Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
Maar zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld Gouda en Winterswijk in vochtigheid heel erg groot?mjkl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:24:
[...]
Dat strookt ook met wat ik berekend heb. Ik heb ooit dit python script geschreven om de huidtemperatuur uit te rekenen van de isolatie bij PEX 26x3mm en 6mm (henco) isolatie. bij 27 graden was dit 20.63 graden. Om het dauwpunt op 20.63 graden te krijgen is een absolute luchtvochtigheid van 17g/m^3 nodig, ofwel 68% rel nodig.
De piek in de nederlandse zomer ligt gemiddeld op 12g/m^3. Iets wat mijn vrij onnauwkeurige sensor in de keuken lijkt te bevestigen
[Afbeelding]
In de muren gaat dat waarschijnlijk nog wel wat stiebeler en mogelijk lager zijn. Ook gaat de binnenlucht ontvochtigd worden door de fancoil wat nog niet meegenomen is.
Als je zeker van je zaak wilt zijn pak 9mm isolatie. Maar als ik soms lees dat 9mm het absolute minimum is, en 13mm aangeraden, dan vermoed ik dat mensen dubbele veiligheidsmarges aan het incalculeren zijn. Voor "koude"verliezen is het misschien wel aan te raden.
Helaas hangen de fancoils bij mij nog niet. Dus ik kan nog niet uit ervaring meepraten of 5-6mm genoeg is. Maar mooi om nu te horen dat iemand anders dit anekdotisch kan bevestigen.
Reeuwijkse plassen naast de deur versus zandgrond.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
De aanvoer is idd 32 mm, stug spul zeker! Ik heb alleen een (kunstof pomploze) verdeler op de vloer verwarming, die laat ik dicht lopen als de retour onder de 17 graden zakt. De fancoils zitten vanaf de 32 mm met T-stuk en 16 mm . Dit werkt prima.Kodess schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Wat voor diameter buis gebruik je hiervoor? Heb je ook een verdeler?
Bij ons gingen de oude buizen vanaf de zolder in de hoeken van het huis naar beneden, door de kamers naar de begane grond.
Nu hebben we een WP op de begane grond, en gaan we juist via 1 kamer naar boven naar de zolder om daar weer naar de kamers op de 1e te verdelen. De buis naar de kamer op de 1e verdieping is 32mm. Met hem nog naar de zolder en andere kamers leggen.
De 32mm aanleggen was een ramp, niiet te bewegen dat ding. Hij zit in het verlaagde plafond maar daar zit ook een betonnen balk, waar die dan onder door moest, alleen die 32mm is niet te buigen. Het is gelukt, maar of ik er nog isolatie om heen krijg waar hij onder de balk doorgaat is de vraag. (in het verlaagde plafond is het, met veel moeite, gelukt.)