De bestelde fancoils zijn onderweg. Vraagje over het aansluiten van de fancoils. Situatie:
1x fancoil 2 kW slaapkamer 1
1x fancoil 2 kW slaapkamer 2
1x fancoil 4.5 kW beneden
1x buffer 50 l in serie voor alleen koelen.
2weg klep in de retour van de WW en VVW. Deze stuurt dicht in koelbedrijf (Alleen FC actief) en is open in VW bedrijf (FC en VVW actief)
WP minimaal koelvermogen in 7-12 grd: ca 2 kW van 10 to 40 grd buiten.
De fancoils zijn standaard voorzien van een 3-weg klep in bypass aansluiting. Ik ga in ieder geval de aansturing doorlussen naar de WP zodat als alle kleppen niet actief zijn de WP in koelblokkering staat (signaal kleppen staat dus parallel) en dus niet gaat pendelen.
Nu de vraag over hoe CV zijdig aan te sluiten:
1 Alle fancoils op een 1 pijps systeem dus in serie:
Voordeel imo: maximale dT, al het koelvermogen wordt eruit geperst, dus minder pendelen. De laatste FC is beneden, daar hangt ook de kamerthermostaat. Met een beetje tweaken is er dus altijd koelvraag vanuit de thermostaat naar de WP.
Nadeel: De laatste FC (beneden) krijgt dus het minste koelvermogen. Mogelijk is het niet zo'n probleem: als de eerste in bypass gaat, wordt de dT van de tweede beter, 2 in bypass, 3e beter. Zou mogelijk ook wel een mooie lange run kunnen geven. Alle 3 in bypass dan gaat de koelblokkering erin.
Meer waterweerstand, maar ga alles 22 mm aansluiten, dus zal wel meevallen, hoewel de FCs 15 mm zijn.
2 Alle fancoils parallel:
Voordeel: Alle fancoils krijgen water, maar als de eerste in bypass gaat is de vraag hoeveel er nog naar de rest gaat.
Nadeel: dus bypass = kortsluiting. En aangezien de FC pas bij hoge Ta gaan verwarmen, staat het zaakje in de winter dus ook meestal in kortsluiting. Lijkt mij nadelig voor de Ta-Tr en het rendement. Dat zou je waterzijdig in kunnen regelen, maar dan heb je mogelijk te weinig flow in koelbedrijf.
3 Fancoil met tweewegklep en parallel
Voordeel: Ieder FC krijgt water. Als er geen warmtevraag is, is er geen kortsluiting.
Nadeel: Of creatief aansluiting (2 kapjes op de by-pass aansluiting van de bestaande 3-weg) of 2 weg kleppen erin zetten. Allebei is extra kosten, de laatste ook jammer van de ongebruikte kleppen.
Ander nadeel, als er maar 1 kleine openstaat in laag vermogen, dan is de ondergrens van de WP te hoog = kortere runs of grotere kans op pendelen.
4 In serie maar dan zonder kleppen
Voordeel: Er loopt altijd flow en dT is max. Geen signaal van FC naar WP nodig. Simpele aansluiting.
Nadeel: Als de fan niet draait, niet echt goed voor je rendement. In koelbedrijf zonder fan mogelijk extra condensatie aangezien er niets meer door de luchtstroming mee wordt genomen en alles in de lekbak loopt.
5 Parallel zonder kleppen.
Volgens mij heeft dit alleen maar alle nadelen van de vorige opties.
Voorlopig zie ik nog het meeste in het 1-pijpssyteem of de 2weg variant.
Hoor graag jullie ideeen...