Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
martois schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:15:
Die staat er nog niet, maar naar alle waarschijnlijkheid 9 kw. Ik moet echter de muren al dichtmaken boven en daarvoor vast de juiste leidingen leggen voor de fancoils. De oude radiator leidingen heb ik allemaal verwijderd. Ik heb dikte genoeg voor een grote diameter; de leidingen komen in een 160mm voorzetwand.

Kans is groot dat ze vaak niet alle 6 tegelijkertijd aan staan. Kan uiteraard wel gebeuren. Voor zowel verwarmen als koelen.
Dan zou je infeite aan 32mm MLB (uitwendig) genoeg moeten hebben.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:21

prein2

Monument verduurzamen is leuk

mijgmae schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:23:
@prein2 ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring met de Yoga, als wij een keer de badkamer aan gaan pakken zou dat namelijk een mooie oplossing zijn!
Eerste ervaring: ruimte voor aansluit leidingen is enorm krap. Een zooitje onderdelen is onderweg om de aansluiting te kunnen maken. To be continued

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik heb alle verwarmings buizen verwijderd voor de stuccer (en het systeem was uit 1960..)
We krijgen as week een warmtepomp en die komt in/op de garage ipv op zolder waar de cv stond.
Is er een ideale leidingdikte? Nu kan ik het nog kiezen. Het was 22mm hoofdleiding en 16mm naar de radiatoren die er waren (T10).

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:08
Tenzij je een joekel van een huis hebt dat >10kW nodig heeft is 25mm binnendiameter genoeg.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Jazsie
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:36:
Ik heb alle verwarmings buizen verwijderd voor de stuccer (en het systeem was uit 1960..)
We krijgen as week een warmtepomp en die komt in/op de garage ipv op zolder waar de cv stond.
Is er een ideale leidingdikte? Nu kan ik het nog kiezen. Het was 22mm hoofdleiding en 16mm naar de radiatoren die er waren (T10).
Zonder verdere info zoals hoeveel kW je warmtepomp is, is dit lastig zeggen.

Natte vinger werk 32mm mlb als hoofdleiding.

• Kodess
Jazsie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:42:
[...]

Zonder verdere info zoals hoeveel kW je warmtepomp is, is dit lastig zeggen.

Natte vinger werk 32mm mlb als hoofdleiding.
95 m2 van het huis wordt dmv vloerverwarming verwarmd. 95 m2 dmv radiatoren/fancoils.
9 kW warmtepomp.
De 95m2 met radiatoren bestaat uit 5 slaapkamers, waarvan 1 de zolder is. Er is ook een badkamer die ook aan die hoofdleiding zit, maar daar gaan we dan misschien vloerverwarming inleggen en direct aansluiten.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• prein2

prein2

@mijgmae hij hangt!

Ik heb hem opgehangen in een mini badkamer. Dus de kap erop of eraf doen is wat prutsen. Hopelijk hoef ik niet te vaak te ontluchten, want dan moet de kap eraf.

De plek voor aansluitingen is enorm krap, maar wel gelukt.. Maar wat een gevloek..

Hij doet 't verder goed. Interface op het toestel is eenvoudig en dus praktisch. Geluid productie op laagste stand is wel hoger dan mijn jagas, maar gezien het een badkamer is, absoluut comfortabel.

Ik heb de 250 versie. Die doet max 250 kuub lucht per uur, dat vertel ik omdat ik zelf slecht de verschillen tussen de drie versies kon vinden. Misschien is het alleen maar het formaat fan, of de draai snelheid.

Hij draait nu een uur. Binnen een maand beslis ik of hij ook in de hoofdbadkamer komt.

Voor de niet-kenners: dit is dus de yoga van ideal clima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN9DJfzeY5Bz3xS-Jp2JOfisUos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwpLRF9akMCJKbCGtMs2pyCT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpgWjNxDUI8cAjVGbmyMDOPC66A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIoreGagEwEy1NYzhGxkUAhC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACIZ5ZXXvLC56YGhhsMk4QSPoRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSMVxXbW4dVNR7FeIjg4N8L9.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56

Seafarer

XXX

prein2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
@mijgmae hij hangt!

Ik heb hem opgehangen in een mini badkamer. Dus de kap erop of eraf doen is wat prutsen. Hopelijk hoef ik niet te vaak te ontluchten, want dan moet de kap eraf.

De plek voor aansluitingen is enorm krap, maar wel gelukt.. Maar wat een gevloek..

Hij doet 't verder goed. Interface op het toestel is eenvoudig en dus praktisch. Geluid productie op laagste stand is wel hoger dan mijn jagas, maar gezien het een badkamer is, absoluut comfortabel.

Ik heb de 250 versie. Die doet max 250 kuub lucht per uur, dat vertel ik omdat ik zelf slecht de verschillen tussen de drie versies kon vinden. Misschien is het alleen maar het formaat fan, of de draai snelheid.

Hij draait nu een uur. Binnen een maand beslis ik of hij ook in de hoofdbadkamer komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit.
Maar is deze ook IPX4 ? Zie link: https://www.bouwmaat.nl/a...nleggen-vochtige-ruimtes/
Aardlek schakelaar in huis ?

Edit: |:( Speciaal ontworpen voor de badkamer zie ik. Zou goed moeten zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• prein2

prein2

@Seafarer uiteraard.

't bevalt allemaal prima. Boven in elke kamer een jaga briza net zero. Beneden een combi van vloerverwarming en briza bij de houten vloeren. 't draait nu nog op cv, maar de watertemperaturen zijn mooi laag.

Jammer dat technea geen ovum wilt verkopen hier in Rotterdam.

• ffdoordoen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-01 15:09
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen over de Innova fancoils, wat mij nog niet helemaal duidelijk is:

Als je de Airleaf (of ik neem aan ook de Filomura) op watertemperatuur laat regelen, regelt ie dan ook nog op de setpunt temperatuur op het display?
Of wordt ie dan dom en loopt de fan totdat de watertemperatuur buiten de fan-stop limieten valt (ergo de WP stopt)?

Oftewel stopt de fan als de ingestelde ruimtetemperatuur is bereikt, ook als (nog steeds) aan de startcondities van de fan wordt voldaan?

Dank voor jullie reacties.

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-01 22:52
@ffdoordoen
De klep in de aanvoer van een innova gaat open als de ruimtetemperatuur te laag is (thermostaat), de ventilator gaat pas aan als de watertemperatuur hoog genoeg is. De fansnelheid wordt hoger bij een groot verschil tussen de ruimtetemperatuur en de setpoint en hij gaat ook harder als de aanvoertemperatuur hoger is. (Dit is voor mij wel een beetje een probleem, de ventilator gaat bij een lage aanvoertemperatuur vrij langzaam draaien)

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-01 12:54
prein2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:26:
@mijgmae hij hangt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een handig ding! Kun je meer vertellen? Ik zie daar eigenlijk ook wel wat in....kan ik die elektrische handdoekdroger eruit gooien en toch een warme badkamer hebben. ;)

• prein2

prein2

Nico_GTR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:37:
[...]

Wat een handig ding! Kun je meer vertellen? Ik zie daar eigenlijk ook wel wat in....kan ik die elektrische handdoekdroger eruit gooien en toch een warme badkamer hebben. ;)
Tja.. Wat kan ik meer vertellen. Hij doet 't nu al 2 dagen prima. Hij maakt wel meer geluid dan andere fan coils. Aan de andere kant: als ik de afzuiging in de badkamer aanzet is dat harder.

Ik ga wel de wifi unit er nog bij bestellen. Dan kan ik 'm met een weekprogramma aan en uit zetten. Nu staat ie continue aan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:51:
[...]

Tja.. Wat kan ik meer vertellen. Hij doet 't nu al 2 dagen prima. Hij maakt wel meer geluid dan andere fan coils. Aan de andere kant: als ik de afzuiging in de badkamer aanzet is dat harder.

Ik ga wel de wifi unit er nog bij bestellen. Dan kan ik 'm met een weekprogramma aan en uit zetten. Nu staat ie continue aan.
Kan je wel twee handdoeken “los” van elkaar ophangen? Die bovenste beugel lijkt net zover naar buiten te gaan als de onderste?

• prein2

prein2

Wolly schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:00:
[...]

Kan je wel twee handdoeken “los” van elkaar ophangen? Die bovenste beugel lijkt net zover naar buiten te gaan als de onderste?
Nee. De beugels zijn precies dezelfde maat. Wij hangen er nu inderdaad steeds 1 handdoek op..

Er zijn 3 of 4 posities waar je die stangen kan doen. De bovenste stang op de foto kan nog de helft naar beneden. Dat leek me al helemaal ondoenlijk met handdoeken..
En dan heb je bijna bovenaan nog een plek. Ook niet heel mooi..

Handdoek droogt wel prima, vanwege de geforceerde luchtstroom achterlangs

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 30-12-2025 22:40 ]

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 15:06
JuutieZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Modbus RTU kan zeker op de INN-FR-B32. Daarvoor gebruik je de +AB- connector. De + heb je niet nodig en waarschijnlijk moet je de A en B omdraaien, omdat deze niet goed zijn gelabeld
Voor anderen die dit ook proberen het is wel essentieel om jumper naast te dip switches te plaatsen om Modbus RTU aan de praat te krijgen.

Weet iemand waardoor de volgende foutcode wordt veroorzaakt.?
– B.A.: Stop for unsuitable water (machine in standby for 45 minutes)

De unit krijgt gewoon warmwater 22-35 graden.

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-01 16:33
Lollercopter schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:42:
[...]

Helaas kom ik er nu achter dat er blijkbaar een I-versie en een S-versie is van de multi ducto.
De S-versie heeft een 0-10V aansturing.
De I-versie kan je via modbus of de Innova thermostaat aansturen.
Mijn plan was de unit met Zigbee 0-10V zenders aan te sturen (via homeassistant), maar ik blijk dus helaas de I-versie te hebben. Die Innova thermostaten voor de I versie zijn 150 euro per stuk 8)7 , thanks but no thanks.
Ik ga denk ik even bij Innova informeren of ik niet wat kan uitwisselen om de S versie te krijgen ... En anders ga ik denk ik maar weer iets zelf in elkaar hobbyen om de unit met modbus aan te sturen....

Qua afwerking wil ik gewoon ronde ventielen gebruiken die inblazen in de ruimte, i.v.m. het gemak en het gebrek aan ruimte. De unit haalt de lucht gewoon uit de overloop, je krijgt dus een luchtstroom onder de deur terug naar de unit. Er zit genoeg ruimte onder de deur.
Ik ben benieuwd of je nog verder bent gekomen. Zelf ben ik onderhand ook toe aan het aanschaffen en inbouwen van de kanalen, 160mm, zit daar de isolatie nog omheen of is dat de buisdiameter incl isolatie?

Maar mijn belangrijkste vraag, is het nog gelukt om het systeem aan te sturen zonder de innova thermostaten? Ik heb de voorkeur om aan te sturen via modbus maar heb daar nog niet heel veel kaas van gegeten. ChatGPT & YT brengen me een heel eind. O-)

• Jazsie
  • Nu online
160mm is de puur de aansluiting zelf.

Ik heb voor het begin stuk een flexieble 160mm met isolatie gekocht:
https://www.ventilatiesho...aluminium-lengte-3-meter/

Eindelijk hangt de Multi Ducto bij mij, nu verder met de kanalen.

@Lollercopter & @Wedge23: Hoe weet je welke versie controller je hebt, ik heb deze erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Im1b21hBI099NClAX6c3QnsyUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFTu4MrjMA4Me299YPbLKiR9.jpg?f=fotoalbum_large

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-01 16:33
@Jazsie en ben je tevreden met de werking? Bestuur je al via modbus of via vendor thermostaat? Hoe zit het met geluid, hoor je iets?

En wat heb je na het begin gebruikt voor de kanalen? En wat voor eindstukken, roosters? Muur of plafond?

Ik probeer documentatie boven water te vissen maar er valt niet veel te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Wedge23 op 07-01-2026 11:09 ]

• Jazsie
  • Nu online
Zo ver ben ik nog niet, nu bezig met de kanalen. Begin is gewoon een stuk flexiebele buis met isolatie.
Komt uit op de muur met een rooster.

Heb mbt aansturen nog niks kunnen testen, doel is via modbus echter lijkt het erop dat ik de 0-10V versie heb maar dat weet ik niet zeker.

Zodra stroomvoorziening geregeld is kan ik -droog- testen met aansturen, hopelijk dat ik voor die tijd wat documentatie kan vinden erover...

Zal later foto's posten van de installatie indien de interesse er is.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:35
Hoe weet je welke versie controller je hebt, ik heb deze erin zitten:
Zit er geen sticker op het deksel?

• Elsdeniep
Verwarmen met INNOVA AIRLEAF: fan draait niet als het water kouder is dan 30 graden.
n00ts schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:57:
...Verder geeft de specsheet vaan Innova aan dat deze vanaf 30 graden water temperatuur de fan gaat regelen....
Dat klopt. Onder 30 graden doet de fan het niet en de afgifte zonder dat de fan draait is heel klein.
Er zijn al eerder oplossingen aangedragen met een zomer/winter schakelaar.
Ik heb dat "slim" gemaakt met een Shelly 1 Mini.

OPLOSSING
Weerstand van circa 47 kOhm verbinden aan de O (van Output) van de Shelly.
Weerstand parallel schakelen met de sensor die de watertemperatuur meet.

Shelly AAN: winterstand (watertemperatuursensor "denkt" dat het water enkele graden warmer is)
Shelly UIT: zomerstand (temperatuur wordt niet gecorrigeerd)

LET OP
Weerstand op de O aansluiten.
Kies een Shelly (of elk ander wifi relais) met een droog contact.
De kabels voor watertemp.sensor zitten op H2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7s5qt6gfsyFOr_n9mU7vVqqN2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZerQVaCW3ncGt78iMBJY0hg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaadWTAROJt6F5Ek9i7CeyP9tH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM6UPU3M1DBofMleHJhJyE7F.jpg?f=fotoalbum_large

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Elsdeniep schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:51:
Verwarmen met INNOVA AIRLEAF: fan draait niet als het water kouder is dan 30 graden.

[...]

Dat klopt. Onder 30 graden doet de fan het niet en de afgifte zonder dat de fan draait is heel klein.
Er zijn al eerder oplossingen aangedragen met een zomer/winter schakelaar.
Ik heb dat "slim" gemaakt met een Shelly 1 Mini.

OPLOSSING
Weerstand van circa 47 kOhm verbinden aan de O (van Output) van de Shelly.
Weerstand parallel schakelen met de sensor die de watertemperatuur meet.

Shelly AAN: winterstand (watertemperatuursensor "denkt" dat het water enkele graden warmer is)
Shelly UIT: zomerstand (temperatuur wordt niet gecorrigeerd)

LET OP
Weerstand op de O aansluiten.
Kies een Shelly (of elk ander wifi relais) met een droog contact.
De kabels voor watertemp.sensor zitten op H2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan met een schakelaartje, die geeft geen voeding nodig 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLmAyqyydOVrKwsnZ9_z9-Coqq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZiAkCKjZ1QeAiSGYP0aT3Wd.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Maar ik begreep laatst dat het dus ook instelbaar bleek te zijn via modbus? Of is dit alleen met zeer specifieke controllers?

Dat is nog mooier (geen zomer/winterstand) lijkt mij.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:10
Wat is jullie watertemperatuur en krijgen jullie de boel een beetje goed warm? Mijn cv ketel maakt water van 40 graden. Mijn airleaf staat op maximaal te blazen maar de lucht die eruit komt voelt nogal lauw aan.
Theoretisch klopt het en er is genoeg vermogen, ik krijg de slaapkamer ook wel warm. maar ik ben een beetje huiverig als ik straks een warmtepomp heb en met nog lagere temperaturen ga stoken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voggy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:10:
Wat is jullie watertemperatuur en krijgen jullie de boel een beetje goed warm? Mijn cv ketel maakt water van 40 graden. Mijn airleaf staat op maximaal te blazen maar de lucht die eruit komt voelt nogal lauw aan.
Theoretisch klopt het en er is genoeg vermogen, ik krijg de slaapkamer ook wel warm. maar ik ben een beetje huiverig als ik straks een warmtepomp heb en met nog lagere temperaturen ga stoken.
Het filter en de rotor zijn schoon? Dit heeft mega invloed op de output.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31
Wat is de temperatuur van het retourwater? Wellicht heb je meer flow nodig.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:14
Ik krijg mijn slaapkamers (4 stuks ca 12 m2 ieder op een hoek op zolder, isolatie; 2x slecht, 1x matig, 1x zeer goed) prima warm met ieder een SL600. Ta van rond de 32/33 graden met dit weer.

Wat wel scheelt; kierdichting is op orde en we hebben wtw ventilatie.

[ Voor 61% gewijzigd door ZonnigY op 08-01-2026 17:32 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Met 40c aanvoer moet de uitgeblazen lucht flink warm aanvoelen, dus er gaat iets anders mis denk ik

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:10
Ik heb waarschijnlijk te weinig flow omdat de vloerverwarmingspomp er vlak achter zit en al het water op slurpt.
Ik ga dit weekeind nog even meer testen. Heb tot nu toe verwarmd met de airco want die is gratis ivm salderen...

• Seafarer

Seafarer

XXX

mijgmae schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Met 40c aanvoer moet de uitgeblazen lucht flink warm aanvoelen, dus er gaat iets anders mis denk ik
Met een flow van 1ltr/min voel je ook niet veel. O-)

Waterflow kan ook de oorzaak zijn.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Met 30 graden watertemperatuur krijg ik mijn werkkamer op 21 graden

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Elsdeniep
Maximaal blazen? Zet hem eens minder hard. Uitgeblazen lucht zal warmer aanvoelen.
Heb je de temperatuur van de uitgeblazen lucht al gemeten (ipv gevoeld)?

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:38

TSE

Ik wilde vandaag mijn airleafs (innova) nog eens ontluchten...

Geen probleem bij mijn sl600 en 800 maar bij mijn 2 sl400 toch wel wat problemen...

bij een draaide ik (zonder te veel kracht) gewoon de kop van de bovenste ontluchter kapot
bij de andere zitten de ontluchtingsschroeven echt supervast (al kruipolie aan gedaan...) durf er dus niet te veel kracht op te zetten...

Iemand tips ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38
Jazsie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:02:
160mm is de puur de aansluiting zelf.

Ik heb voor het begin stuk een flexieble 160mm met isolatie gekocht:
https://www.ventilatiesho...aluminium-lengte-3-meter/

Eindelijk hangt de Multi Ducto bij mij, nu verder met de kanalen.

@Lollercopter & @Wedge23: Hoe weet je welke versie controller je hebt, ik heb deze erin zitten:
[Afbeelding]
Er staat heel groot INN-FR-B62 op je printplaat, of bedoel je iets anders?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Ik krijg mijn slaapkamers (4 stuks ca 12 m2 ieder op een hoek op zolder, isolatie; 2x slecht, 1x matig, 1x zeer goed) prima warm met ieder een SL600. Ta van rond de 32/33 graden met dit weer.

Wat wel scheelt; kierdichting is op orde en we hebben wtw ventilatie.
Dat klinkt interessant. Ik zit zelf met dit weer op 29c, dus stukje lager dan jij.

Weet jij of er een tabel is van het geleverde vermogen tegenover de geleverde temperatuur? Ik zie het zelf niet staan in de specs.
Wat is jouw retourtemperatuur? En weet je ook het debiet per fancoil?

• Jazsie
  • Nu online
Hondjeee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Er staat heel groot INN-FR-B62 op je printplaat, of bedoel je iets anders?
INN-FR-B62 levert niks op of dit nu de 0-10V of modbus versie is...

Heb wel de documentatie gevonden van de INN-FR-B32, maar die is niet het zelfde :+.

• Carboy54
  • Laatst online: 09:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tijgerkracht schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 06:52:
[...]

Met 30 graden watertemperatuur krijg ik mijn werkkamer op 21 graden
Hier hetzelfde gaat met een fancoil prima.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:38
Jazsie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:27:
[...]

INN-FR-B62 levert niks op of dit nu de 0-10V of modbus versie is...

Heb wel de documentatie gevonden van de INN-FR-B32, maar die is niet het zelfde :+.
Die groene connector bij de linker onderhoek van de sticker, waar +AB- opstaat, dat is de modbus connector. Kan me niet voorstellen dat die erop zit als het bordje geen modbus ondersteunt.

Ik neem aan dat je de foto op zijn kop hebt gemaakt, maar linksonder op jouw foto zie je de plek waar de 0-10v connector anders zou zitten (bij de +- met 10v dc erbij).

• Jazsie
  • Nu online
Scherp @Hondjeee !

Ga ik eens proberen met de modbus registers van de B32 versie :+.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:14
Wolly schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Dat klinkt interessant. Ik zit zelf met dit weer op 29c, dus stukje lager dan jij.

Weet jij of er een tabel is van het geleverde vermogen tegenover de geleverde temperatuur? Ik zie het zelf niet staan in de specs.
Wat is jouw retourtemperatuur? En weet je ook het debiet per fancoil?
Het afgegeven vermogen loopt lineair. Dus als je de kamer 20 graden wilt hebben en de afgifte bij 55 graden is bekend bijvoorbeeld 1000 watt, is de afgifte bij 30 graden circa 1000/(55-20)*(30-20)=400 watt. Bij 18 graden kamertemperatuur kom je iets gunstiger uit.

Ik heb geen debiet, de fancoil zijn ingeregeld op een dt van 3 graden bij de laagste fan-stand van de 3. Met de tweede fan stand haalt hij een dt van 5 graden ongeveer, das soms wel eens handig bij t snel opstoken van de kamer. Standje 3 (storm) gebruiken we nooit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Kodess
Ik weet dat ik al meerdere keren deze vraag heb gesteld, maar nu komt puntje bij paaltje, dus nog 1x voordat ik alles bestel :+

Ik heb als advies van jullie gekregen om 32mm meerlaagsbuis te gebruiken als hoofdleiding naar boven, daar zijn 4 slaapkamers en een zolder en badkamer. Badkamer is intern en krijgt gewoon wat buizen door de vloer heen. Dan 5 fancoils voor de kamers + zolder. Verwacht ongeveer 3kW aan warmte nodig te hebben boven.

Er is 1 probleem, ik heb geen beschikking over een perstang, en heb eigenlijk ook alleen (goede) ervaring met knel. Is dat met 32mm echt niet te doen of lastig en is het dan beter om over te gaan op 26mm?

Ik moet deze week de hoofdleiding leggen door het plafond heen zodat dat dicht kan, maar de rest van de buizen boven + de fancoils staan nog niet op de planning voor de komende 2 a 3 weken. Ik zag dat er een webshop was waar je een perstang kan huren voor 1 week voor 170 euro, maar daar heb ik nu dus niet veel aan.

Eigenlijk is mijn vraag dus: Is knel met 32mm echt een no-go? Ik heb de afgelopen 20 jaar in 5 huizen met knel gewerkt zonder problemen, maar dat was nooit met 32mm.

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 12-01-2026 07:34 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• prein2

prein2

@Kodess wat voor knel bedoel je dan? Ik zou lekker persen. Een perstang kost 1500€ incl de nodige bekken. Dus als je 2x een week moet huren is dat toch niet zo'n probleem?

Lijkt mij anders penny wise pound foolish...

Ik heb inmiddels een perstang. En bij een grote verbouwing is dat toch wel lekker. Dat je ook af en toe gewoon 1 koppeling kan persen..

• Jazsie
  • Nu online
Kodess schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:29:
Ik weet dat ik al meerdere keren deze vraag heb gesteld, maar nu komt puntje bij paaltje, dus nog 1x voordat ik alles bestel :+

Ik heb als advies van jullie gekregen om 32mm meerlaagsbuis te gebruiken als hoofdleiding naar boven, daar zijn 4 slaapkamers en een zolder en badkamer. Badkamer is intern en krijgt gewoon wat buizen door de vloer heen. Dan 5 fancoils voor de kamers + zolder. Verwacht ongeveer 3kW aan warmte nodig te hebben boven.

Er is 1 probleem, ik heb geen beschikking over een perstang, en heb eigenlijk ook alleen (goede) ervaring met knel. Is dat met 32mm echt niet te doen of lastig en is het dan beter om over te gaan op 26mm?

Ik moet deze week de hoofdleiding leggen door het plafond heen zodat dat dicht kan, maar de rest van de buizen boven + de fancoils staan nog niet op de planning voor de komende 2 a 3 weken. Ik zag dat er een webshop was waar je een perstang kan huren voor 1 week voor 170 euro, maar daar heb ik nu dus niet veel aan.

Eigenlijk is mijn vraag dus: Is knel met 32mm echt een no-go? Ik heb de afgelopen 20 jaar in 5 huizen met knel gewerkt zonder problemen, maar dat was nooit met 32mm.
Wellicht zoek ik verkeerd maar heb zelf nog niet gevonden waar je knel voor 32mm mlb kan kopen (en tegen normale prijzen).
Verder mag je knel niet verstoppen/verbergen, uit je verhaal lijkt het erop dat je dit wel wilt doen (anders hoef je geen perstang oid te huren en kan je later koppelen/persen).

Welk regio zit je? Heb een perstang met TH profiel.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik heb een handperstang gekocht op aliexpres voor 90 euro. Ik heb de hele installatie hier daarmee afgeperst en dat werkt prima voor die paar persacties.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-01 16:37

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Wellicht zoek ik verkeerd maar heb zelf nog niet gevonden waar je knel voor 32mm mlb kan kopen (en tegen normale prijzen).
Verder mag je knel niet verstoppen/verbergen, uit je verhaal lijkt het erop dat je dit wel wilt doen (anders hoef je geen perstang oid te huren en kan je later koppelen/persen).

Welk regio zit je? Heb een perstang met TH profiel.
@Kodess

Hier? https://www.heizungsdisco.../schraubfittings/32x3-mm/

Ik haal ze normaal in Polen, nog een stuk goedkoper, maar is niet zo handig als je het wilt laten opsturen. Ik zou ze niet in een vloer storten, maar in een koof durf ik ze wel te gebruiken. Desnoods met loctite.

Ik heb er tientallen gebruikt voor 32x3, allemaal zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 12-01-2026 11:04 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• JuutieZ
  • Laatst online: 12-01 22:52
Jerra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:54:
Maar ik begreep laatst dat het dus ook instelbaar bleek te zijn via modbus? Of is dit alleen met zeer specifieke controllers?
Als we het toch al hebben over printplaatnummers: Als in je fancoil een INN-FR-B32 (of dus waarschijnlijk ook ..-B63) zit, kun je met modbus de minimumtemperatuur wijzigen.
Meer info heb ik eerder gedeeld: JuutieZ in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Als iemand er niet uit komt, kan ik een wat uitgebreidere uitleg schrijven.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:40
Ik ga Nemo's bestellen bij Grassia. Mocht er nog iemand verzendkosten willen delen... :)F

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Kodess
Het zou inderdaad niet in een vloer zijn maar in een koof of achter een knieschot.

Wat @Rimco zegt, online gewoon te vinden. vb: https://www.123installati...knel-knie-32-x-32-mm.html

@Jazsie Brabant, omgeving Eindhoven. Ik heb even tunnelvisie gehad op een hydraulische tang. Handtang kan natuurlijk ook, lijkt me wel pittig op een 32mm.
En ik moet er 2 bochten in zetten, buigen lijkt me het best maar ook zwaar. Ervaringdeskundigen: hoe lastig is het om te buigen (met buigveer uiteraard)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• stevenP
  • Registratie: December 2003
@Kodess buigen van 32mm zou ik echt zo'n hydraulisch buig-apparaat voor gebruiken. ik heb het wel op m'n knie wat slingertjes kunnen maken maar mooie 90gr bochten zijn heel lastig & zwaar.

20 of 25mm bijvoorbeeld al veel soepeler, 16mm moet je uitkijken dat je er niet direct een knik intrekt.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste