De keuze voor fancoils tov airco's ben ik denk ik wel over uit.
Het is even iets meer om de leidingen te isoleren maar zelf 6 binnen units plaatsen is ook veel werk. Op de gehele renovatie van een boerderij maakt het toch al niet meer uit dat het meer werk is.
Het idee is om in de zomer de 4 slaapkamers, de woonkeuken/ kamer en het kantoor te koelen met fancoils. Deze kunnen dan in de winter eventueel ook de slaapkamers een beetje mee verwarmen maar ik verwacht niet dat dat vaak gaat gebeuren.
Ik twijfel ook nog heel erg voor een overkoepelende aansturing voor mijn gehele plan.
Hierbij wil ik het volgende mee kunnen nemen.
- Verwarming of koelmodus
- SWW programma (3weg activeren en WP aansturen)
- Warmtevraag per ruimte bekijken en groepen open zetten (met een logica voor een minimaal aantal groepen uiteraard)
- Koelvraag per ruimte bekijken en de fancoils aansturen 0-10v
(4 slaapkamers en 2 beneden, ook uiteraard weer met een logica om aan het minimale koelvermogen te komen. Een extra ruimte koelen vind ik geen probleem want dit kan meestal toch met zonne energie)
- VVW dichtzetten in koelbedrijf
- Setpoints ect doorsturen naar de WP (welk merk weet ik ook nog niet.)
- WTW unit aansturen als dat evt nodig is, wellicht kan die direct communiceren met HA
Zelf denk ik aan overal zigbee of bedraade ruimte thermostaten en nijg ik toch naar een ESPhome uitvoering.
Ik verwacht niet dat wij de woning ooit gaan verkopen en tegen die tijd dat wij bejaard zin is het systeem alweer 30+ jaar oud en verwacht ik dat het toch vervangen gaat worden)
Voor mijn hout-cv heb ik zelf met een ESP32 board een uitlezing en aansturing gemaakt. Voor de aansturing van het hele huis zou ik toch liever iets robuuster nemen.
Wellicht is de De KC868-AIO een mooie tussenoplossing. Alleen moet ik mij daar nog beter in verdiepen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Daan_96 op 10-08-2026 12:07
]
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag