Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:59
marcop23 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:12:
[...]

Als je geïnteresseerd bent in de prijs:
Ik heb zelf deze buisisolatie van Heima24 gebruikt: https://www.heima24.de/in...mm-spenderbox-50-geg.html

Ze verkopen daar ook een potje lijm. In mijn ervaring is het flexibel genoeg om over perskoppelingen heen te schuiven. Knelkoppelingen enzo gaan niet, die zijn echt te dik (plus: daarmee wil je natuurlijk niet koelen).

Zelf heb ik nog nooit met Armaflex gewerkt dus ik kan het moeilijk vergelijken, maar in mijn beperkte ervaring is er niets mis mee :p
Waar heb jij de buizen en dit isolatiemateriaal mee gefixeerd? wel gebruikt gemaakt van die speciale armaflex beugels?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
M4inDC schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:47:
[...]

Waar heb jij de buizen en dit isolatiemateriaal mee gefixeerd? wel gebruikt gemaakt van die speciale armaflex beugels?
Hah, goeie vraag. Ik wist namelijk niet dat die dingen bestonden. Pas nadat ik klaar was met isoleren, zat ik bij de plaatselijke Albert Heijn in een gedemonteerd koelschap te turen, en zag ik die dingen. Hoe herken je een Tweaker in het wild :+

Ik heb "gewoon" deze beugels gebruikt: https://www.heima24.de/in...ngsmaterial/rohrschellen/
In eerste instantie heb ik beugels voor 22mm buis gebruikt, direct om de pijp, dus met onderbroken isolatie. Daar overheen heb ik dan "over de omtrek" een stuk buisisolatie gelijmd.

Later heb ik beugels voor 42mm gebruikt, en die over de isolatie heen gebeugeld. Ik krijg de indruk dat het best meevalt hoeveel de isolatie wordt ingedrukt, mits er niet te veel kracht op staat (niet teveel spanning op de buis). Ik hoop de isolerende werking nog voldoende is zodat het niet gaat condenseren. En als het toch condenseert, zal ik er maar weer overheen isoleren.

Misschien is dit trouwens wel goeie informatie om eens in de TS op te laten nemen. Ik kan evt iets schrijven over de isolatiematerialen die ik heb gebruikt (nadat ik komende zomer ervaring op doe), maar ik heb zelf weinig verstand van de Armaflex spulletjes en waar je het goedkoop kan kopen.

• lintpete
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-02 16:54
prein2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Het bevalt prima. Het is een hele kleine badkamer en die wordt mooi warm. Ik heb hem nu op standje 'medium' fan staan. Maar dat is vooral omdat de kids de badkamerdeur steeds maar niet dichtdoen..

Watertemperatuur was 50 graden toen het buiten vroor. Nu zit ik rond de 35-40. Overigens ben ik zeer tevreden met deze watertemperatuur: Het huis heeft overal nog enkelglas en het bewijst voor mij dat mijn nieuwe afgiftesysteem gaat werken met een warmtepomp (heb nu nog een CV ketel met giga vermogen 12-55 kW).. Helaas duurt het verkrijgen voor een vergunning voor dubbelglas eindeloos. En daarna komt nog de 16 weken levertijd. Dus met een beetje geluk heb ik volgende winter dubbelglas..

Enige nadeel. En dat vind ik van elke fancoil: de ontluchtingsnippel is niet bereikbaar. De yoga hangt op het hoogste punt in mijn huis, dus bijna alle lucht komt in de Yoga terecht. Dan moet de kap eraf om hem te ontluchten, en gezien mijn kleine badkamer is dat een heel karwei. Nu heb ik de kap dus vastzitten met een enkele schroef om dat sneller te kunnen doen. Maar hoe moeilijk is het om een fancoil te maken waarbij de kap er niet af hoeft om te ontluchten.. Bij mijn Jaga Briza net zero hetzelfde issue. Al blijft daar op een of andere manier geen lucht in achter..
Mooi apparaat!

Ik zie dat de Yoga in 3 vermogens wordt geleverd, types 180, 250 en 350, met dezelfde buitenmaten. Welke heb jij genomen? En wat is het vloeroppervlak van je badkamer?
Is er een bepaalde aanvoertemperatuur waarboven de fan gaat draaien? Of is dat instelbaar?
Heb je de wifi-module al binnen, en kan je hem dan met een app instellen en aansturen?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

lintpete schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:56:
[...]

Mooi apparaat!

Ik zie dat de Yoga in 3 vermogens wordt geleverd, types 180, 250 en 350, met dezelfde buitenmaten. Welke heb jij genomen? En wat is het vloeroppervlak van je badkamer?
Is er een bepaalde aanvoertemperatuur waarboven de fan gaat draaien? Of is dat instelbaar?
Heb je de wifi-module al binnen, en kan je hem dan met een app instellen en aansturen?
Ik heb de 250, het verschil zit hem in de fan snelheid. Deze gekozen omdat uit de specs niet duidelijk werd wat het fysieke verschil was.. En dus de middelste maar gekozen..
Hij hangt in een hele kleine badkamer van 4m2, die krijgt ie wel warm 😊.

Watertemperatuur is op dit moment tussen 35 en 40 graden. Hij staat standaard ingesteld op aan springen vanaf 25 graden en dit is via de knoppen op het apparaat instelbaar.

Ik heb de wifi module aangesloten. Wordt zichtbaar in de smart life app (tuya). Mijn jaga briza zit overigens in dezelfde app.
De integratie van de app naar home assistant is waardeloos. Als in: hij is niet zichtbaar. Nog niet echt een oplossing daarvoor gevonden, maar schijn met tuya zowieso geklooi te zijn. De jaga briza is via de smart life app namelijk wel met home assistant te bedienen..

In de app werkt de bediening gewoon goed, en je kan dus in de app wat zaken instellen. Zo heb ik nu in de app ingesteld dat de fancoil in de ochtend om 9 uur uitgaat en dan om 16 uur weer aan. En dat werkt gewoon.

edit: voor de liefhebber: https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/2772

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zo de eerste pallets Nemo's, Yoga's en Kersen zijn gearriveerd met instelbare start temperatuur voor verwarmen en koelen en met wifi. Geen geknutsel met weerstanden etc. meer nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nvj_PnUjjs2GrV3bzdeSAiptus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pneFKhkQylBmKqiiG40MLXlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:47
ga je die verkopen via de webshop of wat moet ik me hierbij voorstellen?

edit: gaat waarschijnlijk om de webshop. te snel een vraag gesteld

[ Voor 32% gewijzigd door Gerundium op 17-02-2026 11:45 ]

• kuiper39
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-02 18:10
Voor het eerst draaien nu bij mij de AroVairs. Ik heb beneden een 7kW vloermodel en boven 2x 3.5kW vloermodel. Ik bestuur ze met een 0-10v shelly dimmer om traploos te schakelen tussen toerentallen. Alleen maakt de 7kW versie op de laagste stand al genoeg herrie om oncomfortabel te zijn. Aan de andere kant van de kamer meet ik nog 43db. Het klink als een airco unit die op vol gas staat te blazen. Ook is de lucht flow door het ding bizar, als ik hem op het hoogste toerental zet kan ik de fohn wegdoen :). Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik denk dat de helft van het minimaal toerental al voldoende is voor mij.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:09
Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:02:
Zo de eerste pallets Nemo's, Yoga's en Kersen zijn gearriveerd met instelbare start temperatuur voor verwarmen en koelen en met wifi. Geen geknutsel met weerstanden etc. meer nodig.

[Afbeelding]
Ik zie daar een mooie 600 en 800 die mijn kant op mogen komen. Ben benieuwd!

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 17:43

Bravo

Second Best

Carboy54 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:02:

[Afbeelding]
Mooi product!
Voor Home Assistant gebruikers: De integratie in Home Assistant is nog niet zo eenvoudig via deze Wifi/Bluetooth stick. Native geen integratie, tuya local lijkt te kunnen werken.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:22

Jerra

Beunhaas in wording

@Carboy54 Welke fancoils zijn de "Kersen"?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
Seafarer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Kamer wordt niet warm met fancoil op hoogste stand. Of moeite net wel.

@Tijgerkracht is de fancoil schoon. Dus niet alleen even met een zaklampje erin kijken met schoonblazen met perslucht. Filter is dat smerig?
Enne zit die goed aangesloten? Dus warm water gaat ook de warme aansluiting in.

Blijft over dat de fancoil gewoon te klein is.
Ik heb het filter dat onderin zit, toch maar eens extra schoongemaakt en daar leek meer finstof in te zitten dan ik in eerste instantie dacht. Punt van aandacht dus. Kamer blijft nu op de lage stand, netjes rond de 20 graden, ondanks aanvoer temperatuur van 28-29 graden (met deze buitentemperatuur).

Zal elke maand het filter stofzuigen voor optimale flow.
(Voordeel, hij lijkt nu ook minder herrie te maken op de hoge stand)
Dank voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgerkracht op 19-02-2026 12:16 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-02 14:42

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dat zijn externe WTW's interessant wanneer je niet je hele huis ervoor wilt verbouwen tegen een veel lagere investering.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:22

Jerra

Beunhaas in wording

Die zie ik niet terug in je webshop?
Ik heb daar wel interesse in :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jerra schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:19:
Die zie ik niet terug in je webshop?
Ik heb daar wel interesse in :)
Komt eraan.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01

Seafarer

XXX

Tijgerkracht schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:14:
[...]

Ik heb het filter dat onderin zit, toch maar eens extra schoongemaakt en daar leek meer finstof in te zitten dan ik in eerste instantie dacht. Punt van aandacht dus. Kamer blijft nu op de lage stand, netjes rond de 20 graden, ondanks aanvoer temperatuur van 28-29 graden (met deze buitentemperatuur).

Zal elke maand het filter stofzuigen voor optimale flow.
(Voordeel, hij lijkt nu ook minder herrie te maken op de hoge stand)
Dank voor het meedenken.
Kijk resultaat. :)
Moet ik toch even opmerken dat die tangentiaale ventilatoren na 1 of 2 jaar ook aankoeken op de lamellen. Goed uitzuigen. Ook de warmtewisselaar gaat vervuilen na 2 tot 3 jaar (Ja ondanks dat filter) remedie is uitblazen met perslucht. (Mondmasker gebruiken, want hier zit echt fijnstof in)

Edit: Ik overnacht nogal regelmatig in hotels en als ik op de kamer een fancoil zie dan is het eerste wat ik doe het filter eruit halen en uitspoelen onder de douche. Met verwijdert filter kun je dan vaak direct in de coil kijken en dan snap je waarom Hotels klagen over energie rekeningen.

[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 19-02-2026 16:04 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste