad dauwpunttemperatuur, nog 2 graad veiligheid en nog wat extra zekerheid in de formule. Dus ik vervang morgen de thermostaat door een zonder hr meter en dan stopt ie pas als het daadwerkelijk condenseert.Carboy54 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:13:
[...]
Mijn kantoor is heerlijk koel met een flinke fancoil zonder condenserend koelen. Des te groter de capaciteit des te koeler de ruimte bij 12-18 gr. watertemperatuur afhankelijk van de luchtvochtigheid.
Ja dat dacht ik dus ook en dat risico durf ik eigenlijk best te nemen nu. Want het is of nu alles openbreken en controleren waar de isolatie slecht is, of het openbreken als ik een vochtplek zieprein2 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Ja het grootste gevaar is dat het vocht op de gekste plekken ervandaan druppelt.
Denk dus inderdaad aan kringen op je parket of in je plafond etc.
Je zou kunnen beargumenteren dat het op bepaalde plekken niet zo'n ramp is en op andere wel. Ik heb erg mijn best gedaan met isoleren, maar ben ook benieuwd naar de resultaten. Kan echter pas volgend seizoen testen.. (Monument) vergunning voor de warmtepomp is een drama...
Hoe is de bouwkwaliteit van de nemo/ikaro vergeleken met Innova? Ik heb een SL800 en die valt uit elkaar als iemand er gemeen naar kijkt.Carboy54 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Vandaag weer druk met het plaatsen van 6 Nemo's met instelbare start watertemperatuur en modulerende Fan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben eigenlijk op zoek naar fancoils voor alle slaapkamers. Misschien neem ik wel overal een plafondmodel, dan kunnen de kinderen ze ook niet slopen.
Helemaal met je eens. De grille voorop de Airleafs / Panasonics vallen er regelmatig af en de klemmetjes daarvan vragen ze 35 euro voor per set. De Nemo's zijn misschien iets minder sierlijk maar veeel zwaarder en dus degelijker. Ook goedkoper en beter regelbaar icm warmtepompen.Voggy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:20:
[...]
Hoe is de bouwkwaliteit van de nemo/ikaro vergeleken met Innova? Ik heb een SL800 en die valt uit elkaar als iemand er gemeen naar kijkt.
Ik ben eigenlijk op zoek naar fancoils voor alle slaapkamers. Misschien neem ik wel overal een plafondmodel, dan kunnen de kinderen ze ook niet slopen.
Wat bedoel je met beter regelbaar? Een fancoil is toch niets anders dan een warmtewisselaar met ventilator?Carboy54 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:53:
[...]
Helemaal met je eens. De grille voorop de Airleafs / Panasonics vallen er regelmatig af en de klemmetjes daarvan vragen ze 35 euro voor per set. De Nemo's zijn misschien iets minder sierlijk maar veeel zwaarder en dus degelijker. Ook goedkoper en beter regelbaar icm warmtepompen.
De website van de fabrikant doet het niet (idealclima.eu?)
[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 20-06-2026 19:34 ]
Een Airleaf start pas op bij 30 graden watertemperatuur en dat moet worden gecorrigeerd met een extra weerstand en schakelaar. Bij een Nemo is dat instelbaar.Voggy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Wat bedoel je met beter regelbaar? Een fancoil is toch niets anders dan een warmtewisselaar met ventilator?
De website van de fabrikant doet het niet (idealclima.eu?)
Ik heb dezelfde Henco leidingen door mijn hele woning, maar dan zelfs de 6mm ISO variant en koel ook regelmatig condenserend (zoals gisteren, met een aanvoer van 7gr) i.c.m. fancoils. Alle perskoppelingen heb ik ingepakt met diezelfde Henco isolatie en vervolgens omwikkeld met aluminiumtape. Nog nooit ergens een druppeltje condens gezien.jorritsmit schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
- wat nog meer?
bedankt alvast
De enige plek waar ik condens zie op de isolatie is in de kruipruimte, maar dat is geen enkel probleem met dit type leiding (roest niet).
Pas als deze er uit lekt valt het op, maar de meeste pijpen liggen in een u-vorm in de vloer dus hoeft dat niet zichtbaar te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 21-06-2026 11:25 ]
Ik ben eigenlijk opzoek naar een Fancoil waarbij ik de ventilator met 0-10V kan sturen. Verder hoeft er van helemaal niks op te zitten. Geen bediening of ander intelligentie. Ik ben alleen een type van Sabiana tegen gekomen al is ook daar de documentatie niet echt heel duidelijk over.
Heeft er iemand een suggestie(s) of nog beter ervaring met een fancoil met alleen 0-10V voor de ventilator?
voor hoog op de muur: P-FMM10DC-V0E
'ducted' fancoil voor inbouw: Pana comfort
Vloermodellen heb ik minder kijk op.
Dat heb ik hier nog niet meegemaakt in ieder geval.P5ycho schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
Er is een aardige kans dat je de condens niet gaat zien omdat deze zich vormt tussen leiding en isolatie in het geval van niet luchtdicht isoleren.
Pas als deze er uit lekt valt het op, maar de meeste pijpen liggen in een u-vorm in de vloer dus hoeft dat niet zichtbaar te zijn.
Als het tussen je isolatie en leiding zit zou je zeggen dat je dit ook zou moeten zien op de plekken waar de leiding schuin afloopt. Maar ik denk dat het bij mij ook wel aardig luchtdicht zit allemaal.
Alle jagas werken met 0-10V. Als je type bms koopt dan is dat ook het enige dat je kan besturen. Alle andere besturingen zijn een add-on welke 0-10V produceren om de jaga aan te sturen.Nelisj schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
Ik lees dat veel Fancoil een controller aan boort hebben die ook naar de aanvoer temperatuur kijkt, en dan aan het stoeien zijn om
Ik ben eigenlijk opzoek naar een Fancoil waarbij ik de ventilator met 0-10V kan sturen. Verder hoeft er van helemaal niks op te zitten. Geen bediening of ander intelligentie. Ik ben alleen een type van Sabiana tegen gekomen al is ook daar de documentatie niet echt heel duidelijk over.
Heeft er iemand een suggestie(s) of nog beter ervaring met een fancoil met alleen 0-10V voor de ventilator?
Zo heb ik op mijn backlog nog om de jaga tpt regeling te vervangen voor een eigen 0-10v aansturing, gewoon omdat het kan.

:strip_exif()/f/image/J1yIceeGSpNCfTqFTN3bCIQX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pAEaAbdvKSoPHYwJkDhJ7yIi.jpg?f=fotoalbum_tile)